Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:33
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
ravenstein schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:12:
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...
Je hebt wel pech met je Venus A, hoop niet dat er ergens een ontwerp fout of zoiets zit in deze Venus A serie.
Je geeft zelf al aan dat de magazijnen vol staan met terug gestuurde accu's.
Denk dat mede daarom de levering van de A bij Marstek op "uitverkocht " staat.
Het heen en weer sturen van de zware accu is kostbaar en gaat gauw de winst opvreten.

Zelf werk het hier goed op 148 (4.16 kWh) wel was bij mij de verbinding met de P1 van HW regelmatig weg.
Bij (N=1) is mij gebleken dat als ik de App open, zonder in de buurt van de accu te zijn, en dus via de cloud werk de gegevens van de accu soms niet kloppen en daarna op 0 staan.
De CT met de HW P1 is dan verbroken en alleen te herstellen door opnieuw te koppelen en de accu te herstarten.
Gebruik nu de Marstek app niet meer en heb via modbus en Esphome een display gemaakt.
Om te kijken of de accu laad/ontlaad werk ik met een HW plug en de HW app.
Dit gaat nu 4 dgn goed zonder dat de P1 de verbinding verbreekt, hoop dat dit voor mij de oplossing is.
Gebruik de API niet en die staat uit.

Ross


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:47:
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.
Het moet toch online makkelijk te vinden zijn welk model plug normaal de plus is. Dan kan je daarna dat controleren tov jouw meeting.

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:47:
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.
De panelen hebben bij aanschaf een aan gemonteerde + en - stekker kan dus eigenlijk niet verkeerd. Als er verleng kabels zijn gebruikt weet je het maar nooit, er zijn montage artiesten bij :) . Kans is dat de aansluiting op de accu omvormer niet goed is of de setjes niet goed bij elkaar zijn gehouden. De stekker moeten goed klikken en zonder hulpmiddel niet los te halen zijn.

Ross


  • Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Zitten de stekkers er echt helemaal in? Bij mij gingen ze ietwat stroef.

  • sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:42
ravenstein schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:12:
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...
Ik heb precies hetzelfde. Eerst een hele tijd niet willen ontladen op 1500W. Tijdens selfmode was ook bij mij de zekering eruit geklapt. Groep weer ingeschakeld en weer opgestart totzover ok. Toen manueel ontladen aangezet en meteen vliegt de groep er weer uit. Mains kabel er uitgetrokken en weer opgestart weer ok. Ik dacht laat ik proberen of ie via backup wel wil ontladen. Dus stekker is er nog uit toen ik backup inschakelde nog zonder belasting erop. Het backup switch omgezet en ik hoor een flinke plof intern. En nu ook dus alleen nog een groene knop. Dit was op fw149. Opgezocht komt de verklaring neer op fets die stuk gaan en of verkeerde timing omschakel relais. Dit gemeld via de app want batterij.nl heeft ze niet meer maar krijg via marstek een nieuwe.

Hrb je toevallig ook backup mode een keer gebruikt?

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Ross11 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:43:
[...]

De panelen hebben bij aanschaf een aan gemonteerde + en - stekker kan dus eigenlijk niet verkeerd. Als er verleng kabels zijn gebruikt weet je het maar nooit, er zijn montage artiesten bij :) . Kans is dat de aansluiting op de accu omvormer niet goed is of de setjes niet goed bij elkaar zijn gehouden. De stekker moeten goed klikken en zonder hulpmiddel niet los te halen zijn.
De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.
Hierbij een link met foto stekkers plus en min

https://www.solarchamp.eu/nl/mc4-connector-male-female-mannetje-vrouwtje-plus-min.html?srsltid=AfmBOoq4PN0-gNoyyk0luOwOD9adrXPgQaRlkiVHBbBfINftJj8IMdZ7

  • Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:18
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.
Je kunt toch ook de spanning meten die van je panelen komt, op het moment dat het net een beetje licht te worden. als het niet goed is meet je niks tussen + en -.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Cubico schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Je kunt toch ook de spanning meten die van je panelen komt, op het moment dat het net een beetje licht te worden. als het niet goed is meet je niks tussen + en -.
Ja...de rode draad heeft echt de plus van de panelen...maar dus met de verkeerde stekker.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:33
sun62 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Eerst een hele tijd niet willen ontladen op 1500W. Tijdens selfmode was ook bij mij de zekering eruit geklapt. Groep weer ingeschakeld en weer opgestart totzover ok. Toen manueel ontladen aangezet en meteen vliegt de groep er weer uit. Mains kabel er uitgetrokken en weer opgestart weer ok. Ik dacht laat ik proberen of ie via backup wel wil ontladen. Dus stekker is er nog uit toen ik backup inschakelde nog zonder belasting erop. Het backup switch omgezet en ik hoor een flinke plof intern. En nu ook dus alleen nog een groene knop. Dit was op fw149. Opgezocht komt de verklaring neer op fets die stuk gaan en of verkeerde timing omschakel relais. Dit gemeld via de app want batterij.nl heeft ze niet meer maar krijg via marstek een nieuwe.

Hrb je toevallig ook backup mode een keer gebruikt?
ik had hem gewoon op max 800 staan ivm gedeelde groep.
hij heeft idd ook wel op backup mode gestaan (ups) ik heb verder geen plof oid gehoord, hij heeft nog even gedraaid, en toen de groep uit stond ging hij daarna niet meer aan.

Deze Venus A heeft wel vanaf januari tot nu, op V144 prima gedraaid (op een instabiele API na, af en toe.) De api is wel instabieler geworden op de 1e unit, sinds in gebruik name van de 2e Venus A sinds begin Mei.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 23:35

.Frank

Frank.

Gisteren heb ik voor het eerst sinds installatie (in april) een probleem met de Venus A gehad, en toevallig zie ik het vandaag (het had me ook goed pas een week later kunnen opvallen). Ik keek in de app en zag dat sinds de 22e om ca. 2u 's nachts alle activiteit gestopt is - geen lijnen meer in de grafiek. Accu had nog 36% SOC en was sindsdien daarop blijven staan, ondanks zonnige dag. Apparaat is wél online, en ik kan ook de LED in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Ik zag dat er geen verbinding leek met de HW P1-meter (offline), maar ik heb niets veranderd aan WiFi-netwerken of die meter en de meter is nog prima uit te lezen in de HW-app. Sinds april ook nooit een probleem gehad.

Het simpelweg uit en aan zetten van de Venus A loste het probleem op. Prima, maar:

1) Is dit het verwachte gedrag wanneer de koppeling met de P1-meter verloren raakt?

2) Hoe krijg ik in het vervolg een melding als zoiets gebeurt? Ik ben blij dat ik het nu toevallig zag.

3) How to prevent? WiFi-dekking is goed, met mesh netwerk. Misschien toch een kabel trekken?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)


  • Giuliaatje
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 24-06 21:13
Bij mij was de conectie met HW p1 meter ook onstabiel. Ik heb nu een shelly en die is al sinds 19 mei super stabiel. Daarnaast geeft de shelly elke seconde een waarde, wat mijn HW P1 niet gaf (ivm oude slimme meter).

Verder zie ik dat mensen de UPS backup functie proberen en dat de Venus dan de geest geeft. Ik heb 2 maal handmatig geprobeerd te laden op UPS stand ivm gratis stroom in weekend. Dit laden lukt, maar daarna is er een harde reset nodig voordat de Venus weer iets gaat doen. Schakelen tussen handmatig en zelfconsumptie gaat wel prima.

  • Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
De stekkers omgedraaid. Nu werkt het.

Btw. Heb je twee verschillende Marstek batterijen en een Homey, dan kan je mijn app gebruiken voor de aansturing. https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

[ Voor 21% gewijzigd door Ellroe32 op 23-06-2026 20:40 ]

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
.Frank schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
Gisteren heb ik voor het eerst sinds installatie (in april) een probleem met de Venus A gehad, en toevallig zie ik het vandaag (het had me ook goed pas een week later kunnen opvallen). Ik keek in de app en zag dat sinds de 22e om ca. 2u 's nachts alle activiteit gestopt is - geen lijnen meer in de grafiek. Accu had nog 36% SOC en was sindsdien daarop blijven staan, ondanks zonnige dag. Apparaat is wél online, en ik kan ook de LED in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Ik zag dat er geen verbinding leek met de HW P1-meter (offline), maar ik heb niets veranderd aan WiFi-netwerken of die meter en de meter is nog prima uit te lezen in de HW-app. Sinds april ook nooit een probleem gehad.

Het simpelweg uit en aan zetten van de Venus A loste het probleem op. Prima, maar:

1) Is dit het verwachte gedrag wanneer de koppeling met de P1-meter verloren raakt?

2) Hoe krijg ik in het vervolg een melding als zoiets gebeurt? Ik ben blij dat ik het nu toevallig zag.

3) How to prevent? WiFi-dekking is goed, met mesh netwerk. Misschien toch een kabel trekken?
Ik heb ook vaak dat er onderbrekingen zitten in mijn grafiek, maar dit lijkt geen invloed te hebben op het functioneren van mijn Venus A. De waardes die ik uitlees via open API zijn correct en komen overeen met de app. Alleen de grafiek in de app is fout.

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Op tweakers.net een stukje over de nieuwe Venus E mini en een soort line-up. Weet het niet of de Venus A wel stand houdt.

Ross


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ross11 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:44:
Op tweakers.net een stukje over de nieuwe Venus E mini en een soort line-up. Weet het niet of de Venus A wel stand houdt.
Dat zou wel eens kunnen kloppen, recent kwamen er ook al berichten dat de modulaire systemen zoals de A en de D niet worden gezien als de toekomst bij Marstek.

Balen, ik ben wel gecharmeerd van dit concept, maar ik begrijp ook waarom als ik zie hoe wispelturig de A is bij mij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • ghouben
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 10:09

  • Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
ghouben schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dit fout; controleer maar aan de zonnepanelen zelf !!!!
Normaal denk je dat de male een pen heeft en de female een gaatje, dit is volgens Cruyff logisch. Maar bij de mc4 heeft de male een gaatje en de female een pennetje.
Vandaar dat het wel eens mis gaat bij zelfgemaakte verleng aansluitingen (eigen ervaring deskundige :) ) .

Ross


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
ghouben schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dit fout; controleer maar aan de zonnepanelen zelf !!!!
Ellroe32 geeft aan dat na deze info het opnieuw monteren van de stekkers het probleem heeft opgelost, dus....

  • Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08
Ross11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:21:
[...]Normaal denk je dat de male een pen heeft en de female een gaatje, dit is volgens Cruyff logisch. Maar bij de mc4 heeft de male een gaatje en de female een pennetje.
Vandaar dat het wel eens mis gaat bij zelfgemaakte verleng aansluitingen (eigen ervaring deskundige :) ) .
Nou, ik ben het helemaal met Cruyff eens! Die MC4 aanduiding mannetje/vrouwtje is volkomen onlogisch. Maarja, het zal wel met de huidige tijdsgeest te maken hebben... 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler


  • WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:11
Vulcan750 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Nou, ik ben het helemaal met Cruyff eens! Die MC4 aanduiding mannetje/vrouwtje is volkomen onlogisch. Maarja, het zal wel met de huidige tijdsgeest te maken hebben... 😉
Op de foto's ziek ik bij allebei een metalen pennetje, bij het mannetje massief, bij het vrouwtje hol, dus toch wel logisch? Tenzij je inderdaad naar het plastic kijkt.

Het staat ook in de uitleg,

quote

Het mannetje en vrouwtje heeft te maken met de manier waarop de electrische geleiders in elkaar schuiven, DUS NIET DE KUNSTSTOF BUITENKANT.

unquote

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 24-06-2026 20:21 ]


  • ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:33
Ben benieuwd hoelang de A nog vervangen gaat worden:

Afbeeldingslocatie: https://external-ams2-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/18146080662650291202?url=https%3A%2F%2Fthuisbatterijgids.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2026%2F06%2FMarstek-Venus-E-Pro.jpg&fb_obo=1&utld=thuisbatterijgids.net&stp=c0.5000x0.5000f_dst-jpg_flffffff_p500x261_q75_tt6&_nc_gid=2PQC2qloV-nhBLnEjtE3Yg&_nc_oc=Adp8532SruB48PyNUiZmt3Bvw_3TJhJ3_GctwlOs3_AVxcAqbjc0F9tnjb9ABoewpng&ccb=13-1&oh=06_Q3_AAdivjymCcKxjfb73w5LdId10wZZWDilROAtCNRE3g6KX&oe=6A3EDB97&_nc_sid=c97757

De Marstek Venus E Pro is de opvolger van de Venus A. Een plug-in thuisbatterij met high-voltage MPPT (3kW, 50-500V) voor directe aansluiting van zonnepanelen en 2kW AC-koppeling. Capaciteit van 2,08 kWh, uitbreidbaar tot 12,48 kWh.

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant


  • Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Die lijkt sprekend op de Venus A :)
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste