Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-07 13:20
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Zelfde symptomen als de andere unit, groen lampje , geen front display meer.

Ook was de groep eruit geklapt....

Ik heb de uitbreiding batterij maar even op de 2e unit gezet.

Ik vrees dat dit weer een vervanging word...

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:40
ravenstein schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:12:
Mijn 1e aangeschafte Venus A heeft nu al de geest gegeven na ongeveer 12u draaien op v148.

Je hebt wel pech met je Venus A, hoop niet dat er ergens een ontwerp fout of zoiets zit in deze Venus A serie.
Je geeft zelf al aan dat de magazijnen vol staan met terug gestuurde accu's.
Denk dat mede daarom de levering van de A bij Marstek op "uitverkocht " staat.
Het heen en weer sturen van de zware accu is kostbaar en gaat gauw de winst opvreten.

Zelf werk het hier goed op 148 (4.16 kWh) wel was bij mij de verbinding met de P1 van HW regelmatig weg.
Bij (N=1) is mij gebleken dat als ik de App open, zonder in de buurt van de accu te zijn, en dus via de cloud werk de gegevens van de accu soms niet kloppen en daarna op 0 staan.
De CT met de HW P1 is dan verbroken en alleen te herstellen door opnieuw te koppelen en de accu te herstarten.
Gebruik nu de Marstek app niet meer en heb via modbus en Esphome een display gemaakt.
Om te kijken of de accu laad/ontlaad werk ik met een HW plug en de HW app.
Dit gaat nu 4 dgn goed zonder dat de P1 de verbinding verbreekt, hoop dat dit voor mij de oplossing is.
Gebruik de API niet en die staat uit.

Ross

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:47:
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.
Het moet toch online makkelijk te vinden zijn welk model plug normaal de plus is. Dan kan je daarna dat controleren tov jouw meeting.

• Ross11
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:47:
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.
De panelen hebben bij aanschaf een aan gemonteerde + en - stekker kan dus eigenlijk niet verkeerd. Als er verleng kabels zijn gebruikt weet je het maar nooit, er zijn montage artiesten bij :) . Kans is dat de aansluiting op de accu omvormer niet goed is of de setjes niet goed bij elkaar zijn gehouden. De stekker moeten goed klikken en zonder hulpmiddel niet los te halen zijn.

Ross

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:45
Zitten de stekkers er echt helemaal in? Bij mij gingen ze ietwat stroef.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:21
ravenstein schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:12:

Ik heb precies hetzelfde. Eerst een hele tijd niet willen ontladen op 1500W. Tijdens selfmode was ook bij mij de zekering eruit geklapt. Groep weer ingeschakeld en weer opgestart totzover ok. Toen manueel ontladen aangezet en meteen vliegt de groep er weer uit. Mains kabel er uitgetrokken en weer opgestart weer ok. Ik dacht laat ik proberen of ie via backup wel wil ontladen. Dus stekker is er nog uit toen ik backup inschakelde nog zonder belasting erop. Het backup switch omgezet en ik hoor een flinke plof intern. En nu ook dus alleen nog een groene knop. Dit was op fw149. Opgezocht komt de verklaring neer op fets die stuk gaan en of verkeerde timing omschakel relais. Dit gemeld via de app want batterij.nl heeft ze niet meer maar krijg via marstek een nieuwe.

Hrb je toevallig ook backup mode een keer gebruikt?

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-06 20:04
Ross11 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:43:
[...]

De panelen hebben bij aanschaf een aan gemonteerde + en - stekker kan dus eigenlijk niet verkeerd. Als er verleng kabels zijn gebruikt weet je het maar nooit, er zijn montage artiesten bij :) . Kans is dat de aansluiting op de accu omvormer niet goed is of de setjes niet goed bij elkaar zijn gehouden. De stekker moeten goed klikken en zonder hulpmiddel niet los te halen zijn.
De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• WillemD61
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

De paneel draden zijn verlengd. Ik denk dat dat toch niet goed is gegaan. Hij komt dinsdag weer langs om het aan te passen. Ik blijf het gek vinden dat je dat niet bij marstek kan vinden en dat het niet op het apparaat staat.
Hierbij een link met foto stekkers plus en min

https://www.solarchamp.eu/nl/mc4-connector-male-female-mannetje-vrouwtje-plus-min.html?srsltid=AfmBOoq4PN0-gNoyyk0luOwOD9adrXPgQaRlkiVHBbBfINftJj8IMdZ7

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:21
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:10:
[...]

Je kunt toch ook de spanning meten die van je panelen komt, op het moment dat het net een beetje licht te worden. als het niet goed is meet je niks tussen + en -.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Ellroe32

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• Ellroe32
Cubico schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:34:
[...]

Je kunt toch ook de spanning meten die van je panelen komt, op het moment dat het net een beetje licht te worden. als het niet goed is meet je niks tussen + en -.
Ja...de rode draad heeft echt de plus van de panelen...maar dus met de verkeerde stekker.

• ravenstein
sun62 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Eerst een hele tijd niet willen ontladen op 1500W. Tijdens selfmode was ook bij mij de zekering eruit geklapt. Groep weer ingeschakeld en weer opgestart totzover ok. Toen manueel ontladen aangezet en meteen vliegt de groep er weer uit. Mains kabel er uitgetrokken en weer opgestart weer ok. Ik dacht laat ik proberen of ie via backup wel wil ontladen. Dus stekker is er nog uit toen ik backup inschakelde nog zonder belasting erop. Het backup switch omgezet en ik hoor een flinke plof intern. En nu ook dus alleen nog een groene knop. Dit was op fw149. Opgezocht komt de verklaring neer op fets die stuk gaan en of verkeerde timing omschakel relais. Dit gemeld via de app want batterij.nl heeft ze niet meer maar krijg via marstek een nieuwe.

Hrb je toevallig ook backup mode een keer gebruikt?
ik had hem gewoon op max 800 staan ivm gedeelde groep.
hij heeft idd ook wel op backup mode gestaan (ups) ik heb verder geen plof oid gehoord, hij heeft nog even gedraaid, en toen de groep uit stond ging hij daarna niet meer aan.

Deze Venus A heeft wel vanaf januari tot nu, op V144 prima gedraaid (op een instabiele API na, af en toe.) De api is wel instabieler geworden op de 1e unit, sinds in gebruik name van de 2e Venus A sinds begin Mei.

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-07 13:32

.Frank

Frank.

Gisteren heb ik voor het eerst sinds installatie (in april) een probleem met de Venus A gehad, en toevallig zie ik het vandaag (het had me ook goed pas een week later kunnen opvallen). Ik keek in de app en zag dat sinds de 22e om ca. 2u 's nachts alle activiteit gestopt is - geen lijnen meer in de grafiek. Accu had nog 36% SOC en was sindsdien daarop blijven staan, ondanks zonnige dag. Apparaat is wél online, en ik kan ook de LED in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Ik zag dat er geen verbinding leek met de HW P1-meter (offline), maar ik heb niets veranderd aan WiFi-netwerken of die meter en de meter is nog prima uit te lezen in de HW-app. Sinds april ook nooit een probleem gehad.

Het simpelweg uit en aan zetten van de Venus A loste het probleem op. Prima, maar:

1) Is dit het verwachte gedrag wanneer de koppeling met de P1-meter verloren raakt?

2) Hoe krijg ik in het vervolg een melding als zoiets gebeurt? Ik ben blij dat ik het nu toevallig zag.

3) How to prevent? WiFi-dekking is goed, met mesh netwerk. Misschien toch een kabel trekken?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Giuliaatje
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08-07 20:27
Bij mij was de conectie met HW p1 meter ook onstabiel. Ik heb nu een shelly en die is al sinds 19 mei super stabiel. Daarnaast geeft de shelly elke seconde een waarde, wat mijn HW P1 niet gaf (ivm oude slimme meter).

Verder zie ik dat mensen de UPS backup functie proberen en dat de Venus dan de geest geeft. Ik heb 2 maal handmatig geprobeerd te laden op UPS stand ivm gratis stroom in weekend. Dit laden lukt, maar daarna is er een harde reset nodig voordat de Venus weer iets gaat doen. Schakelen tussen handmatig en zelfconsumptie gaat wel prima.

• Ellroe32
De stekkers omgedraaid. Nu werkt het.

Btw. Heb je twee verschillende Marstek batterijen en een Homey, dan kan je mijn app gebruiken voor de aansturing. https://homey.app/nl-nl/app/com.energyprices.app/SlimLaden-voor-ThuisBatterij/

[ Voor 21% gewijzigd door Ellroe32 op 23-06-2026 20:40 ]

• WillemD61
.Frank schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:15:
Gisteren heb ik voor het eerst sinds installatie (in april) een probleem met de Venus A gehad, en toevallig zie ik het vandaag (het had me ook goed pas een week later kunnen opvallen). Ik keek in de app en zag dat sinds de 22e om ca. 2u 's nachts alle activiteit gestopt is - geen lijnen meer in de grafiek. Accu had nog 36% SOC en was sindsdien daarop blijven staan, ondanks zonnige dag. Apparaat is wél online, en ik kan ook de LED in- en uitschakelen bijvoorbeeld. Ik zag dat er geen verbinding leek met de HW P1-meter (offline), maar ik heb niets veranderd aan WiFi-netwerken of die meter en de meter is nog prima uit te lezen in de HW-app. Sinds april ook nooit een probleem gehad.

Het simpelweg uit en aan zetten van de Venus A loste het probleem op. Prima, maar:

1) Is dit het verwachte gedrag wanneer de koppeling met de P1-meter verloren raakt?

2) Hoe krijg ik in het vervolg een melding als zoiets gebeurt? Ik ben blij dat ik het nu toevallig zag.

3) How to prevent? WiFi-dekking is goed, met mesh netwerk. Misschien toch een kabel trekken?
Ik heb ook vaak dat er onderbrekingen zitten in mijn grafiek, maar dit lijkt geen invloed te hebben op het functioneren van mijn Venus A. De waardes die ik uitlees via open API zijn correct en komen overeen met de app. Alleen de grafiek in de app is fout.

• Ross11
Op tweakers.net een stukje over de nieuwe Venus E mini en een soort line-up. Weet het niet of de Venus A wel stand houdt.

Ross

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:04
Ross11 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:44:
Op tweakers.net een stukje over de nieuwe Venus E mini en een soort line-up. Weet het niet of de Venus A wel stand houdt.
Dat zou wel eens kunnen kloppen, recent kwamen er ook al berichten dat de modulaire systemen zoals de A en de D niet worden gezien als de toekomst bij Marstek.

Balen, ik ben wel gecharmeerd van dit concept, maar ik begrijp ook waarom als ik zie hoe wispelturig de A is bij mij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• ghouben
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

• Ross11
ghouben schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dit fout; controleer maar aan de zonnepanelen zelf !!!!
Normaal denk je dat de male een pen heeft en de female een gaatje, dit is volgens Cruyff logisch. Maar bij de mc4 heeft de male een gaatje en de female een pennetje.
Vandaar dat het wel eens mis gaat bij zelfgemaakte verleng aansluitingen (eigen ervaring deskundige :) ) .

Ross

• WillemD61
ghouben schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is dit fout; controleer maar aan de zonnepanelen zelf !!!!
Ellroe32 geeft aan dat na deze info het opnieuw monteren van de stekkers het probleem heeft opgelost, dus....

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Ross11 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:21:
[...]Normaal denk je dat de male een pen heeft en de female een gaatje, dit is volgens Cruyff logisch. Maar bij de mc4 heeft de male een gaatje en de female een pennetje.
Vandaar dat het wel eens mis gaat bij zelfgemaakte verleng aansluitingen (eigen ervaring deskundige :) ) .
Nou, ik ben het helemaal met Cruyff eens! Die MC4 aanduiding mannetje/vrouwtje is volkomen onlogisch. Maarja, het zal wel met de huidige tijdsgeest te maken hebben... 😉

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• WillemD61
Vulcan750 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:27:
[...]

Nou, ik ben het helemaal met Cruyff eens! Die MC4 aanduiding mannetje/vrouwtje is volkomen onlogisch. Maarja, het zal wel met de huidige tijdsgeest te maken hebben... 😉
Op de foto's ziek ik bij allebei een metalen pennetje, bij het mannetje massief, bij het vrouwtje hol, dus toch wel logisch? Tenzij je inderdaad naar het plastic kijkt.

Het staat ook in de uitleg,

Het mannetje en vrouwtje heeft te maken met de manier waarop de electrische geleiders in elkaar schuiven, DUS NIET DE KUNSTSTOF BUITENKANT.

unquote

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 24-06-2026 20:21 ]

• ravenstein
Ben benieuwd hoelang de A nog vervangen gaat worden:

Afbeeldingslocatie: https://external-ams2-1.xx.fbcdn.net/emg1/v/t13/18146080662650291202?url=https%3A%2F%2Fthuisbatterijgids.net%2Fwp-content%2Fuploads%2F2026%2F06%2FMarstek-Venus-E-Pro.jpg&fb_obo=1&utld=thuisbatterijgids.net&stp=c0.5000x0.5000f_dst-jpg_flffffff_p500x261_q75_tt6&_nc_gid=2PQC2qloV-nhBLnEjtE3Yg&_nc_oc=Adp8532SruB48PyNUiZmt3Bvw_3TJhJ3_GctwlOs3_AVxcAqbjc0F9tnjb9ABoewpng&ccb=13-1&oh=06_Q3_AAdivjymCcKxjfb73w5LdId10wZZWDilROAtCNRE3g6KX&oe=6A3EDB97&_nc_sid=c97757

De Marstek Venus E Pro is de opvolger van de Venus A. Een plug-in thuisbatterij met high-voltage MPPT (3kW, 50-500V) voor directe aansluiting van zonnepanelen en 2kW AC-koppeling. Capaciteit van 2,08 kWh, uitbreidbaar tot 12,48 kWh.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:45
Die lijkt sprekend op de Venus A :)

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-07 11:43
ravenstein schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:14:

[Afbeelding]

De Marstek Venus E Pro is de opvolger van de Venus A. Een plug-in thuisbatterij met high-voltage MPPT (3kW, 50-500V) voor directe aansluiting van zonnepanelen en 2kW AC-koppeling. Capaciteit van 2,08 kWh, uitbreidbaar tot 12,48 kWh.
Zullen dezelfde batterij modules zijn met een andere omvormer, meer geschikt voor renovatie : koppeling oude PV panelen rechtstreeks op de MPTT van de omvormer als hij tot 500V kan gaan. Niet slecht als het in dezelfde prijscategorie blijft van de huidige Venus A. Als mijn SMA's het begeven is dat een goeie oplossing

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
DSSW schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:32:
[...]
Zullen dezelfde batterij modules zijn met een andere omvormer, meer geschikt voor renovatie : koppeling oude PV panelen rechtstreeks op de MPTT van de omvormer als hij tot 500V kan gaan. Niet slecht als het in dezelfde prijscategorie blijft van de huidige Venus A. Als mijn SMA's het begeven is dat een goeie oplossing
Gaan ze de Venus D dan ook niet vervangen op termijn? Laten we het de E Pro Ultra noemen :+
Want slechts 2kW en 1 HV PV is voor vele mensen met bestaande strings gewoon te weinig.
Geef mij 3,6kW en 2 HV PV en kan mijn huidige SMA buiten gooien. Kom op met die E Pro Ultra >:)

• Avenger 2.0
Het tempo waarop Marstek nieuwe batterijen uitbrengt en oude uitfaseert is gewoon ongezien.
Heb inderdaad wel men bedenkingen hoe ze aan die 10 jarige garantie gaan voldoen als ze sommige modellen nog geen jaar op de markt kunnen houden. Zal dan een coupon krijgen zijn of bijbetalen voor een upgrade vrees ik 8)7

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-07 16:30
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Het tempo waarop Marstek nieuwe batterijen uitbrengt en oude uitfaseert is gewoon ongezien.
Heb inderdaad wel men bedenkingen hoe ze aan die 10 jarige garantie gaan voldoen als ze sommige modellen nog geen jaar op de markt kunnen houden. Zal dan een coupon krijgen zijn of bijbetalen voor een upgrade vrees ik 8)7
De grote vraag is of ze er nog zijn over 10 jaar.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Gaan ze de Venus D dan ook niet vervangen op termijn? Laten we het de E Pro Ultra noemen :+
Want slechts 2kW en 1 HV PV is voor vele mensen met bestaande strings gewoon te weinig.
Geef mij 3,6kW en 2 HV PV en kan mijn huidige SMA buiten gooien. Kom op met die E Pro Ultra >:)
Hij is lang geleden aangekondigd, maar is er nog niet: dat zou de MARS II zijn denk ik.

• Brent

[Afbeelding]

50-500V: kijk, nou hebben we hier wat aan. Maar dan 2kWh en 2kW AC: dat past hier dan weer slecht op. Als je met 3kW laad zit hij in 40 minuten vol, en je kunt het niet kwijt. Of is er een bypass?

• DSSW
  • Laatst online: 15-07 11:43
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:46:
[...]

50-500V: kijk, nou hebben we hier wat aan. Maar dan 2kWh en 2kW AC: dat past hier dan weer slecht op. Als je met 3kW laad zit hij in 40 minuten vol, en je kunt het niet kwijt. Of is er een bypass?
Tuurlijk is er bypass en je kan ook extra modules van 2.08 kWh bijvoegen.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Ross11
DSSW schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:32:
[...]

Vraag is zijn de nieuwe batterij modules uitwisselbaar met de venus A modules, denk het niet maar dat zou de A net even wat meer toekomst bestendige maken. Omvormer en modules te kombineren.

Ross

• onlinaius
Dat spreekt de geruchten dat Marstek geen heil ziet in modulair en met MPPT's wel weer tegen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Brent
DSSW schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:26:
[...]

Tuurlijk is er bypass en je kan ook extra modules van 2.08 kWh bijvoegen.
Wat is de bypass? Ik kan nog geen specsheet vinden.

2kWh is iig gewoon een veel te klein stapje voor iets wat met 3kW kan laden. Blokken van 5kWh was passender geweest. Plus, doordat ze allemaal hun eigen BMS met bijbehorend verbruik hebben maakt het minder interessant, zoals we bij de Venus A ook zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 26-06-2026 13:20 ]

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:30
Als ik het goed zeg is bypass dat je zonne-energie je netwerk op kan ipv de batterij in

• Brent
marsian schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:05:
Als ik het goed zeg is bypass dat je zonne-energie je netwerk op kan ipv de batterij in
Sure, maar voor de volle 3kW, of max 2?

• onlinaius
Nadat de Venus A dagenlang niets deed en Marstek International voor de 8x keer aan mij vroeg of ik al een fabrieksreset had gedaan (ja, meer dan 10x), of de wifi goed was (doet niet terzake, zit met LAN aangesloten) en of de batterij de laatste update gehad heeft (jazeker, er staat er geen meer klaar), en of ik toch maar even een nieuwe upgrade / downgrade wil draaien (elke keer netjes gedaan) heb ik toch maar eens besloten om de uitbreidingsbatterijen van elkaar af te halen.

Daar bleek ook vrij snel wat het probleem was, ik rook bij het destacken al een schroeierige geur.

Ik denk toch niet dat de onderkant van de basisunit, en de bovenkant van de uitbreiding er zo hoort uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R383gzp4W591MsglCCW_17sx7Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVtDzftUc1pAc33n0PEAanRx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1mHc0EGss_6ICbFp82PJ_xYUN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2xk4LPmO6A1vTpKZrY3CxZG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de basisunit en uitbreiding voor de zekerheid maar buiten gezet, als ze in de hens gaan heb ik liever dat dat op het terras gebeurd dan in de garage.

Marstek.nl is helaas niet telefonisch bereikbaar, hopelijk reageren ze wel snel via email.

• marsian
Oef! Dat ziet er niet goed uit. Heb je enig idee wat de temperaturen waren voordat hij stopte met werken?

• onlinaius
marsian schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:46:
Oef! Dat ziet er niet goed uit. Heb je enig idee wat de temperaturen waren voordat hij stopte met werken?
U vraagt, wij draaien :)

De plot is over heel wat dagen. Ik merkte dinsdag dat de batterij voor de zoveelste keer raar begon te doen (ja, ik heb al problemen sinds ik de Venus A heb ontvangen in januari, waren dat achteraf dan misschien ook kleine kortsluitingen, zonder dat de connector smolt? In de tussentijd ook een aantal keer gestacked en destacked om te proberen waar het in zat).

Ik heb een koeler bovenop de basisunit liggen, die aanslaat zodra internal temperature boven de 40 graden komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIU2e27ZVVqMlsQVb7Y2g1s8L_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InIEu9sCsAd1M7bIZXlLzqiT.jpg?f=fotoalbum_large

• WillemD61
onlinaius schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:59:
Ik denk toch niet dat de onderkant van de basisunit, en de bovenkant van de uitbreiding er zo hoort uit te zien:
Dat lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn. Ik zag pas een soortgelijke melding over een AEG voorbij komen met dezelfde soort aansluiting.

Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic - Duurzame energie en installaties - GoT

• Brent
Nog een reden om huiverig te zijn met stackables: zwakke plek is ook bij andere merken altijd die DC connector.

• onlinaius
WillemD61 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:44:
[...]

Dat lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn. Ik zag pas een soortgelijke melding over een AEG voorbij komen met dezelfde soort aansluiting.

Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic - Duurzame energie en installaties - GoT
Klopt, en de buren bij Zendure schijnen er ook last van te hebben met de 2400 AC serie.

Ik heb het ook even in het Zendure topic gepost omdat het me daar zo bekend van voorkwam. Maar nu je het zo zegt heb ik indertijd inderdaad ook iets gelezen over die AEG die je aanhaalt.

• onlinaius
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:45:
Nog een reden om huiverig te zijn met stackables: zwakke plek is ook bij andere merken altijd die DC connector.
Ja inderdaad, maar ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom.

Wat maakt zo'n vaste connector nu anders dan verschillende batterijen aan elkaar koppelen via kabels, wat Zendure nu bijv doet met de 4000 Mix Pro?

Naar mijn gevoel zou het juist veiliger moeten zijn: door de ring en de pinnen kun je de batterij eigenlijk niet verkeerd plaatsen itt een stekker die je verkeerd zou kunnen bevestigen, en je hebt geen kans dat er spanning op komt te staan zoals bij een stekker. Toch lijkt het dus inderdaad vaker fout te gaan, maar waarom? Echt geen idee!

• Brent
Ik heb eens een batterij persoon horen zeggen dat wisselstroom lekker conform is, en bij DC er veel kan gebeuren, en dat je moeilijk met alles rekening kan houden.

• onlinaius
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:23:
Ik heb eens een batterij persoon horen zeggen dat wisselstroom lekker conform is, en bij DC er veel kan gebeuren, en dat je moeilijk met alles rekening kan houden.
Ja, daar kan ik komen. Wat mij bevreemd is dat er best heel wat DC wordt aangesloten als je een hybride zonnepaneel converter heb met een accu bijvoorbeeld van Enphase wordt deze ook via DC aangesloten idem voor victronsystemen. Dat lijkt over het algemeen toch goed te gaan. Je zou zeggen dat met een stackable verbinding, die maar op een manier kan worden aangesloten, zoals marstek en zendure er niks mis kan gaan maar dat blijkt het toch anders te liggen. Bij een kabelverbinding is het goed aansluiten, bij een stackable verbinding is het neerzetten en verder eigenlijk niets, technisch lijkt me die laatste variant eigenlijk veel meer foolproof.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mijn beide Marstek A sets blijven idle sinds gisteravond 8 uur. De hele dag is er overschot aan zonne energie, maar ze laden niet op en ontladen niet, zowel via NOM als handmatig.

Heb de CT003 gereset(softwarematig en fysiek), heb beide batterijen een factoryreset gegeven. Firmware is up to date. Alles verwijderd en opnieuw toegevoegd in de app. Alles ook meerdere uren losgekoppeld overigens voordat ik ze weer in de app had toegevoegd.

Iemand nog ideeën?
Ze hebben een goede verbinding(het modem/router staat letterlijk bovenop een van de sets). Ze staan in een koele droge kelder, ik schat een graad of 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXGGCdJEYpPnvvY76zJf_PSLSCk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8mvU7Kzx9VoATd8ClIuYoSeD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGX87Dl37SWv6vCRAfQ_6maV4Fo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B3VDHLSvhZfKVXyMHXWEMUWy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdhXUnOR0SYNoja_Dzi99fmRV5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4qeS91A6ND4yVRKtjdpyTGHO.png?f=fotoalbum_large

• marsian
onlinaius schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:55:
[...]

U vraagt, wij draaien :)

De plot is over heel wat dagen. Ik merkte dinsdag dat de batterij voor de zoveelste keer raar begon te doen (ja, ik heb al problemen sinds ik de Venus A heb ontvangen in januari, waren dat achteraf dan misschien ook kleine kortsluitingen, zonder dat de connector smolt? In de tussentijd ook een aantal keer gestacked en destacked om te proberen waar het in zat).

Ik heb een koeler bovenop de basisunit liggen, die aanslaat zodra internal temperature boven de 40 graden komt.

[Afbeelding]
Zo op het eerste oog niks raars qua temperatuur. Vergelijkbaar bij die van mij. Bij mij gaat er ook een fan aan, boven de 39 graden

• Ross11
De batterij spanning is hier ca 45 volt, de Marstek schakelt tussen de pakketten elke 10% en er is steeds maar 1 actief.
Dus de 1500 watt laden/ontladen bij ca 45 volt is dus ca 30 amp welke door de pennen gaat, gelijk stroom heeft de vervelende neiging om een vlamboog te trekken. Dus een iets slecht contact geeft al snel problemen.

Het is dan ook een slecht idee om de omvormer van de accupacks te scheiden als de Marstek niet echt uitstaat. :) Geeft echt een inbrand beschadiging van de aansluitpennen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ross11 op 26-06-2026 19:22 ]

Ross

• Brent
Die contacten lijken ook op elkaar tussen de fabrikanten. Misschien komen ze allemaal uit dezelfde grabbelton en is het eigenlijk geen robuust connector.

• WillemD61
kevlar01 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:40:
Mijn beide Marstek A sets blijven idle sinds gisteravond 8 uur. De hele dag is er overschot aan zonne energie, maar ze laden niet op en ontladen niet, zowel via NOM als handmatig.

Heb de CT003 gereset(softwarematig en fysiek), heb beide batterijen een factoryreset gegeven. Firmware is up to date. Alles verwijderd en opnieuw toegevoegd in de app. Alles ook meerdere uren losgekoppeld overigens voordat ik ze weer in de app had toegevoegd.

Iemand nog ideeën?
Ze hebben een goede verbinding(het modem/router staat letterlijk bovenop een van de sets). Ze staan in een koele droge kelder, ik schat een graad of 20.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook met de knop op de batterij zelf al echt uitgezet en weer aan ?

> 3 seconden indrukken

• onlinaius
kevlar01 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:40:

Iemand nog ideeën?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je ze eenvoudig destacken? (wel eerst even uitzetten). Het klinkt beroerd veel als wat ik had, bij mij deden ze het ook al enkele dagen niet (maar bij mij waren ze leeg), en ik had dus een gesmolten connector.

Nu moet ik wel zeggen dat het een tikje raar zou zijn als het bij beide sets tegelijk zou gebeuren, maar ik zou het toch even controleren als ik jou was.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

onlinaius schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Kun je ze eenvoudig destacken? (wel eerst even uitzetten). Het klinkt beroerd veel als wat ik had, bij mij deden ze het ook al enkele dagen niet (maar bij mij waren ze leeg), en ik had dus een gesmolten connector.

Nu moet ik wel zeggen dat het een tikje raar zou zijn als het bij beide sets tegelijk zou gebeuren, maar ik zou het toch even controleren als ik jou was.
Ai, hoop niet dat het dat is. Ik zal het eens proberen, dank je voor de tip.
WillemD61 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Ook met de knop op de batterij zelf al echt uitgezet en weer aan ?

> 3 seconden indrukken
Ik heb ze een paar uur uit gehad(met de kabel uit het stopcontact. Ook uitgezet door knop ingedrukt te houden.
Bedankt voor het meedenken.

• Ross11
kevlar01 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:38:
[...]

Ai, hoop niet dat het dat is. Ik zal het eens proberen, dank je voor de tip.

[...]

Ik heb ze een paar uur uit gehad(met de kabel uit het stopcontact. Ook uitgezet door knop ingedrukt te houden.
Bedankt voor het meedenken.
Heb je een LAN kabel ingeplugd? Had hier vandaag ook wat problemen via HA en de modbus aansturing. Gaf het zelfde beeld als je foto's.
Na het verwijderen van de LAN kabel de zaak opnieuw opgestart en eerst gewoon op handmatig ingesteld.
Dit werkte maar geef het spul wel even tijd om op te starten.
Werk met de Homewizard P1 meter, deze werd na ca 5 min weer gevonden en gesynchroniseerd.
Vervolgens over gezet op selfconsumptie en het werkte .

Daarna pas de LAN kabel weer ingeplugd. Valt wel op dat je het spul wel de tijd moet geven.

Ross

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Ross11 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Heb je een LAN kabel ingeplugd? Had hier vandaag ook wat problemen via HA en de modbus aansturing. Gaf het zelfde beeld als je foto's.
Na het verwijderen van de LAN kabel de zaak opnieuw opgestart en eerst gewoon op handmatig ingesteld.
Dit werkte maar geef het spul wel even tijd om op te starten.
Werk met de Homewizard P1 meter, deze werd na ca 5 min weer gevonden en gesynchroniseerd.
Vervolgens over gezet op selfconsumptie en het werkte .

Daarna pas de LAN kabel weer ingeplugd. Valt wel op dat je het spul wel de tijd moet geven.
Heb geen LAN kabel in gebruik.
In het verleden toen ik nog 1 batterij had, werkte ik ook met de Homewizard P1 meter. Merkte wel dat dat een stuk stabieler draaide. Nu met een 2e set ben ik noodgedwongen overgestapt op een CT003. Dit omdat ze anders elkaar gaan ontladen en opladen als ik de HW zou blijven gebruiken. Helaas moet de CT003 regelmatig gereset worden.

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-07 16:42
Mijn Venus A is gisternacht gestopt, groep eruit (alleen extra diepvriezer op dezelfde groep, staan naast elkaar zodat ik noodstroom kan pakken). Nu dus andersom, geen stroom en inhoud vriezer te warm geworden. helaas..

Marstek heeft me wat dingen gevraagd te doen, echter resultaat blijft hetzelfde. Knopje wordt groen, gebeurt niets, en na 1 minuut gaat ie weer uit. Ook na een reset van 1uur zonder power en extra accus.

Mijn E 2.0 gaat rustig verder, maar vond het modulaire systeem aantrekkelijk voor uitbreidingen.

Heb aan de verkoper gevraagd of ik met bijbetaling een E 3 kan kopen, maar moet eerst alle garantie dingen doorlopen. Voorlopig is het kastje muur met communicatie. Verkoper vraagt, ondanks dat ze weten de garantie te moeten afhandelen, om via Marstek te spelen omdat zij diagnoses kunnen doen. Maar het ding start niet meer op, dus geen diagnose en moet vage testen doen van Marstek …

• onlinaius
badnews.nl schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:20:
Mijn Venus A is gisternacht gestopt, groep eruit (alleen extra diepvriezer op dezelfde groep, staan naast elkaar zodat ik noodstroom kan pakken). Nu dus andersom, geen stroom en inhoud vriezer te warm geworden. helaas..

Marstek heeft me wat dingen gevraagd te doen, echter resultaat blijft hetzelfde. Knopje wordt groen, gebeurt niets, en na 1 minuut gaat ie weer uit. Ook na een reset van 1uur zonder power en extra accus.

Mijn E 2.0 gaat rustig verder, maar vond het modulaire systeem aantrekkelijk voor uitbreidingen.

Heb aan de verkoper gevraagd of ik met bijbetaling een E 3 kan kopen, maar moet eerst alle garantie dingen doorlopen. Voorlopig is het kastje muur met communicatie. Verkoper vraagt, ondanks dat ze weten de garantie te moeten afhandelen, om via Marstek te spelen omdat zij diagnoses kunnen doen. Maar het ding start niet meer op, dus geen diagnose en moet vage testen doen van Marstek …
Als je ook uitbreidingen hebt: zelfde advies als naar Kevlar: uitzetten, destacken en connectoren checken.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
badnews.nl schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:20:

Heb het zelfde met de Venus A. Groen lampje gaat aan na 1 min uit. Alles geprobeerd maar geen succes. Garantie aanvraag gedaan maar winkel(multi solar) is al 3 weken op antwoord. Heb aangegeven dat ik niks met Marstek te maken heb maar alleen met hun. Maar geen reactie.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:34
The Fatal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Heb het zelfde met de Venus A. Groen lampje gaat aan na 1 min uit. Alles geprobeerd maar geen succes. Garantie aanvraag gedaan maar winkel(multi solar) is al 3 weken op antwoord. Heb aangegeven dat ik niks met Marstek te maken heb maar alleen met hun. Maar geen reactie.
Op pepper bij een aanbieding van een Venus A berichten voorbij zien komen dat er vrij veel problemen zijn met de A. Een webwinkel is zelfs daarom gestopt met het verkopen van dit model.

Zelf zou ik overigens direct contact opnemen met Marstek. Als het goed is, heb je je factuur geüpload in de app.

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:11
Wij werken al enkele maanden zonder problemen met onze 3 Marstek Venus A units. We zitten momenteel nog wel op oudere firmware (2 op FW 1.47 en 1 op FW 1.46) aangezien we begrepen dat nieuwe firmware soms juist een verslechtering dan een verbetering betekend.

Nu zijn we toch hoe de ervaringen van anderen zijn met onderstaande nieuwste firmware welke we aangeboden krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTxj2ySLY_qTIXv7irOgBoP7P8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rOjHc2oCAmRY23M0HgaEIioK.jpg?f=user_large

• onlinaius
meesje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Op pepper bij een aanbieding van een Venus A berichten voorbij zien komen dat er vrij veel problemen zijn met de A. Een webwinkel is zelfs daarom gestopt met het verkopen van dit model.

Zelf zou ik overigens direct contact opnemen met Marstek. Als het goed is, heb je je factuur geüpload in de app.
Marstek.nl verkoopt de Venus A ook niet meer. Of het daar door komt weet ik niet zeker.

• onlinaius
lexen schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:41:
Wij werken al enkele maanden zonder problemen met onze 3 Marstek Venus A units. We zitten momenteel nog wel op oudere firmware (2 op FW 1.47 en 1 op FW 1.46) aangezien we begrepen dat nieuwe firmware soms juist een verslechtering dan een verbetering betekend.

Nu zijn we toch hoe de ervaringen van anderen zijn met onderstaande nieuwste firmware welke we aangeboden krijgen.
[Afbeelding]
Nooit upgraden als het werkt.

• Avenger 2.0
Brent schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:45:
Inderdaad. En deze connector van Marstek zag er eigenlijk wel robuust uit. Heeft 2 geleidingspinnen om correct te stacken, 4 connectoren om de stroom te verdelen, en maar 1200W belasting en toch loopt het nog mis. Dan is het wel te begrijpen dat bij de Zendure 2400 AC het helemaal fout loopt als je ziet dat ze een minderwaardige connector gebruiken (slechts 2 connectoren stroompad voor 2400 W, geen geleidingspinnen, etc)

• sun62
Ik heb 2setjes venus a en 1ervan is er ook uitgeklapt op selfmode tijdens ontladen. Daarna mainskabel uit het stopcontact gehaald en gekeken of deze wilde ontladen via de backup poort. Ik kon hem nog normaal opstarten. Maar toen ik backup aanzette hoorde ik een flinke plof intern (fets?) en daarna nog alleen even een groen lampje. Via marstek krijg ik een vervanger waar ik nu al een aantal weken op wacht. De extensie batterij heb ik zolang op de 2e set gestapeld zodat ik nu alleen 2kwh capaciteit mis.

• meesje
onlinaius schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:42:
[...]

Marstek.nl verkoopt de Venus A ook niet meer. Of het daar door komt weet ik niet zeker.
Volgens degene op pepper gaf de winkel aan dat er 4 op 10 Venus A terug kwamen vanwege problemen. Wel jammer. Gelukkig heb ik een zelfde soort produkt maar dan van Zendure. :)

• Ross11
Had 4.16 kWh venus A en dat was iets te weinig. Keuze was om gewoon iets anders er bij of een uitbreiding pack. Aangezien ik vermoed dat de venus A EOL gaat worden toch maar een 2.08 kWh er bij gekocht voor 400 euro.

Aansluiten 2 min werk maar toen :) .
App gaf aan dat er een update nodig was, van 148-119-109 > 148-119-255.
Geen probleem kan nodig zijn, update ging perfect met "Klaar".
Opnieuw opstarten en melding update nodig van 148-119-255> 148-119-109 een soort downgrade dus.
Lang verhaal dit gebeurde dus een 5 keer voordat hij vond dat 148-119-109 toch wel goed was. :)
Koppelen van P1 van HW was eerst wat problematies maar via handmode en 10 min geduld toch gelukt.
Werk nu zo te zien vandaag gewoon op NOM.
Alleen kan de APP niet meer echt afsluiten, blijft op de achtergrond actief.
Kan ik mee leven gebruik hem toch niet echt. (Monitor via modbus en HA met display in Esphome)

Ross

• Brent
meesje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Volgens degene op pepper gaf de winkel aan dat er 4 op 10 Venus A terug kwamen vanwege problemen. Wel jammer. Gelukkig heb ik een zelfde soort produkt maar dan van Zendure. :)
Zendure heeft deze problemen ook.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 15-07 19:44
Brent schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Alleen een beetje erger.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• meesje
Brent schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Daarom zeg ik ook dat ik een zelfde soort produkt heb. Dat is dus geen 2400 AC. Deze is niet gelijkwaardig aan een Venus A.

• Brent
meesje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:33:
[...]

Daarom zeg ik ook dat ik een zelfde soort produkt heb. Dat is dus geen 2400 AC. Deze is niet gelijkwaardig aan een Venus A.
Je schrijft het nogal verwarrend op, maar als je bedoelt dat je geen stackable hebt, sure.

• Ross11
meesje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Wordt ook een beetje verkocht als een probleemloos "Plug en Play" product.
Stekker in het stopcontact en gaan met die 🍌.
Koppelen met de C003 met een zwakke Wifi is op zich, voor veel, al een uitdagende bezigheid.
Dan als er problemen zijn is het weer aan de gang krijgen soms een hele uitdaging, plus dat ik de indruk krijg dat er toch wel wat ontwerp fouten in de soft en hardware zitten.

Kan me voorstellen dat als je als gewone gebruiker tegen deze dingen aanloopt je het spul gewoon binnen de zichttermijn terug stuurt.
Setje is gauw 1000+ euro.

Ross

• Ellroe32
WillemD61 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:15:
[...]

Op de foto's ziek ik bij allebei een metalen pennetje, bij het mannetje massief, bij het vrouwtje hol, dus toch wel logisch? Tenzij je inderdaad naar het plastic kijkt.

Het staat ook in de uitleg,

Het mannetje en vrouwtje heeft te maken met de manier waarop de electrische geleiders in elkaar schuiven, DUS NIET DE KUNSTSTOF BUITENKANT.

unquote
Ik heb het uiteindelijk hier goed kunnen zien: Plus en min mc4 pluggen

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Ik heb 19 dagen moeten wachten op vervanging van mijn defecte A. Zelfde verhaal groep eruit alleen nog maar groen lampje. Gemeld bij de verkoper en ik heb het idee dat die marstek dan een seintje geeft waardoor de communicatie vanuit marstek sneller gaat. De vervanger werkt nog steeds goed op v148.

• TinusB
  • Laatst online: 11-07 17:10
Ik heb een marstek A van de eerste serie.

Sinds vorige week was ik ook aan de beurt..een flinke knal en de stop in de meter er uit. Wel branden bij mij alle lampjes nog en is online..maar als ik de stecker weer inplug.duurt het een 5 tal seconden en licht de zekering in de meterkast er weer uit.

Ook heb ik toevallig 1 week daarvoor de backup poort gebruikt aangezien ik een nieuwe groepenkast heb gekregen en de stroom er dus een aantal uur af is geweest. Ik weet dus niet of dit een verband heeft maar in vorige berichten las ik dat het vaker voorkwam na gebruik backup poort. 2e puntje vind ik dat de venus a via backup niet mooi werkt. Heb 2 uitbreidings units er op.. en bij elke 10% schakelt hij over naar de volgende. Waardoor telkens de stroom een 5 a 10 seconden van de backup af gaat. Ook bij zelf consumptie doet hij dit..niet merkbaar maar op de display kan ik het zien..elke keer als hij over schakeld stopt het laden/ontladen even en gaat een 10 tal seconden weer verder.zodra hij van module overschakeld. Dit gaat dus de hele dag maar door. Lijkt mij niet goed voor de accu en de regeling. Ook zou het naar mijn inziens merkloos over moeten kunnen schakelen. Maar helaas. Via zelf consumptie niet zo erg storend. Maar via backup is het eigelijk onbruikbaar.

Bij defect stond hij op zelf consumptie 800w. Aangezien hij op 1500w nogsteeds vast liep.

Ik heb via de app de melding gemaakt van de defect via knopje extreem probleem. Na een week geen reactie. Heb ik opnieuw bericht gestuurd maar nu via de knop omruiling/retour. Nu 2 dagen later kreeg ik op beide reactie. Wel heb ik de laatste bericht met het formulier alleen via de mail gekregen en niet in de app. En die stond tussen ongewenst. Dus een aandachts puntje

Mijn retour is goedgekeurd en ik moet mijn gegevens invullen. Heb de marstek 2e hands gekocht maanden terug maar wel de bon en garantie staat geactiveerd . Dus hopelijk gaat dat goed komen..

Wat is de laatste tijd de ervaring met omruiling ? Tijds duur. Word bij de nieuwe accu de garantie weer geactiveerd enzo. Aangezien de product nummer anders is. En ik las al dat ze spontaan voor je deur staan en geen track en trace sturen of is dat inmiddels al veranderd.

Heb nog een goed werkende venus E was een van de 1e die hem had. Die nogsteeds zonder problemen werkt. Maar heb toen ooit een bericht gestuurd voor de p1 meter die nog niet werkte omdat mijn meter er nog niet tussen stond. En ook eens voor een downgrade omdat de chelly niet werkte met de nieuwe update..maar toen reageerde ze nog binnen 1 uur. Overdag zelfs. Bij mij nu een week. Vind ik toch een achteruitgag. 2 a 3 dagen lijkt mij max..

Maargoed. Ik zag al wat oudere berichten maar Ik hoor graag van iemand hoe snel de omruiling momenteel recentelijk gaat en hoe het is gegaan en of de oude unit ook is opgehaald..want ook daar werd veel gezegt dat sommige 2 maand later nog niks over het ophalen van de defecte unit hebben gehoord.

• onlinaius
TinusB schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:57:
2e puntje vind ik dat de venus a via backup niet mooi werkt. Heb 2 uitbreidings units er op.. en bij elke 10% schakelt hij over naar de volgende. Waardoor telkens de stroom een 5 a 10 seconden van de backup af gaat. Ook bij zelf consumptie doet hij dit..niet merkbaar maar op de display kan ik het zien..elke keer als hij over schakeld stopt het laden/ontladen even en gaat een 10 tal seconden weer verder.zodra hij van module overschakeld. Dit gaat dus de hele dag maar door. Lijkt mij niet goed voor de accu en de regeling. Ook zou het naar mijn inziens merkloos over moeten kunnen schakelen. Maar helaas. Via zelf consumptie niet zo erg storend. Maar via backup is het eigelijk onbruikbaar.
Damn! Ik vond dat elke 10% schakelen al vrij raar (want 2200 watt laden op 1 module, als je dat ook netjes kunt verdelen over alle 3, waarom? Minder warmte, minder accuslijtage).

Maar nu blijkt dus ook nog eens dat de backupfunctie praktisch onbruikbaar is!! :(

Ik baal er nu van dat Marstek heeft aangegeven dat ze de basisunit komen vervangen (de uitbreidingsbatterij hebben ze nog niets over gezegd, behalve 'test de uitbreidingsbatterijen'. Lezen zijn ze niet erg goed in, de connectoren van de basisunit en 1 van de uitbreidingsbatterijen zijn gesmolten, dus ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat de uitbreiding ook niet meer werkt).

Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug, ik loop al sinds januari te kudten met die Venus A, en zelfs als het met de vervangende unit wel goed werkt zit je nog steeds met een onbruikbare backupfunctie.

• TinusB
  • Laatst online: 11-07 17:10
onlinaius schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 00:20:
[...]

Damn! Ik vond dat elke 10% schakelen al vrij raar (want 2200 watt laden op 1 module, als je dat ook netjes kunt verdelen over alle 3, waarom? Minder warmte, minder accuslijtage).

Maar nu blijkt dus ook nog eens dat de backupfunctie praktisch onbruikbaar is!! :(

Ik baal er nu van dat Marstek heeft aangegeven dat ze de basisunit komen vervangen (de uitbreidingsbatterij hebben ze nog niets over gezegd, behalve 'test de uitbreidingsbatterijen'. Lezen zijn ze niet erg goed in, de connectoren van de basisunit en 1 van de uitbreidingsbatterijen zijn gesmolten, dus ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat de uitbreiding ook niet meer werkt).

Eigenlijk wil ik gewoon mijn geld terug, ik loop al sinds januari te kudten met die Venus A, en zelfs als het met de vervangende unit wel goed werkt zit je nog steeds met een onbruikbare backupfunctie.
Als dat gesmolten is zou ik dat ook duidelijk melden en anders een ruil verzoek voor de uitbreidingsbatterij openen. En je kunt foto.s bijvoegen. Duidelijker kan het niet. Zowizo zal ik een gesmolten conector niet meer in gebruik nemen.

Idd tijdens backup elke 10% overschakelen maakt hem onbruikbaar. Als je er een tv op aan zal sluiten zal hij telkens uit gaan als hij overschakeld. Bovendien vind een vriezer of koelkast het ook niet fijn om uit te gaan en 10sec later weer aan. Maargoed wellicht word het met een update nog veranderd. Laten ze eerst het 1500w probleem maar oplossen en anders gewoon downgraden naar 1400w laden en ontladen zodat het zonder vastlopen werkt

• Ross11
Het overschakelen duurt hier ca 30 tot 50 sec tijdens het laden per 10% staat dan op 0 W.
Wat opvalt is dat de batterij dan kort met 1500 W gaat laden, ongeacht of er zonnestroom beschikbaar is.
Een soort piek van enkele sec waarna de batterij zich wat stabiliseert op NOM. Of dit goed is betwijfel ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzmDIVUGD0pQUdpp0rGqLO_v-Mw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FtuyAeNjv1ILf5VcQpioBVyx.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Ross11 op 30-06-2026 10:32 ]

Ross

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:19
Ik draai nu 148, en daar lijkt nog steeds dat Homeassistant de waarde niet consistent lekker binnenkrijgt. Meer mensen nog steeds dat probleem? Simpele fix hiervoor?

• marsian
Batterijpakketherstel? Ik zie deze nu pas voor het eerst. Nieuwe functie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7k8tAAi9C3hu0yL6RfTXGBw0YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2AaqryTFt01Gqav2z0elsl8n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 123% gewijzigd door marsian op 30-06-2026 16:47 ]

• Ross11
Powergrim schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:59:
Ik draai nu 148, en daar lijkt nog steeds dat Homeassistant de waarde niet consistent lekker binnenkrijgt. Meer mensen nog steeds dat probleem? Simpele fix hiervoor?
Gebruik je de API of de modbus integratie?
Hier via de modbus en de API uit en werkt gewoon al zijn de dag waarde van de cellen wel eens van slag. Gebruik een HW plug voor de in/uit.
Zijn wel regelmatig updates van de integratie maar ik wacht daar mee om deze te installeren, na de laatste kon ik homeassistant niet meer opstarten. Was echt een aan en uit nodig. Kijk dus even of de update iets toevoegd.

Ross

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:19
Ross11 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Gebruik je de API of de modbus integratie?
Hier via de modbus en de API uit en werkt gewoon al zijn de dag waarde van de cellen wel eens van slag. Gebruik een HW plug voor de in/uit.
Zijn wel regelmatig updates van de integratie maar ik wacht daar mee om deze te installeren, na de laatste kon ik homeassistant niet meer opstarten. Was echt een aan en uit nodig. Kijk dus even of de update iets toevoegd.
API, ik had verwacht als we serieus een lokale API hebben dat dit ding niet extreem gaat lopen ratelimiten of iets. Modbus is dus nog wel the way to go? Even kijken hoe ik dan die communicatie tot aan mijn Homeassistant server krijg.

• Ross11
Powergrim schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:17:
[...]

API, ik had verwacht als we serieus een lokale API hebben dat dit ding niet extreem gaat lopen ratelimiten of iets. Modbus is dus nog wel the way to go? Even kijken hoe ik dan die communicatie tot aan mijn Homeassistant server krijg.
Modbus via Hacs installeren, wel het juiste type selecteren, grootste probleem is het IP nummer. Zoek ik op met "Advanced IP Scanner" of in de router zoeken naar klanten. Is niet het Wifi IP nummer.

Ross

• onlinaius
marsian schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:44:
Batterijpakketherstel? Ik zie deze nu pas voor het eerst. Nieuwe functie?

[Afbeelding]
Zit er al enige tijd in, maandje ofzo.

Ik heb vaag het idee dat het bedoeld is om gebruikers zoet te houden, 'hier, heb je nog een knopje waar je op kunt drukken, en dan kunnen we de volgende keer weer vragen of je alle updates gedraait hebt, of je wifi connectie verbeterd kan worden, en of je fabrieksreset al geprobeerd hebt...'

• onlinaius
Ross11 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:12:
[...]

Modbus via Hacs installeren, wel het juiste type selecteren, grootste probleem is het IP nummer. Zoek ik op met "Advanced IP Scanner" of in de router zoeken naar klanten. Is niet het Wifi IP nummer.
In de app wordt het IP adres correct weergegeven als je verbind via LAN.

• WillemD61
onlinaius schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:35:
[...]

'hier, heb je nog een knopje waar je op kunt drukken, en dan kunnen we de volgende keer weer vragen of je alle updates gedraait hebt, of je wifi connectie verbeterd kan worden, en of je fabrieksreset al geprobeerd hebt...'
Dat is inderdaad het enige wat de Marstek remote support lijkt te doen. Ik heb een goed functionerende batterij, met goede wifi en stabiele Open API. Alleen het verzamelen van historische data (SOC, zonnestroom, laden/ontladen en sterkte wifi signaal) en die data weergeven in de grafiek in de app doet het niet (diezelfde data via Open API in Domoticz is geen enkel probleem). Er lijkt geen goede probleemanalyse plaats te vinden. Ook worden opgeloste support tickets nooit echt afgesloten (ook al meld je dat het probleem is opgelost). Zo kan je natuurlijk nooit controle over je werkzaamheden houden. M.a.w. een zeer onprofessionele support afdeling.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:55
Ik ben vooralsnog zeer tevreden met mijn A+ extra batterij. Alleen die API is niet geweldig. Ik laat Homey een melding geven als de API even geen gegevens heeft gestuurd. Dit werkt aardig goed om in ieder geval te weten dat er iets niet goed gaat.
Tot nu toe 3 of 4 keer de unit uit moeten zetten omdat de API weggevallen was, en 5 minuten later weer aan, en dan werkte het weer.
Nu krijg ik echter elke dag meldingen. Meestal alleen de kritieke melding, en vervolgens uren niks meer, soms nog 1 of 2 whatsappjes erachteraan. Het lijkt er dus op dat het zichzelf nu hersteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF8ggc2kAmIVlVJIa5MiRL3vJ5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWBkHZqwPysAqMetEJgqg0zU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu wil ik toch over naar modbus, want ik wil niet op vakantie zijn, en hij valt uit. Dan moet ik iemand heen sturen om het uit en aan te zetten, daar heb ik geen zin in.

Ik begrijp dat als ik deze bestel en een LAN dichtbij heb, ik een heel eind moet komen.

Echter heb ik hier geen bal verstand van. Wie kan me op weg helpen?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:37

bvw

Hebben de eigenaren van de accu's met brandschade aan de connector dit ook gemeld bij de NVWA? Als dit echt een structureel probleem is dan helpt dat wel om Marstek actief aan de slag te laten gaan met het issue.

https://formulieren.nvwa.nl/formulier/nl-NL/Extern/sc1124_KlachtNonFoodA.aspx/CB_Authenticatie/CB_Inleiding

[ Voor 27% gewijzigd door bvw op 01-07-2026 11:24 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• Jan_De_Tuinman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 15:50
bvw schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:22:
Hebben de eigenaren van de accu's met brandschade aan de connector dit ook gemeld bij de NVWA? Als dit echt een structureel probleem is dan helpt dat wel om Marstek actief aan de slag te laten gaan met het issue.

https://formulieren.nvwa.nl/formulier/nl-NL/Extern/sc1124_KlachtNonFoodA.aspx/CB_Authenticatie/CB_Inleiding
Wel een goed idee. Heb inmiddels al 2 Venus A systemen met gesmolten connectoren gehad.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@robkrekel je Venus A heeft al modbus over TCP dus je hoeft niets te kopen.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

robkrekel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:16:
Ik ben vooralsnog zeer tevreden met mijn A+ extra batterij. Alleen die API is niet geweldig. Ik laat Homey een melding geven als de API even geen gegevens heeft gestuurd. Dit werkt aardig goed om in ieder geval te weten dat er iets niet goed gaat.
Tot nu toe 3 of 4 keer de unit uit moeten zetten omdat de API weggevallen was, en 5 minuten later weer aan, en dan werkte het weer.
Nu krijg ik echter elke dag meldingen. Meestal alleen de kritieke melding, en vervolgens uren niks meer, soms nog 1 of 2 whatsappjes erachteraan. Het lijkt er dus op dat het zichzelf nu hersteld.
[Afbeelding]

Maar nu wil ik toch over naar modbus, want ik wil niet op vakantie zijn, en hij valt uit. Dan moet ik iemand heen sturen om het uit en aan te zetten, daar heb ik geen zin in.

Ik begrijp dat als ik deze bestel en een LAN dichtbij heb, ik een heel eind moet komen.

Echter heb ik hier geen bal verstand van. Wie kan me op weg helpen?
Misschien kun je hier iets mee?
https://flows.nodered.org...11d2a327aec6f092f30dbe7fc
Github link :https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A

• onlinaius
bvw schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:22:

Goed idee, ook even gedaan.

Voelt wel een beetje 1998 dat je bij 'waar heb je het gekocht' een postcode en nummer moet invullen :P

• robkrekel
Beekforel schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:41:
@robkrekel je Venus A heeft al modbus over TCP dus je hoeft niets te kopen.
Dat is fijn, maar dan weet ik verder nog niks.
kevlar01 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 20:37:
[...]

Misschien kun je hier iets mee?
https://flows.nodered.org...11d2a327aec6f092f30dbe7fc
Github link :https://github.com/hansvanlin/Marstek-venus-A
Dit lijkt me meer HA oid toch?

Wat ik snel even lees op google AI:

Het aansluiten van een Modbus TCP-apparaat verloopt via uw standaard ethernet-netwerk. Volg deze stappen voor een correcte installatie:
1 Fysieke verbinding: Sluit uw Modbus TCP-apparaat (zoals een omvormer of PLC) aan op uw netwerkrouter of switch met een standaard RJ45 ethernetkabel.
2 Netwerkconfiguratie: Zorg dat het apparaat een vast IP-adres heeft binnen uw netwerk (dit voorkomt verbindingsproblemen).
3 Modbus inschakelen: Activeer Modbus TCP in het configuratiemenu van het apparaat en noteer het poortnummer (standaard is dit vaak 502 of 1502).
4 Master instellen: Configureer uw Modbus-master (bijvoorbeeld een PC, gebouwbeheersysteem of energiemanager) om verbinding te maken met het IP-adres van het apparaat. Vul de juiste TCP-poort in en stel de Slave ID (Unit ID) in, meestal tussen 1 en 247.

1 en 2 zijn vrij simpel. UTP in Marstek, andere kant in een deco. Vast IP heeft de batterij al op het deco netwerk. Dat is wel via LAN.
3 Dat zal dan in de Marstek app staan neem ik aan.
4 Dat is in mijn geval Homey? Dus via de geschikte app voor modbus

Is dit alles? Of klopt AI weer eens van geen kant :/

[ Voor 55% gewijzigd door robkrekel op 02-07-2026 08:30 ]

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

robkrekel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:21:
[...]

[...]

Het aansluiten van een Modbus TCP-apparaat verloopt via uw standaard ethernet-netwerk. Volg deze stappen voor een correcte installatie:
1 Fysieke verbinding: Sluit uw Modbus TCP-apparaat (zoals een omvormer of PLC) aan op uw netwerkrouter of switch met een standaard RJ45 ethernetkabel.
2 Netwerkconfiguratie: Zorg dat het apparaat een vast IP-adres heeft binnen uw netwerk (dit voorkomt verbindingsproblemen).
3 Modbus inschakelen: Activeer Modbus TCP in het configuratiemenu van het apparaat en noteer het poortnummer (standaard is dit vaak 502 of 1502).
4 Master instellen: Configureer uw Modbus-master (bijvoorbeeld een PC, gebouwbeheersysteem of energiemanager) om verbinding te maken met het IP-adres van het apparaat. Vul de juiste TCP-poort in en stel de Slave ID (Unit ID) in, meestal tussen 1 en 247.

1 en 2 zijn vrij simpel. UTP in Marstek, andere kant in een deco. Vast IP heeft de batterij al op het deco netwerk. Dat is wel via LAN.

https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP/tree/Venus-A

• robkrekel

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

robkrekel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Ik heb geen Home Assistent, ik gebruik Homey.
Ah dat had ik niet gelezen. Ben niet bekend met Homey maar zie dat ze modbus wel ondersteunen.

https://homey.app/nl-nl/app/org.modbus/Modbus/

De benodigde registers kun je uit die repo van Fonske halen.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

[...]

[...]

Je zou het denk ik ook op een Raspberry Pi kunnen installeren of op een Windows PC.
Voor de website die via localhost draait, moet je dan nog kijken hoe je die doorlust naar buiten zodat je die vanaf het internet kan benaderen (wellicht via port forward of VPN). Even kijken wat voor jou situatie het handigst is, als je al Homey hebt is de link van @Beekforel wellicht beter om in te verdiepen.

• skdevil
  • Laatst online: 21:53
Weet iemand of het via een omweg mogelijk is om de stroom die via de PV panelen op de Venus A geleverd word direct te verbruiken ipv de batterij te laden? Wanneer er nog 500W van het net gevraagd word is de Venus aan het laden met de stroom vanuit de panelen.

• sun62
[...]

[...]

Mijn script draait puur met nodered. Aan sturing dmv eigen Web UI. Uitleg kan je vinden als je doorklikt naar de github pagina : readme. Je hebt eigenlijk alleen een klein pc'je bv rpi nodig.

• robkrekel
Dank voor de suggesties, maar ik heb qua hardware een Homey PRO draaien, en daar blijft het wel bij. Ik weet dat het kan wat ik wil, alleen ik weet niet goed genoeg hoe dat aan te pakken. Zover gaat mijn kennis niet.

Ik ga eerst hier wel een mee aan de gang https://homey.app/nl-nl/app/org.modbus/Modbus/

• WillemD61
skdevil schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:36:
Weet iemand of het via een omweg mogelijk is om de stroom die via de PV panelen op de Venus A geleverd word direct te verbruiken ipv de batterij te laden? Wanneer er nog 500W van het net gevraagd word is de Venus aan het laden met de stroom vanuit de panelen.
Op self-consumption (nul-op-de-meter) zetten ?
Pagina: 1 ... 28 29 Laatste