Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:42
sun62 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 06:35:
[...]

Ik wil nog even terug komen op het testen van de nieuwe firmware. De nieuwe versie lijkt stabieler in het vasthouden van de settings. Maar ontladen op 1500W zie ik geen verschil. Omdat ik alles via een modbus aansturing in node-red doe loop ik waarschijnlijk ook tegen hetzelfde probleem in firmware als degene die HA gebruiken. Nu heb ik ontdekt dat met een eenvoudige workaround dit te fixen is. Ik heb nu een ontlaadschema op 1500W aangemaakt en deze hoeft niet aan te staan. Maar blijkbaar zet dit het blokkeren van het ontladen uit als je dit via modbus doet. Ook ben ik er nu achter hoe je dit schema kan manipuleren via modbus en dus een veilige manier is om de venus aan te sturen. Met deze wetenschap kan ik nu mijn script veel eenvoudiger maken. Als je interesse hebt in het script zie het marstek linkje hieronder (handtekening)
Hoi ik heb het nu voor elkaar om om de discharge bug heen te werken. Je kan heel eenvoudig de marstek via het manual schema dmv modbus aansturen. Eerst deed ik het via losse registers rs485 enable..zet de juiste registers maar heb nu uitgevogeld hoe het via de schema registers te doen. Nu ik de marstek via het schema aanstuur omzeil je de interne safety check en reageert de marstek nu goed zonder problemen. De schemas kan je vrij aansturen zonder eerst rs485 enable te zetten ook kan je vermogens bv zoals in HA voor de pid aansturen. Kortom veel minder modbus verkeer en geen timing issues of conflicten. Deze aanpak is waarschijnlijk dichter bij de native Venus control-flow aansturing dan andere oplossingen. Met 3 node red nodes kan je al alle modi aansturen via de UI. Voor meer info zie marstek link hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17V6FQJklI22ckWayUiXvlBplg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeMz6bonTMQWksgGJ9mb1hlY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiQg1d2lRGfu3bC5QbjteRZrtM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llk6oC0yvKFUZPtfiYZGXIy8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door sun62 op 27-05-2026 13:11 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 14:04
Vandaag zowaar zonder bericht ineens de vervangende venus a basis unit binnen. Gelijk gemonteerd en gekoppeld. Bovenop de andere 4 accu's. Meteen updates gekregen en toch maar geïnstalleerd. Hij zag meteen alle accu's dus dat ging top. Toen wilde hij helaas niet laden, niet op zelf consumptie en niet handmatig. Hmmm vreemd. Na een tijdje een ingeving even geklikt op de som van de accu's en daar zag ik dat de nieuwe op 47,% stond en de rest allemaal op 99%. Basis unit los gehaald en gelijk ging hij aan de gang. Nu even wachten totdat de basis unit ook op 99% staat en dan weer proberen. Zal wel goed komen dan.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06 19:11
WillemD61 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:19:
Gisteren dus 149.119.2.110.3 geïnstalleerd en dat draait nog steeds stabiel met Open API. Of hebben ze gewoon de default settings gewijzigd zodat na een spontane reset nu de Open API en Surplus feed-in gewoon aan staan, zodat je minder last hebt van een reset ?

Wel heb ik een ander probleem namelijk dat de grafiek met laadstatus e.d. niet geupdate wordt. Alle andere gegevens kloppen wel, alleen de grafiek is een probleem. Ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd maar dat maakt geen verschil. Herkent iemand dit?
Update: versie 149 nog steeds stabiel sinds zaterdag, op Venus A. Ik haal elke 4 minuten gegevens binnen in Domoticz.
Aansturing heb ik nog wel via mqqt lopen. Dat ga ik binnenkort ook testen via Open API.

• sun62
Het kan wel NOM met een venus A en eigen marstek regeling. Zie het resultaat tot nu toe vanaf 00.00h. Heb nu 2x een setje van 4.2kWh en de laatste versie fw149 en een p1 meter met 1sec interval. Rond 10u batterij opgeladen tot 90%. Rond 12u airco aan tot nu toe en random verbruikers aan/uit. Rond 19u nog even de laatste 10% in de batterij geladen. Van het grid gehaald 0.11kWh 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Aln1jc7gf60_WJVdZmHJUAaR6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMsu4Sk6nmFEhbH8BFSWyZpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN9Yfn405p-yIMBF2shHv7GbxhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7iv3O46TGSloAzvHKiCKU74.jpg?f=fotoalbum_large

• WillemD61
Ik heb pas ook NOM een week lang getest (met enkele Venus A). Werkt goed, elke dag minder dan 0.1 kWh van het net. Het was wel een vakantieweek dus geen grote uitschieters qua verbruik, alleen basis verbruik. Als uitschieters (b.v. waterkoker, vaatwasser, wasdroger etc.) niet door de max output van de batterij afgedekt kunnen worden zal het dagelijkse totaalverbruik hoger zijn.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-06 10:54
Nieuwe app update met een optie genaamd "Batterijpakket herstel". Plus laad en ontlaadvermogen apart instelbaar.

• sun62
hmm zouden we daarom ontlaad problemen hebben gezien bij de laatste fw versies???

Wel weer even factory reset zonder behoud van data doen lijkt me. Er blijven anders resten achter.

[ Voor 38% gewijzigd door sun62 op 28-05-2026 18:17 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:56

Speedmaster

Make my day...

sun62 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:13:
hmm zouden we daarom ontlaad problemen hebben gezien bij de laatste fw versies???

Wel weer even factory reset zonder behoud van data doen lijkt me. Er blijven anders resten achter.
Is een update van de app op je telefoon, staat dus los van je installatie. Lijkt me niet nodig om een compleet accupakket te gaan resetten omdat een stukje aansturingssoftware is aangepast.

• sun62
Speedmaster schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:08:
[...]

Is een update van de app op je telefoon, staat dus los van je installatie. Lijkt me niet nodig om een compleet accupakket te gaan resetten omdat een stukje aansturingssoftware is aangepast.
Maar die app praat wel met jou hardware en zet intern registers oid, ik bedoel dus dat de firmware moet aansluiten of luisteren wat de app wil instellen of uitsturen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Op heb op Android v1.6.63 van de app en die geeft aan geen nieuwe versie te hebben, ik zie de genoemde instellingen niet.

Hoe lang duurde het omruilen bij anderen? Ik heb nu een ruime week geleden het formulier ingevuld en daarna nog niets weer gehoord.

• sun62
Beekforel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:17:
Op heb op Android v1.6.63 van de app en die geeft aan geen nieuwe versie te hebben, ik zie de genoemde instellingen niet.

Hoe lang duurde het omruilen bij anderen? Ik heb nu een ruime week geleden het formulier ingevuld en daarna nog niets weer gehoord.
Bij mij geeft die V1.6.64 weer. Gecheckt en geupdate via de playstore.

[ Voor 4% gewijzigd door sun62 op 28-05-2026 21:20 ]

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:32
Dit zei Hilco vanmiddag al :)

Net geüpdatet via Playstore, heb nu ook .64. Duidelijk verschil, het lettertype is anders.

Charge en discharge is apart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5pvrlmiDLAPu41cep9fKxSof5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6Z2MCL7Zr0W50LWXMTDyH29.jpg?f=fotoalbum_large

En een optie op de accu's te herstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzWYUq6_BTJiVUTqi_95keLc6vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRydQKLBuceo3lUZKtDZh2p2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Hijdaar95 op 28-05-2026 22:14 ]

• marsian
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:56
Support voor nieuw product Venus a 2.0….

• RvandeBeeten
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-06 16:35
marsian schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:26:
Support voor nieuw product Venus a 2.0….
Mss moeten ze eerst even zorgen dat eerder uitgebrachte producten zoals de venus-a 1 het fatsoenlijk gaat doen,..?

• Bverbaan
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Beekforel schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:17:

Bij mij heeft het 3 a 4 weken geduurd na invullen formulier en plots was er een vervang unit ….

• TinusB
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-06 17:07
Ik heb hier alleen de optie 800w of 1500w zowel bij laden als ontladen. En niet de 1200w zoals bij uw foto. Of komt dat omdat mijn FW versie van de batterij wellicht ouder is. Als het ontladen bij u ook op 1200w kan zou het wel fijn zijn

Had het mooi gevonden als er een optie was vooral bij ontladen 1200w of 1300w 1400w.

Ik zit nogsteeds vast aan de 800w bii zelfconsumptie omdat ie bij 1500w nog bevriest dus een stap lager in kunnen stellen was een mooie optie geweest. En aangezien er al veel gesneuveld of ontploft zijn zou ik liever een iets lager ontlaadvermogen hebben om de accu te sparen. Want blijkbaar is hij niet geschikt voor 1.5kw laden / ontladen.

[ Voor 8% gewijzigd door TinusB op 29-05-2026 10:52 ]

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:47
RvandeBeeten schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Mss moeten ze eerst even zorgen dat eerder uitgebrachte producten zoals de venus-a 1 het fatsoenlijk gaat doen,..?
Spijtig genoeg is dat bij veel (Chinese) firma's zo. De Venus E v3 werkt bij velen ook nog niet stabiel en binnenkort zal er samen met de E mini en A / D v2 ook wel een Venus E v4 op de lijst staan. En ook die zal niet stabiel zijn voordat de volgende versie eraan komt :+

• sun62
TinusB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:48:
[...]

Ik heb hier alleen de optie 800w of 1500w zowel bij laden als ontladen. En niet de 1200w zoals bij uw foto. Of komt dat omdat mijn FW versie van de batterij wellicht ouder is. Als het ontladen bij u ook op 1200w kan zou het wel fijn zijn

Had het mooi gevonden als er een optie was vooral bij ontladen 1200w of 1300w 1400w.

Ik zit nogsteeds vast aan de 800w bii zelfconsumptie omdat ie bij 1500w nog bevriest dus een stap lager in kunnen stellen was een mooie optie geweest. En aangezien er al veel gesneuveld of ontploft zijn zou ik liever een iets lager ontlaadvermogen hebben om de accu te sparen. Want blijkbaar is hij niet geschikt voor 1.5kw laden / ontladen.
Heb je al een keer factory reset zonder behoud van data gedaan? Er blijven anders resten van eerdere fw instellingen in staan.

• TinusB
  • Laatst online: 23-06 17:07
sun62 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Heb je al een keer factory reset zonder behoud van data gedaan? Er blijven anders resten van eerdere fw instellingen in staan.
Ja net nog gedaan..puur toevallig kreeg ik net de update van 148.119.109 naar 149.119.109

Kan nogsteeds het laden en ontladen apart van elkaar instellen. Maar alleen 800w of 1500w.

Maar we zullen zien wat hij nu doet na de update.

• Avenger 2.0
TinusB schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
[...]
Kan nogsteeds het laden en ontladen apart van elkaar instellen. Maar alleen 800w of 1500w.
Dat lijkt me ook het meest logisch. In Venus E topic konden ze ook enkel 800W of 2500W kiezen.

• sun62
Ik heb niet goed gelezen. Ik begreep dat het ontladen niet hoger ging dan 800W had zelf dit issue. Inderdaad zijn er maar 2 vermogens standen.

Maar via de schemas kan je wel anders instellen. Die 2 standen is alleen voor maximaal toegestaan vermogen.

[ Voor 28% gewijzigd door sun62 op 29-05-2026 12:22 ]

• WillemD61
Zondag wordt er weer een nieuwe Venus aangekondigd.

Zie website eu.marstekenergy.com/nl-nl

Ik kreeg ook een pop-up in de app.

• DSSW
  • Laatst online: 25-06 19:27
Nieuw materiaal van Marstek. Maar enkel in de E-reeksAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCVSenSoiKsbMsHygiP_nQWZBTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmOLcJtOSYdnDBA8vBhLdlQN.jpg?f=fotoalbum_large

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Nexus1980
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 23:17
Ik blijf zeer sceptisch over "de grootste verbetering" van de Venus 4.0. die enorme sprong van 6.000 naar 10.000 cycli.
In de praktijk gaat het meestal niet om een revolutionaire nieuwe batterijcel, maar om een andere definitie van wanneer een batterij als "versleten" wordt beschouwd. 6.000 cycli wordt doorgaans gemeten tot 80% resterende capaciteit. Die 10.000 cycli? Vaak pas tot 60%.
Dat is een beetje alsof een bandenfabrikant plots beweert dat zijn banden 60% langer meegaan, niet omdat de band beter is geworden, maar omdat hij een volledig gladde band nu ook nog als "bruikbaar" meetelt. De band rijdt inderdaad nog, maar niemand zal beweren dat hij nog in dezelfde staat verkeert.
Ook die claim van 25 jaar levensduur verdient nuance. Het aantal cycli is niet het echte probleem; de tijd zelf is dat wel. Zelfs hoogwaardige LiFePO4-cellen verouderen chemisch, ook wanneer ze weinig gebruikt worden. Daarnaast heb je nog het BMS en de elektronica die in de praktijk vaak eerder de geest geven dan de cellen zelf.
Kortom: 10.000 cycli klinkt indrukwekkend, maar ik zie vooral een verschuiving van de meetlat, geen wonder van de batterijchemie.

• WillemD61
Ik heb de hele livestream achteraf bekeken. Gelukkig kan youtube versneld afspelen ;-) Wel een heel erg lange en saaie presentatie.

Ze erkennen dat de weg van stackable systemen niet houdbaar is (16:15). Mensen verwachten dat er na jaren nog steeds een unit bijgeplugd kan worden wat allerlei problemen oplevert dus daar stappen ze blijkbaar vanaf. Maar waarom dan wel recent Venus D introduceren ? Lijkt niet te kloppen met die filosofie.

Ook stappen ze dan af van DC koppeling van zonnepanelen. Natuurlijk kan je via AC de zonnestroom laden, met wat extra verlies, maar DC koppeling was nu juist ook zo handig om de batterij te laden bij stroomuitval. Ze hebben wel gelijk als ze zeggen dat het makkelijker is als je alleen met AC interface rekening hoeft te houden en niet met DC. AC is overal strak gedefinieerd.

Ze presenteren nu 3 Venus E systemen, elk met eigen opslagcapaciteit en eigen vermogen en presenteren die als plugin systemen, zonder installatiewerkzaamheden, die ook dienen om in noodgevallen heel je huis van stroom te voorzien. Ze gaan totaal voorbij aan de normen die daarvoor bestaan en de netcode. Dat ga je echt niet bereiken door ze gewoon in het stopcontact te steken, ook al zouden de Venus systemen daar op zich geschikt voor zijn. Ook doen ze alsof er dan terug geleverd kan worden aan het net (virtual power plant). Netcode says no.

Mooi dat ze keuze bieden in capaciteit en de systemen zien er goed uit. Goed dat ze hun maintenance problemen erkennen en ik hoop dat ze dat onder controle krijgen. Minder variatie en complexiteit kan daar zeker bij helpen.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05:23
Ik heb momenteel twee venus e v3 en overweeg nog een venus A ivm de modulariteit. Iemand ervaring mee of dit goed werkt samen?

ik ben van plan deze in de tuin te zetten. Weet iemand een nette praktische oplossing voor een overkapping oid?

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:27
WillemD61 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:53:
Ze erkennen dat de weg van stackable systemen niet houdbaar is (16:15). Mensen verwachten dat er na jaren nog steeds een unit bijgeplugd kan worden wat allerlei problemen oplevert dus daar stappen ze blijkbaar vanaf. Maar waarom dan wel recent Venus D introduceren ? Lijkt niet te kloppen met die filosofie.
En ik dacht dat er ook nog een Venus A V2 verwacht werd?

Jammer, ik ben wel fan van het stackable design, juist omdat dit het maximale is wat ik in mijn eentje met een keukentrapje bovenop een (verstevigde) kast-plank in de garage krijg. 3 E Mini's naast elkaar lijkt me toch wat minder aantrekkelijk en dan zou ik ook nog eens gedwongen zijn een nieuwe groep aan te leggen (incl 15meter kabel onder het garagepad en dwars door de garage), want ik neem aan dat ik ze niet samen zou kunnen limiteren op 800 watt maximaal tegelijkertijd.

En die MPPT's waren nu juist wat mij heeft overgehaald om voor Marstek en de Venus A te gaan, de Venus E is misschien eenvoudiger, maar het is ook een systeem waar veel meer concurrentie bij is.

De MPPT's waren voor mij aantrekkelijk omdat:
- minder verlies vanuit de aangesloten 2400 wp zonnepanelen
- een noodstroomvoorziening die zelfs bij de donkerste dagen onbeperkt mijn vriezer (en mogelijk ook mijn koelkast) kan koelhouden. Recent mogen proberen met een stroomuitval van 1.5 uur. De vriezer en koelkast hoefde ik dus niet aan de Venus A te koppelen, maar het was wel fijn dat ik na wat ompluggen en een hoop verlengkabels en stekkerdozen de pc weer aan de praat had en verder kon werken (note to self: een kabelhaspel erbij zou wel handig zijn).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• marsian
in de recente app update werd de Venus a 2.0 als nieuwe product vermeld. Blijkbaar zijn ze van gedachte veranderd. Jammer, zoals velen vindt ik het idee wel fijn om zelf off-grid energie te kunnen opwekken en opslaan.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 25-06 10:47
marsian schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:26:
in de recente app update werd de Venus a 2.0 als nieuwe product vermeld. Blijkbaar zijn ze van gedachte veranderd. Jammer, zoals velen vindt ik het idee wel fijn om zelf off-grid energie te kunnen opwekken en opslaan.
De Venus E 2.0 was ook niet met een actieve campagne aangekondigd. Je had een moment dat je een Venus E bestelde en dan was het gokken of je een 1.0 of een 2.0 kreeg. Omdat bij de 1.0 nog een muurbeugel zat. Tussen de 2.0 en de 3.0 zat veel meer verschil, eigenlijk was de 3.0 een totaal nieuw product.

Ik denk ook wel dat de A 2.0 er gaat komen, alleen gewoon als logische opvolger. Een 2.0 is waarschijnlijk ook niet echt interessant om aan te kondigen omdat er te weinig innovatie zit tussen de 1.0 en de 2.0.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• WillemD61
WargamingPlayer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:04:
[...]

De Venus E 2.0 was ook niet met een actieve campagne aangekondigd. Je had een moment dat je een Venus E bestelde en dan was het gokken of je een 1.0 of een 2.0 kreeg. Omdat bij de 1.0 nog een muurbeugel zat. Tussen de 2.0 en de 3.0 zat veel meer verschil, eigenlijk was de 3.0 een totaal nieuw product.

Ik denk ook wel dat de A 2.0 er gaat komen, alleen gewoon als logische opvolger. Een 2.0 is waarschijnlijk ook niet echt interessant om aan te kondigen omdat er te weinig innovatie zit tussen de 1.0 en de 2.0.
Zou je de Venus D niet als Venus A 2.0 moeten zien?

• WargamingPlayer
WillemD61 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:56:
[...]

Zou je de Venus D niet als Venus A 2.0 moeten zien?
Is een beetje zoals we “Vroeger” de Venus C en Venus E hadden. C = Halve E.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Avenger 2.0
Volgens mij gaat er zowel voor de Venus A als de D een v2 komen.
Verwacht eigenlijk weinig aanpassing aan de Venus A v2. Waarschijnlijk net zoals de Venus B (of E Mini nu genoemd) een andere grid stekker connector. En de Venus D v2 zal zoals de Venus E v4 een iets grotere specs bump krijgen (3kW of 3,6kW omvormer ipv 3,5kW), LED display, nieuw type 314kWh cellen met 10k cycli, etc

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:48:
Volgens mij gaat er zowel voor de Venus A als de D een v2 komen.
Verwacht eigenlijk weinig aanpassing aan de Venus A v2. Waarschijnlijk net zoals de Venus B (of E Mini nu genoemd) een andere grid stekker connector. En de Venus D v2 zal zoals de Venus E v4 een iets grotere specs bump krijgen (3kW of 3,6kW omvormer ipv 3,5kW), LED display, nieuw type 314kWh cellen met 10k cycli, etc
Ik zit daar niet over te speculeren. Brengt niks op, we zien wel wat te komt, lig er niet van wakker.

Alles draait hier tot op heden als een molentje. Binnen een jaar of zes zullen we wel eens kijken wat er dan allemaal op de markt is om de boel te "renoveren-upgraden"

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 15KWpiek PV verdeeld over 5 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek Venus E 5.12kwh V157.1/216 + 1 x Venus A V148.119.109 / Shelly Pro 3EM / HWP1 /CT003 V122 / CT002 V124 / 3 fasen net

• Avenger 2.0
Volg gewoon graag de nieuwe ontwikkelingen, maar moet niet direct het laatst nieuwe hebben.
Deze Marstek zal moeten meegaan tot einde leven of tot ik iets groter of performanter nodig heb.
Denk dat we sowieso elk jaar minstens één upgrade van elke batterij mogen verwachten (zoals we.nu bij de Venus E zien waar v4 zojuist aangekondigd is).

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:53:
Volg gewoon graag de nieuwe ontwikkelingen, maar moet niet direct het laatst nieuwe hebben.
Deze Marstek zal moeten meegaan tot einde leven of tot ik iets groter of performanter nodig heb.
Denk dat we sowieso elk jaar minstens één upgrade van elke batterij mogen verwachten (zoals we.nu bij de Venus E zien waar v4 zojuist aangekondigd is).
Inderdaad, ik ga alvast een pre-order plaatsen voor de Venus E V15 :o

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Voor mij hoeven ze de hardware niet zo nodig te updaten. Die is in principe prima.
De software daarentegen... kan zeker nog wat verbeteringen krijgen. Daar zit nu denk ik de grootste winst.

Maar vanuit de fabrikant gezien is zo'n V2 natuurlijk mooier om in de markt te zetten, want 'nieuw', dus de mensen willen dat hebben.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 14:33
Mijn vervangende Venus A: er is gisteren een poging gedaan om hem te bezorgen. Was helaas niet thuis.
Vandaag gelukkig bezorgd, er was iemand thuis. Bijzonder dat ze zonder enige vorm van communicatie op de stoep staan. De snelheid van vervanging is positief, minder dan 2 weken na invullen formulier.

Mocht deze nog op 143 draaien dan laat ik hem voorlopig mooi op die versie.

De 2 defecte units heb ik ook nog staan. Na verloop van tijd ga ik wel ff aangeven dat ze die op mogen halen,

2x Marstek Venus A V148 +1 extra batterijpack 8.48kwh totaal. Home Assistant

• Avenger 2.0
kevlar01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:20:
Voor mij hoeven ze de hardware niet zo nodig te updaten. Die is in principe prima.
De software daarentegen... kan zeker nog wat verbeteringen krijgen. Daar zit nu denk ik de grootste winst.
Vraag mij af of die software ooit af of stabiel geraakt. Vrees er eigenlijk voor.

• Avenger 2.0
ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:24:
De 2 defecte units heb ik ook nog staan. Na verloop van tijd ga ik wel ff aangeven dat ze die op mogen halen,
Je moet er inderdaad achter zitten om terug laten op te halen. Heb zo het gevoel dat hun weinig kan schelen. Wel goed dat ze zo snel vervanging geleverd hebben, want in Venus E forum wachten er sommige al maanden op vervangtoestel |:(

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Mijn vervangende Venus A: er is gisteren een poging gedaan om hem te bezorgen. Was helaas niet thuis.
Vandaag gelukkig bezorgd, er was iemand thuis. Bijzonder dat ze zonder enige vorm van communicatie op de stoep staan. De snelheid van vervanging is positief, minder dan 2 weken na invullen formulier.

Mijn vervanger is gister ook geleverd. Inderdaad zonder enige melding. Het ophalen heb ik geen instructies oger gezien nog?

De losse module is wel bijgewerkt dus ik denk dat ik de hoofdunit ook moet updaten.

• marsian
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:25:
[...]

Vraag mij af of die software ooit af of stabiel geraakt. Vrees er eigenlijk voor.
Ik denk het wel. Naar mijn idee is de basis goed, er zijn veel mensen bij wie het goed draait. Vooral via modbus en stabiele p1 verbinding.

• ravenstein
Beekforel schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Mijn vervanger is gister ook geleverd. Inderdaad zonder enige melding. Het ophalen heb ik geen instructies oger gezien nog?

De losse module is wel bijgewerkt dus ik denk dat ik de hoofdunit ook moet updaten.
Als jij hem nou eerst ff update, en laat weten hoe het ging... Dan durf ik na positief resultaat het misschien ook wel aan om hem te updaten >:)

• ravenstein
Nou vervangende unit werkt, en heeft FW versie 144, die ik dus mooi niet ga updaten.
Nu ff puzzelen hoe ik die in HA kan opnemen in de bestaande integratie.

• WargamingPlayer

Dat is inderdaad vreemd, bij het omwisselen van mijn E kon ik een dag opgeven.

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 14:04
Mijn vervangende a werkt goed op 148. Zag wel dat hij eerst update naar een hogere 148 en daarna weer naar een lagere 148 versie.

Deze heeft de 1200 max laadvermogen max net vermogen 1500w. Werkt nu al 5 dagen zonder problemen

• Tom Jansen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 09:42
Vraag: Venus A; firmware V148; settings in de App op 1500W laden en ontladen. In Home Assistant kom ik niet verder dan 1200W in de modbus integratie, zowel laden als ontladen.

Is er iets wat ik nog moet aanpassen?

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E_V2: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109

• marsian
in principe niet. De 1200 die je ziet haalt ha op via modbus uit je batterij. Al een keer een volledige herstart gedaan van je ha?

• Tom Jansen
marsian schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:48:
in principe niet. De 1200 die je ziet haalt ha op via modbus uit je batterij. Al een keer een volledige herstart gedaan van je ha?
Ja. Altijd als eerste.... :*) GitHub - ViperRNMC/marstek_venus_modbus · GitHub is degene die ik gebruik. Ook de Venus A nog een x herstart. Maar geen verandering :?

[ Voor 17% gewijzigd door Tom Jansen op 02-06-2026 22:17 ]

Venus E V2 5,12kWh + Venus A 4,16kWh, CT003, LilyGo Modbus, ISKRA AM550-P1, 3xFase, HA on: Mini MP-100 AMD Ryzen 7 5825U 32gb, Firmware CT003_V122. Venus E_V2: V156 & BMS V216 & Venus A: V148 & BMS V109

• ravenstein
De vervangende A werkt goed, ik heb de Astrameter CT003 draaien, lijkt prima te werken.
Wel viel mij op dat de eindplug anders is tov de vorige, de bovenste is de nieuwe plug, onder de "oude" plug die bij de vorige unit zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCg-sz-Wnhxs8HTvESFnHAyzxD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHiScP2meoXOycPX8FpvQe12.jpg?f=fotoalbum_large

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 14:31
Tom Jansen schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:15:
[...]

Ja. Altijd als eerste.... :*) GitHub - ViperRNMC/marstek_venus_modbus · GitHub is degene die ik gebruik. Ook de Venus A nog een x herstart. Maar geen verandering :?
Je kunt in /homeassistant/custom_components/marstek_modbus/registers/a.yaml de "max_discharge_power" aanpassen van 1200 naar 1500. Wees wel voorzichtig met waardes die niet ondersteund zijn/worden. Geen idee wat daarmee gebeurt.

Voor mij was dit de nodige aanpassing. Wel heeft mijn Venus A met v148 nog de bug dat bij ontladen boven de 1390 watt de batterij volledig stopt. Ik heb dus het ontladen op deze max gelimiteerd. Dit gaat nu ongeveer een week prima.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxIAEMN3-RHG-aLPG9qXSRsNY_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifg9f2AYRQiAklOj1aJOvdtp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGY46DZ0rlrHzzsOK4MQpfXSNys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD9TDz33RHbIbWeigi0GeEpq.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb twee stapels Venus A draaien met elk 2 batterijen.

In een van de stacks zie ik telkens dat hij met het dischargen ineens een grote dip omlaag heeft. Zie ook screenshots hierboven. Hij gaat dan van ~80% naar ~40 %.

Iemand anders dit ook ervaren?

• Tom Jansen
Viper085 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Je kunt in /homeassistant/custom_components/marstek_modbus/registers/a.yaml de "max_discharge_power" aanpassen van 1200 naar 1500. Wees wel voorzichtig met waardes die niet ondersteund zijn/worden. Geen idee wat daarmee gebeurt.

Voor mij was dit de nodige aanpassing. Wel heeft mijn Venus A met v148 nog de bug dat bij ontladen boven de 1390 watt de batterij volledig stopt. Ik heb dus het ontladen op deze max gelimiteerd. Dit gaat nu ongeveer een week prima.
Thanks. Daar kan wat mee. Laden kan wel op 1500W?

• Viper085
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-06 14:31
Tom Jansen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:01:
[...]

Thanks. Daar kan wat mee. Laden kan wel op 1500W?
Ja, dat gaat bij mij prima. Mogelijk heb jij überhaupt geen issues met 1500 watt ontladen. Maar ik heb bij meerdere mensen in dit forum een soortgelijk gedrag gezien.

EV 57,5 kWh | Marstek Venus A 6,36 kWh | Homewizard P1 | 5 kWp solar | HomeAssistant | Quatt 4,5 kW

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 12:42

bvw

kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb twee stapels Venus A draaien met elk 2 batterijen.

In een van de stacks zie ik telkens dat hij met het dischargen ineens een grote dip omlaag heeft. Zie ook screenshots hierboven. Hij gaat dan van ~80% naar ~40 %.

Iemand anders dit ook ervaren?
Bij mij gaan allebei de sets regelmatig naar 0 tijdens het laden, en 1 van de 2 sets naar 0 tijdens het ontladen. Lijkt erop dat ie dan van accupakket wisselt, maar 1 van de 2 sets heeft daar blijkbaar geen last van bij het ontladen.

Die van jouw gaan denk ik ook naar 0, maar de resolutie van je grafiek laat dat niet zien gok ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iHpBZKZyFPi8JdGUn9Kw-VuYws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DVhulY3jBVkm8MxfweRFTXia.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door bvw op 03-06-2026 12:37 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• Tom Jansen
Viper085 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Ja, dat gaat bij mij prima. Mogelijk heb jij überhaupt geen issues met 1500 watt ontladen. Maar ik heb bij meerdere mensen in dit forum een soortgelijk gedrag gezien.
Dank. Ga ik niet voor de Max ontladen, maar kies wat ik nodig heb..... :)

Btw het werkt perfect het aanpassen van de yaml. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Tom Jansen op 03-06-2026 14:11 ]

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

bvw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:36:
[...]

Bij mij gaan allebei de sets regelmatig naar 0 tijdens het laden, en 1 van de 2 sets naar 0 tijdens het ontladen. Lijkt erop dat ie dan van accupakket wisselt, maar 1 van de 2 sets heeft daar blijkbaar geen last van bij het ontladen.

Die van jouw gaan denk ik ook naar 0, maar de resolutie van je grafiek laat dat niet zien gok ik.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go7-hR9kr1bEuUGOCqgyZzypXOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5a0UU6kDqM9JtlrufZR3n0lo.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de andere set, hier zie je rechts de blauwe lijn geleidelijk leeglopen in tegenstelling tot de andere grafiek waar er in 10 minuten ineens 40% lading verdwijnt.

Zouden de SOC niet goed gekalibreerd zijn oid of zijn er mogelijkheden cellen kapot?

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-06 12:42

bvw

kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de andere set, hier zie je rechts de blauwe lijn geleidelijk leeglopen in tegenstelling tot de andere grafiek waar er in 10 minuten ineens 40% lading verdwijnt.

Zouden de SOC niet goed gekalibreerd zijn oid of zijn er mogelijkheden cellen kapot?
Oh wacht, ik las niet goed. Ik heb dips in m'n vermogen, niet in m'n SOC.

Is het totaal aantal kWh wat je laadt of ontlaadt wel rond de capaciteit van je accu? zo nee, dan zal er wel een cel kapot zijn, zo ja, dan is je data gewoon niet lekker.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | 2x Marstek Venus A 4.24kWh | Home Assistant met WAF

• WillemD61
kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ook problemen met de grafiek in de app, terwijl de data die ik via open API uitlees wel gewoon goed is. Er zit gewoon een bug in de app mbt de grafiek. Ook de waardes in de grafiek komen niet overeen met de waardes in de rest van de app, die wel goed zijn. Soms stops de grafiek ook halverwege de dag. Met andere woorden, niet ongerust worden als de grafiek iets laat zien wat vreemd lijkt.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

bvw schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Oh wacht, ik las niet goed. Ik heb dips in m'n vermogen, niet in m'n SOC.

Is het totaal aantal kWh wat je laadt of ontlaadt wel rond de capaciteit van je accu? zo nee, dan zal er wel een cel kapot zijn, zo ja, dan is je data gewoon niet lekker.
Het laden en ontladen gaat voor de rest wel gewoon goed. Dan laat ik het nu voor wat het is.

Jammer dat die grafiek zo brak is. Ik probeer er nu voor de rest ook niet te veel aan te zitten qua firmware e.d. omdat het geheel relatief stabiel draait. Alleen de CT003 crashed soms, en moet ik een harde reset geven door de RJ11 stekker even los te halen en opnieuw te koppelen aan de meter...

Dank voor het meedenken @bvw en @WillemD61

• WillemD61
kevlar01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Het laden en ontladen gaat voor de rest wel gewoon goed. Dan laat ik het nu voor wat het is.

Jammer dat die grafiek zo brak is. Ik probeer er nu voor de rest ook niet te veel aan te zitten qua firmware e.d. omdat het geheel relatief stabiel draait. Alleen de CT003 crashed soms, en moet ik een harde reset geven door de RJ11 stekker even los te halen en opnieuw te koppelen aan de meter...

Dank voor het meedenken @bvw en @WillemD61
Om de problemen met de grafiek te verhelpen heb ik van Marstek het advies gekregen het systeem tenminste 4 uur van de stroom te halen en uit te zetten. Geen idee waarom dit zou kunnen helpen maar ik ga het toch maar doen. Ik ga sowieso vanavond na zonsondergang (ivm aangesloten zonnepanelen) een 2e module aansluiten dus dan laat ik hem vannacht uit staan en ga ik morgenochtend testen.

Update volgende dag: ik heb nu de 2e module zonder problemen geïnstalleerd. Wel kreeg ik een firmware update van 149.121.1.255 naar 149.121.1.109 (terwijl ik daarvoor op 149.121.1.110.3 zat).

De problemen met de grafiek zijn niet verholpen. De grafiek begon goed na de update maar stopte op 09:0 (niet 09:00 gek genoeg). Dat is het enige probleem dat ik heb. Open API nog steeds stabiel, MQTT werkt ook goed.

Nu monitoren hoe die met de 2e module exact werkt. Is nu de 2e aan het laden.

[ Voor 20% gewijzigd door WillemD61 op 04-06-2026 11:47 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ravenstein schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Als jij hem nou eerst ff update, en laat weten hoe het ging... Dan durf ik na positief resultaat het misschien ook wel aan om hem te updaten >:)
Gedaan, unit zat op 144, update naar 148.119.109 gelijk geinstalleerd. Versie gelijk aan de andere units dus daarna de module omgewisseld en alles weer gelijk. Ook alles in HA weer hersteld (had wat workarounds gemaakt omdat ik op 2 ipv 3 units draaide) en hopelijk heb ik er nu een hele tijd geen omkijken meer naar. :9.
ravenstein schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:57:
De vervangende A werkt goed, ik heb de Astrameter CT003 draaien, lijkt prima te werken.
Wel viel mij op dat de eindplug anders is tov de vorige, de bovenste is de nieuwe plug, onder de "oude" plug die bij de vorige unit zat.

[Afbeelding]
Ai die plug, die ligt er nog naast. Waar doelt dat ding eigenlijk voor, ik dacht alleen het afsluiten/waterdicht maken. Heb ik op zolder niet nodig.

Zaterdag kijken of ik de defecte unit naar beneden kan krijgen, of zal ik wachten tot ik bericht krijg van Marstek....

[ Voor 41% gewijzigd door Beekforel op 04-06-2026 21:30 ]

• ravenstein
Beekforel schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Gedaan, unit zat op 144, update naar 148.119.109 gelijk geinstalleerd. Versie gelijk aan de andere units dus daarna de module omgewisseld en alles weer gelijk. Ook alles in HA weer hersteld (had wat workarounds gemaakt omdat ik op 2 ipv 3 units draaide) en hopelijk heb ik er nu een hele tijd geen omkijken meer naar. :9.

[...]

Ai die plug, die ligt er nog naast. Waar doelt dat ding eigenlijk voor, ik dacht alleen het afsluiten/waterdicht maken. Heb ik op zolder niet nodig.

Zaterdag kijken of ik de defecte unit naar beneden kan krijgen, of zal ik wachten tot ik bericht krijg van Marstek....
Ik laat hem voorlopig mooi op 144 draaien, ze werken nu beide prima, geen vastlopers oid, de local api werkt ook prima via Homeassistant om ze uit te lezen. De astrameter ct003 emulatie werkt ook prima.

tzt nog een marstek venus e Max erbij, dan heb ik voorlopig genoeg.

• WillemD61
onlinaius schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:22:
Vanwege veelvuldige crashes, zowel via de api als via de modbus heb ik op dit moment een handmatig schema ingesteld op mijn Venus A.

Iemand anders hier die merkt dat de tijden verkeerd worden aangehouden? Ik heb het al een aantal keer eerder gemerkt en ben er vandaag even ingedoken, maar de volgende stap in het tijdsschema lijkt al 40 minuten voor tijd te worden geactiveerd, vandaag zou de Venus A om 16:00 gaan ontladen, en dat begon in werkelijkheid al om 15:20.

Op zich natuurlijk wel rekening mee te houden als het consistent is, maar het blijft een raar verschijnsel (als ik naar time setting in het menu ga klopt de tijd wel gewoon).

Iemand anders vergelijkbare ervaringen?
Ik had hetzelfde probleem, maar inmiddels opgelost door de huidige tijd in de app te herbevestigen (ook al stond deze al goed).

Als ik om 22:01 een activiteit plande (b.v. manual discharge 22:00 tot 23:00) dan zag ik dat de activiteit te vroeg stopte, b.v. rond 22:40. Na verder testen bleek dit telkens exact 27 minuten voor het einde van de activiteit te zijn.

Na nog verder testen bleek ook de activiteit 27 minuten voor de aangegeven tijd te starten.

Ik heb toen de tijd in de app herbevestigd en daarna werkte de aangegeven tijd van het schema wel goed.

Ik hou het komende tijd in de gaten om te zien of dit weer gaat optreden. Misschien dat de tijd langzaam verschuift?

• r.kasemier
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 13:50
Ook hier problemen met de tijd, het lijkt erop dat de APP de tijd weergeeft van je Mobiel/Tablet en dus niet de tijd die in de Venus A staat.

Ik heb dan ook bedacht dat ik altijd eerste de tijd opnieuw verstuur voordat ik een aanpassingen of update doe in de APP.

Rene

• WillemD61
r.kasemier schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 12:14:
Ook hier problemen met de tijd, het lijkt erop dat de APP de tijd weergeeft van je Mobiel/Tablet en dus niet de tijd die in de Venus A staat.

Ik heb dan ook bedacht dat ik altijd eerste de tijd opnieuw verstuur voordat ik een aanpassingen of update doe in de APP.
Tijd van mobiel en Venus A waren bij mij allebei gelijk en correct, toch had ik het probleem. Na nog een keer dezelfde tijd versturen was het opgelost.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-06 11:33
WillemD61 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:28:
[...]

Tijd van mobiel en Venus A waren bij mij allebei gelijk en correct, toch had ik het probleem. Na nog een keer dezelfde tijd versturen was het opgelost.
Ik draai m'n A alleen via bluetooth (V114) en had regelmatig dat ie meer dan een uur vóór de planning al was begonnen met ontladen. Iedere keer als ik de planning wijzig bevestig ik ook even dd ingestelde tijd, nu geen issues meer op dat vlak. Knullig is 't wèl.

• WillemD61
nerovectra schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:57:
[...]

Ik draai m'n A alleen via bluetooth (V114) en had regelmatig dat ie meer dan een uur vóór de planning al was begonnen met ontladen. Iedere keer als ik de planning wijzig bevestig ik ook even dd ingestelde tijd, nu geen issues meer op dat vlak. Knullig is 't wèl.
Ik stuur aan het begin van het uur normaal gesproken de actie voor dat uur naar de batterij. Dus b.v. om 22:01 stuur ik actie van 22:00 tot 23:00 discharge 800.

Ik heb vanochtend de tijd gezet maar zie dat de actie nog steeds 10 minuten voor eindtijd stopt. Nu tel ik maar een extra uur bij de eindtijd op om dit probleem te vermijden. Dan loopt het in ieder geval door totdat de volgende actie verstuurd wordt.

Nog even verder onderzoeken wat de actie van 23:00 tot 00:00 doet. Lijkt helemaal niets te doen. Later meer.

Ik ga een melding maken via de app.

• WillemD61
Ik ontvang nu net firmware 148.119 terwijl ik al op 149.121 zit en ik lijk geen keuze te hebben want anders is de app niet te gebruiken. Vreemd.

• WillemD61
Voor degenen die een Marstek Venus A met radiator-ventilator koeling gebruiken, hier is een kleine standaard die je met je 3D printer kan printen. Je plaatst twee stuks tussen de koelribben en ze houden de ventilator onder een hoek van 15 graden om de lucht er overheen te blazen.

Stand for ventilator on Marstek Venus A - Free 3D Print Model - MakerWorldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiNB8JguavLOpt3ge67nV4fAYgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTHRLeUyZEYY2zpWE9pkuwj6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ook op de foto ziet is een blauwe kabel. Dat is een kabelslot van een fiets. Die gebruik ik om de 2 units aan elkaar te koppelen (45 kg!! ) en aan de ondergrond te verankeren. Dit om de kans op diefstal te verkleinen.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemD61 op 07-06-2026 20:39 ]

• icerus
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:19
Vraagje,

Ik heb 2x Venus D van 5.12kWh. Ik zou graag beide verbruiksgrafieken samenvoegen tot één gezamenlijke grafiek waar ik mijn totale laad/ontlaad en actueel verbruik kan zien.
Na wat zoeken lijkt home assistant precies het enige dat dit kan of kan dit ook via shelly?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 20:23
Home assistant is relatief makkelijk inderdaad door middel van een helpen. Waarde a+ b = totaal.

Shelly weet ik niet

• icerus
The Fatal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:45:
Home assistant is relatief makkelijk inderdaad door middel van een helpen. Waarde a+ b = totaal.

Shelly weet ik niet
Voor home assistant, mijn 2 batterijen hangen via ethernet kabel aan het netwerk. Als ik in de marstek app API op zet kan ik zo dan deze op home assistant krijgen? Of moet ik zoals mensen met een venus E dit via modbus 485 doen? Dat maakt allemaal een heel pak complexer.

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
icerus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Voor home assistant, mijn 2 batterijen hangen via ethernet kabel aan het netwerk. Als ik in de marstek app API op zet kan ik zo dan deze op home assistant krijgen? Of moet ik zoals mensen met een venus E dit via modbus 485 doen? Dat maakt allemaal een heel pak complexer.
Via de integratie "Marstek Venus Battery - Home Assistant Integration" kan dit gewoon via de netwerk kabel, IP adres van batterij is wel nodig.
Hacks is dan ook wel nodig maar dat is vrij makkelijk te installeren, voldoende gebruiksaanwijzingen te vinden op YouTube of HA communitie.
Modbus 485 is niet nodig en de API kan gewoon uit blijven.

Ross

• icerus
Okay eens wat video’s zoeken, bedankt !!

• Ross11
icerus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 20:33:
Okay eens wat video’s zoeken, bedankt !!
https://haprofs.com/marstek-venus-e-v3-0-home-assistant-thuisbatterij-modbus/

Hier staat een stappen plan voor deze integratie.
Met HA en Hacks.
Is voor de Venus V3 maar in de modbus integratie kun je kiezen voor de Venus A.
Praat over de Marstek CT003 P1 meter maar bij mij werkt de P1 meter van HW ook gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door Ross11 op 08-06-2026 21:59 ]

Ross

• icerus
Ross11 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:53:
[...]

https://haprofs.com/marstek-venus-e-v3-0-home-assistant-thuisbatterij-modbus/

Hier staat een stappen plan voor deze integratie.
Met HA en Hacks.
Is voor de Venus V3 maar in de modbus integratie kun je kiezen voor de Venus A.
Praat over de Marstek CT003 P1 meter maar bij mij werkt de P1 meter van HW ook gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door icerus op 09-06-2026 06:54 ]

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-06 10:54
Iemand nog een nieuwe firmware gekregen of is 149 de laatste

• onlinaius
Hilco schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:15:
Iemand nog een nieuwe firmware gekregen of is 149 de laatste
149 119 109 voor mij.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• marsian
Ik zit nog op 148 en volgens de app is dit de laatste versie 🙄

• WillemD61
Ik ben zelf terug gegaan van 149 naar 148.7 Ik heb geen idee wat de verschillen zijn.

• Ross11
148 119 109 hier.
Volgens app de laatste.
Werkt redelijk, de verbinding met de p1 meter is wel regelmatig (om de paar dagen) van slag af. Opnieuw koppelen en herstarten accu is dan nodig, het is dan net alsof de accu en de app de verbinding onderling verbreken en door het opstarten wordt deze hersteld via BT.
De modbus verbinding met homeassistant is wel eens onstabiel en geeft dan vreemde waarden door. Gisteren volgens de modbus 246 kWh in de accu opgeladen, niet gek voor een 4.16 kWh accu. Is vandaag weer normaal. :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PDlpp3cNv_UnttyK-TbF7GP1TU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j86onKlK7K5khEo3vSQrHxWi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Ross11 op 17-06-2026 11:35 ]

Ross

• WargamingPlayer
Ross11 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:23:
148 119 109 hier.
Volgens app de laatste.
Werkt redelijk, de verbinding met de p1 meter is wel regelmatig (om de paar dagen) van slag af. Opnieuw koppelen en herstarten accu is dan nodig, het is dan net alsof de accu en de app de verbinding onderling verbreken en door het opstarten wordt deze hersteld via BT.
De modbus verbinding met homeassistant is wel eens onstabiel en geeft dan vreemde waarden door. Gisteren volgens de modbus 246 kWh in de accu opgeladen, niet gek voor een 4.16 kWh accu. Is vandaag weer normaal. :)[Afbeelding]
Ik heb mijn CT003, HW P1 hub en andere P1 meter op een 65W USB power supply hangen. Tussen de Meter en de Hub zit een 4 aderige p1 kabel zonder power. De USB power supply zit aan een Tuya plug. Op het moment heb ik experimenteel in HA het volgende gebouwd.

- Als SOC van accu < 100 is, Uitvoer naar net > 100W en laden van accu is 0 en deze situatie is langer dan 5 minuten: schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer aan.

- Als SOC van een accu > 12%, Import van net > 100W en ontladen van accu is nul en deze situatie is 5 minuten: Schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer in.

Op deze wijze wordt de CT verbinding met Accu’s hersteld.

Gisteren had ik dat mijn deco’s een firmware update kregen en de CT herstelde zich zelf.

Sinds ik voor alles op de P1 poort 1 stroombron heb (65W USB voeding) heb ik zelden nog problemen met verbinding welke verbreekt.

• Ross11
WargamingPlayer schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Ik heb mijn CT003, HW P1 hub en andere P1 meter op een 65W USB power supply hangen. Tussen de Meter en de Hub zit een 4 aderige p1 kabel zonder power. De USB power supply zit aan een Tuya plug. Op het moment heb ik experimenteel in HA het volgende gebouwd.

- Als SOC van accu < 100 is, Uitvoer naar net > 100W en laden van accu is 0 en deze situatie is langer dan 5 minuten: schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer aan.

- Als SOC van een accu > 12%, Import van net > 100W en ontladen van accu is nul en deze situatie is 5 minuten: Schakel P1 Tuya uit voor 30 seconden en dan weer in.

Op deze wijze wordt de CT verbinding met Accu’s hersteld.

Gisteren had ik dat mijn deco’s een firmware update kregen en de CT herstelde zich zelf.

Sinds ik voor alles op de P1 poort 1 stroombron heb (65W USB voeding) heb ik zelden nog problemen met verbinding welke verbreekt.
Hier een P1 van HW op een actieve splitter van SMART GATEWAYS met USB externe voeding.
Gebruik de CT 003 (nog) niet, de HW p1 heeft 2 mnd zonder probleem gewerkt maar, de laatste 2 weken, toch wel een paar keer verbinding met P1 problemen.

Werkt nu 2dgn zonder storing, als het probleem terug komt is het plaatsen van een plug te proberen of via de CT003 te gaan werken. (y)

Ross

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-06 06:13
Hier een Venus E waarvan regelmatig de HW P1 wegvalt, is dat een bekend probleem? Wordt dat met een CT003 beter?

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Bouwertje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 04:38:
Hier een Venus E waarvan regelmatig de HW P1 wegvalt, is dat een bekend probleem? Wordt dat met een CT003 beter?
Had persoonlijk met de HWP1 betere ervaringen. Deze liep 24/7 zonder vast te lopen.
De CT003 liep bij mijn minder stabiel. Vooral zodra ik switchte van manual modus naar NOM, en weer naar manual. Dan liep hij 's nachts vast.

Via de app een ticket gemaakt en een software update gehad voor de CT003. Sindsdien draait deze weer dagen achter elkaar stabiel, maar moet hem zo nu en dan nog resetten (eens per week ipv elke dag).

Ik heb de CT003 vooral gekocht omdat ik dan 2 batterijsystemen tegelijk kan laten draaien (zonder dat ze elkaar gaan opladen of dischargen).

Als je 1 batterij systeem hebt, dan zou ik eigenlijk de HW P1 aanraden, als je 2 systemen hebt, dan moet je eigenlijk naar de CT002 of CT003.
Er is ook een optie om de CT003 te emuleren. Zelf geen ervaring mee, maar is eerder in dit topic voorbij gekomen. Zie ook deze link: https://github.com/tomquist/AstraMeter

• Bouwertje
Ik ben gewoon regelmatig de P1 meter kwijt. In HW zelf werkt hij goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4QgiyfL8TFW-AzonzSxrtLLNLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZc2O6XJRBYbALRzEhGhSQSG.jpg?f=fotoalbum_large

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-06 22:26
Ik heb een half jaar probleemloos met een Venus Ev3 en de Homewizard P1 gedraaid en draai nu ruim een week probleemloos met een Marstek-P002 (ik heb nog een trage meter) en een extra aangeschafte Venus A.
Gewoon standaard uit de doos nul op de meter ingesteld en met een slimme stekker beide accu's toegevoegd aan Homewizzard. De eerste dagen moest het syteem nog een beetje leren begrijpen hoe met de twee accu's om te gaan maar nu doen ze beide vrolijk mee.

Marstek Venus E v3 | Marstek Venus A + 2Kwh accu | MT002 | 5KWp Zuidoost | 3,6 Kwp Zuidwest | Renault Zoe | Zero SR 2017

• onlinaius
Bouwertje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:18:
Ik ben gewoon regelmatig de P1 meter kwijt. In HW zelf werkt hij goed.

[Afbeelding]
Kan het te maken hebben met wifi bereik? Kopie pasta vanuit het 'Problemen en oplossingen Marstek thuis accu' topic.

"Dat kan ik onderschrijven. Ik heb speciaal voor de Marstek een goede mesh set gekocht, en de Venus A zit nu op een van de satelieten aangesloten via LAN kabel. Hiermee krijg ik niet alleen modbus controle, maar de boel is ook een stuk stabieler dan voorheen.

Het is heel raar wat er allemaal een goed wifi signaal nodig heeft bij Marstek.

Ik begrijp dat voor het goed houden van NOM de verbinding tussen de P1 meter en de batterij goed moet zijn. Maar waarom het problemen geeft met aangesloten zonnepanelen, handmatig ontladen of surplus feedin? Werkelijk geen idee wat de logica daar achter is.

Of misschien is het toeval, en heeft het tientallen keren upgraden / downgraden / sidegraden per ongeluk wat opgelost.

Nu ik netjes NOM kan draaien (en enkele uren per dag via modbus kan ontladen aangestuurd door HA) blijf ik er voorlopig maar even vanaf.

Het enige echte probleem is nog dat 1 van de panelen niet meer lijkt te werken, maar dat lijkt niet echt in de Marstek te zitten, maar in het paneel zelf. Ik ben een beetje bang dat ik het gesloopt heb door al snel een keer of 20 aankoppelen en loskoppelen om te testen wat werkt, wat niet, en waarom niet. (ook al een andere set kabels gebruikt, dat is het ook niet. Het is echt dat ene paneel wat niets meer lijkt te doen.)"

Ook bij mij leek de Marstek zodra deze de verbinding met de P1 meter verloor deze niet altijd automatisch later weer op te pakken. Gek genoeg ging NOM (zo lang de P1 meter verbonden was) wel altijd gewoon goed, waardoor ik het idee kreeg dat de verbinding goed genoeg was, wat achteraf niet zo lijkt te zijn geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 18-06-2026 10:43 ]

• Bouwertje
onlinaius schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Kan het te maken hebben met wifi bereik? Kopie pasta vanuit het 'Problemen en oplossingen Marstek thuis accu' topic.
Dat zou ook zeker kunnen

• marsian
Als je een mesh systeem hebt zou het kunnen helpen om dit voor de p1 meter (en de accu’s) uit te zetten en ze een vast ip te geven.

• Bouwertje
Het setje staat bij mijn schoonvader en die heeft kpn superwifi. Zou een vast ip adres helpen? Ik weet niet hoe variabel het ip adres is, is het niet alleen bij stroomuitval dat het IP-adres wijzigt?

• Ross11
Zat even te kijken voor eventueel een extra setje maar kan bij Marstek.nl en thuisbatterijn.nl de Venus A niet meer vinden, uitverkocht of uitgefaseerd?
Maar even gekeken naar Indevolt.

Ross

• Bouwertje
De accu raakt rond 4 uur de HW P1 meter weer ‘spontaan’ kwijt terwijl de wifi wel goed lijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_42hcSK_sAaM2RL0CpphISTwA3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIjpTHDgscDGL5NoBdfu67Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_rbD7Goj7MxWGeysfOP9xhWa30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK2rJYOopL9quPBsglHyvkkh.jpg?f=fotoalbum_large

Zou een CT003 de oplossing kunnen zijn of heeft iemand nog andere ideeën?

• WillemD61
Ross11 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:10:
Zat even te kijken voor eventueel een extra setje maar kan bij Marstek.nl en thuisbatterijn.nl de Venus A niet meer vinden, uitverkocht of uitgefaseerd?
Ik zou me voor kunnen stellen dat ze venus D als vervanger zien. Of kan een foutje zIjn. Ik zou ze bellen als ik VenusA zou willen hebben. (Ik heb 2 weken geleden mijn extra unit gehaald)

• marsian
Ross11 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 00:10:
Ik denk dat het een voorraad kwestie is. Maar wie weet wordt die niet meer aangevuld.

Als je bij stekkervoordeel. nl kijkt zijn er nog genoeg plekken waar je kan bestellen.

[ Voor 4% gewijzigd door marsian op 19-06-2026 08:11 ]

• Ross11
marsian schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:11:
[...]

Ik denk dat het een voorraad kwestie is. Maar wie weet wordt die niet meer aangevuld.

Als je bij stekkervoordeel. nl kijkt zijn er nog genoeg plekken waar je kan bestellen.
Probleem is dat ik als ik een aanvulling wil deze bij de zelfde leverancier wil kopen, dit om bij problemen, "het naar elkaar wijzen maar niks oplossen", wil voorkomen.
Wacht nog wel even af is geen haast bij, mogelijk een voorraad probleem door grote vraag.

Ross

• ravenstein
Ik heb nu beide units geupdate van v144 naar v148, dat ging voor de verandering nu goed.

De local API, (welke met 1 losse unit best prima werkte) viel bij mij om de 2 dagen uit. Het laden / ontladen werkte dan ook niet meer.

Ik heb nog 2 defecte staan die ze nog moeten ophalen. Ze gaven aan dat het magazijn momenteel te vol stond en dat ik nog wel wat zou horen.

Hopen dat de stabiliteit op 148 nu beter is.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Goedendag.

Waarschijnlijk is dit al eens de revue gepasseerd, maar ik heb vragen mbt het aansluiten van zonnepanelen op de Marstek A. De panelen leveren geen stroom aan de batterij. Ik ben nu opzoek naar de oorzaak waarom het niet werkt.
  • Ik zie 0W in de app staan. (ook via TCP zie ik dat).
  • is de bovenste rij van de MC4 aansluitingen de plus?
  • Bij mij brand het PV led lampje niet... wat kan daar de oorzaak van zijn?
  • Ik heb de Volts gemeten op de pluggen. Die zijn netjes binnen de 16 en 60V (36V) De panelen leveren dus stroom.
Gr. Roedi

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

• WillemD61
Ellroe32 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:18:
Goedendag.

Waarschijnlijk is dit al eens de revue gepasseerd, maar ik heb vragen mbt het aansluiten van zonnepanelen op de Marstek A. De panelen leveren geen stroom aan de batterij. Ik ben nu opzoek naar de oorzaak waarom het niet werkt.
  • Ik zie 0W in de app staan. (ook via TCP zie ik dat).
  • is de bovenste rij van de MC4 aansluitingen de plus?
  • Bij mij brand het PV led lampje niet... wat kan daar de oorzaak van zijn?
  • Ik heb de Volts gemeten op de pluggen. Die zijn netjes binnen de 16 en 60V (36V) De panelen leveren dus stroom.
Gr. Roedi
Ik heb 2 panelen aangesloten zonder probleem. Eignelijk kan dit maar op één manier vanwege het verschil in de pluggen.

Heb je er goed op gelet dat je geen kabels onderling verwisseld hebt? Dus de 2 kabels die van paneel1 komen moeten (schuin) boven elkaar op de Venus A aangesloten worden. Geen kabels van paneel 1 verwisselen met paneel2 etc. !! Niet kruislings.

• Ellroe32
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 07:51
Ik heb het laten doen. Dus 100% zeker weet ik dat niet. of ze verwisseld zijn.

De pluggen kunnen er maar op één manier in klopt. Maar als je de verkeerde stekker er aan monteert, dan gaat het toch nog steeds fout? Ik snap nog steeds niet goed waarom er niet gewoon staat dat de bovenste of onderste rij de plus is. Dan zou je meteen zien dat je de verkeerde plug hebt.

1x Marstek 5.12kWh, V151, Shelly Simulator in Homey, Lilygo RS485, 14 zonnepanlen 4620wH. Dynamisch contract, NL

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste