Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:15
sun62 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 06:35:
[...]

Ik wil nog even terug komen op het testen van de nieuwe firmware. De nieuwe versie lijkt stabieler in het vasthouden van de settings. Maar ontladen op 1500W zie ik geen verschil. Omdat ik alles via een modbus aansturing in node-red doe loop ik waarschijnlijk ook tegen hetzelfde probleem in firmware als degene die HA gebruiken. Nu heb ik ontdekt dat met een eenvoudige workaround dit te fixen is. Ik heb nu een ontlaadschema op 1500W aangemaakt en deze hoeft niet aan te staan. Maar blijkbaar zet dit het blokkeren van het ontladen uit als je dit via modbus doet. Ook ben ik er nu achter hoe je dit schema kan manipuleren via modbus en dus een veilige manier is om de venus aan te sturen. Met deze wetenschap kan ik nu mijn script veel eenvoudiger maken. Als je interesse hebt in het script zie het marstek linkje hieronder (handtekening)
Hoi ik heb het nu voor elkaar om om de discharge bug heen te werken. Je kan heel eenvoudig de marstek via het manual schema dmv modbus aansturen. Eerst deed ik het via losse registers rs485 enable..zet de juiste registers maar heb nu uitgevogeld hoe het via de schema registers te doen. Nu ik de marstek via het schema aanstuur omzeil je de interne safety check en reageert de marstek nu goed zonder problemen. De schemas kan je vrij aansturen zonder eerst rs485 enable te zetten ook kan je vermogens bv zoals in HA voor de pid aansturen. Kortom veel minder modbus verkeer en geen timing issues of conflicten. Deze aanpak is waarschijnlijk dichter bij de native Venus control-flow aansturing dan andere oplossingen. Met 3 node red nodes kan je al alle modi aansturen via de UI. Voor meer info zie marstek link hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17V6FQJklI22ckWayUiXvlBplg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeMz6bonTMQWksgGJ9mb1hlY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiQg1d2lRGfu3bC5QbjteRZrtM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llk6oC0yvKFUZPtfiYZGXIy8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door sun62 op 27-05-2026 13:11 ]

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• Funnyman
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:21
Vandaag zowaar zonder bericht ineens de vervangende venus a basis unit binnen. Gelijk gemonteerd en gekoppeld. Bovenop de andere 4 accu's. Meteen updates gekregen en toch maar geïnstalleerd. Hij zag meteen alle accu's dus dat ging top. Toen wilde hij helaas niet laden, niet op zelf consumptie en niet handmatig. Hmmm vreemd. Na een tijdje een ingeving even geklikt op de som van de accu's en daar zag ik dat de nieuwe op 47,% stond en de rest allemaal op 99%. Basis unit los gehaald en gelijk ging hij aan de gang. Nu even wachten totdat de basis unit ook op 99% staat en dan weer proberen. Zal wel goed komen dan.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:47
WillemD61 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:19:
Gisteren dus 149.119.2.110.3 geïnstalleerd en dat draait nog steeds stabiel met Open API. Of hebben ze gewoon de default settings gewijzigd zodat na een spontane reset nu de Open API en Surplus feed-in gewoon aan staan, zodat je minder last hebt van een reset ?

Wel heb ik een ander probleem namelijk dat de grafiek met laadstatus e.d. niet geupdate wordt. Alle andere gegevens kloppen wel, alleen de grafiek is een probleem. Ik heb de app al eens opnieuw geïnstalleerd maar dat maakt geen verschil. Herkent iemand dit?
Update: versie 149 nog steeds stabiel sinds zaterdag, op Venus A. Ik haal elke 4 minuten gegevens binnen in Domoticz.
Aansturing heb ik nog wel via mqqt lopen. Dat ga ik binnenkort ook testen via Open API.

• sun62
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:15
Het kan wel NOM met een venus A en eigen marstek regeling. Zie het resultaat tot nu toe vanaf 00.00h. Heb nu 2x een setje van 4.2kWh en de laatste versie fw149 en een p1 meter met 1sec interval. Rond 10u batterij opgeladen tot 90%. Rond 12u airco aan tot nu toe en random verbruikers aan/uit. Rond 19u nog even de laatste 10% in de batterij geladen. Van het grid gehaald 0.11kWh 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Aln1jc7gf60_WJVdZmHJUAaR6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMsu4Sk6nmFEhbH8BFSWyZpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WN9Yfn405p-yIMBF2shHv7GbxhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7iv3O46TGSloAzvHKiCKU74.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Nodered-UI---SMA Power Ctrl---Printables

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:47
Ik heb pas ook NOM een week lang getest (met enkele Venus A). Werkt goed, elke dag minder dan 0.1 kWh van het net. Het was wel een vakantieweek dus geen grote uitschieters qua verbruik, alleen basis verbruik. Als uitschieters (b.v. waterkoker, vaatwasser, wasdroger etc.) niet door de max output van de batterij afgedekt kunnen worden zal het dagelijkse totaalverbruik hoger zijn.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste