Hoi ik heb het nu voor elkaar om om de discharge bug heen te werken. Je kan heel eenvoudig de marstek via het manual schema dmv modbus aansturen. Eerst deed ik het via losse registers rs485 enable..zet de juiste registers maar heb nu uitgevogeld hoe het via de schema registers te doen. Nu ik de marstek via het schema aanstuur omzeil je de interne safety check en reageert de marstek nu goed zonder problemen. De schemas kan je vrij aansturen zonder eerst rs485 enable te zetten ook kan je vermogens bv zoals in HA voor de pid aansturen. Kortom veel minder modbus verkeer en geen timing issues of conflicten. Deze aanpak is waarschijnlijk dichter bij de native Venus control-flow aansturing dan andere oplossingen. Met 3 node red nodes kan je al alle modi aansturen via de UI. Voor meer info zie marstek link hieronder.sun62 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 06:35:
[...]
Ik wil nog even terug komen op het testen van de nieuwe firmware. De nieuwe versie lijkt stabieler in het vasthouden van de settings. Maar ontladen op 1500W zie ik geen verschil. Omdat ik alles via een modbus aansturing in node-red doe loop ik waarschijnlijk ook tegen hetzelfde probleem in firmware als degene die HA gebruiken. Nu heb ik ontdekt dat met een eenvoudige workaround dit te fixen is. Ik heb nu een ontlaadschema op 1500W aangemaakt en deze hoeft niet aan te staan. Maar blijkbaar zet dit het blokkeren van het ontladen uit als je dit via modbus doet. Ook ben ik er nu achter hoe je dit schema kan manipuleren via modbus en dus een veilige manier is om de venus aan te sturen. Met deze wetenschap kan ik nu mijn script veel eenvoudiger maken. Als je interesse hebt in het script zie het marstek linkje hieronder (handtekening)
:strip_exif()/f/image/TeMz6bonTMQWksgGJ9mb1hlY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door sun62 op 27-05-2026 13:11 ]
:strip_exif()/f/image/DMsu4Sk6nmFEhbH8BFSWyZpS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d7iv3O46TGSloAzvHKiCKU74.jpg?f=fotoalbum_large)