Hame Marstek Venus A, D en G- plug and play solar batterij

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Misschien een stomme vraag, maar als ik een Marstek Venus A systeem heb, en wil er een naast zetten, heb ik dan een extra P1 meter nodig?
Gebruik nu de Homewizard P1 en deze werkt in principe prima. Ben benieuwd of NOM werkt als ik er een systeem bij zet, of dat de batterijen dan elkaar gaan ontladen.

In de topicstart van de Venus E zie ik dat het niet zou werken en dat het alleen werkt met de CT003, maar ik lees op andere plekken dat die P1 meter juist slecht functioneert.

Wat is de beste optie hier? Ik zou een extra set ernaast willen draaien en ben bereid om eventueel een andere P1 meter of splitter aan te schaffen mocht dat nodig zijn.
edit:
artikel gevonden:
Marstek koppelen aan HomeWizard P1 Meter: zo werkt het een CT003 is aangeraden vanaf 2 batterijsystemen of meer.

[ Voor 14% gewijzigd door kevlar01 op 08-05-2026 17:01 . Reden: update met bevindingen ]

• ralfsantbergen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:34
ravenstein schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Hoe heb je die BIN gedownload? de BLE tool kan dit niet toch?
Via deze firmware checker https://github.com/rweijnen/marstek-fw-checker
Het flashen zelf heb ik overigens wel gewoon als aangeboden OTA update uitgevoerd. Maar via deze checker kon ik wat meer info achterhalen wat de update inhield d.m.v. de changelog in de metadata.

Ik vermoed dat bij "148.119.109" de 148 staat voor EMS (control), de 119 voor VNS (inverter) en 109 BMS (batterij management). Dus dat (in mijn geval) het een micro update betrof die alleen het BMS gedeelte van de uitbreiding heeft bijgewerkt van 255 (default?) naar versie 109. Dat heeft de startproblemen hier eindelijk opgelost.

Dat kan overigens alleen wanneer de extra batterij wordt herkend, dus wanneer er (nog) géén sprake is van diepontlading. Wanneer dat wel het geval is zul je eerst moeten wachten op omruiling. Hopelijk voorkomt deze fix dat batterijen in die staat terecht konden komen, zodat dat ze voortaan wel softwarematig aan de praat te krijgen zijn. Beter nog zou zijn dat ze automatisch een update aanbieden in de app wanneer er een incompatible BMS wordt gezien in de stack. Het zou gewoon probleemloos moeten kunnen om nadien een uitbreiding erbij te prikken in een modulair systeem. Ook wel zo prettig voor de verkopers en support zelf uiteindelijk.

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:36
Ik kwam deze tegen

https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/

Iemand al eens geprobeerd 147 terug te zetten of 144 met deze tool?
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste