Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
 - Registratie: September 2000
 - Niet online

- Taro
 - Niet online

Ik zou graag in de herfst om 21:37 nog zoveel zonnestroom terugleveren, maar mijn punt is dus juist dat ik op dat moment 0 Watt zonneopwek had. Er ging helemaal geen zonnestroom naar het net, maar mijn andere niet-Anker thuisaccu's waren aan het terugleveren naar het net.rem_hopster schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:53:
@Taro dus in je plaatje lever je de zonneenergie direct aan het net? Of begrijp ik dat verkeerd?
Je ziet daarnaast het huisverbruik ook op 0 staan wat natuurlijk niet klopt.
Wat ik hiermee dus als aanvulling op de eerder gegeven uitleg wilde aantonen is dat Anker in de app teruglevering aan het net als zonnestroom toont, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Of dat 1000 hamsters in een rad met een dynamo erop die aan het rennen zijn en stroom opwekken, andere thuisaccu's, een dieselgenerator die die stroom opwekt en daardoor stroom naar het net vloeit kan de app niet weten als je alleen op het punt van de slimme meter meet door middel van een P1-meter of CT-klem meter direct bij de hoofdaansluiting.
Wil je dus betrouwbaar de hoeveelheid zonnestroom weergeven dan moet je specifiek CT-klemmen om de draden van de zonnepaneelinstallatie plaatsen OF een integratie met de software van je omvormer merk maken OF de MC4 DC ingangen op de Anker Solix gebruiken. In alle andere gevallen kent Anker de bron van de stroom niet en wordt de waarde van de teruglevering aan het net 1 op 1 (en soms onterecht) als zonneopwek getoond.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
:strip_exif()/f/image/8182yKChvm7Kqf5TsjBJtWOh.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze instelling was vandaag ineens beschikbaar. Hier heb ik niks voor hoeven aanpassen.
Helaas kan ik nu niet meer terug naar 350watt ☹️
Firmware 1.0.3.7
Betreft een model uit Duitsland
[ Voor 18% gewijzigd door aGraPusher op 25-10-2025 15:40 ]
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - Anker Solix Solarbank 3 Pro - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Dat zal onderdeel zijn van de nieuwe parallel functionaliteit waarbij je 3 devices kunt combineren tot 1 deviceaGraPusher schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:07:
Uitgangsvermogen nu instelbaar tot 3600watt
[Afbeelding]
Deze instelling was vandaag ineens beschikbaar. Hier heb ik niks voor hoeven aanpassen.
Firmware 1.0.3.7
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Dat denk ik ook. Als ik mijn ‘huis’ / ‘energiecentrale’ verwijder, dan kan ik hem wel weer instellen op 350watt.mrme12345 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 16:11:
[...]
Dat zal onderdeel zijn van de nieuwe parallel functionaliteit waarbij je 3 devices kunt combineren tot 1 device
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - Anker Solix Solarbank 3 Pro - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Systeem nu draait goed (3 pro met extra batterij). We willen t.z.t. uitbereiden en kijken ook naar power dock.
Situatie: we hebben al zonnepanelen en wil geen losse kopen voor de batterijen.
Wanneer je de power dock gebruikt, zal deze de batterij ook laden en ontladen, alleen dan met meer vermogen?
Dus dan dus ochtend en middag batterijen vullen en in avond alles kunnen gebruiken met voldoende vermogen.
Andere vraag;
Bij de omschrijving van de smart modus, staat dat het nog in de testfase zit en dat je gratis met de proefperiode mee kan doen. Vertaalfout naar nederlands of toch weer abonnements kosten t.z.t.?
[ Voor 20% gewijzigd door rem_hopster op 27-10-2025 07:43 ]
Echter als gedurende de avond, als de batterij leeg loopt, zoals het hoort (staat op optimaliseer voor eigen solar gebruik) dan is in de ochtend de P1 meter het signaal kwijt van de slimme meter (wifi werkt).
Het lijkt erop dat alles in zo'n slaapstand gaat dat de connectie verliest, en niet meer terug kan komen.
Dan moet ik de p1 meter weer verwijderen uit het systeem en dan weer koppelen.
Herkent iemand dit probleem, en belangrijker nog, heeft iemand hier een oplossing voor?
Hier helaas ook dit probleemTheKnul schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:44:
Ik heb de nieuwe P1 meter mogen ontvangen, en ja hoor, die werkte.
Echter als gedurende de avond, als de batterij leeg loopt, zoals het hoort (staat op optimaliseer voor eigen solar gebruik) dan is in de ochtend de P1 meter het signaal kwijt van de slimme meter (wifi werkt).
Het lijkt erop dat alles in zo'n slaapstand gaat dat de connectie verliest, en niet meer terug kan komen.
Dan moet ik de p1 meter weer verwijderen uit het systeem en dan weer koppelen.
Herkent iemand dit probleem, en belangrijker nog, heeft iemand hier een oplossing voor?
[ Voor 3% gewijzigd door Brockhaus op 27-10-2025 10:21 . Reden: Firmware versies toegevoegd ]
Ik heb een optie gevonden, waarbij je de Timeout tijd kan verlengen, ik heb m van 12 naar 24 uur veranderd. Misschien zorgt dat voor de connectie door de nacht, ook al heeft ie even niks gedaan. Zit in je Batterij settings, 2e van boven.Brockhaus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
Hier helaas ook dit probleemmet mijn vorige P1 meter op firmware v1.4.0.1 werkte alles wel (al zou dat niet hebben moeten werken met een Landis Gyr E360 3p) maar met de nieuwe v1.5.0.1 werkt het dus niet soepel meer. Elke dag bij wel een keer de connectie kwijt 😔. Ik ga Anker maar weer contacten ...
Ik ben momenteel niet thuis om dit te testen, maar zal mijn bevindingen laten weten.
[ Voor 6% gewijzigd door TheKnul op 27-10-2025 11:21 ]
Als ik naar mijn NOM kijk is het ongeveer 1 a 2 keer per seconde.rem_hopster schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:13:
Ik ben even benieuwd hoeveel vertraging er in het doorgeven vanuit de P1 meter zit. Het lijkt bij mij wel eens op 10 minuten???
                    Ligt aan de slimme meter. Je hebt verschillende meters die periodiek updates sturen. Zo geeft bijvoorbeeld een DSMR 4 meter elke 10 seconden een update. En een DSMR 5, elke seconde. Om de 10 minuten lijkt mij dat er iets niet goed gaat. Of oudere meters hebben een nog langere periode, dat zou uiteraard ook kunnen.rem_hopster schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:13:
Ik ben even benieuwd hoeveel vertraging er in het doorgeven vanuit de P1 meter zit. Het lijkt bij mij wel eens op 10 minuten???
De resultaten van de metingen zie je in de app, als de gegevens vanuit de P1 meter via een server van Anker gaan, dan kan dat ook een reden voor wat vertraging zijn. Anker heeft volgens mij (nog) geen pagina met storingsinformatie.FF1987 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 15:04:
[...]
Ligt aan de slimme meter. Je hebt verschillende meters die periodiek updates sturen. Zo geeft bijvoorbeeld een DSMR 4 meter elke 10 seconden een update. En een DSMR 5, elke seconde. Om de 10 minuten lijkt mij dat er iets niet goed gaat. Of oudere meters hebben een nog langere periode, dat zou uiteraard ook kunnen.
Ah de statistieken zelf. Zit weer verkeerd te lezen. Bij mij lijkt het om de 20 minuten bijgewerkt te worden.aryan schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
De resultaten van de metingen zie je in de app, als de gegevens vanuit de P1 meter via een server van Anker gaan, dan kan dat ook een reden voor wat vertraging zijn. Anker heeft volgens mij (nog) geen pagina met storingsinformatie.
Yes dit lijkt voor mij te werken. Blijkbaar komt t apparaat niet goed uit deep sleep.Brockhaus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:52:
[...]
Hier helaas ook dit probleemmet mijn vorige P1 meter op firmware v1.4.0.1 werkte alles wel (al zou dat niet hebben moeten werken met een Landis Gyr E360 3p) maar met de nieuwe v1.5.0.1 werkt het dus niet soepel meer. Elke dag bij wel een keer de connectie kwijt 😔. Ik ga Anker maar weer contacten ...
Ik heb de P1 connectie nu gewoon niet laten slapen. Wat blijkbaar werkt om connectie te behouden nu kijken of ie uit zichzelf alles opstart als er een overschot is.
Helaas zit ik, sinds de eenmalige wijziging naar 1200 watt, nu vast aan een minimaal uitgangsvermogen van 800 watt.aGraPusher schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 14:07:
Uitgangsvermogen nu instelbaar tot 3600watt
[Afbeelding]
Firmware 1.0.3.7
Anker-support:
De technicus heeft de door u geüploade logboeken gecontroleerd en vastgesteld dat u eerder een Power Dock aan het systeem hebt toegevoegd.
Systemen met een Power Dock hebben een minimale vermogensbeperking van 800 W. U moet eerst de Solarbank 3 pro uit het systeem verwijderen voordat u het vermogen via de apparaatinterface kunt instellen op 350 W. Als u de Solarbank 3 pro opnieuw toevoegt aan een Power Dock-systeem, is deze onderworpen aan de minimale vermogensbeperking van het systeem van 800 W.
Leuke reactie maar ik heb geen Power Dock
Ik denk persoonlijk dat die 350W uit het dropdownmenu is gehaald. Hiervoor is 2400W en 3600W voor in de plaats gekomen. Ik heb zelf exact hetzelfde na de firmwareupdate van de Solarbank 3 zonder Powerdock.aGraPusher schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Helaas zit ik, sinds de eenmalige wijziging naar 1200 watt, nu vast aan een minimaal uitgangsvermogen van 800 watt.
Anker-support:
De technicus heeft de door u geüploade logboeken gecontroleerd en vastgesteld dat u eerder een Power Dock aan het systeem hebt toegevoegd.
Systemen met een Power Dock hebben een minimale vermogensbeperking van 800 W. U moet eerst de Solarbank 3 pro uit het systeem verwijderen voordat u het vermogen via de apparaatinterface kunt instellen op 350 W. Als u de Solarbank 3 pro opnieuw toevoegt aan een Power Dock-systeem, is deze onderworpen aan de minimale vermogensbeperking van het systeem van 800 W.
Leuke reactie maar ik heb geen Power Dock![]()
In de instellingen van de Solarbank 3 zelf.rem_hopster schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:06:
@TheKnul waar heb je ingesteld dat de P1 connectie niet mag slapen?
Als je naar de Solarbank gaat bij devices in de Anker App.
Middelste onder.
Dan klik je op de Solarbank
Dan klik je op het Hexagon tandwieltje rechtsboven.
Optie 2 is Unit Timeout. (Nederlandse vertaling geen idee)
Deze optie staat uit zichzelf op 12 uur.
Ik heb deze op 24 uur gezet.
Dit lijkt te betekenen dat ondanks dat de Solarbank 12 uur langs niks kan doen, dat de connectie niet wordt verbroken.
Alles is ook uit zichtzelf weer goed opgestart.
Nu heb ik er, als het zo blijft werken geen omkijken meer naar.
[ Voor 8% gewijzigd door TheKnul op 28-10-2025 12:42 ]
Als je zonnepanelen direct op de E2700 zijn aangesloten laadt je op via DC. Als je zonnepanelen niet direct hierop zijn aangesloten, laadt je op via AC.
Als je de Custom Mode gebruikt, kan de E2700 alleen opladen via DC, niet via AC. Dus als je zonnepanelen niet direct zijn aangesloten op je E2700, zal deze niet opladen met overtollige stroom. Als dit wel het geval is, kun je overdag je limiet op 0 watt zetten. Dan zullen de direct aangesloten zonnepanelen je batterij laden en zal je batterij niet ontladen. In de avond kun je het limiet dan op 800 watt ontladen zetten.
Een alternatief voor als je zonnepanelen niet direct zijn aangesloten op de batterij zou dan zijn om hem in Schedule Mode te zetten met als setting "Time of Use". Hier kun je een schema maken en per tijdsblok een categorie toekennen (Peak, Mid-Peak, Off-peak en Super Off-peak). Als je dan overdag markeert als Off-peak, zal overtollige stroom gebruikt worden om de batterij te laden. De avond kun je dan markeren als Peak, waardoor de batterij zal ontladen.
[ Voor 14% gewijzigd door ixrobin op 28-10-2025 14:25 ]
Heeft iemand ervaring met het opladen van de Solarbank via DC en AC, dus gecombineerd (wat schijnbaar niet mogelijk is in de Custom mode). Werkt dit wel via de smart mode bijvoorbeeld?
Er liggen nog meer zonnepanelen op het dak en ik heb een dynamisch tarief, dus ik zou ook graag daarvan het overschot willen laden voor later gebruik en of op gunstige tijdstippen de Solarbank laden.
En met welke snelheid kan de Solarbank dan laden? Stel er zitten 4 zonnepanelen op aangesloten a 480wp per stuk, dus op een goede zonnige dag levert dit wellicht 1500 a 1600 watt per uur op. Kan er daarnaast nog met 1200 watt geladen worden via AC?
[ Voor 6% gewijzigd door Markman85 op 29-10-2025 09:37 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 29-10-2025 16:22 ]
Ik heb een solarbank 3 met P1 meter. Het werkt goed, maar ik vind alleen het laadvermogen van 1200W wel een beperking. Ik laad mijn hybride auto op als ik overschot aan stroom heb en verder heb ik nog een warmtepompboiler die enkel overdag opwarmt.
Als mijn auto vol geladen is, of als ik niet thuis ben, loopt er dus nog steeds vrolijk meer dan 1000w naar het net.
Ik wil nog wel een solarbank bijzetten, maar vind de investering van een solarbank 3 nogal groot voor mijn situatie. (enkel overschot als de auto niet aan het laden is).
Ik lees dat parallel schakelen alleen werkt met solarbank 3. Is er mss iemand die al een combinatie van solarbank 3 en solarbank 2 (of 1) gebruikt?
Ben benieuwd of je al wat kan delen over de testen. Ik hen nu 2 solarbanks 2700 lopen met 2 p1 meters. Maar soms trekt de ene batterij de andere leeg. Dus 1 p1 meter zal bij mij wel super zijn. Ik heb vernomen dat dit waarschijnlijk 6 november in de update zit.mrme12345 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Ja dat zou het idee zijn. Alsof je 1 device hebt die via de app aangestuurd wordt en dus ook 1 P1 meter. We gaan het deze week testen.
[ Voor 98% gewijzigd door mrme12345 op 30-10-2025 16:57 ]
We hebben inmiddels 2 Ankers staan en morgen komt de 3e en dan gaan we echt testen. Heb wel vandaag al geprobeerd om er 2 met 1 P1 van Anker aan te sturen, maar dat lukt nog niet. Heb vraag bij Anker neergelegd of ik al de juiste app versie heb en of er al documentatie over deze nieuwe functie is. Maar vanaf morgen echt testen met 3 Ankers, mits de app voldoende up tot date is.vincentkok schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:46:
[...]
Ben benieuwd of je al wat kan delen over de testen. Ik hen nu 2 solarbanks 2700 lopen met 2 p1 meters. Maar soms trekt de ene batterij de andere leeg. Dus 1 p1 meter zal bij mij wel super zijn. Ik heb vernomen dat dit waarschijnlijk 6 november in de update zit.
Ik ben benieuwd of het lukt. Ik krijg morgen de tweede solarbank en het is ook de bedoeling dat het met 1 p1 meter werkt.mrme12345 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:57:
[...]
We hebben inmiddels 2 Ankers staan en morgen komt de 3e en dan gaan we echt testen. Heb wel vandaag al geprobeerd om er 2 met 1 P1 van Anker aan te sturen, maar dat lukt nog niet. Heb vraag bij Anker neergelegd of ik al de juiste app versie heb en of er al documentatie over deze nieuwe functie is. Maar vanaf morgen echt testen met 3 Ankers, mits de app voldoende up tot date is.
Ik heb zonet de app wel al ge-update naar versie 3.13.0 (update van 26/10) en hoop dat het lukt zo 😊
Mocht je regio den haag zitten mag je hier een smart meter met ferrietkralen lenen ?
[ Voor 4% gewijzigd door tweazer op 30-10-2025 19:21 ]
Na veel trial en error gelukt. Bleek dat je de systemen die je wil toevoegen aan je gecombineerde systeem nog niet toe moet voegen aan de app. Dus bij mij werkte dit stappenplan:Astg schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:14:
[...]
Ik ben benieuwd of het lukt. Ik krijg morgen de tweede solarbank en het is ook de bedoeling dat het met 1 p1 meter werkt.
Ik heb zonet de app wel al ge-update naar versie 3.13.0 (update van 26/10) en hoop dat het lukt zo 😊
- eerst 1 x SB 2700 toevoegen
- P1 meter toevoegen
- deze 2 combineren
- dan naar manage devices van het net toegevoegde systeem
- en daar de plus drukken voor toevoegen devices
- zorgen dat het 2e systeem nog niet in app zit en wel gereset is (blinkend blauwe lampje)
- dan kun je hem toevoegen
- daarna kun je instellen 2400w laden en 2400w ontladen
- en dan NOM en dan zie je ze mooi beiden aan gaan en met NOM werken :-)
Wel mooi systeem als het eenmaal draait, het is dan net alsof je 1 batterij hebt en op de achtergrond wordt het gecombineerd en dan doet de NOM het ook perfect.
:strip_exif()/f/image/a7xWd5JwWoE7yRifm3ekJz7R.jpg?f=fotoalbum_large)
En morgen komt de derde, dus dan kunnen we kijken of dat goed werkt met 3 van deze op een rijtje :-)
[ Voor 19% gewijzigd door mrme12345 op 30-10-2025 20:12 ]
Goed dat het al werkt bij jou 😊 en bedankt voor de tip ivm het toevoegen van de solarbank.mrme12345 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
Na veel trial en error gelukt. Bleek dat je de systemen die je wil toevoegen aan je gecombineerde systeem nog niet toe moet voegen aan de app. Dus bij mij werkte dit stappenplan:
- P1 meter toevoegen
- deze 2 combineren
- zorgen dat het 2e systeem nog niet in app zit en wel gereset is (blinkend blauwe lampje)
Wel mooi systeem als het eenmaal draait, het is dan net alsof je 1 batterij hebt en op de achtergrond wordt het gecombineerd en dan doet de NOM het ook perfect.
[Afbeelding]
En morgen komt de derde, dus dan kunnen we kijken of dat goed werkt met 3 van deze op een rijtje :-)
Ik zal het zo proberen en laten weten of het gelukt is.
Als het lukt, ga ik in het weekend ook aan de gang met me twee units.
/f/image/kKkt0ZAp3wfkQg7IaRbkbHvM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7P9e5mYRVSmvKPIvSW5bPlRs.png?f=fotoalbum_large)
En nu is hij weer gestart met de batterijen bijladen vanuit de zonnepanelen.
[ Voor 5% gewijzigd door mrme12345 op 31-10-2025 08:40 ]
zorgen dat het 2e systeem nog niet in app zit en wel gereset is (blinkend blauwe lampje)
Bedoel je dan de SB 2700 (tweede)?
Wij krijgen volgende maand tweede SB 2700 met uitbereidingsaccu.
Dank alvast voor het delen van je ervaringen en je setup.
Ja klopt, dus je voegt eerst 1 x een SB 2700 toe en de P1 meter, en daarna voeg je de 2e toe aan het 1e systeem, dus niet als nieuw device binnen de app maar als nieuw device bij het 1e systeem. In onze review, die we de komende week gaan maken, zullen we dat wel verder uitwerken.rem_hopster schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:17:
@mrme12345 gaaf hoor. Ik heb een vraag over de instructie die je mooi had geschreven.
zorgen dat het 2e systeem nog niet in app zit en wel gereset is (blinkend blauwe lampje)
Bedoel je dan de SB 2700 (tweede)?
Wij krijgen volgende maand tweede SB 2700 met uitbereidingsaccu.
Dank alvast voor het delen van je ervaringen en je setup.
Dat klopt helemaal, dit betekend echter wel dat je dus 3 vrije groepen moet hebben voor je Solarbanks. Waarbij je met de Powerdock maar een 3 fase groep hoeft te hebben met een eigen kabel.Riddler85 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:46:
Begrijp ik het nu goed dat je geen Anker Solix Power Dock nodig hebt voor als je meerdere SB3 tot je beschikking hebt?
Met 2 vrije groepen kun je ook al drie devices benutten. Dan zet je er 2 op de 1e vrije groep en de 3e op de tweede vrije groep. 2 devices op 1 groep kan goed met max 2400w ontladen en laden. Onderstaand de verschillen tussen powerdock en parallel draaien.Ultimate-Dennus schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Dat klopt helemaal, dit betekend echter wel dat je dus 3 vrije groepen moet hebben voor je Solarbanks. Waarbij je met de Powerdock maar een 3 fase groep hoeft te hebben met een eigen kabel.
Hier sluit ik mij bij aan echter als je het netjes over 3 fase's wilt verdelen ben ik een voorstander van dan een 3 fase aansluiting realiseren en iedere solarbank op zijn eigen fase te zetten. Dan is ook gelijk die verdeling netjes. Vandaar ook mijn opmerking. Hierbij moet ik wel zeggen dat desondanks als je kiest voor een Powerdock je ook even moet kijken waar je grootverbruikers opzitten aangezien binnen in de powerdock ook een fase wordt doorgelust. Zie foto hieronder. Maar uiteindelijk zijn er meerdere optie's en iedereen moet zelf die keuze makenmrme12345 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:50:
[...]
Met 2 vrije groepen kun je ook al drie devices benutten. Dan zet je er 2 op de 1e vrije groep en de 3e op de tweede vrije groep. 2 devices op 1 groep kan goed met max 2400w ontladen en laden. Onderstaand de verschillen tussen powerdock en parallel draaien.
[Afbeelding]
                                                [ Voor 27% gewijzigd door Ultimate-Dennus op 31-10-2025 11:58 ]
Gelukt 2 solarbanks op 1 p1 meter.mrme12345 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
Na veel trial en error gelukt. Bleek dat je de systemen die je wil toevoegen aan je gecombineerde systeem nog niet toe moet voegen aan de app. Dus bij mij werkte dit stappenplan:
- P1 meter toevoegen
- deze 2 combineren
[Afbeelding]
Mooi stappen plan.
Nu nog 2400 laden 800 terug leveren.
Maar de groep voor de solarbanks komt er aan. Samen op 1 groep...dan kan ik 2400/2400 gaan instellen.
Kan niet wachten kom maar op met de zon
Zojuist anker support maar weer gemaild.
Jammer dat die Anker engineers niet rechtstreeks te benaderen zijn, ik blijf maar issues en mogelijkheden zien, echter enkel kontakt met de 1e lijn voor elkaar kunnen krijgen...
- Taro
 - Niet online

Krijg maandag een 2e E2700 Pro binnen met extra accu en P1-meter om 2x in parallel te kunnen testen.
Heb afgelopen week ook wat feedback gegeven op 2 ogenschijnlijke bugs, ze gaan de toelichting onder de "?" aanpassen om de werking van de modi duidelijker te maken. Zie ook heel veel mogelijke verbeteringen.
Wat ik overigens ook gewoon mis is een pauze functie. Heb de stekker er nu al >10x uitgehaald omdat die bijv. in het dynamische schema tussen laden en ontladen door in NOM gaat, terwijl ik wil en verwacht dat de omvormer dan niets doet. En kreeg het wel voor elkaar om het aantal uren laden te selecteren, maar ontladen kon niet, moest ik in een ander scherm eerst de van-tot tijden aanpassen. Afijn, feedback gegeven, gaan ze oppakken.
Verder tevreden over het geheel.
Je kunt een custom mode aan maken met 0 watt en dan gaat die ook in pauze. Zo doe ik dat hier.Taro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:40:
De Shelly (Pro) 3EM is daarom zo verkeerd nog niet, die heb ik tot nu toe bij nagenoeg alle merken kunnen gebruiken en heeft zichzelf inmiddels wel bewezen
Krijg maandag een 2e E2700 Pro binnen met extra accu en P1-meter om 2x in parallel te kunnen testen.
Heb afgelopen week ook wat feedback gegeven op 2 ogenschijnlijke bugs, ze gaan de toelichting onder de "?" aanpassen om de werking van de modi duidelijker te maken. Zie ook heel veel mogelijke verbeteringen.
Wat ik overigens ook gewoon mis is een pauze functie. Heb de stekker er nu al >10x uitgehaald omdat die bijv. in het dynamische schema tussen laden en ontladen door in NOM gaat, terwijl ik wil en verwacht dat de omvormer dan niets doet. En kreeg het wel voor elkaar om het aantal uren laden te selecteren, maar ontladen kon niet, moest ik in een ander scherm eerst de van-tot tijden aanpassen. Afijn, feedback gegeven, gaan ze oppakken.
Verder tevreden over het geheel.
Ik had ook eerst probleem met P1 meter Anker, maar nu die in de 24hr mode staat geen problemen meer gehad.
Speaking of, heeft iemand al een homewizard p1 opengemaakt, foto's ?
- Taro
 - Niet online

Ja, in een ander topic (Zendure) al een keer langsgekomen, kan de berichten zo snel niet meer terugvinden.tweazer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:56:
Met mqtt heb je maar 1 meter nodig hebt, daar heeft Anker echter (vziw) niet voor gekozen. Ik waardeer de shelly em3 (t) voor de tekstuele interface, de homewizard p1 voor de grafieken.
Speaking of, heeft iemand al een homewizard p1 opengemaakt, foto's ?
Idem hier, na aanpassen time-out geen issues meer gehad.mrme12345 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:47:
[...]
Je kunt een custom mode aan maken met 0 watt en dan gaat die ook in pauze. Zo doe ik dat hier.
Ik had ook eerst probleem met P1 meter Anker, maar nu die in de 24hr mode staat geen problemen meer gehad.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
[ Voor 8% gewijzigd door tweazer op 31-10-2025 23:56 ]
Ja jammer dat zoveel producenten van stekkerbatterijen energie steken in het ontwikkelen van een eigen P1 meter terwijl er goede "off the shelf" opties zijn (Homewizard, Everhome).tweazer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:47:
Hier zie ik de homewizard p1 "teardown". IMHO een veel schoner ontwerp, dual core, energiezuiniger. Compliment aan de designer. Nu nog "even" anker zover krijgen dat ze die supporten..
- Taro
 - Niet online

EcoTracker van everHome is ook een goede, mogelijk bedoel je die?HHF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:44:
[...]
Ja jammer dat zoveel producenten van stekkerbatterijen energie steken in het ontwikkelen van een eigen P1 meter terwijl er goede "off the shelf" opties zijn (Homewizard, Evergreen).
Klopt, ik zal het aanpassen.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 10:44:
[...]
EcoTracker van everHome is ook een goede, mogelijk bedoel je die?
- Taro
 - Niet online

Kreeg vandaag en eerder deze week dezelfde melding bij +-14 graden. Vermoed dat het alleen bedoeld is voor als je zonnepanelen DC hebt aangesloten die veel opleveren. Een koudere accu moet je niet té snel laden en dus zal dan een deel richting het net ipv in de accu worden gestuurd.mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:08:
Iemand een idee waarom ik deze melding krijg. De batterijen staan gewoon in een ruimte die iets van 16 graden is.
[Afbeelding]
Maar er zitten geen zonnepanelen aan verbonden op dit moment, dus moet toch iets anders zijn. En vandaag kunnen zonnepanelen sowieso niet veel opleveren ;-) maar heb hem even bijgeladen via noodmodus en nu is melding gelukkig weer weg.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:57:
[...]
Kreeg vandaag en eerder deze week dezelfde melding bij +-14 graden. Vermoed dat het alleen bedoeld is voor als je zonnepanelen DC hebt aangesloten die veel opleveren. Een koudere accu moet je niet té snel laden en dus zal dan een deel richting het net ipv in de accu worden gestuurd.
- Taro
 - Niet online

Is denk ik ook gewoon een algemene melding.mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:34:
[...]
Maar er zitten geen zonnepanelen aan verbonden op dit moment, dus moet toch iets anders zijn. En vandaag kunnen zonnepanelen sowieso niet veel opleveren ;-) maar heb hem even bijgeladen via noodmodus en nu is melding gelukkig weer weg.
Ja maar wel gek als dit al bij deze milde temperaturen optreedt. Maar hopelijk iets eenmaligs dan.
Dat is volgens mij goedkoper dan de bp1600 losse batterij toch?tweazer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:47:
De prijzen voor de 2 AC duiken onder de 500E. Met 2 stuks heb je evenveel mptt, alleens 3,2kWh capaciteit en 2400W vermogen....
Via geizhals.de.gaat die al voor E 399 . Toch is de bp2700 per kw goedkoper, ook wannneer je tot max 5 accus wordt beperkt.. ....whazaaaa schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:00:
[...]
Dat is volgens mij goedkoper dan de bp1600 losse batterij toch?
Met meerdere 2ac's kun je vooral pieken en dalen nemen bij een dynamisch kontrakt
Vanuit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet een malig is ;-) ik heb er geen moeite mee, accus hebben een bepaalde temperatuur nodig om goed te functioneren. De Anker Solix regelen dit door stroom weer terug te leveren om warm te worden. Dus ja, het heeft verlies, maar het is hoe de levensduur van de cellen wordt verlengd. Remember de eerste Nissan Leaf zonder batterij conditioning ... Niet al te best.mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:36:
[...]
Ja maar wel gek als dit al bij deze milde temperaturen optreedt. Maar hopelijk iets eenmaligs dan.
De review staat al tijdje online inclusief de RTE van kleine 80% op 800W laden en ontladen. We gaan nog wel een aparte review plaatsen voor het parallelle systeem en dat testen met 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro's.ixrobin schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:50:
@mrme12345 ga je het in de review ook hebben over de rte? Ik ben ook heel benieuwd naar hoe Anker dit in hun app berekent. Naar mijn gevoel is hun charge/discharge getal als je naar het dagoverzicht kijkt veel te rooskleurig. Ik heb er een homewizard socket tussen hangen om de stroomlevering te meten en zo heb ik b.v. een paar dagen terug gezien dat anker 0.19kwh ontlading aangaf, terwijl de socket maar 0.10kwh ontlading aangaf. Dat is een behoorlijk verschil
Ok zou me wel verbazen, want bij mijn zendure devices heb ik dit nog nooit gehad. Ook niet bij degene die in dezelfde ruimte staat. En als het nu rond de nul graden zou zijn, zou ik het begrijpen. Maar in de ruimte waar die stond was het 15 a 16 graden vanmorgen.....Brockhaus schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:42:
[...]
Vanuit ervaring kan ik je zeggen dat dit niet een malig is ;-) ik heb er geen moeite mee, accus hebben een bepaalde temperatuur nodig om goed te functioneren. De Anker Solix regelen dit door stroom weer terug te leveren om warm te worden. Dus ja, het heeft verlies, maar het is hoe de levensduur van de cellen wordt verlengd. Remember de eerste Nissan Leaf zonder batterij conditioning ... Niet al te best.
Hoe ben je op de 80% gekomen? Heb je deze data uit hun app gehaald?mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:33:
[...]
De review staat al tijdje online inclusief de RTE van kleine 80% op 800W laden en ontladen. We gaan nog wel een aparte review plaatsen voor het parallelle systeem en dat testen met 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro's.
Als ik bijvoorbeeld naar de totale energy import/export van de bij mij ertussen gekoppelde HW socket kijk, kom ik uit op een RTE van 65%. Dit kun je niet letterlijk nemen (denk ik), omdat de SB2700 in idle tussen de 0-9w verbruikt.
In HomeAssistant heb ik meters gemaakt op basis van de HW socket die dit idle verbruik niet als import meerekent, maar zelfs dan kom ik maar op 69% RTE uit als ik puur kijk naar wat er door die socket in en uit gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door ixrobin op 02-11-2025 07:44 ]
Staat in review onder hoofdstuk round trip efficiency. En met HW socket gemeten natuurlijk. Maar de 80% is bij 800W laden en ontladen en bij NOM met lagere wisselende load zal de RTE lager zijn, maar dat geldt voor elke batterij.ixrobin schreef op zondag 2 november 2025 @ 07:42:
[...]
Hoe ben je op de 80% gekomen? Heb je deze data uit hun app gehaald?
Als ik bijvoorbeeld naar de totale energy import/export van de bij mij ertussen gekoppelde HW socket kijk, kom ik uit op een RTE van 65%. Dit kun je niet letterlijk nemen (denk ik), omdat de SB2700 in idle tussen de 0-9w verbruikt.
In HomeAssistant heb ik meters gemaakt op basis van de HW socket die dit idle verbruik niet als import meerekent, maar zelfs dan kom ik maar op 69% RTE uit als ik puur kijk naar wat er door die socket in en uit gaat.
Eens, EcoFlow heeft bijvoorbeeld ondersteuning voor de tibber pulse. Deze combo draait al 6 maanden stabiel bij mijn moeder.HHF schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:44:
[...]
Ja jammer dat zoveel producenten van stekkerbatterijen energie steken in het ontwikkelen van een eigen P1 meter terwijl er goede "off the shelf" opties zijn (Homewizard, Everhome).
is alleen jammer dat de tibber pulse p1 best wel aan de prijs is.
Oja ik heb een feedback verzoek ingediend om andere p1 meters te gaan onderzoeken.
[ Voor 8% gewijzigd door Riddler85 op 02-11-2025 09:20 ]
Staat de "unit timeout" setting van je batterij nog op 12u? Indien ja, kun je die best op "never" instellen.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:28:
Vanochtend is de Anker P1-meter binnengekomen. Wel in de app kunnen koppelen, maar blijft daarna helaas op offline staan, dus nu weer de Shelly in gebruik. Zal het doorgeven aan Anker, hopelijk kunnen ze er iets mee.
[...]
Is denk ik ook gewoon een algemene melding.
Bij mij heeft dat alle problemen met de p1 meter opgelost. Hij ging ook offline en als hij dan terug online kwam, weken de waardes sterk af van mijn homewizard p1 meter.
Als ik ze nu naast elkaar open zet, lopen ze wel mooi gelijk.
Het is trouwens een zinloze setting volgens mij, want gisteren was er totaal geen zon en mijn batterijen blijven gewoon op 5% staan. Dus zie geen nadeel van het uitschakelen van de time-out.
Mss zit er minder intelligentie in en geven ze de melding gewoon vanaf een bepaalde datum.mrme12345 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:36:
[...]
- Taro
 - Niet online

Die had ik al aangepast inderdaad, maar, ik ga er vanuit dat die timeout het moment is waarop het mis gaat? Want hier komt ie zelfs niet meer online direct na het toevoegen.Astg schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:54:
[...]
Staat de "unit timeout" setting van je batterij nog op 12u? Indien ja, kun je die best op "never" instellen.
Bij mij heeft dat alle problemen met de p1 meter opgelost. Hij ging ook offline en als hij dan terug online kwam, weken de waardes sterk af van mijn homewizard p1 meter.
Als ik ze nu naast elkaar open zet, lopen ze wel mooi gelijk.
Het is trouwens een zinloze setting volgens mij, want gisteren was er totaal geen zon en mijn batterijen blijven gewoon op 5% staan. Dus zie geen nadeel van het uitschakelen van de time-out.
Kun je in je router/access point ook zien dat hij effectief zijn verbinding verliest? Welke firmware versie heeft je p1 meter?Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:58:
[...]
Die had ik al aangepast inderdaad, maar, ik ga er vanuit dat die timeout het moment is waarop het mis gaat? Want hier komt ie zelfs niet meer online direct na het toevoegen.
- Taro
 - Niet online

Ik kan de firmware niet eens zien, de productpagina is helemaal grijs en de variabelen zijn allemaal --.Astg schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:02:
[...]
Kun je in je router/access point ook zien dat hij effectief zijn verbinding verliest? Welke firmware versie heeft je p1 meter?
Hierbij de Wifi log:
/f/image/dHvfiJGBqSBlraUv41v40ADB.png?f=fotoalbum_large)
Uiteraard ook een aantal keren gebeurd doordat ik de P1-meter fysiek uit de HW Actieve splitter heb gehaald. Heb er overigens ook een USB-C voeding op gedaan voor de zekerheid.
Hij lijkt toch voldoende sterk signaal te hebben. Heb je een digitale meter van Landis+Gyr?Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:14:
[...]
Ik kan de firmware niet eens zien, de productpagina is helemaal grijs en de variabelen zijn allemaal --.
Hierbij de Wifi log:
[Afbeelding]
Uiteraard ook een aantal keren gebeurd doordat ik de P1-meter fysiek uit de HW Actieve splitter heb gehaald. Heb er overigens ook een USB-C voeding op gedaan voor de zekerheid.
Indien ja, werkt het sowieso enkel met de laatste versie van de P1 meter (firmware versie 1.5.0.3)
Je kunt hem proberen te updaten door 5x op de knop van de P1 meter te drukken.
Wat je verder nog kunt testen is:
P1 meter resetten (als ik me niet vergis 10s de knop ingedrukt houden)
Vervolgens de P1 meter terug toevoegen, maar dan vanuit het bestaande systeem. Dit doe je via "manage devices" en dus niet met de "+" knop.
- Taro
 - Niet online

JaAstg schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:32:
[...]
Hij lijkt toch voldoende sterk signaal te hebben. Heb je een digitale meter van Landis+Gyr?
Indien ja, werkt het sowieso enkel met de laatste versie van de P1 meter (firmware versie 1.5.0.3)
Al 25x gedaan, werkt niet.Je kunt hem proberen te updaten door 5x op de knop van de P1 meter te drukken.
Ook al tig keer gedaan. Ding blijft offline staan en snel blauw knipperen.Wat je verder nog kunt testen is:
P1 meter resetten (als ik me niet vergis 10s de knop ingedrukt houden)
Vervolgens de P1 meter terug toevoegen, maar dan vanuit het bestaande systeem. Dit doe je via "manage devices" en dus niet met de "+" knop.
/f/image/d8G5A69pqLfxJ502oAzLIL2p.png?f=fotoalbum_large)
De E2700 staat overigens in een ruimte met een Ubiquiti AP, waar de Zendure omvormers 100% bereik hebben, doet de Anker nu ook ineens moeilijk over de Wifi zie ik
/f/image/cPcEviMhkvV2pHSkSK0xYHX9.png?f=fotoalbum_large)
En heb je de antenne in de P1-meter zitten?
Ja ik gebruik de antenne ook.Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:00:
[...]
Ja
[...]
Al 25x gedaan, werkt niet.
[...]
Ook al tig keer gedaan. Ding blijft offline staan en snel blauw knipperen.
[Afbeelding]
De E2700 staat overigens in een ruimte met een Ubiquiti AP, waar de Zendure omvormers 100% bereik hebben, doet de Anker nu ook ineens moeilijk over de Wifi zie ik
[Afbeelding]
Zie de lampjes ook af en toe groen knipperen voordat ze snel blauw gaan knipperen?
Indien ja, dan heb je identitiek hetzelfde probleem als ik had met de oude P1 meter. Best vragen aan Anker dat ze je een nieuwe P1 meter bezorgen die al op firmware versie 1.5.0.3 zit.
Vraag ook meteen dat ze hem niet via DPD opsturen, anders mag je 2 weken wachten...
Als je ze via DPD versturen gaat hij vlot naar Krostitz en blijft daar dan 7-10 dagen liggen en niemand weet waarom ☺️
Als je de lampjes niet groen ziet knipperen en de batterij ook van het netwerk valt, komt het mss omdat het netwerk waarmee je verbonden bent ook 5Ghz uitzendt en ubiquiti hem naar de 5Ghz probeert te duwen. Best 5Ghz even disablen dan als test. Als dat het issue oplost kun je best een dedicated 2.4ghz netwerk maken voor de IOT devices die geen 5Ghz ondersteunen
[ Voor 15% gewijzigd door Astg op 02-11-2025 11:12 ]
Zo ging het bij mij ook. Ik gebruik de HomeWizard-splitter. Rechtstreeks op de P1-poort werkte alles zonder problemen. Uiteindelijk weer aangesloten op de splitter, en toen kwamen de problemen terug. Vervolgens de volgorde aangepast: eerst de Anker-P1, en de HomeWizard-P1 als laatste. Sindsdien blijft het goed werken. Ook gebruik ik de USB-C voeding, zonder gaf ook problemen.Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:00:
[...]
Ja
[...]
Al 25x gedaan, werkt niet.
[...]
Ook al tig keer gedaan. Ding blijft offline staan en snel blauw knipperen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je in de splitter ook een homewizzard p1 meter zitten. Die kan de boel ook soms dwars zitten. Mss installatie van de p1 meter van Anker zonder de p1 van homewizzard in je splitter. Bij mij hield hij de firmware update tegen. Na dat ik de homewizzard had verwijderd liep hij zo door in zijn installatie van de firmware.Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 10:14:
[...]
Ik kan de firmware niet eens zien, de productpagina is helemaal grijs en de variabelen zijn allemaal --.
Hierbij de Wifi log:
[Afbeelding]
- Taro
 - Niet online

Als ik de Anker direct in de slimme meter plaats dan heb ik heel veel andere P1-meters die ineens niet meer werken. Maar goed, zal het even proberen. Als ik de firmware kan updaten is dat misschien al voldoende.
- Taro
 - Niet online

Afijn, een snel groen knipperend lampje ipv snel blauw knipperend lampje, maar nog steeds offline in de app. Zal Anker een berichtje sturen.
Groen snel knipperend lampje is goed. Dat betekent dat die data naar de Solarbank stuurt. Hier ook vaak dat die P1 meter zegt dat die offline is maar gewoon data deelt met de Solarbank. Want ik zie in de tibber app dat het NOM is. Dus ik let er niet eens meer op of die wel of niet online is. Zolang de tibber app NOM aangeeft geloof ik het wel! 😄Taro schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:51:
Inmiddels een poging gedaan: Direct op de slimme meter aangesloten. Na een reset, tig keer 5x indrukken van de knop binnen 3 seconden, opnieuw toevoegen, etc. knippert het lampje nu al de hele avond enorm snel groen. Volgens de handleiding iets met de firmware, maar verder nog steeds hetzelfde resultaat: Offline in de app. Wel heb ik hem nu bij het huishouden als meter gekoppeld ipv de Shelly en ik zie bij het huis wel de waarde van het stroomnet terwijl de P1 als offline wordt getoond?
Afijn, een snel groen knipperend lampje ipv snel blauw knipperend lampje, maar nog steeds offline in de app. Zal Anker een berichtje sturen.
- Taro
 - Niet online

Het vreemde is dat bij "Huis" ik wel de waardes zie, dus hij lijkt inderdaad wel iets te doen, ondanks op offline te staan.Brockhaus schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:35:
[...]
Groen snel knipperend lampje is goed. Dat betekent dat die data naar de Solarbank stuurt. Hier ook vaak dat die P1 meter zegt dat die offline is maar gewoon data deelt met de Solarbank. Want ik zie in de tibber app dat het NOM is. Dus ik let er niet eens meer op of die wel of niet online is. Zolang de tibber app NOM aangeeft geloof ik het wel! 😄
Morgenochtend komt of de 2e E2700 Pro (=wat ik verwacht) binnen of 2e BP2700 (verwacht ik later, net als de vorige keer). Inmiddels 3 extra Ubiquiti Accesspoints besteld, ben helemaal klaar met dat suboptimale gedoe, of de oprit, of de achtertuin, of de garage werkt niet lekker, later deze week moet alles perfect zijn en dan mag geen enkel apparaat meer klagen
Een tip, in Duitsland wordt de Anker Solix E2700 met batterij op dit moment voor rond de 1470 aangeboden. Met BTW erbij is dat ~1780 euro. Scheelt nogal met de Nederlandse prijs van 2195. (> 400 euro verschil). Op Idealo.de kun je verschillende aanbieders vinden.mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:58:
Wij hebben de review over het parallel systeem van Anker afgerond. We hebben dit met 3 x Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro's getest (gezamenlijk 16,2 kWh). En zoals al eerder aangegeven hier was het creeren van het systeem nog een uitdaging (niet erg intuitief, maar dat wordt door Anker in november opgepakt met app update). En verder werkte het eigenlijk foutloos (na de problemen met de P1 opgelost te hebben door time-out op 24 uur te zetten, die is nu heel stabiel). Mooie functionaliteit als je 2 of 3 devices hebt en die wil combineren.
Wat ik me nog wel steeds afvraagmrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:58:
Wij hebben de review over het parallel systeem van Anker afgerond. We hebben dit met 3 x Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro's getest (gezamenlijk 16,2 kWh). En zoals al eerder aangegeven hier was het creeren van het systeem nog een uitdaging (niet erg intuitief, maar dat wordt door Anker in november opgepakt met app update). En verder werkte het eigenlijk foutloos (na de problemen met de P1 opgelost te hebben door time-out op 24 uur te zetten, die is nu heel stabiel). Mooie functionaliteit als je 2 of 3 devices hebt en die wil combineren.
Werkt de “ ‘Prijsstrategie’-modus“ ook als je zonnepalen koppel aan de ingebouwde omvormer?
We hebben dit met 1 x Anker Solix getest en toen werkten gewoon alle modi. Dat is gewoon standaard functionaliteit. Waarom denk je dat dit niet zou werken? De modus beslist gewoon op basis van prijs of er geladen of ontladen moet worden (afhankelijk van je instellingen). En houdt daarbij rekening met de actuele pv productie (want kan niet verder dan zijn max laden).whazaaaa schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:48:
[...]
Wat ik me nog wel steeds afvraag
Werkt de “ ‘Prijsstrategie’-modus“ ook als je zonnepalen koppel aan de ingebouwde omvormer?
Oh dat is mooimrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 17:50:
[...]
We hebben dit met 1 x Anker Solix getest en toen werkten gewoon alle modi. Dat is gewoon standaard functionaliteit. Waarom denk je dat dit niet zou werken? De modus beslist gewoon op basis van prijs of er geladen of ontladen moet worden (afhankelijk van je instellingen). En houdt daarbij rekening met de actuele pv productie (want kan niet verder dan zijn max laden).
Dan heb ik daar in die enkele test overheen gelezen denk ik
Aangezien het merendeel van de mensen hier er volgens mij ook geen panelen aan hebben hangen.
Twijfelde ik of dat überhaupt wel een beetje goed werkte.
Toch maar eens kijken of ik de 1600 pro kan inruilen voor een of twee 2700’s
/f/image/HSEnyfWv9tkmAdAkyXBjNlm8.png?f=fotoalbum_large)
Als ik handmatige noodvoeding aanzet dan laadt hij ook niet op.
Wat is de soc en hangen er panelen aan? Ik had toen ik er geen panelen aan had hangen hetzelfde, maar kreeg de melding dat systeem in diepe slaap was. En toen aan panelen gehangen en daarna deed die het weer enkom ik de noodvoeding ook weer aan zetten. Waarom anker er niet voor gekozen heeft in zon situatie gewoon ac voeding toe te staan weet ik niet.aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:49:
Mijn systeem laadt niet meer op. Iemand enig idee? Ook is mijn minimale output nog steeds 800watt. Anker lijkt geen oplossing te hebben.
[Afbeelding]
Als ik handmatige noodvoeding aanzet dan laadt hij ook niet op.
Ik heb er geen panelen op aangesloten en ben dat ook niet van plan. Soc is 10%. Ik ga maar eens kijken of een reset helpt.mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:58:
[...]
Wat is de soc en hangen er panelen aan? Ik had toen ik er geen panelen aan had hangen hetzelfde, maar kreeg de melding dat systeem in diepe slaap was. En toen aan panelen gehangen en daarna deed die het weer enkom ik de noodvoeding ook weer aan zetten. Waarom anker er niet voor gekozen heeft in zon situatie gewoon ac voeding toe te staan weet ik niet.
En heb je geen melding gehad dat de batterij in diepe slaap is? In het hoofdscherm van de app.aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:12:
[...]
Ik heb er geen panelen op aangesloten en ben dat ook niet van plan. Soc is 10%. Ik ga maar eens kijken of een reset helpt.
Die melding heb ik een paar dagen geleden wel gehad inderdaad. Is het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen verplicht? Het systeem heeft wel een tijdje goed gewerkt zonder.mrme12345 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:27:
[...]
En heb je geen melding gehad dat de batterij in diepe slaap is? In het hoofdscherm van de app.
                                                [ Voor 31% gewijzigd door aGraPusher op 03-11-2025 20:39 ]
Ik heb dat uiteindelijk wel gedaan, omdat ik er geen leven meer in kreeg (maar heb niet het systeem verwijderd en opnieuw toegevoegd, misschien helpt dat nog). En anders zou ik als ik jou was even bericht aan Anker sturen met vraag hoe dit op te lossen zonder zonnepanelen.aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:37:
[...]
Die melding heb ik een paar dagen geleden wel gehad inderdaad. Is het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen verplicht? Het systeem heeft wel een tijdje goed gewerkt zonder.
Wat ik dan doen is hem op manual power zetten met een planning in de toekomst (bijv. als de stroom prijs laag is in de nacht) en dan komt die weer uit de deep sleep.aGraPusher schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:37:
[...]
Die melding heb ik een paar dagen geleden wel gehad inderdaad. Is het rechtstreeks aansluiten van zonnepanelen verplicht? Het systeem heeft wel een tijdje goed gewerkt zonder.
[Afbeelding]
![]()  | ![]()  | 
Manual power werkte net ook niet. Nu ik alles gereset heb wel. Ticket loopt nog bij Anker dus ik ben benieuwd wat eruit komt.Brockhaus schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:49:
[...]
Wat ik dan doen is hem op manual power zetten met een planning in de toekomst (bijv. als de stroom prijs laag is in de nacht) en dan komt die weer uit de deep sleep.
[Afbeelding] [Afbeelding] 
- Taro
 - Niet online

/f/image/5QHQ9tWNJZ2xDCnZsBrI6wTW.png?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/ftNQSQ2OpeUPJ7jKwl3aLTYG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vvt0dgTUuHA3JjJ7BqbTnLCY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qDEoZc9ClsgAPoYbeXIuLFjC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pR95idqmjgn4NjULMtgG2qoY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hAT8YbfruaM8dNcXvHPzvcmF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D9bKctPkuw50baKXuJJMPEw7.jpg?f=fotoalbum_large)
            /f/image/zTPxL39qakRVQJuUB43zgKFh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/75utOQIaeZXrLKFltXLfVGvL.png?f=fotoalbum_tile)