• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:02
Heb de max ac nu bijna 2 weken in gebruik, hierbij wat meetwaardes:

Max ac + uitbreiding: 14kWh, staat ingesteld op dynamisch tarief-modus, opladen 2100w tot 100% SOC, ontladen 800w tot 15% SOC. Hij laadt/ontlaadt ook nagenoeg constant op deze wattages, dus geen NOM of wisselende belastingen.

Volgens HW energy socket wordt dagelijks 14,1 kWh geladen en 11,3 kWh ontladen. Dit geeft een RTE van zo'n 80%. Standby verbruik na opladen is constant 28w. Standby verbruik na ontladen is 22w teruglopend naar uiteindelijk 9w.

Volgens de reviews zou RTE 84% zijn bij deze wattages, dus dit blijft toch wat achter. Komt wellicht toch door het wat hogere standby/eigen verbruik van de unit. En mogelijk deels ook doordat reviews hebben getest met met meen ik alleen de basis unit (7kWh), met de uitbreiding erbij is de unit langer actief en tikt het hogere standby/eigen verbruik extra door.

Ook opmerkelijk: bij een SOC van 15% wordt daarna dus 14,1 kWh geladen. Nu moeten daar nog laadverliezen vanaf, maar totale capaciteit lijkt dus toch wat groter dan 14 kWh.

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:20
duderuud schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Natuurlijk had ik van tevoren geen handleiding gelezen :P en liep tegen hetzelfde probleem aan . Even toevoegen en voila.
Ha dank jullie, dat was het! Dat de P1-meter zichtbaar is in de app, wil nog niet zeggen dat ie in je 'Systeem' zit, dat is in de ankerwereld een ander abstractieniveau. Inderdaad, verwijderd en weer toegevoegd en daarna nogmaals aan mijn systeem toegevoegd en de zelftest uitgevoerd. Daarna deed ie het. Blij mee, dank! _/-\o_

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07 16:47
Bluecross schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Aanmelden bij de brandverzekering hoeft niet, aangezien dit als inboedel wordt gezien voor plug and play. Tenzij het specifiek vermeld staat in je polis.

Alsook is het totaal niet zeker dat de batterij zal gehomologeerd worden voor 3500W, dit was ook zo bij Indevolt plug and play batterijen, deze werden eerst gehomologeerd voor 800W en maar recent voor het volle vermogen (een stuk minder dan 3500W). Ik heb al meerdere malen gevraagd aan Anker als deze zal gehomologeerd worden met het volle vermogen door synergrid of niet, maar geen duidelijk antwoord.
Dit bewijst niet dat je ongelijk hebt, maar mijn brandverzekering heeft een nota aan de polis toegevoegd dat ik een thuisbatterij plaats.

IVM homologatie: dit is inderdaad een deel van de reden dat ik hem laat staan bij de verkoper. Mocht de homologatie niet voor 3500W zijn hoef ik hem niet (dan neem ik wel 2 batterijen van elk 2500w hetgeen me meer mogelijkheden heeft om het capaciteitstarief te drukken).

Aan de andere kant had ik gelezen dat Synergrid geen softwarematige beperkingen van het vermogen erkent. Dus als je bij Synergrid een toestel wil laten homologeren voor bvb 2500W, dan mag er geen manier zijn om als eindgebruiker het vermogen te verhogen tot bvba 3500W. Dus lijkt me dat dit toestel ofwel NIET gehomologeerd zal worden, of (waarschijnlijker) dat het WEL gehomologeerd zal worden en aan de volle 3500W.
Joindry schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:12:
[...]

De mijne wordt volgende week geleverd en ik ben nog in dubio. Ik ga of hem niet aanmelden tot de homologatie in orde is en hem in 800W modus laten staan. Of gewoon even een oogje toeknijpen en hem wél in 3500W modus zetten. (en pas aanmelden na homologatie) Hetzelfde geldt voor de herkeuring elek.installatie en aanmelding aan de brandverzekering, dewelke allemaal verplicht zijn in Vlaanderen. (maar die tegelijk ook nauwelijks lijkt te gebeuren, noch opgevolgd wordt) Vlaanderen -O-

Vooral bidden dat die homologatie snel in orde komt... (samen met een aparte modus die werkt rond piekverbruik).
Het is inderdaad geen gemakkelijke keuze. Ik koos de volledig wettelijke optie van hem bij de verkoper te laten staan want zelfs aan 800W mag momenteel eigenlijk niet. Maar zonder van deze zomermaanden 😉

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:26
Kenar95 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:00:
Gisteren kreeg ik de melding dat vermogen teruggedraaid werd doordat de Mac AC te warm zou zijn. Staat in schuur dus was verbaasd dat ik de melding nu kreeg terwijl omgevingstemperatuur vorige week hoger lag.

[Afbeelding]

Ik vermoed eerder dat grotere units minder warm worden omdat er een lagere C-rate is. Mijn pa heeft de Max AC staan en die komt deze week nog niet boven 32 graden uit (maar weinig zon/vermogen). Hij heeft 14 kWh staan.
In Homey temperatuur op dat moment teruggekeken, bleek 51.9. Overigens dag ervoor was deze 51.6 en geen melding. Heb de 7kw versie dus ontlading op 3500W duurt max zo'n 2 uur, lijkt mij toch dat hij dat gewoon moet trekken bij een normale omgevingstemperatuur. Als hij bij de 7kw versie al terugschakelt dan vrees ik voor de grotere accu's.

Zijn er hier meer die al een terugschakeling door interne temperatuur hebben gehad? En is dit 'al' (?) bij 51 graden?

[Afbeelding]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:08

CR1992

Thor

Rene85 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:15:
Aanvullend op bovenstaand: met een P1 meter ga je het nooit echt op nul krijgen. In de nacht wordt het heel acceptabel met bij mij uur waardes van 0.01 en 0.02 kWh. Overdag wanneer zo nu en dan de quooker, wasmachine, vaatwasser etc aangaat krijg je grotere uitslagen doordat de Anker eerst te traag is en vervolgens te lang blijft leveren.

Hieronder wel een mooie dag dat dit illustreert. ‘S nachts erg lage waardes, overdag door quooker, elektrisch koken etc hogere verbruik en teruglevering. Over de dag kom je vrijwel geheel op nul uit, maar toch 0.7 gebruikt en 0.7 teruggeleverd. Denk niet dat het de moeite loont om hiervoor te switchen naar CT klemmen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aah oke .dan kijk ik beter voor een P1 meter als het verschil zo klein is.

• Jorritp96
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23-07 18:54
.

[ Voor 114% gewijzigd door Jorritp96 op 22-07-2026 20:22 ]

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gisteren kreeg ik de melding dat vermogen teruggedraaid werd doordat de Mac AC te warm zou zijn.

...

In Homey temperatuur op dat moment teruggekeken, bleek 51.9. Overigens dag ervoor was deze 51.6 en geen melding. Heb de 7kw versie dus ontlading op 3500W duurt max zo'n 2 uur, lijkt mij toch dat hij dat gewoon moet trekken bij een normale omgevingstemperatuur. Als hij bij de 7kw versie al terugschakelt dan vrees ik voor de grotere accu's.
Eventueel een goedkoop ventilatortje richten op de koelvinnen? Met de warmtecamera zie ik dat hij warmst wordt bovenaan in het midden, waar de omvormer zit.

Lijkt me trouwens minder een probleem bij grotere accu'. Minder warmteonwikkeling doordat het vermogen gespreid wordt over meerdere units (en dus lagere interne weerstand bij hetzelfde vermogen).

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:14
Out.of.Control schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:58:
Het is nog maar de vraag of dat überhaupt op te lossen is met een firmware update. De data die de slimme meter verstuurt is een gemiddelde over de afgelopen seconde. Dat wordt met een serieel protocol verzonden naar de dongle. Kost ook een tiende ofzo. Vervolgens via wifi naar de accu en die moet dan het vermogen om te laden of ontladen bijsturen.
Je loopt dus altijd achter de feiten aan. Zeker bij het in- en uitschakelen van apparatuur die dat plotseling doet, zoals een waterkoker die van 0 W ineens naar 2 kW springt en weer naar 0 W.
Ik was niet helemaal duidelijk. Ik heb het niet over de feedback loop tussen P1 meter en Anker. Zelfs als ik de Anker reguleer op een vaste terug te leveren wattage, zie ik dat deze sterk varieert continu

• Andre_dor
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:26
Lordopa schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:42:
[...]

In die aansluitpinnen past wel een 4mm2 maar het ronde object waar die kabels doorheen gaan niet.

[Afbeelding]
Ik heb het wieland contrastekker stopcontact ook binnen , de prijs is al stevig met 65 euro maar dat je dan alleen de stekker aansluiting krijg en een bovenkantje ..

Geneens een doos waar je hem op kan monteren bij opbouw ..
Dus kan je daar weer achteraan om te zoeken, maar voor die prijs.....

• awenger
Voor degenen die met Omnibattery beta v.1.0.1-b5 aan het testen zijn. De auteur is op zoek naar feedback
Slonzo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Lijkt me trouwens minder een probleem bij grotere accu'. Minder warmteonwikkeling doordat het vermogen gespreid wordt over meerdere units (en dus lagere interne weerstand bij hetzelfde vermogen).
Klopt, bij de Solarbank 3 merk ik heel duidelijk dat met een extra batterij de unit aanzienlijk koeler blijft

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:33
HandyLumberjack schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Klopt, bij de Solarbank 3 merk ik heel duidelijk dat met een extra batterij de unit aanzienlijk koeler blijft
Al is de totale hoeveelheid warmte niet minder, het wordt simpelweg geleverd door meer componenten.

We weten dat de C-waarde van de Max AC dan ook eigenlijk op het randje zit bij max ontlading. Je halveert die met een uitbreidingsaccu.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:15
HandyLumberjack schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Heb 1 BP7000 en sinds gister de temperatuur (zoals gemeten door Anker zelf) in home assistant en die schommelt op een dag tussen 28 en 33.

15 juli kreeg ik hem overigens binnen en toen was het veel warmer in de garage toen hij vol stond te laden, en toen werd hij inderdaad achterop in het midden het warmst. Maar met 39 graden nog steeds beslist niet extreem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9-4jL30vUnBizlp634CsuxEDDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6navdOTTRSHfd6t9IPPffVn.jpg?f=fotoalbum_large

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-07 22:30
Loen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Heb 1 BP7000 en sinds gister de temperatuur (zoals gemeten door Anker zelf) in home assistant en die schommelt op een dag tussen 28 en 33.

15 juli kreeg ik hem overigens binnen en toen was het veel warmer in de garage toen hij vol stond te laden, en toen werd hij inderdaad achterop in het midden het warmst. Maar met 39 graden nog steeds beslist niet extreem.

[Afbeelding]
Ik wil zelf ook nog met een warmte camera kijken zodra ik een vaste aansluiting heb, maar is de warmte vooral bovenin, of onderaan de kast op de vloer net zo warm?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07 20:50
Gisteren kreeg ik de melding dat vermogen teruggedraaid werd doordat de Mac AC te warm zou zijn. Staat in schuur dus was verbaasd dat ik de melding nu kreeg terwijl omgevingstemperatuur vorige week hoger lag.

[Afbeelding]

Zijn er hier meer die al een terugschakeling door interne temperatuur hebben gehad? En is dit 'al' (?) bij 51 graden?

[Afbeelding]
Staat hij dicht bij andere dingen?

De mijne staat in een meterkast, en dus vrij krap, en blijft toch 10 graden koeler dan bij jou.

Hieronder 4 uur lang maximaal opladen, 4 uur niks, en daarna 4 uur maximaal ontladen. De externe sensoren zitten boven, achter en naast de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNctPra8LjHnLUt0bpZu6arSR2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLJhZUXTqJD6Mf4rpeFTxrL1.jpg?f=fotoalbum_large

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:15
ndonkersloot schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Ik wil zelf ook nog met een warmte camera kijken zodra ik een vaste aansluiting heb, maar is de warmte vooral bovenin, of onderaan de kast op de vloer net zo warm?
Onderaan op de vloer is het beeld blauw, in elk geval voor zover ik dat kan zien op deze foto van vorige week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EklHReX0tFt1DXEfAQOMkWvenbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR8wZXs631FKFQoUcFYBxOcE.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
Tis bij nader inzien interessant om te weten waar en hoe die staat - bijv hoe ver van de muur en of er airflow is cq wat de lucht temp is.

Ik verwarm onze hele garage inmiddels met laden en ontladen :+

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-07 21:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Henkie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Hoe ziet je verbruik er snachts uit met de airco's/accu? Ben hier bezig met offertes voor panelen/airco/accu's en twijfel nog over een max AC 21kw of een "professionele" accu.
Helemaal prima, wij hebben de 7kwh accu en die redt het prima een nachtje met de airco op 'silent' (zo'n 500 Watt verbruikt het huis dan in totaal). Maar ik koel dan alleen de slaapverdieping.

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:37
Hier staat hij ook in een kast maar met actieve temperatuur gestuurde koeling. Hij gaat niet boven de 38 graden op volle belasting. Wel met 2 ventilatoren voor de veiliheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp73WhJune2sXmpBR0Xb4KmcxVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G10Aut7PZeU4z0C9pj82uX43.jpg?f=fotoalbum_large

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
awenger schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:49:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk. Ik heb het niet over de feedback loop tussen P1 meter en Anker. Zelfs als ik de Anker reguleer op een vaste terug te leveren wattage, zie ik dat deze sterk varieert continu
Als je hem instelt op een vast vermogen, dan is er toch helemaal geen feedback loop nodig? Dat kan de Anker toch zelf het vermogen sturen?
Maar wellicht praten we langs elkaar heen?

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:50
berthavekes2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Staat hij dicht bij andere dingen?

De mijne staat in een meterkast, en dus vrij krap, en blijft toch 10 graden koeler dan bij jou.

Hieronder 4 uur lang maximaal opladen, 4 uur niks, en daarna 4 uur maximaal ontladen. De externe sensoren zitten boven, achter en naast de accu.

[Afbeelding]
Interessant,.. Staat hier op houten zoldervloer maar wel vrijwel tegen de houten achterwand geparkeerd, mogelijk toch eens wat verder van af halen. Hoeveel ruimte heb jij tussen de achterzijde en de muur?

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17:02
awenger schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:49:
[...]

De wattages in de app en op het scherm wisselen bij mij dan ook. Echter als ik ze meet via een hw energy socket, dan zijn ze wel gewoon constant. Lijkt er dus op dat die waardes in de app en op het scherm niet kloppen. Heb daarover een ticket bij anker ingediend.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:43
ArPi75 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Mijn pa heeft ook de Max AC en heeft het systeem op zelfverbruikmodus gezet en daar gebeurt nagenoeg geen import/export meer, dus het werkt daar zoals hij had gehoopt.
[Afbeelding]
Wat voor slimme meter gebruikt hij?

• awenger
Out.of.Control schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:51:
[...]

Als je hem instelt op een vast vermogen, dan is er toch helemaal geen feedback loop nodig? Dat kan de Anker toch zelf het vermogen sturen?
Maar wellicht praten we langs elkaar heen?
Als ik de Anker op een vast vermogen instel. Dan zie ik op mijn ABB D11 MID gekeurde tussenmeter de waardes telkens schommelen boven en onder die waarde. Ik had een constante(re) output verwacht

• awenger
Ik heb inmiddels ook een integratie gemaakt voor de Max AC / Solarbank 4 voor Home Battery Control. Het Pull Request is hier te volgen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
awenger schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:15:
[...]

Als ik de Anker op een vast vermogen instel. Dan zie ik op mijn ABB D11 MID gekeurde tussenmeter de waardes telkens schommelen boven en onder die waarde. Ik had een constante(re) output verwacht
Zie nu dat ik het woordje 'niet' had gemist in jouw vorige reactie (mbt feedback loop). Mijn reactie slaat daardoor nergens op.
Je zou inderdaad verwachten dat hij een constant vermogen kan leveren.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:44

SaN

dodgefreak5 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:42:
Hier staat hij ook in een kast maar met actieve temperatuur gestuurde koeling. Hij gaat niet boven de 38 graden op volle belasting. Wel met 2 ventilatoren voor de veiliheid.

[Afbeelding]
Ik was ook zoiets van plan, al valt het me reuze mee hoe warm hij wordt. Hoe heb jij dit gedaan?
Kenar95 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Interessant,.. Staat hier op houten zoldervloer maar wel vrijwel tegen de houten achterwand geparkeerd, mogelijk toch eens wat verder van af halen. Hoeveel ruimte heb jij tussen de achterzijde en de muur?
Anker adviseert 30 tot 70mm afstand tot de muur te houden bij de AC MAX (zonder uitbreidings batterijen).

Met uitbreidings batterijen kun je de muurbeugels gebruiken om de juiste afstand te bepalen.

[ Voor 11% gewijzigd door HandyLumberjack op 23-07-2026 07:38 ]

• Maurice-
  • Laatst online: 17:48
Wel een hoog Tweaker gehalte hier. Wordt er een batterij ontwikkeld die geen actieve koeling nodig heeft door het gebruik van "ruimtevaartmateriaal" (aldus Anker) om die er vervolgens zelf bij te gaan knutselen. :+

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:20
Tot nu toe wordt de trapkast hier 24 graden met 1500W op- en ontladen. Ben benieuwd met hoeveel graden dat stijgt straks bij 3500W. De wijn moet maar een ander plekje krijgen in huis 😂

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:31
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij. Is het nou mogelijk om bij deze Anker in te stellen dat:

Er zowel op het goedkoopste moment van de dag geladen wordt 13-16u en ontladen op het duurste moment 16-19u alsmede een 0-op-de-meter-instelling?

Zo ja, welke van de twee instellingen geeft het apparaat dan prioriteit?

Zit een beetje na te denken over wat je financieel het meeste oplevert.

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:10:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij. Is het nou mogelijk om bij deze Anker in te stellen dat:

Er zowel op het goedkoopste moment van de dag geladen wordt 13-16u en ontladen op het duurste moment 16-19u alsmede een 0-op-de-meter-instelling?

Zowel opladen en ontladen op basis van dynamisch tarief + nul op de meter zal vooral neerkomen op voldoende capaciteit. De tijd-van-gebruik modus lijkt aardig te passen bij jouw geschetste scenario, zowel met focus op tarief als eigen gebruik.

Onder het kopje “Omgaan met dynamische tarieven en teruglevering” staan twee scenario’s/mogelijkheden uitgelegd op basis van dynamische tarieven:
https://www.ankersolix.co...-de-batterij-instellingen

Via Home Assistant kan je het een en ander ook naar smaak configureren. Ik heb er zelf geen ervaring mee met hoe dit werkt in de praktijk.

Reviews

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
Atomius schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:10:

Dat zou de slimme ai variant dan moeten gaan doen, rekening houden met dynamische tarieven, weer ivm zonnepanelen opbrengt en je (voorspelde) eigen gebruik. Dit is nog best lastig als ik de ervaringen zo lees van de diverse merken.

Bedenk wel dat het in- en verkopen na 1 januari praktisch niet meer interessant is omdat je beide keren energie belasting betaald. Samen met je RTE verlies (grofweg 80%) moet het prijsverschil dan enorm zijn om er nog wat aan over te houden.
Spekkie99 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Bedenk wel dat het in- en verkopen na 1 januari praktisch niet meer interessant is omdat je beide keren energie belasting betaald. Samen met je RTE verlies (grofweg 80%) moet het prijsverschil dan enorm zijn om er nog wat aan over te houden.
Je betaalt maar 1 keer energiebelasting (bij de inkoop).

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Je betaalt maar 1 keer energiebelasting (bij de inkoop).
Ja excuus, afhankelijk van je contract mogelijk wel terugleverkosten.

• InternationalSD
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17:08
Hey allen,

Ik zit een beetje te kijken naar stroomhandelen via de onbalansmarkt en twijfel om over te stappen van Zonneplan naar Frank Energie (Slim Stroom Handelen).

Zag net dat Anker Solix op de site van Frank Energie staat (met 'Verwacht in Q3'). Heb even gekcheckt bij Anker support en die gaven aan dat het inderdaad vanaf augustus moet gaan draaien.

Speel nu met het idee om mijn Solarbank 3 Pro in te ruilen voor een Solarbank Max en de stap naar Frank te maken. Maar twijfel nog een beetje.

Ben benieuwd:
  • Hoe bevalt dat handelen op de onbalansmarkt bij Frank Energie in de praktijk? Valt de opbrengst een beetje mee vergeleken met gewoon dynamisch laden?
  • Doet het algoritme van Frank het een beetje slim, of trekt 'ie je accu willekeurig leeg?
  • Zijn er meer mensen die deze Anker integratie in de gaten houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skq1syADpyoQmARwcKMhxY3Dvew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7BUpogz92Zgr1vuSW9HXdyo.png?f=fotoalbum_large

• goudvisblub
Iemand dit al eens gezien? Volgens Home Assistent heeft de Max AC tussen 0 en 6 uur afgelopen nacht exact niets gedaan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1umuKYm4iStJ6qYn2a3PGTAabkU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3TCkzpQQqEyN8w7VhlKNamKy.png?f=user_large

...terwijl het huis wel vrolijk stroom (100 tot 150 watt) heeft geconsumeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfHSetjo3pz3md5lKn520n2ljdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A56qELDpvHBl5qGr7Gk0W3Ou.png?f=user_large

Maar de Anker app denkt daar toch heel anders over, 10 - 40 watt (standbyverbruik misschien?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWA_mjJZneMGhV8ubbT1taCSHjk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h0ocISIkGWDGSUD2D4QJXtBY.png?f=fotoalbum_large

Dat het zo precies werkt moet haast wel een instelling zijn, maar welke? (ik gebruik de NOM-modus trouwens)

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:09
goudvisblub schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:36:
Iemand dit al eens gezien? Volgens Home Assistent heeft de Max AC tussen 0 en 6 uur afgelopen nacht exact niets gedaan:[Afbeelding]

...terwijl het huis wel vrolijk stroom (100 tot 150 watt) heeft geconsumeerd:
[Afbeelding]

Maar de Anker app denkt daar toch heel anders over, 10 - 40 watt:

[Afbeelding]

Dat het zo precies werkt moet haast wel een instelling zijn, maar welke? (ik gebruik de NOM-modus trouwens)
Zou dit niet een connectie issue kunnen zijn waardoor hij niets heeft kunnen uitlezen? Komt dit uit de Anker integratie?

• goudvisblub
digital-IMEI schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Zou dit niet een connectie issue kunnen zijn waardoor hij niets heeft kunnen uitlezen? Komt dit uit de Anker integratie?
Ja idd, dat is de Ankerintegratie. Ik zoek me suf, maar zie ook nergens een tijdvenster van 0 tot 6 uu ingesteld. Heel vreemd dit.

• ArPi75
PADIpro schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Wat voor slimme meter gebruikt hij?
De bijgeleverde P1-meter van Anker zelf.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• ArPi75
InternationalSD schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:46:
Hey allen,

Ik zit een beetje te kijken naar stroomhandelen via de onbalansmarkt en twijfel om over te stappen van Zonneplan naar Frank Energie (Slim Stroom Handelen).

Zag net dat Anker Solix op de site van Frank Energie staat (met 'Verwacht in Q3'). Heb even gekcheckt bij Anker support en die gaven aan dat het inderdaad vanaf augustus moet gaan draaien.

Speel nu met het idee om mijn Solarbank 3 Pro in te ruilen voor een Solarbank Max en de stap naar Frank te maken. Maar twijfel nog een beetje.

Ben benieuwd:
  • Doet het algoritme van Frank het een beetje slim, of trekt 'ie je accu willekeurig leeg?
Dat algoritme werkt op onbalans en dus onregelmatig. Kan zomaar zijn dat hij gedurende een uur meerdere keren laad maar ook meerdere keren ontlaad.
Je hebt in elk geval zelf geen controle meer over je batterij en geeft die volledig uit handen.

• digital-IMEI
goudvisblub schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:31:
[...]

Ja idd, dat is de Ankerintegratie. Ik zoek me suf, maar zie ook nergens een tijdvenster van 0 tot 6 uu ingesteld. Heel vreemd dit.
laten de andere sensoren in die integratie wel allemaal data zien in dat tijdsvenster?

• goudvisblub
digital-IMEI schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:41:
[...]

laten de andere sensoren in die integratie wel allemaal data zien in dat tijdsvenster?
Ontlaadenergie en batterijtemp tonen wel gewoon activiteit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLmBGTC0OKN-hOv4_WWR0qDCNqY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SmTXy7WLgQCZjTLBZEmaK3CL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boJoIGpgdkbhakE7WJIBaV9tZu8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AzZZ7IFJHY32AIC0RNkSGZEm.png?f=user_large

Maar deze is ook interessant, in standby vanaf 00 uur tot 5:56:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_szQJhmRBex7uNMBX3JYkmkz14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CFCPxDTJ1z2x1U00G1iMSaQk.png?f=user_large

• digital-IMEI
goudvisblub schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:06:
[...]

Ontlaadenergie en batterijtemp tonen wel gewoon activiteit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Maar deze is ook interessant, in standby vanaf 00 uur tot 5:56:

[Afbeelding]
Die laatste is inderdaad wel interessant! Lijkt een bug te zijn als je het mij vraagt.

• goudvisblub
digital-IMEI schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:14:
[...]

Die laatste is inderdaad wel interessant! Lijkt een bug te zijn als je het mij vraagt.
Ik weet het ook niet, kan echt niets vinden. Ik kijk het de komende nachten nog wel eens aan, anders ga ik eens vragen bij de klantenservice van Anker.

• KoningPaulus
goudvisblub schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Ik weet het ook niet, kan echt niets vinden. Ik kijk het de komende nachten nog wel eens aan, anders ga ik eens vragen bij de klantenservice van Anker.
Ik heb iets soortgelijks al een paar keer gezien. Ik gebruik (zolang ik de smart gen meter nog niet heb) een "dom" tijdschema op basis van historisch verbruik.

Echter, er zijn regelmatig momenten dat de accu van mijn "moet" ontladen en dan doet ie dat niet. Het lijkt vaak te zijn dat er op die momenten te weinig vraag is tov hetgeen wat ik wil ontladen maar toch. Opdracht is opdracht zou ik verwachten bij deze modus. Mijn aanname is dat de accu alsnog iets met de NOM probeert te doen (wat grandioos mislukt) ondanks de gekozen modus. Maar weet niet of anderen dit herkennen.

• NiGeLaToR
KoningPaulus schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Ik heb iets soortgelijks al een paar keer gezien. Ik gebruik (zolang ik de smart gen meter nog niet heb) een "dom" tijdschema op basis van historisch verbruik.

Echter, er zijn regelmatig momenten dat de accu van mijn "moet" ontladen en dan doet ie dat niet. Het lijkt vaak te zijn dat er op die momenten te weinig vraag is tov hetgeen wat ik wil ontladen maar toch. Opdracht is opdracht zou ik verwachten bij deze modus. Mijn aanname is dat de accu alsnog iets met de NOM probeert te doen (wat grandioos mislukt) ondanks de gekozen modus. Maar weet niet of anderen dit herkennen.
Excess to grid staat wel aan, of hoe die ook heet in NL?

Zal haast wel, maar toch..

• kikker916
Ik lees veel berichten over het niet goed krijgen van de nom. Maar hier lukt dat aardig;

P4 (portaal van energieleverancier)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyfZQkajvpLwL9IUhw0ECzDJ_VA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wPCwzyZcnZRx3UQby6Y1eA10.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_qZkx9DXqlvVERbI75dnTkCQGA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cYhG3vWUfuvESvAT4j6yi5zn.png?f=fotoalbum_tile
HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K40i_Hcy6hORqtyK3pqKbYJo328=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SScbqRJr42YgNWNejLNYWhNT.png?f=fotoalbum_tile
Bovenstaande is met enphase IQ8 en anker P1. Heb daarnaast ook HA draaien maar de batterij staat op zelf consumptie. DSMR 5.

[ Voor 106% gewijzigd door kikker916 op 24-07-2026 00:06 ]

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:37
Gewoon PWM printje met temperatuur instellingen en variabel toerental. Sensor met aluminium tape op warmste punt vast gemaakt en instellen dat vanaf 32 graden de ventilatoren mogen beginnen draaien. Vanaf 42 graden is het dan volle snelheid.

Anker werkt op vol vermogen met CEE stekker. Laad soms 2 keer per dag op (wel veel zon de laatste weken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqvmL-djYuzmlmGTRrh0ywJ9V-E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sYe2BthmsvTuFgtJceoKNTYf.jpg?f=user_large

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:19
Vandaag, onverwachts en sneller dan ik dacht, de Anker accessoires kit voor de Power Dock ontvangen zodat de Solarbank 4 erop aangesloten kan worden.

Er zit een plastic kapje bij die de elektra kabels afdekt en de strip aan de onderkant is breder geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsCnTjJvcqNHWOVmaODpT1PHUtE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDaAACH0lpihG0zdDnhRluwt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHG_eqZmTubYao4QLmeNwD3MWlY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Gfkkjw9P9nTqRMOVxRs8UdV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTZQ7NqTIOppfW2llsaCZSYHfcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlRwrYG5CHPO9KNa6V215r5s.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNGHDV0pMWhQYtu0_vkjNVZTtsc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUe0eCa7jFXTlaIGKcSX8iyI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7J-7LPAc015v0Z_uDj49uBEJr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t57Gie0LB7g2uquyT93USCS3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpNcCGZGRd4tafhla-fyFyYZb-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fH6gKyc8XkH4bKKA6UlV4ESH.jpg?f=fotoalbum_tile

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:15
@Bammos nice

Maar de 4 werkt nog niet samen met de 3 toch?

Wij hebben dezelfde setup, muv de 4

• Bammos
@rem_hopster jawel, werkt al samen. Enige wat ik moest veranderen, na de firmware update, van smart meter naar smart meter gen 2. De laatst genoemde kreeg ik gratis bij de 4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEcWmVixWyCofJRACOR9-qB62iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GugkVP4eM2Pf2ThgTEdQds6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWf4D3CdMmla53YeN8L9A0Khubw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMWoF1u0eP9TMtKc014HRgki.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 71% gewijzigd door Bammos op 23-07-2026 20:37 ]

• KoningPaulus
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Excess to grid staat wel aan, of hoe die ook heet in NL?

Zal haast wel, maar toch..
Ik heb net vermogens limiet beide op 1500W ingesteld nu. Dus invoer + vermogen naar net.

Export limiet staat op 100W, met de gedachte dat ik niet onnodig zou gaan terugleveren.

Maar die twee modi zijn met nog steeds niet duidelijk om eerlijk te zijn.

Dit zijn de uitkomsten/gedrag van dit schema. Gemeten met een HW smart plug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XRUDeonSMBhF4x__2ELB08u_W4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4VO0sg1VXHsAwvi5nHWyTBuD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmmMl5PZ2e1xijGhByONKDqbMFI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s72AFm3ueLklrZDYyztrMwC4.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 46% gewijzigd door KoningPaulus op 23-07-2026 21:11 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:15
@Bammos nice. Wij hebben de gen 2 smart meter al werkend. Dus nog even wachten tot na de vakantieperiode.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:55
Bammos schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:09:
Vandaag, onverwachts en sneller dan ik dacht, de Anker accessoires kit voor de Power Dock ontvangen zodat de Solarbank 4 erop aangesloten kan worden.
Er zit een plastic kapje bij die de elektra kabels afdekt en de strip aan de onderkant is breder geworden.
Wel fideel dat Anker deze nazorg biedt, maar netto geen elektrisch verschil. Ik las ergens over een hardware upgrade, dacht een ander printje, of bredere schuko's, niet dus. Enige documentatie met vermogens specs ? Hoeveel kan 1 of meerdere solarbanks 4 leveren in deze setup ?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:02
Bammos schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:35:
@rem_hopster jawel, werkt al samen. Enige wat ik moest veranderen, na de firmware update, van smart meter naar smart meter gen 2. De laatst genoemde kreeg ik gratis bij de 4.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah jij hebt de 4 pro al binnen? Die van mij kan ik over ca 1,5 week pas afhalen.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

awenger schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:15:
[...]

Als ik m op 3500W laadt naar vol dan zie ik een kaarsrechte lijn (MID meter uitgelezen via MODBus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5j3IKJsYdTqGGFKZzQnYoByVNvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GX9zT6K52cAqDv2o3H5FNlsT.png?f=fotoalbum_large

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Bammos
Whiskey48 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:36:
[...]

Ah jij hebt de 4 pro al binnen? Die van mij kan ik over ca 1,5 week pas afhalen.
Jazeker, vorige week opgehaald. Toen ik Anker belde voor ondersteuning voor de modificatie van Power Dock zei hij nog, Oh je hebt hem al? Dat kan volgens onze administratie niet, maar je bent de eerste die hierover belt.
tweazer schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:21:
[...]

Wel fideel dat Anker deze nazorg biedt, maar netto geen elektrisch verschil. Ik las ergens over een hardware upgrade, dacht een ander printje, of bredere schuko's, niet dus. Enige documentatie met vermogens specs ? Hoeveel kan 1 of meerdere solarbanks 4 leveren in deze setup ?
Nee, geen andere hardware of iets dergelijks. De setup is nu 4800 watt invoer en uitvoer. Dit is tevens ook de max van de Power Dock. Enige kritiek puntje is, dat er geen installatie documentatie bij de accessoires kit zat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYjnjnQLqqTmCYPVy52BfK_d5BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHzVpjVs2c4t4GqHQqaBVRLY.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
KoningPaulus schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Ik heb net vermogens limiet beide op 1500W ingesteld nu. Dus invoer + vermogen naar net.

Export limiet staat op 100W, met de gedachte dat ik niet onnodig zou gaan terugleveren.

Maar die twee modi zijn met nog steeds niet duidelijk om eerlijk te zijn.

Dit zijn de uitkomsten/gedrag van dit schema. Gemeten met een HW smart plug.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik doelde op deze instelling, onder de vermogens instellingen. Daarmee bepaal je of er ‘overschot’ boven je eigen verbruik, naar het net terug geleverd mag worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8MZOxC9JsGsvy0aa1ELdYe_CDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlitZj2kwrfRiARmSIoVtu7I.jpg?f=fotoalbum_large

• Tinus28
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-07 22:46
hier een juiste regeling,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UikAEWxH1r5hYjwjaUmfZ1-EacA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7wPJLQOolNpk3Ri6bJplUNof.jpg?f=user_large

• PADIpro
ArPi75 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 13:35:
[...]

De bijgeleverde P1-meter van Anker zelf.
ik bedoel meer de meter van het energy bedrijf zelf. Is dat een Landys + Gyr E350?

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:08

CR1992

Thor

rem_hopster schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:12:
@Bammos nice. Wij hebben de gen 2 smart meter al werkend. Dus nog even wachten tot na de vakantieperiode.
Waarom de gen 2 smart meter in plaats van de P1 meter? Is de P1 meter niet voldoende?

• KoningPaulus
NiGeLaToR schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Ik doelde op deze instelling, onder de vermogens instellingen. Daarmee bepaal je of er ‘overschot’ boven je eigen verbruik, naar het net terug geleverd mag worden.

[Afbeelding]
Ik zie deze instelling nergens terug?

• j0ram
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hesNYIEBeesz4vn2pgp10cbm-1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQGfzVMMen4OmSP9dt14HBDZ.png?f=fotoalbum_large Van de week alleen de AC ontvangen, de p1 en extra accu komen later. Wel bijzonder om te zien dat de accu nu niets kan/mag doen en de accu toch op 2 momenten flink leeg loopt

• j0ram
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqDUPaGBKge5ToBdaZOTaFfp2zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1yIXzgDDSiCfdmsELDttwD85.png?f=fotoalbum_large

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:56

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Accu pruttelt hier nu lekker. Leuk om te zien dat ik dichtbij 0 op de meter kan komen en het zelf verbruiken van mijn zonneopbrengst flink kan verhogen. Echter heb ik op dit moment ik nog een oneindige batterij met een RTE van 100 namelijk salderen dus de Anker mag even in slaap modus.

Opvallend genoeg loopt ie dan best rap leeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kSDITyulAXAPU83RL-bI-AjJq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cN5CPsSrQoXkyW5jdNXJxYdO.jpg?f=fotoalbum_large

6-7% per 24 uur

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Tomba schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:25:
Accu pruttelt hier nu lekker. Leuk om te zien dat ik dichtbij 0 op de meter kan komen en het zelf verbruiken van mijn zonneopbrengst flink kan verhogen. Echter heb ik op dit moment ik nog een oneindige batterij met een RTE van 100 namelijk salderen dus de Anker mag even in slaap modus.

[Afbeelding]

6-7% per 24 uur
Als je hem echt uit zet dan loopt die niet meer leeg.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Mijn track & trace is zichtbaar geworden voor mijn solix max ac, maar euhm, is het normaal dat hij verscheept lijk te worden met 'Canada Post'? Nog nooit van gehoord.

Mijn kabel en P1 meter zouden via "Delhivery" komen. Dat is mij even onbekend...

Ik heb zoals Anker vraagt, de app geinstalleerd van "shop" om beter te kunnen volgen. Maar dit vind ik toch wel bijzonder.

• goudvisblub
Joindry schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:
Mijn track & trace is zichtbaar geworden voor mijn solix max ac, maar euhm, is het normaal dat hij verscheept lijk te worden met 'Canada Post'? Nog nooit van gehoord.

Mijn kabel en P1 meter zouden via "Delhivery" komen. Dat is mij even onbekend...

Ik heb zoals Anker vraagt, de app geinstalleerd van "shop" om beter te kunnen volgen. Maar dit vind ik toch wel bijzonder.
Dat klinkt allemaal curieus inderdaad, en die 'Shop' app werkt voor geen kanten. Heb je niets aan, het enige waar ik wat aan heb gehad is de Dachser track & trace, misschien heb je daar wat aan? https://elogistics.dachser.com (maar dan moet ie natuurlijk niet vanuit Canada komen :D )

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:51
Joindry schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:

Bij mij staat 'ie ook op verzonden met Canada Post. En als je op de tracking link klikt krijg je de homepage van Anker te zien. Het lijkt wel of ik iets bij een dubieus Chinees bedrijfje heb besteld. Oh wacht...

• Joindry

Joindry

marktweakt schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:38:
[...]

Bij mij staat 'ie ook op verzonden met Canada Post. En als je op de tracking link klikt krijg je de homepage van Anker te zien. Het lijkt wel of ik iets bij een dubieus Chinees bedrijfje heb besteld. Oh wacht...
Ja klopt, helemaal hetzelfde. Je komt bij het klikken gewoon terug bij Anker uit.

Iets zegt me inderdaad ook gewoon dat het kantjeboord dropshipping/rebranding is wat Anker doet/is.

Goed ja, hoe weten de mensen die em al ontvangen hebben nu wanneer ze thuis moeten zijn voor ontvangst? Zo wordt het wel heul moeilijk.
goudvisblub schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:59:
[...]

Dat klinkt allemaal curieus inderdaad, en die 'Shop' app werkt voor geen kanten. Heb je niets aan, het enige waar ik wat aan heb gehad is de Dachser track & trace, misschien heb je daar wat aan? https://elogistics.dachser.com (maar dan moet ie natuurlijk niet vanuit Canada komen :D )
Voor de kabel en P1 heb ik nu een aparte mail gekregen die aangeeft dat die via DPD verzonden worden. Het trackingnummer werkt daar ook effectief. Wat die app dan doet...

[ Voor 33% gewijzigd door Joindry op 24-07-2026 10:44 ]

• goudvisblub
Joindry schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:42:
[...]

Ja klopt, helemaal hetzelfde. Je komt bij het klikken gewoon terug bij Anker uit.

Iets zegt me inderdaad ook gewoon dat het kantjeboord dropshipping/rebranding is wat Anker doet/is.

Goed ja, hoe weten de mensen die em al ontvangen hebben nu wanneer ze thuis moeten zijn voor ontvangst? Zo wordt het wel heul moeilijk.

[...]

Voor de kabel en P1 heb ik nu een aparte mail gekregen die aangeeft dat die via DPD verzonden worden. Het trackingnummer werkt daar ook effectief. Wat die app dan doet...
Als je de code bij Dachser erin zet, zie je dan wat? Ik kreeg namelijk na een paar dagen een SMS van Dachser met een link om de bezorging in te plannen. Anderen op dit forum zijn gebeld, beide kan dus.

• PADIpro
Na een paar dagen eindelijk een reactie van Anker. Blijkbaar is de Anker SOLIX AC MAX niet compatibel met mijn Landis+Gyr E350 slimme meter. Als oplossing bieden ze mij een Anker Smart Meter Gen 2 aan. Dat is waarschijnlijk de beste optie, aangezien Stedin mijn slimme meter voorlopig niet gaat vervangen.

Gisteren heb ik ook de bètaversie van OmniBattery geïnstalleerd. Opvallend genoeg krijgt die de batterij wél netjes in de NoM-modus. Blijkbaar kan deze software de batterij dus wel correct aansturen. OmniBattery gebruikt daarbij de data van mijn EMS (CEMM), die over het algemeen erg nauwkeurig is. Daarnaast ontvangt het systeem ook gegevens van de eigen P1-meter en ik heb bovendien een aparte meter voor de zonnepanelen.

Als ik terug ben van vakantie laat ik de Anker Smart Meter Gen 2 installeren. Ik ben benieuwd of dat het probleem definitief oplost.

Wordt vervolgd…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT4zYeibnN-M4TR_VFrql2Q5-kg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RTaYITqERNFB1fMA7AYyj9nz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA9qc1D34Q1RVH5o9UYI-cwSM-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l3FWPEpv54QQu5630Y8FOZfC.png?f=fotoalbum_large

• j0ram
Mocht iemand wat hebben aan de informatie, mijn bestelling stond vast bij Dachser met als status verladerverbot. Anker kon mij niet vertellen over de status of leverdatum en heb zelf contact gezocht met Dachser in Duitsland. Blijkbaar miscommunicatie waarbij Dachser 10 pakketten had doorgekregen en Anker er meer dan 1000 had geleverd. Mijn zending is nu geladen en zou dinsdag in Nederland aan moeten komen. Misschien zitten er van jullie ook leveringen bij en hoef je het nu zelf niet uit te zoeken

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:57

t3q

Say yes to teq

Bammos schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:04:
[...]

Jazeker, vorige week opgehaald. Toen ik Anker belde voor ondersteuning voor de modificatie van Power Dock zei hij nog, Oh je hebt hem al? Dat kan volgens onze administratie niet, maar je bent de eerste die hierover belt.

[...]

Nee, geen andere hardware of iets dergelijks. De setup is nu 4800 watt invoer en uitvoer. Dit is tevens ook de max van de Power Dock. Enige kritiek puntje is, dat er geen installatie documentatie bij de accessoires kit zat

[Afbeelding]
Hi Bammos, de 4800 max gebaseerd op jouw setup? Volgens de Duitse anker site is de max van de powerdock met 4 x SB4 Pro 10kw? Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro - Anker SOLIX DE

Dus voor de combo 3Pro en 4 Pro moest je upgraden naar Smartmeter 2?

Heb zelf de powerdock, en 3x SB3 pro en kijk stiekem naar de 4Pro ivm hoger teruglever vermogen om nog meer NoM te kunnen draaien.

Tevens nog de V1 lader erbij, al met al werkt het best prima zo.

Life goes as it goes.

• Joindry

Joindry

goudvisblub schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:59:
[...]

'Voor uw invoer werd geen zending gevonden.'
Het nummer wat ik heb bestaat uit 16 cijfers: "4019810001xxxxxx", gewoon één blok, alles aan elkaar. Misschien komt de format gekend voor?

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:56
PADIpro schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:09:
Na een paar dagen eindelijk een reactie van Anker. Blijkbaar is de Anker SOLIX AC MAX niet compatibel met mijn Landis+Gyr E350 slimme meter. Als oplossing bieden ze mij een Anker Smart Meter Gen 2 aan. Dat is waarschijnlijk de beste optie, aangezien Stedin mijn slimme meter voorlopig niet gaat vervangen.

Gisteren heb ik ook de bètaversie van OmniBattery geïnstalleerd. Opvallend genoeg krijgt die de batterij wél netjes in de NoM-modus. Blijkbaar kan deze software de batterij dus wel correct aansturen. OmniBattery gebruikt daarbij de data van mijn EMS (CEMM), die over het algemeen erg nauwkeurig is. Daarnaast ontvangt het systeem ook gegevens van de eigen P1-meter en ik heb bovendien een aparte meter voor de zonnepanelen.

Als ik terug ben van vakantie laat ik de Anker Smart Meter Gen 2 installeren. Ik ben benieuwd of dat het probleem definitief oplost.

Wordt vervolgd…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met "mijn" E350? Dat dit een specifieke afwijking is? Want in het compatibiliteitslijstje van Anker staat de E350 wel genoemd met verschillende versies. Welke specifieke E350 heb je?

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:21

vmb

awenger schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:52:
Voor degenen die met Omnibattery beta v.1.0.1-b5 aan het testen zijn. De auteur is op zoek naar feedback
Kan Omnibattery in HA veilig worden gebruikt met een Anker Solix max AC? Omnibattery herkent dit merk en type (nog) niet.

• KoningPaulus

Wordt vervolgd…

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde probleem, ik wacht totdat ze de meter vanuit de Facebook actie gaan verstrekken. Bij jou hebben ze dit nu al kosteloos in gang gezet? Ik heb gisteren namelijk zelf alvast een meter besteld in de hoop dat deze binnen komt voordat de electricien hier komt zodat alles in één keer gefixt kan. (€69 euro via het buitenland overigens, voor de 1 fase meter)

• goudvisblub
Joindry schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:26:
[...]

'Voor uw invoer werd geen zending gevonden.'
Het nummer wat ik heb bestaat uit 16 cijfers: "4019810001xxxxxx", gewoon één blok, alles aan elkaar. Misschien komt de format gekend voor?
Nee, mijn trackingnummer had 20 karakters. Zal toch een andere dienst zijn dan?

• goudvisblub
vmb schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Kan Omnibattery in HA veilig worden gebruikt met een Anker Solix max AC? Omnibattery herkent dit merk en type (nog) niet.
Je moet de nieuwste bèta selecteren bij de download.

• NiGeLaToR
KoningPaulus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:09:
[...]

Ik zie deze instelling nergens terug?
Begint wel een dingetje te worden dat de app tussen versies van hun producten totaal verschillen.

• Bammos
t3q schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Hi Bammos, de 4800 max gebaseerd op jouw setup? Volgens de Duitse anker site is de max van de powerdock met 4 x SB4 Pro 10kw? Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro - Anker SOLIX DE

Dus voor de combo 3Pro en 4 Pro moest je upgraden naar Smartmeter 2?

Heb zelf de powerdock, en 3x SB3 pro en kijk stiekem naar de 4Pro ivm hoger teruglever vermogen om nog meer NoM te kunnen draaien.

Tevens nog de V1 lader erbij, al met al werkt het best prima zo.
@t3q ja ik weet het nu ook niet zeker. Op andere anker site staat wel weer max 4800w Met de setup die ik nu heb draaien is het maximaal 4900w en die heb ik handmatig op 4800w gezet omdat ik in de veronderstelling was dat het maximaal 4800w is.

Ev laden e.d. kan inderdaad wel hoger. De input van zonne energie is ook hoger. Misschien zit hier de verwarring in? Anders een mail aan Anker wagen.

Ja ik had eerst de smart meter en toen kreeg ik het niet aan de gang. Ik heb nu de gen 2 geïnstalleerd en alles opnieuw toegevoegd en toen combineerde ie wel alles. Ik heb nu de ct klemmen op de hoofdaansluiting zitten en de 2de set ct klemmen zijn onderweg om op de groep van de omvormer te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Bammos op 24-07-2026 12:43 ]

• t3q
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:57

t3q

Say yes to teq

Bammos schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:41:
[...]

@t3q ja ik weet het nu ook niet zeker. Op andere anker site staat wel weer max 4800w Met de setup die ik nu heb draaien is het maximaal 4900w en die heb ik handmatig op 4800w gezet omdat ik in de veronderstelling was dat het maximaal 4800w is.

Ev laden e.d. kan inderdaad wel hoger. De input van zonne energie is ook hoger. Misschien zit hier de verwarring in? Anders een mail aan Anker wagen.

Ja ik had eerst de smart meter en toen kreeg ik het niet aan de gang. Ik heb nu de gen 2 geïnstalleerd en alles opnieuw toegevoegd en toen combineerde ie wel alles. Ik heb nu de ct klemmen op de hoofdaansluiting zitten en de 2de set ct klemmen zijn onderweg om op de groep van de omvormer te zetten.
Wellicht proberen op 4900w?

4*SB4 op Powerdock zou 4*2500w uitgang moeten zijn, 10kw totaal.

Okok dank je wel, na de zomervakantie pak ik het verder op.

Life goes as it goes.

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:46

3ym

Zo te zien ben ik niet de enige. P1 meter en AC stekker heb ik wel een mail van DPD ontvangen.
Wat onderstaande betreft heb ik geen idee hoe ik deze zending kan volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojqfdNAEr2AC-0FiJoyomm_0Q9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7xJIYqRgSU4sZvF3UXGCWG08.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door 3ym op 24-07-2026 13:22 ]

• ArPi75
PADIpro schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:55:
[...]

ik bedoel meer de meter van het energy bedrijf zelf. Is dat een Landys + Gyr E350?
Nee een Kaifa DSMR 5 meter.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:50
Slonzo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Eventueel een goedkoop ventilatortje richten op de koelvinnen? Met de warmtecamera zie ik dat hij warmst wordt bovenaan in het midden, waar de omvormer zit.

Heb zelf 120mm ventilatoren geplaatst die aan gaan bij 36 graden. (3 en 4 fans)
Temperatuur komt nauwelijks not boven de 40 graden nu. Hiervoor rustig richting 45-50.

Heb een enkele unit en eentje met uitbreidingsbatterij. De enkel unit gecapped op 2000 watt. Daarboven inderdaad aanzienlijke toename temeratuur en geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKasxNcEVgSs4TTEMSbtErXvYXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hlrtn1xJmFu0w6xM9Th6roX0.png?f=fotoalbum_large

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• ctrl-tab
Maurice- schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:27:
Wel een hoog Tweaker gehalte hier. Wordt er een batterij ontwikkeld die geen actieve koeling nodig heeft door het gebruik van "ruimtevaartmateriaal" (aldus Anker) om die er vervolgens zelf bij te gaan knutselen. :+
Kijk eens in je adresbalk ;)

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• ctrl-tab
Tomba schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:25:

[Afbeelding]

6-7% per 24 uur
28 watt voor het uphouden van het apparaat zelf
Heb dit gemeld bij anker en volgens support zijn ze hard.bezig dit op te lossen.
Volgens support zou de unit na enige tijd in standby moeten gaan (7-8 watt) maar dit gebeurt bij mij niet.

• dennisk.
  • Niet online
In de Omnibattery beta heb ik vrij geregeld dat de Max AC op non-response gaat. Herkennen meerdere mensen dit? Lijkt soms minuten te duren voordat die weer interactie heeft met de batterij.

Reviews

• ctrl-tab
dennisk. schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:27:
In de Omnibattery beta heb ik vrij geregeld dat de Max AC op non-response gaat. Herkennen meerdere mensen dit? Lijkt soms minuten te duren voordat die weer interactie heeft met de batterij.
Als ik me niet vergis ondersteunen ze 1 modbus tcp client. Wellicht meerdere integraties die gebruik maken van modbus?

• dennisk.
  • Niet online
ctrl-tab schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:28:
[...]

Als ik me niet vergis ondersteunen ze 1 modbus tcp client. Wellicht meerdere integraties die gebruik maken van modbus?
De anker integratie was disabled, dus dat zou als het goed is geen impact kunnen hebben. Debuggen met AI geeft aan dat het mogelijk te maken heeft met “malformed Modbus register data”. Dit is iets dat Anker in de eigen integratie met de laatste update heeft gefixed, maar wellicht Omnibattery nog niet.

Al hoor ik er weinig mensen over klagen hier haha

Reviews

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:51
Ik mag toch hopen dat je hier bedoeld dat de Anker P1 meter niet compatibel is met die Landis Gyr meter en dat dat los staat van de Anker Batterij?

• PADIpro
De Ingenieur schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Wat bedoel je precies met "mijn" E350? Dat dit een specifieke afwijking is? Want in het compatibiliteitslijstje van Anker staat de E350 wel genoemd met verschillende versies. Welke specifieke E350 heb je?
Mijn Landis+Gyr e350 E0004 is dus dus niet compatibel met de P1 Anker Smart Meter.

• PADIpro
KoningPaulus schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Hier hetzelfde probleem, ik wacht totdat ze de meter vanuit de Facebook actie gaan verstrekken. Bij jou hebben ze dit nu al kosteloos in gang gezet? Ik heb gisteren namelijk zelf alvast een meter besteld in de hoop dat deze binnen komt voordat de electricien hier komt zodat alles in één keer gefixt kan. (€69 euro via het buitenland overigens, voor de 1 fase meter)
Ik had mijn batterij ook aangemeld via Facebook, dus uiteindelijk hoef ik niks te betalen, maar het is wel apart dat die P1 meter het niet doet. Nu moet ik kosten gaan maken voor de installatie want dat moet een elektricien doen :-(

• PADIpro
ArPi75 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Nee een Kaifa DSMR 5 meter.
Dan heb je geluk, want die is dus wel compatibel.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:26

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

vmb schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:11:
[...]

Even gekeken op de site en repo en of ik mis het, maar Anker devices zie ik niet als supported? Dit is de site waar ik op keek. Gaat vooral over Zendure.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Andre_dor
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:26
Voor de mensen die levering via mainfreight verwachten.....

Woensdag een SMS gehad voor een afspraak , zouden vandaag komen dus je moet vrijnemen e.d.

Vervolgens komt het hele bedrijf niet opdagen, geen bericht ook van hun kant dus geen idee wanneer ze van plan zijn te komen , maar houd er maar rekening mee met een afspraak maken

• erik113
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18:21
Zit je lekker in de tuin even een drankje te doen met de buren, wordt ik gebeld met een onbekend nummer. Ik denk dat komt later wel, 2e x bellen, 3e keer bellen denk toch maar even opnemen.

"Goedemiddag u spreekt met Tielbeke transport, ik sta bij u voor de deur met een batterij alleen u bent niet thuis."

Huh, zonder aankondiging.. ??? Oke ik kom naar voren en ja hoor een hele aardige bezorger van Tielbeke transport met de op 12 juli bestelde anker solarbank ac max.

SUPER, nu maar hopen dat de p1 meter snel komt, daar heb ik via dpd een bericht van gekregen dat ie verzonden is en dpd m heeft ontvangen........

[ Voor 16% gewijzigd door erik113 op 24-07-2026 18:21 ]

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:38
Nu de Anker Solix Max AC 8 dagen in gebruik. Totaal 0.14 Kwh uit het net gehaald.

De 8 dagen daarvoor zonder de thuisbatterij had ik 13 kwh uit het net gehaald.

Heb 10 zonnepanelen. Zie dat de anker in de avond/nacht ongeveer 25/30% uit de accu trekt gemiddeld. Word overdag door de zonne energie weer netjes bijgeladen.

Stroomverbruik is niet zo hoog maar komt ook omdat ik niet veel thuis ben geweest. Ook geen airco in gebruik gehad.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste