• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:03
quizzical schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:04:
[...]

Dus als ik het goed begrijp is de logica hier om wanneer de stroom in je wijk uitvalt, je de omvormer van je zonnepanelen op die poort aansluit? Voor de meesten zal die omvormer waarschijnlijk vast aangesloten zijn op een zekering in de zekeringenkast, maar interessant voor degenen met plug-in zonnepanelen.
Ja precies zodat je hem bij stroomuitval kunt blijven laden via micro-omvormers etc. in eilandmodus.

energienerds.nl

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29
CR1992 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:03:
Hoeveel warmte geeft deze eigenlijk ?

Kun je dit ipv de radiator gebruiken in de winter ?

Gaat dit in de zomer te warm zijn in een kamer van 6 M2 ?

Of beter toch in de garage zetten ?
Ik had zelf 2 zendure ac2400 met elk 3 batterijen (totaal 17-ish kW) in een ruimte van 3,5x3,5 met een schuin dak (ws net zoveel kuub als jouw ruimte)
Daar werd het wel lekker warm een paar weken terug me de hitte.
Ik zou wel iets van ventilatie aanraden. En een paar pc ventilatoren op de achterkant, althans dat ik wat ik zou doen.

Wat het in de winter doet weet ik niet maar ik had me al bedacht dat ik mijn radiator in die ruimte uit zou draaien. Doet zeker wat met de temperatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door ctrl-tab op 09-06-2026 14:50 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:53
Mediacj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:56:
Goed nieuws:
Anker SOLIX heeft toegezegd het opladen via het off-grid stopcontact bij de Max AC officieel te gaan ondersteunen via een toekomstige software-update. Met een invoercapaciteit van 16A.
En op welke manier? Een hard cuttoff wanner de accu vol is? Moet r een externe switch bij worden gebruikt ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:44
Goed nieuws:
Anker SOLIX heeft toegezegd het opladen via het off-grid stopcontact bij de Max AC officieel te gaan ondersteunen via een toekomstige software-update. Met een invoercapaciteit van 16A.
Hoewel tof, ook zorgelijk: een stekkerdoos er aan met daar wat stekker panelen, je essentiële electronica en whatnot en dan eerst door de Anker voor er ook maar een zekering in de buurt komt.

Das wel heel veel vertrouwen in de Anker hebben. Panelen in de noodstroom poort maakt het als noodstroom poort niet handig en dan krijg je hooguit de verleiding om er gewoon een inverter achter te hangen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:36
Goed nieuws:
Dat is goed nieuws, 16A, dus als ik het goed heb max ca 5000wp

Wat is toekomstig 😊 maar werkte nu ook al bij Taro met testen.

[ Voor 6% gewijzigd door WHF163 op 09-06-2026 16:13 ]

• Mediacj
WHF163 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Dat is goed nieuws, 16A, dus als ik het goed heb max ca 5000wp

Wat is toekomstig 😊 maar werkte nu ook al bij Taro met testen.
Tijdens onze tests werkte dit inderdaad ook al, zelfs in eilandmodus, zoals je ook in de review kunt lezen. Alleen houdt het systeem er nu nog geen rekening mee. Je ziet de binnenkomende laadstroom van die kant dus niet terug in de app. Ook worden er geen limieten gehandhaafd, waardoor het op dit moment nog niet veilig is om met hogere vermogens te gebruiken. Gelukkig gaan ze de app en firmware hierop aanpassen, zodat dit straks een standaardfunctie wordt!

Het was initieel ook niet de intentie van Anker SOLIX om dit zo te gebruiken, maar naar aanleiding van onze bevindingen zijn ze het gaan onderzoeken en gaan ze het nu dus echt doorvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Mediacj op 09-06-2026 16:34 ]

energienerds.nl

• Mediacj
Maxwp schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:45:
[...]

En op welke manier? Een hard cuttoff wanner de accu vol is? Moet r een externe switch bij worden gebruikt ?
Je kunt een stekker micro-omvormer in de off-grid uitgang steken, en dan wordt die stroom gebruikt voor het opladen van de batterij(ook in eilandmodus). Als de batterij vol is gaat de productie naar het huisnet(als je bypass aan hebt staan en er geen stroomstoring is)

Vooral bij stroomuitval een mooie optie om achter de hand te hebben om zo alsnog je batterij te kunnen opladen zolang de stroom nog niet hersteld is.

energienerds.nl

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
Mediacj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Vooral bij stroomuitval een mooie optie om achter de hand te hebben om zo alsnog je batterij te kunnen opladen zolang de stroom nog niet hersteld is.
Maar je moet op dat moment lijkt me wel kiezen: Of je gebruikt de off-gridpoort om de batterij te laden; of je gebruikt hem om een apparaat van stroom te voorzien. Tenzij je met stekkerdozen gaat werken...

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:56

CR1992

Thor

welke raden jullie aan?

Het is eigenlijk alle 2 dezelfde firma

6000 wp . 1 omvormer met 1 extra batterij.

Kom ik rond de 3500 a 3750 euro uit.

Andere voorstellen ook nog altijd mogelijk.

solarhandel24

solago

• hank65
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:04

15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:28
Goed nieuws:
Dan zou ik ook mijn V2L 16 ampere adapter vanaf mijn auto kunnen gebruiken met ze 90 Kw batterij. 😛 Dan omzijl je ook de V2G certificaat van Renault. Of zou dit niet kunnen omdat de anker dan voltage op de lijn zet. (Want anders gaat je zonnepaneelomvormer niet leveren)

[ Voor 11% gewijzigd door mikeyfire643 op 09-06-2026 23:00 ]

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 08:08
Is het mogelijk om de stekker af te knippen en te monteren op een werkschakelaar en dan te lsddn en ontladen met 3500 watt

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
benolski schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:59:
Is het mogelijk om de stekker af te knippen en te monteren op een werkschakelaar en dan te lsddn en ontladen met 3500 watt
Een werkschakelaar is een werkschakelaar, geen dagelijkse beveiliging. Dus ik neem aan dat je nog iets meer informatie moet geven?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
Vriend van mij heeft ook de max besteld, bij techpunt. Hij kreeg nog een 10% kortingscode en een 20.000mAh Anker powerbank gratis zei hij.

Mbt opladen via Offgrid, Is dat niet problematisch als de grid uitvalt en vervolgens weer terugkomt?
Want bij de Zendure is dat volgens mij de reden dat je via AC niet kunt laden op de offgrid port in eilandbedrijf. (Wat ik overigens wel jammer vond)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Maxwp
Mediacj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Je kunt een stekker micro-omvormer in de off-grid uitgang steken, en dan wordt die stroom gebruikt voor het opladen van de batterij(ook in eilandmodus). Als de batterij vol is gaat de productie naar het huisnet(als je bypass aan hebt staan en er geen stroomstoring is)

Dat mag toch niet

Dan moet je de hoofd schakelaar in de meterkast yit zetten

Plus als de accu vol is en het huisnet neemt 500 watt op maar je panelen doen nog 2000....

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
Mistraller schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:53:
Vriend van mij heeft ook de max besteld, bij techpunt. Hij kreeg nog een 10% kortingscode en een 20.000mAh Anker powerbank gratis zei hij.

Mbt opladen via Offgrid, Is dat niet problematisch als de grid uitvalt en vervolgens weer terugkomt?
Want bij de Zendure is dat volgens mij de reden dat je via AC niet kunt laden op de offgrid port in eilandbedrijf. (Wat ik overigens wel jammer vond)
Hoe heeft hij die voordelen bekomen?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Welke code?😉

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Mediacj
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 04:37:
[...]

Dat mag toch niet

Dan moet je de hoofd schakelaar in de meterkast yit zetten

Plus als de accu vol is en het huisnet neemt 500 watt op maar je panelen doen nog 2000....
Bij een stroomstoring wordt je huisnet van je batterij automatisch uitgeschakeld ter beveiliging. In geval van een stroomstoring is er dus voor de batterij geen huisnet meer, enkel het off-grid stopcontact.

En als de accu vol is in eilandmodus(stroomstoring) en je verbruikt via de off-grid minder dan je produceert wordt de productie afgeknepen(dmv frequency shifting)

energienerds.nl

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-06 08:34
digital-IMEI schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Dan zou je een eiland maken?

Ook daar heb je de Powerdock (pro?) voor nodig. Ik weet er het fijne niet van maar er moet een pulse worden afgegeven om je PV actief te houden. Dit doet de Max niet voor zover ik weet.

Het gebruik van de backup poort is hier recent uitgebreid besproken en ook afgeraden om structureel te doen.

tenzij ik iets over het hoofd zie?

Edit, een paar dingen die verder in me op komen; wat als de accu vol is maar je PV stroom blijft leveren? Geen idee wat dan gebeurd?

En wat ga je op de backup poort aansluiten wat 7kWh per dag gebruikt maar zonder problemen mag uitvallen als de accu leeg is? Of ga je die naar je meterkast toe brengen?!
Ze trekken de keutel in mbt de werking tussen de powerdock pro en de MAX. Die gaan niet samenwerken, ergens verder terug te lezen op dit forum dacht ik.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:42
Taro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:03:
[...]

Een werkschakelaar is een werkschakelaar, geen dagelijkse beveiliging. Dus ik neem aan dat je nog iets meer informatie moet geven?
Ik heb een soortgelijke vraag?

Ik heb in mijn technische ruimte direct naast de meterkast een vrije CEE stopcontact op een 20A aardlekautomaat zitten

Nu dacht ik de stekker van de standaard 3meter kabel af te knipper en een CEE stekker te momteren.

Nu begrijp ik dat de Accu kabel erkenning heeft.

Wat is dan de max ontlaat capaciteit ?

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 19:45

3ym

Ik betwijfel dat je max ac ergens goedkoper dan 2100 kan krijgen aangezien officieel verkoop is niet gestart en er is enorm veel vraag naar het product.

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:51
3ym schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:58:
Ik betwijfel dat je max ac ergens goedkoper dan 2100 kan krijgen aangezien officieel verkoop is niet gestart en er is enorm veel vraag naar het product.
Je.zou hem kunnen ophalen in Dusseldorf DE voor 1839,- incl. 2% kortingcode en daar krijg je dan nog een Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 bij t.w.v 119,-

[ Voor 16% gewijzigd door MaXeRs op 10-06-2026 10:10 ]

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:14:
[...]

Bij een stroomstoring wordt je huisnet van je batterij automatisch uitgeschakeld ter beveiliging. In geval van een stroomstoring is er dus voor de batterij geen huisnet meer, enkel het off-grid stopcontact.

En als de accu vol is in eilandmodus(stroomstoring) en je verbruikt via de off-grid minder dan je produceert wordt de productie afgeknepen(dmv frequency shifting)
Staat die freq shifting in de handleiding of ergens te lezen ?

Is ook bekend of hij dan intern de nul met aarde verbind zodat aardlek nog werkt ?

Dacht dat van de 2 rj45 er 1 ook voor netwerk kan worden gebruikt maar lees alleen wifi of bleutooth.

Dus geen vaste netwerk aansluiting helaas ?

*knip*

[ Voor 189% gewijzigd door twain4me op 10-06-2026 11:28 . Reden: overwegend AI tekst ]

• Mistraller
"Tijdelijk ontvang je 10% korting op de Anker Solix Solarbank MAX AC met jouw persoonlijke kortingscode"

Hij had ná de bestelling een mail gehad, en even contact opgenomen; is achteraf alsnog toegekend, dus nog 210 euro eraf.

---------------

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Is ook bekend of hij dan intern de nul met aarde verbind zodat aardlek nog werkt ?

Dacht dat van de 2 rj45 er 1 ook voor netwerk kan worden gebruikt maar lees alleen wifi of bleutooth.

Klopt geen vaste netwerk aansluiting helaas.

Begreep van iemand uit het topic die contact heeft gehad met Anker dat er binnen enkele maanden een vervanger komt voor de powerdock pro voor de Max AC.

[ Voor 14% gewijzigd door ArcticWolf op 10-06-2026 10:32 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Mistraller
[...]

Werkt dat met elke omvormer zo? (Maw ook oudere zoals de SMA sunnyboy van een jaar of 12 oud?

---------------

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:54

Masuchievo

Cpt. Average

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfeUAU2rt1x5rBPeTLoa7RwLxsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XihwmN6kWMtVFsFU0bStbksq.jpg?f=fotoalbum_large even een sanity check.

Ik ben van plan de 9 oude zonnepanelen aan te sluiten op de anker 2700 pro.

Als ik het goed heb kan ik deze per 3 parallel schakelen met 1 PVT poort.

Ook gezien deze 15-ish jaar oud zijn ;)

Te weinig geld voor alle gadgets.

• Mistraller
[...]

...
Dit is ook bij Zendure inderdaad een discussiepuntje; kan het nu wel of niet; en ik heb ook de indruk dat het hardwarematig niet kan, omdat je dan echt volledige ontkoppeling tussen de offgrid en AC zijde moet hebben; 1 circuit om de accu terug te laten leveren aan de grid en nog een circuit om de offgrid van AC te voorzien.

Ik weet dat bij Zendure iemand wel het volgende scenario heeft getest met een microomvormer:
Een verbruiker aansluiten (bijv 500W). Dan een PV omvormer erbij van bijv 200W. De accu levert dan 300W AC en "ziet" de PV niet. Zodra de verbruiker echter wegvalt wordt de teruglevering gezien en schakelt het offgrid contact af.
Wil je betrouwbaar je accu's bijladen in eilandbedrijf dan moet je ze DC zijdig op een aanwezige MPPT aansluiten.

---------------

• Maxwp
[...]

Ik reageerdd ook op deze tekst " Als de batterij vol is gaat de productie naar het huisnet(als je bypass aan hebt staan en er geen stroomstoring is)"

Dan zou het dus wel naar het huisnet gaan en dus via de meter het net op.

Toch ben ik beneiuwd want dan valt hij lijkt me gelijk uit als andere huizen stroom willen gaan gebruiken via jou terug geleverde stroom.

Hahah dat kan geen thuis accu aan 😁

• Mediacj
[...]

Edit even gemini gevraagd.

Gesprek met Gemini
Heeft de anker solic max ac ook frequency shifting zodat solar omvormers terug regelen en of uit schakelen ?

Nee, de Anker SOLIX Solarbank Max AC beschikt niet over frequency shifting (frequentieverschuiving) om bestaande zonne-omvormers (zoals stringomvormers of micro-omvormers) tijdens een stroomuitval terug te regelen of uit te schakelen.

De reden hiervoor ligt in de manier waarop het systeem is ontworpen en hoe het omgaat met stroomstoringen:

1. Het is een AC-gekoppeld "retrofit" systeem
De Solarbank Max AC is ontworpen om als een parallelle 'consument/producent' aan je bestaande meterkast te worden gekoppeld.

Bij stroom (grid-tied): De batterij kijkt via slimme meters hoeveel overschot er is van je zonnepanelen en slaat dat op. De zonne-omvormer merkt hier niks van en blijft op de normale netfrequentie (50 Hz) werken.

Bij stroomuitval (backup-modus): Om frequency shifting te kunnen gebruiken, moet een thuisbatterij/inverter in staat zijn om een volledig losgekoppeld "micro-grid" (eilandbedrijf) op te zetten waarin hij zélf de baas is over de netfrequentie. Als de batterij vol is, verhoogt hij de frequentie (bijvoorbeeld naar 51 of 52 Hz) waardoor de zonne-omvormers braaf hun vermogen knijpen of afschakelen om overladen te voorkomen.

2. Geen ondersteuning voor zonne-omvormers in backup-modus
Volgens de officiële specificaties en installatierichtlijnen van Anker moeten traditionele netgekoppelde zonnepanelen/omvormers bij een stroomuitval wettelijk direct uitschakelen (de zogenaamde anti-islanding beveiliging).

Wanneer de stroom uitvalt en de Anker Max AC overgaat op zijn backup-poort (EPS/noodstroom), voorziet hij alleen de aangesloten apparaten (loads) van stroom vanuit de accu. Hij stuurt geen frequentiesignaal terug de huisinstallatie in om de zonnepanelen geforceerd te laten meehelpen. Dat betekent:

Valt de stroom uit? Dan vallen je normale zonnepanelen direct uit.

De Anker Max AC vangt de noodstroom op via de accu, maar kan op dat moment niet worden bijgeladen door je zonnepanelen via de AC-zijde.

Samengevat
Als je op zoek bent naar een systeem dat bij stroomuitval je zonnepanelen in de lucht houdt en via frequency shifting netjes doseert, dan moet je kijken naar geavanceerdere (vaak hybride) omvormersystemen (zoals Victron Energy, Sunsynk of bepaalde Deye installaties). De Anker Solarbank Max AC is puur bedoeld voor netgekoppeld optimaliseren (slim laden/ontladen bij dynamische tarieven of nul-op-de-meter) met een basis handmatige of automatische noodstroomfunctie voor losse apparaten.

Hij heeft een backup poort en kan bij stroom uitval dan in eiland modus draaien er zou ook een update komen die dit verder zou ondersteunen .?

Dat gerucht over die update begrijp ik heel goed, want dat werd in diverse zonne-energie-community's inderdaad besproken toen Anker dit systeem aankondigde. Het is echter belangrijk om te kijken naar hoe die backup-poort (de EPS-poort) technisch is aangesloten en wat er veranderd is.

Hier zit de crux van het verhaal:

1. Hoe de eilandmodus (Backup) op de Max AC werkt
De Solarbank Max AC heeft inderdaad een ingebouwde omschakelaar (UPS/EPS) die binnen 10 milliseconden overschakelt bij een stroomuitval. Maar er is een belangrijk verschil in hoe je je apparaten daarop aansluit:

De backup-poort is een afzonderlijke uitgang: Je sluit hier specifieke, kritieke apparaten op aan (zoals je koelkast, wifi, of een aparte noodstroom-groep).

De zonne-omvormer zit aan de andere kant: Je bestaande zonne-omvormer (van bijvoorbeeld Enphase, SolarEdge of Growatt) zit aangesloten op je normale meterkast (de grid-zijde).

Wanneer de stroom uitvalt, isoleert de Anker Max AC zichzelf van het openbare net om te voorkomen dat hij stroom teruglevert aan de straat (wat levensgevaarlijk is voor monteurs). De backup-poort krijgt stroom uit de accu, maar je normale meterkast blijft gewoon stroomloos. Omdat je zonne-omvormer in de meterkast zit, "ziet" hij geen stroom en blijft hij dus uitstaan.

2. Waarom een software-update dit niet kan oplossen
Om frequency shifting te gebruiken, zou de zonne-omvormer fysiek achter de backup-poort van de Anker moeten zitten (zodat de Anker een micro-grid kan vormen waar de omvormer in meedraait).

Zelfs als je de bekabeling in je huis zo zou aanpassen dat je zonne-omvormer op de EPS-poort van de Anker wordt aangesloten, loop je tegen hardware-beperkingen aan:

Hardware vs. Software: De Anker Solarbank Max AC is ontworpen als een retrofit AC-gekoppelde batterij. De interne elektronica en omvormer zijn niet gebouwd om de extreme, plotselinge stroompieken op te vangen die ontstaan wanneer een zonne-omvormer plotseling vol begint te leveren op een kleine backup-poort.

De 1:1 regel: In systemen die wél frequency shifting doen (zoals Victron), moet de batterij-omvormer qua vermogen minstens even groot of groter zijn dan de zonne-omvormer. De Anker levert maximaal 3,68 kW op zijn backup-poort. Als daar een zonnepaneel-installatie van 5 kW of 6 kW op gaat leveren, frituurt dat de hardware als er niet snel genoeg geschakeld wordt.

Waar kwam het gerucht over de update vandaan?
Anker heeft updates uitgebracht voor hun EMS (Energy Management System) om de Smart Meter Gen 2 beter te ondersteunen. Hierdoor kan de batterij wel slimmer en sneller netgekoppeld reageren op dynamische stroomtarieven en zonne-overschotten (dus als het net gewoon werkt). Ook voor grotere, permanent geïnstalleerde systemen (zoals de grotere Anker Solix X1 of E10-systemen die in andere landen op de markt zijn) is er softwarematig veel mogelijk rondom off-grid modi, maar dat zijn compleet andere, hybride systemen met ingebouwde solar-regelaars.

Bij de Solarbank Max AC blijft de backup-functie helaas beperkt tot een pure "noodstroomvoorziening" voor je apparaten. Je zonnepanelen laden de accu tijdens een stroomstoring dus niet bij.

Toch hebben mensen dit al getest om ip de backup poort de micro omvormer van de solar ook aan te sluiten de accu kon worden opgeladen en anker zou dit ook officieel gaan ondersteunen

Het klopt inderdaad dat verschillende tech-enthousiastelingen en installateurs hiermee aan het experimenteren zijn geslagen in testopstellingen. Dat de accu oplaadt wanneer je een micro-omvormer op de backup-poort aansluit, is technisch logisch: de omvormer in de Anker Max AC is bi-directioneel. Als er aan de backup-zijde stroom op de lijn wordt gezet door een micro-omvormer, kan de Anker dat in de basis absorberen en naar de accu sturen.

Er zit echter een heel belangrijk verschil tussen "het werkt in een gecontroleerde test" en "het werkt veilig in de praktijk en wordt officieel ondersteund."

De situatie rondom de officiële ondersteuning en wat er achter de schermen gebeurt, zit zo in elkaar:

1. Waarom die tests nu al slagen (maar ook gevaarlijk zijn)
In die succesvolle tests gebeurt het volgende: de Anker start in eilandmodus op en maakt een stabiele 230V/50Hz wisselspanning aan op zijn backup-poort. De micro-omvormer (bijvoorbeeld een Enphase of Hoymiles) "ziet" die spanning, denkt dat het een normaal stroomnet is, synchroniseert, en begint stroom te leveren. De Anker sluisst die stroom keurig door naar de accu.

Dit gaat goed zolang de accu leeg is en alle opgewekte zonnestroom kan opnemen. Het grote gevaar ontstaat zodra de accu 100% vol raakt, of wanneer de zonnepanelen plotseling méér leveren (bijvoorbeeld 3000 Watt) dan de accu op dat moment kan opnemen (omdat de accu bijna vol is en de laadstroom moet afbouwen).

Zonder frequency shifting (frequentieverschuiving) kan de Anker de micro-omvormer niet vertellen dat hij minder stroom moet gaan leveren. De micro-omvormer blijft dan op vol vermogen stroom in de backup-poort duwen. Omdat die energie nergens heen kan, schiet de spanning op de backup-lijn omhoog. In het gunstigste geval klapt de Anker in een foutmelding (overvoltage) en valt je noodstroom uit; in het ongunstigste geval beschadigt het de interne elektronica.

2. Komt die officiële update er?
Anker heeft bij de introductie van de Max AC-hardware laten doorschemeren dat ze kijken naar een gecertificeerde manier om micro-omvormers (voornamelijk hun eigen Anker MI80-omvormers en specifieke partners) in backup-modus te ondersteunen via firmware-updates van hun EMS (Energy Management System).

Als die update er komt om dit officieel en veilig te ondersteunen, zal Anker softwarematig een vorm van vermogensregeling moeten activeren:

Micro-grid communicatie: Ofwel de Anker Max AC leert via de update om tóch de frequentie licht te verhogen (frequency shifting) zodra de accu vol raakt, waardoor de micro-omvormer afschakelt.

Propriëtaire aansturing: Ofwel de update zorgt ervoor dat de Anker Max AC via data-communicatie (bijvoorbeeld wifi/bluetooth) rechtstreeks de micro-omvormer opdracht geeft om te dimmen. Dit werkt dan vaak alleen met de eigen micro-omvormers van Anker zelf.

Wat is nu het verstandigste?
Het is fantastisch dat mensen dit pionierswerk doen en bewijzen dat de hardware bi-directioneel via de backup-poort kan laden. Maar zolang die update niet officieel in de release notes van de Anker-app staat, is het experimenteren op eigen risico. Als de accu vol raakt en het systeem kan de overtollige zonnestroom niet kwijt, vervalt bij schade bovendien je fabrieksgarantie.

Als je dit zelf wilt proberen, zorg er dan in ieder geval voor dat het totale vermogen van de micro-omvormer nooit groter is dan wat de accu op dat moment aan laadvermogen kan accepteren, en laat het systeem niet onbeheerd draaien tot Anker de update officieel heeft uitgerold
Ja de aarde wordt doorverbonden.

Als de micro-omvormer inderdaad blijft doorproduceren terwijl het huisnet fysiek is losgekoppeld, dan is de Max AC de netbeheerder en heeft hij die 50Hz frequentie op die poort gezet, zoals we in de praktijk ook getest hebben.
En dat de off-grid poort enkel stroomverbruikers toestaat is wat de intentie was van Anker maar in de praktijk kun je er dus ook mee opladen, wat ze nu dus ook verder gaan doorvoeren in firmware en de app.

energienerds.nl

• Maxwp
Mistraller schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Dit is ook bij Zendure inderdaad een discussiepuntje; kan het nu wel of niet; en ik heb ook de indruk dat het hardwarematig niet kan, omdat je dan echt volledige ontkoppeling tussen de offgrid en AC zijde moet hebben; 1 circuit om de accu terug te laten leveren aan de grid en nog een circuit om de offgrid van AC te voorzien.

Ik weet dat bij Zendure iemand wel het volgende scenario heeft getest met een microomvormer:
Een verbruiker aansluiten (bijv 500W). Dan een PV omvormer erbij van bijv 200W. De accu levert dan 300W AC en "ziet" de PV niet. Zodra de verbruiker echter wegvalt wordt de teruglevering gezien en schakelt het offgrid contact af.
Wil je betrouwbaar je accu's bijladen in eilandbedrijf dan moet je ze DC zijdig op een aanwezige MPPT aansluiten.
Of systemen als victron installeren die dit wel kunnen

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Als de micro-omvormer inderdaad blijft doorproduceren terwijl het huisnet fysiek is losgekoppeld, dan is de Max AC de netbeheerder en heeft hij die 50Hz frequentie op die poort gezet, zoals we in de praktijk ook getest hebben.
En dat de off-grid poort enkel stroomverbruikers toestaat is wat de intentie was van Anker maar in de praktijk kun je er dus ook mee opladen, wat ze nu dus ook verder gaan doorvoeren in firmware en de app.
En jullie hebben gezien dat hij freq shifting toepast en de micro omvormers daarna dus uitschakeld ?

Want als dat niet zo is kunnen zo ook via de update anker power adapters laten schakelen als de accu vol is

Niet iets wat regelmatig doen goed is voor de micro omvormers

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 10-06-2026 10:58 ]

• Mediacj
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Ik reageerdd ook op deze tekst " Als de batterij vol is gaat de productie naar het huisnet(als je bypass aan hebt staan en er geen stroomstoring is)"

Dan zou het dus wel naar het huisnet gaan en dus via de meter het net op.

Toch ben ik beneiuwd want dan valt hij lijkt me gelijk uit als andere huizen stroom willen gaan gebruiken via jou terug geleverde stroom.

Hahah dat kan geen thuis accu aan 😁
Dat geldt alleen als er geen stroomstoring is, dus wanneer er geen sprake is van eilandmodus. In die normale situatie sluist hij de overproductie gewoon door naar je huisnet. Verbruikt je huis op dat moment minder dan er binnenkomt, dan gaat het overschot het openbare net op. Zodra de stroom echter uitvalt, wordt het complete AC-huisnet binnen een paar milliseconden fysiek losgekoppeld.

energienerds.nl

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:58:
[...]

Dat geldt alleen als er geen stroomstoring is, dus wanneer er geen sprake is van eilandmodus. In die normale situatie sluist hij de overproductie gewoon door naar je huisnet. Verbruikt je huis op dat moment minder dan er binnenkomt, dan gaat het overschot het openbare net op. Zodra de stroom echter uitvalt, wordt het complete AC-huisnet binnen een paar milliseconden fysiek losgekoppeld.
Dus he wilt zeggen dat de micro omvormers via de backup poort aansluiten beter is. Want dan heb je de beste nom .

Als hij pas begint terug te leveren via de backup pooort aan de ac kant als de accu vol is in gegenstelinv tot normaal waarbij er aliijd nog en vertraging is en er alsnog wat stroom naar het net gaat

Geloof hier eerljjk gezegd niet zoveel van

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:55:
[...]

Wat gebeurde er toen jullie dit deden en de accu vol was ? Alles viel uit omdat het voltage steeg of was die freq schifting al actief ( lijkt me niet )

• Maxwp

Is techpunt een officiele dealer of ?

• 3ym

3ym

MaXeRs schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:59:
[...]

Je.zou hem kunnen ophalen in Dusseldorf DE voor 1839,- incl. 2% kortingcode en daar krijg je dan nog een Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 bij t.w.v 119,-
Naar toe rijden voor wat korting zie ik zo niet zitten... ) Als ik in Enschede woonde had ik dit misschien wel gedaan.

• MaXeRs
3ym schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Naar toe rijden voor wat korting zie ik zo niet zitten... ) Als ik in Enschede woonde had ik dit misschien wel gedaan.
Het is voor mij persoonlijk een overweging waard heen en weer 3 uurtjes.

Ben wel benieuwd of je dan nog.gebruik mag maken van de renteloze warmtefonds lening van de overheid. Met een factuur van een duits bedrijf

[ Voor 28% gewijzigd door MaXeRs op 10-06-2026 11:18 ]

• Mediacj
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:00:
[...]

Dus he wilt zeggen dat de micro omvormers via de backup poort aansluiten beter is. Want dan heb je de beste nom .

Als hij pas begint terug te leveren via de backup pooort aan de ac kant als de accu vol is in gegenstelinv tot normaal waarbij er aliijd nog en vertraging is en er alsnog wat stroom naar het net gaat

Geloof hier eerljjk gezegd niet zoveel van
Op basis van wat zou dat beter zijn?

Ik heb de eilandmodus zojuist getest met een micro-omvormer op de off-grid poort en een accu die al bijna vol was. Wat blijkt? De micro-omvormer laadt de batterij keurig op tot 100%, waarna de productie van de omvormer volledig stopt. Dus ja, het systeem heeft dit via frequency shifting inderdaad onder controle.

En zodra je de batterij weer op het net aansluit gaat de micro-omvormer productie weer aan en via de bypass naar het net.

[ Voor 6% gewijzigd door Mediacj op 10-06-2026 11:34 ]

energienerds.nl

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:15
3ym schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 09:58:
Op Techhpunt.nl gebruik de code ANKEREARLY voor nog eens 50€ korting

Anker SOLIX Solarbank Max AC - TechPunt

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bluecross schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Op Techhpunt.nl gebruik de code ANKEREARLY voor nog eens 50€ korting

Anker SOLIX Solarbank Max AC - TechPunt
Gekke is dat je lijkt te kunnen kiezen voor 10% korting maar verplicht nu 200 aanbetalen of 50 euro korting met de optie om het hele bedrag later te betalen (?) 10% korting is erg aantrekkelijk, maar komt icm met die verplichte aanbetaling wat apart over.

• MaXeRs
Rene85 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Gekke is dat je lijkt te kunnen kiezen voor 10% korting maar verplicht nu 200 aanbetalen of 50 euro korting met de optie om het hele bedrag later te betalen (?) 10% korting is erg aantrekkelijk, maar komt icm met die verplichte aanbetaling wat apart over.
Sja als je op trustpilot kijkt wordt je ook niet echt vrolijk.

Dat is iets wat al die bedrijven met elkaar gemeen hebben vreemd genoeg. Als of het hele thuisbatterij verhaal erbij is genomen in de handel

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:25
Masuchievo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:44:
[Afbeelding] even een sanity check.

Ik ben van plan de 9 oude zonnepanelen aan te sluiten op de anker 2700 pro.

Als ik het goed heb kan ik deze per 3 parallel schakelen met 1 PVT poort.

Ook gezien deze 15-ish jaar oud zijn ;)
Nice! Alleen een Y-kabel vinden die dat kan verbinden, ik vond alleen maar een 2 naar 1 voor Anker.

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Op basis van wat zou dat beter zijn?

Ik heb de eilandmodus zojuist getest met een micro-omvormer op de off-grid poort en een accu die al bijna vol was. Wat blijkt? De micro-omvormer laadt de batterij keurig op tot 100%, waarna de productie van de omvormer volledig stopt. Dus ja, het systeem heeft dit via frequency shifting inderdaad onder controle.

En zodra je de batterij weer op het net aansluit gaat de micro-omvormer productie weer aan en via de bypass naar het net.
Dat de accu tot 100% laad is duidelijk en logisch nu blijkt dat hij vua de backup poort bidirectional is.

Maar wat gebeurde er nadat de accu 100% is opgeladen

Steeg het voltage en daardoor schakelde de micro omvormer uit of zag je echt dat de freq veranderde ?

Want gezien anker zelf niet wist dat dit kon is die freq shifting dan neem ik aan ook niet vooraf aanwezig.

• Mediacj
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Dat de accu tot 100% laad is duidelijk en logisch nu blijkt dat hij vua de backup poort bidirectional is.

Maar wat gebeurde er nadat de accu 100% is opgeladen

Steeg het voltage en daardoor schakelde de micro omvormer uit of zag je echt dat de freq veranderde ?

Want gezien anker zelf niet wist dat dit kon is die freq shifting dan neem ik aan ook niet vooraf aanwezig.
De precieze frequentie heb ik niet in de gaten gehouden, maar het resultaat spreekt voor zich. Dat die micro-omvormer überhaupt blijft produceren, geeft al aan dat het systeem de exacte frequentie genereert die nodig is om de boel online te houden. En dat als hij 100% is de micro-omvormer laat stoppen met produceren.

>>>>Dat de accu tot 100% laad is duidelijk en logisch nu blijkt dat hij vua de backup poort >>>>bidirectional is.
Dit hadden we in onze review al getest en aangetoond; ik heb het nu enkel uitgebreid met wat hij doet als hij op 100% uitkomt.

[ Voor 12% gewijzigd door Mediacj op 10-06-2026 13:32 ]

energienerds.nl

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:54

Masuchievo

Cpt. Average

Brockhaus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Nice! Alleen een Y-kabel vinden die dat kan verbinden, ik vond alleen maar een 2 naar 1 voor Anker.
(helaas/gelukkig) op Amazon te vinden.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 08:08
Taro schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:03:
[...]

Ik dacht dat je de werkschakelaar wel mag gebruiken voor dagelijkse beveiliging. Wat zou de beste manier zijn voor een vaste verbinding?

• Mistraller
MaXeRs schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Sja als je op trustpilot kijkt wordt je ook niet echt vrolijk.

Dat is iets wat al die bedrijven met elkaar gemeen hebben vreemd genoeg. Als of het hele thuisbatterij verhaal erbij is genomen in de handel
N=1 natuurlijk, maar mijn ervaring met Techpunt was bijzonder positief, ik heb er zelf mijn Zendures besteld, snel en goed geleverd;pas een tijdje later adverteerden ze met een gratis P1. Even een mailtje en een dag later stond DHL al met een gratis P1 voor de deur. Op mijn Zendures ook 10% korting gehad.
Technische support zal niet veel zijn, wat dat betreft is het een dozenschuiver.
Ik ga er vanuit dat het met de Anker ook wel goed zal lopen. Ik moet nu vooral regelmatig even extra adviezen geven zodat hij de boel wel netjes geïnstalleerd krijgt. Op basis van de ketelklets video had hij aangenomen dat er UTP op zat, maar helaas had ketelklets het mis, dus ik moet er sowieso nog een keer een extra AP bij zetten, hij wil de Anker in de kelder zetten en daar is geen bereik.

---------------

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:01
benolski schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Ik dacht dat je de werkschakelaar wel mag gebruiken voor dagelijkse beveiliging. Wat zou de beste manier zijn voor een vaste verbinding?
Werkschakelaar is enkel om handmatig af te sluiten van het net / groepenkast voor bijvoorbeeld onderhoud. Het is geen beveiliging omdat het geen enkele vorm van detectie of automatisering heeft. Kortgezegd kan je accu affikken door kortsluiting en de werkschakelaar blijft aan staan, terwijl een alamat er bijvoorbeeld uitklapt bij bepaalde belasting.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Mistraller
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:26:
[...]

De precieze frequentie heb ik niet in de gaten gehouden, maar het resultaat spreekt voor zich. Dat die micro-omvormer überhaupt blijft produceren, geeft al aan dat het systeem de exacte frequentie genereert die nodig is om de boel online te houden. En dat als hij 100% is de micro-omvormer laat stoppen met produceren.

>>>>Dat de accu tot 100% laad is duidelijk en logisch nu blijkt dat hij vua de backup poort >>>>bidirectional is.
Dit hadden we in onze review al getest en aangetoond; ik heb het nu enkel uitgebreid met wat hij doet als hij op 100% uitkomt.
Maar stuurt hij met frequency shifting of gooit ie de poort offline?

Ook ondersteunen niet alle omvormers dit zonder meer, dus ik weet niet of frequency shifting zomaar universeel inzetbaar is.
The SMA Sunny Boy SB2100TL does not support Frequency Shift Power Control (FSPC). Older transformerless models—including the SB2100TL and SB3300TL—lack the hardware and firmware capabilities to throttle power via grid frequency changes

---------------

• Mistraller
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Of systemen als victron installeren die dit wel kunnen
Ik heb zelf Zendures gekozen, en ik vind het niet nodig, maar als techie had ik het leuk gevonden.
De anker bij die vriend van mij komt op grote afstand van de PV dus ook daar is het geen reden om iets anders te nemen.

---------------

• Mediacj
Mistraller schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Maar stuurt hij met frequency shifting of gooit ie de poort offline?

Ook ondersteunen niet alle omvormers dit zonder meer, dus ik weet niet of frequency shifting zomaar universeel inzetbaar is.

[...]
Ik heb even gekeken naar de laatste 5 minuten van het vermogen wat de micro-omvormer gaf vlak voor het moment dat hij 100% bereikte, dat was tussen de 600W en 240W maar dat zegt niet zoveel aangezien het een wisselende bewolking is met sluiers op dat moment. Heb de vraag nu ook aan Anker Solix zelf voorgelegd of dat de omvormer met frequency shifting werkt in eilandmodus.

energienerds.nl

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:17
Rene85 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Je krijgt toch helemaal geen korting als je de batterij in je winkelkar plaatst? Je betaalt gewoon nu 200 en de rest later?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCfqCJeXdhglVxx-pVDCS63vpMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LRCS8EYglRu0ydXM4LNywTX.jpg?f=fotoalbum_large

• Mistraller
Cloclo100 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Je krijgt toch helemaal geen korting als je de batterij in je winkelkar plaatst? Je betaalt gewoon nu 200 en de rest later?

[Afbeelding]
Die vriend van mij kreeg de korting + powerbank nadat hij hem al had besteld. Bel ze gewoon even, dan weet je het.

---------------

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Ik heb even gekeken naar de laatste 5 minuten van het vermogen wat de micro-omvormer gaf vlak voor het moment dat hij 100% bereikte, dat was tussen de 600W en 240W maar dat zegt niet zoveel aangezien het een wisselende bewolking is met sluiers op dat moment. Heb de vraag nu ook aan Anker Solix zelf voorgelegd of dat de omvormer met frequency shifting werkt in eilandmodus.
Ok ja dat mooi zijn

Dat je micro omvormer nog wat aan het leveren was op het laast was niet omdat je er ook nog verbruikers op had zitten .?

Welke micro omvormers heb je gebruikt ?

• Maxwp
Mediacj schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:26:
[...]

Ik mag hopen dat elke thuis accu met backup poort 50hz produceert🙂

• Kapitein187
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:48
edit:
Halve post was weggevallen.
Ik twijfel over onderstaande thuisbatterij-combinaties en ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Situatie:
  • Zonnepanelen met ongeveer 3.000-3.500 kWh opbrengst per jaar.
  • Verwacht stroomverbruik rond de 2.800-3.000 kWh per jaar.
  • We werken 3-4 dagen per week op kantoor, waardoor een groot deel van de zonne-opwek overdag plaatsvindt als er niemand thuis is.
  • Volgens SolarEdge wordt momenteel slechts 11-13% van de zonne-opwek direct zelf verbruikt.
  • In 2025 heb ik ongeveer 3.200 kWh teruggeleverd aan het net.
  • Vast energiecontract, dus geen dynamische tarieven of energiehandel.
Wel hebben we een elektrische leaseauto. Thuis laden wordt door mijn werkgever vergoed tegen het tarief dat ik betaal aan leverancier. Theoretisch zou ik in de zomer een deel van het opgeslagen overschot 's avonds in de auto kunnen laden en daarvoor een vergoeding ontvangen.

Ik twijfel vooral tussen 7 kWh en 14 kWh opslag.

7 kWh lijkt mij voldoende voor het huisverbruik in de winter. In de zomer verwacht ik echter veel overschot te hebben. De vraag is of 14 kWh dan zinvol is, of dat die extra capaciteit zich nooit terugverdient.

Prijzen via Anker zelf in combinatie met nieuwsbriefcodes:

7 kWh configuratie – €2.110
  • Anker SOLIX Solarbank Max AC (7 kWh)
  • Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 (3-fase)
  • Montagebasis
  • AC-aansluitkabel voor vaste bekabeling
  • Anker SOLIX P1 Meter (gratis)
14 kWh configuratie – €3.609
  • Anker SOLIX BP7000 uitbreidingsbatterij (+7 kWh)
  • Montagebasis
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
  • 7 kWh
  • 14 kWh
  • Of helemaal wachten gezien de prijsontwikkeling van thuisbatterijen?
Ben vooral benieuwd hoe jullie tegen de combinatie zonnepanelen + leaseauto + wegvallen van salderen aankijken.

[ Voor 72% gewijzigd door Kapitein187 op 11-06-2026 10:11 ]

"Op de wind van gisteren kun je vandaag niet zeilen"

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@Kapitein187 Wat bedoel je precies met je post?

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:27
Kapitein187 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:20:
Via Anker zelf:
  • Solarbank Max AC (7 kWh)
  • BP7000 uitbreidingsbatterij (+7 kWh)
  • Smart Meter Gen 2 3-fase
  • Montagebasis
  • P1 Meter (gratis)

3609 euro
  • Montagebasis

2110 euro
Hoe/waar krijg je dit besteld voor die prijzen?

• 3ym

3ym

Is een werkschakelaar verplicht of alleen aanbevolen bij vaste installaties? Ik vraag me af of deze in mijn geval nut heeft aangezien ik hem alleen naast de groepenkast kan plaatsen, in geval van nood kan ik net zo goed de automaat uitklappen en extra weerstand creëren bij de groepenkast lijkt me overkill en zelfs meer kwaad.. correct me please.

• Mediacj
Maxwp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Ok ja dat mooi zijn

Dat je micro omvormer nog wat aan het leveren was op het laast was niet omdat je er ook nog verbruikers op had zitten .?

Welke micro omvormers heb je gebruikt ?
Enkel de micro-omvormer(APsystems EZ1-M)

Anker SOLIX heeft inmiddels bevestigd dat er nog geen actieve frequency shifting wordt ondersteund, al wordt de mogelijkheid wel onderzocht. Dit betekent dat het off-grid stopcontact is uitgeschakeld zodra de batterij de maximale capaciteit bereikte.

energienerds.nl

• Mistraller
3ym schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:06:
Is een werkschakelaar verplicht of alleen aanbevolen bij vaste installaties? Ik vraag me af of deze in mijn geval nut heeft aangezien ik hem alleen naast de groepenkast kan plaatsen, in geval van nood kan ik net zo goed de automaat uitklappen en extra weerstand creëren bij de groepenkast lijkt me overkill en zelfs meer kwaad.. correct me please.
Een werkschakelaar dient bij het apparaat zelf geplaatst te worden. En daar is het verplicht bij een vaste installatie.

---------------

• Kapitein187
JBS schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:31:
@Kapitein187 Wat bedoel je precies met je post?
post ging niet zo goed, nu aangepast :)

• gompyy
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-06 10:46
het is mij niet duidelijk of in de Anker Solix solarbank max ac van €2099,- ook de batterij van 7 KWu geïntegreerd is

Die moet je er los bijkopen denk ik ?

• JBS
  • Niet online

JBS

gompyy schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:16:
het is mij niet duidelijk of in de Anker Solix solarbank max ac van €2099,- ook de batterij van 7 KWu geïntegreerd is

Die moet je er los bijkopen denk ik ?
Daar zit 7 kWh in. Elke uitbreiding is 7 kWh extra.

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:27
@Kapitein187: check je prijs voor de 14 kWh configuratie nog eens, volgens mij neem je de 10% welkomstkorting nog mee, maar die is niet te combineren met deze aanbieding. Of is dit ondertussen wel weer mogelijk?

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:23
3ym schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:06:
Een werkschakelaar gebruik je om te garanderen dat je spanningloos werkt aan je apparaat, en niet dat bijvoorbeeld iemand beneden de installatieautomaat omzet terwijl jij op zolder aan een omvormer oid werkt.

Als jij je accu (net als ik) in de meterkast zet, heeft het niet zo veel nut, aangezien niemand de schakelaar kan omzetten zonder dat je t door hebt.

• 3ym

3ym

berthavekes2 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Een werkschakelaar gebruik je om te garanderen dat je spanningloos werkt aan je apparaat, en niet dat bijvoorbeeld iemand beneden de installatieautomaat omzet terwijl jij op zolder aan een omvormer oid werkt.

Als jij je accu (net als ik) in de meterkast zet, heeft het niet zo veel nut, aangezien niemand de schakelaar kan omzetten zonder dat je t door hebt.
Ja, precies wat ik ook dacht. Ik ben van plan om accu in de trapruimte te zetten 1.5 meter van de meterkast vandaan.. op zich kan ik de schakelaar naast te accu plaatsen, ook al vind ik de plek niet handig.

[ Voor 11% gewijzigd door 3ym op 11-06-2026 11:20 ]

• Mistraller
3ym schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Ja, precies wat ik ook dacht. Ik ben van plan om accu in de trapruimte te zetten 1.5 meter van de meterkast vandaan.. op zich kan ik de schakelaar naast te accu plaatsen, ook al vind ik de plek niet handig.
Een Solix MAX AC past niet in de meterkast; dus ik dacht al dat ie daar niet zou komen.

Andere ruimte? Werkschakelaar. Je zult het ding toch moeten afmonteren, kan je net zo goed op de werkschakelaar doen. Zijn de kosten niet. Je kunt een werkschakelaar ook vergrendelen in de uit stand.
Tenzij je een stekker gebruikt, dan kan je die zien als "werkschakelaar". Maar dan liever niet op een Schuko... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 11-06-2026 12:30 ]

---------------

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:55
3ym schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Je hebt wel een vluchtweg, mocht er toch een brand ontstaan ? ( brandweer adviseert geen accu onder de trap )

[ Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 11-06-2026 12:43 ]

• berthavekes2
Mistraller schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:30:
[...]

Een Solix MAX AC past niet in de meterkast; dus ik dacht al dat ie daar niet zou komen.

Andere ruimte? Werkschakelaar. Je zult het ding toch moeten afmonteren, kan je net zo goed op de werkschakelaar doen. Zijn de kosten niet. Je kunt een werkschakelaar ook vergrendelen in de uit stand.
Tenzij je een stekker gebruikt, dan kan je die zien als "werkschakelaar". Maar dan liever niet op een Schuko... ;)
Een nieuwbouwwoning meterkast is anders best ruim hoor.

Naar mijn mening houd ik genoeg ruimte rondom, dus met roosters in de deur kan het prima ventileren.

Rondom ook in het gips gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9R4cncP9Q9OWv1CBUEGKLLXHkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aE9lJ04FyMSDd2zKDOoToaTH.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
@berthavekes2 das idd mooi strak. Verwacht we dat het er 'lekker' warm wordt, kan met 2 x een E2700 de garage al aardig bijverwarmen :) Wellicht zal de ventilatie dus nog iets beter moeten, maar is kwestie van proberen en ook wel afhankelijk van de wijze van gebruik (ik laad elke dag helemaal op en ontlaad helemaal, op basis van prijs/zon).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• MaXeRs
berthavekes2 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:43:
[...]

Naar mijn mening houd ik genoeg ruimte rondom, dus met roosters in de deur kan het prima ventileren.

[Afbeelding]
Vaak zo rond de 65 graden in een open ruimte voor alleen de al de hoofd unit Dat kan behoorlijk warm worden in die relatief kleine meterkast.

• Kapitein187
RoelWW schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:58:
@Kapitein187: check je prijs voor de 14 kWh configuratie nog eens, volgens mij neem je de 10% welkomstkorting nog mee, maar die is niet te combineren met deze aanbieding. Of is dit ondertussen wel weer mogelijk?
de prijs is gebasseerd op mijn mandje :)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Kapitein187 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 07:20:
edit:
Halve post was weggevallen.
Ik twijfel over onderstaande thuisbatterij-combinaties en ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Situatie:
  • Zonnepanelen met ongeveer 3.000-3.500 kWh opbrengst per jaar.
  • Verwacht stroomverbruik rond de 2.800-3.000 kWh per jaar.
  • We werken 3-4 dagen per week op kantoor, waardoor een groot deel van de zonne-opwek overdag plaatsvindt als er niemand thuis is.
  • Volgens SolarEdge wordt momenteel slechts 11-13% van de zonne-opwek direct zelf verbruikt.
  • In 2025 heb ik ongeveer 3.200 kWh teruggeleverd aan het net.
  • Vast energiecontract, dus geen dynamische tarieven of energiehandel.
Wel hebben we een elektrische leaseauto. Thuis laden wordt door mijn werkgever vergoed tegen het tarief dat ik betaal aan leverancier. Theoretisch zou ik in de zomer een deel van het opgeslagen overschot 's avonds in de auto kunnen laden en daarvoor een vergoeding ontvangen.

Ik twijfel vooral tussen 7 kWh en 14 kWh opslag.

7 kWh lijkt mij voldoende voor het huisverbruik in de winter. In de zomer verwacht ik echter veel overschot te hebben. De vraag is of 14 kWh dan zinvol is, of dat die extra capaciteit zich nooit terugverdient.

Prijzen via Anker zelf in combinatie met nieuwsbriefcodes:

7 kWh configuratie – €2.110
  • Montagebasis
14 kWh configuratie – €3.609
  • Anker SOLIX BP7000 uitbreidingsbatterij (+7 kWh)
  • Montagebasis
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
  • 7 kWh
  • 14 kWh
  • Of helemaal wachten gezien de prijsontwikkeling van thuisbatterijen?
Ben vooral benieuwd hoe jullie tegen de combinatie zonnepanelen + leaseauto + wegvallen van salderen aankijken.
Prijzen lijken me niet te kloppen. Die nieuwsbrief korting kun je niet combineren en is enkel toepasbaar op de montagebasis omdat dat het enige product is zonder lopende actie/kortingscode

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:28
[...]
Andere ruimte? Werkschakelaar.
Met het afknippen van de stekker, koppelen via een werkschakelaar wordt de batterij quasi spijkervast, kortom mag je de energiewaarde en prijs van je woning opkrikken....

• 3ym

3ym

[...]

Schuur zou een ideale plek voor kunnen zijn.., maar die hangt waarschijnlijk an de keukengroep. Tweede mogelijkheid is de zolder, dat in de zomer al warm genoeg wordt met elektrische boiler. Trapruimte blijft dan over, prima toegankelijk, ruim genoeg en zelfs in de zomer vrij koel. Zal denk ik voor een CEE stekker gaan ipv schakelaar.

• 3ym

3ym

pjotter1965 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:42:
[...]

Je hebt wel een vluchtweg, mocht er toch een brand ontstaan ? ( brandweer adviseert geen accu onder de trap )
Uit het raampje springen op de bank in de tuin)

• berthavekes2
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:52:
@berthavekes2 das idd mooi strak. Verwacht we dat het er 'lekker' warm wordt, kan met 2 x een E2700 de garage al aardig bijverwarmen :) Wellicht zal de ventilatie dus nog iets beter moeten, maar is kwestie van proberen en ook wel afhankelijk van de wijze van gebruik (ik laad elke dag helemaal op en ontlaad helemaal, op basis van prijs/zon).
Ik verwacht ook wel enige warmteopbouw ja. Ik ga het een tijdje in de gaten houden met sensoren gekoppeld aan HA, en desnoods pc ventilatoren aan de achterkant erbij zetten.

• NiGeLaToR
berthavekes2 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Ik verwacht ook wel enige warmteopbouw ja. Ik ga het een tijdje in de gaten houden met sensoren gekoppeld aan HA, en desnoods pc ventilatoren aan de achterkant erbij zetten.
Ik heb passief gekoelde inverters en die koel ik al jaren met een thermokoppeltje van Ali en een paar fans. Gewoon, omdat het gevoelsmatig beter is :+

• Mistraller
berthavekes2 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:43:
[...]

[Afbeelding]
Ja technisch past het vast allemaal wel maar er komt ook nog een stekker bij aan de zijkant, en 73kg is nou niet echt iets wat je in een hokje moet willen proppen.
Verder; een passief gekoeld apparaat in een dicht hok zetten; ik weet het niet hoor. In de zomer is er het meeste activiteit; en je hele meterkast wordt dan dus warmer. Niemand weet nog hoeveel warmte de Anker nou echt in de praktijk produceert. En die warmte moet het hok uit, niet alleen weg van de heatsink; anders ben je alleen maar de groepenkast aan het verwarmen.

Het kan zeker wel, maar je moet je er ook veilig bij voelen als er iets mis gaat. Stel; worst case staat ie in de fik, dan is dat wel op een heel vervelende plek. Sommigen plaatsen een thuisaccu zelfs op een hondje zodat je hem zo naar buiten kan rollen mocht het nodig zijn.

Ik hou je zeker niet tegen :) Ik weet ook niet of je in dat geval ook een werkschakelaar-verplichting hebt, maar markeer dan op z'n minst wel de groep net zoals bij PV.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 11-06-2026 15:34 ]

---------------

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:29
tweazer schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Met het afknippen van de stekker, koppelen via een werkschakelaar wordt de batterij quasi spijkervast, kortom mag je de energiewaarde en prijs van je woning opkrikken....
Is dat het criterium voor een vaste batterij ja?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:13

geerttttt

Manisch positief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZF9wu8VX_wKvxeKxqkzVglXlbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpOKdjCqaeCzD4shTo7u34GM.jpg?f=fotoalbum_large
Daar is ie dan, de Anker Solarbank Max AC. Vandaag binnen gekomen op een pallet, volgens de track & trace een 90kg pakket. Kon hem nog net op de plek krijgen in mijn eentje haha.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Maxwp
Mediacj schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Enkel de micro-omvormer(APsystems EZ1-M)

Anker SOLIX heeft inmiddels bevestigd dat er nog geen actieve frequency shifting wordt ondersteund, al wordt de mogelijkheid wel onderzocht. Dit betekent dat het off-grid stopcontact is uitgeschakeld zodra de batterij de maximale capaciteit bereikte.
Dat was te verwachten eerlijk gezegd

Vraag me af of met een update die freq shifting wel zal en kan worden geïmplementeerd.

Volgens mij is het dan verplicht de grid connectie automatisch te kunnen verbreken.

Geen idee of dit er al op zit. Dat lijkt me nog wel maar of de hardware die freq verandering zelf zal kunnen veranderen betwijfel ik.

De backup poort die hard afschakeld is niet goed voor de micro omvormers als dit vaker gebeurd

Nu is het als backup bedoeld dus in nood ok.

wat ik wel niet snap is dat de backup poort uitschakeld bij 100% accu? .

Dat doet hij dan niet als de grip er aanhangt ? Want dan kun je andere bij stroomuitval en 100% toch niks met die backup poort ?

• Maxwp
geerttttt schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:39:
[Afbeelding]
Daar is ie dan, de Anker Solarbank Max AC. Vandaag binnen gekomen op een pallet, volgens de track & trace een 90kg pakket. Kon hem nog net op de plek krijgen in mijn eentje haha.
Dacht dat ze nog niet werden uitgeleverd ? Pas einde deze maand toch

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:13

geerttttt

Manisch positief

Maxwp schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Dacht dat ze nog niet werden uitgeleverd ? Pas einde deze maand toch
Ik ben onderdeel van het Tweakers test panel :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• NiGeLaToR
geerttttt schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:27:
[...]

Ik ben onderdeel van het Tweakers test panel :)
Aah verdorie heb die gemist!

Veel plezier!

• CR1992

CR1992

Thor

U bent geregistreerd en ontvangt de exclusieve korting op de Anker SOLIX Solarbank 4 Pro Lancering per post op 12.06.

Bedankt voor het bevestigen van uw e-mailadres! Als u uw abonnement wilt wijzigen, kunt u de instellingen bijwerken via de onderstaande link.

Vandaag geregistreerd op solago DE

Kan ik deze vandaag al bestelllen of heb ik morgen pas die korting als ik bestel via solago?

• JBS
  • Niet online

JBS

Bij early bird acties ontvang je doorgaans op de release dag een kortingscode. Bestel je nu al, dan heb je die code niet en kun je die bij het bestellen ook niet invoeren ;) En daarbij, vóór de release dag bestellen kan bij dit soort early bird kortingsacties niet.

[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 11-06-2026 19:48 ]

• CR1992

CR1992

Thor

JBS schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:47:
Bij early bird acties ontvang je doorgaans op de release dag een kortingscode. Bestel je nu al, dan heb je die code niet en kun je die bij het bestellen ook niet invoeren ;) En daarbij, vóór de release dag bestellen kan bij dit soort early bird kortingsacties niet.
Ooh oke.

Ik dacht eerst dat ik voor de 12de moest bestellen .

Maar nu zie ik het :)

4078 € met 12 zonnepanelen

deze panelen ga ik op het westen leggen dan heb ik van in de ochtend tot s avonds zon.

ik zie wel dat er een 1x Anchor Slimme Meter bij is.

Ik woon in belgie zou ik beter een p1 meter op bol.com kopen van anker solix?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08G4CqZ6WUsW-v6OOYtU_gxOgkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ysgwGcLU3NswAozELg17YL8y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrWRspoFepOAxNGQ6IuuBenCehI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w1fWb5kjQrHadrPVLW9ogeNt.png?f=fotoalbum_large

• Mediacj
Maxwp schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Dat was te verwachten eerlijk gezegd

Vraag me af of met een update die freq shifting wel zal en kan worden geïmplementeerd.

Volgens mij is het dan verplicht de grid connectie automatisch te kunnen verbreken.

Geen idee of dit er al op zit. Dat lijkt me nog wel maar of de hardware die freq verandering zelf zal kunnen veranderen betwijfel ik.

De backup poort die hard afschakeld is niet goed voor de micro omvormers als dit vaker gebeurd

Nu is het als backup bedoeld dus in nood ok.

wat ik wel niet snap is dat de backup poort uitschakeld bij 100% accu? .

Dat doet hij dan niet als de grip er aanhangt ? Want dan kun je andere bij stroomuitval en 100% toch niks met die backup poort ?
Ja dat is maar de vraag of ze dat nog kunnen implementeren.

Dat zal een beveiliging vanuit het BMS zijn om de laadstroom af te breken. Nee zonder stroomstoring gaat het via de bypass naar het net bij 100%, maar als je die bypass uit hebt staan zou het kunnen dat hij dan ook de off-grid uitschakelt.

energienerds.nl

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Dylanf97 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:16:
Ik heb ergens gelezen dat die integratie er vanaf Q4 zou moeten zijn tussen de units.
Is het bekend hoe ze dan in de tussentijd zullen functioneren tot Q4?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Zit te denken om 2x de basisunit te nemen en eventueel op een lagere wattage te (ont)laden, maar door 2x toch mijn 1 fase zonnepanelen omvormer (max 3.6kw) op te kunnen vangen. En dat dit dus over 2 fasen (2 accu's) verdeeld wordt en daardoor een gebalanceerder stroomthuisnetwerk geeft dan 14 kWh/3500W op 1 groep/fase.

• Taro
  • Niet online
O_Tiby schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:57:
[...]

Is het bekend hoe ze dan in de tussentijd zullen functioneren tot Q4?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Zit te denken om 2x de basisunit te nemen en eventueel op een lagere wattage te (ont)laden, maar door 2x toch mijn 1 fase zonnepanelen omvormer (max 3.6kw) op te kunnen vangen. En dat dit dus over 2 fasen (2 accu's) verdeeld wordt en daardoor een gebalanceerder stroomthuisnetwerk geeft dan 14 kWh/3500W op 1 groep/fase.
Los van elkaar. Ik stuur hier een Solarbank 4 en Max AC via Home Assistant aan en dat werkt prima. Maar in de app zijn het 2 verschillende huishoudens die onafhankelijk van elkaar werken, dus niet parallel. Vanaf Q4 zou dat ook in de app goed moeten werken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• NiGeLaToR
@Taro 2 x dezelfde kan wel?
Of is het voor de 4pro en AC überhaupt nog niet samenwerken?

Had het alleen gevraagd voor de 4 en 3 in 1 huishouden en dat kan ook in Q4.

• Taro
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:34:
@Taro 2 x dezelfde kan wel?
Of is het voor de 4pro en AC überhaupt nog niet samenwerken?

Had het alleen gevraagd voor de 4 en 3 in 1 huishouden en dat kan ook in Q4.
2x dezelfde naar mijn weten ook nog niet.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:41
Is er ergens al bekend wanneer de pro 3 en 4 samen kunnen werken op de power dock?

• Mistraller
ctrl-tab schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Is dat het criterium voor een vaste batterij ja?
En je woningwaarde is dan +2k? Als ik niks doe is het al 10voudig meer elk jaar :P
Ik sla over, ik betaal me al suf aan die Woz

---------------

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:12
Taro schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Los van elkaar. Ik stuur hier een Solarbank 4 en Max AC via Home Assistant aan en dat werkt prima. Maar in de app zijn het 2 verschillende huishoudens die onafhankelijk van elkaar werken, dus niet parallel. Vanaf Q4 zou dat ook in de app goed moeten werken.
Als in het goed begreep ben jij aan een artikel aan het werken die hier iets mee te maken heeft? Ik ben benieuwd ☺️

• Taro
  • Niet online
quizzical schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Als in het goed begreep ben jij aan een artikel aan het werken die hier iets mee te maken heeft? Ik ben benieuwd ☺️
Klopt, volgt spoedig :)

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste