• Lordopa
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20:28
Hightechsoul schreef op maandag 21 september 2026 @ 04:49:
[...]

Mooi gemaakt! Jouw oplossing zal best wel zorgen voor betere koeling maar kan het onderste gedeelte van het koelingsblok wel zijn warmte goed kwijt? Het design van het koelblok is dat door convectie de warmte stijgt. Deze wordt nu flink verstoord door ventilatoren alleen aan de bovenkant van de unit. De fans werken tegen de bedoelde luchtstroom in. Kan je de fans niet beter aan de onderkant plaatsen en die dan schuin omhoog richting
[...]
Klopt wat je zegt.
Fans zo gemonteerd dat de standaard passieve koeling voor grotendeels vd tijd kan werken zoals het hoort.
Stond hier eerst op de grond. Klein bankje gemaakt waardoor die hoger is komen te staan voor betere luchttoevoer van onder de batterij vandaan. Merkbaar beter.
5x120mm fans in ‘low’ geven al een aardige luchtverplaatsing dus ook het onderste gedeelte vd batterij is een voelbare luchtverplaatsing.
Maar je hebt gelijk > Van onder naar boven is inderdaad de meest ideale en natuurlijke richting, voordeel is dat het bankje van hout is, even kijken hoe ik die fans daar aan bevestigd. even verzinnen en bekijken hoe het uitkomt:)

nog wat betere foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlSnFo6bYKUPa08VA4eU6qCrf84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1i2LCYlGF4J0QB0LDjvq95i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBlMYhseq9LhQzaGrLR8Vre_L5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGSK4NBnpiX8AvzZ2U6zMr3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFpF1NZBmdJIipP2eCwYf5iltVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKLLwetn88BJfpaD5OTOj3yU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Lordopa op 21-09-2026 07:18 ]

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
Slonzo schreef op zondag 20 september 2026 @ 22:06:
[...]

Nee. Klopt niet.
Zolang hij niet op de publieke C10/26 lijst staat, is hij niet goedgekeurd.
Uh?
TechPunt.nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:03:
Goed nieuws voor de Belgen, de Anker Solarbank Max AC is vandaag eindelijk goedgekeurd door Synergrid!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:40
Er lijkt wat ontwikkeling te zijn met.het fixen de internet dependency van de anker devices!

Je.kan jezelf eventueel opgeven voor validatie van de firmware. (Snap niet waarom zon technisch simpel te reproduceren issue validatie nodig heeft maar goed)

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/124#issuecomment-5755401625

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:31
Hightechsoul schreef op maandag 21 september 2026 @ 04:49:
[...]

Mooi gemaakt! Jouw oplossing zal best wel zorgen voor betere koeling maar kan het onderste gedeelte van het koelingsblok wel zijn warmte goed kwijt? Het design van het koelblok is dat door convectie de warmte stijgt. Deze wordt nu flink verstoord door ventilatoren alleen aan de bovenkant van de unit. De fans werken tegen de bedoelde luchtstroom in. Kan je de fans niet beter aan de onderkant plaatsen en die dan schuin omhoog richting

[...]
Je kunt ze ook gewoon aan de bovenkant laten aanzuigen.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:04
Pieterve schreef op maandag 21 september 2026 @ 02:34:
[...]

Ja als je omnibattery gebruikt wel ja
Ok, en dan wel gewoon de standaard Anker integratie gebruiken voor de Max AC of kun je daar ook beter een andere voor gebruiken. Met de P1 instant zie ik nu elke seconde updates vanuit de P1, maar de batterij zie ik elke 5 sec iets terug geven aan Home Assistant.

Als ik OmniBattery gebruik focus ik standaard op 'eigen verbruik' correct? Nu is dat voor mij prima, heb nog tot 1 juli een vast contract, en zal dus zaken als AI modus van Anker niet gebruiken, maar daarna wordt dat wellicht wel interessant. Kan OmniBattery dan nog steeds de aansturing regelen? Anker heeft namelijk zijn eigen P1 nodig, ik er theoretisch nu uit kan gooien...

[ Voor 31% gewijzigd door Martijn op 21-09-2026 09:53 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:52
coolmos schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:31:
[...]

Volgens mij werkt ergens tegen aan blazen altijd beter dan afzuigen, ook in niet ideale manier opstellingen.

Stel deze vraag maar in (een betaalde versie van) AI

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Max|IA² schreef op maandag 21 september 2026 @ 00:05:
[...]

Als we niks willen terugleveren, maar de overtollige stroom van de zonnenpanelen op willen slaan op de accu en in de nacht van gebruiken, dan hoeven we toch niet aan te melden?
Zeker wel. Hoe jij je batterij wíl gebruiken boeit Fluvius niet.
Als je 800W op L2 verbruikt maar je batterij zit op L1, dan lever je bij NOM mode nog altijd 800W "terug" op L1.
Fluvius moet het grid stabiel houden. Voor hen maakt dat dus wel degelijk uit, zelfs bij NOM.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tsja, ondanks die berichtgeving staat hij (nog) niet op de lijst. Dat er mogelijks bij Synergrid of Anker al ergens groen licht gegeven is, betekent niet dat het publiek/adminstratief al in orde is. Niet op de lijst = niet oké.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ctrl-tab schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:46:
Je.kan jezelf eventueel opgeven voor validatie van de firmware. (Snap niet waarom zon technisch simpel te reproduceren issue validatie nodig heeft maar goed)
Dan werk je duidelijk niet in IT. Simpel te reproduceren != simpel op te lossen != simpel de "fix" te valideren voor alle mogelijke permutaties.

Ik zou zelf trouwens erg voorzichtig zijn met betatester te spelen voor Anker. Doe mij maar stabiele firmware.

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 21-09-2026 10:40 ]

• harrak1974
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-09 15:11
ctrl-tab schreef op maandag 21 september 2026 @ 07:46:
Er lijkt wat ontwikkeling te zijn met.het fixen de internet dependency van de anker devices!

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/124#issuecomment-5755401625

Bizar dat je je moet aanmelden hiervoor.

Zorg dat dit in de nieuwe update komt zodat iedereen er profijt van heeft

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 10:36
Slonzo schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:38:
[...]

Tsja, ondanks die berichtgeving staat hij (nog) niet op de lijst. Dat er mogelijks bij Synergrid of Anker al ergens groen licht gegeven is, betekent niet dat het publiek/adminstratief al in orde is. Niet op de lijst = niet oké.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8y-AMe0TD_RoftQmjARbTUTc5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kP7TP1J46JE8iZnqIqCo434O.png?f=fotoalbum_large Dit staat op de anker site.
Je kan dus gewoon een batterij kopen en installeren, je hebt 30 dagen tijd om aan te melden dus tegen dan is de lijst geupdate.
ctrl-tab schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:20:
[...]

Stekker afknippen, adereindhuls erop, op een werkschakelaar. Geen anker connector nodig.
een werkschakelaar is duurder dan de anker stekker, en dan hangt die grote schakelaar daar ook weer ergens. Is misschien nog nuttig als de batterij niet bij de zekeringkast hangt, maar mijne staat er juist langs.
Ik ga voor de anker stekker en direct aansluiten op de automaat, soepele kabel aansluiten naar de zekeringkast mag niet in Belgie denk ik.

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

brogel schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:55:
[Afbeelding] Dit staat op de anker site.
Je kan dus gewoon een batterij kopen en installeren, je hebt 30 dagen tijd om aan te melden dus tegen dan is de lijst geupdate.
Die onzin staat er al op sinds de early bird release. Loze beloftes dus.
Wat er op de website van Anker staat, boeit niet. Er is maar 1 waarheid, en dat is de C10/26 lijst.
brogel schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:55:
Ik ga voor de anker stekker en direct aansluiten op de automaat, soepele kabel aansluiten naar de zekeringkast mag niet in Belgie denk ik.
Tenzij je hem via een stopcontact aansluit, is het geen plug-in batterij maar een vaste installatie.
In dat geval moet je volgens de regels dus een (her)keuring laten uitvoeren.
Dat het een onzinnige regel is (t.o.v. veiligheid), tsja...

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 21-09-2026 11:03 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:14
Even nog een tip:

Ik wil eigenlijk slim laden (ai gestuurd op zon en nettarieven) maar niet terugleveren aan het net. (eigen gebruik). Een mix van de profielen 'zelfverbruik' en 'slimme aansturing AI'. Ik hoef niet te handelen in stroom, wil gewoon mijn eigenverbruik dempen en waar inkoop nodig is mijn stroom goedkoop inkopen.

Dit kan je bereiken door:

- Slimme stand (AI)

En dan bij instellingen -> exportlimiet de instelling te zetten op 'nul export'. Dan voert levert hij geen stroom terug aan het net. Eventueel kan je hem ook zetten op 'aanpassen' en dat hij bijv. maar 800 / 1200 / 2000w mag leveren en dus minder snel leeg loopt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• brogel
Slonzo schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:01:
[...]

Die onzin staat er al op sinds de early bird release. Loze beloftes dus.
Wat er op de website van Anker staat, boeit niet. Er is maar 1 waarheid, en dat is de C10/26 lijst.

[...]

Tenzij je hem via een stopcontact aansluit, is het geen plug-in batterij maar een vaste installatie.
In dat geval moet je volgens de regels dus een (her)keuring laten uitvoeren.
Dat het een onzinnige regel is (t.o.v. veiligheid), tsja...
Dat wist ik niet, stond de verwijzing naar einde september ook al sinds het begin?

Daar heb je wel een goed punt ivm de herkeuring. Nog eens nadenken wat ik dan ga doen.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-09 11:20
Even een vraag betreffende de nieuwe Anker Solix max AC waarop je de zonnepanelen kan aansluiten.
Ik ben nogal leek in elektra maar klopt het dus dat ik mijn 2 strings zonnepanelen zo in de anker kan pluggen. 3200 watt per string.

Zou je dan in theorie de stroomkabel verbonden aan je omvormer ook moeten koppelen aan de Anker Solix. (alleen zit mijn omvormer op 3 fase aangesloten)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39
coolmos schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:31:
[...]

Ik heb een dikke poes om de warmte te absorberen. Meer mensen last van dat het de nieuwe vaste ontspanplek van je huisdier is geworden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHqsoMCw0wX5q17g6P1WWG3dhp4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLHtlwyUF7YXUDFCYjhyD4Pz.jpg?f=fotoalbum_tile

• InternationalSD
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:33
brogel schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:14:
[...]

Dat wist ik niet, stond de verwijzing naar einde september ook al sinds het begin?

Daar heb je wel een goed punt ivm de herkeuring. Nog eens nadenken wat ik dan ga doen.
:) ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9_wia9gAPL7C5IJ5EfrBFEpus4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4VCTHHt8UwdmMkC8B3jypYSw.png?f=fotoalbum_large

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:12

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
De Anker Max AC is wel degelijk goedgekeurd al, wij hebben het officiële goedkeuringsdocument van Synergrid al in handen. Deze mogen wij niet publiekelijk delen, maar als mensen ons een mail sturen, kunnen wij deze toesturen.
De publieke C10/26-lijst op de Synergrid-site wordt echter periodiek ververst en loopt daardoor achter op de goedkeuringen zelf.

Edit: Nu dus ook verwerkt op de C10/26 lijst dus!

[ Voor 5% gewijzigd door TechPunt.nl op 21-09-2026 13:33 ]

• coolmos
Retouw001 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:18:
Even een vraag betreffende de nieuwe Anker Solix max AC waarop je de zonnepanelen kan aansluiten.
Ik ben nogal leek in elektra maar klopt het dus dat ik mijn 2 strings zonnepanelen zo in de anker kan pluggen. 3200 watt per string.

Zou je dan in theorie de stroomkabel verbonden aan je omvormer ook moeten koppelen aan de Anker Solix. (alleen zit mijn omvormer op 3 fase aangesloten)
De Anker Solix Max (zonder AC) kan je strings misschien aan, afhankelijk van het aantal en soort panelen, maar kan maar op 1 fase terugleveren.

• Ollie2
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:04
Zie op synergrid nog steeds de lijst van 18/08, waarop de Solarbank Max Ac niet staat.

van welke link komt de nieuwe info aub?

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:21
De fluvius aanmelding is nogal verwarrend. Ter info hier even hoe ik de batterij heb aangemeld:

Merk: Anker Solix
Model: A17E23Z1-35 (zonder modules)
Als je een of meerdere uitbreidingsmodules hebt, vul dan bijvoorbeeld voor 2 modules A17E23Z1-35-2 in.

• Ollie2
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:04
Principis, heb je hiervoor al een goedkeuring van aanmelding ontvangen?

• Principis
Ollie2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:18:
Principis, heb je hiervoor al een goedkeuring van aanmelding ontvangen?
Nee hoor. De batterij staat nog pas sinds vandaag op de publieke lijst. Ik heb hem 10 minuten geleden aangemeld.

Ik was verward door de modelnummers, dus heb even naar de klantendienst gebeld.

• Principis
Ollie2 schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:07:
Zie op synergrid nog steeds de lijst van 18/08, waarop de Solarbank Max Ac niet staat.

van welke link komt de nieuwe info aub?
De PDF wordt trager geüpdatet dan de echte excel lijst. Die kan je hier terugvinden. Zoek even op "A17E2"

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:41
Retouw001 schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:18:

Volgens mij niet
  • op de 'Anker Solix max AC' kan je alleen via omvormer zonnepanelen koppelen, dus zp (12V) => extern omvormer => 220v => AC MAX
  • op de 'Anker Solix MAX' kan je wel zonder omvormer zonnepanelen koppelen. Er zijn 3 MPTT poorten beschikbaar die rechtstreels aan de ZP gekoppeld kunnen worden.
Het grote voordeel is dat er geen omzettings verliezen zijn zp (12V) => AC MAX 12V

Wanneer de batterij stroom aan het huis levert zijn er altijd omzettings verliezen

[ Voor 5% gewijzigd door man_rot op 21-09-2026 14:40 ]

Groetjes Manfred

man_rot schreef op maandag 21 september 2026 @ 14:39:
[...]

Volgens mij niet
  • op de 'Anker Solix max AC' kan je alleen via omvormer zonnepanelen koppelen, dus zp (12V) => extern omvormer => 220v => AC MAX
  • op de 'Anker Solix MAX' kan je wel zonder omvormer zonnepanelen koppelen. Er zijn 3 MPTT poorten beschikbaar die rechtstreels aan de ZP gekoppeld kunnen worden.
Het grote voordeel is dat er geen omzettings verliezen zijn zp (12V) => AC MAX 12V

Wanneer de batterij stroom aan het huis levert zijn er altijd omzettings verliezen
12v zonnepanelen? Meestal zitten ze in serie en leveren ze een paar 100 volt...

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Fido
  • Laatst online: 23-09 14:20

Fido

C:\> park

brogel schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:37:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met de SOC limieten?
Ik heb het momenteel op 10-90%staan. omdat ik de volledige capaciteit momenteel niet nodig heb (geraakt niet leeg).
Anker zegt wel dat de volledige 100% te benutten is. doen jullie dit? of toch maar gewoon een veiligheids marge inbouwen.
Ik heb de SOC nu tussen 5% en 95% gezet. Dat is toch 10% extra wat je kan gebruiken, en met de capaciteit van 5 kWh is dat voor mij ruim een uur extra in de avond/nacht, wat toch weer een paar centen scheelt. Maar ik ben ook wel benieuwd naar wat anderen doen en waarom. Ik heb me nu even door AI laten adviseren die diverse externe bronnen raadpleegt over tests m.b.t. verminderende capaciteit en levensduur. Het argument is dat die 10% extra capaciteit die je kan gebruiken meer oplevert dan dat het je 'kost' in het mogelijk verkorten van de levensduur.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Kijk, als je van de duivel spreekt... ;)
Volgens mij lezen ze hier ook mee :+

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

brogel schreef op maandag 21 september 2026 @ 11:14:
Ik heb 'm toch op de veilige manier aangesloten.
En de originele kabel met stopcontact ligt er naast voor wanneer er ooit iemand zou komen controleren :+

• Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09 08:55
Hightechsoul schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 04:25:
Van de week toch maar naar Duitsland om een uitbreidingsaccu te halen. Buiten de opslag doe ik het voornamelijk voor een langere levensduur.

Bij volle belasting 3.5kw tikt de accu geregeld de 50 graden aan. Als ik het goed heb wordt de last over de cellen verdeeld met een uitbreidingsaccu wegens dat meer lfp cellen de gezamenlijke 3,5 kw dan leveren, minder stress per lfp cell.

Het voelt niet comfortabel dat de accu geregeld 50 of soms 54 graden aantikt en de BMS moet ingrijpen. Er is een andere oplossing door het vermogen omlaag te schroeven naar <3000 watt maar ja dat doe ik liever niet.

Als ik het goed heb met een uitbreidings accu leveren deze dan ongeveer 1750 watt per accu om gezamenlijk de 3500 watt te bereiken. Zorgt voor een veel langere levensduur.

Ook goed om te weten waar ik laatst ben achter gekomen. Anker pronkt met dat hun accu 10.000 laadcycli kan verdragen maar dat is bij 60% SOC. Staat gelijk aan 6000 laadcycly en dan 80% overhouden. Pure marketing dus, de degradatie bij LFP cellen is van alle accu's zo goed als hetzelfde. LFP is LFP
Waar haal je die in Duitsland ?

PieterH

• ctrl-tab
Slonzo schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:39:
[...]

Dan werk je duidelijk niet in IT. Simpel te reproduceren != simpel op te lossen != simpel de "fix" te valideren voor alle mogelijke permutaties.

Ik zou zelf trouwens erg voorzichtig zijn met betatester te spelen voor Anker. Doe mij maar stabiele firmware.
Mwoah pas sinds 1999.

Wat is er ingewikkeld om dat ding niet aan het internet te hangen en te kijken of hij het blijft doen via modbus door elke 5s te proben gedurende een uur. Dat is de validatie. Ik heb het niet over het fixen zelf;)

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 20:15
Je kan bij modubus helaas niet beide actief hebben.

Ik wil TCP aanhebben zodat ik hem kan uitlezen in Home Asssitant maar de RS485 omdat ik een smart meter gen2 heb en een utp ertussen heb zitten.

Iemand dit al werkend gekregen?

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Daros schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:51:
Je kan bij modubus helaas niet beide actief hebben.

Ik wil TCP aanhebben zodat ik hem kan uitlezen in Home Asssitant maar de RS485 omdat ik een smart meter gen2 heb en een utp ertussen heb zitten.

Iemand dit al werkend gekregen?
Je kan eventueel proberen met 1 of andere modbus proxy zoals bvb. https://github.com/tiagocoutinho/modbus-proxy

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ctrl-tab schreef op maandag 21 september 2026 @ 18:48:
Mwoah pas sinds 1999.

Wat is er ingewikkeld om dat ding niet aan het internet te hangen en te kijken of hij het blijft doen via modbus door elke 5s te proben gedurende een uur. Dat is de validatie. Ik heb het niet over het fixen zelf;)
Tss "how hard can it be" :) Na enkele decennia IT heb ikzelf toch iets meer vertrouwen gekregen in de professionelere beta-testpanel-aanpak zoals Anker nu doet, dan in de 1-junior-developer-die-snel-even-test-en-naar-PRD-doorduwt-aanpak :+

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:26
Er staat op de hierboven genoemde site waar je je aan kunt melden om de internet-fix te testen iets over MQTT.
Kan de informatie van de Anker Max AC ook verkregen worden door op een of andere manier de MQTT berichten uit te luisteren? Als die standaard verzonden worden naar bijvoorbeeld de app, dan hoef ik alleen maar me bij die MQTT-server aan te melden om ze ook te krijgen - en hoef ik niet steeds de registers te bevragen.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

axelaar schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:02:
Er staat op de hierboven genoemde site waar je je aan kunt melden om de internet-fix te testen iets over MQTT.
Kan de informatie van de Anker Max AC ook verkregen worden door op een of andere manier de MQTT berichten uit te luisteren? Als die standaard verzonden worden naar bijvoorbeeld de app, dan hoef ik alleen maar me bij die MQTT-server aan te melden om ze ook te krijgen - en hoef ik niet steeds de registers te bevragen.
Je kan proberen om d.m.v. de DNS requests naar de Anker MQTT domeinen te redirecten naar je eigen MQTT server. Afhankelijk van de authenticatievorm en hoe goed Anker hun huiswerk doet, heb je kans dat dat werkt :)

EDIT: even rondgezocht, authenticatie op hun MQTT schijnt mTLS te zijn. Als je de server gewoon alles laat slikken en het server certificaat langs client kant niet gevalideerd wordt, zou het eventueel kunnen. Maar ik hoop dat het degelijker in elkaar zit dan dat :P Als ze hun werk goed doen, kom je daar dus niet tussen.

[ Voor 18% gewijzigd door Slonzo op 21-09-2026 20:44 ]

• ctrl-tab
Slonzo schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:18:
[...]

Je kan proberen om d.m.v. de DNS requests naar de Anker MQTT domeinen te redirecten naar je eigen MQTT server. Afhankelijk van de authenticatievorm en hoe goed Anker hun huiswerk doet, heb je kans dat dat werkt :)

EDIT: even rondgezocht, authenticatie op hun MQTT schijnt mTLS te zijn. Als je de server gewoon alles laat slikken en het server certificaat langs client kant niet gevalideerd wordt, zou het eventueel kunnen. Maar ik hoop dat het degelijker in elkaar zit dan dat :P Als ze hun werk goed doen, kom je daar dus niet tussen.
Als ze goed hun werk doen wel. Maarja..

Zie ook hier hoe het met de Zendure's omzeild kan worden (met dank aan het gebruik van demo TLS certificaten van hun IOT framework ;)
https://codeberg.org/DaanVervacke/zendure-spoof-european-mqtt-broker

Ik betwijfel trouwens dat ze mTLS doen , lijkt me overkill voor de use case. Maar het zou kunnen. Ik verwacht eerder net als bij Zendure TLS met een username/password.

• brogel
Het blijft toch een raar iets. Deze ochtend thee gezet. Kijk in HA (en ook de Anker app) en zie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtKjrp1bFTEem6SzFqKXkB1xMjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgWLxT1aRZmFU08UDg8QSGI0.jpg?f=fotoalbum_large Tijdens 2 minuten koken is hij tot 400w output gegaan, terwijl hij duidelijk aangeeft dat er nog 2kW import is.

5minuten later opnieuw geprobeerd en toen werkte het wel ok. Maar nog eens 10min later weer niet meer.

Ik word hier toch wel blij van: Op de Anker SOLIX Max kun je drie strings aansluiten en de specs zijn inmiddels ook bekend:
  • 3 MPPT-trackers
  • Max. PV-ingangsvermogen: 10.000 W totaal
  • MPPT-bereik: 30–550 V DC
  • Typisch werkgebied: 300–500 V DC
  • Max. DC-ingangsspanning: 600 V
  • Max. ingangsstroom per MPPT: 18 A
  • Max. kortsluitstroom per MPPT: 25 A
  • Max. aantal panelen per string: tot 10, afhankelijk van de paneelspanning en Voc bij lage temperatuur
Die laatste opmerking komt uit de marketinghoek natuurlijk, maar toch. Ik heb toevallig drie strings over 2 oude inverters en als ik dan toch inverter(s) moest vervangen is dit wel een interessante stap hoor.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• man_rot
  • Laatst online: 22:41
HandyLumberjack schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:17:
[...]

12v zonnepanelen? Meestal zitten ze in serie en leveren ze een paar 100 volt...
Je hebt gelijk, ik bedoelde ook DC gelijkspanning in tegen stelling tot AC 230

En hoe meer in serie des te hoger de spanning.

Wat ik begrepen heb, is dat de MAX één van de eerste is die hogere spanningen aan kan. Vele andere met DC aansluiting kunnen veel lagere spanningen aan, zoals bijvb Zendure SolarFlow 2400 Pro 55 V

Gekopieerd van de website van Anker:
  1. - Het totale PV-ingangsvermogen van de 3 ingangen mag niet hoger zijn dan 10kW.
  2. De totale nullastspanning (Voc) van iedere PV-string mag niet hoger zijn dan 600V. Doorgaans kunnen maximaal 10 panelen per string worden aangesloten.
  3. De werkspanning van iedere PV-string moet binnen 30–550V liggen.

Groetjes Manfred

@man_rot ik post toevallig net de specs hierboven.

Zendure is ook bezig met string omvormer in hun 4000 pro serie. Een ontwikkeling die ik dus toejuich. Als Anker-liefhebber vind ik de Max uiteraard een mooi product.

Er staat mij alleen 1 ding tegen aan het 10kW verhaal: je accu gaat supersnel vol met die vermogens en daarna kun je 3,5kW of 5kW als je dat goed regelt, terugleveren. Je kunt dan als je werkelijk 10kW aangesloten hebt niet zoveel van al die PV-energie kwijt.

In mijn situatie heb ik echter 2,4kW op zuid en 4,5kW op west verdeeld over 2 strings. Dus pakweg 3 x 2,x kW per string en verdeeld over de dag. En dan is het in ene logischer, want kan dan stroom absorberen en afgeven en is die max kW in ene niet zo'n ding meer :)

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:04
Voorkeur heb ik voor Anker Solix Max AC, maar zag deze zojuist ook voorbij komen: AlphaESS VitaPower 3600AC. Interessant product met scherpe prijsstelling. Nog geen reviews beschikbaar. Iemand hier meer info over wellicht?
Martijnvdb schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:35:
Voorkeur heb ik voor Anker Solix Max AC, maar zag deze zojuist ook voorbij komen: AlphaESS VitaPower 3600AC. Interessant product met scherpe prijsstelling. Nog geen reviews beschikbaar. Iemand hier meer info over wellicht?
Verkeerde topic wellicht, maar later vanochtend.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:25
NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:39:
de specs zijn inmiddels ook bekend:
Ik lees dat inschrijven tot eind december kan, betekent dat de max in zeg maart 2027 op de markt komt ? M.s. is 2027 het jaar dat natrium akku's mainstream worden, deze heeft vziw lfp akku's, toch een 'dingetje' ...

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 09:00:
Er staat mij alleen 1 ding tegen aan het 10kW verhaal: je accu gaat supersnel vol met die vermogens en daarna kun je 3,5kW of 5kW als je dat goed regelt, terugleveren. Je kunt dan als je werkelijk 10kW aangesloten hebt niet zoveel van al die PV-energie kwijt.
Dat is inderdaad een beperking, maar je hoeft ook niet je volledige array op de Max te hangen.
Beetje puzzelen wat de optimale situatie is, stukje op de Max, stukje op een andere omvormer :)
tweazer schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 10:00:
[...]

Ik lees dat inschrijven tot eind december kan, betekent dat de max in zeg maart 2027 op de markt komt ? M.s. is 2027 het jaar dat natrium akku's mainstream worden, deze heeft vziw lfp akku's, toch een 'dingetje' ...
Dat weet ik niet maar vraag ik even na :)
Slonzo schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is inderdaad een beperking, maar je hoeft ook niet je volledige array op de Max te hangen.
Beetje puzzelen wat de optimale situatie is, stukje op de Max, stukje op een andere omvormer :)
Helemaal eens! Ik denk dat als je 10kWp op zuid per se in 3 strings aan 1 Anker SOLIX Max wilt hangen je er al rekening mee houdt dat je je PV overgedimensioneerd hebt.

Andersom: als ik 3 x 3,33kWp over 3 dakdelen heb liggen is het nog steeds 10kWp en moet de Anker SOLIX Max dat wel aankunnen maar ga je nooit die 10kWp in 1 x benutten. Net alsof je 3 inverters van 3,33kW hebt hangen in dezelfde situatie etc etc.

Geeft in ieder geval superveel ruimte om eea te consolideren en optimaliseren.

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:34

3ym

Mijn voorbeeld van de NOM werking. Het was een vrij zonnige dag met ongeveer 14kwh PV opbrengst, waarvan 4.5 kw door de boiler zijn afgesnoept en 4kw door vatwasser en wasmachine. Tegen de 18:00 stond de accu weer voor 80% vol.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLxPY4m9vL34ecsdfzNNTIkSNyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqTtKE1MhZdwa0ix1y8RWH02.jpg?f=fotoalbum_large

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 16:43

duderuud

Sliden is koel

Ik was al fan van EVCC maar nu nog meer!

Er was al de optie om de Max AC op te laden als de prijs lager was dan €x,xx:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TneevSd-JAsclqJ6dha_wFzgyOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1IlSBSBoNLeuja7a2SMXe4Uy.png?f=fotoalbum_large

Maar ze hebben nu de optie toegevoegd waarmee je de Max AC kan laten terugleveren als de prijs hoger is dan €x,xx:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1LOdZvzGOvD28yRl_Fo7l7d0_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nzq2EG63EwyjqoyAsz70CrSi.png?f=fotoalbum_large

Sweet!

Motor-Forum.nl

• Elect
  • Niet online
duderuud schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:24:

[Afbeelding]

Maar ze hebben nu de optie toegevoegd waarmee je de Max AC kan laten terugleveren als de prijs hoger is dan €x,xx:
[Afbeelding]

Sweet!
Klinkt als een alternatief voor Omnibattery die dat niet kan. Maar ik begreep dat EVCC niet echt zinvol is als je niet je auto er mee laadt. Kun jij dat bevestigen toevallig?

• ctrl-tab

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sweet!
Zou je niet liever je batterij op laden als het verschil tussen laadmoment en teruglevermoment genoeg is? (teruglevermoment kan ook de nacht zijn als je nul op de meter zou doen)

Laatst hadden we weer zo'n dag, en in de winter hebben we dat zeer regelmatig, waar dat verschil misschien 5 cent is en het ivm verliezen niet rendabel is om daar iets mee te doen.

Daarnaast zijn prijzen uberhaupt zeer dynamisch. Gisteren heb ik met 11 cent opgeladen, en met 40 cent gedumpt.

Vandaag laad ik met 27 cent minumum en dump ik vanavond voor 80+ cent.

Als gisteren 27 cent hetminimum was had ik waarschijnlijk maar een gedeelte geladen omdat ik 12 cent verschil hanteer en niet alle laad-kwartieren daar voor in aamerking kwamen.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Elect schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:41:
[...]

Klinkt als een alternatief voor Omnibattery die dat niet kan. Maar ik begreep dat EVCC niet echt zinvol is als je niet je auto er mee laadt. Kun jij dat bevestigen toevallig?
EVCC is primair bedoeld voor auto laden ja. Maar het wordt steeds meer een EMS, je kan er steeds meer apparaten aan koppelen.
ctrl-tab schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:08:
[...]

Zou je niet liever je batterij op laden als het verschil tussen laadmoment en teruglevermoment genoeg is? (teruglevermoment kan ook de nacht zijn als je nul op de meter zou doen)
...
Persoonlijke voorkeur. Ik ben nu wat aan het testen. Mijn primaire doel is NOM maar als ik makkelijk wat kan besparen dan doe ik dat wel 😉

[ Voor 35% gewijzigd door duderuud op 22-09-2026 16:38 ]

Motor-Forum.nl

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sweet!
Graag gedaan ;-)

• Pieterve
  • Laatst online: 20:38
Elect schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 15:41:
[...]

Binnenkort als de optimizer wordt aangeboden zal dit kunnen.
Ik test deze momenteel en het werkt erg goed!

• timhtc
  • Laatst online: 19:07

timhtc

Home Energy Management

Weet iemand hier of je de Anker XE https://www.ankersolix.com/eu/xe dezelfde extension batterijen gebruikt als de Max AC? En zo ja, op de foto’s lijkt het alsof je op een omvormer module nog een uitbreiding kan stapelen. Kan iemand dat bevestigen? Heb maar ruimte voor 1 ‘torentje’. Heb nu 21kWh/3,5kW. Maar 28kWh/8,5kW zou een mooie uitbreiding zijn.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-09 13:00
Hi, ik ben nieuw hier en heb een vraag: aanstaande zaterdag wordt bij mij een Anker SOLIX Solarbank Max AC (7 kWh, 3,5 kW) geïnstalleerd, met de Smart Meter Gen 2 (driefase, CT-klemmen om L1/L2/L3). Ik heb zonnepanelen: aansluiting 3×25 A, omvormer een Huawei SUN2000-10KTL-M1 — dus driefasig, ongeveer 3,3 kW per fase bij vol vermogen.

Mijn vraag gaat over de regeling in de batterij zelf. De Smart Meter ziet alle drie de fasen, maar de batterij levert eenfasig. Ontlaadt hij dan op het totaalverbruik van het huis, of alleen op het verbruik van de fase waar hij zelf op zit?

Wat ik niet bedoel: dat de slimme meter van de netbeheerder de drie fasen salderend optelt voor de afrekening. Dat weet ik; dat is niet mijn vraag.

Concreet: stel er staat 200 W op de fase van de batterij en 2.500 W op de andere twee. Gaat hij dan 2.700 W ontladen, of 200 W?

Anker publiceert er niets over — ik heb de productpagina en thuisbatterijgids.net nagekeken. Is er iemand die dit met deze combinatie heeft waargenomen? Het bepaalt bij mij op welke fase de batterij het beste kan komen, en dat is zaterdag niet meer te veranderen zonder een tweede bezoek.

• Mr Black
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:03
libo1949 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:41:
Hi, ik ben nieuw hier en heb een vraag: aanstaande zaterdag wordt bij mij een Anker SOLIX Solarbank Max AC (7 kWh, 3,5 kW) geïnstalleerd, met de Smart Meter Gen 2 (driefase, CT-klemmen om L1/L2/L3). Ik heb zonnepanelen: aansluiting 3×25 A, omvormer een Huawei SUN2000-10KTL-M1 — dus driefasig, ongeveer 3,3 kW per fase bij vol vermogen.

Mijn vraag gaat over de regeling in de batterij zelf. De Smart Meter ziet alle drie de fasen, maar de batterij levert eenfasig. Ontlaadt hij dan op het totaalverbruik van het huis, of alleen op het verbruik van de fase waar hij zelf op zit?

Wat ik niet bedoel: dat de slimme meter van de netbeheerder de drie fasen salderend optelt voor de afrekening. Dat weet ik; dat is niet mijn vraag.

Concreet: stel er staat 200 W op de fase van de batterij en 2.500 W op de andere twee. Gaat hij dan 2.700 W ontladen, of 200 W?

Anker publiceert er niets over — ik heb de productpagina en thuisbatterijgids.net nagekeken. Is er iemand die dit met deze combinatie heeft waargenomen? Het bepaalt bij mij op welke fase de batterij het beste kan komen, en dat is zaterdag niet meer te veranderen zonder een tweede bezoek.
De CT meter en een P1 hebben dezelfde werking, ze sommeren de drie fase, dus de som van de drie fase is in jouw voorbeeld 2500 + 200 =2.700 Watt opgenomen vermogen. Voor NOM gaat die dat dus terug leveren. Het is wel van belang de fase te kiezen waarbij maximaal laden en ontladen past bij de andere verbruikers op die gekozen fase(uitgaande van 16 Amp. veiligheden en de mogelijke gelijktijdigheid.). Zelf heb ik de fase gekozen waar geen zon op terug levert. In mijn voorbeeld is dat L1 en L3 zon en L2 Anker Max AC 7 kWh.

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

libo1949 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 22:41:

2700W.

Het probeert de som van de 3 fases op nul te houden, en niet alleen de fase waar hij zit aangesloten.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wByTB0AKlBGRdSKw9uUy7wSdAiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqi8Yt4eotFN9XWHrhnOl4JV.jpg?f=fotoalbum_large

Heb een/de nieuwe app sinds vanochtend!
Althans: ik heb nu de 3D weergave.
Als ik weer 2D kies dan is het als vanouds. Dus tis wellicht vooral nieuw voor mij :)

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-09-2026 07:06 ]

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

De app heeft idd een update gehad.

Motor-Forum.nl

• Elect
  • Niet online
Blijkbaar moet je nu ook handmatig het PV vermogen moeten kunnen invoegen, maar dat heb ik nog niet gevonden. Anka is de AI volgens mij, maar die is ook nog niet behulpzaam geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEhjl23iSIZ1Eil1kALjWQILbQw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oa1U5ZSshxXegYhnvJFFR02K.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door Elect op 23-09-2026 07:59 ]

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-09 15:46
je kan het vermogen tegen Anka vertellen en die voert het voor je in.

Zojuist geprobeerd en lijkt te werken.

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:02
Ik heb nu ook nieuwe firmware voor de Power Dock v1.0.1.9
Kunt nu ook de richting van de CT klemmen softwarematig aanpassen
Elect schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:54:
Blijkbaar moet je nu ook handmatig het PV vermogen moeten kunnen invoegen, maar dat heb ik nog niet gevonden. Anka is de AI volgens mij, maar die is ook nog niet behulpzaam geweest.

[Afbeelding]
Grappige route om dit te doen, maar is wel feedback die ik al paar keer gegeven heb. Geen idee of mijn ideeën zo ver reiken, maar laten we doen alsof dit wel zo is :+

• auzzie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23-09 13:38
Anker Solix — third-party PV niet zichtbaar, firmware-fix onderweg

Mijn Anker Solarbank Max AC toont de opbrengst van mijn third-party PV niet in de app. Via support bevestigd: bekende bug, firmware-fix staat klaar, uitrol binnen 1-3 werkdagen.

Los daarvan: nieuwste app-update (v3.24.1) laat je via Anka je totale zonnecapaciteit invoeren (ook niet-Anker panelen) voor een betere laadstrategie en PV-forecast. Ik wacht eerst de firmware af — mogelijk wordt de PV dan automatisch herkend — anders vul ik straks handmatig mijn kWp in.

• coolmos
Elect schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:54:

[Afbeelding]
Voor de Solarbank Max AC is dit blijkbaar niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dNBMXRlniZu5q1HSnQ06HUeF8E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZQANr5WEA1w8r1u55JCkveor.png?f=fotoalbum_large

• Mr Black
coolmos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:27:
[...]

Voor de Solarbank Max AC is dit blijkbaar niet nodig.

[Afbeelding]
Anka geeft bij mijn opgave van zon kWp aan het geregistreerd te hebben. Bij mijn vraag of de prognose nu op basis daarvan beter gaat is het antwoord dat: De automatische prognose van het systeem in de praktijk vooral de historische opbrengst en weerdata gebruikt, dus niet expliciet de ligging of vermogen.

Dan komt Anka met een verhaal dat het wel nuttig is voor je zelf om de opbrengst per string in de gaten te houden. Bij een zeer zonnige dag moet ik dan kijken of de opbrengst 4 tot 6 maal het kWp in kWh oplevert. Anders zit er vuil op of een afwijking.

Anka geeft dus aan dat het niet in de prognose wordt meegenomen. Nou, dat weten we dan weer :?

Vrijst won 2002. Veel glas.(A) 175 m2 - Adlar 6 kW hybr 24 kW zongas combi Atag Zon 6 x 420 W wst 10x340 W zd: 50 m2 vloer. bg. woonk - hal 5 rad. 1e verd. 4 rad. 2e verd. 2 rad. laag temp bij 0 gr. 31 ingaand

@Mr Black zelfde hier, want hij meet het al, maar kan nu wel beter stellen of de opbrengst minder is dan verwacht.. beetje onzinnig want hij ziet intern verbruik niet.

Enfin, het blijft een poging-tot-oplossing meer dan iets wat echt enorm behulpzaam is :)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
ik heb de anker solix max ac 14 kwh. Ook een alfen single pro. Als ik 'snachts mijn ev wil laden, hoe kan ik deze dan uitsluiten voor laden uit de batterij? In de Alfen app heb ik de mogelijkheid niet, in de Anker app kan ik het ook niet echt vinden. Is dat iets wat alleen met Home Assistent zou kunnen? Wil mijn batterij houden voor mijn eigen idle verbruik en de stroom voor de auto 's nachts uit het net trekken. Hoe hebben jullie dit ingesteld?

Stop chasing the dream, you're already living it

• coolmos
Qosmic schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:30:
ik heb de anker solix max ac 14 kwh. Ook een alfen single pro. Als ik 'snachts mijn ev wil laden, hoe kan ik deze dan uitsluiten voor laden uit de batterij? In de Alfen app heb ik de mogelijkheid niet, in de Anker app kan ik het ook niet echt vinden. Is dat iets wat alleen met Home Assistent zou kunnen? Wil mijn batterij houden voor mijn eigen idle verbruik en de stroom voor de auto 's nachts uit het net trekken. Hoe hebben jullie dit ingesteld?
De Max AC 's nachts vast instellen op je idle verbruik, bv 200W?

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:39
coolmos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:33:
[...]

De Max AC 's nachts vast instellen op je idle verbruik, bv 200W?
ja dat is iets wat ik zelf ook al heb gezien. Ik wacht nog op mijn electricien om de smart meter te installeren (Iemand?), maar kan in de zelfverbruik modus ook een schema actief zijn?
Dus hij staat op zelfverbuik, maar dat er dan ook een schema actief is van bv 0100 - 0730 van bv 250W?

Stop chasing the dream, you're already living it

• tweazer
Bammos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:10:
Ik heb nu ook nieuwe firmware voor de Power Dock v1.0.1.9
Kunt nu ook de richting van de CT klemmen softwarematig aanpassen
En de solarbanks 4 worden daarin ondersteund, meer dan 4800w via een powerdock, heb helaas niet meer 15m kabels liggen anders had ik er nog 2 aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vtPFcL91a2TPJtXY21jtBI7tjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzjjLxdEAXCHusEUof8hTzI6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeEpDYnGGFFEAUyzukgNTzlwqDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcHM8TUZy79RU0xjrkml19wV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfsVwazODw3fQEBRQv7qMVJNqu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zn7jwAK3wUiOc2sJ50DitOZA.jpg?f=fotoalbum_large

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Is er een aansluitschema voor de backup auto-switch beschikbaar. Waar moet deze in een 3 fase groepenkast zitten en waar moet de PV groep aangesloten zitten. Nu heb ik voor me zelf bedacht; fase 1 - backup switch - aardlekschakelaar - en dan iedergeval de volgende groepen hierachter ; anker solix max AC en de PV groep en dan nog de groepen waaronder o.a. verlichting en koelkast.
bestel2k schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:58:
Is er een aansluitschema voor de backup auto-switch beschikbaar. Waar moet deze in een 3 fase groepenkast zitten en waar moet de PV groep aangesloten zitten. Nu heb ik voor me zelf bedacht; fase 1 - backup switch - aardlekschakelaar - en dan iedergeval de volgende groepen hierachter ; anker solix max AC en de PV groep en dan nog de groepen waaronder o.a. verlichting en koelkast.
Goeie, had zelf het idee dat ie de hoofdschakelaar vervangt - want als het nog een keer de ruimte van een 3-fase hoofdschakelaar moet vullen wordt het mogelijk een beetje druk in menig groepenkast :+

• tweazer
Ik zou even wachten totdat Anker de ATS uitbrengt, zomaar een paar Amps omschakelen met een aliexpress auto-switch zou ik niet aanraden ... Vooral de snelle (gecontroleerde en waarschijnlijk in fase) omschakeltijd van de Anker ATS switch voorkomt problemen ... Ook de eerde getoonde 5 minuten timeout bij her-aansluiting zal wsl bij Anker wel goed geregeld zijn ..

[ Voor 16% gewijzigd door tweazer op 23-09-2026 15:04 ]

tweazer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:02:
Ik zou even wachten totdat Anker de ATS uitbrengt, zomaar een paar Amps omschakelen met een aliexpress auto-switch zou ik niet aanraden ... Vooral de snelle (gecontroleerde en waarschijnlijk in fase) omschakeltijd van de Anker ATS switch voorkomt problemen ... Ook de eerde getoonde 5 minuten timeout bij her-aansluiting zal wsl bij Anker wel goed geregeld zijn ..
Ik ging er vanuit dat hij daarop doelde en niet een Ali-poging tot zo'n ding.
De ATS zal ook aan je thuisbatterijen gekoppeld moeten worden begreep ik, anders weet die niet wanneer die weer moet inschakelen bijv.

• bestel2k
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:06:
[...]

De ATS zal ook aan je thuisbatterijen gekoppeld moeten worden begreep ik, anders weet die niet wanneer die weer moet inschakelen bijv.
Inderdaad ik bedoel de anker solix backup auto-switch (1fase die in oktober uit komt) die hier denk ik ATS genoemd wordt.

• tweazer
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:06:
[...]
Ook bijv. ABB heeft ATS switches, heb je alleen wel een tijdelijke outage en een klap bij het ont- en vastkoppelen. Ik heb eerlijk gezegd best wel hoge verwachting van de anker ats (gezien de hoge investering ook de juiste techniek levert)...

• bestel2k
  • Niet online
bestel2k schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:13:
[...]

Inderdaad ik bedoel de anker solix backup auto-switch (1fase die in oktober uit komt) die hier denk ik ATS genoemd wordt.
Deze https://www.techpunt.nl/products/anker-solix-backup-auto-switch

ATS is denk ik de 3 fase box.

• tweazer
Ik denk dat je 100% gelijk hebt, hier de anker ats voor de x1/xe .

Voorstel: laten we de nieuwkomer ABAS of BAS noemen ?

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:12
twijfel tussen de Anker solix solarbank max ac en de Zendure Solarflow 2400AC+.
Voordeel van de zendure is dat deze in de bijkeuken onder het aanrechtblad past. hier is een ruimte van 68cm. de Anker zou hier ook moeten passen (67cm) alleen lees ik dat er ruimte van 50cm aan beide kanten gehouden moet worden. zijn er meer mensen die hem toch ergens strak tussen hebben?

• tweazer
REDN4S schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:50:
Voordeel van de zendure is dat deze in de bijkeuken onder het aanrechtblad past. hier is een ruimte van 68cm. de Anker zou hier ook moeten passen (67cm) alleen lees ik dat er ruimte van 50cm aan beide kanten gehouden moet worden. zijn er meer mensen die hem toch ergens strak tussen hebben?
IMHO wil je qua warmte beide systemen niet in een kleine ruimte hebben, of je zou aktief moeten gaan koelen ...

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:12
tweazer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:52:
[...]

IMHO wil je qua warmte beide systemen niet in een kleine ruimte hebben, of je zou aktief moeten gaan koelen ...
kleine ruimte valt wel mee enkel de breedte voorkant is gewoon open, achterkant genoeg ruimte tot de bakstenen muur en hij staat op de grond (wel onder een aanrechtblad dus).

• Bammos
tweazer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:44:
[...]

En de solarbanks 4 worden daarin ondersteund, meer dan 4800w via een powerdock, heb helaas niet meer 15m kabels liggen anders had ik er nog 2 aangesloten:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel mm2 heb je de power dock mee aangesloten? Want ik begreep dat de power dock up/doen maximaal 4800watt mocht

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
Strak niet maar aanzienlijk minder dan 50cm. 0,5 cm aan beide zijden gaat sowieso niet lukken. Je hebt echt wel ruimte voor de stekkers nodig

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
oeps, verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door TweakersOnly op 23-09-2026 16:15 ]

• coolmos
Kan niet, je hebt incl. steker zo 85cm nodig

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:11
Op dit moment heb ik een variabel energiecontract bij van der bron. Nu ik een thuisaccu heb ben ik me gaan verdiepen in energiecontracten met dynamische prijzen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee, welke energieleverancier hebben jullie gekozen? Ik zag dat Frank energie de accu echt kan aansturen, zelf wil ik vooral dat er geladen wordt als er overschot is van mijn panelen of de stroom goedkoop is maar niet handelen.

• tweazer
Bammos schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:59:
[...]
Hoeveel mm2 heb je de power dock mee aangesloten? Want ik begreep dat de power dock up/doen maximaal 4800watt mocht
De powerdock heb ik met 5x6mm^2 aangesloten naar de meterkast. Inderdaad vroeger 4800W, ik heb al gelezen over 10kw, maar nergens specs bij Anker daarover terug kunnen vinden. Aangezien het EV laden met 11kW kan is het kast design niet een bottleneck. De releasenotes in de app roepen bij mij nog meer vragen op: 15 stuks, hoe en wat(t) dan ?? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3dJCTmDYEgXkeZFgMP8McJuP8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIPCCH4ypiFX8jfZpAaKLQmi.jpg?f=fotoalbum_large

• tweazer
rorie schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:21:
Op dit moment heb ik een variabel energiecontract bij van der bron.
Dit forum topic gaat NIET over energiecontracten, even elders vragen ...

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:41

MGZ

NiGeLaToR schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:02:
[...]

Goeie, had zelf het idee dat ie de hoofdschakelaar vervangt - want als het nog een keer de ruimte van een 3-fase hoofdschakelaar moet vullen wordt het mogelijk een beetje druk in menig groepenkast :+
Kan de ATS de smart meter gen 2 vervangen? Ik lees dat de ATS een ingebouwde meter heeft die met CT klemmen aangesloten wordt

• gerlag
I guess. Ik zit op het vinkentouw. Popel om er een te bestellen. Dan gelijk nog 7kWh erbij bestellen. Maar even geduld nog Er wordt al voorgesorteerd op najaarsacties ;)

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03:08
Die prijzen in Duitsland zijn wel jaloersmakend inmiddels. Achteraf mooi wonen enzo, maar de volle mep betaald hebben enkele maanden geleden voelt toch wat wrang. Ook als de BTW verlaagd gaat worden, zal dit vast niet met terugwerkende kracht gaan gebeuren.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:18
MGZ schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:59:
[...]

Kan de ATS de smart meter gen 2 vervangen? Ik lees dat de ATS een ingebouwde meter heeft die met CT klemmen aangesloten wordt
Klopt, de stroom door de ATS en een extra om de PV installatie te kunnen meten bijvoorbeeld.

• Bammos
tweazer schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:48:
[...]

De powerdock heb ik met 5x6mm^2 aangesloten naar de meterkast. Inderdaad vroeger 4800W, ik heb al gelezen over 10kw, maar nergens specs bij Anker daarover terug kunnen vinden. Aangezien het EV laden met 11kW kan is het kast design niet een bottleneck. De releasenotes in de app roepen bij mij nog meer vragen op: 15 stuks, hoe en wat(t) dan ?? [Afbeelding]
Ok, ja ik heb ook 5x6mm2 dus ik kan hem dus ook hoger zetten. Ik heb maar 1x solarbank 4 en 2x Solarbank 3.

Ik vraag me ook af wat die 15 is....die 10 stekkers is wel beter want ik had er 7 en kon er maar eerst 6 toevoegen.
En wat wordt er bedoeld met punt 4?

• gerlag
Vandaag blijkt de app ge-updated. Ik zie zou gauw nog geen nieuwe functies behalve dan dat solar systemen van derden nu echt niet gezien worden als je in de app aanvinkt dat die er niet zijn. Voorheen zag de app het toch.

Iemand nieuwe functies ontdekt?

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:43
bestel2k schreef op woensdag 23 september 2026 @ 14:58:
Met fase 1 bedoel je wel na de hoofdschakelaar toch?

• berthavekes2
NiGeLaToR schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:02:
[...]

Dat zou in een 1 fase groepenkast nog mogen, of het wenselijk is, is een andere vraag.

Maar je moet in 1 handeling de boel spanningsloos kunnen maken, dus ook de 2 fases buiten je backup om.

• bestel2k
  • Niet online
berthavekes2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:11:
[...]

Met fase 1 bedoel je wel na de hoofdschakelaar toch?
Ja, met “fase 1” bedoel ik één fase van de 3. Dus gewoon de normale hoofdschakelaar (die in iedere hoofdverdeelkast verplicht is) en dan op 1 fase (van de 3) de backup-switch. Hiermee heb ik één 1 fase groep voorzien van een backup systeem. Dit is meer dan voldoende voor mij. Beetje wat licht en de PV in de lucht houden zodat de batterij ook in een backup situatie nog bij laad. Evt krachtgroepen worden dan dus niet voorzien van stroom, heb ik ook niet nodig. Batterij is bedoeld voor NOM en backup systeem voor mij een bijzaak maar een Nice to have om zoals gezegd niet helemaal in het donker te zitten en ook de koelkast nog even te kunnen laten draaien.

• berthavekes2
bestel2k schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:25:
[...]

Nee met fase 1 bedoel ik één fase van de 3. Dus gewoon de normale hoofdschakelaar (die in iedere hoofdverdeelkast verplicht is) en dan op 1 fase (van de 3) de backup-switch. Hiermee heb ik één 1 fase groep voorzien van een backup systeem. Dit is meer dan voldoende voor mij. Beetje wat licht en de PV in de lucht houden zodat de batterij ook in een backup situatie nog bij laad. Evt krachtgroepen worden dan dus niet voorzien van stroom, heb ik ook niet nodig. Batterij is bedoeld voor NOM en backup systeem voor mij een bijzaak maar een Nice to have om zoals gezegd niet helemaal in het donker te zitten en ook de koelkast nog even te kunnen laten draaien.
Dan begrijpen we elkaar goed.

Ik wil de backup auto-switch met dezelfde redenatie.

• Mr Black
REDN4S schreef op woensdag 23 september 2026 @ 15:55:
[...]

kleine ruimte valt wel mee enkel de breedte voorkant is gewoon open, achterkant genoeg ruimte tot de bakstenen muur en hij staat op de grond (wel onder een aanrechtblad dus).
Links zit de aan uit schakelaar, rechts de stekker(s). En op de grond zonder bodemplaat komt er geen lucht onderdoor. De koelribben achter hebben langsgaande ventilatie nodig. In mijn opstelling buiten haalt de kasttemperatuur bij 17 gr al een temperatuur van 33 gr bij een ontlading rond 270 Watt. Ik zou dit voor geen prijs onder mijn keukenblok neerzetten.

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste