Je kunt enkel 5 of 10% opgeven, niet arbitrair (via de anker app). HA praat met de anker cloud, kennelijk kunnen daar wijzigingen gescheduled worden, i.t.t. de anker app die niets wil wijzigen als een solarbank in slaap modus zit. In de anker app zitten overigens meer quirks: bij een anker dock kun je sommige dingen niet instellen op het moment dat deze aktief is in de laadmodus (bijvoorbeeld geen smart/AI/custom modus change).
volgens mij moet je hem dan eerst in de modus "backup charge" zetten voor 1 minuut, en erna kan je wel aanpassingen maken want dan forceer je hem uit de slaapstand.
Met mijn home assistant integratie komt het vaak voor dat alles op 0W staat. Batterij percentage wordt wel geupdate vaker. Heeft iemand anders ook dit probleem. Ik heb op de app al een 2e account gemaakt om vanuit hier te kijken wat er gebeurd.
Met mijn home assistant integratie komt het vaak voor dat alles op 0W staat. Batterij percentage wordt wel geupdate vaker. Heeft iemand anders ook dit probleem. Ik heb op de app al een 2e account gemaakt om vanuit hier te kijken wat er gebeurd.
Ik moet morgen nogmaals testen. Ik probeerde te wisselen naar "time slot" maar deze optie pakt Anker niet vanuit Home Assistant, mogelijk omdat ik deze nooit eerder heb gebruikt. Wanneer ik heb naar "backup power" zet, springt hij wel direct om.NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
@digital-IMEI het feit dat je 'm niet kan wekken om iets te checken of in te stellen is wel erg onhandig. Zal voor HA ook lastig zijn om van programma's te wisselen als die steeds in slaap sukkelt.
Ik begreep echter dat ie dit doet bij 10%, wellicht maar eens proberen de grens van leegmaken op 11% te zetten? Of is die grens gewoon het moment dat ie in slaap gaat, aangezien je ook 5% kunt opgeven bijv.
Ik zal morgen nogmaals testen of hij naar deze "backup power" schakelt wanneer hij in standby staat. Een optie zou nog zijn om vanuit Home Assistant de backup reserve op 5% te zetten voordat je wisselt naar een andere modus. Geen idee of hij dan uit standby komt. Wat doen jullie normaliter om de SB uit standby te halen?
Zijn er meer mensen waarbij ineens de anker P1 meter offline gaat.
Vandaga al 2x de melding gehad (error 32) meter communication is lost and self generation and self use exited. Begrijp er niks van is verder niets verandert ouzo
Vandaga al 2x de melding gehad (error 32) meter communication is lost and self generation and self use exited. Begrijp er niks van is verder niets verandert ouzo
Welke router heb je? Ik kwam er achter dat mijn wifi niet goed stond ingesteld waardoor wifi 6 ook over 2.4ghz liep. dat vond de P1 meter niet zo tofdannycnl schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:15:
Zijn er meer mensen waarbij ineens de anker P1 meter offline gaat.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Vandaag de stap genomen en de Anker Solix 3 Pro met 2 extra accus aangeschaft.
Na een paar uurtjes sturen in Duitsland opgehaald, en meteen 700 euro bespaard
De BTW regeling in Duitsland is gunstig op thuisaccus.
Deze regeling stopt in April!!
De set is net geïnstalleerd en morgen maar eens kijken wat de zonnepanelen (Solaredge) gaat doen en of ik dat terug kan zien in de Aker app. P1 meter is ook geïnstalleerd.
Na een paar uurtjes sturen in Duitsland opgehaald, en meteen 700 euro bespaard
De set is net geïnstalleerd en morgen maar eens kijken wat de zonnepanelen (Solaredge) gaat doen en of ik dat terug kan zien in de Aker app. P1 meter is ook geïnstalleerd.
Heb je hier een linkje van? Ik kan dit nergens terug vinden.dhm00 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:23:
Dit wil ik ook wel weten. Binnenkort naar Hengelo voor een verjaardag dus dan kan ik het nuttige met het aangename combineren. Uiteindelijk wil ik er wel drie - voor elkaar fase eentje.dhm00 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:23:
Na een paar uurtjes sturen in Duitsland opgehaald, en meteen 700 euro bespaard![]()
Net de nieuwe firmware v2.3.0.0 op de P1 gezet. Deze zat nog ergens in de v1.x. De app was ff bezig om hem weer te zien maar het systeem als geheel bleef netjes doordraaien. De P1 zelf heeft nu ook een realtime uitlezing als je via apparaten>P1 gaat.
Zelf ben ik vooral in de markt voor een thuisbatterij i.v.m. nul-op-de-meter (NOM). Met de nieuwe kWh-sink (lees: EV
[ Voor 39% gewijzigd door Ravhin op 08-02-2026 11:02 . Reden: aanvulling ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Ik heb de afgelopen dagen nog eens zitten rekenen en spelen met de app om te onderzoeken hoe ik na afschaffing salderen de batterij het beste kan inzetten.
In de zomer heb ik een gigantisch overschot en meestal maar 1-1,5 kWh afname uit het net, op de eigen verbruik modus zou de batterij s'ochtends om 7:30 al weer volgeladen zijn met stroom uit PV. Ik bespaar dan wel energiebelasting, maar die stroom had ik s'ochtends met een dynamisch contract voor een goede prijs kunnen terugleveren. Reken ik dan verliezen mee, dan verdien ik eigen niks met mijn thuis batterij gedurende de hele zomer. En kan ik net zo goed de stekker eruit trekken.
Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel
.
Daarvoor selecteer ik dynamic tariff mode. Dan stel ik als schema in discharge period (0:00-12:00), charge period (12:00-19:00) en discharge period (19:00-24:00)
En daarnaast "SoC Cutoff" op 10%, "Discharging operation time" op de maximale waarde en "Excess to Grid" aan.
De thuisbatterij gaat nu alleen tussen 12:00 en 19:00 laden op zonneenergie, maar in de praktijk zit die in mijn geval rond 17:00 vol. Tussen 12:00 en 17:00 is ook de tijd dat die energie in de zomer vaak niks waard is voor terugleveren.
Om 19:00 gaat de batterij op vol vermogen terugleveren totdat hij leeg is Dit duurt met mijn setup ongeveer 4 uur. Precies gedurende de avond piek met hogere dynamische prijzen. En hiermee zou ik met de tarieven van de afgelopen zomer meestal wel een euro of meer per dag verdienen.
Je zou ook kunnen kiezen om de maximale ontlaad snelheid te beperken waardoor er met 10,8kWh bijvoorbeeld de hele nacht 800W geleverd wordt om eigen verbruik af te dekken en nog steeds een redelijke prijs voor je overschot te krijgen.
In de zomer heb ik een gigantisch overschot en meestal maar 1-1,5 kWh afname uit het net, op de eigen verbruik modus zou de batterij s'ochtends om 7:30 al weer volgeladen zijn met stroom uit PV. Ik bespaar dan wel energiebelasting, maar die stroom had ik s'ochtends met een dynamisch contract voor een goede prijs kunnen terugleveren. Reken ik dan verliezen mee, dan verdien ik eigen niks met mijn thuis batterij gedurende de hele zomer. En kan ik net zo goed de stekker eruit trekken.
Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel
Daarvoor selecteer ik dynamic tariff mode. Dan stel ik als schema in discharge period (0:00-12:00), charge period (12:00-19:00) en discharge period (19:00-24:00)
En daarnaast "SoC Cutoff" op 10%, "Discharging operation time" op de maximale waarde en "Excess to Grid" aan.
De thuisbatterij gaat nu alleen tussen 12:00 en 19:00 laden op zonneenergie, maar in de praktijk zit die in mijn geval rond 17:00 vol. Tussen 12:00 en 17:00 is ook de tijd dat die energie in de zomer vaak niks waard is voor terugleveren.
Om 19:00 gaat de batterij op vol vermogen terugleveren totdat hij leeg is Dit duurt met mijn setup ongeveer 4 uur. Precies gedurende de avond piek met hogere dynamische prijzen. En hiermee zou ik met de tarieven van de afgelopen zomer meestal wel een euro of meer per dag verdienen.
Je zou ook kunnen kiezen om de maximale ontlaad snelheid te beperken waardoor er met 10,8kWh bijvoorbeeld de hele nacht 800W geleverd wordt om eigen verbruik af te dekken en nog steeds een redelijke prijs voor je overschot te krijgen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Vandaag komt vanuit Anker de electromonteur (Holland Electro). Ik ben benieuwd wat deze mag / kan / gaat doen. Stiekum hoop ik op een buitenkabel waar ik de units op aan kan sluiten 
Er is een dedicated stopcontact buiten aangelegd door Holland Electro
Hier kunnen nu twee, uiteindelijk 3 units op. Vanavond / deze week ga ik de tweede Solix installeren en de test verder doorzetten.
Iemand al gekeken of de Solix via MQTT te benaderen is? Met mosquitto gekeken maar geen van de 2 IP adressen van de Ankers geven antwoord op reqeusts. Eén van de adressen heeft een poort 80 openstaan maar die is niet benaderbaar (lees: ik heb de juiste request nog niet gevonden).
Hier kunnen nu twee, uiteindelijk 3 units op. Vanavond / deze week ga ik de tweede Solix installeren en de test verder doorzetten.
Iemand al gekeken of de Solix via MQTT te benaderen is? Met mosquitto gekeken maar geen van de 2 IP adressen van de Ankers geven antwoord op reqeusts. Eén van de adressen heeft een poort 80 openstaan maar die is niet benaderbaar (lees: ik heb de juiste request nog niet gevonden).
[ Voor 68% gewijzigd door Ravhin op 09-02-2026 12:38 ]
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dat lijkt me exact hoe die functie bedoeld is.HandyLumberjack schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:34:
...Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel.....
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ja zo zit ik ook ongeveer te denken. Misschien nog met wat meer logica erin wanneer van de zomer de stroomprijs erg duur is, bijvoorbeeld >35 cent of zo (incl belasting).HandyLumberjack schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:34:
Ik heb de afgelopen dagen nog eens zitten rekenen en spelen met de app om te onderzoeken hoe ik na afschaffing salderen de batterij het beste kan inzetten.
Inmiddels ben ik er achter dat er wel een manier is om dit laden uit te stellen en in de zomer geld te verdienen, ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo bedoeld heeft, maar het werkt wel.
Ik heb mijn reserve kracht op 5% staan. Is nu al de 2e keer dat er 1 van de 2 sets niet uit de slaapstand komen. Heb hem teruggezet op 10% nu, kijken of dat helpt.
De aansturing van de solarbank is echt volledig gericht op zoveel mogelijk laden met eigen zonneenergie.naftebakje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Dat lijkt me exact hoe die functie bedoeld is.
Hij laadt alleen niet op van de zonnepanelen als die in dat tijdslot op "discharge" staat en op "excess to Grid", en dan loopt hij eerst helemaal leeg tot 5/10%. In alle andere gevallen blijft die laden vanuit de zonnepanelen. Voor mijn use case werkt het via de eerder genoemde manier, maar ik kan me voorstellen dat anderen (met bijvoorbeeld meer nachtelijk verbruik in de zomer) toch liever de combinatie van uitgesteld laden en daarna alleen ontladen voor eigen verbruik.
En ook in mijn geval had ik liever dat hij dan zelf de 4/5 duurste uren uitzoekt om te ontladen, dat kan normaal wel, maar werkt dus niet meer als die altijd op ontladen moet staan.
Maar voor de winter/tussenseizoen lijkt die dynamisch tarief functie zoals die nu is echt fantastisch mooi te werken als salderen eraf gaat en er eventueel ook tijdsgebonden netbeheerderstarieven komen.
[ Voor 19% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-02-2026 15:01 ]
Nice, hoe hebben ze dat gedaan dan? Lag er al een kabel (en was er al een groep) of is dat allemaal nieuw aangelegd?Ravhin schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:20:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
nieuwe kabel, nieuwe groep.DennusB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:15:
[...]
Nice, hoe hebben ze dat gedaan dan? Lag er al een kabel (en was er al een groep) of is dat allemaal nieuw aangelegd?
Ik merk dat zit wat extra context nodig heeft.dhm00 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:23:
Na een paar uurtjes sturen in Duitsland opgehaald, en meteen 700 euro bespaard![]()
Ik heb de set bij mysolarplant gekocht en de man in de loods vertelde dat Duitsland er mee bezig was om het per april te stoppen i.v.m. de run die er op de spullen is.
Het is natuurlijk ook krom dat je als Nederlander belangtingvoordeel van de Duitse regeringskas krijgt.
Ik ga kijken hoe het allemaal werkt en of het werkt zoals ik wil , zo ja dan haal ik deze maand nog 2 extra uitbreidingen op.
Ik wil ook wat gaan spelen met de tarieven heb per 3-3 Zonneplan.
Je krijgt geen belastingvoordeel uit de Duitse staatskas, maar draagt geen BTW af, dat is echt wat anders. Indirect verdient de Duitse staatskas eraan.dhm00 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:36:
[...]
Ik merk dat zit wat extra context nodig heeft.
Ik heb de set bij mysolarplant gekocht en de man in de loods vertelde dat Duitsland er mee bezig was om het per april te stoppen i.v.m. de run die er op de spullen is.
Het is natuurlijk ook krom dat je als Nederlander belangtingvoordeel van de Duitse regeringskas krijgt.
Ik ga kijken hoe het allemaal werkt en of het werkt zoals ik wil , zo ja dan haal ik deze maand nog 2 extra uitbreidingen op.
Ik wil ook wat gaan spelen met de tarieven heb per 3-3 Zonneplan.
Ik heb even getwijfeld of ik nog wat wou uitbreiden, maar dat levert in mijn situatie weinig op.
AI modus heeft hier weken gedraaid met succes. Het leert je verbruiksmomenten goed kennen en speelt daar slim op in. Al moet ik wel zeggen dat het wel belangrijk is dat je voldoende capaciteit hebt die aansluit bij je verbruik. Anders zul je soms zien als je bijvoorbeeld een te kleine installatie hebt dat hij tussendoor wat vaker zal bijladen om je op duurdere momenten weer van NOM te voorzien. Verder werkt dit echt meer dan prima bij de Anker systemen.dhm00 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:55:
Gebruikt iemand de AI modus met succes?
De vrijstelling van Mehrwersteuer op PV-Anlagen tot 30kWp geldt hier in Duitsland gewoon nog geheel 2026!digital-IMEI schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:42:
[...]
Heb je hier een linkje van? Ik kan dit nergens terug vinden.
Was dat met zonnepanelen op de DC ingangen of "third party solar"?Ultimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
[...]
AI modus heeft hier weken gedraaid met succes. Het leert je verbruiksmomenten goed kennen en speelt daar slim op in. Al moet ik wel zeggen dat het wel belangrijk is dat je voldoende capaciteit hebt die aansluit bij je verbruik. Anders zul je soms zien als je bijvoorbeeld een te kleine installatie hebt dat hij tussendoor wat vaker zal bijladen om je op duurdere momenten weer van NOM te voorzien. Verder werkt dit echt meer dan prima bij de Anker systemen.
Onze situatie isUltimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:34:
[...]
AI modus heeft hier weken gedraaid met succes. Het leert je verbruiksmomenten goed kennen en speelt daar slim op in. Al moet ik wel zeggen dat het wel belangrijk is dat je voldoende capaciteit hebt die aansluit bij je verbruik. Anders zul je soms zien als je bijvoorbeeld een te kleine installatie hebt dat hij tussendoor wat vaker zal bijladen om je op duurdere momenten weer van NOM te voorzien. Verder werkt dit echt meer dan prima bij de Anker systemen.
10 zonnepanelen 3,3 kw piek
Anker solix 3 Pro met 2 extra accus
Zou ai dan de klus klaren of kan ik beter op profiel Dynamisch verder?
Ligt eraan wat voor contract je hebt. Smart mode werkt bij mij niet goed. Voor het maximaliseren van je winst kun je mijns inziens het beste het volgende doen:dhm00 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:28:
[...]
Onze situatie is
10 zonnepanelen 3,3 kw piek
Anker solix 3 Pro met 2 extra accus
Zou ai dan de klus klaren of kan ik beter op profiel Dynamisch verder?
Vast/variabel contract met terugleverboete = self-consumption en mochten er tijdsafhankelijke nettarieven in 2028 overstappen op time-of-use.
Dynamisch contract: dynamic tariff mode, waarbij je afhankelijk van het seizoen de instellingen aanpast.
Naar mijn weten kan je in AI modus niet instellen dat hij niet gaat opladen vanuit het stroomnet. De vraag is dus meer; wat wil je dat de SB voor jou doet?
Ik wil op dit moment alleen zonnestroom opslaan in de batterij en daarmee NOM. Niet terugleveren, maar verbruik compenseren (heb dit jaar nog een piek/ dal contract en wil vooral leren hoe ik er volgend jaar mee kan omgaan). Met 1800 Wp aan zonnepanelen en een aansluiting via het stopcontact heb ik niks aan de AI modus.
Ik wil op dit moment alleen zonnestroom opslaan in de batterij en daarmee NOM. Niet terugleveren, maar verbruik compenseren (heb dit jaar nog een piek/ dal contract en wil vooral leren hoe ik er volgend jaar mee kan omgaan). Met 1800 Wp aan zonnepanelen en een aansluiting via het stopcontact heb ik niks aan de AI modus.
[ Voor 6% gewijzigd door Revodrone op 11-02-2026 14:44 ]
Hier vandaag door Holland Electric ook de 2e batterij geïnstalleerd, in de schuur. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van 2 Solarbank 3 Pro's!
Dit is niet correct en is wat verwarring over. Dit gaat over de regeling voor Oostenrijk en niet Duitsland.dhm00 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:23:
zie ook:
https://www.ikb.at/presse...pril%202025%20abgeschafft.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik snap wat je schrijft maar het verhaal van Oostenrijk gaan over 2025.Kees_frl schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:18:
[...]
Dit is niet correct en is wat verwarring over. Dit gaat over de regeling voor Oostenrijk en niet Duitsland.
zie ook:
https://www.ikb.at/presse...pril%202025%20abgeschafft.
Het is wat ik van de duitse verkoper vernam over duitsland.
Daar komt de verwarring juist vandaan. Als je op de BTW icm verduurzaming dan wel zonnepanelen en accu's zoekt kom je meerdere artikelen tegen die 1. aangeven waar de verwarring vandaag komt en 2. dat de regeling voor 2026 in Duitsland gewoon aanwezig is.dhm00 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Ik snap wat je schrijft maar het verhaal van Oostenrijk gaan over 2025.
Het is wat ik van de duitse verkoper vernam over duitsland.
Ik heb net geen nieuwe aanvullende artikelen kunnen vinden dat het gaat stoppen of artikelen dat ze het overwegen.
Mocht je ergens wat gevonden hebben lees ik het graag, dan moet ik eventueel mijn aanschafplannen ook overwegen aan te passen.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Net nog even gekeken. Ik kan de modus gewoon veranderen vanuit Home Assistant, ook wanneer deze in stand-by staat.NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:02:
@digital-IMEI het feit dat je 'm niet kan wekken om iets te checken of in te stellen is wel erg onhandig. Zal voor HA ook lastig zijn om van programma's te wisselen als die steeds in slaap sukkelt.
Ik begreep echter dat ie dit doet bij 10%, wellicht maar eens proberen de grens van leegmaken op 11% te zetten? Of is die grens gewoon het moment dat ie in slaap gaat, aangezien je ook 5% kunt opgeven bijv.
Ik heb zitten kijken of de Home Assistant GitHub makkelijk om te hacken is naar een Homey integratie, maar hier gaan mijn vibe-code skills toch écht nat. Wel jammer. Er wordt in maart een Peblar thuislader geplaatst die wel te integreren valt. Homey zou dan een sorta-kinda Home Energy Management System (HEMS) kunnen worden.
Dank voor de informatie.digital-IMEI schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:55:
[...]
Net nog even gekeken. Ik kan de modus gewoon veranderen vanuit Home Assistant, ook wanneer deze in stand-by staat.
Ik heb een verzoek bij Anker Solix ingediend om een optie tot het uitstellen van laden met zonnepanelen op te nemen in de dynamic tariff mode, dat geeft meer functionaliteit dan de work-around met "Excess to grid".
Ik heb inmiddels ook alles getest wat ik zou willen testen vanuit het Tweakers Testpanel. Nu moet alleen nog "even" de resultaten verwerken in mijn review
Vooral de dynamic tariff mode vindt ik erg goed werken, hiermee is het mogelijk om flinke besparingen te realiseren na afschaffing salderen met een dynamisch contract, ik zie dat ook echt als een grote meerwaarde t.o.v. andere systemen.
[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-02-2026 10:00 ]
Technisch zou je Home Assistant kunnen optuigen, vervolgens deze met MQTT tegen Homey laten babbelen en visé versa en op die manier Anker aansturen. Of dat een wenselijke setup is betwijfel ik…Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:19:
Ik heb zitten kijken of de Home Assistant GitHub makkelijk om te hacken is naar een Homey integratie, maar hier gaan mijn vibe-code skills toch écht nat. Wel jammer. Er wordt in maart een Peblar thuislader geplaatst die wel te integreren valt. Homey zou dan een sorta-kinda Home Energy Management System (HEMS) kunnen worden.
wat mij betreft dan ook een oproep aan Anker en alle andere fabrikanten om API’s beschikbaar te maken zodat er veel makkelijker integraties gemaakt kunnen worden.
Of dit vanuit de EU verplicht stellen voor solar/battery oplossingen, liefst ook nog een cloud independend modus operandi verplicht stellen (als 2e keuze, mogelijk met minder functionaliteit naast.de default mogelijk cloud operated oplossing).digital-IMEI schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:
wat mij betreft dan ook een oproep aan Anker en alle andere fabrikanten om API’s beschikbaar te maken zodat er veel makkelijker integraties gemaakt kunnen worden.
Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:55:
[...]
Dank voor de informatie.
Ik heb een verzoek bij Anker Solix ingediend om een optie tot het uitstellen van laden met zonnepanelen op te nemen in de dynamic tariff mode, dat geeft meer functionaliteit dan de work-around met "Excess to grid".
Ik heb inmiddels ook alles getest wat ik zou willen testen vanuit het Tweakers Testpanel. Nu moet alleen nog "even" de resultaten verwerken in mijn review.
Vooral de dynamic tariff mode vindt ik erg goed werken, hiermee is het mogelijk om flinke besparingen te realiseren na afschaffing salderen met een dynamisch contract, ik zie dat ook echt als een grote meerwaarde t.o.v. andere systemen.
Ik kan mijn Anker Solix batterijen thuis met Home Assistant perfect uitlezen en aansturen, dus dat is gewoon al mogelijkdigital-IMEI schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:
[...]
Wat mij betreft dan ook een oproep aan Anker en alle andere fabrikanten om API’s beschikbaar te maken zodat er veel makkelijker integraties gemaakt kunnen worden.
Dit is niet alleen een obstakel bij de Solarbank 3, maar speelt bij alle thuisbatterijen.Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?
Ik heb naar de Solarbank gekeken alsof salderen afgeschaft is.
In het geval van een vast/variabel contract en een batterij voor het verhogen van je eigen verbruik krijg je waarschijnlijk maar ca. €0,01 voor je overtollige kWh, terwijl je inkoopprijs rond de €0,20 is. Dan maakt die RTE niet zoveel uit qua prijs per kWh, maar met een hogere RTE had je in de winter wel meer kWh van je eigen verbruik kunnen afdekken.
In het geval een van een dynamisch contract is dit wat lastiger. Inkoop uit het net om later te gebruiken is (in mijn situatie) nauwelijks interessant. Ik moet het hebben van de zelf opgewekte kWh.
En in de winter ga ik ervoor zorgen dat er alleen ontladen wordt in de dure uren, want als in de winter de zonnestroom direct het net op stuur krijg ik er ook een redelijke prijs voor. Gelukkig is dat goed instelbaar bij de solarbank 3.
In de zomer zal ik het moeten hebben van uitgesteld laden van zonnestroom zodra de energieprijzen echt laag zijn, ook dat is (met wat moeite) instelbaar. Omdat mijn eigen verbruik zomers erg laag is wil ik dit dan gedurende de avonduren (met hoge prijzen) verkopen.
De RTE is trouwens wel erg afhankelijk van hoe de thuisbatterij gebruikt wordt. Ik heb daar zelf nog niet aan gemeten, maar misschien doe ik dat de komende dagen alsnog.
Moet zeggen dat de "Smart AI" modus van de Solarbank 3 pro dit best goed doet als je je energieleverancier koppelt (Zonneplan hier), Anker leest dan zelf de dynamische tarieven uit en past daarop de strategie aan!HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:34:
[...]
Dit is niet alleen een obstakel bij de Solarbank 3, maar speelt bij alle thuisbatterijen.
Ik heb naar de Solarbank gekeken alsof salderen afgeschaft is.
In het geval van een vast/variabel contract en een batterij voor het verhogen van je eigen verbruik krijg je waarschijnlijk maar ca. €0,01 voor je overtollige kWh, terwijl je inkoopprijs rond de €0,20 is. Dan maakt die RTE niet zoveel uit qua prijs per kWh, maar met een hogere RTE had je in de winter wel meer kWh van je eigen verbruik kunnen afdekken.
In het geval een van een dynamisch contract is dit wat lastiger. Inkoop uit het net om later te gebruiken is (in mijn situatie) nauwelijks interessant. Ik moet het hebben van de zelf opgewekte kWh.
En in de winter ga ik ervoor zorgen dat er alleen ontladen wordt in de dure uren, want als in de winter de zonnestroom direct het net op stuur krijg ik er ook een redelijke prijs voor. Gelukkig is dat goed instelbaar bij de solarbank 3.
In de zomer zal ik het moeten hebben van uitgesteld laden van zonnestroom zodra de energieprijzen echt laag zijn, ook dat is (met wat moeite) instelbaar. Omdat mijn eigen verbruik zomers erg laag is wil ik dit dan gedurende de avonduren (met hoge prijzen) verkopen.
De RTE is trouwens wel erg afhankelijk van hoe de thuisbatterij gebruikt wordt. Ik heb daar zelf nog niet aan gemeten, maar misschien doe ik dat de komende dagen alsnog.
Hier lijkt "smart AI" modus dus totaal geen rekening te houden met mijn eigen zonneenergie en gaat op de dure momenten van de dag deze opslaan.DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:50:
[...]
Moet zeggen dat de "Smart AI" modus van de Solarbank 3 pro dit best goed doet als je je energieleverancier koppelt (Zonneplan hier), Anker leest dan zelf de dynamische tarieven uit en past daarop de strategie aan!
Maar misschien komt dat omdat ik geen echte koppeling heb kunnen maken met een dynamische energieleverancier, omdat ik nu nog een vast contract heb.
Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppelingHandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:02:
[...]
Hier lijkt "smart AI" modus dus totaal geen rekening te houden met mijn eigen zonneenergie en gaat op de dure momenten van de dag deze opslaan.
Maar misschien komt dat omdat ik geen echte koppeling heb kunnen maken met een dynamische energieleverancier, omdat ik nu nog een vast contract heb.
[ Voor 23% gewijzigd door DennusB op 12-02-2026 14:07 ]
Tegen de tijd dat mijn huidige contract afgelopen is, en ik overstap op dynamisch ga ik het opnieuw proberen...DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppeling
Ik hoop binnenkort een Shelly te kunnen aansluiten om de RTE beter (nauwkeuriger) te kunnen uitlezen. Zodra ik meer info heb laat ik het weten!Ravhin schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Wat in mijn ogen een groot obstakel is, is de efficiëntie van de unit. Als je idd in de hele round-trip maar 65% overhoudt moet je redelijk (belachelijk) veel winst maken om het rendabel te maken. Hoe kijk jij daar naar?
Ik ben mijn eerste aankoop aan het plannen.
Zouden jullie twee hoofdunits, of een hoofdunit met uitbreiding adviseren?
Het ligt aan je verbruiksprofiel en hoeveel PV je hebt.Akasazh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:57:
Ik ben mijn eerste aankoop aan het plannen.
Een hoofdunit met uitbreidingsbatterij zal over het algemeen een hogere RTE hebben (want die heeft de helft minder standby verliezen) en is aanzienlijk goedkoper.
Hij is alleen niet in staat om pieken boven de 1200W af te vangen, maar meestal is dat maar een zeer beperkt aantal kWh op jaarbasis.
Ik zou eerder voor 1 hoofdunit plus uitbreidingsbatterij gaan.
Same, ben ook al een tijdje nu in de AI-modus bezig. Wat mij wel opvalt is dat hij gewoon gaat laden bij 26 cent als het later die dag 29 cent is ofzo, dus dan is het gat tussen inkoop en verbruik echt heel klein. Tibber laat zien dat ik inmiddels gemiddeld 1,5 cent per kWh goedkoper zit in gemiddeld stroomverbruik tov vorige maanden, maar om nu te zeggen daar loop je op binnen.. nee.DennusB schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:03:
[...]
Ja dat is het dan denk ik, hier doet hij het verbazingwekkend goed via de Zonneplan koppeling[Afbeelding]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Precies, je use-case is zo belangrijk. Als je al een P1 meter hebt meelopen dan kun je op basis van je gebruiksprofiel een beter inschatting maken.HandyLumberjack schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Het ligt aan je verbruiksprofiel en hoeveel PV je hebt.
Een hoofdunit met uitbreidingsbatterij zal over het algemeen een hogere RTE hebben (want die heeft de helft minder standby verliezen) en is aanzienlijk goedkoper.
Hij is alleen niet in staat om pieken boven de 1200W af te vangen, maar meestal is dat maar een zeer beperkt aantal kWh op jaarbasis.
Ik zou eerder voor 1 hoofdunit plus uitbreidingsbatterij gaan.
Ik verwarm met een warmtepomp (lucht-lucht) en die trekt altijd ~ 1500 watt, dus met 1 headunit gaat dat al niet. Tweede wel, dan zie je dat vooral de overige gebruikers en pieken er buiten vallen. Heb nu de auto oplaad schemas zo gemaakt dat die alleen nog tussen 00:00 en 05:00 laadt, waarop de Anker nu niet teruglevert (in AI-modus, dus niet geprogrammeerd).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E18 - keuzestress door regeerakkoord, de checklist van links & meer!
Als je de RTE meerekent ben je juist duurder uit met dergelijke kleine prijsverschillen.NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Same, ben ook al een tijdje nu in de AI-modus bezig. Wat mij wel opvalt is dat hij gewoon gaat laden bij 26 cent als het later die dag 29 cent is ofzo, dus dan is het gat tussen inkoop en verbruik echt heel klein. Tibber laat zien dat ik inmiddels gemiddeld 1,5 cent per kWh goedkoper zit in gemiddeld stroomverbruik tov vorige maanden, maar om nu te zeggen daar loop je op binnen.. nee.
Tenzij je meer teruglevert dan afneemt, dan kun je bij beide bedragen de energiebelasting eraf trekken en zal het ongeveer break-even zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-02-2026 13:07 ]
Ja ik ben dan ook wel benieuwd welke kWh’s die meet en in hoeverre laadverliezen meegenomen zijn in die calculatie.HandyLumberjack schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Als je de RTE meerekent ben je juist duurder uit met dergelijke kleine prijsverschillen.
Tenzij je meer teruglevert dan afneemt, dan kun je bij beide bedragen de energiebelasting eraf trekken en zal het ongeveer break-even zijn.
In theorie wel te meten met een slimme stekker oid die teruglevering meet, maar nu even niet de tijd om daar grondig in te duiken.
Voor de sake of the experiment laat ik hem lopen, maar had mijn eigen dynamisch tarief ‘algoritme’ een stuk defensiever gemaakt.
De Anker Home assistant integratie werkt niet altijd even goed. Hoeveel stroom erin en eruit gaat is niet goed te bepalen. Ik ga een Shelly Plug S Gen 3 ertussen zetten en op basis van deze meten. Deze kan opbrengst en productie los van elkaar meten. Zijn besteld bij Reichelt, eerst eens kijken of dat goed gaat.
Super basic vraag dit, maar ik vind geen bron. Wanneer je zonnepanelen op de Solarbank 3 aangesloten hebt zitten, en de batterij zit vol terwijl de zon schijnt, kan de batterij dan de binnenkomende zonnestroom doorgeven naar het net? Ik neem aan van wel (zij het niet meer dan 1200W), maar ik zou 't graag even checken.
Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)
In het hoofdstuk Discharge / scheduling:
Uit de handleiding:
“… Excess to Grid: Enable this feature to feed excess energy to the grid. If this function is disabled, the energy will be reserved for home use.”
Het staat er netjes in
Overigens kan de Solix ook curtailment doen zodat de hoeveelheid energie die door de panelen wordt opgewekt verminderd wordt. Dit afhankelijk van de instelling.
Uit de handleiding:
“… Excess to Grid: Enable this feature to feed excess energy to the grid. If this function is disabled, the energy will be reserved for home use.”
Het staat er netjes in
Overigens kan de Solix ook curtailment doen zodat de hoeveelheid energie die door de panelen wordt opgewekt verminderd wordt. Dit afhankelijk van de instelling.
[ Voor 25% gewijzigd door Ravhin op 15-02-2026 12:39 . Reden: Mogelijkheden toegevoegd ]
@Ravhin denk dat vooral het 3600Wp vs aansluiten max 1200watt terugleveren betekent dat je als de accu vol zit dakverwarmers hebt ipv zonnepanelen. Hoeft geen ramp te zijn als die energie toch niets (meer) oplevert, maar toch. De exces to grid werkt ook zonder PV, bijv in de dynamische tarief instelling.
@.Frank beantwoord dit je vraag?
@.Frank beantwoord dit je vraag?
De korte versie van hierboven: Ja.Frank schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:47:
Super basic vraag dit, maar ik vind geen bron. Wanneer je zonnepanelen op de Solarbank 3 aangesloten hebt zitten, en de batterij zit vol terwijl de zon schijnt, kan de batterij dan de binnenkomende zonnestroom doorgeven naar het net? Ik neem aan van wel (zij het niet meer dan 1200W), maar ik zou 't graag even checken.
[ Voor 3% gewijzigd door whazaaaa op 15-02-2026 19:30 . Reden: Antwoord stond er eigenlijk al ]
Ik zoek hele basic informatie. Noob question coming up:
Hoe sluit je veilig 3 E2700 batterijen aan op dat enkele stopcontact van de wasmachine groep
Hoe sluit je veilig 3 E2700 batterijen aan op dat enkele stopcontact van de wasmachine groep
Van dat ene stopcontact 3 stopcontacten te maken. Dus een andere wandcontactdoos. Zo heb ik het gedaan tenminste.(Van 1 naar 2)rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:47:
Het korte antwoord: niet.rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:47:
Het langere antwoord:
Blijf je de wasmachine ook gebruiken? Dan is het antwoord nog steeds niet. Als drie accu’s maximaal gaan laden, trekken ze samen ongeveer 3.600 watt uit het stopcontact. Daarmee zit je praktisch op de maximale belasting van een standaard 16A groep. Alles wat daarnaast nog vermogen vraagt op diezelfde groep, zoals de wasmachine zelf, zorgt ervoor dat de zekering of automaat eruit gaat.
Daarnaast moet je je afvragen hoe wenselijk het is om drie plug-in batterijen op één groep aan te sluiten. Ook al is het terugleververmogen per unit beperkt (bijvoorbeeld tot 800 watt), tijdens het laden vragen ze juist veel vermogen uit het net. Dat is een andere situatie dan terugleveren.
Bovendien is het de vraag of dit volgens de geldende normen en voorwaarden is toegestaan. Als er ooit schade of brand ontstaat, wil je niet in de situatie terechtkomen dat je moet uitleggen dat je meerdere zware verbruikers op één enkele wasmachinegroep hebt aangesloten “omdat het waarschijnlijk wel kon”.
Meerdere plug-in thuisbatterijen in één huis: doen of niet?
Nee geen wasmachine meer. Ik heb een losse groep voor de wasmachine en een groep voor de droger. 1 groep daarvan zou dan voor de Anker thuisbatterijen zijn.
Ik lees dat sinds de update er tot 3600W op 1 dedicated stopcontact kan... Dus vandaar mijn vraag.
Ik lees dat sinds de update er tot 3600W op 1 dedicated stopcontact kan... Dus vandaar mijn vraag.
Je mag een groep van 16A maximaal 80% continue belasten. En continue is gedefinieerd als "een belasting die langer dan 1 uur stabiel aanwezig is."rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:37:
Nee geen wasmachine meer. Ik heb een losse groep voor de wasmachine en een groep voor de droger. 1 groep daarvan zou dan voor de Anker thuisbatterijen zijn.
Die In-Cable Control Box charging cables die bij EV's geleverd worden gaan ook maximaal tot 12A.
[ Voor 7% gewijzigd door Ravhin op 16-02-2026 15:50 . Reden: opmerking over grannychargers toegevoegd ]
Eén van de Solix machines hangt nu aan een Shelly Plug gen 3. Het gaat nog wel een klusje worden om de RTE te berekenen; de ampèrages en kWh gaan helaas niet negatief (vermogen wel). Het is dus wel zaak om te zorgen voor een 'clean run' waarbij je een afgepaste hoeveelheid opneemt en weer laat afgeven.
Het is helaas een beetje frustrerend dat de regels op zich heel duidelijk, maar ook limiterend zijn. Zo heb ik inmiddels diverse groepen waar bijvoorbeeld maar 1 airco op mag die max 5A trekt, maar geen andere gebruiker op mag. Een accu die 5A teruglevert zou samen 10A op de groep zetten, maarja, als de airco aan staat en je levert terug uit de accu dan gaat er niets door de stop, maar wel door de kabel. En dat is dus een probleem. Inmiddels geleerd dat dit (een gebrek aan) selectiviteit heet. En zo heb ik inmiddels een collectie PV-inverters-met-eigen-groep, warmtepompen-met-eigen-groep en voor de Ankers als het goed is nog eentje binnenkort.Ravhin schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Je mag een groep van 16A maximaal 80% continue belasten. En continue is gedefinieerd als "een belasting die langer dan 1 uur stabiel aanwezig is."
Die In-Cable Control Box charging cables die bij EV's geleverd worden gaan ook maximaal tot 12A.
Die 80% continu belasting op een groep is dus ook belangrijk, wist ik tot voor kort ook niet. Overigens kun je je accu-groep in Anker ook een gezamenlijke limiet geven. Sluit je er 3 aan op 1 16A groep en limiteer je de totale collectieve teruglevering bijvoorbeeld op 2800 watt ipv de theoretische max van 3600 watt dan zit je op ± 75%.
Niet doen, qua vermogen en veiligheid op eigen groep(en). Ihkv blikseminslag, zonnepanelen en de brandweer. In het ideale geval dedicated groep(en) voor de accu's / zonnepanelen, los te beveiligen tegen blikseminslag en overspanning en af te schakelen zdd de groepen echt spanningsloos zijn. Niet voor niets heeft Anker in z'n powerdock allerlei voorzieningen getroffen...rvdb20 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:47:
nvt
[ Voor 99% gewijzigd door mrme12345 op 16-02-2026 21:16 ]
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Maar als het goed is voor een Shelly Plug S Gen 3, heb je inderdaad het vermogen was positief en negatief gaat, en 2 tellers. 1 voor productie en 1 voor consumptie. Ik moet de mijn nieuwe nog binnenkrijgen, maar in Home Assistant kan je ze enablen. Dus waarschijnlijk ook in de shelly app. Van een andere Gen3 plug een screenshotRavhin schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Je mag een groep van 16A maximaal 80% continue belasten. En continue is gedefinieerd als "een belasting die langer dan 1 uur stabiel aanwezig is."
De nieuwste plug M kan 3kW aan. HA herkent deze, ik zie 'Energy' en 'Energy returned'.dorenberg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Maar als het goed is voor een Shelly Plug S Gen 3, heb je inderdaad het vermogen was positief en negatief gaat, en 2 tellers.
Mocht je willen gaan meten, besef dan dat de accu's het meest efficient zijn bij maximale belasting. 0 op de meter instellen zal een lager rendement tonen (aangezien niet volcontinu 1.2kW wordt teruggeleverd). Ik verwacht een drop in het rendement van pakweg 83% naar zeg 55%. Ik heb gezien dat Anker bij de powerdock dit heeft meegenomen: een (laag) te leveren vermogen wordt niet door alle 4 connected solarbanks geleverd, maar steeds een minimum aantal solarbanken.
Goed om te weten. Ik werd geadviseerd dan de plug M niet bidirectioneel kan meten, de Plug S gen 3 wel. Maar de Plug M is goedkoper en als het toch werkt dan ga ik op deze overstappen.tweazer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:46:
[...]
De nieuwste plug M kan 3kW aan. HA herkent deze, ik zie 'Energy' en 'Energy returned'.
Mocht je willen gaan meten, besef dan dat de accu's het meest efficient zijn bij maximale belasting. 0 op de meter instellen zal een lager rendement tonen (aangezien niet volcontinu 1.2kW wordt teruggeleverd). Ik verwacht een drop in het rendement van pakweg 83% naar zeg 55%. Ik heb gezien dat Anker bij de powerdock dit heeft meegenomen: een (laag) te leveren vermogen wordt niet door alle 4 connected solarbanks geleverd, maar steeds een minimum aantal solarbanken.
Ik zie idd in het homescreen (Homey) dat er twee kWh tellers zijn. Dat maakt het al een stukje makkelijker - fijn.dorenberg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Maar als het goed is voor een Shelly Plug S Gen 3, heb je inderdaad het vermogen was positief en negatief gaat, en 2 tellers. 1 voor productie en 1 voor consumptie. Ik moet de mijn nieuwe nog binnenkrijgen, maar in Home Assistant kan je ze enablen. Dus waarschijnlijk ook in de shelly app. Van een andere Gen3 plug een screenshot
[Afbeelding]
Daarom begrijp ik de update niet dat je nu max 3600W kunt instellen in de app. Zeker niet als iedereen meteen roept dat je dat niet moet doen.tweazer schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:07:
[...]
Niet voor niets heeft Anker in z'n powerdock allerlei voorzieningen getroffen...
Je kunt ze ook aan een 20A groep hangen en dan kan dat weer wel, want dan is 15A weer < 80% van de maximale belasting.rvdb20 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Daarom begrijp ik de update niet dat je nu max 3600W kunt instellen in de app. Zeker niet als iedereen meteen roept dat je dat niet moet doen.
Tevens kun je meerdere Ankers over verschillende groepen verdelen en zo de gezamenlijke belasting spreiden. Het 'systeem' levert dan 3600 watt terug over meerdere groepen
Meerdere wegen naar.. de meterkast.
Zoals @NiGeLaToR aangeeft, én houd rekening dat voor een buitenstopcontact vaak YMVK kabel wordt gebruikt. Dit is best geïsoleerd en kan lastig zijn warmte kwijt. Als je 16A continue wil borgen, is YMVK van 4mm^2 een betere optie. NEN1010 laat hier wel ruimte voor eigen interpretatie.rvdb20 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Daarom begrijp ik de update niet dat je nu max 3600W kunt instellen in de app. Zeker niet als iedereen meteen roept dat je dat niet moet doen.
/offtopic: ik heb toendertijd 5x2,5mm^2 van zolder naar de meterkast getrokken en dubbele aderparen gebruikt voor nul en fase - dit voor een PV van 3,7 kWp.
Thanks @Ravhin leer elke dag weer bij.
Heb hier met buitenbedrading inderdaad problemen mee gehad oa in lasdozen. Inmiddels belasting veranderd en gaat weer probleemloos. Die 16A op een normale 2,5mm2 leiding is dus echt een piekbelasting en geen permanent belasting.
Heb hier met buitenbedrading inderdaad problemen mee gehad oa in lasdozen. Inmiddels belasting veranderd en gaat weer probleemloos. Die 16A op een normale 2,5mm2 leiding is dus echt een piekbelasting en geen permanent belasting.
Wat ik werkelijk niet snap is dat je voor van alles wet- en regelgeving kan naslaan maar dat de NEN1010 achter een betaalmuur staat - en ook niet 'ergens' te downloaden is. Je moet het iedere keer hebben van-horen-zeggen of blogposts van installatiebureau's.
Ja, ik snap dat er een opleiding is voor electriciën en ja, je moet met je fikken van dingen af blijven waar je geen verstand van hebt. Alleen: als je niet weet tot hoever je zelf mag prutsen ga je wellicht gekke dingen doen. Het was echt niet mijn huis waar, toen ik het kocht, er een wasmachine op tweelingsnoer was aangesloten (je weet wel, goed voor een nachtlampje), zonder PVC-buis en dwars door een scherpe rachel heen getrokken...
Maar ik dwaal af - excuses.
Ja, ik snap dat er een opleiding is voor electriciën en ja, je moet met je fikken van dingen af blijven waar je geen verstand van hebt. Alleen: als je niet weet tot hoever je zelf mag prutsen ga je wellicht gekke dingen doen. Het was echt niet mijn huis waar, toen ik het kocht, er een wasmachine op tweelingsnoer was aangesloten (je weet wel, goed voor een nachtlampje), zonder PVC-buis en dwars door een scherpe rachel heen getrokken...
Maar ik dwaal af - excuses.
@Ravhin helemaal eens en ondanks dat ik diverse aanpassingen aan meterkast, bedrading in en om het huis, PV en andere installaties heb gedaan en elke keer bevriende specialisten m'n werk laat keuren of hulp zoek op het forum - er blijven dus nuances, aanvullingen, etc die relevant zijn.
Wat gek geregeld is, is dat NEN geen overheidsorgaan is en ook geen wetten voorschrijft. Het zijn (commercieel verkrijgbare) richtlijnen, aldus NEN zelf. Heb je wel het bouwbesluit, maar dat geldt niet echt voor doe-het-zelvers. Nu liep het ook wel los in de tijd van gloeilampjes en broodroosters wellicht, maar nu met PV, batterijen, EV's, warmtepompen, 101 adapters en apparaatjes.. tjah.. moet wellicht toch wat strenger en duidelijker. Op elk verlengsnoer staat gewoon 'max 3600 watt'. Heb er maar 1 waarop staat dat je hem alleen 16A mag belasten als die is uitgerold en heeft een eigen thermische zekering.
Nog een anekdote uit de oude doos: Ik verving ooit in een stage een TL lamp en werd geëlektrocuteerd door het systeemplafond. De bedrading lag los over de alu liggers en de mantel was vergaan zodat de aders gewoon op het frame lagen. Toen heel snel heel veel geleerd over installatietechniek
Btw: als iedereen op ChatGPT en consorten leunt voor advies is dat op zich met een voorbehoud, maar toch vrijblijvend:
Wat gek geregeld is, is dat NEN geen overheidsorgaan is en ook geen wetten voorschrijft. Het zijn (commercieel verkrijgbare) richtlijnen, aldus NEN zelf. Heb je wel het bouwbesluit, maar dat geldt niet echt voor doe-het-zelvers. Nu liep het ook wel los in de tijd van gloeilampjes en broodroosters wellicht, maar nu met PV, batterijen, EV's, warmtepompen, 101 adapters en apparaatjes.. tjah.. moet wellicht toch wat strenger en duidelijker. Op elk verlengsnoer staat gewoon 'max 3600 watt'. Heb er maar 1 waarop staat dat je hem alleen 16A mag belasten als die is uitgerold en heeft een eigen thermische zekering.
Nog een anekdote uit de oude doos: Ik verving ooit in een stage een TL lamp en werd geëlektrocuteerd door het systeemplafond. De bedrading lag los over de alu liggers en de mantel was vergaan zodat de aders gewoon op het frame lagen. Toen heel snel heel veel geleerd over installatietechniek
Btw: als iedereen op ChatGPT en consorten leunt voor advies is dat op zich met een voorbehoud, maar toch vrijblijvend:
Je 16A groep met 2,5mm² mag je belasten tot ± 3680W, maar voor langdurige belasting is ~3000W verstandiger.
Zou het veilig kunnen 2x E2700 pro op een stopcontact (duo) met beide 1200watt input en outfit samen op 1 dedicated groep van 16A?
Gezien je ruim binnen de 80% max belasting blijft en er voor de rest niks anders opzit probeer ik te begrijpen waarom de tweede E2700 ook weer een eigen groep nodig heeft.
Gezien je ruim binnen de 80% max belasting blijft en er voor de rest niks anders opzit probeer ik te begrijpen waarom de tweede E2700 ook weer een eigen groep nodig heeft.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Begrijpen en de richtlijn volgen zijn niet per se beide te combinerenWhite_Collar schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:57:
Zou het veilig kunnen 2x E2700 pro op een stopcontact (duo) met beide 1200watt input en outfit samen op 1 dedicated groep van 16A?
Je mag volgens de richtlijn op een licht gebruikte groep 1 x een stekker teruglever ding aansluiten met max 800watt teruglevering.
Op een dedicated groep kun je dus tot max 16A piekvermogen aansluiten, maar voor ons doel dus liefste 80% van 16A, aldus de richtlijn. De tweede E2700 heeft dus alleen een eigen groep nodig als je nog een licht benutte groep inzet met 800 watt teruglevering.
Wat je stelt: 1 ongebruikte, dedicated, 16A groep, mag gewoon 2 x 1200 watt E2700 invoeden. Als je er een derde aan zou hangen zou het je nog lukken als je de som van de teruglevering op 3200watt zet bijvoorbeeld, dat kun je inregelen in de app onder on Grid AC setting. Ik weet niet in welke stappen dat gaat, staat ook niet in dat support artikel. In theorie zou 3600 watt ook goed moeten gaan, maar is er meer risico op opwarming van bedrading of zekering - dus het wordt ontraden, maar is niet per se 'verboden'.
[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-02-2026 15:32 ]
Ik vraag me wel af wat een bizar hoog verbruik / grote PV productie je wel niet moet hebben dat 3 E2700 rendabeler zijn dan 2 met beide een uitbreidingsbatterij.
(Uitgaande van einde salderen en de relatief stabiele energieprijzen in de winter)
En als dat al zo is, dan zou ik voor een vaste opstelling gaan i.p.v. stekker batterijen.
(Uitgaande van einde salderen en de relatief stabiele energieprijzen in de winter)
En als dat al zo is, dan zou ik voor een vaste opstelling gaan i.p.v. stekker batterijen.
even een update van de eerste dag een Solix achter een Shelly (SAES
):
Dat is een RTE van 33% als het klopt
Nu zat de unit al te mauwen dat een deel van de energie in verwarmen van de unit ging zitten (beide staan sinds zondag netjes buiten onder de veranda) maar dit vind ik wel een beetje extreem.
Dat is een RTE van 33% als het klopt
Nu zat de unit al te mauwen dat een deel van de energie in verwarmen van de unit ging zitten (beide staan sinds zondag netjes buiten onder de veranda) maar dit vind ik wel een beetje extreem.
Dat valt wel tegen, maar volgens mij probeert hij de batterij tijdens het laden boven de 18°C te houden en dat valt niet mee met de huidige buitentemperaturen.Ravhin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
even een update van de eerste dag een Solix achter een Shelly (SAES):
[Afbeelding]
Dat is een RTE van 33% als het klopt![]()
En de SOC is aan het begin en einde van meting even hoog?
En hoeveel is het volgens de app?
Ja precies: is de lading gelijk dan?
Dat verwarmen.. tjah.. ik zeg pak ‘m in voor de koude maanden
Die van mij staat in de garage, daar is het 6-8’c bij vorst buiten. Ook niet enorm warm.
Dat verwarmen.. tjah.. ik zeg pak ‘m in voor de koude maanden
Die van mij staat in de garage, daar is het 6-8’c bij vorst buiten. Ook niet enorm warm.
De unit is van 10% > 24% > 10% gegaan. De opslag is in de app op 1,89 kWh geklokt voor beide units - dus lastig om die getallen tegen elkaar aan te leggen.HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:30:
[...]
Dat valt wel tegen, maar volgens mij probeert hij de batterij tijdens het laden boven de 18°C te houden en dat valt niet mee met de huidige buitentemperaturen.
En de SOC is aan het begin en einde van meting even hoog?
En hoeveel is het volgens de app?
Ik lijk hier (in de app) de afgelopen dagen een redelijke RTE te hebben, maar ik heb maar 1 unit aan staan en die heeft ook echt wat te doen en staat binnen.Ravhin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:43:
[...]
De unit is van 10% > 24% > 10% gegaan. De opslag is in de app op 1,89 kWh geklokt voor beide units - dus lastig om die getallen tegen elkaar aan te leggen.
Ik probeer de RTE te berekenen, maar ik heb geen idee wat de accu zelf verbruikt. Helemaal met opwarmen kan hij zo 70 watt verbruiken. Voor de aardigheid 2 dagen naast elkaar gezet, waarbij ik in de Anker naar de opwek kijk en in de meterkast naar hetgeen er teruggeleverd is op de garage groep. Standby verbruik van de garage is 0,4kWh/24uur. Als de batterij teruglevert tel ik een percentage hiervan bij het totaal op.
9 februari: opwek 1.18, terug 0.86 RTE=73%
17 februari: opwek 3.43, terug 3.15 RTE=92%
Hierbij moet ik nog vermelden dat 9 februari de Custom mode aan stond (terugleveren vanaf 16:00 tot leeg met 200watt) en 17 februari Eigen verbruik.
9 februari: opwek 1.18, terug 0.86 RTE=73%
17 februari: opwek 3.43, terug 3.15 RTE=92%
Hierbij moet ik nog vermelden dat 9 februari de Custom mode aan stond (terugleveren vanaf 16:00 tot leeg met 200watt) en 17 februari Eigen verbruik.
@Revodrone ja ik twijfel dan ook aan de interne cijfers van Anker: meten aan de stekker geeft eigenlijk als enige uitsluitsel.
Als het effectief een COP1 verwarmingselement is als hij buiten staat wordt dat in ieder geval geen succes qua efficiency.
Als het effectief een COP1 verwarmingselement is als hij buiten staat wordt dat in ieder geval geen succes qua efficiency.
Laden is enorm temperatuur afhankelijk,Ravhin schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:11:
even een update van de eerste dag een Solix achter een Shelly (SAES):
[Afbeelding]
Dat is een RTE van 33% als het klopt![]()
dit plaatje heb ik gevonden voor de solarbank pro 2 op reddit:
/f/image/vPSkSxQ7o2Qh1TRhoMfh6dvy.webp?f=fotoalbum_large)
waarde is per batterij, dus bij 1 unit en een extra batterij is de laadwaarde x2.
Als de solarbank gevoed wordt met panelen warmt hij zover op als wat de panelen opbrengen.
Daarom heb ik soms wat teruglevering omdat hij de panelen meer opwekken dan de batterijen aankunnen kwa temperatuur.
Op anker-blog.de is daar ook een artikel over geschreven: https://www.anker-blog.de...-bei-kalten-temperaturen/
Ik vermoed dat de Solarbank pro 3 niet veel anders doet bij lage temperaturen en als je AC laad zal het ook niet veel verschillen.
@whazaaaa ze zijn dus extreem zuinig op de accu’s. Dat is op zich goed nieuws dus. Met oog op 10 jaar garantie.
De pro 3 heeft 2,7 kWh capaciteit i.p.v. de 1,6 kWh van de 2, dus ik verwacht een evenredig hogere laadstroom.whazaaaa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:26:
[...]
Laden is enorm temperatuur afhankelijk,
dit plaatje heb ik gevonden voor de solarbank pro 2 op reddit:
[Afbeelding]
waarde is per batterij, dus bij 1 unit en een extra batterij is de laadwaarde x2.
Als de solarbank gevoed wordt met panelen warmt hij zover op als wat de panelen opbrengen.
Daarom heb ik soms wat teruglevering omdat hij de panelen meer opwekken dan de batterijen aankunnen kwa temperatuur.
Op anker-blog.de is daar ook een artikel over geschreven: https://www.anker-blog.de...-bei-kalten-temperaturen/
Ik vermoed dat de Solarbank pro 3 niet veel anders doet bij lage temperaturen en als je AC laad zal het ook niet veel verschillen.
Dat klopt ongeveer wel volgens de handleiding:HandyLumberjack schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:17:
[...]
De pro 3 heeft 2,7 kWh capaciteit i.p.v. de 1,6 kWh van de 2, dus ik verwacht een evenredig hogere laadstroom.
E2700 PRO - 1800W DC laadvermogen
E2700 Pro + accu - 3600W DC laadvermogen
E1600 PRO - DC 1000W
E1600 PRO + accu - DC 2000W
Hoe dat dan verhoud tot de max laadvermogen bij bepaalde temperaturen kan ik voor de E2700 nog niet vinden.
Het AC vermogen van de 2700 is natuurlijk beperkt tot 1200W
[ Voor 6% gewijzigd door whazaaaa op 18-02-2026 14:37 . Reden: AC/DC toevoeging ]
Bij ca 5 graden (ik heb hem in de schuur staan) dan laad ie in ieder geval via AC gewoon de max van 1200 W, daar komt de PV output (max 800 W op dit moment) nog bovenop. Ik heb 3 uitbreidingsaccu's. Het verwarmingssymbooltje zie ik wel verschijnen, maar veel invloed heeft het niet. In HA heb ik max 120W gezien, maar de E2700 warmt niet vaak op (die wordt al warm door de inverters), zijn meer de losse packs. Er moet even een echt koude periode komen met felle zonwhazaaaa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:32:
[...]
Dat klopt ongeveer wel volgens de handleiding:
E2700 PRO - 1800W DC laadvermogen
E2700 Pro + accu - 3600W DC laadvermogen
E1600 PRO - DC 1000W
E1600 PRO + accu - DC 2000W
Hoe dat dan verhoud tot de max laadvermogen bij bepaalde temperaturen kan ik voor de E2700 nog niet vinden.
Het AC vermogen van de 2700 is natuurlijk beperkt tot 1200W
7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)
Zolang die maar flink aan het werk is zal het meevallen, hier zit de interne temperatuur ca. 7-12 graden boven de omgevingstemperatuur.
Daarnaast kun je hem ook eventueel isoleren, ik zag onderstaande foto van een gebruiker op de Anker website:
:strip_exif()/f/image/nNEitZvb6KztxSVn1b0hDqw1.png?f=user_large)
Maar mijn voorkeur heeft dat zeker niet.
Daarnaast kun je hem ook eventueel isoleren, ik zag onderstaande foto van een gebruiker op de Anker website:
:strip_exif()/f/image/nNEitZvb6KztxSVn1b0hDqw1.png?f=user_large)
Maar mijn voorkeur heeft dat zeker niet.
Dit lijkt mij een mooie adiabatische Calorimeter opstelling en zeker niet iets wat ik thuis zou willen. Wel kudos voor de originaliteit!
Begrijp ik het goed dat je zowel uit de PV als DC gelijktijdig doet laden?The Wizard schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:25:
[...]
Bij ca 5 graden (ik heb hem in de schuur staan) dan laad ie in ieder geval via AC gewoon de max van 1200 W, daar komt de PV output (max 800 W op dit moment) nog bovenop. Ik heb 3 uitbreidingsaccu's. Het verwarmingssymbooltje zie ik wel verschijnen, maar veel invloed heeft het niet. In HA heb ik max 120W gezien, maar de E2700 warmt niet vaak op (die wordt al warm door de inverters), zijn meer de losse packs. Er moet even een echt koude periode komen met felle zon
Is dat omgevingstemperatuur of batterij temperatuur?The Wizard schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:25:
[...]
Bij ca 5 graden (ik heb hem in de schuur staan) dan laad ie in ieder geval via AC gewoon de max van 1200 W, daar komt de PV output (max 800 W op dit moment) nog bovenop. Ik heb 3 uitbreidingsaccu's. Het verwarmingssymbooltje zie ik wel verschijnen, maar veel invloed heeft het niet. In HA heb ik max 120W gezien, maar de E2700 warmt niet vaak op (die wordt al warm door de inverters), zijn meer de losse packs. Er moet even een echt koude periode komen met felle zon
Want bij mij was vanmiddag de main unit 12 graden en de 2 extra batterijen 7 graden bij ongeveer 650W pv vermogen
Kan me niet voorstellen dat de batterij bij 2000W ook 5 graden is dan
Ik zou vooral bang zijn voor de exotherme oxidatie van dat isolatiemateriaal als het experiment uit de hand looptRavhin schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:07:
Dit lijkt mij een mooie adiabatische Calorimeter opstelling en zeker niet iets wat ik thuis zou willen. Wel kudos voor de originaliteit!
Zelf dacht ik meer aan een doosje van PIR platen met een thermokoppeltje erin die bij 25'c een fannetje aanslingert en gaat koelenHandyLumberjack schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:36:
[...]
Ik zou vooral bang zijn voor de exotherme oxidatie van dat isolatiemateriaal als het experiment uit de hand loopt.
Nu heb ik bijverwarming in m'n garage, die wel geïsoleerd maar onverwarmd is. Tocht er wel een beetje door kattenluik, dus blijft zonde van de energie.
Weet iemand of je de zon grafiek kan tonen in de anker solix app ( zon van derden ) op basis van de p1 meter? Hij weet wat er opgewekt wordt maar laat niks in de grafieken zien
Feitelijk weet hij niet wat er opgewekt wordt (door derden). Enkel wat wordt terug geleverd.Tuut schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:36:
Weet iemand of je de zon grafiek kan tonen in de anker solix app ( zon van derden ) op basis van de p1 meter? Hij weet wat er opgewekt wordt maar laat niks in de grafieken zien
Het is mij in ieder geval niet gelukt
Nee, PV en AC (externe zonnepanelen op het dak, via P1 wordt overschot doorgezet naar de Anker.digital-IMEI schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:12:
[...]
Begrijp ik het goed dat je zowel uit de PV als DC gelijktijdig doet laden?
Omgeving.whazaaaa schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:44:
[...]
Is dat omgevingstemperatuur of batterij temperatuur?
Want bij mij was vanmiddag de main unit 12 graden en de 2 extra batterijen 7 graden bij ongeveer 650W pv vermogen
Kan me niet voorstellen dat de batterij bij 2000W ook 5 graden is dan
Dan snap ik het weer
Het plaatje met temperaturen en wattages ging over batterij temperatuur.
De batterij kan prima 20 graden zijn als de omgeving 5 graden is alleen dat kost wat energie
Als jij hem continu belast zal zo’n batterij natuurlijk lekker warm zijn
Neuh, alleen de hoofdunit wordt warm, de rest moet echt verwarmd worden, staan lager bij de grond. Worden nauwelijks warm van het laden. Ik laad nu puur op PV, AC wordt nu niet gebruikt dus de laadstromen liggen nu een stuk lager.whazaaaa schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 09:46:
[...]
Dan snap ik het weer
Het plaatje met temperaturen en wattages ging over batterij temperatuur.
De batterij kan prima 20 graden zijn als de omgeving 5 graden is alleen dat kost wat energie
Als jij hem continu belast zal zo’n batterij natuurlijk lekker warm zijn
Warm is een groot woord, maar hier worden de uitbreidingsbatterijen soms toch bijna 10°C warmer dan de omgevingstemperatuur.The Wizard schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Neuh, alleen de hoofdunit wordt warm, de rest moet echt verwarmd worden, staan lager bij de grond. Worden nauwelijks warm van het laden. Ik laad nu puur op PV, AC wordt nu niet gebruikt dus de laadstromen liggen nu een stuk lager.
Kleine update over het meten van de batterij middels een Shelly Plug S Gen3. Het werkt fantastisch. Laden en ontladen wordt perfect bijgehouden in aparte telwerken in Home Assistant. In standby verbruik het systeem toch nog 8W ongeveer. Nu met deze dagen een RTE van 70%, dat moet toch wel wat beter kunnen.