• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:17
nee enkel de 3 em pro (dus ook nog niet de 3 pro emt). Een anker smart meter gaat voor rond de 60E, de shelly voor rond de 90. De shelly is veel functioneler en ook (naast anker koppeling) uit te vragen.

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:44
rem_hopster schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
Hi all,

Met deze dagen wil ik alleen de magere zonne energie opslaan en niks uit de accu gebruiken. Alleen kom ik niet uit welk menu.

Aangespast: dan kan ik deze op nul zetten, maar bij zon wordt deze niet opgeladen. Dit heb ik nog niet gezien.

Eigen verbuik: werkt goed, maar kan je de output niet op nul zetten.

Iemand een idee?
Heb al meerdere keren deze vraag voorbij zien komen en enige tijd geleden al beantwoord ;)

ixrobin in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Als jij dus wil dat hij nooit ontlaadt en alleen oplaadt zul je gewoon één tijdsblok moeten instellen met de juiste categorie (uit mijn hoofd is dat vgm off-peak)

[ Voor 11% gewijzigd door ixrobin op 23-11-2025 13:32 ]

• tweazer
White_Collar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]
Er schijnt eind deze maand ook een nieuwe firmware aan te komen om connectivity problemen op te lossen:
[...]
Hier zijn al 2 van de 3 p1 meters omgewisseld. Ik heb meerdere malen gevraagd of ook de homewizard p1 (shared, niet dedicated, voor meerdere anker systemen) ondersteunt kan worden. Ik zou zeggen probeer dat ook te vragen, meerdere stemmen en de aanhouder wint? (die homewizard p1 werkt gewoon, open api, sneller, meer features)

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:09
tweazer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:59:
[...]

Hier zijn al 2 van de 3 p1 meters omgewisseld. Ik heb meerdere malen gevraagd of ook de homewizard p1 (shared, niet dedicated, voor meerdere anker systemen) ondersteunt kan worden. Ik zou zeggen probeer dat ook te vragen, meerdere stemmen en de aanhouder wint? (die homewizard p1 werkt gewoon, open api, sneller, meer features)
Heb jij het zelfde probleem dat de P1 meter offline gaat? :'(

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12 20:03
Met al die BlackFriday deals was ik ook de promo van Anker tegen gekomen en ik vind het wel interessant. Het enige wat mij hier een stuk tegen houdt is de afhankelijkheid van de app. Nu dat is bij andere spelers op de markt niet anders, maar als je een paar duizend euro investeert in een thuisbatterij met de bedoeling dat dit toch wel een jaartje of 10 mee gaat dan wil je toch zeker weten dat de app voor jouw systeem binnen 10 jaar van hier nog werkt.

Ik heb al genoeg spullen gekocht met de app die door de fabrikant na een aantal jaar niet meer ondersteund worden of niet meer compatibel zijn. Als dat gaat over een hebbedingetje van een paar euro
is dat al zuur, maar als het gaat over iets van een paar duizend is dat toch een paar andere mouwen.

Zijn hier ervaringen mee of inzichten over?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
DinoBe schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Met al die BlackFriday deals was ik ook de promo van Anker tegen gekomen en ik vind het wel interessant. Het enige wat mij hier een stuk tegen houdt is de afhankelijkheid van de app. Nu dat is bij andere spelers op de markt niet anders, maar als je een paar duizend euro investeert in een thuisbatterij met de bedoeling dat dit toch wel een jaartje of 10 mee gaat dan wil je toch zeker weten dat de app voor jouw systeem binnen 10 jaar van hier nog werkt.

Ik heb al genoeg spullen gekocht met de app die door de fabrikant na een aantal jaar niet meer ondersteund worden of niet meer compatibel zijn. Als dat gaat over een hebbedingetje van een paar euro
is dat al zuur, maar als het gaat over iets van een paar duizend is dat toch een paar andere mouwen.

Anker SOLIX is op zich geen eendagsvlieg, maar desondanks natuurlijk altijd goed om rekening te houden met lokale aansturing en onafhankelijkheid van een cloudomgeving van een specifiek merk. Er is wel een 3rd Party Anker integratie voor Home Assistant, maar ook die verloopt via de cloud.

Wil je echt lokaal aansturen, dan is Zendure het enige merk dat dat voor zover bij mij bekend 100% in orde heeft met lokale MQTT en RestAPI.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• tweazer
White_Collar schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:09:[...]Heb jij het zelfde probleem dat de P1 meter offline gaat? :'(
Hier redelijk werkende anker p1 meters, problemen initeel (2 meters vervangen), problemen periodiek, van groen blinkend naar blauw blinkend en dan 0W op de meter...

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:09
Hoe bepalen jullie de grootte van de benodigde accu ?

Ik verbruik tussen de 8-10Kwh op een dag zonder teruglevering, dus een set van aan Solarbank Pro 3 + 3 extra accu's (10.7Kwh) zou perfect passen. Ik heb een 1 fase 50A aansluiting.

MAAR, met een laadvermogen van 1200 watt zou ik 9 uur nodig hebben om deze vol te laden terwijl de "goedkope" uren meestal 4/5 uur per dag zijn.

Klopt deze redenatie of mis ik iets essentiels ?

[ Voor 4% gewijzigd door Bakkertje19 op 24-11-2025 09:06 ]

• tweazer
Bakkertje19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:06:
Dit heb ik inderdaad ook geconcludeerd. Met in het achterhoofd dat een BP1600 (1.6kWh) nieuw voor rond de E 400 gaat, de 2AC voor rond de E 500 (1.2kW, 1.6kWh) versus de BP2700 (1.2kW, 2.7kWh, E 650), 3AC (2.7kWh, E 750), heb ik hier in verhouding meer geinvesteerd in meerdere 2 AC's, minder in accu uitbreidingen (max 2 per systeem). Nog even wachten op de parallel dhz / powerdock software upgrade om meerdere solarbanks in 1 keer in te stellen ipv stuk voor stuk.

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:42
Bakkertje19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:06:
Hoe bepalen jullie de grootte van de benodigde accu ?

Ik verbruik tussen de 8-10Kwh op een dag zonder teruglevering, dus een set van aan Solarbank Pro 3 + 3 extra accu's (10.7Kwh) zou perfect passen. Ik heb een 1 fase 50A aansluiting.

MAAR, met een laadvermogen van 1200 watt zou ik 9 uur nodig hebben om deze vol te laden terwijl de "goedkope" uren meestal 4/5 uur per dag zijn.

Ik heb zelf gekeken of ik de accu’s leeg zou krijgen met nacht verbruik en weer vol zou krijgen met overschot uit mijn zonnepanelen. Dynamisch laden is mooi meegenomen maar was niet mijn hoofdredenatie.

Mijn zonnepanelen overschat varieert tussen de 2000/3000 watt en heb daarom de keus gemaakt om 2 units te bestellen (met extra batterijen tot aan mijn nacht verbruik) zodat ik tot 2400 watt kan opladen.

In jouw geval als de focus ligt op dynamisch laden dan zou ik een vergelijkbare tactiek toepassen zodat je dubbel zo snel kunt laden over 2 verschillende groepen.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
Ik heb ook deze accu's gekocht tijdens black friday, prima deal. Extra accu's haal ik wel in Duitsland.
Echter krijg ik die P1 meter niet klaar met een firmware update.
Ondanks het klikken meerdere keren op de knop krijg ik het niet voor elkaar doe ik wat verkeerd of is het gewoon een vervelend foefje.
Hij word pulserend blauw kort, dan solide blauw en dan beetje wit licht en gaat hij weer verder

• HHF
  • Laatst online: 11:34

HHF

DinoBe schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:

Een van de redenen voor mij om nog even te wachten met de aanschaf. De software van veel batterijen gaat meestal via de cloud. Uitzonderingen zijn de Zendure die een open API hebben en eventueel Marstek via Modbus.
Maar ik denk dat de komende maanden de meeste leveranciers wel met een systeem komen die je lokaal kunt aansturen. De belofte ligt er in ieder geval van Anker en Marstek. Aangezien alle leveranciers elkaar zorgvuldig in de gaten houden en kopieren zullen alle leveranciers wel open API o.i.d. ondersteunen voor lokale aansturing.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• ixrobin
HHF schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:04:
[...]

Een van de redenen voor mij om nog even te wachten met de aanschaf. De software van veel batterijen gaat meestal via de cloud. Uitzonderingen zijn de Zendure die een open API hebben en eventueel Marstek via Modbus.
Maar ik denk dat de komende maanden de meeste leveranciers wel met een systeem komen die je lokaal kunt aansturen. De belofte ligt er in ieder geval van Anker en Marstek. Aangezien alle leveranciers elkaar zorgvuldig in de gaten houden en kopieren zullen alle leveranciers wel open API o.i.d. ondersteunen voor lokale aansturing.
Dat Anker die belofte heeft gemaakt is nieuw voor mij. Heb je toevallig een bronvermelding? Wil het graag eens lezen.
Zou mooi zijn als we vanuit daar ook een integratie met HomeAssistant kunnen leggen en data lokaal uit kunnen lezen ipv de cloud

• HHF

HHF

ixrobin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:41:
[...]

Dat Anker die belofte heeft gemaakt is nieuw voor mij. Heb je toevallig een bronvermelding? Wil het graag eens lezen.
Zou mooi zijn als we vanuit daar ook een integratie met HomeAssistant kunnen leggen en data lokaal uit kunnen lezen ipv de cloud
Ik kan het even niet meer vinden. Ik dacht dat ik het ergens gelezen had. Maar een groot bedrijf zoals Anker zal we niet achter kunnen blijven als Zendure en Marstek het ook aanbieden.

• dannycnl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdZccU28wAy_ZMAM67Q04alNHC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9pBgHnibCv4IygVTdUL9eSR.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen,

Volgens mij draait het systeem zoals het hoort, echter zie ik nergens iets terug over de zonnepanelen die ik op het dak heb liggen. Sterker nog ik zie alleen een lijntje voor de panelen als ik het goed begrijp die aangesloten zijn op de powerbanks maar dit is thuis niet het geval.

Ik heb als instelling "self consumption" staan, waarbij het volgens mij zo is dat

- Solarpanelen wekken op en gebruiken dit in huis (en waar nodig om de accu's op te laden)
- Savonds aof bij onvoldoende zon gaan de accu's hun werk doen.

Klopt deze redenering en hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat ik de panelen niet zie.

Groeten en bedankt Danny

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-12 12:28
Ik heb hetzelfde, de panelen zijn niet direct aangesloten op de Anker. bij voldoende opbrengst (gister niets omdat er niet voldoende zon scheen) maar de dag daarvoor wel en dan zag ik dat de Anker wel de zonnenpanelen ziet en oplaad. Ik had het schema op AI staan, maar dan word er niet automatisch geladen, nu omgezet naar schema modus en dan gaat het wel goed. in het voorjaar zal ik dit weer veranderen naar AI modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxaiCBNfGNpy76rb0wwXBFc1Xv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u5TsyVPihwxAhVD2Hq0RLFwq.png?f=user_large

• dannycnl
Ik ben ook benieuwd hoe klant vriendelijk de klantenservice is.
Week geleden bestelling gedaan en nu krijg je een dikke powerstation erbij

Iemand ervaring met de klantenservice, het lijkt erop dat ze super snel reageren, maar als het een beetje moeilijk word hoor je ineens al een dag niets meer van ze.,

[ Voor 37% gewijzigd door dannycnl op 29-11-2025 06:56 ]

• ixrobin
dannycnl schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:12:
Ik ben ook benieuwd hoe klant vriendelijk de klantenservice is.
Week geleden bestelling gedaan en nu krijg je een dikke powerstation erbij

Iemand ervaring met de klantenservice, het lijkt erop dat ze super snel reageren, maar als het een beetje moeilijk word hoor je ineens al een dag niets meer van ze.,
Velen van ons hadden issues met de eerste iteratie p1 meter van ze in het oude forum topic.
Ikzelf heb wel 1,5 maand contact met ze gehad, meerdere keren per week. Dit heeft wel geleid tot een goede oplossing (nieuwe iteratie p1 meter en waardebon van 50 euro).

En je kunt je ticket altijd escaleren als je vindt dat het te lang duurt of de antwoorden ondermaats zijn.

Prima klantenservice. Kan bv een Homewizard nog veel van leren. Daar wordt alles moeilijk zodra je iets anders wil dan de kapotte batterij omruilen voor een nieuwe..

• dannycnl
ixrobin schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:10:
[...]

Velen van ons hadden issues met de eerste iteratie p1 meter van ze in het oude forum topic.
Ikzelf heb wel 1,5 maand contact met ze gehad, meerdere keren per week. Dit heeft wel geleid tot een goede oplossing (nieuwe iteratie p1 meter en waardebon van 50 euro).

En je kunt je ticket altijd escaleren als je vindt dat het te lang duurt of de antwoorden ondermaats zijn.

Prima klantenservice. Kan bv een Homewizard nog veel van leren. Daar wordt alles moeilijk zodra je iets anders wil dan de kapotte batterij omruilen voor een nieuwe..
Mijn. "probleem" is nu dat ze groot adverteren met de beste deal garantie. En dat je nu ineens een vanaf 3000 euro een powerstation krijgt. En eerlijk gezegd zou ik die ook wel willen.
Maar ze reageren eigenlijk binnen een paar minuten nadat je ze een mail stuurt. Nu zit ik inmiddels alweer 24 uur te wachten

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-12 15:49
Is de e2700 pro ook als losse batterij te gebruiken? Ik bedoel eigenlijk zoals zo'n q2501 batterij die je bv mee kan nemen met een camper.
Dus opladen op 230, loskoppelen en gebruiken als er een stroom storing is.

Ps. Heb meer vertouwen in de anker dan in een (bv) solarplay. Kan ik m in de toekomst ook als normale thuisbatterij gebruiken.

• vincentkok
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:15
dannycnl schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:53:
Ik heb ook deze accu's gekocht tijdens black friday, prima deal. Extra accu's haal ik wel in Duitsland.
Echter krijg ik die P1 meter niet klaar met een firmware update.
Ondanks het klikken meerdere keren op de knop krijg ik het niet voor elkaar doe ik wat verkeerd of is het gewoon een vervelend foefje.
Hij word pulserend blauw kort, dan solide blauw en dan beetje wit licht en gaat hij weer verder
Als je een homewizzard p1 meter samen met je anker p1 in de zelfde splitter hebt zitten, moet je de p1 meter van homewizzard verwijderen en dan de update van de anker p1 proberen. Dat hielp bij mij.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:57
@ArnieNFW daar zou ik een andere batterij van anker voor gebruiken. Alleen al vanwege het gewicht.

• rem_hopster

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-12 15:49
rem_hopster schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:30:
@ArnieNFW daar zou ik een andere batterij van anker voor gebruiken. Alleen al vanwege het gewicht.
Kan het wel? Batterij wordt niet verplaatst, dus gewicht speelt geen rol.
Heb nu nog een analoge terugdraaimeter, en een verhuizing wellicht op komst. Vandaar dat ik de inbouwmeter niet wil.

Bedankt voor de link. Die zijn aanzienlijk duurder dan de e2700/q2501.

[ Voor 8% gewijzigd door ArnieNFW op 29-11-2025 14:35 ]

• rem_hopster
@ArnieNFW het zou zeker kunnen, maar opladen wanneer deze leeg is gaat via zonnepanelen of 1200 watt. Weet niet of laatste tijdens de trip of op campings altijd mogelijk is.

• dannycnl
vincentkok schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:30:
[...]

Als je een homewizzard p1 meter samen met je anker p1 in de zelfde splitter hebt zitten, moet je de p1 meter van homewizzard verwijderen en dan de update van de anker p1 proberen. Dat hielp bij mij.
Ik heb de P1 van homewizard eruit gehaald (heb geen splitter) blijft aangeven firmware update 1.5.0.3 of is dat gewoon de laatste versie dat hij die aangeeft ofzo

• vincentkok
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:15
Firmware v1.5.0.3 draait bij mij ook. En is volgens mij ook de laatste firmware

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Samen met mijn ouders heb ik twee setjes Solarbanks 3 Pro + BP2700 overgenomen. Deze set draait firmwareversie v1.0.3.13. Mijn eigen Solarbank 3 Pro draait nog op v1.0.3.7. Helaas kan ik het systeem nu niet koppelen omdat de firmwareversies niet overeenkomen (E60-melding). Vandaag heeft Anker een nieuwe firmware naar mijn Solarbank gepusht om dit te verhelpen (v1.0.3.12). Helaas werkt deze nog steeds niet samen met de .13-versie. :-(

Nog even geduld dus voordat ik het systeem parallel kan gebruiken.

In mijn meterkast zag ik dat er twee dedicated groepen zijn voor de wasmachine en droger. Hier heb ik nu de Solarbanks op aangesloten en de output verhoogd naar 1200 watt per solarbank. De wasmachine heb ik rechtstreeks aangesloten op de Solarbank en op de andere heb ik de vriezer aangesloten, omdat ik geen droger heb.

Is dit zo veilig te gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ajdvxff2Tj94esYP6bJbXJbHjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6US2XBrh4sqNBUssUOrmRYnN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door aGraPusher op 30-11-2025 15:32 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:09
Als de Solix op een gedeelde groep zit is er dan ook een limiet op het laden van het net ? Ik denk dat dat ook 800w is, maar begrijp de logica niet helemaal, een wasmachine / vaatwasser verbruikt zelf ook meer dan 800w.

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:42
aGraPusher schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:31:
Samen met mijn ouders heb ik twee setjes Solarbanks 3 Pro + BP2700 overgenomen. Deze set draait firmwareversie v1.0.3.13. Mijn eigen Solarbank 3 Pro draait nog op v1.0.3.7. Helaas kan ik het systeem nu niet koppelen omdat de firmwareversies niet overeenkomen (E60-melding). Vandaag heeft Anker een nieuwe firmware naar mijn Solarbank gepusht om dit te verhelpen (v1.0.3.12). Helaas werkt deze nog steeds niet samen met de .13-versie. :-(

Nog even geduld dus voordat ik het systeem parallel kan gebruiken.

In mijn meterkast zag ik dat er twee dedicated groepen zijn voor de wasmachine en droger. Hier heb ik nu de Solarbanks op aangesloten en de output verhoogd naar 1200 watt per solarbank. De wasmachine heb ik rechtstreeks aangesloten op de Solarbank en op de andere heb ik de vriezer aangesloten, omdat ik geen droger heb.

Is dit zo veilig te gebruiken?
[Afbeelding]
Zo lang ze op 2 onbelaste groepen draaien zou het kunnen om ze te verhogen naar 1200. Buiten plaatsen buiten huis heeft wel altijd mijn persoonlijke voorkeur.

Maar je wasmachine gaat denk ik wel meer vragen dan de anker kan geven aan vermogen. Ben benieuwd hoe dat uit pakt!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
AEN77 schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:26:
[...]

Zo lang ze op 2 onbelaste groepen draaien zou het kunnen om ze te verhogen naar 1200. Buiten plaatsen buiten huis heeft wel altijd mijn persoonlijke voorkeur.

Maar je wasmachine gaat denk ik wel meer vragen dan de anker kan geven aan vermogen. Ben benieuwd hoe dat uit pakt!
Ja, de groepen zijn verder onbelast en zitten ook nog op verschillende fasen. Ik zou het in mijn ongeïsoleerde schuurtje kunnen plaatsen, maar in de zomer lijkt het me daar te warm worden. Foto schuurtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhV9EFuRo29Ct0pdRz6jTgqLyU0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/4FKjevkqPkWflGvEMdxJI06e.gif?f=fotoalbum_large

Een 60-gradenwasje is prima gegaan, maar de Solarbank 3 Pro kan inderdaad niet voldoende leveren als ik uitga van het maximale verbruik. Ik zal het dus anders moeten aansluiten. 🙂

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• tweazer
Anker p1 meters leveren wat issues op. Hier had ik 3 stuks van, waar ik van anker 2 nieuwe heb gekregen.

Met veel klungelen, proberen, nog meer klooien en nog meer materiaal denk ik een werkende method gevonden te hebben voor de anker p1 meters.

Mijn conclusies: de anker p1 meter kun je het beste met de telefoon app discoveren, nog niet p1 aangekoppeld, maar wel met een (domme, non e-mark) usb-c kabel als voeding. Mocht het niet lukken probeer eens zonder voeding het knopje in te drukken, voeding erin, 20 sekonden wachten en dan knopje loslaten. Mocht dat ook niet lukken kun je ze handmatig als device koppelen (kies de p1 meter uit de lijst van devices). Als dat werkt aan een systeem koppelen en tenslotte in de p1 poort prikken. Als dat wederom niet lukt, steeds het hele riedeltje opnieuw proberen. De meter zal pas groen gaan knipperen als 'tie aan een systeem is gekoppeld.

Als je meerdere p1 devices hebt is de homewizard p1 splitter een goede keuze, foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY0uZqyO8NGaIR-GidI1oUK47mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgW5HTDoDMOZ94VWBOD7VqfO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJB-L7Cp4KeYvERBYLWoTcrMn-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kkcv2TqGfzMYnzab5GLvn2Ox.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyjgsDCKCB955P3u7eJHtmDqNq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dbEHb34opKGeUZ5y00PhWw0t.png?f=fotoalbum_large

Echter lijkt poort 3 op die splitters een issue te zijn (1 ingang, 2..4 uit) . Daar wil de anker p1 niet goed op werken, noch direkt, noch in cascade. In mijn geval voor 5 anker p1 meters, heb ik 4 splitters gebruikt, 1 hoofdsplitter en 3 doorgelust waar ik steeds poort 3 niet gebruik. Ik heb dan ook 3 zelf gekochte en 2 door anker support gesponsorde p1 meters aan de praat weten te krijgen. Nu nog even een ikea doosje om die kabelkluwen in op te bergen. Daarnaast natuurlijk duimen dat anker het licht ziet en 1 meter door meerdere anker systemen gebruikt kan worden...

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:57
Hier ook problemen met de P1 Meter. Ik had deze eerst bij iemand anders met de Solarbank 3 Pro aangesloten en dat werkte prima, totdat de P1 Meter na twee weken offline ging en we deze niet meer terug online kregen. Nu alles hier aangesloten en P1 Meter blijft offline.

Dit stuurt Anker SOLIX hierover:

Ons technische team heeft uw apparaat onderzocht en wij willen u informeren dat er momenteel inderdaad een probleem bestaat waarbij het apparaat na aansluiting op een Shelly-meter de P1-meter niet kan verbinden. Dit probleem zal naar verwachting volledig worden opgelost in de firmware-update die eind december wordt uitgerold.

In de tussentijd raden wij u aan het volgende te proberen: verwijder de P1-meter, schakel de stroom uit en sluit de meter vervolgens opnieuw aan op uw huishoudelijke elektriciteitsmeter, zodat deze opnieuw kan opstarten. Controleer of dit het probleem oplost.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mooie deal bij iBood:
https://www.ibood.com/nl/...batterij-e1600-ac/2855802
De Anker Solix Solarbank 2 Thuisbatterij | E1600 AC voor €499

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:22
P1Meter.nl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:02:
Hier ook problemen met de P1 Meter. Ik had deze eerst bij iemand anders met de Solarbank 3 Pro aangesloten en dat werkte prima, totdat de P1 Meter na twee weken offline ging en we deze niet meer terug online kregen. Nu alles hier aangesloten en P1 Meter blijft offline.

Dit stuurt Anker SOLIX hierover:

Ons technische team heeft uw apparaat onderzocht en wij willen u informeren dat er momenteel inderdaad een probleem bestaat waarbij het apparaat na aansluiting op een Shelly-meter de P1-meter niet kan verbinden. Dit probleem zal naar verwachting volledig worden opgelost in de firmware-update die eind december wordt uitgerold.

In de tussentijd raden wij u aan het volgende te proberen: verwijder de P1-meter, schakel de stroom uit en sluit de meter vervolgens opnieuw aan op uw huishoudelijke elektriciteitsmeter, zodat deze opnieuw kan opstarten. Controleer of dit het probleem oplost.
Die P1-meter van Anker is echt een beetje poep 8)7, voorheen draaide het soepeltjes met 1 accu, maar met de uitbreiding en een meshnetwerk voor de wifi verliezen ze elkaar continue uit "het oog"...

• Remcoudb
  • Nu online
Ik ben even benieuwd of iemand de batterij goed in home assistant heeft gekregen? Ik kan wel uitlezen op hoeveel procent de batterij zit via de anker integratie, alleen krijg ik hem niet goed in het energie dashboard. Iemand die dit wel voor elkaar heeft en mij op weg kan helpen?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:03
Remcoudb schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:41:
Ik ben even benieuwd of iemand de batterij goed in home assistant heeft gekregen? Ik kan wel uitlezen op hoeveel procent de batterij zit via de anker integratie, alleen krijg ik hem niet goed in het energie dashboard. Iemand die dit wel voor elkaar heeft en mij op weg kan helpen?
Voor Homey is er uberhaupt geen integratie zag ik?
Denk meteen de vraag stellen voor andere platformen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• ixrobin
Remcoudb schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:41:
Ik heb me hiermee bezig gehouden en deze pagina is hiervoor je beste vriend, maar verwacht er niet te veel van: https://github.com/thomluther/ha-anker-solix/discussions/16
Lang verhaal kort, gezien het feit dat je maar eens per 30-60 seconden een update krijgt omdat je via de Cloud data terugkrijgt zal je geen accurate lezing krijgen in het energy dashboard van HA.

Ik heb het zelf opgelost door een smart plug van HomeWizard te kopen, en daaruit je data koppelen aan HA. Door de local API integratie in HA krijg je elke +/- elke 3 seconden een update én deze plug kan teruglevering ook meten. Perfect dus om te meten hoe veel je batterij geladen en ontladen heeft.

• Remcoudb
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zondag 7 december 2025 @ 09:43:
[...]

Voor Homey is er uberhaupt geen integratie zag ik?
Denk meteen de vraag stellen voor andere platformen :)
Nee die heb in helaas nog niet gevonden voor Homey. Ik heb nog zo’n plug aan mijn droger gekoppeld dus kan daar wel even meespelen. Bedankt voor de reactie allebei! :)

• lars1986
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-12 14:35
Is er hier iemand die de solarbank 3 vanuit duitsland heeft gekocht?
Opsturen is volgens mij lastig omdat je dan alsnog de btw moet betalen...
Misschien een tip voor een goed adres net over de grens bij arnhem ergens om het product op te halen?

• HHF

HHF

lars1986 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:58:
Is er hier iemand die de solarbank 3 vanuit duitsland heeft gekocht?
Opsturen is volgens mij lastig omdat je dan alsnog de btw moet betalen...
Misschien een tip voor een goed adres net over de grens bij arnhem ergens om het product op te halen?
Deze ben ik wel tegengekomen. Is niet niet over de grens maar nog te doen. (Soest, Dld.)
https://www.stw-balkon.de/collections/anker-solix-sets
Deze zit in Rheinberg (nog wat dichter bij)
https://ecotechsolar.de/p...rce=idealo&utm_medium=cpc
Anders zelf even zoeken op Idealo.de. Die geeft veel verkopers en de prijzen erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door HHF op 08-12-2025 16:52 ]

• dannycnl
Ik krijg zojuist de melding e92 op mijn anker solix app.
De batterijen zijn wel leeg aangezien er weinig zon is (10%) maar wat is er aan se hand ben niet thuis namelijk

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:47
dannycnl schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:34:
Ik krijg zojuist de melding e92 op mijn anker solix app.
De batterijen zijn wel leeg aangezien er weinig zon is (10%) maar wat is er aan se hand ben niet thuis namelijk
https://support.ankersoli...r-92-Grid-Connection-Lost

• dannycnl
Ik zie geen rood lampje ouzo op de solar powerbank, alle lampjes branden nog. Moet ik dan alsnog hem van de stroom halen? Weet niet of andere mensen dit ook wel eens hebben gehad. Heb 2 units op een aparte groep zitten maar zoals gezegd ze doen nu niks staan in de slaapstand

• lars1986
@HHF Top bedankt ik ga dit is uitzoeken

• rem_hopster
Zo kogel is door de kerk...volgend jaar door electricien de power dock laten installeren en 3 bp2700 batterijen erbij aanschaffen. In eerste instantie als uitbereiding van de huidige set met 1 extra batterij
Meterkast gaat op de schop.
Lader voor auto erbij.
Nu komende periode inderdaad nog voor aanbiedingen kijken.
Ben met huidige set al tevreden, maar qua capaciteit en terugleveren nog niet.

Heel benieuwd naar eind resultaat

• lars1986
twijfel tussen de zendure 2400ac en de anker solarbank 3…. prijs en kwh zijn redelijk gelijk! Hier toevallig advies? waarom hebben jullie de keuze gemaakt voor anker! en hoe is de ai functie van anker met een dynamisch contract werkt dat goed!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-12 20:50

• tweazer
Die wil je NIET hebben. Dat is het 1e model van anker, daarna kwam de 2 pro, de 2 ac en nu de 3 pro.

Beter kun je iemand in duitsland raadplegen, daar is nu de solarbank e1600 2 ac voor E 410,29 te verkrijgen ...

PS ik zie een prijsdrop van LFP accu's van wel 40% in china, met een beetje geluk 'lekt' dat door per februari/maart in europa ...

[ Voor 19% gewijzigd door tweazer op 12-12-2025 11:19 ]

• arjhun
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12 07:57
Wat een enorme teleurstelling tot nu toe. Waar de batterijen echt uitblinken in solide ontwerp valt de P1 meter echt compleet tegen. Wat is hier gebeurd? Ik heb net de tweede P1 ontvangen die wél zou moeten werken. Hij werkte echt 1 sec, maar bleef een uur hangen op een bepaalde waarde om vervolgens net als de bijgeleverde óf offline óf online met 0 watt en geen verdere informatie te verschijnen in de app.

Solix solarbank 3 pro met uitbreiding
Head unit v1.0.3.7
Uitbreiding 0.3.3.7
2x P1 meter met fw 1.5.0.3
Meter: Landis+Gyr E360 cm3d 3 fase smr 5.0
Vermeld als compatibel op de anker site

Wat heb ik geprobeerd:
- uit en weer aan
- met powerbank uit en weer aan
- met en zonder powerbank opnieuw aansluiten
- met en zonder powerbank resetten.
- opnieuw toevoegen aan systeem door eigen verbruik te selecteren na reset
- Batterij timeout op nooit of 24h zetten
- p1 op 2.4ghz iot netwerk zetten
- mesh opties voor de P1 uitzetten in de tplink deco app
- 2.4ghz forceren in de tplink deco app
- accesspoint forceren in de deco app
- heel lang staren en hopen dat het ledje groen gaat knipperen.
- koppelen via hotspot

Het enige wat rest is de P1 koppelen aan een oude abgn 2.4ghz router kijken of dat wat doet.

Ik hoop dat de veelbesproken update gaat komen. Want als iets niet plug en play is dan krijg ik echt vervelende herinneringen aan de begindagen van Bluetooth. En je wilt toch echt wel dat dit soort aankopen meteen werken!

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere met de P1. Vind het wel verdacht dat ik er relatief weinig ophef over Lees. Dus hoop niet dat het een rare incompatibiliteit met mijn systeem is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RHmqYfMfNEFv7WopXuGv2Opwgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a6V6j6VY1XN69tYXEpOcW0l3.jpg?f=fotoalbum_large

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
arjhun schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 00:52:
Wat een enorme teleurstelling tot nu toe. Waar de batterijen echt uitblinken in solide ontwerp valt de P1 meter echt compleet tegen. Wat is hier gebeurd? Ik heb net de tweede P1 ontvangen die wél zou moeten werken. Hij werkte echt 1 sec, maar bleef een uur hangen op een bepaalde waarde om vervolgens net als de bijgeleverde óf offline óf online met 0 watt en geen verdere informatie te verschijnen in de app.

Head unit v1.0.3.7
Uitbreiding 0.3.3.7

Wat heb ik geprobeerd:
- uit en weer aan
- koppelen via hotspot

Het enige wat rest is de P1 koppelen aan een oude abgn 2.4ghz router kijken of dat wat doet.

Ik hoop dat de veelbesproken update gaat komen. Want als iets niet plug en play is dan krijg ik echt vervelende herinneringen aan de begindagen van Bluetooth. En je wilt toch echt wel dat dit soort aankopen meteen werken!

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere met de P1. Vind het wel verdacht dat ik er relatief weinig ophef over Lees. Dus hoop niet dat het een rare incompatibiliteit met mijn systeem is.[Afbeelding]
Heel ververvelend inderdaad. Wij hadden daar bij het testen geen enkel probleem mee. Zowel niet met 1 Anker Solix 3 als met 3 aangesloten Ankers. Behalve dat die af en toe offline ging, maar dat kon met de 24h instelling in de app opgelost worden. Wellicht toch inderdaad de combi met je meter, want dat is voor elke fabrikant een uitdaging, om alle meters compatibel te krijgen. Succes, ik hoop dat het snel opgelost wordt!

ENERGIENERDS.NL | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• arjhun
Ik vind dat toch opmerkelijk daar zijn toch protocollen voor :). Onze meter staat ook op de site van Aker als compatibel. Landis+Gyr E360 cm3d. Ik vermoed eerder ons mesh netwerk. Zal vandaag een experimenteren met een andere router.

• RicoF1987
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:35

Head unit v1.0.3.7
Uitbreiding 0.3.3.7

Wat heb ik geprobeerd:
- uit en weer aan
- koppelen via hotspot

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere met de P1. Vind het wel verdacht dat ik er relatief weinig ophef over Lees. Dus hoop niet dat het een rare incompatibiliteit met mijn systeem is.[Afbeelding]
Ik heb inderdaad hetzelfde probleem. Ik heb de P1 meter aangesloten via het 2.4ghz netwerk. Hij geeft wel online aan, alleen de waardes blijven op 0 in de P1 meter. De batterij levert wel stroom terug maar ik heb niet het idee dat hij een seintje van de P1 meter krijgt. Ik heb overigens dezelfde versie nummers.
Kan ik hiervoor het best een bericht voor sturen naar Anker, zodat hopelijk een andere P1 meter wel werkt?

• NiGeLaToR
@RicoF1987 deel anders net als @arjhun je wifi config en devices. Als @mrme12345 dan die van hem deelt kunnen we wellicht wat zinnigs vinden over de reden.

Want initieel verbinden werkt dus wel maar daarna geen data? En in de wifi appliance is de p1 meter ook te zien?

Ik zie ook iets met een eigen netwerk: koppel anders aan een ssid zonder vlans cq de meest basale.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• arjhun
@NiGeLaToR het gekke is dat ik de verbinding op mijn accesspoints met de P1 zie. Ik zie dat er data wordt verstuurd. Maar ik zie niets terug in de app. Maar. Ik ben een klein stapje verder. Ik heb een oude fritzlan repeater in bridge modus aangezet. Eigen ssid Wifi op 2.4ghz b.g wifi 3 gezet( 5ghz uitgezet). Hij verbindt nu initieel een paar seconden stuurt data van verbruik en knipperd vrolijk groen, yes (merkt de 100w opbrengst van mijn zonnepanelen overigens niet op) maar helaas, crasht vervolgens na 10-20sec en stopt met groen knipperen en data blijft op de initiële waarde hangen. Zou mij niks verbazen dat veel mensen denken dat het werkt, maar dat de meter altijd op 1 datapunt blijft hangen. Volgende stap is kijken of mijn opnsense router wellicht het verkeer van de anker blokkeerd. Het doet mij vermoeden dat het compatibiliteit met de Landis is misschien een impedantie probleem op het data signaal. Wellicht dat hij op wifi 3 net genoeg vermogen heeft om contact te maken, maar niet om het te behouden.

[ Voor 23% gewijzigd door arjhun op 13-12-2025 10:09 ]

• NiGeLaToR
@arjhun als de P1 meter van Anker bij niemand lekker werkt is er een andere uitdaging dan dat ie bij een enkeling niet lekker werkt.

Deductie is wellicht de kortste route: alleen de anker in de P1 meter, alleen aan een router zonder ids/ips en basic deny buitenzijde en de anker solarbank. Als dat werkt, elementen toevoegen.. tot je de ‘dader’ vindt?

• RicoF1987
Ik heb nog eens alles gecheckt en ik vermoed dat het aan mijn slimme meter ligt. Ik heb nog een oudere Kamstrup meter met (zoals ik zag online DSMR 2.2). Ik heb al een verzoek gedaan bij anker met check voor compatibiliteit. Mijn P1 meter heb ik overigens verboden met mijn mesh netwerk terwijl ik 5ghz had uitgezet. Hij blijft constant op online, echter geen waardes in de app. Ik heb hem achter een homewizard P1 splitter zitten (stroom krijgt hij dus via de splitter via een usb-c kabel), verschillende poorten geprobeerd, direct in de meter geprobeerd, maar de 0 waarde van de P1 meter in de app blijft hetzelfde.

Even afwachten wat de reactie van Anker gaat zijn en wat de reactie van mijn netbeheerder gaat zijn (heb gevraagd of mijn oudere slimme meter op de planning staat voor vervanging). Hopelijk lost dat wat op.

• tweazer
Probeer eens op die homewizard splitter poort 3 (links 1 is in, dan 2,3,4 uit) NIET te gebruiken, Met 4 homewizard splitters heb ik zo 5 anker p1 meters, een toon meter en een homewizard p1 meter kunnen koppelen. Wel afkloppen want ik herken je verhaal 100%. Dat poort 3 een rol speelt op de homewizard splitters is ook een aandachtspunt...
Ook heb ik hier nog een anker smart meter met ringkernen over, naast 4 anker smart meters en 2 shelly em3's om ook analoog zelf te meten... 1 grote kerstboom :)

• NiGeLaToR
@tweazer je hebt bij elke Anker dus een P1 meter nodig. Zit er dan geen werkende splitter bij?

Heb nu al 1 splitter met een homewizard + laadpaal en er komt als het goed is 2 x een Anker bij. Had nog geen plan hoe dat aangesloten zou moeten worden. Homewizard splitter, maar dan dus:

Splitter 1 in op 1, uit op 2 en 4.
2: splitter
4: laadpaal
Dus, nog een splitter op 2 en dan
2: splitter
4: homewizard
Splitter 3
2: anker
4: anker

Zo dus?

• RicoF1987
@tweazer Ik had je vorige bericht al gelezen en dus de anker meter direct in poort 2 gestopt, en homewizard in poort 3. De homewizard blijft werken maar de anker meter helaas nog steeds 0…

• arjhun

Head unit v1.0.3.7
Uitbreiding 0.3.3.7

Wat heb ik geprobeerd:
- uit en weer aan
- koppelen via hotspot

Nou goed nieuws! Ik heb afgelopen weekend na het lezen van de berichten hier een homewizzard actieve P1 splitter besteld. Kwam super snel binnen (maandag) meteen ertussen gehangen. Tada! nu werkt de anker P1 meter perfect! Ik denk echt dat het een impedantie probleem is met de Landis-gryr e360 cm3d. Voor nu is het probleem voor mij opgelost. oOo

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik ben sinds een paar dagen ook aan de Solix 3, en het was even uitzoeken, maar heb het nu met met een vaste Schedule van Mid-Peak voor elkaar dat ie laad van de overtollige energie van mijn Enphase, en ontlaad op het moment dat er niet voldoende van de panelen komt. (vrijwel de hele dag in deze donkere dagen).

Wat ik nog niet voor elkaar heb, volgens mij, is dat ie weer zelf wakker wordt uit standby (10%). Dit kan via DC input (heb ik niet) of door handmatig het laden aan te zetten. Maar je zou toch verwachten dat dit ook zou kunnen via overtollige Enphase energie of via een schema, als het moet?

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:57
Laatste bericht van Anker SOLIX geeft in ieder geval aan dat er een nieuwe hardware versie van de P1 Meter is:

Onze R&D-afdeling heeft inmiddels een nieuwe hardwareversie van de P1 Meter ontwikkeld, zodat het apparaat een betere compatibiliteit en stabielere werking biedt.

Ter informatie:
• Oud model: serienummers waarvan de laatste vier cijfers ≤ 3200
• Nieuw model: serienummers waarvan de laatste vier cijfers > 3200

Ik ontvang deze morgen, dus hopelijk is er dan een betere compatibiliteit en minder problemen.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• arjhun
P1Meter.nl schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:07:
Laatste bericht van Anker SOLIX geeft in ieder geval aan dat er een nieuwe hardware versie van de P1 Meter is:

Onze R&D-afdeling heeft inmiddels een nieuwe hardwareversie van de P1 Meter ontwikkeld, zodat het apparaat een betere compatibiliteit en stabielere werking biedt.

Ter informatie:
• Oud model: serienummers waarvan de laatste vier cijfers ≤ 3200
• Nieuw model: serienummers waarvan de laatste vier cijfers > 3200

Ik ontvang deze morgen, dus hopelijk is er dan een betere compatibiliteit en minder problemen.
@P1Meter.nl
Helaas heb ik problemen met deze "nieuwe versie"... Eindigt in 4801.

• Zentac
  • Nu online
Kijk, wat ik bedoel is dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeCosrZK9x2sHRNKaaTVcxx_APs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWkp6MyEMRD0Nly2gw5YBzqm.jpg?f=fotoalbum_large

En na een paar seconden Manual Backup laad ie wel weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APl4wubEX_nWF_22y5s4kyxM4Pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkumfisOYOVORHMv0CYbylk0.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer ik iets makkelijks op een ingewikkelde manier voor elkaar te krijgen?
Hoe maken jullie gebruik van de batterij?

• arjhun
@Zentac hij gaat alleen automatisch uit slaapstand als hij op een modus staat die laad bij inkomende vermogen van je zonnepanelen bijvoorbeeld eigen gebruik etc . Dat betekend dat dit hoger moet zijn dan het verbruik van je huishouden. Komt er 200W binnen en je gebruikt 240W dan zal hij pas gaan laden hoger dan > 240W op je panelen. Ik denk niet dat hij in schedule mode perse uit slaapstand komt als er een conditie zich voordoet waardoor hij nog niet gaat laden.

[ Voor 3% gewijzigd door arjhun op 16-12-2025 14:55 ]

• Zentac
  • Nu online
Enig idee welke modus dat zou zijn? Vooralsnog krijg ik hem enkel uit slaapstand met Manual Backup.
Hij gaat niet uit slaapstand zodra ik meer opwek dan verbruik. Dan gaat mijn overproductie gewoon het net op.
3rd party solar (enphase)

Hoe doen jullie dit? Of ontlaad hij bij jullie niet geheel?

• tono
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12 21:11
Zentac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:44:
Enig idee welke modus dat zou zijn? Vooralsnog krijg ik hem enkel uit slaapstand met Manual Backup.
Hij gaat niet uit slaapstand zodra ik meer opwek dan verbruik. Dan gaat mijn overproductie gewoon het net op.

Ik heb zonnepanelen die indirect zijn aangesloten (dus niet op der Ankers) en gebruik de Smartmode.
Zodra er meer door de zonnepanelen wordt geleverd dan je huis afneemt (je zou dus gaan terugleveren aan de energiemaatschappij), worden de Solarbanks wakker en worden geladen.
Zodra ze weer leeg zijn (en das snel deze periode), gaan ze weer slapen.

Ik vond de slaapstand ook verontrustend, maar geloof me, alles gaat goed.

• Zentac
  • Nu online
Top, dank je wel. Wellicht ben ik te ongeduldig. :)
Ik ga het eens een dagje aankijken.

/edit
Werkt! Hij heeft gewoon voor een paar minuten een bepaalde lading nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door Zentac op 17-12-2025 12:25 ]

• tono
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12 21:11
Zentac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:15:
Top, dank je wel. Wellicht ben ik te ongeduldig. :)
Ik ga het eens een dagje aankijken.

/edit
Werkt! Hij heeft gewoon voor een paar minuten een bepaalde lading nodig.
Mooi zo!
Ik wa's ook te ongeduldig hoor;-)

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-12 21:06
Heb nu ook 2 x solarbank 3 met powerdock geïnstalleerd. Gelijk door een elektricien een zwaardere groep laten aansluiten waardoor het systeem z'n eigen groep heeft + voorbereiding voor een eventuele EV auto in de toekomst. Alleen nog even wat extra installatiebuisjes plaatsen zodat het wat netter is.
In en output is nu allebei 2400w waarmee het meeste wel wordt opgevangen. Ben nu nog aan uitproberen qua instellingen voor schema's met laden en ontladen in de winter periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyQpxM5tS8AQkSOBAytd4mcRKx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuEeSrLfGb6c6SKWPH3SngDa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5GajzBgCznylSH-PcyjUpJaJyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDBiUx9R6MXZlcbuRobj3Lw4.jpg?f=fotoalbum_tile

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19-12 22:29
Heel vet Bammos, ik heb hetzelfde systeem (maar dan met 3 torens Solarbank). Echter met geen mogelijkheid krijg ik een P1 meter toegevoegd in dat systeem (heb zelfs 2 meters geprobeerd). Hoe is dat jou gelukt? Ik heb nu maar een Smart Meter besteld en hoop dat dat wel werkt.

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-12 21:06
Ik gebruik een slimme meter met de CT klemmen. P1 vond ik geen optie aangezien m'n 'oude' slimme meter maar elke 10 sec een signaal stuurt.

Ik had eerst 1 stapel en later pas uitgebreid met een 2de en de power dock. Toen ik kreeg ik ze ook niet gekoppeld en heb vervolgens alles verwijderd en opnieuw toegevoegd. En toen pakte ie hem wel.

[ Voor 42% gewijzigd door Bammos op 17-12-2025 18:05 ]

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:03
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:07:
[...]

De afname wordt beveiligd door de groep, bijv. een B16 automaat van 16A die ingrijpt als je teveel afneemt. Daar gaat eerder de hitte van de stekker een risico vormen dan dat je bijv. 1200 Watt laadt. Dus 1200 Watt laden moet, los van de belasting van de groep, wel kunnen.

Terugvoeden in een groep brengt altijd risico's met zich mee. Door dat vermogen tot 800 Watt te beperken verklein je het risico, maar het blijft alsnog aanwezig. 800 Watt wordt in het algemeen aangehouden als grens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik je nu niet direct kan verwijzen naar een bepaling waarin dat staat. Het wordt in ieder geval door heel veel fabrikanten en partijen aangehouden als grens. Daarboven wordt ook vaak geadviseerd de stekker af te knippen en de omvormer direct op een eigen automaat aan te sluiten.

Heb zelf goede ervaringen met bijv. ABB stopcontacten.

Heb het hier als volgt opgelost:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let op: Ik gebruik de HW Energy Sockets op dit moment alleen voor het berekenen van de RTE van 2x E2700, ik adviseer iedereen om geen slimme stekkers te gebruiken als je langdurig accu's gaat laden en ontladen ivm warmteontwikkeling.

De 3 Zendure omvormers zitten allemaal direct op een eigen B16 automaat aangesloten.
Interessant.

Hoeveel E2700 pro's met ieder 1200W ontladen zou jij maximaal in een schuur met 1,5 mm2 kabel van 15 meter aansluiten?

En heb je al een beeld van de RTE bij NOM draaien met twee van deze Ankers ten opzichte van bijvoorbeeld een Zendure 2400AC of een HomeWizard stapeltje van 3?

Ik vind de Anker setup best wel mooi qua uiterlijk en de IP rating is wel zo handig voor gebruik in de schuur waar de ruimte toch minder kostbaar is.

Nu zit ik wel al op 2 PiB's die het prima doen en eigenlijk is RTE alleen in de winter relevant met de hoeveelheid die ik over heb. Dan is die koude schuur misschien toch minder handig qua RTE zodra ik dynamisch ga.

Gelukkig heb ik nog even qua contract. Eerst moet het overschot van afgelopen zomer op met salderen :)

• NiGeLaToR
@netappie in theorie 16A. 1200watt is ruim 5A bij 230V dus dan 3 stuks.

Maar met 15 meter en continu belasting zou ik wat meer marge aanhouden bij 1,5mm2. 2,5mm2 is dan toch fijner en biedt meer ruimte. Denk dus 2, of niet alledrie op 1200w instellen. Of.. nieuwe kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-12-2025 07:45 ]

• netappie
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:44:
@netappie in theorie 16A. 1200watt is ruim 5A bij 230V dus dan 3 stuks.

Maar met 15 meter en continu belasting zou ik wat meer marge aanhouden bij 1,5mm2. 2,5mm2 is dan toch fijner en biedt meer ruimte. Denk dus 2, of niet alledrie op 1200w instellen. Of.. nieuwe kabel.
Ja, zoiets had ik ook in gedachte als marge. Maar een hele tuin opgraven en een nieuwe kabel trekken is wel veel gedoe en die 3600W is vooral handig om de relatief korte piek van de keuken op diezelfde fase op te vangen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:35:
[...]

Interessant.

Hoeveel E2700 pro's met ieder 1200W ontladen zou jij maximaal in een schuur met 1,5 mm2 kabel van 15 meter aansluiten?

En heb je al een beeld van de RTE bij NOM draaien met twee van deze Ankers ten opzichte van bijvoorbeeld een Zendure 2400AC of een HomeWizard stapeltje van 3?

Ik vind de Anker setup best wel mooi qua uiterlijk en de IP rating is wel zo handig voor gebruik in de schuur waar de ruimte toch minder kostbaar is.

Nu zit ik wel al op 2 PiB's die het prima doen en eigenlijk is RTE alleen in de winter relevant met de hoeveelheid die ik over heb. Dan is die koude schuur misschien toch minder handig qua RTE zodra ik dynamisch ga.

Gelukkig heb ik nog even qua contract. Eerst moet het overschot van afgelopen zomer op met salderen :)
Is het 1-fase of 3-fase kabel? Ik had hier 5x2,5mm2 liggen voor in eerste instantie 2400 Watt/fase, tijdje op 3600/fase gebruikt met 6 omvormers en dat werd mij iets te warm, dus nu 5x4mm2 liggen voor 2400 (ja ja, zit een verhaal achter) en dat gaat een stuk beter.

Als het 1-fase en continue belasting betreft zou ik 2,5mm2 voor 2 stuks aanraden en bij 3 stuks misschien nog wel meer. En de RTE heb ik mogelijk in de review gezet, pas vanavond weer tijd om er verder in te duiken.

Vond Zendure qua software wel fijner dan de Ankers en de RTE van de Zendure 2400AC was volgens mij ook 2% beter.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:58
netappie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:35:
[...]

Interessant.

Bij 3 E2700 achter 15 meter 1,5mm2 moet je wel rekening houden met een 5% lagere RTE (op vol vermogen).

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• netappie
Taro schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:32:
[...]

Is het 1-fase of 3-fase kabel? Ik had hier 5x2,5mm2 liggen voor in eerste instantie 2400 Watt/fase, tijdje op 3600/fase gebruikt met 6 omvormers en dat werd mij iets te warm, dus nu 5x4mm2 liggen voor 2400 (ja ja, zit een verhaal achter) en dat gaat een stuk beter.

Als het 1-fase en continue belasting betreft zou ik 2,5mm2 voor 2 stuks aanraden en bij 3 stuks misschien nog wel meer. En de RTE heb ik mogelijk in de review gezet, pas vanavond weer tijd om er verder in te duiken.

Vond Zendure qua software wel fijner dan de Ankers en de RTE van de Zendure 2400AC was volgens mij ook 2% beter.
1 fase 1,5 mm2 natuurlijk. Het mocht destijds vast niks kosten bij de bouw.

Iemand een paar straten verderop heeft zijn Plug-in hybride er jaren mee geladen maar inmiddels alles laten vervangen omdat er ook panelen op de schuur kwamen en hij naar volledig elektrisch rijden ging met 3 fase laden.

Als je toch bezig bent met graven dan is meteen 4 mm2 neerleggen heel slim. En natuurlijk datakabels, glasvezel en een ondergronds warmtenet ;)

Ik denk dat ik die schuur gewoon maar een beetje moet ontzien. Misschien 1 batterij daar en de andere 2 dichter bij de meterkast op hun eigen fase, of t.z.t het hele spul meteen met een groot systeem dat de woning ook echt van noodstroom voorziet.

Ik kijk uit naar de review met RTE cijfers. Bedankt voor je advies.

• netappie
HandyLumberjack schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:40:
[...]

Bij 3 E2700 achter 15 meter 1,5mm2 moet je wel rekening houden met een 5% lagere RTE (op vol vermogen).
Dat kan inderdaad wel een dingetje worden met die afstand.

Aan de andere kant zou het wel meer uit het overschot van de panelen kunnen halen, maar daar is 1 E2700 zat voor. Die MPPT's hebben een flink bereik en met 1 stapel loop je niet snel tegen de grenzen van opslagcapaciteit voor de eigen opwek aan.

• NiGeLaToR
@Taro werd de kabel warm of alleen de connecties in lasdozen e.d.?

Zit zelf ook te puzzelen met groepen en belasting: heb diverse 16A groepen met bijv:
- airco, max ± 1400watt
- extra PV setje max ± 1500 watt
- PV setje 1, max ± 2200 watt

Met name die eerste twee zou ik niet zo spannend vinden om op elk 1200watt in te voeden, dan heb je een eigen groep met 1 gebruiker/leveraar + 1200 watt teruglevering. Moet nog even kijken naar max laadvermogen bedenk ik mij net, dat zal wellicht wel hoger zijn.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:

Zit zelf ook te puzzelen met groepen en belasting: heb diverse 16A groepen met bijv:
- airco, max ± 1400watt

Met name die eerste twee zou ik niet zo spannend vinden om op elk 1200watt in te voeden, dan heb je een eigen groep met 1 gebruiker/leveraar + 1200 watt teruglevering. Moet nog even kijken naar max laadvermogen bedenk ik mij net, dat zal wellicht wel hoger zijn.
Maar het mag officieel niet....

• NiGeLaToR
Wordt wel interessant om voor elke accu dan een nieuwe groep aan te maken waar vervolgens maar 1200watt overheen gaat. Want twee accu's op 1 groep mag dus ook niet, met die redenatie.

Heb dat dus voor die paar zonnepanelen, airco, etc etc al gedaan, alleen m'n kabelbundel die ondergronds loopt begint industriële vormen aan te nemen.

Edit: heb al drie fase liggen ook op een aantal plekken met maar marginaal verbruik/oplevering, wellicht is een subverdeler met eigen stoppenkast waar achter de gebruikers/opwekkers zitten een idee. Ga een installateur dat laten uitvlooien.

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-12-2025 10:45 ]

• rem_hopster
@NiGeLaToR@HandyLumberjack waarom mag je geen twee batterijen op 1 (aparte) groep?

• NiGeLaToR
rem_hopster schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:48:
@NiGeLaToR@HandyLumberjack waarom mag je geen twee batterijen op 1 (aparte) groep?
Nou ik geloof dat dit wel mag, wat twee invoeders en gebruikers op 1 groep betekent, alleen als je een accu en een gebruiker of een accu en een invoeder alleen op 1 groep zet (ook als het dan binnen de 16A blijft bijv) mag het niet. Althans, dat is hoe ik het begrijp.

Wat je in ieder geval nooit wilt veroorzaken is dat je bijvoorbeeld 3500watt PV in voedt en 3500watt accu's laad over 1 16A groep. In de meterkast gebeurt er namelijk niets, maar door je stroomkabel gaat er tegelijk 3,5kwh in en 3,5kwh uit. Dat is wat je dus niet wilt zeg maar. Dan heb je daarnaast dus ook wet- en regelgeving als de NEN1010 die bepaalde dingen voorschrijft, ook als iets technisch zou kunnen, praktisch onwenselijk is of kan zijn :)

• HandyLumberjack
rem_hopster schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:48:
Dat heb ik niet gezegd.
Op een groep met verbruikers mogen ze niet 1200W terugleveren.

Anker geeft aan dat er wel 2 op 1 dedicated groep aangesloten mogen worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:21:

- airco, max ± 1400watt

Ik had deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f5NbaRASfjn7kr2ARo_V_jC8xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6av2EgmUKm1EhTp7eAfd9IKX.jpg?f=fotoalbum_large

De 5-aderige 3-fase 2.5mm2 kabel in de kabelgoot werd boven de 30 graden.

En daar heb ik dit van gemaakt, stekkers eraf geknipt en iedere omvormer op een eigen groep én met 4mm2 in de kabelgoot naar de meterkast. De warmste kabels die je hier ziet zijn van de 3 WP's, die van de accu's zijn op max load dus nog koeler dan dat, mooi resultaat :) De 2 resterende stekkers zijn van 2 micro-omvormers op max 800 Watt. De stekkers van de 2400AC's heb ik weleens op 48-49 graden gezien, vandaar deze stap:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQ1LOOfNqARad9lMD3B3mULIinM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUXirKSL4gqECaL3CQRyJxRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VQpje-kcrble7EkLOKb0g3gf4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPlNl0ZOcRxWhevGk4tiChJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBKMIdpbTW7jPRQaJ7fLb4rtnVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUlL31BwUnIngtFkKgRbW5BN.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2EDGx93klH4AL4FsBMkpW5Qcgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXVEY0MTrV0qRaRK9xaMeOeh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EIVM8aVs8kDnUEmWqOx3lA0u4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jd78brXctd67IHcXLcRr4Lso.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 18-12-2025 20:20 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Op een dedicated groep kan je overigens wel meer omvormers aansluiten. Echter zou ik altijd onder 80% van de 16A blijven, die automaat wordt anders enorm heet, been there, done that. Dus: 16A * 80% = 12.8A * 230V = 2944 Watt. Probeer dus onder de 3000 Watt te blijven en niet 3x1200 Watt op 1 groep aan te sluiten, ik zou voor max 2 1200 Watt omvormers per groep gaan. Wil je er 3 aansluiten? Ga dan voor 3-fase x 1 omvormer, blijf je in de veiligste zone.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
netappie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:00:
[...]
Ik kijk uit naar de review met RTE cijfers. Bedankt voor je advies.
De review staat al een tijdje online en daarin heb ik 81% genoemd, dat is op basis van maar 40 kWh, dus niet enorm betrouwbaar. Heb ze inmiddels niet meer in huis, dus kon niet langer meten.

• Battleduck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12 11:04
Dag Mede Tweakers en thuisbatterij klussers!

Ik heb een weekje terug mijn twee bestelde Solarbank pro 3's binnengekregen en morgen staat de installatie op de planning.
Ik ga ze zelf aansluiten, beide op een vrije groep welke naar zolder loopt.

Nu lees ik verschillende verhalen over het aansluiten.
De een geeft aan: 2 aparte stopcontacten maken welke daarna in een installatiedoos uitkomen.
De ander: Nee yo, afknippen die stekkers en direct lassen in een doos!

Iemand die me hier kan vertellen wat de verstandigste keus is?
Ik ben van plan ze beide op 1200 watt te laten rammen.

• NiGeLaToR
@Battleduck cool, ben benieuwd!

Stekkers afknippen voor 1200 watt voor iets wat technisch gezien een sterker-oplossing is klinkt niet heel logisch. Ook qua stopcontacten zit je met 2400w ontladen een eind van 16A max af natuurlijk. Wellicht is laden spannender, hoeveel watt trekt dat?

• Battleduck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-12 11:04
NiGeLaToR schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:41:
@Battleduck cool, ben benieuwd!

Stekkers afknippen voor 1200 watt voor iets wat technisch gezien een sterker-oplossing is klinkt niet heel logisch. Ook qua stopcontacten zit je met 2400w ontladen een eind van 16A max af natuurlijk. Wellicht is laden spannender, hoeveel watt trekt dat?
Laden doet ie ook met 1200 watt per accu als ik de specsheet mag geloven.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Nadeel van stekker afknippen (Het is wel qua aansluiting de veiligste keuze) en direct aansluiten is dat je de omvormer met ingebouwde accu niet meer gemakkelijk kunt verplaatsen. Edit: Al heeft Anker die AC-aansluiting wel beter voor elkaar dan veel andere merken, dus is eigenlijk geen issue, die vond ik wel makkelijk los te koppelen. Bij Marstek is dat bijv. een drama.

Je zou ook eerst even kunnen proberen of dit de juiste oplossing voor je is en bevalt, eerst op 2 stopcontacten aansluiten en vermogen beperken. Bevalt het product, dan netjes aansluiten.

Heb er hier zelf een PowerCon connector tussen zitten, waardoor ik ondanks de directe aansluiting op 16A automaten wel gemakkelijk de omvormers los kan koppelen, de kabel is/wordt op 2400 Watt warmer dan de connector zelf, maar dit stelt je in staat om met 2,5mm2 te verlengen als de andere kabel te kort is, al introduceer je natuurlijk wel weer een extra "stekker":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNii8wXwteQ_v5i0xX9HB0Wq8l0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvZ5GMuMUTVUXIvMACTdN8Kl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_iqHLwlYxk8F5iiZcLzqn9UJT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNj228dnEwBoC6eCY3s1XfvA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3sBq0UUkfVlMPuv8epnfk8Z-as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qBf94C7LlNV3tNt967fMMeO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 19-12-2025 11:24 ]

• tweazer
Zentac schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:44:
Hoeveel vermogen levert de enphase ? Tot 1200W kun je die ook op de AC backup aansluiting van de solarbank aansluiten, ipv indirekt via het grid gedeelte. Dan 'ziet' de solarbank ook het vermogen en kant het gebruiken.

• NiGeLaToR
tweazer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:23:
[...]

Hoeveel vermogen levert de enphase ? Tot 1200W kun je die ook op de AC backup aansluiting van de solarbank aansluiten, ipv indirekt via het grid gedeelte. Dan 'ziet' de solarbank ook het vermogen en kant het gebruiken.
Ja wel opletten dat er alleen laagspanning in kan, je moet evt hoogspanning DC strings van je panelen serieel aansluiten zodat je < 60v op de Solarbank DC kant zet anders gaat ie stuk las ik in de handleiding.

In mijn geval dus een omkabel actie op het dak voor nodig als ik dat wil doen ooit.

• tweazer
Op de solarbank 2 pro, 2 ac en 3 ac zit ook een ac/noodstroom in- en uitgang ....

• HandyLumberjack
tweazer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:17:
Op de solarbank 2 pro, 2 ac en 3 ac zit ook een ac/noodstroom in- en uitgang ....
Geeft Anker ergens in hun documentatie aan dat je het noodstroom stopcontact ook mag/kan gebruiken voor laden in noodstroom modus?

• NiGeLaToR
Check, verkeerd gelezen!

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:47
Bij de 2 pro is het toch alleen een ac/uitgang?

• Zentac
  • Nu online
Mijn panelen leveren veel meer (in de zomer), dus dat ga ik niet proberen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wl_jtSmx-ij6bapKbv5DgoN8qME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIpjFcA1k8hvuBIJVnkH4jGA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Lg2jTH21DzIyMRPbuWHdrRPvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgG0lvuMy7PS7YscN22UY4Ej.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 Laatste