• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
@HandyLumberjack in de huidige situatie verwacht ik ook een terugverdientijd < 10 jaar, alleen verwacht ik eind dit jaar en loop van volgend jaar een stormloop op accu's en dan vlakken de tarieven sowieso meer af. Dan heb je wel je eigen gebruik voordeel en als dat uit blijft kunnen is dat mooi.

Maargoed, als ik nu regelmatig urenlang een flatline heb op m'n P1 meter in ons energiegulzige huis ben ik ook al happy, dus in dat opzicht zit er ook wel een hoog ik-wil-het gehalte aan inmiddels :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

NiGeLaToR schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:57:
@HandyLumberjack in de huidige situatie verwacht ik ook een terugverdientijd < 10 jaar, alleen verwacht ik eind dit jaar en loop van volgend jaar een stormloop op accu's en dan vlakken de tarieven sowieso meer af. Dan heb je wel je eigen gebruik voordeel en als dat uit blijft kunnen is dat mooi.

Maargoed, als ik nu regelmatig urenlang een flatline heb op m'n P1 meter in ons energiegulzige huis ben ik ook al happy, dus in dat opzicht zit er ook wel een hoog ik-wil-het gehalte aan inmiddels :+
Ik voel dat ik-wil-het gehalte ook ;) en begrijp precies wat je bedoelt, maar financieel gezien is het gewoon niet zinvol in mijn situatie. Begin februari kreeg ik sommige dagen al een flatline met slechts 1 solarbank plus uitbreidingsbatterij. Enige wat het nu nog "verpest" is het laden van de auto, dus nu nog de laadpaal vervangen door een slimmere en zit ik al bijna tegen de grens aan wat mogelijk is qua maximaliseren van het eigen verbruik.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-03 19:23

Ravhin

no <root>...

DennusB schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:56:
Aan de testpanel mensen : Nemen jullie de set over van Anker? Of sturen jullie hem weer terug na de testperiode?
Ik ga de set zeker houden. Ik wil op termijn de oude PV panelen naar de aanbouw verplaatsen en dan aansluiten op de Solix - dan hoef ik ook geen omvormer te kopen. Op de plek van de oude komen dan 4 kWp PV panelen die het goed gaan doen met één tracker en op een 6 kWp omvormer komen. Met mijn nieuwe electronsink (EV ;) ) komt de extra zonnestroom goed van pas. De set past helemaal in het plaatje. De aanbieding is ook erg goed: €160 / kWh (ik krijg de BTW terug van mijn gemeente) krijg je nu nergens.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Heeft er iemand trouwens ervaring met een Anker Smart plug i.c.m. een Solarbank 3? Kun je die dan aansturen op basis van bijvoorbeeld de SOC van de batterij?

[ Voor 29% gewijzigd door HandyLumberjack op 05-03-2026 19:03 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:21
@HandyLumberjack heb er vandaad 2 binnen en moet er nog mee gaan spelen.

• TheKnul
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-03 16:40
Hi All,
Ik heb nu de Solarbank 3 sinds oktober aangesloten op het net en via zonnepanelen wordt deze indirect opgeladen.
Dit werkt allemaal uitstekend, maar ik ben opzoek naar de volgende stap, directe aansluiting op de Solarbank, vandaar mijn volgende vraag:

Als je panelen direct aansluit op de Anker Solarbank 3, en de solarbank zit vol. Knalt de omvormer de opgewekte stroomdan het net in of stopt deze met opwekken, tot de batterij weer om stroom vraagt?

Ik hoor het wel!

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-03 19:18
TheKnul schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:14:
Hi All,
Ik heb nu de Solarbank 3 sinds oktober aangesloten op het net en via zonnepanelen wordt deze indirect opgeladen.
Dit werkt allemaal uitstekend, maar ik ben opzoek naar de volgende stap, directe aansluiting op de Solarbank, vandaar mijn volgende vraag:

Als je panelen direct aansluit op de Anker Solarbank 3, en de solarbank zit vol. Knalt de omvormer de opgewekte stroomdan het net in of stopt deze met opwekken, tot de batterij weer om stroom vraagt?

Ik hoor het wel!
Dit kun je instellen. Volgens mij kan dit met smart mode en/of de optie “Equipment feeds power to grid”

• NiGeLaToR
digital-IMEI schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:28:
[...]

Dit kun je instellen. Volgens mij kan dit met smart mode en/of de optie “Equipment feeds power to grid”
Met dien verstande dat dit altijd maximaal met 1200 watt gaat (per headunit), dus als je er 3600 Wp aan panelen aan hangt en je batterijen zitten na een paar uurtjes zon vol dan gaat de rest evt het net op met 1200 watt en de rest verlies je.

Dit is wellicht geen probleem als de saldering straks voorbij is en zelfs gunstig, al snap ik nog niet helemaal hoe energie weg gooien ooit gunstig kan zijn, maargoed.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• TheKnul
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-03 16:40
NiGeLaToR schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:39:
[...]

Met dien verstande dat dit altijd maximaal met 1200 watt gaat (per headunit), dus als je er 3600 Wp aan panelen aan hangt en je batterijen zitten na een paar uurtjes zon vol dan gaat de rest evt het net op met 1200 watt en de rest verlies je.

Dit is wellicht geen probleem als de saldering straks voorbij is en zelfs gunstig, al snap ik nog niet helemaal hoe energie weg gooien ooit gunstig kan zijn, maargoed.
Ik was van plan niet tot het uiterste te gaan, maar te beginnen met 2x 450wp om zo 1 aansluiting volledig te benutten. De 900wp mag hij dan ook tot 800watt, wat praktisch mij ook (op of boven) t maximum lijkt, het net in duwen. de rest zal gaan via de indirecte zonnepanelen.

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Een ontwikkelaar heeft in Homey een app ontwikkeld voor de Anker integratie *O* *O*
Zo te zien wordt er gebruik gemaakt van de cloud en Homey ziet de units ook meteen als batterij, en er zijn diverse flows mogelijk. Dit geeft wel extra mogelijkheden voor monitoring en dergelijke.

Fijn. Zelf ben ik niet in staat zo’n app te bouwen. _/-\o_

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• NiGeLaToR
@Ravhin super! Ik gebruik alleen een andere login provider dus moet even kijken hoe ik daar weer een email+pw van maak. Thanks voor de tip!

• Straffie
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-03 19:24
Beste mensen, sinds een tijdje ben ik me in het lezen om een thuisaccu te gaan aanschaffen. Mijn keus is bepaalt op de Anker Solix 3. Heb een wat groter systeem voor ogen, i.v.m. de opwek van rond 13 MWh. Een Powerdock met 3 x E2700 Pro met ieders een uitbreiding met de BP2700. Een EV box 11 Kw, De smartmeter uiteraard erbij. De Powerdock heb ik reeds in mijn bezit.
Lees dat de proefperiode van het testen het einde naderd. Zijn er mensen die hun test apparaten terug of deels terug doen. Heb er interresse in. Je kunt me middels een PB bereiken.

Blijf meelezen hier. :)

• rem_hopster
Hi all,

Modus dymisch werkt goed voor ons, maar ik kan de tijd van opladen of ontladen niet aanpassen voor de dag erna. Ik bedoel, wanneer ik na 18 uur naar de prijzen en tijden kijk en aangeef dat er een uur eerder gestart moet worden met opladen en dit opsla, dan blijft alles bij het oude.

Iemand anders ook deze ervaring?

• Drummer
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-03 18:40
Dat klopt, als je het op de makkelijke manier wilt aanpassen dan kan dat niet, je moet dit dan echt in het scherm doen waar je de 24 uurs tijdbalk kunt aanpassen. Dan lukt het bij mij wel.

• NiGeLaToR
Drummer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:47:
Dat klopt, als je het op de makkelijke manier wilt aanpassen dan kan dat niet, je moet dit dan echt in het scherm doen waar je de 24 uurs tijdbalk kunt aanpassen. Dan lukt het bij mij wel.
Heb al door dat het een fire-and-forget oplossing is en niet voor ongedurige Tweakers die net die laatste eurocent voordeel eruit willen wringen.

Maar, met HA of Homey integratie toch mogelijk - dat is wellicht de kortste weg naar die mogelijkheid.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-03 16:41
Goedemorgen, deze ochtend was het internet even weggevallen en stond mijn home op "grijs" er zijn geen devices meer te zien op het home screen.
Ik heb nu alles verwijdert en blijf hetzelfde probleem houden en ben nu even echt de weg kwijt.
Mijn P1 meter is online, solarbank 3 is online en zover ik weet in hetzelfde energy system. Ik heb namelijk tijdens de installatie de P1 gekoppeld aan de sonarbank.

Echter als ik de tweede wil toevoegen wil die weer een aparte aanmaken

• digital-IMEI
dannycnl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:07:
Goedemorgen, deze ochtend was het internet even weggevallen en stond mijn home op "grijs" er zijn geen devices meer te zien op het home screen.
Ik heb nu alles verwijdert en blijf hetzelfde probleem houden en ben nu even echt de weg kwijt.
Mijn P1 meter is online, solarbank 3 is online en zover ik weet in hetzelfde energy system. Ik heb namelijk tijdens de installatie de P1 gekoppeld aan de sonarbank.

Echter als ik de tweede wil toevoegen wil die weer een aparte aanmaken
Hier hetzelfde. Sinds 4 uur vannacht als ik het goed zie. In Home Assitant zie ik dat ze wel gewoon hun werk doen. Dus het lijkt er eerder op dat Anker cloud een issue heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOy-JyHJED6KZR1aqs-jYDSIpZY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wVXDHshOueJ3BeLehbqJu9fn.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door digital-IMEI op 10-03-2026 07:29 ]

• dannycnl
digital-IMEI schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Hier hetzelfde. Sinds 4 uur vannacht als ik het goed zie. In Home Assitant zie ik dat ze wel gewoon hun werk doen. Dus het lijkt er eerder op dat Anker cloud een issue heeft.

[Afbeelding]
Ah wist niet dat dat cloud based werkte (gevalletje zonde van de tijd) wat wel vreemd is dat ik de eerste solarbank gekoppeld krijg in de setup aan de P1 meter, de 2e krijg ik die optie niet. Of zou dat ook met de cloud te maken kunnen hebben?

• rem_hopster
Hi all,

Inderdaad een cloud issue blijkbaar!
Hopelijk snel opgelost.
Ik was ook al bijna in de acties om alles te resetten.

Updat 7:48 weer up and running hier

[ Voor 41% gewijzigd door rem_hopster op 10-03-2026 07:51 ]

• dannycnl
rem_hopster schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:47:
Hi all,

Inderdaad een cloud issue blijkbaar!
Hopelijk snel opgelost.
Ik was ook al bijna in de acties om alles te resetten.
Dan ben jij er optijd bij, was de stappen nu ook alweer, alles verwijderen, en dan eerst de P1 meter en dan de solarbanks of eerst de solarbanks en dan de P1

• rem_hopster
@dannycnl eerst solarbanks en dan de p1 meter toevoegen.
Hier doet hij het weer.

En het systeem heeft netjes doorgewerkt tijdens de storing.

[ Voor 65% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-03-2026 07:57 ]

• digital-IMEI
De Anker app is hier ook weer online.

• rem_hopster
Ik ga toch maar eens kijken ook naar homey of home-assistant als extra "backup". Maar het blijft cloud driven.

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:54:
Hier doet hij het weer.

En het systeem heeft netjes doorgewerkt tijdens de storing.
Dit legt wel haarfijn bloot dat een systeem kopen van vele duizenden euro's met 10 jaar garantie valt of staat met 1 ding: of Anker blijft bestaan. Want leuk als het blijft werken als de cloud eruit ligt (wiens computer dit ook mag zijn), maar er zitten net te weinig knoppen op om hem zonder appje te bedienen.

Nu begrijp ik wel dat je hem via BT kunt benaderen, maar ik gok dat de app nog altijd de Anker-servers nodig heeft en het zonder gewoon niet werkt qua instellingen. Heb dit met meer diensten hoor, kon laatst de verwarming niet aanzetten omdat LG verlengd onderhoud aan hun app had. Tuurlijk, eenmaal thuis even naar het paneeltje lopen en zelf aanzetten werkte gewoon, maar toch.

Zelf niet gemerkt deze storing. Wel tip voor de mensen die meteen dingen gingen verwijderen/toevoegen: als je niets deed en het stopt met werken is het hoogstwaarschijnlijk niet door jou veroorzaakt dus is even niets doen en bijv hier je licht opsteken handiger :)

@rem_hopster dat helpt dus niet: die communiceren niet direct met de Anker apparaten. Pas als iemand de API heeft ontleedt en zelf een communicatie direct met de Ankers kan opzetten kun je de Anker-cloud omzeilen.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-03-2026 08:26 ]

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Dit legt wel haarfijn bloot dat een systeem kopen van vele duizenden euro's met 10 jaar garantie valt of staat met 1 ding: of Anker blijft bestaan. Want leuk als het blijft werken als de cloud eruit ligt (wiens computer dit ook mag zijn), maar er zitten net te weinig knoppen op om hem zonder appje te bedienen.

Nu begrijp ik wel dat je hem via BT kunt benaderen, maar ik gok dat de app nog altijd de Anker-servers nodig heeft en het zonder gewoon niet werkt qua instellingen. Heb dit met meer diensten hoor, kon laatst de verwarming niet aanzetten omdat LG verlengd onderhoud aan hun app had. Tuurlijk, eenmaal thuis even naar het paneeltje lopen en zelf aanzetten werkte gewoon, maar toch.

Zelf niet gemerkt deze storing. Wel tip voor de mensen die meteen dingen gingen verwijderen/toevoegen: als je niets deed en het stopt met werken is het hoogstwaarschijnlijk niet door jou veroorzaakt dus is even niets doen en bijv hier je licht opsteken handiger :)

@rem_hopster dat helpt dus niet: die communiceren niet direct met de Anker apparaten. Pas als iemand de API heeft ontleedt en zelf een communicatie direct met de Ankers kan opzetten kun je de Anker-cloud omzeilen.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ik heb er dan wel wat meer vertrouwen in dat Anker over 10 jaar bestaat dan vele andere thuisbatterij merken.

Via bluetooth kun je niet veel, dus daar heb je eigenlijk niks aan.

• digital-IMEI
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:25:
[...]

Aanvulling hierop. Ondertussen is de Home Assistant integratie een soort hybride integratie die zowel tegen de cloud als direct tegen de Solix praat mbv MQTT. Zeker nog niet zaligmakend maar er zijn wel nog mogelijkheden als Anker offline is.

• NiGeLaToR
digital-IMEI schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Aanvulling hierop. Ondertussen is de Home Assistant integratie een soort hybride integratie die zowel tegen de cloud als direct tegen de Solix praat mbv MQTT. Zeker nog niet zaligmakend maar er zijn wel nog mogelijkheden als Anker offline is.
Ah, dat biedt perspectief. Altijd fijn om een plan B te hebben c.q. te weten dat die er kan zijn voor het nodig is.

En wat @HandyLumberjack zegt: ik heb er ook vertrouwen in, tis een merk met een groot bereik en veel producten, dus daarom durf ik er ook wel in te investeren. Tevens is hun digitale platform tot nu toe aardig stabiel, betrouwbaar en goed geweest al heb ik nog geen verkeer gemonitord of pogingen gedaan m'n eigen hardware te infiltreren. Wellicht nog leuk om te doen :+

• rem_hopster
@NiGeLaToR ik bedoelde precies wat @digital-IMEI aangeeft. Het blijft cloud, maar er is wel een soort hybride vorm te gebruiken.
Helemaal eens met je verhaal. Denk dat Anker gezien hun producten, maar ook gezien de door ontwikkeling voor thuisbatterijen en voorziening nog wel > 10 jaar doorgaat.
Ik zal, wanneer ik meer tijd heb, ook eens de api uitpluizen.

Voor wat de infiltratie, dat is een leuke. Ga ik ook eens naar kijken

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-03 18:21
Als ik de Homey integratie gebruik kan je er niet echt veel mee en in de Anker app werkt dynamisch strokmprofiel niet meer.

Dus het is geen officiële integratie en Anker gooit je er deels uit...

Ik heb het er weer afgegooid.
Ravhin schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:48:
Een ontwikkelaar heeft in Homey een app ontwikkeld voor de Anker integratie *O* *O*
Zo te zien wordt er gebruik gemaakt van de cloud en Homey ziet de units ook meteen als batterij, en er zijn diverse flows mogelijk. Dit geeft wel extra mogelijkheden voor monitoring en dergelijke.

Fijn. Zelf ben ik niet in staat zo’n app te bouwen. _/-\o_

• NiGeLaToR
dhm00 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:24:
Als ik de Homey integratie gebruik kan je er niet echt veel mee en in de Anker app werkt dynamisch strokmprofiel niet meer.

Dus het is geen officiële integratie en Anker gooit je er deels uit...

Ik heb het er weer afgegooid.

[...]
Ai, das jammer. Beetje alles-of-niets dus, want dan zou je meteen met Homey zelf een algoritme voor je teruglevering/laadprofiel moeten bouwen? Of kan dat ook niet?

Wellicht is het work-in-progress.

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-03 18:21
Zolang Anker het niet toestaat zal verder ontwikkelen niet helpen ben ik bang...

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:09
dhm00 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:31:
Zolang Anker het niet toestaat zal verder ontwikkelen niet helpen ben ik bang...
Zou homey misschien te vaak de API aanroepen ? Ik meen dat boven de 60 (?) oproepen per minuut Anker de verbinding gaat throttelen ...

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

tweazer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Zou homey misschien te vaak de API aanroepen ? Ik meen dat boven de 60 (?) oproepen per minuut Anker de verbinding gaat throttelen ...
De changelog geeft aan dat daar rekening mee wordt gehouden.
Versie 0.5.6 — Fixed random disconnects with multiple Solarbanks — concurrent API calls are now properly serialized and poll start times are spread to avoid request collisions.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-03 17:36
Voor het eerst vernomen dat de Anker Solix X1 iets voor mij zou zijn daar deze (is natuurlijk marketing praat?? of niet?) écht 3F is en daarmee enkele nadelen van bv 3x Zendure tower (mijn huidige en al lange favo) niet zou hebben. Maar natuurlijk wel weer ándere nadelen.. (ik hoor iets van betalen voor HEMS)

Zijn er hier mensen die dit systeem óók op hun netvlies/ooghoek hebben?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Hansieo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:06:
Voor het eerst vernomen dat de Anker Solix X1 iets voor mij zou zijn daar deze (is natuurlijk marketing praat?? of niet?) écht 3F is en daarmee enkele nadelen van bv 3x Zendure tower (mijn huidige en al lange favo) niet zou hebben. Maar natuurlijk wel weer ándere nadelen.. (ik hoor iets van betalen voor HEMS)

Zijn er hier mensen die dit systeem óók op hun netvlies/ooghoek hebben?
Wat is het voordeel van "echt" drie-fase?

.

[ Voor 99% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-03-2026 09:05 ]

Voor de solarbanks zijn er geen verdere kosten aan verbonden..

• Hansieo
Naar wat ik (tot nu toe) begrijp.(m2C)
Heb je apart 3x 5kWh dan krijg je snel dat de éne batterij meer moet gaan leveren dan de ander omdat er altijd ongelijkheid is.
Ook het xxC ontladen kan dan wat mee gaan spelen.

Putten alle 3 de omvormers uit één en dezelfde batterij, dan heb je
a) geen onbalans tussen de batterijen (je hoeft niet steeds te wisselen met packs)
b) je xxC ontlading zal niet snel te hoog oplopen
c) levensduur zal toenemen
d) fase onbalans (-300 +200 -600) zal veel minder problemen geven om strak te vlakken?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Hansieo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:30:
Naar wat ik (tot nu toe) begrijp.(m2C)
Heb je apart 3x 5kWh dan krijg je snel dat de éne batterij meer moet gaan leveren dan de ander omdat er altijd ongelijkheid is.
Ook het xxC ontladen kan dan wat mee gaan spelen.

Putten alle 3 de omvormers uit één en dezelfde batterij, dan heb je
a) geen onbalans tussen de batterijen (je hoeft niet steeds te wisselen met packs)
b) je xxC ontlading zal niet snel te hoog oplopen
c) levensduur zal toenemen
d) fase onbalans (-300 +200 -600) zal veel minder problemen geven om strak te vlakken?
Opzich klopt dat, maar je hoeft de fases niet in balans te houden, de slimme meter registreert alleen naar de som van de drie fases.

In mijn geval lever/verbruik ik op drie fases, terwijl ik er maar eentje gebruik voor de batterij.

• Hansieo
Mee eens, maar wat nu als:
batt-1 5Kwh en half leeg is en er 1 kW onttrokken gaat worden uit díe batt? dan loopt xxC best op,
terwijl als het "een-groot-blok" is ..dan zou die hogere xxC niet nodig zijn,
omdat een andere fase(batt-2?) óf minder hoeft te leveren, of zelfs nog wat input van PV over heeft?

en dat is naar mijn idee best wel een puntje van belang. "vroeger" ging ik er vanuit dat dit gewoon bij het concept hoorde 3x 5kWh, maar zoals ik vernam is dit niét het geval bij een 1x15kWh 3F.

Waar ik nog op knaag is:
waarom /is het werkelijk nodig dat er een installateur van hun moet komen om te plaatsen (prijs verhogend TvT langer..)
en,
ga je v.a. begin betalen voor de app (wat je gewoon nodig hebt om het hoe of wat te zien..) voor o.a. NOM

• NiGeLaToR
@Hansieo wie vereist een installateur voor wat?

In principe kun je in NL elke batterij monteren, aansluiten en gebruiken hoe je wilt - alleen zou je je aan een commerciële norm moeten houden die niet wettelijk is vastgelegd etc etc aka de NEN 1010, voor veilig gebruik van.

In België moet je je installatie laten keuren en aanmelden inderdaad. Hier kun je ze onder het bed van je kinderen zetten.

Ik zou zelf, als ik kijk naar de vermogens die we gaan verplaatsen, wel advies zoeken voor alles meer dan 800 watt teruglevering en een paar kWh. Tevens niet in de leefruimtes van het huis plaatsen, zoals ik al de inverters van PV daar niet heb gestald - en die ruimte heb voorzien van gekoppelde rook- en brandmelders. Dat is allemaal kostenopdrijvend, maar ook een investering in je eigen thuis'grid' die nu eenmaal anders wordt benut dan ooit bedoeld in de meeste gevallen. En dan is ons huis nog uit 2006 bijvoorbeeld.

• tweazer
Je betaalt voor de afgenomen energie als som van de 3 fasen. Hier 10 solarbanks die echt niet enkel de eigen fase bedienen voor 0 op de meter. Vanochtend was mijn verbruik (opladen) 5/28/16A per fase, straks omgekeerd maar zeker niet in die verhouding.

De X1 is interessant als je een string zonnepanelen hebt en/of in island mode wilt draaien (dan raad ik wel het 12kW model aan). De kW - en kWh aanschafprijs van de X1 en accu's is alleen hoger.
Binnenkort komt de E1 uit, daar kun je ook nog een generator op aansluiten...

Qua accu's en investering is nu de solarbank 2 ac ( ~ E 450), (met dock (~ E299) ) en bp2700 accu's (~E 570) het meest renderend... Ten koste van veel solar cables of een losstaande inverter met wat verlies.

Cheers !

• NiGeLaToR
@tweazer 10?

Please do elaborate my dear sir!

Foto’s, uitleg, vertel ons alles!!1! :+

• Hansieo
@NiGeLaToR Ik had begrepen dat het een vereiste is van Anker, ook ivm de installatie en software, but hey.. dont shoot the messenger 7(8)7 ik zit nu in de "uitzoek fase" van dit product (tov Zendure)

@tweazer
10 stuks wow... welke toepassing gebied zit jij in?
En als volgende punt: behouden deze alle 10 netjes dezelfde SoC?
Het lijkt mij dat dit fase-belasting-afhankelijk is?

En doe jij dit alles met HA ??

• rem_hopster
Ik heb weer wat bijzonders.

Ik gebruik de modus "dynamisch tarief" en het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik in de ochtend keek en de batterij 10%; slaapstand was en de modus op "eigen verbruik" staat op de hoofdpagina, maar in het menu stroommodus menu nog steeds dynamisc. Iemand anders dit ook al ervaren?

[ Voor 12% gewijzigd door rem_hopster op 13-03-2026 08:25 ]

• Kobesidney
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18-03 07:59
@rem_hopster

Toevallig de Homey anker app geïnstalleerd? Dat gaf bij mij problemen met Dynamisch tarief.

• NiGeLaToR
Probleem heb ik nog niet meegemaakt, werkt tot nu toe opvallend goed en stabiel eigelijk.
Heb de Homey app nog niet geprobeerd omdat ik niet kan inloggen, maar gezien de ervaringen laat ik het even lekker zo :)

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-03 20:33
rem_hopster schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:23:
Ik heb weer wat bijzonders.

Ik gebruik de modus "dynamisch tarief" en het is nu al een paar keer voorgekomen dat ik in de ochtend keek en de batterij 10%; slaapstand was en de modus op "eigen verbruik" staat op de hoofdpagina, maar in het menu stroommodus menu nog steeds dynamisc. Iemand anders dit ook al ervaren?
Ja meerdere malen, tijdje terug een keer over gehad. Dit heb ik gemeld bij Anker en ze gaan kijken of dit aangepast kan worden in de firmware. Tot op heden nog geen verandering van firmware gezien.

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-03 16:31
Ik heb nu dat de AI modus met dynamisch tarief (met Frank) nog heel stug snachts laad en geen rekening houd met de opgewekte 3rd party stroom (Enphase).

Weet iemand of dit een kwestie is van even door laten leren, of gewoon op zelf verbruik zetten als er zonnige dagen aankomen?

• NiGeLaToR
Zentac schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:37:
Ik heb nu dat de AI modus met dynamisch tarief (met Frank) nog heel stug snachts laad en geen rekening houd met de opgewekte 3rd party stroom (Enphase).

Weet iemand of dit een kwestie is van even door laten leren, of gewoon op zelf verbruik zetten als er zonnige dagen aankomen?
Heb dat na ruim een week opgegeven. Vond ook de spread tussen goedkoop en duur te klein, met het normale dynamische programma gaat dat prima.

7-8 dagen laten gaan, wellicht te kort.

• Zentac
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:30:
[...]

Heb dat na ruim een week opgegeven. Vond ook de spread tussen goedkoop en duur te klein, met het normale dynamische programma gaat dat prima.

7-8 dagen laten gaan, wellicht te kort.
Thanks, hoe heb jij hem het dynamische profiel afgesteld?

Ik ben ook wel bereid om het even te laten gaan, for science, zeg maar... Of ik vraag het bij Anker.
Zentac schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:27:
[...]

Ik ben ook wel bereid om het even te laten gaan, for science, zeg maar... Of ik vraag het bij Anker.
Voor zover ik weet is die AI Mode nog in ontwikkeling, dus hoe meer mensen er een melding van maken bij Anker, hoe meer kans dat ze het meenemen.

(Zelf heb ik dit ook al gedaan).

• digital-IMEI
Ondertussen ben ik 108,32kWh verder en staat de RTE op 72,8%. Dit alles over 15 dagen.

• NiGeLaToR
[...]

Uhm Anker-things: hij is slaapstand dus kan niet laten zien, nu :+ morgen wellicht.

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-03 13:46
digital-IMEI schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:43:
Ondertussen ben ik 108,32kWh verder en staat de RTE op 72,8%. Dit alles over 15 dagen.
Hier ook een 15 dagen met een Shelly plug ertussen zoiets. 75.1% RTE

• NiGeLaToR
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QmOHbpSCKAsuwq1Rwi8N_snfIg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfAmT324yOEhyHZIHyvpHh9n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34otjjNUsCnZEagIPPZ0-2X9o3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s1i75hK4gTcVDmUHBHhoyrpY.jpg?f=fotoalbum_tile
Heb je hier wat aan?

• Zentac
Thanks, ik denk het. :)

Dus laden als stroom goedkoop is (en wanneer je zelf opwekt), gewoon vastgesteld op uren van de dag.

• NiGeLaToR
Zentac schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:13:
[...]

Thanks, ik denk het. :)

Dus laden als stroom goedkoop is (en wanneer je zelf opwekt), gewoon vastgesteld op uren van de dag.
Het zijn tijdvakken: dus binnen die range bepaalt die of er geladen of ontladen wordt.

Had van mij ook zonder tijdvak gemogen, de logics geldt 24/7. Alleen zonder tijdvakken werkt het volgens mij niet goed.

• tovanho
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19-03 10:30
tweazer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:13:
[...]

8 x solarbank 2 ac, 2 x solarbank 2 pro, 2 x powerdock (nog niet goed in gebruik, hier niet tevreden over functionaliteiten) en anker die een 1 op 1 relatie vraagt (muv de powerdock daar is het 1 op 4) voor de stroommeters ...
Werkt dat goed, de solarbank 2 AC met elk een aparte P1 meter? De eerste laadt tot 800w en de 2de de rest (tot 800w). Twijfel ook voor zo een setup, omdat deze batterij in de uitverkoop staat. Dan zou dan wel meer tegelijk kunnen laden en ontladen (op andere groep weliswaar)

• tweazer
tovanho schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Werkt dat goed, de solarbank 2 AC met elk een aparte P1 meter? De eerste laadt tot 800w en de 2de de rest (tot 800w). Twijfel ook voor zo een setup, omdat deze batterij in de uitverkoop staat. Dan zou dan wel meer tegelijk kunnen laden en ontladen (op andere groep weliswaar)
De AC's gebruik ik op dit moment enkel om te (ont)laden met dynamische energieprijzen, oftewel 1200W op en neer, geen 0 op de meter, daar kun je maar 1 solarbank op die setting hebben, anders gaan ze concurreren, elkaar ont- en laden. Ik probeer de 8 ac's naar 2 powerdocks te migreren, dat ging goed, totdat m'n jongste dochter de hoofschakelaar omzette ipv de krachtstroom schakelaar, nu is m'n setup een beetje door de war...

De reden van absurd veel solarbanks is het prijsverschil tussen een extra accu versus een nieuwe solarbank. Daarnaast kun je beter pieken en dalen tackelen (zit tegen m'n grid capaciteit aan :) ).

• dorenberg
tovanho schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Ik heb ook 2 systemen en begonnen met 2 P1 meters. Omdat ze op verschillende fases zaten in het begin, ging er 1 ontladen en de andere laden. Dat was niet handig dus. Ik heb ze nu op dezelfde fase en (eigen) zekering zitten, en overgestapt op 1 P1 meter. Werkt stukken beter. Ook 2400W opladen en ontladen.

• NiGeLaToR
dorenberg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Ik heb ook 2 systemen en begonnen met 2 P1 meters. Omdat ze op verschillende fases zaten in het begin, ging er 1 ontladen en de andere laden. Dat was niet handig dus. Ik heb ze nu op dezelfde fase en (eigen) zekering zitten, en overgestapt op 1 P1 meter. Werkt stukken beter. Ook 2400W opladen en ontladen.
Is het niet zo dat als je 1 systeem maakt met meerdere batterijen je 1 P1 meter nodig hebt en als je dus 2 systemen wilt maken, dat elk systeem een eigen P1 meter toegevoegd moet worden.

Dus, in principe voor iedereen die Anker Solix batterijen neemt voeg je ze beiden toe aan 1 systeem en gebruik je 1 P1 meter. De discussie over P1-meters per Anker batterij leverde mij nogal wat kortsluiting op tot ik het zelf ging installeren en ontdekte dat het niet veel spannender is dan dit :)

• dorenberg
NiGeLaToR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Is het niet zo dat als je 1 systeem maakt met meerdere batterijen je 1 P1 meter nodig hebt en als je dus 2 systemen wilt maken, dat elk systeem een eigen P1 meter toegevoegd moet worden.

Dus, in principe voor iedereen die Anker Solix batterijen neemt voeg je ze beiden toe aan 1 systeem en gebruik je 1 P1 meter. De discussie over P1-meters per Anker batterij leverde mij nogal wat kortsluiting op tot ik het zelf ging installeren en ontdekte dat het niet veel spannender is dan dit :)
Ja dat klopt inderdaad. Ik heb er ook mee zitten stoeien een tijdje geleden. Maar ik begreep van te voren al niet waarom je 2 systemen zou wilen maken, als die elkaar kunnen tegenwerken.

• tovanho
dorenberg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Ja dat klopt inderdaad. Ik heb er ook mee zitten stoeien een tijdje geleden. Maar ik begreep van te voren al niet waarom je 2 systemen zou wilen maken, als die elkaar kunnen tegenwerken.
Ik dacht dat je per Anker Solixbank 2 1600 AC een P1-meter moest hebben. Maar begrijp ik het dan goed dat ik 2x een Solixbank 2 1600 AC kan koppelen aan 1 P1 meter in 1 systeem? want dan is het idd geen probleem...
dorenberg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Ik kan me (in mijn situatie) wel 1 reden voorstellen:

Ik zou zomers met 1 Solarbank 2 of 3 al voldoende hebben voor nul op de meter.

Dan kan ik de rest inzetten om maximaal te handelen met eigen zonnestroom.

Met de juiste instellingen zullen ze elkaar nauwelijks tegenwerken in mijn situatie.

• NiGeLaToR
tovanho schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Ik dacht dat je per Anker Solixbank 2 1600 AC een P1-meter moest hebben. Maar begrijp ik het dan goed dat ik 2x een Solixbank 2 1600 AC kan koppelen aan 1 P1 meter in 1 systeem? want dan is het idd geen probleem...
Ik heb 2 x de 3 pro, daar werkt dit zo ja. Moet je niet de losse apparaten toevoegen, maar eerst een 'systeem' maken en daar de P1 meter en de 2 Anker's aan toevoegen. Dan fungeert het als 1 en kun je ook 1 uitgangsvermogen instellen. Je ziet de accu's nog wel los, maar kunt ze niet meer los bedienen.

En dan is als je wilt doen wat @HandyLumberjack hieronder schrijft niet mogelijk.
HandyLumberjack schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Ik kan me (in mijn situatie) wel 1 reden voorstellen:

Ik zou zomers met 1 Solarbank 2 of 3 al voldoende hebben voor nul op de meter.

Dan kan ik de rest inzetten om maximaal te handelen met eigen zonnestroom.

Met de juiste instellingen zullen ze elkaar nauwelijks tegenwerken in mijn situatie.
Dat is wel een goede - maar eigenlijk zou je ook dit gewoon weer bij Anker moeten indienen als nice to have voor 2027: NOM, tot bepaald moment en dan dump de rest maar op het net, bijvoorbeeld.

In theorie zou die AI modus zoiets ook kunnen doen, maar vooralsnog wisselt die vooral onhandig tussen bestaande programma's zo lijkt het.

• tovanho
NiGeLaToR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb 2 x de 3 pro, daar werkt dit zo ja. Moet je niet de losse apparaten toevoegen, maar eerst een 'systeem' maken en daar de P1 meter en de 2 Anker's aan toevoegen. Dan fungeert het als 1 en kun je ook 1 uitgangsvermogen instellen. Je ziet de accu's nog wel los, maar kunt ze niet meer los bedienen.

En dan is als je wilt doen wat @HandyLumberjack hieronder schrijft niet mogelijk.

[...]

Dat is wel een goede - maar eigenlijk zou je ook dit gewoon weer bij Anker moeten indienen als nice to have voor 2027: NOM, tot bepaald moment en dan dump de rest maar op het net, bijvoorbeeld.

In theorie zou die AI modus zoiets ook kunnen doen, maar vooralsnog wisselt die vooral onhandig tussen bestaande programma's zo lijkt het.
Ja, voor de 3 Pro kan dit zo, maar ik twijfel of dit bij de 2 1600 AC ook zo werkt..

Q10: Can I set up a dual system with Solarbank 2 E1600 AC, such as connecting with Solarbank E1600?
No, Solarbank 2 AC functions by itself. Stack up to 5 batteries for 9600Wh. You can connect it to an external microinverter, but it can't be added to the same system. Data will show its input though.

Q22: Can I connect multiple Solarbank 2 E1600 AC units to one smart meter?
No, only one smart meter can communicate with one Solarbank 2 E1600 AC at a time.

• NiGeLaToR
@tovanho ah, hebben we meteen een verschil tussen de 2 en de 3 ontdekt.

• Goldenbeau
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-03 19:27
Ik heb een vraag aan het forum. Ik heb afgelopen week mijn solix anker 2700 aangesloten en mijn p1 meter. Voor mijn laadpaal zat de kabel voor loadbalacing in de electrameter. Er zat een splitter van Eneco op de loadbalancing. Als ik hier de p1 meter op aansluit werkt die niet. Rechtstreeks op de electrameter wel.
Waskan ik doen om beide goed te laten werken??

• NiGeLaToR
Goldenbeau schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:41:
Ik heb een vraag aan het forum. Ik heb afgelopen week mijn solix anker 2700 aangesloten en mijn p1 meter. Voor mijn laadpaal zat de kabel voor loadbalacing in de electrameter. Er zat een splitter van Eneco op de loadbalancing. Als ik hier de p1 meter op aansluit werkt die niet. Rechtstreeks op de electrameter wel.
Voeding aansluiten op de p1 meter een optie?

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Goldenbeau schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:41:
Homewizard heeft een goede splitter die de signalen gescheiden houdt en versterkt. Daar kunnen in totaal 3 P1 meters op.

• NiGeLaToR
Ravhin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:51:
[...]

Homewizard heeft een goede splitter die de signalen gescheiden houdt en versterkt. Daar kunnen in totaal 3 P1 meters op.
Ook mét voeding. Dat is onderdeel van de oplossing. Prima ding, dat zeker.

• tweazer
Ravhin schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:51:
[...]
Goede tip, maar let wel op dat de anker p1 meter minder goed/niet altijd/niet werkt op de middelste van de 3 uitgangen,kortom die in een van de andere twee uitgangen prikken..

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De HomeWizard P1 splitter komt één dezer dagen binnen omdat ik dan én een Homey Energy Dongle, én een Anker P1 én een Peblar P1 ga installeren :*) Scheelt ook een berg USB-C laders in de meterkast, en stopcontacten vrij.
Ik zal de Anker op de juiste poort zetten, dank. _/-\o_

• tweazer
Ravhin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:37:
De HomeWizard P1 splitter komt één dezer dagen binnen omdat ik dan én een Homey Energy Dongle, én een Anker P1 én een Peblar P1 ga installeren :*) Scheelt ook een berg USB-C laders in de meterkast, en stopcontacten vrij.
Ik zal de Anker op de juiste poort zetten, dank. _/-\o_
Het kan ook geen kwaad die homewizard p1 splitter van een voeding te voorzien, geen slimme usb-c kabel gebruiken (e-mark), maar een 'domme'.

• NiGeLaToR
tweazer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Het kan ook geen kwaad die homewizard p1 splitter van een voeding te voorzien, geen slimme usb-c kabel gebruiken (e-mark), maar een 'domme'.
Sterker nog: bij mij beginnen er allemaal lampjes te knipperen op de splitter als ik het niet doe, hij geeft gelukkig aan als hij te weinig stroom krijgt.

Denk dat je altijd als je meer dan 2 devices aan een P1 splitter hangt je voeding nodig gaat hebben. Scheelt een hoop gedoe met uitzoeken waarom apparaten niet werken. De Anker dongle geeft het overigens ook aan.

Met 1 EV lader, 1 Homewizard P1 meter en de Anker P1 meter werkte geen van drieën zonder externe voeding overigens. Pluspunt: 1 voeding nodig om alle drie te laten werken ipv beide P1 meters een eigen voeding te geven :)

Toch een beetje last van schaduw op de PV opbrengst in de app :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SDLC75GJbqLNf97vDD3jL9hotQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NCVIunbgEJswjRZGD599plf.png?f=fotoalbum_large

• tweazer
HandyLumberjack schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:26:
Toch een beetje last van schaduw op de PV opbrengst in de app :+
Tja met de aktuele energieprijs staat die 10kW ook op de verkeerde plek !!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlN1ygWB1rppZsTxfAhPSQtzYAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cHMoILZWLcZi7mRViqHLVTd2.png?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
Vond het altijd vervelend dat het gros van mijn panelen niet zuid, maar west ligt, maar die leveren nu in de namiddag doorgaans meer op dan de set die wel naar het zuiden kijkt :)

Zo zie je maar, alles verandert. Ook dit zal wel weer veranderen.

Wel lekker om je batterij vol te duwen met goedkope stroom en later vandaag te gebruiken en/of terug te duwen het net op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9gyk6KA_tsV0-66GUaFtmoeoLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eyeiZJ2wDSowLlIedSNcxDo.jpg?f=fotoalbum_large

Bescheiden 8,5 kWp aan panelen over drie dakdelen :7

[ Voor 36% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-03-2026 12:10 ]

tweazer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Tja met de aktuele energieprijs staat die 10kW ook op de verkeerde plek !!
[Afbeelding]
De actuele prijs voor mij is nog steeds €0,21 per teruggeleverde kWh. 8)

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Dat had zelfs veel hoger kunnen zijn in mijn geval, alleen had ik dan ook een terugleververgoeding van een kleine 100e per maand gehad :)

Was helaas eind vorig jaar aan de beurt voor verlenging en die verlengvoorstellen waren tamelijk triest.
Kan nu rond etenstijd wel terugleveren tegen 0,35 cent, dat is dan weer wel fijn.

• tweazer
HandyLumberjack schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Ah bij mij (Eneco) tussen 10 en 14.00 13 cent. om 18.00 34 cent, kassa !

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-03 15:03
Wel jammer dat de cloud er weer uit ligt.

App geeft een netwerk fout 🥲

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

NiGeLaToR schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Dat had zelfs veel hoger kunnen zijn in mijn geval, alleen had ik dan ook een terugleververgoeding van een kleine 100e per maand gehad :)

Was helaas eind vorig jaar aan de beurt voor verlenging en die verlengvoorstellen waren tamelijk triest.
Kan nu rond etenstijd wel terugleveren tegen 0,35 cent, dat is dan weer wel fijn.
Ik wil deze week nog wat spelen met de batterij opstelling en dan trek ik de stekker eruit. Zodra ik overstap op een nieuw contract gaat hij weer aan, dat is uiterlijk 1 december, maar misschien stap ik wel 2-3 maanden eerder over naar dynamisch omdat dat financieel mogelijk gunstiger is.

• rem_hopster
@White_Collar eens. Je was me net voor. Ik dacht dat het aan mijn wifi lag. Dit omdat de powerdock de hele tijd zoekt naar wifi...

• NiGeLaToR
White_Collar schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:00:
Wel jammer dat de cloud er weer uit ligt.

App geeft een netwerk fout 🥲
‘Weer’ is wel een minpuntje. Wellicht m’n review maar aanpassen.

Weet iemand of je schema wel wordt uitgevoerd als de Anker cloud kaput is?

Overigens is Anker Chinees en als ze dus hun infra daar hebben is het er nu ‘s avonds laat. Onderhoudstijd?

• dorenberg
Hier ook eruit sinds 13:30 ongeveer. Geen laden of ontladen momenteel. Lijkt stil te liggen. Dus accu zal nog wel niet vol zitten.

Herstel. Heeft er een half uur eruit gelegen sinds half 4 of zo. Accu zit vol

[ Voor 23% gewijzigd door dorenberg op 18-03-2026 16:32 ]

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

NiGeLaToR schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:24:
[...]

‘Weer’ is wel een minpuntje. Wellicht m’n review maar aanpassen.

Weet iemand of je schema wel wordt uitgevoerd als de Anker cloud kaput is?

Overigens is Anker Chinees en als ze dus hun infra daar hebben is het er nu ‘s avonds laat. Onderhoudstijd?
De Homey app van Til Wegener is gebaseerd op de cloud connectie dus die ligt er nu ook uit - het geeft echter niet aan dat de verbinding verbroken is. :o
Het zou echt tof zijn als MQTT zou gaan werken! Dan kan je in ieder geval op je eigen netwerk nog dingen aansturen. Nu is dat toch complex en vooral op reverse-engineering gebaseerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Ravhin op 18-03-2026 16:35 . Reden: link zonder Zelda ]

• NiGeLaToR
dorenberg schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:31:
Hier ook eruit sinds 13:30 ongeveer. Geen laden of ontladen momenteel. Lijkt stil te liggen. Dus accu zal nog wel niet vol zitten.

Herstel. Heeft er een half uur eruit gelegen sinds half 4 of zo. Accu zit vol
Ja accu zit hier ook vol maar zou binnenkort aan de dump-op-net moeten starten. App nog steeds offline.

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik had beter eerst hier kunnen kijken! App gaf sinds vanmorgen 10:33 al dezelfde waardes aan. Hij deed wel zijn normale ding, alleen gaf hij wel aan dat de batterij 0% was. Dat baarde mij een beetje zorgen. Volgens HomeWizzard ging het wel goed. Daarna wat knoppen ingedrukt en toen begon de SB3 gewoon maximaal terug te leveren. Net weer de SB3 opnieuw toegevoegd, dat lukt. Maar daarna een systeem ervan te maken lukt niet! Kan op dit moment alleen de custom mode selecteren.

Nu maar wachten op Anker…

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• rem_hopster
De "frontend" van de app werkt niet, maar wannneer ik bij mijn apparaten kijk, zie ik input en output naar stroomnet. Dus verder werkt alles

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-03 22:04
Dat denk ik ook. Mijn Sb3 Pro zat gewoon vol en begon om 17.00u met terugleveren. Precies volgens het Dynamisch Energieschema dat ik heb ingesteld. Dat zie ik in de apparaatstatus van de SB3 en in mijn Zonneplan app.

[ Voor 19% gewijzigd door BB72 op 18-03-2026 17:10 ]

• digital-IMEI
Ravhin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:33:
[...]

De Homey app van Til Wegener is gebaseerd op de cloud connectie dus die ligt er nu ook uit - het geeft echter niet aan dat de verbinding verbroken is. :o
Het zou echt tof zijn als MQTT zou gaan werken! Dan kan je in ieder geval op je eigen netwerk nog dingen aansturen. Nu is dat toch complex en vooral op reverse-engineering gebaseerd.
Hier heb ik net wat meer tijd voor genomen om eens te kijken.

Ongeveer de helft van mijn sensoren zijn op basis van MQTT. Helaas zijn ook deze allemaal offline.

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-03 22:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KV7XU5T2JBMd5uCOkMtRiTwkI0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYReSZOdC1eWapy4jp6ldxLV.jpg?f=fotoalbum_large

Krijg nu deze melding. WTF......

• tweazer
Anker lijkt cloud issues te hebben, daar ga je zonder direkte toegangsmogelijkheden..

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hier lijkt het weer te werken.

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

• digital-IMEI
Het lijkt weer allemaal te werken hier.

• NiGeLaToR
Heb al gemerkt dat als het niet werkt je de app beter kan sluiten en later nog eens checken. :)

App werkt hier ook en eea heeft programma gewoon afgedraaid afgelopen uren.

• tweazer
Het werkt weer, nu het vermogen de andere kant op: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE5RtFPYH1xT109s6RzR39NIzYM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jTLWSFNI8yVL71fSyF8LEKeS.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste