• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:54
Vandaag lekker zonnetje, maar zie niks terug in de app. Ik heb geen panelen aangesloten op SB3. Instelling in menu is dat van derde partij aangesloten is.
Iemand wel al iets gezien ten aanzien van de zonne energie?

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:04
rem_hopster schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:51:
Vandaag lekker zonnetje, maar zie niks terug in de app. Ik heb geen panelen aangesloten op SB3. Instelling in menu is dat van derde partij aangesloten is.
Iemand wel al iets gezien ten aanzien van de zonne energie?
Yes, ik zag op de app dat energie wel geladen via derde partij zonnepanelen. Hier werkt het prima.

• John..
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-01 12:13
Beste,
Welke zonnepanelen kan ik aansluiten op de ANKER SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro ?
Ik wil gewoon 2 zonnepanelen.
Mvg

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:20
John.. schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:26:
Beste,
Mvg
Deze?

Er zijn vast goedkopere opties, maar dan moet je zelf even iets meer huiswerk vooraf doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• nakatomi47
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:07
Vrijwel elk paneel kan je aansluiten, zit hem meer in de passende kabel die naar je anker solix powerbanks gaat, maar die is vrij standaard.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

Beste,
Mvg
Volgens mij zouden deze geschikt kunnen zijn:
https://www.winkelman-zon...rame-bifacial-n-type.html
Voltage 39,5v. Amp max 14.5A. Daarvan zou je er per MPPT 2 in parallel kunnen aansluiten. (met een max van 3600w totaal)
(Maar misschien hebben andere tweakers daar meer verstand van)

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 02-01-2026 14:56 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• tweazer
  • Laatst online: 16:33
Uit mijn hoofd maximaal 60V output bij maximaal 900W per mc4 ingang. Google en 'solarbank e 2700 3ac specifications' doet het wellicht ook ...

• arjhun
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-01 00:46
Is het iemand nog gelukt om een update te forceren naar zijn solarbank 3 batterij voor die 3e partij panelen optie? Ik kan mij herinneren dat ik een paar weken terug gewoon panelen opbrengst zag in het flow diagram in de app. De opbrengst van de panelen wordt ook herkend voor het laden van de batterij alleen zie ik nu dus die 3e partij fotovoltaïsch systeem gedetecteerd ga naar instellingen. Wat doet deze instelling eigenlijk? Is het puur om te verifiëren dat opbrengst van panelen komt? Ik weet dat in het verleden de batterij in noodmodus ook werd gezien als panelen.

• Darnie
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04:50
arjhun schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:03:
Is het iemand nog gelukt om een update te forceren naar zijn solarbank 3 batterij voor die 3e partij panelen optie? Ik kan mij herinneren dat ik een paar weken terug gewoon panelen opbrengst zag in het flow diagram in de app. De opbrengst van de panelen wordt ook herkend voor het laden van de batterij alleen zie ik nu dus die 3e partij fotovoltaïsch systeem gedetecteerd ga naar instellingen. Wat doet deze instelling eigenlijk? Is het puur om te verifiëren dat opbrengst van panelen komt? Ik weet dat in het verleden de batterij in noodmodus ook werd gezien als panelen.
Zelf forceren niet, maar na een berichtje naar de helpdesk wel binnen een paar dagen geregeld.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
NiGeLaToR schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Deze?

Er zijn vast goedkopere opties, maar dan moet je zelf even iets meer huiswerk vooraf doen.
Wat een absurd hoge prijzen.
@John.. Kijk hier eens: https://www.stralendgroen...nnepanelen/?orderby=price
Betrouwbare winkel met scherpe prijzen en ze leveren snel.

Zorg dat je ook deugdelijk montage materiaal bij bestelt. Je kan een complete set samenstellen en dan noteren welke onderdelen daar in zitten zodat je het daarna zonder omvormer in een order kan zetten.

Als ik nog dakruimte had, dan zou ik minstens 4 panelen aansluiten op zo'n Anker met een oost-west of zuid platdak montageset die onderdelen tussen naast elkaar gelegen panelen deelt en daardoor per paneel goedkoper is naarmate je uitbreid. Ballast kan je gewoon bij de bouwmarkt halen of je reserve dakpannen gebruiken.

• NiGeLaToR
@netappie mijn punt was dat de vrager een vraag dumpt en daarna verdwijnt ;)
Verder: ook even checken welke panelen je koopt, niet alles kan automatisch op de ingebouwde low volt inverter…

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:41
NiGeLaToR schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:59:
@netappie mijn punt was dat de vrager een vraag dumpt en daarna verdwijnt ;)
Verder: ook even checken welke panelen je koopt, niet alles kan automatisch op de ingebouwde low volt inverter…
Bijna alles dat je nu kan kopen werkt gewoon.
Daarnaast heeft die webwinkel ook Anker Solix, dus dan kan @John.. gewoon even bellen wat hij nodig heeft.
Dagen later reageren is niet zo gek voor wie niet dagelijks op het forum zit.

[ Voor 7% gewijzigd door netappie op 05-01-2026 08:18 ]

• NiGeLaToR
@netappie ’t account heeft 1 bericht (en dat is die vraag) dus mijn verwachtingen zijn wat lager :)

• --daniel---
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:57
Hallo. Tot vandaag had ik 2 Solarbank 3 (E2700) met 2 uitbreidingen (BP2700) met de Solix P1 meter, geen enkel probleem. Nu heb ik sinds vandaag ook de Power Dock om later de EV Box erbij te nemen maar ik krijg de P1 meter en de Power Dock niet samen in een energiesysteem. Het is of de solarbanks met de P1 meter, of de Power Dock met de solarbanks in een energiesysteem. Het lijkt wel of het niet compatible is samen maar ik meende dat dit toch wel het geval was.
De firmware versies:
P1 meter: v2.3.0.0
Power Dock: v0.0.0.38
Solarbanks: v1.0.3.7
Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEA4N4BhYn5QYEu2dV5YCncZtSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWndjT9F3BIIr5R647Lcmxao.jpg?f=fotoalbum_large

• --daniel---
Mhm, zie dat andere Tweakers in dit forum met fireware zaken opgelost krijgen. Ik zit een stuk lager qua versies dus dat zal het vast zijn. Heb support gemaild in ieder geval.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:40
--daniel--- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:54:
Hallo. Tot vandaag had ik 2 Solarbank 3 (E2700) met 2 uitbreidingen (BP2700) met de Solix P1 meter, geen enkel probleem. Nu heb ik sinds vandaag ook de Power Dock om later de EV Box erbij te nemen maar ik krijg de P1 meter en de Power Dock niet samen in een energiesysteem. Het is of de solarbanks met de P1 meter, of de Power Dock met de solarbanks in een energiesysteem. Het lijkt wel of het niet compatible is samen maar ik meende dat dit toch wel het geval was.
De firmware versies:
P1 meter: v2.3.0.0
Power Dock: v0.0.0.38
Solarbanks: v1.0.3.7
Iemand een idee?
[Afbeelding]
Wat voegt die powerdock eigenlijk toe qua functionaliteit? Of kun je ook alleen een anker laadpunt, p1 meter en 2 Solarbanks 3 laten samenwerken?

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:51:
[...]

Wat voegt die powerdock eigenlijk toe qua functionaliteit? Of kun je ook alleen een anker laadpunt, p1 meter en 2 Solarbanks 3 laten samenwerken?
Blijkbaar kun je alle aangesloten powerbanks laten fungeren als 1:
https://solarpowersupply....en/anker-solix-power-dock

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Blijkbaar kun je alle aangesloten powerbanks laten fungeren als 1:
https://solarpowersupply....en/anker-solix-power-dock
Maar dat kan toch ook (met een software update) zonder powerdock?

• NiGeLaToR
HandyLumberjack schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Maar dat kan toch ook (met een software update) zonder powerdock?
Volgens mij maakt de powerdock deze oplossing fysiek.

Dus alle powerbanks aan de powerdock en die aan het net :?

• nakatomi47
Ik heb ook een PowerDock, met de p1-meter is dat niet compitabel. Ik kreeg ter vervanging een smart meter (moet wel door elektricien aangesloten worden). Daarna kan er inderdaad een EV lader aan gekoppeld worden voor wie dat wil. Ik heb het gedaan omdat ik dan 3 solarbanks+uitbreiding tegelijk op vol vermogen kan laden/ontladen.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Volgens mij maakt de powerdock deze oplossing fysiek.

Dus alle powerbanks aan de powerdock en die aan het net :?
Ja, dat lijkt er wel op, maar dat is hier nogal lastig te realiseren. Er ligt al wel een (3-fase) kabel vanaf de meterkast naar een domme laadpaal, en waarschijnlijk komen er binnenkort ook een paar solarbanks 3 bij. Dus ik had gehoopt dat ik die domme laadpaal kon vervangen door een Solix V1 zodat ik dan ook slim (solar) kan laden. En ik helemaal klaar voor afschaffing salderen zou zijn.

• --daniel---
nakatomi47 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:16:
Ik heb ook een PowerDock, met de p1-meter is dat niet compitabel. Ik kreeg ter vervanging een smart meter (moet wel door elektricien aangesloten worden). Daarna kan er inderdaad een EV lader aan gekoppeld worden voor wie dat wil. Ik heb het gedaan omdat ik dan 3 solarbanks+uitbreiding tegelijk op vol vermogen kan laden/ontladen.
Ah jammer dat het niet werkt, dank voor je reactie. Hopelijk krijg ik ook een smart meter van Anker dan. Heb zoals gezegd een support case gemaakt. Ik heb voor de power dock gekozen omdat ik een 3fase installatie heb en met een extra alamat gelijk een volwaardig, makkelijk uit te breiden, energiesysteem heb. Daarnaast heb ik een oude 1fase ev-box die ook aan vervanging toe is dus kan er ook nog een ev solix v1 bij zetten om het compleet te maken.

• --daniel---
Reactie van Anker (op zondag) is niet direct dat het niet supported is, zal waarschijnlijk in een hogere versie compatible zijn gemaakt gok ik dan. Mij is toegezegd, na het doorgeven van serienummers, dat ik spoedig firmware updates zal krijgen. Ik laat het vervolg weten.

• rem_hopster
@Daniel en andere,

Ik heb de powerdock liggen en wacht op de electricien. Ik had de vraag ook gesteld aan anker over de p1 meter en de compatibiliteit met powerdock. Anker heeft mijn versienummers en komt erop terug. Keep you all posted.

• Bammos
Ik zag vandaag (pas) dat je nu ook je NL energieleverancier in de app kan selecteren. Voorheen was dit alleen Nordpool maar nu dus ook je NL leverancier. Ik kwam hier pas achter nadat m'n dynamische grafieken niet meer beschikbaar waren in de Anker app. Na het selecteren kwam de grafiek weer tevoorschijn.

• rem_hopster
@Bammos Nice, maar ik krijg het niet voor elkaar en kan alleen Nordpool selecteren. Heb zelfs geprobeerd om eerst vast tarief te selecteren en daarna weer dynamisch, maar ik kan geen andere leveranciers selecteren. De app is up-to-date. Welke stappen heb jij dan ondernomen? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "na selecteren kwam de grafiek weer tevoorschijn"?

• Bammos
Ik bedoel deze grafieken.
In het hoofdmenu en dan bij stroomtarieven heb ik dit gevonden en hier heb ik ook de energiemaatschappij kunnen toevoegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPnw3Gc0SW5kDx5cV5mUSp1fKzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mn8DsrRVfKskzheKpchxYNAy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAtxDEuoMa2lmBuE0VNy1QyB-sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlxiOOoydJCiZ21SoNMT2ACL.jpg?f=fotoalbum_tile

• --daniel---
Ik had vandaag en afgelopen nacht ook geen grafiek en lege batterijen dus. Ik dit menu niet vinden en bij “Dynamische elektriciteitsprijs” kan ik alleen Nordpool kiezen

• --daniel---
Ik gebruik trouwens de slimme modus als scenario

• nakatomi47
Ik heb ook alleen Nordpol, wellicht dat het in fases uitgerold gaat worden.

• DeArchitect
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-01 10:59
Sinds gisteren heb ik ook de Solarbank E2700 pro met P1 meter thuis geinstalleerd staan.
Ik heb pv-panelen op het dak, maar die worden volgens mij niet herkend door de app. Ik zie ze niet terug op het plaatje als ik de app open. Wat mij ook opviel was dat de solarbank met 10 tot 200 watt aan het ontladen was naar het net. Dat is nou net niet de bedoeling.
Mijn solarbank heeft gisteren ongeveer 10 uur aangestaan en is nu leeg en staat in de slaap modus. Ik kan er niks meer mee.
Heeft iemand ook deze ervaring? Kan ik de solarbank handmatig opladen zodat ik weer iets kan wijzigen in de app?
Solarbank gekocht voor 1800 euro en kan er na 1 dag niks meer mee. Is er bij mij iets mis gegaan met de installatie of is dit echt zulk waardeloos spul?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
DeArchitect schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:59:
Sinds gisteren heb ik ook de Solarbank E2700 pro met P1 meter thuis geinstalleerd staan.
Ik heb pv-panelen op het dak, maar die worden volgens mij niet herkend door de app. Ik zie ze niet terug op het plaatje als ik de app open. Wat mij ook opviel was dat de solarbank met 10 tot 200 watt aan het ontladen was naar het net. Dat is nou net niet de bedoeling.
Mijn solarbank heeft gisteren ongeveer 10 uur aangestaan en is nu leeg en staat in de slaap modus. Ik kan er niks meer mee.
Heeft iemand ook deze ervaring? Kan ik de solarbank handmatig opladen zodat ik weer iets kan wijzigen in de app?
Solarbank gekocht voor 1800 euro en kan er na 1 dag niks meer mee. Is er bij mij iets mis gegaan met de installatie of is dit echt zulk waardeloos spul?
Hij kan alleen direct op de omvormer aangesloten zonnepanelen zien, niet de panelen die op je dak liggen. Wel zal daar waarschijnlijk de export waarde naar het net zichtbaar worden. Hoe zou die ze immers moeten herkennen, je kunt je PV omvormer niet aanmelden in de app, dus weet de P1-meter niet waar stroom naar toe gaat of vandaan komt, alleen de import/export waarde naar het net is bekend.

Je kunt hem uit de slaapmode halen door even op de knop op de voorkant te drukken en dan heel snel daarna (paar seconden wachten voordat het kan) een andere energiemodus kiezen.

Als je wil dat hij tussendoor niet teruglevert moet je de basislast aanpassen naar 0.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 11-01-2026 16:11 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Bammos
Bij mij waren ze vannacht ook niet opgeladen en toen ben ik gaan zoeken en kwam hier terecht. Voor wie het niet kan vinden, ik heb ff wat extra afbeeldingen erbij gedaan. En ik gebruik ook de dynamische modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gi-s65QZ0dxlX3fwLUS7bzHJB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMZ9j6SeTBnb3V0tsVX3ARRv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaMQpeKFHfxKHbWikb7y3HRe-Zs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQkLbfJ4TX7y9j18PeAVLSo7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKThNxeVpyVz9I-bXWGYl22tjO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whzYsm57wwC78gTlKBd0526z.jpg?f=fotoalbum_tile

• rem_hopster
@DeArchitect je kan als scenario "handmatige noodvoeding" gebruiken. Dan je bij laden, direct weer instellingen in de app wijzigen.

[ Voor 8% gewijzigd door rem_hopster op 11-01-2026 16:37 ]

• rem_hopster
@bammos, ik moest nog inloggen en zie allerlei aanbieders. Je moet dan aanheven dat je de gegevens wil delen en klaar. Ik wacht er nog even, omdat ik misschien nog overstap.

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 16:07
Bammos schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:19:
Bij mij waren ze vannacht ook niet opgeladen en toen ben ik gaan zoeken en kwam hier terecht. Voor wie het niet kan vinden, ik heb ff wat extra afbeeldingen erbij gedaan. En ik gebruik ook de dynamische modus.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb ik (nog) niet, enkel Nordpool (en een melding dat ie geen verbinding heeft, en enmel de prijs van morgen).

• --daniel---
@Bammos Je gebruikt de dynamische tarieven modus, ik gebruik zelf de ai slimme modus. Misschien scheelt dat nog iets qua instellingen. Heb de dynamische tarieven modus nog niet gebruikt omdat ik het verschil met de ai slimme modus niet zie en ik het gekkig vind dat je het aantal laaduren moet opgeven dat voelt niet dynamisch in mijn ogen

• Bammos
Je moet inderdaad het aantal laaduren invullen. Maar ik heb bijvoorbeeld van 00:00-07:00 ingevuld met max 5 laaduren. Hij kiest dan zelf welke uren dit worden (wanneer de prijs het laagst is).
Dit geldt tevens ook voor het ontladen. Die heb ik bijvoorbeeld van 14:00-24:00 staan en dan max 8 uur ontladen.

• rem_hopster
Hi all,

De p1 meter is (nog) niet compatibel met de powerdock.
Vanochtend een mailtje van anker support.

• --daniel---
Goedemorgen, bijzonder dat Anker het mij nog wel laat proberen dan met nieuwe firmware. Ik zie de conclusie na het proberen al zo ongeveer voor me.

• rem_hopster
@--daniel---

We regret to inform you that, at this time, the P1 meter is not yet compatible with the PowerDock system. We completely understand that this compatibility would be a valuable feature for your setup, and we truly appreciate you bringing this request to our attention.

• --daniel---
@rem_hopster en krijg je nu een smart meter van ze?

• --daniel---
Vanmorgen gelijk subsidie aangevraagd (provincie Flevoland) https://www.flevoland.nl/.../subsidie-thuisbatterijen

• rem_hopster
@--daniel---

Nee. Dat hebben ze niet aangeboden.

• --daniel---
@rem_hopster Ok, ik volg eerst maar even het proces maar mocht ik op incompatibiliteit uitkomen ga ik me er wel hard voor maken om hem onder coulance te krijgen, scheelt toch weer €130

• nakatomi47
Staan ook wel op marktplaats vaak die smart meters. De kosten zitten natuurlijk ook nog in de installateur die moet komen.

• tweazer
DeArchitect schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:59:
Als je de solarbank laat ontladen gaat 'ie op een gegeven moment in sleep mode. Als deze via zonnepanelen (of lader) energie krijgt wordt deze weer beschikbaar. Ook kan deze zichzelf opladen met 'manual backup power'. Let op de instellingen 'on grid ac input', 'reserved power'.

• tweazer
nakatomi47 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:00:
Staan ook wel op marktplaats vaak die smart meters. De kosten zitten natuurlijk ook nog in de installateur die moet komen.
Geef maar een DM, ik heb er hier 1 nog nieuw in de doos, afhalen den haag, of opsturen ... En nee je hebt geen installateur nodig, wel vooral wat ruimte, lef en wat langere kabels in je meterkast .. Hier een shelly em3 pro, shelly em3t, 6 anker p1's, 4 anker smart meters, 4 shelly em4 pro, 12 INA216 Meten is weten :)

[ Voor 26% gewijzigd door tweazer op 12-01-2026 12:40 ]

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
tweazer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Geef maar een DM, ik heb er hier 1 nog nieuw in de doos, afhalen den haag, of opsturen ... En nee je hebt geen installateur nodig, wel vooral wat ruimte, lef en wat langere kabels in je meterkast .. Hier een shelly em3 pro, shelly em3t, 6 anker p1's, 4 anker smart meters, 4 shelly em4 pro, 12 INA216 Meten is weten :)
Haha, zoveel ?

Got to ask,,,, waarom 6x een P1 meter en dan ook nog 4x een Smart meter?

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
Op Bright zag ik dit artikel langskomen:

https://www.bright.nl/nie...sche-energietarieven.html

P1 meter remote updaten en toevoeging van de dynamische energietarieven ( zoals hierboven ook al vermeld)

[ Voor 41% gewijzigd door White_Collar op 12-01-2026 16:48 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Zentac
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 16:07
Net firmware update ontvangen voor mijn Solarbank 3 en kon nu 3rd party PV selecteren en Frank Energie toevoegen. Helemaal slick. :D

• tweazer
whazaaaa schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Got to ask,,,, waarom 6x een P1 meter en dan ook nog 4x een Smart meter?
8 x solarbank 2 ac, 2 x solarbank 2 pro, 2 x powerdock (nog niet goed in gebruik, hier niet tevreden over functionaliteiten) en anker die een 1 op 1 relatie vraagt (muv de powerdock daar is het 1 op 4) voor de stroommeters ...

• Minivlo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 13-01 16:26
tweazer schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:10:
Morgen kijken of dhz/parallel en/of powerdock werkt (die is hier nog op 0.0.0.38 waar 0.0.1.2 beschikbaar is en enkel de 3 ac en 2 pro ondersteunt in die versie).
Beste, heb zelf ook een E1600ac en heb van Anker support het antwoord gekregen dat parallel werking zonder powerdock niet ondersteund wordt op SB2.
Heb jij het met de laatste fw (zelf vandaag ontvangen)wel aan de praat gekregen? Ik overwoog de aankoop 2de E1600ac systeem mochten ze kunnen samenwerken zonder powerdock.

• Minivlo
BB72 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:42:
Ik heb de laatst uitgekomen FW voor de SB2 E1600 AC. Dit is 1.0.6.6
Heeft er iemand een detail lijst van de wijzigingen? In de app geen info hierover. Momenteel gezien:
- laadstroom nu instelbaar
-3de partij zonnepanelen kan aangevinkt worden en dan weergave hiervan

• Bammos
--daniel--- schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:31:
@Bammos Je gebruikt de dynamische tarieven modus, ik gebruik zelf de ai slimme modus. Misschien scheelt dat nog iets qua instellingen. Heb de dynamische tarieven modus nog niet gebruikt omdat ik het verschil met de ai slimme modus niet zie en ik het gekkig vind dat je het aantal laaduren moet opgeven dat voelt niet dynamisch in mijn ogen
Ben je trouwens tevreden over de AI functie?

• --daniel---
@Bammos kan ik niet zeggen, heb hem twee dagen aan gehad en was de eerste dag blij dat in de nacht de batterijen waren opgeladen. Wat me direct opviel is dat in de ochtend gelijk werd ontladen waardoor ze rond de middag leeg waren terwijl het duurste deel van de dag nog moest komen. Dat leek me toen wel logisch omdat de ai eerst moet "leren". De tweede dag was hetzelfde verhaal en ben toen, nadat ik de dynamische modus beter ben gaan begrijpen (dank je), over gegaan naar dynamisch omdat ik dan zelf meer kan bepalen wanneer er ontladen moet worden, dat bevalt prima. Ik denk wel dat ik is Ai langer aan had laten staan dat het steeds beter zou gaan werken maar ik heb de set sinds vorige week donderdag waardoor ik elke dag wel een andere instelling aan het testen ben.

• --daniel---
Ik heb vandaag via support ook de laatste firmware gehad voor Power Dock en Solarbanks maar helaas kan (ook) ik niet een systeem maken met de Power Dock en de Solarbanks met de P1 meter. Weer in contact met support.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxsWymA6juEMjjJzxxHMTmLzBhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6ZdMJq8uYG3Jp5YLyHJRl4I.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPV-KxE_WDCQETodX0tYzx2BAcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hj3fcpP6kUVqrlEnalGbWyYk.jpg?f=fotoalbum_tile

• nakatomi47
Hoe werkt dat precies met koppelen energieleverancier, rekent die dan met kale prijs, of kale prijs plus inkoop of inclusief belastingen erbij nog?

• --daniel---
@nakatomi47 toevallig kan ik met mijn firmware updates nu ook een leverancier kiezen. Het is kale prijs en je kunnen €/kWh en %/kWh verrijken dus opslag en btw.

• Bammos
--daniel--- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:43:
@Bammos kan ik niet zeggen, heb hem twee dagen aan gehad en was de eerste dag blij dat in de nacht de batterijen waren opgeladen. Wat me direct opviel is dat in de ochtend gelijk werd ontladen waardoor ze rond de middag leeg waren terwijl het duurste deel van de dag nog moest komen. Dat leek me toen wel logisch omdat de ai eerst moet "leren". De tweede dag was hetzelfde verhaal en ben toen, nadat ik de dynamische modus beter ben gaan begrijpen (dank je), over gegaan naar dynamisch omdat ik dan zelf meer kan bepalen wanneer er ontladen moet worden, dat bevalt prima. Ik denk wel dat ik is Ai langer aan had laten staan dat het steeds beter zou gaan werken maar ik heb de set sinds vorige week donderdag waardoor ik elke dag wel een andere instelling aan het testen ben.
Ok, thnx voor de reactie. Ik was er zelf ook nog niet helemaal uit met de AI modus vandaar dat ik nu "handmatig" de dynamische modus gebruik. Ik liep ook tegen de dezelfde items aan waar jij het nu over hebt. Het viel me trouwens wel op dat er nog een 'kleine' bug in de app zit qua laad en ontlaad uren. Als je laadbedrijfstijd bijv 5 uur in geeft dan is dit werkelijk maar 2,5 uur. Ik heb hem nu op 10 uur gezet wat dus 5 uur laden is. Ik miste vannacht namelijk 2,5 uur laden en zat maar voor de helft vol. Zet je hem dus op 10 uur dan zie je in de grafiek dat dit eigenlijk 5 uur is. Ik ga er van uit dat ze dit bij Anker ook door hebben.
En wat me ook op viel was dat eerst de grafiek per half uur was en nu per 5 minuten.

• Bammos
--daniel--- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:47:
Ik heb vandaag via support ook de laatste firmware gehad voor Power Dock en Solarbanks maar helaas kan (ook) ik niet een systeem maken met de Power Dock en de Solarbanks met de P1 meter. Weer in contact met support.
[Afbeelding][Afbeelding]
Jammer dat dit nog niet in de update zat. Zo achteraf ben ik toch blij dat ik voor de smart meter ben gegaan. Hoop dat er snel nog een update komt of dat er een vorm van coulance komt.

• Bammos
Anker heeft vandaag weer een nieuw systeem gepresenteerd, Solix E10 met generator. Soort van hybride systeem.

https://www.ankersolix.co...iliate&utm_campaign=10098

• --daniel---
Viel mij ook op inderdaad bij het instellen vandaag. Ondanks dat er bijvoorbeeld 7H staat zijn het helemaal geen uren maar eenheden oid. Elk uur heeft er twee blijkbaar. Als je in de dynamische modus gaat en dan niet op aanpassen klikt maar op de uren (eenheden) die je hebt ingesteld klikt zie je het, zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0gL3WpZROM3uU-A_2VjS9r7m0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbvyYNGgXtq4VMjazrWqIrLv.jpg?f=fotoalbum_large

• --daniel---
Wat ik zelf storend vind is dat wanneer de batterijen leeg raken ze in een slaap modus gaan en je niks meer aan het stroomverbruik scenario kunt aanpassen. Moet je eerst de ondergrens van 10% naar 5% verlagen om ze wakker te maken en instellingen te kunnen doen, onhandig. Ook als je nu een leverancier instelt voor de dynamische tarieven kun je dat maar 1x doen, je kunt niet een andere kiezen of bijvoorbeeld de opslag oid aanpassen zonder het hele systeem in de app weg te gooien en opnieuw aan te maken (niet de apparaten verwijderen en opnieuw toevoegen maar het energiesysteem opnieuw samenstellen)

• rem_hopster
--daniel--- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:47:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ben heel benieuwd wat hun antwoord gaat zijn. Ik heb net toch maar de smart meter besteld. Eind januari komt electricien om power dock en de rest te installeren.

• --daniel---
Slim, kan de elektricien die gelijk mee installeren. Ik zou het ook niet heel erg vinden als ik een smart meter zou moeten gaan gebruiken, denk dat deze net iets sneller is als de P1 meter (is een aanname op gevoel)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
--daniel--- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:18:
Slim, kan de elektricien die gelijk mee installeren. Ik zou het ook niet heel erg vinden als ik een smart meter zou moeten gaan gebruiken, denk dat deze net iets sneller is als de P1 meter (is een aanname op gevoel)
Een P1-meter is over het algemeen nauwkeuriger dan een CT-meter. Met een DSMR5.x slimme meter krijg je 1x per seconde een signaal door van de P1-meter, ik vermoed niet dat een CT-meter dat nog vaker zal doen? Het staat in ieder geval niet in de specs benoemd.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:53
Hi allen hier een Anker Solix installateur. Op dit moment staat voorlopig voor de PowerDock de koppeling met P1 nog niet op de planning. Ik heb hierover meerdere malen contact gehad met Anker. Ze zijn dit wel aan het overwegen maar tot op heden is het nog niet compatible. Ze adviseren echt als je de PowerDock neemt om gebruik te maken van de Smart Meter met CT klemmen. Overigens niet zo heel schrikbarend de Smart Meter met Ct klemmen meet binnen <3s response tijd en <10W aanpassing. Hopelijk volgt de mogelijkheid nog wel in de toekomst. Hoe meer mensen een verzoek indienen bij support hoe eerder dit wellicht opgepakt wordt. :D

• --daniel---
Ik dacht wel dat een CT meter wat sneller is en de P1 wat nauwkeuriger

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
--daniel--- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:46:
Ik dacht wel dat een CT meter wat sneller is en de P1 wat nauwkeuriger
Vraag is natuurlijk ook wat je ermee wil bereiken. Het accuvermogen iedere 100 ms bijstellen lijkt mij technisch ook lastig al weet ik niet zeker of je daar dan tegen bepaalde grenzen aan zult lopen. De nul op de meter wordt waarschijnlijk wel beter omdat je vaker en sneller bijstuurt, maar de afwijking van de CT-klemmen (of je moet ze kalibreren) doet dat dan waarschijnlijk wel weer teniet.

• --daniel---
Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Vraag is natuurlijk ook wat je ermee wil bereiken. Het accuvermogen iedere 100 ms bijstellen lijkt mij technisch ook lastig al weet ik niet zeker of je daar dan tegen bepaalde grenzen aan zult lopen. De nul op de meter wordt waarschijnlijk wel beter omdat je vaker en sneller bijstuurt, maar de afwijking van de CT-klemmen (of je moet ze kalibreren) doet dat dan waarschijnlijk wel weer teniet.
Ja eens, het is vast allemaal erg marginaal

• tweazer
Minivlo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:41:
[...]
Heb jij het met de laatste fw (zelf vandaag ontvangen)wel aan de praat gekregen? Ik overwoog de aankoop 2de E1600ac systeem mochten ze kunnen samenwerken zonder powerdock.
Ook met de laatste update kan parallel/dhz (nog) niet op de SB 2 ac met de anker app aangestuurd worden. Met Home Assistant is dit wsl wel mogelijk; ik zoek daar kennis over triggers op datetime en actions. Als dat onder de knie te krijgen is kun je zelf N solarbanks hetzelfde laten doen (ik gebruik ze enkel om grid te laden en te ontladen, zou graag 1 systeem in de lead willen zetten en de rest daaraan laten syncen).

De SB 2 ac gaat voor rond de E 425, vergelijk dat met de SB 3 AC E 700 en bedenk voor jezelf of 2 extra MPTT ingangen en net iets meer software en onboard batterij het prijsverschil rechtvaardigt....

• Bammos
--daniel--- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:11:
Wat ik zelf storend vind is dat wanneer de batterijen leeg raken ze in een slaap modus gaan en je niks meer aan het stroomverbruik scenario kunt aanpassen. Moet je eerst de ondergrens van 10% naar 5% verlagen om ze wakker te maken en instellingen te kunnen doen, onhandig. Ook als je nu een leverancier instelt voor de dynamische tarieven kun je dat maar 1x doen, je kunt niet een andere kiezen of bijvoorbeeld de opslag oid aanpassen zonder het hele systeem in de app weg te gooien en opnieuw aan te maken (niet de apparaten verwijderen en opnieuw toevoegen maar het energiesysteem opnieuw samenstellen)
ja die slaapstand vind ik ook vervelend.
En die optie dat je tijdelijk kunt opladen of ontladen (die vakjes aanklikken) die zou wat mij betreft ook op een iets makkelijker plek zitten in de app. Je moet redelijk wat stapjes maken om erbij te komen.

Het is me ook opgevallen afgelopen weken dat als de batterijen in slaapstand staan dat ze soms in de nacht niet opladen (iemand ook ervaren?) En ik heb ook ervaren dat de batterijen (ik heb 2 stapeltjes) om de beurt ontladen om energieverlies te verminderen wat natuurlijk goed is. Maar als ze dan in de nacht opladen dat 1 stapel voller raakt dan de ander. Nu weet ik niet of dit de bedoeling is. (bijv. 90% laden ingesteld en dan 1 stapel 100% en de andere 50%, wat geen 90% is)

[ Voor 19% gewijzigd door Bammos op 12-01-2026 22:31 ]

• tweazer
Ultimate-Dennus schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:42:
Op dit moment staat voorlopig voor de PowerDock de koppeling met P1 nog niet op de planning.
De custom mode is ook verdwenen in de laatste update, die 'sudoku' functionaleit is er bij gekomenm wat een ergonomisch drama

• tweazer
Bammos schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
Anker heeft vandaag weer een nieuw systeem gepresenteerd, Solix E10 met generator. Soort van hybride systeem.

https://www.ankersolix.co...iliate&utm_campaign=10098
Ik lees hier niet of dit voor de europese markt is ? 'anker e10' op youtube laat veel filmpjes sinds gisteren zien, even kijken dus !

[ Voor 7% gewijzigd door tweazer op 13-01-2026 09:32 ]

• Minivlo
tweazer schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:43:
[...]
De SB 2 ac gaat voor rond de E 425, vergelijk dat met de SB 3 AC E 700
Bedankt voor je antwoord.
Ik gebruik de E1600ac enkel om het eigen verbruik op te krikken van zonnepanelen die niet op de E1600ac aangesloten zijn. Geen nut aan de ingebouwde MPPT's. Een 2de systeem is voor mijn situatie in termen van ROI geen verbetering, maar me enkel meer buffer geven in de maanden oktober en feb/maart.
Zijn de vermelde prijzen incl btw (Belgie)? Ik vind wel aanbiedingen in Duitsland maar moet er dan de btw bijrekenen als ik ze laat verzenden. Of kan je die zonder btw verkrijgen als je ze in Duitsland zelf gaat afhalen in een shop?

• Bammos
Minivlo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ik gebruik de E1600ac enkel om het eigen verbruik op te krikken van zonnepanelen die niet op de E1600ac aangesloten zijn. Geen nut aan de ingebouwde MPPT's. Een 2de systeem is voor mijn situatie in termen van ROI geen verbetering, maar me enkel meer buffer geven in de maanden oktober en feb/maart.
Zijn de vermelde prijzen incl btw (Belgie)? Ik vind wel aanbiedingen in Duitsland maar moet er dan de btw bijrekenen als ik ze laat verzenden. Of kan je die zonder btw verkrijgen als je ze in Duitsland zelf gaat afhalen in een shop?
Ja, sommige Duitse winkels bieden geen BTW aan als je de producten gaat ophalen.

• --daniel---
Vandaag weer wat nieuws, mijn systeem staat op dynamische tarief modus en zou vannacht hebben moeten opladen. Vanmorgen lege batterijen en deze melding Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCfBfPjU5qcbUtKZissVBpXiBGM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZHAThPuqltnvg1nyrsnISPB.png?f=fotoalbum_large

• rem_hopster
@--daniel--- in het plaatje staat de modus "eigen verbruik". Bij mij, wanneer de batterij in slaapstaand gaat, dan springt deze niet op een andere modus. Bij dynamisch tarief dan wel? Dat is ook bijzonder. Ga ik eens testen. De melding heb ik nog nooit gezien.

• --daniel---
@rem_hopster Ik heb deze ook niet eerder gehad. In het menu staat hij nog op dynamische modus maar omdat het accessoire apparaat wordt losgekoppeld van de host (P1 meter denk ik) staat hij tijdelijk op deze modus en dus niet geladen. P1 meter is overigens gewoon online, alles lijkt normaal, zie ook tarieven.

• --daniel---
En nee normaal gesproken blijft hij op dynamisch tarief staan tijdens slaapstand

[ Voor 3% gewijzigd door --daniel--- op 14-01-2026 08:07 ]

• --daniel---
Ok vandaag weer een reactie van Anker en zo te zien moet ik toch op zoek naar een bedrade meter. Wel een prettig leven gewenst lol. "Allereerst bedankt voor het gebruik van Anker-producten en voor uw feedback over uw problemen.

We willen graag het volgende verduidelijken:

Vanwege de hoge eisen die PowerDock stelt aan de bemonsteringsfrequentie van metergegevens en de stabiliteit van de communicatie, kunnen de uitvoersnelheid en de protocolrespons van P1-meters niet voldoen aan de realtime energiemetingsbehoeften van PowerDock. Daarom zijn de twee momenteel niet compatibel.

Om de algehele veiligheid en nauwkeurigheid van het systeem te garanderen, heeft Anker bovendien nog geen aanpassing voor P1-meters ontwikkeld.

Voor een stabielere en nauwkeurigere gebruikerservaring raden we aan een bedrade slimme meter te gebruiken. Dit type product is volledig compatibel met PowerDock en de realtime monitoring en energieaanpassing zijn nauwkeuriger en betrouwbaarder.

We begrijpen uw verwachtingen volledig en danken u voor uw begrip en steun.

We wensen u een prettig leven en gemoedsrust wat betreft uw elektriciteitsverbruik!"

• Bammos
--daniel--- schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:14:
Vandaag weer wat nieuws, mijn systeem staat op dynamische tarief modus en zou vannacht hebben moeten opladen. Vanmorgen lege batterijen en deze melding [Afbeelding]
Yes, deze melding heb ik al vaker gehad. Zeer herkenbaar en ook zeer vervelend.

[ Voor 74% gewijzigd door Bammos op 14-01-2026 08:40 ]

• Bammos
En ik had vannacht deze 'klacht' weer dat er 1 systeem in de energiebesparingsmodus gaat.
Hierdoor was vannacht 1 batterij 95% en de andere 30% opgeladen.

Ik ga eens contact opnemen met Anker of ze hier iets mee kunnen, met beide 'klachten'.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGRLXqpuBF0eM9fxrOFilcAG8Es=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHoXsKdidJujv2wqL6cdbNOd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL_YfZ2cB0fEe4gCUTqM6SHqcJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQ0Ummoc4CxrjQoNZjSI8Juc.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Bammos op 14-01-2026 08:48 ]

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:32
Even voor mijn beeldvorming en voor de zekerheid:

Een tweede Solarbank 3 E2700 op een dedicated groep (zelfde groep en stopcontact als de eerste Solarbank 3 2700), dat zou veilig moeten kunnen inclusief laden van 3000 watt en ontladen van 2400 watt?
Of is het aan te raden om alsnog een extra dedicated groep aan te laten leggen los van de eerste dedicated groep.
En een power dock is toch niet nodig want een P1 meter kan ze al beide groepen?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• --daniel---
White_Collar schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:32:
Even voor mijn beeldvorming en voor de zekerheid:

Een tweede Solarbank 3 E2700 op een dedicated groep (zelfde groep en stopcontact als de eerste Solarbank 3 2700), dat zou veilig moeten kunnen inclusief laden van 3000 watt en ontladen van 2400 watt?
Of is het aan te raden om alsnog een extra dedicated groep aan te laten leggen los van de eerste dedicated groep.
En een power dock is toch niet nodig want een P1 meter kan ze al beide groepen?
Volgens mij is het advies allebei een eigen dedicated groep. Theoretisch zou het moeten kunnen met een enkele groep van 16A (230Vx16A=3680W) maar zou ik persoonlijk dan niet doen. Maximaal laadvermogen is volgens mij ook 2400W (2x1200W) niet 3000W (bij mij dan iig).

• --daniel---
Ik heb er ook twee die nu nog op wel op een eigen groep zitten maar niet vrije groepen dus staan ze op 1200W/800W in/uit. Heb een smart meter besteld om de Power Dock aan te de praat te helpen zodat ze allebei op 1200W kunnen (in/uit).

• BB72
  • Registratie: Juli 2009
Ben (nog) niet zo tevreden over die "Slimme (AI) modus". Vandaag tussen 15.00u en 20.00u is de stroom lekker duur (29 cent oplopend naar nog meer). SB3 E2700 Pro met 2x BP2700 zit 100% vol. Grootste deel afgelopen nacht geladen toen tarief op laagste punt van vandaag was. De rest in de loop van de dag. Je zou dus verwachten dat hij met 800w gaat ontladen. Niet dus. Nu maar handmatig aan het ontladen in "Aangepaste modus".

• tweazer
Minivlo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:18:
[...]Of kan je die zonder btw verkrijgen als je ze in Duitsland zelf gaat afhalen in een shop?
Als je ze in duitsland koopt (combineren met een dagje uit/winkelen) kun je ze gewoon betalen in de winkel (pin/cash) tegen 0% tarief.

• --daniel---
tweazer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:34:
[...]

Als je ze in duitsland koopt (combineren met een dagje uit/winkelen) kun je ze gewoon betalen in de winkel (pin/cash) tegen 0% tarief.
Checken ze dan niet of je wel een inwoner van Duitsland bent? Zo niet dan is het wel erg interessant. Waar kunnen we terecht?

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:11
--daniel--- schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:41:
[...]

Checken ze dan niet of je wel een inwoner van Duitsland bent? Zo niet dan is het wel erg interessant. Waar kunnen we terecht?
Aan de popup te zien stellen ze hier geen moeilijke vragen

https://mysolarplant.de/z...samtpaket/?v=e0d405313252

Ik heb zelf bij yuma.de wel eens wat opgehaald
Maar daar moest ik wel een duits adres opgeven

• Bammos
Heb zojuist reactie van Anker mogen ontvangen dat er naar beide 'klachten' gekeken gaat worden.
(Het gaat over de dynamische modus en de energiebesparingsmodus).

"Dit probleem heeft te maken met de besturingslogica van het apparaat. Onze excuses dat we op dit moment nog geen definitieve oplossing kunnen geven."

Ik heb alle logboeken naar hun opgestuurd en ik verwacht volgende week een reactie.

• BB72
Het wordt nog leuker. Batterij vanmorgen 10%. Vannacht dus niet geladen, terwijl stroomprijs het laagste van de dag was. Heb Zonneplan als dynamische leverancier ingesteld. "Slimme (AI) modus" moet dus nog veel slimmer gaan worden. Nu ook maar geswitched naar "Dynamisch tarief-modus", met (helaas) vaste (ont)laadmomenten.

• Bammos
BB72 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:00:
Het wordt nog leuker. Batterij vanmorgen 10%. Vannacht dus niet geladen, terwijl stroomprijs het laagste van de dag was. Heb Zonneplan als dynamische leverancier ingesteld. "Slimme (AI) modus" moet dus nog veel slimmer gaan worden. Nu ook maar geswitched naar "Dynamisch tarief-modus", met (helaas) vaste (ont)laadmomenten.
Niet helemaal 'vast'. Als je bijvoorbeeld 00:00 t/m 07:00 instelt dat hij mag opladen en je selecteer daarna het aantal tijdsloten dan kiest de app zelf waar in dit ingestelde blok de goedkoopste momenten zijn om op te laden. Dit geldt ook voor het ontladen.

• --daniel---
@BB72 Ik heb ook Zonneplan ingesteld en had met de dynamische modus vannacht hetzelfde probleem. Zag gisteravond al (ruim na 18u) dat er geen tarieven waren voor vandaag en zag de bui al hangen. Toch maar even laten lopen en lege batterijen vanmorgen maar wel tarieven voor vandaag. Helaas was mijn ingestelde periode al voorbij. Gelijk een support case gemaakt maar kreeg een reactie waar ik niet zo heel veel mee kon.
"I'm sorry to hear about the issues you're experiencing with your Solarbank 3 E2700 Pro, especially after the recent update. It seems like the dynamic tariffs from your local energy supplier, Zonneplan, are not being updated in time, which is affecting the scheduled charging of your batteries.

Here are some steps you can take to troubleshoot this issue:

Smart Meter and App Configuration: Ensure that your Solarbank 3 E2700 Pro is correctly paired with a smart meter (such as Anker Smart Meter or Shelly 3EM) and that it is authorized to share data. Verify that your location and the correct dynamic pricing plan are selected in the Anker app.
Network Stability: The device communicates over a 2.4 GHz Wi-Fi network. Make sure the Solarbank is within about 10 meters of the router to maintain a stable connection. Reconnect the device to Wi-Fi if necessary.
Firmware Update: Ensure that your device is running the latest firmware version. Sometimes, issues like these are resolved in newer updates.
App Permissions and Regional Settings: Make sure the app has the necessary permissions, including location and data access. This is crucial for the app to align consumption and price data accurately.
Restart Devices: Power cycle the Solarbank and the Smart Meter to refresh measurements. Allow some time for the system to rebuild predictions after the update."

Met "als het nog niet opgelost is neem contact op"

• BB72
Moeten dus op zoek naar een leverancier met hetzelfde dynamisch tarief schema, dat wel op tijd zichtbaar is. Met deze uitleg kan je inderdaad niets.

• --daniel---
Voorheen was alleen Nordpool beschikbaar, die was wel beter maar ook niet "perfect". Deze functionaliteit is wel erg nieuw dus hopelijk wordt het beter binnenkort. Vandaar ook dat ik de feedback aan Anker geef

• Bammos
Nice 2 know: Ik heb gister nog telefonisch contact gehad met Anker, want ik kreeg in eerste instantie ook een e-mail terug waar ik niet veel mee kon. Blijkt dat de eerste e-mail die je krijgt van Anker een automatische respons is van AI. Na telefonisch contact werd de e-mail gelijk doorgezet met een technisch specialist.

• --daniel---
Had al zo'n vermoeden inderdaad

• tweazer
Ik denk dat ze best wel een zware dobber hebben aan dat "AI" systeem: elk systeem heeft z'n eigen capaciteit (batterij, grid, omvormer), z'n eigen abonnement (nordpool etc) en dan ook nog instellingen van de gebruiker. Liever had ik gezien dat ze non-cloud functionaliteit mogelijk zouden maken (island & lokale aansturing). Met Trump, Xi, Putin aan het roer is onafhankelijkheid en onbeinvloedbaar zijn van buitenaf toch wel zo belangrijk.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste