Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ixrobin
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:33
tweazer schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:58:
[...]

Ik heb hier voor noodgevallen een 48v voeding met mc4 stekkers, even aansluiten en de solarbank wordt weer wakkker, onhandig, inefficient, maar het werkt.
Raar is overigens wel dat ook al staat 'ie in slaapmodus, nog steeds zo'n 9 watt verbruikt. Als het beestje toch iets aan het doen is, laat in ieder geval de settings zichtbaar/instelbaar ipv winterslaap ..
Het grappige is dat je de settings dus wel nog in homeassiatant kan wijzigen. Als het daar kan, waarom dan niet in de app

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Er zijn vandaag op allerlei sites black friday aanbiedingen te vinden voor de anker solix zie ik. Dat is mooi voor de prijs per kWh. Bij de meeste sites is er een paar honderd euro vanaf gegaan voor de 3 E 2700 Pro :-)

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-11 15:58

HHF

mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:06:
Er zijn vandaag op allerlei sites black friday aanbiedingen te vinden voor de anker solix zie ik. Dat is mooi voor de prijs per kWh. Bij de meeste sites is er een paar honderd euro vanaf gegaan voor de 3 E 2700 Pro :-)
Inderdaad. Op een aantal sites nu 1099 incl. btw voor de Anker Solix E2700. Gaat de goede kant op. De prijs is in Ned. nu ongeveer gelijk aan Dld, als je de btw meerekend.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:55
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:21:
[...]

Inderdaad. Op een aantal sites nu 1099 incl. btw voor de Anker Solix E2700. Gaat de goede kant op. De prijs is in Ned. nu ongeveer gelijk aan Dld, als je de btw meerekend.
Heb je toevallig een linkje voor mij? Ik kan het niet vinden :'(

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• HHF

HHF

White_Collar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:43:
[...]

Heb je toevallig een linkje voor mij? Ik kan het niet vinden :'(
https://solarpowersupply....3TeDptEAQYAiABEgKEB_D_BwE

en

https://thuisbatterij.nl/...3TeDptEAQYBSABEgIYH_D_BwE

Niet verder gezocht of er nog meer aanbieders zijn maar deze twee adverteren beiden met 1099.

• tweazer
  • Laatst online: 27-11 23:03
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:54:
[...]
Niet verder gezocht of er nog meer aanbieders zijn maar deze twee adverteren beiden met 1099.
Ik zie daar zelfs 2 stuks voor 1999 staan...

In duitsland al rond de E 890

[ Voor 17% gewijzigd door tweazer op 06-11-2025 21:57 ]

• White_Collar
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:54:
[...]

https://solarpowersupply....3TeDptEAQYAiABEgKEB_D_BwE

en

https://thuisbatterij.nl/...3TeDptEAQYBSABEgIYH_D_BwE

Thanks!

ik kwam deze zelf tegen: €1.799,00
Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1 x BP2700 uitbreidingsbatterij (5,4 kWh)

https://shop.thuisbatteri...-pro-5-4-kwh-black-friday

Volgens mij is deze ook wel aardig scherp te noemen?

• HHF

HHF

tweazer schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:56:
[...]

Ik zie daar zelfs 2 stuks voor 1999 staan...

In duitsland al rond de E 890
De 890 euro Duitse prijs is met 0% BTW. Dat is ongeveer gelijk aan de huidige Nederlandse prijs van 1099.

• tweazer
Als een sidenote lees ik over firmware updates voor de 2 pro naar 1.0.6.4 (en de daaraan gekoppelde accus naar 0.3.3 tbv compatibiliteit met de power dock.

• HHF

HHF

White_Collar schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:57:
[...]

Thanks!

ik kwam deze zelf tegen: €1.799,00
Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1 x BP2700 uitbreidingsbatterij (5,4 kWh)

https://shop.thuisbatteri...-pro-5-4-kwh-black-friday

Volgens mij is deze ook wel aardig scherp te noemen?
Dat klopt. Of het een scherpe prijs is laat ik geheel aan jou over. :) :)
Hoe meer batterijen hoe lager de prijs per kWh.
Overigens zit er op de site van thuisbatterij iets merkwaardigs, Als je van 1 naar 2 extra batterijen gaat, gaat de prijs opeens met 1200 euro omhoog. Kun je beter een losse batterij bij bestellen a 799 euro. Zal wel een foutje op de website zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 06-11-2025 22:19 ]

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 23:16
tweazer schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:03:
Als een sidenote lees ik over firmware updates voor de 2 pro naar 1.0.6.4 (en de daaraan gekoppelde accus naar 0.3.3 tbv compatibiliteit met de power dock.
Klopt, draai ik al een tijdje

Maar nog geen compatibiliteit voor de P1 meter op de 1600pro versie, alleen de 1600 AC werkt met de p1 meter helaas

Krijgt die powerdock ook p1 compatibiliteit dat jij weet?
Want dan zou dat ook voor de 1600pro moeten komen

[ Voor 9% gewijzigd door whazaaaa op 07-11-2025 10:17 . Reden: Extra vraag ]

• whazaaaa
HHF schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:03:
[...]

Dat klopt. Of het een scherpe prijs is laat ik geheel aan jou over. :) :)
Hoe meer batterijen hoe lager de prijs per kWh.
Overigens zit er op de site van thuisbatterij iets merkwaardigs, Als je van 1 naar 2 extra batterijen gaat, gaat de prijs opeens met 1200 euro omhoog. Kun je beter een losse batterij bij bestellen a 799 euro. Zal wel een foutje op de website zijn.
Dan is de aanbieding bij Anker zelf ook wel prima:

2 x Solarbank 3 E2700 Pro+ 2 x BP2700 uitbreidingsaccu
10,8 kWh voor 2.999 euro

Anker aanbieding

• AEN77
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
mrme12345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:06:
Dank. Mooie deal zo per kWh!

Zijn er nog aanraders voor wat betreft zonnepanelen in combinatie met de solarbank? Wil graag 10 zonnepanelen aansluiten over 2 systemen.

Heb nu JA-solar al liggen met 450wp.

[ Voor 70% gewijzigd door AEN77 op 07-11-2025 12:31 ]

• HHF

HHF

AEN77 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:02:
[...]

Dank. Mooie deal zo per kWh!

Zijn er nog aanraders voor wat betreft zonnepanelen in combinatie met de solarbank? Wil graag 10 zonnepanelen aansluiten over 2 systemen.

Heb nu JA-solar al liggen met 450wp.
Zolang je per paneel onder de 60v blijft kun je per mppt 2 panelen in parallel aansluiten. Dan is er keuze genoeg in panelen.

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 16:26
whazaaaa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:59:
[...]

Dan is de aanbieding bij Anker zelf ook wel prima:

2 x Solarbank 3 E2700 Pro+ 2 x BP2700 uitbreidingsaccu
10,8 kWh voor 2.999 euro

Anker aanbieding
Is er een verklaring waarom die versie met 3 units of 3 units + uitbreiding een hogere prijs per kWh heeft t.o.v. die 2x2?

Ik neig ernaar om deze te kopen:
Complete set 2400W AC-vermogen + 10,8 kWh opslag (2x + 2)

Ik heb thuis een 3 fase aansluiting met mijn PV systeem op 1 van de fases.
Wil de PV houden zoals hij nu is op de eigen omvormer op zolder. Anker komt in de garage te staan met eigen groep per unit.
Mijn grootste verbruik zit op fase L1 & L2, PV zit op L3.

Ik snap nog niet helemaal wat dan de beste optie is, aan L1 & L2 hangen of juist aan L3 & L1 of L2?

Kan dit werken met enkel de P1 dongle van Anker? Of heb je in een 3 fase systeem juist die Smart meter nodig?

[ Voor 45% gewijzigd door Rudoo op 08-11-2025 20:00 ]

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:19
Ik ben wel benieuwd waar iedereen zijn set heeft neergezet?
Bij ons staat deze nog even geparkeerd im de gang bij de meterkast. Maar we willen deze of in de schuur of buiten hebben.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
rem_hopster schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:48:
Ik ben wel benieuwd waar iedereen zijn set heeft neergezet?
Bij ons staat deze nog even geparkeerd im de gang bij de meterkast. Maar we willen deze of in de schuur of buiten hebben.
Heel bewust in de garage.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• MSmunt
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-11 21:22
Goedemorgen,

Voor ons huis ben ik geïnteresseerd in de solarbank 3. Vanwege het laadvermogen van 2400w lijkt mij deze het meest passend voor onze situatie icm de zonnepanelen.

https://www.ankersolix.co...Wz1HVzyMOinxoC4lIQAvD_BwE

zijn dit gewoon twee losse modules of zie ik iets over het hoofd? en kan je deze combi aansluiten op 1 groep?

groet

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MSmunt schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:03:
Goedemorgen,

Voor ons huis ben ik geïnteresseerd in de solarbank 3. Vanwege het laadvermogen van 2400w lijkt mij deze het meest passend voor onze situatie icm de zonnepanelen.

https://www.ankersolix.co...Wz1HVzyMOinxoC4lIQAvD_BwE

zijn dit gewoon twee losse modules of zie ik iets over het hoofd? en kan je deze combi aansluiten op 1 groep?

groet
Dit betreft 2x de E2700 omvormer, samen 2 x 2.7 kWh = 5.4 kWh.

De omvormer zet je op de uitbreidingsaccu, de omvormer heeft een stekker en je sluit dit dus inderdaad aan op 1 groep. Maar je kiest met deze set voor 2x omvormer, zonder uitbreidingsaccu's en dus heb je 2 groepen nodig OF 1 dedicated groep.

Wil je 2400/2=1200 per omvormer gebruiken, dan ga je sowieso al over de 800 Watt heen en zou ik je aanraden een goede oplossing in te zetten met bijv. 2 kwalitatief goede stopcontacten en de omvormers netjes over de fases te verdelen en dan ieder een eigen groep te geven. In theorie kunnen ze ieder ook op een gedeelde groep, maar pas daar mee op, dat kan gevaarlijk zijn, je verzekering zal er iets van vinden, etc. dus doe dat niet.

Heb je een 3-fase netaansluiting en wil je mogelijk in de toekomst met een 3e opschalen, dan kan het zelfs een optie zijn om alvast 3 stopcontacten aan te laten leggen.

[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 09-11-2025 08:05 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• MSmunt
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:55:
[...]

Dit betreft 2x de E2700 omvormer, samen 2 x 2.7 kWh = 5.4 kWh.

De omvormer zet je op de uitbreidingsaccu, de omvormer heeft een stekker en je sluit dit dus inderdaad aan op 1 groep. Maar je kiest met deze set voor 2x omvormer, zonder uitbreidingsaccu's en dus heb je 2 groepen nodig OF 1 dedicated groep.

Wil je 2400/2=1200 per omvormer gebruiken, dan ga je sowieso al over de 800 Watt heen en zou ik je aanraden een goede oplossing in te zetten met bijv. 2 kwalitatief goede stopcontacten en de omvormers netjes over de fases te verdelen en dan ieder een eigen groep te geven. In theorie kunnen ze ieder ook op een gedeelde groep, maar pas daar mee op, dat kan gevaarlijk zijn, je verzekering zal er iets van vinden, etc. dus doe dat niet.

Heb je een 3-fase netaansluiting en wil je mogelijk in de toekomst met een 3e opschalen, dan kan het zelfs een optie zijn om alvast 3 stopcontacten aan te laten leggen.
Geldt de 800 watt als wettelijk maximale op 1 groep ook voor het opladen van de accu via de zonnepanelen? of is dat alleen de stroomafgifte van de batterij aan het huis?
het is dus sowieso een goed idee om ze dan te verdelen over twee groepen (en dan bij voorkeur groepen waar niet de grote energieverbruikers op zitten)?

Het huis is in juli 2024 opgeleverd, ik ga er vanuit dat de stopcontacten goed zijn. Maar heb je suggesties voor goede stopcontacten?

dank voor je reactie!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MSmunt schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:38:
[...]

Geldt de 800 watt als wettelijk maximale op 1 groep ook voor het opladen van de accu via de zonnepanelen? of is dat alleen de stroomafgifte van de batterij aan het huis?
het is dus sowieso een goed idee om ze dan te verdelen over twee groepen (en dan bij voorkeur groepen waar niet de grote energieverbruikers op zitten)?

Het huis is in juli 2024 opgeleverd, ik ga er vanuit dat de stopcontacten goed zijn. Maar heb je suggesties voor goede stopcontacten?

dank voor je reactie!
De afname wordt beveiligd door de groep, bijv. een B16 automaat van 16A die ingrijpt als je teveel afneemt. Daar gaat eerder de hitte van de stekker een risico vormen dan dat je bijv. 1200 Watt laadt. Dus 1200 Watt laden moet, los van de belasting van de groep, wel kunnen.

Terugvoeden in een groep brengt altijd risico's met zich mee. Door dat vermogen tot 800 Watt te beperken verklein je het risico, maar het blijft alsnog aanwezig. 800 Watt wordt in het algemeen aangehouden als grens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik je nu niet direct kan verwijzen naar een bepaling waarin dat staat. Het wordt in ieder geval door heel veel fabrikanten en partijen aangehouden als grens. Daarboven wordt ook vaak geadviseerd de stekker af te knippen en de omvormer direct op een eigen automaat aan te sluiten.

Heb zelf goede ervaringen met bijv. ABB stopcontacten.

Heb het hier als volgt opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2EDGx93klH4AL4FsBMkpW5Qcgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXVEY0MTrV0qRaRK9xaMeOeh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAC9UDQKcZW4cOfwTV21Y1NexBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf17sltpdQlZhYeSt3z3N4gS.jpg?f=fotoalbum_large

Let op: Ik gebruik de HW Energy Sockets op dit moment alleen voor het berekenen van de RTE van 2x E2700, ik adviseer iedereen om geen slimme stekkers te gebruiken als je langdurig accu's gaat laden en ontladen ivm warmteontwikkeling.

De 3 Zendure omvormers zitten allemaal direct op een eigen B16 automaat aangesloten.

• MSmunt
ah duidelijk, dank voor je heldere uitleg! ziet er erg netjes uit hoe je dat hebt gedaan.

Mijn plan is dan als ik ze ga aanschaffen om dan twee losse omvormers te kopen en ze separaat op een reeds bestaande groep te zetten. Dan kan ik dus wel als de zon goed schijnt met 2400 watt in totaal de stroom opslaan.

Betekent dat ook dat ik dan 2 keer 800 watt stroom kan leveren `s avonds en `s nachts? of limiteren ze dan tot 800 watt in totaal (voor het hele huis).

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
MSmunt schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:31:
Betekent dat ook dat ik dan 2 keer 800 watt stroom kan leveren `s avonds en `s nachts? of limiteren ze dan tot 800 watt in totaal (voor het hele huis).
Ja, dat kan. Je kunt ze gezamenlijk aansturen en de gezamenlijke output instellen. Dus bijv. 800 Watt samen, tot 3600 Watt samen.

Bij 2 of meer devices in je huishouden kan je ze hetzelfde schema laten volgen en als 1 geheel bedienen.

• MSmunt
Klinkt goed, dank voor je hulp!

• rem_hopster
@Taro ik kende ABB stopcontacten niet. Maar lees dat deze beechermen tegen oververhitting. Precies wat ik zocht. Zijn er nog andere die aanbevolen worden?
Mooi voor in de schuur en vrouw blijer en gerust gestelder.

[ Voor 10% gewijzigd door rem_hopster op 09-11-2025 15:15 ]

• AEN77
  • Nu online
Taro schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:07:
[...]

De afname wordt beveiligd door de groep, bijv. een B16 automaat van 16A die ingrijpt als je teveel afneemt. Daar gaat eerder de hitte van de stekker een risico vormen dan dat je bijv. 1200 Watt laadt. Dus 1200 Watt laden moet, los van de belasting van de groep, wel kunnen.

Terugvoeden in een groep brengt altijd risico's met zich mee. Door dat vermogen tot 800 Watt te beperken verklein je het risico, maar het blijft alsnog aanwezig. 800 Watt wordt in het algemeen aangehouden als grens, al moet ik eerlijk zeggen dat ik je nu niet direct kan verwijzen naar een bepaling waarin dat staat. Het wordt in ieder geval door heel veel fabrikanten en partijen aangehouden als grens. Daarboven wordt ook vaak geadviseerd de stekker af te knippen en de omvormer direct op een eigen automaat aan te sluiten.

Heb zelf goede ervaringen met bijv. ABB stopcontacten.

Heb het hier als volgt opgelost:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Let op: Ik gebruik de HW Energy Sockets op dit moment alleen voor het berekenen van de RTE van 2x E2700, ik adviseer iedereen om geen slimme stekkers te gebruiken als je langdurig accu's gaat laden en ontladen ivm warmteontwikkeling.

De 3 Zendure omvormers zitten allemaal direct op een eigen B16 automaat aangesloten.
@Taro mooie nette setup zeg!

Ik was eigenlijk van plan om op een aparte groep in de schuur 2 sets aan te sluiten en deze allebei op 1200 terug te laten leveren (vergelijkbaar output als bv 1 marstek/zendure). Dit was een krachtstroom aansluiting die ik terug laat bouwen omdat ik de bekabeling vrij krap vind (2.5mm over een 30-40 meter).

Nu zit er een laadpaal op deze groep en laad ik op 12a 3-fase. Eerder op 16a maar toen vond ik de automaat en kabel toch wel een beetje warm worden. Locatie was ook niet goed dus laat ik meteen aanpassen (kortere afstand en 6mm).

Naar aanleiding van je post toch wat twijfels nu.

Wat is wijsheid?
- Verdelen over 2 groepen in de schuur waarbij 1 groep al belast is. 2x800
- Verdelen maar wel output verhogen van ongebruikte groep. 1x1200 en 1x800
- ‘Risico’ nemen en toch op 2400 op 1 groep

Ik ga een EV (82kwh) laden dus het kan best zijn dat hij langdurig de batterij (10kwh) gaat leegtrekken/zonne-energie (10/12 panelen-direct aangesloten) gaat gebruiken. Voornamelijk inzet is echter dagelijks en vooral nacht verbruik te verminderen en mijn vrouw niet na te hoeven laten denken wanneer ze de was aanzet ;).

Heeft het nog toegevoegde waarde om de kabels af te knippen en ze direct te verbinden aan de groep? Of heeft dit enkel nut direct op de automaat.

• Astg
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-11 17:05
Rudoo schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:33:
[...]

Is er een verklaring waarom die versie met 3 units of 3 units + uitbreiding een hogere prijs per kWh heeft t.o.v. die 2x2?

Ik neig ernaar om deze te kopen:
Complete set 2400W AC-vermogen + 10,8 kWh opslag (2x + 2)

Ik heb thuis een 3 fase aansluiting met mijn PV systeem op 1 van de fases.
Wil de PV houden zoals hij nu is op de eigen omvormer op zolder. Anker komt in de garage te staan met eigen groep per unit.
Mijn grootste verbruik zit op fase L1 & L2, PV zit op L3.

Ik snap nog niet helemaal wat dan de beste optie is, aan L1 & L2 hangen of juist aan L3 & L1 of L2?

Kan dit werken met enkel de P1 dongle van Anker? Of heb je in een 3 fase systeem juist die Smart meter nodig?
Meerdere batterijen werken idd op 1 P1 meter.

De hoofdunit is duurder dan de uitbreidingsbatterijen, waardoor de set met 3 hoofdunits duurder is.
Wat de beste keuze is, hangt af van hoeveel je zonnepanelen max leveren. Als ze bvb 4000w leveren en je hebt 2 hoofdunits kun je max 2400w laden. Dit betekent dat er dus 1600w in het net geïnjecteerd wordt als je geen ander verbruik hebt op dat moment.
Als je zonnepanelen slechts 3000w zouden leveren, heeft het weinig zin om meer dan 2 hoofdunits aan te kopen. (tenzij je extra panelen aansluit op je batterijen rechtstreeks)

Ik heb idem setup hier. Ook 3 fase aansluiting en mijn zonnepanelen staan enkel op 1 fase.

Op welke fase je de batterijen aansluit maakt niet zoveel uit.
- Als je ze op de fase van de zonnepanelen zet, wordt de batterij rechtstreeks op die fase opgeladen en ziet je meter de batterij en zonnepanelen niet apart. Als bvb de zonnepanelen 3000w leveren en de batterij 1200w laadt geeft je meter -1800W aan voor die fase.
- Als je ze op een andere fase zet gaat de saldering gebeuren in je meter en is het eindresultaat hetzelfde. Fase zonnepanelen geeft dan -3000W en de die fase van de batterij geeft dan 1200W -> - 3000+1200= -1800W.

Het is wel belangrijk dat je elke batterij op een aparte automaat zet, zodat je 1200w kunt laden en ontladen per batterij.

Ik heb nu ondertussen 3 solarbanks en dus 1 per fase. Hierdoor kan ik 3600W laden en ontladen. (zonnepanelen geven ca 4000W max).
Werkt perfect tot hiertoe.

• Rudoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 16:26
Astg schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:43:
[...]

Meerdere batterijen werken idd op 1 P1 meter.

De hoofdunit is duurder dan de uitbreidingsbatterijen, waardoor de set met 3 hoofdunits duurder is.
Wat de beste keuze is, hangt af van hoeveel je zonnepanelen max leveren. Als ze bvb 4000w leveren en je hebt 2 hoofdunits kun je max 2400w laden. Dit betekent dat er dus 1600w in het net geïnjecteerd wordt als je geen ander verbruik hebt op dat moment.
Als je zonnepanelen slechts 3000w zouden leveren, heeft het weinig zin om meer dan 2 hoofdunits aan te kopen. (tenzij je extra panelen aansluit op je batterijen rechtstreeks)

Ik heb idem setup hier. Ook 3 fase aansluiting en mijn zonnepanelen staan enkel op 1 fase.

Op welke fase je de batterijen aansluit maakt niet zoveel uit.
- Als je ze op de fase van de zonnepanelen zet, wordt de batterij rechtstreeks op die fase opgeladen en ziet je meter de batterij en zonnepanelen niet apart. Als bvb de zonnepanelen 3000w leveren en de batterij 1200w laadt geeft je meter -1800W aan voor die fase.
- Als je ze op een andere fase zet gaat de saldering gebeuren in je meter en is het eindresultaat hetzelfde. Fase zonnepanelen geeft dan -3000W en de die fase van de batterij geeft dan 1200W -> - 3000+1200= -1800W.

Het is wel belangrijk dat je elke batterij op een aparte automaat zet, zodat je 1200w kunt laden en ontladen per batterij.

Ik heb nu ondertussen 3 solarbanks en dus 1 per fase. Hierdoor kan ik 3600W laden en ontladen. (zonnepanelen geven ca 4000W max).
Werkt perfect tot hiertoe.
Dankjewel voor de extra uitleg!

Heb vandaag even met mijn homeassistant zitten spelen. Hieronder een moment opname van 15:47.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCChulNLEHjk_H4vPvHq2btBD1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdS8CtHk4gSUbIsyeXnj1Vox.jpg?f=fotoalbum_large

Heb vanmiddag zelf een nieuwe entiteit toegevoegd die consumption - production doet = Netto verbruik op huis niveau.
Begrijp ik het goed dat de Anker dus a.d.h.v. die waarde bepaald of hij moet laden of ontladen als ik de P1 dongle gebruik? Grafiek rechts onder:
  • < 0 = laden
  • > 0 = ontladen
Klopt dit? Tussen 1 en 3 zou hij dus de batterij bijgeladen hebben?

Hieronder een gemiddeld avond/nacht verbruik wat ik zo veel mogelijk wil opvangen met een batterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIxbqr7cm-1imS59paqKeb__gSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWMZKz4ev4dEWJrtfq3vBr6M.jpg?f=fotoalbum_large

Meest logische keuze zou dus zijn om een batterij op L1 te hangen, en mogelijk een 2e batterij op L2.

Als er in de avond op L3 stroom gebruikt wordt, ontladen de batterijen dan ook via het net naar L3?
Dit stukje is mij nog niet helemaal duidelijk

• mrme12345
  • Niet online
Rudoo schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:55:
[...]

Dankjewel voor de extra uitleg!

Heb vandaag even met mijn homeassistant zitten spelen. Hieronder een moment opname van 15:47.

[Afbeelding]

Heb vanmiddag zelf een nieuwe entiteit toegevoegd die consumption - production doet = Netto verbruik op huis niveau.
Begrijp ik het goed dat de Anker dus a.d.h.v. die waarde bepaald of hij moet laden of ontladen als ik de P1 dongle gebruik? Grafiek rechts onder:
  • < 0 = laden
  • > 0 = ontladen
Klopt dit? Tussen 1 en 3 zou hij dus de batterij bijgeladen hebben?

Hieronder een gemiddeld avond/nacht verbruik wat ik zo veel mogelijk wil opvangen met een batterij.
[Afbeelding]

Meest logische keuze zou dus zijn om een batterij op L1 te hangen, en mogelijk een 2e batterij op L2.

Als er in de avond op L3 stroom gebruikt wordt, ontladen de batterijen dan ook via het net naar L3?
Dit stukje is mij nog niet helemaal duidelijk
Niet fysiek op L3 maar wel op totaal. Als je het Anker Solix parallel systeem gebruikt (dus eigenlijk de batterijen als een soort virtuele eenheid samenpakt) dan gaan de batterijen Nul-op-de-Meter verzorgen met input van de Anker Solix P1 meter en doen dat op de fses waar de batterijen op aangesloten zitten (fysiek). Daar hebben wij ook een review over geschreven (zie ook link in topic start). Dus gesommeerd over de fases is het dan weer nul.

Dus stel:
fase 1 200w
fase 2 300w
fase 4 300w
Totaal 800w

En batterijen zitten op fase 1 en 2 en die gaan dan voor in totaal 800W ontladen op fase 1 en 2. Dat systeem werkt perfect bij Anker Solix. Je krijgt gewoon 1 grote batterij die het huishouden op nul zet.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Thx!

Ziet er volledig zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skzgJDa6ZoSc2UM8bgBgngn-TtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIAItTIYr1TkAI2g4XBmGyoj.jpg?f=fotoalbum_large

En op dit moment zo :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC6g4RQb-40MhM7ywj2_t-XgFq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sca4b24OGfEW35iWnsenUFEO.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was eigenlijk van plan om op een aparte groep in de schuur 2 sets aan te sluiten en deze allebei op 1200 terug te laten leveren (vergelijkbaar output als bv 1 marstek/zendure). Dit was een krachtstroom aansluiting die ik terug laat bouwen omdat ik de bekabeling vrij krap vind (2.5mm over een 30-40 meter).

Nu zit er een laadpaal op deze groep en laad ik op 12a 3-fase. Eerder op 16a maar toen vond ik de automaat en kabel toch wel een beetje warm worden. Locatie was ook niet goed dus laat ik meteen aanpassen (kortere afstand en 6mm).

Naar aanleiding van je post toch wat twijfels nu.

Wat is wijsheid?
- Verdelen over 2 groepen in de schuur waarbij 1 groep al belast is. 2x800
- Verdelen maar wel output verhogen van ongebruikte groep. 1x1200 en 1x800
- ‘Risico’ nemen en toch op 2400 op 1 groep

Ik ga een EV (82kwh) laden dus het kan best zijn dat hij langdurig de batterij (10kwh) gaat leegtrekken/zonne-energie (10/12 panelen-direct aangesloten) gaat gebruiken. Voornamelijk inzet is echter dagelijks en vooral nacht verbruik te verminderen en mijn vrouw niet na te hoeven laten denken wanneer ze de was aanzet ;).

Heeft het nog toegevoegde waarde om de kabels af te knippen en ze direct te verbinden aan de groep? Of heeft dit enkel nut direct op de automaat.
Het beste is om een eigen groep voor de accu's te gebruiken als je met 2400 Watt wil laden en ontladen én je wil de EV niet belemmeren. Heb je een loadbalancer op de laadpaal?

Zou met accu's geen enkel risico nemen. Je kunt ook nog een en ander automatiseren, heb hier o.a. de laadpaal en accu's via Home Assistant op elkaar afgestemd zodat ze elkaar niet meer in de weg zitten.

Heb een tijdje geleden met een Flir wat foto's gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkB3Q3C7SNYO4uogKbFeWUO3JD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10oXstTTAkktuFtHfozAS3bw.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts nog de Marstek Venus E 3 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtjqf6ASirB3rn8pHOE8tlVBZws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ULxVIPhTAVF4mcEPzUdQ2hh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhwo9hJNqz_OnnMW-9Gd22dkH24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9rRtSp5OklSZRbMMnGjaZl1.jpg?f=fotoalbum_large

Echt mee oppassen. Dus daarom de stekkers afgeknipt en iedere omvormer op een eigen B16 automaat gezet.

Persoonlijk zou ik daarom altijd kiezen voor direct een goede oplossing ipv risico's nemen...

• AEN77
  • Nu online
Jaloersmakend @Taro ;)

Mogelijk onduidelijk maar zou idd een compleet eigen groep zijn waar ik de ankers op zet. 1 kabel direct vanuit de b16 automaat in de meterkast naar een ABB doos in de schuur waar enkel de accu’s op zitten. Direct op de automaat dus niet mogelijk maar wel helemaal geïsoleerd. Extra kabel trekken met nog een extra groep is helaas geen oplossing. Redelijke oplossing of toch ook nog potentieel beter om terug te schalen?

De laadpaal aansluiting wordt verplaatst en krijgt een nieuwe 3-fase kracht groep. Ik heb de peblar home laadpaal nu boven aan de lijst staan icm de homewizard p1 voor load balancing.

[ Voor 9% gewijzigd door AEN77 op 09-11-2025 17:25 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Zelf ook heel erg happy mee d:)b
Mogelijk onduidelijk maar zou idd een compleet eigen groep zijn waar ik de ankers op zet. 1 kabel direct vanuit de b16 automaat in de meterkast naar een ABB doos in de schuur waar enkel de accu’s op zitten. Direct op de automaat dus niet mogelijk maar wel helemaal geïsoleerd. Redelijke oplossing of toch terugschalen de output?
2400 Watt op 1 groep en de juiste stopcontacten kan, maar, zou in hindsight je adviseren dan geen stopcontacten te plaatsen, maar de kabels direct op een B16 aan te sluiten. Heb dat hier nu ook, temp zit tussen de 22-34 graden ipv 48+ graden met stekkers & stopcontacten.

Bespaar je ook nog wat materiaal. En ik heb gebruikgemaakt van speciale koppelstukken (kan de details wel even opzoeken als je wil), waardoor je de omvormer toch nog los kunt koppelen en verplaatsen. Die wordt +-25 graden bij langdurig 2400 Watt belasting, voelt veel beter dan losse stekkers.
De laadpaal aansluiting wordt verplaatst en krijgt een nieuwe 3-fase kracht groep. Ik heb een peblar home laadpaal nu boven aan de lijst staan icm de homewizard p1 voor load balancing.
Dan voorkom je idd overbelasting. Laadpaal en accu's op dezelfde groep gebruiken ook vaak stroom op het moment dat die goedkoop OF er PV overschot is. Dus ze belasten op hetzelfde moment dezelfde groep, geeft gedoe, dus beter scheiden van elkaar.

• rem_hopster
@Taro wat een setup!

Ik wil de anker set gewoon in schuur zetten en laten ontladen met 800w. Is dan een ABB wandcontactdoos het eerste wat je kan doen voor een stukje zekerheid? De set komt op een groep met een b16na. Zou dus ongveer 3680 watt moeten aankunnen. Hou ik bij teruglevering ongeveer 2.880 watt over, wanneer de rest van de apparaten aan zou staan.
Maar ik twijfel of de vorige bewoner alles netjes en juist heeft genoteerd. Lijkt namelijk dat de zolder op dezelfde groep zit als de schuur en daar staan 2 pc's en de wasmachine.Ga maar eens op onderzoek uit.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
rem_hopster schreef op zondag 9 november 2025 @ 18:31:
@Taro wat een setup!

Ik wil de anker set gewoon in schuur zetten en laten ontladen met 800w. Is dan een ABB wandcontactdoos het eerste wat je kan doen voor een stukje zekerheid? De set komt op een groep met een b16na. Zou dus ongveer 3680 watt moeten aankunnen. Hou ik bij teruglevering ongeveer 2.880 watt over, wanneer de rest van de apparaten aan zou staan.
Maar ik twijfel of de vorige bewoner alles netjes en juist heeft genoteerd. Lijkt namelijk dat de zolder op dezelfde groep zit als de schuur en daar staan 2 pc's en de wasmachine.Ga maar eens op onderzoek uit.
Persoonlijk zou ik een extra kabel trekken en een dedicated groep maken. Hoef je nergens meer rekening mee te houden, ook niet met de evt. fouten die je voorganger heeft gemaakt.

Heb hier 1,5 jaar geleden een verbouwing aan de garage laten uitvoeren door achteraf gezien 2 beunhazen. Nu vertrouw ik de stopcontacten daar ook onvoldoende om er thuisaccu's op aan te sluiten. Gelukkig heb ik een set-up die er wél geschikt voor is, maar terugvoeden op een gedeelde groep brengt 2 risico's met zich mee:
  1. Kabels die in de fik vliegen
  2. Kortsluiting achter de aardlekautomaat
Als je besluit er alsnog voor te gaan vraag dan aan niemand goedkeuring, maar ga ervoor en wees kritisch richting jezelf. Anders los je het direct goed en netjes op door een eigen groep in de meterkast, een hoofdschakelaar in de 2e ruimte + selectiviteit en dan kan je daar relatief veilig je gang gaan.

• AEN77
  • Nu online
Vrijdagmiddag bij anker besteld, dinsdagochtend een Duitse vervoerder aan de lijn voor een levertijd-slot en woensdag om 9 uur s’ochtends afgeleverd.

Na wat P1 issues (offline na koppelen) heb ik alles uit de app verwijdert, eerst de solarbank geïnstalleerd en deze laten zoeken naar apparaten om mee samen te werken. Hij zag direct de P1 die na koppelen opnieuw direct weer verdwenen was maar na nog maar eens een keer op koppelen te drukken deed hij het en draait het nu stabiel.

Heb 1 Solarbank nu aangesloten omdat huidige opwek minimaal is (2-3kwh per dag). De 2 batterijen en solarbank zou ik nog tot februari in doos willen laten staan - dan pas komt het extra zonnedak. Is dit een probleem? temperatuur zakt wel op opslag locatie tot rond vriespunt. Of toch gewoon binnen opslaan - in rust kan er weinig gebeuren neem ik aan?

• tweazer
Ik zou de batterijen aansluiten; als je een dynamisch tarief hebt kun je laden op lage tarieven en NOM of terugleveren op piektijden. Ook aansluiten om een DOA uit te sluiten.
Wel opletten bij die schroef onder op de ac, de rubberdop, voorzichtig & rustig los schroeven, die wil wel eens de koperen huls uit het rubber losdraaien waardoor je met (knip)tang het spul uit elkaar moet krijgen

• P1Meter.nl
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:22
AEN77 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:59:
Vrijdagmiddag bij anker besteld, dinsdagochtend een Duitse vervoerder aan de lijn voor een levertijd-slot en woensdag om 9 uur s’ochtends afgeleverd.

Na wat P1 issues (offline na koppelen) heb ik alles uit de app verwijdert, eerst de solarbank geïnstalleerd en deze laten zoeken naar apparaten om mee samen te werken. Hij zag direct de P1 die na koppelen opnieuw direct weer verdwenen was maar na nog maar eens een keer op koppelen te drukken deed hij het en draait het nu stabiel.

Heb 1 Solarbank nu aangesloten omdat huidige opwek minimaal is (2-3kwh per dag). De 2 batterijen en solarbank zou ik nog tot februari in doos willen laten staan - dan pas komt het extra zonnedak. Is dit een probleem? temperatuur zakt wel op opslag locatie tot rond vriespunt. Of toch gewoon binnen opslaan - in rust kan er weinig gebeuren neem ik aan?
Ik had eenzelfde ervaring, maar dat kwam omdat de p1 meter koppelde met het 5 GHz netwerk. Zou mooi zijn als deze automatisch niet getoond werden als je de P1 meter en batterijen gaat verbinden. Na koppeling met 2,4 GHz was het een fluitje van een cent.

P1Meter.nl | Nul Op de Meter

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
P1Meter.nl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:21:
[...]

Ik had eenzelfde ervaring, maar dat kwam omdat de p1 meter koppelde met het 5 GHz netwerk. Zou mooi zijn als deze automatisch niet getoond werden als je de P1 meter en batterijen gaat verbinden. Na koppeling met 2,4 GHz was het een fluitje van een cent.
Hier helaas nog steeds offline, ook op alleen een 2.4 GHz netwerk. Anker gaat even live op afstand meekijken, hopelijk kunnen ze het probleem vinden. De import/export waarde komt overigens wel gewoon door.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
AEN77 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:59:
Na wat P1 issues (offline na koppelen) heb ik alles uit de app verwijdert, eerst de solarbank geïnstalleerd en
Je moet voorkomen dat ze volledig leegraken. Aangezien je de minimale SoC alleen op 5-10% kunt instellen en niet op 50% zou ik de accu's eenmaal tot 50-60% opladen en het systeem daarna uitschakelen. Voor de zekerheid kan je af en toe even controleren of dat % niet te hard daalt, maar normaal gesproken gaat daar wel enige tijd (maanden) overheen.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:08
Goedeavond,

Ik heb me al flink ingelezen in deze thuisbatterij, echter wilde ik 3 units aanschaffen met daarop 1 extra accu.
Dit vanwege de 15 panelen die op mijn dak liggen.
Kan ik deze gewoon aansluiten op een stopcontact, zonder dat dit onnodige risico's oplevert?
Aangezien ik geen verstand heb verder van meterkast gebeuren, en het graag simpel wil houden.
Maar nu lees ik dat je een schone groep nodig zou hebben hiervoor of heb ik dit verkeerd begrepen, want die nu aanleggen is een onderneming.
Helaas heb ik hier geen rekening mee gehouden ten tijde van de bouw van ons huis, aangezien toen salderen nog gewoon van toepassing was en niet ineens zou worden afgeschaft.
Ondanks dat mijn energiecontract (zonder terugleverkosten) nog loopt tot Augustus is de BF actie bij Anker nu wel aantrekkelijk.

Mijn doel is simpel, stroom gebruiken voor het huis en opladen van de accu's, en avonds de stroom van de accu's weer gebruiken voor oa de warmtepomp te laten draaien aangezien die dan het water weer gaat opwarmen.
Verder klopt het als ik het goed heb, dat als je accu's bijvoorbeeld 2000w uit de accu's trekken, en je 3000w zou gebruiken dat dan de accu's lopen en er 1000w van het net getrokken word? Klopt dit

We hebben een warmtepomp, onze meterkast is 2 jaar oud vanwege nieuwbouw.

[ Voor 45% gewijzigd door dannycnl op 12-11-2025 20:46 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
dannycnl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:43:
Kan ik deze gewoon aansluiten op een stopcontact, zonder dat dit onnodige risico's oplevert?
Aangezien ik geen verstand heb verder van meterkast gebeuren, en het graag simpel wil houden.
Maar nu lees ik dat je een schone groep nodig zou hebben hiervoor of heb ik dit verkeerd begrepen, want die nu aanleggen is een onderneming.
Helaas heb ik hier geen rekening mee gehouden ten tijde van de bouw van ons huis, aangezien toen salderen nog gewoon van toepassing was en niet ineens zou worden afgeschaft.
Ondanks dat mijn energiecontract (zonder terugleverkosten) nog loopt tot Augustus is de BF actie bij Anker nu wel aantrekkelijk.

Mijn doel is simpel, stroom gebruiken voor het huis en opladen van de accu's, en avonds de stroom van de accu's weer gebruiken voor oa de warmtepomp te laten draaien aangezien die dan het water weer gaat opwarmen.
Verder klopt het als ik het goed heb, dat als je accu's bijvoorbeeld 2000w uit de accu's trekken, en je 3000w zou gebruiken dat dan de accu's lopen en er 1000w van het net getrokken word? Klopt dit

We hebben een warmtepomp, onze meterkast is 2 jaar oud vanwege nieuwbouw.
Terugleveren op een gedeelde groep levert altijd risico's op. 3 sets kan je beter netjes verdelen over 3 eigen groepen OF allemaal samen op 1 gedeelde groep, maar dan krijg je bij een 3-fase huishouden fase onbalans, dat is vaak niet wenselijk voor bijv. EV laders met loadbalancers of verschuivende nul. Daarnaast zou ik altijd maximaal 80% van een groep aanhouden, dus bij een 16A groep met max van 3680 Watt (3 Anker sets = 3600 Watt max), zou ik nooit meer dan 2950 Watt laden en ontladen. Stopcontacten zijn daar ook niet langdurig voor geschikt.

Of je het risico acceptabel vindt is aan jou, maar ik zou het zelf niet zomaar aansluiten op bestaande groepen én ik denk dat je verzekering daar ook wel iets van vindt als het misgaat. Dus: Nee, niet doen en goed en netjes oplossen.

En het klopt: Als er 3000 Watt wordt gevraagd en maar 2000 Watt uit de accu's kan komen, dan komt er 1000 Watt uit het net.

• dannycnl
Beste Taro,

Dank voor je reactie en misschien heb ik het niet helemaal goed omschreven.
Als ik de kaart erbij pak zoals de meterkast isn ingedeeld ben ik niet van plan de accu's allemaal op 1 groep te prikken.
Echter zijn er groepen waarvan ik zeker weet dat ze ruim onder de 3600w blijven.
Bijvoorbeeld een groep waar de zolder en de slaapkamers opzitten, de wasmachine is losgekoppeld en de computer die bovenstaat gebruik ik nauwelijks maar is ongeveer 100w.
Alle overige zaken die zijn aangesloten is allemaal LED verlichting en verdeeld over deze vloeren een Antal wifi punten en 1 OLED TV.

Echter is bij mij de kaart als volgt ingedeeld

Op basis van aardlek en daaronder verdeeld de verschillende verdiepingen of ruimtes.
Vervolgens hebben deze allemaal een losse ABB Automaat eropaangesloten.
Als ik weet dat ik ruim onder de max belasting zit, is het dan nog steeds af te raden?

Want eerlijk gezegd was dat juist het idee, plug en play en gaan. Waarbij ik natuurlijk begrijp dat er ergens een max is aan een bepaalde zekering/groep wat je kan aansluiten maar dat is natuurlijk niet anders met andere apparaten.
Ik hoor het heel graag

groeten en nogmaals bedankt

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-11 21:24
Goedemiddag,

ik zit met iets in mijn hoofd en vraag me af of ik goed denk..
Ik heb thuis 21 zonnepanelen en zoek iets waarmee ik (in het begin) vooral mijn verbruik 's nachts wil opvangen. Misschien later uitbreiden naar meer opslag..
Tevens zoek ik iets waarmee ik een backup heb ik geval van (langdurige) stroomuitval, om in die situaties toch iets van licht te hebben, koelkastje, misschien cv-ketel, etc..geen al te zware apparaten. In mijn gedacht moet 800W ontladen genoeg zijn.
Dus mijn gedachte is om zo'n Anker aan te sluiten gewoon in stopcontact en in normale situatie laad die dus op als zon schijnt en in de nacht ontlaad die om het standaard verbruik op te vangen.
Echter in geval van langdurige stroomuitval wil ik zonnepanelen los koppelen van omvormer en die in de Anker aansluiten om zo toch opwek te hebben en een geringe voorraad electra te hebben en houden (zolang de zon schijnt) voor noodzakelijke dingen..
Werkt dat inderdaad zo of denk ik helemaal verkeerd?
Ik zit ook met schuin ook naar de ecoflow te kijken..is redelijk vergelijkbaar lijkt me.

Alvast bedankt. Ties

[ Voor 9% gewijzigd door tiesvts op 13-11-2025 13:09 ]

• HHF

HHF

tiesvts schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:42:
Goedemiddag,

ik zit met iets in mijn hoofd en vraag me af of ik goed denk..
Ik heb thuis 21 zonnepanelen en zoek iets waarmee ik (in het begin) vooral mijn verbruik 's nachts wil opvangen. Misschien later uitbreiden naar meer opslag..
Tevens zoek ik iets waarmee ik een backup heb ik geval van (langdurige) stroomuitval, om in die situaties toch iets van licht te hebben, koelkastje, misschien cv-ketel, etc..geen al te zware apparaten. In mijn gedacht moet 800W ontladen genoeg zijn.
Dus mijn gedachte is om zo'n Anker aan te sluiten gewoon in stopcontact en in normale situatie laad die dus op als zon schijnt en in de nacht ontlaad die om het standaard verbruik op te vangen.
Echter in geval van langdurige stroomuitval wil ik zonnepanelen los koppelen van omvormer en die in de Anker aansluiten om zo toch opwek te hebben en een geringe voorraad electra te hebben en houden (zolang de zon schijnt) voor noodzakelijke dingen..
Werkt dat inderdaad zo of denk ik helemaal verkeerd?
Ik zit ook met schuin ook naar de ecoflow te kijken..is redelijk vergelijkbaar lijkt me.

Alvast bedankt. Ties
Bedenk wel dat je panelen nu in serie liggen en voor een stekkerbatterij moeten ze per paneel of per 2 panelen parallel geschakeld worden. Ik weet niet waar je panelen liggen, maar je zult dan wel het dak op moeten om de omschakeling te maken. Nogal wat werk voor een (nu nog meestal korte) stroomuitval.
Je kunt wel een deel van je panelen permanent op de thuisaccu aansluiten.
Momenteel komen er zoveel verschillende merken op de markt dat je nog even kunt wachten. Naast Anker heb je nog Zendure, Sunpura, Marstek A-D-E, Lunergy. Maakt de keuze niet eenvoudiger :)
Taro komt de komende weken met een aantal reviews, ik zou deer even op wachten dan kun je een betere keuze maken. In de winter heb je (afhankelijk van je energiecontract) toch niet zoveel voordeel van je batterijen. En alle Chinese aanbieders komen in het voorjaar wel weer met een "Spring Sale" o.i.d.

• tweazer
HHF schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:15:
[...]Bedenk wel dat je panelen nu in serie liggen en voor een stekkerbatterij moeten ze per paneel of per 2 panelen parallel geschakeld worden.
Ja voor de kleine batterijoplossingen, nee geen aanpassing nodig bij de grotere oplossingen. Kijk eens naar de Anker X1 of de Tesla powerwall ...

• HHF

HHF

De vraag ging over een Anker Solix. Bij de veel grotere systemen, waar ook een ander prijskaartje aan hangt kun je de panelen serieel aansluiten. Als je naar grotere systemen wilt kijken zijn er heel veel opties. (Solaredge, BYD, Growatt, ......). Bijna iedere leverancier van omvormers heeft ook hybride omvormers met de optie die uit te breiden met hun eigen batterijen.
Bij bijna alle stekkerbatterijen zul je de bekabeling van je zonnepanelen (deels) moeten vervangen van serieel naar parallel.

[ Voor 19% gewijzigd door HHF op 13-11-2025 15:05 ]

• tiesvts
Dank voor antwoorden. Inderdaad panelen liggen op het dak..en liggen in 2 strings..serie. Dus mijn gedachte om bij stroomuitval simpel de stekker uit de omvormer te halen en die in de anker is wat te makkelijk gedacht. Op mijn plat dak liggen wel.panelen waar ik makkelijk bij kan. In geval van nood zou ik 1 of meerdere panelen los kunnen koppelen uit de string en die per stuk aansluiten op anker? Als ik zorg dat ik daar de juiste kabels voor heb is dat geen probleem om te doen. Er is inderdaad genoeg op de markt en ik ben er net niet genoeg in thuis om goede keuze te maken..helaas.
En een batterijsysteem van 10k is nu niet echt iets wat ik (op dit moment) zoek. Voor nu een "goedkoop" systeem, plug and play. Met een noodfunctie om in geval van stroomuitval iets te hebben wat ook tijdens stroomuitval opgeladen kan worden. Ook een aggregaat is voorbij gekomen..

[ Voor 19% gewijzigd door tiesvts op 13-11-2025 15:56 ]

• HHF

HHF

tiesvts schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:51:
Dank voor antwoorden. Inderdaad panelen liggen op het dak..en liggen in 2 strings..serie. Dus mijn gedachte om bij stroomuitval simpel de stekker uit de omvormer te halen en die in de anker is wat te makkelijk gedacht. Op mijn plat dak liggen wel.panelen waar ik makkelijk bij kan. In geval van nood zou ik 1 of meerdere panelen los kunnen koppelen uit de string en die per stuk aansluiten op anker? Als ik zorg dat ik daar de juiste kabels voor heb is dat geen probleem om te doen. Er is inderdaad genoeg op de markt en ik ben er net niet genoeg in thuis om goede keuze te maken..helaas.
En een batterijsysteem van 10k is nu niet echt iets wat ik (op dit moment) zoek. Voor nu een "goedkoop" systeem, plug and play. Met een noodfunctie om in geval van stroomuitval iets te hebben wat ook tijdens stroomuitval opgeladen kan worden. Ook een aggregaat is voorbij gekomen..
Inderdaad dat kan. Maar dan zou ik nog een paar panelen bijplaatsen (als je nog ruimte hebt) en die dan permanent aan de Anker verbinden en de panelen van je huidige installatie lekker laten liggen. Panelen kosten tegenwoordig ~50 euro voor 400wp+ panelen, en de omvormer krijg je "gratis" bij de stekkerbatterij. (Komen nog wel de kosten voor de bevestigingsrails bij natuurlijk, Kabels moet je toch al maken/kopen).
Voordeel is dat je minder verliezen hebt als de panelen direct aan de stekkerbatterij hangen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Anker heeft meegekeken, omdat ik de P1-meter nog niet binnen had heb ik eerst mijn Shelly Pro 3EM gekoppeld. Er zit een bugje in de firmware waardoor die op de achtergrond benaderd blijft worden ondanks dat de P1-meter is geselecteerd. Morgen krijg ik een nieuwe E2700 firmware om dat te testen en dan wordt hopelijk de Anker P1 als online getoond.

Ze reageren netjes en dagelijks, goed om te zien.

• PanaLover
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 22:57
Heeft iemand al eens geprobeerd om de DC uitgang van een Anker E1600 1e gen. te koppelen aan de DC ingang van een Anker E2700 Pro?

• tiesvts
HHF schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:23:
[...]

Inderdaad dat kan. Maar dan zou ik nog een paar panelen bijplaatsen (als je nog ruimte hebt) en die dan permanent aan de Anker verbinden en de panelen van je huidige installatie lekker laten liggen. Panelen kosten tegenwoordig ~50 euro voor 400wp+ panelen, en de omvormer krijg je "gratis" bij de stekkerbatterij. (Komen nog wel de kosten voor de bevestigingsrails bij natuurlijk, Kabels moet je toch al maken/kopen).
Voordeel is dat je minder verliezen hebt als de panelen direct aan de stekkerbatterij hangen.
Dit is inderdaad interessanter ..gewoon 2 panelen erbij kopen die ik op dak leg. Hoef ik ook niet aan bestaande installatie te klooien.

• HHF

HHF

tiesvts schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:18:
[...]

Dit is inderdaad interessanter ..gewoon 2 panelen erbij kopen die ik op dak leg. Hoef ik ook niet aan bestaande installatie te klooien.
Inderdaad. Afhankelijk van welke stekkerbatterij je koopt kunnen er 4 tot 8 panelen aan.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Anker heeft zojuist firmware 1.0.3.13 naar mijn E2700's gepushed en direct daarna kwam de P1-meter online :)

Anderen zullen ditzelfde probleem waarschijnlijk niet ervaren, maar ik had in afwachting van de Anker P1-meter dus alvast mijn Shelly Pro 3EM gebruikt in de Anker App. Die kon ik wel verwijderen, maar op de achtergrond werd daardoor geen ruimte geboden aan de Anker P1-meter om die plaats volledig in te nemen. Dus lag gelukkig niet aan mijn slimme meter of een kapotte P1-meter. Ook hebben ze aangegeven dat de nieuwe batch P1-meters met de nieuwste P1 firmware wordt verstuurd, dus als het goed is kan je nu ook direct een Landis + Gyr E360 CM3D zonder firmware upgrade gebruiken als je hem binnenkrijgt.

• White_Collar
De E2700 is binnen en geïnstalleerd, alleen de Anker P1-meter gaat random na 24 uur of 48h offline en komt niet meer online totdat ik hem uit de P1 poort haal en er opnieuw in duw.

P1 Meter zit op de firmware versie 1.5.0.3

Ticket al geopend, maar misschien hebben andere nog ideeën? :) *;

[ Voor 8% gewijzigd door White_Collar op 16-11-2025 02:25 ]

• mrme12345
  • Niet online
White_Collar schreef op zondag 16 november 2025 @ 02:22:
De E2700 is binnen en geïnstalleerd, alleen de Anker P1-meter gaat random na 24 uur of 48h offline en komt niet meer online totdat ik hem uit de P1 poort haal en er opnieuw in duw.

P1 Meter zit op de firmware versie 1.5.0.3

Ticket al geopend, maar misschien hebben andere nog ideeën? :) *;
Heb je de time out al verhoogd naar 24hr in je batterij settings? Dat heeft bij velen geholpen,zoek maar. op timeout in forum

• White_Collar
mrme12345 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:38:
[...]

Heb je de time out al verhoogd naar 24hr in je batterij settings? Dat heeft bij velen geholpen,zoek maar. op timeout in forum
Yes, ik had hem al op nooit gezet, is het beter om hem op 24h te zetten?

• mrme12345
  • Niet online
White_Collar schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:16:
[...]

Yes, ik had hem al op nooit gezet, is het beter om hem op 24h te zetten?
Geen idee, 24hr werkte in ieder geval bij mij. Ik zou zeggen probeer 1 van de 2 en werkt dat niet heb je nog een alternatief

• rud
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

rud

Situatie die ik zou willen: PV direct aangesloten op de E2700 Pro. Is het dan mogelijk in te stellen dat alle opbrengst gebruikt wordt om de accu op de laden (voor de komende nacht) en wat er daarna overblijft om NOM te realiseren? M.a.w., is het mogelijk om in te stellen dat je in principe niet teruglevert?

Dit omdat ik tot nu toe in de handleiding alleen kan vinden dat als de accu vol is er alsnog aan het net wordt geleverd. En dat laatste wil ik nu juist niet.

• ixrobin
rud schreef op maandag 17 november 2025 @ 03:13:
Situatie die ik zou willen: PV direct aangesloten op de E2700 Pro. Is het dan mogelijk in te stellen dat alle opbrengst gebruikt wordt om de accu op de laden (voor de komende nacht) en wat er daarna overblijft om NOM te realiseren? M.a.w., is het mogelijk om in te stellen dat je in principe niet teruglevert?

Dit omdat ik tot nu toe in de handleiding alleen kan vinden dat als de accu vol is er alsnog aan het net wordt geleverd. En dat laatste wil ik nu juist niet.
Ja, met schedule mode kan dit. Heb ik in dit topic al eens iets over gepost, als je zoekt op schedule mode vindt je hem ;)

Buiten dat is er ook nog een setting in de E2700 waarmee je expliciet aan kan geven dat je niet terug wil leveren aan het net

• pc6
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-11 19:11

pc6

Ik volg deze post al een tijdje, vrijdag komt Fluvius onze digitale meter installeren.
Eén iets is me niet 100% duidelijk: is het in België toegelaten om 2 (max 3?) E2700 Pro units tegelijkertijd te gebruiken (elke unit heeft dan een apart stopcontact) via het stopcontact (dus geen installatie via de elektriciteitskast enz.).

Alvast bedankt aan iedereen die me hierover kan informeren.

• rud
  • Niet online

rud

ixrobin schreef op maandag 17 november 2025 @ 07:10:
[...]
Ja, met schedule mode kan dit. Heb ik in dit topic al eens iets over gepost, als je zoekt op schedule mode vindt je hem ;)
Dank, ik vind "Dan zullen de direct aangesloten zonnepanelen je batterij laden en zal je batterij niet ontladen. In de avond kun je het limiet dan op 800 watt ontladen zetten."

Maar het gaat mij er alleen om dat er niet teruggeleverd aan het net wordt. Overdag mag ook de batterij gebruikt worden. Ik begrijp dat dat zelfs met 1200W max zou kunnen?
Buiten dat is er ook nog een setting in de E2700 waarmee je expliciet aan kan geven dat je niet terug wil leveren aan het net
In de handleiding heb ik daar niets over gevonden? Maar als daar inderdaad een setting voor is dan is mijn probleem opgelost. En dat is te combineren met 1200W ontladen? Er is een aparte groep beschikbaar.

• mrme12345
  • Niet online
Er is nu ook een mooie uitgebreide review over de Anker Solix 3 E2700 Pro en het parallel systeem beschikbaar vanuit @taro. Deze is ook opgenomen in topicstart!

• ixrobin
rud schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:02:
[...]

Dank, ik vind "Dan zullen de direct aangesloten zonnepanelen je batterij laden en zal je batterij niet ontladen. In de avond kun je het limiet dan op 800 watt ontladen zetten."

Maar het gaat mij er alleen om dat er niet teruggeleverd aan het net wordt. Overdag mag ook de batterij gebruikt worden. Ik begrijp dat dat zelfs met 1200W max zou kunnen?

[...]

In de handleiding heb ik daar niets over gevonden? Maar als daar inderdaad een setting voor is dan is mijn probleem opgelost. En dat is te combineren met 1200W ontladen? Er is een aparte groep beschikbaar.
Wat ik bedoelde met de schedule mode is dat je per tijdsblok een categorie kan toewijzen waar prioriteit aan gegeven moet worden; bijvoorbeeld eerst je batterij opladen met PV stroom en daarna NoM, of juist eerst NoM en daarna de batterij laden. Dat zou je daar dus mee kunnen doen.

Verder heb je een setting binnen je "Energy system" (dus waar al je anker batterijen in staan geregistreerd) "Equipment feeds power to grid". Als je die uitzet, zal de batterij nooit terugleveren aan het net.
Standaard kun je 1200 watt laden en 800 watt ontladen met een batterij. Maar het ontladen kun je ook instellen naar 1200watt of zelfs naar 3600 watt, maar dan moet je inderdaad zorgen dat het op een aparte groep is aangesloten.

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-11 14:54
Joehoe, ik heb vrijdag een BP2700 kunnen scoren voor €485 incl. verzendkosten. Zo laag in prijs had ik hem nog niet eerder gespot.
Dan heb ik straks 5,9kWh, ruim voldoende voor ons.

• rem_hopster
@Analamoebe wow...waar heb je dat voor elkaar gekregen?

• AEN77
  • Nu online
Mijn Solarbank 3 was leeg afgelopen dagen (10%) zonder zon en ging daardoor in stand-by. Vandaag wel weer zon maar er gebeurde niets. Ook een nieuw bericht dat hij op aangepaste modus stond en standaard 200w terugleverde.

P1 meter wel online maar registreerde niets. Even gereset en opnieuw toegevoegd (met een omweg om de batterij de p1 te laten zoeken - normaal toevoegen werkt niet zelfs op 2.4ghz) en nu werkt het wel weer.

Enig idee? Ik had de time out al op 24h staan. Nu maar op nooit gezet - kijken of dat helpt.

P1 heeft v1.5.0.3.

• whazaaaa
Deze week weer contact gezocht met Anker of ze van plan zijn om de P1 meter ook geschikt te maken voor de E1600pro.

Antwoord was “nee, geen plannen maar we geven je suggestie door aan onze ontwikkelaars”

Nu even in dubio wat ik zal doen. Wil eigenlijk uitbreiden, maar als de 2&3 niet samenwerken wordt dat nog interessant

• Analamoebe
rem_hopster schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:22:
@Analamoebe wow...waar heb je dat voor elkaar gekregen?
AliExpress(Duitsland) basisprijs was ik meende €630 en dan wat kortingen er af kwam ik op €485,99.
Vrijdag besteld, morgen heb ik hem in huis.

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:22
Is het mogelijk om naast een HomeWizard thuisbatterij ook een Anker solix solarbak te plaatsen?

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• HHF

HHF

mrme12345 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:05:
Er is nu ook een mooie uitgebreide review over de Anker Solix 3 E2700 Pro en het parallel systeem beschikbaar vanuit @taro. Deze is ook opgenomen in topicstart!
@Taro Bedankt voor weer een mooie review. Je maakt de keuze tussen de verschillende systemen er niet makkelijker op. :) :) Nog een paar verbeteringsstappen in de software en lokale aansturing en de Anker is een volwaardige tegenhanger van de Zendure.

• tweazer
Analamoebe schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:48:
[...]

AliExpress(Duitsland) basisprijs was ik meende €630 en dan wat kortingen er af kwam ik op €485,99.
Vrijdag besteld, morgen heb ik hem in huis.
Thuisgeleverd in NL voor die prijs ? Heb je een url ? Ik zie wel https://www.mydealz.de/de...u-208-bewertungen-2672406, maar daar kom ik niet 'bij' vanuit NL ... https://de.aliexpress.com/item/1005010248897347.html voor onze oosterburen waar met codes zo'n E 80 af te schrapen is, tussen de E 470 en 515 inderdaad ...

[ Voor 31% gewijzigd door tweazer op 18-11-2025 17:00 ]

• zel_91
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 26-11 14:58
rem_hopster schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:49:
Hi all,

Systeem nu draait goed (3 pro met extra batterij). We willen t.z.t. uitbereiden en kijken ook naar power dock.

Situatie: we hebben al zonnepanelen en wil geen losse kopen voor de batterijen.

Wanneer je de power dock gebruikt, zal deze de batterij ook laden en ontladen, alleen dan met meer vermogen?

Dus dan dus ochtend en middag batterijen vullen en in avond alles kunnen gebruiken met voldoende vermogen.

Andere vraag;

Bij de omschrijving van de smart modus, staat dat het nog in de testfase zit en dat je gratis met de proefperiode mee kan doen. Vertaalfout naar nederlands of toch weer abonnements kosten t.z.t.?
Hi! Je kunt meerdere Solarbanks aansluiten op de Power Dock en ook bestaande zonnepanelen koppelen aan de Solarbank, zolang de invoerspanning en -stroom compatibel zijn. De Power Dock regelt vervolgens automatisch en intelligent het laden en ontladen.
Voor zover ik weet heeft Anker geen plannen om kosten te rekenen voor de Smart Mode. Het gaat enkel om een standaardmelding.

• Brockhaus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-11 16:01
Analamoebe schreef op maandag 17 november 2025 @ 11:02:
Joehoe, ik heb vrijdag een BP2700 kunnen scoren voor €485 incl. verzendkosten. Zo laag in prijs had ik hem nog niet eerder gespot.
Dan heb ik straks 5,9kWh, ruim voldoende voor ons.
Goeie prijs! Waar?

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

offtopic:
Had je de berichten erna al gelezen?

Mijn reviews al gezien?

• Analamoebe
tweazer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 15:38:
[...]

Thuisgeleverd in NL voor die prijs ? Heb je een url ? Ik zie wel https://www.mydealz.de/de...u-208-bewertungen-2672406, maar daar kom ik niet 'bij' vanuit NL ... https://de.aliexpress.com/item/1005010248897347.html voor onze oosterburen waar met codes zo'n E 80 af te schrapen is, tussen de E 470 en 515 inderdaad ...
Ik heb hem hier: https://de.aliexpress.com...0030&gatewayAdapt=glo2deu vandaan. (ik woon in Duitsland :9 )

• White_Collar
AEN77 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:07:
Mijn Solarbank 3 was leeg afgelopen dagen (10%) zonder zon en ging daardoor in stand-by. Vandaag wel weer zon maar er gebeurde niets. Ook een nieuw bericht dat hij op aangepaste modus stond en standaard 200w terugleverde.

P1 meter wel online maar registreerde niets. Even gereset en opnieuw toegevoegd (met een omweg om de batterij de p1 te laten zoeken - normaal toevoegen werkt niet zelfs op 2.4ghz) en nu werkt het wel weer.

Enig idee? Ik had de time out al op 24h staan. Nu maar op nooit gezet - kijken of dat helpt.

P1 heeft v1.5.0.3.
Ik heb een soort gelijk issue, echter mijn P1 meter gaat compleet offline.
Anker support geeft aan dat er iets netwerk technisch fout gaat tussen de router (Odido) en de communicatie stopt. Nu staat er al een router swap gepland, dus ik ben heel erg benieuwd.
Ze vragen mij nu om de anker P1 meter aan de hotspot aan te sluiten.
Kuddo's voor de support, zelfs reacties op de zondag _/-\o_

Er schijnt eind deze maand ook een nieuwe firmware aan te komen om connectivity problemen op te lossen:
In addition, our R&D team is planning to release a new firmware version for the P1 Meter by the end of this month or early next month. This update will include improvements aimed at optimizing device connectivity.

[ Voor 19% gewijzigd door White_Collar op 21-11-2025 23:36 ]

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 10:13
Ik zit al even te kijken of de Solarbank 3 E2700 Pro iets is voor mijn situatie, soms is de informatie redelijk verwarrend.
Ik heb een thuisserver die gemiddeld zo'n 200 watt vraagt, ik zou graag die willen aansluiten op deze Anker batterij.
Opladen wil ik via het stopcontact overdag doen (overschot van mijn zonnepanelen), en 's avonds wil ik de stroom gebruiken van de batterij. Is het dan wel mogelijk om de backup stekkeraansluiting te gebruiken hiervoor?
Andere apparaten wil ik gewoon via grid gevoed laten, maar alleen mijn server dus direct aansluiten op de batterij.

Wat ik lees werkt de backup functie alleen als de stroom zelf uitvalt, niet als een soort "stroom buffer".
Klopt dit of is dit toch wel een goede optie voor mijn situatie?

• rem_hopster
@Freez ik gebruik de batterij in de avond met terugladen. Ik verbruik met de koelkast en routers en wat andere apparatuur (o.a synology nas en tv) x watt. Ik heb soms nul import van het net en dus nul op de meter. Wanneer je dus uitrekend wat alles verbruikt in de avond haal je de stroom of volledig uit de batterij of deels batterij en van het net. De modus heet eigen verbruik en werkt prima. Je kan ook een slimme stekker erbij komen en alles aan de server geven.

• rud
  • Niet online

rud

Ik lees hier dat gebruik icm Shelly 3em pro mogelijk is. Geldt dat ook voor de niet pro, deze uitvoering: Shelly 3EM energiebesparing

We hebben geen slimme meter maar een domme digitale met vier telwerken.

[ Voor 14% gewijzigd door rud op 23-11-2025 08:14 ]

• AEN77
  • Nu online
White_Collar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]

Ik heb een soort gelijk issue, echter mijn P1 meter gaat compleet offline.
Anker support geeft aan dat er iets netwerk technisch fout gaat tussen de router (Odido) en de communicatie stopt. Nu staat er al een router swap gepland, dus ik ben heel erg benieuwd.
Ze vragen mij nu om de anker P1 meter aan de hotspot aan te sluiten.
Kuddo's voor de support, zelfs reacties op de zondag _/-\o_

Er schijnt eind deze maand ook een nieuwe firmware aan te komen om connectivity problemen op te lossen:

[...]
Na het aanpassen naar ‘Nooit’ van de time-out geen problemen meer. Opwekking is niet veel deze dagen maar alles wordt netjes opgeslagen.

• rem_hopster
Hi all,

Met deze dagen wil ik alleen de magere zonne energie opslaan en niks uit de accu gebruiken. Alleen kom ik niet uit welk menu.

Aangespast: dan kan ik deze op nul zetten, maar bij zon wordt deze niet opgeladen. Dit heb ik nog niet gezien.

Eigen verbuik: werkt goed, maar kan je de output niet op nul zetten.

Iemand een idee?

• tweazer
nee enkel de 3 em pro (dus ook nog niet de 3 pro emt). Een anker smart meter gaat voor rond de 60E, de shelly voor rond de 90. De shelly is veel functioneler en ook (naast anker koppeling) uit te vragen.

• ixrobin
rem_hopster schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:24:
Hi all,

Met deze dagen wil ik alleen de magere zonne energie opslaan en niks uit de accu gebruiken. Alleen kom ik niet uit welk menu.

Aangespast: dan kan ik deze op nul zetten, maar bij zon wordt deze niet opgeladen. Dit heb ik nog niet gezien.

Eigen verbuik: werkt goed, maar kan je de output niet op nul zetten.

Iemand een idee?
Heb al meerdere keren deze vraag voorbij zien komen en enige tijd geleden al beantwoord ;)

ixrobin in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Als jij dus wil dat hij nooit ontlaadt en alleen oplaadt zul je gewoon één tijdsblok moeten instellen met de juiste categorie (uit mijn hoofd is dat vgm off-peak)

[ Voor 11% gewijzigd door ixrobin op 23-11-2025 13:32 ]

• tweazer
White_Collar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:22:
[...]
[...]
Hier zijn al 2 van de 3 p1 meters omgewisseld. Ik heb meerdere malen gevraagd of ook de homewizard p1 (shared, niet dedicated, voor meerdere anker systemen) ondersteunt kan worden. Ik zou zeggen probeer dat ook te vragen, meerdere stemmen en de aanhouder wint? (die homewizard p1 werkt gewoon, open api, sneller, meer features)

• White_Collar
tweazer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:59:
[...]

Hier zijn al 2 van de 3 p1 meters omgewisseld. Ik heb meerdere malen gevraagd of ook de homewizard p1 (shared, niet dedicated, voor meerdere anker systemen) ondersteunt kan worden. Ik zou zeggen probeer dat ook te vragen, meerdere stemmen en de aanhouder wint? (die homewizard p1 werkt gewoon, open api, sneller, meer features)
Heb jij het zelfde probleem dat de P1 meter offline gaat? :'(

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-11 18:22
Met al die BlackFriday deals was ik ook de promo van Anker tegen gekomen en ik vind het wel interessant. Het enige wat mij hier een stuk tegen houdt is de afhankelijkheid van de app. Nu dat is bij andere spelers op de markt niet anders, maar als je een paar duizend euro investeert in een thuisbatterij met de bedoeling dat dit toch wel een jaartje of 10 mee gaat dan wil je toch zeker weten dat de app voor jouw systeem binnen 10 jaar van hier nog werkt.

Ik heb al genoeg spullen gekocht met de app die door de fabrikant na een aantal jaar niet meer ondersteund worden of niet meer compatibel zijn. Als dat gaat over een hebbedingetje van een paar euro
is dat al zuur, maar als het gaat over iets van een paar duizend is dat toch een paar andere mouwen.

Zijn hier ervaringen mee of inzichten over?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
DinoBe schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Met al die BlackFriday deals was ik ook de promo van Anker tegen gekomen en ik vind het wel interessant. Het enige wat mij hier een stuk tegen houdt is de afhankelijkheid van de app. Nu dat is bij andere spelers op de markt niet anders, maar als je een paar duizend euro investeert in een thuisbatterij met de bedoeling dat dit toch wel een jaartje of 10 mee gaat dan wil je toch zeker weten dat de app voor jouw systeem binnen 10 jaar van hier nog werkt.

Ik heb al genoeg spullen gekocht met de app die door de fabrikant na een aantal jaar niet meer ondersteund worden of niet meer compatibel zijn. Als dat gaat over een hebbedingetje van een paar euro
is dat al zuur, maar als het gaat over iets van een paar duizend is dat toch een paar andere mouwen.

Anker SOLIX is op zich geen eendagsvlieg, maar desondanks natuurlijk altijd goed om rekening te houden met lokale aansturing en onafhankelijkheid van een cloudomgeving van een specifiek merk. Er is wel een 3rd Party Anker integratie voor Home Assistant, maar ook die verloopt via de cloud.

Wil je echt lokaal aansturen, dan is Zendure het enige merk dat dat voor zover bij mij bekend 100% in orde heeft met lokale MQTT en RestAPI.

• tweazer
White_Collar schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:09:[...]Heb jij het zelfde probleem dat de P1 meter offline gaat? :'(
Hier redelijk werkende anker p1 meters, problemen initeel (2 meters vervangen), problemen periodiek, van groen blinkend naar blauw blinkend en dan 0W op de meter...

• Bakkertje19
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-11 22:39
Hoe bepalen jullie de grootte van de benodigde accu ?

Ik verbruik tussen de 8-10Kwh op een dag zonder teruglevering, dus een set van aan Solarbank Pro 3 + 3 extra accu's (10.7Kwh) zou perfect passen. Ik heb een 1 fase 50A aansluiting.

MAAR, met een laadvermogen van 1200 watt zou ik 9 uur nodig hebben om deze vol te laden terwijl de "goedkope" uren meestal 4/5 uur per dag zijn.

Klopt deze redenatie of mis ik iets essentiels ?

[ Voor 4% gewijzigd door Bakkertje19 op 24-11-2025 09:06 ]

• tweazer
Bakkertje19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:06:
Dit heb ik inderdaad ook geconcludeerd. Met in het achterhoofd dat een BP1600 (1.6kWh) nieuw voor rond de E 400 gaat, de 2AC voor rond de E 500 (1.2kW, 1.6kWh) versus de BP2700 (1.2kW, 2.7kWh, E 650), 3AC (2.7kWh, E 750), heb ik hier in verhouding meer geinvesteerd in meerdere 2 AC's, minder in accu uitbreidingen (max 2 per systeem). Nog even wachten op de parallel dhz / powerdock software upgrade om meerdere solarbanks in 1 keer in te stellen ipv stuk voor stuk.

• AEN77
  • Nu online
Bakkertje19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:06:
Hoe bepalen jullie de grootte van de benodigde accu ?

Ik verbruik tussen de 8-10Kwh op een dag zonder teruglevering, dus een set van aan Solarbank Pro 3 + 3 extra accu's (10.7Kwh) zou perfect passen. Ik heb een 1 fase 50A aansluiting.

MAAR, met een laadvermogen van 1200 watt zou ik 9 uur nodig hebben om deze vol te laden terwijl de "goedkope" uren meestal 4/5 uur per dag zijn.

Ik heb zelf gekeken of ik de accu’s leeg zou krijgen met nacht verbruik en weer vol zou krijgen met overschot uit mijn zonnepanelen. Dynamisch laden is mooi meegenomen maar was niet mijn hoofdredenatie.

Mijn zonnepanelen overschat varieert tussen de 2000/3000 watt en heb daarom de keus gemaakt om 2 units te bestellen (met extra batterijen tot aan mijn nacht verbruik) zodat ik tot 2400 watt kan opladen.

In jouw geval als de focus ligt op dynamisch laden dan zou ik een vergelijkbare tactiek toepassen zodat je dubbel zo snel kunt laden over 2 verschillende groepen.

• dannycnl
Ik heb ook deze accu's gekocht tijdens black friday, prima deal. Extra accu's haal ik wel in Duitsland.
Echter krijg ik die P1 meter niet klaar met een firmware update.
Ondanks het klikken meerdere keren op de knop krijg ik het niet voor elkaar doe ik wat verkeerd of is het gewoon een vervelend foefje.
Hij word pulserend blauw kort, dan solide blauw en dan beetje wit licht en gaat hij weer verder

• HHF

HHF

DinoBe schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:

Een van de redenen voor mij om nog even te wachten met de aanschaf. De software van veel batterijen gaat meestal via de cloud. Uitzonderingen zijn de Zendure die een open API hebben en eventueel Marstek via Modbus.
Maar ik denk dat de komende maanden de meeste leveranciers wel met een systeem komen die je lokaal kunt aansturen. De belofte ligt er in ieder geval van Anker en Marstek. Aangezien alle leveranciers elkaar zorgvuldig in de gaten houden en kopieren zullen alle leveranciers wel open API o.i.d. ondersteunen voor lokale aansturing.

• ixrobin
HHF schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:04:
[...]

Een van de redenen voor mij om nog even te wachten met de aanschaf. De software van veel batterijen gaat meestal via de cloud. Uitzonderingen zijn de Zendure die een open API hebben en eventueel Marstek via Modbus.
Maar ik denk dat de komende maanden de meeste leveranciers wel met een systeem komen die je lokaal kunt aansturen. De belofte ligt er in ieder geval van Anker en Marstek. Aangezien alle leveranciers elkaar zorgvuldig in de gaten houden en kopieren zullen alle leveranciers wel open API o.i.d. ondersteunen voor lokale aansturing.
Dat Anker die belofte heeft gemaakt is nieuw voor mij. Heb je toevallig een bronvermelding? Wil het graag eens lezen.
Zou mooi zijn als we vanuit daar ook een integratie met HomeAssistant kunnen leggen en data lokaal uit kunnen lezen ipv de cloud

• HHF

HHF

ixrobin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:41:
[...]

Dat Anker die belofte heeft gemaakt is nieuw voor mij. Heb je toevallig een bronvermelding? Wil het graag eens lezen.
Zou mooi zijn als we vanuit daar ook een integratie met HomeAssistant kunnen leggen en data lokaal uit kunnen lezen ipv de cloud
Ik kan het even niet meer vinden. Ik dacht dat ik het ergens gelezen had. Maar een groot bedrijf zoals Anker zal we niet achter kunnen blijven als Zendure en Marstek het ook aanbieden.

• dannycnl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdZccU28wAy_ZMAM67Q04alNHC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9pBgHnibCv4IygVTdUL9eSR.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen,

Volgens mij draait het systeem zoals het hoort, echter zie ik nergens iets terug over de zonnepanelen die ik op het dak heb liggen. Sterker nog ik zie alleen een lijntje voor de panelen als ik het goed begrijp die aangesloten zijn op de powerbanks maar dit is thuis niet het geval.

Ik heb als instelling "self consumption" staan, waarbij het volgens mij zo is dat

- Solarpanelen wekken op en gebruiken dit in huis (en waar nodig om de accu's op te laden)
- Savonds aof bij onvoldoende zon gaan de accu's hun werk doen.

Klopt deze redenering en hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat ik de panelen niet zie.

Groeten en bedankt Danny

• rondewit01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-11 13:11
Ik heb hetzelfde, de panelen zijn niet direct aangesloten op de Anker. bij voldoende opbrengst (gister niets omdat er niet voldoende zon scheen) maar de dag daarvoor wel en dan zag ik dat de Anker wel de zonnenpanelen ziet en oplaad. Ik had het schema op AI staan, maar dan word er niet automatisch geladen, nu omgezet naar schema modus en dan gaat het wel goed. in het voorjaar zal ik dit weer veranderen naar AI modus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxaiCBNfGNpy76rb0wwXBFc1Xv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u5TsyVPihwxAhVD2Hq0RLFwq.png?f=user_large

• dannycnl
Ik ben ook benieuwd hoe klant vriendelijk de klantenservice is.
Week geleden bestelling gedaan en nu krijg je een dikke powerstation erbij

Iemand ervaring met de klantenservice, het lijkt erop dat ze super snel reageren, maar als het een beetje moeilijk word hoor je ineens al een dag niets meer van ze.,

[ Voor 37% gewijzigd door dannycnl op 29-11-2025 06:56 ]

• ixrobin
dannycnl schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 06:12:
Ik ben ook benieuwd hoe klant vriendelijk de klantenservice is.
Week geleden bestelling gedaan en nu krijg je een dikke powerstation erbij

Iemand ervaring met de klantenservice, het lijkt erop dat ze super snel reageren, maar als het een beetje moeilijk word hoor je ineens al een dag niets meer van ze.,
Velen van ons hadden issues met de eerste iteratie p1 meter van ze in het oude forum topic.
Ikzelf heb wel 1,5 maand contact met ze gehad, meerdere keren per week. Dit heeft wel geleid tot een goede oplossing (nieuwe iteratie p1 meter en waardebon van 50 euro).

En je kunt je ticket altijd escaleren als je vindt dat het te lang duurt of de antwoorden ondermaats zijn.

Prima klantenservice. Kan bv een Homewizard nog veel van leren. Daar wordt alles moeilijk zodra je iets anders wil dan de kapotte batterij omruilen voor een nieuwe..

• dannycnl
ixrobin schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:10:
[...]

Velen van ons hadden issues met de eerste iteratie p1 meter van ze in het oude forum topic.
Ikzelf heb wel 1,5 maand contact met ze gehad, meerdere keren per week. Dit heeft wel geleid tot een goede oplossing (nieuwe iteratie p1 meter en waardebon van 50 euro).

En je kunt je ticket altijd escaleren als je vindt dat het te lang duurt of de antwoorden ondermaats zijn.

Prima klantenservice. Kan bv een Homewizard nog veel van leren. Daar wordt alles moeilijk zodra je iets anders wil dan de kapotte batterij omruilen voor een nieuwe..
Mijn. "probleem" is nu dat ze groot adverteren met de beste deal garantie. En dat je nu ineens een vanaf 3000 euro een powerstation krijgt. En eerlijk gezegd zou ik die ook wel willen.
Maar ze reageren eigenlijk binnen een paar minuten nadat je ze een mail stuurt. Nu zit ik inmiddels alweer 24 uur te wachten
Pagina: 1 2 3 Laatste