Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Een verwarmingselement dat inschakelt vraagt nou eenmaal veel vermogen. Of dat nou je wasmachine, vaatwasser, koffiezetapparaat of kokendwaterkraan isWill_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:53:
[...]
Ben hier écht niet om te 'trollen'. Loop alleen wel al een groot aantal jaartjes mee in de sectoren waar véél energie gebruikt wordt waardoor ik vaak het eigen energieverbruik in huis kan plaatsten op de juiste tijdstippen en daarmee ook kan duiden wáár het verbruik te verminderen is.
En inderdaad, de Franke vraagt geen 2kW maar 1,65kW. En hoe sneller je batterij reageert hoe minder vermogen je uit het net haalt
[ Voor 6% gewijzigd door coolmos op 12-08-2026 00:06 ]
We praten dan dus écht en alleen over een paar 'centen' op maandbasis. Je kan een Franke installatie overigens ook nog vertellen dat 'ie moet terug-dimmen gedurende een aantal uren per dag echter is het spul dan helaas weer niet slim genoeg om die setting te onthouden gedurende een spanningsval op 't net.coolmos schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:06:
[...]
Een verwarmingselement dat inschakelt vraagt nou eenmaal veel vermogen. Of dat nou je wasmachine, vaatwasser, koffiezetapparaat of kokendwaterkraan is
En inderdaad, de Franke vraagt geen 2kW maar 1,65kW. En hoe sneller je batterij reageert hoe minder vermogen je uit het net haalt
kreeg deze vandaag aangeboden. Onduidelijk wat de veranderingen zijn.monkeytree schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:11:
Inmiddels is voor de Powerbank Max AC firmware upgrade 1.0.1.14 beschikbaar. "Bekende bugs opgelost", ik hoop dat daar de problemen met de L+G E350 en 360 onder vallen. [Afbeelding]
Op de Smart Meter Gen 2 productpagina staat ook maar "De Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 meet je energieverbruik in realtime en stuurt Solarbanks binnen 3 seconden nauwkeurig aan."coolmos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
De DSMR specificatie geeft aan dat er elke seconde data wordt verstuurd. Je P1 is -afgezien van tijdsverlies in de verbinding- dus altijd een seconde te laat met reageren.
Met een Smart Meter Gen 2 of equivalent meet je met de polling frequentie continu de stroom middels de CT klemmen. Die zal dus altijd sneller zijn, en dus zal je batterij daarmee sneller reageren.
Een nieuwere slimme meter met DSMR 5.0 gaat niets verbeteren, tenzij je een L&G E350 met elke 10 seconden verse data hebt. Dan nog is een Smart Meter Gen 2 voor 118 euro (met bij 3-fasen een CT setje voor je PV) of een Shelley 3EM een slimmere keus.
Ik vraag me wel af hoeveel keer per seconde dat die dan iets uitstuurt.
De "vertraging" via de P1 poort is ook een beetje een zwak excuus van Anker voor trage reactie. Als je de netafname/-injectie en het batterij ont-/laad vermogen uitleest uit de Max AC via Modbus TCP, dan zie je dat die pas na 4 tot 10 seconden bijstuurt vanaf dat hij een vermogenswijziging ziet.
Bij grote vermogens kan het nog extremer. Hier een voorbeeld met mijn wasmachine die 3000W neemt bij verwarmen:
Geel is batterij laden, oranje is batterij ontladen, purper is net afname, cyaan is net injectie. De horizontale onderverdeling is 20 seconden.
In dit geval duurde het 4 seconden voordat hij de helft van het vermogen compenseerde (van 1000W laden naar 500W ontladen), en vervolgens net geen 5 minuten (!) om te sturen tot 0W in/uit.
Dat moet toch veel beter kunnen.
dK
Mocht iemand hier op het forum een Smart Meter gen 2 voor 3 fase aanbieden. Stuur me gerust een PM. Liever via het forum dan MP.KoningPaulus schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:40:
[...]
Smart meter kost je de helft (of minder via marktplaats), en lost je probleem sowieso op. Hier ook de E350 icm dsmr 4.2
De extra CT-kabelset ga ik gebruiken om mijn 3-fase SolarEdge-aansluiting afzonderlijk te meten. Ik lees bij Anker dat ze deze configuratie ook adviseren voor een externe 3-fase PV-installatie.
Zodra alles binnen is en geïnstalleerd, zal ik de resultaten met jullie delen. Hopelijk lost dit het probleem met het ongewenst laden vanuit het net op en krijg ik de netlading terug naar +- 0 kWh.
Bedankt voor het meedenken!
Mag ik vragen hoe je aan die info komt?timhtc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:38:
[...]
Dat is een misvatting. Binnen het kwartier wordt niet gesaldeerd. Je krijgt gewoon twee (of in geval van een dubbel telwerk vier) tellerstanden die het gesommeerd vermogen per kwartier toont. Je kunt dus in een klokkwartier zowel 1 kWh terugleveren als 1 kWh afnemen.
Mijn opvatting was ook dat de leverancier (achteraf) de meter in blokken van een kwartier uitleest, en het netto verbruik/teruglevering per kwartier geeft.
Die opvatting is incorrect, de meter kan echt per kwartier zowel verbruik als teruglevering registreren, en dat wordt helaas niet met elkaar verrekend.berthavekes2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:20:
[...]
Mag ik vragen hoe je aan die info komt?
Mijn opvatting was ook dat de leverancier (achteraf) de meter in blokken van een kwartier uitleest, en het netto verbruik/teruglevering per kwartier geeft.
(Zo wel mooi zijn als het niet zo was, dan kon ik i.p.v. relatief inefficiënt continu mijn nachtverbruik afdekken, de Solarbank 14 minuten op standby zetten en dan alleen de laatste minuut het verbruik compenseren op relatief hoog vermogen.)
[ Voor 21% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-08-2026 09:35 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik heb gemaild intussen maar krijg enkel een ontvangstbevestiging.
Ik heb vanmorgen dezelfde vraag gesteld aan Anker support. Ik heb het nog niet ontvangen.Joindry schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:40:
Hier intussen al iemand zijn 100 euro ontvangen vanuit de prijsbescherming? Ging 10 dagen duren en is er ondertussen goed 30?
Ik heb gemaild intussen maar krijg enkel een ontvangstbevestiging.
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
iemand nog tip waar de uitbreidingen op dit moment het goedkoopste zijn? Zie prijzen van 1799 en laagste 1699...TsiisSkaaf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:47:
[...]
Ik heb vanmorgen dezelfde vraag gesteld aan Anker support. Ik heb het nog niet ontvangen.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Gewoon direct bij Anker idd voor 1699. En dan via cashbackxl = 8% cashbackpeterpijpelink schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
iemand nog tip waar de uitbreidingen op dit moment het goedkoopste zijn? Zie prijzen van 1799 en laagste 1699...
Water-Escape
https://solago.de/product...gsakku?_pos=1&_psq=Bp7000peterpijpelink schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:57:
[...]
iemand nog tip waar de uitbreidingen op dit moment het goedkoopste zijn? Zie prijzen van 1799 en laagste 1699...
Bij mij ziet het er nu zo uit:
Het energiedashboard werkt elk uur bij. Ik vermoed dat de bolletjes pas gaan lopen na een uur, als hij ook het verbruik (kWh) bijwerkt.TiMMieJ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:53:
Ik heb zojuist ook mijn Solarbank geinstalleerd en gekoppeld in Home Assistant en dat werkt prima. Nu heb ik hem ook in mijn energie dashboard gezet maar ik zie geen bolletjes lopen dat hij laad zeg maar. Heb wel de extra sensors ingesteld maar ben benieuwd hoe anderen dit geconfigureerd hebben.
Bij mij ziet het er nu zo uit:
[Afbeelding]
De laatste pagina van het dashboard zou de Anker wel live moeten laten zien.
Dit zijn mijn instellingen:
[ Voor 9% gewijzigd door berthavekes2 op 12-08-2026 11:23 ]
Je hebt inderdaad gelijk hij is nu gaan lopen dus het stond goed. Bedankt!berthavekes2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:20:
[...]
Het energiedashboard werkt elk uur bij. Ik vermoed dat de bolletjes pas gaan lopen na een uur, als hij ook het verbruik (kWh) bijwerkt.
De laatste pagina van het dashboard zou de Anker wel live moeten laten zien.
Dit zijn mijn instellingen:
[Afbeelding]
Vond de installatie erg gemakkelijk, alleen het gewicht was pittig, we hebben hem in de kelder gezet, dus dat was uitdagend.
Ook meteen gekoppeld in home assistant, al laat ik de aansturing in eerste instantie nog aan anker over, draait nu in de AI modus.
Zijn er hier mensen die het laden/ontladen aansturen via home assistant? Ik heb in principe alles wat nodig is in home assistant gekoppeld: omvormer vd zonnepanelen, energieprijzen (zonneplan), de solix batterij. Maar om hier een automatisering voor te schrijven is toch iets ingewikkelder als "lampen aan wanneer het donker wordt".
[ Voor 27% gewijzigd door Byte_Me op 12-08-2026 12:01 ]
Dat ligt er vooral aan hoe je hem wilt gebruiken. Er zijn mensen op het forum die volledig op de onbalansmarkt focussen en er financieel iets mee willen verdienen. Anderen gebruiken hem echt voor NoM. In dat laatste geval zie ik persoonlijk weinig voordeel om het helemaal zelf te programmeren.Byte_Me schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 11:47:
Gisteren de Solix Max AC geinstalleerd (met P1 meter), was nog 45% opgeladen, genoeg om de nacht door te komen, dus de hele nacht nul op de meter gehad. En inmiddels laadt hij weer op.
Vond de installatie erg gemakkelijk, alleen het gewicht was pittig, we hebben hem in de kelder gezet, dus dat was uitdagend.
Ook meteen gekoppeld in home assistant, al laat ik de aansturing in eerste instantie nog aan anker over, draait nu in de AI modus.
Zijn er hier mensen die het laden/ontladen aansturen via home assistant? Ik heb in principe alles wat nodig is in home assistant gekoppeld: omvormer vd zonnepanelen, energieprijzen (zonneplan), de solix batterij. Maar om hier een automatisering voor te schrijven is toch iets ingewikkelder als "lampen aan wanneer het donker wordt".
Er zijn wel integraties die je hiermee kunnen helpen zoals OmniBattery die de besturing over kunnen overnemen. Als ik het goed heb kun je op die manier de besturing helemaal lokaal houden. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
https://github.com/ffunes/Omnibattery
https://helios-ha.org/de/helios/
kan je dat makkelijk vanaf je vakantieadres doen of is dat risicovol?Dekaasboer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:44:
Hier is zojuist de nieuwe firmware binnengekomen. Updaten ging probleemloos.
Ik deed het ook op afstand, en het ging vlekkoos. Maar goed, sample size is 1. Tenzij je actief op een fix wacht zou ik wachten.arjanf schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
kan je dat makkelijk vanaf je vakantieadres doen of is dat risicovol?
Iemand een changelog?
Vanuit Turkije nu ook gelukt 😬duderuud schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:05:
Heb ook net mijn Max AC en BP7000 geupdate vanuit Frankrijk.
Iemand een changelog?
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Moet je dat wel willen?KoningPaulus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:42:
Same. v1.0.1.14 it is. Vraag me wel af waarom dit niet automatisch gebeurt?
Internet ging hier direct op slot voor de batterijen als dit zou gebeuren.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
In principe werkt dit prima, maar ik merk dat de regeling soms wat traag reageert op wisselende belastingen. Nu pushed DSMR 5.0 elke seconde data via P1, dus ik vraag me af: ligt die vertraging puur aan de cloud/Anker-app (rekenen in de marge), of is de verwerking via P1 gewoon niet zo vlot?
Aangezien de Solarbank uit Duitsland komt, zat er ook een Anker Smart Meter gen 2 bij de set. Binnenkort komt de elektricien langs om extra zonnepanelen aan te sluiten, dus hij zou die Smart Meter meteen in de kast kunnen zetten.
Twijfel alleen of dat echt toegevoegde waarde heeft. Is de Smart Meter gen 2 merkbaar sneller met uitregelen op nul dan de P1-dongle, of maakt het in de praktijk nauwelijks verschil en kan ik hem beter op Vraag & Aanbod zetten?
Heeft iemand hier ervaring mee of vergelijkingsmateriaal?
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het sneller is, maar het voelt wel zo. Daarnaast zijn de energiestromen beter zichtbaar en gescheiden in de app, en ik vermoed dat dat ook een positieve invloed heeft.replica17 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:17:
Ik heb hier een Anker Solarbank Max AC draaien. De aansturing gaat nu via de Anker P1-dongle op een Landis+Gyr E360-3P slimme meter. (Belgie)
In principe werkt dit prima, maar ik merk dat de regeling soms wat traag reageert op wisselende belastingen. Nu pushed DSMR 5.0 elke seconde data via P1, dus ik vraag me af: ligt die vertraging puur aan de cloud/Anker-app (rekenen in de marge), of is de verwerking via P1 gewoon niet zo vlot?
Aangezien de Solarbank uit Duitsland komt, zat er ook een Anker Smart Meter gen 2 bij de set. Binnenkort komt de elektricien langs om extra zonnepanelen aan te sluiten, dus hij zou die Smart Meter meteen in de kast kunnen zetten.
Twijfel alleen of dat echt toegevoegde waarde heeft. Is de Smart Meter gen 2 merkbaar sneller met uitregelen op nul dan de P1-dongle, of maakt het in de praktijk nauwelijks verschil en kan ik hem beter op Vraag & Aanbod zetten?
Als je zowel hoofdaansluiting als zonne opwek wil meten op een 3fase systeem dan heb je een extra setje CTs nodig. Vervelend als je daar achter komt wanneer de elektricien al op de stoep staat.replica17 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:17:
Ik heb hier een Anker Solarbank Max AC draaien. De aansturing gaat nu via de Anker P1-dongle op een Landis+Gyr E360-3P slimme meter. (Belgie)
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
JA mijn ervaring wel,, met een 350 DSMR4.2 meter had ik om de 10 sec een update, en dus per dag had ik nog zo 1,16 euro aan kosten bij Tibber. Nu 20ct of zo. De smart meter gen 2 met CT klemmen is merkbaar beter en sneller dan de P1 meter.replica17 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:17:
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Welke kast heb je hiervoor nodig? Is dat de Anker Powerdock Pro?
Dat is alleen kwestie van inklikken en juist vastklemmen op de PV .timhtc schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 06:53:
[...]
Als je zowel hoofdaansluiting als zonne opwek wil meten op een 3fase systeem dan heb je een extra setje CTs nodig. Vervelend als je daar achter komt wanneer de elektricien al op de stoep staat.
Denk dat ik dan toch de ct klemmen maar zet
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Na veel mailen met Anker hebben ze hem dan eindelijk opnieuw opgestuurd. Dus ik ben nog steeds heel benieuwd. Volgens mij is de algemene tendens wel dat mensen er tevreden over zijn (maar dat er altijd wel verbeterpunten blijven). Begin volgende maand een nieuw energiecontract, dus hoe minder zonne-energie er dan terug naar het net gaat, hoe beter natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Dennahz op 13-08-2026 08:55 ]
Je waterkoker en mogelijk andere apparaten kunnen sowieso bij tijd en wijlen meer vragen dan 800 watt natuurlijk. Bovendien: de P1 meter, zelfs als je een 5.5 versie hebt, is met een interval van 1 seconde altijd traag. Er hoort dus wat verbruik over te blijven. Dat is bij velen overigens veel minder, maar die hebben wellicht andere situatie en geen cooker.rorie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:35:
Dit is toch wel teleurstellend, afgelopen dagen was ik niet thuis, thuisaccu was helemaal vol. Ondanks dit blijf ik een verbruik hebben van 2 tot 3 kWh per dag. Accu staat in zelfverbruik modus, zit nu nog op een stopcontact met maximaal 800 watt ingesteld. We hebben een quooker en ik gebruik de p1 meter van anker
[Afbeelding]
Dus: heb je een nieuwe slimmer meter met inderdaad lage interval en kan het zijn dat de 800watt je beperkt in je eigen gebruik?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Dit ziet er bekend uit en kwam bij mij doordat ik een Landis+gyr e350 DSMR 4.2 heb die elke 10 seconden een waarde stuurt en dit gaat niet goed samen met de p1 meter. Heb nu de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 1 fase. Aangezien deze 2 CT-klemmen heeft, ziet de thuisbatterij nu ook mijn zonnepanelen, waardoor hij mijn verbruik beter op nul kan houden. Dit is voor mij extra relevant omdat ik NOW draai.rorie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:35:
Dit is toch wel teleurstellend, afgelopen dagen was ik niet thuis, thuisaccu was helemaal vol. Ondanks dit blijf ik een verbruik hebben van 2 tot 3 kWh per dag. Accu staat in zelfverbruik modus, zit nu nog op een stopcontact met maximaal 800 watt ingesteld. We hebben een quooker en ik gebruik de p1 meter van anker
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Foto 1 laat een goede afspiegeling zien van een gemiddelde dag icm de zelfverbruik modus. Het "idle" verbruik is steady 4-6W. Hooguit een sporadische hobbel van 15-30W.
De grafiek van vandaag laat zien dat er toch wel wat verbruik boven de zelfverbruik lijn uit komt. De grafiek is nu nog wat meer ingezoomd omdat de dag nog maar net begonnen is (meestal kijk ik einde van de dag dus ik weet nog niet of dit beeld iedere dag geldt). Paars gaat er overheen met respectievelijk 7, 17 of 27W ongeveer. De idle hobbels in de nacht zijn 9, 13 en 16W. Gisteren overigens de firmware update uitgevoerd, kan toeval zijn tov de eerder gemelde 4-6W gemiddelden.
Al met al behoorlijk goed als je het mij vraagt. Dagelijks trek ik nog maar 0,3kWh van het net op zulke dagen. Of het nóg beter kan met ofwel updates ofwel de RS485 aansluiting; geen idee.
Ik vind het belangrijk dat deze modus goed werkt, omdat ik in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, toch weer een vast contract heb afgesloten. Dit is toch gunstiger in mijn geval (verwarmen enkel met airco's, geen EV, geen l/w warmtepomp/boiler), in combinatie met de flinke loyaliteits korting die je op 1-jarige contracten tegenwoordig krijgt.
[ Voor 14% gewijzigd door KoningPaulus op 13-08-2026 09:58 ]
Draai hem ondertussen ook al een aantal weken. Is ondertussen 1 van mijn favoriete kaarten, topvisualisatie!digital-IMEI schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:24:
Voor de Home Assistant gebruikers: ik kwam onderstaande integratie zojuist tegen die een mooie visualisatie maakt van je volledige verbruik en opwek.
https://helios-ha.org/de/helios/
[Afbeelding]
Duurt wel even voor je alles door hebt, maar dan heb je ook wat
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 13-08-2026 10:45 ]
Kan je geen ruimte maken? Mijn kast zat ook vol en ik heb de bel travo eruit gehaald en vervangen voor een adapterJuleh666 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:07:
[Afbeelding] Ook hier een Landis+Gyr E350 met nu nog een P1 meter en een Quooker. Batterij is steeds te laat en dus in de nacht 1,4kWh afname en 1,2kWh teruglevering 🤪 Al poosje bekend maar deze combi werkt dus gewoon niet.
Smart meter mee besteld maar kast is vol 🙈
eens, die P1 meter en die slimme meter is drama. Dan mis je steeds net verbruik.Juleh666 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:07:
[Afbeelding] Ook hier een Landis+Gyr E350 met nu nog een P1 meter en een Quooker. Batterij is steeds te laat en dus in de nacht 1,4kWh afname en 1,2kWh teruglevering 🤪 Al poosje bekend maar deze combi werkt dus gewoon niet.
Smart meter mee besteld maar kast is vol 🙈
P1
en smart gen 2 meter met CT klemmen. Dan blijft alles bijna op 0 (0,16ct kan ik mee leven).
[ Voor 3% gewijzigd door Juleh666 op 13-08-2026 11:47 ]
gaat die cashback altijd goed? En hoelang is de levertijd bij Anker voor alleen die uitbreidingsaccu?water_escape schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:22:
[...]
Gewoon direct bij Anker idd voor 1699. En dan via cashbackxl = 8% cashback
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 13-08-2026 17:18 ]
Hoe heb je deze uit DE gehaald? Dan moet je aanvinken dat het voor een DE installatie is ivm belasting controle.replica17 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:17:
Water-Escape
Moet de accu smart gen 2 met ct dan niet dicht bij elkaar staan?peterpijpelink schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:16:
[...]
eens, die P1 meter en die slimme meter is drama. Dan mis je steeds net verbruik.
P1
[Afbeelding]
en smart gen 2 meter met CT klemmen. Dan blijft alles bijna op 0 (0,16ct kan ik mee leven).
[Afbeelding]
Hier zit een meterkast in de woning, een meterkast in de bijwoning en daar is de accu ergens neergezet. Wil je met CT meten, moet die dus in de hoofdwoning erop.
Water-Escape
ja klopt, de CT klemmen komen direct na de hoofdaansluiting en meter daar. Bij mij 3 fases. Er zitten als CT klemmen van Solaredge en deze er net boven gezet, storen elkaar niet en waardes zijn identiek. Dus ja je moet meten op direct op de hoofdwoning. Maar als je daar een groep zet en de smart meter gen 2, dan kan je toch vanaf de bijwoning een kabel aanleggen naar de hoofdwoning? (zo heb ik gedaan naar de garage)water_escape schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:07:
[...]
Moet de accu smart gen 2 met ct dan niet dicht bij elkaar staan?
Hier zit een meterkast in de woning, een meterkast in de bijwoning en daar is de accu ergens neergezet. Wil je met CT meten, moet die dus in de hoofdwoning erop.
sorry, ik bedoel , hoe communiceert de gen2 naar de accu. Want die accu staat dus bij de subwoning. P1 zit nu ook in de hoofdwoning en praat dus met wifi naar de accu.peterpijpelink schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:10:
[...]
ja klopt, de CT klemmen komen direct na de hoofdaansluiting en meter daar. Bij mij 3 fases. Er zitten als CT klemmen van Solaredge en deze er net boven gezet, storen elkaar niet en waardes zijn identiek. Dus ja je moet meten op direct op de hoofdwoning. Maar als je daar een groep zet en de smart meter gen 2, dan kan je toch vanaf de bijwoning een kabel aanleggen naar de hoofdwoning? (zo heb ik gedaan naar de garage)
Water-Escape
net als de P1 via wifi, ik heb wel dat losse antenne deel ook in de garage laten uitkomen. Ontvangst is top.water_escape schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:15:
[...]
sorry, ik bedoel , hoe communiceert de gen2 naar de accu. Want die accu staat dus bij de subwoning. P1 zit nu ook in de hoofdwoning en praat dus met wifi naar de accu.
Misschien heb je hier nog wat aan, 5% kortingscode voor de Anker website?arjanf schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:51:
[...]
gaat die cashback altijd goed? En hoelang is de levertijd bij Anker voor alleen die uitbreidingsaccu?
Nee waardeloos. Zie eerdere posts (oa van mij). Je kunt het ook zien aan de geringe hoeveelheid goedgekeurde cashbacks.arjanf schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:51:
[...]
gaat die cashback altijd goed? En hoelang is de levertijd bij Anker voor alleen die uitbreidingsaccu?
Die werkt niet (meer) @TaroNiGeLaToR schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:23:
[...]
Misschien heb je hier nog wat aan, 5% kortingscode voor de Anker website?
Situatie,
3 fasen aansluiting 3*25amp
Zonnepanelen op fase 1 en 3, batterij op 2.
Apparte 10mm2 3 fasen kabel naar de schuur waar hij staat in zijn eigen 'hok'. Dit ter bescherming van fietsen die daar ook staan.
Aangesloten op eigen b20 automaat, met werkschakelaar bij de batterij alles 6mm2 bekabeling. Vanaf de werkschakelaar met 4mm2 neopreen kabel aangesloten met een stekker voor vaste aansluiting die ik los bij had besteld.
Losse aarde naar de batterij en aangesloten in de werkschakelaar op de aarde mk/stekker.
Boven de batterij een hittemelder geplaatst als extra veiligheid.
Laden en ontladen op 3500w
Aangemeld bij www.energieleveren.nl
Eerst ingesteld op eigen verbruik, nu verder de app verkennen.
Wellicht nog interessant voor anderen. In combinatie met homewizard en een boiler met verwarmingselement, kun je zonder homewizard het ook voor elkaar krijgen dat je nadat de batterij vol is de overige zonne energie naar je boiler gaat. (3 fasen elemente geschakeld met 3 losse HW stekkers, Al is het niet 100% volgens het boekje😉)
Wat je kunt zien is dat er bij voldoende capaciteit het element wordt ingeschakeld, en zodra het element in zijn totaal meer vraagt dan de opwekking zonnepanelen de batterij dit weer compenseert.
Anker doet goed zijn best! (Nu tweede dag draaiende)
:strip_exif()/f/image/Bf05mwAwCkwDWZ2YpsQVxult.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N7ib6EhqyYbZQVZ46AGvnoel.jpg?f=fotoalbum_large)
Kun je iets aansluiten op de noodstroompoort waarbij je de noodstroompoort naast nood ook permanent aan laat staan? Soort doorvoer functie zeg maar? Dus bijv. als ik mijn modem aansluit op die poort zou ik idealiter zien dat deze nu aan staat (24/7), maar óók als de stroom uitvalt en dan dus door blijft draaien zonder interruptie.
Video van het geluid
Aangesloten via stopcontact, opladen 2300 watt (daarop ook gelimiteerd), 43 graden batterijtemperatuur.
Hé Peter en anderen, ik heb een dsmr 5 meter en zojuist mn solarbank met p1 meter ontvangen.peterpijpelink schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:16:
[...]
eens, die P1 meter en die slimme meter is drama. Dan mis je steeds net verbruik.
P1
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat werkt niet met de p1 meter? Ik ga komende tijd natuurlijk een beetje testen & onderzoeken hoe de batterij werkt, maar deze berichten wil ik tegen het licht houden. Hoe staat Anker er tegenover; om een smart meter kosteloos te verstrekken ipv de p1?
Dit lijkt mij niet normaal. Althans, bij een collega die twee solarbank 3s heeft, geluidloos.Panamon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:58:
Ik heb een reactie gekregen van Anker support over het geluid. Ze geven aan dat dit normaal geluid is, maar het is echt een hard snerpend geluid. Heeft iemand van jullie deze ervaring met dit geluid ook meegemaakt?
Video van het geluid
Aangesloten via stopcontact, opladen 2300 watt (daarop ook gelimiteerd), 43 graden batterijtemperatuur.
kijk vooral wat je nog aan gebruik hebt, als je DSMR meter langzaam is, lees 10 sec dan mis je dus aanvraag stroom wat uit net wordt geleverd ipv je accu. P1 meter is niets mis mee, maar de slimme meter kan te langzaam zijn. Met die smart meter gaat dat stukken beter. Zie screenshots.fissa schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Hé Peter en anderen, ik heb een dsmr 5 meter en zojuist mn solarbank met p1 meter ontvangen.
Wat werkt niet met de p1 meter? Ik ga komende tijd natuurlijk een beetje testen & onderzoeken hoe de batterij werkt, maar deze berichten wil ik tegen het licht houden. Hoe staat Anker er tegenover; om een smart meter kosteloos te verstrekken ipv de p1?
Ik heb met aanvullende batterij nul geluid gehoord tot nu toe. Maar temp ook niet hoger gekomen dan 34 graden. Wel paar uur geladen op 3500w om hem de eerste keer vol te krijgenPanamon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:58:
Ik heb een reactie gekregen van Anker support over het geluid. Ze geven aan dat dit normaal geluid is, maar het is echt een hard snerpend geluid. Heeft iemand van jullie deze ervaring met dit geluid ook meegemaakt?
Video van het geluid
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Vreemd, ga ik even navragen, bedankt voor de melding.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 13-08-2026 17:19 . Reden: Spamquote ]
Dat is ook het geluid waar ik eerder over sprak, het klinkt als een slecht werkend ventilator (zonder draaiende fanblades). De pitch is niet 100% dezelfde, maar kan anders zijn door opname/afspelen. Komt inderdaad pas boven bepaalde belasting.Panamon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:58:
Video van het geluid
Kan je er geen actieve koeling op plaatsen? Ik las ergens in een blog koelers via Ali die uitstekend werken. Ik kan alleen de blog met link niet meer vinden. Misschien van @Taro ?Panamon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:58:
Video van het geluid
Check even het topic, er zijn meerdere gebruikers die dit reeds gedaan hebben.fissa schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:37:
[...]
Kan je er geen actieve koeling op plaatsen? Ik las ergens in een blog koelers via Ali die uitstekend werken. Ik kan alleen de blog met link niet meer vinden. Misschien van @Taro ?
Kun je het vermogen niet terug schroevenJoindry schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:33:
[...]
Dat is ook het geluid waar ik eerder over sprak, het klinkt als een slecht werkend ventilator (zonder draaiende fanblades). De pitch is niet 100% dezelfde, maar kan anders zijn door opname/afspelen. Komt inderdaad pas boven bepaalde belasting.
Ik had het zelfde probleem met dit weer. Mijn 7Kwh accu was met 3500 watt om 11.00 al vol met PV stroom en behoorlijk warm 55 grd. Nu met 2300 watt om 13 uur en maar 45grd en nauwelijks geluid. OM ca 18 uur gaat hij ontladen met even bij het koken max 3200 watt
Yups, kán gewoon ....KoningPaulus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:55:
Misschien is het al eerder besproken, ik kon het zo snel niet vinden;
Kun je iets aansluiten op de noodstroompoort waarbij je de noodstroompoort naast nood ook permanent aan laat staan? Soort doorvoer functie zeg maar? Dus bijv. als ik mijn modem aansluit op die poort zou ik idealiter zien dat deze nu aan staat (24/7), maar óók als de stroom uitvalt en dan dus door blijft draaien zonder interruptie.
Je kunt die poort alleen niet als 'echte UPS' gaan zien doordat er bij spanningsval op het NET een omschakeldipje komt van ~ 5 milliseconden (en dat is voor bijv. een modem / router genoeg om alsnog onderuit te kunnen gaan).
Misschien had ik er bij moeten zeggen dat ik hier met zakelijke 19" apparatuur m'n huis van netwerk voorzie en dat dat spul niet echt met een 'adaptertje' aan het stroomnet hangtNiGeLaToR schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:13:
@Will_M ik moet zeggen: tot nu toe valt bij omschakeling < 10ms dat soort apparatuur niet uit. Is dus even het testen waardHangt beetje van de voeding/adapter af denk ik.
Vaak zit er in consumentenspullenboel overigens nog wel iets van een 'ELCO' (al dan niet in de lichtnetadapter) welke die paar milliseconden wél op kan vangen.
[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 13-08-2026 16:30 ]
Maargoed, als je het echt zeker wilt weten moet je testen. En zoals voor een koelkast of aquarium is een dipje niet zo erg.
Is het toegestaan deze met een stekker vast op de noodpoort van de max ac aan te sluiten zodat ik modem, naar, etc hierop kan aansluiten in de meterkast?
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000232815/Cavalera125 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:49:
Ik heb de accu in een berging staan, ongeveer 15 meter van de meterkast. Heb een 3x2.5mm2 van de berging terug naar de meterkast liggen.
Is het toegestaan deze met een stekker vast op de noodpoort van de max ac aan te sluiten zodat ik modem, naar, etc hierop kan aansluiten in de meterkast?
Zou volgens 'Schneider Electronics' en NEN1010 geen enkel probleem mogen opleveren, ook niet als je er het volle vermogen van maar één 16A groep over heen gaat laten lopen.
Ik had even teruggezocht naar je post, maar wat ik hoorde was echt hard. Ik zal het volgende keer wel eens proberen te meten een decibelmeter.Joindry schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:00:
[...]
Het is zoals hiervoor vermeld intussen dus geen ventilator, maar wel de omvormer die gaat zoemen.
Het klinkt dus wel als een serieus ventilatorzoem, maar dan zonder fanblade geluiden.
Stil is het niet. Gemeten met gsm-decibel meter, dus nauwkeurig zal het niet zijn. Maar op zijn minst een redelijke benadering.
Omgevingsgeluid
39 dB
Geluid wanneer de batterij aan 3.5 kWh levert (elek auto aan het laden)
54 dB
Het geluid is ook een redelijk hoge pitch, dus imo best irritant.
Ik ben blij dat hij achter een gesloten deur staat.
Het rare is wel dat ik heb een week of 2 in gebruik had en het toen niet eerder is voorgekomen.
Overigens spreek Anker zelf in de mail naar mij toe wel over een ventilator:
In deze situatie laadt het apparaat met een hoog vermogen en moet de interne koelventilator op hoge snelheid werken om de warmteafvoer te ondersteunen. Hierdoor kan een duidelijk hoorbaar, scherper lucht-/ventilatorgeluid ontstaan.
Volgens onze analyse is het door u gemelde geluid daarom afkomstig van de interne ventilator tijdens vollast laden en betreft dit geen aanwijzing voor een hardwaredefect.
Het is in ieder geval geen normaal bedrijfsgeluid wat ik nog jaren wil horen.
Welke registers zijn beschikbaar etc?
(Solix max ac)
[ Voor 6% gewijzigd door ctrl-tab op 13-08-2026 17:19 ]
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Iemand in België die die p1 meter (succesvol) gebruikt? Deze zou elke seconde signaal moeten doorgeven. Is dit dan zoveel anders in Nederland en gewoon bruikbaar in BE? Of hang ik er toch aan en moet ik naar die smart meter ?peterpijpelink schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
kijk vooral wat je nog aan gebruik hebt, als je DSMR meter langzaam is, lees 10 sec dan mis je dus aanvraag stroom wat uit net wordt geleverd ipv je accu. P1 meter is niets mis mee, maar de slimme meter kan te langzaam zijn. Met die smart meter gaat dat stukken beter. Zie screenshots.
Afhankelijk van de DSMR / ESMR versie van de 'Slimme Meter' van je enegieleverancier kán de (gratis?) meegeleverde P1 dongle van Anker voldoen, echter heeft dat 'gratis' ding een grote afhankelijkheid naar een goede LAN (Netwerk) / WiFi omgeving bij je thuis. Je hebt vervolgens sowieso minimaal xSMR v5 nodig om een P1 verversing van 1 seconde te kunnen bewerkstellingen. Met zogenaamde CT klemmen waarvan de 'Smartmeter' afhankelijk is kun je als het ware continue de gewenste waarden uitlezen zónder P1 signaal maar ook dan gaat dat 'ding' voor zover ik weet de afhankelijkheid naar WiFI houden doordat er geen RJ45 aansluiting aanwezig is op dat device (?).Cloclo100 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:47:
[...]
Iemand in België die die p1 meter (succesvol) gebruikt? Deze zou elke seconde signaal moeten doorgeven. Is dit dan zoveel anders in Nederland en gewoon bruikbaar in BE? Of hang ik er toch aan en moet ik naar die smart meter ?
[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 13-08-2026 22:05 ]
Hoe verkrijgt de Anker z'n data? Toevallig ook een niet-zo-snelle c.q. oudere slimme meter via de P1 poort?dodgefreak5 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:34:
Deze afbeelding is van een P1 meter in Belgie. De pieken komen van de airco's en de koffiezet. Als ik de auto insteek krijg ik een piek van 2Kw die toch 30sec nodig heeft om weg te gaan. De accu staat op 3Kw in en uit.
[Afbeelding]
Tof. Nog bepaalde instellingen die je daarvoor aan of uit moet zetten?Will_M schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:10:
[...]
Yups, kán gewoon ....
Je kunt die poort alleen niet als 'echte UPS' gaan zien doordat er bij spanningsval op het NET een omschakeldipje komt van ~ 5 milliseconden (en dat is voor bijv. een modem / router genoeg om alsnog onderuit te kunnen gaan).
Niet echt, het is technisch gezien een 'gewoon' stopcontact (WCD) zoals je dat ook in huis hebt waarbij het vermogen beperkt wordt door de 'Export Limiet' welke je er zelf aan geeft.KoningPaulus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:05:
[...]
Tof. Nog bepaalde instellingen die je daarvoor aan of uit moet zetten?
Bij mij duurde dat een dag of 4.Byte_Me schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:19:
Wat doet die ai mode precies? Ik had gehoopt dat die de capaciteit die in niet nodig heb als de zijn niet schijnt zou gaan terugleveren wanneer de prijs hoog is, maar tot nu toe doet die dat niet. Maar goed, hij draait paar 2 dagen, misschien duurt het even voordat hij doorheeft wat mijn eigen verbruik is?
[ Voor 10% gewijzigd door dodgefreak5 op 13-08-2026 22:25 ]
Dus handmatige bediening van de noodstroom poort en letterlijk aan zetten. Die Export limiet is toch heel wat anders? Zo heb ik het wel geïnterpreteerd in ieder geval, dat dat de export is van de accu wat dus niet naar het net mag.Will_M schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:11:
[...]
Niet echt, het is technisch gezien een 'gewoon' stopcontact (WCD) zoals je dat ook in huis hebt waarbij het vermogen beperkt wordt door de 'Export Limiet' welke je er zelf aan geeft.
Daarnaast nog een andere vraag of anderen dat herkennen. Het optie menu is 3/4 keer "greyed out" hier. Herkennen jullie dit ook?
Hier bij mij een dag of 10, maar daar zit ook het huidige onregelmatig laden van m'n EV bij waarbij dat 'ding' op thuiswerkdagen nu nog ooit overdag aan de laadpaal staat vanwege de PV en op andere dagen vaak ook pas in de nacht. Na de zomervakantie een nieuwe opdracht voor m'n werkgever dus dan moet ik de eerste maanden weer 4 volle dagen naar kantoor
Ja, volgens mij gebeurt dat zodra de app focus verliest, dus als je schakelt naar een andere app. De app hard afsluiten en opnieuw starten helpt.Daarnaast nog een andere vraag of anderen dat herkennen. Het optie menu is 3/4 keer "greyed out" hier. Herkennen jullie dit ook?
Heb ik nu op 3% staan. Vanaf de herfst ben ik wel van plan om 10% als back up op te slaan
Het was bij mij stabiel en goed maar sinds een paar dagen is ie totaal de weg kwijt. Lijkt ook wel of ie geen rekening meer houdt met de zonnepanelen terwijl daarin niks veranderd is. Hij registreert de opbrengst vd zonnepanelen gewoon maar in de voorspelling lijkt ie er geen rekening mee te houden. Zie screenshot, geen zon vandaag (op een vd warmste dagen vh jaar).Will_M schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:39:
[...]
Hier bij mij een dag of 10, maar daar zit ook het huidige onregelmatig laden van m'n EV bij waarbij dat 'ding' op thuiswerkdagen nu nog ooit overdag aan de laadpaal staat vanwege de PV en op andere dagen vaak ook pas in de nacht. Na de zomervakantie een nieuwe opdracht voor m'n werkgever dus dan moet ik de eerste maanden weer 4 volle dagen naar kantoor![]()
[ Voor 8% gewijzigd door thefly21 op 14-08-2026 08:50 ]
Nee zijn hier tot nu toe nooit leeg. Dat komt in de herfst/winter pasNiGeLaToR schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:36:
@KoningPaulus als de accu’s leeg zijn toevallig?
coolmos schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:39:
[...]
[...]
Ja, volgens mij gebeurt dat zodra de app focus verliest, dus als je schakelt naar een andere app. De app hard afsluiten en opnieuw starten helpt.
Thanks, maar vind het toch wat vaag qua beleving.
[ Voor 37% gewijzigd door KoningPaulus op 14-08-2026 09:21 ]
Ah, andere oorzaak - ms zoals genoemd hangende app die niet refreshed ofzo?KoningPaulus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:20:
[...]
Nee zijn hier tot nu toe nooit leeg. Dat komt in de herfst/winter pas
Komt mij iig niet bekend voor behalve dan de lege accu's en dat je dan deel van de config niet kunt wijzigen.
klopt, geen RJ45 netwerk aansluiting op de smart meter gen2. Wifi is tegenwoordig goed te realiseren met mesh of andere technieken. DSMR is traag, maar moet zeggen met die ct klemmen en de wifi goed voor elkaar hoor je mij niet meer klagen, van 1, euro 20 naar 20ct per dagWill_M schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:11:
[...]
Afhankelijk van de DSMR / ESMR versie van de 'Slimme Meter' van je enegieleverancier kán de (gratis?) meegeleverde P1 dongle van Anker voldoen, echter heeft dat 'gratis' ding een grote afhankelijkheid naar een goede LAN (Netwerk) / WiFi omgeving bij je thuis. Je hebt vervolgens sowieso minimaal xSMR v5 nodig om een P1 verversing van 1 seconde te kunnen bewerkstellingen. Met zogenaamde CT klemmen waarvan de 'Smartmeter' afhankelijk is kun je als het ware continue de gewenste waarden uitlezen zónder P1 signaal maar ook dan gaat dat 'ding' voor zover ik weet de afhankelijkheid naar WiFI houden doordat er geen RJ45 aansluiting aanwezig is op dat device (?).
Ja gedaan, maar ik vind niet de link naar een specifieke koeling die “goed werkte” en dacht mij te herinneren dit ergens gezien te hebben in een blog van iotdomotica of groenenerds oid.digital-IMEI schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Check even het topic, er zijn meerdere gebruikers die dit reeds gedaan hebben.
Je kunt volgens de handleiding wel een RS485 aansluiten op smart meter gen2 en deze verbinden met de thuisbatterij.peterpijpelink schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:55:
[...]
klopt, geen RJ45 netwerk aansluiting op de smart meter gen2. Wifi is tegenwoordig goed te realiseren met mesh of andere technieken. DSMR is traag, maar moet zeggen met die ct klemmen en de wifi goed voor elkaar hoor je mij niet meer klagen, van 1, euro 20 naar 20ct per dagWat goed helpt is kleine antenne zo dicht mogelijk bij de accu proberen te krijgen.
Als iemand dit getest heeft ben ik heel benieuwd naar de resultaten. Als die positief zijn heb ik er weer een klusje bij_Mitchie_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Je kunt volgens de handleiding wel een RS485 aansluiten op smart meter gen2 en deze verbinden met de thuisbatterij.
[Afbeelding]
Hier BE met P1 op een DSMR5 meter die idd elke seconde een telegram uitstuurt.Cloclo100 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:47:
Iemand in België die die p1 meter (succesvol) gebruikt? Deze zou elke seconde signaal moeten doorgeven. Is dit dan zoveel anders in Nederland en gewoon bruikbaar in BE? Of hang ik er toch aan en moet ik naar die smart meter ?
Werkt gewoon goed. Een beetje lagging heb je altijd, 'smart' meter of niet.
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar en als ik kijk op de anker website kun je een hiervoor een stekkertje kopen.Dylanf97 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:20:
[...]
Als iemand dit getest heeft ben ik heel benieuwd naar de resultaten. Als die positief zijn heb ik er weer een klusje bij
/f/image/APTUtP0O8g7lgO8I11ADFWVu.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/uvoMKhtkx8wKnbs9H19wWsd2.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Saf5IcJkdmGoZjq0ILLmz38f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YnRQx4yLUiGZAhVzp3HBX3m5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/hgLkcN8TUSXX6hVu0jv6rs0E.png?f=fotoalbum_large)