• Z-Marnix
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:31
More-Is schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:08:
Gisteren een Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro gekocht bij de Appie. ;) Zij hebben op dit moment ook de scherpste prijs, maar staan nog niet in de Pricewatch. Ben me nu dus ook druk aan het inlezen op dit forum. Maar wie zat te denken om de E5000 aan te schaffen, voor €1699 is ie voor jou, inclusief Anker P1-meter. En heb je nog zegelboekjes, kun je die ook inleveren (max. 10 boekjes per item, dus max. €520 korting). Levering wordt gedaan door SolarNRG Trading B.V.

https://www.ah.nl/producten/product/wi623389/anker-solix-thuisbatterij-5-kwh
Die toevoeging "wordt niet geleverd in het buitenland" staat daar door mijn toedoen denk ik... heb een paar weken geleden een uur met de helpdesk geleuterd hierover omdat het er toen NIET bij stond maar het toch niet lukte 😅 wilde hem graag laten leveren in een AH winkel tegen de Belgische grens om hem dan te gaan ophalen maar dat was ook niet mogelijk. Spijtig want voor die prijs wilde ik graag nog een tweede bestellen. Moest iemand hier een oplossing voor weten, zeg maar :)

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
digital-IMEI schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:44:
Als ik op m’n gevoel af ga passen hier exact 2 AA batterijen in 😉
Bijna.. Nog niet te koop in nederland, enkel bij de buurtjes ...
Hint: alles wat je er in stopt komt er weer uit, 100% geen verlies !

[ Voor 12% gewijzigd door tweazer op 01-09-2026 20:02 ]

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:51

timhtc

Home Energy Management

berthavekes2 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 00:18:
[...]

Ik heb mijn 14 kWh ook gekoppeld (live via Home Assistant) aan deze website. Te vinden onder gebruikersnaam: berthavekes2.

Filteren op merk is het snelst:

https://mijnbatterij.nl/l...BrandIds=36&incomeIn=euro

Vorige week was ik nog aan het testen met verschillende aansturingen, en zijn de resultaten dus niet te vergelijken. Vanaf deze week wordt hij weer volledig door HA aangestuurd.
Ha Bert,

Heel fijn dat jij ook je handelsresultaten deelt. Hoe heb je gisteren zo’n mooi resultaat behaald? €2,95 door 9kWh te ontladen terwijl het maximale verschil op die dag 25cent was.

Ik herken de tegenvallende Frank Energie resultaten. Interne navraag heeft me geleerd dat ze eerst een maand op enkel onbalans draaien en na validatie van het gedrag van de batterij je pas in de pool gooien van day-ahead handel.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:59
Over het hoge stand-by verbruik gesproken. De service desk geeft aan dat dit compleet normaal is… blijft een bijzondere club |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYZSYy3Bg0XmmRZp_65l6fapljw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5WXT19hYsG8HyBwSEVNeigYn.jpg?f=fotoalbum_large

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:11
tweazer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Ik zou even testen hoe deze zich gedraagt als de accu leeg is, passthrough vanuit het grid of uit. Een solarbank 2 AC gaf geen spanning aan 'UPS zijde' bij een lege accu (en een vol grid :) ).
Ik gebruik het ook voor router en nas, en als de accu leeg is, dan is het passthrough.
Je mag enkel in de app niet op zelftest klikken, dan valt de stroom kortstondig uit

[ Voor 10% gewijzigd door Pieterve op 01-09-2026 08:44 ]

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
JoTil schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:42:
Over het hoge stand-by verbruik gesproken. De service desk geeft aan dat dit compleet normaal is… blijft een bijzondere club |:(

[Afbeelding]
inconsistent. zie mijn eerdere reactie.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85963570

goed.. allemaal door klagen bij de servicedesk, druk erop houden ;)

tsjah, de club... understaffed, AI, booming business. dat lult uiteraard naast elkaar heen ;)
zelfde bij zendure.

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• De Kris
  • Laatst online: 08:20
JoTil schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:42:

[Afbeelding]
"20-30 watts per hour"
Zucht... als je voor een fabrikant als Anker werkt zou je toch wel je éénheden mogen kennen.

dK

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54
Ik was standby aan het meten met een HW stekker, maar vanochtend begon die te klapperen waardoor 1 van de accu's steeds offline ging. Ik checkte de instellingen en zag per abuis dat de noodstroom poort weer geactiveerd was. Vreemd, had die juist uitgezet. Het hogere (10W) sluipverbruik was mij wel al opgevallen. Heb er 3, dus 3 x 10W is zonde en er is zo weinig stroomuitval dat ik besloten heb mezelf daar nu niet tegen te hoeven beschermen.

Maar: vreemd dat die setting weer aan stond. Ga het in de gaten houden. En als ik weer vertrouwen in de HW-socket, meten.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• NovaDesu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:44
Hoe hebben hebben mensen de Smart Gen Meter 2 met 3 fases aangesloten in de meterkast?
code:
1
2
3
4
fase N -> wat voor beveiliging, eigen groep/automaat? -> LN ingang
nul -> nul ingang

.. en daarnaast de klemmen, maar die zijn niet zo spannend.
wat voor beveiliging/automaten moet er tussen de meter en de hoofdschakelaar zitten?

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vanochtend de melding dat de AI de zonnestroomopwekking niet meer kan monitoren. Het systeem draaide inmiddels twee weken zonder problemen (met zelfde zonnepanelen). Meer mensen die dit herkennen of hebben gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiP1V2n7CFRCWkfDGKG2csS3AD0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2Yu1P4kPyaVlrNZMrnJpDWbR.png?f=fotoalbum_medium

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:59
Elect schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:32:
Ik heb sinds vanochtend de melding dat de AI de zonnestroomopwekking niet meer kan monitoren. Het systeem draaide inmiddels twee weken zonder problemen (met zelfde zonnepanelen). Meer mensen die dit herkennen of hebben gehad?

[Afbeelding]
Smart Meter Gen 2 of P1 dongle?

• Elect
  • Niet online
coolmos schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:39:
[...]

Smart Meter Gen 2 of P1 dongle?
P1 dongle

• coolmos
Die kan geen PV opwek meten. De P1 dongle krijgt alleen elke seconde een waarde van het vermogen dat het huis in of uit gaat. Waar dat vandaan komt weet dat ding niet.

• Elect
  • Niet online
Het stomme is dat het afgelopen twee weken met deze setup wel gewerkt heeft. Hij had redelijk accuraat ingeschat hoeveel vermogen de zon zou opwekken. Ik heb toevallig nog een screenshot van 25-08:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRGgewujm8jljl1_ovetlulNiHI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NRsnMlpD0v6qpZBvByqG5yd2.png?f=fotoalbum_medium

Weird.

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:18
Elect schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:50:
Het stomme is dat het afgelopen twee weken met deze setup wel gewerkt heeft. Hij had redelijk accuraat ingeschat hoeveel vermogen de zon zou opwekken. Ik heb toevallig nog een screenshot van 25-08:

[Afbeelding]

Weird.
Heeft je omvormer toevallig een update gedraaid op de achtergrond? (tenminste ik neem aan dat je de zonnepanelen niet direct op je anker hebt gemonteerd)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• coolmos
Krijg net een enquete toegestuurd van Anker met deze vraag:

* Stel dat je een klein apparaat aan je bestaande Solarbank Max AC kunt toevoegen dat je hele woning bij een stroomstoring automatisch overschakelt op batterijvoeding. Hiervoor is installatie door een elektricien nodig. Het product kost ongeveer €200-€300 en de installatie ongeveer €300-€500. Hoe waarschijnlijk is het dat je dit zou overwegen?

Ik zou hier dus wel voor gaan.

Heb zelf het volgende meegegeven als verbeterpunt:

Ideaal gesproken houdt de AI modus rekening met dynamische prijzen en geprognotiseerde zoninstraling op locatie voor de komende dagen. Er kan dan werkelijk slim teruggeleverd worden en geladen op de goedkoopste momenten, met behoud van energie voor eigen gebruik. Daarvoor is de locatie nodig en het weten van de PV opwek, ofwel door te meten (Smart Meter Gen 2) of door de opwek in te geven door de gebruiker.

[ Voor 51% gewijzigd door coolmos op 01-09-2026 13:47 ]

• erik113
  • Laatst online: 01-09 14:33
berthavekes2 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

De gratis verzending verdwijnt bij mij zodra ik extra ct-klemmen toevoeg. Had jij dat niet?
Ja klopt had ik ook, heb nu alleen de smart meter besteld en de ct klemmen bij amazon, 23 (gratis verzending) is goedkoper dan 19 euro en 15 verzendkosten

• blackvoske
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:56
royko27 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:42:
Beste Tweakers,

Ik probeer het binnen dit topic te vinden, maar kan het nergens terugvinden. Als ik het over het hoofd heb gezien, excuses voor de dubbele vraag/probleemstelling.

Mijn situatie: ik heb een Anker SOLIX Solarbank Max AC, in combinatie met een Anker SOLIX P1 Meter en een HomeWizard P1 Meter. Ik wek zelf energie op met 24 PV-panelen. De PV-installatie en de Solarbank zitten beide op een aparte groep (dus niet op dezelfde groep). Ik heb een vast energiecontract.

In de app heb ik de instellingen als volgt:

Modus:
Zelfverbruik

Exportlimiet:
Nul export

Netvermogenslimiet:
Netinvoer: 3500 W
Max. vermogen naar het net: 3500 W

Zonnepanelen van derden:
Er is een PV-systeem van derden in mijn huis.

Nu wil ik dat de Solarbank alleen oplaadt met mijn zelf opgewekte energie. Ik zie nu dat hij nog steeds vanuit het net laadt. In de afgelopen 1,5 maand heeft hij 110 kWh vanuit het net geladen en 230 kWh vanuit PV.

Die 110 kWh wil ik naar 0 hebben.

Welke instelling heb ik verkeerd staan?

Bedankt voor jullie hulp!
Exact dit heb ik ook, sinds vandaag de Anker max ac en ook op zelfconsumptie staan.

homewizard p1 meter en de anker p1 meter, ik zie bij de homewizard dat ik met veel zon toch nog stroom van het net trek.... en het huisvermogen blijft op 0.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

charrel

Cortisol4life..

Elect schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:32:

~[Afbeelding]
Dat heb ik hier ook, maar dat maakt niet uit. Als er overschot is gaat dat de accu in hier van de zonnepanelen. Is er geen overschot maar vraag vanuit het huis wordt de accu gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door charrel op 01-09-2026 14:47 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:45:
Ik was standby aan het meten met een HW stekker, maar vanochtend begon die te klapperen waardoor 1 van de accu's steeds offline ging. Ik checkte de instellingen en zag per abuis dat de noodstroom poort weer geactiveerd was. Vreemd, had die juist uitgezet. Het hogere (10W) sluipverbruik was mij wel al opgevallen. Heb er 3, dus 3 x 10W is zonde en er is zo weinig stroomuitval dat ik besloten heb mezelf daar nu niet tegen te hoeven beschermen.

Maar: vreemd dat die setting weer aan stond. Ga het in de gaten houden. En als ik weer vertrouwen in de HW-socket, meten.
Dus noodstroom poort aan = 10W aan extra standby verbruik?

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
timhtc schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:04:
[...]

Ha Bert,

Heel fijn dat jij ook je handelsresultaten deelt. Hoe heb je gisteren zo’n mooi resultaat behaald? €2,95 door 9kWh te ontladen terwijl het maximale verschil op die dag 25cent was.

Ik herken de tegenvallende Frank Energie resultaten. Interne navraag heeft me geleerd dat ze eerst een maand op enkel onbalans draaien en na validatie van het gedrag van de batterij je pas in de pool gooien van day-ahead handel.
Gisteren (en vandaag) lag de Ento-e integratie in storing helaas, dus prijzen bleven hangen en zijn fout.

Ik ga ze nog corrigeren op mijnbatterij.

Hopen dat Ento-e weer snel gaat werken, en anders maar een tweede source zoeken als backup.

• NiGeLaToR
KoningPaulus schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:54:
[...]

Dus noodstroom poort aan = 10W aan extra standby verbruik?
Meter zit er weer tussen en alles blijft werken dus ga weer even wat metingen laten lopen :)
Morgen weet ik meer.

• JoTil
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:37:
[...]

Meter zit er weer tussen en alles blijft werken dus ga weer even wat metingen laten lopen :)
Morgen weet ik meer.
Wat meet je nu precies op deze wijze? Dat is dan de RTE bij gebruik of de net afname in stand-by modus toch? Het stand-by verbruik (lees verbruik interne processen) komt, zo ver ik zie, ook uit de batterij wat je enkel ziet als je kijkt naar het “leeglopen” van de batterij in stand-by stand. RTE is de som van inverter verlies en het interne verbruik. Zie ik dat goed?

Nb. De vraag is bedoeld om de verschillende soorten verlies scherp te krijgen.

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-09 20:48
Naar aanleiding van de discussie over stroomverbruik in standby stand, heb ik de noodstroom op handmatig gezet en uitgeschakeld. Vervolgens werkschakelaar omgezet om stroomuitval te simuleren. Blijkbaar moet je vervolgens aan-uitknop 1 sec ingedrukt houden om noodstroom handmatig in te schakelen, maar dat werkt niet. Ik krijg het niet voor elkaar, ook niet met een stekker van een apparaat er in om te testen. Niet zo handig omdat je dan ook geen WiFi meer hebt om noodstroom aan te zetten in de app. Iemand wel gelukt om handmatig aan te zetten? Zolang dit niet lukt heeft het voor mij geen meerwaarde om het uit te schakelen om mogelijk wat stroom te besparen.

• berthavekes2
  • Nu online
Hansjoh schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:38:
Naar aanleiding van de discussie over stroomverbruik in standby stand, heb ik de noodstroom op handmatig gezet en uitgeschakeld. Vervolgens werkschakelaar omgezet om stroomuitval te simuleren. Blijkbaar moet je vervolgens aan-uitknop 1 sec ingedrukt houden om noodstroom handmatig in te schakelen, maar dat werkt niet. Ik krijg het niet voor elkaar, ook niet met een stekker van een apparaat er in om te testen. Niet zo handig omdat je dan ook geen WiFi meer hebt om noodstroom aan te zetten in de app. Iemand wel gelukt om handmatig aan te zetten? Zolang dit niet lukt heeft het voor mij geen meerwaarde om het uit te schakelen om mogelijk wat stroom te besparen.
Als je stroom en router uitvallen, kun je via bluetooth met de app verbinden, en alsnog de poort handmatig aanzetten.

• Elect
  • Niet online
charrel schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:46:
[...]

Dat heb ik hier ook, maar dat maakt niet uit. Als er overschot is gaat dat de accu in hier van de zonnepanelen. Is er geen overschot maar vraag vanuit het huis wordt de accu gebruikt.
Eigenlijk is dat hetzelfde als het zelfverbruik schema. Maar nu levert hij niet terug op de momenten dat de prijzen gunstig zijn en ik naar verwachting toch een hoop accu over heb voor dat de zon hem weer vol kan laden. Toch wel jammer.

• NiGeLaToR
JoTil schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:11:
[...]

Wat meet je nu precies op deze wijze? Dat is dan de RTE bij gebruik of de net afname in stand-by modus toch? Het stand-by verbruik (lees verbruik interne processen) komt, zo ver ik zie, ook uit de batterij wat je enkel ziet als je kijkt naar het “leeglopen” van de batterij in stand-by stand. RTE is de som van inverter verlies en het interne verbruik. Zie ik dat goed?

Nb. De vraag is bedoeld om de verschillende soorten verlies scherp te krijgen.
Klopt, ik aas nu alleen op wat de accu verbruikt als de unit claimt leeg te zijn en niet bereikbaar is. Hij laat dan ook een redelijke flatline aan verbruik zien. Dat lijkt wat meer louter standby verbruik. In theorie zouden ze eigen verbruik best lang kunnen verhullen dus voor reviews hanteren we doorgaans 5 x een 24 uurs cycles van leeg naar vol naar leeg. Dan hebben we de laad- en ontlaad efficiëntie + 5 dagen verbruik goed in beeld.

Ga ik voor m’n eigen setup nu even niet zo doen, maar ken de curve redelijk om te zien of de gewijzigde instelling verandering brengt.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:09
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:45:

Je kan de noodstroom poort ook uit zetten?? ... Hmm, niet gezien in mijn E5000 4 pro, maar toch maar eens kijken dan!

• JoTil
Dit was de SOC van de accu in stand-by modus. Betreft de Solarbank Max AC met 1x extra batterij. Niet super accuraat natuurlijk maar wel een duidelijk patroon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezf4nnpsyEMjjqKjDljHrijg0fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlEUhIGqlWz0PbRfWMWcmo2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGpHV7MJbsvjqZgC0A0sBL00BmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUTv8gaiZ8JVf5N5PWhqeZ0r.jpg?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
Whiskey48 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:52:
[...]

Je kan de noodstroom poort ook uit zetten?? ... Hmm, niet gezien in mijn E5000 4 pro, maar toch maar eens kijken dan!
Dat wisselt per systeem: ik heb een setje E2700 3 Pro’s. Dus kan zijn dat jij die optie niet hebt.

• Whiskey48
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:12:
[...]

Dat wisselt per systeem: ik heb een setje E2700 3 Pro’s. Dus kan zijn dat jij die optie niet hebt.
Ik heb hem! :)
Ik ga testen of het standby verbruik nu lager is, ik laat het weten!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33
Ik struggle nog wel een beetje welke modus ik mijn AC max wil zetten via de Anker App.

In de zomer / op mooie dagen is het logisch: zelfconsumptie (wek ca 18kWh op op mooie dagen). Maar als het minder mooie dagen zijn zou ik eigenlijk het volgende willen:

- laden in de goedkoopste 3 uur
- rest zelfconsumptie
- geen handel

Nu doe ik dat handmatig omzetten elke dag ( dynamisch tarief -> en indien vol -> zelfconsumptie) maar dit moet automatisch kunnen. In alle andere modi lijkt hij ook te ontladen bij hoge stroomprijzen, maar ik wil dat eigenlijk niet... (voor nu)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
caspervc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:49:
Ik struggle nog wel een beetje welke modus ik mijn AC max wil zetten via de Anker App.

In de zomer / op mooie dagen is het logisch: zelfconsumptie (wek ca 18kWh op op mooie dagen). Maar als het minder mooie dagen zijn zou ik eigenlijk het volgende willen:

- rest zelfconsumptie
- geen handel

Nu doe ik dat handmatig omzetten elke dag ( dynamisch tarief -> en indien vol -> zelfconsumptie) maar dit moet automatisch kunnen. In alle andere modi lijkt hij ook te ontladen bij hoge stroomprijzen, maar ik wil dat eigenlijk niet... (voor nu)
Zelf wat bouwen in homeassistant?

Zelfconsumptie is imo overkill tot 2027 bij dynamisch contract. Volle bak handelen.is meest rendabel?

Voorbeeld implementatie.voor basis aansturing.
https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant

Moet je alleen het management nog doen, met bv aio energy management en wat condities op basis van voorspelling etc.

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• caspervc
ctrl-tab schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:01:
[...]

Zelf wat bouwen in homeassistant?

Zelfconsumptie is imo overkill tot 2027 bij dynamisch contract. Volle bak handelen.is meest rendabel?

Voorbeeld implementatie.voor basis aansturing.
https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant

Moet je alleen het management nog doen, met bv aio energy management en wat condities op basis van voorspelling etc.
Ik heb helaas nog geen home assistant integratie thuis. Staat wel op het lijstje voor de kerstvakantie om te gaan brouwen... Ik vind het gewoon een sport zoveel mogelijk zelfconsumptie te halen :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quizzical schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:32:
Naar aanleiding van de BEBAT-bijdrage discussie voor de Belgen:
Artikel
Meteen even nagekeken, 3x niet gevonden.
Rechtstreeks bij Anker gekocht.
Kan blijkbaar wel tot 2 maanden duren...
Het lijkt erop dat we één of meerdere serienummers niet kunnen vinden. Houd er rekening mee dat het tot 2 maanden kan duren voordat een nieuw geïnstalleerde thuisbatterij of plug-and-play batterij in ons systeem verschijnt. Kan je ons wat meer informatie geven over jouw batterij? Dan onderzoeken we dit verder.

[ Voor 26% gewijzigd door Slonzo op 02-09-2026 10:57 ]

• Gerben89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:18

- rest zelfconsumptie
- geen handel

Al de AI mode geprobeerd?
Ik heb hem daarop staan, heb tussen 12 en 16 goedkoper tarief. Hij gaat dan meestal zelf laden in die periode. Afhankelijk van de verwachte opbrengst van de panelen. Mocht er zonne-energie zijn dan laad hij die in dat tijdblok.

Koste wel even tijd dat hij dat helemaal zelf deed. Maar nu al weken geen omkijken meer naar.

• caspervc
Gerben89 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:56:
[...]

Al de AI mode geprobeerd?
Ik heb hem daarop staan, heb tussen 12 en 16 goedkoper tarief. Hij gaat dan meestal zelf laden in die periode. Afhankelijk van de verwachte opbrengst van de panelen. Mocht er zonne-energie zijn dan laad hij die in dat tijdblok.

Koste wel even tijd dat hij dat helemaal zelf deed. Maar nu al weken geen omkijken meer naar.
Ja, die heb ik geprobeerd. Ik zoek eigenlijk binnen die modus een vinkje dat je kan aanzetten zodat hij niet gaat verkopen. Of in ieder geval genoeg energie overhoudt om de nacht door te komen. Nu heb ik een aantal keer gezien dat ie zoveel ging verkopen 's avonds dat hij in de nacht leeg was en ik nog de halve nacht van het net stroom aan t afnemen was.

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount XiaomiProducts
Kleine heads-up, morgen komt Anker op de IFA met een paar nieuwe productaankondigingen! Vanaf 10:00 morgen meer informatie.

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:18
Dat wordt vast een Anker Solix Ultra AC….

• EVOwner
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-09 22:26
Update vanuit Anker mbt het bewaken van de overbelasting op de hoofdzekering:
Thank you very much for your valuable feedback and suggestions! We have fully documented your development request for the main fuse overload protection function and submitted it to our product team for priority assessment. If there are any related firmware update plans in the future, we will release the information through our official channels as soon as possible.
Wat ze ook nog schreven was dit (maar dat vind ik lastig lezen):
The Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 is equipped with two independent current transformers: CT(GRID) is used to monitor the incoming current of the main grid, while the second CT you mentioned, namely CT(PV/ESS), is connected to the dedicated circuit where the photovoltaic and energy storage devices are located. It monitors the current upstream of the circuit breaker on this dedicated circuit in real time to realize the branch overcurrent protection function. It can not only be used to monitor the operation data of third-party photovoltaic systems, but also work with energy storage devices to implement the overcurrent protection logic.
In een eerdere mail hadden ze al aangegeven dat die beveiliging op max 16 amps ingesteld kan worden. Dus hoe dat precies in het plaatje past .... :?

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:05
Mijn nieuwe (en enige) Max AC is aangesloten. Het is een 'kale' Max AC, zonder P1-meter of andere apparatuur. Ik wil het apparaat aansturen via Modbus-TCP, en heb die optie dan ook aangezet. Ik gebruik geen HomeAssistant omdat ik een ander domotica-systeem heb. Het lezen van de modbus registers gaat goed. Het schrijven gaat nog niet, kennelijk moet ik daarvoor de modus "third-party control" kiezen. Dat is precies de optie die niet in de lijst staat waaruit ik kan kiezen (zoals Smart, Self-Consumption, Custom, en zo verder.

Hoe krijg ik die third-party modus ingeschakeld? Aansturen met "3" via een schrijf-actie naar het register werkt vooralsnog niet.

Mocht het uitmaken, ik benader de Max AC via een Raspberry Pi met pymodbus binnen Python3.

@madbot: hoe heb je dat gedaan? Je schreef in een post op 15 juli dat je dit ingesteld had...

[ Voor 6% gewijzigd door axelaar op 02-09-2026 15:17 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
caspervc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:13:
[...]

Ik heb helaas nog geen home assistant integratie thuis. Staat wel op het lijstje voor de kerstvakantie om te gaan brouwen... Ik vind het gewoon een sport zoveel mogelijk zelfconsumptie te halen :)
Is de herfstvakantie ook goed?
https://github.com/gitcod...lob/main/RELEASE_NOTES.md
Wat je wilt kun je daarmee instellen.
Enkel laden, geen verkoop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-_ekqwLgNfqQ0wHzGXoAobNpHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izz2pNZVtP5N0a5oLwEJ9a18.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hoeveel reserve capaciteit je over wilt houden na eventuele verkoop. Zodat je altijd een vaste kWh over houd tot de ochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUi3GAdsf9KO8dil0S39CCgxws4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNhkSlSGt3Dio7L9zKaP5rS4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2026 15:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• caspervc
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:43:
[...]

Is de herfstvakantie ook goed?
https://github.com/gitcod...lob/main/RELEASE_NOTES.md
Wat je wilt kun je daarmee instellen.
Enkel laden, geen verkoop:
[Afbeelding]

Ook hoeveel reserve capaciteit je over wilt houden na eventuele verkoop. Zodat je altijd een vaste kWh over houd tot de ochtend.

[Afbeelding]
Kijk dank! Wie weet wordt 't de herfstvakantie. Ik heb home assistant nog niet draaien. Begreep dat 't beter is op een dedicated device te zetten (RPi of Nuc) dan op de Synology NAS (DS224+), toch?

• BeSnarf
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 02-09 17:29
Al bijna 5 jaar heb ik HA naar alle tevredenheid runnen in een VM op Synology ds220Plus. Ik heb er alleen 4gb geheugen extra inzitten. En de Anker Solix max AC integratie werkt prima. En dat is niet de enige integratie die draait. Lekker makkelijk up to date te houden.

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:28
axelaar schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:10:
Mijn nieuwe (en enige) Max AC is aangesloten. Het is een 'kale' Max AC, zonder P1-meter of andere apparatuur. Ik wil het apparaat aansturen via Modbus-TCP, en heb die optie dan ook aangezet. Ik gebruik geen HomeAssistant omdat ik een ander domotica-systeem heb. Het lezen van de modbus registers gaat goed. Het schrijven gaat nog niet, kennelijk moet ik daarvoor de modus "third-party control" kiezen. Dat is precies de optie die niet in de lijst staat waaruit ik kan kiezen (zoals Smart, Self-Consumption, Custom, en zo verder.

Hoe krijg ik die third-party modus ingeschakeld? Aansturen met "3" via een schrijf-actie naar het register werkt vooralsnog niet.

Mocht het uitmaken, ik benader de Max AC via een Raspberry Pi met pymodbus binnen Python3.

@madbot: hoe heb je dat gedaan? Je schreef in een post op 15 juli dat je dit ingesteld had...
Afgaande op het menu van de Smart Meter:

Naar devices > selecteer het device > settings (icoon rechts boven) > third party control settings.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
caspervc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:06:
[...]

Kijk dank! Wie weet wordt 't de herfstvakantie. Ik heb home assistant nog niet draaien. Begreep dat 't beter is op een dedicated device te zetten (RPi of Nuc) dan op de Synology NAS (DS224+), toch?
Als het maar geen sd kaartje is. (dus RPi valt af)
Liefst een beetje een snelle, zoals een HP t640 (mp) (die heb ik liggen maar kom er nog niet aan toe)
Ik regel op homewizard p1 wifi gegevens per 5 sec. Dat is normaal voldoende. (odroid m1 met 256 gb emmc)
Odroid m2 en C5 is ook uit, maar "nog" geen HA image
Wil je per sec. regelen dan heb je wel redelijk snelle hardware nodig voor de nodered flow (<1 sec cycle)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2026 18:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• axelaar
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:05
Naar devices > selecteer het device > settings (icoon rechts boven) > third party control settings.
Daar is (behalve "Screen Timeout" en de informatie onderop) alles grijs. Als ik "Modes" aantik dan komt de melding "Added to system. Please go to the system to modify settings".
Vanuit het Home scherm op settings tikken geeft het "Modes" scherm met daarop dus zowat alle modes maar niet "third-party". Ik heb dus nog geen idee waar er ergens een setting gewijzigd moet worden om die modus wel te krijgen.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hebben er hier mensen per-ongeluk al eens in de auto de Anker App op een iPhone geöpend terwijl de iPhone middels Apple Carplay aan de auto verbonden is? Ik deed dat vanmiddag terwijl ik als passagier in m'n eigen auto aanwezig was en prompt viel alle audio / muziek uit doordat de Anker App 'iets' dacht te moeten doen in het Carplay deel (terwijl die App niet eens beschikbaar is in de lijst met mogelijke Apps welke binnen Apple Carplay aangeboden kunnen worden).

Ik kan helaas nergens een optie vinden in de Carplay én/of Anker App settings om dit, toch wel erg irritante, gedrag te voorkomen dus als iemand anders het hier (al?) wel weet..... graag hoor ik van je hoe je dat opgelost hebt.

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21
Ik zit eraan te denken om de anker solix solarbank max ac 14 kwh in Duitsland te halen voor 3085.

Scheelt 800 tav in NL kopen. Dat vind ik wel de moeite waard.

Zijn er nog haken en ogen aan in Duitsland halen mbt garantie en andere zaken? Of is het gewoon daar kopen en is het hier Inpluggen en klaar?

Stop chasing the dream, you're already living it

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:44
Will_M schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:36:
Hebben er hier mensen per-ongeluk al eens in de auto de Anker App op een iPhone geöpend terwijl de iPhone middels Apple Carplay aan de auto verbonden is? Ik deed dat vanmiddag terwijl ik als passagier in m'n eigen auto aanwezig was en prompt viel alle audio / muziek uit doordat de Anker App 'iets' dacht te moeten doen in het Carplay deel (terwijl die App niet eens beschikbaar is in de lijst met mogelijke Apps welke binnen Apple Carplay aangeboden kunnen worden).

Ik kan helaas nergens een optie vinden in de Carplay én/of Anker App settings om dit, toch wel erg irritante, gedrag te voorkomen dus als iemand anders het hier (al?) wel weet..... graag hoor ik van je hoe je dat opgelost hebt.

:9
Klopt dan denkt hij dat er een audio bron is. Zelf gehad toen ik Grand Prix radio op had staan via de iphone. Kon ik weer opnieuw syncen met F1TV. 8)7

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mikeyfire643 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:23:
[...]

Klopt dan denkt hij dat er een audio bron is. Zelf gehad toen ik Grand Prix radio op had staan via de iphone. Kon ik weer opnieuw syncen met F1TV. 8)7
Issue zit dus naar alle waarschijnlijkheid in de 'ANKA' optie (of hoe die spraakassistent ook mag heten) van de Anker App waarmee je die App middels o.a. spraak zou moeten kunnen bedienen :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• berthavekes2
  • Nu online
Qosmic schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:58:
Ik zit eraan te denken om de anker solix solarbank max ac 14 kwh in Duitsland te halen voor 3085.

Zijn er nog haken en ogen aan in Duitsland halen mbt garantie en andere zaken? Of is het gewoon daar kopen en is het hier Inpluggen en klaar?
Heb je in je berekening rekening gehouden met dat je in NL de btw kunt terugvragen? (Onder bepaalde voorwaarden)

Ik heb 28 juli de aangifte op de post gedaan, en vorige week de beschikking al gehad.
edit:
Op 9 juli heb ik me aangemeld als ondernemer voor de BTW bij de Belastingdienst. Daarna krijg je het formulier voor de aangifte op de post.

[ Voor 11% gewijzigd door berthavekes2 op 02-09-2026 22:13 ]

• tweazer
  • Nu online
berthavekes2 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:11:
Ik heb 28 juli de aangifte op de post gedaan, en vorige week de beschikking al gehad.
Ik heb begrepen dat je allerlei administratie moet bijhouden, meerdere jaren, klopt dit niet ? Krijg je 'meteen' 21% terug !? Evenzo mag je dit meerdere keren doen, met name als je later batterijen bij koopt ?

• berthavekes2
  • Nu online
tweazer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:30:
[...]

Ik heb begrepen dat je allerlei administratie moet bijhouden, meerdere jaren, klopt dit niet ? Krijg je 'meteen' 21% terug !? Evenzo mag je dit meerdere keren doen, met name als je later batterijen bij koopt ?
Als het btw bedrag boven de €2500 is moet je idd iets van 5 jaar lang het proces doorlopen. Daaronder is het 1: de aangifte waarin je de btw terugvraagd, 2: de overige kwartalen van dat kalenderjaar aangifte doen waarin je de 'winst' opgeeft, en 3: na dat kalenderjaar kan je de KOR in.

Het mag maar 1 keer, dus het beste is om uitbreidingen gelijk mee te bestellen.

Een van de voorwaarden is wel dat je de batterij inzet om te handelen, dat kan diy met Home Assistant, door de Anker app zelf, of door Frank. Als je hem puur inzet voor zelfconsumptie mag je geen btw terugvragen.

Het hele terug vragen en KOR proces kun je ook uitbesteden aan 'de centrale' voor een kleine vergoeding. Ik heb het zelf gedaan, zoveel stelt het namelijk niet voor.

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21
Veel te veel gedoe. Rijdt wel naar Duitsland :)

Stop chasing the dream, you're already living it

• berthavekes2
  • Nu online
Qosmic schreef op woensdag 2 september 2026 @ 22:11:
Veel te veel gedoe. Rijdt wel naar Duitsland :)
Ieder zal zijn eigen afweging moeten maken inderdaad. Voor die €55 verschil vul ik liever in een uurtje papieren in dan meerdere uren naar Duitsland rijden.

Voordeel van Duitsland is wel dat je een Smart Meter gen 2 krijgt i.p.v. de P1-meter.

• duderuud
  • Laatst online: 16:06

duderuud

Sliden is koel

Gewoon ophalen in Duitsland. Probleemloos en veel goedkoper. Ik heb de Max AC en extra module opgehaald met een vriend van me, leuk uitje 😉

- rest zelfconsumptie
- geen handel

Kijk ook eens naar EVCC.

Motor-Forum.nl

• Whiskey48
Whiskey48 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:06:
[...]

Ik heb hem! :)
Ik ga testen of het standby verbruik nu lager is, ik laat het weten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ll-5cFW_id0_MzhjB1YzL7XkFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dJqgCItf49E7DlsrFBMfwu2k.png?f=fotoalbum_large

Flink verbruik bij standby bij de E5000 4 pro

• Lastpost.
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:08
caspervc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:13:
[...]

Ja, die heb ik geprobeerd. Ik zoek eigenlijk binnen die modus een vinkje dat je kan aanzetten zodat hij niet gaat verkopen. Of in ieder geval genoeg energie overhoudt om de nacht door te komen. Nu heb ik een aantal keer gezien dat ie zoveel ging verkopen 's avonds dat hij in de nacht leeg was en ik nog de halve nacht van het net stroom aan t afnemen was.
Dat doet ie hier ook in de AI modus, waardoor ik onder aan de streep rond 23:00 uur mijn batterij op 5% heb staan tot ie weer wat zonne energie krijgt de volgende ochtend.

En natuurlijk fijn dat ie teruglevert op de duurste uren, maar als ie geen rekening houdt met de 2/3 Kwh die we de rest van de avond/nacht nog nodig hebben schiet dat voor mijn gevoel ook niet echt op.

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:55
berthavekes2 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:11:
[...]

Heb je in je berekening rekening gehouden met dat je in NL de btw kunt terugvragen? (Onder bepaalde voorwaarden)

edit:
Op 9 juli heb ik me aangemeld als ondernemer voor de BTW bij de Belastingdienst. Daarna krijg je het formulier voor de aangifte op de post.
Geldt dit inderdaad ook voor je thuisaccu ja? Ik heb het destijds wel voor mijn zonnepanelen gedaan (ging vrij simpel inderdaad), heb nooit daarna nog iets hoeven in te sturen..

Oh zie dat het alleen bij handelen zo is. Dat doe ik (nog) niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ProudElm op 03-09-2026 08:11 ]

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05
caspervc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:13:
[...]

Maakt toch niet uit dat je stroom van het met afneemt en de accu alle stroom al heeft verkocht? Dat is iets wat je wilt zolang je kan salderen. De verkochte stroom had een hogere uurprijs dan de stroom die je later in de nacht afnam. Tot 1 Januari zie ik het probleem niet. Is normaal gedrag van Anka en in de AI Modus

• whazaaaa
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28
Qosmic schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:58:

Wat betreft de garantie:

Mijn Solarbank komt ook uit Duitsland, via een winkel op Amazon.de oktober 2024 ( toen stuurde ze nog naar NL)
Afgelopen vakantie kreeg ik melding 223 en ging het systeem uit.
Bleek dat een van de BP1600 batterijen stuk was.
Rechtstreeks gemeld bij de Anker service en eigenlijk meteen kreeg ik een adres waar ik hem heen mocht sturen.
Indien die na testen echt kapot bleek zouden ze hem vervangen en de gemaakte verzendkosten vergoeden.

Intussen heb ik van Anker begrepen dat ik een nieuwe krijg, alleen dan wel de BP2700 want de BP1600 is op.

Dus mijn ervaring met garantie claimen bij Anker als de set in Duitsland is gekocht en in NL woont zijn best positief.

• caspervc
Hightechsoul schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:19:
[...]

Maakt toch niet uit dat je stroom van het met afneemt en de accu alle stroom al heeft verkocht? Dat is iets wat je wilt zolang je kan salderen. De verkochte stroom had een hogere uurprijs dan de stroom die je later in de nacht afnam. Tot 1 Januari zie ik het probleem niet. Is normaal gedrag van Anka en in de AI Modus
Behalve dat ik ook vanuit idealisme (hoe ver kan ik richting NOM komen? ) een batterij heb staan. Ik vind het hele handelen allemaal in de marge zitten. Ik wil gewoon zoveel mogelijk van mn eigen stroom gebruiken en vind 't gek dat dat niet kan. Bovendien ben je 15% van wat je laadt/ontlaad kwijt bij 85% RTE. Ook dat is (hoe weinig het misschien ook is) verspilling van energie. Zeker in de zomer. M'n huis is warm genoeg 😇

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:32
Whiskey48 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:24:
[...]

[Afbeelding]

Flink verbruik bij standby bij de E5000 4 pro
Hoeveel is jouw gemiddelde stand-by verbruik? Als ik mijn data input bij Claude komt er 12,5W continu uit. (12,48Wh/uur)

• Whiskey48
fissa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:54:
[...]

Hoeveel is jouw gemiddelde stand-by verbruik? Als ik mijn data input bij Claude komt er 12,5W continu uit. (12,48Wh/uur)
Bij mijn 18,5 met 10kWh

• mklcln
  • Laatst online: 18:58
Nou er is weer een nieuwe anker uitgekomen:

Anker Solix Solarbank MAX (AE111 - zonnepanelen support)
https://www.ankersolix.com/nl/plug-in-thuisbatterij/solarbank-max-ae111?ref=pps_masterBanner_0_1&_gl=1*u1ukd4*_up*MQ..*_ga*MTcyMzE3MDg1OS4xNzg4NDIxNjcz*_ga_DCTBCV0XXG*czE3ODg0MjE2NzMkbzEkZzAkdDE3ODg0MjE2NzMkajYwJGwwJGgwJGQ0b3dUUXhJaW9qYVdtcWRaNVVPSHpUcE1WREhoVjNPQmpB

Is Backup Auto-Switch nu de offgrid voor MAX ipv powerdock?

[ Voor 6% gewijzigd door mklcln op 03-09-2026 09:54 ]

• coolmos
Het is dus een Max AC met PV aansluitingen.

[ Voor 7% gewijzigd door coolmos op 03-09-2026 10:00 ]

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:55
Succes met naar zolder sjouwen dan :o Kabels tussen de zonnepanelen en de omvormer wil je toch dacht ik juist zo kort mogelijk houden..?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:47
coolmos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:58:
[...]

10kwp is het piekvermogen wat de zonnepanelen mogen leveren op de 3 mppt aansluitingen. De batterij heeft 7 kWh opslag maar wel 5kw vermogen.

• tweazer
  • Nu online
Da's wel heel erg snel net na de 4 pro en de max. In dit plaatje mis ik wat Anker E10 features: het kunnen aansluiten van een on-demand generator, de offgrid schakeldoos, 30kW turbo output, ...
Over 1.5 jaar zoutbatterijen, dan wordt het spul nog eens 1.5 keer zwaarder ...

[ Voor 11% gewijzigd door tweazer op 03-09-2026 10:20 ]

• NiGeLaToR
coolmos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:58:
[...]

Klopt! Maar ook wordt er gerept over een offgrid modus met 'Auto-Switch' en een 'PluginPower 2.0' feature voor makkelijker installatie. (zie sig)

Wat mij persoonlijk aanspreekt zijn de 3 MPPT's: dat is voor 1 unit uniek en ik heb toevallig nog 3 strings over 2 oude inverters. Helaas nog geen exacte specs van de MPPT's dus of het voor mij ook gaat werken weet ik nog niet, maar vind het een interessant product.

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:24:
[...]

Klopt! Maar ook wordt er gerept over een offgrid modus met 'Auto-Switch' en een 'PluginPower 2.0' feature voor makkelijker installatie. (zie sig)

Wat mij persoonlijk aanspreekt zijn de 3 MPPT's: dat is voor 1 unit uniek en ik heb toevallig nog 3 strings over 2 oude inverters. Helaas nog geen exacte specs van de MPPT's dus of het voor mij ook gaat werken weet ik nog niet, maar vind het een interessant product.
Wat wel mooi zou zijn is dat met die backup auto-switch ze ook een "semi 3-fase" backup gaan ondersteunen, en dan ook met de MAX-AC. Ik heb een 3 fase kast, maar geen 3-fase groepen, dus wat mij betreft kan elke fase separaat een backup krijgen. Dan zou je redelijk goedkoop een volledig backup systeem hebben (van 15 kW). Anders moet ik kiezen welke fase ik wl een backup geef...

• mklcln
Maar wacht even is auto-switch dan weer een vervanger van de Smart Meter Gen 2?

https://stekkerbox.nl/products/anker-solix-auto-swtich?srsltid=AfmBOoq_a3T-pVSnMFw42Y28094hqRThxs7Yt-QbqncQCMr-4BgSE0ju
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:24:
[...]

Op de website van Anker staat dat het een MPPT is voor serieschakeling, dus hoog voltage. Lijkt me zeer interessant....

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• NiGeLaToR
Nee, meten en schakelen zijn twee verschillende dingen. Wellicht dat auto-switch ook kan meten, maar dat terzijde.

Dit ziet eruit als een 3-weg schakelaar waarmee je kunt schakelen tussen invoeden uit accu, invoeden uit net of accu-voor-net. Je hebt namelijk een stand nodig zonder accu, met accu er tussen en met net afgeschakeld.

• Whiskey48
Zou die ook in een 3 fase variant komen?

• NiGeLaToR
Whiskey48 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:24:
[...]

Zou die ook in een 3 fase variant komen?
Dat kan alleen als je ook een 3 fase accu hebt of er 3 accu's op elke schakelende fase aan kunt knopen.

Ergo: ik denk dat je per fase 1 switch nodig gaat hebben?

• jurjen_g
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:31:
[...]

Dat kan alleen als je ook een 3 fase accu hebt of er 3 accu's op elke schakelende fase aan kunt knopen.

Voor zover ik nu lees gaan ze 3 x 1 fase / 3-fase (nog?) niet ondersteunen. Uit de FAQ onderaan de lanceerpagina:
Kan ik twee of meer Solarbank Max-units thuis parallel gebruiken?

Ja. De Solarbank Max ondersteunt parallel gebruik via drie verschillende oplossingen. Deze worden naar verwachting in Q4 2026 beschikbaar.

1. Zelf parallel aansluiten via Schuko/Wieland

De units kunnen via Schuko- of Wieland-aansluitingen parallel worden aangesloten, zonder aanpassingen aan de verdeelkast. Bij een eenfaseaansluiting kunnen maximaal 2 units worden gebruikt en bij een driefaseaansluiting maximaal 3 units. Bij driefase kan iedere unit op L1, L2 of L3 worden aangesloten.

2. Parallel gebruik via Power Dock

Met de Power Dock kunnen ook verschillende modellen, zoals de Solarbank 2, 3 en 4, worden gecombineerd. Dit is vooral geschikt als je al Solarbank-modellen van verschillende generaties gebruikt.

Bij een eenfaseaansluiting worden maximaal 2 units ondersteund en bij een driefaseaansluiting maximaal 4 units. De units worden via Schuko aangesloten en communiceren draadloos met elkaar.

3. Parallel gebruik via Backup Auto-Switch

Met de Backup Auto-Switch kunnen maximaal 2 Solarbank Max-units parallel worden gebruikt. Hierbij moeten beide apparaten van hetzelfde model zijn en op dezelfde fase worden aangesloten.

Deze configuratie is alleen geschikt voor woningen met een eenfaseaansluiting. Driefaseaansluitingen worden momenteel niet ondersteund. Naast extra opslag- en uitgangscapaciteit maakt deze configuratie ook naadloze noodstroomvoorziening voor het hele huis mogelijk.

Let op: deze drie oplossingen staan los van elkaar en kunnen niet met elkaar worden gecombineerd.

• coolmos
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:31:
[...]

Is een 3-fasen batterij een enkele batterij met een 3 fasen omvormer of zijn het 3 separate batterijpakketten?

Want als het een enkele batterij is zou een Max AC voor drie fasen gewoon gebruik kunnen maken van de BP7000 uitbreidingen.

• mklcln
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:00:
[...]

Nee, meten en schakelen zijn twee verschillende dingen. Wellicht dat auto-switch ook kan meten, maar dat terzijde.

Dit ziet eruit als een 3-weg schakelaar waarmee je kunt schakelen tussen invoeden uit accu, invoeden uit net of accu-voor-net. Je hebt namelijk een stand nodig zonder accu, met accu er tussen en met net afgeschakeld.
Lijkt mij toch wel ingebouwd:
https://www.techpunt.nl/collections/thuisbatterij-accessoires/products/anker-solix-backup-auto-switch

Hier staat iets meer info:
2x CT en 2x RJ45, Meet net en bestaande zonnepanelen via 63A-stroomtangen en communiceert bekabeld met je Solarbank.

Wel jammer dat voor 1fase aansluiting is. Merendeels verhuisd nu naar 3 fase hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door mklcln op 03-09-2026 12:15 ]

• fissa
Hm ieder component heeft dus z’n eigen “hoge stand-by” verbruik. De kleiner de opslag, de minder stand-by verbruik.

• tweazer
  • Nu online
[...]

Als ik de foto's en aansluitingen lees (grid, intern, 2 x rs485, 2 x ct klemmen) vermoed ik juist wel dat deze meet, op 1 fase wordt aangesloten (grid en naar intern) en de solarbank (indirect) in fase sync, wellicht spanning sync houdt, grid loskoppelt op het moment dat deze afwezig is en intern het vermogen laat voorzien door de solarbank 'aan te zwengelen'. Als grid weer aktief is zal dan wsl de fase gelijk getrokken worden waarna grid weer gekoppeld kan worden en de solarbank gedowntrained kan worden.
Just a thought, heb er ooit voor gestudeerd, waarbij hoogvermogen onderdelen toen nog niet zo verfijnd beschikbaar waren.
Mooi ding/oplossing, even sparen en vorige modellen op marktplaats zetten :)

• tweazer
  • Nu online
mklcln schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:11:
Wel jammer dat voor 1fase aansluiting is. Merendeels verhuisd nu naar 3 fase hoofd.
Wat mij betreft juist niet. Het merendeel van de stroomstoringen die ik hier meemaak betreffen meestal slechts 1 fase, het meest tussen 0400 en 0600. Om dan 3 fase over te schakelen ? 3 aparte setups (1 x solar powered en 2 keer enkel batterij) is dan een prima oplossing.

• tweazer
  • Nu online
Je hebt namelijk een stand nodig zonder accu, met accu er tussen en met net afgeschakeld.
Met een te snelle schakeling en een faseverschil van aan1-midden-aan2 zou je zelfs een flinke klap kunnen veroorzaken .. Zonder faseverschil is eigenlijk de middenstand niet nodig, sterker nog, kun je enkel de grid zijde 'gewoon' afschakelen.

• jurjen_g
tweazer schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:26:
[...]

Wat mij betreft juist niet. Het merendeel van de stroomstoringen die ik hier meemaak betreffen meestal slechts 1 fase, het meest tussen 0400 en 0600. Om dan 3 fase over te schakelen ? 3 aparte setups (1 x solar powered en 2 keer enkel batterij) is dan een prima oplossing.
Ja zo zie ik het ook. Maar dan moet Anker dat wel ondersteunen, zoals ik het nu lees ondersteunen ze het niet. Misschien kan je er wel mee wegkomen als je het als 3 geheel verschillende systemen aanmeldt (en nog op eigen netwerken laat draaien als nodig).

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Ik heb eindelijk harde getallen ten aanzien van het rendement van mijn batterij en de invloed van het rendement op mijn terugverdientijd.

Uitgangspunten en ander relevante info:
1. voor mijn batterij, energieleverancier en PV systeem, zie mijn signature
2. alle data en simulaties zijn gebaseerd op minuut data voor 2025 en tarieven (Zonneplan) van 2026

Eerst het batterij rendement, inclusief RTE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MyL9gqiUr0jVlYUmEVSOz_recc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3sMaMVjQ0irFic2G6C9pGlKV.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is het grote verschil tussen laden en ontladen en het instortende rendement bij lage C-waarden. Ook is de RTE veel lager dan de 84% die ik in sommige reviews lees. Omdat mijn base-load 's nachts een paar honderd Watt is en dat dus bij NOM tot een laag rendement leidt, had ik gehoopt daar wat door 'slimme' maatregelen en verschuivingen wat verbetering in aan te kunnen brengen. Dat is niet het geval: alle doorgerekende scenarios op 1 na, resulteren in een verslechtering. De uitzondering leverde maar +€3.01/jaar op. Ik laat het systeem dus 's nachts gewoon NOM draaien. Hier staat een uitgebreidere, interactieve versie van de grafiek.

Tenslotte de dispatch matrix. Deze tabel laat de (gesimuleerde) invloed zien van verschillende variabelen op de jaarlijkse opbrengst. Deze variabelen zijn:
- 2 verschillende efficiency modellen (een vaste RTE v.s. gemeten en gemodelleerd)
- met en zonder warmtepomp
- met en zonder salderingsregeling

De financiële opbrengst is zeer bescheiden en teleurstellend. Gelukkig heb ik de batterij ook nodig voor peak-shaving en daar doe ik het dan maar mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0H8nItp43WRBo9u8TBLh_1Wybp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2rO9ZYWfchkD74I1iezl4rSw.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat Tweakers die nog geen besluit genomen hebben (wel of geen batterij), hier wat aan hebben. Let op dat ik veel meer teruglever dan verbruik en dat de resultaten voor anderen dus heel verschillend zullen zijn.

EDIT: sweet spot tabel toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTcvDEf_yWGajLKb4no-jYESuyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3EypVq4kZuvVa02YjVkQ13G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door cville op 03-09-2026 14:56 . Reden: sweet spot tabel toegevoegd ]

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• coolmos
cville schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:21:
Ik heb eindelijk harde getallen ten aanzien van het rendement van mijn batterij en de invloed van het rendement op mijn terugverdientijd.

Uitgangspunten en ander relevante info:
1. voor mijn batterij, energieleverancier en PV systeem, zie mijn signature
2. alle data en simulaties zijn gebaseerd op minuut data voor 2025 en tarieven (Zonneplan) van 2026

Eerst het batterij rendement, inclusief RTE:

[Afbeelding]

Wat opvalt is het grote verschil tussen laden en ontladen en het instortende rendement bij lage C-waarden. Ook is de RTE veel lager dan de 84% die ik in sommige reviews lees. Omdat mijn base-load 's nachts een paar honderd Watt is en dat dus bij NOM tot een laag rendement leidt, had ik gehoopt daar wat door 'slimme' maatregelen en verschuivingen wat verbetering in aan te kunnen brengen. Dat is niet het geval: alle doorgerekende scenarios op 1 na, resulteren in een verslechtering. De uitzondering leverde maar +€3.01/jaar op. Ik laat het systeem dus 's nachts gewoon NOM draaien. Hier staat een uitgebreidere, interactieve versie van de grafiek.

Tenslotte de dispatch matrix. Deze tabel laat de (gesimuleerde) invloed zien van verschillende variabelen op de jaarlijkse opbrengst. Deze variabelen zijn:
- 2 verschillende efficiency modellen (een vaste RTE v.s. gemeten en gemodelleerd)
- met en zonder warmtepomp
- met en zonder salderingsregeling

De financiële opbrengst is zeer bescheiden en teleurstellend. Gelukkig heb ik de batterij ook nodig voor peak-shaving en daar doe ik het dan maar mee.

[Afbeelding]

Ik hoop dat Tweakers die nog geen besluit genomen hebben (wel of geen batterij), hier wat aan hebben. Let op dat ik veel meer teruglever dan verbruik en dat de resultaten voor anderen dus heel verschillend zullen zijn.
Zo te zien ligt de sweetspot ergens bij C=0,2.

Het rendement bij lage vermogens is inderdaad bedroevend, maar bij het opslaan van PV is dat op zich niet zo'n punt. Als je energie moet inkopen is het wel triest.

• cville
  • Nu online
coolmos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:39:
[...]

Zo te zien ligt de sweetspot ergens bij C=0,2.

Het rendement bij lage vermogens is inderdaad bedroevend, maar bij het opslaan van PV is dat op zich niet zo'n punt. Als je energie moet inkopen is het wel triest.
Goed dat je me hier aan herinnert: ik was de sweet spot berekening nog vergeten. Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTcvDEf_yWGajLKb4no-jYESuyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3EypVq4kZuvVa02YjVkQ13G.png?f=fotoalbum_large

Ik zal hem ook aan de oorspronkelijke post toevoegen.

• NiGeLaToR
Lekker bezig @cville, hele mooie stats. Zit meteen beetje tegen m'n eigen opstelling aan te rekenen.

Heb tevens de meting aan m'n E2700 van standby nog eens een kans gegevens:

- is er accu lading dan zie ik gedurende de tijd ± 2-3 W teruggeleverd worden. Hij onderhoudt dan dus zichzelf en levert zelfs iets terug.
- is de lading 5% en de accu in standby dan verbruikt de accu continu 9 W, met noodstroom setting uitgeschakeld.

Ik laat 'm nog een paar dagen cyclen om te kijken of dit consequent is en dan zet ik die noodstroom setting weer aan. Inmiddels zit iedereen hier gevoelsmatig op de Max AC, dus zoveel zal het niet boeien, maar toch :+

• cville
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:02:
Lekker bezig @cville, hele mooie stats. Zit meteen beetje tegen m'n eigen opstelling aan te rekenen.

Heb tevens de meting aan m'n E2700 van standby nog eens een kans gegevens:

- is er accu lading dan zie ik gedurende de tijd ± 2-3 W teruggeleverd worden. Hij onderhoudt dan dus zichzelf en levert zelfs iets terug.
- is de lading 5% en de accu in standby dan verbruikt de accu continu 9 W, met noodstroom setting uitgeschakeld.

Ik laat 'm nog een paar dagen cyclen om te kijken of dit consequent is en dan zet ik die noodstroom setting weer aan. Inmiddels zit iedereen hier gevoelsmatig op de Max AC, dus zoveel zal het niet boeien, maar toch :+
Er is wel een verschil gemeten tussen standby verliezen voor en na de laatste firmware update. Ik kan de tabel zo gauw niet vinden maar uit een log haal ik: 'real ~83% idle/standby-power drop confirmed after 2026-08-28 Anker firmware update',

• coolmos
cville schreef op donderdag 3 september 2026 @ 14:55:
[...]

Goed dat je me hier aan herinnert: ik was de sweet spot berekening nog vergeten. Bij deze:

[Afbeelding]

Ik zal hem ook aan de oorspronkelijke post toevoegen.
Dat zou een charge rate van 1150W betekenen voor een enkele Max AC, en een discharge rate tegen de 1750W of hoger?

• cville
  • Nu online
coolmos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:15:
[...]

Dat zou een charge rate van 1150W betekenen voor een enkele Max AC, en een discharge rate tegen de 3500W?
Ik heb het nog niet zelf uitgerekend maar bedenk wel dat bij ontladen de grafiek binnen de gemeten range geen maximum heeft maar de temperatuur wel oploopt. Ik begrijp ook dat dat bij ontladen vanuit de batterijfysica de reden voor het hoge rendement is.

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:50

fjs

PSN: ftltc

Gekke vraag en ik weet niet of hij hier thuis hoort.

Velen van ons hebben bij het kopen van de Max Ac ook van die smart pluggen gekregen. Ik wilde daar eens mee bezig zodat ik, als de zon schijnt, grote verbruikers kan aanzetten.

Helaas is mijn wasmachine en droger met van die tip-toetsen (geen indruktoets). Hebben jullie hier een oplossing voor? Anders heb je weinig aan dit soort oplossingen.

To boldly go where no man has gone before...

• NiGeLaToR
@fjs ja dit is enorm vervelend. Ik los het op door al die dingen los in te stellen.
Ga binnenkort nog 's kijken of ik met m'n LG apparaten en de Homey integratie nog wat verder kom met de wasmachine en droger, maar denk dat het toch handiger blijft om een timer te zetten op het ding zelf..

• berthavekes2
  • Nu online
mklcln schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:11:
[...]

Lijkt mij toch wel ingebouwd:
https://www.techpunt.nl/collections/thuisbatterij-accessoires/products/anker-solix-backup-auto-switch

Hier staat iets meer info:
2x CT en 2x RJ45, Meet net en bestaande zonnepanelen via 63A-stroomtangen en communiceert bekabeld met je Solarbank.

Ik vind die backup auto-switch heel interessant.

Ik heb nu een paar huishoudelijke groepen op de noodstroompoort aangesloten via een aardlekautomaat en handmatige omschakelaar, met als nadeel dat die groepen altijd door de Anker lopen.

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:38

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• fissa
fjs schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:53:
Gekke vraag en ik weet niet of hij hier thuis hoort.

Velen van ons hebben bij het kopen van de Max Ac ook van die smart pluggen gekregen. Ik wilde daar eens mee bezig zodat ik, als de zon schijnt, grote verbruikers kan aanzetten.

Helaas is mijn wasmachine en droger met van die tip-toetsen (geen indruktoets). Hebben jullie hier een oplossing voor? Anders heb je weinig aan dit soort oplossingen.
De meeste domme apparaten starten weer door als:
Start programma wasmachine. Stroom via plug afzetten. Dan een automatisering schrijven die het stroom weer aanzet op jouw gewenste tijd/variabelen.
Maar, het zal misschien niet zo goed zijn voor de levensduur van de elektronica…
(In mijn geval werkt dit met de vaatwasser en wasmachine. Droger niet gechecked)
Pagina: 1 ... 53 54 Laatste