• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:50
Vanochtend is er een update voor de Anker app waarbij er nu integratie is met Tibber. Iemand die Tibber heeft? Ben benieuwd of dit anders werkt dan wat er nu beschikbaar was.

• --daniel---
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02 05:52
Zag het ook, ik had weer lege batterijen voor de tweede dag op rij dus ben nu weer over naar Nordpool met ai modus en ben van plan dat een week minimaal zo te laten om te zien of het slimmer wordt. Merkte dat je nu ook de modus kunt wijzigen terwijl de batterijen in slaapstand staan.

• Bammos
Dat is wel fijn dat je de modus kunt veranderen!
Ik zit nu een aantal dagen weer op Nordpool en nu is elke ochtend 1 batterij vol en de andere zo 'vol' als hij de avond ervoor ermee gestopt is. Dat komt ,zover ik kan zien, door die energiemodus van Power Dock. Hoop dat ze dit snel aanpassen (ik wacht nog op antwoord van Anker).
Bammos schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:19:
Vanochtend is er een update voor de Anker app waarbij er nu integratie is met Tibber. Iemand die Tibber heeft? Ben benieuwd of dit anders werkt dan wat er nu beschikbaar was.
Ja heb Tibber, alleen batterijen zijn al poos onderweg dus zodra het er is ga ik dat zeker testen!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• --daniel---
Ik verwacht deze week dat mijn Anker SOLIX V1 Smart EV Charger wordt geleverd

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:07
--daniel--- schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:48:
Ik verwacht deze week dat mijn Anker SOLIX V1 Smart EV Charger wordt geleverd
Ik lees nergens of deze bidirectioneel laden aankan, indien wel heb je een behoorlijk extra vermogen achter de hand ?

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-02 10:12
Bammos schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:19:
Er is nu een directe koppeling met Tibber naast NordPool. (Deze hebben we getest) De algemene dynamische lijst met Tibber selectie doet feitelijk hetzelfde. Nu hij boven geïntegreerd is net als NordPool is het alleen eenvoudiger door in te loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Verder niks spannends zoals andere aanbieder alleen Tibber zorgt ervoor dat alles automatisch ingesteld is en telkens bijgewerkt wordt met eventuele aanvullende kosten en btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsm_WVUljIFN9oLnLyLO6T75omc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiSyEKMrRur1xqtodMJ3RpFG.png?f=fotoalbum_large

• --daniel---
tweazer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Ik lees nergens of deze bidirectioneel laden aankan, indien wel heb je een behoorlijk extra vermogen achter de hand ?
Mijn auto ondersteund helaas geen V2H

• Bammos
Ultimate-Dennus schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:38:
[...]

Er is nu een directe koppeling met Tibber naast NordPool. (Deze hebben we getest) De algemene dynamische lijst met Tibber selectie doet feitelijk hetzelfde. Nu hij boven geïntegreerd is net als NordPool is het alleen eenvoudiger door in te loggen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Verder niks spannends zoals andere aanbieder alleen Tibber zorgt ervoor dat alles automatisch ingesteld is en telkens bijgewerkt wordt met eventuele aanvullende kosten en btw.

[Afbeelding]
Thnx, voor de info. Ik had ergens toch meer verwacht.
Bammos schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Thnx, voor de info. Ik had ergens toch meer verwacht.
Wel nieuwsgierig naar wat precies?

Aansturing door Tibber?

Zou in ons geval niet helpen/werken omdat ongeveer geen enkel slim ding in huis compatibel is met Tibber.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Bammos
Ja, ik had meer verwacht dat er een vorm van aansturing zou zijn dan en hoe dit dan precies zou werken.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee of je de Anker Solarbanks ook (makkelijk) kan koppelen met de onbalansmarkt.com API ? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjNfKiXHR5w4vBrt5FTGKfYpr1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRZpVlN8qfMseKTSiWLZXHc3.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf vandaag begint ook hier het avontuur!

Heb nu 1 x de Anker Solix Solarbank 3 E2700 pro met 2 x BP2700 expansion batterij.

Dit wordt 2 x de E2700 met 1 x BP2700 maar moet thuisnetwerk nog even checken, dus ben met 1 begonnen. Installatie ging goed, behalve dan dat de P1 meter & de E2700 in het zelfde wifi netwerk moeten zitten.. zonder guest isolation, wat ik wel op m’n domotica wifi heb.

Review volgt.

• --daniel---
Hier sinds vandaag ook de laadpaal erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T72VNMt8ZZEfqgNwc83iPOhC7D4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UnUtmziI9moGMRDRf2onkynk.png?f=fotoalbum_large

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:33
Hier staat sinds gisteren een E2700, vanochtend heb ik er een BP2700 aan gekoppeld. En dan staat er nog zo'n zelfde setje in doos om binnenkort te installeren.

Installatie ging niet heel soepel, maar het werkt inmiddels.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

HandyLumberjack schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:46:
Hier staat sinds gisteren een E2700, vanochtend heb ik er een BP2700 aan gekoppeld. En dan staat er nog zo'n zelfde setje in doos om binnenkort te installeren.

Installatie ging niet heel soepel, maar het werkt inmiddels.
Ah je zit in dezelfde groep als ik gok ik.

Wat ging bij jou niet soepel?

Ik vond die P1 meter redelijk suf, duurde te lang voor ik door had dat ie het wel deed maar geen connectie kreeg. Ook heb ik een mooi roaming netwerk en kiest de P1 steevast voor de AP her allerverste weg. Veel domotica zooi doet dat, maar is wel vervelend. En alleen op 2,4ghz.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:57
Hi all,
Vandaag kreeg ik een bericht dat de verzwaring die ik wilde in de meterkast niet. Top ik heb de batterijen (3 maal sb3 met extra batterij), power dock en de lader voor auto allemaal netjes binnen. Aanvraag al 1 december gedaan.

Gebeld. Over 6 maanden kijken we weer.

Stuk uit mail

Uw aanvraag wordt uitgevoerd als het stroomnet is uitgebreid
We moeten eerst nieuwe kabels aanleggen, een nieuw stroomhuisje plaatsen of een nieuw verdeelstation bouwen om de ruimte op het stroomnet in uw wijk uit te breiden. Houd er rekening mee dat het 3 jaar kan duren, voordat deze werkzaamheden aan het stroomnet zijn uitgevoerd.

Dus kan nu wel 3 aparte groepen aan laten leggen, maar power dock en auto lader kunnen voorlopig opgeborgen worden.

• tweazer
rem_hopster schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:27:
Dus kan nu wel 3 aparte groepen aan laten leggen, maar power dock en auto lader kunnen voorlopig opgeborgen worden.
Ik weet niet wat je nu hebt, maar 1x35 naar 3x25 is tegenwoordig eerder zekeringen plaatsen voor de plaatselijke netbeheerder dan echt werk. Op eoa manier opstappen naar 3x35 wordt wel moeilijk over gedaan, ~33% meer vermogen een factor meer kosten en gedoe ....
In de powerdock zit standaard een plaatje om slechts 1 fase aan te sluiten, hier zo 2 solarbanks naar 2400W op 1 fase aangesloten (moet nog krachtstroom netjes doortrekken, dan gaat nog een powerdock en 6 solarbanks aan het werk).

[ Voor 18% gewijzigd door tweazer op 23-01-2026 18:38 ]

• rem_hopster
@tweazer wat bedoel je met naar 3x25 is tegenwoordig eerder zekeringen plaatsen dan echt werk?

Mijn aanvraag was
Elektriciteit
Wijzigen naar 3x25A

En krijg een no go van de netbeheerder.

• tweazer
Vermoedelijk heb je dan nu 1x35A, 8kW.
Ik heb hier (stedin) meegemaakt met een woning uit 1950 dat het overzetten van 1x35 naar 3x25 het eenvoudigweg verlagen van 1 zekering en plaatsen van 2 extra zekeringen was. Stedin heeft liever dat je meerdere fases gebruikt; ze zien 3x25 even zwaar als 1x35. Het zegt natuurlijk helemaal niets over policies bij Liander etc..

PS vriendelijk, nederig, rustig, steeds opnieuw vragen (bellen) helpt, zeggen dat je elektrisch wilt rijden, maar nu lastig kunt laden, vragen of jij zelf iets kan doen om het te bespoedigen... Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn ....

[ Voor 25% gewijzigd door tweazer op 23-01-2026 20:06 ]

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:06:
[...]

Ah je zit in dezelfde groep als ik gok ik.

Wat ging bij jou niet soepel?

Ik vond die P1 meter redelijk suf, duurde te lang voor ik door had dat ie het wel deed maar geen connectie kreeg. Ook heb ik een mooi roaming netwerk en kiest de P1 steevast voor de AP her allerverste weg. Veel domotica zooi doet dat, maar is wel vervelend. En alleen op 2,4ghz.
Ik denk ook dat we in de zelfde groep zitten :) .

Ik geef eerlijk toe dat ik niet de meest handige ben met dit soort spullen aansluiten.
Maar hieronder een samenvatting van mijn pogingen:

Op mijn gewone netwerk werkte het niet, want 5,2 ghz. Overgestapt naar gastennetwerk (2,4ghz). Daar kon ik wel de P1 en de E2700 verbinden, maar de P1 meter bleef in de app offline. (Ik heb een E360 CM3D meter, en anderen in dit topic hadden daar ook problemen mee.)
Dit topic nog eens doorgenomen, en alle tips en tricks geprobeerd. Uiteindelijk de app opnieuw geïnstalleerd en toen als eerste de P1 meter aangemeld. Toen kon ik een firmware update draaien op de P1 meter en daarna waren zowel P1 meter als E2700 online, maar communiceerden ze niet met elkaar. Uiteindelijk mijn normale netwerk op 2,4 ghz ingesteld en ze daarop aangemeld en op dat netwerk werkt het prima.

(Ik weet niet of het wel direct gewerkt had als ik gelijk mijn normale netwerk op 2,4ghz had ingesteld.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rnEhs-Ptz_9uKqnovUJT9Vr__c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bG7uvIejfmtKnS52qRhLcncS.png?f=fotoalbum_large

@HandyLumberjack ja gasten netwerk heeft isolation zodat de clients elkaar niet kunnen vinden. Had hetzelfde probleem.

Edit: oke dit is wel serieus cool.
Het dynamisch energie contract programma werkt icm PV overschot laden prima samen. Dus deels laden met evt goedkope stroom, laden met zonne energie en straks terug leveren aan thuis net.

Zie nu alleen dat in een elektrisch huishouden 1200 watt laden en 800 watt ontladen peanuts is. Gaan we fixen.

[ Voor 58% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-01-2026 14:27 ]

• --daniel---
Ik draai nu een tijdje op de ai slimme modus en dat werkt prima. In de nacht worden ze netjes opgeladen en tijdens de tarief pieken ontladen. Als er dan weer een dal komt worden ze overdag weer opgeladen of met stroom van de panelen. Tevreden mee.
En je stelt dan verder niets in @--daniel--- ?

Heb nu de dynamic energy mode aan maar moest wel een half schema zelf in elkaar flansen om dat goed te laten werken. En dat doet het nu, alleen zodra er veel meer zon is zal ik dat moeten veranderen zodat ik meer zoncapaciteit zal opslaan.

• --daniel---
@NiGeLaToR alleen de energieleverancier (Nordpool gekozen omdat deze het stabielst is tot nu toe), welke slimme meter je wil gebruiken en waar het systeem staat. De rest regelt het systeem zelf
--daniel--- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:53:
@NiGeLaToR alleen de energieleverancier (Nordpool gekozen omdat deze het stabielst is tot nu toe), welke slimme meter je wil gebruiken en waar het systeem staat. De rest regelt het systeem zelf
Cool! Tibber integratie werkt vooralsnog goed: ben dan ook met m’n Tibber account ingelogd dus krijg de realtime kosten gewoon van Tibber.

Welke leverancier heb jij cq werkt niet zo lekker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX0Kfu546_Ke2sWY6bDD-0i-Gpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YgRA9uYQo1f0ZRPCGmnm0hN8.png?f=fotoalbum_large

Bij dit schema ziet het er dan zo uit. Ga de AI modus over 1-2 dagen aanzetten, ook benieuwd naar. Zit alleen met auto laden: kan nu voorkomen dat de Anker de auto gaat laden, maar dat zou met de AI modus ook goed moeten gaan aangezien we dat alleen in de nacht plannen nu.

Maar met zon ook overdag natuurlijk.

• --daniel---
Zonneplan, toen de optie om andere leveranciers te kiezen kwam had ik de eerste twee dagen lege batterijen omdat ze 's nachts niet waren opgeladen. Daarom maar Nordpool gepakt. Merk wel dat Anker snel wijzigingen pushed dus mogelijk is het alweer beter
@HandyLumberjack heb alvast een eerste versie van m'n review geproduceerd dit weekend, met unboxing video :+

Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door NiGeLaToR

Ben tot zover aangenaam verrast - heb er echt lol van.

• tweazer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCBvWSqL9-Qrwj8DE6_-YcFfszQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfTRh7iEFIeUKVzxylV1EqP4.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen dinsdag heerlijk 2 keer kunnen laden (E15,77) en ontladen (E15,21 retour), kon met het verschil gratis wasjes doen en elektrisch verwarmen :)

• DennusB
  • Niet online
--daniel--- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:03:
Zonneplan, toen de optie om andere leveranciers te kiezen kwam had ik de eerste twee dagen lege batterijen omdat ze 's nachts niet waren opgeladen. Daarom maar Nordpool gepakt. Merk wel dat Anker snel wijzigingen pushed dus mogelijk is het alweer beter
Zonneplan integratie werkt bij ons erg goed moet ik zeggen!

Hij laadt ook alleen op als het prijsverschil significant genoeg is in die setting - gelukkig maar, want anders ga je met ~ 15% laadverliezen feitelijk verlies draaien.

• DennusB
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:10:
Hij laadt ook alleen op als het prijsverschil significant genoeg is in die setting - gelukkig maar, want anders ga je met ~ 15% laadverliezen feitelijk verlies draaien.
Jep, hij blijft hier eind van de avond vaak rond de 10% in stand-by staan omdat het niet goedkoop genoeg is.

DennusB schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Jep, hij blijft hier eind van de avond vaak rond de 10% in stand-by staan omdat het niet goedkoop genoeg is.
Hoewel zeker in deze fase ik natuurlijk zoveel mogelijk actie zie met de batterij, is het wel het logische ding om te doen. Uiteindelijk heb ik deze winter al gemerkt dat het piek-dal uitslag van dynamische stroomtarieven erg mee valt en zal het voordeel vooral in zelf consumptie van stroom zitten. Gelukkig worden de dagen al weer langer :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het "probleem" is een beetje, als de "spread" tussen goedkope en dure stroom te hoog wordt, dan worden grote batterijparken erg winstgevend; dus die komen er bij en reduceren de "spread" weer tot het te duur wordt om nog grote batterijparken bij te zetten.
Ik verwacht dus dat dit een zelfsturend proces is wat de winstgevendheid van thuis handelen met batterijen zal beperken (wat niet wil zeggen dat het niet kan opleveren, maar dat je er niet plots erg grote winsten zal geven).
Je zonnestroom zelf kunnen verbruiken zal de primaire terugverdien/winst-effecten geven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DennusB
  • Niet online
Mijn initiële review is ook online voor het testpanel : Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door DennusB
Updates worden regelmatig toegevoegd :)

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
DennusB schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:02:
Mijn initiële review is ook online voor het testpanel : Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro review door DennusB
Updates worden regelmatig toegevoegd :)
Zit alleen wel een foutje in je eigen review:
Zonnepanelen via een eigen omvormer laat hij niet zien
Zit er wel in, je moet het alleen zelf even aanzetten in de instellingen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8BE-uD5uRKRjb_fEbeaTWhxOIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6eHDrGi4toh7Qpeta3NhBic.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door White_Collar op 26-01-2026 16:40 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• DennusB
  • Niet online
White_Collar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:40:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Thanks voor de tip. Heb het net aangepast, als t morgen werkt update ik de review even :)

• Bammos
Terugkoppeling van Anker mogen ontvangen betreft de energiebesparingsmodus:
We begrijpen heel goed dat u graag wilt dat beide batterijen worden opgeladen en dat de automatische energiebesparingsmodus in uw geval niet wenselijk is. Uw terugkoppeling is uiterst waardevol voor ons – ze helpt ons inzicht te krijgen in hoe het systeem in de praktijk wordt gebruikt, en waar we de gebruikservaring verder kunnen verbeteren.

Uw suggestie om de software zo aan te passen dat beide batterijen gelijktijdig worden opgeladen, of om een instelbare optie voor de energiebesparingsmodus toe te voegen, is inmiddels intern genoteerd en wordt geëvalueerd door ons technisch team. We onderzoeken de mogelijkheden om dit in een toekomstige update op te nemen, zodat het systeem beter aansluit bij verschillende gebruiksvoorkeuren.

Hoewel we op dit moment nog geen specifieke termijn kunnen geven, willen we u verzekeren dat uw feedback serieus wordt genomen en als belangrijke input dient voor verdere productoptimalisatie.
Hier zaten nog wat andere mails aan vast maar het geeft me wel vertrouwen dat ze hier iets mee gaan doen in de toekomst.

• dorenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-02 07:56
Gisteren ons Anker Solix systeem opgehaald. 2x de 3pro en 2x de uitbreidingsaccu. Samen 11kWh. In Duitsland gekocht zonder BTW. 2878 euro. Dat kost dus in Nederland 3798 euro. Nu het systeem aangesloten op 2 P1 meters, maar ik twijfel of ik het goed doe. Ik heb nu 2 systemen in de app. Ook in Home-assistant. Graag tips hoe jullie het gedaan hebben.
@dorenberg je kunt meerdere systemen aan 1 huis koppelen. Dus huis maken en daar de optie ‘add device to system’ kiezen en je tweede anker toevoegen. Heb je ook maar 1 P1 Meter nodig.

ps; Mooie prijs! Welke winkel kon je hem zonder btw kopen? Grappig dat onze Duitse buren zo ons een beetje subsidiëren :)

[ Voor 17% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-01-2026 16:15 ]

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:14:
@dorenberg je kunt meerdere systemen aan 1 huis koppelen. Dus huis maken en daar de optie ‘add device to system’ kiezen en je tweede anker toevoegen. Heb je ook maar 1 P1 Meter nodig.

ps; Mooie prijs! Welke winkel kon je hem zonder btw kopen? Grappig dat onze Duitse buren zo ons een beetje subsidiëren :)
Voor die prijs kun je hem in ieder geval hier kopen:

https://mysolarplant.de

• dorenberg
ja daar heb ik hem gekocht inderdaad. Was uurtje rijden vanuit hier.

Ik heb ze toegevoegd. Nu zit er 1 op een aparte groep (ingesteld op 1200W uitvoer), en de andere op een groep met andere apparaten. Maar ik kan ze nu niet apart instellen dat deze op 800W staat. Dus gezamelijk is het nu automatisch en max 1200W. Dat is dan ook niet de bedoeling.
@dorenberg ah dat wist ik ook niet en is dan wel een reden om er twee systemen van te maken evt.

• HandyLumberjack
dorenberg schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:28:
ja daar heb ik hem gekocht inderdaad. Was uurtje rijden vanuit hier.

Ik heb ze toegevoegd. Nu zit er 1 op een aparte groep (ingesteld op 1200W uitvoer), en de andere op een groep met andere apparaten. Maar ik kan ze nu niet apart instellen dat deze op 800W staat. Dus gezamelijk is het nu automatisch en max 1200W. Dat is dan ook niet de bedoeling.
Je zou ze ook samen op die aparte groep kunnen zetten met 2*1200W.

• dorenberg
HandyLumberjack schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Je zou ze ook samen op die aparte groep kunnen zetten met 2*1200W.
dat is een goed plan inderdaad. Moet ik wel een ander stopcontact plaatsen. Maar dan kan, het is opbouw daar. Iemand ervaring met wat het beste zou zijn?
dorenberg schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:45:
[...]

dat is een goed plan inderdaad. Moet ik wel een ander stopcontact plaatsen. Maar dan kan, het is opbouw daar. Iemand ervaring met wat het beste zou zijn?
Als het een gewone verdere lege 16A groep is dan kan dat én het is binnen de regels.

Opbouw stopcontact plaatsen is niet zo spannend verder toch? Gezien de stekker vorm is 2 naast elkaar handiger dan twee boven elkaar denk ik.

• dorenberg
ja is een lege groep inderdaad. Ik heb er al 1 besteld. Dinsdag meer nieuws. En dan 2400W ontladen in ieder geval

• pc6
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 01-02 08:09

pc6

White_Collar schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:40:
[...]

[...]

Ik heb dit geactiveerd en er komen wel waardes op, maar vaak niet (ik gebruik dus zonnepanelen met eigen omvormer en de Anker P1 meter).
Als mijn thuisbelasting bv. 500W is en de panelen leveren 450W, dan toont de app 0W zonne-energie en thuisbelasting 50W. Hij maakt dus de rekensom.
Heb jij (of iemand anders) soms een idee hoe de correcte waardes getoond kunnen worden?

[Afbeelding]
@pc6 nee want je kunt de inverters niet koppelen zodat hij die kan aflezen. Hij meet immers alleen de som van verbruik of teruglevering op de P1 poort.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:59
NiGeLaToR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 08:24:
@pc6 nee want je kunt de inverters niet koppelen zodat hij die kan aflezen. Hij meet immers alleen de som van verbruik of teruglevering op de P1 poort.
Yep. P1 meter kan dat niet zien inderdaad.
Wat wel kan is de zonnepanelen rechts te koppelen aan de batterij, dan laat tie het wel zien :)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• HandyLumberjack
Voor iedereen die nog op zoek is naar een beetje extra gratis opslagcapaciteit en de batterij in een verwarmde ruimte heeft staan.

Via de app kun je de "gereserveerde kracht" van 10% naar 5% verlagen, dit geeft effectief 5% meer bruikbare capaciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_GxIudUgIwLIX3xLXchkYZi1-E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6JpSFRR97ovvKh8QSO4J9BD.png?f=fotoalbum_large

• HandyLumberjack
Momenteel staat het systeem hier ingesteld op "eigen verbruik".
Gisteren scheen voor het eerst dat de Solarbanks hier staan de zon een beetje, met 1 solarbank en extra accu ben ik tot 06:00 de volgende ochtend, op enkele verbruikspieken na, geheel zelfvoorzienend geweest.

Een deel van het PV overschot kwam boven de 1200W uit, en is teruggeleverd, met een tweede solarbank had ik dit wel kunnen benutten en was ik volledig zelfvoorzienend geweest, toch netjes voor de laatste dag van januari.

[ Voor 37% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-02-2026 09:39 ]

@HandyLumberjack is dat niet ook meer belastend voor de accu qua slijtage ed?

Meestal blijf je tussen de 20-80% maar weet niet of die voorziening al getroffen is door Anker zelf.

vwbt zelfvoorzienendheid ga ik wat meer nodig hebben met alle electrische meuk in huis. Denk 3 Ankers en wat uitbreidingen :+

En dan nog wat: hoe kom je aan zon, tis hier al dagen grijs en donker, zo ook gisteren.

• rem_hopster
Hi all,

Morgen komt de electricien de power dock en smart meter installeren.
De aangevraagde verzwaring naar fase 3 is, doordat het net vol zit, niet goedgekeurd nog.
De power dock kan 1 fase ondersteunen. Dus morgen 2 sb3 aansluiten op 1 aparte groep via de power dock.

Zijn er nog zaken die ik mee kan nemen en bespreken morgen met de electricien?

Binnenkort weer eens vriendelijk bellen met liander dat het wel lastig is om mijn electrische auto niet thuis te kunnen laden etc...

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:53:
@HandyLumberjack is dat niet ook meer belastend voor de accu qua slijtage ed?

Meestal blijf je tussen de 20-80% maar weet niet of die voorziening al getroffen is door Anker zelf.

vwbt zelfvoorzienendheid ga ik wat meer nodig hebben met alle electrische meuk in huis. Denk 3 Ankers en wat uitbreidingen :+

En dan nog wat: hoe kom je aan zon, tis hier al dagen grijs en donker, zo ook gisteren.
De gebruikte accu chemie (LFP) kan redelijk goed tegen diep ontladen/ volledig opladen. Die paar maanden per jaar dat ik echt tot 5% ga ontladen gaat echt geen significant effect op de levensduur hebben.

Ik heb 27 kWp aan zonnepanelen liggen, dus hard hoeft de zon niet te schijnen om een redelijke productie te hebben. Daarnaast hebben we een relatief laag nacht verbruik (+-110Watt).

Das inderdaad heel netjes.

En goed om te weten mbt de accu’s! Bovendien: 5% van 27kWh is meer dan 10% van bijv 11kWh.

[ Voor 29% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-02-2026 11:26 ]

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:26:
Das inderdaad heel netjes.

En goed om te weten mbt de accu’s! Bovendien: 5% van 27kWh is meer dan 10% van bijv 11kWh.
Ik heb net als jij ook "maar" 10,8 kWh opslag, waarvan de helft aangesloten.

En in mijn situatie denk ik dat die andere helft relatief weinig toevoegt qua verhogen eigen verbruik. Als ik volledig zelf had moeten betalen had ik waarschijnlijk maar de helft aangeschaft, ondanks dat 1 solarbank nog steeds lang niet alle PV productie kan absorberen. Ik zat net al op ruim 5kW teruglevering met een matig zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bch342Rbj0pntjSfFMyC04AR2u4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QMmWvKZhnrtpawwwe1Y04ahL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-02-2026 12:54 ]

@HandyLumberjack ah dan heb je mooie bak panelen liggen ook. Edit: kwartje is gevallen hoor.

Ik heb zo'n 7k Wp over drie dakdelen verspreid liggen. Maar ook WP-verwarming, aquarium, jacuzzi en een stel tieners.
edit:
ok dit klopte niet in mijn hoofd je hebt 27kWp aan panelen! Check.
Hoewel ik nu beetje vogelen met stroom van het net inkopen en gebruiken gaat het pas echt nuttig worden als je inderdaad je PV-stroom voor nachten kunt gebruiken. Dat is bij ons in de hoogzomer ook nog eens airco gebruik (want tjah, WP hangt er toch). Jacuzzi verwarm ik dan alleen overdag.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-02-2026 13:32 ]

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-02 11:39
digital-IMEI has entered the chat...

Ola! Ook mijn review staat online: Anker Solix Solarbank 3 E2700 Pro - digital-IMEI - Product reviews - Tweakers
Gaaf om de HA integratie te zien! Erg leuk :)

• rem_hopster
Hi all,

Power dock net opgehangen door electricien. Maar is de smart meter enkel te gebruiken met 3 fase of ook met 1 fase?

Niet de smart meter die in de p1 meter moet, maar de andere

Hoop dat iemand dit snel kan beantwoorden, omdat de electricien er nu is. Dank alvast
rem_hopster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:39:
Hi all,

Power dock net opgehangen door electricien. Maar is de smart meter enkel te gebruiken met 3 fase of ook met 1 fase?

Niet de smart meter die in de p1 meter moet, maar de andere

Hoop dat iemand dit snel kan beantwoorden, omdat de electricien er nu is. Dank alvast
Bedoel je dit?

https://support.ankersoli...th-a-Single-Phase-Circuit
Yes, you can use Anker SOLIX Smart Meter with a single-phase circuit. For single-phase wiring, connect to the L1 and N terminals while using a single-phase meter.

• rem_hopster
@NiGeLaToR thanks dat is wat ik bedoelde!

• rem_hopster
Hi all,
De electricien lekker bezig. Nu is de stroom eraf en dacht; " ik stop de stekker van de koelkast even in de batterij".

Maar er wordt geen stroom geleverd. Ook ander aparaat ingeplugd, maar niks. Het apparaat is nu offline en kan ook niks in de app. Wat doe ik fout?

• HandyLumberjack
rem_hopster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:59:
Hi all,
De electricien lekker bezig. Nu is de stroom eraf en dacht; " ik stop de stekker van de koelkast even in de batterij".

Maar er wordt geen stroom geleverd. Ook ander aparaat ingeplugd, maar niks. Het apparaat is nu offline en kan ook niks in de app. Wat doe ik fout?
Voor zover ik weet moet je vooraf in de app de noodstroom al aangezet hebben...

Maar dit staat nog op mijn lijstje om te testen...

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-02-2026 13:04 ]

• rem_hopster
@HandyLumberjack klopt. Dat zag ik nu ook. Dus wanneer je dat niet hebt en alles is uitgevallen, dan werkt dit niet in de app. Dus vooraf ingeschakeld hebben. Dat is wel stom.
rem_hopster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:07:
@HandyLumberjack klopt. Dat zag ik nu ook. Dus wanneer je dat niet hebt en alles is uitgevallen, dan werkt dit niet in de app. Dus vooraf ingeschakeld hebben. Dat is wel stom.
Dat meen je. Er is echt geen mogelijkheid om met de knoppen dat te regelen?

Want ik heb de noodstroom nodig als de stroom eraf is en niet als ik nog stroom heb, uiteraard :+

Zit even te zoeken, maar gaat die niet aan als de stroom er af is en je de aan/uit knop indrukt? Het valt mij nml wel op dat bij afschakelen er twee x uitgezet lijkt te moeten worden voor die uit gaat. Wellicht kan die AC/noodstroom/Uit cyclus hebben? Kan dat nog niet vinden in de handleiding nog overigens.

• tweazer
Als je met je telefoon een hotspot maakt, kun je daar de solarbank aan koppelen. Solarbank aanzetten (linker knop ingedrukt houden), systeem bouwen in je app en noodstroom aanzetten.
Een fout die ik heb gevonden (met een firmware van een tijdje terug) is dat als de accu leeg is, geen zon, maar het grid wel op is, de "ups funktie" niet werkt.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 21:10

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, onder de 10% werkt de UPS functie sowieso niet.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• rem_hopster
@NiGeLaToR kon niks doen met de app en samen zelfs nog gekeken met electricien.
Alles is geïnstalleerd. Power dock en smart meter en blij mee.
Alleen de geschiedenis vanaf okt tot nu is weg. Niet heel erg.

Nu wachten op liander en dan de autolader.

Alles draait nu perfect.
De smart meter is ook veel fijner dan de smart meter voor de p1.

Alleen zit ik nog te dubben wat nu de beste modus is. Standaard deze op eigen verbruik, maar dan is de accu wel meestal in de ochtend leeg.
Dus wat zou nu de beste modus zijn om energie te besparen?

Verder nog een vraag: kan ik er terwijl de sb3 pro aanstaat nog live een extra batterij toevoegen of moet alles uit?

[ Voor 31% gewijzigd door rem_hopster op 02-02-2026 17:08 ]

@rem_hopster tof, ben benieuwd naar de ervaringen!

Ik ben net overgestapt op de AI-modus en die zet 'm in de dynamische stroomprijs stand nu. Ik heb goede hoop dat die gemiddeld genomen de beste fire-and-forgot modus wordt. Als je hem als backup wilt aanhouden moet je de minimale lading omhoog zetten, ipv 10% bijv 30%.

Vandaag voor het eerst in weken wat zon, dus nu wat zonnestroom erbij geladen, kijken hoe die daarmee om gaat.

• digital-IMEI
rem_hopster schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:57:
@NiGeLaToR kon niks doen met de app en samen zelfs nog gekeken met electricien.
Alles is geïnstalleerd. Power dock en smart meter en blij mee.
Alleen de geschiedenis vanaf okt tot nu is weg. Niet heel erg.

Nu wachten op liander en dan de autolader.

Alles draait nu perfect.
De smart meter is ook veel fijner dan de smart meter voor de p1.

Alleen zit ik nog te dubben wat nu de beste modus is. Standaard deze op eigen verbruik, maar dan is de accu wel meestal in de ochtend leeg.
Dus wat zou nu de beste modus zijn om energie te besparen?

Verder nog een vraag: kan ik er terwijl de sb3 pro aanstaat nog live een extra batterij toevoegen of moet alles uit?
Fijn dat nu alles werkt! Wat is het voordeel in dagelijks gebruik van de smart meter ten opzichte van de P1 meter?

in mijn optiek is een lege batterij het resultaat van perfect eigen gebruik. Des te meer capaciteit er beschikbaar is wanneer er de zonnepanelen leveren.

om een extra batterij te plaatsen moet alles uit volgen de handleiding.

• HandyLumberjack
tweazer schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:14:
Als je met je telefoon een hotspot maakt, kun je daar de solarbank aan koppelen. Solarbank aanzetten (linker knop ingedrukt houden), systeem bouwen in je app en noodstroom aanzetten.
Een fout die ik heb gevonden (met een firmware van een tijdje terug) is dat als de accu leeg is, geen zon, maar het grid wel op is, de "ups funktie" niet werkt.
Je kunt ook via bluetooth de Solarbank benaderen om de instelling aan te passen.

Heb je ook geen internet op je telefoon nodig.

• rem_hopster
@digital-IMEI thanks. De meter lijkt nauwkeuriger te zijn. De p1 meter is ook goed, maar de eerste resultaten lijken een stuk nauwkeuriger en sneller te zien in de app. Ik doe nog wat verdere analyses.
Moeten we niet een feature request doen: when grid failure activate 230v port at powerup of powerbutton ofzo?

• rem_hopster
@NiGeLaToR lijkt me helemaal geen gek idee.

• digital-IMEI
Ik ben nog even aan het spelen met de Home Assistant integratie en het is me gelukt om hier een switch in te krijgen om het backup stopcontact vanuit HA te schakelen.
digital-IMEI schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:08:
Ik ben nog even aan het spelen met de Home Assistant integratie en het is me gelukt om hier een switch in te krijgen om het backup stopcontact vanuit HA te schakelen.
Das top, zolang die werkt als de stroom uitvalt. Een UPS voor je UPS dus.

Heb een verzoek voor een fysieke vorm van functioneren ingediend btw.

• rem_hopster
Hi all.

Vanaochtend zie ik dat er geen stroom teruggeleverd wordt terwijl de batterij 55% heeft. Ik heb in app 10% ingesteld.

Tegenwoordig ook een systeemtest mogelijkheid, maar die werkte niet.

Dus even 1 minuut noodstroom tot 56% en daarna levert de sb3 toch stroom tot 55% en dan weer klaar. Kan nergens deze waarde terugvinden en ook niet bij de powerdock. Iemand een idee?
Ga zelf ook nog even bij anker zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJvDlh8g0F3Mi_NGwrClq3zsFCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecdl3iaCguDbsr9BVca2LN6s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel net iets geconstateerd. De gastheer is 10% en de extra batterij 100%

Dit lijkt mij niet goed. Systeem heeft dus alleen sb3 pro gebruikt. Herkend de batterij wel.Dit is toch niet normaal. Toch ook anker even mailen.

[ Voor 42% gewijzigd door rem_hopster op 03-02-2026 08:53 ]

@rem_hopster je hebt het programma Eigen vebruik gekozen, als je daarop klikt heb je dan een programma die je kunt zien?

Bij dynamische tarieven zie ik precies de tijdvakken waarin die (goedkoop) laadt en vervolgens (duur) ontlaad. Hij laad de accu dus alleen met goedkope stroom als het er is en ontlaadt alleen als het duur is.

Nu heb ik de AI modus aan en effectief doet die hetzelfde. De prijzen zijn nu hoog en hij heeft opgeladen vannacht toen het laag was dus de warmtepomp krijgt wat goedkopere nachtstroom toegediend nu.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:51:
@rem_hopster je hebt het programma Eigen vebruik gekozen, als je daarop klikt heb je dan een programma die je kunt zien?

Bij dynamische tarieven zie ik precies de tijdvakken waarin die (goedkoop) laadt en vervolgens (duur) ontlaad. Hij laad de accu dus alleen met goedkope stroom als het er is en ontlaadt alleen als het duur is.

Nu heb ik de AI modus aan en effectief doet die hetzelfde. De prijzen zijn nu hoog en hij heeft opgeladen vannacht toen het laag was dus de warmtepomp krijgt wat goedkopere nachtstroom toegediend nu.
In eigen verbruik modus zou die gewoon moeten ontladen als er vraag is vanuit het huis, tot 5 of 10% SOC.

Ter vergelijking, bij mij is de SOC bijna gelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMkXXQRjTLTxf93qdDIc2lAU6PY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a31zC99qZxjgiVSTdhlkQyBL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 03-02-2026 08:50 ]

@HandyLumberjack ok zal ‘s moeten spelen met dat programma om te begrijpen hoe dat werkt bij mij. Zou het eigen gebruik programma logischer vinden als er (meer) zon is, want hij laadt dus op een voor ingesteld tijdstip op van het net?

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:02:
@HandyLumberjack ok zal ‘s moeten spelen met dat programma om te begrijpen hoe dat werkt bij mij. Zou het eigen gebruik programma logischer vinden als er (meer) zon is, want hij laadt dus op een voor ingesteld tijdstip op van het net?
Hij laad als er eigen zonneenergie over is, en ontlaadt als er vraag is. Vanaf volgend jaar zonder salderen is dat een interessant programma.

• digital-IMEI
rem_hopster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:38:
Hi all.

Vanaochtend zie ik dat er geen stroom teruggeleverd wordt terwijl de batterij 55% heeft. Ik heb in app 10% ingesteld.

Tegenwoordig ook een systeemtest mogelijkheid, maar die werkte niet.

Dus even 1 minuut noodstroom tot 56% en daarna levert de sb3 toch stroom tot 55% en dan weer klaar. Kan nergens deze waarde terugvinden en ook niet bij de powerdock. Iemand een idee?
Ga zelf ook nog even bij anker zoeken.
[Afbeelding]

Ik heb wel net iets geconstateerd. De gastheer is 10% en de extra batterij 100%.

[Afbeelding]

Dit lijkt mij niet goed. Systeem heeft dus alleen sb3 pro gebruikt. Herkend de batterij wel.Dit is toch niet normaal. Toch ook anker even mailen.
Hij had je accu helemaal leeg moeten trekken inderdaad. Ik hanteer eigen verbruik en ben de nacht volledig op de SB doorgekomen.

als ik jou was zou ik de BP2700 eens los koppelen en opnieuw instellen. Wellicht zit er in de communicatie iets niet helemaal lekker.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:02:
Eigen gebruik is volledig gericht op zonne-energie en kijkt niet naar het verloop van dynamische tarieven.

ik zie in Home Assistant overigens wel sensoren terug mbt de te verwachten zonne-energie. ik vraag me af of dit enkel gebruikt wordt voor direct aangesloten panelen of ook voor externe PV installaties. In de app kan ik hier niets over terug vinden. Zien jullie deze data terug in een bepaalde modus?

• rem_hopster
Hi all,

Dank alvast, maar de sb3 pro is ontladen en de batterij niet.
Wanneer ik naar instellingen ga, dan zie ik 10% uitgegrijsd en wanneer ik er op klik dit:

het apparaat heeft de instelparameters van de elektriciteitscentrale toegepast. Ga naar instellingen van de elektriciteitscentrale om ze aan te passen en te bekijken. Ik kan in de ac instellingen alleen 1200 in en uit aangeven ( kan wel hoger, maar dat heeft met de huidige 1 set geen zin)

De batterij temp is laag, maar weet niet of dat er mee te maken kan hebben. Lijkt me niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzLBAFOVX9xEnoWcN81c7QpSHYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEFWr4zG6gctg7w4PbqgZfq8.jpg?f=fotoalbum_large

• rem_hopster
@digital-IMEI ik zal deze vanmiddag loskoppelen. Dus eerst alles uit. Was er een aparte handeling om een extra batterij toe te voegen. Ben ik vergeten of is het inderdaad plug and play
HandyLumberjack schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:05:
[...]

Hij laad als er eigen zonneenergie over is, en ontlaadt als er vraag is. Vanaf volgend jaar zonder salderen is dat een interessant programma.
Zeker, alleen zonder zon en met dynamisch contract kun je dus ook het kleine beetje zon opvangen en goedkoop laden en duur gebruiken.

Het dynamisch contract programma staat opladen met zonne energie gewoon toe.
digital-IMEI schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:22:

Eigen gebruik is volledig gericht op zonne-energie en kijkt niet naar het verloop van dynamische tarieven.

ik zie in Home Assistant overigens wel sensoren terug mbt de te verwachten zonne-energie. ik vraag me af of dit enkel gebruikt wordt voor direct aangesloten panelen of ook voor externe PV installaties. In de app kan ik hier niets over terug vinden. Zien jullie deze data terug in een bepaalde modus?
De AI functie gebruikt dit ook met derde partij panelen om te bepalen of hij zelf moet laden uit het net, of moet wachten op de zon. Dus het kan in theorie zo zijn dat hij niet gaat ontladen omdat er geen zon verwacht wordt. Zoals ik hierboven schrijf viel mij wel op dat het dynamisch contract programma gewoon laat opladen en dan die stroom gebruikt op dure momenten.

Persoonlijk denk ik dus dat met de huidige weersomstandigheden het dynamische contract programma effectiever is. Ik heb maximale lading daarin op 85% gezet zodat er wat over is voor PV input. Nu ik hem op AI-modus heb gezet doet ie geheel automatisch exact hetzelfde :) Nu draait die pas 1 dag en moet die blijkbaar ook 'inleren', maar in principe wat hij doet is:

- PV-opbrengst voorspellen adv weerbericht op jouw locatie
- verbruik voorspellen op basis van historische data
- prijzen meenemen van je dynamische contract om evt bij te laden en te ontladen
- AI als icoontje toevoegen want dit kon niet met een gewoon slim algoritme in 2026, maar moest opgelost worden met AI /s

rem_hopster schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:55:
@digital-IMEI ik zal deze vanmiddag loskoppelen. Dus eerst alles uit. Was er een aparte handeling om een extra batterij toe te voegen. Ben ik vergeten of is het inderdaad plug and play
Die grote witte flap die in je doos zat legt het uit.

Vond hier een Nederlandse handleiding.

Uitzetten, kapjes eraf halen, stapelen, vastschroeven met de beugeltjes, aanzetten, et voilà. Herkenning en benutting gaat vanzelf.

Edit; ok dit was niet per se je vraag. Le-zen. Tis nog vroeg voor /me.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-02-2026 09:11 ]

• rem_hopster
Hi all,

Update ten aanzien van het issue.
Loskoppelen en weer toevoegen was niet meteen de oplossing. Dus verwijderd en weer toegevoegd in de app en nu wordt de extra batterij wel gebruikt.

• Akasazh
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:07
Een kort vraagje voor eigenaars van deze batterij.

Ik zie dat hij een UPS funcie heeft waarbij je apparaten op de batterij kan aansluiten. Is het ook mogelijk de batterij te verplaatsen en het zodoende als een mobiele accu te gebruiken?

Bijvoorbeeld ik zou enkele apparaten in mijn keuken van noodstroom willen voorzien, kan ik de batterij dan in de keuken plaatsen? Moet de batterij daarbij aangelsoten zijn of kan hij evt ook als mobiele accu fungeren?

Zou in de situatie van stroomuitval mijn zonnepanelen nog steeds de accu opladen, ookal is er geen netspanning van buiten?

Alvast bedankt voor het antwoord, zeer informatief topic!
@Akasazh welkom!

Ja, in theorie is het een stekker accu en kun je hem verplaatsen. Tis niet praktisch ivm gewicht en montage aan muur en/of aan zonnepanelen. Gelukkig bestaan er verlengsnoeren :)

Als je wat naar boven scrolled zie je nog reacties over hoe je hem in noodstroom modus kunt zetten. Dat is wel een handmatige handeling.

De batterijen worden opgeladen bij geen netspanning, mits ze direct op de accu zijn aangesloten.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:42:
@Akasazh welkom!

Ja, in theorie is het een stekker accu en kun je hem verplaatsen. Tis niet praktisch ivm gewicht en montage aan muur en/of aan zonnepanelen. Gelukkig bestaan er verlengsnoeren :)

Als je wat naar boven scrolled zie je nog reacties over hoe je hem in noodstroom modus kunt zetten. Dat is wel een handmatige handeling.

De batterijen worden opgeladen bij geen netspanning, mits ze direct op de accu zijn aangesloten.
Ik heb gisteren 2 solarbanks en uitbreidingsbatterijen naar de zolder verplaatst, mocht het een keer nodig zijn dan gebruik ik wel een verlengsnoer :).

Als je een Solarbank 3 hebt, zonder uitbreidingsbatterijen en PV aangesloten is die nog redelijk mobiel.

Ja, hij is zwaar, maar dat is een mobile powerstation met de zelfde accucapaciteit ook.

Hij kan ook opladen vanuit PV als de stroom is uitgevallen, maar dat werkt alleen als die panelen direct zijn aangesloten op de unit, als de panelen een eigen omvormer hebben werkt dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-02-2026 08:19 ]

• Minivlo
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 04-02 13:20
Heb een bp2700 aangebracht op een E1600ac. Had verwacht dat het maximale laadvermogen zou stijgen van 1200w naar 3000w (1200 van de SB2 en 1800w van de bp2700). Echter blijft de maximum waarde van de parameter 'AC net invoer' op 1200w.
Is dit bij jullie (met E1600ac of met E2700) ook zo? Of is dat een beperking specifiek voor België?

• digital-IMEI
Minivlo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:41:
Heb een bp2700 aangebracht op een E1600ac. Had verwacht dat het maximale laadvermogen zou stijgen van 1200w naar 3000w (1200 van de SB2 en 1800w van de bp2700). Echter blijft de maximum waarde van de parameter 'AC net invoer' op 1200w.
Is dit bij jullie (met E1600ac of met E2700) ook zo? Of is dat een beperking specifiek voor België?
Het maximale laadvermogen van de Solarbank is 1200watt en is voor zover ik weet niet regio gebonden.

• Minivlo
digital-IMEI schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Het maximale laadvermogen van de Solarbank is 1200watt en is voor zover ik weet niet regio gebonden.
In de manual van E2700 staat dat nominaal laadvermogen stijgt met 1 uitbreidingsbatterij. Slaagt dit dan op laden via de MPTT's en niet op het net of 3de partij zonnepanelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6hYaIKrGwvRoLbDKggOOkWsDz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9fWTyzga9uXBUthnMggQMX9.jpg?f=fotoalbum_large

• HandyLumberjack
Minivlo schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:50:
[...]

In de manual van E2700 staat dat nominaal laadvermogen stijgt met 1 uitbreidingsbatterij. Slaagt dit dan op laden via de MPTT's en niet op het net of 3de partij zonnepanelen?
[Afbeelding]
Inderdaad, via de MPPT's kun je met meer vermogen laden. Via de AC zijde is het beperkt tot 1200W. Als je meer wilt via AC zul je meerdere E2700's moeten plaatsen.

HandyLumberjack schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Inderdaad, via de MPPT's kun je met meer vermogen laden. Via de AC zijde is het beperkt tot 1200W. Als je meer wilt via AC zul je meerdere E2700's moeten plaatsen.
@Minivlo heeft wel een punt, dit blijkt niet erg helder uit de handleiding.

Nu we het toch hier over hebben: wat gebeurt er met de Anker als je 3600Wp aan panelen aan je systeem hebt hangen en de accu's zitten vol? Max teruglevering op het net van 1200watt en de rest.. warmte?

• Minivlo
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor je toelichting, hier kan ik mee verder. Wel een tegenvaller waar ik niet op gerekend had bij aanschaf vd uitbreidingsbatterij.

• Minivlo
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Nu we het toch hier over hebben: wat gebeurt er met de Anker als je 3600Wp aan panelen aan je systeem hebt hangen en de accu's zitten vol? Max teruglevering op het net van 1200watt en de rest.. warmte?
Had ergens gelezen dat de MPTT's dan hun ingang verlagen. De AC MPPT (bij E1600ac) wordt dan uitgeschakeld.

• HandyLumberjack
NiGeLaToR schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Die energie wordt dan niet uit de zonnepanelen gehaald. Dus de zonnepanelen worden iets (nauwelijks merkbaar) warmer, de solarbank zelf niet.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste