Je zou wellicht kunnen proberen om het maximale vermogen te beperken (instellen via de app, custom mode). Als de accu vol zit beperkt de SB3 het vermogen tot het vermogen wat maximaal teruggegeven mag worden. Afgelopen week voor het eerst meegemaakt dat ik een strak horinzontaal lijntje in de grafiek had van 1200 watt.innergetix schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:11:
Is dan de teruglevering niet stop te zetten als de accu vol is en er nagenoeg geen verbruik is in huis. Er bestaan wel meter die dit kunnen doen weet alleen nog niet of dit ook werkt situatie met een accu.
Zou indien mogelijk ook mijn voorkeur hebben. Dit boven een boete betalen om stroom terug te leveren.
Anker Support gebruikt dan wellicht ook AI voor antwoorden, toch zijn ze inhoudelijk compleet, krijg je snel een zinvol antwoord en altijd behulpzaam.Tomhy schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:17:
Ik heb contact gehad met de support van Anker mbt het paralel kunnen laten draaien van 2 Solarbank Max AC systemen om zo het vermogen te kunnen verhogen naar ~7 kW. Zie hieronder de reactie van Anker. Zoals ik het lees raden ze het niet aan zonder Power Dock, waarvan een update komt in Q4.
1. Maximum AC Output with Expansion (21 kWh setup)
Yes, regardless of whether you add expansion batteries, the maximum AC output and charging power of the Solarbank Max AC remains limited to 3.5 kW.
(Note: If you have seen information suggesting that adding a BP7000 expansion battery can increase the output to 3680W, please be advised that this is incorrect. Our technical team has recently verified this across the board, and the output does not increase with expansion. Please disregard this misinformation, and we appreciate your understanding.)
2. Running Two Separate Solarbank Max AC Systems
Currently, we do not recommend running two Solarbank Max AC units simultaneously. If you were to set up two separate systems, each would require its own smart meter and be managed as completely independent systems. However, doing this will likely cause confusion and erratic behavior with the charging and discharging logic between the two units.
If you want to run two Solarbank Max AC units sharing a single smart meter, you will need to wait for the upcoming parallel function (via Power Dock) which will allow multiple units to coordinate properly. This feature is expected to be released in Q4 this year. Please look forward to it!
3 & 4. Official Support for Parallel Setups and Recommended Configurations
The Anker SOLIX Solarbank Max AC is specifically designed to complement existing rooftop PV systems. When paired with a smart meter, it works seamlessly: as soon as the smart meter detects surplus power from your existing PV system (power that would otherwise be fed into the public grid), the Solarbank Max AC uses this surplus to charge itself. Both systems operate completely independently without interfering with each other. We strongly recommend connecting the systems to separate phases if you use them alongside an existing PV setup.
However, for running multiple Solarbank Max AC units within the same household to achieve higher total output power, we currently do not recommend it. We ask for your patience as we finalize compatibility with the Power Dock, which will safely and optimally allow multiple units to run in parallel and achieve the higher kW output you are looking for.
Summary for your goals:
To meet your need for both high storage (kWh) and high output (kW) for your EV and heat pump, the best path forward is to wait for the Q4 update and the Power Dock compatibility. This will allow you to legally and safely parallel two units, effectively doubling your output to ~7 kW while sharing a single smart meter.
Inhoudelijk glashelder verhaal: goed dat ze limieten aangeven en opties voor de toekomst. Eigenlijk kun je nu dus twee dingen doen, zoals altijd met tech-gadgets:
1. jezelf laten gijzelen door wat komen gaat, er komt altijd iets beters/mooiers/groters/snellers
2. keuze in het nu maken en daar van genieten
Roadmap blijft interessant zo in ieder geval, maar er is voor nu ook genoeg te kiezen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Hier een week lang een flaky setup gehad. zeer waarschijnlijk gerelateerd aan de 2 ac 1.0.6.6 -> 1.0.6.7 update (niet alle solarbanks waren tegelijk geupdate/hadden een update beschikbaar). Sinds vanochtend alles op de 1.0.6.7 versie, geen issues meer.dannycnl schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:10:
Zijn er meer mensen waarbij de P1 meter, offline gaat en dan weer online komt. Heel lang geen last van gehad, en nu krijg ik het met enige regelmaat weer dat het gebeurd.
Anker zit op een apart wifi netwerk
Maar in dat geval dus geen automatische noodstroom.mrme12345 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:46:
[...]
Als je dat op 2 aparte vrije groepen doet kun je 2 x 3500W gebruiken. De vorige serie van Anker werkte perfect in cluster, dat hebben we nog gereviewd met test opstelling van 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro dus dat zal straks ook wel voor de Max AC zo het geval zijn.
Inmiddels ben ik gerust gesteld, volgens de specsheet heb je met de Dock Pro iets van 13A aan kracht (max), dus geen beperking tov drie systemen zónder Dock pro.
In Duitsland is de nieuwste Anker Max ac nog een stukje goedkoper ook. Iemand die daar voor gaat en zicht heeft op de garantie?
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Support meldt dus expliciet van niet.mrme12345 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 10:46:
[...]
Als je dat op 2 aparte vrije groepen doet kun je 2 x 3500W gebruiken. De vorige serie van Anker werkte perfect in cluster, dat hebben we nog gereviewd met test opstelling van 3 x Anker Solix 3 E2700 Pro dus dat zal straks ook wel voor de Max AC zo het geval zijn.
Alleen mogelijk in Q4 via een powerdock of geheel los van elkaar op eigen risico.
Zie:
Tomhy in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-04-2026 23:19 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.
Ja daar lijkt het wel op en dus afwijkend van de Anker SOLIX 3 E2700 Pro serie. Maar de Max AC gaat ook meer richting vaste thuisbatterij, dus kan me er ook wel iets bij voorstellen dat ze dat alleen via een powerdock ondersteunen.NiGeLaToR schreef op maandag 20 april 2026 @ 23:17:
[...]
Support meldt dus expliciet van niet.
Alleen mogelijk in Q4 via een powerdock of geheel los van elkaar op eigen risico.
Zie:
Tomhy in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ik was ook benieuwd naar de RTE van de nieuwe Anker SOLIX Solarbank Max AC. Deze staat niet genoemd in de specificaties.marinadus schreef op zondag 19 april 2026 @ 22:01:
Wat is de RTE van deze Anker batterijen?
Ik zet eventueel te denken aan de anker solix solarbank max ac.
Heb de klantenservice daarvoor benaderd en de RTE zal later bekend worden gemaakt:
At the moment, the product is still in the pre-launch phase, and detailed performance parameters such as RTE (Round-Trip Efficiency) have not been officially published yet. We will update the product page with the full specifications, including efficiency data, before the official sales launch.
Of gewoon even wachten op de test van @mrme12345 . Jullie zouden deze maand nog de Max AC binnen krijgen toch?Stefan9068 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:32:
[...]
Ik was ook benieuwd naar de RTE van de nieuwe Anker SOLIX Solarbank Max AC. Deze staat niet genoemd in de specificaties.
Heb de klantenservice daarvoor benaderd en de RTE zal later bekend worden gemaakt:
[...]
Ja klopt! De planning is eind april hebben we van Anker SOLIX begrepen.Loen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:57:
[...]
Of gewoon even wachten op de test van @mrme12345 . Jullie zouden deze maand nog de Max AC binnen krijgen toch?
Heeft iemand een idee of ze de huidige Powerdock bedoelen of de Powerdock Pro?mrme12345 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 00:05:
[...]
Ja daar lijkt het wel op en dus afwijkend van de Anker SOLIX 3 E2700 Pro serie. Maar de Max AC gaat ook meer richting vaste thuisbatterij, dus kan me er ook wel iets bij voorstellen dat ze dat alleen via een powerdock ondersteunen.
Heb je pre-order of mag je testen?mrme12345 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:46:
[...]
Ja klopt! De planning is eind april hebben we van Anker SOLIX begrepen.
Even voor mn beurt... Had het hier gelezen. Review exemplaar dus
Ik veronderstel de power dock pro, want die wordt gelijktijdig gelanceerd met de max AC.EricRaven schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:15:
[...]
Heeft iemand een idee of ze de huidige Powerdock bedoelen of de Powerdock Pro?
Hm ik zit te dubben of de nieuwe Anker of de Zendure 2400+.
Voordeel van de Zendure is goedkoper, hoge RTE en lokaal aanstuurbaar. Hopelijk komt de praktijk RTE snel.
Voordeel van de Zendure is goedkoper, hoge RTE en lokaal aanstuurbaar. Hopelijk komt de praktijk RTE snel.
Zendure is veeeeel duurder als je de anker koopt met early bird korting. Slechts 2100 euro voor 3600 AC met 7 kWh. Anker is mini. 60% duurder. En de RTE is nog maar te bekijken. Anker heeft aangegeven de omvormer zeer efficient te hebben gekregen. Maar hoeveel is nog de vraagmarinadus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:45:
In duitsland heb je als partikulier 2 jaar garantie, net als in Nederland. Anker garandeert daarnaast een 10 jarige functionaliteit (in dld gesetzlichen Gewährleistung 2 Jahre, Pflicht, Händler und der freiwilligen Garantie). Kortom daar zit je wel snor. Het wordt alleen lastig als je echt naar de winkel terug moet vanwege de spullen.KoningPaulus schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:19:
In Duitsland is de nieuwste Anker Max ac nog een stukje goedkoper ook. Iemand die daar voor gaat en zicht heeft op de garantie?
Hoe alleen die 1 of 2 keer 73kg in de auto te krijgen.... En dan nog terug ...
Samen vrachtwagentje huren ?
de anker max gaat voor E 1899 in duitsland, modbus support (lokale aansturing zonder cloud) is aangekondigd in de officiele anker HA hacs integratie ..marinadus schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:45:
Ik hou me aanbevolen! Hahatweazer schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:25:
[...]
In duitsland heb je als partikulier 2 jaar garantie, net als in Nederland. Anker garandeert daarnaast een 10 jarige functionaliteit (in dld gesetzlichen Gewährleistung 2 Jahre, Pflicht, Händler und der freiwilligen Garantie). Kortom daar zit je wel snor. Het wordt alleen lastig als je echt naar de winkel terug moet vanwege de spullen.
Hoe alleen die 1 of 2 keer 73kg in de auto te krijgen.... En dan nog terug ...
Samen vrachtwagentje huren ?
Mag ik jullie een vraag stellen?
Ik heb via marktplaats een tweetal Anker 1600 gekocht om eens met thuisbatterijen te gaan beginnen. Also ik deze ophaal, hoe kan ik dan controleren of ze doen wat ze moeten doen? Moet ik iets doormeten oftewel multimeter mee etc etc..
Ik heb via marktplaats een tweetal Anker 1600 gekocht om eens met thuisbatterijen te gaan beginnen. Also ik deze ophaal, hoe kan ik dan controleren of ze doen wat ze moeten doen? Moet ik iets doormeten oftewel multimeter mee etc etc..
De 1600 serie bestaat in meerdere vormen. De E1600 (niets) zijn eigenlijk een soort pass-through batterijen, voor de omvormer, IMHO passe, niet interessant. De 2 pro kan ook omvormen naar 230vac (4 mptt ingangen). De 2 AC kan hetzelfde als de 2 pro (alleen met 2 mptt ingangen), maar heeft daarnaast een AC/UPS functie en kan ook laden van grid en de ac/ups zijde (itt de eerdere modellen enkel ontladen).
Ik zou de e1600 2e hands op rond de E 200 inschatten, de 2pro 375, de 2 ac 425
Dus de E1600 2x niet eens aan beginnen?tweazer schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:39:
De 1600 serie bestaat in meerdere vormen. De E1600 (niets) zijn eigenlijk een soort pass-through batterijen, voor de omvormer, IMHO passe, niet interessant. De 2 pro kan ook omvormen naar 230vac (4 mptt ingangen). De 2 AC kan hetzelfde als de 2 pro (alleen met 2 mptt ingangen), maar heeft daarnaast een AC/UPS functie en kan ook laden van grid en de ac/ups zijde (itt de eerdere modellen enkel ontladen).
Anker heeft het zelf over de Powerdock Pro:EricRaven schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:15:
[...]
Heeft iemand een idee of ze de huidige Powerdock bedoelen of de Powerdock Pro?
Maar ook hebben ze het weer over 5000WBack-up voor je hele huis. Altijd stroom, zonder onderbreking.
Als de stroom uitvalt, merk je daar in huis niets van. Upgrade met de Power Dock Pro en het systeem neemt direct je hele huis over met 5000W continu vermogen. Geen handmatige resets in het donker: alle verlichting, stopcontacten en apparaten blijven werken.
Gisteren had ik mijn elektricien op bezoek voor een inventarisatie ivm verzwaring naar 3 fasen. Ik vroeg 'm of ze bij de aanstaande rework van de meterkast meteen een extra groep willen maken voor mijn nieuw aan te schaffen thuisbatterij (ik heb de Solarbank Max AC op het oog, setje van 14KWh voor €3500). Maar hij keek daarna wat zorgelijk wees op de Schuko van mijn huidige HomeWizard-batterij: ,,Die zijn eigenlijk niet gemaakt om permanent veel stroom door te laten'' zei hij.
Lijkt me wel een goed punt, een vaste koppeling zal vast beter zijn. En daar had hij wel een oplossing voor: hij zou een offerte voor een 10KWh Sessy meesturen. Mooie batterij hoor, in Nederland in elkaar geschroefd, en volgens hem heel veilig. Maar nu blijkt dat ding inclusief installatie bijna €6000 te kosten. Kun je er wel de BTW vanaf halen: 5k netto, dus €1500 euro meer voor 4KWh minder. Ik heb hem gezegd dat ik dat wel heel hoog vind en er nog even over nadenk.
Ik heb er nu een tijdje over nagedacht en snap er eerlijk gezegd niet zoveel meer van.
Waarom gaat die Solarbank Max AC zo weinig kosten? Of is die Sessy gewoon niet meer geprijsd naar de standaarden van vandaag? En is zo'n Sessy dan zoveel veiliger / beter? Enig idee?
Lijkt me wel een goed punt, een vaste koppeling zal vast beter zijn. En daar had hij wel een oplossing voor: hij zou een offerte voor een 10KWh Sessy meesturen. Mooie batterij hoor, in Nederland in elkaar geschroefd, en volgens hem heel veilig. Maar nu blijkt dat ding inclusief installatie bijna €6000 te kosten. Kun je er wel de BTW vanaf halen: 5k netto, dus €1500 euro meer voor 4KWh minder. Ik heb hem gezegd dat ik dat wel heel hoog vind en er nog even over nadenk.
Ik heb er nu een tijdje over nagedacht en snap er eerlijk gezegd niet zoveel meer van.
Waarom gaat die Solarbank Max AC zo weinig kosten? Of is die Sessy gewoon niet meer geprijsd naar de standaarden van vandaag? En is zo'n Sessy dan zoveel veiliger / beter? Enig idee?
'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
De Sessy is per kWh relatief duur. De Max AC is meer marktconform geprijsd. De Sessy is niet veiliger dan de Anker. De Anker heeft wel bijv. verwarming, IP65, en andere aanvullende features. De Sessy bestaat langer, is een Nederlands product, etc. Nederlandse producten zijn nou eenmaal duurder dan Chinese (Anker SOLIX) en de afzetmarkt is kleiner.goudvisblub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:04:
Gisteren had ik mijn elektricien op bezoek voor een inventarisatie ivm verzwaring naar 3 fasen. Ik vroeg 'm of ze bij de aanstaande rework van de meterkast meteen een extra groep willen maken voor mijn nieuw aan te schaffen thuisbatterij (ik heb de Solarbank Max AC op het oog, setje van 14KWh voor €3500). Maar hij keek daarna wat zorgelijk wees op de Schuko van mijn huidige HomeWizard-batterij: ,,Die zijn eigenlijk niet gemaakt om permanent veel stroom door te laten'' zei hij.
Kort antwoord: De hogere prijs van de Sessy levert geen extra voordelen op, tenzij je specifiek voor een Nederlands product wil gaan en daar extra waarde aan hecht.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
@goudvisblub het begint bij de realisatie dat de losse cellen die uiteindelijk en accu vormen en samen met de batterij manager en inverter en daarop weer de controller/aansturing/connectiviteit de batterij vormt.
Die cellen waren heel duur en vormden dus het grootste deel van de prijs. Nu die prijs is gedaald tot 125,- per kWh bijvoorbeeld. Dan kun je nagaan dat als je 10kWh aan batterijen inkoopt je nu 1250,- kwijt bent. Doe je de rest erop en dan kan Anker dit blijkbaar voor even ruim 300,- per kWh aan je aanbieden. Let wel: een losse cel is nog geen (thuis)accu.
Sessy zal de eigen redenen hebben voor deze prijzen, net als Homewizard. Ik vermoed: onbekendheid met de prijzen en bij Homewizard recent nog enorme wachtlijsten. 2,5kWh voor 1500,- vonden velen prima.
Als je kijkt naar zelfbouw dan is 48kWh incl offgrid inverter en aansturing met HA te doen voor rond de 6k. Dan betaal je dus maar 125,- per kWh, puur omdat het zo'n grote setup is en je de controller/aansturing/montage allemaal zelf regelt.
Dus tjah. Ik zou zeker geen accu voor > 300,- per kWh kopen, omdat het niet hoeft en omdat je dat volgens mij nooit meer terugverdient, als je dat belangrijk vindt.
Edit: en wat @Taro zegt vwbt veiligheid ook eens.
Die cellen waren heel duur en vormden dus het grootste deel van de prijs. Nu die prijs is gedaald tot 125,- per kWh bijvoorbeeld. Dan kun je nagaan dat als je 10kWh aan batterijen inkoopt je nu 1250,- kwijt bent. Doe je de rest erop en dan kan Anker dit blijkbaar voor even ruim 300,- per kWh aan je aanbieden. Let wel: een losse cel is nog geen (thuis)accu.
Sessy zal de eigen redenen hebben voor deze prijzen, net als Homewizard. Ik vermoed: onbekendheid met de prijzen en bij Homewizard recent nog enorme wachtlijsten. 2,5kWh voor 1500,- vonden velen prima.
Als je kijkt naar zelfbouw dan is 48kWh incl offgrid inverter en aansturing met HA te doen voor rond de 6k. Dan betaal je dus maar 125,- per kWh, puur omdat het zo'n grote setup is en je de controller/aansturing/montage allemaal zelf regelt.
Dus tjah. Ik zou zeker geen accu voor > 300,- per kWh kopen, omdat het niet hoeft en omdat je dat volgens mij nooit meer terugverdient, als je dat belangrijk vindt.
Edit: en wat @Taro zegt vwbt veiligheid ook eens.
[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-04-2026 15:12 ]
Het ligt aan je situatie, als je ze voor een habbekrats (E150 p/s) kunt krijgen, misschien ?
What is the difference between Solarbank 2 E1600 Pro/Plus and Solarbank E1600?
The Solarbank E1600 requires pairing with a micro-inverter, while the Solarbank Solarbank 2 E1600 Pro/Plus has a built-in inverter and does not require additional micro-inverters.
The model Solarbank 2 E1600 Pro/Plus supports an expansion battery pack (up to 5), which can expand the capacity to a maximum of 9600Wh.
Solarbank Max is de laatste technologie van een grote partij. Sessy is een nederlandse kleine partij.goudvisblub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:04:
Wat schoten voor de boeg: een internationale partij kan goedkoper produceren, goedkoper ontwikkelen, zal alleen minder op nederland gefocussed zijn. Sessy is incl installatie, bij beiden zal dezelfde type accu's gebruikt worden (LFP), alleen biedt Anker (mijn mening) een hogere kwaliteit uiterlijk en technisch design.
Gewoon die Anler Schuko plug losknippen, met aderhulsen de aders aan een aparte groep koppelen.
Check dank jullie, verhelderend. Dan zal ik eens voorstellen dat ze die Anker als 'ie er is direct aan de groep koppelen. Want installatie zonder extra stekkers/wandcontactdozen heeft wel mijn voorkeur, ik zou graag 2500W in/uit verkeer willen hebben.
Via support kreeg een andere tweaker al mee dat ze ook een kabel gaan bieden voor dat doel mocht je de shuko niet willen afknippen. Moet hoe dan ook goedkomen.goudvisblub schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:03:
Check dank jullie, verhelderend. Dan zal ik eens voorstellen dat ze die Anker als 'ie er is direct aan de groep koppelen. Want installatie zonder extra stekkers/wandcontactdozen heeft wel mijn voorkeur, ik zou graag 2500W in/uit verkeer willen hebben.
En als Sessy een concurrerend aanbod kan doen kan dat nog steeds prima zijn. Prijsverschillen zijn alleen wel erg hoog momenteel.
Dat zou geweldig zijn inderdaad, dan nog door wat brandende hoepels springen en de BTW zou er ook nog vanaf kunnen.NiGeLaToR schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:08:
[...]
Via support kreeg een andere tweaker al mee dat ze ook een kabel gaan bieden voor dat doel mocht je de shuko niet willen afknippen. Moet hoe dan ook goedkomen.
En als Sessy een concurrerend aanbod kan doen kan dat nog steeds prima zijn. Prijsverschillen zijn alleen wel erg hoog momenteel.
Hier, deze over de aansluit mogelijkhedencaspervc schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:09:
Ik heb even over de Solarbank Max AC gechat met Anker, vooral de aansluit methode
Misschien interessant voor iedereen.
[Afbeelding]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Vandaag van Anker reactie ontvangen wat de RTE van de Anker SOLIX Solarbank Max AC zou zijn: maximaal 84,5%. Mogelijk valt het wel lager uit dus… ben benieuwd naar de praktijktests 
Wat betreft uw vraag over het rendement (RTE):
Het complete Anker SOLIX Solarbank Max AC-systeem (inclusief de accucellen) heeft een maximaal cyclusrendement van 84,5%.
Interessant die 84,5%.
De nieuwe Mix serie van Zendure claimt zelfs 90%.
Dat worden wel serieuze concurrenten.
Ben benieuwd wat de reviews straks zullen zeggen.
Zie voor de Zendure: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic
Ik wacht nog even met aanschaffen 😀
Op zich - als je PV overschot hebt en je kunt een paar kWh extra in je systeem parkeren dan is het verschil tussen 80 of 85% efficiëntie toch niet zo enorm spannend?marinadus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:22:
Interessant die 84,5%.
In de winter meer dan in de zomer wellicht, als je dan net als ik 'goedkoop' stroom wilt kopen en gebruiken als het duurder is op het net.
Zijn mooie cijfers uiteraard en het is wel relevant, maar uiteindelijk is de som van de werking belangrijker dan dat cijfer alleen. Zo zien we de RTE van de Anker ook veel beïnvloed worden door hoe je hem gebruikt, waar je hem zet, etc.
Tevens: in mijn geval is het verlies aan warmte door de plek waar die staat ook geen verlies - ik had namelijk een onverwarmde garage. Die is nu toch minder koud
Klopt helemaal eens. Maar hoe hoger je begint... In de loop der jaren zal dit sowieso naar beneden gaan. Daarom nog wel benieuwd naar wat 'vergelijkbare' praktijktesten die vast snel zullen komen.
Mijn garage is nu ook redelijk koud soms dus beetje extra verwarming is altijd mooi meegenomen 😅
Mijn garage is nu ook redelijk koud soms dus beetje extra verwarming is altijd mooi meegenomen 😅
Mijn RTE is op dit moment (heel april) bijna 90%. De garage inclusief SB3 zitten op dezelfde groep, waardoor ik het niet 100% kan meten (o.a. een powerline adapter staat altijd aan). Ik zal eens een aparte stekker kopen voor de SB. Mijn berekeningen zitten tussen de 88% en 92%. Dat laatste zou niet kunnen kloppen volgens de gegevens van Anker. Hij staat nu ingesteld op Self-consumption.
RTE in januari was 72%, maar toen had ik hem ook nog op custom mode staan. Eerst de accu vullen en daarna pas legen. Maar goed, idd wel die heerlijk verwarmde doorwaai garage!
RTE in januari was 72%, maar toen had ik hem ook nog op custom mode staan. Eerst de accu vullen en daarna pas legen. Maar goed, idd wel die heerlijk verwarmde doorwaai garage!
@Revodrone welk programma gebruik je?
Ben nog wel zoekende naar wat dan efficient is - ik laad vrij stevig op overdag, zon of goedkope stroom en 'dump' het als het duur is in een aantal etappes, meestal zo'n 50-60% in de avond en de rest de volgende ochtend. Nachten zijn nu niet goedkoop.
Dat zijn prima RTE cijfers in ieder geval, beter dan verwacht.
Ben nog wel zoekende naar wat dan efficient is - ik laad vrij stevig op overdag, zon of goedkope stroom en 'dump' het als het duur is in een aantal etappes, meestal zo'n 50-60% in de avond en de rest de volgende ochtend. Nachten zijn nu niet goedkoop.
Dat zijn prima RTE cijfers in ieder geval, beter dan verwacht.
Ik lees de opwek uit met de Anker app en het verbruik van de garage met met de kWh meter van HomeWizzard. Ik zal eens een HomeWizzard stekker aan de Anker hangen, want dan heb ik alleen de SB ipv ook het verbruik van de garage erbij. De cijfers zouden daardoor iets beter moeten worden. Ik laad de SB dus alleen op met zonnepanelen.
Iets anders; met dagen als dit is mijn accu capaciteit te laag. Even na 12:00 uur zit de accu vol en wordt het geheel teruggeschroefd naar 1200 Watt continu. Ik moet dus zorgen voor meer verbruik voor die tijd, of extra accu capaciteit toevoegen. Maar juist omdat die accu in de garage staat en de opbrengst in de winter laag is betwijfel ik of een extra accu wel slim is. Ik zat ook te denken om bijvoorbeeld in de mooie maanden een extra SB2 aan te sluiten op de noodstroom en met een custom mode zijn werk te laten doen, maar van zo'n opstelling wordt de RTE natuurlijk helemaal dramatisch. Maar die SB2 kan in de donkere maanden gewoon lekker warm in huis staan. Iemand ideeën over?
Iets anders; met dagen als dit is mijn accu capaciteit te laag. Even na 12:00 uur zit de accu vol en wordt het geheel teruggeschroefd naar 1200 Watt continu. Ik moet dus zorgen voor meer verbruik voor die tijd, of extra accu capaciteit toevoegen. Maar juist omdat die accu in de garage staat en de opbrengst in de winter laag is betwijfel ik of een extra accu wel slim is. Ik zat ook te denken om bijvoorbeeld in de mooie maanden een extra SB2 aan te sluiten op de noodstroom en met een custom mode zijn werk te laten doen, maar van zo'n opstelling wordt de RTE natuurlijk helemaal dramatisch. Maar die SB2 kan in de donkere maanden gewoon lekker warm in huis staan. Iemand ideeën over?
Ja hoor, sterker nog, het is beter voor de batterijen. Let wel dat de ruimte geventileerd moet zijn en dat je net iets meer brandgevaar loopt (heb nog 0 verhalen gelezen/gezien over anker solarbanks, wel fiets, telefoon, klein spul en andere ongein).Revodrone schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:32:
Maar die SB2 kan in de donkere maanden gewoon lekker warm in huis staan. Iemand ideeën over?
Morgen is de stroomprijs negatief zie ik net, misschien toch maar even naar dld rijden ...
Bij de Obi volgens mij nu het voordeligste, hebben alleen geen voorraad in de winkels zie ik.tweazer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:48:
[...]
Morgen is de stroomprijs negatief zie ik net, misschien toch maar even naar dld rijden ...
(maximale korting is inschrijven newsletter en registeren bij Heyobi)
Ik heb toevallig gisteren nog een uitbreiding BP2700 bijgekocht.
Duitsland is op dit moment niet echt een optie en prijzen zijn ook aardig gestegen.
Ik heb de mijne bij Uwsolarinstallatieshop gekocht.
`s ochtends gebeld en direct in de middag al opgehaald in Sliedrecht.
Van wat ik een beetje zag is hij de goedkoopste in Nederland met voorraad op dit moment.
Ik heb er 740 euro voor betaald.
Duitsland is op dit moment niet echt een optie en prijzen zijn ook aardig gestegen.
Ik heb de mijne bij Uwsolarinstallatieshop gekocht.
`s ochtends gebeld en direct in de middag al opgehaald in Sliedrecht.
Van wat ik een beetje zag is hij de goedkoopste in Nederland met voorraad op dit moment.
Ik heb er 740 euro voor betaald.
Net eentje voor E 500 gescoord/besteld bij teqclub outlet, een 2e kansje?, beetje vaag, kijken of ik m'n credit card verzekering moet aanspreken.
In dld zie ik E 660 bij talent king, zoek er zelf nog 3, net te weinig prijs verschil om in m'n uppie op en neer te rijden ...
In dld zie ik E 660 bij talent king, zoek er zelf nog 3, net te weinig prijs verschil om in m'n uppie op en neer te rijden ...
Heb inmiddels 2 x 8kWh staan en dan is de 2 x 1200 watt de limiterende factor. Past precies zo qua laad- en ontlaad schema.
Zou er hooguit nog in de breedte bij kunnen plaatsen. Maargoed, voor een paar uur -0.10€ geen gekke dingen doen
Zou er hooguit nog in de breedte bij kunnen plaatsen. Maargoed, voor een paar uur -0.10€ geen gekke dingen doen
Die bij Teqclub had ik inderdaad ook gezien. Ik heb vorige week contact met ze gehad daarover. Ik hoop voor je dat het goed gaat. Ik vond het heel vaag in elk geval.
Zijn hier meer mensen die zonneplan gebruiken en de anker in dynamische tarief modus?
Ik geef dus dagelijks zelf de tijden aan waarin ik de accu wil laden en ontladen. Het valt mij alleen op in de app dat automatisch de tijd wordt aanpast op het moment dat de tarieven negatief zijn.
Net als vandaag heb ik ingesteld dat ik vanaf 12:00 wil gaan laden maar mijn instelling wordt overruled in de app en wil hij al om 11 uur gaan laden. Op dat moment is de prijs nog ongeveer 11 cent ipv 1 cent om 12 uur.
Best apart en niet gunstig.
Ik geef dus dagelijks zelf de tijden aan waarin ik de accu wil laden en ontladen. Het valt mij alleen op in de app dat automatisch de tijd wordt aanpast op het moment dat de tarieven negatief zijn.
Net als vandaag heb ik ingesteld dat ik vanaf 12:00 wil gaan laden maar mijn instelling wordt overruled in de app en wil hij al om 11 uur gaan laden. Op dat moment is de prijs nog ongeveer 11 cent ipv 1 cent om 12 uur.
Heb je de support al gecontact van anker?Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:19:
Zijn hier meer mensen die zonneplan gebruiken en de anker in dynamische tarief modus?
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Nee dat nog niet, vroeg me af of dit bij meerdere is opgevallen.
Je kunt twee dingen doen: uren laden/ontladen instellen en tijdvakken instellen.Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:33:
Nee dat nog niet, vroeg me af of dit bij meerdere is opgevallen.
Ik heb 16kWh over 2,4kW dus dat levert 6,7 uur laden of ontladen bij 2,4kW. Laden heb ik meer tijd gegeven, ontladen maar 7 uur.
Op die manier dwing ik de max eruit te halen. Laden begint ook om 11:00 maar @ 2,4kW is die pas einde vd middag vol. Ik haal de max uit de lage en dus ook negatieve tarieven.
:strip_exif()/f/image/mfAmT324yOEhyHZIHyvpHh9n.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is niet m’n actuele schema maar laat zien hoe je binnen een tijdvak Anker laad en ontlaadmomenten kunt laten kiezen.
Klopt alleen geef ik bij de tijdvakken altijd het maximale aan.
Dus stel ik heb een laadtijd van 12:00 - 16:00 dus 4 uur dan zet ik de tijdvakken altijd op 8.
Als ik dit dan bijvoorbeeld op 1 tijdvak zou zetten dan maakt hij er automatisch een groot tijdvak van 4 uur van dan?
Ik heb twee hoofdunits met elk een extra accu. dus 4 keer 2,7 KW. Mijn laden en ontladen gebeurt op 2400 watt. Ik laad dus 4 uur en de laatste restjes worden door de zon nog wel aangevuld.
Dus stel ik heb een laadtijd van 12:00 - 16:00 dus 4 uur dan zet ik de tijdvakken altijd op 8.
Als ik dit dan bijvoorbeeld op 1 tijdvak zou zetten dan maakt hij er automatisch een groot tijdvak van 4 uur van dan?
Ik heb twee hoofdunits met elk een extra accu. dus 4 keer 2,7 KW. Mijn laden en ontladen gebeurt op 2400 watt. Ik laad dus 4 uur en de laatste restjes worden door de zon nog wel aangevuld.
Hij start bij mij niet eerder alleen zal die wel altijd PV productie absorberen. Gebeurde dat dan?Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:35:
[Afbeelding]
Klopt dit had ik vandaag, alleen wilde hij een uur eerder starten. Die twee blokjes van een half uur heb ik voordat hij daar mee begon in de app grijs gemaakt.
Nee want dat heb ik juist afgedekt door ontladen en / laden op elkaar te laten aansluiten.
De laatste uren valt er wel niks meer te ontladen , want dan zijn ze inmiddels in slaapstand.
Maar dat betekend dan wel dat er in elk geval geen kleine beetjes zon worden geladen, die stuur ik
liever direct het net op.
Het echte laden gaat dan op vol vermogen en max capaciteit.
De laatste uren valt er wel niks meer te ontladen , want dan zijn ze inmiddels in slaapstand.
Maar dat betekend dan wel dat er in elk geval geen kleine beetjes zon worden geladen, die stuur ik
liever direct het net op.
Het echte laden gaat dan op vol vermogen en max capaciteit.
@Drummer als hij op ontladen staat bij mij en er is PV overschot dan gaat hij dat alsnog laden, tenzij het inderdaad een expliciet ontlaad tijdvak is. Zo ging er vanochtend om 09:00 stroom in bij mij - geen ontlaad moment, wel PV overschot. Prima, voor mij.
Ja klopt, het is ook allemaal maar kruimelwerk waar we mee bezig zijn zoals mijn vrienden zeggen. 
Maar goed veel kruimeltjes wordt uiteindelijk toch een lekkere boterham.
Zolang het salderen nog mag trek ik maximaal vermogen op de goedkoopste momenten uit het net
en dump ik ze weer op vol vermogen in de duurste uren terug.
Use case verander ik per 2027 wel.
Maar goed veel kruimeltjes wordt uiteindelijk toch een lekkere boterham.
Zolang het salderen nog mag trek ik maximaal vermogen op de goedkoopste momenten uit het net
en dump ik ze weer op vol vermogen in de duurste uren terug.
Use case verander ik per 2027 wel.
[ Voor 4% gewijzigd door Drummer op 25-04-2026 15:08 ]
Dat zal wel met zomertijd vs wintertijd te maken hebben(?)Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:19:
In NL hebben we de klok 1 uur vooruit gezet immers.
Kijk eens bij de instellingen of je ergens een vinkje voor zomer-/wintertijd o.i.d. kan/moet zetten.
Koop een echte EMS en je hebt dat gezeik nooit meer! Jij bepaalt dan...Homey Pro 2026Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:19:
Het heeft in elk geval niet met zomer wintertijd te maken.
Ik heb hem zojuist ingesteld voor morgen en ook nu wordt ik overruled door de app
maar nu met anderhalf uur.
Homey wilde ik me inderdaad wel eens in gaan verdiepen, lijkt me erg interessant en op het oog
minder technisch om in te stellen dan home assistent.
Ik heb op het moment alleen nog niet echt veel dingen die daar compatible mee zijn verwacht ik.
Ik heb hem zojuist ingesteld voor morgen en ook nu wordt ik overruled door de app
Homey wilde ik me inderdaad wel eens in gaan verdiepen, lijkt me erg interessant en op het oog
Ik heb op het moment alleen nog niet echt veel dingen die daar compatible mee zijn verwacht ik.
Ik heb Homey Pro ook besteld en over twee weken draait mijn complete opslagsysteem. Het is zo simpel...15 minuten en alles staat er in. Ik heb de homey pro 2026 gekozen ivm meer opslag en rekenkracht tov de 2023. Handig bij dynamische tarieven en als je wilt dat PV, laadpaal, warmtepomp, boiler en de rest van je woning zoals lampen, hi-fi ed slim worden aangestuurd en zoals jij het wilt ..... de 'easy way'Drummer schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:53:
Het heeft in elk geval niet met zomer wintertijd te maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Tony71 op 25-04-2026 19:19 ]
Voor alle Home Assistant gebruikers is het wellicht de moeite waard om hier ook jullie stem te laten helen. Hopelijk wordt de Solarbank 3 snel ondersteund!
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/8
Waarom nog HA als je Homey Pro hebt. Veel krachtiger en als je het loodje legt, weet je vrouw ook wat ze moet doen/regelen;)digital-IMEI schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:05:
Voor alle Home Assistant gebruikers is het wellicht de moeite waard om hier ook jullie stem te laten helen. Hopelijk wordt de Solarbank 3 snel ondersteund!
Jammer dat er geen down-vote is, je reactie is namelijk net als iets van waarom zit je op tweakers als je monteurs/diensten hebt die alles voor je kunnen doen oid.Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:07:
[...]
Waarom nog HA als je Homey Pro hebt. Veel krachtiger en als je het loodje legt, weet je vrouw ook wat ze moet doen/regelen;)
Opensource is, vooral als tweaker, iets wat je altijd zou moeten omarmen.
Haha soms zoek ik idd de makkelijk weg op. Voor het verhaal thuisbatterij + aansturing vind ik het echter wel oke...de batterijen lijken een beetje op Lego...heel leuk allemaal tot dat het misgaat, en dat gaat geheid gebeuren als ik sommige vragen voorbij 'hoor' komen.beyazz06 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:56:
[...]
Jammer dat er geen down-vote is, je reactie is namelijk net als iets van waarom zit je op tweakers als je monteurs/diensten hebt die alles voor je kunnen doen oid.
Opensource is, vooral als tweakers, iets wat je altijd zou moeten omarmen.
Nog even wat meer gechat met de support.
- Solarbank Max AC kan niet direct op 3f worden gekoppeld. Het is een 1 fase apparaat
- 26 mei komt technische ondersteuning beschikbaar
- Solarbank Max AC kan niet direct op 3f worden gekoppeld. Het is een 1 fase apparaat
Goede dag,
Hartelijk dank voor uw interesse in de nieuwe Anker SOLIX Solarbank MAX AC. Met plezier beantwoord ik uw vragen over de driefase-aansluiting en het gebruik van het systeem.
Aansluitschema
Momenteel is er nog geen aansluitschema beschikbaar. Naar verwachting wordt dit gepubliceerd op 26 mei, zodra het product officieel in de verkoop gaat. Uw elektricien kan dan op basis van dat schema werken.
Driefase-aansluiting en Perilex
De Solarbank MAX AC is een enkelfase apparaat. Dit betekent dat hij fysiek slechts op één fase wordt aangesloten via een eigen, vaste groep (dedicated circuit) — niet via een Perilex-connector of rechtstreeks op drie fasen. Het apparaat kan derhalve niet tegelijkertijd alle drie de fasen rechtstreeks van stroom voorzien.
Belang van een eigen groep (dedicated circuit)
Vóór installatie moet er door uw elektricien een eigen, onafhankelijke groep worden aangelegd. De Solarbank MAX AC mag nooit op een gewoon stopcontact worden aangesloten. Een standaard stopcontact in de woonkamer deelt de leiding vaak met meerdere apparaten (televisie, opladers, etc.) en maakt gebruik van 1,5 mm² bedrading, die slechts geschikt is voor ca. 11–13 A. Omdat de Solarbank een continu vermogen tot 16 A (3.680 W) kan leveren, zou dit vergelijkbaar zijn met een snelweg die door een smal landweggetje wordt geleid — de kabels raken oververhit, wat brand kan veroorzaken.
Een eigen groep heeft de volgende kenmerken:
Een eigen automaat (C16 of C20) in de groepenkast;
Dikkere bedrading (≥ 2,5 mm², geschikt voor 17,5 A);
Geen gedeeld gebruik met andere apparaten, waardoor overbelasting wordt voorkomen.
Werking in combinatie met een driefase-slimme meter
Als de Solarbank op één fase is aangesloten en u beschikt over een driefase-slimme meter (die op alle drie de fasen is aangesloten), meet deze meter het totale verbruik over alle fasen samen. Op basis hiervan levert de Solarbank vermogen terug op de aangesloten fase.
Hoewel de andere twee fasen niet rechtstreeks van de Solarbank gebruikmaken, wordt het teruggeleverde vermogen op de aangesloten fase verrekend met het totale driefase-verbruik (netting). Hierdoor ontstaat er op uw energierekening een compenserend effect voor de andere fasen. Er vindt echter geen automatische fysieke stroomverdeling plaats naar de ongebruikte fasen. De Solarbank balanceert de elektrische belasting tussen de fasen niet automatisch en voorkomt op die manier ook geen fase-ongelijkmatigheid.
AIEMS & energie-ecosysteem
Door de combinatie met een driefase-slimme meter kan de Solarbank MAX AC toch volledig functioneren binnen het AIEMS (AI Energy Management System) ecosysteem van Anker:
De slimme meter herkent ook bestaande zonnepanelen van derden;
Toegang tot dynamische energietarieven van meer dan 850 leveranciers, waarmee u tot 25% extra kunt besparen;
Volledig geautomatiseerde AI-strategieën op basis van weersvoorspellingen, tarieven en uw verbruikspatroon, voor optimaal laden en ontladen zonder handmatige tussenkomst;
Open ecosysteem: naadloze integratie met Home Assistant of Alexa.
Mocht u na 26 mei, zodra het aansluitschema beschikbaar is, nog aanvullende vragen hebben voor uw elektricien, dan helpen wij u uiteraard graag verder.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Voor het geld van de Homey Pro 2026 draai je HA op nog veel krachtiger hardware, of je het nodig hebt is een tweede.Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:07:
[...]
Waarom nog HA als je Homey Pro hebt. Veel krachtiger en als je het loodje legt, weet je vrouw ook wat ze moet doen/regelen;)
Geld is een ding he?mitsumark schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:56:
[...]
Voor het geld van de Homey Pro 2026 draai je HA op nog veel krachtiger hardware, of je het nodig hebt is een tweede.
Uiteraard, ik weet wel leukere hobbies (die wel wat mogen kosten ook).
De Dock Pro kan je wel op 3f aansluiten, en waarop dan weer eventueel 3 Solarbanks. Ik wil zelf gaan beginnen met een Dock Pro en één systeem, om later verder uit te breiden. (Ivm noodstroom mogelijkheden.)caspervc schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:50:
Nog even wat meer gechat met de support.
[...]
Motor; vrouwtje....daarom ook batterij. Anders gaat alles op aan energiekosten;)mitsumark schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:26:
[...]
Uiteraard, ik weet wel leukere hobbies (die wel wat mogen kosten ook).
Oh goed om te weten. De livechat gaf aan geen lanceer datum en lanceer prijs te weten van de power dock pro. Heb je al advies prijzen gezien?mrme12345 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:04:
[...]
Ik veronderstel de power dock pro, want die wordt gelijktijdig gelanceerd met de max AC.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Nee nog niets van gehoord helaassdk1985 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:43:
[...]
Oh goed om te weten. De livechat gaf aan geen lanceer datum en lanceer prijs te weten van de power dock pro. Heb je al advies prijzen gezien?
Een nieuwe gebruiker meld zich, vandaag 3*SB3 aangesloten, sofar so good.
Makkelijk en betaalbaar platform
Makkelijk en betaalbaar platform
Life goes as it goes.
@t3q heb je daar een powerdock bij? Zonnepanelen direct aangesloten?
Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd hoe de complete setup reageert op een volle accu (SB). Worden dan de overig SB’s opgeladen?
Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd hoe de complete setup reageert op een volle accu (SB). Worden dan de overig SB’s opgeladen?
Powerdock, V1 lader en anker smart meter (met ct klemmen voor load balancing) moet nog door de electricien worden aangesloten. Ik heb geluk dat ik de bekabeling van de huidige ratiobox lader en modbus kabel kan hergebruiken, scheelt weer.Revodrone schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:11:
@t3q heb je daar een powerdock bij? Zonnepanelen direct aangesloten?
Dan ga ik de SB's naar de garage verplaatsen en op de powerdock aansluiten.
Nu tijdelijk nog elke SB op 1 vd 3 fases aangesloten (wit, blauw, groene groep) verspreid door het huis
Zonnepanelen zijn niet aangesloten, is een apart enphase systeem maar de P1 meter stuurt netjes de zonne energie naar het aangemaakte thuis systeem waarin de 3 SB samen staan.
Vandaag de 4 extra BP's plaatsen om het geheel af te maken.
Het werkt eigenlijk super simpel en reageert ook snel op verhoogde stroomvraag, leuk speelgoed.
[ Voor 55% gewijzigd door t3q op 27-04-2026 09:27 ]
Life goes as it goes.
Een short van een van mijn PV YouTubers:
Je linkje is kapot. Maar kijken hoeft niet. Tldr: hij vindt m te zwaarPanaLover schreef op maandag 27 april 2026 @ 04:19:
Een short van een van mijn PV YouTubers:
[Afbeelding]
What's New
New Device Support
- Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro
Ziet er wel naar uit dat hij spoedig wordt gelanceerd
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/v1.2.0/custom_components/anker_solix_official/config/58f0132b5f7979b2cfa43a0eb1fca770053288032386ff6a4da5ed2d72d4ea35.yaml
Anker SOLIX Solarbank Max AC
Mooie vertaling!
:strip_exif()/f/image/4js5K3HMDQQAcOtoziT1ozYq.png?f=user_large)
Ze hebben mij ook bevestigd dat deze gehomologeerd zal worden in juni.
Mooie vertaling!
:strip_exif()/f/image/4js5K3HMDQQAcOtoziT1ozYq.png?f=user_large)
Ze hebben mij ook bevestigd dat deze gehomologeerd zal worden in juni.
Ben me op het oriënteren en de nieuwe Anker 7kWh unit ziet er interessant uit. Hoe ervaren jullie de Anker ai functie om slim te laden afgestemd op gebruik en weer etc?
Opslag capaciteit gaat in kWh en teruglever vermogen in watt of kWSpekkie99 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:53:
Ben me op het oriënteren en de nieuwe Anker 7kw unit ziet er interessant uit. Hoe ervaren jullie de Anker ai functie om slim te laden afgestemd op gebruik en weer etc?
Qua AI is mijn ervaring meh. Komt mede omdat het geen idee heeft van wat we doen en willen, dus het voelt als de stagiair die maar wat doet. Als je meer parameters en voorkeuren zou door kunnen geven zou dat vast beter werken.
Maargoed, het werkt en zal zelf kiezen tussen type programma’s en die configureren.
Ja was iets te makkelijk met de wattjes maar aangepast.NiGeLaToR schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:15:
[...]
Opslag capaciteit gaat in kWh en teruglever vermogen in watt of kW![]()
Qua AI is mijn ervaring meh. Komt mede omdat het geen idee heeft van wat we doen en willen, dus het voelt als de stagiair die maar wat doet. Als je meer parameters en voorkeuren zou door kunnen geven zou dat vast beter werken.
Maargoed, het werkt en zal zelf kiezen tussen type programma’s en die configureren.
Bedankt voor je mening over de ai.
Zal de AI functie is aanzetten en evalueren, gebruik zover de zelf consumptie optie.Spekkie99 schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:53:
Ben me op het oriënteren en de nieuwe Anker 7kWh unit ziet er interessant uit. Hoe ervaren jullie de Anker ai functie om slim te laden afgestemd op gebruik en weer etc?
Life goes as it goes.
Top, vooral voor de winter als de panelen minder gaan doen lijkt me de AI functie handig om op de juiste momenten in te kopen.t3q schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:58:
[...]
Zal de AI functie is aanzetten en evalueren, gebruik zover de zelf consumptie optie.
Ah, nu begrijp ik je vraag, die is vooral gericht op gebruik van een dynamisch contract (wat ik niet heb)Spekkie99 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:50:
[...]
Top, vooral voor de winter als de panelen minder gaan doen lijkt me de AI functie handig om op de juiste momenten in te kopen.
Probeer zoveel mogelijk NoM te realiseren omdat mijn zonnen energie ruim voldoende is (25 st)
[ Voor 11% gewijzigd door t3q op 29-04-2026 06:25 ]
Life goes as it goes.
Ik zag hem dan vooral zelf het dynamische contract schema activeren, met suboptimale parameters. Eigenwijs als ik ben heb ik dat zelf ingeregeld. Ik denk dat voor een fire-and-forget implementatie dit aardig kan werken omdat het zelf schakelt bij andere seizoenen enzo.Spekkie99 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:50:
[...]
Top, vooral voor de winter als de panelen minder gaan doen lijkt me de AI functie handig om op de juiste momenten in te kopen.
Heb wel dynamisch contract en gebruik dan ook permanent dat programma, omdat ik op dure momenten goedkoop geladen/ingekochte stroom terugdump. Doe momenteel dus geen nom draaien.
@t3q Vergeet niet om een netwerk kabel naar de V1 te trekken tenzij je daar hele goede wifi hebt.
Een ander vraagje ik heb nu de 2700 met 2 packs eronder en wil nog 1 vergelijkbare batterij set erbij. Ik overweeg de nieuwe max AC maar werkt dat wel lekker samen? Ik wil de max AC dan op max 2400w instellen en dan samen met de 2700 op 1 groep zetten.
Een ander vraagje ik heb nu de 2700 met 2 packs eronder en wil nog 1 vergelijkbare batterij set erbij. Ik overweeg de nieuwe max AC maar werkt dat wel lekker samen? Ik wil de max AC dan op max 2400w instellen en dan samen met de 2700 op 1 groep zetten.
Oprechte vraag. Wat is daar het voordeel van ten opzichte van de MAX op maximaal vermogen te laten werken en de 2700 niet te gebruiken? Tenzij het om capaciteit gaat natuurlijk.Snoekebeest schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:34:
@t3q Vergeet niet om een netwerk kabel naar de V1 te trekken tenzij je daar hele goede wifi hebt.
Thanks, al gelegdSnoekebeest schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:34:
Is nu wachten op de elec.
Life goes as it goes.
Dat zou ik nou net niet doen. Als je de max op 1 separate groep en fase zet, kun je prima nul op de meter doen, onafhankelijk van de 2700 (maal 2 tzt). Er van uitgaande dat je 3 fasen hebt (3x25 is even duur als 1x35 (bij stedin tenminste)), doe je dat niet loop je kans dat ze tegen gaan werken: anker heeft vziw nog niets gepubliceerd over het mixgebruik van de 2700 en max zonder power dock in 1 systeem ...Snoekebeest schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:34:
3 solarbanks (max en 2x2700) zouden het prima kunnen doen met een anker power dock (pro), maar daar heb ik nog geen feiten bij gezien/gelezen, of je moet de max op 1200W aftoppen waarmee je een flink voordeel (vermogen) uitsluit ..
IMHO kun je beter je geld volledig op de max zetten (als je de afmetingen en gewicht aankunt), die heeft een beter rendement per kW en kWh ... Mocht het gewicht/afmeting een showstopper zijn: deze maand komt mogelijk ook de solarbank 4 uit, nog meer om over na te denken
Het lijkt er werkelijk aan te komen: 
v1.2.0
Repository: anker-charging/ha-anker-solix-official · Tag: v1.2.0 · Commit: ee02a23 · Released by: tiger-yan-666
🆕 New Device Support
Extended compatibility for additional Anker SOLIX devices
⚠️ This is a dedicated beta release for internal testing. Please report any issues via GitHub Issues.
Wat precies?
Life goes as it goes.
Officiële Home Assistant support voor de oudere (pre-Max) Solarbank devices
Dit Duitse blog heeft meer info gevonden over de Solarbank 4:
https://www.anker-blog.de/news/anker-solix-solarbank-4-pro-details-leak/
Samenvatting:
5kWh opslag
2.5kW output AC
https://www.anker-blog.de/news/anker-solix-solarbank-4-pro-details-leak/
Samenvatting:
5kWh opslag
2.5kW output AC
Weer een nieuw systeem? :
Anker Solix XE
"7 kWh usable capacity with up to 5,000 W AC output and up to 10 kW of solar input"
https://www.ess-news.com/...h-bidirectional-inverter/
Anker Solix XE
"7 kWh usable capacity with up to 5,000 W AC output and up to 10 kW of solar input"
https://www.ess-news.com/...h-bidirectional-inverter/
[ Voor 25% gewijzigd door JosTM op 01-05-2026 09:58 ]
nevermind...
[ Voor 98% gewijzigd door digital-IMEI op 01-05-2026 10:12 ]
Heeft de Max AC 10 kW Solar input?
Kan het zijn dat dit de Max AC is plus MPPT poorten?
Kan het zijn dat dit de Max AC is plus MPPT poorten?
[ Voor 45% gewijzigd door JosTM op 01-05-2026 10:07 ]
:strip_exif()/f/image/XUq3FUTKJ76xpkOzP1sGbdHR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iFKnf7MBwQJjLPzCa0g6K206.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LMAcAuaCXdMLGDGwSG0sjHym.jpg?f=fotoalbum_large)