• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42
timhtc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:38:
[...]

Dat is een misvatting. Binnen het kwartier wordt niet gesaldeerd. Je krijgt gewoon twee (of in geval van een dubbel telwerk vier) tellerstanden die het gesommeerd vermogen per kwartier toont. Je kunt dus in een klokkwartier zowel 1 kWh terugleveren als 1 kWh afnemen.
Je hebt gelijk. Ik was wat snel door de bocht. Excuses.

9kW U44

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:58
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Kun je daarbij ook even een berekening laten zien waarbij het verschil in één seconde (DSMR5) én 10 Seconden (DSMR4 en eerder) terug verdiend kan gaan worden door een particulier middels de aanschaf van zo'n apparaatje terwijl de netbeheerders en energiemaatschappijen momenteel de acuele 'Day-Ahead' prijzen hooguit 1 keer per kwartier (15 minuten maar meestal alleen 1 keer per uur) beschikbaar stellen aan een particulier?

En uiteraard weet ik ook wel dat de gepubliceerde 'Day-Ahead' prijs geen absolute waarde heeft voor een willekeurige energieleverancier doordat die de prijzen voor 'morgen' vaak al eergisteren (óf zelfs nog veel eerder) in de berekeningen heeft staan.
Als het gaat om de keus tussen een zelf te betalen slimme DSMR 5.0 meter en een meter met CT klemmen zoals de Smart Meter Gen 2? Als je NoM wilt?

Ik ga niet voorrekenen wat slimmer is, dat mag ieder voor zich doen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:10:
[...]

Kun je daarbij ook even een berekening laten zien waarbij het verschil in één seconde (DSMR5) én 10 Seconden (DSMR4 en eerder) terug verdiend kan gaan worden door een particulier middels de aanschaf van zo'n apparaatje terwijl de netbeheerders en energiemaatschappijen momenteel de acuele 'Day-Ahead' prijzen hooguit 1 keer per kwartier (15 minuten maar meestal alleen 1 keer per uur) beschikbaar stellen aan een particulier?

En uiteraard weet ik ook wel dat de gepubliceerde 'Day-Ahead' prijs geen absolute waarde heeft voor een willekeurige energieleverancier doordat die de prijzen voor 'morgen' vaak al eergisteren (óf zelfs nog veel eerder) in de berekeningen heeft staan.
Als je korte verbruikers op hoog vermogen hebt, zoals een Quooker is het wel significant: eerst neem je 10 seconden 2000 watt af en de 10 seconden erna pomp je 2000 watt het net op doordat de Quooker inmiddels niets meer vraagt maar Anker is begonnen met leveren. En dat een keer of 15-20 per dag(?).

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maurice- schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:13:
[...]

Als je korte verbruikers op hoog vermogen hebt, zoals een Quooker is het wel significant: eerst neem je 10 seconden 2000 watt af en de 10 seconden erna pomp je 2000 watt het net op doordat de Quooker inmiddels niets meer vraagt maar Anker is begonnen met leveren. En dat een keer of 15-20 per dag(?).
Als jouw 'Quooker' dát gedrag vertoont en dat dus een probleem voor je oplevert dan zou je misschien beter eens kunnen gaan kijken of dat dat ding wel dát is wat je wenst? Ik heb hier ook een kokend / heet-water kraan met boiler functie en die vertoont dat gedrag absoluut niet ..... Staat overigens wel een andere 'merknaam' op: FRANKE

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:10
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:43:
[...]

Als jouw 'Quooker' dát gedrag vertoont en dat dus een probleem voor je oplevert dan zou je misschien beter eens kunnen gaan kijken of dat dat ding wel dát is wat je wenst? Ik heb hier ook een kokend / heet-water kraan met boiler functie en die vertoont dat gedrag absoluut niet ..... Staat overigens wel een andere 'merknaam' op: FRANKE
Ooh je bent hier om te trollen. Dacht even dat je vraag oprecht was, my bad.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maurice- schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:49:
[...]

Ooh je bent hier om te trollen. Dacht even dat je vraag oprecht was, my bad.
Ben hier écht niet om te 'trollen'. Loop alleen wel al een groot aantal jaartjes mee in sectoren waar véél energie gebruikt wordt waardoor ik vaak het eigen energieverbruik in huis kan plaatsten op de juiste tijdstippen en daarmee ook kan duiden wáár en wanneer het verbruik te verminderen is.

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:58
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:53:
[...]

Ben hier écht niet om te 'trollen'. Loop alleen wel al een groot aantal jaartjes mee in de sectoren waar véél energie gebruikt wordt waardoor ik vaak het eigen energieverbruik in huis kan plaatsten op de juiste tijdstippen en daarmee ook kan duiden wáár het verbruik te verminderen is.
Een verwarmingselement dat inschakelt vraagt nou eenmaal veel vermogen. Of dat nou je wasmachine, vaatwasser, koffiezetapparaat of kokendwaterkraan is

En inderdaad, de Franke vraagt geen 2kW maar 1,65kW. En hoe sneller je batterij reageert hoe minder vermogen je uit het net haalt

[ Voor 6% gewijzigd door coolmos op 12-08-2026 00:06 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

coolmos schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 00:06:
[...]

Een verwarmingselement dat inschakelt vraagt nou eenmaal veel vermogen. Of dat nou je wasmachine, vaatwasser, koffiezetapparaat of kokendwaterkraan is

En inderdaad, de Franke vraagt geen 2kW maar 1,65kW. En hoe sneller je batterij reageert hoe minder vermogen je uit het net haalt
We praten dan dus écht en alleen over een paar 'centen' op maandbasis. Je kan een Franke installatie overigens ook nog vertellen dat 'ie moet terug-dimmen gedurende een aantal uren per dag echter is het spul dan helaas weer niet slim genoeg om die setting te onthouden gedurende een spanningsval op 't net.

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste