• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 14:46
Voor de mensen met de Smart Meter Gen2: Hoe lang zijn de kabels van de CT klemmen naar de smart meter zelf?

Ik heb van oudsher in de meterkast een 1 fase PV installatie, in een onderverdeler heb ik er nog 2 voor die andere 2 fasen (latere uitbreiding).

Ik weet ook niet of die kabels te verlengen zijn, afstand tussen de meterkast en de onderverdeler is ca. 5m kabellengte.

https://dylight3dprints.etsy.com

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Mangoworks2002 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Werkt dat om-en-om een beetje? Ik zal dat vannacht eens proberen. Parallel krijg ik NOM nog niet 100% voor elkaar: hij schommelt tussen de -100 en +100
Ja hoor werkt goed hier. Er is altijd 1 batterij de leader (wordt in helper bijgehouden). Die lead rol verandert bij 10% soc verschil.
De leader gaat op maximale power , de andere vult aan. Dan heb je maar 1 batterij die bij moet sturen in plaats van 2 (als je 50/50 zou doen). Denk dat dit stabieler is.

Ik heb een DSMR4 meter dus niet optimaal met 10 seconde updates. Automation corrigeert elke 20 seconden. Prima als er maar niet te veel fluctuatie is. Bij de wasmachine loopt hij wel vrij veel acjhter de feiten aan - maar dat zal met een dsmr5 meter ook wel zo zijn.

Kan het zaakje wel delen. In het dashboard zitten wat specifieke dingen van mijn setup maar de package + automation moeten gewoon werken als je de namen van de units en power sensor even goed zet!
https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant

RTE heb ik bewust eruit gehaald (werkt toch niet goed als je de DC waardes niet hebt. Ook al het dynamische van Gielz zit er niet in , doe ik zelf met AIO energy management en een custom automation die wat meer specifiek voor mijn situatie is.

[ Voor 9% gewijzigd door ctrl-tab op 07-08-2026 15:51 ]

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:10
Dylanf97 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:43:
Voor de mensen met de Smart Meter Gen2: Hoe lang zijn de kabels van de CT klemmen naar de smart meter zelf?

Ik heb van oudsher in de meterkast een 1 fase PV installatie, in een onderverdeler heb ik er nog 2 voor die andere 2 fasen (latere uitbreiding).

Ik weet ook niet of die kabels te verlengen zijn, afstand tussen de meterkast en de onderverdeler is ca. 5m kabellengte.
De kabels zijn ca. 1 meter lang. Je kunt ze allicht verlengen door een verlengkabeltje met dezelfde steker en een contra te gebruiken, al is het de vraag wat dat met het signaal doet. Ben nog even aan het zoeken welk merk en type connector dit is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5rKgQNMZJ9ffAdXVmGB3oMS75s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn5f43VyXTraE8TzUiXPZGib.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmoH0qr3XAyXPxrgAAcc2ixOu80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtN4xVJ6J9oRNFnaiDL0TBOE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdV9_hxmbFnjOnpnNCQ_74PjU1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOi2QwGddr5ccksX46utEfD8.jpg?f=fotoalbum_large

• Lastpost.
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:47
Sinds gisteren draait ie hier thuis, ik krijg alleen geen data bij huisvermogen, die blijft op 0W staan. Iemand een idee of datzelfde probleem?

Anker P1 zit in een actieve splitter met die van Zonneplan en Homewizard.
edit:
P1 meters opnieuw erin gedaan en verwisseld van positie, nu krijg ik wel waardes bij huisvermogen maar niet meer bij de zonne-energie terwijl de omvormer wel waardes teruggeeft. 😂

[ Voor 31% gewijzigd door Lastpost. op 07-08-2026 21:19 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lastpost. schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:09:
Sinds gisteren draait ie hier thuis, ik krijg alleen geen data bij huisvermogen, die blijft op 0W staan. Iemand een idee of datzelfde probleem?

edit:
P1 meters opnieuw erin gedaan en verwisseld van positie, nu krijg ik wel waardes bij huisvermogen maar niet meer bij de zonne-energie terwijl de omvormer wel waardes teruggeeft. 😂
Waar geeft de omvormer waardes aan terug?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• coolmos
Lastpost. schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:09:

edit:
De P1 kan alleen vertellen wat de meter ziet, nl. vermogen in of uit. Waar dat vermogen vandaan komt of naar toe gaat is onbekend.
coolmos schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

De P1 kan alleen vertellen wat de meter ziet, nl. vermogen in of uit. Waar dat vermogen vandaan komt of naar toe gaat is onbekend.
Smartmeter kan helpen, maar voor Anker niet voor alle apparaten. Mijn SB3 pro's icm smart meter gaan dat nog steeds niet doen, maar de Max AC en de SB4 pro wel, als ik de smart meter 2 documentatie goed heb begrepen.

Maakt overigens voor de dag-tot-dag werking niet enorm veel uit, al denk ik dat de AI functie kansloos is zonder die info.. want wij kunnen wel een programma verzinnen wat rekening houdt met onze PV, maar die AI.. tjah.. die heeft geen idee uiteraard :)

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:54:
[...]

Smartmeter kan helpen, maar voor Anker niet voor alle apparaten. Mijn SB3 pro's icm smart meter gaan dat nog steeds niet doen, maar de Max AC en de SB4 pro wel, als ik de smart meter 2 documentatie goed heb begrepen.

Maakt overigens voor de dag-tot-dag werking niet enorm veel uit, al denk ik dat de AI functie kansloos is zonder die info.. want wij kunnen wel een programma verzinnen wat rekening houdt met onze PV, maar die AI.. tjah.. die heeft geen idee uiteraard :)
Waarom zou AI kansloos zijn zonder die data? Volgens mij moet het niet heel lastig zijn om op basis van een paar weken P1 data en de (historische) weersvoorspelling een behoorlijk nauwkeurige voorspelling te maken van de PV productie.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• ctrl-tab
ctrl-tab schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Ja hoor werkt goed hier. Er is altijd 1 batterij de leader (wordt in helper bijgehouden). Die lead rol verandert bij 10% soc verschil.
De leader gaat op maximale power , de andere vult aan. Dan heb je maar 1 batterij die bij moet sturen in plaats van 2 (als je 50/50 zou doen). Denk dat dit stabieler is.

Ik heb een DSMR4 meter dus niet optimaal met 10 seconde updates. Automation corrigeert elke 20 seconden. Prima als er maar niet te veel fluctuatie is. Bij de wasmachine loopt hij wel vrij veel acjhter de feiten aan - maar dat zal met een dsmr5 meter ook wel zo zijn.

Kan het zaakje wel delen. In het dashboard zitten wat specifieke dingen van mijn setup maar de package + automation moeten gewoon werken als je de namen van de units en power sensor even goed zet!

RTE heb ik bewust eruit gehaald (werkt toch niet goed als je de DC waardes niet hebt. Ook al het dynamische van Gielz zit er niet in , doe ik zelf met AIO energy management en een custom automation die wat meer specifiek voor mijn situatie is.
De documentatie bijgewerkt met de helpers. Die zijn essentieel om het werkend te krijgen.
Hiermee is de oplossing voor een 2-batterij setup compleet.

Wellicht maak ik hem nog geschikt voor 1 en 3 batterijen (configurabel) . Als daar behoefte voor is.

mocht iemand ondersteuning nodig hebben om het werkend te krijgen (lees: docs zijn niet sufficient) , stuur maar pb

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 08-08-2026 09:41 ]

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

HandyLumberjack schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Waarom zou AI kansloos zijn zonder die data? Volgens mij moet het niet heel lastig zijn om op basis van een paar weken P1 data en de (historische) weersvoorspelling een behoorlijk nauwkeurige voorspelling te maken van de PV productie.
In theorie wel, maar zoals het nu lijkt te werken kijkt het louter naar de data via je huishouden en niet per se naar andere elementen zoals het weer. Ik vond zelfs het rekening houden met de prijzen die voor mij gelden (terwijl de leveranciersdata beschikbaar is) tegen vallen. Nu is dat van een maand of wat terug, dus als ik mij avontuurlijk voel kan ik mezelf altijd weer overleveren naar de Anker-AI.
Ik had overigens wat gedoe met wifi en heb een dedicated Anker-netwerkje gemaakt, dat werkt. Maar het voel toen wel op dat waar voorheen als de Ankers hun verbinding kwijt waren op het LAN dat het zich niet of nauwelijks herstelde en kon ze nu wel disconnecten (via m'n netwerkmanagement) en dan pakten ze na reconnect de draad wel weer op. Dat leek iets beter te gaan, al verbindt met name de P1 meter gewoon nog steeds naar het slechtste signaal.

AP-lock werkt met mijn AP's niet meer ontdekte ik. Heb 5 jaar oude Omada-TPlink Setup en die feature had ik en ingesteld maar is eruit gegekieperd bij een upgrade. Nooit gemerkt.

NiGeLaToR schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

In theorie wel, maar zoals het nu lijkt te werken kijkt het louter naar de data via je huishouden en niet per se naar andere elementen zoals het weer. Ik vond zelfs het rekening houden met de prijzen die voor mij gelden (terwijl de leveranciersdata beschikbaar is) tegen vallen. Nu is dat van een maand of wat terug, dus als ik mij avontuurlijk voel kan ik mezelf altijd weer overleveren naar de Anker-AI.
Ik had overigens wat gedoe met wifi en heb een dedicated Anker-netwerkje gemaakt, dat werkt. Maar het voel toen wel op dat waar voorheen als de Ankers hun verbinding kwijt waren op het LAN dat het zich niet of nauwelijks herstelde en kon ze nu wel disconnecten (via m'n netwerkmanagement) en dan pakten ze na reconnect de draad wel weer op. Dat leek iets beter te gaan, al verbindt met name de P1 meter gewoon nog steeds naar het slechtste signaal.

AP-lock werkt met mijn AP's niet meer ontdekte ik. Heb 5 jaar oude Omada-TPlink Setup en die feature had ik en ingesteld maar is eruit gegekieperd bij een upgrade. Nooit gemerkt.
Ik vindt de AI-functie ook niet lekker werken, ik vondt de dynamische tarief modus goed werken, maar na een update werkte die niet meer zoals gewenst. Binnenkort maar eens proberen om de thuisbatterijen met HA aan te sturen.

• Panamon
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23-08 19:44
Anker Solix Max draait nu een goede 2 weken, allemaal super.

Maar deze ochtend tijdens het laden, maakt hij best veel herrie. Soort snerpend piepend geluid tijdens het opladen. Heb hem begrensd op 2300 watt laden via het stopcontact.

Video van het geluid

Ben benieuwd wat dit is. Heb ook een support ticket geopend.
edit:
Temperatuur is overigens 43 graden van de batterij.

[ Voor 9% gewijzigd door Panamon op 08-08-2026 10:25 ]

• tyastg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:14
@Mangoworks2002 @ctrl-tab

Goed om te lezen dat jullie hem nu al parallel gebruiken zonder officiële ondersteuning. In dat geval ben ik om en zal ik ook 2 basis stations kopen.

Hebben jullie hiervoor ook de anker smart meter?

Handelen jullie ook op de onbalansmarkt?

• ctrl-tab
tyastg schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:15:

Goed om te lezen dat jullie hem nu al parallel gebruiken zonder officiële ondersteuning. In dat geval ben ik om en zal ik ook 2 basis stations kopen.

Ik gebruik een homewizard sensor , met HA kan je elke sensor gebruiken.
Ik heb 2 anker p1 meters liggen die ws nooit gebruikt gaan worden. Die zijn voor de builtin logica die ik nooit ga gebruiken.

Ik handel ook. Ik doe dat via een losse automation in combinatie met AIO energy management.
De directe aansturing gebeurt daarna via de integratie in de github link.

Moet zeggen dat ik niet zo kapot ben van een enkele unit. Heb 1x 7kw + 2x7kw. Die 1x maakt veel geluid boven 2000w en wordt ook erg warm!
Ik heb die daarom beperkt in output. Die dubbele unit gaat wel op 3000+w.
Precies genoeg voor compensatie van mijn solar . Maar als je die 2 enkele units beide op 3000+w wilt gebruiken moet je geluid wel in overweging nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door ctrl-tab op 08-08-2026 10:29 ]

• tyastg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 11:14
@ctrl-tab mag ik vragen welke homewizard sensor je gebruikt?

Als je het goed vindt, zal ik je tegen de tijd dat ik ze binnen heb je vragen naar je home assistant setup

• ctrl-tab
tyastg schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:13:
@ctrl-tab mag ik vragen welke homewizard sensor je gebruikt?

Als je het goed vindt, zal ik je tegen de tijd dat ik ze binnen heb je vragen naar je home assistant setup
De homewizard wifi p1 meter, maar het kan alles zijn als het maar je p1 meter in ha toont. (bv zo'n serial usb p1 adapter werkt ook goed)

laat maar weten :)

• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 17:38
tyastg schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:15:

Ik heb 2 (dadelijk 3) anker P1-meters om ze eventueel afzonderlijk te kunnen aansturen per fase (voor nu). In mijn Homey/SlimLaden gebruik ik de waardes van de Homewizard P1. Ik handel nog niet op de onbalansmarkt, puur omdat ik alles zelf opmaak.

[ Voor 6% gewijzigd door Mangoworks2002 op 08-08-2026 16:27 ]

• J Victor
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-09 20:09
Had problemen met mijn meter(Landis Gyr E350 (DSMR 5.0, E0045 ZCF110CCtFs2). Gemeld bij Anker. Ze hebben firmware update v1.0.1.14 gepushd bij mij. Sindsdien zijn alle problemen opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4zNRD5yX6doPcj_Z7bPOIs2jz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSfNqf35fPJgiCUTugnvFaaa.jpg?f=fotoalbum_large

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 15:59
Joindry schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Mijn punt is, wanneer ik binnen 15 jaar aan het containerpark sta:
'ja menheer, mijn factuur van 15 jaar geleden heb ik niet meer hoor.'
Dan hoor ik ze daar nu niet direct zeggen 'dan moet je opnieuw betalen menheer. das dan 700 euro (*indexen)'
Het lijkt me eerder zo eentje waar ze vanuit zullen gaan dat alle bebat betaald werd bij aankoop en je dus gewoon kan inleveren.
Kijk, hadden we het nog gehad over 10% van wat ze nu rekenen als bebat bijdrage, ik had er nog een moreel kompas voor gehad... Maar 500 euro extra voor 14 kWh... Terwijl geen enkel ander buurland het doet. Das gewoon terug gaan graaien.
Inderdaad. Je kan de batterij officieel niet gekocht hebben zonder bebat betaald te hebben, moet op voorhand, dus daar gaan ze niet moeilijk over doen. Zelfs NL online winkels rekenen deze door voor België, maar niet allemaal. Er zijn er die leveren waar het in de prijs inzit.

En als je ze in NL of DE gaat afhalen, dat weten ze ook niet

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:14

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Joindry schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:50:
Ik lees het ook overal dat er geen opzit, maar deze avond eens proberen opnemen. Ik hoor een ventilator waardoor ik blij ben dat hij achter een deur wegzit. Hij is helemaal niet zo stil of beweerd wordt bij mij. Hij doet het wel enkel onder hogere last. Dus aan de 800W helemaal geen last van.
Het is zoals hiervoor vermeld intussen dus geen ventilator, maar wel de omvormer die gaat zoemen.
Het klinkt dus wel als een serieus ventilatorzoem, maar dan zonder fanblade geluiden.
Stil is het niet. Gemeten met gsm-decibel meter, dus nauwkeurig zal het niet zijn. Maar op zijn minst een redelijke benadering.

Omgevingsgeluid
39 dB
Geluid wanneer de batterij aan 3.5 kWh levert (elek auto aan het laden)
54 dB

Het geluid is ook een redelijk hoge pitch, dus imo best irritant.
Ik ben blij dat hij achter een gesloten deur staat.

• ctrl-tab
Joindry schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 23:00:
[...]

Het is zoals hiervoor vermeld intussen dus geen ventilator, maar wel de omvormer die gaat zoemen.
Het klinkt dus wel als een serieus ventilatorzoem, maar dan zonder fanblade geluiden.
Stil is het niet. Gemeten met gsm-decibel meter, dus nauwkeurig zal het niet zijn. Maar op zijn minst een redelijke benadering.

Omgevingsgeluid
39 dB
Geluid wanneer de batterij aan 3.5 kWh levert (elek auto aan het laden)
54 dB

Het geluid is ook een redelijk hoge pitch, dus imo best irritant.
Ik ben blij dat hij achter een gesloten deur staat.
Bij mij maakt alleen de enkele unit geluid boven 2kw.
Degene met uitbreidingsbatterij maakt amper geluid.
(Max ac)
Is het wel de omvormer, of zijn het de cellen?

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:57
Ik heb ook het idee dat er een FAN inzit die ergens in de 40 graden range aangaat. Als ik de garage laad afkoelen en de Anker is onder belasting is, hoor ik geen geluid.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is een gesloten unit, een interne ventilator zou toch complete onzin zijn... De hete lucht kan nergens heen en i.p.v. warmte rechtstreeks in de heatsink te laten trekken, zit je 't gewoon rond te blazen en alles op te warmen. Nee, ik geloof niet in de ventilator theorie :)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:20

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

J Victor schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:43:
Had problemen met mijn meter(Landis Gyr E350 (DSMR 5.0, E0045 ZCF110CCtFs2). Gemeld bij Anker. Ze hebben firmware update v1.0.1.14 gepushd bij mij. Sindsdien zijn alle problemen opgelost.
Maar je hebt nog steeds 10 seconden updates vanuit de meter?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• arjanf
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:33
Weet iemand welke waardes ik in moet vullen bij dynamische tarieven van zonneplan? Ik heb het idee dat het nu niet klopt?

https://ibb.co/nNvmDSys

[ Voor 20% gewijzigd door arjanf op 09-08-2026 12:31 ]

• Gilio
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 05-09 15:37
Dag, ik ben nieuw hier en heb sinds gisteren een Ac max staan met een p1 meter. Ik krijg de melding dat er apparaten wachten op initialisatie. In apparaatbeheer zie ik geen melding hierover. Firmware is bijgewerkt. Enig idee wat er mis is?

Nog een vraag, ik heb een quooker en de meeste batterijen hebben moeite met de korte inschakeltijd hiervan. Is een smart meter daar een oplossing voor? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrPwNCreuR0wvlhuo5UiHNTrQEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtJTNCPuPu116zXu773joJfX.jpg?f=fotoalbum_large

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
arjanf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:13:
Weet iemand welke waardes ik in moet vullen bij dynamische tarieven van zonneplan? Ik heb het idee dat het nu niet klopt?

Ik zie dit bij zonneplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC4sSepOmy5WKE_hGNeCygv-PMY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VBCHmnouXckp6ORwONrPGed3.png?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:22
Gilio schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:07:
Dag, ik ben nieuw hier en heb sinds gisteren een Ac max staan met een p1 meter. Ik krijg de melding dat er apparaten wachten op initialisatie. In apparaatbeheer zie ik geen melding hierover. Firmware is bijgewerkt. Enig idee wat er mis is?

Nog een vraag, ik heb een quooker en de meeste batterijen hebben moeite met de korte inschakeltijd hiervan. Is een smart meter daar een oplossing voor? [Afbeelding]
Zoek het topic even door, want deze vraag is al meermaals beantwoord

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• arjanf
Volgens mij kloppen die waarden ook niet. Inkoop zou rond de 12 cent moeten zijn inclusief belasting.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
arjanf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:35:
[...]

Volgens mij kloppen die waarden ook niet. Inkoop zou rond de 12 cent moeten zijn inclusief belasting.
Als ik hem op dynamische tarieven zet klopt het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy5F16uWIQxq7nyXm5PihObHViQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x6bsLdIvslalsBmra5rQSYOF.png?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• arjanf
caspervc schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:22:
[...]

Als ik hem op dynamische tarieven zet klopt het wel.

[Afbeelding]
Je zou bijna naar Frank Energie overstappen, dan kan je gelijk (automatisch) handelen in de onbalansmarkt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

arjanf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:43:
[...]

Je zou bijna naar Frank Energie overstappen, dan kan je gelijk (automatisch) handelen in de onbalansmarkt.
In AI / 'Slimme Modus' lijkt de machine andersom te redeneren. In die modus ziet 'ie ook dat je vanmiddag ~ €0.12 (incl. belasting) moest betalen voor één kWh van het net terwijl het ding vanavond aangeeft dat zo'n zelfde kWh ~ €0.35 gaat doen incl. belasting (en dat 'ie die goedkoop ingekochte stroom + eventuele eigen PV opwek dan weer gaat terug leveren aan het net)....

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-08-2026 18:52 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• arjanf
Will_M schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:47:
[...]

In AI / 'Slimme Modus' lijkt de machine andersom te redeneren. In die modus ziet 'ie ook dat je vanmiddag €0.12 (incl. belasting) moest betalen voor één kWh van het net terwijl het ding vanavond aangeeft dat zo'n zelfde kWh €0.35 gaat doen incl. belasting (en dat 'ie die goedkoop ingekochte stroom + eventuele eigen opwek dan weer gaat terug leveren aan het net)....
Is dit iets om aan te geven aan Solid Anker? Of stellen wij de verkeerde parameters in 😅

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

arjanf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:52:
[...]

Is dit iets om aan te geven aan Solid Anker? Of stellen wij de verkeerde parameters in 😅
Ik heb dat spel (14kWh MAX AC op 3500W) hier nou exact één week werkend in huis staan (aangesloten sinds vorige week zaterdag, 14:00 uur) en ga het spel de komende tijd eens even verder aankijken.

Apparaat beweert inmiddels al €16,- voor me "verdient" te hebben......Zoals ik het tot nog toe zie wordt die 'slimme modus' inmiddels inderdaad langzaam wel beter in het zelfstandig kunnen bepalen van m'n te verwachte PV opbrengst én ook het rekening houden met het huidige thuislaad 'schema' van m'n 77kW EV (zakelijke lease welke ik sowieso voor de volle 100% kan doorbelasten aan m'n werkgever middels een eigen laadpaal (incl. MID Meter)).

'We' hebben nog een maand of 5 tot aan 01-01-2027 om te kijken waar het meeste rendement te behalen is als particuliere bezitter van 'opslag' , toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 09-08-2026 19:19 ]

• arjanf
Will_M schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:01:
[...]

Ik heb dat spel (14kWh MAX AC op 3500W) hier nou exact één week werkend in huis staan (aangesloten sinds vorige week zaterdag, 14:00 uur) en ga het spel de komende tijd eens even verder aankijken.

Apparaat beweert inmiddels al €16,- voor me "verdient" te hebben......Zoals ik het tot nog toe zie wordt die 'slimme modus' inmiddels inderdaad langzaam wel beter in het zelfstandig kunnen bepalen van m'n te verwachte PV opbrengst én ook het rekening houden met het huidige thuislaad 'schema' van m'n 77kW EV (zakelijke lease welke ik sowieso voor de volle 100% kan doorbelasten aan m'n werkgever middels een eigen laadpaal (incl. MID Meter)).

'We' hebben nog een maand of 5 tot aan 01-01-2027 om te kijken waar het meeste rendement te behalen is als particuliere bezitter van 'opslag' , toch?
Zeker waar! Hopelijk gaat de slimme modus wel goedkoop inkopen in de winter, anders staat hij lang stil. We gaan het allemaal meemaken ....😁

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

arjanf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Zeker waar! Hopelijk gaat de slimme modus wel goedkoop inkopen in de winter, anders staat hij lang stil. We gaan het allemaal meemaken ....😁
Wat ik hier al eerder melde (en dus ook apart blijf vinden). Ik heb een dynamisch energiecontract bij Essent en in eerste instantie wilde de Anker Solix hebben dat ik m'n login-gegevens van Essent in ging vullen om de actuele dynamische tarieven aldaar op te kunnen vragen terwijl Essent die 'Day-Ahead' gewoon zonder inlog beschikbaar heeft staan voor iedereen.

Na wat doorklikken (én weer terug), en weer dóór..... Snapte de Anker Solix ook dat 'ie daar die inloggegevens helemaal niet voor nodig had.

• SupplelyFiend1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 20:39
Gizmoke schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

Inderdaad. Je kan de batterij officieel niet gekocht hebben zonder bebat betaald te hebben, moet op voorhand, dus daar gaan ze niet moeilijk over doen. Zelfs NL online winkels rekenen deze door voor België, maar niet allemaal. Er zijn er die leveren waar het in de prijs inzit.

En als je ze in NL of DE gaat afhalen, dat weten ze ook niet
Op de site van Bebat kan je op basis van je serienummer van de batterij nagaan of hiervoor Bebat werd betaald.

• adoros
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:34
arjanf schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:13:

Inkoopvergoeding bij zonneplan is 0.02c en energiebelasting is 0.1185 = 0.1385. Dit bedrag vul je in bij vergoeding en de BTW is 21%.Bij de verkoop vul je dezelfde waardes in, maar dan negatief.

• dannycnl
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-09 19:43
Weet iemand hoe het kan dat de app, op het dashboard bij Earnings (niets laat zien) terwijl ik dit heb ingesteld op 0,43 CO2 savings al tijden hangt op 0,06 en produced ook niet update.
Alles werkt gewoon het systeem draait maar er verandert niets.

Als ik op de AI hulp klik geeft hij aan dat gister 0kwh generated is 9,76 used is.

De instellingen die ik verder gebruik is Self consumption mode.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

SupplelyFiend1 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 02:03:
Op de site van Bebat kan je op basis van je serienummer van de batterij nagaan of hiervoor Bebat werd betaald.
Goeie, dat kijk ik naderhand eens na :)
In ieder geval wel goed om te zien dat er 0 inzamelpunten zijn waar je terecht kan met batterijen > 25kg 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ui2aILr3_hQ6d5CzQ39gH7kidjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O3n50rRqfN7ZVbKtAgcg4YHM.png?f=fotoalbum_large

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-09 07:38
adoros schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:11:
[...]

Inkoopvergoeding bij zonneplan is 0.02c en energiebelasting is 0.1185 = 0.1385. Dit bedrag vul je in bij vergoeding en de BTW is 21%.Bij de verkoop vul je dezelfde waardes in, maar dan negatief.
Dan kom ik nog niet op de tarieven die mijn app van zonneplan weer geeft.

Volgens mij moet je 0,1081 en 21% in vullen en voor verkoop precies hetzelfde maar dan inderdaad negatief

[ Voor 13% gewijzigd door Kred1966 op 10-08-2026 11:46 ]

• coolmos
adoros schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:11:
[...]

Het bedrag van 0,11085 per kWh is al inclusief BTW. De prijs ex BTW is 0,09161.

De opslag van Zonneplan is 0,02 inclusief BTW, dus 0,0165 ex BTW

Het tarief is dus 0,09161 + 0,0165 = 0,10811. Daarbovenop komt voor inkoop energie 21% BTW. Voor verkoop van energie is de BTW 0, je krijgt dus geen BTW terug.

• adoros
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:34
coolmos schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Het tarief is dus 0,09161 + 0,0165 = 0,10811. Daarbovenop komt voor inkoop energie 21% BTW. Voor verkoop van energie is de BTW 0, je krijgt dus geen BTW terug.
Thanks! Ik zat aardig in de buurt, dus dat was voor mij goed genoeg.

Voor wat betreft de BTW bij verkoop, daar heb je gelijk in, maar het gevolg is dat ik dan 2 verschillende prijslijnen in de Anker app krijg te zien. En aangezien ik in de Zonneplan app ook maar 1 prijslijn te zien krijg heb ik geprobeerd dat over te nemen. :)

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 08:02
Ik heb afgelopen week mijn Anker 4 E5000 in gebruik genomen. Ben best wel onder de indruk van de robuustheid van de accu en de mogelijkheden. Vooralsnog zou ik dolgraag mijn HomeAssistant installatie willen voorzien van met name de sensor waardes van de accu. Puur voor het totaal beeld van de energievoorziening niet voor de aansturing.

Ik heb meerdere handleidingen gezien hoe home assistant in te zetten inclusief aansturen van laden en ontladen, maar niet om Anker 'in control' te houden en puur voor monitoring.

Heeft iemand tips voor mij?

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:09
Als je de officiele anker add on gebruikt (via HACS), dan kun je vervolgens kiezen wat je wil. Anker in control laten door een van de standaard Operating Modes te kiezen. Of je zet HA in control door Third-Party Control te kiezen. Ik heb hem zelf ook alleen voor monitoring op dit moment, dus ik laat Anker via de 'Self-Consumption Mode' de aansturing doen.

https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official

Voorwaarde om dit te laten werken is dat je de Modbus TCP functie aan moet zetten in de anker app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otl2WzX7t4suo5bVOVXetuEJKSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Yq0mL5Obb2caqUQFtFNMp2dw.png?f=user_large
@Cavalera125 goed voor de SB3 pro gebruikers om ons te realiseren dat deze hele rits aan features dus ontbreekt. Ik heb wel via Homey de link gelegd, maar dat gaat via de cloud en vervolgens was m'n set Ankers niet meer te managen via de Anker app. Dat plan nog even in de ijskast gelegd dus voor nu.

• coolmos
adoros schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Thanks! Ik zat aardig in de buurt, dus dat was voor mij goed genoeg.

Voor wat betreft de BTW bij verkoop, daar heb je gelijk in, maar het gevolg is dat ik dan 2 verschillende prijslijnen in de Anker app krijg te zien. En aangezien ik in de Zonneplan app ook maar 1 prijslijn te zien krijg heb ik geprobeerd dat over te nemen. :)
Dat is ook precies de bedoeling. Jouw inkoopprijs voor energie is niet jouw verkoopprijs voor energie, daar zit al gauw 0,15 tussen. Staat er niet ergens een schuifje om de prijzen inclusief of exclusief kosten te zien?

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:42
NiGeLaToR schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:10:
@Cavalera125 goed voor de SB3 pro gebruikers om ons te realiseren dat deze hele rits aan features dus ontbreekt. Ik heb wel via Homey de link gelegd, maar dat gaat via de cloud en vervolgens was m'n set Ankers niet meer te managen via de Anker app. Dat plan nog even in de ijskast gelegd dus voor nu.
Met Home Assistant kun je de Solarbank 3 zowel via HA als ook de Anker app aansturen.

Dit is een andere, niet officiële integratie en maakt gedeeltelijk gebruik van cloud. De werking voor de SD3 is dus geheel anders dan de Max AC en SB4

• vdvjohan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20:35
Slonzo schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Goeie, dat kijk ik naderhand eens na :)
In ieder geval wel goed om te zien dat er 0 inzamelpunten zijn waar je terecht kan met batterijen > 25kg 8)7

[Afbeelding]
Vermits het hier toch duidelijk gaat over batterijen gebruikt in een ESS, lijkt het erop dat Bebat deze wil laten inzamelen door ' Leverancier of installateur '.
Wat dus een andere omschrijving is voor Anker moet het zelf over 10-20-30 jaar doen.

Doet Anker het niet zelf ( failliet, ... ), dan zal Bebat die taak overnemen ALS de batterij bij hen geregistreerd is.
Is die niet correct geregistreerd, tja, dan wordt het mogelijk aangerekent door Bebat aan de bezitter van de batterij. Lijkt af te hangen van de staat van de batterij ( beschadigd, demontage nodig, ... ).
Bij de gewone ophaalpunten of recyclageparken nemen ze dergelijk grote en potentieel gevaarlijke batterijen blijkbaar momenteel niet aan.

Het documenteren van de correcte registratie van je batterij door Anker lijkt dus een noodzakelijke voorzorgsmaatregel omdat die dingen gewoon niet passen in de tonnetjes die je aan de ingang van de Belgische winkels vind.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:20
vdvjohan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Vermits het hier toch duidelijk gaat over batterijen gebruikt in een ESS, lijkt het erop dat Bebat deze wil laten inzamelen door ' Leverancier of installateur '.
Wat dus een andere omschrijving is voor Anker moet het zelf over 10-20-30 jaar doen.

Doet Anker het niet zelf ( failliet, ... ), dan zal Bebat die taak overnemen ALS de batterij bij hen geregistreerd is.
Is die niet correct geregistreerd, tja, dan wordt het mogelijk aangerekent door Bebat aan de bezitter van de batterij. Lijkt af te hangen van de staat van de batterij ( beschadigd, demontage nodig, ... ).
Bij de gewone ophaalpunten of recyclageparken nemen ze dergelijk grote en potentieel gevaarlijke batterijen blijkbaar momenteel niet aan.

Het documenteren van de correcte registratie van je batterij door Anker lijkt dus een noodzakelijke voorzorgsmaatregel omdat die dingen gewoon niet passen in de tonnetjes die je aan de ingang van de Belgische winkels vind.
Je kunt hem natuurlijk tegen die tijd zelf open schroeven en cel voor cel naar het recyclagepark afvoeren :*) _O-
marktweakt schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:42:
[...]

Je kunt hem natuurlijk tegen die tijd zelf open schroeven en cel voor cel naar het recyclagepark afvoeren :*) _O-
Of gewoon net voor de garantie verloopt (10 jaar) verkopen aan een Nederlander.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Net zelf geprobeert om de smart meter v2 aan te sluiten maar ik deed iets verkeerd. Zelf nog geen idee wat maar nadat 1 keer een automaat (waar ik de N vandaan haalde in eerste instantie) en later van 1 fase de aardlek eruit knalde nadat ik de N van de N rail haalde was ik er klaar mee. (Ja toen ik aan het klussen was, was de hoofdschakeler uit ;) ) Er moet toch nog een extra groep bij dus een electricien heb ik toch nodig, kan die ook de smart meter installeren binnenkort.

Wel irritant, want ook ik heb een slimme meter die maar 1 keer per 10 seconde updates stuurt over de p1 poort. De solarbank over- of onderstuurt dan als een gek met de zelfverbuik mode waardoor je dus erg weinig wint qua energie verbruik en hem beter uit kan laten staan. Dat had wat mij betreft wel ergens heel groot moeten staan dat het systeem minder "plug and play" is met een p1 meter dan dat ze nu verkondigen.

Je kan dat iets voorkomen door minder hard te laden en ontladen, dus flinke limieten instellen. Maar dan haalt de batterij het einde van de nacht niet.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-09 07:38
coolmos schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:49:
[...]

Maar je kunt dit jaar nog salderen en krijg je de BTW ook terug als je deze op -21 zet heb je nog maar 1 lijn.

Ik ga er dan wel vanuit dat je even veel uit het net haalt als terug levert per jaar.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:11
Slonzo schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 09:33:
Even openschroeven en de 5 battery packs los inleveren ;) Kun je meteen op die xt60 connector een grotere oplossing aansluiten, helaas 16v, geen 48 of 52v... Of als het is afgeschreven zou je het met 48v kunnen proberen, geen rook is goed nieuws :)

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zijn er hier al ervaringen met gekoppelde Frank Energie inclusief het via hen uitschakelen van je zonnepanelen via de "Slim Terugleveren" optie?

Wanneer je bijvoorbeeld niet iets als een EV slim wilt opladen, een tweede losse batterij hebt of een niet ondersteunde (aanvullende) PV omvormer hebt, dan neemt Frank hiermee eigenlijk alles van je over.

Los van het nadeel van niet meer in eigen beheer hebben en het feit dat alles zelf via Home Assistant laten verlopen ook gewoon leuk is, klinkt dit wel erg aantrekkelijk.

@berthavekes2 Hoe zijn jouw eerste ervaringen?

[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 10-08-2026 21:41 ]

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:35
JBS schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:33:
Zijn er hier al ervaringen met gekoppelde Frank Energie inclusief het via hen uitschakelen van je zonnepanelen via de "Slim Terugleveren" optie?

Wanneer je bijvoorbeeld niet iets als een EV slim wilt opladen, een tweede losse batterij hebt of een niet ondersteunde (aanvullende) PV omvormer hebt, dan neemt Frank hiermee eigenlijk alles van je over.

Los van het nadeel van niet meer in eigen beheer hebben en het feit dat alles zelf via Home Assistant laten verlopen ook gewoon leuk is, klinkt dit wel erg aantrekkelijk.

@berthavekes2 Hoe zijn jouw eerste ervaringen?
Ik ben niet heel enthousiast. Ik heb het een paar dagen geprobeerd, zowel op de normale handelen stand als de aggressieve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwVhLWjetWxrlrOezcEP8InQweM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u8xV7li2v3NT56j7iLPcP7Dw.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier een willekeurige dag. De aansturing heeft gezorgd voor een besparing van €1,33 op de maandfactuur, maar het resultaat is (maar) €0,97.

Terugkijkend naar die dag had ik ca. 14 kWh * €0,18 = €2,52 kunnen verdienen met 1 cyclus op day-ahead prijzen. RTE / verliezen buiten beschouwing gelaten.

Handelen rendeerde dus niet beter dan met mijn Home Assistant automations, dus ik heb de koppeling met Frank er weer uit gegooid.

Wellicht dat iemand anders met 14 kWh het wat langer wilt proberen en dan vergelijken?

• ctrl-tab
berthavekes2 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:24:
[...]

Ik ben niet heel enthousiast. Ik heb het een paar dagen geprobeerd, zowel op de normale handelen stand als de aggressieve.

~~~~~~~[Afbeelding]

Zie hier een willekeurige dag. De aansturing heeft gezorgd voor een besparing van €1,33 op de maandfactuur, maar het resultaat is (maar) €0,95.

Terugkijkend naar die dag had ik ca. 14 kWh * €0,18 = €2,52 kunnen verdienen met 1 cyclus op day-ahead prijzen. RTE / verliezen buiten beschouwing gelaten.

Handelen rendeerde dus niet beter dan met mijn Home Assistant automations, dus ik heb de koppeling met Frank er weer uit gegooid.

Wellicht dat iemand anders met 14 kWh het wat langer wilt proberen en dan vergelijken?
Met mijn eigen logica doet Anker 1 (14kw) een euro of 3 per dag afgelopen weekend. Anker 2 doet de helft (enkele unit).
1 augustus een vergelijkbaar beeld ,ietsjes lager.

Logica: Maximaal laden tijdens 5 goedkope uren, maximaal ontladen tijdens 3 duurste avond uren, snachts 0 op de meter. Tijdens duurste ochtend uren laatste restje ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87jy5tab8jopYhBSE8BjjxqLEZs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SzNrYILpi55NpuKOvmkxnDsb.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door ctrl-tab op 10-08-2026 23:34 ]

• berthavekes2
-ReDRuM- schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
Beste allemaal, Ik ben thuis met dit bezig: ik wil dat mijn anker solix solarbank max ac als er een stroom onderbreking is deze groepen in de lucht houdt.

[Afbeelding]Ik ga gebruik maken van een eaton installatie relais 2x maak + 2x verbreekcontacten 20a 250 vac, mijn Ankers solix staat in de schuur daarom gebruik ik een blauwe cee wandcontactdoos

De aarde draden heb ik voor het gemak niet ingetekend maar zitten er natuurlijk straks wel

de zware apparaten hebben allemaal andere groepen wasmachine keuken etc

ik hoor graag wat jullie er van vinden, ik heb ook zonnepanelen ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik het makkelijk en goedkoop off grid kan maken

Heeft iemand nog opmerkingen?

Alvast bedankt :)
Denk goed na of je de pv-panelen wel door de noodstroompoort wilt laten lopen. Als ik bijvoorbeeld 1,6kW pv opwek heb, kan ik niet ook nog de accu met 3,5kW ontladen, dan krijg je een foutmelding. Als je enkel NOM draait kan het wellicht wel, afhankelijk van je opwek.

Ik zou dan eerder kijken naar een omschakelaar om bij stroomuitval tijdelijk om te schakelen.

• berthavekes2
timhtc schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:48:
Ik heb mijn Anker SOLIX Max AC (21 kWh) live gekoppeld aan Mijn Batterij. Je kunt de prestaties en opbrengsten realtime volgen onder de gebruikersnaam Plugngo. 📈🔋
https://mijnbatterij.nl/resultaten/dag/2026-08-04?mode=batteries&capacityMin=20&powerMax=4&incomeIn=euro
Ik heb mijn 14 kWh ook gekoppeld (live via Home Assistant) aan deze website. Te vinden onder gebruikersnaam: berthavekes2.

Filteren op merk is het snelst:

https://mijnbatterij.nl/l...BrandIds=36&incomeIn=euro

Vorige week was ik nog aan het testen met verschillende aansturingen, en zijn de resultaten dus niet te vergelijken. Vanaf deze week wordt hij weer volledig door HA aangestuurd.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

ctrl-tab schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:31:
[...]

Met mijn eigen logica doet Anker 1 (14kw) een euro of 3 per dag afgelopen weekend. Anker 2 doet de helft (enkele unit).
1 augustus een vergelijkbaar beeld ,ietsjes lager.

Logica: Maximaal laden tijdens 5 goedkope uren, maximaal ontladen tijdens 3 duurste avond uren, snachts 0 op de meter. Tijdens duurste ochtend uren laatste restje ontladen.
[Afbeelding]
PV speelt dan geen rol bij jou als ik je aanpak juist interpreteer?

• ctrl-tab
JBS schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Zolang we salderen speelt pv geen rol inderdaad.
Niet terugleveren = inkometenderving = kosten voor de kw die opgeslagen wordt.

• berthavekes2
JBS schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:26:
[...]

Tot 1 januari is zelfverbruik van pv-opwek financieel niet interessanter dan sturen op day-ahead prijzen (met dynamisch contract).

Ik laad elke middag op het goedkoopste moment 4,5 uur lang maximaal vol, welke ik 's avonds tegen het hoogste tarief 4 uur lang maximaal teruglever aan het net. Dat ik daardoor 's nachts en in de vroege ochtend een lege accu heb en uit het net moet importeren neem ik voor lief.
@berthavekes2 en @ctrl-tab precies hetzelfde hier - ook als ik geen PV opwek laad ik goedkope stroom om 's avonds te dumpen op het net als de prijzen hoog zijn.

Heck, als saldering stopt en we doen dat niet meer gaan de netbeheerders dat ook merken. Ben benieuwd hoeveel impact dat inmiddels heeft - want dan laad ik wel goedkoop, maar is terugleveren bijna niet meer interessant en zal de netbeheerder dat moeten opvangen.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:20
Ik heb bevestiging van Anker dat de garantie op de Max AC niet vervalt als je de Schuko stekker van de meegeleverde aansluitkabel afknipt en die kabel gebruikt om hem vast aan te sluiten.

• Ctrl-J
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-09 12:25
Hier sinds gisteren ook een Solix Max AC in gebruik. Setup ging vlekkeloos (al zitten er nog wat schoonheidsfoutjes in de app...). Overdag helemaal volgeladen met zonnestroom en in de nacht ook ontladen om ons nachtverbruik op te vangen met de accu. Tenminste, dat dacht ik.

Ook hier namelijk hetzelfde probleem als eerder gemeld. De teruglevering blijft "flipperen", omdat we een verouderde meter hebben. Zojuist contact gehad met de netbeheerder en die gaan kijken of deze toch eerder vervangen kan worden. Ze kregen namelijk steeds meer van dit soort meldingen binnen. De vraag is wel of dit gratis is of tegen betaling, omdat ze de planning op de schop moeten gooien.

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 12:59
Creepy schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:25:
Net zelf geprobeert om de smart meter v2 aan te sluiten maar ik deed iets verkeerd. Zelf nog geen idee wat maar nadat 1 keer een automaat (waar ik de N vandaan haalde in eerste instantie) en later van 1 fase de aardlek eruit knalde nadat ik de N van de N rail haalde was ik er klaar mee. (Ja toen ik aan het klussen was, was de hoofdschakeler uit ;) ) Er moet toch nog een extra groep bij dus een electricien heb ik toch nodig, kan die ook de smart meter installeren binnenkort.

[...]
Liep daar zelf ook tegenaan. Zorg dat de fases en N vd Smart Meter op automaten van 'achter' dezelfde aardlekschakelaar aangesloten zitten. Ofwel, dat sluit aansluiten op de N-rails al uit, want die verdeelt de hoofdschakelaar. Anders kan de aardlekschakelaar het verschil niet juist berekenen en leidt dat er altijd tot dat deze eruit klapt.

• macr0
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
Hier gister de Solarbank Max AC 14kWh geinstalleerd, in combinatie met de Smart Meter Gen 2 3-phase, met een extra set CT klemmen voor het meten van de PV opwek (3 fase inverter).

Ik krijg in de Anker app echter geen goede waardes te zien voor PV-opwek en huisverbruik. Nu met een zonnetje (2300W volgens mijn inverter) geeft de Anker app aan 2130W zonneopwek en 0W huis verbruik. Die zonneopwek waarde lijkt met dus de zonneopwek min huisverbruik te zijn.

Mijn vermoeden is dat de CT klemmen van de de PV defect zijn. Ik zie ook geen waardes van de PV klemmen in de Apparaat tab van de Anker app. Is er iemand met dezelfde setup die kan bevestigen of daar wel of geen waardes van de PV CT klemmen staan?

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 12:59
macr0 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:06:
Hier gister de Solarbank Max AC 14kWh geinstalleerd, in combinatie met de Smart Meter Gen 2 3-phase, met een extra set CT klemmen voor het meten van de PV opwek.

Ik krijg in de Anker app echter geen goede waardes te zien voor PV-opwek en huisverbruik. Nu met een zonnetje (2300W volgens mijn inverter) geeft de Anker app aan 2130W zonneopwek en 0W huis verbruik. Die zonneopwek waarde lijkt met dus de zonneopwek min huisverbruik te zijn.

Mijn vermoeden is dat de CT klemmen van de de PV defect zijn. Ik zie ook geen waardes van de PV klemmen in de Apparaat tab van de Anker app. Is er iemand met dezelfde setup die kan bevestigen of daar wel of geen waardes van de PV CT klemmen staan?
Heb zelf geen extra set CT-klemmen voor de aanvullende PV-installatie, maar weet wel dat er in de app het scherm 'Fotovoltaïsche energie van derden' zit waar standaard ingesteld staat op 'Mijn huis heeft geen fotovoltaïsche systemen van derden geïnstalleerd'. Mogelijk die settings eens controleren?

• macr0
Rvanlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Heb zelf geen extra set CT-klemmen voor de aanvullende PV-installatie, maar weet wel dat er in de app het scherm 'Fotovoltaïsche energie van derden' zit waar standaard ingesteld staat op 'Mijn huis heeft geen fotovoltaïsche systemen van derden geïnstalleerd'. Mogelijk die settings eens controleren?
Heb ik zojuist gedaan.

Zonnepanelen van derden staat op: Er is een PV-systeem van derden in mijn huis geïnstalleerd en vervolgens de suboptie 'kan via CT worden bewaakt'.

en bij CT-bewakinginstellingen, CT(PV/ESS) tab heb ik de optie 'PV-bewaking van derden' geselecteerd.

Ook het stekkertje van de PV CT klemmen opnieuw verbonden en de smart meter gepowercycled. Maakt helaas geen verschil.

• ctrl-tab
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:24:
@berthavekes2 en @ctrl-tab precies hetzelfde hier - ook als ik geen PV opwek laad ik goedkope stroom om 's avonds te dumpen op het net als de prijzen hoog zijn.

Heck, als saldering stopt en we doen dat niet meer gaan de netbeheerders dat ook merken. Ben benieuwd hoeveel impact dat inmiddels heeft - want dan laad ik wel goedkoop, maar is terugleveren bijna niet meer interessant en zal de netbeheerder dat moeten opvangen.
Handelen blijft toch interessant op basis van de laatste maanden. Iets minder lucratief maar zeker interessant. Ik hanteer 12ct als minimum verkoop-inkoop. Het enige is dat je het laden dan op de goedkoopste uren moet doen door 0 op de meter te hanteren..hier krijg ik ze nog steeds wel vol dan (6kw panelen, 21kwh opslag en 2x max ac invertor)

• royko27
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-09 09:42
Beste Tweakers,

Ik probeer het binnen dit topic te vinden, maar kan het nergens terugvinden. Als ik het over het hoofd heb gezien, excuses voor de dubbele vraag/probleemstelling.

Mijn situatie: ik heb een Anker SOLIX Solarbank Max AC, in combinatie met een Anker SOLIX P1 Meter en een HomeWizard P1 Meter. Ik wek zelf energie op met 24 PV-panelen. De PV-installatie en de Solarbank zitten beide op een aparte groep (dus niet op dezelfde groep). Ik heb een vast energiecontract.

In de app heb ik de instellingen als volgt:

Modus:
Zelfverbruik

Exportlimiet:
Nul export

Netvermogenslimiet:
Netinvoer: 3500 W
Max. vermogen naar het net: 3500 W

Zonnepanelen van derden:
Er is een PV-systeem van derden in mijn huis.

Nu wil ik dat de Solarbank alleen oplaadt met mijn zelf opgewekte energie. Ik zie nu dat hij nog steeds vanuit het net laadt. In de afgelopen 1,5 maand heeft hij 110 kWh vanuit het net geladen en 230 kWh vanuit PV.

Die 110 kWh wil ik naar 0 hebben.

Welke instelling heb ik verkeerd staan?

Bedankt voor jullie hulp!

• coolmos
macr0 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:17:
[...]

Heb ik zojuist gedaan.

Zonnepanelen van derden staat op: Er is een PV-systeem van derden in mijn huis geïnstalleerd en vervolgens de suboptie 'kan via CT worden bewaakt'.

en bij CT-bewakinginstellingen, CT(PV/ESS) tab heb ik de optie 'PV-bewaking van derden' geselecteerd.

Ook het stekkertje van de PV CT klemmen opnieuw verbonden en de smart meter gepowercycled. Maakt helaas geen verschil.
Je kunt de PV waarde alleen zien in het eerste scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjGM91hNLFlueZoInMjUINQlhlg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ANORQcrWQ6fAytqBFtnENwkp.png?f=fotoalbum_large

Er is niet een aparte tab bij de Smart Meter Gen 2 om de PV waarde te zien.

Mijn instellingen zijn als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-9UBb9O8X6LjU9fuwod4IMhy28=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gDOJi7eyihe6mJGAl3XnuL3X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DILxLAJr73TTk82ssOsDT9Lfros=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U8vxzioq0ySWmJgzIeEQ1G6i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWp_H_rEUkdT1vI1eYF5RzbF170=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ucG6mLWMkjSHHm10BLVUTLl.png?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12
Ctrl-J schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:51:
Hier sinds gisteren ook een Solix Max AC in gebruik. Setup ging vlekkeloos (al zitten er nog wat schoonheidsfoutjes in de app...). Overdag helemaal volgeladen met zonnestroom en in de nacht ook ontladen om ons nachtverbruik op te vangen met de accu. Tenminste, dat dacht ik.

Ook hier namelijk hetzelfde probleem als eerder gemeld. De teruglevering blijft "flipperen", omdat we een verouderde meter hebben. Zojuist contact gehad met de netbeheerder en die gaan kijken of deze toch eerder vervangen kan worden. Ze kregen namelijk steeds meer van dit soort meldingen binnen. De vraag is wel of dit gratis is of tegen betaling, omdat ze de planning op de schop moeten gooien.
Bij Enexis kost het €220 euro iig. Had er ook achteraan gebeld. De smart meter heeft mijn probleem opgelost iig. Kun je rond de 100-120 euro wel vinden online en op Marktplaats 👍🏻

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• macr0
coolmos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:50:
[...]

Je kunt de PV waarde alleen zien in het eerste scherm:

[Afbeelding]

Er is niet een aparte tab bij de Smart Meter Gen 2 om de PV waarde te zien.

Mijn instellingen zijn als volgt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks!

Heb het issue inmiddels opgelost. Om even de losse waardes van de klemmen kunnen zien heb ik de PV klemmen op de grid connector aangesloten. Toen zag ik een vreemde combinatie waardes, iets van 800W op fase 1, -400W op fase 2 en -400W op fase 3 (mijn inverter zou de opwek gelijk over de 3 fases moeten verdelen). Alles even nagelopen en het bleek dat fase 2 en 3 op de aardlekautomaat van de inverter verwisseld zaten t.o.v. de hoofdaansluiting.
Nu zie ik alle data correct in de Anker app :*)

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:58

timhtc

Home Energy Management

royko27 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:42:
Beste Tweakers,

Ik probeer het binnen dit topic te vinden, maar kan het nergens terugvinden. Als ik het over het hoofd heb gezien, excuses voor de dubbele vraag/probleemstelling.

Mijn situatie: ik heb een Anker SOLIX Solarbank Max AC, in combinatie met een Anker SOLIX P1 Meter en een HomeWizard P1 Meter. Ik wek zelf energie op met 24 PV-panelen. De PV-installatie en de Solarbank zitten beide op een aparte groep (dus niet op dezelfde groep). Ik heb een vast energiecontract.

In de app heb ik de instellingen als volgt:

Modus:
Zelfverbruik

Exportlimiet:
Nul export

Netvermogenslimiet:
Netinvoer: 3500 W
Max. vermogen naar het net: 3500 W

Zonnepanelen van derden:
Er is een PV-systeem van derden in mijn huis.

Nu wil ik dat de Solarbank alleen oplaadt met mijn zelf opgewekte energie. Ik zie nu dat hij nog steeds vanuit het net laadt. In de afgelopen 1,5 maand heeft hij 110 kWh vanuit het net geladen en 230 kWh vanuit PV.

Die 110 kWh wil ik naar 0 hebben.

Welke instelling heb ik verkeerd staan?

Bedankt voor jullie hulp!
De exportlimiet van 0 W betekent dat de Solarbank alleen ontlaadt om je eigen verbruik te compenseren. Die instelling staat dus los van het opladen vanuit het net.

Als je uitsluitend met je eigen PV-opwek wilt laden, moet je de zelfconsumptiemodus gebruiken. De Anker probeert daarbij op basis van je netafname en teruglevering te bepalen wanneer er PV-overschot beschikbaar is.

Door de meet- en aansturingsvertraging zul je daarbij echter altijd enige netafname en/of teruglevering houden. Daarnaast is de Solarbank gebonden aan de vereisten voor het aansturen van een generator EU Dir RfG, waardoor hij niet continu exact op 0 W kan worden geregeld.

110 kWh netladen op 230 kWh PV is naar mijn idee overigens wel erg veel voor alleen deze regelvertragingen.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:24:

Volgend jaar is een heel interessant jaar voor de netwerkbelasting in zowel invoeding als afname. Zelfconsumptie is als basisscenario heel gunstig voor het elektriciteitsnetwerk op alle niveau's (straat, wijk, stad, land). Specifiek voor Gelderland, Utrecht, en delen van Flevoland / Brabant kunnen bedrijven als Tibber en Frank Energie de batterijen ook nog aanbieden voor aansturing wanneer er piekbelasting is. Hier krijg je nog een extra vergoeding voor. Waarschijnlijk was je op die momenten (in de avondpiek op een koude dag) toch al aan het ontladen.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• royko27
timhtc schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

De exportlimiet van 0 W betekent dat de Solarbank alleen ontlaadt om je eigen verbruik te compenseren. Die instelling staat dus los van het opladen vanuit het net.

Als je uitsluitend met je eigen PV-opwek wilt laden, moet je de zelfconsumptiemodus gebruiken. De Anker probeert daarbij op basis van je netafname en teruglevering te bepalen wanneer er PV-overschot beschikbaar is.

Door de meet- en aansturingsvertraging zul je daarbij echter altijd enige netafname en/of teruglevering houden. Daarnaast is de Solarbank gebonden aan de vereisten voor het aansturen van een generator EU Dir RfG, waardoor hij niet continu exact op 0 W kan worden geregeld.

110 kWh netladen op 230 kWh PV is naar mijn idee overigens wel erg veel voor alleen deze regelvertragingen.
Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat er altijd een beetje verbruik blijft van uit het net. Dit misschien niet helemaal juist geformuleerd met de waarde 0 :D .

Ik heb de Anker nu 1.5 maand op zelfverbruikmodes draaien maar zoals je ziet in de screenshot doet hij dan nog opladen vanuit het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIaTCat3WHfOvFLLAXRVQPfl3wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgJay2Z0zniN2Rnm6QlklGQw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door royko27 op 11-08-2026 13:57 ]

royko27 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:56:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat er altijd een beetje verbruik blijft van uit het net. Dit misschien niet helemaal juist geformuleerd met de waarde 0 :D .

Ik heb de Anker nu 1.5 maand op zelfverbruikmodes draaien maar zoals je ziet in de screenshot doet hij dan nog opladen vanuit het net.

~~~~~~~[Afbeelding]
Heb je een slimme meter SMR 5.0 of hoger?
En/of een heel sterk wisselende energievraag?
Of geeft de Anker P1 niet altijd de juiste waardes door?

Het is altijd iets meer dan 0, maar het zou niet zo hoog moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-08-2026 14:23 ]

• royko27
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Heb je een slimme meter SMR 5.0 of hoger?
En/of een heel sterk wisselende energievraag?
Of geeft de Anker P1 niet altijd de juiste waardes door?

Het is altijd iets meer dan 0, maar het zou niet zo hoog moeten zijn.
Ik heb een slimme meter Landis+gyr e350 DSMR 4.2.

Mijn energievraag is denk ik vrij normaal, wij proberen indien thuis zoveel mogelijk overdag de grootverbruikers aan te zetten. (Wasmachine/droger/vaat/water pompen) Dit is natuurlijk met een gezin van 5 niet altijd mogelijk, daarnaast moet onze warmtepomp boiler ‘s avonds/‘s nachts opwarmen omdat er meestal ‘s avonds wordt gedoucht.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Rvanlaak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:52:
[...]

Liep daar zelf ook tegenaan. Zorg dat de fases en N vd Smart Meter op automaten van 'achter' dezelfde aardlekschakelaar aangesloten zitten. Ofwel, dat sluit aansluiten op de N-rails al uit, want die verdeelt de hoofdschakelaar. Anders kan de aardlekschakelaar het verschil niet juist berekenen en leidt dat er altijd tot dat deze eruit klapt.
Dan moet ik de boel eens goed gaan doormeten en zoeken welke automaten van 1 aardlek aangesloten zijn op welke fase want dat is uiteraard niet gedocumenteerd. Thanks.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

royko27 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

Mijn energievraag is denk ik vrij normaal, wij proberen indien thuis zoveel mogelijk overdag de grootverbruikers aan te zetten. (Wasmachine/droger/vaat/water pompen) Dit is natuurlijk met een gezin van 5 niet altijd mogelijk, daarnaast moet onze warmtepomp boiler ‘s avonds/‘s nachts opwarmen omdat er meestal ‘s avonds wordt gedoucht.
Bij een DSMR 4.2 krijg de batterij slechts om de 10 seconden een waarde door, dus dan loop je altijd achter de feiten aan. Dus dat verklaart wel een deel.

Maar dan nog vindt ik het veel, een kennis van mij met een Anker Solarbank 3 en SMR 5.0 heeft in een half jaar nog geen 2 kWh vanuit het net in de batterij geladen in zelf-consumptie modus.

Zie je afwijkingen als je naar de grafieken kijkt?

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-08 13:45
macr0 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:06:
Hier gister de Solarbank Max AC 14kWh geinstalleerd, in combinatie met de Smart Meter Gen 2 3-phase, met een extra set CT klemmen voor het meten van de PV opwek (3 fase inverter).

Ik heb ook zojuist installatie voldaan. Had het zelfde met zonne energie 0 terwijl de smart meter gen 2 wel -2kwh zag.

Blijkbaar had ik de apparatuur wel in de app gekoppeld. Maar niet samen met elkaar gesycnched!

Daarna was het probleem meteen verholpen, na het draaien van nieuwe zelftest.

• Mathieu75
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:02
Vandaag de Shelly Pro 3EM geïnstalleerd. Zou teruglevering moeten registreren op alledrie de fases. Was alleen op fase 3 zo. Fase 1 en 2 registreerden verbruik. Bij fase 2 leek het een omkeerprobleem, hoewel alle klemmen de pijl dezelfde goede kant opwezen. Fase 1 was helemaal raar.

Uiteindelijk bleek dat de aardleks van 1 en 2 waren omgewisseld (en het bijschrift dus niet klopte). Foei, officiële electicien...

Nu A en B op de Shelly maar omgewisseld, en alles klopt. Dus bij rare waarden altijd controleren of de fase ook echt is wat je denkt / wat er staat.

• coolmos
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Bij een DSMR 4.2 krijg de batterij slechts om de 10 seconden een waarde door, dus dan loop je altijd achter de feiten aan. Dus dat verklaart wel een deel.
Er wordt elke seconde een waarde doorgegeven, maar dat is 10 seconden lang dezelfde waarde.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

coolmos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:46:
[...]

Er wordt elke seconde een waarde doorgegeven, maar dat is 10 seconden lang dezelfde waarde.
Met DSMR5 (Dutch Smart Meter Requirements (versie 5)) gecertificeerde 'slimme meters' wordt dat zelfde P1 (RS485) signaal ééns per seconde 'vers' op de lijn gezet. Ga je daar vervolgens zelf een (al dan niet actieve) splitter tussen zetten dan wordt dat signaal evenredig verdeeld over het aantal in gebruik zijnde aansluitingen op zo'n splitter.

Hoe de overgang van DSMR naar het huidige ESMR tot stand gekomen is..... Tsja 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 11-08-2026 18:11 ]

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:22
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:02:
[...]

Met DSMR5 (Dutch Smart Meter Requirements (versie 5)) gecertificeerde 'slimme meters' wordt dat zelfde P1 (RS485) signaal ééns per seconde op de lijn gezet. Ga je daar vervolgens zelf een (al dan niet actieve) splitter tussen zetten dan wordt dat signaal evenredig verdeeld over het aantal in gebruik zijnde aansluitingen op zo'n splitter.
Met een splitter krijgen alle ontvangers alle berichten. Er is geen enkele reden waarom deze de berichten zou gaan verdelen.
Een passieve splitter heeft wel het probleem dat alle aangesloten devices in totaal niet meer dan het uitgangsvermogen van de P1 poort mogen gebruiken. Als de splitter een pure draadmatige doorverbinding is kunnen ook niet alle devices samenwerken omdat ze het Data signaal mogelijks naar een andere spanning pull-uppen.

Het is ook geen RS485 signaal, maar een geïnverteerde 5V variant van RS232.

[ Voor 4% gewijzigd door De Kris op 11-08-2026 18:13 ]

dK

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De Kris schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:12:
[...]

Met een splitter krijgen alle ontvangers alle berichten. Er is geen enkele reden waarom deze de berichten zou gaan verdelen.
Een passieve splitter heeft wel het probleem dat alle aangesloten devices in totaal niet meer dan het uitgangsvermogen van de P1 poort mogen gebruiken. Als de splitter een pure draadmatige doorverbinding is kunnen ook niet alle devices samenwerken omdat ze het Data signaal mogelijks naar een andere spanning pull-uppen.

Het is ook geen RS485 signaal, maar een geïnverteerde 5V variant van RS232.
Misschien dat ik het niet goed 'schreef' maar het signaal wordt met een splitter uitgesplitst naar het aantal uitgaande poorten waarbij de data uiteraard op alle poorten gelijktijdig in een gelijke vorm weg gezet wordt (in netwerk termen technisch gezien een domme HUB, dus).

RS485 / RS232 .... Zelfde COM protocol >:)

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 20:22
Will_M schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Misschien dat ik het niet goed 'schreef' maar het signaal wordt met een splitter uitgesplitst naar het aantal uitgaande poorten waarbij de data uiteraard op alle poorten gelijktijdig in een gelijke vorm weg gezet wordt (in netwerk termen technisch gezien een domme HUB, dus).

RS485 / RS232 .... Zelfde COM protocol >:)
Mogelijks, "evenredig verdeeld" betekent voor mij dat iedereen een deel krijgt, niet alles. :)

dK

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De Kris schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:22:
[...]

Mogelijks, "evenredig verdeeld" betekent voor mij dat iedereen een deel krijgt, niet alles. :)
Dan moet je daar de fabrikanten van die apparaatjes misschien eens op aan gaan spreken, die noemen het steevast een P1-Splitter. Als ik het hier nú over een HUB gehad zou hebben dan had iedereen zónder kennis weer naar de winkel gerend om een P1-HUB aan te gaan schaffen >:)

• berthavekes2
Mathieu75 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:06:
Vandaag de Shelly Pro 3EM geïnstalleerd. Zou teruglevering moeten registreren op alledrie de fases. Was alleen op fase 3 zo. Fase 1 en 2 registreerden verbruik. Bij fase 2 leek het een omkeerprobleem, hoewel alle klemmen de pijl dezelfde goede kant opwezen. Fase 1 was helemaal raar.

Uiteindelijk bleek dat de aardleks van 1 en 2 waren omgewisseld (en het bijschrift dus niet klopte). Foei, officiële electicien...

Nu A en B op de Shelly maar omgewisseld, en alles klopt. Dus bij rare waarden altijd controleren of de fase ook echt is wat je denkt / wat er staat.
Stond er daadwerkelijk "L1" op jouw eerste aardlek?

Het is heel gebruikelijk / de afspraak om de fases bij elke woning in de straat anders aan te sluiten. Ze komen op volgorde de slimme meter binnen. Tussen de slimme meter en de hoofdschakelaar kun je de fases wisselen, met behoud van draairichting.

Vaak wordt de aardlek en bijbehorende groepen daarom gecodeerd met een kleur ipv met "L1", 2 of 3.

Stel je voor dat een complete nieuwbouwwijk allemaal de warmtepomp op L1 had staan..

• royko27
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Maar dan nog vindt ik het veel, een kennis van mij met een Anker Solarbank 3 en SMR 5.0 heeft in een half jaar nog geen 2 kWh vanuit het net in de batterij geladen in zelf-consumptie modus.

Zie je afwijkingen als je naar de grafieken kijkt?
Afwijkingen in de grafieken vind ik lastig te zeggen, maar als ik soms live meekijk, vind ik dat hij soms vreemde keuzes maakt met de accu. Bijvoorbeeld uit het niets 3500 watt ontladen richting het huis en het overige richting het net, en dat dan heel even, waarna hij weer naar nul ontladen gaat. Dus dit kan door DSMR 4.2 komen?

Ik gebruik inderdaad ook de HW P1-splitter om de twee P1-meters te kunnen uitlezen. (Anker en HW)

Nu is mijn vraag: is het dan rendabel en interessant om voor €220 bij Enexis een slimme meter met DSMR 5.0 of hoger aan te vragen? Ik vind dat nogal veel geld, en lost dit dan echt mijn probleem op?

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:42
royko27 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:06:
[...]

Afwijkingen in de grafieken vind ik lastig te zeggen, maar als ik soms live meekijk, vind ik dat hij soms vreemde keuzes maakt met de accu. Bijvoorbeeld uit het niets 3500 watt ontladen richting het huis en het overige richting het net, en dat dan heel even, waarna hij weer naar nul ontladen gaat. Dus dit kan door DSMR 4.2 komen?

Ik gebruik inderdaad ook de HW P1-splitter om de twee P1-meters te kunnen uitlezen. (Anker en HW)

Nu is mijn vraag: is het dan rendabel en interessant om voor €220 bij Enexis een slimme meter met DSMR 5.0 of hoger aan te vragen? Ik vind dat nogal veel geld, en lost dit dan echt mijn probleem op?
Ik ben afgelopen week van een 1-fase naar 3-fase aansluiting en bijbehorende slimme meter gegaan. In mijn geval was het duidelijk een stap achteruit. Beiden meters zijn overigens ESMR 5+.

Als je het zeker wilt weten kun je beter een Smart Meter aanschaffen volgens mij. Kun je eventueel ook andere batterijen of je PV mee meten. En ben je nooit meer afhankelijk van je slimme meter

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Kijk voor de grap vooral óók eens op het display van je Anker Solix (MAX AC?) zélf. Daar zie je momenteel afhankelijk van je eigen instellingen, regelmatig pieken bóven de 3500W uitvoer op het moment dat er, net zoals nu, nog input via externe PV kan zijn maar de prijzen op 'het net' inmiddels al weer op de top zitten (day-ahead prices)..

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 11-08-2026 20:38 ]

[...]

Hij kijkt naar wat er door de slimme meter gaat en dat probeert de batterij te compenseren door te (ont)laden, maar met 10sec data is dat lastig. Als er even een wolk voor de zon komt of een apparaat met veel vermogen start of stopt met werken kunnen daardoor flinke afwijkingen ontstaan.

Over het algemeen kan de Solarbank 3 hier de 3fase meter (SMR 5.0) heel netjes rond de nul houden.

Maar de wasmachine heeft een deel van zijn programma waar de motor continue om de paar seconden aan en uit gaat, en dan is die steeds te laat met ingrijpen en lijkt die precies op de verkeerde momenten het vermogen aan te passen.

Het zal ongetwijfeld helpen om een Anker Smart Meter of SMR 5.0 of hoger aan te schaffen, maar over hoeveel het helpt durf ik geen uitspraken te doen.

• coolmos
De DSMR specificatie geeft aan dat er elke seconde data wordt verstuurd. Je P1 is -afgezien van tijdsverlies in de verbinding- dus altijd een seconde te laat met reageren.

Met een Smart Meter Gen 2 of equivalent meet je met de polling frequentie continu de stroom middels de CT klemmen. Die zal dus altijd sneller zijn, en dus zal je batterij daarmee sneller reageren.

Een nieuwere slimme meter met DSMR 5.0 gaat niets verbeteren, tenzij je een L&G E350 met elke 10 seconden verse data hebt. Dan nog is een Smart Meter Gen 2 voor 118 euro (met bij 3-fasen een CT setje voor je PV) of een Shelley 3EM een slimmere keus.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

coolmos schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:00:
De DSMR specificatie geeft aan dat er elke seconde data wordt verstuurd. Je P1 is -afgezien van tijdsverlies in de verbinding- dus altijd een seconde te laat met reageren.

Met een Smart Meter Gen 2 of equivalent meet je met de polling frequentie continu de stroom middels de CT klemmen. Die zal dus altijd sneller zijn, en dus zal je batterij daarmee sneller reageren.

Een nieuwere slimme meter met DSMR 5.0 gaat niets verbeteren, tenzij je een L&G E350 met elke 10 seconden verse data hebt. Dan nog is een Smart Meter Gen 2 voor 118 euro (met bij 3-fasen een CT setje voor je PV) of een Shelley 3EM een slimmere keus.
Kun je daarbij ook even een berekening laten zien waarbij het verschil in één seconde (DSMR5) én 10 Seconden (DSMR4 en eerder) terug verdiend kan gaan worden door een particulier middels de aanschaf van zo'n apparaatje terwijl de netbeheerders en energiemaatschappijen momenteel de acuele 'Day-Ahead' prijzen hooguit 1 keer per kwartier (15 minuten maar meestal alleen 1 keer per uur) beschikbaar stellen aan een particulier?

En uiteraard weet ik ook wel dat de gepubliceerde 'Day-Ahead' prijs geen absolute waarde heeft voor een willekeurige energieleverancier doordat die de prijzen voor 'morgen' vaak al eergisteren (óf zelfs nog veel eerder) in de berekeningen heeft staan.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 16:56
royko27 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:42:
[...]

Ik heb deze meter ook. Anker heeft aangegeven dat de P1-aansluiting in combinatie met deze meter niet goed werkt. Ik had precies hetzelfde probleem als jij.

Ik moet nu wachten tot ze de Smart Meter 2 installeren; volgens Anker is dat op dit moment de enige oplossing.

Tijdelijk gebruik ik OmniBattery om de batterij aan te sturen. Dat werkt eigenlijk beter dan de Anker-app zelf.

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45
Misschien is het goed om je te realiseren dat die 'snelle' respons van P1 waar nu over gediscussieerd wordt minder kritisch is dan je in eerste instantie zou verwachten. Immers, je wordt niet afgerekend op het momentane gebruik, maar op het gemiddeld gebruik per kwartier of uur. Binnen dat kwartier of uur wordt eigenlijk gewoon gesaldeerd. Ook na 2027... Hieronder de kwartierwaarden die ik met Home Assistant heb gemeten. Dan zie je in de mode 'zelfverbruik' een heel rustig beeld, plus of min 0,001 kWh in de kwartierwaarden. Met uiteraard een mooie piek van de zonne-opbrengst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0-oQFE6ChZ4XH5kXKbYvInQ3Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IMUZScUFR5IvAPBT0DmdNWuV.png?f=fotoalbum_large

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

gerlag schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:30:
Misschien is het goed om je te realiseren dat die 'snelle' respons van P1 waar nu over gediscussieerd wordt minder kritisch is dan je in eerste instantie zou verwachten. Immers, je wordt niet afgerekend op het momentane gebruik, maar op het gemiddeld gebruik per kwartier of uur. Binnen dat kwartier of uur wordt eigenlijk gewoon gesaldeerd. Ook na 2027... Hieronder de kwartierwaarden die ik met Home Assistant heb gemeten. Dan zie je in de mode 'zelfverbruik' een heel rustig beeld, plus of min 0,001 kWh in de kwartierwaarden. Met uiteraard een mooie piek van de zonne-opbrengst.[Afbeelding]
Dat is een misvatting. Binnen het kwartier wordt niet gesaldeerd. Je krijgt gewoon twee (of in geval van een dubbel telwerk vier) tellerstanden die het gesommeerd vermogen per kwartier toont. Je kunt dus in een klokkwartier zowel 1 kWh terugleveren als 1 kWh afnemen.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12
[...]

Smart meter kost je de helft (of minder via marktplaats), en lost je probleem sowieso op. Hier ook de E350 icm dsmr 4.2

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Pagina: 1 ... 46 ... 60 Laatste