12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Ik zie geen temperatuur links boven.cville schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:12:
[...]
Waar vind ik de temperatuur in de app? Ik zie wel een temperatuur (26 graden) links boven maar dat lijkt de omgevingstemperatuur te zijn en niet de 30 graden die ik via modbus krijg.
Gewoon de batterij aantikken op het hoofdscherm, of naar "Apparaten" gaan en daar de batterij aantikken.
dK
Gevonden; die laat nog steeds de onveranderde 30.0 graden zien.De Kris schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 23:13:
[...]
Ik zie geen temperatuur links boven.
Gewoon de batterij aantikken op het hoofdscherm, of naar "Apparaten" gaan en daar de batterij aantikken.
Haha, nee ik ben gewoon in Nederland. En die firmware zit gewoon in de batterij. Misschien kreeg ik 'm omdat ik heel hard gezeurd heb bij de klantenservice 😁coolmos schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:27:
[...]
Krijg jij misschien de update omdat je in het buitenland zit?
Die stats zitten deels in je Home. Wellicht kun je alvast een home aanmaken. Het is standaard onderdeel van de accu setup dus misschien kan het vooraf al.CR1992 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:31:
[Afbeelding]
Ik had de app toch uitgebreider verwacht met verbruik per dag Enzo ....
Of is dit alleen als je een batterij hebt dat het veel meer statistieken heeft .
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik ga gebruik maken van een eaton installatie relais 2x maak + 2x verbreekcontacten 20a 250 vac, mijn Ankers solix staat in de schuur daarom gebruik ik een blauwe cee wandcontactdoosDe aarde draden heb ik voor het gemak niet ingetekend maar zitten er natuurlijk straks wel
de zware apparaten hebben allemaal andere groepen wasmachine keuken etc
ik hoor graag wat jullie er van vinden, ik heb ook zonnepanelen ik ben nog aan het onderzoeken hoe ik het makkelijk en goedkoop off grid kan maken
Heeft iemand nog opmerkingen?
Alvast bedankt
Ik ken het assortiment/specs van Eaton niet, maar ik zou echt iets kiezen met in het midden een nul kontakt (3 posities, niet enkel keuze A/B). Je wilt echt dat alle verbindingen verbroken zijn voordat een andere verbinding gemaakt wordt.-ReDRuM- schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:34:
Beste allemaal, Ik ben thuis met dit bezig: ik wil dat mijn anker solix solarbank max ac als er een stroom onderbreking is deze groepen in de lucht houdt.
Ik ga gebruik maken van een eaton installatie relais 2x maak + 2x verbreekcontacten 20a 250 vac, mijn Ankers solix staat in de schuur daarom gebruik ik een blauwe cee wandcontactdoos
PS bij nader inzien vind ik je gekozen oplossing best wel gevaarlijk: als het even verkeerd uitpakt schakel je heel snel een fase precies verkeerd om, zou je een puls van 460v op je apparatuur kunnen zetten, niet doen mechanisch, of het moet met een (nul uitgedoofde) vertraging te realiseren zijn....
Lezers, is dit iets wat beter is (schieten maar) ?
PPS ik lees dat we al die anker akku dingen eigenlijk ondulators moeten noemen, tijd voor een korrektie ?
[ Voor 27% gewijzigd door tweazer op 04-08-2026 12:30 ]
Doe ik iets verkeerd?
Nee hoor, dit zie ik ook. Soms even de knop eerst een sekonde ingedrukt houden, loslaten en dan langer ingedrukt houden om uit te zetten. Ook kun je het output vermogen even op 0 zetten, stekker losmaken en de knoppenexercitie nog eens doen..cville schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:21:
Doe ik iets verkeerd?
M'n EV alléén pakt hier thuis al de volledige opbrengst van m'n PV op jaarbasis ruim weg en met 14kWh aan opslag zou ik bijna altijd de Netto PV output (3300Wp) kwijt moeten kunnen in deze set.
Al met al dus nog een slordige 5 maanden de tijd tot einde salderen om uit te gaan vinden welke modus het beste uit gaat pakken voor me.
[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 04-08-2026 14:58 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Om hem uit te zetten, eerst de stekker uittrekken (best bij weinig vermogen), dan 3 seconden op de knop drukken. Zou ook 7 of 10 seconden kunnen zijn.cville schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:21:
Toen ik gisteren mijn batterij kreeg en de stekker (tijdelijk) in de WCD stak, ging hij onmiddellijk aan, zonder dat ik op de knop op de linker zijkant gedrukt heb. Als ik 3s of langer op die knop druk gebeurt er niets en gaat hij ook niet uit.
Doe ik iets verkeerd?
Had hetzelfde voor, ik dacht eerst al dat de knop kapot was.
Handleiding is fout en onvolledig.
[ Voor 3% gewijzigd door De Kris op 04-08-2026 15:32 ]
dK
De aan-/uitknop werkt niet met stekker er in. Dacht dat de knop defect was, maar chatgpt had bij een ander model gelezen dat het zo hoort (bijzonder dat het verkeerd in de handleiding staat). Om uit te zetten eerst netvermogenslimiet naar 0 watt zetten, stekker er uit en dan knop 3 sec ingedrukt houden.cville schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:21:
Toen ik gisteren mijn batterij kreeg en de stekker (tijdelijk) in de WCD stak, ging hij onmiddellijk aan, zonder dat ik op de knop op de linker zijkant gedrukt heb. Als ik 3s of langer op die knop druk gebeurt er niets en gaat hij ook niet uit.
Doe ik iets verkeerd?
https://www.ankersolix.com/nl/download
Helaas is er niets qua handleiding voor de Solix Max AC te downloaden daar (gemiste kans?)
Via de App / QR code op de gids met garantievoorwaarden wordt je naar de volgende KlantenService Site geloodst zodat er daar alsnog een simpele handleiding te downloaden is.
[ Voor 61% gewijzigd door Will_M op 04-08-2026 17:07 ]
Uit de handleiding:Will_M schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:45:
Ik probeer net even op de website van Anker Solix de handleiding te zoeken om er zo achter te komen wát de correcte procedure is aangaande die 'Power Button'.
Helaas is er niets qua handleiding voor de Solix Max AC te downloaden daar (gemiste kans?)
Via de App / QR code op de gids met garantievoorwaarden wordt je naar de volgende KlantenService Site geloodst zodat er daar alsnog een simpele handleiding te downloaden is.
Lekker tegenstrijdig
[ Voor 5% gewijzigd door Panamon op 04-08-2026 21:06 ]
Deze handleiding?Will_M schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:45:
Ik probeer net even op de website van Anker Solix de handleiding te zoeken om er zo achter te komen wát de correcte procedure is aangaande die 'Power Button'.
https://support.ankersolix.com/s/article/Anker-SOLIX-Solarbank-Max-AC-A17E2-Gebruikersgids
Echter hij lijkt te ver te gaan in het handelen met energie. De afgelopen dagen dumpt hij simpelweg alle energie in de avond het net op. Alleen dan kunnen we vervolgens gedurende de nacht weer 3-4 kwh afnemen omdat de accu al leeg is. Ik zou eigenlijk altijd 5-6 kwh willen overhouden voor eigen gebruik.
Heef iemand daar iets op gevonden?
Ik liep daar ook al tegen aan en heb er vooralsnog maar even een tijdslot voor aangemaakt onder de exportlimiet instellingen waarin 'ie niet mag terug leveren aan het net.Dekaasboer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 07:26:
Ik gebruik nu een paar weken de ai modus.
Echter hij lijkt te ver te gaan in het handelen met energie. De afgelopen dagen dumpt hij simpelweg alle energie in de avond het net op. Alleen dan kunnen we vervolgens gedurende de nacht weer 3-4 kwh afnemen omdat de accu al leeg is. Ik zou eigenlijk altijd 5-6 kwh willen overhouden voor eigen gebruik.
Heef iemand daar iets op gevonden?
Voor diegene die willen/kunnen afhalen in Düsseldorf hier is de prijs incl vooraf betalen en 200 euro korting.
Let op dit is de.prijs voor 14kwh dus met extra batterij
[ Voor 5% gewijzigd door MaXeRs op 05-08-2026 10:05 ]
[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 05-08-2026 11:04 ]
dit is nog de prijs zonder de 2% korting die je kunt krijgen als je vooruit betaald.MaXeRs schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:04:
[Afbeelding]
Voor diegene die willen/kunnen afhalen in Düsseldorf hier is de prijs incl vooraf betalen en 200 euro korting.
Let op dit is de.prijs voor 14kwh dus met extra batterij
(als ik alles goed heb.)
gebruik ook SKONTO bij "rabattcode" (stapelbaar.)
eigenlijk heb ik geen idee of dit gewoon kan.
in Duitsland zonder BTW een accu kopen voor Nederlands gebruik.
maar ach als het kan en je krijgt alles gewoon mee, dan doe ik niet moeilijk.
[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 05-08-2026 10:37 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Incl skontomigjes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:34:
[...]
dit is nog de prijs zonder de 2% korting die je kunt krijgen als je vooruit betaald.![]()
(als ik alles goed heb.)
gebruik ook SKONTO bij "rabattcode" (stapelbaar.)edit:
eigenlijk heb ik geen idee of dit gewoon kan.
in Duitsland zonder BTW een accu kopen voor Nederlands gebruik.![]()
maar ach als het kan en je krijgt alles gewoon mee, dan doe ik niet moeilijk.
Heb jij (of iemand) anders die 100 euro van de prijsbescherming al ontvangen? Ik nog niet namelijk en ze zouden binnen 10 werkdagen (voor mij zou dat 3 augustus zijn) betalen.redah schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:10:
[...]
Bij Anker zelf. Je kon diverse kortingscodes stapelen. Er was een klein window waarbij dit bovenop de eigen 'standaard' korting van Anker kon, en dan kwam je op deze prijs uit. En dan heb ik ook nog een mail ontvangen dat ze 100 Euro willen terugstorten omdat de prijs gedaald is in 30 dagen nadat ik besteld had... Maar als ze dat niet doen, klaag ik niet.
het voorbeeld wat je nu geeft is zonder de skonto.
ik kom inc skonto uit op 3.134,04€
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Och ja ik zie het.migjes schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:57:
[...]
het voorbeeld wat je nu geeft is zonder de skonto.![]()
ik kom inc skonto uit op 3.134,04€
Bedankt! Nog meer korting altijd gek op.
Dan is het nog aantrekkelijker dan in NL kopen en de btw terugvragen.
Neen, ik ben ook nog aan het wachten op mijn 100 euro. Zelfde dag geïnformeerd als jou.De Ingenieur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:48:
[...]
Heb jij (of iemand) anders die 100 euro van de prijsbescherming al ontvangen? Ik nog niet namelijk en ze zouden binnen 10 werkdagen (voor mij zou dat 3 augustus zijn) betalen.
Inc btw teruggave niet, gisteren 3418 euro betaald bij techpunt inclusief uitbreidingsbatterij inc btw. hiervan is 593.24 btw = 2825 indien btw wordt teruggevraagd.MaXeRs schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Och ja ik zie het.
Bedankt! Nog meer korting altijd gek op.
Dan is het nog aantrekkelijker dan in NL kopen en de btw terugvragen.
Hoeveel % korting heb je dan gekregen?whipcheck schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:25:
[...]
Inc btw teruggave niet, gisteren 3418 euro betaald bij techpunt inclusief uitbreidingsbatterij inc btw. hiervan is 593.24 btw = 2825 indien btw wordt teruggevraagd.
Als ik die combinatie selecteer en doe er 12% af zit ik er nog niet aan.
[ Voor 10% gewijzigd door MaXeRs op 05-08-2026 11:42 ]
MaXeRs schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:39:
[...]
Hoeveel % korting heb je dan gekregen?
Als ik die combinatie selecteer en doe er 12% af zit ik er nog niet aan.
Tm afgelopen zondag was er een 10% extra kortings code “Welcome”. Deze is verlopen maar stuur ze een mailtje en je krijgt een nieuwe code. Mijn kortingscode is nog steeds geldig maar deel deze liever niet want dit is mijn achternaam.
Gouden tip! Inmiddels heb ik dit goed werkend.Kenar95 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:51:
[...]
SlimLaden app in Homey al geprobeerd? Volledige aansturing via Modbus en geautomatiseerd op basis van lerend verbruik, zonvoorspelling en dynamische tarieven. Evt. ook handmatig aan te sturen indien nodig.
Het enige dat nog niet helemaal goed werkt, is de NOM. Daar wijkt de app soms nog van af. De app wordt echter actief doorontwikkeld, dus ik verwacht dat dit binnenkort wordt opgelost.
Wat zou ik graag voor elkaar willen krijgen (uitdaging)
1) Ik zou een drempelwaarde willen van 0 tot 500* watt terug geleverde stroom voor minimaal 3 minuten voordat de accu mag gaan laden.
2) Waarom: Mijn zonnestroom boiler moet voorrang hebben voor terug geleverde stroom en deze heeft een drempelwaarde van 100 watt. Boiler op temp, dan accu laden !
3) De accu mag alleen ontladen van 20:00*u tot 08:00*u
4) De accu mag alleen laden tussen 08:00*u en 20:00*u
5) De accu mag geen stroom aan het net leveren of onttrekken.
Punt 1 krijg ik niet voor elkaar, ook niet via Home Ass. (is niet beschikbaar in de App)
Punt 3 & 4 kan wel in de App Aangepaste modus, instellen maar weer niet via Home Ass.
Punt 5 Het niet terugleveren kan via de App d.m.v. " Nul Export" aan te zetten Maar ik krijg het niet voor elkaar om de accu alleen maar via de beschikbare opgewekte stroom van de zonnepanelen te laten laden. Als je "Opladen" in de aangepaste modus in de App aanzet dan gaat de accu via het stroomnet laden op de ingestelde waarde, Pakt de beschikbare terug geleverde stroom maar gaat dat aanvullen via het net ?
Kortom: via de App kan ik een deel van wat ik zou willen maar niet alles. Via Home Ass. kan ik een deel gerealiseerd krijgen maar ook weer niet alles in "Externe modus" Kortom ik zit vast in tekortkomingen (en dat zou natuurlijk ook kunnen dat ik niet weet welke Automatiserings Triggers & Acties volledig te benutten / in te stellen. Ook met "hulp" van AI kom ik er niet uit!
M.vr.g. Paul
met een paar helpers doet deze het nu ook 100% op mijn sessy batterijen.ThirstyThursten schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:14:
Hallo iedereen,
Ik heb een aantal dagen geleden ook mijn Anker Solix Max AC binnen gekregen en geinstalleerd.
Ik ben ook een groot gebruiker en fan van Home Assistant en heb een Custom Card gemaakt om de stats van de Solix live te kunnen tracken!
Mocht je interesse hebben kan je hem vinden op mijn Github Repo en makkelijk via HACS installeren!![]()
Mijn idee was om de fysieke OLED display na te maken.
[Afbeelding: Anker Solix Custom HA Card]
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!
Groeten,
Thursten
Link naar de Repo (https://github.com/ThirstyThursten/anker-solix-display-card/tree/main)
fplin schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:37:
[...]
met een paar helpers doet deze het nu ook 100% op mijn sessy batterijen.
[ Voor 99% gewijzigd door fplin op 05-08-2026 13:43 ]
Ik heb zo ongeveer dit gisteren in Home Assistant gedaan, maar dan andersom geredeneerd. Dus de boiler aansturen en de batterij op NOM laten draaien. Komende weken kijken hoe dat gaat maar dit is de kern van mijn aansturing met een smart socket:Dell8200 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:30:
Goedemiddag allemaal ! Nieuw hier, reden de aanschaf van de Anker Solix MAC AC met extra accu. Ik loop tegen een aantal "instel" mogelijkheden onmogelijkheden aan. Mogelijk hebben andere gebruikers van dit forum Tips en tricks om dit op te lossen ? Dan heel graag reacties !
1) Ik zou een drempelwaarde willen van 0 tot 500* watt terug geleverde stroom voor minimaal 3 minuten voordat de accu mag gaan laden.
2) Waarom: Mijn zonnestroom boiler moet voorrang hebben voor terug geleverde stroom en deze heeft een drempelwaarde van 100 watt. Boiler op temp, dan accu laden !
Punt 1 krijg ik niet voor elkaar, ook niet via Home Ass. (is niet beschikbaar in de App)
Punt 3 & 4 kan wel in de App Aangepaste modus, instellen maar weer niet via Home Ass.
Punt 5 Het niet terugleveren kan via de App d.m.v. " Nul Export" aan te zetten Maar ik krijg het niet voor elkaar om de accu alleen maar via de beschikbare opgewekte stroom van de zonnepanelen te laten laden. Als je "Opladen" in de aangepaste modus in de App aanzet dan gaat de accu via het stroomnet laden op de ingestelde waarde, Pakt de beschikbare terug geleverde stroom maar gaat dat aanvullen via het net ?
Kortom: via de App kan ik een deel van wat ik zou willen maar niet alles. Via Home Ass. kan ik een deel gerealiseerd krijgen maar ook weer niet alles in "Externe modus" Kortom ik zit vast in tekortkomingen (en dat zou natuurlijk ook kunnen dat ik niet weet welke Automatiserings Triggers & Acties volledig te benutten / in te stellen. Ook met "hulp" van AI kom ik er niet uit!
M.vr.g. Paul
- De boiler gaat zodra er genoeg zonne-energie is
- om 1700 in de middag in ieder geval 5 uur aan heeft gestaan zodat er warm water voor het douchen is.
- tussen 1700 en 2100 alleen als er voldoende zonnestroom is, de netimport 0 blijft en de accu niet onder de 40% komt (voor het nachtverbruik)
Hier betaal je sinds dit jaar nog eens 2,89 euro per kilogram bebat bijdrage... Niet moeilijk dat de verkoop hier een stuk lager blijft...
De 14kW betaal je momenteel 4.473 euro voor ( 475 euro bebat...)
Lees ik hierboven dat je hem kan ophalen in Duitland voor 3.130 euro. Dat zou mij inderdaad wel een ritje Dusseldorf waard zijn ja.
Echt te belachelijk voor woorden eigenlijk.
De BTW kan je alleen terug krijgen als je actief handelt in energie. Je moet daarbij wel BTW afdragen over de inkomsten (opbrengst van energieverkoop). Je moet ook BTW betalen over het deel van de batterij dat je privé gebruikt.Joindry schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:09:
(als belg) Lees ik dat nu correct dat je als NL'er de btw nog kan terugkrijgen op een batterij?
...
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/thuisbatterij-btw
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
En daarom heeft iedereen in DE een thuisaccu, ook de kleinere huishoudens met een kleinere portomonee. Maar wel ideaal om indirect zo het net te stabiliseren tijdens piekmomenten.TsiisSkaaf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:40:
[...]
De BTW kan je alleen terug krijgen als je actief handelt in energie. Je moet daarbij wel BTW afdragen over de inkomsten (opbrengst van energieverkoop). Je moet ook BTW betalen over het deel van de batterij dat je privé gebruikt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/thuisbatterij-btw
Ik snap niet waarom NLD dit niet ook gewoon doet. Zou een mooie verkiezings stimulans zijn voor een partij die dit zou doen. Zal Stedin ook blij mee zijn.
Je balanceert alleen het net als pv op dezelfde fase zit als je batterij. Anders zit bij 3fase je pv zegmaar met 2000w L1 te belasten en is je batterij op L3 met 2000w aan 't laden.Whiskey48 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:17:
[...]
En daarom heeft iedereen in DE een thuisaccu, ook de kleinere huishoudens met een kleinere portomonee. Maar wel ideaal om indirect zo het net te stabiliseren tijdens piekmomenten.
Ik snap niet waarom NLD dit niet ook gewoon doet. Zou een mooie verkiezings stimulans zijn voor een partij die dit zou doen. Zal Stedin ook blij mee zijn.
Maar idd. Ik zou zelfs een stap verder willen gaan en een thuisbatterij verzegeld in elke meterkast (als onderdeel van de installatie) willen zien in beheer en op voorwaarde van de netbeheerders. Zou er dan nog steeds zoveel problemen op het net zijn? En congestie rond de namiddag / avondeten? Zou mij niet verbazen als je het congestie probleem op deze manier misschien wel goedkoper op kan lossen (ipv tienduizenden elektriciteitshuisjes overal te moeten plaatsen)...
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Eigenlijk gaat het om een publieksverhaal over gedragsverandering bij het stroomgebruik.
Een gesubsidieerde thuisbatterij (zonder btw) komt daarin niet voor.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Over het algemeen is de meterkast niet zo heel groots om daar makkelijk een redelijke accu in kwijt te kunnen, immers is het deels een rommelhok waar zoveel troep soms ingeduwd word dat het eruit valt als de deur opengemaakt word en zit er in tal van gevallen daar ook nog de gas aansluiting en de watermeter niet te vergeten.caspervc schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Je balanceert alleen het net als pv op dezelfde fase zit als je batterij. Anders zit bij 3fase je pv zegmaar met 2000w L1 te belasten en is je batterij op L3 met 2000w aan 't laden.
Maar idd. Ik zou zelfs een stap verder willen gaan en een thuisbatterij verzegeld in elke meterkast (als onderdeel van de installatie) willen zien in beheer en op voorwaarde van de netbeheerders. Zou er dan nog steeds zoveel problemen op het net zijn? En congestie rond de namiddag / avondeten? Zou mij niet verbazen als je het congestie probleem op deze manier misschien wel goedkoper op kan lossen (ipv tienduizenden elektriciteitshuisjes overal te moeten plaatsen)...
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Netbeheerders hebben op dit moment een uitvraag voor de inzet van batterijen bij mensen thuis lopen. Onder andere Essent, Eneco, Frank Energie doen daar een mee. Die laatste heeft de functie al ingebouwd in de app en daar kun je ook je Anker batterij aan koppelen. Maandag gedaan, werkt prima. Daarmee draag je bij aan het verminderen van netcongestie en krijg je daar ook een extra vergoeding voor.caspervc schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Je balanceert alleen het net als pv op dezelfde fase zit als je batterij. Anders zit bij 3fase je pv zegmaar met 2000w L1 te belasten en is je batterij op L3 met 2000w aan 't laden.
Fase-onbalans is ook een issue voor netbeheerders maar is van een andere orde grootte.
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Klinkt als een XY probleem. Die boiler doet ook aan zonneladen en heeft ook een koppeling met HA?Dell8200 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:30:
Goedemiddag allemaal ! Nieuw hier, reden de aanschaf van de Anker Solix MAC AC met extra accu. Ik loop tegen een aantal "instel" mogelijkheden onmogelijkheden aan. Mogelijk hebben andere gebruikers van dit forum Tips en tricks om dit op te lossen ? Dan heel graag reacties !
M.vr.g. Paul
Is toch een beetje zonder om de Accu "te verslijten" om een boiler te voeden ? Dit terwijl de boiler zelfstandig kan laden (niet via de Accu) Althans mijn boiler heeft een directe connectie met de P1 poort van de meter, als er meer terug geleverd wordt dan 100watt gaat de boiler laden en dit dan oplopen tot max 2750watt. Verder op mijn P1 poort: Anker P1 Dongel, HomeWiazd P1 Dongel, De Boiler (kan helaas niet op Home Ass.) Home Assistant.De Ingenieur schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:52:
[...]
Ik heb zo ongeveer dit gisteren in Home Assistant gedaan, maar dan andersom geredeneerd. Dus de boiler aansturen en de batterij op NOM laten draaien. Komende weken kijken hoe dat gaat maar dit is de kern van mijn aansturing met een smart socket:
- De boiler gaat zodra er genoeg zonne-energie is
- om 1700 in de middag in ieder geval 5 uur aan heeft gestaan zodat er warm water voor het douchen is.
- tussen 1700 en 2100 alleen als er voldoende zonnestroom is, de netimport 0 blijft en de accu niet onder de 40% komt (voor het nachtverbruik)
In de bovenste grafiek zie de vraag om een vermogen te ontladen.
In de onderste grafiek zie je wat de batterij levert.
Het Ontlaad vermogen is redelijk stabiel maar het batterij vermogen gaat heel vaak naar 0 Watt. Dit zie ik ook in de app.
Het lijkt erop dat de modbus communicatie niet lekker verloopt. Dit dient Anker asap op te lossen. Hebben meer gebruikers hier last van?
Ik heb nipt geen 700 euro betaald aan BEBAT bijdrage... Moet zeggen dat dat extra bedrag op de betaalpagina zien verschijnen me toch weer even aan het twijfelen heeft gebracht. Even slikken en door... Ik mag nu wel 200kg aan batterijen gratis ergens in een of andere winkel gaan dumpen als ik er vanaf wil, ze gaan me zien komenJoindry schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:09:
Hier betaal je sinds dit jaar nog eens 2,89 euro per kilogram bebat bijdrage... Niet moeilijk dat de verkoop hier een stuk lager blijft...
De 14kW betaal je momenteel 4.473 euro voor ( 475 euro bebat...)
Leuke uitdaging! Heb je wel het verbruik van de boiler in HA zodat je z`n status weet? Zelfde voor je PV, heb je deze ook inzichtelijk in HA?Dell8200 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:58:
Dank voor de reactie ! nee de Boiler heeft geen verbinding met Home Ass. De boiler heeft zijn eigen directe verbinding met de P1 poort van de energie meter. Zo ook de Anker Accu met zijn eigen P1 meter. Verder nog een P1 meter van home Wizard en dan nog een P1 verbinding met Home Ass. Dus de boiler regelt autonoom, indien er meer dan 100 watt terug geleverd wordt aan het net begin de boiler met verwarmen. Het max. wat de boiler wegtrekt is 2750 watt. (dus eerst gas besparen en dan elektra.) Vaak is de boiler zeker met deze dagen om 12:00u al op temp. Panelen liggen zuid / west west, dus in de vroege morgen nog geen mega opbrengst, komt bij dat vaak in de ochtend ook nog een wasmachine en stofzuiger staat te draaien. Hoogste stroom aanbod is vaak vanaf 12:00u
Als je beiden in HA hebt zou het volgende een optie kunnen zijn; als je PV opwek boven x drempel is en je Max AC gedurende x minuten meer dan 100w laad, dan wissel je de modus van Anker waardoor hij stopt met laden. Gevolg is dat je boiler teruglevering ziet en start met z`n cyclus.
De drempel die ik zelf zou hanteren is sluipverbruik + 100w denk ik .. Eventueel zou je een extra helper kunnen gebruiken om te voorkomen dat de actie meermaals per dag uitgevoerd wordt.
Kreeg je een attest met bewijs dat je bebat betaald hebt? Wanneer die dingen ooit versleten zijn, wat ten vroegste binnen 10 jaar is, wie weet welke regels er tegen dan zijn.Slonzo schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:53:
[...]
Ik heb nipt geen 700 euro betaald aan BEBAT bijdrage... Moet zeggen dat dat extra bedrag op de betaalpagina zien verschijnen me toch weer even aan het twijfelen heeft gebracht. Even slikken en door... Ik mag nu wel 200kg aan batterijen gratis ergens in een of andere winkel gaan dumpen als ik er vanaf wil, ze gaan me zien komen
Godweet gaan ze je ooit weigeren aan het recyclagepark wanneer je toekomt met 60-180 kg batterij...
[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 05-08-2026 22:57 ]
Dit zag ik ook bij de integratie die ik gemaakt heb voor Omnibattery. Dat bleken false positives te zijn en heb ik daar opgelost met een stukje code die pas bij meermaals terug geven van 0 waardes dat ook laat zien. Zie: https://github.com/ffunes/Omnibattery/pull/195#issuecomment-5108029371Arjan2007 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:44:
Ik stuur de batterij aan via Home assistant.
In de bovenste grafiek zie de vraag om een vermogen te ontladen.
In de onderste grafiek zie je wat de batterij levert.
Het Ontlaad vermogen is redelijk stabiel maar het batterij vermogen gaat heel vaak naar 0 Watt. Dit zie ik ook in de app.
Het lijkt erop dat de modbus communicatie niet lekker verloopt. Dit dient Anker asap op te lossen. Hebben meer gebruikers hier last van?
[Afbeelding]
Op dagen met zon gaat het sowieso niet via de accu dus slijt hij niet. om 1700 is er sowieso een vat vol warm water. Tussen 17 en 21 verwarmd hij alleen bij als dat niet ten koste gaat van het net. Dan gebruikt hij mss wel van de accu, maar goed daar heb ik de accu voor gekocht. Ik ga na jouw bericht denk ik nog wel een automatisering inbouwen dat hij ook let op het output vermogen van de accu. Als ik aan koken ben via de accu en al veel vermogen trekt, hoeft de boiler er niet bij aan.Dell8200 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:06:
[...]
Is toch een beetje zonder om de Accu "te verslijten" om een boiler te voeden ? Dit terwijl de boiler zelfstandig kan laden (niet via de Accu) Althans mijn boiler heeft een directe connectie met de P1 poort van de meter, als er meer terug geleverd wordt dan 100watt gaat de boiler laden en dit dan oplopen tot max 2750watt. Verder op mijn P1 poort: Anker P1 Dongel, HomeWiazd P1 Dongel, De Boiler (kan helaas niet op Home Ass.) Home Assistant.
Ik heb trouwens een domme boiler die ik slim heb gemaakt met een stekker. Hij heeft een vast vermogen van 1100 Watt, dus het is geen grootverbruiker. Er zit een twee verwarmingselement in die ik met een fysieke knop naar een totaal van 2200 Watt kan brengen, maar die heb ik niet nodig.
10.000 cycli met elke dag 1 cyclus is 27 jaar.Dell8200 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:06:
[...]
Is toch een beetje zonder om de Accu "te verslijten" om een boiler te voeden ? Dit terwijl de boiler zelfstandig kan laden (niet via de Accu) Althans mijn boiler heeft een directe connectie met de P1 poort van de meter, als er meer terug geleverd wordt dan 100watt gaat de boiler laden en dit dan oplopen tot max 2750watt. Verder op mijn P1 poort: Anker P1 Dongel, HomeWiazd P1 Dongel, De Boiler (kan helaas niet op Home Ass.) Home Assistant.
Denk dat je al voor die tijd iets anders hebt gekocht
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
Ja, ja en ja. Helaas is het zo dat met de belastingteruggave allerlei gekunstelde regeltjes zijn verzonnen (wsl door europese wetgeving, 'tijdelijke' oplossing ipv structureel).Whiskey48 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:17:
Ik snap niet waarom NLD dit niet ook gewoon doet.
M.s. had men beter een 0% tarief op zonnepanelen en batterijen (voor particulieren?) kunnen besluiten, veel makkelijker en hetzelfde resultaat (minus administratieve rompslomp en minder ambtenaren om al de onzin te controleren).
Met 6% korting bij Techpunt via Energienerds komt hij uit op 2.067,06 euro, dus 295 euro per KWH. Is dit nu de goedkoopste optie?
Ik weet niet van waar je passief gekoeld hebt. Maar van zodra de max ac wat vermogen verzet, hoor ik wel degelijk een ventilator...NovaDesu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:02:
Ik overweeg de Solix Solarbank Max te kopen (ipv de 8kwh zendure, vooral omdat de anker passief gekoeld is), en wil hem vooral gebruiken voor NOM/zo laag mogelijke rekening. Bevalt de automatische aansturing van Anker zelf?
Met 6% korting bij Techpunt via Energienerds komt hij uit op 2.067,06 euro, dus 295 euro per KWH. Is dit nu de goedkoopste optie?
https://energienerds.nl/index.php/2026/07/14/anker-solix-max-ac-vs-zendure-4000-mix-ac-plus-thuisbatterijJoindry schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Ik weet niet van waar je passief gekoeld hebt. Maar van zodra de max ac wat vermogen verzet, hoor ik wel degelijk een ventilator...
In deze review staat dit:
Anker SOLIX Max AC: Passief (geen ventilatoren)
Zendure 4000 Mix AC+: Actief (met ventilatoren)
Maar dat is dus niet waar?
Als er al een ventilator in zit is ie intern. De buitenkant is alleen koelblok.NovaDesu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
https://energienerds.nl/index.php/2026/07/14/anker-solix-max-ac-vs-zendure-4000-mix-ac-plus-thuisbatterij
Zeker wel, de Anker heeft geen ventilator. Wat je hoort, is het zoemen van de omvormer bij een hoog vermogen. Hij heeft aan de achterkant enkel een massief koelblok en beschikt niet over een uitlaat voor warme lucht. En dat zoemen is wat mij betreft zeker niet storend als je er niet dicht opzit.NovaDesu schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
https://energienerds.nl/index.php/2026/07/14/anker-solix-max-ac-vs-zendure-4000-mix-ac-plus-thuisbatterij
De automatische aansturing NOM bevalt mij prima! Hij schommelt in een marge van 25 Watt als het verbruik redelijk constant is. Bij wisselen zon, apparaten wordt dat wat groter. Ook volgt hij de zonneinput erg goed. Hieronder een screenshot uit HomeWizard.
[ Voor 20% gewijzigd door De Ingenieur op 06-08-2026 11:03 ]
is dit bij jou via de P1 of een meter met CT klemmen? ik krijg met de P1 wel een ander beeld..De Ingenieur schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:59:
Wat je hoort is de omvormer bij het omzetten van de energie, bij hoge vermogens hoor je dit bij lagere bijna niet. De koeling van het apparaat is passief. Bij hoge vermogens (>2 kW) hoor je hem wel degelijk. Ik zou er niet de hele dag naast gaan zitten, echt storend is het niet.
De automatische aansturing NOM bevalt mij prima! Hij schommelt in een marge van 25 Watt als het verbruik redelijk constant is. Bij wisselen zon, apparaten wordt dat wat groter. Ook volgt hij de zonneinput erg goed. Hieronder een screenshot uit HomeWizard. [Afbeelding]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik heb met P1 meter exact hetzelfde beeld. Schommelt inderdaad met marge van circa 30 watt. Met zon en wolken zie je wel heel kort dat de marge wat groter wordt, maar corrigeert snel.caspervc schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:07:
[...]
is dit bij jou via de P1 of een meter met CT klemmen? ik krijg met de P1 wel een ander beeld..
Waarschijnlijk heeft die persoon welke dacht een ventilator te horen nog nooit bij een béétje krachtige PV omvormer gestaan welke op vol vermogen DC naar AC aan het omvormen isMediacj schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
Zeker wel, de Anker heeft geen ventilator. Wat je hoort, is het zoemen van de omvormer bij een hoog vermogen. Hij heeft aan de achterkant enkel een massief koelblok en beschikt niet over een uitlaat voor warme lucht. En dat zoemen is wat mij betreft zeker niet storend als je er niet dicht opzit.
- alle pv overschot de batterij in.
- de SOC moet om 1600 uur in de middag minmaal 80% zijn. Lukt dit niet met PV opbrengst dan mag er alleen tussen 1200 en 1600 uur worden geladen van het net. De automatisering houdt dit zelf in de gaten en bepaalt dan met welke laadsnelheid deze SOC moet worden bereikt.
- Laden van de wallbox wordt buiten beschouwing gelaten (zo benut ik de mogelijke grid rewards).
- Volledig nul op de meter is niet het belangrijkst. Een batterij die niet op elke “spike” reageert, maar gaat voor een zo hoog mogelijke RTE vind ik waardevoller. De automation houdt daarom rekening met een bepaalde bandbreedte/hysterese.
- Ik gebruik de Tibber pulse als referentie.
Ik ben heel blij met het resultaat tot nu toe. Wellicht verander ik nog wat instellingen maar ik wil eerst wat data vergaren. Wellicht komt er een aparte automation per seizoen of als het patroon van de dynamische prijzen verandert.
Je kunt daar laad- en ontlaadtijden instellen, en binnen die tijden hoe lang de batterij mag laden of ontladen. Bij mij ging de batterij tijdens een ontlaadcyclus doodleuk laden, waarschijnlijk omdat de verkoopprijs negatief was.
Als simpele gebruiker draait de Solix Max AC sinds aanschaf op Simpele Modus en dat bevalt goed.Met 1 accu staat mijn thuisgebruik gem. op 93% (wel zonnig weer gehad natuurlijk afgelopen maand) Wat ik onhandig vind is dat reportages van dag (24:00hr) tot dag lopen. Kalendertechnish is dat handig, maar tevens onlogisch vind ik. Ik heb liever een overzicht van laden en ontladen instelbaar, bijv van 8:00hr tot 8:00hr. Ik heb dat naar Anker gepusht, mss zijn er nog anderen die dat handig vinden en Anker dat willen laten weten.
Ik kan je logica een heel eind volgen, alleen bovenstaande stukje snap ik niet helemaal. Waarom zou je in dit geval bijladen van het grid in plaats van dan gewoon 's avonds / 's nachts direct verbruiken van het grid als dat nodig blijkt?ideneef schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:12:
- de SOC moet om 1600 uur in de middag minmaal 80% zijn. Lukt dit niet met PV opbrengst dan mag er alleen tussen 1200 en 1600 uur worden geladen van het net. De automatisering houdt dit zelf in de gaten en bepaalt dan met welke laadsnelheid deze SOC moet worden bereikt.
Kan je de YAML posten aub? Lijkt me nuttige informatie.ideneef schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:12:
Ik heb met chatgpt een behoorlijk goedwerkende automatisering gemaakt voor Home Assistant. Uitgangspunten welke ik gebruikt heb;
- alle pv overschot de batterij in.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
Een ventilatortje zal hij sowieso wel kunnen trekken, vermoed ik, maar waar ligt de grens? :)
[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 06-08-2026 15:26 ]
Staat gewoon op de factuur. Je moet sowieso die bijdrages betalen op alle batterijen, dat is geweten.Joindry schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:37:
[...]
Kreeg je een attest met bewijs dat je bebat betaald hebt? Wanneer die dingen ooit versleten zijn, wat ten vroegste binnen 10 jaar is, wie weet welke regels er tegen dan zijn.
Godweet gaan ze je ooit weigeren aan het recyclagepark wanneer je toekomt met 60-180 kg batterij...
Daar zal weinig discussie over zijn, lijkt me. En anders maak ik er wel een puntje van, voor €700...
Mijn punt is, wanneer ik binnen 15 jaar aan het containerpark sta:Slonzo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:28:
[...]
Staat gewoon op de factuur. Je moet sowieso die bijdrages betalen op alle batterijen, dat is geweten.
Daar zal weinig discussie over zijn, lijkt me. En anders maak ik er wel een puntje van, voor €700...
'ja menheer, mijn factuur van 15 jaar geleden heb ik niet meer hoor.'
Dan hoor ik ze daar nu niet direct zeggen 'dan moet je opnieuw betalen menheer. das dan 700 euro (*indexen)'
Het lijkt me eerder zo eentje waar ze vanuit zullen gaan dat alle bebat betaald werd bij aankoop en je dus gewoon kan inleveren.
Kijk, hadden we het nog gehad over 10% van wat ze nu rekenen als bebat bijdrage, ik had er nog een moreel kompas voor gehad... Maar 500 euro extra voor 14 kWh... Terwijl geen enkel ander buurland het doet. Das gewoon terug gaan graaien.
Omdat de stroom in de middag altijd het goedkoopst is tegenwoordig. Op deze manier kan ik de avond en nacht door vanuit de batterij.Cavalera125 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
Ik kan je logica een heel eind volgen, alleen bovenstaande stukje snap ik niet helemaal. Waarom zou je in dit geval bijladen van het grid in plaats van dan gewoon 's avonds / 's nachts direct verbruiken van het grid als dat nodig blijkt?
Wil deze gebruiken voor opslag zonnepanelen, inkoop en verkoop dynamisch contract maar ook op onbalansmarkt.
Zover ik begrepen heb, dan je dan vooralsnog het best uit met Frank energie. Zonneplan waar ik nu zit laat dit alleen toen met hun eigen Nexus accu.
Ik lees erg weinig op Frank, fora en dergelijke over de kosten, ervaringen, opbrengsten van handel op onbalansmarkt. Iemand hier met ervaring hiermee?
Verder was ik in eerste instantie van plan de 7kwh basisstation met de 7 kwh Extension Battery BP7000 te nemen. Echter zie ik dat er ook een optie is tot 2 basisstations parallel waardoor de op en ontlaadsnelheid van 3,5 naar 7 kWh gaat hetgeen in principe hogere rendement mogelijk maakt. Iemand hier ideeën over?
Hier kun je resultaten zien uit het verleden van onbalansmarkt (verschillende merken):tyastg schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:59:
Ik overweeg sterk de anker solix ac te kopen.
Wil deze gebruiken voor opslag zonnepanelen, inkoop en verkoop dynamisch contract maar ook op onbalansmarkt.
Zover ik begrepen heb, dan je dan vooralsnog het best uit met Frank energie. Zonneplan waar ik nu zit laat dit alleen toen met hun eigen Nexus accu.
Ik lees erg weinig op Frank, fora en dergelijke over de kosten, ervaringen, opbrengsten van handel op onbalansmarkt. Iemand hier met ervaring hiermee?
Verder was ik in eerste instantie van plan de 7kwh basisstation met de 7 kwh Extension Battery BP7000 te nemen. Echter zie ik dat er ook een optie is tot 2 basisstations parallel waardoor de op en ontlaadsnelheid van 3,5 naar 7 kWh gaat hetgeen in principe hogere rendement mogelijk maakt. Iemand hier ideeën over?
https://onbalansmarkt.com/
En wij hebben ook artikel geschreven over samenwerking Frank Energie met Anker SOLIX en je raakt natuurlijk wel je regie over je batterij kwijt (bij slim handelen: met onbalansmarkt handel en day ahead handel) of je moet kiezen voor Zelfconsumptie plus (wordt er alleen in extreme gevallen gehandeld).
Mbt twee omvormers. Dat kan natuurlijk, moet je wel 2 volledig vrije groepen hebben en liefst op 2 verschillende fases. En zeker als je interesse hebt in de onbalanshandel en DAY Ahead EPEX handel is 2 x een omvormer handiger dan 1 met extra batterijen.
Moet even kijken hoe ik dat netjes kan copy/pasten. Hij maakt er nu een lap tekst van door de grote regelafstand en niet correcte verspringingen. Ik zie overigens dat ik in deze yaml nog werk met 60% SOC wat nu ruimschoots behaald wordt door alleen pv opbrengst.peterpijpelink schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
Kan je de YAML posten aub? Lijkt me nuttige informatie.
To boldly go where no man has gone before...
Als je de inzetmogelijkheden van je batterij én de potentiële opbrengsten wilt maximaliseren, kijk dan naar een dynamische energieleverancier die je batterij rechtstreeks kan aansturen. Daarmee kun je niet alleen sturen op de EPEX uur- en kwartierprijzen, maar je batterij ook inzetten voor onbalanshandel (intraday) en congestiediensten om het elektriciteitsnet te ondersteunen.fjs schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:37:
Binnenkort moet ik mijn energiecontract weer verlengen. Nu ik een Anker Solix Max AC heb, wat is de beste energie leverancier icm de thuisbatterij en een dynamisch contract? (voor mij de eerste keer) Weet niet of deze vraag hier mag, maar vond hem wel interessant qua dynamisch contract en de software.
Voor al deze toepassingen ontvang je als klant een vergoeding. Deze vergoedingen zijn in de praktijk hoger dan de extra kosten die de aanvullende inzet van je batterij met zich meebrengt.
Op dit moment kan Frank Energie de Anker SOLIX al op deze manier aansturen. Mogelijk volgt Tibber in de toekomst ook.
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Dank je voor de info.timhtc schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:58:
[...]
Als je de inzetmogelijkheden van je batterij én de potentiële opbrengsten wilt maximaliseren, kijk dan naar een dynamische energieleverancier die je batterij rechtstreeks kan aansturen. Daarmee kun je niet alleen sturen op de EPEX uur- en kwartierprijzen, maar je batterij ook inzetten voor onbalanshandel (intraday) en congestiediensten om het elektriciteitsnet te ondersteunen.
Voor al deze toepassingen ontvang je als klant een vergoeding. Deze vergoedingen zijn in de praktijk hoger dan de extra kosten die de aanvullende inzet van je batterij met zich meebrengt.
Op dit moment kan Frank Energie de Anker SOLIX al op deze manier aansturen. Mogelijk volgt Tibber in de toekomst ook.
Ik ben op Frank energie mijn gegevens aan het invullen en als ik kies voor slim stroom handelen en slim terugleveren dan zou ik per jaar niet hoeven te betalen maar dan krijg per jaar 241 terug. Dat kan toch haast niet kloppen?
To boldly go where no man has gone before...
Ik ken jouw persoonlijke situatie natuurlijk niet maar er zijn aardig wat additionele verdienmodellen op slim omgaan met energie en je apparaten waar je een flink deel van je energierekening mee kan betalen.fjs schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:11:
[...]
Dank je voor de info.
Ik ben op Frank energie mijn gegevens aan het invullen en als ik kies voor slim stroom handelen en slim terugleveren dan zou ik per jaar niet hoeven te betalen maar dan krijg per jaar 241 terug. Dat kan toch haast niet kloppen?
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
https://mijnbatterij.nl/resultaten/dag/2026-08-04?mode=batteries&capacityMin=20&powerMax=4&incomeIn=euro
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
De nieuwe is een Kaifa MA304 en verschil met de oude (Sagemcom XS210) verbaast me. Beiden ESMR 5(+). Gevoelsmatig heb ik een veel “hoger” netverbruik bij NoM als eerst.
Vandaag tot nu toe 0,89kWh van het net verbruikt op een totaalverbruik van 13,3kWh. Eergisteren was dit 0,2kWh netgebruik op een totaal van 18,8kWh… beiden zonder pieken die de Solarbank niet zou kunnen leveren.
Ik kan nog niet de vinger erop leggen of het door de meter zelf komt of doordat het 3 fase is
Dit laat wel maar weer zien hoe de prestaties van de Solarbank afhankelijk zijn van de meter en de setup ter plaatsen.
Binnenkort een dagje niet thuis om een 1 op 1 vergelijk te kunnen maken
Ik gebruikte m alleen als eigen voorziening. Naar 100% laden met zonnepanelen en met limiet op 20% ontladen in mijn eigen huishouden.
Hij is er vandaag mee opgehouden en het laatste wat de app zegt is dat hij op 29% staat en aan het ontladen was. De app heeft ook nog niet eens door dat die offline is.
De passtrough naar de noodstroom aansluiting was nog wel actief.
Ik heb alles uit gezet ,ook de groep, en weer geprobeerd in te schakelen maar niks werkt. Stekkers los en vast. Aan/uit knop met 3 seconden, 10 seconden, en 30 seconden vastgehouden. Geeft geen kick.
Inmiddels Anker support gebeld en ze hebben een ticket gemaakt.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Ik heb alleen de hoofd unit. Geen extra accu's aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door Gideon88 op 06-08-2026 22:20 ]
Marstek heeft een periode gehad met slechte stekkers waar de bedrading niet goed vast zat, wellicht dat je iets los kan maken om dat te checken.Gideon88 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:18:
Hmm. Mijn Anker Solix Mac AC heeft precies 2 weken vlekkeloos zn ding gedaan maar is nu helemaal dood. Geen ledje, geen piepje, geen klikje.
Ik gebruikte m alleen als eigen voorziening. Naar 100% laden met zonnepanelen en met limiet op 20% ontladen in mijn eigen huishouden.
Hij is er vandaag mee opgehouden en het laatste wat de app zegt is dat hij op 29% staat en aan het ontladen was. De app heeft ook nog niet eens door dat die offline is.
De passtrough naar de noodstroom aansluiting was nog wel actief.
Ik heb alles uit gezet ,ook de groep, en weer geprobeerd in te schakelen maar niks werkt. Stekkers los en vast. Aan/uit knop met 3 seconden, 10 seconden, en 30 seconden vastgehouden. Geeft geen kick.
Inmiddels Anker support gebeld en ze hebben een ticket gemaakt.
Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Ik heb alleen de hoofd unit. Geen extra accu's aangesloten.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Besef wel dat het vandaag af en aan was met zon en bewolking en de batterij dus veel meer gaat pendelen om op de 0 te houden. Dit zag ik ook en tov gisteren meer energie van het net. Ik ga hierbij wel van uit dat je zonnepanelen hebt.digital-IMEI schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:20:
Wij hebben sinds gisteren een nieuwe meter omdat we van 1 naar 3 fase zijn gegaan.
De nieuwe is een Kaifa MA304 en verschil met de oude (Sagemcom XS210) verbaast me. Beiden ESMR 5(+). Gevoelsmatig heb ik een veel “hoger” netverbruik bij NoM als eerst.
Vandaag tot nu toe 0,89kWh van het net verbruikt op een totaalverbruik van 13,3kWh. Eergisteren was dit 0,2kWh netgebruik op een totaal van 18,8kWh… beiden zonder pieken die de Solarbank niet zou kunnen leveren.
Ik kan nog niet de vinger erop leggen of het door de meter zelf komt of doordat het 3 fase is
Dit laat wel maar weer zien hoe de prestaties van de Solarbank afhankelijk zijn van de meter en de setup ter plaatsen.
Binnenkort een dagje niet thuis om een 1 op 1 vergelijk te kunnen maken
Natuurlijk niet een mega probleem aangezien hij gedurende daglicht wel weer vol komt maar het is toch 0.6 kW die je anders zou exporteren. Dus dat doet mij wel weer beetje twijfelen of er een 2e Anker komt of toch een uitbreidingsbatterij want met twee systemen heb je twee keer 25W overhead... Twee keer een dubbele setup zou met 28 kWh voor mij te veel zijn en ook erg duur (ga je righting de 8000 ex installatie). Twee x7 kW vs 1x 14 kW valt relatief mee qua kosten verschil; op moment van schrijven 4398 vs 3998. Dan betaal je grofweg 400 euro voor 7000W piekvermogen ipv 3500W. Of die 400 euro dan zinnig is gaat vooral afhangen of en zo ja wat er te verdienen valt met die onbalanssystemen en of dat dan inderdaad mee schaalt met je piekvermogen.
[ Voor 59% gewijzigd door sdk1985 op 07-08-2026 02:53 ]
Ben bang dat dit het niet is aangezien de noodstroom stekker aansluiting op de Anker zelf gewoon stroom doorvoerde vanaf het net. Dus be passtrough werkt maar de Anker die ertussen zit wordt niet wakker. Ik heb de stekker van de noodstroom op het net gezet en de Anker volledig spanningsloos gemaakt.tweeek schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:31:
[...]
Marstek heeft een periode gehad met slechte stekkers waar de bedrading niet goed vast zat, wellicht dat je iets los kan maken om dat te checken.
Zal vanavond nog wel kijken of die wakker wilt worden en de stekker + installatie doormeten voor de zekerheid.
Volgens anker zijn ze hiermee bezig. Ze erkennen het probleem dus.sdk1985 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 02:39:
Ik ben trouwens even gaan testen met het standby verbruik omdat dit in de reviews die ik tegen kwam werd overgeslagen. Ergens in de ochtend de accu op 0W gezet op 58% en nu 14 uur later staat bij op 53%. Ik zie in de app dat hij grofweg 25W dischagerd (bereik van 5-13 tm 25W); dat komt dan grofweg neer op 0.6 kW per dag oftewel 15%.
Natuurlijk niet een mega probleem aangezien hij gedurende daglicht wel weer vol komt maar het is toch 0.6 kW die je anders zou exporteren. Dus dat doet mij wel weer beetje twijfelen of er een 2e Anker komt of toch een uitbreidingsbatterij want met twee systemen heb je twee keer 25W overhead... Twee keer een dubbele setup zou met 28 kWh voor mij te veel zijn en ook erg duur (ga je righting de 8000 ex installatie). Twee x7 kW vs 1x 14 kW valt relatief mee qua kosten verschil; op moment van schrijven 4398 vs 3998. Dan betaal je grofweg 400 euro voor 7000W piekvermogen ipv 3500W. Of die 400 euro dan zinnig is gaat vooral afhangen of en zo ja wat er te verdienen valt met die onbalanssystemen en of dat dan inderdaad mee schaalt met je piekvermogen.
Volgens anker moet het systeem na even idle geweest te zijn terugvallen op een modus doe 8 watt kost..dit gebeurt niet.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Zie dat vanuit anker verwacht wordt dit te ondersteunen vanaf Q4 2026 middels de power dock.
Mits je ze goed aansluit, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze elkaar zouden tegenwerking.
De powerdock heeft zo ver ik mij herinner een heel beperkter maximum output. De power dock pro die in de vs bestaat heeft mogelijk wel meer.tyastg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
Heeft er iemand ervaring hier met 2 anker solix max parallel?
Zie dat vanuit anker verwacht wordt dit te ondersteunen vanaf Q4 2026 middels de power dock.
Mits je ze goed aansluit, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ze elkaar zouden tegenwerking.
Meerdere NOM systemen kunnen elkaar tegenwerken. Wat je wel kunt doen is met de smartmeter (niet de p1), de meters op verschillende fases aansluiten (mits je 3 fases hebt), zeg de ene op 2 fases en de andere op de resterende.tyastg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
Als je de batterijen enkel voor laden en ontladen gebruikt kan de manier van aansluiten geen kwaad, mits je de groepen/fase(s) niet overbelast en liefst elke max z'n eigen groep geeft.
Hier overigens 2 powerdocks met 8 solarbanks 2 ac, een losse 2 pro en een 4 pro, regelmatig tegen de grid aansluiting qua capaciteit
[ Voor 12% gewijzigd door tweazer op 07-08-2026 10:46 ]
productreview: Anker Solix Solarbank Max AC + BP7000 uitbreidingsbatterij review door Tomba
Wellicht interessant voor de twijfelaars
tyastg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
"Middels PowerDock" is voor mij nieuwe informatie. Ik had begrepen dat ze het softwarematig zouden oplossen, mits ze op een eigen fase aangesloten zitten.tyastg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
Ik heb op dit moment 2 max ac's parallel draaien via Homey/SlimLaden.The AE111 SolarBank Max units currently do not support clustering into a single EMS system to exceed 10 kW output. However, support for three-phase parallel operation is expected to launch in Q4 2026. At that time, one unit can be connected to each phase in a three-phase electrical system, achieving a maximum combined output of 10.5 kW. For installation, each phase must have a dedicated circuit, and standard registration with the relevant grid operator will be required.
[ Voor 43% gewijzigd door Mangoworks2002 op 07-08-2026 14:42 ]
Ik draai er 2 parallel in homeassistant.tyastg schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:35:
1 enkele unit, en een unit met uitbreidingsbatterij (7+14kw)
Handelen doen ze gewoon samen. 0 op de meter doen ze om en om , tot 10% soc verschil.
Bij een instelbaar vermogen per batterij besluit homesassistant om een extra batterij aan te zetten (bij meer verbruik in het huis staan er dus 2 batterijen aan. Eentje, de leader, op vol vermogen, de andere doet de rest)
Doe het zelf met een fork van de Gielz Zendure automation job, geschikt gemaakt voor zendure met 2 batterijen. Je kan ook omnibattery gebruiken als je geen zin hebt in gedoe. Werkt opzich goed maar ik heb liever zelf controle.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Werkt dat om-en-om een beetje? Ik zal dat vannacht eens proberen. Parallel krijg ik NOM nog niet 100% voor elkaar: hij schommelt tussen de -100 en +100ctrl-tab schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Ik draai er 2 parallel in homeassistant.
1 enkele unit, en een unit met uitbreidingsbatterij (7+14kw)
Handelen doen ze gewoon samen. 0 op de meter doen ze om en om , tot 10% soc verschil.
Bij een instelbaar vermogen per batterij besluit homesassistant om een extra batterij aan te zetten (bij meer verbruik in het huis staan er dus 2 batterijen aan. Eentje, de leader, op vol vermogen, de andere doet de rest)
Doe het zelf met een fork van de Gielz Zendure automation job, geschikt gemaakt voor zendure met 2 batterijen. Je kan ook omnibattery gebruiken als je geen zin hebt in gedoe. Werkt opzich goed maar ik heb liever zelf controle.
[ Voor 3% gewijzigd door Mangoworks2002 op 07-08-2026 15:34 ]