Standaard kan er maar één verbinding lopen op een modbus. Je kan echter (in HA) een modbus proxy installeren, dan kan je meerdere devices over modbus laten praten.Out.of.Control schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:06:
k heb een Anker Max AC die nu in NOM/zelfconsumptie modus draait in combinatie met de P1 meter van Anker.
Verder gebruik ik de officiële Anker integratie in HA om het energy dashboard in HA te vullen en tevens lees ik via modbus ook de temperatuur uit.
Werkt voor prima voor nu, maar in januari wil ik overstappen naar een dynamisch contract om in de winter zoveel mogelijk in de goedkope uren de accu op te laden en in de zomer het overschot op de duurste uren te verkopen. Ik vertrouw meer op Omnibattery om dat goed te kunnen doen dan de slimme modus van Anker en ik regel dit sowieso liever lokaal dan via de cloud.
Ik zie dat er wordt aangeraden om niet meer dan één client gelijktijdig de modbus interface te laten gebruiken. Betekent dat, dat de officiële Anker integratie uitgeschakeld moet worden als ik Omnibattery ga gebruiken? Of wordt bedoeld maximaal 1 integratie die de boel aanstuurt (Omnibattery in mijn geval) en dat een andere integratie (Anker Official) nog wel kan uitlezen? Of gebruikt Omnibattery de Anker integratie om met de accu te communiceren zodat er nog steeds maar 1 modbus client is?
Ik heb een laadpaal die modbus gebruikt en mijn Max AC doet het ook. Werkt perfect (in combinatie met EVCC, fantastische tool!)