• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08

duderuud

Sliden is koel

Out.of.Control schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:06:
k heb een Anker Max AC die nu in NOM/zelfconsumptie modus draait in combinatie met de P1 meter van Anker.

Verder gebruik ik de officiële Anker integratie in HA om het energy dashboard in HA te vullen en tevens lees ik via modbus ook de temperatuur uit.

Werkt voor prima voor nu, maar in januari wil ik overstappen naar een dynamisch contract om in de winter zoveel mogelijk in de goedkope uren de accu op te laden en in de zomer het overschot op de duurste uren te verkopen. Ik vertrouw meer op Omnibattery om dat goed te kunnen doen dan de slimme modus van Anker en ik regel dit sowieso liever lokaal dan via de cloud.

Ik zie dat er wordt aangeraden om niet meer dan één client gelijktijdig de modbus interface te laten gebruiken. Betekent dat, dat de officiële Anker integratie uitgeschakeld moet worden als ik Omnibattery ga gebruiken? Of wordt bedoeld maximaal 1 integratie die de boel aanstuurt (Omnibattery in mijn geval) en dat een andere integratie (Anker Official) nog wel kan uitlezen? Of gebruikt Omnibattery de Anker integratie om met de accu te communiceren zodat er nog steeds maar 1 modbus client is?
Standaard kan er maar één verbinding lopen op een modbus. Je kan echter (in HA) een modbus proxy installeren, dan kan je meerdere devices over modbus laten praten.

Ik heb een laadpaal die modbus gebruikt en mijn Max AC doet het ook. Werkt perfect (in combinatie met EVCC, fantastische tool!)

Motor-Forum.nl

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:54
Rmvis schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:45:
Vandaag na lang wikke en wegen (ivm de kosten) heb ik de Anker P1 meter vervangen voor de Smart Meter Gen 2. Samen met extra CT klemmen voor mijn Enphase zonnepanelen.

Direct een groot verschil, gezien hij niet meer het netto overcapaciteit ziet. Door de extra CT klemmen weet de meter nu extant verbruik & opwek. Doordat laadpaal nog gebruik, maakt van P1 data krijgt de thuis accu nu voorrang bij zon overschot. Samen met dynamisch energie en elektrische auto helemaal happy met de investering.

Mocht je nog twijfelen en je kan het gemakkelijk kwijt in je groepenkast echt wel beter.
Zie je het verschil vooral terug omdat de zon beter in kaart gebracht wordt? Of ook in de performance met het af en bij schakelen naar NOM?

Het inzicht kan ik namelijk zien in homeasstant. In dat energie dashboard staan nu de gegevens van de accu, de p1 en de omvormer allemaal.

Of gedraagt de accu zich ook anders met de extra data?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:36
duderuud schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:57:
[...]

Standaard kan er maar één verbinding lopen op een modbus.
Ik heb hier 2 verbindingen tegelijkertijd met de Anker Max AC, dat blijkt geen probleem te zijn.

dK

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dekaasboer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Zie je het verschil vooral terug omdat de zon beter in kaart gebracht wordt? Of ook in de performance met het af en bij schakelen naar NOM?

Het inzicht kan ik namelijk zien in homeasstant. In dat energie dashboard staan nu de gegevens van de accu, de p1 en de omvormer allemaal.

Of gedraagt de accu zich ook anders met de extra data?
Beide, dus inzicht in zon opwek. Maar daardoor kan alleen via Anker app beter en sneller schakelen voor NOM.

Zelf gebruik ik Homey, maar die integratie is nog niet naar mijn wensen. Dus ben nog even afhankelijk van de modi vanuit Anker.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rmvis schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

Beide, dus inzicht in zon opwek. Maar daardoor kan alleen via Anker app beter en sneller schakelen voor NOM.

Zelf gebruik ik Homey, maar die integratie is nog niet naar mijn wensen. Dus ben nog even afhankelijk van de modi vanuit Anker.
Ik zit hier een beetje met een soortgelijk 'issue'. Vanuit m'n professie weet ik dat o.a. 'stroom' ten alle tijden de kortste weg / route met de minste weerstand gaat zoeken en dat extern aangesloten meetapparatuur alléén maar reactief kan laten zien wat dát apparaatje (óf App middels sensoren en/of dus P1-Meters in dit geval) aangeleverd krijgt.

Derhalve maal ik er dus ook niet écht om wat een willekeurige App op m'n telefoon me probeert te vertellen >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:29
pjotter1965 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Jammer dat Anker te koop is bij dit soort winkels. Blijkbaar hoef je als verkooppunt niet te voldoen aan voorwaarden.
Ik zag ze ook al bij de GAMMA / Praxis / Karwei te koop staan !!!
Dat de AH het verkoopt is wel bijzonder inderdaad. Maar verder juich ik het verkoop in ‘stenen winkels’ alleen maar toe.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:08

duderuud

Sliden is koel

De Kris schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Ik heb hier 2 verbindingen tegelijkertijd met de Anker Max AC, dat blijkt geen probleem te zijn.
Ik vermoed dat je 1 server hebt meerdere clients. Meerdere servers met modbus tcp (poort 502) werkt niet maar daar kan je dus een modbus proxy voor opzetten.

Motor-Forum.nl

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
CarbonCopy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Dat de AH het verkoopt is wel bijzonder inderdaad. Maar verder juich ik het verkoop in ‘stenen winkels’ alleen maar toe.
AH is toch gewoon bol.com leveranciers? Of leveren ze het deze ronde écht zelf?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• gsmolders
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

AH is toch gewoon bol.com leveranciers? Of leveren ze het deze ronde écht zelf?
Op de website:
Dit product wordt verkocht door: SolarNRG Trading B.V.
Ben overigens wel geïnteresseerd, per kwh is dit goedkoper dan enig aanbod op de Anker site zelf.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27
duderuud schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

Ik vermoed dat je 1 server hebt meerdere clients. Meerdere servers met modbus tcp (poort 502) werkt niet maar daar kan je dus een modbus proxy voor opzetten.
Er is ook maar 1 server.

Ik doe ook parallel zaken over modbus (2 clients 1 max ac server) en dat werkt gewoon. Zie geen connectie issues.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:42
Hallo Allen,

Ook ik ben een gelukkige eigenaar van een max ac. Vandaag de boel geïnstalleerd, ging allemaal erg soepel.

Echter loop ik tegen het volgende aan:

ik heb de p1 van Anker niet geïnstalleerd, ik heb een Shelly pro 3em. Deze heb ik echter op 1 fase ingesteld. 1 Ct op de fase v.d. woning, 1 Ct op de zonnepanelen en 1ct op de Ev-lader.
In de Shelly app werkt dit gewoon.
De Anker app ziet mijn Shelly installeert deze ook, maar leest vervolgens geen stroomverbruik... in de 1fase variant.
Zet ik de boel in de shelly app op 3 fase, registreert de anker app wel waardes, echter geeft deze al snel een storingsmelding vanwege interferentie.
(en dus geenladen/ontladen van de batterij...)
Wat gaat er niet goed? Moet ik ook echt alleen maar de fase van de woning aansluiten en de overige ct`s weglaten? Kan het zijn dat ik iets aan de instellingen verkeerd heb gezet?
Ik weet het even niet meer....

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste