• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 18:08

duderuud

Sliden is koel

Out.of.Control schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:06:
k heb een Anker Max AC die nu in NOM/zelfconsumptie modus draait in combinatie met de P1 meter van Anker.

Verder gebruik ik de officiële Anker integratie in HA om het energy dashboard in HA te vullen en tevens lees ik via modbus ook de temperatuur uit.

Werkt voor prima voor nu, maar in januari wil ik overstappen naar een dynamisch contract om in de winter zoveel mogelijk in de goedkope uren de accu op te laden en in de zomer het overschot op de duurste uren te verkopen. Ik vertrouw meer op Omnibattery om dat goed te kunnen doen dan de slimme modus van Anker en ik regel dit sowieso liever lokaal dan via de cloud.

Ik zie dat er wordt aangeraden om niet meer dan één client gelijktijdig de modbus interface te laten gebruiken. Betekent dat, dat de officiële Anker integratie uitgeschakeld moet worden als ik Omnibattery ga gebruiken? Of wordt bedoeld maximaal 1 integratie die de boel aanstuurt (Omnibattery in mijn geval) en dat een andere integratie (Anker Official) nog wel kan uitlezen? Of gebruikt Omnibattery de Anker integratie om met de accu te communiceren zodat er nog steeds maar 1 modbus client is?
Standaard kan er maar één verbinding lopen op een modbus. Je kan echter (in HA) een modbus proxy installeren, dan kan je meerdere devices over modbus laten praten.

Ik heb een laadpaal die modbus gebruikt en mijn Max AC doet het ook. Werkt perfect (in combinatie met EVCC, fantastische tool!)

Motor-Forum.nl

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 05:39
Rmvis schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:45:
Vandaag na lang wikke en wegen (ivm de kosten) heb ik de Anker P1 meter vervangen voor de Smart Meter Gen 2. Samen met extra CT klemmen voor mijn Enphase zonnepanelen.

Direct een groot verschil, gezien hij niet meer het netto overcapaciteit ziet. Door de extra CT klemmen weet de meter nu extant verbruik & opwek. Doordat laadpaal nog gebruik, maakt van P1 data krijgt de thuis accu nu voorrang bij zon overschot. Samen met dynamisch energie en elektrische auto helemaal happy met de investering.

Mocht je nog twijfelen en je kan het gemakkelijk kwijt in je groepenkast echt wel beter.
Zie je het verschil vooral terug omdat de zon beter in kaart gebracht wordt? Of ook in de performance met het af en bij schakelen naar NOM?

Het inzicht kan ik namelijk zien in homeasstant. In dat energie dashboard staan nu de gegevens van de accu, de p1 en de omvormer allemaal.

Of gedraagt de accu zich ook anders met de extra data?

http://axrotterdam.blogspot.nl

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 18-09 07:30
duderuud schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:57:
[...]

Standaard kan er maar één verbinding lopen op een modbus.
Ik heb hier 2 verbindingen tegelijkertijd met de Anker Max AC, dat blijkt geen probleem te zijn.

dK

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Dekaasboer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:58:
[...]

Zie je het verschil vooral terug omdat de zon beter in kaart gebracht wordt? Of ook in de performance met het af en bij schakelen naar NOM?

Het inzicht kan ik namelijk zien in homeasstant. In dat energie dashboard staan nu de gegevens van de accu, de p1 en de omvormer allemaal.

Of gedraagt de accu zich ook anders met de extra data?
Beide, dus inzicht in zon opwek. Maar daardoor kan alleen via Anker app beter en sneller schakelen voor NOM.

Zelf gebruik ik Homey, maar die integratie is nog niet naar mijn wensen. Dus ben nog even afhankelijk van de modi vanuit Anker.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rmvis schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

Beide, dus inzicht in zon opwek. Maar daardoor kan alleen via Anker app beter en sneller schakelen voor NOM.

Zelf gebruik ik Homey, maar die integratie is nog niet naar mijn wensen. Dus ben nog even afhankelijk van de modi vanuit Anker.
Ik zit hier een beetje met een soortgelijk 'issue'. Vanuit m'n professie weet ik dat o.a. 'stroom' ten alle tijden de kortste weg / route met de minste weerstand gaat zoeken en dat extern aangesloten meetapparatuur alléén maar reactief kan laten zien wat dát apparaatje (óf App middels sensoren en/of dus P1-Meters in dit geval) aangeleverd krijgt.

Derhalve maal ik er dus ook niet écht om wat een willekeurige App op m'n telefoon me probeert te vertellen >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-09 21:00
pjotter1965 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Jammer dat Anker te koop is bij dit soort winkels. Blijkbaar hoef je als verkooppunt niet te voldoen aan voorwaarden.
Ik zag ze ook al bij de GAMMA / Praxis / Karwei te koop staan !!!
Dat de AH het verkoopt is wel bijzonder inderdaad. Maar verder juich ik het verkoop in ‘stenen winkels’ alleen maar toe.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 18:08

duderuud

Sliden is koel

De Kris schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Ik heb hier 2 verbindingen tegelijkertijd met de Anker Max AC, dat blijkt geen probleem te zijn.
Ik vermoed dat je 1 server hebt meerdere clients. Meerdere servers met modbus tcp (poort 502) werkt niet maar daar kan je dus een modbus proxy voor opzetten.

Motor-Forum.nl

CarbonCopy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Dat de AH het verkoopt is wel bijzonder inderdaad. Maar verder juich ik het verkoop in ‘stenen winkels’ alleen maar toe.
AH is toch gewoon bol.com leveranciers? Of leveren ze het deze ronde écht zelf?

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• gsmolders
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-08 21:46
NiGeLaToR schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

AH is toch gewoon bol.com leveranciers? Of leveren ze het deze ronde écht zelf?
Op de website:
Dit product wordt verkocht door: SolarNRG Trading B.V.
Ben overigens wel geïnteresseerd, per kwh is dit goedkoper dan enig aanbod op de Anker site zelf.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 12:13
duderuud schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

Ik vermoed dat je 1 server hebt meerdere clients. Meerdere servers met modbus tcp (poort 502) werkt niet maar daar kan je dus een modbus proxy voor opzetten.
Er is ook maar 1 server.

Ik doe ook parallel zaken over modbus (2 clients 1 max ac server) en dat werkt gewoon. Zie geen connectie issues.

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-09 15:48
Hallo Allen,

Ook ik ben een gelukkige eigenaar van een max ac. Vandaag de boel geïnstalleerd, ging allemaal erg soepel.

Echter loop ik tegen het volgende aan:

ik heb de p1 van Anker niet geïnstalleerd, ik heb een Shelly pro 3em. Deze heb ik echter op 1 fase ingesteld. 1 Ct op de fase v.d. woning, 1 Ct op de zonnepanelen en 1ct op de Ev-lader.
In de Shelly app werkt dit gewoon.
De Anker app ziet mijn Shelly installeert deze ook, maar leest vervolgens geen stroomverbruik... in de 1fase variant.
Zet ik de boel in de shelly app op 3 fase, registreert de anker app wel waardes, echter geeft deze al snel een storingsmelding vanwege interferentie.
(en dus geenladen/ontladen van de batterij...)
Wat gaat er niet goed? Moet ik ook echt alleen maar de fase van de woning aansluiten en de overige ct`s weglaten? Kan het zijn dat ik iets aan de instellingen verkeerd heb gezet?
Ik weet het even niet meer....

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!

• Andre_dor
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:12
Pro-star schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Helaas herkenbaar... Maandag kwam de connector, P1 en Wieland Socket binnen. Helaas zonder opbouwdoos. daar kan ik een thuisstudie voor gaan doen om de juiste te halen. Helaas is hij ook geleverd zonder de kabel tussen the MAX AC en Wieland socket.. beetje gek dat je die dan ook wilt hebben.. en ook niet direct als accessoire kan bestellen. Gister een SMS gehad van Transport bedrijf Visser dat ze Woensdag de accu komen leveren. Vandaag stonden ze al voor de deur. Gelukkig was ik thuis. De voet mis ik ook nog. Geen idee wanneer die zou moeten komen.
Dat probleem had ik ook , op amazon kan je een passende opbouwdoos kopen, zelfs met mooi afwerk randje , kost je nog geen 6 euro daar.

Ik had hier bij een technische unie gekeken , 14 euro en sloot niet mooi aan omdat die geen mooi afwerk randje oo de doos hadden .

Doos is 81x81 mm die je nodig heb

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-09 17:52

rekeewt

Petrolhead

Will_M schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:30:
[...]

P1 Meters kunnen technisch gezien niet onderling met elkaar samenwerken. Die dingen 'lezen' alleen de output van een P1 poort op je slimme meter uit (RS485 Protocol / Telegram-Style). Wel kun je aan je slimme meter een (liefst ACTIEVE) P1 splitter verbinden welke het P1 signaal (op die splitter) versterkt gaat verdelen over meerdere P1-Meters. Iedere P1-Meter krijgt dan om de 'x' seconden een 'telegram' om te lezen en vervolgens te interpreteren naar eigen believen.
Hoe goed werkt dat? Die van myenergi leest namelijk <1 ms als ik ze moet geloven. Wij hebben een 14 kw bodemwarmtepomp, maar die verbruikt gemiddeld 2-3 kw. 1 keer per dag (overdag om 14:00) gaat ‘ie ff flink los om een 800 liter boilervat op te warmen. De laadpaal werkt vooral tussen 22:00 en 09:30. Alles bij elkaar ga ik dik over 75a heen als alles aan staat en zonder die load balancing van de laadpaal klapt alles er uit (er staan continue 2 100kwh auto’s aan die we op ‘eco’ laden, dwz: huis gaat voor, maar wel 100% vol om 09:30 als we naar het werk gaan). Ik had eerder 3x50a, maar dat was idioot duur in het vastrecht en toen via een bekende dit laten installeren. Ik wil voorkomen dat ik straks weer een hele nieuwe set aan moet schaffen, batterij oplossing van myenergi vind ik te duur (8.000 voor 15 kwh excl installatie).

[ Voor 7% gewijzigd door rekeewt op 02-08-2026 07:54 ]

Aston Martin DBX S (April 2026: Iridescent Emerald)

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 08:37
De Kris schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:01:
[...]

Hier ook 2 Modbus verbindingen naar de Max AC. EVCC & Omnibattery en dat werkt zonder de noodzaak voor een Modbus proxy

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 13:37

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hallo, ik loop tegen wat ondeskundigheid van mijn kant op :) Omnibattery in HA ziet er geweldig uit, maar beetje stijle leercuve. Wat doe ik hier fout? Ik wil dat de accu alleen gaat laden als er zon-overschot is en dus pas rond 0800/0900 uur. En zoveel ontladen als nodig is. Dacht met laadvertraging dit te kunnen doen, maar de accu heeft maar 10% ontladen vannacht. Iemand enig idee of ik nog iets anders moet aanpassen? (Doel SOC-vertraging stond op 90%, geen idee waarom, nu op 12% gezet).

Twijfel of ik Omnibattery nu even op alleen monitoring moet zetten en de officiële integratie/app de boel moet laten aansturen, ik wil vooral niets uit het net trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0USNZYAN-ZVSAwI3f2G7Em43fQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PXu7w6N1tGzH8dcfewQHJQvX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jvzk8vt4LKB94JhoHF70MyUEsRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJOgwSNGswbrD18NlKo4jAME.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door peterpijpelink op 02-08-2026 10:23 ]

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Will_M schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:30:
[...]@dene30 Heb je de externe antenne van de meegeleverde Anker WiFi P1-Meter óók aangesloten op dat dongeltje?
Ja, die zit ook aangesloten. Ik heb ook een support ticket aangemaakt en de meter op Anker site aangemeld. Ik denk dat ik toch maar een Smart Gen of Shelly moet overwegen.

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 10:21
Rmvis schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:41:
[...]

SlimLaden app in Homey al geprobeerd? Volledige aansturing via Modbus en geautomatiseerd op basis van lerend verbruik, zonvoorspelling en dynamische tarieven. Evt. ook handmatig aan te sturen indien nodig.

• Snoekebeest
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 19:03
Thunderwookie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:37:
Hallo Allen,

Ook ik ben een gelukkige eigenaar van een max ac. Vandaag de boel geïnstalleerd, ging allemaal erg soepel.

Echter loop ik tegen het volgende aan:

ik heb de p1 van Anker niet geïnstalleerd, ik heb een Shelly pro 3em. Deze heb ik echter op 1 fase ingesteld. 1 Ct op de fase v.d. woning, 1 Ct op de zonnepanelen en 1ct op de Ev-lader.
In de Shelly app werkt dit gewoon.
De Anker app ziet mijn Shelly installeert deze ook, maar leest vervolgens geen stroomverbruik... in de 1fase variant.
Zet ik de boel in de shelly app op 3 fase, registreert de anker app wel waardes, echter geeft deze al snel een storingsmelding vanwege interferentie.
(en dus geenladen/ontladen van de batterij...)
Wat gaat er niet goed? Moet ik ook echt alleen maar de fase van de woning aansluiten en de overige ct`s weglaten? Kan het zijn dat ik iets aan de instellingen verkeerd heb gezet?
Ik weet het even niet meer....

Alvast dank voor jullie tijd en moeite!
Zie mijn eerdere post, https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85801060

Waarschijnlijk heb je een soort gelijk probleem. Het is nog wachten op de beloofde Q4 update. Het beste voor nu is je max ac kopellen met de p1 meter in een ander/nieuw aangemaakt systeem in de app.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:57

-tom-562

Oliesjeik

Ik hen vanochtend een solarbank 3 in gebruik genomen, alleen het lijkt er op alsof de P1 meter niet werkt? Deze blijft blauw knipperen. Ik kan hem gewoon benaderen via de app en heeft dus wifi verbinding (wel op een 2.4/5ghz netwerk).
Het lijkt er op alsof de P1 meter niks uitleest van de meter (Landis Gyr E360). Ik heb m (tot nu toe) 1x gereset maar geen resultaat.
Voorheen een Homewizard P1 meter gehad en die functioneerde wel gewoon prima.

Iemand een tip? Apparaat firmware is 2.8

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 02-08-2026 12:02 ]

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12
Kenar95 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

SlimLaden app in Homey al geprobeerd? Volledige aansturing via Modbus en geautomatiseerd op basis van lerend verbruik, zonvoorspelling en dynamische tarieven. Evt. ook handmatig aan te sturen indien nodig.
Ietwat offtopic mogelijk, maar is de SlimLaden app via Homey ook te gebruiken via home assistant? Side loading oid? Lees over SlimLaden ook goede berichten, naast Omni

En een andere vraag; hoe sluit je die AC-aansluiting (vaste bekabeling) aan? De gestripte 4mm² draad invoeren of moeten daar adereindhulsjes op? Kan geen handleiding of instructie video vinden waar ik dat van alle andere producten wél kan vinden. (Of is er iemand die dit op de foto heeft toevallig)

[ Voor 23% gewijzigd door KoningPaulus op 02-08-2026 12:49 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Kenar95
KoningPaulus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

Ietwat offtopic mogelijk, maar is de SlimLaden app via Homey ook te gebruiken via home assistant? Side loading oid? Lees over SlimLaden ook goede berichten, naast Omni
Durf het je niet te zeggen aangezien ik enkel Homey gebruik. Maar weer dat er wel Homey-HA koppelingen zijn. Anders even via het SlimLaden draadje binnen de Homey Community vragen, zit een actieve ontwikkelaar op.

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
KoningPaulus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

En een andere vraag; hoe sluit je die AC-aansluiting (vaste bekabeling) aan? De gestripte 4mm² draad invoeren of moeten daar adereindhulsjes op? Kan geen handleiding of instructie video vinden waar ik dat van alle andere producten wél kan vinden. (Of is er iemand die dit op de foto heeft toevallig)
YouTube: Anker SOLIX Solarbank Max AC | Installation Guide
Vanaf 5:12

App Store: Code Wallet: Klantenkaarten

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12
Thanks, dit had ik inderdaad gevonden. Maar vroeg me af of dit in de handleiding ook zo staat of dat anderen hier toch adereindhulsjes op hebben gezet omdat dit bij de smart gen meter bijv. wel moet.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-09 18:18

3ym

Gisteren mijn max ac uitgepakt. Zit voorlopig op het stopcontact in de schuur, heb hem ondanks het zwakke wi-fi signaal ingesteld en in gebruik genomen. NOM modus wilde door geen communicatie met P1 niet aangaan en switchte naar "custom mode", waarna ik P1 heb verwijderd en opnieuw toegevoegd. Het was niet in een keer gelukt en geen idee wat de oorzaak was, slechte signaal of wat anders, maar heb P1 van Anker ook in de derde port van HW splitter geprikt en ineens werd hij erkend door de app en ging alles werken.
Gisteren de boel gemonitord, lijkt allemaal prima te werken, rond 13:00 aangezet en tegen 20:00 zat de accu op 82%, vanochtend rond 09:00 op 47% en op iets na 13:00 al op 73%.
Dacht hem in de trapruimte te parkeren, maar als hij zich goed gaat gedragen in de schuur zal hij daar ook blijven staan, moet alleen de 2.5mm2 kabel die naar toe loopt aan eigen B16 hangen voor meer vermogen. Eerste indruk is zeer positief.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier ook, gisteren aangesloten en opgeladen tot 95%, in de avond-nacht had hij besloten om weer tot 14% SoC te gaan terugleveren (stond op dynamische pricing mode). Nu staat de accu weer vol te laden, maar heb de verkoop-prijs voor nu fixed op 0 gezet, zodat die niet zomaar in full-export mode gaat. Nog een beetje tunen, maar de integratie met Homeassistant werkt best nice, hoewel het wat lastig is met ook nog een zendure 1.9kwh accu die ook nog op het lokale net zit en soms andere dingen wil dan de Anker.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:01:
Ik hen vanochtend een solarbank 3 in gebruik genomen, alleen het lijkt er op alsof de P1 meter niet werkt? Deze blijft blauw knipperen. Ik kan hem gewoon benaderen via de app en heeft dus wifi verbinding (wel op een 2.4/5ghz netwerk).
Het lijkt er op alsof de P1 meter niks uitleest van de meter (Landis Gyr E360). Ik heb m (tot nu toe) 1x gereset maar geen resultaat.
Voorheen een Homewizard P1 meter gehad en die functioneerde wel gewoon prima.

Iemand een tip? Apparaat firmware is 2.8
Even nog wat testjes gedaan, zelfs op een 2.4ghz only accesspoint blijf ik hetzelfde probleem houden. Ik zie geen data van de P1 meter in de app en het lampje blijft blauw knipperen

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik heb hier de Solarbank Max AC werkend met de P1 en PV. Om beter te kunnen sturen en de waardes in de app beter kloppend te krijgen heb ik ook de Smart Meter Gen 2 aangeschaft en geinstalleerd. Deze zie ik in de app als apparaat, maar ik krijg hem niet toegevoegd aan het systeem. Nu zegt de Anker AI dat ik deze móet aansluiten met RS485 om deze te laten werken met de Solarbank Max AC. Klopt dit?

Volgens de handleiding van de Max AC zou zowel bedraad als draadloos moeten werken.

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 11:19
Hier draait de Max ac vanaf vrijdagmiddag, via de Anker p1 meter op 800 watt omdat hij nog geen eigen groep heeft. Het verschil van eigen gebruik van opgewekte stroom is aanzienlijk verbeterd als ik in de homewizzard app kijk. Als de zon onder is heb ik nauwelijks nog afname van het net. Toch pendelt hij wel enorm, waardoor er nog steeds verbruik is terwijl dat niet zo hoeven.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@rorie Mooi stukje proza - kan je ook relevante cijfers laten zien?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 17:33

Pocketware

Over het algemeen kan de Solarbank Max AC via de P1 meter het redelijk op de nul houden, maar een Quooker (hoge pieken en dalen) en de broodbakmachine (de lagere piekjes en dalen) zijn toch lastig; dan zie je echt de vertraging in het schakelen. De P1 meter geeft unieke waardes per seconde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke8dpuOMnB_ZGbr3Rn9JHFh-UcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/giSZL7v4HQ2moidjthtt69ar.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:05
KoningPaulus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:10:
[...]

Thanks, dit had ik inderdaad gevonden. Maar vroeg me af of dit in de handleiding ook zo staat of dat anderen hier toch adereindhulsjes op hebben gezet omdat dit bij de smart gen meter bijv. wel moet.
Omdat het van die klemmetjes zijn (net zoals een Wago) heb je geen adereindhulzen nodig in die stekker. Mogelijk heb je die wel nodig aan de andere kant als je daar bijvoorbeeld een werkschakelaar gebruikt. In het algemeen bij schroef- of steekklemmen heb je ze nodig bij soepele kern draad.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Rmvis
  • Niet online
Kenar95 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

Thanks voor de tip, zojuist geïnstalleerd en geconfigureerd ziet er veel belovend uit. Alleen is volgens mij nu de Smart Meter Gen 2 overbodig 8)7, omdat Homey P1 data gebruikt.

• Kenar95
Rmvis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Thanks voor de tip, zojuist geïnstalleerd en geconfigureerd ziet er veel belovend uit. Alleen is volgens mij nu de Smart Meter Gen 2 overbodig 8)7, omdat Homey P1 data gebruikt.
Haha ja, voor mij is de P1 data icm met SlimLaden en Homey voldoende, heb iedere seconde een refresh dus heel veel sneller gaat de data niet worden.

• Rmvis
  • Niet online
coolmos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:33:
Ik heb hier de Solarbank Max AC werkend met de P1 en PV. Om beter te kunnen sturen en de waardes in de app beter kloppend te krijgen heb ik ook de Smart Meter Gen 2 aangeschaft en geinstalleerd. Deze zie ik in de app als apparaat, maar ik krijg hem niet toegevoegd aan het systeem. Nu zegt de Anker AI dat ik deze móet aansluiten met RS485 om deze te laten werken met de Solarbank Max AC. Klopt dit?

Volgens de handleiding van de Max AC zou zowel bedraad als draadloos moeten werken.
Je kan maar 1 smart meter aan een systeem toewijzen. Je moet eerst de P1 meter verwijderen daarna kan je de Smart Meter Gen 2 toewijzen als meter in je systeem. Settings -> Apparaten beheren

• ThirstyThursten
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-08 15:14
Hallo iedereen,

Ik heb een aantal dagen geleden ook mijn Anker Solix Max AC binnen gekregen en geinstalleerd.

Ik ben ook een groot gebruiker en fan van Home Assistant en heb een Custom Card gemaakt om de stats van de Solix live te kunnen tracken!

Mocht je interesse hebben kan je hem vinden op mijn Github Repo en makkelijk via HACS installeren! :)

Mijn idee was om de fysieke OLED display na te maken.

Anker Solix Custom HA Card

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!

Groeten,
Thursten

Link naar de Repo (https://github.com/ThirstyThursten/anker-solix-display-card/tree/main)

• awenger
peterpijpelink schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:15:
hallo, ik loop tegen wat ondeskundigheid van mijn kant op :) Omnibattery in HA ziet er geweldig uit, maar beetje stijle leercuve. Wat doe ik hier fout? Ik wil dat de accu alleen gaat laden als er zon-overschot is en dus pas rond 0800/0900 uur. En zoveel ontladen als nodig is. Dacht met laadvertraging dit te kunnen doen, maar de accu heeft maar 10% ontladen vannacht. Iemand enig idee of ik nog iets anders moet aanpassen? (Doel SOC-vertraging stond op 90%, geen idee waarom, nu op 12% gezet).

Twijfel of ik Omnibattery nu even op alleen monitoring moet zetten en de officiële integratie/app de boel moet laten aansturen, ik wil vooral niets uit het net trekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is de SoC vloer het minimum wat je erin wil hebben in de ochtend. Heb ik evenals de laadvertraging uitgeschakeld. Volgens mij is die functie bedoeld om ‘‘s nachts goedkoper te laden (edit: oh nee dat is het voorspellend laden).

Ik zou die laadvertraging even uitschakelen. Ik vermoed dat daarmee later op de dag geladen wordt

[ Voor 5% gewijzigd door awenger op 02-08-2026 15:22 ]

• rorie
dunklefaser schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:06:
@rorie Mooi stukje proza - kan je ook relevante cijfers laten zien?
Ik snap wat je zegt, heb alleen nog geen tijd gehad om er echt goed naar te kijken. Heb wel even snel een screenshot van de afgelopen nacht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aZcDiHHZl06RVsVWfutiz9XC30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7Kxhjz0wVIJGPJYoQ3t55U0.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

rorie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Ik snap wat je zegt, heb alleen nog geen tijd gehad om er echt goed naar te kijken. Heb wel even snel een screenshot van de afgelopen nacht. [Afbeelding]
Homewizard p1-dongle? - Dan kan je waarschijnlijk niet direct meten wat je in de nacht nog aan netafname hebt en wat de thuisaccu levert.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-09 13:52
ThirstyThursten schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:14:
Hallo iedereen,

Ik heb een aantal dagen geleden ook mijn Anker Solix Max AC binnen gekregen en geinstalleerd.

Ik ben ook een groot gebruiker en fan van Home Assistant en heb een Custom Card gemaakt om de stats van de Solix live te kunnen tracken!

Mocht je interesse hebben kan je hem vinden op mijn Github Repo en makkelijk via HACS installeren! :)

[Afbeelding: Anker Solix Custom HA Card]

Groeten,
Thursten

Link naar de Repo (https://github.com/ThirstyThursten/anker-solix-display-card/tree/main)
Echt heel tof gemaakt, complimenten! Ik moest wel de bronnen even aanpassen aan de naamgeving binnen mijn HA, maar hij zit er in!

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• coolmos
  • Nu online
Rmvis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Je kan maar 1 smart meter aan een systeem toewijzen. Je moet eerst de P1 meter verwijderen daarna kan je de Smart Meter Gen 2 toewijzen als meter in je systeem. Settings -> Apparaten beheren
Dit was het inderdaad! Dankjewel.

De Smart Meter Gen 2 laat bij 'Apparaten' de separate PV CT niet zien. Alleen binnen het systeem kun je die string configureren.

Ik heb nu wel alles separaat zichtbaar en kloppend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5gb1Qj-HRZDpFXYbZwR2aSfrmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eToBqY0T3cQZyUfaX91iR0zw.png?f=fotoalbum_large

(Ik heb voor het plaatje ontladen even aangezet, de prijs is me nu te laag om terug te leveren. Vanaf 19:00 gaat de accu weer naar 25% zodat ik wat over heb voor vanavond/vannacht)

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Groeten,
Thursten

leuk gemaakt, dankjewel :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

awenger schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

Volgens mij is de SoC vloer het minimum wat je erin wil hebben in de ochtend. Heb ik evenals de laadvertraging uitgeschakeld. Volgens mij is die functie bedoeld om ‘‘s nachts goedkoper te laden (edit: oh nee dat is het voorspellend laden).

Ik zou die laadvertraging even uitschakelen. Ik vermoed dat daarmee later op de dag geladen wordt
dank voor je antwoord, ga eens kijken of ik tijdelijk Omnibattery uit kan zetten of alleen kan laten lezen en de originele sturing aan ga zetten. Heb idee dat Omnibattery te veel op ander merk is geschreven, maar kan mis hebben. Begreep dat 2 connecties via API werken?

• HannesB
  • Laatst online: 18-09 14:59
sdk1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:24:
Wat is jullie plan om het elkaar opjagen van twee regelkringen te voorkomen?

Ik wil een Peblar business met zonneladen. Deze start pas vanaf 1.6 kW. Dus in de ochtend zal de Anker het surplus opnemen en krijgt de Peblar geen kans tot de anker aan zijn max zit en er dan nog 1600W bovenop komt. Dus dat gaat goed. Maar als de Peblar aan het laden is en net iets te veel pakt dan kan de Anker wel gaat terugschalen. Is de Anker 100% gevuld dan kan de Anker ook per ongeluk gaan terugleveren.

Voorbeeld; Anker is 100% gevuld en de Peblar pakt per ongeluk 15W te veel, dan gaat de Anker 15W leveren. Peblar blijft 15W te veel pakken dus Anker gooit er nog 15W bovenop. Zitten we op 30W, dit blijft dan escaleren tot het maximale output vermogen van de Anker.

Dan zou je in theorie een Home Asssitant aansturing moeten kiezen (heb het ondertussen geinstalleerd op mijn NAS). Echter daar vernam ik dan weer dat directe aansturing aldaar slijtage op de ROM geeft en niet fijnmazig kan. Dus ik loop nog even vast in de totale implementatie van laadpaal + anker + zonneladen van zowel de accu als de ev.

Beste wat ik tot heden kan verzinnen is via HomeAssistant proberen de Anker uit te lezen en bij SoC <99% dan de Peblar te laten stoppen en bij 100% weer te activeren. Dan krijg je wel pendelgedrag binnen de 1% van de anker.

Edit: Wacht even. Wellicht kan ik de manier van @Taro gebruiken. Dus zelf een virtuele P1 output genereren zodat P1 voor Peblar = P1 echt - maximaal vermogen Anker met een minimum van 0. Zit je alleen nog met een reductie van je overbelasting beveiliging aan de laadpaal kant die je eigenlijk niet wil.
Ik heb ook een Peblar laadpaal, eigenlijk Zencharger dat een white label is, en zit met een gelijkaardige situatie dat de wagen pas wordt opgeladen nadat de Max AC volgeladen is (modus smart solar). Laadpaal communiceert met HW p1 meter, batterij met Anker p1 meter.

In verleden heb ik al gemerkt dat wanneer er voldoende zonne-opbrengst is, ik nog injecteer op het net dat ik dan liever richting de batterij zou zien. Ik zou dus liever vroeger de wagen opladen en resterende naar de batterij sturen ipv het net.

Met homey heb ik al klein beetje kunnen spelen maar momenteel andere prioriteiten aan mijn hoofd. HA wil ik ook nog evalueren. Voornamelijk om te kijken of ik al mijn toestellen kan koppelen en aansturen. Eventueel zou je kunnen instellen dat het ontladen van de batterij op 0 wordt gezet wanneer de wagen laadt, eventueel vanaf een zekere soc, zonne-opbrengst of uur om te vermijden dat de wagen de batterij volledig/grotendeels leegtrekt?

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 15:47
Hallo iedereen,

Groeten,
Thursten

Super! Heb hem meteen gebruikt in mijn Home Assistant dashboard!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

ElCasa schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

Super! Heb hem meteen gebruikt in mijn Home Assistant dashboard!
Even klein beetje off-topic. (Als mag) 2 sept 1900-2300 home assistant meetup in Rotterdam. Opgeven kan via https://luma.com/ks18tqdy

• Rmvis
  • Niet online
coolmos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:08:

De Smart Meter Gen 2 laat bij 'Apparaten' de separate PV CT niet zien. Alleen binnen het systeem kun je die string configureren.
Klopt, heb je deze CT wel ingesteld bij “Instellingen” -> “Fotovoltaïsche energie van derden”?

Het komt hiermee niet in de grafieken van het apparaat helaas, maar ik ontdekte dat het wel nog nodig is om deze CT’s ook te laten monitoren van de PV.

• coolmos
  • Nu online
Rmvis schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:33:
[...]

Klopt, heb je deze CT wel ingesteld bij “Instellingen” -> “Fotovoltaïsche energie van derden”?

Het komt hiermee niet in de grafieken van het apparaat helaas, maar ik ontdekte dat het wel nog nodig is om deze CT’s ook te laten monitoren van de PV.
Deze bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrSLD5dicJz7jDHY-lux7eHw8i0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Skfd77zox8GeJqks0Cg70vFn.png?f=fotoalbum_large Is geregeld, al vind ik de term 'bewaakt' hier wat misleidend. Ik zou zelf 'gemeten' of 'gemonitord' zeggen.

• rorie
dunklefaser schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:25:
[...]

Homewizard p1-dongle? - Dan kan je waarschijnlijk niet direct meten wat je in de nacht nog aan netafname hebt en wat de thuisaccu levert.
Hoe dan 😀

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

coolmos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Deze bedoel je?

[Afbeelding] Is geregeld, al vind ik de term 'bewaakt' hier wat misleidend. Ik zou zelf 'gemeten' of 'gemonitord' zeggen.
Ik ga morgen de smart gen 2 meter installeren. Nu heb ik al CT klemmen van SolarEdge meter. Ga deze elders er bij zetten. Vraag me af de Anker klemmen ook de PV meten. Meerdere CT klemmen mits afstand van elkaar zou moeten kunnen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:05
Hallo iedereen,

Groeten,
Thursten

Gaaf gemaakt; misschien een leuke uitbreiding om bij het klikken op de entiteitswaardes ook de entiteit te laten zien in zo'n history graph.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 12:48
Vorige week ook de MAX AC in ontvangst gekregen. Vandaag pas kunnen installeren. Echter krijg ik de bijgeleverde p1 meter niet aan de praat. Ik plug hem in en het lampje gaat niet branden, ook niet bij aansluiting van externe voeding. Ik heb een ZIV 3 fase meter en de HomeWizard dongle werkt zonder problemen. Dit was zonder switch ertussen. Ik ga er vanuit dat de anker dongle DOA is?

MacBook Air M3 16GB - iPhone 17 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

• coolmos
  • Nu online
peterpijpelink schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Ik ga morgen de smart gen 2 meter installeren. Nu heb ik al CT klemmen van SolarEdge meter. Ga deze elders er bij zetten. Vraag me af de Anker klemmen ook de PV meten. Meerdere CT klemmen mits afstand van elkaar zou moeten kunnen.
De PV input op de Smart Meter Gen 2 meet wel de PV, maar die waarde krijg je voor zover ik kan vinden alleen te zien in de afbeelding van het systeem. De waarde van de GRID aansluiting wordt zowel getoond in het systeem als bij het apparaat zelf in het tabblad 'Apparaten'.

Volgens mij is de overspraak bij CT klemmen niet zo groot. De leiding die door de kern gaat geeft veel meer energie dan een leiding die er langs loopt.

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 16:15
Inmiddels ook de max ac besteld. Wil hem aansturen met evcc, die ook mijn laadpaal regelt en de p1 uitleest via homewizard dongle. Volgens mij heb ik dan de Anker p1 meter niet nodig, klopt dat?

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien via de API? - Ik zelf heb daarmee geen ervaring
en gebruik een Shelly EM voor het meten.

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 21:52
Maikjuh schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:59:
Vorige week ook de MAX AC in ontvangst gekregen. Vandaag pas kunnen installeren. Echter krijg ik de bijgeleverde p1 meter niet aan de praat. Ik plug hem in en het lampje gaat niet branden, ook niet bij aansluiting van externe voeding. Ik heb een ZIV 3 fase meter en de HomeWizard dongle werkt zonder problemen. Dit was zonder switch ertussen. Ik ga er vanuit dat de anker dongle DOA is?
Probleem had ik ook. Bleek de USB-C adapter te zijn. Die werkte prima met telefoon maar niet met P1 adapter. Andere werkte prima. Misschien iets met specs die niet overeenkomen.

Stay young forever!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 12:48
Rosto schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Probleem had ik ook. Bleek de USB-C adapter te zijn. Die werkte prima met telefoon maar niet met P1 adapter. Andere werkte prima. Misschien iets met specs die niet overeenkomen.
Maar met een dsmr 5.0 zou ik die helemaal niet nodig moeten hebben? De HomeWizard werkt wel op die lader (toen ik hem uit de meter had)

MacBook Air M3 16GB - iPhone 17 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

-tom-562 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Even nog wat testjes gedaan, zelfs op een 2.4ghz only accesspoint blijf ik hetzelfde probleem houden. Ik zie geen data van de P1 meter in de app en het lampje blijft blauw knipperen
OK, net nog wat verder getest met @HandyLumberjack
Hij heeft mijn P1 meter op zijn Landis Gyr360 aangesloten (en zijn eigen wifi thuis), daar werkte die prima.
Daarna hebben we zijn eigen P1 meter op mijn Landis Gyr360 aangesloten; zelfde resultaat als mijn P1 meter. Wel verbinding met wifi, geen signaal te zien vanuit de meter.
Daarna hebben we zowel zijn P1 meter als mijn P1 meter op zijn wifi aangesloten (voor het gemak had hij zijn Odido Klik&Klaar modem meegenomen :+), maar wederom hetzelfde resultaat (wel wifi, geen signaal vanuit meter).
In alle situaties blijft de P1 meter blauw knipperen en we zien geen data (verbruik e.d.) binnenkomen in de Anker app.
We hebben ook nog getest met voeding en zonder voeding (maakte geen verschil).

Het enige wat ik kan bedenken dat het signaal van mijn Landis Gyr360 niet sterk genoeg is :? Het enige wat ik nog kan bedenken is om een actieve P1 splitter te testen, wie weet werkt die ook als signaalversterker?

-tom-562 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:47:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken dat het signaal van mijn Landis Gyr360 niet sterk genoeg is :? Het enige wat ik nog kan bedenken is om een actieve P1 splitter te testen, wie weet werkt die ook als signaalversterker?
Wat eigenlijk best bijzonder is, want het is exact hetzelfde model, alleen een jaartje ouder.

(Inmiddels mijn eigen Anker P1 weer in mijn eigen meter gestoken, en daar werkte die weer perfect).

[ Voor 11% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-08-2026 22:00 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Rmvis
  • Niet online
coolmos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:40:
[...]

Deze bedoel je?

[Afbeelding] Is geregeld, al vind ik de term 'bewaakt' hier wat misleidend. Ik zou zelf 'gemeten' of 'gemonitord' zeggen.
Ja die inderdaad. Je kan duidelijk zien dat er vertaald is vanuit chinees wellicht door AI. De termen zijn niet altijd even duidelijk. Zoals ook PV vertaald is al fotovoltaïsche. Technisch klopt het, maar die term gebruiken wij in NL nooit.

• awenger
Cavalera125 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:04:
Inmiddels ook de max ac besteld. Wil hem aansturen met evcc, die ook mijn laadpaal regelt en de p1 uitleest via homewizard dongle. Volgens mij heb ik dan de Anker p1 meter niet nodig, klopt dat?
Volgens de commit op GitHub doet EVCC enkel:
  • battery hold (when charging)
  • normal (is Anker self consumption mode with P1)
  • Charge battery (at cheap hours)
Zie: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/31869#issuecomment-5017175666

dus (nog) niet de volledige controle die jij zoekt. Battery hold werkt hier prima ism Omnibattery

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 21:52
Maikjuh schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:36:
[...]

Maar met een dsmr 5.0 zou ik die helemaal niet nodig moeten hebben? De HomeWizard werkt wel op die lader (toen ik hem uit de meter had)
Inderdaad. Dan zou ‘ie ‘m gewoon vanuit de poort moeten voeden.

Stay young forever!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-09 05:39
https://energienerds.nl/i...larbank-max-ac-review#nom

Hier hebben ze de prestaties geneten van de anker p1 vs een shelly vs de gen2.

Maar het upgraden van de p1 zou ongeveer 45kwh opleveren op jaarbasis. Dat maakt dus niet zoveel verachil lijkt het.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:36
Ik zie de actie van Ecoflow op de Homepage langs komen. Als je doorklikt op hun website zie je dat ze exact dezelfde P1 meter gebruiken als anker. Zowel de P1 als Smart Meter.

Ik vraag me af hoe dat zit, kopen ze de meters als White label? Zijn EcoFlow en Anker aan elkaar gerelateerd?

Weet iemand hier meer van?

Edit: zoals @HandyLumberjack zegt, Jackery gebruikt ook deze P1 meter.

[ Voor 12% gewijzigd door digital-IMEI op 03-08-2026 10:40 ]

digital-IMEI schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:42:
Ik zie de actie van Ecoflow op de Homepage langs komen. Als je doorklikt op hun website zie je dat ze exact dezelfde P1 meter gebruiken als anker. Zowel de P1 als Smart Meter.

Ik vraag me af hoe dat zit, komen ze de meters is enige label? Zijn EcoFlow en Anker aan elkaar gerelateerd?

Weet iemand hier meer van?
Kijk eens bij Jackery :+.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:47
Bij diegenen waarbij de Anker op zolder of in een schuur staat, ben ik wel benieuwd of er vandaag een issue is met de temperatuur van de Anker Solix Max.

Twijfel tussen de Zendure Mix 3000 en de Anker Solix Max AC.( Zendure heeft actieve koeling )

[ Voor 7% gewijzigd door pjotter1965 op 03-08-2026 10:11 ]

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• coolmos
  • Nu online
pjotter1965 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:08:
Bij diegenen waarbij de Anker op zolder of in een schuur staat, ben ik wel benieuwd of er vandaag een issue is met de temperatuur van de Anker Solix Max.

Twijfel tussen de Zendure Mix 3000 en de Anker Solix Max AC.( Zendure heeft actieve koeling )
De hoogste temperatuur die ik in het forum langs heb zien komen voor de Max AC is 55°C. Volgens mij gaat hij daarboven afschalen.

• Lastpost.
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:16
De mijne is inmiddels ook onderweg op transport, bedankt nog voor de Techpunt tip met korting.

Vandaag eerst de plek eens vrij maken, want er hangt een radiator in de weg en er moet nog een contactpunt aangelegd worden en wat bedrading verlegd richting de nieuwe eigen groep.

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:14
Opgelost

[ Voor 99% gewijzigd door Cimpel op 04-08-2026 06:17 ]

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 07:14
Hallo iedereen,

Groeten,
Thursten

Werkt voortreffelijk. heb hem nu ook gebruikt voor de sessy accu aleen de kleurenbalk werkt niet want de sessy heeft geen status sensor

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:14
|:(

[ Voor 99% gewijzigd door Cimpel op 04-08-2026 06:20 ]

• harrak1974
  • Laatst online: 19:07
Temperatuur van mijn solarbank Max AC is niet boven de 46 graden uit gekomen. Deze staat in een niet geïsoleerde garage op het zuiden, dus de hele dag zon erop.

Staat overigens op max laden/ontladen 3000w

[ Voor 12% gewijzigd door harrak1974 op 03-08-2026 16:00 ]

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

vandaag de Anker Smart meter Gen 2 geïnstalleerd en de accu op een eigen groep gezet. Zie gelijk stabielere informatie, P1 meter afgekoppeld. Vanavond eens zien als een grote verbruiker als de oven aan gaat wat er dan aan informatie is. Afgelopen dagen geregeld gezien dat de informatie uit de P1 meter (ja die LG 360) 10 sec duurt en dan pas gaat de accu reageren. ontladen - standby, ontladen etc...

• InternationalSD
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-09 09:01
Voor de geïnteresseerden in de Anker SOLIX Solarbank 4: ik zag zojuist deze flyer bij Albert Heijn (ahvoordeelshop.nl). Komt ook met een gratis P1-dongle (zie foto's voor details).

Aan het twijfelen om mijn Solarbank 3 in te ruilen voor deze, of uit te breiden in combinatie met de Power Dock. Wat zouden jullie doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-_j0NBMI5_Vdwj3V-SwcwvC4bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpvsA6vsapolb6YF6cPKLk46.jpg?f=fotoalbum_large

• monkeytree
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 23:49
Inmiddels is voor de Powerbank Max AC firmware upgrade 1.0.1.14 beschikbaar. "Bekende bugs opgelost", ik hoop dat daar de problemen met de L+G E350 en 360 onder vallen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR4P4sFKG27oCT-Qn4YM-t1SThc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/toeyv8FoGOFPZr774efKw1XV.png?f=fotoalbum_large
InternationalSD schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:03:
Voor de geïnteresseerden in de Anker SOLIX Solarbank 4: ik zag zojuist deze flyer bij Albert Heijn (ahvoordeelshop.nl). Komt ook met een gratis P1-dongle (zie foto's voor details).

Aan het twijfelen om mijn Solarbank 3 in te ruilen voor deze, of uit te breiden in combinatie met de Power Dock. Wat zouden jullie doen?~[Afbeelding]
Je kunt ook 2 of 3 Solarbanks 3 laten samenwerken zonder powerdock. Het voordeel van een Solarbank 4 is voornamelijk dat je wat minder verliezen hebt dan bij 2x een solarbank 3. De vraag is even of dat opweegt tegen de meerprijs van de Solarbank 4

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 17:22
InternationalSD schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:03:
Aan het twijfelen om mijn Solarbank 3 in te ruilen voor deze, of uit te breiden in combinatie met de Power Dock. Wat zouden jullie doen?
Ik draai de SB3 en SB4 voorlopig even naast elkaar in 2 verschillende systemen. Op dit moment is de SB4 nog niet volledig operationeel (zonnepanelen liggen nog niet op het dak). Dus het enige wat hij nu doet is gratis stroom laden op zaterdag (Oxxio actie) en weer rustig ontladen. Dat gaat prima naast elkaar. Die Oxxio actie levert overigens centjes op, geen euro's 8)7

Ik denk dat ik er voor ga kiezen om de SB3 op 24/7 ontladen (1200 watt) laat staan en de SB4 op NOM.

• 3ym
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17-09 18:18

3ym

pjotter1965 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:08:

Staat in de schuur, momenteel 37-38 graden. Wordt maar met 800W opgeladen, met 3.5kW vermogen zal dit natuurlijk andere verhaal zijn.

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:07
Ik ben nog steeds aan het verkennen, en ik denk aan de unit zelf + 1 of max 2 extra units (extra units eventueel in de toekomst).
De beste plek voor mij zou zijn op de zolder omdat ik daar al een lege/onbenutte groep heb liggen. Mijn zorg is wel het gewicht van de unit + extra units. Dit zou dan op zo'n 200 kg op een oppervlakte van 67 × 35,6 = 0,24m2 zijn, oftwel een belasting van 840kg/m2

Ik heb een betonnen vloer op elke etage, en volgens mij zijn het 4 complete platen (als ik naar de naden op het plafond op de eerste etage kijk). Volgens Claude zou dit dan om een breedplaatvloer gaan.
Iemand die weet of dit kan, of dat ik beter een andere plek kan zoeken?
Mijn Anker apparaten kiezen binnen mijn roaming netwerk wel altijd de AP met het slechtste bereik en gaat dan gewoon disfunctioneren vanwege.. slecht bereik. Wordt wel moe van de belabberde netwerkimplementatie. Ik heb netjes AP-ofloading etc geconfigureerd, maar er wordt niets mee gedaan. Er hangt een AP letterlijk fysiek BOVEN de Anker apparaten.

Edit: ok, heb de RSSI waarde maar misbruikt om het te fixen, lijkt nu beter te gaan :+

/einde rant

[ Voor 12% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-08-2026 16:28 ]

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:55
NiGeLaToR schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:17:
Mijn Anker apparaten kiezen binnen mijn roaming netwerk wel altijd de AP met het slechtste bereik en gaat dan gewoon disfunctioneren vanwege.. slecht bereik. Wordt wel moe van de belabberde netwerkimplementatie. Ik heb netjes AP-ofloading etc geconfigureerd, maar er wordt niets mee gedaan. Er hangt een AP letterlijk fysiek BOVEN de Anker apparaten.
Dat had ik dus ook, kun je ze niet forceren naar die desbetreffende AP? Dat heb ik nu gedaan en sindsdien functioneert het goed.

• coolmos
  • Nu online
ThaStealth schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:04:
Ik ben nog steeds aan het verkennen, en ik denk aan de unit zelf + 1 of max 2 extra units (extra units eventueel in de toekomst).
De beste plek voor mij zou zijn op de zolder omdat ik daar al een lege/onbenutte groep heb liggen. Mijn zorg is wel het gewicht van de unit + extra units. Dit zou dan op zo'n 200 kg op een oppervlakte van 67 × 35,6 = 0,24m2 zijn, oftwel een belasting van 840kg/m2

Ik heb een betonnen vloer op elke etage, en volgens mij zijn het 4 complete platen (als ik naar de naden op het plafond op de eerste etage kijk). Volgens Claude zou dit dan om een breedplaatvloer gaan.
Iemand die weet of dit kan, of dat ik beter een andere plek kan zoeken?
Dit is een statische belasting, dus dat zou gewoon moeten kunnen.

Als je het zeker wil weten; met een paar vrienden tegelijkertijd springen op de vloer. Als dat goed gaat kan het gewoon 😉
Bammos schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Dat had ik dus ook, kun je ze niet forceren naar die desbetreffende AP? Dat heb ik nu gedaan en sindsdien functioneert het goed.
Dat wordt genegeerd, was dat op zich al gewend van Homey pro (2019) want die doet dezelfde onzin. Wel goed punt en top dat het bij jou wel werkt.

Nu opgelost met alle 2,4ghz radio op laag en RSSI op -70 en ze zitten prompt allemaal op de dichtsbijzijnde AP.

• coolmos
  • Nu online
monkeytree schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:11:
Inmiddels is voor de Powerbank Max AC firmware upgrade 1.0.1.14 beschikbaar. "Bekende bugs opgelost", ik hoop dat daar de problemen met de L+G E350 en 360 onder vallen. [Afbeelding]
Dit wordt ws gefaseerd uitgerold. Ik heb nog geen update.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
NiGeLaToR schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:17:

Edit: ok, heb de RSSI waarde maar misbruikt om het te fixen, lijkt nu beter te gaan :+

/einde rant
Bij mijn deco set wordt hij simpelweg van de ap afgegooid wanneer je hem omzet naar een andere AP.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 14:21
Ik heb sinds vandaag mijn Max AC. Weet iemand welke modbus registers er voor het uitlezen van de temperatuur zijn?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• awenger
cville schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:31:
Ik heb sinds vandaag mijn Max AC. Weet iemand welke modbus registers er voor het uitlezen van de temperatuur zijn?
Er is er slechts 1 (gemiddelde van omvormer + uitbreiding(en)).

Zie: ctrl-tab in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• monkeytree
coolmos schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

Dit wordt ws gefaseerd uitgerold. Ik heb nog geen update.
Ik heb handmatig geüpdatet. In de app even naar de Solarbank gaan en dan in het instellingen menu Firmware aanklikken

• coolmos
  • Nu online
monkeytree schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:56:
[...]

Ik heb handmatig geüpdatet. In de app even naar de Solarbank gaan en dan in het instellingen menu Firmware aanklikken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPUB_JniIM7ERCpFzRXhAX0_6FY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q6uW4qPx1TgzuGXWORs6l0Uo.png?f=fotoalbum_large Helaas, hier nog niks. Heb jij ook exacte type A17E23Z1?

• CR1992
  • Laatst online: 23:03

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wo6l24NKb-dIL1_jPcCs0rEj-hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8D1ekdoFHnew69WV1ZNrduS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had de app toch uitgebreider verwacht met verbruik per dag Enzo ....

Of is dit alleen als je een batterij hebt dat het veel meer statistieken heeft .

• monkeytree
coolmos schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding] Helaas, hier nog niks. Heb jij ook exacte type A17E23Z1?
Geen idee, ik ben op vakantie. Kan het niet op afstand checken.

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 17:18
Hier ook geen update beschikbaar.

Waar kan je het exacte type van je Max AC vinden?

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:31
CR1992 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:31:
Ik had de app toch uitgebreider verwacht met verbruik per dag Enzo ....
Of is dit alleen als je een batterij hebt dat het veel meer statistieken heeft .
De p1 meter kan dit idd niet, je anker solarbank systeem (en de homewizard p1) wel ...

• Abcman024
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 09:44
Hier ook vorige week de Anker SOLIX SolarBank Max AC ontvangen. Echter loop ik iedere avond om precies 00:05 tegen foutcode A9 aan (Metercommunicatiestoring). De Anker P1 meter stuurt dan geen informatie meer naar de Solarbank, (of de Solarbank ontvangt dit niet meer?) met als gevolg dat deze geen energie meer levert aan het huis. Op de P1 meter knipperen dan ook geen lampjes meer.

Als ik de Anker P1 meter even uit mijn elektriciteitsmeter (Landis+Gyr E360) haal en opnieuw erin plug is het opgelost. Erg irritant om dagelijks die stekker eruit/erin te doen |:(

Het IP-adres wordt rond dat tijdstip niet vernieuwd, deze heeft ook een static mapping op de dhcp server dus zou nergens naar toe moeten gaan. Verder heb ik verschillende adapters uitgetest om de P1 meter te voorzien van extra power, maar ook dat lijkt niks te doen. Connecties in checkmk laten zien dat zowel de P1 meter als de Solarbank beide bereikbaar zijn rond dat tijdstip, echter communiceren ze niet meer met elkaar. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb een ticket bij Anker gelogd en in afwachting.

@CR1992 Het klopt dat je met alleen de Anker P1 meter zo weinig te zien krijgt. Pas als de accu wordt toegevoegd krijg je het mooie plaatje te zien die je op alle demo’s ziet.

• CR1992
  • Laatst online: 23:03

CR1992

Thor

Abcman024 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:12:
Hier ook vorige week de Anker SOLIX SolarBank Max AC ontvangen. Echter loop ik iedere avond om precies 00:05 tegen foutcode A9 aan (Metercommunicatiestoring). De Anker P1 meter stuurt dan geen informatie meer naar de Solarbank, (of de Solarbank ontvangt dit niet meer?) met als gevolg dat deze geen energie meer levert aan het huis. Op de P1 meter knipperen dan ook geen lampjes meer.

Als ik de Anker P1 meter even uit mijn elektriciteitsmeter (Landis+Gyr E360) haal en opnieuw erin plug is het opgelost. Erg irritant om dagelijks die stekker eruit/erin te doen |:(

Het IP-adres wordt rond dat tijdstip niet vernieuwd, deze heeft ook een static mapping op de dhcp server dus zou nergens naar toe moeten gaan. Verder heb ik verschillende adapters uitgetest om de P1 meter te voorzien van extra power, maar ook dat lijkt niks te doen. Connecties in checkmk laten zien dat zowel de P1 meter als de Solarbank beide bereikbaar zijn rond dat tijdstip, echter communiceren ze niet meer met elkaar. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb een ticket bij Anker gelogd en in afwachting.

@CR1992 Het klopt dat je met alleen de Anker P1 meter zo weinig te zien krijgt. Pas als de accu wordt toegevoegd krijg je het mooie plaatje te zien die je op alle demo’s ziet.
Ooh oke .

Dankjewel voor de info alle 2 .

Dan weet ik toch dat het in de toekomst veel uitgebreider is .

• coolmos
  • Nu online
spokey schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:03:
Hier ook geen update beschikbaar.

Waar kan je het exacte type van je Max AC vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCmrIEqQkQacA6zBDphVeMh7GT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRAPI43B0kVgEcB1E4NoBcDF.jpg?f=fotoalbum_large Op de doos, en ik heb het even nagevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4y2OAJtcg8A36RLbIA-i0gPu-g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KvZuEfN7fuindEnVgQDHeVAS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door coolmos op 03-08-2026 20:26 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 14:21
Ik lees nu enige uren dat register uit maar de temperatuur blijft uren lang op exact 30.0 staan en dat geloof ik niet.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh

• coolmos
  • Nu online
monkeytree schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

Geen idee, ik ben op vakantie. Kan het niet op afstand checken.
Krijg jij misschien de update omdat je in het buitenland zit?

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:28
cville schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Ik lees nu enige uren dat register uit maar de temperatuur blijft uren lang op exact 30.0 staan en dat geloof ik niet.
Handige actie is dan om het na te meten.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• awenger
De Anker Solix Max AC en SB4 zijn nu ook aan te sturen met Home Battery Control. Mijn bijdrage zit in release 4.15.

https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red/releases/tag/v4.15.0

• De Kris
  • Laatst online: 18-09 07:30
cville schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

Let wel op, je krijgt een cijfer na de komma maar dat is altijd 0. Bij mij blijft die ook uren op hetzelfde, maar af en toe verandert het toch wel.
Je kan altijd vergelijken met de temperatuur in de app.

dK

Pagina: 1 ... 44 ... 59 Laatste