Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik heb ook een Kaifa 304c... Liander gaat alle meters vervangen ivm het uitfaseren van GPRS.. Dus Kan even duren maar ze worden vernieuwd. Ik zit ook te te denken er een Shelly of Anker smart meter aan te hangen.. maar heb niet zoveel ruimte in mijn groepenkast meer. Ik wil er ook nog een extra groep bij laten maken ivm 3500W leveren..caspar M schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:21:
Ik heb een Kaifa 304c meter uit 2014, met een antieke 4.0 P1 poort. Het werkt, maar je ziet dat de Anker inderdaad vaak achter de feiten aanloopt.
Halverwege augustus gaat Anker die Facebook actie Gen 2 meters opsturen, die zal ik dan gebruiken ipv de P1 meter, want het ziet er niet naar uit dat Stedin deze meter snel gaat vervangen....
Zal die 1 a 3 seconde, ten opzichte van 10 seconden zo heel erg veel uitmaken?
Stay young forever!
Ik heb de mijne in de voorverkoop bij Anker zelf gekocht. Lang moeten wachten, maar ik heb ‘m sinds begin deze week aan de praat.Bij voorbaat dank
- En nu de laatste vraag hebben jullie hem rechtstreeks bij anker besteld of via diverse partijen. ( ik begrijp van anker dat hij nu op voorraad 2-7 dagen levertijd)
Ik kreeg vandaag een mail van TechPunt dat ze deze week 10% korting op alles geven. Als ik hem nu zou willen aanschaffen, dan wist ik ‘t wel….
Bedankt voor tip en er gelijk gebruik van gemaaktJBZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
[...]
Ik kreeg vandaag een mail van TechPunt dat ze deze week 10% korting op alles geven. Als ik hem nu zou willen aanschaffen, dan wist ik ‘t wel….
[ Voor 6% gewijzigd door _Mitchie_ op 30-07-2026 14:39 ]
Zag het ook voorbij komen. Heb er gebruik van gemaakt en er eentje besteld.JBZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
[...]
Ik heb de mijne in de voorverkoop bij Anker zelf gekocht. Lang moeten wachten, maar ik heb ‘m sinds begin deze week aan de praat.
Als aanvulling hier op: Het beste gebruik je een actieve P1-Splitter, bijvoorbeeld die van Home-Wizard.sdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:35:
[...]
Je krijgt er een P1 meter van Anker bij voor de aansturing. Ik heb een splitter tussen de P1 meter van HomeWizard en die van Anker. Dus nee die smart meter gen 2 is niet nodig.
Verder is het raadzaam om de (WiFi enabled) P1-Meter van Anker op een 2.4Ghz Only WiFi SSID te laten verbinden. Met een gecombineerd SSID (2.4Ghz. / 5Ghz. /6Ghz.) haal je jezelf onnodig veel ellende op je hals met betrekking tot haperende P1 verbindingen / signalen waardoor de juiste gegevens niet altijd beschikbaar zijn voor de batterij..... Gevolg: 'Het werkt niet....'
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij mij ging het daar juist mis op omdat die 2.4 Ghz only niet op de lan magWill_M schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:16:
[...]
Als aanvulling hier op: Het beste gebruik je een actieve P1-Splitter, bijvoorbeeld die van Home-Wizard.
Verder is het raadzaam om de (WiFi enabled) P1-Meter van Anker op een 2.4Ghz Only WiFi SSID te laten verbinden, met een gecombineerd SSID (2.4Ghz. / 5Ghz. /6Ghz.) haal je jezelf onnodig veel ellende op je hals met betrekking tot haperende P1 verbindingen / signalen waardoor de juiste gegevens niet altijd beschikbaar zijn voor de batterij..... Gevolg: 'Het werkt niet....'
Zonder bijvoeding op de switch valt de Anker inderdaad uit indien je split samen met de HomeWizard P1 meter.
Voor wie tp link heeft; Via de deco app kun je per apparaat een vaste AP toewijzen zodat je zeker weet dat hij op de beste satelliet zit.
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-07-2026 15:21 ]
Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je nu 2 x een P1 meter via een splitter aansluit, elk op een eigen virtuele home met eigen Max AC en dan de p1 meters het laat uitvechten? Ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou werken, als mee zit werkt het. Dat zou nu al een tweede unit bestellen voor mij logischer maken
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-07-2026 15:26 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Die van mij cyclen dagelijks van 5 naar 100%, maar heb er geen meters tussen.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:30:
Wie heeft er de batterij al eens helemaal opgeladen en ontladen, en wat ging er dan in en wat kwam eruit, uitgedrukt in kWh.
Als ik dat zou doen, welke kan ik dan het beste nemen (die compatible is met HomeyPro voor de time being)?
Tis wel handig om te weten & meten
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zo werkt het niet, de P1 meters vechten het niet uit want je stuurt ze zelf aan. Als je niet bijstuurt gaan beide accu's uiteindelijk maximaal laden of ontladen, maar wel beide dezelfde kant op. De waarde die ze aan de app doorgeven is de waarde die je zelf via een script naar je virtuele slimme meter stuurt.sdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
@Taro
Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je nu 2 x een P1 meter via een splitter aansluit, elk op een eigen virtuele home met eigen Max AC en dan de p1 meters het laat uitvechten? Ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou werken, als mee zit werkt het. Dat zou nu al een tweede unit bestellen voor mij logischer maken. Praktisch gezien zal het wel gaan pendelen omdat ze beiden reageren op dezelfde input, tenzij ze dus een soort smoothing toepassen.
Als je bijv. 2x Max AC hebt die je exact hetzelfde wil laten doen, dan pak je 1 hardwarebordje met een splitter erop (ik ga er even van uit dat je niet 2x dezelfde P1 meter in 2 huishoudens kunt toevoegen) en dan sluit je er 2x Anker P1 op aan. Die krijgen dus dezelfde waarde door via de slimme meter simulator.
Als je in totaal met 5000 Watt wil ontladen icm 2 omvormers, dan stuur je een telegram uit van 2500 Watt. Die wordt immers door beide omvormers opgepakt. Op beide heb je ook een slimme stekker. Bij de volgende interval, bijv. 5 seconden later, verminder je het ingestelde vermogen van 5000 Watt door de optelsom van de 2 slimme stekkers, bijv. 2600 Watt, uitkomst is 2400 Watt, dat deel je door 2 = 1200 Watt en die waarde stuur je via het script naar de slimme meter simulator.
Beide omvormers zien dat ze nog 1200 Watt meer moeten gaan ontladen. 5 seconden later verminder je de 5000 Watt weer met de optelsom van beide slimme stekkers, inmiddels ook 5000 Watt. (5000-5000)/2=0, je stuurt dus nu 0 Watt naar de slimme meter simulator. En dan blijven ze beide met 2500 Watt ontladen.
Hetzelfde kan je doen voor laden, nul op de meter (gebruik een Shelly of een andere P1-meter voor de daadwerkelijke waarde van je huis) en gebruik dat als setpoint, die je daarna door 2 gaat delen. Op deze manier stel je dus ook niet iedere keer de laadlimiet in, met risico op kapot gaan van flash geheugen, maar je gebruikt gewoon de ingebouwde zelfconsumptie mode.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Geen idee, gebruik zelf nog geen meters en dergelijke.NiGeLaToR schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Die van mij cyclen dagelijks van 5 naar 100%, maar heb er geen meters tussen.
Als ik dat zou doen, welke kan ik dan het beste nemen (die compatible is met HomeyPro voor de time being)?
Tis wel handig om te weten & meten
De info van mijn huidige marstek batterij verkrijg is uit de app, bij de solix max is dit niet ergens te zien?
Was gewoon benieuwd.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
- Taro
- Niet online
De waarde in de app zelf is altijd exclusief laadverliezen tussen bijv. stopcontact en accucellen en dat tweemaal. Wat er dus daadwerkelijk in is gegaan en uit is gekomen bij het stopcontact kan je daar niet mee meten en geeft dus een verkeerd beeld en daarmee een verkeerde round trip efficiency.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:37:
[...]
De info van mijn huidige marstek batterij verkrijg is uit de app, bij de solix max is dit niet ergens te zien?
Was gewoon benieuwd.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Het gaat me ook niet over de round trip efficiency maar over de capaciteit.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:39:
[...]
De waarde in de app zelf is altijd exclusief laadverliezen tussen bijv. stopcontact en accucellen en dat tweemaal. Wat er dus daadwerkelijk in is gegaan en uit is gekomen bij het stopcontact kan je daar niet mee meten en geeft dus een verkeerd beeld en daarmee een verkeerde round trip efficiency.
Mijn buurman zijn setup met een '10 seconden' regeling, verbruikt 0,4 a 0,8 kWu per dag nu hij al drie weken niet thuis is. Gemiddeld 550 Wu. Dit komt dus 100% uit sluipverbruik en vertraging in schakelen.Rosto schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Zal die 1 a 3 seconde, ten opzichte van 10 seconden zo heel erg veel uitmaken?
Heel ruw gextrapoleerd naar een jaar kan je zeggen 550Wu * 365 dagen = 200 kWu dat je toch nog van het net haalt.
Ik heb de mijne nog maar net en ben jammer genoeg niet van plan binnenkort 3 weken op reis. te gaan.
Hoeveel minder het gaat zijn kan ik niet zeggen, maar 200 kWu vind ik niet niks.
Ik heb vannacht ontladen van 99% naar 8%.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:30:
Wie heeft er de batterij al eens helemaal opgeladen en ontladen, en wat ging er dan in en wat kwam eruit, uitgedrukt in kWh.
Dat heeft volgens mijn tussenmeter (ABB D11) 13,1 kWh opgeleverd. Als je dat extrapoleert tot 100%, kom je om 14,4 kWh uit.
Dat gaat dan om een Max AC + 1x BP7000
- Taro
- Niet online
De capaciteit die er uit komt is afhankelijk van de RTE. Als de App zegt dat er 7 kWh uit is gekomen, maar bij het stopcontact is dat maar 6.3 kWh, dan is die 6.3 kWh relevant, de 7 kWh uit de app niet want die verloren 0.7 kWh kan je immers niet gebruiken.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Het gaat me ook niet over de round trip efficiency maar over de capaciteit.
Het begint er steeds meer op te lijken dat veel mensen niet willen (of kunnen?) inzien dat er altijd een omzettingsweerstand optreedt tijdens het AC-DC <=> DC-AC proces en dat je de verliezen (omzetting naar warmte) daarbij ook mee moet tellen in je berekeningen.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
De capaciteit die er uit komt is afhankelijk van de RTE. Als de App zegt dat er 7 kWh uit is gekomen, maar bij het stopcontact is dat maar 6.3 kWh, dan is die 6.3 kWh relevant, de 7 kWh uit de app niet want die verloren 0.7 kWh kan je immers niet gebruiken.
Round Trip Efficiency in een notedop
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dat idee heb ik wel voor me, het is meer als indicatie wat ik ervan zou kunnen verwachten.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
De capaciteit die er uit komt is afhankelijk van de RTE. Als de App zegt dat er 7 kWh uit is gekomen, maar bij het stopcontact is dat maar 6.3 kWh, dan is die 6.3 kWh relevant, de 7 kWh uit de app niet want die verloren 0.7 kWh kan je immers niet gebruiken.
Mijn marstek V1 5,12kWh laad nu met regelmaat 4,2 kWh en krijg er 3,4kWh wel een mooie rte voor het model maar daar kan ik niet zoveel mee.
Als je een HW plug gebruikt dan kun je in en output toch metenTaro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:39:
[...]
De waarde in de app zelf is altijd exclusief laadverliezen tussen bijv. stopcontact en accucellen en dat tweemaal. Wat er dus daadwerkelijk in is gegaan en uit is gekomen bij het stopcontact kan je daar niet mee meten en geeft dus een verkeerd beeld en daarmee een verkeerde round trip efficiency.
- Taro
- Niet online
Klopt, dat is wat ik ook aangeef en adviseer. Edit: Om te meten, niet om permanent te gebruiken en al helemaal niet op 3500 Watt continuflorijn11 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Als je een HW plug gebruikt dan kun je in en output toch meten
[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 30-07-2026 17:58 ]
Weer wat geleerd. Door een export te maken van de HW gegevens kan ik makkelijk de RTE berekenen. Nooit bij stil gestaan. Wil het eigenlijk wel weten?florijn11 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Als je een HW plug gebruikt dan kun je in en output toch meten
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Tijd Vermogen --:--:01 220 W --:--:02 220 W --:--:03 220 W --:--:04 220 W --:--:05 220 W --:--:06 220 W --:--:07 220 W --:--:08 220 W --:--:09 220 W --:--:10 220 W --:--:11 560 W |
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Ik heb een 1 sec P1. Verbonden met de Anker P1 meter. Nu ma tm do niet thuis en in totaal in 4 dagen een whopping 0,46 kWh (0,12 per dag) gebruikt van het net. Vanuit de batterij 7,29 kWh en direct vanuit de zon 3,72 kWh. Volgens de Anker app. Iets minder dan 3 kWh per dag.Joindry schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Mijn buurman zijn setup met een '10 seconden' regeling, verbruikt 0,4 a 0,8 kWu per dag nu hij al drie weken niet thuis is. Gemiddeld 550 Wu. Dit komt dus 100% uit sluipverbruik en vertraging in schakelen.
Heel ruw gextrapoleerd naar een jaar kan je zeggen 550Wu * 365 dagen = 200 kWu dat je toch nog van het net haalt.
Ik heb de mijne nog maar net en ben jammer genoeg niet van plan binnenkort 3 weken op reis. te gaan.
Hoeveel minder het gaat zijn kan ik niet zeggen, maar 200 kWu vind ik niet niks.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Waarom niet verder? Omdat je nog eigen groep wilt maken? Ik moet dat ook nog doen, maar heb hem al wel aan de stekker gezet. Ook nu kan ik met 800 Watt al aardig richting de nul op de meter komen. Dus laat dat je niet weerhouden!rorie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:36:
Vandaag mijn Max plus ontvangen, keurig met een steekwagen naar binnen gebracht. Jammer genoeg ga ik voorlopig niet verder komen dan alleen het installeren van de meegeleverde p1 dongle. Dit ging vlekkeloos, aangesloten op een p1 splitter van homewizzard samen met de p1 dongle van homewizzard. Daarna werd hij gelijk gevonden in de Anker app. Wifi ontvangst is 100% met antenne.
Je kan bij Stedin voor 64,44 een nieuwe slimme meter bestellen die wel per seconde ververst mocht je in die regio wonen. Heb je er 3 jaar wel uit denk ik 😉Joindry schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Mijn buurman zijn setup met een '10 seconden' regeling, verbruikt 0,4 a 0,8 kWu per dag nu hij al drie weken niet thuis is. Gemiddeld 550 Wu. Dit komt dus 100% uit sluipverbruik en vertraging in schakelen.