Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik heb ook een Kaifa 304c... Liander gaat alle meters vervangen ivm het uitfaseren van GPRS.. Dus Kan even duren maar ze worden vernieuwd. Ik zit ook te te denken er een Shelly of Anker smart meter aan te hangen.. maar heb niet zoveel ruimte in mijn groepenkast meer. Ik wil er ook nog een extra groep bij laten maken ivm 3500W leveren..caspar M schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:21:
Ik heb een Kaifa 304c meter uit 2014, met een antieke 4.0 P1 poort. Het werkt, maar je ziet dat de Anker inderdaad vaak achter de feiten aanloopt.
Halverwege augustus gaat Anker die Facebook actie Gen 2 meters opsturen, die zal ik dan gebruiken ipv de P1 meter, want het ziet er niet naar uit dat Stedin deze meter snel gaat vervangen....
Zal die 1 a 3 seconde, ten opzichte van 10 seconden zo heel erg veel uitmaken?
Stay young forever!
Ik heb de mijne in de voorverkoop bij Anker zelf gekocht. Lang moeten wachten, maar ik heb ‘m sinds begin deze week aan de praat.Bij voorbaat dank
- En nu de laatste vraag hebben jullie hem rechtstreeks bij anker besteld of via diverse partijen. ( ik begrijp van anker dat hij nu op voorraad 2-7 dagen levertijd)
Ik kreeg vandaag een mail van TechPunt dat ze deze week 10% korting op alles geven. Als ik hem nu zou willen aanschaffen, dan wist ik ‘t wel….
Bedankt voor tip en er gelijk gebruik van gemaaktJBZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
[...]
Ik kreeg vandaag een mail van TechPunt dat ze deze week 10% korting op alles geven. Als ik hem nu zou willen aanschaffen, dan wist ik ‘t wel….
[ Voor 6% gewijzigd door _Mitchie_ op 30-07-2026 14:39 ]
Zag het ook voorbij komen. Heb er gebruik van gemaakt en er eentje besteld.JBZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
[...]
Ik heb de mijne in de voorverkoop bij Anker zelf gekocht. Lang moeten wachten, maar ik heb ‘m sinds begin deze week aan de praat.
Als aanvulling hier op: Het beste gebruik je een actieve P1-Splitter, bijvoorbeeld die van Home-Wizard.sdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:35:
[...]
Je krijgt er een P1 meter van Anker bij voor de aansturing. Ik heb een splitter tussen de P1 meter van HomeWizard en die van Anker. Dus nee die smart meter gen 2 is niet nodig.
Verder is het raadzaam om de (WiFi enabled) P1-Meter van Anker op een 2.4Ghz Only WiFi SSID te laten verbinden. Met een gecombineerd SSID (2.4Ghz. / 5Ghz. /6Ghz.) haal je jezelf onnodig veel ellende op je hals met betrekking tot haperende P1 verbindingen / signalen waardoor de juiste gegevens niet altijd beschikbaar zijn voor de batterij..... Gevolg: 'Het werkt niet....'
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bij mij ging het daar juist mis op omdat die 2.4 Ghz only niet op de lan magWill_M schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:16:
[...]
Als aanvulling hier op: Het beste gebruik je een actieve P1-Splitter, bijvoorbeeld die van Home-Wizard.
Verder is het raadzaam om de (WiFi enabled) P1-Meter van Anker op een 2.4Ghz Only WiFi SSID te laten verbinden, met een gecombineerd SSID (2.4Ghz. / 5Ghz. /6Ghz.) haal je jezelf onnodig veel ellende op je hals met betrekking tot haperende P1 verbindingen / signalen waardoor de juiste gegevens niet altijd beschikbaar zijn voor de batterij..... Gevolg: 'Het werkt niet....'
Zonder bijvoeding op de switch valt de Anker inderdaad uit indien je split samen met de HomeWizard P1 meter.
Voor wie tp link heeft; Via de deco app kun je per apparaat een vaste AP toewijzen zodat je zeker weet dat hij op de beste satelliet zit.
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-07-2026 15:21 ]
Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je nu 2 x een P1 meter via een splitter aansluit, elk op een eigen virtuele home met eigen Max AC en dan de p1 meters het laat uitvechten? Ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou werken, als mee zit werkt het. Dat zou nu al een tweede unit bestellen voor mij logischer maken
[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 30-07-2026 15:26 ]
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Die van mij cyclen dagelijks van 5 naar 100%, maar heb er geen meters tussen.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:30:
Wie heeft er de batterij al eens helemaal opgeladen en ontladen, en wat ging er dan in en wat kwam eruit, uitgedrukt in kWh.
Als ik dat zou doen, welke kan ik dan het beste nemen (die compatible is met HomeyPro voor de time being)?
Tis wel handig om te weten & meten
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zo werkt het niet, de P1 meters vechten het niet uit want je stuurt ze zelf aan. Als je niet bijstuurt gaan beide accu's uiteindelijk maximaal laden of ontladen, maar wel beide dezelfde kant op. De waarde die ze aan de app doorgeven is de waarde die je zelf via een script naar je virtuele slimme meter stuurt.sdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
@Taro
Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je nu 2 x een P1 meter via een splitter aansluit, elk op een eigen virtuele home met eigen Max AC en dan de p1 meters het laat uitvechten? Ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou werken, als mee zit werkt het. Dat zou nu al een tweede unit bestellen voor mij logischer maken. Praktisch gezien zal het wel gaan pendelen omdat ze beiden reageren op dezelfde input, tenzij ze dus een soort smoothing toepassen.
Als je bijv. 2x Max AC hebt die je exact hetzelfde wil laten doen, dan pak je 1 hardwarebordje met een splitter erop (ik ga er even van uit dat je niet 2x dezelfde P1 meter in 2 huishoudens kunt toevoegen) en dan sluit je er 2x Anker P1 op aan. Die krijgen dus dezelfde waarde door via de slimme meter simulator.
Als je in totaal met 5000 Watt wil ontladen icm 2 omvormers, dan stuur je een telegram uit van 2500 Watt. Die wordt immers door beide omvormers opgepakt. Op beide heb je ook een slimme stekker. Bij de volgende interval, bijv. 5 seconden later, verminder je het ingestelde vermogen van 5000 Watt door de optelsom van de 2 slimme stekkers, bijv. 2600 Watt, uitkomst is 2400 Watt, dat deel je door 2 = 1200 Watt en die waarde stuur je via het script naar de slimme meter simulator.
Beide omvormers zien dat ze nog 1200 Watt meer moeten gaan ontladen. 5 seconden later verminder je de 5000 Watt weer met de optelsom van beide slimme stekkers, inmiddels ook 5000 Watt. (5000-5000)/2=0, je stuurt dus nu 0 Watt naar de slimme meter simulator. En dan blijven ze beide met 2500 Watt ontladen.
Hetzelfde kan je doen voor laden, nul op de meter (gebruik een Shelly of een andere P1-meter voor de daadwerkelijke waarde van je huis) en gebruik dat als setpoint, die je daarna door 2 gaat delen. Op deze manier stel je dus ook niet iedere keer de laadlimiet in, met risico op kapot gaan van flash geheugen, maar je gebruikt gewoon de ingebouwde zelfconsumptie mode.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Geen idee, gebruik zelf nog geen meters en dergelijke.NiGeLaToR schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Die van mij cyclen dagelijks van 5 naar 100%, maar heb er geen meters tussen.
Als ik dat zou doen, welke kan ik dan het beste nemen (die compatible is met HomeyPro voor de time being)?
Tis wel handig om te weten & meten
De info van mijn huidige marstek batterij verkrijg is uit de app, bij de solix max is dit niet ergens te zien?
Was gewoon benieuwd.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
- Taro
- Niet online
De waarde in de app zelf is altijd exclusief laadverliezen tussen bijv. stopcontact en accucellen en dat tweemaal. Wat er dus daadwerkelijk in is gegaan en uit is gekomen bij het stopcontact kan je daar niet mee meten en geeft dus een verkeerd beeld en daarmee een verkeerde round trip efficiency.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:37:
[...]
De info van mijn huidige marstek batterij verkrijg is uit de app, bij de solix max is dit niet ergens te zien?
Was gewoon benieuwd.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
Het gaat me ook niet over de round trip efficiency maar over de capaciteit.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:39:
[...]
De waarde in de app zelf is altijd exclusief laadverliezen tussen bijv. stopcontact en accucellen en dat tweemaal. Wat er dus daadwerkelijk in is gegaan en uit is gekomen bij het stopcontact kan je daar niet mee meten en geeft dus een verkeerd beeld en daarmee een verkeerde round trip efficiency.
Mijn buurman zijn setup met een '10 seconden' regeling, verbruikt 0,4 a 0,8 kWu per dag nu hij al drie weken niet thuis is. Gemiddeld 550 Wu. Dit komt dus 100% uit sluipverbruik en vertraging in schakelen.Rosto schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:50:
[...]
Zal die 1 a 3 seconde, ten opzichte van 10 seconden zo heel erg veel uitmaken?
Heel ruw gextrapoleerd naar een jaar kan je zeggen 550Wu * 365 dagen = 200 kWu dat je toch nog van het net haalt.
Ik heb de mijne nog maar net en ben jammer genoeg niet van plan binnenkort 3 weken op reis. te gaan.
Hoeveel minder het gaat zijn kan ik niet zeggen, maar 200 kWu vind ik niet niks.
Ik heb vannacht ontladen van 99% naar 8%.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:30:
Wie heeft er de batterij al eens helemaal opgeladen en ontladen, en wat ging er dan in en wat kwam eruit, uitgedrukt in kWh.
Dat heeft volgens mijn tussenmeter (ABB D11) 13,1 kWh opgeleverd. Als je dat extrapoleert tot 100%, kom je om 14,4 kWh uit.
Dat gaat dan om een Max AC + 1x BP7000
- Taro
- Niet online
De capaciteit die er uit komt is afhankelijk van de RTE. Als de App zegt dat er 7 kWh uit is gekomen, maar bij het stopcontact is dat maar 6.3 kWh, dan is die 6.3 kWh relevant, de 7 kWh uit de app niet want die verloren 0.7 kWh kan je immers niet gebruiken.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:41:
[...]
Het gaat me ook niet over de round trip efficiency maar over de capaciteit.
Het begint er steeds meer op te lijken dat veel mensen niet willen (of kunnen?) inzien dat er altijd een omzettingsweerstand optreedt tijdens het AC-DC <=> DC-AC proces en dat je de verliezen (omzetting naar warmte) daarbij ook mee moet tellen in je berekeningen.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
De capaciteit die er uit komt is afhankelijk van de RTE. Als de App zegt dat er 7 kWh uit is gekomen, maar bij het stopcontact is dat maar 6.3 kWh, dan is die 6.3 kWh relevant, de 7 kWh uit de app niet want die verloren 0.7 kWh kan je immers niet gebruiken.
Round Trip Efficiency in een notedop
Dat idee heb ik wel voor me, het is meer als indicatie wat ik ervan zou kunnen verwachten.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]
De capaciteit die er uit komt is afhankelijk van de RTE. Als de App zegt dat er 7 kWh uit is gekomen, maar bij het stopcontact is dat maar 6.3 kWh, dan is die 6.3 kWh relevant, de 7 kWh uit de app niet want die verloren 0.7 kWh kan je immers niet gebruiken.
Mijn marstek V1 5,12kWh laad nu met regelmaat 4,2 kWh en krijg er 3,4kWh wel een mooie rte voor het model maar daar kan ik niet zoveel mee.
Als je een HW plug gebruikt dan kun je in en output toch metenTaro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:39:
[...]
De waarde in de app zelf is altijd exclusief laadverliezen tussen bijv. stopcontact en accucellen en dat tweemaal. Wat er dus daadwerkelijk in is gegaan en uit is gekomen bij het stopcontact kan je daar niet mee meten en geeft dus een verkeerd beeld en daarmee een verkeerde round trip efficiency.
- Taro
- Niet online
Klopt, dat is wat ik ook aangeef en adviseer. Edit: Om te meten, niet om permanent te gebruiken en al helemaal niet op 3500 Watt continuflorijn11 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Als je een HW plug gebruikt dan kun je in en output toch meten
[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 30-07-2026 17:58 ]
Weer wat geleerd. Door een export te maken van de HW gegevens kan ik makkelijk de RTE berekenen. Nooit bij stil gestaan. Wil het eigenlijk wel weten?florijn11 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:32:
[...]
Als je een HW plug gebruikt dan kun je in en output toch meten
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| Tijd Vermogen --:--:01 220 W --:--:02 220 W --:--:03 220 W --:--:04 220 W --:--:05 220 W --:--:06 220 W --:--:07 220 W --:--:08 220 W --:--:09 220 W --:--:10 220 W --:--:11 560 W |
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Ik heb een 1 sec P1. Verbonden met de Anker P1 meter. Nu ma tm do niet thuis en in totaal in 4 dagen een whopping 0,46 kWh (0,12 per dag) gebruikt van het net. Vanuit de batterij 7,29 kWh en direct vanuit de zon 3,72 kWh. Volgens de Anker app. Iets minder dan 3 kWh per dag.Joindry schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Mijn buurman zijn setup met een '10 seconden' regeling, verbruikt 0,4 a 0,8 kWu per dag nu hij al drie weken niet thuis is. Gemiddeld 550 Wu. Dit komt dus 100% uit sluipverbruik en vertraging in schakelen.
Heel ruw gextrapoleerd naar een jaar kan je zeggen 550Wu * 365 dagen = 200 kWu dat je toch nog van het net haalt.
Ik heb de mijne nog maar net en ben jammer genoeg niet van plan binnenkort 3 weken op reis. te gaan.
Hoeveel minder het gaat zijn kan ik niet zeggen, maar 200 kWu vind ik niet niks.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Waarom niet verder? Omdat je nog eigen groep wilt maken? Ik moet dat ook nog doen, maar heb hem al wel aan de stekker gezet. Ook nu kan ik met 800 Watt al aardig richting de nul op de meter komen. Dus laat dat je niet weerhouden!rorie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:36:
Vandaag mijn Max plus ontvangen, keurig met een steekwagen naar binnen gebracht. Jammer genoeg ga ik voorlopig niet verder komen dan alleen het installeren van de meegeleverde p1 dongle. Dit ging vlekkeloos, aangesloten op een p1 splitter van homewizzard samen met de p1 dongle van homewizzard. Daarna werd hij gelijk gevonden in de Anker app. Wifi ontvangst is 100% met antenne.
Je kan bij Stedin voor 64,44 een nieuwe slimme meter bestellen die wel per seconde ververst mocht je in die regio wonen. Heb je er 3 jaar wel uit denk ik 😉Joindry schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]
Mijn buurman zijn setup met een '10 seconden' regeling, verbruikt 0,4 a 0,8 kWu per dag nu hij al drie weken niet thuis is. Gemiddeld 550 Wu. Dit komt dus 100% uit sluipverbruik en vertraging in schakelen.
Ik was van voornemens een IOT ssid aan te maken in mijn netwerk. Op de 2.4GhzWill_M schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:16:
[...]
Als aanvulling hier op: Het beste gebruik je een actieve P1-Splitter, bijvoorbeeld die van Home-Wizard.
Verder is het raadzaam om de (WiFi enabled) P1-Meter van Anker op een 2.4Ghz Only WiFi SSID te laten verbinden. Met een gecombineerd SSID (2.4Ghz. / 5Ghz. /6Ghz.) haal je jezelf onnodig veel ellende op je hals met betrekking tot haperende P1 verbindingen / signalen waardoor de juiste gegevens niet altijd beschikbaar zijn voor de batterij..... Gevolg: 'Het werkt niet....'
Ik heb zelf het idee dat mijn wifi versterkers de connectie verstoren van mijn P1 anker naar de Max AC. Verder ga ik denk maar langzaam aan alle smart devices die perse ook op de 2.4Ghz moeten hierop plaatsen, echter eerst alleen de anker max ax.
Zoals ik begrijp aan je verhaal zal dit zeker helpen?
Hoor graag je bevindingen.
Want ik had het idee dat mijn 'experiabox' en mijn wifi vesterkers niet optimaal werken en verstorend bezig zijn in de verbinding.
Accu werd geleverd met 50% lading en staat momenteel ook op 50%. Komt neer op een RTE van 79,5%.
Kun je dan niet de Anker smart Meter gen 2 niet gebruiken ?Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:57:
[...]
Klopt, dat is wat ik ook aangeef en adviseer. Edit: Om te meten, niet om permanent te gebruiken en al helemaal niet op 3500 Watt continu
Zoiets?meesje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:11:
[...]
Weer wat geleerd. Door een export te maken van de HW gegevens kan ik makkelijk de RTE berekenen. Nooit bij stil gestaan. Wil het eigenlijk wel weten?
Als de dag afgesloten word om 23:49 is er al weer wat uit de batterij verbruikt (licht en TV aan savonds). Maar als je dit middeld heb je wel idee wat RTE zon beetje is.. volgens mij zit die rond 80%? Ik laad met maximaal 2300 W en ontlaad met 1kW maximaal.
- Taro
- Niet online
Uiteraard, maar weer minder geschikt voor mijn eigen situatie.florijn11 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Kun je dan niet de Anker smart Meter gen 2 niet gebruiken ?
ik probeer die HW kWh te integreren in HA, maar dat lukt niet omdat de firmware op mijn meters 5.0103 heeft terwijl ze minimaal 5.0200 moeten hebben. Update via wifi en hotspot lukt niet. Welke versie heb jij onder HA werkend?Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:49:
[...]
Ik kan op jouw eerste vraag wel antwoord geven. Om de accu aan te sturen heb je een anker meter nodig; dit kan de P1 meter zijn of de Smart meter Gen. Ikzelf heb de P1 meter en die werkt prima (op een splitter van HW met ook de HW P1 meter erbij). Maar ik heb een DSMR5 slimme meter en die verstuurt elke seconde een signaal. Heb je die niet dan kun je beter de Smart meter Gen2 nemen.
Daarnaast heb ik ook een HW 1f kWh meter laten plaatsen die de groep meet waar de accu op zit. Maar dat is puur ter info en kun je mooi in HA gebruiken om de batterij te monitoren, je kunt precies zien wat er in en uit de batterij gaat. Dus die gebruik ik niet om te sturen; dat moet met een meter van Anker.
De andere vragen weet ik zo geen antwoord op, omdat ik de batterij alleen op NOM modus gebruik.
Ik heb volgens HA firmware 5.0103 erop staan. Ook de HW app geeft dit aan, dus dan zal het wel kloppen.jphsch schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:41:
[...]
ik probeer die HW kWh te integreren in HA, maar dat lukt niet omdat de firmware op mijn meters 5.0103 heeft terwijl ze minimaal 5.0200 moeten hebben. Update via wifi en hotspot lukt niet. Welke versie heb jij onder HA werkend?
Waar staat dan dat je die 5.0200 versie moet hebben?
Arriving Somewhere but not here....
Dat is een prima resultaat! In welke modus gebruik jij de batterij?awenger schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:36:
Nog meer real-life verbruik / RTE cijfer na 12 dagen gebruik. Gemeten met een ABB D11 tussenmeter in de meterkast.
[Afbeelding]
Accu werd geleverd met 50% lading en staat momenteel ook op 50%. Komt neer op een RTE van 79,5%.
[ Voor 3% gewijzigd door digital-IMEI op 30-07-2026 22:50 ]
Als je 'm zonder antenne hebt gebruikt, heb je veel geluk gehad dat je 'm niet opgefikt hebtsdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:21:
Oorzaak slechte wifi bereik Anker P1 meter ontdekt. Er zat een losse antenne bij.
Die antenne is inderdaad niet optioneel
Klopt inderdaad niets van. Om maar te zwijgen over de output energie die momenteel nog voor blijft lopen op de input energie (doordat de accu's met ~50% lading aankwamen)Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Valt wat tegen aangezien ze geadverteerd hebben met ~84% RTE (in het optimale scenario, maar dan nog).awenger schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:36:
Nog meer real-life verbruik / RTE cijfer na 12 dagen gebruik. Gemeten met een ABB D11 tussenmeter in de meterkast.
[Afbeelding]
Het is maar de vraag hoe accuraat die 50% startlading is. Laad hem zelf eens helemaal vol vanaf 0 en baseer je berekening daaropSlonzo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 00:30:
[...]
Valt wat tegen aangezien ze geadverteerd hebben met ~84% RTE (in het optimale scenario, maar dan nog).
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Mijn berekening is gebaseerd over 12 dagen opladen / ontladen.ctrl-tab schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:14:
[...]
Het is maar de vraag hoe accuraat die 50% startlading is. Laad hem zelf eens helemaal vol vanaf 0 en baseer je berekening daarop
NOM via Omnibatterydigital-IMEI schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:49:
[...]
Dat is een prima resultaat! In welke modus gebruik jij de batterij?
Dat geldt dan niet voor iedere Deco blijkbaar, want ik zie die optie bij de M4 niet.sdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:20:
[...]
Voor wie tp link heeft; Via de deco app kun je per apparaat een vaste AP toewijzen zodat je zeker weet dat hij op de beste satelliet zit.
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
(p.s.: nieuw met dynamisch en nieuw met HA waarmee ik e.e.a. wil gaan aansturen
Dank hiervoor. Punt is dat ik in de statistieken van Vattenfall ook verhoogd gebruik zie. En dat betekent betalen. Afijn, ik laat het een paar weken gaan en dan ga ik evalueren aan de hand van de energierekening.Panamon schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:36:
[...]
Het is ook logisch wat je ziet. Als je kijkt naar de zonnige dag, dan laadt de batterij op tot aan de lunch. De batterij "verbruikt" dus energie, die zal hij dan op een later moment op de dag weer vrijgeven als er vraag naar is en de energie van je zonnepanelen dit niet direct kunnen leveren.
[Afbeelding]
Je ziet dat ook bij mijn grafiek, dat de batterij in de ochtend opgeladen wordt, maar dit wordt helemaal gedaan door de zonnepanelen, zie de blauwe kleur.
Ik hoop dat dit wat meer duidelijk schept voor je.
Een verhoogd verbruik in de statistieken van Vattenfall is natuurlijk raar. Ik ben wel erg nieuwsgierig wat eruit komt!monkeytree schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:39:
[...]
Dank hiervoor. Punt is dat ik in de statistieken van Vattenfall ook verhoogd gebruik zie. En dat betekent betalen. Afijn, ik laat het een paar weken gaan en dan ga ik evalueren aan de hand van de energierekening.
Ik heb hem zelf op de zelfverbruiksmodus staan en exportlimiet op 'nul export' staan.
Heeft iemand met succes een Anker SOLIX Solarbank Max AC éénfasig op een Belgisch 3*230V IT-net kunnen aansluiten? Dit is een net zonder nul. Dus je hebt tussen L1 en L2 230V; tussen L2 en L3 230V en tussen L1 en L3 230V. Dit is een verouderd net maar we zitten er nu mee
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Frederic
3fasig in delta of in ster maakt niet uit, werkt gewoon.MPDream schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:03:
Hallo Iedereen,
Heeft iemand met succes een Anker SOLIX Solarbank Max AC éénfasig op een Belgisch 3*230V IT-net kunnen aansluiten? Dit is een net zonder nul. Dus je hebt tussen L1 en L2 230V; tussen L2 en L3 230V en tussen L1 en L3 230V. Dit is een verouderd net maar we zitten er nu meeNergens heb ik kunnen vinden dat de Anker op een zo een IT net kan syncen en laden/leveren. De Anker zou wel goedgekeurd zijn voor het "Belgische net" maar dit is echt veel te vaag. Ondertussen is ook een email vertrokken naar Anker maar had ook graag een reactie van iemand met gebruikerservaring
De Max AC is een vrij nieuw toestel dus misschien is er nog geen "officiële" certifiëring maar zou wel willen weten of het werkt.
Alvast bedankt voor jullie reactie,
Frederic
Het apparaat weet niet of hij op een neuter+fase of fase+fase zit.
230V is 230V
kijkt hij niet naar vereffening tussen aarde en nul?Slonzo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:12:
[...]
3fasig in delta of in ster maakt niet uit, werkt gewoon.
230V is 230V
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Ik heb nu 2x solarbank 3 maar zou graag meer output willen op de noodstroom (nu beperkt tot 1200w) om zo een zwaar apparaat te voeden (nieuwe extra groep daarnaartoe krijgen is verschrikkelijk duur). Eerste gedachte was verkopen en naar de Solarbank 4 overstappen maar dit is blijkbaar toch wat lastig op de bekende site zonder heel veel geld te verliezen.
Extra solarbank 4 en omvormer van de zonnepanelen verwijderen die nog niet direct op de solarbank 3 zitten was nu een gedachte maar zie nog steeds geen berichten over samenwerking van verschillende systemen.
Ok, dus je hebt de CT klemmen over fase 1, 2 en 3. En dan L1 staat op een enkel fase groep met de nul. L2 en L3 op andere losstaande groepen.Rvanlaak schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:50:
[...]
Bij de instructies van de Smart Meter Gen 2 staat geïnstrueerd dat deze - naast de klemmen direct achter de hoofdschakelaar - bekabeld dient te worden bij 3 over de fases verdeelde automaten.
Overigens staat gedocumenteerd dat de nul op de verdeelklemmen direct na de hoofdschakelaar dienen te komen, maar dat is onjuist omdat de aardlekschakelaar die naar de automaten dan niet correct het verschil tussen de fases en nul kan meten. Gevolg is dus dat die aardlek er direct uitspringt op de aangesloten automaat van fase 1. Vervolgens ook de nul erbij prikken op de automaat van fase 1 was de oplossing omdat de aardlekschakelaar dan het verschil weer correct kan zien.
Ofwel, dat houdt mijn inziens dus in dat de voeding uit fase 1 gehaald wordt.
er is geen 3 fase automaat specifiek nodig voor de smart meter gen 2
// aangepast. Overheen gelezen //
mijn electricien zegt dit: “lijkt mij niet echt een goede manier om zomaar ergens draden vandaan te halen 🤪”
[ Voor 14% gewijzigd door RebornVampie op 31-07-2026 11:35 ]
Ik heb berichten van 1 gebruiker zien langs komen die de Solarbank 3 en 4 gecombineerd in gebruik heeft icm met een Powerdock. Wellicht is dat nog een optie?AEN77 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:15:
Heeft Anker ooit al gehint op de mogelijkheid om verschillende systemen met elkaar te laten samenwerken (zonder power Dock)?
Ik heb nu 2x solarbank 3 maar zou graag meer output willen op de noodstroom (nu beperkt tot 1200w) om zo een zwaar apparaat te voeden (nieuwe extra groep daarnaartoe krijgen is verschrikkelijk duur). Eerste gedachte was verkopen en naar de Solarbank 4 overstappen maar dit is blijkbaar toch wat lastig op de bekende site zonder heel veel geld te verliezen.
Extra solarbank 4 en omvormer van de zonnepanelen verwijderen die nog niet direct op de solarbank 3 zitten was nu een gedachte maar zie nog steeds geen berichten over samenwerking van verschillende systemen.
Ik heb 13 panelen en een 3 fase Solid Edge omvormerTaro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:44:
[...]
Uiteraard, maar weer minder geschikt voor mijn eigen situatie.
Kan ik dan met de 3 fase SOLIX Smart Meter Gen 2 zowel de AC max als de panelen monitoren of heb ik dan ook de 1fase meter nodig.
Ja met 2 sets CT klemmen. Standaard krijg je bij de smart meter gen 2 1 set ct klemmenflorijn11 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb 13 panelen en een 3 fase Solid Edge omvormer
Kan ik dan met de 3 fase SOLIX Smart Meter Gen 2 zowel de AC max als de panelen monitoren of heb ik dan ook de 1fase meter nodig.
Bij de Smart Gen 2 (3 fase) krijg je 1 set van 3 CT klemmen. Bij de Smart Gen 2 (1 fase) krijg je standaard 2 sets van 1 CT klem.Bammos schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:36:
[...]
Ja met 2 sets CT klemmen. Standaard krijg je bij de smart meter gen 2 1 set ct klemmen
Dus als je bij 3 fase je PV wil meenemen zul je daar (afhankelijk van je omvormer; 1 of 3 fase) daar een aanvullende CT klem voor moeten aanschaffen. Dus of een enkele, of een driekoppige.
Nee helaas - die mogelijkheid zag ik ook. Maar de apparaten staan niet bij elkaar in de buurt (zonnepanelen op 2 plekken) en de bekabeling is niet geschikt voor een powerdock - of enkel heel kostbaar aan te passen.digital-IMEI schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:01:
[...]
Ik heb berichten van 1 gebruiker zien langs komen die de Solarbank 3 en 4 gecombineerd in gebruik heeft icm met een Powerdock. Wellicht is dat nog een optie?
Als ik het goed begrijp moet ik dan een 3 fase Smart Gen 2 en een enkele extra CT klem aanschaffen.KoningPaulus schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:01:
[...]
Bij de Smart Gen 2 (3 fase) krijg je 1 set van 3 CT klemmen. Bij de Smart Gen 2 (1 fase) krijg je standaard 2 sets van 1 CT klem.
Dus als je bij 3 fase je PV wil meenemen zul je daar (afhankelijk van je omvormer; 1 of 3 fase) daar een aanvullende CT klem voor moeten aanschaffen. Dus of een enkele, of een driekoppige.
met de goedkopere 1 fase Smart Gen 2 en extra driekoppige CT klemmen gaat niet ?
Dankje voor de toelichting. Ik had een twijfel omdat sommige apparaten wel een echte N nodig hebben. Ze zien namelijk het verschil tussen N + L1 en een (andere) L1 + L2 waar in beide gevallen 230V op te meten is.Slonzo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:12:
[...]
3fasig in delta of in ster maakt niet uit, werkt gewoon.
230V is 230V
Dit was ook een beetje mijn bezorgdheid. Er draaien hier 3 SMA PV omvormers elk op één fase en dat gaat prima. Voor de Anker Solix Solarbank Max AC heb ik echter een twijfel omdat de technische info hierover vaag blijft.timhtc schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:13:
[...]
kijkt hij niet naar vereffening tussen aarde en nul?
Ik had eerst de M4 volgens mij had die exact dezelfde interface. Je moet in de app op de AP kiezen en dan zie je welke clients verbonden zijn. Dan kan je vanuit daar op de client klikken.KoningPaulus schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Dat geldt dan niet voor iedere Deco blijkbaar, want ik zie die optie bij de M4 niet.
Ik vraag mij dus af wat er gebeurd als je dat allemaal niet doet. Wanneer je dus in de app domweg 2x een home aanmaakt en op je p1 splitter in je echte meterkast beide p1 meters aansluit. En vervolgens elke p1 meter aan zijn eigen home met zijn eigen Anker Solix Max AC koppelt.Taro schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:35:
[...]
Zo werkt het niet, de P1 meters vechten het niet uit want je stuurt ze zelf aan. Als je niet bijstuurt gaan beide accu's uiteindelijk maximaal laden of ontladen, maar wel beide dezelfde kant op. De waarde die ze aan de app doorgeven is de waarde die je zelf via een script naar je virtuele slimme meter stuurt.
Als je bijv. 2x Max AC hebt die je exact hetzelfde wil laten doen, dan pak je 1 hardwarebordje met een splitter erop (ik ga er even van uit dat je niet 2x dezelfde P1 meter in 2 huishoudens kunt toevoegen) en dan sluit je er 2x Anker P1 op aan. Die krijgen dus dezelfde waarde door via de slimme meter simulator.
Als je in totaal met 5000 Watt wil ontladen icm 2 omvormers, dan stuur je een telegram uit van 2500 Watt. Die wordt immers door beide omvormers opgepakt. Op beide heb je ook een slimme stekker. Bij de volgende interval, bijv. 5 seconden later, verminder je het ingestelde vermogen van 5000 Watt door de optelsom van de 2 slimme stekkers, bijv. 2600 Watt, uitkomst is 2400 Watt, dat deel je door 2 = 1200 Watt en die waarde stuur je via het script naar de slimme meter simulator.
Beide omvormers zien dat ze nog 1200 Watt meer moeten gaan ontladen. 5 seconden later verminder je de 5000 Watt weer met de optelsom van beide slimme stekkers, inmiddels ook 5000 Watt. (5000-5000)/2=0, je stuurt dus nu 0 Watt naar de slimme meter simulator. En dan blijven ze beide met 2500 Watt ontladen.
Hetzelfde kan je doen voor laden, nul op de meter (gebruik een Shelly of een andere P1-meter voor de daadwerkelijke waarde van je huis) en gebruik dat als setpoint, die je daarna door 2 gaat delen. Op deze manier stel je dus ook niet iedere keer de laadlimiet in, met risico op kapot gaan van flash geheugen, maar je gebruikt gewoon de ingebouwde zelfconsumptie mode.
Ik gok dat beide meters dezelfde data krijgen. Bijvoorbeeld 100W tekort. Dan gaan beide accu's ontladen met 100W, want ze houden geen rekening met elkaar. Volgende seconde is er dan een overschot van 100W dus dan gaan beide accu's met 100W omlaag. Dan is er weer een tekort van 100W. Dan ga je pendelen. Maar ik last ook dat er mogelijk smoothing in de firmware ziet. An sich is het daardoor niet ondenkbaar dat het algoritme zelf vaststelt dat hij aan het pendelen is en dus de correcties bijvoorbeeld met factor 0.5 gaat verlagen. Dan zou het systeem zichzelf na een paar minuten stabiliseren en simpelweg wat trager reageren op veranderingen. Maar dat kan ook totaal niet het geval zijn. Helaas heb ik geen 2 units staan om het te proberen.
Ik wil een Peblar business met zonneladen. Deze start pas vanaf 1.6 kW. Dus in de ochtend zal de Anker het surplus opnemen en krijgt de Peblar geen kans tot de anker aan zijn max zit en er dan nog 1600W bovenop komt. Dus dat gaat goed. Maar als de Peblar aan het laden is en net iets te veel pakt dan kan de Anker wel gaat terugschalen. Is de Anker 100% gevuld dan kan de Anker ook per ongeluk gaan terugleveren.
Voorbeeld; Anker is 100% gevuld en de Peblar pakt per ongeluk 15W te veel, dan gaat de Anker 15W leveren. Peblar blijft 15W te veel pakken dus Anker gooit er nog 15W bovenop. Zitten we op 30W, dit blijft dan escaleren tot het maximale output vermogen van de Anker.
Dan zou je in theorie een Home Asssitant aansturing moeten kiezen (heb het ondertussen geinstalleerd op mijn NAS). Echter daar vernam ik dan weer dat directe aansturing aldaar slijtage op de ROM geeft en niet fijnmazig kan. Dus ik loop nog even vast in de totale implementatie van laadpaal + anker + zonneladen van zowel de accu als de ev.
Beste wat ik tot heden kan verzinnen is via HomeAssistant proberen de Anker uit te lezen en bij SoC <99% dan de Peblar te laten stoppen en bij 100% weer te activeren. Dan krijg je wel pendelgedrag binnen de 1% van de anker.
Edit: Wacht even. Wellicht kan ik de manier van @Taro gebruiken. Dus zelf een virtuele P1 output genereren zodat P1 voor Peblar = P1 echt - maximaal vermogen Anker met een minimum van 0. Zit je alleen nog met een reductie van je overbelasting beveiliging aan de laadpaal kant die je eigenlijk niet wil.
[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 31-07-2026 15:33 ]
Smoothing zit er niet in... Dit is 2 max AC's, met beiden een eigen p1 meter in een eigen home. Ze vechten het inderdaad samen uit: Krijgen samen signaal dat er te kort is, en geven samen dat terug waardoor een overschot is.sdk1985 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
@Taro
Heb je toevallig geprobeerd wat er gebeurd wanneer je nu 2 x een P1 meter via een splitter aansluit, elk op een eigen virtuele home met eigen Max AC en dan de p1 meters het laat uitvechten? Ben eigenlijk wel benieuwd of dat zou werken, als mee zit werkt het. Dat zou nu al een tweede unit bestellen voor mij logischer maken. Praktisch gezien zal het wel gaan pendelen omdat ze beiden reageren op dezelfde input, tenzij ze dus een soort smoothing toepassen.
[ Voor 13% gewijzigd door Mangoworks2002 op 31-07-2026 15:47 ]
Ik heb deze vraag aan Anker gesteld of de 4 oeonen de Max AC samen kunnen werken als ze op een andere locatie staan. Ik kreeg dit als reactie;AEN77 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Nee helaas - die mogelijkheid zag ik ook. Maar de apparaten staan niet bij elkaar in de buurt (zonnepanelen op 2 plekken) en de bekabeling is niet geschikt voor een powerdock - of enkel heel kostbaar aan te passen.
We apologize, but we need to clarify: the Solarbank 4 E5000 Pro and Solarbank Max AC are not incompatible.
However, we offer a viable alternative: you can operate these two energy storage devices independently. The Solarbank Max AC will automatically recognize the Solarbank 4 E5000 Pro as an external third-party system. Once the Solarbank 4 E5000 Pro generates excess solar energy, the Solarbank Max AC can directly receive and utilize this excess energy for charging.
We currently have no information regarding whether the machines can be used together in the future. Please confirm our website for the latest updates.
Klopt. Maar je kunt ze niet toewijzen.sdk1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:08:
[...]
Ik had eerst de M4 volgens mij had die exact dezelfde interface. Je moet in de app op de AP kiezen en dan zie je welke clients verbonden zijn. Dan kan je vanuit daar op de client klikken.
Niet als je een 3 fase aansluiting hebt nee.florijn11 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:44:
[...]
Als ik het goed begrijp moet ik dan een 3 fase Smart Gen 2 en een enkele extra CT klem aanschaffen.
met de goedkopere 1 fase Smart Gen 2 en extra driekoppige CT klemmen gaat niet ?
Andersom schijnt wel te kunnen. Dus de 3 fase gen meter kun je gebruiken als je een 1 fase aansluiting hebt
Gaat de unit dan ook over de 3 fasen verdelen? Ik ga maandag de Smart Gen 2 op 3 fase installeren en de P1 weghalen (slimme meter is traag 10 sec). Punt is vooral als je aantal uitbreidingen plaatst, dan wil je eigenlijk wel goed balanceren over de fasen.KoningPaulus schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:01:
[...]
Bij de Smart Gen 2 (3 fase) krijg je 1 set van 3 CT klemmen. Bij de Smart Gen 2 (1 fase) krijg je standaard 2 sets van 1 CT klem.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
Nee, hij meet wel de drie fasen en zal ook over de 3 fasen bijvoorbeeld NOM kunnen draaien, maar de accu zit uiteindelijk op 1 van de 3 fases en zal ook altijd die fase gebruiken.peterpijpelink schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:49:
[...]
Gaat de unit dan ook over de 3 fasen verdelen? Ik ga maandag de Smart Gen 2 op 3 fase installeren en de P1 weghalen (slimme meter is traag 10 sec). Punt is vooral als je aantal uitbreidingen plaatst, dan wil je eigenlijk wel goed balanceren over de fasen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Dankjewel, super tip, gelijk de Anker Solix Solarbank Max AC besteld.JBZ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:18:
[...]
[...]
Ik heb de mijne in de voorverkoop bij Anker zelf gekocht. Lang moeten wachten, maar ik heb ‘m sinds begin deze week aan de praat.
Vandaag was voor mij een mooi moment om alvast het opladen van de Max AC te testen. Ik heb vannacht de accu helemaal laten leeglopen aan nachtverbruik naar 0%. Ik heb hem daarna op laden gezet met maximaal 1200 W op zonneoverschot van mijn panelen en ontladen op 0 W gezet. Het was een zonnige dag, dus regelmatig werd de 1200 W aangetikt. In het begin van de dag en af en toe met een wolkje uiteraard iets minder.tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:30:
De waardes zijn gemeten met een HomeWizard socket. Links zie je het percentage dat de accu aangaf, daarnaast de tijd en rechts de hoeveelheid kWh die is geladen.
- 0% | 07:45 | 0,0 kWh
- 25% | 10:10 | 2,0 kWh
- 50% | 11:55 | 3,8 kWh
- 100% | 15:50 | 8,3 kWh
[ Voor 3% gewijzigd door wouter3 op 31-07-2026 17:59 ]
Dankjewel, dit is in ieder geval waar het mij om gingwouter3 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Vandaag was voor mij een mooi moment om alvast het opladen van de Max AC te testen. Ik heb vannacht de accu helemaal laten leeglopen aan nachtverbruik naar 0%. Ik heb hem daarna op laden gezet met maximaal 1200 W op zonneoverschot van mijn panelen en ontladen op 0 W gezet. Het was een zonnige dag, dus regelmatig werd de 1200 W aangetikt. In het begin van de dag en af en toe met een wolkje uiteraard iets minder.
De waardes zijn gemeten met een HomeWizard socket. Links zie je het percentage dat de accu aangaf, daarnaast de tijd en rechts de hoeveelheid kWh die is geladen.In totaal is er dus 8,3 kWh ingegaan. 18,5% meer dan 7 kWh. Mogelijk zou de uitkomst anders zijn als ik langzamer of sneller zou hebben geladen. De tijden zeggen verder niet zoveel, maar omdat ik van rustig laden houd, is dit voor mij een scenario dat ik in de herfst waarschijnlijk regelmatig zal gebruiken, zodat de accu voor het koken gevuld is. Nu in de zomer laad ik rustiger zodat de accu aan het einde van de dag ongeveer op 85% uitkomt, als is het ook prima als die af en toe naar 100% zal gaan als de zon dat mogelijk maakt.
v1.0.0.32 voor de BP7000Stewie! schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:00:
Wat is bij jullie de laatste firmware van de BP7000 batterijen (voor de max ac)?
v1.0.1.10 voor de Solarbank Max AC
Had jij nog even de moeite genomen voor wat ik vroeg?Will_M schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:28:
[...]
Het begint er steeds meer op te lijken dat veel mensen niet willen (of kunnen?) inzien dat er altijd een omzettingsweerstand optreedt tijdens het AC-DC <=> DC-AC proces en dat je de verliezen (omzetting naar warmte) daarbij ook mee moet tellen in je berekeningen.
Round Trip Efficiency in een notedop
Ik zit zelf al even niet meer op een delta netwerk, dus kan het helaas niet voor je testen. Bij mijn weten heb ik echter nog nooit een bericht zien langskomen bij wie een omvormer niet werkte o.w.v. een delta configuratie. Wat niet uitsluit dat het niet kan gebeuren, natuurlijk. Als je 't 100% zeker wil zijn, zal Anker inderdaad moeten bevestigen.MPDream schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:40:
[...]
Dit was ook een beetje mijn bezorgdheid. Er draaien hier 3 SMA PV omvormers elk op één fase en dat gaat prima. Voor de Anker Solix Solarbank Max AC heb ik echter een twijfel omdat de technische info hierover vaag blijft.
Nu werkte alles correct op 2000 Watt laden en ontladen.
Deze week is de electricien langs geweest om de Anker aan te sluiten op de dedicated groep en heb ik in de app 3500 Watt up/down ingesteld.
Het probleem is nu dat de Anker vanuit HA wel start met 3500 Watt laden of ontladen maar na een minuut ofzo weer terugvalt op, zo lijkt t, op een andere setting.
Dan gaat ie weer terug naar eigen verbruik of hij gaat ineens max 2500 Watt leveren.
Iemand dit ook meegemaakt?
[ Voor 4% gewijzigd door vicco101 op 01-08-2026 02:46 ]
Verder gebruik ik de officiële Anker integratie in HA om het energy dashboard in HA te vullen en tevens lees ik via modbus ook de temperatuur uit.
Werkt voor prima voor nu, maar in januari wil ik overstappen naar een dynamisch contract om in de winter zoveel mogelijk in de goedkope uren de accu op te laden en in de zomer het overschot op de duurste uren te verkopen. Ik vertrouw meer op Omnibattery om dat goed te kunnen doen dan de slimme modus van Anker en ik regel dit sowieso liever lokaal dan via de cloud.
Ik zie dat er wordt aangeraden om niet meer dan één client gelijktijdig de modbus interface te laten gebruiken. Betekent dat, dat de officiële Anker integratie uitgeschakeld moet worden als ik Omnibattery ga gebruiken? Of wordt bedoeld maximaal 1 integratie die de boel aanstuurt (Omnibattery in mijn geval) en dat een andere integratie (Anker Official) nog wel kan uitlezen? Of gebruikt Omnibattery de Anker integratie om met de accu te communiceren zodat er nog steeds maar 1 modbus client is?
Bedankt voor je terechte opservatie. Het klinkt inderdaad bemoedigend te weten dat er nog niemand een probleem zou gemeld hebben met een delta aansluiting. Ik wacht nog even af op een bevestiging van Anker en zal dit zeker delen op het forum. Misschien hebben er nog meer volgers er waar aan die in dezelfde situatie zitten 🙂Slonzo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:54:
[...]
Ik zit zelf al even niet meer op een delta netwerk, dus kan het helaas niet voor je testen. Bij mijn weten heb ik echter nog nooit een bericht zien langskomen bij wie een omvormer niet werkte o.w.v. een delta configuratie. Wat niet uitsluit dat het niet kan gebeuren, natuurlijk. Als je 't 100% zeker wil zijn, zal Anker inderdaad moeten bevestigen.
Die nieuwe Anker HA integratie werkt ook zonder de cloud als het goed is.Out.of.Control schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:06:
k heb een Anker Max AC die nu in NOM/zelfconsumptie modus draait in combinatie met de P1 meter van Anker.
Verder gebruik ik de officiële Anker integratie in HA om het energy dashboard in HA te vullen en tevens lees ik via modbus ook de temperatuur uit.
Werkt voor prima voor nu, maar in januari wil ik overstappen naar een dynamisch contract om in de winter zoveel mogelijk in de goedkope uren de accu op te laden en in de zomer het overschot op de duurste uren te verkopen. Ik vertrouw meer op Omnibattery om dat goed te kunnen doen dan de slimme modus van Anker en ik regel dit sowieso liever lokaal dan via de cloud.
Ja en nee. De integratie kan lokaal aansturen, maar als je de batterij zelf geen internettoegang geeft, werkt de HA integratie ook niet meermarktweakt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Die nieuwe Anker HA integratie werkt ook zonder de cloud als het goed is.
Kijk eens naar deze YouTube video: YouTube: 100% OHNE CLOUD? Anker SOLIX Solarbank Max AC im TestSlonzo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:25:
[...]
Ja en nee. De integratie kan lokaal aansturen, maar als je de batterij zelf geen internettoegang geeft, werkt de HA integratie ook niet meer
Ik had hieruit kunnen afleiden dat HA en Batterij hierbij volledig zonder internet samen kunnen verderwerken. Of heb ik het mis en moet ik toch terug naar de Duitse les?
Die is toch voor buiten?mikeyfire643 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:38:
Ik heb net de montagebasis ontvangen via dpd. Ik vraag mij eigenlijk af of er nog een toegevoegde waarde is. Aangezien hij nu op een vlakke betonnen ondervloer staat. Hoe zien jullie dat? Heb wel het idee dat de batterij aan de onderkant ook wat warmte afgeeft.
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/76MPDream schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Kijk eens naar deze YouTube video: YouTube: 100% OHNE CLOUD? Anker SOLIX Solarbank Max AC im Test
Ik had hieruit kunnen afleiden dat HA en Batterij hierbij volledig zonder internet samen kunnen verderwerken. Of heb ik het mis en moet ik toch terug naar de Duitse les?
"Aiming for september" voor de firmware update.
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 01-08-2026 11:46 ]
Ik verwacht dat de omvormer beste rendement haalt tussen 40% en 60% dus dat zou dan 1400W - 2100W zijn.wouter3 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Vandaag was voor mij een mooi moment om alvast het opladen van de Max AC te testen. Ik heb vannacht de accu helemaal laten leeglopen aan nachtverbruik naar 0%. Ik heb hem daarna op laden gezet met maximaal 1200 W op zonneoverschot van mijn panelen en ontladen op 0 W gezet. Het was een zonnige dag, dus regelmatig werd de 1200 W aangetikt. In het begin van de dag en af en toe met een wolkje uiteraard iets minder.
De waardes zijn gemeten met een HomeWizard socket. Links zie je het percentage dat de accu aangaf, daarnaast de tijd en rechts de hoeveelheid kWh die is geladen.In totaal is er dus 8,3 kWh ingegaan. 18,5% meer dan 7 kWh. Mogelijk zou de uitkomst anders zijn als ik langzamer of sneller zou hebben geladen. De tijden zeggen verder niet zoveel, maar omdat ik van rustig laden houd, is dit voor mij een scenario dat ik in de herfst waarschijnlijk regelmatig zal gebruiken, zodat de accu voor het koken gevuld is. Nu in de zomer laad ik rustiger zodat de accu aan het einde van de dag ongeveer op 85% uitkomt, als is het ook prima als die af en toe naar 100% zal gaan als de zon dat mogelijk maakt.
Overigens merkte ik weinig temperatuur verschil tussen 2000W laden en 1500W terwijl 3000W vs 2000W wel 2c verschil opleverde.
Ik heb toevallig een topic gestart over het aansturen van de Anker dmv HA. Ik heb er zelf 3, waarvan er één door de Anker P1 wordt aangestuurd, en de andere twee Ankers ondersteunen dmv HA. Dit werkt eigenlijk perfect, op één Anker na die continu vastloopt en in Custom_mode schiet.sdk1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Ik vraag mij dus af wat er gebeurd als je dat allemaal niet doet. Wanneer je dus in de app domweg 2x een home aanmaakt en op je p1 splitter in je echte meterkast beide p1 meters aansluit. En vervolgens elke p1 meter aan zijn eigen home met zijn eigen Anker Solix Max AC koppelt.
Ik gok dat beide meters dezelfde data krijgen. Bijvoorbeeld 100W tekort. Dan gaan beide accu's ontladen met 100W, want ze houden geen rekening met elkaar. Volgende seconde is er dan een overschot van 100W dus dan gaan beide accu's met 100W omlaag. Dan is er weer een tekort van 100W. Dan ga je pendelen. Maar ik last ook dat er mogelijk smoothing in de firmware ziet. An sich is het daardoor niet ondenkbaar dat het algoritme zelf vaststelt dat hij aan het pendelen is en dus de correcties bijvoorbeeld met factor 0.5 gaat verlagen. Dan zou het systeem zichzelf na een paar minuten stabiliseren en simpelweg wat trager reageren op veranderingen. Maar dat kan ook totaal niet het geval zijn. Helaas heb ik geen 2 units staan om het te proberen.
Heb precies hetzelfde. Had de solarbank eerst op het stopcontact zitten. Werkte perfect. Sinds afgelopen donderdag(op aparte groep) maakt de batterij andere keuzes. De batterij is extreem aan het pendelen...vicco101 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 02:44:
Heb sinds kort een Anker Solix Solarmax AC en heb een HA integratie geschreven voor laden en ontladen op dynamische tarieven mbv modbus-TCp met de officiele HACS integratie..
Nu werkte alles correct op 2000 Watt laden en ontladen.
Deze week is de electricien langs geweest om de Anker aan te sluiten op de dedicated groep en heb ik in de app 3500 Watt up/down ingesteld.
Het probleem is nu dat de Anker vanuit HA wel start met 3500 Watt laden of ontladen maar na een minuut ofzo weer terugvalt op, zo lijkt t, op een andere setting.
Dan gaat ie weer terug naar eigen verbruik of hij gaat ineens max 2500 Watt leveren.
Iemand dit ook meegemaakt?
Wat een stelletje cowboys ook. Zendure had ook issues met hun lokale api zonder internet. Testen die gasten wel? 🤣Slonzo schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:45:
[...]
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/issues/76
"Aiming for september" voor de firmware update.
Krijg ook niet de indruk dat er een groot team achter zit op basis van wat ik lees in die github tickets.
Edit: Heeft er iemand toevallig al een locatie voor de firmware bestanden gevonden? Eens kijken of er wat te decompilen valt!
[ Voor 11% gewijzigd door ctrl-tab op 01-08-2026 15:17 ]
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Jammer dat Anker te koop is bij dit soort winkels. Blijkbaar hoef je als verkooppunt niet te voldoen aan voorwaarden.CarbonCopy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:03:
In de AH bonus volgende week.
~~~[Afbeelding]
Ik zag ze ook al bij de GAMMA / Praxis / Karwei te koop staan !!!
[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 01-08-2026 15:45 ]
MHI SCM50 | PV 5475 Wp
Hahaha, ik wacht wel op de 1 plus 1 gratis bonus actie
/f/image/sm3HqVdlgXrSpInN5xBBU3tl.png?f=fotoalbum_large)
Auto staat momenteel nog even met 5kW te laden. Die beperking is ingesteld in de App van VW, de auto kan technisch met 11kW laden op AC, de laadpaal kan 22kW aan maar gezien het actuele tarief (dynamisch contract) én de output van m'n PV is laden met 11kW nú niet echt voordelig.
Nu eens gaan kijken hoe ik het spel zo efficiënt mogelijk kan gaan laten samenwerken met de rest van het huis.
Laden van de auto, tot 80% SOC, is inmiddels klaar sinds 16:15 uur, kan de rest van de opbrengst van de panelen direct da Anker Accu's in + m'n huis van spanning gaan voorzien.
Sorry dat ik je nu pas antwoord, beetje druk met werk en andere zaken. Ik neem aan dat je bedoelde of ik al had kunnen 'meten'? Aangezien ik het spel pas nét aangesloten heb was dat helaas nog niet mogelijk maar volgens mij had je ook al een antwoord van @wouter3 gekregen op die vraag. Met een ruime / ± 85% RTE zit een Anker Max AC overigens redelijk bovenin de huidige markt.tweeek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:02:
[...]
Had jij nog even de moeite genomen voor wat ik vroeg?
[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 01-08-2026 19:30 ]
Was gewoon benieuwd naar enkele volle ladingen van verschillende personen, ontlading mag natuurlijk ook maar het ging me niet over de "RTE".Will_M schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:12:
Sorry dat ik nu pas antwoord, beetje druk met werk en andere zaken. Ik neem aan dat je bedoelde of ik al had kunnen 'meten'? Aangezien ik het spel pas nét aangesloten heb was dat helaas nog niet mogelijk maar volgens mij had je ook al een antwoord van @wouter3 gekregen op die vraag. Met een ruime / ± 85% RTE zit een Anker Max AC overigens redelijk bovenin de huidige markt.
Met wat doorklikken in de App kun je die tarieven dus ook in de App krijgen zónder dat je je persoonlijke crendials bij je eigen energieleverancier kenbaar maakt aan Anker, maar.... Echt netjes is toch iets anders IMHO
Inmiddels de Anker Max AC thuisbatterij installatie ook maar even pér vandaag netjes als zijnde Anker A17E2GZ1-1 geregistreerd / opgevoerd bij https://www.enegieleveren.nl
[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 01-08-2026 19:04 ]
[ Voor 16% gewijzigd door rekeewt op 01-08-2026 18:07 ]
Aston Martin DBX S (April 2026: Iridescent Emerald)
P1 Meters kunnen technisch gezien niet onderling met elkaar samenwerken. Die dingen 'lezen' alleen de output van een P1 poort op je slimme meter uit (RS485 Protocol / Telegram-Style). Wel kun je aan je slimme meter een (liefst ACTIEVE) P1 splitter verbinden welke het P1 signaal (op die splitter) versterkt gaat verdelen over meerdere P1-Meters. Iedere P1-Meter krijgt dan om de 'x' seconden een 'telegram' om te lezen en vervolgens te interpreteren naar eigen believen.rekeewt schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:04:
Iemand een idee of de anker ‘samen werkt’ met de p1 meter van MyEnergi (zappi, harvi, eddi etc)? Heb daar een laadpaal op, afgezekerd op 3x 24a (16,5 kw) waardoor ik hier niet van af wil stappen. Ken geen andere load balancers die dit faciliteren. Wil graag een batterij (15 kwh of 30 kwh), maar bij voorkeur in aanvulling op de bestaande installatie zonder grote aanpassingen. Piekvermogen van 2-3 kw is zat (gaat erom dat de bodemwarmtepomp ‘s nachts ‘gedekt’ is via de zonnepanelen overdag).
Ik heb momenteel hier thuis daarvoor een actieve P1 splitter van Home-Wizard in gebruik en die geeft vervolgens het signaal beurtelings door aan een 3-tal andere apparaten (Alfen Laadpaal met Active Loadbalancing, Youless LS120 P1-Meter, Anker P1-Meter).
@dene30 Heb je de externe antenne van de meegeleverde Anker WiFi P1-Meter óók aangesloten op dat dongeltje? Zonder die externe antenne doet de Anker P1-Meter niet veel qua WiFi (behalve zichzelf slopen doordat ie z'n eigen signaal qua zendvermogen niet kwijt kan).
[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 01-08-2026 20:21 ]
Als het goed is ontvang ik volgende week de nieuwe Anker Smart Meter. Hopelijk zorgt die ervoor dat het systeem nog sneller reageert en de metingen nog nauwkeuriger worden.
Voor nu ben ik in ieder geval erg tevreden met de batterij. Hij doet precies waarvoor ik hem heb gekocht: overdag de opgewekte zonne-energie opslaan en die ’s nachts gebruiken, zodat ik zo min mogelijk stroom van het net hoef af te nemen.
Direct een groot verschil, gezien hij niet meer het netto overcapaciteit ziet. Door de extra CT klemmen weet de meter nu extant verbruik & opwek. Doordat laadpaal nog gebruik, maakt van P1 data krijgt de thuis accu nu voorrang bij zon overschot. Samen met dynamisch energie en elektrische auto helemaal happy met de investering.
Mocht je nog twijfelen en je kan het gemakkelijk kwijt in je groepenkast echt wel beter.
:strip_exif()/f/image/vhi53lYwqvPGeE3JvmGV2oZa.jpg?f=fotoalbum_large)