• Jponpc
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:48
Hier kun je het volgend:

https://portal.noerpel.de/tracking.html

Zet een spatie tussen de cijfers en letters van het postcode

• joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:21
Mijn Max ac is sinds vorige week zaterdag geplaatst. De elektricien heeft een kabel naar zolder getrokken op een aparte groep. Het instellen ging lastig, de p1 meter kan ik toevoegen maar zie geen data vanuit de slimme meter Landis gyr e350. Ik heb een 1-fase aansluiting, de shelly pro em50 geïnstalleerd. Wordt niet ondersteund door Anker, is jammer. Hierna een ticket aangemaakt bij Anker, nog geen antwoord gehad ( 1.5 dag terug).

Home assistant heb ik al, anker solix geïnstalleerd . Externe besturing aangezet. Van alles geprobeerd, ik kan de Shelly’s niet selecteren maar deze staan wel in Home Assistant. Dit leverde voor mij niks op, Max ac voor mij nog niet te gebruiken.

Hierna Omnibattery geïnstalleerd, in de Anker app externe besturing aangezet. Het is voor mij een verademing hoe gebruikersvriendelijk Omnibatterij is. Nordpool voor de prijzen, Solcast voor de weersvoorspelling. Sinds gisterochtend draaiende, overdag opladen en na ongeveer 20:00 uur aan het ontladen. Tussendoor wel kleine piekjes ontladen.

Groeten,

Jos

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57
Heb mijn Max 11 juli bij Green Wave besteld voor 2099 en deze wordt morgen door BK transport & Koeriers bezorgt. Heb in de meterkast alvast een p1 splitter geïnstalleerd voor mijn homewizzard p1 dongle en dan straks ook die van Anker. Omdat mijn groepenkast vol zit heb ik een extra groepenkast besteld die ik er naast ga plaatsen. Hier komen 4 extra groepen en een aardlekschakelaar in zodat de Max een eigen groep krijgt en ik nog wat ruimte voor de toekomst heb. Jammer genoeg is er iets mis gegaan met de bestelling bij Sander Vunderink en moet ik nog even wachten op mijn groepenkast. De Max AC ga ik aansluiten via een ABB werkschakelaar en kom in de trapkast, daarvoor moet ik nog even een kabel voor gaan trekken onder min huis, ik hou jullie op de hoogte!

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:23
Gister bezorgd, direct aangesloten via het stopcontact. Setup ging redelijk eenvoudig. Nu merk ik echter het volgende: Ik genereer momenteel 2kw met mijn panelen, Ik verbruik ongeveer 500w, dus ik zou verwachten dat de max ac oplaadt met 1.5kw. Echter zie ik hem continu schommelen tussen 20 seconden 0 in 0 out, dan schiet hij naar 3kw input, waarna het meteen afzakt naar 2, 1 en dan 0w in ongeveer 10 sconden, dan weer 20 seconden 0 in en 0 uit, en daarna gaat hij weer 15 seconden output.

In de app zie ik mijn zonne-energie opbrengst schommelen tussen de 0 en 2 kW, en het huisvermogen staat altijd op 0.

Klopt dit zo? En kan dat continu switchen voor de rest geen kwaad? Of moet ik ergens nog iets anders instellen? Ik gebruik de p1 meter, en heb een PV installatie van solaredge.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:45
@juliantje15 dat gaat bij mij doorgaans vrij direct en strak, we hebben net een discussie rondom trage slimmer meters achter de rug - dus zou willen vragen wat voor slimme meter heb je? Kan zijn dat die traag updates geeft en je accu dus altijd net te laat is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• juliantje15
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:28:
@juliantje15 dat gaat bij mij doorgaans vrij direct en strak, we hebben net een discussie rondom trage slimmer meters achter de rug - dus zou willen vragen wat voor slimme meter heb je? Kan zijn dat die traag updates geeft en je accu dus altijd net te laat is.
Ik heb een Landis GYR E350. Wat mij wel opviel was dat de p1 splitter van homewizard oranje was ipv groen. Heb hem nu bekabeld aangesloten, maar hij lijkt nog steeds heen en weer te switchen. Daarnaast zie ik soms ook alles op 0 vallen in de app, dus 0 zonnen energie enz.

• NiGeLaToR
juliantje15 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Ik heb een Landis GYR E350. Wat mij wel opviel was dat de p1 splitter van homewizard oranje was ipv groen. Heb hem nu bekabeld aangesloten, maar hij lijkt nog steeds heen en weer te switchen. Daarnaast zie ik soms ook alles op 0 vallen in de app, dus 0 zonnen energie enz.
Ja das zo te zien vervelend:

monkeytree in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Goede nieuws is dat in deze reactie je kunt lezen dat Anker er mee bezig is, maar idealiter komt er tzt een nieuwe meter. Je kunt sowieso Anker even benaderen.

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
redah schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:04:
[...]

Eigenlijk om zoveel mogelijk uit de investering te persen. In de winter draait een 1-fase warmtepomp continu, als het een beetje koud wordt gaat daar zo'n 2500watt naartoe. Dan zou ik op dat moment dus alle 3 de accu's terug moeten schroeven omdat 1 fase wat zwaarder belast wordt.
Wasrom zou je moeten terugschroeven? Ik neem aan dat je 3x25a hebt?

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• juliantje15
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Ja das zo te zien vervelend:

monkeytree in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Goede nieuws is dat in deze reactie je kunt lezen dat Anker er mee bezig is, maar idealiter komt er tzt een nieuwe meter. Je kunt sowieso Anker even benaderen.
Ahh thanks voor het linken, ik had al gezocht in het draadje maar schijnbaar niet goed genoeg :+

Jammer, maar fijn dat ze er mee bezig zijn.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Joindry schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:41:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind nergens een plek waar ik mijn track & trace nummer kan ingeven op die site. Ik heb intussen een week een zogezegde T&T met die 16 cijfers. Maar ik op de site verandert de status niet. En ik heb ook nog geen berichten ontvagen via sms of email sinds. Beetje brak wel. Zeker gezien ik verondersteld wordt thuis te zijn bij levering...
https://portal.noerpel.de/tracking_en.html

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Dat deed het dus.
De verrassing is wel dat hij deze ochtend om 8u 'in course of delivery gegaan'
Moet er iemand thuis zijn voor de levering? Want das wel een beetje een probleem nu...
Zou ik ergens meer details kunnen krijgen met een eta?

Het is ook overgedragen aan Visser Duiven, zoals ik hierboven nog gelezen heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 29-07-2026 10:45 ]

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:10
Ik heb afgelopen maandag een T&T code gehad van Hellmann. Daar staat nu al 3 dagen 'We have picked up your shipment and are preparing the transport to your region. We will contact you soon to arrange time and date for delivery.'.

Heeft iemand die ook via Helmann geleverd heeft gekregen enig idee wanneer ik een bericht kan verwachten en hoe lang het toen nog duurde voordat daadwerkelijk de levering plaats vond?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:31
Hier ook 0 communicatie, maar staan nu voor de deur

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

De Ingenieur schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:50:
Hier ook 0 communicatie, maar staan nu voor de deur
Moest je tekenen voor ontvangst?

• Obitorium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:06
cville schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:47:
Ik heb afgelopen maandag een T&T code gehad van Hellmann. Daar staat nu al 3 dagen 'We have picked up your shipment and are preparing the transport to your region. We will contact you soon to arrange time and date for delivery.'.

Heeft iemand die ook via Helmann geleverd heeft gekregen enig idee wanneer ik een bericht kan verwachten en hoe lang het toen nog duurde voordat daadwerkelijk de levering plaats vond?
Bij mij zat er een week tussen eerste communicatie over de verzending en uiteindelijk levering. Ik werd na een dag of 4 gebeld voor het maken van een afspraak voor de levering.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37
ctrl-tab schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:56:

Wasrom zou je moeten terugschroeven? Ik neem aan dat je 3x25a hebt?
Ja, dat wel. Mijn gedachtegang was: ~2500w = bijna 11A, batterij erbij op 16A is >25A. En dan kan er nog geen lampje verder bij.

Ik wil in de zomer vooral PV in de batterij stoppen, dan is het allemaal niet zo'n ramp. In de winter wil ik echter op de goedkope(re) momenten de boel volladen, maar moet dan wel rekening houden met grootverbruikers zoals de warmtepomp of warmtepompboiler (die elk op een eigen fase zitten). Om dan onder de 25A te blijven zal ik een batterij moeten terugschroeven, en dan is het 'zonde' (maar geen ramp) als de andere batterijen op een rustige fase ook teruggeschroefd worden.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:31
Joindry schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Moest je tekenen voor ontvangst?
Ja Visser Duiven. Ook een 40 code van Noerpel die al op 23 juli op verzonden stond en nu nog steeds.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:59
Ik zag bij de hellman tracking website na het invullen van de postcode een kopje "receiving carrier" RHENUS ROAD B.V. staan. Die hebben weer een eigen website waar ik de verwachte leverdatum zag staan.

Maar heeft er niemand contact opgenomen, terwijl de verwachte afleverdatum volgens de rhenus site morgen is.

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Iemand enig idee of de Anker SOLIX Solarbank Max AC compatible is met de Shelley 3EM-3CT63 ( dit is de energiemeter wat uit een blok bestaat ).

Ik heb een mail gekregen van DACHSER, dat ze morgen komen leveren. Ben benieuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door Freek0416 op 29-07-2026 11:45 ]

• sdk1985
  • Nu online
De t&t heeft het nooit gedaan maar zojuist stond er een vrachtwagen van de graaf logistics voor de deur. Hij heeft hem netjes in de garage afgeleverd.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:10

Ik heb na een hint van @Obitorium nog eens op de Hellmann site gekeken en daar de volgende receiving carrier gevonden:
R&R EXPORT INTERNAL CLEARING ACCOUNT HWL 205ELBESTRASSE 1 - 40DE - 49090 OSNABRUECK

Ik heb dit adres in Google ingevoerd en een zeer duidelijke en informatieve uitleg van het transportproces en de te verwachten levertijd gekregen. Helaas mag ik de output hier niet delen vanwege de absurde regels m.b.t. het posten van AI output.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:38

Ik werd twee weken geleden gebeld door Hellmann, we hebben telefonisch een datum afgesproken (gisteren, maar het kon wat hen betrof ook al een week eerder). Een specifieke tijd konden ze niet geven, maar het zou tussen 9 en 17 uur zijn en een half uur van tevoren zou de chauffeur even bellen. Van deze telefonisch gemaakte afspraak heb ik geen bevestiging per mail, en geen track&trace ontvangen.
Gisteren was dus de grote dag: de hele dag thuis gebleven. Helaas: niets ontvangen, niet gebeld, geen bericht.
Via Anker support de T&T opgevraagd: levering bleek vandaag te zijn.
En inderdaad: vanochtend 7:45 uur stond de chauffeur voor de deur. Ik was gelukkig nog thuis. Alleraardigste man overigens, die ook hielp met het naar binnen sjouwen.

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:01
Hier 2 weken perfect draaiend de max ac met p1 meter.

Echter opeens gaat mijn opwekking altijd op 0 watt terwijl het rond 2kw is.

Alles gecontroleerd, wifi, verbinding p1 en max. Mijn solaredge omvormer geeft correct door.

Hierdoor laadt mijn max ac niet correct op en geforceerd via net.

Ik heb de correcte meter..

Ik neig naar de p1 meter om te ruilen voor de vaste op dinrail..

Dit is te onstabiel.

Vergelijkbare ervaringen hier?

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Phantasist schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:56:
Hier 2 weken perfect draaiend de max ac met p1 meter.

Echter opeens gaat mijn opwekking altijd op 0 watt terwijl het rond 2kw is.

Alles gecontroleerd, wifi, verbinding p1 en max. Mijn solaredge omvormer geeft correct door.

Hierdoor laadt mijn max ac niet correct op en geforceerd via net.

Ik heb de correcte meter..

Ik neig naar de p1 meter om te ruilen voor de vaste op dinrail..

Dit is te onstabiel.

Vergelijkbare ervaringen hier?
Ik ben ook benieuwd naar die Smartmeter Gen2, of die stabieler werkt dan de P1 meter.

Ben ook benieuwd of die niet gewoon bedraad aan te sluiten is op de batterij via RS485.

Heb nog geen duidelijke ervaringen daarover kunnen vinden in het topic.

https://dylight3dprints.etsy.com

• aem kei
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:50
Bij het installeren van de Anker loop ik tegen een foutmelding na configuratie: “meterprobleem”
Zowel bij Slimme als Zelfverbruik modus.

Echter de P1 meter en batterij zijn op hetzelfde netwerk aangesloten en beiden hebben goed netwerkbereik.
Data wordt mooi uitgelezen, zowel door de Anker app als Home Assistant

Nog niemand met dit probleem hier gezien. Iemand raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brFi8XXu8LVH1JBvNCoBAZaTVR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEBDbeX3YievU8sDX7MT8HTT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/211h9j0V2DWf3tLMDDoHp-Ev7eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lgVGW8Mt15ZtOdyMSWDXTTQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door aem kei op 29-07-2026 12:23 ]

• Thimp
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:44
Dylanf97 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar die Smartmeter Gen2, of die stabieler werkt dan de P1 meter.

Ben ook benieuwd of die niet gewoon bedraad aan te sluiten is op de batterij via RS485.

Heb nog geen duidelijke ervaringen daarover kunnen vinden in het topic.
Ik heb sinds gisteravond de Smartmeter Gen2 draaien omdat de P1 op mijn Landis gyr e350 niet goed werkt. Draait hier enorm stabiel. Volgens de handleiding is deze ook via RS485 op de batterij aan te sluiten, ik heb hem zelf gewoon via de app gekoppeld dat werkt prima (en snel).

• Thimp
  • Laatst online: 13:44
aem kei schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:22:
Bij het installeren van de Anker loop ik tegen een foutmelding na configuratie: “meterprobleem”

Echter de P1 meter en batterij zijn op hetzelfde netwerk aangesloten en beiden hebben goed netwerkbereik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de hoofdpagina van de app rechtsboven op instellingen klikken -> 'Apparaten beheren' -> en dan op '+' de P1 meter toevoegen.

• digital-IMEI
  • Laatst online: 12:31
aem kei schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:22:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze post van @goudvisblub gelezen?

goudvisblub in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• aem kei
  • Registratie: December 2002
Top, ik had een search gedaan op "meterprobleem" zonder resultaten...
Is opgelost bij deze, dank je wel allen.

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Thimp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Ik heb sinds gisteravond de Smartmeter Gen2 draaien omdat de P1 op mijn Landis gyr e350 niet goed werkt. Draait hier enorm stabiel. Volgens de handleiding is deze ook via RS485 op de batterij aan te sluiten, ik heb hem zelf gewoon via de app gekoppeld dat werkt prima (en snel).
Top, dan wordt het tijd om te upgraden!

Die P1 meter verliest om de haverklap de verbinding waarna de zelfverbruik functie er gewoon mee stopt....

De anker P1 hangt naast de Homewizard P1, die heeft nooit verbindingsproblemen gehad.

https://dylight3dprints.etsy.com

• NiGeLaToR
Er is straks niet genoeg PV meer om op te slaan :+
Goed bezig!

Wel jammer dat de logistiek onveranderd rommelig verloopt, al krijgt wel iedereen z’n accu(‘s) zo te lezen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
joslohuis schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:05:
Hierna Omnibattery geïnstalleerd, in de Anker app externe besturing aangezet. Het is voor mij een verademing hoe gebruikersvriendelijk Omnibatterij is. Nordpool voor de prijzen, Solcast voor de weersvoorspelling. Sinds gisterochtend draaiende, overdag opladen en na ongeveer 20:00 uur aan het ontladen. Tussendoor wel kleine piekjes ontladen.
Hier ook kort naar Omnibattery gekeken voor mijn pa (Max AC). Maar in de vluchtigheid leek deze uitsluitend NOM te doen en geen optie om bijvoorbeeld bij hoge prijzen maximaal te ontladen. Hebben we dan wellicht niet ver genoeg gezocht?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• neiltvs
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:17
Mijn solarbank max ac gebruikt standby 18 watt als de batterij leeg is. Is dat niet een beetje veel? Het noodstroomstopcontact staat al uit. Ik zou niet weten wat ik verder kan instellen.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37
Freek0416 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:44:
Iemand enig idee of de Anker SOLIX Solarbank Max AC compatible is met de Shelley 3EM-3CT63 ( dit is de energiemeter wat uit een blok bestaat ).

Ik heb een mail gekregen van DACHSER, dat ze morgen komen leveren. Ben benieuwd.
Nee, die werkt (nog?) niet. Heeft puur te maken met het feit dat deze zich anders identificeert, ook al is hij functioneel hetzelfde. Alleen de 3EM en Pro 3EM worden herkend. Jammer, want dat compacte blokje is wel fijn natuurlijk.

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:41
Dylanf97 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Top, dan wordt het tijd om te upgraden!

Die P1 meter verliest om de haverklap de verbinding waarna de zelfverbruik functie er gewoon mee stopt....

De anker P1 hangt naast de Homewizard P1, die heeft nooit verbindingsproblemen gehad.
Ik had soortgelijke problemen door verbindings problemen met de P1 van anker.

deze zat ook op een actieve splitter waar van alles werkt behalve de P1 van anker. Nu heb ik er een draadsplitter tuussen gezet en nu werkt het uitmuntend. dus 1 uitgang naar de actieve splitter en de ander uitgang zit de Anker P1 en alles wekt nu.

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Sinds 2 weken staat de accu Max Ac hier rustig zijn werk te doen, daarom deel ik graag een paar ervaringen.

Het koppelen ging eigenlijk heel soepel. Zowel de accu en de P1 meter vond hij direct. Het samenvoegen van beide tot een systeem ging ook makkelijk. (Ik heb een Kaifa SMR 5.5 meter)

Het hele huis is bij ons elektrisch, maar hebben relatief zuinige apparaten (verbruiken ongeveer 12 kWh per dag in de zomer en 20kWh in de winter). Inmiddels ook de nodige zonnepanelen op het dak waardoor het zomerverbruik in de nachten ongeveer 4 kWh is. Met verschillende slimmer stekkers van Homewizard houd ik dat incl eentje op de accu bij.

Hoewel de accu op een eigen groep staat, heb ik hem op 800W ontladen laten staan en op 400W laden gezet. Dat is dus heel weinig, maar met deze instelling staat hij op het einde van de dag bij mij op 85% en dat past perfect bij mijn nachtverbruik. Ondanks de beperking van 800W komt er per dag ongeveer nog 0,5kWh uit het net. Best netjes lijkt me dat, zeker omdat ik ook nog een Quooker heb waarbij de accu steeds wat te laat bijspringt.

Ik ga er niet mee handelen en heb hem puur voor het afdekken van het nachtverbruik en straks in de herfst voor de momenten overdag om bij te springen. Tot nu toe doet hij precies wat ik van hem verwacht. Bij deze rustige instellingen maakt hij overigens vrijwel geen geluid. Als ik al een geluid moet omschrijven is het een hele lichte piep die ik alleen hoor als er in huis verder niks aanstaat.

[ Voor 201% gewijzigd door wouter3 op 29-07-2026 13:55 ]

• fplin
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:41
Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Tja, dan wordt het lastig. Mss toch een maandagmorgen model dan.
Ik zou aan Anker vragen of dat ze die willen omruilen want veel opties zijn er nu niet meer.
Suc6 ermee....
Eindelijk opgelost. De anker P1 zat met wat andere dingen op de splitter van de P1 en werkt niet.

Nu heb ik een kabel splitter gebruikt 1 uitgang naar de actieve splitter en de andere uitgang zit nu de P1 van anker op. en nu werkt het feilloos. werkt trouwens ook goed samen met de accu van sessy nu. ik ben weer helemaal blij.

• ElCasa
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
nomar109 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Ik werd twee weken geleden gebeld door Hellmann, we hebben telefonisch een datum afgesproken (gisteren, maar het kon wat hen betrof ook al een week eerder). Een specifieke tijd konden ze niet geven, maar het zou tussen 9 en 17 uur zijn en een half uur van tevoren zou de chauffeur even bellen. Van deze telefonisch gemaakte afspraak heb ik geen bevestiging per mail, en geen track&trace ontvangen.
Gisteren was dus de grote dag: de hele dag thuis gebleven. Helaas: niets ontvangen, niet gebeld, geen bericht.
Via Anker support de T&T opgevraagd: levering bleek vandaag te zijn.
En inderdaad: vanochtend 7:45 uur stond de chauffeur voor de deur. Ik was gelukkig nog thuis. Alleraardigste man overigens, die ook hielp met het naar binnen sjouwen.
Hier gaat het hem ook niet worden ben ik bang. Van de week een bericht van Dachser ontvangen dat ik een tijdslot moest selecteren. Deze kon alleen van 8:00 tot 14:00, maar je raad het al. Niemand aan de deur. Ik heb nog uiterlijk tot 15:00 dan moet ik echt weg........ Vanmorgen nog een bericht ontvangen, we komen vandaag langs...... Maar waarschijnlijk niet in het afgestemde tijdslot :(

• sdk1985
  • Nu online
De anker is er eerder dan ik klaar ben met de garage renovatie / stroom :X .

De Anker Solix Max AC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysh8h8gLR5ZWhonMBdvPibhHlTA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cdVZI9Tj0T7OebBy5DTDDVhK.png?f=fotoalbum_large

Voor nu even als stekkerbatterij in gebruik genomen om de werking te testen en op twee hondjes geplaatst.

Fysieke installatie stekkerbatterij

Fysieke installatie stelt als stekkerbatterij weinig voor. Je klikt de stekker vast en draait de stelschroef los zodat je de vergrendeling niet meer kunt indrukken. Dit is dus LOS draaien niet VAST draaien. Zodra je hem in het stopcontact apparaat klikt een paar keer in het begin en hij doet dan verder niks, hij staat op een vast programma met 0W.

Software setup

De software setup heeft wel wat uitdagingen. De anker de app herkent de batterij meteen en je kunt met een knop op de accu bevestigen dat jij de batterij mag toevoegen aan je account. Tot zo ver plug and play.

In de daadwerkelijke setup ging het lastiger. De eerste stap is de Wifi configuratie en die ging direct mis. Elke keer als ik het wachtwoord begon in te vullen ging hij dit wachtwoord proberen om vervolgens na 10 seconde weer in de netwerkselectie uit te komen. Copy paste lukt ook niet. De boosdoener bleek bitwarden autofill te zijn. Dus moest even zoeken waar ik die kon uitschakelen.
Daarna kon ik door naar stap 2. Vervolgens krijg je nog een firmware update die vrij snel klaar was. Laatste stappen zijn wat vragen over je aansluiting (third party pv) en een zelftest.

In gebruikstelling > zelfconsumptie

Zelf consumptie modes deed niet direct out of the box. De Anker P1 meter had ik eerder ontvangen en eerder aangesloten én toegevoegd aan de app. Deze werd gek genoeg niet automatisch meegenomen. In plaats daarvan blijkt de batterij een home aan te maken, daar waar de p1 meter dat niet heeft gedaan. Bij de settings van het home kun je de P1 meter aanvinken en komt de zelf consumptie modus besschikbaar.

De zelftest van deze modus mislukte. Ik vermoed dat ik de Anker P1 op de IOTwifi had gezet waarbij LAN onmogelijk is. Dus ik heb de P1 meter uit de app verwijderd en opnieuw toegevoegd met het normale wifi netwerk. Hierna slaagde de zelftest wel.

Helaas geeft de P1 meter nog altijd een rood bereik aan terwijl er in de gangkast 2 meter verderop een access point staat. De accu die veel verder in de garage staat heeft prima bereik, dat is wel apart. Voor nu even de meterkast opengelaten... Later even kijken of het goed blijft gaan met de deur dicht.

Operationele werking

De batterij staat na configuratie standaard op 3000W laden en 800W ontladen en hij is meteen aan de slag gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sst5ams2OeDEWSs138hcEBGKM5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m5G7c89zGNfaSkHqo1fWUWir.png?f=fotoalbum_large

3 fase

Zoals verwacht wordt er netto gesaldeerd op de slimme meter en wordt er dus op L1 stroom geïmporteerd om de PV opbrengst (deels) te compenseren. Dat is wat ik wilde, ik heb namelijk 3 fase pv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqK_UEyu0xOjBp9DSsAsPL_8XPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCQQnfXhZqiHLwHfQ1T2iSwx.png?f=fotoalbum_large

In mijn situatie heb ik eigenlijk 2x een Max AC nodig om de piek opwek volledig te compenseren. Echter kwam de terugverdientijd van een tweede accu tot heden niet zo gunstig uit. Tevens zit het ding in 2-3 uur vol dus ga je alsnog exporteren tenzij ik 3 torens maak met elk een extra uitbreidingsbatterij. Maar dan zit je op 11.400 euro aan investering dan zijn er zinnigere opties.

[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 29-07-2026 13:55 ]

• Mangoworks2002
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Mangoworks2002

No problems, only solutions

Vandaag heb ik de drie MAX AC-units ontvangen. Ik had ze op 24 juni besteld.

Mijn uiteindelijke doel is om een gecombineerde output van meer dan 10 kW te realiseren voor het laden van mijn EV. Daarvoor wil ik de units in een clusterconfiguratie gebruiken. Volgens Anker Support wordt ondersteuning voor clustering binnen mijn configuratie verwacht vanaf Q4 2026. Tot die tijd heeft elke MAX AC nog een eigen EMS en P1-meter nodig, waardoor je de onderlinge afstemming voorlopig zelf moet regelen.

De uiteindelijke opstelling wordt als volgt: elke MAX AC wordt via een Wieland-aansluiting aangesloten op een eigen eindgroep en een afzonderlijke fase in de schuur. De benodigde aanpassing aan de meterkast van de schuur staat echter pas gepland voor 11 augustus, waardoor deze configuratie voorlopig nog niet mogelijk is.

Op dit moment draaien daarom twee MAX AC's elk in een eigen 'Home EMS' binnen de Anker-app, aangesloten via een standaard stopcontact: één in de woning en één in de schuur. De derde MAX AC is nog ongebruikt en zit nog in de doos.

Is er al iemand die een stabiel werkende integratie met de Homey Pro (2023) heeft, inclusief lokale aansturing en/of lokale uitlezing van de MAX AC's?

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online

Ja ook ervaring mee. Stond een week lang op dezelfde status en werd toen opeens gebeld door een bedrijf uit het oosten (Oldenzaal, 0541 nr). Stond toen binnen 2 dagen op de stoep. Werd nogal lomp mee omgegaan door een Roemeense vrachtwagen(/chauffeur). Zelf naar binnen getild/gesleept.
Thimp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Top, goed te horen. Ik twijfelde namelijk om nog een (utp kon geloof ik gewoon?) draad te gaan trekken als ik volgende week met de elektricien aan de gang ga.

[ Voor 24% gewijzigd door KoningPaulus op 29-07-2026 13:56 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Freek0416
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
redah schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:13:
[...]

Nee, die werkt (nog?) niet. Heeft puur te maken met het feit dat deze zich anders identificeert, ook al is hij functioneel hetzelfde. Alleen de 3EM en Pro 3EM worden herkend. Jammer, want dat compacte blokje is wel fijn natuurlijk.
Dankjewel, dat compacte blokje was ideaal in de al zo drukke meterkast.
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste