Hier kun je het volgend:
https://portal.noerpel.de/tracking.html
Zet een spatie tussen de cijfers en letters van het postcode
https://portal.noerpel.de/tracking.html
Zet een spatie tussen de cijfers en letters van het postcode
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
Ik heb een Landis GYR E350. Wat mij wel opviel was dat de p1 splitter van homewizard oranje was ipv groen. Heb hem nu bekabeld aangesloten, maar hij lijkt nog steeds heen en weer te switchen. Daarnaast zie ik soms ook alles op 0 vallen in de app, dus 0 zonnen energie enz.NiGeLaToR schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:28:
@juliantje15 dat gaat bij mij doorgaans vrij direct en strak, we hebben net een discussie rondom trage slimmer meters achter de rug - dus zou willen vragen wat voor slimme meter heb je? Kan zijn dat die traag updates geeft en je accu dus altijd net te laat is.
Ja das zo te zien vervelend:juliantje15 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:45:
[...]
Ik heb een Landis GYR E350. Wat mij wel opviel was dat de p1 splitter van homewizard oranje was ipv groen. Heb hem nu bekabeld aangesloten, maar hij lijkt nog steeds heen en weer te switchen. Daarnaast zie ik soms ook alles op 0 vallen in de app, dus 0 zonnen energie enz.
Wasrom zou je moeten terugschroeven? Ik neem aan dat je 3x25a hebt?redah schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:04:
[...]
Eigenlijk om zoveel mogelijk uit de investering te persen. In de winter draait een 1-fase warmtepomp continu, als het een beetje koud wordt gaat daar zo'n 2500watt naartoe. Dan zou ik op dat moment dus alle 3 de accu's terug moeten schroeven omdat 1 fase wat zwaarder belast wordt.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Ahh thanks voor het linken, ik had al gezocht in het draadje maar schijnbaar niet goed genoegNiGeLaToR schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:53:
[...]
Ja das zo te zien vervelend:
monkeytree in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Goede nieuws is dat in deze reactie je kunt lezen dat Anker er mee bezig is, maar idealiter komt er tzt een nieuwe meter. Je kunt sowieso Anker even benaderen.
https://portal.noerpel.de/tracking_en.htmlJoindry schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:41:
[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind nergens een plek waar ik mijn track & trace nummer kan ingeven op die site. Ik heb intussen een week een zogezegde T&T met die 16 cijfers. Maar ik op de site verandert de status niet. En ik heb ook nog geen berichten ontvagen via sms of email sinds. Beetje brak wel. Zeker gezien ik verondersteld wordt thuis te zijn bij levering...
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Dat deed het dus.
[ Voor 8% gewijzigd door Joindry op 29-07-2026 10:45 ]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Moest je tekenen voor ontvangst?De Ingenieur schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:50:
Hier ook 0 communicatie, maar staan nu voor de deur
Bij mij zat er een week tussen eerste communicatie over de verzending en uiteindelijk levering. Ik werd na een dag of 4 gebeld voor het maken van een afspraak voor de levering.cville schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:47:
Ik heb afgelopen maandag een T&T code gehad van Hellmann. Daar staat nu al 3 dagen 'We have picked up your shipment and are preparing the transport to your region. We will contact you soon to arrange time and date for delivery.'.
Heeft iemand die ook via Helmann geleverd heeft gekregen enig idee wanneer ik een bericht kan verwachten en hoe lang het toen nog duurde voordat daadwerkelijk de levering plaats vond?
Ja, dat wel. Mijn gedachtegang was: ~2500w = bijna 11A, batterij erbij op 16A is >25A. En dan kan er nog geen lampje verder bij.ctrl-tab schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:56:
Wasrom zou je moeten terugschroeven? Ik neem aan dat je 3x25a hebt?
Ja Visser Duiven. Ook een 40 code van Noerpel die al op 23 juli op verzonden stond en nu nog steeds.
[ Voor 22% gewijzigd door Freek0416 op 29-07-2026 11:45 ]
Ik heb na een hint van @Obitorium nog eens op de Hellmann site gekeken en daar de volgende receiving carrier gevonden:cville schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:47:
Ik heb afgelopen maandag een T&T code gehad van Hellmann. Daar staat nu al 3 dagen 'We have picked up your shipment and are preparing the transport to your region. We will contact you soon to arrange time and date for delivery.'.
Heeft iemand die ook via Helmann geleverd heeft gekregen enig idee wanneer ik een bericht kan verwachten en hoe lang het toen nog duurde voordat daadwerkelijk de levering plaats vond?
Ik werd twee weken geleden gebeld door Hellmann, we hebben telefonisch een datum afgesproken (gisteren, maar het kon wat hen betrof ook al een week eerder). Een specifieke tijd konden ze niet geven, maar het zou tussen 9 en 17 uur zijn en een half uur van tevoren zou de chauffeur even bellen. Van deze telefonisch gemaakte afspraak heb ik geen bevestiging per mail, en geen track&trace ontvangen.cville schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:47:
Ik ben ook benieuwd naar die Smartmeter Gen2, of die stabieler werkt dan de P1 meter.Phantasist schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:56:
Hier 2 weken perfect draaiend de max ac met p1 meter.
Echter opeens gaat mijn opwekking altijd op 0 watt terwijl het rond 2kw is.
Alles gecontroleerd, wifi, verbinding p1 en max. Mijn solaredge omvormer geeft correct door.
Hierdoor laadt mijn max ac niet correct op en geforceerd via net.
Ik heb de correcte meter..
Ik neig naar de p1 meter om te ruilen voor de vaste op dinrail..
Dit is te onstabiel.
Vergelijkbare ervaringen hier?
:strip_exif()/f/image/mEBDbeX3YievU8sDX7MT8HTT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door aem kei op 29-07-2026 12:23 ]
Ik heb sinds gisteravond de Smartmeter Gen2 draaien omdat de P1 op mijn Landis gyr e350 niet goed werkt. Draait hier enorm stabiel. Volgens de handleiding is deze ook via RS485 op de batterij aan te sluiten, ik heb hem zelf gewoon via de app gekoppeld dat werkt prima (en snel).Dylanf97 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Ik ben ook benieuwd naar die Smartmeter Gen2, of die stabieler werkt dan de P1 meter.
Ben ook benieuwd of die niet gewoon bedraad aan te sluiten is op de batterij via RS485.
Heb nog geen duidelijke ervaringen daarover kunnen vinden in het topic.
Op de hoofdpagina van de app rechtsboven op instellingen klikken -> 'Apparaten beheren' -> en dan op '+' de P1 meter toevoegen.aem kei schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:22:
Bij het installeren van de Anker loop ik tegen een foutmelding na configuratie: “meterprobleem”
Zowel bij Slimme als Zelfverbruik modus.
Echter de P1 meter en batterij zijn op hetzelfde netwerk aangesloten en beiden hebben goed netwerkbereik.
Data wordt mooi uitgelezen, zowel door de Anker app als Home Assistant
Nog niemand met dit probleem hier gezien. Iemand raad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze post van @goudvisblub gelezen?aem kei schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:22:
Bij het installeren van de Anker loop ik tegen een foutmelding na configuratie: “meterprobleem”
Zowel bij Slimme als Zelfverbruik modus.
Echter de P1 meter en batterij zijn op hetzelfde netwerk aangesloten en beiden hebben goed netwerkbereik.
Data wordt mooi uitgelezen, zowel door de Anker app als Home Assistant
Nog niemand met dit probleem hier gezien. Iemand raad?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Top, dan wordt het tijd om te upgraden!Thimp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:28:
[...]
Ik heb sinds gisteravond de Smartmeter Gen2 draaien omdat de P1 op mijn Landis gyr e350 niet goed werkt. Draait hier enorm stabiel. Volgens de handleiding is deze ook via RS485 op de batterij aan te sluiten, ik heb hem zelf gewoon via de app gekoppeld dat werkt prima (en snel).
Hier ook kort naar Omnibattery gekeken voor mijn pa (Max AC). Maar in de vluchtigheid leek deze uitsluitend NOM te doen en geen optie om bijvoorbeeld bij hoge prijzen maximaal te ontladen. Hebben we dan wellicht niet ver genoeg gezocht?joslohuis schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:05:
Hierna Omnibattery geïnstalleerd, in de Anker app externe besturing aangezet. Het is voor mij een verademing hoe gebruikersvriendelijk Omnibatterij is. Nordpool voor de prijzen, Solcast voor de weersvoorspelling. Sinds gisterochtend draaiende, overdag opladen en na ongeveer 20:00 uur aan het ontladen. Tussendoor wel kleine piekjes ontladen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Nee, die werkt (nog?) niet. Heeft puur te maken met het feit dat deze zich anders identificeert, ook al is hij functioneel hetzelfde. Alleen de 3EM en Pro 3EM worden herkend. Jammer, want dat compacte blokje is wel fijn natuurlijk.Freek0416 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:44:
Iemand enig idee of de Anker SOLIX Solarbank Max AC compatible is met de Shelley 3EM-3CT63 ( dit is de energiemeter wat uit een blok bestaat ).
Ik heb een mail gekregen van DACHSER, dat ze morgen komen leveren. Ben benieuwd.
Ik had soortgelijke problemen door verbindings problemen met de P1 van anker.Dylanf97 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Top, dan wordt het tijd om te upgraden!
Die P1 meter verliest om de haverklap de verbinding waarna de zelfverbruik functie er gewoon mee stopt....
De anker P1 hangt naast de Homewizard P1, die heeft nooit verbindingsproblemen gehad.
[ Voor 201% gewijzigd door wouter3 op 29-07-2026 14:43 ]
Eindelijk opgelost. De anker P1 zat met wat andere dingen op de splitter van de P1 en werkt niet.Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:48:
[...]
Tja, dan wordt het lastig. Mss toch een maandagmorgen model dan.
Ik zou aan Anker vragen of dat ze die willen omruilen want veel opties zijn er nu niet meer.
Suc6 ermee....
Hier gaat het hem ook niet worden ben ik bang. Van de week een bericht van Dachser ontvangen dat ik een tijdslot moest selecteren. Deze kon alleen van 8:00 tot 14:00, maar je raad het al. Niemand aan de deur. Ik heb nog uiterlijk tot 15:00 dan moet ik echt weg........ Vanmorgen nog een bericht ontvangen, we komen vandaag langs...... Maar waarschijnlijk niet in het afgestemde tijdslotnomar109 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:54:
[...]
Ik werd twee weken geleden gebeld door Hellmann, we hebben telefonisch een datum afgesproken (gisteren, maar het kon wat hen betrof ook al een week eerder). Een specifieke tijd konden ze niet geven, maar het zou tussen 9 en 17 uur zijn en een half uur van tevoren zou de chauffeur even bellen. Van deze telefonisch gemaakte afspraak heb ik geen bevestiging per mail, en geen track&trace ontvangen.
Gisteren was dus de grote dag: de hele dag thuis gebleven. Helaas: niets ontvangen, niet gebeld, geen bericht.
Via Anker support de T&T opgevraagd: levering bleek vandaag te zijn.
En inderdaad: vanochtend 7:45 uur stond de chauffeur voor de deur. Ik was gelukkig nog thuis. Alleraardigste man overigens, die ook hielp met het naar binnen sjouwen.
/f/image/UALXgty83XCQIftLCO84dBCK.png?f=fotoalbum_large)
De Solarbank staat veel verder weg in de garage en heeft prima bereik, dat is wel apart. Ik verwacht dat het een bug is. Voor nu even de meterkast opengelaten... Later even kijken of het goed blijft gaan met de deur dicht./f/image/m5G7c89zGNfaSkHqo1fWUWir.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MCQQnfXhZqiHLwHfQ1T2iSwx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 29-07-2026 14:49 ]
De uiteindelijke opstelling wordt als volgt: elke MAX AC wordt via een Wieland-aansluiting aangesloten op een eigen groep en een afzonderlijke fase in de schuur. De benodigde aanpassing aan de meterkast van de schuur staat echter pas gepland voor 11 augustus, waardoor deze configuratie voorlopig nog niet mogelijk is.Thank you for reaching out.
The AE111 SolarBank Max units currently do not support clustering into a single EMS system to exceed 10 kW output. However, support for three-phase parallel operation is expected to launch in Q4 2026. At that time, one unit can be connected to each phase in a three-phase electrical system, achieving a maximum combined output of 10.5 kW.
For installation, each phase must have a dedicated circuit, and standard registration with the relevant grid operator will be required. If you have further questions or need assistance with your setup, feel free to ask.
Thank you for your understanding and support.
For more tutorials and self-service, please visit https://service.anker.com/
[ Voor 26% gewijzigd door Mangoworks2002 op 29-07-2026 14:00 ]
Ja ook ervaring mee. Stond een week lang op dezelfde status en werd toen opeens gebeld door een bedrijf uit het oosten (Oldenzaal, 0541 nr). Stond toen binnen 2 dagen op de stoep. Werd nogal lomp mee omgegaan door een Roemeense vrachtwagen(/chauffeur). Zelf naar binnen getild/gesleept.cville schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:47:
Top, goed te horen. Ik twijfelde namelijk om nog een (utp kon geloof ik gewoon?) draad te gaan trekken als ik volgende week met de elektricien aan de gang ga.Thimp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:28:
[...]
Ik heb sinds gisteravond de Smartmeter Gen2 draaien omdat de P1 op mijn Landis gyr e350 niet goed werkt. Draait hier enorm stabiel. Volgens de handleiding is deze ook via RS485 op de batterij aan te sluiten, ik heb hem zelf gewoon via de app gekoppeld dat werkt prima (en snel).
[ Voor 24% gewijzigd door KoningPaulus op 29-07-2026 13:56 ]
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Dankjewel, dat compacte blokje was ideaal in de al zo drukke meterkast.redah schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:13:
[...]
Nee, die werkt (nog?) niet. Heeft puur te maken met het feit dat deze zich anders identificeert, ook al is hij functioneel hetzelfde. Alleen de 3EM en Pro 3EM worden herkend. Jammer, want dat compacte blokje is wel fijn natuurlijk.
Ok ik snap je en goed punt. Daar moet ik zelf ook wat mee realiseer ik nu.redah schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:10:
[...]
Ja, dat wel. Mijn gedachtegang was: ~2500w = bijna 11A, batterij erbij op 16A is >25A. En dan kan er nog geen lampje verder bij.
Ik wil in de zomer vooral PV in de batterij stoppen, dan is het allemaal niet zo'n ramp. In de winter wil ik echter op de goedkope(re) momenten de boel volladen, maar moet dan wel rekening houden met grootverbruikers zoals de warmtepomp of warmtepompboiler (die elk op een eigen fase zitten). Om dan onder de 25A te blijven zal ik een batterij moeten terugschroeven, en dan is het 'zonde' (maar geen ramp) als de andere batterijen op een rustige fase ook teruggeschroefd worden.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Inmiddels zijn de batterijen weer offline. de cloudafhankelijkheid van Anker is duidelijk een zwakke schakel.Geen cloud = geen informatie. Support reageert ook niet, dus het lijkt erop dat de batterijen terug de doos in gaan. Jammer!Marcel.vB schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:02:
Goedemiddag Anker kenners. Ik heb twee weken geleden een E2700 pro met 1 extra batterij aangeschaft. Tot nu toe gaat het lekker. Een eigen groep gegeven, de P1 meter aangesloten, batterij en P1 meter hebben elkaar gevonden en het werkt als een zonnetje.
De volgende stap was Homey aansluiten, die zag in eerste instantie geen waarden, maar na een paar uur wel. Vreemd, maar verder nog niet uitgezocht.
Dit weekend was Homey opeens de verbinding kwijt, de waarden bleven gelijk. Ik probeerde in de Anker app in te loggen en kreeg een onduidelijke foutmelding (willekeurige letters). Dat werd later een melding dat het maximaal aantal loginerrors was bereikt. Batterij en P1 zagen elkaar blijkbaar nog gewoon, het extern stroomverbruik bleef (bijna) nul, de batterij deed nog gewoon zijn werk.
Ik vermoedde een server/cloud probleem bij Anker, maar zag hier nog geen tientallen meldingen, dus zo groot was het probleem blijkbaar ook weer niet. Uitschakelen en inschakelen van de batterij hielp niet, support komt (nog) niet verder dan een standaard antwoord.
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is?
En om de kracht van Tweakers maar weer eens te bewijzen😀: terwijl ik dit bericht tik zie ik het percentage van de batterij opeens verspringen. De batterij is dus - na twee dagen - weer online.
Ik laat het bericht maar even staan voor toekomstige lezers. De vraag blijft: hebben jullie enig idee wat hier mis ging?
Nee, de emt (nog) niet, wel de 3 pro ...Freek0416 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:44:
Iemand enig idee of de Anker SOLIX Solarbank Max AC compatible is met de Shelley 3EM-3CT63 ( dit is de energiemeter wat uit een blok bestaat ).
Als wifi even niet werkt blijft de apparatuur met de laatste in/output power settings werken. Een wifi hotspot dichter in de buurt is je oplossing. De solarbank 4 (niet bevestigd), de max en de x1 kunnen met een serieel bedrade rs488 power meter met werkelijke waardes NOM blijven werken, waarbij je (gedurende de wifi storing) nog steeds niet via de app instellingen en meetwaarden kunt zien.Marcel.vB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:36:
Geen cloud = geen informatie. Support reageert ook niet, dus het lijkt erop dat de batterijen terug de doos in gaan. Jammer!
[ Voor 8% gewijzigd door tweazer op 29-07-2026 14:46 ]
Toch vreemd dat het niet met de actieve splitter werkt. Ik gebruik die ook (die van HW) en het werkt hier feilloos.fplin schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:41:
[...]
Eindelijk opgelost. De anker P1 zat met wat andere dingen op de splitter van de P1 en werkt niet.
Nu heb ik een kabel splitter gebruikt 1 uitgang naar de actieve splitter en de andere uitgang zit nu de P1 van anker op. en nu werkt het feilloos. werkt trouwens ook goed samen met de accu van sessy nu. ik ben weer helemaal blij.
Arriving Somewhere but not here....
Dat is het vreemde, de wifi werkt gewoon. Het access point hangt op 10 cm van de batterij af; ik zie de Anker ook gewoon in het mesh overzicht.tweazer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:44:
[...]
Als wifi even niet werkt blijft de apparatuur met de laatste in/output power settings werken. Een wifi hotspot dichter in de buurt is je oplossing. De solarbank 4 (niet bevestigd), de max en de x1 kunnen met een serieel bedrade rs488 power meter met werkelijke waardes NOM blijven werken, waarbij je (gedurende de wifi storing) nog steeds niet via de app instellingen en meetwaarden kunt zien.
Hmm, ik zoek misschien nog een 2e handse bp2700 akku ...
Ik meen dat de api gethrotteld is; als je te vaak de api via de app/homey/HA raadpleegt krijg je problemen. Is iets daar te 'agressief' ?Marcel.vB schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:48:
[...]
De batterij doet het ook, de stroom vanaf het net blijft netjes op 0. Maar de app en de api zijn niet bereikbaar. Dat voelt niet betrouwbaar.
Ik heb nu ook Rhenus als receiving carrier toegewezen gekregen maar ik kan bij Rhenus geen T&T website vinden die mijn code & postcode accepteert. Heb je een URL voor me?Chaosstorm schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:24:
Ik zag bij de hellman tracking website na het invullen van de postcode een kopje "receiving carrier" RHENUS ROAD B.V. staan. Die hebben weer een eigen website waar ik de verwachte leverdatum zag staan.
Maar heeft er niemand contact opgenomen, terwijl de verwachte afleverdatum volgens de rhenus site morgen is.
[ Voor 3% gewijzigd door cville op 29-07-2026 15:05 ]
Misschien niet helemaal gepast, maar ik heb een Shelly Pro 3EM emulatie ingebouwd in mijn ESP32 P1 meter ding. Alleen nog geen accu om mee te testen of dit ook werkt als verwacht. Ik gebruik de HW P1 emulatie voor de Peblar Business en ondersteund nog wat andere opties als SpeedWire, Modbus en SmartEVSE.Dylanf97 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:35:
[...]
Top, dan wordt het tijd om te upgraden!
Die P1 meter verliest om de haverklap de verbinding waarna de zelfverbruik functie er gewoon mee stopt....
De anker P1 hangt naast de Homewizard P1, die heeft nooit verbindingsproblemen gehad.
Dat is ook een goed punt, ik zal de Homey app eens wat minder aggressief zetten.tweazer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:01:
[...]
Ik meen dat de api gethrotteld is; als je te vaak de api via de app/homey/HA raadpleegt krijg je problemen. Is iets daar te 'agressief' ?
Zat hier nog over na te denken, ik heb een P1 simulator script gemaakt dat een nep P1-meter een gemanipuleerde waarde geeft. Die kan je vervolgens in de Anker app koppelen en daarmee kan je wel 3 accu's tegelijkertijd aansturen. Je hebt daarvoor 3 variabelen: De gewenste totaal import/export, de huidige laad/ontlaadwaarde van alle 3 de accu's gecombineerd en dus het restant dat je door 3 deelt.Mangoworks2002 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:49:
Vandaag heb ik de drie MAX AC-units ontvangen. Ik had ze op 24 juni besteld.
Mijn uiteindelijke doel is om een gecombineerde output van meer dan 10 kW te realiseren voor het laden van mijn EV. Daarvoor wil ik de units in een clusterconfiguratie gebruiken. Volgens Anker Support wordt ondersteuning voor clustering binnen mijn configuratie verwacht vanaf Q4 2026. Tot die tijd heeft elke MAX AC nog een eigen EMS en P1-meter nodig, waardoor je de onderlinge afstemming voorlopig zelf moet regelen.
[...]
De uiteindelijke opstelling wordt als volgt: elke MAX AC wordt via een Wieland-aansluiting aangesloten op een eigen groep en een afzonderlijke fase in de schuur. De benodigde aanpassing aan de meterkast van de schuur staat echter pas gepland voor 11 augustus, waardoor deze configuratie voorlopig nog niet mogelijk is.
Op dit moment draaien daarom twee MAX AC's elk in een eigen 'Home EMS' binnen de Anker-app, aangesloten via een standaard stopcontact: één in de woning en één in de schuur. De derde MAX AC is nog ongebruikt en zit nog in de doos.
Is er al iemand die een stabiel werkende integratie met de Homey Pro (2023) heeft, inclusief lokale aansturing en/of lokale uitlezing van de MAX AC's?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Ik gebruik een andere splitter nl de actieve smart gateways met 4 uitgangen.Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:46:
[...]
Toch vreemd dat het niet met de actieve splitter werkt. Ik gebruik die ook (die van HW) en het werkt hier feilloos.
Ik zou dan persoonlijk het fijner vinden als de totale belasting wordt gesplitsts over de totale hoeveelheid p1 meters (2 voor 2 systemen, 3 voor 3 systemen) zodat je het vermogen zo laag mogelijk houdt. Ipv dat 1tje met 3500W aan het laden is en numero 2 dan met 125W bezig moet. Dus gesimuleerde waarde = waarde /3. Lastigste lijkt mij een virtuele p1 meter te maken die je aan de app kunt toevegen maar dat is je blijkbaar al gelukt (!).Taro schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Zat hier nog over na te denken, ik heb een P1 simulator script gemaakt dat een nep P1-meter een gemanipuleerde waarde geeft. Die kan je vervolgens in de Anker app koppelen en daarmee kan je wel 3 accu's tegelijkertijd aansturen. Je hebt daarvoor 3 variabelen: De gewenste totaal import/export, de huidige laad/ontlaadwaarde van alle 3 de accu's gecombineerd en dus het restant dat je door 3 deelt.
Voorbeeld: Je wil 10 kW uit de 3 Max AC's halen. Je stuurt eerst 10000/3=3333 Watt naar je gesimuleerde P1 meter. Daardoor gaat iedere accu met 3333 Watt ontladen. Als je vervolgens ieder per stuk kunt meten via een CT-meter of Shelly of slimme stekker, dan haal je die gemeten waarde daar weer af en wordt dat de volgende P1 meter waarde. Stel dat bij de ramp up in de eerste seconden ieder 1000 Watt uit het stopcontact haalt, dan stuur je dus 3333-1000 = 2333 als volgende P1 meter waarde. Totdat gemeten waarde uit de stekker +-een paar % afwijking gelijk is en dan stuur je 0 Watt als gesimuleerde waarde om te voorkomen dat het 3x 3500 Watt ipv 3x 3333 Watt wordt.
Klinkt heel lastig, maar ik heb het hier al werkend, heb alleen nog geen 3x Max AC's. Wel nu al werkend met 5 verschillende merken tegelijkertijd
[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 29-07-2026 16:04 ]
Ik gebruik deze link en voer daar het volgnummer van de mail in. Daarbij stond onder "Vervoerder: Hellman". En de postcode invoeren zonder letters.cville schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:03:
[...]
Ik heb nu ook Rhenus als receiving carrier toegewezen gekregen maar ik kan bij Rhenus geen T&T website vinden die mijn code & postcode accepteert. Heb je een URL voor me?
Je maakt geen virtuele P1 meter, maar een virtuele slimme meter. Daar kan je vervolgens gewoon een Anker SOLIX P1 meter op aansluiten en in de app koppelen. Alleen leest die dan niet de slimme meter van je huis uit, maar een gesimuleerde waarde.sdk1985 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Ik zou dan persoonlijk het fijner vinden als de totale belasting wordt gesplitsts over de totale hoeveelheid p1 meters (2 voor 2 systemen, 3 voor 3 systemen) zodat je het vermogen zo laag mogelijk houdt. Ipv dat 1tje met 3500W aan het laden is en numero 2 dan met 125W bezig moet. Dus gesimuleerde waarde = waarde /3. Lastigste lijkt mij een virtuele p1 meter te maken die je aan de app kunt toevegen maar dat is je blijkbaar al gelukt (!).
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Dat is niet nodig hoor, EVCC gaat dit zelf omschakelen.Ik heb ook een elektrische auto en Home Assistant, en ben blij dat EVCC de update heeft doorgevoerd om de batterij te herkennen. Je moet op Home Assistant modus eigen verbruik inschakelen, en dan lukt het.
Nu kijken of hij vanavond (zonder zon) goed gaat ontladen.
Een virtuele P1 meter zou ook handig zijn, maar Anker ondersteunt dit nog niet.Taro schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:12:
[...]
Je maakt geen virtuele P1 meter, maar een virtuele slimme meter. Daar kan je vervolgens gewoon een Anker SOLIX P1 meter op aansluiten en in de app koppelen. Alleen leest die dan niet de slimme meter van je huis uit, maar een gesimuleerde waarde.
Ja, voor in Home Assistant zou dat prachtig zijn. Heb ze al gevraagd of het mogelijk is om de slimme meter mode niet de P1 meter waarde uit de app te laten halen, maar een HA Sensor te kunnen voeren. Dan heb je veel meer vrijheid. Nu kan ik hetzelfde wel al bereiken door de slimme meter te beïnvloeden en daarmee de Anker P1 meter in de App te sturen naar maximaal laden, maximaal ontladen of een wisselende waarde sturen. Maar die omweg elimineren zou mooi zijn.Pieterve schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:32:
[...]
Een virtuele P1 meter zou ook handig zijn, maar Anker ondersteunt dit nog niet.
(Zoals Astrameter voor Marstek)
€150 per jaar is een flink bedrag. Maar als een batterij €2.099 kost, duurt het ongeveer 14 jaar voordat je die investering hebt terugverdiend. De vraag is of die investering de moeite waard is.Mimbosaa schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:16:
Mijn Solix Max AC is gisteren binnengekomen. Ik wil hem vooral om 's zomers mijn nachtverbruik tussen de zon door, a 4kW, te compenseren met een klein beetje reserve. Dat scheelt namelijk, met de helft van het jaar genoeg zon om 4kW op te wekken, 180 x 0,23c x 4 gemiddeld. Dat is dus een besparing van dik €150 per jaar.
Plus installatiekosten.duinmunt schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:30:
[...]
€150 per jaar is een flink bedrag. Maar als een batterij €2.099 kost, duurt het ongeveer 14 jaar voordat je die investering hebt terugverdiend. De vraag is of die investering de moeite waard is.
Ik heb ongeveer hetzelfde beeld als jij. Ik lever 3000 terug en verbruik 1800. Naast een batterij heb je wel eens gedacht aan een zonneboiler of elektrische boiler om je gasverbruik te dempen. In ons gevalt is de besparing sneller terug verdiend dan een batterij, plus dat gas gewoon allemachtig duur geworden is. Je vangt met de boiler al je douchebeurten en warm tapwater op. (Bij ons ongeveer 40% van het gasverbruik). Een behoorlijke besparing dussdk1985 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:58:
[...]
Plus installatiekosten.
Maar rekentechnisch is dat te simplistisch want die batterijen hebben een waarde. Je kunt ze immers ook verkopen. Stel dat je in 5 jaar 60% afschrijft en een accu kost 2099 dan is die na 5 jaar nog 839 euro waard en heb je met de bovenstaande getallen 750 bespaard en kom je op 1589 euro totaal tegenover 2099 geïnvesteerd (-510).
In mijn geval verwacht ik effectief 1820 kWh per jaar tegen 0,27 te besparen en ben ik in 4.51 al volledig op 0 + de restwaarde. Dus dan heb je een rendement van 39% over 5 jaar.
Maar ook dat is niet echt de 'juiste' som voor mijn situatie. Mijn situatie is dat ik nu gewend ben aan een hele lage energierekening omdat ik jaarlijks netto ongeveer 2000 kW teruglever a 0,25 wat dan de helft van mijn gasrekening compenseert. Volgend jaar gaat dat helemaal op de schop. Ik krijg dan effectief 1 cent per kWh teruggeleverd wat direct 500 euro kost. Tevens zal ik duurder gas moeten afnemen. Daarnaast stopt ook salderen en zal ik dus niet langer vergoeding krijgen voor netto 2000 kW maar moet ik 4000 kW inkopen en 6000 kW voor niets terugleveren. Alles bij elkaar opgeteld moet ik dan € 2.072,69 per jaar meer betalen. Dat is € 10.363,45 in 5 jaar. Dus dan investeer ik liever een vergelijkbaar bedrag om die terugkerende kosten te drukken. In mijn geval is de thuisbatterij één van de oplossingen. Die verlaagd mijn grid inkoop en vermindert de terugleverboete bij partijen die staffels hanteren. Daarnaast laat ik boven alle ramen vervangen en ga ik boven met airco verwarmen ipv gas. Alles gecombineerd verwacht ik een terugverdientijd van 6.5 jaar. Gedurende die periode geniet je direct van lagere maandelijkse lasten én minder impact van stijgende gas/stroom prijzen.
Ik gebruik de slimme modus, werkt feilloos hier. Maakt een goede prognose en past tussentijds waarnodig aan met dynamisch contract.Kred1966 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:50:
Ik ben een tijdje de slimme modus gebruikt maar ik heb een vraagje:
Welke modus gebruiken jullie nu zolang we nog kunnen salderen en met een dynamisch contract, en waarom gebruiken jullie deze modus.
eddy
[ Voor 3% gewijzigd door Lordopa op 29-07-2026 19:13 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bij mij ook niet... Ik lever met 6200 kW teruglevering meer terug dan ik verbruik en dus saldeer, vandaar het surplus van 2000 kW. Wat verandert is dat de 4000 kW die nu wordt ingekocht niet meer wordt gesaldeerd. Maar dat is niet het hetzelfde als je eigenvebruik. Om je eigen vebruik te achterhalen moet je te totale opwek van je pv systeem erbij pakken. Als je het eigen verbruik weet dan weet je ook je totale verbruik; eigenverbruik + inkopen vanaf de grid.dunklefaser schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:14:
@sdk1985 Teruglevering is bij mij niet dat wat ik netto saldeer.
@Ragrootenboer Mijn verbruik is niet dat wat mijn meter als levering registreert (wat ik moet betalen).
[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 29-07-2026 19:20 ]
Ik had een actieve p1 splitter bij SmartGateways besteld. P1 meter van Anker erin en een andere kabel naar de raspberrypi voor data in home-assistant. Dit werkte niet. De P1 van Anker werkte alleen als ie rechtstreeks in de smartmeter zat. Na overleg met SmartGateways heb ik een andere opgestuurd gekregen. Werkt nu feilloos.Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:46:
[...]
Toch vreemd dat het niet met de actieve splitter werkt. Ik gebruik die ook (die van HW) en het werkt hier feilloos.
[ Voor 42% gewijzigd door thefly21 op 29-07-2026 19:36 ]
Ik heb dit voorgelegd aan Anker en dit is hun reactie: "Conform ons ontwerp, bij een stabiele zonne-energieopbrengst en een constante belasting, zal de hoeveelheid stroomverbruik van de smart plug correct worden weergegeven, en zal het zonne-energievermogen gelijk zijn aan de waarde van het voorgaande moment plus het stroomverbruik van de smart plug."Dat laatste maakt het verschil; hij komt morgen maar ik heb nog niets gehoord.Chaosstorm schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:06:
[...]
Ik gebruik deze link en voer daar het volgnummer van de mail in. Daarbij stond onder "Vervoerder: Hellman". En de postcode invoeren zonder letters.
13 juli heb ik volgende gepost: Mijn Solar Max AC met 1 uitbreidingsunit + P1 dongle is vanmorgen afgeleverd! Besteld bij Solar Power Supply op 24 Juni (met een referal code van Energy Nerds).is er hier iemand die al via hun geleverd heeft gekregen?
Dat bericht kreeg ik ook, ik heb die meter. Mijn klacht richting de Anker klantenservice ging echter verder: de stroom die mijn zonnepanelen leveren aan de batterij wordt door mijn energieleverancier gezien als verbruik. Ik betaal nu dus voor mijn eigen zonnestroom, dat was bepaald niet de bedoeling. Als de nieuwe firmware dit niet oplost, gaat de hele handel retour richting Anker.Mediacj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:01:
We kregen van Anker Solix een update over de stotterende laad-/ontlaadbesturing via P1 met sommige Landis+Gyr E350 meters:
Anker heeft ontdekt dat sommige Landis+Gyr E350 slimme meters (ondanks hun SMR 5.0-label) hun P1-data slechts om de 10 seconden verversen. Door die vertraging kan de Solarbank MAX AC het vermogen niet realtime regelen.
Ze hebben een firmware-update ontwikkeld die schommelingen in het vermogen, veroorzaakt door de 10 sec vertraging, opvangt en zo goed mogelijk gladstrijkt. Deze firmware-update wordt begin augustus uitgerold.
Wil je écht snelle reacties bij vermogenswisselingen? Stap dan over op de Anker Smart Meter Gen 2 of nog beter zoals we in onze review gezien hebben een Shelly Pro 3EM, want de P1-poort van deze specifieke meters blijft de bottleneck met de 10sec vertraging.
Serieuze vraag; hoe kan de batterij of P1 meter dit veroorzaken?monkeytree schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Dat bericht kreeg ik ook, ik heb die meter. Mijn klacht richting de Anker klantenservice ging echter verder: de stroom die mijn zonnepanelen leveren aan de batterij wordt door mijn energieleverancier gezien als verbruik. Ik betaal nu dus voor mijn eigen zonnestroom, dat was bepaald niet de bedoeling. Als de nieuwe firmware dit niet oplost, gaat de hele handel retour richting Anker.
Dit ziet de slimme meter helemaal niet; dat staat volledig los van je batterij. Er moet dus iets anders aan de hand zijn: of je haalt een paar meetwaarden door elkaar, óf je slimme meter is defect.monkeytree schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:45:
[...]
Dat bericht kreeg ik ook, ik heb die meter. Mijn klacht richting de Anker klantenservice ging echter verder: de stroom die mijn zonnepanelen leveren aan de batterij wordt door mijn energieleverancier gezien als verbruik. Ik betaal nu dus voor mijn eigen zonnestroom, dat was bepaald niet de bedoeling. Als de nieuwe firmware dit niet oplost, gaat de hele handel retour richting Anker.
Erg creatief! Waarom niet mbv OmniBattery?Taro schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:12:
[...]
Je maakt geen virtuele P1 meter, maar een virtuele slimme meter. Daar kan je vervolgens gewoon een Anker SOLIX P1 meter op aansluiten en in de app koppelen. Alleen leest die dan niet de slimme meter van je huis uit, maar een gesimuleerde waarde.
Vervolgens kan je met een script, of Home Assistant, die slimme meter output sturen en dat werkt met 1 tot onbeperkt aantal devices. Gewoon je script aanpassen om de telegramwaardes bij te sturen.
Een foto van mijn oplossing, hopelijk maakt dat het wat duidelijker. Dat printplaatje is dus de slimme meter en via 2x een HomeWizard Actieve Splitter heb ik er een aantal P1 meters aan gekoppeld die je dus kunt sturen qua slimme meter import/export waarde. Heb er overigens op mijn website een verdere toelichting over geschreven:
[Afbeelding]
Jullie zullen er wel meer verstand van hebben dan ik, misschien begrijp ik iets niet goed. Maar kunnen jullie dan onderstaande grafieken van mijn HomeWizard P1 meter voor mij verklaren?Mediacj schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:23:
[...]
Dit ziet de slimme meter helemaal niet; dat staat volledig los van je batterij. Er moet dus iets anders aan de hand zijn: of je haalt een paar meetwaarden door elkaar, óf je slimme meter is defect.
En zelfs al zou je meter defect zijn, dan nog kan hij de laadstroom van de zonnepanelen naar de batterij niet zien. Die stroom gaat namelijk rechtstreeks naar de accu en komt simpelweg niet eens langs de slimme meter.
[ Voor 20% gewijzigd door awenger op 30-07-2026 10:28 ]
mooi werk, vind Omnibattery geweldig qua dashboard, zit nog wel te zoeken met instellingen. Ligt niet aan de integratie maar meer aan de enorme hoeveelheid keuzes. Wil alleen laden op zonnestroom, dat moet ik nog uitzoeken. De auto doet dit al. Eerst maandag de P1 vervangen door de gen2 smart meter.awenger schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:26:
Voor de gebuikers van Omnibattery. Ik heb een kleine fix gemaakt die de dipjes naar 0 in Home Assistant niet meer laten zien (waren false postives). Deze is inmiddels beschikbaar in v.1.2.0-beta4: https://github.com/ffunes/Omnibattery/releases#release-v1.2.0b4
Volledige details: https://github.com/ffunes/Omnibattery/pull/195#issuecomment-5108029371
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
Bij de instructies van de Smart Meter Gen 2 staat geïnstrueerd dat deze - naast de klemmen direct achter de hoofdschakelaar - bekabeld dient te worden bij 3 over de fases verdeelde automaten.RebornVampie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:41:
[...]
en hoe krijgt de smart meter zijn 3w voeding? Tevens zou hij zonder direct aangesloten te zijn een berekende fase moeten doen en dan krijg je onbetrouwbare waarden. Ik heb een shelly en die werkt net zo.
Alles geprobeerd.CR1992 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:35:
Mijn P1 blijft blauw knipperen zowel ingeplugd in de digitale meter als gewoon unplugged in een stopcontact.
Ik heb verbinding en de P1 poort staat open .
Wat kan het nog zijn ?
Super applicatie, bedankt! Maak er met veel plezier gebruik vanawenger schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:26:
Voor de gebuikers van Omnibattery. Ik heb een kleine fix gemaakt die de dipjes naar 0 in Home Assistant niet meer laten zien (waren false postives). Deze is inmiddels beschikbaar in v.1.2.0-beta4: https://github.com/ffunes/Omnibattery/releases#release-v1.2.0b4
Volledige details: https://github.com/ffunes/Omnibattery/pull/195#issuecomment-5108029371
Persoonlijk omdat ik doorgaans erg snel de nieuwe thuisaccu's binnen krijg, "mijn" Samduo is bijv. nummer #0001
Klopt, maar je kunt er bijv. ook laadpalen die wel P1 data gebruiken maar niet geschikt zijn voor dynamische tarieven toch op basis van dynamische tarieven mee aansturen. Erg veel creatieve opties mogelijk.Klinkt ook als een potentiële oplossing voor mensen met zo’n slimme meter die niet werkt met de Anker P1
Het is ook logisch wat je ziet. Als je kijkt naar de zonnige dag, dan laadt de batterij op tot aan de lunch. De batterij "verbruikt" dus energie, die zal hij dan op een later moment op de dag weer vrijgeven als er vraag naar is en de energie van je zonnepanelen dit niet direct kunnen leveren.monkeytree schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:40:
[...]
Jullie zullen er wel meer verstand van hebben dan ik, misschien begrijp ik iets niet goed. Maar kunnen jullie dan onderstaande grafieken van mijn HomeWizard P1 meter voor mij verklaren?In de wat grovere verbruiksapp van Vattenfall zie ik precies hetzelfde patroon. Ik heb een simpele 1 fase aansluiting, PV en batterij zitten op aangrenzende groepen.
- De eerste is van een vrij bewolkte dag, je ziet dat het verbruik de opbrengst van de PV precies volgt.
- Op de tweede zie je een zonnige dag. Zo tegen lunchtijd is de Solarbank vol (ik heb een oost-west opstelling) en dan valt het hoge verbruik opeens weg.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kan op jouw eerste vraag wel antwoord geven. Om de accu aan te sturen heb je een anker meter nodig; dit kan de P1 meter zijn of de Smart meter Gen. Ikzelf heb de P1 meter en die werkt prima (op een splitter van HW met ook de HW P1 meter erbij). Maar ik heb een DSMR5 slimme meter en die verstuurt elke seconde een signaal. Heb je die niet dan kun je beter de Smart meter Gen2 nemen._Mitchie_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:27:
Beste mede tweakers,
Ben voornemens om ook de anker solix solarbank max ac aan te gaan schaffen, heb alleen nog een aantal vragen waar ik na het doorlezen van dit topic nog niet helemaal uit kom. De reden dat ik ze hier stel is dat niet wil vertrouwen op AI
- In mijn huis heb ik al van homewizard de energy pluggen, p1meter, watermeter en de 1fase kWh meter voor de zonnepanelen, als de elektricien de aparte groep gaat maken moet ik dan de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 laten plaatsen of zou ik ook een homewizard 1fase kWh meter kunnen laten plaatsen, geeft dit geen problemen met de thuisaccu ?
Arriving Somewhere but not here....
vmb schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:05:
[...]
Super applicatie, bedankt! Maak er met veel plezier gebruik van
N.B. Ik ben enkel de contributor voor de Anker implementatie. Niet degene die Omnibattery ontwikkeld heeftjoslohuis schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:24:
Ik maak ook gebruik van Omnibattery, ben er erg blij mee.
Je krijgt er een P1 meter van Anker bij voor de aansturing. Ik heb een splitter tussen de P1 meter van HomeWizard en die van Anker. Dus nee die smart meter gen 2 is niet nodig._Mitchie_ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:27:
Beste mede tweakers,
Ben voornemens om ook de anker solix solarbank max ac aan te gaan schaffen, heb alleen nog een aantal vragen waar ik na het doorlezen van dit topic nog niet helemaal uit kom. De reden dat ik ze hier stel is dat niet wil vertrouwen op AIBij voorbaat dank
- In mijn huis heb ik al van homewizard de energy pluggen, p1meter, watermeter en de 1fase kWh meter voor de zonnepanelen, als de elektricien de aparte groep gaat maken moet ik dan de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 laten plaatsen of zou ik ook een homewizard 1fase kWh meter kunnen laten plaatsen, geeft dit geen problemen met de thuisaccu ?
- Eigenlijk een vraag die ook bovenstaande van toepassing is, nu anker en frank energie samen gaan werken en zou dat gebruik van willen maken moet er dan nog iets aangepast worden ?
- En nu de laatste vraag hebben jullie hem rechtstreeks bij anker besteld of via diverse partijen. ( ik begrijp van anker dat hij nu op voorraad 2-7 dagen levertijd)