• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:03
HBrand schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Nee de smart gen2 meter hoeft niet op een eigen groep. Hij mag door een bestaande groep (minimaal 6A) gevoed worden. Dat is dus voor de 3-fase variant wel een 3-fase groep natuurlijk.

Heb je in de groepenkast geen 3-fase groep zitten zal je er indd voor de smart meter 1 moeten plaatsen. En heb je de ruimte in de groepenkast niet dan zijn er kleine kastjes met din rail verkrijgbaar waar je een groep en de meter in kan plaatsen. De ct klemmen breng je dan vanaf daar naar je hoofd bedrading.
Waar heb je deze informatie vandaan?
Waarom zou je die 3-fase gen2 meter niet kunnen aansluiten op drie verschillende eindgroepen die elk op een andere fase zitten?

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:11
Kred1966 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:08:
[...]

De Landis E350 en E360 hebben inderdaad een probleem (weet niet of alle versies dit probleem hebben), in de installatie video van thuisbatterij.nl wordt dit ook gemeld, zij adviseren dan de Smart meter te gebruiken.
Ik heb een E360+1P van 2024 en die doet het prima.

dK

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSXJL5Zhxr0wGhhSWV_qBQ-S5LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJSZ9Y3h976P7mL65dMe4rE1.jpg?f=fotoalbum_large Zojuist deze mail gehad dat de batterij nu gekoppeld kan worden met de Frank app.

Ik kan het morgen pas testen, gezien ik nu de checkcode niet bij de hand heb.

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:07
Ik kreeg de mail ook van Frank Energie. Weet nog niet zo goed of ik dit ga koppelen. Misschien toch liever zelf in beheer.

Verder zag ik dat Frank weer te zien is bij dynamische instellingen alleen geeft ie nog wel uur tarieven aan. Ik maak gebruik van kwartier tarieven en dat heb ik in het verleden in de Anker app wel gehad.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
berthavekes2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:38:
[Afbeelding] Zojuist deze mail gehad dat de batterij nu gekoppeld kan worden met de Frank app.

Ik kan het morgen pas testen, gezien ik nu de checkcode niet bij de hand heb.
He, kan je hiermee dan ook vergoeding krijgen voor het stabiliseren van het stroomnet?

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:43
Het was nog even spannend of ze ze écht zouden leveren voor deze prijs, maar mijn 3 Solarbank Max AC's voor 1780 Euro per stuk zijn binnen :D

• WimEv
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:20
@redah Waar had je ze besteld?

• monkeytree
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:14
tweeek schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:12:
[...]

In een ander topic had iemand er 1 van 12 jaar oud en dat werkte niet met de batterij (ander merk) , er zijn dus van dit type meerdere varianten.

Misschien is dit linkje handige info als het al niet ergens staat vermeld.
https://www.ankersolix.com/nl/P1MeterDetail
De mijne blijkt toch wat ouder te zijn (2016), maar staat gewoon met naam en toenaam op de compatible lijst van Anker: Landis+Gyr E350 E0035.

• redah
WimEv schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:00:
@redah Waar had je ze besteld?
Bij Anker zelf. Je kon diverse kortingscodes stapelen. Er was een klein window waarbij dit bovenop de eigen 'standaard' korting van Anker kon, en dan kwam je op deze prijs uit. En dan heb ik ook nog een mail ontvangen dat ze 100 Euro willen terugstorten omdat de prijs gedaald is in 30 dagen nadat ik besteld had... Maar als ze dat niet doen, klaag ik niet ;) .

[ Voor 23% gewijzigd door redah op 27-07-2026 15:14 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:00
redah schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:10:
[...]

Bij Anker zelf. Je kon diverse kortingscodes stapelen. Er was een klein window waarbij dit bovenop de eigen 'standaard' korting van Anker kon, en dan kwam je op deze prijs uit.
Ook een mail gehad van Anker over de prijsgarantie? Samen met CBXL zet ik in op €1.476 voor de basis unit. Lang niet gek 8-)

• redah
Maurice- schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Ook een mail gehad van Anker over de prijsgarantie? Samen met CBXL zet ik in op €1.476 voor de basis unit. Lang niet gek 8-)
Yep, nét m'n bericht aangepast. Ik heb het overigens nog niet terug, maar als ik het niet krijg ga ik geen slapende honden wakker maken...

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
monkeytree schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:05:
[...]

De mijne blijkt toch wat ouder te zijn (2016), maar staat gewoon met naam en toenaam op de compatible lijst van Anker: Landis+Gyr E350 E0035.
En dan is het weer uitzoeken.
"vaak geleverd in SMR 5.0 of DSMR 4.0/4.2 uitvoering"

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• monkeytree
tweeek schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:15:
[...]

En dan is het weer uitzoeken.
"vaak geleverd in SMR 5.0 of DSMR 4.0/4.2 uitvoering"
Deze is SMR 5.0. En wordt, zoals alle 2G GPRS meters, vòòr 2009 vervangen. Liander kan alleen nog niet zeggen wanneer 🤔

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
monkeytree schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Deze is SMR 5.0. En wordt, zoals alle 2G GPRS meters, vòòr 2009 vervangen. Liander kan alleen nog niet zeggen wanneer 🤔
Kucht even, 2029 :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• HBrand
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 16:17
marktweakt schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Waar heb je deze informatie vandaan?
Waarom zou je die 3-fase gen2 meter niet kunnen aansluiten op drie verschillende eindgroepen die elk op een andere fase zitten?
Op 3 verschillende groepen elk op een andere fase mag niet en is ook echt niet veilig. Een 3-fase apparaat moet altijd in 1x kunnen afschakelen.

In een installatie filmpje van Anker zelf zie je ze de meter op een al gebruikte groep aansluiten. Mooi is dan wel dat er in text onder staat, sluit de meter op een aparte installtieautomaat aan.

Het is geen vermogensgebruiker, maar een meetinstrument, dus mijns inzien onzinnig om er een eigen groep voor te gebuiken.

Ga je de meter sws in een kastje ernaast plaatsen dan kan je het nog overwegen om het wel te doen. Want zo duur is een 3f automaat nou ook weer niet, maar ze nemen wel een hoop ruimte in beslag.

• monkeytree
Moet wel: uiterlijk 1 januari 2029 zet KPN het 2G netwerk uit en dan zijn al die GPRS slimme meters (ruim 2 miljoen op dit moment) opeens dom. Twijfelachtig of de netbeheerders die deadline halen in het huidige vervangingstempo. Afijn, de klantenservice van Liander dacht dat ik nog voor het einde van dit jaar aan de beurt ben. Maar dat lost m'n probleem voor nu niet op, natuurlijk.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:50
monkeytree schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:19:
[...]

Moet wel: uiterlijk 1 januari 2029 zet KPN het 2G netwerk uit en dan zijn al die GPRS slimme meters (ruim 2 miljoen op dit moment) opeens dom. Twijfelachtig of de netbeheerders die deadline halen in het huidige vervangingstempo. Afijn, de klantenservice van Liander dacht dat ik nog voor het einde van dit jaar aan de beurt ben. Maar dat lost m'n probleem voor nu niet op, natuurlijk.
Enexis kon (of wilde) geen indicatie afgeven. Zelf initiëren kost 220 euro. Mocht je toch binnen die drie maanden daarna alsnog een brief voor kosteloze vervanging krijgen, krijg je dat geld terug. Maar goed, een smart meter is dus sws sneller en goedkoper. Werkt de integratie voor home assistant werkt hier ook mee trouwens?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:03
HBrand schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Op 3 verschillende groepen elk op een andere fase mag niet en is ook echt niet veilig. Een 3-fase apparaat moet altijd in 1x kunnen afschakelen.
Goed punt. Dank voor deze info.
In een installatie filmpje van Anker zelf zie je ze de meter op een al gebruikte groep aansluiten. Mooi is dan wel dat er in text onder staat, sluit de meter op een aparte installtieautomaat aan.

Het is geen vermogensgebruiker, maar een meetinstrument, dus mijns inzien onzinnig om er een eigen groep voor te gebuiken.

Ga je de meter sws in een kastje ernaast plaatsen dan kan je het nog overwegen om het wel te doen. Want zo duur is een 3f automaat nou ook weer niet, maar ze nemen wel een hoop ruimte in beslag.
Ik kan 4 redenen bedenken waarom je hem wel op (een) eigen groep(en) wil aansluiten:
1) Hij meet waarschijnlijk het voltage op de fase waarop je hem aansluit en je wilt geen vervuilde meetwaarden door een spanningsval o.i.d. door andere verbruikers op die groep
2) Andere gebruikers kunnen de automaat niet uitschakelen waardoor je metingen altijd doorgaan
3) Geen/minder harmonische vervuiling door bijvoorbeeld LED-drivers, warmtepompen, voedingen etc.
4) Je kunt volstaan met een aardlekautomaat met een lager ampèrage (6A is voldoende) waardoor je beter beschermd bent mocht de meter ooit intern kortsluiting veroorzaken.

Een 3P+N B6 alamat waarop je alleen de meter aansluit lijkt mij de beste oplossing denk je niet?

• Snoekebeest
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:21
Nou het spul draait nu een paar dagen. Alleen de software/aansturing is nog wel een dingetje. Heb nu 2 systemen draaien. De E2700 pro en de Max AC krijg ik niet werkend in 1 systeem. De volgende dingen werken ook niet of maar deels;

De combi Shelly 3EM pro + Max AC + Anker Solix V1. De combi P1 meter + E2700 pro + Solix V1.

Wat wel werkt; Shelly 3EM pro + Max AC. Hoe het nu bij mij werkt; P1 meter + Max AC (systeem 1). Shelly 3EM pro + E2700 pro en Solix V1 (systeem 2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQo2MgIU-7lAy51jeI1CV5BFw_4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jipxQr9wjQvM4bIml15UWzON.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vGl4YgIwG2j_Y8foG3qIAtu64o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7qXC1WG65hhg2veZ6CIyWHW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16ZfQh1UgudZn5b7PuSIwoKlSTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eM0Zv1HWTGaeZKAAlIE2H2wb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKNBQnXYKPV_XhmbO6Jrp4F-yF8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMkra9NQzvIbWI8f4LnuN27N.jpg?f=fotoalbum_tile

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Snoekebeest schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:15:
Nou het spul draait nu een paar dagen. Alleen de software/aansturing is nog wel een dingetje. Heb nu 2 systemen draaien. De E2700 pro en de Max AC krijg ik niet werkend in 1 systeem. De volgende dingen werken ook niet of maar deels;

De combi Shelly 3EM pro + Max AC + Anker Solix V1. De combi P1 meter + E2700 pro + Solix V1.

Wat wel werkt; Shelly 3EM pro + Max AC. Hoe het nu bij mij werkt; P1 meter + Max AC (systeem 1). Shelly 3EM pro + E2700 pro en Solix V1 (systeem 2)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, de nieuwe productserie werkt nog niet (goed) samen met de vorige serie. En 2 of meer producten van de nieuwe serie werken schijnbaar ook nog niet goed in parallel.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• berthavekes2
  • Nu online
Whiskey48 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:54:
[...]

He, kan je hiermee dan ook vergoeding krijgen voor het stabiliseren van het stroomnet?
Ja, via Frank kan je handelen op de onbalansmarkt, en als je ook nog in een netcongestiegebied woont, kan je daar ook nog een kleine vergoeding voor krijgen.

• berthavekes2
  • Nu online
Bammos schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:47:
Ik kreeg de mail ook van Frank Energie. Weet nog niet zo goed of ik dit ga koppelen. Misschien toch liever zelf in beheer.

Verder zag ik dat Frank weer te zien is bij dynamische instellingen alleen geeft ie nog wel uur tarieven aan. Ik maak gebruik van kwartier tarieven en dat heb ik in het verleden in de Anker app wel gehad.
Ik heb het nu 3 volle weken zelf aangestuurd met Home Assistant obv day-ahead prijzen, en de verdiensten daarvan bijgehouden. Komende paar weken laat ik m aansturen door Frank om te zien wat dat doet
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste