Je moet ook de beta installeren, die ondersteund hem welpeterpijpelink schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:08:
[...]
Even gekeken op de site en repo en of ik mis het, maar Anker devices zie ik niet als supported? Dit is de site waar ik op keek. Gaat vooral over Zendure.
Ik ga eens testen. Bedankt.PADIpro schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:14:
[...]
Je moet ook de beta installeren, die ondersteund hem wel
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
Vandaag draaide Omnibattery in combinatie met de data van CEMM (https://cemm.nl) voor het eerst bijna een perfecte dag. De batterij ontlaadde netjes zolang de zon niet scheen en stond vanmorgen rond de 50%. Toen de zon eenmaal doorkwam, begon hij de batterij weer op te laden.
Ik had de maximale laadwaarde nog op 3500 W staan. Daardoor probeert hij, als de zonnepanelen dat vermogen niet leveren, het verschil alsnog uit het net te halen. Die instelling heb ik daarom snel teruggezet naar 1200 W.
Het resultaat tot ongeveer 19:30 is erg positief: vrijwel geen energie uit het net gebruikt. Dat ziet er een stuk beter uit.
Ik had de maximale laadwaarde nog op 3500 W staan. Daardoor probeert hij, als de zonnepanelen dat vermogen niet leveren, het verschil alsnog uit het net te halen. Die instelling heb ik daarom snel teruggezet naar 1200 W.
Het resultaat tot ongeveer 19:30 is erg positief: vrijwel geen energie uit het net gebruikt. Dat ziet er een stuk beter uit.
Mijn batterij is vandaag eindelijk geleverd (besteldatum: 30 mei via anker zelf, transport via hellman > rhenus)
nu even kijken hoe ik het volgende instel via de app: NOM primair, bij verwachte onvoldoende PV input dan extra van het net bijladen tegen gunstig tatief zodat accu rond een uur of 16-17:00 volledig opgeladen is om de avond/nacht te overbruggen ten tijde van duurder tarief.
Iemand die al zo’n soort gelijke setup draait?
nu even kijken hoe ik het volgende instel via de app: NOM primair, bij verwachte onvoldoende PV input dan extra van het net bijladen tegen gunstig tatief zodat accu rond een uur of 16-17:00 volledig opgeladen is om de avond/nacht te overbruggen ten tijde van duurder tarief.
Iemand die al zo’n soort gelijke setup draait?
[ Voor 8% gewijzigd door Lordopa op 24-07-2026 22:43 ]
Mag ik vragen hoe jij dit hebt gedaan? Welke producten heb je gebruikt? Ik ben dit ook van plan oor bij de batterij en toevallig ook voor bij wat sportkleding. Heb ook Home Assistant draaien.ctrl-tab schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:08:
[...]
Heb zelf 120mm ventilatoren geplaatst die aan gaan bij 36 graden. (3 en 4 fans)
Temperatuur komt nauwelijks not boven de 40 graden nu. Hiervoor rustig richting 45-50.
Heb een enkele unit en eentje met uitbreidingsbatterij. De enkel unit gecapped op 2000 watt. Daarboven inderdaad aanzienlijke toename temeratuur en geluid.
[Afbeelding]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85736452SaN schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:27:
[...]
Mag ik vragen hoe jij dit hebt gedaan? Welke producten heb je gebruikt? Ik ben dit ook van plan oor bij de batterij en toevallig ook voor bij wat sportkleding. Heb ook Home Assistant draaien.
Goedkope 12v voltage regulator, oude 12v adapter van een router oid en wat fans. Op een zigbee socket. Temp sensor van anker modbus gebruikt (even zoeken op temperatuur modbus in deze thread)
[ Voor 21% gewijzigd door ctrl-tab op 25-07-2026 07:33 ]
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Ha! Goed zeg. Wat voor controller heb je gebruikt? Ik neem aan dat de fans niet continu aan staan? Als ik naar je grafiekje kijk; staan on en off dan verkeerd om of lees ik het verkeerd?
Ik zie je edit al. Thanks! Ik ga ook knutselen.
[ Voor 7% gewijzigd door SaN op 25-07-2026 07:35 ]
Voltage controller van Amazon. Euro per stuk. Je hebt er ook die pwm doen , doen het ook heel goed.SaN schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:35:
[...]
Ha! Goed zeg. Wat voor controller heb je gebruikt? Ik neem aan dat de fans niet continu aan staan? Als ik naar je grafiekje kijk; staan on en off dan verkeerd om of lees ik het verkeerd?
Ik zie je edit al. Thanks! Ik ga ook knutselen.
Bij nader inzien is die controller overkill. Als je gewoon fans pakt die niet te hard gaan en je zet er 12v op, is het prima. Of je pakt fans die wel hard gaan en je zet er 5v op via zo'n usb>3pin fan kabel van ali
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Zoals in een eerder post geschreven heb ik de solarbank max ac ontvangen echter de p1 meter nog niet...
Zijn er verschillende p1 meter modellen van Anker, ik zie namelijk bij mediamarkt een anker p1 meter te koop kan die op de solarbank max ac? Op de webiste van anker staat wat tengenstrijdige info in mijn beleving als je de p1 meter opzoket op de website staat er een belletej met dat deze combatible is met max ac en solarbank 4 en in de beschrijving staat verbind met solarbank 2 3n 3....
Is er verschil of is er maar een P1 meter en kan die van de mediamarkt op de solarbank max ac? Weet iemand dit toevallig?
Zijn er verschillende p1 meter modellen van Anker, ik zie namelijk bij mediamarkt een anker p1 meter te koop kan die op de solarbank max ac? Op de webiste van anker staat wat tengenstrijdige info in mijn beleving als je de p1 meter opzoket op de website staat er een belletej met dat deze combatible is met max ac en solarbank 4 en in de beschrijving staat verbind met solarbank 2 3n 3....
Is er verschil of is er maar een P1 meter en kan die van de mediamarkt op de solarbank max ac? Weet iemand dit toevallig?
Hebben jullie ook toevallig sinds gisteravond (middennacht) dat de energieprijzen in “slimme modus” niet meer geladen worden?
Ik heb Frank Energie
Ik heb Frank Energie
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik zit bij Frank Energie.Tempelier1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:04:
Hebben jullie ook toevallig sinds gisteravond (middennacht) dat de energieprijzen in “slimme modus” niet meer geladen worden?
Ik heb Frank Energie
Op die manier sluit je hem aan op een gedeelde groep en dus beperkt tot 800W.Rosto schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:52:
Ik heb zojuist een Power Max AC binnengekregen. Nu vraag ik mijn af of ik deze kan aansluiten op onderstaande manier en op vol vermogen kan draaien? Of is dat niet aan te raden?
[Afbeelding]
Hij moet voor het volle vermogen echt een eigen B16 30mA aardlekautomaat hebben. Of beter nog een B20 30mA aardlekautomaat.
Je kan hem wel op een onderverdeling aansluiten, maar die moet je dan nog zwaarder afzekeren en dan zal je waarschijnlijk niet meer selectief zijn tov je hoofdzekering.
En als je een 3-fase aansluiting hebt is het sws beter om de zware vermogens te verdelen over de fases.
Tibber data wordt wel opgehaald bij mij - in de dynamisch tariefmodus. Wellicht een Frank-API issue?Ponymaster schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:06:
[...]
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik zit bij Frank Energie.
Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.
Ik kan niet eens switchen van de ‘slimme modus’ naar ‘Dynamisch tarief’. Opslaan mislukt is dan de melding. Er lijkt mij inderdaad iets niet helemaal lekker te gaan tussen Anker en Frank Energie.NiGeLaToR schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:17:
[...]
Tibber data wordt wel opgehaald bij mij - in de dynamisch tariefmodus. Wellicht een Frank-API issue?
Overigens zou het wel goed zijn als een API-error niet resulteert in het niet werken van de Anker app, maar een goede error afhandeling. Kun je de Frank-integratie evt verwijderen en opnieuw toevoegen? Of de Northpool prijzen tijdelijk gebruiken?Ponymaster schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:23:
[...]
Ik kan niet eens switchen van de ‘slimme modus’ naar ‘Dynamisch tarief’. Opslaan mislukt is dan de melding. Er lijkt mij inderdaad iets niet helemaal lekker te gaan tussen Anker en Frank Energie.
Vraag, net een dag de Solarbank Max AC aangesloten, ik heb zelfverbruikmodus staan in combinatie met de zonnepanelen. Wat opvalt is dat laagste SOC 38% was en toch er 1.64kWh uit net getrokken is. En niet omdat er een mega piek was of zo. Is er nog een instelling die ik moet maken om te voorkomen dat er afname uit het net is terwijl er nog voldoende accu capaciteit is. (moet de unit nog aansluiten op een eigen groep).
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
Bij m'n pa is vandaag het dynamische energiecontract (Zonneplan) ingegaan. Bij het instellen van de dynamische prijzen weet de Anker blijkbaar wel dat Zonneplan bestaat, maar niet wat de prijsstructuur is. Er moet in elk geval een bedrag (inkoopvergoeding) en BTW worden ingevoerd.
Volgens de formule die erbij staat zou de inkoopvergoeding excl. BTW ingevoerd moeten worden, dat is dus €0,02 / 1,21 = 0,0165.
Daarna laat de app prijzen zien die totaal niet kloppen (vanmiddag rond € 0,00 ipv € 0,12).
Zijn er hier meer mensen met een Anker en Zonneplan en zo ja wat vullen jullie in?
Vraag 2: De dynamische modus instellen ziet er ingewikkeld uit; na het instellen van inkoop- en verkooptarief lijkt het systeem 2 blokken van inkoop te willen hebben, waarbij hij voorstelde een blok vannacht en een blok vanmiddag. Het blok vannacht was eerder duur dan goedkoop.
Daarna kan je de blokken ook aanpassen, maar ik zie daar het nut niet van in; dat zou de Anker toch gewoon zelf moeten kunnen doen op basis van de dynamische tarieven?
In elk geval geeft deze link mij niet direct heel veel meer uitleg over het proces. Misschien ligt het aan Zonneplan als tariefkeuze, maar wellicht kan iemand eenvoudig uitleggen wat de Anker doet en hoe hij dat doet.
Edit: Vraag 1 is denk ik helder; ik moet er niet alleen de inkoopvergoeding, maar ook de energiebelasting bij optellen, dus in totaal € 0,1081 excl. BTW.
Volgens de formule die erbij staat zou de inkoopvergoeding excl. BTW ingevoerd moeten worden, dat is dus €0,02 / 1,21 = 0,0165.
Daarna laat de app prijzen zien die totaal niet kloppen (vanmiddag rond € 0,00 ipv € 0,12).
Zijn er hier meer mensen met een Anker en Zonneplan en zo ja wat vullen jullie in?
Vraag 2: De dynamische modus instellen ziet er ingewikkeld uit; na het instellen van inkoop- en verkooptarief lijkt het systeem 2 blokken van inkoop te willen hebben, waarbij hij voorstelde een blok vannacht en een blok vanmiddag. Het blok vannacht was eerder duur dan goedkoop.
Daarna kan je de blokken ook aanpassen, maar ik zie daar het nut niet van in; dat zou de Anker toch gewoon zelf moeten kunnen doen op basis van de dynamische tarieven?
In elk geval geeft deze link mij niet direct heel veel meer uitleg over het proces. Misschien ligt het aan Zonneplan als tariefkeuze, maar wellicht kan iemand eenvoudig uitleggen wat de Anker doet en hoe hij dat doet.
Edit: Vraag 1 is denk ik helder; ik moet er niet alleen de inkoopvergoeding, maar ook de energiebelasting bij optellen, dus in totaal € 0,1081 excl. BTW.
[ Voor 6% gewijzigd door ArPi75 op 25-07-2026 12:01 ]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
ik zit bij anwb, gisteren zag ik de de prijzen zoals het hoort. Vannacht een melding dat deze de prijzen niet kon uploaden en sindsdien is de modus dynamisch tarief van slag. Ik wacht even het weekend af of dit nog hersteld.ArPi75 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:52:
Bij m'n pa is vandaag het dynamische energiecontract (Zonneplan) ingegaan. Bij het instellen van de dynamische prijzen weet de Anker blijkbaar wel dat Zonneplan bestaat, maar niet wat de prijsstructuur is. Er moet in elk geval een bedrag (inkoopvergoeding) en BTW worden ingevoerd.
Het is inderdaad wat lastig te volgen. Hoewel de status in de Shop-app te zien is, blijft het wat onoverzichtelijk. Gelukkig is alles bij mij inmiddels goed aangekomen. Drie weken geleden ontving ik de P1-meter al en gisteren werd de Solarbank MAX AC geleverd. De transporteur heeft de pallet netjes binnen gezet, top service!3ym schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:11:
Zo te zien ben ik niet de enige. P1 meter en AC stekker heb ik wel een mail van DPD ontvangen.
Wat onderstaande betreft heb ik geen idee hoe ik deze zending kan volgen.
[Afbeelding]
De installatie is aangesloten op een aparte groep met een vaste aansluiting en het systeem draait als een zonnetje. Het is een fijne verrassing om te zien hoe efficiënt de accu is. Na een avond met onze 75 inch tv aan, uitgebreid gekookt te hebben, de tuinverlichting hele nacht aan en een 19-inch serverkast met Unifi-apparatuur, stond de accu ochtends nog op zo'n 46 procent. Erg fijn!
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | iRacing / Assetto Corsa EVO / Simucube 3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Hier ook in trapkast, 33 graden, 3500W op- en ontladenKoningPaulus schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:30:
Tot nu toe wordt de trapkast hier 24 graden met 1500W op- en ontladen. Ben benieuwd met hoeveel graden dat stijgt straks bij 3500W. De wijn moet maar een ander plekje krijgen in huis 😂
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | iRacing / Assetto Corsa EVO / Simucube 3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Hmm, toch een probleem bij Frank dan als Tibber wel gewoon werkt. Dank voor je snelle reactie, hopelijk lossen ze het snel op.Ponymaster schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:23:
[...]
Ik kan niet eens switchen van de ‘slimme modus’ naar ‘Dynamisch tarief’. Opslaan mislukt is dan de melding. Er lijkt mij inderdaad iets niet helemaal lekker te gaan tussen Anker en Frank Energie.
Lijkt dus op hetzelfde probleem als bij Frank Energie. Ik heb de integratie van Frank opnieuw uitgevoerd inmiddels. Onder 'Stroomtarieven' worden netjes alle tarieven van Frank getoond. De tarieven zijn dus wel beschikbaar. Echter als ik naar de AI optimalisatie van de Slimme modus ga dan wordt de prijsgrafiek niet getoond. Als je op '?' drukt dan staat er bij dat de prijsgegevens iedere 30 minuten bijgewerkt worden.Lordopa schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:12:
[...]
ik zit bij anwb, gisteren zag ik de de prijzen zoals het hoort. Vannacht een melding dat deze de prijzen niet kon uploaden en sindsdien is de modus dynamisch tarief van slag. Ik wacht even het weekend af of dit nog hersteld.
Edit: de prijzen worden weer getoond. Probleem verholpen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ponymaster op 25-07-2026 12:09 ]
Ah top, heb bij stroomtarieven ook weer even opnieuw koop en verkoop aangeklikt en opgeslagen. Kijken of prijs bij de Slimme modus weer na na een half uur terug komt.Ponymaster schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:07:
[...]
Lijkt dus op hetzelfde probleem als bij Frank Energie. Ik heb de integratie van Frank opnieuw uitgevoerd inmiddels. Onder 'Stroomtarieven' worden netjes alle tarieven van Frank getoond. De tarieven zijn dus wel beschikbaar. Echter als ik naar de AI optimalisatie van de Slimme modus ga dan wordt de prijsgrafiek niet getoond. Als je op '?' drukt dan staat er bij dat de prijsgegevens iedere 30 minuten bijgewerkt worden.
Edit: de prijzen worden weer getoond. Probleem verholpen.
edit:
werkt weer, alleen zie ik dat om 0.00 de lijn weer op 0 staat. Bij jou ook @Ponymaster ?
werkt weer, alleen zie ik dat om 0.00 de lijn weer op 0 staat. Bij jou ook @Ponymaster ?
[ Voor 8% gewijzigd door Tempelier1 op 25-07-2026 14:43 ]
Hier nog geen melding...digital-IMEI schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:41:
Voor de Solarbank 3 staat een update klaar bij mij:
[Afbeelding]
Life goes as it goes.
Als ik de specs van de com stekker op de max en 4 lees zie ik daar een 12v aansluiting, scheelt weer wat gedoe. Noot: in de spec staat niet 100% of het een 12v in- of uitgang is ...ctrl-tab schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 07:31:
[...]
Goedkope 12v voltage regulator, oude 12v adapter van een router oid
digital-IMEI schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:41:
Voor de Solarbank 3 staat een update klaar bij mij:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/bqPrk5r7p4dQ2Z0XYMuLyii5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier voor de headunit en de accu's.
Ook in mijn trapkast, nu 100% vol (was 70% vanmorgen), 32 graden, gelimiteerd op 3000w ontladen en 2500w laden. Gisteren kortstondig 34 aangetikt.Bruzski schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Hier ook in trapkast, 33 graden, 3500W op- en ontladen
'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne
Ik heb een Ratio io6 pro laadpaal en een solarbank max ac.
Ik wil graag dat de auto eerst gaat laden met de zonnenergie en als de auot vol is dat dan pas de zonne nergie naar de batterij gaat?
Ik zie dat de batterij nu voorrang krijgt en eerst gaat laden. De batterij staat nu in zelfverbruikmodus.
Ik wil graag dat de auto eerst gaat laden met de zonnenergie en als de auot vol is dat dan pas de zonne nergie naar de batterij gaat?
Ik zie dat de batterij nu voorrang krijgt en eerst gaat laden. De batterij staat nu in zelfverbruikmodus.
Poh, dat is wel redelijk in lijn met mijn verwachtingen maar toch warm 😂. Hopelijk ontsnapt de warmte naar boven in de winter, heb ik toch eindelijk verwarming in de hal. Dan moet de vriezer maar wat harder werken. De schoonmaak spullen en restjes verf geloof ik wel. De wijn moet zeker weten verplaatst 😂Bruzski schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Hier ook in trapkast, 33 graden, 3500W op- en ontladen
[ Voor 11% gewijzigd door KoningPaulus op 25-07-2026 17:03 ]
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Als ik bij stroomtarieven kijk dan zie ik de tarieven voor morgen ook al. Dus volgens mij staat alles weer goed. Ik denk dat jij bedoelt 0.00 van afgelopen nacht. Die data staat bij mij ook allemaal op 0 tot 12.00 vanmiddag. Blijkbaar wordt dat niet met terugwerkende kracht nog getoond.Tempelier1 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:04:
[...]
Ah top, heb bij stroomtarieven ook weer even opnieuw koop en verkoop aangeklikt en opgeslagen. Kijken of prijs bij de Slimme modus weer na na een half uur terug komt.edit:
Op deze schaal van 0 tot 3500 snap ik dat. Maar hoe is dat als je inzoomt? En op een ander gekozen vermogen?Tomba schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:54:
[...]
Als ik m op 3500W laadt naar vol dan zie ik een kaarsrechte lijn (MID meter uitgelezen via MODBus)
[Afbeelding]
Inmiddels is versie 1.1 uit. Werkt prima hier!vmb schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:11:
[...]
Kan Omnibattery in HA veilig worden gebruikt met een Anker Solix max AC? Omnibattery herkent dit merk en type (nog) niet.
Batterij 100%, slimme modus aan.
Ben benieuwd wat de batterij de komende dagen gaat doen. Men zegt ca 1 week nodig te hebben voor een goede indicatieve optimalisatie.
Opstelling: gen 2 meter met CT klem om PV in en CT klem om hoofdaansluiting waardoor in de anker app ook je zonne-energie zichtbaar is. opstelling: dynamisch tarief, 7 kwh opslag op aparte groep 3500w in-out, PV 8x 400 wp panelen op west, instelling exportlimiet op zero-export staan.
Iemand al langer in de slimme modus, eerste indruk?
Ben benieuwd wat de batterij de komende dagen gaat doen. Men zegt ca 1 week nodig te hebben voor een goede indicatieve optimalisatie.
Opstelling: gen 2 meter met CT klem om PV in en CT klem om hoofdaansluiting waardoor in de anker app ook je zonne-energie zichtbaar is. opstelling: dynamisch tarief, 7 kwh opslag op aparte groep 3500w in-out, PV 8x 400 wp panelen op west, instelling exportlimiet op zero-export staan.
Iemand al langer in de slimme modus, eerste indruk?
[ Voor 7% gewijzigd door Lordopa op 25-07-2026 21:40 ]
Ik heb de laadpaal met CT klemmen aangesloten na de hoofdschakelaar en de batterij op de P1 meter.erik113 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:53:
Ik heb een Ratio io6 pro laadpaal en een solarbank max ac.
Hiermee werkt het bij mij zo dat de P1 meter alleen ziet wat er daadwerkelijk naar het net toe gaat/komt en wat er dus overblijft na/tijdens het laden van de auto. De batterij pakt dus alleen het overschot.
www.h-elektro.nl - installateur van thuisbatterijen en laadpalen in de regio Zwolle, Hattem, Heerde
Hoe bedoel je, je gebruikt de p1 meter als de gen 2 meter beide tegelijk? ... Kan dat?hiljolodewijk schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:29:
[...]
Ik heb de laadpaal met CT klemmen aangesloten na de hoofdschakelaar en de batterij op de P1 meter.
Hiermee werkt het bij mij zo dat de P1 meter alleen ziet wat er daadwerkelijk naar het net toe gaat/komt en wat er dus overblijft na/tijdens het laden van de auto. De batterij pakt dus alleen het overschot.
Nee dit sloeg op de vraag van @erik113 hoe hij ervoor kon zorgen dat zijn laadpaal en batterij niet concurreren om de beschikbare stroom (bijvoorbeeld van PV opbrengst)Whiskey48 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:33:
[...]
Hoe bedoel je, je gebruikt de p1 meter als de gen 2 meter beide tegelijk? ... Kan dat?
www.h-elektro.nl - installateur van thuisbatterijen en laadpalen in de regio Zwolle, Hattem, Heerde
Verdwijnt de melding niet na elke cyclus weer? Aka heb je er last van?TerminalNL schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:23:
Iemand inmiddels ervaring met de accu als backup gebruiken?
Ik heb hem ingesteld dat er altijd 20% beschikbaar blijft als backup. Dit is voldoende om mijn aquaria voor 24uur te voorzien.
Maar nu krijg ik steeds de melding;
[Afbeelding]
Is het iemand gelukt om deze melding uit te krijgen?
Ja dat wil ik ook wel.hiljolodewijk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:32:
[...]
Nee dit sloeg op de vraag van @erik113 hoe hij ervoor kon zorgen dat zijn laadpaal en batterij niet concurreren om de beschikbare stroom (bijvoorbeeld van PV opbrengst)
Maar dan behoud je de p1 meter en gebruik je de gen 2 ct klemmen voor om de laadpaal kabels? Dan kan je dus instellen dat de auto voorrang krijgt?
Hoi, ik heb een korte vraag voor wie al een Anker Solix Max AC heeft. Hoe storend is het geluid van de batterij (brom of klikken)? Ik ga er namelijk veel uren direct naast zitten. Ik lees er wel wat dingen over dat hij stil is, maar nog niet dan over het zo stil is dat naast de bank zetten oa prima is.
Context: Zelf wil ik de batterij in mijn hele kleine tuintje zetten (uit de zon), omdat het de enige plek is waar het zou kunnen staan. Hij komt direct naast de tuinset, dus in de zomer zit je naast de batterij.
Context: Zelf wil ik de batterij in mijn hele kleine tuintje zetten (uit de zon), omdat het de enige plek is waar het zou kunnen staan. Hij komt direct naast de tuinset, dus in de zomer zit je naast de batterij.
@NEDT das erg persoonlijk, de een denkt lekker bezig accu’tje en de ander zit zich op te vreten. Bovendien maakt het enorm uit hoeveel vermogen de accu aan het opslaan of terugleveren is. Op vol vermogen maken onze SB 3 Pro’s wel een aanwezige zoem, terwijl met wat overschot aan zon laden ze onhoorbaar zijn.
Het is vooral dat ik er een melding van krijg op de telefoon. Dat die melding in de app verschijnt heb ik inderdaad niet veel last van.NiGeLaToR schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:41:
[...]
Verdwijnt de melding niet na elke cyclus weer? Aka heb je er last van?
Meldingen vanuit de app laat ik liever aan staan voor het geval er daadwerkelijk eens iets is.
Ik ben dus echt een leek. De Ratio laadpaal aansluiten met ct klemmen na de hoofdschakelaar, de ct klemmen die bij de laadpaal geleverd zijn? Bij mij is die met de load balancing aangesloten zonder ct klemmen dus.hiljolodewijk schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:29:
[...]
Ik heb de laadpaal met CT klemmen aangesloten na de hoofdschakelaar en de batterij op de P1 meter.
En dan de P1 meter van anker (bij mij via splitter) aansluiten in de app samen met de batterij? Dat is de de "standaard" installatie?
Ik ga volgende week mn Max AC (laten) voorzien van de 4mm2 kabel, vaste AC aansluiting en B20 groep.
Als ik dan toch bezig ben; moet ik nog wat met die COM poort? Zie het sporadisch bij anderen op de foto, maar waarom heeft dit toegevoegde waarde?
Als ik dan toch bezig ben; moet ik nog wat met die COM poort? Zie het sporadisch bij anderen op de foto, maar waarom heeft dit toegevoegde waarde?
Mijn situatie: max AC basisunit en Anker P1 meter; zelfverbuikmodus. Bij mij krijgt elke verbruiker prioriteit op beschikbare zonnestroom en wordt de accu alleen opgeladen zodra er nog zonnestroom over is nadat alle verbruikers voorzien zijn. Ik heb een EV maar geen laadpaal en laad deze op met een zg grannycharger en die wordt door de anker ook gewoon gezien als een verbruiker. Ik ben overtuigd dat dit ook zo werkt met een laadpaal, bij mij althans.erik113 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:03:
[...]
Ik ben dus echt een leek. De Ratio laadpaal aansluiten met ct klemmen na de hoofdschakelaar, de ct klemmen die bij de laadpaal geleverd zijn? Bij mij is die met de load balancing aangesloten zonder ct klemmen dus.
En dan de P1 meter van anker (bij mij via splitter) aansluiten in de app samen met de batterij? Dat is de de "standaard" installatie?
Zou het kunnen zijn dat je bedoelt dat jouw batterij bijspringt bij het laden van de auto? (dus gaat ontladen als de auto wordt geladen). Dat is logisch omdat er op dat moment vermoedelijk meer verbruik is dan zonneopbrengst. Dit zou je kunnen voorkomen door de laadpaal op een lagere stand te zetten of de ontlaadstroom van de accu handmatig even te beperken; in dat laatste geval ga je meer verbruiken van het net.
Als je niet doelt op het ontladen van de accu, dan lijkt me dat de P1 meter niet goed samenwerkt met de accu en zou je dit probleem ook hebben met elke andere grote verbruiker in huis, zoals de (af)wasmachine.
Een enkele unit maakt erg veel lawaai boven de 2000 watt. Alsof er een fan blaast.NEDT schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:47:
Hoi, ik heb een korte vraag voor wie al een Anker Solix Max AC heeft. Hoe storend is het geluid van de batterij (brom of klikken)? Ik ga er namelijk veel uren direct naast zitten. Ik lees er wel wat dingen over dat hij stil is, maar nog niet dan over het zo stil is dat naast de bank zetten oa prima is.
Met uitbreidingsunit geen probleem op 3500watt.
Even een vraag aan wie ook de smart meter gen 2 heeft met 2x ct klemmen.
Zien jullie verschil in de app nadat het paartje ct klemmen is aangesloten? Of gebeurt het meeste op de achtergrond?
Zien jullie verschil in de app nadat het paartje ct klemmen is aangesloten? Of gebeurt het meeste op de achtergrond?
Ik zie in de anker app dat de batterij regelmatig vanuit het net aan het laden is, dat is voor mij niet de bedoeling.Har.Cor schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:16:
[...]
Mijn situatie: max AC basisunit en Anker P1 meter; zelfverbuikmodus. Bij mij krijgt elke verbruiker prioriteit op beschikbare zonnestroom en wordt de accu alleen opgeladen zodra er nog zonnestroom over is nadat alle verbruikers voorzien zijn. Ik heb een EV maar geen laadpaal en laad deze op met een zg grannycharger en die wordt door de anker ook gewoon gezien als een verbruiker. Ik ben overtuigd dat dit ook zo werkt met een laadpaal, bij mij althans.
Zou het kunnen zijn dat je bedoelt dat jouw batterij bijspringt bij het laden van de auto? (dus gaat ontladen als de auto wordt geladen). Dat is logisch omdat er op dat moment vermoedelijk meer verbruik is dan zonneopbrengst. Dit zou je kunnen voorkomen door de laadpaal op een lagere stand te zetten of de ontlaadstroom van de accu handmatig even te beperken; in dat laatste geval ga je meer verbruiken van het net.
Als je niet doelt op het ontladen van de accu, dan lijkt me dat de P1 meter niet goed samenwerkt met de accu en zou je dit probleem ook hebben met elke andere grote verbruiker in huis, zoals de (af)wasmachine.
De batterij spingt niet bij het laden van de auto, deze heb ik nu sinds gstern niet aan de laadpaal gehangen. Ontlaadstroom handmatig beperekn beodlet u in de aangepaste modus?
de CT klemmen reageren sneller, en als je een klem om je PV hebt zitten zie je ook je zonne energie in de anker app.Bammos schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:29:
Even een vraag aan wie ook de smart meter gen 2 heeft met 2x ct klemmen.
Ik voorzie dan ook het grootste verschil in de ‘slimme’ modus. Omdat anker nu ook nauwkeurige input van je PV meet zal die een steeds betere/nauwkeurigere prognose kunnen maken. Dat zal ongetwijfeld met de P1 ook zijn maar het is wel erg makkelijk om je PV-input direct te kunnen aflezen. (ik gebruik enkel de anker app geen HA oid.)
Na 1 dag op slimme modus. gisterenavond/vannacht primair NOM. vandaag i.i.g. niet voldoende PV input om de batterij vol te krijgen. even afwachten of die vanmiddag op het ‘gunstigste’ moment gaat laden via het net en tot hoeveel % om de volgende avond/nacht te overbruggen.
[ Voor 30% gewijzigd door Lordopa op 27-07-2026 06:45 ]
Ik heb afgelopen week mijn Anker Solix Solarbank Max AC geleverd gekregen. Voorlopig gewoon aangesloten het stopcontact, een aparte groep wordt later geïnstalleerd. Het installatieproces verliep tamelijk gemakkelijk, ik heb het systeem in zelfverbruik modus gezet om maximaal te profiteren te maken van mijn zonnepanelen.
De batterij leek goed te functioneren: laadt overdag netjes op en ontlaadt 's avonds en 's nachts. Totdat ik in de stats van mijn energieleverancier (Vattenfall) ging kijken. Tot mijn grote verbazing geeft die aan dat tijdens de daguren dat de batterij oplaadt er ongeveer evenveel stroom van het net wordt gebruikt als de zonnepanelen opwekken. Met andere woorden: het lijkt erop dat ik voor mijn eigen zonnestroom moet betalen aan de energieleverancier.
Kent iemand anders dit probleem? Of weet daar een oplossing voor?
De batterij leek goed te functioneren: laadt overdag netjes op en ontlaadt 's avonds en 's nachts. Totdat ik in de stats van mijn energieleverancier (Vattenfall) ging kijken. Tot mijn grote verbazing geeft die aan dat tijdens de daguren dat de batterij oplaadt er ongeveer evenveel stroom van het net wordt gebruikt als de zonnepanelen opwekken. Met andere woorden: het lijkt erop dat ik voor mijn eigen zonnestroom moet betalen aan de energieleverancier.
Omdat je een normaal stopcontact hebt kan de accu "maar" met 800W (ont)laden. Alles wat meer van je PV afkomt of dat meer door je huis verbruikt wordt zal naar je grid gaan, danwel ervanaf komen.monkeytree schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:03:
Ik heb afgelopen week mijn Anker Solix Solarbank Max AC geleverd gekregen. Voorlopig gewoon aangesloten het stopcontact, een aparte groep wordt later geïnstalleerd. Het installatieproces verliep tamelijk gemakkelijk, ik heb het systeem in zelfverbruik modus gezet om maximaal te profiteren te maken van mijn zonnepanelen.
De batterij leek goed te functioneren: laadt overdag netjes op en ontlaadt 's avonds en 's nachts. Totdat ik in de stats van mijn energieleverancier (Vattenfall) ging kijken. Tot mijn grote verbazing geeft die aan dat tijdens de daguren dat de batterij oplaadt er ongeveer evenveel stroom van het net wordt gebruikt als de zonnepanelen opwekken. Met andere woorden: het lijkt erop dat ik voor mijn eigen zonnestroom moet betalen aan de energieleverancier.![]()
Neemt niet weg dat het vreemd klinkt wat je omschrijft. Hoeveel opwek geeft je PV en hoe ziet de afname van Vattenfall eruit?
Heb je toevallig ook een aparte P1-meter zodat je daar ook kan kijken wat er daadwerkelijk door je meter gegaan is?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ontlaadstroom kan binnen elke modus worden aangepast, onder instellingen "netvermogenslimiet". Maar als ik je reactie zo lees dan werkt de P1 meter niet goed samen met de batterij. Zolang de batterij nog voldoende gevuld is, springt deze bij mij altijd bij als de vraag naar stroom groter is dan de beschikbare zonnestroom. Zo hoort de zelfverbruikmodus ook te werken. Je zou kunnen proberen om de P1 meter uit de app te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Wellicht helpt dat en anders contact opnemen met de helpdesk van Anker.erik113 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:39:
[...]
Ik zie in de anker app dat de batterij regelmatig vanuit het net aan het laden is, dat is voor mij niet de bedoeling.
De batterij spingt niet bij het laden van de auto, deze heb ik nu sinds gstern niet aan de laadpaal gehangen. Ontlaadstroom handmatig beperekn beodlet u in de aangepaste modus?
Ontladen staat op 1200W, is verantwoord omdat het een absoluut niet zwaarbelaste groep betreft. Ik begrijp dat er natuurlijk niet meer uitkomt dan die 1200W (alhoewel de Anker app af en toe een uitschieter laat zien; bug neem ik aan).ArPi75 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:16:
[...]
Omdat je een normaal stopcontact hebt kan de accu "maar" met 800W (ont)laden. Alles wat meer van je PV afkomt of dat meer door je huis verbruikt wordt zal naar je grid gaan, danwel ervanaf komen.
Neemt niet weg dat het vreemd klinkt wat je omschrijft. Hoeveel opwek geeft je PV en hoe ziet de afname van Vattenfall eruit?
Heb je toevallig ook een aparte P1-meter zodat je daar ook kan kijken wat er daadwerkelijk door je meter gegaan is?
Ik heb inderdaad een tweede P1 meter van Homewizard en daar hetzelfde beeld: verbruik en opbrengst volgen elkaar precies. Gisteren was de batterij rond 13:00 vol (ik heb een oost-west opstelling) en daarna valt het verbruik ook bijna helemaal weg.
Ter illustratie een screenshot uit HW van wisselvallig vandaag, je ziet duidelijk hoe de lijntjes elkaar volgen (groen = PV-opbrengst, paars = gebruik).
Helaas werkt bij mij de Anker solix Max ac ook niet goed samen met de P1 meter/slimme meter en heb ik hetzelfde als jou Monkeytree. Inmiddels contact met Anker en schijnen meerdere dit probleem te hebben volgens Anker die hierover aangeeft: Ons R&D-team heeft de oorzaak vastgesteld: een kleine vertraging in de realtime datasynchronisatie tussen de Landis+Gyr E350-slimme meter en onze P1-meter veroorzaakt een lichte overcorrectie tijdens de snelle realtime terugkoppelingsregeling in de modus "Eigen verbruik" (Self-Consumption), wat leidt tot het veelvuldig schakelen. We zijn momenteel bezig met het optimaliseren van het lokale regelalgoritme en zullen binnenkort een verbeterde firmware-update uitbrengen. Voorlopig advies wat ik kreeg is om de zelfverbruik modus niet meer te gebruiken om schade aan de thuisbatterij te voorkomen. Meerder die dit probleem ook ervaren of slimme oplossingen hebben bedacht? Ik dacht namelijk eerst dat het aan mijn fritzbox / wifi lag.
De Anker AC Max geleverd gekregen.(Nog) niet tevreden.
Situatie:
- Eigen groep B20 -> 4mm2 kabel. Staat in de voortuin in schaduw plekje. 3500 laden 3500 ontladen staat aan
- Enphase zonnepanelen
- 3 fase (3x25) aansluiting met Landis+Gyr E350 met DSMR/SMR 5.0 slimme meter
- momenteel beheert door P1 meter. P1 meter zit op P1 splitter van home wizard (samen met home wizard p1).
Hij begint te jagen. De eerste nachts terwijl er enkel standby verbruik is noch zonne opbrengst gaat hij 3500 watt ontladen en daarna weer 3500 laden en dit continue in een loop. In de ochtend gezien dat we net zoveel van het net hadden getrokken als we teruggeleverd hadden. Heel vreemd. P1 meter direct aangesloten op de slimme meter, geen verschil. USB C gevoed en alles
.
De smart meter gen2 had ik al meebesteld maar het was mij niet duidelijk dat ook die een eigen groep moet hebben. Dat betekent op een 3 fase aansluiting 4 slots. Ter overbrugging heb ik hem op een vast schema gezet dat ik stuur.
Mensen bij anker wisten niet dat de SMART meter op een eigen groep moest. Staat ook maar heel subtiel in de beschrijving vermeld. Het schema laat het lijken alsof je de voedingskant van de SMART meter met L1, L2, L3 direct op de fases aansluit.
Wat ik wel suf vind is gebrek aan LAN aansluitingen op zowel de SMART meter als de batterij.
Situatie:
- Eigen groep B20 -> 4mm2 kabel. Staat in de voortuin in schaduw plekje. 3500 laden 3500 ontladen staat aan
- Enphase zonnepanelen
- 3 fase (3x25) aansluiting met Landis+Gyr E350 met DSMR/SMR 5.0 slimme meter
- momenteel beheert door P1 meter. P1 meter zit op P1 splitter van home wizard (samen met home wizard p1).
Hij begint te jagen. De eerste nachts terwijl er enkel standby verbruik is noch zonne opbrengst gaat hij 3500 watt ontladen en daarna weer 3500 laden en dit continue in een loop. In de ochtend gezien dat we net zoveel van het net hadden getrokken als we teruggeleverd hadden. Heel vreemd. P1 meter direct aangesloten op de slimme meter, geen verschil. USB C gevoed en alles
De smart meter gen2 had ik al meebesteld maar het was mij niet duidelijk dat ook die een eigen groep moet hebben. Dat betekent op een 3 fase aansluiting 4 slots. Ter overbrugging heb ik hem op een vast schema gezet dat ik stuur.
Mensen bij anker wisten niet dat de SMART meter op een eigen groep moest. Staat ook maar heel subtiel in de beschrijving vermeld. Het schema laat het lijken alsof je de voedingskant van de SMART meter met L1, L2, L3 direct op de fases aansluit.
Wat ik wel suf vind is gebrek aan LAN aansluitingen op zowel de SMART meter als de batterij.
[ Voor 10% gewijzigd door RebornVampie op 26-07-2026 19:57 ]
RebornVampie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:37:
Hoe bedoel je, de gen2 ct meter, deze kan je niet ergens "bij prikken" qua voeding?
[Afbeelding]
nee. Er staat letterlijk:
"Sluit de spanningsdraad van een ongebruikte groep aan op het overeenkomstige aansluitpunt op de slimme meter. De vergrendeling onder de aansluiting komt automatisch omhoog wanneer de verbinding is gelukt."
https://support.ankersolix.com/s/download-preview?urlname=Anker-SOLIX-Smart-Meter-Gen-2-Gebruikersgids-AE1X0
Mijn perilex naar de kookplaat is 2 fase. Ik heb verder maar 1 enkele drie fase groep en dat is van de zonnepanelen. Die is aangesloten met 6mm2, dus dan moet ik met een wago gaan werken. Daarnaast wil ik wil dat gescheiden houden (garantie enzo).
Dit schema vind ik misleidend (en is wat is mee gestuurd):
[ Voor 19% gewijzigd door RebornVampie op 26-07-2026 19:54 ]
Ik zie niet in waarom dat op een aparte groep zou moeten. Eigenlijk ook niet waarom je alle 3 de fases zou moeten invoeden op de smart meter, behalve dat dan de voltages per fase gemeten worden, maar ook dat is niet zo revelant. Aan amperages heb je voldoende (middels de CT klemmen).RebornVampie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:52:
[...]
nee. Er staat letterlijk:
"Sluit de spanningsdraad van een ongebruikte groep aan op het overeenkomstige aansluitpunt op de slimme meter. De vergrendeling onder de aansluiting komt automatisch omhoog wanneer de verbinding is gelukt."
https://support.ankersolix.com/s/download-preview?urlname=Anker-SOLIX-Smart-Meter-Gen-2-Gebruikersgids-AE1X0
Mijn perilex naar de kookplaat is 2 fase. Ik heb verder maar 1 enkele drie fase groep en dat is van de zonnepanelen. Die is aangesloten met 6mm2, dus dan moet ik met een wago gaan werken. Daarnaast wil ik wil dat gescheiden houden (garantie enzo).
Dit schema vind ik misleidend (en is wat is mee gestuurd):
[Afbeelding]
Iemand enig idee waarom dat wordt voorgeschreven?
je hebt toch totaal nul vermogen van het net op die momenten? ik zie aan je screenshot vooral dat er op 1 fase een batterij is die stroom opneemt uit het net en dat precies overeevkomt met de hoeveelheid stroom die je omvormer van de panelen het net op duwt op.een andere fase.monkeytree schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:03:
De batterij leek goed te functioneren: laadt overdag netjes op en ontlaadt 's avonds en 's nachts. Totdat ik in de stats van mijn energieleverancier (Vattenfall) ging kijken. Tot mijn grote verbazing geeft die aan dat tijdens de daguren dat de batterij oplaadt er ongeveer evenveel stroom van het net wordt gebruikt als de zonnepanelen opwekken. Met andere woorden: het lijkt erop dat ik voor mijn eigen zonnestroom moet betalen aan de energieleverancier.![]()
je weet dat elektrameters intern salderen over se fases toch?
Vraag;
Volgende week krijg ik mijn Anker Solid 4 pro 10kW. Deze plaats ik in de veranda met de zonnepanelen op de veranda er op aangesloten. Aangesloten op een onderverdeler van de hoofd groepenkast.
Ik heb ook nog 3x een Zendure Solar Flow 800 plus in de garage staan, aangesloten op een onderverdelen van de hoofd groepenkast. Hier heb ik nog wat ruimte over.
Ik heb in de hoofd groepenkast ook nog de zonnepanelen van het huis en een Easee Max laadpaal met eigen P1 meter voor load balancing.
Vraag; ik heb nu al de Anker P1 meter, maar krijg ook de 3 fase gen2 meegeleverd. Is het handiger om die te gebruiken ipv de Anker P1 meter? En zoja, hoe aangesloten? (CT klemmen op de hoofdschakelaar, extra CT klemmen bestellen en kijken of ik deze om de laadpaal en de onderverdeler naar de garage kan doen? (2 kabels door 1 klem). ... Zou dat werken? Dat de Easee en Zendure dus voorrang krijgen.
Volgende week krijg ik mijn Anker Solid 4 pro 10kW. Deze plaats ik in de veranda met de zonnepanelen op de veranda er op aangesloten. Aangesloten op een onderverdeler van de hoofd groepenkast.
Ik heb ook nog 3x een Zendure Solar Flow 800 plus in de garage staan, aangesloten op een onderverdelen van de hoofd groepenkast. Hier heb ik nog wat ruimte over.
Ik heb in de hoofd groepenkast ook nog de zonnepanelen van het huis en een Easee Max laadpaal met eigen P1 meter voor load balancing.
Vraag; ik heb nu al de Anker P1 meter, maar krijg ook de 3 fase gen2 meegeleverd. Is het handiger om die te gebruiken ipv de Anker P1 meter? En zoja, hoe aangesloten? (CT klemmen op de hoofdschakelaar, extra CT klemmen bestellen en kijken of ik deze om de laadpaal en de onderverdeler naar de garage kan doen? (2 kabels door 1 klem). ... Zou dat werken? Dat de Easee en Zendure dus voorrang krijgen.
Aha, dat verklaart het één & ander: ik heb precies diezelfde E350. Ook (telefonisch) contact gehad met Anker, maar nog geen antwoord gehad. Bedankt voor je reactie! 🙏🏼Peter_alo schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:17:
Helaas werkt bij mij de Anker solix Max ac ook niet goed samen met de P1 meter/slimme meter en heb ik hetzelfde als jou Monkeytree. Inmiddels contact met Anker en schijnen meerdere dit probleem te hebben volgens Anker die hierover aangeeft: Ons R&D-team heeft de oorzaak vastgesteld: een kleine vertraging in de realtime datasynchronisatie tussen de Landis+Gyr E350-slimme meter en onze P1-meter veroorzaakt een lichte overcorrectie tijdens de snelle realtime terugkoppelingsregeling in de modus "Eigen verbruik" (Self-Consumption), wat leidt tot het veelvuldig schakelen. We zijn momenteel bezig met het optimaliseren van het lokale regelalgoritme en zullen binnenkort een verbeterde firmware-update uitbrengen. Voorlopig advies wat ik kreeg is om de zelfverbruik modus niet meer te gebruiken om schade aan de thuisbatterij te voorkomen. Meerder die dit probleem ook ervaren of slimme oplossingen hebben bedacht? Ik dacht namelijk eerst dat het aan mijn fritzbox / wifi lag.
Voor zover ik lees hoef je niet een extra groep te hebben voor die smart meter? Zou niet weten hoe het dan aangesloten moet. Volgens de instructies is het aansluiten en ct klemmen erom. Bij de 1 fase smart meter krijg je 2 ct klemmen en ben je dus gelijk voorzien van PV inzicht naast je totale stroomverbruik.
en hoe krijgt de smart meter zijn 3w voeding? Tevens zou hij zonder direct aangesloten te zijn een berekende fase moeten doen en dan krijg je onbetrouwbare waarden. Ik heb een shelly en die werkt net zo.KoningPaulus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:39:
Voor zover ik lees hoef je niet een extra groep te hebben voor die smart meter? Zou niet weten hoe het dan aangesloten moet. Volgens de instructies is het aansluiten en ct klemmen erom. Bij de 1 fase smart meter krijg je 2 ct klemmen en ben je dus gelijk voorzien van PV inzicht naast je totale stroomverbruik.
Ik heb een 1-fase aansluiting, gaat niet op dus.Fr33z schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:05:
[...]
je hebt toch totaal nul vermogen van het net op die momenten? ik zie aan je screenshot vooral dat er op 1 fase een batterij is die stroom opneemt uit het net en dat precies overeevkomt met de hoeveelheid stroom die je omvormer van de panelen het net op duwt op.een andere fase.
je weet dat elektrameters intern salderen over se fases toch?
Zomaar even vraagje, hoe oud is je slimme meter?monkeytree schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:41:
[...]
Ik heb een 1-fase aansluiting, gaat niet op dus.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Het apparaat haalt zijn minimale eigen voeding direct uit de meetkabels en heeft geen eigen afgezekerde groep nodig. Aldus Anker zelf.RebornVampie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:41:
[...]
en hoe krijgt de smart meter zijn 3w voeding? Tevens zou hij zonder direct aangesloten te zijn een berekende fase moeten doen en dan krijg je onbetrouwbare waarden. Ik heb een shelly en die werkt net zo.
Ik heb de Anker AC Max 7kWh met P1 meter op een aparte groep aangesloten (3-fase groepenkast) en heb een vast contract met enkeltarief.
Op dit moment heb ik Anker App ingesteld op Slimme Modus en Stroomtarieven op Vast tarief.
Is dat de juiste instelling voor de thuisaccu in mijn situatie?
Op dit moment heb ik Anker App ingesteld op Slimme Modus en Stroomtarieven op Vast tarief.
Is dat de juiste instelling voor de thuisaccu in mijn situatie?
[ Voor 3% gewijzigd door cvdw op 28-07-2026 17:42 ]
Jaar of vijf oud, denk ik. Landis+Gyr E350 DSMR 5. Beide P1 meters zijn via een actieve Homewizard splitter met de E350 verbonden.tweeek schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:42:
[...]
Zomaar even vraagje, hoe oud is je slimme meter?
Hoe zou de aansluiting er dan verder uit kunnen zien? Klopt het onderstaande?KoningPaulus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Het apparaat haalt zijn minimale eigen voeding direct uit de meetkabels en heeft geen eigen afgezekerde groep nodig. Aldus Anker zelf.
Bruine draad vanuit Anker smart meter: Hoofdschakelaar ->aardlekautomaat L1-> bruin op automaat op L1.
Zwarte draad op: Hoofdschakelaar -aardlekautomaat L2-> zwart op automaat op L2.
Grijze draad op: Hoofdschakelaar -aardlekautomaat L3-> grijs op automaat op L3.
Vanwege ontbreken verdeelblokje: De N (blauw) draad op een willekeurige automaat of vlak na hoofdschakelaar?
In een ander topic had iemand er 1 van 12 jaar oud en dat werkte niet met de batterij (ander merk) , er zijn dus van dit type meerdere varianten.monkeytree schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:59:
[...]
Jaar of vijf oud, denk ik. Landis+Gyr E350 DSMR 5. Beide P1 meters zijn via een actieve Homewizard splitter met de E350 verbonden.
Misschien is dit linkje handige info als het al niet ergens staat vermeld.
https://www.ankersolix.com/nl/P1MeterDetail
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Geen idee. Ik laat hem plaatsen zodra ie binnen is. Maar hoor graag het antwoord, ook voor een (in mijn geval) 1 fase aansluitingvmb schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:10:
[...]
Hoe zou de aansluiting er dan verder uit kunnen zien? Klopt het onderstaande?
Bruine draad vanuit Anker smart meter: Hoofdschakelaar ->aardlekautomaat L1-> bruin op automaat op L1.
Zwarte draad op: Hoofdschakelaar -aardlekautomaat L2-> zwart op automaat op L2.
Grijze draad op: Hoofdschakelaar -aardlekautomaat L3-> grijs op automaat op L3.
Vanwege ontbreken verdeelblokje: De N (blauw) draad op een willekeurige automaat of vlak na hoofdschakelaar?
Die gen 2 meter(1 fase in dit geval) komt naast of in de buurt van een van de hoeveelheid automaten te zitten. van die (willekeurige) automaat kun je de gen 2 voeden. verbruikt zo weinig en met de wat nieuwere automaten steek je aan de uitgaande zijde (naar je huisverbruikers) zo een 2,5mm2 fase en nul in die vervolgens onderin je gen 2 gaan.KoningPaulus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:17:
[...]
Geen idee. Ik laat hem plaatsen zodra ie binnen is. Maar hoor graag het antwoord, ook voor een (in mijn geval) 1 fase aansluiting
[ Voor 9% gewijzigd door Lordopa op 26-07-2026 22:04 ]
Voeding van de CT klem lijkt me geen issue idd.Lordopa schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:00:
[...]
Die gen 2 meter(1 fase in dit geval) komt naast of in de buurt van een van de hoeveelheid automaten te zitten. van die (willekeurige) automaat kun je de gen 2 voeden. verbruikt zo weinig en met de wat nieuwere automaten steek je aan de uitgaande zijde (naar je huisverbruikers) zo een 2,5mm2 fase en nul in die vervolgens onderin je gen 2 gaan.
Vanuit de fabrikant uiteraard een eigen Aardlekautomaat, maar is natuurlijk extreme overkill voor wat het is. Gewoon even ergens bij pluggen, het is geen wasmachine oid.
Ik had toevallig nog plek in mijn groepenkast maar iemand die dat niet heeft zou in theorie gewoon een losse dinrail van 6-+ cm in de buurt van de meterkast kunnen plaatsen en ‘m daarop klikken. de kabels vd CT klemmen zijn heel lang en zeker lang genoeg om terug in de groepenkast te raken. Welliswaar minder fraai en wat meer geld maar mijn mening ten opzichte van de P1 wel veel ‘actiever’ en ‘betrouwbaarder’. erg content hiermee daar waar mijn ouders soms nog eens last hebben van een uitvallende/storende P1Whiskey48 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Voeding van de CT klem lijkt me geen issue idd.
Vanuit de fabrikant uiteraard een eigen Aardlekautomaat, maar is natuurlijk extreme overkill voor wat het is. Gewoon even ergens bij pluggen, het is geen wasmachine oid.
[ Voor 15% gewijzigd door Lordopa op 26-07-2026 22:19 ]
Vanmiddag ca 1,5u op 3500 watt laden ->. temperatuur in de app 48c. Aan de achterkant sommige plekken richting de 55c met IR meter. staat voldoende van de muur af.
Valt binnen de marges (interne accu temp ik dacht tot 55 graden.) koelribben worden altijd iets warmer. Twijfels om eens te kijken naar fans
Valt binnen de marges (interne accu temp ik dacht tot 55 graden.) koelribben worden altijd iets warmer. Twijfels om eens te kijken naar fans
[ Voor 24% gewijzigd door Lordopa op 26-07-2026 22:41 ]
dit is niet wat er in de handleiding staat. Ik kan ook niet geloven dat spoelen voeding zouden voorzien voor de smart meter.KoningPaulus schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:56:
[...]
Het apparaat haalt zijn minimale eigen voeding direct uit de meetkabels en heeft geen eigen afgezekerde groep nodig. Aldus Anker zelf.
Met een 1 fase is de voeding een minder groot probleem en kom je er misschien weg om hem van een bestaande groep te gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door RebornVampie op 26-07-2026 23:00 ]
Omdat mij de exacte werking niet duidelijk was even ChatGPT erbij gepakt:
Ik zie geen reden waarom dit een eigen groep (of drie! Bij 3-fase) zou moeten zijn.
Met andere woorden, iedere fase moet ook “bekabeld “ aangesloten worden voor een juiste meting. Daar zal de smart meter dan ook zijn eigen voeding vandaan halen (aanname).Vermogen meten
Een CT-klem meet alleen de stroom. Om het vermogen (Watt) te berekenen is ook de spanning nodig.
De meter gebruikt dan ongeveer deze formule:Daarom hebben systemen zoals Shelly, HomeWizard of Victron naast CT-klemmen vaak ook een spanningsreferentie nodig. Anders weten ze niet precies hoeveel vermogen er werkelijk wordt verbruikt of teruggeleverd.
- Schijnbaar vermogen: VA = V × A
- Werkelijk vermogen: W = V × A × cos φ
Ik zie geen reden waarom dit een eigen groep (of drie! Bij 3-fase) zou moeten zijn.
Ik heb het als zo geïnstalleerd zodat mijn laadpaal voorrang krijgt boven de batterij: de CTs van de laadpaal zitten voor de hoofdschakelaar, zodat ik het netto verbruik/overschot van mijn woning meet. De laadpaal zelf zit hier nog vóór, op de verdeelblokken met een alamat. Zodoende gaat de laadpaal laden als er netto overschot is van de woning.Whiskey48 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:16:
De batterij zit momenteel aangesloten boven óp de hoofdschakelaar en de P1 meter zit dus in de kWh meter. Hierdoor meet de P1 meter 'verderop' dan de laadpaal en dus het netto overschot van het huishouden+laadpaal. Pas als daar wat van overblijft, gaat de batterij laden.
Ik kijk ook naar een smart meter van Anker, en ben nog even aan het puzzelen waar deze CT's precies moeten komen. Ik wil dus dat ze niet op dezelfde plaats meten als de laadpaal, want dan gaan ze concurreren. Waarschijnlijk wordt de posities van deze CTs dan onder de hoofdschakelaar.
Het idee van de Smart meter is dat deze het liefst 'op' dezelfde groep (niet een eigen) zit als de batterij (net als een Shelly). Zo kan hij het verbruik middels de CTs meten, en het voltage via de ingangen voor de 1 of 3 fasen onderin de Smart meter zodat deze overeenkomen met de batterij (maar is in deze niet per se van belang uiteraard)..Whiskey48 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:08:
[...]
Voeding van de CT klem lijkt me geen issue idd.
Ahh, slim! Thanks!hiljolodewijk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:16:
[...]
Ik heb het als zo geïnstalleerd zodat mijn laadpaal voorrang krijgt boven de batterij: de CTs van de laadpaal zitten voor de hoofdschakelaar, zodat ik het netto verbruik/overschot van mijn woning meet. De laadpaal zelf zit hier nog vóór, op de verdeelblokken met een alamat. Zodoende gaat de laadpaal laden als er netto overschot is van de woning.
De batterij zit momenteel aangesloten boven óp de hoofdschakelaar en de P1 meter zit dus in de kWh meter. Hierdoor meet de P1 meter 'verderop' dan de laadpaal en dus het netto overschot van het huishouden+laadpaal. Pas als daar wat van overblijft, gaat de batterij laden.
Ik kijk ook naar een smart meter van Anker, en ben nog even aan het puzzelen waar deze CT's precies moeten komen. Ik wil dus dat ze niet op dezelfde plaats meten als de laadpaal, want dan gaan ze concurreren. Waarschijnlijk wordt de posities van deze CTs dan onder de hoofdschakelaar.
Ik probeer het te begrijpen omdat sommige post me wat in de war brengen 😅. Ik heb een shelly em50 die 1 groep meet en die staat op dezelfde fase als de airco’s. Aangezien hij stroom (stroming) en kracht (amperage) op die groep wilt meten moeten de metingen ook daarvan uit komen.hiljolodewijk schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:16:
[...]
Ik heb het als zo geïnstalleerd zodat mijn laadpaal voorrang krijgt boven de batterij: de CTs van de laadpaal zitten voor de hoofdschakelaar, zodat ik het netto verbruik/overschot van mijn woning meet. De laadpaal zelf zit hier nog vóór, op de verdeelblokken met een alamat. Zodoende gaat de laadpaal laden als er netto overschot is van de woning.
[...]
Het idee van de Smart meter is dat deze het liefst 'op' dezelfde groep (niet een eigen) zit als de batterij (net als een Shelly). Zo kan hij het verbruik middels de CTs meten, en het voltage via de ingangen voor de 1 of 3 fasen onderin de Smart meter zodat deze overeenkomen met de batterij (maar is in deze niet per se van belang uiteraard)..
Maar bij een 3 fase apparaat moet je dan toch ook 3 fases meten? De smart meter gen 2 is in mijn geval 3 fases. De voeding die de meter krijgt moet correleren met de fases die hij meet, toch? Dus ct klem 1 is l1 etc. Daaruit berekent hij vermogen en of je afneemt of teruglevert.
De batterij staat maar op 1 fase en daarom kan je hem niet als off grid gebruiken op een 3 fase woning (maar in de toekomst wel op 1 fase). De stekker van de AC max heeft ook enkel fase, nul en aarde. Geen perilex aansluiting. Dus in zoverre staan de smart meter en de batterij los van elkaar.
Qua smartmeter gen 2 lees ik dat de PV-meting daar niet van werkt met de SB3pro - probeer beetje te snappen waarom ik dan een smartmeter zou nemen. Hele idee was voor mij om m'n PV er ook uit te pikken. Wat het verder compliceert is dat ik meerdere PV-systemen heb.. ipv 1. Iemand een idee hoe dit werkt en icm de SB3pro?
Interessant, heb je een linkje waar staat dat de SB 3 niet ondersteund wordt?NiGeLaToR schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:39:
Qua smartmeter gen 2 lees ik dat de PV-meting daar niet van werkt met de SB3pro - probeer beetje te snappen waarom ik dan een smartmeter zou nemen. Hele idee was voor mij om m'n PV er ook uit te pikken. Wat het verder compliceert is dat ik meerdere PV-systemen heb.. ipv 1. Iemand een idee hoe dit werkt en icm de SB3pro?
Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als je meerdere CT klemmen op de PV input aansluit bij de Smart Meter.
Volgende link staat enerzijds dat het compatible is en in de toelichting:digital-IMEI schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:50:
[...]
Interessant, heb je een linkje waar staat dat de SB 3 niet ondersteund wordt?
Ik vraag mij af wat er zou gebeuren als je meerdere CT klemmen op de PV input aansluit bij de Smart Meter.
https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1x0311
Aka PV systeem doet ie nix mee bij de SB3pro?Dubbele circuitregeling: alleen te gebruiken met Solarbank 4 Pro en Max AC. Volgt zowel je netaansluiting als je energieopslag of externe zonnestroomsystemen voor volledig inzicht.
De Landis E350 en E360 hebben inderdaad een probleem (weet niet of alle versies dit probleem hebben), in de installatie video van thuisbatterij.nl wordt dit ook gemeld, zij adviseren dan de Smart meter te gebruiken.monkeytree schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:59:
[...]
Jaar of vijf oud, denk ik. Landis+Gyr E350 DSMR 5. Beide P1 meters zijn via een actieve Homewizard splitter met de E350 verbonden.
[ Voor 6% gewijzigd door Kred1966 op 27-07-2026 09:11 ]
Vraag, ik ga de smart gen 2 meter installeren, begrijp dat deze op eigen groep moet. En dan nog een 3 fase groep voor de accu zelf? En die laatste lees ik een B20 en een A16.... welke is aanbevolen? Iemand ervaring mee?
Misschien omdat je volgens de normen geen eindverbruiker zonder (aardlek)automaat ertussen mag aansluiten en moeten het eigen groepen zijn omdat spanningsval door andere eindgebruikers op dezelfde groep het referentie meetbeeld kan beïnvloeden?digital-IMEI schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:07:
Omdat mij de exacte werking niet duidelijk was even ChatGPT erbij gepakt:
[...]
Met andere woorden, iedere fase moet ook “bekabeld “ aangesloten worden voor een juiste meting. Daar zal de smart meter dan ook zijn eigen voeding vandaan halen (aanname).
Hier de E360-CM3D; draait zonder problemen met de P1 meter (wel op een Tech4U P1 Poort Slimme Splitter met USB-C voeding; de Smart Gateways actieve splitter doet het dan weer niet).Kred1966 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:08:
[...]
De Landis E350 en E360 hebben inderdaad een probleem (weet niet of alle versies dit probleem hebben), in de installatie video van thuisbatterij.nl wordt dit ook gemeld, zij adviseren dan de Smart meter te gebruiken.
Nee de smart gen2 meter hoeft niet op een eigen groep. Hij mag door een bestaande groep (minimaal 6A) gevoed worden. Dat is dus voor de 3-fase variant wel een 3-fase groep natuurlijk.peterpijpelink schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:15:
Vraag, ik ga de smart gen 2 meter installeren, begrijp dat deze op eigen groep moet. En dan nog een 3 fase groep voor de accu zelf? En die laatste lees ik een B20 en een A16.... welke is aanbevolen? Iemand ervaring mee?
Heb je in de groepenkast geen 3-fase groep zitten zal je er indd voor de smart meter 1 moeten plaatsen. En heb je de ruimte in de groepenkast niet dan zijn er kleine kastjes met din rail verkrijgbaar waar je een groep en de meter in kan plaatsen. De ct klemmen breng je dan vanaf daar naar je hoofd bedrading.
De batterij zelf dient aangesloten te worden op een 1-fase B16 30mA aardlekautomaat, maar het is waarschijnlijk verstandiger vanwege de continu belasting en warmteontwikkeling om een B20 30mA aardlekautomaat te nemen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik had problemen met de Anker SOLIX P1 meter icm Landis Gyr E360 CM3D A3D slimme meter. Na koppelen in de app ging die offline. Anker SOLIX gesproken: De nieuwste versie van de P1 meter heeft een firmware die al met deze slimme meter om kan gaan. De eerdere versie heeft die firmware nog niet. Als je de P1 meter in de app hebt gekoppeld en deze als offline toont kan je vervolgens 5x binnen 3 seconden op de knop op de P1 meter drukken en dat start de handmatige update via Wifi.
Na een paar minuten wachten heb ik de P1 meter wel even uit de app moeten verwijderen en opnieuw moeten toevoegen, maar nu doet die het zowel via een HW Actieve Splitter als direct op de P1 poort.
:strip_exif()/f/image/L2ibjUgFChGITTHgbwG7nhNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TkaXRpWOiCLDySkFQ7CogY8V.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een paar minuten wachten heb ik de P1 meter wel even uit de app moeten verwijderen en opnieuw moeten toevoegen, maar nu doet die het zowel via een HW Actieve Splitter als direct op de P1 poort.
:strip_exif()/f/image/L2ibjUgFChGITTHgbwG7nhNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TkaXRpWOiCLDySkFQ7CogY8V.jpg?f=fotoalbum_large)
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
dank! goede informatie!
Mijn P1 meter zit op een hogere firmware. Heb ik dan die nieuwere versie?Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:44:
Ik had problemen met de Anker SOLIX P1 meter icm Landis Gyr E360 CM3D A3D slimme meter. Na koppelen in de app ging die offline. Anker SOLIX gesproken: De nieuwste versie van de P1 meter heeft een firmware die al met deze slimme meter om kan gaan. De eerdere versie heeft die firmware nog niet. Als je de P1 meter in de app hebt gekoppeld en deze als offline toont kan je vervolgens 5x binnen 3 seconden op de knop op de P1 meter drukken en dat start de handmatige update via Wifi.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
He! Een P1 meter én een Shelly! ... Wat doe je met de Shelly?Taro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De smart meter zou ik eerder afzekeren op 100mA per fase, 3600W is een beetje veel capaciteit voor een ding wat max 10W trekt ... "in wire fuses" of din rail met glaszekeringen werken prima.HBrand schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:33:
[...]
Nee de smart gen2 meter hoeft niet op een eigen groep. Hij mag door een bestaande groep (minimaal 6A) gevoed worden. Dat is dus voor de 3-fase variant wel een 3-fase groep natuurlijk.
- Taro
- Niet online
Topicstarter
De P1 meter werkte niet, gelukkig heb ik altijd een Shelly achter de hand.Whiskey48 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:07:
[...]
He! Een P1 meter én een Shelly! ... Wat doe je met de Shelly?
Ik haal de P1 meter nu ook weer direct uit de slimme meter, met 3x HW Actieve Splitter heb ik wel genoeg van die dingen in gebruik. De Shelly koppelt gelukkig met eigenlijk alle merken en apps.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Ja, je hebt de nieuwere versie vermoed ik. Ontvang ik als het goed is ook spoedig, dan kan ik het checken.La1974 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:00:
[...]
Mijn P1 meter zit op een hogere firmware. Heb ik dan die nieuwere versie?
[Afbeelding]
Goedemiddag Anker kenners. Ik heb twee weken geleden een E2700 pro met 1 extra batterij aangeschaft. Tot nu toe gaat het lekker. Een eigen groep gegeven, de P1 meter aangesloten, batterij en P1 meter hebben elkaar gevonden en het werkt als een zonnetje.
De volgende stap was Homey aansluiten, die zag in eerste instantie geen waarden, maar na een paar uur wel. Vreemd, maar verder nog niet uitgezocht.
Dit weekend was Homey opeens de verbinding kwijt, de waarden bleven gelijk. Ik probeerde in de Anker app in te loggen en kreeg een onduidelijke foutmelding (willekeurige letters). Dat werd later een melding dat het maximaal aantal loginerrors was bereikt. Batterij en P1 zagen elkaar blijkbaar nog gewoon, het extern stroomverbruik bleef (bijna) nul, de batterij deed nog gewoon zijn werk.
Ik vermoedde een server/cloud probleem bij Anker, maar zag hier nog geen tientallen meldingen, dus zo groot was het probleem blijkbaar ook weer niet. Uitschakelen en inschakelen van de batterij hielp niet, support komt (nog) niet verder dan een standaard antwoord.
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is?
En om de kracht van Tweakers maar weer eens te bewijzen😀: terwijl ik dit bericht tik zie ik het percentage van de batterij opeens verspringen. De batterij is dus - na twee dagen - weer online.
Ik laat het bericht maar even staan voor toekomstige lezers. De vraag blijft: hebben jullie enig idee wat hier mis ging?
De volgende stap was Homey aansluiten, die zag in eerste instantie geen waarden, maar na een paar uur wel. Vreemd, maar verder nog niet uitgezocht.
Dit weekend was Homey opeens de verbinding kwijt, de waarden bleven gelijk. Ik probeerde in de Anker app in te loggen en kreeg een onduidelijke foutmelding (willekeurige letters). Dat werd later een melding dat het maximaal aantal loginerrors was bereikt. Batterij en P1 zagen elkaar blijkbaar nog gewoon, het extern stroomverbruik bleef (bijna) nul, de batterij deed nog gewoon zijn werk.
Ik vermoedde een server/cloud probleem bij Anker, maar zag hier nog geen tientallen meldingen, dus zo groot was het probleem blijkbaar ook weer niet. Uitschakelen en inschakelen van de batterij hielp niet, support komt (nog) niet verder dan een standaard antwoord.
Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is?
En om de kracht van Tweakers maar weer eens te bewijzen😀: terwijl ik dit bericht tik zie ik het percentage van de batterij opeens verspringen. De batterij is dus - na twee dagen - weer online.
Ik laat het bericht maar even staan voor toekomstige lezers. De vraag blijft: hebben jullie enig idee wat hier mis ging?
Heb 'm niet bij thuisbatterij.nl gekocht, maar direct bij Anker. En die vermelden dus niks over problemen met de Landis+Gyr slimme meters. Klantenservice van Anker zegt dat ze ermee bezig zijn.Kred1966 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:08:
[...]
De Landis E350 en E360 hebben inderdaad een probleem (weet niet of alle versies dit probleem hebben), in de installatie video van thuisbatterij.nl wordt dit ook gemeld, zij adviseren dan de Smart meter te gebruiken.
[ Voor 8% gewijzigd door monkeytree op 27-07-2026 13:00 ]
:strip_exif()/f/image/uwFGqNZYj9tRLA5hCFENECfV.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/8FzH2ArvxUXp4BBEUYgG6cCf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sriRUOwbjyoGbRoWzgaH3NBd.png?f=fotoalbum_large)