'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne
Dit bewijst niet dat je ongelijk hebt, maar mijn brandverzekering heeft een nota aan de polis toegevoegd dat ik een thuisbatterij plaats.Bluecross schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Aanmelden bij de brandverzekering hoeft niet, aangezien dit als inboedel wordt gezien voor plug and play. Tenzij het specifiek vermeld staat in je polis.
Alsook is het totaal niet zeker dat de batterij zal gehomologeerd worden voor 3500W, dit was ook zo bij Indevolt plug and play batterijen, deze werden eerst gehomologeerd voor 800W en maar recent voor het volle vermogen (een stuk minder dan 3500W). Ik heb al meerdere malen gevraagd aan Anker als deze zal gehomologeerd worden met het volle vermogen door synergrid of niet, maar geen duidelijk antwoord.
IVM homologatie: dit is inderdaad een deel van de reden dat ik hem laat staan bij de verkoper. Mocht de homologatie niet voor 3500W zijn hoef ik hem niet (dan neem ik wel 2 batterijen van elk 2500w hetgeen me meer mogelijkheden heeft om het capaciteitstarief te drukken).
Aan de andere kant had ik gelezen dat Synergrid geen softwarematige beperkingen van het vermogen erkent. Dus als je bij Synergrid een toestel wil laten homologeren voor bvb 2500W, dan mag er geen manier zijn om als eindgebruiker het vermogen te verhogen tot bvba 3500W. Dus lijkt me dat dit toestel ofwel NIET gehomologeerd zal worden, of (waarschijnlijker) dat het WEL gehomologeerd zal worden en aan de volle 3500W.
Het is inderdaad geen gemakkelijke keuze. Ik koos de volledig wettelijke optie van hem bij de verkoper te laten staan want zelfs aan 800W mag momenteel eigenlijk niet. Maar zonder van deze zomermaanden 😉Joindry schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:12:
[...]
De mijne wordt volgende week geleverd en ik ben nog in dubio. Ik ga of hem niet aanmelden tot de homologatie in orde is en hem in 800W modus laten staan. Of gewoon even een oogje toeknijpen en hem wél in 3500W modus zetten. (en pas aanmelden na homologatie) Hetzelfde geldt voor de herkeuring elek.installatie en aanmelding aan de brandverzekering, dewelke allemaal verplicht zijn in Vlaanderen. (maar die tegelijk ook nauwelijks lijkt te gebeuren, noch opgevolgd wordt) Vlaanderen![]()
Vooral bidden dat die homologatie snel in orde komt... (samen met een aparte modus die werkt rond piekverbruik).
Kenar95 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:00:
Gisteren kreeg ik de melding dat vermogen teruggedraaid werd doordat de Mac AC te warm zou zijn. Staat in schuur dus was verbaasd dat ik de melding nu kreeg terwijl omgevingstemperatuur vorige week hoger lag.
[Afbeelding]
Ik vermoed eerder dat grotere units minder warm worden omdat er een lagere C-rate is. Mijn pa heeft de Max AC staan en die komt deze week nog niet boven 32 graden uit (maar weinig zon/vermogen). Hij heeft 14 kWh staan.
In Homey temperatuur op dat moment teruggekeken, bleek 51.9. Overigens dag ervoor was deze 51.6 en geen melding. Heb de 7kw versie dus ontlading op 3500W duurt max zo'n 2 uur, lijkt mij toch dat hij dat gewoon moet trekken bij een normale omgevingstemperatuur. Als hij bij de 7kw versie al terugschakelt dan vrees ik voor de grotere accu's.
Zijn er hier meer die al een terugschakeling door interne temperatuur hebben gehad? En is dit 'al' (?) bij 51 graden?
[Afbeelding]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Aah oke .dan kijk ik beter voor een P1 meter als het verschil zo klein is.Rene85 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:15:
Aanvullend op bovenstaand: met een P1 meter ga je het nooit echt op nul krijgen. In de nacht wordt het heel acceptabel met bij mij uur waardes van 0.01 en 0.02 kWh. Overdag wanneer zo nu en dan de quooker, wasmachine, vaatwasser etc aangaat krijg je grotere uitslagen doordat de Anker eerst te traag is en vervolgens te lang blijft leveren.
Hieronder wel een mooie dag dat dit illustreert. ‘S nachts erg lage waardes, overdag door quooker, elektrisch koken etc hogere verbruik en teruglevering. Over de dag kom je vrijwel geheel op nul uit, maar toch 0.7 gebruikt en 0.7 teruggeleverd. Denk niet dat het de moeite loont om hiervoor te switchen naar CT klemmen
[Afbeelding]
[Afbeelding]