• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:18
Heb sinds zaterdagavond een storing met mijn internet verbinding en kan dus via de app eigenlijk niks volgen wat er met mijn Max AC gebeurd. Als ik er naast sta kan ik via Bluetooth wel verbinden, maar dan ook alleen met de accu zelf en niet met het hele systeem waar je dus instellingen kunt aanpassen zoals laad/ontlaad snelheden.

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalve dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote power storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:28
NiGeLaToR schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Als je wat wilt doen? De volle 3,5kW gebruiken?
Ja dat is inderdaad beter, toch verkopen ze ‘m met 2,5mm2 en een reguliere stekker omdat dit in theorie ook kan. Maar idealiter dus niet meer dan 80% x 16A gebruiken of beter afmonteren.

Vergeet niet dat op elk Action verlengsnoer staat max belasting 3680watt en dat niet veel mensen weten dat dit in de praktijk een max piek moet zijn en niet permanent :)
Als je 5 meter 1.5mm hebt ksn je daar makelijk 3600watt permanent op zetten.

50 meter is weer ander verhaal

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:28
Herbiek616 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:26:
Heb sinds zaterdagavond een storing met mijn internet verbinding en kan dus via de app eigenlijk niks volgen wat er met mijn Max AC gebeurd. Als ik er naast sta kan ik via Bluetooth wel verbinden, maar dan ook alleen met de accu zelf en niet met het hele systeem waar je dus instellingen kunt aanpassen zoals laad/ontlaad snelheden.

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalved dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote internet storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?
Goede vraag dat zou ik ook wel eens willen weten

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 18:19

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalved dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote internet storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?
Dat is wel een interessante casus. Is het via Home Assistant dan bijvoorbeeld nog wel inzichtelijk? Hetzelfde geldt voor een stroomstoring, dan zal je router en dus internet ook uitvallen als deze niet op de noodstroompoort zit.

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalve dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote power storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?
Als je via bluetooth verbinding maakt kun je het noodstroom stopcontact aanzetten, maar die functionaliteit is een beetje verstopt...

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:18
De Ingenieur schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Dat is wel een interessante casus. Is het via Home Assistant dan bijvoorbeeld nog wel inzichtelijk? Hetzelfde geldt voor een stroomstoring, dan zal je router en dus internet ook uitvallen als deze niet op de noodstroompoort zit.
Vind dat je ook zonder andere tools zoals Home Assistant nog wel settings moet kunnen veranderen via Ankers eigen app.Eerste wat ik zou doen (bij langere stroomuitval) is, naast mijn vriezer en koelkast, het modem op het noodstroom poort aansluiten, maar als ik die niet via Bluetooth verbinding actief kan maken heb je er alsnog niks aan.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:39
@HandyLumberjack zou jij kunnen aangeven waar deze functionaliteit dan is verstopt? Dank alvast!
Zelf heb ik een issue met het verbinden met bluetooth (tablet samsung of de s21) en is op een of andere manier niet gelukt met stoomuitval.

[ Voor 3% gewijzigd door rem_hopster op 20-07-2026 11:17 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:13
HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Als je via bluetooth verbinding maakt kun je het noodstroom stopcontact aanzetten, maar die functionaliteit is een beetje verstopt...
Ik moest vanmorgen wat wijzigen in de groepenkast en heb de Anker AC Max daarbij ook even uit moeten schakelen. Dat deed ik door de groep in de groepenkast uit te schakelen, wat door de Anker als een stroomstoring wordt gezien.
In de app krijg je daar ook een melding van, waarbij ook staat vermeld dat je de noodstroompoort kunt inschakelen door de aan/uit knop 1 seconde ingedrukt te houden.
Dus je hebt (als dit klopt, niet zelf getest) altijd de optie om zonder internet of app de noodstroompoort in te schakelen.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 00:10

duderuud

Sliden is koel

xavalon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:14:
[...]

... B20 is wel 2x zo breed als een B16.
Dat hoeft niet

Motor-Forum.nl

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:06
xavalon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Aardig vol; ik heb een B20-automaat (ipv B16) laten plaatsen voor een dedicated groep voor de Anker. Op aanbeveling van mijn elektriciën. B20 is wel 2x zo breed als een B16.
Zo ver ik uit de AI kreeg heeft B20 een nadeel; het niet meer selectief met de 3x 25A hoofdzekering en is het risico dat je hoofdzekering smelt. Om dat op te lossen moet er dan iemand van netbeheer komen om die zekering te vervangen. Je kan dan eventueel upgraden naar een hoofdautomaat, dat zou dan €445,46 kosten. Alternatief is 3 x 35A maar dat kost €1.971,04 er jaar ipv €445,76 naast de upgrade kosten (!).

Ondertussen kan ik nergens vinden dat 3500W niet op B16 zou mogen (3680W max). Enige wat ik kan vinden is de thermische beveiliging bij langdurig verbruik. Maar zonder extra modules is je accu binnen 2 uur leeg. Dus dan is de vraag; wat is langdurig. edit: Aan het zoeken op de "80% regel" .

Zijn er mensen die daadwerkelijk problemen hebben ervaren met B16? Persoonlijk heb ik liever dat de accu groep uitschakelt dan mijn smeltzekering.

edit:
Eindelijk wat concreets gevonden op basis van de ABB 2CSS245101R0165. De automaat is ontworpen op 16,0A bij 30C. Elke 10c gaat er 6% af dus bij 40c 15,0A (3450W) en bij 50C 14.1A (3243W). Zet je automaten naast elkaar dan is er bij 3 stuks een factor van 90%. Interessant want was eigenlijk net van plan om een extra meterkast in de garage te laten plaatsen, maar die wordt in de zomer dus wel warm; 29.6c record op 26-7-2026.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2026 12:50 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 00:00
Out.of.Control schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Ik moest vanmorgen wat wijzigen in de groepenkast en heb de Anker AC Max daarbij ook even uit moeten schakelen. Dat deed ik door de groep in de groepenkast uit te schakelen, wat door de Anker als een stroomstoring wordt gezien.
In de app krijg je daar ook een melding van, waarbij ook staat vermeld dat je de noodstroompoort kunt inschakelen door de aan/uit knop 1 seconde ingedrukt te houden.
Dus je hebt (als dit klopt, niet zelf getest) altijd de optie om zonder internet of app de noodstroompoort in te schakelen.
Op de site van Anker staat dat het noodstroom WCD vanzelf wordt ingeschakeld bij stroomuitval!

Arriving Somewhere but not here....

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 10:41
Voor de mensen die meerdere batterijen hebben (uit de oude serie) die in de app als 1 systeem/batterij worden gezien:

Houdt de app/houden de batterijen ook rekening met het fasegebruik? Als in: als een fase al goed belast wordt, houdt de batterij zich dan in of gaat hij alsnog laden/ontladen over die fase?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:41
sdk1985 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Zo ver ik uit de AI kreeg heeft B20 een nadeel; het niet meer selectief met de 3x 25A hoofdzekering en is het risico dat je hoofdzekering smelt. Om dat op te lossen moet er dan iemand van netbeheer komen om die zekering te vervangen. Je kan dan eventueel upgraden naar een hoofdautomaat, dat zou dan €445,46 kosten. Alternatief is 3 x 35A maar dat kost €1.971,04 er jaar ipv €445,76 naast de upgrade kosten (!).

Ondertussen kan ik nergens vinden dat 3500W niet op B16 zou mogen (3680W max). Enige wat ik kan vinden is de thermische beveiliging bij langdurig verbruik. Maar zonder extra modules is je accu binnen 2 uur leeg. Dus dan is de vraag; wat is langdurig. edit: Aan het zoeken op de "80% regel" .

Zijn er mensen die daadwerkelijk problemen hebben ervaren met B16? Persoonlijk heb ik liever dat de accu groep uitschakelt dan mijn smeltzekering.

edit:
Eindelijk wat concreets gevonden op basis van de ABB 2CSS245101R0165. De automaat is ontworpen op 16,0A bij 30C. Elke 10c gaat er 6% af dus bij 40c 15,0A (3450W) en bij 50C 14.1A (3243W). Zet je automaten naast elkaar dan is er bij 3 stuks een factor van 90%. Interessant want was eigenlijk net van plan om een extra meterkast in de garage te laten plaatsen, maar die wordt in de zomer dus wel warm; 29.6c record op 26-7-2026.
Hoezo niet B20? De hoofdzekering is C25.

Lijkt me toch prima qua selectiviteit? (Steeds lager)

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:52
jan groen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:43:
[...]

En hoe doe je dat dan? Ik heb de accu het zelfde ingesteld als PADIpro en herken het beeld wel.
Excuus! Ik heb hem op het Engels staan en herkende de modus niet 🫣 @PADIpro

zie je wel verbruik van de P1 meter terug in de app? Ik heb hem ook op NoM staan op maximaal beschikbaar vermogen maar lever niet terug.

PV staat ingesteld op third party?

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-08 10:52
Ik heb een Max AC en het komend halfjaar nog een vast contract. De Max AC staat nu op modus zelfverbruik. Mijn vraag is of de slimme modus voor mijn situatie nog toegevoegde waarde kan hebben tov zelfverbruik en -zo ja - op welke aspecten?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:26
Op 20 juli is onze Summer Sale in Nederland begonnen. Tijdens deze actie is de Solarbank Max AC-bundel tijdelijk verkrijgbaar voor een lagere prijs dan de introductieprijs die je hebt betaald.

Wij vinden het belangrijk dat klanten die tijdens de introductie hebben besteld niet duurder uit zijn. Daarom ontvang je het prijsverschil van € 100 terug via de betaalmethode die je voor je bestelling hebt gebruikt.
- Solarbank Max AC: € 100
- BP7000: € 100

Bijzonder.. ik heb een stuk minder betaald dan de huidige Summer Deal a €2.099. Zou wat zijn naast de overige korting en cashback.
rem_hopster schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:17:
@HandyLumberjack zou jij kunnen aangeven waar deze functionaliteit dan is verstopt? Dank alvast!
Zelf heb ik een issue met het verbinden met bluetooth (tablet samsung of de s21) en is op een of andere manier niet gelukt met stoomuitval.
Ja dat wil ik wel, maar geef me even een paar dagen de tijd, dan post ik wel wat screenshots en uitleg.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51
Maurice- schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:00:
Op 20 juli is onze Summer Sale in Nederland begonnen. Tijdens deze actie is de Solarbank Max AC-bundel tijdelijk verkrijgbaar voor een lagere prijs dan de introductieprijs die je hebt betaald.

Wij vinden het belangrijk dat klanten die tijdens de introductie hebben besteld niet duurder uit zijn. Daarom ontvang je het prijsverschil van € 100 terug via de betaalmethode die je voor je bestelling hebt gebruikt.
- Solarbank Max AC: € 100
- BP7000: € 100

Bijzonder.. ik heb een stuk minder betaald dan de huidige Summer Deal a €2.099. Zou wat zijn naast de overige korting en cashback.
Bron en wat heb jij dan waar betaald?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 19:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb de Max AC een weekje terug toegevoegd aan mijn thuisinstallatie (1-fase netstroom, 8 zonnepanelen met Enphase IQ8 microinverters) samen met de Anker CT klemmen meter in de groepenkast. Het huis is volledig elektrisch: warmtepomp (met warm tapwater), airco multisplit, etc etc.

De Max AC doet uitstekend z'n werk voor mijn doel: proberen mijn zelfopgewerkte zonnestroom te gebruiken. We gebruiken nu bijna nul uit het net en elke dag is de accu rond de lunch weer volgeladen voor nog een nachtje :)

• Maurice-
  • Laatst online: 23:26
Spekkie99 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Bron en wat heb jij dan waar betaald?
Mail van Anker en op de prijs kom ik nog even terug als hij hier daadwerkelijk staat :9

• Henkie
  • Laatst online: 23:32
sebastius schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:35:
Ik heb de Max AC een weekje terug toegevoegd aan mijn thuisinstallatie (1-fase netstroom, 8 zonnepanelen met Enphase IQ8 microinverters) samen met de Anker CT klemmen meter in de groepenkast. Het huis is volledig elektrisch: warmtepomp (met warm tapwater), airco multisplit, etc etc.

De Max AC doet uitstekend z'n werk voor mijn doel: proberen mijn zelfopgewerkte zonnestroom te gebruiken. We gebruiken nu bijna nul uit het net en elke dag is de accu rond de lunch weer volgeladen voor nog een nachtje :)
Hoe ziet je verbruik er snachts uit met de airco's/accu? Ben hier bezig met offertes voor panelen/airco/accu's en twijfel nog over een max AC 21kw of een "professionele" accu.

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-08 13:45
Beste Tweakers,

Laatste dagen veel geprobeerd in te lezen en mijn voorkeur gaat nu uit naar een anker Max ac. Ik heb 1 fase. 12 zonnepanelen enphase micro omvormers. Airco, daardoor zomer nacht sluipverbruik ca. 5kwh.

Daarnaast spreekt een offgrid setup mij aan. Ja beetje doem denken.. maar mocht er shit zijn, toch leuk dat er dan licht in mijn huisje brand..

Nu probeer ik te begrijpen wat daarvoor nodig is. Graag word ik door jullie gecontroleerd/gecorrigeerd. Ik wil dus 3 groepen op een nieuwe backup groep plaatsen en de zonnepanelen ook. Zodat die 3 groepen bij stroomuitval op de batterij en panelen door blijven werken.

Samen met Chat heb ik deze Werkspot offerte aanvraag opgesteld. Klopt dit een beetje?

​Beste vakman,

​Voor mijn woning (1-fase aansluiting) zoek ik een gecertificeerd elektricien/installateur voor de complete installatie en aansluiting van een thuisbatterij met noodstroom/ATS-voorziening in de meterkast.

​Verdeling hardware & materialen:

​Door mij aangeleverd: De thuisbatterij zelf (Anker SOLIX Solarbank Max AC + eventuele uitbreidingsaccu) en de Anker Smart Meter.

​Door jou aan te leveren: Alle benodigde installatiematerialen voor de groepenkast (ATS-omschakelaar, 1-0-2 bypass, aardlekautomaten, YMvK kabels, montagemateriaal) in overleg/op de offerte.

​Opstellingslocatie:

​De batterij komt buiten op het balkon te staan (1e verdieping), recht boven de meterkast op de begane grond.

​Het kabeltraject van het balkon door de vloer/gevel naar de meterkast is kort: ca. 3 tot 5 meter.

​Gevraagde Werkzaamheden:

​Levering materialen & aanleggen dedicated AC-groep:

​Leveren en monteren van een passende aardlekautomaat (B16/B20) in de meterkast.

​Aanleggen en afmonteren van een YMvK kabel (3\times 6\text{ mm}^2, ca. 5m) naar het balkon op de 1e verdieping.

​Noodstroom / ATS & Groepensplitsing (Eilandmodus):

​Leveren en plaatsen van een Automatic Transfer Switch (ATS) op de DIN-rail.

​Afsplitsen van 3 specifieke groepen (koelkast, verlichting, netwerk/werkplek) naar een aparte noodstroom-rail achter de ATS/backup-poort.

​Leveren en plaatsen van een handmatige 1-0-2 bypass-schakelaar in de meterkast, zodat de 3 noodstroomgroepen bij storing of onderhoud direct terug op het hoofdnet geschakeld kunnen worden.

​Verplaatsen Zonnepanelen (AC-coupling / Frequency Shifting):

​De bestaande zonnepanelengroep (Enphase IQ7A micro-omvormers) verhuizen van het hoofdnet naar de Noodstroom/BACKUP-zijde van de ATS. Dit i.v.m. doordraaien en bijladen op zonne-energie bij netuitval (frequency-shift sturing).

​Meetsysteem & Testen:

​Aansluiten van de Anker Smart Meter / CT-spoelen bij de hoofdschakelaar.

​Systeem testen op normale werking én testen van de omschakeling naar eilandmodus (stroomuitvalsimulatie).

​Details Woning & Situatie:

​Hoofdaansluiting: 1-fase (1x35A / 1x40A)

​Zonnepanelen: Enphase IQ7A micro-omvormers

​Thuisbatterij: Anker SOLIX Solarbank Max AC (IP66, geschikt voor balkon)

​Kabellengte: Max. 5 meter (recht naar beneden naar de meterkast)

​Gewenst van de vakman:

​Aannemer / elektricien met NEN1010 certificering (Inschrijving KVK).

​Ervaring met het aansluiten van thuisbatterijen, ATS/noodstroom en Enphase PV-systemen.

​Offerte gesplitst in arbeidsloon en geleverde installatiematerialen.

​Factuur met garantie op het opgeleverde installatiewerk.

​Graag ontvang ik een gerichte offerte en je eerstvolgende beschikbare datum voor uitvoering.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 00:00
Julio-K schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:53:
Daarnaast spreekt een offgrid setup mij aan. Ja beetje doem denken.. maar mocht er shit zijn, toch leuk dat er dan licht in mijn huisje brand..

Nu probeer ik te begrijpen wat daarvoor nodig is. Graag word ik door jullie gecontroleerd/gecorrigeerd. Ik wil dus 3 groepen op een nieuwe backup groep plaatsen en de zonnepanelen ook. Zodat die 3 groepen bij stroomuitval op de batterij en panelen door blijven werken.
Zover ik weet gaat de accu dit niet doen. Als de stroom zou uitvallen, dan gaat de accu niet meer laden of ontladen via de groepenkast. Ook niet als de panelen op die fase zouden zitten; ook die zullen hoogstwaarschijnlijk uitvallen. (bij mij tenminste wel met een SolarEdge omvormer.)

De accu heeft wel een noodstroom WCD, die gaat dan wel werken en daar zou je het eea zoals koelkast/diepvries of zo kunnen aansluiten (via een verlengsnoer). Maar dat is het dan ook.

Arriving Somewhere but not here....

• sdk1985
Whiskey48 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Hoezo niet B20? De hoofdzekering is C25.

Lijkt me toch prima qua selectiviteit? (Steeds lager)
Selectiviteit zou 1.6x zijn en 1.6x 20A = 32A. Dus voor selectiviteit heb je 3x 35 ipv 3x 25 nodig. Bij 1.6x 16A kom je op 25.6A uit.

• Out.of.Control
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Op de site van Anker staat dat het noodstroom WCD vanzelf wordt ingeschakeld bij stroomuitval!
Dat kun je inderdaad zo instellen, maar je kunt het ook op 'handmatig' zetten. Misschien scheelt het wat sluipverbruik of heb je andere redenen ook hem niet op automatisch te willen zetten.
Maar dan kun je dus in de situatie komen dat je geen wifi verbinding hebt om hem aan te zetten, als de stroom uit valt.
En dan is de truc met 1s de knop indrukken wel handig.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:01
sdk1985 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Selectiviteit zou 1.6x zijn en 1.6x 20A = 32A. Dus voor selectiviteit heb je 3x 35 ipv 3x 25 nodig. Bij 1.6x 16A kom je op 25.6A uit.
Selectiviteit is in NEN 1010 geen verplichting, maar een aanbeveling.

MHI SCM50 | PV 5475 Wp

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:03
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Waarom niet kiezen voor NoM?
Daar heb ik hem ook op staan maar er komen toch hele afwijkende resultaten. Ik zie ons verbruik toenemen naar 20kwh per dag terwijl we op vakantie zijn. Ergens gaat het niet goed.

• PADIpro
kikker916 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Ik heb zelf een enphase systeem en ook op zelf levering gezet, daarbij laad hij niks uit het net. (wel export indien meer dan max dat ik heb ingesteld).

Ik heb de anker p1 gekoppeld, let er wel op dat je deze manueel moet toevoegen tot de installatie (hem enkel in de app als device doet ‘niks’ ). Dan zou die moeten detecteren wat er naar het net gaat en gaan laden.

kijk even of de p1 onderdeel is van je batterij systeem.
P1 meter is onderdeel van het EMS ik ga de optie third party pc eens uitzetten kijken wat er dan gebeurt.

• sdk1985
pjotter1965 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Selectiviteit is in NEN 1010 geen verplichting, maar een aanbeveling.
Voor zo ver ik tot heden kan vinden is dat voor de 80% regel hetzelfde (B16 vs B20).

Dus dan lijkt het mij dat je kiest tussen een B16 die mogelijk afslaat ivm thermische beveiliging of dat bij kortsluiting je smeltzekering uitvalt en je Enexis moet bellen om de stroom te herstellen.

Misschien dat ik hem gewoon op 3000W zet, dan ben ik AFAIK volledig van de plus en minpunten af.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2026 19:30 ]

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-07 19:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU-3sQV2YamO2S279FGVUvLsX2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEblwmGwQRoGZfsrEqk6CbEb.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu ruim 2 weken de Solar Max AC geïnstalleerd, en werkend op de 'slimme modus'. Deze zou het gebruik moeten gaan leren en afhankelijk van zonnepanelen opwek en dynamische prijzen. Ik weet niet of ik iets fout doe, maar in deze modus weigert de accu een merkbaar deel van zijn capaciteit te ontladen aan het net. Zoals je kan zien geeft het systeem zelf aan dat ontladen winstgevend is om 19:00, maar ontlaadt met maar 0,002kWh in dat uur. De accu was om 13:30 al vol (de vorige dag geforceerd om te gaan ontladen), en de volgende ochtend was de accu nog 80% vol. Ook die dag weer nauwlijks ontladen - de snelste ontlading aan het net die ik heb gezien is 130W ongeveer

- Gaat om alleen basismodule 7,5kWh

- net export staat aan op 3500W max.

- Wij hebben 8 panelen die met huidig weer ongeveer 20-25 kWh opwekken per dag. Growatt omvormer

We waren begonnen met de Dynamische Tarieven modus, maar daar MOET je minimaal 1 uur opladen per dag via het net (in de planning), en je accu weigert de capaciteit te ontladen aan het huis buiten de wat door de app gekozen ontlaaduren zijn op het duurste molent (bij bijvoorbeeld 3 uur ontladen per dag ergens tussen 17:00 en 0:00). Ookal plan je zo in dat hij maar met 2kW kan ontladen en dus minimaal 1,5 kWh overhoudt aan het einde van de ontlading, dan geeft hij restant niet aan je huisverbruik.

Iemand ideeën?

• digital-IMEI
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Daar heb ik hem ook op staan maar er komen toch hele afwijkende resultaten. Ik zie ons verbruik toenemen naar 20kwh per dag terwijl we op vakantie zijn. Ergens gaat het niet goed.
Hoe registreer jij je gebruik? Home Assistant? Ik was even aan het teruglezen in je reacties. Zou het niet kunnen dat je verbruik en teruglevering omgedraaid zijn?

Wat was voorheen je sluipverbruik van 1 dag? De Anker krijgt in ieder geval no way 20kWh op een dag verbrand…

• PADIpro
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Hoe registreer jij je gebruik? Home Assistant? Ik was even aan het teruglezen in je reacties. Zou het niet kunnen dat je verbruik en teruglevering omgedraaid zijn?

Wat was voorheen je sluipverbruik van 1 dag? De Anker krijgt in ieder geval no way 20kWh op een dag verbrand…
Ik gebruik CEMM om de energiestromen te monitoren, maar die raakt er ook helemaal van in de war. Toen ik naar jouw setup keek, viel me op dat jij je zonnepanelen niet via Anker hebt geconfigureerd. Daarom heb ik die optie ook uitgezet. Sindsdien staat mijn slimme meter netjes op 0.

Ik zie de opbrengst van mijn zonnepanelen nu niet meer terug in de Anker-app, maar het belangrijkste is dat ik nu geen ongewenste afname of teruglevering meer op de meter zie.

Nu alleen afwachten of hij wel netje weer gaat opladen op basis van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iAOmmO51UlO14Isjjk0YtIJZhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCM2qVBmQLSp3onYblylwPGO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door PADIpro op 20-07-2026 21:41 ]

• PADIpro
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Ik gebruik CEMM om de energiestromen te monitoren, maar die raakt er ook helemaal van in de war. Toen ik naar jouw setup keek, viel me op dat jij je zonnepanelen niet via Anker hebt geconfigureerd. Daarom heb ik die optie ook uitgezet. Sindsdien staat mijn slimme meter netjes op 0.

Ik zie de opbrengst van mijn zonnepanelen nu niet meer terug in de Anker-app, maar het belangrijkste is dat ik nu geen ongewenste afname of teruglevering meer op de meter zie.

Nu alleen afwachten of hij wel netje weer gaat opladen op basis van de zonnepanelen.

[Afbeelding]
Te vroeg gejuicht: hij is weer de batterij uit het net aan het opladen terwijl 0 op de meter aan staat. Ik merk wel al ik mijn limieten aanpas hij ‘raar’ gaat doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXmKk1xqpCJa4cy4YbtpZjY5TiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQoIhQ6G3tHXHhe4OqJqwpbs.jpg?f=fotoalbum_large

• digital-IMEI
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]
Top! Als het goed is zie je morgen enkel wat je teruglevert in de Anker app, niet de totale opwek
offtopic:
Kan Anker even regelen dat iedereen hetzelfde huis heeft in de app? digital-IMEI is lichtelijk jaloers op het grote huis.

• Lordopa
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-08 23:11
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:02:
[...]
offtopic:
Kan Anker even regelen dat iedereen hetzelfde huis heeft in de app? digital-IMEI is lichtelijk jaloers op het grote huis.
2D/3D weergave instelling :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lordopa op 20-07-2026 22:14 ]

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 09:12
Vandaag een dagje aan het coden geweest met behulp van Cursor. Het is me gelukt om een intergratie te maken voor de Anker Solix Max AC in Omnibattery voor Home Assistant. Deze integreert ook met Marstek en Zendure accu's. Aangezien ik ook al een Marstek accu heb staan.

Toevoeging is door de maintainer geaccepteerd, maar zit nog in een aparte branch momenteel

Staat hier sinds een paar uur vrolijk te snorren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLou6h0rts9ECDAOocmMp1FWr6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7NUnz76NokUw4kAQId9AD0O.png?f=fotoalbum_large
Lordopa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:10:
[...]

2D/3D weergave instelling :)
Waar precies? Zit te zoeken zonder.. resultaat :)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Kusanagi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-07 22:33
Ik heb een Anker Solix Solarbank Max AC gekocht en is nu enkele dagen binnen. Ik wordt al geholpen met mijn Anker Solix P1 meter probleem in combinatie met een Landis+Gyr E360, SMR 5.0, type CD2D energiemeter.

Waar ik echter van baal is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PzJVsFHk/IMG-1553.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XxFTQSSx/IMG-1554.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T50fGv8/IMG-1555.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HTPg7Nvq/IMG-1756.png

Het lijkt erop dat bij de installatie van “het powerstation” ik niet de juiste locatie kan kiezen.

Dit lijkt ook de exportlimieten te beïnvloeden.

Voordat ik een nieuwe groep in de meterkast laat installeren voor de batterij wil ik dit super graag opgelost hebben.

Ik heb support al gemaild etc, maar dit lijken vooralsnog standaard mails. Ik vraag me af of iemand hier van weet? Is het een firmware probleem of heb ik daadwerkelijk een model gekregen die voor Australië bedoeld is?

[ Voor 27% gewijzigd door Kusanagi op 21-07-2026 01:12 ]

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
ctrl-tab schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:40:
[...]

Hmm, die 8 watt van de standby lijkt me acceptabel.
Zou toch gewoon moeten kunnen zou ik zeggen, alleen wifi verbinding actief laten?
Reactie Anker .

Offgrid staat uit bij mij, toch pakt hij die 28 watt
. Wellicht de combi met third party mode?
1. In off-grid mode
The power consumption is currently around 30W.
If the off-grid port is disabled, the unit will enter sleep mode after about 30 minutes, and the consumption will then drop to around 7–10W.

2. In grid-connected mode
The power consumption is currently around 35W.
If the off-grid port is disabled, the unit is expected to enter sleep mode after about 30 minutes, with consumption reduced to around 10W or below. This improvement is still under testing at the moment.

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• ndonkersloot
  • Laatst online: 15-09 15:49
NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:26:
[...]

Waar precies? Zit te zoeken zonder.. resultaat :)
Profiel > Systeem beheren.

Maar op mijn Pixel 6a kan ik het niet instellen vanwege te weinig RAM :| ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOgHosAtwP3CYj3tnpajmc4L1GQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x8JuSFNPbXOgWWLFPRC84Abz.png?f=fotoalbum_large

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
Ik heb een interessant probleempje met mijn Anker Max AC... Ik zag in de app én in home assistant het verbruik telkens even terug vallen naar 0W. Na wat graven een mooi stukje in home assistant gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azNlBm_nOnMqtGeyUIn6Z22WS0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmpAbkWafqeS5MuFDzCnt2GB.png?f=fotoalbum_large
Als de P1 meter daar telkens een spike zou geven zou de accu juist moeten compenseren. Mijn gedachte is dat de Anker een korte lag heeft in reporting, en dat het de anker is die naar 0 schiet wat de piek in de P1 waarde veroorzaakt.
Het gevolg van dit is dat de import gedurende de nacht rond de 1kWh zit. Niet heel erg, maar zeker niet zoals het moet. Heeft iemand anders dit probleem ook of heeft niemand last van dit fenomeen?

Ik ben voornemens om Anker hier ook over aan te schrijven

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 16:38
Gisterenavond was het me opgevallen dat het ongeveer 20 min duurde vooraleer de batterij ontlaadde aan 3,5 kW. Dit bleef lang hangen rond 1kW. De droogkast was in gebruik wanneer ik de wagen aansloot om op te laden (start om 22 uur). Totale home load zat rond 4,8 kW en hoger. Batterij was rond 50% en 34 gr. Rond 23 uur batterij dan soc op 5%.

Is dit normaal gedrag bij dergelijk ontlaad vermogen of zou je mogen verwachten dat er sneller wordt gecompenseerd voor nom? Verder blijft de grafiek behoorlijk vlak gedurende dag, bv. oven ook eerder gebruikt geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGf16FA-tJyOmMJzO1XGZMztxuw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h44rwdeClBv8irfnlp6ZaKbm.png?f=fotoalbum_large

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 17:27

CR1992

Thor

Ik wou mijn batterij in Duitsland halen .

De energie meter van daar nemen ?

Of gewoon simpel hier een P1 meter kopen ?

Wat raden jullie aan ?
rem_hopster schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:17:
Bij deze de uitleg om bij de Solarbank 3 pro het noodstroom stopcontact aan te zetten zonder stroom en internetverbinding.

Ten eerste moet je de batterij uit de app verwijderen en de batterij resetten (7 seconden de IoT knop indrukken).

Terwijl de batterij aan staat open je de app. Druk dan bij tabblad "apparaten" op het plusje om hem weer toe te voegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hi_UX0ln9WOSRJ3AgYWCJ4UacIA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fLnuVRRKcLBU0v6vJOGXpUOl.png?f=fotoalbum_large

Dan kom je in het scherm om het apparaat te koppelen aan de wifi, maar kies dan voor "bluetoothbediening gebruiken".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMe8KeKOT3Aqftz1_EE-TGvMj1I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3pr2HBSwA36zX01eTxr25SCz.png?f=fotoalbum_large

Na een eventuele software update kun je het stroomverbruik scenario kiezen, klik hier op volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-EzJTjs80NVTCDtgOysqREkwes=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xmMEM3bznUR6xUfGyHzkWw0x.png?f=fotoalbum_large

Dan kun je in de app het apparaat zien, klik op het instellingen menu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KlGzeACSxnXiGaKLG27wzjnJsU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hY4WSnadBUMUw8zBWt9a1u5k.png?f=fotoalbum_large

In dat instellingen menu heb je nu de optie om het noodstroom stopcontact aan te zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmtU5-XRZ_SbP_KgB8H5MM74lGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T43JuPmirJsY6bl6lmTlvr8w.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 13:41
Photonman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:29:
[Afbeelding]

Ik heb nu ruim 2 weken de Solar Max AC geïnstalleerd, en werkend op de 'slimme modus'. Deze zou het gebruik moeten gaan leren en afhankelijk van zonnepanelen opwek en dynamische prijzen. Ik weet niet of ik iets fout doe, maar in deze modus weigert de accu een merkbaar deel van zijn capaciteit te ontladen aan het net. Zoals je kan zien geeft het systeem zelf aan dat ontladen winstgevend is om 19:00, maar ontlaadt met maar 0,002kWh in dat uur. De accu was om 13:30 al vol (de vorige dag geforceerd om te gaan ontladen), en de volgende ochtend was de accu nog 80% vol. Ook die dag weer nauwlijks ontladen - de snelste ontlading aan het net die ik heb gezien is 130W ongeveer

- Gaat om alleen basismodule 7,5kWh

- net export staat aan op 3500W max.

- Wij hebben 8 panelen die met huidig weer ongeveer 20-25 kWh opwekken per dag. Growatt omvormer

We waren begonnen met de Dynamische Tarieven modus, maar daar MOET je minimaal 1 uur opladen per dag via het net (in de planning), en je accu weigert de capaciteit te ontladen aan het huis buiten de wat door de app gekozen ontlaaduren zijn op het duurste molent (bij bijvoorbeeld 3 uur ontladen per dag ergens tussen 17:00 en 0:00). Ookal plan je zo in dat hij maar met 2kW kan ontladen en dus minimaal 1,5 kWh overhoudt aan het einde van de ontlading, dan geeft hij restant niet aan je huisverbruik.

Iemand ideeën?
Hier ook geïnteresseerd; heb het op enkele andere plekken ook al gelezen dat de AI modus ook na een tijdje "inleren" niet doet wat je ervan zou verwachten. Mijn pa heeft de Max AC staan en die wordt stapt eind deze week over naar een dynamische energieleverancier waarvoor dit interessant is.

Zijn voorkeur: NOM primair. Bij "overcapaciteit" dan verkoop tegen dynamisch gunstig tarief en bij onvoldoende PV inkoop van het net tegen gunstig tarief.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Tomba
  • Laatst online: 05:11

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Loen schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:36:
Ik heb een interessant probleempje met mijn Anker Max AC... Ik zag in de app én in home assistant het verbruik telkens even terug vallen naar 0W. Na wat graven een mooi stukje in home assistant gevonden:

[Afbeelding]
Als de P1 meter daar telkens een spike zou geven zou de accu juist moeten compenseren. Mijn gedachte is dat de Anker een korte lag heeft in reporting, en dat het de anker is die naar 0 schiet wat de piek in de P1 waarde veroorzaakt.
Het gevolg van dit is dat de import gedurende de nacht rond de 1kWh zit. Niet heel erg, maar zeker niet zoals het moet. Heeft iemand anders dit probleem ook of heeft niemand last van dit fenomeen?

Ik ben voornemens om Anker hier ook over aan te schrijven
Is dat niet gewoon dit?

InternationalSD in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Ik zie exact hetzelfde, de Anker 'trailt' altijd even na verbruik waardoor ik in de nacht een kleine 0.5 kWh verbruik en nagenoeg hetzelfde teruglever.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Tomba

Tomba

Home Assistant Integration is zojuist geupdate naar 1.4.1:
v1.4.1

What's Changed

🐛 Bug Fixes

Fix blocking calls & excessive WARNING logs: Resolved blocking I/O calls, reduced excessive WARNING-level logs, and fixed AC output display issue

Fix false energy spikes: Prevent false energy spikes caused by malformed Modbus register data

Reduce routine log noise: Routine Modbus/entity logs downgraded from INFO to DEBUG to keep logs clean

✨ New Features

Extended power range (1–99W): Output power can now be set across the full 1–99W range

• Loen
Tomba schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Is dat niet gewoon dit?

InternationalSD in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Ik zie exact hetzelfde, de Anker 'trailt' altijd even na verbruik waardoor ik in de nacht een kleine 0.5 kWh verbruik en nagenoeg hetzelfde teruglever.
Nee in mijn grafiek zie je juist het tegenovergestelde. De import stijgt met X watt, de anker compenseert juist niet maar stopt helemaal met dischargen. Mijn best guess is dat dit eigenlijk omgedraaid is; de Anker stopt met dischargen en daardoor stijgt de import. De Homewizard P1 rapporteert dit alleen eerder dan de Anker die wat achterloopt.

Echter, ik heb net de P1 en de Max AC uit de app gegooid en opnieuw toegevoegd en aan het systeem toegevoegd en dit gedrag is nu helemaal weg. Had ook een issue met de mode in home assistant die elke minuut even unavailable werd en dat is nu ook weg. Dus ik denk dat er iets met modbus aan de hand was op de Max AC zelf. En een reset/restart dit verholpen heeft...

Trailen gebeurt nog steeds wel wat, maar hou er dus wel rekening mee dat de reporting van de Max AC data in Home Assistant dus iets achter lijkt te lopen op wat hij daadwerkelijk aan het doen is.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iemand die weet hoeveel clients de batterij maximum aan kan over modbus TCP?
Als het niet nodig is, begin ik liever niet met modbus proxies op te zetten :)

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is nu trouwens mogelijk om via HASS ook 3rd party control te doen tussen 1 en 99W :)
Even de officiële HASS extension updaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ots996KTxmygqXe9cHf7Tl0jtq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GAJyp0ZmClJECcg0HzZXRann.png?f=fotoalbum_large
edit:
Oeps, spuit11, zie net dat het hierboven ook al vermeld was

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 21-07-2026 10:27 ]

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:38
Ik snap niet zoveel van die "Smart Mode".

Nu al een aantal dagen goedkope stroom (frank energie dynamisch) toch structureel voor 23:00 al een lege (5%) batterij. Dit komt doordat ik ook overdag mijn EV laad (zodra <0.18 euro) en de zonnepanelen niet genoeg opwekken (binnenkort upgrade). Meest opgeladen was de batterij zo'n 20% overdag in de afgelopen week.

Vandaag is de prijs weer laag en alsnog gaat hij niet extra opladen.

Is bij iemand de batterij al gaan bijladen tijdens goedkope uren? Of doet ie dat nooit...

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-09 08:59
replica17 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:29:
Ik snap niet zoveel van die "Smart Mode".

Nu al een aantal dagen goedkope stroom (frank energie dynamisch) toch structureel voor 23:00 al een lege (5%) batterij. Dit komt doordat ik ook overdag mijn EV laad (zodra <0.18 euro) en de zonnepanelen niet genoeg opwekken (binnenkort upgrade). Meest opgeladen was de batterij zo'n 20% overdag in de afgelopen week.

Vandaag is de prijs weer laag en alsnog gaat hij niet extra opladen.

Is bij iemand de batterij al gaan bijladen tijdens goedkope uren? Of doet ie dat nooit...
Ja bij mij heeft hij dat gisteren BV gedaan van 16:00 t/m 17:00 dat was aan het einde van de goedkope periode. en hij heeft van 21:00 t/m 22:00 de batterij weer leeg gemaakt in de duurdere uren

[ Voor 5% gewijzigd door Kred1966 op 21-07-2026 10:53 ]

• awenger
awenger schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:54:
Vandaag een dagje aan het coden geweest met behulp van Cursor. Het is me gelukt om een intergratie te maken voor de Anker Solix Max AC in Omnibattery voor Home Assistant. Deze integreert ook met Marstek en Zendure accu's. Aangezien ik ook al een Marstek accu heb staan.

Toevoeging is door de maintainer geaccepteerd, maar zit nog in een aparte branch momenteel

Staat hier sinds een paar uur vrolijk te snorren:

[Afbeelding]
Er in inmiddels een beta release beschikbaar van Omnibattery = v1.0.1b5.

Even in HACS wijzen naar de specifieke release voor degenen die willen testen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crpw99J2BjDmrfELOoNO5DChjQY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MT7OHmth876ISB6tFw7X0pb1.png?f=user_large

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Goed om te zien dat de community zo snel de Max AC aan het ondersteunen is! Ik wacht nog een paar weken af en dan eens kijken of ik de volledige controle met HA kan gaan doen (of EVCC want die is ook hard aan de weg aan het timmeren).

Motor-Forum.nl

• Tomba

Tomba

Bij mij zijn inmiddels alle extraatjes van de Max AC binnen, zijn er hier mensen die de Plugs al gebruikt hebben? Ik heb het hele huis al vol hangen met power meters dus die van mij verkoop ik wel via V&A maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.

• MDiamond
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 21:59
Ik heb een heel basic scenario zonder elektrische auto en met zonnepanelen heb hem voor vakantie aangesloten . Mijn Max ac staat op ai modus. Deze gaat nu in de avond automatisch ontladen en aan het net leveren. Waardoor hij ‘s nachts net niet genoeg heeft om de nacht door te komen. Het opladen tijdens goedkope uren heb ik hem nog niet zien doen maar is in mijn huidige gebruik nog niet relevant. Ik ben benieuwd wat de ai modus gaat doen als ik terug thuis ben.

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 15:46
awenger schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Er in inmiddels een beta release beschikbaar van Omnibattery = v1.0.1b5.

Even in HACS wijzen naar de specifieke release voor degenen die willen testen:

[Afbeelding]
Werkt perfect! Bedankt.
ndonkersloot schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:36:
[...]

Profiel > Systeem beheren.

Maar op mijn Pixel 6a kan ik het niet instellen vanwege te weinig RAM :| ..

[Afbeelding]
Thanks! Heb heel die optie daar niet. Is het een Android only ding soms? Heb iPhone.

• Tomba

Tomba

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Thanks! Heb heel die optie daar niet. Is het een Android only ding soms? Heb iPhone.
Ik heb een iPhone en onder Profiel --> Systeem beheren kan ik idd switchen van 3D naar 2D.

Tomba schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Ik heb een iPhone en onder Profiel --> Systeem beheren kan ik idd switchen van 3D naar 2D.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FE3KbP5iIiU8aqOjFXlv-9hWLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GAR0LelBkNSKKxaLsrIwhcG.jpg?f=fotoalbum_large

Tis niet een max ac of 4 pro feature?
Heb immers de 3 pro..

Taal gewijzigd ook nog maar niets hier :)

• Tomba

Tomba

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:10:
[...]

[Afbeelding]

Heb immers de 3 pro..

Ik heb de Max AC, maar raar dat dat verschil zou maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj86MRnXCJTNuKyUa9isVQwPlwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP4S7YinmBkhpzYHLCQTftGr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Tomba op 21-07-2026 15:15 ]

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:10:
[...]

~~~[Afbeelding]

Heb immers de 3 pro..

Dat lijkt erop, hier werkt het ook niet met de 3 pro. Toch maar een systeem upgrade doen voor een mooier plaatje? :+

(Ik heb opzich niks tegen het oude plaatje, maar de kerstboom staat soms deels voor het PV-vermogen)

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 21-07-2026 15:23 ]

Lol zeker moet er dan geüpgrade worden!

Heb nog geen > 10kW opwek kerstboom problemen. Daar wordt aan gewerkt :+

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:25
Slonzo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:25:
Het is nu trouwens mogelijk om via HASS ook 3rd party control te doen tussen 1 en 99W :)

[Afbeelding]
edit:
Ze hebben het over 'output power'. Wil dat dan zeggen dat je met deze update de batterij via Home Assistant kan laden aan 1-3500Watt, maar dat voor het ontladen je nog steeds beperkt bent tot 100-3500 Watt?

[ Voor 54% gewijzigd door quizzical op 21-07-2026 15:45 ]

NiGeLaToR schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:39:
Lol zeker moet er dan geüpgrade worden!

Heb nog geen > 10kW opwek kerstboom problemen. Daar wordt aan gewerkt :+
Ik ga pas upgraden overwegen als Anker met een "solarbank MAX pro" komt met 2 of meer hoog voltage MPPT ingangen.

Maar die hebben ze nog niet aangekondigd :-(

• RemyNouweland
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-08 13:18
Slonzo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:25:

[Afbeelding]
edit:
Misschien een domme vraag maar waar zou je dat voor kunnen gebruiken? Die 1 en 99W optie?
Wel blij met de update trouwens ik had soms een gekke rapportage in Home Assistant:
Een accu die schijnbaar midden in de nacht even met 39 KW ontlaad (hoe dan? :p)
Of in de nacht naar 0 schiet en dan ineens daarna weer verbinding heeft, maar wel de data vervuild.

Ik hoop dat dat hierna weg is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqlb_vSzENsy9nU21RAKxCCRPqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GOk7u2IIKOCHIIxaN3tzVzi9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRp6hZhce2_IucXSPM0-jxl5obU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GWl89DP4cOAZhnzYG1gRtiRY.png?f=user_large

Heb inmiddels wel een dashboard zeg gemaakt met wat hulp van chat waar ik wel blij mee ben dat mij telkens een mooi inzicht geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_D1UwA54ERavBkrrF4QUvreLtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FyPWbY40jaNFLUNG9xTVCmIe.png?f=fotoalbum_large
Volgende stap is die warmtepomp van mij proberen aan te sluiten aan het geheel... maar de poort die ik nodig hebt is al in gebruik maar niemand weet waarom.

[ Voor 18% gewijzigd door RemyNouweland op 21-07-2026 16:32 ]

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:50:
[...]

Ik ga pas upgraden overwegen als Anker met een "solarbank MAX pro" komt met 2 of meer hoog voltage MPPT ingangen.

Heb gelezen dat er een versie van de max ac met mppt aan komt. Ergens in het najaar.

• HannesB
Klopt het dat in Homey de Anker app beperkt is tot minimaal 30s pollen? In de Anker app krijg ik iedere 3s duidelijk een refresh. Doe ik iets verkeerd of zijn er andere opties?

ik ben aan het bekijken of ik Homey of HA kan toepassen om communicatie tussen inverter (SAJ, Elekeeper), laadpaal (Zencharger (Peblar white box)), wagen (Skoda nog niet kunnen toevoegen aan Homey) en Solarbank Max ac te verbeteren aangezien nu out of the box het laden van de wagen pas start als de batterij vol is. Vandaag Homey self hosted kunnen installeren om te proberen maar vind dat polling sneller zou kunnen om goed te werken. Is HA beter geschikt?

[ Voor 14% gewijzigd door HannesB op 21-07-2026 17:48 ]

• Gerben89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-09 17:36
Goedemiddag allemaal,

Huidig komt er 3 fase binnen, maar ik heb nog niets op 3 fase draaien. Ik heb een hager SFT440 als hoofdschakelaar, mag je de noodstroom van de max ac aansluiten op de andere aansluiting van de automaat. Dit zou ik dan iedealieter doen op voor mij fase 1, hier zit de meeste verlichting en koelkast vriezer etc. Maar daar zit nu ook de 1 fase pv (van 2019 max rond de 3450wp uit me hoofd) en de max ac op aangesloten.

Idee was dat mocht de stroom uitvallen er dus makkelijk omgeschakeld kan worden. Wel stekker goed labelen dat fase en nul niet gewisseld word.

Vraag me wel af wat er dan gebeurt als de zonnepanelen actief worden, leveren die dan via de noodstroom aansluiting terug. Of pakt hij het via de vaste aansluiting dan terug?

Heb geen idee of het mag en kan, hoop dat jullie er ervaring of ideeën over hebben.

Alvast bedankt!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12
KoningPaulus schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:52:
Als je een smart gen 2 meter gebruikt in combinatie met een 1 fase aansluiting. Heb je dan nog een aanvullende CT klem op de pv groep nodig om het zon gebruik/verbruik goed inzichtelijk te krijgen? Ik lees wat gemengde berichten elders, en vraag me af of dit niet alleen opgaat voor een 3 fase aansluiting. Met een Shelly kan dit schijnbaar niet en de Anker meter heeft dus ruimte voor het aansluiten van een extra CT klem.

Daarnaast is de smart gen 2 meter voor 3 fase in ieder geval te gebruiken op een 1 fase aansluiting ben ik achter. En de Home Assistant integratie van die meter verwachten ze later dit jaar.
edit:
Zojuist van Anker overigens het bericht gehad dat ze deze meter 1-2 weken na 17 augustus (einde FB actie) gaan uitleveren. Al klinkt het nog niet heel overtuigend, dus ik reken erop dat het nog wat later komt.
Iemand die dit weet? Gezien de levertijden wil ik toch een dezer dagen maar gaan bestellen ipv wachten op een eventuele actie.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:50:
[...]

Ja je bestaande string omvormer vervangen door een Anker zou briljant zijn. Mijn dak op om alles opnieuw te laten bekabelen niet.

Dan is een Solis inverter met een pak Nkon batterijen een stuk goedkoper.. en beter.. helaas.

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:59
RemyNouweland schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Misschien een domme vraag maar waar zou je dat voor kunnen gebruiken? Die 1 en 99W optie?
Wel blij met de update trouwens ik had soms een gekke rapportage in Home Assistant:
Een accu die schijnbaar midden in de nacht even met 39 KW ontlaad (hoe dan? :p)
Of in de nacht naar 0 schiet en dan ineens daarna weer verbinding heeft, maar wel de data vervuild.

Ik hoop dat dat hierna weg is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb inmiddels wel een dashboard zeg gemaakt met wat hulp van chat waar ik wel blij mee ben dat mij telkens een mooi inzicht geeft:

[Afbeelding]
Volgende stap is die warmtepomp van mij proberen aan te sluiten aan het geheel... maar de poort die ik nodig hebt is al in gebruik maar niemand weet waarom.
In de eerste versies van de integratie, kon je niet lager dan 100w laden of ontladen. Pauzeren was niet mogelijk.

Daarna is er een update gekomen, zodat je ook "0" kon kiezen, maar alle waarden tussen 0 en 100 kon niet. Dat is nu met deze update opgelost, waardoor het volledige bereik van 0 - 3500 te selecteren valt

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:45
Ik heb hem nu een paar dagen draaien en het zelf verbruik valt me een beetje tegen.

Ik zie heel veel spikes rondom van 240w van het net, daarna 130w terug leveren, 210 van het net etc etc. Daarmee toch best wat energie verbruikt van 't net vandaag.) ca 1,1 kW. Klopt dit wel? Vind 't gedrag een beetje traag en onrustig. Aangesloten via de bijgeleverde P1

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 16:50
caspervc schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:12:
Ik heb hem nu een paar dagen draaien en het zelf verbruik valt me een beetje tegen.

Ik zie heel veel spikes rondom van 240w van het net, daarna 130w terug leveren, 210 van het net etc etc. Daarmee toch best wat energie verbruikt van 't net vandaag.) ca 1,1 kW. Klopt dit wel? Vind 't gedrag een beetje traag en onrustig. Aangesloten via de bijgeleverde P1
Vrij normaal met een P1 meter

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• awenger

Ik heb een MID gekeurde ABB D11 tussenmeter voor de Anker Max AC zitten en ik zie ook dat het verbruik / teruglevering flink schommelt. Daar mag nog wel een firmware update voor komen

• Out.of.Control
Het is nog maar de vraag of dat überhaupt op te lossen is met een firmware update. De data die de slimme meter verstuurt is een gemiddelde over de afgelopen seconde. Dat wordt met een serieel protocol verzonden naar de dongle. Kost ook een tiende ofzo. Vervolgens via wifi naar de accu en die moet dan het vermogen om te laden of ontladen bijsturen.
Je loopt dus altijd achter de feiten aan. Zeker bij het in- en uitschakelen van apparatuur die dat plotseling doet, zoals een waterkoker die van 0 W ineens naar 2 kW springt en weer naar 0 W.

• !nFerNo
  • Laatst online: 06-09 21:34
Voor de Belgen die de Solarbank Max AC hebben, hoe hebben jullie deze doorgegeven bij Fluvius?

Ik kan enkel kiezen om een nieuwe installatie te melden, ik kan de "zonne-energie" installatie niet aanvullen, die knop is uitgegrijst.

Als ik dan kies voor een nieuwe installatie loop ik vast op de stap met de details van de omvormer. Als je Anker kiest en dan klikt op "mijn omvormer staat er niet bij" sluit de popover gewoon zonder melding. De lijst is volgens mij gebaseerd op de spreadsheet van Synergrid, en daar staat deze batterij dus (nog) niet tussen. De vraag naar de omvormer kan ik ook niet skippen.

Op hun FAQ staat dat een toestel verplicht op de lijst van Synergrid moet staan, dus ja, daar staat die niet op...

https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/plug-en-play-toestellen
De homologatieprocedure van Synergrid zorgt ervoor dat deze toestellen correct en veilig samenwerken met het distributienet, onder meer bij storingen op het elektriciteitsnet. Daarom is het verplicht om enkel gehomologeerde toestellen die op de Synergrid-lijst staan te gebruiken in België.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

!nFerNo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:09:
Op hun FAQ staat dat een toestel verplicht op de lijst van Synergrid moet staan, dus ja, daar staat die niet op...
https://www.fluvius.be/nl/groene-energie/plug-en-play-toestellen
Goed dat je je eigen vraag beantwoordt... :>

• !nFerNo
  • Laatst online: 06-09 21:34
Slonzo schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:54:
[...]

Goed dat je je eigen vraag beantwoordt... :>
Gelukkig heb ik eerste deze thread gelezen en zag ik mensen hierover discussiëren en tot de conclusie komen dat hij mag gebruikt worden, dus opnieuw de vraag: hoe hebben zij die aangegeven bij Fluvius?

• Kusanagi
Kusanagi schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 00:51:
Ik heb een Anker Solix Solarbank Max AC gekocht en is nu enkele dagen binnen. Ik wordt al geholpen met mijn Anker Solix P1 meter probleem in combinatie met een Landis+Gyr E360, SMR 5.0, type CD2D energiemeter.

Waar ik echter van baal is het volgende:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Het lijkt erop dat bij de installatie van “het powerstation” ik niet de juiste locatie kan kiezen.

Dit lijkt ook de exportlimieten te beïnvloeden.

Voordat ik een nieuwe groep in de meterkast laat installeren voor de batterij wil ik dit super graag opgelost hebben.

Ik heb support al gemaild etc, maar dit lijken vooralsnog standaard mails. Ik vraag me af of iemand hier van weet? Is het een firmware probleem of heb ik daadwerkelijk een model gekregen die voor Australië bedoeld is?
Ik ben erg benieuwd of iemand anders problemen had bij het aangeven van de lokatie tijdens de installatie.

dat ik de P1 meter niet aan de praat kreeg heb ik opgelost met HA en mijn Sparky Chargee P1 meter die gelukkig wel met HA kan communiceren, maar m’n Max AC denkt dat ik in Australië zit en ik kan geen ander land selecteren. Wellicht weet iemand waar dit aan ligt? Zit niet op een VPN oid…

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15-09 15:46
Kusanagi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:12:
[...]

Ik ben erg benieuwd of iemand anders problemen had bij het aangeven van de lokatie tijdens de installatie.

dat ik de P1 meter niet aan de praat kreeg heb ik opgelost met HA en mijn Sparky Chargee P1 meter die gelukkig wel met HA kan communiceren, maar m’n Max AC denkt dat ik in Australië zit en ik kan geen ander land selecteren. Wellicht weet iemand waar dit aan ligt? Zit niet op een VPN oid…
Ik had precies hetzelfde probleem. Zorg er bij het aanmaken van een account in de Anker-app voor dat je de juiste locatie rechtsboven selecteert. Deze optie vind je op het eerste scherm wanneer je een nieuw geïnstalleerde app opent.

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:25
!nFerNo schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:07:
[...]

Gelukkig heb ik eerste deze thread gelezen en zag ik mensen hierover discussiëren en tot de conclusie komen dat hij mag gebruikt worden, dus opnieuw de vraag: hoe hebben zij die aangegeven bij Fluvius?
Ik vrees dat je wat selectief hebt gelezen.

Ik heb onder andere dit geschreven:

Aanmelden bij Fluvius: Aanmelden bij de netbeheerder is niet nodig als de batterij minder dan 800W teruglevert (en er aan nog een aantal andere voorwaarden is voldaan). Ik zal de batterij wel aanmelden want ik wil de volle 3500W benutten. Een toestel dat niet gehomologeerd is door Synergrid kan ik uiteraard niet succesvol aanmelden.

Homologatie door Synergrid: De homologatie van het toestel door synergrid is altijd vereist. Zonder homologatie mag het toestel eenvoudigweg niet gebruikt worden in België, ongeacht het geleverde vermogen en of het aangemeld is of niet bij de netbeheerder.

Je zou hem als een andere omvormer kunnen aanmelden maar ik vermoed dat je dat niet achteraf kan rechtzetten. Ik heb ook eerder een artikel gedeeld waaruit blijkt dat het qua bestraffing wel meevalt als je hem een tijdje gebruikt zonder aan te melden.

Ikzelf heb gekozen hem bij de verkoper te laten staan en pas te leveren wanneer hij gehomologeerd is.

• PADIpro
Kusanagi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:12:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Dan staat bij het inloggen rechtsboven waarschijnlijk je regio verkeerd.

• Loen

Als je terug in het topic kijkt kun je een bericht van mij vinden waarin ik ook redelijk wat import en export had, doordat de accu errors gaf in communicatie vanuit home assistant, maar schijnbaar ook tussen de P1 en de accu zelf, waardoor de accu regelmatig naar 0W schoot terwijl hij had moeten laden of ontladen. Ik zat ook rond de 1kwh snachts. Na het opnieuw toevoegen van de accu aan de app en het systeem is dit probleem opgelost (voor nu) waardoor ik afgelopen nacht (met zelfde apparaten aan zoals Quooker en airco) nog slecht 0.2kwh verbruikt heb. Een heel stuk beter dus.

Ik heb hiervoor een support request uit staan bij anker overigens, omdat de accu ook zelf zou moeten kunnen herstellen zonder het systeem effectief te resetten.

Kan even waard zijn om te controleren. Als je alleen de app gebruikt, daar zag ik bij constante zonneschijn en weinig verbruik toch de accu regelmatig terug naar 0W gaan. Errors waren hierbij niet te zien. Niet zeggende dat je zelfde issue hebt natuurlijk, bij veel fluctuatie zal import en export gewoonweg hoger zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Loen op 22-07-2026 09:45 ]

• ArPi75
Gerben89 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:56:
Goedemiddag allemaal,

Huidig komt er 3 fase binnen, maar ik heb nog niets op 3 fase draaien. Ik heb een hager SFT440 als hoofdschakelaar, mag je de noodstroom van de max ac aansluiten op de andere aansluiting van de automaat. Dit zou ik dan iedealieter doen op voor mij fase 1, hier zit de meeste verlichting en koelkast vriezer etc. Maar daar zit nu ook de 1 fase pv (van 2019 max rond de 3450wp uit me hoofd) en de max ac op aangesloten.

Idee was dat mocht de stroom uitvallen er dus makkelijk omgeschakeld kan worden. Wel stekker goed labelen dat fase en nul niet gewisseld word.

Vraag me wel af wat er dan gebeurt als de zonnepanelen actief worden, leveren die dan via de noodstroom aansluiting terug. Of pakt hij het via de vaste aansluiting dan terug?

Heb geen idee of het mag en kan, hoop dat jullie er ervaring of ideeën over hebben.

Alvast bedankt!
Is je vraag nu of je het noodstroom contact van de Anker weer op je meterkast mag invoeren op een bestaande 3-fase hoofdschakelaar?
NEE dat mag niet, dat zou namelijk betekenen dat bij wegvallen spanning, jij vanuit het noodstroomcontact weer spanning op de fase gaat zetten. Dat betekent dan ook dat een monteur (van je netbeheerder) niet meer veilig kan werken.

Het noodstroomcontact van de Anker mag dus niet met de rest van je huisinstallatie verbonden worden. Je kan er wel een apparaat in steken dat je van stroom wilt blijven voorzien.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Rene85
  • Niet online
Aanvullend op bovenstaand: met een P1 meter ga je het nooit echt op nul krijgen. In de nacht wordt het heel acceptabel met bij mij uur waardes van 0.01 en 0.02 kWh. Overdag wanneer zo nu en dan de quooker, wasmachine, vaatwasser etc aangaat krijg je grotere uitslagen doordat de Anker eerst te traag is en vervolgens te lang blijft leveren.

Hieronder wel een mooie dag dat dit illustreert. ‘S nachts erg lage waardes, overdag door quooker, elektrisch koken etc hogere verbruik en teruglevering. Over de dag kom je vrijwel geheel op nul uit, maar toch 0.7 gebruikt en 0.7 teruggeleverd. Denk niet dat het de moeite loont om hiervoor te switchen naar CT klemmen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUSWuoGAIC1dJLwB7UWNh132DSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28ryL7PkX4RG0AriBLBDloRm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aP4_6w77yDqdlXNSms2nNxTQ9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCXzIZOFlfKQ3JnjtJTG1L4d.jpg?f=fotoalbum_large

• Gerben89
ArPi75 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:12:
[...]

Is je vraag nu of je het noodstroom contact van de Anker weer op je meterkast mag invoeren op een bestaande 3-fase hoofdschakelaar?
NEE dat mag niet, dat zou namelijk betekenen dat bij wegvallen spanning, jij vanuit het noodstroomcontact weer spanning op de fase gaat zetten. Dat betekent dan ook dat een monteur (van je netbeheerder) niet meer veilig kan werken.

Het noodstroomcontact van de Anker mag dus niet met de rest van je huisinstallatie verbonden worden. Je kan er wel een apparaat in steken dat je van stroom wilt blijven voorzien.
Bedankt voor je reactie.

De hoofdschakelaar die er zit heeft 2 gescheiden Voedings mogelijkheden. Dus 1 is het net, andere kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld generator.

Dus nee ik kan geen spanning terug op het net zetten naar de beheerder als de schakelaar op de andere stand staat.

De vraag is mag het dan wel, en kan het kwaad als de pv gaat terug leveren? Want dit zal dan ook richting de noodstroom gaan.

• ArPi75
Gerben89 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Bedankt voor je reactie.

De hoofdschakelaar die er zit heeft 2 gescheiden Voedings mogelijkheden. Dus 1 is het net, andere kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld generator.

Dus nee ik kan geen spanning terug op het net zetten naar de beheerder als de schakelaar op de andere stand staat.

De vraag is mag het dan wel, en kan het kwaad als de pv gaat terug leveren? Want dit zal dan ook richting de noodstroom gaan.
Ah, had ik even overheen gelezen dat je kan omschakelen tussen twee voedingen. In dat geval zou het zover ik kan overzien wel kunnen, maar:
  • Invoeden op dezelfde groep als waar de Anker zelf op zit lijkt me niet handig, want dan weet deze niet dat er een stroomstoring is
  • Uit reviews heb ik gezien dat PV aansluiten op het noodcontact werkt, maar dat dit destijds volgens Anker niet by design was en dat ze dit nog overdenken of officieel ondersteund te maken. Let bovendien op als je PV meer kan leveren dan 3500W....

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 15:18
Gisteren kreeg ik de melding dat vermogen teruggedraaid werd doordat de Mac AC te warm zou zijn. Staat in schuur dus was verbaasd dat ik de melding nu kreeg terwijl omgevingstemperatuur vorige week hoger lag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHjZNoIoI5iiMUTqP_rxGXqan9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePEBwbbRzYiEPtMqZ4qDfOA2.jpg?f=fotoalbum_large

In Homey temperatuur op dat moment teruggekeken, bleek 51.9. Overigens dag ervoor was deze 51.6 en geen melding. Heb de 7kw versie dus ontlading op 3500W duurt max zo'n 2 uur, lijkt mij toch dat hij dat gewoon moet trekken bij een normale omgevingstemperatuur. Als hij bij de 7kw versie al terugschakelt dan vrees ik voor de grotere accu's.

Zijn er hier meer die al een terugschakeling door interne temperatuur hebben gehad? En is dit 'al' (?) bij 51 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZYdHQ6eYAuugitcra5F4PScANQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7roTSIM8rY4bELdbxl1X4YWq.png?f=fotoalbum_large

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 15:52

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

quizzical schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:08:
[...]

Ik vrees dat je wat selectief hebt gelezen.

Ik heb onder andere dit geschreven:

Aanmelden bij Fluvius: Aanmelden bij de netbeheerder is niet nodig als de batterij minder dan 800W teruglevert (en er aan nog een aantal andere voorwaarden is voldaan). Ik zal de batterij wel aanmelden want ik wil de volle 3500W benutten. Een toestel dat niet gehomologeerd is door Synergrid kan ik uiteraard niet succesvol aanmelden.

Homologatie door Synergrid: De homologatie van het toestel door synergrid is altijd vereist. Zonder homologatie mag het toestel eenvoudigweg niet gebruikt worden in België, ongeacht het geleverde vermogen en of het aangemeld is of niet bij de netbeheerder.

Je zou hem als een andere omvormer kunnen aanmelden maar ik vermoed dat je dat niet achteraf kan rechtzetten. Ik heb ook eerder een artikel gedeeld waaruit blijkt dat het qua bestraffing wel meevalt als je hem een tijdje gebruikt zonder aan te melden.

Ikzelf heb gekozen hem bij de verkoper te laten staan en pas te leveren wanneer hij gehomologeerd is.
De mijne wordt volgende week geleverd en ik ben nog in dubio. Ik ga of hem niet aanmelden tot de homologatie in orde is en hem in 800W modus laten staan. Of gewoon even een oogje toeknijpen en hem wél in 3500W modus zetten. (en pas aanmelden na homologatie) Hetzelfde geldt voor de herkeuring elek.installatie en aanmelding aan de brandverzekering, dewelke allemaal verplicht zijn in Vlaanderen. (maar die tegelijk ook nauwelijks lijkt te gebeuren, noch opgevolgd wordt) Vlaanderen -O-

Vooral bidden dat die homologatie snel in orde komt... (samen met een aparte modus die werkt rond piekverbruik).

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 20:22
Joindry schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:12:
[...]

De mijne wordt volgende week geleverd en ik ben nog in dubio. Ik ga of hem niet aanmelden tot de homologatie in orde is en hem in 800W modus laten staan. Of gewoon even een oogje toeknijpen en hem wél in 3500W modus zetten. (en pas aanmelden na homologatie) Hetzelfde geldt voor de herkeuring elek.installatie en aanmelding aan de brandverzekering, dewelke allemaal verplicht zijn in Vlaanderen. (maar die tegelijk ook nauwelijks lijkt te gebeuren, noch opgevolgd wordt) Vlaanderen -O-

Vooral bidden dat die homologatie snel in orde komt... (samen met een aparte modus die werkt rond piekverbruik).
Aanmelden bij de brandverzekering hoeft niet, aangezien dit als inboedel wordt gezien voor plug and play. Tenzij het specifiek vermeld staat in je polis.

Alsook is het totaal niet zeker dat de batterij zal gehomologeerd worden voor 3500W, dit was ook zo bij Indevolt plug and play batterijen, deze werden eerst gehomologeerd voor 800W en maar recent voor het volle vermogen (een stuk minder dan 3500W). Ik heb al meerdere malen gevraagd aan Anker als deze zal gehomologeerd worden met het volle vermogen door synergrid of niet, maar geen duidelijk antwoord.

• HannesB
Kenar95 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:00:
Gisteren kreeg ik de melding dat vermogen teruggedraaid werd doordat de Mac AC te warm zou zijn. Staat in schuur dus was verbaasd dat ik de melding nu kreeg terwijl omgevingstemperatuur vorige week hoger lag.

[Afbeelding]

In Homey temperatuur op dat moment teruggekeken, bleek 51.9. Overigens dag ervoor was deze 51.6 en geen melding. Heb de 7kw versie dus ontlading op 3500W duurt max zo'n 2 uur, lijkt mij toch dat hij dat gewoon moet trekken bij een normale omgevingstemperatuur. Als hij bij de 7kw versie al terugschakelt dan vrees ik voor de grotere accu's.

Zijn er hier meer die al een terugschakeling door interne temperatuur hebben gehad? En is dit 'al' (?) bij 51 graden?

[Afbeelding]
Hoe krijg je die view van de temperatuur in homey? Welke app gebruik je hiervoor? :)

• Kenar95
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 15:18
HannesB schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Hoe krijg je die view van de temperatuur in homey? Welke app gebruik je hiervoor? :)
Er is al een Anker Solix app waarin je 'm kan toevoegen. Volgens mij kun je daar de temperatuur ook in zien, gaat via cloud integratie. Officiële Anker app schijnt er eind dit jaar aan te komen.

Maar deze grafiek komt via de Slim Laden app in Homey, daar draai ik m'n Max AC mee, deze loopt via de Modbus integratie.

• Kusanagi
kalpik schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:33:
[...]

Ik had precies hetzelfde probleem. Zorg er bij het aanmaken van een account in de Anker-app voor dat je de juiste locatie rechtsboven selecteert. Deze optie vind je op het eerste scherm wanneer je een nieuw geïnstalleerde app opent.
My man!!! Ik kreeg net voor het lezen van jouw bericht ook antwoord van hun helpdesk: ze zeiden dat ik ingelogd stond op de US en dat ik elk apparaat moest loskoppelen. Echter; jouw antwoord is de oplossing! Bij het opnieuw installeren van de app moet je rechtsboven de locatie aanpassen. Na de installatie kan je een ander soort locatie-optie ook instellen, maar dit heeft geen invloed.

Ben inmiddels op vakantie, maar ik denk echt dat dit de oplossing is! Reuze bedankt!!!

• Kusanagi
kalpik schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:33:
[...]

My man!!! Ik kreeg net voor het lezen van jouw bericht ook antwoord van hun helpdesk: ze zeiden dat ik ingelogd stond op de US en dat ik elk apparaat moest loskoppelen. Echter; jouw antwoord is de oplossing! Bij het opnieuw installeren van de app moet je rechtsboven de locatie aanpassen. Na de installatie kan je een ander soort locatie-optie ook instellen, maar dit heeft geen invloed.

Ben inmiddels op vakantie, maar ik denk echt dat dit de oplossing is! Reuze bedankt!!!

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45
De Max AC is binnen hier, mooi apparaat hoor. P1 meter en Solarbank toegevoegd in de app, alleen kan ik 'm niet in NOM zetten:

[EDIT] Voor wie dit later leest: is opgelost. Aldus: eerst de Solarbank installeren, daarna pas de P1. En als je dat andersom hebt gedaan zoals ik, dan de P1 resetten, verwijderen en opnieuw toevoegen. Check daarna de 'Instellingen' knop rechtsboven op de startpagina van de app, ga naar 'Apparaten beheren' en zorg dat ie daar bij staat. [/EDIT]

Het is even wennen, zo'n nieuwe app met een geheel eigen flow (en hier en daar wat UX-verbeteringskansen :) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuKrSHQ3FubiBGDTr7oG2CzL0qc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTSAP9gdOce8RPSLwFtASg7x.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQYhZ6l524K7DMyVanIUneB8Jdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8n47SFvWa8gyW3ZjM7DdWTwr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzPoNhTYsjKe7y6S2N4e2jj7skg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h9ab0G8HEFXXLAF7UWmenbJC.png?f=fotoalbum_large

IK heb de P1 zowel in de HW splitter gehad, als nu rechtstreeks in de slimme meter. Enige idee wat hier aan de hand is? (is trouwens een KAIFA MA105 E0078, wordt ondersteund).

[ Voor 15% gewijzigd door goudvisblub op 22-07-2026 13:57 ]

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 20:22
goudvisblub schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:07:
De Max AC is binnen hier, mooi apparaat hoor. P1 meter en Solarbank toegevoegd in de app, alleen kan ik 'm niet in NOM zetten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

IK heb de P1 zowel in de HW splitter gehad, als nu rechtstreeks in de slimme meter. Enige idee wat hier aan de hand is? (is trouwens een KAIFA MA105 E0078, wordt ondersteund).
Volgens mij had ik ergens gelezen om alles te verwijderen, dan eerst de batterij toe te voegen en dan de P1 meter.

Succes

• Gerben89
goudvisblub schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even de p1 meter toevoegen aan het systeem met de max ac, werkte bij mij. Hij werd er niet standaard aan toegevoegd

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Gerben89 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:39:
[...]

Even de p1 meter toevoegen aan het systeem met de max ac, werkte bij mij. Hij werd er niet standaard aan toegevoegd
Natuurlijk had ik van tevoren geen handleiding gelezen :P en liep tegen hetzelfde probleem aan . Even toevoegen en voila.

Motor-Forum.nl

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:42
Heb de max ac nu bijna 2 weken in gebruik, hierbij wat meetwaardes:

Max ac + uitbreiding: 14kWh, staat ingesteld op dynamisch tarief-modus, opladen 2100w tot 100% SOC, ontladen 800w tot 15% SOC. Hij laadt/ontlaadt ook nagenoeg constant op deze wattages, dus geen NOM of wisselende belastingen.

Volgens HW energy socket wordt dagelijks 14,1 kWh geladen en 11,3 kWh ontladen. Dit geeft een RTE van zo'n 80%. Standby verbruik na opladen is constant 28w. Standby verbruik na ontladen is 22w teruglopend naar uiteindelijk 9w.

Volgens de reviews zou RTE 84% zijn bij deze wattages, dus dit blijft toch wat achter. Komt wellicht toch door het wat hogere standby/eigen verbruik van de unit. En mogelijk deels ook doordat reviews hebben getest met met meen ik alleen de basis unit (7kWh), met de uitbreiding erbij is de unit langer actief en tikt het hogere standby/eigen verbruik extra door.

Ook opmerkelijk: bij een SOC van 15% wordt daarna dus 14,1 kWh geladen. Nu moeten daar nog laadverliezen vanaf, maar totale capaciteit lijkt dus toch wat groter dan 14 kWh.
Pagina: 1 ... 38 ... 58 Laatste