• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
Heb sinds zaterdagavond een storing met mijn internet verbinding en kan dus via de app eigenlijk niks volgen wat er met mijn Max AC gebeurd. Als ik er naast sta kan ik via Bluetooth wel verbinden, maar dan ook alleen met de accu zelf en niet met het hele systeem waar je dus instellingen kunt aanpassen zoals laad/ontlaad snelheden.

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalve dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote power storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:46
NiGeLaToR schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:24:
[...]

Als je wat wilt doen? De volle 3,5kW gebruiken?
Ja dat is inderdaad beter, toch verkopen ze ‘m met 2,5mm2 en een reguliere stekker omdat dit in theorie ook kan. Maar idealiter dus niet meer dan 80% x 16A gebruiken of beter afmonteren.

Vergeet niet dat op elk Action verlengsnoer staat max belasting 3680watt en dat niet veel mensen weten dat dit in de praktijk een max piek moet zijn en niet permanent :)
Als je 5 meter 1.5mm hebt ksn je daar makelijk 3600watt permanent op zetten.

50 meter is weer ander verhaal

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:46
Herbiek616 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:26:
Heb sinds zaterdagavond een storing met mijn internet verbinding en kan dus via de app eigenlijk niks volgen wat er met mijn Max AC gebeurd. Als ik er naast sta kan ik via Bluetooth wel verbinden, maar dan ook alleen met de accu zelf en niet met het hele systeem waar je dus instellingen kunt aanpassen zoals laad/ontlaad snelheden.

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalved dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote internet storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?
Goede vraag dat zou ik ook wel eens willen weten

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:16

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalved dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote internet storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?
Dat is wel een interessante casus. Is het via Home Assistant dan bijvoorbeeld nog wel inzichtelijk? Hetzelfde geldt voor een stroomstoring, dan zal je router en dus internet ook uitvallen als deze niet op de noodstroompoort zit.

Net zoals als er wel Wifi verbinding is, kun je bij de instellingen van de accu zelf eigenlijk niks aanpassen behalve dan hoe lang het display actief blijft nadat je op het lamp knopje gedrukt hebt.

Valt me eigenlijk wel tegen, als er echte een grote power storing is dan is mijn internet verbinding sowieso weg omdat zowel modem als Huawei "mediaconverter" (glas naar ethernet) dan ook niet meer doet. Hoe kan ik dan het noodstroom contact nog actief maken die normaal gesproken uit staat?
Als je via bluetooth verbinding maakt kun je het noodstroom stopcontact aanzetten, maar die functionaliteit is een beetje verstopt...

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:35
De Ingenieur schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:31:
[...]

Dat is wel een interessante casus. Is het via Home Assistant dan bijvoorbeeld nog wel inzichtelijk? Hetzelfde geldt voor een stroomstoring, dan zal je router en dus internet ook uitvallen als deze niet op de noodstroompoort zit.
Vind dat je ook zonder andere tools zoals Home Assistant nog wel settings moet kunnen veranderen via Ankers eigen app.Eerste wat ik zou doen (bij langere stroomuitval) is, naast mijn vriezer en koelkast, het modem op het noodstroom poort aansluiten, maar als ik die niet via Bluetooth verbinding actief kan maken heb je er alsnog niks aan.

• rem_hopster
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:30
@HandyLumberjack zou jij kunnen aangeven waar deze functionaliteit dan is verstopt? Dank alvast!
Zelf heb ik een issue met het verbinden met bluetooth (tablet samsung of de s21) en is op een of andere manier niet gelukt met stoomuitval.

[ Voor 3% gewijzigd door rem_hopster op 20-07-2026 11:17 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:28
HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:09:
[...]

Als je via bluetooth verbinding maakt kun je het noodstroom stopcontact aanzetten, maar die functionaliteit is een beetje verstopt...
Ik moest vanmorgen wat wijzigen in de groepenkast en heb de Anker AC Max daarbij ook even uit moeten schakelen. Dat deed ik door de groep in de groepenkast uit te schakelen, wat door de Anker als een stroomstoring wordt gezien.
In de app krijg je daar ook een melding van, waarbij ook staat vermeld dat je de noodstroompoort kunt inschakelen door de aan/uit knop 1 seconde ingedrukt te houden.
Dus je hebt (als dit klopt, niet zelf getest) altijd de optie om zonder internet of app de noodstroompoort in te schakelen.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07 15:27

duderuud

Sliden is koel

xavalon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:14:
[...]

... B20 is wel 2x zo breed als een B16.
Dat hoeft niet

Motor-Forum.nl

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:19
xavalon schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:14:
[...]

Aardig vol; ik heb een B20-automaat (ipv B16) laten plaatsen voor een dedicated groep voor de Anker. Op aanbeveling van mijn elektriciën. B20 is wel 2x zo breed als een B16.
Zo ver ik uit de AI kreeg heeft B20 een nadeel; het niet meer selectief met de 3x 25A hoofdzekering en is het risico dat je hoofdzekering smelt. Om dat op te lossen moet er dan iemand van netbeheer komen om die zekering te vervangen. Je kan dan eventueel upgraden naar een hoofdautomaat, dat zou dan €445,46 kosten. Alternatief is 3 x 35A maar dat kost €1.971,04 er jaar ipv €445,76 naast de upgrade kosten (!).

Ondertussen kan ik nergens vinden dat 3500W niet op B16 zou mogen (3680W max). Enige wat ik kan vinden is de thermische beveiliging bij langdurig verbruik. Maar zonder extra modules is je accu binnen 2 uur leeg. Dus dan is de vraag; wat is langdurig. edit: Aan het zoeken op de "80% regel" .

Zijn er mensen die daadwerkelijk problemen hebben ervaren met B16? Persoonlijk heb ik liever dat de accu groep uitschakelt dan mijn smeltzekering.

edit:
Eindelijk wat concreets gevonden op basis van de ABB 2CSS245101R0165. De automaat is ontworpen op 16,0A bij 30C. Elke 10c gaat er 6% af dus bij 40c 15,0A (3450W) en bij 50C 14.1A (3243W). Zet je automaten naast elkaar dan is er bij 3 stuks een factor van 90%. Interessant want was eigenlijk net van plan om een extra meterkast in de garage te laten plaatsen, maar die wordt in de zomer dus wel warm; 29.6c record op 26-7-2026.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2026 12:50 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:14
Out.of.Control schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Ik moest vanmorgen wat wijzigen in de groepenkast en heb de Anker AC Max daarbij ook even uit moeten schakelen. Dat deed ik door de groep in de groepenkast uit te schakelen, wat door de Anker als een stroomstoring wordt gezien.
In de app krijg je daar ook een melding van, waarbij ook staat vermeld dat je de noodstroompoort kunt inschakelen door de aan/uit knop 1 seconde ingedrukt te houden.
Dus je hebt (als dit klopt, niet zelf getest) altijd de optie om zonder internet of app de noodstroompoort in te schakelen.
Op de site van Anker staat dat het noodstroom WCD vanzelf wordt ingeschakeld bij stroomuitval!

Arriving Somewhere but not here....

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 13:20
Voor de mensen die meerdere batterijen hebben (uit de oude serie) die in de app als 1 systeem/batterij worden gezien:

Houdt de app/houden de batterijen ook rekening met het fasegebruik? Als in: als een fase al goed belast wordt, houdt de batterij zich dan in of gaat hij alsnog laden/ontladen over die fase?

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:35
sdk1985 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Zo ver ik uit de AI kreeg heeft B20 een nadeel; het niet meer selectief met de 3x 25A hoofdzekering en is het risico dat je hoofdzekering smelt. Om dat op te lossen moet er dan iemand van netbeheer komen om die zekering te vervangen. Je kan dan eventueel upgraden naar een hoofdautomaat, dat zou dan €445,46 kosten. Alternatief is 3 x 35A maar dat kost €1.971,04 er jaar ipv €445,76 naast de upgrade kosten (!).

Ondertussen kan ik nergens vinden dat 3500W niet op B16 zou mogen (3680W max). Enige wat ik kan vinden is de thermische beveiliging bij langdurig verbruik. Maar zonder extra modules is je accu binnen 2 uur leeg. Dus dan is de vraag; wat is langdurig. edit: Aan het zoeken op de "80% regel" .

Zijn er mensen die daadwerkelijk problemen hebben ervaren met B16? Persoonlijk heb ik liever dat de accu groep uitschakelt dan mijn smeltzekering.

edit:
Eindelijk wat concreets gevonden op basis van de ABB 2CSS245101R0165. De automaat is ontworpen op 16,0A bij 30C. Elke 10c gaat er 6% af dus bij 40c 15,0A (3450W) en bij 50C 14.1A (3243W). Zet je automaten naast elkaar dan is er bij 3 stuks een factor van 90%. Interessant want was eigenlijk net van plan om een extra meterkast in de garage te laten plaatsen, maar die wordt in de zomer dus wel warm; 29.6c record op 26-7-2026.
Hoezo niet B20? De hoofdzekering is C25.

Lijkt me toch prima qua selectiviteit? (Steeds lager)

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:02
jan groen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:43:
[...]

En hoe doe je dat dan? Ik heb de accu het zelfde ingesteld als PADIpro en herken het beeld wel.
Excuus! Ik heb hem op het Engels staan en herkende de modus niet 🫣 @PADIpro

zie je wel verbruik van de P1 meter terug in de app? Ik heb hem ook op NoM staan op maximaal beschikbaar vermogen maar lever niet terug.

PV staat ingesteld op third party?

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een Max AC en het komend halfjaar nog een vast contract. De Max AC staat nu op modus zelfverbruik. Mijn vraag is of de slimme modus voor mijn situatie nog toegevoegde waarde kan hebben tov zelfverbruik en -zo ja - op welke aspecten?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:09
Op 20 juli is onze Summer Sale in Nederland begonnen. Tijdens deze actie is de Solarbank Max AC-bundel tijdelijk verkrijgbaar voor een lagere prijs dan de introductieprijs die je hebt betaald.

Wij vinden het belangrijk dat klanten die tijdens de introductie hebben besteld niet duurder uit zijn. Daarom ontvang je het prijsverschil van € 100 terug via de betaalmethode die je voor je bestelling hebt gebruikt.
- Solarbank Max AC: € 100
- BP7000: € 100

Bijzonder.. ik heb een stuk minder betaald dan de huidige Summer Deal a €2.099. Zou wat zijn naast de overige korting en cashback.
rem_hopster schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:17:
@HandyLumberjack zou jij kunnen aangeven waar deze functionaliteit dan is verstopt? Dank alvast!
Zelf heb ik een issue met het verbinden met bluetooth (tablet samsung of de s21) en is op een of andere manier niet gelukt met stoomuitval.
Ja dat wil ik wel, maar geef me even een paar dagen de tijd, dan post ik wel wat screenshots en uitleg.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44
Maurice- schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:00:
Op 20 juli is onze Summer Sale in Nederland begonnen. Tijdens deze actie is de Solarbank Max AC-bundel tijdelijk verkrijgbaar voor een lagere prijs dan de introductieprijs die je hebt betaald.

Wij vinden het belangrijk dat klanten die tijdens de introductie hebben besteld niet duurder uit zijn. Daarom ontvang je het prijsverschil van € 100 terug via de betaalmethode die je voor je bestelling hebt gebruikt.
- Solarbank Max AC: € 100
- BP7000: € 100

Bijzonder.. ik heb een stuk minder betaald dan de huidige Summer Deal a €2.099. Zou wat zijn naast de overige korting en cashback.
Bron en wat heb jij dan waar betaald?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik heb de Max AC een weekje terug toegevoegd aan mijn thuisinstallatie (1-fase netstroom, 8 zonnepanelen met Enphase IQ8 microinverters) samen met de Anker CT klemmen meter in de groepenkast. Het huis is volledig elektrisch: warmtepomp (met warm tapwater), airco multisplit, etc etc.

De Max AC doet uitstekend z'n werk voor mijn doel: proberen mijn zelfopgewerkte zonnestroom te gebruiken. We gebruiken nu bijna nul uit het net en elke dag is de accu rond de lunch weer volgeladen voor nog een nachtje :)

• Maurice-
  • Laatst online: 00:09
Spekkie99 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Bron en wat heb jij dan waar betaald?
Mail van Anker en op de prijs kom ik nog even terug als hij hier daadwerkelijk staat :9

• Henkie
  • Laatst online: 22:56
sebastius schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:35:
Ik heb de Max AC een weekje terug toegevoegd aan mijn thuisinstallatie (1-fase netstroom, 8 zonnepanelen met Enphase IQ8 microinverters) samen met de Anker CT klemmen meter in de groepenkast. Het huis is volledig elektrisch: warmtepomp (met warm tapwater), airco multisplit, etc etc.

De Max AC doet uitstekend z'n werk voor mijn doel: proberen mijn zelfopgewerkte zonnestroom te gebruiken. We gebruiken nu bijna nul uit het net en elke dag is de accu rond de lunch weer volgeladen voor nog een nachtje :)
Hoe ziet je verbruik er snachts uit met de airco's/accu? Ben hier bezig met offertes voor panelen/airco/accu's en twijfel nog over een max AC 21kw of een "professionele" accu.

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:19
Beste Tweakers,

Laatste dagen veel geprobeerd in te lezen en mijn voorkeur gaat nu uit naar een anker Max ac. Ik heb 1 fase. 12 zonnepanelen enphase micro omvormers. Airco, daardoor zomer nacht sluipverbruik ca. 5kwh.

Daarnaast spreekt een offgrid setup mij aan. Ja beetje doem denken.. maar mocht er shit zijn, toch leuk dat er dan licht in mijn huisje brand..

Nu probeer ik te begrijpen wat daarvoor nodig is. Graag word ik door jullie gecontroleerd/gecorrigeerd. Ik wil dus 3 groepen op een nieuwe backup groep plaatsen en de zonnepanelen ook. Zodat die 3 groepen bij stroomuitval op de batterij en panelen door blijven werken.

Samen met Chat heb ik deze Werkspot offerte aanvraag opgesteld. Klopt dit een beetje?

​Beste vakman,

​Voor mijn woning (1-fase aansluiting) zoek ik een gecertificeerd elektricien/installateur voor de complete installatie en aansluiting van een thuisbatterij met noodstroom/ATS-voorziening in de meterkast.

​Verdeling hardware & materialen:

​Door mij aangeleverd: De thuisbatterij zelf (Anker SOLIX Solarbank Max AC + eventuele uitbreidingsaccu) en de Anker Smart Meter.

​Door jou aan te leveren: Alle benodigde installatiematerialen voor de groepenkast (ATS-omschakelaar, 1-0-2 bypass, aardlekautomaten, YMvK kabels, montagemateriaal) in overleg/op de offerte.

​Opstellingslocatie:

​De batterij komt buiten op het balkon te staan (1e verdieping), recht boven de meterkast op de begane grond.

​Het kabeltraject van het balkon door de vloer/gevel naar de meterkast is kort: ca. 3 tot 5 meter.

​Gevraagde Werkzaamheden:

​Levering materialen & aanleggen dedicated AC-groep:

​Leveren en monteren van een passende aardlekautomaat (B16/B20) in de meterkast.

​Aanleggen en afmonteren van een YMvK kabel (3\times 6\text{ mm}^2, ca. 5m) naar het balkon op de 1e verdieping.

​Noodstroom / ATS & Groepensplitsing (Eilandmodus):

​Leveren en plaatsen van een Automatic Transfer Switch (ATS) op de DIN-rail.

​Afsplitsen van 3 specifieke groepen (koelkast, verlichting, netwerk/werkplek) naar een aparte noodstroom-rail achter de ATS/backup-poort.

​Leveren en plaatsen van een handmatige 1-0-2 bypass-schakelaar in de meterkast, zodat de 3 noodstroomgroepen bij storing of onderhoud direct terug op het hoofdnet geschakeld kunnen worden.

​Verplaatsen Zonnepanelen (AC-coupling / Frequency Shifting):

​De bestaande zonnepanelengroep (Enphase IQ7A micro-omvormers) verhuizen van het hoofdnet naar de Noodstroom/BACKUP-zijde van de ATS. Dit i.v.m. doordraaien en bijladen op zonne-energie bij netuitval (frequency-shift sturing).

​Meetsysteem & Testen:

​Aansluiten van de Anker Smart Meter / CT-spoelen bij de hoofdschakelaar.

​Systeem testen op normale werking én testen van de omschakeling naar eilandmodus (stroomuitvalsimulatie).

​Details Woning & Situatie:

​Hoofdaansluiting: 1-fase (1x35A / 1x40A)

​Zonnepanelen: Enphase IQ7A micro-omvormers

​Thuisbatterij: Anker SOLIX Solarbank Max AC (IP66, geschikt voor balkon)

​Kabellengte: Max. 5 meter (recht naar beneden naar de meterkast)

​Gewenst van de vakman:

​Aannemer / elektricien met NEN1010 certificering (Inschrijving KVK).

​Ervaring met het aansluiten van thuisbatterijen, ATS/noodstroom en Enphase PV-systemen.

​Offerte gesplitst in arbeidsloon en geleverde installatiematerialen.

​Factuur met garantie op het opgeleverde installatiewerk.

​Graag ontvang ik een gerichte offerte en je eerstvolgende beschikbare datum voor uitvoering.

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:14
Julio-K schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:53:
Daarnaast spreekt een offgrid setup mij aan. Ja beetje doem denken.. maar mocht er shit zijn, toch leuk dat er dan licht in mijn huisje brand..

Nu probeer ik te begrijpen wat daarvoor nodig is. Graag word ik door jullie gecontroleerd/gecorrigeerd. Ik wil dus 3 groepen op een nieuwe backup groep plaatsen en de zonnepanelen ook. Zodat die 3 groepen bij stroomuitval op de batterij en panelen door blijven werken.
Zover ik weet gaat de accu dit niet doen. Als de stroom zou uitvallen, dan gaat de accu niet meer laden of ontladen via de groepenkast. Ook niet als de panelen op die fase zouden zitten; ook die zullen hoogstwaarschijnlijk uitvallen. (bij mij tenminste wel met een SolarEdge omvormer.)

De accu heeft wel een noodstroom WCD, die gaat dan wel werken en daar zou je het eea zoals koelkast/diepvries of zo kunnen aansluiten (via een verlengsnoer). Maar dat is het dan ook.

Arriving Somewhere but not here....

• sdk1985
Whiskey48 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 14:05:
[...]

Hoezo niet B20? De hoofdzekering is C25.

Lijkt me toch prima qua selectiviteit? (Steeds lager)
Selectiviteit zou 1.6x zijn en 1.6x 20A = 32A. Dus voor selectiviteit heb je 3x 35 ipv 3x 25 nodig. Bij 1.6x 16A kom je op 25.6A uit.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:28
Joop_Klepzeiker schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Op de site van Anker staat dat het noodstroom WCD vanzelf wordt ingeschakeld bij stroomuitval!
Dat kun je inderdaad zo instellen, maar je kunt het ook op 'handmatig' zetten. Misschien scheelt het wat sluipverbruik of heb je andere redenen ook hem niet op automatisch te willen zetten.
Maar dan kun je dus in de situatie komen dat je geen wifi verbinding hebt om hem aan te zetten, als de stroom uit valt.
En dan is de truc met 1s de knop indrukken wel handig.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:59
sdk1985 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Selectiviteit zou 1.6x zijn en 1.6x 20A = 32A. Dus voor selectiviteit heb je 3x 35 ipv 3x 25 nodig. Bij 1.6x 16A kom je op 25.6A uit.
Selectiviteit is in NEN 1010 geen verplichting, maar een aanbeveling.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Waarom niet kiezen voor NoM?
Daar heb ik hem ook op staan maar er komen toch hele afwijkende resultaten. Ik zie ons verbruik toenemen naar 20kwh per dag terwijl we op vakantie zijn. Ergens gaat het niet goed.

• PADIpro
kikker916 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:24:
[...]

Ik heb zelf een enphase systeem en ook op zelf levering gezet, daarbij laad hij niks uit het net. (wel export indien meer dan max dat ik heb ingesteld).

Ik heb de anker p1 gekoppeld, let er wel op dat je deze manueel moet toevoegen tot de installatie (hem enkel in de app als device doet ‘niks’ ). Dan zou die moeten detecteren wat er naar het net gaat en gaan laden.

kijk even of de p1 onderdeel is van je batterij systeem.
P1 meter is onderdeel van het EMS ik ga de optie third party pc eens uitzetten kijken wat er dan gebeurt.

• sdk1985
pjotter1965 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Selectiviteit is in NEN 1010 geen verplichting, maar een aanbeveling.
Voor zo ver ik tot heden kan vinden is dat voor de 80% regel hetzelfde (B16 vs B20).

Dus dan lijkt het mij dat je kiest tussen een B16 die mogelijk afslaat ivm thermische beveiliging of dat bij kortsluiting je smeltzekering uitvalt en je Enexis moet bellen om de stroom te herstellen.

Misschien dat ik hem gewoon op 3000W zet, dan ben ik AFAIK volledig van de plus en minpunten af.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 20-07-2026 19:30 ]

• Photonman
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU-3sQV2YamO2S279FGVUvLsX2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEblwmGwQRoGZfsrEqk6CbEb.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu ruim 2 weken de Solar Max AC geïnstalleerd, en werkend op de 'slimme modus'. Deze zou het gebruik moeten gaan leren en afhankelijk van zonnepanelen opwek en dynamische prijzen. Ik weet niet of ik iets fout doe, maar in deze modus weigert de accu een merkbaar deel van zijn capaciteit te ontladen aan het net. Zoals je kan zien geeft het systeem zelf aan dat ontladen winstgevend is om 19:00, maar ontlaadt met maar 0,002kWh in dat uur. De accu was om 13:30 al vol (de vorige dag geforceerd om te gaan ontladen), en de volgende ochtend was de accu nog 80% vol. Ook die dag weer nauwlijks ontladen - de snelste ontlading aan het net die ik heb gezien is 130W ongeveer

- Gaat om alleen basismodule 7,5kWh

- net export staat aan op 3500W max.

- Wij hebben 8 panelen die met huidig weer ongeveer 20-25 kWh opwekken per dag. Growatt omvormer

We waren begonnen met de Dynamische Tarieven modus, maar daar MOET je minimaal 1 uur opladen per dag via het net (in de planning), en je accu weigert de capaciteit te ontladen aan het huis buiten de wat door de app gekozen ontlaaduren zijn op het duurste molent (bij bijvoorbeeld 3 uur ontladen per dag ergens tussen 17:00 en 0:00). Ookal plan je zo in dat hij maar met 2kW kan ontladen en dus minimaal 1,5 kWh overhoudt aan het einde van de ontlading, dan geeft hij restant niet aan je huisverbruik.

Iemand ideeën?

• digital-IMEI
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Daar heb ik hem ook op staan maar er komen toch hele afwijkende resultaten. Ik zie ons verbruik toenemen naar 20kwh per dag terwijl we op vakantie zijn. Ergens gaat het niet goed.
Hoe registreer jij je gebruik? Home Assistant? Ik was even aan het teruglezen in je reacties. Zou het niet kunnen dat je verbruik en teruglevering omgedraaid zijn?

Wat was voorheen je sluipverbruik van 1 dag? De Anker krijgt in ieder geval no way 20kWh op een dag verbrand…

• PADIpro
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Hoe registreer jij je gebruik? Home Assistant? Ik was even aan het teruglezen in je reacties. Zou het niet kunnen dat je verbruik en teruglevering omgedraaid zijn?

Wat was voorheen je sluipverbruik van 1 dag? De Anker krijgt in ieder geval no way 20kWh op een dag verbrand…
Ik gebruik CEMM om de energiestromen te monitoren, maar die raakt er ook helemaal van in de war. Toen ik naar jouw setup keek, viel me op dat jij je zonnepanelen niet via Anker hebt geconfigureerd. Daarom heb ik die optie ook uitgezet. Sindsdien staat mijn slimme meter netjes op 0.

Ik zie de opbrengst van mijn zonnepanelen nu niet meer terug in de Anker-app, maar het belangrijkste is dat ik nu geen ongewenste afname of teruglevering meer op de meter zie.

Nu alleen afwachten of hij wel netje weer gaat opladen op basis van de zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iAOmmO51UlO14Isjjk0YtIJZhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCM2qVBmQLSp3onYblylwPGO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door PADIpro op 20-07-2026 21:41 ]

• PADIpro
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:37:
[...]

Ik gebruik CEMM om de energiestromen te monitoren, maar die raakt er ook helemaal van in de war. Toen ik naar jouw setup keek, viel me op dat jij je zonnepanelen niet via Anker hebt geconfigureerd. Daarom heb ik die optie ook uitgezet. Sindsdien staat mijn slimme meter netjes op 0.

Ik zie de opbrengst van mijn zonnepanelen nu niet meer terug in de Anker-app, maar het belangrijkste is dat ik nu geen ongewenste afname of teruglevering meer op de meter zie.

Nu alleen afwachten of hij wel netje weer gaat opladen op basis van de zonnepanelen.

[Afbeelding]
Te vroeg gejuicht: hij is weer de batterij uit het net aan het opladen terwijl 0 op de meter aan staat. Ik merk wel al ik mijn limieten aanpas hij ‘raar’ gaat doen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXmKk1xqpCJa4cy4YbtpZjY5TiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQoIhQ6G3tHXHhe4OqJqwpbs.jpg?f=fotoalbum_large

• digital-IMEI
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]
Top! Als het goed is zie je morgen enkel wat je teruglevert in de Anker app, niet de totale opwek
offtopic:
Kan Anker even regelen dat iedereen hetzelfde huis heeft in de app? digital-IMEI is lichtelijk jaloers op het grote huis.

• Lordopa
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:24
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:02:
[...]
offtopic:
Kan Anker even regelen dat iedereen hetzelfde huis heeft in de app? digital-IMEI is lichtelijk jaloers op het grote huis.
2D/3D weergave instelling :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lordopa op 20-07-2026 22:14 ]

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02:54
Vandaag een dagje aan het coden geweest met behulp van Cursor. Het is me gelukt om een intergratie te maken voor de Anker Solix Max AC in Omnibattery voor Home Assistant. Deze integreert ook met Marstek en Zendure accu's. Aangezien ik ook al een Marstek accu heb staan.

Toevoeging is door de maintainer geaccepteerd, maar zit nog in een aparte branch momenteel

Staat hier sinds een paar uur vrolijk te snorren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLou6h0rts9ECDAOocmMp1FWr6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V7NUnz76NokUw4kAQId9AD0O.png?f=fotoalbum_large

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:40
Lordopa schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:10:
[...]

2D/3D weergave instelling :)
Waar precies? Zit te zoeken zonder.. resultaat :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Kusanagi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:13
Ik heb een Anker Solix Solarbank Max AC gekocht en is nu enkele dagen binnen. Ik wordt al geholpen met mijn Anker Solix P1 meter probleem in combinatie met een Landis+Gyr E360, SMR 5.0, type CD2D energiemeter.

Waar ik echter van baal is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PzJVsFHk/IMG-1553.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XxFTQSSx/IMG-1554.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/T50fGv8/IMG-1555.png Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HTPg7Nvq/IMG-1756.png

Het lijkt erop dat bij de installatie van “het powerstation” ik niet de juiste locatie kan kiezen.

Dit lijkt ook de exportlimieten te beïnvloeden.

Voordat ik een nieuwe groep in de meterkast laat installeren voor de batterij wil ik dit super graag opgelost hebben.

Ik heb support al gemaild etc, maar dit lijken vooralsnog standaard mails. Ik vraag me af of iemand hier van weet? Is het een firmware probleem of heb ik daadwerkelijk een model gekregen die voor Australië bedoeld is?

[ Voor 27% gewijzigd door Kusanagi op 21-07-2026 01:12 ]

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste