• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08 14:44
dodgefreak5 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:31:
Hier ook in de Hubo gekocht, draait al een week. Zit op een aparte groep en Blauwe CEE stekker met adapter erin. Je hebt 1 maand de tijd om hem aan te geven bij Luminus. We zien wel :)
Idd , 1maand en anders afwachten tot ze u zelf contacteren .Als je ze instelt met 0 op de teller , dan zet je niets op net en hebben ze er eigenlijk geen affaire mee ...

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:21
ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:36:
Mocht iemand de Battery temperature in Homeassistant willen hebben dan kan je de volgende modbus sensor maken. Helaas verder niet veel kunnen vinden behalve een read-only export limit (geen import limit). Er is nog werk te verrichten door Anker hier!

Dit is de temperatuur van de main unit. Heb nog geen extra battery toegevoegd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- name: anker_solix_extra
  type: tcp
  host: 6.6.6.6 #ip address van je anker mlodbus tcp endpoint
  port: 502
  sensors:
    - name: "Anker Solarbank Battery Temperature"
      unique_id: anker_solarbank_battery_temp
      slave: 1
      address: 10156
      input_type: input
      data_type: int16
      scale: 0.1
      precision: 1
      unit_of_measurement: "°C"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      scan_interval: 60
Edit: heb nu een expansion batterij toegevoegd. Helaas wordt hier niks van exposed over modbus. Althans zo lijkt het.
Heb er even een github ticket voor gemaakt. Ze moeten nog aan de slag bij Anker :)
https://github.com/anker-...-solix-official/issues/58
Top! Ik hoopte al dat deze sensor beschikbaar zou komen.

Bij mij laat hij het gemiddelde zien van de basisunit en uitbreiding.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:22
Het valt me op dat nu in de avond de anker app geen solar signaleert terwijl die er duidelijk wel is. Gaat de app bij lage input automatisch op 0?

Verder is de eerste indruk van de solarbank ac max positief. Robuust, makkelijk te installeren en niet warm. Voorlopig nog op 800w staan. Na de vakantie maar een afspraak met m'n elektricien maken.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:38
caspervc schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 20:34:
Het valt me op dat nu in de avond de anker app geen solar signaleert terwijl die er duidelijk wel is. Gaat de app bij lage input automatisch op 0?

Verder is de eerste indruk van de solarbank ac max positief. Robuust, makkelijk te installeren en niet warm. Voorlopig nog op 800w staan. Na de vakantie maar een afspraak met m'n elektricien maken.
Hoe meet je de opwek?

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 05:00
Afgelopen woensdag die van mij geinstalleerd en aangesloten.

Hij staat naast de groepenkast. Heb van de meegeleverde kabel de stekker afgeknipt en rechtstreeks aangesloten op een B16 aardlekautomaat. Zie de zin niet in om een werkschakelaar of CEE stopcontact ertussen te zetten gezien ik ook de stekker eruit kan trekken wat hetzelfde effect heeft. Instellen was een fluitje van een cent en zo gepiept. Staat op slimme modus dus komende weken alles aankijken.

Tot nu toe heb ik geen stroom uit het net gebruikt.

Gisteravond airco enkele uren aangehad. Power kwam uit de accu. Werd niet heet ofzo.

Zometeen de vaatwasser eens aanzetten en kijken wat ie doet.

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 05:00

Dit is bij mij ook vanavond. Afgelopen dagen zag je dat wel.

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:21

Gebruik je de P1 meter?

Zo ja, die meet alleen wat je netto teruglevert aan het net. Als je op dat moment niet je accu aan het ontladen bent, concludeert hij dat dat de pv-panelen zijn. Op het moment dat je huis ('s avonds) meer verbruikt dan de pv opwerkt, komt hij dus op 0 te staan.

Alleen met de Smart meter gen 2 met ct-klemmen (of Shelly) kan je de daadwerkelijke opbrengst in de Anker app krijgen

• caspervc
berthavekes2 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:50:
[...]

Gebruik je de P1 meter?

Zo ja, die meet alleen wat je netto teruglevert aan het net. Als je op dat moment niet je accu aan het ontladen bent, concludeert hij dat dat de pv-panelen zijn. Op het moment dat je huis ('s avonds) meer verbruikt dan de pv opwerkt, komt hij dus op 0 te staan.

Alleen met de Smart meter gen 2 met ct-klemmen (of Shelly) kan je de daadwerkelijke opbrengst in de Anker app krijgen
Ah is dat het! Idd de P1 hier. Valt me op dat in dat schema in de app er nog best af en toe wat van/naar het net gaat. Maar laten we maar eens een paar dagen draaien voor wat inzicht. 😅

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:49
Ik draai op NoM en mijn PV installatie heeft een max van 3000W. Ik zal dus laden op 3000W, en gebruiken met pieken naar 3500W.

Volgens de installatie handleiding van de Max AC is 2.5mm² en een 16A automaat voldoende als je het vast aansluit. Wat zou er op tegen zijn om het aan (te laten) sluiten met de meegeleverde kabel door de schuko stekker te verwijderen?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• BAZtastic
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-09 21:47
Trage response Solarbank Max AC. Bij mij staat de MAX AC op 'zelfverbruikmodus' en op het moment dat een grootverbruiker aan of uit gaat dient de batterij hierop te reageren door weer zoveel mogelijk 0 op de meter te sturen. Bij mij zie je de batterij pas na 10 a 11 seconden met zijn vermogen bijsturen. Dat voelt te traag aan vind ik.

Mijn energiemeter geeft elke seconde de data door (DSMR versie 5.0) en ik gebruik geen CT klemmen, maar de Anker P1 meter. De P1 meter en MAX AC beide op een 2.4 Ghz netwerk. Wifi signaal voor beide is sterk

Ik vraag me af: Is dit by design vanuit Anker, of zit er in mijn netwerk iets kreupel?

Na hoeveel seconden stuurt bij jullie de batterij bij? Het veranderende stroomverbruik (door aanzetten waterkoker) in de Anker app bij aparaatstatus is wel al na 2 a 3 seconden zichtbaar, wat acceptabel is. Ik vraag me af waardoor die extra seconden vertraging veroorzaakt wordt, want heel naukeurig 0 op de meter gaat op deze manier niet lukken. Import van grid en export naar grid is vandaag al 0,5 KWh

• caspervc
Er zit behoorlijk wat vertraging in die app weergave. Net de oven aan gegooid. Pas na een seconde of 6/7 kreeg ik de stijging in de app. Maar liep daarna ook een tijd door toen de oven uit was...

• BAZtastic
caspervc schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:00:
Er zit behoorlijk wat vertraging in die app weergave. Net de oven aan gegooid. Pas na een seconde of 6/7 kreeg ik de stijging in de app. Maar liep daarna ook een tijd door toen de oven uit was...
Dus jouw batterij stuurt ook pas na 7 seconden bij?

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:50
Ct klemmen is veel beter en sneller. Er zijn testen geweest met rest verbruik door een van de reviews in de test.

Als je dicht tegen de Nom wil zitten raad ik aan om geen p1 meter te gebruiken

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08:59
Vraagje: welke instelling is het verstandigste nu we dit jaar nog kunnen salderen met de max ac? Hij staat 5 dagen op slimme modus maar ik zie nu dat hij mijn accu helemaal aan het leeg trekken is omdat hij vindt dat de prijs hoog is.

Ik haal net de nacht 19:00 t/m 07:00 met mijn 7kwh waarom trekt hij hem nu leeg? want de prijs blijft redelijk hoog tot 07:00

of kan ik tot 1-1-2027 het best de NOM aan zetten?

• BAZtastic
White_Collar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:15:
Ct klemmen is veel beter en sneller. Er zijn testen geweest met rest verbruik door een van de reviews in de test.

Bedoel jij dan? Anker SOLIX Smart Meter Gen 2

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26
Als het electronica is en er zitten koelvinnen op, dan moet er koeling op 😅 van mij tenminste ;)

De muurbeugels zijn perfect om iets op te bouwen. Panlatje, likje verf, een paar 120mm fans, fancontroller, en gaan 😅
Morgen eens kijken wat het doet met de temperatuur. Ik heb zo'n vermoeden op de sensor niet veel (tenminste ik leef in de veronderstelling dat ze de invertor temp niet exposen maar dat het iets in het battery compartment is wat ze meten. Hoe dan ook, iets zal erop vooruitgaan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6a41jXqhnXDvf1Y102klQDe6kn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn2W8NukO9YPcwrK8X4r8Ujm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJV3PKFiadwKHdoFFaOllCKQdZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN2wbWIhTjFMObuDQuKO22NY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbbU0xkQYtOyCHaWbTmlGwlr56M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oialtUjZEm8TH4SzyMneYdjq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05X01zwcXH1SJvK1Wf7CYvUZb8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOEBFKgK9dMvq91F39Jf5eTS.jpg?f=fotoalbum_large

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:19
caspervc schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:00:
Wat wil je bereiken met nog snellere response? Die paar seconden van het net stroom halen gaan het verschil in kosten toch niet maken? Ik snap dat het een mooie sport is om het allemaal perfect en instantaan te regelen, maar ik sta er wel iets relaxter in.

• caspervc
De Ingenieur schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Wat wil je bereiken met nog snellere response? Die paar seconden van het net stroom halen gaan het verschil in kosten toch niet maken? Ik snap dat het een mooie sport is om het allemaal perfect en instantaan te regelen, maar ik sta er wel iets relaxter in.
En dat voor een ingenieur 😇

Ik ook hoor. Maar ben altijd wel even benieuwd hoe 't dan echt werkt

• InternationalSD
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:38
BAZtastic schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:56:
Trage response Solarbank Max AC. Bij mij staat de MAX AC op 'zelfverbruikmodus' en op het moment dat een grootverbruiker aan of uit gaat dient de batterij hierop te reageren door weer zoveel mogelijk 0 op de meter te sturen. Bij mij zie je de batterij pas na 10 a 11 seconden met zijn vermogen bijsturen. Dat voelt te traag aan vind ik.

Mijn energiemeter geeft elke seconde de data door (DSMR versie 5.0) en ik gebruik geen CT klemmen, maar de Anker P1 meter. De P1 meter en MAX AC beide op een 2.4 Ghz netwerk. Wifi signaal voor beide is sterk

Ik vraag me af: Is dit by design vanuit Anker, of zit er in mijn netwerk iets kreupel?

Na hoeveel seconden stuurt bij jullie de batterij bij? Het veranderende stroomverbruik (door aanzetten waterkoker) in de Anker app bij aparaatstatus is wel al na 2 a 3 seconden zichtbaar, wat acceptabel is. Ik vraag me af waardoor die extra seconden vertraging veroorzaakt wordt, want heel naukeurig 0 op de meter gaat op deze manier niet lukken. Import van grid en export naar grid is vandaag al 0,5 KWh
Ik zag een reactie van Anker in de Facebook-groep waarin werd uitgelegd dat dit zo is ontworpen, vooral bij grote veranderingen in het verbruik. Dit is eigenlijk een vereiste van de netcode-normen in Nederland. De omvormer voert het vermogen geleidelijk op om de belasting op het elektriciteitsnet te beperken.

Hier is wat ik via AI heb kunnen vinden over de achterliggende reden hiervoor:

Dit gedrag is inderdaad volledig 'by design' en wordt streng voorgeschreven door de Europese en Nederlandse netcode-normen (zoals EN 50549-1 en de RfG-richtlijnen).

De vertraging van zo'n 10 seconden heeft te maken met de volgende punten:

Ramp Rate Control (Vermogensgradiënt): Omvormers mogen wettelijk gezien niet in één klap honderden watts extra op het net gooien of abrupt stoppen met leveren. Dit moet verplicht via een geleidelijke, lineaire curve gebeuren om plotselinge spanningspieken op het lokale distributienet te voorkomen.

Netstabilisatie: Als duizenden thuisbatterijen in de wijk binnen milliseconden zouden reageren op elk apparaat dat aan- of uitspringt (zoals een waterkoker), raakt het elektriciteitsnet direct ontregeld. De ingebouwde vertraging filtert korte schommelingen eruit, zodat het systeem alleen reageert op stabiele veranderingen.

Voorkomen van spanningsfluctuaties: Het direct counteren van grote vermogenswisselingen kan zorgen voor flikkeringen in de netspanning van de straat. Door een opbouwtijd van een seconde of 10 te hanteren, blijft het lokale net stabiel.

Het klopt dat dit je hierdoor dagelijks een heel klein beetje netimport of -export kost, maar het is een wettelijke verplichting waar fabrikanten van omvormers simpelweg aan moeten voldoen om de netstabiliteit te waarborgen.

[ Voor 32% gewijzigd door InternationalSD op 18-07-2026 00:09 ]

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Gisteren toen de batterij vol was en de zon nog scheen terwijl batterij niets deed eens gekeken naar het sluipverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqK1s4iUZPPhD_B6HiT1wTSZoNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeB6j7UPFlgS32jPCkH6Q1Zg.jpg?f=fotoalbum_large

27,5-28W dus

Verder zie je duidelijk de temperatuur oplopen als de batterij laadt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-UJFj7tZQXWOpy5WXXFZ9TzIRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w1aWD6da1TOT85EsKlE9kwHK.png?f=fotoalbum_large

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• ctrl-tab
Max ac, is iemand het standby verbruik opgevallen? 30 watt is fors.
Backup port staat uit!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgTafJWTFb8h9KY9_Xr0SL-Ut9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HTqe446zsRG8gksRszg3EMK4.png?f=fotoalbum_large

WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Tomba

Tomba

ctrl-tab schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 07:14:
Max ac, is iemand het standby verbruik opgevallen? [..]
Ja ;) Tomba in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

met constante WiFi, BMS, sensoren, display etc is 27.5W op zich nog niet zo gek denk ik.

27,5W = 241 kWh per jaar 🫣dat dan weer wel…

[ Voor 3% gewijzigd door Tomba op 18-07-2026 08:11 ]

• ctrl-tab
Tomba schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:10:
[...]

Ja ;) Tomba in "Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic"

met constante WiFi, BMS, sensoren, display etc is 27.5W op zich nog niet zo gek denk ik.

27,5W = 241 kWh per jaar 🫣dat dan weer wel…
Het lijkt mij echt te veel.

Bij Zendure heb je iets vergelijkbaars alleen als je backup port aan staat.

Deze staat uit bij deze Anker. Wellicht zetten ze deze niet volledig uit bij Anker?

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:57
IOTdomotica geeft in de review 5W aan (van het net). Energienerds gaf 2,64W van het net en een intern verbruik van 29W aan. (Alles met geactiveerd off-grid stopcontact). De 30W zou hij dus niet van het net moeten halen.

• Tomba

Tomba

g-j-t schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:42:
IOTdomotica geeft in de review 5W aan (van het net). Energienerds gaf 2,64W van het net en een intern verbruik van 29W aan. (Alles met geactiveerd off-grid stopcontact). De 30W zou hij dus niet van het net moeten halen.
Meten is weten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRP1ashGqW_IbT3PxhjpO2wg7MQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kE15FXhWwuaOi9TTrqEEyTsh.png?f=fotoalbum_large

Als mijn Anker niet ontlaadt of laadt is er een sluipverbruik, gemeten met een Eastron SDM120-M MID meter. Ik zal de 'noodstroompoort' eens handmatig uitzetten en straks kijken of er verschil is...

@Taro hoe heb jij die 5W gemeten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3FIEplvkwNCG1Bpg-P-lUtsMOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IVTKvVJ6dGbIIug8POw3RLpn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Tomba op 18-07-2026 09:09 ]

• digital-IMEI
White_Collar schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:15:

Heb je toevallig een linkje naar deze tests?
Tomba schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 06:35:
Gisteren toen de batterij vol was en de zon nog scheen terwijl batterij niets deed eens gekeken naar het sluipverbruik:

[Afbeelding]

27,5-28W dus

[Afbeelding]
Ter referentie, de Solarbank 3 schommelt ook continu tussen de 25-30w dus vergelijkbaar. Backup poort uitgeschakeld.

Ze gaan overigens wel in stand-by wanneer ze lange tijd inactief zijn, dat zie je vooral in de winter als de batterij ‘s avonds al leeg is en de hele nacht niets staat te doen. Dan is het verbruik ook lager.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 22:49

koekjah

Luctor et emergo

Kan ik het minimale ontlaadpercentage aanpassen naar 0 ipv 5? Of is dat nadelig?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Tinus28
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 11:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY7mWJraRYM_dFxVgBMjlyN9LtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vh5cCYROqMy537g2PoG8zjc.jpg?f=fotoalbum_large rood is de wasmachine, groen de accu, dus idd 7 tot 10 sec, wel tot nu toe nog maar een dagverbruik van 0,04Kwh, en gisteren in totaal 0,113 verbruikt,

[ Voor 4% gewijzigd door Tinus28 op 18-07-2026 10:36 ]

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwP4XXMu1zo-r-HH-GLoxcM83K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpuMWuYjQ2DaViC8xk1H1vvE.jpg?f=fotoalbum_large

FYI: 2 HomeWizard actieve splitters kan je prima doorlussen. Dan kan je dus 6 p1 meters aansluiten! (de meest linker is altijd de ingang).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpxRZGBqg0cy2d_EOplrCXGZavo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcCsi7ztNpji552K8A8FtZ9z.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een goede tip?
Ik wil een Anker Solix 4 pro in het waterdichte tuinhuisje gaan neerzetten (aangesloten op de zonnepanelen en via Wieland op het stroomnet.
Is het handig om deze op een kratje oid te zetten, of kan deze gewoon op de (koude) grond?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat is alweer een tijdje geleden, maar vermoed met een 100% volle accu.

Zag destijds bij de SB4 overigens wel een hoog standby verbruik. Ik heb nu geen slimme stekker meer op de Max AC zitten en ik zit in het buitenland, wil als ik terug ben wel weer even opnieuw testen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vorige maand de Max AC besteld (voor een leuke pre-order korting)... nog even geduld tot die binnen is:

Dit zijn de verwachte verzenddata:
- Bestellingen van 26 mei t/m 2 juni worden uiterlijk 19 juli verzonden.
- Bestellingen van 3 t/m 27 juni worden tussen 20 en 26 juli verzonden.
- Bestellingen van 28 juni t/m 14 juli worden tussen 27 en 30 juli verzonden.
- Bestellingen vanaf 15 juli worden naar verwachting vanaf 31 juli verzonden.

• Tomba

Tomba

Taro schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Dat is alweer een tijdje geleden, maar vermoed met een 100% volle accu.

Zag destijds bij de SB4 overigens wel een hoog standby verbruik. Ik heb nu geen slimme stekker meer op de Max AC zitten en ik zit in het buitenland, wil als ik terug ben wel weer even opnieuw testen.
Via een smart plug dan begrijp ik? (Zo te zien van Homewizard) mijn meting was ook met een volle batterij

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 18-07-2026 13:04 ]

• duderuud
  • Laatst online: 00:10

duderuud

Sliden is koel

Afgelopen woensdag de Max AC met extra module opgehaald bij Solago in Duitsland.
Best zwaar die batterijen ;)

De boel draait inmiddels op zolder (allemachtig wat een kutklus om die dingen 2 trappen op te slepen) met de Smart Meter Gen2 en een modbus connectie.

De basis draaide snel maar het echt configureren van dat apparaat (met HA en EVCC) is nog een beste klus, mijn ideale situatie:
- Alleen opladen met zonnestroom. Wordt de 100% naar verwachting niet gehaald, laden vanaf het net op de goedkoopste momenten.
- Als ik de auto aan de lader hang, trek dan geen vermogen uit de Max AC of schakel 'm tijdelijk uit.

Waar ik heel blij me ben: EVCC. Sinds gisteren wordt de Max AC ondersteund en werkt het 2e punt.

Alleen op de slimste manier opladen ben ik nog niet helemaal uit. De Smart Meter Gen2 wordt nog niet ondersteund in HomeAssistant dus daar wacht ik nog even op.
Homey ondersteuning (heb ik ook draaien) moet ik nog uitzoeken. Als het daarmee kan is het ook goed.

Wat is dat Solago bedrijf trouwens enorm groot! Gigantisch warenhuis en een constante stroom van particulieren en bedrijven die zonnepanelen, batterijen en andere waren ophalen. Het doet me denken aan een vuurwerkhandel rond oud en nieuw :)

Motor-Forum.nl

• ctrl-tab
Tomba schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 06:35:

[Afbeelding]

27,5-28W dus

[Afbeelding]
Ik meet in idle stand (stond op import, 0 watt) 28 watt intern. (Dus afname soc 28watt continu)
Zou hij dat extern of intern doen afhankelijk van zijn status?

Hoe dan ook ik.vind het veel

• ctrl-tab
digital-IMEI schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Heb je toevallig een linkje naar deze tests?

[...]

Ter referentie, de Solarbank 3 schommelt ook continu tussen de 25-30w dus vergelijkbaar. Backup poort uitgeschakeld.

Ze gaan overigens wel in stand-by wanneer ze lange tijd inactief zijn, dat zie je vooral in de winter als de batterij ‘s avonds al leeg is en de hele nacht niets staat te doen. Dan is het verbruik ook lager.
Bij mij neemt het niet af.(Zie screenshot)
2 dagen lang 28 watt continu.

@Whiskey48 goed plan van de grond af, zeker als je schuur niet geïsoleerd is. PIR platen kunnen aardig gewicht dragen, mocht je zoiets hebben liggen. Evt multiplex plaat erop en dan de accu erop.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Tomba

Tomba

ctrl-tab schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:15:
[...]

Ik meet in idle stand (stond op import, 0 watt) 28 watt intern. (Dus afname soc 28watt continu)
Zou hij dat extern of intern doen afhankelijk van zijn status?

Hoe dan ook ik.vind het veel
Hoe meet je ‘intern’?

• Taro
  • Niet online
Tomba schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:03:
[...]

Via een smart plug dan begrijp ik? (Zo te zien van Homewizard) mijn meting was ook met een volle batterij

Alvast bedankt!
Ja, HW Energy Socket inderdaad.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Rene85
  • Niet online
M.b.t. de traagheid van het reageren op grote(re) stroom vraag of juist het wegvallen ervan:

ik ervaar hetzelfde. De max AC via de P1 meter van Solix aangesloten in een full electric huis. Wanneer er geen grote schommelingen zijn, dan zie je toch nog een verbruik van zo’n 0.05 - 0.08 kWh per uur. Lijkt niet veel, maar is toch zo 1.2kWh per dag.

Gisteren een tijdje de EV aan het laden geweest op 4kW. Op het moment dat de zon vol schijnt, lukt dat uit de zonnepanelen. Helaas scheen zon gisteren slechts soms volledig. Het wisselde sterk volledig bewolkt (zo’n 1.5kwh uit de panelen) en een waterig zonnetje (3 a 4kwh uit de panelen). De accu is de gehele laadsessie niet leeg geweest en is ingesteld om tot 3.5kW te leveren. Het snelle moeten switchen tussen veel en weinig leveren gaat niet al te best. Zie hieronder mijn verbruik, EV geladen tussen 11.45 en 15.30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6w5TK47sSUTmOFmWOc5k5xxGRe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWs81EYna1je9dEYzAl5OnCn.jpg?f=fotoalbum_large
@Rene85 wellicht is de smart power meter dan toch beter voor jouw use case. Er zal altijd een omschakeltijd zijn, maar dat is bij die meter lager dan de afhankelijkheid van een P1 aansluiting op je slimme meter. Kan ook nog eens per meter verschillen.

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-09 09:10
hiljolodewijk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Je moet de batterij veilig stroomloos kunnen maken in dezelfde ruimte als waar hij staat. Een automaat doet dit, maar meestal staat de batterij niet in de meterkast :9

[...]

Ik probeer hetzelfde te realiseren. Is mij nog niet gelukt. Ik heb in plaats van een mail (via support@anker) een klacht vanuit de app ingediend. Vanochtend kreeg ik bericht en moest ik de logs van de app en batterij uploaden en gaat het naar Technical Support. Lijkt iets serieuzer genomen te worden dan een vraag via de support in ieder geval (er staat ook een persoonlijke ondertekening van een medewerker onder ipv een AI antwoord d:)b )
Yes, ik krijg ook mailtjes van 'n medewerker, logs ook al ingestuurd.
Ben benieuwd. An sich is het laden in daluren (dat doet ie goed) en ontladen in piekuren prima geregeld. Maar er wordt nog niet gekozen voor de allergoedkoopste (en duurste) uren. Ruimte voor verbetering.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Calanta Ace Matic 40c - 16x Jinkosolar 430 met Enphase micro omvormers. Anker Solix Max AC 7kWh accu

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:34
Aanstaande dinsdag zou Dachser de Max AC ook ein-de-luk bij mij moeten afleveren (besteld op 26 mei om 10:30 uur in de ochtend :/ ). De dedicated groep, kabel en vaste plug liggen er al een tijdje op te wachten, dus als onderdeel van de voorpret ben ik nu alvast aan het kijken naar de software.

Vraag je over HA, welke HACS-integratie moet je hebben? Uit dit verhaal: https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-home-assistant-thuisaccu-slim-aansturen begrijp ik dat je 'Anker Solix Official' moet hebben. Maar wat doet deze 'Anker Solix' dan? https://github.com/thomluther/ha-anker-solix

Verder loopt ons energiecontract 1 augustus af en hebben we sinds kort een full electric Vaillant warmtepomp, dus ik denk dat het met de komst van deze batterij wel slim is om over te stappen op een dynamisch contract. Vraagje aan mensen met een dynamisch contract en de Max AC: wat hebben jullie, en werkt het goed samen?

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• Rene85
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:50:
@Rene85 wellicht is de smart power meter dan toch beter voor jouw use case. Er zal altijd een omschakeltijd zijn, maar dat is bij die meter lager dan de afhankelijkheid van een P1 aansluiting op je slimme meter. Kan ook nog eens per meter verschillen.
Ja wellicht. Het is niet een mega groot probleem, ik laad de EV toch vrijwel uitsluitend in goedkope uren, dus een klein beetje uit het net is niet het einde van de wereld. Is meer jammer dat je met enkele grootgebruikers niet bepaald in de buurt komt van echt nul op de meter. Ging er vooraf vanuit dat dit beter zou lukken dan wat ik nu ervaar. Kleine disclaimer vanuit Anker is wellicht ook op zijn plaats voor gebruik met een P1 meter. Moet wel zeggen dat mijn sample wat beperkt is, ding is pas vanaf dinsdag aangesloten. En wellicht wordt het nog ietsjes beter middels firmware updates

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:51
duderuud schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:08:
Afgelopen woensdag de Max AC met extra module opgehaald bij Solago in Duitsland.
Best zwaar die batterijen ;)

De boel draait inmiddels op zolder (allemachtig wat een kutklus om die dingen 2 trappen op te slepen) met de Smart Meter Gen2 en een modbus connectie.

De basis draaide snel maar het echt configureren van dat apparaat (met HA en EVCC) is nog een beste klus, mijn ideale situatie:
- Alleen opladen met zonnestroom. Wordt de 100% naar verwachting niet gehaald, laden vanaf het net op de goedkoopste momenten.
- Als ik de auto aan de lader hang, trek dan geen vermogen uit de Max AC of schakel 'm tijdelijk uit.

Waar ik heel blij me ben: EVCC. Sinds gisteren wordt de Max AC ondersteund en werkt het 2e punt.

Alleen op de slimste manier opladen ben ik nog niet helemaal uit. De Smart Meter Gen2 wordt nog niet ondersteund in HomeAssistant dus daar wacht ik nog even op.
Homey ondersteuning (heb ik ook draaien) moet ik nog uitzoeken. Als het daarmee kan is het ook goed.

Wat is dat Solago bedrijf trouwens enorm groot! Gigantisch warenhuis en een constante stroom van particulieren en bedrijven die zonnepanelen, batterijen en andere waren ophalen. Het doet me denken aan een vuurwerkhandel rond oud en nieuw :)
Zag inderdaad de toevoeging aan EVCC; dus als ik het goed begrijp kan evcc nu sturen dat de solarbank niet ontladen wordt tijdens het laden van de EV?

Heb er nu nog automation voor in mijn HA maar als bovenstaande waar is kan die weg.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:16
Wat betreft stand-by verbruik meet ik ook 28w als max ac 100% vol is en idle is. Gemeten met home wizard energy socket. Instellingen van noodstroom stopcontact en off grid gevoeligheid lijken daar geen invloed op te hebben. Eerlijk gezegd meer dan verwacht.

• ctrl-tab
Tomba schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:41:
[...]

Hoe meet je ‘intern’?
De SOC die met 1% per 2h30m afneemt

• ctrl-tab
RoelWW schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:28:
Wat betreft stand-by verbruik meet ik ook 28w als max ac 100% vol is en idle is. Gemeten met home wizard energy socket. Instellingen van noodstroom stopcontact en off grid gevoeligheid lijken daar geen invloed op te hebben. Eerlijk gezegd meer dan verwacht.
Heb er zelf nog geen meter tussen gehad maar ik zie dit dus juist op de SOC afname.
Zou het zo zijn dat hij dit ofwel van het net, ofwel van de batterij pakt? En welke setting zou dat dan bepalen?

• duderuud
  • Laatst online: 00:10

duderuud

Sliden is koel

replica17 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Zag inderdaad de toevoeging aan EVCC; dus als ik het goed begrijp kan evcc nu sturen dat de solarbank niet ontladen wordt tijdens het laden van de EV?

Heb er nu nog automation voor in mijn HA maar als bovenstaande waar is kan die weg.
Correct :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zc9C1TAHsRke20ULoBLJU8t3GSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4vkuXzRS43Gk9cC1lc6KD3A.jpg?f=fotoalbum_large

Maar bij mij lijkt het nog niet lekker te werken. Komt denk ik omdat ik meerdere inputs heb:
- Anker app
- HA
- EVCC

Nog even vogelen dus...

Motor-Forum.nl

• RoelWW
ctrl-tab schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:38:
[...]

Heb er zelf nog geen meter tussen gehad maar ik zie dit dus juist op de SOC afname.
Zou het zo zijn dat hij dit ofwel van het net, ofwel van de batterij pakt? En welke setting zou dat dan bepalen?
De anka chat zegt het volgende:

Stand‑by verbruik Solarbank Max AC

•Puur stand‑by, zonder PV/AC en off‑grid uit: ±8 W•Stand‑by,

zonder PV/AC maar off‑grid aan: ±21 W

•Tijdens normaal bedrijf (omvormer + wifi + BMS actief): ±25 W

De 28w lijkt dus in de buurt te liggen van dat laatste. Hoop dat ze dat nog wat kunnen verbeteren..

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 08:55
Voor de mensen die hem nog moeten plaatsen, bij 3500 Watt gaat hij vlot over de 40 graden achteraan. Mijn garage werd bijna 8 graden warmer dan normaal. Zit wel een actieve koeling op (PMW sturing met sensor op koelblok) omdat hij deels in een kast zit.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:14
Heb er vanmiddag ook een HW plug tussen gezet en als de accu vol is en niks doet ook hier 28W verbruik.

Ik wilde de accu netjes uitzetten, maar de ronde zwart knop aan de linkerkant lijkt helemaal niks te doen. Volgens handleiding zou de accu uitgaan als je de knop 3 seconden ingedrukt houd.

Iemand anders dat wel werkend kunnen testen?

• Tomba

Tomba

Herbiek616 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:02:
Heb er vanmiddag ook een HW plug tussen gezet en als de accu vol is en niks doet ook hier 28W verbruik.

Ik wilde de accu netjes uitzetten, maar de ronde zwart knop aan de linkerkant lijkt helemaal niks te doen. Volgens handleiding zou de accu uitgaan als je de knop 3 seconden ingedrukt houd.

Ja, ik kreeg m uit door… de kabel los te trekken. Dan werkt de 3 seconden wel.

• ctrl-tab
RoelWW schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 18:59:
[...]

De anka chat zegt het volgende:

Stand‑by verbruik Solarbank Max AC

•Puur stand‑by, zonder PV/AC en off‑grid uit: ±8 W•Stand‑by,

zonder PV/AC maar off‑grid aan: ±21 W

•Tijdens normaal bedrijf (omvormer + wifi + BMS actief): ±25 W

De 28w lijkt dus in de buurt te liggen van dat laatste. Hoop dat ze dat nog wat kunnen verbeteren..
Hmm, die 8 watt van de standby lijkt me acceptabel.
Zou toch gewoon moeten kunnen zou ik zeggen, alleen wifi verbinding actief laten?

• Taro
  • Niet online
goudvisblub schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:28:
Aanstaande dinsdag zou Dachser de Max AC ook ein-de-luk bij mij moeten afleveren (besteld op 26 mei om 10:30 uur in de ochtend :/ ). De dedicated groep, kabel en vaste plug liggen er al een tijdje op te wachten, dus als onderdeel van de voorpret ben ik nu alvast aan het kijken naar de software.

Vraag je over HA, welke HACS-integratie moet je hebben? Uit dit verhaal: https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-home-assistant-thuisaccu-slim-aansturen begrijp ik dat je 'Anker Solix Official' moet hebben. Maar wat doet deze 'Anker Solix' dan? https://github.com/thomluther/ha-anker-solix
De andere is de niet officiële variant die al eerder bestond. Ik gebruik de officiële nu een tijdje en die werkt prima voor de nieuwe productserie.
Verder loopt ons energiecontract 1 augustus af en hebben we sinds kort een full electric Vaillant warmtepomp, dus ik denk dat het met de komst van deze batterij wel slim is om over te stappen op een dynamisch contract. Vraagje aan mensen met een dynamisch contract en de Max AC: wat hebben jullie, en werkt het goed samen?
Hier gebruik ik Home Assistant als dynamische aanstuurder van de Max AC en dat werkt goed. De app doet dat op zich ook prima, maar geeft je minder vrijheid.

• Taro
  • Niet online
Herbiek616 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:02:

Voor het uitzetten moest ik ook eerst de stekker er uit halen en dan die knop indrukken.

• RoelWW
De waardes van het actuele vermogen op het scherm van de Max ac en in de app kloppen ook niet helemaal. Als ik hem instel om continu 800w terug te leveren dan wisselt dit volgens het scherm en in de app steeds tussen grofweg 720w en 860w, dus niet constant 800w. Volgens de home wizard socket is het echter wel degelijk constant 800w (met een verschil van 1 of 2w)

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:14
Tomba schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:09:
[...]

Ja, ik kreeg m uit door… de kabel los te koppelden. Dan werkt de 3 seconden wel.
Toen was die zeker binnen 0,1 sec uit, zonder knop in te drukken?

• Tomba

Tomba

Herbiek616 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:51:
[...]

Toen was die zeker binnen 0,1 sec uit, zonder knop in te drukken?
Nee, want het is een accu ;)

• Revodrone
  • Laatst online: 14-09 16:42
Bij de SB4 hou ik eerst die aan/uit knop ingedrukt, dan zie je in de app ‘connection error’ (of iets dergelijks). Er is ook een klik te horen. Dan haal ik de stekker eruit en zet ik hem weer uit. Dan gaan de lampjes ook uit. Ik heb dit verder nergens gelezen dat dit zo zou moeten werken.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 22:12
.

[ Voor 109% gewijzigd door KoningPaulus op 20-07-2026 09:51 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• KoningPaulus
.

[ Voor 99% gewijzigd door KoningPaulus op 19-07-2026 14:08 ]

• Solution28
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:10
Hi, orienterend op de batterij markt en uitgaande van een 3 fase aansluiting, en een 3 fasen kookplaatbsysteem denk ik dat de Anker Solix X1 de beste optie is. Maar kom ik niet tegen in de topic starter? bewust? Iemand ervaring met deze oplossing?

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:32
Solution28 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:13:
Hi, orienterend op de batterij markt en uitgaande van een 3 fase aansluiting, en een 3 fasen kookplaatbsysteem denk ik dat de Anker Solix X1 de beste optie is. Maar kom ik niet tegen in de topic starter? bewust? Iemand ervaring met deze oplossing?
Dat is geen plug-and-play thuisaccu, daarom staat ie er niet bij

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:03
De batterij draait nu ruim een week, maar helaas met het tegenovergestelde effect van wat ik verwachtte. Mijn energie‑afname bij Eneco blijft juist toenemen. In de Anker‑app heb ik ingesteld dat de batterij niet mag opladen via het net en staat de optie Exportlimiet op Nul export. In de grafiek hieronder is duidelijk te zien wat er gebeurt. Wij zijn op 10 juli op vakantie gegaan, dus ons verbruik zou veel lager moet zijn dan de gemeten 17kwh — eigenlijk zelfs negatief, omdat we genoeg zonne‑energie opwekken. Maar het tegenovergestelde gebeurt: het verbruik stijgt alleen maar verder.

Er gaat dus iets mis, want dit is precies de reden waarom ik de batterij heb aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcIG7NeRrXbrB6mIYoWYSukJz38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLQ5hD71MOZ7fUtN35RugrcW.jpg?f=fotoalbum_large

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:20

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

sigio schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:44:
Vorige maand de Max AC besteld (voor een leuke pre-order korting)... nog even geduld tot die binnen is:

Afgelopen vrijdag bestelling gedaan voor Max AC voor 1979,10 euro incl btw en gratis leveren. Komt dinsdag binnen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:21
Ook ik heb een Anker Solarbank Max AC besteld. Hoop hiermee het eigen verbruik van zonneenergie te verhogen van 31% naar ~65%. Simulaties laten zien dat dat mogelijk zou moeten zijn.

Ik zit alleen nog met de juiste optie voor aansluiten. Ik heb nu een 1fase aansluiting, en een groepenkast die maximaal gevuld is maar er nog net plaats is voor 1 groep. De automaat van de zonnepanelen (de Garcia module) wil ik vervangen door een aardlekautomaat (ivm max 12 groep op 3 aardlekschakelaars, deze is nu eigenlijk teveel) en daarnaast zou een extra automaat passen voor de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giZTTVVwgsB-fnqIXGhQlHDeZsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhlZxFvCye0nSPdRcYkr2FPT.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de zekerheid is verzwaring bij de netbeheerder aangevraagd, ook met het oog op bv een warmtepomp in de toekomst. De groepenkast zelf is al 3-fase bedraad begreep ik, dus zou het alleen een kwestie zijn van andere meter en 3 fasen aansluiten door de netbeheerder.

Ik twijfel nu nog over plaatsing van de accu:

- Op een nieuwe groep, op het platte dak (woon in een appartement met toegankelijk plat dak) onder de zonnepanelen, boven de meterkast zit een kabeldoorvoer naar het dak dus het is eenvoudig een nieuwe kabel (ymvk) te leggen.
- In de bijkeuken op een nieuwe groep waarbij een nieuwe kabel vanuit de meterkast naar de bijkeuken gelegd moet worden (ook ymvk kabel, zal over het dak lopen van de ene kant van het huis naar de andere kant, net als hoe de zonnepanelen nu aangesloten zijn)
- In de bijkeuken op de bestaande aparte groep van de wasdroger. Wasdroger kan dan aangesloten worden op dezelfde groep als de wasmachine (aansluitwaarde wasmachine 2000W, wasdroger 1000W), of de droger op de accu via de stroomuitgang

Iemand een advies hierover die mij op weg helpt?

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:27
Ik heb de AC Max thuis staan, ben zelf nog op vakantie. Vroeg me eigenlijk af of ik voor het maken van een vaste aansluiting echt die losse stekker moet kopen of dat de stekker ook los te schroeven is de van de kabel die er bij zit. Iemand die dat kan bevestigen / ontkennen?

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:00
Martijn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:49:
Ik heb de AC Max thuis staan, ben zelf nog op vakantie. Vroeg me eigenlijk af of ik voor het maken van een vaste aansluiting echt die losse stekker moet kopen of dat de stekker ook los te schroeven is de van de kabel die er bij zit. Iemand die dat kan bevestigen / ontkennen?
De stekker kun je er niet afschroeven. Waarom dan niet de stekker afknippen, adereindhulzen erop en opnemen in een werkschakelaar? Dan heb je ook een vaste aansluiting.

Arriving Somewhere but not here....

PADIpro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:21:
De batterij draait nu ruim een week, maar helaas met het tegenovergestelde effect van wat ik verwachtte. Mijn energie‑afname bij Eneco blijft juist toenemen. In de Anker‑app heb ik ingesteld dat de batterij niet mag opladen via het net en staat de optie Exportlimiet op Nul export. In de grafiek hieronder is duidelijk te zien wat er gebeurt. Wij zijn op 10 juli op vakantie gegaan, dus ons verbruik zou veel lager moet zijn dan de gemeten 17kwh — eigenlijk zelfs negatief, omdat we genoeg zonne‑energie opwekken. Maar het tegenovergestelde gebeurt: het verbruik stijgt alleen maar verder.

Er gaat dus iets mis, want dit is precies de reden waarom ik de batterij heb aangeschaft.

[Afbeelding]
Kun je meer delen over welke config je heb gekozen in de app en wat je doel is? Kan dat niet helemaal ophalen uit je bericht.

Ik zit elke dag vanaf vakantie te genieten van mijn teruglevering terwijl er nog belachelijk veel apparatuur aan is gebleven: ik heb dagelijks laden met PV aangevuld met goedkope stroom en terugleveren oo dure momenten en dat werkt erg goed.

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-08 21:03
Ik heb ook een Anker Solix AC gekocht en heb eerder al een vanuit de meterkast een nieuwe groep laten maken met een stopcontact voor deze. Mijn vraag gaat over het Netvermogenslimiet welke ik in de app zag staan, deze staat op 3000W netinvoer en 800W naar het net. Nu heb ik binnen dit forum verschillende reacties gelezen maar ik werd er niet wijzer van wat dan de beste instellingen zijn voor deze twee in mijn situatie vanuit de meterkast als nieuwe B16-groep met een degelijk stopcontact. Kan iemand mij adviseren ? Ik heb een 3-fasen (3x25) aansluiting.

Ik heb de Solix via de app op dit moment ingesteld op AI
@cvdw goed bezig!

B16 betekent een max belasting van 16A en een continue belasting van 16A - ~20%, dus ~ 13A. Dat correspondeert met ~ 3kW.

Dus op een eigen B16 groep is 3.000 watt terugleveren geen probleem én met een veilige marge. Hoger kan goed gaan, maar wellicht een warme zekering opleveren en vroeg of laat dat hij eruit klapt.

Voor het idee: de laadpaal installateur bij ons had gewoon 3 x 16A over 2,5mm2 3 fase en dat ging met 13kW laden heel lang goed. Toen werd het warmer en klapte die er steeds na een uur of 2 uit mét een hete zekering. Die heb ik nu dus op max 11kW laten zetten.

• xavalon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 17:39
Fingie schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:31:
Ook ik heb een Anker Solarbank Max AC besteld. Hoop hiermee het eigen verbruik van zonneenergie te verhogen van 31% naar ~65%. Simulaties laten zien dat dat mogelijk zou moeten zijn.

Ik zit alleen nog met de juiste optie voor aansluiten. Ik heb nu een 1fase aansluiting, en een groepenkast die maximaal gevuld is maar er nog net plaats is voor 1 groep.
Aardig vol; ik heb een B20-automaat (ipv B16) laten plaatsen voor een dedicated groep voor de Anker. Op aanbeveling van mijn elektriciën. B20 is wel 2x zo breed als een B16.

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-09 16:16
Joop_Klepzeiker schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:08:
[...]

De stekker kun je er niet afschroeven. Waarom dan niet de stekker afknippen, adereindhulzen erop en opnemen in een werkschakelaar? Dan heb je ook een vaste aansluiting.
Klopt, maar wel een van 2.5 mm

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-08 21:03
@NiGeLaToR bedankt voor je reactie dan laat ik deze op 3.000 watt staan maar hoe zit het dan met de netinvoer die nu op 800 watt staat, kan die dan ook op 3.000 watt ?
cvdw schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:48:
@NiGeLaToR bedankt voor je reactie dan laat ik deze op 3.000 watt staan maar hoe zit het dan met de netinvoer die nu op 800 watt staat, kan die dan ook op 3.000 watt ?
Ja daar doelde ik ook op: laden is risico kleiner omdat je dan altijd je stroom door een zekering trekt zeg maar ipv terug duwt. Beide op 3kW is goede strategie, mocht je per se meer willen kun je nog kijken hoe je zekering reageert. 3680watt is in theorie de 16A.

• L1800
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:01
Is het mogelijk de noodstroom uitgang te gebruiken om de omvormer op aan te sluiten? om zodoende van 1 groep gebruik te kunnen maken voor zowel de zonnepanelen en de batterij? mijn panelen zitten op een aparte groep met een b20 automaat. ik kan me een video herinneren waring dat werd verteld. maar ik kan het niet terug vinden.

• ndonkersloot
  • Laatst online: 15:49
NiGeLaToR schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Ja daar doelde ik ook op: laden is risico kleiner omdat je dan altijd je stroom door een zekering trekt zeg maar ipv terug duwt. Beide op 3kW is goede strategie, mocht je per se meer willen kun je nog kijken hoe je zekering reageert. 3680watt is in theorie de 16A.
De handleiding spreekt wel dat je dit enkel kan doen met een losse groep én vaste aansluiting of wieland stopcontact. Niet met een normaal stopcontact of schuko stekker.

https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82?o_c=&s_main=AE1033Z1-82&varId=45876782301241

Ik heb zelf voornemens om de bestaande bekabeling te gebruiken om het rechtstreeks op een automaat af te monteren met adereindhulzen.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

ndonkersloot schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:15:
[...]

De handleiding spreekt wel dat je dit enkel kan doen met een losse groep én vaste aansluiting of wieland stopcontact. Niet met een normaal stopcontact of schuko stekker.

https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1033z1-82?o_c=&s_main=AE1033Z1-82&varId=45876782301241

Ik heb zelf voornemens om de bestaande bekabeling te gebruiken om het rechtstreeks op een automaat af te monteren met adereindhulzen.
Als je wat wilt doen? De volle 3,5kW gebruiken?
Ja dat is inderdaad beter, toch verkopen ze ‘m met 2,5mm2 en een reguliere stekker omdat dit in theorie ook kan. Maar idealiter dus niet meer dan 80% x 16A gebruiken of beter afmonteren.

Vergeet niet dat op elk Action verlengsnoer staat max belasting 3680watt en dat niet veel mensen weten dat dit in de praktijk een max piek moet zijn en niet permanent :)

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:27
Joop_Klepzeiker schreef op zondag 19 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Klopt maar dan heb je 2.5mm2, ik wil 4mm.

• BertWeits
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 16:23
Wat zijn jullie ervaringen met modus Slim.
Ik heb dynamisch contract.
Ik zie dat de batterij 's morgen bij de eerste zonnestalen wordt opgehaden, terwijl in de middag het tarief veel lager is. Ik wil 's morgens zonnepanelen terugleveren en pas 's middag bijladen.

Is het kwestie nog even afwachten en inregelen?
@BertWeits ik gebruik dynamisch tarief schema voor die reden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WJwtqbYswegdNwFio612HOLFUI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hB1kAJTzf7upX6tRfNyQ1lZ8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1wzJfpTHzFtVOaVct9YkLdtkPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/El6sP4W2f9ZARqvOZbb2ZEEz.jpg?f=fotoalbum_tile

• BertWeits
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 16:23
Bedankt voor de Tip om het dynamisch schema te hanteren. Bij het activeren van deze instelling zie ik als meer vraag is dan zon energie, dat dan niet de batterij de stroom levert maar het net.
BertWeits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:00:
Bedankt voor de Tip om het dynamisch schema te hanteren. Bij het activeren van deze instelling zie ik als meer vraag is dan zon energie dan niet de batterij de stroom levert maar het net.
Dat kan, net als dat je kunt kiezen om uit je accu terug te leveren. Effectief handel je dan met stroom, zoals ik doe.

• Allewijn
  • Niet online
Martijn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Klopt maar dan heb je 2.5mm2, ik wil 4mm.
En hoe veel mm² zijn de aders in die vaste stekker van Solix dan die ze verkopen? En hoe lang is die?
Lijkt me wel de beste oplossing voor max laad/ontlaad vermogen. Die vaste kabel rechtstreeks op een werkschakelaar naast thuisbatterij en vanaf daar met 4mm² of 6mm² ymvk naar alamat (b16 of b20) in groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kASb8jPZ-HM2QjGuZSo39zvS7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PKpN2tHdjjoOHjVMGMMAuYUD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Allewijn op 19-07-2026 22:21 ]

• gert-t
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:49
De vaste stekker is alleen de stekker, er zit geen kabel aan gemonteerd.

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
gert-t schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:50:
De vaste stekker is alleen de stekker, er zit geen kabel aan gemonteerd.
Daar kan je dus gemakkelijk (à la een Wago met hefboompjes) een vaste kabel in monteren met 4mm2 aders. Werkt perfect en zit heel degelijk.

Ik heb getest met het laden op 3500 watt, maar mijn B16 automaatje wordt toch wel heel erg warm (schat in 45-50*C als ik met de hand er aan voel, te warm om langdurig vast te houden in ieder geval). Dus heb een B20 alamat besteld, zodat het los van de ALSsen en met meer vermogen kan gaan draaien.

www.h-elektro.nl - installateur van thuisbatterijen en laadpalen in de regio Zwolle, Hattem, Heerde

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:42
sigio schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:44:

Zo dat is even 2 weken erbij tov de eerder genoemde datum.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 13:03
NiGeLaToR schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:21:
[...]

Kun je meer delen over welke config je heb gekozen in de app en wat je doel is? Kan dat niet helemaal ophalen uit je bericht.

Ik zit elke dag vanaf vakantie te genieten van mijn teruglevering terwijl er nog belachelijk veel apparatuur aan is gebleven: ik heb dagelijks laden met PV aangevuld met goedkope stroom en terugleveren oo dure momenten en dat werkt erg goed.
Het doel dat ik voor ogen heb, is om de batterij uitsluitend op te laden met zonne-energie. Ik heb namelijk vrijwel altijd een overschot aan opgewekte stroom. ’s Nachts wil ik vervolgens dat de batterij de volledige woning van stroom voorziet. Ik wil nadrukkelijk voorkomen dat de batterij via het elektriciteitsnet wordt opgeladen.

Ik heb hiervoor de onderstaande configuratie ingesteld. Wat mij echter opvalt, is dat zodra ik de netvermogenlimiet aanpas, de batterij ineens stroom begint terug te leveren aan het net, terwijl Nul-export is ingeschakeld. Is dit het verwachte gedrag, of mis ik een instelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLsJVgNVIFS6JHQ-4UUfaOivDM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oXx1LFYBwzXyVmOYcfa74c33.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH7qfmsZHLug62yn9GAf8H0bIzg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vPvCkcKZYPgL8X481SNFLGkj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIlHnEWp9DXf6h1kt30IAwlU0lA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jtCVrFYJdCOym7MAV8gHF1EU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZg3Grkc-4BwC5dNITgbYtb_XhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OAO8kVNACDetfhT1uuaaOEFd.png?f=fotoalbum_large
@PADIpro ja vreemd, ik weet niet waarom die gaat laden uit het net. Wellicht een bij effect van de third party PV optie. Goeie om aan Anker te vragen, ik zie dat je aan self consumption mode ook niets kan instellen.

• digital-IMEI
PADIpro schreef op maandag 20 juli 2026 @ 01:15:
[...]

Het doel dat ik voor ogen heb, is om de batterij uitsluitend op te laden met zonne-energie. Ik heb namelijk vrijwel altijd een overschot aan opgewekte stroom. ’s Nachts wil ik vervolgens dat de batterij de volledige woning van stroom voorziet. Ik wil nadrukkelijk voorkomen dat de batterij via het elektriciteitsnet wordt opgeladen.

Ik heb hiervoor de onderstaande configuratie ingesteld. Wat mij echter opvalt, is dat zodra ik de netvermogenlimiet aanpas, de batterij ineens stroom begint terug te leveren aan het net, terwijl Nul-export is ingeschakeld. Is dit het verwachte gedrag, of mis ik een instelling?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom niet kiezen voor NoM?

• kikker916
  • Laatst online: 11-09 17:07
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb zelf een enphase systeem en ook op zelf levering gezet, daarbij laad hij niks uit het net. (wel export indien meer dan max dat ik heb ingesteld).

Ik heb de anker p1 gekoppeld, let er wel op dat je deze manueel moet toevoegen tot de installatie (hem enkel in de app als device doet ‘niks’ ). Dan zou die moeten detecteren wat er naar het net gaat en gaan laden.

kijk even of de p1 onderdeel is van je batterij systeem.

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-WcewyIEh2bWjSzZP8lgK3sdp4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z8vKicpQsr0dlC0ZsG8xtYZy.avif?f=fotoalbum_large

Huh ... Wat is het verschil tussen deze 2? Is toch hetzelfde?

Ik dacht dat er ook een optie zou zijn voor een accu van deden? Heb ook een Zendure systeem waar ik de CT klemmen om wil hangen... anders heb ik een probleem.
Whiskey48 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:29:
~[Afbeelding]

Huh ... Wat is het verschil tussen deze 2? Is toch hetzelfde?

Ik dacht dat er ook een optie zou zijn voor een accu van deden? Heb ook een Zendure systeem waar ik de CT klemmen om wil hangen... anders heb ik een probleem.
De eerste klik je aan als je geen AC gekoppelde PV (met een eigen omvormer) hebt, heb je die wel dan ga je voor optie 2. Volgens mij veranderd alleen de weergave ervan.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:13
digital-IMEI schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:14:
[...]

Waarom niet kiezen voor NoM?
En hoe doe je dat dan? Ik heb de accu het zelfde ingesteld als PADIpro en herken het beeld wel.

• Whiskey48
HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:35:
[...]

De eerste klik je aan als je geen AC gekoppelde PV (met een eigen omvormer) hebt, heb je die wel dan ga je voor optie 2. Volgens mij veranderd alleen de weergave ervan.
https://share.gemini.google/7TxrTijOzNpV

Volgens AI is de eerste optie voor je zonnepanelen, de tweede voor een thuisaccu van derden. ... Ik hoop dat het iig kan, het zou moeten kunnen anders moet het Zendure systeem op Marktplaats

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:41
jan groen schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:43:
[...]

En hoe doe je dat dan? Ik heb de accu het zelfde ingesteld als PADIpro en herken het beeld wel.
Mijn pa heeft ook de Max AC en heeft het systeem op zelfverbruikmodus gezet en daar gebeurt nagenoeg geen import/export meer, dus het werkt daar zoals hij had gehoopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcyFJ-VIKRp8rII0Z4vVC-kpKto=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WfeAswCRJTqW8msdpppa6Wji.png?f=user_large

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

Whiskey48 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:48:
[...]

https://share.gemini.google/7TxrTijOzNpV

Volgens AI is de eerste optie voor je zonnepanelen, de tweede voor een thuisaccu van derden. ... Ik hoop dat het iig kan, het zou moeten kunnen anders moet het Zendure systeem op Marktplaats
Die eerste optie is als je alleen PV panelen direct op de Solarbank hebt aangesloten via de MPPT's of geen PV zou hebben.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Whiskey48
HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Die eerste optie is als je alleen PV panelen direct op de Solarbank hebt aangesloten via de MPPT's of geen PV zou hebben.
Ahh ....thx :)

• KoningPaulus
Als je een smart gen 2 meter gebruikt in combinatie met een 1 fase aansluiting. Heb je dan nog een aanvullende CT klem op de pv groep nodig om het zon gebruik/verbruik goed inzichtelijk te krijgen? Ik lees wat gemengde berichten elders, en vraag me af of dit niet alleen opgaat voor een 3 fase aansluiting. Met een Shelly kan dit schijnbaar niet en de Anker meter heeft dus ruimte voor het aansluiten van een extra CT klem.

Daarnaast is de smart gen 2 meter voor 3 fase in ieder geval te gebruiken op een 1 fase aansluiting ben ik achter. En de Home Assistant integratie van die meter verwachten ze later dit jaar.
edit:
Zojuist van Anker overigens het bericht gehad dat ze deze meter 1-2 weken na 17 augustus (einde FB actie) gaan uitleveren. Al klinkt het nog niet heel overtuigend, dus ik reken erop dat het nog wat later komt.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien de software een reboot geven na het instellen?

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

Pagina: 1 ... 37 ... 58 Laatste