tweakers is een Nederlandstalig forum, dus post vooral in het Nederlands..
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 16-07-2026 00:05 ]
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 16-07-2026 00:05 ]
Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.
Heb nu 2 units staan, 1x 7kw en 1x 7kw + 7kw uitbreiding.ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:33:
De max ac is hier nu volle vak aan het laden. Merk op dat er flink wat geluid uit komt. Lijkt iets van een fan te zijn? Klopt dit?
Tis niet echt een hoge pitch , beetje het geluid van een graafmachine oid.
Temperatuur volgens anker app nu 42 graden, 40% soc op 3250watt geladen inmiddels.
[ Voor 11% gewijzigd door ctrl-tab op 16-07-2026 07:57 ]
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Ik lees hier mee omdat geïnteresseerd ben in de Anker. Ik zie jouw bericht en herken dit probleem ivm mDNS, blijkbaar heb ik dit issue ook in m'n netwerk (had een topic geopend in t ziggo forum maar leverde niks op)Tomba schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:13:
Uit arremoede heb ik een travel router gebruikt en inmiddels is de koppeling gelukt. Er is dus iets op mijn wifi netwerk waar de Anker spullen niet mee om kunnen gaan… (een mDNS issue afgaande op mijn wireshark captures)
Wellicht komt het door de hoge C-rate van 0,5C bij maximaal vermogen op enkel de base-unit, waarbij dat op de base+uitbreiding nog maar 0,25C is. Hogere C-rates zorgen voor meer warmte ontwikkeling.ctrl-tab schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:54:
[...]
Heb nu 2 units staan, 1x 7kw en 1x 7kw + 7kw uitbreiding.
Viel me op dat de grotere unit nauwelijks geluid maakt. Ook niet op max load . De kleine echt aanzienlijk.
Geluid lijkt de belasting op de batterijen te zijn en niet de invertor. Wanneer ik de kleine unit beperk tot 1800 watt oid, is het geluid hetzelfde als de grote unit. In verhouding ongeveer dezelfde belasting op de batterijen.
Het lijkt dus niet temperatuur gerelateerd maar iets dat vooral boven 2000watt ontstaat op een enkele set cellen. Het start na een paar minuten laden/ontladen.
Benieuwd of anderen hetzelfde ervaren.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ik zou het ook zeggen. Het valt me sowieso op dat temperatuur zeer langzaam afneemt.ArPi75 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:19:
[...]
Wellicht komt het door de hoge C-rate van 0,5C bij maximaal vermogen op enkel de base-unit, waarbij dat op de base+uitbreiding nog maar 0,25C is. Hogere C-rates zorgen voor meer warmte ontwikkeling.
[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 16-07-2026 08:34 ]
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
[ Voor 3% gewijzigd door BOEFJE_NL op 16-07-2026 09:38 ]
Door je bestelnummer in te voeren in de AI chatbot op https://www.ankersolix.com/ krijg je behoorlijk wat info. Ik heb de UPS track and trace van m gekregen voor de Smart plugs die onderweg zijn. De Accupack is ook onderweg maar die komt weer met DPDBOEFJE_NL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:37:
Aangezien de meesten nooit wat van Anker Solix horen over hun bestelling, heb ik deze update gevonden op de site. De vanaf 6 juli wordt niet meer genoemd. Er is nog steeds 0,0 communicatie voor diegenen die via Anker zelf hebben besteld op 26 mei en hem nog niet in huis hebben...
1. Bestellingen van 26 mei t/m 2 juni worden uiterlijk 19 juli verzonden.
2. Bestellingen van 3 t/m 27 juni worden van 20 t/m 26 juli verzonden
3. Bestellingen van 28 juni t/m 14 juli worden van 27 t/m 30 juli verzonden.
4. Bestellingen vanaf 15 juli worden naar verwachting vanaf 31 juli verzonden.
ctrl-tab schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:31:
[...]
Ik zou het ook zeggen. Het valt me sowieso op dat temperatuur zeer langzaam afneemt.
Heb gisteren effe een fan op de koelvinnen gehad maar had niet het idee dat dat veel deed met de internal temperature. Vinnen afgekoeld --> temperatuur intern blijft hoog.
Heb het idee dat niet alle data ontsloten wordt (wel battery temp, geen invertor temp)
Hier een screenshotje. De blauwe lijn is de grote unit. Maar die heeft nog niet noemenswaardig mee gedraaid (pas gisteren in geschakeld).
Heb nu de wattages aangepast van de kleine unit en de theorie is dat die na het opladen vanmiddag ongeveer op hetzelfde punt gaan eindigen.
[Afbeelding]
Het zou mooi zijn als ik de batterij gewoon het IP adres kan doorgeven zodat de afhankelijkheid van mDNS er niet is.pielle007 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:15:
[...]
Ik lees hier mee omdat geïnteresseerd ben in de Anker. Ik zie jouw bericht en herken dit probleem ivm mDNS, blijkbaar heb ik dit issue ook in m'n netwerk (had een topic geopend in t ziggo forum maar leverde niks op)
Heb een Ziggo connectbox (DHCP uit) & Raspberry pi5 voorzien van Homeassistent en adguardhome. Adguardhome (die als integratie is toegevoegd binnen homeassistent) regelt de DHCP en de apparaten die ik toevoeg geef ik een statisch ipadres.
De P1 dongle (mijn geval HW) heb alleen kunnen koppelen middels een workaroud en heb t vermoeden dat deze workaround ook werkt voor t koppelen van je P1 dongle van Anker.
Op je GSM zet je als 1e je locatie aan, VPN uit. (Op mijn gsm heb in mijn wifi verbindings instellingen ervoor gezorgd dat de telefoon niet meer automatisch verbinding maakt met 't 5ghz wifi netwerk, want de meeste dongles werken sowieso alleen op 2,4ghz)
Wis de opslag en cache van (de HW) Anker app.
Ga op je telefoon naar de Instellingen en zoek mobiele hotspot en tethering.
Stel de MOBIELE hotspot in met EXACT dezelfde naam (SSID) en het hetzelfde wachtwoord als je wifi thuisnetwerk.
Eenmaal aangemaakt, zet je de hotspot aan en je mobiele data verbinding aan.
Zet je eigen WiFi uit op de telefoon (anders verbindt de betreffende app met t verkeerde netwerk).
Open je (HW of) Anker app en zet de dongle in koppelstand.
Doorloop de koppel stappen, en voila de dongle verbindt nu automatisch met je hotspot.
De mobiele data en hotspot kun je hierna uit zetten op je gsm, en je WiFi kun je weer aanzetten op telefoon.
(Eén aandachtspunt: je telefoon moet op 2,4GHz hotspot staan, niet op 5GHz!
Waarom werkt het nu opeens wél ? Nu de installatie via de hotspot is voltooid, heeft de P1-meter de wifi-naam en het wachtwoord definitief opgeslagen in zijn geheugen. En maakt hij wel verbinding met je netwerk
Kanttekening, in homeassistent behoudt hij de connectie perfect / stabiel. Maar de connectie met de app verliest hij na 1 a 2 dagen. Dan dien je bovenstaande stappen te herhalen. (De stap om je dongle in koppelstand te zetten is dan niet meer nodig, die kan er tussenuit)
1
| Standard query 0x0000 SRV anker_power-~[serienummer]_http._tcp.local, "QU" question |
1
| Standard query response 0x0000 SRV, cache flush 0 0 8899 Anker-Device_00:7F:1D:29:2A:77.local A, cache flush 192.168.14.11 |
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Weet jd at zeker met DPD? Ik heb ook een dpd track and trace, maar dat is alleen de P1 meter. De MAX moet nog gemaakt worden denk ikTomba schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:04:
[...]
Door je bestelnummer in te voeren in de AI chatbot op https://www.ankersolix.com/ krijg je behoorlijk wat info. Ik heb de UPS track and trace van m gekregen voor de Smart plugs die onderweg zijn. De Accupack is ook onderweg maar die komt weer met DPD
De 220W accupack bedoelde ikpretmark schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:14:
[...]
Weet jd at zeker met DPD? Ik heb ook een dpd track and trace, maar dat is alleen de P1 meter. De MAX moet nog gemaakt worden denk ik![]()
![]()
![]()
Ik denk niet dat ze die tijden halen , ik heb namelijk alleen een standaard mail gehad dat alles volgens schema zou worden verstuurd, die heeft volgens mij iedereen gehad die besteld heeft.BOEFJE_NL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:37:
Aangezien de meesten nooit wat van Anker Solix horen over hun bestelling, heb ik deze update gevonden op de site. De vanaf 6 juli wordt niet meer genoemd. Er is nog steeds 0,0 communicatie voor diegenen die via Anker zelf hebben besteld op 26 mei en hem nog niet in huis hebben...
1. Bestellingen van 26 mei t/m 2 juni worden uiterlijk 19 juli verzonden.
2. Bestellingen van 3 t/m 27 juni worden van 20 t/m 26 juli verzonden
3. Bestellingen van 28 juni t/m 14 juli worden van 27 t/m 30 juli verzonden.
4. Bestellingen vanaf 15 juli worden naar verwachting vanaf 31 juli verzonden.
In Shopify staat mijn verzending op 'wordt voorbereid' maar de accu staat er al ruim 24 uurAndre_dor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:59:
[...]
Ik denk niet dat ze die tijden halen , ik heb namelijk alleen een standaard mail gehad dat alles volgens schema zou worden verstuurd, die heeft volgens mij iedereen gehad die besteld heeft.
Maar ik heb voor 1 juni besteld en er is nog niets onderweg , staat op beding prepared , het zou nog kunnen dat ze voor de 19de versturen maar dan moeten ze wel op gaan schieten aangezien het zondag de 19de is al
Mag ik hier op aanhaken? Ook ik heb de Max AC sinds 'n weekje in bezit en gecombineerd met Zonneplan dynamische tarieven.RoelWW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:16:
[...]
Heb ook zonneplan dynamisch. Heb de Max ac ingesteld op de dynamisch tarief modus. Je stelt globaal in in welke periodes hij moet opladen of juist ontladen en hij kiest dan dagelijks zelf de gunstigste uren binnen deze periodes. Dat werkt perfect. Tarieven worden ook gewoon goed onthouden. In hoeverre voegt de slimme modus daar nog veel aan toe?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Calanta Ace Matic 40c - 16x Jinkosolar 430 met Enphase micro omvormers. Anker Solix Max AC 7kWh accu
Je moet de batterij veilig stroomloos kunnen maken in dezelfde ruimte als waar hij staat. Een automaat doet dit, maar meestal staat de batterij niet in de meterkastslk-A3 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:40:
Even voor wat betreft de aansluiting:
Volgens mij schrijft de NEN 1010 norm voor dat je de Anker niet rechtstreeks op een installatieautomaat mag aansluiten en dus dat er een werkschakelaar of stopcontact of Wielandconnector moet worden aangebracht. Ik heb daarom een Wielandstopcontact.
Je mag de installatieautomaat toch niet als zogenaamde lastscheiding gebruiken? Klopt dat, of mag je de stekker van de 230V kabel afknippen en de kabel voorzien van de juiste adereindhulzen wel rechtstreeks op de installatieautomaat of alamat aansluiten?
Ik probeer hetzelfde te realiseren. Is mij nog niet gelukt. Ik heb in plaats van een mail (via support@anker) een klacht vanuit de app ingediend. Vanochtend kreeg ik bericht en moest ik de logs van de app en batterij uploaden en gaat het naar Technical Support. Lijkt iets serieuzer genomen te worden dan een vraag via de support in ieder geval (er staat ook een persoonlijke ondertekening van een medewerker onder ipv een AI antwoordErveetwee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Mag ik hier op aanhaken? Ook ik heb de Max AC sinds 'n weekje in bezit en gecombineerd met Zonneplan dynamische tarieven.
Wat ik graag ingesteld wil krijgen is dat ie echt de goedkoopste 2 uren per dag gebruikt om te laden. Nu laadt ie 't surplus aan zonnestroom, ongeacht of de tarieven hoog of laag zijn.
In de ochtend heb ik zonnestroom over, die mag wat mij betreft (met hoge terugleververgoeding) naar het net. In de middag zijn tarieven regelmatig erg laag, dan mag ie wat mij betreft in 2 uurtjes volladen.
Weet iemand of dit te realiseren is (zonder dagelijks de laadblokken handmatig in te moeten stellen) ?
Anker support heeft nog geen goed antwoord kunnen geven.
[ Voor 42% gewijzigd door hiljolodewijk op 16-07-2026 14:18 ]
www.h-elektro.nl - installateur van thuisbatterijen en laadpalen in de regio Zwolle, Hattem, Heerde
Bij mij staat nog steeds ‘in afwachting van gegevens’.Tomba schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:03:
[...]
In Shopify staat mijn verzending op 'wordt voorbereid' maar de accu staat er al ruim 24 uurdus dat zegt weinig.
Waar heb je de vast connector besteld? Bij Anker zelf op de website staat de connector nog steeds op "Pre-ordermelding: Je bestelling wordt vanaf 16 juli verzonden." Echter na contact met Anker blijkt dat het eerder einde van de maand wordkoekjah schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:51:
Ook de vaste aansluiting al op de flexibele 4mm2 neopreen aangesloten. Omdat een aantal mensen er naar vroegen: dit pas prima! Is idd een soort Wago klem, voelt erg solide.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ik zou eerst maar eens met de Anker P1 beginnen. Anker kan nog geen Api's gebruiken zoals HomeWizard anders dan Modbus gebruiken. De P1 werkt per apparaat en daar zul je het mee moeten doen.Pieterve schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:45:
Vandaag de Anker geïnstalleerd.
Speciaal voor Anker gekozen voor hopelijk beter software dan Marstek.
Echter een teleurstelling, ik heb geen zin om de meegeleverde p1 te gebruiken als ik al homewizard heb en Solaredge CT klemmen.
Ik hoopte dat ik met een Shelly Emulator de data kan doorsturen, helaas kan dit enkel via de shelly cloud.
Tevens is de Modbus verbinding zeer onstabiel
Maakt dat nog verschil dat de originele homewizard integratie binnen HA te traag is en deze homewizard instant integratie vele malen sneller reageert icm met de dsmr 5ArPi75 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:21:
Mijn pa heeft deze week de Max AC ook in gebruik genomen. Staat nu (nog) ingesteld op NoM want nog vast contract tot eind deze maand.
Nu zie ik in Home Assistant wel elke 40 minuten (ongeveer) een inkooppiek van 2kW gevolgd door een verkooppiek van 2kW op de Homewizard P1-meter.
Ik vermoed dat dit de Quooker is die kortstondig opwarmt, maar dat de accu dat niet snel genoeg kan volgen ondanks dat de P1-meter op een DSMR 5 meter is aangesloten.
Daarnaast zie ik op dit moment ook voor vandaag zowel voor import als voor export precies 0,57kWh.
Is er iets aan deze kortstondige pieken te doen of is dat simpelweg een nadeel van de Quooker?
Verder lees ik hierboven van een aantal mensen dat ze de accu zo slim mogelijk op basis van PV-opwek en dynamische tarieven willen laten werken. Dat wordt vanaf augustus voor mijn pa ook interessant. Is dit niet precies wat de "Slimme modus" zou moeten doen (eventueel na een inleertijd)?
Je kunt de koeker op de ups aansluiting van de solarbank aansluiten, dan ziet deze de belasting en zal deze eerst zelf bedienen ?ArPi75 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:21:
Is er iets aan deze kortstondige pieken te doen of is dat simpelweg een nadeel van de Quooker?
Dit is onjuiste informatie! De SB4 is juist geschikt voor de PowerDock. Anker bied voor mensen die al een PowerDock hebben in combinatie met de SB3 een revisie set. Als je de anker support eventjes mailt en hierom vraagt zou je kosteloos deze set opgestuurd moeten krijgen. Hierdoor passen de dikkere stekkers wel. Ik spreek uit ervaring want installeer ze zelf.Revodrone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:54:
[...]
De PowerDock is niet bedoeld voor de SB4. Binnenkort komt de PowerDock Pro uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Ultimate-Dennus op 16-07-2026 16:35 ]
Standaard probleem bij elke thuisaccu. Als je hem niet zoals beschreven aan kunt sluiten is de enige goed werkende oplossing om je accu in home assistant aansturen, en je Quooker te voorzien van een powerplug zodat je het vermogen beschikbaar hebt. Daarna trek je het vermogen van de Quooker van je P1 data af, en het resultaat gebruik je in de accu aansturing. Quooker wordt dan welliswaar volledig door het net voorzien van stroom, maar de accu is dan wel blind geworden voor de spikes.tweazer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:03:
[...]
Je kunt de koeker op de ups aansluiting van de solarbank aansluiten, dan ziet deze de belasting en zal deze eerst zelf bedienen ?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wat is instabiel?Pieterve schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:45:
Vandaag de Anker geïnstalleerd.
Speciaal voor Anker gekozen voor hopelijk beter software dan Marstek.
Echter een teleurstelling, ik heb geen zin om de meegeleverde p1 te gebruiken als ik al homewizard heb en Solaredge CT klemmen.
Ik hoopte dat ik met een Shelly Emulator de data kan doorsturen, helaas kan dit enkel via de shelly cloud.
Tevens is de Modbus verbinding zeer onstabiel
Ja dat is zeker te realiseren. Als je in het scherm 'tijdperiode' zit, dan kun je daar algemene periodes instellen voor ontladen en opladen. Als hij in een periode van ontladen geen actie gaat ondernemen, dan doet hij effectief niets. Als hij in een periode van opladen geen actie gaat ondernemen, dan doet hij NOM en zal hij met PV overschot de accu opladen.Erveetwee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Mag ik hier op aanhaken? Ook ik heb de Max AC sinds 'n weekje in bezit en gecombineerd met Zonneplan dynamische tarieven.
Wat ik graag ingesteld wil krijgen is dat ie echt de goedkoopste 2 uren per dag gebruikt om te laden. Nu laadt ie 't surplus aan zonnestroom, ongeacht of de tarieven hoog of laag zijn.
In de ochtend heb ik zonnestroom over, die mag wat mij betreft (met hoge terugleververgoeding) naar het net. In de middag zijn tarieven regelmatig erg laag, dan mag ie wat mij betreft in 2 uurtjes volladen.
Weet iemand of dit te realiseren is (zonder dagelijks de laadblokken handmatig in te moeten stellen) ?
Thnx voor de info! Ik wacht nog op reactie van AnkerUltimate-Dennus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:33:
[...]
Dit is onjuiste informatie! De SB4 is juist geschikt voor de PowerDock. Anker bied voor mensen die al een PowerDock hebben in combinatie met de SB3 een revisie set. Als je de anker support eventjes mailt en hierom vraagt zou je kosteloos deze set opgestuurd moeten krijgen. Hierdoor passen de dikkere stekkers wel. Ik spreek uit ervaring want installeer ze zelf.
@Bammos Zie bovenstaand bericht. Dan moet het goedkomen!
Na herstarten is de modbus stabiel.ctrl-tab schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:33:
[...]
Wat is instabiel?
Verder kwestie van specs en inlezen?
In de Anker app op Home kan je rechtsboven op het icoontje drukken (niet de + maar links daarnaast). Daar kan je "Three-Party Control Settings" vinden. Beetje gekke naam, maar ze bedoelen Third-PartyProudElm schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:07:
Voor de mensen die de modbus en HA wel werkend hebben, van welk device heb je het IP adres gekregen als je de modbus aanzet?
[ Voor 108% gewijzigd door KoningPaulus op 16-07-2026 19:12 ]
Je hebt hem op een gedeelde groep op 2000W staan!? Dat zou ik toch echt willen ontraden. 800W is het maximum voor een gedeelde groep.KoningPaulus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:03:
Hij hangt voor nu aan een stopcontact op een gedeelde groep, gelimiteerd op 2000W gezien de andere verbruikers op die groep. Mijn grootste probleem nu is de matige samenwerking met DSMR 4 en de P1 meter; de smart gen 2 meter moet er zo snel mogelijk komen
Thanks, ga ik zeker naar kijken, maar de Anker heeft zijn eigen P1-meter waar hij op stuurt, dus de updatefrequentie van de HW P1-meter zou niet uit moeten maken lijkt me.pielle007 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:57:
[...]
Maakt dat nog verschil dat de originele homewizard integratie binnen HA te traag is en deze homewizard instant integratie vele malen sneller reageert icm met de dsmr 5
[ Voor 24% gewijzigd door slk-A3 op 16-07-2026 20:09 ]
Uiteraard rekening gehouden met de andere apparaten op die groep, gemeten met HW. Ik zorg ervoor dat ik niet boven de 3000W uit kom op die groepThodekroo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:15:
[...]
Je hebt hem op een gedeelde groep op 2000W staan!? Dat zou ik toch echt willen ontraden. 800W is het maximum voor een gedeelde groep.
Niet boven 3000W voor die groep; dat is dus 2000W voor de accu en 1000 voor ander apparaat.KoningPaulus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:29:
[...]
Uiteraard rekening gehouden met de andere apparaten op die groep, gemeten met HW. Ik zorg ervoor dat ik niet boven de 3000W uit kom op die groep
Gewoon bij Anker ten tijde van de bestelling (29 mei) en is allemaal tegelijk geleverd.Dedier schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:13:
[...]
Waar heb je de vast connector besteld? Bij Anker zelf op de website staat de connector nog steeds op "Pre-ordermelding: Je bestelling wordt vanaf 16 juli verzonden." Echter na contact met Anker blijkt dat het eerder einde van de maand word
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
mag toch hopen dat zoiets een REM automaat heeft?ArPi75 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:53:
[...]
Niet boven 3000W voor die groep; dat is dus 2000W voor de accu en 1000 voor ander apparaat.
Maar wat als dat andere apparaat een kortsluiting krijgt (door welke oorzaak dan ook)? Dan komt er mogelijk 2000W uit de accu en 3680W uit het grid. Als er dan op dezelfde fase ook nog PV is aangesloten en daar komt ook nog eens zeg 3000 van het dak af, dan kan er over de bekabeling 2000 + 3680 + 3000 = 8680W lopen ofwel een kleine 38A.
Die 800W is niet voor niets 800W!
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Juist, dus de exportlimiet moet op 0 als je niks wil terugleveren vanuit de accu. Dat staat los van de rest in huis, de PV installatie zal hoe dan ook gaan terugleveren.slk-A3 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:26:
@KoningPaulus :
Ik ben erachter gekomen dat als je de standaard instelling bij exportvermogenslimiet 'aanpassen' op 3500 watt zet dat hij dan de zonnestroom van dat moment niet teruglevert maar opslaat terwijl hij aan het net levert.
Voorbeeld: Ik wilde 3500 watt aan het net leveren. Maar hij leverde slechts uit de accu 2500 watt, want er was op dat moment nog 1000 watt opbrengst van mijn panelen. Dus, als je bij exportlimiet kiest voor onbeperkt, dan levert de accu 3500 watt terug aan het net (als je dat zo ingesteld hebt) en dan wordt de zonnestroom van je panelen ook aan het net teruggeleverd en in mijn geval zag ik dan 4500 bij 'Naar het net' staan.
zie de foto, nu 3800 watt[Afbeelding]
Als je modbus in de app activeert, dan kun je bepaald instellingen, voornamelijk de modus, niet meer instellen via de app. Dat kan dan alleen nog via HA.koekjah schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:08:
Als ik de MAX toevoeg aan HA, is hij dan nog wel volledig via de Anker app te bedienen?
Wil hem voor het overzicht in HA hebben, maar meer voorlopig ff niet
Ik heb de slimme modus ook nog niet slim gekregen, vooralsnog schakel ik maar tussen zelfverbruik en aangepaste modus, waarbij ik in de zelfverbruik modus de maximale inname van de accu op 100 watt zet, zodat de morgenopbrengst / dure uren nog het net opgaan, om 12:00 zet ik deze waarde dan naar 2300 watt voor de goedkope stroom, nul op de meter blijft zo bestaan, vandaag uit het net 0,05 kwh. Als het in de avond interessant om te verkopen gaat de aangepaste modus aan voor geforceerde verkoop. Niet zoals ik had gehoopt, maar ja, misschien dat de anker support iets met mij opmerkingen wil doen.Erveetwee schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Je hebt wel een voeding aan die splitter hangen? Want dat is belangrijk.coppe218 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:48:
Ik heb vandaag mijn solarbank MAX AC ontvangen pas (13 juni besteld) en volgens de gegevens van Anker zou die pas na 19 juli verzonden worden. Nu gelukkig nog net voor mijn vertrek a.s. zaterdag. WErkend krijgen met de P1 meter was nog even uitzoeken. Moest AP isolatie uitzetten en toen werkte het prima. Ik had ook een homewizard P1 splitter besteld, maar daarmee krijg ik het nog niet werkend. Mijn Youless p1 meter stuurt niets door en ook de anker p1 meter werkt dan niet. Heb homewizard al een bericht gestuurd, maar moest eerst een foto sturen of hij goed ws aangesloten. En dat is hij. Nu afwachten hoe dat opgelost wordt. Wel balen dat ik dit nu voor de vakantie niet kan afhandelen.
Arriving Somewhere but not here....
Wat zit in de revisie set ? Kennelijk 1 of meerdere schuko's, maar een print, kabels, software ? Nu biedt de powerdock 4800W (2 keer een fase met 1200W, 1 fase 2400W). Wat dan, 9600W, met 1 fase 4800W ?Ultimate-Dennus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:33:
[...]
Hierdoor passen de dikkere stekkers wel. Ik spreek uit ervaring want installeer ze zelf.
@Bammos Zie bovenstaand bericht. Dan moet het goedkomen!
:strip_exif()/f/image/GiL8g4nMD50y1RkbTS3uT2P7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door tweazer op 16-07-2026 22:53 ]
Huh, is dat níét zo? Dat is inderdaad nogal waardeloosPieterve schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:05:
Ik veronderstelde dat de Shelly 3EM locaal zou verlopen
Wat had je anders verwacht?tweazer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:32:
Net de solarbank 4/max ac serial connection kit binnengekregen, een stekker met een hoeveelheid krimpplugjes, niets meer !?
Een manual of een link daarnaar zou wel fijn zijn ? Met wat graven ken ik nu de connector pins, maar dan ? Kun je daar de meter van de x1 op de ac aansluiten (direct serial ipv wifi). of juist bedoeld om beter met de power dock (pro?) te kunnen werken ? Of de ac debuggen ??Slonzo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:39:
[...]
Wat had je anders verwacht?
Als je 'm op de website bestelt beloven ze volgens mij niets meer dan enkel de stekker?
Jazeker. DIverse manieren nog geprobeerd, maar helaas waarschijnlijk een niet werkende splitter. De groene led bleef knipperen, terwijl deze uiteindelijk groen moet blijven. De ingang ging na wat bewegen branden en niet knipperen, en de rest bleeft uit. Met wat bewegen ging er soms een ledje heel even aan. maar geen normaal gedrag dus. Dus ik vermoed een slechte printplaat. Nu maar even omzeilt en in HA een vermogenssensor aangemaakt met de info vanuit de batterij. hopen dat dat allemaal klopt zodat mijn energie dashboard niet helemaal van streek is de komende 2 weken als we op vakantie zijn.Joop_Klepzeiker schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:26:
[...]
Je hebt wel een voeding aan die splitter hangen? Want dat is belangrijk.
[ Voor 17% gewijzigd door coppe218 op 16-07-2026 23:16 ]
Ja, is bij mij ook (tot soms 1000 watt zelfs) . Hij probeert continue bij te sturen door wat hij van de P1 meter aan data krijgt. Niet iets om zorgen over te maken. Ben wel benieuwd wat hij doet op volle kracht, als daar ook een afwijking naar boven is en dus ruim over de 3500 watt heen gaat, heb je wellicht een probleem met een B16 automaat. Ik laat voor de zekerheid een B20 installeren.RoelWW schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:46:
Ik heb de Max ac ingesteld om op Max 800w te ontladen (gedeelde groep). Als hij echter op 800w dient te ontladen (instellingen dynamische tarieven) dan ontlaadt hij tussen 720w en 860w, dus niet constant op 800w. Is dit normaal gedrag?
[ Voor 4% gewijzigd door slk-A3 op 16-07-2026 23:40 ]
En omvormer die op hol slaat?slk-A3 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:39:
De inverter van de Max moet met een 16A automaat afgezekerd worden.
Als de inverter op hol zou slaan, mag hij niet pas bij 20*235 = 4700W afschakelen. Dus je blaast dan je Max op. Een B20 automaat vereist ook 4mm2 kabels en het Anker netsnoer is ook maar 2.5mm2.
Een 20A is in mijn ogen dus niet nodig en zelfs onwenselijk en wordt door Anker ook niet voorgeschreven. Ik heb een B20 als test ingebouwd en die wordt niet noemenswaardig minder warm, dus ben weer terug naar B16. Een B16 wordt bij volcontinu (3 uren lang) 3500 watt leveren of terugleveren 41 graden max bij een omgevingstemperatuur van 23 graden. Dat is geheel binnen de marges.Just my two cents.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Je kan ook op je wifi router kijken welke ip adressen zijn uitgegeven door de DHCP. Dan vind je ook de "Anker"ProudElm schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:01:
Ja daar vind ik inderdaad een IP adres @DeaT . Maar als ik die invoer in HA krijg ik een foutmelding. Als ik vervolgens kijken in de app van Unify, dan zie ik dus 2 apparaten. 1 P1 meter en 1 Accu. En de app van Solix lijkt dus het IP aders te geven van de P1 meter en niet die van de accu..? Dat lijkt mij althans gek..
Mocht ik er niet uitkomen dan reset ik de boel wel en probeer het nogmaals met koppelen.
Tot nu toe niet, ruimte genoeg als je het mij vraagt. Maar ik kan pas zodra ik de B20 icm 4mm2 kabel heb aangesloten 3500W draaien.3ym schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:29:
@KoningPaulus Hoe voelt die zich in de trapkast, wordt hij niet te warm? Het is bij mij de enige manier om hem aan aparte B16 te hangen en op 2000+W te laten draaien. Heb alleen geen veilig gevoel bij om zn ding binnenhuis te houden.
Volgens mij past men in NL standaard een 16B installatieautomaat toe.slk-A3 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:14:
Als 20A veiliger zou zijn, zou Anker dat echt wel voorschrijven, maar ze schrijven toch echt 16A en zelfs type A: Het aparte circuit voor Solarbank moet beveiligd zijn met een aardlekschakelaar van type A. Een aardlekschakelaar van type B is niet vereist.
2.5mm2 of 4 mm2
[ Voor 5% gewijzigd door Lordopa op 17-07-2026 07:53 ]
Dat had ik inderdaad gedaan en dan vind ik dus andere IP's.DeaT schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:05:
[...]
Je kan ook op je wifi router kijken welke ip adressen zijn uitgegeven door de DHCP. Dan vind je ook de "Anker"
Hij hoeft in dit geval echter niet bij te sturen op basis van p1 data. Hij staat gewoon ingesteld om te ontladen op (exact) 800w (ongeacht huisverbruik en pv opwek). Maar dat doet hij dus niet, hij wisselt de hele tijd ergens tussen de 720 en 860w.Hansjoh schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:26:
[...]
Ja, is bij mij ook (tot soms 1000 watt zelfs) . Hij probeert continue bij te sturen door wat hij van de P1 meter aan data krijgt. Niet iets om zorgen over te maken. Ben wel benieuwd wat hij doet op volle kracht, als daar ook een afwijking naar boven is en dus ruim over de 3500 watt heen gaat, heb je wellicht een probleem met een B16 automaat. Ik laat voor de zekerheid een B20 installeren.
Als het ip adres van de Anker 192.168.1.26 is en HA kan er niet mee verbinden, heb je netwerk problemen al kunnen uitsluiten? Zit HA op het zelfde netwerk, is het apparaat niet geïsoleerd, klopt de poort van het apparaat, firewall instellingen?ProudElm schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:36:
[...]
Dat had ik inderdaad gedaan en dan vind ik dus andere IP's.
Dit heb ik volgens Unify:
Anker Solix Solarbank 2 E1600 Pro 192.168.1.26
Anker SOLIX Smart Plug 192.168.1.129
Waarbij ik vermoed dat die smart plug dus mijn P1 meter is. Meer Anker spul is er niet in huis of op mijn netwerk.
In de Anker app krijg ik als ik de modbus activeer dus ip 192.168.1.129 te zien, de P1 meter. Maar dan krijg ik de foutmelding:
"Device not supported. Unable to find matching configuration file for this device model."
Als ik echter het IP direct van de accu er in gooi:
"Cannot connect to device via Modbus. Please check if the IP address is correct, the device is online, and Modbus TCP is enabled on port 502"
Dus of je gaat toch via de P1 meter en dan klopt het maar gaat er iets mis in HA, of ik kan via de Anker app blijkbaar niet de modbus van de accu open zetten maar alleen die van de P1 meter. Ik kan ook niet bij de instellingen van de accu zelf omdat alles moet via het 'systeem'.. Beetje vaag allemaal vind ik het
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Dat is dan goed nieuws! Ik ga er vanuit dat je er dan ook een systeem van kan maken?!?Bammos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:04:
Ik heb inmiddels reactie gehad van Anker en om gelijk 100% zeker te zijn, het volgende wat anker stuurde:
"Allereerst willen we u verzekeren dat de Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro volledig compatibel is met de Anker SOLIX Power Dock. De apparaten zelf hebben geen compatibiliteitsproblemen en voldoen volledig aan de officiële compatibiliteitsnormen."
Verder krijg ik een accessoirekit toegestuurd die eind juli beschikbaar is.
Lijkt er dus op dat ze dit netjes gaan afhandelen.
is een net schematje, verklaard denk ik een hoop voor veel 'nieuwkomers' maar wel een paar kanttekeningen..Lordopa schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:29:
[...]
Volgens mij past men in NL standaard een 16B installatieautomaat toe.
Ik zou niet teveel op die voorschriften van anker uitgaan. Ze spreken over 4mm waarbij hun wieland wcd niet eens geschikt voor 4mm2 aansluiting is…
ik kwam dit artikel laatst tegen:
https://stekkerdeal.nl/kennisbank/thuisbatterij-installeren/
[Afbeelding]
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Bedankt voor de aanvulling mbt schema, helemaal correct!stevenP schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:52:
[...]
is een net schematje, verklaard denk ik een hoop voor veel 'nieuwkomers' maar wel een paar kanttekeningen..
1) "bestaande groep" kan nog steeds een afzonderlijke groep zijn, bijvoorbeeld voor wasmachine. Dus dit moet "gedeelde groep" zijn imho
2) hoofdschakelaar -> aardlek -> automaat; het staat hier verkeerd om
3) werkschakelaar én een wieland is onzin, dan kun je ook gewoon de stekker eruit trekken. dus of werkschakelaar + vaste aansluting, of wieland/CEE32.
Die tekst van Anker is vertaald, wel of niet aangepast naar de lokale situatie door een wel of niet technisch persoon (versus een taalkundige). Ik zou eerder de tweakers adviezen volgen. Kabel 4 of 6mm kiezen zijn de kosten niet, ditto B16 of B20 (wel kiezen, vooral om de reden "niet noodzakelijk", kortom wel doen om niet aan slechts de minimale eisen te voldoen)...slk-A3 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 00:14:
Als 20A veiliger zou zijn, zou Anker dat echt wel voorschrijven, maar ze schrijven toch echt 16A en zelfs type A: Het aparte circuit voor Solarbank moet beveiligd zijn met een aardlekschakelaar van type A. Een aardlekschakelaar van type B is niet vereist.
2.5mm2 of 4 mm2
Een groen knipperende led op de Anker P1 is juist goed (Volgens ankersolix.com). Hoe kom je erbij dat hij continu moet branden?coppe218 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:07:
[...]
Jazeker. DIverse manieren nog geprobeerd, maar helaas waarschijnlijk een niet werkende splitter. De groene led bleef knipperen, terwijl deze uiteindelijk groen moet blijven. De ingang ging na wat bewegen branden en niet knipperen, en de rest bleeft uit. Met wat bewegen ging er soms een ledje heel even aan. maar geen normaal gedrag dus. Dus ik vermoed een slechte printplaat. Nu maar even omzeilt en in HA een vermogenssensor aangemaakt met de info vanuit de batterij. hopen dat dat allemaal klopt zodat mijn energie dashboard niet helemaal van streek is de komende 2 weken als we op vakantie zijn.
HomeWizard P1 splitter. Ledje brand groen omdat er een externe Usb voeding aan zit. Zonder de voeding werkt alles ook prima maar brand het ledje oranje, ik houd niet van rode en oranje ledjes maar wel van groene . Het witte ledje op de splitter loopt continu de poortjes langs en knippert daar een keer.[ Voor 9% gewijzigd door HansMulder op 17-07-2026 13:18 ]
Yep, als ze niet samen praten dan moet HA dat voor je regelen.HannesB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:32:
Vandaag een eerste use case die standaard niet correct wordt afgedekt. Ik heb een Peblar laadstation en had graag gehad dat terwijl de wagen oplaadt aan ongeveer 2kW zonne-energie, de resterende overschot naar Solarbank Max AC gaat. Echter, eerst werd de batterij gevuld, en dan pas startte het laden van de wagen, waarbij nu een klein overschot van ongeveer 300- 400W wordt geïnjecteerd op het net.
Dit kan ik hoogstwaarschijnlijk alleen maar opvangen met HA, wat ik nu niet gebruik?
[ Voor 32% gewijzigd door zorazori op 17-07-2026 14:56 ]
Eind augustus werd er gezegd... Ik heb gekozen om te wachten en mijn bestelling aan de kant te houden met early bird voorwaarden.zorazori schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:54:
Pfff , weer geen synergrid goedkeuring voor de Max , net een update geweest. Hopelijk komt het er toch wel eens van , anders kunnen we hem terugsturen .
Ik heb mijn hier in de buurt gekocht (Hubo) en mag ze daar dan wss wel teruggeven . Maar als ze hier meer dan 30 dagen aan de kant moet blijven staan zou zonde zijn . Ik vraag mij af wat de andere 400 mensen doen intussen , ze hebben hem wss toch al afgehaald ....Bluecross schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:01:
[...]
Eind augustus werd er gezegd... Ik heb gekozen om te wachten en mijn bestelling aan de kant te houden met early bird voorwaarden.
Weet dat je vaak zelf de transportkosten moet betalen om deze terug te sturen.
[ Voor 10% gewijzigd door zorazori op 17-07-2026 15:08 ]
Vandaag is bij mij ook de Solarbank Max AC geleverd! Had een week terug de email van Anker ontvangen dat deze verstuurd is en was afgelopen dinsdag gebeld voor het maken van een afspraak voor levering. Installatie ging heel makkelijk, ook geen enkel probleem met de P1 meter in combinatie met de HW splitter.Lordopa schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:29:
[...]
Volgens mij past men in NL standaard een 16B installatieautomaat toe.
Ik zou niet teveel op die voorschriften van anker uitgaan. Ze spreken over 4mm waarbij hun wieland wcd niet eens geschikt voor 4mm2 aansluiting is…
ik kwam dit artikel laatst tegen:
https://stekkerdeal.nl/kennisbank/thuisbatterij-installeren/
[Afbeelding]
Ja, SmartGateways heeft er ook eentje. Ik gebruik echter naar volle tevredenheid die van HomeWizard met alle poorten bezet. (Wel met een voeding uiteraard.)TiMMieJ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:52:
Ik heb mijn Solarbank nu ook ontvangen! Nu wil ik graag de Homewizard en de Anker P1 meter naast elkaar gebruiken. Welke splitter is dan het beste? Ik zie een aantal goede ervaringen met de homewizard splitter maar zijn er ook andere opties?
Arriving Somewhere but not here....
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
[ Voor 3% gewijzigd door awenger op 17-07-2026 16:00 ]
Klinkt goed. Achteraf gezien had ik het ook zo willen doen, maar vaak ben je te bangawenger schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:59:
Vandaag naar Dusseldorf gereden om mijn Max AC + BP7000 op te halen bij Solarhandel24 / Solago. Gezien de gunstige voorwaarden in Duitsland geen BTW (19%) hoeven betalen. Ik was met vooruitbetaling uiteindelijk €3330,04 kwijt voor het setje incl. early bird powerbank en smart meter Gen 2, welke ik liever heb dan de P1 meter. Komt neer op ~€237 per kWh.
De opmaat naar het ophalen verliep rommelig en qua (pro-actieve) communicatie is er wel te verbeteren aan de zijde van Solarhandel24 / Solago. Ik had eerst een afhaalafspraak gemaakt op 24 juni want op hun site stond dat het eind juni beschikbaar zou zijn. Dat was uiteraard ook wat optimisch van mijn kant gezien de verwachte levering bij Anker vanaf begin juli. Ik moest er zelf achteraan mailen om bevestiging te krijgen van mijn betaling en om er achter te komen dat de boel nog niet op voorraad was. Daar kreeg ik met een dag of 2 reactie op. De status in de webshop werd niet bijgewerkt naar betaald al die tijd. Er is blijkbaar geen goede koppeling met hun backend. (Na ophalen is de status overigens wel bijgewerkt)
Tweede afspraak gemaakt voor 8 juli. Op 6 juli wederom zelf moeten checken of de boel op voorraad was, maar er miste nog iets in de bestelling. Wel dezelfde dag reactie ontvangen per mail. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar, krijg je een bandje om het contactformulier te gebruiken op de site.
Maar driemaal is scheepsrecht en ik heb de afspraak uiteindelijk naar vandaag (17-7) gezet. Op 14 juli wederom op mijn initiatief gevraagd naar de orderstatus en antwoord gekregen dat alles er was.
Vanochtend aangekomen werd ik netjes geholpen en met behulp van een vorkheftruck alles zo in de auto kunnen schuiven. Het was er wel aardig druk, dus uiteindelijk 45 min daar bezig geweest.
Conclusie: Financieel zeer aantrekkelijk om even naar DE te rijden, maar Solarhandel24 blinkt niet uit in hun communicatie.
Op een gedeelde groep zou ik hem persoonlijk niet op 3000 houden. Heb het zelf op 2000 staan. Er staat volgens mij ook een stuk tekst onder waarin staat om het op max 2300 watt te zetten op een bestaande/gedeelde groep.Obitorium schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:10:
[...]
Vandaag is bij mij ook de Solarbank Max AC geleverd! Had een week terug de email van Anker ontvangen dat deze verstuurd is en was afgelopen dinsdag gebeld voor het maken van een afspraak voor levering. Installatie ging heel makkelijk, ook geen enkel probleem met de P1 meter in combinatie met de HW splitter.
Wat mij nog opviel: Standaard staat 'Max power from grid' op 3000W en 'Max power to grid' op 800W. In het artikel wat je noemt wordt alleen gesproken over het vermogen wat de batterij levert en niet met welk vermogen dat het de batterij ingaat. Aangezien de batterij (nog) niet op een aparte groep zit en gewoon met een stekker is aangesloten laat ik de 800W staan. Kan ik het vermogen naar de batterij toe op 3000W laten staan?
Zijn die parameters 'Max power from grid' en 'Max power to grid' instelbaar vanuit home assistant?Obitorium schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:10:
[...]
Vandaag is bij mij ook de Solarbank Max AC geleverd! Had een week terug de email van Anker ontvangen dat deze verstuurd is en was afgelopen dinsdag gebeld voor het maken van een afspraak voor levering. Installatie ging heel makkelijk, ook geen enkel probleem met de P1 meter in combinatie met de HW splitter.
Wat mij nog opviel: Standaard staat 'Max power from grid' op 3000W en 'Max power to grid' op 800W. In het artikel wat je noemt wordt alleen gesproken over het vermogen wat de batterij levert en niet met welk vermogen dat het de batterij ingaat. Aangezien de batterij (nog) niet op een aparte groep zit en gewoon met een stekker is aangesloten laat ik de 800W staan. Kan ik het vermogen naar de batterij toe op 3000W laten staan?