• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:20
Maxwp schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:04:
[...]

uh? de eigen p1 doet een update elke 3 sec? en ik hoorde dat de anker juist het snelste en beste NOM bleef van andere thuis accues in een test?

dat gaat met 3 seconden updaten toch niet echt lukken lijkt me

die gen2 p1 word dus gratis nageleverd en die is wel per 1x?
Klopt, de Anker P1-meter stuurt elke 3 seconden een update (als ik me niet vergis adverteren ze daar met: < 3 seconden).

Als je slimme meter zelf de gegevens echter niet sneller aanlevert, kan de P1-meter die natuurlijk ook niet sneller doorsturen.

zie ook Updatefrequentie energiebeheersysteem uitgelegd - Anker SOLIX NL

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39
Tomba schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Ik heb nog helemaal geen mail ontvangen, enige wat verandert is (op zaterdag) is de Shopify info. Maar da’s dus een ‘sendungsnummer’ dat DHL tot op heden niet herkent :/

Ik heb contact gezocht met Anker via de mail en dan krijg ik het volgende antwoord:

[...]

echt Anker I don’t care about the extras, ik wil info over mijn batterij…
Ik heb op 14-6 bij Anker rechtsreeks een Max AC besteld en ik werd net gebeld uit Duitsland voor levering voor morgenochtend. Vannacht was er bij mij ook een DHL tracking toegevoegd een de order. Mail heb ik ook niet gehad, nav de Shopify update wilde ik vandaag contact zoeken maar dat deden ze toevallig zelf al.

• barttervelde1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-07 01:57
Anker MAX AC vanochtend dan eindelijk (keurig) geleverd.

Installatie duurde denk ik 30min. P1 meter heb ik 2x moeten installeren. De eerste keer ging ook goed, maar kon deze geen contact zoeken met de batterij zelf. Bij de 2e keer direct raak en begon de batterij (voor nu even aangesloten op een gewoon stopcontact zonder aparte groep) gelijk te laden. Wél op 3000watt. Ontladen staat wel op 800watt.

Is deze instelling aan te bevelen? Ik dacht dat zowel laden als ontladen standaard op 800watt zou moeten staan.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:51

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

jjbstolk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Ik heb op 14-6 bij Anker rechtsreeks een Max AC besteld en ik werd net gebeld uit Duitsland voor levering voor morgenochtend. Vannacht was er bij mij ook een DHL tracking toegevoegd een de order. Mail heb ik ook niet gehad, nav de Shopify update wilde ik vandaag contact zoeken maar dat deden ze toevallig zelf al.
Krijg echt het gevoel dat ze ofwel random ofwel in omgekeerde volgorde uitleveren, ik heb 3 weken eerder besteld.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• The Penguin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-07 09:24
Tomba schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:21:
[...]

En inmiddels al 5 dagen deze status, ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik nooit meer iets rechtstreeks bij Anker bestel. Vrijdag komt de electricien, ik durf wel te gokken dat er dan niks aan te sluiten zal zijn aangezien DHL nog altijd heel het verzendnummer niet kent :X
Probeer is via ALLES-IN-ÉÉN PAKKET TRACKING | 17TRACK. Dan kom je vermoedelijk uit bij Dachser. Daar vond ik mijn pakket met status dat de gegevens niet goed zijn doorgekomen en dat de levering dus stil ligt. Heb nu een ticket lopen bij Anker.

Dell XPS M1530 Midnight Blue | T8300 2.4 GHZ 3MB | 3 GB | 320GB 5400rpm | WXGA+ (1.440 x 900) | 8600GT 256mb GDDR3 | 6-cells | Wifi-N | Vista Home Premium 32bit

• Tomba

Tomba

The Penguin schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Probeer is via ALLES-IN-ÉÉN PAKKET TRACKING | 17TRACK. Dan kom je vermoedelijk uit bij Dachser. Daar vond ik mijn pakket met status dat de gegevens niet goed zijn doorgekomen en dat de levering dus stil ligt. Heb nu een ticket lopen bij Anker.
Thanks! 17track werkte niet maar https://elogistics.dachser.com wel

Status ‘Inkomend overslagterminal’ whatever that means

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:27
Misschien helpt onderstaande info jullie verder als je bij Anker (Solix) zelf hebt besteld, want ik heb intussen (helaas) heel wat ervaringen gehad met "support"... Het wordt in ieder geval NIET op volgorde uitgeleverd.

- de chat is meestal AI, toont begrip maar lost uiteindelijk niks op qua levering(sinformatie)
- opvolging gaat via mail aan de hand van een "call record"; meestal ook AI...
- de telefonische support heeft intussen ook een digitale assistent en geeft tegenstrijdige antwoorden en informatie (verstuurd / niet verstuurd, storing, ect); voordat je werkelijk een persoon kan spreken ben je 15 minuten verder
- ik kreeg uiteindelijk een Nederlands (met Australisch accent) sprekende persoon en had mijn bestelgegevens nog eens gecheckt. Alles was ok, maar de logistiek had om onduidelijke redenen nog geen ordernummer aangemaakt, dus er gebeurde ook niks de hele tijd... (waarom verbaast dit mij niets).
- Anker support kan alleen een mail sturen naar logistiek (Hellman, it's all in the name) en ik moet weer afwachten...?

Ze worden platgebeld door het uitblijven van communicatie, tegenstrijdige berichten, etc.

Je kunt je status bekijken via Shopify, service.ankersolix, passport.ankersolix en de ordertracker van anker. Allemaal hebben ze weer andere / extra info. Ook heb je allemaal eigen logins nodig van hun merken Eufy, Anker en Ankersolix. Makkelijk is dus ook weer anders.

[ Voor 10% gewijzigd door BOEFJE_NL op 14-07-2026 16:20 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:42
Mijn levering komt vauit Hellmann Logistics. Het pakket is 10 juli afgehaald en sinds gisteren ochtend onderweg naar het land van bestemming.
Uitlevering zou zijn Rhenus in Venlo. Dan zal het van daaruit weer verder gedistributeerd worden.

Ik verwacht dat deze week toch wel moet lukken.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:45
Ik kreeg van een dame van de support dat het meestal 5-7 dagen duurt voor hij vanuit China (Hellmann Logistics) hier is. Bij mij gaan ze achter de status aan (ge-escaleerd). Ik hoor morgen/vandaag daar van.

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 14-07-2026 12:19 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

hiljolodewijk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Leuk idee. Maar zorg wel ervoor dat je groepenkast in orde is (qmm dikte draad) en dat er bijvoorbeeld door je ALSen niet te veel amperage loopt (meestal max 40A mag er door een ALS).

Als je 25A vanuit het net beschikbaar hebt en 16A van een batterij, dan zit je al aan 41A. En dan hebben we de PV productie nog niet eens meegerekend.

Met een combinatie van 3 mogelijke stroom injecties is wel goed om daar overna te denken (remautomaat plaatsen bijvoorbeeld). Ik lees daar niet zo veel over helaas - maar is wel degelijk een risico...
Dit dus. Gister mijn meterkast aangepast met een 40a remautomaat en een B20 installatieautomaat, alles met 4m3 kabel afgewerkt naar een schakelaar.

Nu nog wachten op levering, die van mij staat al 5 dagen op "we"re on our way to your region"

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Ankerforum
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 31-07 18:11
hiljolodewijk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Leuk idee. Maar zorg wel ervoor dat je groepenkast in orde is (qmm dikte draad) en dat er bijvoorbeeld door je ALSen niet te veel amperage loopt (meestal max 40A mag er door een ALS).

Als je 25A vanuit het net beschikbaar hebt en 16A van een batterij, dan zit je al aan 41A. En dan hebben we de PV productie nog niet eens meegerekend.

Met een combinatie van 3 mogelijke stroom injecties is wel goed om daar overna te denken (remautomaat plaatsen bijvoorbeeld). Ik lees daar niet zo veel over helaas - maar is wel degelijk een risico...
Inderdaad goed naar kijken maar voorlopig begin ik met 1 als het er 2 zijn nog weinig aan de hand en bij 3 wellicht capaciteit van de ankers terug schroeven naar 2500 watt oid dat schijnt te kunnen. Hoofdgroep is 40 a en alles bedraad met 6mm2

• HansMulder
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:09
Nee dat hoeft niet. 3,5kW is het maximum. Het vermogen wat je op moet geven is de netvermogenslimiet in de configuratie. Als je het apparaat op een gedeelde groep hebt aangesloten staat dat standaard op 800 Watt.

• HansMulder
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:09
Levering besteld bij Anker:

CHECK je SMS/berichten. Hellmann levert niet bij je thuis. Daar zit een transporteur tussen, bijv. Mainfreight. Die sturen bericht/SMS om afspraak te regelen

• Tomba

Tomba

koekjah schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Nu nog wachten op levering, die van mij staat al 5 dagen op "we"re on our way to your region"
waar zie jij deze status?

• spokey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-08 20:03
Ik heb op 28-05 direct bij Anker besteld en werd vanmorgen om 10:30 door Dachser Rheine (+49 nummer) gebeld of ze hem morgen kunnen bezorgen.
Blijkbaar worden er dus verschillende transporteurs en manieren om contact op te nemen gebruikt, e-mail/SMS/telefonisch.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:40
Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik bij TechPunt heb besteld: goede prijs, perfecte communicatie en cf. afspraak vandaag geleverd.

Komende dagen spullen op de plaats en aansluiten. ZIn'an

• RemyNouweland
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07 21:48
Ik ben toevallig de afgelopen week bezig geweest met mijn eigen Max AC installeren en integreren en ik had een review geschreven maar ik vind het ook wel leuk om hier deze te delen en jullie ook een beetje te volgen hoe en wat :)

Van interesse in zonne-energie naar een eigen thuisaccu:

In 2023 kochten wij een energielabel A++++-woning van MorgenWonen. Het huis is ongeveer 105 m² groot en beschikt over een Mitsubishi Ecodan-warmtepomp en twaalf zonnepanelen met gezamenlijk ongeveer 5.500 Wp. De zonnepanelen liggen op het westen. In de realiteit zoals de de zomer van 2026 produceren ze rond de 3500 watt, soms met pieken van 4000 watt maar door de hitte neemt de efficiëntie iets af.

Mijn interesse in het opslaan en slim gebruiken van zonne-energie bestaat eigenlijk al van jongs af aan.
Het idee dat een ruimtestation grotendeels zelfstandig op zonne-energie kan functioneren, vind ik nog steeds bijzonder. Ooit wilde ik iets vergelijkbaars in een woning: overdag energie opwekken, die lokaal opslaan en de woning daar later zelfstandig op laten draaien.

Ik heb daarom langere tijd naar verschillende thuisaccu’s gekeken. Veel systemen vereisen echter een grote vaste installatie, werken met een abonnementsmodel of zijn beperkt lokaal uit te lezen en aan te sturen. Daardoor had ik mijn zoektocht voorlopig gepauzeerd.

Tot ik een advertentie van Anker zag voor de Solarbank Max AC: een thuisaccu die via een eigen stopcontact kan worden aangesloten en tot 3.500 watt kan laden en ontladen. Dat klonk bijna te mooi om waar te zijn. Dat was namelijk precies het nummer dat mijn zonnepanelen ook ongeveer maximaal kunnen leveren (anders zou er energie verloren gaan) en ook met onze warmtepomp die soms 2 KW trekt is het lekker als de accu dat kan voorzien en dus niet tot maximaal 800watt gaat zoals sommige andere oplossingen. Na mij goed te hebben ingelezen, bleek dit technisch mogelijk en toegestaan, mits de installatie geschikt is. In mijn situatie betekende dit dat een elektricien een nieuwe, aparte groep heeft aangelegd met geschikte bekabeling en een degelijk stopcontact.

Doordat ons huis zo nieuw is en dus een warmtepomp op zolder heeft was de bekabeling al dik en sterk genoeg voor een dergelijk apparaat en waren we dus voor €175 klaar voor een extra groep, stopcontact en een stukje snoer.

Daarna was het wachten op de accu.

De levering en installatie:

Op 6 juli was het zover: de Solarbank Max AC werd geleverd. Het eerste wat opviel was de enorme doos. De accu weegt ongeveer 73 kg en moest met een heftruck in de auto worden geplaatst. Hoe sterk je ook denkt te zijn doe het met twee of drie mensen maar ga niet zelf proberen als hij valt of je verdraait je rug ben je nog veel verder van huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJZcenFeTOF9PzwpB3n3i_goTLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoBZgKYEnpll4oxtdQGbZRBr.jpg?f=fotoalbum_large
Samen met mijn buurman heb ik de accu vervolgens naar zolder getild. Daar bevinden zich de binnenunit van de warmtepomp en een groot gedeelte van onze tweede groepenkast. Door het hoge gewicht is het verstandig om vooraf goed na te denken over de definitieve plaatsing. Dit is geen apparaat dat je voor de lol regelmatig verplaatst.

Na het aansluiten op het nieuwe stopcontact schakelde ik de groep in. De verlichting op de accu ging direct aan en de accu bleek bij levering nog ongeveer 50 procent geladen te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRLBMayM6wJ2X4mkXr7WFh2Vjhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXTqTj3BXWUDQaujNMj8iDoY.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels was het rond 20.30 uur. De zon leverde vrijwel geen energie meer en ik was benieuwd of de woning diezelfde avond al vanuit de accu kon draaien.

De eerste avond vrijwel nul op de slimme meter:

Via de earlybirdactie van thuisbatterij.nl kreeg ik de Anker P1-meter bij de accu. Na het installeren van deze meter en het toevoegen van de Solarbank in de Anker-app kwam de communicatie vrijwel direct tot stand.

De accu begon automatisch stroom aan de woning te leveren.

Uit nieuwsgierigheid liep ik naar de meterkast om op de slimme meter te kijken. Daar stond het actuele vermogen rond de -0,0002 kW en bleef het continu rond nul schommelen. Feitelijk was er dus vrijwel geen import van of teruglevering aan het elektriciteitsnet, terwijl de zon inmiddels onder was.

Jeeee! We zijn energie onafhankelijk (soort van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyZRrunU8Sr4SMrKjpUBojLft9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeEYBsQvGXxMDRq1SWlo69J2.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was precies wat ik van het systeem hoopte: de accu meet via de P1-meter hoeveel vermogen de woning nodig heeft en past zijn uitgangsvermogen daarop aan.

Na een nacht slapen stond de accu op ongeveer 3 procent. De Solarbank had de woning dus vrijwel de gehele nacht van stroom voorzien. Toen de zonnepanelen de volgende ochtend weer energie begonnen op te wekken, startte de accu automatisch met laden.

Home Assistant en lokale uitlezing:

Een paar dagen later heb ik de Solarbank gekoppeld aan Home Assistant.
Ook de Huawei-omvormer en de gegevens van de slimme meter zijn hierin geïntegreerd.

Inmiddels heb ik een eigen energiedashboard gebouwd waarop ik de actuele zonneproductie, het energieverbruik van de woning en het laden en ontladen van de thuisaccu kan volgen. Daarnaast berekent Home Assistant op basis van het actuele vermogen hoe laat de accu naar verwachting volledig geladen of leeg zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW2pkkzvt0n5OmuqpBxuHThwdPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTTo2mreQTerWrk16ymS8RQa.jpg?f=fotoalbum_large
Daardoor is in één oogopslag zichtbaar of er waarschijnlijk voldoende energie beschikbaar is om de avond en nacht door te komen. Uiteraard blijft dit een schatting: wanneer bijvoorbeeld de warmtepomp, airconditioning of kookplaat wordt ingeschakeld, kan het verbruik snel veranderen.

Een belangrijk aandachtspunt is de integratie met Home Assistant. Gebruik hiervoor niet alleen de cloudintegratie van Anker SOLIX. In mijn geval viel de data ’s nachts soms weg wanneer de Anker-app langere tijd niet was geopend.

De oplossing was het inschakelen vanModbus TCPin de Anker-app en het gebruiken van de officiële lokale Anker SOLIX-integratie in Home Assistant. Daarmee wordt de accu rechtstreeks via het lokale netwerk uitgelezen en is de informatie vrijwel realtime beschikbaar. Dit stond overigens in de documentatie, maar daar had ik in mijn enthousiasme aanvankelijk overheen gelezen.

Prijs en eerste conclusie:

Ik heb €2.050 betaald voor de Solarbank Max AC en heb de accu zelf opgehaald. Via de earlybirdactie ontving ik daarnaast een Anker-powerbank met een waarde van ongeveer €123 en de P1-meter met een waarde van €24,90.

Wanneer ik die extra’s meereken, komt de effectieve prijs van de accu voor mij uit op ongeveer €1.900.

Voor dat bedrag krijg je een thuisaccu met 7 kWh opslagcapaciteit, maximaal 3.500 watt laad- en ontlaadvermogen, uitbreidingsmogelijkheden, een noodstroomaansluiting en tien jaar garantie. Tot nu toe vind ik dat een erg complete combinatie voor het geld.

De installatie verliep vrijwel probleemloos en het systeem doet precies waarvoor ik het heb gekocht: overdag opgewekte zonne-energie opslaan en deze later automatisch aan de woning leveren.

Mijn volgende stap is het slimmer aansturen van de warmtepomp en airconditioning. Het doel is om apparaten automatisch extra energie te laten gebruiken wanneer er zonne-energie over is en de accu volledig geladen is. Zodra de woning weer op accustroom draait, moeten deze apparaten juist terugschakelen of uitschakelen.

Daarmee wordt de Solarbank niet alleen een thuisaccu, maar uiteindelijk het centrale onderdeel van een slim energiesysteem waarin opwekking, opslag en verbruik automatisch op elkaar worden afgestemd.

Voorbereid op een dynamische energiemarkt:

Op dit moment hebben we nog een vast energiecontract. Ik heb daarom nog niet geëxperimenteerd met dynamische energieprijzen of het automatisch laden en ontladen op basis van uurprijzen. Met het verdwijnen van de salderingsregeling per 1 januari 2027 kan die afweging mogelijk veranderen. Voorlopig ligt mijn focus daarom vooral op het digitaal en slim maken van de gehele woning. Ik wil nu al voldoende data verzamelen en ervoor zorgen dat de zonnepanelen, thuisaccu, warmtepomp, airconditioning en andere grote verbruikers met elkaar kunnen communiceren. Zodra een dynamisch energiecontract interessant wordt, ligt de technische basis er al en kan de woning automatisch reageren op energieprijzen, beschikbare zonne-energie en de belasting van het elektriciteitsnet. Het uiteindelijke doel is een woning met zo laag mogelijke energiekosten, die zoveel mogelijk eigen energie gebruikt en tegelijkertijd de impact op het elektriciteitsnet beperkt.

Ik ben verre van een expert op dit gebied, ik ben ook reeds begonnen met Home Assistant dus dit is zeker niet de perfect oplossing er zullen vast een tal van verbeteringen mogelijk zijn maar ik ben voor nu heel tevreden met hoe alles draait.

Dingen die ik nog wil doen thuis:

- Ecodan wamtepomp koppelen, helaas is de poort die ik daarvoor nodig hebt bezet maar we weten niet waarom dus ik wacht op reactie van Morgen Wonen of dit misschien aangesloten is op een uitlees module voor Homij (service contract - die wij niet afnemen).
- LG Airco, over een maand wordt er een Airco geinstalleerd die ook een WIFI module heeft en op afstand aan te sturen zou zijn dus dan kan ik die ook koppelen.

• BOEFJE_NL
RemyNouweland schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:10:
Ik heb eenn eigen energiedashboard gebouwd waarop ik de actuele zonneproductie, het energieverbruik van de woning en het laden en ontladen van de thuisaccu kan volgen. Daarnaast berekent Home Assistant op basis van het actuele vermogen hoe laat de accu naar verwachting volledig geladen of leeg zal zijn.
Kun je zoiets met ons delen zodat we dat in HA kunnen zetten of hoe werkt dit? ;)

• gyatso
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:30
Mijn p1 meter van anker werkt niet, zou toch een led lichtje moeten branden als ik hem met een usb-c poort verbindt??

• RemyNouweland
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07 21:48
BOEFJE_NL schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Kun je zoiets met ons delen zodat we dat in HA kunnen zetten of hoe werkt dit? ;)
Als het goed is zou je met deze link een tekst document met daarin de .yaml code kunnen downloaden en die code kan je in HA in de Bewerk configuratie setting plakken en dan zou je in één klap alles moeten hebben, alleen is er wel een kans dat je de Huawei omvormer en dat soort data punten opnieuw moet configureren en sommige sensoren moet je waarschijnlijk opnieuw linken maar met GPT ernaast kost dat niet super veel tijd denk ik!

https://drive.google.com/file/d/1NRW5LmgFv-tlprE1OjoRyL6TeJnRMm5K/view?usp=drive_link

[ Voor 13% gewijzigd door RemyNouweland op 14-07-2026 15:30 ]

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:15
zorazori schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:48:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie , vandaag bericht ontvangen dat de connectors verstuurd zijn .En normaal ontvang ik de bat midden volgende maand , gaan we ze dan aan de kant laten staan tot eind August of langer ? Heb net een mail verstuurd naar synergrid , eens horen wat ervan klopt allemaal ...
@zorazori Al iets gehoord?

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:35
gyatso schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:18:
Mijn p1 meter van anker werkt niet, zou toch een led lichtje moeten branden als ik hem met een usb-c poort verbindt??
Volgens mij moet hij in de slimme meter zitten

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Thanks! 17track werkte niet maar https://elogistics.dachser.com wel

Status ‘Inkomend overslagterminal’ whatever that means
Rond 15.00 gebeld door Dachser, morgen gaat hij bezorgd worden. Ik rekende er al niet meer op 😊

• Thunderwookie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-08 21:11
Hallo allen,

Volgende week vrijdag krijg ook ik mijn max ac thuisbezorgd. :D
Nu ben ik benieuwd naar het volgende:

Ik ben aan het overwegen om ook de Anker SOLIX V1 Smart EV-lader te bestellen.
Ik heb een Phev, laad nu nog via stopcontact, maar dan ben ik vast klaar voor de toekomst.
Ik heb contact opgenomen met anker, met de vraag of de Max ac, de V1 EV lader gekoppeld kunnen worden in de app, en dan ook samenwerken. dit alles natuurlijk met hulp van een Shelly pro of een Smart meter gen2 van Anker.
Anker geeft zelf aan dat alles gekoppeld kan worden in de app, maar dat ik dan voor zowel de max ac als de V1 Ev lader een meter moet plaatsen.
Ligt het aan mij of is dit normaal? als ik data binnen krijg via de app dan heb ik toch maar 1 meter nodig? waarom dan 2 meters? 8)7
Aangezien ik de boel nog niet up-en-running heb ben ik benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn die mij hier meer over kunnen vertellen?

Alvast dank!

Freek

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:46
gyatso schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:18:
Ja, met dien verstande dat je het beste een 'domme' usb-c kabel kunt gebruiken, e-mark kabels werken niet (goed). Beter is de kabel op een voeding aansluiten, ik weet niet of bij het opstarten een poort op je pc te zwaar wordt belast (>500mA?).

• tweazer
Kred1966 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:49:
[...]
Volgens mij moet hij in de slimme meter zitten
Het koppelen/updaten werkt prima, zonder grid p1 data en voeding, op een losse usb-c voeding.

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:20
Thunderwookie schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:46:
Hallo allen,

Volgende week vrijdag krijg ook ik mijn max ac thuisbezorgd. :D
Nu ben ik benieuwd naar het volgende:

Ik ben aan het overwegen om ook de Anker SOLIX V1 Smart EV-lader te bestellen.
Ik heb een Phev, laad nu nog via stopcontact, maar dan ben ik vast klaar voor de toekomst.
Ik heb contact opgenomen met anker, met de vraag of de Max ac, de V1 EV lader gekoppeld kunnen worden in de app, en dan ook samenwerken. dit alles natuurlijk met hulp van een Shelly pro of een Smart meter gen2 van Anker.
Anker geeft zelf aan dat alles gekoppeld kan worden in de app, maar dat ik dan voor zowel de max ac als de V1 Ev lader een meter moet plaatsen.
Ligt het aan mij of is dit normaal? als ik data binnen krijg via de app dan heb ik toch maar 1 meter nodig? waarom dan 2 meters? 8)7
Aangezien ik de boel nog niet up-en-running heb ben ik benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn die mij hier meer over kunnen vertellen?

Alvast dank!

Freek
De reden waarom je 2x een P1 meter nodig hebt is omdat je ze koppelt aan het device en niet aan de app. 1 zal dus enkel praten tegen de EV en de ander tegen de Max.

Hoe het verder samenwerkt heb ik geen ervaring mee en ben ik ook wel benieuwd naar.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Tomba schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:34:
[...]

waar zie jij deze status?
Mail met een track & trace nummer gekregen. Inmiddels gebeld en morgen komen ze hem afleveren...

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
KoningPaulus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Keurig. Krijg je dus wel een smart meter bij ipv P1 meter als het goed is. Ik heb uiteindelijk de basisunit in NL besteld in de earlybird, maar ga de uitbreiding (als ik die nodig blijk te hebben) wél in Duitsland kopen. Is daar nu 1500 als het goed is.

Daarnaast nog twee algemene vragen aan de rest:
  • Zijn er hier mensen die ook een oudere DSMR 4.2 of ouder slimme meter hebben en die de Max AC hebben of gaan gebruiken? Hoe gaan jullie om met de vertraging in het uitlezen? (las eerder al iets om in HA een bepaald minimum ontladen te activeren bijv.). Zelf een 4.2 E350 hangen en nog geen idee wanneer die vervangen gaat worden. Geen idee of dat goed gaat gaat werken met de anker straks.
  • Was de Max AC nou wel of niet via de HomeWizard P1 te gebruiken? Is me even ontgaan. Anders moet ik nog een P1 splitter aanschaffen, ofwel die van HW ofwel de andere die in soortgelijke topics veel genoemd wordt (ben de naam even kwijt)
Ik heb ook een E350 en krijg hele aparte data uit de P1. Het verbruik ‘s nachts is er norm veel terwijl we op vakantie zijn. Batterij gaat ook opladen via het net terwijl de modus ingesteld staat op alleen zonne-energie. Ga toch maar snel over naar de Anker Smart meter (met de klemmen) want dit werkt voor geen meter en Stedin komt niet mijn meter vervangen.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:52
barttervelde1 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:18:
...gelijk te laden. Wél op 3000watt. Ontladen staat wel op 800watt.
Is deze instelling aan te bevelen? Ik dacht dat zowel laden als ontladen standaard op 800watt zou moeten staan.
Volgens mij raad de Anker app voor een normale WCD laden met max 2300W aan

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:38
PADIpro schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:38:
[...]

Ik heb ook een E350 en krijg hele aparte data uit de P1. Het verbruik ‘s nachts is er norm veel terwijl we op vakantie zijn. Batterij gaat ook opladen via het net terwijl de modus ingesteld staat op alleen zonne-energie. Ga toch maar snel over naar de Anker Smart meter (met de klemmen) want dit werkt voor geen meter en Stedin komt niet mijn meter vervangen.
Hm. Matig vooruitzicht. De smart meter is een must dus. Deze kun je volgens Facebook gratis krijgen. Maar gezien de communicatie en verzending vanuit Anker zelf maak ik me daar wel wat zorgen om... Was het achteraf toch beter geweest om hem in Duitsland te kopen icm de smart meter.

Enexis heb ik hier ook benaderd en die geven aan dat op termijn de oude meters vervangen gaan worden. Ze kunnen alleen niet zeggen welke termijn. En als je zelf hem wil laten vervangen duurt een afspraak maken 14 weken en het kost je nog eens €220...

[ Voor 14% gewijzigd door KoningPaulus op 15-07-2026 08:51 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-08 11:21
KoningPaulus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Hm. Matig vooruitzicht. De smart meter is een must dus. Deze kun je volgens Facebook gratis krijgen. Maar gezien de communicatie en verzending vanuit Anker zelf maak ik me daar wel wat zorgen om... Was het achteraf toch beter geweest om hem in Duitsland te kopen icm de smart meter.

Enexis heb ik hier ook benaderd en die geven aan dat op termijn de oude meters vervangen gaan worden. Ze kunnen alleen niet zeggen welke termijn. En als je zelf hem wil laten vervangen duurt een afspraak maken 14 weken en het kost je nog eens €220...
heb je daar een linkje van? van die Facebook post bedoel ik.

• tweazer
PADIpro schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:38:
[...]
Ik heb ook een E350 en krijg hele aparte data uit de P1.
Een investering in een homewizard p1 meter kan misschien helpen om de daadwerkelijke situatie in kaart te brengen ?

• KoningPaulus
caspar M schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:07:
[...]

heb je daar een linkje van? van die Facebook post bedoel ik.
https://www.facebook.com/...mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Overigens werd ik gister heel random gebeld door Rhenus uit Venlo of ze morgen een bestelling van Anker konden bezorgen. Ik moest dan wel tussen 8 en 17u thuis zijn, want een handtekening is verplicht. Ze konden geen nadere bezorgtijd geven..

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-07 11:13
Zo ging het bij mij ook.. Maandag eind van de middag gebeld. Kon 2 voorkeuren opgeven. En de volgende ochtend om 10.00 stond er iemand met de accu op de stoep :) (Uurtje voor het tijdvak wat ik gekozen had :D )

Installatie ging eigenlijk soepel, even kijken hoe de app precies werkte. Gek vond ik dat je de P1 meter 2x moest toevoegen maar mogelijk deed ik iets geks ;)

Alleen nog even de integratie met HA goed krijgen. Ik krijg een verkeerd IP adres lijkt het, die van de P1 meter en niet die van de batterij als ik de modbus activeer en daar door zegt HA dat er dus niks is.. Nou ja, komt ook vast goed :)

Maar verder super, je kon snel zien dat de 0 op de meter wordt geprobeerd te houden! _/-\o_

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
Masuchievo schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:35:
Wat hebben jullie gekozen voor de charge/discharge limits?

Ik ben toch niet gek om te zeggen gewoon zo groot mogelijke range? Dus 100% en 5%.
Ik weet niet welk device je bedoelt. Ik zit er met de max ac ook naar te kijken maar zou volgens mij gewoon 0% moeten zijn..ze adverteren met volle 7kwh capaciteit (hence er zit achter de schermen gewoon al buffer ingebouwd). 5% lijkt een default die niet zinnig is voor max ac.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
tweazer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Een investering in een homewizard p1 meter kan misschien helpen om de daadwerkelijke situatie in kaart te brengen ?
Maar die werkt niet met de Anker batterij en dat is toch echt noodzakelijk om te zorgen dat hij alleen gaat laden bij overschot zonne-energie. En ik gebruik CEMM als EMS, en die rapporteert ook hele aparte getallen sinds de batterij in gebruik is. ‘s nacht wordt er zonne-energie opgeslagen :P

[ Voor 17% gewijzigd door PADIpro op 15-07-2026 10:57 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:42
Hoe gaan jullie om met de inboedel/woonhuis verzekering.
Ik heb net geinformeerd bij mijn verzekering of het aanmelden van een vaste thuisbatterij nodig is.
Antwoord:
Dit mag doorgegeven worden inderdaad. Er zijn namelijk bepaalde voorwaarden namelijk op welke plek de thuisbatterij wordt geplaatst en of dat dit door een erkend bedrijf wordt gedaan.
Het kan namelijk zijn dat de polis aangepast dient te worden

Nu ga ik de Anker met een vaste aansluiting maken, in de schuur op een eigen groep, B20 met werkschakelaar en 4mm2.
Ik ben zelf (lang geleden) opgeleid tot Elektricien maar dat maakt mij natuurlijk nog geen gecertificeerde installateur.
Volgens Gemini kan een verzekering een uitkering weigeren zelfs als de batterij defect raakt en ontbrandt.
Misschien toch maar even op zoek naar een installateur welke een nacontrole wilt doen, al verwacht ik dat daar (bijna) niemand om zit te springen.

• BOEFJE_NL
Michieas schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:31:Hoe gaan jullie om met de inboedel/woonhuis verzekering.
Ik heb het laatst ook uitvoerig door AI laten uitzoeken en daarbij spelen o.a. de hoeveelheid opslag ,vaste aansluiting of plugin (opstal of inboedel) een rol en of je particulier bent of niet, de capaciteit en uiteraard welke verzekeraars (ik zit bij Ditzo / ASR en Interpolis), etc. Dan rolt het volgende bij mij eruit. Je moet zelf ook de voorwaarden van je verzekeraars inladen voor een analyse.

Hier is een korte samenvatting van de situatie rondom je Anker Solix Solarbank-systeem (21 kWh), opgesplitst naar de twee soorten verzekeringen:

1. Inboedelverzekering (voor losse spullen)
Wanneer van toepassing: Dit geldt alleen als de batterij niet permanent aan het huis is gemonteerd (bijvoorbeeld bij een losse, verplaatsbare plug-and-play-opstelling).Dekking & Limiet: Er gelden bij verzekeraars over het algemeen geen beperkingen voor de capaciteit (het aantal kWh). Wel geldt er vaak een financieel plafond (bijvoorbeeld een standaardlimiet van € 6.000,- voor zelf aangebrachte voorzieningen/eigenarenbelang). Als je systeem duurder is dan deze grens, is het bovenliggende bedrag standaard niet gedekt.

2. Opstalverzekering (voor het gebouw en vaste installaties)
Wanneer van toepassing: Dit is op jouw situatie van toepassing. Doordat de batterij door een erkend elektricien vast wordt aangesloten, wordt deze juridisch gezien 'nagelvast' verbonden met de woning. De batterij is daarmee onderdeel van het verzekerde gebouw geworden. Dekking & Limiet: Ook binnen de opstalverzekering gelden er in de basis geen restricties voor de fysieke grootte of capaciteit (21 kWh) van het systeem. Wel of niet melden? Hoewel er geen technische uitsluitingen zijn voor een 21 kWh-systeem, verhoogt de installatie wel de totale waarde van je woning. Het is daarom verstandig om te controleren of de totale verzekerde som (de herbouwwaarde van je huis) op je polisblad nog hoog genoeg is om de extra waarde van deze installatie te dekken, om zo het risico op onderverzekering te voorkomen.

Of je het wel of niet "moet" melden bij je verzekeraar is vooral aan jou en de verzekeraar ;)
Vraaghet een AI nog 10x en het geeft waarschijnlijk elke keer weer een ander inzicht.

• ctrl-tab
De max ac is hier nu volle vak aan het laden. Merk op dat er flink wat geluid uit komt. Lijkt iets van een fan te zijn? Klopt dit?

Tis niet echt een hoge pitch , beetje het geluid van een graafmachine oid.

Temperatuur volgens anker app nu 42 graden, 40% soc op 3250watt geladen inmiddels.

[ Voor 17% gewijzigd door ctrl-tab op 15-07-2026 12:46 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:03

Masuchievo

Cpt. Average

ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Ik weet niet welk device je bedoelt. Ik zit er met de max ac ook naar te kijken maar zou volgens mij gewoon 0% moeten zijn..ze adverteren met volle 7kwh capaciteit (hence er zit achter de schermen gewoon al buffer ingebouwd). 5% lijkt een default die niet zinnig is voor max ac.
Ik heb dan een kleinere batterij. Powerbank 3 2700 pro heeft als onderlimiet 5%.

Uiteindelijk de redenatie:

Garantie 10 jaar, levensduur 15.

Batterijtechnologie zal nog verbeteren.

Minimum SOC laat ik fijn op 5% staan.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
koekjah schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:57:
Overigens werd ik gister heel random gebeld door Rhenus uit Venlo of ze morgen een bestelling van Anker konden bezorgen. Ik moest dan wel tussen 8 en 17u thuis zijn, want een handtekening is verplicht. Ze konden geen nadere bezorgtijd geven..
Was dat een vast of mobiel nummer? Ik heb een gemiste mobiele oproep.
Masuchievo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:33:
[...]

Ik heb dan een kleinere batterij. Powerbank 3 2700 pro heeft als onderlimiet 5%.

Uiteindelijk de redenatie:

Garantie 10 jaar, levensduur 15.

Batterijtechnologie zal nog verbeteren.

Minimum SOC laat ik fijn op 5% staan.
Hier staan de Solarbanks 3 ook op minimum SOC van 5%. Voor de bescherming van de batterij hoef je hem echt niet hoger te zetten.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:32
ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:22:
[...]

ze adverteren met volle 7kwh capaciteit (hence er zit achter de schermen gewoon al buffer ingebouwd).
Dat laatste volgt toch niet uit het eerste !?
De kans dat er meer dan 7kWh capaciteit in zit is zeer klein, buiten wat extra dat de prismatische cellen kunnen hebben, maar die staan in serie dus de cel met de minste capaciteit bepaald de totale effectieve capaciteit.
De batterij, zoals getoond op de productpagina, bestaat uit 7 prismatische cellen. Ze geven op als batterijtype LFP 314Ah. Dat geeft een nominale capaciteit van 7 * 3,2V * 314Ah = 7033,6Wh.

dK

• Revodrone
  • Laatst online: 16:31
Gister ook de SB4 binnengekregen. Moet zeggen dat ik de P1 meter toch minder vind dat de smart meter. Sowieso was het koppelen al moeizamer. Ging in 2x. Ik heb hiervoor een splitter van HomeWizzard gekocht. Tijdens het installeren heb ik er een voeding aan gehad, maar nu is die er af. Werkt (nu nog) probleemloos.

De SB4 is echt wel ff weer wat anders dan de SB3. Kwaliteit van de kabel is echt een stuk beter bijvoorbeeld. Ook het beeldscherm is een leuke toevoeging. Om de boel te installeren heb ik hem in een gewoon stopcontact gedaan. Installatie en huishouden aanmaken ging allemaal goed. Daarna kwam de foutmelding omdat het stopcontact niet geaard is. Mooi dat het apparaat dit detecteert (en dus ook niet werkt). SB4 weer afgesloten en even wachten tot ik een fatsoenlijk stopcontact heb aangelegd.

Daar heb ik nu nog niet zo'n haast mee, omdat ik ook de zonnepanelen nog niet heb. Hopelijk komt ook snel de update dat de SB3 en de SB4 in een huishouden kunnen samenwerken!

• ctrl-tab
De Kris schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:47:
[...]

De kans dat er meer dan 7kWh capaciteit in zit is zeer klein, buiten wat extra dat de prismatische cellen kunnen hebben, maar die staan in serie dus de cel met de minste capaciteit bepaald de totale effectieve capaciteit.
De batterij, zoals getoond op de productpagina, bestaat uit 7 prismatische cellen. Ze geven op als batterijtype LFP 314Ah. Dat geeft een nominale capaciteit van 7 * 3,2V * 314Ah = 7033,6Wh.
Hoe garanderen ze 100% depth of charge?

Viel me vanmorgen trouwens op dat die laatste 5% wel heel snel gingen, en, dat bij het bereiken van 0 het apparaat begon met een korte charge. Wellicht hebben ze zelf wat verzonnen om er wat stroom terug in te krijgen ?

• ProudElm
Revodrone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:01:
...Daarna kwam de foutmelding omdat het stopcontact niet geaard is. Mooi dat het apparaat dit detecteert (en dus ook niet werkt). ...
Hier zit deze in een geaard stopcontact, wat echter geen aarde heeft (nergens in huis in de reguliere stopcontacten). Geen foutmelding gezien :P

Batterij komt op een eigen groep met directe aansluiting, dus komt goed ;)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:21
De Kris schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:47:
[...]

En 22volt.

Dat is wel erg laag. Gad 52 verwacht.

Dat is ook al vrij laag maar dit minder dan de helft .

Dat maakt het nog minder efficiënt.

Wel jammer dat men het zo doet

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Viel me vanmorgen trouwens op dat die laatste 5% wel heel snel gingen, en, dat bij het bereiken van 0 het apparaat begon met een korte charge. Wellicht hebben ze zelf wat verzonnen om er wat stroom terug in te krijgen ?
Mm zouden ze het zo doen 0 % en dan gelijk charge naar 5%.

Heb daar wel niet zn goed gevoel bij.

• tweazer
PADIpro schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:55:
[...]
Maar die werkt niet met de Anker batterij
Dat klopt, maar met die homewizard p1 kom je er misschien wel achter dat je grid meter aansluiting rare meetwaarden produceert en/of dat de anker p1 meter niet goed werkt....

• tweazer
ProudElm schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:06:
[...]
Hier zit deze in een geaard stopcontact, wat echter geen aarde heeft (nergens in huis in de reguliere stopcontacten). Geen foutmelding gezien :P
Ik zou dan toch eens je installatie/aardpen tegen het licht houden: een aardlek aansluiting die werkt kan levensreddend zijn ...

• ProudElm
tweazer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:24:
[...]

Ik zou dan toch eens je installatie/aardpen tegen het licht houden: een aardlek aansluiting die werkt kan levensreddend zijn ...
Ja i know. Maar bijna alle stopcontacten in huis zijn zonder aarde. Huis komt uit ~1980. Was blijkbaar niet nodig toen.. :? Gelukkig krijgt de accu toch een eigen groep dus probleem opgelost

• Tomba

Tomba

Oké hij is binnen maar laden doet hij niet want ik krijg hem niet op ‘Zelfverbruik’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olYPxhSAHlC7ZZp9eLrrocf-yr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESakE49wPrBGKYIiXSzHSaMG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7LpdS6wXfUxU3Iy7gmuW_My29M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9t9EHl3JPpMWL6QWYp3yD1KC.jpg?f=fotoalbum_large De P1 meter is echter gewoon online en werkt voor zover ik kan zien ook prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Awdhgh4xWAKkE4Uhd7Fro0hbK08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diYMOHNFvTJSemsfFQathHdM.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een gouden tip?

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:15
Maxwp schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:16:
[...]

Mm zouden ze het zo doen 0 % en dan gelijk charge naar 5%.

Heb daar wel niet zn goed gevoel bij.
Ja hier ook vannacht bijgeladen

SOC staat standaard op 5 - 100%

Waarom niet op 0-100% wat ze als uniek presenteren.

Heb hem nu op 2-100 zien wat er vannacht gaat gebeuren

• ProudElm
Tomba schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:35:
Oké hij is binnen maar laden doet hij niet want ik krijg hem niet op ‘Zelfverbruik’

[Afbeelding]

[Afbeelding] De P1 meter is echter gewoon online en werkt voor zover ik kan zien ook prima:

[Afbeelding]

Iemand een gouden tip?
Je moet de P1 meter ook toevoegen aan je systeem/huis zeg maar. daar kun je ook apparaten beheren en zodoende weet de batterij wat die moet doen.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:05

[Afbeelding]

[Afbeelding] De P1 meter is echter gewoon online en werkt voor zover ik kan zien ook prima:

[Afbeelding]

Iemand een gouden tip?
Was er eerder niet te lezen dat een P1 meter soms niet in 1 keer pakte, en je dit vaker moest doen.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Tomba

Tomba

tweeek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Was er eerder niet te lezen dat een P1 meter soms niet in 1 keer pakte, en je dit vaker moest doen.
Verwijderd en toegevoegd en nu krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugxoTpdw6PgD1PtZwIQly8UKVmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRORRu3X1AGkdUahfy3qZ3SK.jpg?f=fotoalbum_large

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een gouden tip?
Zitten ze op een guest-network? Dan zien ze elkaar namelijk niet, maar zie je ze wel beide in de app

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:05
Tomba schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding]
Heb verder zo'n systeem niet, maar meen gelezen te hebben dat er iemand was die na 7 x het voor elkaar had.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:04:
[...]

Dit hebben wij ook nagevraagd bij Anker SOLIX toen we review maakten. Zij gaven aan dat ze een nieuwe techniek gebruiken (zonder uit te weiden welke techniek) en dat het niet zo is dat er extra capaciteit verborgen zit, maar dat de batterij gewoon tot 0% ontladen kan worden door deze nieuwe techniek (er zal ergens wel een buffertje zitten voor in de lucht houden). Maar wel mooi, want bij andere batterijen moet je toch altijd beetje opletten dat die niet te snel bij stand-by naar beneden de 10% gaat.....

energienerds.nl

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

La1974 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Nee een vast 077 nummer

• TiMMieJ
  • Laatst online: 12:57

TiMMieJ

PSN: Orixez

La1974 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Ik kreeg vandaag een whatsapp bericht van Rhenus uit Hillegom voor de levering. Deze nu gepland op komende vrijdag en heb hem 1 juni besteld bij Anker zelf.

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:03
[...]

[Afbeelding]
Nogmaals de zelfcontrole uitvoeren

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
TiMMieJ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:10:
[...]

Ik kreeg vandaag een whatsapp bericht van Rhenus uit Hillegom voor de levering. Deze nu gepland op komende vrijdag en heb hem 1 juni besteld bij Anker zelf.
Bijzonder. Ik woon daar in de buurt en heb hem op 29 mei besteld bij Anker. Geen peil op te trekken.

• Tomba

Tomba

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een gouden tip?
Alles gereboot inclusief de access points maar geen sjoege. Nu stuurt een collega een filmpje door van hem waarbij de P1 meter groen knippert. Die van mij knippert helemaal niet… P1 meter defect?

• Tomba

Tomba

HandyLumberjack schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:48:
[...]

Zitten ze op een guest-network? Dan zien ze elkaar namelijk niet, maar zie je ze wel beide in de app
Nee helemaal open SSID dedicated voor de 2 ankertjes

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:13
Vandaag de Powerbank 4 opgehaald en deze (willen) aansluiten op de Power Dock maar hier zitten nog wel wat probleempjes bij. Ik heb al een ticket bij Anker aangemaakt en ben benieuwd waar ze mee komen.

Kleine situatie uitleg:

Op dit moment heb ik probleemloos draaien:

- Anker SOLIX Power Dock (v1.0.0.6)

- Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro (v1.0.7.1)

- Anker SOLIX Solarbank 3 E2700 Pro (v1.0.7.1)

Hieraan wil ik toevoegen:

- Anker SOLIX Solarbank 4 E5000 Pro (v1.0.2.22)

Zodra de Powerbank 4 wordt toegevoegd aan de Power Dock, dan werkt het gehele systeem niet en zodra deze losgekoppeld wordt, dan werkt het oude systeem wel weer (dus Power Dock + 2x Solarbank 3)

Verder ben ik bij het aansluiten van de Powerbank 4 aan het Power Dock tegen een 2-tal problemen aangelopen.

Probleem 1:
- Aan de onderzijde van de Power Dock komen de 220V kabels (van de Powerbanks) naar buiten via een gleuf met een rubber.

Dit sluit netjes aan bij de Powerbank 3 maar de 220V kabel van de Powerbank 4 is te dik waardoor dit niet past.

- Aan de binnenzijde van de Power Dock zit een beschermkap en deze zit met 3 schroeven vast. Met de stekkers van de Powerbank 3 past dit netjes.
Maar ook hier is de stekker van de Powerbank 4 te dik en past de kap niet meer waardoor hij uitsteekt en deze niet meer vastgeschroefd kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqaw6zFmraP_CMc4twsvPm0mXnc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS8qVMoU0fQLyIb1g430JU05.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTx9OUQxDYaMsAd2Pg15biNoPTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKDvYunQGeUAEjvuAaXpvPFH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7ZhAzlHVq33DBWZh_Oi5rFSV6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42p3GKjEvxi8pn2aKp1jgELa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDgeD9TG4Mnlz1CLB52aRoKDpFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOIZgZ3VvXN3ndws7ySoaZCJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhi6l151D-W7vjWwrJmjgt5wrv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VPxH74zEJOfMvLaJr31L6q5.jpg?f=fotoalbum_tile

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Mijn P1 meter deed ook raar, insteken en paar keer lampje branden en dan uit. Je moet een update forceren door 10 sec op de knop te duwen van de p1 en dan via app de update starten. Daarna ging alles vanzelf en pinkte het ledje

• Tomba

Tomba

dodgefreak5 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:13:
Mijn P1 meter deed ook raar, insteken en paar keer lampje branden en dan uit. Je moet een update forceren door 10 sec op de knop te duwen van de p1 en dan via app de update starten. Daarna ging alles vanzelf en pinkte het ledje
Welke versie is dat? Ik kreeg na het succesvol koppelen met de wifi een update en nu heeft hij versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6aQ8zyJdyBPSadru9ETxZ04u_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cson5MZ2hgnScbnlvjDFcjrk.jpg?f=fotoalbum_large

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:49
[...]

[Afbeelding]
Heb je toevallig een Landys Gyr E350 of E360 meter? Dan gaat 't niet werken, is incompatibel. Zie ook hier: YouTube: Installatie Anker SOLIX Solarbank Max AC stap voor stap uitgelegd
Je hebt dan de Solix Sensor Gen 2 nodig om stroomverbruik te meten en te communiceren met de accu.
Ik heb een E350 meter en vanochtend die Solix sensor gemonteerd in de meterkast, werkt als een zonnetje.

[ Voor 6% gewijzigd door avoid op 15-07-2026 15:37 ]

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

• Tomba

Tomba

avoid schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Heb je toevallig een Landys Gyr E350 of E360 meter? Dan gaat 't niet werken, is incompatibel. Zie ook hier: YouTube: Installatie Anker SOLIX Solarbank Max AC stap voor stap uitgelegd
Je hebt dan de Solix Sensor Gen 2 nodig om stroomverbruik te meten en te communiceren met de accu.
Ik heb een E350 meter en vanochtend die Solix sensor gemonteerd in de meterkast, werkt als een zonnetje.
Nee dat had ik al gecheckt. Ik heb een ZIV (van enexis)

De P1 meter werkt ook gewoon, alleen de accu wil er niet mee communiceren…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nPybpE-dQ1iyVupd8LN4QY1rcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0qgHFqmAqUfNyV1qGef8BgW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Tomba op 15-07-2026 15:49 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Inmiddels is de Max AC geleverd. Aardige chauffeur die even geholpen heeft met binnen zetten.

Ook de vaste aansluiting al op de flexibele 4mm2 neopreen aangesloten. Omdat een aantal mensen er naar vroegen: dit pas prima! Is idd een soort Wago klem, voelt erg solide.

Vanavond even op de schakelaar aansluiten en kijken of het werkt.

• Revodrone
Bammos schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:08:
Vandaag de Powerbank 4 opgehaald en deze (willen) aansluiten op de Power Dock maar hier zitten nog wel wat probleempjes bij. Ik heb al een ticket bij Anker aangemaakt en ben benieuwd waar ze mee komen.
De PowerDock is niet bedoeld voor de SB4. Binnenkort komt de PowerDock Pro uit.

• tweazer
De P1 meter is echter gewoon online en werkt voor zover ik kan zien ook prima

Iemand een gouden tip?
Probeer eens p1 meter en accu te verwijderen uit je systeem, systeem weggooien, nieuwe maken, zowel p1 als accu weer toevoegen.

• tweazer
Revodrone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ik kreeg zonet een popup in de anker app dat voor deze combinatie kontakt moest opnemen met anker support:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8znfS5k3MJzc2LrFzxKaX8ubKwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d6RwwUZt85LNMoLgIs7AJwJJ.png?f=fotoalbum_large
Ik vermoed dat een hw update of een connection kit (13E bij anker) dit mogelijk gaat maken. Misschien dat deze solarbank 4 update ook iets heeft veranderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-Exx86j2ZVEPd1EnfxYQkHH4T8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GGS7eVn7ElLIhxk0W6rfVVjy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door tweazer op 15-07-2026 16:23 ]

• Tomba

Tomba

tweazer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:59:
[...]

Probeer eens p1 meter en accu te verwijderen uit je systeem, systeem weggooien, nieuwe maken, zowel p1 als accu weer toevoegen.
Heb Anker gebeld, de man aan de lijn zei dat ik al de zoveelste was die met hetzelfde euvel / foutmelding belde. Hij heeft een ticket geopend en ik word morgen terug gebeld.

Overigens was alles verwijderen wat hij me eerst liet doen, maar het issue blijft helaas .

Ter info; de p1 meter blijk je te kunnen factory resetten door de knop ingedrukt te houden terwijl je m in de P1 aansluiting doet.

• Revodrone
tweazer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:03:
[...]

Ik kreeg zonet een popup in de anker app dat voor deze combinatie kontakt moest opnemen met anker support. Ik vermoed dat een hw update of een connection kit (13E bij anker) dit mogelijk gaat maken
Ik hoop dat de SB3 en SB4 snel leren samen te werken! Mijn doel is NOM en ik weet niet hoe ik dat echt goed kan doen met twee verschillende systemen.

• Bammos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:13
Revodrone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYw1lzg24TattwVRtCQCAh_O100=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajvfDhckK9WK0FGquXUPknAu.jpg?f=fotoalbum_large

Op de anker site lees ik Power Dock en niet de Pro. Of het ze hebben het er verkeerd staan.

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
Ze waren kort van antwoord, indien Anker zegt eind Augustus pas op de lijst , dan zal het zo wel zijn zeggen die . Ik denk personeel te kort .

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:52
Weer wat nieuwe info van Anker SOLIX ontvangen:

De ATS-module komt aan het einde van het derde kwartaal beschikbaar. Het is een 1-fase module ter grootte van een 3-fasen smartmeter. Deze heeft geen ingangen voor een omvormer of andere grootverbruikers; ze kiezen hiermee dus duidelijk voor een eenvoudig te installeren oplossing. Waarschijnlijk ook toepasbaar in een 3-fasen huishouden mits je geen andere 3-fasen apparaten hebt, zodat je 1 fase van noodstroom kunt voorzien. Maar dat is niet zoals Anker SOLIX het in de markt zet, enkel voor 1 fase.

Deze ATS-module kan in eilandmodus ook aangesloten pv-omvormers op die fase aansturen via frequency-shifting. Als de Max AC volgeladen is, wordt het vermogen van de omvormers zo gecontroleerd teruggebracht om overbelasting te voorkomen.

[ Voor 47% gewijzigd door Mediacj op 15-07-2026 16:33 ]

energienerds.nl

• tweazer
Revodrone schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:13:
[...]
twee verschillende systemen.
Het rare daarbij is dat ik niet de specs per schuko boven water kan krijgen van dat ding. Ja het biedt 4800W vermogen, maar ik weet dat daarbij 2 schuko's op 1 fase doorgelust worden. Kun je dan die combipoort tot een gebruik van 1 poort met een max ac / solarbank 4 reduceren, of kan elke poort (en wat dan met die combipoorten) meer vermogen aan (netto meer dan 4800W) ? Time will tell ....

[ Voor 6% gewijzigd door tweazer op 15-07-2026 16:27 ]

• tweazer
Bammos schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Op de anker site lees ik Power Dock en niet de Pro. Of het ze hebben het er verkeerd staan.
Klopt, maar of de popup is verkeerd, of ze weten de functie aan te passen. De 'gewone' dock is redelijk dom, de pro (is een factor groter en) schijnt ook een grid crossover/island mode aan te kunnen. Vermogen daarbij is bij mij nog niet bekend. Even afwachten op meer informatie ...

• EggyBurt
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:14
[...]

Geldt dit voor een E350 SMR4.2 of SMR5 (of misschien wel voor allebei?)
Volgens de lijst van Anker zou de SMR5 compatible moeten zijn

[ Voor 4% gewijzigd door EggyBurt op 15-07-2026 16:49 ]

• ctrl-tab
Mocht iemand de Battery temperature in Homeassistant willen hebben dan kan je de volgende modbus sensor maken. Helaas verder niet veel kunnen vinden behalve een read-only export limit (geen import limit). Er is nog werk te verrichten door Anker hier!

Dit is de temperatuur van de main unit. Heb nog geen extra battery toegevoegd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- name: anker_solix_extra
  type: tcp
  host: 6.6.6.6 #ip address van je anker mlodbus tcp endpoint
  port: 502
  sensors:
    - name: "Anker Solarbank Battery Temperature"
      unique_id: anker_solarbank_battery_temp
      slave: 1
      address: 10156
      input_type: input
      data_type: int16
      scale: 0.1
      precision: 1
      unit_of_measurement: "°C"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      scan_interval: 60
Edit: heb nu een expansion batterij toegevoegd. Helaas wordt hier niks van exposed over modbus. Althans zo lijkt het.
Heb er even een github ticket voor gemaakt. Ze moeten nog aan de slag bij Anker :)
https://github.com/anker-...-solix-official/issues/58

[ Voor 15% gewijzigd door ctrl-tab op 15-07-2026 22:13 ]

• Herbiek616
Installatie ging eigenlijk soepel, even kijken hoe de app precies werkte. Gek vond ik dat je de P1 meter 2x moest toevoegen maar mogelijk deed ik iets geks ;)
Ik had eerst mijn P1 meter in de Anker app gekoppeld. Al ging dat op zich ging niet direct goed toen ik hem in de P1 splitter van Homewizard had zitten (op tweede connector), daarna eerst kort rechtstreeks in P1 poort gestopt en werd daarna wel goed in Anker app herkend. Toen ik hem daarna weer terug in splitter stopte ging het wel goed (en nog steeds herkent in Anker app).

Later die dag de accu aangesloten en in dezelfde app geconfigureerd, maar toen moest ik wederom de P1 meter in dezelfde configuratie met de accu aanmelden. Dus ook zoiets vergelijkbaars.

• Herbiek616
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herbiek616 op 15-07-2026 17:48 ]

• Herbiek616
mrme12345 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Maar wel mooi, want bij andere batterijen moet je toch altijd beetje opletten dat die niet te snel bij stand-by naar beneden de 10% gaat.....
Vreemde is wel dat de accu instellingen in de app default van 5% tot max 100% ingesteld staan?

• Herbiek616
Heeft iemand al geprobeerd om gezinsleden toe te voegen aan de Anker app? Profiel -> Systeem beheren->My Home/Eigenaar-> Nodig leden uit. Als ik daar een bestaand email adres invul krijg ik meteen melding dat Accout niet bestaat. Moet elk gezinslid eerst een inlogaccount bij Anker aangemaakt hebben voordat je deze op basis van email adres kunt toevoegen?

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-08 11:21
Ik zit te wachten tot ik toegelaten wordt op deze faceboek groep :-/

Zou je misschien een screenshot willen plaatsen van die post?

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18:10
I got it delivered yesterday, but I cannot add the P1 meter. The device is detected, but as soon as I press the button on the meter to confirm, I get this error. Any tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2awmXSMXiszN5KtJkS8hVHcEzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEBq0DmGcF1aABsjoeSKEFwU.jpg?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
caspar M schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Ik zit te wachten tot ik toegelaten wordt op deze faceboek groep :-/

Zou je misschien een screenshot willen plaatsen van die post?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpoK_Mmp7kNm7GKnANwbSyB87H0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mQImHpmpieIVKxQXp5xaaPDQ.png?f=fotoalbum_large

• KoningPaulus
[...]

Heb je nog aanvullende CT klemmen of stekkers erbij besteld?

En vroeg me af of de 3 fase meter ook op een 1 fase aansluiting te gebruiken is? Geen idee welke anker gaat uitleveren namelijk.

• ProudElm
Ik krijg de intergratie met HA niet voor elkaar. Als ik de stappen volg dan zou ik in de app in mijn 'huis' de 'instelling voor externe besturing' moeten activeren, en dat specifiek de modbus-tcp. Dat lukt prima. Ik krijg vervolgens een IP adres en die voer ik in in HA in de intergration (ha-anker-solix-official) maar helaas krijg ik dat een foutmelding: "Device not supported. Unable to find matching configuration file for this device model."

Maar nu is het gekke, ik zie in mijn netwerk 2 devices van Anker. Een Anker SOLIX Smart Plug en de Anker Solix Solarbank 2 E1600 Pro. Nu vermoed ik dat deze laatste dus eigenlijk mijn solarbank max ac is maar ubiquiti deze niet goed noemt en de 1e is de P1 meter.

Echter, is het IP adres wat ik zie in de app dus die van de smartplug (P1 meter) en niet van de accu.. Heb alles al een keer opnieuw proberen in te stellen maar ik kreeg elke keer het in mijn ogen verkeerde IP adres. Iemand een idee misschien?

• Intrique
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
KoningPaulus schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:44:
[...]

Heb je nog aanvullende CT klemmen of stekkers erbij besteld?

En vroeg me af of de 3 fase meter ook op een 1 fase aansluiting te gebruiken is? Geen idee welke anker gaat uitleveren namelijk.
Smart Meter Gen 2 3-fase versie werkt ook op 1-fase. Kreeg dit als reactie:
Thank you for your inquiry regarding the AE1X0 Smart Meter Gen 2.   

Yes, you can absolutely use the three-phase version of this meter on your current single-phase household system. There is no need to purchase a separate single-phase meter for now.

When you upgrade your system to three-phase in the future, this meter will still work perfectly, so you won’t need to buy another new meter.

If you have any further questions about installation or usage, please feel free to contact us anytime.

App Store: Code Wallet: Klantenkaarten

• madbot
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 08:00
Received my solarbank max AC today. Unfortunately anker p1 meter isn't working together with homewizard p1 using a splitter cable. I have since then enabled third party control and created below automation in home assistant.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
alias: "Anker SOLIX Price-Aware Zero Export"
description: "Always enforce third_party_control, then feed-forward house load logic."
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "/30"
action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.anker_solix_solarbank_max_ac_241_operating_mode_device_runs_by_command_in_third_party_controlled
    data:
      option: "third_party_control"
  - variables:
      p1: "{{ states('sensor.p1_meter_power') | float(0) }}"
      solar: "{{ states('sensor.envoy_122325114155_current_power_production') | float(0) * 1000 }}"
      soc: "{{ states('sensor.anker_solix_solarbank_max_ac_241_soc') | float(0) }}"
      price: "{{ states('sensor.energyzero_all_in_current_price') | float(0.15) }}"
      avg_price: "{{ states('sensor.energyzero_today_energy_average_price') | float(0.15) }}"
      bat_discharge: "{{ states('sensor.anker_solix_solarbank_max_ac_241_battery_discharging_power') | float(0) }}"
      bat_charge: "{{ states('sensor.anker_solix_solarbank_max_ac_241_battery_charging_power') | float(0) }}"
      max_power: 800
      min_soc: 20
      is_cheap: "{{ price < avg_price * 1.3 }}"
      is_expensive: "{{ price > avg_price * 1.7 }}"
      house_load: "{{ (solar + bat_discharge - bat_charge + p1) | int }}"
      solar_excess: "{{ [(solar - house_load) | int, 0] | max }}"
      import_deficit: "{{ [(house_load - solar) | int, 0] | max }}"
      grid_flow: >
        {% if solar > 100 and solar_excess >= 100 %}charge
        {% elif solar > 100 and import_deficit >= 100 and is_expensive and soc > min_soc %}discharge
        {% elif solar > 100 and import_deficit >= 100 %}charge
        {% elif solar <= 100 and is_expensive and soc > min_soc and house_load >= 100 %}discharge
        {% elif solar <= 100 and is_cheap and soc < 90 %}charge
        {% else %}charge{% endif %}
      target_power: >
        {% if solar > 100 and solar_excess >= 100 %}{{ [solar_excess, max_power] | min }}
        {% elif solar > 100 and import_deficit >= 100 and is_expensive and soc > min_soc %}{{ [import_deficit, max_power] | min }}
        {% elif solar > 100 and import_deficit >= 100 %}0
        {% elif solar <= 100 and is_expensive and soc > min_soc and house_load >= 100 %}{{ [house_load, max_power] | min }}
        {% elif solar <= 100 and is_cheap and soc < 90 %}{{ max_power }}
        {% else %}0{% endif %}
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id: select.anker_solix_solarbank_max_ac_241_grid_flow
    data:
      option: "{{ grid_flow }}"
  - service: number.set_value
    target:
      entity_id: number.anker_solix_solarbank_max_ac_241_target_grid_power
    data:
      value: "{{ target_power | int }}"
mode: single
max_exceeded: silent
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8uAGUNmpP3xZ6qJtZMKT1MHZ9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19fVSAIiCVaGp0vYxdRbsF6y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np8yjVz3mHB8-FqJDwf11LPCG8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZFOUoHiHJVpScKJ0vemeBsv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMrqHqZcUv2CNZUHQ_8QaVoyKa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lzdNQl3VfBUHHJ0ZPYaXdau.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door madbot op 15-07-2026 21:45 . Reden: screenshots ]

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
Terwijl ik op vakantie ben is de solar bank max AC vandaag geleverd. Gelukkig was er een familielid beschikbaar om het aan te nemen. Bij terugkomst zal ik het laten aansluiten door een elektricien. Ik zal wel aangeven dat het 4mm kabels moeten zijn en volgens mij een b20 automaat en aangesloten op een werkschakelaar.

Tevens net nog een bericht gehad van CBXL dat deze is goedgekeurd. Scheelt toch weer iets van € 138.

[ Voor 8% gewijzigd door micebec op 15-07-2026 21:58 ]

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-08 15:54
ctrl-tab schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:36:
Mocht iemand de Battery temperature in Homeassistant willen hebben dan kan je de volgende modbus sensor maken. Helaas verder niet veel kunnen vinden behalve een read-only export limit (geen import limit). Er is nog werk te verrichten door Anker hier!

Dit is de temperatuur van de main unit. Heb nog geen extra battery toegevoegd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- name: anker_solix_extra
  type: tcp
  host: 6.6.6.6 #ip address van je anker mlodbus tcp endpoint
  port: 502
  sensors:
    - name: "Anker Solarbank Battery Temperature"
      unique_id: anker_solarbank_battery_temp
      slave: 1
      address: 10156
      input_type: input
      data_type: int16
      scale: 0.1
      precision: 1
      unit_of_measurement: "°C"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      scan_interval: 60
Super bedankt voor het delen! Werkt perfect op mijn Solix Max AC.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:00
@madbot goed dat het zo werkt!
Qua P1 meters: geef je ze wel beiden een voeding via USB-C, dat kan nodig zijn / helpen.

@Tomba de P1 meter en andere Anker spullen moeten in hetzelfde netwerk zitten. Dus geen gasten wifi met client isolation zoals ik poogde, ze communiceren over je LAN. Zag niet een update dat het al werkte dus gooi ‘m er maar in.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Vraag over de Anker P1, deze heb ik met een HW splitter in gebruik (naast de hw p1) en werkt prima. Het power lampje van de splitter brandt echter oranje, wat zou wijzen op limited power. Ik gebruik geen externe stroom, is het - ondanks dat alles goed werkt - toch aan te raden dit te doen?

En die externe antenne van de P1 meter, is dat voor de wifi oid? Vind dat zo niet van deze tijd...

Pagina: 1 ... 35 ... 45 Laatste