• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:13
Maxwp schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:04:
[...]

uh? de eigen p1 doet een update elke 3 sec? en ik hoorde dat de anker juist het snelste en beste NOM bleef van andere thuis accues in een test?

dat gaat met 3 seconden updaten toch niet echt lukken lijkt me

die gen2 p1 word dus gratis nageleverd en die is wel per 1x?
Klopt, de Anker P1-meter stuurt elke 3 seconden een update (als ik me niet vergis adverteren ze daar met: < 3 seconden).

Als je slimme meter zelf de gegevens echter niet sneller aanlevert, kan de P1-meter die natuurlijk ook niet sneller doorsturen.

zie ook Updatefrequentie energiebeheersysteem uitgelegd - Anker SOLIX NL

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17
Tomba schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Ik heb nog helemaal geen mail ontvangen, enige wat verandert is (op zaterdag) is de Shopify info. Maar da’s dus een ‘sendungsnummer’ dat DHL tot op heden niet herkent :/

Ik heb contact gezocht met Anker via de mail en dan krijg ik het volgende antwoord:

[...]

echt Anker I don’t care about the extras, ik wil info over mijn batterij…
Ik heb op 14-6 bij Anker rechtsreeks een Max AC besteld en ik werd net gebeld uit Duitsland voor levering voor morgenochtend. Vannacht was er bij mij ook een DHL tracking toegevoegd een de order. Mail heb ik ook niet gehad, nav de Shopify update wilde ik vandaag contact zoeken maar dat deden ze toevallig zelf al.

• barttervelde1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:31
Anker MAX AC vanochtend dan eindelijk (keurig) geleverd.

Installatie duurde denk ik 30min. P1 meter heb ik 2x moeten installeren. De eerste keer ging ook goed, maar kon deze geen contact zoeken met de batterij zelf. Bij de 2e keer direct raak en begon de batterij (voor nu even aangesloten op een gewoon stopcontact zonder aparte groep) gelijk te laden. Wél op 3000watt. Ontladen staat wel op 800watt.

Is deze instelling aan te bevelen? Ik dacht dat zowel laden als ontladen standaard op 800watt zou moeten staan.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

jjbstolk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Ik heb op 14-6 bij Anker rechtsreeks een Max AC besteld en ik werd net gebeld uit Duitsland voor levering voor morgenochtend. Vannacht was er bij mij ook een DHL tracking toegevoegd een de order. Mail heb ik ook niet gehad, nav de Shopify update wilde ik vandaag contact zoeken maar dat deden ze toevallig zelf al.
Krijg echt het gevoel dat ze ofwel random ofwel in omgekeerde volgorde uitleveren, ik heb 3 weken eerder besteld.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• The Penguin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48
Tomba schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 08:21:
[...]

En inmiddels al 5 dagen deze status, ik kan wel met zekerheid zeggen dat ik nooit meer iets rechtstreeks bij Anker bestel. Vrijdag komt de electricien, ik durf wel te gokken dat er dan niks aan te sluiten zal zijn aangezien DHL nog altijd heel het verzendnummer niet kent :X
Probeer is via ALLES-IN-ÉÉN PAKKET TRACKING | 17TRACK. Dan kom je vermoedelijk uit bij Dachser. Daar vond ik mijn pakket met status dat de gegevens niet goed zijn doorgekomen en dat de levering dus stil ligt. Heb nu een ticket lopen bij Anker.

Dell XPS M1530 Midnight Blue | T8300 2.4 GHZ 3MB | 3 GB | 320GB 5400rpm | WXGA+ (1.440 x 900) | 8600GT 256mb GDDR3 | 6-cells | Wifi-N | Vista Home Premium 32bit

• Tomba
  • Nu online

Tomba

The Penguin schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Probeer is via ALLES-IN-ÉÉN PAKKET TRACKING | 17TRACK. Dan kom je vermoedelijk uit bij Dachser. Daar vond ik mijn pakket met status dat de gegevens niet goed zijn doorgekomen en dat de levering dus stil ligt. Heb nu een ticket lopen bij Anker.
Thanks! 17track werkte niet maar https://elogistics.dachser.com wel

Status ‘Inkomend overslagterminal’ whatever that means

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:14
Misschien helpt onderstaande info jullie verder als je bij Anker (Solix) zelf hebt besteld, want ik heb intussen (helaas) heel wat ervaringen gehad met "support"...

- de chat is meestal AI, toont begrip maar lost uiteindelijk niks op qua levering(sinformatie)
- opvolging gaat via mail aan de hand van een "call record"; meestal ook AI...
- de telefonische support heeft intussen ook een digitale assistent en geeft tegenstrijdige antwoorden en informatie (verstuurd / niet verstuurd, storing, ect); voordat je werkelijk een persoon kan spreken ben je 15 minuten verder
- ik kreeg uiteindelijk een Nederlands (met Australisch accent) sprekende persoon en had mijn bestelgegevens nog eens gecheckt. Alles was ok, maar de logistiek had om onduidelijke redenen nog geen ordernummer aangemaakt, dus er gebeurde ook niks de hele tijd... (waarom verbaast dit mij niets).
- Anker support kan alleen een mail sturen naar logistiek (Hellman, it's all in the name) en ik moet weer afwachten...?

Ze worden platgebeld door het uitblijven van communicatie, tegenstrijdige berichten, etc.

Je kunt je status bekijken via Shopify, service.ankersolix, passport.ankersolix en de ordertracker van anker. Allemaal hebben ze weer andere / extra info. Ook heb je allemaal eigen logins nodig van hun merken Eufy, Anker en Ankersolix. Makkelijk is dus ook weer anders.

[ Voor 9% gewijzigd door BOEFJE_NL op 14-07-2026 14:50 ]

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:18
Mijn levering komt vauit Hellmann Logistics. Het pakket is 10 juli afgehaald en sinds gisteren ochtend onderweg naar het land van bestemming.
Uitlevering zou zijn Rhenus in Venlo. Dan zal het van daaruit weer verder gedistributeerd worden.

Ik verwacht dat deze week toch wel moet lukken.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:42
Ik kreeg van een dame van de support dat het meestal 5-7 dagen duurt voor hij vanuit China (Hellmann Logistics) hier is. Bij mij gaan ze achter de status aan (ge-escaleerd). Ik hoor morgen/vandaag daar van.

[ Voor 5% gewijzigd door caspervc op 14-07-2026 12:19 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:16

koekjah

Luctor et emergo

hiljolodewijk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Leuk idee. Maar zorg wel ervoor dat je groepenkast in orde is (qmm dikte draad) en dat er bijvoorbeeld door je ALSen niet te veel amperage loopt (meestal max 40A mag er door een ALS).

Als je 25A vanuit het net beschikbaar hebt en 16A van een batterij, dan zit je al aan 41A. En dan hebben we de PV productie nog niet eens meegerekend.

Met een combinatie van 3 mogelijke stroom injecties is wel goed om daar overna te denken (remautomaat plaatsen bijvoorbeeld). Ik lees daar niet zo veel over helaas - maar is wel degelijk een risico...
Dit dus. Gister mijn meterkast aangepast met een 40a remautomaat en een B20 installatieautomaat, alles met 4m3 kabel afgewerkt naar een schakelaar.

Nu nog wachten op levering, die van mij staat al 5 dagen op "we"re on our way to your region"

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Ankerforum
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13:45
hiljolodewijk schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Leuk idee. Maar zorg wel ervoor dat je groepenkast in orde is (qmm dikte draad) en dat er bijvoorbeeld door je ALSen niet te veel amperage loopt (meestal max 40A mag er door een ALS).

Als je 25A vanuit het net beschikbaar hebt en 16A van een batterij, dan zit je al aan 41A. En dan hebben we de PV productie nog niet eens meegerekend.

Met een combinatie van 3 mogelijke stroom injecties is wel goed om daar overna te denken (remautomaat plaatsen bijvoorbeeld). Ik lees daar niet zo veel over helaas - maar is wel degelijk een risico...
Inderdaad goed naar kijken maar voorlopig begin ik met 1 als het er 2 zijn nog weinig aan de hand en bij 3 wellicht capaciteit van de ankers terug schroeven naar 2500 watt oid dat schijnt te kunnen. Hoofdgroep is 40 a en alles bedraad met 6mm2

• HansMulder
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:44
Nee dat hoeft niet. 3,5kW is het maximum. Het vermogen wat je op moet geven is de netvermogenslimiet in de configuratie. Als je het apparaat op een gedeelde groep hebt aangesloten staat dat standaard op 800 Watt.

• HansMulder
  • Registratie: Juli 2013
Levering besteld bij Anker:

CHECK je SMS/berichten. Hellmann levert niet bij je thuis. Daar zit een transporteur tussen, bijv. Mainfreight. Die sturen bericht/SMS om afspraak te regelen

• Tomba
  • Nu online

Tomba

koekjah schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Nu nog wachten op levering, die van mij staat al 5 dagen op "we"re on our way to your region"
waar zie jij deze status?

• spokey
  • Registratie: November 2000
Ik heb op 28-05 direct bij Anker besteld en werd vanmorgen om 10:30 door Dachser Rheine (+49 nummer) gebeld of ze hem morgen kunnen bezorgen.
Blijkbaar worden er dus verschillende transporteurs en manieren om contact op te nemen gebruikt, e-mail/SMS/telefonisch.

MHI SCM60ZS-W, 1x SRK35ZS-WF, 2x SRK25ZS-WF

• Har.Cor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:20
Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik bij TechPunt heb besteld: goede prijs, perfecte communicatie en cf. afspraak vandaag geleverd.

Komende dagen spullen op de plaats en aansluiten. ZIn'an

• RemyNouweland
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:30
Ik ben toevallig de afgelopen week bezig geweest met mijn eigen Max AC installeren en integreren en ik had een review geschreven maar ik vind het ook wel leuk om hier deze te delen en jullie ook een beetje te volgen hoe en wat :)

Van interesse in zonne-energie naar een eigen thuisaccu:

In 2023 kochten wij een energielabel A++++-woning van MorgenWonen. Het huis is ongeveer 105 m² groot en beschikt over een Mitsubishi Ecodan-warmtepomp en twaalf zonnepanelen met gezamenlijk ongeveer 5.500 Wp. De zonnepanelen liggen op het westen. In de realiteit zoals de de zomer van 2026 produceren ze rond de 3500 watt, soms met pieken van 4000 watt maar door de hitte neemt de efficiëntie iets af.

Mijn interesse in het opslaan en slim gebruiken van zonne-energie bestaat eigenlijk al van jongs af aan.
Het idee dat een ruimtestation grotendeels zelfstandig op zonne-energie kan functioneren, vind ik nog steeds bijzonder. Ooit wilde ik iets vergelijkbaars in een woning: overdag energie opwekken, die lokaal opslaan en de woning daar later zelfstandig op laten draaien.

Ik heb daarom langere tijd naar verschillende thuisaccu’s gekeken. Veel systemen vereisen echter een grote vaste installatie, werken met een abonnementsmodel of zijn beperkt lokaal uit te lezen en aan te sturen. Daardoor had ik mijn zoektocht voorlopig gepauzeerd.

Tot ik een advertentie van Anker zag voor de Solarbank Max AC: een thuisaccu die via een eigen stopcontact kan worden aangesloten en tot 3.500 watt kan laden en ontladen. Dat klonk bijna te mooi om waar te zijn. Dat was namelijk precies het nummer dat mijn zonnepanelen ook ongeveer maximaal kunnen leveren (anders zou er energie verloren gaan) en ook met onze warmtepomp die soms 2 KW trekt is het lekker als de accu dat kan voorzien en dus niet tot maximaal 800watt gaat zoals sommige andere oplossingen. Na mij goed te hebben ingelezen, bleek dit technisch mogelijk en toegestaan, mits de installatie geschikt is. In mijn situatie betekende dit dat een elektricien een nieuwe, aparte groep heeft aangelegd met geschikte bekabeling en een degelijk stopcontact.

Doordat ons huis zo nieuw is en dus een warmtepomp op zolder heeft was de bekabeling al dik en sterk genoeg voor een dergelijk apparaat en waren we dus voor €175 klaar voor een extra groep, stopcontact en een stukje snoer.

Daarna was het wachten op de accu.

De levering en installatie:

Op 6 juli was het zover: de Solarbank Max AC werd geleverd. Het eerste wat opviel was de enorme doos. De accu weegt ongeveer 73 kg en moest met een heftruck in de auto worden geplaatst. Hoe sterk je ook denkt te zijn doe het met twee of drie mensen maar ga niet zelf proberen als hij valt of je verdraait je rug ben je nog veel verder van huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJZcenFeTOF9PzwpB3n3i_goTLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoBZgKYEnpll4oxtdQGbZRBr.jpg?f=fotoalbum_large
Samen met mijn buurman heb ik de accu vervolgens naar zolder getild. Daar bevinden zich de binnenunit van de warmtepomp en een groot gedeelte van onze tweede groepenkast. Door het hoge gewicht is het verstandig om vooraf goed na te denken over de definitieve plaatsing. Dit is geen apparaat dat je voor de lol regelmatig verplaatst.

Na het aansluiten op het nieuwe stopcontact schakelde ik de groep in. De verlichting op de accu ging direct aan en de accu bleek bij levering nog ongeveer 50 procent geladen te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRLBMayM6wJ2X4mkXr7WFh2Vjhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXTqTj3BXWUDQaujNMj8iDoY.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels was het rond 20.30 uur. De zon leverde vrijwel geen energie meer en ik was benieuwd of de woning diezelfde avond al vanuit de accu kon draaien.

De eerste avond vrijwel nul op de slimme meter:

Via de earlybirdactie van thuisbatterij.nl kreeg ik de Anker P1-meter bij de accu. Na het installeren van deze meter en het toevoegen van de Solarbank in de Anker-app kwam de communicatie vrijwel direct tot stand.

De accu begon automatisch stroom aan de woning te leveren.

Uit nieuwsgierigheid liep ik naar de meterkast om op de slimme meter te kijken. Daar stond het actuele vermogen rond de -0,0002 kW en bleef het continu rond nul schommelen. Feitelijk was er dus vrijwel geen import van of teruglevering aan het elektriciteitsnet, terwijl de zon inmiddels onder was.

Jeeee! We zijn energie onafhankelijk (soort van).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyZRrunU8Sr4SMrKjpUBojLft9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeEYBsQvGXxMDRq1SWlo69J2.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was precies wat ik van het systeem hoopte: de accu meet via de P1-meter hoeveel vermogen de woning nodig heeft en past zijn uitgangsvermogen daarop aan.

Na een nacht slapen stond de accu op ongeveer 3 procent. De Solarbank had de woning dus vrijwel de gehele nacht van stroom voorzien. Toen de zonnepanelen de volgende ochtend weer energie begonnen op te wekken, startte de accu automatisch met laden.

Home Assistant en lokale uitlezing:

Een paar dagen later heb ik de Solarbank gekoppeld aan Home Assistant.
Ook de Huawei-omvormer en de gegevens van de slimme meter zijn hierin geïntegreerd.

Inmiddels heb ik een eigen energiedashboard gebouwd waarop ik de actuele zonneproductie, het energieverbruik van de woning en het laden en ontladen van de thuisaccu kan volgen. Daarnaast berekent Home Assistant op basis van het actuele vermogen hoe laat de accu naar verwachting volledig geladen of leeg zal zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW2pkkzvt0n5OmuqpBxuHThwdPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTTo2mreQTerWrk16ymS8RQa.jpg?f=fotoalbum_large
Daardoor is in één oogopslag zichtbaar of er waarschijnlijk voldoende energie beschikbaar is om de avond en nacht door te komen. Uiteraard blijft dit een schatting: wanneer bijvoorbeeld de warmtepomp, airconditioning of kookplaat wordt ingeschakeld, kan het verbruik snel veranderen.

Een belangrijk aandachtspunt is de integratie met Home Assistant. Gebruik hiervoor niet alleen de cloudintegratie van Anker SOLIX. In mijn geval viel de data ’s nachts soms weg wanneer de Anker-app langere tijd niet was geopend.

De oplossing was het inschakelen vanModbus TCPin de Anker-app en het gebruiken van de officiële lokale Anker SOLIX-integratie in Home Assistant. Daarmee wordt de accu rechtstreeks via het lokale netwerk uitgelezen en is de informatie vrijwel realtime beschikbaar. Dit stond overigens in de documentatie, maar daar had ik in mijn enthousiasme aanvankelijk overheen gelezen.

Prijs en eerste conclusie:

Ik heb €2.050 betaald voor de Solarbank Max AC en heb de accu zelf opgehaald. Via de earlybirdactie ontving ik daarnaast een Anker-powerbank met een waarde van ongeveer €123 en de P1-meter met een waarde van €24,90.

Wanneer ik die extra’s meereken, komt de effectieve prijs van de accu voor mij uit op ongeveer €1.900.

Voor dat bedrag krijg je een thuisaccu met 7 kWh opslagcapaciteit, maximaal 3.500 watt laad- en ontlaadvermogen, uitbreidingsmogelijkheden, een noodstroomaansluiting en tien jaar garantie. Tot nu toe vind ik dat een erg complete combinatie voor het geld.

De installatie verliep vrijwel probleemloos en het systeem doet precies waarvoor ik het heb gekocht: overdag opgewekte zonne-energie opslaan en deze later automatisch aan de woning leveren.

Mijn volgende stap is het slimmer aansturen van de warmtepomp en airconditioning. Het doel is om apparaten automatisch extra energie te laten gebruiken wanneer er zonne-energie over is en de accu volledig geladen is. Zodra de woning weer op accustroom draait, moeten deze apparaten juist terugschakelen of uitschakelen.

Daarmee wordt de Solarbank niet alleen een thuisaccu, maar uiteindelijk het centrale onderdeel van een slim energiesysteem waarin opwekking, opslag en verbruik automatisch op elkaar worden afgestemd.

Voorbereid op een dynamische energiemarkt:

Op dit moment hebben we nog een vast energiecontract. Ik heb daarom nog niet geëxperimenteerd met dynamische energieprijzen of het automatisch laden en ontladen op basis van uurprijzen. Met het verdwijnen van de salderingsregeling per 1 januari 2027 kan die afweging mogelijk veranderen. Voorlopig ligt mijn focus daarom vooral op het digitaal en slim maken van de gehele woning. Ik wil nu al voldoende data verzamelen en ervoor zorgen dat de zonnepanelen, thuisaccu, warmtepomp, airconditioning en andere grote verbruikers met elkaar kunnen communiceren. Zodra een dynamisch energiecontract interessant wordt, ligt de technische basis er al en kan de woning automatisch reageren op energieprijzen, beschikbare zonne-energie en de belasting van het elektriciteitsnet. Het uiteindelijke doel is een woning met zo laag mogelijke energiekosten, die zoveel mogelijk eigen energie gebruikt en tegelijkertijd de impact op het elektriciteitsnet beperkt.

Ik ben verre van een expert op dit gebied, ik ben ook reeds begonnen met Home Assistant dus dit is zeker niet de perfect oplossing er zullen vast een tal van verbeteringen mogelijk zijn maar ik ben voor nu heel tevreden met hoe alles draait.

Dingen die ik nog wil doen thuis:

- Ecodan wamtepomp koppelen, helaas is de poort die ik daarvoor nodig hebt bezet maar we weten niet waarom dus ik wacht op reactie van Morgen Wonen of dit misschien aangesloten is op een uitlees module voor Homij (service contract - die wij niet afnemen).
- LG Airco, over een maand wordt er een Airco geinstalleerd die ook een WIFI module heeft en op afstand aan te sturen zou zijn dus dan kan ik die ook koppelen.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:14
RemyNouweland schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:10:
Ik heb eenn eigen energiedashboard gebouwd waarop ik de actuele zonneproductie, het energieverbruik van de woning en het laden en ontladen van de thuisaccu kan volgen. Daarnaast berekent Home Assistant op basis van het actuele vermogen hoe laat de accu naar verwachting volledig geladen of leeg zal zijn.
Kun je zoiets met ons delen zodat we dat in HA kunnen zetten of hoe werkt dit? ;)

• gyatso
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:21
Mijn p1 meter van anker werkt niet, zou toch een led lichtje moeten branden als ik hem met een usb-c poort verbindt??

• RemyNouweland
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:30
BOEFJE_NL schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:14:
[...]

Kun je zoiets met ons delen zodat we dat in HA kunnen zetten of hoe werkt dit? ;)
Als het goed is zou je met deze link een tekst document met daarin de .yaml code kunnen downloaden en die code kan je in HA in de Bewerk configuratie setting plakken en dan zou je in één klap alles moeten hebben, alleen is er wel een kans dat je de Huawei omvormer en dat soort data punten opnieuw moet configureren en sommige sensoren moet je waarschijnlijk opnieuw linken maar met GPT ernaast kost dat niet super veel tijd denk ik!

https://drive.google.com/file/d/1NRW5LmgFv-tlprE1OjoRyL6TeJnRMm5K/view?usp=drive_link

[ Voor 13% gewijzigd door RemyNouweland op 14-07-2026 15:30 ]

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste