Gewoon even een berichtje aan de helpdesk doen. Dan houden ze de verzending vast tot je weer thuis bent. Uitstekende service vind ik. Ik zit in hetzelfde schuitjeMartijn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:27:
[...]
Jij bent wel een grappige ja, er hoort gewoon fatsoenlijke communicatie te zijn vanuit Anker zodat je de bezorging kan plannen, ga er mijn welverdiende vakantie echt niet voor opzeggen….🥴🤣
Het is inderdaad niet heel indrukwekkend wat Anker laat zien. Het begon al met live gaan zonder de kortingscode, de gebrekkige communicatie, de langzame en compleet random volgorde van verzending…
Levering van Anker: LET OP JE SMS
Ik had 26 mei besteld. Eerst een mail van Anker (woensdag) gehad, status verzonden (via Hellmann) raar toch,zetten ze maar zonder afspraak 80 kilo voor de deur. Maar nee Hellman levert vanuit Duitsland naar Nederland, maar niet naar jou! In mijn geval naar 's Heerenberg. Daar wordt de bezorging door Mainfreight overgenomen. Let op: zij mailen niet maar sturen SMS! Daar staat een link in waarmee je een afspraak kunt maken. Mijn advies: Heb een steekwagentje en een buurman achter de hand.
Ik had 26 mei besteld. Eerst een mail van Anker (woensdag) gehad, status verzonden (via Hellmann) raar toch,zetten ze maar zonder afspraak 80 kilo voor de deur. Maar nee Hellman levert vanuit Duitsland naar Nederland, maar niet naar jou! In mijn geval naar 's Heerenberg. Daar wordt de bezorging door Mainfreight overgenomen. Let op: zij mailen niet maar sturen SMS! Daar staat een link in waarmee je een afspraak kunt maken. Mijn advies: Heb een steekwagentje en een buurman achter de hand.
[ Voor 3% gewijzigd door HansMulder op 11-07-2026 09:13 ]
Ik heb de Max AC besteld bij een bedrijf in de buurt zodat ik hem kon ophalen. Afgelopen dinsdag bericht dat hij klaar stond, gisterochtend opgehaald en 's middags geïnstalleerd. Had bij Anker zelf al de stekker en de montagebasis besteld. De losse stekker kwam vorige week al binnen, de montagebasis is er nog niet.
Maar goed, de bekabeling had ik dus al kunnen voorbereiden: B20 aardlekautomaat in een onderverdeler in de schuur, vandaar met 3x4mm² naar een lasdoos en laatste stukje met 3x2,5mm² flexibel naar de stekker. Was dus letterlijk een kwestie van neerzetten en de stekker erin.
De installatie, ook met de P1 meter, verliep probleemloos en een paar uur later zat hij 95% vol (de min/max SoC staat standaard op 5 en 100% maar heb deze aangepast naar 5 en 95%). Heb de maximale laad en ontlaadvermogens op 3 kW gezet om iets onder de 0,5C te blijven. Geen idee of dat nodig is, maar voelt wat prettiger.
Begin van de ochtend stond hij op 13% en inmiddels op 7%, maar dit was voor ons ook geen gemiddelde avond/ochtend (gisteravond heeft mijn vrouw nog wat in de oven gedaan en vanochtend vrijwel geen zon maar wel een wasje in de wasmachine).
Denk dat ik normaliter meer overhoud als hij eind van de middag vol zit.
Tot nu toe heel tevreden ermee.
Maar goed, de bekabeling had ik dus al kunnen voorbereiden: B20 aardlekautomaat in een onderverdeler in de schuur, vandaar met 3x4mm² naar een lasdoos en laatste stukje met 3x2,5mm² flexibel naar de stekker. Was dus letterlijk een kwestie van neerzetten en de stekker erin.
De installatie, ook met de P1 meter, verliep probleemloos en een paar uur later zat hij 95% vol (de min/max SoC staat standaard op 5 en 100% maar heb deze aangepast naar 5 en 95%). Heb de maximale laad en ontlaadvermogens op 3 kW gezet om iets onder de 0,5C te blijven. Geen idee of dat nodig is, maar voelt wat prettiger.
Begin van de ochtend stond hij op 13% en inmiddels op 7%, maar dit was voor ons ook geen gemiddelde avond/ochtend (gisteravond heeft mijn vrouw nog wat in de oven gedaan en vanochtend vrijwel geen zon maar wel een wasje in de wasmachine).
Waarom laatste stuk 2,5 mm en niet 4 mm? Dat is nu wellicht een bottleneck.Out.of.Control schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:22:
Ik heb de Max AC besteld bij een bedrijf in de buurt zodat ik hem kon ophalen. Afgelopen dinsdag bericht dat hij klaar stond, gisterochtend opgehaald en 's middags geïnstalleerd. Had bij Anker zelf al de stekker en de montagebasis besteld. De losse stekker kwam vorige week al binnen, de montagebasis is er nog niet.
Dat is alleen een bottleneck als je 2 units om dat zelfde draadje wilt aansluiten...Hansjoh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Waarom laatste stuk 2,5 mm en niet 4 mm? Dat is nu wellicht een bottleneck.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Kan iemand mij helpen met de volgende vraag?
Ik heb sinds vandaag de Max AC. 12 zonnepanelen, 3 fasen en dynamische tarieven van Zonneplan.
Tijdens de installatie van de app vraagt hij welke modi ik zou willen. Vooralsnog staat hij in slimme modus. Maar dan de vraag; Wat vul ik in de app in bij Energieleverancier inkoop en energieleverancier verkoop?
Ik heb sinds vandaag de Max AC. 12 zonnepanelen, 3 fasen en dynamische tarieven van Zonneplan.
Tijdens de installatie van de app vraagt hij welke modi ik zou willen. Vooralsnog staat hij in slimme modus. Maar dan de vraag; Wat vul ik in de app in bij Energieleverancier inkoop en energieleverancier verkoop?
Deels uit gemak: ik had nog een stuk 3x2,5mm² neopreen kabel liggen.Hansjoh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:20:
[...]
Waarom laatste stuk 2,5 mm en niet 4 mm? Dat is nu wellicht een bottleneck.
Maar ook omdat ik niet zeker wist of 4mm² wel past in de losse stekker. De meegeleverde kabel is tenslotte ook maar 2,5mm².
En tot slot: 2,5mm² is ruim voldoende voor 3500W continu.
Er was wel degelijk duidelijkheid. Verzenden vanaf 6 juli. Dus dan kan je er vanuit gaan dat de accu in die week op je oprit staat. Maar ze zijn pas begonnen met verzenden vanaf woensdag of donderdag. Met brakke communicatie.tweeek schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:28:
[...]
Moet ook wel zeggen dat het heel slim is om wat te bestellen zonder duidelijkheid over een eventueele bezorging zomaar op vakantie te gaan.
Je had ook de vakantie kunnen annuleren om te zorgen dat je thuis bent voor een pakketlevering.
In het portaal zie ik nu wel een track & trace, maar als ik erop klik moet ik via zo'n vage app zien dat er nog geen progressie is gemaakt met de verzending. Ook ik ga met vakantie vanaf volgende week. Dus hoe ze dat gaan oplossen? Geen idee.
Ik hoop maar dat ik nog de optie krijg om de verzending in te plannen en anders zetten ze hem maar op de oprit. Maar ze kunnen zeker een klacht van me verwachten (niet dat het ze boeit natuurlijk, maar toch). Bagger service zeg. Hoop dat de accu beter is dan hun service.
Hoi allemaal,
Op 21 mei heb ik via de facebookgroep-actie bij Offgridpowerstation de 14 kWh versie van de Max AC gekocht voor de superprijs van € 3078 inclusief de gratis Anker P1 meter, een gratis Anker Prime Power Bank (20K,220W) en een gratis homewizard actieve splitter. Hier zat uiteraard de earlybirdkorting van Anker in.
Helaas voor anderen heeft deze actie slechts heel kort bestaan, maar ik kon hem in ieder geval bestellen en ze hebben hem afgelopen dinsdag nog geleverd ook, ik had namelijk ook direct betaald. Er was sprake van dat offgridpowerstation al deze bestellingen zou annuleren. Ik vermoed namelijk dat ze een verkeerde prijs gecalculeerd hebben. Maar dat hebben ze uiteindelijk dus niet gedaan.
Ik heb hem met een opbouw Wieland doos met Wieland RST20 connectoren aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Van de groepenkast naar de Wieland-aansluiting is het ca 4 meter en ik heb 2.5mm2 YVKM kabel gebruikt (vanaf de zekeringautomaat naar beneden de kruipruimte in en 2 meter verder weer omhoog door de vloer de doos in, geheel in slagvaste pvcbuis. De originele kabel heb ik ingekort tot 60cm, zie foto. Dus er is verwaarloosbaar spanningsverlies. Hij zit aangesloten op een unieke (nieuwe) ABB B16 automaat SN210. Deze wordt als ik enkele uren aaneengesloten 3500 laad of ontlaad ca 40 graden, dat wil zeggen ca. 18 graden boven de omgevingstemperatuur.
Nu mijn vraag, ik krijg in de facebookgroep namelijk een boel verschillende, elkaar tegensprekende adviezen.
Moet ik deze ABB B16 ampere automaat laten zitten of vervangen door een B20 automaat?
Die B20 heb ik al gekocht, maar ik twijfel of ik die moet aansluiten. Een B20 voldoet aan de 80% regel voor continu verbruik, de B16 niet De kabels zijn zoals gezegd 2.5mm2. Mogen die continu 3500 watt hebben als ze 20A afgezekerd zijn? Anker zet in de aansluithandleiding B16 met 2.5mm2.
Op 21 mei heb ik via de facebookgroep-actie bij Offgridpowerstation de 14 kWh versie van de Max AC gekocht voor de superprijs van € 3078 inclusief de gratis Anker P1 meter, een gratis Anker Prime Power Bank (20K,220W) en een gratis homewizard actieve splitter. Hier zat uiteraard de earlybirdkorting van Anker in.
Helaas voor anderen heeft deze actie slechts heel kort bestaan, maar ik kon hem in ieder geval bestellen en ze hebben hem afgelopen dinsdag nog geleverd ook, ik had namelijk ook direct betaald. Er was sprake van dat offgridpowerstation al deze bestellingen zou annuleren. Ik vermoed namelijk dat ze een verkeerde prijs gecalculeerd hebben. Maar dat hebben ze uiteindelijk dus niet gedaan.
Ik heb hem met een opbouw Wieland doos met Wieland RST20 connectoren aangesloten op een aparte groep in de meterkast. Van de groepenkast naar de Wieland-aansluiting is het ca 4 meter en ik heb 2.5mm2 YVKM kabel gebruikt (vanaf de zekeringautomaat naar beneden de kruipruimte in en 2 meter verder weer omhoog door de vloer de doos in, geheel in slagvaste pvcbuis. De originele kabel heb ik ingekort tot 60cm, zie foto. Dus er is verwaarloosbaar spanningsverlies. Hij zit aangesloten op een unieke (nieuwe) ABB B16 automaat SN210. Deze wordt als ik enkele uren aaneengesloten 3500 laad of ontlaad ca 40 graden, dat wil zeggen ca. 18 graden boven de omgevingstemperatuur.
Nu mijn vraag, ik krijg in de facebookgroep namelijk een boel verschillende, elkaar tegensprekende adviezen.
Moet ik deze ABB B16 ampere automaat laten zitten of vervangen door een B20 automaat?
Die B20 heb ik al gekocht, maar ik twijfel of ik die moet aansluiten. Een B20 voldoet aan de 80% regel voor continu verbruik, de B16 niet De kabels zijn zoals gezegd 2.5mm2. Mogen die continu 3500 watt hebben als ze 20A afgezekerd zijn? Anker zet in de aansluithandleiding B16 met 2.5mm2.
Maar waarom zou je de rest dan op 4 mm doen, dan heeft dat toch geen meerwaarde?HandyLumberjack schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:23:
[...]
Dat is alleen een bottleneck als je 2 units om dat zelfde draadje wilt aansluiten...
Laten we het houden op weinig meerwaarde:Hansjoh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Maar waarom zou je de rest dan op 4 mm doen, dan heeft dat toch geen meerwaarde?
1: Als je later toch een zwaardere unit wilt plaatsen hoe je die 4mm2 mogelijk niet te vervangen.
2: Het energieverlies is net iets minder met 4mm2, maar dat is eigenlijk alleen relevant als de thuisbatterij ontzettend veel en lang op vol vermogen werkt.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Hoe ironisch 
Ankersolix NL
Laat ons weten wat je ervan vindt
Hallo,
We hopen dat je geniet van AC-aansluiting (vaste bekabeling) van Ankersolix NL. Als je de kans hebt gehad om het te gebruiken, zouden we graag horen wat je ervan vindt. Je feedback helpt andere kopers en helpt ons om te verbeteren. Het duurt maar een minuut.
AC-aansluiting (vaste bekabeling)
Zo min mogelijk dunne kabels is altijd goed. Elke meter minder dunne bekabeling is die meter minder opbouw weerstand (en voltage)Hansjoh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Maar waarom zou je de rest dan op 4 mm doen, dan heeft dat toch geen meerwaarde?
Aansluiten Anker P1 meter.
Ik lees hier dat bij de meesten probleemloos gaat. Het was mijn grootste frustratie. Ik heb reeds een HomeWizard P1 en een actieve P1 splitter ook van HomeWizard waar de P1 van HoWi probleemloos op draait zonder externe USBvoeding.
Wifi stond al op enkel 2.4 GHz. HoWi P1 verwijderd. Anker P1 op splitter. Wordt probleemloos herkent in Anker app, blauw knipperlampje voor BT pairen en gaat daarna uit. Echter Anker max AC communiceert niet met P1. En ziet niet de opgegeven externe PV.
Daarna prutsen, de combinaties ben ik al kwijt. App verwijderen, cache clearen, voeding op splitter, Anker P1 rechtstreeks op P1 aansluiting meter.
Na talloos verwijderen eindelijk gelukt. Ik denk via de Anker app, daar apparaten beheren en de Anker P1 voor de zoveels keer toevoegen. Op dat moment zat de anker p1 als enige op de splitter.
Toen begon Anker P1 groen te knipperen. Daarna laadt Mac AC eindelijk van "zonnepanelen"
Situatie splitter op poortje 1 (links in aanzicht) op meter. poortje 2, HoWi P1 brand continu groen. Poortje 3, Anker P1 knippert groen. Splitter geeft per poortje wit kbipperend lampje. Splitter hoofd ledje brand oranje (low power) maar alles werkt nu goed. Toch maar externe USB-c op splitter aangesloten. Ledje brand nu groen (Ik houd van groen ledjes)
Ik weet niet of iemand er wat aan heeft maar het heeft mij (tied zat) een middag gekost. Heb je hetzelfde probleem. Verwijder de Anker P1 overal. Ga naar de Anker App. Ga naar de start knop (als het goed is sta je op "My Home". Klik boven in het scherm op config (moertje) en kies daar apparaten beheren en voeg dan de Anker P1 weer toe. Just my 50 cents.
Ik lees hier dat bij de meesten probleemloos gaat. Het was mijn grootste frustratie. Ik heb reeds een HomeWizard P1 en een actieve P1 splitter ook van HomeWizard waar de P1 van HoWi probleemloos op draait zonder externe USBvoeding.
Wifi stond al op enkel 2.4 GHz. HoWi P1 verwijderd. Anker P1 op splitter. Wordt probleemloos herkent in Anker app, blauw knipperlampje voor BT pairen en gaat daarna uit. Echter Anker max AC communiceert niet met P1. En ziet niet de opgegeven externe PV.
Daarna prutsen, de combinaties ben ik al kwijt. App verwijderen, cache clearen, voeding op splitter, Anker P1 rechtstreeks op P1 aansluiting meter.
Na talloos verwijderen eindelijk gelukt. Ik denk via de Anker app, daar apparaten beheren en de Anker P1 voor de zoveels keer toevoegen. Op dat moment zat de anker p1 als enige op de splitter.
Toen begon Anker P1 groen te knipperen. Daarna laadt Mac AC eindelijk van "zonnepanelen"
Situatie splitter op poortje 1 (links in aanzicht) op meter. poortje 2, HoWi P1 brand continu groen. Poortje 3, Anker P1 knippert groen. Splitter geeft per poortje wit kbipperend lampje. Splitter hoofd ledje brand oranje (low power) maar alles werkt nu goed. Toch maar externe USB-c op splitter aangesloten. Ledje brand nu groen (Ik houd van groen ledjes)
Ik weet niet of iemand er wat aan heeft maar het heeft mij (tied zat) een middag gekost. Heb je hetzelfde probleem. Verwijder de Anker P1 overal. Ga naar de Anker App. Ga naar de start knop (als het goed is sta je op "My Home". Klik boven in het scherm op config (moertje) en kies daar apparaten beheren en voeg dan de Anker P1 weer toe. Just my 50 cents.
mooie tips, maar bij mij lukte het dinsdag in één keer.
Ik houd ook van groene ledjes en ben flink aan de slag gegaan met de HW P1 splitter. Kwam er na een tijd pas achter dat die juist een oranje ledje default heeft. Groen ledje betekent dat de antenne aan staat. Als die niet aan hoeft te staan, dan is het ledje oranje. Zal wel met stroomverbruik te maken hebben, dat die antenne uitgeschakeld wordt.
Ik houd ook van groene ledjes en ben flink aan de slag gegaan met de HW P1 splitter. Kwam er na een tijd pas achter dat die juist een oranje ledje default heeft. Groen ledje betekent dat de antenne aan staat. Als die niet aan hoeft te staan, dan is het ledje oranje. Zal wel met stroomverbruik te maken hebben, dat die antenne uitgeschakeld wordt.
Geen idee, achterop de HW Splitter staat groen is active, orannje low power.
Hij stond altijd al op oranje en werkte prima, ook met de Anker P1 erbij werkt het prima op oranje. Maar nu met usb voeding op splitter heb ik groen ledje.
Ik ben helemaal blij.
Hij stond altijd al op oranje en werkte prima, ook met de Anker P1 erbij werkt het prima op oranje. Maar nu met usb voeding op splitter heb ik groen ledje.
Ik ben helemaal blij.
Ik zou er niks onder zetten dat enigszins brandbaar is. Warmte ontwikkeling valt bij mij reuze mee tot nu toe. Heb hem voorlopig (in afwachting van ac connector) op gedeelde groep ingesteld op 2100/800 laden/ontladen. Bij laden wordt hij niet warmer dan 38 graden en bij ontladen niet boven de 31 graden.zybex schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:41:
[...]
Ik heb het zwarte foam van de doos er nog onder, is ca 5cm hoog, of is dat niet verstandig qua warmte ontwikkeling?
Ik dacht een aantal keer gelezen te hebben dat de 3e poort minder geschikt is voor de Anker P1. Heb die ook maar vermeden (2e poort Anker P1 en 4e poort HW P1).HansMulder schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:13:
Aansluiten Anker P1 meter.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik zou hem de eerste keer sowieso naar 100% laden, dan is de SoC weergave weer te vertrouwen EN voorkom je dat hij ergens de komende dagen spontaan vanzelf naar 100% gaat om te balanceren/kalibreren op een moment waarop je dat niet wil. Daarna kan je de max SoC wel naar bijv. 95% verlagen, maar hou er dan rekening mee dat het apparaat zo nu en dan automatisch naar 100% gaat laden.Out.of.Control schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:22:
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Eens, altijd op niet brandbare materialen zetten en ook niets er direct naast, boven of achter neerzetten dat brandbaar is.RoelWW schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:58:
[...]
Ik zou er niks onder zetten dat enigszins brandbaar is. Warmte ontwikkeling valt bij mij reuze mee tot nu toe. Heb hem voorlopig (in afwachting van ac connector) op gedeelde groep ingesteld op 2100/800 laden/ontladen. Bij laden wordt hij niet warmer dan 38 graden en bij ontladen niet boven de 31 graden.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
Topicstarter
Het gaat erom dat je aardlekautomaat de kabels beschermt en voorkomt dat die doorbranden bij te hoge belasting. Hier spelen een aantal zaken:slk-A3 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:52:
Is 2,5mm2 voldoende voor 3500 Watt: Ja, ik prefereer zelf altijd 4mm2, maar goed.
Is 16A voldoende voor de Max AC: Ja, maar wordt wel warm
Is 20A passend voor de Max AC: Ja, wordt minder warm
Beschermt de B20 de 2,5mm2 kabel voldoende? De B20 kan tot (kort door de bocht) 4600 Watt hebben. Kan 2,5mm2 4600 Watt hebben? Waarschijnlijk wel, maar gedurende welke tijdsduur? Daarnaast grijpt de B20 waarschijnlijk pas later in, ik noem maar wat, bij 5000 Watt, hoe lang kan 2,5mm2 dat hebben? En dat is precies waarom ik 4mm2 zou gebruiken....
Dus begrijp de twijfelachtige reacties wel. Ik gebruik hier bewust een B20 met 4mm2.
Is dit nou dezelfde Wieland stekker die je bij Anker kunt kopen? https://www.eibabo.nl/wieland/stekkerdeel-i3s-b1-zr1s-bl04-connector-plug-in-installatie-3x4mm2-rst20-96.031.4053.9-eb16704571 Daar staat letterlijk bij dat het voor 3x4mm2 geschikt is?
Ik hoop dat je dat niet doet voor de levensduur, want daar ga je niks mee winnen. De cellen gaan ook elke dag dan onbalans opbouwen wat je effectief bruikbare capaciteit verlaagt, tot die weer een keer aan top-balancing doet door alles naar 100% te brengen.Out.of.Control schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 10:22:
(de min/max SoC staat standaard op 5 en 100% maar heb deze aangepast naar 5 en 95%).
Zet hem op 10% tot 100%, dan gebruik je effectief 90% en win je ook echt levensduur. TENZIJ: hij ergens héél warm staat of vroeg op de dag al vol is, dan is jou 95% wss beter.
Aan de andere kant, tegen dat je hem versleten hebt met laad-/ontlaadcyclussen is hij al meer versleten door ouderdom.
[ Voor 6% gewijzigd door De Kris op 11-07-2026 15:04 ]
dK
Een stuk 2,5mm² neemt de voordelen van het andere stuk aan 4mm² niet weg.Hansjoh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Als je een verbinding hebt waarbij de helft 4mm² is en de andere helft 2,5mm², dan komt dat overeen met een verbinding van 3,08mm² over de volledige lengte.
dK
Vraag over de Anker App in combinatie met de Max AC
De HW app laat zien dat nul op meter prima werkt
De Anker App kan echter niet de input van mijn 3 fase solid edge pv omvormer weergeven
Dit lijkt de opbrengst min het thuis verbruik.
Nu moet je dus 3 Apps raadplegen voor het complete plaatje.
Hoe kun je alles in een overzicht zichtbaar maken
De Anker App kan echter niet de input van mijn 3 fase solid edge pv omvormer weergeven
Ja, 20A over 2,5mm mag.slk-A3 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:52:
Omdat de totale weerstand van de kabel per meter gaat. Dus een stukje 2,5mm geeft voor het totaal iets meer weerstand, maar minder als de hele kabel 2,5mm was. De kabel die Anker levert is ook 2,5.Hansjoh schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:19:
[...]
Het voordeel is dat je minder spanningsval over de kabel hebt. Dus als er erg veel PV wordt teruggeleverd en je spanning stijgt tot 253v in de meterkast, dan kan het zijn dat je omvormer/accu dus al afschakelt op 250v, stel dat je spanningsval 3v is. De spanningsval, is vervolgens de energie die in de opwarming van de kabel zal verdwijnen.
Goed, ik heb hier niet aan gerekend verder hoor, maar over het algemeen is het een goed idee om voor dergelijke apparaten altijd 4mm te pakken als je de mogelijkheid hebt.
Als je het exact zou kunnen meten dan zou je moeten kunnen zien dat het 2,5mm stuk dus ietsje warmer wordt.
Ik heb hier naar de PV en de Accu (Zendure, ik heb geen anker) allebei nieuwe groepen aangelegd en dat maar meteen in 5x4 gedaan. (En dat eindigt in het verdeelpunt, erachter zitten stukjes van 2,5mm) Maar het gros van de meters is dus 4mm.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Anker app (start links onder) op slimme modus zetten. Geeft de app zonne energie weer? Zo nee dan werkt de combinatie met Anker P1 niet goed. Verwijderen en wee toevoegen via App/start/externe apparaten.florijn11 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:52:
Fotovoltaische blabla staat toch wel op PV hé, de onderste. Na 6x lezen kwam ik er achter dat bij de bovenste keuze GEEN stond
O, niet goed gelezen. Anker kent alleen PV-derden en heeft geen koppeling/api om met zonnepaneel omvormer te communiceren zoals HomeWizard dat wel kan.
[ Voor 9% gewijzigd door HansMulder op 11-07-2026 15:49 ]
Vraag aan jullie experts:
Setup:
Dus ik ben dit nu telkens handmatig aan het realiseren door te switchen van slimme modus naar zelfverbruik en de netvermogenslimiet aan te passen van 0 naar 3500,
Dit zou toch eigenlijk ook ergens in te stellen moeten zijn, of niet? Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg neergezet heb. alvast bedankt.
Setup:
- gasloos huis sinds kort
- all electric warmtepomp (6kw) met 200 liter boiler met 3000 W boilerelement voor de wekelijkse desinfectie 1x per week één uur. De boiler wordt 1x per dag verwarmd tot 58 graden door de warmtepomp dus niet met het elektrisch element, dit kan ik instellen nadat de Anker 100% heeft bereikt
- 3x25A aansluiting met nieuwe groepenkast met 12 groepen, 1 groep nog vrij op fase 3 met Zonneplan dynamisch contract
- 21 panelen verdeeld over 2 Solar Edge 2200 omvormers (van 2017), 1x zuid en 1x west. gemiddelde dagelijkse opbrengst ca 35 kWh. Deze zijn via externe alamaten in een klein groepenkastje opzij of bij de omvormers aangesloten
- sinds dinsdag: Anker Solix Max AC 14 kwh batterij (aangesloten met Wieland 3x 2,5mm2 en 16 amp automaat op fase 1, aparte groep
- De anker niet uit het net wil laden, maar uitsluitend uit de zonnepanelen
- maximaal gebruik wil maken van de zonnepanelen die na de middag 4400 W leveren en zelfs afgepiekt worden
- de anker wil volladen uit de zonnepanelen als de stroom op de goedkope uren weinig oplevert (dus rond het middaguur)
- de anker 's avonds (als de stroom veel oplevert) van 100% wil ontladen in het net tot ca 20%. Met ons nachtgebruik is hij 's ochtends dan op ca 7%
- de anker dus 's ochtends nog niet laat opladen maar de stroom teruglever totdat de stroom goedkoop is en zo de ochtendopwek uit de zonnepanelen teruglever
Dus ik ben dit nu telkens handmatig aan het realiseren door te switchen van slimme modus naar zelfverbruik en de netvermogenslimiet aan te passen van 0 naar 3500,
Dit zou toch eigenlijk ook ergens in te stellen moeten zijn, of niet? Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg neergezet heb. alvast bedankt.
Nee, die van Anker is helemaal zwart.Herbiek616 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:17:
Is dit nou dezelfde Wieland stekker die je bij Anker kunt kopen? https://www.eibabo.nl/wieland/stekkerdeel-i3s-b1-zr1s-bl04-connector-plug-in-installatie-3x4mm2-rst20-96.031.4053.9-eb16704571 Daar staat letterlijk bij dat het voor 3x4mm2 geschikt is?
Dat hij af en toe toch naar 100% gaat om te kalibreren vind ik niet erg. Maar heb hem nu toch maar even op 100% gezet, morgen zet ik 'm wel weer op 95%.Taro schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:07:
[...]
Ik zou hem de eerste keer sowieso naar 100% laden, dan is de SoC weergave weer te vertrouwen EN voorkom je dat hij ergens de komende dagen spontaan vanzelf naar 100% gaat om te balanceren/kalibreren op een moment waarop je dat niet wil. Daarna kan je de max SoC wel naar bijv. 95% verlagen, maar hou er dan rekening mee dat het apparaat zo nu en dan automatisch naar 100% gaat laden.
Ik had 'm inderdaad op 95% gezet met de gedachte dat dat gunstig is voor de levensduur. En ja, hij staat hier in op een redelijk warme plek (niet-geïsoleerde schuur met plat dak), maar wel met een ventilator op de achterkant gericht.De Kris schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:25:
[...]
Ik hoop dat je dat niet doet voor de levensduur, want daar ga je niks mee winnen. De cellen gaan ook elke dag dan onbalans opbouwen wat je effectief bruikbare capaciteit verlaagt, tot die weer een keer aan top-balancing doet door alles naar 100% te brengen.
Zet hem op 10% tot 100%, dan gebruik je effectief 90% en win je ook echt levensduur. TENZIJ: hij ergens héél warm staat of vroeg op de dag al vol is, dan is jou 95% wss beter.
Aan de andere kant, tegen dat je hem versleten hebt met laad-/ontlaadcyclussen is hij al meer versleten door ouderdom.
Ik weet dat het aan de warme kant is, maar in huis heb ik er ook geen geschikte plek voor. Aangezien Anker een bereik opgeeft van -20 tot +55 graden ga ik ervan uit dat dit moet kunnen.
En het gros van mijn PV ligt op oost, dus hij zal normaliter met name in de ochtend laden. Waarom is dat een reden om 'm toch op 95% te zetten? Om te voorkomen dat hij uren op 100% blijft staan voordat hij in de avond weer gaat ontladen?
@Out.of.Control heel eerlijk: Anker houdt wellicht die 5% al aan en zorgt er voor dat je batterij in goede conditie blijft. Ik gebruik hem van 5-100% en met een dagelijkse cyclus heb ik na 15 jaar nog de 10.000 beloofde cycli niet verbruikt.
Zou mooi zijn als we wisten hoeveel overhead ze zelf aanhouden. Temperaturen idem; als het fris wordt warmt hij zelfs op voor (ont)laden. Levert mij een verwarmde garage op in de winter, als bijvangst. Nu is het er vaak ronduit heet, dat wel.
Zou mooi zijn als we wisten hoeveel overhead ze zelf aanhouden. Temperaturen idem; als het fris wordt warmt hij zelfs op voor (ont)laden. Levert mij een verwarmde garage op in de winter, als bijvangst. Nu is het er vaak ronduit heet, dat wel.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Inderdaad, elke website of YT video die ik tot nu toe gezien heb en naar onderzoek hierrond verwijst geeft aan dat op 100% geladen laten staan, en zeker boven 35°C , veel schadelijker is dan het laden zelf tot 100%. En als extra dat laden en ontladen bij vries of boven 40°C celtemperatuur ook versnelde slijtage geeft.Out.of.Control schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:41:
Waarom is dat een reden om 'm toch op 95% te zetten? Om te voorkomen dat hij uren op 100% blijft staan voordat hij in de avond weer gaat ontladen?
Hier is bv. zo'n video met links naar studies: Charging to 100% Doesn't Destroy Your Battery .
De studies zijn wel voor EV's, maar de LFP resultaten zijn natuurlijk ook van toepassing op vaste opstellingen.
dK
- Taro
- Niet online
Topicstarter
De Max AC kan niet weten wat je zonnepanelen opwekken, die ziet alleen het totaal aan import en export richting het net. Of het opwek uit zonnepanelen, een aggregaat, een hamster die in een rad rond rent, etc. hij heeft echt geen idee. Daarom kan die dat niet weergeven. In de HomeWizard App kan je externe omvormers koppelen, maar Anker SOLIX, Zendure, etc. krijgen vaak geen toegang tot dergelijke API's omdat ze bijv. als concurrent worden gezien.florijn11 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:52:
Wil je dat wel, dan heb je een Anker SOLIX Smart CT meter met 1-3 extra CT-klemmen nodig, of gebruik je bijv. Home Assistant.
Ik had de anker besteld via 123accu, met de duidelijke mededeling eind juli te leveren, gezien vakantie. Dit hebben ze meermaals bevestigd.
Vandaag melding via de deurbel, en staat er een pakket van anker op de oprit.
geen mail, geen sms, geen tracking.
waardeloos!
Vandaag melding via de deurbel, en staat er een pakket van anker op de oprit.
geen mail, geen sms, geen tracking.
waardeloos!
Ik heb mijn ervaringen met deze batterij van de laatste 2 weken toegevoegd bij mijn review.
Heeft weer geleidt tot enkele mooie nieuwe inzichten zoals de tijd van zware belasting bij laden en ontladen:
productreview: Anker Solix Solarbank Max AC review door Joop_Klepzeiker
Heeft weer geleidt tot enkele mooie nieuwe inzichten zoals de tijd van zware belasting bij laden en ontladen:
productreview: Anker Solix Solarbank Max AC review door Joop_Klepzeiker
Arriving Somewhere but not here....
Jawel hoor, daarvoor zijn die gen2 CT klemmen van AnkerTaro schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:17:
[...]
De Max AC kan niet weten wat je zonnepanelen opwekken, die ziet alleen het totaal aan import en export richting het net. Of het opwek uit zonnepanelen, een aggregaat, een hamster die in een rad rond rent, etc. hij heeft echt geen idee. Daarom kan die dat niet weergeven. In de HomeWizard App kan je externe omvormers koppelen, maar Anker SOLIX, Zendure, etc. krijgen vaak geen toegang tot dergelijke API's omdat ze bijv. als concurrent worden gezien.
Wil je dat wel, dan heb je een Anker SOLIX Smart CT meter met 1-3 extra CT-klemmen nodig, of gebruik je bijv. Home Assistant.