• wrutjes
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 19:05
RoelWW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:16:
[...]

Heb ook zonneplan dynamisch. Heb de Max ac ingesteld op de dynamisch tarief modus. Je stelt globaal in in welke periodes hij moet opladen of juist ontladen en hij kiest dan dagelijks zelf de gunstigste uren binnen deze periodes. Dat werkt perfect. Tarieven worden ook gewoon goed onthouden. In hoeverre voegt de slimme modus daar nog veel aan toe?
Prima, maar moet toch gewoon werken.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:12
Slonzo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Wat is er mis met output poort 2? Ik zie hier af en toe voorbij komen om die niet te gebruiken, maar wat is de reden daar achter? Vind het niet meteen terug.
Dat vraag ik mij ook af, bij gebrek aan een (meerkanaals) oscilloscoop weet ik het niet; in dit forum heb ik foto's van de binnenkant van een homewizard splitter geplaatst. Kennelijk zijn de output poorten niet helemaal onafhankelijk qua belasting, wordt iets signaaltechnisch teruggekoppeld/overbelast/ingestraald. Homewizard mag het zeggen ?

• JQ-Holland
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:45
Sinds woensdag een base-unit in huis, maar nog niet werkend.

Blijkbaar heb ik een verkeerde meter (Landis+Gyr E350 uit 2017 waar de P1 meter niet goed op functioneert: die meter geeft ook maar 6x per minuut info door). Dit ga ik met Stedin proberen te regelen, want om dit zelf op te lossen door stroomtrafo’s te kopen is symptoombestrijding.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: zijn er al mensen die de batterij kunnen besturen vanuit Home Assistant? En dan meer specifiek via EVCC?

Home Wizard P1 doet het overigens wel (al dan niet vertraagd), dus mijn meter/grid info komt wel door naar HA

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:42
Ik lees hier best al wat issues met de P1 meter. Een smartmeter met CT-klemmen is toch acurater? Ook qua NOM draaien? En voordeel dat je niet afhankelijk bent van je slimme meter lijkt mij.

Zijn er al wat ervaringen met de smartmeter van Anker?

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
wrutjes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:58:
Onderwerp: Anker SOLIX Solarbank Max AC — Slimme modus valt terug naar Zelfverbruik + dynamisch tarief naar vast

Sinds gisteren de Solarbank Max AC in gebruik, aangesloten achter mijn bestaande zonnepaneleninstallatie (AC-gekoppeld). Leverancier is Zonneplan met een dynamisch contract, tarief handmatig ingesteld in de Anker-app via de Vergoeding/btw-formule die daar wordt gevraagd.

Twee terugkerende problemen:

1. De modus springt regelmatig terug van "Slimme modus" naar "Zelfverbruik", zonder dat ik dat zelf wijzig.

2. Het ingestelde dynamische Zonneplan-tarief valt regelmatig terug naar een vast tarief.

Wat ik al heb uitgesloten:

- Ik heb een Home Assistant-integratie (Anker Solix Official, lokaal via Modbus TCP) die alleen uitleest voor monitoring/InfluxDB — geen automatiseringen die actief commando's naar het apparaat sturen.

- Met die HA/Modbus-koppeling zowel aan als volledig uitgeschakeld blijft hetzelfde gedrag optreden — dus het lijkt niet veroorzaakt te worden door mijn eigen koppeling, maar eerder aan de kant van de Anker-app/cloud/firmware te zitten.

Vraag aan de groep:

- Heeft iemand anders met een recent geleverde Max AC hetzelfde?

- Is hier al iets over bekend richting een firmware-fix?

Ik heb nog geen contact opgenomen met Anker support, maar ben benieuwd of dit breder speelt bij deze leveringsronde.

Groeten Wilfried
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Na contact met de support heb ik volgende op hun advies gedaan (ik was sceptisch), daarna werkt het dynamische tarief en modus zonder terug te springen.

Blijkbaar bepaald de regio of dynamisch toepasbaar is.
  1. Blijkbaar stond mijn land instelling in mijn account online op Duitsland ipv Nederland https://passport.ankersolix.com/nl/account/
  2. Mijn vrouw was ingelogd met mijn account op haar telefoon, dat vinden ze blijkbaar onhandig. Dus die heeft nu eigen account.
Hopelijk werkt dit ook voor jou.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-08 21:28
Rmvis schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:52:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Na contact met de support heb ik volgende op hun advies gedaan (ik was sceptisch), daarna werkt het dynamische tarief en modus zonder terug te springen.

1. Blijkbaar stond mijn land instelling in mijn account online op Duitsland ipv Nederland https://passport.ankersolix.com/nl/account/
  2. Mijn vrouw was ingelogd met mijn account op haar telefoon, dat vinden ze blijkbaar onhandig. Dus die heeft nu eigen account.
Thanks voor de tip, hier stond ook Duitsland. Hoe geef je familieleden een eigen account? Kun je dat ergens instellen/delen?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:13
Iemand al ervaring met die P1 meter die bij de AC Max wordt geleverd in combinatie met een Landis+Gyr E360?
Nu vertellen ze in de thuisbatterij.nl installatie video dat die combo problemen geeft.
Staat niks van op de Anker solix site en de alternatieve optie "Anker SOLIX Smart Meter Gen 2" kost dan nog eens extra 89, 109, 119 of zelfs 149,- EUR afhankelijk van waar je kijkt.
Echt jongens!?

[ Voor 7% gewijzigd door De Kris op 10-07-2026 08:42 ]

dK

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Lordopa schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:13:
Inmiddels is de wieland-stopcontact en contrastekker geleverd.

Voor diegene: let op er zit geen mannelijke stekker bij (deze zul je apart moeten bestellen indien je niet met de standaard wieland kabel van anker wilt werken maar met een eigen kabel en batterij AC-aansluiting)

ik ben niet bekend met een wieland aansluiting maar wat mij niet bevalt van deze vrouwelijke contrastekker, is de aansluitdoorsnede: 0,75-2,5mm2 + het niet kunnen vast draaien dmv schroefje in de 3 polen. (had op z’n minst 4mm2 + aandraaibare schroefjes moeten zijn met deze “mogelijke” wattages).

ikzelf overweeg om deze hierdoor niet te gebruiken.

[Afbeelding]
Heb ook de Wieland WCD ontvangen. Vind dat t voor €60 nogal qua kwaliteit aan wensen overlaat.. en inderdaad geen contra stekker. Inmiddels op de site van Anker wel het bijbehorende snoer kunnen vinden. Maar dan koop je gelijk 5m met de kans het niet te kunnen inkorten :?

Heb gelukkig ook de stekker voor een vaste verbinding mee besteld. Dus dikke kans dat de Wieland ook retour gaat.

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
ArPi75 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Thanks voor de tip, hier stond ook Duitsland. Hoe geef je familieleden een eigen account? Kun je dat ergens instellen/delen?
Een nieuw account laten aanmaken op een ander email adres. Dat was moeilijk via de app, daarom op de website een nieuw account aangemaakt.

Die vervolgens in de app uitnodigen aan het “systeem” Profiel -> systeem beheren -> {jouw systeem} -> nodig leden uit

Al denk ik dat deze stap overbodig is, gezien de land instellingen al voldoende zou moeten zijn.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
JQ-Holland schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 07:35:
Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: zijn er al mensen die de batterij kunnen besturen vanuit Home Assistant? En dan meer specifiek via EVCC?
Heb de Max AC al een tijdje in HA draaien, werkt erg goed. EVCC gebruik ik niet.
Home Wizard P1 doet het overigens wel (al dan niet vertraagd), dus mijn meter/grid info komt wel door naar HA
Je kunt de update frequentie van de HW P1 in HA versnellen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - resource: http://192.168.1.<?>/api/v1/data
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "P1 Aansturing API v1"
        value_template: "{{ value_json.active_power_w | float }}"
        unique_id: P1_Aansturing_API_V1
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
Let heel goed op de inspringing en check via developer tools -> Configuratie controleren eerst of je dat goed hebt gedaan voordat je HA opnieuw opstart. Anders kom je mogelijk HA niet meer in, of heel lastig.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
De Kris schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:38:
Iemand al ervaring met die P1 meter die bij de AC Max wordt geleverd in combinatie met een Landis+Gyr E360?
Nu vertellen ze in de thuisbatterij.nl installatie video dat die combo problemen geeft.
Staat niks van op de Anker solix site en de alternatieve optie "Anker SOLIX Smart Meter Gen 2" kost dan nog eens extra 89, 109, 119 of zelfs 149,- EUR afhankelijk van waar je kijkt.
Echt jongens!?
Die combi werkt hier ook niet. Heb wel begrepen dat Anker een nieuwe versie van de P1 meter heeft ontwikkeld en dat die onderweg is, dus hopelijk werkt die wel.

En ga dan niet voor een Anker SOLIX, maar voor bijv. een Shelly Pro 3EM, die kan je ook buiten het Anker SOLIX ecosysteem gebruiken. Tenzij je natuurlijk specifieke Anker SOLIX functionaliteiten van de meter wil gebruiken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:29

fjs

PSN: ftltc

Gekke vraag. De wieland kabel van Anker is dat een mannetje of vrouwtje? Maw wat moet de WCD zijn?

To boldly go where no man has gone before...

• Lordopa
  • Laatst online: 02-08 20:55
fjs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:58:
Gekke vraag. De wieland kabel van Anker is dat een mannetje of vrouwtje? Maw wat moet de WCD zijn?
De contrastekker van de wieland WCD is een vrouwtje. Dus de kabel moet dan over een mannetje beschikken

[ Voor 54% gewijzigd door Lordopa op 10-07-2026 10:07 ]

De Kris schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:38:
Echt jongens!?
Hier werkt de P1 meter samen met de E360. Ik had alleen wel wat moeite om het zover te krijgen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
Taro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Die combi werkt hier ook niet. Heb wel begrepen dat Anker een nieuwe versie van de P1 meter heeft ontwikkeld en dat die onderweg is, dus hopelijk werkt die wel.

En ga dan niet voor een Anker SOLIX, maar voor bijv. een Shelly Pro 3EM, die kan je ook buiten het Anker SOLIX ecosysteem gebruiken. Tenzij je natuurlijk specifieke Anker SOLIX functionaliteiten van de meter wil gebruiken.
Hier ook een E360 dus dat valt tegen. De vorige oplossing netwerk op 2.4ghz en versterkte poort met HomeWizard splitter gebruiken werkt niet meer?

• Taro
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Hier ook een E360 dus dat valt tegen. De vorige oplossing netwerk op 2.4ghz en versterkte poort met HomeWizard splitter gebruiken werkt niet meer?
Zelfs als ik de Anker SOLIX P1 meter in een EspHome bordje met RJ12 aansluiting wil gebruiken doet ie het niet, met en zonder HW Actieve splitter. EcoFlow gebruikt overigens exact dezelfde P1 Meter. They only had one job...

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Taro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:32:
[...]

They only had one job...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADvxIEEckIOrFarLkSEFFgr1Gd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwMOmeChUZm6cqpqOCaFGrtR.jpg?f=fotoalbum_large Ik weet nog wel een job die Anker zou mogen doen :'(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

Out.of.Control schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:44:
Die beugels zijn bedoeld om omvallen te voorkomen, niet om de boel aan op te hangen.
Dat is een tegenvaller. Ik was van plan de accu tegen een stevige muur te schroeven ivm ruimte tekort.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05

Pocketware

koekjah schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:59:
[...]

Dat is een tegenvaller. Ik was van plan de accu tegen een stevige muur te schroeven ivm ruimte tekort.
Neem je toch muurbeugels die ze ook voor bijvoorbeeld een warmtepomp gebruiken?
Die kunnen redelijk wat kg dragen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Hier werkt de P1 meter samen met de E360. Ik had alleen wel wat moeite om het zover te krijgen.
Dat klinkt hoopvol!

Had hier nog een oud verzoek van Liander liggen ivm een uitleesstoring. Uitvoerder Heijmans gelijk maar even gebeld nav de berichten en die willen een nieuwe plaatsen. Hopelijk krijg ik er dan niet weer een E350/60 voor terug. :9

• Andre_dor
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08 08:47

Voor diegene: let op er zit geen mannelijke stekker bij (deze zul je apart moeten bestellen indien je niet met de standaard wieland kabel van anker wilt werken maar met een eigen kabel en batterij AC-aansluiting)

ik ben niet bekend met een wieland aansluiting maar wat mij niet bevalt van deze vrouwelijke contrastekker, is de aansluitdoorsnede: 0,75-2,5mm2 + het niet kunnen vast draaien dmv schroefje in de 3 polen. (had op z’n minst 4mm2 + aandraaibare schroefjes moeten zijn met deze “mogelijke” wattages).

[Afbeelding]
Je kan heb totaal niet aangesloten krijgen op 4mm2 ?

Ik was namelijk ook van plan wieland te gebruiken.

De bedoeling is dat hij in de schuur komt en daarvoor moet ik dus door de tuin heen en onder se kruipruimte door , ik was eigenlijk zelfs van plan om 6mm2 te gebruiken, maar dat gaat hem dan helemaal niet worden .

En de keuze voor mij om hun wieland setje te kopen is eigenlijk als we in de toekomst verhuizen dan is het simpel stekker eruit en je kan hem mee nemen als je dat wil , een vaste kabel moet je dan weer weghalen en kan de tuin weer open.

Daarbij dacht ik eigenlijk gelezen te hebben dat ze 4mm2 adviseerde om te gebruiken

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 10:19

Talon

Booooom !

Toch een beetje jammer. Mijn E360 leek wel met de P1 samen te werken, maar na een dag het aangekeken te hebben is het toch geen goede oplossing.
Leest compleet de verkeerde waardes, als hij ze al leest.
Zal de Gen2 dan maar aanschaffen dan kan de elektricien die gelijk aansluiten als hij de nieuwe WCD afmonteert en aansluit.

Moet voor de Solis zp inverter helaas ook een andere datalogger aanschaffen die wel modbus doet. Kan anders niks actief doen met HomeAssistant.
Kan de inverter wel met de controls in de cloud uitschakelen en daarmee het terugleveren iets beperken.

Gaat iets meer research nu in zitten. Had ik vooraf moeten doen ... Koe en kont.

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-08 09:30
timhtc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:32:
Zijn er hier mensen die drie basisunits hebben besteld t.b.v. een driefase setup? Overweeg dit als alternatief op een stack van 21kWh omdat meerprijs beperkt is en het je in staat stelt met meer vermogen NOM te kunnen draaien. Anker contactlijn geeft nog geen details over de drie-fase aansturing en whole-home backup die er aan zitten te komen Q4.

Alternatief is nu één basisunit bestellen en nadat meer details bekend zijn er twee bij te halen. Is het mogelijk om facturen op te sparen en in één keer de BTW terug te vragen?
Ik heb 3 basisunits besteld, het scheelde (dankzij allemaal kortingsbonnen) maar 300 Euro t.o.v. 1 unit met 2 extra batterijen. Helaas wel nog extra kosten in bekabeling (niet 1x 3x4mm2 maar 3x 3x4mm2) en automaten in de meterkast. Maar ach.

Mijn redenatie was dat ik er dan inderdaad 1 per fase kan aansluiten, omdat mijn zonnepanelen regelmatig meer dan 3600W produceren en ik mijn verbruik niet zo kan aanpassen dat ik alle energie zelf gebruik. Wasmachine, vaatwasser, warmtepomp en warmtepompboiler kan ik sturen, maar onze EV's zijn er overdag simpelweg niet.

Daarnaast biedt het me ook wat meer zekerheid. Als 1 unit kapot gaat of niet meer functioneert om wat voor reden dan ook, ben ik niet alles kwijt tijdens een RMA-procedure.

• InternationalSD
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:46
Ik heb zelf ook een E360 en bij mij werkt het gelukkig probleemloos. Mocht je een splitter gebruiken, zorg dan dat je een actieve splitter (met externe voeding) gebruikt. Het p1-signaal van de E360 is namelijk aan de zwakke kant. Ik gebruik hem zelf in combinatie met de Solarbank 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDcGUddwp41ImPV7ufMu4qRC-SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCi4B4BP2uLqWHUzr80AIafY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siLFHfSU6CNviqNQKlQeMfESfkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnhMHYQt4LxddODJbLDKATDj.jpg?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:37
Vraag; kan iemand een foto maken van het serienummer van de P1 meter?
Ik koop mijn Anker in DE en krijg deze niet meegeleverd, moet hem dus los in NLD bestellen.
Er zijn echter 2 revisies dus moet wel de goede kiezen.
(Max AC / 4 Pro, versus voorgaande series).

• Whiskey48
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44229/tweede-kamer-wil-nieuw-onderzoek-naar-dubbele-energiebelasting-thuisbatterij

Een andere vraag; stel dit gaat door.
Zou deze saldering dan enkel gelden voor Accus afkomstig van een energielverancier (zoals Zonneplan Nexus), of ook een thuisaccu als de Anker Solix 4 Pro / AC?

een geijkte MID meter (zoals die van HomeWizard) oid zal hem vast niet geaccepteerd worden als bewijs voor verrekening, daar zit ook je eigen verbruik in ipv teruglevering.

Dus enkel als de energieleverancier dit betrouwbaar kan vaststellen, zou dit mogelijk zijn.
Ofwel enkel specifieke hardware die ze zelf kunnen uitlezen.

• tweazer
Whiskey48 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:51:
Vraag; kan iemand een foto maken van het serienummer van de P1 splitter?
Ik koop mijn Anker in DE en krijg deze niet meegeleverd, moet hem dus los in NLD bestellen.
Ik neem aan dat je een anker p1 meter bedoelt ?? Met alle plezier wil ik een p1 meter met een smart meter omwisselen (wsl bijbetaling mijnerzijds) ?

• Whiskey48
tweazer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:01:
[...]

Ik neem aan dat je een anker p1 meter bedoelt ?? Met alle plezier wil ik een p1 meter met een smart meter omwisselen (wsl bijbetaling mijnerzijds) ?
Haha, die ik mee krijg gebruik ik al om mijn Zendure systeem in de gaten te houden, zodat Anker hier netjes omheen danst. :)

Maar idd, die gen 2 meter is leuk spul!

• InternationalSD
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:46
Talon schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:07:
Toch een beetje jammer. Mijn E360 leek wel met de P1 samen te werken, maar na een dag het aangekeken te hebben is het toch geen goede oplossing.
Leest compleet de verkeerde waardes, als hij ze al leest.
Zal de Gen2 dan maar aanschaffen dan kan de elektricien die gelijk aansluiten als hij de nieuwe WCD afmonteert en aansluit.

Moet voor de Solis zp inverter helaas ook een andere datalogger aanschaffen die wel modbus doet. Kan anders niks actief doen met HomeAssistant.
Kan de inverter wel met de controls in de cloud uitschakelen en daarmee het terugleveren iets beperken.

Gaat iets meer research nu in zitten. Had ik vooraf moeten doen ... Koe en kont.
Mijn eerste P1-meter van vorig jaar oktober werkte destijds ook niet. Na contact met Anker support bleek dat ze de hardware hadden aangepast. Ze hebben toen kosteloos een nieuwe opgestuurd en sinds november draait het hier zonder enig probleem.

Mocht je hen willen mailen, het adres is support@ankersolix.com. Wie weet lossen ze het netjes voor je op en bespaart het je de aanschaf van een Gen2!

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-07 22:25
InternationalSD schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:42:
Ik heb zelf ook een E360 en bij mij werkt het gelukkig probleemloos. Mocht je een splitter gebruiken, zorg dan dat je een actieve splitter (met externe voeding) gebruikt. Het p1-signaal van de E360 is namelijk aan de zwakke kant. Ik gebruik hem zelf in combinatie met de Solarbank 3.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook een E360 maar heb geen voeding aan de splitter. Alles werkt prima. Alleen in het begin wel aan het kloten geweest met de P1 om aan de gang te krijgen, maar is uiteindelijk wel gelukt. Ook heb ik geen apart 2,4 ghz wifi kanaal maar gecombineerd. Ook dat werkte gewoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDnG89Ha1QDnTr9g-Vexpj5g-Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obi2OuoMoHnIpmhhvbdXXmvZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door certefied op 10-07-2026 13:14 ]

• TsiisSkaaf
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 11:22
Andre_dor schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:05:
[...]

Je kan heb totaal niet aangesloten krijgen op 4mm2 ?

Ik was namelijk ook van plan wieland te gebruiken.

...

En de keuze voor mij om hun wieland setje te kopen is eigenlijk als we in de toekomst verhuizen dan is het simpel stekker eruit en je kan hem mee nemen als je dat wil , een vaste kabel moet je dan weer weghalen en kan de tuin weer open.

Daarbij dacht ik eigenlijk gelezen te hebben dat ze 4mm2 adviseerde om te gebruiken
Ik zie je probleem niet met verhuizen, waarom zou je de kabel opgraven in de tuin? Je kunt in je schuur je 4mm2 of 6mm2 afmonteren in een werkschakelaar (zoals ook verstandig is als je schakelkast (meterkast) buiten het zicht van de batterij is). Aan de andere kant van de werkschakelaar gebruik je de vaste kabel van Anker.
Bij verhuizen hoef je alleen de kabel in de werkschakelaar los te maken. Of zelfs alleen de kabel achterin de batterij eruit te trekken.

As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.

• j0ram
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 16:56
Heeft de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 (driefase) nog meerwaarde t.o.v. een p1 meter

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:36
j0ram schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:23:
Heeft de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 (driefase) nog meerwaarde t.o.v. een p1 meter
Jazeker! Is de laatste pagina’s in dit topic meermaals besproken.
Whiskey48 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:55:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44229/tweede-kamer-wil-nieuw-onderzoek-naar-dubbele-energiebelasting-thuisbatterij

Een andere vraag; stel dit gaat door.
Zou deze saldering dan enkel gelden voor Accus afkomstig van een energielverancier (zoals Zonneplan Nexus), of ook een thuisaccu als de Anker Solix 4 Pro / AC?

een geijkte MID meter (zoals die van HomeWizard) oid zal hem vast niet geaccepteerd worden als bewijs voor verrekening, daar zit ook je eigen verbruik in ipv teruglevering.

Dus enkel als de energieleverancier dit betrouwbaar kan vaststellen, zou dit mogelijk zijn.
Ofwel enkel specifieke hardware die ze zelf kunnen uitlezen.
Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen hoe je dit überhaupt eerlijk en betrouwbaar voor elkaar krijgt, ook met een batterij van de leverancier.

Voor mijzelf maakt het ook weinig uit, want op de meeste dagen krijg ik die batterijen ook wel vol met eigen PV.

• wrutjes
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 19:05
[...]

Ik had inderdaad de app op de iPhone en de iPad en German. 1 van de 2 een nieuw account gemaakt en gedeeld. Het lijkt te werken. Dus ze weten wat het is, alleen nog oplossen.

Bedankt voor de tip.

Groeten Wilfried

• Andre_dor
TsiisSkaaf schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Ik zie je probleem niet met verhuizen, waarom zou je de kabel opgraven in de tuin? Je kunt in je schuur je 4mm2 of 6mm2 afmonteren in een werkschakelaar (zoals ook verstandig is als je schakelkast (meterkast) buiten het zicht van de batterij is). Aan de andere kant van de werkschakelaar gebruik je de vaste kabel van Anker.
Bij verhuizen hoef je alleen de kabel in de werkschakelaar los te maken. Of zelfs alleen de kabel achterin de batterij eruit te trekken.
Daarom wilde ik gewoon het wieland setje daar plaatsen , voor het gemak , stekker eruit en klaar.

In feite geeft anker zelf aan dat je met de standaard stekker geen probleem zou hebben , maar voor de zekerheid wilde ik dus al wieland plaatsen.

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:54

timhtc

Home Energy Management

Toch de stack van 21kWh besteld bij Anker i.p.v. 3x omvormer-unit. Optisch en in ruimtegebruik wat compacter, dat was doorslaggevend. Impact op het opneembaar vermogen uit PV opwek was beperkt. Tabel hieronder gebaseerd op 18maanden P1 data uit home assistant. Voor het gebruik in de nacht is het niet relevant want dat komt zelden boven de 3,5 kW. Wel minder mogelijkheid om op handelsmarkten in te spelen. Onbalansmarkt, waar die hoge vermogens wenselijk zijn, droogt langzaam op door de populariteit van batterijen.
Kenmerk3,5 kW10,5 kW
Opgeslagen zonne-energie4.550 kWh/jaar4.796 kWh/jaar
Extra opslag+246 kWh/jaar
Dagen waarop 21 kWh volledig wordt geladen129169
Extra volledig geladen dagen+40

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
redah schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:20:
[...]Helaas wel nog extra kosten in bekabeling (niet 1x 3x4mm2 maar 3x 3x4mm2) en automaten in de meterkast.
Is 5x4mm2 en een verdeel kastje misschien nog een optie? Kun je wellicht ook nog schakelaars in kwijt zodat je ze spanningsvrij kunt maken?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
timhtc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:40:
Toch de stack van 21kWh besteld bij Anker i.p.v. 3x omvormer-unit. Optisch en in ruimtegebruik wat compacter, dat was doorslaggevend. Impact op het opneembaar vermogen uit PV opwek was beperkt. Tabel hieronder gebaseerd op 18maanden P1 data uit home assistant. Voor het gebruik in de nacht is het niet relevant want dat komt zelden boven de 3,5 kW. Wel minder mogelijkheid om op handelsmarkten in te spelen. Onbalansmarkt, waar die hoge vermogens wenselijk zijn, droogt langzaam op door de populariteit van batterijen.
Kenmerk3,5 kW10,5 kW
Opgeslagen zonne-energie4.550 kWh/jaar4.796 kWh/jaar
Extra opslag+246 kWh/jaar
Dagen waarop 21 kWh volledig wordt geladen129169
Extra volledig geladen dagen+40
Doe je goed: als de tvt belangrijk is ben je bereid om te accepteren dat je soms opgewekte stroom zult ‘weg gooien’. Er zijn zoveel korte momenten dat je meer nodig hebt dan x hoeveelheid vermogen of meer dan je kunt laden zult opwekken maar die zijn relatief enorm duur om op te vangen.

Maar als je doel simpelweg nom of helemaal offgrid is gelden wellicht andere overwegingen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:14
Taro schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:54:
[...]

Heb de Max AC al een tijdje in HA draaien, werkt erg goed. EVCC gebruik ik niet.

[...]

Je kunt de update frequentie van de HW P1 in HA versnellen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - resource: http://192.168.1.<?>/api/v1/data
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "P1 Aansturing API v1"
        value_template: "{{ value_json.active_power_w | float }}"
        unique_id: P1_Aansturing_API_V1
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
Let heel goed op de inspringing en check via developer tools -> Configuratie controleren eerst of je dat goed hebt gedaan voordat je HA opnieuw opstart. Anders kom je mogelijk HA niet meer in, of heel lastig.
Ik ben startende met Home Assistant en las bovenstaande:

Dat versnellen ben ik benieuwd naar, want betekent dit dat je daarmee niet direct een nieuwe meter nodig hebt die sneller uitleest? Ik had al geïnventariseerd bij Enexis maar die kunnen geen termijn aangegeven wanneer de oude meter (DSMR 4.2) vervangen zal gaan worden. Zelf initiëren is 220 euro ofzo voor een DSMR 5+... Nu ontvang ik iedere 10sec dus data. Hoeveel sneller kan dat worden icm HW en HA?

Wel een cruciaal stukje van de puzzel om de accu zo efficiënt mogelijk te laten draaien in huis.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

https://www.frankenergie.nl/nl/thuisbatterij Q3 ook aanstuurbaar door Frank Energie.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• j0ram
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 16:56
digital-IMEI schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Jazeker! Is de laatste pagina’s in dit topic meermaals besproken.
Bedankt, ik had wat berichten gezien maar zover ik kan herinneren geen voordelen gevonden. Behalve dat je apart inzicht hebt in wat je zonnepanelen opleveren

• duderuud
  • Laatst online: 23:16

duderuud

Sliden is koel

[Afbeelding]
Ik heb ook het Wieland stopcontact en de Wieland kabel inmiddels in huis. Is het serieus niet aan te sluiten op 4mm2 VD draad? Dat heb ik namelijk speciaal getrokken voor de Max AC...

Motor-Forum.nl

• HansMulder
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-07 12:53
Whiskey48 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:51:
Vraag; kan iemand een foto maken van het serienummer van de P1 meter?
Ik heb een Anker P1 meter model AE1RO 5vmV/260mA

Sn:AUJDMGUxxxxxxxxx334

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:30
duderuud schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ik heb ook het Wieland stopcontact en de Wieland kabel inmiddels in huis. Is het serieus niet aan te sluiten op 4mm2 VD draad? Dat heb ik namelijk speciaal getrokken voor de Max AC...
Waarom niet gewoon netjes een werkschakelaar van ABB ertussen? Veel nettere oplossing en na uitschakelen kan je de kabel nog steeds ontkoppelen.

• rorie
  • Laatst online: 22:30
Bij Greenwave kan je de Solarbank Max AC tot zondag met 5% korting bestellen voor 2089,05.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

rorie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:12:
[...]

Waarom niet gewoon netjes een werkschakelaar van ABB ertussen? Veel nettere oplossing en na uitschakelen kan je de kabel nog steeds ontkoppelen.
Omdat ik een Wieland stopcontact en kabel heb :) En een Wieland stopcontact is ook een nette oplossing.

Deze wordt aangeboden door Anker dus verwacht ik ook een fatsoenlijk werkende oplossing zonder gedoe.

Motor-Forum.nl

• HansMulder
Nou de Solix AC Max is gearriveerd, gebracht door een iel meisje van Mainfreight, geen laadklep, geen palletwagen/steekkarretje, geen hondje, geen mesje. Zet hem daar (voordeur) maar neer. Haha, even samen met buurman gedaan, 82 kg is voor deze pensionado aan de hoge kant.

Installatie is plug en play. Aansluiten op een geaarde wandcontactstop, Max AC inde app, P1 in de app, fluitje van een euro .

Jammer dat ze niet communiceren!

Router kan ik niet splitsen in 2.4 en 5 dus op 2.4 gezet, raar toch er is ook al 6 heb ik vernomenen.

Gewisseld van Modus in My Home naar verschillende Modi en eindelijk begint hij te laden, echter zonneenergie blijft op 0 staan en als de zon even weg is trekt hij van net.

Filmpje gekeken op Youtube van Thuisbatterij, dat had ik eerder moeten doen "Bij ons deed hij het niet, maar na 3 keer proberen wel".

Aha, apparaten verwijderen uit de app, herstarten (ik weet dat je uit en aan moet zetten en niet andersom) cache clearen, app verwijderen en weer installeren) en na 6 keer knippert er een groen lampje op de P1, ik was nog nog niet verder dan blauw knipperen of uit) .

Groen (knipperend) is goed denk ik, ik had dat nog niet gevonden via AI, maar achteraf met "groen" erbij had hij het ook wel geweten.

En nu loop ik op zonnepanelen en zit al op 100% laadvermogen. Morgen maar eens kijken hoe het met mijn toch wel hoge nachtelijke standby verbruik is gesteld.

Het was een mooie middag. Nu eerst even een biertje voor ik de pizza in de oven gooi. En misschien wel een Lidl ijshoorntje als toetje.

Nou met gisteravond en vanacht is hij al weer leeggelopen tot 25%

Uiteraard is mijn standby verbruik niet gedaald 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door HansMulder op 11-07-2026 09:05 ]

• HansMulder
Nog een grappig dingetje bij levering van de Solix AC Max. Een onmisbare Anker P1 meter heb je nodig bij PV. Thuisbatterij gaf ook aan dat deze in de levering zat. Ik heb een verpakking gekregen met een lege sparing in het piepschuim waar heel mooi de P1 meter had ingepast. Ik was één van die gelukkigen die een "gratis" P1 meter hebben ontvangen in een losse verpakking.

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:40
Iemand die al een kabel aan die AC connector heeft hangen? Volgens Anker moet het met een flexibele kern, ik geloof er alleen niets van. Het is gewoon een grotere lasklem, flexibel krijg je er denk niet in. Vraag me ook af of 4mm wel past.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Out.of.Control schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:44:
Die beugels zijn bedoeld om omvallen te voorkomen, niet om de boel aan op te hangen.
Ik zit nog eens te kijken, volgens de handleiding zijn de muurbeugels bedoeld voor wandmontage. Als je de bijbehorende afbeelding bekijkt, installeren ze hem ook daadwerkelijk zo zwevend aan de muur?

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:40
koekjah schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:59:
[...]

Ik zit nog eens te kijken, volgens de handleiding zijn de muurbeugels bedoeld voor wandmontage. Als je de bijbehorende afbeelding bekijkt, installeren ze hem ook daadwerkelijk zo zwevend aan de muur?
Nee die beugels zijn echt bedoeld voor stevigheid bij stapelen. Zijn ook kleine beugels, die kunnen de units niet dragen.

• HansMulder
Het zijn geen dragende beugels maar beugels om het apparaat te bevestigen aan de muur. In videos van Anker zie je het apparaat ook op de oprit bij de ingang van een huis staan. Ik denk al dat is makkelijk ondanks het gewicht meenemen. Daar zijn die beugels voor, met een koevoet ben je dan 30 sec. langer bezig.

• KoningPaulus
Hansjoh schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:57:
Iemand die al een kabel aan die AC connector heeft hangen? Volgens Anker moet het met een flexibele kern, ik geloof er alleen niets van. Het is gewoon een grotere lasklem, flexibel krijg je er denk niet in. Vraag me ook af of 4mm wel past.
Ben ik ook benieuwd naar; aangezien velen hier deze optie hanteren.

Daarnaast nieuwsgierig of jullie de accu "gewoon" op de grond zetten of bijv op een verhoging (van balkjes bijv.) en wat daar dan de toegevoegde waarde van zou zijn. Een verhoging kopen van Anker zelf van 150 euro vind ik persoonlijk waanzin :+ .

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:47
Ik heb er een 2,5 mm² flexibele geleider op aangesloten, dat ging prima. Voelde iets minder degelijk dan een Wago, maar wel OK.

• NiGeLaToR
@KoningPaulus toch zou ik wel een serieuze beugel met chemische ankers gebruiken voor een doosje van 83kg. Bijv zoiets?

Scheelt allicht in prijs :)

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:35
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:13:
[...]

Daarnaast nieuwsgierig of jullie de accu "gewoon" op de grond zetten of bijv op een verhoging (van balkjes bijv.) en wat daar dan de toegevoegde waarde van zou zijn. Een verhoging kopen van Anker zelf van 150 euro vind ik persoonlijk waanzin :+ .
Ik heb de accu nu op 2 platen multiplex staan, daar leg ik nog een paar balkjes (5 bij 7) onder om deze nog iets hoger te krijgen want dan kom ik met de kabel net iets beter weg.
Naast beter kabelmanagement is de hoofdreden van de verhoging dat de accu net naast de wasmachine staat en ik deze zodoende iets van de grond wil hebben ivm mogelijke lekkage.
150,- voor die verhoging is het voor mij zeker niet waard!

Arriving Somewhere but not here....

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:00
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:13:
[...]

Gewoon op de grond, volgens installatie video van anker is dat een prima optie

• timhtc

timhtc

Home Energy Management

RoelWW schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:55:
[...]

Ja onder normale binnen condities gewoon op de grond. Kans op water of vocht, of een oneffenheid, dan een mooie vloerplaat.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 21:33
PADIpro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Ik heb de video over de thuisbatterij bekeken. Daar werd geadviseerd om een andere iPhone te gebruiken. Daarom heb ik de iPhone van mijn vrouw geprobeerd en tot mijn verbazing werkt het koppelen daarop direct. Alles functioneert dus gewoon op haar iPhone.

Vervolgens heb ik op mijn eigen iPhone ingelogd met precies hetzelfde Anker-account als op de iPhone van mijn vrouw. Toch zie ik op mijn toestel helemaal niets terug.

Ook heb ik geprobeerd mezelf uit te nodigen, maar ik ontvang geen melding in de app en ook geen e-mail.

Het lijkt er dus op dat het probleem specifiek op mijn iPhone zit. Ik ben benieuwd hoe we dit kunnen oplossen
Vandaag de oplossing van Thuisbatterij.nl ontvangen. Blijkbaar startte mijn telefoon de Anker-app steeds op met de regio VS. Even uitloggen, vervolgens vóór het opnieuw inloggen de regio op Nederland zetten, en daarna weer inloggen. Alles werkt nu als een zonnetje!

• hiljolodewijk
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb vanochtend de AC ontvangen :*) . Ik heb 2 bestelling uitstaan: bij Anker zelf en via Solar Power Supply (met €150 extra groepskorting). Deze laatste kwam dus als eerste binnen..

Binnen een half uur had ik m up en running, en heb in tegenstelling tot wat ik besteld heb niet de Wieland WCD gebruikt, maar de losse stekker.

Vond dit prima en degelijk! Binnendeel eruit geklikt, hefboompjes omhoog, 2.5mm vaste kern er in en alles weer dichtdoen. Vind dat heel degelijk, een groot formaat WAGO is het eigenlijk. Denk dat 4 mm ook wel past, maar dat niet kunnen testen. De openingen zijn in ieder geval ruim genoeg voor 4, dan zou het al aan de sluiting onder de hefboompjes moeten liggen dat het niet past, maar het ging met 2.5 soepel dicht, dus lukt bij 4 ook wel is mijn inschatting (zeker met 4 vds).

Nu nog een proefopstelling voor een klant, en eigen ervaringen, tzt zet ik m met een werkschakelaar op een definitieve plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aA-eZuAEAC9VYAflfvXe-_rM3ic=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCNGfbA04HcDDI2NxjmNnKYm.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door hiljolodewijk op 10-07-2026 18:34 ]

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:33
wrutjes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:53:
[...]

Support van Anker?

Inkoop: 0.108 en 21%

Verkoop: -0.108 en -21%
Ja inderdaad ik moest log file en filmpje opsturen, als ik wat hoor dat meld ik dat hier

• tweazer
HandyLumberjack schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:31:
[...]Ik kan me eigenlijk moeilijk voorstellen hoe je dit überhaupt eerlijk en betrouwbaar voor elkaar krijgt, ook met een batterij van de leverancier.
Dynamische prijzen maken het vrij makkelijk hoor, als je teruglevert en de belasting/accijns terugkrijgt, betaalt iemand anders dat weer bij opname ...

• tweazer
timhtc schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:01:
[...]
Ja onder normale binnen condities gewoon op de grond. Kans op water of vocht, of een oneffenheid, dan een mooie vloerplaat.
4 bakstenen op de hoekpunten onderop de stapel maken warmte scheiding/overdracht en ventilatie beter

[ Voor 3% gewijzigd door tweazer op 10-07-2026 18:49 ]

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:33
[...]

Mijn Account stond ook op duitsland deze heb ik ook aangepast naar nederland, en kijken of hij nu blijft staan op dynamisch

[ Voor 4% gewijzigd door Kred1966 op 10-07-2026 19:58 ]

• ben.taal
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-08 09:14
Ik heb de AC connector aan een 4mm2 flexibele kabel gemonteerd (met adereindhuljes). Past goed.

• Lordopa
ben.taal schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:06:
[...]

Ik heb de AC connector aan een 4mm2 flexibele kabel gemonteerd (met adereindhuljes). Past goed.
+1 hier. de AC connector op een Neopreen kabel H07RN-F 3x4mm2 gemonteerd. past perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW_q6L1rHk0hO521qDrGrHx-swc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3k765vj33Qifl0SN0Zx9DerQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Lordopa op 10-07-2026 19:19 ]

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:29

fjs

PSN: ftltc

Ik had begrepen dat je deze thuisaccu ook moet aanmelden. Net zoals zonnepanelen?

To boldly go where no man has gone before...

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

awenger schreef op zondag 5 juli 2026 @ 06:33:
[...]

Heb je gewoon een afhaal afspraak gemaakt? Of ook daadwerkelijk bevestiging gekregen dat ze inmiddels voorraad hebben? Ik hoor zelf tot de 1e groep
Ik heb ze een mail gestuurd voor de zekerheid. Mijn bestelling staat iig klaar.
fjs schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:18:
Ik had begrepen dat je deze thuisaccu ook moet aanmelden. Net zoals zonnepanelen?
Ja.

https://www.rvo.nl/onderw...streer-uw-batterijsysteem

[ Voor 28% gewijzigd door duderuud op 10-07-2026 19:27 ]

Motor-Forum.nl

tweazer schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 18:45:
[...]

Dynamische prijzen maken het vrij makkelijk hoor, als je teruglevert en de belasting/accijns terugkrijgt, betaalt iemand anders dat weer bij opname ...
Het lijkt makkelijker dan het is, per kwartier krijgt de netbeheerder/leverancier de waardes uit de slimme meter, en het is dus makkelijk om te bepalen hoeveel stroom er teruggeleverd is. Maar om te bepalen of die stroom uit PV of de thuisaccu komt al een stukje lastiger omdat er ook andere gebruikers aanwezig zijn, en de slimme meter voor de afrekening slechts 1 keer per kwartier een waarde uit spuugt. Dus dan zal de netbeheerder de slimme meter en thuisaccu eigenlijk per seconde moeten uitlezen, en daarnaast ook nog eens een administratie bij moeten houden of die energie uit het net of eigen PV komt.

• Andre_dor
duderuud schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Omdat ik een Wieland stopcontact en kabel heb :) En een Wieland stopcontact is ook een nette oplossing.

Deze wordt aangeboden door Anker dus verwacht ik ook een fatsoenlijk werkende oplossing zonder gedoe.
Dat vind ik dus ook , gewoon in de meterkast zekeren , kan ja hem ook spanningsloos maken indien nodig, en ik wilde idd ook die wieland neerleggen dan zit het ook gewoon netjes . Direct naar de meterkast zit je als je hem ooit los wil maken dat je hem dan eerst in de meterkast moet ontkoppelen en je kan de kabel dan ook niet zo laten liggen , wn een stopcontact wel .

Ik weet in elk geval dab 6mm2 te dik word , de vraag is dus als 4mm2 wel of niet past...

Zou wek vreemd zijn idd dat anker wieland verkoopt , adviseerde om 2,5 of 4 mm2 te gebruiken en vervolgens zou je hem niet kunnen aansluiten

• Lordopa
Andre_dor schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:34:
[...]

Dat vind ik dus ook , gewoon in de meterkast zekeren , kan ja hem ook spanningsloos maken indien nodig, en ik wilde idd ook die wieland neerleggen dan zit het ook gewoon netjes . Direct naar de meterkast zit je als je hem ooit los wil maken dat je hem dan eerst in de meterkast moet ontkoppelen en je kan de kabel dan ook niet zo laten liggen , wn een stopcontact wel .

Ik weet in elk geval dab 6mm2 te dik word , de vraag is dus als 4mm2 wel of niet past...

Zou wek vreemd zijn idd dat anker wieland verkoopt , adviseerde om 2,5 of 4 mm2 te gebruiken en vervolgens zou je hem niet kunnen aansluiten
In die aansluitpinnen past wel een 4mm2 maar het ronde object waar die kabels doorheen gaan niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BHTg8X4hUrP4CJE_UQ4vUjA50Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeT2vXRH2xGll5GPEFH7HMCM.jpg?f=fotoalbum_large

• Taro
  • Niet online
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:19:
[...]
Dat versnellen ben ik benieuwd naar, want betekent dit dat je daarmee niet direct een nieuwe meter nodig hebt die sneller uitleest? Ik had al geïnventariseerd bij Enexis maar die kunnen geen termijn aangegeven wanneer de oude meter (DSMR 4.2) vervangen zal gaan worden. Zelf initiëren is 220 euro ofzo voor een DSMR 5+... Nu ontvang ik iedere 10sec dus data. Hoeveel sneller kan dat worden icm HW en HA?
Er zijn 2 variabelen: Interval slimme meter -> P1 poort en P1 meter -> Ontvanger.

De eerste is afhankelijk van de slimme meter en de 2e kan nooit sneller zijn dan dat.

Soms leest Home Assistant iets niet iedere 1 seconde uit, maar bijv. iedere 3 of 5 seconden.

Door het script dat ik hierboven heb gedeeld wordt de HW P1 meter iedere seconde uitgelezen. Maar als die waarde maar 1x per 10 seconden verandert omdat je een oude slimme meter hebt, dan heb je daar dus niet zoveel aan.

Pas met een DSMR 5.x slimme meter heb je echt profijt van vaker uitlezen.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:45
Ik begin wel wat gefrustreerd te raken over Anker, besteld op 26 mei, afgelopen maandag via klantenservice de garantie gekregen dat hij maandag of dinsdag opgestuurd zou worden, maar tot nu verder niks meer gehoord… En zojuist dus op vakantie gegaan, ben benieuwd hoe het nu verder gaat…

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:35
Martijn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:00:
Ik begin wel wat gefrustreerd te raken over Anker, besteld op 26 mei, afgelopen maandag via klantenservice de garantie gekregen dat hij maandag of dinsdag opgestuurd zou worden, maar tot nu verder niks meer gehoord… En zojuist dus op vakantie gegaan, ben benieuwd hoe het nu verder gaat…
Moet ook wel zeggen dat het heel slim is om wat te bestellen zonder duidelijkheid over een eventueele bezorging zomaar op vakantie te gaan.
Je had ook de vakantie kunnen annuleren om te zorgen dat je thuis bent voor een pakketlevering.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Martijn
tweeek schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:28:
[...]

Moet ook wel zeggen dat het heel slim is om wat te bestellen zonder duidelijkheid over een eventueele bezorging zomaar op vakantie te gaan.
Je had ook de vakantie kunnen annuleren om te zorgen dat je thuis bent voor een pakketlevering.
Jij bent wel een grappige ja, er hoort gewoon fatsoenlijke communicatie te zijn vanuit Anker zodat je de bezorging kan plannen, ga er mijn welverdiende vakantie echt niet voor opzeggen….🥴🤣

• pietje1985
  • Laatst online: 26-07 21:48
Wij willen de Anker SOLIX powerbank max ac aan gaan schaffen. Nu is de keus of de bijgeleverde P1 meter gebruiken of de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2.

Ik vraag me af wat de voor of nadelen zijn van de Smart meter. Ik kan er nog weinig over vinden. Of is een p1 meter voldoende?

We willen gaan voor 21kwh accu. Daarnaast hebben we 25+ zonnepanelen, warmtepomp en airco's en laden we via de laadpaal de electrische auto ermee.

Mvgr. Piet

• tweeek
Martijn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:27:
[...]

Jij bent wel een grappige ja, er hoort gewoon fatsoenlijke communicatie te zijn vanuit Anker zodat je de bezorging kan plannen, ga er mijn welverdiende vakantie echt niet voor opzeggen….🥴🤣
Maar het is toch wel logisch dat zo'n bedrijf niet aan iedereen persoonlijk gaat vragen wanneer een bezorgmomentje het beste uitkomt.
Maar goed nou heb je mede door anker wel een frustratie moment wat je misschien wel nodig had om extra van je vakantie te genieten.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:36
pietje1985 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:33:
Wij willen de Anker SOLIX powerbank max ac aan gaan schaffen. Nu is de keus of de bijgeleverde P1 meter gebruiken of de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2.

Ik vraag me af wat de voor of nadelen zijn van de Smart meter. Ik kan er nog weinig over vinden. Of is een p1 meter voldoende?

We willen gaan voor 21kwh accu. Daarnaast hebben we 25+ zonnepanelen, warmtepomp en airco's en laden we via de laadpaal de electrische auto ermee.

Mvgr. Piet
@mrme12345 wellicht de moeite waard om hier wat info over te verzamelen in de start post? Idem over het aansluiten van de Max AC (b16/b20)?

Als je hulp wilt, laat maar weten.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Lordopa schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:42:
[...]

In die aansluitpinnen past wel een 4mm2 maar het ronde object waar die kabels doorheen gaan niet.

[Afbeelding]
Ik zal eens goed kijken naar mijn Wieland stopcontact. Wel ultiem kansloos als de aanbevolen VD draad niet past |:( |:(

Motor-Forum.nl

• Martijn
tweeek schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 21:36:
[...]

Maar het is toch wel logisch dat zo'n bedrijf niet aan iedereen persoonlijk gaat vragen wanneer een bezorgmomentje het beste uitkomt.
Maar goed nou heb je mede door anker wel een frustratie moment wat je misschien wel nodig had om extra van je vakantie te genieten.
Uhm nee dat is niet logisch, bij dit soort producten hoor je van de transporteur gewoon een vraag te krijgen wanneer het uitkomt. Gaat niet om een laptopje hè maar om 4000 euro en 150kg aan apparatuur.

Sterker nog, mijn vader heeft zelfde gekocht maar niet direct bij Anker en die kreeg netjes een mail om een bezorgmoment uit te zoeken, zo hoort het… Hij heeft hem dus al binnen en weken later besteld…

• tweeek
Martijn schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:24:
[...]

Uhm nee dat is niet logisch, bij dit soort producten hoor je van de transporteur gewoon een vraag te krijgen wanneer het uitkomt. Gaat niet om een laptopje hè maar om 4000 euro en 150kg aan apparatuur.

Sterker nog, mijn vader heeft zelfde gekocht maar niet direct bij Anker en die kreeg netjes een mail om een bezorgmoment uit te zoeken, zo hoort het… Hij heeft hem dus al binnen en weken later besteld…
Er zijn er heel veel die bij een ander gekocht hebben en eerder gekregen.
Dat zal aan interne afspraken liggen en wat er geleverd is, aangezien de container handel op het moment ook niet heel zeker is.
Maar ik ga ervanuit dat Anker geen transportbedrijf is, en die al overspoeld worden in allerlei domme vragen over waar de MAX blijft en die ook nog vriendelijk te beantwoorden :)

Hoe dingen misschien horen te gaan, heb je wellicht gelijk.
Maar we leven wel in een tijd dat er zelfs bijna frustratie is als iemand om 09.01 een earlybird bestelling heeft gedaan en dan het product op een later moment krijgt als degene die om 09.02 besteld heeft.
Betreft bestellen en bezorging zijn mensen tegenwoordig over verwent geraakt.

• zybex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-07 01:07
RoelWW schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:55:
[...]

Ik heb het zwarte foam van de doos er nog onder, is ca 5cm hoog, of is dat niet verstandig qua warmte ontwikkeling?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Hansjoh schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:07:
[...]

Nee die beugels zijn echt bedoeld voor stevigheid bij stapelen. Zijn ook kleine beugels, die kunnen de units niet dragen.
Dat is wel echt een tegenvaller. Heb op de grond eigenlijk helemaal geen plaats 🥲

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

tweeek schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:34:
Betreft bestellen en bezorging zijn mensen tegenwoordig over verwent geraakt.
Misschien wel.

Echter: na ~6 weken tijd gehad te hebben om hun zaakjes op orde te krijgen en na het verstrijken van de aangekondigde verzenddatum, hebben ze een werkweek later blijkbaar zo goed als géén orders uitgeleverd, gecombineerd met 0 communicatie. Dat is anno 2026 objectief gezien zeer ondermaats.

We leven in het communicatietijdperk. De maatstaf is veranderd. Een simpele "het duurt wat langer dan voorzien" mail zou al veel gemoederen bedaren. "Verwend" is in die optiek geleuter van boomers die vastgeroest zijn in een tijd waar we niet beter wisten dan weken te moeten wachten op een postduif :+

• tweeek
Knip, onnodig

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 11-07-2026 09:05 ]

• NiGeLaToR
@Slonzo mijn ervaring met Anker leveringen is identiek - zowel vanuit het testpanel als reguliere bestelling daarna was het een verrassing om gebeld te worden door de transporteur of gewoon door een ding-dong met pakket bezorging.

Kan zeker beter, terwijl ze de tracking wel ingeregeld lijken te hebben gaat het wellicht mis met de gekozen transporteurs. Het kan niet met postNL zeg maar.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Taro op 11-07-2026 09:05 ]

• tweeek
Knip

[ Voor 93% gewijzigd door Taro op 11-07-2026 09:05 ]

• NiGeLaToR
Gents tis te warm om je zo online op de kast te laten jagen.

• quizzical
  • Laatst online: 02-08 22:55
Ok terug even ontopic want bovenstaande posts zijn weinig relevant.

Ik merkte dat sommigen in België de Anker toch al gaan gebruiken ook al is dat onwettelijk. Voor hen is dit artikel interessant: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44258/fluvius-registreert-9-795-stekkerbatterijen-bijna-20-000-thuisbatterijen-niet-aangemeld

• NiGeLaToR
@quizzical er zit in ieder geval een vorm van ratio in het feit dat ze zelf zien dat het goedkeuringsproces te lang duurt. Maargoed, hoewel dit soort-van geruststellend is, blijft het vervelend voor mensen in België:
Bij een te late aanmelding kan Fluvius administratieve kosten in rekening brengen, maar de minister zet vooral in op sensibilisering in plaats van sancties. Bothuyne opperde tijdens het debat om ook installateurs en elektrozaken te betrekken bij het informeren van consumenten, een suggestie die Depraetere zei te zullen meenemen.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

quizzical schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:20:
Ik merkte dat sommigen in België de Anker toch al gaan gebruiken ook al is dat onwettelijk. Voor hen is dit artikel interessant: https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44258/fluvius-registreert-9-795-stekkerbatterijen-bijna-20-000-thuisbatterijen-niet-aangemeld
Ik weet niet of jij het zo bedoelt, maar dat artikel leest meer als een aanmoediging dan als afschrikmiddel :)
Het AI-detectiemodel van Fluvius, dat injectie op het stroomnet herkent via de digitale meter
Vraag me ook af wat er "AI" aan is, dat is gewoon een deterministisch algoritme. Als de zon niet schijnt en je registreert toch injectie, weet je al genoeg.

• KoningPaulus
Phantasist schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:44:
vandaag 4:07 mail van anker via hellman bezorging. 26 mei besteld, early bird actie.
Ook net van Hellman een mail gehad. Dat is iets. Maar tracking informatie of de mogelijkheid tot afspraak maken is er niet 😂

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-08 16:30
KoningPaulus schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:05:
[...]

Ook net van Hellman een mail gehad. Dat is iets. Maar tracking informatie of de mogelijkheid tot afspraak maken is er niet 😂
Bij mij zou gisteren bezorgd worden.. echter niemand geweest...

Gebeld.. want via waddinxveen zou het geleverd worden. Gebeld omdat tijdslot verlopen was, blijkt niet geleverd te worden ivm dat hun backservice niet werkt en ze dus niet konden laden? echter dit kreeg ik door, door verbonden te worden met iemand op locatie Geleen, en vervolgens iemand in Barendrecht.

Afspraak gemaakt telefonisch om a.s. maandag te leveren. Echter mijn tracking is niet aangepast en geeft storingen aan.

Lekker bezig dit..

Off topic;

ik ga volgende week vrijdag op vakantie :)

• Atropos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:49
[...]

Die heb ik donderdag ook gehad (en is nu nog steeds onderweg naar Nederland)

Als het goed begrijp levert Hellmann het ergens af en verzorgt Mainfreight de aflevering na een afspraak gemaakt te hebben. We gaan het zien volgende week.

• quizzical
  • Laatst online: 02-08 22:55
Slonzo schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 00:33:
[...]

Ik weet niet of jij het zo bedoelt, maar dat artikel leest meer als een aanmoediging dan als afschrikmiddel :)

[...]

Vraag me ook af wat er "AI" aan is, dat is gewoon een deterministisch algoritme. Als de zon niet schijnt en je registreert toch injectie, weet je al genoeg.
Ik bedoelde het inderdaad niet als afschrikking, wel als nuttige informatie 😉

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

[...]

Idem hier. Waardeloze communicatie!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-08 07:52

SaN

Donderdag een verzendbevestiging ontvangen via de mail. Ik zie dat de status op de tracking pagina nu op "The shipment has arrived in your region" staat. Hoe is het bij degenen gelopen die hem al binnen hebben, hoeveel dagen was hij onderweg en wat was de laatste tracking status voordat hij daadwerkelijk werd geleverd?

Ongelofelijk slecht dit.

• Tomba
  • Laatst online: 01-08 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Hier geen mail of wat dan ook maar de status is wel veranderd in the Shopify link en schijnbaar komt hij via DHL deze kant uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezQGvcBnSBZcbhE7HsRR8SMtg1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0OSsVUU8wwLJcj38ZXPEMgT.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas werkt de track and trace niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtUeWF6Lf8A-Tj8pK0cvEKCpmZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vm3iCpUaNo7RZ3VYGv1covP.jpg?f=fotoalbum_large

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Pagina: 1 ... 33 ... 45 Laatste