• wrutjes
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:59
RoelWW schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:16:
[...]

Heb ook zonneplan dynamisch. Heb de Max ac ingesteld op de dynamisch tarief modus. Je stelt globaal in in welke periodes hij moet opladen of juist ontladen en hij kiest dan dagelijks zelf de gunstigste uren binnen deze periodes. Dat werkt perfect. Tarieven worden ook gewoon goed onthouden. In hoeverre voegt de slimme modus daar nog veel aan toe?
Prima, maar moet toch gewoon werken.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:26
Slonzo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Wat is er mis met output poort 2? Ik zie hier af en toe voorbij komen om die niet te gebruiken, maar wat is de reden daar achter? Vind het niet meteen terug.
Dat vraag ik mij ook af, bij gebrek aan een (meerkanaals) oscilloscoop weet ik het niet; in dit forum heb ik foto's van de binnenkant van een homewizard splitter geplaatst. Kennelijk zijn de output poorten niet helemaal onafhankelijk qua belasting, wordt iets signaaltechnisch teruggekoppeld/overbelast/ingestraald. Homewizard mag het zeggen ?

• JQ-Holland
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 07:52
Sinds woensdag een base-unit in huis, maar nog niet werkend.

Blijkbaar heb ik een verkeerde meter (Landis+Gyr E350 uit 2017 waar de P1 meter niet goed op functioneert: die meter geeft ook maar 6x per minuut info door). Dit ga ik met Stedin proberen te regelen, want om dit zelf op te lossen door stroomtrafo’s te kopen is symptoombestrijding.

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: zijn er al mensen die de batterij kunnen besturen vanuit Home Assistant? En dan meer specifiek via EVCC?

Home Wizard P1 doet het overigens wel (al dan niet vertraagd), dus mijn meter/grid info komt wel door naar HA

• PaulWO
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Ik lees hier best al wat issues met de P1 meter. Een smartmeter met CT-klemmen is toch acurater? Ook qua NOM draaien? En voordeel dat je niet afhankelijk bent van je slimme meter lijkt mij.

Zijn er al wat ervaringen met de smartmeter van Anker?

• Rmvis
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
wrutjes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:58:
Onderwerp: Anker SOLIX Solarbank Max AC — Slimme modus valt terug naar Zelfverbruik + dynamisch tarief naar vast

Sinds gisteren de Solarbank Max AC in gebruik, aangesloten achter mijn bestaande zonnepaneleninstallatie (AC-gekoppeld). Leverancier is Zonneplan met een dynamisch contract, tarief handmatig ingesteld in de Anker-app via de Vergoeding/btw-formule die daar wordt gevraagd.

Twee terugkerende problemen:

1. De modus springt regelmatig terug van "Slimme modus" naar "Zelfverbruik", zonder dat ik dat zelf wijzig.

2. Het ingestelde dynamische Zonneplan-tarief valt regelmatig terug naar een vast tarief.

Wat ik al heb uitgesloten:

- Ik heb een Home Assistant-integratie (Anker Solix Official, lokaal via Modbus TCP) die alleen uitleest voor monitoring/InfluxDB — geen automatiseringen die actief commando's naar het apparaat sturen.

- Met die HA/Modbus-koppeling zowel aan als volledig uitgeschakeld blijft hetzelfde gedrag optreden — dus het lijkt niet veroorzaakt te worden door mijn eigen koppeling, maar eerder aan de kant van de Anker-app/cloud/firmware te zitten.

Vraag aan de groep:

- Heeft iemand anders met een recent geleverde Max AC hetzelfde?

- Is hier al iets over bekend richting een firmware-fix?

Ik heb nog geen contact opgenomen met Anker support, maar ben benieuwd of dit breder speelt bij deze leveringsronde.

Groeten Wilfried
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Na contact met de support heb ik volgende op hun advies gedaan (ik was sceptisch), daarna werkt het dynamische tarief en modus zonder terug te springen.

Blijkbaar bepaald de regio of dynamisch toepasbaar is.
  1. Blijkbaar stond mijn land instelling in mijn account online op Duitsland ipv Nederland https://passport.ankersolix.com/nl/account/
  2. Mijn vrouw was ingelogd met mijn account op haar telefoon, dat vinden ze blijkbaar onhandig. Dus die heeft nu eigen account.
Hopelijk werkt dit ook voor jou.
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste