• Kluskoning
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08 22:34
De spanning stijgt. Krijg net een mail van Anker dat de max AC binnenkort verstuurd wordt. Heb em 26 mei bij Anker besteld, dus ergens tussen nu en 19 juli….

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:11
Principis schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Bij anker zelf. Hun AI klantendienst begreep mijn vraag niet tegoei dus hebben ze gewoon de bestelling geannuleerd. Het zal ook wel deels aan mij gelegen hebben.

In ieder geval ga ik nu wachten met bestellen tot de synergrid homologatie er is.
Dat hebben ze bij mij ook geflikt... Ik wilde alleen vragen of ik nog voor verzending de extra 7kWh module annuleren kon. Toen hebben ze de hele order eruit geknald. Daardoor ook geen powerbank en smart plugs meer gekregen.
RoelWW schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Maak inderdaad een apart 2.4 ghz wifi netwerk en zorg dat de max ac, p1 meter en ook je telefoon (tijdens installatie) op dit 2.4 ghz wifi netwerk zitten, dan zou het moeten lukken!
Ik ga het initieel "gewoon" proberen met mijn bestaande netwerk. Combi van 2,4 en 5ghz op mijn mesh netwerk middels AP's. Mocht dat teveel problemen opleveren kan ik altijd nog een apart netwerk optuigen via mijn modem. Daar heb ik nu de WiFi op uitgeschakeld omdat ik al het draadloze via de AP's laat lopen en ik niet meerdere SSID's via mijn mesh kan optuigen.

[ Voor 36% gewijzigd door KoningPaulus op 07-07-2026 13:59 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 21:33
RoelWW schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:32:
[...]

Maak inderdaad een apart 2.4 ghz wifi netwerk en zorg dat de max ac, p1 meter en ook je telefoon (tijdens installatie) op dit 2.4 ghz wifi netwerk zitten, dan zou het moeten lukken!
Had ik allemaal al gedaan maar zonder succes. Ga vanavond weer een poging doen. Het is vreemd dat de Solix wel werkt alleen de P1 niet.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:58
PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Had ik allemaal al gedaan maar zonder succes. Ga vanavond weer een poging doen. Het is vreemd dat de Solix wel werkt alleen de P1 niet.
Sluit je hem alleen op de P1 meter aan? Zonder splitter?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08
Mistraller schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:30:
[...]

Mijn Zendures komen er ook vandaan. Prima geregeld en ook de aftersales goede ervaring. N=1 maar mijn ervaring is in elk geval 100%. Ze zijn ook actief op tweakers.
Hier ook alleen maar goede ervaring met techpunt. Ik was 2 dagen te laat voor die powerbank actie maar ze hebben hem toch kunnen regelen. Ze hebben toen ook de 5% korting per mail beloofd en net een mail gehad dat hij vrijdag kan geleverd worden, met dan die aangepaste prijs te betalen als testsaldo.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:42
Kluskoning schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:50:
De spanning stijgt. Krijg net een mail van Anker dat de max AC binnenkort verstuurd wordt. Heb em 26 mei bij Anker besteld, dus ergens tussen nu en 19 juli….
Die mail kreeg ik net ook, terwijl ik de accu niet rechtstreeks bij Anker heb besteld maar bij een zaak op 30 minuten rijden zodat ik hem kan ophalen (dan rij de ik auto achterom tot vlak bij de plek waar hij komt te staan en hoef ik dat ding niet via een grindpad en door het huis te slepen). Ben benieuwd :)
Mistraller schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:12:
[...]

Dat was bij Zendure ook zo. Mijn spullen bij Techpunt besteld; stond in backorder, maar het kwam een week voor de geplande datum al binnen.
Lijkt erop dat bulk naar een distributiepartij (die "snel verzenden naar consumers" als core business heeft) sneller gaat dan een accu leverancier (Die "accu's bouwen" als core business heeft). Hmm klinkt wel logisch eigenlijjk ;)
V.z.i.w. doet Anker dit ook niet zelf, die maken gebruik van een fulfillmentcenter in Duitsland om dit voor ze te regelen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• JeroenAka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-07 10:45
Zojuist ook een mail gekregen dat de accu binnenkort verzonden wordt.

Het is wel zo dat ik de order twee weken bewust geannuleerd heb, dus wie weet.

• PADIpro
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Beide geprobeerd. Rechtstreeks op de P1 poort en via een splitter die een aparte voeding heeft.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-08 16:08
JeroenAka schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:29:
Zojuist ook een mail gekregen dat de accu binnenkort verzonden wordt.

[...]
Helaas was het wel een hele algemene mail met enkel de info van de website. Voor de rest:
Bedankt voor je geduld! Je Anker SOLIX Solarbank Max AC wordt binnenkort verzonden.

Volgens het huidige verzendschema:
- Bestellingen van 26 mei t/m 1 juni worden vanaf 6 juli verzonden.
- Bestellingen na 2 juni worden naar verwachting vanaf 19 juli verzonden.

Wil je de verzending aanpassen vanwege vakantie, een adreswijziging of een andere reden? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice: support@ankersolix.com.

Horen we niets van je, dan verzenden we je bestelling volgens de oorspronkelijke planning.
Wel fijn dat ze dat melden op 7 juli en ik 26 mei ook bijzonder vroeg was. We houden maar gewoon geduld. Gelukkig niet al te veel haast nu :)

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:38
PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:38:
Ter informatie: ook de Anker SOLIX Smart Plug kan ik niet koppelen. Deze loopt vast in exact dezelfde stap tijdens de Bluetooth-koppeling. De Solarbank Max AC zelf is daarentegen probleemloos geïnstalleerd en verbonden met mijn wifi.
Als je in de regio den haag woont heb ik hier andere p1 en smart meters, ditto kan ik voor je testen ?

• tweazer
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Je kunt de p1 meter ook enkel via een usb-c aansluiten (domme voedingskabel, geen e-mark) Bij probleemgevallen: p1 meter volledig loskoppelen, knopje ingedrukt houden (de hele tijd), aansluiten op usb-c, discoveren, bij gevonden zijn knopje loslaten, volgend schermpje, bij bevestiging klikken, wifi koppelen (je kan ook je telefoon als hotspot gebruiken) en voila...
Overigens is de laatste firmware vziw 2.8.0.0 en is er een gen 1 en gen 2 uit (schijnt in het serienummer te zitten, iets ander hardware ontwerp).

• KoningPaulus
Welke P1 splitters gebruiken jullie icm de Anker? Ik moet er nog een aanschaffen en zie vooral die van Homewizard en smartgateways voorbij komen

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-08 22:01
Net bevestiging gehad dat binnenkort wordt geleverd. Nu wel niet zeker wat ik best kan doen zolang de homologatie nog niet in orde is bij Synergrid :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:58
KoningPaulus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:09:
Welke P1 splitters gebruiken jullie icm de Anker? Ik moet er nog een aanschaffen en zie vooral die van Homewizard en smartgateways voorbij komen
Homewizard werkt goed. Gek genoeg is de derde poort minder geschikt voor de P1 dongle van Anker, verder ideaal. @Taro heeft volgens mij P1-ception met diverse splitters op elkaar :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• tweazer
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Homewizard werkt goed. Gek genoeg is de derde poort minder geschikt voor de P1 dongle van Anker, verder ideaal. @Taro heeft volgens mij P1-ception met diverse splitters op elkaar :)
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEoaymm3hxSMkiIy9ltGmjjGxZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K17eI7DLcDMIoJvaG4rPmzdk.jpg?f=fotoalbum_large

In dit geval een beetje extreem, poortje 2 (3) uit steeds niet gebruikt, poortje 1 uit (2) om door te lussen, poortje 3 (4) uit voor p1 meters (anker, toon, homewizard). Ik heb het hele setje met 6 anker p1 meters aan de praat gekregen, alleen was dat wel flink wat husselen... Een 1 naar 5 usb-c kabel voorziet in de spanning

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-08 22:55
HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:15:
Net bevestiging gehad dat binnenkort wordt geleverd. Nu wel niet zeker wat ik best kan doen zolang de homologatie nog niet in orde is bij Synergrid :)
Ik heb gevraagd om hem voorlopig niet te leveren.

Als hij hier tot eind augustus in de verpakking staat en dan blijkt dat de homologatie niet lukt (of bvb niet met het volle vermogen of wat dan ook), is het lastig om hem na zo lange tijd nog terug te kunnen sturen. Zeker als ik hem uit benieuwdheid toch in gebruik zou nemen voor die tijd...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 14:32

Dennahz

Life feels like hell should.

Loen schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Helaas was het wel een hele algemene mail met enkel de info van de website. Voor de rest:

[...]

Wel fijn dat ze dat melden op 7 juli en ik 26 mei ook bijzonder vroeg was. We houden maar gewoon geduld. Gelukkig niet al te veel haast nu :)
Tja, ik ga hem dan toch moeten uitstellen. Vanaf volgende week maandag 3 weken op vakantie, dus dan staat ie 3 weken op de oprit. Heel slecht van Anker om zo traag te zijn met leveren.

Dan maar tijdens de vakantie nog veel terugleveren, het maximale uit de salderingsregeling (en m'n vaste contract tot september) halen :+

Twitter

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:41:
[...]

Als hij hier tot eind augustus in de verpakking staat en dan blijkt dat de homologatie niet lukt (of bvb niet met het volle vermogen of wat dan ook), is het lastig om hem na zo lange tijd nog terug te kunnen sturen. Zeker als ik hem uit benieuwdheid toch in gebruik zou nemen voor die tijd...
Waar heb je hem besteld ?

• HannesB
quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:41:
[...]

En anderzijds staat er wel op hun website in de faq dat het toestel legaal gebruikt kan worden in België…

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:58:
[...]

En anderzijds staat er wel op hun website in de faq dat het toestel legaal gebruikt kan worden in België…
Idd , het is zo onozel als het groot is . Het toestel is CE gekeurd en voldoet aan alle voorwaarden voor de Europese markt , en toch moet Belgie er weer een schepje bovenop doen . Je mag een wasdroger , kookplaat en andere grootverbruikers laten werken , en toch is daar geen synergrid voor nodig .

• quizzical
zorazori schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:36:
[...]

Waar heb je hem besteld ?
Bij Off Grid Power Station

Eerst stuurden ze me dit als antwoord:
Volgens Anker zal het niet lang meer duren voordat de Solarbank MAX AC aan de Synergrid-lijst wordt toegevoegd.

Tot die tijd kun je de Solarbank MAX AC gewoon gebruiken met een maximaal ontlaadvermogen van 800 W via een standaard stopcontact.

Een keuring is alleen nodig wanneer je een aparte groep in de meterkast hebt aangelegd en je meer dan 800 W wilt terugleveren.
Dat eerste aspect bleek dan toch niet de laatste informatie te zijn, en op de andere aspecten verduidelijkte ik de situatie als volgt:
  • Keuring of de binneninstallatie aan het AREI voldoelt: Een keuring is enkel nodig als je belangrijke aanpassingen hebt gedaan aan je elektrische thuisinstalatie. Dat zal bij mij niet het geval zijn want ik kan de batterij op zijn eigen groep zetten zonder wijzigingen te doen.
  • Aanmelden bij Fluvius: Aanmelden bij de netbeheerder is niet nodig als de batterij minder dan 800W teruglevert (en er aan nog een aantal andere voorwaarden is voldaan). Ik zal de batterij wel aanmelden want ik wil de volle 3500W benutten. Een toestel dat niet gehomologeerd is door Synergrid kan ik uiteraard niet succesvol aanmelden.
  • Homologatie door Synergrid: De homologatie van het toestel door synergrid is altijd vereist. Zonder homologatie mag het toestel eenvoudigweg niet gebruikt worden in België, ongeacht het geleverde vermogen en of het aangemeld is of niet bij de netbeheerder.
Toen waren ze het er toch mee eens dat ik het toestel niet kon gebruiken en ze het dus beter voorlopig nog niet leveren.
HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:58:
[...]

Ja er staan wel meer dingen in hun FAQ over België die fout zijn.

• HannesB
quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:56:
[...]

Bij Off Grid Power Station

Eerst stuurden ze me dit als antwoord:

[...]

Dat eerste aspect bleek dan toch niet de laatste informatie te zijn, en op de andere aspecten verduidelijkte ik de situatie als volgt:
  • Keuring of de binneninstallatie aan het AREI voldoelt: Een keuring is enkel nodig als je belangrijke aanpassingen hebt gedaan aan je elektrische thuisinstalatie. Dat zal bij mij niet het geval zijn want ik kan de batterij op zijn eigen groep zetten zonder wijzigingen te doen.
  • Aanmelden bij Fluvius: Aanmelden bij de netbeheerder is niet nodig als de batterij minder dan 800W teruglevert (en er aan nog een aantal andere voorwaarden is voldaan). Ik zal de batterij wel aanmelden want ik wil de volle 3500W benutten. Een toestel dat niet gehomologeerd is door Synergrid kan ik uiteraard niet succesvol aanmelden.
  • Homologatie door Synergrid: De homologatie van het toestel door synergrid is altijd vereist. Zonder homologatie mag het toestel eenvoudigweg niet gebruikt worden in België, ongeacht het geleverde vermogen en of het aangemeld is of niet bij de netbeheerder.
Toen waren ze het er toch mee eens dat ik het toestel niet kon gebruiken en ze het dus beter voorlopig nog niet leveren.

[...]

Ja er staan wel meer dingen in hun FAQ over België die fout zijn.
Heb ook bij hen besteld gehad. Zij laten het toestel dan bij hen staan tot homologatie voltooid is? Alle pre-order voordelen blijven wel gewoon behouden dan?

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 23:28
PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb hem gisteren gewoon op mij Ziggo modem 2.4 en 5 via HW splitter aan kunnen sluiten.

Hw p1 op 2 en Anker op 4 en niets op 3 zoals hier aangegeven is.

Wel in dezelfde meterkast

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-08 15:28

timhtc

Home Energy Management

Heeft iemand al wat meer gehoord over de nieuwe ATS kast die in Q4 uitgebracht zal worden waardoor je een of meerdere Max AC's kunt koppelen en er ook drie parallel op een drie fase net kunt verbinden en daarmee ook een backup systeem neer kan zetten met meer vermogen.

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• quizzical
HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:08:
[...]

Heb ook bij hen besteld gehad. Zij laten het toestel dan bij hen staan tot homologatie voltooid is? Alle pre-order voordelen blijven wel gewoon behouden dan?
Ja zo lees ik dit antwoord toch:
Bedankt voor je uitgebreide toelichting.

Wij hebben op dit moment geen definitieve bevestiging ontvangen dat de homologatie door Synergrid eerder zal plaatsvinden dan de planning die Anker heeft gecommuniceerd. We zijn hiervoor afhankelijk van de informatie die wij vanuit Anker ontvangen.

Wij begrijpen dan ook goed dat je de batterij pas wilt ontvangen zodra deze officieel gehomologeerd is en in België gebruikt mag worden. Dat is een logische keuze.

Wij kunnen je bestelling daarom aanhouden en pas uitleveren zodra de Synergrid-homologatie definitief is afgerond.

Met vriendelijke groet,

Off Grid Power Station

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:14
https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1r0g10?ref=search_result_p1

https://www.bol.com/nl/nl...essoires/9300000237979529

Zijn er trouwens 2 verschillende p1 meters?

Eerst dacht ik ook er 2 te zien op de site van Anker zelf, beide gaven aan enkel te weken met de 4 /max ac. Of de andere met oudere systemen.
Whiskey48 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:12:
https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1r0g10?ref=search_result_p1

https://www.bol.com/nl/nl...essoires/9300000237979529

Zijn er trouwens 2 verschillende p1 meters?

Eerst dacht ik ook er 2 te zien op de site van Anker zelf, beide gaven aan enkel te weken met de 4 /max ac. Of de andere met oudere systemen.
Als ik het goed zeg zijn er 2 hardware revisies van de P1 meter verkocht. Maar deze zijn onder dezelfde naam verkocht en er is geen onderscheid tussen de werking vziw.

Er is wel een gen 2 versie van de smart meter die extra functionaliteit biedt i.v.m. de Max AC en Solarbank 4.

correct me if I’m wrong.

• TouW
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01
Max AC: Noodstroompoort geen load-detectie, maar stekkerdetectie (Schuko)

Model: Anker SOLIX Solarbank Max AC
Firmware: v1.0.1.10
Instelling: "Instellingen" → "Instellingen noodstroomcontactdoos" → “Automatisch beginnen"

De app zegt bij “Automatisch beginnen" / "Auto-Start":
Nederlands: De load-poort wordt automatisch geactiveerd en levert stroom zodra een verbruiker is aangesloten. Bij inactiviteit schakelt de poort uit om zelfverbruik te voorkomen.

Engels: The load port automatically activates and discharges when a load is connected, and shuts off when idle to prevent self-consumption.
Bij mij blijkt de startvoorwaarde niet “verbruiker aangesloten”, maar het stekkertype in de contactdoos.

Tests (modus “Automatisch beginnen” / "Auto-Start")
Verbruikers: telefoonlader en 300 W-infraroodlamp, beide met platte Europlug (CEE 7/16). Schuko-tests (CEE 7/7) via een geaard verlengsnoer.
  • Europlug verbruiker rechtstreeks in de poort: geen activatie. Beide verbruikers, in- én uitgeschakeld getest, geen verschil.
  • Schuko-verlengsnoer zonder verbruiker: relais schakelt direct in. Minimale aan-tijd ~3 s, daarna schakelt het relais direct uit bij verwijderen van de stekker. Zonder verwijderen: ten minste een uur spanning op het snoer bij 0 W (multimeter), zowel netgekoppeld als op batterij. Geen automatische uitschakeling gezien.
  • Schuko-verlengsnoer mét verbruiker: relais schakelt direct in, verbruiker aan of uit maakt niet uit. Verbruiker uitschakelen met stekker erin: poort blijft aan.
Handmatig AAN/UIT werkt in alle gevallen normaal, ook met Europlug.

Interpretatie
Trigger correleert volledig met stekkertype, niet met belasting: 300 W op Europlug triggert nooit, een leeg Schuko-snoer triggert altijd en blijft aan. Beide beloften uit de apptekst kloppen dus niet:
  • de poort start niet “zodra een verbruiker is aangesloten”
  • de poort schakelt niet uit “bij inactiviteit”, ook niet in batterijstand, waar “zelfverbruik voorkomen” juist relevant is.
Het detectiemechanisme kan ik niet vaststellen. Misschien dat iemand dit snapt?

Praktisch gevolg
Apparaten met Europlug (het gros van kleine elektronica) starten de poort nooit automatisch. Workaround: geaard verlengsnoer of adapter, maar dan schakelt de poort ook nooit meer uit; de stekker moet er fysiek uit.

Vragen
  1. Kan iemand dit reproduceren (zelfde firmware of anders)?
  2. Is een Schuko-stekker als start-trigger ergens gedocumenteerd?
  3. Verwacht gedrag, firmware-issue in v1.0.1.10, of hardwarebeperking?
  4. Iemand al bij Anker gemeld? Zo ja, wat was de reactie?

• HannesB
quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:46:
[...]

Ja zo lees ik dit antwoord toch:

[...]
Heb Anker nogmaals gecontacteerd gehad. Geloof niets nieuws tov wat eerder al werd gedeeld. Nu wel nog nagevraagd of er verdere details zijn zoals het toegestane vermogen en connecties.

First, I have some good news: the product certification for the SolarBank Max AC is fully complete, so you can rest assured on that front.

The product is currently in the Synergrid listing phase. Simply put, this is the step where the relevant authority officially publishes product information following the successful completion of certification. Due to internal administrative adjustments at the agency, this stage is expected to be finalized around the end of August.

The product is already legally available for sale in Belgium. The only current limitation is that the application for grid connection/registration cannot be submitted until the Synergrid listing process is complete; otherwise, usage remains unaffected.

Absurd dat er zo’n verschillen zijn tussen België en Nederland qua aanpak en regelgeving rond elektriciteit.

• Dennahz

Dennahz

Wat is het risico als je de accu gewoon gaat gebruiken in België? Want uiteindelijk bepaal je toch zelf wel wat je wel of niet aansluit in je eigen huis? Zeker als het een plug-in device is.

Twitter

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:40
Hebben jullie de Anker ook allemaal aangemeld bij https://www.energieleveren.nl/

Waarom zou je dat doen als je de accu alleen maar voor de NOM modus inzet?
Je levert dan niets of bijna niets terug en ik heb destijds wel de PV installatie daar aangemeld.
Waarom de batterij dan apart opgeven? Alles blijft immers achter de meter en ik vraag me ook af wie deze gegevens allemaal krijgt en wat ze er in de toekomst mee kunnen doen? Extra belasting heffen of zo :X

Arriving Somewhere but not here....

Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:16:
Hebben jullie de Anker ook allemaal aangemeld bij https://www.energieleveren.nl/

Je levert dan niets of bijna niets terug en ik heb destijds wel de PV installatie daar aangemeld.
Waarom de batterij dan apart opgeven? Alles blijft immers achter de meter en ik vraag me ook af wie deze gegevens allemaal krijgt en wat ze er in de toekomst mee kunnen doen? Extra belasting heffen of zo :X
Omdat het wettelijk verplicht is, en ik geloof er niks van dat er extra batterij belasting komt.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• quizzical
Dennahz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:11:
Wat is het risico als je de accu gewoon gaat gebruiken in België? Want uiteindelijk bepaal je toch zelf wel wat je wel of niet aansluit in je eigen huis? Zeker als het een plug-in device is.
Je volgt de wetgeving niet en voor Fluvius is het een koud kunstje om aan je gebruiksdata te zien dat je een batterij hebt geplaatst maar niet aangemeld.

Je bepaalt inderdaad zelf wat je wel of niet aansluit, maar je bepaalt niet of dat wettelijk is of niet ;-)
Verder is het uiteraard aan jou de keuze of je de regels volgt of niet.

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-07 08:40
Die van mij is verzonden. Besteld bij Anker op 26 mei.

[ Voor 10% gewijzigd door Mastergo op 08-07-2026 08:12 ]

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 18:16

fjs

PSN: ftltc

Nog steeds niet verzonden. 26 mei besteld bij Anker.

To boldly go where no man has gone before...

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 21:35
Mastergo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:02:
Die van mij is verzonden. Besteld bij Anker.
Besteldatum / tijd en welke items?

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-08 16:30
vandaag 4:07 mail van anker via hellman bezorging. 26 mei besteld, early bird actie.

• Dennahz

Dennahz

Phantasist schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:44:
vandaag 4:07 mail van anker via hellman bezorging. 26 mei besteld, early bird actie.
Wanneer wordt ie geleverd? Ben volgende week zelf op vakantie, dus hoop dat tussen de mail en de levering maximaal 1 zit, anders staat de batterij 3 weken op de oprit :+

Ga achteraf wel klagen bij Anker over de gang van zaken en gebrek aan communicatie. Nu moeten ze gewoon zo snel mogelijk onze presale versturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennahz op 08-07-2026 08:50 ]

Twitter

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:33
quizzical schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:48:
[...]

Je volgt de wetgeving niet en voor Fluvius is het een koud kunstje om aan je gebruiksdata te zien dat je een batterij hebt geplaatst maar niet aangemeld.

Je bepaalt inderdaad zelf wat je wel of niet aansluit, maar je bepaalt niet of dat wettelijk is of niet ;-)
Verder is het uiteraard aan jou de keuze of je de regels volgt of niet.
Van Fluvius zou ik niet al teveel schrik hebben, die lopen 2 jaar achter, maar de brandverzekering kan wel eens tegenwerken mocht er iets gebeuren en er staat een illegale batterij.

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-08 22:43
Ik heb de montagebasis erbij besteld, welke leverbaar is vanaf 27 juli. Ondanks dat ik op 26-5 om 9:15 heb besteld bij ANKER... Denk ik dat ik daardoor de sjaak ben.

Wat kan het je toch bezig houden he... ;( |:(

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:30
timhtc schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:15:
Heeft iemand al wat meer gehoord over de nieuwe ATS kast die in Q4 uitgebracht zal worden waardoor je een of meerdere Max AC's kunt koppelen en er ook drie parallel op een drie fase net kunt verbinden en daarmee ook een backup systeem neer kan zetten met meer vermogen.
Ook benieuwd!

• MDiamond
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08 21:59
Afgelopen maandag heb ik mijn SOLIX Max AC binnengekregen via Offgrid en natuurlijk meteen geïnstalleerd. Hij draait nu een kleine twee dagen en ik heb hem op de AI-modus gezet.

Binnen die AI-modus geeft de app aan dat het zonnepanelensysteem onafhankelijk in de woning werkt en de zonne-energie dus niet kan voorspellen. Het gevolg is dat hij nu automatisch aanstuurt op eerst de batterij opladen en pas daarna terugleveren.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat hij hier meteen al wat slimmer/gunstiger mee om zou gaan. Ik wacht het de komende dagen nog even af om te zien of het algoritme nog wat bijleert, maar ik ben benieuwd: zijn er hier al mensen met dezelfde ervaringen? Leert het systeem na een tijdje inderdaad de patronen, of blijft hij zo rigide eerst de accu volpompen?

• Whiskey48
MDiamond schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:20:
Afgelopen maandag heb ik mijn SOLIX Max AC binnengekregen via Offgrid en natuurlijk meteen geïnstalleerd. Hij draait nu een kleine twee dagen en ik heb hem op de AI-modus gezet.

Binnen die AI-modus geeft de app aan dat het zonnepanelensysteem onafhankelijk in de woning werkt en de zonne-energie dus niet kan voorspellen. Het gevolg is dat hij nu automatisch aanstuurt op eerst de batterij opladen en pas daarna terugleveren.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat hij hier meteen al wat slimmer/gunstiger mee om zou gaan. Ik wacht het de komende dagen nog even af om te zien of het algoritme nog wat bijleert, maar ik ben benieuwd: zijn er hier al mensen met dezelfde ervaringen? Leert het systeem na een tijdje inderdaad de patronen, of blijft hij zo rigide eerst de accu volpompen?
Of moet je de Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 Three-Phase plaatsen met een klem over de zonnepanelen? Dat hij de zonnepanelen ook echt ziet en er dan pas op gaat handelen?

Ik ga die gebruiken over mijn Zendure systeem, dat de Anker hier keurig rekening mee houdt.
Maar ben benieuwd of ik een 2e Gen2 Smart Meter kan plaatsen voor de zonnepanelen, en of dat dus een voordeel heeft.

• barttervelde1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-07 01:57
Ik heb besteld via Anker op 26 mei.

Ik heb gisteren de standaard mail gehad dat ze gaan beginnen met uitleveren.

Op mijn vraag aan de klantenservice wanneer ik deze kan verwachten (het is tenslotte bijna vakantie) kreeg ik vanochtend de volgende reactie:

Dank je wel dat je contact opneemt en voor je geduld.

Onze excuses dat we u hebben laten wachten. Na navraag laten we u graag weten dat uw bestelling al is verwerkt en naar het magazijn is geüpload, en dat deze nu op een ordelijke manier wordt ingepland voor verzending.

Meestal wordt je pakket snel verzonden en wordt de levering meestal binnen 5-7 werkdagen afgerond. We waarderen uw begrip en geduld tijdens dit proces enorm. Mocht u het pakket niet binnen de termijn ontvangen, neem dan gerust contact met ons op. We helpen u altijd graag met eventuele zorgen of vragen.

Hartelijke groeten

Ticket#ANKER

Ik hoorde gisteren Bram van Bright zeggen in zijn filmpje op de Intersolar dat er ca. 5000 Max AC's zijn besteld in NL. Beetje doorrijden dus s.v.p.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
Joop_Klepzeiker schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 07:16:

Het is a) wettelijk verplicht, en b) voor de netbeheerder een erg fijne wetenschap hoeveel capaciteit er in een regio opgesteld staat die mogelijk netcongestie tegen kan gaan. Bovendien; als jouw verbruikscijfers ineens een verdacht patroon opleveren, dan zou het vragen kunnen opleveren. (Verwacht ik overigens niet, maar goed)
Met PV was er ook deze discussie, er is ook geen zonnebelasting gekomen en die gaat er ook niet komen. Idem voor accu's. Want dan moet je elke energieopslag gaan belasten dus ook een UPS, bidirectionele laadpaal voor je auto, thermische warmte opslag, etc etc.
Wat je thuis merkt met je P1 data als je NOM wilt draaien, is dat je altijd ietsje achter de feiten aan loopt. Een netbeheerder bekijkt dat in het groot. De data is in belang van netstabiliteit.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• NoTime4Fun
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 12-07 11:28
Maar kunnen we hem nu gebruiken, heb deze net binnen,dus wou dit weekend aansluiten? Wat een soep

[ Voor 86% gewijzigd door NoTime4Fun op 08-07-2026 11:28 ]

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 10:19

Talon

Booooom !

De vrachtwagen heeft vanochtend mijn Anker Solix Max AC uitgeladen die ik bij Thuisbatterij had besteld. Communicatie over levering was minimaal. Dat moet echt beter.

Hoe dan ook : aangesloten, ingesteld en werken.
Alleen nog een beetje stoeien met mijn Landys Gyr E360. Huisvermogen/belasting blijft op 0.
Als ik de input/throughput bekijk van mijn zonnepanelen ten opzichte van de P1 , klopt dat aardig.

Ben tot nu toe aangenaam verrast met de simpele installatie procedure en hoe duidelijk alles is beschreven in de meegeleverde documentatie.

Wel nog even een bedankje aan iedereen hier, aangezien ik al een tijdje meelurk en dus al wat strategiën en uitdagingen van anderen heb kunnen doorlezen.

Mocht ik nog wat noemenswaardigs tegenkomen na wat dagen draaien hoor je me meteen.

• babysharky
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 09:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETStZADAMUdw1a28TSy5n1UBkdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EReUIRqnJ7CkQ8UkcXr0Muvu.jpg?f=fotoalbum_large

Hi, im no electrician. im thinking of buying the solarbank max ac but would like to know if i could run it of this socket at 2300-3600watts? its on a hager MHN520 B20 circuit breaker

[ Voor 4% gewijzigd door babysharky op 08-07-2026 11:42 ]

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
babysharky schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:40:
[Afbeelding]

Hi, im no electrician. im thinking of buying the solarbank max ac but would like to know if i could run it of this socket at 2300-3600watts? its on a hager MHN520 B20 circuit breaker
Is this a Solar Panel input box?

Then no because you can only add a electricity user and not a battery as the battery can deliver current back to the net. This can cause overcurrent as the battery together with the panels can cause a overcurrent for the wires in your home.

• babysharky
  • Laatst online: 09:59
Spekkie99 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Is this a Solar Panel input box?

Then no because you can only add a electricity user and not a battery as the battery can deliver current back to the net. This can cause overcurrent as the battery together with the panels can cause a overcurrent for the wires in your home.
thanks you are correct the circuit says pv installation, but there is socket that has its own hager mhn516 circuit - would that not mean the socket is on its own circuit similar to how they install separate circuits for washing machines?

[ Voor 17% gewijzigd door babysharky op 08-07-2026 12:14 ]

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:20
babysharky schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:09:
[...]

thanks you are correct the circuit says pv installation, but there is socket that has its own hager mhn516 circuit - would that not mean the socket is on its own circuit similar to how they install separate circuits for washing machines?
No, its the other way around. They added the solar to your dedicated washing machine group socket. And that's ok as the washing machine is a user. It will use sun power or power from the grid.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Keer in Engels een vraag kan, maar de voertaal op GoT is Nederlands. Dus graag antwoorden nu in het Nederlands verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 08-07-2026 13:01 ]

• NL12143.AO
  • Laatst online: 08-07 14:43
Na lang "pielen" gevonden hoe je een leverancier anders dan Tibber of Nordpol ingesteld krijgt. "Gewoon" via het opgeven van je postcode, en dan next. Dan krijg je "auto-tarif" en kun je alle leveranciers kiezen en voor de prijs met opga een formule instellen: inkoop + energie belasting + BTW .

Bij "Dynamic-Tarif" mode zou het wel handig zijn zowel inkoop- als verkoop prijs te zien (net als bij Zonnedimmer). . Nu denk je al snel ik koop op 0,20 (is met opslag) en verkoop bij 0,30 (dus dat is ook 0,20 zonder opslag) ;-(

Wat opvalt is dat bij marktprijs vanaf 0,02 je bij Pure een paar cent moet toeleggen ????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S39GqvVQFy6OqkuaWJRK1dnUCBM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nSrSiTbacWQvLfL9jztQwq3K.jpg?f=user_large

• Mastergo
Hoe hebben jullie hem aangesloten?

Nieuwe groep aangelegd? 16 of 20A? Via wcd...

Bij mij komt hij naast de meterkast te staan. Ga hem rechstreeks aansluiten op een eigen groep. Heb nog een B16 aardlekautomaat over dus die ga ik gebruiken. Hoeft van mij ook geen 3500 eruit te trekken dus bij instellingen zet ik hem wel iets lager.

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-08 16:08
Mastergo schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:31:
Hoe hebben jullie hem aangesloten?

Nieuwe groep aangelegd? 16 of 20A? Via wcd...

Bij mij komt hij naast de meterkast te staan. Ga hem rechstreeks aansluiten op een eigen groep. Heb nog een B16 aardlekautomaat over dus die ga ik gebruiken. Hoeft van mij ook geen 3500 eruit te trekken dus bij instellingen zet ik hem wel iets lager.
Hier komt hij op een dubbel module brede B16 ABB alamat idd. Ga hem eerst maximum op 3000 zetten (zo rond of net boven de 80% van een B16) en dan kijken hoe warm hij wordt om hem misschien hoger te zetten later... Heb een warmtecamera liggen dus ben benieuwd.

ABB (bijvoorbeeld) heeft tegenwoordig ook een enkele module brede Alamat, maar die durf ik dan weer niet aan op vol vermogen. B20 is ook een optie maar dan moet ik de bestaande alamat vervangen en zou ik enkel module breed kunnen doen om ruimte te creeren, maar dan heb je weer de discussie over selectiviteit. Waar de meeste mensen nu zeggen dat het niet meer hoeft maar waar niet iedereen het over eens is... En ik wil in elk geval niet de hoofdzekering kunnen door branden bij issues, dus 3000W it is en van daar verder kijken :)

In elk geval geen wcd, maar vast aan gesloten. Heb de losse anker stekker al liggen (nu alleen de max ac zelf nog...) en die ziet er robuust uit. Ga er denk ik gewoon een vaste stugge kabel in prikken. Gister de werkschakelaar geplaatst in de garage, de kabel tussen de garage en meterkast (en dus de alamat) was eerder al door een electricien gedaan.

• PADIpro
tweazer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:03:
[...]

Als je in de regio den haag woont heb ik hier andere p1 en smart meters, ditto kan ik voor je testen ?
Ik heb de video over de thuisbatterij bekeken. Daar werd geadviseerd om een andere iPhone te gebruiken. Daarom heb ik de iPhone van mijn vrouw geprobeerd en tot mijn verbazing werkt het koppelen daarop direct. Alles functioneert dus gewoon op haar iPhone.

Vervolgens heb ik op mijn eigen iPhone ingelogd met precies hetzelfde Anker-account als op de iPhone van mijn vrouw. Toch zie ik op mijn toestel helemaal niets terug.

Ook heb ik geprobeerd mezelf uit te nodigen, maar ik ontvang geen melding in de app en ook geen e-mail.

Het lijkt er dus op dat het probleem specifiek op mijn iPhone zit. Ik ben benieuwd hoe we dit kunnen oplossen

• PADIpro
tweazer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:03:
[...]

Ik woon in de regio Utrecht en heb een Landis+Gyr E350 slimme meter. Dat is helaas ook niet ideaal, omdat deze maar eens per 10 seconden gegevens doorgeeft.

Vervanging is op dit moment ook geen optie. Stedin kan nog niet aangeven wanneer de meter vervangen wordt. Als je wilt bijdragen aan de energietransitie, wordt dat op deze manier wel erg lastig gemaakt.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:41:
Ik vind het wel ronduit bizar dat derde partijen sneller verzenden dan Anker. 26-5 om 9:31 bestelling voltooid maar nog altijd:

[Afbeelding]
En weer 2 dagen verder en nog altijd helemaal niks :|

Je zou verwachten dat juist levering vanuit de fabrikant zelf het snelste gaat? Kan me niet voorstellen dat er heel veel mensen voor mij besteld hebben.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• pretmark
Tomba schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:19:
[...]

Je zou verwachten dat juist levering vanuit de fabrikant zelf het snelste gaat? Kan me niet voorstellen dat er heel veel mensen voor mij besteld hebben.
Ja ik :D Maar heb ook nog niks. "Klantenservice" helpt ook niet.

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 18:16

fjs

PSN: ftltc

Zie nu wel in de 'Shop' app dat hij verstuurd is via USPS maar nog geen gegevens.

To boldly go where no man has gone before...

• micebec
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:46
Tomba schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:19:
[...]

Vandaag pas bericht gehad dat de thuisbatterij is verzonden. Ik heb bij Anker Solix besteld op 27 mei om 10:39.

Gisterochtend nog gevraagd of ze de levering konden aanhouden vanwege vakantie aanstaande zaterdag maar blijkbaar was ik te laat.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:47
Wellicht een idee om gezien de vele posts hierover een separaat Levertijden topic van te maken? Ik snap de frustratie, maar zou in dit topic liever de technische zaken en ervaringen teruglezen.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

micebec schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:46:
[...]

Vandaag pas bericht gehad dat de thuisbatterij is verzonden. Ik heb bij Anker Solix besteld op 27 mei om 10:39.

Gisterochtend nog gevraagd of ze de levering konden aanhouden vanwege vakantie aanstaande zaterdag maar blijkbaar was ik te laat.
Dan is t wel duidelijk dat ze niet in volgorde van bestellen verzenden :/

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• De Kris
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:54
Tomba schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:19:
[...]

Dan is t wel duidelijk dat ze niet in volgorde van bestellen verzenden :/
Inderdaad, ik en een collega hebben 26 mei om 9u28 besteld en nog steeds niets gehoord.

Het is niet alleen dat men zo laat is, maar dat je gewoon niks van info krijgt.

dK

• pretmark
Ik ontvang net op 3 verschillende mail adressen een mail met onderwerp: "Je ANKER SOLIX Solarbank MAX is onderweg!"

De mail zelf is een algemene reclame mail, heel vreemd.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:02
Ik heb hem van de week op hold laten zetten i.v.m. vakantie. Heb nu na het telefonisch contact al 3 mails gehad over wanneer ik terug ben. Dus ik weer alles uitleggen en dat ik hem al op hold heb gezet, en wederom krijg ik een mail we begrijpen dat u op vakantie gaat, kunt u ons laten weten…. Zucht.

• KoningPaulus
Talon schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:29:
De vrachtwagen heeft vanochtend mijn Anker Solix Max AC uitgeladen die ik bij Thuisbatterij had besteld. Communicatie over levering was minimaal. Dat moet echt beter.

Hoe dan ook : aangesloten, ingesteld en werken.
Alleen nog een beetje stoeien met mijn Landys Gyr E360. Huisvermogen/belasting blijft op 0.
Als ik de input/throughput bekijk van mijn zonnepanelen ten opzichte van de P1 , klopt dat aardig.

Ben tot nu toe aangenaam verrast met de simpele installatie procedure en hoe duidelijk alles is beschreven in de meegeleverde documentatie.

Wel nog even een bedankje aan iedereen hier, aangezien ik al een tijdje meelurk en dus al wat strategiën en uitdagingen van anderen heb kunnen doorlezen.

Mocht ik nog wat noemenswaardigs tegenkomen na wat dagen draaien hoor je me meteen.
Ben benieuwd naar je ervaringen, hier de E350 in de meterkast die ik ook wil gaan gebruiken icm de P1 meter. Ik wacht echter nog (steeds) op levering vanuit Anker zelf.

• BOEFJE_NL
micebec schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 07:46:
[...]

Het is GEEN verzendbevestiging wat mij betreft. Het is gewoon een ordinaire algemene (reclame) e-mail is die iedereen krijgt, ook door het feit dat er eronder staat "nog niet besteld? Koop nu". |:(

Voegt dus helemaal niks toe dan weer uitstel in communicatie en planning... 🤷. Ik lees hier en daar dat de montage basis pas in augustus wordt uitgeleverd en men beweert dat de P1-meter niet op voorraad zou zijn 8)7 (dus bij Anker). Nee, dat gaat ook lekker? Klacht ingediend bij Anker over de wijze van communicatie en uitblijven van uberhaupt een concrete planning. De vakanties komen dichterbij, maar dus nog helemaal NIETS concreets tot nu toe en alleen maar excuses, heb geduld, etc. Waarom zou je uberhaupt nog bij Anker zelf wat bestellen?

[ Voor 14% gewijzigd door BOEFJE_NL op 09-07-2026 10:01 ]

• pretmark
BOEFJE_NL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Wat mij betreft is het is GEEN verzendbevestiging. Het is gewoon een ordinaire algemene e-mail is die iedereen krijgt, ook door het feit dat er eronder staat "nog niet besteld? Koop nu". Voegt dus helemaal niks toe dan weer uitstel... 🤷. Ik lees dat de montage basis pas in augustus wordt uitgelever en men beweert dat P1-meter niet op voorraad zou zijn (dus bij Anker). Nee, dat gaat ook lekker. Klacht ingediend bij Anker over de wijze van communicatie en uitblijven van uberhaupt een concrete planning.
Het is inderdaad een standaard mail, ik heb mij destijds voor de presale met meerdere mail adressen aangemeld. Zelfs op mijn werk zojuist de mail ontvangen :+ :+ :+ :+ :+

• Panamon
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 02-08 21:40
Ik krijg volgende aanbieding van de elektricien om de meterkast aan te passen;

Het voorstel ziet er dan als volgt uit: 

Aanleg groep

Kabelroute: door bestaande leiding

- Aanleg kabel 3x2,5mm2 

- Montage Enkelvoudig opbouw WCD

- 10 meter kabel bij de prijs inbegrepen**

- Aardlekautomaat 2p 30mA

Dit wordt op een aparte groep gezet en is voor een Anker Solix Max AC.

Ik zie in het topic verschillende dingen geopperd, maar ben zelf niet zo technisch.

Zou deze aardlekautomaat volstaan?

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Panamon schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:37:

Aanleg groep

- Aanleg kabel 3x2,5mm2 

Ik zie in het topic verschillende dingen geopperd, maar ben zelf niet zo technisch.

Ik mis nog of het een B16 of B20 betreft? En mijn elektricien deed altijd alles met 2.5mm2 omdat het goedkoper is, maar als je dan toch kabel legt dan is 4mm2 vaak maar een paar Euro meer en dan kan je in de toekomst wel makkelijker upgraden zonder weer nieuwe kabel te leggen. Maar goed, als de kabel niet te lang is dan is 2.5mm2 in principe voldoende, al gebruik ik voor dergelijke oplossingen tegenwoordig standaard 4mm2 ivm langere afstanden en langdurige belasting.

Verder is de vraag of je een stopcontact langdurig met 3500 Watt wil belasten, je kunt bij Anker SOLIX ook de AC connector kopen en de accu dan vast aansluiten als de elektricien toch langskomt?

[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 09-07-2026 10:51 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Whiskey48
Panamon schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:37:

Aanleg groep

- Aanleg kabel 3x2,5mm2 

Hetzelfde als hierboven, idd met 4mm2.

Idee om een 3fase kabel te trekken en een onderverdeeld re plaatsen waar de accu komt? Dan zou je in de toekomstige evt makkelijk een accu rr naast kunnen plaatsen.

• MDiamond
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08 21:59
Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:50:
[...]

Ik mis nog of het een B16 of B20 betreft? En mijn elektricien deed altijd alles met 2.5mm2 omdat het goedkoper is, maar als je dan toch kabel legt dan is 4mm2 vaak maar een paar Euro meer en dan kan je in de toekomst wel makkelijker upgraden zonder weer nieuwe kabel te leggen. Maar goed, als de kabel niet te lang is dan is 2.5mm2 in principe voldoende, al gebruik ik voor dergelijke oplossingen tegenwoordig standaard 4mm2 ivm langere afstanden en langdurige belasting.

Verder is de vraag of je een stopcontact langdurig met 3500 Watt wil belasten, je kunt bij Anker SOLIX ook de AC connector kopen en de accu dan vast aansluiten als de elektricien toch langskomt?
Wat versta je onder langdurig belasting ? Ik heb maar een beperkte aantal panelen liggen die die piek niet gaan halen. En als je dan kijkt naar de output zijn belastingen van 3500 watt meestal slechts pieken.

• Mastergo
Heb een afspraak gemaakt voor de bezorging. ( besteld bij Anker ). Helaas bezorgen ze niet in het weekend en morgen ben ik niet thuis dus het word maandag.

• BOEFJE_NL
Mastergo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:38:
Heb een afspraak gemaakt voor de bezorging. ( besteld bij Anker ). Helaas bezorgen ze niet in het weekend en morgen ben ik niet thuis dus het word maandag.
Kun je delen hoe je dit kreeg? E-mail met link voor bezorgopties? En van wie (de transporteur)? Wanneer besteld en hoe laat? Graag wat meer details :)

[ Voor 3% gewijzigd door BOEFJE_NL op 09-07-2026 13:03 ]

• Mastergo
BOEFJE_NL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:43:
[...]

Kun je delen hoe je dit kreeg? E-mail met link voor bezorgopties? En van wie (de transporteur)? Wanneer besteld en hoe laat? Graag wat meer details :)
26 mei besteld rond 12.00 uur.

Kreeg 7 juli een bericht dat hij is verzonden en vanmorgen een mail waarin ik een afspraak voor bezorging kon maken. Via Hellmann logistiek.

• pretmark
Mastergo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Kreeg 7 juli een bericht dat hij is verzonden en vanmorgen een mail waarin ik een afspraak voor bezorging kon maken. Via Hellmann logistiek.
Ik 26 mei om 09:15, haha wat een grap 8)7

• Taro
  • Niet online
MDiamond schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Wat versta je onder langdurig belasting ? Ik heb maar een beperkte aantal panelen liggen die die piek niet gaan halen. En als je dan kijkt naar de output zijn belastingen van 3500 watt meestal slechts pieken.
Meerdere uren achter elkaar, bijv. 3-4 uur.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-08 15:28

timhtc

Home Energy Management

Zijn er hier mensen die drie basisunits hebben besteld t.b.v. een driefase setup? Overweeg dit als alternatief op een stack van 21kWh omdat meerprijs beperkt is en het je in staat stelt met meer vermogen NOM te kunnen draaien. Anker contactlijn geeft nog geen details over de drie-fase aansturing en whole-home backup die er aan zitten te komen Q4.

Alternatief is nu één basisunit bestellen en nadat meer details bekend zijn er twee bij te halen. Is het mogelijk om facturen op te sparen en in één keer de BTW terug te vragen?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

• Taro
  • Niet online
timhtc schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:32:
Zijn er hier mensen die drie basisunits hebben besteld t.b.v. een driefase setup? Overweeg dit als alternatief op een stack van 21kWh omdat meerprijs beperkt is en het je in staat stelt met meer vermogen NOM te kunnen draaien. Anker contactlijn geeft nog geen details over de drie-fase aansturing en whole-home backup die er aan zitten te komen Q4.
Ik ga voor die opstelling, maar, krijg tegenstrijdige berichten: Ene contactpersoon zegt dat het al werkt, de ander zegt dat parallelle mode pas in Q4 volgt. Ik had verwacht deze week 2 units binnen te krijgen om dat te kunnen testen, maar vermoed dat het pas augustus wordt. Tot die tijd kan je ze afzonderlijk van elkaar via Home Assistant aansturen, maar dus niet samen laten werken voor nul op de meter.
Alternatief is nu één basisunit bestellen en nadat meer details bekend zijn er twee bij te halen. Is het mogelijk om facturen op te sparen en in één keer de BTW terug te vragen?
Ik zou dat in 1x doen, in het verleden mocht je ook maar 1 aanvraag per periode X doen, zou ik niet jinxen.

• Taro
  • Niet online
Modbreak:Er zijn een aantal verzoeken/suggesties langs- en binnengekomen rondom een apart leveringstopic. Dit hebben we achter de schermen afgestemd en de verwachting is dat dit nu tijdelijk iets meer speelt omdat de eerste leveringen nu plaatsvinden. Over enkele dagen/weken zullen de uitleveringen verder op gang zijn gekomen en dan is dit mogelijk niet of minder relevant meer, maar dan hebben we er nog wel een 2e topic naast te onderhouden.

Daarom kiezen we er voor nu voor geen nieuw en apart topic in het leven te roepen voor specifiek de leveringen. Mocht dit gedurende langere tijd een issue blijven, dan kunnen we daar alsnog toe besluiten. Probeer tot die tijd de vragen/opmerkingen rondom de leveringen die voor anderen geen toegevoegde waarde hebben wel een beetje te beperken en vooral ook even terug te lezen of de zoekfunctie te gebruiken, dan houden we het hier voor iedereen interessant.

Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Ik ga voor die opstelling, maar, krijg tegenstrijdige berichten: Ene contactpersoon zegt dat het al werkt, de ander zegt dat parallelle mode pas in Q4 volgt. Ik had verwacht deze week 2 units binnen te krijgen om dat te kunnen testen, maar vermoed dat het pas augustus wordt. Tot die tijd kan je ze afzonderlijk van elkaar via Home Assistant aansturen, maar dus niet samen laten werken voor nul op de meter.
Verwijs je in deze context naar het aanmaken van 1 systeem waar meerdere units softwarematig onderdeel van zijn of naar het nieuwe Powerdock wat er één fysieke aansluiting van maakt?

[ Voor 4% gewijzigd door digital-IMEI op 09-07-2026 17:42 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:29
Taro schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:39:
[...]

[...]

Ik zou dat in 1x doen, in het verleden mocht je ook maar 1 aanvraag per periode X doen, zou ik niet jinxen.
Werkt dit in de app niet standaard zoals in deze review?

https://energienerds.nl/index.php/2025/11/08/plug-and-play-batterijclusters-anker-zendure-marstek

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:34
Vandaag geplaatst maar wel een uur verloren met de P1 meter van anker te koppelen. Synchronisatie tussen accu en P1 meter was niet goed (2 meter van elkaar). Oplossing was de P1 meter manueel firmware laten updaten door 10s op de knop te duwen. Nog mensen die dit probleem hadden? Hopelijk blijft het stabiel.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

De Solarbank 3 E2700 ondersteunt wél parallelle mode, maar voor de Solarbank 4 en Max AC nog niet.

Bron https://iotdomotica.nl/th...max-ac-review#comment-606

[ Voor 8% gewijzigd door JBS op 09-07-2026 18:59 ]

• Lordopa
  • Laatst online: 02-08 20:55
Inmiddels is de wieland-stopcontact en contrastekker geleverd.

Voor diegene: let op er zit geen mannelijke stekker bij (deze zul je apart moeten bestellen indien je niet met de standaard wieland kabel van anker wilt werken maar met een eigen kabel en batterij AC-aansluiting)

ik ben niet bekend met een wieland aansluiting maar wat mij niet bevalt van deze vrouwelijke contrastekker, is de aansluitdoorsnede: 0,75-2,5mm2 + het niet kunnen vast draaien dmv schroefje in de 3 polen. (had op z’n minst 4mm2 + aandraaibare schroefjes moeten zijn met deze “mogelijke” wattages).

ikzelf overweeg om deze hierdoor niet te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tshkJ4134KSyYdEYvFSy6fukBq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0zRMDT8bELVP1Rtxjw2Qc6X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Lordopa op 09-07-2026 19:52 ]

• Dennahz

Dennahz

Mastergo schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Oh, fijn dat je wel nog de mogelijkheid hebt om een afspraak te maken voor bezorging. Dan kan ik gewoon nog kiezen voor een datum na mijn vakantie in plaats van dat ie weken op de oprit staat.

Niet in m'n nopjes dat het zo lang moet duren allemaal, maar goed, daar zitten meer mensen mee. Hoop niet dat het een voorteken is van de na-service die we van Anker kunnen verwachten anders is het gelijk de laatste keer :X

Twitter

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Dit gold voor de oude serie. Voor de nieuwe serie zijn ze hier mee bezig en komt dit in Q4. De werking zal daarna wel ongeveer hetzelfde zijn als in bovengenoemd artikel. Maar duurt nog even dus.

energienerds.nl

• HannesB
Lordopa schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:13:
Inmiddels is de wieland-stopcontact en contrastekker geleverd.

Voor diegene: let op er zit geen mannelijke stekker bij (deze zul je apart moeten bestellen indien je niet met de standaard wieland kabel van anker wilt werken maar met een eigen kabel en batterij AC-aansluiting)

ik ben niet bekend met een wieland aansluiting maar wat mij niet bevalt van deze vrouwelijke contrastekker, is de aansluitdoorsnede: 0,75-2,5mm2 + het niet kunnen vast draaien dmv schroefje in de 3 polen. (had op z’n minst 4mm2 + aandraaibare schroefjes moeten zijn met deze wattages).

ikzelf overweeg om deze hierdoor niet te gebruiken.

[Afbeelding]
Vandaag werd bij mij Legrand Green’Up stopcontact aangesloten op eigen kring. Hierbij werden de eisen gevolgd zoals geleverd bij het product: 2,5mm2 en c20 zekering, maximaal mag de kabel 50m zijn, in mijn geval nog geen 5-tal. Stopcontact kan in principe toegepast worden voor mode2 laden van wagens.

Morgen wordt normaal de batterij geleverd.

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-08 16:30
Dennahz schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:49:
[...]

Wanneer wordt ie geleverd? Ben volgende week zelf op vakantie, dus hoop dat tussen de mail en de levering maximaal 1 zit, anders staat de batterij 3 weken op de oprit :+

Ga achteraf wel klagen bij Anker over de gang van zaken en gebrek aan communicatie. Nu moeten ze gewoon zo snel mogelijk onze presale versturen.
morgenochtend

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-07 21:51
Intrique schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:17:
[...]

Kan er niet gewoon een klein kastje met een b16 aardlekautomaat tussen zetten? Dus tussen noodstroomaansluiting van anker en bijvoorbeeld een wasdroger? Dan is het wel beveiligd lijkt me
Ik speel ook met dit idee, maar in plaats van een wasdroger zou ik graag een groep uit de meterkast aansluiten (via een alamat) op de noodstroompoort.

Op die manier heb ik dan bij stroomuitval in ieder geval een deel van het huis werkende.
edit:
Aangevuld met een omschakelaar. Het moet niet gaan back-feeden het net in dan

[ Voor 8% gewijzigd door berthavekes2 op 09-07-2026 20:40 ]

• wrutjes
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 19:05
Onderwerp: Anker SOLIX Solarbank Max AC — Slimme modus valt terug naar Zelfverbruik + dynamisch tarief naar vast

Sinds gisteren de Solarbank Max AC in gebruik, aangesloten achter mijn bestaande zonnepaneleninstallatie (AC-gekoppeld). Leverancier is Zonneplan met een dynamisch contract, tarief handmatig ingesteld in de Anker-app via de Vergoeding/btw-formule die daar wordt gevraagd.

Twee terugkerende problemen:

1. De modus springt regelmatig terug van "Slimme modus" naar "Zelfverbruik", zonder dat ik dat zelf wijzig.

2. Het ingestelde dynamische Zonneplan-tarief valt regelmatig terug naar een vast tarief.

Wat ik al heb uitgesloten:

- Ik heb een Home Assistant-integratie (Anker Solix Official, lokaal via Modbus TCP) die alleen uitleest voor monitoring/InfluxDB — geen automatiseringen die actief commando's naar het apparaat sturen.

- Met die HA/Modbus-koppeling zowel aan als volledig uitgeschakeld blijft hetzelfde gedrag optreden — dus het lijkt niet veroorzaakt te worden door mijn eigen koppeling, maar eerder aan de kant van de Anker-app/cloud/firmware te zitten.

Vraag aan de groep:

- Heeft iemand anders met een recent geleverde Max AC hetzelfde?

- Is hier al iets over bekend richting een firmware-fix?

Ik heb nog geen contact opgenomen met Anker support, maar ben benieuwd of dit breder speelt bij deze leveringsronde.

Groeten Wilfried

• Taro
  • Niet online
digital-IMEI schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Verwijs je in deze context naar het aanmaken van 1 systeem waar meerdere units softwarematig onderdeel van zijn of naar het nieuwe Powerdock wat er één fysieke aansluiting van maakt?
Dat eerste, 3x Max AC kan je nog niet als 1 geheel aansturen.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

tweazer schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:13:
[...]

Zoiets:
[Afbeelding]

In dit geval een beetje extreem, poortje 2 (3) uit steeds niet gebruikt, poortje 1 uit (2) om door te lussen, poortje 3 (4) uit voor p1 meters (anker, toon, homewizard). Ik heb het hele setje met 6 anker p1 meters aan de praat gekregen, alleen was dat wel flink wat husselen... Een 1 naar 5 usb-c kabel voorziet in de spanning
Wat is er mis met output poort 2? Ik zie hier af en toe voorbij komen om die niet te gebruiken, maar wat is de reden daar achter? Vind het niet meteen terug.

• Kred1966
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 13:40
wrutjes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:58:
Onderwerp: Anker SOLIX Solarbank Max AC — Slimme modus valt terug naar Zelfverbruik + dynamisch tarief naar vast

Sinds gisteren de Solarbank Max AC in gebruik, aangesloten achter mijn bestaande zonnepaneleninstallatie (AC-gekoppeld). Leverancier is Zonneplan met een dynamisch contract, tarief handmatig ingesteld in de Anker-app via de Vergoeding/btw-formule die daar wordt gevraagd.

1. De modus springt regelmatig terug van "Slimme modus" naar "Zelfverbruik", zonder dat ik dat zelf wijzig.

2. Het ingestelde dynamische Zonneplan-tarief valt regelmatig terug naar een vast tarief.

- Ik heb een Home Assistant-integratie (Anker Solix Official, lokaal via Modbus TCP) die alleen uitleest voor monitoring/InfluxDB — geen automatiseringen die actief commando's naar het apparaat sturen.

- Met die HA/Modbus-koppeling zowel aan als volledig uitgeschakeld blijft hetzelfde gedrag optreden — dus het lijkt niet veroorzaakt te worden door mijn eigen koppeling, maar eerder aan de kant van de Anker-app/cloud/firmware te zitten.

Vraag aan de groep:

Ik heb nog geen contact opgenomen met Anker support, maar ben benieuwd of dit breder speelt bij deze leveringsronde.

Groeten Wilfried
Ik heb hier precies het zelfde ook bij zonneplan, ik heb dit bij support neergelegd. Wat voor waardes heb jij ingevuld bij inkoop en verkoop ?

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 09:54
Mag je de Max AC ophangen aan de muur? Als ik bij de montagevoet kijk, dan staat daar dat hij niet opgehangen mag worden - maar er zitten wel twee muurbeugels bij? 8)7

https://www.ankersolix.com/nl/products/a17e23z1-90

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:42
Die beugels zijn bedoeld om omvallen te voorkomen, niet om de boel aan op te hangen.

• wrutjes
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 19:05
Kred1966 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 22:32:
[...]

Ik heb hier precies het zelfde ook bij zonneplan, ik heb dit bij support neergelegd. Wat voor waardes heb jij ingevuld bij inkoop en verkoop ?
Support van Anker?

Inkoop: 0.108 en 21%

Verkoop: -0.108 en -21%

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-08 22:05
wrutjes schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:58:

Vraag aan de groep:

Groeten Wilfried
Heb ook zonneplan dynamisch. Heb de Max ac ingesteld op de dynamisch tarief modus. Je stelt globaal in in welke periodes hij moet opladen of juist ontladen en hij kiest dan dagelijks zelf de gunstigste uren binnen deze periodes. Dat werkt perfect. Tarieven worden ook gewoon goed onthouden. In hoeverre voegt de slimme modus daar nog veel aan toe?
Pagina: 1 ... 32 ... 44 Laatste