De spanning stijgt. Krijg net een mail van Anker dat de max AC binnenkort verstuurd wordt. Heb em 26 mei bij Anker besteld, dus ergens tussen nu en 19 juli….
Dat hebben ze bij mij ook geflikt... Ik wilde alleen vragen of ik nog voor verzending de extra 7kWh module annuleren kon. Toen hebben ze de hele order eruit geknald. Daardoor ook geen powerbank en smart plugs meer gekregen.Principis schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:09:
[...]
Bij anker zelf. Hun AI klantendienst begreep mijn vraag niet tegoei dus hebben ze gewoon de bestelling geannuleerd. Het zal ook wel deels aan mij gelegen hebben.
In ieder geval ga ik nu wachten met bestellen tot de synergrid homologatie er is.
Ik ga het initieel "gewoon" proberen met mijn bestaande netwerk. Combi van 2,4 en 5ghz op mijn mesh netwerk middels AP's. Mocht dat teveel problemen opleveren kan ik altijd nog een apart netwerk optuigen via mijn modem. Daar heb ik nu de WiFi op uitgeschakeld omdat ik al het draadloze via de AP's laat lopen en ik niet meerdere SSID's via mijn mesh kan optuigen.RoelWW schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:32:
[...]
Maak inderdaad een apart 2.4 ghz wifi netwerk en zorg dat de max ac, p1 meter en ook je telefoon (tijdens installatie) op dit 2.4 ghz wifi netwerk zitten, dan zou het moeten lukken!
[ Voor 36% gewijzigd door KoningPaulus op 07-07-2026 13:59 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Had ik allemaal al gedaan maar zonder succes. Ga vanavond weer een poging doen. Het is vreemd dat de Solix wel werkt alleen de P1 niet.RoelWW schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:32:
[...]
Maak inderdaad een apart 2.4 ghz wifi netwerk en zorg dat de max ac, p1 meter en ook je telefoon (tijdens installatie) op dit 2.4 ghz wifi netwerk zitten, dan zou het moeten lukken!
Sluit je hem alleen op de P1 meter aan? Zonder splitter?PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Had ik allemaal al gedaan maar zonder succes. Ga vanavond weer een poging doen. Het is vreemd dat de Solix wel werkt alleen de P1 niet.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Hier ook alleen maar goede ervaring met techpunt. Ik was 2 dagen te laat voor die powerbank actie maar ze hebben hem toch kunnen regelen. Ze hebben toen ook de 5% korting per mail beloofd en net een mail gehad dat hij vrijdag kan geleverd worden, met dan die aangepaste prijs te betalen als testsaldo.Mistraller schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:30:
[...]
Mijn Zendures komen er ook vandaan. Prima geregeld en ook de aftersales goede ervaring. N=1 maar mijn ervaring is in elk geval 100%. Ze zijn ook actief op tweakers.
Die mail kreeg ik net ook, terwijl ik de accu niet rechtstreeks bij Anker heb besteld maar bij een zaak op 30 minuten rijden zodat ik hem kan ophalen (dan rij de ik auto achterom tot vlak bij de plek waar hij komt te staan en hoef ik dat ding niet via een grindpad en door het huis te slepen). Ben benieuwdKluskoning schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 13:50:
De spanning stijgt. Krijg net een mail van Anker dat de max AC binnenkort verstuurd wordt. Heb em 26 mei bij Anker besteld, dus ergens tussen nu en 19 juli….
V.z.i.w. doet Anker dit ook niet zelf, die maken gebruik van een fulfillmentcenter in Duitsland om dit voor ze te regelen.Mistraller schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Dat was bij Zendure ook zo. Mijn spullen bij Techpunt besteld; stond in backorder, maar het kwam een week voor de geplande datum al binnen.
Lijkt erop dat bulk naar een distributiepartij (die "snel verzenden naar consumers" als core business heeft) sneller gaat dan een accu leverancier (Die "accu's bouwen" als core business heeft). Hmm klinkt wel logisch eigenlijjk
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Zojuist ook een mail gekregen dat de accu binnenkort verzonden wordt.
Het is wel zo dat ik de order twee weken bewust geannuleerd heb, dus wie weet.
Het is wel zo dat ik de order twee weken bewust geannuleerd heb, dus wie weet.
Beide geprobeerd. Rechtstreeks op de P1 poort en via een splitter die een aparte voeding heeft.NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Sluit je hem alleen op de P1 meter aan? Zonder splitter?
Helaas was het wel een hele algemene mail met enkel de info van de website. Voor de rest:JeroenAka schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:29:
Zojuist ook een mail gekregen dat de accu binnenkort verzonden wordt.
[...]
Wel fijn dat ze dat melden op 7 juli en ik 26 mei ook bijzonder vroeg was. We houden maar gewoon geduld. Gelukkig niet al te veel haast nuBedankt voor je geduld! Je Anker SOLIX Solarbank Max AC wordt binnenkort verzonden.
Volgens het huidige verzendschema:
- Bestellingen van 26 mei t/m 1 juni worden vanaf 6 juli verzonden.
- Bestellingen na 2 juni worden naar verwachting vanaf 19 juli verzonden.
Wil je de verzending aanpassen vanwege vakantie, een adreswijziging of een andere reden? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice: support@ankersolix.com.
Horen we niets van je, dan verzenden we je bestelling volgens de oorspronkelijke planning.
Als je in de regio den haag woont heb ik hier andere p1 en smart meters, ditto kan ik voor je testen ?PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:38:
Ter informatie: ook de Anker SOLIX Smart Plug kan ik niet koppelen. Deze loopt vast in exact dezelfde stap tijdens de Bluetooth-koppeling. De Solarbank Max AC zelf is daarentegen probleemloos geïnstalleerd en verbonden met mijn wifi.
Je kunt de p1 meter ook enkel via een usb-c aansluiten (domme voedingskabel, geen e-mark) Bij probleemgevallen: p1 meter volledig loskoppelen, knopje ingedrukt houden (de hele tijd), aansluiten op usb-c, discoveren, bij gevonden zijn knopje loslaten, volgend schermpje, bij bevestiging klikken, wifi koppelen (je kan ook je telefoon als hotspot gebruiken) en voila...NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Sluit je hem alleen op de P1 meter aan? Zonder splitter?
Overigens is de laatste firmware vziw 2.8.0.0 en is er een gen 1 en gen 2 uit (schijnt in het serienummer te zitten, iets ander hardware ontwerp).
Welke P1 splitters gebruiken jullie icm de Anker? Ik moet er nog een aanschaffen en zie vooral die van Homewizard en smartgateways voorbij komen
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Net bevestiging gehad dat binnenkort wordt geleverd. Nu wel niet zeker wat ik best kan doen zolang de homologatie nog niet in orde is bij Synergrid
Homewizard werkt goed. Gek genoeg is de derde poort minder geschikt voor de P1 dongle van Anker, verder ideaal. @Taro heeft volgens mij P1-ception met diverse splitters op elkaarKoningPaulus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:09:
Welke P1 splitters gebruiken jullie icm de Anker? Ik moet er nog een aanschaffen en zie vooral die van Homewizard en smartgateways voorbij komen
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.
Zoiets:NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Homewizard werkt goed. Gek genoeg is de derde poort minder geschikt voor de P1 dongle van Anker, verder ideaal. @Taro heeft volgens mij P1-ception met diverse splitters op elkaar
:strip_exif()/f/image/K17eI7DLcDMIoJvaG4rPmzdk.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit geval een beetje extreem, poortje 2 (3) uit steeds niet gebruikt, poortje 1 uit (2) om door te lussen, poortje 3 (4) uit voor p1 meters (anker, toon, homewizard). Ik heb het hele setje met 6 anker p1 meters aan de praat gekregen, alleen was dat wel flink wat husselen... Een 1 naar 5 usb-c kabel voorziet in de spanning
Ik heb gevraagd om hem voorlopig niet te leveren.HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:15:
Net bevestiging gehad dat binnenkort wordt geleverd. Nu wel niet zeker wat ik best kan doen zolang de homologatie nog niet in orde is bij Synergrid
Als hij hier tot eind augustus in de verpakking staat en dan blijkt dat de homologatie niet lukt (of bvb niet met het volle vermogen of wat dan ook), is het lastig om hem na zo lange tijd nog terug te kunnen sturen. Zeker als ik hem uit benieuwdheid toch in gebruik zou nemen voor die tijd...
Tja, ik ga hem dan toch moeten uitstellen. Vanaf volgende week maandag 3 weken op vakantie, dus dan staat ie 3 weken op de oprit. Heel slecht van Anker om zo traag te zijn met leveren.Loen schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:01:
[...]
Helaas was het wel een hele algemene mail met enkel de info van de website. Voor de rest:
[...]
Wel fijn dat ze dat melden op 7 juli en ik 26 mei ook bijzonder vroeg was. We houden maar gewoon geduld. Gelukkig niet al te veel haast nu
Dan maar tijdens de vakantie nog veel terugleveren, het maximale uit de salderingsregeling (en m'n vaste contract tot september) halen
Waar heb je hem besteld ?quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:41:
[...]
Ik heb gevraagd om hem voorlopig niet te leveren.
Als hij hier tot eind augustus in de verpakking staat en dan blijkt dat de homologatie niet lukt (of bvb niet met het volle vermogen of wat dan ook), is het lastig om hem na zo lange tijd nog terug te kunnen sturen. Zeker als ik hem uit benieuwdheid toch in gebruik zou nemen voor die tijd...
En anderzijds staat er wel op hun website in de faq dat het toestel legaal gebruikt kan worden in België…quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:41:
[...]
Ik heb gevraagd om hem voorlopig niet te leveren.
Idd , het is zo onozel als het groot is . Het toestel is CE gekeurd en voldoet aan alle voorwaarden voor de Europese markt , en toch moet Belgie er weer een schepje bovenop doen . Je mag een wasdroger , kookplaat en andere grootverbruikers laten werken , en toch is daar geen synergrid voor nodig .HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:58:
[...]
En anderzijds staat er wel op hun website in de faq dat het toestel legaal gebruikt kan worden in België…
Bij Off Grid Power Station
Eerst stuurden ze me dit als antwoord:
Dat eerste aspect bleek dan toch niet de laatste informatie te zijn, en op de andere aspecten verduidelijkte ik de situatie als volgt:Volgens Anker zal het niet lang meer duren voordat de Solarbank MAX AC aan de Synergrid-lijst wordt toegevoegd.
Tot die tijd kun je de Solarbank MAX AC gewoon gebruiken met een maximaal ontlaadvermogen van 800 W via een standaard stopcontact.
Een keuring is alleen nodig wanneer je een aparte groep in de meterkast hebt aangelegd en je meer dan 800 W wilt terugleveren.
- Keuring of de binneninstallatie aan het AREI voldoelt: Een keuring is enkel nodig als je belangrijke aanpassingen hebt gedaan aan je elektrische thuisinstalatie. Dat zal bij mij niet het geval zijn want ik kan de batterij op zijn eigen groep zetten zonder wijzigingen te doen.
- Aanmelden bij Fluvius: Aanmelden bij de netbeheerder is niet nodig als de batterij minder dan 800W teruglevert (en er aan nog een aantal andere voorwaarden is voldaan). Ik zal de batterij wel aanmelden want ik wil de volle 3500W benutten. Een toestel dat niet gehomologeerd is door Synergrid kan ik uiteraard niet succesvol aanmelden.
- Homologatie door Synergrid: De homologatie van het toestel door synergrid is altijd vereist. Zonder homologatie mag het toestel eenvoudigweg niet gebruikt worden in België, ongeacht het geleverde vermogen en of het aangemeld is of niet bij de netbeheerder.
Ja er staan wel meer dingen in hun FAQ over België die fout zijn.HannesB schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:58:
[...]
En anderzijds staat er wel op hun website in de faq dat het toestel legaal gebruikt kan worden in België…
Heb ook bij hen besteld gehad. Zij laten het toestel dan bij hen staan tot homologatie voltooid is? Alle pre-order voordelen blijven wel gewoon behouden dan?quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:56:
[...]
Bij Off Grid Power Station
Eerst stuurden ze me dit als antwoord:
[...]
Dat eerste aspect bleek dan toch niet de laatste informatie te zijn, en op de andere aspecten verduidelijkte ik de situatie als volgt:Toen waren ze het er toch mee eens dat ik het toestel niet kon gebruiken en ze het dus beter voorlopig nog niet leveren.
- Keuring of de binneninstallatie aan het AREI voldoelt: Een keuring is enkel nodig als je belangrijke aanpassingen hebt gedaan aan je elektrische thuisinstalatie. Dat zal bij mij niet het geval zijn want ik kan de batterij op zijn eigen groep zetten zonder wijzigingen te doen.
- Aanmelden bij Fluvius: Aanmelden bij de netbeheerder is niet nodig als de batterij minder dan 800W teruglevert (en er aan nog een aantal andere voorwaarden is voldaan). Ik zal de batterij wel aanmelden want ik wil de volle 3500W benutten. Een toestel dat niet gehomologeerd is door Synergrid kan ik uiteraard niet succesvol aanmelden.
- Homologatie door Synergrid: De homologatie van het toestel door synergrid is altijd vereist. Zonder homologatie mag het toestel eenvoudigweg niet gebruikt worden in België, ongeacht het geleverde vermogen en of het aangemeld is of niet bij de netbeheerder.
[...]
Ja er staan wel meer dingen in hun FAQ over België die fout zijn.
Ik heb hem gisteren gewoon op mij Ziggo modem 2.4 en 5 via HW splitter aan kunnen sluiten.PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 14:41:
[...]
Had ik allemaal al gedaan maar zonder succes. Ga vanavond weer een poging doen. Het is vreemd dat de Solix wel werkt alleen de P1 niet.
Hw p1 op 2 en Anker op 4 en niets op 3 zoals hier aangegeven is.
Wel in dezelfde meterkast