• HBrand
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 08:41
Pro-star schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:47:
Ik verwacht mijn Max ac 19 juli. Door de voet :(
Nu wil ik hem draaien op 3500W draaien. En ik krijg van verschillende mensen een ander advies om als automaat te gebruiken. Bijvoorbeeld gewoon een B16 achter je groep aardlek. Of een C20 met een aparte aardlekschakelaar. Of een b20. Ik zie geen advies van anker zelf. Dus ben ik benieuwd wat jullie gedachten hierin is.

meterkast is 3x25A. De anker komt op een eigen automaat aan de andere kant van de meterkast. Buiten onder een afdakje. Met een weiland aansluiting.

helaas kan ik ook niet via andere anker verkopers het juiste advies vinden.
In principe volstaat een B16 automaat achter een aardlek, maar vanwege de continu belasting kan je beter wat marge pakken en voor een B20 gaan. Daarnaast is het ook fijn om bepaalde apparaten op een eigen aardlekautomaat te zetten zodat je het eigenlijk wat gescheiden houdt van je gewone huisinstallatie.

Ik heb thuis bijvoorbeeld de tuin, airco en zonnepanelen op een eigen aardlekautomaat en dan nog een 3 fase aardlekautomaat voor de kookplaat. En de rest van de installatie verdeeld achter gewone aardlekschakelaars.

• xavalon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-08 22:49
Ik heb een aparte groep aanlaten leggen en een degelijk stopcontact en de elektricien had toevallig al een Anker Solix Max AC aangesloten bij een bedrijf en hij was duidelijk, kies voor een B20 automaat.
HBrand schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:42:
[...]

In principe volstaat een B16 automaat achter een aardlek, maar vanwege de continu belasting kan je beter wat marge pakken en voor een B20 gaan. Daarnaast is het ook fijn om bepaalde apparaten op een eigen aardlekautomaat te zetten zodat je het eigenlijk wat gescheiden houdt van je gewone huisinstallatie.

Ik heb thuis bijvoorbeeld de tuin, airco en zonnepanelen op een eigen aardlekautomaat en dan nog een 3 fase aardlekautomaat voor de kookplaat. En de rest van de installatie verdeeld achter gewone aardlekschakelaars.

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:54
duderuud schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:53:
De 15e ga ik mijn Max AC met BP7000 ophalen bij Solarhandel24.de
Heb je gewoon een afhaal afspraak gemaakt? Of ook daadwerkelijk bevestiging gekregen dat ze inmiddels voorraad hebben? Ik hoor zelf tot de 1e groep

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 21:44

duderuud

Sliden is koel

Afspraak ingepland. Ik ga er vanuit dat ze op voorraad zijn op de dagen dat ik een afspraak kon inplannen (dat was pas vanaf de 10e ofzo).

En anders krijg ik vast een mail 😉

Inmiddels heb ik bijna alle voorbereidingen klaar:
- 4mm2 kabels getrokken
- ABB DS301C B20 aardlek
- Signaaldraad voor RS485 koppeling
- Anker communicatie stekker
- Anker Wieland stroomkabel
- Anker Wieland stopcontact

Wat me wat is tegengevallen is vooral de (extra) kosten die je moet maken om de volle 3600W te kunnen gebruiken.
Aan alleen materiaal komt er snel zo'n €300 bij...

En dan heb ik nog het geluk dat een vriend van me electricien is en me helpt met alles aansluiten...

[ Voor 139% gewijzigd door duderuud op 05-07-2026 10:15 ]

Motor-Forum.nl

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:54
duderuud schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:58:
Afspraak ingepland. Ik ga er vanuit dat ze op voorraad zijn op de dagen dat ik een afspraak kon inplannen (dat was pas vanaf de 10e ofzo).

Ik zou daar niet te hard vanuit gaan. Ik had eerst een afspraak gemaakt voor vorige week. Daar ze aangaven eind juni te gaan uitleveren.

Ik moest er na (herhaaldelijk) achteraan mailen, achter komen dat het er nog niet was. Ik zie bij mijn orderstatus ook geen veranderingen staan. Ik heb een afspraak nu staan voor volgende week, maar wil wel eerst zeker weten dat het er is voor ik 2,5 uur in de auto stap

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:31
Bij komt de Anker in schuur.

Nu zit daar een eigen meterkast dus vanuit het huis is het 25A ->B20->schuur->B20.

Dus ik moet wel naar een 16A om toch nog beetje selectiviteit te behouden. Dan word het ABB DS201 welke op een aparte fase komt vanuit de schuur.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-08 22:37
awenger schreef op zondag 5 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Ik zou daar niet te hard vanuit gaan. Ik had eerst een afspraak gemaakt voor vorige week. Daar ze aangaven eind juni te gaan uitleveren.

Ik moest er na (herhaaldelijk) achteraan mailen, achter komen dat het er nog niet was. Ik zie bij mijn orderstatus ook geen veranderingen staan. Ik heb een afspraak nu staan voor volgende week, maar wil wel eerst zeker weten dat het er is voor ik 2,5 uur in de auto stap
Als het niet op voorraad is mailen ze dezelfde ochtend vroeg. Het wordt allemaal klaargezet 's ochtends.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:26
Michieas schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:07:

Nu zit daar een eigen meterkast dus vanuit het huis is het 25A ->B20->schuur->B20.

Dus ik moet wel naar een 16A om toch nog beetje selectiviteit te behouden. Dan word het ABB DS201 welke op een aparte fase komt vanuit de schuur.
Belgie of Nederland ?
In Nederland is selectiviteit niet altijd verplicht, maar wel een aanbeveling.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Michieas schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:07:

3500 Watt op een B16 zou ik niet doen hoor, wordt ie erg warm. Zou hem op een B20 aansluiten. Selectiviteit stamt nog uit de tijd dat er geen zonnepanelen en thuisaccu's waren en iedereen smeltzekeringen had.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• RoelWW
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-08 22:05
Ik kreeg gisteren bericht van off grid met de vraag of ze de Max AC + uitbreiding vanochtend konden leveren. En jawel hoor, vanochtend (op zondag) stond de bezorger netjes op tijd voor de deur. Alleen de ac aansluitconnector (voor vaste aansluiting) is niet meegeleverd, deze schijnen nog niet door Anker te zijn uitgeleverd. Voorlopig dus de Max AC nog even op beperkt vermogen gebruiken.

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 22:31
Vrijdag van Thuisbatterij mail ontvangen voor afspreken dag van levering. Gekozen voor aankomende vrijdag. Het is mij alleen niet duidelijk of de P1 meter er direct bij zit of nog los komt. De AC connector al een week via Anker zelf binnen. Draden met harde kern kun je er trouwens prima op aansluiten (het is een wat grotere lasklem).

Als laatste wachten op de voet, daar heb ik van Anker nog niets over gehoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Hansjoh op 05-07-2026 15:02 ]

• RoelWW
Hansjoh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:38:
Vrijdag van Thuisbatterij mail ontvangen voor afspreken dag van levering. Gekozen voor aankomende vrijdag. Het is mij alleen niet duidelijk of de P1 meter er direct bij zit of nog los komt. De AC connector al een week binnen. Draden met harde kern kun je er trouwens prima op aansluiten (het is een wat grotere lasklem).

Als laatste wachten op de voet, die komt van Anker zelf.
Bij mij zitten de p1 meter en overige pre sale items van off grid er gewoon bij. Alleen de ac connector dus niet. Opmerkelijk dat thuisbatterij die dus kennelijk wel op voorraad heeft.

• OllyNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-07 14:49
tweakers is geen werkspot

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 05-07-2026 19:29 ]

• Hansjoh
RoelWW schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:45:
[...]

Bij mij zitten de p1 meter en overige pre sale items van off grid er gewoon bij. Alleen de ac connector dus niet. Opmerkelijk dat thuisbatterij die dus kennelijk wel op voorraad heeft.
Connector kwam apart via Anker zelf. Sorry, was niet heel duidelijk in mijn verhaal.

• Hansjoh
Nog wat input van Thuisbatterij. Aantal zaken vond ik wel interessant (zoals check type slimme meter bv);

YouTube: Installatie Anker SOLIX Solarbank Max AC stap voor stap uitgelegd

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-08 17:04
Hansjoh schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:38:
Vrijdag van Thuisbatterij mail ontvangen voor afspreken dag van levering. Gekozen voor aankomende vrijdag. Het is mij alleen niet duidelijk of de P1 meter er direct bij zit of nog los komt. De AC connector al een week via Anker zelf binnen. Draden met harde kern kun je er trouwens prima op aansluiten (het is een wat grotere lasklem).

Als laatste wachten op de voet, daar heb ik van Anker nog niets over gehoord.
Advies van anker dat ik kreeg:

Daarnaast, met betrekking tot uw vraag over de benodigde bekabeling voor vaste aansluitingen: indien u van plan bent de Solarbank MAX AC te installeren via een vaste aansluitmethode, adviseren wij het gebruik van flexibele kabels (soepele aders).

• pretmark
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 02-08 22:43
Ik begin me te irriteren dat ik op 26 mei om 09.15 besteld heb, ik moet wel 1 van de eersten zijn. Besteld bij Anker zelf... En via derden de uitleveringen al plaatsvinden. :+ :o :+

• replica17
Is er een manier om die AC connector ergens anders dan bij Anker te bestellen? De verzendkosten zijn hoger dan de connector...

• Gerben89
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 02-08 18:09
pretmark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:34:
Ik begin me te irriteren dat ik op 26 mei om 09.15 besteld heb, ik moet wel 1 van de eersten zijn. Besteld bij Anker zelf... En via derden de uitleveringen al plaatsvinden. :+ :o :+
Dit vind ik dus ook vreemd.

Ook al vroeg bij anker besteld, maar nog 0 indicatie wanneer die komt. En 3e bedrijven word hij al uitgeleverd

• Panamon
  • Laatst online: 02-08 21:40
Ik wil mijn Max AC op zolder plaatsen.
Situatie:

- 3-fase aansluiting aanwezig.
- Groep 8 is momenteel aangesloten op een oude PV-installatie van 2 zonnepanelen.
- Deze installatie mag buiten gebruik gesteld worden.

- Vanaf groep 8 loopt al een bestaande leiding naar zolder.

- Op zolder komt deze leiding uit in een aansluitpunt.

- De thuisbatterij komt in een aangrenzende kamer op dezelfde verdieping.
Mijn wens is om:

- de oude PV-aansluiting buiten gebruik te stellen;

- de bestaande leiding te laten controleren en indien mogelijk te hergebruiken;

- een aparte groep voor de thuisbatterij te gebruiken, groep 8. Is dit mogelijk of zijn daar aanpassingen voor nodig?;

- een wandcontactdoos op de uiteindelijke batterijlocatie te laten plaatsen;

- de groepenkast en faseverdeling te laten controleren
Ik heb hier verschillende elektriciens voor benaderd, maar helaas niemand reageert überhaupt. Iemand toevallig ervaring met eentje in de omgeving van Den Bosch die dit uit zou willen voeren?

[ Voor 14% gewijzigd door Panamon op 05-07-2026 15:59 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:12
Panamon schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:55:
Ik wil mijn Max AC op zolder plaatsen.

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb hier verschillende elektriciens voor benaderd, maar helaas niemand reageert überhaupt. Iemand toevallig ervaring met eentje in de omgeving van Den Bosch die dit uit zou willen voeren?
Volgens mij als je deze pagina doorleest je er al bijna bent, door de bestaande leiding nieuwe geschikte kabels trekken , een geschikt stopcontact plaatsen, in plaats van de B16 een B20 automaat.
Of het nodig is om te verdelen daar heb ik geen antwoord op.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Panamon
  • Laatst online: 02-08 21:40
tweeek schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:06:
[...]

Volgens mij als je deze pagina doorleest je er al bijna bent, door de bestaande leiding nieuwe geschikte kabels trekken , een geschikt stopcontact plaatsen, in plaats van de B16 een B20 automaat.
Of het nodig is om te verdelen daar heb ik geen antwoord op.
Ja ik heb ook veel gelezen, maar ik laat het liever uitvoeren door iemand die er echt verstand van heeft. Dan weet ik zeker dat het goed gebeurt en is de innerlijke mens ook iets eerder terustgesteld

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:51
Gerben89 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:55:
[...]

Dit vind ik dus ook vreemd.

Ook al vroeg bij anker besteld, maar nog 0 indicatie wanneer die komt. En 3e bedrijven word hij al uitgeleverd
Ik zie wel dat de status in de shop app is aangepast naar verwachte levering.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• pretmark
caspervc schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:05:
[...]

Ik zie wel dat de status in de shop app is aangepast naar verwachte levering.
Mag ik vragen hoe laat en wanneer je hebt besteld?

• Twinflame82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-07 22:04
RoelWW schreef op zondag 5 juli 2026 @ 14:37:
Ik kreeg gisteren bericht van off grid met de vraag of ze de Max AC + uitbreiding vanochtend konden leveren. En jawel hoor, vanochtend (op zondag) stond de bezorger netjes op tijd voor de deur. Alleen de ac aansluitconnector (voor vaste aansluiting) is niet meegeleverd, deze schijnen nog niet door Anker te zijn uitgeleverd. Voorlopig dus de Max AC nog even op beperkt vermogen gebruiken.
Dat is snel zeg! Mag ik vragen wanneer je hem hebt besteld? Ik heb hem 25 mei bij Off Grid Power Station besteld en nog niks gehoord over de levering.

• RoelWW
Twinflame82 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:47:
[...]

Dat is snel zeg! Mag ik vragen wanneer je hem hebt besteld? Ik heb hem 25 mei bij Off Grid Power Station besteld en nog niks gehoord over de levering.
Ik heb op 26 mei besteld, eerste dag van de presale. Vanmiddag alles geïnstalleerd, ging probleemloos.

• Twinflame82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-07 22:04
RoelWW schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:06:
[...]

Ik heb op 26 mei besteld, eerste dag van de presale. Vanmiddag alles geïnstalleerd, ging probleemloos.
Dat is goed om te horen! Dan ga ik hopelijk ook snel mijn batterij van ze geleverd krijgen!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

Ik dacht dat het aan mij lag. Op 30 mei besteld bij Anker en hoor echt helemaal niets over een levering, erg frustrerend om te lezen dat het via derden wel al gewoon geleverd wordt.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• BOEFJE_NL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-07 21:35
koekjah schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:04:
Ik dacht dat het aan mij lag. Op 30 mei besteld bij Anker en hoor echt helemaal niets over een levering, erg frustrerend om te lezen dat het via derden wel al gewoon geleverd wordt.
Ik direct bij live gaan van de early bird op 26 mei 9u59 bij Anker. Staat nog steeds bij Anker op processing en op Shop in afwachting op gegevens 🤷 Het boeit Anker niet dat derden het al uitleveren....

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-07 11:45

koekjah

Luctor et emergo

Schandalig!

Overigens valt me bij de setup van iedereen op dat niemand een remautomaat plaatst. Of wordt dat hier gewoon niet vermeld?

Waarom wel of geen remautomaat ertussen? Ik wilde het wel doen namelijk.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

duderuud schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:58:

Inmiddels heb ik bijna alle voorbereidingen klaar:
- 4mm2 kabels getrokken
- ABB DS301C B20 aardlek
- Signaaldraad voor RS485 koppeling
- Anker communicatie stekker
- Anker Wieland stroomkabel
- Anker Wieland stopcontact

Wat me wat is tegengevallen is vooral de (extra) kosten die je moet maken om de volle 3600W te kunnen gebruiken.
Aan alleen materiaal komt er snel zo'n €300 bij...

En dan heb ik nog het geluk dat een vriend van me electricien is en me helpt met alles aansluiten...
Maak je het niet onnodig duur voor jezelf?

Ik heb de 12 euro kabel besteld om rechtstreeks aan te sluiten in de meterkast. Gewoon 24A zekering erbij (20 euro oid). Dat brengt het totaal op 32 euro bij mij.

(ok de kast moet nog herkeurd worden, maar die kost staat er bij jou ook niet bij.

Ook hier vandaag de knoop doorgehakt. Ben benieuwd wanneer de levering gaat zijn :)

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 14:32

Dennahz

Life feels like hell should.

BOEFJE_NL schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Ik direct bij live gaan van de early bird op 26 mei bij Anker. Staat nog steeds bij Anker op processing en op Shop in afwachting op gegevens 🤷 Het boeit Anker niet dat derden het al uitleveren....
Ach, op hun website staat uitleveren vanaf 6/7. Dus ik vermoed dat we morgen gewoon netjes bericht krijgen dat de accu dinsdag op de stoep staat ;)

Twitter

• pretmark
Twinflame82 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 18:47:
[...]

De presale begon 26 mei, hoe kun je dan al bestellen? De "annuleer bestelling" knop bij Anker begint aantrekkelijk te worden

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:51
pretmark schreef op zondag 5 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Mag ik vragen hoe laat en wanneer je hebt besteld?
26 mei 20:37

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• berthavekes2
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 31-07 21:51
koekjah schreef op zondag 5 juli 2026 @ 20:12:
Schandalig!

Overigens valt me bij de setup van iedereen op dat niemand een remautomaat plaatst. Of wordt dat hier gewoon niet vermeld?

Waarom wel of geen remautomaat ertussen? Ik wilde het wel doen namelijk.
Per situatie moet uitgerekend worden of dat een remautomaat nodig is.

Ik heb 63A aardlekschakelaars en een kleine pv-installatie (4 panelen). Als ik mijn hoofdaansluiting + pv + accu optel blijf ik onder de max en is het niet nodig.

Als ik het vergelijk bij mijn ouders met een 40A aardlekschakelaar en grote pv-installatie zou een remautomaat wel nodig zijn als er een accu komt. Je wilt immers die 40A aardlek niet overbelasten.

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:11
Ik zie nu dat de korting en gratis P1 meter er bij Anker ook af zijn. Ik blijf geduldig wachten tot mijn levering (besteld op 29 juni) komt. Hij heeft voor mij pas echt meerwaarde na de salderingstop, al zijn dit natuurlijk de weken waarop je het maximale potentieel eruit kan halen en al voor die 100% zonnegebruik kan gaan.

Edit 09:15 de korting is weer terug, de P1 meter niet. Anker weet even niet wat ze aan moeten met de vraag denk ik 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door De Ingenieur op 06-07-2026 09:17 ]

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:39
wie heeft hier met korting de anker solix max ac gekocht ( waar hij overal in de pre sales was ) met levering op 6 juli en niks meer gehoord? nog niet verzonden

edit haha zie nu pas alle berichten hier boven :+

[ Voor 14% gewijzigd door Maxwp op 06-07-2026 08:50 ]

• Gixxerk4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
Vanmorgen om 8.06 hebben ze bij mij de Max AC geleverd. Vanavond maar eens gaan aansluiten.

• pretmark
Gixxerk4 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:58:
Vanmorgen om 8.06 hebben ze bij mij de Max AC geleverd. Vanavond maar eens gaan aansluiten.
Via wie besteld?

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:37
Heb Anker via chat op de website gesproken, en de eerste bestellingen gaan deze week verzonden worden.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 21:33
brbr4thepc schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:47:
Afgelopen zaterdag (27 juni) de MAX AC besteld voor €1861,02 bij Solago.de en bezorgadres bij kennis in duitsland. Betaling is bevestigd en nu afwachten.

Volgens mij prima deal zo. Natuurlijk zullen er nog vele stunters komen maar 7kwh 100% ontladen en laden voor dit geld lijkt het mij een prima deal.
Keurig. Krijg je dus wel een smart meter bij ipv P1 meter als het goed is. Ik heb uiteindelijk de basisunit in NL besteld in de earlybird, maar ga de uitbreiding (als ik die nodig blijk te hebben) wél in Duitsland kopen. Is daar nu 1500 als het goed is.

Daarnaast nog twee algemene vragen aan de rest:
  • Zijn er hier mensen die ook een oudere DSMR 4.2 of ouder slimme meter hebben en die de Max AC hebben of gaan gebruiken? Hoe gaan jullie om met de vertraging in het uitlezen? (las eerder al iets om in HA een bepaald minimum ontladen te activeren bijv.). Zelf een 4.2 E350 hangen en nog geen idee wanneer die vervangen gaat worden. Geen idee of dat goed gaat gaat werken met de anker straks.
  • Was de Max AC nou wel of niet via de HomeWizard P1 te gebruiken? Is me even ontgaan. Anders moet ik nog een P1 splitter aanschaffen, ofwel die van HW ofwel de andere die in soortgelijke topics veel genoemd wordt (ben de naam even kwijt)

[ Voor 34% gewijzigd door KoningPaulus op 06-07-2026 11:00 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Gixxerk4
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:38
Bij Solar Power Supply

• TerminatorNed28
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-07 14:12
Vanmorgen 2x de Max AC kunnen ophalen en ook de 1x expansion batterij erbij 2x de Max AC gecombineerd laten werken lijkt nog niet goed te gaan maar tijdelijk even via HA verder echt super mooi product.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-07 11:45
pjotter1965 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:09:
[...]

Mij niet gezien….op trustpilot geeft 33% maar 1 ster voor techpunt
Mijn Zendures komen er ook vandaan. Prima geregeld en ook de aftersales goede ervaring. N=1 maar mijn ervaring is in elk geval 100%. Ze zijn ook actief op tweakers.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:40
KoningPaulus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Keurig. Krijg je dus wel een smart meter bij ipv P1 meter als het goed is. Ik heb uiteindelijk de basisunit in NL besteld in de earlybird, maar ga de uitbreiding (als ik die nodig blijk te hebben) wél in Duitsland kopen. Is daar nu 1500 als het goed is.

Daarnaast nog twee algemene vragen aan de rest:
  • Zijn er hier mensen die ook een oudere DSMR 4.2 of ouder slimme meter hebben en die de Max AC hebben of gaan gebruiken? Hoe gaan jullie om met de vertraging in het uitlezen? (las eerder al iets om in HA een bepaald minimum ontladen te activeren bijv.). Zelf een 4.2 E350 hangen en nog geen idee wanneer die vervangen gaat worden. Geen idee of dat goed gaat gaat werken met de anker straks.
  • Was de Max AC nou wel of niet via de HomeWizard P1 te gebruiken? Is me even ontgaan. Anders moet ik nog een P1 splitter aanschaffen, ofwel die van HW ofwel de andere die in soortgelijke topics veel genoemd wordt (ben de naam even kwijt)
Eerste vraag kan ik net beantwoorden.

P1 wel. Dit werkt niet met de HW meter. Zul je moeten splitsen of een smart meter / Shelly moeten plaatsen.

Zijn hier mensen die een combinatie van het Powerdock met Shelly 3EM Pro hebben? Ik kan nergens vinden of deze combi werkt.

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:09
digital-IMEI schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Zijn hier mensen die een combinatie van het Powerdock met Shelly 3EM Pro hebben? Ik kan nergens vinden of deze combi werkt.
Ja hoor, werkt prima! Let wel dat je de em3pro gebruikt, niet de T variant, die wordt (nog) niet ondersteund.

Hier meerdere anker p1 meters teveel en een anker smart meter 2 te weinig ... Die anker p1 meter werkt overigens (nog) niet met de powerdock ...

• digital-IMEI
tweazer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:57:
[...]

Ja hoor, werkt prima! Let wel dat je de em3pro gebruikt, niet de T variant, die wordt (nog) niet ondersteund.

Hier meerdere anker p1 meters teveel en een anker smart meter 2 te weinig ... Die anker p1 meter werkt overigens (nog) niet met de powerdock ...
Thanks! Kun jij een vergelijking maken tussen de smart meter en Shelly? Zit er verschil in de update snelheid bijvoorbeeld?

• TerminatorNed28
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 27-07 14:12
Ik heb ze vanmorgen bij ThuisBatterij.nl opgehaald hebben geholpen met inladen en gaven aan dat ik de eerste was dus dat is altijd leuk maar hadden er flinke hoeveelheid klaarstaan voor uitlevering.

• Maxwp
3raser schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:32:
[...]

En toch zegt de factuur letterlijk dat je €3.798,00 korting krijgt.
Sssttt verpest het nu niet voor jezelf.

Wie weet versturen ze het geautomatiseert

Hoe meer aandacht hiervoor......

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:52
Maxwp schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Sssttt verpest het nu niet voor jezelf.

Wie weet versturen ze het geautomatiseert

Hoe meer aandacht hiervoor......
Voor onopgemerkte kortingsfouten had je bij Anker zelf moeten zijn. B-)

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:21
Iemand die de afmetingen vd verpakkingen vd Solarbank 4 Pro en van de BP5000 kan opmeten? Bij Solago zelf konden ze daar niet mee helpen, en ook in de documentatie vind ik die nergens. Dan weet ik iig welke auto ik mee moet nemen voor het afhalen.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:14
Rvanlaak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:09:
Iemand die de afmetingen vd verpakkingen vd Solarbank 4 Pro en van de BP5000 kan opmeten? Bij Solago zelf konden ze daar niet mee helpen, en ook in de documentatie vind ik die nergens. Dan weet ik iig welke auto ik mee moet nemen voor het afhalen.
Ik ben daar ook wel benieuwd naar :p (ging er een beetje van uit dat ik ze daar uit de doos moet halen en mijn rug moet gaan breken op het inladen naar de auto :p

• Principis
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:33
Rvanlaak schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:09:
ziet er niet zo groot uit YouTube: Anker SOLIX Solarbank Max AC - unboxing │ Solar Power Supply . Voeg desnoods 20cm toe bij de dimensies op de website. Maar dit zou echt wel in de meeste auto's moeten passen.

• certefied
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-07 22:25
Net geinstalleerd, ff via stopkontakt voor nu. Moet nog nieuwe groep aanleggen. Maar installatie ging vrij makkelijk. Eerst kwtjes zijn er al in gegaan.

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-08 22:48
Best frustrerend, denk je bij de fabrikant zelf te bestellen zodat je snel geleverd krijgt, gebeurt er he-le-maal niets. Ik heb de orderstatus al een paar keer zitten F5-en. Niets. Niet eens een berichtje, alleen een melding van 26 mei. Minpuntjes hoor.

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• t3dd3k
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:28
replica17 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 15:40:
Is er een manier om die AC connector ergens anders dan bij Anker te bestellen? De verzendkosten zijn hoger dan de connector...
Via e-mail gereclameerd en de verzendkosten terug gekregen. Ik ging er vanuit dat ze de connector mee zouden sturen met het accu pakket, maar daar nog geen vooruitzicht op en de connector al een week in huis.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:01
KoningPaulus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Zijn er hier mensen die ook een oudere DSMR 4.2 of ouder slimme meter hebben en die de Max AC hebben of gaan gebruiken? Hoe gaan jullie om met de vertraging in het uitlezen? (las eerder al iets om in HA een bepaald minimum ontladen te activeren bijv.). Zelf een 4.2 E350 hangen en nog geen idee wanneer die vervangen gaat worden. Geen idee of dat goed gaat gaat werken met de anker straks.
Ik ben nog in afwachting van de levering maar ik heb ook een dsmr 4.2 meter. Ik begrijp dat het als volgt werkt:
Bij een dsmr 4.2 of ouder met een p1 meter krijg je elke 10 seconden een update. Als je de Anker Smart Meter 2 aanschaft (1 of 3 fase) dan update die elke 3 seconden. Eventueel een extra kabeltje erbij aanschaffen waarmee die smart meter 2 dan ook je PV systeem kan meten.

• pretmark
goudvisblub schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:53:
Best frustrerend, denk je bij de fabrikant zelf te bestellen zodat je snel geleverd krijgt, gebeurt er he-le-maal niets. Ik heb de orderstatus al een paar keer zitten F5-en. Niets. Niet eens een berichtje, alleen een melding van 26 mei. Minpuntjes hoor.
HEEL frustrerend dat ze "gefaseerd verzenden".

Ik hoor ook maar niks, klantenservice zegt dat ik geduld moet hebben...

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 01:52
Ik heb de Max AC op 24 Juni besteld via Solar Power Supply en nog niks gehoord over uitlevering. Op de website staat dat zowel hoofdunit als uitbreiding op voorraad is. Denk dat ik ergens achter in de rij sta?

• Andre_dor
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-08 08:47
goudvisblub schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:53:
Ik heb hetzelfde idd , gelijk besteld bij anker , netjes een mail vanaf 6 juli komen ze en vervolgens staat er niets

• tweeek
Naar verwachting :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulQHLtu6Cb4wGQb_H9xEMOwYmU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ex6uuy9BtCOGFNPjekSHDVTI.png?f=fotoalbum_large

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:19
Blijkbaar is hij hier nog steeds in de aanbieding inclusief p1 module, https://aboutwatt.com/nl-...h-plug-play-thuisbatterij. Iemand hier ervaring mee?

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:09
digital-IMEI schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:04:
[...]
Thanks! Kun jij een vergelijking maken tussen de smart meter en Shelly? Zit er verschil in de update snelheid bijvoorbeeld?
De shelly biedt meer mogelijkheden, kun je ook gebruiken buiten de anker app om. Je kunt de update snelheid met een script op je shelly aanpassen, ik meen zelfs direkt een relay koppelen in de laatste versie. Eerlijk gezegd ook veel minder gedoe met updaten.
Ik zou als eerste kiezen voor p1 of zelf meten: de p1 gegevens is wat je grid provider ziet, diezelfde waarden gebruiken kan misverstanden voorkomen. Bij zelf meten zou ik voor de shelly gaan, maar 1 positie breed in de meterkast, veel meer mogelijkheden qua access en functionaliteit. En eigenlijk, ook al ga je voor de shelly em3, zou ik toch nog daarnaast voor een homewizard p1 en een anker p1 meter gaan. In die volgorde hebben ze meer naar minder naar Anker 'owned' mogelijkheden.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-08 21:33
marktweakt schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:04:
[...]

Ik ben nog in afwachting van de levering maar ik heb ook een dsmr 4.2 meter. Ik begrijp dat het als volgt werkt:
Bij een dsmr 4.2 of ouder met een p1 meter krijg je elke 10 seconden een update. Als je de Anker Smart Meter 2 aanschaft (1 of 3 fase) dan update die elke 3 seconden. Eventueel een extra kabeltje erbij aanschaffen waarmee die smart meter 2 dan ook je PV systeem kan meten.
Helder. Ik ben benieuwd of die 10 sec vs 3 sec "storend" is, in de wetenschap dat er op termijn toch 5.x meters aan zitten te komen. Netbeheerder kan alleen nog geen indicatie geven.

Daarnaast nog wat zoekende/puzzelende wat wijsheid is qua energiecontract enzo icm de Anker. Veel gaan dynamisch, maar ik twijfel toch wat of dat opweegt tegen alle welkomstbonussen en het wegvallen van de terugleverkosten (staffels). Enfin, dat is wat offtopic, maar is wel bepalend voor de modus hoe ik mijn Anker wil gaan gebruiken. NOM of AI etc.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 23:28
Hier ook vandaag Max ontvangen van Off Grid uit Vught ontvangen

Chauffeur was zeer behulpzaam bij het uitpakken .

Installatie was zonder problemen

Nu al volledig geladen met zonnestroom.

Nul op de meter ingesteld vanavond bij het koken ervaren hoe het ontladen verloopt

• databeestje
  • Laatst online: 02-08 21:37

databeestje

Von PrutsHausen

tweazer schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Ik zou als eerste kiezen voor p1 of zelf meten: de p1 gegevens is wat je grid provider ziet, diezelfde waarden gebruiken kan misverstanden voorkomen. Bij zelf meten zou ik voor de shelly gaan, maar 1 positie breed in de meterkast, veel meer mogelijkheden qua access en functionaliteit. En eigenlijk, ook al ga je voor de shelly em3, zou ik toch nog daarnaast voor een homewizard p1 en een anker p1 meter gaan. In die volgorde hebben ze meer naar minder naar Anker 'owned' mogelijkheden.
Beetje een plug van mijn thuis oplossing, een ESP32 P1 naar van alles bridge. In voorbereiding op de Zendure SD2400 Pro heb ik hier ook Shelly Pro 3EM emulatie ingestopt. Levering laat alleen wel een tijdje op zich wachten.

Ik nep een HW P1 voor de Peblar, maar die blijkt ook SDM630 Modbus emulatie prima te vinden. Alleen nog geen testers voor de Speedwire gevonden.
https://github.com/smos/esp32-p1-modbus

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

De gratis P1 meter is na een korte afwezigheid weer terug bij Ankersolix.com.
Bij CashbackXL is de cachback verlaagd naar 5% (was 8%) maar de voorwaarde van geen kortingscode(s) gebruiken is eraf. Betekent dikke 100 euro aan cashback wat de prijsverhoging van 2099 naar 2199 weer compenseert.

• tweeek
JBS schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:34:
De gratis P1 meter is na een korte afwezigheid weer terug bij Ankersolix.com.
Bij CashbackXL is de cachback verlaagd naar 5% (was 8%) maar de voorwaarde van geen kortingscode(s) gebruiken is eraf. Betekent dikke 100 euro aan cashback wat de prijsverhoging van 2099 naar 2199 weer compenseert.
God ja het is wat je ziet als je op de site kijkt, erg waardevolle info.

• berthavekes2
Ik heb vandaag ook de accu kunnen ophalen.

21 mei besteld, vanmorgen de mail gehad van Off Grid Power Station en vanmiddag opgehaald.

• pretmark
berthavekes2 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:32:
Ik heb vandaag ook de accu kunnen ophalen.

21 mei besteld, vanmorgen de mail gehad van Off Grid Power Station en vanmiddag opgehaald.
Ook weer zo bijzonder van Anker, de presale begon op 26 mei. Blijkbaar op andere plekken al eerder...

• berthavekes2
pretmark schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:43:
[...]

Ook weer zo bijzonder van Anker, de presale begon op 26 mei. Blijkbaar op andere plekken al eerder...
Het staat een bedrijf toch vrij om eerder in voorverkoop te gaan? Hebben meerdere bedrijven gedaan. Dat zegt niks over een snellere levering dan rechtstreeks bij Anker bestellen.

• certefied
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/po_QNxiX3bkRbmvvJJzUt1TpGkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHF5HMFT70qPrIpHIdHrls6h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjHGVlF1kz5WF6-6aXLP-sjG0LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhOBYi5QQJBO0m2riknjj5Ix.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Oh0tWKBoUvTogJhrZ83vynrn4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gCMParCJoBlDHVdOrSOfxesM.png?f=fotoalbum_large

• quizzical
  • Laatst online: 02-08 22:55
HandyLumberjack schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:34:
[...]

Mijn ervaring met 2× een SB 3 is dat er bij NOM nog tussen de 0,04 en 0,2 kWh per dag uit het net gehaald wordt door traagheid en regelonnauwkeurigheid in het systeem. Dat vindt ik heel acceptabel.

(Anker P1 dongle op een SMR 5.0)
Ik heb begrepen (https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-home-assistant-thuisaccu-slim-aansturen) dat Nederland een systeem toepast waarbij de meter nog steeds saldeert binnen het kwartier. Bvb afname van 0.5KWh en injectie van 0.3KWh in hetzelfde kwartier wordt geteld als afname van 0.2KWh. In Belgie wordt effectief de afname van 0.5KWh en de injectie van 0.3KWh aangerekend.

Dus jouw ervaring van NOM van max 0.2KWh per dag, is dat op basis van deze nederlandse saldering binnen het kwartier?

• Principis
Door een misverstand heb ik uiteindelijk mijn bestelling geannuleerd, en nu alles behalve de bebat bijdrage teruggestort gekregen... Zucht. In Nederland wonen lijkt me op dit vlak dan toch gemakkelijker.

• replica17
Zit er een verschil tussen de normale AC kabel en de losse vaste connector? Ben van plan gewoon de connector los te halen van de normale AC kabel.

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:24
Principis schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:37:
Door een misverstand heb ik uiteindelijk mijn bestelling geannuleerd, en nu alles behalve de bebat bijdrage teruggestort gekregen... Zucht. In Nederland wonen lijkt me op dit vlak dan toch gemakkelijker.
welk misverstand en bij wie heb je besteld?

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Iemand enig idee of de batterij in te stellen zou zijn waarop hij ondersteund bij een verbruik boven de 2.5kWh?

Concreet, België je betaalt extra op basis van je piektarief. Long story short, 110 euro per jaar voor iedere kWh boven de 2.5 kWh.

Je drie hoogste kwartierpieken bepalen je jaar tarief. Das heb ik een keer 6 , 7 en 7,5. Gemiddeld 6.83.

6.83 - 2.5 = 4,3 * 110 = 476 euro extra belasting op je jaarfactuur. Het zou dus heel leuk zijn mocht ik de batterij kunnen gebruiken om de pieken te beperken.

best case batterij in modus 'nul op de lijn', maar als ze onder 30% (oid) gaat, werkt ze enkel nog wanneer de totale belasting boven de 2.5 kWh gaat.

• kikker916
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08 22:09
Ik heb ook bij anker zelf besteld maar ook hier 0,0 vanuit anker. Wel tof dat andere mensen hem al wel hebben die ergens anders hebben besteld. Ben benieuwd naar de reviews en ervaringen.

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:24
Joindry schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:22:
Iemand enig idee of de batterij in te stellen zou zijn waarop hij ondersteund bij een verbruik boven de 2.5kWh?

Concreet, België je betaalt extra op basis van je piektarief. Long story short, 110 euro per jaar voor iedere kWh boven de 2.5 kWh.

Je drie hoogste kwartierpieken bepalen je jaar tarief. Das heb ik een keer 6 , 7 en 7,5. Gemiddeld 6.83.

6.83 - 2.5 = 4,3 * 110 = 476 euro Dobelasting op je jaarfactuur. Het zou dus heel leuk zijn mocht ik de batterij kunnen gebruiken om de pieken te beperken.

best case batterij in modus 'nul op de lijn', maar als ze onder 30% (oid) gaat, werkt ze enkel nog wanneer de totale belasting boven de 2.5 kWh gaat.
Zonder Home Assistant (HA) is er geen peak shaving-functionaliteit beschikbaar. Ik heb dit ook nagevraagd bij Anker en daarbij aangegeven dat dit mogelijk een interessante functie zou zijn voor Belgische gebruikers. Vooral in de winter, wanneer de zonnepanelen minder opbrengst leveren, kan peak shaving helpen om de energiekosten te verlagen.

Iemand had in een eerdere post trouwens een programma geschreven voor peak shaving met Home Assistant, specifiek afgestemd op de Belgische situatie.Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic - Duurzame energie en installaties - GoT

[ Voor 5% gewijzigd door Bluecross op 07-07-2026 01:37 ]

• Maxwp
Maurice- schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:32:
[...]

Voor onopgemerkte kortingsfouten had je bij Anker zelf moeten zijn. B-)
Uh ? Gaven die ook verkeerde kortings codes ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:32
@Bluecross dat wordt vanzelf relevanter voor andere markten ook - in Nederland denken ze inmiddels ook na over verlagen van piekbelasting. Vooralsnog wellicht met vier tijdvakken, beetje zoals vroeger dag- en nachttarief.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-08 23:05
quizzical schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Ik heb begrepen (https://iotdomotica.nl/thuisaccu/anker-solix-home-assistant-thuisaccu-slim-aansturen) dat Nederland een systeem toepast waarbij de meter nog steeds saldeert binnen het kwartier. Bvb afname van 0.5KWh en injectie van 0.3KWh in hetzelfde kwartier wordt geteld als afname van 0.2KWh. In Belgie wordt effectief de afname van 0.5KWh en de injectie van 0.3KWh aangerekend.

Dus jouw ervaring van NOM van max 0.2KWh per dag, is dat op basis van deze nederlandse saldering binnen het kwartier?
Dit heb ik nog niet eerder gehoord, en klopt volgens mij niet (geen idee hoe dit in België is)

De interne saldering gaat wel over fases. Als je op fase 1 1kWh injecteer, en op fase 2 1kWh afneemt, dan kom je netto op 0 uit. Ook na komend jaar als saldering eraf is .
quizzical schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:05:
[...]

De slimme meter kan binnen het kwartier zowel verbruik als afname registreren, en dat wordt (helaas) niet gesaldeerd.

De opgegeven waardes zijn dus ook zonder deze saldering. (Maar wel met een flinke PV overschot, met minder PV worden de waardes waarschijnlijk iets hoger.)

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 07-07-2026 07:07 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 04:14:
@Bluecross dat wordt vanzelf relevanter voor andere markten ook - in Nederland denken ze inmiddels ook na over verlagen van piekbelasting. Vooralsnog wellicht met vier tijdvakken, beetje zoals vroeger dag- en nachttarief.
Het (aangekondigde) Nederlandse systeem vraagt alleen een hele andere manier van aansturing.

• digital-IMEI
Gaaf! Beetje off-topic, welke kaart gebruik je om die energie grafiek weer te geven?

• Principis
Bluecross schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:22:
[...]

welk misverstand en bij wie heb je besteld?
Bij anker zelf. Hun AI klantendienst begreep mijn vraag niet tegoei dus hebben ze gewoon de bestelling geannuleerd. Het zal ook wel deels aan mij gelegen hebben.

In ieder geval ga ik nu wachten met bestellen tot de synergrid homologatie er is.

• quizzical
  • Laatst online: 02-08 22:55
danny.s schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 06:50:
[...]

Dit heb ik nog niet eerder gehoord, en klopt volgens mij niet (geen idee hoe dit in België is)

De interne saldering gaat wel over fases. Als je op fase 1 1kWh injecteer, en op fase 2 1kWh afneemt, dan kom je netto op 0 uit. Ook na komend jaar als saldering eraf is .
HandyLumberjack schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 06:55:
[...]

De slimme meter kan binnen het kwartier zowel verbruik als afname registreren, en dat wordt (helaas) niet gesaldeerd.

De opgegeven waardes zijn dus ook zonder deze saldering. (Maar wel met een flinke PV overschot, met minder PV worden de waardes waarschijnlijk iets hoger.)
@Taro lijkt in zijn artikel vrij stellig dat er binnen het kwartier weldegelijk nog saldering is in Nederland, maar na wat opzoekingen kan ik het ook niet terugvinden...
Joindry schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:22:

6.83 - 2.5 = 4,3 * 110 = 476 euro extra belasting op je jaarfactuur. Het zou dus heel leuk zijn mocht ik de batterij kunnen gebruiken om de pieken te beperken.

Bluecross schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 01:33:
[...]

Zonder Home Assistant (HA) is er geen peak shaving-functionaliteit beschikbaar. Ik heb dit ook nagevraagd bij Anker en daarbij aangegeven dat dit mogelijk een interessante functie zou zijn voor Belgische gebruikers. Vooral in de winter, wanneer de zonnepanelen minder opbrengst leveren, kan peak shaving helpen om de energiekosten te verlagen.

Iemand had in een eerdere post trouwens een programma geschreven voor peak shaving met Home Assistant, specifiek afgestemd op de Belgische situatie.Het grote Anker Solix plug-and-play thuisaccu systemen topic - Duurzame energie en installaties - GoT
Hou er rekening mee dat mijn programma momenteel theoretisch is. Ik heb off grid powerstation gevraagd om mijn batterij voorlopig nog niet te leveren vermits de synergrid homologatie nu pas eind augustus verwacht word.

Ik vroeg Anker het volgende:
Tot slot wil ik graag een Feature Request indienen voor jullie ontwikkelteam:
Zou het mogelijk zijn om een native "Zelfverbruik aangepast doel" (Grid Setpoint / Peak Shaving) modus te ontwikkelen in jullie firmware? In deze modus streeft de batterij nog steeds naar nul-injectie, maar begint hij pas te ontladen als de net-afname een instelbare grens (bijv. 2500W) overschrijdt.

Als de batterij dit autonoom regelt, hoef ik veel minder (bvb een keer per minuut ipv elke 5 seconden) Modbus-commando's te sturen (wat de hardware vermoedelijk ten goede komt), en kan de batterij lokaal in milliseconden reageren op stroompieken. Dit zou jullie product voor de hele Belgische (en Zweedse) markt met capaciteitstarieven onverslaanbaar maken.
Ik kreeg op dat deel van mijn bericht geen reactie.

De manier waarop je zo een feature zou gebruiken: Wanneer je batterij onder een bepaalde reservecapaciteit komt stop je de normale nul-op-demeter modus en schakkel je over naar de versie met ingesteld doel. Stel deze belachelijk hoog in zodat de batterij in de praktijk enkel laad en nooit ontlaad. Wanneer er nu een hoog verbruik is doe je lekker niets, tot het moment dat het risico te hoog wordt dat je binnen het huidige kwartier het budget voor 2500W gemiddeld zal overschrijven. Dan pas je de instelbare grens naar beneden zodat hij begint te ontladen. Er is dan een zekere logica nodig om te bepalen wanneer je dat doet en welke grens je insteld, vergelijkbaar met wat ik in mijn programma heb geschreven.

• Tomba
  • Laatst online: 01-08 17:18

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Ik vind het wel ronduit bizar dat derde partijen sneller verzenden dan Anker. 26-5 om 9:31 bestelling voltooid maar nog altijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADvxIEEckIOrFarLkSEFFgr1Gd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwMOmeChUZm6cqpqOCaFGrtR.jpg?f=fotoalbum_large

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• pretmark
Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:41:
Ik vind het wel ronduit bizar dat derde partijen sneller verzenden dan Anker. 26-5 om 9:31 bestelling voltooid maar nog altijd:

[Afbeelding]
Het is schandalig! Ben echt geïrriteerd hierom.

Maar ik ben eerder, 09:15 besteld :+ :9

• zorazori
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-07 22:17
Principis schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:09:
[...]

Bij anker zelf. Hun AI klantendienst begreep mijn vraag niet tegoei dus hebben ze gewoon de bestelling geannuleerd. Het zal ook wel deels aan mij gelegen hebben.

In ieder geval ga ik nu wachten met bestellen tot de synergrid homologatie er is.
Ik kijk er ook naar uit , zoals elders geschreven kan het nog best 2mnd duren . Synergrid geeft geen reden waarom het zo lang duurt , terwijl anker mij heeft bevestigd dat de goekeuring rond zou zijn . Maar ik weet niet wie mij die mails stuurt want ze prefereren mij ook om gedurende die tijd de batterij off grid te gebruiken . Maar als je ze niet aan het net mag hangen zonder de keuring dit niet mogelijk . Afwachten en hopen dus ..
quizzical schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:36:
[...]

[...]

@Taro lijkt in zijn artikel vrij stellig dat er binnen het kwartier weldegelijk nog saldering is in Nederland, maar na wat opzoekingen kan ik het ook niet terugvinden...
Momenteel is er zelfs nog saldering op jaarbasis :+.

Maar mijn meter geeft voor ieder kwartier verbruik/teruglevering door, en soms zijn die beide groter als nul in hetzelfde kwartier.

• certefied
digital-IMEI schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:31:
[...]

Gaaf! Beetje off-topic, welke kaart gebruik je om die energie grafiek weer te geven?
Dat is een apex chart

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:14
t3dd3k schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Via e-mail gereclameerd en de verzendkosten terug gekregen. Ik ging er vanuit dat ze de connector mee zouden sturen met het accu pakket, maar daar nog geen vooruitzicht op en de connector al een week in huis.
huh wat, er is geen stekker meegeleverd bij de accu?

• duderuud
  • Laatst online: 02-08 21:44

duderuud

Sliden is koel

pretmark schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Het is schandalig! Ben echt geïrriteerd hierom.

Maar ik ben eerder, 09:15 besteld :+ :9
Relax, paar dagen eerder of later....we zijn allemaal veel te veel verwend geraakt.

Ik haal de mijne de 15e op, relax...

Motor-Forum.nl

• Mistraller
  • Laatst online: 20-07 11:45
Tomba schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:41:

~[Afbeelding]
Dat was bij Zendure ook zo. Mijn spullen bij Techpunt besteld; stond in backorder, maar het kwam een week voor de geplande datum al binnen.
Lijkt erop dat bulk naar een distributiepartij (die "snel verzenden naar consumers" als core business heeft) sneller gaat dan een accu leverancier (Die "accu's bouwen" als core business heeft). Hmm klinkt wel logisch eigenlijjk ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• PADIpro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-08 21:33
Gisteren heb ik de Anker SOLIX Solarbank Max AC opgehaald. De installatie van de batterij verliep erg eenvoudig en ook het verbinden met mijn wifi-netwerk ging zonder problemen.

Helaas krijg ik de Anker SOLIX P1 Meter met geen mogelijkheid gekoppeld. De P1-meter wordt wel gevonden in de app. Wanneer ik erop tik, vraagt de app om de koppeling te bevestigen door op het knopje van de P1-meter te drukken. Zodra ik dit doe, krijg ik echter direct een foutmelding en wordt de koppeling afgebroken. Ik kom niet eens in het menu waar ik mijn WiFi netwerk kan selecteren.

Hebben jullie enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden of hoe ik dit kan oplossen?

Ter informatie: ook de Anker SOLIX Smart Plug kan ik niet koppelen. Deze loopt vast in exact dezelfde stap tijdens de Bluetooth-koppeling. De Solarbank Max AC zelf is daarentegen probleemloos geïnstalleerd en verbonden met mijn wifi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAd0IS9lL7otx5kpHPq0Why1syA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92qewrYLuG8Vea4yysSwM942.png?f=fotoalbum_large

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 23:28
PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:38:
Gisteren heb ik de Anker SOLIX Solarbank Max AC opgehaald. De installatie van de batterij verliep erg eenvoudig en ook het verbinden met mijn wifi-netwerk ging zonder problemen.

Helaas krijg ik de Anker SOLIX P1 Meter met geen mogelijkheid gekoppeld. De P1-meter wordt wel gevonden in de app. Wanneer ik erop tik, vraagt de app om de koppeling te bevestigen door op het knopje van de P1-meter te drukken. Zodra ik dit doe, krijg ik echter direct een foutmelding en wordt de koppeling afgebroken. Ik kom niet eens in het menu waar ik mijn WiFi netwerk kan selecteren.

Hebben jullie enig idee waardoor dit veroorzaakt kan worden of hoe ik dit kan oplossen?

Ter informatie: ook de Anker SOLIX Smart Plug kan ik niet koppelen. Deze loopt vast in exact dezelfde stap tijdens de Bluetooth-koppeling. De Solarbank Max AC zelf is daarentegen probleemloos geïnstalleerd en verbonden met mijn wifi.

[Afbeelding]
Hallo gisteren ook zonder problemen zowel de P1 meter als de max met wifi verbonden

Heb je wel alleen een 2,4 mhz netwerk zie ook

YouTube: Installatie Anker SOLIX Solarbank Max AC stap voor stap uitgelegd

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-08 22:49

Masuchievo

Cpt. Average

Afgelopen weekend de zonnepanelen op de schuur omgezet van 1x9 naar 3x3 +1 (nieuw, zuid zijkant schuur) en aangesloten op de Powerbank 3.

Alles werkt, al moet denk ik de AI nog wennen (hoop ik) dat hij niet meteen alle energie moet opslaan maar terug moet leveren aan het net ivm duurdere stroom. Hebberig batterijtje...

MAAR Batterij Bart is nu volledig operationeel!

Te weinig geld voor alle gadgets.

• RoelWW
PADIpro schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:38:

[Afbeelding]
Maak inderdaad een apart 2.4 ghz wifi netwerk en zorg dat de max ac, p1 meter en ook je telefoon (tijdens installatie) op dit 2.4 ghz wifi netwerk zitten, dan zou het moeten lukken!

• rorie
  • Laatst online: 11:19
rorie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:55:
Blijkbaar is hij hier nog steeds in de aanbieding inclusief p1 module, https://aboutwatt.com/nl-...h-plug-play-thuisbatterij. Iemand hier ervaring mee?
Niemand? Je krijgt zelfs nog 25 euro extra korting bij registratie via e-mail.
Pagina: 1 ... 31 ... 44 Laatste