In principe volstaat een B16 automaat achter een aardlek, maar vanwege de continu belasting kan je beter wat marge pakken en voor een B20 gaan. Daarnaast is het ook fijn om bepaalde apparaten op een eigen aardlekautomaat te zetten zodat je het eigenlijk wat gescheiden houdt van je gewone huisinstallatie.Pro-star schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:47:
Ik verwacht mijn Max ac 19 juli. Door de voet :(
Nu wil ik hem draaien op 3500W draaien. En ik krijg van verschillende mensen een ander advies om als automaat te gebruiken. Bijvoorbeeld gewoon een B16 achter je groep aardlek. Of een C20 met een aparte aardlekschakelaar. Of een b20. Ik zie geen advies van anker zelf. Dus ben ik benieuwd wat jullie gedachten hierin is.
meterkast is 3x25A. De anker komt op een eigen automaat aan de andere kant van de meterkast. Buiten onder een afdakje. Met een weiland aansluiting.
helaas kan ik ook niet via andere anker verkopers het juiste advies vinden.
Ik heb thuis bijvoorbeeld de tuin, airco en zonnepanelen op een eigen aardlekautomaat en dan nog een 3 fase aardlekautomaat voor de kookplaat. En de rest van de installatie verdeeld achter gewone aardlekschakelaars.