Ja gedaan, maar ik vind niet de link naar een specifieke koeling die “goed werkte” en dacht mij te herinneren dit ergens gezien te hebben in een blog van iotdomotica of groenenerds oid.digital-IMEI schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:41:
[...]
Check even het topic, er zijn meerdere gebruikers die dit reeds gedaan hebben.
Je kunt volgens de handleiding wel een RS485 aansluiten op smart meter gen2 en deze verbinden met de thuisbatterij.peterpijpelink schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:55:
[...]
klopt, geen RJ45 netwerk aansluiting op de smart meter gen2. Wifi is tegenwoordig goed te realiseren met mesh of andere technieken. DSMR is traag, maar moet zeggen met die ct klemmen en de wifi goed voor elkaar hoor je mij niet meer klagen, van 1, euro 20 naar 20ct per dagWat goed helpt is kleine antenne zo dicht mogelijk bij de accu proberen te krijgen.
Als iemand dit getest heeft ben ik heel benieuwd naar de resultaten. Als die positief zijn heb ik er weer een klusje bij_Mitchie_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:18:
[...]
Je kunt volgens de handleiding wel een RS485 aansluiten op smart meter gen2 en deze verbinden met de thuisbatterij.
[Afbeelding]
Hier BE met P1 op een DSMR5 meter die idd elke seconde een telegram uitstuurt.Cloclo100 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:47:
Iemand in België die die p1 meter (succesvol) gebruikt? Deze zou elke seconde signaal moeten doorgeven. Is dit dan zoveel anders in Nederland en gewoon bruikbaar in BE? Of hang ik er toch aan en moet ik naar die smart meter ?
Werkt gewoon goed. Een beetje lagging heb je altijd, 'smart' meter of niet.
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar en als ik kijk op de anker website kun je een hiervoor een stekkertje kopen.Dylanf97 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:20:
[...]
Als iemand dit getest heeft ben ik heel benieuwd naar de resultaten. Als die positief zijn heb ik er weer een klusje bij
Toch een ventilator dan...Panamon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:09:
[...]
Ik had even teruggezocht naar je post, maar wat ik hoorde was echt hard. Ik zal het volgende keer wel eens proberen te meten een decibelmeter.
Het rare is wel dat ik heb een week of 2 in gebruik had en het toen niet eerder is voorgekomen.
Overigens spreek Anker zelf in de mail naar mij toe wel over een ventilator:
In deze situatie laadt het apparaat met een hoog vermogen en moet de interne koelventilator op hoge snelheid werken om de warmteafvoer te ondersteunen. Hierdoor kan een duidelijk hoorbaar, scherper lucht-/ventilatorgeluid ontstaan.
Volgens onze analyse is het door u gemelde geluid daarom afkomstig van de interne ventilator tijdens vollast laden en betreft dit geen aanwijzing voor een hardwaredefect.
Het is in ieder geval geen normaal bedrijfsgeluid wat ik nog jaren wil horen.
Mocht een tweakert zich geroepen voelen een teardown te doen, ik wil gerust kijken naar een review
Het feit dat de warme lucht niet buiten de behuizing kan, kan die alleen maar zeer lokaal en tijdelijk koelen.
Ik heb trouwens vandaag mijn laagsteprijsgarantie van 100 euro toch mogen ontvangen. Ik heb wel toch zelf een mail moeten sturen. Dan bleek dat 'toevallig iets misgelopen was' en het nu zeker wél in orde ging komen.
Kan een smart plug helpen om de pieken van een quooker eerder zichtbaar te maken voor de batterij?
Hmm, dan krijg je twee stuurmechanismen. Ik denk dat je dan meer pieken krijgt.Gilio schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:22:
Kan een smart plug helpen om de pieken van een quooker eerder zichtbaar te maken voor de batterij?
Wat ik wel met een smartplug heb gedaan is de quooker in de nacht uitzetten. Hij warmt een half uur voor de wekker op. En als de lampen in de keuken aanstaan blijft hij langer aan.
Dit drukt bij ons het verbruik tot 0,5 kwh. Per dag.
Ondanks wat Anker zegt vind ik het onwaarschijnlijk.Joindry schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:14:
[...]
Toch een ventilator dan...
Mocht een tweakert zich geroepen voelen een teardown te doen, ik wil gerust kijken naar een review
Het feit dat de warme lucht niet buiten de behuizing kan, kan die alleen maar zeer lokaal en tijdelijk koelen.
Ik heb trouwens vandaag mijn laagsteprijsgarantie van 100 euro toch mogen ontvangen. Ik heb wel toch zelf een mail moeten sturen. Dan bleek dat 'toevallig iets misgelopen was' en het nu zeker wél in orde ging komen.
Dit geluid start en stopt vrijwel direct als je je wattage van een enkele unit aanpast <1900 en >2000 watt.
Ik dacht in eerste instantie ook ventilator, zo klinkt het ook. Maar ik vaar niet blind op wat een servicesk zegt , zeker niet in deze markt.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Hallo allemaal, inmiddels ben ik zelf net als velen hier, eigenaar van een Max AC + 1 uitbreidingsmodule dus een opslagcapaciteit van 14 kW. De batterij is aangesloten op een aparte groep van 16A met max. laadvermogen van 2500W, ontlaadvermogen van 2000W en heb ik via een P1 meter verbonden met de Anker app (dus geen HA o.i.d.). Ik ben een beetje aan het spelen met het laad-/ontlaadvermogen om de batterij ook niet onnodig te belasten. Graag deel ik alvast mijn eerste observeringen.
- De batterij staat sinds in gebruikname op 7 augustus op de AI-modus. Waar in eerste instantie de prognose op 0 zonne-energie stond voor de eerste 2 a 3 dagen heeft zich dat inmiddels al gecorrigeerd. Dit lijkt heel erg op de post van @thefly21 van hierboven.
- Met 4 kWp aan zonnepanelen dekt deze ruimschoots de overcapaciteit aan zonne-energie waardoor we 'savonds tegen ''leuke'' tarieven terugleveren en tot de volgende lading ons huis voorzien van stroom. In een aantal gevallen ontlaadt de batterij ook vroeg in de morgen wanneer de tarieven nog wat hoger liggen.
- Het lijkt erop dat de software moeite heeft als er meerdere energiestromen lopen door het huis. Bijv. als we ca. 2 kW aan zonne-energie opwekken, er in huis een stevige verbruiker (>1000W), bijv. wasmachine aanstaat, zet de app de zonne-energie op 0W, laden op 0W en een minimaal verbruik in huis en van het net (bijv. 150W). Mogelijk heeft dit te maken met de responstijd of simpelweg dat de software confuus is, maar dat probeer ik nog uit te zoeken. Als er geen zonne-energie meer is en er stevige verbruikers aanstaan (bijv. in de avond) wordt dit netjes door de batterij voorzien. Zijn er meerdere mensen met deze ervaring?
[ Voor 3% gewijzigd door Velandu op 14-08-2026 13:56 ]
Ik heb gisteren een mail naar Anker gestuurd over de laagsteprijsgarantie, bij mij zeiden ze dat de prijs die ik betaald had al lager was en ik dus niet in aanmerking kwam. (Ik had de 10% coupon gebruikt). Maar sturen ze de early bird producten alsnog op.Joindry schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:14:
[...]
Toch een ventilator dan...
Ik had eerst met early bird actie besteld, maar later kon ik het goedkoper bestellen en de chatbot wou geen korting geven, dus de boel maar geannuleerd en opnieuw besteld.
En nu afwachten op de gratis smartgen 2 meter van de facebook actie voordat ik een aparte groep ga aansluiten.
Ik heb de volgende reactie ontvangen:Joindry schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:40:
Hier intussen al iemand zijn 100 euro ontvangen vanuit de prijsbescherming? Ging 10 dagen duren en is er ondertussen goed 30?
Ik heb gemaild intussen maar krijg enkel een ontvangstbevestiging.
Ik snap het vanuit een Excel en financieel oogpunt. Maar waarom sturen ze dan een email waarin ze vertellen om € 100,- terug te storten? Aan die email zit geen bijlage of verwijzing naar de prijsvoorwaarden. Dat ze zeggen je krijgt 10% minder terug gestort, dan kan ik het ook nog begrijpen.Het systeem geeft momenteel aan dat de terugbetaling van € 100 niet succesvol is verwerkt. Nader onderzoek door ons team in Nederland heeft uitgewezen dat dit te maken heeft met het daadwerkelijk betaalde bedrag van uw bestelling.
De oorspronkelijke prijs van het Solarbank Max AC-product dat u kocht was € 2199, terwijl de zomeractieprijs € 2099 was.
Omdat u echter al een extra korting heeft ontvangen bij het plaatsen van de bestelling, was het daadwerkelijk betaalde bedrag voor uw bestelling € 1979,10.
Dit betekent dat de prijs die u uiteindelijk betaalde lager was dan de zomeractieprijs van € 2099. Volgens de prijsvoorwaarden komt u daarom niet in aanmerking voor een terugbetaling van € 100.
Met andere woorden, we verwerken terugbetalingen volgens de actievoorwaarden alleen als het daadwerkelijk betaalde bedrag van de klant hoger is dan € 2099.
Hoe (en hoe snel na het plaatsen van de foto) heb jij een reactie gekregen op de Facebook actie?Chaosstorm schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:59:
[...]
En nu afwachten op de gratis smartgen 2 meter van de facebook actie voordat ik een aparte groep ga aansluiten.
[ Voor 10% gewijzigd door TsiisSkaaf op 14-08-2026 14:13 ]
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
Die laagste prijs garantie geldt dus niet op het feit dat andere webshops hem goedkoper hebben aangeboden, maar hebben enkel betrekking op hun eigen prijzen?TsiisSkaaf schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:10:
[...]
Hoe (en hoe snel na het plaatsen van de foto) heb jij een reactie gekregen op de Facebook actie?
Die FB actie loopt nog t/m 17 augustus, en daarna zouden ze (volgens de klantenservice) 1-2 weken nodig hebben om de distributie op gang te helpen. Ben erg benieuwd hoe ze dat gaan doen, omdat ze dan van iedereen gegevens moeten gaan opvragen via een PB (gok ik).
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ze kunnen je een kortingscode sturen zodat je hem zelf moet bestellen via hun webshop. Dan komt het netjes in hun bestelsysteem.KoningPaulus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Die laagste prijs garantie geldt dus niet op het feit dat andere webshops hem goedkoper hebben aangeboden, maar hebben enkel betrekking op hun eigen prijzen?![]()
Die FB actie loopt nog t/m 17 augustus, en daarna zouden ze (volgens de klantenservice) 1-2 weken nodig hebben om de distributie op gang te helpen. Ben erg benieuwd hoe ze dat gaan doen, omdat ze dan van iedereen gegevens moeten gaan opvragen via een PB (gok ik).
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
Kan iemand mij - als niet facebook gebruiker - vertellen wat de FB actie inhoudt?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Wellicht nog de moeite om even kortdurend aan te maken dancville schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:41:
Kan iemand mij - als niet facebook gebruiker - vertellen wat de FB actie inhoudt?
Als je reageert onder een post van Anker NL met je thuisaccu op de foto, ontvang je -als het goed is- gratis een smart gen 2 meter.
Zie hier:
[ Voor 34% gewijzigd door KoningPaulus op 14-08-2026 14:48 ]
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Bedankt! Ik zie nu 'Anker SOLIX Solarbank Max AC Gebruikersgroep' maar waar vind ik de aankondiging en kan ik in deze groep de foto plaatsen?KoningPaulus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:47:
[...]
Wellicht nog de moeite om even kortdurend aan te maken dan![]()
Als je reageert onder een post van Anker NL met je thuisaccu op de foto, ontvang je -als het goed is- gratis een smart gen 2 meter.
Zie hier:
[...]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Al paar keer voorbij gekomen, maar voor de volledigheid https://www.facebook.com/...6/posts/1368288771850587/cville schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
Bedankt! Ik zie nu 'Anker SOLIX Solarbank Max AC Gebruikersgroep' maar waar vind ik de aankondiging en kan ik in deze groep de foto plaatsen?
Hm Nice, even een bekende de post laten doen. Altijd fijn om te hebben toch? Tot wanneer loopt die actie?JBS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:16:
[...]
Al paar keer voorbij gekomen, maar voor de volledigheid https://www.facebook.com/...6/posts/1368288771850587/
Zou handig zijn als ze dat inderdaad letterlijk in de post dik zouden drukken. Ooh, wacht..fissa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:44:
[...]
Hm Nice, even een bekende de post laten doen. Altijd fijn om te hebben toch? Tot wanneer loopt die actie?
[ Voor 3% gewijzigd door Maurice- op 14-08-2026 17:00 ]
Oh wacht. Ik heb geen Facebook, waardoor ik dus een ander de post laat doen. Wel even lezen hé, voordat je een bijdehandse opmerking maakt.Maurice- schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:00:
[...]
Zou handig zijn als ze dat inderdaad letterlijk in de post dik zouden drukken. Ooh, wacht..
Dat u het een ander liever laat uitzoeken was inmiddels duidelijk maar het is een pagina geleden nog besproken. Er is daarnaast een hele handige zoekfunctie op Tweakers maar zal het werk voor u doen. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85924586fissa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:04:
[...]
Oh wacht. Ik heb geen Facebook, waardoor ik dus een ander de post laat doen. Wel even lezen hé, voordat je een bijdehandse opmerking maakt.
Dat zie ik hier ook, vaatwasser/ washmachine/ airco aan en zonnestroom van de panelen maar de p1 meter geeft de vraag op 0 aan. Dus als het huis vraagt en de zonnepanelen leveren registreert ie dat slecht. Maar technisch gezien wordt die stroom toch al gelijk gebruikt.Velandu schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:54:
• Het lijkt erop dat de software moeite heeft als er meerdere energiestromen lopen door het huis. Bijv. als we ca. 2 kW aan zonne-energie opwekken, er in huis een stevige verbruiker (>1000W), bijv. wasmachine aanstaat, zet de app de zonne-energie op 0W, laden op 0W en een minimaal verbruik in huis en van het net (bijv. 150W). Mogelijk heeft dit te maken met de responstijd of simpelweg dat de software confuus is, maar dat probeer ik nog uit te zoeken. Als er geen zonne-energie meer is en er stevige verbruikers aanstaan (bijv. in de avond) wordt dit netjes door de batterij voorzien. Zijn er meerdere mensen met deze ervaring?
[/list]
Ik had ook de e-mail gekregen m.b.t. de prijsbescherming, maar na 12 dagen nog niks binnen. Toen heb ik een mail gestuurd en kreeg ik ongeveer dezelfde reactie als die van jou. Ik had hem aangeschaft voor €1979,- en dan telde het niet. Ik heb toen onderstaande mail gestuurd en kreeg toen alsnog €100,- terug die ik vandaag ook ontvangen heb.TsiisSkaaf schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb de volgende reactie ontvangen:
[...]
Ik snap het vanuit een Excel en financieel oogpunt. Maar waarom sturen ze dan een email waarin ze vertellen om € 100,- terug te storten? Aan die email zit geen bijlage of verwijzing naar de prijsvoorwaarden. Dat ze zeggen je krijgt 10% minder terug gestort, dan kan ik het ook nog begrijpen.
[...]
Hoe (en hoe snel na het plaatsen van de foto) heb jij een reactie gekregen op de Facebook actie?
De mail die ik had gestuurd:
Bedankt voor uw reactie.
Ik ben echter van mening dat de afwijzing niet in lijn is met de communicatie die ik eerder van Anker heb ontvangen.
Ik heb de Solarbank Max AC rechtstreeks bij Anker aangeschaft tijdens de introductieperiode. Op 20 juli ontving ik van Anker een e-mail waarin expliciet werd bevestigd dat ik €100 zou terugontvangen in het kader van de prijsbescherming. In deze e-mail staat tevens vermeld dat de terugbetaling binnen 10 werkdagen zou worden verwerkt.
Nergens in deze e-mail wordt vermeld dat deze regeling uitsluitend geldt voor klanten die €2.199 hebben betaald. Deze voorwaarde wordt nu pas genoemd, nadat ik contact heb opgenomen omdat de toegezegde terugbetaling uitbleef.
Op basis van de e-mail die ik van Anker heb ontvangen, mocht ik er redelijkerwijs op vertrouwen dat mijn bestelling voor de prijsbescherming in aanmerking kwam.
Ik verzoek u daarom vriendelijk mijn dossier opnieuw te beoordelen en de eerder toegezegde terugbetaling van €100 alsnog te verwerken.
Mocht u van mening zijn dat mijn bestelling toch is uitgesloten van deze regeling, dan ontvang ik graag de voorwaarden van deze actie waaruit blijkt dat de regeling uitsluitend van toepassing was op aankopen van €2.199, evenals een toelichting waarom ik desondanks een persoonlijke bevestiging heb ontvangen dat ik de €100 zou terugkrijgen.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
@ctrl-tab Ik heb Anker gevraagd of zij het document kunnen publiceren met daarin de gegevens van de Max AC registers, vergelijkbaar met wat zij gepubliceerd hebben voor de X1-serie op github. Er wordt over nagedacht. Ik wil dat protocol gebruiken om mijn nog-te-kopen Max AC aan te sturen. Ik heb namelijk alle actuele P1- en omvormer-gegevens al beschikbaar en wil niet nog een meter toevoegen.ctrl-tab schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:19:
Heeft er al iemand rs485 communicatie op kunnen zetten via een ESP bv?
Welke registers zijn beschikbaar etc?
(Solix max ac)
Als je er al mee wilt beginnen kan het met wat puzzelen nu al wel. Op hun github pagina (voor de integratie met HomeAssistant) staan alle gegevens eigenlijk al - het is alleen wat zoeken in die documenten om te vinden wat je wilt gebruiken. Het belangrijkste document is custom_components/anker_solix_official/config/8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml in die github omgeving.
github hoofdpagina van Anker
PS: Ik gebruik geen HomeAssistant maar wil het via een Raspberry in ons KNX-systeem integreren.
[ Voor 4% gewijzigd door axelaar op 14-08-2026 19:51 ]
Aah ja ik ken hem. Nog weinig registers helaas maar dacht dat er in september een update komt?axelaar schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:46:
[...]
@ctrl-tab Ik heb Anker gevraagd of zij het document kunnen publiceren met daarin de gegevens van de Max AC registers, vergelijkbaar met wat zij gepubliceerd hebben voor de X1-serie op github. Er wordt over nagedacht. Ik wil dat protocol gebruiken om mijn nog-te-kopen Max AC aan te sturen. Ik heb namelijk alle actuele P1- en omvormer-gegevens al beschikbaar en wil niet nog een meter toevoegen.
Als je er al mee wilt beginnen kan het met wat puzzelen nu al wel. Op hun github pagina (voor de integratie met HomeAssistant) staan alle gegevens eigenlijk al - het is alleen wat zoeken in die documenten om te vinden wat je wilt gebruiken. Het belangrijkste document is custom_components/anker_solix_official/config/8fcbb87c685781b1d70d784a79eb923098955df2aaf199095ce7767bb70b913d.yaml in die github omgeving.
github hoofdpagina van Anker
Pin layout is standaard?
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Op het eerste gezicht lijken er genoeg registers te zijn voor de aansturing die ik wil doen. Pin-layout is in de documentatie aangegeven via de bovenste stekker meen ik, al is de ground niet genoemd maar het lijkt me dat die wel gebruikt moet worden als je een kabel gebruikt. Ik ben van plan het met modbus-TCP te doen, dan hoef ik geen kabel te trekken en heb ik niets met pinnen te maken.
Ik heb de Anker nog niet, dus kan het ook nog niet fysiek uitproberen. Ik wacht eerst het antwoord van Anker af voordat ik koop.
Ja voor aansturing is het prima maar health sensoren zijn zeer wenselijk. Ook dc voltage/current sensorenaxelaar schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:56:
[...]
Op het eerste gezicht lijken er genoeg registers te zijn voor de aansturing die ik wil doen. Pin-layout is in de documentatie aangegeven via de bovenste stekker meen ik, al is de ground niet genoemd maar het lijkt me dat die wel gebruikt moet worden als je een kabel gebruikt. Ik ben van plan het met modbus-TCP te doen, dan hoef ik geen kabel te trekken en heb ik niets met pinnen te maken.
Ik heb de Anker nog niet, dus kan het ook nog niet fysiek uitproberen. Ik wacht eerst het antwoord van Anker af voordat ik koop.
Waarom gebruik je niet gewoon deze integratie dan?
Ik gebruik HomeAssistant niet. Ik heb een KNX systeem met een Gira HomeServer die alle automatisering doet.ctrl-tab schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:08:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon deze integratie dan?
Dit type thuisbatterij haal je in winkel en plaats je zelf, maar er zijn zorgen om veiligheid: ‘Kom ze als bijzettafel tegen’ | Nieuws | De Gelderlander.nl https://www.gelderlander....jzettafel-tegen~a60e8114/
Wat ben je dan een slechte verliezer als @HomeWizard_NL met je te dure en achterhaalde product, meine gute.
Wat ben je dan een slechte verliezer als @HomeWizard_NL met je te dure en achterhaalde product, meine gute.
„De regel is dat je bij plug-inbatterijen niet meer dan 800 watt op een bestaand stopcontact aansluit”, zegt Paul Straathof, directeur van HomeWizard, het bekendste Nederlandse merk van plug-inthuisbatterijen. Zijn product is gemaximeerd op 800 watt. „Maar onze Chinese vrienden houden zich niet aan die regel. Er is geen stopcontact dat continu 3600 watt aankan; 2200 watt is echt het maximum. Ik maak me daar zorgen over.”
Straathof vindt grote batterijen bovendien onnodig. „93 procent van de tijd verbruikt een huis niet meer dan 800 watt. En die grote batterijen krijg je in de winter niet vol omdat er onvoldoende zon is, en in de zomer verbruik je niet genoeg stroom in de avond en nacht om ze leeg te krijgen.”
[ Voor 45% gewijzigd door Maurice- op 15-08-2026 09:17 ]
Als ik de adressen uit het document van de X1 naast de bestaande config voor de Max AC leg, dan lijken die op het eerste zicht heel sterk overeen te komen. De kans is dus groot dat alles wat mogelijk nog in de AC Max wordt vrijgegeven, zeer gelijkaardig zal zijn aan de X1.axelaar schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:46:
Ik heb Anker gevraagd of zij het document kunnen publiceren met daarin de gegevens van de Max AC registers, vergelijkbaar met wat zij gepubliceerd hebben voor de X1-serie op github. Er wordt over nagedacht. Ik wil dat protocol gebruiken om mijn nog-te-kopen Max AC aan te sturen. Ik heb namelijk alle actuele P1- en omvormer-gegevens al beschikbaar en wil niet nog een meter toevoegen.
Als ik me niet vergis, zijn er momenteel amper meer registers uit te lezen op de AC Max (iemand heeft in 1 v/d github issues een exhaustieve scan gedaan). Maar is alvast een goed aanknooppunt.
Vergeleken:
Markdown:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
| # X1 vs AC Max Modbus Register Comparison ## Summary | Comparison | Result | |---|---:| | AC Max configuration registers | 24 | | AC Max addresses also defined by X1 | 18 | | AC Max addresses not present in X1 | 6 | | X1 functional registers represented in AC Max | 18 | | X1 functional registers absent from AC Max | 100+ | ## 1. Every register in the AC Max configuration | AC Max address | AC Max configuration | Type | X1 equivalent | Match | Notes | |---:|---|---|---|:---:|---| | **32768** | `device_model` | STRING ×5 | — | ❌ | X1 model name is **10090**, STRING ×10 | | **10100** | `device_sn` | STRING ×12 | Model SN | ✅ | Exact address/type/count match | | **10112** | `device_sw_version` | STRING ×6 | Software Version | ✅ | Exact | | **10014** | `battery_soc` | UINT16 | SOC | ✅ | Exact | | **10002** | `pv_power` | INT32 ×2 | PV Power | ✅ | Exact | | **10004** | `third_party_pv_power` | INT32 ×2 | 3rd Party PV Power | ✅ | Exact | | **10008** | `battery_charging_power` / `battery_discharging_power` | INT32 ×2 | Battery Power | ✅ | Same register; AC Max splits sign into two HA entities | | **10010** | `load_power` | INT32 ×2 | Load Power | ✅ | Exact | | **10012** | `grid_import_power` / `grid_export_power` | INT32 ×2 | Grid Power | ✅ | Same register; sign is split | | **10208** | `ac_grid_output_power` | INT32 ×2 | Grid Active Power | ✅ | Same register | | **10018** | `pv_total_generation` | UINT32 ×2 | Total PV Generation | ✅ | Exact | | **10262** | `cumulative_charge_energy` | UINT32 ×2 | Total Battery Charge Energy | ✅ | Exact | | **10264** | `cumulative_discharge_energy` | UINT32 ×2 | Total Battery Discharge Energy | ✅ | Exact | | **10250** | `rated_energy` | UINT32 ×2 | Battery Rated Capacity | ✅ | Same register/data; different terminology | | **10001** | `battery_status` | UINT16 | Battery Status | ✅ | Exact | | **10036** | `max_charge_power` | INT32 ×2 | Rechargeable Power | ✅ | Exact | | **10038** | `max_discharge_power` | INT32 ×2 | Dischargeable Power | ✅ | Exact | | **32774** | `ems_mode_mask` | UINT16 | — | ❌ | Not documented in X1 V1.0.0 | | **60003** | `backup_soc_enable` | UINT16 | — | ❌ | Not documented in X1 V1.0.0 | | **10064** | `operating_mode` | UINT16 | Work Mode | ⚠️ | Address/type match, but option mapping differs | | **10071** | `battery_power_direction` / `battery_power_setpoint` | INT32 ×2 | Battery Charge/Discharge Control | ⚠️ | Address/type match, but AC Max abstracts the signed value differently | | **60000** | `charging_limit_soc` | UINT16 | — | ❌ | Not in X1 specification | | **60001** | `discharge_limit_soc` | UINT16 | — | ❌ | Not in X1 specification | | **60002** | `backup_reserve_soc` | UINT16 | — | ❌ | Not in X1 specification | ## 2. Exact matches | Address | X1 definition | AC Max definition | Type / width | |---:|---|---|---| | **10001** | Battery Status | `battery_status` | UINT16 / 1 | | **10002** | PV Power | `pv_power` | INT32 / 2 | | **10004** | 3rd Party PV Power | `third_party_pv_power` | INT32 / 2 | | **10008** | Battery Power | charge/discharge power | INT32 / 2 | | **10010** | Load Power | `load_power` | INT32 / 2 | | **10012** | Grid Power | import/export power | INT32 / 2 | | **10014** | SOC | `battery_soc` | UINT16 / 1 | | **10018** | Total PV Generation | `pv_total_generation` | UINT32 / 2 | | **10036** | Rechargeable Power | `max_charge_power` | INT32 / 2 | | **10038** | Dischargeable Power | `max_discharge_power` | INT32 / 2 | | **10100** | SN | `device_sn` | STRING / 12 | | **10112** | Software Version | `device_sw_version` | STRING / 6 | | **10208** | Grid Active Power | `ac_grid_output_power` | INT32 / 2 | | **10250** | Battery Rated Capacity | `rated_energy` | UINT32 / 2 | | **10262** | Total Charge Energy | `cumulative_charge_energy` | UINT32 / 2 | | **10264** | Total Discharge Energy | `cumulative_discharge_energy` | UINT32 / 2 | ## 3. Matches with semantic differences ### 10064 — Work Mode #### X1 | Address | Definition | Values | |---:|---|---| | **10064** | Work Mode | 0 Self-consumption; 1 TOU; 2 Backup only; 3 3rd-party control; 4 User-defined; 5 Socket Aggregation | #### AC Max | Value | AC Max interpretation | |---:|---| | 0 | self_consumption | | 1 | tou_mode | | 3 | third_party_control | | 4 | custom_mode | | 5 | socket_overlay_mode | | 6 | smart_mode | | 7 | dynamic_pricing | **Verdict:** address/type match, protocol semantics do not. The AC Max configuration introduces values 6 and 7 that do not exist in the X1 V1.0.0 documentation, and omits X1 value 2. ### 10071 — Battery charge/discharge control The X1 definition uses a signed INT32 value: - Positive = discharging - Negative = charging The AC Max configuration exposes the same underlying register as: - `battery_power_direction` - `battery_power_setpoint` with: - direction `0` = charge - direction `1` = discharge - setpoint = positive magnitude Example mapping: | X1-style representation | AC Max HA representation | |---|---| | `-500 W` | direction = charge, setpoint = 500 | | `+500 W` | direction = discharge, setpoint = 500 | **Verdict:** physical Modbus register matches; HA abstraction is different. ## 4. AC Max registers not present in the X1 specification | Address | AC Max purpose | Type | X1 V1.0.0 | |---:|---|---|:---:| | **32768** | Device model | STRING ×5 | ❌ | | **32774** | EMS mode capability mask | UINT16 | ❌ | | **60000** | Charging-limit SOC | UINT16 | ❌ | | **60001** | Discharge-limit SOC | UINT16 | ❌ | | **60002** | Backup-reserve SOC | UINT16 | ❌ | | **60003** | Backup-SOC enable | UINT16 | ❌ | The X1 model-name register is **10090**, STRING ×10, rather than AC Max's **32768**, STRING ×5. ## 5. X1 registers missing from the AC Max configuration ### Summary / plant information | X1 address | X1 register | AC Max | |---:|---|:---:| | 10000 | Plant Status | ❌ | | 10006 | Active Power — PCS AC Side | ❌ | | 10015 | SOH | ❌ | | 10016 | Daily PV Generation | ❌ | | 10020 | Daily Battery Charge Energy | ❌ | | 10022 | Total Battery Charge Energy | ❌ | | 10024 | Daily Load Consumption Energy | ❌ | | 10026 | Total Load Consumption Energy | ❌ | | 10028 | Daily Purchased Energy | ❌ | | 10030 | Total Purchased Energy | ❌ | | 10032 | Daily Feed-in Energy | ❌ | | 10034 | Total Feed-in Energy | ❌ | | 10040 | Number of PCS | ❌ | | 10041 | Number of Available PCS | ❌ | | 10042–10049 | System Alarm 1–8 | ❌ | | 10050 | Reserved | ❌ | ### X1 control registers | X1 address | X1 definition | AC Max | |---:|---|:---:| | 10060 | System Time | ❌ | | 10062 | Time Zone | ❌ | | 10063 | DST | ❌ | | 10065 | Active Power Control — power | ❌ | | 10067 | Reactive Power Control — percentage | ❌ | | 10069 | Reactive Power Control — power | ❌ | | 10070 | Reactive Power Control — percentage | ❌ | | 10073 | Switch On/Off Control | ❌ | | 10074 | Export Power Limit Control Mode | ❌ | | 10075 | Export Power Limit Control Value | ❌ | | 10077 | Import Power Limit Control Mode | ❌ | | 10078 | Import Power Limit Control Value | ❌ | | 10080 | VPP disconnect timeout | ❌ | | 10081 | Reserved | ❌ | ### X1 PCS information | X1 address | X1 register | AC Max | |---:|---|:---:| | 10090 | Model Name | ❌ | | 10118 | Hardware Version | ❌ | | 10124 | Rated Power | ❌ | | 10126 | Maximum Active Power | ❌ | | 10128 | Maximum Apparent Power | ❌ | | 10130 | Number of MPPT | ❌ | | 10131 | Strings per MPPT | ❌ | | 10132 | Output Mode | ❌ | | 10143 | Work Status | ❌ | | 10144–10155 | PCS Alarm 1–12 | ❌ | | 10156 | Internal Temperature | ❌ | ### X1 PV-string registers | Address | Register | AC Max | |---:|---|:---:| | 10167 | PV1 Voltage | ❌ | | 10168 | PV1 Current | ❌ | | 10169 | PV2 Voltage | ❌ | | 10170 | PV2 Current | ❌ | | 10171 | PV3 Voltage | ❌ | | 10172 | PV3 Current | ❌ | | 10173 | PV4 Voltage | ❌ | | 10174 | PV4 Current | ❌ | | 10175 | PV5 Voltage | ❌ | | 10176 | PV5 Current | ❌ | | 10177 | PV6 Voltage | ❌ | | 10178 | PV6 Current | ❌ | | 10179 | PV7 Voltage | ❌ | | 10180 | PV7 Current | ❌ | | 10181 | PV8 Voltage | ❌ | | 10182 | PV8 Current | ❌ | | 10183–10184 | Total PV Power | ❌ | | 10185–10186 | Daily PV Generation | ❌ | | 10187–10188 | Total PV Generation | ❌ | ### X1 grid registers | Address | X1 register | AC Max | |---:|---|:---:| | 10199 | Grid Voltage / Uab Voltage | ❌ | | 10200 | Ubc Voltage | ❌ | | 10201 | Uca Voltage | ❌ | | 10202 | Phase A Voltage | ❌ | | 10203 | Phase B Voltage | ❌ | | 10204 | Phase C Voltage | ❌ | | 10205 | Grid / Phase A Current | ❌ | | 10206 | Phase B Current | ❌ | | 10207 | Phase C Current | ❌ | | **10208** | **Grid Active Power** | **✅** | | 10210 | Grid Reactive Power | ❌ | | 10212 | Grid Power Factor | ❌ | | 10213 | Grid Frequency | ❌ | ### X1 backup-output registers | Address | X1 register | AC Max | |---:|---|:---:| | 10224 | Backup Voltage / Uab | ❌ | | 10225 | Ubc Voltage | ❌ | | 10226 | Uca Voltage | ❌ | | 10227 | Phase A Voltage | ❌ | | 10228 | Phase B Voltage | ❌ | | 10229 | Phase C Voltage | ❌ | | 10230 | Backup / Phase A Current | ❌ | | 10231 | Phase B Current | ❌ | | 10232 | Phase C Current | ❌ | | 10233–10234 | Backup Active Power | ❌ | | 10235–10236 | Backup Reactive Power | ❌ | | 10237 | Backup Power Factor | ❌ | | 10238 | Backup Frequency | ❌ | ### X1 battery-system registers | Address | X1 register | AC Max | |---:|---|:---:| | 10249 | Number of battery packs | ❌ | | **10250** | **Rated Capacity** | **✅** | | 10252 | Battery Status | ❌ | | 10253 | Battery Voltage | ❌ | | 10254 | Battery Power | ❌ | | 10256 | Battery SOC | ❌ | | 10257 | Battery SOH | ❌ | | 10258 | Daily Charge Energy | ❌ | | 10260 | Daily Discharge Energy | ❌ | | **10262** | **Total Charge Energy** | **✅** | | **10264** | **Total Discharge Energy** | **✅** | | 10266–10273 | Battery Alarm 1–8 | ❌ | | 10274 | Reserved | ❌ | ### X1 individual battery-pack registers None of the X1 individual battery-pack registers are present in the AC Max configuration. | Pack | X1 address block | |---|---| | Pack 1 | 10284, 10294, 10306, 10312, 10318, 10320–10322, 10324–10326, 10328–10330 | | Pack 2 | 10340, 10350, 10362, 10368, 10374, 10376–10378, 10380–10382, 10384–10386 | | Pack 3 | 10396, 10406, 10418, 10424, 10430, 10432–10434, 10436–10438, 10440–10442 | | Pack 4 | 10452, 10462, 10474, 10480, 10486, 10488–10490, 10492–10494, 10496–10498 | | Pack 5 | 10508, 10518, 10530, 10536, 10542, 10544–10546, 10548–10550, 10552–10554 | | Pack 6 | 10564, 10574, 10586, 10592, 10598, 10600–10602, 10604–10606, 10608–10610 | Each pack exposes model, serial number, software/hardware versions, capacity, status, voltage, power, SOC, SOH, discharge energy and temperatures. ### X1 external-meter registers None of the X1 meter block is represented in the AC Max YAML. | Address | X1 register | |---:|---| | 10620 | Meter Model | | 10630 | Meter Type | | 10631 | Meter Status | | 10632 | Phase A Voltage | | 10633 | Phase B Voltage | | 10634 | Phase C Voltage | | 10635 | Phase A Current | | 10636 | Phase B Current | | 10637 | Phase C Current | | 10638–10639 | Phase A Active Power | | 10640–10641 | Phase B Active Power | | 10642–10643 | Phase C Active Power | | 10644–10645 | Total Active Power | | 10646–10647 | Total Reactive Power | | 10648 | Power Factor | | 10649 | Grid Frequency | | 10650–10651 | Phase A Forward Active Energy | | 10652–10653 | Phase B Forward Active Energy | | 10654–10655 | Phase C Forward Active Energy | | 10656–10657 | Total Forward Active Energy | | 10658–10659 | Phase A Reverse Active Energy | | 10660–10661 | Phase B Reverse Active Energy | | 10662–10663 | Phase C Reverse Active Energy | | 10664–10665 | Total Reverse Active Energy | ## Overall mapping | Area | X1 | AC Max YAML | |---|---|---| | Basic battery/system power | Shared extensively | Yes | | PV aggregate power | Shared | Yes | | Grid aggregate power | Shared | Yes | | Battery aggregate energy | Shared | Yes | | PCS identity | Mostly omitted | Partial | | PCS electrical measurements | Mostly omitted | Partial | | PV-string measurements | Omitted | No | | Grid electrical measurements | Mostly omitted | Partial | | Backup electrical measurements | Omitted | No | | Individual battery packs | Completely omitted | No | | External meter | Completely omitted | No | | Operating mode | Shared address, different semantics | Yes | | Battery power control | Shared address, different abstraction | Yes | | EMS capability mask | — | AC Max-specific | | SOC-limit controls | — | AC Max-specific | | Model register | 10090 | 32768 | ## Key conclusions 1. The AC Max configuration is **not an independent register map**. Its core telemetry is strongly aligned with the X1 protocol. 2. Directly shared registers include **10001, 10002, 10004, 10008, 10010, 10012, 10014, 10018, 10036, 10038, 10100, 10112, 10208, 10250, 10262 and 10264**. 3. The AC Max has additional registers at **32768, 32774 and 60000–60003** that are not present in the supplied X1 specification. 4. The X1 exposes a substantially larger set of PCS, PV-string, grid, backup, individual-battery and meter registers that the AC Max integration does not use. 5. **10064** is a particularly important compatibility issue: the address is shared, but the enumerated operating modes differ. 6. **10071** is physically the same register, but the AC Max integration abstracts its signed charge/discharge value into direction plus magnitude. 7. The X1 model-name register is **10090**, whereas AC Max uses **32768**. ## Source documents - X1 Modbus Protocol V1.0.0, 2025-08-07: https://salesforce-knowledge-download.s3.us-west-2.amazonaws.com/000029136/en_US/000029136.pdf - AC Max configuration: https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/blob/main/custom_components/anker_solix_official/config/482b2e95c3aaf78b871f463a71ba7f4fc87f9181872ac6168a90ad198fa3853a.yaml |
Ik verbaas me vooral over die reactie. Bijna iedere zin bevat een fout of aanname die lang niet altijd van toepassing is.Maurice- schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:14:
Dit type thuisbatterij haal je in winkel en plaats je zelf, maar er zijn zorgen om veiligheid: ‘Kom ze als bijzettafel tegen’ | Nieuws | De Gelderlander.nl https://www.gelderlander....jzettafel-tegen~a60e8114/
[...]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Inderdaad zeg. In ieder geval dat stuk over dat de capaciteit te groot is. Ze verkopen ze zelf immers ook als stapelbaar. Het veiligheids issue snap ik wel. Het is echt kinderlijk eenvoudig om de capaciteit te vergroten en de waarschuwing in de app is maar mild. Op dit forum wordt uitgebreid besproken wat de aderdikte en automaten in de meterkast moeten zijn, daar denkt 75 procent van de mensen niet over na.Maurice- schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:14:
[...]
Kon geen elektricien vinden in de buurt die de Solarbank Max AC + smart meter gen 2 wilde aansluiten voor een redelijke prijs dacht ik dat komt wel bij de zonnepanelen uitbreiding...
Nadat de elektricien bij het uitbreiden van mijn zonnepanelen helaas weigerde om ook de Anker Solarbank Max AC en de Smart Meter Gen 2 mee aan te sluiten (ook niet tegen een meerprijs), besloten om het zelf maar te doen. Achteraf prima te doen als je weet waar je mee bezig bent, en het scheelt weer een aparte keuring van €150-200 (BE). Van de bespaarde installatiekosten direct maar een mooie Wiha momentschroevendraaier aangeschaft die gelijk is gebruikt
Voor wie twijfelt over de Smart Meter Gen 2: echt een dikke aanrader t.o.v. de P1-meter. De Smart Meter houdt de nul op de meter veel strakker vast.
Daarnaast liep ik met de Anker P1-meter steeds tegen uitval aan. Ik gebruikte een opstelling met de Anker P1, HomeWizard P1 splitter en de SlimmeLezer P1. Ondanks een externe USB viel er willekeurig steeds een van de lezers uit. Nu alleen de homewizard P1 over.
(voor de geinteresseerden:
Solarbank Max AC -> Anker AC connector -> 3g4 mm2-> Werkschakelaar 25A -> 3g4 mm2 (in PVC) -> Aardlekautomaat C20A (30mA Type A) -> REM automaat)
Nadat de elektricien bij het uitbreiden van mijn zonnepanelen helaas weigerde om ook de Anker Solarbank Max AC en de Smart Meter Gen 2 mee aan te sluiten (ook niet tegen een meerprijs), besloten om het zelf maar te doen. Achteraf prima te doen als je weet waar je mee bezig bent, en het scheelt weer een aparte keuring van €150-200 (BE). Van de bespaarde installatiekosten direct maar een mooie Wiha momentschroevendraaier aangeschaft die gelijk is gebruikt
Voor wie twijfelt over de Smart Meter Gen 2: echt een dikke aanrader t.o.v. de P1-meter. De Smart Meter houdt de nul op de meter veel strakker vast.
Daarnaast liep ik met de Anker P1-meter steeds tegen uitval aan. Ik gebruikte een opstelling met de Anker P1, HomeWizard P1 splitter en de SlimmeLezer P1. Ondanks een externe USB viel er willekeurig steeds een van de lezers uit. Nu alleen de homewizard P1 over.
(voor de geinteresseerden:
Solarbank Max AC -> Anker AC connector -> 3g4 mm2-> Werkschakelaar 25A -> 3g4 mm2 (in PVC) -> Aardlekautomaat C20A (30mA Type A) -> REM automaat)
[ Voor 7% gewijzigd door replica17 op 15-08-2026 09:47 ]
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
De ‘onze Chinese vrienden’ geeft het wel een beetje weg. Met inmiddels wat ervaring met thuisbatterijen die allemaal in China geproduceerd zijn kan ik niet anders dan vaststellen dat de producenten zich allemaal aan de regels houden en doorgaans hele degelijke producten leveren. Staan de regels je niet aan: richt je daar op.
Ik gun Homewizard dominantie op de markt en ze hadden een momentje momentum alleen hun product is momenteel te duur en ook de late implementatie van prijsbewust handelen heeft ze pijn gedaan. In ieder geval voor early adopters zoals bezoekers hier. Wie weet dat zijn bangmakerij hem nog wat verkopen oplevert - al is het betoog rondom veiligheid uiteraard wel een terecht punt. Iets wat de normale woningbezitters wél bereikt, met bijvoorbeeld dit soort artikelen.
Maar elk huis wat iets van verwarmen, koelen, transport of koken Electrisch doet gaat met alleen een paar kWh en 800watt natuurlijk het 8 uur journaal niet halen..
Edit:
Oef, ik heb nu toegang tot die gebruikersgroep maar zie wel veel opstellingen waar ik niet blij van word: onder de trap, in de meterkast, tussen de stapels zooi. Ik snap het, niet iedereen heeft overal ruimte.. maar een leeg stopcontact is snel gevonden blijkt.
Ik gun Homewizard dominantie op de markt en ze hadden een momentje momentum alleen hun product is momenteel te duur en ook de late implementatie van prijsbewust handelen heeft ze pijn gedaan. In ieder geval voor early adopters zoals bezoekers hier. Wie weet dat zijn bangmakerij hem nog wat verkopen oplevert - al is het betoog rondom veiligheid uiteraard wel een terecht punt. Iets wat de normale woningbezitters wél bereikt, met bijvoorbeeld dit soort artikelen.
Maar elk huis wat iets van verwarmen, koelen, transport of koken Electrisch doet gaat met alleen een paar kWh en 800watt natuurlijk het 8 uur journaal niet halen..
Edit:
Oef, ik heb nu toegang tot die gebruikersgroep maar zie wel veel opstellingen waar ik niet blij van word: onder de trap, in de meterkast, tussen de stapels zooi. Ik snap het, niet iedereen heeft overal ruimte.. maar een leeg stopcontact is snel gevonden blijkt.
[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-08-2026 09:51 ]
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
Je zou bijna zeggen dat jij gedachten kunt lezen want dacht net precies hetzelfde. Sommige situaties verdienen geen schoonheidsprijs en druk ik me nog heel zachtjes uit.NiGeLaToR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:46:
De ‘onze Chinese vrienden’ geeft het wel een beetje weg. Met inmiddels wat ervaring met thuisbatterijen die allemaal in China geproduceerd zijn kan ik niet anders dan vaststellen dat de producenten zich allemaal aan de regels houden en doorgaans hele degelijke producten leveren. Staan de regels je niet aan: richt je daar op.
Edit:
Voor de HA liefhebbers:
Zie topicstart nieuwe custom home assistant integratie schedule toegevoegd voor Max AC en E5000 Pro. De integratie geeft de mogelijkheid om per uur een modus te plannen en zo combinaties te maken, als aanvulling op de officiele HA integratie.
En dit is de Github pagina:
https://github.com/Mediacj/anker-schedule
Zie topicstart nieuwe custom home assistant integratie schedule toegevoegd voor Max AC en E5000 Pro. De integratie geeft de mogelijkheid om per uur een modus te plannen en zo combinaties te maken, als aanvulling op de officiele HA integratie.
[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 15-08-2026 11:28 ]
Ik heb een Max AC en een Smart meter Gen 2. Via Wifi gekoppeld op een TP-Link 3 x X60 Mesh netwerk.
Probleem is dat de smart meter netjes de verbinding houdt, maar de Solarbank valt ieder keer van het netwerk af. Ik heb een X60 node naast de batterij gezet op 20cm afstand, maar ook dan blijft het probleem bestaan. (Fixed op 2.4GHz, Fixed IP, Disable mesh voor batterij, Beamforming uit, Snelle Roaming uit)
Alle IoT spullen zitten op een 2.4GHz only IoT netwerk met een aparte SSID en geen van alle hebben een probleem, behalve de Anker batterij. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Ik heb een oud modem uit het jaar kruik (100mbit) tijdelijk geïnstalleerd met een aparte SSID en ziedaar de batterij blijft netjes op het netwerk!
Zijn er onder jullie mensen die bijvoorbeeld een FritzBox mesh set hebben die wel netjes werkt? Ik wil eigenlijk die TP-Link apparaten vervangen door een niet verplichte iCloud opstelling van TP-Link.
Probleem is dat de smart meter netjes de verbinding houdt, maar de Solarbank valt ieder keer van het netwerk af. Ik heb een X60 node naast de batterij gezet op 20cm afstand, maar ook dan blijft het probleem bestaan. (Fixed op 2.4GHz, Fixed IP, Disable mesh voor batterij, Beamforming uit, Snelle Roaming uit)
Alle IoT spullen zitten op een 2.4GHz only IoT netwerk met een aparte SSID en geen van alle hebben een probleem, behalve de Anker batterij. Zijn er meer mensen die dit hebben?
Ik heb een oud modem uit het jaar kruik (100mbit) tijdelijk geïnstalleerd met een aparte SSID en ziedaar de batterij blijft netjes op het netwerk!
Zijn er onder jullie mensen die bijvoorbeeld een FritzBox mesh set hebben die wel netjes werkt? Ik wil eigenlijk die TP-Link apparaten vervangen door een niet verplichte iCloud opstelling van TP-Link.
Heb ook een Max ac maar geen kennis van HA.mrme12345 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:26:
Voor de HA liefhebbers:
Kunnen jullie deze slimme NL visie niet aan Anker aanbieden zodat ze het in hun app verwerken en wij hier als leek ook gebruik van kunnen maken ?
We hebben ze al geinformeerd dat we hier mee bezig zijn en ze hebben ook het artikel gekregen op onze website. Dus daar zullen ze zeker naar kijken, en het zal me verbazen als dit niet op enig moment toegevoegd gaat worden. Maar even afwachten nog!florijn11 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:01:
[...]
Heb ook een Max ac maar geen kennis van HA.
Kunnen jullie deze slimme NL visie niet aan Anker aanbieden zodat ze het in hun app verwerken en wij hier als leek ook gebruik van kunnen maken ?
@EggyBurt ja met een Omada / TP-Link setup. Opgelost met speciaal SSID wat alleen op dichtstbijzijnde AP broadcast. Sindsdien geen issues meer. Matige wifi implementatie, is mijn mening.
Dit artikel somt het wel mooi op. Heb het maar gedeeld in die FB groep, hoop dat het helpt._Mitchie_ schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:41:
[...]
Je zou bijna zeggen dat jij gedachten kunt lezen want dacht net precies hetzelfde. Sommige situaties verdienen geen schoonheidsprijs en druk ik me nog heel zachtjes uit.
Vandaag de Smart Meter geplaatst. Dit levert duidelijk een snelheidswinst op bij NoM. Bij fluctuaties zie ik de batterijen nu binnen 1 seconden zich direct aanpassen naar het gevraagde vermogen waar dat met de P1 meter veel geleidelijker ging en werd op/afgebouwd in 3-5 seconden tot het gewenste vermogen.
Erg blij mee om te zien. Tuurlijk kun je je afvragen of dit de kosten waard is, maar soms is het ook gewoon een nice to have
Erg blij mee om te zien. Tuurlijk kun je je afvragen of dit de kosten waard is, maar soms is het ook gewoon een nice to have
Toevoeging; zijn er mensen die de Smart Meter in HA actief hebben?
Ik zie dat Modbus beschikbaar is en vraag me af of deze ook bruikbaar zou zijn om je grid verbruik (en totalen) te kunnen uitlezen. In de niet officiële integratie is enkel grid import en export beschikbaar. Geen idee of dat betrouwbaar en nauwkeurig genoeg is?
Heeft de officiële integratie nog andere sensoren?
Ik zie dat Modbus beschikbaar is en vraag me af of deze ook bruikbaar zou zijn om je grid verbruik (en totalen) te kunnen uitlezen. In de niet officiële integratie is enkel grid import en export beschikbaar. Geen idee of dat betrouwbaar en nauwkeurig genoeg is?
Het grote voordeel is wat mij beteft dat je hem bekabeld kan aansluiten en niet meer afhankelijk bent van een draadloos netwerk. Dus in tegenstelling tot de P1 integratie blijft hij gewoon werken, ongeacht wat er met je netwerk gebeurt. Als ik bijvoorbeeld mijn AP's update, werkt mijn NOM niet meer. Goed, het 'verlies' daarbij zal verwaarloosbaar zijn, maar het blijft hier wel Tweakers nietwaardigital-IMEI schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:40:
Vandaag de Smart Meter geplaatst. Dit levert duidelijk een snelheidswinst op bij NoM. Bij fluctuaties zie ik de batterijen nu binnen 1 seconden zich direct aanpassen naar het gevraagde vermogen waar dat met de P1 meter veel geleidelijker ging en werd op/afgebouwd in 3-5 seconden tot het gewenste vermogen.
Een hele hoop ja, je kan ze hier zien:digital-IMEI schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:56:
Toevoeging; zijn er mensen die de Smart Meter in HA actief hebben?
https://github.com/anker-...69a5ccae6724c19de64e.yaml
Weet iemand of mijn aanname klopt dat de Smart Meter 3 fase gen 2, verwacht dat de pv productie over Fase 1 gaat? Of kan ik ergens de fase aanpassen?
Het moet iig een specifieke fase zijn, waarvan het voltage bekend is, anders klopt de meting niet volledig toch? Iedere fase heeft een ander voltage, en de CT klemmen meten alleen Amperage.
Het moet iig een specifieke fase zijn, waarvan het voltage bekend is, anders klopt de meting niet volledig toch? Iedere fase heeft een ander voltage, en de CT klemmen meten alleen Amperage.
Hij meet het voltage op de verschillende fases via de spanning aansluiting.EversR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:56:
Weet iemand of mijn aanname klopt dat de Smart Meter 3 fase gen 2, verwacht dat de pv productie over Fase 1 gaat? Of kan ik ergens de fase aanpassen?
De 3 fasen uitvoering wordt geleverd zonder CT's voor PV. Deze moet los besteld worden in 1 fase of 3 fasen uitvoering. Omdat hier een keuze gemaakt moet worden wordt deze niet standaard meegeleverd.EversR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:56:
De 1 fasen uitvoering wordt standaard wel geleverd met CT voor de grid en CT voor de PV.
Met de 1 fase PV CT zit de aansluiting op de Smart Meter Gen 2 op L1, maar ik kan me niet voorstellen dat je de PV dan ook op L1 móet hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door coolmos op 15-08-2026 22:29 ]
Sorry ik moet duidelijker zijn.
Ik heb op de meter de meegeleverde 3 GRID CT klemmen, maar ik heb ook een extra klem voor de PV meting. Het gaat dus om die laatste.
Ik heb op de meter de meegeleverde 3 GRID CT klemmen, maar ik heb ook een extra klem voor de PV meting. Het gaat dus om die laatste.
Het kan toch bijna niet anders, want hij moet het gerelateerde voltage weten om het PV vermogen te kunnen bepalen. Ik kan in de app nergens aangeven welke fase hij moet gebruiken voor zijn berekening, dus ik neem aan dat hij stamdaard het voltage van L1 gebruikt om het PV Vermogen te berekenen.coolmos schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:26:
[...]
De 3 fasen uitvoering wordt geleverd zonder CT's voor PV. Deze moet los besteld worden in 1 fase of 3 fasen uitvoering. Omdat hier een keuze gemaakt moet worden wordt deze niet standaard meegeleverd.
De 1 fasen uitvoering wordt standaard wel geleverd met CT voor de grid en CT voor de PV.
Met de 1 fase PV CT zit de aansluiting op de Smart Meter Gen 2 op L1, maar ik kan me niet voorstellen dat je de PV dan ook op L1 móet hebben.
Waarschijnlijk wel. Ik vraag me af of het mogelijk is van de 3 fasen PV uitvoering alleen de gewenste fase te gebruiken, of van de 1 fase uitvoering de aansluitingen in de connector te wisselen naar de L2 of L3 positie.EversR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 22:32:
[...]
Het kan toch bijna niet anders, want hij moet het gerelateerde voltage weten om het PV vermogen te kunnen bepalen. Ik kan in de app nergens aangeven welke fase hij moet gebruiken voor zijn berekening, dus ik neem aan dat hij stamdaard het voltage van L1 gebruikt om het PV Vermogen te berekenen.
Misschien weet de Anker AI meer?
[ Voor 19% gewijzigd door coolmos op 15-08-2026 23:18 ]
En anders pas je toch gewoon de volgorde van de CT's/spanningsmeting van de netaansluiting aan zodat voor de Smart meter de PV op L1 zit?, i.p.v. L1,L2,L3 maak je er dan L3,L1,L2 of L2,L3,L1 van.coolmos schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:11:
[...]
Waarschijnlijk wel. Ik vraag me af of het mogelijk is van de 3 fasen PV uitvoering alleen de gewenste fase te gebruiken, of van de 1 fase uitvoering de aansluitingen in de connector te wisselen naar de L2 of L3 positie.
Misschien weet de Anker AI meer?
[Afbeelding]
Even voor alle duidelijkheid en om verwarring te voorkomen: je spreekt hier over bekabeld aansluiten en over niet meer afhankelijk van een draadloos netwerk... Je kan alleen aansluiten via RS-485 en met CT klemmen. Er zit (helaas) geen RJ45 vaste netwerk aansluiting op de Smart meter Gen 2.Slonzo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:21:
[...]
Het grote voordeel is wat mij beteft dat je hem bekabeld kan aansluiten en niet meer afhankelijk bent van een draadloos netwerk. Dus in tegenstelling tot de P1 integratie blijft hij gewoon werken, ongeacht wat er met je netwerk gebeurt. Als ik bijvoorbeeld mijn AP's update, werkt mijn NOM niet meer. Goed, het 'verlies' daarbij zal verwaarloosbaar zijn, maar het blijft hier wel Tweakers nietwaar
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
RS485>esp32/lan>utp zou toch een werkbare oplossing moeten zijn voor een fysieke netwekverbinding? Even wat debuggen om de registers goed in de esp te krijgen.. en dan direct aansturen met homeassistant.
Nog geen projecten gevonden online maar ga er zelf.eens mee aan de slag binnenkort.
Nog geen projecten gevonden online maar ga er zelf.eens mee aan de slag binnenkort.
Net wat testjes gedaan, en smart meter verwacht (1 fase) omvormer inderdaad op L1. Meet nu alles correctHandyLumberjack schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:00:
[...]
En anders pas je toch gewoon de volgorde van de CT's/spanningsmeting van de netaansluiting aan zodat voor de Smart meter de PV op L1 zit?, i.p.v. L1,L2,L3 maak je er dan L3,L1,L2 of L2,L3,L1 van.
Vanwege de incompatibele Landis+Gyr E350 heb ik mijn p1 meter gratis kunnen omruilen voor de 3 fase smart meter gen 2. Net geinstalleerd, en werkt als een zonnetje. Mijn homewizard p1 meter meet al een uur lang 0 als verbruik.
Er zaten inderdaad geen PV CT klemmen bij. Zojuist via amazon een enkelfasige CT klem hiervoor besteld (geen 15 euro bezorgkosten, wat bij de officiele anker solix website wel wordt gevraagd). Zou volgende week binnen moeten komen, dus ben benieuwd.
Er zaten inderdaad geen PV CT klemmen bij. Zojuist via amazon een enkelfasige CT klem hiervoor besteld (geen 15 euro bezorgkosten, wat bij de officiele anker solix website wel wordt gevraagd). Zou volgende week binnen moeten komen, dus ben benieuwd.
Gewoon via support van Anker? Hoe heb je de incompatibiliteit aangetoond? Ik heb denk ik hetzelfde issue.juliantje15 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:14:
Vanwege de incompatibele Landis+Gyr E350 heb ik mijn p1 meter gratis kunnen omruilen voor de 3 fase smart meter gen 2. Net geinstalleerd, en werkt als een zonnetje. Mijn homewizard p1 meter meet al een uur lang 0 als verbruik.
Zelf geïnstalleerd?juliantje15 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:14:
Vanwege de incompatibele Landis+Gyr E350 heb ik mijn p1 meter gratis kunnen omruilen voor de 3 fase smart meter gen 2. Net geinstalleerd, en werkt als een zonnetje.
Zijn deze al beschikbaar in HA want ik zag toevallig added energy values for Smart Meter Gen 2 - Pull RequestSlonzo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:23:
[...]
Een hele hoop ja, je kan ze hier zien:
https://github.com/anker-...69a5ccae6724c19de64e.yaml
Ik heb een 3 fase meterkast en wil de smart meter laten installeren. Ook wil ik mijn pv dmv ct meten (enphase). Die zit op één fase, zonder CT klemmen.
Welke CT meters moet ik hier los bij bestellen? Bij de Smart Meter zit een setje, maar iemand een linkje om ook de pv te meten via de smart meter?
Welke CT meters moet ik hier los bij bestellen? Bij de Smart Meter zit een setje, maar iemand een linkje om ook de pv te meten via de smart meter?
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Het door mij gelinkte bestand zit gewoon in de `main` branch dus daarvan zou ik verwachten van wel._Mitchie_ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:10:
Zijn deze al beschikbaar in HA want ik zag toevallig added energy values for Smart Meter Gen 2 - Pull Request
In de door jou gelinkte PR worden er nog een hoop andere registers toegevoegd, die nog niet.
Je kunt 2 sets van 3 ferriet kralen aansluiten, de 2e set is bedoeld voor eventuele solar panel inverters ....EversR schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:56:
Her punt was dat ik een 1 fase pv omvormer en voor de juiste meting moet die dus op L1 zittentweazer schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:50:
[...]
Je kunt 2 sets van 3 ferriet kralen aansluiten, de 2e set is bedoeld voor eventuele solar panel inverters ....
https://www.ankersolix.com/nl/products/ae1x0310-80caspervc schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:46:
Ik heb een 3 fase meterkast en wil de smart meter laten installeren. Ook wil ik mijn pv dmv ct meten (enphase). Die zit op één fase, zonder CT klemmen.
Ik heb even overwogen om de gehele P1 meter uit m’n meterkast te halen en alle data vanuit de Smart Meter naar Home Assistant te trekken maar dat is niet haalbaar. De Modbus koppeling update iedere 5 seconden waardoor je teveel afwijkingen op lange termijn zult krijgen ivm de echte P1 waardes.
Daarnaast zou ik m’n gasverbruik data verliezen dus voor mij niet de moeite waard. Dan blijft de P1 meter er maar in hangen.
Daarnaast zou ik m’n gasverbruik data verliezen dus voor mij niet de moeite waard. Dan blijft de P1 meter er maar in hangen.
Dat hoeft dus nietEversR schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Her punt was dat ik een 1 fase pv omvormer en voor de juiste meting moet die dus op L1 zitten
Heb zit er al in maar ze geven ook aan op github.Slonzo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 21:02:
[...]
Het door mij gelinkte bestand zit gewoon in de `main` branch dus daarvan zou ik verwachten van wel.
In de door jou gelinkte PR worden er nog een hoop andere registers toegevoegd, die nog niet.
Supported DevicesAnker SOLIX smart Meter Gen 2 - Coming Soon |
[ Voor 4% gewijzigd door _Mitchie_ op 17-08-2026 07:08 ]
Het blijft toch enigszins onduidelijk wat ze bedoelen met "zorg alleen dat de CT voor PV/ESS om de juiste faseleiding van die groep zit". Je sluit die CT klem toch gewoon aan op de bruine draad net voor de (aardlek)automaat waar je PV installatie op zit? Dan zit die toch automatisch "om de juiste faseleiding"??
Yes, ze vroegen eerst een video van het probleem van het continu schakelen tussen laden en ontladen, en veel screenshots van de app. Daarna vroeg ik zelf of het probleem opgelost zou kunnen worden door het omruilen van de p1 meter voor de smart meter gen 2, waarna ze een verzendlabel voor de p1 meter hebben gestuurd. Nadat ik deze had opgestuurd en hun hem hebben ontvangen stuurde ze de smart meter naar mij op.La1974 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 15:39:
[...]
Gewoon via support van Anker? Hoe heb je de incompatibiliteit aangetoond? Ik heb denk ik hetzelfde issue.
Zeker! Zo heel lastig was het niet, echter moet je hem wel aansluiten op een groep. In de handleiding staat onbelast, maar ik vind het een beetje vreemd om een hele nieuwe groep te installeren puur voor een apparaat die 2 watt trekt. Daarom heb ik hem in mijn geval bij de 3 fase kookgroep geinstalleerd. M'n automaat (abb ds203nc) heef 2 uitgang poorten, 1 voor kabel en 1 voor kamverbinding, maar die kamverbinding kan/mag ook gewoon een kabel in. Werkt nu als een trein, spanning updates komen snel binnen.
Uiteindelijk ga ik de max ac in de schuur zetten op een apparte groep, maar daarvoor moet ik nog een nieuwe kabel trekken. Wat ik mij wel afvraag is of een bekabelde modbus verbinding nou ook echt sneller is dan de wifi verbinding. Ik kan weinig vinden online of dit nou ook echt het geval is.
Ik denk dat ze inderdaad gewoon bedoelen "let op dat je hem op de juiste groep aansluit".marktweakt schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:59:
[...]
Het blijft toch enigszins onduidelijk wat ze bedoelen met "zorg alleen dat de CT voor PV/ESS om de juiste faseleiding van die groep zit". Je sluit die CT klem toch gewoon aan op de bruine draad net voor de (aardlek)automaat waar je PV installatie op zit? Dan zit die toch automatisch "om de juiste faseleiding"??
Reactietijd batterij ism smart meter gen2 is 3 seconden, zag ik ergens. Ik weet niet hoeveel seconden dat is met de P1 meter.juliantje15 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 09:32:
[...]
Wat ik mij wel afvraag is of een bekabelde modbus verbinding nou ook echt sneller is dan de wifi verbinding. Ik kan weinig vinden online of dit nou ook echt het geval is.
Met m'n Landis+GYR E350 was dat 10 seconden, wat dus te traag was om te reageren op vraag/aanbod.nomar109 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:14:
[...]
Reactietijd batterij ism smart meter gen2 is 3 seconden, zag ik ergens. Ik weet niet hoeveel seconden dat is met de P1 meter.
Voor de mensen welke last hebben van het 'Updateritus Maximus Syndroom': Er is werk aan de winkel!! 
- Firmware Solarbank Max AC : v1.0.1.10 => v1.0.1.14
- Firmware Uitbreidingsbatterij: v1.0.0.32 => v1.0.0.34
[ Voor 52% gewijzigd door Will_M op 17-08-2026 14:13 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Anker schrijft dat die < 3 seconden is. Overigens hetzelfde als de P1 meter. Die laatste is echter afhankelijk van de snelheid van je slimme meter en kan niet afzonderlijk zonneopwek meten.nomar109 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:14:
[...]
Reactietijd batterij ism smart meter gen2 is 3 seconden, zag ik ergens. Ik weet niet hoeveel seconden dat is met de P1 meter.
Ik kan bevestigen dat de Smart Meter veel sneller dan 3 seconden is, mijn inziens 1 seconde in de praktijk.
Ik heb de Max AC aangesloten met die stekker op de Smart Meter Gen 2. Werkt prima._Mitchie_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:35:
[...]
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar en als ik kijk op de anker website kun je een hiervoor een stekkertje kopen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door duderuud op 17-08-2026 12:49 ]
hoe zit die setup er precies uit? wat heb je er allemaal voor gekocht?duderuud schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:47:
[...]
Ik heb de Max AC aangesloten met die stekker op de Smart Meter Gen 2. Werkt prima.
Nee hoor.. 10 seconden is niet ideaal maar werkbaar. Weet niet of je de reactie interval kan aanpassen maar ik heb hier een DSMR4 meter en mijn automations corrigeren pas na 20 seconden (2 meetpunten).juliantje15 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:20:
[...]
Met m'n Landis+GYR E350 was dat 10 seconden, wat dus te traag was om te reageren op vraag/aanbod.
Ja dan mis je wel eens wat maar ik vind het nog reuze meevallen. Die paar missers wegen imo niet op tegen 99% basis load compensatie.
Max AC staat op zolder. Daar had ik de ruimte en had ik een coax aansluiting die ik kon vervangen voor 4 mm2 VD draad. Naast VD draad een signaalkabel getrokken voor de modbus connectie tussen de MAX AC en de Smart Meter Gen 2.NovaDesu schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
hoe zit die setup er precies uit? wat heb je er allemaal voor gekocht?
[ Voor 72% gewijzigd door duderuud op 17-08-2026 13:00 ]
Hij stond bij mij continu te wisselen tussen opladen en ontladen, terwijl er een continue vermogen van mijn panelen kwam. Wellicht is het nog iets anders, maar iets ging er in ieder geval niet goed met die p1 meter en mijn slimme meter.ctrl-tab schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:53:
[...]
Nee hoor.. 10 seconden is niet ideaal maar werkbaar. Weet niet of je de reactie interval kan aanpassen maar ik heb hier een DSMR4 meter en mijn automations corrigeren pas na 20 seconden (2 meetpunten).
Ja dan mis je wel eens wat maar ik vind het nog reuze meevallen. Die paar missers wegen imo niet op tegen 99% basis load compensatie.
ziet er goed uit! die signaalkabel, is dat ipv de antenne?duderuud schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:56:
[...]
Max AC staat op zolder. Daar had ik de ruimte en had ik een coax aansluiting die ik kon vervangen voor 4 mm2 VD draad. Naast VD draad een signaalkabel getrokken voor de modbus connectie tussen de MAX AC en de Smart Meter Gen 2.
[Afbeelding]
ik draai zelf met een 45seconde en een <1seconde systeem. jep een <1sec is toffer en reageert sneller en beter, maar de 45sec doet het ook best goed, maar als je de juiste programmering gebruikt dan maakt het allemaal niet veel uit als je naar de kWh kijkt.juliantje15 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:05:
[...]
Hij stond bij mij continu te wisselen tussen opladen en ontladen, terwijl er een continue vermogen van mijn panelen kwam. Wellicht is het nog iets anders, maar iets ging er in ieder geval niet goed met die p1 meter en mijn slimme meter.
pas als de programmering <10 sec verwacht en het blijkt niet zo te zijn, dan gaat hij soms over compenseren en lijkt het erg fout te gaan en beginnen de kWh's aardig aan te tikken.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-08-2026 13:15 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Signaalkabel is gewoon een dunne kabel met 2 koperen aders er in. Het is (nu) dus een data kabel voor de modbus connectie.NovaDesu schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:09:
[...]
ziet er goed uit! die signaalkabel, is dat ipv de antenne?
Ik heb sinds een tijdje een sonarbank Max AC staan.
Merk dat de integratie met HA wat hapert; soms 'n minuutje, soms 'n gap van 1,5 uur geen data. Wat volgens mij weer aan de Anker cloud ligt die er tussen zit.
Is dit makkelijk op te lossen? Wil graag goed inzicht in wat de accu me nu bespaart/oplevert en op termijn 'm wellicht ook kunnen aansturen.
Merk dat de integratie met HA wat hapert; soms 'n minuutje, soms 'n gap van 1,5 uur geen data. Wat volgens mij weer aan de Anker cloud ligt die er tussen zit.
Is dit makkelijk op te lossen? Wil graag goed inzicht in wat de accu me nu bespaart/oplevert en op termijn 'm wellicht ook kunnen aansturen.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Calanta Ace Matic 40c - 16x Jinkosolar 430 met Enphase micro omvormers. Anker Solix Max AC 7kWh accu
Als je de officiele integratie gebruikt, dan ga je via modbus tcp, zonder cloud.
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official
Ik vroeg dit net aan Google AI ivm aansluiting in de meterkast:
De solarbank max ac kan met 3500w terugleveren, en ga ik dus op een eigen groep zetten. Volgens NEN1010 mag je in een 3x25A max 16A automaten zetten, echter als de batterij continu op 3500W laadt of ontlaadt lijkt het me verstandiger dit op een 20A alamat te zetten.
Dit was het antwoord.
Nee, je mag hier absoluut geen 20A automaat voor gebruiken. Het is een heel logische gedachte dat een 16A zekering te krap voelt voor een apparaat dat continu 3500W trekt, maar een 20A alamat plaatsen is in een 3x25A kast gevaarlijk én strikt verboden volgens de NEN 1010.Dit heeft te maken met de wetten van de elektrotechniek (selectiviteit) en hoe installatie-automaten in de praktijk werken.
1. Waarom een 16A automaat wél perfect werkt (De 80%-fabel)Een vermogen van 3500 Watt bij 230 Volt is exact 15,22 Ampère.Een B16 installatie-automaat (of alamat) is ontworpen om 16 Ampère continu te kunnen dragen.Pas als de stroom boven de 16A stijgt (richting de 18-20A), zal het thermische deel van de automaat na verloop van tijd langzaam warm worden en uitschakelen.Zolang de Solarbank Max AC netjes op zijn maximale limiet van 3500W blijft, zit je op 15,2A. De 16A alamat zal hier in de praktijk dus nooit op trippen, zelfs niet als hij uren achter elkaar op vol vermogen laadt of ontlaadt.
2. Het grote gevaar van 20A: SelectiviteitIn Nederland geldt de ijzeren regel van selectiviteit (factor 1,6). Dit betekent dat een zekering in je huis minimaal een stap kleiner moet zijn dan de zekering die daarvóór zit (de hoofdzekering van 25A).Als je een 20A alamat plaatst op een 25A hoofdzekering, gaat het bij een overbelasting of kortsluiting volledig mis:Het selectiviteitsprobleem: Een 20A automaat en een 25A hoofdzekering liggen qua karakteristiek veel te dicht bij elkaar.Het gevolg: Bij een zware kortsluiting in (de kabel naar) je Solarbank is de kans gigantisch groot dat de 25A hoofdzekering van de netbeheerder er als eerste uitvliegt, in plaats van je eigen 20A alamat.De ellende: Je hele huis (of in elk geval die hele fase) zit direct in het donker. Omdat de hoofdzekering verzegeld is, moet er een monteur van de netbeheerder (Liander/Enexis/Stedin) langskomen. Dit kost je direct honderden euro's aan voorrijkosten en boetes, omdat je installatie niet selectief was.
Volgens mij zet iedereen hier een 20A alamat, inclusief ikzelf...
De solarbank max ac kan met 3500w terugleveren, en ga ik dus op een eigen groep zetten. Volgens NEN1010 mag je in een 3x25A max 16A automaten zetten, echter als de batterij continu op 3500W laadt of ontlaadt lijkt het me verstandiger dit op een 20A alamat te zetten.
Dit was het antwoord.
Nee, je mag hier absoluut geen 20A automaat voor gebruiken. Het is een heel logische gedachte dat een 16A zekering te krap voelt voor een apparaat dat continu 3500W trekt, maar een 20A alamat plaatsen is in een 3x25A kast gevaarlijk én strikt verboden volgens de NEN 1010.Dit heeft te maken met de wetten van de elektrotechniek (selectiviteit) en hoe installatie-automaten in de praktijk werken.
1. Waarom een 16A automaat wél perfect werkt (De 80%-fabel)Een vermogen van 3500 Watt bij 230 Volt is exact 15,22 Ampère.Een B16 installatie-automaat (of alamat) is ontworpen om 16 Ampère continu te kunnen dragen.Pas als de stroom boven de 16A stijgt (richting de 18-20A), zal het thermische deel van de automaat na verloop van tijd langzaam warm worden en uitschakelen.Zolang de Solarbank Max AC netjes op zijn maximale limiet van 3500W blijft, zit je op 15,2A. De 16A alamat zal hier in de praktijk dus nooit op trippen, zelfs niet als hij uren achter elkaar op vol vermogen laadt of ontlaadt.
2. Het grote gevaar van 20A: SelectiviteitIn Nederland geldt de ijzeren regel van selectiviteit (factor 1,6). Dit betekent dat een zekering in je huis minimaal een stap kleiner moet zijn dan de zekering die daarvóór zit (de hoofdzekering van 25A).Als je een 20A alamat plaatst op een 25A hoofdzekering, gaat het bij een overbelasting of kortsluiting volledig mis:Het selectiviteitsprobleem: Een 20A automaat en een 25A hoofdzekering liggen qua karakteristiek veel te dicht bij elkaar.Het gevolg: Bij een zware kortsluiting in (de kabel naar) je Solarbank is de kans gigantisch groot dat de 25A hoofdzekering van de netbeheerder er als eerste uitvliegt, in plaats van je eigen 20A alamat.De ellende: Je hele huis (of in elk geval die hele fase) zit direct in het donker. Omdat de hoofdzekering verzegeld is, moet er een monteur van de netbeheerder (Liander/Enexis/Stedin) langskomen. Dit kost je direct honderden euro's aan voorrijkosten en boetes, omdat je installatie niet selectief was.
Ik gebruik een 16A Alamat van ABB (geen goedkopere Emat oid). En zet hem dan op 3300 watt oid, verschil ga je niet merken en zit je ruim binnen de marge van een ABB.Martijn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:01:
Dit was het antwoord.
Typisch incorrect AI antwoord, selectiviteit is tegenwoordig geen verplichting meer.Martijn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:01:
Dit was het antwoord.
Dit klopt niet. Selectiviteit is tegenwoordig een functionele eis en een verplichting in het ontwerp, maar er wordt in veel situaties wel geaccepteerd dat de hoofdschakelaar mee kan trippen bij een overbelasting/kortsluiting in een huisinstallatie.HandyLumberjack schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Typisch incorrect AI antwoord, selectiviteit is tegenwoordig geen verplichting meer.
[ Voor 19% gewijzigd door marktweakt op 17-08-2026 16:13 ]
:strip_exif()/f/image/x8nncwFMIoJhQYi2uaGIlABO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7DkDT3Uv3v7b9pFd4NtrVU4R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Agyy8EtnFwAYQnmsMV1vYIgk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BwKOoLzVVfa4MxjvQLsmTqkn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi allemaal!
Ik heb 6x een Zendure Solar Flow 800 plus (eigenlijk 8x). En heb ook een Anker Solix E5000 met 10kWh gekocht die op 7 grote zonnepanelen aan worden aangesloten. (totaal dus 22kWh met 9,5kW laadvermogen).
Nu gaf Anker bij de introductie aan dat hun CT klem geschikt was om het gedrag van een accu van derden te monitoren, dat deze niet elkaar in de weg zitten. Dit hebben ze echter teruggetrokken en heb ik 2 systemen die niet goed samenwerken.
Nu kwam ik op het advies om in HA de batterijen aan te gaan sturen. Ik ga een N100 mini PC hiervoor inrichten om aan te sturen. Ik heb nu een Homey Pro waar er een Slimladen app is, maar die ondersteund deze combinatie (nog) niet.
... even een dubbele check ... maar zou dat kunnen met Omnibattery in HA?? Er zijn al mensen die dit (via de beta) aan het testen zijn?
Nee, maar het wordt nadrukkelijk aanbevolen en goed ontwerpen is de norm.HandyLumberjack schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:05:
[...]
Typisch incorrect AI antwoord, selectiviteit is tegenwoordig geen verplichting meer.
Is inmiddels al uit bèta. Ik heb zelf al 2 weken Omnibattery vlekkeloos draaien. Niet getest met de Zendure, maar dat zou idd moeten werkenWhiskey48 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 16:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoi allemaal!
Ik heb 6x een Zendure Solar Flow 800 plus (eigenlijk 8x). En heb ook een Anker Solix E5000 met 10kWh gekocht die op 7 grote zonnepanelen aan worden aangesloten. (totaal dus 22kWh met 9,5kW laadvermogen).
Nu gaf Anker bij de introductie aan dat hun CT klem geschikt was om het gedrag van een accu van derden te monitoren, dat deze niet elkaar in de weg zitten. Dit hebben ze echter teruggetrokken en heb ik 2 systemen die niet goed samenwerken.
Nu kwam ik op het advies om in HA de batterijen aan te gaan sturen. Ik ga een N100 mini PC hiervoor inrichten om aan te sturen. Ik heb nu een Homey Pro waar er een Slimladen app is, maar die ondersteund deze combinatie (nog) niet.
... even een dubbele check ... maar zou dat kunnen met Omnibattery in HA?? Er zijn al mensen die dit (via de beta) aan het testen zijn?
Goedendag allen,
Ook ik zit enorm te kijken naar de solarbank max ac. Zijn er hier mensen die dit zware ding 2 verdiepingen (2 trappen met een draai) naar boven hebben geploeterd? Zoja,hebben jullie iets van een hulpmiddel daarvoor gebruikt? Om 73kg 2 verdiepingen naar boven te sjouwen lijkt me nogal een opgave. Mensen die misschien iets van een trapklimmer hebben gebruikt? (Steekkar met wielen voor een trap). Of misschien iets anders gebruikt?
Ook ik zit enorm te kijken naar de solarbank max ac. Zijn er hier mensen die dit zware ding 2 verdiepingen (2 trappen met een draai) naar boven hebben geploeterd? Zoja,hebben jullie iets van een hulpmiddel daarvoor gebruikt? Om 73kg 2 verdiepingen naar boven te sjouwen lijkt me nogal een opgave. Mensen die misschien iets van een trapklimmer hebben gebruikt? (Steekkar met wielen voor een trap). Of misschien iets anders gebruikt?
Sixpack bier en een buurman lijkt me de beste tool.
In je eentje is het gewoon zeulen (afhankelijk van wat er in je mouwen zit uiteraard). Ik heb hem met een steekkar het huis in gereden en daarna trede voor trede 2 tredes getild (opkamer boven de kelder). Iets met wielen raad ik je af, als die gaat houd je er niets meer aan.
In je eentje is het gewoon zeulen (afhankelijk van wat er in je mouwen zit uiteraard). Ik heb hem met een steekkar het huis in gereden en daarna trede voor trede 2 tredes getild (opkamer boven de kelder). Iets met wielen raad ik je af, als die gaat houd je er niets meer aan.
[ Voor 4% gewijzigd door De Ingenieur op 17-08-2026 19:48 ]
Een wasmachine is wél naar de zolder te (ver)plaatsen daar?MGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:40:
Goedendag allen,
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
gewoon met 2 man inderdaad, buurman vragen en daarna er samen een biertje op drinken, toch?
ik heb inmiddels ook een solarbank max ac besteld, ben in afwachting van een bevestiging dat die verzonden is. bij mij komt die in de inpandige schuur te staan grenzend aan de meterkast.
ik heb inmiddels ook een solarbank max ac besteld, ben in afwachting van een bevestiging dat die verzonden is. bij mij komt die in de inpandige schuur te staan grenzend aan de meterkast.
Samen met mijn vrouw, treetje voor treetje.MGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:40:
Goedendag allen,
Uiteindelijk heb ik hem zelf op de uitbreiding gezet. Met een rug van 43 jaar viel het niet tegen haha
De droger en wasmachine zijn ooit geleverd inclusief plaatsing,en dat is op de 1e verdieping, de batterij zou nog een trap hoger moetenWill_M schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:05:
[...]
Een wasmachine is wél naar de zolder te (ver)plaatsen daar?
2 tredes is nog te doen,maar 30 tredes is dan toch een ander verhaal, daar zie ik toch wel tegenopDe Ingenieur schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:45:
Sixpack bier en een buurman lijkt me de beste tool.
Getrouwd in voor en tegenspoed, je had natuurlijk ook nog even kunnen opmerken dat de buuf er leuk uitzag in de hotpants dan was de accu zonder te tillen al boven geweest.ctrl-tab schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 20:59:
[...]
Samen met mijn vrouw, treetje voor treetje.
Uiteindelijk heb ik hem zelf op de uitbreiding gezet. Met een rug van 43 jaar viel het niet tegen haha
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü