Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb samen met een vriend de Max AC en BP7000 naar zolder gesleeptMGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:40:
Goedendag allen,
Ook ik zit enorm te kijken naar de solarbank max ac. Zijn er hier mensen die dit zware ding 2 verdiepingen (2 trappen met een draai) naar boven hebben geploeterd? Zoja,hebben jullie iets van een hulpmiddel daarvoor gebruikt? Om 73kg 2 verdiepingen naar boven te sjouwen lijkt me nogal een opgave. Mensen die misschien iets van een trapklimmer hebben gebruikt? (Steekkar met wielen voor een trap). Of misschien iets anders gebruikt?
Vriend van me had het relatief makkelijk, die ging voorwaarts als laatste de trap op. Ik ging als eerste, achterstevoren.
Ik was compleet gesloopt na de 2e keer lopen. Maar het was gelukt 😉
Béétje motorrijder draait z'n hand daar niet voor om, héduderuud schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:32:
[...]
Ik heb samen met een vriend de Max AC en BP7000 naar zolder gesleept
Vriend van me had het relatief makkelijk, die ging voorwaarts als laatste de trap op. Ik ging als eerste, achterstevoren.
Ik was compleet gesloopt na de 2e keer lopen. Maar het was gelukt 😉
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb de Max AC nu een aantal weken staan, gebruik hem in NOM modus en sinds eind juli meet ik ook de energie die erin gaat en eruit komt (aan de AC zijde) en de RTE valt mij eerlijk gezegd enorm tegen.
Ik kom op een krappe 72%.
Geen idee waarom dit zoveel afwijkt van de getallen die ik reviews zie, dat zit meestal boven de 80%. Dat gat vind ik vrij groot.
Het valt me wel op dat hij bij het laden behoorlijk warm wordt en die warmte is uiteraard verlies, dus ik ga nu eens kijken of het verbetert als ik de laadsnelheid beperk tot 2 kW.
Wat zijn jullie praktijk ervaringen?
Hulp vragen dus. Voor sommigen nét zo lastig als Worcestersauce uitspreken of sorry zeggenMGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:08:
[...]
2 tredes is nog te doen,maar 30 tredes is dan toch een ander verhaal, daar zie ik toch wel tegenop
IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.
Anker punten?mikeyfire643 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:36:
Mede tweakers, vergeten jullie niet je anker punten in te wisselen voor cadeaubonnen! Ik kon met een 14 kwh pakket nog een cadeaubon van 40 euro aanvragen!
De punten zijn een jaar geldig, weet niet hoe lang de cadeaubonnen geldig zijn.
Mocht er nog een mooie aanbieding voor de uitbreidingsbatterij komen dan ga ik daar mss nog voor met 30 euro extra korting.
[ Voor 9% gewijzigd door De Ingenieur op 18-08-2026 06:47 ]
What's Changed
✨ New Features
- Parallel machine support: Laying the groundwork for upcoming parallel features
Mijn zevendaags voortschrijdende gemiddelde is na 2 weken gebruik: RTE 7d: 79.29% en langzaam stijgende. Normaal laden en ontladen op max. C=0.35.Out.of.Control schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:23:
Wat zijn jullie bevindingen met de RTE?
Ik heb de Max AC nu een aantal weken staan, gebruik hem in NOM modus en sinds eind juli meet ik ook de energie die erin gaat en eruit komt (aan de AC zijde) en de RTE valt mij eerlijk gezegd enorm tegen.
Geen idee waarom dit zoveel afwijkt van de getallen die ik reviews zie, dat zit meestal boven de 80%. Dat gat vind ik vrij groot.
Het valt me wel op dat hij bij het laden behoorlijk warm wordt en die warmte is uiteraard verlies, dus ik ga nu eens kijken of het verbetert als ik de laadsnelheid beperk tot 2 kW.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Ik zit zelf ook wat te meten aan thuisbatterijen in brede zin en ik zie hetzelfde: in de praktijk haal ik de 80% nauwelijks. Standby verbruik is overigens vaak een boosdoener: zo kan ik op m'n SB 3 Pro's de noodstroom uitgang uitzetten en daalt daarmee de standby en gaat je RTE in ene weer stukje omhoog.cville schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:07:
[...]
Mijn zevendaags voortschrijdende gemiddelde is na 2 weken gebruik: RTE 7d: 79.29% en langzaam stijgende. Normaal laden en ontladen op max. C=0.35.
Maar wat je zegt over warmte: het is nog nooit zo heet geweest in de garage. Dus daar verlies je ook gewoon een hoop.
via modbus haal ik 95%, wat totaal onrealistisch is
Een van de vragen m.b.t. warmte waar ik mee zit is dit: omdat de batterij in de berging vlak bij de deuropening staat waar alle vloerverwarmingsleidingen langs gaan, heb ik de batterij op 4 kleine blokjes hout gezet, om zo het contactoppervlak wat te verkleinen. Ik kan echter niet inschatten of dit gunstig is omdat 'zomers de batterij rechtstreeks op de vloer meer warmte kan afvoeren.NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
Ik zit zelf ook wat te meten aan thuisbatterijen in brede zin en ik zie hetzelfde: in de praktijk haal ik de 80% nauwelijks. Standby verbruik is overigens vaak een boosdoener: zo kan ik op m'n SB 3 Pro's de noodstroom uitgang uitzetten en daalt daarmee de standby en gaat je RTE in ene weer stukje omhoog.
Maar wat je zegt over warmte: het is nog nooit zo heet geweest in de garage. Dus daar verlies je ook gewoon een hoop.
Wat is wijsheid? Ter info: mijn maximum temperatuur is 52 graden geweest (vorige week).
Ja self-reported is kansloos. Of optimistisch.Pieterve schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:28:
Hoe meten jullie RTE? met de data via modbus? of via een slimme stekker?
Homewizard slimme stekker en dan een volledige laad- en ontlaadcyclus uitvoeren. Krijg je zoiets:
/f/image/pVfsYoOuNpC5RQyfjv8mHSd5.png?f=fotoalbum_large)
En dan is het 1 keer van % restlading tot 100% terug naar restlading. Maar in dit voorbeeld zie je ook stand-by verbruik hoog zijn en dat verpest de RTE volledig want kost al 1,2kWh per etmaal ofzo.
@cville warmte gaat omhoog, dus of de onderkant erg warm wordt valt te bezien. Verder is hoe koeler hoe beter voor de unit, dus ik weet dat er initiatieven zijn om met een thermokoppeltje en een fannetje toch wat verkoeling te brengen aan de accu, bij wijze van extraatje. Komt vast binnenkort voorbij hier.
Op zich slimme gedachte om 'm op te tillen, dat helpt wel voor de convectie / luchtstroom. Heb hier in de heetste periode in de avond de garage deur maar open gezet om de warmte eruit te laten. Staan nu 4 verschillende units te stoken dus begint beetje richting een Finse sauna te gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-08-2026 09:37 ]
Via een Eastron SDM230 kWh meter via modbus. De kWh meter vertrouw ik wel (MID gecertificeerd).Pieterve schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:28:
Ik heb 2 keer de sb3 staan op een powerdock
Daar gebruik ik EVCC voorTiMMieJ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:52:
Ik heb de accu tot nu toe heel fijn in gebruik. Ik ben alleen nu nog op zoek naar een manier om de accu voor NOM te gebruiken maar wel te kijken of de auto aan het laden is. Ik wil eigenlijk niet dat de auto laden de accu leeg trekt. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik gebruik hier SlimLaden icm Homey voor. Werkt primaTiMMieJ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:52:
Ik heb de accu tot nu toe heel fijn in gebruik. Ik ben alleen nu nog op zoek naar een manier om de accu voor NOM te gebruiken maar wel te kijken of de auto aan het laden is. Ik wil eigenlijk niet dat de auto laden de accu leeg trekt. Hoe gaan jullie hier mee om?
Heb 2 basisunits Solarbank Max AC draaien via HA en gebruik Omnibattery om ze als geheel te koppelen aangezien dat nog niet kan via de Anker app. Sindskort is het ook mogelijk via Omni om je ankers op slot/pauze te zetten als je laadpaal actief is. Dat werkt prima. Enig puntje op dit moment is dat de Solarbanks gedurende het laden op slot gaan en dus ook geen stroom meer leveren aan het huis. Heb van alles geprobeerd maar dit deel krijg ik nog niet werkend.TiMMieJ schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:52:
Even gekeken, ook 14 kWh gekocht maar ik heb helaas geen punten ontvangen.mikeyfire643 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:36:
Mede tweakers, vergeten jullie niet je anker punten in te wisselen voor cadeaubonnen! Ik kon met een 14 kwh pakket nog een cadeaubon van 40 euro aanvragen!
Ik heb nu een RTE van 78.54% na 67 dagen.Out.of.Control schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:23:
Deze is gemeten met een HomeWizard kWh meter.
Arriving Somewhere but not here....
Ben je wel via de nederlandse site gegaan? Anders doet de Anker website vreemde dingen.Tomba schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
Even gekeken, ook 14 kWh gekocht maar ik heb helaas geen punten ontvangen.
ik via een MID meter met eigen modbus met daarop een ESP32 aangesloten.Pieterve schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:28:
De accu neemt zijn eigen verbruik a 0,6 kWh per dag mee in de Discharge counter vandaar dat de eigen RTE absurd hoog is.
Vanwege dat standby verbruik overweeg ik in de december/januari slechts 1 SB 3 aan te zetten op NOM, scheelt een behoorlijk wat verlies, en wat ik teruglever krijg ik dan toch nog wel een redelijke vergoeding voor.NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:
[...]
Ja self-reported is kansloos. Of optimistisch.
Homewizard slimme stekker en dan een volledige laad- en ontlaadcyclus uitvoeren. Krijg je zoiets:
[Afbeelding]
En dan is het 1 keer van % restlading tot 100% terug naar restlading. Maar in dit voorbeeld zie je ook stand-by verbruik hoog zijn en dat verpest de RTE volledig want kost al 1,2kWh per etmaal ofzo.
@cville warmte gaat omhoog, dus of de onderkant erg warm wordt valt te bezien. Verder is hoe koeler hoe beter voor de unit, dus ik weet dat er initiatieven zijn om met een thermokoppeltje en een fannetje toch wat verkoeling te brengen aan de accu, bij wijze van extraatje. Komt vast binnenkort voorbij hier.
Op zich slimme gedachte om 'm op te tillen, dat helpt wel voor de convectie / luchtstroom. Heb hier in de heetste periode in de avond de garage deur maar open gezet om de warmte eruit te laten. Staan nu 4 verschillende units te stoken dus begint beetje richting een Finse sauna te gaan.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Toen de accu nog met stekker stond kon ik het uiteraard makkelijk uitlezen met een HW plug. Nu is dat wat lastiger? Iemand een suggestie hoe je dit met deze setup inzichtelijk kunt krijgen?
[ Voor 27% gewijzigd door KoningPaulus op 18-08-2026 13:44 ]
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Hoe meet jij die RTE dan? Zit die zekering dan enkel op je batterij?Joop_Klepzeiker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
Ik heb nu een RTE van 78.54% na 67 dagen.
Deze is gemeten met een HomeWizard kWh meter.
Het lijkt mij sowieso dat de efficiëntie daalt als je vermogen stijgt. Want sterker dan lineaire warmteverliezen. Maar ik zou het zelf ook wel eens willen weten. Het hokje onder mijn trap, waar ik de batterij ingezet heb, is in ieder geval wel warmer geworden dan ik initieel geschat had.
Ik heb hem gewoon elke keer een treed naar boven ge-deadlift. twee trappen met twee draaien op was op zich wel te doen maar moest wel ff uitpuffen. Met zijn tweeën overwogen maar ding is heel onhandig met twee man scheef plus moeilijk ff te stoppen.MGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:40:
Goedendag allen,
Ook ik zit enorm te kijken naar de solarbank max ac. Zijn er hier mensen die dit zware ding 2 verdiepingen (2 trappen met een draai) naar boven hebben geploeterd? Zoja,hebben jullie iets van een hulpmiddel daarvoor gebruikt? Om 73kg 2 verdiepingen naar boven te sjouwen lijkt me nogal een opgave. Mensen die misschien iets van een trapklimmer hebben gebruikt? (Steekkar met wielen voor een trap). Of misschien iets anders gebruikt?
Omvormers zijn AFAIK altijd meest efficient tussen de 40% en 60%, dit is max 3500W dus dan zou ik verwachten tussen de 1400W en 2100W.Joindry schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:30:
[...]
Hoe meet jij die RTE dan? Zit die zekering dan enkel op je batterij?
Het lijkt mij sowieso dat de efficiëntie daalt als je vermogen stijgt. Want sterker dan lineaire warmteverliezen. Maar ik zou het zelf ook wel eens willen weten. Het hokje onder mijn trap, waar ik de batterij ingezet heb, is in ieder geval wel warmer geworden dan ik initieel geschat had.
Dat het warmer wordt bij hogere vermogens is niet persé een indicatie dat het minder efficient verloopt. Immers als je met 2x minder vermogen aan het laden bent is de gelijktijdige warmte lager maar niet automatisch over de gehele duratie lager. Bijvoorbeeld 1 uur 200W warmte vs 2 uur 125W warmte (willekeurig voorbeeld).
[ Voor 21% gewijzigd door sdk1985 op 18-08-2026 14:33 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Tot hij op zijn minimum zit (dat je zelf instelt) haalt hij de energie uit zijn interne batterij. Hier staat mijn accu op 0WKoningPaulus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:
Dat hoge standby verbruik, dat zie ik niet terug in mijn homewizard grafieken. Wordt dat daarin 'verdisconteerd' of iets dergelijks? 4-8W verbruik is het gemiddelde in mijn stroomtotalen grafiek, met af en toe wat kleine onverklaarbare piekjes. (basisunit vast aangesloten + smart meter draadloos).
Toen de accu nog met stekker stond kon ik het uiteraard makkelijk uitlezen met een HW plug. Nu is dat wat lastiger? Iemand een suggestie hoe je dit met deze setup inzichtelijk kunt krijgen?
Daarna trekt hij echt 22-24W uit het net continu:
/f/image/JV1OQtAf3Udlu3srdwHQQalO.png?f=fotoalbum_large)
Was eerder hoger, dus de laatste firmware heeft denk ik ook al wat geholpen:
[ Voor 12% gewijzigd door Tomba op 18-08-2026 14:49 ]
Behoorlijk triestig dit.. ik weet niet goed wat ik er mee moet. Het ding zit nog in de doos maar techpunt heeft beloofd 'em terug te nemen als hij niet op de lijst geraakt. Beetje kapitaalvernietiging als hij alsnog op de lijst komt, want het waren prima maanden voor een batterij-ondersteuning. Dadelijk komen de donkere maanden er weer aan en dan mag ie waarschijnlijk ineens 🤡Bluecross schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:04:
Er is een nieuwe synergrid lijst, maar nog steeds geen MAX AC (België)
(heb je wel een Duits postadres nodig)
Super dat jullie zoveel werk hierin gestoken hebben en dat de community hiervan kan profiteren/genieten.Mediacj schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:43:
Nieuwe pre-release met nu een optie voor het automatisch selecteren van de goedkoopste/duurste X aantal uren voor dynamische tarieven en een EPEX grafiek van vandaag. Het is nu ook mogelijk om de mate van transparantie van de dashboard kaart aan te passen.
[Afbeelding]
Het goede nieuws is dat er nu voor het eerst een toestel met een vermogen van 3000W op staat (de Hyxi Halo die geen optie is voor mij want geen Home Assistant integratie).Cloclo100 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:47:
[...]
Behoorlijk triestig dit.. ik weet niet goed wat ik er mee moet. Het ding zit nog in de doos maar techpunt heeft beloofd 'em terug te nemen als hij niet op de lijst geraakt. Beetje kapitaalvernietiging als hij alsnog op de lijst komt, want het waren prima maanden voor een batterij-ondersteuning. Dadelijk komen de donkere maanden er weer aan en dan mag ie waarschijnlijk ineens 🤡
Dat geeft hoop dat de 3500W van de Anker Max AC ook toegelaten zal worden.
Ondertussen staat de mijne gewoon nog bij de verkoper...
[ Voor 4% gewijzigd door quizzical op 18-08-2026 16:24 ]
Het jammere is ook dat Anker ervoor kiest om de units samen het gewenste vermogen te laten leveren, en ze niet laat rouleren terwijl de ongebruikte units dan in een zuinige standby modus zouden kunnen.sdk1985 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:31:
[...]
Omvormers zijn AFAIK altijd meest efficient tussen de 40% en 60%, dit is max 3500W dus dan zou ik verwachten tussen de 1400W en 2100W.
Dat het warmer wordt bij hogere vermogens is niet persé een indicatie dat het minder efficient verloopt. Immers als je met 2x minder vermogen aan het laden bent is de gelijktijdige warmte lager maar niet automatisch over de gehele duratie lager. Bijvoorbeeld 1 uur 200W warmte vs 2 uur 125W warmte (willekeurig voorbeeld).
(In mijn geval staan ze s'nachts gewoon op 3% van hun vermogen te pruttelen, met een bijbehorend slecht rendement.)
Bij mij was er een fout met een backorder waardoor hij ineens toch werd geleverd. Maar heb de garantie per mail dat zij hem terug komen halen indien hij de lijst niet haalt..quizzical schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Het goede nieuws is dat er nu voor het eerst een toestel met een vermogen van 3000W op staat (de Hyxi Halo die geen optie is voor mij want geen Home Assistant integratie).
En dat is inderdaad goed nieuws, geeft de burger moed!
Voor de Hyxi halo is er deze en daarnaast komt Hyxi als het goed is in Q3/4 met een officiele integratie voor Home Assistent;quizzical schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Het goede nieuws is dat er nu voor het eerst een toestel met een vermogen van 3000W op staat (de Hyxi Halo die geen optie is voor mij want geen Home Assistant integratie).
https://github.com/Veldkornet/ha-hyxi-cloud
Heel mooi dat dit door de community is gemaakt, maar het loopt via de Cloud en een update frequentie van max om de minuut.Spekkie99 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Voor de Hyxi halo is er deze en daarnaast komt Hyxi als het goed is in Q3/4 met een officiele integratie voor Home Assistent;
Dat lijkt me nogal traag als je zoals ik met Home Assistant wil beheren welk vermogen de batterij levert.
Een belofte van een officiele Home Assistant integratie is ook fijn (hopelijk doen ze wat ze beloven), maar ik veronderstel dat deze nog steeds via de cloud zal lopen? Ik heb omwille van de welgekende redenen een sterke voorkeur voor lokaal
Via modbus over tcp? Er zit een RS485 poort op voor dat doel.Spekkie99 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Voor de Hyxi halo is er deze en daarnaast komt Hyxi als het goed is in Q3/4 met een officiele integratie voor Home Assistent;
toevallig net gedaan vandaag, 3,5 hoog, 47 treden. Rechtop zetten en over de korte kant kantelen naar boven. Dan haal je telkens 2 treden. Wel met z'n 2en doenMGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:40:
Goedendag allen,
Opgehaald in een winkel zelf en met NL pinpas betaald? En geen formulier in hoeven vullen met adres? Waar / welke winkel?Lennnn1 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:15:
Zaterdag Max AC + 7kwh uitbreiding opgehaald in Duitsland, geen enkele vraag over de btw gehad
Water-Escape
Ik heb hem nu 5 weken in gebruik en monitor hem met een HW socket. Ik zit op een RTE van 71,5% over deze totale periode en deel jouw ervaring. Ik laad overigens rustig op met veelal 400W en ontlaadt met max 800W. Ik gebruik de nul op de meter modus met een relatief laag nachtverbruik van 250 a 350W. Verder wel tevreden over het apparaat, maar de RTE mag wel wat toenemen.Out.of.Control schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:23:
Met 400W laden zit je wel erg ver van de sweet spot van de inverter (40-60%). Dat zal nooit een goede RTE opleveren. Ik zit op RTE 7d: 79.25%.wouter3 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:18:
[...]
Ik heb hem nu 5 weken in gebruik en monitor hem met een HW socket. Ik zit op een RTE van 71,5% over deze totale periode en deel jouw ervaring. Ik laad overigens rustig op met veelal 400W en ontlaadt met max 800W. Ik gebruik de nul op de meter modus met een relatief laag nachtverbruik van 250 a 350W. Verder wel tevreden over het apparaat, maar de RTE mag wel wat toenemen.
Ik heb deze zojuist opgehaald in Mönchengladbach bij een loods voor 1699. Adres van ophaalpunt en factuur gewoon op thuis adres. No questions asked. https://www.ebay.de/itm/358665388554?itmmeta=01M0AYHP89ZHY72MTP0EHJZ3DX&hash=item53821f820a:g:n0sAAeSwW3hqWYSgwater_escape schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:23:
[...]
Opgehaald in een winkel zelf en met NL pinpas betaald? En geen formulier in hoeven vullen met adres? Waar / welke winkel?
Ik zat te denken aan de uitbreiding. Ik heb daarom uit mijn enelogic account alle kwartier data getrokken en een R script geschreven wat de opbrengsten zijn in mogelijke scenario's met aantal kWh. Ik was echt verbaasd wat de afnemende meeropbrengst zijn per kWh. Nu dus alleen de hoofdunit en een verwachte teruglevetijd van zo'n 3,5/4 jaar met NOM optimalisatie. De 2e unit zou met een prijs van 1399 tussen de 100 en 200 euro per jaar extra opleveren. Dat duurt dus tussen de 7 en 14 jaar teruglevertijd.
[ Voor 28% gewijzigd door dangerousp op 18-08-2026 19:34 ]
Ik heb de maximale ontlading op 5% staan die de afgelopen dagen in de nacht werd bereikt. Overdag vandaag niet tot nauwelijks geladen (max 15 % vandaag) dus accu in behoorlijk ontladen toestand. Ik heb nu nog vast contract dus opladen uit net heeft geen toegevoegde waarde. Is het dan beter om een de maximale ontlading te verhogen naar 30 % oid of maakt het echt niet uit?
Zodra ik een dynamisch contract heb volgend jaar ga ik uiteraard wel in de lage blokken laden en daarmee de piekmomenten overbruggen.
Op dit moment handel ik alleen en doen de batterijen niks.De Ingenieur schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:37:
Nu we (eindelijk) wat regenachtige dagen hebben: hoe gaan jullie om met de accu als je hem niet of nauwelijks gevuld krijgt?
Ik heb de maximale ontlading op 5% staan die de afgelopen dagen in de nacht werd bereikt. Overdag vandaag niet tot nauwelijks geladen (max 15 % vandaag) dus accu in behoorlijk ontladen toestand. Ik heb nu nog vast contract dus opladen uit net heeft geen toegevoegde waarde. Is het dan beter om een de maximale ontlading te verhogen naar 30 % oid of maakt het echt niet uit?
Zodra ik een dynamisch contract heb volgend jaar ga ik uiteraard wel in de lage blokken laden en daarmee de piekmomenten overbruggen.
Ik pak de gemiddelde prijs van de goedkoopste uren in de middag en vergelijk die met de gemiddelde prijs van de duurste uren in de avond.
Als het verschil minder dan 12 cent is laad ik niet op en ontlaad in dus ook niet. Dezelfde afweging doe ik in de ochtend als er nog soc is tenminste.
Soc nu 3 + 5%
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
Snap ik, maar ik heb er ook weinig aan als de accu om 11 uur al vol is en dan tot 21 uur moet wachten om weer aan het huis te mogen leveren. Ik vind het ook niet erg, maar ben gewoon wat aan het experimenteren met de instellingen om te kijken wat bij mijn verbruik past om klaar te zijn voor 2027.cville schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:27:
[...]
Met 400W laden zit je wel erg ver van de sweet spot van de inverter (40-60%). Dat zal nooit een goede RTE opleveren. Ik zit op RTE 7d: 79.25%.
⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh
De RTE is dan (kWh teruggeleverd) / (kWh geladen) * 100%. Daarin zit dan dus ook het standby verbruik in meegenomen.
Ja, die HW kWh meter zit op de groep waar alleen de batterij op aangesloten is en ik monitor de totale kWh's die daar doorheen zijn gegaan, zowel import als export.Joindry schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:30:
[...]
Hoe meet jij die RTE dan? Zit die zekering dan enkel op je batterij?
Arriving Somewhere but not here....
Dat is in lente en zomer inderdaad vaak het geval, batterij is binnen kortste keren vol en verbruik is heel laag. En met een lage nachtload en dynamische tarieven is het dan ook meer rendabel om tijdens de piekuren de batterij op vol vermogen terug te laten leveren aan het net en dan de volgende dag weer opladen. Dan heb je geen last van lage RTE snachts, je levert terug als vraag hoog is (dus minder bijschakelen gas- en kolencentrales als we dat allemaal doen) en je krijgt het meeste terug voor je teruglevering.wouter3 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:58:
[...]
Snap ik, maar ik heb er ook weinig aan als de accu om 11 uur al vol is en dan tot 21 uur moet wachten om weer aan het huis te mogen leveren. Ik vind het ook niet erg, maar ben gewoon wat aan het experimenteren met de instellingen om te kijken wat bij mijn verbruik past om klaar te zijn voor 2027.
En het mooie is dat je dit volgend jaar net zo kunt doen, omdat je de batterij oplaadt met je eigen opgewekte energie en die later weer verkoopt aan net. Dus niets te maken met energiebelasting. Dus dat gaat volgend jaar ook goed. En ik doe dit al maanden en dat heeft tot nu toe een terugleververgoeding opgeleverd van ca. 0,31 per kWh en volgend jaar dan rond de 0,20 per kWh (geen garantie natuurlijk, want afhankelijk van spread enz maar meer ter indicatie). En als je een planner hebt, zoals die we net gelanceerd hebben, kun je dat heel eenvoudig plannen (overdag NOM, savonds terugleveren, snachts stand-by want toch weinig verbruik enz).
Ik had MAX AC geleverd gekregen op 14 juli en het geluk dat de bezorger (tegen een vergoeding van een flesje frisdrank en wat lekkers voor onderweg) de palletje retour wilde nemen, maar ook de dozen met de basisunit en de extra batterij samen met mij op mijn zolder wilde neerleggen, 2 vaste trappen. Het is dus te doen met 2 man, maar soms wel even rustpakken halverwege de trap. Ik had ook een trap loper geregeld, maar eas niet nodig. Met mijn partner heb ik de batterij later op de juiste plek gezet.MGZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:40:
Goedendag allen,
Ik heb de MAX AC sinds 13 juli in gebruik en op zolder geplaatst. De bekabeling is 2,5mm2 vd draad aangesloten op een eigen ABB 16A aardlekautomaat. Vermogen staat op maximaal waarde van 3500 watt ingesteld. Dit gaat allemaal zonder problemen, ook wordt er niks te heet ofzo. Ik zie dan ook echt niet het nut van afzekeren met een 20 Ampère beveiliging. Ook 4mm2 draad op een afstand van 10 meter is volgens mij geen meerwaarde. Ik heb al meerdere keren 4 uur lang met maximaal vermogen geladen. De homewizard kWh meter registreert 3550 watt bij opladen en 3460 watt bij ontladen. Het verschil hierin zijn de omvormer verliezen denk ik dan.Martijn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:01:
Ik vroeg dit net aan Google AI ivm aansluiting in de meterkast:
De solarbank max ac kan met 3500w terugleveren, en ga ik dus op een eigen groep zetten. Volgens NEN1010 mag je in een 3x25A max 16A automaten zetten, echter als de batterij continu op 3500W laadt of ontlaadt lijkt het me verstandiger dit op een 20A alamat te zetten.
Dit was het antwoord.
Nee, je mag hier absoluut geen 20A automaat voor gebruiken. Het is een heel logische gedachte dat een 16A zekering te krap voelt voor een apparaat dat continu 3500W trekt, maar een 20A alamat plaatsen is in een 3x25A kast gevaarlijk én strikt verboden volgens de NEN 1010.Dit heeft te maken met de wetten van de elektrotechniek (selectiviteit) en hoe installatie-automaten in de praktijk werken.
1. Waarom een 16A automaat wél perfect werkt (De 80%-fabel)Een vermogen van 3500 Watt bij 230 Volt is exact 15,22 Ampère.Een B16 installatie-automaat (of alamat) is ontworpen om 16 Ampère continu te kunnen dragen.Pas als de stroom boven de 16A stijgt (richting de 18-20A), zal het thermische deel van de automaat na verloop van tijd langzaam warm worden en uitschakelen.Zolang de Solarbank Max AC netjes op zijn maximale limiet van 3500W blijft, zit je op 15,2A. De 16A alamat zal hier in de praktijk dus nooit op trippen, zelfs niet als hij uren achter elkaar op vol vermogen laadt of ontlaadt.
2. Het grote gevaar van 20A: SelectiviteitIn Nederland geldt de ijzeren regel van selectiviteit (factor 1,6). Dit betekent dat een zekering in je huis minimaal een stap kleiner moet zijn dan de zekering die daarvóór zit (de hoofdzekering van 25A).Als je een 20A alamat plaatst op een 25A hoofdzekering, gaat het bij een overbelasting of kortsluiting volledig mis:Het selectiviteitsprobleem: Een 20A automaat en een 25A hoofdzekering liggen qua karakteristiek veel te dicht bij elkaar.Het gevolg: Bij een zware kortsluiting in (de kabel naar) je Solarbank is de kans gigantisch groot dat de 25A hoofdzekering van de netbeheerder er als eerste uitvliegt, in plaats van je eigen 20A alamat.De ellende: Je hele huis (of in elk geval die hele fase) zit direct in het donker. Omdat de hoofdzekering verzegeld is, moet er een monteur van de netbeheerder (Liander/Enexis/Stedin) langskomen. Dit kost je direct honderden euro's aan voorrijkosten en boetes, omdat je installatie niet selectief was.
Volgens mij zet iedereen hier een 20A alamat, inclusief ikzelf...
Dus mensen gewoon 2,5mm2 en een B16 automaat, maximaal vermogen aan en gaan! Geen suko stekker gebruiken, maar wel vast aansluiten op een lasdoos of werkschakelaar!
Ik kom uit op 77.3% de laatste 30 dagen, bij maximaal vermogen. Gemeten met de input en output waardes die de homewizard kWh meter heeft geregistreerd. Die warmte is bij ook inderdaad en bij langere tijd op hoog vermogen een zacht hoorbaar zoemgeluidOut.of.Control schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:23:
Ja zo gebeurd dat hier ookJoop_Klepzeiker schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 20:46:
[...]
Ja, die HW kWh meter zit op de groep waar alleen de batterij op aangesloten is en ik monitor de totale kWh's die daar doorheen zijn gegaan, zowel import als export.
Het kan een voordeel zijn om de maximale ontlading te verhogen omdat je dat een buffertje hebt voor als de stroom uit valt.De Ingenieur schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:37:
Nu we (eindelijk) wat regenachtige dagen hebben: hoe gaan jullie om met de accu als je hem niet of nauwelijks gevuld krijgt?
Het speelt hier nog niet, ook op dit soort dagen hou ik veel over, en valt er nog te handelen.
In december ga ik terug naar enkel NOM met een enkele unit. Ik kan me ook voorstellen dat er huishoudens zijn waar je op dat soort momenten de batterij beter helemaal uit kan zetten. Zeker als je toch weinig/niks teruglevert i.c.m. een vast contract, en bij dynamisch vraag ik me ook af of slim inkopen de verliezen kan compenseren vanaf 2027.
Ik heb de MAX ac met de p1 meter gekoppeld heb mijn energiemeter bevat versie 5, die elke seconde dus de data doorstuurt. Als hier een groot verbruiker aan of uit aan, dan reageert de max ac pas na 10 seconde met bijsturen naar 0 op de meter. Hoe meet jij dat jouw smart meter met ct klemmen zoveel sneller is dan?digital-IMEI schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:40:
Vandaag de Smart Meter geplaatst. Dit levert duidelijk een snelheidswinst op bij NoM. Bij fluctuaties zie ik de batterijen nu binnen 1 seconden zich direct aanpassen naar het gevraagde vermogen waar dat met de P1 meter veel geleidelijker ging en werd op/afgebouwd in 3-5 seconden tot het gewenste vermogen.
Erg blij mee om te zien. Tuurlijk kun je je afvragen of dit de kosten waard is, maar soms is het ook gewoon een nice to have
thx, ik zie de uitbreiding er niet bij staan.dangerousp schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 19:28:
[...]
Ik heb deze zojuist opgehaald in Mönchengladbach bij een loods voor 1699. Adres van ophaalpunt en factuur gewoon op thuis adres. No questions asked. https://www.ebay.de/itm/358665388554?itmmeta=01M0AYHP89ZHY72MTP0EHJZ3DX&hash=item53821f820a:g:n0sAAeSwW3hqWYSg
Ik zat te denken aan de uitbreiding. Ik heb daarom uit mijn enelogic account alle kwartier data getrokken en een R script geschreven wat de opbrengsten zijn in mogelijke scenario's met aantal kWh. Ik was echt verbaasd wat de afnemende meeropbrengst zijn per kWh. Nu dus alleen de hoofdunit en een verwachte teruglevetijd van zo'n 3,5/4 jaar met NOM optimalisatie. De 2e unit zou met een prijs van 1399 tussen de 100 en 200 euro per jaar extra opleveren. Dat duurt dus tussen de 7 en 14 jaar teruglevertijd.
Water-Escape
New Features
- parallel machine support: laying the groundwork for upcoming parallel features
- …
Dat is voor velen wel een gewenste feature volgens mij
Hetzelfde valt mij hier op met m’n Solarbank 4 e5000 Pro.BAZtastic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Ik heb de MAX ac met de p1 meter gekoppeld heb mijn energiemeter bevat versie 5, die elke seconde dus de data doorstuurt. Als hier een groot verbruiker aan of uit aan, dan reageert de max ac pas na 10 seconde met bijsturen naar 0 op de meter. Hoe meet jij dat jouw smart meter met ct klemmen zoveel sneller is dan?
Slimme lezer update iedere 1 seconden. Anker p1 meter loopt 4,3 seconde achter (Power consumed - Power produced).
Gemiddelde afwijking (over 2 dagen) is 38W. Persoonlijk gewoon zonde dat als je een dsmr5 meter hebt ze een p1 meter hebben ontwikkeld die maar tot 5 seconden uit kan lezen.
[ Voor 64% gewijzigd door fissa op 19-08-2026 10:04 ]
Welke energie leveranciers ondersteunen dit systeem?mrme12345 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:02:
[...]
Dat is in lente en zomer inderdaad vaak het geval, batterij is binnen kortste keren vol en verbruik is heel laag. En met een lage nachtload en dynamische tarieven is het dan ook meer rendabel om tijdens de piekuren de batterij op vol vermogen terug te laten leveren aan het net en dan de volgende dag weer opladen. Dan heb je geen last van lage RTE snachts, je levert terug als vraag hoog is (dus minder bijschakelen gas- en kolencentrales als we dat allemaal doen) en je krijgt het meeste terug voor je teruglevering.
En het mooie is dat je dit volgend jaar net zo kunt doen, omdat je de batterij oplaadt met je eigen opgewekte energie en die later weer verkoopt aan net. Dus niets te maken met energiebelasting. Dus dat gaat volgend jaar ook goed. En ik doe dit al maanden en dat heeft tot nu toe een terugleververgoeding opgeleverd van ca. 0,31 per kWh en volgend jaar dan rond de 0,20 per kWh (geen garantie natuurlijk, want afhankelijk van spread enz maar meer ter indicatie). En als je een planner hebt, zoals die we net gelanceerd hebben, kun je dat heel eenvoudig plannen (overdag NOM, savonds terugleveren, snachts stand-by want toch weinig verbruik enz).
Ik nu ook niet meer, gisteren nog op ebay wel los met 2x 50 euro korting van 1499 voor 1399. Misschien komt die nog terug. Op de website van Powerness kun je hem namelijk nog wel gewoon los kopen.water_escape schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
thx, ik zie de uitbreiding er niet bij staan.
Elk dynamisch contract in combinatie met Home Assistant integratie Anker Schedule:florijn11 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
Welke energie leveranciers ondersteunen dit systeem?
https://github.com/Mediacj/anker-schedule
Ook hier overgestapt van de Anker P1 op SMR5 naar de Smart Meter. Dat werkt een stuk sneller. Ik heb een Homewizard Energy Display naast de tv staan en het is toch wel erg leuk om die mooie '± 0 W' te zien staan. Die paar watt piekjes die je even mist maken voor het grote plaatje natuurlijk niks uit...BAZtastic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Ik heb de MAX ac met de p1 meter gekoppeld heb mijn energiemeter bevat versie 5, die elke seconde dus de data doorstuurt. Als hier een groot verbruiker aan of uit aan, dan reageert de max ac pas na 10 seconde met bijsturen naar 0 op de meter. Hoe meet jij dat jouw smart meter met ct klemmen zoveel sneller is dan?
Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0
Bij solarhandel24.de ook niet. Gisteren geweest in Dusseldorf. Vooraf betaald.water_escape schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:23:
[...]
Opgehaald in een winkel zelf en met NL pinpas betaald? En geen formulier in hoeven vullen met adres? Waar / welke winkel?
Update:royko27 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:54:
Gisteren op jullie advies een Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 Three-Phase besteld, inclusief een extra set CT-kabels.
De extra CT-kabelset ga ik gebruiken om mijn 3-fase SolarEdge-aansluiting afzonderlijk te meten. Ik lees bij Anker dat ze deze configuratie ook adviseren voor een externe 3-fase PV-installatie.
Zodra alles binnen is en geïnstalleerd, zal ik de resultaten met jullie delen. Hopelijk lost dit het probleem met het ongewenst laden vanuit het net op en krijg ik de netlading terug naar +- 0 kWh.
Bedankt voor het meedenken!
De Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 heb ik inmiddels 6 dagen geleden geplaatst, inclusief de extra CT-kabelset voor mijn 3-fase SolarEdge-installatie.
Na bijna een week gebruik zie ik al een duidelijke verbetering. Voorheen laadde de Solarbank ongeveer 24 kWh per week vanuit het net. Na het plaatsen van de Smart Meter Gen 2 is dit gedaald naar ongeveer 11 kWh per week.
Dit lijkt dus een positief effect te hebben. De Solarbank lijkt de beschikbare zonne-energie beter te herkennen en maakt minder vaak gebruik van netstroom om de accu te laden.
Het resterende verbruik zal waarschijnlijk een combinatie zijn van het eigen verbruik van de Solarbank, conversieverliezen en kleine correcties in de regeling.
Ik blijf de komende weken monitoren of deze trend doorzet en of de netlading nog verder kan dalen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
[ Voor 9% gewijzigd door royko27 op 19-08-2026 10:40 ]
Ligt het aan mij, of is 11kWh nog steeds veel. Dit is nog steeds ~1.5kWh per dag. Heb reviews voorbij zien komen waarin dit 02-03kWh is.royko27 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:37:
[...]
Update:
De Anker SOLIX Smart Meter Gen 2 heb ik inmiddels 6 dagen geleden geplaatst, inclusief de extra CT-kabelset voor mijn 3-fase SolarEdge-installatie.
Na bijna een week gebruik zie ik al een duidelijke verbetering. Voorheen laadde de Solarbank ongeveer 24 kWh per week vanuit het net. Na het plaatsen van de Smart Meter Gen 2 is dit gedaald naar ongeveer 11 kWh per week.
Dit lijkt dus een positief effect te hebben. De Solarbank lijkt de beschikbare zonne-energie beter te herkennen en maakt minder vaak gebruik van netstroom om de accu te laden.
Het resterende verbruik zal waarschijnlijk een combinatie zijn van het eigen verbruik van de Solarbank, conversieverliezen en kleine correcties in de regeling.
Ik blijf de komende weken monitoren of deze trend doorzet en of de netlading nog verder kan dalen.
Nogmaals bedankt voor het meedenken!
Op staat GitHub nog dat ondersteuning voor de Anker Smart Meter Gen 2 “coming soon” zou zijn binnen de Anker SOLIX Official integratie. Maar dat blijkt inmiddels achterhaald: de Anker Smart Meter Gen 2 werkt nu gewoon volledig in Home Assistant. De releasehistorie laat zien dat Smart Meter Gen 2 al in v1.1.0 is toegevoegd
In de Anker Smart Meter Gen 2 : Three‑Party Control Settings - Modbus TCP
Home Assistant : Settings > Devices & Services > Add Integration > "Anker SOLIX Official” > ip nummer Anker Smart Meter Gen 2
/f/image/3dn5yq3wG8mqjMsrp9PKAthQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door _Mitchie_ op 19-08-2026 13:03 ]
Ik ga af op de energy weergave van Home Assistant. Daar zie ik direct dat de Solarbank zich aanpassen aan de vraagBAZtastic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:20:
[...]
Momenteel heb ik de Max AC gekoppeld aan de Anker P1, en dat reageert op zich best snel op elkaar volgens mij. Echter had ik al een HomeWizard P1 die volgens mij wel sneller updates geeft als ik in de verschillende apps kijk (Anker vs Homewizard). Begrijp ik het goed dat ik met HomeAssistant de volledige aansturing zou kunnen doen icm de P1 van HW? Dan kan de splitter en Anker P1 er namelijk uit.
Wat is dan nu precies de reactietijd bij gebruik van de Smart Meter Gen 2 i.c.m. SMR 5 meter die elke seconde een update geeft?
[ Voor 4% gewijzigd door RoelWW op 19-08-2026 12:44 ]
Ja maar het zegt niks over wat dit nou precies is.fissa schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:00:
Voor de Home assistent users hier. Nieuwste Anker Solix Official integratie update v1.4.2:
New Features
- parallel machine support: laying the groundwork for upcoming parallel features
- …
Dat is voor velen wel een gewenste feature volgens mij
Ik zie in hun git commits dat ze een modbus register hebben toegevoegd (onder)
Wat gaan ze hier dan mee doen? Gaan de units met elkaar praten? Gaan ze zich presenteren als 1?
Is er een dependency op hun smart meter of een ander device? Moeten we hier zelf iets mee in homeassistant?
Ik vind het te vaag vooralsnog om er positief over te zijn.
Persoonlijk hoop ik dat de units met elkaar gaan praten en zich als 1 unit gaan presenteren over third party mode. (cloud-loos en zonder dependency op proprietary p1 meters
Ik spreek de units nu zelf los aan (en gebruik ze parallel vanaf een bepaalde threshold). Werkt goed maar zou mooier zijn als dat anker-side geregeld wordt.
1
2
3
| parallel_capability_mask:
translation_key: "parallel_capability_mask"
address: 0x8007 |
#Edit# Was te stellig in mn antwoord, maar gelukkig goed verbeterd door anderenMartijn schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:41:
Ik zit er ook over te denken om Home Assistant te gaan gebruiken voor energy management binnen mijn huishouden. Heb nu Homey voor alle home automation, maar moet eerlijk zeggen dat ik de Energy features daar dramatisch en onlogisch vindt.
Momenteel heb ik de Max AC gekoppeld aan de Anker P1, en dat reageert op zich best snel op elkaar volgens mij. Echter had ik al een HomeWizard P1 die volgens mij wel sneller updates geeft als ik in de verschillende apps kijk (Anker vs Homewizard). Begrijp ik het goed dat ik met HomeAssistant de volledige aansturing zou kunnen doen icm de P1 van HW? Dan kan de splitter en Anker P1 er namelijk uit.
Eens, maar er zit beweging in. Dat is positief.ctrl-tab schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:58:
[...]
Ja maar het zegt niks over wat dit nou precies is.
Ik zie in hun git commits dat ze een modbus register hebben toegevoegd (onder)
Wat gaan ze hier dan mee doen? Gaan de units met elkaar praten? Gaan ze zich presenteren als 1?
Is er een dependency op hun smart meter of een ander device? Moeten we hier zelf iets mee in homeassistant?
Ik vind het te vaag vooralsnog om er positief over te zijn.
Persoonlijk hoop ik dat de units met elkaar gaan praten en zich als 1 unit gaan presenteren over third party mode. (cloud-loos en zonder dependency op proprietary p1 meters
Ik spreek de units nu zelf los aan (en gebruik ze parallel vanaf een bepaalde threshold). Werkt goed maar zou mooier zijn als dat anker-side geregeld wordt.code:
1 2 3parallel_capability_mask: translation_key: "parallel_capability_mask" address: 0x8007
[ Voor 40% gewijzigd door fissa op 19-08-2026 19:47 ]
Offtopic: dat is aardig maar moet je nagaan wat gevolgen voor hem en zijn werkgever zouden zijn geweest als het misging en het niet onder de bezorgvoorwaarden valt.BAZtastic schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:38:
[...]
Ik had MAX AC geleverd gekregen op 14 juli en het geluk dat de bezorger (tegen een vergoeding van een flesje frisdrank en wat lekkers voor onderweg) de palletje retour wilde nemen, maar ook de dozen met de basisunit en de extra batterij samen met mij op mijn zolder wilde neerleggen, 2 vaste trappen. Het is dus te doen met 2 man, maar soms wel even rustpakken halverwege de trap. Ik had ook een trap loper geregeld, maar eas niet nodig. Met mijn partner heb ik de batterij later op de juiste plek gezet.
Ik heb hier een Smart Meter en die refreshed (in Home Assistant) om de 5 seconden maar misschien gaat dat intern sneller, geen idee.RoelWW schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:43:
Ik lees diverse berichten dat de Smart Meter Gen 2 zoveel sneller zou werken dan de p1 meter i.c.m. de Max AC. Ik heb een SMR 5 meter en gebruik de Anker P1. Als ik in de homewizard app kijk en ik zet de waterkoker aan, dan schakelt de Anker na 6 seconden bij. Als ik de waterkoker uitzet dan schakelt de Anker na 6 seconden weer uit. Paar keer zo getest. Totale reactietijd is dus steeds 6 seconden. Vind ik eerlijk gezegd best acceptabel voor de 'kortstondige grootverbruikers' die een aantal keren per dag aan en uit gaan.
Wat is dan nu precies de reactietijd bij gebruik van de Smart Meter Gen 2 i.c.m. SMR 5 meter die elke seconde een update geeft?
Wazig ding overigens, heb één fase die 's avonds als er geen PV opwek is -230W aangeeft. Is begonnen na de laatste update van de intergratie. Tevens versie nummer van de software (1.0.0.9) niet langer zichtbaar in HA, wel in de Anker App. Geen idee, misschien ook wel hardware issue. Maar test dat maar eens. Mijn HW P1 meter geeft een positief vermogen.
Ik heb een Landys&Gyr SMR5 meter (E350) die wel refreshed om de seconde maar alleen een aanpassing doet op de eerst seconde en de overige 9 dezelfde waarde laat zien. Feitelijk om de 10 seconden, is dus traag. Die heb ik vervangen door de smart meter. Andere SMR meters doen dit mogelijk sneller.
Bluecross schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:04:
Er is een nieuwe synergrid lijst, maar nog steeds geen MAX AC (België)
Opvolgvraag:quote: Anker support:De Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2) is momenteel nog niet opgenomen in de Synergrid-lijst. Volgens de beschikbare informatie is de planning voor ondersteuning en certificering in België nog steeds gericht op het vierde kwartaal van 2026. Dit omvat ook de mogelijkheid voor driefasige parallelle werking en andere uitbreidingen.
Voor de meest actuele status en eventuele wijzigingen in de planning, raad ik aan om regelmatig de officiële website en aankondigingen te controleren.
Antwoord:Betekent "nog steeds gericht op het vierde kwartaal" dat de vertraagde planning (Augustus) nu ook niet meer haalbaar is en dat jullie nu mikken op ergens tussen 1 oktober en 31 december?
Mijn vingers jeuken om de bestelling te annuleren en een alternatief te bestellen. Maar ik mis een goede vervanger. Degenen die ervoor kozen om het toestel illegaal al te gebruiken gaan nu best lang in deze ietwat oncomfortabele situatie zitten.Op basis van de huidige informatie lijkt de oorspronkelijke planning voor augustus niet meer haalbaar. De verwachting is nu dat de homologatie en ondersteuning voor de Anker SOLIX Solarbank Max AC (A17E2) in België ergens tussen 1 oktober en 31 december 2026 zal plaatsvinden, zoals gepland voor het vierde kwartaal.
Ideaal voor mijn situatie zou zijn:
- Twee toestellen van elk 2600W (die blijven dan elke onder de 10a dat een regulier stopcontact continu kan leveren, dus dan hoef ik geen legrand green'up te plaatsen) en een relatief kleine capaciteit (elk 3-5Kwh).
- Gezamenlijk leveren deze dan 5200W waardoor ze veel beter het capaciteitstarief kunnen compenseren dan de Anker die 3500W aankan.
- In de meeste situaties is het dan mogelijk om gewoon het verbruik in het huidige kwartier te monitoren maar niet te injecteren. Pas wanneer het volledige budget voor het huidige kwartier verbruikt is, ga je 100% van het verbruik in de woning compenseren door injectie van de batterijen. Dus als je bvb het capiteitstarief wil drukken tot de minimumpiek van 2.5KW, dan heb je in dat kwartier een budget van 2.5KW*15Min*60s=2250000WattSeconden.
- Doordat de Anker 'slechts' 3500W aankan zou ik regelmatig situaties hebben dat die niet het volledige verbruik van mijn woning gedurende de rest van het kwartier kan compenseren.
- De batterij moet gehomologeerd zijn door Synergrid (Er zijn nog niet veel door synergrid gehomoloeerde batterijen die 2600W kunnen leveren).
- Een lokale en goede integratie met Home Assistant is essentieel, want de slimste batterijen kunnen hoogstens het continu verbruik van het net in het oog houden en compenseren tot een ingestelde limiet, niet het verbruik over een kwartier. Om goed om te gaan met het capaciteitstarief is in Belgie het zelf aansturen met Home Assistant de enige optie voor plug&play batterijen. Hiermee vallen veel kandidaten af.
- Aansturingen van Home Assistant naar de batterij (vermogen waarmee moet worden geladen/ontladen) moet naar RAM geschreven worden en niet naar Flash want anders verkort dit veelvuldig sturen van instructies de levensduur van het flashgeheugen van de batterij.
- Een batterij waarbij een type-A aardlekschakelaar volstaat want het is een forse meerprijs om die te vervangen door een type-B. Hiermee vallen de meeste batterijen ook af begrijp ik.
- Beschikken over een noodstroompoort die veilig kan gebruikt worden voor een wasmachine of droogkast. De enige manier voor mij om deze batterijen elk op hun eigen dedicated stroomgroep en zekering te krijgen is door die van de wasmachine en droogkast te gebruiken en deze toestellen dan op de noodstroompoorten van de batterijen te zetten.
- En dan zijn er de standaard vereisten, zoals niet te buggy (een probleem bij Venus begrijp ik), hoge RTE,...
Helaas heb ik nog geen batterij gevonden die hieraan voldoet... Zelfs de Anker Max AC niet, maar deze kwam toch het meeste in de buurt.
Klopt niet. Als je zelf de aansturing doet kan je elke sensor gebruiken die je maar wilt.fissa schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 13:33:
[...]
Ook in HA heb je de p1 meter van Anker nodig. Helaas.
Zet de Anker op Third party mode, en je kan helemaal los. (doe je dat niet, en dat is denk ik wat @fissa bedoelt, dan doe je alleen de mode selection via homeassistant)
Ik gebruik zelf de HW P1 meter. Voorbeeld van mijn implementatie voor 2 units die parallel gebruikt worden icm homewizard P1 meter;
https://github.com/tabnul/anker-solix-homeassistant
[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 08:58 ]
Nu alleen nog de chinese website ontledenMaurice- schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:36:
De gratis Smart Meters zijn nu te claimen!
[Afbeelding]
Klinkt alsof je ct-klemmen gewisseld hebt tussen fases. Of mogelijks zit er "auto-detection" op en heeft hij intern fases omgewisseld. Die zijn dan uit sync 120 of 240 graden uit sync. Dan krijg je dat soort rare metingen.EggyBurt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:09:
Ik heb hier een Smart Meter en die refreshed (in Home Assistant) om de 5 seconden maar misschien gaat dat intern sneller, geen idee.
Wazig ding overigens, heb één fase die 's avonds als er geen PV opwek is -230W aangeeft.
Nee, de klemmen zitten goed. Vanmorgen de kast nog maar eens opengetrokken en controle gedaan. Raar dat het spontaan ontstaan is. Eigenlijk verdenk ik de 1.4.2 update van gisteren.Slonzo schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:29:
[...]
Klinkt alsof je ct-klemmen gewisseld hebt tussen fases. Of mogelijks zit er "auto-detection" op en heeft hij intern fases omgewisseld. Die zijn dan uit sync 120 of 240 graden uit sync. Dan krijg je dat soort rare metingen.
Net nog een bug aangemeld omdat een sensor niet meer gecreëerd wordt in HA voor de meter.
Heb je daar een link van? Ik vind precies niks op de pagina 😶Maurice- schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:36:
De gratis Smart Meters zijn nu te claimen!
[Afbeelding]
Dan ben je waarschijnlijk ook niet getagged?Cloclo100 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
Heb je daar een link van? Ik vind precies niks op de pagina 😶
Het staat onderaan de berichten met foto's. Dus als antwoord op het bericht van de actie.Cloclo100 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door TsiisSkaaf op 19-08-2026 17:21 ]
As it net kin sa os it moat, dan moat it mar sa os it kin.
Ja dit kan, in tegenstelling tot wat @fissa meld. Met de officiële Anker HA integratie kun je de Max AC en de Solarbank 4 aansturen. Als je hier OmniBattery ook nog bij gebruikt heb je behoorlijk veel mogelijkheden om aan te sturen.Martijn schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:41:
Ik zit er ook over te denken om Home Assistant te gaan gebruiken voor energy management binnen mijn huishouden. Heb nu Homey voor alle home automation, maar moet eerlijk zeggen dat ik de Energy features daar dramatisch en onlogisch vindt.
Uiteraard is het wel wenselijk om P1 data of vergelijkbaar in HA beschikbaar te hebben maar dit is niet afhankelijk meer van de P1 meter van Anker.
[ Voor 7% gewijzigd door digital-IMEI op 19-08-2026 17:30 ]
Ik heb voor de firmware versie een fix op de github gezet. Bij mij laat hij nu : Firmwareversie 1.0.0.9EggyBurt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:56:
[...]
Nee, de klemmen zitten goed. Vanmorgen de kast nog maar eens opengetrokken en controle gedaan. Raar dat het spontaan ontstaan is. Eigenlijk verdenk ik de 1.4.2 update van gisteren.
Net nog een bug aangemeld omdat een sensor niet meer gecreëerd wordt in HA voor de meter.
https://www.facebook.com/groups/1095092075836926/user/61577261282731/Cloclo100 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:13:
[...]
Ik sta er tussen dus heb hem geclaimd, nu maar rustig afwachten
[ Voor 12% gewijzigd door _Mitchie_ op 19-08-2026 17:49 ]
Integratie: Versie 1.4.2_Mitchie_ schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:42:
[...]
Ik heb voor de firmware versie een fix op de github gezet. Bij mij laat hij nu : Firmwareversie 1.0.0.9
Voor de unit zelf zie ik de juiste fw versie 1.0.1.14 en voor de Smart gen 2 meter zie ik: Firmwareversie: Niet beschikbaar
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.
En dus wordt je HA log om de 5 seconden beschreven met een foutmelding.peterpijpelink schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:01:
[...]
Integratie: Versie 1.4.2
Voor de unit zelf zie ik de juiste fw versie 1.0.1.14 en voor de Smart gen 2 meter zie ik: Firmwareversie: Niet beschikbaar
Ik ben nog aan zoeken waar @_Mitchie_ het op github gezet heeft om dit tijdelijk te fixen
gewoon bij de bugmelding dus
[ Voor 6% gewijzigd door EggyBurt op 19-08-2026 18:25 ]
In mijn logs zag onderstaande voorbij komen en toen een fix ervoor gemaakt. Hij staat op github maar moet nog goedgekeurd worden.peterpijpelink schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:01:
[...]
Integratie: Versie 1.4.2
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Logger: homeassistant.components.sensor
Bron: helpers/entity_platform.py:725
Integratie: Sensor (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 15:34:21 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 15:34:21
Error adding entity sensor.anker_solix_smart_meter_gen_2_750_firmwareversie for domain sensor with platform anker_solix_official
Traceback (most recent call last):
File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/sensor/__init__.py", line 735, in state
numerical_value = float(value) # type:ignore[arg-type]
ValueError: could not convert string to float: '1.0.0.9' |
Zo lang die niet goedgekeurd is gebruiken op eigen verantwoordingEggyBurt schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:23:
[...]
En dus wordt je HA log om de 5 seconden beschreven met een foutmelding.
Ik ben nog aan zoeken waar @_Mitchie_ het op github gezet heeft om dit tijdelijk te fixen
https://github.com/anker-charging/ha-anker-solix-official/pull/109
[ Voor 8% gewijzigd door _Mitchie_ op 19-08-2026 18:26 ]
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 08:59 ]
[ Voor 12% gewijzigd door KoningPaulus op 19-08-2026 21:19 ]
Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
:strip_exif()/f/image/zlYuscv82cZzVazUKriQ8FG5.jpg?f=fotoalbum_large)