Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant
Wat gebeurt er dan als hij een lagere SoC krijgt? Ik zou hem juist opsturen met zo laag mogelijke SoC? Scheelt weer gewicht...Devke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:27:
[...]
Helaas. De SoC van de 2000+ batterij was van 60% naar 40% gezakt. Zendure adviseerde tussen de 60 en 90% als je gaat opsturen (althans dat heb ik gevraagd aan ze). Batterij zat los in de doos. Geen omvormer meer gekoppeld.
Week of 3 tot een maand heeft de batterij in de doos gestaan denk ik. Ik heb de batterij onder een werkende stapel gezet. In de app gaf hij 40% aan. Ben helaas vergeten ff een screen te maken. Daarom laat ik de andere stapel (de retour stapel) nu standby staan. Niet gebruikend. Die stapel heb ik een paar dagen terug naar 70% gebracht weer. Staat nu op 68%.Acidrain schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:32:
[...]
Huh? Het advies is altijd bij dit type batterijen om ze rond de 50% af te koppelen en op te slaan als je ze niet gebruikt. Dan zouden ze zeker een hele winter rond die 50% moeten blijven hangen. Hoelang heb jij hem afgekoppeld gehad, vast niet zo heel lang want dit speelt nog niet zo lang? En was hij daadwerkelijk teruggezakt of gaf hij alleen maar een estimate % aan?
Toen ik mijn Ecoflow in de opslag gooide kon ik die rustig een paar maand op 50% laten staan. (Uit en afgekoppeld wel te verstaan).
Die 2400+ batterij die terug moet had SoC issues. Die stopte met ontladen op 10% en dropte binnen een paar minuten naar 0%. Na onderzoek wilde ze deze batterij swappen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik ga er maar vanuit dat je laatste zin een grapje is 😂jelleeelco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:37:
[...]
Wat gebeurt er dan als hij een lagere SoC krijgt? Ik zou hem juist opsturen met zo laag mogelijke SoC? Scheelt weer gewicht...
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
joh, zou je denkenDevke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Ik ga er maar vanuit dat je laatste zin een grapje is 😂
Je wilt niet weten dat er mensen zijn die dit ook menen haha.
Ik zou de SoC wel even checken als je weer terug bent. Wat als het toch te laag is en stuk gaat. Ik denk dat je dan komt in een "vergelijkbare" vraagstelling vd week in het topic dat ging over "wat als je het systeem blijft gebruiken en het gaat stuk". Ieder zn ding hoor.
Dus de batterij die terug zakte had issues en is omgeruild?Devke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:44:
[...]
Week of 3 tot een maand heeft de batterij in de doos gestaan denk ik. Ik heb de batterij onder een werkende stapel gezet. In de app gaf hij 40% aan. Ben helaas vergeten ff een screen te maken. Daarom laat ik de andere stapel (de retour stapel) nu standby staan. Niet gebruikend. Die stapel heb ik een paar dagen terug naar 70% gebracht weer. Staat nu op 68%.
Die 2400+ batterij die terug moet had SoC issues. Die stopte met ontladen op 10% en dropte binnen een paar minuten naar 0%. Na onderzoek wilde ze deze batterij swappen.
Dan zou het heel goed kunnen dat hij terug zakt. Een batterij met kapotte cellen zakt inderdaad terug. Een correct werkende batterij zou maar heel langzaam mogen ontladen. Zeker niet in een maand 20% er af!
Verhaal hier boven is dan wel rond de 50%, rond de 100% loopt hij niet alleen leeg maar degradeert hij ook. En dat gaat best hard.
[ Voor 7% gewijzigd door Acidrain op 28-07-2026 15:52 ]
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant
Klopt. Die hebben ze geswapt alleen die staat hier ook nog. Ik wilde die ook gelijk weer mee retour geven maar dat kon niet. Aldus Zendure. Apart proces.Acidrain schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Dus de batterij die terug zakte had issues en is omgeruild?
Dan zou het heel goed kunnen dat hij terug zakt. Een batterij met kapotte cellen zakt inderdaad terug. Een correct werkende batterij zou maar heel langzaam mogen ontladen. Zeker niet in een maand 20% er af!
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 28-07-2026 15:52 ]
Zendure heeft mij geen enkele instructies gegeven over wat te doen met de oude set. Enige dat ze hebben gezegd dat ik het mag blijven gebruiken tot dat het geretourneerd is.Devke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:50:
[...]
Je wilt niet weten dat er mensen zijn die dit ook menen haha.
Ik zou de SoC wel even checken als je weer terug bent. Wat als het toch te laag is en stuk gaat. Ik denk dat je dan komt in een "vergelijkbare" vraagstelling vd week in het topic dat ging over "wat als je het systeem blijft gebruiken en het gaat stuk". Ieder zn ding hoor.
Heb ik ze ook zelf gevraagd.jelleeelco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:52:
[...]
Zendure heeft mij geen enkele instructies gegeven over wat te doen met de oude set. Enige dat ze hebben gezegd dat ik het mag blijven gebruiken tot dat het geretourneerd is.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Hier is het inmiddels ook afgehaald. Ik was natuurlijk net een kwartiertje naar het winkelcentrum - dus heb het niet geobserveerd. Telefonisch was de chauffeur zeer tevreden en vond het samen met het label + vrachtdocument bovenop helemaal top. Raben Transport trailer. Zo zijn mijn beide leveringen ook gekomen trouwens. Verder helemaal geen notie van de type lading, kenmerken oid - het was allemaal wel prima.
Ik heb de wikkelfolie op Amazon gekocht voor 11.99. RAGO Rekfolie 150m.
Denkt dat ie die Raben bedoeldjannus66 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:34:
[...]
Hoezo 'obscure ' partij??
https://stadalkmaar.nl/
bestaat sinds 1878.....
StadAlkmaar is een prima vervoerder
Ik denk dat hjj StadAlkmaar bedoelt.MNelectric schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:09:
[...]
Denkt dat ie die Raben bedoeld
StadAlkmaar is een prima vervoerder
Onbekend maakt onbemind denk ik dan maar.
Je zag de aanhalingstekens toch neem ik aan? Het is niet bepaald dhl of ups zeg maar. Ik heb ze werkelijk nog nooit rond zien rijden.jannus66 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:09:
[...]
Ja, als je ziet wat ze vervoeren wel.
En obscuur is niet hetzelfde als 'niet logisch'
Zegt niks over of ze goed zijn of niet natuurlijk. Schijnbaar zijn ze tot nu toe de eerste die het voor elkaar krijgen.
E=mc² dus ja die vollere batterij weegt wel degelijk meer. Weliswaar niet meetbaar, maar theoretisch is er verschilDevke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Ik ga er maar vanuit dat je laatste zin een grapje is 😂
Catch a smile out there!
Allemaal leuk en aardig, gratis pallets. Het is mij te veel moeite om die te zoeken en op te halen (zou niet weten waar ik ze mee.moet ophalen, dat terzijde). Ze mogen blij zijn als ik het bestel bij amazon. Het is niet mijn probleem uiteindelijk!
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
En geen meer mededelingen over gesmolten connectors bij de 2400AC gaat.?
Misschien een Zendure defect retour proces topic starten.
Hebben we een gezellig nieuw topic erbij.😅
Mijn 2400AC werkt nog prima.
De mijne werkte ook prima maar het vertrouwen was minder geworden, zeker omdat hij in de kelder staatpeterbier schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:54:
Wel grappig dat dit topic nu alleen maar over retour problemen wordt gesproken.
En geen meer mededelingen over gesmolten connectors bij de 2400AC gaat.?
Misschien een Zendure defect retour proces topic starten.
Hebben we een gezellig nieuw topic erbij.😅
Mijn 2400AC werkt nog prima.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC+ 11,04kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Te veel moeite,ctrl-tab schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:06:
Hier inmiddels bevestiging dat kosten voor pallet vergoed worden door zendure.
Allemaal leuk en aardig, gratis pallets. Het is mij te veel moeite om die te zoeken en op te halen (zou niet weten waar ik ze mee.moet ophalen, dat terzijde). Ze mogen blij zijn als ik het bestel bij amazon. Het is niet mijn probleem uiteindelijk!
Ze mogen blij zijn dat,
Het is niet mijn probleem
Klinkt constructief allemaal 👍
Staat hier ook in de kelder (garage)klump4u schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:20:
[...]
De mijne werkte ook prima maar het vertrouwen was minder geworden, zeker omdat hij in de kelder staat
Wifi (Shelly) rookmelder moet ik nog plaatsen.
Het zal allemaal wel los lopen aangezien mijn set een van de eerste was (2400AC omvormer)
Welke maand in 2025 heb je het gekocht/aangesloten? (ikzelf trouwens in september 2025)peterbier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:19:
[...]
Staat hier ook in de kelder (garage)
Het zal allemaal wel los lopen aangezien mijn set een van de eerste was (2400AC omvormer)
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Catdogsf op 29-07-2026 01:36 ]
Dat lijkt mij een software foutCatdogsf schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 01:31:
Om even na al het pallet geweld toch even over gesmolten connectors te hebben, is deze piek naar 39% op dinsdagavond een voorbode voor een gesmolten connector?[Afbeelding]
Je orginele set kan oud zijn, maar je bovenste accu is een stuk nieuwer. En gezien je deze direct onder de omvormer hebt geplaatst verwacht ik een grotere kans op de welbekende problemen.peterbier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 00:19:
[...]
Staat hier ook in de kelder (garage)
[Afbeelding]
Hier gebruik ik de sensor die checkt hoeveel stroom er verloren gaat, en die loopt heel erg langzaam op.
Helaas lukt het met 5 accu's niet om de boel opnieuw om te stapelen, want dan ziet hij niet alle 5 de accu's meer. Gelukkig doet de connector koeler zijn werk.
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Volgens mij niet maar de meeste fouten zitten wel meer bij latere aanschaf volgens mij.MikeyMan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:56:
@geert1992 weten we al zeker dat nieuwere accus vatbaarder zijn dan?
waarschijnlijk dat je bij je platselijke Praxis of Gama of Hornbach wel er eentje had kunnen vinden.ctrl-tab schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:06:
Hier inmiddels bevestiging dat kosten voor pallet vergoed worden door zendure.
Precies dit. Mijn eigen set is uit ergens september vorig jaar.klump4u schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:27:
[...]
Volgens mij niet maar de meeste fouten zitten wel meer bij latere aanschaf volgens mij.
Inmiddels staat de teller op;
connector ziet er normaal uit, en ruikt niet vreemd.
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Tot dat de wisseling gedaan is en ik op dit moment niet fysiek bij de set kan komen ivm vakantie, heb ik een vraag.
Is er een mogelijkheid om via de software (Zendure of HASS), ik lees iets over opbrengstverlies en/of maximale capaciteit, iets te kunnen waarnemen over de status van een “ probleem”?
Toen de 2400AC uit kwam April de bestelling gedaan.Catdogsf schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 01:32:
[...]
Welke maand in 2025 heb je het gekocht/aangesloten? (ikzelf trouwens in september 2025)
Klopt dat de set met de 2 bestelde batterijen eerder waren dan de 2 andere batterijen.geert1992 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:55:
[...]
Je orginele set kan oud zijn, maar je bovenste accu is een stuk nieuwer. En gezien je deze direct onder de omvormer hebt geplaatst verwacht ik een grotere kans op de welbekende problemen.
Hier gebruik ik de sensor die checkt hoeveel stroom er verloren gaat, en die loopt heel erg langzaam op.
Helaas lukt het met 5 accu's niet om de boel opnieuw om te stapelen, want dan ziet hij niet alle 5 de accu's meer. Gelukkig doet de connector koeler zijn werk.
De batterij die ik als 3e batterij heb besteld zit nu onder de omvormer.
Dit is de S2 variant met ronde cellen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook gesmolten connectors zijn bij de S2 batterij.
(Serie FO4NLN8N3504xxx)
Zoals eerder benoemd, en inmiddels ook bewezen dat de connectoren tussen de accu's kunnen smelten. Persoonlijk zou ik daarom de nieuwste batterijen onderop zetten, en omdat je maar 4 batterijen hebt verwacht ik geen problemen. Bij 5 of meer batterijen kan het problemen opleveren.peterbier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:32:
[...]
Klopt dat de set met de 2 bestelde batterijen eerder waren dan de 2 andere batterijen.
De batterij die ik als 3e batterij heb besteld zit nu onder de omvormer.
Dit is de S2 variant met ronde cellen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook gesmolten connectors zijn bij de S2 batterij.
(Serie FO4NLN8N3504xxx)
Of de accu's nu uit cilindrische cellen of pouchcellen bestaan, maakt voor de connector geen verschil. Die is immers in beide gevallen hetzelfde.
Dat weet ik dat het niks met de cellen temaken heeft.geert1992 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:36:
[...]
Zoals eerder benoemd, en inmiddels ook bewezen dat de connectoren tussen de accu's kunnen smelten. Persoonlijk zou ik daarom de nieuwste batterijen onderop zetten, en omdat je maar 4 batterijen hebt verwacht ik geen problemen. Bij 5 of meer batterijen kan het problemen opleveren.
Of de accu's nu uit cilindrische cellen of pouchcellen bestaan, maakt voor de connector geen verschil. Die is immers in beide gevallen hetzelfde.
Maar het is wel een andere poductie reeks.
Volgens mij een bebaalde batterij batch (connector) die problemen geeft.
De batterij die ik ter omruiling heb gekregen voor de defecte is een ouder type.
Wel jammer dat er nog niks echt bekend is over het probleem.
Na mijn weten als het echt een groot probleem was dan zou de verkoop van de AB3000X als de 2400AC wel stop gezet worden neem ik aan.
Het zou kunnen hoor, dat 'oude' accu's geen smeltende connectoren zullen krijgen, maar bij mijn weten zijn er diverse meldingen van accu's die begin december geleverd zijn, dus dat vind ik dan niet heel veel nieuwer dan september...geert1992 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:45:
[...]
Precies dit. Mijn eigen set is uit ergens september vorig jaar.
Maar nog veel interessanter is de vraag of het probleem al is opgelost, oftewel: of er nieuwe series zijn waarvan de connector niet meer gaat smelten.
Echt heel jammer dat Zendure hier helemaal niets over loslaat. Het kan toch niet anders dan dat Zendure per 'batch' serienummers (groot of klein) weet hoeveel % (tot nu toe) een gesmolten connector heeft? Daaruit zou kunnen blijken dat er oude en/of nieuwe series zijn waar dat percentage 0% is...
Wat dat betreft zou het mooi zijn als de NVWA iets zou kunnen/willen forceren, als ze tijd hebben, en dit daadwerkelijk een veiligheidsissue is.
[ Voor 5% gewijzigd door a2aan op 29-07-2026 16:18 ]
Ik verwacht geen andere behuizing of connector. Om dit daarom als een volledig nieuwe productreeks te bestempelen, vind ik wat overdreven.peterbier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:39:
[...]
Dat weet ik dat het niks met de cellen temaken heeft.
Maar het is wel een andere poductie reeks.
Volgens mij een bebaalde batterij batch (connector) die problemen geeft.
De batterij die ik ter omruiling heb gekregen voor de defecte is een ouder type.
Wel jammer dat er nog niks echt bekend is over het probleem.
Na mijn weten als het echt een groot probleem was dan zou de verkoop van de AB3000X als de 2400AC wel stop gezet worden neem ik aan.
Zoals ik eerder al aangaf, zie ik een geleidelijk oplopend verlies. Bij de ene connector treedt de schade snel op, terwijl het bij de andere veel langzamer gaat. Uiteindelijk lijkt het echter hetzelfde onderliggende probleem te zijn.
Niet nieuwe (dit schrijf ik helemaal niet) maar andere.geert1992 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:34:
[...]
Ik verwacht geen andere behuizing of connector. Om dit daarom als een volledig nieuwe productreeks te bestempelen, vind ik wat overdreven.
Zoals ik eerder al aangaf, zie ik een geleidelijk oplopend verlies. Bij de ene connector treedt de schade snel op, terwijl het bij de andere veel langzamer gaat. Uiteindelijk lijkt het echter hetzelfde onderliggende probleem te zijn.
Uiteindelijk is de unit op de cellen en waarschijnlijk wat elektronica na hetzelfde.
En dat zal zeer waarschijnlijk in een andere batch vallen.
Dat is wat ik bedoel.
Of we hier of elders uiteindelijk te horen krijgen wat nou het probleem is/was is de vraag.
Je kunt hier inzicht in willen hebben maar die ga je nooit krijgen. HW PIBS hadden veel E-error codes na introductie. Er werden ook daar batterijen gewisseld door HW. Je zag in het topic eigenlijk een beetje dezelfde argumentatie. HW gaf aan dat het om nog geen 1% van de verkopen ging terwijl in het topic dat vol in twijfel werd getrokken. Mijn ervaring is dat het eigenlijk niets gaat opleveren dan alleen vullende topics met veel aannames. Bedrijven geven dat soort gegevens vaak niet prijs. Nu een jaar later hoor je er in het topic niemand meer over. Wil niet zeggen dat ik "zorgen" niet snap. Heel logisch. Die waren er hier ook en zijn netjes opgelost. Of de 2400+ safe is...... ga ik vanuit, ook dat blijft een aanname.a2aan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:16:
[...]
Het zou kunnen hoor, dat 'oude' accu's geen smeltende connectoren zullen krijgen, maar bij mijn weten zijn er diverse meldingen van accu's die begin december geleverd zijn, dus dat vind ik dan niet heel veel nieuwer dan september...
Maar nog veel interessanter is de vraag of het probleem al is opgelost, oftewel: of er nieuwe series zijn waarvan de connector niet meer gaat smelten.
Echt heel jammer dat Zendure hier helemaal niets over loslaat. Het kan toch niet anders dan dat Zendure per 'batch' serienummers (groot of klein) weet hoeveel % (tot nu toe) een gesmolten connector heeft? Daaruit zou kunnen blijken dat er oude en/of nieuwe series zijn waar dat percentage 0% is...
Wat dat betreft zou het mooi zijn als de NVWA iets zou kunnen/willen forceren, als ze tijd hebben, en dit daadwerkelijk een veiligheidsissue is.
De S2-uitvoering krijgt in ieder geval een ander typeplaatje en een eigen serienummerreeks. En zoals je zelf al aangeeft, heb jij een behuizing uit een latere levering. Als het inderdaad zo blijkt te zijn dat juist die batch een groter risico op problemen heeft, dan lijkt het mij verstandig om die accu onderin de stapel te plaatsen.peterbier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:59:
[...]
Niet nieuwe (dit schrijf ik helemaal niet) maar andere.
Uiteindelijk is de unit op de cellen en waarschijnlijk wat elektronica na hetzelfde.
Dat is wat ik bedoel.
Of we hier of elders uiteindelijk te horen krijgen wat nou het probleem is/was is de vraag.
Het verhaal krijgt na 5 weken een goed vervolg. De set is inmiddels 3 weken omgeruild en gister met FedEx is oude opgehaald. Na ongeveer 4 weken heen en weer mailen en 3x rappel bij FedEx is de set opgehaald.YaaD schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:59:
[...]
Gister een update gehad en zo te zien net als velen wordt er een omruil gedaan van de AC2400 naar de AC2400+ Hopelijk verloopt de omruil voorspoedig zodat we weer het vertrouwen terug kunnen krijgen in Zendure
Van te voren netjes labels gekregen en de dozen van de nieuwe set gebruikt. Moest wel expliciet de stickers op zitten van vervoer batterijen en de UN3480? code?
Eind goed al goed en eigenlijk heel tevreden over het omruilen.
bl44t
Tegelijkertijd had dit voor zendure een mooi handvat kunnen zijn voor geruststelling of terugroepactie.geert1992 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:35:
[...]
De S2-uitvoering krijgt in ieder geval een ander typeplaatje en een eigen serienummerreeks. En zoals je zelf al aangeeft, heb jij een behuizing uit een latere levering. Als het inderdaad zo blijkt te zijn dat juist die batch een groter risico op problemen heeft, dan lijkt het mij verstandig om die accu onderin de stapel te plaatsen.
Staat er daadwerkelijk s2 op het plaatje?
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-07-2026 08:08 ]
hou je er wel rekening mee dat er voor de AB3000X twee verschillende types waren, het verschil in die types lag namelijk in de gebruikte cellen.peterbier schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 16:59:
[...]
Niet nieuwe (dit schrijf ik helemaal niet) maar andere.
Dat is wat ik bedoel.
Pouch-cel versie met sku ZDAB3000X-gy
Cilindrische cel versie met sku ZDAB3000X-s2-gy
dat nieuwe model waar hier dus spake van is welke van deze twee celtypes betreft het dan, of heb je die ook twee typen in?
De laatste staat bovenop en tot op heden geen problemen, het vermogen dat in de bovenste connector wordt opgestookt blijft tot nu toe onder de 18W en zolang dat het geval is maak ik me nog geen zorgen.
Ik betwijfel overigens dat het iets met de cel vorm te maken heeft of dat het om een bepaalde batch gaat.
Als dat zo zou zijn zou het voor Zendure veel slimmer zijn om enkel die batch te vervangen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb ze bijde.Jan-tweak schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:42:
[...]
hou je er wel rekening mee dat er voor de AB3000X twee verschillende types waren, het verschil in die types lag namelijk in de gebruikte cellen.
Pouch-cel versie met sku ZDAB3000X-gy
Cilindrische cel versie met sku ZDAB3000X-s2-gy
dat nieuwe model waar hier dus spake van is welke van deze twee celtypes betreft het dan, of heb je die ook twee typen in?
De defecte die al defect was bij levering was een s2.
En deze is vervangen door een oude.
Dat zal wel toeval zijn welke ze uit het schap trekken.
Onder de omvormer zit nu een s2 die had ik onderaan de stapel.
Maar met toeval met stapelen nu onder de omvormer.
Overens er zit geen ander type vermelding op de batterij.
Dit is alleen zichtbaar op de doos.
:strip_exif()/f/image/C0qKZE7UhXQ2ot6DQRFo7f0X.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door peterbier op 30-07-2026 12:22 ]
Misschien zijn de problemen te pinpointen tot één fabriek, productielijn en/of productieperiode.
Maar het is ook heel goed mogelijk dat ze in een keer een 100.000 connectoren hebben ingekocht bij een leverancier, en dat (willekeurig) 5% daarvan smelt. Dan is er helemaal geen relatie tot wat voor kenmerk van de accu ook. Behalve als ze vanaf een bepaald moment zouden zijn overgestapt op 100% goede connectoren.
oke; maar dat is dus een cilindrische cel versie met sku ZDAB3000X-s2-gy, maar waar aan zie je dat dit een nieuwe versie (zegmaar S02 ) is ? of wil je alleen maar zeggen dat je beide typen cellen hebt, want dat is redelijk willekeurig.peterbier schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Ik heb ze bijde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar waarom is dit van belang in het connector-topic? Zijn er dan toch andere connectoren gebruikt dan we eerder hadden geconcludeerd?peterbier schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:18:
[...]
Ik heb ze bijde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoals ik eerder al aangaf, zou ik de nieuwere accu's onderop plaatsen. Op basis van wat we nu zien, lijken de oudere batches minder gevoelig te zijn voor dit probleem.
Zendure verstuurd of cylinder vormige cellen, of pouch, willekeurig. De behuizing en connector zijn voor de rest identiek, en hebben hetzelfde risico.Jan-tweak schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:57:
[...]
oke; maar dat is dus een cilindrische cel versie met sku ZDAB3000X-s2-gy, maar waar aan zie je dat dit een nieuwe versie (zegmaar S02 ) is ? of wil je alleen maar zeggen dat je beide typen cellen hebt, want dat is redelijk willekeurig.
Dit weten we niet...voor hetzelfde geld komen de cylinder batterijen van een andere productielijn/fabriek en hebben die een ander afgesteld soldeerstation, waardoor de bedrading te heet wordt, etc etc... (zeg niet dat het zo is, maar zou kunnen).geert1992 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Zendure verstuurd of cylinder vormige cellen, of pouch, willekeurig. De behuizing en connector zijn voor de rest identiek, en hebben hetzelfde risico.
Zolang Zendure niets zegt, weten we niets.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Het is hetzelfde type accu: de AB3000. Zendure stuurt daarbij willekeurig een versie met pouchcellen of cilindrische cellen op.jelleeelco schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:37:
[...]
Dit weten we niet...voor hetzelfde geld komen de cylinder batterijen van een andere productielijn/fabriek en hebben die een ander afgesteld soldeerstation, waardoor de bedrading te heet wordt, etc etc... (zeg niet dat het zo is, maar zou kunnen).
Zolang Zendure niets zegt, weten we niets.
De behuizing en de connector zijn in beide gevallen identiek. Als ik het me goed herinner, had @pakhaas uitsluitend de cilindrische variant en is daar de connector ook gesmolten. Dat laat dus zien dat het niet aan het type cel ligt.
Zullen we de discussie weer terugbrengen naar de connector in plaats van de cellen?
Áls dat zo is, dan is dat inderdaad goed om te weten. Of nou ja, het zou fijner zijn als we ofwel van Zendure, ofwel via deductie, kunnen bepalen of bepaalde accu's níét vatbaar zijn voor smeltende connectoren.geert1992 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:45:
De behuizing en de connector zijn in beide gevallen identiek. Als ik het me goed herinner, had @pakhaas uitsluitend de cilindrische variant en is daar de connector ook gesmolten. Dat laat dus zien dat het niet aan het type cel ligt.
Tot nu toe zijn er geloof ik geen meldingen van smeltende connectoren van accu's die vóór november 2025 zijn besteld/geleverd, toch?
One cookie a day keeps the doctor away !
klopt, die S2 die je bij de cilindrische cel versie met sku ZDAB3000X-s2-gy ziet, heeft namelijk helemaal niets met een eventuele nieuwe versie te maken, mogelijk is dit zelfs een broodje aap. en bestaat er helemaal geen versie 02 m.b.t. "nieuwe type connector".geert1992 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:16:
[...]
Maar waarom is dit van belang in het connector-topic? Zijn er dan toch andere connectoren gebruikt dan we eerder hadden geconcludeerd?
De hier getoonde S02 is slechts een aanduiding van de gebruikte type cellen, in dit geval dus een cilindrische cel.
Zoals ik eerder al aangaf, zou ik de nieuwere accu's onderop plaatsen. Op basis van wat we nu zien, lijken de oudere batches minder gevoelig te zijn voor dit probleem.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 31-07-2026 11:12 ]
Los van het type cellen lijkt de connector hetzelfde te zijn, ze passen immers ook gewoon op elkaar. Volgens mij is dat uiteindelijk waar het in dit topic om gaat.Vdvmark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:43:
Je weet niet of celtype enige verschil is, in hoofdtopic waren toch net wat posts over een ander BMS dat mogelijk voor wat laadproblemen zorgt in geval van ab2000X en dan niet met de ab2000L, als voorbeeld, want ik beschrijf t ongetwijfeld fout.
Ja dat geldt ook voor de +geert1992 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:53:
[...]
Los van het type cellen lijkt de connector hetzelfde te zijn, ze passen immers ook gewoon op elkaar. Volgens mij is dat uiteindelijk waar het in dit topic om gaat.
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 31-07-2026 08:08 ]
[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 31-07-2026 08:09 . Reden: Reactoe op offtopic ]
Ik ben nog niet overtuigd dat de connector zelf de oorzaak is. Het kan ook een (soldeer)verbinding zijn, misschien zelfs aan de andere kant van de connectorkabel, waarbij de warmte via de koperen draad naar de connector toe wordt geleid.geert1992 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:53:
[...]
Los van het type cellen lijkt de connector hetzelfde te zijn, ze passen immers ook gewoon op elkaar. Volgens mij is dat uiteindelijk waar het in dit topic om gaat.
Wat vast staat is dat de connector smelt, maar waar(door) de hoge temperatuur ontstaat is nog steeds gissen.
Na de verhalen hier hield ik mijn hart vast hoe Zendure de logistieke afhandeling van mijn retourzending zou gaan vormgeven. Kwamen echter direct met voorstel voor ophalen door Raben. Of ik data wil doorgeven. Afgelopen maandag 4 data doorgegeven. Gisteravond krijg ik notice van Raben over ophaalmoment vandaag. Of ik 2 A4tjes wil printen met alle verklaringen erop. Omvormer+batterijen op pallet aan de straat gezet, folie eromheen, prints erop. Zojuist kwam de vrachtwagen de straat in. En retour naar Duitsland.
Buitengewoon vlekkeloos.
Hopelijk voor de rest van jullie ook snel actie!
Knockwurst.
Welke regio? Hier ook vandaag de pallet opgehaald om 16:10u. Ook twee a4tjes eropedwardVdV schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:35:
Binnen 4 dagen na een mailtje over zorgen over mijn 2400AC (verder nog asymptomatisch overigens) een nieuwe set 2400AC+ gekregen.
Na de verhalen hier hield ik mijn hart vast hoe Zendure de logistieke afhandeling van mijn retourzending zou gaan vormgeven. Kwamen echter direct met voorstel voor ophalen door Raben. Of ik data wil doorgeven. Afgelopen maandag 4 data doorgegeven. Gisteravond krijg ik notice van Raben over ophaalmoment vandaag. Of ik 2 A4tjes wil printen met alle verklaringen erop. Omvormer+batterijen op pallet aan de straat gezet, folie eromheen, prints erop. Zojuist kwam de vrachtwagen de straat in. En retour naar Duitsland.
Buitengewoon vlekkeloos.
Hopelijk voor de rest van jullie ook snel actie!
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 01-08-2026 08:35 ]
Is goed mogelijk. Misschien de draad niet diep genoeg ingeduwd voor het krimpen of wie weet zelfs verkeerde draaddikte gebruikt. Kan gewoon één werknemer zijn die foute procedure gebruikt bij montage. Als er niet voldoende kwaliteitscontrole gebeurt zullen zo fouten lang onder de radar blijven.a2aan schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:14:
[...]
Ik ben nog niet overtuigd dat de connector zelf de oorzaak is. Het kan ook een (soldeer)verbinding zijn, misschien zelfs aan de andere kant van de connectorkabel, waarbij de warmte via de koperen draad naar de connector toe wordt geleid.
wat ik lees m.b.t. de AB3000X en AB3000L is dat daar dus een ander type BMS ( Zendure noemt het ZenGuard - Dual-Shield BMS-architectuur).Vdvmark schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:43:
Je weet niet of celtype enige verschil is, in hoofdtopic waren toch net wat posts over een ander BMS dat mogelijk voor wat laadproblemen zorgt in geval van ab2000X en dan niet met de ab2000L, als voorbeeld, want ik beschrijf t ongetwijfeld fout.
Dit zit dus in de SF2400AC+/pro en in de AB3000L maar niet in de AB3000X.
Hoe stuurde je aan (ha of hems), en welke vermogens gingen er door heen? Hoeveel accus?koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:53:
Ennnn..... Ik ben ook aan de beurt. Vanmiddag maar even gaan zitten voor de garantie claim.[Afbeelding]
HA (Gielz) op 2400W dynamisch handelen. Spul (4 accu's) staat sinds december. Gekke is dat ik maanden geleden (maart ofzo) even wat plastic geur heb gehad, en de boel nog maanden gedraaid heeft tot gisteravond.jelleeelco schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:05:
[...]
Hoe stuurde je aan (ha of hems), en welke vermogens gingen er door heen? Hoeveel accus?
Het begon met weigeren te ontladen, wat ik met een power cycle heb opgelost. Vanochtend werd er niet geladen. Weer power cycle, toen werd het laden opgebouwd tot 600W ofzo, daarna klik uit.
Had er iemand niet een automatisering om de backup poort te schakelen voor het aansturen van de ventilator van Geert? Scheelt mij weer een middagje prutsen en tijd die ik dan wel aan de kindereykan geven.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Alhoewel ik ergens ook wel een soort van overtuiging heb dat, als je 'm beperkt to zeg 1500W, er niets aan de hand is. Op een extreme uitzondering na.
Is mailen naar support@zendure.com nog steeds de route voor een defect melding?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja dat is de weg, ik zou er meteen de rekening, foto's van gesmolten connector en serienummers bij doen.koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:11:
Zit nu te zoeken onder laatste pagina's die eigenlijk alleen over gedoe met pallets gaan. Kom dus niet verder met wat ik moet weten.
Dat is de juiste, mogelijk dat je eerste en A.I. bericht terug krijgt, daar moet je gewoon op reageren dat je set helemaal niet meer werkt foto van de connector en klaar. (Edit: en de gegevens volgens @klump4u )koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:11:
Zit nu te zoeken onder laatste pagina's die eigenlijk alleen over gedoe met pallets gaan. Kom dus niet verder met wat ik moet weten.
En je kant het best alvast op zoek gaan naar een gratis pallet. Ik ben bij een bouwmarkt naar binnen gestapt en gevraagd of hun nog wat hadden liggen in het magazijn en die heb ik zo meegekregen voor niks.
[ Voor 3% gewijzigd door Gyrolion op 01-08-2026 19:03 ]
Of de pallet van het nieuwe spul gebruikenGyrolion schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Dat is de juiste, mogelijk dat je eerste en A.I. bericht terug krijgt, daar moet je gewoon op reageren dat je set helemaal niet meer werkt foto van de connector en klaar. (Edit: en de gegevens volgens @klump4u )
En je kant het best alvast op zoek gaan naar een gratis pallet. Ik ben bij een bouwmarkt naar binnen gestapt en gevraagd of hun nog wat hadden liggen in het magazijn en die heb ik zo meegekregen voor niks.
En niet te snel akkoord gaat met een capaciteits reductie.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 01-08-2026 19:19 ]
Was zoals @MikeyMan zegt van plan het pallet waarop de vervanging komt te gebruiken, net als de dozen. Ga verder wel zien hoe het loopt, maar nog niets terug gehoord sinds vanmiddag. Ik heb gevraagd de vervanging van de 2400 voor een 2400+ in gang te zetten, dus hopelijk sla ik daarmee het hele AI stuk over. Factuur, foto, serienummers en zo zijn meegestuurd.Gyrolion schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Dat is de juiste, mogelijk dat je eerste en A.I. bericht terug krijgt, daar moet je gewoon op reageren dat je set helemaal niet meer werkt foto van de connector en klaar. (Edit: en de gegevens volgens @klump4u )
Qua stroom verdienen ze niets aan me. SOC was 6% (doorgeschoten vanaf 10% door Rebalancing).
Hoop dat het een beetje snel gaat, elke dag zonder accu kost geld
https://flarum-eu.zendure.tech/d/26922koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:11:
heb je dan ook al problemen met de SF 2400AC+ ???koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:37:
[...]
Was zoals @MikeyMan zegt van plan het pallet waarop de vervanging komt te gebruiken, net als de dozen. Ga verder wel zien hoe het loopt, maar nog niets terug gehoord sinds vanmiddag. Ik heb gevraagd de vervanging voor een 2400+ in gang te zetten, dus hopelijk sla ik daarmee het hele AI stuk over. Factuur, foto, serienummers en zo zijn meegestuurd.
Toch geen gesmolten connectors hoop ik.
Qua stroom verdienen ze niets aan me. SOC was 6% (doorgeschoten vanaf 10% door Rebalancing).
jup, en dat idee had ik ruim een week geleden hier ook al gepost.Gyrolion schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Nee, "gewoon" een 2400AC. Heb de post ff aangepast. Dacht de ene kant op en formuleerde de andere kant op.Jan-tweak schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:57:
[...]
heb je dan ook al problemen met de SF 2400AC+ ???![]()
![]()
![]()
Toch geen gesmolten connectors hoop ik.
[...]
Gelukkig, mijn vrouw kreeg al een hartverzakking, ik wacht namelijk op mijn vervanging en met zo'n melding was er een kans dat dat ding dus niet meer in huis wilde hebben.koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:02:
[...]
Nee, "gewoon" een 2400AC. Heb de post ff aangepast. Dacht de ene kant op en formuleerde de andere kant op.
en dan heb je ook weer direct het grote voordeel van hun nieuwe SF4000Mix, één systeem.
MikeyMan schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:19:
[...]
Of de pallet van het nieuwe spul gebruiken
En niet te snel akkoord gaat met een capaciteits reductie.
Bij mij kwam het vervangende spul niet op een pallet, werd geleverd in 2 batches. Dus zou je niet blind staren dat je gratis een pallet krijgt, maar wel wijs om daar even op te wachten.koboy schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:37:
[...]
Was zoals @MikeyMan zegt van plan het pallet waarop de vervanging komt te gebruiken, net als de dozen. Ga verder wel zien hoe het loopt, maar nog niets terug gehoord sinds vanmiddag. Ik heb gevraagd de vervanging van de 2400 voor een 2400+ in gang te zetten, dus hopelijk sla ik daarmee het hele AI stuk over. Factuur, foto, serienummers en zo zijn meegestuurd.
Het ging hier wel om een 1x SF2400+ en 2x AB3000L, als je een grotere set hebt om te vervangen zullen ze het misschien wel met een pallet doen.
ik zou gewoon even bij je Praxis - Gamma en ko langs lopen en vragen of ze een gratis hebben liggen, zijn hun ook weer blij want hun kost dat alleen maar geld.Gyrolion schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:14:
[...]
[...]
Bij mij kwam het vervangende spul niet op een pallet, werd geleverd in 2 batches. Dus zou je niet blind staren dat je gratis een pallet krijgt, maar wel wijs om daar even op te wachten.![]()
Het ging hier wel om een 1x SF2400+ en 2x AB3000L, als je een grotere set hebt om te vervangen zullen ze het misschien wel met een pallet doen.
In de afgelopen twee dagen zag ik al dat er tijdens het ontladen spontaan foutmeldingen vanuit de SolarFlow naar mijn Home Assistant werden gestuurd. Dit is inmiddels mijn tweede omvormer; de eerste is eerder retour gegaan vanwege andere problemen.
Ik heb zojuist met veel moeite de omvormer van de eerste accu weten los te krijgen, maar de connector was bij de positieve pool helemaal vast gesmolten en afgebroken. Jammer. Ik ga dit melden bij Zendure en hoop op een goede oplossing.
Wordt vervolgd.
:strip_exif()/f/image/sLvoGoXaVD9PWDeHEnjrAFnz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TQRW3FUgZGKk7uyhFVx6nZiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Doen ze bij Zendure niet moeilijk, ik denk dat je hele stappel door een SolarFlow 2400AC+ incl. nieuwe batterij-modules AB3000L vervangen gaat worden, helaas krijg je daardoor wel 480Wh minder totale opslag capaciteit, zou ik dus wel aankaarten en vragen hoe ze dat oplossen. ( krijg je waarschijnlijk van die smart-stekkers aangeboden).Grasvink schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:14:
Helaas heb ik zojuist geconstateerd dat de connector tussen mijn SolarFlow 2400AC en de eerste accu aan elkaar is gesmolten.
In de afgelopen twee dagen zag ik al dat er tijdens het ontladen spontaan foutmeldingen vanuit de SolarFlow naar mijn Home Assistant werden gestuurd. Dit is inmiddels mijn tweede omvormer; de eerste is eerder retour gegaan vanwege andere problemen.
Ik heb zojuist met veel moeite de omvormer van de eerste accu weten los te krijgen, maar de connector was bij de positieve pool helemaal vast gesmolten en afgebroken. Jammer. Ik ga dit melden bij Zendure en hoop op een goede oplossing.
succes, mailtje naar support sturen.
Nog even afwachten wat de timeline wordt. De huidige situatie is niet best voor de gemiddelde dynamische tarieven.
Hopelijk heb je de nieuwe set snel binnen.koboy schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:41:
Zojuist antwoord gehad dat ze de boel vervangen voor de 2400AC+. Ophalen doen ze met een lokale transporteur hier in de buurt.
Nog even afwachten wat de timeline wordt. De huidige situatie is niet best voor de gemiddelde dynamische tarieven.
Hier heeft de slimme meter sinds 28 juli tm 1 augustus een storing gehad waardoor data niet werd doorgegeven. Nu weer klaar, maar de dagen 28 juli tm 1 augustus worden door Tibber geschat en niet meer gecorrigeerd. Dat betekent dat zij verbruik toerekenen aan de avond en productie aan de middag, terwijl het juist andersom is. Tibber gaat dan uit van wat de netbeheerder heeft staan uit het verleden...
Toevallig Enexis (waar ik die storing ook al 2x gehad heb in de afgelopen weken) ?Pakhaas schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
Hopelijk heb je de nieuwe set snel binnen.
Hier heeft de slimme meter sinds 28 juli tm 1 augustus een storing gehad waardoor data niet werd doorgegeven. Nu weer klaar, maar de dagen 28 juli tm 1 augustus worden door Tibber geschat en niet meer gecorrigeerd. Dat betekent dat zij verbruik toerekenen aan de avond en productie aan de middag, terwijl het juist andersom is. Tibber gaat dan uit van wat de netbeheerder heeft staan uit het verleden...
Nee Liander. Sta je hele dag de batterijen te laden als het goedkoop is en rekenen ze dat laden toe aan de duurste uren...ppaulv schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:54:
[...]
Toevallig Enexis (waar ik die storing ook al 2x gehad heb in de afgelopen weken) ?
[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 03-08-2026 16:09 ]
Kan je niet de juiste data aanleveren vanuit P1?Pakhaas schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
Nee Liander. Sta je hele dag de batterijen te laden als het goedkoop is en rekenen ze dat laden toe aan de duurste uren...
Netbeheerder deelt helemaal geen data op dagbasis uit het verleden.Pakhaas schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:50:
[...]
Hopelijk heb je de nieuwe set snel binnen.
Heb ik gedaan, maar zie nu dat al 1 dag gecorrigeerd is met de juiste data, dus ik heb hoop dat de andere dagen ook goed komt.Spekkie99 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:38:
[...]
Kan je niet de juiste data aanleveren vanuit P1?
Terug ontopic
Zeker wel. Tot 10 dagen terugWolly schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:47:
[...]
Netbeheerder deelt helemaal geen data op dagbasis uit het verleden.
Heb je daar meer info over, ik nam aan dat het hier ging over data uit het verleden van dezelfde dagen vorig jaar.
[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 03-08-2026 19:24 ]
Ik stuur een dmWolly schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
Heb je daar meer info over, ik nam aan dat het hier ging over data uit het verleden van dezelfde dagen vorig jaar.
:strip_exif()/f/image/8V6YN22X9IiG4H0fIIVuajLK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G55DvNU8yjtJVt44WinXBYQp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HqsXuib3ySvZkgs7DEu4SJAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AoaRieeH1VQuDY3cibkQHwIK.jpg?f=fotoalbum_large)