• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Er zijn op het moment van schrijven 13 meldingen binnen het tweakers forum over gesmolten connectoren van de Zendure 2400AC thuisbatterij.

Deze meldingen worden op dit moment gepost in de algemene Zendure thread en overschaduwen de communicatie in die thread die ook over andere devices gaat.
( Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic )

De suggestie om deze meldingen in een aparte thread te behandelen worden positief beantwoord dus bij deze een specifieke thread voor de gesmolten connectoren van de Zendure 2400AC.

Onder andere @Supahted houdt een lijst bij met de gevallen, inclusief een link naar de originele melding op tweakers. Deze zal hier ook gepost worden.

Suggesties voor structuren van hoofdpost, zeer welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door ctrl-tab op 27-05-2026 10:24 ]

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• Supahted
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Lijst geupdate met incident van SBJ. Er zijn tot nu 13 geregistreerde incidenten uit het Tweakers forum. Overzicht SolarFlow 2400AC incidenten met gesmolten connectors:

Incident 1: 10-02-2026 luckyl Modus: Dynamisch -2400W - Aankoop: Nov 2025
luckyl in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 2: 27-03-2026 luckyl - Modus: HA Dynamisch - Aankoop: Nov 2025
luckyl in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 3: 26-04-2026 athome - Modus: Autmatisch - 2400W Aankoop: Okt 2025
Athome in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 4: 08-05-2026 Ldr548 - Modus: HEMS - 2000W / 2000W - Aankoop Feb 2026
Idr548 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 5: 10-05-2026 thijhs02 - Aankoop: Feb 2026
thijsh02 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 6: 11-05-2026 astra - Modus: NOM - 2400W / 2000W - Aankoop: Feb 2026 (accu)
Astra in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 7: 13-05-2026 pat42 - Aankoop: Mrt 2026
pat42 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 8: 18-05-2026 Freemann - 2400W - Aankoop: Dec 2025 (accu)
Freemann in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 9: 19-05-2026 pakhaas - 2100W
Pakhaas in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 10: 20-05-2026 Devke - Modus: NOM / Dynamisch - Aankoop: feb 2026
Devke in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 11: 21-05-2026 naftebakje - Aankoop: feb 2026
naftebakje in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 12: 21-05-2026 janssuhhh - 2400W - Aankoop: okt 2025
janssuhhh in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Incident 13: 26-05-2026 SBJ - 2400W - Aankoop jul 2025
SBJ in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hier mijn verhaal;
Het begon met een rare chemische lucht in de schuur. Deze kon ik plaatsen en na wat onderzoek had ik de belangrijkste zaken, zoals stopcontacten/kabels, uitgesloten als dat er iets mee aan de had was.
Had al meegekregen dat het smelten van de DC connector een probleem was. De volgende ochtend de omvormers van de stapels gehaald en de tweede omvormer bleek muurvast te zitten. Direct de stekker eruit gehaald en de die middag met een wig vormig stuk plastic de omvormer los getikt.
De resultaten waren schokkend.

Op advies van forumleden direct contact opgenomen met Zendure support en om vervanging van alle batterijen en beide omvormers gevraagd. Daarbij aangegeven dat wij het vertrouwen in het huidige product volledig kwijt zijn en gevraagd voor een passend vervangend product. Dit is beide, zonder enige discussie, gehonoreerd. De 6 accu's en 2 omvormers worden vervangen door 2 x AC 2400+ en 4 x AB3000L accu's. Netto neemt de capaciteit is af, maar ben blij met de ruil.

Sinds het eerste contact t/m de verwachte bezorging(hopelijk) vandaag, heeft dit proces ongeveer 1,5 week geduurd. De omvormers en accu's zijn er echter nog niet en daarom een kleine slag om de arm.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ctrl-tab
  • Nu online
er loopt een discussie over de zin- of onzin van een specifieke thread. Even uitkomst wachten;

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85351650

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:42
Heb inmiddels een ticket bij Zendure aangemaakt met de mededeling dat ik nog geen prblemen heb maar het ding niet meer vertrouw en dus uitgeschakeld heb. En dat een omruil naar SF2400AC+ de beste weg voorwaards is. Ben benieuwd hoe ze daarom gaan reageren.
Heb inderdaad geen zin te wachten tot de toren begint te smelten.

One cookie a day keeps the doctor away !

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08
ppaulv schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:07:
Heb inmiddels een ticket bij Zendure aangemaakt met de mededeling dat ik nog geen prblemen heb maar het ding niet meer vertrouw en dus uitgeschakeld heb. En dat een omruil naar SF2400AC+ de beste weg voorwaards is. Ben benieuwd hoe ze daarom gaan reageren.
Heb inderdaad geen zin te wachten tot de toren begint te smelten.
Same, was die van jou ook dicht gegooid door ai met die standaard maak je geen zorgen maar zorg dat je hem goed plaatst met plaatje melding?
Ben benieuwd naar de uitkomst bij jou!

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

• ppaulv
heb nog geen reactie, maar ik weet inmiddels dat in dat geval ik gewoon door moet drukken om een mens 'aan de lijn' te krijgen.

• ctrl-tab
  • Nu online
Ik heb eergisteren een uitgebreide algemene mail gestuurd naar Zendure met de vraag wat de status is van het onderzoek en aangestuurd op een publiek statement.
De dag erna was dat statement er (waarschijnlijk toeval) ( https://forum.zendure.com/d/26923 )

In het artikel wordt melding gemaakt van ' unusual odors ' , en ik ruik bij vollast ook een zoetige plastic achtige geur. Ik deed dit eerder af als nieuwigheid , maar in het licht van de smeltende connectoren helpt het niet met het vertrouwen in de units.
Ik heb dit voorzichtig aangegeven en ze vragen me of ik een upgrade naar 2400AC+ wil doen.

Hier ga ik op in. Veiligheid en gemoedsrust boven alles...
Het zit me alleen niet lekker dat ze een piepsysteem blijven hanteren terwijl er toch iets structureel mis lijkt met het product...

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ctrl-tab schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:24:
Het zit me alleen niet lekker dat ze een piepsysteem blijven hanteren terwijl er toch iets structureel mis lijkt met het product...
Inderdaad. Vraag me ook wel af of ze blijvend gaan omwisselen naar de AC+. Zie eerder een firmware update voor de AC+ gebeuren waarmee de 2400W gelimiteerd wordt in tijd zodat de connector niet te warm kan worden. Zal natuurlijk wat tijd kosten om te onderzoeken wat de max veilige ampèrage is voor de connector en voor hoe lang.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Inderdaad. Vraag me ook wel af of ze blijvend gaan omwisselen naar de AC+. Zie eerder een firmware update voor de AC+ gebeuren waarmee de 2400W gelimiteerd wordt in tijd zodat de connector niet te warm kan worden. Zal natuurlijk wat tijd kosten om te onderzoeken wat de max veilige ampèrage is voor de connector en voor hoe lang.
Het ding heet niet voor niks 2400. Firmware beperking maakt het apparaat non conform.

• Avenger 2.0
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Het ding heet niet voor niks 2400. Firmware beperking maakt het apparaat non conform.
Aan de andere kant kan de AC+ ook geen 2400W meer als de eerste batterij vol zit. Maar we zullen zien hoe ze het op lange termijn aanpakken. Kan goed zijn dat het bij de piep-methode blijft zoals nu is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Aan de andere kant kan de AC+ ook geen 2400W meer als de eerste batterij vol zit. Maar we zullen zien hoe ze het op lange termijn aanpakken. Kan goed zijn dat het bij de piep-methode blijft zoals nu is.
Heb me niet in de + verdiept, maar is dat conform specs?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:33
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Ik heb begrepen vanaf een 90% SoC is dat ongeveer. Hier gebeurd met de regular 2400 niet anders. Ook die schroeft terug. SoC is dan snel 100%

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• ctrl-tab
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4KHe2x8jp7BKGQ_G5HpJ8EREvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RKfNJSUb1hWXaQA2IOEnPfHE.png?f=fotoalbum_large
charge van 2x 2400AC gisteren.
Ruwweg 15 minuten zit deze onder het resterende niveau wat bij de AC+ van toepassing is voor de resterende batterijen.
Ik neem aan dat de AC+ wat langer afbouwt vanaf dat punt.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, je hebt ze opgeteld :)

Maar eens, hier begint de afbouw bij ongeveer 66%.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qk_ecJxxD2DY538b5sh_IwASBiw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sOap3JTlw2VzPmrdTYfCgnM0.png?f=user_large

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 29-05-2026 10:37 ]

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:33
MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:34:
Ah, je hebt ze opgeteld :)

Maar eens, hier begint de afbouw bij ongeveer 66%.[Afbeelding]
Voor mijn beeld, dit is de 2400+?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08
Letten we wel op dat dit het gesmolten connector topic is, voordat we hier in een vergelijkstopic tussen de gewone en de + belanden ;)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant

• ppaulv
Heb vanmorgen een reactie gekregen van Lydia Li.
Ze vertelt me dat het apparaat op dit moment geen gebreken vertoont (logisch, hij staat uit) en dat er daarom niet omgeruild gaat worden. Ik zal opnieuw aangeven dat ik het apparaat niet wil gebruiken totdat er een vertrouwen wekkende oplossing is voor het risico dat nu gelopen wordt en dat het apparaat dus niet voldoet aan wat ervan verwacht mag worden (non conformiteit).
Hoop dat ze dan overstag gaat. Het apparaat blijft voorlopig dus uit.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acidrain schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:09:
Letten we wel op dat dit het gesmolten connector topic is, voordat we hier in een vergelijkstopic tussen de gewone en de + belanden ;)
Dat lijkt me in deze een nogal nuttige discussie, aangezien de + wordt aangedragen als oplossing voor diezelfde connectors.

@Devke Nee, dit is een non-plus. De 'neerwaartse hockey stick' is dagelijkse kost.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-05-2026 11:11 ]

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:21

Aardedraadje

Met kabelschoen

ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:10:
Ze vertelt me dat het apparaat op dit moment geen gebreken vertoont (logisch, hij staat uit) en dat er daarom niet omgeruild gaat worden. Ik zal opnieuw aangeven dat ik het apparaat niet wil gebruiken totdat er een vertrouwen wekkende oplossing is voor het risico dat nu gelopen wordt en dat het apparaat dus niet voldoet aan wat ervan verwacht mag worden (non conformiteit).
Heel bot misschien maar ze zijn je vooralsnog niks verplicht. Het is nog steeds de officiële strekking dat het om een klein percentage gaat. Er is geen terugroepactie en je set vertoont geen problemen. Dat het je niet lekker zit is begrijpelijk. Mij ook niet. Maar je set preventief uitschakelen op basis van je eigen aanname dat het ook bij jou fout zal gaan, en onder die strekking aandringen op vervanging vind ik wat ver gaan.
hou ons op de hoogte zou ik zeggen.
Ik heb in ieder geval gisteren toch maar even mijn SF 2400 AC ook maar gecontroleerd, tenminste de omvormer en bovenste batterij-module, en gelukkig bleek alles in orde, maar helemaal gerust ben ik ondertussen ook niet meer. Uit pure voorzorg heb ik het maximale vermogen toch maar omlaag gezet naar 2.000W, geen idee of dat overigens helpt, voor mijn dagelijk gebruik levert dat in ieder geval nog geen problemen op.
Toch maar in de gaten houden.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-tweak op 29-05-2026 11:21 ]

• ppaulv
Aardedraadje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Heel bot misschien maar ze zijn je vooralsnog niks verplicht. Het is nog steeds de officiële strekking dat het om een klein percentage gaat. Er is geen terugroepactie en je set vertoont geen problemen. Dat het je niet lekker zit is begrijpelijk. Mij ook niet. Maar je set preventief uitschakelen op basis van je eigen aanname dat het ook bij jou fout zal gaan, en onder die strekking aandringen op vervanging vind ik wat ver gaan.
Ben niet de eerste die op die basis een + set ontvangen heeft/ gaat ontvangen. Dus als dit niet werkt kan ik alleen nog het ding aan gaan zetten op 2400W en elk uur gaan snuffelen (wat ik absurd vind en 's nachts echt niet ga doen). Ondoenlijk dus.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:20
Dat jij het apparaat niet vertrouwt is enigszins te begrijpen, maar dat betekent niet dat je het op non-conformiteit kan gooien waardoor je aanspraak maakt op een vervangend apparaat.

Ik heb zelf ook een 2400AC staan die vooralsnog probleemloos functioneert. Natuurlijk vraag ook ik me af of ik te maken ga krijgen met dit probleem en houd 'm daarom wat extra in de gaten. Maar vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het defect daadwerkelijk voor gevaarlijke situaties zorgt, en tot die tijd blijf ik de boel ook gewoon gebruiken.

Verder moet iedereen natuurlijk vooral doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 29-05-2026 11:23 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:58
Hier draait de andere set 2400 met 5 batterijen nog steeds op max 2000w en dat laat ik ook zo tot alles van de + binnen is.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:19
Was dit het eerste bericht van Zendure op je verzoek? Of is er een hele wisseling aan vooraf gegaan?

• ppaulv
Isdatzo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Dat jij het apparaat niet vertrouwt is enigszins te begrijpen, maar dat betekent niet dat je het op non-conformiteit kan gooien waardoor je aanspraak maakt op een vervangend apparaat.

Ik heb zelf ook een 2400AC staan die vooralsnog probleemloos functioneert. Natuurlijk vraag ook ik me af of ik te maken ga krijgen met dit probleem en houd 'm daarom wat extra in de gaten. Maar vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het defect daadwerkelijk voor gevaarlijke situaties zorgt, en tot die tijd blijf ik de boel ook gewoon gebruiken.

Verder moet iedereen natuurlijk vooral doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Excuus, ik vergeet even erbij te zeggen dat 'als blijkt of gecommuniceerd gaat worden dat de volledige 2400W (ont)laden teveel vergt van die eerste connector maar dat het veilig (genoeg) is als je dat beperkt tot iets lagers', er dan wel sprake is van non-conformiteit gezien de originele specs.

• ppaulv
jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Was dit het eerste bericht van Zendure op je verzoek? Of is er een hele wisseling aan vooraf gegaan?
eerste, ziet er niet uit als een AI-bot antwoord dus dat schept wel vertrouwen dat ze het serieus nemen (dat wisten we eigenlijk al maar bevestiging is goed) maar de inhoud van de reactie is nog niet meteen wat ik zou willen zien uiteraard.

• jelleeelco
ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Excuus, ik vergeet even erbij te zeggen dat 'als blijkt of gecommuniceerd gaat worden dat de volledige 2400W (ont)laden teveel vergt van die eerste connector maar dat het veilig (genoeg) is als je dat beperkt tot iets lagers', er dan wel sprake is van non-conformiteit gezien de originele specs.
Ze zouden de eerste batterij sneller kunnen laden, en pas als die eerste batterij vol is, dan de anderen op vol vermogen laden. Ik weet alleen niet of dat iets met de connector doet.

En ja, als ze via een firmware de unit gaan begrenzen op bv 1600 watt dan heb je gewoon het recht je geld terug te vragen (koop ongedaan maken).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En dan? De geintegreerde eerste accu eerder kapot dan de rest? En niet te vervangen?

Lijkt me ook niet echt een duurzame strategie.

• jelleeelco
MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:35:
En dan? De geintegreerde eerste accu eerder kapot dan de rest? En niet te vervangen?

Lijkt me ook niet echt een duurzame strategie.
Ik heb het over de 2400AC...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Ik heb het over de 2400AC...
Nouja, zelfde situatie... Plus dat het de eerste connector in dat geval niet ontlast.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:21

Aardedraadje

Met kabelschoen

ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Ben niet de eerste die op die basis een + set ontvangen heeft/ gaat ontvangen. Dus als dit niet werkt kan ik alleen nog het ding aan gaan zetten op 2400W en elk uur gaan snuffelen (wat ik absurd vind en 's nachts echt niet ga doen). Ondoenlijk dus.
Ideaal is de situatie zeker niet. Mee eens en ik vind ook dat ik teveel bezig ben met het controleren van een product waar het gewoon redelijk 'plug and play' moet zijn.

Aan de andere kant toont Zendure zich vooralsnog welwillend om probleemgevallen om te ruilen op basis van 'replace first, return later' en die welwillendheid kan weleens omslaan als elke eigenaar van de AC2400 zich meldt om de boel te vervangen. In die zin moeten we uitkijken dat we geen misbruik maken van de situatie. Althans zo sta ik erin.

• jelleeelco
MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:47:
[...]

Nouja, zelfde situatie... Plus dat het de eerste connector in dat geval niet ontlast.
Hoezo zelfde situatie. Die eerste batterij is gewoon sneller vol. Maar je hebt gelijk, je ontlast de connector daar helemaal niet mee; alle stroom gaat daar doorheen.

Ik begrijp alleen niet - als de stroomsterkte het probleem is, waarom hebben dan ook mensen die met een lager vermogen draaien er ook last van gehad..

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Hoezo zelfde situatie. Die eerste batterij is gewoon sneller vol. Maar je hebt gelijk, je ontlast de connector daar helemaal niet mee; alle stroom gaat daar doorheen.

Ik begrijp alleen niet - als de stroomsterkte het probleem is, waarom hebben dan ook mensen die met een lager vermogen draaien er ook last van gehad..
De 2400+ laadt de bovenste accu meer/vaker... Die slijt daarmee m.i. sneller.

Als de 2400 dat ook gaat doen, ontstaat daar dezelfde situatie.

• jelleeelco
Aardedraadje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:49:
[...]

die welwillendheid kan weleens omslaan als elke eigenaar van de AC2400 zich meldt om de boel te vervangen. In die zin moeten we uitkijken dat we geen misbruik maken van de situatie.
Ze bieden het in sommige gevallen zelf aan he... ze kunnen ook 'nee' zeggen.

• jelleeelco
MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:50:
[...]

De 2400+ laadt de bovenste accu meer/vaker... Die slijt daarmee m.i. sneller.

Als de 2400 dat ook gaat doen, ontstaat daar dezelfde situatie.
In mijn geval zou dat nog steeds per accu 1 cyclus per dag zijn, meer niet.

En ik geloof er niets van dat we over 10 jaar nog steeds de zendures hebben staan, ook al zijn de cellen nog prima (ik zeker niet). Tegen die tijd is er al zoveel nieuws op de markt tegen andere prijzen...

• Avenger 2.0
  • Nu online
jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:51:
[...]
En ik geloof er niets van dat we over 10 jaar nog steeds de zendures hebben staan, ook al zijn de cellen nog prima (ik zeker niet). Tegen die tijd is er al zoveel nieuws op de markt tegen andere prijzen...
Ja daar vrees ik ook voor. Als je al ziet hoeveel er nu op één jaar veranderd is. Binnen 5 jaar is het product zo hopeloos verouderd of de fabrikant gestopt met support en updates dat je weer iets nieuwer wil.

• jelleeelco
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Ja daar vrees ik ook voor. Als je al ziet hoeveel er nu op één jaar veranderd is. Binnen 5 jaar is het product zo hopeloos verouderd of de fabrikant gestopt met support en updates dat je weer iets nieuwer wil.
Ach, over een aantal maanden ben ik die paar 'k' vergeten die de zendures gekost hebben. Als er over 5 jaar iets veel beters tegen lagere prijs is, dan vind ik het helemaal niet erg om de zendures weg te geven in de familie en zelf weer iets nieuws aan te schaffen

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:45
jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:49:
[...]

Ik zie bij mijn 2400AC en 2400Pro dat de accu's gelijkmatig gevuld worden. Ik begrijp niet helemaal waarom dat bij jullie niet zo is?

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• jelleeelco
MacFan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:27:
[...]

Ik zie bij mijn 2400AC en 2400Pro dat de accu's gelijkmatig gevuld worden. Ik begrijp niet helemaal waarom dat bij jullie niet zo is?
Bij de 2400AC worden de accu's wel gelijkmatig gevuld..en ik vermoed bij de 2400AC+/Pro ook, alleen is de interne accu gewoon iets eerder vol (kleiner)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:51
Wellicht is het ook zinvol om bij te houden in welke configuratie (hoeveel accu's) de stacks met problemen staan.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:58
ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Specs zijn 2400W/2600W max. maar ook 60/54,17A max 2400ac

Specs zijn 2400W max maar ook 50A max 2400ac+

Qua conformiteit, er staat nergens hoe lang omvormer dit volhoudt. Nu lijkt Zendure ze wel op of rond max te houden, maar dat gebeurt bijvoorbeeld bij andere merken helemaal niet, die zakken in (mijn Victron bijvoorbeeld). Je kunt denk ik lastig eisen dat product max wattage aan moet houden voor x aantal uur omdat ie dat eerder toen ie daardoor kapot ging ook deed als het niet ongebruikelijk is dat vermogen door bijvoorbeeld hitte beperkt moet worden. Zolang ie eventje 2400 watt aantikt voldoet ie aan specs lijkt mij.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:56
jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:31:
[...]

Ze zouden de eerste batterij sneller kunnen laden, en pas als die eerste batterij vol is, dan de anderen op vol vermogen laden. Ik weet alleen niet of dat iets met de connector doet.
De connectors vormen een bus die successievelijk afgetapt wordt door de verschillende batterijen.
Door de eerste connector gaat dan ook altijd de volledige stroom en als de eerste batterij vol zit en niets meer afneemt heeft enkel tot gevolg dat het volle vermogen naar de overige batterijen gaat en die volledige stroom moet dus nog steeds door de eerste connector.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MacFan
jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Bij de 2400AC worden de accu's wel gelijkmatig gevuld..en ik vermoed bij de 2400AC+/Pro ook, alleen is de interne accu gewoon iets eerder vol (kleiner)
Hij geeft het aan in % en die lopen bij mij gelijk op, dus er wordt gewoon al rekening gehouden met het feit dat hij kleiner is of snap ik het niet?

Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh

• MacFan
Is er toevallig al een gemeenschappelijke deler te vinden bij degene met een gesmolten connector?

- Zelfde range in serienummer voor omvormer of accu?

- Gebruikt aansturing, Zendure Hems of Home Assistent etc.?

- Omvormer accu's losgehaald na eerste plaatsing / geen beugels gebruikt?

etc.

Lijkt mij wel een onderzoekje waard.

• jelleeelco
MacFan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:57:
Is er toevallig al een gemeenschappelijke deler te vinden bij degene met een gesmolten connector?

- Zelfde range in serienummer voor omvormer of accu?

- Gebruikt aansturing, Zendure Hems of Home Assistent etc.?

- Omvormer accu's losgehaald na eerste plaatsing / geen beugels gebruikt?

etc.

Lijkt mij wel een onderzoekje waard.
Is dacht ik al een keer naar gekeken? Er waren vrij veel gevallen met aanschaf nov/dec, maar later ook van feb/maart.

• ctrl-tab
  • Nu online
jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Is dacht ik al een keer naar gekeken? Er waren vrij veel gevallen met aanschaf nov/dec, maar later ook van feb/maart.
Volgens mij allemaal gepasseerde stations.

- Aansturing divers, belasting divers, gebruikspatroon divers. (handelen, NOM, max1300W etc)
- Meerendeel beugels gebruikt. In elk geval een aantal gevallen waar er nooit iets los geweest is.
- Serienummers niet in zelfde range. Het leek eerder op issues met name bij units van sept-nov vorig jaar. Met het laatste incident ook geen raakvlak met aanschaf datum (die was een hele tijd eerder dan de rest).

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:56
In mijn ogen is het gewoon de connector waar als het niet helemaal lekker contact maakt teveel warmte in wordt ontwikkelt omdat je dan overgangsweerstand krijgt.
Dat is een proces dat steeds erger wordt omdat die connector dan een aanslag krijgt (carboniseren) waardeer die overgang weerstand steeds groter wordt en er steeds meer warmte ontwikkelt wordt en zelfs de kunststof gaat smelten.

Ik denk ook niet dat Zendure dat ooit gaat oplossen, want dan zouden ze alle 2400's moeten terugroepen en omwisselen.
Ze hanteren nu gewoon het "piep" systeem waarbij ze niet moeilijk doen over omwisseling.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Nummer 14 kan ook toegevoegd worden @Supahted .

Kennis van me op flinke leeftijd die ik op afstand altijd help met HA en die dus ook net als mij 3 sets had aangeschaft heeft een set staan die aan één is gesmolten.

Aangeschaft in maart 2026.
Omvormer serienummer: HOA1NAN9N3*****
Batterij serienummer: F04NLN8N38*****

Draaide Gielz, en was net op snel ontladen gegaan (2400 Watt)

Nu ben ik nog steeds niet angstig, maar prettig voelt het ook niet. Vertrouwen daalt wel steeds meer na zoveel gevallen (die hier bekend zijn). Dus zit ook nog een beetje in dubio om net als @ctrl-tab Zendure maar eens een mail te sturen. Dan inderdaad maar een beetje kWh inleveren. De stapels staan hier wel op zolder in de bijkeuken in de woning.

11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max

Pagina: 1