WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Incident 1: 10-02-2026 luckyl Modus: Dynamisch -2400W - Aankoop: Nov 2025
luckyl in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 2: 11-02-2026 Leguan Modus: Zenski
Leguan in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 3: 27-03-2026 luckyl - Modus: HA Dynamisch - Aankoop: Nov 2025
Incident 4: 26-04-2026 athome - Modus: Automatisch - 2400W Aankoop: Okt 2025
Athome in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 5: 08-05-2026 Ldr548 - Modus: HEMS - 2000W / 2000W - Aankoop Feb 2026
Idr548 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 6: 10-05-2026 thijhs02 - Aankoop: Feb 2026
thijsh02 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 7: 11-05-2026 astra - Modus: NOM - 2400W / 2000W - Aankoop: Feb 2026 (accu)
Astra in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 8: 13-05-2026 pat42 - Aankoop: Mrt 2026
pat42 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 9: 18-05-2026 Freemann - 2400W - Aankoop: Dec 2025 (accu)
Freemann in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 10: 19-05-2026 pakhaas - 2100W
Pakhaas in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 11: 20-05-2026 Devke - Modus: NOM / Dynamisch - Aankoop: feb 2026
Devke in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 12: 21-05-2026 naftebakje - Aankoop: feb 2026
naftebakje in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 13: 21-05-2026 janssuhhh - 2400W - Aankoop: okt 2025
janssuhhh in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 14: 26-05-2026 SBJ - 2400W - Aankoop: jul 2025
SBJ in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 15: 30-05-2026 metalmarco - Modus: HA/Gielz - 2400W - Aankoop: mrt 2026
metalmarco in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 16: 05-06-2026 maymay - Modus: ? - 2000W - Aankoop: ?
Maymay in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 17: 07-06-2026 ctrl-tab - Modus: HA - 2400W - Aankoop: apr 2026
ctrl-tab in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 18: 08-06-2026 mr_TTT - Modus: ? - 2400W - Aankoop: mrt 2026
mr_TTT in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 19: 09-06-2026 whitedevil1988 - Modus: ? - 2400W - Aankoop: sep 2025/mrt 2026
whitedevil1988 in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 20: 11-06-2026 The_oil_Guy - Modus: ? - ?W - Aankoop: ?
The_oil_Guy in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 22: 16-06-2026 DeevieP - Modus: NOM/HA - ? - Aankoop: okt 2025
DeevieP in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 23: 16-06-2026 Gyrolion - Modus: ? - ? - Aankoop: ?
Gyrolion in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 24: 18-06-2026 Rene_W - Modus: ? - 2400W - Aankoop: apr 2026
Rene_W in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Incident 25: 20-06-2026 YaaD - Modus: HA/Gielz - 2400 - Aankoop: apr 2026
YaaD in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
[ Voor 28% gewijzigd door Supahted op 21-06-2026 15:54 ]
Het begon met een rare chemische lucht in de schuur. Deze kon ik plaatsen en na wat onderzoek had ik de belangrijkste zaken, zoals stopcontacten/kabels, uitgesloten als dat er iets mee aan de had was.
Had al meegekregen dat het smelten van de DC connector een probleem was. De volgende ochtend de omvormers van de stapels gehaald en de tweede omvormer bleek muurvast te zitten. Direct de stekker eruit gehaald en de die middag met een wig vormig stuk plastic de omvormer los getikt.
De resultaten waren schokkend.
Op advies van forumleden direct contact opgenomen met Zendure support en om vervanging van alle batterijen en beide omvormers gevraagd. Daarbij aangegeven dat wij het vertrouwen in het huidige product volledig kwijt zijn en gevraagd voor een passend vervangend product. Dit is beide, zonder enige discussie, gehonoreerd. De 6 accu's en 2 omvormers worden vervangen door 2 x AC 2400+ en 4 x AB3000L accu's. Netto neemt de capaciteit is af, maar ben blij met de ruil.
Sinds het eerste contact t/m de verwachte bezorging(hopelijk) vandaag, heeft dit proces ongeveer 1,5 week geduurd. De omvormers en accu's zijn er echter nog niet en daarom een kleine slag om de arm.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85351650
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Heb inderdaad geen zin te wachten tot de toren begint te smelten.
One cookie a day keeps the doctor away !
Same, was die van jou ook dicht gegooid door ai met die standaard maak je geen zorgen maar zorg dat je hem goed plaatst met plaatje melding?ppaulv schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:07:
Heb inmiddels een ticket bij Zendure aangemaakt met de mededeling dat ik nog geen prblemen heb maar het ding niet meer vertrouw en dus uitgeschakeld heb. En dat een omruil naar SF2400AC+ de beste weg voorwaards is. Ben benieuwd hoe ze daarom gaan reageren.
Heb inderdaad geen zin te wachten tot de toren begint te smelten.
Ben benieuwd naar de uitkomst bij jou!
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant
De dag erna was dat statement er (waarschijnlijk toeval) ( https://forum.zendure.com/d/26923 )
In het artikel wordt melding gemaakt van ' unusual odors ' , en ik ruik bij vollast ook een zoetige plastic achtige geur. Ik deed dit eerder af als nieuwigheid , maar in het licht van de smeltende connectoren helpt het niet met het vertrouwen in de units.
Ik heb dit voorzichtig aangegeven en ze vragen me of ik een upgrade naar 2400AC+ wil doen.
Hier ga ik op in. Veiligheid en gemoedsrust boven alles...
Het zit me alleen niet lekker dat ze een piepsysteem blijven hanteren terwijl er toch iets structureel mis lijkt met het product...
Inderdaad. Vraag me ook wel af of ze blijvend gaan omwisselen naar de AC+. Zie eerder een firmware update voor de AC+ gebeuren waarmee de 2400W gelimiteerd wordt in tijd zodat de connector niet te warm kan worden. Zal natuurlijk wat tijd kosten om te onderzoeken wat de max veilige ampèrage is voor de connector en voor hoe lang.ctrl-tab schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:24:
Het zit me alleen niet lekker dat ze een piepsysteem blijven hanteren terwijl er toch iets structureel mis lijkt met het product...
Het ding heet niet voor niks 2400. Firmware beperking maakt het apparaat non conform.Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:37:
[...]
Inderdaad. Vraag me ook wel af of ze blijvend gaan omwisselen naar de AC+. Zie eerder een firmware update voor de AC+ gebeuren waarmee de 2400W gelimiteerd wordt in tijd zodat de connector niet te warm kan worden. Zal natuurlijk wat tijd kosten om te onderzoeken wat de max veilige ampèrage is voor de connector en voor hoe lang.
Aan de andere kant kan de AC+ ook geen 2400W meer als de eerste batterij vol zit. Maar we zullen zien hoe ze het op lange termijn aanpakken. Kan goed zijn dat het bij de piep-methode blijft zoals nu is.MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:13:
[...]
Het ding heet niet voor niks 2400. Firmware beperking maakt het apparaat non conform.
Heb me niet in de + verdiept, maar is dat conform specs?Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:18:
[...]
Aan de andere kant kan de AC+ ook geen 2400W meer als de eerste batterij vol zit. Maar we zullen zien hoe ze het op lange termijn aanpakken. Kan goed zijn dat het bij de piep-methode blijft zoals nu is.
Ik heb begrepen vanaf een 90% SoC is dat ongeveer. Hier gebeurd met de regular 2400 niet anders. Ook die schroeft terug. SoC is dan snel 100%Avenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:18:
[...]
Aan de andere kant kan de AC+ ook geen 2400W meer als de eerste batterij vol zit. Maar we zullen zien hoe ze het op lange termijn aanpakken. Kan goed zijn dat het bij de piep-methode blijft zoals nu is.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
charge van 2x 2400AC gisteren.
Ruwweg 15 minuten zit deze onder het resterende niveau wat bij de AC+ van toepassing is voor de resterende batterijen.
Ik neem aan dat de AC+ wat langer afbouwt vanaf dat punt.
Maar eens, hier begint de afbouw bij ongeveer 66%.
[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 29-05-2026 10:37 ]
Voor mijn beeld, dit is de 2400+?MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:34:
Ah, je hebt ze opgeteld![]()
Maar eens, hier begint de afbouw bij ongeveer 66%.[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | 450x Nera | Home Assistant
Ze vertelt me dat het apparaat op dit moment geen gebreken vertoont (logisch, hij staat uit) en dat er daarom niet omgeruild gaat worden. Ik zal opnieuw aangeven dat ik het apparaat niet wil gebruiken totdat er een vertrouwen wekkende oplossing is voor het risico dat nu gelopen wordt en dat het apparaat dus niet voldoet aan wat ervan verwacht mag worden (non conformiteit).
Hoop dat ze dan overstag gaat. Het apparaat blijft voorlopig dus uit.
Dat lijkt me in deze een nogal nuttige discussie, aangezien de + wordt aangedragen als oplossing voor diezelfde connectors.Acidrain schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:09:
Letten we wel op dat dit het gesmolten connector topic is, voordat we hier in een vergelijkstopic tussen de gewone en de + belanden
@Devke Nee, dit is een non-plus. De 'neerwaartse hockey stick' is dagelijkse kost.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 29-05-2026 11:11 ]
Heel bot misschien maar ze zijn je vooralsnog niks verplicht. Het is nog steeds de officiële strekking dat het om een klein percentage gaat. Er is geen terugroepactie en je set vertoont geen problemen. Dat het je niet lekker zit is begrijpelijk. Mij ook niet. Maar je set preventief uitschakelen op basis van je eigen aanname dat het ook bij jou fout zal gaan, en onder die strekking aandringen op vervanging vind ik wat ver gaan.ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:10:
Heb vanmorgen een reactie gekregen van Lydia Li.
Ze vertelt me dat het apparaat op dit moment geen gebreken vertoont (logisch, hij staat uit) en dat er daarom niet omgeruild gaat worden. Ik zal opnieuw aangeven dat ik het apparaat niet wil gebruiken totdat er een vertrouwen wekkende oplossing is voor het risico dat nu gelopen wordt en dat het apparaat dus niet voldoet aan wat ervan verwacht mag worden (non conformiteit).
hou ons op de hoogte zou ik zeggen.ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:10:
Ik heb in ieder geval gisteren toch maar even mijn SF 2400 AC ook maar gecontroleerd, tenminste de omvormer en bovenste batterij-module, en gelukkig bleek alles in orde, maar helemaal gerust ben ik ondertussen ook niet meer. Uit pure voorzorg heb ik het maximale vermogen toch maar omlaag gezet naar 2.000W, geen idee of dat overigens helpt, voor mijn dagelijk gebruik levert dat in ieder geval nog geen problemen op.
Toch maar in de gaten houden.
[ Voor 25% gewijzigd door Jan-tweak op 29-05-2026 11:21 ]
Ben niet de eerste die op die basis een + set ontvangen heeft/ gaat ontvangen. Dus als dit niet werkt kan ik alleen nog het ding aan gaan zetten op 2400W en elk uur gaan snuffelen (wat ik absurd vind en 's nachts echt niet ga doen). Ondoenlijk dus.Aardedraadje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:14:
[...]
Heel bot misschien maar ze zijn je vooralsnog niks verplicht. Het is nog steeds de officiële strekking dat het om een klein percentage gaat. Er is geen terugroepactie en je set vertoont geen problemen. Dat het je niet lekker zit is begrijpelijk. Mij ook niet. Maar je set preventief uitschakelen op basis van je eigen aanname dat het ook bij jou fout zal gaan, en onder die strekking aandringen op vervanging vind ik wat ver gaan.
Dat jij het apparaat niet vertrouwt is enigszins te begrijpen, maar dat betekent niet dat je het op non-conformiteit kan gooien waardoor je aanspraak maakt op een vervangend apparaat.ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:10:
Ik heb zelf ook een 2400AC staan die vooralsnog probleemloos functioneert. Natuurlijk vraag ook ik me af of ik te maken ga krijgen met dit probleem en houd 'm daarom wat extra in de gaten. Maar vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het defect daadwerkelijk voor gevaarlijke situaties zorgt, en tot die tijd blijf ik de boel ook gewoon gebruiken.
Verder moet iedereen natuurlijk vooral doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 29-05-2026 11:23 ]
Hier draait de andere set 2400 met 5 batterijen nog steeds op max 2000w en dat laat ik ook zo tot alles van de + binnen is.ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:10:
Was dit het eerste bericht van Zendure op je verzoek? Of is er een hele wisseling aan vooraf gegaan?ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:10:
Excuus, ik vergeet even erbij te zeggen dat 'als blijkt of gecommuniceerd gaat worden dat de volledige 2400W (ont)laden teveel vergt van die eerste connector maar dat het veilig (genoeg) is als je dat beperkt tot iets lagers', er dan wel sprake is van non-conformiteit gezien de originele specs.Isdatzo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:22:
[...]
Dat jij het apparaat niet vertrouwt is enigszins te begrijpen, maar dat betekent niet dat je het op non-conformiteit kan gooien waardoor je aanspraak maakt op een vervangend apparaat.
Ik heb zelf ook een 2400AC staan die vooralsnog probleemloos functioneert. Natuurlijk vraag ook ik me af of ik te maken ga krijgen met dit probleem en houd 'm daarom wat extra in de gaten. Maar vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het defect daadwerkelijk voor gevaarlijke situaties zorgt, en tot die tijd blijf ik de boel ook gewoon gebruiken.
Verder moet iedereen natuurlijk vooral doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
eerste, ziet er niet uit als een AI-bot antwoord dus dat schept wel vertrouwen dat ze het serieus nemen (dat wisten we eigenlijk al maar bevestiging is goed) maar de inhoud van de reactie is nog niet meteen wat ik zou willen zien uiteraard.jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Was dit het eerste bericht van Zendure op je verzoek? Of is er een hele wisseling aan vooraf gegaan?
Ze zouden de eerste batterij sneller kunnen laden, en pas als die eerste batterij vol is, dan de anderen op vol vermogen laden. Ik weet alleen niet of dat iets met de connector doet.ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Excuus, ik vergeet even erbij te zeggen dat 'als blijkt of gecommuniceerd gaat worden dat de volledige 2400W (ont)laden teveel vergt van die eerste connector maar dat het veilig (genoeg) is als je dat beperkt tot iets lagers', er dan wel sprake is van non-conformiteit gezien de originele specs.
En ja, als ze via een firmware de unit gaan begrenzen op bv 1600 watt dan heb je gewoon het recht je geld terug te vragen (koop ongedaan maken).
Lijkt me ook niet echt een duurzame strategie.
Ik heb het over de 2400AC...MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:35:
En dan? De geintegreerde eerste accu eerder kapot dan de rest? En niet te vervangen?
Lijkt me ook niet echt een duurzame strategie.
Nouja, zelfde situatie... Plus dat het de eerste connector in dat geval niet ontlast.
Ideaal is de situatie zeker niet. Mee eens en ik vind ook dat ik teveel bezig ben met het controleren van een product waar het gewoon redelijk 'plug and play' moet zijn.ppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Ben niet de eerste die op die basis een + set ontvangen heeft/ gaat ontvangen. Dus als dit niet werkt kan ik alleen nog het ding aan gaan zetten op 2400W en elk uur gaan snuffelen (wat ik absurd vind en 's nachts echt niet ga doen). Ondoenlijk dus.
Aan de andere kant toont Zendure zich vooralsnog welwillend om probleemgevallen om te ruilen op basis van 'replace first, return later' en die welwillendheid kan weleens omslaan als elke eigenaar van de AC2400 zich meldt om de boel te vervangen. In die zin moeten we uitkijken dat we geen misbruik maken van de situatie. Althans zo sta ik erin.
Hoezo zelfde situatie. Die eerste batterij is gewoon sneller vol. Maar je hebt gelijk, je ontlast de connector daar helemaal niet mee; alle stroom gaat daar doorheen.MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:47:
[...]
Nouja, zelfde situatie... Plus dat het de eerste connector in dat geval niet ontlast.
Ik begrijp alleen niet - als de stroomsterkte het probleem is, waarom hebben dan ook mensen die met een lager vermogen draaien er ook last van gehad..
De 2400+ laadt de bovenste accu meer/vaker... Die slijt daarmee m.i. sneller.jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Hoezo zelfde situatie. Die eerste batterij is gewoon sneller vol. Maar je hebt gelijk, je ontlast de connector daar helemaal niet mee; alle stroom gaat daar doorheen.
Ik begrijp alleen niet - als de stroomsterkte het probleem is, waarom hebben dan ook mensen die met een lager vermogen draaien er ook last van gehad..
Als de 2400 dat ook gaat doen, ontstaat daar dezelfde situatie.
Ze bieden het in sommige gevallen zelf aan he... ze kunnen ook 'nee' zeggen.Aardedraadje schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:49:
[...]
die welwillendheid kan weleens omslaan als elke eigenaar van de AC2400 zich meldt om de boel te vervangen. In die zin moeten we uitkijken dat we geen misbruik maken van de situatie.
In mijn geval zou dat nog steeds per accu 1 cyclus per dag zijn, meer niet.MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:50:
[...]
De 2400+ laadt de bovenste accu meer/vaker... Die slijt daarmee m.i. sneller.
Als de 2400 dat ook gaat doen, ontstaat daar dezelfde situatie.
En ik geloof er niets van dat we over 10 jaar nog steeds de zendures hebben staan, ook al zijn de cellen nog prima (ik zeker niet). Tegen die tijd is er al zoveel nieuws op de markt tegen andere prijzen...
Ja daar vrees ik ook voor. Als je al ziet hoeveel er nu op één jaar veranderd is. Binnen 5 jaar is het product zo hopeloos verouderd of de fabrikant gestopt met support en updates dat je weer iets nieuwer wil.jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:51:
[...]
En ik geloof er niets van dat we over 10 jaar nog steeds de zendures hebben staan, ook al zijn de cellen nog prima (ik zeker niet). Tegen die tijd is er al zoveel nieuws op de markt tegen andere prijzen...
Ach, over een aantal maanden ben ik die paar 'k' vergeten die de zendures gekost hebben. Als er over 5 jaar iets veel beters tegen lagere prijs is, dan vind ik het helemaal niet erg om de zendures weg te geven in de familie en zelf weer iets nieuws aan te schaffenAvenger 2.0 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Ja daar vrees ik ook voor. Als je al ziet hoeveel er nu op één jaar veranderd is. Binnen 5 jaar is het product zo hopeloos verouderd of de fabrikant gestopt met support en updates dat je weer iets nieuwer wil.
Ik zie bij mijn 2400AC en 2400Pro dat de accu's gelijkmatig gevuld worden. Ik begrijp niet helemaal waarom dat bij jullie niet zo is?jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:49:
[...]
Hoezo zelfde situatie. Die eerste batterij is gewoon sneller vol. Maar je hebt gelijk, je ontlast de connector daar helemaal niet mee; alle stroom gaat daar doorheen.
Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh
Bij de 2400AC worden de accu's wel gelijkmatig gevuld..en ik vermoed bij de 2400AC+/Pro ook, alleen is de interne accu gewoon iets eerder vol (kleiner)MacFan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:27:
[...]
Ik zie bij mijn 2400AC en 2400Pro dat de accu's gelijkmatig gevuld worden. Ik begrijp niet helemaal waarom dat bij jullie niet zo is?
Specs zijn 2400W/2600W max. maar ook 60/54,17A max 2400acppaulv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:27:
[...]
Excuus, ik vergeet even erbij te zeggen dat 'als blijkt of gecommuniceerd gaat worden dat de volledige 2400W (ont)laden teveel vergt van die eerste connector maar dat het veilig (genoeg) is als je dat beperkt tot iets lagers', er dan wel sprake is van non-conformiteit gezien de originele specs.
Specs zijn 2400W max maar ook 50A max 2400ac+
Qua conformiteit, er staat nergens hoe lang omvormer dit volhoudt. Nu lijkt Zendure ze wel op of rond max te houden, maar dat gebeurt bijvoorbeeld bij andere merken helemaal niet, die zakken in (mijn Victron bijvoorbeeld). Je kunt denk ik lastig eisen dat product max wattage aan moet houden voor x aantal uur omdat ie dat eerder toen ie daardoor kapot ging ook deed als het niet ongebruikelijk is dat vermogen door bijvoorbeeld hitte beperkt moet worden. Zolang ie eventje 2400 watt aantikt voldoet ie aan specs lijkt mij.
De connectors vormen een bus die successievelijk afgetapt wordt door de verschillende batterijen.jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Ze zouden de eerste batterij sneller kunnen laden, en pas als die eerste batterij vol is, dan de anderen op vol vermogen laden. Ik weet alleen niet of dat iets met de connector doet.
Door de eerste connector gaat dan ook altijd de volledige stroom en als de eerste batterij vol zit en niets meer afneemt heeft enkel tot gevolg dat het volle vermogen naar de overige batterijen gaat en die volledige stroom moet dus nog steeds door de eerste connector.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hij geeft het aan in % en die lopen bij mij gelijk op, dus er wordt gewoon al rekening gehouden met het feit dat hij kleiner is of snap ik het niet?jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Bij de 2400AC worden de accu's wel gelijkmatig gevuld..en ik vermoed bij de 2400AC+/Pro ook, alleen is de interne accu gewoon iets eerder vol (kleiner)
Zendure 2400 AC 17,28 kWh | Zendure 2400 PRO 16,8 kWh | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh
- Zelfde range in serienummer voor omvormer of accu?
- Gebruikt aansturing, Zendure Hems of Home Assistent etc.?
- Omvormer accu's losgehaald na eerste plaatsing / geen beugels gebruikt?
etc.
Lijkt mij wel een onderzoekje waard.
Is dacht ik al een keer naar gekeken? Er waren vrij veel gevallen met aanschaf nov/dec, maar later ook van feb/maart.MacFan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:57:
Is er toevallig al een gemeenschappelijke deler te vinden bij degene met een gesmolten connector?
- Zelfde range in serienummer voor omvormer of accu?
- Gebruikt aansturing, Zendure Hems of Home Assistent etc.?
- Omvormer accu's losgehaald na eerste plaatsing / geen beugels gebruikt?
etc.
Lijkt mij wel een onderzoekje waard.
Volgens mij allemaal gepasseerde stations.jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:01:
[...]
Is dacht ik al een keer naar gekeken? Er waren vrij veel gevallen met aanschaf nov/dec, maar later ook van feb/maart.
- Aansturing divers, belasting divers, gebruikspatroon divers. (handelen, NOM, max1300W etc)
- Meerendeel beugels gebruikt. In elk geval een aantal gevallen waar er nooit iets los geweest is.
- Serienummers niet in zelfde range. Het leek eerder op issues met name bij units van sept-nov vorig jaar. Met het laatste incident ook geen raakvlak met aanschaf datum (die was een hele tijd eerder dan de rest).
Dat is een proces dat steeds erger wordt omdat die connector dan een aanslag krijgt (carboniseren) waardeer die overgang weerstand steeds groter wordt en er steeds meer warmte ontwikkelt wordt en zelfs de kunststof gaat smelten.
Ik denk ook niet dat Zendure dat ooit gaat oplossen, want dan zouden ze alle 2400's moeten terugroepen en omwisselen.
Ze hanteren nu gewoon het "piep" systeem waarbij ze niet moeilijk doen over omwisseling.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Kennis van me op flinke leeftijd die ik op afstand altijd help met HA en die dus ook net als mij 3 sets had aangeschaft heeft een set staan die aan één is gesmolten.
Aangeschaft in maart 2026.
Omvormer serienummer: HOA1NAN9N3*****
Batterij serienummer: F04NLN8N38*****
Draaide Gielz, en was net op snel ontladen gegaan (2400 Watt)
Nu ben ik nog steeds niet angstig, maar prettig voelt het ook niet. Vertrouwen daalt wel steeds meer na zoveel gevallen (die hier bekend zijn). Dus zit ook nog een beetje in dubio om net als @ctrl-tab Zendure maar eens een mail te sturen. Dan inderdaad maar een beetje kWh inleveren. De stapels staan hier wel op zolder in de bijkeuken in de woning.
11,6 kWp zonnepanelen (Oost/West/Zuid). 3x Zendure 2400AC (25.92kWh). Enyaq 60 kWh. Alfen Single S Laadpaal. Atlantic Explore V4 WP-Boiler. Home Assistant. Creality K1 Max
Fook het zijn er nu wel steeds meer. En alleen al van mensen die hier actief zijn...Leguan schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:38:
Mijn case zie ik er ook niet tussen staan, zie de post in het grote zendure topic om 11-05-2026 22:46. Aanvullend, die set draaide op Zenki.
Zo jammer, want de 2400AC vond ik echt vele malen mooier qua product dan de 2400AC+.
Ja echt niet goed he...jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:28:
[...]
Fook het zijn er nu wel steeds meer. En alleen al van mensen die hier actief zijn...
Zo jammer, want de 2400AC vond ik echt vele malen mooier qua product dan de 2400AC+.
Ik ben bewust voor de normale variant gegaan.Omdat het een mooier modulair ding is. Combinatie Invertor+Batterij staat me gewoon niet aan.
Zelfs als er externe kabels aan zouden zitten tussen invertor en batterijen zou ik het prima vinden.
Goed.. @Supahted , er mogen 2 cases aan je post toegevoegd worden
Het zal langzaam denk ik (aanname) ook een beetje een gokje gaan worden om op voorhand (nu) al te gaan klagen zodat je een 2400AC+ krijgt en van het gezeur af bent. Wie weet beslissen ze over een tijdje dat ze daar niet meer op gaan happen en alleen mensen helpen waar het mis is gegaan. Dit kost natuurlijk klauwen met geld waar ieder gezond bedrijf opeens van op kiepen gaat staan als je tienduizenden units moet gaan vervangen. Je kunt je natuurlijk heel lang gaan verschuilen achter het 'klein percentage'.jelleeelco schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 23:28:
[...]
Fook het zijn er nu wel steeds meer. En alleen al van mensen die hier actief zijn...
Mijn set heb ik neergezet, op 2000W laden gezet (en 2400W ontladen) en eigenlijk bewust niet meer van elkaar getrokken. Mijn idee is dat ik het alleen erger kan maken maar ik weet niet wat de wijsheid daar in is.
9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+
Nee. De 2400AC heeft de functie om niet te exporteren bij volle accu 'standaard' niet. Ik meet ook 0W tussen het net en de omvormer als de accu's vol zijn (en er nog wel pv-overschot is).MacFan schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:19:
Ik begon me af te vragen na het lezen van alle gesmolten connectoren wat er gebeurd met de overtollige stroom als de accu's vol zijn en je exporteren naar het net hebt uitstaan? Zou dat niet eventueel kunnen leiden tot een ongewenste energiestroom naar de omvormer die vervolgens bij de eerste accu zijn energie niet kwijt kan? Zelf heb ik de problemen (fingers crossed) nog niet maar mijn 2400AC levert terug aan het net bij overschot.
Wat er precies gebeurt als je pv-energie via de off-grid aansluiting aanbiedt terwijl de accu's vol zijn, weet ik niet, maar ik zou verwachten dat er een bypass naar het net open gaat. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn met zo'n opstelling.
Heeft iemand in Zendure omvormers of batterijen trouwens wel eens Tclass achtige zekering gezien ? Hoe scheiden ze extreme hoge piekstromen bij kortsluiting batterij ?
Ze kwamen na het doorgeven van de serienummers direct met een wissel naar de 2400AC+. Nog doorgevraagd maar er kwam helaas nog geen antwoord over de smeltende connector. Waarschijnlijk is het verschil met het oude model dat bij de AC+ het vermogen over de connector beperkt word.
Hier dus nog nul problemen met een set van Mei 2025 (pre-productie model).
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Heb je nu al nieuwe units of is de toezegging gedaan?gielz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:40:
Vorige week heb ik uitgebreid via de mail contact gehad met Zendure support (geen AI). Hierbij aangegeven dat het niet echt handig is als je thuis afwezig bent (bijv vakantie) en de omvormer smelt vast.
Ze kwamen na het doorgeven van de serienummers direct met een wissel naar de 2400AC+. Nog doorgevraagd maar er kwam helaas nog geen antwoord over de smeltende connector. Waarschijnlijk is het verschil met het oude model dat bij de AC+ het vermogen over de connector beperkt word.
Hier dus nog nul problemen met een set van Mei 2025 (pre-productie model).
Incident 1: 10-02-2026 luckyl Modus: Dynamisch -2400W - Aankoop: Nov 2025
Incident 2: 11-02-2026 Leguan Modus: Zenski
Leguan in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 3: 27-03-2026 luckyl - Modus: HA Dynamisch - Aankoop: Nov 2025
Incident 4: 26-04-2026 athome - Modus: Automatisch - 2400W Aankoop: Okt 2025
Athome in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 5: 08-05-2026 Ldr548 - Modus: HEMS - 2000W / 2000W - Aankoop Feb 2026
Idr548 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 6: 10-05-2026 thijhs02 - Aankoop: Feb 2026
thijsh02 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 7: 11-05-2026 astra - Modus: NOM - 2400W / 2000W - Aankoop: Feb 2026 (accu)
Astra in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 8: 13-05-2026 pat42 - Aankoop: Mrt 2026
pat42 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 9: 18-05-2026 Freemann - 2400W - Aankoop: Dec 2025 (accu)
Freemann in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 10: 19-05-2026 pakhaas - 2100W
Pakhaas in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 11: 20-05-2026 Devke - Modus: NOM / Dynamisch - Aankoop: feb 2026
Devke in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 12: 21-05-2026 naftebakje - Aankoop: feb 2026
naftebakje in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 13: 21-05-2026 janssuhhh - 2400W - Aankoop: okt 2025
janssuhhh in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 14: 26-05-2026 SBJ - 2400W - Aankoop: jul 2025
SBJ in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Incident 15: 30-05-2026 metalmarco - Modus: HA/Gielz - 2400W - Aankoop: mrt 2026
metalmarco in "Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren"
Toezegging, ik moet er alleen nog op reageren of ik het er mee eens ben. Ze geven wel letterlijk aan dat de 2400ac+ dit probleem niet heeft.jelleeelco schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:10:
[...]
Heb je nu al nieuwe units of is de toezegging gedaan?
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Ok. Ik heb al bevestiging, moet alleen nog verzonden worden. Aanbod werd gedaan direct na eerste mail.gielz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Toezegging, ik moet er alleen nog op reageren of ik het er mee eens ben. Ze geven wel letterlijk aan dat de 2400ac+ dit probleem niet heeft.
Doet je toch afvragen of ze al niet eerder iets wisten van potentiele opkomende problemen met de AC en daarom de AC+ serie zo snel erna hebben uitgebracht.gielz schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Toezegging, ik moet er alleen nog op reageren of ik het er mee eens ben. Ze geven wel letterlijk aan dat de 2400ac+ dit probleem niet heeft.
Aan de foto op het Tweakers forum te zien van wel.Vdvmark schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:45:
Er zitten een paar relais in.
Heeft iemand in Zendure omvormers of batterijen trouwens wel eens Tclass achtige zekering gezien ? Hoe scheiden ze extreme hoge piekstromen bij kortsluiting batterij ?
Volgens mij zijn dit 3 zekeringen van 40 Ampère.
Ik heb de foto even uitvergroot.
Dit is een AB3000X batterij.
:strip_exif()/f/image/e8FR5ZYVOd6h3HuZqscqdqqg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat Zendure hier echt wel typen ingestopt heeft die de kortsluitstroom van een batterij kunnen afschakelen anders heeft het weinig zin een zekering te plaatsen.
Dat heeft niet zo zeer met het vermogen te maken maar met de snelheid, als zo'n zekering snel genoeg is om te voorkomen dat er zulke hoge kortsluit stromen gaan lopen dan zal dat ook nooit optreden.
Als ik het zo bekijk zitten ze parallel op de printplaat.Ben(V) schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:20:
Dat gaat op voor de standaard zekeringen die in telefoons gebruikt worden, maar er zijn ook smd zekeringen die een veel groter afschakel vermogen hebben.
Ik neem aan dat Zendure hier echt wel typen ingestopt heeft die de kortsluitstroom van een batterij kunnen afschakelen anders heeft het weinig zin een zekering te plaatsen.
Dat heeft niet zo zeer met het vermogen te maken maar met de snelheid, als zo'n zekering snel genoeg is om te voorkomen dat er zulke hoge kortsluit stromen gaan lopen dan zal dat ook nooit optreden.
Dan is het 120 Ampère afgezekerd.
Ruim voldoende voor normaal gebruik en genoeg om bij volle kortsluiting door te branden.
Bijvoorbeeld als er sluiting in de connector ontstaat tussen de + en -.
Prima beveiliging lijkt mij.
Het zijn 40A zekeringen dus te klein om er maar een te gebruiken.
Je heb voor lifePo4 batterijen een T-klasse zekering nodig die de grote kortsluitstromen kan weerstaan zodat er geen vlamboog ontstaat die de zekering effectief zou overbruggen als er ergens een kortsluiting ontstaat.
dus, het apparaat is onveilig? Ik zie tegenstrijdige informatie met de reactie van @peterbierBen(V) schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 17:53:
Parallel schakelen van zekeringen helpt niets als beveiliging, dat wordt gedaan om de gebruiksstroom te verdelen over meerdere zekeringen.
Het zijn 40A zekeringen dus te klein om er maar een te gebruiken.
Je heb voor lifePo4 batterijen een T-klasse zekering nodig die de grote kortsluitstromen kan weerstaan zodat er geen vlamboog ontstaat die de zekering effectief zou overbruggen als er ergens een kortsluiting ontstaat.
Nee, omdat we op die foto maar een deel van de batterij kunnen zien en ook geen verdere gedetaileerde schema's van de BMS en overige electonica die in de batterij zit ter beschikking hebben kun je zeker op basis van de nu beschikbare informatie helemaal niet zeggen dat de batterij onveilig zou kunnen (of kan) zijn.ctrl-tab schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:45:
[...]
dus, het apparaat is onveilig? Ik zie tegenstrijdige informatie met de reactie van @peterbier
daarvoor ontbeekt het gewoon aan informatie.
Aan de andere kant voldoet het apparaat wel aan de minimale veiligheidseisen die binnen de EU gelden.( CE , en nee dat is dus geen merkteken) en je kunt dit dus wel als veilig beschouwen.
Parallel schakelen van zekeringen maakt de boel niet onveilig, is enkel ongebruikelijk omdat je dan de werkstroom over meerdere zekeringen verdeelt en als die zekeringen niet 100% gelijk zijn wordt de stroom niet netjes over alle zekeringen verdeelt en loop je de kans dat er een teveel stroom te verwerken krijgt.ctrl-tab schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:45:
[...]
dus, het apparaat is onveilig? Ik zie tegenstrijdige informatie met de reactie van @peterbier
En zoals @Jan-tweak al zei kun je aan een stukje foto niet zien waarvoor die zekeringen gebruikt worden en of ze parallel staan.
https://www.nvwa.nl/onder...eilige-producten-non-food
Mijn setup:
- Zendure SolarFlow 2400 AC
- 6× AB3000X
- Sturing via HEMS / Home Assistant / Gielz-integratie
- Voldoende PV-overschot tijdens de metingen
- 4 actieve fans geplaatst die omgevingslucht naar/over de controller blazen
- Controller-temp wordt nu lokaal gemeten via hyperTmp / lokale API, niet via de oude foutieve cloudsensor
1. Beperking onder 2400 W begint steeds vroeger
Wat me vooral opvalt: het toestel haalt de 2400 W steeds minder goed, en de afbouw lijkt steeds vroeger te starten.Eerdere observaties:
- vroeger haalde hij wel ongeveer 2400 W, waarna hij later in de laadcyclus begon af te bouwen;
- daarna begon de beperking rond ±60–65% SOC;
- vandaag begon hij al bij iets boven ±50–60% SOC onder 2400 W te zakken;
- bij ±86% SOC laadde hij nog maar rond 1400 W, terwijl er voldoende zonneoverschot was.
2. Temperatuur van controller lijkt niet meer de oorzaak
Ik had eerst het vermoeden dat de controller/omvormer thermisch derate, want zonder extra koeling heb ik via de lokale hyperTmp-waarde eerder rond 60–63°C gezien.Intussen heb ik echter 4 actieve fans geplaatst. Daarmee blijft de controller duidelijk laag, bijvoorbeeld:
- Controller AC: ±36–39°C
- Batterij 1 / bovenste module: ±39–40°C
- Overige batterijen: ±25–31°C
- Laden: toch maar ±1900–2000 W in plaats van 2400 W
3. Mogelijke link met connector-/eerste-batterij-probleem?
Ik vraag me af of dit gedrag mogelijk verband houdt met het gekende connectorprobleem.In dit topic wordt besproken dat de eerste connector/top-stack mogelijk kritisch is, en dat door de eerste connector altijd de volledige stroom richting de onderliggende stack moet. Als Zendure intussen via firmware of interne BMS-logica het vermogen begrenst om connectorproblemen te vermijden, dan zou dat veiligheidsmatig logisch zijn, maar functioneel betekent het wel dat de 2400 AC niet meer betrouwbaar als 2400 W-systeem werkt.
Ik zeg niet dat dit bewezen is, maar mijn observaties passen er wel bij:
- geen hoge controller-temp meer door actieve koeling;
- toch sterke beperking onder 2400 W;
- beperking begint nu al rond 50–60% SOC;
- bij 86% SOC nog maar ±1400 W;
- bovenste batterij/positie 1 blijft warmst en relatief zwaar belast;
- 100% SOC wordt regelmatig gehaald, dus gewone SOC-kalibratie lijkt ook niet de hoofdverklaring.
5. Vragen
Zijn er meer mensen die dit patroon zien bij de gewone 2400 AC?Concreet ben ik benieuwd naar:
- vanaf welke SOC begint jullie 2400 AC af te bouwen onder 2400 W?
- halen jullie bij voldoende PV-overschot nog stabiel 2400 W?
- is dat veranderd na recente firmware-updates?
- wordt bij jullie de bovenste batterij / Battery 1 ook warmer dan de rest?
- krijgt Battery 1 / top module relatief meer vermogen?
- zien jullie ook dat de controller-temp laag is, maar het vermogen toch beperkt wordt?
- heeft Zendure bij iemand bevestigd dat er firmwarematig of BMS-matig begrensd wordt ter bescherming van de connector?
- zijn er mensen zonder gesmolten connectoren die toch al een AC+ vervanging/upgrade aangeboden kregen?
6. Richting Zendure
Ik heb Zendure hierover gecontacteerd en gevraagd om dit te escaleren. Mijn punt is vooral:Ik heb nog geen zichtbare schade, maar als het toestel door een veiligheidslimiet niet meer betrouwbaar aan 2400 W kan laden, dan is dat wel een serieus probleem. Veiligheid is uiteraard prioritair, maar een stille firmwarematige beperking zou betekenen dat het toestel niet meer presteert zoals verkocht.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Stel dat de eerste connector heet wordt, door slecht contact. Dan kan dat verklaren dat de temperatuur van de bovenste accu oploopt (als er een sensor in de buurt van de connector zit, én ik vraag me af of de voltage drop ervoor kan zorgen dat het laden afremt.
Ik heb maar twee accumodules, en heb vrijwel nooit >2400W pv-overschot op momenten dat de accu's nog niet vol zijn, dus de meeste van je vragen kan ik niet beantwoorden.
Ik heb dit "probleem" niet.mr_TTT schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:47:
Ik post dit even omdat het misschien nuttige info is voor de topic owners en voor andere 2400 AC-gebruikers. Ik heb momenteel geen gesmolten connectoren of zichtbare schade — gelukkig — maar ik zie wel gedrag dat mogelijk verband houdt met het bredere connector-/2400 W-verhaal.
Mijn setup:
- Zendure SolarFlow 2400 AC
- 6× AB3000X
- Sturing via HEMS / Home Assistant / Gielz-integratie
- Voldoende PV-overschot tijdens de metingen
- 4 actieve fans geplaatst die omgevingslucht naar/over de controller blazen
- Controller-temp wordt nu lokaal gemeten via hyperTmp / lokale API, niet via de oude foutieve cloudsensor
1. Beperking onder 2400 W begint steeds vroeger
Wat me vooral opvalt: het toestel haalt de 2400 W steeds minder goed, en de afbouw lijkt steeds vroeger te starten.
Eerdere observaties:Dat lijkt mij niet meer te verklaren als normale afbouw vlak voor 100% SOC.
- vroeger haalde hij wel ongeveer 2400 W, waarna hij later in de laadcyclus begon af te bouwen;
- daarna begon de beperking rond ±60–65% SOC;
- vandaag begon hij al bij iets boven ±50–60% SOC onder 2400 W te zakken;
- bij ±86% SOC laadde hij nog maar rond 1400 W, terwijl er voldoende zonneoverschot was.
2. Temperatuur van controller lijkt niet meer de oorzaak
Ik had eerst het vermoeden dat de controller/omvormer thermisch derate, want zonder extra koeling heb ik via de lokale hyperTmp-waarde eerder rond 60–63°C gezien.
Intussen heb ik echter 4 actieve fans geplaatst. Daarmee blijft de controller duidelijk laag, bijvoorbeeld:Dus: de controller is actief gekoeld en blijft laag, maar de 2400 W wordt nog steeds niet gehaald. Dat doet mij vermoeden dat de beperking niet puur op basis van controller-temperatuur gebeurt.
- Controller AC: ±36–39°C
- Batterij 1 / bovenste module: ±39–40°C
- Overige batterijen: ±25–31°C
- Laden: toch maar ±1900–2000 W in plaats van 2400 W
3. Mogelijke link met connector-/eerste-batterij-probleem?
Ik vraag me af of dit gedrag mogelijk verband houdt met het gekende connectorprobleem.
In dit topic wordt besproken dat de eerste connector/top-stack mogelijk kritisch is, en dat door de eerste connector altijd de volledige stroom richting de onderliggende stack moet. Als Zendure intussen via firmware of interne BMS-logica het vermogen begrenst om connectorproblemen te vermijden, dan zou dat veiligheidsmatig logisch zijn, maar functioneel betekent het wel dat de 2400 AC niet meer betrouwbaar als 2400 W-systeem werkt.
Ik zeg niet dat dit bewezen is, maar mijn observaties passen er wel bij:
- geen hoge controller-temp meer door actieve koeling;
- toch sterke beperking onder 2400 W;
- beperking begint nu al rond 50–60% SOC;
- bij 86% SOC nog maar ±1400 W;
- bovenste batterij/positie 1 blijft warmst en relatief zwaar belast;
- 100% SOC wordt regelmatig gehaald, dus gewone SOC-kalibratie lijkt ook niet de hoofdverklaring.
5. Vragen
Zijn er meer mensen die dit patroon zien bij de gewone 2400 AC?
Concreet ben ik benieuwd naar:
- vanaf welke SOC begint jullie 2400 AC af te bouwen onder 2400 W?
- halen jullie bij voldoende PV-overschot nog stabiel 2400 W?
- is dat veranderd na recente firmware-updates?
- wordt bij jullie de bovenste batterij / Battery 1 ook warmer dan de rest?
- krijgt Battery 1 / top module relatief meer vermogen?
- zien jullie ook dat de controller-temp laag is, maar het vermogen toch beperkt wordt?
- heeft Zendure bij iemand bevestigd dat er firmwarematig of BMS-matig begrensd wordt ter bescherming van de connector?
- zijn er mensen zonder gesmolten connectoren die toch al een AC+ vervanging/upgrade aangeboden kregen?
6. Richting Zendure
Ik heb Zendure hierover gecontacteerd en gevraagd om dit te escaleren. Mijn punt is vooral:
Ik heb nog geen zichtbare schade, maar als het toestel door een veiligheidslimiet niet meer betrouwbaar aan 2400 W kan laden, dan is dat wel een serieus probleem. Veiligheid is uiteraard prioritair, maar een stille firmwarematige beperking zou betekenen dat het toestel niet meer presteert zoals verkocht.
2400AC met 3 batterijen.
Wel heb ik de max 2000 watt instelling.
De bovenste batterij wordt wel erg warm bij jou.
Heb je de connector al bekeken tussen de bovenste batterij en de batterij daaronder.?
Bovenste batterij tikte hier van de week 48 graden aan..peterbier schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:22:
[...]
Ik heb dit "probleem" niet.
2400AC met 3 batterijen.
Wel heb ik de max 2000 watt instelling.
De bovenste batterij wordt wel erg warm bij jou.
Heb je de connector al bekeken tussen de bovenste batterij en de batterij daaronder.?
[ Voor 76% gewijzigd door ctrl-tab op 01-06-2026 19:58 ]
Sorry, op dit moment weten we niet eens wat de oorzaak hiervan is, nu staat het natuurlijk iemand die wel hiermee te doen heeft dit als klacht bij de toezichthouder te melden. Ik vraag me alleen af of hun na slechts een enkele melding hier direct een terugroep verplichting op te zetten.TimDJ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:04:
Ik heb zelf niet dit model maar heeft iemand van jullie al melding gedaan bij Nederlands voedsel- en warenautoriteit? Als het daadwerkelijk een onveilig product is kunnen zij mogelijk een terugroepactie forceren.
https://www.nvwa.nl/onder...eilige-producten-non-food
Zeker om nu te roepen van een onveilig product lijkt mij echt meerdere bruggen te ver. Zeker als je ziet hoe Zendure zelf hiermee omgaat en de betrokken gaat helpen.
Officieel weet niemand de specs. Datasheets ook niet, er is een vermoeden welke exacte connector het is maar daar ontbreekt een data sheet.MikeyMan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:59:
Maar hoeveel zegt dit over de connector? Die smelt niet bij 50, 60 of 70 graden lijkt me?
Ik geloof wel dat @geert1992 via zendure 60, graden had vernomen.
Zakte bij jou ook het vermogen in.?ctrl-tab schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:56:
[...]
Bovenste batterij tikte hier van de week 48 graden aan..
Op goed advies naar @mr_TTT om de connector tussen de bovenste batterij en de batterij daaronder te controleren.
zie screenshot.ctrl-tab schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:56:
[...]
Bovenste batterij tikte hier van de week 48 graden aan..
Invertor 1 heeft de 2x 120mm fans aangeloten op de invertor (dus onder 40 graden stopt hij met draaien en daarboven schat ik dat ze niet boven de 6-7 volt komen )
Invertor 2 heeft sinds afgelopen week constant 12v op die 2x 120mm fans staan.
Je ziet dat de hele toren hierdoor uiteindelijk wat afkoelt. Met name de eerste batterij profiteert ervan (na de omvormer zelf)
De vraag is waar die sensoren zitten trouwens, en of dit uit maakt.
Nee, ik zat er toen bovenop (figuurlijk) omdat ik aan het testen was met discharge en charge. Heb toen snachts een kaar keer van 10-25% en weer terug gecharged.peterbier schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:11:
[...]
Zakte bij jou ook het vermogen in.?
Op goed advies naar @mr_TTT om de connector tussen de bovenste batterij en de batterij daaronder te controleren.
Zag de temperatuur op dat moment niet, maar die was dus wel hoog. (piek in het midden, vrijdag op zaterdag rond 1 uur snachts.
Ik houd ook de theoretische weerstand en warmte bij tussen iedere battery pack , daar was niks geks te zien op dat moment.
:strip_exif()/f/image/Axcaslqyd6SIxPF0U0xP6q6S.png?f=user_large)
Dit is wat ik ooit een keer gevonden heb.hjw-001 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:49:
Heeft iemand meer informatie over de connectoren zelf. Op Zendure Community was een bericht geplaatst dat 1 van de 2 dikkere pinnen bij sommigen wat dieper ligt -> is dat standaard? Het lijkt me juist dat ze gelijk behoren te liggen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die site staat ook Zendure afgebeeld. (Plaatje)
Verder geen info van de specificaties op Ampère na.
Of deze connectors daadwerkelijk gebruikt worden is de vraag.
Link: https://www.lsygx.com/h-col-132.html
Iedereen heeft dat blijkbaar zo. En op de website van fabrikant lijkt het ook zo te zijn op de foto's:hjw-001 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:49:
Heeft iemand meer informatie over de connectoren zelf. Op Zendure Community was een bericht geplaatst dat 1 van de 2 dikkere pinnen bij sommigen wat dieper ligt -> is dat standaard? Het lijkt me juist dat ze gelijk behoren te liggen?
https://www.lsygx.com/sys-pd/80.html
Beveiliging, zodat de - altijd als eerste 'ontkoppelt' bij verwijderen unit (en andersom).hjw-001 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde als je je auto accu ook op een bepaalde volgorde ontkoppelt (eerst de - eraf).
Deze discussie heeft al een paar keer plaats gevonden. Waardeloos die lange.threads (en zoekfunctie die daar niet goes op toegespitst is) .
Ah juist, zodat eerst de aarde pin contact maakt bij insteken/stapelen.Avenger 2.0 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:56:
[...]
Iedereen heeft dat blijkbaar zo. En op de website van fabrikant lijkt het ook zo te zijn op de foto's:
https://www.lsygx.com/sys-pd/80.html
Dan heb ik nog 2 vragen:
- hoe knijp ik die kalibratie van -2400W en daarna volle bak 2400W ? ik wil dat die veel langzamer ontlaadt en oplaadt?
##EDIT, in de zendure app kan je ontladen instellen op 1200W en via HA ZendureSDK nog gewoon tot 2400W gebruiken. Hopelijk neemt de kalibratie dan die 1200W als grens over uit de Cloud/App...
- als ik uitlog met de Zendure App en zelf via ZendureSDK lokaal aanstuur via MQTT, ben ik dan ook van die kalibratie tijdstippen af, of draait dat lokaal in de omvormer?
[ Voor 41% gewijzigd door hjw-001 op 01-06-2026 21:14 ]
en @peterbier hier zie ik die 40 graden voor de 1e batterij onder de omvormer ook.ctrl-tab schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:14:
[...]
zie screenshot.
Invertor 1 heeft de 2x 120mm fans aangeloten op de invertor (dus onder 40 graden stopt hij met draaien en daarboven schat ik dat ze niet boven de 6-7 volt komen )
Invertor 2 heeft sinds afgelopen week constant 12v op die 2x 120mm fans staan.
Je ziet dat de hele toren hierdoor uiteindelijk wat afkoelt. Met name de eerste batterij profiteert ervan (na de omvormer zelf)
[Afbeelding]
De vraag is waar die sensoren zitten trouwens, en of dit uit maakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 01-06-2026 21:12 ]
Dat is toch geen probleem.Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:10:
[...]
en @peterbier hier zie ik die 40 graden voor de 1e batterij onder de omvormer ook.
[Afbeelding]
Maar ik doelde meer op het in kakken van het vermogen.
Vandaar het advies om de connector (zoals genoemd) na te lopen.
Bij mij komt trouwens de batterij onder (bovenste batterij) de omvormer nooit hoger dan 30 graden.
Helder. Hij komt hier altijd boven de 30 al gaat het hier wel altijd met vol vermogen. Day Ahead.peterbier schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:19:
[...]
Dat is toch geen probleem.
Maar ik doelde meer op het in kakken van het vermogen.
Vandaar het advies om de connector (zoals genoemd) na te lopen.
Bij mij komt trouwens de batterij onder (bovenste batterij) de omvormer nooit hoger dan 30 graden.
Ik heb gelogen 33 graden.Devke schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:23:
[...]
Helder. Hij komt hier altijd boven de 30 al gaat het hier wel altijd met vol vermogen. Day Ahead.
Maar mijn instelling is ook maximaal 2000 watt waardoor deze minder warm wordt.
Die instelling toegepast aan de handt van het connector probleem.
Kalibratie uitstellenhjw-001 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:03:
[...]
Dan heb ik nog 2 vragen:
- hoe knijp ik die kalibratie van -2400W en daarna volle bak 2400W ? ik wil dat die veel langzamer ontlaadt en oplaadt?
##EDIT, in de zendure app kan je ontladen instellen op 1200W en via HA ZendureSDK nog gewoon tot 2400W gebruiken. Hopelijk neemt de kalibratie dan die 1200W als grens over uit de Cloud/App...![]()
- als ik uitlog met de Zendure App en zelf via ZendureSDK lokaal aanstuur via MQTT, ben ik dan ook van die kalibratie tijdstippen af, of draait dat lokaal in de omvormer?
Duw je Solarflow 2400AC zelf rustig (ipv 2400W) naar de 100% SOC naar eigen inzicht. Kalibratie stelt zichtzelf weer met 4 weken uit.
Hierbij nog wat extra info.
Nog eens even de setup herhalen:
Ik heb een SolarFlow 2400 AC met 6× AB3000X. Geen zichtbare smeltproblemen, maar wel steeds sterkere beperking van het laadvermogen. Eerst haalde hij nog vlot 2400 W en bouwde hij later af, maar intussen begint de afbouw al veel vroeger. Vandaag bijvoorbeeld al ergens rond 50–60% SOC, en rond 86–89% SOC zat hij soms nog maar rond 600–1400 W, terwijl er nog overschot was.
Initieel dacht ik aan controller-temperatuur, omdat ik zonder fans via hyperTmp eerder 60–63°C zag. Intussen heb ik echter 4 actieve fans geplaatst. De controller blijft nu laag, bv. 31–39°C. De bovenste batterij/Battery 1 zit rond 38–40°C, de rest meestal 25–32°C. Toch blijft het vermogen inkakken. Daarmee lijkt controller-temp alleen voor mij geen sluitende verklaring meer.
Mijn vragen/bedenkingen:
- Wanneer begint bij anderen de 2400 AC af te bouwen? Pas rond 90% SOC, of ook al rond 60–70%?
- Zien anderen ook dat Battery 1 / bovenste batterij meer vermogen krijgt of sneller/warmst wordt?
- Kan het inkakken van vermogen te maken hebben met Battery 1/top-stack-state, celbalans, voltage of BMS-logica?
- Als de eerste connector altijd de volledige stroom naar de onderliggende stack moet doorgeven, waarom laadt Zendure de modules dan niet zo evenredig mogelijk?
- Zou een firmwarematige begrenzing actief zijn om de connectorbelasting te beperken?
- En zo ja: is dat dan niet net een aanwijzing dat 2400 W continu/praktisch niet veilig haalbaar is in bepaalde stackcondities?
Voorlopig heb ik Zendure gevraagd om concreet uit te leggen welke interne conditie de beperking veroorzaakt: controller-temp, connectorbescherming, BMS, celspanning, balancing, SOC of firmwarelogica. Zodra ik antwoord krijg, deel ik het hier.
(bijgevoegde foto's tonen beperking van vermogen bij SOC 62% en SOC 64% (voldoende zonoverschot) en het extra vermogen dat B1 ontvangt (en dus ook hogere temp B1).
Meten is weten. Wat zijn de omvormerspanning (DC-zijde, BatVolt) en de spanningen van de accupacks (totalVol) op het moment dat dit gebeurt, en wat is de spreiding in celspanningen (minVol, maxVol)? Kun je die eens inzichtelijk maken?mr_TTT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:48:
Bedankt iedereen voor jullie reacties en inzichten!
Ik heb een SolarFlow 2400 AC met 6× AB3000X. Geen zichtbare smeltproblemen, maar wel steeds sterkere beperking van het laadvermogen. Eerst haalde hij nog vlot 2400 W en bouwde hij later af, maar intussen begint de afbouw al veel vroeger. Vandaag bijvoorbeeld al ergens rond 50–60% SOC, en rond 86–89% SOC zat hij soms nog maar rond 600–1400 W, terwijl er nog overschot was.
Initieel dacht ik aan controller-temperatuur, omdat ik zonder fans via hyperTmp eerder 60–63°C zag. Intussen heb ik echter 4 actieve fans geplaatst. De controller blijft nu laag, bv. 31–39°C. De bovenste batterij/Battery 1 zit rond 38–40°C, de rest meestal 25–32°C. Toch blijft het vermogen inkakken. Daarmee lijkt controller-temp alleen voor mij geen sluitende verklaring meer.
Mijn vragen/bedenkingen:Ik probeer vooral te begrijpen of mijn gedrag uitzonderlijk is, of dat dit hetzelfde patroon is als bij anderen: bovenste batterij/top-connector wordt bepalend, waarna het systeem vermogen begint te beperken.
- Wanneer begint bij anderen de 2400 AC af te bouwen? Pas rond 90% SOC, of ook al rond 60–70%?
- Zien anderen ook dat Battery 1 / bovenste batterij meer vermogen krijgt of sneller/warmst wordt?
- Kan het inkakken van vermogen te maken hebben met Battery 1/top-stack-state, celbalans, voltage of BMS-logica?
- Als de eerste connector altijd de volledige stroom naar de onderliggende stack moet doorgeven, waarom laadt Zendure de modules dan niet zo evenredig mogelijk?
- Zou een firmwarematige begrenzing actief zijn om de connectorbelasting te beperken?
- En zo ja: is dat dan niet net een aanwijzing dat 2400 W continu/praktisch niet veilig haalbaar is in bepaalde stackcondities?
Voorlopig heb ik Zendure gevraagd om concreet uit te leggen welke interne conditie de beperking veroorzaakt: controller-temp, connectorbescherming, BMS, celspanning, balancing, SOC of firmwarelogica. Zodra ik antwoord krijg, deel ik het hier.
[Afbeelding] (bijgevoegde foto's tonen beperking van vermogen bij SOC 62% en SOC 64% (voldoende zonoverschot) en het extra vermogen dat B1 ontvangt (en dus ook hogere temp B1).
En welke firmware draai je?
mr_TTT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:48:
Mijn vragen/bedenkingen:
- Pas rond de 90. Als ik langere tijd zowel 5% én 100% niet aantik, al eerder. M.a.w. mijn SOC lijkt wat pessimistisch ingeschat, er is meer lading dan hij inschat.
- Ja en dat is ook logisch, Per accupack wordt het traject langer en heeft elke opeenvolgende accupack meer weerstand t.o.v. de vorige. Idealiter zou elke accupack dezelfde afstand tot de omvormer hebben, dan zou je dit niet zien.
- Beetje een catch-all maar ja dat zou kunnen. Zie mijn vraag hierboven.
- Dat heeft geen effect. De totale 2400W moet door die eerste connector, of hij nou evenredig laadt of eerst de eerste, dan de tweede, etc. Evenredig laden is ook niet haalbaar door de stack setup.
- Zou kunnen. Zou ook niet kunnen. Zie ook weer mijn vragen hierboven. Vziw is er geen firmware voor de 2400AC die de connector begrenst.
- Dat is speculatie.
[ Voor 23% gewijzigd door Aardedraadje op 02-06-2026 07:03 ]
Heb jij een koeler erop? Hier met koeler kom ik soms boven de 40 uit. (Was wel bij warme weer). Ik koel nu al wat extra.peterbier schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:32:
[...]
Ik heb gelogen 33 graden.
Maar mijn instelling is ook maximaal 2000 watt waardoor deze minder warm wordt.
Die instelling toegepast aan de handt van het connector probleem.
[Afbeelding]
Firmware: 1.0.19
Ik heb nu ingezoomd op gisteren, 1 juni 15:00–17:30. In die periode stijgt de SOC van ongeveer 69% naar 89%. De AC charge blijft vrijwel de hele tijd onder 2000 W en zakt later richting 1400–1600 W. Tegelijk toont de P1 Meter Power meerdere periodes met duidelijke netexport, soms meerdere kW negatief. Er was dus voldoende zonneoverschot om 2400 W te laden, maar de AC nam dat vermogen niet op (staat uiteraard op 2400W
De gevraagde BatVolt/totalVol/minVol/maxVol heb ik op dat historische moment nog niet zichtbaar. Ik ga nu proberen die waarden live of via HA-recorder/logging inzichtelijk te maken bij de volgende afvlakking.
Ik probeer je wat te helpen. Terug in laadvermogen is hier vanaf een 87%. Drops aan het einde van ontladen gaan ook snel. Die meld ik al langer bij Zendure. Kalibratie helpt niet.mr_TTT schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:48:
Bedankt iedereen voor jullie reacties en inzichten!
Mijn vragen/bedenkingen:Ik probeer vooral te begrijpen of mijn gedrag uitzonderlijk is, of dat dit hetzelfde patroon is als bij anderen: bovenste batterij/top-connector wordt bepalend, waarna het systeem vermogen begint te beperken.
[Afbeelding] (bijgevoegde foto's tonen beperking van vermogen bij SOC 62% en SOC 64% (voldoende zonoverschot) en het extra vermogen dat B1 ontvangt (en dus ook hogere temp B1).
Bij 1 batterij loopt de piekspanning ook helemaal uit de pas hier tov andere batterijen. Schiet veel verder door dan de rest na laden. Duurt ook lang (paar uur) voor deze gebalanceerd is. Te zien in grafiekje hieronder.
:strip_exif()/f/image/xjBXY6RMm0lhYzZ3nPxwrFrm.jpg?f=fotoalbum_large)
Drop op het einde is start ontladen.