Gramser schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:04:
Bij mij verschilt dat enorm. Er gaan dagen voorbij zonder cached response melding, en dan opeens heb ik er weer een aantal achter elkaar…
Dit is hier dagelijkse kost. Met toegang tot internet had ik ze bijna niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXqx7RdFeW_4ucQImQvHirXnk64=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mUiW4hSw4gxYCrN39NbcC3Mq.png?f=user_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:02
Devke schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

Dit is hier dagelijkse kost. Met toegang tot internet had ik ze bijna niet.

[Afbeelding]
Hier ook elke dag meerdere, ben continue aan het zoeken naar verbanden met ander gedrag. Ik heb de internet toegang gewoon open staan.

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat is dat eigenlijk precies "cached response"? Iets van de nodered Gast777 proxy of iets van Zendure?

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@MP3-Junky Is iets van Gast777 proxy. Ik heb het ook regelmatig (1x per week?). Na een restart van Node-RED onder HA reageren de batterijen weer. Lijkt iets met een (vastzittende) connectie te zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-08-2026 12:18 ]

Is van @gast777 . Simpel gezegd: soms reageert de setup niet op een commando, en de proxy pauzeert dat commando dan, om het later nog eens te proberen. Je kunt die "cached response"-tijd zelf ook verlengen. Normaliter 90 seconden, ik heb er 150 van gemaakt. Werkt voor mij goed. Ik hoef NR eigenlijk nooit te herstarten.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:00
Ik heb nu al test twee zonnepanelen op de SF800+ aangesloten. Ik zie in het dashboard van Gielz opwek van 400-500W. De batterij is opgeladen, dus alle opwek wordt geexporteerd. Toch blijft de sensor sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing op 0 staan. De sensor sensor.zendure_2400_ac_vermogen_pv_totaal laat wel de actuele opwek zien, en dit is dan ook de teruglevering op dit moment.
Zou de teruglevering dan niet via sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing ook zichtbaar moeten zijn? Of is er een sensor die teruglevering van opwek, laden en ontladen in één sensor laat zien?

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:27

Mimiix

Professioneel Prutser

manusjevanalles schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:54:
Ik heb nu al test twee zonnepanelen op de SF800+ aangesloten. Ik zie in het dashboard van Gielz opwek van 400-500W. De batterij is opgeladen, dus alle opwek wordt geexporteerd. Toch blijft de sensor sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing op 0 staan. De sensor sensor.zendure_2400_ac_vermogen_pv_totaal laat wel de actuele opwek zien, en dit is dan ook de teruglevering op dit moment.
Zou de teruglevering dan niet via sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing ook zichtbaar moeten zijn? Of is er een sensor die teruglevering van opwek, laden en ontladen in één sensor laat zien?
Nee, want de vermogen aansturing gaat over wat er in of uit de accu gaat en niet de PV.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:00
Mimiix schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:21:
[...]

Nee, want de vermogen aansturing gaat over wat er in of uit de accu gaat en niet de PV.
Ok, dan moet ik of een template sensor maken, of toch werken met losse sensoren. Goed om te weten.

☀️ 7920 Wp | 🔋 Zendure Solarflow 800+ |🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

manusjevanalles schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:37:
[...]

Ok, dan moet ik of een template sensor maken, of toch werken met losse sensoren. Goed om te weten.
Ik heb volgens mij een losse gemaakt inderdaad :)

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Een van m'n Zendure-stapels wil opeens niet meer ontladen. Heeft iemand een idee?

De situatie:
Ik bebruik de Fireson integratie in Homeassistant. Een paar weken terug, toen opeens alle batterijen met oude firmware remote gesaboteerd werden, heb ik Fireson naar 1.4.3 gezet, de nieuwste firmware op de accu's gezet, en m'n accu's via het kinderslot van m'n router van het internet afgesloten. Daarna werkte alles een aantal weken probleemloos.
Afgelopen maandagavond was er een stroomstoring. Ik heb via de app (bluetooth verbinding) bij een van m'n stapeltjes het off-grid stopcontact ingeschakeld. Dat werkte prima. De accu ging ook gewoon volgens mijn Pyscripts ontladen op dindagochtend (tot 10%) en laden op dinsdagmiddag (tot 100%). Maar daarna is de accu niet meer gaan ontladen.

Wat heb ik geprobeerd:
Fireson bijgewerkt naar 1.4.4. HA herstart. inverseMaxPower en chargeMaxLimit gecheckt. Via Fireson (die nog gewoon actuele data zoals temperatuur blijft binnenkrijgen) het offGrid stopcontact weer uitgeschakeld. Meerdere keren laad- en ontlaad-opdrachten via HA naar de accu gestuurd.

Data:
code: properties/report
1
{"timestamp":1787746721,"messageId":239,"sn":"[knip]","version":3,"product":"solarFlow800Pro","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":97,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3091,"gridOffPower":0,"dcStatus":0,"pvStatus":1,"acStatus":0,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4988,"socLimit":0,"faultLevel":3,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":100,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":0,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1787695162,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":1000,"phaseSwitch":1,"batCalTime":60,"socCompSwitch":0,"packNum":2,"rssi":-70,"is_error":1},"packData":[{"sn":"[knip]","packType":300,"socLevel":96,"state":0,"power":0,"maxTemp":2981,"totalVol":4970,"batcur":0,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4354},{"sn":"[knip]","packType":300,"socLevel":99,"state":0,"power":0,"maxTemp":2961,"totalVol":4970,"batcur":0,"maxVol":332,"minVol":331,"softVersion":4354}]}
Wat kan ik nog meer proberen?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:09

Aardedraadje

Met kabelschoen

SF800 Pro zo te zien.. Zal wel niet.. @KikkerMario toch eens aan de DC-connector snuffelen? :D

• ZuinigeRijder
  • Niet online
KikkerMario schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:37:
Een van m'n Zendure-stapels wil opeens niet meer ontladen. Heeft iemand een idee?

De situatie:
Ik bebruik de Fireson integratie in Homeassistant. Een paar weken terug, toen opeens alle batterijen met oude firmware remote gesaboteerd werden, heb ik Fireson naar 1.4.3 gezet, de nieuwste firmware op de accu's gezet, en m'n accu's via het kinderslot van m'n router van het internet afgesloten. Daarna werkte alles een aantal weken probleemloos.
Afgelopen maandagavond was er een stroomstoring. Ik heb via de app (bluetooth verbinding) bij een van m'n stapeltjes het off-grid stopcontact ingeschakeld. Dat werkte prima. De accu ging ook gewoon volgens mijn Pyscripts ontladen op dindagochtend (tot 10%) en laden op dinsdagmiddag (tot 100%). Maar daarna is de accu niet meer gaan ontladen.

Wat heb ik geprobeerd:
Fireson bijgewerkt naar 1.4.4. HA herstart. inverseMaxPower en chargeMaxLimit gecheckt. Via Fireson (die nog gewoon actuele data zoals temperatuur blijft binnenkrijgen) het offGrid stopcontact weer uitgeschakeld. Meerdere keren laad- en ontlaad-opdrachten via HA naar de accu gestuurd.

Data:
code: properties/report
1
{"timestamp":1787746721,"messageId":239,"sn":"[knip]","version":3,"product":"solarFlow800Pro","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":0,"outputHomePower":0,"remainOutTime":59940,"packState":0,"electricLevel":97,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":3091,"gridOffPower":0,"dcStatus":0,"pvStatus":1,"acStatus":0,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4988,"socLimit":0,"faultLevel":3,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":100,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":0,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"Fanmode":1,"Fanspeed":0,"bindstate":0,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1787695162,"tsZone":14,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":1000,"phaseSwitch":1,"batCalTime":60,"socCompSwitch":0,"packNum":2,"rssi":-70,"is_error":1},"packData":[{"sn":"[knip]","packType":300,"socLevel":96,"state":0,"power":0,"maxTemp":2981,"totalVol":4970,"batcur":0,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4354},{"sn":"[knip]","packType":300,"socLevel":99,"state":0,"power":0,"maxTemp":2961,"totalVol":4970,"batcur":0,"maxVol":332,"minVol":331,"softVersion":4354}]}
Wat kan ik nog meer proberen?
Probeer eens in De Zendure App aan HEMS te koppelen en stel handmatig ontladen in. Kijken of die dan reageert?
Aardedraadje schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

SF800 Pro zo te zien.. Zal wel niet.. @KikkerMario toch eens aan de DC-connector snuffelen? :D
Ah in de code zie ik het ook nu ja. Dan zou ik me niet al te druk maken om geurtjes en gesnuffel ;)

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Dank voor de reacties! Uiteindelijk was het heel simpel: opnieuw opstarten van de omvormer. Normaalgesproken is dat het eerste dat je probeert, maar bij die accu's is het toch iets waarvan ik altijd vergeet hoe het moet. Ik heb de stekker eruit gehaald, de (enige) knop een seconde of 6 ingedrukt gehouden (indrukken, piepje en lampjes gaan aan, paar seconden wachten, piepje en wifi-lampje gaat knipperen, paar seconden wachten, piepje en alle lampjes gaan uit, knopje loslaten). Daarna weer aangezet (knopje weer opnieuw indrukken en ingedrukt houden tot alle lampjes weer branden).

Voordat ik dit probeerde heb ik eerst in de app gekeken. En dat is gelukt zonder de omvormer met het internet te verbinden: wifi-verbinding verbreken (knopje een paar seconden indrukken), dan in de app een bluetooth-verbinding met de accu maken. Opdracht geven om te ontladen. Er verscheen in beeld dat die opdracht succesvol was, maar er werd niet ontladen. Maar toen stond er een klein driehoekje in een hoekje in de app, en daarop drukken gaf: "Omvormer DC-start time-out(Foutcode: 33) Fault Code: 33, Please restart. If the fault persists, please contact Zendure after-sales team." Ik hoop [edit] niet [/edit] dat dit vaker gaat gebeuren.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:36
Ik heb 3 omvormers 2400+. Opeens reageert 1 omvormer niet meer op Gielz. Blijft op 100% staan terwijl de andere 2 wel beginnen te ontladen. Modus dynamisch handelen. Vervelende is dat ik nog een week in het buitenland zit. Zie ze wel in de Zendure app met de juiste batterijen.

Heb dit eerder gehad en moest toen even de omvormer van de batterij tillen en het was weer klaar.

Al in hems gezet op auto modus, maar blijft op 0w.

Hoe zou zoiets nou komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Pakhaas op 26-08-2026 20:20 ]

Gebruik je de proxy van gast777?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Pakhaas Kun je remote bij HA? Dan kun je proberen Node-RED te herstarten. Settings -> Apps -> Node-RED -> Restart

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:13
Pakhaas schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:09:
Ik heb 3 omvormers 2400+. Opeens reageert 1 omvormer niet meer op Gielz. Blijft op 100% staan terwijl de andere 2 wel beginnen te ontladen. Modus dynamisch handelen. Vervelende is dat ik nog een week in het buitenland zit. Zie ze wel in de Zendure app met de juiste batterijen.

Heb dit eerder gehad en moest toen even de omvormer van de batterij tillen en het was weer klaar.

Al in hems gezet op auto modus, maar blijft op 0w.

Hoe zou zoiets nou komen?
Ik geloof dat je dit eerder ook had inderdaad en toen heb ik er nog naar gekeken. Toen gaf je json data aan: "faultLevel": 3 (ik weet niet wat dat betekent maar kan relevant zijn)

Kun je net als @KikkerMario eens in de Zendure app kijken of daar een foutmelding staat? Je had dacht ik ook een ticket met Zendure ervoor. Kwam daar nog iets uit?

Welke firmware heb je nu erop? Bij mij gebeurde dit 1 keer met V2.0.1, maar na update naar V2.0.2 nooit meer last van gehad gelukkig :) .

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

• Pakhaas
gast777 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:44:
[...]

Ik geloof dat je dit eerder ook had inderdaad en toen heb ik er nog naar gekeken. Toen gaf je json data aan: "faultLevel": 3 (ik weet niet wat dat betekent maar kan relevant zijn)

Kun je net als @KikkerMario eens in de Zendure app kijken of daar een foutmelding staat? Je had dacht ik ook een ticket met Zendure ervoor. Kwam daar nog iets uit?

Welke firmware heb je nu erop? Bij mij gebeurde dit 1 keer met V2.0.1, maar na update naar V2.0.2 nooit meer last van gehad gelukkig :) .
Ja idd eerder gehad. Toen op advies van @geert1992 omvormer uitgezet en daarna even omvormer van 1e batterij. Daarna was het klaar. Versie 2.0.0. Durf nu niet te updaten nu ik niet thuis ben.

@Gramser ja

• Pakhaas
ZuinigeRijder schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:41:
@Pakhaas Kun je remote bij HA? Dan kun je proberen Node-RED te herstarten. Settings -> Apps -> Node-RED -> Restart
Gedaan, heeft niet geholpen.

• Pakhaas
Na update naar V2.0.2 werkt het weer. Dank @geert1992

• Mscroos
Pakhaas schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:53:
Na update naar V2.0.2 werkt het weer. Dank @geert1992
Ik ook eerder last van gehad, in de 2.0.2 (nog) niet. Daar draait het nog te kort voor. Heb wel begrepen dat er een remote reboot gaat komen via de app/api. Dat zal iig in de toekomst wellicht een oplossing zijn mocht hij weer eens hangen.

Zendure 3 x AC2400+ 24.5kWh, Alfen Eve Single pro, Enphase 6000WP, Home assistant running on Proxmox

Ik had deze vraag ook in het Peblar-topic gesteld (, maar op aanraden daar, toch ook even hier, want relatie met Zendure en Gielz...

Ik weet niet helemaal of ik hier juist ben met mijn vraag. Ik heb deze vraag al in een eerder stadium gesteld maar heb nog wat verduidelijking nodig. Binnenkort komt er een Peblar Business op het garagepad die ik zoveel mogelijk wil inzetten voor laden op zonneoverschott. Maar, ik heb ook Zendure thuisbatterijen die via de Gielz autoamtisering Nul op de Meter volgen. Dus ook laden bij zonneoverschot. Dat gaat elkaar bijten. Dus, ik wil via Home Assistant ervoor zorgen dat wanneer de Peblar gaat laden, de thuisbatterijen worden gepauzeerd. Nu vroeg ik mij af of ik dan via een nieuwe automatisering de hele Gielz automatisering moet stoppen, of een automatisering moet maken die bínnen Gielz de Zendure Operation Mode in standby moet veranderen..?

Iemand daar een idee of advies over?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:14

koboy

Heb een idee voor een icon

Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:24:
Ik had deze vraag ook in het Peblar-topic gesteld (, maar op aanraden daar, toch ook even hier, want relatie met Zendure en Gielz...

Ik weet niet helemaal of ik hier juist ben met mijn vraag. Ik heb deze vraag al in een eerder stadium gesteld maar heb nog wat verduidelijking nodig. Binnenkort komt er een Peblar Business op het garagepad die ik zoveel mogelijk wil inzetten voor laden op zonneoverschott. Maar, ik heb ook Zendure thuisbatterijen die via de Gielz autoamtisering Nul op de Meter volgen. Dus ook laden bij zonneoverschot. Dat gaat elkaar bijten. Dus, ik wil via Home Assistant ervoor zorgen dat wanneer de Peblar gaat laden, de thuisbatterijen worden gepauzeerd. Nu vroeg ik mij af of ik dan via een nieuwe automatisering de hele Gielz automatisering moet stoppen, of een automatisering moet maken die bínnen Gielz de Zendure Operation Mode in standby moet veranderen..?

Standby modus laten instellen. Als je de automatisering stopt bevries je het accu systeem in de toestand waarin hij op dat moment toevallig staat.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Ik heb dit ook (peblar in combinatie met Gielz/zendure in NOM stand). Wat je makkelijk kan automatiseren: De lader pakt ~11kw. Scriptje maken dat wanneer verbruik >7kw, de zendure in gielz van "smart matching" naar "smart charge only" gaat.

Ik zou geen manual doen. Mocht er iets fout gaan, dan gaat de zendure wel laden zodra de laadpaal klaar is (alleen niet ontladen).
Dank beiden, bruikbare tips! @Stefan1987 waarom geen standby als modus gekozen?

Oh, en deze automatisering is zonder gekke hulpgrepen mogelijk als ik de Peblar integratie via HACS installeer? Of moet ik daar nog bijzondere dingen voor doen?

[ Voor 50% gewijzigd door Gramser op 27-08-2026 11:36 ]

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:28

Ik gebruik de volgende automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
alias: Thuisbatterij Tijdelijk Pauzeren Laadpaal
description: ''
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.laadpaal_opladermodus
    to:
      - connected_charging
conditions:
  - condition: switch.is_off
    target:
      entity_id: input_boolean.thuisbatterij_tijdelijk_uitgeschakeld
    options:
      behavior: any
      for: '00:00:00'
actions:
  - action: input_select.select_option
    metadata: {}
    target:
      entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
    data:
      option: Alleen slim opladen
  - action: input_boolean.turn_on
    target:
    data: {}
  - action: notify.send_message
    target:
      entity_id: notify.telefoon_j
    data:
      message: De thuisbatterij is tijdelijk uitgeschakeld - Laadpaal
      title: Thuisbatterij gepauzeerd
mode: single

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:10
Deze vraag is al regelmatig langs gekomen. Er zijn mensen die een automation maken om de batterij op standby te zetten, maar je kan ook een fake P1 meter maken die de laadsnelheid van je peblar van de waarde van de P1 meter haalt, deze fake meter geef je dan op bij Gielz. Dan draait je huis nog 0 op de meter, maar wordt de auto er buiten gehouden. Eventueel kun je dan nog zeggen in de template dat wanneer de pebblar aan het laden is, je nooit een negatieve waarde wilt krijgen zodat je batterij niet opeens gaat laden terwijl de auto ook aan het laden is.

• Stefan1987
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:32:
Dank beiden, bruikbare tips! @Stefan1987 waarom geen standby als modus gekozen?
Omdat als er iets mis gaat in je automatisering, de zendure niet gaat laden als de laadpaal zakt onder de gestelde waarde (dus bv 7kw). Want je moet ook een automatisering maken dat als waarde <7kw is, status naar van Gielz naar smart matching gaat.

De modus in Gielz met Smart charge only zorgt er voor dat de batterij gaat laden zodra je terug gaat leveren aan het net, alleen niet ontladen (en dat wil je ook niet). Dan weet je zeker dat de accu gaat laden, ook al stopt om wat voor reden dan ook je automatisering. Het is dus meer een "voor de zekerheid" dingetje :)

Hou er rekening mee dat de peblar een entiteit heeft die sensor.peblar_ev_charger_status heet, maar dat deze op connected blijft staan zolang er een auto verbonden is (dus ook als hij klaar is met laden). Deze zou ik dus niet gebruiken voor je automatisering.
Ik denk dat ik je snap - ik snap alleen nog niet die ingestelde waarde. Als ik de peblar op puur zonneladen zet, zou dat toch niet hoeven? Dan mag alles naar de auto?

En welke entiteit raad je me aan ipv de charger status?
jordyc schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:38:
Deze vraag is al regelmatig langs gekomen. Er zijn mensen die een automation maken om de batterij op standby te zetten, maar je kan ook een fake P1 meter maken die de laadsnelheid van je peblar van de waarde van de P1 meter haalt, deze fake meter geef je dan op bij Gielz. Dan draait je huis nog 0 op de meter, maar wordt de auto er buiten gehouden. Eventueel kun je dan nog zeggen in de template dat wanneer de pebblar aan het laden is, je nooit een negatieve waarde wilt krijgen zodat je batterij niet opeens gaat laden terwijl de auto ook aan het laden is.
Deze zal ik echt een paar keer moeten lezen voor ik die goed begrijp. HA-beginner hier. Ik wilde het vooral eenvoudig voor mezelf houden. Maar huis NoM is natuurlijk ook mooi, terwijl de auto laadt.

• Mscroos

Op zich kan dit, maar het heeft wel een nadeel. Een gemiddelde EV begint pas te laden met een zonne overschot van 1350 Watt. Als je dus de Zendure op standby zet en vervolgens de auto aan dan zal de energie die je opwekt onder het "start vermogen" van de EV ge-exporteerd worden. Eigenlijk is dat ongewenst.

Ik zelf heb dit opgelost door een (hardware) P1 simulator aan te sluiten op mij EV. Mijn Zendures staan op de normale P1 poort.

Home assistant stuurt vervolgens de waarde van de echte P1 + Zendure naar de simulatie P1 poort. Dit is dus het beschikbare vermogen dat in een situatie zonder accu naar het net zou gaan.

Resultaat is dat als de auto op zonneladen staat en de zendure op NoM dat de auto vanaf 1350 watt gaat laden, de zendure stopt dan. Alles onder de 1350 gaat de Zendures in. Als ik de EV lader forceer om snel te laden dan zal het vermogen uit de accu en/of het net komen. Voor mij maakt dat dan eigenlijk niet meer uit (werkgever betaald vergoeding). Dit laatste doe ik ook om mn accus even leeg te trekken als ik verwacht dat ze de volgende dag naar 100% gaan.

Oef. Veel verschillende wegen naar Rome...! Ik ga ermee stoeien!
FastForwardNL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
triggers:
    entity_id:
    to:
      - connected_charging
conditions:
    target:
    options:
actions:
    target:
    data:
    target:
    target:
    data:
Dit is eigenlijk wat @Stefan1987 beschrijft maar zonder de kW-input mee te geven, lees ik dat correct?

• Stefan1987
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Dit is eigenlijk wat @Stefan1987 beschrijft maar zonder de kW-input mee te geven, lees ik dat correct?
Ja, alleen ik lees niet dat zodra de auto klaar is, de zendure weer naar smart matching gaat. Daarnaast zou ik dus sensor.laadpaal_opladermodus niet gebruiken, omdat die (in ieder geval hier) niet registreert of er geladen wordt, maar of er een auto gekoppeld is. Zodra het laden klaar is, blijft deze status op "connected" staan tot dat je zelf de stekker uit je auto trekt.
Stefan1987 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:56:
[...]

Ja, alleen ik lees niet dat zodra de auto klaar is, de zendure weer naar smart matching gaat. Daarnaast zou ik dus sensor.laadpaal_opladermodus niet gebruiken, omdat die (in ieder geval hier) niet registreert of er geladen wordt, maar of er een auto gekoppeld is. Zodra het laden klaar is, blijft deze status op "connected" staan tot dat je zelf de stekker uit je auto trekt.
En welke entiteit laat dan wel zien of er actief geladen wordt, en niet alleen verbonden met de auto, weet jij dat? Volgens mij zou ik toch een van deze moeten kunnen gebruiken?

State: The current state of the charger. The state can be one of the following:

Charging (state: charging): The charger is currently charging the electric vehicle.
Error (state: error): The charger has detected an error and is currently not charging the electric vehicle.
Fault (state: fault): The charger has detected a fault and is currently not charging the electric vehicle.
No EV connected (state: no_ev_connected): The charger is currently not connected to an electric vehicle.
Suspended (state: suspended): The charger is currently not charging the electric vehicle, but is ready to start charging when needed.
Invalid (state: invalid): The charger is in an invalid state.

Dan zou je bijna zeggen: Zendure modus naar smart charging only als Peblar de status charging heeft, en ga weer naar smart matching als Peblar "suspended" geeft. Tenminste, ik kan me zo voorstellen dat dat de status wordt als het laden klaar is.

[ Voor 46% gewijzigd door Gramser op 27-08-2026 12:11 ]

• Mscroos
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

En welke entiteit laat dan wel zien of er actief geladen wordt, en niet alleen verbonden met de auto, weet jij dat? Volgens mij zou ik toch een van deze moeten kunnen gebruiken?

Charging (state: charging): The charger is currently charging the electric vehicle.
Error (state: error): The charger has detected an error and is currently not charging the electric vehicle.
Fault (state: fault): The charger has detected a fault and is currently not charging the electric vehicle.
No EV connected (state: no_ev_connected): The charger is currently not connected to an electric vehicle.
Suspended (state: suspended): The charger is currently not charging the electric vehicle, but is ready to start charging when needed.

Dan zou je bijna zeggen: Zendure modus naar smart charging only als Peblar de status charging heeft, en ga weer naar smart matching als Peblar "suspended" geeft. Tenminste, ik kan me zo voorstellen dat dat de status wordt als het laden klaar is.
Op deze manier haal je dan alles uit het net als je je EV geforceerd wil opladen, dus niet op overschot.

Maar alleen als ik de EV geforceerd wil laden? Dat zou vaak 's nachts zijn, en dan mag het best uit batterij en/of net komen.

Maar de boodschap is helder hoor: ik moet hier even voor gaan zitten. Tot die tijd kan ik Gielz handmatig op smart charging only zetten als ik de auto laat zonneladen.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
Ik zie het probleem niet zo: als het op een bepaald moment opportuun is om de accu's te (ont)laden, dan staat dat los van wat je EV op dat moment aan het doen is.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
Isdatzo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:01:
Ik zie het probleem niet zo: als het op een bepaald moment opportuun is om de accu's te (ont)laden, dan staat dat los van wat je EV op dat moment aan het doen is.
Als in de middag de stroom erg goedkoop is, wil je je EV dan laden. En dan wil je niet dat je accu denkt: “hej, energievraag dus ik ga ontladen…”

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:11
testmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:05:
[...]

Als in de middag de stroom erg goedkoop is, wil je je EV dan laden. En dan wil je niet dat je accu denkt: “hej, energievraag dus ik ga ontladen…”
Maar als de stroom zo goedkoop is, waarom zou je dan überhaupt de energievraag vanuit de accu's willen voorzien?

• Stefan1987
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Ik zou sensor.peblar_ev_charger_vermogen gebruiken, en dan wanneer verbruik op deze sensor hoger is dan bijvoorbeeld 7kw.

Deze werkt misschien ook met status "opladen", maar heb ik zelf niet getest:

sensor.peblar_ev_charger_status heeft Suspended, Opladen, Opladen, Fout, Fout, Ongeldig, Geen EV verbonden

• koboy

koboy

Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:30:
Maar alleen als ik de EV geforceerd wil laden? Dat zou vaak 's nachts zijn, en dan mag het best uit batterij en/of net komen.

Maar de boodschap is helder hoor: ik moet hier even voor gaan zitten. Tot die tijd kan ik Gielz handmatig op smart charging only zetten als ik de auto laat zonneladen.
Begin met bedenken of het de moeite is om de auto op alleen eigen zonnestroom te laden.
Hier zou dat betekenen dat de auto ingeplugd moet elke keer/dag nadat deze gebruikt is, inclusief matje met gevarenstreepjes over de stoep. Ik blijf dus gewoon zoals nu 1x per week op het goedkoopste moment (zaterdag of zondag) opladen en hoop er even aan te denken dat ik de dag ervoor het overschot dumpen uit heb gezet.
Met 2700WP op het dak zou ik de auto voor de wekelijkse lading een dag of 3 aangekoppeld moeten hebben en heb ik die drie dagen ook geen volle accu.

En voor wat je gaat automatiseren geldt nog altijd de wet van Pareto.....

Toevoeging: nog even in Pareto stijl op de achterkant van een bierviltje de kosten gezet van zonneladen voor mij: 40kWh met 3 dagen geen stroom naar de accu:

Bespaard: €4,40 energiebelasting
Kosten: 3x4=12kWh overschot dumpen: €1,50
Kosten: 3x4=12kWh af moeten nemen in de nacht: €3 euro

Bierviltje zegt dat het voor mij geen donder uitmaakt..... Of ik moet voor €1,50 elke dag inpluggen, en zodanig automatiseren dat ik wel een met zon gevulde accu heb elke nacht. Dit gaat niet om twee redenen: de kabelmat en ik heb een niet HA compatible laadpunt.

[ Voor 21% gewijzigd door koboy op 27-08-2026 14:22 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:42
Ik draai nu al heel lang de Gielz integratie met aangepaste Gast777 proxy, samen met een Solarflow 800 plus en een 2400AC+ met 3 extra accu's.

Gisteravond bleef het voor de eerste keer zo maar hangen. De "Standy" optie werkte niet vanuit "NOM", wel vanuit "handmatig". Vandaag zie ik dat HA continue de verbinding verliest met de Zendures, er staat dan voor alle integraties "Niet beschikbaar". Soms paar seconden, soms een minuut.

Iemand anders die dit herkent?
edit:
Claude naar mijn HA setup laten kijken en de berichten laten analyseren. Dit was het gevolg:
Wat er speelde
HA verloor steeds de verbinding doordat de proxy per meetcyclus maximaal 3 seconden wachtte op beide batterijen. De unit op .92 (Zendure 2) reageert structureel traag (0,4–2,3s, vaak >1s) — niet door zwak signaal (RSSI -35 is prima), maar door een trage controller (je reboot bevestigde dat het niet tijdelijk is). Zodra .92 die 3s overschreed, pauzeerde de proxy 15 seconden alle communicatie → HA offline. Dat gebeurde elke paar minuten (~5,5% van alle verzoeken kreeg geen antwoord).
Wat ik heb aangepast (live)
  • Join-timeout: 3s → 5s — .92's pieken van ~2,3s vallen nu ruim binnen de marge, dus veel minder comm-errors.
  • Comm-pauze: 15s → 5s — mocht er tóch een hik zijn, dan is HA binnen 5s weer verbonden i.p.v. 15s.
Config is intact (2 omvormers, IP's correct) en de proxy bedient de verzoeken gewoon door.

[ Voor 53% gewijzigd door jelleeelco op 27-08-2026 14:16 ]

• Mscroos
jelleeelco schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:03:
Vandaag zie ik dat HA continue de verbinding verliest met de Zendures, er staat dan voor alle integraties "Niet beschikbaar". Soms paar seconden, soms een minuut.
Kan je dit ook bevestigen vanuit je router? Hier zie ik elke keer als er een issue is in Unifi ook een disconnect direct gevolgd door een connect dus duidelijk een netwerk probleem. Er is eerder al veel over gesproken en het lijkt vaak te duiden op netwerk problemen. Ik ga nog investeren in een extra accesspoint hel dichtbij de units, hopelijk hier dan ook beter.

• jelleeelco
Mscroos schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Kan je dit ook bevestigen vanuit je router? Hier zie ik elke keer als er een issue is in Unifi ook een disconnect direct gevolgd door een connect dus duidelijk een netwerk probleem. Er is eerder al veel over gesproken en het lijkt vaak te duiden op netwerk problemen. Ik ga nog investeren in een extra accesspoint hel dichtbij de units, hopelijk hier dan ook beter.
Zou me verbazen. Het is alleen de SolarFlow 800+ die zo langzaam reageert. Er hangt een dedicated access point boven de beide omvormers. En signaal sterkte is zeer goed, verbinding wordt ook niet verloren, het is puur de SolarFlow 800+ die traag reageert. De 2400AC+ reageert op ieder bericht tussen de 15-25ms, de 800+ doet dat met 0,4 - 3 seconden.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
jelleeelco schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:03:
....
Wat ik heb aangepast (live)
  • Join-timeout: 3s → 5s — .92's pieken van ~2,3s vallen nu ruim binnen de marge, dus veel minder comm-errors.
  • Comm-pauze: 15s → 5s — mocht er tóch een hik zijn, dan is HA binnen 5s weer verbonden i.p.v. 15s.
Config is intact (2 omvormers, IP's correct) en de proxy bedient de verzoeken gewoon door.
Waar heb je dat aangepast in Node-RED? Ik heb ook regelmatig Cached Response op Ja staan.

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-08-2026 14:30 ]

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:10
Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Deze zal ik echt een paar keer moeten lezen voor ik die goed begrijp. HA-beginner hier. Ik wilde het vooral eenvoudig voor mezelf houden. Maar huis NoM is natuurlijk ook mooi, terwijl de auto laadt.
Laten we het makkelijker maken om te beginnen, wat je doet is een template sensor maken met de volgende code:

P1 meter - laadsnelheid laadpaal. Eventueel moet je je laadpaal van kW naar W omrekenen. Deze nieuwe sensor wordt dan de input voor Gielz. In het dashboard kun je ergens een alternatieve P1 meter opgeven. Dan in je automation zeg je dat wanneer de laadpaal >0 is Zendure de stand smart discharge pakt.

Dan laat je voor nu even de moeilijkheid weg om wel/niet de laadpaal te compenseren met de batterij.
koboy schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Begin met bedenken of het de moeite is om de auto op alleen eigen zonnestroom te laden.
Hier zou dat betekenen dat de auto ingeplugd moet elke keer/dag nadat deze gebruikt is, inclusief matje met gevarenstreepjes over de stoep. Ik blijf dus gewoon zoals nu 1x per week op het goedkoopste moment (zaterdag of zondag) opladen en hoop er even aan te denken dat ik de dag ervoor het overschot dumpen uit heb gezet.
Met 2700WP op het dak zou ik de auto voor de wekelijkse lading een dag of 3 aangekoppeld moeten hebben en heb ik die drie dagen ook geen volle accu.

En voor wat je gaat automatiseren geldt nog altijd de wet van Pareto.....

Toevoeging: nog even in Pareto stijl op de achterkant van een bierviltje de kosten gezet van zonneladen voor mij: 40kWh met 3 dagen geen stroom naar de accu:

Bespaard: €4,40 energiebelasting
Kosten: 3x4=12kWh overschot dumpen: €1,50
Kosten: 3x4=12kWh af moeten nemen in de nacht: €3 euro

Bierviltje zegt dat het voor mij geen donder uitmaakt..... Of ik moet voor €1,50 elke dag inpluggen, en zodanig automatiseren dat ik wel een met zon gevulde accu heb elke nacht. Dit gaat niet om twee redenen: de kabelmat en ik heb een niet HA compatible laadpunt.
Mijn situatie is net want anders, want:
- ik heb een PHEV die elke dag goed gebruikt wordt en het net redt met z'n EV-lading als ik de huidige grannycharger tijdig inplug
- ik heb een hoop meer zonnestroom
- ik heb vooralsnog een vast contract
- en de belangrijkste: ik wil hiermee gaan spelen :+

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40

databeestje

Von PrutsHausen

Stefan1987 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:31:
[...]

Ik zou sensor.peblar_ev_charger_vermogen gebruiken, en dan wanneer verbruik op deze sensor hoger is dan bijvoorbeeld 7kw.
Deze, ik gebruik ook power > 1 en power < 1 en schakel hier mee de accu. Al heb ik dat niet nodig met Omnibattery, daar kan ik deze als een excluded device opvoeren, heeft toggles voor wat je wilt doen. D.w.z. huis blijven voeden, standby e.d. Hoef ik geen automation meer te maken.

• jelleeelco
ZuinigeRijder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:29:
[...]

Waar heb je dat aangepast in Node-RED? Ik heb ook regelmatig Cached Response op Ja staan.
:) ik niet...dat heeft Claude voor me gedaan.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
Isdatzo schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:08:
[...]

Maar als de stroom zo goedkoop is, waarom zou je dan überhaupt de energievraag vanuit de accu's willen voorzien?
Geen idee, wie zegt dat?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
jelleeelco schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

:) ik niet...dat heeft Claude voor me gedaan.
De laatste versie van @gast777 staat de join-timeout niet op 3 seconden, maar op 4 seconden. Misschien had je beter eerst de laatste versie kunnen proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-08-2026 18:18 ]

• jelleeelco
ZuinigeRijder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:17:
[...]

De laatste versie van @gast777 staat de join-timeout niet op 3 seconden, maar op 4 seconden. Misschien had je beter eerst kunnen proberen de laatste versie te proberen.
Ik heb een eigen aangepaste versie van Gast777...dus die vlieger gaat helaas niet op

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:40
Ik draai al lange tijd met de Gielz automatisering. Zou ‘m graag willen upgraden naar de nieuwste versie, hoeveel werk is dat?

Is dat lastig te realiseren?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@rednax2 Stappenplan voor alleen de Gielz automatisering:

- Zorg ervoor dat HEMS is uitgeschakeld in de Zendure-app.
- Zet in HA Zendure op Standby
- Disable in Settings -> Automations -> Zendure zenSDK (Gielz)
- Delete in Settings -> Automations -> Zendure zenSDK (Gielz)
- Verwijder Zendure_gielz1986_nl.yaml uit de map packages van GitHub
- Verwijder optionele Dashboard via Settings -> Dashboards -> Zendure -> Delete
- Reboot Home Assistant

Daarna installeer je Gielz volgens de "normale" handleiding, bijvoorbeeld voor Nederlands:
https://github.com/Gielz1...DK/blob/main/README.nl.md

Misschien kan het slimmer, maar dit werkt in ieder geval.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:56

m-vw

Dus?

FastForwardNL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:37:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
triggers:
    entity_id:
    to:
      - connected_charging
conditions:
    target:
    options:
actions:
    target:
    data:
    target:
    target:
    data:
Dit lijkt op iets dat ik graag met mijn Alfen zou doen, echter werkt die of met HA of met de app(s) een combinatie is niet mogelijk. Helaas zijn mijn HA vaardigheden nog niet van een zodanig niveau dat ik de apps gedag kan zeggen.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nieuwe gebruiker met een Solarflow 800 Plus en de zenSDK (Gielz) integratie.

Ik probeer de werking van de Smart Charging optie beter te begrijpen.
entity zendure_setting_start_charging_at staat op -200 W. Zodra de P1 meter meer dan 200W PV injecteert start de automatisatie het laden van de batterij.

Gaat de batterij automatisch naar standby zodra de P1 meter minder dan 200W injecteert, gedurende een periode langer dan de waarde in input_number.zendure_setting_standby_delay?

• Maarten_smits
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-08 14:16
Hoi allen,

Ik heb afgelopen week de zendure solarflow 800 plus geïnstalleerd. Via de Gielz integratie met Home Assistant aangestuurd, deze werkt samen met de P1 meter van Homewizard. Nu zie ik in de avond en ochtend dat het vermogen dat erg ping pongt. Ik kan er de vinger niet achter krijgen waar dit aan kan liggen. Vraag ik teveel van mijn Pi4 2GB?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbbCsLiyfBMC81nlzgi_pLgZhA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s4CL5lQLt6Qdfnt7prytyXkP.png?f=fotoalbum_large

• Stefan1987
Maarten_smits schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:00:
Hoi allen,

Ik heb afgelopen week de zendure solarflow 800 plus geïnstalleerd. Via de Gielz integratie met Home Assistant aangestuurd, deze werkt samen met de P1 meter van Homewizard. Nu zie ik in de avond en ochtend dat het vermogen dat erg ping pongt. Ik kan er de vinger niet achter krijgen waar dit aan kan liggen. Vraag ik teveel van mijn Pi4 2GB?

[Afbeelding]
Gebeurde dit niet als je in HEMS 2.0 draaide? En wat voor dsmr meter heb je voor je p1 meter?

• Maarten_smits
Stefan1987 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:06:
[...]

Gebeurde dit niet als je in HEMS 2.0 draaide? En wat voor dsmr meter heb je voor je p1 meter?
Ik heb HEMS uitstaan via de zendure app, weet niet of dat nog uitmaakt. Ik zit nu op firmware v2.0.2. Ik heb een Landis Gyr e350 slimme meter (enexis gebied). Ik had nog niet aan de meterdata gedacht, ik zie dat er meer problemen zijn met deze meter. Ik ga er weer induiken ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten_smits op 28-08-2026 12:31 ]

• Stefan1987
Maarten_smits schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:22:
[...]

Ik heb HEMS uitstaan via de zendure app, weet niet of dat nog uitmaakt. Ik zit nu op firmware v2.0.2. Ik heb een Landis Gyr e350 slimme meter (enexis gebied). Ik had nog niet aan de meterdata gedacht, ik zie dat er meer problemen zijn met deze meter. Ik ga er weer induiken ;-)
Kijk of je meter versie 4.2 of versie 5 is. 4.2 update je data minder vaak, waardoor het langer kan duren voor je sturing kan ingrijpen.

• Mkuijper
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:11
Beste allen,

Ik zit al een tijd door het dit topic heen te bladeren en zie wel een aantal vragen voorbij komen wat enigszins het zelfde is als mijne maar niet echt antwoorden.

Mijn setup is als volgt,
  • Zendure solarflow 4000 mix AC+.
  • Zonnepanelen met Ephase micro omvormers +- 3kw.
  • Ephase metered gateway voor nul op de meter.
  • Gielz koppeling zedure sdk op home assistant (om van de trage cloudkoppeling met zendure p1 af te zijn).
  • Weinig tot geen ervaring met home assistant verder.
Ik zit met het volgende probleem, panelen staan op nul op de meter omdat de accu vol is. Vermogen wordt gevraagd, panelen schakelen op maar traag, dus accu springt bij. Dit is de "nieuwe" 0w norm. Panelen blijven geknepen maar accu blijft ontladen.

Oplossing volgens AI:

Het Probleem

Als Enphase in nul-op-de-meter (Zero Export) modus staat, knijpt hij zichzelf af. Je kunt aan de Enphase-data dus niet zien hoeveel zonkracht er écht beschikbaar is. Als er een zwaar apparaat aangaat, weet de accu niet of Enphase nog kán opschalen of al aan zijn tax zit.

De Oplossing: Tijdgestuurde Prioritering (Zon Eerst)

We sturen de Zendure-accu aan puur op basis van de P1-meter, maar we gebruiken de reactiesnelheid van Enphase als filter. We dwingen de accu om te wachten, zodat Enphase altijd de eerste kans krijgt om het probleem op te lossen.
  1. Bij stroomvraag (Apparaat aan):
    • De P1-meter schiet omhoog.
    • De Zendure-accu krijgt een wachttijd van 15 seconden.
    • Binnen die 15 seconden schaalt Enphase op. Kan Enphase de vraag aan? Dan zakt de P1-meter weer naar 0W en doet de accu niks.
    • Kan Enphase het niet aan? Dan is de P1-meter na 15 seconden nog steeds positief. De accu 'weet' nu dat Enphase maximaal draait en springt direct bij voor het restant.
  2. Bij lagere stroomvraag (Apparaat uit, rest blijft aan):
    • Zodra er een apparaat uitschakelt, ontstaat er door de levering van de accu direct een overschot op de P1-meter (stroom zakt direct naar/onder de 0W).
    • De accu reageert nu zonder vertraging (0 seconden) en zet zijn ontlaadvermogen direct op 0W.
    • Enphase ziet dat de accu stopt, ziet de resterende stroomvraag in huis, en blijft onverstoord op zijn maximale capaciteit produceren.
Het Resultaat

Er is geen Enphase-data over de zonsterkte nodig. Door de accu 15 seconden te laten wachten bij inschakelen, en direct te laten stoppen bij uitschakelen, krijgt zonne-energie altijd automatisch voorrang en is de onderlinge strijd volledig opgelost.

Heeft iemand hier al een oplossing voor? of zou dit bij de gielz koppeling in gebouwd kunnen worden? Edit: nul op de meter via enphase zou vanaf 80% acculading weer uit kunnen om weer bij te laden.

• koboy

koboy

Stefan1987 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

Kijk of je meter versie 4.2 of versie 5 is. 4.2 update je data minder vaak, waardoor het langer kan duren voor je sturing kan ingrijpen.
Die landys+gyr is een SMR5 meter die elke 10 seconden update. Er was iemand die hier wat omheen gebouwd had, weet alleen niet meer wie.

• Maarten_smits
koboy schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

Die landys+gyr is een SMR5 meter die elke 10 seconden update. Er was iemand die hier wat omheen gebouwd had, weet alleen niet meer wie.
Yep gevonden! Ik ga weer testen, dank voor de hulp.

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 16:28
Ik draai zenSDK van Gielz. Ik zie dat ik ook Zendure Home Automation Integration heb geinstalleerd. Onder de laatste komen de extra batterij, de controler, de controler-batterij en een zendure-manager als items naar voren. Kan dit alles verwijderd, of is het essentieel voor de Gielz automation?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Mkuijper schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:25:
Beste allen,

Ik zit al een tijd door het dit topic heen te bladeren en zie wel een aantal vragen voorbij komen wat enigszins het zelfde is als mijne maar niet echt antwoorden.

Mijn setup is als volgt,
  • Zendure solarflow 4000 mix AC+.
  • Zonnepanelen met Ephase micro omvormers +- 3kw.
  • Ephase metered gateway voor nul op de meter.
  • Gielz koppeling zedure sdk op home assistant (om van de trage cloudkoppeling met zendure p1 af te zijn).
  • Weinig tot geen ervaring met home assistant verder.
Ik zit met het volgende probleem, panelen staan op nul op de meter omdat de accu vol is. Vermogen wordt gevraagd, panelen schakelen op maar traag, dus accu springt bij. Dit is de "nieuwe" 0w norm. Panelen blijven geknepen maar accu blijft ontladen.

Oplossing volgens AI:

Het Probleem

Als Enphase in nul-op-de-meter (Zero Export) modus staat, knijpt hij zichzelf af. Je kunt aan de Enphase-data dus niet zien hoeveel zonkracht er écht beschikbaar is. Als er een zwaar apparaat aangaat, weet de accu niet of Enphase nog kán opschalen of al aan zijn tax zit.

De Oplossing: Tijdgestuurde Prioritering (Zon Eerst)

We sturen de Zendure-accu aan puur op basis van de P1-meter, maar we gebruiken de reactiesnelheid van Enphase als filter. We dwingen de accu om te wachten, zodat Enphase altijd de eerste kans krijgt om het probleem op te lossen.
  1. Bij stroomvraag (Apparaat aan):
    • De P1-meter schiet omhoog.
    • De Zendure-accu krijgt een wachttijd van 15 seconden.
    • Binnen die 15 seconden schaalt Enphase op. Kan Enphase de vraag aan? Dan zakt de P1-meter weer naar 0W en doet de accu niks.
    • Kan Enphase het niet aan? Dan is de P1-meter na 15 seconden nog steeds positief. De accu 'weet' nu dat Enphase maximaal draait en springt direct bij voor het restant.
  2. Bij lagere stroomvraag (Apparaat uit, rest blijft aan):
    • Zodra er een apparaat uitschakelt, ontstaat er door de levering van de accu direct een overschot op de P1-meter (stroom zakt direct naar/onder de 0W).
    • De accu reageert nu zonder vertraging (0 seconden) en zet zijn ontlaadvermogen direct op 0W.
    • Enphase ziet dat de accu stopt, ziet de resterende stroomvraag in huis, en blijft onverstoord op zijn maximale capaciteit produceren.
Het Resultaat

Er is geen Enphase-data over de zonsterkte nodig. Door de accu 15 seconden te laten wachten bij inschakelen, en direct te laten stoppen bij uitschakelen, krijgt zonne-energie altijd automatisch voorrang en is de onderlinge strijd volledig opgelost.

Heeft iemand hier al een oplossing voor? of zou dit bij de gielz koppeling in gebouwd kunnen worden? Edit: nul op de meter via enphase zou vanaf 80% acculading weer uit kunnen om weer bij te laden.
Dit is een duidelijk voorbeeld van 2 kapiteins op 1 schip.
Zowel de Zendure kan (en wil) 0 op de meter regelen en de Enphase kan (en wil) dat ook.

Ik heb zelf ook Enphase, maar niet de Metered versie. Ik zou zelf de Enphase niet laten knijpen, zolang je batterij nog niet vol is.
Heb je Enphase ook in HA zitten? Dan kun je i.p.v. Zero Export een vast Production kunnen kiezen. Dan laat je Enphase tot een max aantal Watt produceren (en dat aantal Watt is bijv 100-150% van je normale verbruik). Dan kun je je Zendure bijv. NOM laten doen, tot hij 100% is en dan pas Enphase weer op Zero Export zetten en Zendure op Standby.
Op een gegeven moment wekt Enphase minder op, dan je huis verbruikt en zet je ZE van Enpahse weer uit en de Zendure op NOM.

Beide systemen tegelijk laten NOM-men is niet mogelijk.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Pvdbogaard schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:25:
Ik draai zenSDK van Gielz. Ik zie dat ik ook Zendure Home Automation Integration heb geinstalleerd. Onder de laatste komen de extra batterij, de controler, de controler-batterij en een zendure-manager als items naar voren. Kan dit alles verwijderd, of is het essentieel voor de Gielz automation?
Gielz heeft geen Zendure Home Automation nodig.

Home Assistant HP T630, ☀️ PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, 🔋 Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:39
Hulp gevraagd! Ik heb de Homewizard P1 API V2 procedure gevolgd door onderstaande code toe te voegen /homeassistant/configuration.yaml. Daarna HA herstart. Ik krijg echter nergens een moment of pop-up om de authorization in te regelen. Er blijft nu Bearer <TOKEN> staan. Moet ik daar niet iets mee doen? Eerder gaf @Devke aan dat ik de knop op de HW P1 meter moet indrukken, maar ik krijg daar geen melding van (dat ik dat moet doen). Wat doe ik fout? Ik zie wel dat er een P1 Homewizard API v2 entiteit is aangemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rest:
  - resource: https://192.168.1.x/api/measurement  
    verify_ssl: false
    scan_interval: 1
    headers:
      Authorization: Bearer <TOKEN>
    sensor:
      - name: "P1 Homewizard API v2"
        value_template: "{{ value_json.power_w | float }}"
        unique_id: P1_Homewizard_API_V2
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        device_class: power

[ Voor 6% gewijzigd door meesje op 28-08-2026 15:52 ]

• meesje
Ik kom nog niet verder. Onderstaande stappen uitgevoerd. Ik zie dat er entiteiten en helpers zijn aangemaakt. Maar moet ik ook niet een apparaat zien? Ik heb van mijn drie SF800+ uit HEMS gehaald. Bij 2. heb ik overigens het yaml bestaat geüpload in de folder /homeassistant/packages. Deze map moest ik eerst aanmaken. Ik heb zo'n idee dat ik deze stap goed heb begrepen.
#️⃣ Configuration and Restart
  1. Make sure HEMS is disabled in the Zendure app.
  2. Place Zendure_gielz1986_global.yaml from the GitHub packages folder into your Home Assistant packagesfolder. If it does not exist, create it.
  3. Create a backup of your configuration.yaml.
  4. Then edit your configuration.yaml and add the following:
code:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages
Afbeeldingslocatie: https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/raw/main/Images/packages2.png
  1. Restart Home Assistant.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 28-08-2026 17:02 ]

meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:50:
Hulp gevraagd! Ik heb de Homewizard P1 API V2 procedure gevolgd door onderstaande code toe te voegen /homeassistant/configuration.yaml. Daarna HA herstart. Ik krijg echter nergens een moment of pop-up om de authorization in te regelen. Er blijft nu Bearer <TOKEN> staan. Moet ik daar niet iets mee doen? Eerder gaf @Devke aan dat ik de knop op de HW P1 meter moet indrukken, maar ik krijg daar geen melding van (dat ik dat moet doen). Wat doe ik fout? Ik zie wel dat er een P1 Homewizard API v2 entiteit is aangemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rest:
  - resource: https://192.168.1.x/api/measurement  
    verify_ssl: false
    scan_interval: 1
    headers:
      Authorization: Bearer <TOKEN>
    sensor:
      - name: "P1 Homewizard API v2"
        value_template: "{{ value_json.power_w | float }}"
        unique_id: P1_Homewizard_API_V2
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        device_class: power
Misschien ben ik even abuis hoor, maar ben je nu niet een HomeWizard procedure aan het toepassen op een Zendure?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• meesje
Devke schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Misschien ben ik even abuis hoor, maar ben je nu niet een HomeWizard procedure aan het toepassen op een Zendure?
Wellicht snap ik het niet meer. Maar ik probeer de stappen te volgen van onderstaande pagina. Middels HA wil de Zendure batterijen laten aansturen door de HW P1 meter.

https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 28-08-2026 17:24 ]

meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Wellicht snap ik het niet meer. Maar ik probeer de stappen te volgen van onderstaande pagina. Middels HA wil de Zendure batterijen laten aansturen door de HW P1 meter.

https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)
Gielz wil je gebruiken zo te zien. Ik gebruik deze.

https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK

Edit : Stappen staan beschreven. Dat geklooi met die HW P1 is niet nodig. Daar kun je straks het IP adres van in het dashboard zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 28-08-2026 17:29 ]

• meesje
Die stappen heb ik ook doorlopen en loop daarbij denk ik ook vast. Zie mijn opmerkingen. Wel entiteiten, maar geen apparaat zichtbaar. Wellicht moet ik nog iets verder doen. Ik snap het niet.

Volgens de topic start moet je eerst je P1 meter opnemen in HA. Via deze weg wordt er per 1 sec gegevens uitgelezen.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:29:
[...]

Die stappen heb ik ook doorlopen en loop daarbij denk ik ook vast. Zie mijn opmerkingen. Wel entiteiten, maar geen apparaat zichtbaar. Wellicht moet ik nog iets verder doen. Ik snap het niet.

Volgens de topic start moet je eerst je P1 meter opnemen in HA. Via deze weg wordt er per 1 sec gegevens uitgelezen.
Er is geen device of integratie. Enkel losse entiteiten.

• meesje
Mimiix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:43:
[...]

Er is geen device of integratie. Enkel losse entiteiten.
Oei….. dat wordt een steile leercurve.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:04:
[...]

Oei….. dat wordt een steile leercurve.
Gewoon het dashboard gebruiken.

meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:29:
[...]

Let op dat je als je een taal kiest, bv nederlands dat je dan wel alles nederlands pakt. Soms wil iemand dan nog wel eens de engelse automatisering ofzo plakken. Dan werkt het niet.

Met meerdere Zendure's heb je ook de integratie van gast777 nodig. Met gielz kun je er 1 aansturen. Met gast777 dacht ik max 3.

• meesje
Devke schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:20:
[...]

Let op dat je als je een taal kiest, bv nederlands dat je dan wel alles nederlands pakt. Soms wil iemand dan nog wel eens de engelse automatisering ofzo plakken. Dan werkt het niet.

Met meerdere Zendure's heb je ook de integratie van gast777 nodig. Met gielz kun je er 1 aansturen. Met gast777 dacht ik max 3.
De gast777 was mij bekend. Daarom had ik ook maar 1 batterij uit HEMS gehaald. Eerst proberen met de Gielz integratie.

Ik vind het allemaal wel complex. Niet alleen de batterij (dus alleen entiteiten), maar ook de integratie van de HW P1 meter. In dit topic werd mij de wijze geadviseerd zoals in de topic start. Heb ik opeens het woord (TOKEN) in code staan. In mijn ogen moet dat vervangen worden door iets. Ik volg het niet. Nu laat ik het rusten. Later maar eens verder kijken.
meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

De gast777 was mij bekend. Daarom had ik ook maar 1 batterij uit HEMS gehaald. Eerst proberen met de Gielz integratie.

Ik vind het allemaal wel complex. Niet alleen de batterij (dus alleen entiteiten), maar ook de integratie van de HW P1 meter. In dit topic werd mij de wijze geadviseerd zoals in de topic start. Heb ik opeens het woord (TOKEN) in code staan. In mijn ogen moet dat vervangen worden door iets. Ik volg het niet. Nu laat ik het rusten. Later maar eens verder kijken.
Ik weet niet op de TS nog actueel is. Weet @gielz wellicht wel?

Dat hele TOKEN gebeuren heb je niet nodig. Dat is bij de HW PIB wel het geval geweest. Heeft niets met Zendure te maken. Als je de link volgt die ik stuurde dan moet het lukken.

• Stefan1987
meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 20:56:
[...]

Je hoeft die hw p1 meter niet los toe te voegen en/of in scripts te zetten. Die voeg je in het dashboard toe (helemaal aan het einde van het stappenplan dus) door middel van het ip adres van je hw p1 meter. Meer niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcI0LyCrRqcSd-XW-CWkiFtehN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6Qm9X6aCvmJGv8fTWINyN8G.jpg?f=fotoalbum_large

• meesje
Stefan1987 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:36:
[...]

Je hoeft die hw p1 meter niet los toe te voegen en/of in scripts te zetten. Die voeg je in het dashboard toe (helemaal aan het einde van het stappenplan dus) door middel van het ip adres van je hw p1 meter. Meer niet. [Afbeelding]
Volgens Gielz heb je dan geen 1 sec. meting. Zie:

gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

en

Ik ga het wel eerst op de makkelijke manier doen (zoals jij aangaf). Kan ik later altijd nog de geadviseerde wijze proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 28-08-2026 21:56 ]

• Stefan1987
meesje schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:54:
[...]

Volgens Gielz heb je dan geen 1 sec. meting. Zie:

en

Ik ga het wel eerst op de makkelijke manier doen (zoals jij aangaf). Kan ik later altijd nog de geadviseerde wijze proberen.
Dan begrijp ik denk ik niet hoe die werkt, of ik heb geluk dat het bij mij wel werkt.

Ik gebruik sensor.home_energy_meter_power en die update elke seconde

• DeKim
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:40
koboy schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:26:
[...]

De landys&gyr e350 is er ook in een dsmr 4.2 variant. Die geeft elke 10 seconde een waarde maar die waarde is dan al 10 seconde oud. Zo’n meter heb ik maar daar kan je ook een workaround voor maken.

• koboy

koboy

DeKim schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

De landys&gyr e350 is er ook in een dsmr 4.2 variant. Die geeft elke 10 seconde een waarde maar die waarde is dan al 10 seconde oud. Zo’n meter heb ik maar daar kan je ook een workaround voor maken.
Hoe dan ook blijven het ondingen. Ik had het idee om een SF800pro met 1 of 2 paneeltjes bij mijn schoonmoeder op het afdak te knutselen tot ik de meterkast open trok en zo'n kreng zag hangen. Ik wacht wel tot dat GPRS kreng vervangen is. Als ik iets neerzet moet het gewoon werken.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, ik heb met de Ali aanbieding ook drie SF800+'jes op de kop getikt voor in totaal 948 euro. Staan nu lekker te pruttelen met gielz.

Deed het eerste uur een beetje raar en toen zag ik dat m'n (USB) P1-meter ingesteld stond op minimaal-10-seconden interval. Na verlagen naar 0 seconden zie ik nu gewoon de updates elke seconde binnenkomen en werkt het goed.

Gisteravond nog een mooie; batterij stopte ineens met ontladen. Ik was niet thuis, in de trein een half uur lang zitten pielen; Node-RED opnieuw opstarten, logs doorpluizen, etcetera. Zag dat de gielz gewoon netjes werkte en elke 5 seconden de discharge rate aanpaste, maar de batterijen bleven allemaal op 'standby' staan.

Kom ik thuis, nog een half uur proberen. Toen uitgezocht wélke van de drie batterijen er zou moeten ontladen, paar keer herstarten enzovoorts.

En toen zag ik dat de stekker er niet in zat :+

Heb nog niet gereproduceerd om te zien waar ik dat kan zien in de Zendure app of in HA :P

Verder werkt het als een zonnetje, behalve de Quooker pieken :)

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een vraag over de Gast777 proxy. Ik wil niet dat hij "panisch" bezig is met alle accu's op hetzelfde laadnivo krijgen. Dan is hij constant aan het switchen tussen de accus. Een verschil van 20% vind ik prima.

Voor het ontladen is me dat gelukt door: singleMode_change_device_diff = 20  (ipv 5).

Maar voor het laden lijkt dit niet te werken. is dat een andere instelling?

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
Even een update. Ik ben even weg geweest (vakantie) maar heb m'n code, die bedoeld is om netjes om te gaan met spikes, zoals van een Quooker, en een oude meter (DMRS 4.2, data om de 10 seconden).
Dat ziet er alweer beter uit dan voorheen. Zie de plaatjes.
Het eerste plaatje laat zien hoe het systeem reageert op een oven die aan gaat en even aan blijft.
Het tweede plaatje laat zien dat quooker spikes genegeerd worden.
Ik heb dit nog niet in alle mogelijk omstandigheden getest dus die deel ik nog even niet. Eerst zien dat het 'altijd' goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQeEXaRmV8F9iuLVN3YewXVYpBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N6jwD0LIg9y7wQHJkR32jQST.png?f=fotoalbum_large De blauwe lijn is mijn alternatieve p1 meter sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lysst2ljc5RZSocNJY6Y7EerBlE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MJI8RBhxfjzsCa6i7lGuqU7.png?f=fotoalbum_large De rode lijn is de echte p1 meter, die reageert aan de linker kant nog heftig op een paar wolken voor de zon. De blauwe is weer mijn eigen p1 meter sensor en de groene lijn is wat de accu doet.

Wordt vervolgd.

@koboy het is dus wel te doen met een paar extra bestandjes :o

One cookie a day keeps the doctor away !

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:32
ppaulv schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:20:
Even een update. Ik ben even weg geweest (vakantie) maar heb m'n code, die bedoeld is om netjes om te gaan met spikes, zoals van een Quooker, en een oude meter (DMRS 4.2, data om de 10 seconden).
Dat ziet er alweer beter uit dan voorheen. Zie de plaatjes.
Het eerste plaatje laat zien hoe het systeem reageert op een oven die aan gaat en even aan blijft.
Het tweede plaatje laat zien dat quooker spikes genegeerd worden.
Ik heb dit nog niet in alle mogelijk omstandigheden getest dus die deel ik nog even niet. Eerst zien dat het 'altijd' goed werkt.

[Afbeelding] De blauwe lijn is mijn alternatieve p1 meter sensor.

[Afbeelding] De rode lijn is de echte p1 meter, die reageert aan de linker kant nog heftig op een paar wolken voor de zon. De blauwe is weer mijn eigen p1 meter sensor en de groene lijn is wat de accu doet.

Wordt vervolgd.

@koboy het is dus wel te doen met een paar extra bestandjes :o
Ben erg benieuwd hoe je dit doet voor met name de quooker! Heb ik ook last van, vanochtend aan de quooker kant alles maar lager gezet, kijken of dat iets uitmaakt.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
B-Force schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:16:
[...]

Ben erg benieuwd hoe je dit doet voor met name de quooker! Heb ik ook last van, vanochtend aan de quooker kant alles maar lager gezet, kijken of dat iets uitmaakt.
In grote lijnen:
1. Ik bepaal een eigen p1 meter sensor die maximaal 250W kan stijgen of dalen per 'run' van de code (die getriggerd wordt door een update van de 'echte' p1 meter (HomeWizard)) en die bepaald wordt door een mix van de nieuwste meetwaarde, de waarde ervoor en de stroomproductie van m'n panelen. De logica van dat laatste is ver te zoeken maar het werkt wel heel netjes.
2. Ik heb in de Gielz automatisering (zowat) alle factoren op 75% gezet om gedrag wat te dempen
3. Ik detecteer of een nieuwe p1 waarde veel meer is (1000W gebruik ik nu) dan de vorige waarde, indien het geval, dan gebruik ik die waarde niet voor de bepaling van m'n p1 sensor.
4. Ik bepaal of ik een spike zie, dwz nieuwste p1 waarde zit in de buurt van 2 waardes daarvoor maar de waarde ertussen is heel veel anders (diezelfde 1000W afwijking). Indien dat het geval is (Quooker!) wordt die spike genegeerd bij de berekening van m'n p1 sensor.
edit:
ik heb me gerealiseerd dat het gebruik van een mix van de laatste 2 meetwaardes niet meer nodig is om het zenuwachtige gedrag te dempen, dat gebeurt al door de combinatie van andere manieren : maximeren van verandering (max 250W) en negeren van spikes.
Zoals je ziet, het is nog in ontwikkeling maar ik zie aan de gladde grafieken die ik nu krijg dat ik er (bijna) ben waar ik zijn wilde.

[ Voor 15% gewijzigd door ppaulv op 29-08-2026 16:56 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:10
Een vraag over de Node-RED flow: ik heb 2 Zendures; een 2400AC en 2400AC+. Deze werken netjes samen met Gielz plus Node-RED. Ik zit alleen nog te zoeken naar het ontladen: De 2400AC staat op 800W ontladen; de 2400AC+ zit op zijn eigen groep en zou dus met 2400W kunnen ontladen. Nou kan ik bij Gielz het maximaal ontladen aanpassen, stel 3200W, en ik meen te hebben begrepen dat met Node-RED dan bepaalt op welke manier dat het beste kan. Maar moet ik nog ergens apart instellen dat de 2400AC met 800W mag ontladen, en de ander met 2400W - m.a.w. hoe 'weet' de Node-RED flow dat? Of is dat automatisch de harde limiet die via de Zendure app is ingesteld (ik dacht namelijk dat Gielz die inmiddels kon 'overrulen').

Ik kan me voorstellen dat dit eerder besproken is, maar ik kan het met de zoekfunctie niet helemaal duidelijk terugvinden.
Dat kan dus niet in de proxy van @gast777 : in NodeRed worden de laadstromen evenredig verdeeld over de aangesloten omvormers.

Ik geloof dat @jelleeelco met Claude dat heeft aangepast: die kan zijn verschillende modellen wel met verschillende vermogens laden en ontladen.

• meesje
Vandaag even een (voor mij) makkelijkere weg gekozen: de Zendure batterijen via de Zendure integratie gekoppeld aan HA. Via deze weg heb ik wel apparaten (en natuurlijk entiteiten). Op dit moment worden alleen gegevens gelezen, de batterijen zitten nog in HEMS.

Ik heb geprobeerd het energie dashboard goed in te richten. Zouden jullie kunnen kijken of ik de juiste entiteiten heb ingegeven? Ik maak gebruik van een HW P1 meter. Bij de SolarEdge omvormer heb ik ‘levensduur’ geselecteerd. Klinkt vreemd, maar lijkt goed te zijn.

Wellicht is voor menigeen allemaal vanzelfsprekend, maar voor mij niet. Voor mijn gevoel is het meer gokken welke entiteit ik nu moet ingeven.

O ja, in de toekomst ga ik de batterij uit HEMS halen en de aansturing via HA laten lopen. En wellicht ook in de toekomst Gielz+gast777 (ipv Zendure HA). Eerst maar wat kleine stappen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Po_3v9uTvLsFtbzCb33Zts9DMuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnwlsOdGxrA1fmbRFMuf7141.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riz_P6djVSVe6Yu6r6owgNzBaEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0ULgc2QIiuWhtKtjkqVNxUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIwARu2XEUFGcT0xLumngEExVBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jey1mfwsOpZQiOCvYiiJyf5q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtHDHgnxkNSAiVd4sfwHwNucRSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsFPyhp0P2pOL4sr3ctnUPEk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_U0pTg6FSZPaWAHYdo7Fl2A170=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpUZcSaZoSiM4Y54KdQvqeNf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1hblJqQWrxgUQkE74sl2bTlcaE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gnD5MIVbKBYU5x0vKPlEdLdZ.png?f=fotoalbum_large

SolarEdge lijk je goed gedaan te hebben (of ik ook verkeerd) 🙂

• Stefan1987
meesje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:43:
Vandaag even een (voor mij) makkelijkere weg gekozen: de Zendure batterijen via de Zendure integratie gekoppeld aan HA. Via deze weg heb ik wel apparaten (en natuurlijk entiteiten). Op dit moment worden alleen gegevens gelezen, de batterijen zitten nog in HEMS.

Ik heb geprobeerd het energie dashboard goed in te richten. Zouden jullie kunnen kijken of ik de juiste entiteiten heb ingegeven? Ik maak gebruik van een HW P1 meter. Bij de SolarEdge omvormer heb ik ‘levensduur’ geselecteerd. Klinkt vreemd, maar lijkt goed te zijn.

Wellicht is voor menigeen allemaal vanzelfsprekend, maar voor mij niet. Voor mijn gevoel is het meer gokken welke entiteit ik nu moet ingeven.

O ja, in de toekomst ga ik de batterij uit HEMS halen en de aansturing via HA laten lopen. En wellicht ook in de toekomst Gielz+gast777 (ipv Zendure HA). Eerst maar wat kleine stappen maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja die solaredge entiteit klopt. Ik heb dezelfde

• meesje
Dank! @Gramser ’Huidig vermogen’ had ik niet ingesteld. Ook maar gedaan.

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:10
Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:29:
Dat kan dus niet in de proxy van @gast777 : in NodeRed worden de laadstromen evenredig verdeeld over de aangesloten omvormers.

Ik geloof dat @jelleeelco met Claude dat heeft aangepast: die kan zijn verschillende modellen wel met verschillende vermogens laden en ontladen.
Bedankt, ik lees het nu ook. Via de Zendure HA integratie zelf zou het wel kunnen als ik het goed begrijp. Misschien later maar eens proberen; ik ben verder wel erg tevreden met de Gielz oplossing en hoe het nu draait.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:13
MP3-Junky schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:15:
Een vraag over de Gast777 proxy. Ik wil niet dat hij "panisch" bezig is met alle accu's op hetzelfde laadnivo krijgen. Dan is hij constant aan het switchen tussen de accus. Een verschil van 20% vind ik prima.

Voor het ontladen is me dat gelukt door: singleMode_change_device_diff = 20  (ipv 5).

Maar voor het laden lijkt dit niet te werken. is dat een andere instelling?
singleMode_change_device_diff werkt voor zowel opladen als ontladen.

Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld als de SoC onder de minSoC is, dan wordt altijd 1% aangehouden om te wisselen bij opladen. Misschien was dit de situatie? Hoeveel Zendures gebruik je?

Als het echt niet werkt voor opladen zou je een issue ervoor kunnen aanmaken.

6 kWp solar | Zendure SF2400AC+ 16 kWh | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.