• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:26
Maarten60 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:57:
[...]

De Gielz integratie stuurt maar 1 omvormer aan en met de Gast777 optie kan je meer batterijen tegelijk aansturen maar die probeert het vermogen (laden en ontladen) zodanig te verdelen dat de soc gelijk is.
Werkt dit ook zo bij twee torens met ongelijke capaciteit, ja toch..?

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:34:
[...]

Werkt dit ook zo bij twee torens met ongelijke capaciteit, ja toch..?
Ja, maar ongelijke capaciteit is niet aan te bevelen bij gebruik van Gielz + Proxy.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Gramser
Hmmm ok, ik had verwacht dat dat niet echt een issue zou zijn. De app laadt of ontlaadt de torens met dezelfde snelheid. SoC volgt daaruit enis dus niet per definitie hetzelfde. Is dat dan heel anders dan Gielz + Proxy?

Laat ik het anders zeggen: kan het kwaad als ik het een tijdje wel zou doen? Ergste wat er kan gebeuren is dat er een AB3000L bij komt :+

• gast777
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:45:
Hmmm ok, ik had verwacht dat dat niet echt een issue zou zijn. De app laadt of ontlaadt de torens met dezelfde snelheid. SoC volgt daaruit enis dus niet per definitie hetzelfde. Is dat dan heel anders dan Gielz + Proxy?

Laat ik het anders zeggen: kan het kwaad als ik het een tijdje wel zou doen? Ergste wat er kan gebeuren is dat er een AB3000L bij komt :+
Kan geen kwaad hoor, maar je gaat krijgen dat SoC % lastiger bij elkaar te houden is.

Vooral bij hogere vermogens. Bij lagere vermogens is er waarschijnlijk meestal genoeg ruimte om te balanceren.

[ Voor 9% gewijzigd door gast777 op 14-04-2026 11:49 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Gramser
Duidelijk en geruststellend! Ik ga niet met hele hoge vermogens werken, is mijn verwachting.

• gast777
  • Nu online
xenobia12345 schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:46:
[...]

Probleem
- Regelmatig is 1 van de fases overbelast als de 2400AC op vol vermogen gaat laden. Bijvoorbeeld omdat de kookgroep of de combi-oven tegelijk aanstaat met de auto die aan het opladen is.
Momenteel is dus niet een bescherming ingebouwd voor overbelasting van een fase. Dit is ook eerder van toepassing voor de auto laadpaal, omdat die hogere vermogens gebruikt.

Maar op zichzelf is dit wel een interessant idee en zou evt in de toekomst in de Proxy geïmplementeerd kunnen worden als optionele feature. Maar dan moet de gebruiker wel een HomeWizard P1 IP adres of een MQTT server/topic opgeven waar de per-fase vermogensdata feed vandaan komt en welke Zendure op welke fase zit. En het max vermogen per fase.

Dan zou evt ook het vermogen dat niet op een fase gezet kan worden naar een andere overgeheveld kunnen worden.

Ik zal het idee nog een beetje laten rijpen, maar is in ieder geval technisch mogelijk. Het gaat op de feature nice-to-have lijst :)

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:29
Het is natuurlijk voor iedere situatie anders, maar wil die van mij even delen hoe ik het ingesteld heb.

- Wallbox Pulsar Pro (icm E-Flux backoffice)
- Tibber (icm Tibber Pulse voor load balancing)
- 8600 Wp zonnepanelen
- EV met 83 kWh
- HA Green
- 2 x Zendure Solarflow AC+ (totaal 16,32 kWh) met @gielz @gast777  HA integratie / aansturing _/-\o_

Standaard ingesteld Zendure modus is bij mij "Dynamisch Handelen + NOM". Ik verwacht een 210 dagen van het jaar de accus volledig te kunnen opladen van de zon (verleden resultaten opbrengst). Omdat ik de volledige capaciteit van de Zendure's niet nodig heb voor de avond en nacht laat ik deze 4 tot 6 (kwartier) perioden ontladen (met 4800 Watt inclusief zonnepaneel vermogen als die er is) wanneer de dynamische stroomprijs interessant (vanaf €0,35 bijvoorbeeld) is om terug te leveren.

Wanneer tijdens deze dagen mijn EV daadwerkelijk aan het laden is dan zal de statusbeschrijving van de Wallbox veranderen naar "Charging", dan een automatisering ingesteld dat de Zendure "Alleen slim opladen". Het opladen van de EV zal als het ware altijd voor gaan in deze, omdat de EV gebruiksklaar moet zijn. Het vermogen wat dan nog over is van de zon snoepen de Zendure's op, dat ziet er als volgt uit in mijn HA dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27YWxo4Wh_4jy0xsaCLHFqGA9h0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vbVA3vXNXuB3WyeymltdPfdl.jpg?f=user_large

Wanneer de statusbeschrijving van de Wallbox veranderd naar iets anders dan "Charging" dan schakelen de Zendure's weer naar de modus "Dynamisch Handelen + NOM".

Tijdens de overige donkere dagen van het jaar zal ik de EV voornamelijk laden op de goedkoopste momenten van de dag. Dat is vaak de nacht, en dan laad ik EV op met 3 fase a 11kW. Dan kan ik er natuurlijk ook voor kiezen om dan mijn Zendure's op te laden en te gebruiken wanneer de spread hoog genoeg is om het verlies op te vangen. Daar heb ik nog geen ervaring mee want ik heb de Zendure's pas in gebruik. :)

Wat ik me nog bedacht als nice-to-have @gielz, dat het handig zou zijn om je besparing bij te houden, dus als het ware je terugverdientijd inzichtelijk maken. De stroom die in je accu zit gebruik je tijdens bepaalde kwartierprijzen/vast contract en dat is dan meteen je netto opbrengst als dit uit de zon komt of goedkoper hebt ingekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door robinh op 14-04-2026 13:52 ]

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33
gast777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:12:
[...]
Maar op zichzelf is dit wel een interessant idee en zou evt in de toekomst in de Proxy geïmplementeerd kunnen worden als optionele feature. Maar dan moet de gebruiker wel een HomeWizard P1 IP adres of een MQTT server/topic opgeven waar de per-fase vermogensdata feed vandaan komt en welke Zendure op welke fase zit. En het max vermogen per fase.
Interessant. Mocht je dit op een gegeven moment willen bouwen, neem dan alsjeblief ook de optie mee om gewoon een Home Assistant waarde uit te lezen die die data bevat, in plaats van MQTT. Zeg maar net zoals de gielz de 'Afwijkende P1 sensor' input helper heeft waar ik 'sensor.elektra_power_netto' heb ingevuld waardoor hij het actuele nettovermogen vanaf de meter pakt.

Mijn P1 kabel zit via USB aan het minicomputertje waar HA op draait, deze wordt uitgelezen door de DSMR-reader addon, welke vervolgens maar liefst 81 sensoren aan HA ter beschikking kan stellen, zoals 'huidige spanning L1/2/3', 'huidig vermogensverbruik L1/2/3', 'huidige vermogensteruglevering L1/2/3' etc.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:19
Ik heb een Zendure p1 meter en ook een HW p1.
Is die van zendure ook eenvoudig toe te voegen aan Homeassistant?

edit, zie al onder hacs staan

[ Voor 12% gewijzigd door raven22 op 14-04-2026 14:26 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• gast777
  • Nu online
DeadMetal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:22:
[...]
Interessant. Mocht je dit op een gegeven moment willen bouwen, neem dan alsjeblief ook de optie mee om gewoon een Home Assistant waarde uit te lezen die die data bevat, in plaats van MQTT.
OK, dat zou mooi zijn, maar ik heb het over de Proxy die draait in Node-RED. Die heeft standaard niet direct toegang tot HA entiteiten.

Dus die data kan bijv via MQTT vanaf HA of elders komen (via een MQTT server, mosquitto, simpel als Add-on te installeren bij HA). Of kan direct uit een P1 meter via API uitgelezen worden. Of op een andere manier natuurlijk.

Voorbeeldje: je kunt elke entiteit waarde simpel naar MQTT laten publiceren via een automation:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvA6M-WBcrH3F1pPKl-KOaq-sGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YB4N4vwb2x0YNakX82Vl5Lkh.png?f=fotoalbum_large

En in Node-RED kun je dan een mqtt-in node abonneren op dat zelfde topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQxfeLRFHXYvO48_yRvwdXSj3To=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6thd7P2GpGz0s5Hj8iW8L8wg.png?f=fotoalbum_large

Of ik zou Gielz zover moeten krijgen om die 3-fase vermogens data in de HTTP POST requests erbij te stoppen indien het serienumer de string "PROXY" bevat, maar dat zou serieuze aanpassingen en extra onnodige complexiteit aan HA Gielz vergen.

Maar goed, het krijgt nu wel een hoog brainstorm gehalte hier ;)

• raven22
raven22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:21:

Heb Zendure-HA uit hacs actief en zie de batterijen en veel entiteiten, maar geen p1 entiteit

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:48

Het kan via de restfull API. Zie de wiki op github:
https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/wiki/Global-and-NL-%E2%80%90-P1-CT-meters-(API's)

Vergeleken met mijn ESPHome based p1 meter zag ik het voordeel alleen niet. De zendure p1 meter meet minder waardes, en er zat een kleine vertraging op vergeleken met mijn p1 meter.

HandsomePotato

• Gramser
Ik ben me vast een beetje aan het inlezen hoe ik moet starten met HA en Zendure. Is het aan te raden direct de Gielz automation te gebruiken of kan ik beter eerst de Zendure integratie uit HACS gebruiken om te leren hoe HA werkt met Zendure?

Ik ben nu nog van het simpel kunnen aanklikken van dingen om het te installeren. Ik lees in de topicstart dat Gielz in twee stappen zou kunnen draaien. De ene is denk ik Gielz installeren en de andere de gast-proxy voor aansturing van meerdere omvormers (ik heb er twee). Werkt dat inderdaad zo, en moet ik dan de zendure_gielz-package gebruiken?

Echt, ik voel me een waanzinnige noob... en dat ben ik dus ook.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:42
@Gramser Als je de aansturing door HA wilt laten doen (met input vanuit HA) zul je niet ontkomen aan de Gast-proxy.
Als je alleen je omvormers wilt monitoren, zou je met de Zendure integratie kunnen beginnen.

Heb zelf maar één 2400AC, dus heb geen behoefte aan de Gast-proxy

[ Voor 14% gewijzigd door CappieL op 14-04-2026 15:13 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gramser
Dat is helder. Ik wil aansturen, want ik wil een integratie met mijn PHEV bewerkstelligen waarbij de batterijen niet ontladen als de auto aan het laden is. Dus moet ik Gielz hebben. Correct?

• CappieL
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:12:
Dat is helder. Ik wil aansturen, want ik wil een integratie met mijn PHEV bewerkstelligen waarbij de batterijen niet ontladen als de auto aan het laden is. Dus moet ik Gielz hebben. Correct?
Bij meer dan één omvormer moet je de Gielz èn de Gast-proxy gebruiken (afaik)

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Gramser
Ja, die had ik scherp. Ik vroeg me alleen af of ik met de Zendure-integratie ook al meer kon dan alleen monitoren, en ik ging (en ga) ervan uit dat ook die Zendure-integratie om kan gaan met meerdere torentjes omdat dat in de app tenslotte ook al het geval is.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:29

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:42:
[...]

Een granny charger schijnt sowieso nogal wat verlies te hebben, relatief gezien een stuk meer dan met een gewone laadpaal of wallbox. Ik wilde dat niet nog erger maken met een Zendure ertussen. Plus, ik gebruik de accu liever voor de warmtepomp die over het algemeen minder continu hoog vermogen vraagt dan de auto, dus houdt het langer vol op een acculading…
Mijn grootste reden om het ontladen te willen blokkeren is dat je de accu’s onnodig leegtrek. Wek normaal voldoende energie op om de auto probleemloos op PV te laden (15,9kWp liggen). Met accu’s erbij zou ik de auto wat sneller kunnen laden in sommige gevallen maar dat is totaal niet relevant in 99% van de gevallen. Gewoon de autolader lekker de zonneenergie in de auto laten stoppen tot hij klaar is. Daarna de accu’s hun ding laten doen.

En is dit nodig?
Heb naast de Zendure meter (nog onderweg...) ook een USB P1 meter aan mijn Home Assistant (proxmox) bak hangen die gewoon seconden data heeft. Is die ook te gebruiken binnen Gielz?

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 14-04-2026 15:28 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:42:
[...]

Een granny charger schijnt sowieso nogal wat verlies te hebben, relatief gezien een stuk meer dan met een gewone laadpaal of wallbox. Ik wilde dat niet nog erger maken met een Zendure ertussen. Plus, ik gebruik de accu liever voor de warmtepomp die over het algemeen minder continu hoog vermogen vraagt dan de auto, dus houdt het langer vol op een acculading…
Waarom maakt die Zendure het erger, ik snap je redenatie niet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Gramser
In mijn beleving: omdat er al laad- en ontlaadverlies optreedt naar en van de accu. Dat gebeurt nog een keer van accu naar grannycharger naar auto. Met een warmtepomp (die ik 's nachts gebruik) heb ik dat niet want daar zit niet nogmaals een omvormer tussen. Daarom wil ik niet dat de stroom in de accu's naar de auto gaat. Die mag 's nachts wel naar de warmtepomp. Ik zie deze wens overigens best geregeld voorkomen hier, is toch niet zo raar gedacht?

Eigenlijk zelfde reden als @Tortelli eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 14-04-2026 15:22 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:21:
In mijn beleving: omdat er al laad- en ontlaadverlies optreedt naar en van de accu. Dat gebeurt nog een keer van accu naar grannycharger naar auto. Met een warmtepomp (die ik 's nachts gebruik) heb ik dat niet want daar zit niet nogmaals een omvormer tussen. Daarom wil ik niet dat de stroom in de accu's naar de auto gaat. Die mag 's nachts wel naar de warmtepomp. Ik zie deze wens overigens best geregeld voorkomen hier, is toch niet zo raar gedacht?

Vreemde redenering
Ben jij zeker dat je WP de aangeboden energie met een 100% rendement gebruikt?
Of heb je een inverter type die het compressor vermogen aanpast aan de vraag, je weet wel die types met een DC motor (op bv 36V), wat denk je dat dan tussen de 230V AC en de DC spanning staat?

• Gramser
Tsja, daar heb ik de antwoorden niet op. Telt een gevoelskwestie ook;)? Ik vind het om de een of andere reden zonde om de acculading door de auto op te laten slurpen. Waarom doen mensen dit dan?

Nou ja, het lijkt me in elk geval een mooie casus om mezelf bekend te maken met HA en Zendure. Da's al mooi op zich.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:21:

Als je je warmtepomp ermee voed heb je laad en ontlaad van je Zendure, je granny charger krijgt nu stroom uit het net en heeft nog steeds dezelfde omzetting, blijft lood om oud ijzer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Gramser
Dus jullie denken niet dat de laadverliezen uit de accu naar de auto relatief groter zullen zijn dan die van accu naar WP? In de zomer draait die WP natuurlijk helemaal niet in de nacht, dat gaat ook nog meespelen. En de auto mag voorrang hebben op zonneladen, maar is NIET aanpasbaar aan zonneoverschot.

Misschien moet ik er maar gewoon mee gaan spelen.

• raven22
Tortelli schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:

En is dit nodig?
Heb naast de Zendure meter (nog onderweg...) ook een USB P1 meter aan mijn Home Assistant (proxmox) bak hangen die gewoon seconden data heeft. Is die ook te gebruiken binnen Gielz?
Of het nodig is weet ik niet, maar ik heb ook nog een ongebruikte homewizard kwh meter liggen.
Nu ik de Zendure p1 heb dacht ik die te gaan gebruiken en de hw spulletjes op marktplaats te zetten.

• DeadMetal
gast777 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:22:
[...]
OK, dat zou mooi zijn, maar ik heb het over de Proxy die draait in Node-RED. Die heeft standaard niet direct toegang tot HA entiteiten.

Dus die data kan bijv via MQTT vanaf HA of elders komen (via een MQTT server, mosquitto, simpel als Add-on te installeren bij HA). Of kan direct uit een P1 meter via API uitgelezen worden. Of op een andere manier natuurlijk.
Ah, right, ik had nog niet gekeken naar de code van jouw Node-RED-flow. Hij acteert op de commando's van gielz vanuit HA. Ik ging er blindelings vanuit dat iedereen die zowel HA als NR draait, dan in NR de node-red-contrib-home-assistant-websocket module draait, waarna NR automatisch en realtime alles weet wat er in HA gebeurt. Elke gebeurtenis, sensor, switch e.d. Dus er hoeft nooit enige data van HA naar NR via MQTT, het gaat gewoon via de websocket: mijn automatiseringen heb ik voor 99% in Node-RED staan. NR weet wat er in HA gebeurt en hij geeft HA weer de opdracht om een actie uit te voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 14-04-2026 17:27 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:36:
Tsja, daar heb ik de antwoorden niet op. Telt een gevoelskwestie ook;)? Ik vind het om de een of andere reden zonde om de acculading door de auto op te laten slurpen. Waarom doen mensen dit dan?

Nou ja, het lijkt me in elk geval een mooie casus om mezelf bekend te maken met HA en Zendure. Da's al mooi op zich.
Wat er stond niet relevant voor HA

Bij collega's zie ik het volgende: het restant in de thuisaccu wordt 's morgens voor het vertrek in de (PHEV) gepompt zodat de thuisbatterij quasi leeg is om terug een volledige dag max op te laden. Moet ik in overweging nemen want in mijn situatie heb ik max 15% SOC op vrijdagavond (op te toppen op zaterdag en zondag)

Ik moet dus HA overwegen en me inwerken indien de keus gemaakt is.

[ Voor 29% gewijzigd door bruneelm op 15-04-2026 07:05 ]

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42
Tortelli schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:17:

De Gielz automation heeft een sensor nodig die Power met plus en min heeft.
De standaard P1 meter heeft 2 sensors, 1 voor afnemen en 1 voor terugleveren. (Beide positief).
Je kan deze wel gebruiken als je een helper maakt met verschil tussen afnemen en terugleveren.

• gast777
  • Nu online
DeadMetal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:11:
[...]
Ah, right, ik had nog niet gekeken naar de code van jouw Node-RED-flow. Hij acteert op de commando's van gielz vanuit HA. Ik ging er blindelings vanuit dat iedereen die zowel HA als NR draait, dan in NR de node-red-contrib-home-assistant-websocket module draait, waarna NR automatisch en realtime alles weet wat er in HA gebeurt.
Tot nu toe was het nog niet nodig, want alles verloopt via HTTP exact zoals zonder de proxy er tussen. Maar voor evt toekomstige features kan die home-assistant-websocket wel een mooie manier zijn om data in NR te krijgen. Goeie tip. Ik zal er eens mee spelen.

• gast777
  • Nu online
Ik heb node-red-contrib-home-assistant-websocket even getest op de "simulated Zendure devices" flow. Werkt perfect om een P1 meter feed vanuit HA erin te krijgen.

Maar als ik die flow dan op een "default" Node-RED installatie zet (niet als HA Add-on), zelfs met die HA state node disabled, dan wil de flow niet actief worden en geeft een error.

Dus het verplicht de gebruiker om node-red-contrib-home-assistant-websocket geïnstalleerd te hebben, ook als die daar geen gebruik van wil maken, of om eerst die onbekende node te deleten voor het deployen.

Vanwege het publiceren op github, wil ik zo min mogelijk eisen stellen. Idealiter moet het kunnen werken op een compleet standaard Node-RED.

Lastige keuzes. Het zou mooi geweest zijn als NR zou toelaten dat een disabled node van een onbekend type mag zijn en dan geen error geeft bij deployen.

• Tortelli

Tortelli

hremijn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:08:
[...]

De standaard P1 meter heeft 2 sensors, 1 voor afnemen en 1 voor terugleveren. (Beide positief).
Je kan deze wel gebruiken als je een helper maakt met verschil tussen afnemen en terugleveren.
Ik heb een helper in gebruik idd, hij kijkt totaal niet naar faseverschil denk ik alleen?
Heb zowel helpers voor totaal vermogen als +/- vermogen per fase (gewoon voor de leuk in een dashboard).

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:06
[...]

Dit snap ik niet.
Geldt dit ook voor de Zendure P1 meter?
Als ik de Wiki lees dan lees ik:

rest:
- resource: http://<IP-ZENDURE-P1>/properties/report
scan_interval: 1
sensor:
- name: "P1 Zendure API"
value_template: "{{ value_json.total_power | float }}"
unique_id: P1_Zendure_API
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement

Waar moet ik dit plaatsen?

PS Ik heb nog geen batterijen en nog geen P1 meter (Zendure besteld) maar ben mij aan het inlezen.

[ Voor 5% gewijzigd door jannus66 op 14-04-2026 20:09 ]

• gast777
  • Nu online
jannus66 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:06:
[...]

Dit snap ik niet.

rest:
sensor:

PS Ik heb nog geen batterijen en nog geen P1 meter (Zendure besteld) maar ben mij aan het inlezen.
In configuration.yaml of in een eigen package.

• raven22
[...]

Dit snap ik niet.

rest:
sensor:

in je config inderdaad en deze doet zelf al plus en min

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
De @gielz package, automatisering en dashboard voor de Zendure 2400 ac ben ik zwaar van onder de indruk. Het ziet er zo goed uit dat ik ervan baal dat ik zelf geen 2400ac heb maar een Hyper2000. Ik wilde de automatisering toch gebruiken en heb besloten een proxy te maken die de gielz requests vertaalt naar de Hyper2000.

Op dit moment is het mij gelukt een volledig werkende versie te bouwen. Bij mij werkt het, maar misschien willen anderen ook testen en profiteren van deze mooie automatisering? Ik heb wat teruggescrollt in het topic en zie dat @wmc, @peterbier , @zeegerd sowieso een Hyper hebben.

Je hoeft aan de gielz package, dashboard en automatisering niets te veranderen. Eenmalig de juiste entiteiten selecteren en serienummers invullen in de nodered flows. Een eerste versie van de flows staan op mijn github: twoenter/Zendure-zenSDK-Hyper-proxy: Control your Zendure Hyper2000 with zenSDK

Enige vraag van mij aan @gielz: is het mogelijk om de Hyper te laten zien onder 'Gekoppelde Zendure'? Ik weet niet hoe je de afbeeldingen gemaakt hebt, de proxy retourneert "Hyper2000" als 'product' in de json. Ik kan eventueel de code zelf aan passen en teruggeven als ik maar de juiste afbeelding heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG3INV-fmsDRx9crFyIZssMttrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dTVZhOrZm5c14bjJ3wz3VdBA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door wautah91 op 14-04-2026 21:36 . Reden: plaatje ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:29
@gast777 interessant dilemma
Vanwege het publiceren op github, wil ik zo min mogelijk eisen stellen. Idealiter moet het kunnen werken op een compleet standaard Node-RED.

Lastige keuzes.
Mijn perspectief
Ik waardeer het uitgangspunt van “zo min mogelijk eisen stellen”. Dat houdt het simpel.
Tegelijkertijd, we zitten hier op een tweakers forum en hulp is altijd dichtbij. Verder, hoewel zeer goed gedocumenteerd, valt, voor mij, de installatie van de Gielz en gast777 integratie niet onder de categorie simpel. Maar wel goed te doen met de hulp op dit forum.
Voor mij is stabiliteit belangrijk. Daarmee bedoel ik simpele upgrades met beperkte breaking changes. Aan de andere kant, vooruitgang / nieuwe inzichten verwachten soms wel een “step change” en dat is wat mij betreft prima, mits duidelijk gedocumenteerd.
Dus, als het toegevoegde waarde heeft, aarzel niet om iets nieuws te introduceren. Als community moeten we dat kunnen regelen.
Succes!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:32
Gramser schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:12:
Dan zul je nog wel een automatisering moeten bouwen boven op Gielz, want Gielz houdt geen rekening met EV laden.
wautah91 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:34:
De @gielz package, automatisering en dashboard voor de Zendure 2400 ac ben ik zwaar van onder de indruk. Het ziet er zo goed uit dat ik ervan baal dat ik zelf geen 2400ac heb maar een Hyper2000. Ik wilde de automatisering toch gebruiken en heb besloten een proxy te maken die de gielz requests vertaalt naar de Hyper2000.

Op dit moment is het mij gelukt een volledig werkende versie te bouwen. Bij mij werkt het, maar misschien willen anderen ook testen en profiteren van deze mooie automatisering? Ik heb wat teruggescrollt in het topic en zie dat @wmc, @peterbier , @zeegerd sowieso een Hyper hebben.

Je hoeft aan de gielz package, dashboard en automatisering niets te veranderen. Eenmalig de juiste entiteiten selecteren en serienummers invullen in de nodered flows. Een eerste versie van de flows staan op mijn github: twoenter/Zendure-zenSDK-Hyper-proxy: Control your Zendure Hyper2000 with zenSDK

Enige vraag van mij aan @gielz: is het mogelijk om de Hyper te laten zien onder 'Gekoppelde Zendure'? Ik weet niet hoe je de afbeeldingen gemaakt hebt, de proxy retourneert "Hyper2000" als 'product' in de json. Ik kan eventueel de code zelf aan passen en teruggeven als ik maar de juiste afbeelding heb.

[Afbeelding]
Bij de volgende update zit het plaatje er in en staat er netjes Hyper 2000 bij. Kan helaas de code hier niet posten want deze bevat nu ook de automatisering hartslag (controle)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NxWgpWHai_w6BW8UgoPmPxjcmk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oZ17fseSTgGkzqYUtcFszHum.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 14-04-2026 22:08 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:32
ben vanmiddag blij verrast
de AC2400+ was na 2 weken op Zendure wachten bij de buren afgegeven
deze was binnen 5 minuten zonder problemen up, running en geupdate!

nu de proxy van Gast777 met 3 sets gebruiken (y)

:henk :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Iemand die een duwtje in de goede richting kan geven?
Ik heb zelf 2x een 800 plus.
En ik zou die graag koppelen aan gielz integratie. Nu is het mijn denk ik gelukt om de sensoren te installeren, want die zie ik als ik die wil selecteren. Maar in het gedownloade dashboard, ziet ik geen van de sensoren. Wat die ik fout?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt0mbeE12Jz3yut-1Nq1IvN9SdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bF1JY6UYOQl98YNk8GImbijJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW_mrJFK8UbtIyNKPeKu2Lgk9Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B3HsRSFIDvzDnepFrufsETw.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zijn er 2 versies?
dashboard zoekt naar bijv.
entity: input_text.zendure_ip_adres
En de sensoren die ik heb toegevoegd zijn
entity: input_text.zendure_2400_ac_ip_adres

[ Voor 60% gewijzigd door RemmyB83 op 14-04-2026 22:35 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

RemmyB83 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:17:
Iemand die een duwtje in de goede richting kan geven?
Ik heb zelf 2x een 800 plus.
En ik zou die graag koppelen aan gielz integratie. Nu is het mijn denk ik gelukt om de sensoren te installeren, want die zie ik als ik die wil selecteren. Maar in het gedownloade dashboard, ziet ik geen van de sensoren. Wat die ik fout?[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: zijn er 2 versies?
dashboard zoekt naar bijv.
entity: input_text.zendure_ip_adres
En de sensoren die ik heb toegevoegd zijn
entity: input_text.zendure_2400_ac_ip_adres
Je draait op dit moment 2 versies door elkaar English (Global) en Dutch (NL). Zou eerst even een keuze maken. Gezien je de sensoren NL gebruikt zou ik ook het Nederlandse dashboard gebruiken; https://github.com/Gielz1...gration/dashboard_nl.yaml

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• RemmyB83
  • Nu online
gielz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:54:
[...]

Je draait op dit moment 2 versies door elkaar English (Global) en Dutch (NL). Zou eerst even een keuze maken. Gezien je de sensoren NL gebruikt zou ik ook het Nederlandse dashboard gebruiken; https://github.com/Gielz1...gration/dashboard_nl.yaml
Top bedank. Ik heb een nieuw dashboard gemaakt en nu werkt hij _/-\o_

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Gramser
Pakhaas schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:53:
[...]

Dan zul je nog wel een automatisering moeten bouwen boven op Gielz, want Gielz houdt geen rekening met EV laden.
Dat hoop ik dus op de een of andere manier aan een Seat-integratie. Maar dat wordt ontdekken 😬

• hemertje
@gielz

nog wel even je Readme NL updaten naar de juist packages...
Configuratie en herstart
Zorg ervoor dat HEMS is uitgeschakeld in de Zendure-app.
Plaats Zendure_gielz1986_nl.yaml uit de map packages van GitHub in de map packages van Home Assistant. Mocht de map packages niet bestaan maak deze dan aan.

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
met de NL versie krijg ik geen gegevens meer binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_F56dOsEj3KAYQ3hu-CHkziJfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUyLZXAWQm8qOZl3LWZ8Vc8u.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QynJdDSYpH4jLGOrfCY1eX6a6OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPPNhXJakRCLuI4nlwdMgn6a.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwsMPeclEb3REnQHyQYMf2cLutA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cgt6FU6FYtU2FdQVB7BeTI4f.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc6IB9TYxl1v2FN2DUxZfddfQvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f9ZTxz4m24oV7Ilns372qvAv.png?f=fotoalbum_large

• DeadMetal
DeadMetal schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:40:
[...]
Deze week komt mijn 2e 2400 AC+ hopelijk binnen. Gelukkig ben ik al bekend met Node-RED aangezien ik ooit dit topic gestart ben :*)

Wat is de aanbevolen manier om jouw NR-flow te upgraden? IP-adressen noteren -> oude flow verwijderen -> deploy (zodat de lopende automatische acties gestopt worden), nieuwe flow importeren -> IP-adressen invullen -> deploy? Of kan dit met minder handelingen?
Inmiddels is hij binnen en het werkend krijgen van de proxy ging soepel. Hartelijk bedankt @gast777 en @gielz voor jullie werk, echt fantastisch. Ik heb gisteren de integratie op de 'snel opladen' modus gezet om de 2e batterij in de buurt van de bestaande te krijgen qua acculading. Het viel me op dat hij op een gegeven moment zich plotseling weer aan het ontladen was, beetje vreemd. Uiteraard gecheckt dat hij in de app niet aan HEMS was toegevoegd. Volgens mij had ik dat gedrag ook een keer met de 1e batterij, ik ga het in de gaten houden.

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:00:
[...]

Dat hoop ik dus op de een of andere manier aan een Seat-integratie. Maar dat wordt ontdekken 😬
Wat is dat?

Wat betreft ontladen in de auto of wp maakt wbt ontlaadverliezen niets uit. Je auto lader heeft verliezen en je batterijen ook. Als je die wel of niet combineert, maakt voor het resultaat niets uit.

Het is niet zo dat als je de wp laat draaien op de batterij en de auto uit het net, dat je dan op het totaal minder laadverliezen hebt.

• Gramser
Pakhaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:44:
[...]

Wat is dat?

Wat betreft ontladen in de auto of wp maakt wbt ontlaadverliezen niets uit. Je auto lader heeft verliezen en je batterijen ook. Als je die wel of niet combineert, maakt voor het resultaat niets uit.

Het is niet zo dat als je de wp laat draaien op de batterij en de auto uit het net, dat je dan op het totaal minder laadverliezen hebt.
Geen specifieke vraag aan jou, maar waarom doen mensen dit dan überhaupt? Ik denk dan vooral om ‘s nachts acculading beschikbaar te hebben?

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59

wmc

wautah91 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:34:

[Afbeelding]
Ik heb inderdaad een Hyper2000 en daarnaast ook 3 2400AC omvormers. Vooralsnog werkt de Fireson integratie voldoende voor mijn wensen. Specifiek wil ik twee dingen kunnen doen: NOM, sturen op vermogen. Alle andere functionaliteit is helaas niet aan mij besteed, omdat ik de intelligentie door DAO laat doen.

Buiten stabiliteitsissues met de Hyper werkt de Fireson integratie goed. Deze issues lijken vanuit Zendure te komen, ik krijg daar als het goed is binnenkort een nieuwe omvormer voor.

• wautah91
  • Nu online
gielz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:06:
[...]

Bij de volgende update zit het plaatje er in en staat er netjes Hyper 2000 bij. Kan helaas de code hier niet posten want deze bevat nu ook de automatisering hartslag (controle)

[Afbeelding]
Super! Dank je wel, hier zelf even de code van de card aangepast en dat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_jU_YxL_vdCOGiJQ6vPodJjVN4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZDZi8NJBmIhzcgv7gQrJcomW.png?f=user_large

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:46:
[...]

Geen specifieke vraag aan jou, maar waarom doen mensen dit dan überhaupt? Ik denk dan vooral om ‘s nachts acculading beschikbaar te hebben?
Omdat je je EV kunt plannen en je warmtepomp niet.

Ik heb een automatisering waarbij de batterij naar 'alleen slim laden' gaat tenzij ik een override schakelaar aan zet. Dan houdt hij de ingestelde modus vast. Op dit moment laad ik op goedkope momenten tegelijk de batterij en de auto. Maar straks na einde salderen wil ik waarschijnlijk vooral overschot opslaan in de batterij als er nog over is bij EV laden.

Als dan overdag geen auto thuis is dan gaat avonds gewoon de batterij lading de auto in. Dat is nog altijd beter dan voor nop het net op. Alles hangt af van spread. Mocht ik zonder salderen meer krijgen als ik batterij lading terug lever dan het mij nachts kost om van het net te laden, dan dump ik de batterij lading het net op en laad ik de EV vanuit het net etc. Dat kan per dag anders zijn.

• Gramser
Dank, dat is helder! Het laden met een grannylader duurt lang en is niet (goed) op overschot te sturen. Ik probeer dan vooral zoveel mogelijk direct vanaf zon (indien genoeg zon) en direct vanaf het net (bij onvoldoende zon) de auto in te stoppen. Daar hoeft geen batterij aan te pas te komen, was mijn gedachte.

Maar om dat dan automatisch te regelen via HA, heb ik dus een Seat integratie nodig, icm Zendure automatisering, was mijn gedachte. Ik ga er nog eens over peinzen. Hier zou ook zomaar een verschil tussen zomer en winter kunnen zitten.
Ik sta weer op met een lach dank daarvoor. ;)

Je probeert nu het dashboard als package in te laden (kan niet) en je hebt je package waar alle sensoren in staan als old gemarkeerd maar niet de nieuwe geplaatst.

Bakje koffie, je bent er bijna *O*

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:21:
Dank, dat is helder! Het laden met een grannylader duurt lang en is niet (goed) op overschot te sturen. Ik probeer dan vooral zoveel mogelijk direct vanaf zon (indien genoeg zon) en direct vanaf het net (bij onvoldoende zon) de auto in te stoppen. Daar hoeft geen batterij aan te pas te komen, was mijn gedachte.

Maar om dat dan automatisch te regelen via HA, heb ik dus een Seat integratie nodig, icm Zendure automatisering, was mijn gedachte. Ik ga er nog eens over peinzen. Hier zou ook zomaar een verschil tussen zomer en winter kunnen zitten.
Daar zit zeker een verschil tussen. Ik laad zelf ook met een granny lader omdat wij nu nog 1x35a hebben. Ik stuur de granny lader aan met een magneetschakelaar die weer verbonden is met een slimme stekker. Op die manier kan ik de lader precies aan/uit zetten wanneer ik wil en weet HA of EV aan of uit is. Dat is wel een voorwaarde voor een automatisering. Anders ziet de batterij je granny lader als een gewone gebruiker. Het enige wat mijn automatiseringen doet is onder bepaalde voorwaarden de modus in Gielz wijzigen. Dus niets rechtstreeks naar de batterij. Gielz blijft de enige die rechtstreeks met de batterij communiceert

• hemertje
gielz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:25:
[...]

Je probeert nu het dashboard als package in te laden (kan niet) en je hebt je package waar alle sensoren in staan als old gemarkeerd maar niet de nieuwe geplaatst.

het was vroeg idd :P

• Gramser
Pakhaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:30:
[...]

Daar zit zeker een verschil tussen. Ik laad zelf ook met een granny lader omdat wij nu nog 1x35a hebben. Ik stuur de granny lader aan met een magneetschakelaar die weer verbonden is met een slimme stekker. Op die manier kan ik de lader precies aan/uit zetten wanneer ik wil en weet HA of EV aan of uit is. Dat is wel een voorwaarde voor een automatisering. Anders ziet de batterij je granny lader als een gewone gebruiker. Het enige wat mijn automatiseringen doet is onder bepaalde voorwaarden de modus in Gielz wijzigen. Dus niets rechtstreeks naar de batterij. Gielz blijft de enige die rechtstreeks met de batterij communiceert
Kijk het wordt langzaam duidelijker. Ik moet het voor nu vooral in mijn hoofd visualiseren omdat de HA Green nog onderweg is. Maar, waar jij de slimme stekker (met magneetschakelaar, verstandig!) gebruikt, wil ik dus de Seat-automatisering in HA icm Gielz gebruiken. Geen idee hoe die beiden werken. Geen idee of het lukt. Geen ramp als het niet lukt, maar dit zijn wel de leuke uitzoekvraagstukken. Daarom doe ik het nu alvast, ruim voor einde salderen.

• Pakhaas
Wij hebben naast de EV nog een Kia Niro PHEV met een oplaadbare management systeem in de auto, maar HA ziet dat niet, dus je zal daar iets op moeten vinden.

• Gramser
We gaan het meemaken @Pakhaas ! En anders is er nog de virtuele P1-meter met de actuele vermogenswaarde minus vaste grannychargerwaarde. Ofzo. Zeggen ze. Waar ben ik aan begonnen…

Edit: dit zegt het alwetende interwebs:

“Home Assistant Integratie opties

Er zijn momenteel twee belangrijke wegen om je Seat te koppelen:
Seat Connect (via HACS): Dit is de meest gebruikte custom repository. Hoewel de app-naam is veranderd, maken veel gebruikers nog succesvol gebruik van deze integratie om data zoals laadstatus (SoC), bereik en climatisation (voorverwarmen/koelen) uit te lezen.

CarConnectivity (MQTT): Een nieuwer alternatief dat stabieler lijkt voor de nieuwste modellen uit de Volkswagen Groep (VAG), waaronder de 2025-modellen. Dit werkt vaak via een add-on die de gegevens via MQTT naar Home Assistant stuurt.”

Maar goed ik ga nu eerst dingen uitzoeken want zo gaat het meer over Seat/PHEV dan Zendure.

[ Voor 69% gewijzigd door Gramser op 15-04-2026 08:55 ]

• Pakhaas
Ik ben nog maar sinds ik de batterij heb met HA bezig en ben dikke maatjes met ChatGPT geworden (heb daar nu zelfs een abo) zonder dat was ik nu nog bezig geweest met HA green op te starten.

• Wai_AM
  • Laatst online: 19:30
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:51:
We gaan het meemaken @Pakhaas ! En anders is er nog de virtuele P1-meter met de actuele vermogenswaarde minus vaste grannychargerwaarde. Ofzo. Zeggen ze. Waar ben ik aan begonnen…

Seat Connect (via HACS): Dit is de meest gebruikte custom repository. Hoewel de app-naam is veranderd, maken veel gebruikers nog succesvol gebruik van deze integratie om data zoals laadstatus (SoC), bereik en climatisation (voorverwarmen/koelen) uit te lezen.

CarConnectivity (MQTT): Een nieuwer alternatief dat stabieler lijkt voor de nieuwste modellen uit de Volkswagen Groep (VAG), waaronder de 2025-modellen. Dit werkt vaak via een add-on die de gegevens via MQTT naar Home Assistant stuurt.”

Maar goed ik ga nu eerst dingen uitzoeken want zo gaat het meer over Seat/PHEV dan Zendure.
Je kan al uitzoeken in https://github.com/Farfar/homeassistant-seatconnect
What is working, all cars
....
Start/stop charging

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• hemertje
Pakhaas schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:13:
[...]

Omdat je je EV kunt plannen en je warmtepomp niet.
waarom zou jeje warmtepomp niet kunnen plannen/ sturen?

door je warmteverlies bij te houden kan je je warmtepomp voor CV plannen en eventueel rekening houden met de dynamische tarieven, graadje hoger stoken tijdens de goedkope uren om de dure uren te kunnen overbruggen zonder comfortverlies

daarnaast kan jeje warm tapwater ook inplannen in de goedkope uren of tijdens overschot zonnestroom

• Gramser
hemertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:32:
[...]

door je warmteverlies bij te houden kan je je warmtepomp voor CV plannen en eventueel rekening houden met de dynamische tarieven, graadje hoger stoken tijdens de goedkope uren om de dure uren te kunnen overbruggen zonder comfortverlies

daarnaast kan jeje warm tapwater ook inplannen in de goedkope uren of tijdens overschot zonnestroom
Mijn warmtepomp is niet zelf gekoppeld aan internet, maar… ik heb er wel een HW-kwh-meter aan gekoppeld. Eens kijken wat ik daarmee kan.

• Pakhaas
[...]

Ik heb zelf geen wp, maar kan mij voorstellen dat dit met vloerverwarming maar beperkt kan. Iig veel minder sturen dan auto laden.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:36
@gast777 , ik zie dat ik zo dom ben geweest om 1 batterij te weinig te bestellen. Dus 1 toren heeft 2 accus en de andere 2 torens 3 accus.

Dus 2+3+3.
Gaat dit nog wel goed met soc balancing en loop ik tegen andere problemen aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 15-04-2026 10:42 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:25
[...]

Lijkt mij weinig zin hebben, het duurt (te) lang voor de vloer op temperatuur is.
Natuurlijk kan ik de WP 's nachts laten draaien, maar de buiten temperatuur is dan ook 10 graden lager en gebruikt de WP weer een bak meer energie voor de zelfde warmte.
Dat schiet niet op.
Nog afgezien dat de WP draait als er vrijwel geen zon is en de stroom tarieven structureel hoog zijn.
Je hebt dan ook niks aan je batterijen.

• Pakhaas
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:47:
[...]

Mijn warmtepomp is niet zelf gekoppeld aan internet, maar… ik heb er wel een HW-kwh-meter aan gekoppeld. Eens kijken wat ik daarmee kan.
Met een kwh meter kan je alleen uitlezen en niets sturen helaas.

• hemertje
gielz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:25:
[...]

om 5 uur opstaan en dan gaan updaten moet ik ook helemaal niet doen 8)7
maar daar gewoon ff de tijd voor nemen!

de bak koffie heeft goed gedaan, thx voor de tip :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjBo-mZMohR5wwqtN0iGfrSEPr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n5hdspvRZZYJYvr5sYfpWBOt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GnStF1iKbB1RW6PCpK1acGwpf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S7N6lAgYGz1P2n1nbOeyL6nP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no3-u_V-Rq_HIPLFjUxijnZ2p6A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ybl7Y6cMJ8ZHxy074CbkkyvE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ALXYyoK-ZPBvplerkUba2uc3vI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cwL6EcRmCuvwwDGgGoO73T1N.png?f=fotoalbum_large

een paar dingen die ik zie/ mij opvallen:
  • in het tabblad Geschiedenis mis ik bij de grafieken in de x-as de tijdsaanduidingen, zie je pas bij het hooveren
  • in het tabblad Gezondheid mis ik de batterijen van de derde set
  • in het tabblad Gezondheid mis ik bij de grafieken in de x-as de tijdsaanduidingen, zie je pas bij het hooveren
  • geven in het tabblad Gezondheid de grafieken Relais schakelingen, Kalibraties, Temperatuur Omvormer de getallen van alle (bij mij 3) sets weer?, is nu niet helemaal duidelijk wat er weergegeven wordt
  • in het tabblad Zendure mis ik bij de grafieken in de x-as de tijdsaanduidingen, zie je pas bij het hooveren

• hemertje
Polvo176 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:16:
[...]

Lijkt mij weinig zin hebben, het duurt (te) lang voor de vloer op temperatuur is.
Natuurlijk kan ik de WP 's nachts laten draaien, maar de buiten temperatuur is dan ook 10 graden lager en gebruikt de WP weer een bak meer energie voor de zelfde warmte.
Dat schiet niet op.
Nog afgezien dat de WP draait als er vrijwel geen zon is en de stroom tarieven structureel hoog zijn.
Je hebt dan ook niks aan je batterijen.
je kan natuurlijk ook de COP meenemen in je berekeningen

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:25
hemertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:26:
[...]

je kan natuurlijk ook de COP meenemen in je berekeningen
Ja, alles kan, maar om 95% van je doel te bereiken kost je 5% moeite, om die laatste 5% te bereiken kost je 95% moeite.
De COP meenemen valt onder die laatste 5%.

• Tortelli

Tortelli

[...]

Ik krijg de eerste 2400AC+ + extra accu vandaag binnen, heb mijn P1 splitter en P1 meter van Zendure nog niet dus loop met het idee om hem direct in de Gielz automatisering te gooien.

Kan ik mijn eigen Home Assistant (hardware via USB) verbruiksmeter zo toevoegen of moet ik daar nog iets speciaals voor doen? Helper heb ik al lang draaien om positief en negatieve waardes te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 15-04-2026 11:22 ]

• CappieL
@Tortelli gewoon de verbruiksmeter in HA toevoegen. Dit moet wel een gecombineerde sensor zijn (positief bij import, negatief bij export)

Gewoon meteen die batterijen in HA toevoegen. Fluitje van een cent :D. Je zult er geen spijt van krijgen.

Package importeren
Dashboard importeren
HA herstarten
IP-adres van omvormer invullen
Afwijkende P1-sensor invullen
Batterij-volgorde invullen
Automation importeren (en aanzetten)
Modus selecteren op dashboard

Genieten!

[ Voor 59% gewijzigd door CappieL op 15-04-2026 11:27 ]

• Floris039
  • Nu online
Gramser schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:51:

Misschien off topic maar ik kan je voor opladen vd auto ten zeerste EVCC aanraden. Daar zitten echt heel veel auto merken en laadpaal merken in. Misschien dat het wel de uitkomst biedt voor je.

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:42
[...]

Dit snap ik niet.

rest:
sensor:

MIjn antwoord ging over de standaard P1 poort van de slimme meter, niet over een kastje van een andere leverancier.
Ik ga hem toch eens droppen hier. Vorige week heb ik de Zendure Sets maar eens op een AP gezet i.v.m. drops in wifi en geen aanstuur mogelijkheden meer. Dat ging een aantal dagen goed. De termijnen tussen goed gaan en onderuit gaan worden weer steeds korter. Dagelijks weer. Wat heb ik nu gedaan:

Situatie:

Batterijen draaien op de automatisering van @gielz en @gast777. De batterijen zijn via een AP van TP Link verbonden via een vaste kabel aan het modem. Alleen de batterijen zitten op een apart gemaakt Wifi netwerk. De TP-Link staat een meter of 4 van de batterijen af. KPN V12 modem, 2 super wifi boosters (zwart).

Wat heb ik nu gechecked:

- Batterijen zichtbaar in TP-link, JA
- Batterijen zichtbaar in het modem JA
- Ping naar beide batterijen Succesvol

Wat zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWGC45nyNPgiDiinSoL1RL7g91g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y3ax5EmAybUrSsn2K9uiLnjy.png?f=fotoalbum_large

Batterij een x standby gezet, werkt. Terug naar Dynamisch Handelen werkt ook. Ik heb ook situaties gezien waarbij sturing niet mogelijk was. Dus ik laat hem even lopen nu om te kijken of dit weer ontstaat. Suggesties?

Edit : Batterijen ook actief in de Zendure app (Bezig met opladen). De wifibooster van KPN al weggehaald op de locatie. Daar zit ander spul op, met name HW spullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 15-04-2026 12:28 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• jannus66
  • Laatst online: 16:06
@hremijn Dat snap ik nu.

[ Voor 26% gewijzigd door jannus66 op 15-04-2026 12:24 ]

• raven22
Ik gebruik de @gielz globalpackage voor mij solarflow 800 plus. Aan de 800 plus zitten 2 panelen via de mppt.
Nu wil de batterij steeds laden met stroom die over is van een andere pv set.
Ik kreeg al het advies om Smart Discharge te gebruiken. Maar ook dan wordt de batterij geladen met stroom uit de andere panelen. Dat is logisch, maar zolang je nog kunt salderen is het beter (minder omzettingsverliezen) om die stroom maar gelijk het net op te sturen. De batterij in de solarflow 800 komt toch wel vol.

Alleen de standby mode lijkt te werken om de batterijen op te laden met alleen stroom van de aangesloten panelen, maar dan wordt de batterij niet ontladen indien nodig. Dit is met name in de ochtend als de 2de set panelen nog niet actief zijn.

Heeft iemand anders hier een slimmigheid voor?

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:36
@gielz
Hoe bereken jij de RTE waarde zonder dat de batterij een full cycle loopt?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:11

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gielz schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:54:
Ik moet nog gaan installeren (2 Zenduretorens komen morgen, als het goed is), maar zit nog in mijn maag met de keuze voor de taal van de integratie van @gielz: Nederlands of Engels.

1. Op basis waarvan kiezen jullie?

2. En wat zijn de consequenties van de keuze voor de ene of de andere?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 15-04-2026 16:11 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RemmyB83
  • Nu online
raven22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:26:
Ik gebruik de @gielz globalpackage voor mij solarflow 800 plus. Aan de 800 plus zitten 2 panelen via de mppt.
Ik kreeg al het advies om Smart Discharge te gebruiken. Maar ook dan wordt de batterij geladen met stroom uit de andere panelen. Dat is logisch, maar zolang je nog kunt salderen is het beter (minder omzettingsverliezen) om die stroom maar gelijk het net op te sturen. De batterij in de solarflow 800 komt toch wel vol.

Alleen de standby mode lijkt te werken om de batterijen op te laden met alleen stroom van de aangesloten panelen, maar dan wordt de batterij niet ontladen indien nodig. Dit is met name in de ochtend als de 2de set panelen nog niet actief zijn.

Ik heb zelf ook 2x sf 800 plus en alleen batterij 1 heeft zonnepanelen erop aangesloten. En had verwacht dat die efficiënter zou zijn dan nummer 2 ivm omzetverliezen. Maar dat zie ik nog niet. Zowieso nog te kort dag om echte conclusies te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDRcR012AIPk9nltw53QqpmfzG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mrPhQmfp5ziG4hmmdB8PjbT.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Wai_AM
Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:45:
[...]

Ik moet nog gaan installeren (2 Zenduretorens komen morgen, als het goed is), maar zit nog in mijn maag met de keuze: Nederlands of Engels.

1. Op basis waar an kiezen jullie?

2. En wat zijn de consequenties van de keuze voor de ene of de andere?
keuze NL, basis voor kennissen, vrienden en collega´s
Hoef ik niet dubbel te gaan doen/testen etc.

Kan moeilijk problemen oplossen wanneer elektriciteit netwerk niet hetzelfde is .....

10x270Wp, 6x365Wp, 4x450Wp, WeHeat Flint P40, Green Energy Smartboiler 60L Mono, Home Wizard PIB, Zendure SF2400AC 11,52 kWh

• WimV
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Het zal aan mij liggen maar ik kan op geen enkele manier iets invullen bij het dashboard, ik krijg alleen maar gele stickers met " entiteit niet gevonden ".
Wie kan mij een hint geven om de Zendure-HA-zenSDK werkend te krijgen.
Ik heb de folder packages aan gemaakt en gevuld met de .yaml file en in de configuratie file de packages toegevoegd.

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:34
Hallo,

Ik heb een tijdje nu de plugin van Gielz draaien. Ik heb een vraagje over "Indicatie Beschikbare Energie" hoe wordt dit berekend en waarvoor?

Ik zie bv bij mij staan "Indicatie Beschikbare Energie 10,89 kWh" maar totale capaciteit = 13,92 kWh

Ik dacht dat het totale capaciteit was minus 10% maar dat is het dus niet.

Alvast bedankt.

GodZZila
WimV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:59:
Het zal aan mij liggen maar ik kan op geen enkele manier iets invullen bij het dashboard, ik krijg alleen maar gele stickers met " entiteit niet gevonden ".
Ik heb de folder packages aan gemaakt en gevuld met de .yaml file en in de configuratie file de packages toegevoegd.
HA ook herstart daarna?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• RemmyB83
  • Nu online
WimV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:59:
Zelfde als ik eerst had gedaan de engelse en Nederlandse versie gecombineerd?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wai_AM schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:57:
[...]

keuze NL, basis voor kennissen, vrienden en collega´s
Hoef ik niet dubbel te gaan doen/testen etc.

Kan moeilijk problemen oplossen wanneer elektriciteit netwerk niet hetzelfde is .....
Sorry, maar ik snap helemaal nix van je antwoord. Mijn vraag gaat over de keuze NL of Eng voor de integratie van @gielz.

<John O`Mill>

• WimV
  • Nu online
Inderdaad HA opnieuw opgestart en niet de versies door elkaar gehaald, ik heb de include packages wel in de configuration.yaml gezet. wanneer ik bij de helptekst kijk moet je bv het tipadres invullen, maar ik zie geen enkele mogelijkheid waar ik het moet invullen.

[ Voor 8% gewijzigd door WimV op 15-04-2026 17:14 ]

• Wai_AM
Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:07:
[...]

Sorry, maar ik snap helemaal nix van je antwoord. Mijn vraag gaat over de keuze NL of Eng voor de integratie van @gielz.
Je wou toch weten waarom bepaalde mensen de NL of Global versie van Gielz gebruikt.

ik kies voor de NL versie, die is bij mij geinstalleerd, Heb mijn collega geholpen die ook een SF2400 AC gehaald heeft en daar ook zijn HA en Gielz NL versie geinstalleerd.

Kies ik Gobal dan dien ik dus zowel problemen op te lossen in de NL als de Global versie.
(indien er problemen voordoen)

Idem dito als ik bij kennissen etc dit ook zou moeten/gaan doen...

Heeft ook te maken met de nordpool, ga die niet Gobal maken, dien je rekening mee te houden.
NL = ((marktprijs * btw ) + toeslag + energie belasting) * (1+btw)
Andere landen anders .... (mogen anderen het doen....)

[ Voor 13% gewijzigd door Wai_AM op 15-04-2026 16:41 ]

• WimV
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDtZRUa66IzgUTzySijaKWRv3eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aam4WF3vUisnbQW58kwsWxxB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KtFJOkWjX0nfNunwVp5oy3wjZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ObKeqv1B2QzzoxXhlbnSY3BF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbBUisUTkjRbDJ74OGfXZHrXm3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbrBk0Y2y1bMKSXp4NcJ1MK5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-nkMioJB5v3YkZj9jgNW1tXI0A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/863GjwwRO0zOlFUHEYe3T3wp.png?f=user_large

Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe maar ik heb geen idee waar ik het ip adres van de batterij of de p1 meter moet invullen

[ Voor 24% gewijzigd door WimV op 15-04-2026 17:24 ]

• RemmyB83
  • Nu online
WimV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:22:
Inderdaad HA opnieuw opgestart en niet de versies door elkaar gehaald, ik heb de include packages wel in de configuration.yaml gezet. wanneer ik bij de helptekst kijk moet je bv het tipadres invullen, maar ik zie geen enkele mogelijkheid waar ik het moet invullen.
Even voor de goede orde.
Je hebt wel een aparte package map gemaakt?

En vervolgens alleen 'homeassistant:
packages: !include_dir_named packages' in de configuration.yaml toegevoegd?

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• WimV
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbBUisUTkjRbDJ74OGfXZHrXm3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbrBk0Y2y1bMKSXp4NcJ1MK5.png?f=fotoalbum_large

Yep in de configuration.yaml

• RemmyB83
  • Nu online
En deze?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seAsjyl224xzmcnY6b9Wf9xWqtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxpzFcCvKaiUecxqPwnjdcS4.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wai_AM schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:36:
[...]

Je wou toch weten waarom bepaalde mensen de NL of Global versie van Gielz gebruikt.

ik kies voor de NL versie, die is bij mij geinstalleerd, Heb mijn collega geholpen die ook een SF2400 AC gehaald heeft en daar ook zijn HA en Gielz NL versie geinstalleerd.

Kies ik Gobal dan dien ik dus zowel problemen op te lossen in de NL als de Global versie.
(indien er problemen voordoen)

Idem dito als ik bij kennissen etc dit ook zou moeten/gaan doen...

Heeft ook te maken met de nordpool, ga die niet Gobal maken, dien je rekening mee te houden.
NL = ((marktprijs * btw ) + toeslag + energie belasting) * (1+btw)
Andere landen anders .... (mogen anderen het doen....)
De bron waarom jij, @Wai_AM, de Nederlandse versie gebruikt bij anderen is omdat je zelf de NL-versie gebruikt, als ik je goed begrijp.
En waarom heb je zelf voor NL gekozen?

<John O`Mill>

• Wai_AM
Hippe Lip schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:10:
[...]

De bron waarom jij, @Wai_AM, de Nederlandse versie gebruikt bij anderen is omdat je zelf de NL-versie gebruikt, als ik je goed begrijp.
En waarom heb je zelf voor NL gekozen?
Ja, Ben die ene handige neef in NL gezegde die nu handige oom is.
Er was toen geen keuze......... NL of NL.

• Wai_AM
WimV schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:22:

Ik heb geen idee wat ik verkeerd doe maar ik heb geen idee waar ik het ip adres van de batterij of de p1 meter moet invullen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYwIJMoq22bPCPJQ8jP86v2ao6Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rgF4ScJOlquekBBx36qTHCHT.png?f=user_large

Mijn packages is een Map of Directorie, jouwe lijkt mij een bestand of File te zijn.
Dus een map genaamd packages aanmaken en Gielz instructies volgen.

Weet het, iedereen schijnt te snel te gaan met de stappen..
Dus doe rustig aan , stap voor stap. en niet alles uitvoeren en dan zeggen het werkt niet ....
want trouble shooten dient ook stap voor stap te gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Wai_AM op 15-04-2026 18:23 ]

• WimV
  • Nu online
Dat was hem, ik had de yaml file gewoon geplakt in de package maar moest de file uploaden.
Weer wat geleerd _/-\o_

• gast777
  • Nu online
Devke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:23:
Batterijen draaien op de automatisering van @gielz en @gast777. De batterijen zijn via een AP van TP Link verbonden via een vaste kabel aan het modem. Alleen de batterijen zitten op een apart gemaakt Wifi netwerk. De TP-Link staat een meter of 4 van de batterijen af. KPN V12 modem, 2 super wifi boosters (zwart).

Wat heb ik nu gechecked:

- Batterijen zichtbaar in TP-link, JA
- Batterijen zichtbaar in het modem JA
- Ping naar beide batterijen Succesvol

Wat zie ik:

[Afbeelding]
Ik weet het antwoord niet, maar ik zie wel "Zendure 3" als actief device terwijl je maar 2x Zendure hebt. Dat duidt erop dat je een nieuwere versie van de Proxy gebruikt en een oude versie van de Proxy Sensoren (in de Gielz package geplakt). Tot een tijdje geleden werd het Actieve Device anders gecodeerd namelijk. De huidige sensoren zullen dat correct interpreteren. Die zou ik dus even opnieuw inplakken en HA herstarten.

raven22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:26:

Hier uitvoerig getest met panelen. Wanneer ik de Alleen Slim Ontladen gebruik laad hij alleen op met PV. Wil je helemaal niets ook niet ontladen dan is het Standby.

GodZZila schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:01:
Hallo,

Ik heb een tijdje nu de plugin van Gielz draaien. Ik heb een vraagje over "Indicatie Beschikbare Energie" hoe wordt dit berekend en waarvoor?

Ik zie bv bij mij staan "Indicatie Beschikbare Energie 10,89 kWh" maar totale capaciteit = 13,92 kWh

Ik dacht dat het totale capaciteit was minus 10% maar dat is het dus niet.

Alvast bedankt.

GodZZila
Je kunt de sensor aanklikken en even bij de attributen kijken. 10% zou je denken maar helaas er komt ook nog een stukje verlies bij ontladen. Meestal is dit ook nog rond de 10%. Staat ook hier vermeld; https://github.com/Gielz1...90-Beschikbare-entiteiten

[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 15-04-2026 19:03 ]

hemertje schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:25:
[...]

om 5 uur opstaan en dan gaan updaten moet ik ook helemaal niet doen 8)7
maar daar gewoon ff de tijd voor nemen!

de bak koffie heeft goed gedaan, thx voor de tip :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

een paar dingen die ik zie/ mij opvallen:
  • in het tabblad Geschiedenis mis ik bij de grafieken in de x-as de tijdsaanduidingen, zie je pas bij het hooveren
  • in het tabblad Gezondheid mis ik de batterijen van de derde set
  • in het tabblad Gezondheid mis ik bij de grafieken in de x-as de tijdsaanduidingen, zie je pas bij het hooveren
  • geven in het tabblad Gezondheid de grafieken Relais schakelingen, Kalibraties, Temperatuur Omvormer de getallen van alle (bij mij 3) sets weer?, is nu niet helemaal duidelijk wat er weergegeven wordt
  • in het tabblad Zendure mis ik bij de grafieken in de x-as de tijdsaanduidingen, zie je pas bij het hooveren
@gast777 kan je vragen beantwoorden met betrekking tot Relais schakelingen, Kalibraties, Temperatuur Omvormer en meer batterij tonen dan 6.

Met betrekking tot de x-as, ik zou kijken of dit subtiel toegevoegd kan worden in de basis zonder dat het een cijfer feest gaat worden. Zelf werk ik nooit met de x-as buiten de mouseover. Maar beloof niets, genoeg andere dingen nog aan te maken voor een toekomstige release.

• gast777
  • Nu online
gielz schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:07:
[...]
@gast777 kan je vragen beantwoorden met betrekking tot Relais schakelingen, Kalibraties, Temperatuur Omvormer en meer batterij tonen dan 6.
geven in het tabblad Gezondheid de grafieken Relais schakelingen, Kalibraties, Temperatuur Omvormer de getallen van alle (bij mij 3) sets weer?, is nu niet helemaal duidelijk wat er weergegeven wordt
De Gielz HA 'denkt' dat die maar met 1 Zendure verbinding heeft. De Proxy simuleert richting de Gielz HA een Zendure device (die meer vermogen en meer battery packs kan hebben dan een normale fysieke Zendure). Deze items die je in het standaard dashboard van Gielz ziet zijn dus NIET van een specifieke Zendure, maar van de "Grote Virtuele Zendure" die de Proxy voorspiegelt aan de Gielz HA. Je drie Zendures vormen samen dus 1 grote Zendure.

Als je ook per aparte Zendure een aantal zaken wilt monitoren, dan kun je de Proxy REST sensoren (HA_REST_proxy_sensors_NL) installeren. Die kun je in de Gielz Package plakken op de aangegeven plaats (zie instructies). En daarna de sensoren (dashboard_sensors_3_zendures_NL) in een nieuwe kaart op je dashboard erin plakken.

Zelf heb ik deze op een apart dashboard (niet in het Gielz dashboard), want dan kan ik die van Gielz gemakkelijk updaten. Maar dat mag je zelf weten ;)

Ik kan even uitleggen per item hoe het door de Proxy doorgegeven wordt:

- Relais schakelingen - Deze wordt niet direct door Zendure aangeleverd (en dus ook niet door de Proxy doorgegeven), maar wordt door Gielz berekend op basis van meerdere andere sensoren.

- Kalibraties - Deze wordt niet door Zendure aangeleverd (en dus ook niet door de Proxy doorgegeven), maar wordt door Gielz bepaald. Het is simpelweg wanneer hij voor het laatst tot 100% is geladen, geen verschil met 1 Zendure zonder Proxy. In het geval met de Proxy met meerdere Zendures geeft hij 100% SoC door als alle Zendures op 100% zijn. Van de SoC van alle Zendures wordt het gemiddelde genomen en naar beneden afgerond op hele procenten.

- Temperatuur Omvormer - De proxy geeft de hoogste temperatuur van je Zendures door. Zo kun je altijd zien of er niet eentje te heet wordt en bijvoorbeeld betere koeling nodig heeft. Als je wilt weten welke precies heet is, dan moet je dus de Proxy Sensoren installeren, dan kun je dat per Zendure device zien.

Over de max 6 batterijen die Gielz toont, terwijl je er 9 hebt: dat is volgens mij momenteel een beperking in het Gielz Dashboard. Misschien heeft Gielz nog informatie over de feature roadmap ;)

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste