hjw-001 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:04:
Dat kan natuurlijk ook harstikke goed. Maar 3 van die kabeltjes gaan op marktplaats ook voor totaal 75 euro. Ik weet het die zijn zelf ook wel na te bestellen voor veel minder. Maargoed kon het niet gemakkelijk vinden. Daarnaast was destijds de Zendure Fan switch ook nog simpel on/off 12V. Dan ben ik tevreden met 1 unit van minder dan 2 tientjes die 8 fans kan aansturen, met preciezere snelheid instructies :) Zo heb ik altijd airflow en jaag gewoon het toerental op als het nodig is.

Die 3D print behuizingen zien er wel puik uit, zijn daar de files van beschikbaar?
Zullen wij het weer over Home Assistant hebben, thanks! Dit is meer iets voor het reguliere topic. Deze fan is gemaakt door @geert1992 en er is geen openbare file van zo ver ik weet. Wel te koop op marktplaats moet je even op "zendure fan" zoeken; https://www.marktplaats.nl/q/zendure+fan/

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-02 15:05

Fremske

and change the world

Hallo, ik heb mijn SF800 plus deze week geïnstalleerd en gekoppeld met Home Assistant via de cloud api. Tijdens de installatie moest ik mijn P1 sensor invoeren voor het verbruik maar er werd niet gevraagd om een sensor op te voeren voor de opwek. Hoe kan de SF800 null op de meter draaien via HA als het alleen maar verbruik data ontvangt?

2de vraag, ik heb de SF800 volledig uitgezet via Home Assistant, zie screenshots. Maar tocht loopt mijn SoC iedere dag met 5% terug, hoe kan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGiAIz4yzT0vEELME2k9KEFlO8o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Mqi5NVdUbajEBUweYKJEEPW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Pgjt3LgopEFacN7LxLtTwcxyIk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HLrVXqz5XCA3PpB3jCkOthaW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCE9VOLcoG_QYw98RbdGf6GM67Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qsWr07P02izbYRTZGqJ9iaxa.png?f=user_large

Back to the future

Fremske schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:57:
Hallo, ik heb mijn SF800 plus deze week geïnstalleerd en gekoppeld met Home Assistant via de cloud api. Tijdens de installatie moest ik mijn P1 sensor invoeren voor het verbruik maar er werd niet gevraagd om een sensor op te voeren voor de opwek. Hoe kan de SF800 null op de meter draaien via HA als het alleen maar verbruik data ontvangt?

2de vraag, ik heb de SF800 volledig uitgezet via Home Assistant, zie screenshots. Maar tocht loopt mijn SoC iedere dag met 5% terug, hoe kan dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is iig stroom nodig om de batterij werkend te houden. Hier is dat 0,2kwh per dag bij een 2400 AC.

Wanneer hij op off staat en je de SOC ziet dalen waar staat de smartmode dan op is dat 0 of 1? En wat zie je op een externe meting wat betreft wattage (via bijv een slimme stekker)?

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Fremske schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je P1 geeft een netto verbruik of teruglevering van je woning, daar springt de SF800 dan voor bij, of laadt juist op als je overschot hebt na eigen verbruik. Opwek is eigenlijk totaal niet relevant bij dit soort dingen want opwek die je zelf verbruikt blijft ‘voor’ de meter en wil je dus ook niet in een batterij gaan opslaan

[ Voor 6% gewijzigd door Sander op 24-01-2026 10:18 ]

• PeaceNlove
  • Laatst online: 15:38

PeaceNlove

Deugleuter

Omdat de HW P1 het bij mij ook laat afweten met 0W in HEMS ook maar eens de sprong in het diepe gedaan met de integratie van Gielz.

Helaas heb ik wel een P1 die maar eens per 10 seconden update. Gelukkig hier al snel gevonden dat je dan de update veel hoger dan 4 seconden moet zetten en ik heb daar 20 van gemaakt. Nu lijkt het wel aardig te draaien, ook met een schakelende oven momenteel aan waarbij ik telkens van terugleveren naar gebruik ga op de P1.
Niet ontevreden met de resultaten tot zo ver, nu ook lekker statistieken en grafieken verzamelen in HA

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:42

koboy

Heb een idee voor een icon

PeaceNlove schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:57:
Omdat de HW P1 het bij mij ook laat afweten met 0W in HEMS ook maar eens de sprong in het diepe gedaan met de integratie van Gielz.

Helaas heb ik wel een P1 die maar eens per 10 seconden update. Gelukkig hier al snel gevonden dat je dan de update veel hoger dan 4 seconden moet zetten en ik heb daar 20 van gemaakt. Nu lijkt het wel aardig te draaien, ook met een schakelende oven momenteel aan waarbij ik telkens van terugleveren naar gebruik ga op de P1.
Niet ontevreden met de resultaten tot zo ver, nu ook lekker statistieken en grafieken verzamelen in HA
Die 10 seconden geldt alleen als je een DSMR4 meter hebt. Met een DSMRt meter spuugt die in elk geval elke seconde de tellerstanden uit,aar is het aan de integratie van de P1 meter in HA om de update frequentie te zetten. Ikzelf heb een seriële kabel lopen waarvan de standaard update frequentie op 30 seconden stond in HA. Ingesteld naar 1 seconde en hoppa!

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:02
PeaceNlove schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:57:

Tip van een eigenaar van een stotterende slimme meter (dus niet de P1 meter) : als dit nog issues geeft, zet 'm op 35 seconden. Mijn slimme meter wil nogal eens een (of twee) data-pulsjes overslaan zodat de periode niet 10 maar 20 of zelfs 30 seconden is tussen twee data bursts. Het geheel wordt hierdoor wel trager van reactie natuurlijk, maar wel stabieler :P

One cookie a day keeps the doctor away !

• PeaceNlove
  • Laatst online: 15:38

PeaceNlove

Deugleuter

koboy schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Die 10 seconden geldt alleen als je een DSMR4 meter hebt. Met een DSMRt meter spuugt die in elk geval elke seconde de tellerstanden uit,aar is het aan de integratie van de P1 meter in HA om de update frequentie te zetten. Ikzelf heb een seriële kabel lopen waarvan de standaard update frequentie op 30 seconden stond in HA. Ingesteld naar 1 seconde en hoppa!
Ja, ik heb dus DSMR4, ding is al bijna 10 jaar oud inmiddels en mag al weer vervangen worden omdat die op GPRS werkt. Loopt verder wel stabiel, dus volgens mij zit ik voor nu met de 20 seconden wel goed

• ppaulv
Heeft iemand ervaringen met de vergelijking van de P1 meters van HW en Zendure? Ik heb ze allebei in de meterkast hangen en vraag me af
1) of de een betere resultaten zou moeten geven dan de ander (en waarom) ?
2) of ik data van bede naast elkaar in 1 dashboard kan zetten, bijv. de netto energie onttrekking/levering? Dit is me (nog) niet gelukt maar misschien kán het wel. Gewoon om te zien of ze altijd hetzelfde doorgeven ....

[ Voor 7% gewijzigd door ppaulv op 24-01-2026 16:20 ]

• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:18
ik heb die van Zendure ook, maar ik krijg m niet zichtbaar in HA, ondanks updates. Tips?
edjes schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:02:
ik heb die van Zendure ook, maar ik krijg m niet zichtbaar in HA, ondanks updates. Tips?
Al gezocht? Taro in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

ppaulv schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:20:
Heeft iemand ervaringen met de vergelijking van de P1 meters van HW en Zendure? Ik heb ze allebei in de meterkast hangen en vraag me af
1) of de een betere resultaten zou moeten geven dan de ander (en waarom) ?
Exact hetzelfde. Toen de Zendure P1-meter uitkwam had die een update interval, maar destijds verzocht er 1 seconde van te maken en daardoor hebben ze dezelfde update interval.
2) of ik data van bede naast elkaar in 1 dashboard kan zetten, bijv. de netto energie onttrekking/levering? Dit is me (nog) niet gelukt maar misschien kán het wel. Gewoon om te zien of ze altijd hetzelfde doorgeven ....
Uiteraard. Heb hier al vaker een animated gif gepost met daarin een aantal P1 en CT-meters.

Edit, hierbij, met de opmerking dat de Zendure P1-meter tegenwoordig ook 1x per seconde ipv 1x per 3 seconden update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAw0NB8rpv2_brcosAv-E3iSc0Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/9E7SP9HjRax6LlbsWFQikAMj.gif?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 24-01-2026 18:43 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:54
sorry verkeerde topic. :D

[ Voor 189% gewijzigd door Pakhaas op 24-01-2026 18:55 ]

• edjes
Mbt de Zendure P1 sensor integreren in HA, rest - platform werkt niet meer.
Onderstaande is de correcte code, mbt chatgpt, getest en werkend!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: http://192.168.1.X/properties/report
    scan_interval: 1
    sensor:
      - name: "Zendure P1 Vermogen Fase A"
        value_template: "{{ value_json.a_aprt_power }}"
        unique_id: zendure_p1_vermogen_fase_a
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement

- name: "Zendure P1 Vermogen Fase B"
        value_template: "{{ value_json.b_aprt_power }}"
        unique_id: zendure_p1_vermogen_fase_b

- name: "Zendure P1 Vermogen Fase C"
        value_template: "{{ value_json.c_aprt_power }}"
        unique_id: zendure_p1_vermogen_fase_c

- name: "Zendure P1 Vermogen Totaal"
        value_template: "{{ value_json.total_power }}"
        unique_id: zendure_p1_vermogen_totaal

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@gielz
Bij mij begon de NOM gisteravond pas om 22:50 en doet het nu nog steeds. Ik heb een afwijkende P1 sensor aangegven en de HW P1 ingevuld, ik draai de Versie 20260114, dag ervoor begon wel goed met NOM.
Ik draai deze automatisering erbij zodat hij niet zoveel schakelt rond zonopkomst en zon ondergang
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Zendure automatisch laden op zonlicht
description: >-
  Zet Zendure op 'Alleen slim opladen' overdag en 'Nul op de meter' buiten
  daglicht
triggers:
  - minutes: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: sun
            after: sunrise
            after_offset: "+00:30:00"
            before: sunset
            before_offset: "-00:30:00"
          - condition: template
            value_template: >-
              {{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren') !=
              'Alleen slim opladen' }}
        sequence:
          - target:
              entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
            data:
              option: Alleen slim opladen
            action: input_select.select_option
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                after: sunset
                after_offset: "-00:30:00"
                before: sunrise
                before_offset: "+00:30:00"
              {{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren') != 'Nul
              op de meter' }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Nul op de meter
mode: single

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

klump4u schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:30:
@gielz
Bij mij begon de NOM gisteravond pas om 22:50 en doet het nu nog steeds. Ik heb een afwijkende P1 sensor aangegven en de HW P1 ingevuld, ik draai de Versie 20260114, dag ervoor begon wel goed met NOM.
Ik draai deze automatisering erbij zodat hij niet zoveel schakelt rond zonopkomst en zon ondergang
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
alias: Zendure automatisch laden op zonlicht
description: >-
  Zet Zendure op 'Alleen slim opladen' overdag en 'Nul op de meter' buiten
  daglicht
triggers:
  - minutes: /5
    trigger: time_pattern
actions:
  - choose:
      - conditions:
            after: sunrise
            after_offset: "+00:30:00"
            before: sunset
            before_offset: "-00:30:00"
              {{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren') !=
              'Alleen slim opladen' }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Alleen slim opladen
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                after: sunset
                after_offset: "-00:30:00"
                before: sunrise
                before_offset: "+00:30:00"
              {{ states('input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren') != 'Nul
              op de meter' }}
        sequence:
          - target:
            data:
              option: Nul op de meter
mode: single
Bij iedere modus keuze stopt de batterij en gaat dan pas met de nieuwe modus aan de slag. Kijk even of dit vandaag weer gebeurd. Zo ja dan moeten wij even in de logs kijken op het moment dat jij de nom sturing verwacht.

Mocht je nu al logs hebben dm ze dan even.

• edjes
Mogelijk stomme vraag, maar ik kom er ff niet uit.
Ik had een slome slimmemeter p1 die ik gebruikte als afw p1 sensor.
Werkte goed, behoudens soms tot 20 sec geen update.
Nu heb ik dankzij eerder beschreven code de zendure p1 meter geinstalleerd. Werkt keurig en update elke seconde. De waardes zijn in kW, de afronding tot 3 achter de komma en laten exact dezelfde getallen zien als de slimmemeter. De naam is sensor.zend_p1_power_tot . Helaas doet de automatisering er niets mee als ik 'm invul bij afwijkende p1. Ik had de naam ook al wat verkort in de hoop dat het in de lengte van de naam zit. Wat doe ik fout?
edjes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:04:
Mogelijk stomme vraag, maar ik kom er ff niet uit.
Ik had een slome slimmemeter p1 die ik gebruikte als afw p1 sensor.
Werkte goed, behoudens soms tot 20 sec geen update.
Nu heb ik dankzij eerder beschreven code de zendure p1 meter geinstalleerd. Werkt keurig en update elke seconde. De waardes zijn in kW, de afronding tot 3 achter de komma en laten exact dezelfde getallen zien als de slimmemeter. De naam is sensor.zend_p1_power_tot . Helaas doet de automatisering er niets mee als ik 'm invul bij afwijkende p1. Ik had de naam ook al wat verkort in de hoop dat het in de lengte van de naam zit. Wat doe ik fout?
Zou je even een screenshot kunnen posten hoe hij er exact uit ziet. Elke afwijkende P1 zou moeten werken.

• edjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLIdcmn5oM5FnB0hfqqev9fiyN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kKOs3hqOM6KpctdCJ82kV91Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xPee-AoufR8mXZJjUX4ud3hWA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tXBMT9k5qWi7JZtKSQfRJtNE.png?f=user_large

De beide meters geven dezelfde waardes aan, ook in juiste plus/min richting en de definitie is ook hetzelfde.
Ik heb de display precision ook op default gehad, ook geen verschil.
Echt heel raar.

Dit is de configyaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Rest:
  - resource: http://192.168.1.19/properties/report
    sensor:
      - name: "Zendure P1 Power Fase A"
        value_template: "{{ (value_json.a_aprt_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zendure_p1_power_fase_a
        unit_of_measurement: "kW"

- name: "Zendure P1 Power Fase B"
        value_template: "{{ (value_json.b_aprt_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zendure_p1_power_fase_b

- name: "Zendure P1 Power Fase C"
        value_template: "{{ (value_json.c_aprt_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zendure_p1_power_fase_c

- name: "Zendure P1 Power Totaal"
        value_template: "{{ (value_json.total_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zend_p1_power_tot
edjes schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De beide meters geven dezelfde waardes aan, ook in juiste plus/min richting en de definitie is ook hetzelfde.
Ik heb de display precision ook op default gehad, ook geen verschil.
Echt heel raar.

Dit is de configyaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Rest:
  - resource: http://192.168.1.19/properties/report
    sensor:
      - name: "Zendure P1 Power Fase A"
        value_template: "{{ (value_json.a_aprt_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zendure_p1_power_fase_a

- name: "Zendure P1 Power Fase B"
        value_template: "{{ (value_json.b_aprt_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zendure_p1_power_fase_b

- name: "Zendure P1 Power Fase C"
        value_template: "{{ (value_json.c_aprt_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zendure_p1_power_fase_c

- name: "Zendure P1 Power Totaal"
        value_template: "{{ (value_json.total_power | float / 1000) | round(3) }}"
        unique_id: zend_p1_power_tot
De afwijkende sensor moet in watt zijn. Daarna zal hij werken.

• edjes
Stom, ik dacht dat ik dezelfde definitie had gebruikt als de vorige p1 meter.
Had ik stiekem stukje verderop nog een berekening op gedaan/1000 voor kW.
Dank!!

Hij werkt! Eindelijk 1 sec updates.

[ Voor 10% gewijzigd door edjes op 25-01-2026 11:44 ]

🎉Gielz Maart test (definitieve release laatste week Februari)

Test configuratie. Bij issues graag via Github (beste weg) of DM.
https://github.com/Gielz1...elz1986-Maart-2026-Update

Deze release staat helemaal in het teken van nog meer verbeteringen én maximale vrijheid. Wat niet verandert? Jij houdt de controle — alles is volledig naar eigen hand te zetten.

Vanaf nu bepaal jij zelf wanneer de batterij gaat laden of ontladen bij gebruik van NOM. Geen zin om al bij -100 watt teruglevering te beginnen met laden? Geen probleem — zet ’m gewoon op bijvoorbeeld -500 watt. Ook het maximale laad- en ontlaadvermogen is nu volledig instelbaar. Superhandig als je batterij op een gedeelde groep zit, of als je met meerdere omvormers werkt in combinatie met Node-RED. Ook handig als je de omvormer wilt knijpen voor een hogere RTE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_oKHmAwOzKIfm26JVkJVajQYpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jruKpWX2idX6P4bmYUWlQVv2.png?f=fotoalbum_large
Melding van release krijgen
1) Zet een Star bij de Github pagina https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK (dan volg je hem wat altijd handig is)
2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1c2AL6vVxDeMumDJk74OuhNTao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XRen5F1m2ARG4n8Te0TDnLSb.png?f=user_large

⚠️Brekende wijziging ⚠️
Modus Opladen met 2400 watt en Ontladen met 2400 watt zijn hernoemd naar Snel opladen en Snel ontladen. Dit omdat het maximale vermogen van de omvormer niet altijd 2400 meer is/was. Hiervoor moeten mogelijk eigen automatiseringen die de modus aanpassen aangepast worden. De oude modus bestaat immers niet meer.

Bugfix
Opladen starten en balanceren
Wanneer het laadpercentage (SOC) onder de ingestelde minimale waarde zakt maar de SOC bescherming is nog niet gestart (2 uur na zonsopkomst). Start het opladen niet correct. Dit komt voornamelijk voor als er een dag niet geladen is en buiten het opwekseizoen. Dit is nu opgelost.

Homewizard P1 of eigen P1 sensor niet beschikbaar
Wanneer deze sensoren geen data hebben omdat ze offline zijn blijft de aansturing hangen op de laatst bekende waarde. Dit zal vanaf nu standaard 0 watt worden.

Nieuwe configuratie mogelijkheden
Maximaal Oplaadvermogen / Ontlaadvermogen
Vanaf nu ben je extra in control en bepaal je zelf hoeveel vermogen de batterij überhaupt heeft. Dit word niet alleen in Home Assistant gebruikt maar ook netjes in de batterij hard ingesteld via de API.

Ontladen Starten Bij
Vanaf nu ben je extra in control en bepaal je zelf na hoeveel watt import de batterij gaat ontladen. Dit is instelbaar van 100 tot en met 500 watt. Daarna balanceert de batterij naar 0 + de extra ingestelde ontlaadmarge

Opladen Starten Bij
Vanaf nu ben je extra in control en bepaal je zelf na hoeveel watt teruglevering de batterij gaat laden. Dit is instelbaar van 100 tot en met 1000 watt. Daarna balanceert de batterij naar 0 - de extra ingestelde oplaadmarge

Batterij Volgorde
De batterij volgorde klopt niet altijd van de omvormer (1) tot de grond (6). Vanaf nu kun je de volgorde zelf instellen – bijvoorbeeld 1;5;3;4;2 – hiermee bepaal je zelf de volgorde van de batterijen. De juiste volgorde bepaal je mede aan de hand van sensor.zendure_2400_ac_batterij_serienummers en de sticker op de batterij(en). Op deze manier zullen de batterijtemperaturen en het laadpercentage de juiste volgorde hebben zoals die van de batterij(en) in de stapel.

Nieuw RESTful Command
zendure_instelling
Dit RESTful Command word gebruikt in de configuratie waarbij er instellingen op de batterij aangepast kunnen worden. Wil je deze zelf gaan gebruiken dan kun je hiervoor de onderstaande code gebruiken;

Maximaal oplaadvermogen aanpassen
code:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: chargeMaxLimit
  instellinginhoud: "{{ states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') | int }}"
Minimale SOC naar 20%
code:
1
2
3
4
5
action: rest_command.zendure_instelling
data:
  sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
  instellingitem: minSoc
  instellinginhoud: 200

Nieuwe sensoren toegevoegd
SOC-limiet Status
Deze sensor kan het volgende aangeven; Normale werking, Laadlimiet bereikt, en Ontlaadlimiet bereikt. Deze word vanaf nu ook gebruikt in de automatisering om zeker te weten dat de batterij bruikbaar is wat bij 1% boven en onder de min/max ingestelde laadpercentage niet altijd het geval was.

Batterij 1-6 Laadpercentage
Vanaf nu kun je per batterij het laadpercentage uitlezen.

Wijzigingen in bestaande onderdelen
sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energie
Is aangepast en word nu anders berekend. Bij de indicatie word nu rekening gehouden met de efficiëntie bij export. Dit is dynamisch en zal eerst naar het 24 uur gemiddelde kijken en als deze onder de 70% is naar je RTE indicatie export. Bij het openklikken van deze sensor kun je bij attributen zien hoe de berekening is gelopen.

input_number.zendure_2400_ac_oplaadmarge
Verhoogt van 50 naar 250 watt. Dit om in de zomermaanden als de batterij snel vol is meer terug te leveren om import 100% te voorkomen gedurende de dag.

input_number.zendure_2400_ac_ontlaadmarge
Verhoogt van 50 naar 250 watt. Dit om in de nacht efficiënter te ontladen op een iets hoger vermogen. Of dit het waard is laat ik aan de gebruiker.

sensor.zendure_2400_ac_relais_schakelingen_totaal_vandaag
Na reactie van Zendure support is toch de sensor weer aangepast. Zodra er vermogen/weerstand op de relais komt moet dit geteld worden. Hier worden nu alleen schakelingen geteld wanneer er vermogen op de relais komt. De slijtage is lager dan gebruikelijk omdat het vermogen opbouwend is bij Zendure. 50-100 keer per dag is gebruikelijk bij een relais met direct 100% vermogen.

Standby>Opladen = 1
Standby>Ontladen = 1
Opladen>Ontladen = 1
Ontladen>Opladen = 1
Opladen>Standby = 0
Ontladen>Standby = 0

sensor.p1_aansturing_vermogen
Word vanaf nu ook in de Long-Term Statistics (LTS) opgeslagen.

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-02 12:59
Voor wie de Proxy in Node-Red gebruikt om twee Zendure devices aan te sturen met Gielz HA: gebruik minimaal de Proxy versie 20260125 (huidige versie) met de Gielz Maart versie. Dan werkt alles, inclusief het max vermogen instellen vanuit de Gielz HA.

[ Voor 4% gewijzigd door gast777 op 26-01-2026 18:26 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• jakamp
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:37
Afgelopen weekeinde de Gielz oplossing in HA gezet. Mooie oplossing, maar ik krijg helaas de dynamische component niet aan de praat.
Ik heb de HACS versie van Nordpool geïnstalleerd conform de beschrijving. De BTW, opslag en energiebelasing componenten toegevoegd aan de nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 sensor en het entiteits-ID gerenamed naar sensor.nordpool.
Ik zie alle waarden binnenkomen op de nordpool sensor, maar zie in de APEX-charts, de spread indicaties, goedkope uren geen waarden terugkomen.
Als ik in de code zoek dan wordt de sensor sensor.dynamisch_nordpool gebruikt. Helaas wordt deze niet gevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk5D5UQgQavWzw8JECoEoym8pUM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bqZ0Y5wzc9D61omfYfVaksvs.png?f=user_large

Iemand een idee waarom deze sensor/template niet gevuld wordt?
jakamp schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:26:
Afgelopen weekeinde de Gielz oplossing in HA gezet. Mooie oplossing, maar ik krijg helaas de dynamische component niet aan de praat.
Ik heb de HACS versie van Nordpool geïnstalleerd conform de beschrijving. De BTW, opslag en energiebelasing componenten toegevoegd aan de nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0 sensor en het entiteits-ID gerenamed naar sensor.nordpool.
Ik zie alle waarden binnenkomen op de nordpool sensor, maar zie in de APEX-charts, de spread indicaties, goedkope uren geen waarden terugkomen.
Als ik in de code zoek dan wordt de sensor sensor.dynamisch_nordpool gebruikt. Helaas wordt deze niet gevuld.

[Afbeelding]

Iemand een idee waarom deze sensor/template niet gevuld wordt?
Je hoeft je nordpool sensor niet te renamen. Heb je het onderstaande ingevuld zodat de Gielz hem kan gaan gebruiken zoals beschreven staat?

input_text.dynamisch_nordpool_sensor
Optioneel je eigen sensor van Nordpool (HACS) toevoegen. bijv. sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh_JwBbiqUy4wxPG7PZWEQ9mT_w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G6b0exfxIBaCFM7GFnsOnano.png?f=user_large

• jakamp
gielz schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Je hoeft je nordpool sensor niet te renamen. Heb je het onderstaande ingevuld zodat de Gielz hem kan gaan gebruiken zoals beschreven staat?

input_text.dynamisch_nordpool_sensor
Optioneel je eigen sensor van Nordpool (HACS) toevoegen. bijv. sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0

[Afbeelding]
Het entiteits-ID terug gewijzigd naar sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0
Voor het overige staat m.i. alles goed ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zsPWZrInFB-EwyDrM8OAw5ExdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ydDlGG5LxOLoAyYbejcbbH4.png?f=fotoalbum_large

Helaas werkt het nog niet. Heb je nog andere suggesties ?
jakamp schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Het entiteits-ID terug gewijzigd naar sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0
Voor het overige staat m.i. alles goed ingesteld.

[Afbeelding]

Helaas werkt het nog niet. Heb je nog andere suggesties ?
Sensor. ontbreekt, zie mijn screenshot ;)

• jakamp
gielz schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:20:
[...]

Sensor. ontbreekt, zie mijn screenshot ;)
Dat was het :)
Hoe simpel kan het zijn 8)7 Top, dankjewel !

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ben gisteravond overgegaan naar de Maart beta en daarbij zowel het dashboard als de Automation "geïnstalleerd".
Nu heb ik het volgende issue;
De handmatige "morgen" invoer laat vreemd gedrag zien.
Zodra ik laden op 10 en ontladen op 34 heb staan, de string uit de spread haal en deze in de handmatige invoer zet, om hier vervolgens 1 G optie uit te halen, dan update de grafiek niet.
Er lijkt een omslagpunt te zitten in de lengte van de string in het input field. Ergens rond de 240 chars lijkt het nog te werken, zodra de string langer is of er meer D/G's in staan stopt hij met updaten. Iemand dit ook opgemerkt?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Freemann schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:18:
Ben gisteravond overgegaan naar de Maart beta en daarbij zowel het dashboard als de Automation "geïnstalleerd".
Nu heb ik het volgende issue;
De handmatige "morgen" invoer laat vreemd gedrag zien.
Zodra ik laden op 10 en ontladen op 34 heb staan, de string uit de spread haal en deze in de handmatige invoer zet, om hier vervolgens 1 G optie uit te halen, dan update de grafiek niet.
Er lijkt een omslagpunt te zitten in de lengte van de string in het input field. Ergens rond de 240 chars lijkt het nog te werken, zodra de string langer is of er meer D/G's in staan stopt hij met updaten. Iemand dit ook opgemerkt?
Klopt, maar dit ligt niet aan en de Maart test release. De functie komt uit https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA en werkt al sinds eind Oktober op deze manier.

Je loopt er tegen aan dat dit veld maar 240 karakters lang mag zijn. Wat problemen geeft bij 15 minuten periodes. Het idee is om dit in de toekomst te veranderen zodat je bijvoorbeeld G08:00-10:00 kunt invoeren waardoor het probleem niet meer kan ontstaan of een andere oplossing.

Voor nu is de max dus ongeveer 8 uur handmatig bij 15minuten tarieven. En bij uur tarieven kan wel alles.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ah ok, dan zal het er ook mee samen hangen dat ik sinds enkele dagen NOM duur draai met veel ontlaad kwartieren. Wilde daarbij het laden wat meer sturen, waar er soms uitschiets bij zitten voor bijv. 23:30 en 23:45 die ik er dan uit wil halen.

Ga kijken hoe ik er omheen kan werken.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• jakamp
Sinds maandag draait mijn solarflow 2400 AC met de Gielz oplossing. Gisteren met hulp van Gielz het dynamische deel aan de gang gekregen. Afgelopen nacht was de spread hoog genoeg om te gaan laden. Dat werkt prima, maar het systeem begon met 2400W te laden.
In de Zendure app kun je het ontlaad- en oplaadvermogen instellen op b.v. resp. op b.v. 800 Watt en max. 2400 Watt als je onder HEMS draait. De instelling stond hier ingesteld op 800 Watt ontladen en 1200 Watt laden.
Met de HA Gielz oplossing moet HEMS uitgezet worden. De ontlaad instelling van 800 Watt wordt dan keurig gerespecteerd, maar het oplaadvermogen gaat naar 2400 Watt. Dit is in de Zendure app met HEMS uitgeschakeld ook niet te wijzigen.
In oudere forum entries las ik dat anderen ook tegen dit probleem aanliepen, maar ik heb nergens een oplossing kunnen vinden Iemand een aanwijzing/tip om dit aan te passen?
jakamp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:51:
Sinds maandag draait mijn solarflow 2400 AC met de Gielz oplossing. Gisteren met hulp van Gielz het dynamische deel aan de gang gekregen. Afgelopen nacht was de spread hoog genoeg om te gaan laden. Dat werkt prima, maar het systeem begon met 2400W te laden.
In de Zendure app kun je het ontlaad- en oplaadvermogen instellen op b.v. resp. op b.v. 800 Watt en max. 2400 Watt als je onder HEMS draait. De instelling stond hier ingesteld op 800 Watt ontladen en 1200 Watt laden.
Met de HA Gielz oplossing moet HEMS uitgezet worden. De ontlaad instelling van 800 Watt wordt dan keurig gerespecteerd, maar het oplaadvermogen gaat naar 2400 Watt. Dit is in de Zendure app met HEMS uitgeschakeld ook niet te wijzigen.
In oudere forum entries las ik dat anderen ook tegen dit probleem aanliepen, maar ik heb nergens een oplossing kunnen vinden Iemand een aanwijzing/tip om dit aan te passen?
Welke versie van Gielz maak je nu gebruik van?

• jakamp
gielz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Welke versie van Gielz maak je nu gebruik van?
In de automation staat Versie 20260114
jakamp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:06:
[...]

In de automation staat Versie 20260114
Je kunt 2 dingen doen;

1) Je kunt naar de testversie gaan gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2" Krijg je veel extra's, je helpt de community en het is instelbaar in HA.
2) Je kunt een post command sturen; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• jakamp
gielz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:25:
[...]

Je kunt 2 dingen doen;

1) Je kunt naar de testversie gaan gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2" Krijg je veel extra's, je helpt de community en het is instelbaar in HA.
2) Je kunt een post command sturen; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Top!. Ik zal morgen de testversie installeren.
Mijn kennis van HA zit nog op redelijk beginners niveau, maar testen is natuurlijk altijd te doen. Dank je voor je snelle reactie! De koffie is onderweg :)
Freemann schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:18:
Ah ok, dan zal het er ook mee samen hangen dat ik sinds enkele dagen NOM duur draai met veel ontlaad kwartieren. Wilde daarbij het laden wat meer sturen, waar er soms uitschiets bij zitten voor bijv. 23:30 en 23:45 die ik er dan uit wil halen.

Ga kijken hoe ik er omheen kan werken.
Je kunt ook even wachten. Ik ben bezig met een nieuwe versie waarbij de instelling mogelijk is. Dan kun je gewoon zeggen G00:00-G02:45 en dan gaat hij laden van 00:00 t/m 03:00.

Deze zal eerst op https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA getest worden en daarna naar de Gielz met de April release mee kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXxShSN_n-6aPyJBQiNGRRIGMS0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cx5U5WrojJsq9qsYtpyUVmhT.png?f=user_large

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gielz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:01:
[...]

Je kunt ook even wachten. Ik ben bezig met een nieuwe versie waarbij de instelling mogelijk is. Dan kun je gewoon zeggen G00:00-G02:45 en dan gaat hij laden van 00:00 t/m 03:00.

Deze zal eerst op https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA getest worden en daarna naar de Gielz met de April release mee kunnen.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Zal kijken of ik hem de komende tijd kan testen.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
@gielz hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?
ik heb gielz framework om mijn batterij aan te sturen
en evcc voor mijn auto.
nu wil ik eigenlijk dat als de auto laad mijn batterij niet mee doet.

een soort exclude als evcc of auto op charging staat (heb alle entities in home assistant beschikbaar) dan batterij tijdelijk negeren. wiet niet goed hoe ik dit het beste kan aanvliegen en zeker niet met het oog om altijd jou releases tu kunnen copy pasten.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

remcoXP schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:33:
en evcc voor mijn auto.

een soort exclude als evcc of auto op charging staat (heb alle entities in home assistant beschikbaar) dan batterij tijdelijk negeren. wiet niet goed hoe ik dit het beste kan aanvliegen en zeker niet met het oog om altijd jou releases tu kunnen copy pasten.
Wat de meeste doen is een extra automatisering draaien buiten de Gielz om die gewoon de juiste modus zet op het moment van EV opladen. Dan gaat hij bijvoorbeeld naar "Alleen Slim Opladen". is de EV vol dan weer naar de andere gewenste modus.

en evcc voor mijn auto.

Is het trouwens zo dat je het vermogen per seconden kunt uitlezen tijdens het laden? Ik heb hier namelijk nog op een wensenlijst staan dat je vermogens sensoren kunt uitschakelen van de batterij.

Hoe dat in de praktijk werkt is dat je dan opgeeft; Sensor.heetwaterkraan.vermogen en dat deze dan helemaal niet meer gezien word door de batterij.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
De aansturen in de paal in evcc gaat met 6 seconde dacht ik.
daaronder krijgen mensen vaak fouten

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• koboy

koboy

gielz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Is het trouwens zo dat je het vermogen per seconden kunt uitlezen tijdens het laden? Ik heb hier namelijk nog op een wensenlijst staan dat je vermogens sensoren kunt uitschakelen van de batterij.

Hoe dat in de praktijk werkt is dat je dan opgeeft; Sensor.heetwaterkraan.vermogen en dat deze dan helemaal niet meer gezien word door de batterij.
Staat op je wensenlijst ook iets van: als net-afname > x kW, dan niet ontladen? Mijn laadpunt is te dom, maar ik kom qua verbruik alleen boven de 6kW als de auto aan het laden is.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

koboy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Staat op je wensenlijst ook iets van: als net-afname > x kW, dan niet ontladen? Mijn laadpunt is te dom, maar ik kom qua verbruik alleen boven de 6kW als de auto aan het laden is.....
Zelf zit ik ook met een soortgelijk probleem.
De 2 zendure's kunnen met in totaal 4800W laden en wij hebben een 1x35A aansluiting = ~8000W
Als dan ook de vaatwasser, warmtepomp, Quooker, wasmachine aanstaan, dan krijg ik icm met de Zendure's, een melding van de Tibber app dat de Hoofdzekering overbelast is(geweest).
Heb nu een template helper gemaakt met alle vermogens van de hoog vermogende apparaten erin. Het resultaat daarvan trek ik af van 6000W(=26,x*230) en houd ik een marge over.
Max. beschikbaar vermogen = 6000
====================
Warmtepomp = 1100W
Wasmachine = 2200W
===================+
6000W - 3300W = 2700W beschikbaar voor de zendure's
Dit schrijf ik dan weg in "input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen"
Resultaat is dan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LE7vNuBbL6SeUX_8oODNvY-bLLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gyd1grS0CCEG3LghsCAxeJP9.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk kan iets als dit ingebouwd worden. Bijvoorbeeld een text veld waar je de power sensor in kunt zetten welke opgeteld worden. Dan max. beschikbare A's opgeven en daaruit de boel laten berekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 30-01-2026 11:35 ]

• koboy

koboy

Freemann schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:33:
[...]

De 2 zendure's kunnen met in totaal 4800W laden en wij hebben een 1x35A aansluiting = ~8000W
Als dan ook de vaatwasser, warmtepomp, Quooker, wasmachine aanstaan, dan krijg ik icm met de Zendure's, een melding van de Tibber app dat de Hoofdzekering overbelast is(geweest).
Heb nu een template helper gemaakt met alle vermogens van de hoog vermogende apparaten erin. Het resultaat daarvan trek ik af van 6000W(=26,x*230) en houd ik een marge over.
====================
Warmtepomp = 1100W
Wasmachine = 2200W
===================+
Resultaat is dan;
[Afbeelding]

Mogelijk kan iets als dit ingebouwd worden. Bijvoorbeeld een text veld waar je de power sensor in kunt zetten welke opgeteld worden. Dan max. beschikbare A's opgeven en daaruit de boel laten berekenen.
Het ging mij om het niet pompen van energie van de ene naar de andere accu....
Voor jouw situatie zou ik eerder kijken naar een uitbreiding/vervanging van de meterkast naar 3 fasen. Hebben is hebben, en met alle push naar all electric (vervoer) komt er alleen maar meer druk op de beschikbaarheid van 3 fase aansluitingen.

• ppaulv
koboy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:23:
[...]

Het ging mij om het niet pompen van energie van de ene naar de andere accu....
Voor jouw situatie zou ik eerder kijken naar een uitbreiding/vervanging van de meterkast naar 3 fasen. Hebben is hebben, en met alle push naar all electric (vervoer) komt er alleen maar meer druk op de beschikbaarheid van 3 fase aansluitingen.
Helemaal mee eens, 1 fase is echt te beperkt met al dit soort grootverbruikers.
En vergeet niet dat je rekent met 230V, wat inmiddels ook achterhaald is. In mijn huis fluctueert de spanning doorgaans tussen de 235 en 242 volt. En als de spanning omhoog gaat voor een verwarmingselement in de wasmachine (als voorbeeld) gaat de stroomsterkte net zoveel omhoog (procentueel). En dus het vermogen met ruim 2x die hoeveelheid. Als je op het scherpst van de snede balanceert gaat die zekering vast een keer om ;(

• Freemann
  • Niet online

Freemann

koboy schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:55:
[...]

Las/lees dat dat je het laden van het domme laadpunt niet kunt sturen, dus dan moet je andere zaken sturen. Ik poog niets tussen accu's heen en weer te pompen.
Dat issue heb ik ook deels en los ik met bovenstaande op. Maar misschien begrijp ik het verkeerd...

Of ik wel/niet overstap naar 3fase is mijn eigen keuze. Wij draaien zo al 10 jaar zonder enige probleem. Enige spannende is, is dat er een oude smelzekering van Stedin in zit. Die wordt binnenkort vervangen voor een 35A automaat.
Maar dit doet allemaal niet ter zake hier.

• Pakhaas
Kan je niet naar een 40A. Heb je net nog wat marge, alhoewel het niet veel is.

• ppaulv
Pakhaas schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:37:
Kan je niet naar een 40A. Heb je net nog wat marge, alhoewel het niet veel is.
Ik begrijp dat Freemann geen probleem heeft ...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

jeetje ben een tijd niet op GoT geweest... maar dit gaat weer nergens over...
Kan mij niet herinneren dat ik in dit topic om advies heb gevraagd voor een 1/3 fase switch....

Dit is allemaal off-topic en ik ga weer in de lurk modus.

• koboy

koboy

Freemann schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Las/lees dat dat je het laden van het domme laadpunt niet kunt sturen, dus dan moet je andere zaken sturen. Ik poog niets tussen accu's heen en weer te pompen.
Dat issue heb ik ook deels en los ik met bovenstaande op. Maar misschien begrijp ik het verkeerd...

Of ik wel/niet overstap naar 3fase is mijn eigen keuze. Wij draaien zo al 10 jaar zonder enige probleem. Enige spannende is, is dat er een oude smelzekering van Stedin in zit. Die wordt binnenkort vervangen voor een 35A automaat.
Maar dit doet allemaal niet ter zake hier.
Rustig aan.... En welkom terug.
Ik zie nu ook dat de zaak compleet uit de hand loopt, maar daar heb ik geen invloed op.

Mijn bedoeling was om je even te laten nadenken over een 3 fase overgang meer niet. Het zou het probleem waar je de afgelopen 10 jaar naar toe bent gegroeid structureel oplossen ipv dat je er met automatiseringen omheen werkt. Punt wat ik je vooral wilde meegeven was dat er netbeheerders/gebieden zijn waar je nu al op een wachtlijst komt voor een 3 fase aansluiting en dat dat er alleen maar meer zullen worden. Zit je straks met je mooie glanzende EV via de granny dagenlang te laden omdat je geen 3 fase kunt krijgen.

Die meldingen van Tibber vind ik trouwens irritant als je die niet uit kan zetten en ze direct bij overschrijding gestuurd worden (zelf Zonneplan). Maar ik ga er van uit dat je de uitschakel karakteristiek grafiek van een C klasse automaat al eens hebt gezien >:)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

en evcc voor mijn auto.

Ik heb 3 losse automatiseringen lopen daar voor, bij overdag laden mag de Zendure alleen slim opladen bij voldoende overschot, bij avond/nacht laden mag de Zendure gewoon NOM draaien en de auto meevullen en als de lader naar 0 gaat dan gewoon NOM.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

Voor de gene die de release van Maart testen. En @Freemann die hier tegen aan liep. Ik heb zojuist deze release geupdate voor het dynamische gedeelte. De configuration.yaml is alleen aangepast.

https://github.com/Gielz1...elz1986-Maart-2026-Update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGzAzvnfPLavbwNhdQBU6roEwa4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T0iS4yCT8DfxuhjNI9m0DYtg.png?f=user_large

• TopOne01
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10:57
Heb sinds een week ook een 2400 AC met twee batterijen draaien. Dankzij Gielz zijn integratie oplossing draait het perfect in HA, bedankt voor al je werk!

Wel heb ik een paar vragen:
- Het spread verhaal is me niet helemaal duidelijk maar als ik het een beetje begrijp heeft het er mee te maken dat je het laden en ontladen wilt "uit spreiden" over de dag om de accu niet voor langere tijd te belasten. Klopt dit?
- Het laatste stuk ontladen (met 2400 w) van 30% naar 10% gaat erg snel. Kan dit kloppen of is er misschien iets niet helemaal lekker met een of beide batterijen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ve-u_nD9VECNye8vsX4f3wp4c8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jS6UyLbDccl24rJ0gBb75vOi.jpg?f=fotoalbum_large

- Kan ik de batterij nou ontkoppelen van het internet en volledig lokaal aansturen of moet er nog wel een internet verbinding blijven voor de aansturing dat via de API gaat? Ik dacht het laatste na wat zoeken in het forum, maar kon het niet duidelijk vinden.

Bedankt alvast!
TopOne01 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:08:
Wel heb ik een paar vragen:
- Het spread verhaal is me niet helemaal duidelijk maar als ik het een beetje begrijp heeft het er mee te maken dat je het laden en ontladen wilt "uit spreiden" over de dag om de accu niet voor langere tijd te belasten. Klopt dit?
Nee, je wil bij het laden en ontladen een minimaal verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs hebben, die zowel de laad- en ontlaadverliezen als bijv. afschrijving dekt. Daarom is een minimale spread (verschil tussen inkoop en verkoop) belangrijk, anders maak je verlies op het handelen.
- Het laatste stuk ontladen (met 2400 w) van 30% naar 10% gaat erg snel. Kan dit kloppen of is er misschien iets niet helemaal lekker met een of beide batterijen?
Dat heeft met de karakteristieken van een LFP accu te maken. Alleen 100% = 100%, alles daaronder is een aanname, gok en schatting.
- Kan ik de batterij nou ontkoppelen van het internet en volledig lokaal aansturen of moet er nog wel een internet verbinding blijven voor de aansturing dat via de API gaat? Ik dacht het laatste na wat zoeken in het forum, maar kon het niet duidelijk vinden.
Hij kan volledig los van internet worden aangestuurd via RestAPI of Local MQTT. Voor sommige zaken heb je nog wel internet nodig, zoals een firmware update, aanpassing van min/max SoC, activeren noodstroomuitgang, etc.

Freemann schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:33:
[...]

====================
Warmtepomp = 1100W
Wasmachine = 2200W
===================+
Resultaat is dan;
[Afbeelding]

Dit is wel een leuke. Ik zat dan eerder te denken dat je je hoofdzekering watt invult en dat de zendure geknepen word als hij aan het laden is en de P1 komt boven de ingestelde hoofdzekering.

Stel ik zeg max 8000 watt en de P1 geeft 8500 watt aan dan zal de zendure geknepen worden naar maximaal 1900 watt opladen. De vraag is alleen hoe vaak komt dit voor in een NOM 2027 situatie wanneer hij aan het laden is als er zon is en je hoofdzekering nooit overbelast word lijkt mij.

Of zie ik dat verkeerd?

Ps. iedereen vooral blijven posten, komen vaak mooie ideeën uit.

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:07
gast777 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:22:
Voor wie de Proxy in Node-Red gebruikt om twee Zendure devices aan te sturen met Gielz HA: gebruik minimaal de Proxy versie 20260125 (huidige versie) met de Gielz Maart versie. Dan werkt alles, inclusief het max vermogen instellen vanuit de Gielz HA.
Ik overweeg in de toekomst uit te breiden naar 2 x SF2400 op 1 x 16A groep. Laten we voor het gemak even maximaal 3600W aanhouden.
Hoe gaat de proxy hiermee om? Worden de individuele omvormers dan begrensd op 1800W? Of kan een enkele omvormer aangesproken worden tot 2400W en wordt daarboven pas de last evenredig (of naar rato van SoC) verdeeld?

• gast777
Morgion schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Ik overweeg in de toekomst uit te breiden naar 2 x SF2400 op 1 x 16A groep. Laten we voor het gemak even maximaal 3600W aanhouden.
Hoe gaat de proxy hiermee om? Worden de individuele omvormers dan begrensd op 1800W? Of kan een enkele omvormer aangesproken worden tot 2400W en wordt daarboven pas de last evenredig (of naar rato van SoC) verdeeld?
Als je via de Gielz Maart versie het max vermogen op 3600W zet, dan wordt door de proxy op elke Zendure de helft daarvan (1800W) ingesteld als max.

Dan werken ze samen als 1 apparaat dat 3600 Max aankan. Als het gevraagde vermogen lager is dan 3600 W, zal dat over de twee Zendures verdeeld worden op de normale manier (een slimme manier).

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• gast777
Bij nader inzien is dat een goede vraag. Bovenstaande klopt wel, maar voor de berekening van de gevraagde vermogens gebruikt de proxy nog een handmatig ingestelde waarde. Ik zal het automatisch maken door de werkelijk ingestelde waarde automatisch over te nemen (van de parameters chargeMaxLimit en inverseMaxPower).

Wat nu nog in de proxy zit in het blokje "Vul hier de Zendure IP adressen en serienummers in":
code:
1
2
3
4
// Optioneel tweakbare variabelen (wees voorzichtig)

let maxPower = 2400 // for SF2400AC devices.   <<<<<<< deze kun je veranderen naar 1800
//let maxPower = 800 // for SF800Pro devices

• gast777
Zojuist een nieuwe versie van de Proxy gepost (20260201) die automatisch goed omgaat met aanpassingen in het maximale vermogen.

• ppaulv
@Taro , je zegt het volgende : Hij kan volledig los van internet worden aangestuurd via RestAPI of Local MQTT. Voor sommige zaken heb je nog wel internet nodig, zoals een firmware update, aanpassing van min/max SoC, activeren noodstroomuitgang, etc.
Betekent dit dat ik, gebruik makend van de Gielz automatisering op m'n RPI de internet verbinding naar de buitenwereld kan verbreken en dat de aansturing van de accu door HA gewoon blijft werken?

@gielz (je zit waarschijnlijk nu in een vliegtuig dus als iemand anders hier iets over kan zeggen : graag) los van het bovenstaande, ik zie dat m'n accu nu op max ingesteld vermogen staat op te laden terwijl ik standby geselecteerd heb staan. Gisteren zag ik ook al zoiets voorbij komen. Maar toen was de lading 22% terwijl ik een minimum van 25% heb ingesteld. En dit stopte na plm. een half uur. Heel vreemd.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat ie met een volledige ontlading/lading bezig is maar waarom stopt ie dan na een half uur en gaat in standby, en gaat nu, 12 uur later, weer verder ondanks de selectie van standby? Ik snap dit niet ...

• ppaulv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVZM5wGHTYO0L8J-MFlhEAZzsOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17dRZ6jHuQNFsTQcx0POQDhv.jpg?f=fotoalbum_large
Lijkt erop dat m'n vermoeden (volledige ontlading) juist was. Maar Hij stopt na dat nulpunt met laden als ie de 25% bereikt heeft. Dat is toch niet de bedoeling?

ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:21:
@Taro , je zegt het volgende : Hij kan volledig los van internet worden aangestuurd via RestAPI of Local MQTT. Voor sommige zaken heb je nog wel internet nodig, zoals een firmware update, aanpassing van min/max SoC, activeren noodstroomuitgang, etc.
Betekent dit dat ik, gebruik makend van de Gielz automatisering op m'n RPI de internet verbinding naar de buitenwereld kan verbreken en dat de aansturing van de accu door HA gewoon blijft werken?

@gielz (je zit waarschijnlijk nu in een vliegtuig dus als iemand anders hier iets over kan zeggen : graag) los van het bovenstaande, ik zie dat m'n accu nu op max ingesteld vermogen staat op te laden terwijl ik standby geselecteerd heb staan. Gisteren zag ik ook al zoiets voorbij komen. Maar toen was de lading 22% terwijl ik een minimum van 25% heb ingesteld. En dit stopte na plm. een half uur. Heel vreemd.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat ie met een volledige ontlading/lading bezig is maar waarom stopt ie dan na een half uur en gaat in standby, en gaat nu, 12 uur later, weer verder ondanks de selectie van standby? Ik snap dit niet ...
Ik mag niet naar China ;)

Je kunt de batterij gewoon verbreken van het internet;
https://github.com/Gielz1...lokkeren-van-het-internet

Wat zegt het log rond de tijd van start laden? Kijk even naar het log van input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
https://github.com/Gielz1...EF%B8%8F-batterij-logboek

En wat zegt;
sensor.zendure_2400_ac_soc_status

• ppaulv
Oh, dat is onverwacht?

De logging laat niets zien voorafgaand aan het starten van het opladen en 1 activiteit bij het stoppen van het opladen (log geselecteerd van een paar dagen geleden tot gisteren 11 PM):
February 1, 2026
⚙️ Maximaal oplaadvermogen aangepast naar 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Max. Oplaadvermogen
10:33:08 PM - 13 hours ago
January 30, 2026
⚠️ Opslagmodus omzetten naar Flash — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Modus Selecteren
1:17:24 PM - 3 days ago
Zendure 2400 AC Modus Selecteren changed to Standby triggered by action Input select: Select
1:17:24 PM - 3 days ago - paul
⚡ Ontladen balanceren — Vermogen ingesteld op 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
1:17:00 PM - 3 days ago

En de soc status slechts 1 melding:

Jan 30, 10:00 AM - Feb 2, 1:00 PM
Zendure 2400 AC SOC Status
February 1, 2026
Zendure 2400 AC SOC Status changed to Goed
5:10:46 AM - Yesterday

Oh ja, sinds hij vanochten rond 10 weer is gaan opladen (uit het niets) blijkt dat door SoC bescherming te komen, ik krijg elke 30 seconden gedurende 9 minuten (en dan stopt het weer) deze melding te zien:
⚠️ Batterij SOC bescherming actief — Vermogen ingesteld op 1200 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
10:12:35 AM - 2 hours ago

[ Voor 15% gewijzigd door ppaulv op 02-02-2026 12:10 ]

ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:57:
Oh, dat is onverwacht?

De logging laat niets zien voorafgaand aan het starten van het opladen en 1 activiteit bij het stoppen van het opladen (log geselecteerd van een paar dagen geleden tot gisteren 11 PM):
February 1, 2026
⚙️ Maximaal oplaadvermogen aangepast naar 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Max. Oplaadvermogen
10:33:08 PM - 13 hours ago
January 30, 2026
⚠️ Opslagmodus omzetten naar Flash — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Modus Selecteren
1:17:24 PM - 3 days ago
Zendure 2400 AC Modus Selecteren changed to Standby triggered by action Input select: Select
1:17:24 PM - 3 days ago - paul
⚡ Ontladen balanceren — Vermogen ingesteld op 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
1:17:00 PM - 3 days ago

En de soc status slechts 1 melding:

Jan 30, 10:00 AM - Feb 2, 1:00 PM
Zendure 2400 AC SOC Status
February 1, 2026
Zendure 2400 AC SOC Status changed to Goed
5:10:46 AM - Yesterday

Oh ja, sinds hij vanochten rond 10 weer is gaan opladen (uit het niets) blijkt dat door SoC bescherming te komen, ik krijg elke 30 seconden gedurende 9 minuten (en dan stopt het weer) deze melding te zien:
⚠️ Batterij SOC bescherming actief — Vermogen ingesteld op 1200 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
10:12:35 AM - 2 hours ago
Dan is het juist, de SOC bescherming zorgt ervoor dat het laadpercentage nooit onder het minimaal ingestelde valt. Of zie jij nog wat anders?

• ppaulv
Jazeker, toen ik toevallig keek was de soc 22%. En dan zou niet moeten kunnen.
In de log zie ik dat ie gisteren rond 18.40 begon te ontladen naar 3%, even later een dipje naar 1% en toen begon op te laden. Tot 25%. Toen langzaam naar 21% terug zakte in 11.30 uur tijd en toen weer volle bak ging opladen naar 80% (dat heb ik nu tijdelijk ingesteld als max).

ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:58:
Jazeker, toen ik toevallig keek was de soc 22%. En dan zou niet moeten kunnen.
In de log zie ik dat ie gisteren rond 18.40 begon te ontladen naar 3%, even later een dipje naar 1% en toen begon op te laden. Tot 25%. Toen langzaam naar 21% terug zakte in 11.30 uur tijd en toen weer volle bak ging opladen naar 80% (dat heb ik nu tijdelijk ingesteld als max).
En die volle bak laden naar 80% heb je zelf gestart met een specifieke modus? De SOC bescherming doet iig zijn werk zie ik dus wat goed is.

• ppaulv
Nee, ik heb niets gedaan in de afgelopen 24 uur.
En nee, zodra het ding geladen is naar 25% loopt ie langzaam leeg tot 21%. Dat is dus niet goed. Of ben ik nou gek? :+

[ Voor 55% gewijzigd door ppaulv op 02-02-2026 13:11 ]

ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:10:
Nee, ik heb niets gedaan in de afgelopen 24 uur.
Dan zou ik toch even een print screen willen hebben van het log via DM van het moment dat hij zich gaat bewegen naar de 80% SOC terwijl de minimale SOC 25% is. Want mogelijk is dit een bug want ik heb er nog nooit van gehoord of gezien.

• Lief Adje
  • Laatst online: 14:25

Lief Adje

Love is in the air

Voor de mensen met een SF800 pro inclusief zonnepanelen:
Ik heb de Gielz1986 methode gebruikt met een custom P1 sensor:
code:
1
{{ states('sensor.homewizard_p1_vermogen')|float(0) + states('sensor.solarflow_800_pro_solar_input_power')|float(0) }}
Deze zorgt ervoor dat de zonnepanelen aangesloten op je SF800 pro niet resulteren een netto verbruik bij NOM

Edit: het enige nadeel is dat de statistieken vanuit het dashboard van Gielz niet meer kloppen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lief Adje op 03-02-2026 15:56 ]

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Ik zit op het moment in China, denk dat je ons door elkaar haalt ;)

• ppaulv
Taro schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Ik zit op het moment in China, denk dat je ons door elkaar haalt ;)
eh ja, dat had ik al gemerkt. Ook excuus aan jou daarvoor.
Bevalt het daar?

• jakamp
Ik gebruik momenteel de Gielz aansturing. Dit werkt prima maar stel dat ik tijdelijk terug wil naar HEMS dan moet ik de Gielz aansturing stoppen (twee kapiteins op een schip werkt niet goed). Hoe regel ik dat? Is het stopzetten van de automatisering voldoende of moet er meer ingesteld worden?

• edjes
jakamp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:10:
Ik gebruik momenteel de Gielz aansturing. Dit werkt prima maar stel dat ik tijdelijk terug wil naar HEMS dan moet ik de Gielz aansturing stoppen (twee kapiteins op een schip werkt niet goed). Hoe regel ik dat? Is het stopzetten van de automatisering voldoende of moet er meer ingesteld worden?
Gewoon de automatisering uitzetten.
Je kan er zelfs een knopje voor maken op je dashboard als entiteit.

• R.K
  • Laatst online: 07-02 21:53

R.K

Hoort in een ander forum.

[ Voor 92% gewijzigd door R.K op 04-02-2026 19:03 ]

• jakamp
edjes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Dankjewel!

@gielz Misschien een extra keuze in het modus keuze menu met de titel 'Aansturing uit'' oid?
edjes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Dan zet je ook andere zaken uit zoals het maximale oplaad/ontlaad vermogen die naar de API gaat en daar hard ingesteld worden, de SOC bescherming, 100% standby (0 watt) en de Dynamische verversing.

Denk dat je eerder moet kijken waarom zou je willen kiezen tussen HA en HEMS. In HA zou alles moeten zitten zodat HEMS overbodig word. Tenzij je uiteraard iets met Zenki gaat doen dan is het een ander verhaal.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:56
De batterij (3,84kwh) is 100% volgeladen. Ik ben erg benieuwd of er morgenochtend nog wat in zit.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:28

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

jakamp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:21:
[...]

Dankjewel!

@gielz Misschien een extra keuze in het modus keuze menu met de titel 'Aansturing uit'' oid?
Je kunt hier toch gewoon de modus Stand-By voor gebruiken. En zoals gezegd een knopje voor je automation in je dashboard maken is ook niet erg ingewikkeld.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• ppaulv
weet iemand waarom mijn sf2400 dit doet en hoe dat is te stoppen?
Ik heb al geruime tijd 'standby' geselecteerd en toch bljft ie opladen zodra hij de kans krijgt.
Eerst tegen de 80% omdat ik dat als max had ingesteld, maar nu ook bij 100%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKI72j1Xy6sXJwe8iixvpxOKhaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9RLLKZ22Ui8QGb0o870Bb7X.png?f=fotoalbum_large

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:59:
weet iemand waarom mijn sf2400 dit doet en hoe dat is te stoppen?
Ik heb al geruime tijd 'standby' geselecteerd en toch bljft ie opladen zodra hij de kans krijgt.
Eerst tegen de 80% omdat ik dat als max had ingesteld, maar nu ook bij 100%.

[Afbeelding]
Ff je logbook delen, dat diagnostiseert iets makkelijk, wat was je soc ten tijde van het laden?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• ppaulv
martinvdm schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Ff je logbook delen, dat diagnostiseert iets makkelijk, wat was je soc ten tijde van het laden?
Hmmm .... heb 'm een tijdje op 'slim opladen' gezet. Dat ging goed, zoals je zou verwachten. En vanmorgen weer op standby gezet. En nu doet ie weer normaal. Dus wat dat nou was ....???? Hopelijk was het eenmalig.
Bedankt voor het meedenken, ook @gielz !!

• Gravelist
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afJrTiYqMy-ZZFtNKcX5f8ePrCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/URwqhTXZyvxzCo2h0ZPvGdN5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jCsb8wXxcrR5cMVaRI0ojV3Ww4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1cvzapPdSAM4qQsaRgQHZhz.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb op moment nog geen losse groep. Maar zie niet de mogelijkheid om 800/800w te laden/ontladen. Iemand een idee hoe ik dat kan instellen?

• edjes
je mag 2400w laden en 800w ontladen op een niet-dedicated groep, dus waarom zou je 800/800 willen?

• Gravelist
Ik dat zo? En als ik op die groep de afkortzaag ernaast gebruik?

• koboy

koboy

Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:59:
Ik dat zo? En als ik op die groep de afkortzaag ernaast gebruik?
Dan knalt als je accu staat te laden de zekering er misschien wel uit, maar waarschijnlijk omdat de zekering voor niet al te lange tijd (tot minuten aan toe) een veel grotere belasting accepteert. Zelfde situatie als we geen accu had gestaan maar een draaibank....

De 800W teruglevering is niet om je zekering te beschermen, maar om je bedrading te beschermen. Die is aangelegd voor 16A zekeringen, en als je er dan 10A extra vanuit de accu bij op propt kan dat problemen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 07-02-2026 11:38 ]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb op moment nog geen losse groep. Maar zie niet de mogelijkheid om 800/800w te laden/ontladen. Iemand een idee hoe ik dat kan instellen?
Je kunt het ook zo instellen.
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:58
Weet je het zeker? Voor het ontladen werkt dat prima. Voor het laden werd het bij mij al snel weer overschreven door de integratie (versie van een half jaar geleden)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

KikkerMario schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:06:
[...]

Weet je het zeker? Voor het ontladen werkt dat prima. Voor het laden werd het bij mij al snel weer overschreven door de integratie (versie van een half jaar geleden)
Ja eens, de fireson integratie zal het overschrijven, Gielz versie niet. Maargoed zoals al eerder beantwoord zit het hem met name in maximaal ontladen, niet laden.

• Gravelist
Is het ook mogelijk om uitsluitend de batterij te loggen vanuit de zendure HA intergratie, en de aansturing in de zendure app te laten?
Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:11:
Is het ook mogelijk om uitsluitend de batterij te loggen vanuit de zendure HA intergratie, en de aansturing in de zendure app te laten?
Als je de officiële integratie download, kan dat inderdaad. Met andere integraties weet ik dat niet.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Gravelist
geert1992 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Als je de officiële integratie download, kan dat inderdaad. Met andere integraties weet ik dat niet.
Ok. Moet ik dan de “operation mode” in HA op off zetten, dan blijft de zendure app wel regelen?
Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:26:
[...]

Ok. Moet ik dan de “operation mode” in HA op off zetten, dan blijft de zendure app wel regelen?
Als je het installeert, en van de fuse group afblijft, doet hij sowieso nooit iets.
Edit: en van de sliders afblijft.

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 07-02-2026 18:08 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Pakhaas
Is het met HA ook mogelijk om het laad vermorgen van de Zendure terug te laten schroeven als ik op een fase over de 25A dreig te gaan.

Bijv hij staat te laden met 10A en als op de fase naar 25A gaat dat hij dan met 9A gaat laden en dan naar 8A als dat nodig is.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zoiets heet loadbalancing. Een EV-lader kan dat vaak wel. Geen idee of de app van Gielz dat ondersteunt. Maar schiet anders feature request in.
Moet niet moeilijk zijn te bouwen, dunkt me. Zeker niet als je ziet wat nu al kan. :P

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Pakhaas
Hieke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:24:
Zoiets heet loadbalancing. Een EV-lader kan dat vaak wel. Geen idee of de app van Gielz dat ondersteunt. Maar schiet anders feature request in.
Moet niet moeilijk zijn te bouwen, dunkt me. Zeker niet als je ziet wat nu al kan. :P
Bedankt. Mijn EV lader kan het niet, vandaar dat ik zoek naar loadbalancing voor de batterij.
Pakhaas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Bedankt. Mijn EV lader kan het niet, vandaar dat ik zoek naar loadbalancing voor de batterij.
Je kunt via de Zendure HA integratie via Manual Charge/Discharge een waarde meegeven. Als je die max 25A minus huidige load in A maakt per fase, dan heb je loadbalancing.

• Pakhaas
Taro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:20:
[...]

Je kunt via de Zendure HA integratie via Manual Charge/Discharge een waarde meegeven. Als je die max 25A minus huidige load in A maakt per fase, dan heb je loadbalancing.
En die past dan automatisch aan? Dus als ruim onder de 25A zit gewoon met 10A laden en hoe dichter hij bij de 25A komt hoe lager het laadvermogen. Of is het dan een vast ingesteld laadvermogen?
Pakhaas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:34:
[...]

En die past dan automatisch aan? Dus als ruim onder de 25A zit gewoon met 10A laden en hoe dichter hij bij de 25A komt hoe lager het laadvermogen. Of is het dan een vast ingesteld laadvermogen?
De waarde is een aparte value, als je die variabel maakt kan je die per call bijsturen. Als dat heel vaak gaat veranderen kan je er wel beter een MQTT iets van maken ivm veel schrijven naar flash geheugen, dat is niet handig.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste