Ik ben behoorlijk bezig geweest met mijn nieuwe beste vriend Claude Code. Ik had de @
gielz integratie draaien, dat werkte perfect. Toen ik de nieuwe set (2400AC+) kreeg ben ik gaan experimenteren met de Node Red flow van @
gast777 . Werkte ook echt super, vele malen beter dan de logica van HEMS.
Maar ik wilde de 2400AC laden/ontladen op 800watt (veiligheid, maar ook om te testen hoe de pieken worden opgevangen als test voor een eventuele aanschaf van een SolarFlow 800+), en de 2400AC+ op 2400/2400. Dit was met de huidige flow niet mogelijk.
Inmiddels heb ik de Node Red integratie dusdanig aangepast dat je per inverter het IP adres, het laadvermogen, ontlaad-vermogen, en de capaciteit kan instellen op het dashboard. De Node Red flow pikt nieuwe waarden iedere minuut automatisch op.
Daarnaast heb ik een nieuwe automatisering gebouwd die het volgende doet:
1. Rond 13:00 worden de prijzen van Nord Pool ingeladen
2. Dan wordt er een analyse gemaakt op basis van:
a. Verbruik afgelopen dagen
b. Voorspelde opbrengst van de zonnepanelen
c. beste laadschema voor de accu's op basis van de laagste tarieven
Hiermee wordt dan een laadplan gemaakt. Dit laadplan wordt naar mij gemaild. Daarin staat het plan (welke uren er met welk vermogen wordt geladen), hoeveel dat oplevert (gemiddelde prijs per kWh voor de hele dag) en hoeveel het voor de hele dag gaat kosten. Tevens daaronder de gegevens van als je niets doet. Dan staat er twee knoppen: Accept en Reject. Bij Accept gaat het systeem automatisch de Gielz integratie aansturen door op die tijdstippen de laden volgens het plan (in Gielz heb ik dan ook een extra modus moeten toevoegen: "Geoptimeerd laden").
Als je reject, verandert er niets. Je krijgt keurig een email dat je accepted / rejected hebt.
Helaas ben ik absoluut geen code expert zoals @
gielz of @
gast777 en heb ik bijna alles door Claude laten doen (zelfs toegang gegeven tot HA en de entries, helpers, etc laten aanmaken). Ik zie hier ook gelijk een nadeel in - je bouwt zelf geen kennis op. Maar het werkt wel

. Het is nog zeker niet perfect, in de zomer zal het veel minder goed werken dan in de winter. En het 'thuisverbruik' is inclusief het huidige laden van de accu, terwijl Claude denkt dat er 6.xx kWh 'over' is voor de accu. Maar dit zijn schoonheidsfoutjes die (denk ik) het plan niet zullen veranderen (in de winter althans, waarvoor het bedoeld is).
Hieronder wat screenshots... mocht er interesse zijn kan ik wel delen (ik denk via Github of per mail); voor Github moet ik even tijd inruimen (ben veel op reis). Ik heb Claude ook nog gevraagd of het mogelijk was om de totale integratie (Chielz en Gast777) te verwerken in een apart programma / automatisering. Maar ik kreeg het advies dat niet te doen: Claude gaf aan dat de integratie op deze manier eigenlijk al 'perfect' is

.
[
Voor 5% gewijzigd door
jelleeelco op 23-06-2026 10:55
]