• mcurlym
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-12 16:43
Net overgestapt naar een Zonneplan Dynamisch contract. Nu ik geen terugleverboete meer heb, maken teruggeleverde kwH niet zoveel meer uit. Daarom zit ik te denken aan volgend schema voor de mijn zendure batterij 5,5KwH, een combo van @gielz met een andere automatisatie. Heb wel zonnepanelen, maar geen EV en geen warmtepomp.

- Goedkoop uur = ja --> opladen met 2400W - als ik de twee goedkoopste uren selecteer zit hij wel aan 90%SOC
- Duur uur = ja --> ontladen met 1000W - als ik de 4 duurste uren selecteer zit ik wel tegen de 10%SOC. Wat ik ontlaad boven eigen gebruik gaat dan gewoon het net op.
- Alle andere uren --> Standby

Is dit een schema wat ergens op slaat?
Ik twijfel nog of ik voor de uren tussen 8-18u Slim Opladen moet kiezen, zodat de stroom de batterij in gaat ipv op het net. Maar de opwek is minimaal, dus of het is al opgebruikt, of er gaat maar weinig het net op/de batterij in. Is het dan ivm kosten van de batterij bij opladen met lage vermogens beter om ze gewoon uit te zetten in die tussen uren?

Nu nog uitvogelen hoe ik zelf zo'n automatisatie in elkaar krijg (i.e,. die van @gielz zo kan aanpassen)

ps. wist niet goed in welk topic dit hoorde

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:35

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Zou een mooie toevoeging zijn in @gielz versie. Dynamisch NOM incl. 2400w ontladen dure uren. :)
Maargoed je kunt dit zelf ook in een automation maken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

mcurlym schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:02:
Net overgestapt naar een Zonneplan Dynamisch contract. Nu ik geen terugleverboete meer heb, maken teruggeleverde kwH niet zoveel meer uit. Daarom zit ik te denken aan volgend schema voor de mijn zendure batterij 5,5KwH, een combo van @gielz met een andere automatisatie. Heb wel zonnepanelen, maar geen EV en geen warmtepomp.

- Goedkoop uur = ja --> opladen met 2400W - als ik de twee goedkoopste uren selecteer zit hij wel aan 90%SOC
- Duur uur = ja --> ontladen met 1000W - als ik de 4 duurste uren selecteer zit ik wel tegen de 10%SOC. Wat ik ontlaad boven eigen gebruik gaat dan gewoon het net op.
- Alle andere uren --> Standby

Is dit een schema wat ergens op slaat?
Ik twijfel nog of ik voor de uren tussen 8-18u Slim Opladen moet kiezen, zodat de stroom de batterij in gaat ipv op het net. Maar de opwek is minimaal, dus of het is al opgebruikt, of er gaat maar weinig het net op/de batterij in. Is het dan ivm kosten van de batterij bij opladen met lage vermogens beter om ze gewoon uit te zetten in die tussen uren?

Nu nog uitvogelen hoe ik zelf zo'n automatisatie in elkaar krijg (i.e,. die van @gielz zo kan aanpassen)

ps. wist niet goed in welk topic dit hoorde
Of het schema ergens op slaat kunnen andere beter beoordelen. Maar ik zou er een automatisering tegen aanhangen die de juiste modus voor je kiest. De gielz automatisering neemt dan het volgende nog voor zijn rekening; dynamische instellingen, soc bescherming, modus verwerken in opdrachten.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:12
@mcurlym Zou je niet iets willen maken dat ook na salderen fijn werkt?

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:26

R.K

Ik kom er zelf niet zo uit. Ik heb de Zen SDK draaien met de gielz automatisering. Nu heb ik zelf twee automatiseringen gemaakt ééntje die de batterij in standby zet onder een bepaalde spread en één die op het duurste uur teruglevert aan het net. Beide werken op zich prima. Heb ook twee automatiseringen gemaakt die deze automatiseringen weer terugschakelen naar Dynamisch NOM.

Ik ben er achter gekomen dat als ik nu in de @Gielz automatisering handmatig de AC modus verander, hij automatisch terugspringt naar Dynamisch NOM, de eindstand die ik bij de twee eerder genoemde automatiseringen heb ingesteld. Die krijgen m.i.dan prioriteit op de Gielz automatisering.

Wat kan ik veranderen zodat mijn automatiseringen blijven werken en ik toch handmatig de modus kan aanpassen van de Gielz automatisering? Kun je ergens automatiseringen prioriteren?
R.K schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:00:
Ik kom er zelf niet zo uit. Ik heb de Zen SDK draaien met de gielz automatisering. Nu heb ik zelf twee automatiseringen gemaakt ééntje die de batterij in standby zet onder een bepaalde spread en één die op het duurste uur teruglevert aan het net. Beide werken op zich prima. Heb ook twee automatiseringen gemaakt die deze automatiseringen weer terugschakelen naar Dynamisch NOM.

Ik ben er achter gekomen dat als ik nu in de @Gielz automatisering handmatig de AC modus verander, hij automatisch terugspringt naar Dynamisch NOM, de eindstand die ik bij de twee eerder genoemde automatiseringen heb ingesteld. Die krijgen m.i.dan prioriteit op de Gielz automatisering.

Wat kan ik veranderen zodat mijn automatiseringen blijven werken en ik toch handmatig de modus kan aanpassen van de Gielz automatisering? Kun je ergens automatiseringen prioriteren?
Ik zou ze even hier delen die je zelf hebt gemaakt.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• JSven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-12 19:45
Ik loop vast op een automation dat mijn batterij manueel moet opladen snachts naar de minimale soc, maar dat die niet wilt beginnen met laden. Ik gebruik de Zendure Home Assistant Integration.
Ik heb een andere automation lopen die controleert als de komende 24h een minimale verwachten van zonneproductie is, dan zet die de minimale soc op 10%, anders op 20%. Dit om diep ontladen te voorkomen omdat ik zag dat mijn batterij bij smart matching al op 8% stond zonder dat die begon te laden en de min soc op 10% stond. Dit is mijn automation voor het laden te starten, wat mis ik hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Zendure - Start nachtelijk laden bij lage forecast en lage SoC
description: ""
triggers:
  - at: "01:00:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"
    value_template: |
      {{ states('sensor.zendure_batterij_electric_level') | float
         < states('number.zendure_batterij_min_soc') | float }}
actions:
  - target:
      entity_id: select.zendure_manager_operation
    data:
      option: manual
    action: select.select_option
  - delay: "00:00:05"
  - target:
      entity_id:
        - number.zendure_manager_manual_power
        - number.zendure_batterij_input_limit
    data:
      value: 1000
    action: number.set_value
mode: single
JSven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:59:
Ik loop vast op een automation dat mijn batterij manueel moet opladen snachts naar de minimale soc, maar dat die niet wilt beginnen met laden. Ik gebruik de Zendure Home Assistant Integration.
Ik heb een andere automation lopen die controleert als de komende 24h een minimale verwachten van zonneproductie is, dan zet die de minimale soc op 10%, anders op 20%. Dit om diep ontladen te voorkomen omdat ik zag dat mijn batterij bij smart matching al op 8% stond zonder dat die begon te laden en de min soc op 10% stond. Dit is mijn automation voor het laden te starten, wat mis ik hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
conditions:
    value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"
actions:
  - target:
    data:
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: 1000
Ik zie in eerste instantie niet iets vreemds maar mocht hij wel gaan werken dan stopt hij dus nooit meer met laden? Want hij stuurt 1000 watt daarna komt hij boven de minimale soc en komt hij nooit meer door de automatisering heen. Doet hij het wel zonder value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"

En ter test zou je de trigger even op elke 5 seconden kunnen zetten. En daarna je minimale SOC op bijvoorbeeld 90% zetten.

Je kunt ook even in de gielz automatisering kijken daar zit hij al werkend in. Waarbij de SOC bescherming altijd geforceerd start ook wanneer de modus op alles behalve handmatig staat. Hij stopt vervolgens netjes bij de minimale SOC en de gebruiker hoeft hier dus niets zelf voor te doen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYzX3lUUE2Nh0cjqvUjzwvRJkSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M41nqINinZTQG2nsXYyAz15R.jpg?f=fotoalbum_large

• R.K

R.K

gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ik zou ze even hier delen die je zelf hebt gemaakt.
Dit zijn de automatiseringen die ik gemaakt heb, die worden elke minuut geactiveerd. En dus wordt elke minuut Dynamisch Nom geactiveerd, en overruled de Gielz automatisering. Of er moet nog een voorwaarde bij of de actie moet anders worden aan het eind. Ik zie het even niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Solarflow duur uur ontladen uit
description: Zet Zendure modus via input_select afhankelijk van prijsuren
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "*"
    seconds: "1"
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.duurste_uur
    state:
      - "off"
actions:
  - action: input_select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: Dynamisch NOM
    target:
      entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Solarflow uit standby na goedkope uren
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "*"
    seconds: "1"
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom
    above: 22
actions:
    data:
      option: Dynamisch NOM
    target:

• JSven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-12 19:45
gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:04:
[...]

Ik zie in eerste instantie niet iets vreemds maar mocht hij wel gaan werken dan stopt hij dus nooit meer met laden? Want hij stuurt 1000 watt daarna komt hij boven de minimale soc en komt hij nooit meer door de automatisering heen. Doet hij het wel zonder value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"

En ter test zou je de trigger even op elke 5 seconden kunnen zetten. En daarna je minimale SOC op bijvoorbeeld 90% zetten.

Je kunt ook even in de gielz automatisering kijken daar zit hij al werkend in. Waarbij de SOC bescherming altijd geforceerd start ook wanneer de modus op alles behalve handmatig staat. Hij stopt vervolgens netjes bij de minimale SOC en de gebruiker hoeft hier dus niets zelf voor te doen;

[Afbeelding]
Ik heb het probleem gevonden, moet de manuele vermogen op -1000 zetten ipv 1000. Dus nu heb ik dit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
triggers:
conditions:
actions:
  - target:
    data:
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: "-1000"
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: "1000"

Ik heb ook een andere automation die controleert als hij moet stoppen met laden of niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Zendure - Stop laden wanneer min SoC bereikt is
triggers:
  - entity_id: sensor.zendure_batterij_electric_level
    trigger: state
conditions:
         >= states('number.zendure_batterij_min_soc') | float }}
    state: manual
actions:
  - target:
    data:
      option: smart
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: "0"

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-12 19:55
@gielz op zich lijkt je werk prima te functioneren, ds hoop dat je een lekkere kop koffie erbij hebt kunnen nemen ;-)
Maar het lijkt erop dat ik last heb van m'n trage 'slimme' meter, versie 4.2 bij gebruik van de NOM instelling.
Ten eerste heb ik vandaag gezien dat m'n panelen een beetje stroom produceren en nu de accu voortdurend aan en uit schakelt, waardoor ik telkens even stroom uit het grid trek en in het grid lever. Hij gaat dus flipperen.
Denk dat de automatisering wat trager moet worden, dus pas na 10 seconden of zo mag gaan reageren. Kan ik dat ergens instellen? Neem aan van wel maar vind het te gevaarlijk zomaar ergens te gaan zitten rommelen zonder te weten wat ik aan het doen ben.
Ten tweede zou ik graag de meter niet rond de nul willen managen maar rond de 500 of 1000 of zoiets. Kan ik dat ergens instellen?
Of beter : pas gaan opladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt terug geleverd en pas gaan ontladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt verbruikt uit het net. Een grotere hysterese inbouwen dus.
Bvd

[ Voor 11% gewijzigd door ppaulv op 04-12-2025 12:33 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@gielz Zonder afbreuk te willen doen aan je mooie produkt (ik draai versie december 2025) een klein aandachtspuntje:

De entiteit Zendure 2400 AC Resterende Ontlaad Tijd is in mijn situatie volgens mij niet reëel in relatie tot het actueel vermogen. Dat vermogen blijft nog wel even doorgaan tot de warmtepomp rond 21:00 uitschakelt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcV7E3Uo3r-AzbzopL-om_R_BgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSrphYxUvcMhN6cblkFq5qj1.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat jij de berekening maakt op basis van minimale laadpercentage van 10%. Bij mij is die ingesteld op 40%. Ik heb een torentje van 4 accu's met daarop een SF 2400 AC.

Of ben ik abuis?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hieke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:52:
@gielz Zonder afbreuk te willen doen aan je mooie produkt (ik draai versie december 2025) een klein aandachtspuntje:

De entiteit Zendure 2400 AC Resterende Ontlaad Tijd is in mijn situatie volgens mij niet reëel in relatie tot het actueel vermogen. Dat vermogen blijft nog wel even doorgaan tot de warmtepomp rond 21:00 uitschakelt..

[Afbeelding]

Ik denk dat jij de berekening maakt op basis van minimale laadpercentage van 10%. Bij mij is die ingesteld op 40%. Ik heb een torentje van 4 accu's met daarop een SF 2400 AC.

Of ben ik abuis?
Dit wordt bepaald door remainOutTime die de Zendure zelf doorgeeft en hangt samen met het op dat moment geldende output en capaciteit van de batterij. Ik denk echter wel dat dit berekend wordt tot 0 en niet tot de minimaal ingestelde SoC.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Hieke
  • Niet online
Als dat zo is dan moet ik dus Zendure een bugfix insturen..
Zal straks een een report opvragen.

Of misschien wil @gielz er een patch in zijn applicatie voor maken?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

Hieke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:12:
Als dat zo is dan moet ik dus Zendure een bugfix insturen..
Zal straks een een report opvragen.

Of misschien wil @gielz er een patch in zijn applicatie voor maken?
Het is een fout in de zendure app en de API. Ze rekenen altijd de resterende duur met een 0% soc. Ik heb het ook gemeld en hoop eigenlijk op een update van de Zendure software zelf;
https://github.com/Zendure/zenSDK/issues/24

• Hieke
  • Niet online
gielz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:46:
[...]

Het is een fout in de zendure app en de API. Ze rekenen altijd de resterende duur met een 0% soc. Ik heb het ook gemeld en hoop eigenlijk op een update van de Zendure software zelf;
https://github.com/Zendure/zenSDK/issues/24
Oh, daar had ik nog niet gekeken.. :X
Men maakt er dus niet veel haast mee. Het is ook maar minder relevante informatie.

Dank voor je reactie.

ppaulv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:43:
@gielz op zich lijkt je werk prima te functioneren, ds hoop dat je een lekkere kop koffie erbij hebt kunnen nemen ;-)
Maar het lijkt erop dat ik last heb van m'n trage 'slimme' meter, versie 4.2 bij gebruik van de NOM instelling.
Ten eerste heb ik vandaag gezien dat m'n panelen een beetje stroom produceren en nu de accu voortdurend aan en uit schakelt, waardoor ik telkens even stroom uit het grid trek en in het grid lever. Hij gaat dus flipperen.
Denk dat de automatisering wat trager moet worden, dus pas na 10 seconden of zo mag gaan reageren. Kan ik dat ergens instellen? Neem aan van wel maar vind het te gevaarlijk zomaar ergens te gaan zitten rommelen zonder te weten wat ik aan het doen ben.
Ten tweede zou ik graag de meter niet rond de nul willen managen maar rond de 500 of 1000 of zoiets. Kan ik dat ergens instellen?
Of beter : pas gaan opladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt terug geleverd en pas gaan ontladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt verbruikt uit het net. Een grotere hysterese inbouwen dus.
Bvd
Je kunt de automatisering zelf vertragen door de eerste regel aan te passen in de automatisering zodra je hem open klikt. Maar ik zou eerder kijken of je een 1 seconden slimme meter kunt aanvragen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt-5t5oH0EudTDD-esIpXlV2rq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/inGmyzIBMAFeXxWWOsX91Lxv.png?f=user_large

• ppaulv
@gielz heb dit een paar weken geleden al nagezocht maar daar zijn ze al mee bezig.... De komende 2 jaar.... Dus kansloos tot ik aan de beurt ben. Ik ga kijken of het lukt.

• ppaulv
Ehhh.... Heb 'm al op 15 sec staan maar hij regelt zichzelf veel vaker. In de orde van 1 of 2 sec. Enig idee hoe dat kan?

ppaulv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:25:
Ehhh.... Heb 'm al op 15 sec staan maar hij regelt zichzelf veel vaker. In de orde van 1 of 2 sec. Enig idee hoe dat kan?
Wanneer je hem zo instelt, dan staat hij op 15 seconden. Er staan zoals je ziet nog andere triggers in maar deze kunnen de aansturing niet beïnvloeden van de nom. Vervolgens kun je input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren open klikken om het logboek te bekijken wat hij exact doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UORwG7hZ_dyXQZ0ryqaQYKwWack=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cvrE1slLHqTLNX8u6pIXOLFe.png?f=user_large

• mcurlym
  • Laatst online: 15-12 16:43
gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:44:
[...]
Maar ik zou er een automatisering tegen aanhangen die de juiste modus voor je kiest.
Sorry, ik ben echt nog niet thuis in de HA automatiseringen. Als ik het goed begrijp:
1. verander ik niets aan de huidige gielz automatisatie

2. maak ik een tweede automatisatie
2a. trigger bv. elke 1ste minuut van elk uur
2b. doe: check Dynamisch uur Goedkoop
2c. doe: check Dynamisch uur Duur
2d. doe: check evt andere uur parameters die ik aanmaak
2e. doe: selecteer de gewenste Zendure Modus

3. laat vervolgens beide automatisaties naast elkaar lopen. Waarbij de ene de Modus instelt en de andere (de originele gielz) alles binnen die modus regelt

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zo, ik ben weer een paar uur van mijn leven kwijt :P Ik probeer Gielz HA integratie aan de praat te krijgen. Ik heb de IP adressen aangepast maar er staat nog geen informatie bij de items op het dashboard. Op de github zie ik iets over lokale API aanzetten, maar hoe ik dat in de zendure app doe is mij niet helder. Ik zie alleen de MQTT knoppen maar die vereisen dan meteen nog een hele berg configuratie lijkt het.

Morgen weer een dag :P

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

Jheroun schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:30:
Zo, ik ben weer een paar uur van mijn leven kwijt :P Ik probeer Gielz HA integratie aan de praat te krijgen. Ik heb de IP adressen aangepast maar er staat nog geen informatie bij de items op het dashboard. Op de github zie ik iets over lokale API aanzetten, maar hoe ik dat in de zendure app doe is mij niet helder. Ik zie alleen de MQTT knoppen maar die vereisen dan meteen nog een hele berg configuratie lijkt het.

Ik kan me niet herinneren dat ik iets in moest schakelen om ZenSDK werkend te krijgen. Wat krijg je te zien als je naar http://<Zendure IP>/properties/report gaat in de browser?

(let op dat je niet de serienummers volledig overneemt)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 06-12-2025 04:46 ]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Jheroun schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:30:

Die API cloud key, als je dat bedoeld, zit onder je account eigenschappen in de app. Dit heb je echter alleen nodig met de ZenSDK fireson versie niet met de Gielz versie, aangezien deze de aansturing doet via REST commands rechtstreeks naar de Zendure.

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-12 13:52
Knip

[ Voor 109% gewijzigd door c0mplex1 op 07-12-2025 16:49 ]

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• Hieke
  • Niet online
c0mplex1 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:22:
[...]

Je zou de code in de @gielz configuratie kunnen overschrijven met het onderstaande stukje code....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  # Geschatte ontlaadtijd
      - name: "SF2400AC-1 - Estimated Discharge Time"
        unique_id: 5c816525-fc37-4621-b667-9f422dfafaa9
        value_template: >
          {% set socmin = value_json['properties']['minSoc'] / 10 %}
          {% set batlvl = value_json['properties']['electricLevel'] %}
          {% set discha = value_json['properties']['packInputPower'] %}
          {% set batsta = value_json['properties']['packState'] %}
          {% set batnum = value_json['properties']['packNum'] %}
          {% if batsta == 2 and batnum != 0 and discha != 0 %}
            {% set batpwr = batnum * 2880 / 87 %}
            {% set time = ((batlvl - socmin) / (discha / batpwr) * 60) |int(0) %}
            {{ time // 60 ~ 'u ' ~ time % 60 ~ 'm' }}
          {% else %}
            --- ---
          {% endif %}
        icon: mdi:battery-clock

[Afbeelding]
Gevonden en aangepast in Configuration.yaml. Deze schatting lijkt er beter op. En de weergave bij Niet ontladen is naar mijn mening cosmetisch fraaier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaNFrNdYqsPk8_Oi2NRJmH54Sbw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dyCubNv07wraYcmF61sc0EYc.png?f=user_large

T'is allemaal geen halszaak en kunnen wel wachten maar we streven naar beter en mooier als tweakers.
Dank je voor deze workaround! _/-\o_

Edit: Huh, terwijl ik dit typ knip jij je bijdrage? Mag ik de reden weten?

[ Voor 1% gewijzigd door Hieke op 07-12-2025 16:57 . Reden: De knip ]

• c0mplex1
Was geen reactie op m'n post, dus geen interesse in een mogelijke oplossing, dan de post maar verwijderd. Klaar.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• Hieke
  • Niet online
@c0mplex1 Gelukkig heb je mij nog kunnen blijmaken. Nogmaals dank

[ Voor 9% gewijzigd door Hieke op 07-12-2025 19:11 ]

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-12 22:11
Ik heb sinds afgelopen week ook een Zendure installatie geplaatst en ben voorzichtig gestart met een combinatie van HA integratie en aansturing vanuit de Zendure app. Voor de geïnteresseerden hierbij de opstelling:

3x Solarflow 2400 AC + 6x AB3000X, i.v.m. de trage DSMR4.2 meter heb ik de Zendure Smart 3CT geplaatst. Ik heb speciaal voor de accu's een nieuwe 3P+N 16A groep geplaatst en de omvormers in een kabeldoos direct op de 3 fase groep aangesloten. Iedere omvormer voedt dus in op 1 van de fasen.

Eerste indruk: erg degelijk spul, en het doet precies wat het moet doen. Ben nog even in afwachting van de machine learning voordat Zenki de boel aan kan sturen. De nom opties laten nog wat te wensen over, omdat je met absolute kWh prijzen moet aangeven wanneer de goedkoopste momenten zijn. Daardoor zit je zonder interactie met de app nog vaak met een lege accu. Wordt in de komende updates vast verholpen, want ze hebben de afgelopen week alweer nieuwe updates uitgebracht waar o.a. ook een Tesla integratie mee live is gekomen. Daarmee kun je instellen dat de accu niet ontlaadt op het moment dat de auto gaat laden (want die heeft zijn eigen slimmigheid om op de voordeligste uren te laden).

Foto's van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2BSkvLvOcJSAh8QdTylHJ817mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jysOlcWBvNCvrdgXgreuwUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEmYre3Wt-oTNcklW9KCm2AZivc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTGVDAbu1XdAgNMhgnKDNYS7.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder links de grafiek voor de meetwaarden van de Zendure Smart 3CT (update frequentie 1x per sec), rechts de tibber pulse p1 meetwaarden (update frequentie 1x per 10 sec ivm DSMR 4.2 meter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrTeHItVp3rNhFrl_nKvM71vau8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GrSPe9wV75iTARhQvzyIvO1.jpg?f=fotoalbum_large

@ppaulv , hieronder hoe Zendure in NOM stand rond de nullijn danst vanwege de trage berichtgeving uit de P1 poort (1x per 10sec een update). Op basis daarvan besloten om eerst maar de 3CT te installeren en zodra de meter is vervangen voor een SMR5 exemplaar te bepalen of het verstandig is om weer over te stappen naar de P1 meter van Zendure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z7GaRD5npfa7HOJJxEIfhD9i0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQaaeXhNLj4lfX94fDyf9MqM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Leguan op 08-12-2025 15:15 ]

• denneappel
@Leguan Zou je de units eventueel nog 180 graden willen draaien? Dan heb je de kabels mooi weggestopt en ipv de WiFi antennes.

• Leguan
denneappel schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:08:
@Leguan Zou je de units eventueel nog 180 graden willen draaien? Dan heb je de kabels mooi weggestopt en ipv de WiFi antennes.
Nu steekt alleen die stekker uit, als ik ze omdraai steekt de hele accu uit. Daarnaast kan ik nu nog bij de off-grid uitgang.

• denneappel
Leguan schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
[...]

Nu steekt alleen die stekker uit, als ik ze omdraai steekt de hele accu uit. Daarnaast kan ik nu nog bij de off-grid uitgang.
Check! logisch :)

• ppaulv
@Leguan .... wist niet dat er zoiets als een 3ct bestond, laat staan dat het mijn probleem zou oplossen .... ik ga kijken. Jammer alleen dat het weer geld moet kosten terwijl het naar mijn gevoel ook (en misschien net zo goed) softwarematig kan.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:34

Aardedraadje

Met kabelschoen

ppaulv schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:04:
@Leguan .... wist niet dat er zoiets als een 3ct bestond, laat staan dat het mijn probleem zou oplossen .... ik ga kijken. Jammer alleen dat het weer geld moet kosten terwijl het naar mijn gevoel ook (en misschien net zo goed) softwarematig kan.
Het kan zeker softwarematig, ook met 10s interval kun je prima NOM draaien. Allemaal niet zo strak als met 1s, nee. Maar nog steeds vrij goed NOM, want als je eenmaal kijkt hoe watt-secondes zich vertalen naar watt-uur, blijft er nagenoeg niks van pieken over.

Ik draai hier (als de prijzen zich ervoor lenen) NOM met een HomeWizard P1 op een DSMR4-meter en ZenSDK (Gielz) die aangepast is om te triggeren zodra de P1 een nieuwe waarde geeft. En dat werkt goed.

• ppaulv
OKeee ..... @Aardedraadje . Wat mij stoort aan de pieken en dalen is dat de accu dan (bij mij) zo'n 50 keer binnen een paar uur heen en weer geschakeld heeft tussen opladen en ontladen op een moment dat ik zonder accu bemoeienis en paar honderd watt verbruikte.
Terwijl ik een veel rustiger schakel gedrag zou willen zien. Pas ontladen bij een X-aantal watts (500 of zo) gebruik uit het net en pas opladen bij een Y-aantal watts (ook zoiets) levering aan het net.
En hoe heb je dit ( die aangepast is om te triggeren zodra de P1 een nieuwe waarde geeft.) gedaan? Ik gebruik ook de ZenSDK van @gielz . Heb de trigger al op 10 en 15 gehad, maakte niet uit. Heb nu niet meer de mogelijkheid om dat te testen omdat het donker is.

• c0mplex1
In de afgelopen 3 maanden heeft de automatisering bij nooit meer dan 30 keer op een dag hoeven te schakelen tussen opladen en ontladen. Ik gebruik wel een 100% zelf gemaakte automatisering, dus niet de Gielz software.
Het moet dus wel kunnen. Rust in de tent, is mijn motto.

c0mplex1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
In de afgelopen 3 maanden heeft de automatisering bij nooit meer dan 30 keer op een dag hoeven te schakelen tussen opladen en ontladen. Ik gebruik wel een 100% zelf gemaakte automatisering, dus niet de Gielz software.
Heb je deze toevallig op github staan? Of mogelijkheid deze op github te kunnen zetten?

Dan kan ik deze toevoegen aan de TS. Hoe meer variatie hoe beter.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:15
c0mplex1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
Yep, zelfde hier. Tussen de 350W afname en de 400W overschot, met naar beide kanten een hysterese, wil ik dat de omvormer precies niks doet. Of wanneer het niet rendabel is.

• c0mplex1
gielz schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:01:
[...]

Heb je deze toevallig op github staan? Of mogelijkheid deze op github te kunnen zetten?

Dan kan ik deze toevoegen aan de TS. Hoe meer variatie hoe beter.
Deze staat niet op GitHub, want hoe meer automatiseringen gepubliceerd worden, hoe meer verwarring kan ontstaan.
Je kunt het beter bij 1 automatisering houden... en dat is die van jou, toch? :)

c0mplex1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:39:
[...]

Deze staat niet op GitHub, want hoe meer automatiseringen gepubliceerd worden, hoe meer verwarring kan ontstaan.
Je kunt het beter bij 1 automatisering houden... en dat is die van jou, toch? :)
Wellicht werkt die van jou beter met een DSMR4 en dat zou een mooie aanvulling zijn. Is hij een beetje plug-n-play om makkelijk over te nemen voor de gemiddelde Tweaker?

• ppaulv
Isdatzo schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:45:
[...]

Yep, zelfde hier. Tussen de 350W afname en de 400W overschot, met naar beide kanten een hysterese, wil ik dat de omvormer precies niks doet. Of wanneer het niet rendabel is.
Kijk, dát is wat ik zoek. Opladen als het royaal kan, ontladen als het echt de moeite waard wordt en verder rust in de tent.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:09
Leguan schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:49:
Wordt in de komende updates vast verholpen, want ze hebben de afgelopen week alweer nieuwe updates uitgebracht waar o.a. ook een Tesla integratie mee live is gekomen. Daarmee kun je instellen dat de accu niet ontlaadt op het moment dat de auto gaat laden (want die heeft zijn eigen slimmigheid om op de voordeligste uren te laden).
Is jou het gelukt om in de Zendure in te stellen niet te laten ontladen als de Tesla staat te laden? Ik kon mijn Tesla wel koppelen maar de slimme functies zag ik niet. Ik heb hem weer uit de integratie gehaald en zet het 'ontladen uit' via HA als de Tesla laadt. Dat trek ik met mijn beperkte HA kennis nog net. Maar liever regel ik het via de app.

Analoog komt weer helemaal terug

• Leguan
bert pit schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:00:
[...]

Is jou het gelukt om in de Zendure in te stellen niet te laten ontladen als de Tesla staat te laden? Ik kon mijn Tesla wel koppelen maar de slimme functies zag ik niet. Ik heb hem weer uit de integratie gehaald en zet het 'ontladen uit' via HA als de Tesla laadt. Dat trek ik met mijn beperkte HA kennis nog net. Maar liever regel ik het via de app.
Het is nog vrij beperkt, maar als je je huis bemeterd hebt met shelly stekkers en je hebt ook de Tesla geïntegreerd dan kun je in de geavanceerd > slimme stekker modus kiezen welke bemeten apparaten batterijstroom krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXen7JoNIE6zHzQZNilPxzlipzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsKcf44Hs5BT78QKuNeSyij4.jpg?f=fotoalbum_large

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Het heeft bijna 2 weken geduurd voordat ik de AB3000X'en in handen had van MarcMax. Helaas geen inverter, deze lijkt "kwijt". Daarom afgelopen weekend toch maar in NL met één dag levering een inverter besteld en draait hij nu.

Ben nu "druk" bezig om alles uit te zoeken en acceptabel aan de gang te krijgen.
Eerst met de P1 meter van Tibber, maar toch een HomeWizard P1 meter gekocht.
Nadeel van de Tibber P1 is, is dat hij import/export apart weergeeft en HomeWizard doet dat in één sensor.
Nu kan ik wel een template sensor er tussen zetten, maar ja... keuzes.

Nu aan het stoeien met de spread, wat moet de minimale spread zijn en hoe bereken ik die.
In de verschillende topic gezocht naar hoe je de minimale spread berekend, maar kan er niet echt iets eenduidigs over vinden. Dan is de keuze; in welk topic plaats je deze vraag... tja ook weer keuzes...

Hem toch maar hier plaatsen, mede ook omdat ik de minimale Spread (deels) dynamisch wil berekenen.
Dus de vraag;
Hoe bereken je de spread?
Logische parameters zijn;
Inkoopprijs accu, in/ver -koopprijs kWh, RTE(Round Trip Efficiëntie), afschrijving,
Welke zie ik over het hoofd?

Hoe berekenen jullie uiteindelijk uit deze paramaters de spread?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ppaulv
@gielz ik probeer al een tijdje het logbook.log te vinden dat in jouw automation genoemd wordt. Kun je me vertellen of en waar die zou moeten staan?

ppaulv schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:32:
@gielz ik probeer al een tijdje het logbook.log te vinden dat in jouw automation genoemd wordt. Kun je me vertellen of en waar die zou moeten staan?
Deze kun je makkelijk vinden via 2 wegen;
1) Je kunt aan de linkerkant naar Activiteit gaan. Dan krijg je het HA logboek te zien waarbij je dan bij doel Zendure 2400 AC Modus Selecteren invoert.
2) Bij de entiteit waar je aangeeft in welke modus je batterij draait kun je ook tevens op klikken. Dit is Zendure 2400 AC Modus Selecteren

• R.K

R.K

Freemann schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:50:

Hoe bereken je de spread?
Logische parameters zijn;
Inkoopprijs accu, in/ver -koopprijs kWh, RTE(Round Trip Efficiëntie), afschrijving,
Welke zie ik over het hoofd?

Hoe berekenen jullie uiteindelijk uit deze paramaters de spread?
Heb ooit eens ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden, dat de (ideale) minimale spread ergens tussen de 20 en 25% ligt. Je hebt sowieso al te maken met een RTE van rond 80%. Dus onder een spread van 20% ga je er in dat geval dan geld op bijleggen als je gaat laden van het net.. Dan is het de vraag of je je investering wilt terugverdienen en over hoeveel tijd. Ervan uitgaande dat je systeem in die tijd niet kapot gaat, want dan kom je zeker niet uit met een (te lage) spread, ligt volgens mij allemaal nogal gecompliceerd.

Wellicht kan een ander mij aanvullen cq verbeteren.

• Hieke
  • Niet online
Het is hier in dit topic erg stil t.a.v. @FireSon met Znedure integratie in HA.
Mogelijk is daar tegenwoordig een apart topic voor? De startpagina geeft er overigens wel info over, daarom toch maar een poging. Als ik mij elders beter kan informeren hoor ik dat graag.

Sinds gisteren de tweede SF 2400 AC aangesloten, geconfigureerd in Zendure app en de accu's netjes in 2 gelijke stapels verdeeld. Na inschakelen van nieuwe omvormer begon die spontaan te calibreren..
Dat maakt het onderscheid tussen de accu's wel inzichtelijker. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsgSZfTBmmWP-qWzcJmdrsxS0ic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zSKQPOzNM1h9UtAsa2e7sAbM.jpg?f=user_large
Daarna de Zendure integratie in HACS toegevoegd en Integratie Versie 1.1.3 geïnstalleerd.
Ik krijg dan 6 apparaten met veel entiteiten maar ik mis de tweede inverter. Terwijl er wel actuele data van de accu's wordt aangeleverd via die omvormer...
Systeem draait nu al enkele uren terwijl er elke 5 minuten gescand zou worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdLMPXWN1XEOL9nkP2SFVbDqKw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RRU9Gw224RldBCgkTjkGbFx.jpg?f=fotoalbum_large

Item toevoegen wordt niet geaccepteerd.. Iemand een idee hoe die tweede omvormer ook gedetecteerd kan worden?
BTW; m.b.t. Fusegroup: Apparaat is aangesloten op aparte groep of fase

EDIT:
zie in de logboeken van HA Core wel de volgende regel:
code:
1
2
3
4
2025-12-10 14:10:09.234 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Updating Zendure data
2025-12-10 14:10:09.234 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Update device: SolarFlow 2400 AC (4EJxxxxxx)
2025-12-10 14:10:09.234 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Update device: SolarFlow 2400 AC (8mJxxxxxx)
2025-12-10 14:10:09.235 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Finished fetching Zendure Manager data in 0.001 seconds (success: True)

Nummers hier deels afgeschermd; kan ze overigens niet herleiden tot serienummers o.i.d.

Edit 2:
Nader onderzoek in de log leert dat de nieuwe omvormer wel herkend wordt:
code:
1
2
2025-12-10 13:41:38.979 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Adding device: 4EJVjVUX SolarFlow 2400 AC => {'protocol': '', 'server': '', 'username': '', 'password': '', 'port': 0, 'enable': False, 'deviceName': 'SolarFlow 2400 AC', 'productKey': 'BC8B7F', 'deviceKey': '4EJVjVUX', 'productModel': 'SolarFlow 2400 AC', 'snNumber': 'HOA1NPNxxxxx0', 'online': True, 'lcnSupport': 2, 'ip': '192.168.1.177'}
2025-12-10 13:41:38.983 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Adding device: 8mJ5y6V9 SolarFlow 2400 AC => {'protocol': '', 'server': '', 'username': '', 'password': '', 'port': 0, 'enable': False, 'deviceName': 'SolarFlow 2400 AC', 'productKey': 'BC8B7F', 'deviceKey': '8mJ5y6V9', 'productModel': 'SolarFlow 2400 AC', 'snNumber': 'HOA1NPNxxxxx3', 'online': True, 'lcnSupport': 2, 'ip': '192.168.1.175'}

Vanavond het probleem opgelost!
De integratie (weer) eens verwijderd en na herstart opnieuw toegevoegd..
Met onderstaand resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWk8mMYWyQ_ztl3cTIYsLklwFFo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DII3X7zVSHIgrj2fYrxjrd7X.jpg?f=user_large
Het kan verkeren. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Hieke op 11-12-2025 21:28 . Reden: Problem solved ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gielz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:31:
Hierbij de grafiek, ik heb het config-template-card gedeelte er even uitgehaald voor de zonsopkomst en ondergang. In de header heb ik 2 dagelijkse nutsmeters die ik ook elders gebruik maar die kan je eventueel ook weghalen.

Voor het P1 vermogen inclusief batterij hanteer ik de onderstaande template sensor;

code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_meter_power') | float +
            (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)) | round(0)
          }}

[Afbeelding]

[...]

[...]
code:
1
{{ (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)}}

Zou graag deze grafiek ook gebruiken, maar krijg niet hetzelfde beeld eruit. Ben ff de draad kwijt met import/export icm de * -1

Hoe heb je deze sensor opgesteld? Zit hier ook een template achter? Dit gezien de huidige ac_vermogen _import/_export sensoren.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Freemann schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:47:
[...]

code:
1
{{ (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)}}

Zou graag deze grafiek ook gebruiken, maar krijg niet hetzelfde beeld eruit. Ben ff de draad kwijt met import/export icm de * -1

Hoe heb je deze sensor opgesteld? Zit hier ook een template achter? Dit gezien de huidige ac_vermogen _import/_export sensoren.
Ik heb 2 Nutsmeters (helpers) aangemaakt die dagelijks de import en export verwerken. En 1 Template sensor (helper) met de volgende code;

p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_aansturing_vermogen') | float +
            (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float * -1)) | round(0)
          }}

Vervolgens deze apex;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
type: custom:apexcharts-card
cache: true
update_interval: 5min
stacked: true
header:
  show: true
  show_states: true
  title: ""
graph_span: 24h
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing
    name: Batterij
    group_by:
      func: avg
      duration: 15min
    type: area
    transform: return -x;
    stroke_width: 0
    opacity: 1
    extend_to: now
    color: "#f1b605"
    float_precision: 0
    yaxis_id: energy
    show:
      in_header: false
  - entity: sensor.p1_vermogen_met_batterij
    name: P1 met batterij
    group_by:
    color: "#46474c"
    show:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
    name: Laadpercentage
    type: line
    color: "#fff"
    opacity: 0
    stroke_width: 2
    curve: straight
    group_by:
      func: min
    show:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_import_dagelijks
    yaxis_id: header_only
    name: Vandaag (geladen)
    show:
      in_header: true
      in_chart: false
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_export_dagelijks
    name: Vandaag (ontladen)
    show:
    name: SOC
    show:
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm
      show: false
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 0
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 270px
  legend:
  markers:
    size: 0
    hover:

Hier ziet het er zo uit op de tablet aan de muur;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot88-AHKw292qG3DdPrsCHZuXic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZPaCnyDdhCgi6FuK8C4sGDdc.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 11-12-2025 19:40 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gielz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb 2 Nutsmeters (helpers) aangemaakt die dagelijks de import en export verwerken. En 1 Template sensor (helper) met de volgende code;

p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
          }}

Vervolgens deze apex;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
header:
span:
series:
    group_by:
    show:
    group_by:
    show:
    group_by:
    show:
    show:
    show:
    show:
apex_config:
  tooltip:
    x:
  xaxis:
    labels:
      style:
    axisTicks:
    axisBorder:
  yaxis:
    - title:
      labels:
        style:
  grid:
  chart:
  legend:
  markers:
    hover:

[Afbeelding]
Ah super, zie het verschil al :)

Je oorspronkelijke post heeft het over
code:
1
'_ac_vermogen'

en in de laatste post;
code:
1
'_ac_vermogen_aansturing'

Ik heb hem aangepast en ben benieuwd naar het resultaat :)

• fabudop
  • Laatst online: 12:44
@gielz , ik krijg sinds kort deze waarschuwing in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZWfg5VfYaWAx0z0sYER20RGa4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RR8xI3XAjiu0E1gjBc3zuVV8.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om de p1_nul_import_actief sensor die je in de automation heb toegevoegd. Herken je dit?

NB: ik draai nu HA versie 2025.12.1
fabudop schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:28:
@gielz , ik krijg sinds kort deze waarschuwing in HA:

[Afbeelding]

Het gaat om de p1_nul_import_actief sensor die je in de automation heb toegevoegd. Herken je dit?

NB: ik draai nu HA versie 2025.12.1
Niet een heel groot issue omdat het onderdeel is van de statistieken en niet de aansturing zal beïnvloeden vanaf HA 2026.6 (Juni 2026). Maar zal opgelost worden in de Januari update.

Ik heb hem al getest op HA OS 2025.12.2;
https://github.com/Gielz1...z1986-Januari-2026-update

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 21:25
Heb gielz integratie geinstallerd en nordpol sensor via hacs
Heb bij Nordpol sensor ingevuld
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021

Hoe weet dat het werkt, heb idee dat de gielz zendure integratie niks met sensor data doet.
Nordpool sensor heeft wel data
sjnelle schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:57:

Hoe weet dat het werkt, heb idee dat de gielz zendure integratie niks met sensor data doet.
Wat verwacht je dat hij doet? Op de Github in de readme staat alles wat hij wel doet;
https://github.com/Gielz1...-batterij-mag-aan-de-slag

• Freemann
  • Niet online

Freemann

sjnelle schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:57:

Er zit een kleine leercurve in.
In een "NOM" modes doet hij zaken automagisch, verder moet je nog wel zelf wat zaken regelen.
Ik ben nu ook een klein weekje aan het testen/puzzelen.

Zelf maak ik nu gebruik van de volgende automatisering en die heb ik ook iets aangepast;
Zie de volgende post:
fabudop in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
alias: Batterij mode schakelen naar prijs en zon
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
    to: null
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    to: null
    entity_id:
      - sensor.energy_current_hour
    entity_id:
      - sensor.sb5_0_1av_41_684_grid_power
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
            state:
              - Ja
        sequence:
            data:
              option: Ontladen met 2400 watt
            target:
        alias: "Dure periode: Max. ontladen met 2400 watt"
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
            state:
              - Ja
            entity_id: sensor.dynamisch_nordpool
            below: input_number.dynamisch_laden_onder_prijs
            entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie
            above: input_number.dynamisch_minimale_spread
        sequence:
            data:
              option: Opladen met 2400 watt
            target:
        alias: "Goedkope periode en prijs laag/spread hoog: flink opladen"
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: sensor.sb5_0_1av_41_684_grid_power
                above: 400
                entity_id: sensor.energy_current_hour
                above: 750
        sequence:
            data:
              option: Alleen slim opladen
            target:
        alias: "Zonneopbrengst verwacht en niet duur: slim opladen"
    default:
        data:
          option: Standby
        target:

Je moet nog wel een paar sensoren voor deze automatisering aanmaken.
Voor nu voldoet die prima, al had hij vannacht amper geladen. Bleek dat de minimale prijs op €0,25 stond en niet in alle gevallen de kwartier prijs <€0,25 was. Maar dat is weer een leerpunt.
Heb nu 2 sensoren aangemaakt die de delta in € weergeven tussen gemiddeld hoogste en laagste dynamische spread prijs. Het is (voor mij nu) veel belangrijke dat de spread delta in € grote is dan bijv. €0,07 dan dat de absolute kWh prijs <€0,25.
Dit moet ik nu nog in bovenstaande automatisering verwerken.
Sowieso moet ik hem voor 1-1-2026 nog aanpassen. Dit omdat wij nu, bij Tibber, nog geen terugleververgoeding betalen maar dat per 1-1 wel gaan doen. Dus dan moet de Dynamische Minimale Spread en Absolute Spread delta prijs ook hoger zijn om terug te leveren. Anders moet het NOM zijn.

Dit is hoe ik er nu na een ruime week tegenaan kijk. Grote kans dat het volgende week of medio Jan. weer anders is.

• sjnelle
gielz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:33:
[...]

Wat verwacht je dat hij doet? Op de Github in de readme staat alles wat hij wel doet;
https://github.com/Gielz1...-batterij-mag-aan-de-slag
Denk dat ik me nog wat meer moet inlezen. Had hem op dynamisch nom gezet maar zie nog niks gebeuren:
Onderstaand stukje is me niet helemaal duidelijk

Wanneer je ook het Dynamisch Nordpool gedeelte in gebruik gaat nemen moet je voor dat je deze in gebruik neemt bij input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen even unknown weghalen. Hierna zal het dynamisch gedeelte werken. Alles wat in de forecast (morgen) gezet word zal overgenomen worden om 00:00 via de automatisering en verschijnen in vandaag.

Vervolgens kan de modus Dynamisch NOM gebruikt worden. Deze modus is ideaal in een periode met weinig zon maar wel met veel wind. Laad

• sjnelle
Thx @Freemann je stukje heeft me geholpen.
Nu nog even zoeken of ik wat meer inzicht kan krijgen wat de goedkope en dure momenten zijn.
Zodat beter kan zien wanneer hij moet gaan laden / ontladen
Een nog wat meer spelen met de uren en spread

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:44
Ik heb in HA een grafiek gemaakt op basis van de energie.theoxygent.nl voorspelling, maar die zit er vaak behoorlijk naast. Maakt op zich niet zoveel uit omdat het me om een indicatie gaat of ik zaken wat langer moet uitstellen. Heb sinds gister een grafiek op basis van deze integratie: https://github.com/BravoNLD/NED-forecast. Die geeft me wel een aardige indruk op wat ik qua prijzen kan verwachten de komende dagen.

ZenSDK (Gielz) - Kerst release

Niet echt noemenswaardig maar toch even de gebruikelijke post dat er een release is. Iets eerder door de aankomende feestdagen en vakantieperiode.

Release
https://github.com/Gielz1...DK/releases/tag/v20251215
https://github.com/Gielz1...are/v20251128...v20251215
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyKgnSm8HhCXOZ4-cFBHKosMK5c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iFysa3zKsmnYkBN5lPrF40Bx.png?f=user_large

• Jheroun
  • Niet online
Aardedraadje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 04:45:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik iets in moest schakelen om ZenSDK werkend te krijgen. Wat krijg je te zien als je naar http://<Zendure IP>/properties/report gaat in de browser?

(let op dat je niet de serienummers volledig overneemt)
Dat levert {"timestamp":1765804829,"messageId":1,"sn":"1","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":216,"outputHomePower":0,"remainOutTime":2246,"packState":1,"electricLevel":53,"gridInputPower":216,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2961,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":2,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4983,"socLimit":0,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":216,"outputLimit":0,"socSet":1000,"minSoc":500,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1765804824,"tsZone":13,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":800,"phaseSwitch":1,"packNum":2,"rssi":-76,"is_error":0},"packData":[{"sn":"2","packType":5,"socLevel":52,"state":1,"power":94,"maxTemp":2881,"totalVol":4970,"batcur":19,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"3","packType":5,"socLevel":54,"state":1,"power":99,"maxTemp":2871,"totalVol":4980,"batcur":20,"maxVol":332,"minVol":331,"softVersion":4106,"heatState":0}]}

@martinvdm

Dan doe ik wellicht iets fout, echt veel tijd om er mee te knutselen heb ik ook nog niet genomen.

Nu krijg ik overigens ook een melding dat een deel van de config niet meer werkt in een nieuwe HA versie, dus wellicht hangt het daar mee samen: "The legacy platform: template syntax for binary_sensor is being removed. Please migrate p1_nul_import_actief to the modern template syntax."

Ik zie hierboven dat er een nieuwe kerstrelease is, dus ik denk dat ik gewoon even helemaal opnieuw ga beginnen ;)
Jheroun schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:37:
[...]

Dat levert {"timestamp":1765804829,"messageId":1,"sn":"1","version":2,"product":"solarFlow2400AC","properties":{"heatState":0,"packInputPower":0,"outputPackPower":216,"outputHomePower":0,"remainOutTime":2246,"packState":1,"electricLevel":53,"gridInputPower":216,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"solarPower3":0,"solarPower4":0,"solarPower5":0,"solarPower6":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2961,"gridOffPower":0,"dcStatus":1,"pvStatus":0,"acStatus":2,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4983,"socLimit":0,"writeRsp":0,"acMode":1,"inputLimit":216,"outputLimit":0,"socSet":1000,"minSoc":500,"gridStandard":4,"gridReverse":1,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"gridOffMode":2,"IOTState":2,"fanSwitch":1,"fanSpeed":0,"bindstate":0,"VoltWakeup":0,"OldMode":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"factoryModeState":0,"ts":1765804824,"tsZone":13,"smartMode":1,"chargeMaxLimit":800,"phaseSwitch":1,"packNum":2,"rssi":-76,"is_error":0},"packData":[{"sn":"2","packType":5,"socLevel":52,"state":1,"power":94,"maxTemp":2881,"totalVol":4970,"batcur":19,"maxVol":331,"minVol":331,"softVersion":4106,"heatState":0},{"sn":"3","packType":5,"socLevel":54,"state":1,"power":99,"maxTemp":2871,"totalVol":4980,"batcur":20,"maxVol":332,"minVol":331,"softVersion":4106,"heatState":0}]}

@martinvdm

Dan doe ik wellicht iets fout, echt veel tijd om er mee te knutselen heb ik ook nog niet genomen.

Nu krijg ik overigens ook een melding dat een deel van de config niet meer werkt in een nieuwe HA versie, dus wellicht hangt het daar mee samen: "The legacy platform: template syntax for binary_sensor is being removed. Please migrate p1_nul_import_actief to the modern template syntax."

Ik zie hierboven dat er een nieuwe kerstrelease is, dus ik denk dat ik gewoon even helemaal opnieuw ga beginnen ;)
Waar loop je nu exact op vast? Dan help ik je even op weg.

• Jheroun
  • Niet online
@gielz Vooral op mezelf vermoed ik ;) Ik ben net opnieuw begonnen vanuit je nieuwe versie. Voor mij is niet direct duidelijk waar ik de IP adressen in moet voeren, dus ik neem aan dat ik de string die je op github noemt moet find-and-replacen met het IP van de 2400AC.

Ik denk dat ik eerder het IP van de Zendure P1 op de HW P1 plek heb neergezet, maar die zal uiteraard wel bij de afwijkende P1 sensor moeten. Maar moet dan daar het IP adres, of de naam van die sensor? En moet het IP adres op de plek waar nu de HW P1 ip adres genoemd is? Ik ben totaal nog niet thuis in HA, en scripten van dingen is voor mij al een tijd geleden dus ik loop tegen een syntaxleercurve aan :)
Jheroun schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:51:
@gielz Vooral op mezelf vermoed ik ;) Ik ben net opnieuw begonnen vanuit je nieuwe versie. Voor mij is niet direct duidelijk waar ik de IP adressen in moet voeren, dus ik neem aan dat ik de string die je op github noemt moet find-and-replacen met het IP van de 2400AC.

Ik denk dat ik eerder het IP van de Zendure P1 op de HW P1 plek heb neergezet, maar die zal uiteraard wel bij de afwijkende P1 sensor moeten. Maar moet dan daar het IP adres, of de naam van die sensor? En moet het IP adres op de plek waar nu de HW P1 ip adres genoemd is? Ik ben totaal nog niet thuis in HA, en scripten van dingen is voor mij al een tijd geleden dus ik loop tegen een syntaxleercurve aan :)
Je hoeft iig niets te vervangen. Als je de configuration.yaml in gebruik neemt. Kun je vervolgens Home Assistant herstarten.

Hierbij een mooie hint!;
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• Jheroun
  • Niet online
gielz schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:54:
[...]

Je hoeft iig niets te vervangen. Als je de configuration.yaml in gebruik neemt. Kun je vervolgens Home Assistant herstarten.
Ik was er dus blind vanuit gegaan dat het stuk tekst op de github over het invullen van ip adressen bij entiteiten in die config.yaml moest. Had ik al gezegd dat ik een HA noob ben? Ik zag net pas dat er een hele berg entiteiten in HA te vinden is (waaronder bijzonder veel HUE lampen, Google Homes en SONOS speakers, in mijn geval).

Waar ik nu onderstaand lijstje wel moet invullen is mij overigens nog steeds niet geheel duidelijk, maar met wat prutsen bij entiteiten heb ik wel wat in kunnen vullen. Vooral de afwijkende P1 krijg ik er volgens mij nog niet goed in.
input_text.zendure_2400_ac_ip_adres
input_text.homewizard_p1_ip_adres
input_text.afwijkende_p1_sensor

Ik ga er nog even op puzzelen, en misschien eens starten met het HA topic ipv het Zendure in HA topic...

Ik krijg inmiddels wel eea over de batterij te zien, maar de afwijkende P1 doet het nog niet (is een zendure P1 meter). Ik heb wel het IP adres van de meter ingevuld in het invulveld, die staat daar nu op dezelfde manier als het IP van de 2400AC, dus dat lijkt me dan goed. Maar statistieken van de P1 zie ik nog niet.
Dank daarvoor, maar ik ben nog niet voldoende ingelezen om de hint ook te snappen :P

[ Voor 40% gewijzigd door Jheroun op 15-12-2025 17:08 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Het virus is hier ingeslagen als een klein bommetje.
De tweede SolarFlow AC 2400 met 4 batterijen is onderweg en brengt het op 2x SF met ieder 3 batterijen.

Dit betekend dat ik al over ga stappen van "zenSDK" naar "Zendure".
Wordt, ook al ben ik pas 2 weken bezig, al een aardig klusje om direct weer alles om te bouwen.

Ondertussen ook een vraagje;
Aks ik het goed begrepen heb, is de "Fake Meter", om zaken buiten de NOM wilt houden?!
Zie veel berichten die over de "Fake Meter" gaat, maar ik kan niet vinden hoe die opgesteld en geïmplementeerd is/wordt. Heeft iemand hier een post of meer info voor/over?

Freemann schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:20:
Het virus is hier ingeslagen als een klein bommetje.
De tweede SolarFlow AC 2400 met 4 batterijen is onderweg en brengt het op 2x SF met ieder 3 batterijen.

Wordt, ook al ben ik pas 2 weken bezig, al een aardig klusje om direct weer alles om te bouwen.

Ondertussen ook een vraagje;
Aks ik het goed begrepen heb, is de "Fake Meter", om zaken buiten de NOM wilt houden?!
Zie veel berichten die over de "Fake Meter" gaat, maar ik kan niet vinden hoe die opgesteld en geïmplementeerd is/wordt. Heeft iemand hier een post of meer info voor/over?
De fakemeter aanpak zet de P1-waarde om naar een alternatieve waarheid die je goed uitkomt. Je haalt er bijv. de waarde van de laadpaal af als je wil dat dat niet uit de accu's komt, of je zorgt voor Slim laden vs Slim ontladen als aanvulling op NOM. Of je neemt de waarde van een slimme stekker erin mee die op je koffiezetapparaat zit aangesloten om die pieken en het pingpongen ervan te voorkomen.

Die fakemeter geef je dan in de Fireson/Zendure integratie op als de meter om te gebruiken.

@Bikkelreal heeft er een aantal berichten over geschreven met uitleg.

Edit: Zie bijv. Bikkelreal in "Zendure producten in Home Assistant integreren"

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 15-12-2025 21:16 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01:03
Freemann schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:20:

Eventueel kun je gewoon de Gielz zenSDK (als je die gebruikte) blijven gebruiken als je van 1 naar 2 SF devices gaat. Kwestie van Node-Red als addon installeren en deze flow importeren. Dan nog de IP adressen en serienummers invullen, een paar aanpassingen in HA en klaar.

https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy

Deze heb ik dus in elkaar geknutseld en draai het al een tijdje zonder problemen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gast777 schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:45:
[...]

Eventueel kun je gewoon de Gielz zenSDK (als je die gebruikte) blijven gebruiken als je van 1 naar 2 SF devices gaat. Kwestie van Node-Red als addon installeren en deze flow importeren. Dan nog de IP adressen en serienummers invullen, een paar aanpassingen in HA en klaar.

Deze heb ik dus in elkaar geknutseld en draai het al een tijdje zonder problemen.
Gaaf!
Node-Red draait hier in Docker, dus dat moet zo aan te slingeren zijn.

Had de hoop dat vandaag de set op de post ging en morgen bezorgd zou worden.
Helaas duurt het waarschijnlijk dagje langer.
Mooi de tijd om morgen even met NodeRed te klooien.

Zojuist uitbreiding voor de groepenkast besteld en hopelijk ook woensdag binnen.
Direct met de mogelijkheid om de boel uit te breiden naar 3x2400W.
Van het weekend de uitbreiding plaatsen en lekker met 2x2400W (ont)laden >:)

[edit]
Flow geïmporteerd en ziet er netjes en duidelijk uit allemaal _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 15-12-2025 22:18 ]

gast777 schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:45:
[...]

Bovenstaande heb ik nu ook opgenomen in de TS en Github. Nogmaals bedankt voor de bijdrage! De rest_commands zullen vanaf de Februari release ook al standaard het onderstaande bevatten.

code:
1
2
3
    headers:
      Content-Type: application/json
      Content-Encoding: identity

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01:03
gielz schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:33:
[...]

Bovenstaande heb ik nu ook opgenomen in de TS en Github. Nogmaals bedankt voor de bijdrage! De rest_commands zullen vanaf de Februari release ook al standaard het onderstaande bevatten.

code:
1
2
3
    headers:
      Content-Encoding: identity
OK dat is mooi, bedankt!

@Freemann laat maar weten via DM mocht je ergens tegenaanlopen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:11
Thanks!

leuk voor op jou github ;)
gielz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:38:
[...]

p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
          }}

Vervolgens deze apex;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
header:
span:
series:
    group_by:
    show:
    group_by:
    show:
    group_by:
    show:
    show:
    show:
    show:
apex_config:
  tooltip:
    x:
  xaxis:
    labels:
      style:
    axisTicks:
    axisBorder:
  yaxis:
    - title:
      labels:
        style:
  grid:
  chart:
  legend:
  markers:
    hover:

[Afbeelding]

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gast777 schreef op maandag 15 december 2025 @ 23:02:
[...]

OK dat is mooi, bedankt!

@Freemann laat maar weten via DM mocht je ergens tegenaanlopen.
Zojuist de headers toegevoegd en de Flow in NR geconfigureerd.
Voor beide devices dezelfde serienummers en IP's toegevoegd.
Hij lijkt het goed te doen en telt bijv. het beschikbare capaciteit in HA netjes op.

Hopelijk lukt het DPD toch nog om vandaag te leveren :)

[ Voor 112% gewijzigd door Freemann op 17-12-2025 10:33 ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24
Zou iemand me een pointer kunnen geven voor het volgende? Ik ben nog niet zo ervaren in HomeAssitant:

Ik heb momenteel ZenSDK actief op de Dynamisch NOM Modus. Daarnaast heb ik een Zappi Laadpaal. Deze heeft een sensor die Chargepower heet: Ik zou graag willen dat als charge power > 0 (dus de EV is aan het laden), dat de Zendure Modus naar "Alleen slim opladen" gaat (en dus geen ontlading richting EV) en dat wanneer deze 0 is, "Dynamisch NOM"

Op welke plek zou ik dit het beste in de zensdk automation kunnen zetten?

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:18
Zoek even op mijn naam of die van @Taro , we hebben een sensor gemaakt die afhankelijk van een switch het ev oplaad vermogen van je p1 meter af haalt. Dan kun je het huis NOM laten draaien terwijl je auto staat te laden.
stfn345 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:27:
Zou iemand me een pointer kunnen geven voor het volgende? Ik ben nog niet zo ervaren in HomeAssitant:

Ik heb momenteel ZenSDK actief op de Dynamisch NOM Modus. Daarnaast heb ik een Zappi Laadpaal. Deze heeft een sensor die Chargepower heet: Ik zou graag willen dat als charge power > 0 (dus de EV is aan het laden), dat de Zendure Modus naar "Alleen slim opladen" gaat (en dus geen ontlading richting EV) en dat wanneer deze 0 is, "Dynamisch NOM"

Op welke plek zou ik dit het beste in de zensdk automation kunnen zetten?
Zoals @jordyc al zegt: Gebruik even de zoekfunctie, is hier al heel vaak langsgekomen. Ik zou echter niet op basis van Chargepower aan de slag gaan, maar de "Status" entiteit kiezen. Beide zullen wel werken, maar Status is wat meer binair :) en dan kan je ook makkelijker op een wissel daarvan triggeren.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

@FireSon heeft de SF800Plus aan de Zendure HA integratie toegevoegd, deze wordt bij de volgende release ondersteund.

@Bikkelreal of iemand anders: Er zit een bug in de Zendure HA integratie waarbij die rond 100% niet lekker NOM draait, maar pas vanaf 97% ofzo goed gaat lopen. Iemand had al een workaround gevonden door bij behalen 100% de ingestelde max SOC te verlagen en dan ging dat vanaf 100% naar beneden wel direct goed.

Zou iemand die dit probleem ervaart op dat moment de logging voor de integratie aan willen zetten en die log met Fireson willen delen? Ik zal dat de volgende keer dat 100% wordt aangetikt ook doen, maar dat kan wel weer enige tijd duren.

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-12 19:25
Ja dat was ik en is nog steeds,

Het gebeurt als de batterij vol is op de ingestelde SOC max, kan ook bv 80% zijn.
En daarna NOM gaat draaien, dan loopt deze niet goed je moet 3% verschil hebben met SOC max en de werkelijke waarde.

version 1.1.4 --- pre-release 10

• ppaulv
Kan dit iets te maken hebben met wat ik gisteren zag gebeuren : handmatig opladen (op 100W) en dan stopt ie op 98%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG2O5aQobEK2NZK7P7M24a07_YA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/g708EJb8tfVE2CrCSMXUP9Bv.jpg?f=user_large

Bikkelreal schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:19:
Ja dat was ik en is nog steeds,

Het gebeurt als de batterij vol is op de ingestelde SOC max, kan ook bv 80% zijn.
En daarna NOM gaat draaien, dan loopt deze niet goed je moet 3% verschil hebben met SOC max en de werkelijke waarde.

version 1.1.4 --- pre-release 10
Ok, kan je rondom dat moment de logging aanzetten en met @FireSon delen? Doe ik de volgende keer ook, constateer het hier helaas ook.

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-12 19:25
Taro schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:56:
[...]

Ok, kan je rondom dat moment de logging aanzetten en met @FireSon delen? Doe ik de volgende keer ook, constateer het hier helaas ook.
Had het al gemeld op github lang geleden ook een ander persoon maar melding is weg, mischien bij de volgende release is het opgelost

• edjes
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:29
Hallo allemaal, ik heb alle 66 pagina's doorgeworsteld.
Inmiddels de Gielz draaien (dank!).
De nordpol nog niet, ik kom er ook niet helemaal uit hoe nu verder met tibber.
Voorlopig zal ik wat handmatige automations maken, dat gaat prima.
Ik kwam wel wat tibber enthousiastelingen tegen, is er iemand die al tibber heeft kunnen integreren in het dynamische gedeelte?
dank!

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
edjes schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:14:
Hallo allemaal, ik heb alle 66 pagina's doorgeworsteld.
Inmiddels de Gielz draaien (dank!).
De nordpol nog niet, ik kom er ook niet helemaal uit hoe nu verder met tibber.
Voorlopig zal ik wat handmatige automations maken, dat gaat prima.
Ik kwam wel wat tibber enthousiastelingen tegen, is er iemand die al tibber heeft kunnen integreren in het dynamische gedeelte?
dank!
Jazeker hoor, ik maak ook gebruik van nordpool en tibber. Waar loop je tegen aan?

• edjes
dennisdew16 schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:24:
[...]

Jazeker hoor, ik maak ook gebruik van nordpool en tibber. Waar loop je tegen aan?
Ik schreef erg onduidelijk zie ik nu; ik bedoelde is het mogelijk om tibber te integreren zonder nordpol, dus rechtstreeks vanuit hun gegevens? Dat zou toch moeten kunnen. Ik heb nu alleen de actuele prijs, waar ik op zich ook wel wat mee kan. Ik lees in de afgelopen berichten van niet beschikbaar zijn van gegevens van nordpool en dan niet werkende automations.

Dank!!

• dennisdew16
  • Niet online
edjes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:46:
[...]

Ik schreef erg onduidelijk zie ik nu; ik bedoelde is het mogelijk om tibber te integreren zonder nordpol, dus rechtstreeks vanuit hun gegevens? Dat zou toch moeten kunnen. Ik heb nu alleen de actuele prijs, waar ik op zich ook wel wat mee kan. Ik lees in de afgelopen berichten van niet beschikbaar zijn van gegevens van nordpool en dan niet werkende automations.

Dank!!
Ah dat is wat anders inderdaad :) Dat zou ik eigenlijk niet weten. Mogelijk dat het werkt maar dan zal je handmatig dingen in de code moeten aanpassen denk ik. Aangezien nu alles via de nordpool sensor betekent wordt.
Al moet ik zeggen dat mijn nordpool sensor nog nooit problemen heeft opgeleverd. Ik zou als ik jou was het gewoon een kans geven.
@edjes De reden dat eigenlijk bijna iedereen de sturing via Nordpool HACS doet is omdat je dan niet afhankelijk bent van je leverancier.

Stel je gaat straks naar bijvoorbeeld zonneplan dan moet je dingen gaan ombouwen.

• edjes
Okido! Dank!
@gielz Overigens dikke complimenten voor je code, zoveel meer controle dan de app.
@dennisdew16 Voeg je dan ergens de additionele kosten toe? ik zag ergens daar code van voorbij komen. Zodat je nog een beetje idee hebt wat de prijs is tov Tibber zelf. Of laat je 'm gewoon dynamisch laden op de nordpol omdat het toch nagenoeg overeen komt?

• Jheroun
  • Niet online
Ik ben de Github uitleg van @gielz aan het volgen. Daar loop ik nu vast na het maken van de automation. Ik heb de entiteit aan het thuisdashboard toegevoegd (na veel zoeken want wat een doolhof is HA voor een noob...)

Dat lijkt nog in niets op de screenshot op de Github. Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rYUt6cbMCOMkDUpPNSzg_gR2Ns=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/80oT8wn7d5B97qIoZghLUEsV.jpg?f=user_large
Wat niet helpt is dat de configuratieknop in HA bij ieder dashboard tot een andere popup lijkt te leiden, die er anders uitziet.

Misschien hangt het samen met: Ik zie de 2400AC nu wel in HA, maar de P1 meter niet. Ik heb de Zendure P1 meter. Als ik die entiteit aanklik staat in het veld wel het juiste IP adres, maar hij lijkt er niets mee te doen. Mijn energieoverzicht ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9nIBT_JvO6jMA5OPNTIZa-O2hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVXgliLCbD1LZxquXMFjgpx4.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?

• edjes
DJN schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:10:
Voor Tibber gebruikers: prijs per kwartier ipv per uur zodat de sensor.tibber_prices 96 datapoints krijgt ipv 24

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- platform: rest
  name: Tibber Prices
  resource: https://api.tibber.com/v1-beta/gql
  method: POST
  payload: '{ "query": "{ viewer { homes { currentSubscription { status priceInfo (resolution: QUARTER_HOURLY) { current { total } today { total } tomorrow { total } } } } } }" }'
  json_attributes_path: "$.data.viewer.homes[0].currentSubscription.priceInfo"
  json_attributes:
    - today
    - tomorrow
  value_template: "{{ value_json.data.viewer.homes[0].currentSubscription.priceInfo.current.total | float }}"
  scan_interval: 30
  headers:
    Authorization: [je eigen API token Tibber]
    User-Agent: REST
  unit_of_measurement: EUR/kWh

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
experimental:
  color_threshold: true
all_series_config:
  unit: Cent/kWh
apex_config:
  grid:
    borderColor: "#E0E0E0"
  chart:
    height: 250px
  tooltip:
    enabled: true
    followCursor: false
    x:
    fixed:
      enabled: true
header:
  title: Stroomprijs 24h
  colorize_states: true
  standard_format: false
graph_span: 23h
now:
  label: Nu
span:
series:
  - entity: sensor.tibber_prices
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
      in_header: before_now
      name_in_header: false
    color_threshold:
      - value: 0
        color: 4DD0E1
      - value: 10
        color: 26A69A
      - value: 15
        color: 4CAF50
      - value: 20
        color: 7CB342
      - value: 25
        color: FBC02D
      - value: 30
        color: EF6C00
      - value: 40
        color: B71C1C
    type: column
    extend_to: false
    stroke_width: -1
    data_generator: |
      const noon = new Date()
      noon.setHours(0, 0, 0, 0)
      const prices = entity.attributes.today.concat(entity.attributes.tomorrow);
      const data = [];
      for(let i = 0; i < prices.length; i++) {
        data.push([noon.getTime() + i * 1000 * 900, prices[i].total * 100])
      }
      return data;
Is deze te vertalen naar de nieuwe PLATFORM commands van HA?
Iemand een voorbeeld?
Of beter de prijs berekenen in de config.yaml. Iemand daar de som al gemaakt (kan bij tibber niet de opbouw van de prijs vinden)
Of een voorbeeld van prijsberekening per 15 min voor Tibber?

Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door edjes op 23-12-2025 17:53 ]

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:38
Hoi allemaal,
Ik ben relatief nieuw hier. Heb sinds oktober een SF800 pro.
Deze zit alleen op AC en als proef om te kijken hoe t wekt met HA en wat simpele automatiseringen.
Nu draaide die tot voor kort probleemloos tot 2 dagen geleden toen ik foutcode 25 communicatiefout kreeg.
Aansturing loopt via HA met de Zendure integratie via HACS.
Ik heb een vrij simpele automatisering die overdag na zonsopgang naar slim opladen gaat en rond zonsondergang naar slim ontladen. So far so good en de aansturing via de zogenaamde Zendure manager ging foutloos.
Helaas is dit opeens niet meer zo en kan ik de SF800 niet meer sturen met de commando’s uit de Zendure manager…
Ook blijft hierin de beschikbare capaciteit op 0,0kWh staan…
Zeer vreemd. Aansturing vanuit de bediening werkt wel maar ik wil graag nom slim laden en ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/titouZGJjdwrrCFi5M_gMFZbmnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SdhoYAgEiYUXL0xMXuWrfAtj.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee?
Heb de hele integratie in HA al 2x verwijderd en weer geïnstalleerd ook de vanuit de app verwijderd en weer toegevoegd zonder resultaat..
ik zoek eigenlijk een mayor reset maar wat is daarvan t procedé?

Alvast bedankt!

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

@Bart_Denon Heb je de logging van de integratie al aangezet en daar in gekeken? Grote kans dat je daar de oorzaak vindt. Bij een evt. bug kan je die op de GitHUB of met Fireson delen.

Workaround: Je kunt proberen de naam van je product in de Zendure App te veranderen en de integratie te herladen. Mogelijk wordt die dan als nieuw apparaat gezien. Maar het beste is de debug logging aan te zetten.

• dennisdew16
  • Niet online
edjes schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:55:
Okido! Dank!
Overigens dikke complimenten voor je code, zoveel meer controle dan de app.
@dennisdew16 Voeg je dan ergens de additionele kosten toe? ik zag ergens daar code van voorbij komen. Zodat je nog een beetje idee hebt wat de prijs is tov Tibber zelf. Of laat je 'm gewoon dynamisch laden op de nordpol omdat het toch nagenoeg overeen komt?
Ik heb de nordpool sensor zo gemaakt dat de prijs exact gelijk is aan de tibber sensor. Je dient trouwens de custom nordpool integratie te gebruiken en niet de standaard vanuit HA. Ik weet even niet meer welke waarden ik heb aangepast maar dingen zoals btw etc kan je gewoon invoeren bij het configureren van de sensor.

• Hieke
  • Niet online
Jheroun schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:41:
Ik ben de Github uitleg van @gielz aan het volgen. Daar loop ik nu vast na het maken van de automation. Ik heb de entiteit aan het thuisdashboard toegevoegd (na veel zoeken want wat een doolhof is HA voor een noob...)

Dat lijkt nog in niets op de screenshot op de Github. Bij mij ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Wat niet helpt is dat de configuratieknop in HA bij ieder dashboard tot een andere popup lijkt te leiden, die er anders uitziet.

Misschien hangt het samen met: Ik zie de 2400AC nu wel in HA, maar de P1 meter niet. Ik heb de Zendure P1 meter. Als ik die entiteit aanklik staat in het veld wel het juiste IP adres, maar hij lijkt er niets mee te doen. Mijn energieoverzicht ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe?
Met de informatie die je nu deel is het is nog niet helemaal duidelijk of je ook de Zendure omvormer zelf al hebt toegevoegd in HA...???
Dat doe je via Instellingen, Apparaten en diensten, Entiteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PX0ZFNsX7DJVRNSyfVmLfb3Id3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4ICGtK3C35EWf3F9yYxIQqu.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan die entiteit hebt toegevoegd op het dashboard van je dashboard voor Zendure krijg je dan zoiets te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y_J2r_W6gqD3c6m7kf7FvLZ0tw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QSDGrWWigeMrzYXZoMLfhGMZ.jpg?f=user_large

Wat je energiedashboard betreft is mijn advies: laat dat even met rust en richt eerst een nieuw, afzonderlijk dashboard in waar je alle entiteiten op plaatst die met de Zendure te maken hebben..

Want zover ik het overzie er is geen directe relatie tussen die 2 voor een goede werking van de Zendure.
Hierbij een inkijkje in het dashboard dat je dan kunt bouwen met de entiteiten van Gielz;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ng0s46lHbnW1fSh1L2Zde0dNDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXihxjkVTnod7cpFw4UqwBV6.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kun je met deze info verder? Anders laat maar weten.

• edjes
dennisdew16 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:43:
[...]

Ik heb de nordpool sensor zo gemaakt dat de prijs exact gelijk is aan de tibber sensor. Je dient trouwens de custom nordpool integratie te gebruiken en niet de standaard vanuit HA. Ik weet even niet meer welke waarden ik heb aangepast maar dingen zoals btw etc kan je gewoon invoeren bij het configureren van de sensor.
Kosten Tibber:

Gelukt met wat hulp van chatgpt.
https://support.tibber.co...5892-de-kosten-bij-tibber
hier staan de kosten (inclusief BTW)
de variabele opslag staat er niet bij, maar hier wel: https://eerlijkverbruik.nl/energie/tibber
voor 2026 komt dat neer op dit invullen bij 'template for additional costs': {{ 0.0248 + 0.1108 }} of {{ (0.0248 * 1.21) + 0.1108 }} als die 2 cent exclusief BTW is, boeie.
en dan klopt de prijs!!
Dank voor meedenken en sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door edjes op 23-12-2025 21:30 ]

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:38
Taro schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:38:
@Bart_Denon Heb je de logging van de integratie al aangezet en daar in gekeken? Grote kans dat je daar de oorzaak vindt. Bij een evt. bug kan je die op de GitHUB of met Fireson delen.

Workaround: Je kunt proberen de naam van je product in de Zendure App te veranderen en de integratie te herladen. Mogelijk wordt die dan als nieuw apparaat gezien. Maar het beste is de debug logging aan te zetten.
Dank je voor je reactie. De debug logging gebprobeerd alleen kan ik t bestand niet meer terugvinden :s
Ga ik nog maar een keer proberen.
Integratie herladen met een nieuwe benaming ook al geprobeerd maar werkt niet.
Ik vind t heel raar dat de ene sensor wel de beschikbare capaciteit aangeeft en die in de manager niet, dit zou toch van 1 en dezelfde bron moeten komen ?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• R.K

R.K

Weet iemand hoe het kan dat ik voor verwijderde integraties steeds update meldingen krijg?

• Hieke
  • Niet online
R.K schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:20:
Weet iemand hoe het kan dat ik voor verwijderde integraties steeds update meldingen krijg?
Ik verwijder de mappen van die betreffende integraties handmatig via de file-editor van HA en geef vervolgens een reboot. Dan verdwijnt de melding na enige tijd.

Disclaimer: Alles op eigen risico!

• hapklaar
  • Laatst online: 18:50
Jheroun schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:00:
[...]

Ik krijg inmiddels wel eea over de batterij te zien, maar de afwijkende P1 doet het nog niet (is een zendure P1 meter). Ik heb wel het IP adres van de meter ingevuld in het invulveld, die staat daar nu op dezelfde manier als het IP van de 2400AC, dus dat lijkt me dan goed. Maar statistieken van de P1 zie ik nog niet.

[...]
Hier ging ik ook de mist in, hier moet geen IP adres komen te staan. Bij afwijkende P1 sensor moet je een sensor entity invullen die het totaal van je P1 weergeeft in W volgens mij. (- bij teruglevering en + bij afname)
Toen ik dat had gedaan werd 'P1 Aansturing Vermogen' ook gevuld.

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

• hapklaar
  • Laatst online: 18:50
Aangezien ik geen DSMR5 meter heb, maar eentje die slechts 1x per 10 seconden de status doorgeeft, wil ik een andere stroomverbruiksmeter aanschaffen die dit 1x per seconde doet voor NOM.

Ik zie dat hier voornamelijk de Zendure 3CT of de Shelly 3EM voor worden gebruikt. De Shelly lijkt me wat breder toepasbaar en heeft zo te zien meer opties voor uitlezen, mijn voorkeur gaat dan ook uit naar deze. Wat is jullie idee hierover?

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste