Die van jou, hacs staat uit. Gebruik het wel voor verzamelen van stats. Maar doet verder niks.gielz schreef op woensdag 3 september 2025 @ 20:34:
[...]
Welke aansturing gebruik je exact want dit lijkt een sensor te zijn van Zendure HA HACS.
Dan maak je dus nu gebruik van zenSDK op 2 fronten. HACS doet API calls en je eigen configuration.yaml waardoor je de API om zeep helpt door de hoeveelheid.g00gle schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:23:
[...]
Die van jou, hacs staat uit. Gebruik het wel voor verzamelen van stats. Maar doet verder niks.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
zenSDK (Gielz) kleine update
Voor de configuration.yaml zijn er een aantal aanpassingen gedaan. Hierbij is goed gekeken dat de API stabiel blijft en niet offline gaat. Meer nice to have, in de TS kun je zien op welke locatie ze staan in de configuration.yaml1 sensor verwijderd
Restapi Rate
Sensor die geen toevoeging had maar wel een extra API actie deed elke 60 seconden.code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - resource: http://<IP-BATTERIJ>/properties/report scan_interval: 60 sensor: - name: "Zendure 2400 AC Restapi Rate" value_template: > {{ value_json['messageId'] }} unique_id: Zendure_2400_AC_Restapi_Rate state_class: measurement icon: mdi:api |
3 nieuwe/gewijzigde sensorsen
:strip_exif()/f/image/21pVmkkglQJivFslJMhtgHur.png?f=user_large)
Indicatie Beschikbare Energie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| template: - sensor: - name: "Zendure 2400 AC Indicatie Beschikbare Energie" unit_of_measurement: "kWh" state_class: measurement device_class: energy state: > {% set laad = states('sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage') | float(0) %} {% set min_laad = states('sensor.zendure_2400_ac_minimale_laadpercentage') | float(0) %} {% set aantal_batterijen = states('sensor.zendure_2400_ac_aantal_batterijen') | float(1) %} {% set capaciteit_per_batterij = 2.88 %} {% set totale_capaciteit = aantal_batterijen * capaciteit_per_batterij %} {% set bruikbaar_percentage = laad - min_laad %} {% if bruikbaar_percentage < 0 %} 0 {% else %} {{ (bruikbaar_percentage / 100 * totale_capaciteit) | round(2) }} {% endif %} unique_id: Zendure_2400_AC_Indicatie_Beschikbare_Energie icon: mdi:lightning-bolt-circle |
Resterende Ontlaad Tijd
Deze gaf soms vreemde waardes en zal nu beter werken.code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - name: "Zendure 2400 AC Resterende Ontlaad Tijd" value_template: > {% set vermogen_aansturing = states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float(0) %} {% if vermogen_aansturing < 0 %} {% set total_minutes = value_json['properties']['remainOutTime'] | float(0) %} {% set hours = (total_minutes // 60) | int %} {% set minutes = (total_minutes % 60) | int %} {{ hours }}u {{ minutes }}m {% else %} Niet aan het ontladen {% endif %} icon: mdi:clock-time-eight-outline unique_id: zendure_2400_ac_resterende_ontlaad_tijd |
Aantal Batterijen
Benodigd om te berekenen hoeveel KWH er mogelijk in zitcode:
1
2
3
4
| - name: "Zendure 2400 AC Aantal Batterijen" value_template: "{{ value_json['properties']['packNum'] }}" unique_id: Zendure_2400_AC_Aantal_Batterijen icon: mdi:battery |
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
@gielz Ik had het al in een PM naar je gezet maar 1000x dank voor je werk, ik heb mijn 800 Pro nu volledig in HA draaien.
Ik heb wel overal 2400 AC vervangen door 800 Pro
Ik heb wel overal 2400 AC vervangen door 800 Pro
Met behulp van de handleiding van @gielz ook aan het knutselen geslagen met onderstaand resultaat. Ik heb de accu sinds maandag (SF 800 Pro, nog zonder extra accu's en nog geen tijd gehad om 2 x 400 WP panelen te koppelen)..
De kWh-tjes is nog experimenteel en zodra de 2 panelen ook gekoppeld zijn, dan zal wil ik die ook nog inzichtelijk maken, maar met de voorbeelden die ik nu heb moet dat geen probleem zijn.
De kWh-tjes is nog experimenteel en zodra de 2 panelen ook gekoppeld zijn, dan zal wil ik die ook nog inzichtelijk maken, maar met de voorbeelden die ik nu heb moet dat geen probleem zijn.
/f/image/iHovgxgpos3e8RaahQ6VDnad.png?f=fotoalbum_large)
Is er iemand toevallig bekend met onderstaande foutmelding in relatie tot Fireson? @geert1992 en ik zijn al de hele middag en avond van alles aan het proberen, maar we krijgen de boel niet meer lokaal verbonden en krijgen steeds deze foutmelding.
Error setting the MQTT server on Hyper 2000 to 192.168.178.158, Timeout when trying to connect to the BLE device
Error setting the MQTT server on Hyper 2000 to 192.168.178.158, Timeout when trying to connect to the BLE device
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Zie je de hyper wel bij je bluetooth devices in Home Assistant zelf?Aziraphale schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:01:
Is er iemand toevallig bekend met onderstaande foutmelding in relatie tot Fireson? @geert1992 en ik zijn al de hele middag en avond van alles aan het proberen, maar we krijgen de boel niet meer lokaal verbonden en krijgen steeds deze foutmelding.
Mensen wattWise al eens geprobeerd?
https://github.com/bullitt186/ha-wattwise
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Tariffs and Prices :martinvdm schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:41:
Mensen wattWise al eens geprobeerd?
feed_in_tariff (float): Price for feeding energy back to the grid in ct/kWh. Only static feed-in tariffs are supported currently. Example: 7
Dit maakt het voor de dynamische gebruikers in NL al redelijk onbruikbaar.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Absoluut, staat er gewoon tussen. Bij advertisement zie ik ook dat er recent ook iets van data heeft gelopen. Denk dat er wat fout gaat in de mqtt, maar wat?!gielz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:41:
[...]
Zie je de hyper wel bij je bluetooth devices in Home Assistant zelf?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Lange leve MQTT werkt het dan is het prima. Werkt het niet dan ben je soms een dag verder.geert1992 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:33:
[...]
Absoluut, staat er gewoon tussen. Bij advertisement zie ik ook dat er recent ook iets van data heeft gelopen. Denk dat er wat fout gaat in de mqtt, maar wat?!
Kijk ook even in de zendure app ik zie daar een mqtt vinkje. En anders een issue aanmaken op de github.
Hoihoi,
Ik had eerder de vraag gesteld of de app blijft werken als de Solarflow in HA draait. Tegelijkertijd gaat dus niet, als ik HEMS uitzet gooit hij de Solarflow eruit en kan ik weinig meer met de app. Is er een mogelijkheid dat de app en HA samen werken zonder dat ze elkaar in de weg zitten?
Ik had eerder de vraag gesteld of de app blijft werken als de Solarflow in HA draait. Tegelijkertijd gaat dus niet, als ik HEMS uitzet gooit hij de Solarflow eruit en kan ik weinig meer met de app. Is er een mogelijkheid dat de app en HA samen werken zonder dat ze elkaar in de weg zitten?
Mijn gevoel zegt mij van niet. Je wilt geen twee kapiteins op hetzelfde schip.R.K schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:17:
Hoihoi,
In HEMS heb je wellicht ingesteld, dat ie op dynamische tarieven moet sturen, terwijl je in HA deze op b.v. NOM hebt staan. Welke krijgt dan voorrang?
Als je een van beide systemen alleen zou gebruiken voor monitoring en de ander voor automation, dan zou het wel mogelijk moeten zijn lijkt mij.
Dat vinkje lijkt er alleen voor de AC2400 te zijn en ik heb een Hyper. We gaan een issue aanmaken!gielz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:55:
[...]
Lange leve MQTT werkt het dan is het prima. Werkt het niet dan ben je soms een dag verder.
Kijk ook even in de zendure app ik zie daar een mqtt vinkje. En anders een issue aanmaken op de github.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik gebruikte HA eerst voor monitoring en HEMS IN Zendure voor de aansturing. Nu gebruik ik het andersom. Maar in de Zendure app kun je weinig monitoren als je apparaat niet toegevoegd is en dat gaat niet zonder HEMS in te schakelen. Ik zou nu bv niet weten of ik firmware- updates krijgJacqui schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:15:
[...]
Mijn gevoel zegt mij van niet. Je wilt geen twee kapiteins op hetzelfde schip.
In HEMS heb je wellicht ingesteld, dat ie op dynamische tarieven moet sturen, terwijl je in HA deze op b.v. NOM hebt staan. Welke krijgt dan voorrang?
Als je een van beide systemen alleen zou gebruiken voor monitoring en de ander voor automation, dan zou het wel mogelijk moeten zijn lijkt mij.
Ik heb even gestoeid met HEMS, maar is voor mij niet optimaal, dus daar weer uitgehaald. Via statistics kun je alsnog de dagelijkse import en export inzien in de app en daarnaast de huidige flow en status bekijken (laden/ontladen/standby).R.K schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:06:
[...]
Ik gebruikte HA eerst voor monitoring en HEMS IN Zendure voor de aansturing. Nu gebruik ik het andersom. Maar in de Zendure app kun je weinig monitoren als je apparaat niet toegevoegd is en dat gaat niet zonder HEMS in te schakelen. Ik zou nu bv niet weten of ik firmware- updates krijg
De firmware is waarschijnlijk nog niet voor iedereen vrijgegeven, maar alleen aan diegene die een support ticket hebben lopen. Zie hiervoor ook 'Het grote Zendure forum'.
Omdat ik wat issues heb met één specifieke accu had ik al eerder een ticket aangemaakt en eergisteren de firmware binnengekregen. Deze was gewoon zichtbaar onder 'Devices', dus ook zonder dat HEMS actief.
En een update van HA Core lijkt het verholpen te hebben....
Vanaf nu niets meer updaten toch?! Irritant dat soms zoveel factoren mogelijk een rol spelen, maar je niets kan uitsluiten, en het een update blijkt te zijn.Aziraphale schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:48:
En een update van HA Core lijkt het verholpen te hebben....
Soms moet je maar engelen geduld hebben, @Aziraphale
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik gebruik 2 Hyper2000 sets aangestuurd met de Fireson integratie (1.1.4) . Het ontladen met 1 hyper bij vermogens < 800W vind ik prima, de tweede komt dan > 800W ook bij.
Maar tijdens het laden zie ik dat de integratie altijd maar 1 hyper tegelijk oplaad, bij voldoende overschot geen probleem maar nu de dagen korter worden geeft dat toch een probleem. Op momenten wordt er dan toch onnodig zonnestroom geëxporteerd terwijl je dat wilt gebruiken om op te laden. Is hiervoor een workardound mogelijk om dit gedrag te omzeilen?
Maar tijdens het laden zie ik dat de integratie altijd maar 1 hyper tegelijk oplaad, bij voldoende overschot geen probleem maar nu de dagen korter worden geeft dat toch een probleem. Op momenten wordt er dan toch onnodig zonnestroom geëxporteerd terwijl je dat wilt gebruiken om op te laden. Is hiervoor een workardound mogelijk om dit gedrag te omzeilen?
intentionally left blank
Ik gebruik 1.1.3 en mijn 2 hypers laden gewoon tegelijk als er genoeg overschot is.pjeterinfo schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 10:57:
Ik gebruik 2 Hyper2000 sets aangestuurd met de Fireson integratie (1.1.4) . Het ontladen met 1 hyper bij vermogens < 800W vind ik prima, de tweede komt dan > 800W ook bij.
Laden vaak in totaal aan 2400w.
Fusegroups staan telkens op "device has its own phase".
Wat is het gedrag als er dan bijvoorbeeld 1000W overschot is? Wordt dit dan verdeeld over 2 hypers of wordt er dan 1 hyper met 1000W geladen?pulsarz schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:00:
[...]
Ik gebruik 1.1.3 en mijn 2 hypers laden gewoon tegelijk als er genoeg overschot is.
Laden vaak in totaal aan 2400w.
Fusegroups staan telkens op "device has its own phase".
intentionally left blank
Als er 1000W is laad hij maar 1 hyper.
Er wordt periodiek gewisseld tussen welke hyper aan het opladen is obv de beschikbare capaciteit.
Er wordt periodiek gewisseld tussen welke hyper aan het opladen is obv de beschikbare capaciteit.
Dan zit daar mijn probleem, ik heb 1 set met slechts 1 batterij. Daar wil ik geen 1000W in knallen, en manipuleer de P1 meter.
Maar de integratie verdeelt het inkomende vermogen dus ook niet helaas. En ik zie geen enkele mogelijkheid om het inkomende vermogen per Hyper te limiteren.
Maar de integratie verdeelt het inkomende vermogen dus ook niet helaas. En ik zie geen enkele mogelijkheid om het inkomende vermogen per Hyper te limiteren.
intentionally left blank
Fireson had het erover dat hij een keuze wil gaan inbouwen, maar ik snap de keuze om bij lagere loads 1 van beide omvormers aan het werk te zetten, dit voor een optimalere RTE.pjeterinfo schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:20:
Dan zit daar mijn probleem, ik heb 1 set met slechts 1 batterij. Daar wil ik geen 1000W in knallen, en manipuleer de P1 meter.
@gielz Ik heb in HA een automation gemaakt dat als de auto aan de laadpaal hangt de 2400AC naar standby wordt gezet, is het laden klaar dan weer naar NOM. Werkt prima verder maar ik zie nu toevallig dat als de 2400AC op standbij staat dat dan de sensor "Zendure 2400 AC Opslagmodus" omspringt naar "Opslaan in Flash". Klopt dit?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Klopt, wanneer je naar standby gaat zal de Smartmode van 1 naar 0 gaan. Wanneer je dit niet doet zal het vermogen constant -18-20 watt blijven (externe meting). Ga je vervolgens weer wat doen dan zal je zien dat deze weer terug gaat naar Opslaan in RAM.klump4u schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:05:
@gielz Ik heb in HA een automation gemaakt dat als de auto aan de laadpaal hangt de 2400AC naar standby wordt gezet, is het laden klaar dan weer naar NOM. Werkt prima verder maar ik zie nu toevallig dat als de 2400AC op standbij staat dat dan de sensor "Zendure 2400 AC Opslagmodus" omspringt naar "Opslaan in Flash". Klopt dit?
Omdat je niets doet wat betreft vermogen maakt het ook niet uit dat hij de ACmode naar het flashgeheugen wilt gaan schrijven.
code:
1
2
3
4
| zendure_standby: url: http://192.168.0.172/properties/write method: POST payload: '{"sn":"<SERIAL>","properties":{"smartMode": 0, "outputLimit": 0, "inputLimit": 0 }}' |
Helder, klopt inderdaad dat hij na het laden weer mooi terug gaat. Het viel me toevallig op en ik dacht even vragen.gielz schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:30:
[...]
Klopt, wanneer je naar standby gaat zal de Smartmode van 1 naar 0 gaan. Wanneer je dit niet doet zal het vermogen constant -18-20 watt blijven (externe meting). Ga je vervolgens weer wat doen dan zal je zien dat deze weer terug gaat naar Opslaan in RAM.
Omdat je niets doet wat betreft vermogen maakt het ook niet uit dat hij de ACmode naar het flashgeheugen wilt gaan schrijven.
code:
1 2 3 4 zendure_standby: url: http://192.168.0.172/properties/write method: POST payload: '{"sn":"<SERIAL>","properties":{"smartMode": 0, "outputLimit": 0, "inputLimit": 0 }}'
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Wat je nu ook nog ziet is dat er soms wat vertraging zit in de sensoren. Ik ben nu begonnen met het testen van alles via de 1 seconden API. Dit zou geen problemen moeten geven omdat bij het ophalen van de huidige 1 seconden API voor het vermogen de overige data ook al mee komt. Hierbij zitten dan ook meteen nieuwe sensoren;klump4u schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:56:
[...]
Helder, klopt inderdaad dat hij na het laden weer mooi terug gaat. Het viel me toevallig op en ik dacht even vragen.
*RTE is natuurlijk foutief met zo weinig data.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1rKMSvzW3P8kLpD5PBaAPWIt.jpg?f=user_large)
Deze wijziging is trouwens heel minimaal en vind alleen in de configuration.yaml plaats. Waarbij alles gewoon behouden blijft zoals het nu werkt.
Misschien een domme vraag hoor maar kan iemand mij uitleggen wat hier nu staat? Het staat in de eerste pagina van dit topic.
"'De motor van alles. Deze zal slim opladen en slim ontladen en samen dansen tot één geheel. Er zit ook standaard uitgesteld laden in die 1 uur na zonsopgang aan de slag gaat van april t/m september. En 1 uur voor zonsondergang niet meer gaat hamsteren."'
Ik begrijp hieruit dat de automatisering er voor zorgt dat de batterij tussen 1 uur na en en 1 uur voor zonsopgang alleen geladen wordt door zonnestroom, klopt dat?
En zo ja, wat gebeurt er dan van oktober t/m maart? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Moet ik dan de slim opladen modus gebruiken? Of handmatig op de goedkope tariefuren zelf laden?
"'De motor van alles. Deze zal slim opladen en slim ontladen en samen dansen tot één geheel. Er zit ook standaard uitgesteld laden in die 1 uur na zonsopgang aan de slag gaat van april t/m september. En 1 uur voor zonsondergang niet meer gaat hamsteren."'
Ik begrijp hieruit dat de automatisering er voor zorgt dat de batterij tussen 1 uur na en en 1 uur voor zonsopgang alleen geladen wordt door zonnestroom, klopt dat?
En zo ja, wat gebeurt er dan van oktober t/m maart? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Moet ik dan de slim opladen modus gebruiken? Of handmatig op de goedkope tariefuren zelf laden?
In de winter gaat ie als het goed is gelijk bij zonsopkomst laden. In de zomer niet omdat er dan genoeg zonne energie is en je dan niet met lage vermogens gaat laden om efficiënter te laden.R.K schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:44:
Misschien een domme vraag hoor maar kan iemand mij uitleggen wat hier nu staat? Het staat in de eerste pagina van dit topic.
Die ene automatisering regelt het hele jaar door gewoon de NOM. Dus met de automatisering kan je de batterij zonder problemen aansturen
In de winter maanden kun je er inderdaad er voor kiezen om dynamisch op te laden. Dit zit er standaard niet in omdat dit via een aparte integratie loopt en er zijn hier zo veel smaken en wensen in.R.K schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:44:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SfhYsZ6ts1CoE3yVtfLQNV5t.jpg?f=user_large)
Je zou dan via een eigen automatisering (wat veel doen) kunnen kijken of je in de goedkoopste uren zit en dan de modus aanpassen naar "Handmatig" met een bepaald vermogen of "Opladen met 2400 watt". Daarna weer terug naar bijvoorbeeld "Alleen slim ontladen" of "Nul op de meter".
Ik heb idd al een cheapest hours automatisering aangemaakt en die ook even getest. Maar durfde het nog niet aan om hem in te schakelen, ik wist niet zeker of dat een conflict zou opleveren met @gielz automatisering. Kan het handmatig doen maar mooiste is natuurlijk als het automatisch gaat, inbouwen in mijn automatisering dat als hij actief wordt dat het automatisch op handmatig gaat.
Moet zoveel leren in zo'n korte tijd:-)
:strip_exif()/f/image/k7kHCsttCv6FSR0DhzIvK0CC.jpg?f=fotoalbum_large)
Een paar dagen geleden mijn “torentjes” geïnstalleerd.
Voorlopig draai ik de HA integratie van Fireson via ZENSDK en na een beetje puzzelen hoe de instellingen goed te zetten, bevalt dat prima. Via de AIO Energy Management integratie tijdens de 3 goedkoopste uren laden en de 2 duurste uren ontladen en de rest (met een paar beperkingen) NOM. De komende tijd eens kijken hoe dat bevalt.
[ Voor 5% gewijzigd door jk-d op 07-09-2025 19:23 ]
zenSDK (Gielz) update
Na aanleiding van een aantal DMs zijn er wat extra sensoren toegevoegd en worden nu ten alle tijden alle gegevens realtime:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VYiQPfYCttZyHxWMgNx6l9tJ.jpg?f=user_large)
Rest naar realtime
Zet de Rest: onderdelen allemaal in de scan_interval: 1, hier staat nu alleen je vermogenssensor en straks dus alles wat onder Rest: valt.code:
1
2
3
| rest: - resource: http://192.168.0.172/properties/report scan_interval: 1 |
Sensor
Onderstaande toevoegen voor de KWH import en export meting (exact zoals in de APP). Dit zit direct onder het input_number gedeelte en is geen onderdeel van de Rest:code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| sensor: - platform: integration name: "Zendure 2400 AC Energie Import" unique_id: zendure_2400_ac_energie_import source: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_import unit_prefix: k round: 2 method: trapezoidal - platform: integration name: "Zendure 2400 AC Energie Export" unique_id: zendure_2400_ac_energie_export source: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_export unit_prefix: k round: 2 method: trapezoidal |
Template
Onderstaande valt onder het Template: gedeeltecode:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - name: "Zendure 2400 AC RTE Totaal" unit_of_measurement: "%" state_class: measurement icon: mdi:percent-box state: > {% set energy_import = states('sensor.zendure_2400_ac_energie_import') | float(0) %} {% set energy_export = states('sensor.zendure_2400_ac_energie_export') | float(0) %} {% if energy_import > 0 %} {% set percentage = ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) %} {% if 0 <= percentage <= 100 %} {{ percentage }} {% else %} 0 {% endif %} {% else %} 0 {% endif %} unique_id: Zendure_2400_AC_RTE_Totaal |
Rest:
Onder het Rest: gedeelte, Batterij Temperatuur is verwijderd dit was namelijk altijd alleen Batterij 1 en is nu netjes gesplitst.code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
| - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Export" value_template: "{{ value_json['properties']['packInputPower'] | int }}" unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Export unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure 2400 AC Vermogen Import" value_template: "{{ (value_json['properties']['outputPackPower'] | int) }}" unique_id: Zendure_2400_AC_Vermogen_Import unit_of_measurement: "W" state_class: measurement device_class: power - name: "Zendure 2400 AC Signaalsterkte" value_template: > {% set rssi = value_json['properties']['rssi'] | int(-100) %} {% if rssi >= -60 %} Uitstekend {% elif rssi >= -70 %} Goed {% elif rssi >= -80 %} Zwak {% else %} Slecht {% endif %} unique_id: Zendure_2400_AC_Signaalsterkte icon: mdi:wifi - name: "Zendure 2400 AC Batterij 1 Temperatuur" value_template: > {% set maxTemp = value_json['packData'][0]['maxTemp'] | int %} {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }} unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_1_Temperatuur unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement device_class: temperature icon: mdi:thermometer - name: "Zendure 2400 AC Batterij 2 Temperatuur" value_template: > {% set maxTemp = value_json['packData'][1]['maxTemp'] | int %} {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }} unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_2_Temperatuur unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement device_class: temperature icon: mdi:thermometer - name: "Zendure 2400 AC Batterij 3 Temperatuur" value_template: > {% set maxTemp = value_json['packData'][2]['maxTemp'] | int %} {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }} unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_3_Temperatuur unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement device_class: temperature icon: mdi:thermometer - name: "Zendure 2400 AC Batterij 4 Temperatuur" value_template: > {% set maxTemp = value_json['packData'][3]['maxTemp'] | int %} {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }} unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_4_Temperatuur unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement device_class: temperature icon: mdi:thermometer - name: "Zendure 2400 AC Batterij 5 Temperatuur" value_template: > {% set maxTemp = value_json['packData'][4]['maxTemp'] | int %} {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }} unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_5_Temperatuur unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement device_class: temperature icon: mdi:thermometer - name: "Zendure 2400 AC Batterij 6 Temperatuur" value_template: > {% set maxTemp = value_json['packData'][5]['maxTemp'] | int %} {{ (maxTemp - 2731) / 10.0 }} unique_id: Zendure_2400_AC_Batterij_6_Temperatuur unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement device_class: temperature icon: mdi:thermometer |
@gielz
Vraagje,
In jouw automatisering wil ik in optie 4 bij de aansturing de voorwaarden en actie waarbij er 1 na en 1 uur voor zonsopgang geladen wordt uitschakelen om daarvoor in de plaats mijn eigen cheapest hours automatisering te gebruiken. Ik wil voor uitschakelen kiezen omdat ik het niet definitief kwijt wil.
Is dat mogelijk of geeft dat een probleem in de algehele automatisering?
Vraagje,
In jouw automatisering wil ik in optie 4 bij de aansturing de voorwaarden en actie waarbij er 1 na en 1 uur voor zonsopgang geladen wordt uitschakelen om daarvoor in de plaats mijn eigen cheapest hours automatisering te gebruiken. Ik wil voor uitschakelen kiezen omdat ik het niet definitief kwijt wil.
Je kunt die zeker uitschakelen (zie FAQ). Werkt het niet zoals je wilt dan kun je altijd terug naar het begin.R.K schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:29:
@gielz
Vraagje,
In jouw automatisering wil ik in optie 4 de voorwaarden en actie waarbij er 1 na en 1 uur voor zonsopgang geladen wordt uitschakelen om daarvoor in de plaats mijn eigen cheapest hours automatisering te gebruiken. Ik wil voor uitschakelen kiezen omdat ik het niet definitief kwijt wil.
🔴 Uitgesteld laden in de opwekseizoen wil ik aanpassen of uitschakelen.
In de Zendure zenSDK (Gielz) automatisering heb je bij optie 4 en 5 onder aansturing de uitgesteld laden voorwaarden zitten. Standaard staat deze op 1 uur na zonsopkomst starten met laden en 1 uur voor zonsondergang stoppen met laden. Deze kun je aanpassen of de volledige voorwaarde regel uitschakelen.:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoSrgpraKUk6XTJAlC3IfSJh.jpg?f=user_large)
Je kunt het ook samen laten werken. Ik heb ook een eigen automatisering, die kijkt naar de zonopbrengst die dag en als die te laag is voor een volle accu, de selectbox om de modus te selecteren van gielz op goedkope uren gewoon aanpassen naar een waarde opladen met X watt en na dat uur weer terugzetten op de waarde waar hij eerst op stond. Dan blijft alleen de automatisering van gielz de accu aansturen, andere automatiseringen veranderen dan alleen de geselecteerde waarde in de selectbox.R.K schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:48:
Ik heb idd al een cheapest hours automatisering aangemaakt en die ook even getest. Maar durfde het nog niet aan om hem in te schakelen, ik wist niet zeker of dat een conflict zou opleveren met @gielz automatisering. Kan het handmatig doen maar mooiste is natuurlijk als het automatisch gaat, inbouwen in mijn automatisering dat als hij actief wordt dat het automatisch op handmatig gaat.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt ingeregeld. Ik heb wel de Forecast.Solar integratie geïnstalleerd, maar die geeft bij mij onvoldoende betrouwbare info om te kunnen gebruiken.avdwerf schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:24:
[...]
Ik heb ook een eigen automatisering, die kijkt naar de zonopbrengst die dag .....
Ik had hetzelfde probleem. Mij is toen Solcast aanbevolen en die is in mijn geval ook veel nauwkeuriger. Daar stuur ik met een eigen automatisering nu ook de batterij mee aan en werkt perfekt.jk-d schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:42:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt ingeregeld. Ik heb wel de Forecast.Solar integratie geïnstalleerd, maar die geeft bij mij onvoldoende betrouwbare info om te kunnen gebruiken.
Yep, hier ook Solcast, komt na wat instellen redelijk overeen met wat de zonnepanelen die dag leveren.dennisdew16 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:00:
[...]
Ik had hetzelfde probleem. Mij is toen Solcast aanbevolen en die is in mijn geval ook veel nauwkeuriger. Daar stuur ik met een eigen automatisering nu ook de batterij mee aan en werkt perfekt.
Solcast voorspelde 37 kWh voor vandaag, zit nu om 17:20 op 32.7 kWh.
[ Voor 7% gewijzigd door Tijgerkracht op 08-09-2025 17:20 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Werk hier ook met Solcast inderdaad, die is vaak redelijk nauwkeurig. Forecast.Solar zat er bij mij ook heel ver naast altijd.jk-d schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:42:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt ingeregeld. Ik heb wel de Forecast.Solar integratie geïnstalleerd, maar die geeft bij mij onvoldoende betrouwbare info om te kunnen gebruiken.
Zit nog stukje code in dat hij dit skipt als de auto aan het laden is, dit is de yaml voor de automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| alias: Accu volladen op goedkoopste uren triggers: - minutes: "1" trigger: time_pattern conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sensor.peblar_ev_charger_status state: charging sequence: - stop: Auto is aan het laden, doe niets. - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.zonvoorspelling_forecast_today below: 20 - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours state: "on" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt action: input_select.select_option - data: message: "Accu opladen: weinig zon (<20 kWh) en goedkoopste uren actief." action: notify.mobile_app_aart_s25 - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.zonvoorspelling_forecast_today above: 20 - condition: numeric_state entity_id: sensor.zonvoorspelling_forecast_today below: 25 - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_3_hours state: "on" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt action: input_select.select_option - data: message: >- Accu opladen: matige zon (20-25 kWh) en 3 goedkoopste uren actief. action: notify.mobile_app_aart_s25 - conditions: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.peblar_ev_charger_status') != 'charging' }}" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Nul op de meter action: input_select.select_option mode: single |
Werkte bij mij inderdaad ook zeer matig.jk-d schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:42:
[...]
Ook te proberen: https://open-meteo.com/en/docs/knmi-api
Stel je precieze coördinaten in, je richtingshoek en hellingshoek van de panelen, kies voor Global Tilted Radiation (GTI), eventueel meer eigenschappen. De te gebruiken API zie je direct, is op te halen in HA.
Bijv
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| rest: - resource: "https://api.open-meteo.com/v1/forecast?latitude=x.xxxxx&longitude=y.yyyyy&hourly=temperature_2m,global_tilted_irradiance&models=knmi_seamless&timezone=Europe%2FBerlin&forecast_days=3&tilt=19&azimuth=-16" scan_interval: 1800 # elk halfuur sensor: - name: "JSON OpenMeteo" value_template: "{{ now().timestamp() | int }}" # dummywaarde json_attributes: - hourly |
Vanuit GTI heb je een omrekening nodig in HA, die je allicht zelf kunt maken vanuit je eigen historische PV-opbrengst.
Mogelijk wil je ook iets met buitentemperatuur doen om je verwarmingsbehoefte te modelleren. Je kunt verleden en enige toekomstige dagen kiezen bijv, en elk uur. Gegevens worden regelmatig geactualiseerd.
There's nothing moister than an oyster.
Ik probeer heb te snappen, best wel wat conditions. Begrijp ik het goed dat je dus handmatig oplaad als er weinig zon is en anders niet? Kun je iets meer details geven over de werking.avdwerf schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:12:
[...]
Werk hier ook met Solcast inderdaad, die is vaak redelijk nauwkeurig. Forecast.Solar zat er bij mij ook heel ver naast altijd.
Zit nog stukje code in dat hij dit skipt als de auto aan het laden is, dit is de yaml voor de automatisering:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 alias: Accu volladen op goedkoopste uren triggers: - minutes: "1" trigger: time_pattern conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: sensor.peblar_ev_charger_status state: charging sequence: - stop: Auto is aan het laden, doe niets. - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.zonvoorspelling_forecast_today below: 20 - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours state: "on" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt action: input_select.select_option - data: message: "Accu opladen: weinig zon (<20 kWh) en goedkoopste uren actief." action: notify.mobile_app_aart_s25 - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.zonvoorspelling_forecast_today above: 20 - condition: numeric_state entity_id: sensor.zonvoorspelling_forecast_today below: 25 - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_3_hours state: "on" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt action: input_select.select_option - data: message: >- Accu opladen: matige zon (20-25 kWh) en 3 goedkoopste uren actief. action: notify.mobile_app_aart_s25 - conditions: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.peblar_ev_charger_status') != 'charging' }}" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Nul op de meter action: input_select.select_option mode: single
Als we het autostuk niet meenemen:martinvdm schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:24:
[...]
Ik probeer heb te snappen, best wel wat conditions. Begrijp ik het goed dat je dus handmatig oplaad als er weinig zon is en anders niet? Kun je iets meer details geven over de werking.
- Check op verwachte zonopbrengst die dag. Ik ga er vanuit dat ik 25kwh nodig heb aan zonopwerk om een volle accu te hebben
- Indien hij onder de 25kwh maar boven de 20kwh is, voer ik een handeling uit op alleen de 3 goedkoopste uren
- Indien hij onder de 20kwh is, voer ik een handeling uit op de 6 goedkoopste uren
3 en 6 zijn voor nu nog uit de lucht gegrepen, ik heb dit nog niet goed kunnen testen omdat ik nog weinig dagen onder de 25kwh heb gehad. Laatste week wel maar zit al 2 weken zonder werkende AC 2400 (leve zendure support). Die 3 en 6 uur ga ik mogelijk dus nog aanpassen.
Die handeling is, op de 3 of 6 goedkoopste uren, zet de "Oplaadmodus" selectbox van gielz integratie op Opladen met 2400 watt (= forceren om maximaal te laden). Als het uur is afgelopen, zet hem weer terug op Nul op de meter.
beste mensen,
Ik kom er niet uit, ben al de hele dag bezig om goedkoopste uren laden automatisering te maken.
Wat heb ik al gedaan?
Nordpool integratie gedownload en sensor daarvoor aangemaakt
Cheapest hours integratie toegevoegd.
Heb al diverse methoden geprobeerd maar niets wil lukken, kan iemand mij een code sturen, of een stappenplan?
Voor de goede orde, ik ben alleen op zoek naar goedkoopste uren, 4 of 5 uren om precies te zijn, dus niet de duurste uren. Dat laatste ga ik niet gebruiken.
Ik draai de @gielz automatisering voor een SF2400AC met HA in docker op een Synology DS224+
B.v.d.
Ik kom er niet uit, ben al de hele dag bezig om goedkoopste uren laden automatisering te maken.
Wat heb ik al gedaan?
Nordpool integratie gedownload en sensor daarvoor aangemaakt
Cheapest hours integratie toegevoegd.
Heb al diverse methoden geprobeerd maar niets wil lukken, kan iemand mij een code sturen, of een stappenplan?
Voor de goede orde, ik ben alleen op zoek naar goedkoopste uren, 4 of 5 uren om precies te zijn, dus niet de duurste uren. Dat laatste ga ik niet gebruiken.
Ik draai de @gielz automatisering voor een SF2400AC met HA in docker op een Synology DS224+
B.v.d.
[ Voor 8% gewijzigd door R.K op 08-09-2025 20:22 ]
@R.K Heb je de helper aangemaakt met de juiste Jinja code? Als je die helper bewerkt, zie je dan al true/false of on/off onderin staan bij de pop-up? Kan je de code of screenshot posten?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Voor de volledigheid:
:strip_exif()/f/image/sbO6kWfivrKi9Yp6U4zPHCvW.png?f=user_large)
En die pas je dan zo toe:
:strip_exif()/f/image/sbO6kWfivrKi9Yp6U4zPHCvW.png?f=user_large)
Django/Jinja:
1
2
| {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_4_09_021', attr_today='Today', hours=5, split=true, lowest=true, mode='is_now', value_key='price', time_key='time') }} |
En die pas je dan zo toe:
/f/image/LmIUJEodNT6yv7qUqfEStnpH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Taro op 08-09-2025 20:26 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
@R.K Ik heb hier toevallig deze nog laatst gemaakt maar niet in gebruik. Dan hoef je alleen Nordpool werkend te hebben en deze template helper die Ja of Nee geeft;
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kdvpf4dbzxGcQEpOisdDnJg2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XipA2hbgi8BBhNY9OCsOhce1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kdvpf4dbzxGcQEpOisdDnJg2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XipA2hbgi8BBhNY9OCsOhce1.jpg?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| {% set prijzen = state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_09_0', 'raw_today') %} {% if prijzen is iterable and prijzen | count >= 6 %} {% set prijzen_per_uur = prijzen | sort(attribute='value') %} {% set goedkoopste_6 = prijzen_per_uur[:6] %} {% set goedkope_uren = goedkoopste_6 | map(attribute='start') | map(attribute='hour') | list %} {% set huidige_uur = now().hour %} {% if huidige_uur in goedkope_uren %} Ja {% else %} Nee {% endif %} {% else %} Data niet beschikbaar of onvoldoende gegevens. {% endif %} |
[ Voor 6% gewijzigd door gielz op 08-09-2025 20:54 ]
:strip_exif()/f/image/PJSkyvkC6TLgrtEmMysm4MG5.png?f=user_large)
Dit is wat ik heb, ik zie bij jou onderin cheapest hours staan, bij mij staat er Nordpool
[ Voor 38% gewijzigd door R.K op 08-09-2025 21:07 ]
Dat maakt niet uit verder, is de naam die je de sensor hebt gegeven.R.K schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:05:
Dit is wat ik heb, ik zie bij jou onderin cheapest hours staan, bij mij staat er Nordpool
Gebruik je wel de hacs versie van noordpool en niet de standaard integratie?
[ Voor 12% gewijzigd door avdwerf op 08-09-2025 21:24 ]
:strip_exif()/f/image/CBGDx1ZZnpfc8pgJg3Nn9AN4.png?f=user_large)
Ik had de goede naam niet in de code gezet, ik had het zelf een makkelijke naam gegeven 'nordpool'
Dat moest in de code veranderd worden, de sensor lijkt nu te werken. Ik ga er morgen mee verder, heb vierkante ogen onderhand.
Hartstikke bedankt mannen
avdwerf schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:24:
[...]
Dat maakt niet uit verder, is de naam die je de sensor hebt gegeven.
Gebruik je wel de hacs versie van noordpool en niet de standaard integratie?
:strip_exif()/f/image/Q3Qjwz18Be27KUlYd7RvqjxZ.png?f=user_large)
ik gebruik deze versie
[ Voor 24% gewijzigd door R.K op 08-09-2025 21:37 ]
Dank voor alle reacties, ik ga solcast eens proberen.jk-d schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:42:
[...]
In de nieuwe Zendure HA 1.1.4-pre3 (die is er sinds gisteren) is het mogelijk de fan handmatig aan te sturen en te schakelen tussen deze waardes:
:strip_exif()/f/image/zPiYTHElRfDurqiimNosOuqM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja maar werkt dit ook? Want met fw 1.06 krijg ik dit niet aan de praat.martinvdm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:10:
In de nieuwe Zendure HA 1.1.4-pre3 (die is er sinds gisteren) is het mogelijk de fan handmatig aan te sturen en te schakelen tussen deze waardes:
[Afbeelding]
Dat kan ik je helaas niet vertellen, ik heb namelijk (nog) geen fangielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:33:
[...]
Ja maar werkt dit ook? Want met fw 1.06 krijg ik dit niet aan de praat.
Fanspeed aansturen werkt helaas nog niet met https://github.com/Zendur...A/releases/tag/1.1.4-pre3.
Wordt na wijzigen in Fast weer snel op Auto gezet en doet dan niets.
Wordt na wijzigen in Fast weer snel op Auto gezet en doet dan niets.
[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 10-09-2025 09:58 ]
Terug van pre3/pre4 naar pre2 aangezien Manual charging niet meer startte.
Zojuist getest met pre3, werkt hier oke. Zowel opladen handmatig als ontladen handmatig.
En met pre4 ook al geprobeerd icm slimme matching?martinvdm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:06:
Zojuist getest met pre3, werkt hier oke. Zowel opladen handmatig als ontladen handmatig.
Willde bij mij niet starten in slimme matching en dus weer terug naar pre2.Taro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:51:
[...]
En met pre4 ook al geprobeerd icm slimme matching?
Heb hem aangepast en lijkt prima te werken. Merk wel iets meer schommelingen in de nacht dan ik eerst had. Moet toevallig de automatisering zelf ook niet op sneller dan 4 seconden gezet worden nu de data elke seconde opgehaald wordt?gielz schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:53:zenSDK (Gielz) update
Na aanleiding van een aantal DMs zijn er wat extra sensoren toegevoegd en worden nu ten alle tijden alle gegevens realtimeopgehaald. Wil je hier gebruik van maken dan moet je alleen je configuration.yaml op de volgende punten aanpassen. In de TS staat de laatste versie zodat je even exact kunt zien waar het hoort.
Het ziet er naar uit dat de p1 meter firmware van Zendure eindelijk de 1 sec update heeft geïntroduceerd. Iemand deze meter al opgenomen in HA? Volgende de nieuwe fw zou dit moeten kunnen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrBhmjPqVFKNGngiPghwDhzE.jpg?f=user_large)
Dit kon al vanaf de eerste firmware; Taro in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"martinvdm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:31:
Het ziet er naar uit dat de p1 meter firmware van Zendure eindelijk de 1 sec update heeft geïntroduceerd. Iemand deze meter al opgenomen in HA? Volgende de nieuwe fw zou dit moeten kunnen. [Afbeelding]
De automatisering naar een snellere interval wil ik nog wel gaan testen. Maar in principe is er niets aangepast aan de aansturing. De HW Energysocket was al op 1 seconden en dat is de zenSDK nu ook. De data en verwerking is dus identiek buiten het correctie gedeelte. Hier zie ik eigenlijk geen verschil buiten dat er geen externe meting meer nodig is.avdwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:13:
[...]
Heb hem aangepast en lijkt prima te werken. Merk wel iets meer schommelingen in de nacht dan ik eerst had. Moet toevallig de automatisering zelf ook niet op sneller dan 4 seconden gezet worden nu de data elke seconde opgehaald wordt?
Homewizard kwam uit op een aansturing van 2-4 seconden en de zenSDK draait nu op 1-4 seconden. Ik vraag mij dus af of het echt sneller kan.
Wat is nu je import in de nacht van 00:00 t/m 07:00? Hier is dat rond de 0.005 kwh.
[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 10-09-2025 17:38 ]
Eens, die had ik ff gemist. maar waarom zou je dit dan nu expliciet willen vermelden? Dat het via REST kon wil natuurlijk niet zeggen dat men wellicht een andere of officiële geschiktheid heeft gemaakt.gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:32:
[...]
Dit kon al vanaf de eerste firmware; Taro in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Edit: in de properties/report van de p1 meter wordt alleen de opgenomen stroom weergegeven en geen waarde voor de teruggeverde stroom. Of ik zie het verkeerd.
[ Voor 17% gewijzigd door martinvdm op 10-09-2025 18:26 ]
@gielz Ik zit te kijken in je automation en ik snap onder "Aansturing" optie 2 niet helemaal, waarom zou ik 75% van de vraag willen compenseren?
Deze manier van aansturen is "geleend" van een andere populaire PiB batterij. Bij het starten met ontladen vanuit het 0 punt zal hij eerst 75% compenseren. De eerste volgende meting is dan 100% compenseren. Dit om te voorkomen dat je direct bij het ontladen in een golf terecht komt op de P1 wat een tijd duurt om weer uit te komen. Ben je al aan het ontladen dan vervalt die 75% en is het constant 100%.AWEF schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:39:
@gielz Ik zit te kijken in je automation en ik snap onder "Aansturing" optie 2 niet helemaal, waarom zou ik 75% van de vraag willen compenseren?
Bij het laden is dit proces identiek.
Ah, dank voor de uitleg.gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:25:
[...]
Deze manier van aansturen is "geleend" van een andere populaire PiB batterij. Bij het starten met ontladen vanuit het 0 punt zal hij eerst 75% compenseren. De eerste volgende meting is dan 100% compenseren. Dit om te voorkomen dat je direct bij het ontladen in een golf terecht komt op de P1 wat een tijd duurt om weer uit te komen. Ben je al aan het ontladen dan vervalt die 75% en is het constant 100%.
Bij het laden is dit proces identiek.
Je zou dit even in het normale topic kunnen vragen welke data allemaal te zien is. Een aantal hebben zelfs al verbeteringen doorgegeven aan Zendure. Ik kan mijn herinneren dat hij ook geen KWH import en export data heeft.martinvdm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:23:
[...]
Eens, die had ik ff gemist. maar waarom zou je dit dan nu expliciet willen vermelden? Dat het via REST kon wil natuurlijk niet zeggen dat men wellicht een andere of officiële geschiktheid heeft gemaakt.
Edit: in de properties/report van de p1 meter wordt alleen de opgenomen stroom weergegeven en geen waarde voor de teruggeverde stroom. Of ik zie het verkeerd.
Zelf nog niet met de Zendure P1 aan de slag kunnen gaan. Hij ligt hier wel op mijn bureau.....maar de huidige aansturing met de Homewizard P1 ben ik zo tevreden over dat hij voorlopig nog even in de doos blijft zitten.
Ja als ik de cijfers kijk lijkt het mee te vallen, blijft sowieso onder de kilowatt. Alleen de lijn een maand geleden:gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:37:
[...]
De automatisering naar een snellere interval wil ik nog wel gaan testen. Maar in principe is er niets aangepast aan de aansturing. De HW Energysocket was al op 1 seconden en dat is de zenSDK nu ook. De data en verwerking is dus identiek buiten het correctie gedeelte. Hier zie ik eigenlijk geen verschil buiten dat er geen externe meting meer nodig is.
Homewizard kwam uit op een aansturing van 2-4 seconden en de zenSDK draait nu op 1-4 seconden. Ik vraag mij dus af of het echt sneller kan.
Wat is nu je import in de nacht van 00:00 t/m 07:00? Hier is dat rond de 0.005 kwh.
:strip_exif()/f/image/pfIdi8W5nkNx3uoPBVfMWhyZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Is echt veel strakker dan die van vannacht:
:strip_exif()/f/image/LAJXVDGAwm7AbvgowKd12wTv.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dus geen idee waar hem dat aan kan liggen. Heb alleen een nieuwe ac2400 ontvangen, in HA het ipadres veranderd en alles verder intact gelaten.
[ Voor 23% gewijzigd door avdwerf op 10-09-2025 20:32 ]
Heb je een schermafbeeling waarbij je ook watt hebt staan? Wanneer je overdag een moment met bijvoorbeeld -2000 watt heb staan in de grafiek en vervolgens is het een wolkje wolkje dag dan kan bijvoorbeeld de max -400 watt zijn. Hierdoor lijkt het op paniek maar dat is het niet.avdwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:31:
[...]
Ja als ik de cijfers kijk lijkt het mee te vallen, blijft sowieso onder de kilowatt. Alleen de lijn een maand geleden:
[Afbeelding]
Is echt veel strakker dan die van vannacht:
[Afbeelding]
Maar dus geen idee waar hem dat aan kan liggen. Heb alleen een nieuwe ac2400 ontvangen, in HA het ipadres veranderd en alles verder intact gelaten.
Zelf gebruik ik de "Helaas pindakaas" chart in Home Assistant wat een veel beter beeld geeft waar nog potentie zit;
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/npqlKTBL02ZBYFkEOUknL032.jpg?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
| type: custom:apexcharts-card cache: true stacked: true update_interval: 5sec span: start: day header: show: true show_states: true title: Helaas pindakaas graph_span: 1d series: - entity: sensor.p1_meter_energy_import name: Helaas pindakaas group_by: func: diff duration: 1h type: column stroke_width: 0 opacity: 1 extend_to: now color: "#f1b605" float_precision: 5 yaxis_id: energy show: in_header: false - entity: sensor.p1_meter_energy_import yaxis_id: header_only name: Vandaag (import) float_precision: 3 statistics: period: day type: change align: start show: legend_value: true in_header: true in_chart: false apex_config: toolbar: show: true tools: download: true selection: true zoom: true zoomin: true zoomout: true pan: true tooltip: x: format: HH:mm:ss show: false xaxis: labels: show: false style: colors: grey axisTicks: show: false axisBorder: color: "#616269" yaxis: - title: text: "" decimalsInFloat: 3 labels: style: colors: "#7b7c83" grid: strokeDashArray: 0 borderColor: rgb(52,52,52) show: true chart: height: 200px legend: show: false markers: size: 0 hover: size: 0 |
dit is geen algemeen accu advies topic.
[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 10-09-2025 22:04 ]
Hoi allemaal
Ik ben zo vrij geweest om een automatiseringscode te gebruiken die hier op het forum stond waarbij je goedkoop laadt en duur verkoopt.
Ik heb het zelf aangepast naar de 3 goedkoopste uren kopen/laden en 1 uur duur verkopen/ontladen.
Die automatisering op zich doet het goed en precies wat ik wil.
Echter kan ik als deze automatisering actief is de Solarflow 2400AC status niet handmatig bedienen, de status springt direct weer terug naar de stand waarop de goedkoop laden automatisering op staat op dat moment, als ik de automatisering uitschakel kan ik dat wel weer doen.
Voor de aansturing van mijn batterij gebruik ik de @gielz automatisering.
Iemand een idee hoe dit aan te passen?
:strip_exif()/f/image/eQgkxzvh5N5vsRBERJsznduA.png?f=user_large)
Ik ben zo vrij geweest om een automatiseringscode te gebruiken die hier op het forum stond waarbij je goedkoop laadt en duur verkoopt.
Ik heb het zelf aangepast naar de 3 goedkoopste uren kopen/laden en 1 uur duur verkopen/ontladen.
Echter kan ik als deze automatisering actief is de Solarflow 2400AC status niet handmatig bedienen, de status springt direct weer terug naar de stand waarop de goedkoop laden automatisering op staat op dat moment, als ik de automatisering uitschakel kan ik dat wel weer doen.
:strip_exif()/f/image/eQgkxzvh5N5vsRBERJsznduA.png?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
| alias: Zendure goedkoop kopen/duur verkopen description: "" triggers: - seconds: /1 trigger: time_pattern enabled: true conditions: [] actions: - alias: Kiezen tussen 4 opties choose: - conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.3_goedkoopste_uren state: "on" enabled: true sequence: - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt enabled: true - conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.duurste_uur state: "on" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Ontladen met 2400 watt action: input_select.select_option alias: als duurste uur gelijk is aan Aan - conditions: - alias: wanneer 2 voorwaarden overeenkomen condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.3_goedkoopste_uren state: "off" - condition: state entity_id: binary_sensor.duurste_uur state: "off" sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: Nul op de meter target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren enabled: true alias: wanneer 2 voorwaarden overeenkomen - conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.3_goedkoopste_uren state: "on" - type: is_battery_level condition: device device_id: add3feb33fa636cace5254775f2c7ff2 entity_id: 0323fbb07a89a2caaf48b4607b6aadf9 domain: sensor above: 99 sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: Nul op de meter target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren enabled: true alias: wanneer 2 andere voorwaarden overeenkomen mode: single |
[ Voor 5% gewijzigd door R.K op 10-09-2025 22:05 ]
@R.K bij de quickreply zie je </> staan. Wanneer je daar op klikt zie je [code.][/code.] en daar moet het tussen.
Je kunt het beste eerst even naar de trace kijken om te zien waarom hij de keuze maakt om een modus terug te zetten. Naast de automatisering op de 3 puntjes klikken en dan "Tracering weergeven".R.K schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:54:
Hoi allemaal
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 alias: Zendure goedkoop kopen/duur verkopen description: "" triggers: - seconds: /1 trigger: time_pattern enabled: true conditions: [] actions: - alias: Kiezen tussen 4 opties choose: - conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.3_goedkoopste_uren state: "on" enabled: true sequence: - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt enabled: true - conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.duurste_uur state: "on" sequence: - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Ontladen met 2400 watt action: input_select.select_option alias: als duurste uur gelijk is aan Aan - conditions: - alias: wanneer 2 voorwaarden overeenkomen condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.3_goedkoopste_uren state: "off" - condition: state entity_id: binary_sensor.duurste_uur state: "off" sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: Nul op de meter target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren enabled: true alias: wanneer 2 voorwaarden overeenkomen - conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.3_goedkoopste_uren state: "on" - type: is_battery_level condition: device device_id: add3feb33fa636cace5254775f2c7ff2 entity_id: 0323fbb07a89a2caaf48b4607b6aadf9 domain: sensor above: 99 sequence: - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: Nul op de meter target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren enabled: true alias: wanneer 2 andere voorwaarden overeenkomen mode: single
Hier valt eigenlijk altijd het meest van te leren.
Jazeker, deze komen het meest overeen.gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:42
Heb je een schermafbeeling waarbij je ook watt hebt staan? Wanneer je overdag een moment met bijvoorbeeld -2000 watt heb staan in de grafiek en vervolgens is het een wolkje wolkje dag dan kan bijvoorbeeld de max -400 watt zijn. Hierdoor lijkt het op paniek maar dat is het niet.
Augustus
:strip_exif()/f/image/9ybcx1DWMMih1Lwh38x0UEGF.jpg?f=fotoalbum_large)
September
:strip_exif()/f/image/NjC2Rrxxt6mRcohjbt99yH4x.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk die grafiek, heb hem ook gelijk erbij gezet. Ik vermoed nu dat het m'n quooker is. Zou het kunnen dat hij door nu elke sec. data verversen daar te snel op reageert? Omdat die de hele dag/nacht door van die pieken heeft. Heb er een HW meter tussen zitten, misschien hem daar maar eens mee uitschakelen zodra we op bed liggen en weer aanzetten in de ochtend.gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:42
Zelf gebruik ik de "Helaas pindakaas" chart in Home Assistant wat een veel beter beeld geeft waar nog potentie zit;
:strip_exif()/f/image/7yaJB50cWDfIt2HwTsyRmx1i.png?f=user_large)
Er is niets veranderd aan de verversing buiten dat hij het vermogen nu bij de batterij ophaalt. Zou dus geen verandering verwachten. @mrme12345 had jij niet een handigheidje voor de quooker?avdwerf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:19:
[...]
Jazeker, deze komen het meest overeen.
Augustus
[Afbeelding]
September
[Afbeelding]
[...]
Leuk die grafiek, heb hem ook gelijk erbij gezet. Ik vermoed nu dat het m'n quooker is. Zou het kunnen dat hij door nu elke sec. data verversen daar te snel op reageert? Omdat die de hele dag/nacht door van die pieken heeft. Heb er een HW meter tussen zitten, misschien hem daar maar eens mee uitschakelen zodra we op bed liggen en weer aanzetten in de ochtend.
[Afbeelding]
Ik heb er naar gekeken maar ik kan er geen chocola van maken, daarvoor ben ik er te kort mee bezig.gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:09:
[...]
Je kunt het beste eerst even naar de trace kijken om te zien waarom hij de keuze maakt om een modus terug te zetten. Naast de automatisering op de 3 puntjes klikken en dan "Tracering weergeven".
Hier valt eigenlijk altijd het meest van te leren.
Er is dus geen simpele oplossing voor?
[ Voor 3% gewijzigd door R.K op 10-09-2025 22:30 ]
Begrijp ik het goed dat je via de app de HA automation wil overrulen? Dat kan helaas niet, het is het 1 of het ander.R.K schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:23:
[...]
Ik heb er naar gekeken maar ik kan er geen chocola van maken, daarvoor ben ik er te kort mee bezig.
Er is dus geen simpele oplossing voor?
Heb hier wel een "Accubesturing aan" boolean knop in HA. Als ik via de app iets wil doen zet ik die knop uit en draait de automation niet.
Oké, het is wat het is dan. Als ik de modus handmatig wil veranderen zal ik handmatig de goedkoop kopen automatisering uit moeten zetten. Nogal logisch dat ik er niet achter kwam waarom het niet ging.Taro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:04:
[...]
Begrijp ik het goed dat je via de app de HA automation wil overrulen? Dat kan helaas niet, het is het 1 of het ander.
Heb hier wel een "Accubesturing aan" boolean knop in HA. Als ik via de app iets wil doen zet ik die knop uit en draait de automation niet.
Nog een vraag en dan stop ik er mee voor vandaag, in die goedkoopste uren automation gebruik ik een helper voor de 3 goedkoopste uren. Het werkt allemaal prima maar ik krijg wel een waarschuwing over deze helper in mijn logboek.
Weet iemand hier iets van te maken?
Logger: homeassistant.helpers.template
Bron: helpers/template.py:2990
Eerst voorgekomen: 22:49:00 (48 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 23:35:00
Template variable warning: 'goedkoopste_3' is undefined when rendering '{% set prijzen = state_attr('sensor.nordpool', 'raw_today') %} {% if prijzen is iterable and prijzen | count >= 3 %} {% set prijzen_per_uur = prijzen | sort(attribute='value') %} {% set goedkoopste_6 = prijzen_per_uur[:3] %} {% set goedkope_uren = goedkoopste_3 | map(attribute='start') | map(attribute='hour') | list %} {% set huidige_uur = now().hour %} {% if huidige_uur in goedkope_uren %} Ja {% else %} Nee {% endif %} {% else %} Data niet beschikbaar of onvoldoende gegevens. {% endif %}'
Weet iemand hier iets van te maken?
Logger: homeassistant.helpers.template
Bron: helpers/template.py:2990
Eerst voorgekomen: 22:49:00 (48 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 23:35:00
Template variable warning: 'goedkoopste_3' is undefined when rendering '{% set prijzen = state_attr('sensor.nordpool', 'raw_today') %} {% if prijzen is iterable and prijzen | count >= 3 %} {% set prijzen_per_uur = prijzen | sort(attribute='value') %} {% set goedkoopste_6 = prijzen_per_uur[:3] %} {% set goedkope_uren = goedkoopste_3 | map(attribute='start') | map(attribute='hour') | list %} {% set huidige_uur = now().hour %} {% if huidige_uur in goedkope_uren %} Ja {% else %} Nee {% endif %} {% else %} Data niet beschikbaar of onvoldoende gegevens. {% endif %}'
Op zich kan @R.K wel automation.turn_off gebruiken om een andere automation uit te schakelen, maar dat wordt wel een complex gebeuren en moet je ook weer inschakelen.Taro schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:04:
[...]
Begrijp ik het goed dat je via de app de HA automation wil overrulen? Dat kan helaas niet, het is het 1 of het ander.
Je kunt heel simpel zijn automatisering gebruiken met mijn automatisering dit omdat de modus de richting bepaald.
Mijn vermoeden is dat de binary sensor niet goed is. Wat geeft deze aan?
Stapjes;
1) Nordpool werkend
2) Helpers werkend
3) Alle data is juist
4) Automatisering die modus veranderd
5) Bier
Stapjes;
1) Nordpool werkend
2) Helpers werkend
3) Alle data is juist
5) Bier
[ Voor 13% gewijzigd door gielz op 11-09-2025 07:24 ]
Het was idd de Nordpool sensor waar iets verkeerd stond in de template opties, nu werkt het goed. Soms kun je beter een nachtje slapen voordat je weer gaat knutselen. Bedanktgielz schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:19:
Je kunt heel simpel zijn automatisering gebruiken met mijn automatisering dit omdat de modus de richting bepaald.
[Afbeelding]
Stapjes;
1) Nordpool werkend
2) Helpers werkend
3) Alle data is juist
5) Bier
Volgens mij wat ze hebben toegevoegd is de optie om het via MQTT te verbinden aan Home Assistant.martinvdm schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:23:
[...]
Eens, die had ik ff gemist. maar waarom zou je dit dan nu expliciet willen vermelden? Dat het via REST kon wil natuurlijk niet zeggen dat men wellicht een andere of officiële geschiktheid heeft gemaakt.
Ik heb dat even geprobeerd maar dan worden de waarden elke 10 seconden ververst, daar heb je niet heel veel aan.....
Deze gegevens heb je dan:
/f/image/MR1Kl917xbJUBhHPMbZBo6m4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door VicSmurf op 11-09-2025 10:18 ]
Aha thanks. Ook hier lijkt geen aparte sensor voor teruggewekte stroom, slechts een gecombineerde sensor met een negatieve meting. En 10 sec is idd niet bruikbaar. Ik zal binnenkort eens testen of ik de p1 met de REST sensor kan opnemen in mijn ha en of dit lekker werkt.VicSmurf schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:15:
[...]
Volgens mij wat ze hebben toegevoegd is de optie om het via MQTT te verbinden aan Home Assistant.
Ik heb dat even geprobeerd maar dan worden de waarden elke 10 seconden ververst, daar heb je niet heel veel aan.....
Deze gegevens heb je dan:
[Afbeelding]
Mijn goedkope uren automatisering wil toch niet goed werken, als de batterij vol is zou hij naar 'nul op de meter' moeten springen, maar dat doet hij dus niet. Blijft op opladen staan en omdat hij al vol is gebeurt er dus niets.
Ik heb de automatisering maar even uitgezet en vanavond een nieuwe gemaakt.
Zou deze automatisering wel voor elkaar krijgen dat hij naar 'nom' gaat als hij vol is of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb de automatisering maar even uitgezet en vanavond een nieuwe gemaakt.
Zou deze automatisering wel voor elkaar krijgen dat hij naar 'nom' gaat als hij vol is of zie ik iets over het hoofd?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| alias: Goedkoop batterij laden aan description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - binary_sensor.3_goedkoopste_uren from: "off" to: "on" conditions: [] actions: - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Opladen met 2400 watt - if: - type: is_battery_level condition: device device_id: add3feb33fa636cace5254775f2c7ff2 entity_id: 0323fbb07a89a2caaf48b4607b6aadf9 domain: sensor above: 99 then: - action: input_select.select_option metadata: {} data: option: Nul op de meter target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren mode: single |
@R.K deze automatisering doet alleen iets als je sensor "3_goedkoopste_uren" van off naar on gaat. Je kunt in de trace van je automation checken of deze trigger ooit is voorgekomen
Vervolgens checkt (if) of de battery boven de 99% geladen is. Alleen dan gaat de Zendure mode naar NOM (als die mode nog niet actief is).
Persoonlijk denk ik niet dat dit is wat je wilt bereiken. "Een volgeladen batterij NOM laten doen zodra de stroom prijs laag is"
Vervolgens checkt (if) of de battery boven de 99% geladen is. Alleen dan gaat de Zendure mode naar NOM (als die mode nog niet actief is).
Persoonlijk denk ik niet dat dit is wat je wilt bereiken. "Een volgeladen batterij NOM laten doen zodra de stroom prijs laag is"
Er is toch vast wel iemand die @R.K kan helpen aan een al werkende basis automatisering?
@Devke had jij niet al het wiel uitgevonden waarbij je alleen een ja nee sensor hebt en de modus veranderd?
@Devke had jij niet al het wiel uitgevonden waarbij je alleen een ja nee sensor hebt en de modus veranderd?
R.K en @gielz . Hier laad de batterij op basis van goedkoopste uren. Als hij vol is gaat hij automatisch naar standby. Zendure gebruik ik nog niet voor NOM. Mijn HW batterijen wel. Alleen avond en nacht. Ik heb 1 automatisering die het laden verzorgt. Naar NOM zetten doet een andere. Dynamisch contract hier. Is dit wat je zoekt @R.K ? Heb even snel door alle posts moeten lezen.gielz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:22:
Er is toch vast wel iemand die @R.K kan helpen aan een al werkende basis automatisering?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Eigenlijk zoekt hij dus jou automatisering maar dan moet hij standby aanpassen naar een andere modus.Devke schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:17:
[...]
R.K en @gielz . Hier laad de batterij op basis van goedkoopste uren. Als hij vol is gaat hij automatisch naar standby. Zendure gebruik ik nog niet voor NOM. Mijn HW batterijen wel. Alleen avond en nacht. Ik heb 1 automatisering die het laden verzorgt. Naar NOM zetten doet een andere. Dynamisch contract hier. Is dit wat je zoekt @R.K ? Heb even snel door alle posts moeten lezen.
Ik doe de quooker snachts uit met een timer en dan smorgens weer aan en dan heb ik een automation dat verbruik quooker afgedekt wordt en daarmee heb ik nog maar 0,006 kWh verbruik per nacht ipv 0,05. Maar gaat beiden nergens over qua verbruik.gielz schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:23:
[...]
Er is niets veranderd aan de verversing buiten dat hij het vermogen nu bij de batterij ophaalt. Zou dus geen verandering verwachten. @mrme12345 had jij niet een handigheidje voor de quooker?
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Die sensor die werkt, dat is het probleem nietdenneappel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:15:
@R.K deze automatisering doet alleen iets als je sensor "3_goedkoopste_uren" van off naar on gaat. Je kunt in de trace van je automation checken of deze trigger ooit is voorgekomen
Precies dat zoek ik, modus moet dan nom zijn.gielz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:36:
[...]
Eigenlijk zoekt hij dus jou automatisering maar dan moet hij standby aanpassen naar een andere modus.
Ik heb die van mij hier al tientallen keren gedeeldgielz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:22:
Incl. meerdere Cheapest Hours Jinja's
Trigger is bij mij het uurtarief, niet goedkoopste/duurste uren, want je wil op basis van tarief schakelen om ook te bepalen wanneer er NOM, Smart Discharge of Smart Charge moet zijn. In de automatisering zelf controleer je dan of het het duurste uur, goedkoopste uur, etc. is om daar een actie aan te hangen.
Hierbij nogmaals:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
| alias: Zendure Automatisering Fake Meter description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.zonneplan_current_electricity_tariff enabled: true conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_nom state: "off" - condition: state entity_id: input_boolean.accusturing state: "on" actions: - if: - condition: or conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_goedkoopste_5_uren_split state: "on" - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_goedkoop_laden state: "on" - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_onder_de_20_cent state: "on" - condition: state entity_id: input_boolean.onder_de_20_cent_laden state: "on" - condition: and conditions: - condition: time weekday: - sun - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_goedkoopste_6_uren_split state: "on" - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_goedkoop_laden state: "on" - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_onder_de_17_cent state: "on" - condition: state entity_id: input_boolean.onder_de_17_cent_laden state: "on" - condition: and conditions: - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_onder_de_15_cent state: "on" - condition: state entity_id: input_boolean.onder_de_15_cent_laden state: "on" then: - device_id: bcc962db360f2d40c3e86a20fbb6cc5b domain: select entity_id: ee0e7a2d20c3862d144321d290401fb2 type: select_option option: smart - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_smart_mode data: option: Manual Charging else: - if: - condition: or conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_duur_ontladen state: "on" - condition: or conditions: - condition: state entity_id: >- binary_sensor.cheapest_hours_2_duurste_uren_tussen_0_00_en_9_00 state: "on" - condition: state entity_id: >- binary_sensor.cheapest_hours_3_duurste_uren_tussen_17_00_en_0_00 state: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in below: 0.36 - condition: and conditions: - condition: time weekday: - sun - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_duur_ontladen state: "on" - condition: state entity_id: >- binary_sensor.cheapest_hours_3_duurste_uren_tussen_0_00_en_9_00 state: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in below: 0.36 then: - device_id: bcc962db360f2d40c3e86a20fbb6cc5b domain: select entity_id: ee0e7a2d20c3862d144321d290401fb2 type: select_option option: smart - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_smart_mode data: option: Manual Discharging else: - if: - condition: or conditions: - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_duur_ontladen state: "on" - condition: or conditions: - condition: state entity_id: >- binary_sensor.cheapest_hours_2_duurste_uren_tussen_0_00_en_9_00 state: "on" - condition: state entity_id: >- binary_sensor.cheapest_hours_3_duurste_uren_tussen_17_00_en_0_00 state: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in above: 0.359 - condition: and conditions: - condition: time weekday: - sun - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_duur_ontladen state: "on" - condition: state entity_id: >- binary_sensor.cheapest_hours_3_duurste_uren_tussen_0_00_en_9_00 state: "on" - condition: numeric_state entity_id: sensor.current_electricity_price_all_in above: 0.359 then: - device_id: bcc962db360f2d40c3e86a20fbb6cc5b domain: select entity_id: ee0e7a2d20c3862d144321d290401fb2 type: select_option option: smart - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_smart_mode data: option: Manual Discharging else: - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_onder_de_20_cent state: "on" then: - device_id: bcc962db360f2d40c3e86a20fbb6cc5b domain: select entity_id: ee0e7a2d20c3862d144321d290401fb2 type: select_option option: smart - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_smart_mode data: option: Smart Charging else: - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.cheapest_hours_onder_de_20_cent state: "off" then: - device_id: bcc962db360f2d40c3e86a20fbb6cc5b domain: select entity_id: ee0e7a2d20c3862d144321d290401fb2 type: select_option option: smart - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_smart_mode data: option: Smart Discharging else: - if: - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_nom state: "on" then: - action: input_select.select_option target: entity_id: input_select.zendure_smart_mode data: option: Smart NOM - device_id: bcc962db360f2d40c3e86a20fbb6cc5b domain: select entity_id: ee0e7a2d20c3862d144321d290401fb2 type: select_option option: smart mode: single |
Uiteraard de device_id's vervangen.
Hier ook al eentje eerder gedeeld, die rekening houdt met de zonopbrengst en gaat volladen op de 3 of 6 goedkoopste uren afhankelijk hoeveel zon er die dag voorspeld is: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83372680gielz schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:22:
Inderdaad verwaarloosbaar maar toch leuk, ga ik ook eens naar kijken. Koppel ik hem gewoon aan of we op bed liggen of niet. Op bed = quooker uit, anders aan.mrme12345 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:46:
[...]
Ik doe de quooker snachts uit met een timer en dan smorgens weer aan en dan heb ik een automation dat verbruik quooker afgedekt wordt en daarmee heb ik nog maar 0,006 kWh verbruik per nacht ipv 0,05. Maar gaat beiden nergens over qua verbruik.