• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:45
ctrl-tab schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Gratis bestaat niet. In plaats van terugleveren vang je de stroom nu op (import). Je kiest ervoor om niet voor 13 cent terug te leveren maar om die goedkope stroom op te slaan. Dus die kilowat kost je 13 cent op dat moment.
Daarna compenseer je je verbruik met de batterij tegen 30 cent per kilowat. Dus dat is in feite winst.

Als je een dynamisch contract hebt is dit op dit moment ongeveer 1-op-1.
Straks ligt het anders.
Nu wi ik die integratie ook gebruiken en heb ik dus die "aansturing" sensor ingesteld en een waarde die ik voor een kWh moet betalen. Maar als ik jouw opmerking goed begrijp zou ik niet het bedrag moeten invullen wat ik betaal voor een kWh maar een verschil?

Ik lever niet meer terug dan dat ik gebruik per jaar dus is het wat lastiger voor mij te begrijpen :)

Wat zou ik in moeten stellen bij de kosten?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:20

Aardedraadje

Met kabelschoen

ppaulv schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Ehhh ... dan wellicht even voor de heel erg blonde mensen hier (ikzelf iig, blijkbaar heb ik ergens iets gemist) : als ik nu al een dynamisch contract zou hebben (heb ik niet) is toch nu ook al
de inkoopprijs = marktprijs + belasting + leveranciersvergoeding (dit betaal je)
en verkoopprijs = - marktprijs + belasting + leveranciersvergoeding (dit krijg je)?
Dus belasting en leveranciersvergoeding betaal je altijd, alleen de marktprijs krijg je of betaal je.
Wat heb ik hier verkeerd begrepen ?
:+ 8)7 :? _/-\o_
Door salderen krijg je nu energiebelasting nog terug. Straks niet meer.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:59
Aardedraadje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Door salderen krijg je nu energiebelasting nog terug. Straks niet meer.
aha, dat is het gat in m'n redenering. Dank hiervoor!
Als ik dan uitga van de Nordpool prijzen die ik via Gielz beschikbaar heb, wat zit daar dan wel / niet al in verwerkt? Ik kan wel gaan reverse-engineren op basis van jouw plaatjes (of andere plaatjes) maar dat blijft een gok. Ik vermoed dat het de kale marktprijs is, maar wat zie ik dan in die grafiek? Zijn de zaken als BTW en belasting en vergoeding (die ik ergens anders, weet zogauw niet meer waar) heb ingevuld daar dan in verwerkt?

One cookie a day keeps the doctor away !

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:23
Waar staat ’deploy’ voor?

Wat moet ik dan doen?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

koboy

Heb een idee voor een icon

ppaulv schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:31:
[...]

Ehhh ... dan wellicht even voor de heel erg blonde mensen hier (ikzelf iig, blijkbaar heb ik ergens iets gemist) : als ik nu al een dynamisch contract zou hebben (heb ik niet) is toch nu ook al
de inkoopprijs = marktprijs + belasting + leveranciersvergoeding (dit betaal je)
en verkoopprijs = - marktprijs + belasting + leveranciersvergoeding (dit krijg je)?
Dus belasting en leveranciersvergoeding betaal je altijd, alleen de marktprijs krijg je of betaal je.
Wat heb ik hier verkeerd begrepen ?
:+ 8)7 :? _/-\o_
Dat het bij dynamische leveranciers met zo'n bende aan het worden is als bij vast/variabel.

Bij correct toepassen van het salderen moet namelijk ook de leveranciers vergoeding worden terugbetaald, maar niet alle leveranciers doen dat. Buiten het te salderen deel is er volgens mij nog maar 1 leverancier die ook dan de vergoeding uitbetaald. Zie hiervoor het dynamische tarieven topic.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 23-05-2026 14:14 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20
GHorsie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Nu wi ik die integratie ook gebruiken en heb ik dus die "aansturing" sensor ingesteld en een waarde die ik voor een kWh moet betalen. Maar als ik jouw opmerking goed begrijp zou ik niet het bedrag moeten invullen wat ik betaal voor een kWh maar een verschil?

Ik lever niet meer terug dan dat ik gebruik per jaar dus is het wat lastiger voor mij te begrijpen :)

Wat zou ik in moeten stellen bij de kosten?
Je moet een sensor ingeven doe representatief is voor jouw prijs. Dat hangt van aanbieder en type contract af (dynamisch of vast).

Bij zonneplan heb ik 1 kostensensor.. Dat klopt niet 100% want als ik de batterij na zonsondergang leeg krijg ik geen zonnebonus. Maar dat loopt wel los verder qua afwijking.

WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:09
jannus66 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:56:
Waar staat ’deploy’ voor?

Wat moet ik dan doen?
Dat is op de grote rode 'Deploy' knop drukken, rechtsboven.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:23
gast777 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Dat is op de grote rode 'Deploy' knop drukken, rechtsboven.
Dank.

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:37
gast777 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Goede vraag. Dit is inderdaad nog even een dingetje, vanwege hoe het Dashboard 2 werkt.

Dit zijn de stappen bij upgraden om dit 100% goed te krijgen:
Top, Dashboard 2 werkt nu weer _/-\o_

Nog even een andere vraag, binnen Gielz staat automatic SOC Protection enabled. Als het percentage dan onder de ingestelde ondergrens komt, dan komt vanuit Gielz het commando laden met 1200W. Volgens mij heeft de proxy geen inzicht in het doel en behandeld dit als een standaard laadcommando. Ik had dus twee setje die onder de minimale SOC zaten en de proxy maakte daar dus 2 x 600W van. Wat je denk ik eigenlijk zou willen is dat beide setjes met 1200W geladen zouden worden. Klopt mijn aanname ?

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:09
TBird484 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:00:
[...]

Top, Dashboard 2 werkt nu weer _/-\o_

Nog even een andere vraag, binnen Gielz staat automatic SOC Protection enabled. Als het percentage dan onder de ingestelde ondergrens komt, dan komt vanuit Gielz het commando laden met 1200W. Volgens mij heeft de proxy geen inzicht in het doel en behandeld dit als een standaard laadcommando. Ik had dus twee setje die onder de minimale SOC zaten en de proxy maakte daar dus 2 x 600W van. Wat je denk ik eigenlijk zou willen is dat beide setjes met 1200W geladen zouden worden. Klopt mijn aanname ?
Klopt, de proxy geeft gewoon de opdrachten van Gielz door aan de Zendures. De Proxy geeft als laadpercentage van de 'virtuele Zendure' het gemiddelde van de Laadpercentages van de twee Zendures door. Als dat onder het minimum ingestelde komt (bijv 10%), dan zal Gielz de laadopdracht geven Laden met 1200 W. Als 1 Zendure onder het minimum is zal die de 1200 W toebedeeld krijgen. Als beide eronder zitten, wordt het verdeeld.

Maakt het vermogen uit voor de SoC protectie? Als hij maar weer een beetje oplaadt tot het minimum is alles wat nodig is, zou ik denken. Misschien mis ik iets?

In ieder geval zal de proxy nooit als Gielz zegt "1200W laden", voor 2400W laden in totaal aan opdracht geven.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• TBird484
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:37
gast777 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:09:
[...]

Maakt het vermogen uit voor de SoC protectie? Als hij maar weer een beetje oplaadt tot het minimum is alles wat nodig is, zou ik denken. Misschien mis ik iets?
Geen idee, dat moeten we aan @gielz vragen waarom hij 1200W heeft ingesteld en of dat belangrijk is.

• specialkdk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:45
Misschien is het antwoord al gegeven, maar ik raak er met de zoekfunctie niet uit. Ik heb sinds kort een 2400AC+ batterij en ik stuur die aan via Home Assistant, met de Zendure integration (dus via API) voor de communicatie, en Battery SmartFlow AI voor de sturing. Dat werkt, maar eigenlijk hoop ik dat het nog ietsje sneller kan door die API er tussenuit te halen. Belangrijk om weten: mijn HA draait niet lokaal maar in een datacenter; ik heb een VPN tunnel naar dat netwerk zodat ik HA rechtstreeks kan bereiken (via het private IP dat die in het datacenter heeft) maar tenzij ik port forwards instel kan HA niet rechtstreeks aan devices in mijn netwerk. Voor MQTT maakt dat niet uit; als MQTT broker gebruik ik Mosquitto op HA. Maar de SDK gebruiken is dus niet handig want HA kan in principe niet aan de batterij.

Mijn batterij verbindt met de MQTT broker en ik heb de relevante entities gedefinieerd; dat werkt allemaal prima. Maar: als ik bv via MQTT de OutputLimit aanpas, wordt die enkele seconden later door de batterij overschreven ipv dat de batterij die parameter aanpakt. Ik veronderstel dat de batterij conflicterende informatie via de cloud binnenkrijgt, maar ik heb de communicatie richting cloud al eens volledig geblokkeerd en dan nog blijf ik dat probleem hebben. HEMS integratie staat uiteraard al uit. Ik heb ook ergens de suggestie gezien om mqtteu.zen-iot.com op DNS niveau om te leiden naar mijn eigen MQTT server zodat de batterij DENKT dat ze met de cloud verbonden is, maar dat werkt niet want de batterij lust mijn self-signed certificaat niet.

In de Zendure integratie in HA kan je wisselen tussen Connection mode Cloud of ZenSDK, maar dat maakt geen verschil. Dus: kan iemand mij zeggen wat ik waar moet uitzetten zodat de batterij ENKEL nog luistert naar mijn MQTT commando's?
TBird484 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:26:
[...]

Geen idee, dat moeten we aan @gielz vragen waarom hij 1200W heeft ingesteld en of dat belangrijk is.
Het vermogen 1200 is er alleen maar om ervoor te zorgen dat je niet onnodig veel gaat bijladen. Nu zal dit wel iets efficiënter zijn op 1200 watt dan 2x 600 watt of 3x 400 watt maar dit is verwaarloosbaar.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:36
Ik heb weer gehad dat ik een tijdje geen aansturing heb gehad van @gielz via @gast777 proxy. Begrijp niet wat er gebeurd. Vanavond overigens de laatste versie van de proxy geïnstalleerd (draaide tot vanavond op 20260509). Wellicht gevraagd die zich anders...

Wat ik zag was een drop afgelopen nacht naar 0 export van de zendure. Dit is in het eerste snapshot te zien. Het grijze stuk in de grafiek geeft aan dat er wel data binnenkomt van het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypbt2iYl5VhnTA9dSkLihno6ONg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/12YJcYUxQ0P4QDWPe3UnxXpu.png?f=fotoalbum_large

Ook direct naar de data van de P1 en de netwerk verbinding gekeken. P1 data komt gewoon binnen. en de netwerk kwaliteit is goed of excellent. Tussen ongeveer 2.30 en 3.10 kan je zien dat er wel P1 data is maar dat de accu op 0 blijft staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5G1J9YgShf4jmB5rD1OE_aeek8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QRHQUuqblQ7RaMe8KpN9wbAJ.png?f=fotoalbum_large

In de logs gezocht naar wat er gebeurd kan zijn.. de discharging is naar 0 gezet door Gielz om 2.26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHLI9fSR6Z6MMOPkcjsw6ZL8-Mw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgFwNlApGvUEXViZ5KSfLIzV.png?f=fotoalbum_large

En daarna pas weer aan om 3.07... ervoor nog een melding van standby dus de automatisering liep wel neem ik aan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl1mDrSIU9zMraqel2SRFmXnnmc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o5HEpJBo9wKHhI1CVEXtEond.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee???

[ Voor 3% gewijzigd door Mscroos op 23-05-2026 23:16 ]

Pagina: 1 ... 50 51 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen voor de integratie met Home Assistant.

Zie voor algemeen: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic
Voor integratie met Homey: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey

Zoek voor andere zaken het juiste topic.