https://www.energievergelijk.nl/dynamisch-energiecontractPakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:12:
Is energiek altijd zonder terugleverkosten of moet ik naar een aparte link voor het modelcontract?
Ik kwam op de gewone pagina van Energiek en als ik het aanbod bekijk qua details dan zie ik geen terugleverkosten erbij staan. Wil het wel even zeker weten.
Ik ben niet zo van dynamisch. Heb het idee dat op momenten dat er veel zon is, dan heb ik mijn eigen panelen wel (6820wp) en op momenten dat ik het nodig heb. Avonds en in de winter, dat de prijzen dan hoog is.
Energiek biedt volgens mij alleen dynamisch en variabel.Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:51:
[...]
Ik ben niet zo van dynamisch. Heb het idee dat op momenten dat er veel zon is, dan heb ik mijn eigen panelen wel (6820wp) en op momenten dat ik het nodig heb. Avonds en in de winter, dat de prijzen dan hoog is.
Oke dat zal dan zo voor het modelcontract zijn?GeEkIe schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:33:
[...]
Energiek biedt volgens mij alleen dynamisch en variabel.
Je hebt bij de gewone contracten, variabel, duo en dynamisch. Ik neem dan aan dat duo vast is?

Duo is dynamische stroomprijzen en vaste gasprijzen. Juist dit kan wel eens erg interessant voor jouw situatie zijn omdat je een EV hebt die je op gunstige tijden kan ladenPakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:12:
[...]
Oke dat zal dan zo voor het modelcontract zijn?
Je hebt bij de gewone contracten, variabel, duo en dynamisch. Ik neem dan aan dat duo vast is?
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door GeEkIe op 07-09-2025 16:23 . Reden: aanvulling ]
Helder. Bedankt!GeEkIe schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:19:
[...]
Duo is dynamische stroomprijzen en vaste gasprijzen.
Niet echt relevant aan het energiecontract wisselen, maar wel relevant aan jouw vraag; pak gemiddeld verbruik van je auto (van anderen als je er echt net in rijdt), zet dat af tegen je te verwachtte kilometers en bereken dat als kWh vraag voor je EV.Pakhaas schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:04:
Aangezien wij net een EV hebben en een kleine weet ik niet precies wat het met ons verbruik gaat doen. Met de EV zal ons direct verbruik enorm toenemen, maar in de wintermaanden ook het netverbruik, de auto moet toch vol. De auto is met 30kwh vol en zal ongeveer 1a2x per week moeten laden. Ik heb daarom wat verschillende scenario's ingevoerd:
Normaal zitten wij op 1473 kwh verbruik, 6500 kwh teruglevering en 700m3 gas.
Verschillende scenario's: bovenstaande + 750 direct vebruik (dus minder teruglevering) en 750 netverbruik.
+1000 direct verbruik en 500 net verbruik, 1000 direct verbruik en 750 net verbruik, 750 net verbruik en 1000 direct verbruik.
Alle scenario's ontloopt elkaar niet zo bij energyk. Zit tussen de 80,5 en 82,5 per maand.
Bij 1x per week laden is het 1500kwh per jaar extra. Moet ik 2x per week laden dan gaat het verbruik omhoog, maar aan de andere kant besparen we ook aan brandstof wat we normaal moesten tanken.
1x of 2x per week en dan 30 kWh rekenen bij een 30 kWh accu is nooit correct. Je laadt mogelijk niet eens tot 100% en je rijdt de auto naar alle waarschijnlijkheid niet leeg tot 1%.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ja bedankt. het is wat lastig schatten. Mijn vrouw zal er sowieso wekelijks 90km mee rijden naar het werk. Daarnaast zal ik hem ook een keer pakken naar het werk (80km retour) en weekends. Ik zal eens een schatting maken.True schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:21:
[...]
Niet echt relevant aan het energiecontract wisselen, maar wel relevant aan jouw vraag; pak gemiddeld verbruik van je auto (van anderen als je er echt net in rijdt), zet dat af tegen je te verwachtte kilometers en bereken dat als kWh vraag voor je EV.
1x of 2x per week en dan 30 kWh rekenen bij een 30 kWh accu is nooit correct. Je laadt mogelijk niet eens tot 100% en je rijdt de auto naar alle waarschijnlijkheid niet leeg tot 1%.
Edit: kom dan ongeveer op 200km per week, oftwel 10.400 per jaar. Verbruik is gemiddeld 15kwh per 100km. Dus is 1500kwh een goede schatting. Denk zo'n 1000kwh uit de zonnepanelen en 500 van het net (in de winter). Mijn vrouw of ik ben door de week overdag vaak thuis, dus dan is laden overdag mogelijk
[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 07-09-2025 16:40 ]
@Pakhaas Als je 6500kWh teruglevert moet je de verkoopkosten/vergoeding mee nemen in je vergelijk, met 6500kWh scheelt dat snel meer dan 200 euro per jaar tussen vergoeding bovenop marktprijs krijgen of kosten van marktprijs af moeten trekken, Energiek is wat dat betreft een dure voor je, tenzij je natuurlijk als compensatie 300 euro welkomstbonus krijgt. Op jeroen.nl kan je overzicht vinden van 21 aanbieders, daarnaast kan je bij alle vergelijkers kijken of er kortingen zijn, maar let op, voorwaarden kunnen verschillen per aanbieding.
Die 6500 is dus wel voor het salderen, dus wat ik het hele jaar door terug het net op gooi.Vdvmark schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:15:
@Pakhaas Als je 6500kWh teruglevert moet je de verkoopkosten/vergoeding mee nemen in je vergelijk, met 6500kWh scheelt dat snel meer dan 200 euro per jaar tussen vergoeding bovenop marktprijs krijgen of kosten van marktprijs af moeten trekken, Energiek is wat dat betreft een dure voor je, tenzij je natuurlijk als compensatie 300 euro welkomstbonus krijgt. Op jeroen.nl kan je overzicht vinden van 21 aanbieders, daarnaast kan je bij alle vergelijkers kijken of er kortingen zijn, maar let op, voorwaarden kunnen verschillen per aanbieding.
Alles wat je op het net verkoopt of koopt. Zo werkt dynamisch inderdaad. Salderen is aan eind van jaar kijken of je energiebelasting moet betalen, antwoord bij jou: nee Het wordt je gedurende het jaar ook niet in rekening gebracht als ze juiste idee van je afname/teruglevering hebben
Ik ga niet voor dynamischVdvmark schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:21:
Alles wat je op het net verkoopt of koopt. Zo werkt dynamisch inderdaad. Salderen is aan eind van jaar kijken of je energiebelasting moet betalen, antwoord bij jou: nee Het wordt je gedurende het jaar ook niet in rekening gebracht als ze juiste idee van je afname/teruglevering hebben
Hij heeft geen verkoop kosten bij MODEL contract, daarom gaf ik hem die link. Brengt zelfs als enigste leverancier nog 4 cent vergoeding op.Vdvmark schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:15:
@Pakhaas goed bekijken wat je doet hoor, want er worden tips gegeven die totaal niet bij je passen
1 PVoutput . Dongen NB
Hallo allemaal, ik ben aan het dubben over vast vs dynamisch contract, hieronder mijn situatie:
Contract loopt december af
Verbruik (schatting)
Elektra: 11000kwh
Teruglevering 2500kwh
Gas 500m3
- Elektrische auto met eigen laadpaal (auto van de zaak, baas betaald laadkosten via laadpas)
- Zonnepanelen 6kWp oost-west 5kW omvormer
- Sinds kort een 23kWh accu, via 5kW omvormer
< Solaredge systeem, met in software best wat instelmogelijkheden voor dynamisch contract
- houtkachel waardoor ik weinig gas stook
In eerste instantie dacht ik met accu direct in te springen op dynamisch, al dan niet met onbalansmarkt via frank energie oid.
Overwegingen echter:
- elektrische auto laden wordt betaald door de baas. Overdag laden niet echt realistisch, ik heb een eneco app waarmee gunstigste tijd gekozen wordt. Verder, altijd leuk als ladengoedkoper wordt, maar ga niet veel gedoe/plannen hiervoor wanneer ik oplaad.
- in de zomer heb ik nagenoeg elke dag 100% eigen verbruik gedekt
- in de winter wek ik door de opstelling fors minder op, mijn aanname is dat gemiddeld winterprijzen hoger liggen, en ik dus juist in die tijd dynamisch meer betaal dan vast (0,25€)?!
- aanname: veroudering van accus is meer bij dynamisch contract/onbalans dan bij een vast contract (eigen opwek verbruiken) ?!
Met name die laatste twee items doen me twijfelen. Ik ben benieuwd hoe jullie naar het plaatje kijken.
Verbruik (schatting)
Teruglevering 2500kwh
Gas 500m3
- Elektrische auto met eigen laadpaal (auto van de zaak, baas betaald laadkosten via laadpas)
< Solaredge systeem, met in software best wat instelmogelijkheden voor dynamisch contract
In eerste instantie dacht ik met accu direct in te springen op dynamisch, al dan niet met onbalansmarkt via frank energie oid.
Overwegingen echter:
- elektrische auto laden wordt betaald door de baas. Overdag laden niet echt realistisch, ik heb een eneco app waarmee gunstigste tijd gekozen wordt. Verder, altijd leuk als ladengoedkoper wordt, maar ga niet veel gedoe/plannen hiervoor wanneer ik oplaad.
- in de winter wek ik door de opstelling fors minder op, mijn aanname is dat gemiddeld winterprijzen hoger liggen, en ik dus juist in die tijd dynamisch meer betaal dan vast (0,25€)?!
- aanname: veroudering van accus is meer bij dynamisch contract/onbalans dan bij een vast contract (eigen opwek verbruiken) ?!
Met name die laatste twee items doen me twijfelen. Ik ben benieuwd hoe jullie naar het plaatje kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Tweakert99 op 07-09-2025 20:16 ]
Lijkt me wel handig om te weten hoeveel van die geschatte 11000kWh voor de EV is.Tweakert99 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:15:
Hallo allemaal, ik ben aan het dubben over vast vs dynamisch contract, hieronder mijn situatie:
Verbruik (schatting)
Teruglevering 2500kwh
Gas 500m3
Overwegingen echter:
Zojuist het VEH aanbod ontvangen en maar vast geaccepteerd; 2 jaar vast, €0,22/kwh en €1,20/m3. 1 jaar vast is bijna 10% voordeliger maar ik wil graag wat zekerheid met alle onzekerheid op het wereldtoneel....
Of is het juist niet verstandig nu 2 jaar vast te nemen omdat er kans op prijsdaling volgend jaar is? Ik heb zonnepanelen, totaal verbruik 3500kwh en wek 2400kwh op.
Of is het juist niet verstandig nu 2 jaar vast te nemen omdat er kans op prijsdaling volgend jaar is? Ik heb zonnepanelen, totaal verbruik 3500kwh en wek 2400kwh op.
/f/image/rCQcS2VvHJ3SpsuK3e17c9hV.png?f=fotoalbum_large)
Hier alleen reactie op je laatste punt. Een dynamisch contract hebben en laden/ontladen op basis van goedkope/dure uren EPEX is heel wat constanter en rustiger voor de accucellen dan het laden/ontladen laten leiden door zonproductie of en het verbruik op dat moment. Nou kan je met zowel dynamisch als vast natuurlijk je accu de zon en of je verbruik laten volgen, dus hangt t niet echt van je contract af, al lijkt t me logischer dat iemand met dynamisch contract op dit moment eerder per uur handelt, dan iemand met een vast contract.Tweakert99 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:15:
....
Dus in basis denk ik dat met dynamisch je levensduurverwachting accu langer hoort te zijn dan met vast contract.
Dan noem je onbalans in een adem met dynamisch, onbalans handel is iets anders, dat doe jij niet, dat doet je leverancier met jouw accu en ja die pompten aardig wat energie rond en verbruikten daarmee denk ik sneller de levensduur van je accu dan dat je zelf zou doen. Nou geloof ik dat ze al wat minder rondpompen laatste tijd, maar dat kan per ongeluk zo zijn, gebruikers hebben daar zelf volgens mij niks over te zeggen.
Ik zou ook nu in deze 'onzekere tijden' die al vele jaren spelen inmiddels gewoon voor 1 jaar kiezen. Er is geen reden om bezorgd te zijn dat tarieven enorm gaan stijgen. De laatste tijd zijn de tarieven juist verlaagd.TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:38:
Zojuist het VEH aanbod ontvangen en maar vast geaccepteerd; 2 jaar vast, €0,22/kwh en €1,20/m3. 1 jaar vast is bijna 10% voordeliger maar ik wil graag wat zekerheid met alle onzekerheid op het wereldtoneel....
[Afbeelding]
Niemand kan in de toekomst kijken, maar zo'n uitschieter als jaren geleden hoeven we niet snel meer te verwachten.
Let ook op de terugleverboete die je betaald bij Budget Energie. Die wordt berekend op de afname en die is behoorlijk hoog.
[ Voor 6% gewijzigd door THE_BASE op 08-09-2025 14:03 ]
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Iemand hier ervaring met de loyaliteitsbonus en "overstappen" naar dezelfde leverancier? Ik heb eindelijk die VEH deal ook binnen, maar zie nou dat ik geen loyaliteitsbonus krijg als ik Budget Energie invul bij huidige leverancier. Niet dat het veel uitmaakt, want de deals op Gaslicht zijn beter, maar toch even benieuwd of iemand wel eens naar dezelfde leverancier is "overgestapt' en wat er dan met die bonus gebeurt?
Sowieso is het belangrijk je te beseffen dat de werkelijke periode die je gemiddeld afkoopt bij een jaarcontract 6 maanden is, en bij een 2 jaarcontract 1 jaar.THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:00:
[...]
Ik zou ook nu in deze 'onzekere tijden' die al vele jaren spelen inmiddels gewoon voor 1 jaar kiezen. Er is geen reden om bezorgd te zijn dat tarieven enorm gaan stijgen. De laatste tijd zijn de tarieven juist verlaagd.
Niemand kan in de toekomst kijken, maar zo'n uitschieter als jaren geleden hoeven we niet snel meer te verwachten.
Let ook op de terugleverboete die je betaald bij Budget Energie. Die wordt berekend op de afname en die is behoorlijk hoog.
Immers, wanneer zo'n forse verschuiving naar boven zal gebeuren kan op elk moment in het contract gebeuren: direct na het ingaan vh contract, maar ook precies op de laatste seconde vh contract wanneer je er dus niks meer aan hebt. Gemiddeld (waar je mee moet 'rekenen/beslissen') is de afgekochte verzekering dus de helft vh contract.
Dat zijn meestal welkomstbonussen nieuwe stijl. Als je al klant bent bij de partij, dan krijg je die bonus volgens mij niet.dehardstyler schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:10:
Iemand hier ervaring met de loyaliteitsbonus en "overstappen" naar dezelfde leverancier? Ik heb eindelijk die VEH deal ook binnen, maar zie nou dat ik geen loyaliteitsbonus krijg als ik Budget Energie invul bij huidige leverancier. Niet dat het veel uitmaakt, want de deals op Gaslicht zijn beter, maar toch even benieuwd of iemand wel eens naar dezelfde leverancier is "overgestapt' en wat er dan met die bonus gebeurt?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
De terugleverkosten zijn €17,50 per maand (schaal 4; 1500-2000kwh). Dat valt wel mee toch?THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:00:
[...]
Ik zou ook nu in deze 'onzekere tijden' die al vele jaren spelen inmiddels gewoon voor 1 jaar kiezen. Er is geen reden om bezorgd te zijn dat tarieven enorm gaan stijgen. De laatste tijd zijn de tarieven juist verlaagd.
Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Tot je per ongeluk door verbruik op schaal 5 gaat komen, dan ben je ineens onverwachts meer geld kwijt eind van het jaar. Ze kijken namelijk naar afname zoals ik zei en niet naar teruglevering.TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:04:
[...]
De terugleverkosten zijn €17,50 per maand (schaal 4; 1500-2000kwh). Dat valt wel mee toch?
Zelf had ik een prima aanbod bij VEH/BE, maar toen kwam er een EV en daardoor komend jaar veel meer afname dan teruglevering. En dat scheelde direct 300 euro. Dat is geen goed aanbod.
Ik heb eerder in dit topic al even gepost. Situatie nieuw huis gekocht, gaan verbouwen, gaan van het gas af met 21 zonnepanelen en een toekomstige warmtepomp. Conclusie lijkt om dan tot bewoning (6 maanden) een variabel, maandelijks opzegbaar contract te nemen. Maar, dan betaal ik dus wel voor de teruglevering begrijp ik. Is 't dan het slimst om een zo goedkoop mogelijk variabel stroomcontract te zoeken en de zonnepanelen tot aan bewoning maar gewoon uit te zetten?
Terugleverkosten voor afgenomen energie zeg je. Maar in dit contract staat:THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:10:
[...]
Dat lijkt inderdaad mee te vallen. Tot je per ongeluk door verbruik op schaal 5 gaat komen, dan ben je ineens onverwachts meer geld kwijt eind van het jaar. Ze kijken namelijk naar afname zoals ik zei en niet naar teruglevering.
Zelf had ik een prima aanbod bij VEH/BE, maar toen kwam er een EV en daardoor komend jaar veel meer afname dan teruglevering. En dat scheelde direct 300 euro. Dat is geen goed aanbod.
'De terugleverkosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk ingevoede elektriciteit per jaar'.
'Ingevoed' is toch 'teruggeleverde kwh'? Dan kijken ze toch juist niet naar afname zoals jij aangeeft? Of zie ik iets over het hoofd.
1 jaar is toch 1 jaar ?!GeEkIe schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:18:
[...]
Sowieso is het belangrijk je te beseffen dat de werkelijke periode die je gemiddeld afkoopt bij een jaarcontract 6 maanden is, en bij een 2 jaarcontract 1 jaar.
Immers, wanneer zo'n forse verschuiving naar boven zal gebeuren kan op elk moment in het contract gebeuren: direct na het ingaan vh contract, maar ook precies op de laatste seconde vh contract wanneer je er dus niks meer aan hebt. Gemiddeld (waar je mee moet 'rekenen/beslissen') is de afgekochte verzekering dus de helft vh contract.
Kopie van reactie aan iemand anders in soortgelijke situatie: Je kan gaan voor dynamisch met de laagste vaste kosten per maand, dynamisch heeft als voordeel dat het een korte opzegtermijn heeft. Ook geen terugleverkosten dus de zonnepanelen kunnen aanblijven, wel mogelijk negatieve tarieven maar dat zal komende 6 maanden wel meevallen. En als je bijvoorbeeld bij gaslicht.com kijkt en Dynamische tarieven aanvinkt zie je dat dynamische contracten ook cash-backs hebben. Dat kan in jouw geval voordelig uitpakken, wel goed de actie voorwaarden lezen.valdi schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:23:
Ik heb eerder in dit topic al even gepost. Situatie nieuw huis gekocht, gaan verbouwen, gaan van het gas af met 21 zonnepanelen en een toekomstige warmtepomp. Conclusie lijkt om dan tot bewoning (6 maanden) een variabel, maandelijks opzegbaar contract te nemen. Maar, dan betaal ik dus wel voor de teruglevering begrijp ik. Is 't dan het slimst om een zo goedkoop mogelijk variabel stroomcontract te zoeken en de zonnepanelen tot aan bewoning maar gewoon uit te zetten?
Check deze info even: https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkostenTTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:24:
[...]
Terugleverkosten voor afgenomen energie zeg je. Maar in dit contract staat:
'De terugleverkosten bestaan uit een vast bedrag per dag waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoeveelheid daadwerkelijk ingevoede elektriciteit per jaar'.
'Ingevoed' is toch 'teruggeleverde kwh'? Dan kijken ze toch juist niet naar afname zoals jij aangeeft? Of zie ik iets over het hoofd.
In tegenstelling tot veel andere leveranciers rekent Budget Energie alleen terugleverkosten over het gedeelte dat je saldeert. Als je overschot hebt en je neemt meer af dan kan je in een hogere schaal vallen, in dat opzicht "kijken" ze dus naar je afname. Maar bij andere leveranciers zou je sowieso al in die hogere schaal vallen op basis van je teruglevering, die "kijken" niet naar je afname.TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:24:
[...]
Terugleverkosten voor afgenomen energie zeg je. Maar in dit contract staat:
Je krijgt bij hun ook precies niks voor je terug levering, heb het even ingevuld, 1000 afname en 20000 terug leveren.Novax schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:22:
[...]
In tegenstelling tot veel andere leveranciers rekent Budget Energie alleen terugleverkosten over het gedeelte dat je saldeert. Als je overschot hebt en je neemt meer af dan kan je in een hogere schaal vallen, in dat opzicht "kijken" ze dus naar je afname. Maar bij andere leveranciers zou je sowieso al in die hogere schaal vallen op basis van je teruglevering, die "kijken" niet naar je afname.
Voor de netto terug lever van 19000 kWh krijg ik 190 euro.
Terug lever kosten zijn voor 1000 kWh afname 162 euro per jaar. Schiet wel lekker op dus 28 euro vangen voor 19000 kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Ongeveer de helft, laten we 6000kWh stellen.Lijkt me wel handig om te weten hoeveel van die geschatte 11000kWh voor de EV is.
Ah, eerste deel van je verhaal kan ik goed volgen en ik denk dat je gelijk hebt. Voor wat betreft het in één adem noemen, bij frank energie had ik de calculator ingevuld, en bij aangeven van thuisbatterij noemen ze dan iets van 'je handelt mee op diverse markten, waaronder onbalans markt'. Hier heb ik inderdaad geen invloed op, maar daar kan je als accubezitter nog wat extra geld mee terugverdienen.Hier alleen reactie op je laatste punt. Een dynamisch contract hebben en laden/ontladen op basis van goedkope/dure uren EPEX is heel wat constanter en rustiger voor de accucellen dan het laden/ontladen laten leiden door zonproductie of en het verbruik op dat moment. Nou kan je met zowel dynamisch als vast natuurlijk je accu de zon en of je verbruik laten volgen, dus hangt t niet echt van je contract af, al lijkt t me logischer dat iemand met dynamisch contract op dit moment eerder per uur handelt, dan iemand met een vast contract.
Dus in basis denk ik dat met dynamisch je levensduurverwachting accu langer hoort te zijn dan met vast contract.
Dan noem je onbalans in een adem met dynamisch, onbalans handel is iets anders, dat doe jij niet, dat doet je leverancier met jouw accu en ja die pompten aardig wat energie rond en verbruikten daarmee denk ik sneller de levensduur van je accu dan dat je zelf zou doen. Nou geloof ik dat ze al wat minder rondpompen laatste tijd, maar dat kan per ongeluk zo zijn, gebruikers hebben daar zelf volgens mij niks over te zeggen.
Dat is bij Vattenfall dus net zo, net als wat over dreigt te gaan houden van je teruglevering stoppen ze je in de volgende schaal en begin je weer met -€70,- extra kosten. De kunst is dus voorkomen dat je net niet in een volgende schaal eindigt!reneeke1970 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:33:
[...]
Je krijgt bij hun ook precies niks voor je terug levering, heb het even ingevuld, 1000 afname en 20000 terug leveren.
Voor de netto terug lever van 19000 kWh krijg ik 190 euro.
Terug lever kosten zijn voor 1000 kWh afname 162 euro per jaar. Schiet wel lekker op dus 28 euro vangen voor 19000 kWh
Even voor de duidelijkheid met betrekking tot een overstap naar Eneco met een 1-jarig contract en loyaliteitsbonus: als ik 2 maanden voor mij nieuwe contract weer overstap volgend jaar krijg ik de loyaliteitsbonus toch gewoon uitgekeerd (bij het uitdienen van het volle 1-jarige contract); ook al weten ze dat ik alweer overstap?
Ja en als het goed is weten ze niet dat je overstapt tot de laatste dag vanwege privacy.Blaze85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:49:
Even voor de duidelijkheid met betrekking tot een overstap naar Eneco met een 1-jarig contract en loyaliteitsbonus: als ik 2 maanden voor mij nieuwe contract weer overstap volgend jaar krijg ik de loyaliteitsbonus toch gewoon uitgekeerd (bij het uitdienen van het volle 1-jarige contract); ook al weten ze dat ik alweer overstap?
Ik heb de VEH deal ook gekregen, en de 1 jaar vast 'deal' komt net een euro of twee duurder uit dan wat ik 'gewoon' via Gaslicht of Overstappen zou kunnen krijgen. Even gekeken naar de trend in de energieprijzen en die is licht dalend/stabiel. Ik wacht nog 2 maanden af voordat ik gewoon via een vergelijker ga overstappen.
[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 08-09-2025 21:19 ]
De leveringstarieven stroom/gas die VEH heeft zijn wel scherp (0,19/kwh 1,12/m3) - die zie ik niet bij andere aanbieders. Komt het doordat ja zoveel teruglevert?ocn schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:18:
Ik heb de VEH deal ook gekregen, en de 1 jaar vast 'deal' komt net een euro of twee duurder uit dan wat ik 'gewoon' via Gaslicht of Overstappen zou kunnen krijgen. Even gekeken naar de trend in de energieprijzen en die is licht dalend/stabiel. Ik wacht nog 2 maanden af voordat ik gewoon via een vergelijker ga overstappen.
Ik lever niks terug, geen zonnepanelen.TTZ schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:43:
[...]
De leveringstarieven stroom/gas die VEH heeft zijn wel scherp (0,19/kwh 1,12/m3) - die zie ik niet bij andere aanbieders. Komt het doordat ja zoveel teruglevert?
Heb gewoon de calculators ingevuld met dezelfde waarden voor elektra en gas.
Verschil zit in de bonus, bij Budget Energie krijg ik 200 euro terug, bij GreenChoice en Oxxio 350 euro.
BTW ??nextnext schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:45:
Iemand al aanbod van VEH gehad? Schijnbaar is budget energie er uit gekomen en zijn dit de tarieven bij 1jr contract
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Houd die VEH deal ook rekening met salderen?
Ik lever 2500kWh terug maar verbruik meer dan dat. Salderen is er komend jaar voor het laatst toch?
De stroomprijs doet er in dat geval voor mij nog niet zo toe dan? De "boete" en de terugleververgoeding des te meer. BudgetEnergie geeft maar 1ct/kWh vergoeding en met mn teruglevering is de boete zo'n 360 euro/jaar. Ik krijg dus maar 25 euro voor mn opwek (die nu nog gesaldeerd wordt) maar het kost me 360 euro..
Zou ik dan komend jaar beter uit zijn bij een club waarbij terugleveren onder de streep meer oplevert?
Ik hoop dat een komend kabinet eens wat gaat doen om deze shitshow te fixen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het vinden van het voordeligste contract voorbehouden is aan wiskundigen met tijd teveel?
Ik lever 2500kWh terug maar verbruik meer dan dat. Salderen is er komend jaar voor het laatst toch?
De stroomprijs doet er in dat geval voor mij nog niet zo toe dan? De "boete" en de terugleververgoeding des te meer. BudgetEnergie geeft maar 1ct/kWh vergoeding en met mn teruglevering is de boete zo'n 360 euro/jaar. Ik krijg dus maar 25 euro voor mn opwek (die nu nog gesaldeerd wordt) maar het kost me 360 euro..
Zou ik dan komend jaar beter uit zijn bij een club waarbij terugleveren onder de streep meer oplevert?
Ik hoop dat een komend kabinet eens wat gaat doen om deze shitshow te fixen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het vinden van het voordeligste contract voorbehouden is aan wiskundigen met tijd teveel?
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-09-2025 09:42 ]
inclusief of exclusief btw.. Ik zie dat niet staan..
Inclusief allesbelmonde schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:46:
[...]
Hoi!
[/quote]
Je hoeft er ook niet zoveel tijd in te steken... De verschillen zijn op elk moment dat je aflsuit niet groot genoeg om je druk om te maken.. Het is meer eventuele risico op calamiteiten die we hadden in 2022 met de oorlog in oekraine dat de gasprijzen in november en december naar zoal bij ons zonder contract naar 3.20 euro per kuub ging en stroom naar een euro .. EN dat zonder zonnepanelen toen.
[/quote]
Je hoeft er ook niet zoveel tijd in te steken... De verschillen zijn op elk moment dat je aflsuit niet groot genoeg om je druk om te maken.. Het is meer eventuele risico op calamiteiten die we hadden in 2022 met de oorlog in oekraine dat de gasprijzen in november en december naar zoal bij ons zonder contract naar 3.20 euro per kuub ging en stroom naar een euro .. EN dat zonder zonnepanelen toen.
Bedrijven zijn verplicht prijzen aan consumenten inclusief BTW te tonen, dus je kan er altijd vanuit gaan dat het inclusief BTW is.belmonde schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:46:
[ Voor 30% gewijzigd door Novax op 09-09-2025 13:52 ]
Verkeerde quote denk ik? Ik bedoelde dat het met terugleverboete en vergoedingen veel te ingewikkeld is geworden om na te gaan waar je uiteindelijk het beste af bent, ik had het niet over BTW.Novax schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:02:
[...]
Bedrijven zijn verplicht prijzen aan consumenten inclusief BTW te tonen, dus je kan er altijd vanuit gaan dat het inclusief BTW is.
Ah, klopt, ik reageerde op belmonde maar die had jouw quote incompleet. Gecorrigeerd.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:29:
[...]
Verkeerde quote denk ik? Ik bedoelde dat het met terugleverboete en vergoedingen veel te ingewikkeld is geworden om na te gaan waar je uiteindelijk het beste af bent, ik had het niet over BTW.
Er zit in de wetgeving die salderen afschaft al opgenomen dat er regels komen waardoor de terugleverkosten bij alle leveranciers op dezelfde manier gefactureerd moeten worden zodat het beter te vergelijken wordt.
Nee daar lijkt het dus op. Toch geinig: loyaliteit betekent hier dus overstappen naar Budget. Maar vervolgens daar blijven hangen is dus geen loyaliteit.THE_BASE schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:20:
[...]
Dat zijn meestal welkomstbonussen nieuwe stijl. Als je al klant bent bij de partij, dan krijg je die bonus volgens mij niet.
Zo te zien niet echt als ik mijn offerte van Budget Energie moet geloven. Volgens de offerte betaal ik TLK terwijl ik minder opwek dan dat ik verbruik.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:37:
Houd die VEH deal ook rekening met salderen?
Ik gebruik ongeveer 10.000 KwH/jaar (EV, warmtepomp en geen gas), wek ongeveer 6500 KwH/jaar op.
Verwachte terugleverkosten zou 774 euro per jaar zijn volgens de offerte en teruggave EBL is bepaald op 635, maar door mijn verbruik en opwekking zou dit gewoon eigenlijk gesaldeerd moeten worden met mijn jaarverbruik. Met de vorige aanbieding die ik heb van VEH (Essent) was/is dit wel zo.
In any case, de Budget Energie en Next Energie aanbieding zijn niet interessant voor mij.
Zelfs met de loyaliteit korting en de verwachte 0.19 per KwH bij 1 jaar vast, die TLK maakt het niet interessant. Volgens de raming ga ik met deze aanbieding 25 euro meer per maand betalen bij Budget Energie (betaal nu 75 euro/maand).
Toch wel een mooi aanbod van Budget voor VEH: 0,193 per kWh.
Ik zit nu bij Tibber met een gemiddelde prijs volgens de app van 17,6 cent/kWh. Hierin is verbruik zonnepanelen (25%) meegerekend. Wanneer ik puur alleen naar afname van het net kijk kom ik op een gemiddeld bedrag van 23,3 cent uit op basis van 5.489 kWh. En dan moeten de dure maanden november en december nog komen…
Ik heb doorgerekend dat ik bij Tibber op jaarbasis zo’n €130 goedkoper uit ben. Natuurlijk beetje koffiedik kijken met een dynamisch contract. Het zou me daarentegen wel meer rust geven.
Meerderen die in hetzelfde schuitje zitten?
Ik zit nu bij Tibber met een gemiddelde prijs volgens de app van 17,6 cent/kWh. Hierin is verbruik zonnepanelen (25%) meegerekend. Wanneer ik puur alleen naar afname van het net kijk kom ik op een gemiddeld bedrag van 23,3 cent uit op basis van 5.489 kWh. En dan moeten de dure maanden november en december nog komen…
Ik heb doorgerekend dat ik bij Tibber op jaarbasis zo’n €130 goedkoper uit ben. Natuurlijk beetje koffiedik kijken met een dynamisch contract. Het zou me daarentegen wel meer rust geven.
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij behalve lever ik dan 4000 kWh terug op jaarbasis. Zit jij dan bij Zonneplan of een andere aanbieder? Ik zou graag een maandelijkse prijs willen betalen ipv schommelend per maand zoals nu het geval is.nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
[...]
Zo te zien niet echt als ik mijn offerte van Budget Energie moet geloven. Volgens de offerte betaal ik TLK terwijl ik minder opwek dan dat ik verbruik.
Ik gebruik ongeveer 10.000 KwH/jaar (EV, warmtepomp en geen gas), wek ongeveer 6500 KwH/jaar op.
Verwachte terugleverkosten zou 774 euro per jaar zijn volgens de offerte en teruggave EBL is bepaald op 635, maar door mijn verbruik en opwekking zou dit gewoon eigenlijk gesaldeerd moeten worden met mijn jaarverbruik. Met de vorige aanbieding die ik heb van VEH (Essent) was/is dit wel zo.
In any case, de Budget Energie en Next Energie aanbieding zijn niet interessant voor mij.
Zelfs met de loyaliteit korting en de verwachte 0.19 per KwH bij 1 jaar vast, die TLK maakt het niet interessant. Volgens de raming ga ik met deze aanbieding 25 euro meer per maand betalen bij Budget Energie (betaal nu 85 euro/maand).
Ik twijfel nog heel erg of ik vanaf januari dynamisch wil proberen, we hebben sinds een maand een EV.Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
Toch wel een mooi aanbod van Budget voor VEH: 0,193 per kWh.
We zullen ongeveer 4.000 kWh afnemen en 3.400 kWh terugleveren. Maar door die afname hebben we bij Budget kosten van 435 euro. Die kosten heb ik bij dynamisch niet, daar kan ik dan toch beter heen en wat duurdere kosten in de wintermaanden pakken?
Wat bedoel je precies dat je door afname €435 hebt?THE_BASE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:25:
[...]
Ik twijfel nog heel erg of ik vanaf januari dynamisch wil proberen, we hebben sinds een maand een EV.
We zullen ongeveer 4.000 kWh afnemen en 3.400 kWh terugleveren. Maar door die afname hebben we bij Budget kosten van 435 euro. Die kosten heb ik bij dynamisch niet, daar kan ik dan toch beter heen en wat duurdere kosten in de wintermaanden pakken?
Budget Energie werkt met staffels, moet je even goed naar kijken.Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:27:
[...]
Wat bedoel je precies dat je door afname €435 hebt?
Bij zonneplan kun je een vast voorschotbedrag instellen. Helaas gaat dit alleen aan het begin van je 'contractjaar'. Je kunt dit dus niet op elk moment zomaar instellen.Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:23:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij behalve lever ik dan 4000 kWh terug op jaarbasis. Zit jij dan bij Zonneplan of een andere aanbieder? Ik zou graag een maandelijkse prijs willen betalen ipv schommelend per maand zoals nu het geval is.
Terugleverkosten betaal je tegenwoordig toch ook al voor stroom die je kan salderen? Of begrijp ik het verkeerd? Gaat het echt alleen om de opwekking die overblijft na aftrek van je jaarverbruik?nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
[...]
Volgens de offerte betaal ik TLK terwijl ik minder opwek dan dat ik verbruik.
Misschien is er een ander topic beter geschikt hiervoor.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-09-2025 18:39 ]
Bij zonneplan kun je een vast maand voorschot instellen op basis van je zelf geschat jaar verbruik.Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:23:
[...]
Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik als jij behalve lever ik dan 4000 kWh terug op jaarbasis. Zit jij dan bij Zonneplan of een andere aanbieder? Ik zou graag een maandelijkse prijs willen betalen ipv schommelend per maand zoals nu het geval is.
Maar ook een dynamisch voorschot die met de jaargetijden omhoog en omlaag gaat
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 09-09-2025 19:08 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Bedoel je dan niet teruglevering?THE_BASE schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:28:
[...]
Budget Energie werkt met staffels, moet je even goed naar kijken.
Voor de duidelijkheid: Ik heb elk jaar effectief 2500 tot 3500KwH "te kort" op jaarbasis (dit jaar is uitzonderlijk goed geweest, het jaar daarvoor uitzonderlijk bagger qua opwekking), dus mijn zonnepanelen leveren per jaar minder op dan dat ik daadwerkelijk gebruik en ik stuur zoveel mogelijk zaken aan zodat ik zoveel mogelijk opwekking zelf probeer te gebruiken.
Het laden van mijn auto doe ik slim via HomeAssistant/EVCC (nu alleen bij teruglevering).
Nu betaal ik via Essent dus € 0.18 de KwH, effectief betaal ik € 75,- p/m en volgens de applicatie is de verwachting dat ik niet hoef bij te betalen.
Met de huidige aanbieding icm terugleverkosten - die bij Budget Energie door de staffels erg onprettig zijn voor gasloze woningen met redelijk wat panelen - zou ik welliswaar € 0.19 (1 jaar) of € 0.22 (2 jaar) de KwH moeten betalen, maar effectief komt het maandbedrag neer op € 97 (1 jaar) of € 107 p/m (2 jaar).
Voor de meesten is dit helemaal geen slechte aanbieding in vergelijking met de prijzen van nu: als ik via gaslicht.com (of andere online vergelijkers) dezelfde waardes doorgeef, dan komt Budget Energie 1 jaar vast op nummer 1 naar voren en betaal ik € 102 p/m (5 euro meer) maar dan betaal je wel € 0.25 de KwH en krijg ik je loyaliteitskorting van 185 euro (ipv van 100 euro bij VEH).
Bij Dynamische Energieleveranciers is het punt van terugleverkosten (vooralsnog) niet echt van toepassing. Ze hanteren wel een inkoop- en opslagvergoeding per KwH bij teruglevering (zie https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren)
Ik heb net ook op jeroen.nl hetzelfde verbruik ingevuld voor een vergelijking van dynamische energieleveranciers en de goedkoopste dynamische energieleverancier met een vast maandbedrag/voorschot zijn Zonneplan (€66.53), Eneco (€69.24) en Sunergy (€70.80 p/m).
Wel voor de volledigheid: deze calculaties zijn natuurlijk wel een inschatting en gebaseerd op een gemiddelde van € 0.23 tot € 0.26 per KwH.
Dus daar zit een risico aan vast: bij Budget Energy heb je gewoon de gestelde € 0.19 of € 0.22 per KwH en de € 0.01 terugleververgoeding.
Het laden van mijn auto doe ik slim via HomeAssistant/EVCC (nu alleen bij teruglevering).
Ik zit momenteel nog bij Essent via de VEH-aanbieding van vorig jaar (deze loopt nog tot 1-12-2025). Ik heb alvast geregeld dat ik per 1-12-2025 verhuis naar Tibber, simpelweg vanwege goede ervaringen daarvoor (ik zat gemiddeld op rond de € 0.23 de KwH)Mooper schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:23:
[...]
Nu betaal ik via Essent dus € 0.18 de KwH, effectief betaal ik € 75,- p/m en volgens de applicatie is de verwachting dat ik niet hoef bij te betalen.
Met de huidige aanbieding icm terugleverkosten - die bij Budget Energie door de staffels erg onprettig zijn voor gasloze woningen met redelijk wat panelen - zou ik welliswaar € 0.19 (1 jaar) of € 0.22 (2 jaar) de KwH moeten betalen, maar effectief komt het maandbedrag neer op € 97 (1 jaar) of € 107 p/m (2 jaar).
Voor de meesten is dit helemaal geen slechte aanbieding in vergelijking met de prijzen van nu: als ik via gaslicht.com (of andere online vergelijkers) dezelfde waardes doorgeef, dan komt Budget Energie 1 jaar vast op nummer 1 naar voren en betaal ik € 102 p/m (5 euro meer) maar dan betaal je wel € 0.25 de KwH en krijg ik je loyaliteitskorting van 185 euro (ipv van 100 euro bij VEH).
Dat is energieleverancier afhankelijk: diverse leveranciers hanteren een TLK voor alle teruglevering (zoals Budget Energie) terwijl andere dit pas doen bij de meerlevering na saldering.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:38:
[...]
Terugleverkosten betaal je tegenwoordig toch ook al voor stroom die je kan salderen? Of begrijp ik het verkeerd? Gaat het echt alleen om de opwekking die overblijft na aftrek van je jaarverbruik?
Misschien is er een ander topic beter geschikt hiervoor.
Bij Dynamische Energieleveranciers is het punt van terugleverkosten (vooralsnog) niet echt van toepassing. Ze hanteren wel een inkoop- en opslagvergoeding per KwH bij teruglevering (zie https://jeroen.nl/dynamis.../salderen-en-terugleveren)
Ik heb net ook op jeroen.nl hetzelfde verbruik ingevuld voor een vergelijking van dynamische energieleveranciers en de goedkoopste dynamische energieleverancier met een vast maandbedrag/voorschot zijn Zonneplan (€66.53), Eneco (€69.24) en Sunergy (€70.80 p/m).
Wel voor de volledigheid: deze calculaties zijn natuurlijk wel een inschatting en gebaseerd op een gemiddelde van € 0.23 tot € 0.26 per KwH.
Dus daar zit een risico aan vast: bij Budget Energy heb je gewoon de gestelde € 0.19 of € 0.22 per KwH en de € 0.01 terugleververgoeding.
Volgens mij is de VEH 1 jaar budget energie deal toch best goed. Zeker als je veel stroom verbruikt in de koude maanden(warmtepomp) en niet teveel teruglevering hebt. De 19 cent komt neer op een kale stroomprijs van 5,85 cent per kWh dat is een prijs die je ook bij dynamisch niet vaak ziet.
Ook heb aanbod van VEH binnen en ik twijfel ook om over te gaan. Ik begrijp alleen de terugleverkosten niet bij budget energie. Stel ik weet dit te drukken tot onder 1500 teruglevering, dan zou ik volgens de staffel zo'n 160 euro per jaar betalen want dat is mijn totale teruglevering want ik verbruik meer dan ik terug lever?
Ik heb nu een verbruik van:
500 normaal
1000 dal
1000 gas
1500 normaal teruglevering
800 dal teruglevering
Betaal 26 cent per kWh en 1,23 euro voor gas.
Nu heb ik sinds gisteren een EV dus mijn verbruik gaat wel fors omhoog. Wel kan ik de teruglevering flink drukken omdat ik op de zon kan laden. Ik zit nu bij Innova tegen bijna 26 cent per kWh. Ik krijg de laadkosten vergoed tegen 29 cent per kWh dus voor mij zou dit dus redelijkerwijs best voordelig kunnen zijn omdat ik 10 cent toe krijg per geladen kWh? Wat denken jullie, overstappen of niet?
500 normaal
1000 dal
1000 gas
800 dal teruglevering
Nu heb ik sinds gisteren een EV dus mijn verbruik gaat wel fors omhoog. Wel kan ik de teruglevering flink drukken omdat ik op de zon kan laden. Ik zit nu bij Innova tegen bijna 26 cent per kWh. Ik krijg de laadkosten vergoed tegen 29 cent per kWh dus voor mij zou dit dus redelijkerwijs best voordelig kunnen zijn omdat ik 10 cent toe krijg per geladen kWh? Wat denken jullie, overstappen of niet?
Overweeg je ook dynamisch? Dan kan je met een EV als je die op de juiste momenten kan/weet op te laden je gemiddelde kWh prijs soms flink omlaag halen. Maar ook daar is de de prijs van VEH/budget lastig te evenaren op het moment lijkt dat bijvoorbeeld alleen overdag in het weekend goedkoper te zijn.Italioboy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
Ook heb aanbod van VEH binnen en ik twijfel ook om over te gaan. Ik begrijp alleen de terugleverkosten niet bij budget energie. Stel ik weet dit te drukken tot onder 1500 teruglevering, dan zou ik volgens de staffel zo'n 160 euro per jaar betalen want dat is mijn totale teruglevering want ik verbruik meer dan ik terug lever?
500 normaal
1000 dal
1000 gas
800 dal teruglevering
Ik vond het ook verwarrend.Italioboy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:36:
500 normaal
1000 dal
1000 gas
800 dal teruglevering
Met de voorbeelden uit de FAQ onderaan de pagina is het wat beter te begrijpen:
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
Ik lever minder terug dan ik verbruik
Lever je minder terug dan je verbruikt? Dan rekenen we met de totale teruglevering.
Rekenvoorbeeld
Verbruik: 2.500
Teruglevering: 2.000
Dan schalen wij je in op basis van 2.000
Ik lever meer terug dan ik verbruik
Lever je meer terug dan je verbruikt? Dan rekenen wij het meerdere aan teruglevering niet mee bij het inschalen.
Rekenvoorbeeld
Verbruik: 1.500
Teruglevering: 4.000
Dan schalen wij je in op basis van 1.500
Pardon my dutch
Ik ben helaas niet altijd op de juiste momenten thuis om de EV te laden en ik heb eigenlijk ook geen zin om te gaan kijken wanneer ik nu het beste apparaten aan kan zetten.ivs001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:08:
[...]
Overweeg je ook dynamisch? Dan kan je met een EV als je die op de juiste momenten kan/weet op te laden je gemiddelde kWh prijs soms flink omlaag halen. Maar ook daar is de de prijs van VEH/budget lastig te evenaren op het moment lijkt dat bijvoorbeeld alleen overdag in het weekend goedkoper te zijn.
Ik heb momenteel nog wel een lopend contract bij Innova maar deze kan ik opzeggen zonder boete. Dit contract wat ik nu heb is vrij gunstig met de terugleverkosten en de hoge bonus. Maar aangezien ik nu kan gaan "verdienen" door de vergoeding die ik terugkrijg per geladen kWh is het aanbod van VEH nog best interessant nu.
Is die bonus bij het nu lopende contract? Als je die vroegtijdig opzegt krijg je de bonus meestal niet.Italioboy schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:00:
Ik heb momenteel nog wel een lopend contract bij Innova maar deze kan ik opzeggen zonder boete. Dit contract wat ik nu heb is vrij gunstig met de terugleverkosten en de hoge bonus.
En vervolgens zijn de schaal boetes hoger dan de vergoeding terug levering. Snap niet dat jullie naar deze leverancier kijkenKip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:44:
[...]
Ik vond het ook verwarrend.
Met de voorbeelden uit de FAQ onderaan de pagina is het wat beter te begrijpen:
https://www.budgetthuis.nl/energie/terugleverkosten
[...]
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
De aanbieding is volgens mij interessant voor mensen die "veel" stroom verbruiken(warmtepomp en/of EV) en niet zoveel terugleveren of helemaal geen zonnepanelen hebben.reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:38:
[...]
En vervolgens zijn de schaal boetes hoger dan de vergoeding terug levering. Snap niet dat jullie naar deze leverancier kijken
Daar ben ik van op de hoogte dat ik die bonus dan niet meer krijg.Novax schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:35:
[...]
Is die bonus bij het nu lopende contract? Als je die vroegtijdig opzegt krijg je de bonus meestal niet.
Inderdaad, ik verbruik vrij veel elektriciteit in de winter door de warmtepomp. Daarnaast heb ik een elektrische auto die vooral weg is wanneer de zon schijnt.ivs001 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:00:
[...]
De aanbieding is volgens mij interessant voor mensen die "veel" stroom verbruiken(warmtepomp en/of EV) en niet zoveel terugleveren of helemaal geen zonnepanelen hebben.
Als ik de vergelijking van dynamische contracten op Jeroen.nl bekijk, kom ik met een dynamisch contract juist duurder uit.
Als iemand een beter alternatief heeft, hoor ik het graag. 9000kWh verbruik. 3700 kWh teruglevering. Geen plannen voor een thuisbatterij OID.
Pardon my dutch
Ik zit nu ook bij Essent via VEH en ga naar Budget via VEH. Die staffels zijn toch nagenoeg gelijk?nwagenaar schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:41:
[...]
Ik zit momenteel nog bij Essent via de VEH-aanbieding van vorig jaar (deze loopt nog tot 1-12-2025). Ik heb alvast geregeld dat ik per 1-12-2025 verhuis naar Tibber, simpelweg vanwege goede ervaringen daarvoor (ik zat gemiddeld op rond de € 0.23 de KwH)
Ik heb gekeken voor mijn teruglevering van ca 4.000 kWh en dat kost bij Essent en Budget 42 euro per maand.
Dus ik betaal 12,6 cent per kWh voor saldering.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Ik ben op zoek naar advies voor mijn energiecontract. Ik zit nu bij UnitedConsumers, waar ik voor mijn gevoel teveel betaal. Dit contract loopt begin januari af.
Als ik naar mijn meterstanden van vorig jaar kijk, is dit mijn verbruik:
2500 kWh normaal
1750 kWh dal
Opbrengst zonnepanelen:
2500 kWh normaal
1250 kWh dal
500 m3 gas
Er is dit jaar niets veranderd, dus ik verwacht hetzelfde verbruik te hebben.
Als ik dit invul in de verschillende vergelijkers, komt Frank Energie (variabel) op zo'n € 660,- per jaar, en bij Budget Energie (1 jaar vast) via VEH op zo'n € 1240,- per jaar. Ik heb nog nooit variabel gehad, ben elk jaar braaf overgestapt naar een nieuw vast contract.
Zelfs als de variabele kosten veel zouden stijgen, komt dit toch nog steeds niet in de buurt van de prijs van het vaste contract? Of kijk ik ergens overheen?
Als ik naar mijn meterstanden van vorig jaar kijk, is dit mijn verbruik:
2500 kWh normaal
1750 kWh dal
Opbrengst zonnepanelen:
2500 kWh normaal
1250 kWh dal
500 m3 gas
Er is dit jaar niets veranderd, dus ik verwacht hetzelfde verbruik te hebben.
Als ik dit invul in de verschillende vergelijkers, komt Frank Energie (variabel) op zo'n € 660,- per jaar, en bij Budget Energie (1 jaar vast) via VEH op zo'n € 1240,- per jaar. Ik heb nog nooit variabel gehad, ben elk jaar braaf overgestapt naar een nieuw vast contract.
Zelfs als de variabele kosten veel zouden stijgen, komt dit toch nog steeds niet in de buurt van de prijs van het vaste contract? Of kijk ik ergens overheen?
5520 Wp op WZW PVOutput
Zal wel aan mij liggen, maar je bent niet goed....Kip schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:34:
[...]
Inderdaad, ik verbruik vrij veel elektriciteit in de winter door de warmtepomp. Daarnaast heb ik een elektrische auto die vooral weg is wanneer de zon schijnt.
Als ik de vergelijking van dynamische contracten op Jeroen.nl bekijk, kom ik met een dynamisch contract juist duurder uit.
Als iemand een beter alternatief heeft, hoor ik het graag. 9000kWh verbruik. 3700 kWh teruglevering. Geen plannen voor een thuisbatterij OID.
3700 kWh maal 1 cent is 37 euro ontvangen.
Schaal voor 3700 salderen is 504 euro per jaar betalen
1 PVoutput . Dongen NB
Maar hij moet 9000 - 3700 = 5.200 kwh aankopen/importeren of,..direct van zijn zonnepanelen... Geen idee wat onder "verbruik" bedoeld is ? en de prijs is 19,3 cent of zoiets van importeren.. Geen 26 cent..reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:00:
[...]
Zal wel aan mij liggen, maar je bent niet goed....
[ Voor 10% gewijzigd door belmonde op 10-09-2025 16:59 ]
0.067×5200=350 euro winst tovbelmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:56:
[...]
Maar hij moet 9000 - 3700 = 5.200 kwh aankopen/importeren of,..direct van zijn zonnepanelen... Geen idee wat onder "verbruik" bedoeld is ? en de prijs is 19,3 cent of zoiets van importeren.. Geen 26 cent..
Maar wel 500+ boete...
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag de prijs binnen, maar een flauw idee of dit nu redelijk is of niet? 0,57710/m3, all-in 1,27667/m3. Huidige prijs zit de afgelopen maanden tussen de 0,45 en 0,48. Dus ca. 10-11ct "opslag"/m3 voor een vast tarief gedurende de wintermaanden.Vdvmark schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:48:
Als je denkt dat gas in de wintermaanden dynamisch een te groot risico is, dan gaat Frank zn dynamische klanten de Wintervast optie bieden, een vaste prijs voor gas voor november, december, januari, februari. Dat is dus een paar maanden vast voor gas met rest van jaar dynamisch gas en hele jaar dynamisch stroom. Ze kopen dus voor je op die futuresmarkt waar GeEkle naar verwijst, ze komen pas in September met de prijs waarvoor je tijdelijk vast kunt gaan en waarschuwen terecht dat overstappen in die Wintervast periode je dan ook een boete oplevert (dynamisch heeft geen opzegtermijn). Leuk idee van ze.
Is er ergens een historische prijs bij Frank over de afgelopen winters? Had afgelopen jaar Wintervast, dus kan mijn eigen tarief niet gebruiken hiervoor.
webOS all the way!
You win some/ You lose somereneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:07:
[...]
0.067×5200=350 euro winst tov
Maar wel 500+ boete...
Het gaat erom wat je uiteindelijk betaald.... Toch?
Volgens jouw berekening zit er nog maar een gat van 150E tussen. Trek daar de bonus van 100E vanaf, en we hebben het nog maar over 50E.
Die 3700 kWh is gewoon een rot getal, ga net onder de 3500 zitten en je betaald 66E minder voor 200kWh
reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:00:
[...]
Zal wel aan mij liggen, maar je bent niet goed....
Ik heb idd begrepen dat ik kan salderen. Dus 3700 zal van mijn verbruik in mindering worden gebracht. Met als tegenprestatie 504 euro "boete".belmonde schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:56:
[...]
Maar hij moet 9000 - 3700 = 5.200 kwh aankopen/importeren of,..direct van zijn zonnepanelen... Geen idee wat onder "verbruik" bedoeld is ? en de prijs is 19,3 cent of zoiets van importeren.. Geen 26 cent..
Pardon my dutch
ik heb de deal van VEH met budgetenergie binnen gekregen. ik vergelijk het met aanbiedingen van energievergelijker.nl en het is voor me niet de gunstige optie. United consumers doet een bod met 2 keer hoger korting voor 1 jaar vast. Is er dus een punt voor me om daadwerkelijk budget energie te kiezen? of ga ik gewoon voor de goedkopste optie? aangezien dat mijn energie verbruik is de laatste 2 jaar niet veranderd
Ik heb besloten bij Tibber te blijven; een supportmedewerker gaf vandaag aan dat binnenkort Grid Rewards voor Tesla via slim laden publiekelijk worden gemaakt voor iedereen.
Het enige wat me nu nog nog van gedachten kan brengen is als de NAVO beslist om een tegenoffensief te doen tegen de Russen /off-topic
Het enige wat me nu nog nog van gedachten kan brengen is als de NAVO beslist om een tegenoffensief te doen tegen de Russen /off-topic
Wat bedoelen ze hiermee cq wat betekent binnenkort?Mooper schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:53:
Ik heb besloten bij Tibber te blijven; een supportmedewerker gaf vandaag aan dat binnenkort Grid Rewards voor Tesla via slim laden publiekelijk worden gemaakt voor iedereen.
...
Hier vind je meer over grid rewards: https://tibber.com/nl/grid-rewardsbeyazz06 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:00:
[...]
Wat bedoelen ze hiermee cq wat betekent binnenkort?
Voor grid rewards heb je normaliter een laadpaal nodig die dat ondersteunt. Voor Tesla hebben ze het nu zo goed als afgerond en kun je grid rewards verdienen zonder dat je een laadpaal nodig hebt die dat ondersteunt aangezien de intelligentie voortaan via de Tesla app en Tibber gaat (verwacht ik, API oid).
De medewerker had het over enkele weken. Nog steeds niet heel SMART, maar klinkt toch hoopvol!
Ja oke, duidelijk. Had dezelfde vraag vorig jaar nog gesteld aan Tibber. Destijds waren ze voornemens dit op te zetten, maar wanneer hoe was onduidelijk. Zal morgen ook maar weer eens vragen hoe het nu zit.Mooper schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:12:
[...]
Hier vind je meer over grid rewards: https://tibber.com/nl/grid-rewards
Voor grid rewards heb je normaliter een laadpaal nodig die dat ondersteunt. Voor Tesla hebben ze het nu zo goed als afgerond en kun je grid rewards verdienen zonder dat je een laadpaal nodig hebt die dat ondersteunt aangezien de intelligentie voortaan via de Tesla app en Tibber gaat (verwacht ik, API oid).
De medewerker had het over enkele weken. Nog steeds niet heel SMART, maar klinkt toch hoopvol!
Vond/vind het persoonlijk jammer dat ik niet gebruik kon maken van de grid rewards daar ik een Tesla laadpaal heb die ze niet ondersteunen.
Mijn vast contract loopt op op 31-10-2025 af en ik ben me dus aan het inlezen om over te stappen.
TS doorgenomen, ook de linkjes gebruikt naar de aanbevolen topics en daar de TS gelezen dus het duizelt me nu een beetje. Ik neig naar dynamisch omdat dit volgens mij het goedkoopste is voor mij maar bij welke aanbieder dan.
Ik verwarm sinds november vorig jaar de woonkamer met een airco en heb sinds dit jaar 2 plug-in batterijen (pib) staan met in totaal 5,4 kWh opslag. De 1e sinds april en de 2e sinds juli. Verder 3450 Wp op het dak liggen.
Mijn verbruik was vorig jaar:
Februari 2024 - februari 2025
Stroom import: 2500 kWh
Stroom export: 2150 kWh
Netto verbruik: 350 kWh
Gas: 359 m3
Vanaf februari 2025 tot nu:
Stroom import: 650 kWh
Stroom export: 1230 kWh
Netto verbruik: -580 kWh
Gas: 122 m3
De pibs draaien in de avond en nacht het huis zo goed als op NOM en de export daalt daardoor natuurlijk ook. Via HA ga ik een automatisering opzetten dat de pibs gaan laden als de prijs negatief is en/of als die onder een bepaalde prijs komt en we gaan dan ook wasmachine/vaatwasser aanzetten op de goedkopere/negatieve uren. O.a. om deze reden lijkt mij dat een dynamisch contract het beste bij mijn huis gaat passen. Bij gaslicht en andere vergelijkers mijn gegevens ingevuld en ja, dan begint het, alle voorgestelde prijzen liggen heel dicht bij elkaar. Bij Frank en Zonneplan lijk ik het beste af te zijn maar bij het doornemen van de diverse topics lees ik dan weer wat dingen waarbij de prijzen toch wat schimmig lijken te zijn maar ik kan dat zelf niet goed herleiden. Welke aanbieder zouden jullie nemen als je rekent met mijn gegevens?
TS doorgenomen, ook de linkjes gebruikt naar de aanbevolen topics en daar de TS gelezen dus het duizelt me nu een beetje. Ik neig naar dynamisch omdat dit volgens mij het goedkoopste is voor mij maar bij welke aanbieder dan.
Ik verwarm sinds november vorig jaar de woonkamer met een airco en heb sinds dit jaar 2 plug-in batterijen (pib) staan met in totaal 5,4 kWh opslag. De 1e sinds april en de 2e sinds juli. Verder 3450 Wp op het dak liggen.
Mijn verbruik was vorig jaar:
Februari 2024 - februari 2025
Stroom import: 2500 kWh
Stroom export: 2150 kWh
Netto verbruik: 350 kWh
Gas: 359 m3
Vanaf februari 2025 tot nu:
Stroom import: 650 kWh
Stroom export: 1230 kWh
Netto verbruik: -580 kWh
Gas: 122 m3
De pibs draaien in de avond en nacht het huis zo goed als op NOM en de export daalt daardoor natuurlijk ook. Via HA ga ik een automatisering opzetten dat de pibs gaan laden als de prijs negatief is en/of als die onder een bepaalde prijs komt en we gaan dan ook wasmachine/vaatwasser aanzetten op de goedkopere/negatieve uren. O.a. om deze reden lijkt mij dat een dynamisch contract het beste bij mijn huis gaat passen. Bij gaslicht en andere vergelijkers mijn gegevens ingevuld en ja, dan begint het, alle voorgestelde prijzen liggen heel dicht bij elkaar. Bij Frank en Zonneplan lijk ik het beste af te zijn maar bij het doornemen van de diverse topics lees ik dan weer wat dingen waarbij de prijzen toch wat schimmig lijken te zijn maar ik kan dat zelf niet goed herleiden. Welke aanbieder zouden jullie nemen als je rekent met mijn gegevens?
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
je kunt het eens langs de prijzen van andere "vaste" contracten leggen. Mijn buurman heeft zo een contract. Zijn basis prijs is iets hoger, maar zijn vaste kosten per maand is dan hij weer 2 euro goedkoper uit.Hermanvh schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:20:
[...]
Vandaag de prijs binnen, maar een flauw idee of dit nu redelijk is of niet? 0,57710/m3, all-in 1,27667/m3. Huidige prijs zit de afgelopen maanden tussen de 0,45 en 0,48. Dus ca. 10-11ct "opslag"/m3 voor een vast tarief gedurende de wintermaanden.
Is er ergens een historische prijs bij Frank over de afgelopen winters? Had afgelopen jaar Wintervast, dus kan mijn eigen tarief niet gebruiken hiervoor.
Dan kan je een beetje gevoel krijgen hoe en wat.
En je verbruik telt ook mee. Zelf ga ik niet voor het aanbod, althans op basis van de informatie die ik tot nu toe heb. Mijn verbruik voor de maanden genoemd is in totaal 80 kuub ofzo. (ca. 20 kuub per maand in de winter).. jaahaa.. ik weet het... waar is die warmtepomp boiler! )
Voor mij is het dan dus 80 keer 60 cent of 80 keer 4 euro. (om maar een hoog bedrag te poneren). beide kan ik denk ik wel aan.
Hoi, is er een vergelijkingssite waar je welkomstkortingen kan uitzetten/alleen met kale prijs kunt vergelijken? Heb er nu een aantal bekeken en nergens de optie of aanbieders die zonder een deal aanbieden.
Ik heb van VeH een aanbieding gehad zonder kortingen en zou dit graag willen vergelijken.
Ik heb van VeH een aanbieding gehad zonder kortingen en zou dit graag willen vergelijken.
Inmiddels heb ik het aanbod ook ontvangen. Wij betalen nu ongeveer €175,- bij Vattenfal. De aanbieding van Budget Energie via VEH komt uit op €124,-. Dat is 12 euro goedkoper dan de goedkoopste van de vergelijkingssite. Ik ga bewust niet voor dynamisch, gezien de onrust in de wereld op dit moment.
Wij verbruiken 6400kwh, 300m3 en leveren 1600kwh terug.
Wij verbruiken 6400kwh, 300m3 en leveren 1600kwh terug.
Maar die boete heb je bij andere leveranciers ook, eventueel lager.reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:07:
[...]
Maar wel 500+ boete...
[ Voor 42% gewijzigd door Abom op 11-09-2025 16:36 ]
Bij welke energieleverancier betaal je dan 26 cent per kWh zonder een "terugleverboete"?reneeke1970 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:07:
[...]
Maar wel 500+ boete...
Misschien via een modelcontract, maar daarbij mogen de tarieven per 1 januari weer aangepast worden.
Als die tarieven dan opnieuw te hoog zijn, kun je overstappen naar een andere leverancier.
Echter, tot januari kun je je verbruik niet meer salderen met opwek uit de zomermaanden.
Pardon my dutch
Mijn situatie:
- Vast contract verloopt in oktober
- Maart 2026 krijg ik zonnepanelen (samen met verbouwing)
Was het hier maar 80 kuub in die 4 maandentcw82 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:22:
[...]
je kunt het eens langs de prijzen van andere "vaste" contracten leggen. Mijn buurman heeft zo een contract. Zijn basis prijs is iets hoger, maar zijn vaste kosten per maand is dan hij weer 2 euro goedkoper uit.
Dan kan je een beetje gevoel krijgen hoe en wat.
En je verbruik telt ook mee. Zelf ga ik niet voor het aanbod, althans op basis van de informatie die ik tot nu toe heb. Mijn verbruik voor de maanden genoemd is in totaal 80 kuub ofzo. (ca. 20 kuub per maand in de winter).. jaahaa.. ik weet het... waar is die warmtepomp boiler! )
Voor mij is het dan dus 80 keer 60 cent of 80 keer 4 euro. (om maar een hoog bedrag te poneren). beide kan ik denk ik wel aan.
In de koude maanden is het zo'n 150m3/maand.
webOS all the way!
Ik heb zojuist de aanbieding van VEH geaccepteerd en mij valt op dat Budget Energie het termijn bedrag wijzigt van €124 naar €142. Zijn er meer mensen waar dit is gebeurt of komt dit omdat ze dit baseren op basis van de gegevens die ze hebben opgehaald bij de netbeheerder? Verbruik vorig jaar lag namelijk hoger dan afgelopen 12 maanden (ivm warmtepomp).
Ja, dat baseren ze onder andere op gegevens van de netbeheerder, zie https://www.budgetthuis.n...ntenservice/termijnbedragAbom schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:37:
Ik heb zojuist de aanbieding van VEH geaccepteerd en mij valt op dat Budget Energie het termijn bedrag wijzigt van €124 naar €142. Zijn er meer mensen waar dit is gebeurt of komt dit omdat ze dit baseren op basis van de gegevens die ze hebben opgehaald bij de netbeheerder? Verbruik vorig jaar lag namelijk hoger dan afgelopen 12 maanden (ivm warmtepomp).
Ik heb de mail nog een keer gelezen, blijkbaar baseren ze het op mijn opgegeven verbruikcijfers, dezelfde cijfers die ik heb gebruikt voor de aanbieding van VEH.Novax schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:46:
[...]
Ja, dat baseren ze onder andere op gegevens van de netbeheerder, zie https://www.budgetthuis.n...ntenservice/termijnbedrag
Vreemd dat het zoveel afwijkt. Ik heb dezelfde verbruikscijfers gebruikt bij vergelijkingssites en die kwamen de aanbiedingen allemaal rond dit bedrag uit (€140), dat betekend dat de aanbieding van budget energie helemaal niet zo aantrekkelijk is."Berekening termijnbedrag
Uw termijnbedrag is gebaseerd op het door u opgegeven verbruik, uw tarieven en overige kosten. De definitieve kosten worden berekend op uw jaarnota. Lees hier meer over de opbouw van het termijnbedrag."
Hebben meer mensen dat het termijnbedrag bij VEH zoveel afwijkt als dat budget energie uiteindelijk berekent?
Let ook op dat bij de vergelijkers de loyaliteitsbonus ook in het maand en jaarbedrag is verwerkt. Bij het daadwerkelijke termijnbedrag van leveranciers zit de loyaliteitsbonus er meestal niet in verwerkt omdat deze pas aan het einde van een voltooid contract wordt uitbetaald.Abom schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:59:
Vreemd dat het zoveel afwijkt. Ik heb dezelfde verbruikscijfers gebruikt bij vergelijkingssites en die kwamen de aanbiedingen allemaal rond dit bedrag uit (€140), dat betekend dat de aanbieding van budget energie helemaal niet zo aantrekkelijk is.
De aanbieding van VEH is ook niet bijzonder boeiend.
De verbruikstarieven voor energie zijn wel lager dan de marktprijzen, maar de loyaliteitsbonus is ook een stuk lager, waardoor je uiteindelijk rond hetzelfde bedrag uitkomt (ik zou iets meer betalen dan wat ik via vergelijkers kan vinden met bonus).
Alleen als je onverhoopt meer energie zou verbruiken, door een strenge winter bijvoorbeeld, dan is VEH/BudgetEnergie ineens interessant.
Ik heb mij inmiddels ingeschreven voor de collectieve inkoop van de Consumentenbond, misschien dat die beter is.
De verbruikstarieven voor energie zijn wel lager dan de marktprijzen, maar de loyaliteitsbonus is ook een stuk lager, waardoor je uiteindelijk rond hetzelfde bedrag uitkomt (ik zou iets meer betalen dan wat ik via vergelijkers kan vinden met bonus).
Alleen als je onverhoopt meer energie zou verbruiken, door een strenge winter bijvoorbeeld, dan is VEH/BudgetEnergie ineens interessant.
Ik heb mij inmiddels ingeschreven voor de collectieve inkoop van de Consumentenbond, misschien dat die beter is.
[ Voor 7% gewijzigd door ocn op 12-09-2025 09:44 ]
Opnieuw overgestapt via Vereniging Eigen Huis naar Budget Energie. Heb het vorige maand al aangevraagd, maar dat tarief voor gas was 1,16 per m3. Nu 1,13 per m3.
Ik zat buiten de 14 dagen, maar alsnog kon ik zonder opzegboete opzeggen vanwege de lagere prijs die ik betaal en de marktprijs én omdat het contract pas in november start.
Het zijn de kleine dingen die het doen, maar dit scheelt me toch weer 50 euro op een jaar.
Ik zat buiten de 14 dagen, maar alsnog kon ik zonder opzegboete opzeggen vanwege de lagere prijs die ik betaal en de marktprijs én omdat het contract pas in november start.
Het zijn de kleine dingen die het doen, maar dit scheelt me toch weer 50 euro op een jaar.
Ja, joh. Wij hebben ongeveer 800 m3 per jaar, maar de historiegegevens die ze gebruiken zijn 585 m3 per jaar. Dus daar baseren zij het maandbedrag op. Gewoon verhogen naar gewenst en niets aan de hand.Abom schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:37:
Hier ook de VEH aanbieding gehad en deze leek in eerste instantie best goed, dus gisteren maar geaccepteerd. Vandaag nog eens goed gaan doorrekenen met de gegeven tarieven en dan blijk dat we niet €24 gaan betalen zoals aangeboden, echter €82. Dat is alleen voor stroom, gas komt ergens anders vandaan.
Dit zijn mijn cijfers:
Levering hoog tarief 1124kW, levering laag tarief 1783kW (maakt eigenlijk niets uit want tarief is voor beide hetzelfde). Totaal afgenomen 2907kW
Teruglevering hoog 1579kW en laag 683kW, totaal 2262kW.
Hoog wordt tegen hoog weggestreept, is dus 455kW terug á €0,01.
Laag tegen laag levert effectief 645kW levering á iets van €0,19.
Als ik dan ook de vaste kosten en terugleveringskosten voor schaal 5 (€23 p/m) erbij reken en alles deel door 12 kom ik op ongeveer €82 p/m uit. De bonus meegenomen.
Hoe kunnen zij dan met een dergelijk laag voorschot komen? Wat zie ik over het hoofd?
Ben eerlijk gezegd best goed opgeleid en heb veel ervaring vanuit mijn vroegere werk met complexe berekeningen maar ik kan me voorstellen dat "Henk en Ingrid" hier gewoon niet meer uit komen.
Overigens constateer ik deze verschillen ook als ik via een vergelijkingssite ga zoeken, ook daar zijn de aangeboden voorschotbedragen lager dan waar ik op uit kom, echter wel lager dan Budget Energie.
Dit zijn mijn cijfers:
Levering hoog tarief 1124kW, levering laag tarief 1783kW (maakt eigenlijk niets uit want tarief is voor beide hetzelfde). Totaal afgenomen 2907kW
Als ik dan ook de vaste kosten en terugleveringskosten voor schaal 5 (€23 p/m) erbij reken en alles deel door 12 kom ik op ongeveer €82 p/m uit. De bonus meegenomen.
Hoe kunnen zij dan met een dergelijk laag voorschot komen? Wat zie ik over het hoofd?
Ben eerlijk gezegd best goed opgeleid en heb veel ervaring vanuit mijn vroegere werk met complexe berekeningen maar ik kan me voorstellen dat "Henk en Ingrid" hier gewoon niet meer uit komen.

Overigens constateer ik deze verschillen ook als ik via een vergelijkingssite ga zoeken, ook daar zijn de aangeboden voorschotbedragen lager dan waar ik op uit kom, echter wel lager dan Budget Energie.
[ Voor 8% gewijzigd door icedwarf op 12-09-2025 13:52 ]
Het voorschotbedrag (termijnbedrag) is wat anders dan wat je uiteindelijk per maand betaalt.icedwarf schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:50:
Hier ook de VEH aanbieding gehad en deze leek in eerste instantie best goed, dus gisteren maar geaccepteerd. Vandaag nog eens goed gaan doorrekenen met de gegeven tarieven en dan blijk dat we niet €24 gaan betalen zoals aangeboden, echter €82. Dat is alleen voor stroom, gas komt ergens anders vandaan.
Dit zijn mijn cijfers:
Je maakt ook een fout in je laag tegen laag, die 645kW is je totaal. En bij Budget Energie moet je die berekeningen niet apart doen. Je krijgt dus geen 455kW terug á €0,01, maar betaalt alleen 645kW á iets van €0,19. Ik denk dat je ook nog wat mist (vermindering energiebelasting?) en volgens mij moet je bij Budget via VEH op iets van €19 per maand uitkomen inclusief bonus van €100. Dat is nog altijd hoger dan Budget bij de vergelijkers en dat komt voornamelijk door de hogere bonus daar van €185.
Hallo, ik ben vorige jaar voor het eerst overgestapt van Greenchoice naar Vattenfal 1 jarig contract dat 30sept afloopt (eindrekening komt 13 oktober). Nu krijg ik een 'loyaliteits' bonus als je niet vroegtijdig overstapt? en wil ik deze uiteraard niet mislopen. Mag ik nu al gaan shoppen voor andere provider en dan per 1okt laten ingaan (en dus niet de bonus mislopen)?
Ja dat mag. Vattenfall heeft wel iets raars dat contracten niet altijd een heel jaar lopen. En volgens oude actievoorwaarden moest je een 1 jaar klant zijn om de bonus te krijgen, dat is inmiddels aangepast maar iets om op te letten als je nog onder de oude actievoorwaarden valt en je vaste contract niet een termijn van een heel jaar heeft.Julio-K schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:35:
Hallo, ik ben vorige jaar voor het eerst overgestapt van Greenchoice naar Vattenfal 1 jarig contract dat 30sept afloopt (eindrekening komt 13 oktober). Nu krijg ik een 'loyaliteits' bonus als je niet vroegtijdig overstapt? en wil ik deze uiteraard niet mislopen. Mag ik nu al gaan shoppen voor andere provider en dan per 1okt laten ingaan (en dus niet de bonus mislopen)?
Ik ben nu bij United Consumers en ik krijg hier een bonus cashback van €350 (2024-2025)Julio-K schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:35:
Per 1 oktober stap ik weer over naar de volgende provider Budget Energie, en hier krijg ik zelfs een cashback van €370 voor (2025-2026) 1 jaar vaste contract met in de zomermaanden juni tot september in het weekend 12:00 tot 17:00 gratis stroom. Je betaald alleen de BTW.
Ik stap nu iedere jaar over. Het jaar (2023-2024) bij Vattenfall kreeg ik een cashback van €105. Bij Vattenfall kreeg ik dit jaar (2025-2026) zelfs een cashback van €410. Ik was bang dat ik het niet zou krijgen net weg bij Vattenfall, daarom Budget Energie. Ik mis maar €40 van de cashback.
Ik doe alles via Pricewise
[ Voor 10% gewijzigd door Van der Berg op 12-09-2025 14:54 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.