WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Soyuz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:35:
Momenteel lijkt mij voor de resterende maanden in 2026 een modelcontract via Energiek of Mega het meest voordelig.
Bij de nieuwe modelcontracten zitten ook terugleverkosten. Bij zowel Energiek als Mega zijn bij het nieuwe variabele Modelcontract de terugleverkosten per kWh zelfs hoger dan de terugleververgoeding per kWh, al maakt dat met saldering nog niet veel uit omdat je de terugleververgoeding alleen krijgt bij overschot.

En de tarieven kunnen per 1 juli en 1 oktober weer veranderen.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38
Waarom staan er nog steeds terugleververgoedingen in dit overzicht (per 01-01-2027). Dit komt toch te vervallen, omdat de saldering stopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msrDQN61fyEIMY2Nt0p88wX8N4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rBrP65Mb4dKFw11s8Nzw6cz.jpg?f=fotoalbum_large

Want volgens dit overzicht krijg ik dan nog steeds netto 0,0025 per kWh, na 01-01-2027.

Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:57
Helaas mogen de terug leverkosten gewoon ook vanaf de 1e januari 2027 verder worden doorgezet.

Wel is het zo dat je 50 procent van de kale inkoopkosten van je kWh als vergoeding voor je terug geleverde zon kWh vergoed moet krijgen, dit loopt in elk geval tot eind 2029 zover ik weet.

Er zijn zelfs energie leveraniers die het nog bonter maken, en je terug leverkosten nog hoger zijn dan je uberhaupt terug zou krijgen. Je legt er in dit geval nog eens geld op toe

• Goofyduck384
Oké, maar als ik dus mijn voorbeeld pak, klopt het dat ik netto dus nog wel meer krijg dan ik betaal per kWh?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goofyduck384 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:07:
Waarom staan er nog steeds terugleververgoedingen in dit overzicht (per 01-01-2027). Dit komt toch te vervallen, omdat de saldering stopt?

[Afbeelding]

Want volgens dit overzicht krijg ik dan nog steeds netto 0,0025 per kWh, na 01-01-2027.

Of haal ik nu twee dingen door elkaar?
Volgens mij krijg je inderdaad 0,0025 per kWh.
Het is niet veel natuurlijk.
Aan de andere kant is je zonnestroom ook niks waard, dus zo gek vind ik het niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58

rvk

Goofyduck384 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:16:
Oké, maar als ik dus mijn voorbeeld pak, klopt het dat ik netto dus nog wel meer krijg dan ik betaal per kWh?
Ja, dan krijg je 's-middags 0,0025 per kWh voor de teruggeleverde kWh en dan mag je 's-avonds en 's-nachts €0,249 betalen.

Maar er zijn dus leveranciers die nog steeds met die staffels werken waarbij je dus negatief uit komt.

Vraag is dus ook of dynamisch zonder teruglever kosten niet beter is. Dat vergt wat rekenwerk. Maar zeker als je ook nog een welkomstbonus krijgt kan het aardig voordeliger uitpakken. Even rekenen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 03-05-2026 22:28 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:57

ViezeVis

Sample Text

Ik heb op dit moment nog een GC-contract voor stroom (tot mei 2027) maar mijn gascontract loopt wel al af. Op basis van 700 m3 kom ik het goedkoopst uit bij UnitedConsumers voor €99,94 p.m. Volgens Independer:

Per jaar
€ 1199,24

Per maand (met korting)
€ 99,94

Per maand (zonder korting)
€ 116,19

Zijn er nog andere opties? Vind de tarieven helaas vrij hoog, maar ik ben bang dat het niet anders is. €1,46841 per m³ / €8,33 leveringskosten.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:09:
Ik heb op dit moment nog een GC-contract voor stroom (tot mei 2027) maar mijn gascontract loopt wel al af. Op basis van 700 m3 kom ik het goedkoopst uit bij UnitedConsumers voor €99,94 p.m. Volgens Independer:

Per jaar
€ 1199,24

Per maand (met korting)
€ 99,94

Per maand (zonder korting)
€ 116,19

Zijn er nog andere opties? Vind de tarieven helaas vrij hoog, maar ik ben bang dat het niet anders is. €1,46841 per m³ / €8,33 leveringskosten.
De gastarieven zijn de laatste dagen weer gestegen vanwege het uitblijven van een oplossing voor het Iran conflict. Het is nu dus geen goed moment om een vast contract af te sluiten. Wat je zou kunnen doen is het variabele model gascontract van Energiek nemen (niet het gewone variabele contract), gastarief is daar tot 1 juli € 1,14, zie https://www.energiek.nl/modelcontract . En dan hopen dat in de komende maanden de tarieven van de vaste contracten weer wat gaan dalen. Een mogelijk risico is alleen dat na 1 juli de tarieven nog verder zijn gestegen.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 08:31

ScreamGT

joejoe

Ah fijn! Ik mag mij weer gaan oriënteren naar een stroom/gas leverancier, mijn favoriete bezigheid :+

Nu heb ik eind deze maand 2 jaar vast contract Greenchoice op zitten, niks op aan te merken eigenlijk. Website is overzichtelijk en nota's zijn ook duidelijk.

Nu is mijn situatie vorig jaar wel veranderd aangezien wij een Quatt Duo Hybrid installatie hebben laten plaatsen. Werkt prima, verbruikt uiteraard wel een bak meer stroom wat te verwachten was. Gas verbruik is daarentegen flink teruggelopen van 933m3 naar 288m3. Greenchoice geeft overigens meer aan in het voorstel, maar na zelf het vebruik gecheckt te hebben kom ik hier op uit. Waarschijnlijk door het overstappen naar een warmtepomp komt men iets hoger uit.

Nu lijkt mij dit aanbod niet heel voordelig (EUR 147 P.M) t.o.v. lopende independer acties:

Aanbod:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4x0RCMS6/image.png
Vanaf 2027....
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52BLDd06/image.png

Gas:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pT2ZsVJn/image.png

Aanbod bij bijvoorbeeld CoolBlue Energie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DfpgcTJw/image.png

Energiedirect:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxwLkHqR/image.png

Ergens hoop je natuurlijk nog dat die achterlijke salderingsregel vervalt, maar dat is uitgestelde teleurstelling :D

Nog meer mensen met een soortgelijke situatie?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Novax
  • Niet online
ScreamGT schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:34:
Ah fijn! Ik mag mij weer gaan oriënteren naar een stroom/gas leverancier, mijn favoriete bezigheid :+

Nu heb ik eind deze maand 2 jaar vast contract Greenchoice op zitten, niks op aan te merken eigenlijk. Website is overzichtelijk en nota's zijn ook duidelijk.

Nu is mijn situatie vorig jaar wel veranderd aangezien wij een Quatt Duo Hybrid installatie hebben laten plaatsen. Werkt prima, verbruikt uiteraard wel een bak meer stroom wat te verwachten was. Gas verbruik is daarentegen flink teruggelopen van 933m3 naar 288m3. Greenchoice geeft overigens meer aan in het voorstel, maar na zelf het vebruik gecheckt te hebben kom ik hier op uit. Waarschijnlijk door het overstappen naar een warmtepomp komt men iets hoger uit.

Nu lijkt mij dit aanbod niet heel voordelig (EUR 147 P.M) t.o.v. lopende independer acties:

Aanbod:

[Afbeelding]
Vanaf 2027....
[Afbeelding]

Gas:
[Afbeelding]

Aanbod bij bijvoorbeeld CoolBlue Energie:
[Afbeelding]

Energiedirect:
[Afbeelding]

Ergens hoop je natuurlijk nog dat die achterlijke salderingsregel vervalt, maar dat is uitgestelde teleurstelling :D

Nog meer mensen met een soortgelijke situatie?
Het verlengaanbod van energieleveranciers voor bestaande klanten is vrijwel nooit voordeliger dan overstappen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:20
Momenteel zit ik met gas bij GC 235m3 per jaar. Aflopend contract. Krijg nu de mogelijkheid om te verlengen, als ik kijk op energievergelijken is een contract voor nieuwe klanten 140euro gunstiger ivm welkomstbonus, deze loop ik mis als bestaande klant. Heeft het nog zin om te bellen voor een beter aanbod of kan ik me beter de moeite besparen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Het verlengaanbod van energieleveranciers voor bestaande klanten is vrijwel nooit voordeliger dan overstappen.
Zie ook mijn bovenstaande vraag, heeft het zin om met GC contact op te nemen voor een beter aanbod? Of is dit bij voorbaat kansloos om te doen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Novax
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Zie ook mijn bovenstaande vraag, heeft het zin om met GC contact op te nemen voor een beter aanbod? Of is dit bij voorbaat kansloos om te doen?
Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.

• ecn1985
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.
Daar heb ik geen seconde aan gedacht, dat is een goeie. Zal eens kijken naar het Energiek aanbod. Bedankt voor de tip. :)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:43
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect Energiebesteding.nl. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).
Het bekende verhaal: Essent wilde echt niks doen voor bestaande klanten. En die 400.000 spaarpunten voor alweer "goedkoop" naar de Efteling hoeven voor mij ook niet.

Bij Energiedirect Energiebesteding.nl kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Maar de verlengaanbiedingen die nu pas komen (3 weken voor afloop) waren minder leuk. En dat voor een club die vooral via ouderen bonden klanten werft.

Dus ben ik in de prijsvergelijkers gedoken en daar scoorde VandeBron het best met een zelfde bruto maandbedrag als ik had van 111 euro maar 380 euro bonus na één jaar. Uit te betalen aan het eind van het jaar. 1,42 euro per m3 gas en 25 ct per kWh. De resterende 7 maanden in 2026 16 ct per kWh invoeding minus 15 ct boete per kWh is netto 1ct. In 2027 netto 0,0025 ct per kWh die ik terug lever.

Dus: ik ga met grote tegenzin mee in het circus van de lok-premies. De zogenaamde vrije markt is goed ziek en verrot.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).
Het bekende verhaal: Essent wilde echt niks doen voor bestaande klanten. En die 400.000 spaarpunten voor alweer "goedkoop" naar de Efteling hoeven voor mij ook niet.

Bij Energiedirect kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Maar de verlengaanbiedingen die nu pas komen (3 weken voor afloop) waren minder leuk. En dat voor een club die vooral via ouderen bonden klanten werft.

Dus ben ik in de prijsvergelijkers gedoken en daar scoorde VandeBron het best met een zelfde bruto maandbedrag als ik had van 111 euro maar 380 euro bonus na één jaar. Uit te betalen aan het eind van het jaar. 1,42 euro per m3 gas en 25 ct per kWh. De resterende 7 maanden in 2026 16 ct per kWh invoeding minus 15 ct boete per kWh is netto 1ct. In 2027 netto 0,0025 ct per kWh die ik terug lever.

Dus: ik ga met grote tegenzin mee in het circus van de lok-premies. De zogenaamde vrije markt is goed ziek en verrot.
EnergieDirect heeft via de vergelijkers gewoon een (loyaliteits)bonus voor nieuwe klanten.

De tarieven voor vaste contracten zijn op dit moment erg hoog. Als je nog in je 14 dagen bedenktijd zit is het aan te raden om in de gaten houden of er nog voordeligere aanbiedingen komen.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-06 11:16
henkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).

Bij Energiedirect kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel gas je verstookt thuis, maar 1,42 per kuub is aan de hoge kant

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
@henkzelf Offtopic maar als ik die gasprijzen zie zou ik toch eens gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Hier al 2 jaar een WP en boiler en in 2027 een accu erbij voor de panelen en no worries. Gas wordt nooit meer goedkoop.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn vast contract (3jr) bij Vattenfall loopt volgende maand af. Lekkere timing om een nieuw contract af te sluiten. :/ Wij stoken momenteel nog op gas, +/- 1000 kuub per jaar, plannen voor een hybride warmtepomp zijn er.

Nieuw aanbod Vattenfall:
Stroom € 0,268269 kWh
Gas € 1,454493 m3

Iets goedkoper als wat ik nu heb, dat scheelt. Zit er aan te denken om te wachten en later dit jaar een contact af te sluiten. Hopelijk is Trump dan klaar in het midden Oosten. Lees dat je vast contract standaard wordt omgezet naar een dynamisch contract. Jullie tips?

Whatever.

• ecn1985
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Het enige waar ik mee zit is dat mijn contract start per 20 juli en de prijs bij Energiek vaststaat tot 1 juli. Wat is dan wijsheid afsluiten en de gok nemen dat het niet al te veel omhoog gaat? Prijs staat vast voor 3 maanden (zomermaanden) dan is het maar de vraag of het dan stijgt aangezien de vraag in deze periode laag is? Van de andere kant kan ik er natuurlijk weer vanaf op het moment dat ik dat zou willen.
Per wanneer worden de prijzen van de 'nieuwe' periode bekend? Ik heb nog tijd om te wachten.

Andere vraag, stel ik wil na een maand weer terug naar GC heb ik dan recht op 'nieuwe kanten' bonus of moet je voor een bepaalde periode klant af zijn geweest?

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 06-05-2026 11:33 ]

• MotorBeast
@Harmen Ik zou op dit moment gewoon een dynamisch contract nemen, in ieder geval voor gas. NB: geen hybride doen maar FE. Weg dat gas.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2026 11:26 ]

• ecn1985
Harmen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:18:
Mijn vast contract (3jr) bij Vattenfall loopt volgende maand af. Lekkere timing om een nieuw contract af te sluiten. :/ Wij stoken momenteel nog op gas, +/- 1000 kuub per jaar, plannen voor een hybride warmtepomp zijn er.

Nieuw aanbod Vattenfall:
Stroom € 0,268269 kWh
Gas € 1,454493 m3

Iets goedkoper als wat ik nu heb, dat scheelt. Zit er aan te denken om te wachten en later dit jaar een contact af te sluiten. Hopelijk is Trump dan klaar in het midden Oosten. Lees dat je vast contract standaard wordt omgezet naar een dynamisch contract. Jullie tips?
zie: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" deze kreeg ik gedeeld als tip!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

MotorBeast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:25:
@Harmen Ik zou op dit moment gewoon een dynamisch contract nemen, in ieder geval voor gas. NB: geen hybride doen maar FE. Weg dat gas.
Makkelijker gezegd dan gedaan. ik woon in een jaren 60 tussenwoning (radiatoren). Dan is een FE minder haalbaar helaas. :/

Whatever.

• MotorBeast
Harmen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan. ik woon in een jaren 60 tussenwoning (radiatoren). Dan is een FE minder haalbaar helaas. :/
Jawel hoor. Mono gaat tot 60/70 graden. Ik heb hier ook alleen radiatoren. Geen probleem. Zie andere topics. NB: je laatst kuubs gaan goud geld kosten anders.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2026 11:29 ]

• henkzelf
MotorBeast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:54:
@henkzelf Offtopic maar als ik die gasprijzen zie zou ik toch eens gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Hier al 2 jaar een WP en boiler en in 2027 een accu erbij voor de panelen en no worries. Gas wordt nooit meer goedkoop.
Huurwoning dus niet aan de orde.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• henkzelf
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:44:
[...]

EnergieDirect heeft via de vergelijkers gewoon een (loyaliteits)bonus voor nieuwe klanten.

De tarieven voor vaste contracten zijn op dit moment erg hoog. Als je nog in je 14 dagen bedenktijd zit is het aan te raden om in de gaten houden of er nog voordeligere aanbiedingen komen.
Foutje, ik heb/had Energiebesteding.nl. @mrVroom 550 m3 ongeveer. Tussenwoning huur. Met 6 panelen met 1600 kWh opbrengst en 1 Homewizard accu. Waardoor na bijna één vol jaar gebruik de zelfvoorzieningsgraad van amper 30% is geklommen naar 70%.

• Novax
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:25:
Het enige waar ik mee zit is dat mijn contract start per 20 juli en de prijs bij Energiek vaststaat tot 1 juli. Wat is dan wijsheid afsluiten en de gok nemen dat het niet al te veel omhoog gaat? Prijs staat vast voor 3 maanden (zomermaanden) dan is het maar de vraag of het dan stijgt aangezien de vraag in deze periode laag is? Van de andere kant kan ik er natuurlijk weer vanaf op het moment dat ik dat zou willen.
Per wanneer worden de prijzen van de 'nieuwe' periode bekend? Ik heb nog tijd om te wachten.
Ah, dat verandert de zaak wel. Energiek moet aan bestaande klanten 30 dagen voor 1 juli bekend maken wat de nieuwe tarieven zijn dus dat zal zo rond eind mei zijn. Ik zelf zou dan nog even wachten met het afsluiten van een gas contract.

Of de gasprijs stijgt heeft op dit moment niet zoveel te maken met de vraag in de zomermaanden maar meer met de huidige situatie in de wereld. Als dat niet verbetert is het vrij aannemelijk dat het tarief bij Energiek van €1.14 gaat stijgen.
Andere vraag, stel ik wil na een maand weer terug naar GC heb ik dan recht op 'nieuwe kanten' bonus of moet je voor een bepaalde periode klant af zijn geweest?
Dat staat dan meestal in de actievoorwaarden, voor Greenchoice zie ik daar niets over in staan. (Ik neem aan dat dat voor alle aanbiedingen van Greenchoice geldt maar ze hebben nogal veel verschillende soorten aanbiedingen met of zonder korting.)

• ecn1985
Novax schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Ah, dat verandert de zaak wel. Energiek moet aan bestaande klanten 30 dagen voor 1 juli bekend maken wat de nieuwe tarieven zijn dus dat zal zo rond eind mei zijn. Ik zelf zou dan nog even wachten met het afsluiten van een gas contract.

Of de gasprijs stijgt heeft op dit moment niet zoveel te maken met de vraag in de zomermaanden maar meer met de huidige situatie in de wereld. Als dat niet verbetert is het vrij aannemelijk dat het tarief bij Energiek van €1.14 gaat stijgen.

[...]

Dat staat dan meestal in de actievoorwaarden, voor Greenchoice zie ik daar niets over in staan. (Ik neem aan dat dat voor alle aanbiedingen van Greenchoice geldt maar ze hebben nogal veel verschillende soorten aanbiedingen met of zonder korting.)
Dan wacht ik de komende tijd nog wel even af. Hopelijk blijft de prijs stabiel. Scheelt dat ik een laag gasverbruik heb maar dan wil je nog steeds niet meer betalen als nodig. Zover bedankt voor de info. Tegen de tijd dat er meer bekend is kom ik nog even langs voor advies.

• plattie83
  • Registratie: September 2020
Mijn vaste contract bij GC loopt per 1 juli af. Kom uit het gunstige achterdeur 2 jarige vast contract. Daarvoor veelal modelcontracten gehad. Huidige aanbod van GC is niet om blij van te worden.

Geen gas, alleen stroom. Zonnepanelen en WP.
verbruik ca. 5200kWh
teruglevering ca. 7200kWH

5 jaar nu in nieuwbouwwoning en totnutoe dus alleen maar eind van het jaar geld terug gehad. Blij mee maar begrijp ook dat dit geen houdbare zaak is. Ik wil best voor stroom betalen maar voor betalen het terugleveren heb ik meer moeite mee.

Ik zit te twijfelen over een thuisaccu alleen zit die in de zomer om 10:00 alweer vol. Ben aan het overwegen om privé dan ook maar een EV te gaan rijden echter staat die ook niet de gehele dag bij huis.

Keuzes, keuzes, keuzes. Nu helemaal nu ik een nieuw contract moet gaan kiezen. Wat is in deze wijsheid? Toch weer vast? Variabel, of dynamisch? Ik kan het helaas niet meer overzien.

Wellicht dat er hier goed advies is?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:16
plattie83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:10:
Mijn vaste contract bij GC loopt per 1 juli af. Kom uit het gunstige achterdeur 2 jarige vast contract. Daarvoor veelal modelcontracten gehad. Huidige aanbod van GC is niet om blij van te worden.

verbruik ca. 5200kWh

5 jaar nu in nieuwbouwwoning en totnutoe dus alleen maar eind van het jaar geld terug gehad. Blij mee maar begrijp ook dat dit geen houdbare zaak is. Ik wil best voor stroom betalen maar voor betalen het terugleveren heb ik meer moeite mee.

Ik zit te twijfelen over een thuisaccu alleen zit die in de zomer om 10:00 alweer vol. Ben aan het overwegen om privé dan ook maar een EV te gaan rijden echter staat die ook niet de gehele dag bij huis.

Keuzes, keuzes, keuzes. Nu helemaal nu ik een nieuw contract moet gaan kiezen. Wat is in deze wijsheid? Toch weer vast? Variabel, of dynamisch? Ik kan het helaas niet meer overzien.

Overweeg dynamisch van NextEnergy. Daar krijg je 50% zonnebonus van de marktprijs tot 6.000 kWh. En je hoeft geen terugleverkosten te betalen. Dat verzacht de pijn misschien wat van je zonnepanelen.

Wanneer salderen komt te vervallen kan je eventueel bij Zonnedimmer een dongel aanschaffen. Dat ga ik althans doen. Daarmee wordt je omvormer uitgezet, maar de dongel stuurt vervolgens op eigen verbruik, doordat je vanaf 2027 geen energiebelasting meer terugkrijgt op de dynamische prijs. Dan gaan we namelijk situaties krijgen dat je voor terugleveren anders een negatieve prijs hebt, terwijl de stroomprijs dan wel positief is.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Mooper schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Overweeg dynamisch van NextEnergy. Daar krijg je 50% zonnebonus van de marktprijs tot 6.000 kWh. En je hoeft geen terugleverkosten te betalen. Dat verzacht de pijn misschien wat van je zonnepanelen.
En als de prijs negatief is? Betaal je dan geen terugleverkosten?

Hoi!

• Mooper
EWK schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:13:
[...]

En als de prijs negatief is? Betaal je dan geen terugleverkosten?
Dan laat ik dus de zonnepanelen uitzetten door Zonnedimmer. Je kan dat ook bij bepaalde energieleveranciers (o.a. NextEnergy) maar die zijn vaak beperkt tot enkele merken. Ik heb twee verschillende merken omvormers die allebei door Zonnedimmer uitgezet kunnen worden.

• Goofyduck384
Werkt het principe van handelen in energie dmv een thuisbatterij ook nog steeds als het salderen stopt per 1 jan 2027?

Dus dat ik nu een dynamisch contract afsluit, overdag bij een negatieve stroomprijs stroom inkoop (en dus geld toe krijg) en daar mijn batterij mee vul en dit dan weer teruggeef/verkoop aan het net bij een hoge stroomprijs?

Of gaat dat terug geven ook weg als het salderen stopt? Of is dat een ander principe?

• Mooper
Goofyduck384 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:37:
Werkt het principe van handelen in energie dmv een thuisbatterij ook nog steeds als het salderen stopt per 1 jan 2027?

Dus dat ik nu een dynamisch contract afsluit, overdag bij een negatieve stroomprijs stroom inkoop (en dus geld toe krijg) en daar mijn batterij mee vul en dit dan weer teruggeef/verkoop aan het net bij een hoge stroomprijs?

Of gaat dat terug geven ook weg als het salderen stopt? Of is dat een ander principe?
Als ik mij niet vergis krijg je hetzelfde principe als zonnepanelen bij een dynamisch contract: dat je de energiebelasting niet terugkrijgt, en dus alleen de marktprijs terugkrijgt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

plattie83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:10:

verbruik ca. 5200kWh

offtopic:
Hoeveel kost jou het vervangen van de omvormer voor een model die zero-export ondersteund?
Ik zou in dit geval kijken naar een model contract of variabel contract. Ik neem aan dat je je opwek en verbruik ook per maand weet en tot 31/12/26 de berekening qua salderen wel kunt maken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• plattie83
  • Registratie: September 2020
True schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:21:
[...]
offtopic:
Hoeveel kost jou het vervangen van de omvormer voor een model die zero-export ondersteund?
Ik zou in dit geval kijken naar een model contract of variabel contract. Ik neem aan dat je je opwek en verbruik ook per maand weet en tot 31/12/26 de berekening qua salderen wel kunt maken?
Ik zou het niet weten. Eerlijk gezegd ken ik het fenomeen zero-export ook niet.
Die weet ik zeker en voor 2026 kan ik het wel inzichtelijk maken. Ik zit meer met welke keuze voor 2027 het slimst is.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-06 14:18
Ik twijfel heel erg om over te stappen naar een dynamisch contract.

Midden juli loopt mijn vaste contract af bij Oxxio en ik heb een verlengingsaanbod gehad.

Verbruik: 3500 kW stroom, zonnepanelen renderen ook 3500 kW per jaar en 900-1000 m3 aan gas per jaar. Ik heb een EV en daar gaat maandelijks tussen de 100-200 kW in.

Oud: stroom 0.3 kWu, gas 1.36 m3

Aanbod: stroom 0.228 kWu, gas 1.357

1 jarig aanbod. Verder geen batterij of warmtepomp. Het opladen van de EV kan ik sturen. Ik heb zelf het idee dat ik iets mis, vanwege de lage stroomprijs.

• Novax
  • Niet online
bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:06:
Ik twijfel heel erg om over te stappen naar een dynamisch contract.

Midden juli loopt mijn vaste contract af bij Oxxio en ik heb een verlengingsaanbod gehad.

Verbruik: 3500 kW stroom, zonnepanelen renderen ook 3500 kW per jaar en 900-1000 m3 aan gas per jaar. Ik heb een EV en daar gaat maandelijks tussen de 100-200 kW in.

Oud: stroom 0.3 kWu, gas 1.36 m3

Aanbod: stroom 0.228 kWu, gas 1.357

1 jarig aanbod. Verder geen batterij of warmtepomp. Het opladen van de EV kan ik sturen. Ik heb zelf het idee dat ik iets mis, vanwege de lage stroomprijs.
Wat je mist is de (netto) terugleververgoeding. Want vanaf 1 januari 2027 kan je niet meer salderen en is dat tarief dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk erg laag zijn)

Ander ding wat je mist is een eventuele bonus bij overstap (ook naar dynamisch).

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 12-05-2026 09:13 ]

• bestbeforeee
Novax schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Wat je mist is de (netto) terugleververgoeding. Want vanaf 1 januari 2027 kan je niet meer salderen en is dat tarief dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk erg laag zijn)

Ander ding wat je mist is een eventuele bonus bij overstap (ook naar dynamisch).
Terugleververgoeding: 0.15156

Terugleverkosten: 0.14156

Netto: 0.01.

• Novax
  • Niet online
bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Dat lijken mij de teruglevertarieven die nog gelden tot 1 januari 2027, vanaf die datum zullen het bij OXXIO waarschijnlijk deze zijn:

Terugleververgoeding: € 0,0599
Terugleverkosten: € 0,0518

Dat is netto nog iets minder: €0.0081

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Betaal je je terugleverkosten ook over de stroom die je teruglevert en saldeert over je verbruik elders in 2026?
Want dan wordt het dus 3500 * 65% (aangenomen dat je nog 65% van je opwek in het nieuwe contract hebt) = €322 aan kosten. Om ook 3500 * 65% aan verbruik te kunnen salderen.

En dan heb je je pas je berekening voor het deel van je jaarcontract wat in '27 gaat vallen.

• bestbeforeee
Novax schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Dat lijken mij de teruglevertarieven die nog gelden tot 1 januari 2027, vanaf die datum zullen het bij OXXIO waarschijnlijk deze zijn:

Terugleververgoeding: € 0,0599
Terugleverkosten: € 0,0518

Dat is netto nog iets minder: €0.0081
Klopt inderdaad. Over 2027 wordt niks verteld. Dat is ook echt helemaal niks.
True schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Betaal je je terugleverkosten ook over de stroom die je teruglevert en saldeert over je verbruik elders in 2026?
Want dan wordt het dus 3500 * 65% (aangenomen dat je nog 65% van je opwek in het nieuwe contract hebt) = €322 aan kosten. Om ook 3500 * 65% aan verbruik te kunnen salderen.

En dan heb je je pas je berekening voor het deel van je jaarcontract wat in '27 gaat vallen.
Goed punt, dank je.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:25

SkyStreaker

Move on up!

Eind Juni loopt mijn vast contract af bij Vattenfall en als ik Jeroen's site zo bekijk zijn ze wel heel, heel erg duur t.o.v. van bijv. Zonneplan of anderen die wat meer bovenaan de lijst staan. Inmiddels zijn wij verhuisd naar een rijtjeshuis en 4 maanden terug kregen we een slimme meter.

...Jezus :-( Van appartement naar 3 lagen is eh.. Qua gas erg duur, als je dit niet gewoon bent.

Nu heb ik 5 zonnepanelen op het dak en de teruglevering is wat het is. Alleen om een goede keuze te maken moet ik heel erg veel data aanleveren waar ik enorm door overrompeld wordt. Ik neig zelf naar Zonneplan of bijv. NextEnergy (ook gebaseerd op klantervaring), maar ik durf eigenlijk gewoon niet goed te kiezen. We staan wel op Platina-status bij Vattenfall en zouden dan korting krijgen, maar dat betekend geen dooie klap natuurlijk als je gewoon duurder bent dan de (betere en/of) goedkopere concurrent.

Helaas weet ik niet zo goed wat ik het beste kan doen en geef ruiterlijk toe dat ik gewoon enorm veel angst heb de verkeerde te kiezen omdat je meteen behoorlijk "vast" zit na 14 dagen.

De vraag is - wat kan ik het beste doen of zit ik met Zonneplan (of direct vergelijkbaar) wel "oké"?

[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 16-05-2026 11:21 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 09:05
Gas zou ik persoonlijk niet dynamisch doen. Heb je überhaupt teruglevering van die vijf panelen?

Kan je sturen met je stroom? Dan is dynamische een goede keuze. Kan/wil je dat niet is vast de betere optie.

• MotorBeast
SkyStreaker schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:20:
Eind Juni loopt mijn vast contract af bij Vattenfall en als ik Jeroen's site zo bekijk zijn ze wel heel, heel erg duur t.o.v. van bijv. Zonneplan of anderen die wat meer bovenaan de lijst staan. Inmiddels zijn wij verhuisd naar een rijtjeshuis en 4 maanden terug kregen we een slimme meter.

...Jezus :-( Van appartement naar 3 lagen is eh.. Qua gas erg duur, als je dit niet gewoon bent.

Nu heb ik 5 zonnepanelen op het dak en de teruglevering is wat het is. Alleen om een goede keuze te maken moet ik heel erg veel data aanleveren waar ik enorm door overrompeld wordt. Ik neig zelf naar Zonneplan of bijv. NextEnergy (ook gebaseerd op klantervaring), maar ik durf eigenlijk gewoon niet goed te kiezen. We staan wel op Platina-status bij Vattenfall en zouden dan korting krijgen, maar dat betekend geen dooie klap natuurlijk als je gewoon duurder bent dan de (betere en/of) goedkopere concurrent.

Helaas weet ik niet zo goed wat ik het beste kan doen en geef ruiterlijk toe dat ik gewoon enorm veel angst heb de verkeerde te kiezen omdat je meteen behoorlijk "vast" zit na 14 dagen.

De vraag is - wat kan ik het beste doen of zit ik met Zonneplan (of direct vergelijkbaar) wel "oké"?
Offtopic. Zsm naar een FE WP en inductie. 2028 komt ook nog de Co2 tax erboven op voor gas. Gas is en wordt een steeds groter drama. Je kan gas en stroom ook splitsen bij verschillende leveranciers. Bij je huidige aanbieder blijven is in mijn ervaring nooit goedkoper.

Wellicht heb je hier wat aan als het gaat om dynamisch voor stroom YouTube: WAT LEVEREN ZONNEPANELEN OP na salderen?

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2026 12:18 ]

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-06 19:40
Ik heb een vraag die waarschijnlijk wat ‘dom’ over gaat komen, maar ik ben niet zo goed met data.

Wat ik moet invoeren qua einddatum contract, bij overstap naar een nieuwe aanbieder, zodat ik mijn bonus op de jaarrekening bij Budget Energie behoud?

De Budget Energie app zegt dat de einddatum van het contract 08-10-2026 is. Daarna is het contract maandelijks opzegbaar.

Is einddatum contract die ik bij een nieuwe provider invul dan ook 08-10-2026 en de startdatum dus 09-10-2026?

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Offtopic. Zsm naar een FE WP en inductie. 2028 komt ook nog de Co2 tax erboven op voor gas. Gas is en wordt een steeds groter drama. Je kan gas en stroom ook splitsen bij verschillende leveranciers. Bij je huidige aanbieder blijven is in mijn ervaring nooit goedkoper.

Wellicht heb je hier wat aan als het gaat om dynamisch voor stroom YouTube: WAT LEVEREN ZONNEPANELEN OP na salderen?
Huur. Gaat hem niet worden.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• MotorBeast
SkyStreaker schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:26:
[...]

Huur. Gaat hem niet worden.
Dan in ieder geval je ketel goed gaan tunen. Scheelde mij destijds zo'n 20 a 25% verbruik: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Ik zou stroom dynamisch pakken en gas met goede bonus voor jaartje vast. Al kan de prijs van gas ook weer naar beneden als Trump eens stopt met die onzin in Iran. Dat laatste zal hij wel moeten onder druk van binnenlandse inflatie.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 16-05-2026 12:42 ]

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

MotorBeast schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Dan in ieder geval je ketel goed gaan tunen. Scheelde mij destijds zo'n 20 a 25% verbruik: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Ik zou stroom dynamisch pakken en gas met goede bonus voor jaartje vast. Al kan de prijs van gas ook weer naar beneden als Trump eens stopt met die onzin in Iran. Dat laatste zal hij wel moeten onder druk van binnenlandse inflatie.
Daarom heb ik nog inderdaad de luxe tot wachten eind juni.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
FlyingPineapple schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:09:
Ik heb een vraag die waarschijnlijk wat ‘dom’ over gaat komen, maar ik ben niet zo goed met data.

Wat ik moet invoeren qua einddatum contract, bij overstap naar een nieuwe aanbieder, zodat ik mijn bonus op de jaarrekening bij Budget Energie behoud?

De Budget Energie app zegt dat de einddatum van het contract 08-10-2026 is. Daarna is het contract maandelijks opzegbaar.

Is einddatum contract die ik bij een nieuwe provider invul dan ook 08-10-2026 en de startdatum dus 09-10-2026?
Ik had exact dezelfde vraag. Klantenservice zei tegen mij dat de einddatum de laatste dag is dat je energie (+gas) van hen krijgt. Dus ik moet de dag na de einddatum invullen.

• MotorBeast
Beun schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Ik had exact dezelfde vraag. Klantenservice zei tegen mij dat de einddatum de laatste dag is dat je energie (+gas) van hen krijgt. Dus ik moet de dag na de einddatum invullen.
Je blijft gewoon alles krijgen maar het wordt dan automatisch een variabel contract. Voor de berekening zal het weinig uitmaken en als je overstapt regelt je nieuwe leverancier dat wel met de oude. No worries.

• FlyingPineapple
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-06 19:40
Beun schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:37:
[...]

Goed om te weten, bedankt!

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:06
fifa4ever schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:31:
[...]

Dit is mijn aanbod:
[Afbeelding]

Zonneplan lijkt iets goedkoper, maar salderen in combinatie met dynamisch contract is mij nog niet helemaal helder. Mag je daar ook opgewekte stroom van de zomer afstrepen tegen verbruik in winter? Of krijg je de "zomerprijs kWh" en moet je de "winterprijs kWh" daarentegen betalen? Want dan zou je uiteraard netto moeten betalen.
Ben benieuwd welke keuze je nu hebt genomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64xm1FzzDQEdQnWiUDbao9itCGw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LWgBNQjmpqaNNyCFeDpF31UW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79ASHlV_WuwjXU0J84ZDcEOoB8Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O1lEe10z25PyX0wckWZ5DVEH.png?f=fotoalbum_tile
Zelf heb ik per 28 mei een contract bij Zonneplan afgesloten. Inmiddels lees ik dat een modelcontract bij Energiek misschien een betere keuze is. In mijn situatie lever ik namelijk meer stroom terug dan ik verbruik. Mijn verbruik kan ik wel redelijk sturen, omdat ik twee accu’s heb.

Wat zouden jullie in mijn situatie adviseren?

• Novax
  • Niet online
edddy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Zelf heb ik per 28 mei een contract bij Zonneplan afgesloten. Inmiddels lees ik dat een modelcontract bij Energiek misschien een betere keuze is. In mijn situatie lever ik namelijk meer stroom terug dan ik verbruik. Mijn verbruik kan ik wel redelijk sturen, omdat ik twee accu’s heb.

Als aan het modelcontract van Energiek wordt gerefereerd is dat meestal het variabele modelcontract, niet het vaste modelcontract. Beide zijn op dit moment niet interessant als je overschot hebt.

• edddy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 17:06
Novax schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Als aan het modelcontract van Energiek wordt gerefereerd is dat meestal het variabele modelcontract, niet het vaste modelcontract. Beide zijn op dit moment niet interessant als je overschot hebt.
Daar was ik al een beetje bang voor, is er een beter alternatief?

• Novax
  • Niet online
edddy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 13:24:
Daar was ik al een beetje bang voor, is er een beter alternatief?
Als je overschot hebt maar je kan sturen en je hebt al accu's dan lijkt dynamisch zoals Zonneplan me voorlopig het beste voor stroom.

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:35
Op 1 november dit jaar is mijn 2 jarig GC contract zonder terugleverkosten afgelopen. Nu zit ik 1 juli op het punt dat ik gesaldeerd heb wat ik afgelopen winter heb verbruikt en ben ik aan het kijken of er nog opties zijn om maximaal (maanden nov en dec) van de salderingsregeling gebruik te kunnen maken, er vanuit gaande dat ik zonder kosten van het GC contract af kan per 1 juli. Afnamen en verbruik zijn in deze periode juli t/m dec ~ 2 Mwh / 3 Mwh

Optie 1: Per 1 juli modelcontract bij Energiek, ik kan 2026 nog volledig salderen maar betaal over deze laatste 6 maanden 3000 x 0.06 = € 180,- terugleverkosten.

Optie 2: Contract uitdienen, ontvang over de periode jul t/m okt nog 2200 x 0.05 = € 110,- terugleververgoeding voor het overschot. Maanden nov en dec een willekeurig contract, en betaal 1200 x 0.25 = € 300,-

Deze twee opties maken weinig verschil, heeft iemand nog een beter alternatief? Een nieuw vast contract wat doorloopt in 2027 heb ik even buiten beschouwing gelaten aangezien ik van plan ben vanaf 2027 een dynamisch contract te nemen met mijn afname van ~ 5 Mwh en teruglever van ~ 7,5 Mwh.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-06 12:24
ipoffice schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:20:
Op 1 november dit jaar is mijn 2 jarig GC contract zonder terugleverkosten afgelopen. Nu zit ik 1 juli op het punt dat ik gesaldeerd heb wat ik afgelopen winter heb verbruikt en ben ik aan het kijken of er nog opties zijn om maximaal (maanden nov en dec) van de salderingsregeling gebruik te kunnen maken, er vanuit gaande dat ik zonder kosten van het GC contract af kan per 1 juli. Afnamen en verbruik zijn in deze periode juli t/m dec ~ 2 Mwh / 3 Mwh

Optie 1: Per 1 juli modelcontract bij Energiek, ik kan 2026 nog volledig salderen maar betaal over deze laatste 6 maanden 3000 x 0.06 = € 180,- terugleverkosten.

Optie 2: Contract uitdienen, ontvang over de periode jul t/m okt nog 2200 x 0.05 = € 110,- terugleververgoeding voor het overschot. Maanden nov en dec een willekeurig contract, en betaal 1200 x 0.25 = € 300,-

Deze twee opties maken weinig verschil, heeft iemand nog een beter alternatief? Een nieuw vast contract wat doorloopt in 2027 heb ik even buiten beschouwing gelaten aangezien ik van plan ben vanaf 2027 een dynamisch contract te nemen met mijn afname van ~ 5 Mwh en teruglever van ~ 7,5 Mwh.
Ik zit met ongeveer hetzelfde. 3 jarig contract loopt af in augustus. Afname 6500, teruglevering 8500. Ik heb e.e.a. doorgerekend en vergeleken en ik stap denk ik over naar een dynamisch contract bij Zonneplan.

• Novax
  • Niet online
ipoffice schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:20:

Over de tarieven van optie 1 kan je nu nog niets zeggen, want per 1 juli en 1 oktober kunnen ze de tarieven wijzigen.

• fifa4ever
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-06 12:19
edddy schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben gegaan voor het modelcontract van energiek met vaste tarieven. Ik heb ook overschot , maar vanaf 2027 hebben we hier weinig tot niets meer aan.

• Novax
  • Niet online
fifa4ever schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Ik ben gegaan voor het modelcontract van energiek met vaste tarieven. Ik heb ook overschot , maar vanaf 2027 hebben we hier weinig tot niets meer aan.
De term overschot heeft een andere Interpretatie voor en na de afschaffing van saldering. Overschot nu met saldering is wat je meer teruglevert dan je na saldering verbruikt. Maar vanaf 2027 is overschot wat je op elk moment meer teruglevert dan je zelf direct verbruikt, oftewel alles wat je teruglevert aan het net. En met een vast (model)contract krijg je daar inderdaad vrijwel niets voor, vanaf 2027 heb je de zonnepanelen dan alleen voor je directe eigen verbruik.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:30
Net de tarieven binnen voor na 1 juli, dus moet toch maar eens gaan kijken wat te doen. Heb geen overschot, geen accu, geen elektrische auto en kan niet echt sturen. Wel zonnepanelen. Dus moet maar eens uitpluizen wat handig is. Jaarcontract, of toch model of dynamisch....

Wel bijzonder, maar misschien oud nieuws: daltarier is hoger (27ct) dan normaal tarief (25 cent)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:49

Dennis1812

Amateur prutser

Is vaker vanwege de zonnestroom.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:02
Ik blijf tot eind september bij mijn huidige Mega modelcontract zodat al mijn verbruik gesaldeerd is, maar daarna? Ik weet het even niet. Dit is mijn verbruik per maand:

Maart 2025: 166- 184+

April 2025: 129- 254+

Mei 2025: 126- 304+

Juni 2025: 109- 263+

Juli 2025: 113- 250+

Augustus 2025: 124- 246+

September 2025: 132- 164+

Oktober 2025: 180- 71+

November 2025: 189- 42+

December 2025: 201- 21+

Januari 2026: 211- 21+

Februari 2026: 182- 51+

Totaal 1 jaar: 1862- 1871+

Min is gebruikt, + is teruggeleverd. Voor oktober t/m december heb ik sowieso weinig opbrengst dus niet veel meer aan salderen. Ook dure maanden voor dynamisch dus dat lijkt me ook niet wat. Dan maar aan een vast jaarcontract? Zie op de vergelijkers nu dat ik bij UC voor een 10tje per maand kan zitten (alleen stroom, gas heb ik apart), dat lijkt mij wel redelijk (er staat bij dat het wegvallen van de salderingsregeling daar al in is verwerkt). Maar zijn er nog goedkopere alternatieven?

En btw, is dit een normale opbrengst voor 12 panelen uit 2014? Ik had hoger verwacht (woon hier nu 1,5 jaar).

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 00:18
Even een check in bij jullie, mn gas+energie contract verloopt over 1-2 maanden. Normaal was de zomer altijd top moment om te verlengen, maar hoe staan we er nu voor? Zijn jullie aan het wachten, of wordt het alleen maar erger ivm oorlog/lage gasvoorraden etc?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Badname2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:06:
Even een check in bij jullie, mn gas+energie contract verloopt over 1-2 maanden. Normaal was de zomer altijd top moment om te verlengen, maar hoe staan we er nu voor? Zijn jullie aan het wachten, of wordt het alleen maar erger ivm oorlog/lage gasvoorraden etc?
Mijn glazenbol ligt op zolder, ik zal die van 't weekend even voor je uit de mottenballen halen.

Een op praktijk gesteund antwoord is dat je de komende tijd weinig gas zal verbruiken.
Eventueel moet je denken aan salderen van PV-opwek over Q3/Q4 in '26.
Je zou nog een paar weken tot enkele maanden kunnen afwachten, maar alles is een risico er is geen pijl meer op te trekken dat is duidelijk na 3 'energiecrises' in de afgelopen jaren.

• Novax
  • Niet online
Badname2 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:06:
Tarieven zijn nu inderdaad hoger dan in februari van dit jaar voor het conflict begon. Toen was het moment om over te stappen (al kan dat niet bij alle leveranciers 6 maanden van tevoren).

VEH heeft in juni weer een aanbod: https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie . Daar zou je je voor in kunnen schrijven. De tarieven van dat aanbod zijn meestal het laagste van die periode (maar vanwege bonussen niet altijd het voordeligst).

• uaex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-06 13:10
ik heb een vraag me 3 jarige eneco contract loopt af in juli en ik weet nou niet wat het beste is om af te sluiten. Mijn verbruik:

Afname:

663 kwh normaal

2278 kwh dal

Teruglevering

2917 normaal

1302 dal

We hebben geen gas en we hebben een warmtepomp.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-05 00:18
True schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:00:
[...]

Eventueel moet je denken aan salderen van PV-opwek over Q3/Q4 in '26.
Bedoel je hiermee dat er nu nieuwe contracten zijn waar je opeens niet meer tot eind van dit jaar kan salderen? Of waar zit het addertje?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Badname2 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:18:
[...]

Bedoel je hiermee dat er nu nieuwe contracten zijn waar je opeens niet meer tot eind van dit jaar kan salderen? Of waar zit het addertje?
Nee dat bedoel ik niet. Als je nu tijdelijk iets aanhoudt/afsluit (variabel/dynamisch) en lekker veel teruglevert is dat niets waard als je over 3 maanden een vast contract neemt en vanaf dan weinig opwekt voor de rest van '26.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:38
Mijn gascontract loopt af begin juli. Stroom heb ik bij een andere leverancier afgesloten. Ik ga denk ik naar een dynamisch gascontract zodat ik nog even de kat uit de boom kan kijken.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:08
True schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 01:06:
[...]

Nee dat bedoel ik niet. Als je nu tijdelijk iets aanhoudt/afsluit (variabel/dynamisch) en lekker veel teruglevert is dat niets waard als je over 3 maanden een vast contract neemt en vanaf dan weinig opwekt voor de rest van '26.
Ik denk dat dit een heel goed punt is voor al die mensen met een vast contract die op een ongunstig moment vervallen. Rond 1 juli zal geen punt zijn, maar degene die in de herfst hun contract moeten verlengen betekent dat dat ze de rest van het jaar bijna niet meer kunnen salderen ivm heel weinig opwek.

Velen zullen dat wel overgaan op dynamisch voor de rest van het jaar.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:53
mijn contract met Greenchoice loopt 7-7-26 af.
Houtkachel + zonnepanelen.
Verbruik 2800 kwh/jr. Teruglevering 2400kwh jr. Gas 1015m3

Met Claude.ai mijn Homeassistant data en prijzen vergeleken.
Voor nu kom ik op het volgende model uit

Electra bij Zonneplan vanwege gunstige teruglever prijzen
Gas vast bij Energiek. Veel kosten zitten in het gasverbruik en ik denk dat deze prijzen voorlopig niet naar beneden gaan :X

Is dit een logische route? Hoe pak ik dit het beste aan qua opzeggen en aansluiten? Zonneplan mijn huidige leverancier laten be-eindigen en gas handmatig?

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:29

m-vw

Dus?

United consumers past ook de tarieven aan. Het begint leuk, maar eindigt met een 🤯.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjy08QRqRcB3h0r6QU8Udl2COLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIRiUhPIheX2TAMJsOGuAQfu.jpg?f=fotoalbum_large

In de vaste leverkosten zitten vanaf 1/7 ook de terugleverkosten.

Toch maar eens rond gaan kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door m-vw op 30-05-2026 23:36 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:21
m-vw schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 22:56:
United consumers past ook de tarieven aan. Het begint leuk, maar eindigt met een 🤯.
[Afbeelding]

In de vaste leverkosten zitten vanaf 1/7 ook de terugleverkosten.

Toch maar eens rond gaan kijken.
Ja verrassend, maar….zelfs dat kan interessant zijn voor sommigen. Dat we na 2026 meer gaan betalen door wegvallen van de saldering is helder. Voor mij met WP en dus duur gebruik in de winter en ongeveer 4000 kWh verbruik én 4000 kWh teruglevering zou dit nog niet eens zo verkeerd uitkomen. Dit als je verder niet naar dynamisch kijkt waar je vrijwel zeker niet aan die kWh prijzen komt.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:32
Als het echt ongewijzigd zo blijft dan hebben zonnepanelen echt geen financiële nut meer.

Heb vergeleken met ons verbruik:

2000 dal, 1600 laag. Zonder panelen: 70 euro p/m

2000 dal, 1600 laag, teruglevering 2000/1700: 60 euro p/m nog met saldering tot januari.

Sorry maar als er niets veranderd dan gaan ze bij mij als de omvormer aan vervanging toe is van het dak.

[ Voor 25% gewijzigd door Cobb op 31-05-2026 10:01 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:52
Cobb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 09:58:
Als het echt ongewijzigd zo blijft dan hebben zonnepanelen echt geen financiële nut meer.

Heb vergeleken met ons verbruik:

2000 dal, 1600 laag. Zonder panelen: 70 euro p/m

2000 dal, 1600 laag, teruglevering 2000/1700: 60 euro p/m nog met saldering tot januari.

Sorry maar als er niets veranderd dan gaan ze bij mij als de omvormer aan vervanging toe is van het dak.
Je sommetje klopt niet, je vergeet dat zonder panelen je veel meer verbruikt.

Bij 30% zelfverbruik 30*3700/70=1585kWh bovenop die 3600 kWh die je dan tegen zeg €0,25 mag aftikken, dus €396 per jaar meer betalen, geen 70 maar >100 per maand. Maar inderdaad, je hebt geen kosten voor vervangen van de omvormer.

Succes met het weggooien van geld.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:32
@MazzHead

Sommetje heeft Gaslicht voor mij gedaan. Met verbruik van 3500kwh 70 euro per maand zonder panelen. Straks 60 euro met mijn panelen en daar nog een half jaar salderen in. Dat compenseert wel het rekensommetje eigen verbruik.

Maar ik kom echt niet op 30% eigen verbruik uit. Ik heb geen EV en geen warmtepomp, geen airco. We kijken in de avond tv. En de wasmachine draait in de ochtend voor een vroege dienst of na 17.00 uur. Er komt wel dit jaar een elektrische kookplaat, maar ook die wordt na 17.00 gebruikt.

Ook met EV zal het niet veel verschil zijn, want wij rijden echt weinig km's.

[ Voor 44% gewijzigd door Cobb op 31-05-2026 18:37 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:52
@Cobb Dat sommetje zonder panelen is alleen geldig voor 0% eigen verbruik, want je geeft hetzelfde verbruik op als met zonnepanelen.

Hier een 24% eigengebruik, gas voor verwarming/SWW/koken, geen airco. Van de 4200kWh opbrengst wordt een 1000kWh direct verbruikt en de rest gaat het net op.

Je sluipverbruik is vaak al 100-200W die in de zomermaanden overdag wordt afgedekt door je panelen. Dus je kan best minder dan 30% eigengebruik hebben, maar 0% zal het echt niet zijn. Kijk maar eens naar de opbrengst van je panelen, alles boven die 3700kWh die je teruglevert verbruik je direct.

• Barry33
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-06 17:23
Hi iedereen, ik ben op zoek naar wat hulp voor het kiezen tussen dynamisch en vast voor een nieuw appartement. Het is een appartement van 65 m2 met eigen lucht-water warmtepomp voor warm water en vloerverwarming, A++++. Geen gas, dus alles elektrisch. Er ligt ook voor 4000 Wp aan zonnepanelen op het dak. Ik ga er alleen wonen, ben relatief veel thuis, en ga iets onzuinig om met energie (computer altijd aan, lang douchen).

Anders dan normale apparaten in huis (zoals wasmachine, vaatwasser, en wasdroger) ben ik van plan een Quooker te installeren en ook een sauna. De sauna gaat vooral in de late uren van de dag gebruikt worden, +- 3 keer per week in de koudere periodes, en vooral rond een uur of 9. Verbruik per keer zo'n 10 kWh, en per jaar schat ik het op zo'n 1000-1500 kWh.

Via vergelijkingssites kom ik op een besparing van zo'n 30-40% als ik kies voor dynamisch vs vast, maar daarbij is natuurlijk niet meegenomen op welk moment van de dag de stroom wordt verbruikt. Ik ben bang dat de zware verbruikers in de avonduren betekenen dat een dynamisch contract in mijn geval duurder is. Ik heb echter geen ervaring met het wonen in zo'n nieuw appartement, en zou me kunnen voorstellen dat de warmtepomp weer goed te sturen is naar de goedkopere uren wat weer in het voordeel van dynamisch weegt.

Wat zouden jullie adviseren?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Barry33 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:05:
Hi iedereen, ik ben op zoek naar wat hulp voor het kiezen tussen dynamisch en vast voor een nieuw appartement. Het is een appartement van 65 m2 met eigen lucht-water warmtepomp voor warm water en vloerverwarming, A++++. Geen gas, dus alles elektrisch. Er ligt ook voor 4000 Wp aan zonnepanelen op het dak. Ik ga er alleen wonen, ben relatief veel thuis, en ga iets onzuinig om met energie (computer altijd aan, lang douchen).

Anders dan normale apparaten in huis (zoals wasmachine, vaatwasser, en wasdroger) ben ik van plan een Quooker te installeren en ook een sauna. De sauna gaat vooral in de late uren van de dag gebruikt worden, +- 3 keer per week in de koudere periodes, en vooral rond een uur of 9. Verbruik per keer zo'n 10 kWh, en per jaar schat ik het op zo'n 1000-1500 kWh.

Via vergelijkingssites kom ik op een besparing van zo'n 30-40% als ik kies voor dynamisch vs vast, maar daarbij is natuurlijk niet meegenomen op welk moment van de dag de stroom wordt verbruikt. Ik ben bang dat de zware verbruikers in de avonduren betekenen dat een dynamisch contract in mijn geval duurder is. Ik heb echter geen ervaring met het wonen in zo'n nieuw appartement, en zou me kunnen voorstellen dat de warmtepomp weer goed te sturen is naar de goedkopere uren wat weer in het voordeel van dynamisch weegt.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik zou beginnen met het goed opslaan van je verbruiksdata dus duidelijk tracken wat je opwekt, wat je verbruikt en wanneer. Dan kun je na 1 jaar (elk seizoen één keer) betere en weloverwogen keuzes maken.
Persoonlijk ben ik risicomijdend ingesteld dus ik zou voor een vast (model)contract gaan.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45

greatgonzo

schit-te-rend!

Met de verhoogde vaste lasten van het energiek modelcontract gaat dit er uit. Nu komt er, waarschijnlijk na de zomer, bij ons een hybride warmtepomp. Mijn eerste idee is om voor een kort variabel contract te gaan en over 3 maanden weer te kijken. Probleem is wel, met 23 zonnepanelen die nu de zomermaanden ingaan wil ik natuurlijk niet dat ik teveel teruglever, aangezien ik hiervoor minder terug krijg.

Ik zit even in dubio wat de beste strategie is. Gevoelsmatig zeg ik: voor nu variabel, en als de teller weer op 0 staat kijken naar een nieuw contract, bijvoorbeeld in oktober. Wat zou dan nu het handigste zijn: een voorschot bepalen op mijn verbruik in de periode juli-oktober, of wel gewoon van het jaarverbruik uitgaan?

• Barry33
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 02-06 17:23
True schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:13:
[...]

Ik zou beginnen met het goed opslaan van je verbruiksdata dus duidelijk tracken wat je opwekt, wat je verbruikt en wanneer. Dan kun je na 1 jaar (elk seizoen één keer) betere en weloverwogen keuzes maken.
Persoonlijk ben ik risicomijdend ingesteld dus ik zou voor een vast (model)contract gaan.
Dus nu in ieder geval een jaarcontract en dan met die data volgend jaar kijken of dynamisch goedkoper was geweest. Klinkt wel redelijk ja.

• Novax
  • Niet online
Barry33 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Dus nu in ieder geval een jaarcontract en dan met die data volgend jaar kijken of dynamisch goedkoper was geweest. Klinkt wel redelijk ja.
Je verbruik monitoren is inderdaad een goed idee maar volgend jaar vergelijken met dit jaar en daar conclusies uit trekken is lastig omdat er vanaf 1 januari 2027 geen saldering meer is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Novax schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Je verbruik monitoren is inderdaad een goed idee maar volgend jaar vergelijken met dit jaar en daar conclusies uit trekken is lastig omdat er vanaf 1 januari 2027 geen saldering meer is.
Daarom moet je meerdere dingen meten:
  • bruto opwek PV-installatie
  • netto verbruik/teruglevering over de meter
Hierdoor kun je (geautomatiseerd) berekenen wat het:
  • netto verbruik thuisinstallatie is
En het mooiste als je kunt en wilt sturen is om ook te weten wat de grootverbruikers doen door het jaar door, bijv. een (FE) WP.
Dit is een kwestie van een P1 meter + kWh meter voor PV óf een app-integratie van de omvormer hier wil je wel een export van kunnen maken of dit in een app hebben waar je wat mee kan. Zodat je zelf met Excel wat kunt uitwerken of het kunt beredeneren in bijv. de HomeWizard app of HomeAssistant-suite.

Dan kun je gerust de data van de komende 7 maanden in '26 nog uitstekend gebruiken voor verdere berekeningen, kijken naar verbruiksdata van je energieleverancier is niet waardevol.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

greatgonzo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:23:
Met de verhoogde vaste lasten van het energiek modelcontract gaat dit er uit. Nu komt er, waarschijnlijk na de zomer, bij ons een hybride warmtepomp. Mijn eerste idee is om voor een kort variabel contract te gaan en over 3 maanden weer te kijken. Probleem is wel, met 23 zonnepanelen die nu de zomermaanden ingaan wil ik natuurlijk niet dat ik teveel teruglever, aangezien ik hiervoor minder terug krijg.

Ik zit even in dubio wat de beste strategie is. Gevoelsmatig zeg ik: voor nu variabel, en als de teller weer op 0 staat kijken naar een nieuw contract, bijvoorbeeld in oktober. Wat zou dan nu het handigste zijn: een voorschot bepalen op mijn verbruik in de periode juli-oktober, of wel gewoon van het jaarverbruik uitgaan?
Hoe waarschijnlijk is de WP plaatsing?
Wil je niet je WP verbruik nog wegsalderen met opwek in de zomer?
Zie evt. ook: Modelcontracten, tot 1 juli 2026 maar ik gok dat je die wel kent?

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:45

greatgonzo

schit-te-rend!

True schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Hoe waarschijnlijk is de WP plaatsing?
Wil je niet je WP verbruik nog wegsalderen met opwek in de zomer?
Zie evt. ook: Modelcontracten, tot 1 juli 2026 maar ik gok dat je die wel kent?
zeer waarschijnlijk, de CV ketel moet vervangen worden. Plaatsing denk ik in september. Vanaf juli wordt mijn huidige modelcontract van Energiek fors duurder. Als ik wat stoei met mijn excels zou ik, tot het moment dat ik alles wegsaldeer (in oktober) €50 per maand duurder zijn, vooral vanwege de vaste kosten van Energiek die naar €319 per jaar gaan

• MotorBeast
greatgonzo schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:23:

Offtopic maar de beste strategie is Full Electric te gaan zodat je geen last meer hebt nu en in de toekomst van die absurde gasprijzen. Of je voor stroom nu €0,20 of €0,30 betaalt voel je veel minder met een gemiddelde Cop van 4. https://warmtepompofgas.nl/ Ik zit zonder meerekenen van Zonnepanelen nu na een winter voor stoken op 140m2 en SWW op €50,- per maand. Kan je met je panelen ook in 2027 in ieder geval warm water maken met je panelen.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:57

ViezeVis

Sample Text

Is energiek nog altijd qua gas de beste keuze? Ik heb nu een modelcontract gas afgesloten om deze maand te overbruggen tot 1 juli maar zo te zien zijn de tarieven van Energiek nu € 1,34390 per m3. Op andere vergelijkingssites kom ik bij Engie op € 1,42318 of UnitedConsumers € 1,44091.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:06:
Is energiek nog altijd qua gas de beste keuze? Ik heb nu een modelcontract gas afgesloten om deze maand te overbruggen tot 1 juli maar zo te zien zijn de tarieven van Energiek nu € 1,34390 per m3. Op andere vergelijkingssites kom ik bij Engie op € 1,42318 of UnitedConsumers € 1,44091.
Op zich een prima stabiel tarief tot 1 oktober als je denkt dat uiteindelijk de gastarieven weer gaan dalen. Energiek zelf gaat met het vaste 1 jarige contract nog lager naar € 1,3197 en bij de andere leveranciers moet je ook rekening houden met een bonus.

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 21:36
Ik ben aan het rondshoppen voor een nieuw energiecontract en nu komt Vattenfall daar voor mij het gunstigste uit met een 1 jarig contract.

In de voorwaarden zie ik het volgende staan: "De vaste terugleverkosten staan vast tot 1 januari 2027. Vanaf 1 januari 2027 stappen we over op variabele terugleverkosten. We brengen vanaf dat moment een bedrag in rekening per kWh die je teruglevert. Je variabele terugleverkosten staan vast van 1 januari 2027 tot het einde van de vasteprijsperiode. Kijk voor meer informatie over terugleverkosten."

Wat wordt hier bedoeld met variabele terugleverkosten? Op de website van Vattenfall kom ik er niet echt uit. Is dit iets om rekening mee te houden, in de zin van dat ze deze kosten opeens veel hoger kunnen maken? Ik zie dit bij andere leveranciers waarbij ik een modelcontract heb opgemaakt niet terugkomen.

• Novax
  • Niet online
Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:30:
Ik ben aan het rondshoppen voor een nieuw energiecontract en nu komt Vattenfall daar voor mij het gunstigste uit met een 1 jarig contract.

In de voorwaarden zie ik het volgende staan: "De vaste terugleverkosten staan vast tot 1 januari 2027. Vanaf 1 januari 2027 stappen we over op variabele terugleverkosten. We brengen vanaf dat moment een bedrag in rekening per kWh die je teruglevert. Je variabele terugleverkosten staan vast van 1 januari 2027 tot het einde van de vasteprijsperiode. Kijk voor meer informatie over terugleverkosten."

Wat wordt hier bedoeld met variabele terugleverkosten? Op de website van Vattenfall kom ik er niet echt uit. Is dit iets om rekening mee te houden, in de zin van dat ze deze kosten opeens veel hoger kunnen maken? Ik zie dit bij andere leveranciers waarbij ik een modelcontract heb opgemaakt niet terugkomen.
Het variabele in "variabele terugleverkosten" gaat niet over het tarief maar over de hoeveelheid stroom die je teruglevert, dat is variabel. Het tarief van de terugleverkosten staat vast.

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06 15:19
japie06 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 02:44:
Mijn gascontract loopt af begin juli. Stroom heb ik bij een andere leverancier afgesloten. Ik ga denk ik naar een dynamisch gascontract zodat ik nog even de kat uit de boom kan kijken.
Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:38
royduin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Zelfde schuitje hier, maar ook geen zin om de prijzen in de gaten te houden. De afgelopen jaren steeds een jaar vast gezet met een welkomstbonus. Maar nu vastzetten met €1,42 m3 + welkomstbonus voelt niet echt als een goeie deal. Kom je weer bij de glazen bol... wanneer zal het weer zakken naar het niveau van begin dit jaar? Notificatie wanneer het zakt zou wel handig zijn.
Het beste is de komende tijd elke 3 of 4 weken de vaste contracten gaan vergelijken denk ik.

• henkzelf
royduin schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Ik heb net bij Vandebron één jaar vast afgesloten voor 1,42 per m3 maar met 180 euro bonus op 500 m3 jaarverbruik kom ik op 1,06 per m3 uit. En bij hen ook stroom afgesloten met ook 180 euro bonus. Normaliter is door salderen enz mijn stroomrekening 0 euro maar het eerste halfjaar van 2027 zal wel iets meer gaan kosten.

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Ik heb net bij Vandebron één jaar vast afgesloten voor 1,42 per m3 maar met 180 euro bonus op 500 m3 jaarverbruik kom ik op 1,06 per m3 uit. En bij hen ook stroom afgesloten met ook 180 euro bonus. Normaliter is door salderen enz mijn stroomrekening 0 euro maar het eerste halfjaar van 2027 zal wel iets meer gaan kosten.
Wanneer heb je dit afgesloten? Gastarief is inmiddels € 1,4018 bij Vandebron.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ok, hier een wat lastigere.

- Zonnepanelen opbrengst 4600kW
- import van net 2000kW
- export naar net 3100kW
- self consumed 1500kW
- gas 400m3
- Ferraris meter

Wat zou hier de beste keuze zijn voor een nieuw 1-jarig vast contract?
Powerpeers heeft bijv. nog een van de hoogste terugleververgoedingen van 15 cent.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• henkzelf
Novax schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:08:
[...]

Wanneer heb je dit afgesloten? Gastarief is inmiddels € 1,4018 bij Vandebron.
Tsja, 10 mei want moest 1 juni over. Dat tientje overleef ik wel :) en wat is de bonus nu dan?

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:52:
Tsja, 10 mei want moest 1 juni over. Dat tientje overleef ik wel :) en wat is de bonus nu dan?
Bonus hangt vaak af van je verbruik, maar is zo rond de €400 voor gas en stroom bij elkaar.

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:22
Normaliter vind ik het hartstikke leuk om alle prijzen te vergelijken en een keuze te maken. Maar ik vind het momenteel bijna niet te doen. Terugleverkosten, terugleververgoeding, niet meer salderen, dal en normaal stroom ...

Het helpt dus niet mee dat we sinds vorige week een 'slimme meter' hebben. En we dus niet inzichtelijk hebben hoeveel we meteen verbruiken. Enige wat een vast gegeven is, dat is gas (1650 m3).

Claude een schatting laten maken:

- Directe zelfconsumptie: 30–40% van de opwek → ~1.280–1.700 kWh
- Werkelijke - teruglevering aan net: 60–70% van de opwek → ~2.570–2.990 kWh
  1. Zonneopwek: 4.270 kWh
  2. Directe zelfconsumptie: ~1.500 kWh (aanname midden)
  3. Werkelijke teruglevering: ~2.770 kWh
  4. Bruto afname van net: 4.500 − 1.500 = ~3.000 kWh
  5. Gas: 1.650 m³
En op basis van bovenstaande al even zitten kijken bij diverse vergelijkers.

Innova 3 jaar vast gas, dynamisch energie: Gas: € 1,32830 per m3 . Zonneplan toont geen dynamische prijs voor gas. Energiek is met het vast 1 jaar modelcontract voordelig (gas: €1,31970 per m3). Of toch voor Energiedirect met hun cashback.

Het is lastig.
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.