Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:06:
Toch ook maar even jullie advies inwinnen:

Situatie:
  • 2 onder 1 kapper, goed geïsoleerd.
  • Airco's als hoofdverwarming, CV als bijverwarming bij flinke kou.
  • Koken elektrisch, Quooker voor warm water in de keuken
  • Gasverbruik jaarlijks +- 300-400m3
  • 4000Wp zonnepanelen, zuid georiënteerd
  • Vast contract zonder terugleverkosten t/m 1 september 2026
  • Anker Solix Max AC 7 kWh in afwachting van levering. Verwacht mijn zelfgebruik hiermee te verdubbelen, gezien de laad/ontlaad capaciteit van 3500W die ik technisch kan gaan realiseren.
  • Beginnend met Home Assistant om meer op elkaar te laten afstemmen.
  • Nabije toekomst: eventueel een EV, eventueel een 7kWh uitbreiding op de Anker
  • Ingeschreven op de VEH van september; geen idee hoe dat werkt en wanneer je dat kan laten ingaan / iets van hoort
Verbruik sep 2024 - sep 2025:
Zelfvoorzienend: 1307 kWh
Netafname: 2990 kWh
Teruglevering: 2707 kWh

Verbruik sep 2025 - heden:
Zelfvoorzienend: 1214 kWh
Netafname: 3294 kWh
Teruglevering: 1847 kWh

Grafiekjes ter illustratie + indicatie hoeveel er per maand wordt verbruikt en teruggeleverd.

Concrete vragen:
  1. Wat raden jullie aan (en waarom) voor de rest van 2026 gezien de terugleverkosten en de laatste maanden salderingsregeling?
  2. Wat raden jullie aan voor 2027 en verder?
  3. Thuisaccu uitbreiden in combinatie met een nieuw vast of dynamisch contract zinvol?
  4. Gezien mijn verbruik door het jaar heen twijfel ik of dynamisch verstandig is, hoor graag jullie kijk hierop. Ik ben er daarnaast achter dat ik via de Growatt server omgeving de zonnepanelen (die overigens in serie liggen) af te laten schalen bij dynamisch contract icm negatieve prijzen.
Thanks voor het meedenken! _/-\o_
Met zo'n laag gasverbruik zou ik gas apart doen en uitkijken naar een gascontract met een hoge bonus die niet afhankelijk is van het opgegeven verbruik. Zoals Engie deze week had maar die zijn nu helaas weg. Enige opties op dit moment zijn Greenchoice met €125 bonus of United Consumers met €220 via speciale link Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic". Maar wellicht komen er nog betere opties voor 1 september als de Iran situatie weer stabiliseert.

Wat betreft stroom is het gewoon heel moeilijk te zeggen, zekere als je ook nog een batterij neemt en ook nog een EV. Dan hangt het heel erg af van de persoonlijke situatie. Maar als je gas los hebt van stroom ben je in ieder geval wel wat flexibeler met stroom.

VEH doet ook nog een veiling binnenkort waar je je vrijblijvend voor ik kan schrijven, https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50
KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:06:
Toch ook maar even jullie advies inwinnen:

Situatie:
  • 2 onder 1 kapper, goed geïsoleerd.
  • Airco's als hoofdverwarming, CV als bijverwarming bij flinke kou.
  • Koken elektrisch, Quooker voor warm water in de keuken
  • Gasverbruik jaarlijks +- 300-400m3
  • 4000Wp zonnepanelen, zuid georiënteerd
  • Vast contract zonder terugleverkosten t/m 1 september 2026
  • Anker Solix Max AC 7 kWh in afwachting van levering. Verwacht mijn zelfgebruik hiermee te verdubbelen, gezien de laad/ontlaad capaciteit van 3500W die ik technisch kan gaan realiseren.
  • Beginnend met Home Assistant om meer op elkaar te laten afstemmen.
  • Nabije toekomst: eventueel een EV, eventueel een 7kWh uitbreiding op de Anker
  • Ingeschreven op de VEH van september; geen idee hoe dat werkt en wanneer je dat kan laten ingaan / iets van hoort
Verbruik sep 2024 - sep 2025:
Zelfvoorzienend: 1307 kWh
Netafname: 2990 kWh
Teruglevering: 2707 kWh

Verbruik sep 2025 - heden:
Zelfvoorzienend: 1214 kWh
Netafname: 3294 kWh
Teruglevering: 1847 kWh

Grafiekjes ter illustratie + indicatie hoeveel er per maand wordt verbruikt en teruggeleverd.

Concrete vragen:
  1. Wat raden jullie aan (en waarom) voor de rest van 2026 gezien de terugleverkosten en de laatste maanden salderingsregeling?
  2. Wat raden jullie aan voor 2027 en verder?
  3. Thuisaccu uitbreiden in combinatie met een nieuw vast of dynamisch contract zinvol?
  4. Gezien mijn verbruik door het jaar heen twijfel ik of dynamisch verstandig is, hoor graag jullie kijk hierop. Ik ben er daarnaast achter dat ik via de Growatt server omgeving de zonnepanelen (die overigens in serie liggen) af te laten schalen bij dynamisch contract icm negatieve prijzen.
Thanks voor het meedenken! _/-\o_
Ik "geloof" niet in accu's. Lees daarnaast al de eerste verhalen van failliete leveranciers waardoor de ondersteuning wegvalt.

In mijn ogen kun je met zo'n laag gasverbruik beter investeren in all electric en een (warmtepomp)boiler als "accu" inzetten. Sla die energie op in warmwater, meteen handig want dan kan je CV weg, en daarmee je gasaansluiting. Heb je meteen elk jaar je vastrecht van bijna 300euro bespaard, plus je zonnestroom (zeker in de zomer) gebruikt om te douchen/bad.

En hoeveel energie kom je dan echt te kort op echt koude dagen? Met 300 a 400m3 zal dat niet veel zijn want die zijn voornamelijk voor warmwater en eventueel koken. Dan is een elektrisch kacheltje die 10 dagen vorst misschien nog wel veel goedkoper.

• Novax
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:02:
Heb je meteen elk jaar je vastrecht van bijna 300euro bespaard
Deze fout zie ik vaak terugkomen. Als je weinig gas verbruikt (minder dan 500m3) betaal je al minder vastrecht, rond de €190 afhankelijk van de netbeheerder. Je kan dus zeker besparen als je van het gas afgaat maar die besparing is niet zo hoog als je toch al weinig gas verbruikt. En met een hoge loyaliteitsbonus wordt de besparing nog minder.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 23:17

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

jongetje schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Ik "geloof" niet in accu's. Lees daarnaast al de eerste verhalen van failliete leveranciers waardoor de ondersteuning wegvalt.

In mijn ogen kun je met zo'n laag gasverbruik beter investeren in all electric en een (warmtepomp)boiler als "accu" inzetten. Sla die energie op in warmwater, meteen handig want dan kan je CV weg, en daarmee je gasaansluiting. Heb je meteen elk jaar je vastrecht van bijna 300euro bespaard, plus je zonnestroom (zeker in de zomer) gebruikt om te douchen/bad.

En hoeveel energie kom je dan echt te kort op echt koude dagen? Met 300 a 400m3 zal dat niet veel zijn want die zijn voornamelijk voor warmwater en eventueel koken. Dan is een elektrisch kacheltje die 10 dagen vorst misschien nog wel veel goedkoper.
Helemaal met je eens wat je in de laatste alinea meld. Zo is de situatie bij mij (goede isolatie, warmtepompboiler, quooker, oven inductie, zonnepanelen, verwarmen en koelen met airco, van gas af). Maar dan wel met 15 kW accu.

De accu vul je minstens 2/3e van het jaar met zonnestroom. Voor de rest zorgt het systeem dat de accu (wanneer nodig) met stroom op de goedkope momenten wordt gevuld wat op de dure momenten wordt gebruikt.

Opslaan van energie in warm water klinkt leuk maar zal vele malen minder effectief zijn dan een accu.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Novax schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:18:
[...]

Deze fout zie ik vaak terugkomen. Als je weinig gas verbruikt (minder dan 500m3) betaal je al minder vastrecht, rond de €190 afhankelijk van de netbeheerder. Je kan dus zeker besparen als je van het gas afgaat maar die besparing is niet zo hoog als je toch al weinig gas verbruikt. En met een hoge loyaliteitsbonus wordt de besparing nog minder.
Ik verbruik 175m3 gas per jaar (puur en alleen voor douchen en enkele dagen bijverwarming). Heb net een nieuw jaar contract afgesloten voor 265euro per jaar. Daarvoor ga ik de gasaansluiting niet weg doen...

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• jongetje
PeepPeepPeep schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:29:
[...]

Opslaan van energie in warm water klinkt leuk maar zal vele malen minder effectief zijn dan een accu.
Warm water heb je toch nodig en als je energie "over" hebt is het toch efficiënt om het daarmee te maken. Een accu geeft ook wel 10procent verlies, tenzij je die direct op je omvormer kunt plaatsen is het wat minder.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Burning_Tyre schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Ik verbruik 175m3 gas per jaar (puur en alleen voor douchen en enkele dagen bijverwarming). Heb net een nieuw jaar contract afgesloten voor 265euro per jaar. Daarvoor ga ik de gasaansluiting niet weg doen...
Welk contract?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Novax
  • Niet online
Dat zal waarschijnlijk het Engie gas contract via het Energie Collectief van de Consumentenbond geweest zijn met €250 bonus. Maar die is er niet meer.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:39
Ik heb nog een greenchoice contract met een einddatum 21-09-2026. Huidige prijs is 35 cent per kWh.

Wij hebben circa 9000 KWh opbrengst per jaar met onze zonnepanelen en de jaarnota ontvingen wij op 1 juli 2026.

Nu weet ik niet zo goed wat ik het best moet doen: bij greenchoice blijven, vanaf 21-09-2026 op het modelcontract (dus met terugleverboete) maar tenminste kunnen wij 1 juli 26 t/m 31 december 2026 nog geheel salderen? En dan per 1 januari 2027 overstappen naar een nieuwe aanbieder?

Dit lijkt mij wel logisch maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:37
ben2513 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:26:
Ik heb nog een greenchoice contract met een einddatum 21-09-2026. Huidige prijs is 35 cent per kWh.

Wij hebben circa 9000 KWh opbrengst per jaar met onze zonnepanelen en de jaarnota ontvingen wij op 1 juli 2026.

Nu weet ik niet zo goed wat ik het best moet doen: bij greenchoice blijven, vanaf 21-09-2026 op het modelcontract (dus met terugleverboete) maar tenminste kunnen wij 1 juli 26 t/m 31 december 2026 nog geheel salderen? En dan per 1 januari 2027 overstappen naar een nieuwe aanbieder?

Dit lijkt mij wel logisch maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Je overschot van juli tm september saldeer je niet.

• ben2513
Vdvmark schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:07:
[...]

Je overschot van juli tm september saldeer je niet.
Hoe bedoel je? Of ik saldeer het of ik krijg een terugleververgoeding.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
ben2513 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Hoe bedoel je? Of ik saldeer het of ik krijg een terugleververgoeding.
Je saldeert t met je verbruik van juli tm september. Je saldeert t niet met je verbruik van december, dat kan misschien alleen wel als je bij GC blijft

• ben2513
Vdvmark schreef op zondag 12 juli 2026 @ 08:40:
[...]

Je saldeert t met je verbruik van juli tm september. Je saldeert t niet met je verbruik van december, dat kan misschien alleen wel als je bij GC blijft
Bedankt. Laatste was natuurlijk ook mijn voorstel. Ze salderen wel per tariefperiode maar ze strepen geen kWh tegen elkaar weg wat juist goed uitpakt hier. Ze geven "tegoed" als het ware.

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Zelf heb ik een bijzondere situatie waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb, net als meer tweakers, 2 jaar geleden Essent vast voor 3 jaar afgesloten ivm de destijds geldende terugleververgoeding en geen boete.

Situatie:
  • Contract loopt tot half 2027, zowel gas als elektriciteit 
  • Komende 2-3 maanden verwacht ik full electric te worden
  • Tot 24 juli "gratis" op te zeggen i.v.m. veranderde voorwaarden (weet niet hoe het zit met het welkomstgeschenk dan overigens)
De grote vraag is: Kun je gas alleen opzeggen zonder opzegboete omdat je overgaat op full electric, of valt dit ook onder contractbreuk? Immers je gaat meer electriciteit gebruiken.

Anders was mijn idee, weet niet of het kan, om nu op te zeggen per bijvoorbeeld 01-01-2027 voor gas. Ik zal ze morgen ook even bellen.

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Caros schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:50:
De grote vraag is: Kun je gas alleen opzeggen zonder opzegboete omdat je overgaat op full electric
Precies de vraag waar ik deze zondagmiddag ook naar zit te googlen. Ik vind dit; maar kennelijk verouderd. De nieuwe Energiewet geeft vooral aan wanneer opzegvergoeding wél gerekend mag worden, precies het tegenovergestelde dus. Als in je contract niks over opzegvergoedingen staat of niet uitgelegd hoe die berekend wordt, mogen ze niks heffen. Voor de rest zijn de websites van de grotere jongens (muv Vandebron) zeer stil over deze vraag; hooguit geven ze aan dat je boetevrij mag opzeggen wegens verhuizing of overlijden. Kennelijk nogal concurrentiegevoelig. Ik ben ook van plan te bellen naar mijn beoogde nieuwe leverancier en zal hier posten wat ik te horen krijg.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:24
Zelf heb ik een bijzondere situatie waar ik niet helemaal uitkom. Ik heb, net als meer tweakers, 2 jaar geleden Essent vast voor 3 jaar afgesloten ivm de destijds geldende terugleververgoeding en geen boete.

Situatie:
  • Tot 24 juli "gratis" op te zeggen i.v.m. veranderde voorwaarden (weet niet hoe het zit met het welkomstgeschenk dan overigens)
De grote vraag is: Kun je gas alleen opzeggen zonder opzegboete omdat je overgaat op full electric, of valt dit ook onder contractbreuk? Immers je gaat meer electriciteit gebruiken.

Anders was mijn idee, weet niet of het kan, om nu op te zeggen per bijvoorbeeld 01-01-2027 voor gas. Ik zal ze morgen ook even bellen.
Eigen aanname:

Naar mijn weten kijkt de leverancier naar de EAN-codes bij de netbeheerder. Zolang er een EAN-code voor aardgasaansluiting bij zit (zonder status afgesloten/verwijderd), ga je afhankelijk zijn van de grillen van de leverancier.

Aanvul:
Wel is het zo dat de 'boete' gebaseerd is op gemiste inkomsten. Deze formule draait voor een groot deel op verwacht verbruik en als het verbruik (bijna) 0 is, valt deze boete ook mee

[ Voor 8% gewijzigd door D_Jeff op 12-07-2026 15:35 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Caros
  • Niet online
roawser schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:17:
[...]

Precies de vraag waar ik deze zondagmiddag ook naar zit te googlen. Ik vind dit; maar kennelijk verouderd. De nieuwe Energiewet geeft vooral aan wanneer opzegvergoeding wél gerekend mag worden, precies het tegenovergestelde dus. Als in je contract niks over opzegvergoedingen staat of niet uitgelegd hoe die berekend wordt, mogen ze niks heffen. Voor de rest zijn de websites van de grotere jongens (muv Vandebron) zeer stil over deze vraag; hooguit geven ze aan dat je boetevrij mag opzeggen wegens verhuizing of overlijden. Kennelijk nogal concurrentiegevoelig. Ik ben ook van plan te bellen naar mijn beoogde nieuwe leverancier en zal hier posten wat ik te horen krijg.
Ik ben heel benieuwd. Nog even verder zoekend vind ik het volgende:
Consuwijzer waarschuwt: Heeft u 1 contract voor stroom en gas samen? Als u bijvoorbeeld alleen gas opzegt, dan zegt u toch het hele contract op. U moet daarom ook een nieuw contract voor stroom afsluiten. De leverancier mag dan een opzegvergoeding voor gas én een opzegvergoeding voor elektriciteit vragen. Check dit daarom vooraf bij uw leverancier!
Om nu per <x> datum alleen elektriciteit te hebben is ook wel wat spannend. Ik hoor graag wat jouw bevindingen zijn!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03

d0s

sssst

Mad_Manic schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:33:
[...]

Ben nu voor Vattenfal gegaan nu de consumentenbond actie er niet meer is.

Omdat we onszelf aangeleerd hebben het energieverbruik gedeeltelijk te plannen voor het 'Tijdprijs Trend contract gegaan'.

De gasprijs staat daarbij een jaar vast (1.3729). De energieprijs is vastgesteld maar wel variabel per seizoen en opgedeeld in normaal en dal. De korting die ik krijg is € 300 bij 1 jaar.

Een zomer (lente/zomer) loopt van 1 april t/m 30 september en winter (herst/winter) van 1 oktober t/m 31 maart

Onderstaande prijzen gelden tot 10.000 kwh en zijn daaronder lager.

Zomer normaal (00:00 -12.00 uur en 16:00 - 14:00 uur)= 0.254354

Zomer dal week (12:00 -16.00 uur)= 0.149568

Zomer dal weekend (12:00 -16.00 uur)= 0.110848

Winter normaal (06:00 -12.00 uur en 16:00 - 01:00 uur)= 0.277949

Winter dal dag (12:00 -16.00 uur)= 0.232574

Winter dal nacht (01:00 -06.00 uur)= 0.205349

Mijn EV dus in de nacht laden en de apparaten zoals wasmachines en vaatwasser in de middag.

Kortom je hebt de zekerheid van een vaste gasprijs maar wordt beloond door in je energieverbruik te schuiven naar andere tijden zonder dat je het risico van een volledig variabel contract hebt qua prijsstijgingen.

Benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
Ben hier ook voor gegaan. Alleen stroom ivm stadsverwarming.

Ik was al gewend de EV in de daluren te laden en dat wijzigt niet. Alleen in de zomer moet ik mezelf vanaf nu gaan aanwennen om in de middag te laden, op lagere snelheid.

Maar vind het ik ook geen verkeerde deal.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:53
@Mad_Manic goede keuze denk ik zo, ik heb nu nog vast 3 jarig contract, en geen terug leverkosten van mijn eigen zonnepanelen. Eind contract is de 31e oktober `26 en denk hetzelfde te kiezen als wat je zo goed met prijs en al omschrijft.

Verschil is dan dan ik een 10 kWh accu heb staan, sinds april 24, en dan de winterperiode stroom moet gaan inkopen. Middags dan de thuis accu laden, voor de verwarming middels 2 MHI ZSX aircos, en de nachtelijke uren kan dan mooi mijn EV geladen worden, en mogelijk de thuis accu nog wat extra optoppen.

Inmiddels ben ik maandje van het Gas af, een Electrische Itho Daalderop welke met de P1 module verwarmt op mijn eigen zonnestroom. En beter verbruik eigen zonnestroom, vrijdag de Inster Cross EV opgehaald.

• Novax
  • Niet online

Situatie:

Ook interessant leesvoer als je van het gas afgaat: Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels

• Novax
  • Niet online

Situatie:

Het kan ook zijn dat gas en stroom 2 aparte producten in je contract zijn. Er even van uit gaan dat dat zo is bij Essent dan is het gastarief wat je van dat 3 jarige contract hebt waarschijnlijk lager dan het tarief van het referentie product nu, je opzegboete voor gas zal dus €0 zijn. Wel nog even opletten met die bonus maar heb je die het eerste jaar al niet gekregen?

Maar je kan zelf vrijblijvend de huidige opzegboete berekenen, zie https://www.essent.nl/#hoogte-boete

• Caros
  • Niet online
Novax schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:27:
[...]

Het kan ook zijn dat gas en stroom 2 aparte producten in je contract zijn. Er even van uit gaan dat dat zo is bij Essent dan is het gastarief wat je van dat 3 jarige contract hebt waarschijnlijk lager dan het tarief van het referentie product nu, je opzegboete voor gas zal dus €0 zijn. Wel nog even opletten met die bonus maar heb je die het eerste jaar al niet gekregen?

Maar je kan zelf vrijblijvend de huidige opzegboete berekenen, zie https://www.essent.nl/#hoogte-boete
Bedankt voor je aanvulling. Ik heb vandaag een heel erg prettig gesprek met Essent gehad. Strekking was: maar natuurlijk kost dat jou geen geld. De overheid wil dat we met z'n allen verduurzamen, dus daar zitten geen extra kosten aan.

Heb ook de bevestiging per mail gevraagd en gekregen. Ik mag kosteloos, zelfs bij een vast contract, enkel het gasdeel opzeggen mits ik klant blijf met minimaal 1 ander product.

Al met al zeer tevreden met de uitkomst!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:32
Ik heb hier al eerder op gewezen, maar wanneer je gasaansluiting formeel gezien ophoudt te bestaan dan eindigt automatisch ook het contract dat op die aansluiting zat. Het gaat dan ook niet om het opzeggen van een contract; het enige dat je doet is aangeven dat het contract eindigt.

• Novax
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:42:
Ik heb hier al eerder op gewezen, maar wanneer je gasaansluiting formeel gezien ophoudt te bestaan dan eindigt automatisch ook het contract dat op die aansluiting zat. Het gaat dan ook niet om het opzeggen van een contract; het enige dat je doet is aangeven dat het contract eindigt.
Ja, maar punt is dus hoe dat precies zit met een combi contract stroom en gas.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:57

Mimiix

Professioneel Prutser

Net een mail van de consumentenbond over het Engie contract:

[quote]

Beste vergelijker,

Hartelijk dank voor het aanvragen van een gascontract via ons energiecollectief.

We willen je laten weten dat er door een technische fout helaas onjuiste tarieven naar je zijn gecommuniceerd in de bevestigingsmail vanuit ENGIE. Dit willen we uiteraard zo snel mogelijk rechtzetten.

ENGIE zal jouw huidige contract annuleren. Hiervan ontvang je automatisch een bevestiging per e-mail. Vervolgens zal ENGIE jouw aanvraag opnieuw verwerken met de juiste tarieven, zoals afgesproken bij jouw aanmelding via het energiecollectief. Uiteraard krijg je hier een nieuwe bevestiging van per e-mail. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. e kan ook altijd zelf het contract annuleren binnen de wettelijke bedenktijd als je het niet eens bent met de gecorrigeerde tarieven.

Onze excuses voor de verwarring die dit heeft veroorzaakt. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.

Met vriendelijke groet,
Consumentenbond

[/quote]

Ik ben nu in contact met Engie/CB omdat ik dit niet wil. Ik vond de vorige prima namelijk...

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Novax
  • Niet online
@Mimiix @Burning_Tyre Ik krijg vandaag bericht van de consumentenbond dat ze de fout van Engie met het gascontrract hebben opgemerkt en dat Engie het contract automatisch gaat annuleren en een nieuw contract zal opsturen. Even opletten dus.

Edit: je hebt het bericht ook al gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 13-07-2026 15:45 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:45:
@Mimiix @Burning_Tyre Ik krijg vandaag bericht van de consumentenbond dat ze de fout van Engie met het gascontrract hebben opgemerkt en dat Engie het contract automatisch gaat annuleren en een nieuw contract zal opsturen. Even opletten dus.

Edit: je hebt het bericht ook al gehad.
Ik ga er niet mee akkoord in ieder geval. Het gaat om niet echt een heel groot bedrag, maar toch.

• JMS-2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:28
Mimiix schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Ik ga er niet mee akkoord in ieder geval. Het gaat om niet echt een heel groot bedrag, maar toch.
Ik heb het bericht ook gekregen. Maar ik heb geen idee of ik hier iets tegen kan doen?

Ik weet dat ik 14 dagen bedenktijd heb, maar heeft Engie dat ook of niet?

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JMS-2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Ik heb het bericht ook gekregen. Maar ik heb geen idee of ik hier iets tegen kan doen?

Ik weet dat ik 14 dagen bedenktijd heb, maar heeft Engie dat ook of niet?
Dat weet ik dus niet. Ik heb via de livechat wel gevraagd op grond van wat ze deze overeenkomst annuleren.

Edit:

Zojuist reactie:
Je kan onder de artikelen 17 en 18 zien wat de voorwaarden zijn in het aanpassen van de tarieven. 
Als ik ga kijken:

17 gaat over de algemene voorwaarden aanpassen en 18 gaat wel over tarieven. Maar mij is nog steeds niet duidelijk waar het nu om zou gaan...

[ Voor 28% gewijzigd door Mimiix op 13-07-2026 16:26 ]

• Novax
  • Niet online
Mimiix schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Dat weet ik dus niet. Ik heb via de livechat wel gevraagd op grond van wat ze deze overeenkomst annuleren.
Bij mij in de livechat werd ik gerustgesteld dat mijn contract niet geannuleerd wordt, maar ik vertrouw eigenlijk nooit volledig op de klantenservice. Ik heb het gesprek bewaard.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Bij mij in de livechat werd ik gerustgesteld dat mijn contract niet geannuleerd wordt, maar ik vertrouw eigenlijk nooit volledig op de klantenservice. Ik heb het gesprek bewaard.
Had jij de 1,34 of 1,36 met 250 euro bonus?

• Novax
  • Niet online
Mimiix schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Had jij de 1,34 of 1,36 met 250 euro bonus?
ja, 1,36 met 250 euro bonus.

• JMS-2
@Novax is bij jou de bedenktijd om of ook nog niet eigenlijk?

• Novax
  • Niet online
JMS-2 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:39:
@Novax is bij jou de bedenktijd om of ook nog niet eigenlijk?
Ik heb nog twee dagen als het goed is.

• BobaUnicat
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:05
Novax schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:30:
[...]

ja, 1,36 met 250 euro bonus.
Is dat met de lage leveringskosten van € 19,56 of de normale € 86,06 p.j.?

• Novax
  • Niet online
BobaUnicat schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:05:
[...]

Is dat met de lage leveringskosten van € 19,56 of de normale € 86,06 p.j.?
De hoge vaste leveringskosten van € 86,06 p.j. Wat ik kreeg was in feite het normale aanbod van Engie wat ze ook bij de andere vergelijkers hadden maar dan met €250 bonus.

Dat klopte totaal niet met het aanbod van de aanvraag via de Consumentenbond maar was nog iets voordeliger vanwege die hogere bonus.

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:50
Mail hier ook gehad, heb zelf alleen gas besteld met 1,36 en 250 euro en hoge vaste leveringskosten.

Voor een familielid heb ik stroom en gas besteld, en daarbij kreeg ik 1,36 en 175 euro en de lage leveringskosten voor gas. Voor stroom hetzelfde verhaal. Voor familielid heb ik de mail niet gehad, daarom verwacht ik alleen correctie naar lage leveringskosten en loyalty naar 175.

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-07 14:58
https://www.vattenfall.nl/energie/bestellen

Vergeten jullie deze niet?

• BobaUnicat
Deze is toch totaal niet interessant?

Een tijdje geleden had iemand eentje gepost met €430 bonus. Die is nog best interessant gezien huidige Hormuz omstandigheden

• thegreenhunter
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-07 14:58
BobaUnicat schreef op maandag 13 juli 2026 @ 20:51:
[...]

Deze is toch totaal niet interessant?

Een tijdje geleden had iemand eentje gepost met €430 bonus. Die is nog best interessant gezien huidige Hormuz omstandigheden.
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/aanvragen?

Je hebt helemaal gelijk, hoop dat ik nu de goede heb

[ Voor 16% gewijzigd door thegreenhunter op 13-07-2026 23:15 ]

• JMS-2
Net een mail van Engie binnen.

Vreemde mail zeg, er staat dat ik er voor gekozen heb om toch bij mijn eigen leverancier te blijven...en dat vinden we jammer 8)7

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JMS-2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:45:
Net een mail van Engie binnen.

Vreemde mail zeg, er staat dat ik er voor gekozen heb om toch bij mijn eigen leverancier te blijven...en dat vinden we jammer 8)7
Jep.

Nu inmiddels wel buiten de 14 dagen...

Ik ga er achter aan. Desnoods met rechtsbijstand. Ik vind het niet netjes zo.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Ik heb de mail ook gehad en daarin staat dat ik zelf geannuleerd heb. Dat heb ik niet, en dat wil ik ook niet.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• Novax
  • Niet online
Jep 2, hier ook geannuleerd. Zoals verwacht je kan niet op iemand van de klantenservice aan. |:(
Als het goed is gaan de 14 dagen pas in de dag nadat je het contract hebt ontvangen dus heb je nog een dag, maar ja, maakt nu niets meer uit.

• JMS-2
Mimiix schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Jep.

Ik ga er achter aan. Desnoods met rechtsbijstand. Ik vind het niet netjes zo.
Het zal wel een standaard mail zijn, maar even 4 zinnen zelf schrijven lukt ze schijnbaar niet.

Oeh buiten de 14 dagen had ik dit niet verwacht nee.

Ben benieuwd of ik nog een nieuwe mail ga krijgen, aangezien daar nu niets over in staat.

• BobaUnicat
Hier inderdaad ook een annuleringsmail binnen … iemand al contact opgenomen met de klantenservice erover? Ik ga ze eind vd middag ook even contacteren. Dit vind ik niet netjes…

• JMS-2
BobaUnicat schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:07:
Hier inderdaad ook een annuleringsmail binnen … iemand al contact opgenomen met de klantenservice erover? Ik ga ze eind vd middag ook even contacteren. Dit vind ik niet netjes…
Ik ben benieuwd of ik nog een mail ga krijgen met een nieuw contract. Die wil ik eerst even bekijken.

• Novax
  • Niet online
JMS-2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:03:
Het zal wel een standaard mail zijn, maar even 4 zinnen zelf schrijven lukt ze schijnbaar niet.
Ja, ze zullen wel gewoon het systeem van de annulering gebruikt hebben om dit te corrigeren.
Ben benieuwd of ik nog een nieuwe mail ga krijgen, aangezien daar nu niets over in staat.
Ik denk het wel, met het nieuwe "gecorrigeerde" contract. Twijfel of ik daar op moet wachten of dat ik nu al contact moet opnemen.

• JMS-2
Novax schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Ja, ze zullen wel gewoon het systeem van de annulering gebruikt hebben om dit te corrigeren.

[...]

Ik denk het wel, met het nieuwe "gecorrigeerde" contract. Twijfel of ik daar op moet wachten of dat ik nu al contact moet opnemen.
Ja dat heb ik ook, maar dan weet ik precies wat erin staat, en zal daarna proberen de korting van €250,- te krijgen.(ervanuit gaande dat deze naar 175 gaat)

• John J.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik heb contact gehad met Engie, alles uitgelegd wat betreft de mail van Consumentenbond. Maar .. ze zeggen dat ikzelf geannuleerd hebt via hun Website. Heb ik niet dus! Ik wilde dat ze het terug draaide, maar dat toen ze niet. Ze snappen er echt niets van daar, werken langs elkaar heen en roepen maar wat. Toen de Consumentenbond gebeld, daar wordt je helemaal niet vrolijk van, zeggen doodleuk dat hun het niet geannuleerd hebben! En daar beleeft het bij.

Ik ben bang dat dit niet goed gaat aflopen, eerst maar afwachten of we inderdaad een aangepast contract krijgen.

Maar buiten dat, ik vind dat de Consumentenbond, niet het recht heeft om mijn contract zomaar te annuleren!!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:32
Ik heb mijn gascontract ook vorige week afgesloten bij Engie via de CB.
Alleen ging het contract 1 dag eerder in dan ik wilde. Ik heb toen ook contact met ze op genomen om dit aan te passen, en kreeg dezelfde emails als nu. Ik verwacht morgen het nieuwe aangepaste contract te ontvangen.
Al blijf ik het wel een aparte manier vinden, hoe ze het contract aanpassen. Wat ze waarschijnlijk ook weer veel extra vragen, en tijd zal kosten.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

John J. schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:23:
Ik heb contact gehad met Engie, alles uitgelegd wat betreft de mail van Consumentenbond. Maar .. ze zeggen dat ikzelf geannuleerd hebt via hun Website. Heb ik niet dus! Ik wilde dat ze het terug draaide, maar dat toen ze niet. Ze snappen er echt niets van daar, werken langs elkaar heen en roepen maar wat. Toen de Consumentenbond gebeld, daar wordt je helemaal niet vrolijk van, zeggen doodleuk dat hun het niet geannuleerd hebben! En daar beleeft het bij.

Ik ben bang dat dit niet goed gaat aflopen, eerst maar afwachten of we inderdaad een aangepast contract krijgen.

Maar buiten dat, ik vind dat de Consumentenbond, niet het recht heeft om mijn contract zomaar te annuleren!!
Ik ga morgen bellen.

Ik heb echter een overeenkomst met Engie in de mail. Consumentenbond gaf vandaag aan dat morgen het nieuwe contract komt.

• Hugo__Boss
Op Pepper waar het collectief van de CB ook geplaatst is, schrijft iemand dat die de CB gebeld heeft en naderhand netjes is teruggebeld met uitleg.

Morgen volgt er automatisch een nieuw contract met de juiste tarieven die oorspronkelijk ook op de website in het aanbod stonden. Dat betekent waarschijnlijk lage leveringskosten en een loyaltybonus van 175 euro.

In de mail vooraf van de consumentenbond stond ook aangekondigd dat het zo ging verlopen, dat eerst de annulering, en daarna een nieuw contract zonder dat je iets hoeft te doen, en als het goed is gaat dan ook de 14 dagen opnieuw in.

Ik zou dus gewoon nog even rustig een dag afwachten en geen paniek.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hugo__Boss schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:53:
Op Pepper waar het collectief van de CB ook geplaatst is, schrijft iemand dat die de CB gebeld heeft en naderhand netjes is teruggebeld met uitleg.

Morgen volgt er automatisch een nieuw contract met de juiste tarieven die oorspronkelijk ook op de website in het aanbod stonden. Dat betekent waarschijnlijk lage leveringskosten en een loyaltybonus van 175 euro.

In de mail vooraf van de consumentenbond stond ook aangekondigd dat het zo ging verlopen, dat eerst de annulering, en daarna een nieuw contract zonder dat je iets hoeft te doen, en als het goed is gaat dan ook de 14 dagen opnieuw in.

Ik zou dus gewoon nog even rustig een dag afwachten en geen paniek.
Zoals ik aangaf is dit bij mij ook zo gebeurd. Echter heb ik een gunstiger contract gehad en dit naderhand gecheckt bij Engie en deze mocht ik houden.

• Hugo__Boss
Mimiix schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:23:
[...]

Zoals ik aangaf is dit bij mij ook zo gebeurd. Echter heb ik een gunstiger contract gehad en dit naderhand gecheckt bij Engie en deze mocht ik houden.
Wat hebben jullie voor gunstiger contract dan?

• JMS-2
Mail van Engie net gekregen, nog geen tarieven. (Bedankt voor aanmelding)

Alleen nu staat de start van levering een dag later, dus niet 1 maar 2 september.

Maar weer wachten op de volgende mail ....

[ Voor 7% gewijzigd door JMS-2 op 15-07-2026 12:12 ]

• Hugo__Boss
JMS-2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:11:
Mail van Engie net gekregen, nog geen tarieven. (Bedankt voor aanmelding)

Alleen nu staat de start van levering een dag later, dus niet 1 maar 2 september.

Maar weer wachten op de volgende mail ....
Dat heb ik helaas ook, 1 dag te laat. We wachten het maar even af en anders even laten omzetten.

• JMS-2
Hugo__Boss schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:20:
[...]

Dat heb ik helaas ook, 1 dag te laat. We wachten het maar even af en anders even laten omzetten.
Ja precies, dat zal geen probleem zijn lijkt me.

• jongetje
JMS-2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Ja precies, dat zal geen probleem zijn lijkt me.
En anders heb je 1 dag langer de oude leverancier. Heb ik een week bij mijn overstap vanwege administratief gedoe. Maak me er maar niet te druk om. Ben die dagen toch deels op vakantie dus gebruik erg weinig gas in mijn geval.

• JMS-2
jongetje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:57:
[...]

En anders heb je 1 dag langer de oude leverancier. Heb ik een week bij mijn overstap vanwege administratief gedoe. Maak me er maar niet te druk om. Ben die dagen toch deels op vakantie dus gebruik erg weinig gas in mijn geval.
Is natuurlijk helemaal waar. Maar op de eerste klinkt gewoon lekker haha

• RemmyB83
jongetje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Ik hou er niet van om 2 halve maand overzichten te krijgen. Daarnaast rekenen ze soms nog eens leveringskosten per maand. Dus bij overstappen mag je 2x voor die maand betalen. Juist dat laatste zijn van die kleine dingen waardoor je vanzelf minder minder flexibel wordt, en zo'n contract precies op de eerste dag van de maand wil laten ingaan.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• jongetje
RemmyB83 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:14:
[...]

Ik hou er niet van om 2 halve maand overzichten te krijgen. Daarnaast rekenen ze soms nog eens leveringskosten per maand. Dus bij overstappen mag je 2x voor die maand betalen. Juist dat laatste zijn van die kleine dingen waardoor je vanzelf minder minder flexibel wordt, en zo'n contract precies op de eerste dag van de maand wil laten ingaan.
Als ik wat oudere afrekeningen bekijk zie ik dat die leveringskosten per dag worden gerekend als er een halve maand wordt gerekend. Dus lijkt me sterk dat je als je niet op een maand overgang overstapt je bij beide leveranciers een volledige maand leveringskosten betaald.

• RemmyB83
jongetje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Als ik wat oudere afrekeningen bekijk zie ik dat die leveringskosten per dag worden gerekend als er een halve maand wordt gerekend. Dus lijkt me sterk dat je als je niet op een maand overgang overstapt je bij beide leveranciers een volledige maand leveringskosten betaald.
Ik heb het ooit wel eens meegemaakt. Maar goed tijden veranderen, en misschien is dit nu beter geregeld. Juist door mijn ervaring ben ik nu met dat soort dingen een beetje minder flexibel. Heb het ook gewoon graag duidelijk voor mijn zelf.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Novax
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet of ze het nog steeds doen maar Budget doet dat per maand, zie _JGC_ in "Budget energie vergeet cashback en rekent dag teveel"

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Novax schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:36:
[...]

Ik weet niet of ze het nog steeds doen maar Budget doet dat per maand, zie _JGC_ in "Budget energie vergeet cashback en rekent dag teveel"
Jep, dat is bij mij dus ook.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hugo__Boss schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:21:
[...]

Wat hebben jullie voor gunstiger contract dan?
Ik had 85 per jaar, maar 225 bonus en 1,34 ipv 1,36

Scheelt weinig, maar toch...

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Iemand anders ook een mail over een opzegvergoeding met 0 euro?

• John J.
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:18
Ja ik ook, gaat lekker zo!

• JMS-2
Mimiix schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 18:46:
Ja met hele berekening erbij zeg 8)7

Het wordt steeds gekker.

• Novax
  • Niet online
Ja, nog soort van mazzel dat de tarieven recent gestegen zijn vanwege het weer oplaaien van het Iran conflict, anders was het niet €0 geweest.

• Novax
  • Niet online
Opvallend wel dat de looptijd in die e-mail de "gecorrigeerde" looptijd is, dus we hebben een opzegging van een contract dat we nog niet hebben gehad. :+

• JMS-2
Novax schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:19:
Opvallend wel dat de looptijd in die e-mail de "gecorrigeerde" looptijd is, dus we hebben een opzegging van een contract dat we nog niet hebben gehad. :+
Ik had zat nog in mijn 14 dagen bedenktijd ook.

• BobaUnicat
Jep hier ook binnen. Wat een zooitje hebben ze er van gemaakt zeg…

• RemmyB83
JMS-2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Ja met hele berekening erbij zeg 8)7

Het wordt steeds gekker.
Wordt inderdaad steeds gekker, met deze deal. 8)7

Vorige week met de Consumentenbond ookal, die werden al zenuwachtig toen ik nog 3 dagen de tijd had om mijn account te activeren, en toen begonnen ze mijn elk uur even vrolijk een mail te sturen als herinnering. Nu had ik die agressiviteit niet van ze verwacht, en voelde ook niet echt oké.
Nu dit weer...

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• JMS-2
RemmyB83 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:29:
[...]

Wordt inderdaad steeds gekker, met deze deal. 8)7

Vorige week met de Consumentenbond ookal, die werden al zenuwachtig toen ik nog 3 dagen de tijd had om mijn account te activeren, en toen begonnen ze mijn elk uur even vrolijk een mail te sturen als herinnering. Nu had ik die agressiviteit niet van ze verwacht, en voelde ook niet echt oké.
Nu dit weer...
Nou inderdaad. Maar nog steeds geen nieuw contract met de tarieven, dus ben benieuwd hoe dat gaat.

• BobaUnicat
Ze hebben tijd om nog een ander mailtje te sturen met als onderwerp: Is je overstap écht een goede deal? Maar geen tijd voor een nieuw contract op te stellen…

• bertjebon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:17
Hou beste mede tweakers,

Ons contract loopt binnenkort af, heb nu nog een "oud" contract, inc. saldering.

Wat is in ongeval, het beste, ( ik weet dat je niet in de toekomst kijken kan). Maar iemand suggesties? Tussen dynamisch of vast? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWMt2iXvP2kypAs_nHStmfIlNLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9sLLU9EtUQZpLvVlhDXAToR.jpg?f=fotoalbum_large

• Truus01
  • Registratie: November 2014
bertjebon schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:01:
Hou beste mede tweakers,

Ons contract loopt binnenkort af, heb nu nog een "oud" contract, inc. saldering.

Wat is in ongeval, het beste, ( ik weet dat je niet in de toekomst kijken kan). Maar iemand suggesties? Tussen dynamisch of vast? [Afbeelding]
In ongeval, 112 bellen. :+

Heb je iets om je verbruik (en opwek) te sturen? Heb je een thuisaccu, een EV, warmtepompboiler die je overdag gebruikt en 's avonds niet.
Als je dat allemaal niet hebt, is dynamisch meestal niet het beste.
Dus is vast een betere optie.

• jongetje
@bertjebon Kwestie van op zoeken drukken op die website?

Mijn persoonlijke mening is dat je met zoveel teruglevering je apparatuur zoals je wasmachine, vaatwasser, misschiem droger?, warmtepomp boiler etc. Aan moet zetten als de zon schijnt. En daarnaast wil ik niet hoeven nadenken over negatieve teruglevertarieven ed. dus ik begin niet aan dynamisch. Want ook met dynamisch ben ie elke dag bezig met wanneer is de energie het goedkoopste.

• Hugo__Boss
Hier het nieuwe Engie contract ontvangen. Tarieven kloppen, inclusief lage leveringskosten en 175 bonus.

Alleen ingangsdatum 1 dag te laat.

• Novax
  • Niet online
Hugo__Boss schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:14:
Hier het nieuwe Engie contract ontvangen. Tarieven kloppen, inclusief lage leveringskosten en 175 bonus.

Heb jij ook die "opzegvergoeding" e-mail gehad?

Edit: Contract nu ook net binnen, gastarief € 1,36983, lage vaste kosten van €19,51 per jaar en €175 bonus

[ Voor 16% gewijzigd door Novax op 15-07-2026 21:22 ]

• RemmyB83
Hugo__Boss schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:14:

Hier ook zojuist ontvangen.
Startdatum klopt hier wel, maar de einddatum vindt ik wel apart. Ik zou 30-09-2027 verwachten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8QLWB4HQfOifojrTrc_8_CeYJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhDv3tSyrGMIbJqLvzCPydZm.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• Novax
  • Niet online
RemmyB83 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Hier ook zojuist ontvangen.
Startdatum klopt hier wel, maar de einddatum vindt ik wel apart. Ik zou 30-09-2027 verwachten. ~[Afbeelding]
Bij Engie is de einddatum tot, dat is bij veel andere leveranciers tot en met, vandaar ook de fout en de correctie. Daar moet je dus weer rekening mee houden bij een overstap volgend jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Novax op 15-07-2026 21:29 ]

• RemmyB83
Novax schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Bij Engie is de einddatum tot, dat is bij veel andere leveranciers tot en met, vandaar ook de fout en de correctie. Daar moet je dus weer rekening mee houden bij een overstap volgend jaar.
Ik kwam er inderdaad vorige week achter dat ze 'tot' hanteren. Op zich geen probleem maar ik vind het niet echt duidelijk op de manier dat ze dit nu in het contract zetten met alleen 'einddatum'.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• JMS-2
RemmyB83 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:40:
[...]

Ik kwam er inderdaad vorige week achter dat ze 'tot' hanteren. Op zich geen probleem maar ik vind het niet echt duidelijk op de manier dat ze dit nu in het contract zetten met alleen 'einddatum'.
Ik zou hem eigenlijk op de juiste dag, een dag eerder in wil laten gaan maar ....zou dat wel goed gaan ... eigenlijk durf ik het nu niet te doen.
edit:
In het eerste contract stond wel de juiste datum trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door JMS-2 op 15-07-2026 21:44 ]

• RemmyB83
JMS-2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Ik denk dat ik hem toch op de juiste dag, een dag eerder in wil laten gaan maar ....zou dat wel goed gaan ... eigenlijk durf ik het nu niet te doen.
Gewoon even bellen.
Nee heb je, ja kun je krijgen. Het is niet dat als ze niet met je mee willen werken, dat je de huidige aanbieding mis loopt.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• JMS-2
RemmyB83 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:47:
[...]

Gewoon even bellen.
Nee heb je, ja kun je krijgen. Het is niet dat als ze niet met je mee willen werken, dat je de huidige aanbieding mis loopt.
Nou eerlijk gezegd weet ik niet of je contract dan weer niet veranderd, op dit moment dan. Al dat gekluns van ze nu.

Maar ik weet dat het kan hoor, ik heb er al eerder gezeten en dat was toen ook geen probleem. Maar ik wacht wel een paar dagen of week nu O-)

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:13

PoweRoy

funky!

Novax schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:28:
[...]

Weet je het zeker 'tot'?

In mijn Engie app staat ' tot en met'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceokYW5RER8QoDvb2vsRd_xqeGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhUJwBoRsgUZXrOU0XUR1PeW.jpg?f=fotoalbum_large

[This space is for rent]

• Novax
  • Niet online
PoweRoy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Weet je het zeker 'tot'?

In mijn Engie app staat ' tot en met'

[Afbeelding]
Nee, ik heb daar contact over gehad met de klantenservice maar bij Engie weet je niets zeker. Maar als je contract een looptijd heeft van een jaar, oftewel 365 dagen, dan is het logisch dat het in dit geval tot is, anders zou je volgende contract ook iedere keer een dag opschuiven.

• Novax
  • Niet online
Het is in de hele sector soms best onduidelijk wat betreft de einddatum, bij Eneco bijvoorbeeld heeft iemand een jaar contract met startdatum 1-11-2025 en einddatum 2-11-2026 8)7 en ook niet helemaal duidelijk of dat tot of tot en met is.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

BobaUnicat schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:53:
Ze hebben tijd om nog een ander mailtje te sturen met als onderwerp: Is je overstap écht een goede deal? Maar geen tijd voor een nieuw contract op te stellen…
Ik kreeg hem net binnen. Is inderdaad zoals cb

• Hugo__Boss
Novax schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:19:
[...]

Heb jij ook die "opzegvergoeding" e-mail gehad?

Edit: Contract nu ook net binnen, gastarief € 1,36983, lage vaste kosten van €19,51 per jaar en €175 bonus
Ja, die mail heb ik ook gehad. Maar zal wel geautomatiseerd geweest zijn.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik heb zojuist 1 uur gebeld met Engie. TLDR: Doen we niks mee, ondanks dat ik expliciete toestemming heb gegeven op het eerste contract.

Lange versie:

Engie gaf aan dat ze verkeerde prijzen hebben gehad van de consumentenbond. Daardoor zijn de verkeerde contracten verstuurd en dus andere tarieven dan waar ik voor "getekend" had. hierom hebben ze dus geannuleerd. Okay, kan ik opzich inkomen. Echter: Ik heb 30-06 direct(lees, 3 minuten na ontvangen contract per mail) na ontvangen van het eerste contract, gezien dat het niet klopt en direct contact met Engie opgenomen via de livechat.

Daarin aangegeven dat het niet klopte en toen samen nagerekend. Na het rekenen kreeg ik de vraag "Ben je hier dan oke mee of wil je dat wij hier iets mee doen?". Op de vraag wat "iets ermee doen" zou betekenen, gaf de medewerker aan: "We kunnen het eventueel corrigeren naar het aanbod wat je hebt geaccepteerd van het aanbod, maar dan wordt die bonus gewijzigd en betaal je dus onderaan de streep meer leveringskosten."

Mijn reactie was letterlijk:"Nee, laat maar zitten zo. Die 250 wordt gewoon netjes verekend volgend jaar en dan is het ook opgelost. Maakt het daarbij uit als ik bijvoorbeeld maar 400m3 gas gebruik in plaats van 450?" Waarna ook werd gezegd dat dat niets uit mocht maken.

Kortom: Naar mijn mening heb ik daadwerkelijk akkoord gegeven op het eerste contract wat anders was dan bij consumentenbond. Er kwam dus een overeenkomst tot stand, zeker omdat ik na navraag bevestigd kreeg dat de getoonde prijzen gewoon geldig waren en geen prijsfout.

Ik ga nu een klacht indienen bij Engie zelf en afhankelijk daarvan naar de geschillencomissie energie.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Bij mijn energiecontract van Greenchoice staat loopt tot 20-11-2026.

Welke datum moet ik dan invullen bij de nieuwe?
Kan dat dan gewoon 20 zijn? Twijfel

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Mimiix schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:19:
Ik heb zojuist 1 uur gebeld met Engie. TLDR: Doen we niks mee, ondanks dat ik expliciete toestemming heb gegeven op het eerste contract.

Lange versie:

Engie gaf aan dat ze verkeerde prijzen hebben gehad van de consumentenbond. Daardoor zijn de verkeerde contracten verstuurd en dus andere tarieven dan waar ik voor "getekend" had. hierom hebben ze dus geannuleerd. Okay, kan ik opzich inkomen. Echter: Ik heb 30-06 direct(lees, 3 minuten na ontvangen contract per mail) na ontvangen van het eerste contract, gezien dat het niet klopt en direct contact met Engie opgenomen via de livechat.

Daarin aangegeven dat het niet klopte en toen samen nagerekend. Na het rekenen kreeg ik de vraag "Ben je hier dan oke mee of wil je dat wij hier iets mee doen?". Op de vraag wat "iets ermee doen" zou betekenen, gaf de medewerker aan: "We kunnen het eventueel corrigeren naar het aanbod wat je hebt geaccepteerd van het aanbod, maar dan wordt die bonus gewijzigd en betaal je dus onderaan de streep meer leveringskosten."

Mijn reactie was letterlijk:"Nee, laat maar zitten zo. Die 250 wordt gewoon netjes verekend volgend jaar en dan is het ook opgelost. Maakt het daarbij uit als ik bijvoorbeeld maar 400m3 gas gebruik in plaats van 450?" Waarna ook werd gezegd dat dat niets uit mocht maken.

Kortom: Naar mijn mening heb ik daadwerkelijk akkoord gegeven op het eerste contract wat anders was dan bij consumentenbond. Er kwam dus een overeenkomst tot stand, zeker omdat ik na navraag bevestigd kreeg dat de getoonde prijzen gewoon geldig waren en geen prijsfout.

Ik ga nu een klacht indienen bij Engie zelf en afhankelijk daarvan naar de geschillencomissie energie.
Update van mijn kant:

Zojuist gebeld door de klachtenafhandeling. Vriendelijke man die aan mijn kant stond en het begreep. Hij had het ook nagerekend en gaf aan dat ik toch 50 euro goedkoper zat uiteindelijk met de nieuwe. Dat kwam voornamelijk doordat de nieuwe rekende met het vastrechttarief onder de 500m3. Kortom, voor mij is het nieuwe contract desondanks gunstiger.

Hij was het compleet eens met dat het niet zo hoorde en dat het een sneue gang van zaken was en trok hier lering uit.

Hoewel het voor mij is afgedaan, raad ik anderen wel om een klacht in te dienen. De toon in het klachtgesprek was een stuk vriendelijker :)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Aggressor schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:23:
Bij mijn energiecontract van Greenchoice staat loopt tot 20-11-2026.

Welke datum moet ik dan invullen bij de nieuwe?
Kan dat dan gewoon 20 zijn? Twijfel
Is het tot of tot en met? Ik heb altijd de laatste dag van mijn contract aangegeven bij een overstap en dan ging het gewoon de volgende dag in. Zolang je maar de maand opzegtermijn (of wat er in je contract staat, maar zal een maand zijn) in acht neemt.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Staat tot .
Contact opgenomen met Greenchoice.

Sorry als wij in het vorige bericht niet duidelijk genoeg waren. Als je toch wilt overstappen vul je daar de eind datum van jouw contract bij ons in. In jouw geval is dat dus 20-11-2026. Als je nog vragen hebt stel ze gerust, voor nu wens ik je een hele fijne dag!🍀

• Truus01
  • Registratie: November 2014
Mimiix schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:19:

[...]

Zou de discussie over het CB/Engie contract misschien ergens anders kunnen? Eventueel in een eigen topic, aangezien toch redelijk wat mensen voor hetzelfde contract zijn gegaan.
(Misschien dan ook een mod vragen om vragen om dan gelijk alle posts erover in dat nieuwe topic te plaatsen?)

Mi vertroebelt het dit topic behoorlijk.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:20
Mijn Engie contract (via CB) gaat weliswaar pas begin augustus in, maar de tarieven staan in de app nog steeds allemaal op 0,00000 euro/kWh (/m3). Hebben anderen van jullie die een Engie contract zijn aangegaan dit ook ?

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:31
sverzijl schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:02:
Mijn Engie contract (via CB) gaat weliswaar pas begin augustus in, maar de tarieven staan in de app nog steeds allemaal op 0,00000 euro/kWh (/m3). Hebben anderen van jullie die een Engie contract zijn aangegaan dit ook ?
Ik heb sinds een paar weken een contract bij Engie en de tarieven werden in de app pas zichtbaar vanaf de dag dat het contract inging.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.