Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:56
Novax schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:45:
[...]

Dan moet je wel ongeveer je verbruik weten. Ik zou zelf alleen Vattenfall doen als ik een laag (gas)verbruik heb, zoals NoFearCreations dat heeft.
Op basis van een persoons huishouden en energielabel c zou het rond de 700 kuub moeten zijn. Even gekeken in mijn eneco, duurste maanden december en januari tegen de 250 kuub aan gas verbruikt.

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:02
Novax schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Die kan je niet met elkaar vergelijken. Je neemt het variabele modelcontract van Energiek alleen om wat uitstel te krijgen tot 1 oktober.
Je kan bij Energiek gewoon een jaar contract nemen, dat is wat ik dus bedoelde met mijn vergelijking. De tarieven zijn daar:

Stroom: €0,25605
Gas: €1,42421

Maar je hebt dus geen cashback. Waardoor het wel duurder is als je niet een super groot verbruik hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door V-rg op 01-08-2026 22:04 ]

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
V-rg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:59:
Je kan bij Energiek gewoon een jaar contract nemen, dat is wat ik dus bedoelde met mijn vergelijking. De tarieven zijn daar:

Stroom: €0,25605
Gas: €1,42421

Maar je hebt dus geen cashback. Waardoor het wel duurder is als je niet een super groot verbruik hebt.
Ja, maar je moet sowieso niet het vaste 1 jaar contract van Energiek nemen. Het punt is dat je specifiek het variabele model contract met de lagere tarieven van Energiek neemt zodat je langer uitstel hebt en flexibeler bent mocht er voor 1 oktober wel een betere aanbieding voor 1 jaar vast komen. En je kan dan nog wachten op bijvoorbeeld de veiling van VEH en de Consumentenbond.

Dit is natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet maken. Denk je dat de tarieven een heel jaar lang boven die van Vattenfall nu zullen zijn dan kun je nu Vattenfall nemen. Denk je dat de tarieven ergens in bijvoorbeeld de komende 9 maanden weer onder die van Vattenfall komen (inclusief bonus) dan zal variabel beter zijn. Die afweging hangt ook weer af van je verbruik, zeker in de winter periode die er aan komt.

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

Op basis van een persoons huishouden en energielabel c zou het rond de 700 kuub moeten zijn. Even gekeken in mijn eneco, duurste maanden december en januari tegen de 250 kuub aan gas verbruikt.
700m3 zou nog meevallen. Bij een verbruik van 700m3 is het gastarief met de €400 bonus effectief €0.92/m3 (1,50 - (400 / 700)).

In het weekend veranderen de tarieven meestal niet dus je kan gerust nu de aanvraag met deze tarieven en bonus voor Vattenfall al indienen. Je hebt dan 14 dagen bedenktijd die pas ingaan de dag nadat je het contract binnen hebt (contract wel goed controleren), dat zal dus waarschijnlijk maandag of dinsdag zijn.
Komende 14 dagen de tarieven via de vergelijkers en via de Vattenfall link een beetje in de gaten houden. Gaan ze naar beneden en komt er een betere aanbieding bij een andere leverancier of bij Vattenfall zelf dan kan je annuleren en de betere aanbieding aanvragen.
Stijgen de tarieven nog verder dan heb je in ieder geval al een vast contract met lagere tarieven. Enige risico is dan dat ergens na de 14 dagen de tarieven alsnog dalen en je tot de conclusie komt dat je beter variabel had kunnen gaan. Maar dat is dus glazen bol werk, je hebt zeg maar een soort verzekering van 14 dagen.

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:00:
Even gekeken in mijn eneco, duurste maanden december en januari tegen de 250 kuub aan gas verbruikt.
Is dat 250m3 in zowel december als januari, of 250m3 totaal in december en januari?

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
Kommer en kwel in de markt, als ik het zo lees. Ik moet m'n gascontract verlengen. En ja, we moeten gewoon van dat gas af, dat wordt wel steeds duidelijker. Ik krijg deze verlengaanbiedingen (1 of 3 jaar vast) van UC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzfaFW4otzEUfv0zcPkOxyg7CZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpvQecwYDTCIOzHSGdKhWHJE.jpg?f=fotoalbum_large

Ha, ha, ha, €622 voor 187m3 gas... (als superkleinverbruiker hakken de vaste kosten er wel in...). Tarief afgelopen jaar: € 1,25669. Dat was voor 1 jaar alleen gas, met een cashback van €250, wat het nog best betaalbaar gemaakt heeft.

Ik zie nu bij de vergelijkers Engie staan met 1 jaar vast € 1,55484 / m³ en €210 cashback. Niet eens zo slecht, lijkt me? Of toch even op een variabel modelcontract?

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:28
Elk jaar stap ik netjes over voor de cashbackdeal en eind september is het weer zover. Mijn 'overstap-historie' van de afgelopen jaren ziet er als volgt uit:
  • 2023-2024: Vattenfall met een cashback van € 105,
  • 2024-2025: United Consumers met een cashback van € 350,-
  • 2025-2026 (huidig): Budget Energie met een cashback van € 370,-
De opvolger voor de periode 2026-2027 is inmiddels ook al rond: ik ga over naar ENGIE met een cashback van maar liefst € 420,-! Budget Energie bood overigens een verlengaanbod met een magere € 70,- cashback, dus de keuze voor ENGIE was snel gemaakt.

Onze situatie:
  • Woning: Appartement (bouwjaar 2010, 65 m²)
  • Huishouden: 2 personen
  • Zonnepanelen: Nee
  • Gemiddelde kosten: Momenteel rond de € 40,- per maand.
Aangezien de tarieven bij ENGIE wel iets hoger liggen dan bij Budget Energie, ben ik benieuwd of ik de volledige cashback-winst ga behouden, al zal dat met ons minimale verbruik wel meevallen.

Hieronder de cijfers (afgerond):

Huidige tarieven (Budget Energie):
  • Stroom (Normaal/Dal): € 0,24 per kWh
  • Vaste leveringskosten stroom: € 8,99 per maand
  • Gas: € 1,27 per m³
  • Vaste leveringskosten gas: € 8,99 per maand
Nieuwe tarieven (ENGIE):
  • Stroom (Normaal/Dal): € 0,29 per kWh
  • Vaste leveringskosten stroom: € 11,20 per maand
  • Gas: € 1,55 per m³
  • Vaste leveringskosten gas: € 7,17 per maand

[ Voor 69% gewijzigd door Van der Berg op 02-08-2026 09:44 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:07
Ik heb vanwege de omstandigheden in de wereld en de prijzen,, de laatste tijd geadviseerd om variabel te kiezen. Wel een beetje vastigheid qua tarief (tov dynamisch) maar wel flexibel in snel op kunnen zeggen voor een betere deal.
Op zich sta ik daar nog steeds achter.

Maar in sommige gevallen, voornamelijk met gasverbruik, zou een jaarcontract toch beter kunnen zijn. De winter komt er langzaam aan en juist in die periode is het verbruik het hoogst, dan maakt het die periode eigenlijk niet uit of je een variabel contract met een hoge prijs hebt, of een vast contract met vergelijkbaar hoge prijs. In de periode na de winter gaat dat pas verschil maken, als mogelijk de prijzen weer dalen. Maar als het verbruik dan ook substantieel daalt, is de winst alsnog minimaal.
Ik denk dat de bonus heel veel doet in die gevallen, om dan toch voor een vast contract te kiezen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
Van der Berg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:47:
De opvolger voor 2026-2027 is inmiddels rond: ik ga over naar ENGIE met een cashback van maar liefst € 420,-!
Netjes. Waar heb je dit afgesloten, direct bij Engie?

• Van der Berg
TCMR schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Netjes. Waar heb je dit afgesloten, direct bij Engie?
Ik regel de overstap elk jaar via Pricewise. Door de hoge cashback is de stroom onderaan de streep nagenoeg gratis.

[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 02-08-2026 09:35 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:53
Van der Berg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 08:47:
ik ga over naar ENGIE met een cashback van maar liefst € 420,-! Budget Energie bood overigens een verlengaanbod met een magere € 70,- cashback, dus de keuze voor ENGIE was snel gemaakt.
Waarom zou je puur op de cashback overstappen, je gas prijs is best hoog. Zeker als ik het vergelijk met de Vattenfall aanbieding. (Die heeft trouwens een cashback van 430euro :+ en een gasprijs van 1,50 op dit moment)

Maar budget zou onderaan de streep zelfs goedkoper kunnen zijn als die lagere tarieven hebben dan Engie. Maar dat weet je pas als je je verbruikt neemt en het uitrekent. Daarvoor kun je ook terecht bij de vergelijkings websites.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 02-08-2026 10:02 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Waarom zou je puur op de cashback overstappen, je gas prijs is best hoog. Zeker als ik het vergelijk met de Vattenfall aanbieding. (Die heeft trouwens een cashback van 430euro :+ en een gasprijs van 1,50 op dit moment)

Maar budget zou onderaan de streep zelfs goedkoper kunnen zijn als die lagere tarieven hebben dan Engie. Maar dat weet je pas als je je verbruikt neemt en het uitrekent. Daarvoor kun je ook terecht bij de vergelijkings websites.
Je moet in dat geval wel gas én stroom afnemen. Als je alleen gas afneemt geven ze geen cent cashback.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:32:
[...]

Ik regel de overstap elk jaar via Pricewise. Door de hoge cashback is de stroom onderaan de streep nagenoeg gratis.
Via Engie zelf had je via CashbackXL nog een leuke cashback van 50 euro gekregen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:19:
Ik heb vanwege de omstandigheden in de wereld en de prijzen,, de laatste tijd geadviseerd om variabel te kiezen. Wel een beetje vastigheid qua tarief (tov dynamisch) maar wel flexibel in snel op kunnen zeggen voor een betere deal.
Op zich sta ik daar nog steeds achter.

Maar in sommige gevallen, voornamelijk met gasverbruik, zou een jaarcontract toch beter kunnen zijn. De winter komt er langzaam aan en juist in die periode is het verbruik het hoogst, dan maakt het die periode eigenlijk niet uit of je een variabel contract met een hoge prijs hebt, of een vast contract met vergelijkbaar hoge prijs. In de periode na de winter gaat dat pas verschil maken, als mogelijk de prijzen weer dalen. Maar als het verbruik dan ook substantieel daalt, is de winst alsnog minimaal.
Ik denk dat de bonus heel veel doet in die gevallen, om dan toch voor een vast contract te kiezen.
Ik zit/zat echt in dubio of ik gas variabel ga nemen, maar de winter komt er aan en ik geloof niet dat de tarieven substantieel gaan dalen. Ik heb daarom voor Engie gekozen. Met een gasverbruik van ongeveer 850 m3 per jaar kom ik incl. cashback op 1,24 cent per m3. Ik vind dat acceptabel.

Stroom wordt dynamisch, dus dat hoef ik niet mee te nemen ergens.

• Van der Berg
THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Via Engie zelf had je via CashbackXL nog een leuke cashback van 50 euro gekregen.
Dank je wel! Ik heb mijn aanmelding via Pricewise direct geannuleerd en de overstap nu opnieuw aangevraagd via CashbackXL. Er stond inderdaad netjes aangegeven dat ik € 50,- extra cashback krijg, bovenop de mooie cashback van € 420,- van ENGIE zelf!

Nogmaals hartelijk dank voor het doorgeven van deze tip! 👍

• dutchnltweaker
Novax schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:29:
[...]

Is dat 250m3 in zowel december als januari, of 250m3 totaal in december en januari?
Bij elkaar rond de 250 ja. Maar heb het ook niet super warm gezet.

• dutchnltweaker
THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:41:
[...]

Het is tot 50 euro. Als je de 50 euro wil, alleen 3 jaar vastzet. Voor 1 jaar is het 40 euro voor gas en elektra.

[ Voor 9% gewijzigd door dutchnltweaker op 02-08-2026 12:03 ]

• dutchnltweaker
THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:43:
[...]

Ik zit/zat echt in dubio of ik gas variabel ga nemen, maar de winter komt er aan en ik geloof niet dat de tarieven substantieel gaan dalen. Ik heb daarom voor Engie gekozen. Met een gasverbruik van ongeveer 850 m3 per jaar kom ik incl. cashback op 1,24 cent per m3. Ik vind dat acceptabel.

Stroom wordt dynamisch, dus dat hoef ik niet mee te nemen ergens.
Waarom stroom dynamisch gekozen?

• V-rg
jongetje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

€430,- zelfs! Ik wou vandaag al voor die €400,- afsluiten. Nou dus nu maar besloten om toch af te sluiten. €0,267 en €1,50 is ook nog eens redelijk tegenover de rest van de markt.

• Van der Berg
dutchnltweaker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Het is tot 50 euro. Als je de 50 euro wil, alleen 3 jaar vastzet. Voor 1 jaar is het 40 euro voor gas en elektra.
Scherp opgemerkt! Ik heb zojuist de bevestiging per mail binnen en ik krijg via CashbackXL inderdaad € 40,- terug voor het 1-jarige contract op stroom & gas.

Ik heb heel bewust voor 1 jaar vast gekozen bij ENGIE. Ik kon ook kiezen voor een 3-jarig contract met een maximale cashback van € 600,-, maar dat is onderaan de streep minder voordelig. De effectieve bonus per jaar is dan immers een stuk lager. Door nu voor 1 jaar te kiezen, kan ik volgend jaar september gewoon weer opnieuw overstappen naar een andere leverancier voor een nieuwe hoge cashback!

[ Voor 6% gewijzigd door Van der Berg op 02-08-2026 12:47 ]

• Truus01
@V-rg , @Van der Berg en alle anderen die nu een jaarcontract afsluiten, zet in je agenda dat je volgend jaar eerdeer rond gaat kijken. April/mei/juni of zo al. Bij de meeste energieleveranciers kun je ruim voor de daadwerkelijke start al het contract afsluiten. Was je nu een paar weekjes eerder geweest, dan... Dus wees volgend jaar wel op tijd. (Wachten kan dan altijd nog.)

• THE_BASE
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Waarom stroom dynamisch gekozen?
Omdat ik een EV, laadpaal, thuisbatterij en zonnepanelen heb.

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:30:
@V-rg , @Van der Berg en alle anderen die nu een jaarcontract afsluiten, zet in je agenda dat je volgend jaar eerdeer rond gaat kijken. April/mei/juni of zo al. Bij de meeste energieleveranciers kun je ruim voor de daadwerkelijke start al het contract afsluiten. Was je nu een paar weekjes eerder geweest, dan... Dus wees volgend jaar wel op tijd. (Wachten kan dan altijd nog.)
Je hebt helemaal gelijk, ik was het echt vergeten deze keer. Normaliter start ik inderdaad begin juli al met mijn zoektocht.

Ik lees net wel dat er schot in de zaak zit wat betreft de Straat van Hormuz. Maar het blijft een onbetrouwbare situatie.

Net opnieuw Engie afgesloten (had nog een bedenktijd op de oude). Nieuwe deal was enkele euro's voordeliger en zo koop ik weer 14 dagen extra bedenktijd.

• V-rg
Vorig jaar waren de prijzen juist gezakt in ~september tegenover daarvoor.
De aanbod van VEH was meende zelf 0,19 cent per kwh (zou door belastingverlaging op 1 jan ol 0,18 komen?) en iets van 1,12? Dus ja, toen loonde het weer om te wachten.

Het blijft altijd een gok.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
V-rg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:11:
[...]

Vorig jaar waren de prijzen juist gezakt in ~september tegenover daarvoor.
De aanbod van VEH was meende zelf 0,19 cent per kwh (zou door belastingverlaging op 1 jan ol 0,18 komen?) en iets van 1,12? Dus ja, toen loonde het weer om te wachten.

Het blijft altijd een gok.
Ik benader mijn energie net als hypotheekrente. Als ik nu zou moeten verlengen zou ik variabel pakken, net als bij een hypotheek. Zodra het op een laag niveau is zet het dan vast voor wat langer tegen een tarief waar je je goed bij voelt.

• V-rg
MotorBeast schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Ik benader mijn energie net als hypotheekrente. Als ik nu zou moeten verlengen zou ik variabel pakken, net als bij een hypotheek. Zodra het op een laag niveau is zet het dan vast voor wat langer tegen een tarief waar je je goed bij voelt.
Ik mis de connectie even tussen mijn reactie en wat jij zegt.
Ik reageer slechts op iemand die zegt dat rond mei de beste periode is om energiecontract te nemen terwijl dat vorig jaar dus rond september was. En dat zal iedere jaar wel verschillen.

[ Voor 3% gewijzigd door V-rg op 02-08-2026 13:35 ]

• dutchnltweaker
MotorBeast schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:14:
[...]

Zelfs met heel het conflict met Iran nu? Is geen zekerheid dat de gasprijs zo snel gaat dalen binnenkort.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Voor mezelf heb ik een tijdje geleden nog een goede deal bij Greenchoice kunnen pakken omdat mijn huidige contract tot medio oktober loopt. Voor m'n schoonmoeder ging dat niet, want dat contract loopt tot eind november. :(

En nu met de hoge bonussen is de enige manier om de einddatum te verplaatsen naar mei-september door een tijdje voor variabel te kiezen. In de stookperiode...

Wij hebben een goed geïsoleerde woning met een gasverbruik van circa 500m3. M'n schoonmoeder een oud Amsterdams appartement van de woningbouw zonder goede isolatie: 1100m3 per jaar. Al moet ik haar ook even duidelijk maken dat ze de balkondeur niet moet openhouden wanneer ze aan het stoken is, maar haar kat moet zogenaamd de billen kunnen luchten. :')

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16:13
V-rg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:13:
[...]

€430,- zelfs! Ik wou vandaag al voor die €400,- afsluiten. Nou dus nu maar besloten om toch af te sluiten. €0,267 en €1,50 is ook nog eens redelijk tegenover de rest van de markt.
Schommelt behoorlijk, nu 250,-

• MotorBeast
dutchnltweaker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Zelfs met heel het conflict met Iran nu? Is geen zekerheid dat de gasprijs zo snel gaat dalen binnenkort.
Is er wel zekerheid dat hij stijgt?

• MotorBeast
V-rg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 13:34:
[...]

Ik mis de connectie even tussen mijn reactie en wat jij zegt.
Ik reageer slechts op iemand die zegt dat rond mei de beste periode is om energiecontract te nemen terwijl dat vorig jaar dus rond september was. En dat zal iedere jaar wel verschillen.
De gok. Ja dat blijft het. Maar de kans als je nu vastzet dat het lager wordt schat ik hoger in. Trumpie heeft ook binnenlands een groot probleem met inflatie door energie

• dutchnltweaker
MotorBeast schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:56:
[...]

Is er wel zekerheid dat hij stijgt?
Is toch in een maand tijd snel gestegen?geen garantie natuurlijk, maar goed.

• MotorBeast
dutchnltweaker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:15:
[...]

Is toch in een maand tijd snel gestegen?geen garantie natuurlijk, maar goed.
Koop je ook aandelen als ze al skyhigh staan?

• dutchnltweaker
MotorBeast schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Koop je ook aandelen als ze al skyhigh staan?
Ik zie het verband niet echt tussen aandelen en energie prijs?

• MotorBeast
en weer offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 02-08-2026 22:05 ]

• THE_BASE
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Die prijzen fluctureren ook. Nou maakt het met een gespreide ETF niet zoveel uit en als je lang de tijd hebt maar een ieder die aan korte termijn handelen doet koopt niet een aandeel als het skyhigh staat. Als je nu vastzet lijkt mij de kans groot (zie hierboven) dat de prijzen kunnen dalen. Trump kan zijn spierballen taal niet volhouden met een binnenlandse inflatie, kans op stijgende rente met een enorm begrotingstekort en eventueel dalende aandelenmarkt. En dat weet de Iraanse regering ook. In principe hangen die gewoon achterover. Midterms wordt Trump verwacht ik ook gigantisch afgestraft. Maar dit is mijn verwachting, geen zekerheid. Ik heb geen glazen bol.
Trump houdt het anders al behoorlijk lang vol.

• dutchnltweaker
Ben voor nu voor de Vattenfal deal gegaan, ik kon helaas cashbackxl niet gebruiken. Want bij een nieuwe browser werd er een korting van 250 euro ipv 430 euro weergegeven. Ik wacht de 14 dagen nog even af, zie ik niks beters voorbij komen laat ik het voor een jaartje ingaan.

[ Voor 3% gewijzigd door dutchnltweaker op 02-08-2026 20:25 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:53
THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

Trump houdt het anders al behoorlijk lang vol.
De oorlog die binnen een week beëindigd zou zijn?

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:16

nrg

Ik heb van de week een driejarig contract afgesloten bij Innova Energie maar twijfel nu of ik daar verstandig aan heb gedaan. Heb prijzen vergeleken en deze kwam er bij de Consumentenbond goed uit. Met al het gedoe rondom energie leek het me prettig om het voor langere tijd vast te zetten, maar ik twijfel nu of dat slim is. Kan er tot 12-08 nog onderuit.

3800 kWh (2000 normaal/1800 dal). 1100 m3 gas. Geen zonnepanelen. Wel een elektrische auto maar geen laadpaal. Vrouw krijg ik denk ik niet aan een dynamisch contract, die wil apparatuur aanzetten wanneer ze dat nodig vindt.

Innova zit op €0,26599 per kWh normaal en €0,24947 dal. Gas komt op €1,35883 per m3 (excl vaste kosten). Termijnbedrag €215. Loyaliteitsbonus na 3 jaar €640.

Ik zit nu bij Vandebron met een termijnbedrag van €210. Daar verlengen was sowieso veel duurder.

Wat adviseren jullie (zonder glazen bol te hebben): dit Innova contract gewoon doorzetten, of beter een éénjarig contract ergens en volgend jaar opnieuw kijken?

Overigens: we overwegen te gaan verhuizen (start zoektocht na de zomer). Geen idee waar we dan terecht zouden komen. Misschien pleit dat ook voor een korter lopend contract?

• Reintje
dutchnltweaker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:24:
Ben voor nu voor de Vattenfal deal gegaan, ik kon helaas cashbackxl niet gebruiken. Want bij een nieuwe browser werd er een korting van 250 euro ipv 430 euro weergegeven. Ik wacht de 14 dagen nog even af, zie ik niks beters voorbij komen laat ik het voor een jaartje ingaan.
Ik krijg alleen maar 250,- te zien. Hoe ben je aan de 430,- gekomen?

• dutchnltweaker
Reintje schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

Ik had hem nog geopend staan in een andere browser waar ik hem eerder had geopend, daar stond hij nog op 430 euro. Andere browser gaf 250 euro aan. Dus via de waar hij nog open stond afgesloten, soort van ''geluk'' gehad dan nog denk ik?

• Truus01
Kan de discussie over de oorlog en de vraag of de prijzen zullen stijgen of dalen achterwege blijven?
We hebben geen glazen bol (zie ook topic-warning) en de discussie over de oorlog kan beter elders plaatsvinden.

We weten allemaal dat er een oorlog is, dat de prijzen erdoor gestegen zijn en dat niemand weet wat Trump gaat doen. Het is voor ons allemaal afwachten.

Dus iedereen zal voor zichzelf hierin een beslissing moeten nemen, want het kan per situatie verschillen wat verstandig is.
Daar kunnen we over meedenken en advies in geven, maar de verdere discussie over de (stijging/daling van de) prijs en de oorlog zelf voegt weinig toe.

• THE_BASE
  • Niet online
nrg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:46:
Ik heb van de week een driejarig contract afgesloten bij Innova Energie maar twijfel nu of ik daar verstandig aan heb gedaan. Heb prijzen vergeleken en deze kwam er bij de Consumentenbond goed uit. Met al het gedoe rondom energie leek het me prettig om het voor langere tijd vast te zetten, maar ik twijfel nu of dat slim is. Kan er tot 12-08 nog onderuit.

3800 kWh (2000 normaal/1800 dal). 1100 m3 gas. Geen zonnepanelen. Wel een elektrische auto maar geen laadpaal. Vrouw krijg ik denk ik niet aan een dynamisch contract, die wil apparatuur aanzetten wanneer ze dat nodig vindt.

Innova zit op €0,26599 per kWh normaal en €0,24947 dal. Gas komt op €1,35883 per m3 (excl vaste kosten). Termijnbedrag €215. Loyaliteitsbonus na 3 jaar €640.

Ik zit nu bij Vandebron met een termijnbedrag van €210. Daar verlengen was sowieso veel duurder.

Wat adviseren jullie (zonder glazen bol te hebben): dit Innova contract gewoon doorzetten, of beter een éénjarig contract ergens en volgend jaar opnieuw kijken?

Overigens: we overwegen te gaan verhuizen (start zoektocht na de zomer). Geen idee waar we dan terecht zouden komen. Misschien pleit dat ook voor een korter lopend contract?
Ik kan alleen adviseren de reviews van Innova even te lezen, ik wil er geen klant zijn in elk geval.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Vanmiddag was het nog 430 euro voor stroom + gas. Nu is dat 250 euro geworden.

• dutchnltweaker
[...]

https://www.energie-aanbiedingen.com/ probeer het eens via hier, als het goed is lukt het wel om de 400 te krijgen.

• Reintje
dutchnltweaker schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:52:
[...]

https://www.energie-aanbiedingen.com/ probeer het eens via hier, als het goed is lukt het wel om de 400 te krijgen.
Ah, top, dan krijg ik 400,- te zien bij vattenfall. Dank

• V-rg
THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:19:
[...]

Vanmiddag was het nog 430 euro voor stroom + gas. Nu is dat 250 euro geworden.
Ik zie nog steeds 430 euro als ik mijn postcode + huisnummer van de buren pak (zelfde 430 op mijn eigen nr).
Dus ik gok dat het afhankelijk is van waar je woont? Als ik wel/geen zonnepanelen, weinig/veel verbruik van stroom of gas, dan blijft het 430.

• dutchnltweaker
V-rg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:56:
[...]

Ik zie nog steeds 430 euro als ik mijn postcode + huisnummer van de buren pak (zelfde 430 op mijn eigen nr).
Dus ik gok dat het afhankelijk is van waar je woont? Als ik wel/geen zonnepanelen, weinig/veel verbruik van stroom of gas, dan blijft het 430.
Denk het niet, vulde het in een andere browser en kreeg toen Max 250 euro. Terwijl wat nog open stond mij de 430 euro heeft gegeven (contract digitaal gekregen met bevestiging
).

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:16

nrg

THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Ik kan alleen adviseren de reviews van Innova even te lezen, ik wil er geen klant zijn in elk geval.
Ben naar aanleiding van je bericht gaan zoeken en weet niet zo goed wat je bedoelt. Op internet scoren ze best oké gemiddeldes. Ik lees hier klachten over hun terugleververgoeding (niet van toepassing voor mij), gastarieven die verhoogd werden (contract lijkt aangepast en nu netjes) en opzegboetes (tja, niet opzeggen = geen boete?). Mis ik dan iets?

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-08 11:12

V-8

Afgelopen week gascontract afgesloten bij Engie, welkomstbonus €275 en via CashbackXL nog €20 cashback.

Als je 1.600m3 invult krijg je die €275 cashback, en in de voorwaarden staat niet dat de bonus kan worden aangepast als het verbruik lager uitpakt. (Net als vorig jaar bij UC, toen ook +-€250 gehad met 350m3 verbruik)

Dat is dus bijna een euro per m3 korting 😎Interessant voor degenen met een laag verbruik!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:07
Dank voor de Vattenfal link. De 400 euro korting werkte nog. Ik heb toch liever de zekerheid van een vast contract, dus maar weer een jaartje naar een ander. United Consumers zat wel ietsje lager bij 3 jaar verlengen (alleen gas, stroom was duurder) maar ik wil geen 3 jaar vastzitten.

Ik heb trouwens via CashbackXL doorgeklikt naar Vattenfal. Daarna de link van de 400 euro korting in dat tabblad geplakt en zo afgesloten. Heb nu ook een bevestiging van 36 euro voor CashbackXL. :)

[ Voor 25% gewijzigd door rimave op 03-08-2026 10:03 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Truus01
THE_BASE schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Reviews over dit soort bedrijven vind ik niet veelzeggend. De meeste energiebedrijven krijgen een lage score. Voornamelijk mensen met klachten, klagen en schrijven reviews. Of die 'n probleem hebben met de prijs.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de klantenservices eigenlijk overal vergelijkbaar slecht zijn, maar je hebt ze gelukkig pas nodig als er echt een probleem is.
Enige uitzondering voor mij persoonlijk was en is Greenchoice, daar vind ik de klantenservice wel OK.
Maar dat is dus allemaal mijn persoonlijke ervaring.

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:47
nrg schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:46:

Let bij innova even op wat hier gezegd wordt, bij 3-jaarcontract zal je gastarief tussentijds flink wijzigen: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic". Waardevol om even mee te nemen in je berekening.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
thunder68 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Let bij innova even op wat hier gezegd wordt, bij 3-jaarcontract zal je gastarief tussentijds flink wijzigen: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic". Waardevol om even mee te nemen in je berekening.
Dat mag niet en zal geen stand houden, neem aan dat Innova dit inmiddels er ook niet meer bij heeft staan: https://radar.avrotros.nl/artikel/energieleveranciers-willen-gasprijs-vaste-contracten-tussentijds-verhogen-acm-grijpt-in-62694

• Novax
  • Niet online
thunder68 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

Sinds 2 juni heeft Innova nieuwe productvoorwaarden waar prijsstijgingen als gevolg van de bijmengverplichting of de ETS-2 uit zijn gehaald. Dus als het goed is is bovenstaande niet meer van toepassing.

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:14:
[...]

Reviews over dit sort bedrijven vind ik niet veelzeggend. De meeste energiebedrijven krijgen een lage score. Voornamelijk mensen met klachten, klagen en schrijven reviews. Of die 'n probleem hebben met de prijs.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de klantenservices eigenlijk overal vergelijkbaar slecht zijn, maar je hebt ze gelukkig pas nodig als er echt een probleem is.
Enige uitzondering voor mij persoonlijk was en is Greenchoice, daar vind ik de klantenservice wel OK.
Maar dat is dus allemaal mijn persoonlijke ervaring.
Ik ben het deels met je eens, reviews zijn meestal van klagers. Maar vorig jaar toen ik over wilde stappen naar ze kwam ik veel klachten tegen over niet kloppende eindnota's én speelde het verhaal over een hoge bonus bij een bepaald verbruik waarbij de klantenservice niet zwart op wit kon aangeven wat de exacte regels waren. Vandaar dat ik niet positief gestemd ben over deze leverancier.

De beste in mijn optiek blijft Greenchoice, goede klantenservice, makkelijk aan te vragen of te wijzigen. Maar dit is geen review platform. :)

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:04
Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Vorig jaar voor een jaar afgesloten (toen begon net de ellende in oekraine).

Nu loopt dat contract af per 1 september. Daarna wordt het variabel voor 3 maanden. De prijzen daarvan zijn best oke. De vraag is alleen: Ga ik die 3 maanden uitzitten of gewoon nu een jaar pakken. Met alle kortingen lijkt het onder de streep allemaal evenveel met het grote verschil dat de zonnepanelen minder gaan opleveren.

• rimave
THE_BASE schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:00:
[...]

Ik ben het deels met je eens, reviews zijn meestal van klagers. Maar vorig jaar toen ik over wilde stappen naar ze kwam ik veel klachten tegen over niet kloppende eindnota's én speelde het verhaal over een hoge bonus bij een bepaald verbruik waarbij de klantenservice niet zwart op wit kon aangeven wat de exacte regels waren. Vandaar dat ik niet positief gestemd ben over deze leverancier.

De beste in mijn optiek blijft Greenchoice, goede klantenservice, makkelijk aan te vragen of te wijzigen. Maar dit is geen review platform. :)
Ik swap ieder jaar en heb bij geen enkele firma klachten over hun klantenservice. Alleen Innova is irritant nadat je bij hun opgezegd hebt. Je blijven je bellen met aanbiedingen. Ook al zeg je nee en vraag je ze vriendelijk je niet meer te bellen. Uiteindelijk zijn ze gelukkig gestopt met bellen na een maandje of twee.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• rimave
twowheeler schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:04:
Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Vorig jaar voor een jaar afgesloten (toen begon net de ellende in oekraine).

Nu loopt dat contract af per 1 september. Daarna wordt het dynamisch voor 3 maanden. De prijzen daarvan zijn best oke. De vraag is alleen: Ga ik die 3 maanden uitzitten of gewoon nu een jaar pakken. Met alle kortingen lijkt het onder de streep allemaal evenveel met het grote verschil dat de zonnepanelen minder gaan opleveren.
Same. Ik ben toch maar weer voor jaar vast gegaan bij een ander.

• Novax
  • Niet online
rimave schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:07:
[...]

Ik swap ieder jaar en heb bij geen enkele firma klachten over hun klantenservice. Alleen Innova is irritant nadat je bij hun opgezegd hebt. Je blijven je bellen met aanbiedingen. Ook al zeg je nee en vraag je ze vriendelijk je niet meer te bellen. Uiteindelijk zijn ze gelukkig gestopt met bellen na een maandje of twee.
Bellen mag sinds 1 juli 2026 niet meer zonder toestemming. (Met als gevolg dat energiebedrijven voor 1 juli gingen bellen om toestemming te vragen om te bellen :+ )

• twowheeler
rimave schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:08:
[...]

Same. Ik ben toch maar weer voor jaar vast gegaan bij een ander.
Ik twijfel ook om naar dynamisch te gaan. Maar dat is voor mij echt een blinde vlek

• Novax
  • Niet online
twowheeler schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:04:
Nu loopt dat contract af per 1 september. Daarna wordt het dynamisch voor 3 maanden.
Ik zag dit ook al bij Essent bij een ander, is dynamisch de standaard van de leverancier als overgang wanneer je contract afloopt? Normaal ga je over in een variabel contract.

• twowheeler
Novax schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Ik zag dit ook al bij Essent bij een ander, is dynamisch de standaard van de leverancier als overgang wanneer je contract afloopt? Normaal ga je over in een variabel contract.
Excuus, wordt variabel. Verkeerd geschreven.

• rimave
Novax schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:09:
[...]

Bellen mag sinds 1 juli 2026 niet meer zonder toestemming. (Met als gevolg dat energiebedrijven voor 1 juli gingen bellen om toestemming te vragen om te bellen :+ )
Ah, dus daarom waren ze zo agressief met bellen. :+

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:47
Novax schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

Sinds 2 juni heeft Innova nieuwe productvoorwaarden waar prijsstijgingen als gevolg van de bijmengverplichting of de ETS-2 uit zijn gehaald. Dus als het goed is is bovenstaande niet meer van toepassing.
Dank voor de aanvulling! Mooi dat dat nu helder is.

• Truus01
twowheeler schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:14:
[...]

Ik twijfel ook om naar dynamisch te gaan. Maar dat is voor mij echt een blinde vlek
Heb je iets om je verbruik te sturen? EV, Thuisaccu? Zo niet, zou ik inderdaad of voor variabel (of mogelijk een modelcontract) of vast gaan, niet dynamisch.
In jouw geval, met zonnepanelen, zou ik denk ik voor variabel gaan, want zodra salderen eraf gaat, is het nog maar de vraag wat voor contracten (vwb TLV en TLK) er komen, dus tzt over kunnen stappen is dan denk ik wel wenselijk.
Mocht je ook nog gas hebben, dan misschien stroom variabel, maar gas wel vast, met een korting.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:35
Ik ben al sinds 20-11-2022 klant bij Tibber en sinds 20-06-2025 heb ik zonnepanelen.

Volgens Tibber krijg ik de salderings-verrekening daarom op 20-11-2026 omdat ik gedurende het jaar 20-11-2024 - 20-11-2025 de panelen heb laten installeren.
Apart verhaal lijkt mij maar dat zou betekenen dat ik dan per 20-11-2026 extra teruglevering heb ?

Los ervan : wat is wijsheid na dit contract omdat het salderen vervalt.
Geen batterij, geen gas, wel een EV maar in verband met VVE niet laden op eigen energie-contract.

Verbruik is 2300 kWh per jaar.
Opwek is 2400 kWh per jaar.
Dat valt in 2027 niet meer weg te strepen natuurlijk dus hoe dat eruit gaat zien is nog wat onduidelijk.

• Novax
  • Niet online
kevertje1977 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 05:49:
Verbruik is 2300 kWh per jaar.
Opwek is 2400 kWh per jaar.
Dat valt in 2027 niet meer weg te strepen natuurlijk dus hoe dat eruit gaat zien is nog wat onduidelijk.
Je toch moeten kunnen achterhalen wat je betaald zou hebben zonder saldering. Wellicht via de facturen of anders door de kwartierdata op te halen van Tibber.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:38
kevertje1977 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 05:49:
Ik ben al sinds 20-11-2022 klant bij Tibber en sinds 20-06-2025 heb ik zonnepanelen.

Volgens Tibber krijg ik de salderings-verrekening daarom op 20-11-2026 omdat ik gedurende het jaar 20-11-2024 - 20-11-2025 de panelen heb laten installeren.
Apart verhaal lijkt mij maar dat zou betekenen dat ik dan per 20-11-2026 extra teruglevering heb ?
Misschien begrijpen we elkaar niet helemaal maar je saldering wordt altijd afgerekend op jaarbasis. Als je contract ooit op 20-11 is ingegaan dan start elk jaar op die datum een nieuw salderingsjaar. Met je zonnepanelen heeft dat niets te maken.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:35
ASW1 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:53:
[...]

Misschien begrijpen we elkaar niet helemaal maar je saldering wordt altijd afgerekend op jaarbasis. Als je contract ooit op 20-11 is ingegaan dan start elk jaar op die datum een nieuw salderingsjaar. Met je zonnepanelen heeft dat niets te maken.
Dat leek mij ook dus ik had van Tibber een "eind-factuur" van 20-11-2025 verwacht met daarin van 20-6-2025 tot 20-11-2025 wat opbrengsten.

Ik heb alleen maar maand-facturen van Tibber gehad.

"Je eerste complete saldeerperiode met zonnepanelen loopt van 20 november 2025 tot 20 november 2026. Die periode is nog niet afgelopen - we zitten nu in juli 2026, dus je bent nog midden in deze eerste volledige saldeerperiode met je zonnepanelen.

Je jaarverrekening over deze periode krijg je pas ongeveer 6 weken na 20 november 2026, dus rond begin januari 2027.

De periode van juni tot november 2025 was inderdaad maar een gedeelte van je saldeerperiode 2024-2025, maar je krijgt geen aparte verrekening voor die 5 maanden - alles wordt verrekend per volledige contractjaar"

• Novax
  • Niet online
kevertje1977 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:38:
[...]

Dat leek mij ook dus ik had van Tibber een "eind-factuur" van 20-11-2025 verwacht met daarin van 20-6-2025 tot 20-11-2025 wat opbrengsten.

Ik heb alleen maar maand-facturen van Tibber gehad.

"Je eerste complete saldeerperiode met zonnepanelen loopt van 20 november 2025 tot 20 november 2026. Die periode is nog niet afgelopen - we zitten nu in juli 2026, dus je bent nog midden in deze eerste volledige saldeerperiode met je zonnepanelen.

Je jaarverrekening over deze periode krijg je pas ongeveer 6 weken na 20 november 2026, dus rond begin januari 2027.

De periode van juni tot november 2025 was inderdaad maar een gedeelte van je saldeerperiode 2024-2025, maar je krijgt geen aparte verrekening voor die 5 maanden - alles wordt verrekend per volledige contractjaar"
Tibber doet alleen een verrekening als je meer teruglevert dan verbruikt over het hele jaar, in het jaar dat je de zonnepanelen hebt geïnstalleerd heb je dan totaal waarschijnlijk minder teruggeleverd dan verbruikt.

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-08 15:37
V-8 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:05:
Afgelopen week gascontract afgesloten bij Engie, welkomstbonus €275 en via CashbackXL nog €20 cashback.

Als je 1.600m3 invult krijg je die €275 cashback, en in de voorwaarden staat niet dat de bonus kan worden aangepast als het verbruik lager uitpakt. (Net als vorig jaar bij UC, toen ook +-€250 gehad met 350m3 verbruik)

Dat is dus bijna een euro per m3 korting 😎Interessant voor degenen met een laag verbruik!
Thanks! Deze heb ik nu ook afgesloten. Met mijn 500m3 gas verbruik een prima optie.

Louzy#2475

• laredo
  • Registratie: November 2003
louzy82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:23:
[...]

Thanks! Deze heb ik nu ook afgesloten. Met mijn 500m3 gas verbruik een prima optie.
Nu of gister? Ik zie nu namelijk een lagere bonus staan maar ook een lagere gasprijs bij Engie, was 1,55 en is nu 1,51

• THE_BASE
  • Niet online
laredo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Nu of gister? Ik zie nu namelijk een lagere bonus staan maar ook een lagere gasprijs bij Engie, was 1,55 en is nu 1,51
Bij Engie zelf is het nog steeds 1,51 euro en 275 euro bonus. Bij Overstappen.nl is het bijvoorbeeld 250 euro bonus.

• laredo
@THE_BASE nice, scheelt toch weer (in mijn geval) 600m3x0,04=24 euro _/-\o_

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-08 15:37
[...]

Nu net. all-in prijs van 1,51 en een bonus van 275 euro.

Louzy#2475

• dutchnltweaker
[...]

Via Pricewise cashback van 420 Zie ik staan.

• laredo
@dutchnltweaker dat is voor gas en stroom. De laatste posts gingen over alleen gas.

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:20
Ik moet ook over en heb lang zitten zoeken, nu kwam ik door dit topic bij Engie uit maar toen dacht ik, ik ga toch even langs Gaslicht.com. Ik kom tot deze bij Delta nu. Toch alleszins redelijk in deze periode? Ik heb nu in ieder geval 14 dagen tijd gekocht...
Stroom
All-in normaaltarief€ 0,2461 /kWh
All-in daltarief€ 0,2461 /kWh
Tarieven voor teruglevering in 2026:
Terugleververgoeding normaal€ 0,1650 /kWh
Terugleververgoeding dal€ 0,1650 /kWh
Terugleverkosten€ 35,50 /jaar
200-299 kWh
Tarieven voor teruglevering vanaf 2027:
Terugleverkosten€ 0,0534 /kWh
Terugleververgoeding normaal€ 0,0559 /kWh
Terugleververgoeding dal€ 0,0559 /kWh

Vaste leveringskosten€ 8,75 per maand
Vermindering energiebelasting- € 52,41 per maand
Netbeheerkosten€ 39,73 per maand

Normaaltarief incl. 21% btw

€ 0,13522960
Energiebelasting€ 0,11084810
All-in normaaltarief€ 0,2461

Daltarief incl. 21% btw

€ 0,13522960
All-in daltarief€ 0,2461

Gas
All-in tarief€ 1,4118 /m³
Netbeheerkosten€ 22,87 per maand

Gastarief incl. 21% btw

€ 0,68502335
Energiebelasting€ 0,72679860
All-in gastarief€ 1,4118

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:35

The Third Man

The Third Jellyfish

@pvanmegen hoe zijn de andere voorwaarden zoals bonus, contractduur?

Het zijn geen slechte tarieven, maar eerder tekenend van hoe de langetermijnmarkt ook weer kalmeert. Dat betekent eerder een begin van een dalende trend, niet een gouden kans om zsm te nemen.

• Novax
  • Niet online
pvanmegen schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:33:
Ik moet ook over en heb lang zitten zoeken, nu kwam ik door dit topic bij Engie uit maar toen dacht ik, ik ga toch even langs Gaslicht.com. Ik kom tot deze bij Delta nu. Toch alleszins redelijk in deze periode? Ik heb nu in ieder geval 14 dagen tijd gekocht...
Stroom
All-in normaaltarief€ 0,2461 /kWh
All-in daltarief€ 0,2461 /kWh
Tarieven voor teruglevering in 2026:
Terugleververgoeding normaal€ 0,1650 /kWh
Terugleververgoeding dal€ 0,1650 /kWh
Terugleverkosten€ 35,50 /jaar
200-299 kWh
Tarieven voor teruglevering vanaf 2027:
Terugleverkosten€ 0,0534 /kWh
Terugleververgoeding normaal€ 0,0559 /kWh
Terugleververgoeding dal€ 0,0559 /kWh

Vermindering energiebelasting- € 52,41 per maand
Netbeheerkosten€ 39,73 per maand

Normaaltarief incl. 21% btw

€ 0,13522960
All-in normaaltarief€ 0,2461

Daltarief incl. 21% btw

€ 0,13522960
All-in daltarief€ 0,2461

Gas
All-in tarief€ 1,4118 /m³
Netbeheerkosten€ 22,87 per maand

Gastarief incl. 21% btw

€ 0,68502335
Energiebelasting€ 0,72679860
All-in gastarief€ 1,4118
Delta 1 jaar heeft geen bonus, afhankelijk van je verbruik kan dat een hoop schelen. Tarieven zeggen helaas niet alles en kan je dus niet zo maar met elkaar vergelijken.

• pvanmegen
Toch wel korting bij Delta:
Korting
€ 290. de korting wordt op de jaarafrekening verrekend.

• laredo
Uiteindelijk ook voor Engie gegaan. Via cashbackxl naar Engie gegaan en daar 1600m3 ingevuld en inderdaad 275 euro korting op de jaarafrekening. Nou nog even hopen dat ik wel mijn termijnbedrag wat lager kan zetten dan de voorgestelde 200 euro per maand. Zou dat liever rond de 100-125 euro zien.

• THE_BASE
  • Niet online
laredo schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:19:
Uiteindelijk ook voor Engie gegaan. Via cashbackxl naar Engie gegaan en daar 1600m3 ingevuld en inderdaad 275 euro korting op de jaarafrekening. Nou nog even hopen dat ik wel mijn termijnbedrag wat lager kan zetten dan de voorgestelde 200 euro per maand. Zou dat liever rond de 100-125 euro zien.
De laatste moet in principe geen probleem zijn, als je straks energie van Engie afneemt kun je inloggen en het termijnbedrag aanpassen. Als dat niet zo laag is als je wenst kun je de klantenservice bellen.

• Novax
  • Niet online
pvanmegen schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:03:
Toch wel korting bij Delta:
Korting
€ 290. de korting wordt op de jaarafrekening verrekend.
En dat is via gaslicht.com? want op dit moment staat daar in de lijst geen bonus bij. En bij welk verbruik is dat dan?

• pvanmegen
Novax schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:18:
[...]

En dat is via gaslicht.com? want op dit moment staat daar in de lijst geen bonus bij. En bij welk verbruik is dat dan?
Ja, via gaslicht.

Ik heb straks een EV dus moest de stroom wat schatten…
Stroom
Opgegeven normaalverbruik3500 kWh
Opgegeven dalverbruik3500 kWh
Opgegeven teruglevering normaal2000 kWh
Opgegeven teruglevering dal930 kWh
TarieftypeVast
Soort stroomGroen
Type aansluiting/meter3x25 A/Dubbele
Gas
Opgegeven verbruik600 m³
TarieftypeVast
Soort gasGrijs
Type aansluiting/meterG6

• THE_BASE
  • Niet online
Tarief bij Engie is weer wat verder gezakt naar € 1,50364. Zou een stabilisatie van de stijgingen kunnen zijn.

• Novax
  • Niet online
pvanmegen schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 05:35:
[...]

Ja, via gaslicht.

Ik heb straks een EV dus moest de stroom wat schatten…
Stroom
Opgegeven normaalverbruik3500 kWh
Opgegeven dalverbruik3500 kWh
Opgegeven teruglevering normaal2000 kWh
Opgegeven teruglevering dal930 kWh
TarieftypeVast
Soort stroomGroen
Type aansluiting/meter3x25 A/Dubbele
Gas
Opgegeven verbruik600 m³
TarieftypeVast
Soort gasGrijs
Type aansluiting/meterG6
Vreemd, als ik dat verbruik invul bij gaslicht.com is de bonus €25. Let ook op dat Delta in de actievoorwaarden heeft staan dat ze bij aanvraag de bonus kunnen verlagen op basis van je historische verbruik. Maar als je de bevestigings e-mail van Delta zelf al binnen hebt zou dat niet meer uit moeten maken.

• dutchnltweaker
THE_BASE schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:21:
Tarief bij Engie is weer wat verder gezakt naar € 1,50364. Zou een stabilisatie van de stijgingen kunnen zijn.
Ja zie het ook, snap de logica niet echt. Bij vattenval afgesloten dit weekend en daar is het sinds maandag van 1,50 naar 1,54 gegaan. Dan zou je toch denken dat het ook goedkoper wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-08-2026 10:33 ]

• THE_BASE
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ja zie het ook, snap de logica niet echt. Bij vattenval afgesloten dit weekend en daar is het sinds maandag van 1,50 naar 1,54 gegaan. Dan zou je toch denken dat het ook goedkoper wordt?
Die paar cent verschil voelt een verzekeraar waarschijnlijk niet. Het is maar net de strategie die gekozen wordt op dit moment.

• bkaltijdveilig
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Greenchoice zit al op de 1,49 met een gas elektra combi en 350 euro korting via gaslicht.com

• twowheeler
Ik wacht nog even dus. Aanbieding van variabel van vandebron is best oke. Vanaf september zit ik daar. Ik kan dus prima even wachten tot de prijzen weer wat meer dalen

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
twowheeler schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:48:
Ik wacht nog even dus. Aanbieding van variabel van vandebron is best oke. Vanaf september zit ik daar. Ik kan dus prima even wachten tot de prijzen weer wat meer dalen
Je kan ook alvast een - voor nu - goed tarief vastleggen en het over 12-13 dagen weer heroverwegen.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 20:13
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Het vulseizoen is momenteel weer aan de gang. Zodra dat afgerond is, zal de prijs iets minder worden.
Verder blijf je afhankelijk van de overheid en de grillen van het Midden-Oosten/Markt

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• THE_BASE
  • Niet online
Ik lees bij NOS verhalen over stijgende huidige prijzen voor energie. Mensen met dynamisch hebben hier vooral last van. Toch verstandig om een vast contract te overwegen of is zoiets van zeer tijdelijke aard?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:47:
Ik lees bij NOS verhalen over stijgende huidige prijzen voor energie. Mensen met dynamisch hebben hier vooral last van. Toch verstandig om een vast contract te overwegen of is zoiets van zeer tijdelijke aard?
Weinig zinnigs over te zeggen. Het Iran gedoe speelt nu al meerdere maanden, en wat als het is opgelost? Daalt het dan weer snel of gebeurt er weer wat geks? Ik ben voor een jaartje vast gegaan met de Engie consumentenbond deal. Wil me er niet mee bezig houden :) Ik zie het over een jaar wel weer.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 05-08-2026 23:02 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:47:
Energie is tijdelijk duurder doordat in een warme zomer de rivierstand lager is en de koeling lastiger is van energiecentrales. Daarom wordt er nu wat meer geïmporteerd in sommige landen.

Het is dus een tijdelijk iets en lost zich op korte termijn weer op zodra het weer iets koeler wordt en er wat neerslag valt.

• Novax
  • Niet online
stin00 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:01:
Wil me er niet mee bezig houden :) Ik zie het over een jaar wel weer.
Zou toch aanraden om minstens over 9 maanden al te beginnen met even te kijken ;) Veel mensen hier die pas kijken in de laatste weken van hun contract en dan kan je te laat zijn voor de goede aanbiedingen.

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:27:
[...]

Zou toch aanraden om minstens over 9 maanden al te beginnen met even te kijken ;) Veel mensen hier die pas kijken in de laatste weken van hun contract en dan kan je te laat zijn voor de goede aanbiedingen.
Ik ben dan denk ik weer te vroeg. Alhoewel: gas loopt in november af en veel aanbieders keuren zolang van tevoren af. Engie toevallig niet.

Energie loopt in januari af, dus begin het nu wel in de gaten te houden. Of dat zinvol is, geen idee.

• twowheeler
Mad_Manic schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:11:
[...]

Energie is tijdelijk duurder doordat in een warme zomer de rivierstand lager is en de koeling lastiger is van energiecentrales. Daarom wordt er nu wat meer geïmporteerd in sommige landen.

Het is dus een tijdelijk iets en lost zich op korte termijn weer op zodra het weer iets koeler wordt en er wat neerslag valt.
Voor mij dus even reden toch te wachten en maar gewoon het variabele tarief de komende 3 maanden te pakken. Ik verwacht dat het daarna wel even daalt tot minstens wat ik nu al betaal (tijdens oorlog oekraine)
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.