7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW
Nu krijg ik echter het greenchoice contract binnen, maar daar staat bij vermeld dat ik naast variabele leveringskosten (per Kwh) ook een leveringstarief (per Kwh) betaal. (zie hieronder) Als ik dat bij elkaar op tel dan zijn het wel hele hoge kosten per Kwh. Heel anders dan in de prijsvergelijking werd aangegeven. Is iemand hier mee bekend? Of moet ik deze kosten helemaal niet bij elkaar op tellen?
[ Voor 19% gewijzigd door Zewatanejo op 13-11-2025 17:45 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Even (via Google) op de site van GC kijken:Zewatanejo schreef op donderdag 13 november 2025 @ 17:43:
Ik heb gisteren besliten om over te stappen van OM nieuwe energie naar greenchoice.
Nu krijg ik echter het greenchoice contract binnen, maar daar staat bij vermeld dat ik naast variabele leveringskosten (per Kwh) ook een leveringstarief (per Kwh) betaal. (zie hieronder) Als ik dat bij elkaar op tel dan zijn het wel hele hoge kosten per Kwh. Heel anders dan in de prijsvergelijking werd aangegeven. Is iemand hier mee bekend? Of moet ik deze kosten helemaal niet bij elkaar op tellen?
[Afbeelding]
https://www.greenchoice.n...iekosten/#variabelekosten
Dus het is leveringstarief + energiebelasting = leverkosten.
Waarschijnlijk apart benoemd, omdat de energiebelasting over 2026 vast anders zal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 13-11-2025 21:59 ]
Ja dat las ik ook, maar dan snap ik het nog niet (helemaal). Wat is nu de prijs die ik moet vergelijken met mn huidige contract, zodat ik kan beoordelen of ik duurder of goedkoper uit ben? Wat is nou de all-in Kwh prijs?Truus01 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:57:
[...]
Even (via Google) op de site van GC kijken:
https://www.greenchoice.n...iekosten/#variabelekosten
Dus het is leveringstarief + energiebelasting = leverkosten.
Waarschijnlijk apart benoemd, omdat de energiebelasting over 2026 vast anders zal zijn.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Het is precies zoals Truus01 hierboven zegt.Zewatanejo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:34:
[...]
Ja dat las ik ook, maar dan snap ik het nog niet (helemaal). Wat is nu de prijs die ik moet vergelijken met mn huidige contract, zodat ik kan beoordelen of ik duurder of goedkoper uit ben? Wat is nou de all-in Kwh prijs?
Je all-in Kwh prijs voor bijvoorbeeld de dalperiode is: 0,12436 (levering) + 0,12286 (belasting) = 0,24723 (variabele leveringskosten)
Dat tarief kan je vergelijken met je huidige contract.
Geschat verbuik 2025:
Gas 151 m3
Stroom normaal 236 - Stroom dal 223
Teruglevering normaal 1.497 - Teruglevering dal 1.124
Voor de cijfers van 2024 in geheel moet ik nog even wachten tot Vattenfall de meterstanden doorgeeft, stap altijd over dus heb dat niet omdat de periode ook anders was.
Ingeschreven bij Collectieve Inkoop Energie voor de totale vergelijking. https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie
En even gaslicht en pricewise bekeken. Wel mooie aanbiedingen. Nu bij Vattenfall maar 100€ als ik blijf erbij, dat kan niet op tegen 360 via vergelijkingssites.
Handig om nu eentje te doen en afsluiten en annuleren binnen 14 dagen als de collectieve inkoop beter is?
Gasloos huis. Geen electrische auto. Zonnepanelen 9.3kwh totale opwek dit jaar.
5.5kwh netto verbruik (flink deel warmtepomp).
6.8kwh netto teruglevering (dus 2.5k zelf direct verbruikt).
Zie door de bomen het bos niet meer. Toen ik mijn huis bouwde was het mooi afgemeten als 0 op de meter maar met het wegvallen van salderen en terugleverboete gaat dat natuurlijk flink veranderen. Kan met mijn warmtepomp ook niet zoveel sturen, in de winter nu eenmaal veel verbruik en in de zomer veel terugleveren.
[ Voor 16% gewijzigd door Janpietertje89 op 15-11-2025 19:11 ]
Gewoon je jaarverbruik invullen / schatten en kijken wat het voordeligste is.Janpietertje89 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:07:
Ik ben ook op zoek naar wat te doen met mijn volgende maand aflopende contract.
Gasloos huis. Geen electrische auto. Zonnepanelen 9.3kwh totale opwek dit jaar.
5.5kwh netto verbruik (flink deel warmtepomp).
6.8kwh netto teruglevering (dus 2.5k zelf direct verbruikt).
Zie door de bomen het bos niet meer. Toen ik mijn huis bouwde was het mooi afgemeten als 0 op de meter maar met het wegvallen van salderen en terugleverboete gaat dat natuurlijk flink veranderen. Kan met mijn warmtepomp ook niet zoveel sturen, in de winter nu eenmaal veel verbruik en in de zomer veel terugleveren.
Ik doe voor 1 jr en we zien wel wat er in 2027 nou gaat gelden, en dan opnieuw invullen.
Tot op heden is overstappen ieder jaar een succes.
Verbruik stroom is ongeveer 4200kwh, ik lever 7400kwh terug.
Gas rond de 500m3.
Is zo'n hybride contract dan wel voordelig? De gespecificeerde bedragen zijn wat vaag vind ik (maar ik snap er sowieso nooit iets van), er staat 0,019 euro per kWh teruglevering. Geen overheidsheffing en geen variabele lever kosten.
De gasprijs is met 1,34 euro wel hoog naar mijn idee
1,34 is wel heel hoog inderdaad. Dat gezegd hebbende: Variabel, of het nou op stroom of gas is of beide, is eigenlijk nooit voordelig, ook niet in een combicontract.Aomi schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:38:
Ik krijg nu een aanbieding Eneco, 3 jaar variabel stroom , 3 jaar vast gas.
Gas rond de 500m3.
Is zo'n hybride contract dan wel voordelig? De gespecificeerde bedragen zijn wat vaag vind ik (maar ik snap er sowieso nooit iets van), er staat 0,019 euro per kWh teruglevering. Geen overheidsheffing en geen variabele lever kosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Tjebakka op 17-11-2025 13:46 ]
If it aint fixed, it's broken.
Mevrouw aan de telefoon zei dat het inclusief alle kosten was, en andere aanbieders adverteren met prijzen die niet all-in zouden zijn. Kan dat uberhaupt? Ze had het over ODE kostenTjebakka schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:46:
[...]
1,34 is wel heel hoog inderdaad. Dat gezegd hebbende: Variabel, of het nou op stroom of gas is of beide, is eigenlijk nooit voordelig, ook niet in een combicontract.
Dat lijkt me niet, ODE op gas is sinds 2023 onderdeel van de energiebelasting. Het kan wel zijn dat het aangeboden tarief al inclusief de energiebelasting van 2026 is, die gaat dan 2 cent omhoog voor iedereen. Maar dat heeft weinig met all-in te maken.Aomi schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:21:
[...]
Mevrouw aan de telefoon zei dat het inclusief alle kosten was, en andere aanbieders adverteren met prijzen die niet all-in zouden zijn. Kan dat uberhaupt? Ze had het over ODE kosten
Met zo'n laag gasverbruik kan het voordeliger zijn om gas apart te doen en dan ieder jaar overstappen met een hoge korting. (Of nu tijdje dynamisch, gastarieven zijn laag en er worden hoge kortingen gegeven, zie gaslicht.com met alleen gas ).Aomi schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:38:
Ik krijg nu een aanbieding Eneco, 3 jaar variabel stroom , 3 jaar vast gas.
Gas rond de 500m3.
Onafhankelijk van je keuze helpt het ook om structureel net onder de 500m3 gas verbruik te komen, dan val je in het lagere capaciteitstarief van je netbeheerder.
Mevrouw aan de telefoon?! Dan gaan bij mij al de alarmbellen rinkelen. Je krijgt die 'aanbieding' dus telefonisch? Met een beetje pech is het ook niet via e-mail te krijgen dat je het even op je gemak kan bekijken?!Aomi schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:21:
Mevrouw aan de telefoon ...
In 99% van de telefonische 'aanbiedingen' is het alles behalve een aanbieding.
Ik heb erop aangedrongen dat ik het op de mail kreeg. Dat lukte uiteindelijk ook wel maar ik moest direct beslissen dus ik heb vriendelijk bedankt.Truus01 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:37:
[...]
Mevrouw aan de telefoon?! Dan gaan bij mij al de alarmbellen rinkelen. Je krijgt die 'aanbieding' dus telefonisch? Met een beetje pech is het ook niet via e-mail te krijgen dat je het even op je gemak kan bekijken?!
In 99% van de telefonische 'aanbiedingen' is het alles behalve een aanbieding.
Om mezelf toch even te quoten... Heb de zoektocht naar de afwijking met Idin maar laten zitten.MikeyMan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:02:
Bij mij wordt het einde jaar ook weer tijd om over te stappen. De jaarlijkse prijsvergelijking weer eens opgestart...
Altijd al zitten stoeien met het invullen van de daadwerkelijke verbruikscijfers. En zit nu eens te kijken naar wat IDIN daadwerkelijk voor me invult.
Dan kom ik op dit:Nog los van de effecten; waarom wijkt IDIN zo af van de eindafrekeningen?
Bron Periode Verbruik Normaal Verbruik Dal Teruglevering Normaal Teruglevering Dal Netto verbruik IDIN (vermoedelijk 2024) 4.805 3.840 1.095 3.046 4.504 kWh Engie 18-01-2024 → 17-01-2025 2.120 3.293 2.120 847 2.363 kWh Budget Energie 2025 tussenstand 2.234 3.138 2.070 819 2.483 kWh Oxxio 2023 2.640 3.596 3.049 1.192 1.995 kWh
Uiteindelijk zou dit toch dezelfde data moeten zijn?
Wat wel zo is, is dat de inschatting van Budget Energie inmiddels is bijgewerkt...
Kom nu op 7320 kWh verbruik, waarvan 3444 normaal en 3876 dal.
Teruglevering komt op 4121 kWh waarvan 2993 normaal en 1128,16 dal.
Stijgend verbruik t.o.v. voorgaande zal goeddeels toe te schrijven zijn aan het aanschaffen van een PHEV die we voornamelijk elektrisch rijden.
Inmiddels (sinds vorige week) ook 11,5kw aan accu staan om de terugleververgoeding te voorkomen.
Maar hoe ik dit spul nu enigszins representatief in een vergelijker moet gooien is mij een raadsel eerlijk gezegd. Denk dat ik het volgend jaar nog maar een jaartje bij een vast contract houd sowieso.
Wel verstandig om nog een jaartje vast te doen. Vanaf 2027 naar dynamisch is een logische stapMikeyMan schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:24:
[...]
Om mezelf toch even te quoten... Heb de zoektocht naar de afwijking met Idin maar laten zitten.
Wat wel zo is, is dat de inschatting van Budget Energie inmiddels is bijgewerkt...
Kom nu op 7320 kWh verbruik, waarvan 3444 normaal en 3876 dal.
Teruglevering komt op 4121 kWh waarvan 2993 normaal en 1128,16 dal.
Stijgend verbruik t.o.v. voorgaande zal goeddeels toe te schrijven zijn aan het aanschaffen van een PHEV die we voornamelijk elektrisch rijden.
Inmiddels (sinds vorige week) ook 11,5kw aan accu staan om de terugleververgoeding te voorkomen.
Maar hoe ik dit spul nu enigszins representatief in een vergelijker moet gooien is mij een raadsel eerlijk gezegd. Denk dat ik het volgend jaar nog maar een jaartje bij een vast contract houd sowieso.
[ Voor 3% gewijzigd door Tjebakka op 18-11-2025 10:50 ]
Is dit nu verstandig om te doen? Waarschijnlijk wel omdat je dan gebruik kunt maken van ‘nieuwe klant’ kortingen bij aanbieders. Als ik op gas&licht.com kijk zouden die wel significant zijn (honderden euro’s).
Als ik hem ter check daar invul, scheelt dat ongeveer 100 euro per maand met het huidige contract. Dus over twee jaar zou dat 2400 zijn en dat is meer dan 1700.
Zijn er logische / voordelig momenten om een nieuw contract af te sluiten? Zijn er black friday deals in energie land? In een andere thread werd voorjaar of zomer als logischer moment genoemd.
Wat is je verbruik en wat zijn de huidige tarieven van je contract?Dtrierum schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:54:
Door ‘omstandigheden’ hebben wij momenteel een doorlopend vast contract voor energie en elektriciteit. Dit contract loopt nog 2 jaar door. Het afkopen hiervan (opzegvergoeding) zou volgens de Innova website-zelf een slordige 1700,- kosten. Dit geeft ook wel aan hoe ongunstig het huidige contract is, want dit komt niet door een enorme verbruik door een Weedplantage op de zolder o.i.d. Ze maken dan een berekening van verwacht verbruik tegen contract en tegen referente prijzen.
Is dit nu verstandig om te doen? Waarschijnlijk wel omdat je dan gebruik kunt maken van ‘nieuwe klant’ kortingen bij aanbieders. Als ik op gas&licht.com kijk zouden die wel significant zijn (honderden euro’s).
Als ik hem ter check daar invul, scheelt dat ongeveer 100 euro per maand met het huidige contract. Dus over twee jaar zou dat 2400 zijn en dat is meer dan 1700.
Zijn er logische / voordelig momenten om een nieuw contract af te sluiten? Zijn er black friday deals in energie land? In een andere thread werd voorjaar of zomer als logischer moment genoemd.
4200 kWh
1200m3
Huidige tarieven:
Normaaltarief
€ 0,37520 per kWh
Daltarief
€ 0,35777 per kWh
Leveringstarief
€ 1,48155 per m3
Het maand bedrag bij de vergelijkers kan je niet altijd één op één vergelijken met het termijnbedrag wat je nu betaalt. Je zou eigenlijk de exacte berekening moeten maken die de vergelijkers ook doen, dus op basis van je verbruik: 4200 x ~0,36 = €1539 voor stroom en 1200 x € 1,48155 voor gas = €1777.86 en dan de vaste kosten per maand erbij optellen en eventuele korting er vanaf halen.Dtrierum schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:54:
Die kortingen kunnen wel het voordeel maken maar heb je bij je huidige contract nog kortingen? (want die ben je dan meestal ook kwijt bij opzeggen).
Ik kijk hier nu een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie mening over het eventueel wisselen van energiecontract of -leverancier, zeker met Black Friday in aantocht. Ik zit namelijk al 2 jaar bij Tibber met een dynamisch contract.
Mijn situatie:
- Ik woon alleen in een nieuwbouwappartement (huur) van 73 m², volledig elektrisch met een warmtepomp. Ik heb 2 zonnepanelen.
- Ik werk fulltime thuis achter mijn bureau.
- In 2024 heb ik 1.108 kWh verbruikt (€280) en dit jaar zit ik momenteel op 1.515 kWh (€390).
- In 2024 heb ik 287 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen (€54), dit jaar staat het op 273 kWh (€50).
- Ik heb een dynamisch contract bij Tibber.
Bijvoorbeeld, leveranciers zoals Budget Energie, Greenchoice en Essent bieden een soort cashback van circa €350, maar dan voor een vast contract. Ik twijfel nu: blijf ik beter bij een dynamisch contract, of is een vast contract aantrekkelijker? Zeker nu de energieprijzen zo fluctueren, weet ik niet zeker of ik met dynamisch niet juist te veel risico loop.
Ik heb op independer de leveranciers met elkaar vergeleken (input die ik heb gebruikt: Stroom normaal 1400 kWh - Stroom dal 600 kWh) met mijn huidige situatie en ik zie voor vast contracten van een jaar dat greenchoice maar 15 euro per maand is "geschatte kosten" (korting van 175 euro meegerekend), eneco 19 euro "geschatte kosten" (korting van 160 euro meegerekend). Is dat niet vrij goedkoop? Ik zie nu ook net dat de korting achteraf verrekend word op de jaarrekening.
Heeft iemand hier ervaring mee of advies over wat in mijn situatie verstandiger is?
[ Voor 14% gewijzigd door RuneScimi007 op 23-11-2025 20:32 ]
Als je via de vergelijkers (gaslicht.com bijvoorbeeld) overstapt naar een (andere) dynamische leverancier heb je tegenwoordig ook hoge kortingen. Met als voordeel dat die kortingen naar rato zijn en je de korting niet kwijt bent als je niet een jaar blijft.RuneScimi007 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:09:
Hi Tweakers!
Ik kijk hier nu een tijdje mee en ben benieuwd naar jullie mening over het eventueel wisselen van energiecontract of -leverancier, zeker met Black Friday in aantocht. Ik zit namelijk al 2 jaar bij Tibber met een dynamisch contract.
Mijn situatie:Ik zie dat ik dit jaar meer verbruik en dus meer betaal. Ik kijk nu zelf online naar andere energieleveranciers, maar ik weet eigenlijk niet zeker of ik bij Tibber goed zit of dat ik beter ergens anders terecht kan.
- Ik woon alleen in een nieuwbouwappartement (huur) van 73 m², volledig elektrisch met een warmtepomp. Ik heb 2 zonnepanelen.
- In 2024 heb ik 1.108 kWh verbruikt (€280) en dit jaar zit ik momenteel op 1.515 kWh (€390).
- In 2024 heb ik 287 kWh opgewekt met mijn zonnepanelen (€54), dit jaar staat het op 273 kWh (€50).
Bijvoorbeeld, leveranciers zoals Budget Energie, Greenchoice en Essent bieden een soort cashback van circa €350, maar dan voor een vast contract. Ik twijfel nu: blijf ik beter bij een dynamisch contract, of is een vast contract aantrekkelijker? Zeker nu de energieprijzen zo fluctueren, weet ik niet zeker of ik met dynamisch niet juist te veel risico loop.
Ik heb op independer de leveranciers met elkaar vergeleken (input die ik heb gebruikt: Stroom normaal 1400 kWh - Stroom dal 600 kWh) met mijn huidige situatie en ik zie voor vast contracten van een jaar dat greenchoice maar 15 euro per maand is "geschatte kosten" (korting van 175 euro meegerekend), eneco 19 euro "geschatte kosten" (korting van 160 euro meegerekend). Is dat niet vrij goedkoop? Ik zie nu ook net dat de korting achteraf verrekend word op de jaarrekening.
Heeft iemand hier ervaring mee of advies over wat in mijn situatie verstandiger is?
Wacht even… als ik via die website overstap naar een andere dynamische leverancier, zoals Frank Energie, krijg ik dan ook zulke hoge kortingen? Ik ben namelijk even aan het kijken op Gaslicht.com en daar zie ik dat ik bij een dynamisch contract van Frank Energie €155 korting krijg. Hoe zit dat?Novax schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:45:
[...]
Als je via de vergelijkers (gaslicht.com bijvoorbeeld) overstapt naar een (andere) dynamische leverancier heb je tegenwoordig ook hoge kortingen. Met als voordeel dat die kortingen naar rato zijn en je de korting niet kwijt bent als je niet een jaar blijft.
En wordt die korting dan verrekend bij de eindafrekening, of wordt het bedrag maandelijks al van de kosten afgetrokken sinds je aangeeft dat het op rato is.
Klopt, overstappen via vergelijkers is vaak voordeliger en sommigen hebben wat meer leveranciers dan anderen. De aanbiedingen zelf zijn vrijwel gelijk.RuneScimi007 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:06:
[...]
Wacht even… als ik via die website overstap naar een andere dynamische leverancier, zoals Frank Energie, krijg ik dan ook zulke hoge kortingen? Ik ben namelijk even aan het kijken op Gaslicht.com en daar zie ik dat ik bij een dynamisch contract van Frank Energie €155 korting krijg. Hoe zit dat?
Staat in de actievoorwaarden die je kan inzien bij gaslicht als je doorklikt op alle Pakketvoorwaarden. In het geval van Frank wordt het na een jaar uitbetaald, tenzij je eerder opzegt.En wordt die korting dan verrekend bij de eindafrekening, of wordt het bedrag maandelijks al van de kosten afgetrokken sinds je aangeeft dat het op rato is.
Wouw dat is best netjes zeg, dus ik kan gewoon lekker 155 euro besparen? Dat word morgen dan maar even overstappen. Kan ik dan na een jaar weer overstappen (ik weet dat ik ook eerder kan overstappen maar ik hou gewoon vast aan een jaar) naar een andere concurrent en weer een hoge korting pakken?Novax schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:17:
[...]
Klopt, overstappen via vergelijkers is vaak voordeliger en sommigen hebben wat meer leveranciers dan anderen. De aanbiedingen zelf zijn vrijwel gelijk.
[...]
Staat in de actievoorwaarden die je kan inzien bij gaslicht als je doorklikt op alle Pakketvoorwaarden. In het geval van Frank wordt het na een jaar uitbetaald, tenzij je eerder opzegt.
En ook nog eens 25 euro cashback via cashbackxl!
[ Voor 3% gewijzigd door RuneScimi007 op 23-11-2025 22:24 ]
Dat hangt er vanaf of hoe de markt dan is. Als er veel concurrentie is en ze moeten nieuwe klanten hebben dan kunnen ze dat met kortingen doen.RuneScimi007 schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:20:
[...]
Wouw dat is best netjes zeg, dus ik kan gewoon lekker 155 euro besparen? Dat word morgen dan maar even overstappen. Kan ik dan na een jaar weer overstappen (ik weet dat ik ook eerder kan overstappen maar ik hou gewoon vast aan een jaar) naar een andere concurrent en weer een hoge korting pakken?
En ook nog eens 25 euro cashback via cashbackxl!
Wanneer is het contract precies afgesloten? Als dit voor 29 januari 2025 is geweest moet het mogelijk zijn om per 1 januari 2027 kosteloos op te zeggen. Dat duurt nog een jaar maar kan wel schelen. Het gaat dan om de datum van afsluiting, eerder dan de ingangsdatum van het contract.Dtrierum schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:54:
Door ‘omstandigheden’ hebben wij momenteel een doorlopend vast contract voor energie en elektriciteit. Dit contract loopt nog 2 jaar door. Het afkopen hiervan (opzegvergoeding) zou volgens de Innova website-zelf een slordige 1700,- kosten. Dit geeft ook wel aan hoe ongunstig het huidige contract is, want dit komt niet door een enorme verbruik door een Weedplantage op de zolder o.i.d. Ze maken dan een berekening van verwacht verbruik tegen contract en tegen referente prijzen.
Op het moment zit ik bij Vattenfall voor elektriciteit met een modelcontract.
Daar betaal ik €0,277259 per kWh, vaste kosten zijn ongeveer €107 per jaar.
Jaarverbruik is 3500-4000 kWh.
Nu kan ik bij Greenchoice terecht voor € 0,23419 per kWh en €111 per jaar. Met nog een €175 cashback. Wel interessant toch? Dat gaat dan om een jaarcontract. Of zijn de ervaringen met variabel beter? Volgens mij ben ik geen goede prospect voor een dynamisch contract.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Lijkt me prima als je geen gas hebt al zie ik Greenchoice met een tarief van € 0,24024 bij de vergelijkers, wellicht inmiddels al weer iets gestegen?fonsoy schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:05:
Situatie is een eengezinswoning, geen mogelijkheid voor zonnepanelen en de auto laad ik publiek op. Sluipverbruik is al geminimaliseerd, ik kom van 6500 kWh per jaar af. Er zijn niet veel mogelijkheden om het energieverbruik goed te sturen.
Nu kan ik bij Greenchoice terecht voor € 0,23419 per kWh en €111 per jaar. Met nog een €175 cashback. Wel interessant toch? Dat gaat dan om een jaarcontract. Of zijn de ervaringen met variabel beter? Volgens mij ben ik geen goede prospect voor een dynamisch contract.
Check ook de vergelijkers even. Soms is een hogere prijs per kWh interessanter als de cashback na afloop ook hoger is.fonsoy schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:05:
Situatie is een eengezinswoning, geen mogelijkheid voor zonnepanelen en de auto laad ik publiek op. Sluipverbruik is al geminimaliseerd, ik kom van 6500 kWh per jaar af. Er zijn niet veel mogelijkheden om het energieverbruik goed te sturen.
Vanwege welke reden/regel geldt dat dan? Het contract is inderdaad eerder dan 2025 afgesloten.Novax schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:44:
[...]
Wanneer is het contract precies afgesloten? Als dit voor 29 januari 2025 is geweest moet het mogelijk zijn om per 1 januari 2027 kosteloos op te zeggen. Dat duurt nog een jaar maar kan wel schelen. Het gaat dan om de datum van afsluiting, eerder dan de ingangsdatum van het contract.
Vanwege de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027. Ook al lever je niet terug neem ik aan dat Innova toch de voorwaarden van je contract moet wijzigen en dan mag je volgens de wet kosteloos opzeggen.Dtrierum schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:43:
[...]
Vanwege welke reden/regel geldt dat dan? Het contract is inderdaad eerder dan 2025 afgesloten.
Het betreffende wetsartikel als gepubliceerd in het staatsblad op 29 januari 2025: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-17.html
En als Innova je stroom en gas in één overeenkomst heeft neem ik aan dat gas hier ook onder valt.ARTIKEL IVa
Voor lopende gecombineerde overeenkomsten voor levering en teruglevering bij dezelfde marktdeelnemer, waarbij krachtens de artikelen 2.15, eerste lid, en 2.39, eerste lid, van de Energiewet een opzegvergoeding in rekening gebracht kan worden, blijft de opzegvergoeding achterwege indien de overeenkomst is afgesloten voorafgaand aan de bekendmaking van deze wet in het Staatsblad en de leverancier of marktdeelnemer die overeenkomst wegens het in werking treden van deze wet eenzijdig wijzigt.
Dat zijn een aantal aannames van mijn kant maar je zou aan Innova per e-mail de vraag kunnen stellen of je per 1 januari 2027 kosteloos kan opzeggen vanwege de nieuwe wetgeving. Dan moet de klantenservice natuurlijk wel correct antwoorden maar als ze ja zeggen heb je dat al op schrift.
Ik neem 4670 kWh af en ik lever 6640 kWh terug. Dit komt neer op ~ 2000 kWh netto terug, a ~ 0.15 Eur (nieuwe tarief 2026).
Echter, de vaste kosten zijn naar 2.08 per dag gegaan. Hierdoor moet ik eigenlijk overstappen naar een dynamisch contract (daar krijg ik wellicht nog 0.06 voor de 2000 kWh maar zijn de vaste kosten maar ~0.20 per dag).
Het enige wat mij weerhoudt is dat in 2027 een gelijk tarief voor leveren en terug leveren waardevol kan zijn, mits de vaste kosten niet nog verder oplopen.
Heeft hier iemand een opinie over (ik weet, niemand kan de toekoms voorspellen..)?
Eigenlijk is het een gok of Engie de vaste kosten voor haar standaardcontract na 2026 zal verlagen (salderen is dan afgeschaft dus hoe kun je dan nog deze hoge kosten verklaren).
Groeten Michiel
Hier zijn er meer die in dezelfde situatie zitten => Engie snoeit in de terugleververgoeding . Bij sommigen zijn de vaste kosten zelfs naar €11 per dag gegaanmpveen schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:44:
Ik heb nog een standaard energiecontract (Engie) waarbij het teruglevertarief hetzelfde is als het levertarief.
Ik neem 4670 kWh af en ik lever 6640 kWh terug. Dit komt neer op ~ 2000 kWh netto terug, a ~ 0.15 Eur (nieuwe tarief 2026).
Echter, de vaste kosten zijn naar 2.08 per dag gegaan. Hierdoor moet ik eigenlijk overstappen naar een dynamisch contract (daar krijg ik wellicht nog 0.06 voor de 2000 kWh maar zijn de vaste kosten maar ~0.20 per dag).
Het enige wat mij weerhoudt is dat in 2027 een gelijk tarief voor leveren en terug leveren waardevol kan zijn, mits de vaste kosten niet nog verder oplopen.
Heeft hier iemand een opinie over (ik weet, niemand kan de toekoms voorspellen..)?
Eigenlijk is het een gok of Engie de vaste kosten voor haar standaardcontract na 2026 zal verlagen (salderen is dan afgeschaft dus hoe kun je dan nog deze hoge kosten verklaren).
Groeten Michiel
Als je overstapt, zou ik toch ook kijken naar de vaste contracten (van een jaar). Je saldeert behoorlijk veel en met een goede korting/cashback kan het toch voordeliger zijn dan een dynamisch contract (vooral als je verder geen middelen hebt om het verbruik te sturen, zoals een EV of accu).mpveen schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:44:
Ik heb nog een standaard energiecontract (Engie) waarbij het teruglevertarief hetzelfde is als het levertarief.
Groeten Michiel
Ondanks dat ik nu voor stroom 23ct ga betalen en voor gas €1,21 ga ik veel goedkoper uit zijn door die welkomstbonus.
Bij Vattenfall is het gastarief van die aanbieding inmiddels gedaald naar € 1,1822 en stroom gestegen naar € 0,2435. Bonus nog steeds €415TheBrut3 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:02:
Gisteren ook maar een overstap gemaakt. Ik heb al jaren een dynamisch contact bij Zonneplan en ook nogsteeds tevreden. Echter is de welkomstbonus bij Vattenfall momenteel €415. Afgelopen 12 maanden 1700kwh en 400m³ verbruikt, dus die welkomstbonus is echt een mega bedrag op de totale rekening.
Ondanks dat ik nu voor stroom 23ct ga betalen en voor gas €1,21 ga ik veel goedkoper uit zijn door die welkomstbonus.
Dynamische contracten hebben bij de vergelijkers (gaslicht.com) nu ook een bonus al staat Zonneplan daar niet bij. En de bonus is met €345 niet zo hoog als Vattenfall.
NAV jouw post ondanks tevreden over Zonneplan ook maar weer eens de vergelijker aangeslingerd. Energiedirect lijkt er - mede door een bonus van €380 - voordeliger uit te komen.TheBrut3 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:02:
Gisteren ook maar een overstap gemaakt. Ik heb al jaren een dynamisch contact bij Zonneplan en ook nogsteeds tevreden. Echter is de welkomstbonus bij Vattenfall momenteel €415. Afgelopen 12 maanden 1700kwh en 400m³ verbruikt, dus die welkomstbonus is echt een mega bedrag op de totale rekening.
Wat ik echter niet snap is de prijsopbouw. Heb mijn gegevens laten syncen met IDIN en zie dat er gerekend wordt met 2000 kWh teruglevering in dal en 5400 kWh in normaaltarief. Dit zou neerkomen op €958 terugleverkosten per jaar.
Tegelijkertijd staat er dat de terugleververgoeding 0,15 voor zowel dal als normaal is. In de specificatie echter, zie ik bij leveringskosten alleen het volgende staan:
/f/image/YesqN0zT54jZsO3spCasMwpM.png?f=fotoalbum_large)
Zou teruglevering niet veel hoger moeten zijn, namelijk 7400 x €0,15 = €1110?
Nee, die 433 kWh is teruglevering na saldering, je moet van die 7400 je verbruik aftrekken, dat wordt weggestreept tegen je levering.coelho schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:13:
Zou teruglevering niet veel hoger moeten zijn, namelijk 7400 x €0,15 = €1110?
Nou je het zegt! Onder het totaal stonden de kosten dal/normaal uitgesplitst, maar inderdaad betaal ik geen variabele leverkosten in deze berekening omdat ik netto teruglever. Dan is het enige wat me te doen staat richting 2027 om nog meer eigen productie direct te gebruiken (of via een thuisbatterij 's nachts).Novax schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:10:
[...]
Nee, die 433 kWh is teruglevering na saldering, je moet van die 7400 je verbruik aftrekken, dat wordt weggestreept tegen je levering.
Dank.
Kan iemand mij adviseren of vast of dynamisch beter is in mijn geval? Heb het gevoel dat ik best veel betaal momenteel bij Tibber. Zit voor deze maand op 54 euro momenteel (209kwh). Welke energiebedrijven met korting zouden jullie aanraadden? Ik zat naar Frank energie te kijken maar die blijkt stukje duurder te zijn als ik wat verhalen hier lees. Zou fijn zijn als iemand met mij mee kan kijkenRuneScimi007 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:09:
Hi Tweakers!
Mijn situatie:Ik zie dat ik dit jaar meer verbruik en dus meer betaal. Ik kijk nu zelf online naar andere energieleveranciers, maar ik weet eigenlijk niet zeker of ik bij Tibber goed zit of dat ik beter ergens anders terecht kan.
Ik wilde eerst al reageren op je topic om ook naar vast te kijken, maar met maar 287 kWh opwek kun je maar weinig salderen en durf ik het echt niet te zeggen. Heb je maar 1 paneel of zo?RuneScimi007 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:45:
[...]
Kan iemand mij adviseren of vast of dynamisch beter is in mijn geval? Heb het gevoel dat ik best veel betaal momenteel bij Tibber. Zit voor deze maand op 54 euro momenteel (209kwh). Welke energiebedrijven met korting zouden jullie aanraadden? Ik zat naar Frank energie te kijken maar die blijkt stukje duurder te zijn als ik wat verhalen hier lees. Zou fijn zijn als iemand met mij mee kan kijken
Je zult toch echt zelf je gegevens in de vergelijkers moeten stoppen en kijken en vergelijken wat daaruit komt.
Vast geeft natuurlijk wel zekerheid, dynamisch niet.
ik heb helaas maar 2 panelen.Truus01 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:28:
[...]
Ik wilde eerst al reageren op je topic om ook naar vast te kijken, maar met maar 287 kWh opwek kun je maar weinig salderen en durf ik het echt niet te zeggen. Heb je maar 1 paneel of zo?
Je zult toch echt zelf je gegevens in de vergelijkers moeten stoppen en kijken en vergelijken wat daaruit komt.
Vast geeft natuurlijk wel zekerheid, dynamisch niet.
Ja het klopt indd wel dat vast meer zekerheid geeft, als ik vast had dan zou ik deze maand op de helft van mijn huidige kosten zitten. Alleen in de zomer ben ik natuurlijk weer goedkoper uit met dynamisch. Maar als ik kijk naar waar de prijzen naartoe gaan denk ik persoonlijk zelf dat vast misschien handiger is voor 2026, denk je niet? Of zit ik ernaast?
Alleen hoe vul ik nu de vergelijker in? Ik heb nu een netto verbruik op de Ferraris van zo'n 2500kWh en ik weet dat de panelen zo'n 5600kWh opbrengen per jaar (veel verbruik door WP). Vul ik dan in afname 2500 en teruglevering 5600? Of ga ik hier fout? Misschien domme vraag maar ik zie dus geen teruglevering op mijn rekening door de Ferraris.
Dan vul je 2500 kWh in voor verbruik en 0 kWh voor teruglevering.MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:17:
Heb op dit moment het 3 jarig GC contract zonder terugleverkosten voor panelen zoals vele Tweakers. Nu heb ik nog een Ferraris dus saldeer automatisch maar dit feest zal volgend jaar wel verplicht voorbij zijn en moet ik aan de slimme meter. Tegelijkertijd zie ik behoorlijk hoge bonussen dus toch even onderzoeken wat slim is en toch maar open te breken. Volgens mij wel maar moet wel de berekening goed invullen.
Alleen hoe vul ik nu de vergelijker in? Ik heb nu een netto verbruik op de Ferraris van zo'n 2500kWh en ik weet dat de panelen zo'n 5600kWh opbrengen per jaar (veel verbruik door WP). Vul ik dan in afname 2500 en teruglevering 5600? Of ga ik hier fout? Misschien domme vraag maar ik zie dus geen teruglevering op mijn rekening door de Ferraris.
Met Ferraris wel ja maar wil ook het scenario zien als de slimme meter komt. Ik zal begin van het jaar toch denk ik naar 3 fase moeten dus dan ben ik sowieso aan de beurt voor een slimme meter.Novax schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:51:
[...]
Dan vul je 2500 kWh in voor verbruik en 0 kWh voor teruglevering.
Zolang die ferraris blijft hangen, invullen zoals Novax aangeeft. Komt er op korte termijn een nieuwe meter in, dan zul je een inschatting moeten maken van je zelfverbruik. Bij 30% zal dan van de 5600 kWh opbrengst ongeveer 1700 direct verbruikt worden. Dus voor teruglevering dan 5600-1700=3900 kWh invullen.MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:17:
Heb op dit moment het 3 jarig GC contract zonder terugleverkosten voor panelen zoals vele Tweakers. Nu heb ik nog een Ferraris dus saldeer automatisch maar dit feest zal volgend jaar wel verplicht voorbij zijn en moet ik aan de slimme meter. Tegelijkertijd zie ik behoorlijk hoge bonussen dus toch even onderzoeken wat slim is en toch maar open te breken. Volgens mij wel maar moet wel de berekening goed invullen.
Je verbruikt momenteel 2500 netto, dus totaal verbruik is dan 2500+5600=8100 kWh, na die 1700 zelfverbruik dan dus 8100-1700=6400 kWh verbruik invullen.
Controle: 6400 - 3900 = 2500, lijkt te kloppen. Aanpassen als je ander zelfverbruik inschat, dit is maar een voorbeeldberekening.
Je aannames kloppen. Maar de klantenservice van Innova geeft aan dat mijn contract tot november 2027 loopt “lekker puh”Novax schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:46:
[...]
Vanwege de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027. Ook al lever je niet terug neem ik aan dat Innova toch de voorwaarden van je contract moet wijzigen en dan mag je volgens de wet kosteloos opzeggen.
Het betreffende wetsartikel als gepubliceerd in het staatsblad op 29 januari 2025: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-17.html
[...]
En als Innova je stroom en gas in één overeenkomst heeft neem ik aan dat gas hier ook onder valt.
Dat zijn een aantal aannames van mijn kant maar je zou aan Innova per e-mail de vraag kunnen stellen of je per 1 januari 2027 kosteloos kan opzeggen vanwege de nieuwe wetgeving. Dan moet de klantenservice natuurlijk wel correct antwoorden maar als ze ja zeggen heb je dat al op schrift.
Zit nu bij Vattenfall dynamisch, en verkoper gaf aan dat ik al vrij zuinig zat in verbruik (en hoge opwek), dat de prijzen elkaar niet veel ontlopen, maar dat hun fractie goedkoper waren.
Plus de zekerheid van 3 jaar vast, en nu een welkomstbonus van €450.
En hij gaf aan dat ze na stoppen saldering ook gunstiger waren voor mij.
Ben toen akkoord gegaan (fractie goedkoper, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn) en die 3 jaar wil ik best wel gokken (gezien huidige Rusland), maar nog niet definitief getekend.
Na vertrek even door ChatGPT gehaald en daar kwam het advies om niet over te stappen.
Ik weet het nu dus niet meer.
Iemand hier die daar wat meer in thuis is?
Huidige situatie, afgerond:
Verbruik 2500kWh
Opwek 3500kWh
Gas 780m³
Geen EV of accu.
Contract
Contract Variabel voor onbepaalde tijd
Variabel voor onbepaalde tijd
Tarieven
Tarieven zijn inclusief BTW
tot 2900 kWh
normaaltarief
€ 0,293836 / kWh
daltarief
€ 0,259714 / kWh
Terugleververgoeding na saldering (btw-vrij tarief)
€ -0,168000 / kWh
Vaste kosten
Netbeheerder Enexis
€ 565,61 / Jaar
Aanbod van EssentContract
Contract Variabel voor onbepaalde tijd
Variabel voor onbepaalde tijd
Tarieven
Tarieven zijn inclusief BTW
tot 1000 m³
€ 1,314254 / m³
Vaste kosten
Netbeheerder Enexis
€ 341,92 / Jaar
Totaal elektriciteit Enkeltarief 1 (1 t/m 2.900 kWh)
0,28185 €/kWh
Totaal tarief gas 1 (1 t/m 1.000 m³)
1,39956 €/m³
Terugleverkosten
Schaal (3251 - 3500 kWh)
1,20218 €/dag
Stroom verwachte jaarkosten incl. btw
€ -212,43 p/j
Leveringskosten elektriciteit
€ -492,16
Variabele leveringskosten Enkeltarief
0,15899 €/kWh × 0 kWh = € 0,-
Teruglevering boven verbruik (geen btw)
-0,15000 €/kWh × 1160 kWh = € -174,-
Vaste leveringskosten (€ 10,99 / maand)
€ 0,36121 / dag
Korting
€ -450,-
Vaste terugleveringskosten
€ 439,-
Schaal (3251 - 3500 kWh)
€ 1,20218 / dag
Netbeheerkosten
€ 475,92
Netbeheerder : Capaciteitstarief t/m 3 x 25A of t/m 1 x 80A (€ 475,92 / jaar)
€ 1,30390 / dag
Belasting en toeslagen
€ -635,19
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 2.900 kWh)
0,12286 €/kWh × 0 kWh = € 0,-
Vermindering energiebelasting (€ -635,19 / jaar)
€ -1,74025 / dag
Gas verwachte jaarkosten incl. btw
€ 1.405,59 p/j
Leveringskosten gas
€ 627,82
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 4)
0,69999 €/m³ × 760 m³ = € 531,99
Vaste leveringskosten (€ 7,99 / maand)
€ 0,26256 / dag
Netbeheerkosten
€ 246,09
Netbeheerder : Capaciteitstarief t/m 10 m³/uur, stand. jaarv. tot 4.000 m³ (€ 246,09 / jaar)
€ 0,67421 / dag
Belasting en toeslagen
€ 531,68
Energiebelasting zone 1 (1 t/m 1.000 m³)
0,69957 €/m³ × 760 m³ = € 531,68
Dat is het vervelende, de klanten service is vaak onwetend of opzettelijk incorrect. Maar als mijn aannames inderdaad kloppen dan mag je toch echt kosteloos opzeggen per 1 januari 2027. Als Innova je hiervan geen bevestiging wil geven zou je contact op kunnen nemen met de de ACM via https://www.consuwijzer.nl/contactDtrierum schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:54:
[...]
Je aannames kloppen. Maar de klantenservice van Innova geeft aan dat mijn contract tot november 2027 loopt “lekker puh”
Heb je stroom niet helemaal goed bekeken maar die €450 korting geeft een vertekend beeld van de verwachte jaarkosten want het lijkt me dat die korting maar één keer is over de gehele periode van 3 jaar, niet elk jaar. Ook is de berekening nog met saldering wat er volgend jaar afgaat.NeutraleTeun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
Zojuist Essent hier aan de deur gehad, na flink twijfelen aan de deur toch maar binnen gelaten (aanhouder wint, chapeau).
Zit nu bij Vattenfall dynamisch, en verkoper gaf aan dat ik al vrij zuinig zat in verbruik (en hoge opwek), dat de prijzen elkaar niet veel ontlopen, maar dat hun fractie goedkoper waren.
Ben toen akkoord gegaan (fractie goedkoper, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn) en die 3 jaar wil ik best wel gokken (gezien huidige Rusland), maar nog niet definitief getekend.
Na vertrek even door ChatGPT gehaald en daar kwam het advies om niet over te stappen.
Ik weet het nu dus niet meer.
Iemand hier die daar wat meer in thuis is?
Huidige situatie, afgerond:
Verbruik 2500kWh
Opwek 3500kWh
Gas 780m³
Geen EV of accu.
[...]
[...]
Aanbod van Essent
[...]
[...]
En het gas tarief van €1.39956 voor 3 jaar is veel te hoog in vergelijking met wat nu gebruikelijk is, namelijk ongeveer € 1,21 tot € 1,28 voor vergelijkbare 3 jarige gas contracten. En er is nu zelfs een 2 jarig contract van Budget voor 2 jaar met een tarief van € 1,1473.
Snap alleen niet hoe hij hier aan tafel kon vertellen (en uitrekenen) dat hun net iets goedkoper zouden zijn.
Gevalletje vlotte babbelaar of mis ik toch iets in het geheel.
![]() | ![]() |
Dat lijkt me dan een stuk aantrekkelijker dan 3jaar vast.
Zie nu ook dat mijn terugleverkosten vrij hoog zijn.
Ook maar eens kijken hoe ik 3 panelen op non actief zet.
[ Voor 70% gewijzigd door NeutraleTeun op 26-11-2025 22:11 ]
Het zou nog wel kunnen afhankelijk waar de verkoper mee vergelijkt. Het klopt namelijk wel dat Essent een hoge terugleververgoeding heeft van €0,15 en omdat je meer teruglevert dan verbruikt is dat zeker een voordeel als saldering er afgaat. (Al is nog niet helemaal duidelijk of en hoe Essent de tarieven gaat aanpassen per 1 januari 2027).NeutraleTeun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:15:
Correct. Bonus is maar 1x.
Snap alleen niet hoe hij hier aan tafel kon vertellen (en uitrekenen) dat hun net iets goedkoper zouden zijn.
Maar stroom is lastig vergelijken met andere contracten omdat bij de berekeningen het verdwijnen van saldering nog niet wordt meegenomen in de berekening.
Je kunt zelf vergelijken via bijvoorbeeld www.gaslicht.com en dan "2 jaar of meer" aanvinken. De Essent aanbieding van 3 jaar staat daar dan ook tussen. Echter geeft ook gaslicht.com aan nog geen rekening te houden met de afschaffing van de salderingsregeling.
Feit is wel dat het gas gedeelte niet voordelig is. Als ik even snel bij gaslicht.com op alleen gas vergelijk heb je 3 jaar United Consumers met een tarief van € 1,2833 /m3, vaste leveringskosten van € 10,65 per maand en €300 korting. Dan kom je op €1.268,22 per jaar in plaats van € 1.405,59.
[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 26-11-2025 22:35 ]
Verkoper aan deur en telefonische verkoper willen verkopen en willen jou laten geloven dat je goedkoper uit bent. In 99,99% van de gevallen is dat niet zo.NeutraleTeun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:15:
Het is in mijn mening net een deur naast oplichting... En de verkooptactieken zijn dat zeker.
Mocht je er nu toch nog vanaf willen, succes, want dat schijnt juist een van die tactieken te zijn, dat dat niet heel makkelijk kan. Ook al is dat wettelijk wel je recht.
Ik heb een vrij korte en simpele vraag, waar ik zelf helaas niet uit kom:
Hoe is te verklaren dat in een berekening van Jeroen.nl bij een dynamisch contract van Budget Energie deze heel erg afwijkt van hetzelfde contract (excl. eventuele aangeboden kortingen) bij Gaslicht.com?
Zie de screenshots hieronder, met daarop de berekeningen en uitkomsten o.b.v. exact dezelfde ingevoerde verbruiksdata. NB: Ik weet dat gaslicht wel de korting standaard meerekent en jeroen.nl niet, en dat zij met iets andere lever- en teruglevertarieven rekenen, maar dat verklaart m.i. nog steeds niet het grote verschil (408 versus 125 EUR/jr, beide excl korting) in de totaalsom, toch?
Alvast dank voor het meekijken! Ik ben benieuwd of jullie er wel uit komen.
1. Jeroen.nl (408 EUR/jr excl korting)
/f/image/j02xrmyVtKO06WuY58TVpmYD.png?f=fotoalbum_large)
2. Gaslicht.com (-35 EUR/jr incl. 160 korting, = 125 EUR/jr excl korting)
Toch wel interessant denk ik voor mensen die niet al teveel risico willen lopen met dynamisch maar redelijk hun verbruik kunne sturen en een keer duidelijk uitgelegd / gevisualiseerd ook is;
Denk dat ik hier ook van gebruik ga maken , heb batterijen 15kw en 2 EV 's die ik wel kan sturen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q8IU2kR91jfgOdZ9eascBGdK.jpg?f=user_large)
3 x Marstek V3.0 v144 VNS113 BMS 108 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Dat annuleren maken ze inderdaad het liefst graag zo lastig mogelijk als je het annuleert via de tussenpartij, maar dat hoeft gelukkig niet.Truus01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:14:
[...]
Verkoper aan deur en telefonische verkoper willen verkopen en willen jou laten geloven dat je goedkoper uit bent. In 99,99% van de gevallen is dat niet zo.
Het is in mijn mening net een deur naast oplichting... En de verkooptactieken zijn dat zeker.
Mocht je er nu toch nog vanaf willen, succes, want dat schijnt juist een van die tactieken te zijn, dat dat niet heel makkelijk kan. Ook al is dat wettelijk wel je recht.
Mocht er iemand hiermee zitten: annuleren kun je bijna altijd ook via de energieleverancier zelf doen, dat gaat meestal een stukje soepeler.
(Overigens krijgt de tussenpartij dit wel te weten uiteindelijk, zij krijgen hun verwachtte commissie immers niet meer.)
Alleen nu wil ik toch liever naar een andere energieleverancier. Klantenservice geeft mij niet echt inzicht in wat er mogelijk is, bijv opzegboete kunnen ze niks over zeggen. Maar ze zeggen ook dat opzeggen niet kan want ze "hebben al energie voor mij ingekocht".
Wat zijn hierin mijn mogelijkheden of rechten? Ik kan er moeilijk wat over vinden, omdat alle voorbeelden gaan over een contract wat al loopt of als er al energie geleverd wordt. In mijn geval krijg ik nu nog energie van oude leverancier tot aan december.
Ben ik simpelweg te laat geweest met de annulering van de overeenkomst en is dit wat het is?
JaSlickk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:55:
Ben ik simpelweg te laat geweest met de annulering van de overeenkomst en is dit wat het is?
Je kan wel opzeggen maar dan betaal je de volle mep aan opzegboete.
[ Voor 14% gewijzigd door Novax op 27-11-2025 17:35 ]
Je bent schijnbaar bekend met de bedenktijd en nu vraag je of je toch na het verstrijken daarvan onderuit kan komen? Wat is anders het nut van de bedenktijd?Slickk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:55:
Ik heb in oktober een contract afgesloten met United Consumers, welke vanaf eind december stroom aan mij levert. De 14 dagen bedenktijd qua overeenkomst zijn inmiddels verstreken, maar oude leverancier levert nog stroom tot eind december.
Alleen nu wil ik toch liever naar een andere energieleverancier. Klantenservice geeft mij niet echt inzicht in wat er mogelijk is, bijv opzegboete kunnen ze niks over zeggen. Maar ze zeggen ook dat opzeggen niet kan want ze "hebben al energie voor mij ingekocht".
Wat zijn hierin mijn mogelijkheden of rechten? Ik kan er moeilijk wat over vinden, omdat alle voorbeelden gaan over een contract wat al loopt of als er al energie geleverd wordt. In mijn geval krijg ik nu nog energie van oude leverancier tot aan december.
Mijn verbruik over 2025 (schatting)
Stroom normaal: 236
Stroom dal: 223
Teruglevering normaal: 1.500
Teruglevering dal: 1.125
Gasverbruik: 150.
De twee aanbieders: grote verschil ils €360 of €200.
:strip_exif()/f/image/deemAfBXYQppUOLVMG8Pggrh.png?f=user_large)
Uitgebreider:
/f/image/KOz8Mh1NZsgRTm0iyPIlEyrA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kjuR209zficiClavGvCp1dTB.png?f=fotoalbum_large)
Maar waarom kom ik als ik het uitreken met Google Sheets van beiden op andere getallen? Bij die eerste van Pricewsie 80€ per jaar en van Eigen Huis op 250 pj.
Hierzo: https://docs.google.com/s...dZJ760tE/edit?usp=sharing
De berekening die ik maak:
Normaal stroom * normaal tarief + dal stroom * daltarief + teruglevering totaal * terugl tarief + Netbeheerskosten stroom + Gasgebruik * gastarief + Netbeheerskosten gas - cashback.
Ik denk dat ik iets fout doe met die teruglevering? Kan iemand dat uitleggen?
[ Voor 10% gewijzigd door Locolau op 27-11-2025 18:18 ]
Truus01 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:14:
[...]
Verkoper aan deur en telefonische verkoper willen verkopen en willen jou laten geloven dat je goedkoper uit bent. In 99,99% van de gevallen is dat niet zo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
| ✔ Lagere stroomtarieven (levering) Vattenfall 2025 → €0,293 Vattenfall 2026 → €0,267 Essent → €0,28185 → Vattenfall is hier goedkoper. ✔ Hogere terugleververgoeding Vattenfall: €0,168 Essent: €0,09 → Vattenfall is hier veel beter. ✔ Gas was goedkoper bij Vattenfall Vattenfall: €1,3069 Essent: €1,3995 → Vattenfall wint hier. Dat was allemaal 100% correct. Maar… ❗Wat ik op dat moment nog niet wist: Jij levert netto 1.171 kWh méér terug dan je verbruikt. Dat draai je rekentechnisch volledig om: → Jij betaalt meer voor terugleverkosten dan voor verbruik. → Cashback beïnvloedt jouw totalen extreem sterk. Zonder de terugleverkosten-structuur en de cashback kun je niet eerlijk vergelijken. Zodra dat wél bekend was → veranderde de totale jaarrekening. Niet omdat Essent opeens goedkoper is in tarief… maar omdat jouw profiel uniek is: 👉 Een huishouden dat netto meer teruglevert dan het verbruikt, reageert heel anders op vaste kosten en cashback. --- ⭐ STAP 2 — DE ENIGE BELANGRIJKE TABEL Totale jaarrekening gebaseerd op jouw echte verbruik + teruglevering Hier komt de volledige, correcte en definitieve vergelijking: --- 📊 Vergelijking totale kosten (jouw profiel) Opsomming per jaar (incl. alles: levering, teruglevering, vastrecht, netbeheer) Vattenfall 2026 (1 jaar) Component Kosten Stroom verbruik € 603,93 Stroom teruglevering (–168 €/MWh) –€ 896,33 Vaste terugleverkosten +€ 544 Vaste leveringskosten stroom +€ 107,88 Netbeheer stroom +€ 489,24 Gas variabel € 985,42 Gas vast +€ 95,83 Netbeheer gas +€ 245 Totaal Vattenfall € 2.474,00 --- Essent 3 jaar vast — Jaar 1 (incl. €400 cashback) Component Kosten Stroom verbruik € 644,47 Stroom teruglevering (–€0,09) –€ 310,0 Variabele terugleverkosten (€0,03) +€ 103,32 Vaste leveringskosten stroom +€ 120 Netbeheer stroom +€ 489,24 Gas variabel € 1.055,76 Vaste leveringskosten gas +€ 110 Netbeheer gas +€ 245 Cashback –€ 400 Totaal Essent Jaar 1 € 2.053,51 --- Essent 3 jaar vast — Jaar 2 & 3 (zonder korting) Jaar Kosten Jaar 2 € 2.453,51 Jaar 3 € 2.453,51 --- ⭐ EINDCONCLUSIE OVER 1 JAAR Leverancier Totaal Vattenfall 2026 € 2.474 Essent (met €400 cashback) € 2.053 Verschil Essent is €420 goedkoper --- ⭐ EINDCONCLUSIE OVER 3 JAAR Leverancier Totaal 3 jaar Vattenfall (3× 2026 prijzen) € 7.422 Essent (incl cashback) € 6.960 Verschil Essent is €462 goedkoper --- 🔍 Waarom lijkt Essent uiteindelijk goedkoper — ondanks dat alle tariefonderdelen van Vattenfall beter zijn? Door twee factoren die extreem hard meewegen bij jouw profiel: 1) Je levert 1.171 kWh netto terug → Dan is een hoge terugleververgoeding minder belangrijk → Vast bedrag bij Vattenfall (€544) is duurder dan Essent’s variabele systeem 2) De €400 cashback drukt je eerste jaar enorm omlaag → Dat geld krijg je bij jouw profiel praktisch direct uitbetaald → Dit trekt Essent’s totale 3-jaarkosten onder Vattenfall |
(ik dacht dat /code het vak klein hield met schuifbalken)
Anyhow, deze berekening geeft dus wel Essent aan als de goedkopere (mits de 2026 Vattenfall niet gaan dalen in de komende jaren).
/had ik hem maar niet binnengelaten.
Maar.
Als ik dit zo lees (en de berekening klopt), dan is het niet een heel verkeerd idee om over te stappen.
Het enige risco wat ik loop is een eventuele gunstigere markt komende 3 jaar, waarbij ik dus vast zit.
Volgens mij ontbreekt het salderen bij jouw berekening?Locolau schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:16:
Ik heb een aanbod van Eigen Huis binnen en het ziet er wel beter uit, maar ben in de war hoe het zit met die teruglevering...
Mijn verbruik over 2025 (schatting)
Stroom normaal: 236
Stroom dal: 223
Teruglevering normaal: 1.500
Teruglevering dal: 1.125
Gasverbruik: 150.
De twee aanbieders: grote verschil ils €360 of €200.
[Afbeelding]
Uitgebreider:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar waarom kom ik als ik het uitreken met Google Sheets van beiden op andere getallen? Bij die eerste van Pricewsie 80€ per jaar en van Eigen Huis op 250 pj.
Hierzo: https://docs.google.com/s...dZJ760tE/edit?usp=sharing
De berekening die ik maak:
Normaal stroom * normaal tarief + dal stroom * daltarief + teruglevering totaal * terugl tarief + Netbeheerskosten stroom + Gasgebruik * gastarief + Netbeheerskosten gas - cashback.
Ik denk dat ik iets fout doe met die teruglevering? Kan iemand dat uitleggen?
Waar komen die teruglevertarieven in één keer vandaan?NeutraleTeun schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:41:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 ✔ Lagere stroomtarieven (levering) Vattenfall 2025 → €0,293 Vattenfall 2026 → €0,267 Essent → €0,28185 → Vattenfall is hier goedkoper. ✔ Hogere terugleververgoeding Vattenfall: €0,168 Essent: €0,09 → Vattenfall is hier veel beter. ✔ Gas was goedkoper bij Vattenfall Vattenfall: €1,3069 Essent: €1,3995 → Vattenfall wint hier. Dat was allemaal 100% correct. Maar… ❗Wat ik op dat moment nog niet wist: Jij levert netto 1.171 kWh méér terug dan je verbruikt. Dat draai je rekentechnisch volledig om: → Jij betaalt meer voor terugleverkosten dan voor verbruik. → Cashback beïnvloedt jouw totalen extreem sterk. Zonder de terugleverkosten-structuur en de cashback kun je niet eerlijk vergelijken. Zodra dat wél bekend was → veranderde de totale jaarrekening. Niet omdat Essent opeens goedkoper is in tarief… maar omdat jouw profiel uniek is: 👉 Een huishouden dat netto meer teruglevert dan het verbruikt, reageert heel anders op vaste kosten en cashback. --- ⭐ STAP 2 — DE ENIGE BELANGRIJKE TABEL Totale jaarrekening gebaseerd op jouw echte verbruik + teruglevering Hier komt de volledige, correcte en definitieve vergelijking: --- 📊 Vergelijking totale kosten (jouw profiel) Opsomming per jaar (incl. alles: levering, teruglevering, vastrecht, netbeheer) Vattenfall 2026 (1 jaar) Component Kosten Stroom verbruik € 603,93 Stroom teruglevering (–168 €/MWh) –€ 896,33 Vaste terugleverkosten +€ 544 Vaste leveringskosten stroom +€ 107,88 Netbeheer stroom +€ 489,24 Gas variabel € 985,42 Gas vast +€ 95,83 Netbeheer gas +€ 245 Totaal Vattenfall € 2.474,00 --- Essent 3 jaar vast — Jaar 1 (incl. €400 cashback) Component Kosten Stroom verbruik € 644,47 Stroom teruglevering (–€0,09) –€ 310,0 Variabele terugleverkosten (€0,03) +€ 103,32 Vaste leveringskosten stroom +€ 120 Netbeheer stroom +€ 489,24 Gas variabel € 1.055,76 Vaste leveringskosten gas +€ 110 Netbeheer gas +€ 245 Cashback –€ 400 Totaal Essent Jaar 1 € 2.053,51 --- Essent 3 jaar vast — Jaar 2 & 3 (zonder korting) Jaar Kosten Jaar 2 € 2.453,51 Jaar 3 € 2.453,51 --- ⭐ EINDCONCLUSIE OVER 1 JAAR Leverancier Totaal Vattenfall 2026 € 2.474 Essent (met €400 cashback) € 2.053 Verschil Essent is €420 goedkoper --- ⭐ EINDCONCLUSIE OVER 3 JAAR Leverancier Totaal 3 jaar Vattenfall (3× 2026 prijzen) € 7.422 Essent (incl cashback) € 6.960 Verschil Essent is €462 goedkoper --- 🔍 Waarom lijkt Essent uiteindelijk goedkoper — ondanks dat alle tariefonderdelen van Vattenfall beter zijn? Door twee factoren die extreem hard meewegen bij jouw profiel: 1) Je levert 1.171 kWh netto terug → Dan is een hoge terugleververgoeding minder belangrijk → Vast bedrag bij Vattenfall (€544) is duurder dan Essent’s variabele systeem 2) De €400 cashback drukt je eerste jaar enorm omlaag → Dat geld krijg je bij jouw profiel praktisch direct uitbetaald → Dit trekt Essent’s totale 3-jaarkosten onder Vattenfall
(ik dacht dat /code het vak klein hield met schuifbalken)
Anyhow, deze berekening geeft dus wel Essent aan als de goedkopere (mits de 2026 Vattenfall niet gaan dalen in de komende jaren).
/had ik hem maar niet binnengelaten.
Maar.
Als ik dit zo lees (en de berekening klopt), dan is het niet een heel verkeerd idee om over te stappen.
Het enige risco wat ik loop is een eventuele gunstigere markt komende 3 jaar, waarbij ik dus vast zit.
Dat was eerst 0,15000 €/kWh en terugleverkosten met het schalen systeem. Die berekening is sowieso raar, is dat met of zonder saldering? Die saldering gaat er af in je tweede jaar dus die berekening voor jaar 2 en 3 kan nooit hetzelfde zijn als voor jaar 1, het is dus niet zo simpel als: kosten jaar 1 + cashback bedragStroom teruglevering (–€0,09) –€ 310,0
Variabele terugleverkosten (€0,03) +€ 103,32
Als je meer teruglevert dan verbruikt is een hoge terugleververgoeding juist heel belangrijk.→ Dan is een hoge terugleververgoeding minder belangrijk
Dit is onzin, Vattenfall en alle leveranciers gaan per 1 januari 2027 naar hetzelfde "variabele" systeem. Essent heeft nu ook nog hetzelfde systeem als Vattenfall, dat waren die schalen in de eerdere berekening.→ Vast bedrag bij Vattenfall (€544) is duurder dan Essent’s variabele systeem
Dit klopt maar dit is dan ook het enige. En je korting was eerst €450 en nu €400?2) De €400 cashback drukt je eerste jaar enorm omlaag
En de vergelijking is dus met je huidige variabele Vattenfall contract en het verschil is maar €462 over 3 jaar, goh dat is iets meer dan de cashback die je krijgt omdat je overstapt, dat noem ik niet veel goedkoper. En zo'n cashback krijg je bij ongeveer elke leverancier als je overstapt, vrijwel alles is momenteel goedkoper dan je huidige contract, met name gas.
Ah dat zal het zijn, maar met dat erbij - nu mist het in beiden dus is het wel hetzelfde vergelijken maar past het wel aan. Van het weekend eens voor zitten. Thanks!Novax schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:07:
[...]
Volgens mij ontbreekt het salderen bij jouw berekening?
Zoals al gezegd, het maakt geen verschil of je levering al is gestart of niet, het gaat hierin om de bedenktermijn. Die is verstreken geef je aan, dus zit je 'vast'.Slickk schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:55:
Ik heb in oktober een contract afgesloten met United Consumers, welke vanaf eind december stroom aan mij levert. De 14 dagen bedenktijd qua overeenkomst zijn inmiddels verstreken, maar oude leverancier levert nog stroom tot eind december.
Aanhalingstekens, want opzeggen kan wel gewoon maar dan moet je mogelijk een opzegvergoeding betalen. Die is van teveel factoren afhankelijk voor klantenservicemedewerkers om uitspraken over te kunnen doen, zelfs niet indicatief. Je kunt wel zelf, na inloggen, een voorlopige berekening laten maken met de nodige disclaimers er bij gebaseerd op een zelf te kiezen opzegdatum: Energie > Overeenkomst > Bereken mijn opzegboete (ik ben daar nu ook klant toevallig
Een andere optie is gewoon dat andere aanbod wat je hebt gezien accepteren:
- Je nieuwe leverancier geeft dan in het Centraal Aansluitingenregister (C-AR) aan dat zij jouw leverancier zijn vanaf datum X .
- Het C-AR geeft dat weer door aan UnitedConsumers omdat zij jou dan zo snel mogelijk op de hoogte moeten gaan stellen over de hoogte van je definitieve opzegvergoeding omdat dit belangrijk kan zijn voor jouw afwegingen in de bedenktermijn van de nieuwe leverancier.
- Hou die 14 dagen nu wel even goed in de gaten
Zodra je dat bericht van UnitedConsumers hebt moet je besluiten of het bedrag het waard is of niet.
- Geen of lage boete en is het het waard? Niks doen en laten gebeuren.
- Boete te hoog, is het niet waard? Gebruik je bedenktermijn bij de nieuwe leverancier en annuleer je aanvraag. Op datum X stap je dan dus niet over en gebeurt er niets. Je hoeft UnitedConsumers hier niet van op de hoogte te stellen, dat gaat automatisch. Die zien op datum X in het C-AR 'Hey die Slickk zit nog steeds bij ons, gezellig, geen boete voor hem' en je levering loopt gewoon door alsof er niets gebeurt is.
Dankjewel, hier heb ik wat aan.Melkunie schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:58:
[...]
Zoals al gezegd, het maakt geen verschil of je levering al is gestart of niet, het gaat hierin om de bedenktermijn. Die is verstreken geef je aan, dus zit je 'vast'.
Aanhalingstekens, want opzeggen kan wel gewoon maar dan moet je mogelijk een opzegvergoeding betalen. Die is van teveel factoren afhankelijk voor klantenservicemedewerkers om uitspraken over te kunnen doen, zelfs niet indicatief. Je kunt wel zelf, na inloggen, een voorlopige berekening laten maken met de nodige disclaimers er bij gebaseerd op een zelf te kiezen opzegdatum: Energie > Overeenkomst > Bereken mijn opzegboete (ik ben daar nu ook klant toevallig)
Een andere optie is gewoon dat andere aanbod wat je hebt gezien accepteren:
- Je nieuwe leverancier geeft dan in het Centraal Aansluitingenregister (C-AR) aan dat zij jouw leverancier zijn vanaf datum X .
- Het C-AR geeft dat weer door aan UnitedConsumers omdat zij jou dan zo snel mogelijk op de hoogte moeten gaan stellen over de hoogte van je definitieve opzegvergoeding omdat dit belangrijk kan zijn voor jouw afwegingen in de bedenktermijn van de nieuwe leverancier.
- Hou die 14 dagen nu wel even goed in de gaten
Zodra je dat bericht van UnitedConsumers hebt moet je besluiten of het bedrag het waard is of niet.
- Geen of lage boete en is het het waard? Niks doen en laten gebeuren.
- Boete te hoog, is het niet waard? Gebruik je bedenktermijn bij de nieuwe leverancier en annuleer je aanvraag. Op datum X stap je dan dus niet over en gebeurt er niets. Je hoeft UnitedConsumers hier niet van op de hoogte te stellen, dat gaat automatisch. Die zien op datum X in het C-AR 'Hey die Slickk zit nog steeds bij ons, gezellig, geen boete voor hem' en je levering loopt gewoon door alsof er niets gebeurt is.
Ik dacht dat ik een goed contract had afgesloten met United Consumers, maar het 1-jarig aanbod van VEH is een stuk beter. Met name de stroomprijs; bij UC zou ik €0,26 kwijt zijn en bij Budget Energie via VEH zou dat €0,19 zijn. Kleine verschillen in terugleververgoedingen en dergelijke, maar gezien we met gasloos huis en een EV auto relatief veel stroom verbruiken gaat het vooral om de kWh-prijs. Het verschil is zo'n €250 op jaarbasis. Geen idee wat zo'n opzegvergoeding zou kosten, maar als dat €100 is dan kan het al uit.
Houdt ook rekening met een korting (loyaliteitsbonus) die je eventueel nog bij je United Consumers contract hebt, bij Budget VEH is die €100.Slickk schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:03:
[...]
Dankjewel, hier heb ik wat aan.![]()
Ik dacht dat ik een goed contract had afgesloten met United Consumers, maar het 1-jarig aanbod van VEH is een stuk beter. Met name de stroomprijs; bij UC zou ik €0,26 kwijt zijn en bij Budget Energie via VEH zou dat €0,19 zijn. Kleine verschillen in terugleververgoedingen en dergelijke, maar gezien we met gasloos huis en een EV auto relatief veel stroom verbruiken gaat het vooral om de kWh-prijs. Het verschil is zo'n €250 op jaarbasis. Geen idee wat zo'n opzegvergoeding zou kosten, maar als dat €100 is dan kan het al uit.
Uitleg van de opzegvergoeding met rekenvoorbeeld staat hier: https://www.unitedconsumers.com/energie/info/opzegvergoeding
Ja die korting is €200 bij UC, €100 bij Budget Energie VEH. Maar alsnog €250 verschil op jaarbasis.Novax schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:21:
[...]
Houdt ook rekening met een korting (loyaliteitsbonus) die je eventueel nog bij je United Consumers contract hebt, bij Budget VEH is die €100.
Uitleg van de opzegvergoeding met rekenvoorbeeld staat hier: https://www.unitedconsumers.com/energie/info/opzegvergoeding
Dat rekenvoorbeeld had ik inderdaad ook gezien, maar daar gaan ze uit van een marktprijs die lager ligt. In mijn geval ligt de marktprijs hoger.
Als de marktprijs hoger ligt, zou de opzegvergoeding €0 moeten zijn. (Omdat ze de voor jou ingekochte energie nu duurder kunnen verkopen.)Slickk schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:23:
[...]
Dat rekenvoorbeeld had ik inderdaad ook gezien, maar daar gaan ze uit van een marktprijs die lager ligt. In mijn geval ligt de marktprijs hoger.
Ik heb geen ervaring met opwek, wel met overstappen.NeutraleTeun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
Zojuist Essent hier aan de deur gehad, na flink twijfelen aan de deur toch maar binnen gelaten (aanhouder wint, chapeau).
-De korting bij 3 jaar contract krijg je maar 1x, c.q. wordt verdeeld over 3 jaar.
-De algemene voorspelling is dat er veel gas op de markt komt de komende jaren > inkoopprijzen zullen dalen.
-Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com, en vind de vergelijking tussen de aanbieders érg goed: allemaal volgens dezelfde criteria.
-Het komt vaak voor dat de prijs lager wordt nadat ik contract afsloot. Ik sluit dan gewoon (binnen 14 dagen) nieuw contract af. Bij Vattenfall deed ik het ooit 5x binnen die 14 dagen
- Bij Vattenfall heb je soms de kans op een jaarcontract van 11 maanden waarvoor je wel een jaar korting scoort, dus eigenlijk 9% meer korting per maand.
-Ik streef er naar mijn jaarlijkse overstap in de (na-)zomer te laten verlopen. Dat is de periode dat je weinig gas (= dure compnent) verbruikt zodat je wat meer speling hebt om eventueel wat langer te blijven.
-Men wisselt wat met prijzen "Vaste leveringskosten" tegenover iets ander energietarief. Kijk gewoon wat bij gaslicht.com wat je maandbedrag wordt.
-Vaak krijg je hogere korting als je iets meer verbruik invult. Dat gaat in trappen omhoog. Van 999m3 naar 1000m3 scheelde het bij Vattenfall ooit €25 extra korting.
[ Voor 9% gewijzigd door Bruin Poeper op 28-11-2025 18:15 ]
- 6415 opwek
- 5920 gebruik
- 5190 teruglevering
- 4690 verbruik over meter
Met het aanbod van CB 3jr moet ik een sCOP hebben van meer dan 2,16 om goedkoper te stoken op kWh dan op gas. Ik doe namelijk gemiddeld 50/50 qua stroom gebruik of misschien net 45/55 (normaal/dal) met de WP door de nachttemperaturen.
Dit is qua prijs al met <500m3 netbeheerdertarief voor gas, dit is helaas nog niet herberekend door mijn netbeheerder.
Ik heb altijd moeite met deze dingen:
En:Terugleveren na 2027
Vanaf 2027 verdwijnt de salderingsregeling, waardoor je voor iedere teruggeleverde kWh een vergoeding gaat ontvangen en kosten moet betalen.
- Bij Budget Energie bedragen de terugleverkosten vanaf 2027 € 0,0258 per kWh en de terugleververgoeding € 0,0308
- Bij Coolblue Energie bedragen de terugleverkosten vanaf 2027 € 0,064977 per kWh en de terugleververgoeding € 0,070
Wat ik ook niet kan vinden is de uitleg op 'Vaste terugleverkosten per jaar'Alle vermelde bedragen zijn inclusief 21% btw.
Op de terugleververgoeding na, want die wordt standaard zonder btw uitgekeerd.
Want als ik naar de tarieven kijk:
:strip_exif()/f/image/Fyh9NySNg8lPZQc8Dvk86USJ.png?f=user_large)
En ik doe mijn 5200 kWh * € 0,064977 kom ik uit op €337,88 en niet op € 598,00. En ik snap het idee van 'vast' maar doelen ze dan op het feit dat het niet uitmaakt of ik 1 kWh of 5200 kWh terug zou leveren? Of zit er nog enige vorm van staffel achter die ik onder tarieven niet kan vinden?
Want als ik mijn 3500/1700 kWh teruglevering naar 350/170 kWh aanpas gaat de 'Vaste terugleverkosten per jaar' ook van €598,00 naar €59,80 wat mij het idee geeft dat het helemaal niet zo vast is als ze zeggen, maar bereken lukt mij niet.
Waar doe ik dit fout?
Het hele aanbod:
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dit ziet er inderdaad erg interessant uit! Vattenfall hun vaste tarief is overigens 22 cent zag ik, dat is ook niet gek. Alleen zo jammer van die terugleverkosten etc. Ik zie Vattenfall ook bijna in geen een vergelijkingssite terugkomen.timvanloon schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:49:
Vattenvall TijdprijsTrend
Toch wel interessant denk ik voor mensen die niet al teveel risico willen lopen met dynamisch maar redelijk hun verbruik kunne sturen en een keer duidelijk uitgelegd / gevisualiseerd ook is;
Denk dat ik hier ook van gebruik ga maken , heb batterijen 15kw en 2 EV 's die ik wel kan sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Mooper op 29-11-2025 12:46 ]
De ACM lijkt hierop te hinten op hun website: https://www.consuwijzer.n...an-een-energieleverancier
Als dat kan: hoe dan?Hebt u zonnepanelen, en levert u elektriciteit terug? Het kan gunstig zijn om aparte leveranciers te kiezen voor levering en teruglevering.
[ Voor 54% gewijzigd door AirX op 29-11-2025 21:56 ]
Nee dat kan nog nietAirX schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:54:
Weet iemand of je op één elektriciteitsaansluiting (EAN) twee verschillende leverancier kunt hebben? Namelijk één voor afname en één voor teruglevering?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee ben niet zo op de hoogte van die nieuwe wetten waar ze mee bezig zijn.
Zal nog wel één of twee jaar duren
1 PVoutput . Dongen NB
Daar hebben ze een typefout gemaakt met een 0'tje. Ik had dat door nadat ik via vergelijkingssites had gekeken. Heel slordig van ze.True schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:52:
Wat ik ook niet kan vinden is de uitleg op 'Vaste terugleverkosten per jaar'
Want als ik naar de tarieven kijk:
[Afbeelding]
En ik doe mijn 5200 kWh * € 0,064977 kom ik uit op €337,88 en niet op € 598,00. En ik snap het idee van 'vast' maar doelen ze dan op het feit dat het niet uitmaakt of ik 1 kWh of 5200 kWh terug zou leveren? Of zit er nog enige vorm van staffel achter die ik onder tarieven niet kan vinden?
Want als ik mijn 3500/1700 kWh teruglevering naar 350/170 kWh aanpas gaat de 'Vaste terugleverkosten per jaar' ook van €598,00 naar €59,80 wat mij het idee geeft dat het helemaal niet zo vast is als ze zeggen, maar bereken lukt mij niet.
Waar doe ik dit fout?
Het hele aanbod:
[Afbeelding]
Wat is 'daar' precies? Wat is de typfout?Locolau schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:01:
[...]
Daar hebben ze een typefout gemaakt met een 0'tje. Ik had dat door nadat ik via vergelijkingssites had gekeken. Heel slordig van ze.
Nu wil ik alleen het gas oversluiten naar een andere leverancier. Na de opzegvergoeding houden we nog zo'n €600 over tov we nu met gas bij Greenchoice zouden blijven.
Wat ik in de voorwaarden niet kan terugvinden is of gas los over te sluiten is van stroom. Oftewel ons huidige contract met de stroom wil ik graag door laten lopen tot einde contract, met de huidige voorwaarden.
Iemand een idee hoe dit zit en of alleen gas zonder gevolgen voor het stroomcontract over te sluiten is?
Ik heb dit ook gedaan bij Greenchoice maar dan andersom: elektriciteit laten vervallen en gas door laten lopen. Geen enkel probleem.petertje30 schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:07:
Ons 3 jarig energiecontract voor stroom en gas loopt in oktober 2026 af. We hebben dus nog niet te maken met terugleverkosten.
Nu wil ik alleen het gas oversluiten naar een andere leverancier. Na de opzegvergoeding houden we nog zo'n €600 over tov we nu met gas bij Greenchoice zouden blijven.
Wat ik in de voorwaarden niet kan terugvinden is of gas los over te sluiten is van stroom. Oftewel ons huidige contract met de stroom wil ik graag door laten lopen tot einde contract, met de huidige voorwaarden.
Iemand een idee hoe dit zit en of alleen gas zonder gevolgen voor het stroomcontract over te sluiten is?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Voor 2026 ben ook ik op zoek naar een energieleverancier. Wij verhuizen naar een oudere woning met stroom, gas en 8 x 365Wp zonnepanelen.
Ik zie door alle bomen het bos niet meer; ik kan me hier veel te veel in verliezen. Hebben jullie advies voor mij? Ik ken mijn toekomstige verbruiks- en opwekcijfers nog niet. De huidige eigenaren hebben in de vragenlijst aangegeven in 2024 1700 kWh energie opgewekt te hebben (of dat teruggeleverd is, wordt mij nog niet duidelijk).
Het gasverbruik was 1055 m³ en het elektriciteitsverbruik totaal 2448 kWh met vier personen (twee volwassenen, twee kinderen). Wij zijn straks met twee volwassenen.
Ik hou wel van optimaliseren, maar daarom raak ik hier de weg ook in kwijt. Ik heb Home Assistant en wil mijn toekomstige huis wel verduurzamen. Welke aanbieders zouden jullie aanraden en naar welke moet ik echt niet kijken (of worden vaak gezien als valse hoop)? Nog geen voorkeur voor vast of dynamisch. Ik durf het aan, maar partner voelt veel voor vastigheid.
Dank!
Eerste jaar is lastig tot onmogelijk, je hebt geen idee hoe de vorige bewoners hebben gestookt, hoe jij dat gaat doen en hoeveel stroom jij gaat verbruiken.jorismathijssen schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:05:
Hoi allen,
Voor 2026 ben ook ik op zoek naar een energieleverancier. Wij verhuizen naar een oudere woning met stroom, gas en 8 x 365Wp zonnepanelen.
Ik zie door alle bomen het bos niet meer; ik kan me hier veel te veel in verliezen. Hebben jullie advies voor mij? Ik ken mijn toekomstige verbruiks- en opwekcijfers nog niet. De huidige eigenaren hebben in de vragenlijst aangegeven in 2024 1700 kWh energie opgewekt te hebben (of dat teruggeleverd is, wordt mij nog niet duidelijk).
Het gasverbruik was 1055 m³ en het elektriciteitsverbruik totaal 2448 kWh met vier personen (twee volwassenen, twee kinderen). Wij zijn straks met twee volwassenen.
Ik hou wel van optimaliseren, maar daarom raak ik hier de weg ook in kwijt. Ik heb Home Assistant en wil mijn toekomstige huis wel verduurzamen. Welke aanbieders zouden jullie aanraden en naar welke moet ik echt niet kijken (of worden vaak gezien als valse hoop)? Nog geen voorkeur voor vast of dynamisch. Ik durf het aan, maar partner voelt veel voor vastigheid.
Dank!
Als je een ietwat accurate inschatting wil maken:
- berekenen opwek met PV-installatie via: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html doe de uitkomst *1,15 pvcalc is wat conservatief;
- van dit resultaat zul je gebaseerd op jouw inrichting v.d. woning, levensstijl en plaatsing v.d. panelen zo'n 5% tot 25% zelf gebruiken (oost-west is meer zelf gebruik dan volledig op zuid bijv.), ik zou gokken op 10% dit trek je van de eerdere uitkomst af;
- nu heb je je teruglevering die je invult bij een vergelijkingssite;
- als het een dubbele meter betreft moet je ook nog de afweging normaal/daluren maken voor het gemak zou ik 67/33% doen;
- gebruik zou ik persoonlijk je huidige gebruik nemen indien je geen verwarming op stroom hebt en dat straks ook niet hebt, ga je van gas naar inductie doe +200 kWh, ga je groter wonen dan nu doe er ook +200 kWh bij;
- met die uitkomst zou ik bij een dubbele meter zo'n 60/40% hanteren, maar als je daar nu data van hebt is dat leidend;
- trek die eerdere 10% eigen gebruik af van je te verwachtten gebruik;
- gas zou ik bij een beetje goed contact vragen hoe hoog ze stoken, want enkel die 1050 m3 zegt helemaal niets daar kun je wellicht nog iets mee, gezien vorig jaar vrij mild was zou ik +15% doen om veilig te zitten of als je zeer zuinig stookt gelijk houden of iets naar beneden aanpassen.
Dit is niet heilig, maar het beter dan niets. Inhoudelijk maken energieleveranciers niet zo heel veel verschil. Het enige wat ze echt voor je doen is administratie, sommigen zijn daar beter in dan anderen.
[ Voor 4% gewijzigd door True op 01-12-2025 00:01 ]
Volgens mij werken ze met een inschatting van de beursprijs. Dat is lastig schatten, want het gaat om dynamische contracten. Dus ja, dat is niet echt goed te vergelijken. Dan zou het eerder om aanvullende voorwaarden gaan dan om de prijzen zelf lijkt me.Ilya schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:40:
Ik overweeg over te stappen na de aankondiging van Tibber, en ik krijg uit alle vergelijkers Frank Energie (o.a. door de €155 korting). Maar hun aanbod lijkt veel te rooskleurig. Ook zie ik negatieve reviews, maar veel daarvan lijken mensen die het zelf niet goed hebben uitgezocht. Op Independer kom ik uit op -€18/m bij Frank vs €6,50 bij Tibber (zonder nog de nieuwe verkoopvergoeding). Zelfs zonder korting zou ik dan uitkomen op -€5 bij Frank, terwijl hun tarieven minder gunstig lijken voor zowel inkoop als verkoop. Mijn verbruik van het net is ongeveer 3000 kWh (en nog zo'n 2200 van eigen panelen) en ik lever ook ongeveer 3000 kWh terug. Helaas kan ik binnen Independer niet 1 op 1 vergelijken met Tibber. Mis ik nu iets, of is Tibber gewoon eerlijker in hun geschatte aanbod dan Frank Energie?
In de afgelopen 2 jaar heb ik jaarlijks gebruik gemaakt van de aanbiedingen via VEH-veiling, maar vond het aanbod (Budget Energie) niet zo best voor komend jaar. Mezelf een beetje ingelezen hier en een vergelijking gedaan op Gaslicht en de tip gebruikt die ik hier eerder las!
Ipv ‘overstappen’ heb ik ‘verhuizing’ ingevuld bij de filters en dat leverde mij €70 extra korting op bij Eneco, dus €475 ipv €405 aan het eind vh jaar. Het enige wat ik moest doen is zelf mij contract opzeggen bij Essent (30 seconde via de app) en via Gaslicht een nieuw jaarcontract afgesloten bij Eneco!
Dank voor de tip dus ;-)
Heb jij toevallig ook een warmtepomp? Ik zit namelijk te twijfelen om overstappen van een dynamisch contract naar een vast contract want ik betaal mij deze winter echt veel. De eerste 2 dagen van december heb ik al 6 euro aan stroomkosten gemaakt en ik woon alleen. Maak amper gebruik van iets.Roosje1966 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:39:
Ik stap ieder jaar wel over vwb energieleverancier en sluit dus meestal een 1-jarig contract af. Ik woon in een appartement en er zijn geen zonnepanelen aanwezig, dus zo ingewikkeld is het allemaal niet.
In de afgelopen 2 jaar heb ik jaarlijks gebruik gemaakt van de aanbiedingen via VEH-veiling, maar vond het aanbod (Budget Energie) niet zo best voor komend jaar. Mezelf een beetje ingelezen hier en een vergelijking gedaan op Gaslicht en de tip gebruikt die ik hier eerder las!
Ipv ‘overstappen’ heb ik ‘verhuizing’ ingevuld bij de filters en dat leverde mij €70 extra korting op bij Eneco, dus €475 ipv €405 aan het eind vh jaar. Het enige wat ik moest doen is zelf mij contract opzeggen bij Essent (30 seconde via de app) en via Gaslicht een nieuw jaarcontract afgesloten bij Eneco!
Dank voor de tip dus ;-)
Nee, geen warmtepomp hier.RuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:10:
[...]
Heb jij toevallig ook een warmtepomp? Ik zit namelijk te twijfelen om overstappen van een dynamisch contract naar een vast contract want ik betaal mij deze winter echt veel. De eerste 2 dagen van december heb ik al 6 euro aan stroomkosten gemaakt en ik woon alleen. Maak amper gebruik van iets.
Er wordt in de situatie WP en zonnepanelen (en geen EV en/of accu) wel vaker overgestapt naar een vast contract, vooral met nog het laatste jaar om eea te salderen.RuneScimi007 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:10:
[...]
Heb jij toevallig ook een warmtepomp? Ik zit namelijk te twijfelen om overstappen van een dynamisch contract naar een vast contract want ik betaal mij deze winter echt veel. De eerste 2 dagen van december heb ik al 6 euro aan stroomkosten gemaakt en ik woon alleen. Maak amper gebruik van iets.
Ik vind die 0,20/kWh wel erg aantrekkenlijk maar ik lees heel erg veel slechte reviews en heb eigenlijk geen zin in gezeik om een paar honderd euro te besparen. (heb PV, EV, WP en thuisbatterij).
Ik neem alleen stroom af in nov-feb maar dan zijn de dynamische prijzen dusdanig hoog dat ze (gewogen) gemiddeld veel hoger zijn 0,20 en zelfs meer dan 0,26/kWh.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Omdat het collectief is, staat beschreven op de website van VEH: https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie. Eerste zin: "Samen overstappen = voordeliger"Aziona schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 09:50:
Ik zit momenteel bij Vattenfall met een variabel contract met 0,28/kWh en geen gas. Ik heb een aanbod voor Budget Energie via VEH voor 0,20/kWh. Als ik het invul op de website van Budget Energie dan komt er 0,256/kWh uit. Dat verschil is wel erg groot. Hoe kan dat?
Overigens zijn de tarieven via de website van de leveranciers of voor vaste klanten vaak hoger. Als je als nieuwe klant via de vergelijkers naar Budget overstapt is het tarief: €0,2415. Budget is niet de enige die dat doet.
Merci, aangezien het verschil wel erg groot is verwachtte ik ergens een addertje, zeker met zoveel slechte reviews.Novax schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:13:
[...]Omdat het collectief is, staat beschreven op de website van VEH
Zit tegelijkertijd ook een aanbod van Coolblue bij. De hogere terugleverkosten van Budget Energie worden gecompenseerd door de hogere bonus. Het is mij nog niet duidelijk waarom de maandeijkse kosten vergelijkbaar zijn ondanks dat het kWh-tarief ruim 20% lager is.
| |
[ Voor 11% gewijzigd door Aziona op 05-12-2025 10:44 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Als ik geen warmtepomp had gehad dan had ik het wel gedaan, maar ik zit te twijfelen omdat ik niet goed kan inschatten hoeveel ik voor de elektriciteit ga betalen in de winter als mijn warmtepomp lekker staat te brommen.
Ik heb nu een variabel contract (overblijfsel van een vast contract) dus ik kan elk moment opzeggen.
Gegevens:
Hoekhuis uit 1976, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen
| Verbruik | |
| T1 nacht en weekend | 3200 kWh |
| T2 piek | 2400 kWh |
| Totaal | 5600 kWh |
| | |
| Teruglevering | |
| T1 nacht en weekend | 1300 kWh |
| T2 piek | 3400 kWh |
| Totaal | 4700 kWh |
| | |
| Gas | 50 m3 |
Warmtepomp met vloerverwarming - 3000 kwh per jaar (voornamelijk in de winter dus)
Warmtepompboiler - 1000 kwh per jaar
Teruglevering:
Zonnepanelen produceren 6000 kwh per jaar
Teruglevering 4700 kwh per jaar
Het gasverbruik is van de gashaard die we af en toe aan hebben (en ja die willen we houden).
Een goedkoop vast contract voor 1 jaar kost ongeveer 60 euro per maand.
Een goedkoop dynamisch contract kost ongeveer 30 euro per maand.
Is het wijsheid om te switchen naar dynamisch?
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Ik zou zeggen een goedkoop vast contract, zodat je nog volledig gebruik kunt maken van het salderen.hupie679 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:31:
Ik twijfel of ik een dynamisch contract moet afsluiten.
Als ik geen warmtepomp had gehad dan had ik het wel gedaan, maar ik zit te twijfelen omdat ik niet goed kan inschatten hoeveel ik voor de elektriciteit ga betalen in de winter als mijn warmtepomp lekker staat te brommen.
Ik heb nu een variabel contract (overblijfsel van een vast contract) dus ik kan elk moment opzeggen.
Gegevens:
Hoekhuis uit 1976, 2 volwassenen en 2 kleine kinderenVerbruik details:
Verbruik T1 nacht en weekend 3200 kWh T2 piek 2400 kWh Totaal 5600 kWh Teruglevering T1 nacht en weekend 1300 kWh T2 piek 3400 kWh Totaal 4700 kWh Gas 50 m3
Warmtepomp met vloerverwarming - 3000 kwh per jaar (voornamelijk in de winter dus)
Teruglevering:
Het gasverbruik is van de gashaard die we af en toe aan hebben (en ja die willen we houden).
En ik zou toch kijken naar de mogelijkheden om van dat beetje gas af te komen, want de vaste kosten zijn behoorlijk en zonde voor zo'n beetje verbruik. Wat je 'wint' met het juiste contract kiezen, ben je meer dan dik kwijt aan dat gas...
Misschien flessengas voor die haard?
Je kan vast nemen en het komende jaar gaan monitoren zodat je volgend jaar als de saldering er af gaat een beter inzicht hebt in je verbruik (per kwartier). En wellicht al een beetje kijken waar je kan sturen alsof je dynamisch hebt.hupie679 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:31:
Ik twijfel of ik een dynamisch contract moet afsluiten.
Gegevens:
Hoekhuis uit 1976, 2 volwassenen en 2 kleine kinderenVerbruik details:
Verbruik T1 nacht en weekend 3200 kWh T2 piek 2400 kWh Totaal 5600 kWh Teruglevering T1 nacht en weekend 1300 kWh T2 piek 3400 kWh Totaal 4700 kWh Gas 50 m3
Teruglevering:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.
:strip_exif()/f/image/asdIgUHU7UJKAKFncpUxA3cw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/fjQESfkBMd2SL6vO3TTrUAlh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/KdXkB6ktashVGNbFlUmTZeVt.png?f=fotoalbum_tile)