Met zo'n laag gasverbruik zou ik gas apart doen en uitkijken naar een gascontract met een hoge bonus die niet afhankelijk is van het opgegeven verbruik. Zoals Engie deze week had maar die zijn nu helaas weg. Enige opties op dit moment zijn Greenchoice met €125 bonus of United Consumers met €220 via speciale link Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic". Maar wellicht komen er nog betere opties voor 1 september als de Iran situatie weer stabiliseert.KoningPaulus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 17:06:
Toch ook maar even jullie advies inwinnen:
Situatie:Verbruik sep 2024 - sep 2025:
- 2 onder 1 kapper, goed geïsoleerd.
- Airco's als hoofdverwarming, CV als bijverwarming bij flinke kou.
- Koken elektrisch, Quooker voor warm water in de keuken
- Gasverbruik jaarlijks +- 300-400m3
- 4000Wp zonnepanelen, zuid georiënteerd
- Vast contract zonder terugleverkosten t/m 1 september 2026
- Anker Solix Max AC 7 kWh in afwachting van levering. Verwacht mijn zelfgebruik hiermee te verdubbelen, gezien de laad/ontlaad capaciteit van 3500W die ik technisch kan gaan realiseren.
- Beginnend met Home Assistant om meer op elkaar te laten afstemmen.
- Nabije toekomst: eventueel een EV, eventueel een 7kWh uitbreiding op de Anker
- Ingeschreven op de VEH van september; geen idee hoe dat werkt en wanneer je dat kan laten ingaan / iets van hoort
Zelfvoorzienend: 1307 kWh
Netafname: 2990 kWh
Teruglevering: 2707 kWh
Verbruik sep 2025 - heden:
Zelfvoorzienend: 1214 kWh
Netafname: 3294 kWh
Teruglevering: 1847 kWh
Grafiekjes ter illustratie + indicatie hoeveel er per maand wordt verbruikt en teruggeleverd.
Concrete vragen:Thanks voor het meedenken!
- Wat raden jullie aan (en waarom) voor de rest van 2026 gezien de terugleverkosten en de laatste maanden salderingsregeling?
- Wat raden jullie aan voor 2027 en verder?
- Thuisaccu uitbreiden in combinatie met een nieuw vast of dynamisch contract zinvol?
- Gezien mijn verbruik door het jaar heen twijfel ik of dynamisch verstandig is, hoor graag jullie kijk hierop. Ik ben er daarnaast achter dat ik via de Growatt server omgeving de zonnepanelen (die overigens in serie liggen) af te laten schalen bij dynamisch contract icm negatieve prijzen.
Wat betreft stroom is het gewoon heel moeilijk te zeggen, zekere als je ook nog een batterij neemt en ook nog een EV. Dan hangt het heel erg af van de persoonlijke situatie. Maar als je gas los hebt van stroom ben je in ieder geval wel wat flexibeler met stroom.
VEH doet ook nog een veiling binnenkort waar je je vrijblijvend voor ik kan schrijven, https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie
:strip_exif()/f/image/h9sLLU9EtUQZpLvVlhDXAToR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HhDv3tSyrGMIbJqLvzCPydZm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LhUJwBoRsgUZXrOU0XUR1PeW.jpg?f=fotoalbum_large)