Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Hier dus opwek van ongeveer 3.000 kWh en afname verwachten we voor nu op zo’n 4500 kWh. We hebben dus 1500 kWh meer nodig.

Maar stel: we gaan meer laden op eigen zonnestroom en dus op momenten dat de zon schijnt in de gunstige maanden, dan heb je toch minder afname van het net?
Dan ga ik de berekening helemaal juist maken voor mensen die zoals jij meer nodig hebben dan de zonnepanelen leveren. Pak ik jouw verbruikscijfers gecombineerd met mijn behaalde prijzen.
Kosten zijn dan 3000 x 0,04 = € 120 + de kosten van de de 1500 kWh die hoger zijn dan die 19 cent. Mijn afname kosten zijn 23 cent. Dus 1500 x 0,04 = €60
Totale kosten dus 120 + 60 = €180 Dat is veelal minder dan de terugleverkosten bij een vast contract.

[ Voor 21% gewijzigd door Gerardus1956 op 03-10-2025 22:30 ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

Dan ga ik de berekening helemaal juist maken voor mensen die zoals jij meer nodig hebben dan de zonnepanelen leveren. Pak ik jouw verbruikscijfers gecombineerd met mijn behaalde prijzen.
Kosten zijn dan 3000 x 0,04 = € 120 + de kosten van de de 1500 kWh die hoger zijn dan die 19 cent. Mijn afname kosten zijn 23 cent. Dus 1500 x 0,04 = €60
Totale kosten dus 120 + 60 = €180 Dat is veelal minder dan de terugleverkosten bij een vast contract.
Maar ik lees dan niets over een bonus van 170 euro en cashbackxl van 40 of 100 euro.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:24
THE_BASE schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:56:
[...]

Maar ik lees dan niets over een bonus van 170 euro en cashbackxl van 40 of 100 euro.
Dat is wat ik mist veroorzaken noem. Dergelijke zaken maken het simpel vergelijken wat moeilijker voor velen.
Voor jou en mij, is dat een kwestie van rekenen. Plussen of minnen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:07
Wij moeten per 1-11-2025 een nieuw contract. Wil gaan voor een vast jaarcontract want dit past ons momenteel het beste. Nu zal dat nieuwe contract lopen tot 1-11-2026 en dan zullen we de laatste 2 maanden van 2026 niet kunnen salderen, want ons verbruik in die maanden ligt hoger dan onze opwek.

November - december
Verbruik +/- 220kwh per maand
Opwek: 70-130kwh per maand.

Komende november ben ik zelf 15 dagen weg en rij in een plug in hybride, dus die 2 weken hoef ik niets te laden. Mijn vrouw is tot december thuis en rijdt een EV, dus die hoeft ook niet veel te laden. Kortom in november 2025 zal ons verbruik lager liggen dan november 2026.

Is het een idee om tot 1-1-2026 het huidig contract over te laten gaan naar variabel. Dan kan ik daarna heel 2026 nog salderen. Natuurlijk heeft variabel in die periode wel risico's... of kan ik beter gaan naar een modelcontract voor 2 maanden?

[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 06-10-2025 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:19:
Wij moeten per 1-11-2025 een nieuw contract. Wil gaan voor een vast jaarcontract want dit past ons momenteel het beste. Nu zal dat nieuwe contract lopen tot 1-11-2026 en dan zullen we de laatste 2 maanden van 2026 niet kunnen salderen, want ons verbruik in die maanden ligt hoger dan onze opwek.

November - december
Verbruik +/- 220kwh per maand
Opwek: 70-130kwh per maand.

Komende november ben ik zelf 15 dagen weg en rij in een plug in hybride, dus die 2 weken hoef ik niets te laden. Mijn vrouw is tot december thuis en rijdt een EV, dus die hoeft ook niet veel te laden. Kortom in november 2025 zal ons verbruik lager liggen dan november 2026.

Is het een idee om tot 1-1-2026 het huidig contract over te laten gaan naar variabel. Dan kan ik daarna heel 2026 nog salderen. Natuurlijk heeft variabel in die periode wel risico's... of kan ik beter gaan naar een modelcontract voor 2 maanden?
Bij Variabel moeten ze je 30 dagen van tevoren informeren over een tariefswijziging dus het risico zal hooguit een tariefsverhoging voor de maand december zijn. En dan moet dat tarief ook nog hoger zijn dan de huidige modelcontract tarieven. Zoiets als Energiek variabel lijkt mij dan voordeliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:27
Even een tip voor de shoppers.

Afgelopen weekend zijn de cashbacks weer omhoog gegaan.

De afgelopen weken lagen die lager dan in augustus.

Ik heb net afgesloten bij Vattenfall met een cashback van € 395 via een prijsvergelijker.

Bij een verbruik van 1300 kWh en 500 m3.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Bij Variabel moeten ze je 30 dagen van tevoren informeren over een tariefswijziging dus het risico zal hooguit een tariefsverhoging voor de maand december zijn. En dan moet dat tarief ook nog hoger zijn dan de huidige modelcontract tarieven. Zoiets als Energiek variabel lijkt mij dan voordeliger.
Bedankt voor de tip!

Het is dus met het oog op het verbruik doordat de EV's minder nodig zijn in november goed om het salderen hiermee in 2026 vooruit te schuiven?

En een modelcontract van Energiek? Dan heb ik geen terugleverkosten over die 2 maanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 06-10-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Bedankt voor de tip!

Het is dus met het oog op het verbruik doordat de EV's minder nodig zijn in november goed om het salderen hiermee in 2026 vooruit te schuiven?

En een modelcontract van Energiek? Dan heb ik geen terugleverkosten over die 2 maanden.
Normaal zou het niet uit moeten maken wat betreft salderen maar omdat je nu zeker weet minder te verbruiken heb je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Aldoendex schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:29:
Even een tip voor de shoppers.

Afgelopen weekend zijn de cashbacks weer omhoog gegaan.

De afgelopen weken lagen die lager dan in augustus.

Ik heb net afgesloten bij Vattenfall met een cashback van € 395 via een prijsvergelijker.

Bij een verbruik van 1300 kWh en 500 m3.
Voor Vattenfall is het nu juist naar beneden gegaan, was € 415 en iets daarvoor € 425

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldoendex
  • Laatst online: 22:27
Novax schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Voor Vattenfall is het nu juist naar beneden gegaan, was € 415 en iets daarvoor € 425
De hoogte van de cashbacks verandert per dag.
En, als kleinere gebruiker, krijg je verhoudingsgewijs een lagere cashback.
Daarom zette ik mijn afname er ook bij.

Dit was de laagste prijs, voor mij, die ik de afgelopen weken voorbij heb zien komen.

Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:12
Mn contract loop 01-11 af bij Vattenfall.
Ik heb m'n verbruik duidelijk, echter binnenkort zal er een EV (zakelijke lease) komen, waarbij een eigen laadpaal inzit. Krijg de afgenomen kWh's terugbetaalt.
Nu gaat m'n verbruik omhoog door te laden en terug levering zal minder worden.

Wat is handig om aan te houden hiermee ivm het afsluiten van een vast contract? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:15:
[...]

Ik probeer even voor mezelf te bedenken of ik dan beter voor een contract kan gaan met een zo laag mogelijk stroom en gas tarief omdat ik die maanden niet kan salderen, of juist voor een hoger tarief maar geen terugleverboete.

In de maanden november en december lever ik niet super veel terug, dus zal die boete ook wel niet hoog zijn.

Dit is het modelcontract van Energiek:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Eax4mjn.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 06-10-2025 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:11
Pakhaas schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:08:
[...]

Ik probeer even voor mezelf te bedenken of ik dan beter voor een contract kan gaan met een zo laag mogelijk stroom en gas tarief omdat ik die maanden niet kan salderen, of juist voor een hoger tarief maar geen terugleverboete.

In de maanden november en december lever ik niet super veel terug, dus zal die boete ook wel niet hoog zijn.

[Afbeelding]
Of je neemt een goedkoop contract met boete, en je zet je zonnepanelen uit.
Maar dat is afhankelijk van je verbruik en opwek in die 2 maanden.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]
Gas zou je overigens ook los kunnen afsluiten omdat je daarbij geen rekening hoeft te houden met salderen, dus je kan daarvoor wel een vast contract nemen, bijvoorbeeld Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Edit: Nu is bij Energiek variabel het gastarief ook niet hoog met € 1,1470, maar dat zou dan in november en\of december nog kunnen veranderen. Vaste kosten zijn wel de helft van die bij United Consumers.

[ Voor 11% gewijzigd door Novax op 06-10-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Gas zou je overigens ook los kunnen afsluiten omdat je daarbij geen rekening hoeft te houden met salderen, dus je kan daarvoor wel een vast contract nemen, bijvoorbeeld Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Edit: Nu is bij Energiek variabel het gastarief ook niet hoog met € 1,1470, maar dat zou dan in november en\of december nog kunnen veranderen. Vaste kosten zijn wel de helft van die bij United Consumers.
Kan ook!
Maar dan loopt vanaf dat moment mijn gas contract wel constant apart van stroom lijkt mij.

Bij variabel wordt toch 2x per jaar tarief aangepast. Per 1/7 en 1/1. Daar zou ik dan geen 'last' van moeten hebben van 1/11 tot 1/1

[ Voor 9% gewijzigd door Pakhaas op 06-10-2025 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:30:
[...]

Kan ook!
Maar dan loopt vanaf dat moment mijn gas contract wel constant apart van stroom lijkt mij.
Dat is een nadeel, maar je kan het ook loskoppelen van het model contract mocht je toch daarvoor gaan. Dus stroom 2 maanden model en gas 2 maanden variabel.
Bij variabel wordt toch 2x per jaar tarief aangepast. Per 1/7 en 1/1. Daar zou ik dan geen 'last' van moeten hebben van 1/11 tot 1/1
Bij een variabel contract kan het vaker ten opzichte van het modelcontract. Dat moet wel in de voorwaarden van het contract staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:10:
[...]

Dat is een nadeel, maar je kan het ook loskoppelen van het model contract mocht je toch daarvoor gaan. Dus stroom 2 maanden model en gas 2 maanden variabel.

[...]

Bij een variabel contract kan het vaker ten opzichte van het modelcontract. Dat moet wel in de voorwaarden van het contract staan.
Bedankt. Nuttig.
Ik zal de voorwaarden van Energiek variabel morgen eens doornemen. Liefst heb ik gas en stroom bij elkaar, maar dat is ook puur om gemak. Financieel zal het niet altijd het beste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:09
Pakhaas schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:14:
Financieel zal het niet altijd het beste zijn.
Waarschijnlijk levert het opsplitsen je financieel meer op dan wat je nu aan het uitzoeken bent voor deze 2 maanden...
Terwijl je er voor die twee maanden toch behoorlijk wat moeite in aan het stoppen bent, en gas en stroom scheiden eigenlijk niet meer is dan een extra rekening, in keer per jaar...
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Truus01 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:37:
[...]

Waarschijnlijk levert het opsplitsen je financieel meer op dan wat je nu aan het uitzoeken bent voor deze 2 maanden...
Terwijl je er voor die twee maanden toch behoorlijk wat moeite in aan het stoppen bent, en gas en stroom scheiden eigenlijk niet meer is dan een extra rekening, in keer per jaar...
:+
Ja ik ga gas bij United Consumers doen, die is veruit het goedkoopste nu met 205 euro bonus en 1.13 per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry1980
  • Laatst online: 08-10 22:12
Goedenavond,
Ik ben er toch nog niet helemaal uit.
Ik wek circa 6000kw op en gebruik dit ook. Per saldo dus 0.
Het enige waar voordeel te behalen is zijn lage kosten voor teruglevering.
Kan zo niet vinden of er jaarcontracten zijn waar geen kosten worden gerekend voor teruglevering.
Weet iemand bij leverancier ik moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Berry1980 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:39:
Goedenavond,
Ik ben er toch nog niet helemaal uit.
Ik wek circa 6000kw op en gebruik dit ook. Per saldo dus 0.
Het enige waar voordeel te behalen is zijn lage kosten voor teruglevering.
Kan zo niet vinden of er jaarcontracten zijn waar geen kosten worden gerekend voor teruglevering.
Weet iemand bij leverancier ik moet zijn?
Nee die zijn er niet voor jaarcontracten. Buiten dynamisch hebben alleen modelcontracten geen terugleverkosten maar dat kan per 1 januari of 1 juli volgend jaar ook veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry1980
  • Laatst online: 08-10 22:12
Novax schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:53:
[...]

Nee die zijn er niet voor jaarcontracten. Buiten dynamisch hebben alleen modelcontracten geen terugleverkosten maar dat kan per 1 januari of 1 juli volgend jaar ook veranderen.
Weet iemand waar deze kosten het laagst zijn en/of welke modelcontracten geen terugleverkosten rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Berry1980 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:56:
[...]

Weet iemand waar deze kosten het laagst zijn en/of welke modelcontracten geen terugleverkosten rekenen?
Modelcontracten mogen voor nu nog geen terugleverkosten hebben (dat kan dus gaan veranderen). Daarentegen zijn dan de vaste kosten hoger dan normaal. Meer info hier: Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Volgens mij heeft Energiek nog steeds het beste modelcontract voor mensen die veel terugleveren, zie de post hierboven Pakhaas in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Berry1980 Even snel gekeken op Gaslicht, dan komt Greenchoice of EnergieDirect er als goedkoopste uit met 6000 kWh voor een jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrank
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-10 16:03
Hier ook zonnepanelen bezitter.

Verbruik is +- 3500 per jaar.
Opbrengst is +- 7500 per jaar.

Zitten nu bij Pure Energie en zijn aan het kijken om over te stappen.

Modelcontract Energiek lijkt inderdaad het meest voordelig. Dit zou praktisch op -150 / jaar uitkomen. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
vrank schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:29:
Modelcontract Energiek lijkt inderdaad het meest voordelig. Dit zou praktisch op -150 / jaar uitkomen. Zie ik iets over het hoofd?
Dat de tarieven per 1 januari (en 1 juli) kunnen veranderen. En dat er per 1 januari wellicht terugleverkosten bij komen maar dat is nog niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DD123
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:52
Iemand die weet waarom de prijzen via de energievergelijker van de Consumentenbond standaard lager liggen dan die bij de energieaanbieder zelf (als je de loyaliteitsbonussen buiten beschouwing laat)?

En zijn er ook mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een dynamisch contract (bijv. Frank Energie) via de Consumentenbond? Krijg je dan gewoon dezelfde tarieven als wanneer je direct via Frank Energie gaat + uiteindelijk het bedrag dat ze aangeven onder 'Loyaliteitsbonus per jaar'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
DD123 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:32:
Iemand die weet waarom de prijzen via de energievergelijker van de Consumentenbond standaard lager liggen dan die bij de energieaanbieder zelf (als je de loyaliteitsbonussen buiten beschouwing laat)?
Veel aanbiedingen voor nieuwe klanten van energieleveranciers zijn bij de vergelijkers beter dan bij de leverancier zelf. Bij de vergelijkers moeten de leveranciers direct concurreren, als je bij de leverancier zelf bent via de website of telefonisch hebben ze al een spreekwoordelijke voet tussen de deur.
En zijn er ook mensen die ervaring hebben met het afsluiten van een dynamisch contract (bijv. Frank Energie) via de Consumentenbond? Krijg je dan gewoon dezelfde tarieven als wanneer je direct via Frank Energie gaat + uiteindelijk het bedrag dat ze aangeven onder 'Loyaliteitsbonus per jaar'?
Bij dynamisch volgen de variabele tarieven de spotmarkt. En volgens mij zijn behalve de eventuele bonus de tarieven voor vaste kosten en inkoopvergoeding altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
De cashback voor UC is bij CashbackXL verlaagd naar maximaal 50 euro. Dat komt ongetwijfeld door het cadeau wat je nu krijgt bij een combi gas/energie contract.

De truc met AWIN3 -> CashbackXL lijkt ook niet meer te werken.

Edit: uiteindelijk wél een cashback van 50 euro geregistreerd. Ben benieuwd!

[ Voor 15% gewijzigd door THE_BASE op 14-10-2025 16:24 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik kwam er trouwens achter dat contracten tegenwoordig een opzegtermijn hebben van 30 dagen. Wil met gas overstappen naar UC. Dit op 8 oktober geregeld en die kan pas 8 november ingaan, terwijl mijn energiecontract bij Vattenval 1 november afloopt. Ik vind het wel vreemd dat een vast contract met een vaste einddatum alsnog een opzegtermijn heeft. Je zou denken dat ik we bij het aangaan van het contract de opzegging al hebben geregeld. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11
Op 1 november loopt mijn jaarcontract bij Vattenfall af, dus ik ben aan het rondkijken voor een nieuw vast contract voordat we richting 2027 gaan. We hebben inmiddels zonnepanelen, en ik wil graag checken of mijn aannames kloppen in mijn zoektocht naar het beste contract.

Aannames
  • Er kan nog één jaar volledig gesaldeerd worden, dus het lijkt me verstandig om daar gebruik van te maken en te kiezen voor een vast contract in plaats van een dynamisch contract.
  • Een hoge terugleververgoeding (TLV) betekent niet automatisch dat je op jaarbasis goedkoper uit bent — de terugleverkosten bepalen uiteindelijk de netto-opbrengst.
Maar wat is dan verstandig in onze situatie waar we bereid zijn om zoveel mogelijk te verschuiven in verbruik?
Is het beter om een aanbieder te kiezen met in elk geval een redelijke/hoge TLV zoals Eneco (zie hieronder), en te proberen zoveel mogelijk direct te verbruiken (minstens 30%, liefst richting 40%). of Energie Budget met maar 1 cent aan TLV. Op jaar basis ontlopen ze qua kosten namelijk niet veel.

Verbruik op jaarbasis
Stroom: 3350 kWh
Gas: 560 m3
Geschat opwek: 4000 kWh
Geschat indirect verbruik (30%): 1200 kWh
Geschat Teruglevering: 2800

Eneco's TLV 0.14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVmMsgn-2KMG-PHoz8cAgEwhVzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqelnnWjjvDLqVZ2eeMMbNFO.png?f=fotoalbum_large

Energie Budget's TLV 0.01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8ofG-YpYYw6QlLb2PwFGTtKxJg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFZJMIUeIEdiqpHxTKQOtGTm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
goodfella schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:43:
Op 1 november loopt mijn jaarcontract bij Vattenfall af, dus ik ben aan het rondkijken voor een nieuw vast contract voordat we richting 2027 gaan. We hebben inmiddels zonnepanelen, en ik wil graag checken of mijn aannames kloppen in mijn zoektocht naar het beste contract.

Aannames
  • Er kan nog één jaar volledig gesaldeerd worden, dus het lijkt me verstandig om daar gebruik van te maken en te kiezen voor een vast contract in plaats van een dynamisch contract.
  • Een hoge terugleververgoeding (TLV) betekent niet automatisch dat je op jaarbasis goedkoper uit bent — de terugleverkosten bepalen uiteindelijk de netto-opbrengst.
Maar wat is dan verstandig in onze situatie waar we bereid zijn om zoveel mogelijk te verschuiven in verbruik?
Is het beter om een aanbieder te kiezen met in elk geval een redelijke/hoge TLV zoals Eneco (zie hieronder), en te proberen zoveel mogelijk direct te verbruiken (minstens 30%, liefst richting 40%). of Energie Budget met maar 1 cent aan TLV. Op jaar basis ontlopen ze qua kosten namelijk niet veel.

Verbruik op jaarbasis
Stroom: 3350 kWh
Gas: 560 m3
Geschat opwek: 4000 kWh
Geschat indirect verbruik (30%): 1200 kWh
Geschat Teruglevering: 2800

Eneco's TLV 0.14
[Afbeelding]

Energie Budget's TLV 0.01
[Afbeelding]
Je haalt de TLV en TLK bij Eneco door elkaar. De TLV van Eneco is €0,1523 maar daar gaan de terugleverkosten (TLK) van €0,1423 per kWh van af dus is het effectief ook € 0,01 net als Budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
Wat een geblunder van mij. Ik ben toe aan het weekend. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
goodfella schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:00:
Wat een geblunder van mij. Ik ben toe aan het weekend. |:(
Als je voor eerst hier mee te maken hebt is ook gewoon verwarrend dat leveranciers verschillende methodes hebben voor terugleverkosten. Als het goed is wordt dat met ingang van 2027 allemaal gelijk getrokken.

Let overigens ook op je opzegtermijn, zie de post boven die van jou, Pakhaas in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:27:
[...]

Als je voor eerst hier mee te maken hebt is ook gewoon verwarrend dat leveranciers verschillende methodes hebben voor terugleverkosten. Als het goed is wordt dat met ingang van 2027 allemaal gelijk getrokken.

Let overigens ook op je opzegtermijn, zie de post boven die van jou, Pakhaas in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Ik heb gekozen voor 1 jaar vast van Eneco. Zij hanteren variabele kosten per kWh. Ik ga namelijk spelen met thuisbatterijen (Zendure) gebruiken.

Betreft opzegtermijn van 30 dagen ben ik bewust, ik zal 15 dagen (dus tot 15 nov) even variabele tarieven moeten betalen. Geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door goodfella op 15-10-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:46
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Mijn energie contract loopt binnenkort af, en ik wil overstappen.
Nu heb ik via price wince, Independer en gas en licht sites mijn gegevens ingevuld en bij elke site zie ik andere bedragen waar ik op uit kom.
Iemand enig idee?
Ook vraag ik mij of de bedragen die te voorschijn komen idd de tarieven zijn die ik ga betalen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ericbes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:48:
Ik zie door de bomen het bos niet meer!
Mijn energie contract loopt binnenkort af, en ik wil overstappen.
Nu heb ik via price wince, Independer en gas en licht sites mijn gegevens ingevuld en bij elke site zie ik andere bedragen waar ik op uit kom.
Iemand enig idee?
Ook vraag ik mij of de bedragen die te voorschijn komen idd de tarieven zijn die ik ga betalen/
Over het algemeen hebben de vergelijkers allemaal dezelfde aanbiedingen, maar die aanbiedingen kunnen elk moment veranderen en de ene vergelijker ververst die wat sneller dan de andere. Als je overal exact dezelfde verbruikswaarden invult en hetzelfde adres zal je bij gelijke aanbiedingen op hetzelfde jaarbedrag uit moeten komen. Dat jaarbedrag is een voorspelling maar het enige waar je goed mee kan vergelijken. Wat je uiteindelijk totaal betaalt hangt natuurlijk af van je daadwerkelijke verbruik, kortingen, energiebelasting, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
goodfella schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:43:

Aannames
  • [b][b]
  • [/b][/b]
Bij dynamisch wordt er ook gewoon gesaldeerd.

Wanneer je per 15 november een vastcontract neemt en van 1 november tot 15 november variabel, kan je die 2 weken niet salderen. Dus je duurste periode kan je geen opwek tegenover zetten. Als je dan van 15 november 2025 tot 15 november 2026 een vast contract hebt, kan je de periode van 15 november tot 1 januari 2027 ook niet meer salderen. Je mist hiermee dus ruim 2 maanden salderen.

Als je voor dynamisch kiest heb je geen terugleverkosten, wel salderen. Je zou van 15 november naar Tibber kunnen gaan en zodra je meer hebt opgewekt dan verbruikt stap je over naar Zonneplan om de 2e helft van 2026 ook nog volledig te kunnen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericbes
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:11:
[...]

Over het algemeen hebben de vergelijkers allemaal dezelfde aanbiedingen, maar die aanbiedingen kunnen elk moment veranderen en de ene vergelijker ververst die wat sneller dan de andere. Als je overal exact dezelfde verbruikswaarden invult en hetzelfde adres zal je bij gelijke aanbiedingen op hetzelfde jaarbedrag uit moeten komen. Dat jaarbedrag is een voorspelling maar het enige waar je goed mee kan vergelijken. Wat je uiteindelijk totaal betaalt hangt natuurlijk af van je daadwerkelijke verbruik, kortingen, energiebelasting, etc.
Dat is dus niet het geval, er zit €20 tot €30 per maand tussen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ericbes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:24:
[...]

Dat is dus niet het geval, er zit €20 tot €30 per maand tussen…
Heb je daar een voorbeeld van met het ingevulde verbruik, dan is het wellicht te verklaren. Vandaag heeft bijvoorbeeld United Consumers de bonus verhoogd maar die is niet bij alle vergelijkers op hetzelfde moment doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Heb je daar een voorbeeld van met het ingevulde verbruik, dan is het wellicht te verklaren. Vandaag heeft bijvoorbeeld United Consumers de bonus verhoogd maar die is niet bij alle vergelijkers op hetzelfde moment doorgevoerd.
Ik ben al een week aan het vergelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:29:
[...]

Ik zie de bonus voor UC nog steeds op 215 euro staan bij energievergelijk.nl. Die bonus hadden ze 8-10 ook al, want toen heb ik met die voorwaarden een contract afgesloten bij ze. Via Gaslicht en energievergelijker staat het nog op 180 euro.

Toen het tarief bij UC nog 1.13 per m3 was, was de bonus 205 en pas boven een afname van 800m3 per jaar. Nu is die 1.18 per m3 en is de bonus van 215 niet meer met een minimum afname van 800.

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 15-10-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Wanneer je per 15 november een vastcontract neemt en van 1 november tot 15 november variabel, kan je die 2 weken niet salderen. Dus je duurste periode kan je geen opwek tegenover zetten. Als je dan van 15 november 2025 tot 15 november 2026 een vast contract hebt, kan je de periode van 15 november tot 1 januari 2027 ook niet meer salderen. Je mist hiermee dus ruim 2 maanden salderen.

Als je voor dynamisch kiest heb je geen terugleverkosten, wel salderen. Je zou van 15 november naar Tibber kunnen gaan en zodra je meer hebt opgewekt dan verbruikt stap je over naar Zonneplan om de 2e helft van 2026 ook nog volledig te kunnen salderen.
Dank, ik wist niet dat salderen ook nog van toepassing is bij dynamische contracten. Maar we gaan toch liever voor een vast contract: ik heb het niet zo op schommelende prijzen, voor nu.

Maar helaas valt voorlopig niets te salderen bij ons. :( Mijn excuses, ik was niet volledig hierover: ook al heb ik PV panelen op het dak, Stedin moet de boel nog de verzwaren (3x25A), mid november is dit pas gerealiseerd. (Stedin heeft hier fouten gemaakt, lang verhaal).

Betreft je punt over de resterende periode van 15 nov 2026 tot 31 dec 2026, waar ik niet saldeer, is idd zonde.
Wat raden jullie aan als ik voor een vast contract ga betreft ingangsdatum? Het nieuwe contract pas in te laten gaan op 31-12-2025?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ericbes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:49:
[...]

Ik ben al een week aan het vergelijken
Heb net als voorbeeld een test gedaan met stroom verbruik 1400 / 900 kWh en gas 1000 m3 en krijg bij zowel gaslicht.com, independer.nl, als pricewise.nl Vattenfall als goedkoopste met een maandbedrag van €134, zelfde tarieven en zelfde korting van €400. Alleen bij independer zit iets raars dat ze daar voor gas de verkeerde netbeheerder hebben en het voorspelde jaarbedrag onterecht €10 hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
United Consumers speelt ook wel met de bonussen en tarieven.

Ik heb onlangs gas aangevraagd voor 1,13 per kwh en een cashback van 205 euro + 100 euro via cashbackXL. Die deal was er slechts kort, de tarieven zijn nu verhoogd en de cashback is verlaagd.

Gisteren heb ik energie ook bij ze aangevraagd: 25 cent piek en 21 cent dal, een cashback van 180 euro + 50 euro via CashbackXL. De tarieven zijn vandaag gestegen waardoor ik nu 100 euro duurder uit zou zijn over het gehele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

Ik zie de bonus voor UC nog steeds op 215 euro staan bij energievergelijk.nl. Die bonus hadden ze 8-10 ook al, want toen heb ik met die voorwaarden een contract afgesloten bij ze. Via Gaslicht en energievergelijker staat het nog op 180 euro.

Toen het tarief bij UC nog 1.13 per m3 was, was de bonus 205 en pas boven een afname van 800m3 per jaar. Nu is die 1.18 per m3 en is de bonus van 215 niet meer met een minimum afname van 800.
energievergelijk.nl is een beetje een buitenbeentje onder de vergelijkers want die linken door naar de websites van de energieleveranciers zelf, daardoor krijg je vaak net iets mindere aanbiedingen en is de korting die ze tonen niet gegarandeerd als ze je doorlinken.

United Consumeren heeft overigens vandaag de kortingen verhoogd (zijn wel afhankelijk van je verbruik). Als je 900 m3 invult bij energievergelijk.nl staat er nog €215 maar bij de site zelf is het al € 230. Net als bij de andere vergelijkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:19:
[...]

energievergelijk.nl is een beetje een buitenbeentje onder de vergelijkers want die linken door naar de websites van de energieleveranciers zelf, daardoor krijg je vaak net iets mindere aanbiedingen en is de korting die ze tonen niet gegarandeerd als ze je doorlinken.

United Consumeren heeft overigens vandaag de kortingen verhoogd (zijn wel afhankelijk van je verbruik). Als je 900 m3 invult bij energievergelijk.nl staat er nog €215 maar bij de site zelf is het al € 230. Net als bij de andere vergelijkers.
Maar dan moet je dus wel aan die 900 komen. Ik heb de bevestiging van UC al binnen in de mail en daarin staat de 215 ook al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Maar dan moet je dus wel aan die 900 komen. Ik heb de bevestiging van UC al binnen in de mail en daarin staat de 215 ook al genoemd.
Ja, UC werkt met korting schalen die op basis van je verbruik zouden moeten zijn maar dat kan omzeild worden. Als jij het nu weer via energievergelijk.nl aan zou vragen zou je sinds vandaag €230 korting krijgen i.p.v. €215 ook al is dat niet de schaal die bij een laag verbruik hoort.

Grens voor de €215 schaal is eigenlijk 801m3, daaronder is het €180, de enige schaal die niet verhoogd is vandaag, hoogste schaal is van €270 naar €300 gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:16:
'Gewoon' zou ik het salderen bij dynamisch niet noemen. Het zit daar toch net iets ingewikkelder.
Wat over het algemeen onder salderen wordt verstaan is het winterverbruik kunnen wegstrepen tegen het zomeropwek (en nacht tegen dag). Tegen dezelfde prijs.
En dat laatste is bij dynamisch dus niet. De belasting wordt gesaldeerd, maar de kans is groot dat je voor je (winter/nacht) verbruik een hoger tarief hebt betaald dan je voor je (zomer/dag) opwek hebt gekregen en dat verschil wordt niet gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Hoe kan ik een screenshot plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Truus01 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

'Gewoon' zou ik het salderen bij dynamisch niet noemen. Het zit daar toch net iets ingewikkelder.
Wat over het algemeen onder salderen wordt verstaan is het winterverbruik kunnen wegstrepen tegen het zomeropwek (en nacht tegen dag). Tegen dezelfde prijs.
En dat laatste is bij dynamisch dus niet. De belasting wordt gesaldeerd, maar de kans is groot dat je voor je (winter/nacht) verbruik een hoger tarief hebt betaald dan je voor je (zomer/dag) opwek hebt gekregen en dat verschil wordt niet gesaldeerd.
Het valt en staat volledig met of je je verbruik kunt sturen naar goedkope momenten. Wij hebben hier 2 EV's op de oprit staan, dus ik kan het gebruik goed sturen. Die 2kwh die wij dan verbruiken in een duur moment valt weg tegen de kwh's die ik in de EV stop in een goedkoop moment.

Daarbij heb je dan geen terugleverkosten wat ons al snel 550 euro per jaar scheelt, Daar kan je heel wat dure momenten voor terugkopen. Ook is de stroomprijs vaak hoger dan je bij een vastcontract boven op het salderen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbies
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-10 12:29
ericbes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:02:
Hoe kan ik een screenshot plaatsen
Op Quote klikken en dan in de balk het tweede ikoontje van rechts (afbeelding invoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Als dynamisch niet bij je situatie past kan je ook kiezen voor 2 variabele contracten. Dan kan je halverwege het jaar overstappen naar een andere energieboer en pak je de maximale salderingsperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:40:
[...]

Ja, UC werkt met korting schalen die op basis van je verbruik zouden moeten zijn maar dat kan omzeild worden. Als jij het nu weer via energievergelijk.nl aan zou vragen zou je sinds vandaag €230 korting krijgen i.p.v. €215 ook al is dat niet de schaal die bij een laag verbruik hoort.

Grens voor de €215 schaal is eigenlijk 801m3, daaronder is het €180, de enige schaal die niet verhoogd is vandaag, hoogste schaal is van €270 naar €300 gegaan.
mmm toch wel bijzonder dat er op de site van UC niet over wordt gesproken. Ik heb zelfs bij aanmelding op hun site 650m3 ingevuld.

Dit staat er in de leveringsovereenkomst:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mwyI2OB.jpeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
goodfella schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:04:
[...]

Dank, ik wist niet dat salderen ook nog van toepassing is bij dynamische contracten. Maar we gaan toch liever voor een vast contract: ik heb het niet zo op schommelende prijzen, voor nu.

Maar helaas valt voorlopig niets te salderen bij ons. :( Mijn excuses, ik was niet volledig hierover: ook al heb ik PV panelen op het dak, Stedin moet de boel nog de verzwaren (3x25A), mid november is dit pas gerealiseerd. (Stedin heeft hier fouten gemaakt, lang verhaal).

Betreft je punt over de resterende periode van 15 nov 2026 tot 31 dec 2026, waar ik niet saldeer, is idd zonde.
Wat raden jullie aan als ik voor een vast contract ga betreft ingangsdatum? Het nieuwe contract pas in te laten gaan op 31-12-2025?
Als je nu nog niets kan salderen omdat de panelen nog niet zijn aangesloten, zou ik het op 1-1-2026 in laten gaan. Mocht je wel al salderen, dan maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:49:
[...]

mmm toch wel bijzonder dat er op de site van UC niet over wordt gesproken. Ik heb zelfs bij aanmelding op hun site 650m3 ingevuld.

Dit staat er in de leveringsovereenkomst:
[Afbeelding]
Die schalen worden alleen gebruikt bij aanmelding, als je eenmaal het contract hebt maakt het niet veel meer uit, in tegenstelling tot sommige andere leveranciers die wel condities daarover in hun actievoorwaarden hebben staan en de korting verminderd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Novax schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Die schalen worden alleen gebruikt bij aanmelding, als je eenmaal het contract hebt maakt het niet veel meer uit, in tegenstelling tot sommige andere leveranciers die wel condities daarover in hun actievoorwaarden hebben staan en de korting verminderd kan worden.
Oke. Ik heb 650m3 ingevuld bij aanmelding. Je zou dan toch verwachten dat er dan 180 op de voorwaarden kwam te staan. Dus ik kan er vanuit gaan dat we over 1 jaar 215 terug krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericbes
Lukt niet, ik gebruik een iPad…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:50:
Oke. Ik heb 650m3 ingevuld bij aanmelding. Je zou dan toch verwachten dat er dan 180 op de voorwaarden kwam te staan. Dus ik kan er vanuit gaan dat we over 1 jaar 215 terug krijgen?
Ja bij UC wel en die € 215 korting staat ook expliciet zo omschreven in je overeenkomst dus dat zit wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-10 21:36

Emiel1984

Made in NL

robbies schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:33:
[...]

Op Quote klikken en dan in de balk het tweede ikoontje van rechts (afbeelding invoegen)
ericbes schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:36:
Lukt niet, ik gebruik een iPad…..
offtopic:
Je zal deze geloof ik eerst moeten uploaden onder je account voordat je deze kan toevoegen in een bericht.
https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/

[ Voor 20% gewijzigd door Emiel1984 op 16-10-2025 12:48 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Het valt en staat volledig met of je je verbruik kunt sturen naar goedkope momenten. Wij hebben hier 2 EV's op de oprit staan, dus ik kan het gebruik goed sturen. Die 2kwh die wij dan verbruiken in een duur moment valt weg tegen de kwh's die ik in de EV stop in een goedkoop moment.

Daarbij heb je dan geen terugleverkosten wat ons al snel 550 euro per jaar scheelt, Daar kan je heel wat dure momenten voor terugkopen. Ook is de stroomprijs vaak hoger dan je bij een vastcontract boven op het salderen krijgt.
Klopt, maar dat staat dus los van salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Truus01 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Klopt, maar dat staat dus los van salderen.
Ja maar het stellen dat er bij dynamisch niet gesaldeerd kan worden is ook niet juist. Het werkt anders, maar er is wel degelijk sprake van salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeuxesse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21-10 23:13
Hey,

Ik woon in België en wij twijfelen om te veranderen van energieleverancier nu we sinds half juli een digitale meter hebben. We hebben al veel info opgezocht, maar vinden het wel vrij complex om te weten wat kiezen als voordeligste keuze ...

We zijn met 2 thuis, wonen in een open bebouwing, hebben 18 zonnepanelen waarvan de omvormer 4 kW is. Ons verbruik en injectie kunnen we moeilijk weten aangezien we nog maar recent een digitale meter hebben, maar het gemiddelde van augustus en september samen in HomeWizard is:

- Verbruik: 136.77 -> rond 1600 kWh/jaar
- Injectie: 258.93 -> rond 3100kWh/jaar

Kan dit, is dit normaal?

Nu, we zijn voor tussen nu en het einde van het jaar aan het kijken voor een Plug-in Hybride wagen te kopen (Lynk & Co 01) en als ik dingen mag geloven dat ik op zoek is het best om tussen 20 en 80% te laden en dat komt neer op een 10 kwH per dag. Ik ga uit van 2 dagen in de toekomst laden in het weekend in de zon en 2 dagen in de week bij thuiswerk. En op het werk de resterende 3 dagen als dat mogelijk is om ook te besparen. Dus 4 dagen laden per week = 40 kWh per week / 160 kWh per maand ongeveer. Geen idee of dit realistisch is?

Nu ben ik dit volledig aan het uitzoeken, want de schoonouders raden mij het ten zeerste af om een PHEV te kopen en dat dit nog 'veel te duur is', maar ik kan dit niet geloven. Mss met een volledige elektrische wagen, maar dit moet toch kunnen?

Ik ben dus vanalles aan het opzoeken om in onze situatie de beste en voordeligste keuze te maken. Wie kan ons helpen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Laatst online: 20:14

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Wij zijn bezig met een nieuw contract, UC was voor ons de voordeligste.
In de overeenkomst van United Consumers staat echter de volgende passage.
Hoe moet ik dit lezen.

Vaste terugleverkosten
Vaste terugleverkosten zijn de kosten voor het gedurende het jaar terugleveren van stroom aan het net. De
kosten bestaan uit een vast bedrag per dag, zijn gebaseerd op de door jouw netbeheerder vastgestelde
verwachte teruglevering op het moment van totstandkoming van deze overeenkomst en zijn onafhankelijk van
eventuele saldering. De door jouw netbeheerder vastgestelde teruglevering kan afwijken van de hoogte van de
teruglevering die je hebt opgegeven bij je aanmelding. De vaste terugleverkosten kunnen als gevolg van de
beëindiging van de wettelijke salderingsregeling per 1 januari 2027 mogelijk wijzigen. Als dit het geval is dan
zal UnitedConsumers Energie je daar tijdig voorafgaand aan deze datum over informeren

Nu leveren wij volgend jaar minder dan 3500 kWh terug, 2 jaar geleden nog 4500 kWh.
Wij gaan kosten voor 4500 kWh betalen.

De teruglever kosten die wij gaan betalen zijn volgens UC vast.
Ook al leveren we 7000 terug, het blijft de staffel (10) voor 4500 kWh.
Helaas willen ze dit niet via mail bevestigen na mijn vraag hierover.

Heeft iemand hier ervaring mee bij UC, dus ook al lever je meer terug, de kosten blijven het zelfde omdat dit bij aanvang is afgesproken?

Het gaat overigens om een jaar vast, alleen stroom.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:33
Wilmaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:14:
Wij zijn bezig met een nieuw contract, UC was voor ons de voordeligste.
In de overeenkomst van United Consumers staat echter de volgende passage.
Hoe moet ik dit lezen.

Vaste terugleverkosten
Vaste terugleverkosten zijn de kosten voor het gedurende het jaar terugleveren van stroom aan het net. De
kosten bestaan uit een vast bedrag per dag, zijn gebaseerd op de door jouw netbeheerder vastgestelde
verwachte teruglevering op het moment van totstandkoming van deze overeenkomst en zijn onafhankelijk van
eventuele saldering. De door jouw netbeheerder vastgestelde teruglevering kan afwijken van de hoogte van de
teruglevering die je hebt opgegeven bij je aanmelding. De vaste terugleverkosten kunnen als gevolg van de
beëindiging van de wettelijke salderingsregeling per 1 januari 2027 mogelijk wijzigen. Als dit het geval is dan
zal UnitedConsumers Energie je daar tijdig voorafgaand aan deze datum over informeren

Nu leveren wij volgend jaar minder dan 3500 kWh terug, 2 jaar geleden nog 4500 kWh.
Wij gaan kosten voor 4500 kWh betalen.

De teruglever kosten die wij gaan betalen zijn volgens UC vast.
Ook al leveren we 7000 terug, het blijft de staffel (10) voor 4500 kWh.
Helaas willen ze dit niet via mail bevestigen na mijn vraag hierover.

Heeft iemand hier ervaring mee bij UC, dus ook al lever je meer terug, de kosten blijven het zelfde omdat dit bij aanvang is afgesproken?

Het gaat overigens om een jaar vast, alleen stroom.
Op basis van oude gegevens word staffel bepaalt (soort voorschot ),en bij jaar rekening word de echte staffel bepaald

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:32:
[...]

Hier ook voor het laatste jaar een vast contract gekozen om te profiteren van het salderen. EV laden kan ik sturen, maar dat gaat hier geen honderden euro's schelen. Dan heb ik liever zekerheid en een goede deal. Komt er op neer dat ik straks voor onder de 4 euro per 100 km kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Op basis van oude gegevens word staffel bepaalt (soort voorschot ),en bij jaar rekening word de echte staffel bepaald
Dat zou je verwachten en ook logisch zijn maar dat staat er niet in die voorwaarde. Daar staat toch wel vrij expliciet dat het vast staat op basis van de verwachting van de netbeheerder op het moment van afsluiten. Tenzij er ergens anders in de voorwaarden nog een zin staat dat bij de eindafrekening een correctie kan plaatsvinden op basis van de werkelijke teruglevering.

In de productvoorwaarden bij United Consumers staat het overigens net even anders:
Terugleverkosten:
Als je stroom teruglevert aan het net dan brengt UnitedConsumers Energie vaste terugleverkosten in rekening. De vaste terugleverkosten zijn een vast bedrag per dag gebaseerd op de door je netbeheerder vastgestelde verwachte teruglevering, en staan vast gedurende 1 jaar. De door je netbeheerder vastgestelde verwachte teruglevering kan afwijken van de hoogte van de teruglevering die je hebt opgegeven bij je aanmelding.
Hier ontbreekt het moment waarop het tarief wordt vastgesteld. Daar wordt het niet veel duidelijker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Hier ook voor het laatste jaar een vast contract gekozen om te profiteren van het salderen. EV laden kan ik sturen, maar dat gaat hier geen honderden euro's schelen. Dan heb ik liever zekerheid en een goede deal. Komt er op neer dat ik straks voor onder de 4 euro per 100 km kan laden.
Ja goede deal hoor! Alleen het nadeel voor ons zou zijn dat wij niet een volledig jaar dan nog kunnen salderen en de maanden november en december 2026 niet weg kunnen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pakhaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:13:
[...]

Ja goede deal hoor! Alleen het nadeel voor ons zou zijn dat wij niet een volledig jaar dan nog kunnen salderen en de maanden november en december 2026 niet weg kunnen salderen.
Ah, op die manier. Ik snap het. Hier eindigt het contract op 11-1-2027 en dus komt dat 'gunstig' uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

reneeke1970 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Dat dacht ik ook ja, maar krijg dat niet zo te horen, integendeel.

Heb zojuist met een medewerkster gesproken, bovenstaande letterlijk aangegeven, dat er nu alleen een voorschot bepaald is en dat na een jaar pas een verrekening moet worden gedaan.
UC geeft aan.. ,alles staat vast, ook de terugleverkosten.!

Dus ik vraag, als ik extreem meer ga terug leveren, staat het dan nog steeds vast, betaal ik voor 4500 kWh terug leveren, ook al lever ik bijvoorbeeld 7000 terug.
De reactie is dan, maar wat wilt u dan?
Ik vraag nogmaals om een bevestiging van wat u mij verteld aub.
Antwoord is dan, meneer, lees alles dan maar nog een goed door en u zit nog binnen de termijn dat u kunt opzeggen.

Dus als het niet duidelijk is blijft het niet duidelijk. Ik ben bang dat als ik 7000 terug lever dat er een andere staffel gehanteerd gaat worden, zekerheid krijg je niet

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV, 2025 3 maanden Homewizard thuisaccu, vanaf 20 september 2025 een Marstek Venus E v2 5.12 kWh firmware 154 BMS 216 P1 ct003 v117

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Novax schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Dat zou je verwachten en ook logisch zijn maar dat staat er niet in die voorwaarde. Daar staat toch wel vrij expliciet dat het vast staat op basis van de verwachting van de netbeheerder op het moment van afsluiten. Tenzij er ergens anders in de voorwaarden nog een zin staat dat bij de eindafrekening een correctie kan plaatsvinden op basis van de werkelijke teruglevering.

In de productvoorwaarden bij United Consumers staat het overigens net even anders:

[...]

Hier ontbreekt het moment waarop het tarief wordt vastgesteld. Daar wordt het niet veel duidelijker van.
dit dus, daar zit ik dus mee

[ Voor 3% gewijzigd door Wilmaas op 17-10-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Het is dus toch zoals je zou verwachten, daarom geen bevestiging dus.

https://www.unitedconsumers.com/energie/info/zonnepanelen

Terugleverkosten bij zonnepanelen
Je betaalt terugleverkosten voor het terugleveren van stroom aan het net. Hoe hoog de terugleverkosten zijn, hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Dit wordt bepaald op basis van de teruglevergegevens van de netbeheerder.

Goed om te weten: de terugleverkosten bij zonnepanelen staan vast tijdens de looptijd van je contract. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Hoe hoog zijn mijn terugleverkosten?
De hoogte van de terugleverkosten zijn afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je op jaarbasis aan het net teruglevert. Hierbij wordt gekeken naar de periode tussen de begindatum en de einddatum op je jaarrekening of eindrekening. Hieronder vind je per schaal de terugleverkosten.

hieronder 2 citaten uit een chatbericht vanmorgen
10:22
Bericht van medewerker:Goedemorgen, de vaste terugleverkosten worden na afloop van het contract niet herzien op basis van daadwerkelijke teruglevering. Het betreft dus echt een vaste kostenpost waar niet van afgeweken wordt bij andere waardes. Groetjes, P*******aUC EnergieUC Energie

10:32
Bericht van medewerker:Wij hanteren hiervoor de wet- en regelgeving omtrent het toepassing van de vaste terugleverkosten en zijn transparant in de manier hoe wij dit toepassen. Elke leverancier kan/mag hier op een andere manier mee omgaan. Het zal worden vastgelegd op je contract, ik kan je hiervoor helaas geen bevestiging per mail sturenUC EnergieUC Energie

Het is dus pertinent niet waar, en transparant? dus niet.
U bent gewaarschuwd.

groet!
ga nog 1 keer bellen.

update..
Leuk gesprek gehad, het contract is geldig, de kosten voor terug leveren staan vast, ongeacht hoeveel ik terug lever. De info op de site klopte niet.
Heb het advies gegeven de site of het contract aan te passen, maar of ze dit doen?
Het zou bevestigd worden via de mail dat de terug lever kosten ongeacht hoeveel ik terug lever hetzelfde blijven.
Eerlijk gezegd denk ik dat de info niet klopt en dat ik geen mail ga krijgen.
Het contract is in strijd met hetgeen op hun eigen site staat en wekt verwarring.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilmaas op 17-10-2025 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:55
Misschien niet helemaal het juiste topic maar misschien kunnen jullie me wel verder helpen.

3 maanden geleden heb ik contact gehad met de klantenservice van Greenchoice omdat ik over wilde stappen naar een dynamisch contract ivm een thuisaccu. Zowel telefonisch als via de mail werdt mij verteld dat ik geen opzegboete hoef te betalen omdat ik netto veel meer terug lever. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een energiecontract afgeslopen bij zonneplan.

Nu krijg ik ineens een boete van 260 euro omdat ik mijn contracteen jaar eerder opzeg. Achteraf had ik natuurlijk in mijn contract moeten kijken. Ik heb in de mail zwart op wit staan dat ik geen opzegboete hoef te betalen. Er staat zelfs in dat ik contact op moet nemen met de klantenservice als er wel een boete in rekening wordt gebracht. Echter geven ze aan dat ik de boete gewoon moet betalen.

Is het reëel om dit aan te vechten via mijn rechtsbijstandsverzekeringen? Of gewoon mijn verlies pakken? Uiteindelijk snap ik wel dat het contract geldend is, maar het voelt toch wat zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Robje1244 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:25:
Misschien niet helemaal het juiste topic maar misschien kunnen jullie me wel verder helpen.

3 maanden geleden heb ik contact gehad met de klantenservice van Greenchoice omdat ik over wilde stappen naar een dynamisch contract ivm een thuisaccu. Zowel telefonisch als via de mail werdt mij verteld dat ik geen opzegboete hoef te betalen omdat ik netto veel meer terug lever. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een energiecontract afgeslopen bij zonneplan.

Nu krijg ik ineens een boete van 260 euro omdat ik mijn contracteen jaar eerder opzeg. Achteraf had ik natuurlijk in mijn contract moeten kijken. Ik heb in de mail zwart op wit staan dat ik geen opzegboete hoef te betalen. Er staat zelfs in dat ik contact op moet nemen met de klantenservice als er wel een boete in rekening wordt gebracht. Echter geven ze aan dat ik de boete gewoon moet betalen.
Als je netto teruglevert wat is dan de berekening voor die €260?
Is het reëel om dit aan te vechten via mijn rechtsbijstandsverzekeringen? Of gewoon mijn verlies pakken? Uiteindelijk snap ik wel dat het contract geldend is, maar het voelt toch wat zuur.
Je zou eerst een klacht in kunnen dienen bij Greenchoice, https://www.greenchoice.nl/klantenservice/klachten/
Dan zou je nog naar de geschillencommissie kunnen gaan https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Dat kost € 52,50 maar dat krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Wij hanteren hiervoor de wet- en regelgeving omtrent het toepassing van de vaste terugleverkosten en zijn transparant in de manier hoe wij dit toepassen.

[rant mode=on]
Welke wet- en regelgeving regelt dan het in rekening kunnen brengen van de teruglever kosten? Het is juist het ontbreken van die wet- en regelgeving die het mogelijk maakt om de teruglever kosten van de klanten af te troggelen.
[rant mode=off]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:55
Novax schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Als je netto teruglevert wat is dan de berekening voor die €260?

[...]

Je zou eerst een klacht in kunnen dienen bij Greenchoice, https://www.greenchoice.nl/klantenservice/klachten/
Dan zou je nog naar de geschillencommissie kunnen gaan https://www.degeschillenc...r-ons/commissies/energie/
Dat kost € 52,50 maar dat krijg je terug als je in het gelijk wordt gesteld.
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Ze vermenigvuldigen mijn verbruik met €-0,08 en mijn opwek met €0,08. Daardoor komt er een positief bedrag uit waardoor er een opzegboete gerekend wordt. Volgens mij moet dit andersom. Nu lijkt het alsof ze inderdaad geld mislopen.

Ik ga bovenstaand aangeven bij Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:29

Reinier

\o/

Ik heb een "off by one" dingetje :)

Mijn contract bij Vattenfall loopt op 30 november af (startdatum 1 december 2024) en ik heb een nieuw contract bij UnitedConsumers afgesloten. Bij Vattenfall krijg ik een leuke korting als ik één jaar klant blijf. Maar nu zegt UC te gaan starten met leveren op 30 november. Moet dat dan niet 1 december zijn? Ik wil geen opzegboete voor die ene dag en zeker niet die bonus mislopen :P

Of denk ik te moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Reinier schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:12:

Mijn contract bij Vattenfall loopt op 30 november af (startdatum 1 december 2024) en ik heb een nieuw contract bij UnitedConsumers afgesloten. Bij Vattenfall krijg ik een leuke korting als ik één jaar klant blijf. Maar nu zegt UC te gaan starten met leveren op 30 november. Moet dat dan niet 1 december zijn? Ik wil geen opzegboete voor die ene dag en zeker niet die bonus mislopen :P

Of denk ik te moeilijk?
Contracten bij Vattenfall lopen altijd tot en met laatste dag van de maand. Dus je nieuwe contract moet per 1 december 2025 in gaan, anders heb je grote kans dat je die bonus niet krijgt.

Ik heb hier ook al een discussie over gehad met Vattenfall dat zij niet duidelijk zijn. Er staat in het contract tot 30 november, maar daarmee bedoelen ze eigenlijk tot en met 30 november. Ik verdenk hun ervan dat ze dit met opzet doen, zodat heel veel mensen per ongeluk 1 dag te vroeg gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Pakhaas op 21-10-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Of denk ik te moeilijk?
7 dagen vóór het einde van een vast energiecontract betaal je geen opzegboete dus dat is geen probleem. loyaliteitsbonus kan dat wel zijn maar dat hangt af van hoe strikt Vattenfall dit hanteert. Je zou daarover contact op kunnen nemen met de klantenservice maar dan moet je wel zwart op wit hebben dat je de bonus alsnog krijgt.
Of bij United Consumers de ingangsdatum laten verplaatsen al heb je kans dat je eerst moet annuleren en opnieuw moet aanvragen en dan is de vraag of het aanbod nog hetzelfde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Laatst online: 22:11

Of denk ik te moeilijk?
Neem even contact op met UC om de levering op 1 december te starten. Dit is waarschijnlijk gewoon een formaliteit. Zelf pas ook gedaan bij Budget Energie.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dank voor jullie reacties. UC gaat het niet aanpassen want dat heeft voor één dag geen nut zeggen ze. Zo komen we nergens :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Reinier schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:34:
Dank voor jullie reacties. UC gaat het niet aanpassen want dat heeft voor één dag geen nut zeggen ze. Zo komen we nergens :D
Zit je nog binnen de 14 dagen? Dan zou ik het annuleren en opnieuw aanvragen. Gisteren hadden ze nog 230 euro bonus bij 1 jarig contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Pakhaas schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:49:
[...]

Zit je nog binnen de 14 dagen? Dan zou ik het annuleren en opnieuw aanvragen. Gisteren hadden ze nog 230 euro bonus bij 1 jarig contract.
Ga ik inderdaad doen denk ik. Mijn bonus is trouwens €390 wat ik vrij hoog vind vergeleken met wat ik zoal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Reinier schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

Ga ik inderdaad doen denk ik. Mijn bonus is trouwens €390 wat ik vrij hoog vind vergeleken met wat ik zoal lees.
Dat zal bij gas + stroom zijn denk ik? Maar je moet er wel rekening mee houden dat de aanbieding nu anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-10 08:55
Hallo allemaal,

Tot mijn schrik erachter gekomen dat wij (ik #kuch) tot de slapers behoren.
Wij hebben nu een contract met Powerpeers wat dus een variabel contract is.
Tijd om over te stappen dus. Via Gaslicht.com en de IDIN ons jaarverbruik opgevraagd en dit is wat er uit komt.

Onze situatie:
- gezin van 2 volwassenen en 2 pubers
- Verbruik (totaal) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThIneNKA4ZAUCQ9nGHvylbWBRP0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zDTolytaUzI0mwOITjpTvy8a.png?f=user_large
Wij hebben geen gasaansluiting.

Nu kom ik via de vergelijkers uit op Budget Energie of vandeBron. Als ik direct op de Zonneplan website kijk dan ben ik nog goedkoper uit. Al zie ik daar wel dat het maandelijks bedrag kan wijzigen.
Daar wij een all electric huis hebben ben ik bang dat ik in de komende maanden fors meer ga betalen en uiteraard daarna minder. Zijn er mensen die ook een vergelijkbare situatie hebben met bijv. Zonneplan of een ander dynamisch energiecontract? Volgens de Zonneplan website betaal ik €28 per maand (gemiddeld over 1 jaar) en bij Budget Energie €33.
Ik betaal nu €65 per maand.

Alvast bedankt voor de inzichten.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sappig
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-10 19:44
Reinier schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:34:
Toevallig zit ik eenzelfde soort schuitje bij UC. Dit gaven ze mij zojuist als antwoord:

"Stap je ( mogelijk ) 1 dag eerder over, dan krijg je geen opzegboete, je bonussen of welkomstkortingen blijven gewoon geldig dit is wettelijk zo bepaald."
Hierom passen wij ook geen startdatums aan voor 1 dag.

Na doorvragen zeggen ze:

"Je kunt dit vinden bij de ACM. Ze zullen de bonus gewoon uitkeren ook als je een dag te vroeg overstapt!"

Maar ben er toch niet helemaal gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Sappig schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
"Stap je ( mogelijk ) 1 dag eerder over, dan krijg je geen opzegboete, je bonussen of welkomstkortingen blijven gewoon geldig dit is wettelijk zo bepaald."
Exact dezelfde reactie. Standaardtekst óf dezelfde mdw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sappig schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Toevallig zit ik eenzelfde soort schuitje bij UC. Dit gaven ze mij zojuist als antwoord:

Na doorvragen zeggen ze:

"Je kunt dit vinden bij de ACM. Ze zullen de bonus gewoon uitkeren ook als je een dag te vroeg overstapt!"

Maar ben er toch niet helemaal gerust op.
Kan dat wat betreft de bonus niet zo definitief vinden in de wet of bij de ACM. Zou dat ook zeker navragen bij de partij waar je de bonus van krijgt. Neem aan dat het dan ook in de actievoorwaarden zou staan en dat is vaak niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sappig
Reinier schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:01:
[...]

Exact dezelfde reactie. Standaardtekst óf dezelfde mdw :)
Ik hoop standaardtekst, dat suggereert dat ze vertrouwen hebben in wat ze zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sappig
Via mail ook nog reactie gehad van UC:
"Goed om te weten: het vervroegen of verlaten van de startdatum met 1 dag is gelukkig niet nodig. Dit heeft te maken met de wettelijke regels rondom overstappen:
Stap je 1 dag eerder over? Dan krijg je geen opzegboete van je oude leverancier. Ook je bonussen of welkomstkortingen blijven gewoon geldig. Dit is wettelijk zo bepaald.
Omdat er dus geen enkel financieel nadeel is voor jou, hebben wij ervoor gekozen om de startdatum niet aan te passen voor 1 dag verschil.
Op deze manier voorkomen we onnodige wijzigingen in het proces, terwijl je zeker weet dat je altijd energie hebt én je voordelen behoudt."

En daarnaast nog reactie van PowerPeers waar ik nu zit:
"Bij 1 dag doen we er inderdaad niet moeilijk. Niet over de boete en niet over de welkomstkorting"

Ook wel te begrijpen, anders krijgen ze veel gezeik met 'afrondingsdagen'.

Scheelt weer gedoe met annuleren en opnieuw aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sappig schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:45:
Via mail ook nog reactie gehad van UC:
"Goed om te weten: het vervroegen of verlaten van de startdatum met 1 dag is gelukkig niet nodig. Dit heeft te maken met de wettelijke regels rondom overstappen:
Stap je 1 dag eerder over? Dan krijg je geen opzegboete van je oude leverancier. Ook je bonussen of welkomstkortingen blijven gewoon geldig. Dit is wettelijk zo bepaald.
Omdat er dus geen enkel financieel nadeel is voor jou, hebben wij ervoor gekozen om de startdatum niet aan te passen voor 1 dag verschil.
Op deze manier voorkomen we onnodige wijzigingen in het proces, terwijl je zeker weet dat je altijd energie hebt én je voordelen behoudt."

En daarnaast nog reactie van PowerPeers waar ik nu zit:
"Bij 1 dag doen we er inderdaad niet moeilijk. Niet over de boete en niet over de welkomstkorting"

Ook wel te begrijpen, anders krijgen ze veel gezeik met 'afrondingsdagen'.

Scheelt weer gedoe met annuleren en opnieuw aanvragen.
Het kan inderdaad zijn dat alle energieleveranciers hier niet moeilijk over doen maar je moet dan uitgaan van de coulance van de energieleverancier. En hun IT systemen moeten daar dan ook op ingesteld zijn. Er is volgens mij geen expliciete wet- of regelgeving voor en in de actievoorwaarden staat het meestal ook niet. Het is dus wel goed dan je dan een e-mail hebt van beide leveranciers.

Het gaat overigens om een loyaliteitsbonus, een welkomstkorting moet je vrij snel na aangaan van de overeenkomst al krijgen, daar zijn wel regels voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
Sappig schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:03:
[...]

Ik hoop standaardtekst, dat suggereert dat ze vertrouwen hebben in wat ze zeggen.
Je zou haast eens willen uitproberen om op een schrikkeldag een contract te laten ingaan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Heb hierboven wat geschreven over United Consumers en de manier van terugleverkosten bepalen.

Ik heb het niet bevestigd gekregen via de mail dat de kosten vast staan, of je nu meer of minder terug levert, Het verwachte bedrag is het vaste bedrag. iets met een glazen bol.
Voor mij pakt dit niet voordelig uit. Ze schalen 2 staffels hoger in.

Op hun site is de informatie over dit punt is nog niet aangepakt.
Daar staat nog steeds dat het om het werkelijk terug geleverde gaat in de contract periode.
(de reden dat ik een bevestiging wilde)

Ik heb gekozen voor een andere leverancier die direct energie levert, waar je nog 2,2 cent voor de stroom krijgt die je terug levert.
Nog maar eens 1 jaar de modulatie en het zelf regelen van de omvormers uit laten, en wat meer terug leveren.

Daarna einde salderen en zien we wel verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Ik ben van plan om alvast mijn tweede energie contract af te sluiten, voordat mijn nieuwe tijdelijke contract is ingegaan. Maar ik ben huiverig of dat wel goed gaat bij de ESDN en uitstaande switch aanvragen.

Dus voor de goede orde:
  • Vattenfall t/m 31 okt. (huidig contract)
  • FrankEnergie 1 nov t/m 31 dec. (bevestiging gekregen en gaat op 1 nov in)
  • Eneco vanaf 1. Jan 2026 (gewenst en nog niet besteld)
Kan ik nu alvast voor 1. Jan 2026 al een Eneco contract afnemen, voordat zelfs FrankEnergie is begonnen? M.a.w. kan ik mijn energieleveranciers al vooruit plannen zonder dat de nieuwe van Frank Energie is ingegaan?
Of raakt de boel dan door elkaar door uitstaande ESDN switches op een adres die nog niet gerealiseerd zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
goodfella schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:52:
Ik ben van plan om alvast mijn tweede energie contract af te sluiten, voordat mijn nieuwe tijdelijke contract is ingegaan. Maar ik ben huiverig of dat wel goed gaat bij de ESDN en uitstaande switch aanvragen.

Dus voor de goede orde:
  • Vattenfall t/m 31 okt. (huidig contract)
  • FrankEnergie 1 nov t/m 31 dec. (bevestiging gekregen en gaat op 1 nov in)
  • Eneco vanaf 1. Jan 2026 (gewenst en nog niet besteld)
Kan ik nu alvast voor 1. Jan 2026 al een Eneco contract afnemen, voordat zelfs FrankEnergie is begonnen? M.a.w. kan ik mijn energieleveranciers al vooruit plannen zonder dat de nieuwe van Frank Energie is ingegaan?
Of raakt de boel dan door elkaar door uitstaande ESDN switches op een adres die nog niet gerealiseerd zijn?
Ik heb een keer hetzelfde gedaan, ook met FrankEnergie een maand er tussen, geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Novax schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Ik heb een keer hetzelfde gedaan, ook met FrankEnergie een maand er tussen, geen problemen mee gehad.
Mijn beredenering is om alvast de Eneco 1 jaar vast af te sluiten vanwege de gunstigere tarieven. Mijn vermoeden is dat het na 1 november hoger ligt. Wellicht is het allemaal koffiedik kijken, maar het lijkt me sterk dat gasprijzen dalen naarmate we meer de winter ingaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
goodfella schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Mijn beredenering is om alvast de Eneco 1 jaar vast af te sluiten vanwege de gunstigere tarieven. Mijn vermoeden is dat het na 1 november hoger ligt. Wellicht is het allemaal koffiedik kijken, maar het lijkt me sterk dat gasprijzen dalen naarmate we meer de winter ingaan...
Gas tarieven worden sowieso hoger per 2026 want de energiebelasting op gas gaat € 0.02783 omhoog. Dat geldt natuurlijk voor iedereen maar daar kan je je in de komende maanden op verkijken als ze dat bij de vergelijkers hebben doorgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
goodfella schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Als je nu al afsluit en het zou per 1 november juist lager worden, zit je nog binnen de 14 dagen en kun je opzeggen en opnieuw aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Klopt het dat ik beter 31 december 2025 als startdatum kan kiezen?
Vanaf 1 januari kunnen namelijk nieuwe energiebelastingen en/of transportkosten gelden.
Door het contract te laten starten op 31 december 2025, heb ik op 31 december 2026 de mogelijkheid om een nieuw jaarcontract af te sluiten tegen mogelijk gunstigere tarieven.
Eens?

En is het dan verstandig om 30 december 2025 als einddatum van mijn aankomende contract (FrankEnergie per ingang 1 nov) te nemen, zodat het nieuwe Eneco-jaarcontract precies op 31 december 2025 kan ingaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSHjnr3rGnAHw6DXJaZqoZq7jGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLTJ7HU7oNL1zShwDvam9ok8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
goodfella schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:27:
Klopt het dat ik beter 31 december 2025 als startdatum kan kiezen?
Vanaf 1 januari kunnen namelijk nieuwe energiebelastingen en/of transportkosten gelden.
Door het contract te laten starten op 31 december 2025, heb ik op 31 december 2026 de mogelijkheid om een nieuw jaarcontract af te sluiten tegen mogelijk gunstigere tarieven.
Eens?

En is het dan verstandig om 30 december 2025 als einddatum van mijn aankomende contract (FrankEnergie per ingang 1 nov) te nemen, zodat het nieuwe Eneco-jaarcontract precies op 31 december 2025 kan ingaan?

[Afbeelding]
Nee, de nieuwe energiebelastingen en netbeheer tarieven gelden voor alle contracten, ook contracten die voor 1 januari 2026 zijn afgesloten.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.