Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Helemaal mee eens.VindiGoosh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:23:
[...]
On-topic met betrekking tot energiecontracten: wil je deze onzekere situatie voor zijn, dan is een vast contract geen slecht uitgangspunt, los van het geld gezien. Zeker voor mensen met nog een hoog gasverbruik zonder warmtepomp en zonnepanelen is zekerheid in maandlasten ook wat waard.
Ik zou toevallig vanavond een vriend helpen met overgaan naar een andere dynamische energieleverancier maar ik heb dat uitgesteld totdat duidelijk is dat er óf een (duurzaam) bestand komt (dan alsnog dynamisch) óf dat duidelijk wordt dat het uit de hand loopt en energie lang duurder wordt: in dat geval snel een vast energieabonnement.
(waarmee jouw stelling impliciet alsnog waar wordt
Je kan natuurlijk altijd het aanbod van VEH accepteren, dan heb je 14 dagen om de situatie af te wachten (bedenktermijn).GeEkIe schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Helemaal mee eens.
Ik zou toevallig vanavond een vriend helpen met overgaan naar een andere dynamische energieleverancier maar ik heb dat uitgesteld totdat duidelijk is dat er óf een (duurzaam) bestand komt (dan alsnog dynamisch) óf dat duidelijk wordt dat het uit de hand loopt en energie lang duurder wordt: in dat geval snel een vast energieabonnement.
(waarmee jouw stelling impliciet alsnog waar wordt)
Met wat geluk komt de consumentenbond voor zondag a.s. ook nog met een aanbod.
Het is een beetje geniepig, maar als energieleveranciers andersom kunnen kapitaliseren op jou als consument, dan doen ze het ook
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Daar is niets geniepig aan hoor, je maakt gewoon gebruik van je recht als consument. Ik heb laatst 3 keer een contract bij dezelfde leverancier geannuleerd omdat de tarieven bleven dalen. Uiteindelijk nog voor een andere leverancier gekozen ook omdat die nog voordeliger was.VindiGoosh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Je kan natuurlijk altijd het aanbod van VEH accepteren, dan heb je 14 dagen om de situatie af te wachten (bedenktermijn).
Het is een beetje geniepig, maar als energieleveranciers andersom kunnen kapitaliseren op jou als consument, dan doen ze het ook
Goed om te weten dat dat ook kan, dat vroeg ik mij namelijk nog af (annuleren en dan bij dezelfde voor lagere tarieven weer afsluiten).Novax schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:51:
[...]
Daar is niets geniepig aan hoor, je maakt gewoon gebruik van je recht als consument. Ik heb laatst 3 keer een contract bij dezelfde leverancier geannuleerd omdat de tarieven bleven dalen. Uiteindelijk nog voor een andere leverancier gekozen ook omdat die nog voordeliger was.
Twijfel nu tussen 1 jaar vast ergens anders (budget energie en united consumers zijn de goedkoopste) of (semi)dynamisch via zonneplan of energiek.
Gegevens:
Stroom: 2111 kWh/jaar + 2349 kWh/jaar (geen warmtepomp of EV, wel panelen)
Teruglevering: 580 kWh/jaar + 208 kWh/jaar
Gas: 1079 m³ jaar
Type meter: slimme meter
Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)
Heeft het met mijn vrij standaard waardes veel zin om dynamisch te gaan of zal ik gewoon weer de goedkoopste 1 jaar vast nemen?
Wilde het net afsluiten maar het is inmiddels aangepast naar 215 korting en € 1,2567 /m³. Nu twijfel ik...Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Met de parameter cid=awin3 krijg je als het goed is de hogere korting, dus https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3
Ik heb zelf niet getest of je dan via cashbackxl de cookie behoud die de hogere korting geeft.
Als je een los gas contract zoekt en je hebt een laag gasverbuik kan je de bovenstaande link gebruiken voor een gascontract met €230 korting, tarief is € 1,2313 en € 10,35 per maand vaste kosten. Wel alles goed controleren als je het contract binnen krijgt.
Zonneplan/Tibber spreekt mij erg aan maar of dit verstandig is weet ik dus niet.
Ik heb wel het liefste een vast bedrag per maand.
Mijn situatie:
Tussenwoning 2018
10 zonnepanelen
Geen elektrische auto, warmtepomp etc. dus ik heb een overschot.
Verbruik: 558 kWh / jaar
Verbruik (dal): 1108 kWh / jaar
Teruglevering: 2282 kWh / jaar
Teruglevering (dal): 1089 kWh / jaar
Gas: 723 m3 / jaar
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren om een goede keuze te maken.
[ Voor 14% gewijzigd door qwasd op 18-06-2025 09:16 ]
VindiGoosh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Je kan natuurlijk altijd het aanbod van VEH accepteren, dan heb je 14 dagen om de situatie af te wachten (bedenktermijn).
:strip_exif()/f/image/MU7ypjwjE8hPY2UMNnI4urhe.jpg?f=fotoalbum_large)
Consumentenbond komt pas begin juli. Vandaag een email ontvangen:VindiGoosh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:45:
[...]
Het is ons helaas nog niet gelukt een scherpe deal voor je te regelen. De onrust in het Midden-Oosten zorgt voor spanning op de energiemarkt en het is lastig te voorspellen wat dit voor gevolgen heeft.
Juist daarom willen wij je een echt goede deal aanbieden waarbij je de zekerheid hebt van scherpe tarieven die vaststaan. De aanbiedingen die we kregen voldoen niet aan onze voorwaarden en bieden wij dus ook niet aan. Wel zo eerlijk.
Ik heb ‘m ook gehad. Helaas.earthknake schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:19:
[...]
Consumentenbond komt pas begin juli. Vandaag een email ontvangen:
Het is ons helaas nog niet gelukt een scherpe deal voor je te regelen. De onrust in het Midden-Oosten zorgt voor spanning op de energiemarkt en het is lastig te voorspellen wat dit voor gevolgen heeft.
Juist daarom willen wij je een echt goede deal aanbieden waarbij je de zekerheid hebt van scherpe tarieven die vaststaan. De aanbiedingen die we kregen voldoen niet aan onze voorwaarden en bieden wij dus ook niet aan. Wel zo eerlijk.
In dat geval blijf ik lekker bij VEH 2 jaar vast.
:no_upscale():strip_exif()/f/image/CKSNKT86ujTH4YbrqXLB3wUM.webp?f=user_large)
Kijk een op de site https://www.infomynz.com/ of je met dit excel-model uit de voeten kanRzaan schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:18:
Weet iemand of er een stroomdiagram of iets dergelijks bestaat, waarin je gegevens (postcode, aantal zonnepanelen, jaarlijks verbruik, wel/geen gas, etc.) kunt invullen en dat je dan als resultaat krijgt welke maatschappij en welk contract het gunstigste voor jou zouden kunnen zijn?
[Afbeelding]
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
De pagina opent al niet volledig.clodders schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Kijk een op de site https://www.infomynz.com/ of je met dit excel-model uit de voeten kan
Maar als ik mijn gegevens ga invullen, veranderen andere waarden in #NAAM?
[ Voor 91% gewijzigd door Rzaan op 21-06-2025 18:57 ]
Wat zou je denken van het eigen directe zon verbruik…Rzaan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:53:
Even een zijvraagje. Ik wil van energieleverancier wisselen want bij Vattenfall zit ik sowieso niet goed.
Dus her en der bij leveranciers wat gebruiksgegevens invullen.
Nu was ik op mijn jaarafrekening 2024 aan het kijken wat ik verbruikt en teruggeleverd heb.
Stroom dal 2.863 kWh
Stroom norm. 2.025 kWh
Teruglevering dal 2.798 kWh
Teruglevering norm. 5.891 kWh
Verbruik 4.888 kWh
Teruglevering 8.689 kWh
Als ik echter op mijn app van mijn zonnepanelen kijk, dan zie ik bij opbrengst 11.225,5 kWh staan.
Waar zit dit verschil in?
Inmiddels beantwoord. Maar ik ging er vanuit dat alles eerst de meter in ging en dan uitgesplitst.Rojado schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:58:
[...]
Wat zou je denken van het eigen directe zon verbruik…
Boekhoudkundig vooral.
Maar dat is dus niet zo, zoals ik inmiddels geleerd heb.
Zit nu bij Vattenfall.
Over vorig jaar kreeg ik € 467,34 terug.
Nu doen ze me een aanbod waarbij ik in een jaar € 580,36 zou moeten gaan betalen.
Als ik uitlog bij ze en ik doe een prijsaanvraag dan kan ik niet alles goed invullen, maar dan kom ik op nog altijd een + getal uit. Iets van € 480 per jaar.
Dus heb mijn gegevens van 2024 bij o.a. Tibber ingevuld.
Dan komt een teruggave van € 475 naar voren.
Bij Zonneplan een teruggave van € 315.
Nu is dat bij Tibber en Zonneplan volgens mij een Dynamisch contract en zoals ik begrepen heb is zo'n contract niet gunstig als je veel overproductie hebt.
Dus schotelen ze me niet een veel te gunstig scenario voor?
Als ik bij de Consumentenbond vergelijker alles invul kom ik bij Tibber zelfs op € 515 teruggave terecht.
Next Energy doet er nog een schepje bovenop en geeft dan € 590 terug.
[ Voor 35% gewijzigd door Rzaan op 21-06-2025 20:00 ]
Soms is het mogelijk om het contract later in te laten gaan. Bij die VEH aanbieding die hier eerder is besproken kan dat tot 1 januari.Gipskruid schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 18:22:
He ik zit de afgelopen week weer mee te lezen. Door de tip op dit forum heb ik een aantal jaar geleden een 3 jarig green choice contract afgesloten via Univé. Deze is toen telefonisch verlengd en loopt nu nog tot november van dit jaar. Ik neem enkel stroom af, geen gas. Door de onzekerheid in de wereld twijfel ik om vroegtijdig over te stappen naar budget energie of coolblue, omdat de stroomtarieven nu prima zijn. Maar dan moet ik wel een opzegboete van circa 25 /30 euro betalen. Verbruik is circa 1400 kWh per jaar. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden of iemand hier nog tips of advies over heeft ?
Modelcontract wellicht een optie voor een half jaar van 1 juli tot 1 januari? Geen terugleverkosten en als je dan een partij neemt die ook geen hoge vaste kosten heeft dan kan dat voordeliger zijn maar dat moet je even uitrekenen, zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025Rzaan schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 19:36:
Ik ga ws overstappen.
Zit nu bij Vattenfall.
Over vorig jaar kreeg ik € 467,34 terug.
Nu doen ze me een aanbod waarbij ik in een jaar € 580,36 zou moeten gaan betalen.
Als ik uitlog bij ze en ik doe een prijsaanvraag dan kan ik niet alles goed invullen, maar dan kom ik op nog altijd een + getal uit. Iets van € 480 per jaar.
Dus heb mijn gegevens van 2024 bij o.a. Tibber ingevuld.
Dan komt een teruggave van € 475 naar voren.
Bij Zonneplan een teruggave van € 315.
Nu is dat bij Tibber en Zonneplan volgens mij een Dynamisch contract en zoals ik begrepen heb is zo'n contract niet gunstig als je veel overproductie hebt.
Dus schotelen ze me niet een veel te gunstig scenario voor?
Als ik bij de Consumentenbond vergelijker alles invul kom ik bij Tibber zelfs op € 515 teruggave terecht.
Next Energy doet er nog een schepje bovenop en geeft dan € 590 terug.
Oo dat wist ik niet. Heb het aanbod van VEH opgevraagd. En vanaf de einddatum van mijn huidige contract twee jaar afgesloten. Mooi aanbod! Dankuser109731 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Soms is het mogelijk om het contract later in te laten gaan. Bij die VEH aanbieding die hier eerder is besproken kan dat tot 1 januari.
Is je huidige vaste contract vòòr 1 juni 2023 afgesloten dan gelden vaste opzegvergoedingen. Ik kan op dit moment nog niet afsluiten zonder deze opzegvergoedingen te moeten betalen.Gipskruid schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:51:
[...]
Oo dat wist ik niet. Heb het aanbod van VEH opgevraagd. En vanaf de einddatum van mijn huidige contract twee jaar afgesloten. Mooi aanbod! Dank
DollarUp

[ Voor 95% gewijzigd door Lisadr op 22-06-2025 07:33 ]
GoT, You have to love it!
Ik heb bij Energiek gekeken.Novax schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:05:
[...]
Modelcontract wellicht een optie voor een half jaar van 1 juli tot 1 januari? Geen terugleverkosten en als je dan een partij neemt die ook geen hoge vaste kosten heeft dan kan dat voordeliger zijn maar dat moet je even uitrekenen, zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025
Daar krijg ik volgens de berekening ook iets van € 195 terug.
Maar zijn je gedachten over Tibber?
Denk je dat hun berekening stand houdt in de praktijk?
Ik zat weken te dubben om naar dynamisch te gaan of niet. De terugleverkosten (bijna 300 euro) staan mij niet aan en daarom overweeg ik over te stappen naar Zonneplan. Mijn contract bij Vattenfall loopt 31 juli af.
Afgelopen week zijn de gasprijzen al weer iets gestegen helaas. Dus heb nu het gevoel dat ik te lang gewacht heb en wellicht toch maar naar dynamisch moet gaan. Echter alle gedoe met Iran stemt mij ook niet gerust.
Hierbij mijn verbruik
Stroom normaal 1800 kwh
Stroom dal 1600 kwh
Teruglevering normaal 1700 kwh
Teruglevering dal 600 kwh
Gas 635 m2
Ik maak voor douchen e.d. gebruik van een elektrische boiler. Is het wijsheid hier een slimme stekker op te zetten (bij de keuze voor dynamisch) zodat deze in de goedkope stroomuren opwarmt? Anderzijds moet deze dan weer opwarmen in de ochtend om op temperatuur te komen. Kost dat naar rato juist niet meer stroom?
Wat is wijsheid voor mij? Alvast bedankt voor het meedenken.
[ Voor 6% gewijzigd door MrIV op 22-06-2025 12:38 ]
Waarom moet die in de ochtend opwarmen? Dat kan dan toch juist als de zon schijnt?MrIV schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:36:
Anderzijds moet deze dan weer opwarmen in de ochtend om op temperatuur te komen. Kost dat naar rato juist niet meer stroom?
Wat is wijsheid voor mij? Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik denk in jouw geval, meer verbruik dan teruglevering, en met de huidige omstandigheden dynamisch wellicht de betere keus is.
Je kan wel alsnog wachten tot dichter bij 31 juli en kijken hoe het dan is. Voor dynamisch zul je niet een bepaalde deal mislopen, die prijzen zijn zoals ze zijn. Maar misschien is volgende maand de oorlog met Iran alweer voorbij en zijn de prijzen weer een beetje gedaald en is, met een korting/bonus, alsnog een jaarcontract gunstiger.
Ik dacht de slimme stekker in te stellen tussen 09 en 17 uur. Dan staat hij dus na 17 uur tot de volgende ochtend uit. Het water koelt toch weer af waardoor hij zal moeten opwarmen of wellicht moet dan zelfs de ketel voorzien van warm water. Sorry ik weet niet precies hoe een combinatie cv ketel met elektrische boiler werkt.Truus01 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:49:
[...]
Waarom moet die in de ochtend opwarmen? Dat kan dan toch juist als de zon schijnt?
Ik denk in jouw geval, meer verbruik dan teruglevering, en met de huidige omstandigheden dynamisch wellicht de betere keus is.
Je kan wel alsnog wachten tot dichter bij 31 juli en kijken hoe het dan is. Voor dynamisch zul je niet een bepaalde deal mislopen, die prijzen zijn zoals ze zijn. Maar misschien is volgende maand de oorlog met Iran alweer voorbij en zijn de prijzen weer een beetje gedaald en is, met een korting/bonus, alsnog een jaarcontract gunstiger.
Even afwachten dacht ik ook al aan. Maar nadat ik de variabele tarieven in ga heb ik volgens mij een maand opzegtermijn. Ik wil eigenlijk wel 1 augustus bij een nieuwe aanbieder zitten.
Heb daar zelf geen ervaringen mee, je zou dan in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. kunnen kijken.Rzaan schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:20:
[...]
Ik heb bij Energiek gekeken.
Daar krijg ik volgens de berekening ook iets van € 195 terug.
Maar zijn je gedachten over Tibber?
Denk je dat hun berekening stand houdt in de praktijk?
Wat je ook zou kunnen doen is het komende half jaar dat modelcontract nemen en tegelijk bijhouden wat het je zou kosten als je wel dynamisch (bij Tibber bijv.) zou hebben. En dan tegen het eind van het jaar evalueren of het overeenkomt met de initiële berekening. Dan kan je vanaf 1 januari een beter geïnformeerde keuze maken voor 2026. (Het is mogelijk dat er per 1 januari 2026 wel terugleverkosten in het modelcontract komen)
Goed idee, maar hoe pak ik dat aan?Novax schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:01:
[...]
Wat je ook zou kunnen doen is het komende half jaar dat modelcontract nemen en tegelijk bijhouden wat het je zou kosten als je wel dynamisch (bij Tibber bijv.) zou hebben.
Ik sta binnenkort weer voor de keuze om een nieuw energiecontract vast te zetten, en met de spanningen in de wereld (o.a. midden-oosten) leek het me interessant om dit keer langer vast te zetten. Maar de maandbedragen zijn natuurlijk een stuk hoger. Dit reflecteert wellicht deels ook verwachte stijgende prijzen(?).
Dat kan op verschillende manieren en hangt af van de hoeveelheid tijd, moeite en geld dat je er in wilt steken. Ik heb een jaar terug naar de mogelijkheden gekeken, maar heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt omdat ik nog een vast contract heb tot 2027. Dus ik weet niet of het nu allemaal nog toepasbaar is en wat de huidige stand van zaken is.
Er zijn eigenlijk twee stappen:
- Het verkrijgen van je (historische) verbruik gegevens uit je slimme meter.
- De gegevens van 1 koppelen aan de (historische) dynamische tarieven.
A. Via je energie leverancier. Dat is hier algemeen beschreven https://onzestroom.nl/ken...bruik-en-kwartierdata-op/ . Als test zou je al kunnen kijken je die gegevens bij Vattenfall voor het afgelopen jaar kan krijgen. Je moet daar wel toestemming voor geven. Voor je nieuwe contract moet je dan kijken of je nieuwe energieleverancier (Energiek) die mogelijkheid heeft.
B. Via een online Energieverbruiksmanager. Er zijn websites die je toestemming kan geven om jouw slimme meter uit te lezen. Hier een wat oudere post met een lijstje Smuggler in "Slimme Meter historie - Uitlezen van resolutie" . Sommigen hebben de optie om de gegevens te exporteren, al kan dat wel achter een betaald abonnement zitten. Wellicht zijn er ook al opties die de dynamische kosten simuleren.
C. Via een P1 meter die je aan je slimme meter hangt. Ook hier verschillende opties, van zelf maken tot kant en klaar zoals de Homewizard P1 meter al moet je daar wel weer een Energy+ abonnement voor hebben om de gegevens te exporteren. Andere optie is om dynamische tarieven in te stellen https://helpdesk.homewiza...giekosten-in#h_a9ad3ac844 om direct een idee te krijgen van de kosten, dan heb je geen abonnement nodig.
Voor 2. hier een wat oudere post van een Tweaker die een tool voor dit doel heeft gemaakt CrashOne in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Andere optie is om bijvoorbeeld hier https://jeroen.nl/dynamis...stroom/prijzen/historisch de prijzen op te halen.
De ACM heeft de Energiemonitor al wordt dat maar 1x per maand aangepast en is het niet helemaal precies wat je zoekt: https://public.tableau.co...h=yes&%3AshowVizHome=no#1Cyclonist schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:38:
Bestaat er een website die de populariteit van 1, 2 of 3 jarige energiecontracten bijhoudt? Ik vroeg me af in welke 'trend' we momenteel zitten.
Ik sta binnenkort weer voor de keuze om een nieuw energiecontract vast te zetten, en met de spanningen in de wereld (o.a. midden-oosten) leek het me interessant om dit keer langer vast te zetten. Maar de maandbedragen zijn natuurlijk een stuk hoger. Dit reflecteert wellicht deels ook verwachte stijgende prijzen(?).
Blijkbaar ben je niet de enige:ReginavdLaan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:14:
[...]
Ik heb vanaf oktober 2024 de vergelijking lopen omdat vanaf toen dynamisch ben gaan proberen. Ook incl. de terugleverkosten ben ik met dynamisch veel duurder uit. Ik weet dat de offertes voor dynamisch nogal onzeker zijn maar dat het bij mij sowieso 2x zo duur uit zal vallen is wel een hele grote tegenvaller.
https://www.ad.nl/economi...n-vast-contract~a62a7110/
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
Het is appels met peren vergelijken.Truus01 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:07:
[...]
Blijkbaar ben je niet de enige:
https://www.ad.nl/economi...n-vast-contract~a62a7110/
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
Geven en voorbeeld van kosten bij twee personen en werken verder alles uit met vier personen waarbij je vraagteken kan zetten bij de uitwerking. Niet duidelijk is met welke getallen er is gerekend.
Zowel met het gas- en het stroomverbruik alsmede de hoeveel kWh teruglevering wordt met verschillende getallen gerekend.
De vraag is natuurlijk hoe rijmt dit met een onderzoek van 1Kpd in opdracht van energieleverancier NextEnergy d.d.18-06-2025 waarbij gesteld wordt dat een dynamisch energiecontract gemiddeld 23 procent lagere energierekening geeft
https://www.warmte365.nl/...giecontract-66A7ADAD.html
Huishoudens met warmtepomp én dynamisch energiecontract hebben een energierekening die 23 procent lager is dan huishoudens met vast energiecontract
Of een dramatische contract bij je past is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie en je zal zelf goed inzicht moeten hebben in je verbruik
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Dit.clodders schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:37:
Of een dramatische contract bij je past is geheel afhankelijk van je persoonlijke situatie en je zal zelf goed inzicht moeten hebben in je verbruik
En het lastige is dat de prijzen voor dynamisch alleen maar terug te kijken zijn en moeilijk in te schatten, terwijl je met een vast contract weet wat je prijs zal zijn.
Dynamisch blijft wat dat betreft toch een gok. (Waar sommigen, met warmtepomp, boiler, accu, EV, wat meer invloed op kunnen uitoefenen dan anderen.)
Overigens, in het eigenlijke artikel in de tweede link is juist bijna alles op 4 personen gebaseerd en "We stellen de dataset van ons onderzoek beschikbaar als download (zie onder dit artikel)."clodders schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:37:
Het is appels met peren vergelijken.
Geven en voorbeeld van kosten bij twee personen en werken verder alles uit met vier personen waarbij je vraagteken kan zetten bij de uitwerking. Niet duidelijk is met welke getallen er is gerekend.
Bronnen voor dit onderzoek:
Prijsdata energievergelijker Keuze.nl
EPEX day-ahead beursprijzen (dynamische stroomprijs)
LEBA/TTF spotmarkt (dynamische gasprijs)
Download de volledige dataset met ons onderzoek (xlsx-bestand, 4,5 MB)
Normaaltarief 0,20207
Daltarief 0,20207
Ingang per 1-sept
Lijkt me een heel scherp aanbod. laagste wat ik doorgaans zie ik 0.25ct /kWh
Wat is wijsheid ? Deze nu afsluiten ? Of toch wachten tot eind Juli in de hoop dat het verder omlaag gaat ?
Ik rij electrisch en verbruik bijna 10.000 kWh per jaar.
Thanks !
Lijkt me ook een scherp aanbod.LastSamurai schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:59:
Via de collectieve inkoop van VEH krijg ik een aanbod van Budget Energie voor:
Normaaltarief 0,20207
Daltarief 0,20207
Ingang per 1-sept
Wat is wijsheid ? Deze nu afsluiten ? Of toch wachten tot eind Juli in de hoop dat het verder omlaag gaat ?
Thanks !
Zo te zien zijn dat zelfs de prijzen nog van 5 juni (dus voor gerommel in Iran...).
Op dit moment hebben we nog Vattenfall modelcontract.
Ik was door gedoe er nog niet echt mee bezig. Maar wat online berekeningen gaven de doorslag.
Situatie is als volgt:
Huis is gasloos. WP en WPB, iductie en airco.
12.200 Wp op het dak.
Opbrengst in 2024 was ± 11.200
Energie afgenomen in 2024 4.800 kWh
Teruggeleverd in 2024 8.800 kWh.
Sinds kort hybride auto die weinig gebruikt wordt.
Even kijken wat het verschil in factuur wordt tussen 1ste halfjaar 2025 met Vattenfall en 2de halfjaar met Zonneplan.
Zijn meteorologisch natuurlijk niet exact gelijk aan elkaar, maar veel verschil zal het niet maken.
Na veel orientatie in verschillende topics en online denk ik een goed beeld te hebben voor een aankomende overstap. Ik zit nu bij Pure energie, mijn contract loopt 5 juli af en het nieuwe aanbod staat me niet aan vanwege bizar hoge terugleverkosten (718 euro voor net geen 5.000 Kwh).
Even kort mijn verbruik afgelopen jaar:
Verbruiksgegevens normaal dal
Verbruik in kWh 1891 1135 756
Teruglevering per kWh 4891 3277 1614
Ik heb eerst gedacht aan dynamisch omdat daar geen terugleverboete van toepassing is maar toen kwam ik het topic over modelcontracten tegen.
Daar heb je ook geen terugleverkosten en tegelijk stabiele prijzen (per half jaar). Stroomprijs maakt mij zolang er gesaldeerd kan worden niet uit aangezien ik meer teruglever dan verbruik.
Voor stroom lijkt dat daarom de beste keuze.
Voor gas is het een ander verhaal, daar kan ik met een vast contract een lagere prijs krijgen. Gas verbruik is zo'n 1200 m3 van Oktober tot eind Maart. Ik heb er niet zo'n zin in om ergens in december zicht te krijgen op de prijzen voor de periode januari t/m juni en dan verrast te worden.
Weet iemand hier (uit ervaring) of het mogelijk is om enkel een modelcontract voor energie af te sluiten en voor gas los een 1 jarig contract, of gaat die vlieger niet op?
Medio januari komt er een EV, zou dat de zaak nog anders maken en dynamisch interessanter?
Let je op dat vergelijken dat dynamische energiecontracten enorm seizoensgebonden zijn?Rzaan schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:28:
Ik heb 5 minuten geleden een Zonneplan dynamisch contract afgesloten.
Op dit moment hebben we nog Vattenfall modelcontract.
Ik was door gedoe er nog niet echt mee bezig. Maar wat online berekeningen gaven de doorslag.
Situatie is als volgt:
Huis is gasloos. WP en WPB, iductie en airco.
12.200 Wp op het dak.
Opbrengst in 2024 was ± 11.200
Energie afgenomen in 2024 4.800 kWh
Teruggeleverd in 2024 8.800 kWh.
Sinds kort hybride auto die weinig gebruikt wordt.
Even kijken wat het verschil in factuur wordt tussen 1ste halfjaar 2025 met Vattenfall en 2de halfjaar met Zonneplan.
Zijn meteorologisch natuurlijk niet exact gelijk aan elkaar, maar veel verschil zal het niet maken.
Je hebt helemaal gelijk, voor sommigen staat een dynamisch contract gelijk aan een dramatisch contract 😉😊clodders schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:37:
[...]
Het is appels met peren vergelijken.
Zowel met het gas- en het stroomverbruik alsmede de hoeveel kWh teruglevering wordt met verschillende getallen gerekend.
De vraag is natuurlijk hoe rijmt dit met een onderzoek van 1Kpd in opdracht van energieleverancier NextEnergy d.d.18-06-2025 waarbij gesteld wordt dat een dynamisch energiecontract gemiddeld 23 procent lagere energierekening geeft
https://www.warmte365.nl/...giecontract-66A7ADAD.html
Huishoudens met warmtepomp én dynamisch energiecontract hebben een energierekening die 23 procent lager is dan huishoudens met vast energiecontract
ik vond de lage prijs overdag wel prettig voor het laden van de EV, maar de hogere prijzen 'savonds als ik wil koken vond ik minder prettig. Die laadkosten krijg ik vergoed, de kosten van het electrisch koken niet.Rojado schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:00:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, voor sommigen staat een dynamisch contract gelijk aan een dramatisch contract 😉😊
Vaak ging het 'savonds toch richting de 30 a 35ct en in de wintermaanden heb ik ook wel eens 50ct of zelf 90ct gezien. En op den duur was ik het geplan met telkens in de app kijken ook zat en ben ik weer overgestapt naar een vast tarief.
Ik voel me bekocht met 0,20212 per kWh. Maar toch maar vlot getekend. Gas overigens 1,15883 per kuub. Ook VEH aanbod, kwam 13-6 binnen per mail. Gaat over 2 weken in.LastSamurai schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:59:
Via de collectieve inkoop van VEH krijg ik een aanbod van Budget Energie voor:
Normaaltarief 0,20207
Daltarief 0,20207
Ingang per 1-sept
Thanks !
@Untouchablezz20 Nooit leuk om een grap uit te leggen, 'k had er een
[ Voor 6% gewijzigd door Houtenklaas op 24-06-2025 16:12 ]
Hoezo bekocht? Gezien alle recente ontwikkelingen blijkt dit een prima deal te zijn volgens mij.Houtenklaas schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:31:
[...]
Ik voel me bekocht met 0,20212 per kWh. Maar toch maar vlot getekend. Gas overigens 1,15883 per kuub. Ook VEH aanbod, kwam 13-6 binnen per mail. Gaat over 2 weken in.
In het rekenmodel worden bij de dynamische prijs tweemaal inkoop kosten berekend eenmaal van € 0,02 en op een andere plaats wordt er nogmaals € 0,03 per kWh er geteld bij dus totaal inkoopkosten € 0,05 per kWhTruus01 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:58:
[...]
Overigens, in het eigenlijke artikel in de tweede link is juist bijna alles op 4 personen gebaseerd en "We stellen de dataset van ons onderzoek beschikbaar als download (zie onder dit artikel)."
[...]
Heb vandaag mijn VEH aanbod (16-6) via Budget energie ook maar getekend met eenzelfde lage gasprijs.Houtenklaas schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:31:
[...]
Ik voel me bekocht met 0,20212 per kWh. Maar toch maar vlot getekend. Gas overigens 1,15883 per kuub. Ook VEH aanbod, kwam 13-6 binnen per mail. Gaat over 2 weken in.
@Untouchablezz20 Nooit leuk om een grap uit te leggen, 'k had er eenbij moeten zetten
Mijn contract loopt eind augustus af en ga binnenkort op vakantie. De situatie in het midden oosten is dermate beweeglijk dat ik denk dat ik er nu een goede deal mee heb voor een jaar vast.
Goed plan. Ja, dat kan. Gas vast vaak zelfs met een cashback.creative mind schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:28:
Weet iemand hier (uit ervaring) of het mogelijk is om enkel een modelcontract voor energie af te sluiten en voor gas los een 1 jarig contract, of gaat die vlieger niet op?
Medio januari komt er een EV, zou dat de zaak nog anders maken en dynamisch interessanter?
Tegen die tijd even opnieuw kijken, ook omdat dan de tarieven van het modelcontract weer wijzigen. En wellicht kun je dan ook een inschatting maken van het verbruik van de EV.
Zit ik in de posts boven je te zoeken naar @Untouchablezz20 en de grap, zit zijn post eronder...Houtenklaas schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:31:
@Untouchablezz20 Nooit leuk om een grap uit te leggen, 'k had er eenbij moeten zetten

ik volg dit topic ook al een tijdje en zo te lezen zijn de mees gekozen opties nu of (1) het aanbod van VEH bij Budget Energie of (2) de United Consumers aanbieding; mocht je voor 1 jaar vast gas + stroom gaan.
ik kom bij beide partijen ongeveer op een vergelijkbaar bedrag uit; 4000 kwh verbruik; 3000 kwh teruglevering, 1200m3 gas,
Heeft iemand nog een bepaalde suggestie of overweging bij een van deze contracten, of mogelijk een hele andere richting? Mijn huidige contract bij Greenchoice vervalt begin juli dus voor mij tijd om een keuze te maken in deze lastige markt. bedankt voor eventuele reacties!!
Er wordt over een maand een hybride warmtepomp (6kw) geinstalleerd en vandaag zijn er 13 zonnepanelen op het dak geplaatst (5,98 kWp). Ik kook op gas, boiler in keuken en warm water voor de badkamer dus op gas. Ik heb geen electrische auto die geladen kan worden.
Er zijn geen historische gegevens aanwezig, aangezien het allemaal net nieuw is, en de vorige bewoners een hele andere situatie hadden. Gasverbruik heb ik ook geen inzicht in, de badkamer is uhm under construction en we douchen elders. CV staat al maanden uit. Ik heb momenteel een variabel contract bij Engie.
Wat is hier nou wijsheid? Ik ben niet bang voor stukje risico (dynamisch), maar kan gebruik maar gedeeltelijk sturen. Airco's zijn in de zomer grootste energieslurpers, maar tot nu toe staan die voornamelijk in de avond pas aan.
Ik had me ingeschreven bij VEH voor de collectieve energie inkoop, dus die optie heb ik in ieder geval wel als dat interessant is..
Er zijn sowieso 2 andere forums hier op T die naast deze ook de moeite zijn om te lezen en waar veel informatie is te vinden:Banaan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:19:
Hoop wat advies te kunnen krijgen. Ik heb eind vorig jaar een woning gekocht en ben deze aan het renoveren. Alle radiatoren zijn eruit, vloerverwarming beneden erin. Airco als bijverwarming in de woonkamer in de koude maanden, airco's op de slaapkamers als primaire verwarming. De kinderkamers (2) worden bevolkt door pubermeiden die er de helft van de tijd zijn, andere helft bij hun moeder.
Er wordt over een maand een hybride warmtepomp (6kw) geinstalleerd en vandaag zijn er 13 zonnepanelen op het dak geplaatst (5,98 kWp). Ik kook op gas, boiler in keuken en warm water voor de badkamer dus op gas. Ik heb geen electrische auto die geladen kan worden.
Er zijn geen historische gegevens aanwezig, aangezien het allemaal net nieuw is, en de vorige bewoners een hele andere situatie hadden. Gasverbruik heb ik ook geen inzicht in, de badkamer is uhm under construction en we douchen elders. CV staat al maanden uit. Ik heb momenteel een variabel contract bij Engie.
Wat is hier nou wijsheid? Ik ben niet bang voor stukje risico (dynamisch), maar kan gebruik maar gedeeltelijk sturen. Airco's zijn in de zomer grootste energieslurpers, maar tot nu toe staan die voornamelijk in de avond pas aan.
Ik had me ingeschreven bij VEH voor de collectieve energie inkoop, dus die optie heb ik in ieder geval wel als dat interessant is..
Energieleveranciers aanbiedingentopic
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Lees bij die forums ook in ieder geval ook de begin pagina's.
Tevens is het nuttig om je eens hier in te lezen over dynamische energie. En vul die energievergelijker daar meteen eens in: je kan daarin ook opwek zonnepanelen invoeren. Lees ook vooral die nieuwsberichten daar want jouw situatie staat daar ook beschreven met tips wat de beste contracten dan zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door GeEkIe op 26-06-2025 11:15 . Reden: aanvulling ]
United Consumers is inmiddels al iets minder interessant. Op wat voor jaarkosten kom je uit met de VEH aanbieding van Budget inclusief korting?jackc1977 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:43:
Hoi,
ik volg dit topic ook al een tijdje en zo te lezen zijn de mees gekozen opties nu of (1) het aanbod van VEH bij Budget Energie of (2) de United Consumers aanbieding; mocht je voor 1 jaar vast gas + stroom gaan.
ik kom bij beide partijen ongeveer op een vergelijkbaar bedrag uit; 4000 kwh verbruik; 3000 kwh teruglevering, 1200m3 gas,
Heeft iemand nog een bepaalde suggestie of overweging bij een van deze contracten, of mogelijk een hele andere richting? Mijn huidige contract bij Greenchoice vervalt begin juli dus voor mij tijd om een keuze te maken in deze lastige markt. bedankt voor eventuele reacties!!
Heel moeilijk te zeggen zo zonder verbruiksgegevens.Banaan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:19:
Hoop wat advies te kunnen krijgen. Ik heb eind vorig jaar een woning gekocht en ben deze aan het renoveren. Alle radiatoren zijn eruit, vloerverwarming beneden erin. Airco als bijverwarming in de woonkamer in de koude maanden, airco's op de slaapkamers als primaire verwarming. De kinderkamers (2) worden bevolkt door pubermeiden die er de helft van de tijd zijn, andere helft bij hun moeder.
Misschien daarom of een jaar dynamisch proberen, of juist een jaar een vast contract, dan weet je daarna wat het verbruik is en kun je volgend jaar een betere beslissing maken.
Ik begrijp alleen niet heel goed waarom je nog gas wilt gebruiken, maar dat is een discussie voor in andere topics.
In november loopt mijn contract af. Gc.
Nu kan ik ook gebruik maken van VeH..
Of kan ik beter bij gas licht afsluiten?
Ik gebruik ong 400/450 gas en 1900 stroom.
Mijn eind datum is 19 11 2025.
Moet ik dan het nieuwe contract de 20e in laten gaan of kan het gewoon de 19e?
Je moet op twee dingen goed letten:Aggressor schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:32:
Mijn eind datum is 19 11 2025.
Moet ik dan het nieuwe contract de 20e in laten gaan of kan het gewoon de 19e?
1. Is je einddatum in je huidige contract tot of tot en met
2. Al je een nieuw contract afsluit willen ze dat weten wanneer je huidige contract afloopt of wanneer je nieuwe contract in moet gaan.
Als het goed is is bij Greenchoice de dag van de ingangsdatum hetzelfde als de dag van de einddatum wat dus betekent dat het tot is en je het nieuwe contract weer op 19 in moet laten gaan.
[ Voor 16% gewijzigd door Novax op 26-06-2025 18:18 ]
- Kijk in je huidige energiecontract (dit is vaak een pdf) wat de einddatum is.
- De juiste ingangsdatum voor het nieuwe contract, is precies deze datum.
Voorbeeld:
- Je jaarcontract bij Essent loopt af op 8 juli 2025.
- Zorg er dan voor dat je nieuwe contract bij de overstap ook op 8 juli 2025 ingaat.
Let hier op bij het overstappen van energieleverancier
[ Voor 57% gewijzigd door GeEkIe op 26-06-2025 18:30 . Reden: aanvulling ]
Zo simpel is het dus helaas niet altijd. Bij gaslicht.com moet je de einddatum van het contract invullen, in bovenstaande voorbeeld moet je dan 7 juli invullen. Je startdatum wordt dan 8 juli.GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:21:
De juiste ingangsdatum is gelukkig simpel te bepalen:
- Kijk in je huidige energiecontract (dit is vaak een pdf) wat de einddatum is.
- De juiste ingangsdatum voor het nieuwe contract, is precies deze datum.
Voorbeeld:
- Je jaarcontract bij Essent loopt af op 8 juli 2025.
- Zorg er dan voor dat je nieuwe contract bij de overstap ook op 8 juli 2025 ingaat.
Let hier op bij het overstappen van energieleverancier
Bij mijn ouders staat Einddatum: 1 november 2025. (in de app van Energiedirect)Novax schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:31:
[...]
Zo simpel is het dus helaas niet altijd. Bij gaslicht.com moet je de einddatum van het contract invullen, in bovenstaande voorbeeld moet je dan 7 juli invullen. Je startdatum wordt dan 8 juli.
Bij Verenging eigen Huis, staat : "Mijn contract loopt af op"" hier heb ik dus 1 november ingevuld.
Vervolgens staat er in het contract van budgetenergie.. je energie start op 1 november ....
Misschien kan ik beter contact opnemen en vragen of het 2 november kan starten?
Kan ook zijn dat het nu goed is hoor, als je het contract van Energiedirect hebt kijk dan even of de dag van de startdatum van het contract ook 1 november is, dan is het tot en klopt het. Of neem even contact op met Energiedirect of die einddatum tot is en niet tot en met.Aggressor schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Bij mijn ouders staat Einddatum: 1 november 2025. (in de app van Energiedirect)
Bij Verenging eigen Huis, staat : "Mijn contract loopt af op"" hier heb ik dus 1 november ingevuld.
Vervolgens staat er in het contract van budgetenergie.. je energie start op 1 november ....
Er staat mij iets bij dat enige tijd geleden de energiebedrijven onder druk van het ministerie dit zo hebben afgesproken. 🤔Novax schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:31:
[...]
Zo simpel is het dus helaas niet altijd. Bij gaslicht.com moet je de einddatum van het contract invullen, in bovenstaande voorbeeld moet je dan 7 juli invullen. Je startdatum wordt dan 8 juli.
De communicatie erover is in ieder geval niet duidelijk, bij Energeidirect staat dit:GeEkIe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:55:
[...]
Er staat mij iets bij dat enige tijd geleden de energiebedrijven onder druk van het ministerie dit zo hebben afgesproken. 🤔
Nog even gekeken bij mijn contracten bij andere leveranciers als referentie en daar is het overal tot, wat mij ook logischer lijkt.De einddatum vind je op je energiecontract in Mijn Energiedirect. Je contract loopt tot en met de datum die je daar ziet staan.
Startdatum van energiedirect is ook 1 november 2024.Novax schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:53:
[...]
Kan ook zijn dat het nu goed is hoor, als je het contract van Energiedirect hebt kijk dan even of de dag van de startdatum van het contract ook 1 november is, dan is het tot en klopt het. Of neem even contact op met Energiedirect of die einddatum tot is en niet tot en met.
En bij energiedirect staat echt Einddatum 1 november 2025.
Ja, dat is vrij standaard, maar als die einddatum tot en met betekent dan zou je nieuwe contract ieder jaar een dag opschuiven, volgende is dan 2 november 2025 tot en met 2 november 2026, daarna weer 3 november 2026 tot en met 3 november 2027, enz. Dat lijkt me niet logisch.Aggressor schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:08:
[...]
Startdatum van energiedirect is ook 1 november 2024.
En bij energiedirect staat echt Einddatum 1 november 2025.
Ik zou toch echt denken dat het tot is ook al zegt de help pagina van niet. Je kan bellen met EnergieDirect maar dan moet je wel een medewerker hebben die het ook goed weet.
Als het nieuwe contract een dag later in laat gaan maakt dat niet zo heel veel uit, dan zit je hooguit nog een dag extra bij de oude leverancier met een variabel tarief. Als je het een dag eerder in laat gaan weet ik niet hoe coulant ze zijn met een eventuele loyaliteitsbonus in je oude contract.
[ Voor 7% gewijzigd door Novax op 26-06-2025 19:29 ]
De bonus wordt in augustus uitbetaald...staat in de app.Novax schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Ja, dat is vrij standaard, maar als die einddatum tot en met betekent dan zou je nieuwe contract ieder jaar een dag opschuiven, volgende is dan 2 november 2025 tot en met 2 november 2026, daarna weer 3 november 2026 tot en met 3 november 2027, enz. Dat lijkt me niet logisch.
Ik zou toch echt denken dat het tot is ook al zegt de help pagina van niet. Je kan bellen met EnergieDirect maar dan moet je wel een medewerker hebben die het ook goed weet.
Als het nieuwe contract een dag later in laat gaan maakt dat niet zo heel veel uit, dan zit je hooguit nog een dag extra bij de oude leverancier met een variabel tarief. Als je het een dag eerder in laat gaan weet ik niet hoe coulant ze zijn met een eventuele loyaliteitsbonus.
Ik bel morgen wel even met budgetenergie of ze de datum een dag later kunnen doen.
Ik heb wel een mail gekregen van budgetenergie met contractinfo.
Daar kan je ook de datum wijzigen. Alleen tm 31 november. en weekends kan ik ook niet selecteren?
31 November is erg lastig lijkt me...Aggressor schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:33:
[...]
De bonus wordt in augustus uitbetaald...staat in de app.
Ik bel morgen wel even met budgetenergie of ze de datum een dag later kunnen doen.
Ik heb wel een mail gekregen van budgetenergie met contractinfo.
Daar kan je ook de datum wijzigen. Alleen tm 31 november. en weekends kan ik ook niet selecteren?
's Weekends niet is wel een beetje apart.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Ik bedoelde 31 oktober.Peet-je schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 01:39:
[...]
31 November is erg lastig lijkt me...
's Weekends niet is wel een beetje apart.
En alle weekend dagen kan ik niet selecteren.
Zal straks bellen
Ik heb momenteel een dynamisch contract, maar via VEH kan je nu voor ±21 cent/kwh (incl. leveringskosten/belastingen) een 1 of 2 jarig contract afsluiten. Wat denken jullie hiervan?
Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L
Als je zoekt op VEH in dit topic en in het Energieleveranciers aanbiedingentopic zul je zien dat er veel je al zijn voorgegaan of het overwogen hebben.Boost9898 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:38:
Wat zijn jullie ervaringen met de collectieve energiecontracten via Vereniging Eigen Huis?
Ik heb momenteel een dynamisch contract, maar via VEH kan je nu voor ±21 cent/kwh (incl. leveringskosten/belastingen) een 1 of 2 jarig contract afsluiten. Wat denken jullie hiervan?
Conclusie is volgens mij dat het een goede aanbieding is al hangt het wel van je eigen specifieke situatie af of het ook voordeliger is dan andere opties. (En dit keer ging er iets fout met de korting maar dat is hersteld)
Gas loopt af in juli --> naar VEH 1 jaar gascontract
Stroom loopt af in augustus (was een 3 jarig contract zonder terugleverboetes) --> naar modelcontract van Energiek.
Stroom was nog het lastige, ik krijg nu elk jaar 200 euro terug (-1300kwh) per jaar. Maar het nieuwe aangeboden contract was 40 euro per maand betalen

Energiek wordt 6 euro terug per maand. We gaan het zien.
[This space is for rent]
Ik snap niet zo goed dat iedereen voor het VEH aanbod gaat. Cashback op Gaslicht is nu 405 euro en is in mijn situatie ruim 75 euro goedkoper dan het VEH aanbod.Novax schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Als je zoekt op VEH in dit topic en in het Energieleveranciers aanbiedingentopic zul je zien dat er veel je al zijn voorgegaan of het overwogen hebben.
Conclusie is volgens mij dat het een goede aanbieding is al hangt het wel van je eigen specifieke situatie af of het ook voordeliger is dan andere opties. (En dit keer ging er iets fout met de korting maar dat is hersteld)
Zij kregen pas goedkeuring in het 4e kwartaal vorig jaar als energieleverancier. Toch was de Jaarbeloning over 2024 € 26,62.Deze belofte maken we hard met onze Anti-graai garantie. Deze garandeert dat we niet meer dan 3% winst maken op de totale omzet, wat neerkomt op ongeveer 20 euro per contract. We laten dit jaarlijks toetsen door een onafhankelijk accountantsbureau. Een uitgebreide toelichting hiervan kan je vinden in onze jaarrekening.
Het is niet moeilijk om te voorspellen dat als Energiek.nl met 0 klanten in het 4e kwartaal vorig jaar begon en toch een jaarbeloning van € 26,62 realiseerde, dit in 2025 ruim boven de € 200 zal zijn, om van de daaropvolgende jaren als er fors meer klanten zijn maar te zwijgen.
Het is weliswaar niet letterlijk een aanbieding, maar ik vat dat toch op als een figuurlijke aanbieding. Dit terwijl het één van de goedkoopste (goedkoopste zonder aanbiedingen) is
Vandaag zijn er weer veel bonussen omhoog gegaan dus naast dat het af hangt van je eigen specifieke situatie hangt het dus ook af van het moment dat je kijkt.MrIV schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Ik snap niet zo goed dat iedereen voor het VEH aanbod gaat. Cashback op Gaslicht is nu 405 euro en is in mijn situatie ruim 75 euro goedkoper dan het VEH aanbod.
Volgens mij valt dat wel mee en maken vooral mensen waarbij het in hun specifieke situatie het voordeligst is er gebruik van.MrIV schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:10:
[...]
Ik snap niet zo goed dat iedereen voor het VEH aanbod gaat.
Had hetzelfde, heb gebeld om het een dag later in te laten gaan. Wil niet m'n bonus van oude contract mislopen doordat de nieuwe net een dag te vroeg ingaat..Aggressor schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:46:
[...]
Bij mijn ouders staat Einddatum: 1 november 2025. (in de app van Energiedirect)
VEH aanbod was voor 2 jaar goedkoopste optie bij mij, voor 1 jaar paar cent verschil met goedkoopste andere optie. Vond het goed genoeg.
Nog een ándere vraag: mijn 14 dagen bedenktijd is nu ingegaan, en 31 juli loopt mijn oude contract af (met 30dagen opzegtijd). Moet ik nu BudgetEnergie vragen die bedenktijd te skippen, zodat ze metéén het opzegprocess beginnen? Anders haal ik de ingangsdatum van 1 augustus niet meer. Hoe zit dat?
Die opzegtermijn bij een vast contract is alleen wanneer je opzegt tijdens de looptijd van je contract, niet als je vaste contract afloopt op de einddatum, je hoeft dus niets te doen. (Er vanuit gaande dat je oude contract inderdaad een vast contract is.)Cyclonist schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:52:
Nog een ándere vraag: mijn 14 dagen bedenktijd is nu ingegaan, en 31 juli loopt mijn oude contract af (met 30dagen opzegtijd). Moet ik nu BudgetEnergie vragen die bedenktijd te skippen, zodat ze metéén het opzegprocess beginnen? Anders haal ik de ingangsdatum van 1 augustus niet meer. Hoe zit dat?
Dit aanbod van klinkt mij eigenlijk gewoon te mooi om waard te zijn.
Waar zit het addertje?
/f/image/jM6IeKr1PFhvNBKlWMMLJPgr.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nu exact een half jaar Tibber (met dus zowel een aantal winter als zomermaanden) en ik lijk duurder uit met dat dynamische contract in vergelijking met het aanbod van budgetenergie bij VEH.
De situatie:
- 20.000 kWh per jaar, waarvan het meeste in daluren (zwembadpomp en airco bij zonne-energie overdag en nachtelijk of tijdens zonuren laden van 2x EV). 26 panelen met ongeveer 7500kWh/jaar aan opbrengst, waarvan 4000kWh gesaldeerd.
Tibber o.b.v. afglopen half jaar (1jan t/m 30juni):
- Verbruikt half jaar: 9793 kWH = 2448 euro (inc belasting) (jaargemiddelde 25ct/kWh inc belasting in Tibber app). Gesaldeerd 2044 kWh = -387 euro. Grid rewards = -33 euro. Dus 2448-387-33= 2028 euro voor 9793 kWh. Op jaarbasis is dat omgerekend 4141,73 euro voor 20.000kWh. Vermindering energiebelasting eraf = 4141,73 - 635,19 = 3506.54 euro jaarbasis. Maar daar komt dan de netbeheerkosten 387.96 euro bij en vaste leveringskosten 59.40.
Maakt totaal 3506.54 + 387.96 + 59.40 = 3953.33 euro voor 20.000 kWh verbruik (en 4000 kWh salderen) bij Tibber.
Daar vraagt Energiedirect (via VEH) dus (inclusief terugleverboete) 3424.63 euro voor.
Daat scheelt dus 500 euro én dan heb je wel één energietarief en dan kan je de auto dus aan de lader hangen wanneer je maar wil. (En dat doet hier ook vrij veel op de wife-acceptance-factor).
Doe ik het nou zo slecht op het dynamisch contract? (ik scoor op de Tibber app vaak zelfs iets beter dan het gemiddelde...)
Of zie ik iets over het hoofd?
Primum non nocere
Dynamisch was superleuk toen ik in januari 2023 overstapte, maar het lijkt nu niet meer de moeite.
Maar de prijzen in de avonduren zijn belachelijk. En ik kijk toch tv enzo
Ik voel me nu alweer de klos en denk ook na over vast
Ja zeker. Heb je de terugleverkosten gezien. Die betaal je niet bij dynamisch. Die 20 cent is misschien met dynamisch niet door iedereen te halen, maar de TLK maken heel veel goed.Stephan2388 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:43:
Ik twijfel ook heel erg nu ik een aanbieding van VEH (Budgetenergie) gezien heb.
Dit aanbod van klinkt mij eigenlijk gewoon te mooi om waard te zijn.
Waar zit het addertje?
[Afbeelding]
Ik heb nu exact een half jaar Tibber (met dus zowel een aantal winter als zomermaanden) en ik lijk duurder uit met dat dynamische contract in vergelijking met het aanbod van budgetenergie bij VEH.
De situatie:
- 20.000 kWh per jaar, waarvan het meeste in daluren (zwembadpomp en airco bij zonne-energie overdag en nachtelijk of tijdens zonuren laden van 2x EV). 26 panelen met ongeveer 7500kWh/jaar aan opbrengst, waarvan 4000kWh gesaldeerd.
Tibber o.b.v. afglopen half jaar (1jan t/m 30juni):
- Verbruikt half jaar: 9793 kWH = 2448 euro (inc belasting) (jaargemiddelde 25ct/kWh inc belasting in Tibber app). Gesaldeerd 2044 kWh = -387 euro. Grid rewards = -33 euro. Dus 2448-387-33= 2028 euro voor 9793 kWh. Op jaarbasis is dat omgerekend 4141,73 euro voor 20.000kWh. Vermindering energiebelasting eraf = 4141,73 - 635,19 = 3506.54 euro jaarbasis. Maar daar komt dan de netbeheerkosten 387.96 euro bij en vaste leveringskosten 59.40.
Maakt totaal 3506.54 + 387.96 + 59.40 = 3953.33 euro voor 20.000 kWh verbruik (en 4000 kWh salderen) bij Tibber.
Daar vraagt Energiedirect (via VEH) dus (inclusief terugleverboete) 3424.63 euro voor.
Daat scheelt dus 500 euro én dan heb je wel één energietarief en dan kan je de auto dus aan de lader hangen wanneer je maar wil. (En dat doet hier ook vrij veel op de wife-acceptance-factor).
Doe ik het nou zo slecht op het dynamisch contract? (ik scoor op de Tibber app vaak zelfs iets beter dan het gemiddelde...)
Of zie ik iets over het hoofd?
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Nou, nee niet dus. Want die zitten wel in de berekening!Gerardus1956 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:19:
[...]
Ja zeker. Heb je de terugleverkosten gezien. Die betaal je niet bij dynamisch. Die 20 cent is misschien met dynamisch niet door iedereen te halen, maar de TLK maken heel veel goed.
Aan die gesaldeerde 2044 kWh van afgelopen half jaar betaalde ik inderdaad geen terugleverkosten bij Tibber, maar ik verdiende er ook slechts 387 euro aan. Dus onderaan de streep zit die terugleververgoeding (- 387 euro per half jaar bij Tibber) danwel terugleverkosten (576 + 108.77 euro per jaar bij Budgetenergie) er dus wel al in.
Ik ben het eens met je bewering dat die 20ct/kWh niet voor iedereen te halen is.
Maar ondanks dat ik echt heel goed gestuurd heb (2x EV gekoppeld in Tibber, en die hebben echt netjes geladen op dalmomenten, en alles aanzetten op de piekmomenten (wasmachines, pompen, drogers, etc), ik kom echt niet in de buurt van 20ct/kWh.
Ik denk dat de Quatt warmtepomp het meeste roet in het eten gooit. Die kan immers geen rekening houden met de dynamische prijs en verbruikt veel stroom in de winter.
Ik denk dat het toch voor veel consumenten niet (meer) aantrekkelijk genoeg is om dynamisch te gaan.
En dat is jammer, want de netcongestie zou ons die kant wel op moeten sturen...
[ Voor 7% gewijzigd door Stephan2388 op 01-07-2025 22:42 ]
Primum non nocere
Maar heb meteen een raar probleem of althans ik zie nu het contract binnenkomen van budget energie waarbij ik meteen mijn vraagtekens zet
Mijn situatie.
Gas: nog vast contract tot 1 oktober bij United Consumers (ook aangegeven tijdens het invullen van de aanbiedingsformulier van VEH. Volgens mij was het alleen een probleem als je nog een lopend contract had wat na 1jan 2026 liep)
Stroom: Dynamisch contract bij next energy. In principe dus maandelijk opzegbaar.
Odanks dat ik wel tevreden ben met het dynamische gedeelte wil ik toch voor de winter wat meer zekerheid dus voor een overstap van beide gekozen richting budget energie
1 jaar gas 1,158 en stroom 0,20 prima tarieven.
Maar nu komt het:
Mijn verwachting is dus dat zij de overstap regelen en ik per 1 oktober voor gas wissel van United Consumers naar Budget Energie, maar nee in de leveringsovereenkomst bij punt 3 staat dit: 3. Ingangsmoment en looptijd
Deze overeenkomst geldt vanaf vandaag. We hebben met u een vaste prijs afgesproken: gedurende
één jaar blijven de leveringstarieven (exclusief overheidsheffingen) gelijk. De vaste prijsperiode gaat in
op 19-07-2025 en eindigt op 19-07-2026. U kunt de startdatum alleen wijzigen binnen de wettelijke
bedenktijd
Dat is toch vreemd? Ik kan pas overstappen per 1 oktober, maar mijn tarief gaat al over 2 weken in? He? Hoe dan? Dus mijn contract sluit ik af van 1 oktober 2025 tot 1 oktober 2026 maar de afgesproken prijzen gelden maar tot 19 juli 2026 en daarna mag ik de hoofdprijs betalen? Dit is toch krom?
Ik neem aan dat ik dus de startdatum gewoon moet aanpassen? Maar in de aanvraag heb ik toch vermeld dat mijn huidige contract tot 1 okt 2025 loopt?
[ Voor 6% gewijzigd door Tmaster op 01-07-2025 22:48 ]
Ik gok dat het eenvoudiger is.Tmaster schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:44:
Ik heb vanmiddag ook die aanbieding gehad via vereniging eigen huis.
Maar heb meteen een raar probleem of althans ik zie nu het contract binnenkomen van budget energie waarbij ik meteen mijn vraagtekens zet
Mijn situatie.
Gas: nog vast contract tot 1 oktober bij United Consumers (ook aangegeven tijdens het invullen van de aanbiedingsformulier van VEH. Volgens mij was het alleen een probleem als je nog een lopend contract had wat na 1jan 2026 liep)
Stroom: Dynamisch contract bij next energy. In principe dus maandelijk opzegbaar.
Odanks dat ik wel tevreden ben met het dynamische gedeelte wil ik toch voor de winter wat meer zekerheid dus voor een overstap van beide gekozen richting budget energie
1 jaar gas 1,158 en stroom 0,20 prima tarieven.
Maar nu komt het:
Mijn verwachting is dus dat zij de overstap regelen en ik per 1 oktober voor gas wissel van United Consumers naar Budget Energie, maar nee in de leveringsovereenkomst bij punt 3 staat dit: 3. Ingangsmoment en looptijd
Deze overeenkomst geldt vanaf vandaag. We hebben met u een vaste prijs afgesproken: gedurende
één jaar blijven de leveringstarieven (exclusief overheidsheffingen) gelijk. De vaste prijsperiode gaat in
op 19-07-2025 en eindigt op 19-07-2026. U kunt de startdatum alleen wijzigen binnen de wettelijke
bedenktijd
Dat is toch vreemd? Ik kan pas overstappen per 1 oktober, maar mijn tarief gaat al over 2 weken in? He? Hoe dan? Dus mijn contract sluit ik af van 1 oktober 2025 tot 1 oktober 2026 maar de afgesproken prijzen gelden maar tot 19 juli 2026 en daarna mag ik de hoofdprijs betalen? Dit is toch krom?
Je neemt een energiecontract af voor gas én electra, dat is onderdeel van de aanbieding.
Men gaat er dus van uit dat je bereid bent de (100euro uit mn hoofd) opzegboete te betalen bij UC.
Primum non nocere
je moet toch je einddatum van je huidige contract invullen?
Overigens valt die startdatum dus niet aan te passen:
/f/image/FQzvnnRBDIYiMTINVG6iDt1Q.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan andere maand kiezen.
En overigens kon ik ook gewoon kiezen voor allen gas. Ik was niet verkplicht om ook stroom af te nemen.
[ Voor 11% gewijzigd door Tmaster op 01-07-2025 22:55 ]
Ja, maar het is BudgetEnergie he. Die hebben gewoon een winstoogmerk.Tmaster schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:51:
Dat lijkt mij niet, Er wordt nergens gesproken over een opzeg boete.
je moet toch je einddatum van je huidige contract invullen?
Overigens valt die startdatum dus niet aan te passen:[Afbeelding]
Ik kan andere maand kiezen.
En overigens kon ik ook gewoon kiezen voor allen gas. Ik was niet verkplicht om ook stroom af te nemen.
Het maakt hun echt geen bal uit waar jij zit en zij innen de boete immers niet. Dat gaat UC bij je doen.
Ik denk oprecht dat dit zo gaat werken.
Jij wil overstappen, dus jij betaalt de boete. Er is geen enkele voordeel (voor hun) om jou daar over in te lichten aan de voordeur
Edit: ja ok, maar kan je nog steeds gebruik maken van de VEH actie als je los kiest voor stroom of gas? Want dat denk ik dus niet. Want waar je nu ook kijkt is niet de website van VEH, maar van Budget zelf.
[ Voor 9% gewijzigd door Stephan2388 op 01-07-2025 23:01 ]
Primum non nocere
Ik kan je berekening niet volgen. Wat ik wel kan berekenen dat je bijna 19 cent terugleververgoeding hebt gekregen voor je terug geleverde stroom. Dat is een prima getal.Stephan2388 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:41:
[...]
Nou, nee niet dus. Want die zitten wel in de berekening!
Aan die gesaldeerde 2044 kWh van afgelopen half jaar betaalde ik inderdaad geen terugleverkosten bij Tibber, maar ik verdiende er ook slechts 387 euro aan. Dus onderaan de streep zit die terugleververgoeding (- 387 euro per half jaar bij Tibber) danwel terugleverkosten (576 + 108.77 euro per jaar bij Budgetenergie) er dus wel al in.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Als er sprake is van een opzegboete moet dat erbij vermeld worden bij zo'n collectieve actie. Er gelden hier special regels en voorwaarden. Ik heb alle voorwaarden gelezen maar er staat nergens dat er sprake is van en opzegboet, ALLEEN als je contract hebt wat nog doorloopt tot na 2026 dat staat er specifiek bij dat er sprake kan zijn van een opzegboete!Stephan2388 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:59:
[...]
Ja, maar het is BudgetEnergie he. Die hebben gewoon een winstoogmerk.
Het maakt hun echt geen bal uit waar jij zit en zij innen de boete immers niet. Dat gaat UC bij je doen.
Ik denk oprecht dat dit zo gaat werken.
Jij wil overstappen, dus jij betaalt de boete. Er is geen enkele voordeel (voor hun) om jou daar over in te lichten aan de voordeur
Edit: ja ok, maar kan je nog steeds gebruik maken van de VEH actie als je los kiest voor stroom of gas? Want dat denk ik dus niet. Want waar je nu ook kijkt is niet de website van VEH, maar van Budget zelf.
En ik kon bij het aanbod gewoon kiezen voor alleen gas of gas & stroom.
Ik heb namelijk beide vergeleken of er nog prijsverschil tussen zat maar dat was niet het geval. De gasprijs voor alleen gas afname was 1,158 en als je stroom erbij nam was dat ook 1,158
Ik denk inmiddels al te weten waar hjet mis gaat. Budget energie is zo geautomiseerd dat ze standaard denken dat je gas en stroom altijd op dezelfde datum ingaan. IN mijn geval heb ik een dynamisch stroom contract wat dus dagelijks opzegbaar is. Dust hebben dat ze ook meteen het gas contract (gas&stroom=1contract) op dezelfde datum laten ingaan.
Ik ga morgen wel met die gasten bellen en vragen of het gas contract niet gewoon per 1 okt in kan laten gaan. Anders maak ik gewoon gebruik van 14 dagen bedenktijd.
Als ik de totaalsom van 748 euro deel door de 4000 kwh die ik heb aangevraagd kom ik op ruim 18ct/kwh uit.
Lijkt dit jullie een goede deal om 2 jaar voor te tekenen of zit hier een addertje onder het gras?
(Ik ben me ervan bewust dat er een lidmaatschap van VEH a 35 euro/jaar bij komt).
___
Edit: Eigenlijk kom ik netto uit op €748,33 per jaar / 4000 kWh = €0,1870825.
Vervolgens trek je daar nog de energiebelasting van €0,12 per kWh vanaf trekt kom je dus op €0,0671 per kWh uit. Dat is echt zeer laag, deze tarieven zie je niet vaak meer bij dynamische energiecontracten voorbij komen.
Als ik zo mag rekenen tenminste.
___
/f/image/GKTUI5Ac0MOYRFs41nWIuKDd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Boost9898 op 02-07-2025 08:40 ]
Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L
Het is een goede deal die al veel is besproken in dit topic en het aanbiedingen topic. Voor 1 jaar is iets goedkoper maar voor twee jaar is ook niet verkeerd. Zonder EV/PV is het lastig om het veel beter te doen met een dynamisch contract, vooral in de winter.Boost9898 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:09:
Momenteel heb ik een dynamisch energie (stroom/gas) contract bij ANWB Energie. Nu heb ik een collectief aanbod via Vereniging Eigen huis voor ongeveer 21ct/kwh.
Als ik de totaalsom van 748 euro deel door de 4000 kwh die ik heb aangevraagd kom ik op ruim 18ct/kwh uit.
Lijkt dit jullie een goede deal om 2 jaar voor te tekenen of zit hier een addertje onder het gras?
Eerste jaar is gratis en je kunt het direct stopzetten dus daar betaal je niet extra voor.(Ik ben me ervan bewust dat er een lidmaatschap van VEH a 35 euro/jaar bij komt).
Misschien heb je er wat aan. Het komt er wel nog steeds op neer dat je de kwartier data moet hebben.
In ieder geval heb ik het ook in de TS gezet.Novax schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:20:
@Rzaan Na mijn post Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" over hoe je kan kijken wat de kosten zouden zijn als je dynamisch gaat heeft jeroen.nl een nieuwe tool geïntroduceerd, zie https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract
Misschien heb je er wat aan. Het komt er wel nog steeds op neer dat je de kwartier data moet hebben.
Lijkt er op dat je nu in een contract van onbepaalde tijd zit en dat de 30 dagen opzegtermijn van toepassing is.bRuud83 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:28:
Van de week kreeg ik een bericht van Gaslicht dat ik weer kon overstappen dus ik heb gisteren even gekeken en United Consumers lijkt goed uit de bus te komen, overstappen kon vanaf vandaag. Dus ik heb zojuist weer gekeken en is die datum opeens versprongen naar 02-08-2025. Is dit normaal?
Ik zat niet op te letten. Ik had een verkeerde einddatum van mijn huidige contract ingevuld. Een maandje teveel.Novax schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:51:
[...]
Lijkt er op dat je nu in een contract van onbepaalde tijd zit en dat de 30 dagen opzegtermijn van toepassing is.

Ook als je een 2-jarig contract hebt afgesloten? D.w.z. hoeft dit alleen actief te zijn bij aanmelding van het nieuwe contract?user109731 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:23:
[...]
Eerste jaar is gratis en je kunt het direct stopzetten dus daar betaal je niet extra voor.
Ja klopt. Ik heb 2 jaar afgesloten voor alleen stroom en mijn (jaar gratis) VEH lidmaatschap opgezegd en die stopt volgend jaar juni.Cyclonist schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:35:
Ook als je een 2-jarig contract hebt afgesloten? D.w.z. hoeft dit alleen actief te zijn bij aanmelding van het nieuwe contract?
Ik zie een paar aardige aanbiedingen met lagere tarieven dan dat ik nu heb. Maar: het is me niet duidelijk of ik dat nu al kan afsluiten met ingangsdatum 3 oktober. En zo ja, wat de gevolgen voor mijn welkomstkorting bij OXXIO dan zijn. Het lukt me zo snel niet om dit te vinden. Ik lees alleen dat de welkomstkorting a) wordt verrekend met de jaarafrekening (logisch) en b) de korting niet wordt uitgekeerd bij vroegtijdig overstappen.
Maar wordt het gezien als vroegtijdig overstappen als je het contract van een nieuwe partij een dag later laat ingaan dan wanneer het contract met de huidige partij afloopt?
Ik ben vast niet de enige die in deze situatie heeft gezeten!
Lijkt mij geen probleem. Je zit het contract toch uit tot einddatum? Wat je daarna doet hebben ze niks over te vinden lijkt mij. Ook niet als je al eerder de overstap regelt.sOid schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:24:
Ik heb op dit moment een contract bij OXXIO dat op 2 oktober afloopt. Vorig jaar meen ik afgesloten via Gaslicht, en ik krijg nu van Gaslicht een herinnering om over te stappen.
Ik zie een paar aardige aanbiedingen met lagere tarieven dan dat ik nu heb. Maar: het is me niet duidelijk of ik dat nu al kan afsluiten met ingangsdatum 3 oktober. En zo ja, wat de gevolgen voor mijn welkomstkorting bij OXXIO dan zijn. Het lukt me zo snel niet om dit te vinden. Ik lees alleen dat de welkomstkorting a) wordt verrekend met de jaarafrekening (logisch) en b) de korting niet wordt uitgekeerd bij vroegtijdig overstappen.
Maar wordt het gezien als vroegtijdig overstappen als je het contract van een nieuwe partij een dag later laat ingaan dan wanneer het contract met de huidige partij afloopt?
Ik ben vast niet de enige die in deze situatie heeft gezeten!
Ja 14 dagen bedenktijd+ nog even om alles aan twee kanten administratief te regelen.bRuud83 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:28:
Van de week kreeg ik een bericht van Gaslicht dat ik weer kon overstappen dus ik heb gisteren even gekeken en United Consumers lijkt goed uit de bus te komen, overstappen kon vanaf vandaag. Dus ik heb zojuist weer gekeken en is die datum opeens versprongen naar 02-08-2025. Is dit normaal?
Bij een doorlopend contract nog maand opzegtermijn.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.