Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Villager schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:52:
Ik zie hierboven een gastarief van €1,41 bij geen loyaliteitsbonus. Ik moet €1,51 betalen mét bonus. Sigaar uit eigen doos, dus?

[Afbeelding]
Boven is 3 jaar, die van jou is 1 jaar? Normaal gesproken zijn de tarieven van langjarige contracten hoger dan van 1 jaar omdat je betaalt voor meer zekerheid. Dat is sinds het Iran conflict al een tijdje niet meer zo. Geeft wel aan dat ze op lange termijn verwachten dat de tarieven weer gaan dalen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Novax schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:59:
[...]

Boven is 3 jaar, die van jou is 1 jaar? Normaal gesproken zijn de tarieven van langjarige contracten hoger dan van 1 jaar omdat je betaalt voor meer zekerheid. Dat is sinds het Iran conflict al een tijdje niet meer zo. Geeft wel aan dat ze op lange termijn verwachten dat de tarieven weer gaan dalen.
Wat ze verwachten is dan juist niet zo relevant. Het verschil komt doordat de futuresmarkt logischerwijs een slag goedkoper is voor 2028 en 2029. Hun verwachting is maar een marginaal aspect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wr3FppgRx7arFwLs20XSqdQFZrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiGUyzflhV4UUdcovrIxMict.webp?f=fotoalbum_large
bron

Hoe langer de termijn, hoe minder ze rekening met hun verwachtingen hoeven te houden omdat ze hun risico al verder afgekaart hebben, samen met een lagere bonus die minder op hun marge drukt. 1-jaars contracten zijn het grote risico, daarom schieten die per week andere kanten op, het zijn bijna benzine- en dieselprijzen. Juist omdat ze dan wel hun eigen verwachting erin moeten beprijzen, wat de brandstofleveranciers in wezen ook doorlopend doen.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 22-08-2026 09:21 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Engie blijft bovenaan staan in de vergelijkers, maar de bonussen zijn weer verlaagd. Voor één jaar naar € 208 (900 m3 verbruik) of € 225 (1600 m3 verbruik). Verschil 1 of 3 jaar is nagenoeg nihil.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Van der Berg schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 00:04:
[...]

De tarieven scheelden bijna niets; misschien één of twee cent uiteindelijk.
Maar 2 cent per kWh scheelt bij mij ook al >200 euro per jaar. Dus ieder jaar cashback is leuk, maar tarieven geven bij mij toch vaak de doorslag.

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:36
VidaR-9 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Maar 2 cent per kWh scheelt bij mij ook al >200 euro per jaar. Dus ieder jaar cashback is leuk, maar tarieven geven bij mij toch vaak de doorslag.
Ons verbruik met een tweepersoonshuishouden ligt gemiddeld op € 40,- per maand voor stroom en gas. Wij stoken het hele jaar door nooit en zijn erg zuinig met stroom. Koken doen wij ook heel weinig, vrijwel alles in huis heeft een A+++ energielabel en we gebruiken overal 6W ledlampen, behalve in de woonkamer waar 13W hangt. Bij afwezigheid gaat alles volledig uit via een schakelbare stekkerdoos, met uitzondering van onze koelvriescombinatie (een Bosch KGN39AIAT Serie 6 met een verbruik van 104 kWh op jaarbasis). Ons appartement heeft een totale oppervlakte van 65 m² en is goed geïsoleerd; het is gebouwd in 2010, voorzien van HR++ dubbel glas en we hebben hier geen zonnepanelen.

Voor ons verbruik maakt die paar centen verschil dus helemaal niets uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Van der Berg op 22-08-2026 09:53 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• Novax
  • Niet online
The Third Man schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:20:
[...]
Wat ze verwachten is dan juist niet zo relevant. Het verschil komt doordat de futuresmarkt logischerwijs een slag goedkoper is voor 2028 en 2029. Hun verwachting is maar een marginaal aspect.
[Afbeelding]
bron

Hoe langer de termijn, hoe minder ze rekening met hun verwachtingen hoeven te houden omdat ze hun risico al verder afgekaart hebben, samen met een lagere bonus die minder op hun marge drukt. 1-jaars contracten zijn het grote risico, daarom schieten die per week andere kanten op, het zijn bijna benzine- en dieselprijzen. Juist omdat ze dan wel hun eigen verwachting erin moeten beprijzen, wat de brandstofleveranciers in wezen ook doorlopend doen.
Het was ook meer "een kort door de bocht" opmerking van wat Martien Visser daar in het groen schrijft ;)

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Heb het 3 jarig contract van VEH (budget thuis) afgesloten per 1-1-27
Waarom?

Heb geen gas.
Lage prijs per kWh. (€0.24903/kWh)
2,5 ct tlv.
Leveringskosten 0,99 p/m

Jaarrekening zal ongeveer 0 zijn.(verbruik 1.700 kWh, teruglevering 8.500 kWh)

Lijkt me sterk dat ik me hier een buil aan val.

[ Voor 4% gewijzigd door JoKo op 22-08-2026 10:34 ]

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:05
JoKo schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:28:
Waarom?

Heb geen gas.
2,5 ct tlv.
Leveringskosten 0,99 p/m

Klinkt op zich goed, ja. Vooral die lage vaste leveringskosten. En je weet waar je aan toe bent.
Voor je teruglevering is het natuurlijk maar minimaal.
En op zich, met je (redelijk) laag verbruik, maakt het lage levertarief niet zo heel veel uit.
Zelf heb ik nog het GC contract. En ik denk/hoop dat ik met jaarlijks overstappen met een bonus uiteindelijk goedkoper uit zal zijn. Met een verbruik van bv 2000kWh zou je een levertarief van 30ct al goed maken met een bonus van €100. (Alleen die lage vaste kosten, als dat ergens anders hoger is, maak je dat niet snel meer goed, denk ik.)

Dus nee, zeker geen slechte deal.

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Klinkt op zich goed, ja. Vooral die lage vaste leveringskosten. En je weet waar je aan toe bent.
En op zich, met je (redelijk) laag verbruik, maakt het lage levertarief niet zo heel veel uit.
Zelf heb ik nog het GC contract. En ik denk/hoop dat ik met jaarlijks overstappen met een bonus uiteindelijk goedkoper uit zal zijn. Met een verbruik van bv 2000kWh zou je een levertarief van 30ct al goed maken met een bonus van €100. (Alleen die lage vaste kosten, als dat ergens anders hoger is, maak je dat niet snel meer goed, denk ik.)

Denk je dat het ook verstandig is (als je van zekerheid houdt) als je zonnepanelen ongeveer 3.400 kWh opwekken en je een EV hebt met een verwacht totale afname van zo'n 5.500 kWh per jaar? Of blijft dynamisch toch interessanter?

Ik kom er gewoon niet uit of ik dynamisch aandurf, ook niet omdat ik in januari ga starten. Vind het spelletje om zo voordelig uit te zijn altijd wel leuk, maar wil er ook niet elke dag mee bezig zijn.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Truus01 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:59:
[...]

Met de lage kosten, wie weet zelfs baten is het denk ik zeker geen slechte deal.
Ja ik weet, we zijn “verwend” geweest met mooie tlv’s, zeker die van het “broodjes bakken” ;)
Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne 9 energieboeren versleten…. Essent is momenteel de huidige leverancier. (modelcontract met 15 ct tlv)

Mooie tijd meegemaakt💰💰💰

• Truus01
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Denk je dat het ook verstandig is (als je van zekerheid houdt) als je zonnepanelen ongeveer 3.400 kWh opwekken en je een EV hebt met een verwacht totale afname van zo'n 5.500 kWh per jaar? Of blijft dynamisch toch interessanter?

Ik kom er gewoon niet uit of ik dynamisch aandurf, ook niet omdat ik in januari ga starten. Vind het spelletje om zo voordelig uit te zijn altijd wel leuk, maar wil er ook niet elke dag mee bezig zijn.
Ik heb te weinig verstand van dynamisch om daar echt over te kunnen adviseren. En wat je zegt, je moet er (mi) constant mee bezig zijn, of de boel automatiseren.
Dus dat is echt aan jezelf. Succes met de keuze.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:12
THE_BASE schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 12:04:
[...]

Ik heb een EV en warmtepomp en +/- 1500 kWh saldering PV op jaarbasis. Jaartje dynamisch gehad en het was nagenoeg om het even qua kosten. Heb m daarom vorige VEH ronde maar vastgezet voor drie jaar aangezien ik met dynamisch gewoon niet ver onder dat aanbod ging komen zonder 10 kWh batterij of extreem actief sturen (los van de onzekerheid in de markt). Zonneplan heeft een mooie grafiek op de website die laat zien wat een slimme, domme en gemiddelde klant betaalde afgelopen jaar.

Huidige VEH tarieven zijn wel flink hoger dus de afweging wordt wel lastiger. Op lange termijn verwacht ik niet dat vast nog ver onder de +/- 20ct/kWh gaat komen (laagste prijs na Covid maar voor Iran).

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Het aanbod van BudgetEnergie via VEH vond ik wel wat karig. Onder de streep scheelde het op de prijsvergelijkingssites voor ons €10 met het aanbod van EnergieDirect en €12 met Engie - op jaarbasis. €0,27178 per kWh en €1,5133 per m3 was ook niet perse scherp. Dat dit dan wel met veel bombarie wordt aangekondigd als superscherpe megadeal en honderden euro’s besparing (die ze al creatief boekhoudend op je scherm toveren) zorgde er voor mij voor dat ik voor die paar euro verschil het ze simpelweg niet gunde. Had beter niet kunnen wachten op het VEH aanbod, dan was de bonuskorting bij de 2 benoemde partijen iets hoger. Maar dat is het risico natuurlijk. ;)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• THE_BASE
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:38:
Het aanbod van BudgetEnergie via VEH vond ik wel wat karig. Onder de streep scheelde het op de prijsvergelijkingssites voor ons €10 met het aanbod van EnergieDirect en €12 met Engie - op jaarbasis. €0,27178 per kWh en €1,5133 per m3 was ook niet perse scherp. Dat dit dan wel met veel bombarie wordt aangekondigd als superscherpe megadeal en honderden euro’s besparing (die ze al creatief boekhoudend op je scherm toveren) zorgde er voor mij voor dat ik voor die paar euro verschil het ze simpelweg niet gunde. Had beter niet kunnen wachten op het VEH aanbod, dan was de bonuskorting bij de 2 benoemde partijen iets hoger. Maar dat is het risico natuurlijk. ;)
Op 1 jaar is het inderdaad geen geweldig concurrerende deal. Op dynamisch wel 100 euro bonus en lage vaste kosten en voor 3 jaar hetzelfde: lage vaste kosten en 25 cent per kwh.

• _Hansel_
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 20:23
Ik heb vorig jaar de VEH deal via Budget Thuis afgesloten, en ja ik betaal nu maar 18,5 cent per kWh....maar toch ga ik voor de 3 jaar deal,
Want idd gewoon 3 jaar zekerheid tegen redelijk tarief, en nog enigszins geld voor terugleveren.
Daarnaast een degelijke aanbieder en ben zelf erg gecharmeerd van hun gratis stroom (excl energiebelasting) in weekenden tussen 12 en 17u (in de hoop dat ze dit volgend jaar weer doorzetten van April t/m September)

Leveringskosten zijn btw maar 75 cent per maand :P

[ Voor 5% gewijzigd door _Hansel_ op 22-08-2026 20:34 ]

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:10
_Hansel_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:32:
Ik heb vorig jaar de VEH deal via Budget Thuis afgesloten, en ja ik betaal nu maar 18,5 cent per kWh....maar toch ga ik voor de 3 jaar deal,
Want idd gewoon 3 jaar zekerheid tegen redelijk tarief, en nog enigszins geld voor terugleveren.
Daarnaast een degelijke aanbieder en ben zelf erg gecharmeerd van hun gratis stroom (excl energiebelasting) in weekenden tussen 12 en 17u (in de hoop dat ze dit volgend jaar weer doorzetten van April t/m September)

Precies om deze redenen zit ik ook te twijfelen om gewoon voor het 3-jarige aanbod te gaan. Ik zit nu ook al bij budget thuis en hoop dat ze hun gratis stroom in de weekenden doorzetten volgend jaar. Opladen tijdens deze tijden bevalt me wel.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:52
AV1989 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Precies om deze redenen zit ik ook te twijfelen om gewoon voor het 3-jarige aanbod te gaan. Ik zit nu ook al bij budget thuis en hoop dat ze hun gratis stroom in de weekenden doorzetten volgend jaar. Opladen tijdens deze tijden bevalt me wel.
Momenteel heb ik door saldering daar niks aan, maar vanaf volgend jaar wel, staat in het contract dat dat zo blijft??

Ik ben nu 1 week de vergelijker in de gaten aan het houden en de prijs is nu 8 euro per maand omhoog gegaan inmiddels :/

• THE_BASE
  • Niet online
Toch weer een reden om te gaan voor dat 3-jarig contract. Voordelen zijn lage maandelijkse vaste kosten, gratis laden in het weekend. Dat kan met m’n EV behoorlijk oplopen als je alleen de belasting betaalt.

De vraag is natuurlijk of ze zo gek zijn om dat in 2027 weer te gaan marketen.

Een optie is om het af te sluiten en binnen 14 dagen te annuleren. Tot wanneer loopt die actie met VEH eigenlijk?

[ Voor 16% gewijzigd door THE_BASE op 22-08-2026 22:59 ]

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
_Hansel_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:32:

Maar als je nu al een contract bij budget hebt krijg je die bonuskorting toch niet?

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Van der Berg
WhatsappHack schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Maar als je nu al een contract bij budget hebt krijg je die bonuskorting toch niet?
Ik zit inmiddels ook sinds vorig jaar bij Budget Energie en krijg volgende maand € 370,- cashback uitgekeerd. Ik kon onlangs wederom verlengen bij Budget Energie en kreeg toen een bonus van € 70,- cashback aangeboden voor nog een jaar. Toch stap ik, zoals ieder jaar, weer over. Engie biedt mij daarentegen volgend jaar een cashback van maar liefst € 420,-! Daarnaast heb ik via CashbackXL ook nog eens € 40,- extra bonus gekregen voor de overstap naar Engie.

Drie jaar vastzetten lijkt mij persoonlijk erg lang; wat als de prijzen van stroom en gas ineens flink dalen? Bij Engie kon ik kiezen voor een cashback van € 600,- op een 3-jarig vast contract, wat neerkomt op gemiddeld € 200,- cashback per jaar. Zeker met ons lage verbruik van gemiddeld € 40,- per maand voor een tweepersoonshuishouden, vind ik die cashback van € 420,- bij een 1-jarig contract onder de streep een stuk interessanter!

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra 2 - S26 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 4 Pro - 22TB

• THE_BASE
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:34:
[...]

Ik zit inmiddels ook sinds vorig jaar bij Budget Energie en krijg volgende maand € 370,- cashback uitgekeerd. Ik kon onlangs wederom verlengen bij Budget Energie en kreeg toen een bonus van € 70,- cashback aangeboden voor nog een jaar. Toch stap ik, zoals ieder jaar, weer over. Engie biedt mij daarentegen volgend jaar een cashback van maar liefst € 420,-! Daarnaast heb ik via CashbackXL ook nog eens € 40,- extra bonus gekregen voor de overstap naar Engie.

Drie jaar vastzetten lijkt mij persoonlijk erg lang; wat als de prijzen van stroom en gas ineens flink dalen? Bij Engie kon ik kiezen voor een cashback van € 600,- op een 3-jarig vast contract, wat neerkomt op gemiddeld € 200,- cashback per jaar. Zeker met ons lage verbruik van gemiddeld € 40,- per maand voor een tweepersoonshuishouden, vind ik die cashback van € 420,- bij een 1-jarig contract onder de streep een stuk interessanter!
Inmiddels is het aanbod (1 jaar) van Budget Energie beter dan dat van Engie. De vaste lage kosten zijn slechts 11,88 euro per maand, het tarief wel een cent hoger én een bonus van 100 euro. Dat lijkt weinig, maar jij ontvang € 420 voor gas + stroom (als ik het goed heb) en voor gas alleen kun je er ongeveer € 275 euro aftrekken, dan houdt je voor stroom zo'n € 145 over. Dat zorgt ervoor dat je duurder uit bent bij Engie.

• _Hansel_
WhatsappHack schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Die van vorig jaar? Goede vraag zal eens checken

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

_Hansel_ schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:32:
[...]

Die van vorig jaar? Goede vraag zal eens checken
Ff 1 maand naar een ander en dan weer Budget Energie.

[ Voor 4% gewijzigd door JoKo op 23-08-2026 15:53 ]

• Van der Berg
THE_BASE schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:01:
[...]

Inmiddels is het aanbod (1 jaar) van Budget Energie beter dan dat van Engie. De vaste lage kosten zijn slechts 11,88 euro per maand, het tarief wel een cent hoger én een bonus van 100 euro. Dat lijkt weinig, maar jij ontvang € 420 voor gas + stroom (als ik het goed heb) en voor gas alleen kun je er ongeveer € 275 euro aftrekken, dan houdt je voor stroom zo'n € 145 over. Dat zorgt ervoor dat je duurder uit bent bij Engie.
In mijn overeenkomst bij Engie staat het volgende:

Elektriciteit:
  • Jouw bonus: Loyaliteitsbonus € 210,- incl. btw (na 1 jaar)
  • Vaste leveringskosten per dag: € 0,30445 excl. btw / € 0,36838 incl. btw
(Wij krijgen ieder jaar belasting terug op stroom; dit is de zogeheten vermindering energiebelasting, voorheen de heffingskorting).

Gas:
  • Vaste leveringskosten per dag: € 0,19486 excl. btw / € 0,23578 incl. btw

Met ons gemiddelde verbruik van € 40,- per maand voor een tweepersoonshuishouden is de stroom op jaarbasis nagenoeg gratis. Vorig jaar resulteerde dat bij UnitedConsumers op de eerste jaarnota onder de streep zelfs in negatieve stroomkosten van € -34,09, mede dankzij de cashback van € 350,- samen met de teruggave van de vermindering energiebelasting.

Ons totale verbruik op die jaarnota van UnitedConsumers was:
  • Stroom (normaal): 351 kWh
  • Stroom (dal): 469 kWh
  • Gas: 100 m³

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 23-08-2026 23:30 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Van der Berg schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

In mijn overeenkomst bij Engie staat het volgende:

Elektriciteit:
  • Vaste leveringskosten per dag: € 0,30445 excl. btw / € 0,36838 incl. btw
(Wij krijgen ieder jaar belasting terug op stroom; dit is de zogeheten vermindering energiebelasting, voorheen de heffingskorting).

Gas:
  • Vaste leveringskosten per dag: € 0,19486 excl. btw / € 0,23578 incl. btw
Gaat ook niet over de verdeling contract, je had meer kunnen krijgen als je nu voor een andere deal had gekozen. Maar goed. Zo werkt het nu eenmaal.

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:09
Weet iemand of het mogelijk is om via VEH "over te stappen" naar Budget Thuis wanneer je daar nu ook al zit met het collectieve contract van vorig jaar? Of moet je dan opzeggen en per de einddatum aanvragen op naam van je partner o.i.d.?

[ Voor 21% gewijzigd door Leetness op 24-08-2026 09:16 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48
Leetness schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:16:
Weet iemand of het mogelijk is om via VEH "over te stappen" naar Budget Thuis wanneer je daar nu ook al zit met het collectieve contract van vorig jaar? Of moet je dan opzeggen en per de einddatum aanvragen op naam van je partner o.i.d.?
Het lijkt me dat ze deze vraag bij de helpdesk van VEH ook kunnen beantwoorden. Volgens mij moet het kunnen mits je de goede start en einddatum blijft aanhouden.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:31
Gewoon aanmelden,als je geaccepteerd word door budget is het goed toch

1 PVoutput . Dongen NB

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:34

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

VEH/Budget Thuis tarieven zijn bijna een verdubbeling ten opzichte van mijn huidige BudgetThuis tarieven (jaarcontract uit December 2025). Ik wacht de geopolitieke ontwikkelingen wel af..

[ Voor 9% gewijzigd door ocn op 24-08-2026 11:10 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:30

Speedmaster

Make my day...

Krijg vandaag van GC de nieuwe tarieven per 1 Oktober voor mijn variabel contract.
Huidig totaaltarief
Totaaltarief
per 1 oktober 2026
Stroom
Variabele leveringskosten enkeltarief (per kWh)€ 0,26465€ 0,31566
Variabele leveringskosten normaaltarief (per kWh)€ 0,2586€ 0,30961
Variabele leveringskosten daltarief (per kWh)€ 0,2707€ 0,32171
Variabele terugleverkosten (per kWh)€ 0,13099€ 0,13099
Netto terugleververgoeding (per kWh)€ 0,141€ 0,141
Vaste leveringskosten (per dag)€ 0,32256€ 0,32256
Systeembeheerkosten (per dag)€ 1,3062€ 1,3062
Vermindering energiebelasting (per dag)€ 1,72317€ 1,72317
Kijk ik naar mijn verbruik van vorig jaar dan is dit het overzicht:
  • Levering normaaltarief 2.938 kWh
  • Levering daltarief 4.288 kWh
  • Teruglevering normaaltarief -763 kWh
  • Teruglevering daltarief -261 kWh
Nu zal mijn teruglevering dit jaar lager zijn door het gebruik van een thuisaccu (op dit moment ongeveer 200kWh minder teruglevering dan vorig jaar) Ik zit voor het eerst nu echt te twijfelen om bij GC weg te gaan. Kijk ik op Independer dan kan ik alle kanten op maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

In een ver verleden bij ENECO gezeten maar hun klantenservice was beroerd. De ervaring die ik heb bij GC is dat ze goed bereikbaar zijn en met je mee denken ( in het verleden halverwege het jaar een meter wissel gehad, waarna ik een eindafrekening kreeg. 1x bellen met GC en factuur werd op holt gezet tot mijn oorspronkelijk afrekenmaand en toen werd alles recht getrokken) dus een beetje klantgericht mee denken is altijd welkom.

Ik ben dus echt lost.....

• Truus01
Speedmaster schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:33:
Krijg vandaag van GC de nieuwe tarieven per 1 Oktober voor mijn variabel contract.

Ik ben dus echt lost.....
Ik denk dat je met variabele contracten met de meeste wel hierop zult komen.
Wat dat betreft (icm die accu) misschien dynamisch.

Maar het VEH - BE contract lijkt me voor jou ook niet verkeerd. Geen idee of het het beste voor je is, maar je bespaard alleen al op de vaste kosten meer dan €100 uit. Het levertarief is lager, de netto TLV hoger. En je krijgt nog een bonus/cashback.

Maar er zijn, in ieder geval vwb bonus en tarieven, her en der ook al andere genoemd.
oa:
RichieB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:50:
@Kalentum Deze link doet het nog steeds en geeft nu 24,84 cent per kWh enkeltarief:
http://www.greenchoice.nl/zonnestroom-via-unive/

[ Voor 15% gewijzigd door Truus01 op 24-08-2026 15:51 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:58
Truus01 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:46:
[...]

Maar er zijn, in ieder geval vwb bonus en tarieven, her en der ook al andere genoemd.
oa:
[...]
Dat is wel enkel bij 2 jaar vast, ter overweging. Desalniettemin een prima deal voor deze tijd.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Truus01 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:46:
[...]
Maar het VEH - BE contract lijkt me voor jou ook niet verkeerd. Geen idee of het het beste voor je is, maar je bespaard alleen al op de vaste kosten meer dan €100 uit. Het levertarief is lager, de netto TLV hoger. En je krijgt nog een bonus/cashback.
[...]
Met 16.000 kWh afname is €100 slechts 0,625 cent per kWh. Dat gaat voor mij het verschil niet maken met t.o.v. een drastisch lager leveringstarief.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Truus01
RichieB schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Met 16.000 kWh afname is €100 slechts 0,625 cent per kWh. Dat gaat voor mij het verschil niet maken met t.o.v. een drastisch lager leveringstarief.
Mijn reactie was ook naar @Speedmaster, niet naar jou.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:48
ecn1985 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:54:
[...]

Ik heb een verbruik van ongeveer 250m3 dan kan dit niet heel snel goedkoper toch? Zijn er vaker zulke hoge bonussen?

Als de bonus halveert moet de gasprijs naar rond de euro gaan om op het zelfde resultaat uit te komen of mis ik nu iets?

Misschien een stomme vraag maar waarom zit er bijna 20 euro verschil in het maand en termijnbedrag?

[Afbeelding]
Ik heb of had deze afgesloten bij Engie, nu kreeg ik gister een mail vanaf vandaag levert Engie de energie. Zojuist krijg ik een mail dat ik heb opgezegd en de bevestiging dat hier geen boete aan vast zit?

Gaat hier nu iets mis of hebben meer mensen dit toevallig gekregen, anders morgen maar de klantenservice bellen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 22:13
JoKo schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:28:
Waarom?

Heb geen gas.
2,5 ct tlv.
Leveringskosten 0,99 p/m

Hoe krijg jij de 22e al een aanbod terwijl dit de 24e pas gecommuniceerd zou worden?

Hoe kan het dat ik via VEH 27 cent per kwh en 7,99 aan leveringskosten per maand zie op een 3 jarig contract?

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

MagniArtistique schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Hoe krijg jij de 22e al een aanbod terwijl dit de 24e pas gecommuniceerd zou worden?

Hoe kan het dat ik via VEH 27 cent per kwh en 7,99 aan leveringskosten per maand zie op een 3 jarig contract?
Raar dat er andere hogere prijzen zijn. Heb je een screenshot?
Ik kreeg de aanbieding overigens vrijdag de 21 ste om 17.42 uur

Hierbij de mijne.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw1Dl3yZ6s__ZFEA8Vwu6jROeoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b71oO6UtKCP25utSzp5zukbx.jpg?f=fotoalbum_large

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:37
Ik krijg van VEH veiling alleen electyriciteit aangeboden, geen mogelijk heid voor gas ( wel aangegeven) , electriciteit is voor mij eur 63 duurder pj bij deze Budgetthuis veiling aanbod dan Eneco momenteel via easyswitch.
normaal 1734
dal 2115
tlv norm 1387
tlv dal 585
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDmpFk8q7SQrwcZnT_uMeb-c5-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfvv7sCafPhaQAQ2swgbrDeu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door pinotgrigio1 op 24-08-2026 20:11 ]

• THE_BASE
  • Niet online
ecn1985 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:46:
[...]

Ik heb of had deze afgesloten bij Engie, nu kreeg ik gister een mail vanaf vandaag levert Engie de energie. Zojuist krijg ik een mail dat ik heb opgezegd en de bevestiging dat hier geen boete aan vast zit?

Gaat hier nu iets mis of hebben meer mensen dit toevallig gekregen, anders morgen maar de klantenservice bellen.
Die mail ontvang je nadat je/ze een opzegging hebben gedaan. Wel even achteraan gaan als dat niet de bedoeling is.

• THE_BASE
  • Niet online
MagniArtistique schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Hier ook vrijdag het aanbod al gekregen voor 25 cent op 3 jaar en amper vaste leveringskosten.

• _Hansel_
Ja Budget Thuis heeft de prijzen omhoog gegooid! Ook vd VEH veiling

[ Voor 33% gewijzigd door _Hansel_ op 24-08-2026 22:14 ]

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:30
Wel grappig ik heb ook de mail van VEH binnen en door hun aanbod komt Vattenfall Variabel opeens op mijn radar.

Dat is eigenlijk op het moment het contract met de laagste kwh prijs (maar die prijzen gaan waarschijnlijk op 1 jan 2027 omhoog). Maar in de vergelijking van VEH hebben ze toch ergens iets zitten waardoor hij daar net wat duurder is als 1 jaar budget (229 euro pm). Bij VEH staat hij bij mij voor 236 eur pm maar op de site van Vattenfall is het 220.

Maar Greenchoice is door korting op het moment voor 1 jaar nog iets goedkoper met 216.
Twijfel nog een beetje en contract loop eind sept af, zou 3 maanden bij Vattenfall kunnen gaan zitten in de hoop dat de prijzen dan weer iets dalen om dan naar vast te gaan.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:30
Ik kan bij het VEH contract niet goed vinden wat de terugleverkosten 2026 nu zijn. Ik ga in de laatste 3 maanden zo goed als niks meer terugleveren maar ik vermoed dat ze vrolijk het maand tarief op basis van de jaar teruglevering in rekening gaan brengen.

• VidaR-9
  • Nu online
Je hebt gewoon een normaal contract met Budget Thuis, daar heeft VEH verder niets mee te maken, die hebben alleen het tarief onderhandeld. Ik zit ook bij Budget Thuis via VEH vorig jaar en ik kan gewoon verlengen via de app.

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:10
VidaR-9 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Je hebt gewoon een normaal contract met Budget Thuis, daar heeft VEH verder niets mee te maken, die hebben alleen het tarief onderhandeld. Ik zit ook bij Budget Thuis via VEH vorig jaar en ik kan gewoon verlengen via de app.
Bij het verlengingsaanbod via Budget Thuis zelf zijn de tarieven hoger dan bij het Budget Thuis aanbod via VEH.

[ Voor 62% gewijzigd door AV1989 op 25-08-2026 08:23 ]

• ecn1985
THE_BASE schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Die mail ontvang je nadat je/ze een opzegging hebben gedaan. Wel even achteraan gaan als dat niet de bedoeling is.
Nee, het 'nieuwe' contract bij Engie was ingegaan en daarna een dag later ook weer opgezegd. Heb ik er net heen gebeld heb ik per ongeluk zelf het verkeerde huisnummer ingevoerd, dus niets afgesloten op mijn eigen adres 8)7

Door de vakantie heb ik er ook niet meer naar om gekeken.

Kan nu in elk geval weer opzoek naar een nieuwe aanbieding.

Mocht iemand nog iets hebben alleen gas 250m3 per jaar dan houd ik me aanbevolen, ook was voor Engie gegaan ivm de hoge overstap bonus op het moment van afsluiten.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• THE_BASE
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Nee, het 'nieuwe' contract bij Engie was ingegaan en daarna een dag later ook weer opgezegd. Heb ik er net heen gebeld heb ik per ongeluk zelf het verkeerde huisnummer ingevoerd, dus niets afgesloten op mijn eigen adres 8)7

Door de vakantie heb ik er ook niet meer naar om gekeken.

Kan nu in elk geval weer opzoek naar een nieuwe aanbieding.

Mocht iemand nog iets hebben alleen gas 250m3 per jaar dan houd ik me aanbevolen, ook was voor Engie gegaan ivm de hoge overstap bonus op het moment van afsluiten.
Oei, dat is vervelend. Ook voor degene bij wie het dan wel geleverd is, want als ik het goed zeg krijgt die van zijn oude aanbieder een melding dat het contract is opgezegd...

De aanbieding die je had is er helaas niet meer en de verwachting is ook niet dat die hoge bonus op korte termijn weer terugkomt. Ik zou elke dag even checken en anders toch variabel kiezen.

• ecn1985
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Oei, dat is vervelend. Ook voor degene bij wie het dan wel geleverd is, want als ik het goed zeg krijgt die van zijn oude aanbieder een melding dat het contract is opgezegd...

De aanbieding die je had is er helaas niet meer en de verwachting is ook niet dat die hoge bonus op korte termijn weer terugkomt. Ik zou elke dag even checken en anders toch variabel kiezen.
Nee dat was niet handig. Er was nu nog een aanbieding met 208euro bonus, ook niet heel gek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s696fK2JNKA8iB3bSR8wHDSDfWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WzZ6rqSeLhGgwdsB3jFGgq6c.png?f=fotoalbum_large

Met het lage verbruik is het tarief wat minder interessant en kan ik beter gaan voor de hogere bonus.

[ Voor 5% gewijzigd door ecn1985 op 25-08-2026 09:26 ]

• THE_BASE
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

Nee dat was niet handig. Er was nu nog een aanbieding met 208euro bonus, ook niet heel gek.

[Afbeelding]

Met het lage verbruik is het tarief wat minder interessant en kan ik beter gaan voor de hogere bonus.
Vergeet CashbackXL dan niet. ;)

• ecn1985
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Vergeet CashbackXL dan niet. ;)
Wat is dat precies, ik heb geen idee namelijk? Moet ik daar nog iets mee doen.

• THE_BASE
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:14:
[...]

Wat is dat precies, ik heb geen idee namelijk? Moet ik daar nog iets mee doen.
Daarmee kun je nog een euro of 20 extra krijgen via cashbackxl.nl, daar staat het ook keurig uitgelegd. Moet wel voor je aanvraag gedaan worden.

• Truus01
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Inderdaad. Je zou toch denken dat het voor @ecn1985 te regelen moet zijn dat alleen het huisnummer veranderd wordt. Want degenen op het verkeerd ingevulde huisnummer willen dit ook niet. (Misschien wel, maar hebben er niet om gevraagd. Moeten die dus nu ook op zoek naar een nieuw contract?!*)
Dus het is in principe allemaal wel al ingekocht. Er hoeft alleen een huisnummer gewijzigd te worden.

* Zou toch wat zijn. Dan zou ik voor buren (of überhaupt mensen) die ik niet moet gewoon een nieuw duur contract aan kunnen vragen en haha... zij zitten met de ellende?
Kan toch niet!
(Maar dat zou meer een discussie voor het kroegtopic zijn.)

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Inderdaad. Je zou toch denken dat het voor @ecn1985 te regelen moet zijn dat alleen het huisnummer veranderd wordt. Want degenen op het verkeerd ingevulde huisnummer willen dit ook niet. (Misschien wel, maar hebben er niet om gevraagd. Moeten die dus nu ook op zoek naar een nieuw contract?!*)
Dus het is in principe allemaal wel al ingekocht. Er hoeft alleen een huisnummer gewijzigd te worden.

* Zou toch wat zijn. Dan zou ik voor buren (of überhaupt mensen) die ik niet moet gewoon een nieuw duur contract aan kunnen vragen en haha... zij zitten met de ellende?
Kan toch niet!
Ik wil hier nog even kort op inhaken en daarna weer on-topic: de buren krijgen een bericht van hun huidige leverancier over een opzegging. Die herkennen zich hier niet in en geven dat aan bij hun leverancier. Die weigert de overstap en vandaar dat er een mailtje naar @ecn1985 is gegaan over de opzegging.

Dus in principe kun je niet zomaar iemand zijn contract opzeggen, tenzij iemand nergens op reageert natuurlijk.

• VidaR-9
  • Nu online
AV1989 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:12:
[...]

Bij het verlengingsaanbod via Budget Thuis zelf zijn de tarieven hoger dan bij het Budget Thuis aanbod via VEH.
Ow las je post verkeerd. Van VEH naar VEH dus eigenlijk. Dan zou dat toch gewoon moeten kunnen via VEH en de link daar net alsof je nieuwe klant bent lijkt me?

Ik ga het zien, ben nog in afwachting van aanbod en heb dan misschien wel hetzelfde. Maar met de stijgende tarieven wacht ik denk nog even, geen haast.

• Truus01
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Ik wil hier nog even kort op inhaken en daarna weer on-topic: de buren krijgen een bericht van hun huidige leverancier over een opzegging. Die herkennen zich hier niet in en geven dat aan bij hun leverancier. Die weigert de overstap en vandaar dat er een mailtje naar @ecn1985 is gegaan over de opzegging.

Dus in principe kun je niet zomaar iemand zijn contract opzeggen, tenzij iemand nergens op reageert natuurlijk.
OK.
Maar dan zou het contract toch eigenlijk gewoon moeten kunnen doorgaan bij @ecn1985?!

@ecn1985 Ik zou er toch een paar keer voor bellen. Soms moet je net de juiste medewerker treffen.
Want er is voor jou, voor dat contract, ingekocht. Dus mij lijkt dat het enige dat ze moeten veranderen het huisnummer is.

• ecn1985
Truus01 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:24:
[...]

Kan toch niet!
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:30:
[...]

Klopt, heb even contact gehad met de buren en die hebben bij de huidige leverancier aangegeven niet te willen overstappen en daarmee is het afgedaan en idd bericht naar ondergetekende dat het contract is opgezegd / niet is gestart.

Omdat de overstap bonus maar 2 euro hoger was op het voorgaande contract en zelf de fout heb gemaakt, heb ik er niet een heel groot probleem van gemaakt en een nieuw contract afgesloten.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:16
Hier ook van Greenchoice de melding gekregen dat alles duurder word. Dus maar eens kijken weer, maar dat vergelijken is wel lastig geworden met de terugleververgoedingen enzo.

Momenteel twijfel ik nog om het huis gasloos te maken. Daarvoor moet er een warmtepompboiler geinstalleerd en het gasfornuis vervangen. Op zich beide geen extreme uitgaves.

Maar hoe zit dat dan met je contract? Stel je neemt een contract af voor 3 jaar vast, en je hebt geen gas meer, zit je dan nog de rest van de tijd vast aan de vaste lasten voor gas?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:02:
Hier ook van Greenchoice de melding gekregen dat alles duurder word. Dus maar eens kijken weer, maar dat vergelijken is wel lastig geworden met de terugleververgoedingen enzo.

Momenteel twijfel ik nog om het huis gasloos te maken. Daarvoor moet er een warmtepompboiler geinstalleerd en het gasfornuis vervangen. Op zich beide geen extreme uitgaves.

Maar hoe zit dat dan met je contract? Stel je neemt een contract af voor 3 jaar vast, en je hebt geen gas meer, zit je dan nog de rest van de tijd vast aan de vaste lasten voor gas?
Zie onderaan 'Ga je van het gas af?':

https://www.greenchoice.nl/klantenservice/energiecontract-opzeggen/

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Waah de hele procedurehel rond van het gas afgaan varieert nogal, ik denk dat je beter je specifieke situatie in Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels kan voorleggen.

• Truus01
Waah schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:02:
Contractspecifiek gezien kun je er volgens mij bij de meeste leveranciers kostenloos vanaf.
Misschien dat een enkeling een boete op wil leggen voor een resttijd, maar die heb ik nog niet voorbij zien komen. (En als de prijs gestegen is, is die boete sowieso nul.)
Sommigen hanteren wel een opzegtermijn, bij anderen kan het per direct.

Maar als je de 'tweakers-route' wilt volgen, in het kort wil dat zeggen dat je het niet eerst meldt bij MijnAansluiting, dan wil een leverancier de opzegging soms niet accepteren, terwijl ze dat wel verplicht zijn.
En daarvoor (en de tweakers-route) vind je hulp in het topic Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels, wat @The Third Man ook aangeeft.

Maar daar moet je dus niet iets voor laten. Als jij nu een mooi contract vind voor gas, doen. En dan op je gemakje van het gas afgaan.
Maar hoe eerder hoe beter, want alleen de vast netbeheerkosten zijn al zo'n €300/jr, dus het is al snel best voordelig.

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 25-08-2026 13:18 ]

• roy111179
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-08 13:54
Vraagje van een noob, is de site van GasLicht een betrouwbare bron om vergelijkingen te maken? Of zijn er andere meer betrouwbare tools of sites om vergelijkingen te maken?

• Truus01
roy111179 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:54:
Vraagje van een noob, is de site van GasLicht een betrouwbare bron om vergelijkingen te maken? Of zijn er andere meer betrouwbare tools of sites om vergelijkingen te maken?
Ja, GasLicht is een prima vergelijker.
Zie ook de Topic Start. Daar staan nog anderen genoemd.
En voor dynamisch Jeroen en enkele tooltjes.

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:03
Hmm vind dit wel een hele lastige.. Zit momenteel op dynamisch (elektra, maar ook gas. Laatste een foutje destijds). Maar overweeg helemaal naar vast te gaan of alleen gas op vast te zetten.

Las eerder in het topic iemand die gas vast heeft gezet met een voordelig engie contract met €207 cashback. Gasprijs van dat contract is rond de €1,6/m3.

Wij gebruiken heel weinig gas, ca 220m3/jr (alleen warm water en gashaard). Vaste kosten dus proportioneel enorm hoog vergeleken met verbruik. Maar door een gashaard waar we niet vanaf willen blijven we gas houden. Gasverbruik is niet echt te sturen dus overzetten naar vast is niet gek. Tegelijk is de futures prijs naar de omstandigheden nu echt nog laag en zit er wel flinke marge in het contract ingebouwd.

Energie gebruiken we stuk meer. Maar goed te sturen, daarom ook dynamisch gegaan. Inmiddels ca 10kwh aan thuisaccu's verzameld. Tegelijk is gas ook 1/5e van de elektravoorziening in Europa. Grote supply shocks zoals nu in SOH kunnen wel redelijk wat invloed gaan geven dan..

Kortom, ik lees graag mee in dit topic en blijf benieuwd naar de overwegingen van mensen op dynamisch waarom die wel of juist niet naar vast gaan met de winter op komst. :)

• THE_BASE
  • Niet online
Igor4 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:52:
Hmm vind dit wel een hele lastige.. Zit momenteel op dynamisch (elektra, maar ook gas. Laatste een foutje destijds). Maar overweeg helemaal naar vast te gaan of alleen gas op vast te zetten.

Las eerder in het topic iemand die gas vast heeft gezet met een voordelig engie contract met €207 cashback. Gasprijs van dat contract is rond de €1,6/m3.

Wij gebruiken heel weinig gas, ca 220m3/jr (alleen warm water en gashaard). Vaste kosten dus proportioneel enorm hoog vergeleken met verbruik. Maar door een gashaard waar we niet vanaf willen blijven we gas houden. Gasverbruik is niet echt te sturen dus overzetten naar vast is niet gek. Tegelijk is de futures prijs naar de omstandigheden nu echt nog laag en zit er wel flinke marge in het contract ingebouwd.

Energie gebruiken we stuk meer. Maar goed te sturen, daarom ook dynamisch gegaan. Inmiddels ca 10kwh aan thuisaccu's verzameld. Tegelijk is gas ook 1/5e van de elektravoorziening in Europa. Grote supply shocks zoals nu in SOH kunnen wel redelijk wat invloed gaan geven dan..

Kortom, ik lees graag mee in dit topic en blijf benieuwd naar de overwegingen van mensen op dynamisch waarom die wel of juist niet naar vast gaan met de winter op komst. :)
Gas zou ik nooit dynamisch nemen, tenzij de prijzen op moment van vastleggen erg hoog zijn. Ik denk dat het nu nog best behapbaar is, zeker als je weinig verbruik en een hoge bonus hebt. Engie is daar een mooi voorbeeld van tarief ligt nu rond de € 1,52 en 208 euro cashback.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Igor4 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Maar door een gashaard waar we niet vanaf willen blijven we gas houden.
Als je je warmwater op een andere manier kan maken dan zou je ook flessengas voor je haard kunnen overwegen. Maar dan moet je uitrekenen waar het omslagpunt is in kosten.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:57:
[...]

Gas zou ik nooit dynamisch nemen, tenzij de prijzen op moment van vastleggen erg hoog zijn. Ik denk dat het nu nog best behapbaar is, zeker als je weinig verbruik en een hoge bonus hebt. Engie is daar een mooi voorbeeld van tarief ligt nu rond de € 1,52 en 208 euro cashback.
Misschien een noob-vraag want dit is totaal nieuw voor mij. Maar tot hoeveel m3 zou je als weinig verbruik classificeren? Wij verbruiken zo’n 650 m3 per jaar. Is zo’n contract bij Engie dan rendabel? Ik zit nu ook voor gas dynamisch bij Zonneplan.

Ergens ben ik ook best huiverig om nu de prijzen vast te laten leggen. Wie weet hoe het over enkele maanden is.

[ Voor 8% gewijzigd door Beun op 25-08-2026 20:34 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:50
Beun schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:33:
[...]

Ergens ben ik ook best huiverig om nu de prijzen vast te laten leggen. Wie weet hoe het over enkele maanden is.
Als je ziet hoe weinig gas er is opgeslagen in zowel Nederland als Duitsland voor de komende winter zou ik het risico van dynamisch dit stookseizoen niet willen nemen. Als die voorraden echt leeg dreigen te raken zal de prijs door het dak gaan.

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Misschien een noob-vraag want dit is totaal nieuw voor mij. Maar tot hoeveel m3 zou je als weinig verbruik classificeren? Wij verbruiken zo’n 650 m3 per jaar. Is zo’n contract bij Engie dan rendabel? Ik zit nu ook voor gas dynamisch bij Zonneplan.

Je kunt je bonus delen door je vebruik (bv. 208/650). Dat haal je van je tarief af en kijk je of dat acceptabel is voor je.

In jouw geval dus geen 1,52 euro per m3, maar 0,32 cent minder: 1,20 per kuub. Ik vind dat in deze tijd netjes.

• Novax
  • Niet online
[...]

Zoals @THE_BASE hierboven berekent moet je het inderdaad bekijken.

Onder de 500m3 is weinig verbruik, dan betaal je ook minder netbeheerkosten. Maar afhankelijk van de hoogte van de bonus kan het dus tussen de 500m3 en 1000m3 ook nog voordelig zijn om een vast gas contract met bonus te nemen, ondanks het hoge tarief.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:05
Ik krijg bij Engie een hogere bonus wanneer ik mijn verbruik door hen laat inschatten dan wanneer ik mijn gemiddelde verbruik over de jaren invul (is logischerwijs lager).

Gaat dat gezeik geven als ik minder verbruik dan wat zij inschatten? Krijg ik de bonus dan nog?

In de voorwaarden zie ik er niets over terug dat m’n vraag kan beantwoorden.

• THE_BASE
  • Niet online
Reintje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:12:
Ik krijg bij Engie een hogere bonus wanneer ik mijn verbruik door hen laat inschatten dan wanneer ik mijn gemiddelde verbruik over de jaren invul (is logischerwijs lager).

Gaat dat gezeik geven als ik minder verbruik dan wat zij inschatten? Krijg ik de bonus dan nog?

In de voorwaarden zie ik er niets over terug dat m’n vraag kan beantwoorden.
Bij Engie lijkt dat niet in de voorwaarden te staan: je ontvangt de bonus zoals in het contract staat.

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
Is de greenchoice x Univé voor 2jr niet een prima middenweg met 24,xxct kWh en 1,41m3 gas? Heb nu dynamisch, maar durf de winter niet aan met gas.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
@THE_BASE en @Novax bedankt voor de snelle antwoorden! Ik ga dit goed uitpluizen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

ASW1 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:38:
[...]

Als je ziet hoe weinig gas er is opgeslagen in zowel Nederland als Duitsland voor de komende winter zou ik het risico van dynamisch dit stookseizoen niet willen nemen. Als die voorraden echt leeg dreigen te raken zal de prijs door het dak gaan.
Waar baseer je dit op? De voorraad is geen proviandkast, het is een extra buffer om de marktpartijen tegemoet te komen. De hoofdmoot van het gebruikte gas komt uit recente leveringen, alleen het extraatje gaat nu de voorraad in en in de winter gaat er een extraatje uit de voorraad. Waar mogelijk. De internationale gasprijs is daarnaast niet gekoppeld aan onze voorraad, dat hangt via vraag en aanbod af van wat er vanuit producenten geleverd wordt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
The Third Man schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Waar baseer je dit op? De voorraad is geen proviandkast, het is een extra buffer om de marktpartijen tegemoet te komen. De hoofdmoot van het gebruikte gas komt uit recente leveringen, alleen het extraatje gaat nu de voorraad in en in de winter gaat er een extraatje uit de voorraad. Waar mogelijk. De internationale gasprijs is daarnaast niet gekoppeld aan onze voorraad, dat hangt via vraag en aanbod af van wat er vanuit producenten geleverd wordt.
Het valt buiten de scope van dit topic, maar hier is je leesvoer, leef je uit in de simulaties. https://www.gaspeil.nl/

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

ASW1 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:19:
[...]

Het valt buiten de scope van dit topic,
Waar ik me een beetje aan stoor is dat als het buiten de scope van het topic zou vallen, er niet over begonnen moet worden. Maar in plaats daarvan wordt het knuppeltje wel steeds in het hoenderhok gegooid met "ja maar als de gasvoorraad leeg is..." en als er repliek op komt volgt gelijk "ja he dat is off-topic" of "buiten de scope" of wat dan ook. Zo mag het beeld dus wel ontstaan, maar kritiek en discussie erop dus niet? Bangmakerij gaat boven waarheidsvinding?
maar hier is je leesvoer, leef je uit in de simulaties. https://www.gaspeil.nl/
Dit is wel een individueel particulier project en niet een officiele bron. Het is niet dat de Gasunie of de marktpartijen die voorstellen als wat er gaat gebeuren bij dit en bij dat. Ik ziet dat niet als "mijn leesvoer" maar als een rekentool voor als je meegaat in de overtuiging.

In de toelichting staat ook dat niet alle scenario's worden meegerekend en dat het, het belangrijkst, geen marktvoorspelling is.
Beperkingen — wat dit dashboard niet doet
  • Geen marktvoorspelling. We schatten fysieke gas-balans op basis van historische patronen. Markt-respons op prijsschokken (LNG-cargoes die naar Azië trekken, industrie die kort sluit) zit niet in de modellen.
En laat nou dat juist datgene zijn waar het hier als argument voor wordt toegepast, juist wat de markt er vervolgens mee zou doen (en dus o.a. dynamisch er wel of niet door beinvloed zou worden).

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:03
THE_BASE schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:57:
[...]

Jazeker. Denk dat ik daarvoor ga
jongetje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:00:
[...]

Als je je warmwater op een andere manier kan maken dan zou je ook flessengas voor je haard kunnen overwegen. Maar dan moet je uitrekenen waar het omslagpunt is in kosten.
warmwater zou met een aparte WPB kunnen (door ISDE subsidie kan dat vrij snel uit). Alleen gashaard kan niet worden omgebouwd naar propaan volgens de leverancier. Aardgas in flesvorm bestaat volgens mij niet? We hebben hem echt zelden aan..

Zijn er anderen die specifiek dynamisch elektra nu naar vast omschakelen ivm impact gasprijs op elektraprijs?

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wie heeft er hier ook gebruik gemaakt van aanbiedingen van dynamische leveranciers om de gasprijs vast te zetten voor een bepaald tarief en wat waren daarbij je overwegingen? Ik zit er nu met alle gedonder toch over te denken om van dynamisch stroom + gas naar dynamisch stroom + vast gas te gaan voor komende winter (eigenlijk voor een jaar). De beursprijs voor vandaag is 0,79/m3 en ik zou dan een jaar lang 0,85/m3 gaan betalen. Op mijn jaarverbruik zou dat een paar tientjes schelen. Wie heeft dit ook onlangs gedaan (of juist niet!)?

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:18
Misschien een domme vraag, maar heeft de gasprijs serieuze invloed op de stroomprijs?

Ik woon hier gasloos en volledig elektrisch, met een variabel contract.
Ik zag net de nieuwsberichten over mogelijk "zeer hoge" gasprijzen en mogelijke tekorten. Dus twijfel dan toch weer of ik voor 1 jaar moet vastzetten.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
@Servor De reden dat de voorraden veel minder vol zijn is dat er verwacht wordt dat de prijs gaat dalen. Maar als er weer van alles speelt in de wereld kan het alsnog zomaar hoger worden.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48
Cheezborger schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:36:
Misschien een domme vraag, maar heeft de gasprijs serieuze invloed op de stroomprijs?

Ik zag net de nieuwsberichten over mogelijk "zeer hoge" gasprijzen en mogelijke tekorten. Dus twijfel dan toch weer of ik voor 1 jaar moet vastzetten.
Ik vind het helemaal geen domme vraag. De gasvoorraad wordt in grote mate door de industrie verbruikt en In Nederland en Duitsland zijn er relatief veel gasgestookte energiecentrales (steenkool veel in China/Rusland) die dus gas consumeren om stroom op te wekken.

Mooi overzichtje met energiecentrales en de gebruikte bronnen: Lijst van elektriciteitscentrales in Nederland - Wikipedia

[ Voor 13% gewijzigd door Mad_Manic op 26-08-2026 15:43 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Deze winter mogelijk zeer hoge gasprijs door kleine voorraad

https://www.nu.nl/economie/6407605/deze-winter-mogelijk-zeer-hoge-gasprijzen-door-kleine-voorraad.html

Paniekvoetballers. :)

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 26-08-2026 15:50 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:17

Wie heeft er argumenten (ik zou het niet weten)?

MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:39
Zeggen ze elke keer,....

in jan 2026 heb ik 1 jaar vast bij budget €1.12 M3 en €0.21 electra. geen teruglever boete.

Nu een nieuwe aanbieding gekregen. Gas is lekker duur

Gas €1.41 en elec €0.24

• VidaR-9
  • Nu online
Of de prijs daadwerkelijk sky high gaat zijn valt uiteraard te betwisten, maar dat de vulgraad cijfers vergeleken met afgelopen jaren wel flink lager staan en de voorspellingen mede daardoor negatiever zijn valt toch niet te ontkennen. Die onzekerheid zit ingebakken in de huidige vaste prijzen.

Vorig jaar zelfde tijd vh jaar was mijn aanbod van Budget Thuis voor 1 jaar vast 0,18 per kWh vs 0,27 per kWh dit jaar. Dat scheelt voor mij 900 euro per jaar :-(

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:15

In 2022 betaalden we meer dan 80cent per kWh met variabel contract. Maar ook in vast zit een dergelijke component, je krijgt nu geen jaarcontract meer met €0,18 per kWh zoals begin dit jaar. Zodra zon en wind het af laten weten bepaalt de gasprijs de stroomprijs. En dat wordt meegewogen in de prijsbepaling.

Welk risico ben je bereid te lopen, en afhankelijk daarvan handelen.

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Mijn Greenchoice contract (zonder TLK) voor stroom en gas loopt half november af. We gebruiken zo'n 850 m3 gas per jaar en betaal bij GC nu 1,20 per m3. Ik heb voor gas alvast het Engie contract met 208 euro korting afgesloten, ik kan altijd nog annuleren binnen 14 dagen. Goede zet, of toch nog even wachten in de hoop op een daling van de gasprijs?

Voor stroom kijk ik nog even aan wat ik ga doen na november, mogelijk dynamisch of even wachten wat er gebeurt in januari na het afschaffen van de salderingsregeling.

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:18
MazzHead schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:36:
[...]

In 2022 betaalden we meer dan 80cent per kWh met variabel contract. Maar ook in vast zit een dergelijke component, je krijgt nu geen jaarcontract meer met €0,18 per kWh zoals begin dit jaar. Zodra zon en wind het af laten weten bepaalt de gasprijs de stroomprijs. En dat wordt meegewogen in de prijsbepaling.

Welk risico ben je bereid te lopen, en afhankelijk daarvan handelen.
Mijn vast contract liep pas juni dit jaar af. Een paar maanden daarvoor al gekeken naar aanbiedingen. Het beste wat ik toen tegenkwam was € 0,24 - € 0,25 per kWh.

Ik kijk het nog even aan. Gaat bij mij denk ik maar om tientjes werk.

• THE_BASE
  • Niet online
sh4dow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:17:
Mijn Greenchoice contract (zonder TLK) voor stroom en gas loopt half november af. We gebruiken zo'n 850 m3 gas per jaar en betaal bij GC nu 1,20 per m3. Ik heb voor gas alvast het Engie contract met 208 euro korting afgesloten, ik kan altijd nog annuleren binnen 14 dagen. Goede zet, of toch nog even wachten in de hoop op een daling van de gasprijs?

Voor stroom kijk ik nog even aan wat ik ga doen na november, mogelijk dynamisch of even wachten wat er gebeurt in januari na het afschaffen van de salderingsregeling.
Goede zet, ze zijn al een lange tijd de voordeligste optie in de prijsvergelijkers. Ben bang dat het goedkoper niet gaat worden.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:34

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

THE_BASE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:01:
[...]

Goede zet, ze zijn al een lange tijd de voordeligste optie in de prijsvergelijkers. Ben bang dat het goedkoper niet gaat worden.
Wel als Trump en Iran rond de midterms (dinsdag 3 november 2026) overeenstemming bereiken. Maar dat is koffiedik kijken.

Theoretisch heeft Trump baat bij een 'overwinning' vóór 3 november.

Het kan ook allemaal van kwaad tot erger gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 26-08-2026 18:32 ]

• THE_BASE
  • Niet online
ocn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:31:
[...]

Wel als Trump en Iran rond de midterms (dinsdag 3 november 2026) overeenstemming bereiken. Maar dat is koffiedik kijken.

Theoretisch heeft Trump baat bij een 'overwinning' vóór 3 november.

Het kan ook allemaal van kwaad tot erger gaan.
Die neem ik al totaal niet meer serieus, ik kies liever zelf voor zekerheid dan te vertrouwen op die clown.

• Novax
  • Niet online
sh4dow schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:17:

Voorlopig een goede zet want ENGIE zelf heeft vandaag de bonus bij 1 jaar gas verwijderd. Grote kans dat ze dat via de vergelijkers ook gaan doen.

Edit: ENGIE is voor 1 jaar gas zelfs al helemaal verdwenen bij een aantal vergelijkers

[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 26-08-2026 18:48 ]

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:44:
Voorlopig een goede zet want ENGIE zelf heeft vandaag de bonus bij 1 jaar gas verwijderd.
Ik zie het inderdaad! Hopelijk was ik dan op tijd, ik heb een bevestiging per mail maar wacht nog op het contract. Dat duurt enkele dagen geven ze aan.

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:44:
[...]

Voorlopig een goede zet want ENGIE zelf heeft vandaag de bonus bij 1 jaar gas verwijderd. Grote kans dat ze dat via de vergelijkers ook gaan doen.

Edit: ENGIE is voor 1 jaar gas zelfs al helemaal verdwenen bij een aantal vergelijkers
Ik zag het eerder vanavond, maar dacht dat ze weer aan het updaten waren, dus meldde het maar niet. :+

Toch blij dat ik nog een ‘goede’ deal heb mee kunnen pakken met € 1,52 en € 275 bonus.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

VidaR-9 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:18:
[...]

Of de prijs daadwerkelijk sky high gaat zijn valt uiteraard te betwisten, maar dat de vulgraad cijfers vergeleken met afgelopen jaren wel flink lager staan en de voorspellingen mede daardoor negatiever zijn valt toch niet te ontkennen. Die onzekerheid zit ingebakken in de huidige vaste prijzen.
Als de internationale futures lager geprijsd waren en de vaste contracten toch hoog bleven, dan pas is het duidelijk afkomstig uit de lagere vulgraad. Dit is nog nooit voorgkomen. Het is elke keer de futuresmarkt die de vaste contracten duur, dan wel goedkoop maken. Net als afgelopen winter, toen de contracten, tegen de gewoonte in, juist goedkoop bleven (en toen was de vulgraad ook beduidend lager dan de jaren ervoor, kan je nagaan).

Dus het is eerder het omgekeerde: het valt niet te onderbouwen dat de Nederlandse lage vulgraad een dermate groot effect op de internationale gasprijzen heeft. De boel wordt echter wel (omgekeerde wereld) zo neergezet. "Wij moeten het doen met onze voorraad en dus bepaalt het gebrek eraan hoge onzekerheid". Terwijl de causale relatie daar juist niet zit, die zit in de levering (en dus indirect productie) en de vraag. En doordat die levering totaal veranderd is sinds de Russische gascrisis is de situatie ook niet meer met 2022 te vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 26-08-2026 19:38 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:33:
[...]

Ik zag het eerder vanavond, maar dacht dat ze weer aan het updaten waren, dus meldde het maar niet. :+

Toch blij dat ik nog een ‘goede’ deal heb mee kunnen pakken met € 1,52 en € 275 bonus.
Waar vinden jullie deze goede Engie-deals nog?

• Novax
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:10:
W
[...]

Waar vinden jullie deze goede Engie-deals nog?
Niet meer. United Consumers heeft nog een hoge bonus van €225 via speciale link Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" maar tarief is wel €1.61 dus hangt af van je verbruik of dat nog wel voordelig is.

• zunrob
  • Nu online
Novax schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:19:
[...]

Niet meer. United Consumers heeft nog een hoge bonus van €225 via speciale link Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" maar tarief is wel €1.61 dus hangt af van je verbruik of dat nog wel voordelig is.
Dank. Ik heb zojuist via Energiekiezer.nl gekozen voor het contract bij Greenchoice, leek me niet een super slechte deal. 150 Euro welkomstbonus, 20 euro cashback via Cashbackxl (hopelijk) en 1,544 euro/m3.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:24
offtopic:
Hoe belangrijk is het om de gas vulgraad te halen nu we in Nederland verduurzamen? Ik kan mijn namelijk best voorstellen, dat door de verduurzaming minder gas nodig is dan vroeger. Als de opslag gelijk is gebleven, zou je nu dus met minder uit kunnen

🇳🇱🌞10kWp🔋5.7kWh Pijnacker Oost/West

• zunrob
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

Dank. Ik heb zojuist via Energiekiezer.nl gekozen voor het contract bij Greenchoice, leek me niet een super slechte deal. 150 Euro welkomstbonus, 20 euro cashback via Cashbackxl (hopelijk) en 1,544 euro/m3.
Ok, be warned: de prijzen die in het contract van Greenchoice staan zijn hoger dan de bevestiging via energiekiezer waar ik het afsloot.
Ik weet niet of dit standaard zo gaat, maar dit is verre van zuivere business.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.