Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 12:32
Ik kom bij Greenchoice vandaan en vergelijken lijkt bijna niet te doen.
Dat verlengaanbod van ze wijkt zoveel af qua indeling van de markt dat het overzicht lastig te maken is. Maar goed, hier gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Verbruik 
1822 normaal
2025 dal

Teruglevering
2046 normaal
932 dal

Gas
1113
Huishouden met anderhalve elektrische auto, koken en verwarmen op gas, vanaf de zomer airco in het hele huis. En een stuk of 14 zonnepanelen. We wonen er met zijn vieren, 2 kinderen, net geen tieners.

Aanbod Greenchoice
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FdLxVsyq-6EpjWvnYr7XZ6f5yI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DdAsJiTCsSQmm8AMUFk4J3iY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y489WhPSowTRyiMBfEwmaApuPiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kvxWrXZXYWsaPovenLPI7JB7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L32X8etryfyq3Gb9rw8e3r0Tu_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XtxTbvVpRobyW540voHJvXoJ.png?f=user_large

Dat is stevig. Komt op 265 euro per maand. Okay. Dat zou kunnen. Maar ik snap het niet. Als ik naar vergelijkers ga, dan hebben die hogere tarieven. Maar wel significant goedkopere contracten. Wat zie ik over het hoofd?

Hier neem Vattenfall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3yVex1kX4ScMrDX6ZBwNKOEh1E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7tMDiPWsgnB01N4l4md5nZU2.png?f=user_large

Zelfs voor de korting is die 500+ euro goedkoper. Terwijl Greenchoice tarief lager ligt voor stroom. Wellicht krijg ik na een tijdje zoeken tunnelvisie. Maar ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie.

[ Voor 3% gewijzigd door CrimsonRider op 24-04-2026 20:58 . Reden: Typo ]

Code, justify, code - Pitr Dubovich

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CrimsonRider schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:30:
Ik kom bij Greenchoice vandaan en vergelijken lijkt bijna niet te doen.
Dat verlengaanbod van ze wijkt zoveel af qua indeling van de markt dat het overzicht lastig te maken is. Maar goed, hier gaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Verbruik 
1822 normaal
2025 dal

Teruglevering
2046 normaal
932 dal

Gas
2978
Huishouden met anderhalve elektrische auto, koken en verwarmen op gas, vanaf de zomer airco in het hele huis. En een stuk of 14 zonnepanelen. We wonen er met zijn vieren, 2 kinderen, net geen tieners.

Aanbod Greenchoice
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is stevig. Komt op 265 euro per maand. Okay. Dat zou kunnen. Maar ik snap het niet. Als ik naar vergelijkers ga, dan hebben die hogere tarieven. Maar wel significant goedkopere contracten. Wat zie ik over het hoofd?

Hier neem Vattenfall
[Afbeelding]

Zelfs voor de korting is die 500+ euro goedkoper. Terwijl Greenchoice tarief lager ligt voor stroom. Wellicht krijg ik na een tijdje zoeken tunnelvisie. Maar ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Hoeveel kuub gas verbruik je? Want je tekstblok geeft wat anders weer dan je GC berekening volgens mij en Vattenfall kan ik niet iets uit wijs worden zo.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• CrimsonRider
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:57:
[...]

Hoeveel kuub gas verbruik je? Want je tekstblok geeft wat anders weer dan je GC berekening volgens mij en Vattenval kan ik niet iets uit wijs worden zo.
1113 8)7
Ik zie dat ik daar een typo maakte, ook even in de post aangepast.

[ Voor 4% gewijzigd door CrimsonRider op 24-04-2026 20:59 ]

• CrimsonRider
En ik zie dat dat waarschijnlijk het issue was.
Ik ga opnieuw kijken, een typo, ik zit te lang hier naar te staren.

[ Voor 93% gewijzigd door CrimsonRider op 24-04-2026 21:03 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

CrimsonRider schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:58:
[...]

1113 8)7
Ik zie dat ik daar een typo maakte, ook even in de post aangepast.
Dan zou ik ook eens serieus naar de modelcontracten kijken. Die staan nooit op de vergelijkingssites. Zie hier Energiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhgeaPcyFTwk1wBsEpXa9ygZF8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/39vQVbBoFwCgKcmhFCmPJuHC.png?f=user_large

Dit is een 1 jaar vast modelcontract, je hebt ze ook (ook bij Energiek) voor vaste prijzen per kwartaal.
Dit is dus € 2.058,00 per jaar met vast of met een kwartaal-vaste-prijs is dit € 1.928,04.

Zie ook: Modelcontracten, tot 1 juli 2026 daar staat een Google docs sheet in die je ook kunt gebruiken (overigens zonder gas).

Let op ik heb random een PC/HN ingevuld bij Energiek, dus de exacte kosten zullen iets anders zijn i.v.m. netbeheerders en mogelijke aansluitingen en SJV.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 24-04-2026 21:03 ]

• CrimsonRider
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:02:
[...]

Dan zou ik ook eens serieus naar de modelcontracten kijken. Die staan nooit op de vergelijkingssites. Zie hier Energiek:
[Afbeelding]

Dit is een 1 jaar vast modelcontract, je hebt ze ook (ook bij Energiek) voor vaste prijzen per kwartaal.
Dit is dus € 2.058,00 per jaar met vast of met een kwartaal-vaste-prijs is dit € 1.928,04.

Zie ook: Modelcontracten, tot 1 juli 2026 daar staat een Google docs sheet in die je ook kunt gebruiken (overigens zonder gas).

Let op ik heb random een PC/HN ingevuld bij Energiek, dus de exacte kosten zullen iets anders zijn i.v.m. netbeheerders en mogelijke aansluitingen en SJV.
Tx, daar had ik dus helemaal niet naar gekeken. Wel een raar ding dat Greenchoice. Ik zie nu pas dat ze in hun aanbieding de verbruiken al uit elkaar hebben getrokken. Vond het al raar dat het niet overeen kwam met wat ik zelf had gezien.

Nu op basis van de data van de netbeheerder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujHzDzFdyQp2RxOwi1hzcgHB0Mg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eBidTOCNk8FVL0a0eyvglLgg.png?f=user_large

• CrimsonRider
[...]

[Afbeelding]

Nou, dat scheelt. Inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG39DP-AarJreDDSnGg9L1OYfUE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qeSecWihfEdoue8r0oDacmDE.png?f=fotoalbum_large

Wat is dat gas bizar duur eigenlijk geworden. Er komt moderne airco in het hele huis, ik ga toch overwegen daar mee te verwarmen ook.

Tx again. Dit scheelt.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:49

Vos

AFCA

[...]

[Afbeelding]

Ik dacht altijd dat die duurder waren, maar deze is wel interessant.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-04 16:30
CrimsonRider schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:46:
Wat is dat gas bizar duur eigenlijk geworden. Er komt moderne airco in het hele huis, ik ga toch overwegen daar mee te verwarmen ook.
Dat is een slim idee. Vooral als je dan echt zou stoppen met gas, want de besparing op de vaste kosten van gas is ook best aardig.

• Truus01

Apart dat het een 1-jaar vast modelcontract is.

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Truus01 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:33:
[...]

Apart dat het een 1-jaar vast modelcontract is.
Dit is een nieuw modelcontract van de ACM. Zie: https://www.acm.nl/nl/pub...euwe-modelcontracten-vast

• Truus01
Och ja. Ik dacht dat er juist alleen die kwartaal-contracten waren.

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-04 09:25
Ik moet ook weet overstappen.
Heb 15 panelen.
Klopt dit nou dat ik bij energiek niks kost voor een jaar vast? (Alleen stroom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7c4S42of6jQ2ZZmJFqNtjOT5KQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/014Fc6loyoYeTUGKKCDxiKnI.png?f=fotoalbum_large

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
@Ozza ik ben een maand geleden overgestapt naar Energiek maar herinner me dat de berekening op hun eigen site toen voor geen meter klopte (voor mijn situatie). Weet niet meer wat het was, misschien geen rekening houdend met einde salderen?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Ik heb sinds een paar dagen een slimme meter gekregen. Kon tot nu toe altijd met de oude Ferraris heel makkelijk salderen maar dat feest is voorbij. Nu heb ik nog tot november 2027 terugleveren zonder kosten maar toch nu met slimme meter in dynamisch gedoken. Als ik bereken bij Zonneplan kom ik op negatief €9,- per maand terwijl ik nu voor stroom €50,- per maand betaal bij Greenchoice. Hoe serieus kan ik die schatting nemen van Zonneplan want het lijkt me gebaseerd op een gemiddelde maar mijn hoge stroomverbruik ligt met name in de wintermaanden met een WP en dan lijken me de dynamische tarieven hoog met weinig zonenergie en dan komt de berekening wellicht totaal anders eruit te zien. Iemand ervaring hiermee want anders breek ik GC open met een boete van zo'n €130,-.

• Ozza
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-04 09:25
Wat ik merk ik dat zonneplan en energiek geen vaste netbeheerkosten laten zien dus het lijkt beter maar is het niet..

• MotorBeast
  • Nu online
@Ozza Toch wel: Vaste leveringskosten stroom
€ 75
Netbeheerkosten stroom
€ 475,83

• Pejdref
  • Niet online
@MotorBeast Als je nu nog een contract zonder terugleverkosten hebt en je een groot deel van je verbruik weg kunt salderen (ligt aan je totale afname/teruglevering) dan zou ik dat contract dit jaar nog niet op gaan breken.
De zonneplan berekening gaat ervan uit dat je teruggeleverde stroom gemiddeld net zo veel waard is als je afgenomen stroom. Dat haal je zonder EV of grote thuisaccu niet.

Ik vraag me dan wel af hoe je met GC zonder terugleverkosten op 50€ per maand uitkomt.

• MotorBeast
  • Nu online
@Pejdref Mijn oude meter gaf een verbruik van zo'n 2100kWh en de panelen leveren zo'n 5800kWh. De Wp slurpte in 2025 3500kWh voor verwarmen woning en SWW.

• Pejdref
  • Niet online
@MotorBeast Ah ja, je hebt door de oude meter natuurlijk geen inzicht in teruglevering en direct eigenverbruik. Wat heb je ingevuld voor de zonneplan berekening?

Je moet je totale netafname en totale teruglevering invullen. Je teruglevering is je opwek verminderd met je eigenverbruik. Je netto verbruik na salderen is dus 2100kWh, eigenverbruik zou ik op 30% schatten.

Teruglevering is dan: 70% van 5800 = 4060kWh
Netafname is dan: 2100+4060 = 6160kWh

Die zou je in moeten vullen voor de berekeningen, dit is dus wel met de aanname van 30% eigenverbruik.
Wat is je kWh tarief in je GC contract?

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 02:31
Oké ik denk dat ik in dit topic moet zijn.

Wat adviseren jullie in mijn situatie een overstap naar dynamisch of opzoek naar een vast contract.
Ik heb nog een vast contract voor 6 maanden.

Situatie 2025, geen gas (wp), elektrische auto.
Woning verbruik 6,72 MWh
Opbrengt zonnepanelen 7,2MWh

Energie aansluiting:
Gebruik 5,38Mwh
Teruglevering 4,9MWh

Uitsplitsing:
Wp 1900KWh
Auto 1550KWh (99% ‘s nachts laden)

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Over dag of wat gaat mijn nieuwe contract in dat ik 2 maanden terug vastlegde bij Energiek. Dat was op op de 3e dag van de oorlog, dus ergens dom, maar als ik nu naar Energiek was gedaan, was ik 14% meer kwijt geweest, dus ben tevreden.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:21
Daros schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 06:13:
Oké ik denk dat ik in dit topic moet zijn.

Wat adviseren jullie in mijn situatie een overstap naar dynamisch of opzoek naar een vast contract.
Ik heb nog een vast contract voor 6 maanden.

Situatie 2025, geen gas (wp), elektrische auto.
Woning verbruik 6,72 MWh
Opbrengt zonnepanelen 7,2MWh

Energie aansluiting:
Gebruik 5,38Mwh
Teruglevering 4,9MWh

Uitsplitsing:
Wp 1900KWh
Auto 1550KWh (99% ‘s nachts laden)
Heb je al aan een thuisbatterij gedacht?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• MotorBeast
  • Nu online
Pejdref schreef op maandag 27 april 2026 @ 21:16:
@MotorBeast Ah ja, je hebt door de oude meter natuurlijk geen inzicht in teruglevering en direct eigenverbruik. Wat heb je ingevuld voor de zonneplan berekening?

Je moet je totale netafname en totale teruglevering invullen. Je teruglevering is je opwek verminderd met je eigenverbruik. Je netto verbruik na salderen is dus 2100kWh, eigenverbruik zou ik op 30% schatten.

Teruglevering is dan: 70% van 5800 = 4060kWh
Netafname is dan: 2100+4060 = 6160kWh

Die zou je in moeten vullen voor de berekeningen, dit is dus wel met de aanname van 30% eigenverbruik.
Wat is je kWh tarief in je GC contract?
Afgerond €0,29.

• Truus01
Bravertal schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:38:
[...]

Nu met salderen nog niet nodig.
Maar vanaf 2027, vooral icm het 's nachts laden lijkt het in deze situatie wel een goed idee.

En dan waarschijnlijk met dynamisch.
Al zou dat 's winters dan nog wel eens vies tegen kunnen vallen, dus wat dat betreft misschien toch een vast contract. Eigenlijk juist eerder bedenk ik me nu. Want zomers heb je dan alles uit de accu, en waarschijnlijk is er alleen 's winters nog verbruik, dan kun je beter zoeken naar een goedkoop vast tarief voor in de winter (om het tekort van de panelen en accu op te vangen).

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik ga binnen nu en twee weken zonnepanelen plaatsen. Het vermogen is zo'n 2500 Wp. Ik weet nog niet wat ik ga terugleveren etc. Het betreft een vrij simpel huishouden. Geen elektrische auto, warmtepomp of iets dergelijks.

Mijn huidige contract is van Budget Energie en die loopt begin juli af. Nu wil ik daar niet blijven want zij bieden nu al bijna geen salderingsvergoeding ten opzichte van andere bedrijven, maar ik kan nu ook niet weg anders ben ik mijn welkomsbonus kwijt.

Is het handig om per juli al over te stappen naar een dynamisch contract? Of zal ik eerst nog een jaar vast afnemen bij partij X om daarna de overstap naar dynamisch te maken? Ik wil het liefst dit jaar nog het maximale uit de salderingsregeling halen.

Verbruik: 2.500 kWh
Gas: 700 m3

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Beun op 28-04-2026 13:50 ]

• Truus01
Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:49:
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Ik ga binnen nu en twee weken zonnepanelen plaatsen. Het vermogen is zo'n 2500 Wp. Ik weet nog niet wat ik ga terugleveren etc. Het betreft een vrij simpel huishouden. Geen elektrische auto, warmtepomp of iets dergelijks.

Mijn huidige contract is van Budget Energie en die loopt begin juli af. Nu wil ik daar niet blijven want zij bieden nu al bijna geen salderingsvergoeding ten opzichte van andere bedrijven, maar ik kan nu ook niet weg anders ben ik mijn welkomsbonus kwijt.

Is het handig om per juli al over te stappen naar een dynamisch contract? Of zal ik eerst nog een jaar vast afnemen bij partij X om daarna de overstap naar dynamisch te maken? Ik wil het liefst dit jaar nog het maximale uit de salderingsregeling halen.

Alvast bedankt!
In jouw geval denk ik dat het beter is om dit jaar nog een vast contract te pakken, dit omdat jij je verbruik (en teruglevering) niet kunt sturen en dan heeft het nog niet veel nut om een dynamisch contract te pakken (denk ik).
Je zou in ieder geval kunnen kijken of gas en stroom splitsen voordelig is.
En op welke contracten je een goede welkomstbonus krijgt.
En/of dat je een contract voor een half jaar kunt nemen. Misschien is een modelcontract wel iets, wat dat betreft.

• Beun
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:26:
[...]

In jouw geval denk ik dat het beter is om dit jaar nog een vast contract te pakken, dit omdat jij je verbruik (en teruglevering) niet kunt sturen en dan heeft het nog niet veel nut om een dynamisch contract te pakken (denk ik).
Je zou in ieder geval kunnen kijken of gas en stroom splitsen voordelig is.
En op welke contracten je een goede welkomstbonus krijgt.
En/of dat je een contract voor een half jaar kunt nemen. Misschien is een modelcontract wel iets, wat dat betreft.
Bedankt, hier kan ik wat mee! :)

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:09

Ersus

Zuid-Limburg

Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:49:

Alvast bedankt!
Jouw panelen leveren het meeste aan opwek in de uren dat de stroom het minste waard is.

Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.

Uurtarieven Zonneplan vandaag en morgen ex energiebelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0dYdsg2x-UsbrVkd_cKk6B4JW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRsFlORh5HDu3pGIXFN6GbjT.jpg?f=fotoalbum_large

Als je het huisverbruik kan verschuiven naar de piek opwek van eigen dak zul je nog meer van eigen dak direct verbruiken.

Een Homewizard P1 meter kan je straks een mooi overzicht geven van je verbruiksgedrag.

Wellicht zie je dan ook aan die gegevens of een kleine stekker batterij interessant is voor de nachtoverbrugging vanaf 2027.

Wellicht al rekening houden met een Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer zodat je eventueel kan remmen van opwek als je ooit Dynamisch gaat. Terugleveren met negatieve tarieven is niet erg praktisch.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Beun
  • Niet online
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:54:
[...]

Jouw panelen leveren het meeste aan opwek in de uren dat de stroom het minste waard is.

Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.

[Afbeelding]

Als je het huisverbruik kan verschuiven naar de piek opwek van eigen dak zul je nog meer van eigen dak direct verbruiken.

Een Homewizard P1 meter kan je straks een mooi overzicht geven van je verbruiksgedrag.

Wellicht zie je dan ook aan die gegevens of een kleine stekker batterij interessant is voor de nachtoverbrugging vanaf 2027.

Wellicht al rekening houden met een Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer zodat je eventueel kan remmen van opwek als je ooit Dynamisch gaat. Terugleveren met negatieve tarieven is niet erg praktisch.
Dankjewel voor het duidelijke antwoord. Homewizard P1 meter heb ik direct besteld. Een batterij staat op de verlanglijst maar ik kijk nog even wat die prijzen doen.
Zal voor nu wel de focus leggen op een vast contract met gunstige voorwaarden.

De Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer klinkt interessant. Hier moet ik eens wat meer over gaan lezen. Volgens mij kan ik ook zoiets doen met de API van mijn omvormer in combinatie met Home Assistant? Of heb ik het dan verkeerd?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:18:
[...]

Dankjewel voor het duidelijke antwoord. Homewizard P1 meter heb ik direct besteld. Een batterij staat op de verlanglijst maar ik kijk nog even wat die prijzen doen.
Zal voor nu wel de focus leggen op een vast contract met gunstige voorwaarden.

De Sunspec Modbus stuurbare PV omvormer klinkt interessant. Hier moet ik eens wat meer over gaan lezen. Volgens mij kan ik ook zoiets doen met de API van mijn omvormer in combinatie met Home Assistant? Of heb ik het dan verkeerd?
Klopt, als de omvormer modbus TCP/IP spreekt dan kun je het vermoedelijk wel in HA integreren.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• MotorBeast
  • Nu online
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:54:
[...]

[Afbeelding]

Waarom krijg ik dan in de berekening van Zonneplan dit voor mijn teruglevering na 2027?

Teruglevering
-4060 kWh ✕ € 0,14€ -567,47

Terugleververgoeding
€ -434,69
Inkoopvergoeding vergoeding 2 ct/kwh
€ -81,2
Zonnebonus 10%
€ -51,59

Panelen knallen hier nu tegen de 4000W en leveren nu reeds zo'n 35kWh per dag. Krijg ik nooit opgemaakt. WP draait nu om boiler van 300 liter op te warmen met zo'n 1000W.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 28-04-2026 16:12 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:08:
[...]

Waarom krijg ik dan in de berekening van Zonneplan dit voor mijn teruglevering na 2027?

Teruglevering
-4060 kWh ✕ € 0,14€ -567,47

Terugleververgoeding
€ -434,69
Inkoopvergoeding vergoeding 2 ct/kwh
€ -81,2
Zonnebonus 10%
€ -51,59

Panelen knallen hier nu tegen de 4000W en leveren nu reeds zo'n 35kWh per dag. Krijg ik nooit opgemaakt. WP draait nu om boiler van 300 liter op te warmen met zo'n 1000W.
Geen idee hoe zij rekenen vooraf maar ik kreeg met mijn getallen ingegeven bij Zonneplan ook hele andere cijfers dan dit. En onderstaande bevalt me beter dan wat uit hun berekening kwam.

Verklaar jij mij maar hoe het kan dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQHJ-ODJ9Hw_W4bEl2FNRaa7ec0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDeJ4XePoNjFwr2VisPFnwkk.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
@Ersus Ik hoef toch niets te verklaren? Jij stelt dat je niets terugkrijgt terwijl hun site zegt van wel. Welles, nietes, welles, nietes enz enz. Wordt lachen in 2027 na afschaf salderen. Er is nu al geen peil op te trekken en dat wordt denk ik alleen maar erger. Vroeger was niet alles beter maar sommige dingen wel.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:28:
@Ersus Ik hoef toch niets te verklaren? Jij stelt dat je niets terugkrijgt terwijl hun site zegt van wel. Welles, nietes, welles, nietes enz enz. Wordt lachen in 2027 na afschaf salderen. Er is nu al geen peil op te trekken en dat wordt denk ik alleen maar erger. Vroeger was niet alles beter maar sommige dingen wel.
De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.'

Ik ben zelf niet verrast maar goed voorbereid.

• MotorBeast
  • Nu online
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:39:
[...]

De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.'

Ik ben zelf niet verrast maar goed voorbereid.
Ik weet niet welke kant je nu op wil? Je stelt levert niets op en laat dan zien van wel. Wat is het nu? Deze vage antwoorden kan niemand of ik niets mee. Mooi dat jij bent voorbereid maar hoe of wat?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Ik had met GC 0,28 per kWh aanbod september vorig jaar en ~ 800€ teruglever vergoeding er bovenop.

Na een half jaar to nu heb ik inmiddels met Tibber gemiddeld €0,22 per kWh betaald en sinds er een thuisaccu staat dus veel meer zelf gebruikt en of terug geleverd. Laatste maand gemiddeld 0,16€ per kWh.

Met ~ 11.000kWh per jaar gaat dat wel goed alleen al kijkende naar de 6ct per kWh bespaard + die 800€ terugleverboete niet hoeven betalen. Oke, 3500kWh is de auto en gaat zakelijk, maar toch. En de zomer is pas net begonnen :)

Komende jaren zal het wel fors veranderen: lagere prijzen voor accu’s, meer mensen die dus de prijs gaan stabiliseren en dus voor iedereen normalere prijzen. Maargoed, geen glazen bol.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

MotorBeast schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:54:
[...]

Ik weet niet welke kant je nu op wil? Je stelt levert niets op en laat dan zien van wel. Wat is het nu? Deze vage antwoorden kan niemand of ik niets mee. Mooi dat jij bent voorbereid maar hoe of wat?
De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.' En ik had geen stelling naar MotorBeast gegeven, geen idee welke kan je nu op wil MotorBeast...

Je klinkt je in op iets en verdraait de stelling en dan zet je een andere toon? Hm...

Gewoon niet doen lijkt de betere oplossing te zijn.

• MotorBeast
  • Nu online
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
[...]

De stelling naar Beun was 'Een Dynamisch contract levert je op het jaar gezien minder op dan een vast contract met aantrekkelijke voorwaarden.' En ik had geen stelling naar MotorBeast gegeven, geen idee welke kan je nu op wil MotorBeast...

Je klinkt je in op iets en verdraait de stelling en dan zet je een andere toon? Hm...

En je geeft weer geen antwoord op de vragen. Zinloos dit.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:29
Ersus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:43:
[...]

Hij vind jou stelling naar beun nogal tegenstrijdig denk ik ....

1 PVoutput . Dongen NB

• Beun
  • Niet online
Nog even een hele stomme vraag van mijn kant. Mijn vast contract bij Budget Energie loopt tot 1 juli 2026. Ik wil het liefst maximaal gebruik maken van de saldering. Klopt het dat ik pas op 2 juli mijn contract kan opzeggen? Normaal let ik hier amper op maar dit jaar is het net even anders.

• Pejdref
  • Niet online
De energiecontracten jungle is nogal maatwerk geworden. Een stelling gericht aan persoon X hoeft dus niet te gelden voor persoon Y in een andere situatie.

Zoals al eerder gezegd; de berekening van de zonneplan site is erg optimistisch als je geen/weinig planbaar stroomverbruik hebt. En pessimistisch voor diegene die een zeecontainer vol accu's thuis hebben staan.

Zelf heb ik een full electric woning, gros van het verbruik gaat dus naar de warmtepomp in de winter. Warm water bereiding doe ik in de zonnige uren. Daarmee kwam ik in een simulatie over 2025 uit op ca 28,5 cent afname en 21 cent teruglevering, de postsaldeer TLV zou daarmee uitkomen op ongeveer 4,5 cent. Bij zonneplan zou ik daarmee uitkomen op ongeveer 7 cent TLV (zonnebonus).

• Truus01
Beun schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:00:
Nog even een hele stomme vraag van mijn kant. Mijn vast contract bij Budget Energie loopt tot 1 juli 2026. Ik wil het liefst maximaal gebruik maken van de saldering. Klopt het dat ik pas op 2 juli mijn contract kan opzeggen? Normaal let ik hier amper op maar dit jaar is het net even anders.
Even bellen om het zeker te weten, want er zit sowieso verschil in tot en tot en met.
Jij schrijft tot, dan zou je juist op 1 juli het nieuwe contract moeten laten beginnen.
Opzeggen moet waarschijnlijk al eerder, vaak een maand van tevoren.

• Beun
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 21:20:
[...]

Even bellen om het zeker te weten, want er zit sowieso verschil in tot en tot en met.
Jij schrijft tot, dan zou je juist op 1 juli het nieuwe contract moeten laten beginnen.
Opzeggen moet waarschijnlijk al eerder, vaak een maand van tevoren.
Ik ga morgen bellen. Heb altijd wel een dubbel gevoel bij een klantenservice. Er heerst bij mij nogal wat onwetendheid en dan ben ik bang dat ze er dankbaar gebruik van maken.

• Daros
Bravertal schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:38:
[...]

Ja dat is zeker iets wat ik volgend jaar wil gaan nemen.
Voor nu alleen de keuze ga ik naar dynamisch of ga ik voor vast.
Ik denk gezien mijn verbruik voornamelijk snachts zit en de opwek overdag ik beter uitben met een vast contract zolang je nog deels kan salderen.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:21
Daros schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:50:
[...]

Ik denk gezien mijn verbruik voornamelijk snachts zit en de opwek overdag ik beter uitben met een vast contract zolang je nog deels kan salderen.
Ga nu alvast monitoren via p1 meter hoeveel dagelijks verbruik er is zodat je volgende jaar weet welke grootte batterij je nodig hebt.

Zelf heb ik nog een goed contract tot half juni volgend jaar bij GC dus ik doe het andersom. Eerst een batterij (september/oktober) en daarna uitzoeken wat mijn volgende contract gaat worden.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Daros schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:50:
[...]

Het voordeel van salderen is bij nieuwe vaste contracten voor een deels teniet gedaan door de terugleverkosten. En als je echt pas over 6 maanden een nieuwe contract nodig hebt (en je jaarafrekening is ook dan pas) zijn er nog maar 2 wintermaanden om te salderen. Dan heb je betreft saldering weinig voordeel aan een vast contract.

• Daros
Bravertal schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:56:
[...]

Ga nu alvast monitoren via p1 meter hoeveel dagelijks verbruik er is zodat je volgende jaar weet welke grootte batterij je nodig hebt.

Zelf heb ik nog een goed contract tot half juni volgend jaar bij GC dus ik doe het andersom. Eerst een batterij (september/oktober) en daarna uitzoeken wat mijn volgende contract gaat worden.
Heb 4 jaar aan statistieken al opgebouwd :)
Novax schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:51:
[...]

Het voordeel van salderen is bij nieuwe vaste contracten voor een deels teniet gedaan door de terugleverkosten. En als je echt pas over 6 maanden een nieuwe contract nodig hebt (en je jaarafrekening is ook dan pas) zijn er nog maar 2 wintermaanden om te salderen. Dan heb je betreft saldering weinig voordeel aan een vast contract.
Contract is tot 27 september.

Ik laad ‘s nachts, ben overdag weg en wek het dan op.
Zit er over na te denken de anker 7kw met uitbreiding naar 14kw te nemen.
En dan denk ik dat dynamisch de beste keuze is in mijn situatie?

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
Heb van Budget Energie gehoord, waar ik net klaar ben met jaarcontract, dat eindafrekening 4 weken kan duren. Dat vind ik lang, heb meerdere malen bij andere binnen 2 dgn gehad. [/overbodig]

[ Voor 3% gewijzigd door Sjah op 29-04-2026 15:50 ]

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:32
Mijn contract bij Oxxio is al even afgelopen (dikke maand nu) en ik twijfel of het verstandig is om nu (met alle chaos in de wereld) een nieuw contract ergens af te sluiten, of gewoon even lekker afwachten.

Ik heb zonnepanelen, wat uiteraard niet allemaal gebruikt wordt helaas.

Vorig jaar:
- verbruik 2800 kWh
- teruglevering: 2900 kWh
- gas: 960 m3

Heb geen elektrische auto en een normaal gezin met 3 kids en een vrouw 😉. Overdag aan het werk, dus een standaard energiegebruik op de gebruikelijke momenten.

Ik ben me aan het voorbereiden op het afschaffen van het salderen. Maar waar doe ik goed aan? Heb niet veel kennis van deze markt helaas. Vandaar dat ik eigenlijk altijd een vast contract voor een jaar afsluit bij de één van de goedkopere aanbieders (meestal wel een bekende leverancier).
- thuisbatterij investeren?
- dynamisch contract afsluiten? Volgens mij voor mij niet handig gezien mijn energiegebruik op de bekende momenten?
- overgaan naar zonneplan (die hebben geen teruglever kosten toch?)? Zodat ik nog wat aan mijn overschot heb (ipv dat het geld kost). Of werkt zonneplan volgend jaar niet meer zo?
- gewoon willekeurig nu een vast contract afsluiten? Ondanks de hogere prijzen..
- lekker blijven zitten en afwachten met mijn huidige variabele maandelijks opzegbare ‘contract’?

Ik heb thuis een Homey Pro draaien. Mijn (nog niet doordachte plan) was om deze de zonnepanelen volgend jaar uit te zetten wanneer ik de energie niet gebruik, zodat ik geen teruglever kosten krijg. Of gaan die kosten er ook af als het salderen stopt?
Of is dit weer een hele rare gedachte? Ik weet namelijk niet hoe snel die panelen stroom leveren als ik bijv wel de stroom even gebruik als ik bijv de stofzuiger aanzet 🤪

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Goofyduck384 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:56:
Mijn contract bij Oxxio is al even afgelopen (dikke maand nu) en ik twijfel of het verstandig is om nu (met alle chaos in de wereld) een nieuw contract ergens af te sluiten, of gewoon even lekker afwachten.

Ik heb zonnepanelen, wat uiteraard niet allemaal gebruikt wordt helaas.

Vorig jaar:
- verbruik 2800 kWh
- teruglevering: 2900 kWh
- gas: 960 m3

Heb geen elektrische auto en een normaal gezin met 3 kids en een vrouw 😉. Overdag aan het werk, dus een standaard energiegebruik op de gebruikelijke momenten.

Ik ben me aan het voorbereiden op het afschaffen van het salderen. Maar waar doe ik goed aan? Heb niet veel kennis van deze markt helaas. Vandaar dat ik eigenlijk altijd een vast contract voor een jaar afsluit bij de één van de goedkopere aanbieders (meestal wel een bekende leverancier).
- thuisbatterij investeren?
- dynamisch contract afsluiten? Volgens mij voor mij niet handig gezien mijn energiegebruik op de bekende momenten?
- overgaan naar zonneplan (die hebben geen teruglever kosten toch?)? Zodat ik nog wat aan mijn overschot heb (ipv dat het geld kost). Of werkt zonneplan volgend jaar niet meer zo?
- gewoon willekeurig nu een vast contract afsluiten? Ondanks de hogere prijzen..
- lekker blijven zitten en afwachten met mijn huidige variabele maandelijks opzegbare ‘contract’?

Ik heb thuis een Homey Pro draaien. Mijn (nog niet doordachte plan) was om deze de zonnepanelen volgend jaar uit te zetten wanneer ik de energie niet gebruik, zodat ik geen teruglever kosten krijg. Of gaan die kosten er ook af als het salderen stopt?
Of is dit weer een hele rare gedachte? Ik weet namelijk niet hoe snel die panelen stroom leveren als ik bijv wel de stroom even gebruik als ik bijv de stofzuiger aanzet 🤪
De terugleverkosten zullen bij menig energieleverancier blijven na 31/12/2026 deels verdienmodel deels om hun kosten te drukken.
Je kunt kijken of je omvormer ook 'zero export' ondersteund dan lever je nooit terug (of heel weinig). Alternatief is omvormer vervangen voor eentje die dat kan.

In modelcontracten mogen geen terugleverkosten verwerkt zijn, zie ook dit topic: Modelcontracten, tot 1 juli 2026
Ik heb zelf een variant van dit contract: https://www.energiek.nl/modelcontract en dan de 'Energiek Modelcontract Vast 1 jaar' wel met iets andere tarieven.
De modelcontracten worden niet opgenomen in de vergelijkingssites. Maar kunnen wel heel interessant zijn, zeker bij veel PV-opwek en weinig direct eigen gebruik.
Dit maakt dat je nog kunt salderen t/m 31/12/2026 en dan nog de maanden in '27 (en in '26) geen kosten hebt aan je PV-installatie. Mijn keuze was omdat dit a) goedkoper was dan elk ander beschikbaar vast contract en b) ik de kat uit de boom kan kijken na 31/12/2026 qua contractaanpassingen her en der zonder salderen.

• Novax
  • Niet online
True schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:04:
[...]

De terugleverkosten zullen bij menig energieleverancier blijven na 31/12/2026 deels verdienmodel deels om hun kosten te drukken.
Je kunt kijken of je omvormer ook 'zero export' ondersteund dan lever je nooit terug (of heel weinig). Alternatief is omvormer vervangen voor eentje die dat kan.
Dat is vooralsnog bij de meeste vaste contracten niet nodig, de netto terugleververgoeding is super laag maar niet negatief.
In modelcontracten mogen geen terugleverkosten verwerkt zijn, zie ook dit topic: Modelcontracten, tot 1 juli 2026
Ik heb zelf een variant van dit contract: https://www.energiek.nl/modelcontract en dan de 'Energiek Modelcontract Vast 1 jaar' wel met iets andere tarieven.
De modelcontracten worden niet opgenomen in de vergelijkingssites. Maar kunnen wel heel interessant zijn, zeker bij veel PV-opwek en weinig direct eigen gebruik.
Dit maakt dat je nog kunt salderen t/m 31/12/2026 en dan nog de maanden in '27 (en in '26) geen kosten hebt aan je PV-installatie. Mijn keuze was omdat dit a) goedkoper was dan elk ander beschikbaar vast contract en b) ik de kat uit de boom kan kijken na 31/12/2026 qua contractaanpassingen her en der zonder salderen.
De nieuwe Modelcontracten 2026 hebben nu wel terugleverkosten. Ook die van Energiek, het variabele modelcontract heeft op dit moment zelfs een negatieve netto terugleververgoeding van -€0.0005.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Novax schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:49:
[...]

Dat is vooralsnog bij de meeste vaste contracten niet nodig, de netto terugleververgoeding is super laag maar niet negatief.

[...]

De nieuwe Modelcontracten 2026 hebben nu wel terugleverkosten. Ook die van Energiek, het variabele modelcontract heeft op dit moment zelfs een negatieve netto terugleververgoeding van -€0.0005.
Ik was in de veronderstelling dat terugleveringskosten überhaupt niet mochten in modelcontract, was dat nooit zo of is dat aangepast?

• Novax
  • Niet online
True schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:58:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat terugleveringskosten überhaupt niet mochten in modelcontract, was dat nooit zo of is dat aangepast?
Dat is aangepast, de ACM heeft nieuwe modelcontracten voor 2026 vastgesteld waarin terugleverkosten per kWh mogelijk zijn, zie https://www.acm.nl/nl/pub...0in%20het%20modelcontract

• Beun
  • Niet online
Is het slim om het contract voor gas nu vast te leggen voor drie jaar?
Heb het gevonden voor €1,25 all-inclusive per m3, maar ik twijfel enorm om deze stap te nemen. In juli loopt mijn contract af dus veel tijd om te wachten heb ik niet.

• Novax
  • Niet online
Beun schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:14:
Is het slim om het contract voor gas nu vast te leggen voor drie jaar?
Heb het gevonden voor €1,25 all-inclusive per m3, maar ik twijfel enorm om deze stap te nemen. In juli loopt mijn contract af dus veel tijd om te wachten heb ik niet.
Is dat het Innova contract? Dat heeft een addertje onder het gras wat betreft het gastarief dat flink kan stijgen de komende jaren vanwege Europese regels, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"

• Beun
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:06:
[...]

Is dat het Innova contract? Dat heeft een addertje onder het gras wat betreft het gastarief dat flink kan stijgen de komende jaren vanwege Europese regels, zie Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"
Sodeknetters, bedankt voor dit bericht! Het was al te mooi om waar te zijn.

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:24
Mijn gunstige vaste contract met GC (zonder terugleverkosten) loopt per eind juli af. Momenteel betaal ik zo'n EUR 28p/m. Ik ben mij aan het orienteren voor een nieuw contract voor de rest van 2026 en wat in mijn situatie per 2027 interessant gaat worden. Mijn afname is voor een belangrijk deel tijdens de dure uren voor een dynamisch contract, teruglevering volgt de typische curve met een piek van 12:00-14:00. Momenteel lijkt mij voor de resterende maanden in 2026 een modelcontract via Energiek of Mega het meest voordelig. Voor 2027 zit ik nog volledig op de wip.

Situatie
- Vast contract GreenChoice zonder terugleverkosten, loopt af op 29-7-2026
- Gasloze woning, lucht-water warmtepomp, PV-installatie (21x360Wp panelen: 12 NO, 5 ZO, 4 ZW)
- Beperkte mogelijkheid tot additioneel sturen electricitieitsverbruik door inrichting installatie (projectbouw) en onregelmatig werk

Verbruik/teruglevering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEGmoCji3qDMtEdIpu-VrMezwW0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eA5BbJCYepFFAszjIuasOpUo.png?f=user_large

Zoekvraag
- Nieuw contract per 29-7-2026, idealiter maximialisering salderingsregeling tot 1-1-2027
- Te verwachten meest gunstige contractsvorm per 1-1-2027

• Novax
  • Niet online
Soyuz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:35:
Momenteel lijkt mij voor de resterende maanden in 2026 een modelcontract via Energiek of Mega het meest voordelig.
Bij de nieuwe modelcontracten zitten ook terugleverkosten. Bij zowel Energiek als Mega zijn bij het nieuwe variabele Modelcontract de terugleverkosten per kWh zelfs hoger dan de terugleververgoeding per kWh, al maakt dat met saldering nog niet veel uit omdat je de terugleververgoeding alleen krijgt bij overschot.

En de tarieven kunnen per 1 juli en 1 oktober weer veranderen.

• Goofyduck384
Waarom staan er nog steeds terugleververgoedingen in dit overzicht (per 01-01-2027). Dit komt toch te vervallen, omdat de saldering stopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msrDQN61fyEIMY2Nt0p88wX8N4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rBrP65Mb4dKFw11s8Nzw6cz.jpg?f=fotoalbum_large

Want volgens dit overzicht krijg ik dan nog steeds netto 0,0025 per kWh, na 01-01-2027.

Of haal ik nu twee dingen door elkaar?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:32
Helaas mogen de terug leverkosten gewoon ook vanaf de 1e januari 2027 verder worden doorgezet.

Wel is het zo dat je 50 procent van de kale inkoopkosten van je kWh als vergoeding voor je terug geleverde zon kWh vergoed moet krijgen, dit loopt in elk geval tot eind 2029 zover ik weet.

Er zijn zelfs energie leveraniers die het nog bonter maken, en je terug leverkosten nog hoger zijn dan je uberhaupt terug zou krijgen. Je legt er in dit geval nog eens geld op toe

• Goofyduck384
Oké, maar als ik dus mijn voorbeeld pak, klopt het dat ik netto dus nog wel meer krijg dan ik betaal per kWh?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Goofyduck384 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 21:07:
Waarom staan er nog steeds terugleververgoedingen in dit overzicht (per 01-01-2027). Dit komt toch te vervallen, omdat de saldering stopt?

[Afbeelding]

Want volgens dit overzicht krijg ik dan nog steeds netto 0,0025 per kWh, na 01-01-2027.

Of haal ik nu twee dingen door elkaar?
Volgens mij krijg je inderdaad 0,0025 per kWh.
Het is niet veel natuurlijk.
Aan de andere kant is je zonnestroom ook niks waard, dus zo gek vind ik het niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:51

rvk

Goofyduck384 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 22:16:
Oké, maar als ik dus mijn voorbeeld pak, klopt het dat ik netto dus nog wel meer krijg dan ik betaal per kWh?
Ja, dan krijg je 's-middags 0,0025 per kWh voor de teruggeleverde kWh en dan mag je 's-avonds en 's-nachts €0,249 betalen.

Maar er zijn dus leveranciers die nog steeds met die staffels werken waarbij je dus negatief uit komt.

Vraag is dus ook of dynamisch zonder teruglever kosten niet beter is. Dat vergt wat rekenwerk. Maar zeker als je ook nog een welkomstbonus krijgt kan het aardig voordeliger uitpakken. Even rekenen dus.

[ Voor 11% gewijzigd door rvk op 03-05-2026 22:28 ]

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:49

ViezeVis

Sample Text

Ik heb op dit moment nog een GC-contract voor stroom (tot mei 2027) maar mijn gascontract loopt wel al af. Op basis van 700 m3 kom ik het goedkoopst uit bij UnitedConsumers voor €99,94 p.m. Volgens Independer:

Per jaar
€ 1199,24

Per maand (met korting)
€ 99,94

Per maand (zonder korting)
€ 116,19

Zijn er nog andere opties? Vind de tarieven helaas vrij hoog, maar ik ben bang dat het niet anders is. €1,46841 per m³ / €8,33 leveringskosten.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Novax
  • Niet online
ViezeVis schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:09:
Ik heb op dit moment nog een GC-contract voor stroom (tot mei 2027) maar mijn gascontract loopt wel al af. Op basis van 700 m3 kom ik het goedkoopst uit bij UnitedConsumers voor €99,94 p.m. Volgens Independer:

Per jaar
€ 1199,24

Per maand (met korting)
€ 99,94

Per maand (zonder korting)
€ 116,19

Zijn er nog andere opties? Vind de tarieven helaas vrij hoog, maar ik ben bang dat het niet anders is. €1,46841 per m³ / €8,33 leveringskosten.
De gastarieven zijn de laatste dagen weer gestegen vanwege het uitblijven van een oplossing voor het Iran conflict. Het is nu dus geen goed moment om een vast contract af te sluiten. Wat je zou kunnen doen is het variabele model gascontract van Energiek nemen (niet het gewone variabele contract), gastarief is daar tot 1 juli € 1,14, zie https://www.energiek.nl/modelcontract . En dan hopen dat in de komende maanden de tarieven van de vaste contracten weer wat gaan dalen. Een mogelijk risico is alleen dat na 1 juli de tarieven nog verder zijn gestegen.

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:15

ScreamGT

joejoe

Ah fijn! Ik mag mij weer gaan oriënteren naar een stroom/gas leverancier, mijn favoriete bezigheid :+

Nu heb ik eind deze maand 2 jaar vast contract Greenchoice op zitten, niks op aan te merken eigenlijk. Website is overzichtelijk en nota's zijn ook duidelijk.

Nu is mijn situatie vorig jaar wel veranderd aangezien wij een Quatt Duo Hybrid installatie hebben laten plaatsen. Werkt prima, verbruikt uiteraard wel een bak meer stroom wat te verwachten was. Gas verbruik is daarentegen flink teruggelopen van 933m3 naar 288m3. Greenchoice geeft overigens meer aan in het voorstel, maar na zelf het vebruik gecheckt te hebben kom ik hier op uit. Waarschijnlijk door het overstappen naar een warmtepomp komt men iets hoger uit.

Nu lijkt mij dit aanbod niet heel voordelig (EUR 147 P.M) t.o.v. lopende independer acties:

Aanbod:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4x0RCMS6/image.png
Vanaf 2027....
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/52BLDd06/image.png

Gas:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pT2ZsVJn/image.png

Aanbod bij bijvoorbeeld CoolBlue Energie:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DfpgcTJw/image.png

Energiedirect:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxwLkHqR/image.png

Ergens hoop je natuurlijk nog dat die achterlijke salderingsregel vervalt, maar dat is uitgestelde teleurstelling :D

Nog meer mensen met een soortgelijke situatie?

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Novax
  • Niet online
ScreamGT schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:34:
Ah fijn! Ik mag mij weer gaan oriënteren naar een stroom/gas leverancier, mijn favoriete bezigheid :+

Nu heb ik eind deze maand 2 jaar vast contract Greenchoice op zitten, niks op aan te merken eigenlijk. Website is overzichtelijk en nota's zijn ook duidelijk.

Nu is mijn situatie vorig jaar wel veranderd aangezien wij een Quatt Duo Hybrid installatie hebben laten plaatsen. Werkt prima, verbruikt uiteraard wel een bak meer stroom wat te verwachten was. Gas verbruik is daarentegen flink teruggelopen van 933m3 naar 288m3. Greenchoice geeft overigens meer aan in het voorstel, maar na zelf het vebruik gecheckt te hebben kom ik hier op uit. Waarschijnlijk door het overstappen naar een warmtepomp komt men iets hoger uit.

Nu lijkt mij dit aanbod niet heel voordelig (EUR 147 P.M) t.o.v. lopende independer acties:

Aanbod:

[Afbeelding]
Vanaf 2027....
[Afbeelding]

Gas:
[Afbeelding]

Aanbod bij bijvoorbeeld CoolBlue Energie:
[Afbeelding]

Energiedirect:
[Afbeelding]

Ergens hoop je natuurlijk nog dat die achterlijke salderingsregel vervalt, maar dat is uitgestelde teleurstelling :D

Nog meer mensen met een soortgelijke situatie?
Het verlengaanbod van energieleveranciers voor bestaande klanten is vrijwel nooit voordeliger dan overstappen.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:11
Momenteel zit ik met gas bij GC 235m3 per jaar. Aflopend contract. Krijg nu de mogelijkheid om te verlengen, als ik kijk op energievergelijken is een contract voor nieuwe klanten 140euro gunstiger ivm welkomstbonus, deze loop ik mis als bestaande klant. Heeft het nog zin om te bellen voor een beter aanbod of kan ik me beter de moeite besparen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Het verlengaanbod van energieleveranciers voor bestaande klanten is vrijwel nooit voordeliger dan overstappen.
Zie ook mijn bovenstaande vraag, heeft het zin om met GC contact op te nemen voor een beter aanbod? Of is dit bij voorbaat kansloos om te doen?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Novax
  • Niet online
ecn1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:10:
[...]

Zie ook mijn bovenstaande vraag, heeft het zin om met GC contact op te nemen voor een beter aanbod? Of is dit bij voorbaat kansloos om te doen?
Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.

• ecn1985
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Die kans lijkt me klein zeker bij zo'n laag gasverbruik. Ik weet niet wat het beleid is van Greenchoice over wat een nieuwe klant is om in aanmerking te komen voor de bonus (sommigen hanteren 1 jaar) maar je zou een tijdje variabel of dynamisch bij een andere leverancier kunnen nemen (zie ook Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"). En dan weer switchen naar vast met hoge bonus.
Daar heb ik geen seconde aan gedacht, dat is een goeie. Zal eens kijken naar het Energiek aanbod. Bedankt voor de tip. :)

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:04
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect Energiebesteding.nl. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).
Het bekende verhaal: Essent wilde echt niks doen voor bestaande klanten. En die 400.000 spaarpunten voor alweer "goedkoop" naar de Efteling hoeven voor mij ook niet.

Bij Energiedirect Energiebesteding.nl kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Maar de verlengaanbiedingen die nu pas komen (3 weken voor afloop) waren minder leuk. En dat voor een club die vooral via ouderen bonden klanten werft.

Dus ben ik in de prijsvergelijkers gedoken en daar scoorde VandeBron het best met een zelfde bruto maandbedrag als ik had van 111 euro maar 380 euro bonus na één jaar. Uit te betalen aan het eind van het jaar. 1,42 euro per m3 gas en 25 ct per kWh. De resterende 7 maanden in 2026 16 ct per kWh invoeding minus 15 ct boete per kWh is netto 1ct. In 2027 netto 0,0025 ct per kWh die ik terug lever.

Dus: ik ga met grote tegenzin mee in het circus van de lok-premies. De zogenaamde vrije markt is goed ziek en verrot.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Novax
  • Niet online
henkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).
Het bekende verhaal: Essent wilde echt niks doen voor bestaande klanten. En die 400.000 spaarpunten voor alweer "goedkoop" naar de Efteling hoeven voor mij ook niet.

Bij Energiedirect kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.
Maar de verlengaanbiedingen die nu pas komen (3 weken voor afloop) waren minder leuk. En dat voor een club die vooral via ouderen bonden klanten werft.

Dus ben ik in de prijsvergelijkers gedoken en daar scoorde VandeBron het best met een zelfde bruto maandbedrag als ik had van 111 euro maar 380 euro bonus na één jaar. Uit te betalen aan het eind van het jaar. 1,42 euro per m3 gas en 25 ct per kWh. De resterende 7 maanden in 2026 16 ct per kWh invoeding minus 15 ct boete per kWh is netto 1ct. In 2027 netto 0,0025 ct per kWh die ik terug lever.

Dus: ik ga met grote tegenzin mee in het circus van de lok-premies. De zogenaamde vrije markt is goed ziek en verrot.
EnergieDirect heeft via de vergelijkers gewoon een (loyaliteits)bonus voor nieuwe klanten.

De tarieven voor vaste contracten zijn op dit moment erg hoog. Als je nog in je 14 dagen bedenktijd zit is het aan te raden om in de gaten houden of er nog voordeligere aanbiedingen komen.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-05 13:43
henkzelf schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:39:
Vandaag naar Vandebron overgestapt met een 1-jaar vast contract na één jaar vast Energiedirect. En dat na 30 jaar Essent. (Ja ik weet het, VandeBron is een dochter van Essent).

Bij Energiedirect kon ik voor leuke tarieven instappen; startbonussen doen ze daar niet aan. Intussen kreeg ik afgelopen maand op mijn "snuffel" email adres (waarmee ik wel eens net doe of ik nieuwe klant wil worden) wel scherpe aanbiedingen van ze. Qua tarief dan want startbonussen doen ze nog steeds niet aan.

Ik weet natuurlijk niet hoeveel gas je verstookt thuis, maar 1,42 per kuub is aan de hoge kant

• MotorBeast
  • Nu online
@henkzelf Offtopic maar als ik die gasprijzen zie zou ik toch eens gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Hier al 2 jaar een WP en boiler en in 2027 een accu erbij voor de panelen en no worries. Gas wordt nooit meer goedkoop.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn vast contract (3jr) bij Vattenfall loopt volgende maand af. Lekkere timing om een nieuw contract af te sluiten. :/ Wij stoken momenteel nog op gas, +/- 1000 kuub per jaar, plannen voor een hybride warmtepomp zijn er.

Nieuw aanbod Vattenfall:
Stroom € 0,268269 kWh
Gas € 1,454493 m3

Iets goedkoper als wat ik nu heb, dat scheelt. Zit er aan te denken om te wachten en later dit jaar een contact af te sluiten. Hopelijk is Trump dan klaar in het midden Oosten. Lees dat je vast contract standaard wordt omgezet naar een dynamisch contract. Jullie tips?

Whatever.

• ecn1985
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:25:
[...]

Het enige waar ik mee zit is dat mijn contract start per 20 juli en de prijs bij Energiek vaststaat tot 1 juli. Wat is dan wijsheid afsluiten en de gok nemen dat het niet al te veel omhoog gaat? Prijs staat vast voor 3 maanden (zomermaanden) dan is het maar de vraag of het dan stijgt aangezien de vraag in deze periode laag is? Van de andere kant kan ik er natuurlijk weer vanaf op het moment dat ik dat zou willen.
Per wanneer worden de prijzen van de 'nieuwe' periode bekend? Ik heb nog tijd om te wachten.

Andere vraag, stel ik wil na een maand weer terug naar GC heb ik dan recht op 'nieuwe kanten' bonus of moet je voor een bepaalde periode klant af zijn geweest?

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 06-05-2026 11:33 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@Harmen Ik zou op dit moment gewoon een dynamisch contract nemen, in ieder geval voor gas. NB: geen hybride doen maar FE. Weg dat gas.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2026 11:26 ]

• ecn1985
Harmen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:18:
Mijn vast contract (3jr) bij Vattenfall loopt volgende maand af. Lekkere timing om een nieuw contract af te sluiten. :/ Wij stoken momenteel nog op gas, +/- 1000 kuub per jaar, plannen voor een hybride warmtepomp zijn er.

Nieuw aanbod Vattenfall:
Stroom € 0,268269 kWh
Gas € 1,454493 m3

Iets goedkoper als wat ik nu heb, dat scheelt. Zit er aan te denken om te wachten en later dit jaar een contact af te sluiten. Hopelijk is Trump dan klaar in het midden Oosten. Lees dat je vast contract standaard wordt omgezet naar een dynamisch contract. Jullie tips?
zie: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" deze kreeg ik gedeeld als tip!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

MotorBeast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:25:
@Harmen Ik zou op dit moment gewoon een dynamisch contract nemen, in ieder geval voor gas. NB: geen hybride doen maar FE. Weg dat gas.
Makkelijker gezegd dan gedaan. ik woon in een jaren 60 tussenwoning (radiatoren). Dan is een FE minder haalbaar helaas. :/

Whatever.

• MotorBeast
  • Nu online
Harmen schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:27:
[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan. ik woon in een jaren 60 tussenwoning (radiatoren). Dan is een FE minder haalbaar helaas. :/
Jawel hoor. Mono gaat tot 60/70 graden. Ik heb hier ook alleen radiatoren. Geen probleem. Zie andere topics. NB: je laatst kuubs gaan goud geld kosten anders.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 06-05-2026 11:29 ]

• henkzelf
MotorBeast schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:54:
@henkzelf Offtopic maar als ik die gasprijzen zie zou ik toch eens gaan rekenen. https://warmtepompofgas.nl/ Hier al 2 jaar een WP en boiler en in 2027 een accu erbij voor de panelen en no worries. Gas wordt nooit meer goedkoop.
Huurwoning dus niet aan de orde.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• henkzelf
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:44:
[...]

EnergieDirect heeft via de vergelijkers gewoon een (loyaliteits)bonus voor nieuwe klanten.

De tarieven voor vaste contracten zijn op dit moment erg hoog. Als je nog in je 14 dagen bedenktijd zit is het aan te raden om in de gaten houden of er nog voordeligere aanbiedingen komen.
Foutje, ik heb/had Energiebesteding.nl. @mrVroom 550 m3 ongeveer. Tussenwoning huur. Met 6 panelen met 1600 kWh opbrengst en 1 Homewizard accu. Waardoor na bijna één vol jaar gebruik de zelfvoorzieningsgraad van amper 30% is geklommen naar 70%.

• Novax
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:25:
Het enige waar ik mee zit is dat mijn contract start per 20 juli en de prijs bij Energiek vaststaat tot 1 juli. Wat is dan wijsheid afsluiten en de gok nemen dat het niet al te veel omhoog gaat? Prijs staat vast voor 3 maanden (zomermaanden) dan is het maar de vraag of het dan stijgt aangezien de vraag in deze periode laag is? Van de andere kant kan ik er natuurlijk weer vanaf op het moment dat ik dat zou willen.
Per wanneer worden de prijzen van de 'nieuwe' periode bekend? Ik heb nog tijd om te wachten.
Ah, dat verandert de zaak wel. Energiek moet aan bestaande klanten 30 dagen voor 1 juli bekend maken wat de nieuwe tarieven zijn dus dat zal zo rond eind mei zijn. Ik zelf zou dan nog even wachten met het afsluiten van een gas contract.

Of de gasprijs stijgt heeft op dit moment niet zoveel te maken met de vraag in de zomermaanden maar meer met de huidige situatie in de wereld. Als dat niet verbetert is het vrij aannemelijk dat het tarief bij Energiek van €1.14 gaat stijgen.
Andere vraag, stel ik wil na een maand weer terug naar GC heb ik dan recht op 'nieuwe kanten' bonus of moet je voor een bepaalde periode klant af zijn geweest?
Dat staat dan meestal in de actievoorwaarden, voor Greenchoice zie ik daar niets over in staan. (Ik neem aan dat dat voor alle aanbiedingen van Greenchoice geldt maar ze hebben nogal veel verschillende soorten aanbiedingen met of zonder korting.)

• ecn1985
Novax schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 11:57:
[...]

Ah, dat verandert de zaak wel. Energiek moet aan bestaande klanten 30 dagen voor 1 juli bekend maken wat de nieuwe tarieven zijn dus dat zal zo rond eind mei zijn. Ik zelf zou dan nog even wachten met het afsluiten van een gas contract.

Of de gasprijs stijgt heeft op dit moment niet zoveel te maken met de vraag in de zomermaanden maar meer met de huidige situatie in de wereld. Als dat niet verbetert is het vrij aannemelijk dat het tarief bij Energiek van €1.14 gaat stijgen.

[...]

Dat staat dan meestal in de actievoorwaarden, voor Greenchoice zie ik daar niets over in staan. (Ik neem aan dat dat voor alle aanbiedingen van Greenchoice geldt maar ze hebben nogal veel verschillende soorten aanbiedingen met of zonder korting.)
Dan wacht ik de komende tijd nog wel even af. Hopelijk blijft de prijs stabiel. Scheelt dat ik een laag gasverbruik heb maar dan wil je nog steeds niet meer betalen als nodig. Zover bedankt voor de info. Tegen de tijd dat er meer bekend is kom ik nog even langs voor advies.

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:26
Mijn vaste contract bij GC loopt per 1 juli af. Kom uit het gunstige achterdeur 2 jarige vast contract. Daarvoor veelal modelcontracten gehad. Huidige aanbod van GC is niet om blij van te worden.

Geen gas, alleen stroom. Zonnepanelen en WP.
verbruik ca. 5200kWh
teruglevering ca. 7200kWH

5 jaar nu in nieuwbouwwoning en totnutoe dus alleen maar eind van het jaar geld terug gehad. Blij mee maar begrijp ook dat dit geen houdbare zaak is. Ik wil best voor stroom betalen maar voor betalen het terugleveren heb ik meer moeite mee.

Ik zit te twijfelen over een thuisaccu alleen zit die in de zomer om 10:00 alweer vol. Ben aan het overwegen om privé dan ook maar een EV te gaan rijden echter staat die ook niet de gehele dag bij huis.

Keuzes, keuzes, keuzes. Nu helemaal nu ik een nieuw contract moet gaan kiezen. Wat is in deze wijsheid? Toch weer vast? Variabel, of dynamisch? Ik kan het helaas niet meer overzien.

Wellicht dat er hier goed advies is?

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:56
plattie83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:10:
Mijn vaste contract bij GC loopt per 1 juli af. Kom uit het gunstige achterdeur 2 jarige vast contract. Daarvoor veelal modelcontracten gehad. Huidige aanbod van GC is niet om blij van te worden.

verbruik ca. 5200kWh

5 jaar nu in nieuwbouwwoning en totnutoe dus alleen maar eind van het jaar geld terug gehad. Blij mee maar begrijp ook dat dit geen houdbare zaak is. Ik wil best voor stroom betalen maar voor betalen het terugleveren heb ik meer moeite mee.

Ik zit te twijfelen over een thuisaccu alleen zit die in de zomer om 10:00 alweer vol. Ben aan het overwegen om privé dan ook maar een EV te gaan rijden echter staat die ook niet de gehele dag bij huis.

Keuzes, keuzes, keuzes. Nu helemaal nu ik een nieuw contract moet gaan kiezen. Wat is in deze wijsheid? Toch weer vast? Variabel, of dynamisch? Ik kan het helaas niet meer overzien.

Overweeg dynamisch van NextEnergy. Daar krijg je 50% zonnebonus van de marktprijs tot 6.000 kWh. En je hoeft geen terugleverkosten te betalen. Dat verzacht de pijn misschien wat van je zonnepanelen.

Wanneer salderen komt te vervallen kan je eventueel bij Zonnedimmer een dongel aanschaffen. Dat ga ik althans doen. Daarmee wordt je omvormer uitgezet, maar de dongel stuurt vervolgens op eigen verbruik, doordat je vanaf 2027 geen energiebelasting meer terugkrijgt op de dynamische prijs. Dan gaan we namelijk situaties krijgen dat je voor terugleveren anders een negatieve prijs hebt, terwijl de stroomprijs dan wel positief is.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Mooper schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Overweeg dynamisch van NextEnergy. Daar krijg je 50% zonnebonus van de marktprijs tot 6.000 kWh. En je hoeft geen terugleverkosten te betalen. Dat verzacht de pijn misschien wat van je zonnepanelen.
En als de prijs negatief is? Betaal je dan geen terugleverkosten?

Hoi!

• Mooper
EWK schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 19:13:
[...]

En als de prijs negatief is? Betaal je dan geen terugleverkosten?
Dan laat ik dus de zonnepanelen uitzetten door Zonnedimmer. Je kan dat ook bij bepaalde energieleveranciers (o.a. NextEnergy) maar die zijn vaak beperkt tot enkele merken. Ik heb twee verschillende merken omvormers die allebei door Zonnedimmer uitgezet kunnen worden.

• Goofyduck384
Werkt het principe van handelen in energie dmv een thuisbatterij ook nog steeds als het salderen stopt per 1 jan 2027?

Dus dat ik nu een dynamisch contract afsluit, overdag bij een negatieve stroomprijs stroom inkoop (en dus geld toe krijg) en daar mijn batterij mee vul en dit dan weer teruggeef/verkoop aan het net bij een hoge stroomprijs?

Of gaat dat terug geven ook weg als het salderen stopt? Of is dat een ander principe?

• Mooper
Goofyduck384 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:37:
Werkt het principe van handelen in energie dmv een thuisbatterij ook nog steeds als het salderen stopt per 1 jan 2027?

Dus dat ik nu een dynamisch contract afsluit, overdag bij een negatieve stroomprijs stroom inkoop (en dus geld toe krijg) en daar mijn batterij mee vul en dit dan weer teruggeef/verkoop aan het net bij een hoge stroomprijs?

Of gaat dat terug geven ook weg als het salderen stopt? Of is dat een ander principe?
Als ik mij niet vergis krijg je hetzelfde principe als zonnepanelen bij een dynamisch contract: dat je de energiebelasting niet terugkrijgt, en dus alleen de marktprijs terugkrijgt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

plattie83 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 16:10:

verbruik ca. 5200kWh

offtopic:
Hoeveel kost jou het vervangen van de omvormer voor een model die zero-export ondersteund?
Ik zou in dit geval kijken naar een model contract of variabel contract. Ik neem aan dat je je opwek en verbruik ook per maand weet en tot 31/12/26 de berekening qua salderen wel kunt maken?

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:26
True schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:21:
[...]
offtopic:
Hoeveel kost jou het vervangen van de omvormer voor een model die zero-export ondersteund?
Ik zou in dit geval kijken naar een model contract of variabel contract. Ik neem aan dat je je opwek en verbruik ook per maand weet en tot 31/12/26 de berekening qua salderen wel kunt maken?
Ik zou het niet weten. Eerlijk gezegd ken ik het fenomeen zero-export ook niet.
Die weet ik zeker en voor 2026 kan ik het wel inzichtelijk maken. Ik zit meer met welke keuze voor 2027 het slimst is.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:44
Ik twijfel heel erg om over te stappen naar een dynamisch contract.

Midden juli loopt mijn vaste contract af bij Oxxio en ik heb een verlengingsaanbod gehad.

Verbruik: 3500 kW stroom, zonnepanelen renderen ook 3500 kW per jaar en 900-1000 m3 aan gas per jaar. Ik heb een EV en daar gaat maandelijks tussen de 100-200 kW in.

Oud: stroom 0.3 kWu, gas 1.36 m3

Aanbod: stroom 0.228 kWu, gas 1.357

1 jarig aanbod. Verder geen batterij of warmtepomp. Het opladen van de EV kan ik sturen. Ik heb zelf het idee dat ik iets mis, vanwege de lage stroomprijs.

• Novax
  • Niet online
bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:06:
Ik twijfel heel erg om over te stappen naar een dynamisch contract.

Midden juli loopt mijn vaste contract af bij Oxxio en ik heb een verlengingsaanbod gehad.

Verbruik: 3500 kW stroom, zonnepanelen renderen ook 3500 kW per jaar en 900-1000 m3 aan gas per jaar. Ik heb een EV en daar gaat maandelijks tussen de 100-200 kW in.

Oud: stroom 0.3 kWu, gas 1.36 m3

Aanbod: stroom 0.228 kWu, gas 1.357

1 jarig aanbod. Verder geen batterij of warmtepomp. Het opladen van de EV kan ik sturen. Ik heb zelf het idee dat ik iets mis, vanwege de lage stroomprijs.
Wat je mist is de (netto) terugleververgoeding. Want vanaf 1 januari 2027 kan je niet meer salderen en is dat tarief dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk erg laag zijn)

Ander ding wat je mist is een eventuele bonus bij overstap (ook naar dynamisch).

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 12-05-2026 09:13 ]

• bestbeforeee
Novax schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Wat je mist is de (netto) terugleververgoeding. Want vanaf 1 januari 2027 kan je niet meer salderen en is dat tarief dus ook belangrijk. (zal waarschijnlijk erg laag zijn)

Ander ding wat je mist is een eventuele bonus bij overstap (ook naar dynamisch).
Terugleververgoeding: 0.15156

Terugleverkosten: 0.14156

Netto: 0.01.

• Novax
  • Niet online
bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Dat lijken mij de teruglevertarieven die nog gelden tot 1 januari 2027, vanaf die datum zullen het bij OXXIO waarschijnlijk deze zijn:

Terugleververgoeding: € 0,0599
Terugleverkosten: € 0,0518

Dat is netto nog iets minder: €0.0081

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

bestbeforeee schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Betaal je je terugleverkosten ook over de stroom die je teruglevert en saldeert over je verbruik elders in 2026?
Want dan wordt het dus 3500 * 65% (aangenomen dat je nog 65% van je opwek in het nieuwe contract hebt) = €322 aan kosten. Om ook 3500 * 65% aan verbruik te kunnen salderen.

En dan heb je je pas je berekening voor het deel van je jaarcontract wat in '27 gaat vallen.

• bestbeforeee
Novax schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Dat lijken mij de teruglevertarieven die nog gelden tot 1 januari 2027, vanaf die datum zullen het bij OXXIO waarschijnlijk deze zijn:

Terugleververgoeding: € 0,0599
Terugleverkosten: € 0,0518

Dat is netto nog iets minder: €0.0081
Klopt inderdaad. Over 2027 wordt niks verteld. Dat is ook echt helemaal niks.
True schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Betaal je je terugleverkosten ook over de stroom die je teruglevert en saldeert over je verbruik elders in 2026?
Want dan wordt het dus 3500 * 65% (aangenomen dat je nog 65% van je opwek in het nieuwe contract hebt) = €322 aan kosten. Om ook 3500 * 65% aan verbruik te kunnen salderen.

En dan heb je je pas je berekening voor het deel van je jaarcontract wat in '27 gaat vallen.
Goed punt, dank je.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.