Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-10 23:54
_JGC_ schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:13:
Lastig... dynamisch of niet dynamisch... 3 november loopt mijn contract bij Innova af. Verbruik volgens afgelopen jaar:

Normaaltarief: 990
Daltarief: 856
Teruglevering normaal: 1408
Teruglevering dal: 581
gas: 740

Zonnepanelen staan nu geknepen op eigenverbruik, leveren nu nog 0,5KWh per dag max terug vanwege vertragingen in de meting en sturing. Ik heb nog 30KWh speling tot de volgende staffel die 140 euro extra kost.

Ik heb sinds vorige week een gehackte hybride warmtepomp, die gaat full electric het verwarmen doen komende winter. Schatting is ~500 kuub gas minder, maar dan ~1000KWh stroom meer. Dan kom ik op ongeveer dit:

Normaaltarief: 1400
Daltarief: 1100
Teruglevering normaal: 1200
Teruglevering dal: 500
Gas: 225
Stroom: netto 800KWh

Nu had ik gisteravond een contract bij Vattenfall gevonden met 395 euro korting, maar met 236 euro terugleverkosten en 203 euro vastrecht.

Leg ik dat naast het aanbod van VEH bij NextEnergy met 108 euro vastrecht, 200 euro korting en 1ct/KWh opslag, dan mag die warmtepomp komende winter voor 35 cent per KWh stroom uit het net trekken wil NextEnergy duurder uitvallen dan Vattenfall.

Ik neig er naar om de aanvraag te annuleren en voor het VEH dynamisch aanbod te gaan.

Edit: gezien bovenstaande over Rusland, misschien toch niet doen... het is 30 per maand voor NextEnergy tegen 40 per maand voor Vattenfall. En dan is die 30 euro berekend met een gemiddeld bedrag terwijl ik al weer dat de warmtepomp 800KWh tegen wintertarief uit het net gaat trekken om het in de zomer te salderen met goedkope stroom. Voor dat tientje per maand wil ik me niet druk maken.
Ik heb hetzelfde dilemma ongeveer. Ik twijfel ook tussen dynamisch of vast. Maar vast dit jaar is me vies tegengevallen... Die extra kosten voor terugleveren zijn bij veel aanbieders niet te zuinig. En ik heb een beetje het idee dat ze steeds meer begrippen toepassen om voor de consument het helemaal ingewikkeld te maken. Die vergelijkingssites bieden tegenwoordig ook niet echt meer een uitkomst. Want dan staat bij de ene A er niet bij en bij de andere B en C niet. Of gebruiken ze bij dynamisch voor de ene gemiddeld 25 cent / kWh en bij de ander 21 cent... Terwijl een gemiddelde bij allen hetzelfde zou moeten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Floris039 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb hetzelfde dilemma ongeveer. Ik twijfel ook tussen dynamisch of vast. Maar vast dit jaar is me vies tegengevallen... Die extra kosten voor terugleveren zijn bij veel aanbieders niet te zuinig. En ik heb een beetje het idee dat ze steeds meer begrippen toepassen om voor de consument het helemaal ingewikkeld te maken. Die vergelijkingssites bieden tegenwoordig ook niet echt meer een uitkomst. Want dan staat bij de ene A er niet bij en bij de andere B en C niet. Of gebruiken ze bij dynamisch voor de ene gemiddeld 25 cent / kWh en bij de ander 21 cent... Terwijl een gemiddelde bij allen hetzelfde zou moeten zijn...
Er zit tussen dynamische leveranciers nogal wat verschil in vastrecht of de opslag die ze rekenen. De ene rekent 1ct, de andere 2ct. Soms via 2 vergelijkers bij dezelfde leverancier verschil daartussen. Meestal is het vastrecht dan ook hoger of is de korting lager, het moet toch uit de lengte of uit de breedte komen.

Ik heb besloten om maar bij Vattenfall de aanvraag door te laten lopen. Vattenfall werkt met kleine staffels die in redelijkheid oplopen in kosten. Ja die terugleverkosten zijn groot, maar de korting die ze geven op het contract compenseert dat weer. Wat dat betreft is het gewoon hetzelfde als altijd: de korting die ze geven betaal je op een andere post gewoon zelf, gratis energie ga je niet krijgen, dat moet je zelf opwekken.

Ik zit nu met een contract bij Innova met vreselijk idiote staffels waar je keihard genaaid wordt zodra je 1KWh in de volgende staffel valt. Aan de andere kant geven ze me 450 euro korting terwijl zowel de tarieven als het vastrecht niet vreselijk hoog zijn. Ik zorg nu dat ik onder de 2000KWh teruglevering blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:02:
[...]

Er zit tussen dynamische leveranciers nogal wat verschil in vastrecht of de opslag die ze rekenen. De ene rekent 1ct, de andere 2ct. Soms via 2 vergelijkers bij dezelfde leverancier verschil daartussen. Meestal is het vastrecht dan ook hoger of is de korting lager, het moet toch uit de lengte of uit de breedte komen.

Ik heb besloten om maar bij Vattenfall de aanvraag door te laten lopen. Vattenfall werkt met kleine staffels die in redelijkheid oplopen in kosten. Ja die terugleverkosten zijn groot, maar de korting die ze geven op het contract compenseert dat weer. Wat dat betreft is het gewoon hetzelfde als altijd: de korting die ze geven betaal je op een andere post gewoon zelf, gratis energie ga je niet krijgen, dat moet je zelf opwekken.

Ik zit nu met een contract bij Innova met vreselijk idiote staffels waar je keihard genaaid wordt zodra je 1KWh in de volgende staffel valt. Aan de andere kant geven ze me 450 euro korting terwijl zowel de tarieven als het vastrecht niet vreselijk hoog zijn. Ik zorg nu dat ik onder de 2000KWh teruglevering blijf.
Ik zit nu bij GreenChoice en daar kreeg ik ook korting. Maar in de wintermaanden verbruiken we behoorlijk veel stroom (warmtepomp, die ik nog aan t optimaliseren ben in verbruik). Dus is het lastig om een goede contractvorm te kiezen. Nu met salderen maakt het nog niet heel veel verschil maar straks nadat salderen ophoud zal het een groter verschil worden. Ik had bij bijv Frank Energie gezien dat ze bepaalde bonussen / kortingen toekennen als ze bijvoorbeeld je panelen mogen uitzetten. Maar echt concrete informatie over dynamische energiecontracten is er natuurlijk niet omdat de prijs zo afhankelijk is van onder andere de vraag. Vast is dan wel duidelijker maar daar wordt je toch ook wel deels afgerekend op t feit dat je voor een bepaalde tijd je prijs vast wil laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:02
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:02:
[...]

Kijk eens op de site https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders.
De inkoopvergoeding van de ANWB wordt per 1 oktober € 0,02 inclusief btw

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:36
Floris039 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:11:
[...]

Ik zit nu bij GreenChoice en daar kreeg ik ook korting. Maar in de wintermaanden verbruiken we behoorlijk veel stroom (warmtepomp, die ik nog aan t optimaliseren ben in verbruik). Dus is het lastig om een goede contractvorm te kiezen. Nu met salderen maakt het nog niet heel veel verschil maar straks nadat salderen ophoud zal het een groter verschil worden. Ik had bij bijv Frank Energie gezien dat ze bepaalde bonussen / kortingen toekennen als ze bijvoorbeeld je panelen mogen uitzetten. Maar echt concrete informatie over dynamische energiecontracten is er natuurlijk niet omdat de prijs zo afhankelijk is van onder andere de vraag. Vast is dan wel duidelijker maar daar wordt je toch ook wel deels afgerekend op t feit dat je voor een bepaalde tijd je prijs vast wil laten zetten.
Zit in dezelfde situatie, hier ook een WP die nog verder getuned wordt en dus het meeste verbruik in de donkere dagen. Mijn Homewizard P1 verbruik van afgelopen jaar eens ingevuld bij Jeroen.nl die exact de data naast de echte prijzen in die periode legt. Dan is dynamisch plotseling niet meer de heilige graal. Hoe dan ook, als je dat ook invult heb je meer ‘werkelijke waarden’ dan wanneer bij een vergelijken de dynamische contracten ‘uitgevlakt in een jaar’ qua tarieven wordt weergegeven. Bij mij was dat verschil bijna 350 euro in het nadeel van dynamisch.

Zoals hier al vaker gezegd, als je kunt sturen dan ziet de wereld er anders uit. Alleen kan ik de seizoenen niet sturen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
Rojado schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:31:
[...]

Zit in dezelfde situatie, hier ook een WP die nog verder getuned wordt en dus het meeste verbruik in de donkere dagen. Mijn Homewizard P1 verbruik van afgelopen jaar eens ingevuld bij Jeroen.nl die exact de data naast de echte prijzen in die periode legt. Dan is dynamisch plotseling niet meer de heilige graal. Hoe dan ook, als je dat ook invult heb je meer ‘werkelijke waarden’ dan wanneer bij een vergelijken de dynamische contracten ‘uitgevlakt in een jaar’ qua tarieven wordt weergegeven. Bij mij was dat verschil bijna 350 euro in het nadeel van dynamisch.

Zoals hier al vaker gezegd, als je kunt sturen dan ziet de wereld er anders uit. Alleen kan ik de seizoenen niet sturen 😉
Helemaal met je eens! Ik ga ook maar eens kijken bij jeroen.nl. Dat is namelijk wel waarom ik zelf nog de knoop niet heb doorgehakt. Ik vind het een enorm lastige beslissing en het blijft een beetje een gokje. In een hele zachte winter is een dynamisch contract waarschijnlijk voordeliger. Maar als ik kijk naar afgelopen winter waarbij vaak mist rond het vriespunt was, had het dynamisch energiecontract me waarschijnlijk een vermogen gekost... Ik heb in januari bijna 1000 kWh verbruikt voor de warmtepomp. Ik vind het lastig om te zeggen of dat helemaal optimaal is of er nog verbetering mogelijk is. Maar dat is voor een ander topic :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:36
Hoe groot is de kans dat Energiek keihard omhoog gaat met het model contract op 1 jan? Aangezien ze vol trots een "antigraai" beleid hebben? Lijkt me niet dat je daar enige rechten aan kan koppelen.

Ik moet ook overstappen, zit in de eerste maand van eneco variabel. Oude contractje had nog geen teruglever kosten.

Hoog laag neem ik 3250/3250 af ongeveer. Aircos draaien vooral snachts volgas en is het vaste verbruik vrij hoog door twee koelkasten en vriezers.

Terugleveren zal het 4500/1500 hoog/laag zijn. Woon er nog geen vol jaar, en heb nog 20 450wp panelen toegevoegd, gericht op zuid/west. En nog 8 op zuid oost.

Verder stook ik met 4 MHI 2.5kw aircos het hele huis warm en ben ik dit weekend nog een daikin altherma aan het plaatsen, ivm een stuk vloerverwarming die ik graag weer in gebruik wil nemen, dan gaat er uiteraard een airco minder/niets doen.

Heel verhaal, maar als ik het VEH aanbod voor gas accepteer voor 300m3, en het energiek model contract voor elektra, is de schatting nu minder dan 50 euro p/m. Via gaslicht e.d. ruim 100euro pm.

Nu begrijp ik dat niemand weet wat er gaat gebeuren, en het hele rusland/europa verhaal zet mij nu wel aan het denken. Is gewoon een goed punt. Al heeft het 0,0 invloed op ons, de energiemaffia zal er bovenop zitten om de prijzen voor weer een vage kostenpost enorm op te krikken. (sorry voor de woordkeuze, maar nadat Energiedirect mij zo oplichte met hun gestuntel en ik nogsteeds 800 euro van ze moet krijgen, noem ik het zo)

Dusja, wat is wijsheid? Zit nu al een week te lang te dobberen over alle opties, dat mijn contract inmiddels al verlopen is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:11
Doesnotcompute schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:27:
Hoe groot is de kans dat Energiek keihard omhoog gaat met het model contract op 1 jan? Aangezien ze vol trots een "antigraai" beleid hebben? Lijkt me niet dat je daar enige rechten aan kan koppelen.

Ik moet ook overstappen, zit in de eerste maand van eneco variabel. Oude contractje had nog geen teruglever kosten.

Hoog laag neem ik 3250/3250 af ongeveer. Aircos draaien vooral snachts volgas en is het vaste verbruik vrij hoog door twee koelkasten en vriezers.

Terugleveren zal het 4500/1500 hoog/laag zijn. Woon er nog geen vol jaar, en heb nog 20 450wp panelen toegevoegd, gericht op zuid/west. En nog 8 op zuid oost.

Verder stook ik met 4 MHI 2.5kw aircos het hele huis warm en ben ik dit weekend nog een daikin altherma aan het plaatsen, ivm een stuk vloerverwarming die ik graag weer in gebruik wil nemen, dan gaat er uiteraard een airco minder/niets doen.

Heel verhaal, maar als ik het VEH aanbod voor gas accepteer voor 300m3, en het energiek model contract voor elektra, is de schatting nu minder dan 50 euro p/m. Via gaslicht e.d. ruim 100euro pm.

Nu begrijp ik dat niemand weet wat er gaat gebeuren, en het hele rusland/europa verhaal zet mij nu wel aan het denken. Is gewoon een goed punt. Al heeft het 0,0 invloed op ons, de energiemaffia zal er bovenop zitten om de prijzen voor weer een vage kostenpost enorm op te krikken. (sorry voor de woordkeuze, maar nadat Energiedirect mij zo oplichte met hun gestuntel en ik nogsteeds 800 euro van ze moet krijgen, noem ik het zo)

Dusja, wat is wijsheid? Zit nu al een week te lang te dobberen over alle opties, dat mijn contract inmiddels al verlopen is. |:(
Energiek is dynamisch. En hun 'statement' lijkt diep in de bedrijfsfilosofie te zijn verankerd, gegeven dat zij zoveel reclame daarmee hebben gemaakt. Op 1 januari kan je zelfs hun 'bonus' verwachten :)
Bovendien zit je niet permanent aan hen vast want je kan elk moment opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
GeEkIe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:30:
[...]

Energiek is dynamisch. En hun 'statement' lijkt diep in de bedrijfsfilosofie te zijn verankerd, gegeven dat zij zoveel reclame daarmee hebben gemaakt. Op 1 januari kan je zelfs hun 'bonus' verwachten :)
Het modelcontract is variabel, 2x pj, niet dynamisch. Voor dynmisch kan ik niet genoeg sturen helaas. Geen EV of accu. Van de reclame wist ik niets af, ik heb geen radio of televisie abbo, dus ook de goede reclames krijg ik niet mee (helaas/gelukkig). O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
GeEkIe schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:30:
[...]

Ik weet nog dat ik voor 3 jaar vast zette bij GreenChoice via de consumentenbond destijds. Volledig tegen mijn principes want ik stap elk jaar over. Al uitgerekend dat de boete pakken na de winter goedkoper was dan een contract elders...
Ik heb in die 3 jaar nergens weer lagere prijzen gezien.

Het is natuurlijk heel fijn dat je nergens aan vast zit met dynamische aanbieders, maar onthoud wel dat als de prijzen ineens exploderen vanwege een oorlog, dat een nieuw vast contract bij een andere aanbieder op dat moment ook explodeert qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Doesnotcompute schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
[...]

Het modelcontract is variabel, 2x pj, niet dynamisch. Voor dynmisch kan ik niet genoeg sturen helaas. Geen EV of accu. Van de reclame wist ik niets af, ik heb geen radio of televisie abbo, dus ook de goede reclames krijg ik niet mee (helaas/gelukkig). O-)
Ah, ja dat is anders inderdaad. Geen idee hoe dat werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:41:
[...]
Het is natuurlijk heel fijn dat je nergens aan vast zit met dynamische aanbieders, maar onthoud wel dat als de prijzen ineens exploderen vanwege een oorlog, dat een nieuw vast contract bij een andere aanbieder op dat moment ook explodeert qua prijs.
Ik zit precies daarom ook sinds jaren weer bij een vast contract. Ik acht het risico te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:41:
Dit kan je voor zijn door iedere week een nieuw vast contract af te sluiten en dan na twee weken weer annuleren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 03-10 20:29
Doesnotcompute schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:27:
Als ze per 1-1 allemaal terugleverkosten in het modelcontract stoppen, zal Energiek dat ook doen (zelfs moeten, als zou die theoretisch 0 mogen zijn).
Je kunt je afvragen wat het modelcontract je op dit moment tot aan 1-1 opleverd en wat het je zou kosten bij mogelijke wijzigingen en/of overstap naar iets anders dan.
Ik denk dat het salderen het grootste punt is om naar te kijken. Waarschijnlijk verbruik je komende tijd alleen maar en dan is het zeer waarschijnlijk dat je bij Energiek wilt blijven tot je dat weer grotendeels gesaldeerd hebt. Als dat punt zelfs verder in de toekomst ligt dan 1-6 (wanneer er weer wijzigingen kunnen komen), moet je je afvragen of het dat wel waard is.
Een vast contract met 'gegarandeerde' saldering over het jaar geeft ook wat dat betreft duidelijkheid.

• Doesnotcompute
Truus01 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 10:57:
[...]

Als ze per 1-1 allemaal terugleverkosten in het modelcontract stoppen, zal Energiek dat ook doen (zelfs moeten, als zou die theoretisch 0 mogen zijn).
Je kunt je afvragen wat het modelcontract je op dit moment tot aan 1-1 opleverd en wat het je zou kosten bij mogelijke wijzigingen en/of overstap naar iets anders dan.
Ik denk dat het salderen het grootste punt is om naar te kijken. Waarschijnlijk verbruik je komende tijd alleen maar en dan is het zeer waarschijnlijk dat je bij Energiek wilt blijven tot je dat weer grotendeels gesaldeerd hebt. Als dat punt zelfs verder in de toekomst ligt dan 1-6 (wanneer er weer wijzigingen kunnen komen), moet je je afvragen of het dat wel waard is.
Een vast contract met 'gegarandeerde' saldering over het jaar geeft ook wat dat betreft duidelijkheid.
Ja zit wat in natuulijk. Echter zie ik wel dat met de terugleverkosten Energiek "slechts" 240 euro pj vraagt van 4000 tot 10000kwh. ITT Budget die mij even 800 euro afhandig wil maken en met kleine staffels werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-10 15:14
Woohooo schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:18:
[...]

Ohja die was ik nog vergeten.

Budget energie de koning van klanten naaien kwam met salderen per dag een paar jaar geleden omdat het 'niet duidelijk in de wet stond'. Volgens mij heeft de d66 Jetten en de acm daar toen de wet op aangepast.
Even een zijstap: ik ben hier nou betrokken bij geweest samen met Henry Bontenbal. Die was toen energieman binnen het CDA. Uiteindelijk is het via een TV programma en keihard strijden ingetrokken, maar het was echt pure klantenn*****erij

Nooit meer BE.

Ontopic:
ik vind het als WO geschoold iemand niet meer te volgen of dynamisch of niet nou winst oplevert met grosso modo teruglevering en veel zonnepanelen.
Gas dynamisch durf ik niet dus kijk ik niet naar, maar de tarieven zijn dagelijks best hoog tijdens de uren dat je toch gebruikt (koken, tv aan, lampen aan).
Ik hoop dat het begrijpelijker voor mij wordt als ik een jaar gebruik heb kunnen meten (verhuisd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
mrVroom schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:59:
[...]

Even een zijstap: ik ben hier nou betrokken bij geweest samen met Henry Bontenbal. Die was toen energieman binnen het CDA. Uiteindelijk is het via een TV programma en keihard strijden ingetrokken, maar het was echt pure klantenn*****erij

Nooit meer BE.

Ontopic:
ik vind het als WO geschoold iemand niet meer te volgen of dynamisch of niet nou winst oplevert met grosso modo teruglevering en veel zonnepanelen.
Gas dynamisch durf ik niet dus kijk ik niet naar, maar de tarieven zijn dagelijks best hoog tijdens de uren dat je toch gebruikt (koken, tv aan, lampen aan).
Ik hoop dat het begrijpelijker voor mij wordt als ik een jaar gebruik heb kunnen meten (verhuisd)
Zelfs iemand met een gymnasium opleiding kan niet zonder cijfers een berekening maken, en jouw iets zinnigs zeggen over je persoonlijke situatie.

Mijn persoonlijke situatie en ervaring hebben mijn geleerd, dat dynamisch momenteel nu niet bij mijn past.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@mrVroom Het heeft inderdaad niet heel veel met opleiding te maken. :+
Maar gemiddeld genomen, zonder (grote) stuurmogelijkheden (een wasmachine 's middags aanzetten is dat niet, denk meer aan een elektrische auto of een thuisaccu) is dynamisch niet het beste, zolang er nog salderen is. En vooral bij de aanbieders die ook nog eens een behoorlijke korting/bonus/cashback geven op vaste contracten en daarmee de terugleverkosten een soort van goed maken.

Dus nu een jaar vast en kijken en direct zoveel mogelijk vergelijken met wat dynamisch gedaan zou hebben, is in veel gevallen het beste.

(Er zijn sites waar je op kunt vinden wat de dynamische prijzen doen. En er zijn wat rekenmodellen gemaakt door Tweakers, her en der te vinden, o.a. dit, en hier. En ik meen ook scriptjes om P1 data met dynamische tarieven mee te laten lopen.)

[ Voor 11% gewijzigd door Truus01 op 29-09-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Ja, het salderen via dynamisch is waardeloos kwam ik ook achter :(
Man wat lastig allemaal. Ik dacht echt dat de terugleveringboete voorkomen het beste was.
Nu kreeg ik een mail van Eneco (waar ik zit) dat er terugleveringkosten zijn per kWh om te verkopen... Dat is nog steeds niet salderen en extra duur.

Wat een ellende deze markt.

Toch maar weer voor vast dan en jaarlijks salderen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
mrVroom schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:26:
Man wat lastig allemaal. Ik dacht echt dat de terugleveringboete voorkomen het beste was.
Nu kreeg ik een mail van Eneco (waar ik zit) dat er terugleveringkosten zijn per kWh om te verkopen... Dat is nog steeds niet salderen en extra duur.

Dat voor jouw situatie een dynamisch energiecontract mogelijk niet goed uitpakt, wil nog niet zeggen dat het salderen via een dynamische contract waardeloos is.
Kan je inzicht geven waarom je vindt dat het waardeloos is.
Ben je van een dynamisch contract overgegaan naar een vast contract of had je ook een vastcontract en geen dynamisch contract

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:18
mrVroom schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:26:

Ik neem aan dat je bedoelt dat je opslag moet betalen per kWh?
Dan had je naar zonneplan of tibber moeten gaan, dat zijn de enige twee die de wet volgen en de opslag juist terug betalen, zelfs na salderen, dus ook bij netto terug leveren. Ook betalen ze btw uit, eigenlijk onzin maar toch leuk mee genomen, en bij zonne plan krijg je als kers op de taart ook nog eens tien procent bonus bovenop de kale energie prijs.
Al bij al heb ik er een uitstekende prijs voor mijn stroom, maar wel mede door een accu, die die terug levering verschuift naar dure uren....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
clodders schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:05:
[...]

Dat voor jouw situatie een dynamisch energiecontract mogelijk niet goed uitpakt, wil nog niet zeggen dat het salderen via een dynamische contract waardeloos is.
Ben je van een dynamisch contract overgegaan naar een vast contract of had je ook een vastcontract en geen dynamisch contract
Het wordt verkocht als "dan heb je geen terugleverkosten". Dus iedereen met zonnepanelen braaf aan de dynamisch, komen ze er dan achter dat je eerst 2 cent betaalt voor het terugleveren en later 2 cent voor het leveren zelf, netto 4 cent saldeerkosten. Om over het verschil in marktprijs nog maar te zwijgen.

Dynamisch is vooral voordelig als je heel veel invloed hebt over het moment van verbruik. Heb je zwaar overschot aan zonnepanelen opbrengst is dynamisch vrijwel altijd goedkoper, aangezien je dan veel meer zelfvoorzienend bent en minder afhankelijk bent van dure stroom uit het net. Ik met mijn 6 paneeltjes... meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_JGC_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:19:
[...]

Het wordt verkocht als "dan heb je geen terugleverkosten". Dus iedereen met zonnepanelen braaf aan de dynamisch, komen ze er dan achter dat je eerst 2 cent betaalt voor het terugleveren en later 2 cent voor het leveren zelf, netto 4 cent saldeerkosten. Om over het verschil in marktprijs nog maar te zwijgen.

Dynamisch is vooral voordelig als je heel veel invloed hebt over het moment van verbruik. Heb je zwaar overschot aan zonnepanelen opbrengst is dynamisch vrijwel altijd goedkoper, aangezien je dan veel meer zelfvoorzienend bent en minder afhankelijk bent van dure stroom uit het net. Ik met mijn 6 paneeltjes... meh.
Die leveranciers houden zich niet aan de wet, de opslag moet gesaldeerd worden, alleen acm treed niet op helaas.
Tibber en zonneplan zijn de enige twee die het goed. Die betalen zelfs opslag uit bij terug leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08
Misschien ben ik wat naief... maar ik zit nu bij next energy en wil eens kijken of het handig is of dat ik toch maar beter weer kan terug overstappen naar vast (next energy heeft ook een batterij in de aanbieding, maar dan zit ik weer 4 jaar vast dus vandaar deze exercitie...)

Nu ben ik in januari ook overgestapt op hybride verwarming en is mijn electra de lucht in geschoten, gas is wel aardig omlaag gegaan, maar kan ook omdat het een warm jaar was geweest. De electrische auto was vorig jaar juni in gebruik gekomen, en die gebruik ik als verkapte thuisbatterij waar mogelijk.

nu de hamvraag. Kan ik gewoon het verbruik van het afgelopen jaar gebruiken en dat als input voor de prijs vergelijk gebruiken? en dat vergelijken met de prijs die op de factuur van nextenergy staat? want lijkt mij dat de vaste contracten maar een paar euro duurder zijn dan dynamisch... ergens lijkt het me dat ik een fout maak in mijn redenering.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
justice strike schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:55:
Misschien ben ik wat naief... maar ik zit nu bij next energy en wil eens kijken of het handig is of dat ik toch maar beter weer kan terug overstappen naar vast (next energy heeft ook een batterij in de aanbieding, maar dan zit ik weer 4 jaar vast dus vandaar deze exercitie...)

Nu ben ik in januari ook overgestapt op hybride verwarming en is mijn electra de lucht in geschoten, gas is wel aardig omlaag gegaan, maar kan ook omdat het een warm jaar was geweest. De electrische auto was vorig jaar juni in gebruik gekomen, en die gebruik ik als verkapte thuisbatterij waar mogelijk.

nu de hamvraag. Kan ik gewoon het verbruik van het afgelopen jaar gebruiken en dat als input voor de prijs vergelijk gebruiken? en dat vergelijken met de prijs die op de factuur van nextenergy staat? want lijkt mij dat de vaste contracten maar een paar euro duurder zijn dan dynamisch... ergens lijkt het me dat ik een fout maak in mijn redenering.
Je hebt de ergste winter maanden al in je verbruik zitten, dus ja die gegevens zou ik tenminste wel gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
clodders schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:05:
[...]
Ik ben het volgende gewend bij salderen:
1 kWh opwek = 1 kWh gebruik. Dus 1 kWh opwek in juli kan gebruikt worden in oktober.

Bij Dynamisch:
1 kWh opwek wordt verkocht voor goedkoop tarief -> en je koopt in oktober maar lekker een dure terug.

Ik noem dat geen salderen. Maar ik ben echt murfgebeukt door deze kl*ten markt.
En ik heb een boerderij gekocht dus ben ook druk zat met klussen.

Ik heb alleen heel veel teruglevering, dat maakt dat ik dynamisch nog steeds verkies. Want als ik even GASLICHT bekijk dan kom ik uit op 500 of 600 euro terugleveringkosten. Dat weegt hopelijk op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-10 23:09
justice strike schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:55:

Je krijgt een mooie afrekening van Next energie met hoeveelheid en totale prijs. Als je dat gaat vergelijken met de aanbieding van vorig jaar die je kreeg met vast contract, kun je mooi rekenen. Wel terugleverkosten etc juist berekenen.
Zo ga ik het over 1,5 maand ook doen. Ik moet alleen de aanbieding die ik vorig jaar kreeg van Energie Direct terug zoeken. Dat kon wel eens moeilijk worden, want de app werkt natuurlijk niet meer.
Vergelijken met vaste aanbiedingen die je nu krijgt zijn niet eerlijk vergelijken. De prijzen zijn inmiddels wel gezakt.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08
Gerardus1956 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:02:
[...]

Je krijgt een mooie afrekening van Next energie met hoeveelheid en totale prijs. Als je dat gaat vergelijken met de aanbieding van vorig jaar die je kreeg met vast contract, kun je mooi rekenen. Wel terugleverkosten etc juist berekenen.
Zo ga ik het over 1,5 maand ook doen. Ik moet alleen de aanbieding die ik vorig jaar kreeg van Energie Direct terug zoeken. Dat kon wel eens moeilijk worden, want de app werkt natuurlijk niet meer.
Vergelijken met vaste aanbiedingen die je nu krijgt zijn niet eerlijk vergelijken. De prijzen zijn inmiddels wel gezakt.
mja ik heb geen andere offertes van vorig jaar. Maar inderdaad ik dacht zelf ook dat het niet fair is om het met vorig jaar te vergelijken. Ik ga wel oktober van vorig jaar gebruiken als proxy (ik ben in oktober begonnen met next energy)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:02:
[...]

Hier zijn vast wel enkele aanbiedingen van vorig jaar te vinden: Energieleveranciers aanbiedingentopic
(En @justice strike)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mrVroom schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:01:
[...]

1 kWh opwek = 1 kWh gebruik. Dus 1 kWh opwek in juli kan gebruikt worden in oktober.

Bij Dynamisch:
1 kWh opwek wordt verkocht voor goedkoop tarief -> en je koopt in oktober maar lekker een dure terug.

Ik heb alleen heel veel teruglevering, dat maakt dat ik dynamisch nog steeds verkies. Want als ik even GASLICHT bekijk dan kom ik uit op 500 of 600 euro terugleveringkosten. Dat weegt hopelijk op
Eens vwb salderen, zo zie ik het ook.

Ja, de terugleverkosten zijn behoorlijk. Hoe is de bonus/cashback/korting in verhouding daarmee?
Die kan je natuurlijk juist van die kosten aftrekken en en dan vergelijk met dynamisch.

Eigenlijk, hoewel dat tegen mijn gevoel van duidelijkheid in kale prijs ingaat, zou je naar je totale jaar- (of maand-) kosten moeten kijken. Dus met de terugleverkosten en korting en alles erin verwerkt (zo doen de vergelijkers dat ook) en dat vergelijken met de (verwachte) totale kosten bij dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
reneeke1970 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:49:
[...]

Die leveranciers houden zich niet aan de wet, de opslag moet gesaldeerd worden, alleen acm treed niet op helaas.
Tibber en zonneplan zijn de enige twee die het goed. Die betalen zelfs opslag uit bij terug leveren.
ANWB rekent ook alles goed af. Kijk op de site van Jeroen.nl
Vanaf morgen zijn de kosten van ANWB € 0,02 per kWh inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
mrVroom schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:01:
[...]

Bij Dynamisch:

Ik heb een dynamische contract en afgelopen jaar gemiddeld € 0,06 per teruggeleverd kWh ontvangen
De gemiddelde aankoopprijs is € 0,10 per kWh.
De belasting en aankoopkosten worden tegen elkaar weg gestreept.
Het verschil tussen aankoop en verkoop is gemiddeld € 0,04 per kWh
Je kan de meterstanden van het afgelopen jaar invoeren op de site Jeroen.nl en krijg gelijk te zien of je verhaal wel klopt.
Je opmerking dat je met dynamisch contract nog steeds verlies leid kan ik nog steeds niet plaatsten.
Heb je inzicht goed inzicht in je verbruik en opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-10 17:15
Is er ook zulk topic voor Belgskes? Want wij lezen hier ook veelvuldig mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Hoi allemaal, ik overweeg om van energieleverancier te wisselen en vind het lastig om de juiste keuze te maken. Ik heb geen gas en woon in een NOM-woning.

Huidige leverancier is Eneco die een hele rare sprong heeft gemaakt met de maandlasten, voor afgelopen jaar moest ik 30 euro afrekenen waar ik geen maandbedrag moest betalen en nu ineens is 42 euro per maand wat het beste bij mij zou passen aldus Eneco.

Mijn stroomverbruik is ongeveer 3.139 kWh per jaar (normaal 1.572 kWh, dal 1.567 kWh) en ik heb zonnepanelen die zo’n 3.247 kWh terugleveren (normaal 2.288 kWh, dal 959 kWh).
De panelen wekken zo'n 6.000 kWh op jaarbasis.

Heb de gegevens al ingevoerd bij de prijsvergelijkers maar wat nou de beste keuze is (dynamisch, model, vast..) ik heb geen idee en vind het erg lastig..

Heeft er iemand advies voor mij? alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door joon op 01-10-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:18
joon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:13:
Hoi allemaal, ik overweeg om van energieleverancier te wisselen en vind het lastig om de juiste keuze te maken. Ik heb geen gas en woon in een NOM-woning.

Huidige leverancier is Eneco die een hele rare sprong heeft gemaakt met de maandlasten, voor afgelopen jaar moest ik 30 euro afrekenen waar ik geen maandbedrag moest betalen en nu ineens is 42 euro per maand wat het beste bij mij zou passen aldus Eneco.

Mijn stroomverbruik is ongeveer 3.139 kWh per jaar (normaal 1.572 kWh, dal 1.567 kWh) en ik heb zonnepanelen die zo’n 3.247 kWh terugleveren (normaal 2.288 kWh, dal 959 kWh).

Heb de gegevens al ingevoerd bij de prijsvergelijkers maar wat nou de beste keuze is (dynamisch, model, vast..) ik heb geen idee en vind het erg lastig..

Kijk of je een welkomstbonus krijgt. Ik stap zelf hierdoor iedere jaar over via Pricewise van levancier. Ik zat nu bij United Consumers en krijg nu €350 terug wegens de bonus, en ik ga overstappen op Budget Energie met 1 jaar vast. Bij Budget Energie krijg ik volgende jaar €370. De jaar daarvoor 2023-2024 zat ik bij Vattenfall en kreeg ik €105 terug. Dit jaar zou ik €410 krijgen als ik bij Vattenfall zou terugkeren (Ik ben bang omdat ik 1 jaar geleden nog bij Vattenfall ben weggegaan daarom Budget Energie). Ik neem zelf vast contract. Ik snap dat het lastig voor je is. Ik vind een vast contract beter. Ik heb gas en stroom. Succes met je keuze

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 01-10-2025 12:42 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01

Als je geen grote stuurmogelijkheden hebt, denk ik dat een vast contract nog het beste is, zolang er nog salderen is. En dan dus de goedkoopste, waarschijnlijk een met een bonus/cash back.

Modelcontract kan interessant zijn bij een groot overschot, maar eigenlijk is het pas weer zinvol om daar naar te kijken als we weten hoe de modelcontracten zijn en wat de tarieven zijn per 1-1-2026.

Dynamisch is interessant met stuurmogelijkheden (accu, EV, jacuzzi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Check even of dat voorschot wel terecht is, sommige leveranciers nemen bv de PV niet mee. Voorschot zegt niks over jaar rekening.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Overweeg nu toch om van Tibber naar Budget Energie te gaan obv de VEH aanbieding van 19 cent. Bij Tibber komt ons jaargemiddelde op 23 cent uit. Om die 23 cent gemiddeld te halen moeten we telkens in de app kijken wanneer het goedkoop is. Met 19 cent vast betaal ik minder én kan ik ad-hoc gewoon autoladen en wassen. Goede deal lijkt me. Of zit er toch een addertje ergens?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
ari3 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:10:
Overweeg nu toch om van Tibber naar Budget Energie te gaan obv de VEH aanbieding van 19 cent. Bij Tibber komt ons jaargemiddelde op 23 cent uit. Om die 23 cent gemiddeld te halen moeten we telkens in de app kijken wanneer het goedkoop is. Met 19 cent vast betaal ik minder én kan ik ad-hoc gewoon autoladen en wassen. Goede deal lijkt me. Of zit er toch een addertje ergens?
Ik ben ook overgestapt van zonneplan naar budget energie. Mijn afname lag op 26ct en teruglevering op 20ct, met zonnepanelen en alleen een airco om te sturen. Na het aanbod van VEH kwam ik tot de conclusie, dat ik het dynamische contract momenteel niet bij mijn past. Geen financieel voordeel, maar wel veel rekening houden met de prijs in het aansturen van de airco. Afname is hier ook groter dan teruglevering, dus ik pak mijn verlies met de terugleverkosten, en pak mijn winst met de afname en bonus. Op jaarbasis zelfs iets voordeliger, maar vooral meer comfort.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RemmyB83 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:39:
[...]

Ik ben ook overgestapt van zonneplan naar budget energie. Mijn afname lag op 26ct en teruglevering op 20ct, met zonnepanelen en alleen een airco om te sturen. Na het aanbod van VEH kwam ik tot de conclusie, dat ik het dynamische contract momenteel niet bij mijn past. Geen financieel voordeel, maar wel veel rekening houden met de prijs in het aansturen van de airco. Afname is hier ook groter dan teruglevering, dus ik pak mijn verlies met de terugleverkosten, en pak mijn winst met de afname en bonus. Op jaarbasis zelfs iets voordeliger, maar vooral meer comfort.
Ik zit hierover nog in dubio om voor het eerst in mijn leven een dynamisch contract te nemen. We hebben een EV en zonnepanelen en meer afname door EV dan teruglevering.

De terugleverkosten komen bij Budget Energie op maar liefst 438 euro. Maar waar zijn die jaarlijkse kosten bij die vergelijkers op gebaseerd dan? Want 19 cent zonder moeite is gunstiger dan gedoe om ergens in de week te kunnen laden voor 23 cent. Maar je hebt dan niet die 438 euro boete toch?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-10 10:44
Ik heb stadsverwarming en elektriciteit van Eneco voor 5044 kWh (normaal tarief 2409 kWh, daltarief 2635 kWh). Ik heb een elektrische auto en 12 zonnepanelen met een capaciteit van 4400 kWh/jaar. Volgens het Eneco-rapport bedraagt ​​het totaal teruglevering normaaltarief 1980 kWh
Totaal teruglevering daltarief 908 kWh

Ik kan alleen van leverancier wisselen voor elektriciteit vanwege de stadsverwarming.

Dit is de aanbieding die ik van Eneco heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3OhuN_me2Yfw_sAOWw2OFfDAvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSjv054rG5Fyb9GO6SomgUWi.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou een goede optie voor mij zijn? Moet ik overstappen op dynamisch of voor vast gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:50:
[...]

Ik zit hierover nog in dubio om voor het eerst in mijn leven een dynamisch contract te nemen. We hebben een EV en zonnepanelen en meer afname door EV dan teruglevering.

De terugleverkosten komen bij Budget Energie op maar liefst 438 euro. Maar waar zijn die jaarlijkse kosten bij die vergelijkers op gebaseerd dan? Want 19 cent zonder moeite is gunstiger dan gedoe om ergens in de week te kunnen laden voor 23 cent. Maar je hebt dan niet die 438 euro boete toch?
Bij een dynamisch contract heb je idd geen terugleverkosten. Maar ik had persoonlijk ook al een prijsverschil van 25% tussen afname en teruglevering, dus neem dat ook mee in je overweging. Want dat kun je ook zien als terugleverkosten bij een dynamisch contract.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

igix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 00:03:
Ik heb stadsverwarming en elektriciteit van Eneco voor 5044 kWh (normaal tarief 2409 kWh, daltarief 2635 kWh). Ik heb een elektrische auto en 12 zonnepanelen met een capaciteit van 4400 kWh/jaar. Volgens het Eneco-rapport bedraagt ​​het totaal teruglevering normaaltarief 1980 kWh

Ik kan alleen van leverancier wisselen voor elektriciteit vanwege de stadsverwarming.

[Afbeelding]
25 cent is geen aanbieding te noemen

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 01:01:
[...]

Bij een dynamisch contract heb je idd geen terugleverkosten. Maar ik had persoonlijk ook al een prijsverschil van 25% tussen afname en teruglevering, dus neem dat ook mee in je overweging. Want dat kun je ook zien als terugleverkosten bij een dynamisch contract.
Hoe bedoel je die precies? Dat het tarief hoger is dan bij een vast contract, gemiddeld genomen? Ik heb een EV, dus die kan ik nog sturen.

[ Voor 4% gewijzigd door THE_BASE op 02-10-2025 08:37 ]

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 18:23
igix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 00:03:

[Afbeelding]
Vul je gegevens eens in op een vergelijkingssite. Dan zie je of Eneco jou een goed aanbod heeft gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:17
@igix ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je betaald voor stadsverwarming, ligt hier ook in de grond maar niemand wil er aan geloven vanwege de kosten.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
EWK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 05:46:
[...]

25 cent is geen aanbieding te noemen
Dat is zeker geen aanbieding te noemen, mee eens. Ik heb hetzelfde tarief bij Budget Energie met 1 jaar vast gisteren van start. Nagenoeg is de normaaltarief en het daltarief beiden €0,25 cent, daarin is geen verschil meer. Terwijl voorheen nog altijd een verschil van een paar cent zat. Gas is €1,24.

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 02-10-2025 09:52 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:05
Ik heb nog 10 dagen om mijn overstap naar Essent te heroverwegen. Van de vaste contracten is dat voor ons het voordeligste.

Graag zou ik willen begrijpen waarom dynamisch voor ons voordelig kan zijn? Wij hebben een EV (VW E-up) en PHEV (Kia Niro). Op dit moment wekken (+/- 6000kwh) wij meer op dan we verbruiken. In 2026 kunnen we nog salderen, dus mochten we nachts laden dan wordt dit weggestreept met onze opwek. Laden doen we zoveel mogelijk overdag wanneer de zon schijnt, maar in de maanden oktober tm maart zullen er ook genoeg dagen zijn zonder voldoend opwek. Wij laden via een gewone stekker, dus niet slim te maken.

Wanneer zou dynamisch voor ons aantrekkelijk zijn zo lang we nog kunnen salderen? Ik wil en kan niet de hele dag de tarieven in de gaten houden en dan beslissen om wel/niet te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Van der Berg schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:45:
[...]

Dat is zeker geen aanbieding te noemen, mee eens. Ik heb hetzelfde tarief bij Budget Energie met 1 jaar vast gisteren van start. Nagenoeg is de normaaltarief en het daltarief beiden €0,25 cent, daarin is geen verschil meer. Terwijl voorheen nog altijd een verschil van een paar cent zat. Gas is €1,24.
€25 cent denk ik, geen €0,25 cent.

Bij Greenchoice is normaaltarief al een hele tijd lager dan het daltarief.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
[...]

Je bent al zo lang aan het dubben dat ik je maar één contract kan aanraden. Namelijk vast, want je durft het nog niet aan. Zelf zit ik qua gebruik op ongeveer de zelfde getallen. Al bijna een jaar nu dynamisch. Ik moet het nog uitrekenen, maar ik zit zeker aan de plus kant. Dat ondanks mijn l/l warmtepomp die om comfortredenen niet te sturen is.
Ook al zou ik ongeveer gelijk uitkomen ben ik nog tevreden, omdat de milieuvoordelen ook tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
EWK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Bij Greenchoice is normaaltarief al een hele tijd lager dan het daltarief.
Ik bedoelde 25 cent inderdaad. Hier geen verschil tussen normaal- en daltarief zie ik in mijn contract.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 02-10-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:48:
Ik heb nog 10 dagen om mijn overstap naar Essent te heroverwegen. Van de vaste contracten is dat voor ons het voordeligste.

Graag zou ik willen begrijpen waarom dynamisch voor ons voordelig kan zijn? Wij hebben een EV (VW E-up) en PHEV (Kia Niro). Op dit moment wekken (+/- 6000kwh) wij meer op dan we verbruiken. In 2026 kunnen we nog salderen, dus mochten we nachts laden dan wordt dit weggestreept met onze opwek. Laden doen we zoveel mogelijk overdag wanneer de zon schijnt, maar in de maanden oktober tm maart zullen er ook genoeg dagen zijn zonder voldoend opwek. Wij laden via een gewone stekker, dus niet slim te maken.

Wanneer zou dynamisch voor ons aantrekkelijk zijn zo lang we nog kunnen salderen? Ik wil en kan niet de hele dag de tarieven in de gaten houden en dan beslissen om wel/niet te laden.
Je levert heel veel terug. Dat betekent dat je ook met de terugleverkosten maffia te maken krijgt.
Ik zou Essent goed vragen naar de terugleverkosten, want die kosten worden eerst berekend en daarna pas salderen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
mrVroom schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:00:
[...]

Je levert heel veel terug. Dat betekent dat je ook met de terugleverkosten maffia te maken krijgt.
Ik zou Essent goed vragen naar de terugleverkosten, want die kosten worden eerst berekend en daarna pas salderen volgens mij.
Ja dat klopt ook. Inclusief de terugleverkosten (die ik helder heb) en de bonus is Essent het meest voordelig vergeleken met de andere vaste aanbieders.

Mijn vraag gaat met name waarom dynamisch voordelig voor ons kan zijn? Geen terugleverkosten, maar hoe werkt het salderen? Wij hebben met salderen toch eigenlijk geen hoge stroomprijs, omdat ons verbruik over het jaar heen wordt weggestreept tegen de opwek.

[ Voor 20% gewijzigd door Pakhaas op 02-10-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:57:
[...]

Je bent al zo lang aan het dubben dat ik je maar één contract kan aanraden. Namelijk vast, want je durft het nog niet aan. Zelf zit ik qua gebruik op ongeveer de zelfde getallen. Al bijna een jaar nu dynamisch. Ik moet het nog uitrekenen, maar ik zit zeker aan de plus kant. Dat ondanks mijn l/l warmtepomp die om comfortredenen niet te sturen is.
Ook al zou ik ongeveer gelijk uitkomen ben ik nog tevreden, omdat de milieuvoordelen ook tellen.
Tja, ik ben nu eenmaal een makkelijke twijfelaar omdat ik altijd een goede keuze wil maken. Denk dat er hier meer van zijn.

Als ik de vergelijkers er bij pak zit ik qua jaarkosten op ongeveer 520-575 euro. Check ik dat met dynamisch dan kom ik op ongeveer 300 euro uit. Ik wil dat best eens aangaan om te proberen, want al zou ik weer rond die 500 euro uitkomen dan is het mijn inziens ook goed. Als ik daar maar niet boven kom, want dan voelt het als moeite voor niets doen. Dan zet ik liever op elk gewenst moment een droger aan.

Helaas is er niemand die een duidelijk advies kan geven wat verstandig is wanneer er zonnepanelen met ons verbruik/gebruik en een EV is. Welke website ik ook bezoek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:01:
[...]

Ja dat klopt ook. Inclusief de terugleverkosten (die ik helder heb) en de bonus is Essent het meest voordelig vergeleken met de andere vaste aanbieders.

Mijn vraag gaat met name waarom dynamisch voordelig voor ons kan zijn? Geen terugleverkosten, maar hoe werkt het salderen? Wij hebben met salderen toch eigenlijk geen hoge stroomprijs, omdat ons verbruik over het jaar heen wordt weggestreept tegen de opwek.
Salderen is het weg strepen van energie belasting en btw.
De stroom prijs word inkoop en verkoop prijs tegen elkaar verrekend.
Dus inkoop van 1 kWh van 1 euro, word weg gestreept tegen verkoop 10 kWh van 10 cent. Een euro tegen een euro.
Maarja die prijzen zijn continu wisselend oftewel dynamisch.
Bij zonne plan krijg je bovenop de kale prijs nog 2 cent opslag uitbetaald en daarbij nog eens tien procent zonne bonus, en je krijgt btw uitbetaald bij verkoop.
Jij levert 6000 kWh terug dus je gaat aardig richting nul euro rekening denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Tja, ik ben nu eenmaal een makkelijke twijfelaar omdat ik altijd een goede keuze wil maken. Denk dat er hier meer van zijn.

Als ik de vergelijkers er bij pak zit ik qua jaarkosten op ongeveer 520-575 euro. Check ik dat met dynamisch dan kom ik op ongeveer 300 euro uit. Ik wil dat best eens aangaan om te proberen, want al zou ik weer rond die 500 euro uitkomen dan is het mijn inziens ook goed. Als ik daar maar niet boven kom, want dan voelt het als moeite voor niets doen. Dan zet ik liever op elk gewenst moment een droger aan.

Helaas is er niemand die een duidelijk advies kan geven wat verstandig is wanneer er zonnepanelen met ons verbruik/gebruik en een EV is. Welke website ik ook bezoek...
Kijk eens op de site https://duurzaam-actueel....ynamisch-energiecontract/
Betreft Onderzoek: zonnepaneelbezitter het meest gebaat bij dynamisch energiecontract dit onderzoek geeft een goed beeld. Download het rapport "De juiste keuze in een veranderende energiemarkt"
Als je een keuze heb gemaakt kijk dan ook eens op de site https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders
ook hier krijg je een goed beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-10 17:23
Vanaf deze maand (oktober) van een variabel naar een vast contract voor 1 jaar bij Green Choice gegaan:
besparing van €40 per maand :)

Kregen nog extra korting omdat we al lang klant waren. (+10 jaar !?)
Wij zijn afkomstig uit België, belgen veranderen blijkbaar minder vaak/snel van contract of leverancier. (dit gaf vroeger gegarandeerd problemen, aangetekende brieven, 2 contracten, enz...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
clodders schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:30:
[...]

Kijk eens op de site https://duurzaam-actueel....ynamisch-energiecontract/
Betreft Onderzoek: zonnepaneelbezitter het meest gebaat bij dynamisch energiecontract dit onderzoek geeft een goed beeld. Download het rapport "De juiste keuze in een veranderende energiemarkt"
Als je een keuze heb gemaakt kijk dan ook eens op de site https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders
ook hier krijg je een goed beeld.
Dank, dat geeft meer duiding. In elk geval dat er wel echt iets geks moet gebeuren wil ik duurder uit zijn dan met een vast contract. Psychologisch denk ik: ik betaal nu 25 cent/kWh. Als ik straks de was moet draaien met 30 cent/kWh, ga ik dan gelijk het schip in? Lijkt me niet, want er is nog altijd geen 438 euro terugleverboete...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
Om het netwerk te ontlasten én toch een vast contract toch mogelijk te houden zouden alle vaste contracten eigenlijk verplicht een gedifferentieerd tarief, die de dalen en toppen van dynamische energie volgt, moeten krijgen.
Zoals Vattenfall dat met TijdPrijs Trend heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
[...]

Ga je niet rijk rekenen dat je zoveel bespaart. Dan valt het tegen. De kans dat je een keer hoger uitkomt dan met vast is niet zo groot. Laat dat eens in de 10 jaar gebeuren.
En moeite? Welke moeite. Ook zonder appjes in de gaten te houden weet je op een gegeven moment de goedkope uren wel voor grote huishoudelijke apparaten. En voor de EV is het sport om exact die uren te vinden. Meestal 14 cent en laatst een keer 20 cent. Dat zal in de winterperiode hoger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Ga je niet rijk rekenen dat je zoveel bespaart. Dan valt het tegen. De kans dat je een keer hoger uitkomt dan met vast is niet zo groot. Laat dat eens in de 10 jaar gebeuren.
En moeite? Welke moeite. Ook zonder appjes in de gaten te houden weet je op een gegeven moment de goedkope uren wel voor grote huishoudelijke apparaten. En voor de EV is het sport om exact die uren te vinden. Meestal 14 cent en laatst een keer 20 cent. Dat zal in de winterperiode hoger zijn.
Oké, dank je wel. Dus feitelijk is het wel aan te raden om met een EV en zonnepanelen een jaartje dynamisch (m’n voorkeur heeft Tibber) te gaan testen. Ben heel benieuwd, gelukkig altijd opzegbaar. Alleen starten we in de wintermaanden en dat is weer minder gunstig als we snel opgeven. Volgens mij moet ik alleen januari, februari en maart even uitzitten en daarna alweer voordeliger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:45:
[...]

Hoe bedoel je die precies? Dat het tarief hoger is dan bij een vast contract, gemiddeld genomen? Ik heb een EV, dus die kan ik nog sturen.
De prijsvergelijkers geven een vertekend beeld bij dynamische tarieven omdat ze hetzelfde tarief voor levering en teruglevering hanteren. Ook de websites van Tibber en Zonneplan zijn daar niet zo duidelijk over. Ik heb mijn verbruik van 2025 teruggerekend naar dynamische tarieven, toen kwam ik op een gemiddeld levertarief van 26 cent en teruglevertarief van 16 cent. Ik wek 3000 op, lever 2000 terug en verbruik totaal 4000 (dus inclusief 1000 eigen gebruik). Geen EV of ander gebruik dat ik kan sturen.
In vergelijking met vast tarief was dynamisch voor mij iets van 50 euro goedkoper maar de 150 euro bonus zorgde ervoor dat ik toch 100 euro bespaarde door een vast contract.

[ Voor 4% gewijzigd door Sendak239 op 02-10-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:25
Hoi allemaal,
Ons voordelige 2 jarige contract van Greenchoice loopt helaas bijna ten einde. Als ik de data bij een vergelijkingswebsite invul valt al gauw op dat we gaan betalen, ipv 100'en euros terugkrijgen. Ook de 'terugleverkosten' zijn nieuw voor me.

Ons huishouden is van het gas af, we hebben een lucht-water warmtepomp en geen (mogelijkheid) voor een laadpaal. Op het dak liggen 15 zonnepanelen. Op jaarbasis leveren we dus meer terug dan we uit het net halen, maar dat is met de teruglever kosten niet meer zo voordelig als in ons huidige contract. Zou een dynamisch contract voor ons de moeite waard zijn, of toch maar een vast jaarcontractje totdat het salderen er dan bijna af gaat? Ik hoor graag jullie inzichten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q58XkLZbdFd5xBLwQlvPYPc2oFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3ieCnjeBddlKUH8VCWd9d4E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01

THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:39:
Oké, dank je wel. Dus feitelijk is het wel aan te raden om met een EV en zonnepanelen een jaartje dynamisch (m’n voorkeur heeft Tibber) te gaan testen. Ben heel benieuwd, gelukkig altijd opzegbaar. Alleen starten we in de wintermaanden en dat is weer minder gunstig als we snel opgeven. Volgens mij moet ik alleen januari, februari en maart even uitzitten en daarna alweer voordeliger.
Ik zal hier nog weer wat uitgebreider op reageren. Maar conclusie is; ga nou nog maar een jaartje voor vast.
Dynamisch wordt sowieso interessanter zodra salderen eraf gaat, dus waarom zou je dan juist dit jaar, nu er nog salderen is, het willen proberen?!

Zoals @Sendak239 zegt, de vergelijkers doen een en ander geks met de tarieven voor dynamisch. Komt ook altijd goedkoper uit dan vast. Eigenlijk kun je in de vergelijkers alleen maar dynamisch met dynamisch vergelijken en vast met vast.
Verder schijnen enkele websites, tools en sheets aardig in de buurt te kunnen komen of dynamisch interessant is voor degene die het invult. Oa: https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract en https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0
Het grote voordeel van een vast contract en salderen is dat je winter tegen zomer saldeert. Het salderen van nacht met dag is kleiner en zou je met een dynamisch contract op kunnen vangen met een accu of is met het verbruik van een EV te sturen. Maar het winter/zomer salderen vang je met geen enkele mogelijkheid op.

Dus voor de meeste mensen, in de meeste situaties is een vast contract, met een aardige korting/bonus/cashback die de terugleverkosten wat opvangt, gunstiger dan dynamisch, zolang salderen er nog is.

En dan is de onrust in de wereld nog niet eens meegeteld, waar je met een vast contract geen last van hebt en bij dynamisch direct de gevolgen zult merken.
En ook zonder het te hebben over de 'terugstappers' die al dynamisch uitgeprobeerd hebben en juist nu teruggaan naar een vast contract.

Dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:48:
Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Luuk741 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:40:
of toch maar een vast jaarcontractje totdat het salderen er dan bijna af gaat? Ik hoor graag jullie inzichten!
Ja, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
EWK schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:54:
Dan ook 25 (Euro)cent en niet €25 cent... :P

[ Voor 19% gewijzigd door Truus01 op 02-10-2025 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
GeEkIe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 13:19:
Om het netwerk te ontlasten én toch een vast contract toch mogelijk te houden zouden alle vaste contracten eigenlijk verplicht een gedifferentieerd tarief, die de dalen en toppen van dynamische energie volgt, moeten krijgen.
Zoals Vattenfall dat met TijdPrijs Trend heeft.
Eigenlijk de vraag, waarom? Maar die discussie mag in een ander topic.
Op zich zou een (kleine) oplossing al zijn als het dal/normaaltarief wordt omgedraaid, zoals Greenchoice doet.
(Maar eigenlijk is dit allemaal totaal off topic.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Heb even bij zonneplan gekeken. Kom daarmee op het volgende:
Verwachte maandkosten
Verwachte verbruikskosten
Stroom 2073 kWh ✕ € 0,23 = € 483,45
Gas 650 m³ ✕ € 1,14 = € 738,51
Netbeheer en vaste kosten € 210,01

Teruglevering -2073 kWh ✕ € 0,21 = € -425,75
Overschot -2452 kWh ✕ € 0,08 = € -202,33
Inclusief 10% zonnebonus
Schatting van totale kosten
Jaarlijkse kosten
€ 803,9
Bij Essent ga ik € 1080 betalen incl terugleverboete en bonus.
Stel dynamisch kost in de winter veel meer. Komt er dan zomaar 280 euro bij, zodat ik duurder uitkom dan Essent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

[...]

[...]

Ik zal hier nog weer wat uitgebreider op reageren. Maar conclusie is; ga nou nog maar een jaartje voor vast.
Dynamisch wordt sowieso interessanter zodra salderen eraf gaat, dus waarom zou je dan juist dit jaar, nu er nog salderen is, het willen proberen?!

Zoals @Sendak239 zegt, de vergelijkers doen een en ander geks met de tarieven voor dynamisch. Komt ook altijd goedkoper uit dan vast. Eigenlijk kun je in de vergelijkers alleen maar dynamisch met dynamisch vergelijken en vast met vast.
Verder schijnen enkele websites, tools en sheets aardig in de buurt te kunnen komen of dynamisch interessant is voor degene die het invult. Oa: https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract en https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0
Het grote voordeel van een vast contract en salderen is dat je winter tegen zomer saldeert. Het salderen van nacht met dag is kleiner en zou je met een dynamisch contract op kunnen vangen met een accu of is met het verbruik van een EV te sturen. Maar het winter/zomer salderen vang je met geen enkele mogelijkheid op.

Dus voor de meeste mensen, in de meeste situaties is een vast contract, met een aardige korting/bonus/cashback die de terugleverkosten wat opvangt, gunstiger dan dynamisch, zolang salderen er nog is.

En dan is de onrust in de wereld nog niet eens meegeteld, waar je met een vast contract geen last van hebt en bij dynamisch direct de gevolgen zult merken.
En ook zonder het te hebben over de 'terugstappers' die al dynamisch uitgeprobeerd hebben en juist nu teruggaan naar een vast contract.

Dus...
Ik wil je allereerst bedanken voor je advies (zoals je vaker goede adviezen geeft). Ik vermoed dat het mij rust geeft om net dat laatste jaar van salderen nog even mee te pakken. Ik denk alleen maar aan de gunstige momenten voor opladen EV, maar niet aan alle andere voorwaarden. Jammer dat je de auto niet gescheiden voordelig kan opladen. :)

Nu op zoek naar een goed vast contract zonder teveel terugleverkosten. Weer een studie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 07:45:
[...]

Dynamisch realiseerde ik 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering per kWh. Dat is een verschil/verlies van 25%. Dit is waarom je bij een vast contract terugleverkosten betaald. Alleen betaal je hier voor geen 25% maar in jouw staffel minimaal 66% als je budget energie 19,4ct pakt van VEH. Dat is best veel maar voor elke kWh die ik afneem win ik 6,5ct t.o.v. van dynamisch, ik betaal immers nog maar 19,4ct ipv 26ct. Tel daar de bonus van je vaste contract bij op om de terugleverkosten te compenseren, en je zult zien dat het allemaal mee valt qua boete. Het gaat erom dat je helder hebt voor je eigen situatie, bij welke vorm je iets wint of verliest.
Kortom vast is: ja boete, ja bonus, ja gegarandeerde lage kWh prijs. Ja comfort.
Dynamisch is het tegen over gestelde...

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:53:
[...]

Ik wil je allereerst bedanken voor je advies (zoals je vaker goede adviezen geeft). Ik vermoed dat het mij rust geeft om net dat laatste jaar van salderen nog even mee te pakken. Ik denk alleen maar aan de gunstige momenten voor opladen EV, maar niet aan alle andere voorwaarden. Jammer dat je de auto niet gescheiden voordelig kan opladen. :)

Nu op zoek naar een goed vast contract zonder teveel terugleverkosten. Weer een studie. :)
Wat je ook nog kan doen als je toch een vast contract neemt is alvast wel je verbruik gaan monitoren zodat je aan het eind van de looptijd alle kwartier data hebt en kan vergelijken wat dynamisch had gekost. Ook als basis voor de keuze na je vaste contract en als saldering stopt. Dan heb je tegen die tijd een beter inzicht voor je eigen situatie.

En, hoewel niet nodig, maar je zou die data ook al kunnen gebruiken tijdens de looptijd van je vast contract om al een beetje te gaan sturen alsof je een dynamisch contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Dynamisch realiseerde ik 26ct voor afname en 20ct voor teruglevering per kWh. Dat is een verschil/verlies van 25%. Dit is waarom je bij een vast contract terugleverkosten betaald. Alleen betaal je hier voor geen 25% maar in jouw staffel minimaal 66% als je budget energie 19,4ct pakt van VEH. Dat is best veel maar voor elke kWh die ik afneem win ik 6,5ct t.o.v. van dynamisch, ik betaal immers nog maar 19,4ct ipv 26ct. Tel daar de bonus van je vaste contract bij op om de terugleverkosten te compenseren, en je zult zien dat het allemaal mee valt qua boete. Het gaat erom dat je helder hebt voor je eigen situatie, bij welke vorm je iets wint of verliest.
Kortom vast is: ja boete, ja bonus, ja gegarandeerde lage kWh prijs. Ja comfort.
Ik reken altijd wat anders uit. Ik heb tussen in- en verkoop 4 cent tussen zitten. Verbruik is wel iets groter dan opwek en is 3300kWh op jaarbasis. 3300 x 0,04 cent = €132. Dat kost het mij. Dat is veel minder dan de terugleverkosten bij een vast contract. Mag je een eventuele bonus er nog even van aftrekken.

Ik zie jouw rekenmethode wel vaker op Tweakers, maar is gewoon fout, omdat je de hoge teruglevering niet meeneemt. Alleen maar de focus op die 19 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
Novax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:39:
[...]

Wat je ook nog kan doen als je toch een vast contract neemt is alvast wel je verbruik gaan monitoren zodat je aan het eind van de looptijd alle kwartier data hebt en kan vergelijken wat dynamisch had gekost. Ook als basis voor de keuze na je vaste contract en als saldering stopt. Dan heb je tegen die tijd een beter inzicht voor je eigen situatie.

En, hoewel niet nodig, maar je zou die data ook al kunnen gebruiken tijdens de looptijd van je vast contract om al een beetje te gaan sturen alsof je een dynamisch contract hebt.
Als je de homewizard p1-meter data hebt in de app, kun je dat vandaag al zien.
Je kunt bij tarieven een dynamisch contract selecteren en de startdatum in het verleden laten beginnen. Huidige tarieven wel even verwijderen😉

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
[...]

Andersom is natuurlijk veel gemakkelijker. Na één jaar dynamisch vergelijken met de data van het vaste contract wat je anders zou nemen.
Zo ga ik ook over ruim een maand de berekening maken. Ik heb alleen de gegevens niet meer van de aanbiedingen van vorig jaar oktober.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4rS
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:43
@Pakhaas

Als je je auto met een stekker laad dan kan je dat slim maken met een energy socket van HomeWizard
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ik reken altijd wat anders uit. Ik heb tussen in- en verkoop 4 cent tussen zitten. Verbruik is wel iets groter dan opwek en is 3300kWh op jaarbasis. 3300 x 0,04 cent = €132. Dat kost het mij. Dat is veel minder dan de terugleverkosten bij een vast contract. Mag je een eventuele bonus er nog even van aftrekken.

Ik zie jouw rekenmethode wel vaker op Tweakers, maar is gewoon fout, omdat je de hoge teruglevering niet meeneemt. Alleen maar de focus op die 19 cent.
De rekenen methode die je gebruikt, is alleen voor je teruglevering. Dat mag je van mijn apart zien, zeker als afname en teruglever hoeveelheid in balans zijn. Maar ik vind dat als het niet in balans is en je meer afname hebt dan teruglevering, dat je dit gerust in je berekening mag meenemen.
Uiteindelijk gaat het erom wat je per jaar betaald.

Edit:
Even een overdreven rekenvoorbeeld.
Jij hebt 1000kWh voor 1,04€afname en 1000kWh teruglevering a 1,00€. Het verschil is 40euro.
Ik heb 2500kWh afname en 1000kWh teruglevering voor dezelfde prijs als jij hier boven. Maar het verschil is opeens 1600€.
Tuurlijk heb ik meer afgenomen, maar waarom zou ik omdat ik 1500kWh meer verbruik dan teruglever hier niet op focussen? Die 19ct ipv de 1 euro in dit voorbeeld, maakt wel een groot verschil. Ookal heb je gelijk dat het niets met de terugleverkosten te maken heeft, maar wel met het totaalplaatje/jaarafrekening.

[ Voor 23% gewijzigd door RemmyB83 op 02-10-2025 18:30 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Ik heb afgelopen jaar wel de P1 meter aan HomeWizard gekoppeld, dus wel enige inzage. En ik hoef het niet te doen voor 50 of 75 euro. Maar als ik meer dan 100 euro kan besparen met vrij simpele handelingen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Ik heb nog wel even om na te denken, maar de vaste tarieven zijn nu wel redelijk gunstig. Maar ik wil ook geen 3 maanden blijven tobben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Plaats het hier ook maar:

United Consumers heeft nu bij de vergelijkers (gaslicht.com, independer.nl) een vast gas contract met een tarief van € 1,1354 /m3 en vaste leveringskosten € 10,55, en boven de 800m3 een bonus van €205. (daaronder € 180)

Dit los en stroom vast bij een andere leverancier kan voordeliger zijn dan beide vast bij dezelfde leverancier (inclusief bonus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
M4rS schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:59:
@Pakhaas

Als je je auto met een stekker laad dan kan je dat slim maken met een energy socket van HomeWizard
Klopt, dat doe ik al op basis van de opwek met die stekker, maar dat kan dus ook met dynamisch zie ik.

Hoe werkt dat dynamisch eigenlijk met salderen?

[ Voor 7% gewijzigd door Pakhaas op 02-10-2025 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Ja dynamisch vind ik nu nog niet bij ons passen. Dan ga ik daar veel te veel mee bezig zijn. Ik wil gewoon de EV's laden als de zon van het dak komt en er verder niet teveel mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:57:
Plaats het hier ook maar:

United Consumers heeft nu bij de vergelijkers (gaslicht.com, independer.nl) een vast gas contract met een tarief van € 1,1354 /m3 en vaste leveringskosten € 10,55, en boven de 800m3 een bonus van €205. (daaronder € 180)

Dit los en stroom vast bij een andere leverancier kan voordeliger zijn dan beide vast bij dezelfde leverancier (inclusief bonus).
Toevallig vanmiddag afgesloten, maar wist toen niet dat het zo’n goede deal was. Vond hem gewoon net iets beter dan VEH en die dus geannuleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
M4rS schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:59:
@Pakhaas

Hoe zie ik dat voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik heb de granny lader op 10A in de HW energysocket en kan dan slimme taken geven. Bijvoorbeeld pas starten met teruglevering van 2300w of meer en schakelt weer uit als ik langer dan x minuten 500w of meer van het net haal.

Je kan ook een slimme taak maken door te zeggen dat hij alleen moet gaan laden bij goedkope uren.

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met slimme taken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:40:
[...]

Ik heb de granny lader op 10A in de HW energysocket en kan dan slimme taken geven. Bijvoorbeeld pas starten met teruglevering van 2300w of meer en schakelt weer uit als ik langer dan x minuten 500w of meer van het net haal.

Je kan ook een slimme taak maken door te zeggen dat hij alleen moet gaan laden bij goedkope uren.

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met slimme taken
Ah, ja. Zo! Die socket kan 16A aan, denk dat er hier meer doorgaat want we hebben een Zaptec. En die kan op termijn ook alleen zonnebaden. Uiteindelijk is dat de wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:42:
[...]

Ah, ja. Zo! Die socket kan 16A aan, denk dat er hier meer doorgaat want we hebben een Zaptec. En die kan op termijn ook alleen zonnebaden. Uiteindelijk is dat de wens.
Ja en continue maar max 12A.

Ik heb hem nu al continue lopen bij laden op max 10A en dan wordt de socket amper warm, dus dat is veilig.

Zat trouwens nog even te kijken naar gas bij UC en stroom bij Essent, maar dan kom ik opgeteld ook op 90 euro per maand, dus dat is voor ons niet aantrekkelijk.

Wat betreft dynamisch. Wij hebben net een kleine van 5 weken en vind dat nu niet bij ons passen om me nu druk te gaan maken over wanneer ik iets wel/niet moet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:53:
Jammer dat je de auto niet gescheiden voordelig kan opladen. :)
Dat zou op zich wel kunnen met een SAP...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:55:
Zo ga ik ook over ruim een maand de berekening maken. Ik heb alleen de gegevens niet meer van de aanbiedingen van vorig jaar oktober.
Nogmaals...
Truus01 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:21:
[...]

Hier zijn vast wel enkele aanbiedingen van vorig jaar te vinden: Energieleveranciers aanbiedingentopic
(En @justice strike)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Pakhaas schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:18:
Klopt, dat doe ik al op basis van de opwek met die stekker, maar dat kan dus ook met dynamisch zie ik.

Hoe werkt dat dynamisch eigenlijk met salderen?
Kan de verdere discussie over dynamisch en hoe het werkt aub in het topic over dynamisch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:36
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:53:
[...]

Ik heb afgelopen jaar wel de P1 meter aan HomeWizard gekoppeld, dus wel enige inzage. En ik hoef het niet te doen voor 50 of 75 euro. Maar als ik meer dan 100 euro kan besparen met vrij simpele handelingen dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Ik heb nog wel even om na te denken, maar de vaste tarieven zijn nu wel redelijk gunstig. Maar ik wil ook geen 3 maanden blijven tobben. :)
Als je die P1 data van de homewizzard hebt dan kun je die downloaden en op de website Jeroen.nl bekijken op basis van de data over de periode die je hebt. Je ziet dan wat de prijs met dynamisch zou zijn geweest in die periode. Bekijk daarnaast je huidige kosten en je hebt een compleet beeld. Bij mij was dynamisch duidelijk duurder. (WP + zonnepanelen maar kan nauwelijks sturen. WP in de winter veel verbruik en weinig van de panelen, zomer alleen sww via de WP en (te) veel van de panelen. (Met salderen maakt dat uiteraard niets uit))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Rojado schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:06:
[...]

Als je die P1 data van de homewizzard hebt dan kun je die downloaden en op de website Jeroen.nl bekijken op basis van de data over de periode die je hebt. Je ziet dan wat de prijs met dynamisch zou zijn geweest in die periode. Bekijk daarnaast je huidige kosten en je hebt een compleet beeld. Bij mij was dynamisch duidelijk duurder. (WP + zonnepanelen maar kan nauwelijks sturen. WP in de winter veel verbruik en weinig van de panelen, zomer alleen sww via de WP en (te) veel van de panelen. (Met salderen maakt dat uiteraard niets uit))
Had dat al wel gedaan met data van een half jaar omdat Goodwe een import van weet ik hoeveel had gedaan. Maar zal morgen nog eens uitzoeken wanneer dat was en de dag daarna in Jeroen importeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ja, dank voor de tip 2 x, maar niet gevonden nog. Tenminste niet met de zoekfunctie. Ik ga het gewoon vergelijken met huidige aanbiedingen. Zijn misschien iets goedkoper, maar in grote lijnen gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
RemmyB83 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:00:
[...]

De rekenen methode die je gebruikt, is alleen voor je teruglevering. Dat mag je van mijn apart zien, zeker als afname en teruglever hoeveelheid in balans zijn. Maar ik vind dat als het niet in balans is en je meer afname hebt dan teruglevering, dat je dit gerust in je berekening mag meenemen.
Uiteindelijk gaat het erom wat je per jaar betaald.
Mijn berekening geldt alleen voor gelijke levering aan teruglevering. Of voor al die mensen die meer terugleveren. Voor mensen met heel weinig teruglevering of helemaal geen zonnepanelen, moeten gewoon een contract nemen voor die 19 cent. Gewoon een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:39:
[...]

Mijn berekening geldt alleen voor gelijke levering aan teruglevering. Of voor al die mensen die meer terugleveren. Voor mensen met heel weinig teruglevering of helemaal geen zonnepanelen, moeten gewoon een contract nemen voor die 19 cent. Gewoon een no brainer.

[...]
Hier dus opwek van ongeveer 3.000 kWh en afname verwachten we voor nu op zo’n 4500 kWh. We hebben dus 1500 kWh meer nodig.

Maar stel: we gaan meer laden op eigen zonnestroom en dus op momenten dat de zon schijnt in de gunstige maanden, dan heb je toch minder afname van het net?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Nu online
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Maar stel: we gaan meer laden op eigen zonnestroom en dus op momenten dat de zon schijnt in de gunstige maanden, dan heb je toch minder afname van het net?
Je hebt dan idd minder netafname, en je verhoogt je eigen directe verbruik van je zonnepanelen. Waardoor je minder terugleverkosten zou hebben.
Win win.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Ja, dank voor de tip 2 x, maar niet gevonden nog. Tenminste niet met de zoekfunctie. Ik ga het gewoon vergelijken met huidige aanbiedingen. Zijn misschien iets goedkoper, maar in grote lijnen gelijk.
Voorbeeld van prijzen bij Vattenfall vorig jaar rond deze tijd en nu (voor nieuwe klanten bij de vergelijkers):
Stroom: € 0,2413  ->  € 0,2504        vaste kosten: € 8,99 
Gas:    € 1,2374  ->  € 1,1999        vaste kosten: € 7,99
Bonus:  € 295     ->  € 415

Terugleverkosten weet ik niet precies.
Vattenfall was voor een gemiddeld stroom+gas verbruik toen en nu het voordeligst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gerardus1956 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:13:
[...]

Enkele voorbeelden van eind september 2024:
Ecablynx in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Xeor in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Mattie112 in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
De bovenste van Budget Energie had ik al wel gevonden. Die vond ik eigenlijk goed genoeg om ook te kunnen gebruiken. Ik zocht eigenlijk naar Energie Direct. Veel al lopen zoeken in eigen gegevens, maar ga of die budget aanbieding gebruiken of gewoon een gemiddelde van een energie vergelijker. Vooral om reële terugleverkosten te zien bij mijn levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
THE_BASE schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:42:
[...]

Hier dus opwek van ongeveer 3.000 kWh en afname verwachten we voor nu op zo’n 4500 kWh. We hebben dus 1500 kWh meer nodig.

Dan ga ik de berekening helemaal juist maken voor mensen die zoals jij meer nodig hebben dan de zonnepanelen leveren. Pak ik jouw verbruikscijfers gecombineerd met mijn behaalde prijzen.
Kosten zijn dan 3000 x 0,04 = € 120 + de kosten van de de 1500 kWh die hoger zijn dan die 19 cent. Mijn afname kosten zijn 23 cent. Dus 1500 x 0,04 = €60
Totale kosten dus 120 + 60 = €180 Dat is veelal minder dan de terugleverkosten bij een vast contract.

[ Voor 21% gewijzigd door Gerardus1956 op 03-10-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:29:
[...]

Dan ga ik de berekening helemaal juist maken voor mensen die zoals jij meer nodig hebben dan de zonnepanelen leveren. Pak ik jouw verbruikscijfers gecombineerd met mijn behaalde prijzen.
Kosten zijn dan 3000 x 0,04 = € 120 + de kosten van de de 1500 kWh die hoger zijn dan die 19 cent. Mijn afname kosten zijn 23 cent. Dus 1500 x 0,04 = €60
Totale kosten dus 120 + 60 = €180 Dat is veelal minder dan de terugleverkosten bij een vast contract.
Maar ik lees dan niets over een bonus van 170 euro en cashbackxl van 40 of 100 euro.

Pagina: 1 ... 24 25 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.