Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

• Ballantines
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-01 09:49
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een contract afgesloten bij Energiedirect voor 1 jaar vast. Die gaat in op 1 feb 26.
Echter kwam ik later achter een dynamisch contract van Zonneplan. Deze lijkt heel rooskleurig, maar is dat ook zo?

Mijn verbruik:
Stroom
Opgegeven normaalverbruik 1210 kWh
Opgegeven dalverbruik 1208 kWh
Opgegeven teruglevering normaal 2924 kWh
Opgegeven teruglevering dal 1188 kWh
Gas
Opgegeven verbruik 690 m³

Mijn situatie:
Gezin 2 volw. + 2 kids
Flink wat zonnepanelen. Lever altijd wel terug. Omvormer is van Growatt (deze kan ik volgens mij nog niet automatisch laten uitzetten bij negatieve tarieven?)
Heb Home Assistent draaien, maar doe er nog niet heel veel mee.
Hybride auto, maar geen eigen oprit, opladen is dus lastig thuis.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Kiezen voor vast of toch gaan voor dynamisch?

• backpackfoto
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-01 15:48
Goedenavond allen,

Ik ben voor de zoveelste keer begonnen met het oriënteren op overstappen. Ik was dit enkele jaren geleden van plan, maar toen brak de pleuris uit in Oekraïne... Inderdaad al een poosje geleden dus. De afgelopen jaren mijn variabele contract bij Energiedirect aangehouden, eigenlijk puur uit gemakzucht.
Ik ben al diverse keren begonnen met vergelijken via Independer en tips op tweakers nalopen, maar ik durfde tot op heden nergens toe te happen omdat ik door de talloze variabelen de vergelijkingen niet goed kan maken.

Mijn situatie:
- gezin met 3 jonge kinderen
- tussenwoning met gasaansluiting
- zonnepanelen, lever meer terug dan ik verbruik
- benzine auto

Onderstaande gegevens komen vanuit de slimme meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ym0Y96WF6PSqeXwVyUzghUPftIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uenRwPQQYxNcHx5jwnobEP2G.png?f=fotoalbum_large

Gegevens van mijn jaarrekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2l-gR2e1-qhewmRJaCCbosGeFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LVuiFjQQUD4DrLFzoPQtjc8.png?f=fotoalbum_large

Independer vergelijking op basis van gegevens slimme meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Oph1DnDBKoQsHKqxRSP9mdVw7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1rdTJduRlMEFaE4HSvgjS23B.png?f=fotoalbum_large

Heel epistel aangezien ik meestal zie dat jullie meer informatie willen :) maar eigenlijk is mijn grootste vraag: Kan ik 'blind uitgaan' van de vergelijking van Independer? Ik ben bang voor addertjes onder het gras in de vorm van de variabelen die onduidelijk zijn, maar ik wil nu wel een keer doorpakken.

Alvast dank voor het meedenken!

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-01 16:10
Ballantines schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:50:
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist een contract afgesloten bij Energiedirect voor 1 jaar vast. Die gaat in op 1 feb 26.
Echter kwam ik later achter een dynamisch contract van Zonneplan. Deze lijkt heel rooskleurig, maar is dat ook zo?

Mijn verbruik:
Stroom
Opgegeven normaalverbruik 1210 kWh
Opgegeven dalverbruik 1208 kWh
Opgegeven teruglevering normaal 2924 kWh
Opgegeven teruglevering dal 1188 kWh
Gas
Opgegeven verbruik 690 m³

Mijn situatie:
Gezin 2 volw. + 2 kids
Flink wat zonnepanelen. Lever altijd wel terug. Omvormer is van Growatt (deze kan ik volgens mij nog niet automatisch laten uitzetten bij negatieve tarieven?)
Heb Home Assistent draaien, maar doe er nog niet heel veel mee.
Hybride auto, maar geen eigen oprit, opladen is dus lastig thuis.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Kiezen voor vast of toch gaan voor dynamisch?
Je zal dan eerst naar je contract moeten kijken of je teruglever boete moet betalen en wat je voor terugleveren nog krijgt,.
Zonneplan of andere dynamische contracten zijn daar heel helder over en meestal de meest voordelige als je gaat terugleveren.

Dus zou toch even goed gaan vergelijken.

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXhWleRaUELn3HGTP6JdbUtejco=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mRfM6Q7aJ1GMMGK0lifxmfhG.jpg?f=user_large

Ik zit te kijken naar het VEH 1 jaar aanbod van Budget Energie. Ik wil in 2027 niet aan een contract vast zitten als de salderingregeling verdwijnt. Is dat een verstandige keuze?

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-01 21:08
[b]Vjenne-ICT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:00:
Ik zit te kijken naar het VEH 1 jaar aanbod van Budget Energie. Ik wil in 2027 niet aan een contract vast zitten als de salderingregeling verdwijnt. Is dat een verstandige keuze?
Je grootste kostenpost is nog steeds gas. Kies een leverancier die je tegen een mooie prijs een meerjarencontract biedt.
Voor electriciteit kun je nog 1 jaar salderen. Na salderen verbruik je niet zo heel veel. Heel spannend is dat niet dit jaar. Kies daar voor een jaarcontract. Is een dynamisch contract een optie? Kun je een beetje sturen op je verbruik?

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-01 21:42
Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Je grootste kostenpost is nog steeds gas. Kies een leverancier die je tegen een mooie prijs een meerjarencontract biedt.
Voor electriciteit kun je nog 1 jaar salderen. Na salderen verbruik je niet zo heel veel. Heel spannend is dat niet dit jaar. Kies daar voor een jaarcontract. Is een dynamisch contract een optie? Kun je een beetje sturen op je verbruik?
Bedankt voor de snelle reactie!

Nee, ik kan niet echt sturen op het verbruik. Ik vind deze aanbieding wel goed eigenlijk. Moet ook eerlijk zeggen dat ik door de bomen het energielandschap niet meer zie hoor, wat een doolhof van aanbieders. Daarnaast wil ik in 2027 alles weer heroverwegen, zonnepanelen aan laten staan met accu/ batterij (bv. HomeWizard Plug-In Battery) of uitzetten. Daar dan mijn contract op aanpassen. Kan ook nog zijn dat ze de saldering door laten gaan, maar acht die kans wel klein met die groene rakkers nu aan de macht. Lijkt mij wel slim toch?

Ik ben ook serieus aan het overwegen om nu al een thuis accu/ batterij aan te schaffen. Ik heb al een P1 meter, watermeter en scherm van HomeWizard, dus een HomeWizard Plug-In Battery trekt mij wel aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Vjenne-ICT op 03-01-2026 22:27 . Reden: Toevoegen HomeWizard Plug-In Battery optie. ]

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Vjenne-ICT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:00:
[Afbeelding]

Je kan een gas contract ook los van een stroom contract doen. Kan bij een andere leverancier, andere looptijd en ander type contract (vast, dynamisch, of variabel). Afschaffing salderingsregeling is ook niet van toepassing op het gas gedeelte.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:23
Novax schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:03:
[...]

Je kan een gas contract ook los van een stroom contract doen. Kan bij een andere leverancier, andere looptijd en ander type contract (vast, dynamisch, of variabel). Afschaffing salderingsregeling is ook niet van toepassing op het gas gedeelte.
Ze hebben ook nooit een goede meter uitgevonden voor die eigen gasproductie 😉, dus vandaar dat er nooit een gas saldeer regeling is geweest😊

• Novax
  • Niet online
Rojado schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Ze hebben ook nooit een goede meter uitgevonden voor die eigen gasproductie 😉, dus vandaar dat er nooit een gas saldeer regeling is geweest😊
Maar ik impliceer daarmee ook niet dat er een gas saldeer regeling is geweest :) . Er zit namelijk nog een onduidelijkheid in de wet beëindiging van de salderingsregeling voor elektriciteit en dat is dat is dat je een oud langlopend contract kosteloos mag opzeggen per 1 januari 2027, maar geldt dat ook voor het gas gedeelte van gecombineerde energie contracten? Voor die contracten is de afschaffing salderingsregeling dan wel van toepassing op het gas gedeelte. ;)

• backpackfoto
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-01 15:48
backpackfoto schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:34:
Goedenavond allen,

Ik ben voor de zoveelste keer begonnen met het oriënteren op overstappen. Ik was dit enkele jaren geleden van plan, maar toen brak de pleuris uit in Oekraïne... Inderdaad al een poosje geleden dus. De afgelopen jaren mijn variabele contract bij Energiedirect aangehouden, eigenlijk puur uit gemakzucht.
Ik ben al diverse keren begonnen met vergelijken via Independer en tips op tweakers nalopen, maar ik durfde tot op heden nergens toe te happen omdat ik door de talloze variabelen de vergelijkingen niet goed kan maken.

Mijn situatie:
- gezin met 3 jonge kinderen
- tussenwoning met gasaansluiting
- zonnepanelen, lever meer terug dan ik verbruik
- benzine auto

Onderstaande gegevens komen vanuit de slimme meter
[Afbeelding]

Gegevens van mijn jaarrekening
[Afbeelding]

Independer vergelijking op basis van gegevens slimme meter
[Afbeelding]

Heel epistel aangezien ik meestal zie dat jullie meer informatie willen :) maar eigenlijk is mijn grootste vraag: Kan ik 'blind uitgaan' van de vergelijking van Independer? Ik ben bang voor addertjes onder het gras in de vorm van de variabelen die onduidelijk zijn, maar ik wil nu wel een keer doorpakken.

Is er iemand met advies voor mij?

Verschil tussen de aanbieders is een vast bedrag aan terugleverkosten (14 euro bij Budget Energie) en terugleverkosten per kwh (united customers en vandebron).

• Novax
  • Niet online
backpackfoto schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:34:
Ik ben bang voor addertjes onder het gras in de vorm van de variabelen die onduidelijk zijn, maar ik wil nu wel een keer doorpakken.

Het addertje op dit moment is de afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027 en dan is de berekening anders, zeker als je overschot hebt met teruglevering. Ik zou sowieso nu geen meerjarig contract voor stroom afsluiten en als je nu overstapt op een 1 jarig contract heb je hooguit een maand in 2027 overlap waar het wat onduidelijk is.

gaslicht.com heeft op dit moment in hun vergelijker een redelijk duidelijke uitleg over de verandering van de berekening per 1 januari 2027.

Omdat je overschot hebt zou je ook nog voor alleen stroom (niet gas) naar een modelcontract van Energiek of Essent kunnen gaan zolang die nog een modelcontract aanbieden zonder terugleverkosten. Dat is wel wat uitzoekwerk of dat voordeliger is en het is niet helemaal duidelijk wat er met dat contract gaat gebeuren vanaf 1 juli. Meer info in Modelcontracten, tot 1 juli 2026

Het is op dit moment voor stroom een beetje uitzitten tot 2027 en dan kijken hoe het er voor staat wat betreft terugleververgoeding en terugleverkosten. Met overschot zou ik al wel gaan voorbereiden op een overstap naar dynamisch.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08:43
backpackfoto schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Is er iemand met advies voor mij?

Verschil tussen de aanbieders is een vast bedrag aan terugleverkosten (14 euro bij Budget Energie) en terugleverkosten per kwh (united customers en vandebron).
Ik zou in ieder geval niet blind uitgaan van 1 vergelijker (independer).

Je kunt b.v. ook nog kijken op:
gaslicht.com
keuze.nl
energievergelijk.nl
overstappen.nl
energiekiezer.nl

Daarna kun je voor de zekerheid nog kijken rechtstreeks bij de top 3 die je dan hebt, soms is het zelfs nog voordeliger om direct bij leverancier aan te sluiten dan via een platform.

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 17-01 23:03
Vjenne-ICT schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben ook serieus aan het overwegen om nu al een thuis accu/ batterij aan te schaffen. Ik heb al een P1 meter, watermeter en scherm van HomeWizard, dus een HomeWizard Plug-In Battery trekt mij wel aan.
Een Home Wizard accu zou ik persoonlijk nooit doen,in verhouding te duur en te klein, nadat ik mij goed ingelezen had is er voor mij nog maar 1 kandidaat, de Zendure AC 2400, zie ook de Tweakers topic hierover, genoeg leesvoer

Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

• DrayFIRE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:19
@Novax Maart 2024 heb ik dankzij een fantastische tip van volgens mij jou een overstap gemaakt naar Greenchoice (drie jaren contract) om nog tot eind 2026 onder hele gunstige voorwaarden te kunnen blijven salderen. Het contract loopt in mijn geval tot augustus 2027 (ging in op augustus 2024). De vaste leveringskosten waren vrij hoog, namelijk zo'n 15 euro per maand voor elektriciteit. De prijs voor een KWh was zo'n 31 cent.

Vanwege het salderen wil ik dit contract natuurlijk tot eind 2026 aanhouden, maar het staat me bij dat hier ook gepost werd dat je vanaf 01 januari 2027 zonder kosten kon opzeggen omdat de saldering dan stopt.

Kan iemand mij bevestigen/zich herinneren hoe dit zit? Meer mensen die dit contract indertijd hebben afgesloten?

Met gelijkblijvende huidige (dalende) KWh-prijzen zou rondshoppen vanaf 01 januari 2027 weer erg interessant gaan worden :).

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:43
DrayFIRE schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:04:
@Novax Maart 2024 heb ik dankzij een fantastische tip van volgens mij jou een overstap gemaakt naar Greenchoice (drie jaren contract) om nog tot eind 2026 onder hele gunstige voorwaarden te kunnen blijven salderen. Het contract loopt in mijn geval tot augustus 2027 (ging in op augustus 2024). De vaste leveringskosten waren vrij hoog, namelijk zo'n 15 euro per maand voor elektriciteit. De prijs voor een KWh was zo'n 31 cent.

Vanwege het salderen wil ik dit contract natuurlijk tot eind 2026 aanhouden, maar het staat me bij dat hier ook gepost werd dat je vanaf 01 januari 2027 zonder kosten kon opzeggen omdat de saldering dan stopt.

Kan iemand mij bevestigen/zich herinneren hoe dit zit? Meer mensen die dit contract indertijd hebben afgesloten?

Met gelijkblijvende huidige (dalende) KWh-prijzen zou rondshoppen vanaf 01 januari 2027 weer erg interessant gaan worden :).
Vanaf hier wordt ook eea in dat topic besproken.

Het is nog maar de vraag of je je contract kostenloos mag opzeggen, want het stoppen van salderen is iets wettelijks en dat is normaal uitgesloten van boetevrij opzeggen.
Vooral als de kWh-prijs lager is dan in het contract zou het dus kunnen dat je een fikse boete moet betalen.
Maar volgens mij is nog niks zeker.
En wie weet wat GC tegen die tijd wil doen. Ze zijn eerder ook wel eens schappelijk geweest in het kostenloos overstappen/aanpassen van contracten.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:24

Vanuit je app kun je offerte vragen voor opzeggen. Mijne is twee maanden vantevoren in ieder geval gratis

1 PVoutput . Dongen NB

• Novax
  • Niet online

Er is in de wet beëindiging saldering een overgangsregeling opgenomen dat als de energieleverancier de voorwaarden wijzigt als gevolg van de wet dat je dan kosteloos mag opzeggen. Ik neem aan dat Greenchoice net als alle andere energieleveranciers de Algemene Voorwaarden gaan wijzigen om Artikel 4.1 over salderen er uit te halen dus in dat geval mag je kosteloos opzeggen. Greenchoice zal je hierover dan informeren voor 1 januari 2027 (waarschijnlijk in November 2026).

Als je alleen stroom hebt en meer teruglevert dan je verbruikt lijkt me dat je sowieso nu al kosteloos op kunt zeggen. (maar ik weet niet zeker of dat na 1 januari ook zo is).

Dan is er nog het punt of Greenchoice bij dit contract mag stoppen met salderen (buiten de EB) maar dat is een andere discussie :+

• DrayFIRE
Novax schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Er is in de wet beëindiging saldering een overgangsregeling opgenomen dat als de energieleverancier de voorwaarden wijzigt als gevolg van de wet dat je dan kosteloos mag opzeggen. Ik neem aan dat Greenchoice net als alle andere energieleveranciers de Algemene Voorwaarden gaan wijzigen om Artikel 4.1 over salderen er uit te halen dus in dat geval mag je kosteloos opzeggen. Greenchoice zal je hierover dan informeren voor 1 januari 2027 (waarschijnlijk in November 2026).

Als je alleen stroom hebt en meer teruglevert dan je verbruikt lijkt me dat je sowieso nu al kosteloos op kunt zeggen. (maar ik weet niet zeker of dat na 1 januari ook zo is).

Dan is er nog het punt of Greenchoice bij dit contract mag stoppen met salderen (buiten de EB) maar dat is een andere discussie :+
Ik verbruik iets meer dan ik teruglever, dus die vlieger gaat hier helaas niet op ;)

Superfijn en duidelijke duiding weer. Enorm bedankt daarvoor. Ik begrijp nu ook beter waar ik op kan/moet letten, zonder het hier steeds te hoeven vragen. Dat blijft toch wel magistraal aan dit forum.

Ik ben door de medeTweakers zo ontzettend geholpen in het terugdringen van mijn energiekosten. Dat begon in 2017 met zonnepanelen, daarna het tunen van onze radiatoren, het energiezuiniger laten werken van de CV en de nodige supergoedkope energiecontracten.

Niet alleen ikzelf heb er profijt van gehad, maar ook de nodige familieleden en vrienden.

Kortom: jullie zijn top! O+

[ Voor 4% gewijzigd door DrayFIRE op 06-01-2026 12:12 ]

• DrayFIRE
Truus01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Vanaf hier wordt ook eea in dat topic besproken.

Het is nog maar de vraag of je je contract kostenloos mag opzeggen, want het stoppen van salderen is iets wettelijks en dat is normaal uitgesloten van boetevrij opzeggen.
Vooral als de kWh-prijs lager is dan in het contract zou het dus kunnen dat je een fikse boete moet betalen.
Maar volgens mij is nog niks zeker.
En wie weet wat GC tegen die tijd wil doen. Ze zijn eerder ook wel eens schappelijk geweest in het kostenloos overstappen/aanpassen van contracten.
Ah kijk, ik zat in het verkeerde topic! En ik maar zoeken in dit topic :D.

Bedankt, dat topic ook gelijk even bookmarken!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:52

JME

zeg maar Jamie

Ook hier mogen we weer. Huidig contract bij Vattenfall loopt t/m 31 maart met 26ct per kWh dal en piek, 1,33 per m3, vaste leveringskosten 8,99 p/m voor stroom en 7,99 p/m voor gas. Ik zit net rond de grens van 2750 kWh teruglevering en daarvoor betaal ik 323 of 354 euro terugleverkosten (afhankelijk van of ik net boven of net onder die 2750 eindig). Na saldering krijg ik 14ct voor iedere netto teruggeleverde kWh.

Mijn jaarcijfers over 2025:
* verbruik 2369 kWh (dal 969 kWh, piek 1400 kWh)
* teruglevering 2747 kWh (dal 820 kWh, piek 1927 kWh)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of/hoe de saldering over piek en dal wordt verdeeld, maar omdat de prijzen gelijk zijn tel ik ze maar domweg op. Ik kom dan op een netto teruglevering van 2747 - 2369 = 378 kWh. Die 378 kWh terugleveren levert mij 378 * 0,14 = 52,92 euro op. Als ik dat aftrek van de terugleverkosten, zeg 354 euro, dan betaal ik voor de 2747 kWh gesaldeerde stroom ongeveer (354 - 52,92) / 2747 = 11ct per kWh. Dat is niet meer zo mooi als in de PV-gloriedagen, maar ik betaal nog altijd 15ct per kWh minder dan wanneer ik alles zelf zou moeten inkopen dus ik heb nog steeds een aardig voordeel. Als ergens een aanname of berekening niet klopt dan hoor ik het graag.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere (of voor mijn part dezelfde) leverancier vanaf 1 april. Ik heb niet scherp waarop ik moet letten dus sta open voor objectief advies op basis van bovenstaande cijfers, rekening houdend met het feit dat lopende het nieuwe contract de salderingsregeling wegvalt. Naast elektriciteit verbruik ik overigens ook gas. Meestal is dat minder dan 600 m3, maar met inmiddels weer een jaartje oudere douchegrage pubers zou ik in de berekeningen graag willen uitgaan van 650 m3.

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:47

timvanloon

Intel or AMD?

Ik zit vanaf 1-2 bij vattenvall met trendprijs vast en kom dan op onderstaande gemiddelde uit obv uurgewogen gemiddelde prijs (laten berekenen door ai. dit zou nog goedkoper kunnen icm mijn batterijen en meer sturing opladen EV in goedkope periodes tussen 12-16 uur.
En als ik boven de 10000 kwh kom ga ik richting de 18 cent

Seizoen Uurgewogen gemiddelde kWh‑prijs
Zomer € 0,206640
Winter € 0,225465

Lijkt me best goede deal voor 2026

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Afgelopen jaren heb ik een verbruik van 2700 kWh, 35m2 gas en lever ik 3100 kWh terug. Helaas heb ik zitten slapen en is er via dubbel tarief gerekend. Ipv 2700 kWh salderen en 400 terugleveren, is het 2000 kWh salderen en wordt er 1100 kWh als teruglevering gezien (er wordt gesaldeerd per telwerk en ik heb 1100 kWh piekstroom overschot en 700 kWh dalstroom tekort). Voor mij een reden om even ergens anders dan Pure Energie te kijken.
Als ik bovenstaande verbruik invul komen vooral dynamische aanbieders gunstig uit de bus (in de online calculatortjes), veelal omdat ik ca. 350-400 euro aan terugleverkosten doorberekend krijg bij vaste aanbieders. Ik betwijfel of dat echt zo is, want mijn verbruik zit in de warmtepomp en dus de dure wintermaanden...Nu zie ik een aanbieding bij Vattenfall voor 1 jaar vast met een welkomstbonus van 400. Als ik die op enkel tarief laat ingaan betaal ik ca. 20 euro p/m en compenseert de welkomstbonus de terugleverkosten. Iemand nog een betere aanbieding gezien? (NB. Ik wil idd zo snel mogelijk vh gas af, maar dat kan pas als we de bijkeuken aanpakken - en die staat nog niet in de planning)..

[ Voor 5% gewijzigd door PVPaneel op 08-01-2026 15:51 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01:19
PVPaneel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:48:
Afgelopen jaren heb ik een verbruik van 2700 kWh, 35m2 gas en lever ik 3100 kWh terug. Helaas heb ik zitten slapen en is er via dubbel tarief gerekend. Ipv 2700 kWh salderen en 400 terugleveren, is het 2000 kWh salderen en wordt er 1100 kWh als teruglevering gezien (er wordt gesaldeerd per telwerk en ik heb 1100 kWh piekstroom overschot en 700 kWh dalstroom tekort). Voor mij een reden om even ergens anders dan Pure Energie te kijken.
Als ik bovenstaande verbruik invul komen vooral dynamische aanbieders gunstig uit de bus (in de online calculatortjes), veelal omdat ik ca. 350-400 euro aan terugleverkosten doorberekend krijg bij vaste aanbieders. Ik betwijfel of dat echt zo is, want mijn verbruik zit in de warmtepomp en dus de dure wintermaanden...Nu zie ik een aanbieding bij Vattenfall voor 1 jaar vast met een welkomstbonus van 400. Als ik die op enkel tarief laat ingaan betaal ik ca. 20 euro p/m en compenseert de welkomstbonus de terugleverkosten. Iemand nog een betere aanbieding gezien? (NB. Ik wil idd zo snel mogelijk vh gas af, maar dat kan pas als we de bijkeuken aanpakken - en die staat nog niet in de planning)..
Ik ben van 1,5 dynamisch ook weer naar vast gegaan. Door de bonus kon ik mijn terugleverkosten met elkaar wegstrepen. En door dat mijn verbruik ook grotendeels in de winter valt en de teruglevering in de zomer met veel eigen gebruik en dus weinig profeit van de lage momenten. Was een vast laag contract voor mijn het beste.

Pijnacker Oost/West

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:42
PVPaneel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:48:
Je kunt dit ook voor de rechter of geschillencommissie brengen, want saldering is wettelijk, en als je de afgelopen jaren teveel hebt betaald kun je dat eventueel terugkrijgen. Er is net weer een uitspraak geweest dat zelfs bij een dynamisch contract alles moet worden gesaldeerd, dus niet per uur.

Als je huidige contract bij volledig salderen goedkoper zou zijn: niet overstappen en de strijd aangaan, eventueel met behulp van een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Maar zo sta ik erin, de meesten berusten en stappen over.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 11:24

heho

Ommen, Overijssel

Ik moet na mijn 2 jarige contract bij Greenchoice (nog zonder terugleverkosten) ook weer uitkijken naar een nieuw energiecontract per maart.
Heb inmiddels een Hybride warmtepomp en kom (als het goed is) ongeveer op het volgende verbruik uit:
Stroom: 5500 kWh
Gas: 600m3
Zonnepanelen: 3200 kWh.

Nu bij de verschillende vergelijkingssites gekeken en kom uit bij Budgetenergie voor een 1 jarig contract
Stroom: €0.23124
Gas: €1.15635
Leveringskosten: €17.98 per maand voor beide producten.
Eenmalige bonus: €370
Heb nog een ferratis terugdraai meter. Heb bij het invullen ingevuld dat ik 3200 kWh terug lever en dat komt neer op €26.50 per maand. Als ik daar 3000 van maak, dan scheelt dat €5 per maand. Hoe gaan ze dit checken ?

Is dat een beetje het maximale dat ik er uit kan halen, of hebben jullie nog andere ideeën / aanbiedingen gezien ?

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• JME

JME

zeg maar Jamie

heho schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:03:
Heb nog een ferratis terugdraai meter. Heb bij het invullen ingevuld dat ik 3200 kWh terug lever en dat komt neer op €26.50 per maand. Als ik daar 3000 van maak, dan scheelt dat €5 per maand. Hoe gaan ze dit checken ?
Niet. Jij saldeert via jouw meter helemaal zelf, alleen de eindstand bij de jaarafrekening geef je door. Maar: mag dat nog, een ouderwetsche terugdraaiende meter? En krijg je dan überhaupt nog een nieuw contract?

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 17:34
Ik heb een vraagje namens mijn moeder. Ik zit zelf op aanraden van een gebruiker van dit forum 3 jaar vast bij Greenchoice, helemaal top. Maar ik heb me dus eigenlijk toentertijd niet echt verdiept in dynamisch/variabel. Het zit zo, mijn vader is 3jr geleden overleden en nu kwam ik erachter dat mijn moeder nu variabel zit bij Powerpeers omdat hun vaste contract is afgelopen. Dat kan volgens mij goedkoper, dus vandaar.

-benedenwoning (hoek)
- geheel lucht/water warmtepomp
- verbruik 3032kWh
- teruglevering 1815 (volgens mij 6 á 8 panelen)

Zij bieden haar nu dynamisch voor ongeveer 23 p.m. aan en vast voor het dubbele.

Als ik bij Frank Energie kijk en haar waardes invul, inclusief Slim verwarmen en Slim terugleveren kom ik dynamisch op -4 euro p.m. uit. Nu zal het Slim verwarmen niet 250 opleveren, dus reken een tientje per maand erbij. Scheelt toch 15 euro ongeveer met Powerpeers.

Is dit iets wat werkt, zijn daar ervaringen mee hier?

• Novax
  • Niet online
heho schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:03:Heb nog een ferratis terugdraai meter. Heb bij het invullen ingevuld dat ik 3200 kWh terug lever en dat komt neer op €26.50 per maand. Als ik daar 3000 van maak, dan scheelt dat €5 per maand. Hoe gaan ze dit checken ?
Niet, als je een analoge meter moet je eigenlijk 0 of 1 invullen bij teruglevering tenzij je overschot hebt en meer teruglevert dan je verbruikt. Eigenlijk moet je gewoon de historische standen invullen van je laatste jaarrekening (die kan Budget ook inzien) en dan nog eventueel bij verbruik optellen wat je denkt dat je Hybride warmtepomp gaat verbruiken. Enige is wel dat je dit jaar misschien een nieuwe digitale meter krijgt waardoor de situatie anders wordt. En als je een nieuwe meter hebt per 1 januari 2027 dan wordt de situatie weer anders omdat salderen er af gaat. Lastig inschatten dus.

Wel nog even goed in de voorwaarden kijken of er geen speciale regels instaan over een analoge meter en teruglevering. De meeste leveranciers hebben dit niet maar wel goed om te controleren.

• Novax
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:13:
Ik heb een vraagje namens mijn moeder. Ik zit zelf op aanraden van een gebruiker van dit forum 3 jaar vast bij Greenchoice, helemaal top. Maar ik heb me dus eigenlijk toentertijd niet echt verdiept in dynamisch/variabel. Het zit zo, mijn vader is 3jr geleden overleden en nu kwam ik erachter dat mijn moeder nu variabel zit bij Powerpeers omdat hun vaste contract is afgelopen. Dat kan volgens mij goedkoper, dus vandaar.

-benedenwoning (hoek)
- verbruik 3032kWh
Met - geheel lucht/water warmtepomp bedoel je all-electric en dus geen gas?

• berndw
@Novax Ja inderdaad. All-electric.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-01 14:46
Dynamische energieleveranciers kan je onderling het beste op kosten vergelijken: https://www.energievergelijk.nl/dynamisch-energiecontract
Energievergelijkingssites die maandbedragen laten zien vertellen regelrechte onzin, omdat de energie nog moet worden ingekocht. De grote onderlinge verschillen tussen die dynamische energieleveranciers zijn dan ook niet reëel.

• Vdvmark
  • Laatst online: 08:47

-benedenwoning (hoek)
- verbruik 3032kWh

Zij bieden haar nu dynamisch voor ongeveer 23 p.m. aan en vast voor het dubbele.

Als ik bij Frank Energie kijk en haar waardes invul, inclusief Slim verwarmen en Slim terugleveren kom ik dynamisch op -4 euro p.m. uit. Nu zal het Slim verwarmen niet 250 opleveren, dus reken een tientje per maand erbij. Scheelt toch 15 euro ongeveer met Powerpeers.

Is dit iets wat werkt, zijn daar ervaringen mee hier?
Denk dat vast goedkoper is, maar vraag je moeder of t haar leuk lijkt haar dag/week in te delen naar de marktprijzen, als ze t leuk vindt, kan je t ondanks dat ze duurder uit is toch doen :D

• Novax
  • Niet online
Als je via de vergelijkers overstapt (gaslicht.com bijvoorbeeld) zal het vrijwel altijd goedkoper zijn dan het aanbod van powerpeers vanwege de bonus die je dan krijgt, ook bij dynamische contracten. Frank Energie dynamisch zit ook bij de vergelijkers en dan krijg je €155 bonus erbij. Slim verwarmen en Slim terugleveren worden daar niet genoemd en niet in de berekening meegenomen maar volgens mij is dat iets wat je tijdens de looptijd kunt activeren (Als de omvormer van de zonnepanelen ondersteunt wordt door Frank, op dit moment alleen Enphase en SolarEdge)

De vaste contracten zullen, mede vanwege de bonus, ook goedkoper zijn dan vast bij PowerPeers, zo'n €25 per maand.

• berndw
@Vdvmark
Ok, en waarom denk jij dat een vast contract goedkoper is?

En mijn moeder wil wel bijvoorbeeld de afwasmachine/wasmachine laten draaien op momenten dat de zon schijnt (om alvast te wennen als straks salderen niet meer is). Dus dan zou ze dat ook kunnen doen als Frank aangeeft dat de stroomprijzen goedkoop cq negatief zijn.

Ik heb nu Greenchoice gevonden voor 23 p.m. 1 jaar vast. Scheelt bijna de helft met Powerpeers. Op zich ook gek natuurlijk. Ik heb tegen mijn moeder ook gezegd dat dit een veilige optie kan zijn voor dit jaar en dat we dan volgend jaar weer kijken als de salderingsregeling vervallen is.

@Novax
Ik heb de berekening voor Frank op hun site gedaan. Dan nemen ze wel het slimme gedeelte mee in de berekening. Ik ben alleen ook benieuwd naar de ervaringen met dat Slim verwarmen, maar daar is waarschijnlijk wel een ander topic voor. Toevallig heeft mijn moeder wel SolarEdge, dus dat zou moeten kunnen. Ben zelf nogal van de oude stempel en weet liever van te voren wat ik kwijt ben dan dat ik het aan de markt overlaat. Maargoed ik moet mijn moeder adviseren, dus vandaar dat ik hier mijn licht probeer op te steken.

[ Voor 29% gewijzigd door berndw op 08-01-2026 21:45 ]

• Novax
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:40:
@Novax
Ik heb de berekening voor Frank op hun site gedaan. Dan nemen ze wel het slimme gedeelte mee in de berekening. Ik ben alleen ook benieuwd naar de ervaringen met dat Slim verwarmen, maar daar is waarschijnlijk wel een ander topic voor. Toevallig heeft mijn moeder wel SolarEdge, dus dat zou moeten kunnen. Ben zelf nogal van de oude stempel en weet liever van te voren wat ik kwijt ben dan dat ik het aan de markt overlaat. Maargoed ik moet mijn moeder adviseren, dus vandaar dat ik hier mijn licht probeer op te steken.
Opvallend via gaslicht.com is ook dat Frank Energie dan € 6,00 per maand aan vaste kosten rekent en via Frank zelf € 7,00 per maand, plus nog die bonus. De opslag is wel hetzelfde met € 0,0182.

• Vdvmark
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:40:
@Vdvmark
Ok, en waarom denk jij dat een vast contract goedkoper is?

En mijn moeder wil wel bijvoorbeeld de afwasmachine/wasmachine laten draaien op momenten dat de zon schijnt (om alvast te wennen als straks salderen niet meer is). Dus dan zou ze dat ook kunnen doen als Frank aangeeft dat de stroomprijzen goedkoop cq negatief zijn.

Ik heb nu Greenchoice gevonden voor 23 p.m. 1 jaar vast. Scheelt bijna de helft met Powerpeers. Op zich ook gek natuurlijk. Ik heb tegen mijn moeder ook gezegd dat dit een veilige optie kan zijn voor dit jaar en dat we dan volgend jaar weer kijken als de salderingsregeling vervallen is.

@Novax
Ik heb zelf dynamisch bij Frank met Slim Terugleveren en Slim Laden EV, Slim verwarmen niet omdat mijn warmtepomp niet ondersteund wordt.
Ik denk dat er bij je ouders te weinig te sturen valt om dynamisch goedkoper te maken.

Frank heeft verschillende dynamische contracten, met verschillende kosten. Je hebt er veel, maar ik neem er 2 voorbeelden nu om duidelijk te maken: gaslicht.com heeft 72 euro "vastrecht/maandabo" en 1,27 cent 'terugleverkosten' per kwh, bij salderen betaal je voor je gebruikte kWh 1,82 cent, bij terugleveren 1,27 cent, per gesaldeerde kWh betaal je 3,09 cent.
Frank biedt het abonnement aan met 84 euro "vastrecht/maandabo"
Bovenop de teruggeleverde kWh krijg je 1,825 cent geloof ik, per gesaldeerde kWh zijn er geen kosten in rekening gebracht, misschien zelfs 5 honderste cent extra opbrengst:)
*lol duizendste misschien wel lol

• berndw
Vdvmark schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat er bij je ouders te weinig te sturen valt om dynamisch goedkoper te maken.
Wat ze zelf kan doen zijn de apparaten zoals genoemd op een gunstig moment laten draaien. Verder geen EV of andere grote gebruikers behalve de warmtepomp. Ik weet niet uit mijn hoofd of deze ondersteund wordt voor Slim verwarmen. Ik denk na jouw verhaal dat de eventuele winst niet opweegt tegen de moeite. Ik denk dat we voor een vast jaarcontract gaan en dan zien we tzt wel weer verder.

• Vdvmark
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Wat ze zelf kan doen zijn de apparaten zoals genoemd op een gunstig moment laten draaien. Verder geen EV of andere grote gebruikers behalve de warmtepomp. Ik weet niet uit mijn hoofd of deze ondersteund wordt voor Slim verwarmen. Ik denk na jouw verhaal dat de eventuele winst niet opweegt tegen de moeite. Ik denk dat we voor een vast jaarcontract gaan en dan zien we tzt wel weer verder.
Een EV en thuisbatterij geven dit jaar de mogelijkheid om de inkoop/verkoop prijzen in je voordeel te manipuleren/masseren. Dat wordt lastiger volgend jaar.
Plug een Homewizard P1 meter in, data kun je exporteren en er zijn calculators die dan exact kunnen zeggen wat de dynamische marktprijzen geweest waren, of wat t had kunnen opbrengen/kosten.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Heeft iemand advies voor welk energiecontract ik het beste kan nemen? Per 25-2-26 loopt mijn jaarcontract bij Innova af.

In 2025 was mijn verbruik het volgende:

640 kWh levering normaaltarief
819 kWh levering daltarief
1.067 kWh teruglevering normaaltarief
393 teruglevering daltarief
1.017 m3 gas

Het zal wel duidelijk zijn aan het verbruik maar ik verwarm met een CV-ketel op gas, kook ook op gas, en heb geen EV. Er zijn ook geen plannen om dat op korte termijn te veranderen.

Hierbij verwacht ik dat het elektraverbruik in 2026 nog iets lager zal zijn, de eerste paar maanden van 2025 hadden een verhoogd elektraverbruik. Ook is er nog wel ruimte om het gasverbruik iets te verlagen. Het zou dan bijvoorbeeld uit kunnen komen op 450 / 650 levering, 1100 / 450 teruglevering en 900 m3.

(Ik overweeg wel iets meer elektra te gaan verbruiken d.m.v. infraroodverwarming onder het bureau, net zoveel verbruiken als terugleveren is in ieder geval dit jaar nog gunstig.)

Met een laag verbruik tellen vaste aanmeldbonussen vaak zwaarder dan gunstiger tarieven. Ik heb hierdoor in het verleden wel dynamische contracten overwogen, maar ben bij vaste contracten met de aanmeldbonussen gebleven.

Zelf kom ik via gaslicht uit op de goedkoopste optie voor een vast contract: EnergieDirect - redelijke tarieven met € 320 bonus.

Dynamisch vind ik ook nog wel interessant, maar is eigenlijk alleen competitief met dit lage verbruik met ook een dikke bonus. Ik heb dit bekeken met energievergelijk.nl. BudgetEnergie leek een dikke bonus te bieden maar die valt een stuk lager uit als je doorklikt naar hun site.

Tweede uit de lijst bij energievergelijk.nl NextEnergy biedt € 270 bonus en voor zover ik kan beoordelen redelijke inkoopvergoedingen. Het nadeel aan NextEnergy zou zijn (volgens o.a. dit topic) dat ze nogmaals de inkoopvergoeding (2 cent) rekenen over teruglevering. Maar, dat is in mijn geval maar 1500 kWh x € 0,02 = € 30. Vind ik niet zo heel erg spannend, daar compenseert die € 270 ruim voor.

Ik verwacht dat dynamisch vs vast voor mij geen grote financiële verschillen gaat opleveren, en ik ben ook niet bang voor prijsstijgingen. Ik neig naar de dynamische optie, omdat ik het leuk vindt om dat eens te proberen.

Ik heb alleen nog niet uitgezocht of het mogelijk is om de zonnepanelen automatisch af te schakelen bij negatieve prijzen (Enphase micro-omvormers geplaatst in '21). Mocht iemand hier een goede tip voor hebben houd ik me aanbevolen.

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dit inderdaad de twee beste opties op het moment?

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Novax
  • Niet online
deraco96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:40:
Met een laag verbruik tellen vaste aanmeldbonussen vaak zwaarder dan gunstiger tarieven. Ik heb hierdoor in het verleden wel dynamische contracten overwogen, maar ben bij vaste contracten met de aanmeldbonussen gebleven.

Zelf kom ik via gaslicht uit op de goedkoopste optie voor een vast contract: EnergieDirect - redelijke tarieven met € 320 bonus.
Vergelijk ook bij vattenfall.nl zelf via de website, die hebben nu €400 korting op stroom+gas. Die aanbieding is op dit moment niet bij de gaslicht.com te vinden. Of bij United Consumers via https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 voor een hoge korting van € 395. Beide redelijk goede tarieven.
Ik heb alleen nog niet uitgezocht of het mogelijk is om de zonnepanelen automatisch af te schakelen bij negatieve prijzen (Enphase micro-omvormers geplaatst in '21). Mocht iemand hier een goede tip voor hebben houd ik me aanbevolen.

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dit inderdaad de twee beste opties op het moment?
Hierboven wordt Frank Energie besproken met "Slim terugleveren" dat zou moeten werken met Enphase. (al zitten daar wellicht nog haken en ogen aan) Via energievergelijk geen bonus maar via gaslicht.com wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Novax op 09-01-2026 13:43 ]

• Vdvmark
Veel mensen die overstappen naar dynamisch schrikken toch, daarom nog maar eens een leuk stukje dat ik ook las hier op het forum en niet vanwege een voorbeeld kosten berekening, die is niet zo actueel.
https://www.datadame.nl/e...s-zonnestroom-waard-2024/

• RemmyB83
Vdvmark schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:19:
Veel mensen die overstappen naar dynamisch schrikken toch, daarom nog maar eens een leuk stukje dat ik ook las hier op het forum en niet vanwege een voorbeeld kosten berekening, die is niet zo actueel.
https://www.datadame.nl/e...s-zonnestroom-waard-2024/
Schrikken is denk ik het verkeerde woord.
En ik ben ook weer terug naar vast.
Waarom? Nou als je gaat rekenen dan is het gewoon niet in iedere situatie interessant.
Het klinkt vaak leuk al die lage tarieven. Maar als op die momenten je zonnepanelen je verbruik dekken heb je er eigenlijk niets aan.
En vervolgens ligt je verbruik in de dure uren. Zeker voor de mensen met een WP in de winter. Vast contracten zijn daarom soms echt niet zo slecht als ze er uitzien. Zeker niet als je terugleverkosten en de bonus met elkaar kunt wegstrepen.

Pijnacker Oost/West

• Vdvmark
Het datadame voorbeeld geeft volgens mij voor NextEnergy binnen salderen dus een te betalen prijs van €0,098 per kWh ex BTW(=11,858 cent). Buiten salderen zou meerverbruik €0,094 per kWh +BTW+EB+2 cent (=24,459 cent) kosten. Het kan zomaar anders zijn dan je in gedachten had :)

[ Voor 4% gewijzigd door Vdvmark op 09-01-2026 18:18 ]

• deraco96

deraco96

Altijd.

Novax schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Vergelijk ook bij vattenfall.nl zelf via de website, die hebben nu €400 korting op stroom+gas. Die aanbieding is op dit moment niet bij de gaslicht.com te vinden. Of bij United Consumers via https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 voor een hoge korting van € 395. Beide redelijk goede tarieven.

[...]

Hierboven wordt Frank Energie besproken met "Slim terugleveren" dat zou moeten werken met Enphase. (al zitten daar wellicht nog haken en ogen aan) Via energievergelijk geen bonus maar via gaslicht.com wel.
Bedankt voor je tips! Vattenfall is inderdaad goedkoper dan Energiedirect.
Frank Energie Slim Terugleveren kende ik nog niet. Mijn omvormers worden inderdaad ondersteund, type Enphase IQ7. Via gaslicht (even de dynamische vergelijker gebruiken) is zowel voor Frank als voor Next een goede bonus van € 310 te krijgen.

Ik heb nu vier opties vergeleken in Excel, 2 vaste contracten en 2 dynamische. Ik heb hierbij de volgende uitgangspunten aangehouden:
-dynamisch: leveringstarief E € 0,26, G € 1,17 beide inclusief btw, EB en inkoopvergoedingen
-dynamisch: voor de zonnestroom krijg ik alleen de energiebelasting terug, oftewel ik lever terug voor € 0,00 per kWh gemiddeld - bij niet afschakelen lijkt me dit geen raar uitgangspunt, en daar komt het bij de vaste contracten met de terugleverkosten net zo goed op neer.
Bij NextEnergy heb ik als terugleverkosten de inkoopvergoeding gerekend en Slim Terugleveren van Frank levert me € 30 per jaar op - hierbij heb ik (nog) geen rekening gehouden met dat er ook minder kWhs worden teruggeleverd (saldering EB).
-vast: ik reken iets gunstiger dan bijv Vattenfall met de teruglevering, omdat uit de data blijkt dat maar 3% van de totale teruglevering in de periode januari-februari valt. Dit is relatief gunstig zolang wel het hele elektraverbruik is weg te salderen t/m 31-12-26: beetje elektrisch bijstoken dan maar. Dan wordt het totale elektraverbruik wel weer iets hoger dus het zal niet helemaal kloppen, maar het zit niet ver van de berekening van VF zelf.

Optie 1. Energiedirect via Gaslicht.com met € 320 bonus: € 1321 op jaarbasis
Optie 2. NextEnergy via Gaslicht.com met € 310 bonus: € 1365
Optie 3. Vattenfall via eigen website met € 400 bonus: € 1251
Optie 4. Frank Energy via Gaslicht.com met € 310 bonus: € 1301

NextEnergy en Energiedirect vallen dus af en gaan niet door naar de volgende ronde :+

Als ik eens wat langer nadenk over dat slim terugleveren, dan vraag ik me wel af hoe handig het nou is voor mij. Je verliest namelijk wel wat kWh's die je nog zou kunnen wegstrepen tegen de EB. De kans is daarentegen ook wel aanwezig dat ik wat teruggeleverde kWh's 'over houd' door bijv. een verbruik van maar 1000 kWh per jaar. Ik zit over de afgelopen maanden consistent op maar 90 kWh per maand en in de zomer zal dit nog iets lager worden.

Als ik wat uitgangspunten wijzig/aanscherp:
-verbruik elektra naar 1000 kWh, waarvan 175 kWh in '27 valt. Bij Vattenfall wordt er dan over 535 kWh de terugleververgoeding gerekend van 12,4 ct (40 kWh teruglevering gerekend voor '27)
-bij Frank Energie 1100 kWh terugleveren, gemiddelde prijs 5 ct/kWh + over 925 kWh de EB te salderen (30 euro die ik eerder had gerekend vervalt) --> ik ga er dus vanuit dat er voor 400 kWh wordt afgeschakeld.
-dynamische levertarief stroom leek wat aan de hoge kant, nu € 0,23 per kWh all-in gemiddeld per jaar gerekend. Gas hetzelfde gehouden. Volgens mij is het niet verstandig voor gas nog lager te rekenen, ik reken al met € 0,36 levertarief in de btw en heel veel lager zie ik de kale gasprijs toch ook niet gaan.

Dan komt Frank Energie uit op € 1193 en Vattenfall op € 1201.

Dan is dynamisch toch goedkoper, maar:
-schommeling in de gasprijs is voor eigen rekening
-zo weinig elektra verbruiken t.o.v. teruglevering is (dit jaar) financieel helemaal niet zo interessant, dus beter is de infraroodplaat er weer neerzetten en regelmatig gebruiken (en de CV dan nog een graadje lager) --> die kWh's kosten in mijn situatie maar zo'n 10 ct, per bespaarde m3 gas kan de infraroodplaat (400W) dus zo'n 30 uur draaien. Nog even maximaal gebruik maken van het salderen dus!

Ik ga dus toch voor vast bij Vattenfall, nogmaals bedankt voor de tip!

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Novax
  • Niet online
deraco96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Frank Energie Slim Terugleveren kende ik nog niet. Mijn omvormers worden inderdaad ondersteund, type Enphase IQ7. Via gaslicht (even de dynamische vergelijker gebruiken) is zowel voor Frank als voor Next een goede bonus van € 310 te krijgen.

Ik heb nu vier opties vergeleken in Excel, 2 vaste contracten en 2 dynamische. Ik heb hierbij de volgende uitgangspunten aangehouden:
-dynamisch: leveringstarief E € 0,26, G € 1,17 beide inclusief btw, EB en inkoopvergoedingen
-dynamisch: voor de zonnestroom krijg ik alleen de energiebelasting terug, oftewel ik lever terug voor € 0,00 per kWh gemiddeld - bij niet afschakelen lijkt me dit geen raar uitgangspunt, en daar komt het bij de vaste contracten met de terugleverkosten net zo goed op neer.
Bij NextEnergy heb ik als terugleverkosten de inkoopvergoeding gerekend en Slim Terugleveren van Frank levert me € 30 per jaar op - hierbij heb ik (nog) geen rekening gehouden met dat er ook minder kWhs worden teruggeleverd (saldering EB).
-vast: ik reken iets gunstiger dan bijv Vattenfall met de teruglevering, omdat uit de data blijkt dat maar 3% van de totale teruglevering in de periode januari-februari valt. Dit is relatief gunstig zolang wel het hele elektraverbruik is weg te salderen t/m 31-12-26: beetje elektrisch bijstoken dan maar. Dan wordt het totale elektraverbruik wel weer iets hoger dus het zal niet helemaal kloppen, maar het zit niet ver van de berekening van VF zelf.

NextEnergy en Energiedirect vallen dus af en gaan niet door naar de volgende ronde :+

Als ik eens wat langer nadenk over dat slim terugleveren, dan vraag ik me wel af hoe handig het nou is voor mij. Je verliest namelijk wel wat kWh's die je nog zou kunnen wegstrepen tegen de EB. De kans is daarentegen ook wel aanwezig dat ik wat teruggeleverde kWh's 'over houd' door bijv. een verbruik van maar 1000 kWh per jaar. Ik zit over de afgelopen maanden consistent op maar 90 kWh per maand en in de zomer zal dit nog iets lager worden.

-verbruik elektra naar 1000 kWh, waarvan 175 kWh in '27 valt. Bij Vattenfall wordt er dan over 535 kWh de terugleververgoeding gerekend van 12,4 ct (40 kWh teruglevering gerekend voor '27)
-bij Frank Energie 1100 kWh terugleveren, gemiddelde prijs 5 ct/kWh + over 925 kWh de EB te salderen (30 euro die ik eerder had gerekend vervalt) --> ik ga er dus vanuit dat er voor 400 kWh wordt afgeschakeld.
-dynamische levertarief stroom leek wat aan de hoge kant, nu € 0,23 per kWh all-in gemiddeld per jaar gerekend. Gas hetzelfde gehouden. Volgens mij is het niet verstandig voor gas nog lager te rekenen, ik reken al met € 0,36 levertarief in de btw en heel veel lager zie ik de kale gasprijs toch ook niet gaan.

-zo weinig elektra verbruiken t.o.v. teruglevering is (dit jaar) financieel helemaal niet zo interessant, dus beter is de infraroodplaat er weer neerzetten en regelmatig gebruiken (en de CV dan nog een graadje lager) --> die kWh's kosten in mijn situatie maar zo'n 10 ct, per bespaarde m3 gas kan de infraroodplaat (400W) dus zo'n 30 uur draaien. Nog even maximaal gebruik maken van het salderen dus!

Voor de volgende keer om nog wat meer opties te hebben ;) : je kan je gas contract ook nog los doen van je stroom contract en dan bijvoorbeeld stroom dynamisch en gas vast.

• deraco96

deraco96

Altijd.

Novax schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Voor de volgende keer om nog wat meer opties te hebben ;) : je kan je gas contract ook nog los doen van je stroom contract en dan bijvoorbeeld stroom dynamisch en gas vast.
Ben ik mee bekend, maar ik vind het zelf niet zo interessant om twee verschillende leveranciers te hebben, en volgens mij zijn de leveranciers er ook niet zo happig op. Alleen stroom leveren doen ze uiteraard allemaal wel, maar alleen gas zal niet altijd zo eenvoudig gaan, geloof ik. Dat maakt voor jou als consument geen verschil, behalve dat je dus niet zo snel de dikke contractbonussen zult ontvangen, heb ik het idee. En daar was ik nou juist wel naar op zoek.

• Vdvmark
deraco96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Ik begrijp niet wat je met afschakelen voor 400kWh bedoelt.

• deraco96

deraco96

Altijd.

Vdvmark schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Ik begrijp niet wat je met afschakelen voor 400kWh bedoelt.
Als ik zonder verdere maatregelen 1500 kWh teruglever (dit is niet de totale opbrengst, die is ongeveer 2000 kWh, maar alleen wat dus niet direct verbruikt wordt en het net op gaat) en ik stel de zonnepanelen zo in dat deze worden afgeschakeld door Frank Energie bij negatieve prijzen of wanneer dit gunstig is voor de onbalansmarkt, dan wordt de totale teruglevering natuurlijk lager, want een deel van de tijd staan de zonnepanelen uit.

De opbrengst is het hoogst in de zomermaanden, dus het grootste aandeel van de geproduceerde en teruggeleverde kWhs is in de middagen van mei t/m september. Dit zijn precies de uren dat de stroomprijzen ook vaak negatief zijn, want in heel Nederland knalt de zonnestroom dan van de daken af, zodanig dat er alleen al met zonne-energie al meer wordt geproduceerd dan de vraag is + wat er kan worden geëxporteerd (houd er rekening mee dat de zonne-opbrengst op zulke momenten bij buurlanden dan ook maximaal is). Dit kun je dan altijd wel leuk inzien via electricitymaps: https://app.electricityma...e/NL/live/fifteen_minutes

Windenergie is overigens bijna geen factor bij negatieve prijzen. Wél bij nulprijzen, maar een groot deel van de windmolens is slim te schakelen en zal daardoor niet blijven produceren als de stroomprijs negatief zou worden. Omdat een kleiner deel niet kan of mag afschakelen kunnen negatieve prijzen bij een zonnig moment met ook flinke wind er wel wat door worden versterkt.
Zonneparken schakelen veelal ook af bij negatieve prijzen, maar de meeste kleine installaties van consumenten en bedrijven niet, die merken er namelijk niks van. Sterker nog, die werden altijd gestimuleerd om op zulke momenten maximaal te produceren want daar komt een groot deel van je teruglevering en dus je te salderen kWhs vandaan. Het zal voorlopig nog wel even blijven voorkomen, verwacht ik, want al zou je het willen dan kan lang niet elke installatie even makkelijk slim worden afgeschakeld. En lang niet iedereen zal de moeite willen nemen zolang het niet zo veel financieel verschil maakt.

Ik schat dus in dat een relatief groot deel van mijn zonneopbrengst dan zal worden afgeschakeld. Zie ook de quote uit jouw eerder gedeelde link: https://www.datadame.nl/e...s-zonnestroom-waard-2024/
31% van de stroom die we aan het net leverden, was niks waard
Dat waren niet allemaal negatieve prijzen:
17% van de stroom die we terugleverden, was gratis, en voor nog eens 14% van de overtollige zonnestroom was de prijs negatief. Terwijl dus 10% van de uren prijzen kenden die gratis of negatief waren, vond in die uren 31% van onze teruglevering plaats.
Of Frank ook afschakelt als de prijs op (ongeveer) nul staat, weet ik niet precies. I.v.m. het nog mogen salderen van de EB in 2026 zou ik hopen van niet. Maar, het afschakelen i.v.m. de onbalansmarkt komt er nog wel bij.
Vandaar mijn inschatting dat 400 van de 1500 kWh dan niet meer het net op zou gaan, dit lijkt me niet onredelijk.
Hoe het precies uit gaat pakken weet uiteraard niemand, maar de trend is al jaren dat jaar op jaar het aantal uren met negatieve prijzen stijgt. Zie bijvoorbeeld dit artikel van augustus 2025 van ANWB (zelf ook dynamische leverancier): https://www.anwb.nl/energ...e-stroomprijs-dan-in-2024
Sinds 2021 stijgt het aantal uren met een negatieve prijs elk jaar en ook dit jaar is daarop dus geen uitzondering.

• Vdvmark
deraco96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Als ik zonder verdere maatregelen 1500 kWh teruglever (dit is niet de totale opbrengst, die is ongeveer 2000 kWh, maar alleen wat dus niet direct verbruikt wordt en het net op gaat) en ik stel de zonnepanelen zo in dat deze worden afgeschakeld door Frank Energie bij negatieve prijzen of wanneer dit gunstig is voor de onbalansmarkt, dan wordt de totale teruglevering natuurlijk lager, want een deel van de tijd staan de zonnepanelen uit.

De opbrengst is het hoogst in de zomermaanden, dus het grootste aandeel van de geproduceerde en teruggeleverde kWhs is in de middagen van mei t/m september. Dit zijn precies de uren dat de stroomprijzen ook vaak negatief zijn, want in heel Nederland knalt de zonnestroom dan van de daken af, zodanig dat er alleen al met zonne-energie al meer wordt geproduceerd dan de vraag is + wat er kan worden geëxporteerd (houd er rekening mee dat de zonne-opbrengst op zulke momenten bij buurlanden dan ook maximaal is). Dit kun je dan altijd wel leuk inzien via electricitymaps: https://app.electricityma...e/NL/live/fifteen_minutes

Windenergie is overigens bijna geen factor bij negatieve prijzen. Wél bij nulprijzen, maar een groot deel van de windmolens is slim te schakelen en zal daardoor niet blijven produceren als de stroomprijs negatief zou worden. Omdat een kleiner deel niet kan of mag afschakelen kunnen negatieve prijzen bij een zonnig moment met ook flinke wind er wel wat door worden versterkt.
Zonneparken schakelen veelal ook af bij negatieve prijzen, maar de meeste kleine installaties van consumenten en bedrijven niet, die merken er namelijk niks van. Sterker nog, die werden altijd gestimuleerd om op zulke momenten maximaal te produceren want daar komt een groot deel van je teruglevering en dus je te salderen kWhs vandaan. Het zal voorlopig nog wel even blijven voorkomen, verwacht ik, want al zou je het willen dan kan lang niet elke installatie even makkelijk slim worden afgeschakeld. En lang niet iedereen zal de moeite willen nemen zolang het niet zo veel financieel verschil maakt.

Ik schat dus in dat een relatief groot deel van mijn zonneopbrengst dan zal worden afgeschakeld. Zie ook de quote uit jouw eerder gedeelde link: https://www.datadame.nl/e...s-zonnestroom-waard-2024/

[...]

Dat waren niet allemaal negatieve prijzen:

[...]

Of Frank ook afschakelt als de prijs op (ongeveer) nul staat, weet ik niet precies. I.v.m. het nog mogen salderen van de EB in 2026 zou ik hopen van niet. Maar, het afschakelen i.v.m. de onbalansmarkt komt er nog wel bij.
Vandaar mijn inschatting dat 400 van de 1500 kWh dan niet meer het net op zou gaan, dit lijkt me niet onredelijk.
Hoe het precies uit gaat pakken weet uiteraard niemand, maar de trend is al jaren dat jaar op jaar het aantal uren met negatieve prijzen stijgt. Zie bijvoorbeeld dit artikel van augustus 2025 van ANWB (zelf ook dynamische leverancier): https://www.anwb.nl/energ...e-stroomprijs-dan-in-2024

[...]
OK negatieve marktprijzen, Frank zet niet uit als marktprijs op nul komt, ik geloof dat ze wel ergens stellen dat indien incl EB negatieve prijzen, dat ze afschakelen. Dat heb ik tijdens actief zijn SlimTerugleveren (eind juli?) niet meegemaakt. Als je een hele dag met negatieve marktprijzen live volgt zul je als je geluk hebt wel paar keer zien dat voor perioden van minuten, lang is een kwartier, de zonneproductie naar nul gaat. Als je Homewizard P1 data bekijkt zakt opbrengst dan niet eens naar nul, dip is te korte tijd voor de grafiek. Mis je teruglevering? Zeker, maar voor mij met 8000wp hooguit laag aantal tientallen kWh. Dat zou aan maanden kunnen liggen die volgden op lancering, dat als t in mei actief was geweest dat t echt langere perioden en vaker in had gegrepen.

Dus 400kWh afschakelen is voor mijn installatie door Frank niet aan de orde geweest, een tiende daarvan waarschijnlijk wel. Zelf heb ik meer dan 400kWh afgeschakeld, ik hoop nog steeds evenveel te gebruiken als terug te leveren, hoewel mn verbruik een groeispurt heeft deze week:) ga ik waarschijnlijk wat meer terugleveren dan verbruiken.

• Novax
  • Niet online
deraco96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:09:
[...]

Ben ik mee bekend, maar ik vind het zelf niet zo interessant om twee verschillende leveranciers te hebben, en volgens mij zijn de leveranciers er ook niet zo happig op. Alleen stroom leveren doen ze uiteraard allemaal wel, maar alleen gas zal niet altijd zo eenvoudig gaan, geloof ik. Dat maakt voor jou als consument geen verschil, behalve dat je dus niet zo snel de dikke contractbonussen zult ontvangen, heb ik het idee. En daar was ik nou juist wel naar op zoek.
Het klopt dat niet alle leveranciers losse gas contracten aanbieden maar ze zijn er wel en soms ook nog met een hoge bonus. Greenchoice en United Consumers hebben bij de vergelijkers voor alleen gas nu een hoge bonus van respectievelijk € 175 en € 215. Kan toch interessant zijn als saldering er af gaat en je alleen dynamisch wilt met stroom. Overigens bieden bijvoorbeeld Frank Energie en NextEnergy ook een gecombineerd contract aan waar stroom dynamisch is en gas vast, dat kan ook nog een optie zijn.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 11:24

heho

Ommen, Overijssel

Novax schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Niet, als je een analoge meter moet je eigenlijk 0 of 1 invullen bij teruglevering tenzij je overschot hebt en meer teruglevert dan je verbruikt. Eigenlijk moet je gewoon de historische standen invullen van je laatste jaarrekening (die kan Budget ook inzien) en dan nog eventueel bij verbruik optellen wat je denkt dat je Hybride warmtepomp gaat verbruiken. Enige is wel dat je dit jaar misschien een nieuwe digitale meter krijgt waardoor de situatie anders wordt. En als je een nieuwe meter hebt per 1 januari 2027 dan wordt de situatie weer anders omdat salderen er af gaat. Lastig inschatten dus.

Wel nog even goed in de voorwaarden kijken of er geen speciale regels instaan over een analoge meter en teruglevering. De meeste leveranciers hebben dit niet maar wel goed om te controleren.
Op de site kan ik niks vinden over speciale voorwaarden bij een analoge meter. Ze geven alleen aan dat je geen teruglever vergoeding kan krijgen als je zo'n meter hebt. Terugleveren ga ik zeker niet meer doen, nu ik die warmtepomp heb. Heb wel eens jaren gehad waarbij ik wat kWh over had, maar dat zal nu niet meer gebeuren.
Ik kan dus eigenlijk gewoon mijn netto verbruik invullen en het vinkje bij de zonnepanelen weg laten ?
Heb ik nooit aan gedacht om het zo te doen 8)7 Kom ik wel erg goedkoop uit per maand _/-\o_

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• deraco96

deraco96

Altijd.

Novax schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Het klopt dat niet alle leveranciers losse gas contracten aanbieden maar ze zijn er wel en soms ook nog met een hoge bonus. Greenchoice en United Consumers hebben bij de vergelijkers voor alleen gas nu een hoge bonus van respectievelijk € 175 en € 215. Kan toch interessant zijn als saldering er af gaat en je alleen dynamisch wilt met stroom. Overigens bieden bijvoorbeeld Frank Energie en NextEnergy ook een gecombineerd contract aan waar stroom dynamisch is en gas vast, dat kan ook nog een optie zijn.
Dat is voor mij eigenlijk niet de moeite. Als je een warmtepomp, EV en/of andere grote stroomverbruikers hebt die je slim kunt aansturen is dat heel interessant natuurlijk. Maar als je nog 'gewoon' een CV-ketel op gas hebt hangen en verder geen bijzondere dingen met stroom doet is het grootste deel van je energierekening toch echt voor gas. Dus ja, dan wil ik ook dynamisch voor gas.

Met de schommelende marktprijzen van afgelopen jaren heb ik wel gemerkt dat de vaste contracten een valse vorm van veiligheid bieden tegen hoge prijzen. Ja, je merkt nog even niets, maar als de gasprijzen in jouw contractperiode flink zijn gestegen betaal je daarna alsnog de rekening met het volgende contract. Bijvoorbeeld zomer '22: gasprijzen schoten door het dak in de zomer (wanneer je toch amper zou verbruiken) en waren met ingang van de winter al weer gedaald, en bleven daarna ook dalen. Iedereen met jaarcontracten heeft vervolgens in 2023 en 2024 de rekening alsnog dubbel en dwars betaald, want de vaste prijzen zijn veel langer op een verhoogd niveau gebleven. Ik heb zelf gelukkig op het juiste moment nog wel een vast contract voor normale tarieven af kunnen sluiten (eind januari 2022 een driejarig contract tegen iets hogere maar zeer redelijke tarieven nog kunnen vinden via het topic hier op Tweakers) maar anders had ik het wel geweten.
Vdvmark schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:32:
[...]
OK negatieve marktprijzen, Frank zet niet uit als marktprijs op nul komt, ik geloof dat ze wel ergens stellen dat indien incl EB negatieve prijzen, dat ze afschakelen. Dat heb ik tijdens actief zijn SlimTerugleveren (eind juli?) niet meegemaakt. Als je een hele dag met negatieve marktprijzen live volgt zul je als je geluk hebt wel paar keer zien dat voor perioden van minuten, lang is een kwartier, de zonneproductie naar nul gaat.

Dus 400kWh afschakelen is voor mijn installatie door Frank niet aan de orde geweest, een tiende daarvan waarschijnlijk wel.
Begrijp ik Frank dan verkeerd? Ze stellen bij: 'terugleveren bij negatieve prijzen.' https://www.frankenergie....iensten/slim-terugleveren
In de meeste gevallen leveren zonnepanelen voordeel op. Tenzij je teruglevert als dynamische prijzen negatief zijn. En dat is steeds vaker het geval. Frank kan op die momenten je zonnepanelen automatisch even uitschakelen. Dat is goed voor je portemonnee maar ook voor het stroomnet.
Dat vat ik op als: wanneer de marktprijs negatief is, gaan je panelen uit. Maar je kunt de 'dynamische prijs' natuurlijk ook lezen als de consumentenprijs met een dynamisch contract, en die is uiteraard inclusief EB en btw. Dat maakt natuurlijk nog wel verschil!

Op welke van de twee je wil afschakelen is mét saldering afhankelijk van hoeveel je verbruikt. Als je echt meer dan genoeg zonnepanelen hebt schakel je liefst wel al af vanaf -0.01 ct/kWh, en dan gaat het wel redelijk hard, zoals uit de link blijkt is dat zomaar 30% van je productie, e.e.a. afhankelijk van hoe het precies bepaald wordt - de prijs zit ook wel vaak rond nul maar nog wel net positief. Als de stijgende lijn doorzet volgend jaar misschien nog wel meer.

Het wordt natuurlijk pas tricky als je wel iets meer zonnepaneelvermogen hebt dan je aan verbruik verwacht, maar niet enorm veel meer. Dan wek je met de grens bij 0 ct/kWh namelijk te weinig op, en met de grens bij -12 ct / kWh (incl EB) te veel. Dan moet je gaan gokken wat de markt gaat doen en ergens in het midden gaan zitten... Kun je dit bij Frank instellen?

Mogelijk is dit meer een discussie voor het dynamische prijzen topic maar daar heb ik dan weer vrij weinig te zoeken want zoals te lezen is heb ik net vandaag weer een vast contract voor een jaar afgesloten. Misschien volgend jaar dan :D

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-01 21:13

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RemmyB83 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Schrikken is denk ik het verkeerde woord.
En ik ben ook weer terug naar vast.
Waarom? Nou als je gaat rekenen dan is het gewoon niet in iedere situatie interessant.
Het klinkt vaak leuk al die lage tarieven. Maar als op die momenten je zonnepanelen je verbruik dekken heb je er eigenlijk niets aan.
En vervolgens ligt je verbruik in de dure uren. Zeker voor de mensen met een WP in de winter. Vast contracten zijn daarom soms echt niet zo slecht als ze er uitzien. Zeker niet als je terugleverkosten en de bonus met elkaar kunt wegstrepen.
Ik zit nu 3 maanden op dynamisch, omdat ik gestart ben in de donkere maanden met hoog verbruik is het maandtarief inderdaad stevig. Dat wist ik van te voren en is ook geen probleem. Ik geloof wel dat als je een wat conservatief huishouden hebt zonder thuis-accu , EV, boiler etc. en je ook niet zo handig bent met home automation dynamisch erg tegen kan vallen.

Ik moet zeggen dat ik er persoonlijk wel blij van wordt. Met weinig moeite kan ik het verbruik relatief eenvoudig verschuiven. Slim laden van auto en thuisaccu, boiler helpt hier natuurlijk enorm bij. Over het algemeen zit ik in het vergelijk in Tibber altijd op categorie laag, of daaronder. Dat wordt helemaal mooi als de zonnige maanden er weer aan komen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RemmyB83
revolution-nl schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Ik zit nu 3 maanden op dynamisch, omdat ik gestart ben in de donkere maanden met hoog verbruik is het maandtarief inderdaad stevig. Dat wist ik van te voren en is ook geen probleem. Ik geloof wel dat als je een wat conservatief huishouden hebt zonder thuis-accu , EV, boiler etc. en je ook niet zo handig bent met home automation dynamisch erg tegen kan vallen.

Ik moet zeggen dat ik er persoonlijk wel blij van wordt. Met weinig moeite kan ik het verbruik relatief eenvoudig verschuiven. Slim laden van auto en thuisaccu, boiler helpt hier natuurlijk enorm bij. Over het algemeen zit ik in het vergelijk in Tibber altijd op categorie laag, of daaronder. Dat wordt helemaal mooi als de zonnige maanden er weer aan komen.
Ik schreef ook dat het niet in iedere situatie interessant is. Voor iemand als jij met auto, thuisaccu, en boiler is het een nobrainer.
Ik kan bijv. slecht warmte bufferen met de airco, heb nog geen accu of ev.
Mijn gemiddelde afnameprijs (ondanks veel sturen met die airco) 26ct en terug levering op 20ct. Afname had natuurlijk lager gekunt, als ik bijv in de zomer onnodig stroom ga verbruiken door te koelen.
Ik heb in 2025 2800kWh opgewekt en daarvan 1200kWh teruggeleverd. Mijn directe verbruik is dus relatief hoog, daar zit bij mijn ook deels het probleem met dynamisch, ik verbruik veel in de dure winter, en in andere maanden maak ik niet veel gebruik van de goedkope uren.

Ook nu in januari had ik dynamisch op 25ct gemiddeld gezeten zonder sturing.
Maar ik heb in september via VEH bij budget een jaar contract afgesloten voor 19,4ct en mijn terugleverboete is ongeveer net zo hoog als de bonus die ik krijg. Dan is voor mijn situatie een nobrainer om voor vast te gaan.
Ik ga namelijk denk ik dynamisch nooit onder die 19,4 ct komen.

Pijnacker Oost/West

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:50
Dag allemaal,

Ik heb een aanbod gekregen via VEH in combinatie met een 1‑jarig contract bij Budget Energie, ingangsdatum 21 januari. Hieronder mijn verbruik en teruglevering:

Termijnbedrag: € 89,00
Verbruik:
Stroom normaal: 1847 kWh
Stroom dal: 5723 kWh
Teruglevering normaal: 2490 kWh
Teruglevering dal: 848 kWh
Prijs per kWh normaal/dal: € 0,18538
Totaal per jaar: € 1.068

De afgelopen twee jaar had ik een volledig dynamisch contract via Tibber. Volgens de Tibber‑app lag mijn gemiddelde prijs beide jaren rond de 18,3–18,4 cent. Ik heb een all‑electric warmtepomp en een EV, beide goed voor ongeveer 3000 kWh per jaar, dus samen 6000 kWh. Ik laad ongeveer 90 procent op de goedkoopste momenten en hetzelfde geldt voor wassen. De warmtepomp stuurt zelf slim bij: harder draaien bij lage prijzen en minder hard bij hoge prijzen, terwijl het comfort altijd op periode 1 stond.

Mijn totale kosten bij Tibber waren:
2024: € 1.249,30
2025: € 1.141,17
Budget Energie 1 jaar vast: € 1.068

Mis ik iets, of is dit vaste contract voor een jaar eigenlijk best een goed en zeker aanbod?

Graag jullie advies.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• Novax
  • Niet online
warsame schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:48:
Dag allemaal,

Ik heb een aanbod gekregen via VEH in combinatie met een 1‑jarig contract bij Budget Energie, ingangsdatum 21 januari. Hieronder mijn verbruik en teruglevering:

Termijnbedrag: € 89,00
Verbruik:
Stroom normaal: 1847 kWh
Stroom dal: 5723 kWh
Teruglevering normaal: 2490 kWh
Teruglevering dal: 848 kWh
Prijs per kWh normaal/dal: € 0,18538
Totaal per jaar: € 1.068

De afgelopen twee jaar had ik een volledig dynamisch contract via Tibber. Volgens de Tibber‑app lag mijn gemiddelde prijs beide jaren rond de 18,3–18,4 cent. Ik heb een all‑electric warmtepomp en een EV, beide goed voor ongeveer 3000 kWh per jaar, dus samen 6000 kWh. Ik laad ongeveer 90 procent op de goedkoopste momenten en hetzelfde geldt voor wassen. De warmtepomp stuurt zelf slim bij: harder draaien bij lage prijzen en minder hard bij hoge prijzen, terwijl het comfort altijd op periode 1 stond.

Mijn totale kosten bij Tibber waren:
2024: € 1.249,30
2025: € 1.141,17
Budget Energie 1 jaar vast: € 1.068

Mis ik iets, of is dit vaste contract voor een jaar eigenlijk best een goed en zeker aanbod?

Graag jullie advies.
Als het goed is zit er ook nog een overstap bonus bij het aanbod van VEH en dat kan het voordeel verklaren. Maar voor het contract met vaste tarieven is het een goed aanbod.

• warsame
Novax schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Als het goed is zit er ook nog een overstap bonus bij het aanbod van VEH en dat kan het voordeel verklaren. Maar voor het contract met vaste tarieven is het een goed aanbod.
Bedankt voor je reactie @Novax . Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen. Ik denk dat ik een 1‑jarig vast contract ga proberen en voor dit aanbod kies.

F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | Honeywell T6 thermostaat

• Novax
  • Niet online
warsame schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Bedankt voor je reactie @Novax . Ik ben tot dezelfde conclusie gekomen. Ik denk dat ik een 1‑jarig vast contract ga proberen en voor dit aanbod kies.
Het is overigens zo dat dynamische aanbieders via de vergelijkers nu ook overstapbonussen hebben van boven de €100. Daarmee kan overstappen van dynamisch naar dynamisch van een andere leverancier ook voordeliger worden.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
Ik heb onlangs een contract afgesloten bij Zonneplan (14 dagen bedenktijd). Ik zie dat via gaslicht er 160 euro vergoeding wordt aangeboden voor Frank Energie. Nu las ik, niet zeer uitvoering, dat de ervaringen met Frank over de gehele linie niet altijd positief zijn. Mede daarom voor Zonneplan gekozen, maar met een 160 euro vergoeding wellicht toch de moeite.

Zonneplan verkoopvergoeding is 0.02c en Frank 0.018 - ik saldeer ongeveer 10.000kWh volgend jaar.

• warsame
Ik begin toch weer te twijfelen. Als ik mijn verbruik en teruglevering bij Zonneplan invoer, kom ik uit op 56,62 euro in plaats van 89 euro bij Budget Energie (1 jaar vast). Dat scheelt best een bedrag. Het kan natuurlijk een schatting zijn van Zonneplan en misschien telt die 10% korting ook mee, maar zelfs dan: mijn dynamische Tibber‑contract was de afgelopen twee jaar nooit zo goedkoop als wat Zonneplan nu laat zien.

• STIMPPYYY
warsame schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:02:
Ik begin toch weer te twijfelen. Als ik mijn verbruik en teruglevering bij Zonneplan invoer, kom ik uit op 56,62 euro in plaats van 89 euro bij Budget Energie (1 jaar vast). Dat scheelt best een bedrag. Het kan natuurlijk een schatting zijn van Zonneplan en misschien telt die 10% korting ook mee, maar zelfs dan: mijn dynamische Tibber‑contract was de afgelopen twee jaar nooit zo goedkoop als wat Zonneplan nu laat zien.
Bij mij nekt de terugleverboete mij. Die is zo hoog dat ik volgens mij beter kan proberen te sturen op dynamisch.

• warsame
STIMPPYYY schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Bij mij nekt de terugleverboete mij. Die is zo hoog dat ik volgens mij beter kan proberen te sturen op dynamisch.
Ja 10000Kwh is best hoog. dan is dynamisch goed optie.

• reneeke1970
Ze hebben tot 7500 kWh de zonne bonus hè, is voor jou toch makkelijk 100/125 euro per jaar denk

1 PVoutput . Dongen NB

• Novax
  • Niet online
Als je dynamisch goed wilt vergelijken met elkaar moet je dat voor het verbruik eigenlijk doen op basis van je historische gegevens als je die hebt (de kwartier data). En dan de vaste maandelijkse kosten er bij optellen en een eventuele bonus er vanaf trekken.

• warsame
Novax schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Als je dynamisch goed wilt vergelijken met elkaar moet je dat voor het verbruik eigenlijk doen op basis van je historische gegevens als je die hebt (de kwartier data). En dan de vaste maandelijkse kosten er bij optellen en een eventuele bonus er vanaf trekken.
zo had ik ook gedaan en basis van mijn verbruik en teruglever van tibber hierboven. zonder bonus inderdaad is bast duurder. bij ZP lijkt goedkoper zelf zonder de bonus maar is maar een voorspelling he!

• warsame
reneeke1970 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:35:
[...]

Ze hebben tot 7500 kWh de zonne bonus hè, is voor jou toch makkelijk 100/125 euro per jaar denk
Dat is zeker zo.

• Vdvmark
In de Tibber app doen ze iets met teruggeleverde kWh mbt je gemiddelde prijs kWh, uit je totaal bedragen bij Tibber blijkt dat ook al. Bij Zonneplan betaal je hetzelfde als bij Tibber verleden jaar ongeveer, met op jaarbasis een verschil in het voordeel van Zonneplan ivm Zonnebonus, afhankelijk van teruglevering tijdens zonuren, een verschil in het nadeel van Zonneplan als je je EV bij Tibber laadde met GridRewards.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:41
Ik kwam vandaag Vattenfall tijdprijs trend vandaag tegen. Op dit moment heb ik Tibber, wat op zich prima bevalt. Wij hebben een All-Electric huis en 2x EV,
1 EV wordt elke dag naar 100% geladen (dienstauto)
De privé auto wordt 1-2x per week geladen, deze auto staat in totaal 4 dagen thuis, dus het opladen is met de Zaptec laadpaal prima te sturen. (Nu doet Tibber dat grotendeels 's-nachts)

Verbruik 13.910 kWh
Opwek 12.858 kWh
Teruglevering 8064 kWh
Verbruik-teruglevering 5846kWh, bij Tibber heb ik afgelopen jaar €1428 betaald, oftewel €0,244 kWh

De tarieven bij Vattenfall trendprijs zien er nog wat aantrekkelijker uit. En ik verwacht aardig te kunnen sturen op verbruik tussen 12.00 en 16.00, denk aan EV's laden, was/droger, warmwater run met de WP. Bijkomend zou het eigen verbruik nog wel eens stevig omhoog kunnen gaan omdat Tibber redelijk € gestuurd is. Aangezien ik nu nog kan salderen is het voor mij zelf ook minder relevant.

Hoe kijken jullie hier naar? Gedachten die ik er bij heb:
  • Wellicht wordt stroom dit jaar een stuk goedkoper (zijn wel de geluiden), mogelijk wordt Tibber dan toch aanzienlijk goedkoper?
  • Wij verkopen behoorlijk veel stroom, terwijl we dat gevoelsmatig liever zelf verbruiken, Vattenfall stimuleert dit enigszins door lage tarieven te hebben op de PV piekuren.
  • Alleen het hoge wintertarief is duurder dan wat ik afgelopen jaar betaald heb. Namelijk: €0,252 ipv €0,244
  • Ik wordt niet gestraft wanneer ik bvb tussen 18.00 en 20.00 een EV vol laad voor bvb een onvoorziene rit.
  • Zie ik nog wat over het hoofd?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-01 19:54
Eens kijken of een paar extra ogen mij kunnen helpen.

De afgelopen 2 jaar heb ik een verbruik van:

Verbruik: 5700 kWh
Opwekking panelen: 4600 kWh
Salderen: 2200 kWh
Gas 90 m3

Met saldering was het nog prima te doen alleen de saldering gaat natuurlijk weg. Die terugleverboetes nekken wel een beetje want 2200kwh is toch weer zo'n €250 extra kosten...
Begrijp ik nou dat die boetes eraf gaan en je per kWh wat krijgt, dit is mij (ook omdat ik me er minder in verdiep) nog niet helemaal duidelijk.

Wat wel duidelijk is, is dat met ons minimum gas verbruik de meter eruit mag. Dit jaar getest met ons hybride set FE te gaan en dit ging eigenlijk best goed. Sinds Juli '25 geen gas verbruik.

Aangezien we bij Vattenfall zitten ben ik mij aan het verdiepen om een contract te gaan afsluiten voor alleen Elektra verbruik. Is Vattenfall een juiste optie of zijn er betere kwa teruglevering en kosten.
Ik betaal nu €125 per maand. Maar zonder gasmeter en huidige elektraverbruik zou ik op zo'n €75 en vanaf 2027 naar €92 gaan.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• reneeke1970
Krissiejj schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:36:
Eens kijken of een paar extra ogen mij kunnen helpen.

De afgelopen 2 jaar heb ik een verbruik van:

Verbruik: 5700 kWh
Opwekking panelen: 4600 kWh
Salderen: 2200 kWh
Gas 90 m3

Met saldering was het nog prima te doen alleen de saldering gaat natuurlijk weg. Die terugleverboetes nekken wel een beetje want 2200kwh is toch weer zo'n €250 extra kosten...
Begrijp ik nou dat die boetes eraf gaan en je per kWh wat krijgt, dit is mij (ook omdat ik me er minder in verdiep) nog niet helemaal duidelijk.

Wat wel duidelijk is, is dat met ons minimum gas verbruik de meter eruit mag. Dit jaar getest met ons hybride set FE te gaan en dit ging eigenlijk best goed. Sinds Juli '25 geen gas verbruik.

Aangezien we bij Vattenfall zitten ben ik mij aan het verdiepen om een contract te gaan afsluiten voor alleen Elektra verbruik. Is Vattenfall een juiste optie of zijn er betere kwa teruglevering en kosten.
Ik betaal nu €125 per maand. Maar zonder gasmeter en huidige elektraverbruik zou ik op zo'n €75 en vanaf 2027 naar €92 gaan.
Het zijn geen boetes maar kosten, en ja die blijven ze in rekening brengen, acm vind het correct.

1 PVoutput . Dongen NB

• Krissiejj
reneeke1970 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Het zijn geen boetes maar kosten, en ja die blijven ze in rekening brengen, acm vind het correct.
Maar even kijken of ik het goed lees,

(terugleververgoeding) 2200 kWh het net in x 0,043cent. = €94,6 euro
(terugleverkosten) 2200 kWh x 0,041 = €90,2

Houd je € 4,40 euro over.

En alles wat je direct gebruikt word niet naar gekeken kwa terugleververgoeding.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• reneeke1970
Krissiejj schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:45:
[...]

En alles wat je direct gebruikt word niet naar gekeken kwa terugleververgoeding.
Direct verbruik is onzichtbaar,(en dus de grootste winst) dus ja je conclusie klopt.

1 PVoutput . Dongen NB

• Krissiejj
reneeke1970 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:50:
[...]

Direct verbruik is onzichtbaar, dus ja je conclusie klopt.
Oke, this niet dat ik rijk wil worden van de zonnepanelen maar sinds die 'terugleverboete' moet ik bij betalen anders niet;)
Ik wil even zeker weten dat ik vanaf 2027 niet weer iets mis. Bedankt.

• reneeke1970
Krissiejj schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Oke, this niet dat ik rijk wil worden van de zonnepanelen maar sinds die 'terugleverboete' moet ik bij betalen anders niet;)
Ik wil even zeker weten dat ik vanaf 2027 niet weer iets mis. Bedankt.
Dynamisch heeft geen terug lever kosten, veel mensen rapporteren 6 cent opbrengst zonder accu. Maar.... Je stroom kosten kunnen soms ook iets hoger uitpakken. Dus na een jaar weet je wat de beste keuze was

1 PVoutput . Dongen NB

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-01 20:10
Krissiejj schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Maar vergeten we dan niet de energie belasting die over elke kWh gaat, zowel afname als terug levering, nadat het per 1e januari 2027 is afgelopen met de saldering?
Dat scheelt je dan toch naar de stand van nu bijna 12 Eurocent per kWh die erbij berekend moet gaan worden?

• byebye2030
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:50
Wat is jullie ervaringen met delta energie 0.20 cent en 1.13 gas

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

byebye2030 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:06:
Wat is jullie ervaringen met delta energie 0.20 cent en 1.13 gas
20 cent is niet onaardig. 0.20 cent is onmogelijk

[ Voor 3% gewijzigd door EWK op 16-01-2026 18:11 ]

Hoi!

• byebye2030
EWK schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:10:
[...]

20 cent is niet onaardig. 0.20 cent is onmogelijk
0.20 cent is dus echt mogelijk dus vandaar mijn vraag iemand ervaring met delta? Essent heeft 0.22 en 1.17 gas maar minder cashback

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13
byebye2030 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:14:
[...]

0.20 cent is dus echt mogelijk dus vandaar mijn vraag iemand ervaring met delta? Essent heeft 0.22 en 1.17 gas maar minder cashback
0.20 cent is dus 0.0020 euro..

• byebye2030
badnews.nl schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:25:
[...]

0.20 cent is dus 0.0020 euro..
Gewoon 20cent?

Wat jij zegt is 0000.2cent

[ Voor 7% gewijzigd door byebye2030 op 16-01-2026 20:42 ]

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13
byebye2030 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:42:
[...]

Gewoon 20cent?

Wat jij zegt is 0000.2cent
Zo leer ik eens wat, en zie dat het inderdaad soms gebruikt wordt, maar eigelijk is het onjuist.
De schrijfwijze "0,20 cent" is technisch gezien onjuist als je 20 eurocent bedoelt. "0,20 cent" is namelijk nog minder dan één cent (een vijfde van een cent). De juiste notaties zijn:
€ 0,20
20 cent

Vandaar mijn verwarring.. ik zit trouwens op de 18.3 cent voor stroom (geen gas).

—-edit—-
Correctie, ik zie dat het 18.53 cent is, dus iets hoger. Voor mij het voordeligste, omdat ik geen gas heb en met een EV, warmtepomp en airco een grootgebruiker ben en hierdoor een lagere eenmalige korting/cashback kon accepterem.

[ Voor 18% gewijzigd door badnews.nl op 17-01-2026 09:19 ]

• byebye2030
badnews.nl schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Zo leer ik eens wat, en zie dat het inderdaad soms gebruikt wordt, maar eigelijk is het onjuist.
De schrijfwijze "0,20 cent" is technisch gezien onjuist als je 20 eurocent bedoelt. "0,20 cent" is namelijk nog minder dan één cent (een vijfde van een cent). De juiste notaties zijn:
€ 0,20
20 cent

Vandaar mijn verwarring.. ik zit trouwens op de 18.3 cent voor stroom (geen gas).
:) kan gebeuren bijwie 18.3 cent? Denk dat ze niet lager worden vond 20cent al heel scherp

• STIMPPYYY
byebye2030 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:29:
[...]

:) kan gebeuren bijwie 18.3 cent? Denk dat ze niet lager worden vond 20cent al heel scherp
Vereniging eigen huis - Budget Energie

• Derk GTT
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:41
Vandaag de aanbieding van Vattenvall genomen via easyswitch. 1 jaar vast voor stroom en gas met 360,- loyaliteitsbonus. 23ct/kWh 1,20/m3 (verbruik was slechts 6 m3 afgelopen jaar)

Mijn netto verbruik is slechts 200kWh/jaar na verrekenen teruggeleverde energie en denk dat dit dan voordeliger zal zijn dan zonneplan. Gebruik vooral veel stroom in de winter voor de warmtepomp wanneer de tarieven bij zonneplan hoger zijn dan bij Vattenvall. Geen electrische auto.

Heb afgelopen jaar vrijwel kiet gespeeld op stroom en dat kostte me 245,- door het lagere tarief voor teruggeleverde stroom (26,47ct vs 19,53ct (3550 kWh)). De 360,- compenseerd de terugleverboete bij Vattenvall grotendeels.

Leek me voor dit jaar nog de goedkopere optie. Volgend jaar dan waarschijnlijk wel weer dynamisch vanwege wegvallen saldering.

Zie ik nog iets over het hoofd ?

[ Voor 8% gewijzigd door Derk GTT op 17-01-2026 12:15 ]

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• Coffeeroam
Derk GTT schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:13:
Vandaag de aanbieding van Vattenvall genomen via easyswitch. 1 jaar vast voor stroom en gas met 360,- loyaliteitsbonus. 23ct/kWh 1,20/m3 (verbruik was slechts 6 m3 afgelopen jaar)

Mijn netto verbruik is slechts 200kWh/jaar na verrekenen teruggeleverde energie en denk dat dit dan voordeliger zal zijn dan zonneplan. Gebruik vooral veel stroom in de winter voor de warmtepomp wanneer de tarieven bij zonneplan hoger zijn dan bij Vattenvall. Geen electrische auto.

Heb afgelopen jaar vrijwel kiet gespeeld op stroom en dat kostte me 245,- door het lagere tarief voor teruggeleverde stroom (26,47ct vs 19,53ct (3550 kWh)). De 360,- compenseerd de terugleverboete bij Vattenvall grotendeels.

Leek me voor dit jaar nog de goedkopere optie. Volgend jaar dan waarschijnlijk wel weer dynamisch vanwege wegvallen saldering.

Zie ik nog iets over het hoofd ?
Met jouw verbruik van 6 m³ gas per jaar zou ik maar zo snel mogeljk van het gas af gaan. Je betaalt zo'n 270 euro netbeheerkosten plus tegen de 100 euro vaste leveringskosten. Dus dat kost jou ongeveer €60,- euro per kuub gas. In feite compenseert je loyaliteitspremie alleen je gasaansluiting. En betaal je je terugleverboete helemaal zelf. Het is maar hoe je het wil zien.

• Derk GTT
Zo kun je het inderdaad ook zien.

Moet eerst even kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat de Quatt kan werken zonder de CV ketel.

Zonder gas zou dan wel beter zijn inderdaad.

Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd, HR++ glas, 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 6 convectoren en 13 radiatoren. 7x Heatmeister

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:43
Derk GTT schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:24:

Moet eerst even kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat de Quatt kan werken zonder de CV ketel.

Ik begrijp dat de Quatt een hybride warmtepomp is?! (Helaas dus) Een goed voorbeeld waarom een overstap naar hybride niet zo slim is en het beter is om direct naar elektrisch over te gaan. Maar helaas zijn de verkooppraatjes anders...

• Coffeeroam
Truus01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:15:
[...]

Ik begrijp dat de Quatt een hybride warmtepomp is?! (Helaas dus) Een goed voorbeeld waarom een overstap naar hybride niet zo slim is en het beter is om direct naar elektrisch over te gaan. Maar helaas zijn de verkooppraatjes anders...
Het verkooppraatje is altijd dat het hybride warmtepomp een mooie transitiemethode is. Met mooie woorden als All-Electric Ready. Misschien zit er op de Quatt een knop waarmee je dat kan omzetten.
Het is tegenwoordig helemaal niet nodig om hybride te gaan (als je een beetje leuk geïsoleerd hebt). De bedrijfstemperatuur met nieuwe middelen is gewoon 75 graden (zoals je oude CV ketel ook al gebruikte).
Heb je op 55 graden getest in de winter, dan weet je het al helemáál zeker.

• Vdvmark
6m3 per jaar, is niet echt hybride lijkt me. Ik weet niet of die cv's tegenwoordig een waakvlammetje hebben, maar dat kan stel ik me zo voor wel t jaarverbruik van zo'n vlammetje zijn :)

• Coffeeroam
Vdvmark schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:33:
6m3 per jaar, is niet echt hybride lijkt me. Ik weet niet of die cv's tegenwoordig een waakvlammetje hebben, maar dat kan stel ik me zo voor wel t jaarverbruik van zo'n vlammetje zijn :)
Kan van zijn gasfornuis zijn.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan eet je veel buiten de deur..

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:42
Derk GTT schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:24:

Worst case kun je altijd een CV ketel simuleren met een doorstroomverwarmer (voorbeeld) om de antivriesfunctie over te nemen, aansturen middels de aan/uit die de Quatt uitstuurt. Als ik goed lees is dat wel nodig om de leidingen vorstvrij te houden. Je kunt ook een upgrade kit aanschaffen maar is waarschijnlijk duurder (4K hybrid, 8K small full-E).

Verder voordeel is dat als het echt koud is en de Quatt het niet bijhoudt, of kapot is, je via die doorstroomverwarmer een backup kan maken, met eigen circulatiepomp.

Ik ben geen installateur of monteur, je zou het ook eens aan Quatt of je installateur kunnen vragen, maar lijkt me zonder meer mogelijk om zoiets in te bouwen. Uiteindelijk vraagt de Quatt alleen warm cv water.

• Internet Janny
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

N.a.v. een mail van Vandebron dat de algemene voorwaarden wijzigen en dat ik daarom tot en met 28 februari 2026 zonder opzegvergoeding kan opzeggen.
Wat is wijsheid daarin?

Huidig:
Vandebron tarieven contract 19 juli 2024-2027
0,26513 per kWh voor enkeltarief, gas per m3 1,21644
6 euro p/m leveringskosten stroom, 6 p/m gas
Vaste terugleveringskosten
Schaal Schaal 1 (5 - 1000 kWh) 4 euro p/m

Met 50 euro per jaar aan korting: totaal 12 euro per maand leverings/terugleverkosten door de korting :)

Ik heb 6 schamele zonnepalenen op een plat dak en kook alleen op gas.
Volgens de jaarrekening van vorig jaar: Werkelijk verbruik Enkel 1.645 kWh Enkel 8 m3, loopt dus niet van 1 jan t/m 31 dec.
Het is helaas een huurappartement dus van het gas gaat ook niet echt lukken.

[ Voor 5% gewijzigd door Internet Janny op 19-01-2026 20:55 ]

Zero compensation

• Novax
  • Niet online
Internet Janny schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:53:
N.a.v. een mail van Vandebron dat de algemene voorwaarden wijzigen en dat ik daarom tot en met 28 februari 2026 zonder opzegvergoeding kan opzeggen.
Wat is wijsheid daarin?

Huidig:
Vandebron tarieven contract 19 juli 2024-2027
0,26513 per kWh voor enkeltarief, gas per m3 1,21644
6 euro p/m leveringskosten stroom, 6 p/m gas
Vaste terugleveringskosten
Schaal Schaal 1 (5 - 1000 kWh) 4 euro p/m

Met 50 euro per jaar aan korting: totaal 12 euro per maand leverings/terugleverkosten door de korting :)

Ik heb 6 schamele zonnepalenen op een plat dak en kook alleen op gas.
Volgens de jaarrekening van vorig jaar: Werkelijk verbruik Enkel 1.645 kWh Enkel 8 m3, loopt dus niet van 1 jan t/m 31 dec.
Het is helaas een huurappartement dus van het gas gaat ook niet echt lukken.
De tarieven van aanbiedingen nu zijn een stuk lager maar de vaste leveringskosten weer wat hoger. Echter, het grootste voordeel als je nu overstapt naar een andere leverancier is waarschijnlijk de bonus. Heb je je gegevens al eens ingevuld bij een vergelijker als gaslicht.com?

En heeft Vandebron de exacte wijziging(en) van de Algemene Voorwaarden al gegeven?

• Internet Janny
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Novax schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:22:
[...]

De tarieven van aanbiedingen nu zijn een stuk lager maar de vaste leveringskosten weer wat hoger. Echter, het grootste voordeel als je nu overstapt naar een andere leverancier is waarschijnlijk de bonus. Heb je je gegevens al eens ingevuld bij een vergelijker als gaslicht.com?

En heeft Vandebron de exacte wijziging(en) van de Algemene Voorwaarden al gegeven?
Dit verandert er
Hieronder staan de belangrijkste veranderingen op een rij:

Een zwart icoontje in de vorm van een document
Nieuwe en aangepaste begrippen: sommige woorden en begrippen veranderen. De ‘netbeheerder’ heet nu bijvoorbeeld ‘distributiesysteembeheerder’. En als je zonnepanelen hebt en stroom teruglevert, dan ben je een ‘actieve afnemer’.

Een zwart icoontje in de vorm van twee personen
Verschil in soorten klanten: de wet biedt meer bescherming aan consumenten en sommige kleine bedrijven (micro-ondernemingen). Volgens de wet moeten we daarom bijhouden of jij binnen een van deze groepen valt. Verandert jouw situatie in de toekomst, dan moet je dit binnen 10 dagen na de verandering aan ons melden. Je hoeft nu niks te doen.

Een zwart icoontje in de vorm van een kalender
Kortere opzegtermijn: de opzegtermijn wordt korter: vijf werkdagen in plaats van 30 dagen. Veranderen wij de voorwaarden? Dan mag je meteen opzeggen zonder opzegvergoeding. In andere situaties moet je soms wel een opzegvergoeding betalen. In de voorwaarden lees je hoe dit zit.

Een zwart icoontje in de vorm van een potlood
Veranderingen in tarieven en voorwaarden: de regels voor het veranderen van tarieven en voorwaarden staan duidelijker in de nieuwe voorwaarden. Wij moeten je minimaal 30 dagen voor een verandering informeren.

Een zwart icoontje in de vorm van een document met vergrootglas
Opzegvergoeding: door de Energiewet komen er duidelijkere regels voor het berekenen van de opzegvergoeding bij een vast contract: je weet vooraf hoe hoog de opzegvergoeding is en hoe we die berekenen.

Een zwart icoontje van een zonnepaneel
Einde salderen: Heb je zonnepanelen of ga je zonnepanelen kopen? De wettelijke salderingsregeling stopt per 1 januari 2027. Daarna stopt salderen in alle gevallen. Dit staat ook in de nieuwe voorwaarden.

Je mag blijven salderen tot 1 januari 2027.
Door het einde van de wettelijke salderingsregeling veranderen de fiscale regels. Je betaalt vanaf 1 januari 2027 energiebelasting en btw over alle stroom die je bij ons afneemt.
Vanaf 1 januari 2027 gelden nieuwe regels voor de teruglevering van stroom. Dit lees je terug in de leveringsvoorwaarden.
Loopt je vaste contract af na 1 januari 2027, dan laten we je op tijd weten wat het afschaffen van salderen voor jou betekent.
Accepteren van de voorwaarden
Je hoeft niks te doen. Als we uiterlijk 28 februari 2026 niks van je horen, gaan we ervan uit dat je de nieuwe voorwaarden accepteert. Ze gaan dan op 1 maart 2026 automatisch voor je in.

Wil je de nieuwe voorwaarden niet accepteren? Dan kun je ons bellen op 088 044 4555 of een mailtje sturen naar vragen@vandebron.nl . Als je de nieuwe voorwaarden niet accepteert, kun je je contract tot en met 28 februari 2026 zonder opzegvergoeding opzeggen. Je kunt er ook voor kiezen om de voorwaarden van het vaste contract dat je nu hebt te houden tot het einde van dit contract. Als je contact met ons opneemt, bespreken we beide opties met je.

We helpen je graag
Heb je een vraag of heb je advies nodig? Neem een kijkje op onze website bij de meestgestelde vragen of stel je vraag in onze chat. Bellen kan natuurlijk ook. We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur op 088 044 4555.

Met vriendelijke groet,
Team Vandebron
En pdfs van zowel de oude als nieuwe algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden.

Zero compensation

• Novax
  • Niet online
Internet Janny schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:24:
[...]

[...]

En pdfs van zowel de oude als nieuwe algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden.
Je kunt er ook voor kiezen om de voorwaarden van het vaste contract dat je nu hebt te houden tot het einde van dit contract.
Dit is opvallend, dit betekent volgens mij dat je tot het einde contract nog kan salderen (afgezien van de energiebelasting en btw). Moet je dan voor de zekerheid nog wel bevestiging van krijgen en de vraag is of dat met je lage opbrengst meer oplevert dan nu overstappen en een hoge bonus krijgen.

• Internet Janny
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Novax schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:39:
[...]

[...]

Dit is opvallend, dit betekent volgens mij dat je tot het einde contract nog kan salderen (afgezien van de energiebelasting en btw). Moet je dan voor de zekerheid nog wel bevestiging van krijgen en de vraag is of dat met je lage opbrengst meer oplevert dan nu overstappen en een hoge bonus krijgen.
Ik heb contact opgenomen om duidelijkheid te krijgen.
Ook n.a.v. dit topic:
Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf

Zero compensation

• Novax
  • Niet online
Internet Janny schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb contact opgenomen om duidelijkheid te krijgen.
Ook n.a.v. dit topic:
Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf
Het hangt ook van de voorwaarden in je contract zelf af, die gaan boven de Algemene Voorwaarden die ze nu wijzigen. Vandebron was de eerste met terugleverkosten (vanwege salderen) en kan een specifieke regel over wettelijk salderen in je contract hebben.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Je kunt bij VEH weer inschrijven voor het Collectieve Inkoop Energie:
https://www.eigenhuis.nl/...ollectieve-inkoop-energie
De verwachting is half maart voor een nieuwe veiling.

• Derk GTT
Coffeeroam schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:43:
[...]

Het verkooppraatje is altijd dat het hybride warmtepomp een mooie transitiemethode is. Met mooie woorden als All-Electric Ready. Misschien zit er op de Quatt een knop waarmee je dat kan omzetten.
Het is tegenwoordig helemaal niet nodig om hybride te gaan (als je een beetje leuk geïsoleerd hebt). De bedrijfstemperatuur met nieuwe middelen is gewoon 75 graden (zoals je oude CV ketel ook al gebruikte).
Heb je op 55 graden getest in de winter, dan weet je het al helemáál zeker.
Allen dank voor de info.

Op het Quatt Forum van MWink begrepen dat hij ook zonder CV zou moeten kunnen draaien. Al mijn warm water en koken is reeds electrisch dus een doorstroomverwarmer of all electric unit zou wat zonde zijn.

Ga nog kijken of ik via de pelletkachel warm water naar de quatt kan krijgen als dit nodig zou zijn om de quatt te laten starten. Deze is aangesloten op de vloerverwarming in de woonkamer met twee hendels die dit systeem aan de rest van het CV leidingswerk kan verbinden.

Moet alleen de quatt op aan-uit laten zetten en dan zou deze niet zomaar in storing moeten schieten.

De 6m3 was puur voor de paar keer met de kou dat het systeem op moest starten of mogelijk na een defrost. Zolang ik ervoor zorg dat de quatt vrijwel continue aan staat zal dit geen groot probleem moeten zijn. Heb Quatt al gevraagd mijn stooklijn te verlagen omdat hij momenteel te vaak uit slaat. Instelling was gebazeerd op het volledig verwarmen met de Quatt, maar ik gebruik de pelletkachel nog voor de woonkamer.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.