Ik zou graag willen weten per wanneer ik het beste kan overstappen.
Sinds augustus 2024 ben ik verhuisd en mijn jaar bij Essent loopt dus van augustus 2024 tot aan september 2025. Ik heb een "Variabel Groene Stroom, looptijd: Flex" contract.
Nu heb ik twee weken geleden een PV-installatie laten installeren en kan ik gaan bijhouden hoeveel ik netto teruglever per week. Vanaf augustus 2024 tot aan half april 2025 heb ik ~2.400 kWh stroom verbruikt.
Als ik het goed begrijp, doe ik er verstandig aan om nu eerst 2.400 kWh, boven op het dagelijks verbruik terug te leveren om netto op 0 uit te komen, voordat ik overstap en een eindafrekening op laat maken.
Echter lees ik dat Essent werkt met terugleverkosten
over de hele verbruiksperiode.
Stel ik lever 300 kWh per week netto terug, dan doe ik er 2400 / 300 = 8 weken over om het verbruik voor installatie van de zonnepanelen te salderen en heb ik ’nul op de meter’.
Klopt het dan, dat ik helaas geen nul op de energierekening heb?
Want volgens de
schalen terugleverkosten betaal je voor het terugleveren van 2.400 kWh € 25,73 per maand (2.251 t/m 2.500 kWh).
En in die 8 weken heb ik natuurlijk ook ’s avonds en ’s nachts energie verbruikt die ik overdag teruglever. Vorige week was dat 38,5 kWh. Dus als ik dat grofweg neem op +320 kWh over 8 weken, kom ik nog een schaal hoger (2.501 t/m 2.750 kWh) = € 28,44 per maand.
Het lijkt mij dat het nog steeds wel zin heeft om bij het huidige contract te blijven totdat er genoeg teruggeleverd is om naar 0 op de meter te salderen, ook al komt daar een bedrag per maand aan terugleverkosten voor terug. Dat is altijd nog minder dan dat ik nu de eindafrekening laat opmaken.
Heeft het nog zin om na het salderen van het verbruik tot nu toe, nog langer bij Essent te blijven? Ik geloof dat de terugleververgoeding € 0,055 per kWh is, en de staffels voor de terugleverkosten zijn zo dat je steeds minder krijgt per kWh.
Misschien dat er zelfs eerder een omslagpunt is, waarbij meer salderen de kosten per maand niet verder laat dalen.
Update: blijkbaar heb ik onder een steen gelegen. Ik dacht (zelfs bij Essent) dat je altijd nog wel iets zou krijgen voor je teruggeleverd kWh’s, maar de terugleverkosten op jaarbasis zijn ~€ 0,12 per kWh en de terugleververgoeding is € 0,055 per kWh. De winst is dan € -0,07 per kWh.
De conclusie is dus dat ik goed bij moet houden wanneer mijn jaarverbruik (vanaf augustus ’24) tot 0 is gesaldeerd en dan z.s.m. overstappen (of de omvormer op zero export).
[
Voor 10% gewijzigd door
M-ThijZ op 01-05-2025 17:10
]