Tjonge, wat is het toch lastig om een goede keuze te maken. Ergens in de komende 4 weken moeten wij de overstap gaan maken naar een nieuw contract. We zitten nu tijdelijk gestald bij BudgetEnergie voor de afgelopen 11 maanden. Verhaal: Sinds 2 jaar een nieuw (= oud) huis dat hevig in verbouwing staat/stond. Op dat moment was dat een redelijk goede deal, maar nu wil ik er toch iets beter over na denken.
Situatie:
Woning welke naar +- 2026 normen verbouwd is qua isolatie (Triple glas, 20 cm pir onder de vloer, 29 cm houtvezel in het dak, spouwmuur gevuld (6.5cm), huis wordt nog in gepakt met 14 cm houtvezel ad buitenkant, aanbouw/achterbouw muren gevuld met 25 cm houtvezel). En, niet onbelangrijk: Onze warmtepomp komt over ca. 2 weken eindelijk. De hele woning is v.v. vloerverwarming en daarnaast stoken/koelen we nog met 5 airco's op andere vertrekken/bijgebouwen.
We hebben nu 18 v/d 28 zonnepanelen geplaatst. Het betreffen allemaal 460 Wp panelen.
8 stuks liggen op Zuid
10 stuks liggen op Oost
10 volgen binnenkort nog op West
We hebben de komende jaren vrees ik geen budget voor een thuisaccu, vanwege de eerder genoemde verbouwing....

Het betreft dus een behoorlijke woning, maar wel met een relatief kleine warmte/koelingsbehoefte. (Bovenstaande dus even om een beeld te scheppen)
Wel hebben we daarnaast twee auto's die nu nog aan de granny lader staan, maar binnenkort ook een laadpaal/laadpalen gaan krijgen.
1 x hybride (Volvo V60, ca. 10.5 kWh)
1 x vol-elektrisch (Peugeot E-208 , ca. 50 kWh)
Nu hebben we slechts een klein deel van de woning in gebruik op dit moment. We hebben namelijk een stukje verbouwd tot tijdelijk verblijf, terwijl de woning steeds verder afgebouwd wordt. We hopen er met ca. 6 maanden echt in te trekken, alhoewel de woning dan nog niet af zal zijn. Dat maakt het inschatten van de energiebehoefte wat lastig. De afgelopen maanden heb ik wel al iets kunnen monitoren met de P1 meter.
Augustus: 604 kWh opname, 530 kWh teruglevering
September t/m nu: 225 kWh opname, 98 kWh teruglevering* -> Let op, incomplete maand.
Juli: 524 kWh opname, 681 kWh teruglevering
Juni: 801 kWh opname, 202 kWh teruglevering* -> Let op hier zijn ergens in de maand, schat zo in de laatste 10 dagen de zonnepanelen weer op het dak gekomen. Deze maand is dus niet zuiver.
Maar: Het zegt allemaal niet zoveel.... Het historisch verbruik zegt niets, terwijl we amper/geen inzicht hebben op toekomstig verbruik. En dan zitten we nog met het salderen verhaaltje.
Nu had ik me een poos geleden al wel ingeschreven op de aanbieding van VEH, maar helaas heb ik die ronde nu net gemist... Kwestie van tijd/prioriteit... Helaas...
Ik kan via hen nog wel het volgende aanbod nemen:
/f/image/gQWRJA6gvmNguHL3lRPMAoOx.png?f=fotoalbum_large)
Mijn opgave daarin is de volgende schatting:
Verbruik 8000 kWh / jaar
Verbruik (dal) 2000 kWh / jaar
Teruglevering 5000 kWh / jaar
Teruglevering (dal) 1000 kWh / jaar
Ik moet zeggen: Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Klinkt dit als een enigszins goede deal gezien de te verwachten omstandigheden? Of heb ik de omstandigheden totaal verkeerd ingeschat? Iemand die hierin een goede bron van ervaring heeft?
Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...