Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:49
ViezeVis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:18:
[...]

We weten niet of volgend jaar de gasprijs daalt. Dan zit je met 1,4928 misschien juist wel hoog. Een nobrainer zou ik het niet willen noemen.
ManiacsHouse schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 07:51:
[...]

Voor een jaar is het. En moe(s)t voor 1 september beslissen. 1 oktober eindigt mijn contract. Mocht er de komende 2 weken nog iets interessants komen kan ik altijd nog annuleren. Echter verwacht ik met Trump die weer de kolder in zijn kop heeft voorlopig geen geweldige prijzen.
Als het volgend jaar weer lager wordt, ben je wel al de winter voorbij, waar het meeste verbruik zit.
Voor de winter verwacht ik eigenlijk niet dat de gasprijs nog (flink) zal dalen.
En volgend jaar kun je dan weer een nieuw contract afsluiten voor de volgende winter.

Maar of dit contract zonder bonus met laag tarief beter is dan een contract met hoge bonus en hoger tarief, hangt af van je verbruik.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-09 23:40
fredkroket schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 00:06:
[...]

Ik weet dat er dan zeket wat te winnen kan zijn, echter zie ik het zo;

- de goedkope uren zijn vaak overdag --> echter is de auto dan niet thuis. Als ik thuiswerk neemt de vrouw de auto mee. De benzine auto is duurder, dus die laten we zo veel als mogelijk staan.
- in de winter is de stroom veelal duur en dan gebruik je juist meer stroom (warmtepomp, auto minder efficient, vloerverwarming badkamer).

Ik heb op jeroen.nl een analyse ingeladen van mijn verbruik en daar komt ook naar voren dat met het afgelopen gebruik een vast contract sowieso beter was. Uiteraard kan ik dan een beetje gaan sturen met verbruik, maar bepaald comfort in huis moet daar sowieso niet onder lijden.
Goede afweging en ik zit er net zo in. Sturen met een warmtepomp vind ik ook een onzinnig iets. Ik heb nu geen EV en ben ook voor vast gegaan, maar als ik wel een EV had dan was ik misschien wel weer voor dynamisch gegaan. Ook omdat ik de verwachting heb dat de stroomprijzen wel weer gaan dalen en je dan met dynamisch als eerste profiteert.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 10:20:
[...]

[...]

Als het volgend jaar weer lager wordt, ben je wel al de winter voorbij, waar het meeste verbruik zit.
Voor de winter verwacht ik eigenlijk niet dat de gasprijs nog (flink) zal dalen.
En volgend jaar kun je dan weer een nieuw contract afsluiten voor de volgende winter.

Maar of dit contract zonder bonus met laag tarief beter is dan een contract met hoge bonus en hoger tarief, hangt af van je verbruik.
Precies dit.

Gisteren voor mijn moeder maar Energiek gas afgesloten (nu alweer fractie duurder). Het stookseizoen begint in oktober en ik verwacht ook niet dat gas deze winter nog echt flink omlaag gaat. Na mei boeit niet meer vanwege laag gebruik. Ken Energiek alleen niet, maar zit blijkbaar wel een grote Belgische partij achter. Vind geen bonus maar alleen lagere tarieven dan wel zo handig, hoef je alleen je maandbedrag goed in te stellen en geen ander verlies mocht het toch een EnergieFlex worden.

Daarnaast stroom los gekoppeld voor weer wel een hoge bonus. Compenseert daar weer een beetje. En twee contracten is ook tweemaal cashback. Binnenkort ook airco's, scheelt weer gas en meer eigen gebruik stroom.

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 03:17
Vorige week eneco 1 jaar afgesloten, maar zie vandaag in de vergelijker opeens super goede tarieven van EnergieDirect. Veel lagere welkomstbonus waardoor hij wel iets duurder wordt dan Eneco, maar als ik qua verbruik hoger uitkom dan is het stuk minde risico.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Badname2 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:31:
Vorige week eneco 1 jaar afgesloten, maar zie vandaag in de vergelijker opeens super goede tarieven van EnergieDirect. Veel lagere welkomstbonus waardoor hij wel iets duurder wordt dan Eneco, maar als ik qua verbruik hoger uitkom dan is het stuk minde risico.
Met hoeveel verbruik reken jij?
Waarop is dit verbruik gebaseerd?
Waarom zou je een hoger verbruik hebben? (aanname, strenge winter, veel gas?)?

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:40

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Drie jaar vast is weer beschikbaar bij VEH, zojuist maar afgesloten. 700 euro per jaar.

Dit is mij situatie:

Jaarverbruik: Normaal: 1875, Dal: 2055

Teruglevering: Normaal 2782, Dal: 1153

Vanavond eens in verdiepen of het de juiste keuze is, annuleren kan altijd nog.

• FlashBang
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38

FlashBang

Hoi.

Klopt het dat Budget Thuis 1 jaar via VEH alleen maar per 1 januari 2027 of later kan ingaan? De jaar dropdown heeft geen 2026 staan, ondanks dat ik gewoon contractvrij ben (Energiek modelcontract). Gezien Energiek per 1 oktober stevig omhoog gaat wil ik eigenlijk eerder over.

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 21:18
FlashBang schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:39:
Klopt het dat Budget Thuis 1 jaar via VEH alleen maar per 1 januari 2027 of later kan ingaan? De jaar dropdown heeft geen 2026 staan, ondanks dat ik gewoon contractvrij ben (Energiek modelcontract). Gezien Energiek per 1 oktober stevig omhoog gaat wil ik eigenlijk eerder over.
Enkel nog vaste contracten beschikbaar vanaf 2027
Er is nog een beperkt aantal vaste contracten beschikbaar. Maar let op: 1 januari 2027 is de vroegst mogelijke startdatum.

Systeembeheerkosten, overheidsheffingen en vermindering energiebelasting zijn van 2026. De hoogte hiervan kan in 2027 veranderen.

• Boom
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 09:36
Fijn het VEH aanbod weer terug te zien. Brengt mij toch nog op een paar overwegingen.
Situatie: 2700kWh/jaar elektra, 800 m3/jaar gas. Zonnepanelen 2600-3000kWh/jaar teruglevering.
Contract loopt tot 6 november 2026. Huidige tarieven 1,13 m3/gas, 27ct/kWh piek 23ct/kWh dal.

Inmiddels heb ik drie airco binnenunits hangen aan mijn buitenunit. Kunnen ook verwarmen. Voor een maand als september/oktober en februari/maart/april m.i. toch interessante overweging om zo minder gas te verbruiken. Dit jaar sowieso nog in verband met saldering (bij mij effectief dus tot 6 november?).

Mijn 'glazen bol' ziet komende jaren alleen maar onzekerheid en ik verwacht geen verbeteringen voor in ieder geval de elektriciteit. Ik neig naar extra zekerheid.

In overweging:
  • VEH Budget Thuis 1 jaar gas + elektra
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + VEH Budget Thuis 1 jaar gas
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + Energiek 1 jaar gas
  • Variabel/Modelcontract bij een aanbieder en in maart hopen op een beter aanbod
Brengt daarmee sowieso de vraag naar voren: mensen met ervaring om via de VEH actie gas en elektra los af te sluiten met verschillende looptijden?

[ Voor 4% gewijzigd door Boom op 01-09-2026 18:42 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Boom schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:
Fijn het VEH aanbod weer terug te zien. Brengt mij toch nog op een paar overwegingen.
Situatie: 2700kWh/jaar elektra, 800 m3/jaar gas. Zonnepanelen 2600-3000kWh/jaar teruglevering.
Contract loopt tot 6 november 2026. Huidige tarieven 1,13 m3/gas, 27ct/kWh piek 23ct/kWh dal.

Inmiddels heb ik drie airco binnenunits hangen aan mijn buitenunit. Kunnen ook verwarmen. Voor een maand als september/oktober en februari/maart/april m.i. toch interessante overweging om zo minder gas te verbruiken. Dit jaar sowieso nog in verband met saldering (bij mij effectief dus tot 6 november?).

Mijn 'glazen bol' ziet komende jaren alleen maar onzekerheid en ik verwacht geen verbeteringen voor in ieder geval de elektriciteit. Ik neig naar extra zekerheid.

In overweging:
  • VEH Budget Thuis 1 jaar gas + elektra
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + VEH Budget Thuis 1 jaar gas
  • VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + Energiek 1 jaar gas
  • Variabel/Modelcontract bij een aanbieder en in maart hopen op een beter aanbod
Brengt daarmee sowieso de vraag naar voren: mensen met ervaring om via de VEH actie gas en elektra los af te sluiten met verschillende looptijden?
Ik heb het een keer meegemaakt, we hadden gas van een ander en wilden stroom van Budget Energie. Gas ook overgenomen, omdat ze volgens hen altijd gas en stroom combineren. Was een drama om terug te draaien. Wees gewaarschuwd.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Boom schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:41:

Gas bij Budget Thuis via VEH en elektra elders ging hier in ieder geval probleemloos.

• Just smile
Blij dat de VEH aanbieding er weer is. Een aantal maanden geleden die van Innova gas gebruikt en nu 3 jaar stroom. Dynamisch een kans gegeven in augustus, maar een gemiddelde afnameprijs van € 0,31644 terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken zorgt ervoor dat ik die 0,24903 (0,13818 excl. btw) voor 3 jaar accepteer.

Afgelopen weken bezig met een vergelijkingstool te maken, die kwam nu goed van pas :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDMo_Y7zZgQ0ba-cKvHy40uMY54=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8d6BiQsSyAVe7aCS1xwACV3w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRltms6f_Ywghy8FzHiZ1Weeebo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cIY1BNbbXe0mxZ2rRmHNBJNC.png?f=fotoalbum_tile

• Truus01
Just smile schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:53:
Blij dat de VEH aanbieding er weer is. Een aantal maanden geleden die van Innova gas gebruikt en nu 3 jaar stroom. Dynamisch een kans gegeven in augustus, maar een gemiddelde afnameprijs van € 0,31644 terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken zorgt ervoor dat ik die 0,24903 (0,13818 excl. btw) voor 3 jaar accepteer.

Afgelopen weken bezig met een vergelijkingstool te maken, die kwam nu goed van pas :).
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu denk ik dat € 0,31644 niet representatief zal zijn voor de prijs voor de komende 3 jaar, maar die € 0,24903 is wel echt een stuk lager, ja. En de lage vaste leveringskosten, die doen ook veel goed.
Maarre, "terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken", ik hoop dat dat een fotuje is, want dat is juist niet zo slim. Je moet overdag, tijdens de zonuren, juist zo veel mogelijk verbruiken en 's avonds zo min mogelijk...
Maar dan nog ben ik van mening dat dynamisch alleen uitkan als je ook echt substantieel verbruik kunt verplaatsen. Dus niet de wasmachine overdag laden, maar je EV of accu. En dan die accu 's avonds kunnen gebruiken.

• Truus01
Overigens wel apart dat het niet meer over de rest van 2026 af te sluiten is, maar wel vanaf 2027.
Hardop redenerend denk ik dan 'daar zit iets achter'. Ze kunnen dat dus niet meer inkopen voor die prijs voor 2026, maar denken dat het voor 2027 en later wel in te kopen is. Dus lijkt mij dat zij denken dat de prijzen toch weer gaan dalen.
Maar ja, zij hebben die glazen bol ook niet.

• Just smile
Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:19:
[...]

Nu denk ik dat € 0,31644 niet representatief zal zijn voor de prijs voor de komende 3 jaar, maar die € 0,24903 is wel echt een stuk lager, ja. En de lage vaste leveringskosten, die doen ook veel goed.
Maarre, "terwijl we ons best doen om overdag zo min mogelijk te verbruiken", ik hoop dat dat een fotuje is, want dat is juist niet zo slim. Je moet overdag, tijdens de zonuren, juist zo veel mogelijk verbruiken en 's avonds zo min mogelijk...
Maar dan nog ben ik van mening dat dynamisch alleen uitkan als je ook echt substantieel verbruik kunt verplaatsen. Dus niet de wasmachine overdag laden, maar je EV of accu. En dan die accu 's avonds kunnen gebruiken.
Dat was inderdaad een foutje, scherp. We proberen overdag de wasmachine, droger, vaatwasser etc. aan te zetten. Geen EV, geen thuisbatterij (komt er voorlopig ook niet).

Zoals ChatGPT het samenvat:
Mijn conclusie wordt daardoor: ik vind deze VEH/Budget-deal echt sterk. Voor mij zou de belangrijkste reden zijn dat je pas spijt krijgt van vastzetten als dynamische prijzen gedurende een behoorlijk deel van 2027–2029 meer dan ongeveer een derde lager uitvallen dan het prijsniveau waarop jouw simulatie is gebaseerd.
En zelfs dan moet het verschil eerst groot genoeg zijn om betekenisvol te worden. Bij bijvoorbeeld −40% praat je op basis van deze eenvoudige extrapolatie maar over ongeveer €48 per jaar voordeel voor Zonneplan.
Ik zou in jouw situatie waarschijnlijk voor Budget 3 jaar vast kiezen. Het neerwaartse risico van die keuze lijkt relatief klein, terwijl je het risico van forse prijsstijgingen volledig wegneemt.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-09 23:51
Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:19:
[...]Ze kunnen dat dus niet meer inkopen voor die prijs voor 2026, maar denken dat het voor 2027 en later wel in te kopen is. Dus lijkt mij dat zij denken dat de prijzen toch weer gaan dalen.
Dit lijkt iedereen te denken.. redelijk wat aanbieders die bij 3 jaar vast lagere prijzen rekenen per m3 gas dan bij 1 jaar vast.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Truus01 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:21:
Overigens wel apart dat het niet meer over de rest van 2026 af te sluiten is, maar wel vanaf 2027.
Hardop redenerend denk ik dan 'daar zit iets achter'. Ze kunnen dat dus niet meer inkopen voor die prijs voor 2026, maar denken dat het voor 2027 en later wel in te kopen is. Dus lijkt mij dat zij denken dat de prijzen toch weer gaan dalen.
Waarom zouden ze moeten denken / glazen bollen wat de prijs gaat doen? Ze kopen toch gewoon futures in? En de futures staan aanmerkelijk lager naar mate je voor de langere termijn inkoopt.

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 10:22
Hier gisteren 2 jaar afgesloten bij Univé via Greenchoice.
Voor mij zonder zonnepanelen de goedkoopste kwh prijs (rond de 25ct gemiddeld) zonder allerlei eenmalige bonusconstructies waar ik niet op zit te wachten. Nog even getwijfeld om voor een paar euro verschil 1 jaar af te sluiten maar nu hebben we hier even 2 jaar geen omkijken naar. Scheelt me volgend jaar weer tijd (=geld) en kopzorgen.
edit: Vergeleken met de VEH Budget Energie kwam ik door de lagere kwh prijs voor ons verbruik lager uit, anders was dat een goede optie geweest omdat ze daar amper vast tarief rekenen.

[ Voor 18% gewijzigd door Lord_Dain op 02-09-2026 10:00 ]

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:16
Ook ik zit met een aflopend 3 jarig Greenchoice contract, echter pas per 11 mei 2027. Wél krijg ik van Greenchoice nu al verlengingsmails met een Zon&Wind Voordeeluren contract, maar ik zie er maar weinig voordelen in al mijn onkunde. Per 1 januari vervalt sowieso de salderingsregeling, ookal loopt mijn contract door tot 11 mei, dus wat kan ik nu het beste doen?

Ik constateer dat bij verlenging / uittreden salderingsregeling ik behoorlijk meer ga betalen, van 45eu pm naar 120eu pm.

En dan, ga ik naar een dynamisch contract icm thuisbatterij, Frank handel software, elektrische auto en 20 zonnepanelen of blijf ik juist op een vast contract en moet ik die thuisbatterij helemaal niet aanschaffen? Een schatting bij Frank toont mij een maandbedrag van -30eu pm.

Heel graag jullie advies voor de korte en lange termijn 🙏🏻

• Boom
  • Laatst online: 11-09 09:36
Bedankt voor alle eerdere reacties. Het is de variant 'VEH Budget Thuis 3 jaar elektra + Energiek 1 jaar gas' geworden. Nu de komende 14 dagen maar eens kijken of er nog wat beters voorbij komt maar ik acht die kans inmiddels zeer klein.
Voor gas 'blij' om direct in november over te kunnen stappen zodat ik niet overgeleverd wordt aan een variabel tarief van UnitedConsumers. Voor elektriciteit maak ik nog dankbaar gebruik van saldering tot 31/12 bij UC waarmee een eventueel hoger tarief voor november/december geen pijn gaat doen omdat ik over het jaar genomen meer opwek dan gebruik.

• Truus01
r0bb schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:48:
Ook ik zit met een aflopend 3 jarig Greenchoice contract, echter pas per 11 mei 2027. Wél krijg ik van Greenchoice nu al verlengingsmails met een Zon&Wind Voordeeluren contract, maar ik zie er maar weinig voordelen in al mijn onkunde. Per 1 januari vervalt sowieso de salderingsregeling, ookal loopt mijn contract door tot 11 mei, dus wat kan ik nu het beste doen?

Ik constateer dat bij verlenging / uittreden salderingsregeling ik behoorlijk meer ga betalen, van 45eu pm naar 120eu pm.

En dan, ga ik naar een dynamisch contract icm thuisbatterij, Frank handel software, elektrische auto en 20 zonnepanelen of blijf ik juist op een vast contract en moet ik die thuisbatterij helemaal niet aanschaffen? Een schatting bij Frank toont mij een maandbedrag van -30eu pm.

Heel graag jullie advies voor de korte en lange termijn 🙏🏻
Wat is je situatie nu? Heb je al zonnepanelen? Is die EV een reële optie?
Wat is je verbruik, wat is je teruglevering.

Zeer waarschijnlijk is voor nu het advies om te blijven zitten. Zie ook Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten
Dan heb je dus nog even en weten we hoe de regels (en de wereld) echt uitpakken in 2027 en kunnen we dan weer op zoek naar iets nieuws.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:16
Truus01 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:27:
[...]

Wat is je situatie nu? Heb je al zonnepanelen? Is die EV een reële optie?
Wat is je verbruik, wat is je teruglevering.

Zeer waarschijnlijk is voor nu het advies om te blijven zitten. Zie ook Einde van het Greenchoice contract zonder terugleverkosten
Dan heb je dus nog even en weten we hoe de regels (en de wereld) echt uitpakken in 2027 en kunnen we dan weer op zoek naar iets nieuws.
Dank voor de link naar het Greenchoice topic, vanavond even doorspitten.

Mn huidige situatie is 20 zonnepanelen oost/west en een EV auto. Thuisbatterij in overweging.

Verbruik 6000, Teruglevering 4000.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:36
dutchnltweaker schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ja zie het ook, snap de logica niet echt. Bij vattenval afgesloten dit weekend en daar is het sinds maandag van 1,50 naar 1,54 gegaan. Dan zou je toch denken dat het ook goedkoper wordt?
Blij dat ik de keus klein maandje geleden hebt gemaakt om niet te wachten. Ga vanaf vandaag bij vattenfal 1,49 per kuub betalen en 26 cent per kwh. Betaalde tot vandaag 1,22 per kuub en 24 cent per kwh. Weet niet of het de beste keuze was, maar de prijzen zijn nu wel een stuk hoger voor 1 jaar. Hoe kan het dat elektra ook zo mee gestegen is?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

dutchnltweaker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:10:
[...]

Blij dat ik de keus klein maandje geleden hebt gemaakt om niet te wachten. Ga vanaf vandaag bij vattenfal 1,49 per kuub betalen en 26 cent per kwh. Betaalde tot vandaag 1,22 per kuub en 24 cent per kwh. Weet niet of het de beste keuze was, maar de prijzen zijn nu wel een stuk hoger voor 1 jaar. Hoe kan het dat elektra ook zo mee gestegen is?
En vaste kosten per maand?

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:43
Mijn vaste contract (1 jaar bij Energie Direct) is nu 2 weken afgelopen (per 18-08-2026). Door de onrust in het Midden-Oosten nog geen nieuw contract afgesloten (achteraf beter wel kunnen doen). Ik sta nu dus op een variabel contract bi Energie Direct.

Wat is wijsheid? De gasprijzen fluctueren (of nou ja, stijgen eigenlijk alleen maar) bij iedere kogel die wordt afgevuurd. Helaas heb ik geen glazen bol, maar natuurlijk hoop je dat de gasprijzen weer wat gaan zakken. Maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is, met ook een winter in aankomst.

Ik heb het aanbod van VEH ook op zak, maar deze gaat pas per 01-01-2027 in. Dat zou betekenen dat ik nog tot die tijd op mijn variabele contract zou blijven. De tarieven van het VEH-aanbod zijn wel heel scherp, beter vind je eigenlijk niet momenteel. Maarja, die 4 maanden...

Ik kan ook nu via een prijsvergelijker de goedkoopste van dit moment afsluiten, maar dat scheelt op jaarbasis zo'n €200,- in vergelijking met het VEH-aanbod. Of gooi ik die €200,- praktisch al weg doordat ik nu op een variabel contract zit?

:?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
J-East schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:08:
Mijn vaste contract (1 jaar bij Energie Direct) is nu 2 weken afgelopen (per 18-08-2026). Door de onrust in het Midden-Oosten nog geen nieuw contract afgesloten (achteraf beter wel kunnen doen). Ik sta nu dus op een variabel contract bi Energie Direct.

Wat is wijsheid? De gasprijzen fluctueren (of nou ja, stijgen eigenlijk alleen maar) bij iedere kogel die wordt afgevuurd. Helaas heb ik geen glazen bol, maar natuurlijk hoop je dat de gasprijzen weer wat gaan zakken. Maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is, met ook een winter in aankomst.

Ik heb het aanbod van VEH ook op zak, maar deze gaat pas per 01-01-2027 in. Dat zou betekenen dat ik nog tot die tijd op mijn variabele contract zou blijven. De tarieven van het VEH-aanbod zijn wel heel scherp, beter vind je eigenlijk niet momenteel. Maarja, die 4 maanden...

Ik kan ook nu via een prijsvergelijker de goedkoopste van dit moment afsluiten, maar dat scheelt op jaarbasis zo'n €200,- in vergelijking met het VEH-aanbod. Of gooi ik die €200,- praktisch al weg doordat ik nu op een variabel contract zit?

Waarom pas per 1 januari? Als je nu op variabel zit moet dat toch eerder kunnen. Wellicht datum niet goed ingesteld bij VEH?

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
dutchnltweaker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:10:
[...]

Hoe kan het dat elektra ook zo mee gestegen is?
Omdat alles teruggerekend wordt naar een KWH ook de M3 gas...
De gas prijs bepaald dus de KWH prijs en niet (of in veel mindere mate) de (semi-gratis-komt-nog-veel-meer-van) wind en zonne energie.
De hogere KwH prijs die wij als consument betalen = "koren op de molen" van de energie boeren met wind en zonne parken

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:30
dutchgio schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:11:
[...]

Waarom pas per 1 januari? Als je nu op variabel zit moet dat toch eerder kunnen. Wellicht datum niet goed ingesteld bij VEH?
Omdat het VEH aanbod enkel nog is af te sluiten vanaf startdatum in 2027.

• Truus01
J-East schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:08:

Ik ben bang dat het niet gaat, omdat die contracten specifiek per 1-1-2027 zijn, maar je zou eens kunnen bellen en vragen of het echt niet eerder kan.

Verder zijn meestal de dure wintermaanden vanaf januari. Als je je verbruik terug kunt zoeken, zou je eens kunnen kijken wat je de komende maanden met je variabel contract kwijt. Ik denk dat je alsnog winst hebt.

En eventueel in de tussentijd blijven kijken voor het goedkoopste variabele contract, zodat je de 'schade' tot 1-1-2027 zoveel mogelijk kunt beperken.

• dutchnltweaker
Zelfde of paar cent goedkoper, behalve voor gas blijkbaar 2 tientjes hoger netbeheerkosten op jaarbasis even op verkeken. Is dat heel erg?

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

dutchnltweaker schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:08:
[...]

Zelfde of paar cent goedkoper, behalve voor gas blijkbaar 2 tientjes hoger netbeheerkosten op jaarbasis even op verkeken. Is dat heel erg?
Nee, je bent gewoon 2 tientjes duurder per jaar uit. ;)

• dutchnltweaker
PeepPeepPeep schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:27:
[...]

Nee, je bent gewoon 2 tientjes duurder per jaar uit. ;)
Alleen met de cashback die ik terug krijg ben ik weer goedkoper. Ach volgend jaar kijk ik wat eerder dan een maand van te voren :)

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 03:17
True schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:33:
[...]

Met hoeveel verbruik reken jij?
Waarop is dit verbruik gebaseerd?
Waarom zou je een hoger verbruik hebben? (aanname, strenge winter, veel gas?)?
6000kwh, wat vooral van onze 2 EVs komt. Door werk kan soms EV gebruik enorm veranderen.

[ Voor 12% gewijzigd door Badname2 op 02-09-2026 22:43 ]

• Joch
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 16:49
Wat is wijsheid. Per 9-10 loopt ons vaste energiecontract af. Dus ik wilde een nieuw contract afsluiten maar zie dat tarieven tussen 1 jaar of langer nauwelijks verschillen en dat de prijs toch wel gestegen is. We verbruiken 1500 kwh stroom en 670 m3 gas per jaar.

Wat is verstandig om af te sluiten?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Joch schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:
Wat is wijsheid. Per 9-10 loopt ons vaste energiecontract af. Dus ik wilde een nieuw contract afsluiten maar zie dat tarieven tussen 1 jaar of langer nauwelijks verschillen en dat de prijs toch wel gestegen is. We verbruiken 1500 kwh stroom en 670 m3 gas per jaar.

Dat kan ik je over 3 jaar vertellen. Maar voor nu: "Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.".

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:38

fxs81

Julianadorp

Hier gisteren de knoop doorgehakt en per 1 november gaan we naar een dynamisch contract voor stroom en gas bij Powerpeers. Altijd vast gehad en meestal ieder jaar overgestapt ivm welkomstbonussen. Nu trouwens ook weer, 330 euro welkomstbonus. I.c.m 2 plugin batterijen, slim dynamisch laden van homewizard en home assistant die mijn zonnepaneelomvormer terug kan schroeven op de dagen dat terugleveren geld gaat kosten zou dit voor mij de beste optie zijn. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, vooral in de komende donkere maanden, ik verwarm vrijwel enkel electrisch (beneden airco en boven met convector kachels als het echt koud is) en gebruik de cv alleen in extreme gevallen. Qua verbruik haal ik de 300 kuub per jaar niet eens dus daar zal het verschil niet in zitten.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Truus01
Joch schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:

Wat komt er voor jou bij de vergelijkers uit?

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 10:49
11-1-27 loopt mijn huidige contract bij Eneco af. Ik heb het op een best wel gunstig moment afgesloten, zo blijkt. Ik heb een oud huis, geen zonnepanelen, verbruik is bijna 1000m3 en 1700KWh (best knap voor 1 persoon). Elektra is zo hoog omdat ik elektrisch bij verwarm en mijn huis echt ongelofelijk koud is.

Enfin, alles wat ik nu zie qua aanbiedingen is een orde van grootte duurder dan wat ik had (uiteraard). Ik kende de VEH collectiviteit nog niet en ik heb me onlangs pas ingeschreven. De volgende veiling is helaas pas eind november. Zal ik dat afwachten of kan ik beter nu een contract afsluiten voordat het nóg duurder wordt?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@phaas Je kan je ook nog snel bij de consumentenbond collectiviteit inschrijven, die komen deze maand nog met een aanbod.

Maar wat wijs is, is een flinke gok. De prijzen pieken nu hoger dan ooit dit jaar. Of dat weer inkakt nadat Hormuz toch open gaat, of dat het verder escaleert kan niemand voorspellen lijkt me.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
phaas schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:34:
11-1-27 loopt mijn huidige contract bij Eneco af. Ik heb het op een best wel gunstig moment afgesloten, zo blijkt. Ik heb een oud huis, geen zonnepanelen, verbruik is bijna 1000m3 en 1700KWh (best knap voor 1 persoon). Elektra is zo hoog omdat ik elektrisch bij verwarm en mijn huis echt ongelofelijk koud is.

Enfin, alles wat ik nu zie qua aanbiedingen is een orde van grootte duurder dan wat ik had (uiteraard). Ik kende de VEH collectiviteit nog niet en ik heb me onlangs pas ingeschreven. De volgende veiling is helaas pas eind november. Zal ik dat afwachten of kan ik beter nu een contract afsluiten voordat het nóg duurder wordt?
11-1-27? Je bedoelt 11-1-26?

Je kan altijd een contract afsluiten, je hebt 14 dagen bedenktijd.

• Truus01
Novax schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:47:
[...]

Je kan altijd een contract afsluiten, je hebt 14 dagen bedenktijd.
Ik dacht al 11-1-2027 of 1-11-2026...
@phaas
In geval van het laatste is het misschien goed om het VEH/BE 1-jarig contract af te sluiten, als/zodra dat nog kan.
En in van het eerste, dus in januari 2027, kan dat ook het beste zijn, of afwachten wat er eind dit jaar/begin volgend jaar beschikbaar is.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:00
phaas schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:34:

Ik gebruik met met jaren 80 woning met 4 personen iets minder gas dan jij dus dat moet naast je elektra ook omlaag kunnen. Kun je niet beter investeren in isoleren? Dat levert elk jaar een besparing op. Zeker met de gasprijzen die alleen maar hoger worden.

• phaas
Novax schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:47:
[...]
Nee echt 11 januari 2027. Dus ik heb nog best tijd om te wachten en inderdaad, niemand weet natuurlijk wat er straks gaat gebeuren.
jongetje schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:07:
[...]

Ik gebruik met met jaren 80 woning met 4 personen iets minder gas dan jij dus dat moet naast je elektra ook omlaag kunnen. Kun je niet beter investeren in isoleren? Dat levert elk jaar een besparing op. Zeker met de gasprijzen die alleen maar hoger worden.
Mijn huis ('56) heeft wel spouwmuurisolatie, HR++-glas in de woonkamer en dubbelglas in de rest van het huis. Ik gok dat nog steeds het niet geisoleerde dak dan het grootste probleem is. In de winter probeer ik al zoveel mogelijk in de woonkamer te 'kamperen', maar ik ben overdag thuis en mijn huis is gewoon extreem koud (zelfs in de zomer met 34º buiten, is het binnen nog steeds 23º).

• SKW
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 17:15

SKW

Hoi allemaal,

Ik ben momenteel aan het kijken naar een nieuwe energieleverancier en ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips. Ik heb een volledig elektrische woning, 20 zonnepanelen en een elektrische auto. Hieronder deel ik mijn verbruik en teruglevering van 2025.

Welke energieleveranciers raden jullie aan en waar moet ik vooral op letten bij het overstappen?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJP1ZLGBCxto-FO6hMpzCg8rf0o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kFUloPNo23CGifPogfNq0MsF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3Wml41YZHPYRu96abdz0O7sRvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f1cBDAulPQROXqFyYWIKTCTW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door SKW op 07-09-2026 14:51 ]

• ILCILA
  • Laatst online: 09:15
Na de topicstart gelezen te hebben toch even een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom. We gaan verhuizen :Y) Van een bestande (25-jaar-oude) 2-1 kap naar een iets ruimere 2-1 kap nieuwbouw (BENG2=0), 10 panelen.

Situatie

Contract bij Eneco voor huidige loopt af op 8 oktober en heeft een verbruik als volgt. We hebben een voorstel gekregen van Eneco voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
Tarief was:Tarief wordt:
Stroom laag tarief1.914 kWh€ 0,248€ 0,368
Stroom hoog tarief2.646 kWh€ 0,232€ 0,303
Gas1.395 m³€ 1,214€ 1,612
  • We krijgen de sleutel van onze nieuwe woning circa 1 december.
  • De overdracht van onze huidige woning is 14 januari.
Waar doen we slim aan? Variabel contact aangaan en per 14 januari opzeggen? Jaarcontract aangaan en meenemen naar nieuwbouwhuis? Dynamisch? Ik heb werkelijk geen idee in deze specifieke situatie.

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:36
ILCILA schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:26:
Na de topicstart gelezen te hebben toch even een vraagstuk waar ik niet helemaal uitkom. We gaan verhuizen :Y) Van een bestande (25-jaar-oude) 2-1 kap naar een iets ruimere 2-1 kap nieuwbouw (BENG2=0), 10 panelen.
Uit BENG2=0 concludeer ik dat de nieuwe woning gasloos is?
Dan goed opletten bij een eventueel nieuw contract wat er gebeurt als je gasloos gaat.
Misschien krijg je een boete of krijg je geen bonus (meer).
Ik ga binnenkort gasloos (woning ge-upgrade) en heb nu tijdelijk een variabel contract (nog met gas) omdat ik mijn vaste contract heb laten aflopen (en met opzet niet heb verlengt).
Tegen het einde van het jaar sluit ik een nieuw contract af (zonder gas) al of niet met dynamische tarieven. Je kunt dus ook (net als ik) even niets doen, tijdelijk op een variabel contract blijven en later kiezen.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:56
@ILCILA Mischien heb ik iets gemist, of zit ik er helemaal naast?

Je dal tarief per kWh is duurder dan de hoog tarief per kWh?

Vreemde gewaarwording.

Persoonlijk zit ik te wachten wat mijn tariefen gaan worden, per 31 oktober is mijn huidige 3 jarig stroomcontract afgelopen. Gelukkig net op tijd geweest, want geen terug leverkosten van mijn teveel geproduceerde zonnestroom

• ILCILA
  • Laatst online: 09:15
@dinandus excuus dit had andersom moeten zijn 👍🏻

• jongetje
dinandus schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:43:
@ILCILA Mischien heb ik iets gemist, of zit ik er helemaal naast?

Je dal tarief per kWh is duurder dan de hoog tarief per kWh?

Vreemde gewaarwording.
Juist omdat energie overdag vaak goedkoper is dan in de nacht, zie je dit wel bij een aantal leveranciers gebeuren. Eigenlijk is normaal en dal tarief iets uit het verleden en snap ook niet dat het überhaupt nog bestaat. Logischer zou enkel tarief en dynamisch zijn. En met een vast contact misschien 3 tijdvakken per dag.

• dinandus
@jongetje Je doelt op iets als bij Vattenfall, TijdPrijs Trend contract?

https://www.vattenfall.nl/energie/tijdprijs/tijdprijs-trend/

Zit ook naast de 3 tijdvakken per dag ook nog een seizoens verschil in, eigenlijk heb je dan een 6 tal verschillende tarief vakken?

Ik overweeg zelf om hier dit als volgende contract te nemen, als mijn huidige afloopt.

• Truus01
dinandus schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:23:
@jongetje Je doelt op iets als bij Vattenfall, TijdPrijs Trend contract?

https://www.vattenfall.nl/energie/tijdprijs/tijdprijs-trend/

Zit ook naast de 3 tijdvakken per dag ook nog een seizoens verschil in, eigenlijk heb je dan een 6 tal verschillende tarief vakken?

Ik overweeg zelf om hier dit als volgende contract te nemen, als mijn huidige afloopt.
GreenChoice had als eerste dal en normaal omgedraaid. En die hebben nu ook iets met nog meer tijdvakken en seizoenen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het begint langzaamaan toch wel erg oninteressant te worden om nu nog wat af te sluiten qua gascontract. Voorbeeld van Engie: €1,70 per m3 + €125 bonus (maakt niet uit hoeveel er wordt gestookt).

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

THE_BASE schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:48:
Het begint langzaamaan toch wel erg oninteressant te worden om nu nog wat af te sluiten qua gascontract. Voorbeeld van Engie: €1,70 per m3 + €125 bonus (maakt niet uit hoeveel er wordt gestookt).
Als je er nu pas over nadenkt om te switchen ben je eigenlijk te laat wat een gascontract betreft.
De gasprijzen gaan de komende weken vermoedelijk (nog) sneller stijgen.
Een echte daling is pas na het stookseizoen te verwachten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:56
Eind deze week of begin volgende week zal Engie wel weer een bonus van 207 euro gaan bieden voor gas. Deden ze vorige week ook.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

BrammT

The one and only!

Tjonge, wat is het toch lastig om een goede keuze te maken. Ergens in de komende 4 weken moeten wij de overstap gaan maken naar een nieuw contract. We zitten nu tijdelijk gestald bij BudgetEnergie voor de afgelopen 11 maanden. Verhaal: Sinds 2 jaar een nieuw (= oud) huis dat hevig in verbouwing staat/stond. Op dat moment was dat een redelijk goede deal, maar nu wil ik er toch iets beter over na denken.

Situatie:
Woning welke naar +- 2026 normen verbouwd is qua isolatie (Triple glas, 20 cm pir onder de vloer, 29 cm houtvezel in het dak, spouwmuur gevuld (6.5cm), huis wordt nog in gepakt met 14 cm houtvezel ad buitenkant, aanbouw/achterbouw muren gevuld met 25 cm houtvezel). En, niet onbelangrijk: Onze warmtepomp komt over ca. 2 weken eindelijk. De hele woning is v.v. vloerverwarming en daarnaast stoken/koelen we nog met 5 airco's op andere vertrekken/bijgebouwen.

We hebben nu 18 v/d 28 zonnepanelen geplaatst. Het betreffen allemaal 460 Wp panelen.
8 stuks liggen op Zuid
10 stuks liggen op Oost
10 volgen binnenkort nog op West

We hebben de komende jaren vrees ik geen budget voor een thuisaccu, vanwege de eerder genoemde verbouwing.... :+ Het betreft dus een behoorlijke woning, maar wel met een relatief kleine warmte/koelingsbehoefte. (Bovenstaande dus even om een beeld te scheppen)

Wel hebben we daarnaast twee auto's die nu nog aan de granny lader staan, maar binnenkort ook een laadpaal/laadpalen gaan krijgen.
1 x hybride (Volvo V60, ca. 10.5 kWh)
1 x vol-elektrisch (Peugeot E-208 , ca. 50 kWh)

Nu hebben we slechts een klein deel van de woning in gebruik op dit moment. We hebben namelijk een stukje verbouwd tot tijdelijk verblijf, terwijl de woning steeds verder afgebouwd wordt. We hopen er met ca. 6 maanden echt in te trekken, alhoewel de woning dan nog niet af zal zijn. Dat maakt het inschatten van de energiebehoefte wat lastig. De afgelopen maanden heb ik wel al iets kunnen monitoren met de P1 meter.

Augustus: 604 kWh opname, 530 kWh teruglevering
September t/m nu: 225 kWh opname, 98 kWh teruglevering* -> Let op, incomplete maand.
Juli: 524 kWh opname, 681 kWh teruglevering
Juni: 801 kWh opname, 202 kWh teruglevering* -> Let op hier zijn ergens in de maand, schat zo in de laatste 10 dagen de zonnepanelen weer op het dak gekomen. Deze maand is dus niet zuiver.

Maar: Het zegt allemaal niet zoveel.... Het historisch verbruik zegt niets, terwijl we amper/geen inzicht hebben op toekomstig verbruik. En dan zitten we nog met het salderen verhaaltje.

Nu had ik me een poos geleden al wel ingeschreven op de aanbieding van VEH, maar helaas heb ik die ronde nu net gemist... Kwestie van tijd/prioriteit... Helaas...

Ik kan via hen nog wel het volgende aanbod nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAkJ8f64tmESSY7X6RbIdwGkXKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQWRJA6gvmNguHL3lRPMAoOx.png?f=fotoalbum_large Mijn opgave daarin is de volgende schatting:
Verbruik 8000 kWh / jaar
Verbruik (dal) 2000 kWh / jaar
Teruglevering 5000 kWh / jaar
Teruglevering (dal) 1000 kWh / jaar

Ik moet zeggen: Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Klinkt dit als een enigszins goede deal gezien de te verwachten omstandigheden? Of heb ik de omstandigheden totaal verkeerd ingeschat? Iemand die hierin een goede bron van ervaring heeft? :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• phaas
dunklefaser schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:05:
[...]

Als je er nu pas over nadenkt om te switchen ben je eigenlijk te laat wat een gascontract betreft.
De gasprijzen gaan de komende weken vermoedelijk (nog) sneller stijgen.
Een echte daling is pas na het stookseizoen te verwachten.
Halverwege januari (wanneer mijn contract afloopt), heb ik ongeveer 2/5e van het stookseizoen gehad. Ik gok dat de prijzen tegen die tijd helemaal hoog zullen zijn. Is het dan misschien beter om tijdelijk een variabel contract te nemen en te wachten totdat de prijzen iets zakken? Of is een variabel contract tijdens de laatste koude maanden sowieso een financiële ramp?

• RvL
  • Laatst online: 15-09 19:48

RvL

@phaas ik lees even mee. Mijn contract loopt eind januari af dus ik zit in hetzelfde schuitje.

Enerzijds ben ik geneigd nu een vast jaar contract af te sluiten. Hoge gasprijs maar wel zekerheid. Dus ik ben benieuwd naar de antwoorden op jouw vraag

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Truus01
phaas schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:49:
[...]

Halverwege januari (wanneer mijn contract afloopt), heb ik ongeveer 2/5e van het stookseizoen gehad. Ik gok dat de prijzen tegen die tijd helemaal hoog zullen zijn. Is het dan misschien beter om tijdelijk een variabel contract te nemen en te wachten totdat de prijzen iets zakken? Of is een variabel contract tijdens de laatste koude maanden sowieso een financiële ramp?
Financiële ramp zal wel meevallen.
Het kan (helaas) twee kanten op. Of de prijs wordt nog hoger, en dan zou nu vast zetten om die hoogste verbruikmaanden te overbruggen, de betere oplossing zijn. Of de prijs zakt, en dan is variabel in afwachting van echt lage prijzen later in het jaar om weer een vast contract af te sluiten de betere oplossing.

Als jij denkt dat je nog 3/5e moet verstoken en denkt dat de prijzen dan hoger zijn, zou ik vastzetten (hopelijk met een interessante bonus). En dan ruim op tijd volgend jaar (vanaf de zomer) op zoek gaan naar een nieuw vast contract in opvolging daarvan.

• Truus01
BrammT schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:42:
[Afbeelding] Mijn opgave daarin is de volgende schatting:
Verbruik 8000 kWh / jaar

Ik moet zeggen: Ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Klinkt dit als een enigszins goede deal gezien de te verwachten omstandigheden? Of heb ik de omstandigheden totaal verkeerd ingeschat? Iemand die hierin een goede bron van ervaring heeft? :)
Wat geven de vergelijkers je met deze waarden? Vergelijkbaar of beter dan BudgetEnergie?
Of is dynamisch een optie? Kun je het laden van de EV's doen op de goedkoopste momenten?

• Just smile
BrammT schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:42:
Tjonge, wat is het toch lastig om een goede keuze te maken. Ergens in de komende 4 weken moeten wij de overstap gaan maken naar een nieuw contract. We zitten nu tijdelijk gestald bij BudgetEnergie voor de afgelopen 11 maanden. Verhaal: Sinds 2 jaar een nieuw (= oud) huis dat hevig in verbouwing staat/stond. Op dat moment was dat een redelijk goede deal, maar nu wil ik er toch iets beter over na denken.

Situatie:
Woning welke naar +- 2026 normen verbouwd is qua isolatie (Triple glas, 20 cm pir onder de vloer, 29 cm houtvezel in het dak, spouwmuur gevuld (6.5cm), huis wordt nog in gepakt met 14 cm houtvezel ad buitenkant, aanbouw/achterbouw muren gevuld met 25 cm houtvezel). En, niet onbelangrijk: Onze warmtepomp komt over ca. 2 weken eindelijk. De hele woning is v.v. vloerverwarming en daarnaast stoken/koelen we nog met 5 airco's op andere vertrekken/bijgebouwen.

We hebben nu 18 v/d 28 zonnepanelen geplaatst. Het betreffen allemaal 460 Wp panelen.
8 stuks liggen op Zuid
10 stuks liggen op Oost
10 volgen binnenkort nog op West

We hebben de komende jaren vrees ik geen budget voor een thuisaccu, vanwege de eerder genoemde verbouwing.... :+ Het betreft dus een behoorlijke woning, maar wel met een relatief kleine warmte/koelingsbehoefte. (Bovenstaande dus even om een beeld te scheppen)

Wel hebben we daarnaast twee auto's die nu nog aan de granny lader staan, maar binnenkort ook een laadpaal/laadpalen gaan krijgen.
1 x hybride (Volvo V60, ca. 10.5 kWh)
1 x vol-elektrisch (Peugeot E-208 , ca. 50 kWh)

Nu hebben we slechts een klein deel van de woning in gebruik op dit moment. We hebben namelijk een stukje verbouwd tot tijdelijk verblijf, terwijl de woning steeds verder afgebouwd wordt. We hopen er met ca. 6 maanden echt in te trekken, alhoewel de woning dan nog niet af zal zijn. Dat maakt het inschatten van de energiebehoefte wat lastig. De afgelopen maanden heb ik wel al iets kunnen monitoren met de P1 meter.

Augustus: 604 kWh opname, 530 kWh teruglevering
September t/m nu: 225 kWh opname, 98 kWh teruglevering* -> Let op, incomplete maand.
Juli: 524 kWh opname, 681 kWh teruglevering
Juni: 801 kWh opname, 202 kWh teruglevering* -> Let op hier zijn ergens in de maand, schat zo in de laatste 10 dagen de zonnepanelen weer op het dak gekomen. Deze maand is dus niet zuiver.

Maar: Het zegt allemaal niet zoveel.... Het historisch verbruik zegt niets, terwijl we amper/geen inzicht hebben op toekomstig verbruik. En dan zitten we nog met het salderen verhaaltje.

Nu had ik me een poos geleden al wel ingeschreven op de aanbieding van VEH, maar helaas heb ik die ronde nu net gemist... Kwestie van tijd/prioriteit... Helaas...

[Afbeelding] Mijn opgave daarin is de volgende schatting:
Verbruik 8000 kWh / jaar

Dit is het dynamisch aanbod van BudgetThuis en niet vast, toch?

Wat ik in dit topic in het algemeen mis: Op welke momenten van de dag verbruik je stroom, hoeveel daarvan neem je direct af van je eigen zonnepanelen? Aan de hand daarvan kan je bekijken wat de (historische!) tarieven waren voor een dynamisch contract en wat je tarieven zullen zijn bij een vast contract.

Je zegt: Een historisch verbruik zegt niets. In dat geval zegt een prijs per kWh bij een dynamisch contract ook niets ...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT75S2MtxWt3i7VmBsSsfSPcOS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKpPNwONoBKNSSBwJDMZJQ8B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLoDU5dUTcMP7sp867Vy56Zv9aI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnuyU1TzLP59827vfNAX4aiC.jpg?f=fotoalbum_tile
Klik voor groot

Gegeven de volgende cijfers (12 maanden, 2025 en 2026) vanuit Homewizard P1.

Welke cijfers vul ik dan in op Gaslicht? Is dat 719+1458 als verbruik, en 154+2116 voor teruglevering? (en dan verbruik met 60%/40% verdeling en teruglevering 70%/30% die ze in hun voorbeeldcijfers hanteren)

• Truus01
Just smile schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:16:
Wat ik in dit topic in het algemeen mis: Op welke momenten van de dag verbruik je stroom, hoeveel daarvan neem je direct af van je eigen zonnepanelen? Aan de hand daarvan kan je bekijken wat de (historische!) tarieven waren voor een dynamisch contract en wat je tarieven zullen zijn bij een vast contract.
Dit topic is/was in eerste instantie niet direct bedoeld om inzicht te geven in dynamisch. Dat speelde wat minder, is/was best specifieke kennis voor nodig (niet simpel te vergelijken) en daar is een ander topic al voor.
Het is wel een grotere rol gaan spelen. En om voor mezelf te spreken, ik kan niet veel meer dan wijzen op tooltjes en/of Jeroen.nl voor een vergelijk. Dus echt advizeren kan ik niet.
Maar ik kan wel meedenken of dynamisch überhaupt interessant is, wat het mi niet is als er geen mogelijkheden zijn om het (groot!)verbruik te verplaatsen. Dus als er geen EV of accu is, is dynamisch niet interessant.
Voor de rest kan ik dan alleen nog verwijzen naar topic voor dynamische prijzen.
En dat is bv vergelijkbaar met dat ik (toen dat meer speelde) wel advies kon geven of een modelcontract interessant kon zijn, maar verer verwijzen naar het topic over modelcontracten.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

BrammT

The one and only!

Truus01 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 13:33:
[...]

Wat geven de vergelijkers je met deze waarden? Vergelijkbaar of beter dan BudgetEnergie?
Of is dynamisch een optie? Kun je het laden van de EV's doen op de goedkoopste momenten?
Ik had hem eerlijk gezegd nog niet in de vergelijkers gezet, dat gaan we vandaag even doen. Gisteren zat ik wat beperkt(er) in tijd..

Het aanbod van BudgetEnergie is dynamisch zie ik. Dus eigenlijk zegt het ook niet zoveel.
Het laden van de EV's kan ik nu wat slecht inschatten... Wij krijgen ergens in november onze eerste nakomeling, dus daarin gaat ook behoorlijk wat veranderen/verschuiven. Theoretisch gezien zou ik in de huidige situatie best af en toe op de fiets kunnen, om de auto op een gunstig moment overdag met PV te laden, maar straks zal dat in het begin (denk ik) lastig zijn met een kleintje op de fiets bij de opvang droppen.

Mijn partner kan sowieso niet op de fiets naar het werk, maar heeft nu 1, straks 2 vrije dagen per week + weekend. Nadeel is dat zij er niet echt mee bezig is om het laden zoveel mogelijk naar de gunstige momenten te verleggen. Ikzelf vind het heel goed mogelijk om die auto voor minimaal 90% direct in te voeden met PV stroom. Deels is dat te automatiseren cq. af te dwingen, maar deels ook niet. (En we moeten zeker geen gezeur krijgen daarmee).
Just smile schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:16:
[...]

Dit is het dynamisch aanbod van BudgetThuis en niet vast, toch?

Je zegt: Een historisch verbruik zegt niets. In dat geval zegt een prijs per kWh bij een dynamisch contract ook niets ...
Het betreft inderdaad een dynamisch aanbod.
Wat dat missen betreft heb je overigens gelijk. Zowel in het topic, als in mijn post.
Gisteren had ik eigenlijk ook te weinig tijd om daar heel goed over na te denken en uiteen te zetten.

Zoals hierboven al vermeld, gaat ons leven er vanaf eind dit jaar anders uitzien, in een totaal nieuwe woning, dus dat maakt het erg lastig inschatten voor mij. Veel hangt uiteindelijk af van ons eigen stroomverbruikgedrag, dat is me wel duidelijk.

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik krijg binnenkort jaarafrekening van 1 jaar vast van Engie.
Ik stap elk jaar over.
Maar Engie bood mij een "Watt bonus" voor als ik nog een jaar langer klant zou blijven.
Dat aanbod negeerde ik aanvankelijk, want ik heb nooit meegemaakt dat "blijven" ook maar eneigszins voordelig is.

Echter: die bonus was deze keer extreem hoog (€462,50 bonus bij 1100m3 en 1300kWh) zodanig dat overstappen(+met korting) naar een ander niet concurrerend was. Ik heb nu bij Engie voor 1 jaar bijgetekend.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zit voor een kennis te kijken naar het volgende scenario:
  • appartement,
  • weinig thuis,
  • weinig verbruik (normaal: 433 kWh, dal: 636 kWh, 264 m3 gas april-april '25-26)
Ik vind dan deze (via Pricewise):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRY3COYFQ7ZXbJf8H1yxYk19c9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gc6YjQO331lW5nsKoB5rtaT2.png?f=fotoalbum_large

Zit nu met een variabel contract bij Oxxio (normaal: €0,35979 dal: €0,29473 gas: €1,60251), ik wil adviseren om z.s.m. over te stappen naar een vast contract om het risico op hogere prijzen te mitigeren.

Zie ik nog iets over het hoofd in dit scenario of bij deze specifieke providers? Als ik verbruik bewust wat hoger zet kom ik ook op ongeveer dezelfde prijzen uit, dus mocht het scenario veranderen: meer thuis en/of koudere winter, zijn alle drie de opties vergelijkbaar duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lLukSKayjDBjVALZVsu9aq-mRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSLRP7ZmX3NBmfcsiu5LpL4c.png?f=fotoalbum_large

Enig echt realistische alternatief wat ik mij kan bedenken: enkel gas vast zetten en stroom dynamisch houden, maar dat voegt m.i. weinig toe omdat verbruik op juist de duurdere momenten is en er toch niet op stroom gestuurd kan worden in dit scenario.

• Bruin Poeper
  • Niet online
@True
Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com. Heb veel ervaring met overstappen en hun vergelijking klopt.
Er van uitgaande dat je client op geen betalingsproblemen gaat hebben ben je zeker van de korting.
Er wordt vaak wat gespeeld met leverancierskosten, energieprijzen en de korting.
Neem de goedkoopste per jaar na verrekening van die korting.

Je kan nog een beetje spelen met de inschatting van je verbruik. Als je "hoog" zit kan je veel terugkrijgen.
Ook rekening te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...

De steun uit het Noodfonds is als volgt:
Inkomen (% van het sociaal minimum) tot 130%
Noodfonds betaalt een deel (voorstel is 50%) van de energiekosten boven 8% van je inkomen.
https://www.noodfondsener...odfonds-Energie-open-2026

Nog een tip: ik kon bij Vattenfall na mijn aanmelding een paar keer probleemloos vernieuwen/wijzigen toen de prijzen daalden. Ze namen automatisch de laatste (=laagste).

[ Voor 20% gewijzigd door Bruin Poeper op 11-09-2026 15:12 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Bruin Poeper schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
@True
Ik vergelijk altijd bij gaslicht.com. Heb veel ervaring met overstappen en hun vergelijking klopt.
Er van uitgaande dat je client op geen betalingsproblemen gaat hebben ben je zeker van de korting.
Er wordt vaak wat gespeeld met leverancierskosten, energieprijzen en de korting.
Neem de goedkoopste per jaar na verrekening van die korting.

Je kan nog een beetje spelen met de inschatting van je verbruik. Als je "hoog" zit kan je veel terugkrijgen.
Ook rekening te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...

De steun uit het Noodfonds is als volgt:
Inkomen (% van het sociaal minimum) tot 130%
Noodfonds betaalt een deel (voorstel is 50%) van de energiekosten boven 8% van je inkomen.
https://www.noodfondsener...odfonds-Energie-open-2026
Bedankt voor je input, maar ik heb hier niet heel veel aan. Het gaat hier om een kennis, niet om een client. De cashbacks worden zichtbaar niet hoger met een hoger verbruik zoals ik in de post al aangaf. Gaslicht biedt niet alle contracten aan, United Consumers staat er bijv. niet eens tussen terwijl dit wel bij Pricewise staat.
Andersom zou ik jou juist aanraden verder te kijken dan alleen jouw gaslicht.com ;) immers geeft die klaarblijkelijk niet het volledige plaatje.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:56
@True United Consumers stort de korting niet direct op de bankrekening, maar zetten het op het bespaartegoed op hun website. Vanaf daar kan het overgeschreven worden naar de rekening van je kennis zodra het geld beschikbaar is.

• Novax
  • Niet online
True schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:34:
Ik zit voor een kennis te kijken naar het volgende scenario:
  • appartement,
  • weinig thuis,
  • weinig verbruik (normaal: 433 kWh, dal: 636 kWh, 264 m3 gas april-april '25-26)
Ik vind dan deze (via Pricewise):
[Afbeelding]

Zit nu met een variabel contract bij Oxxio (normaal: €0,35979 dal: €0,29473 gas: €1,60251), ik wil adviseren om z.s.m. over te stappen naar een vast contract om het risico op hogere prijzen te mitigeren.

Zie ik nog iets over het hoofd in dit scenario of bij deze specifieke providers? Als ik verbruik bewust wat hoger zet kom ik ook op ongeveer dezelfde prijzen uit, dus mocht het scenario veranderen: meer thuis en/of koudere winter, zijn alle drie de opties vergelijkbaar duur.

[Afbeelding]

Enig echt realistische alternatief wat ik mij kan bedenken: enkel gas vast zetten en stroom dynamisch houden, maar dat voegt m.i. weinig toe omdat verbruik op juist de duurdere momenten is en er toch niet op stroom gestuurd kan worden in dit scenario.
Korting in tweede voorbeeld is hoger bij UC. Als je een hoge korting wilt bij UC ondanks verbruik kijk dan via de link hier: Novax in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" bij UC zelf.

Maar lees actievoorwaarden goed, o.a. wat @AMD1800 hierboven schrijft.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Bruin Poeper schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:00:
@True
te houden met kabinetsplan om energiesteun te verlenen: als je laag inkomen hebt kan je de helft terugkrijgen van energiekosten boven 8% van je maandinkomen. Je voorschot wat ruimer nemen kan je dan voordeel opleveren...
Dat lijkt me sterk. Het gaat natuurlijk om energiekosten, niet om het maandbedrag (dat is immers een voorschot, het zijn niet je daadwerkelijke kosten). Anders zou je je maandbedrag maximaal kunnen zetten zodat je aan het eind van het jaar veel geld terug krijgt én in aanmerking komt voor het energiefonds.
Als dat zou werken, dan klinkt dat meer als fraude oftewel: diefstal van de medemens die wél belasting kunnen/moeten betalen.

• Truus01
ocaj schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Dat lijkt me sterk. Het gaat natuurlijk om energiekosten, niet om het maandbedrag (dat is immers een voorschot, het zijn niet je daadwerkelijke kosten). Anders zou je je maandbedrag maximaal kunnen zetten zodat je aan het eind van het jaar veel geld terug krijgt én in aanmerking komt voor het energiefonds.
Als dat zou werken, dan klinkt dat meer als fraude oftewel: diefstal van de medemens die wél belasting kunnen/moeten betalen.
Maar zo werkt het helaas wel...

* edit: Althans, zo was het wel. Nu moet je het geloof ik ook daadwerkelijk aantonen.
** edit 2: Waarschijnlijk gaat het toch weer zo werken, als ik het rekenvoorbeeld op de website mag geloven:
Rekenvoorbeeld
Een alleenstaande verdient bruto € 2.000 per maand. Dat is ongeveer 112% van het sociaal minimum. Met dit inkomen zou de energierekening niet hoger dan € 160 per maand moeten zijn (8% van het bruto-inkomen).
Maar, de energierekening is € 200 per maand. Van dit inkomen gaat dus 10% naar energie. Het Noodfonds Energie kijkt naar het deel van de energiekosten boven de 8% van het inkomen. In dit voorbeeld is dat € 40 per maand.
Het Noodfonds verrekent de helft van dit bedrag: € 20 per maand. Deze persoon krijgt gedurende 1 jaar in totaal € 240 aan steun van het Noodfonds Energie.
*** edit 3: Bij Veelgestelde vragen vind ik wel:
Hoe wordt het geld uitgekeerd?
Als je aanvraag wordt goedgekeurd, ontvang je de tegemoetkoming (in delen) via jouw energieleverancier of je ontvangt de tegemoetkoming direct op jouw eigen rekening als dat niet mogelijk is.
Misschien, omdat het via de energieleverancier gaat, dat het dan toch anders is.
Ik meen ook dat daar de gegevens omgehaald worden, dus die zullen inderdaad niet het voorschot doorgeven, maar de werkelijk (verwachte) kosten (hoop ik toch).

[ Voor 60% gewijzigd door Truus01 op 12-09-2026 10:39 ]

• Bruin Poeper
  • Niet online
ocaj schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Energiebedrijven berekenen (pushen!) zelf een voorschot zodanig dat je vrijwel zeker iets terug krijgt. Of je in dat pushen meegaat of juist niet is erg afhankelijk van de rijksenergiesteun voor "arme" mensen: het loont in NL enorm om "arm" te zijn.
De daadwerkelijke kosten weet je pas bij de eindafrekening over 1 jaar. Als je het niet breed hebt is het onverstandig om toekomstige problemen te zoeken met een te laag voorschot.

• Truus01
Bruin Poeper schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:38:
[...]

Energiebedrijven berekenen (pushen!) zelf een voorschot zodanig dat je vrijwel zeker iets terug krijgt. Of je in dat pushen meegaat of juist niet is erg afhankelijk van de rijksenergiesteun voor "arme" mensen: het loont in NL enorm om "arm" te zijn.
De daadwerkelijke kosten weet je pas bij de eindafrekening over 1 jaar. Als je het niet breed hebt is het onverstandig om toekomstige problemen te zoeken met een te laag voorschot.
In NL loont het om arm te zijn? Wat een onzin!!

Ik denk dat de meeste mensen waar het om gaat ook niet even hun voorschot bv op €200 kunnen zetten, als het normaal €100 is, om dan zo een paar honderd Euro te behalen. Die kunnen die €100 die ze die maanden kwijt zijn aan hun voorschot helemaal niet missen.

En inderdaad, veel mensen die het niet breed hebben zullen een laag voorschot hebben, omdat ze het maandelijks gewoon niet kunnen missen, en komen dan bij de jaarafrekening in de problemen.

• Bruin Poeper
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:41:
[...]

In NL loont het om arm te zijn? Wat een onzin!!

Ik denk dat de meeste mensen waar het om gaat ook niet even hun voorschot bv op €200 kunnen zetten, als het normaal €100 is, om dan zo een paar honderd Euro te behalen. Die kunnen die €100 die ze die maanden kwijt zijn aan hun voorschot helemaal niet missen.

En inderdaad, veel mensen die het niet breed hebben zullen een laag voorschot hebben, omdat ze het maandelijks gewoon niet kunnen missen, en komen dan bij de jaarafrekening in de problemen.
@Truus01
Ik zie dat je de kunst beheerst. Omdat arme mensen niet dom zijn denk ik dat je vast al hierop gestudeerd:
https://www.rijksoverheid...0-huishoudens-deze-winter
Lees daar ook de links bij "Meer over dit onderwerp"

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik wil in december naar een dynamisch contract. Ik zit nu bij essent, volgens mij loont het om sowieso te vertrekken bij essent als ik naar dynamisch wil? maar is dynamisch wil interessant in mijn geval? ik heb als 10 jarige klant 10% korting op stroom. Maar ik weet niet of dit zoden aan de dijk zet.

dit zijn mijn gegevens over 2025:

verbruikt: 3853 kwh
teruggeleverd: 1499kwh
gas:549 m³
Ik heb een hybride warmtepomp, geen EV en geen thuisbatterij.

Een snelle zoekresultaat zegt dat ik naar zonneplan of frank enerige moet gaan. kan iemand me op het juiste spoor helpen?

[ Voor 18% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 13:46 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Farabi het juiste spoor begint sowieso hier: Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. en de topicstart daarvan. Er zijn diverse aspecten waarom Tibber, Frank en Zonneplan de bekendste zijn, en daar kan je veel terugvinden qua afwegingen en zaken om op te letten.

De vraag of het zinvol is is nooit eenvoudig te beantwoorden. Dynamisch helpt vooral als je bereid bent je verbruik en opwek te sturen, of laten sturen met allerlei domotica oplossingen. Als dat niet praktisch uitvoerbaar is, wordt het snel de vraag of variabel niet beter is, immers gemiddeld betaal je dan praktisch hetzelfde tarief, maar vast per piek/dal periode. Bij dynamisch heb je nou eenmaal ook pittige uitschieters (eergister tikten ze even de 80 cent per kWh aan) en als je net dan flink verbruikt is het snel duurder. Omgekeerd, als je verbruik toch al hoofdzakelijk midden op de dag is en je teruglevering juist goed in de duurdere uren plaatsvindt, is het weer snel goedkoper. Kortom je kan het beste je eigen verbruik- en teruglever profielen op die van dynamisch leggen, daar kan de website Jeroen je goed bij helpen (gelinkt in de topicstart).

[ Voor 16% gewijzigd door The Third Man op 12-09-2026 14:49 ]

• jongetje
@Farabi zonder je huidige tarieven is het lastig. 10 procent korting op wat? Als die basis tarieven al hoger zijn is dat een sigaar uit eigen doos.

Daarbij is dynamisch aantrekkelijk als je zelf je verbruik een beetje kunt sturen door in de goedkopere uren je (warmtepomp)boiler te laten opwarmen, wassen, vaatwasser aanzetten etc. Als je dan ook nog elektrisch kookt en tussen de middag warm eet zit je volgens mij helemaal optimaal 😀. Blijkbaar heb je aan de andere kant ook nog zonnepanelen, dan zou je dit inprincipe al moeten doen om zoveel mogelijk eigen stroom te gebruiken, zekers straks met salderen. Maar als je zenuwachtig wordt dat je op bepaalde uren beter je groot verbruikers aan kunt zetten raad ik het af. Is ook niet dat je er honderden euros goedkoper mee bent.

Mijn persoonlijke mening is dat met zonnepanelen dynamisch minder aantrekkelijk is omdat je in de negatieve uren ook moet betalen voor terugleveren. En laten dat net de uren met veel zon zijn... Maar nogmaals, dat is persoonlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 12-09-2026 14:50 ]

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:04

JBZ

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:44:
Ik wil in december naar een dynamisch contract. Ik zit nu bij essent, volgens mij loont het om sowieso te vertrekken bij essent als ik naar dynamisch wil? maar is dynamisch wil interessant in mijn geval? ik heb als 10 jarige klant 10% korting op stroom. Maar ik weet niet of dit zoden aan de dijk zet.

Een snelle zoekresultaat zegt dat ik naar zonneplan of frank enerige moet gaan. kan iemand me op het juiste spoor helpen?
Ik betwijfel of je in jouw geval met een dynamisch contract wel op het “juiste spoor” zit. Zonder EV en thuisbatterij heb je geen of nauwelijks mogelijkheden om je elektriciteitsverbruik te sturen. Gas zou ik sowieso niet dynamisch doen, tenzij je verwacht dat de huidige hoge gasprijs over een tijdje zal dalen.

Ik adviseer je om met Gaslicht en/of Independer te kijken of je met een één- of tweejarig vast contract met forse welkomstbonus goedkoper uit kunt zijn dan bij Essent. Waarschijnlijk wel.

• Farabi
  • Niet online
@jongetje @JBZ @The Third Man

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik naar dynamisch wil is omdat ik van mijn terugleverboete afwil. Of is mijn teruglevering niet de moeite waard met 1500kwh? (Mus & olifant?)

Want daar gaat natuurlijk ook mijn directe verbruik af in 2027. Ik ga dus waarschijnlijk zelfs minder terugleveren?

Overigens, Ik betaal nu bij essent 25 cent per kwh en 1,27 voor gas.

[ Voor 22% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 14:59 ]

• JBZ
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:04

JBZ

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:57:

Bedankt voor het meedenken. De reden dat ik naar dynamisch wil is omdat ik van mijn terugleverboete afwil. Of is mijn teruglevering niet de moeite waard met 1500kwh? (Mus & olifant?)

Want daar gaat natuurlijk ook mijn directe verbruik af in 2027. Ik ga dus waarschijnlijk zelfs minder terugleveren?

De terugleverboete was voor mij ook een aanleiding om naar een dynamisch contract te gaan, nadat in juni mijn vaste contract zonder terugleverboete bij GC afliep. En dankzij EV en thuisbatterij kan ik tot op heden goedkoop stroom laden (van de zonnepanelen of uit het net) en zelf gebruiken of (beperkt, want de thuisbatterij is met 14 kWh niet zo heel groot) terugleveren als de prijs hoog is. Ik ben wel een beetje bezorgd hoe dat in de winter zal gaan als de (hybride) warmtepomp bijna continu staat te draaien…. Maar zonder mogelijkheden om mijn verbruik te sturen, was ik niet aan een dynamisch contract begonnen.

Als je contract bij Essent nog een tijd door loopt, zou ik niet overstappen als ik jou was. De prijzen, zeker voor gas, liggen nu veel hoger. En denk ook even aan de consequenties voor de saldering als je voortijdig overstapt. En wat rekent Essent voor je terug geleverde stroom vanaf 1 januari 2027?

Om wat vergelijk te krijgen, adviseer ik je om een prijsvergelijker in te vullen. Dan krijg je er veel meer gevoel bij.

• Farabi
  • Niet online
JBZ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:13:
[...]

De terugleverboete was voor mij ook een aanleiding om naar een dynamisch contract te gaan, nadat in juni mijn vaste contract zonder terugleverboete bij GC afliep. En dankzij EV en thuisbatterij kan ik tot op heden goedkoop stroom laden (van de zonnepanelen of uit het net) en zelf gebruiken of (beperkt, want de thuisbatterij is met 14 kWh niet zo heel groot) terugleveren als de prijs hoog is. Ik ben wel een beetje bezorgd hoe dat in de winter zal gaan als de (hybride) warmtepomp bijna continu staat te draaien…. Maar zonder mogelijkheden om mijn verbruik te sturen, was ik niet aan een dynamisch contract begonnen.

Als je contract bij Essent nog een tijd door loopt, zou ik niet overstappen als ik jou was. De prijzen, zeker voor gas, liggen nu veel hoger. En denk ook even aan de consequenties voor de saldering als je voortijdig overstapt. En wat rekent Essent voor je terug geleverde stroom vanaf 1 januari 2027?

Om wat vergelijk te krijgen, adviseer ik je om een prijsvergelijker in te vullen. Dan krijg je er veel meer gevoel bij.
Dit contract loopt eind november af. Hoeveel deed jij terugleveren? Ik vraag me af of de schade meevalt als ik 1000-1500kwh teruglever op jaarbasis? misschien dan maar variabel aanhouden inderdaad en inspringen wanneer vast weer goedkoper wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Farabi op 12-09-2026 15:52 ]

• jongetje
@Farabi Bij bijna alle vaste contracten krijg je nog wel iets (al is het niet veel) voor je teruggeleverde stroom. Met dynamisch moet je betalen als de prijs negatief is. Dat is natuurlijk ook niet elke dag dus dat kun je voor lief nemen. Het beste is natuurlijk zoveel mogelijk eigen stroom gebruiken van je panelen.

Die tarieven die je nu betaald ga je iig sowieso niet meer krijgen komende tijd als je huidige contract afloopt.

• Truus01
Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:44:

Farabi schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:57:

Zoals al door meerdere gezegd, als je je verbruik niet kunt verplaatsen, zal dynamisch niet zinvol zijn. (Sowieso niet/zelden voor gas.)
Je moet de terugleverkosten ook in de juiste context zien.
Stel je pakt nu een vast contract. Dan is de netto terugleververgoeding (terugleververgoeding - terugleverkosten) zo'n +2ct. En je betaalt 35ct voor je verbruik. Altijd.
Bij dynamisch kan het zijn dat je meer krijgt dan die 2ct, maar omdat je opwekt op de tijden dat stroom goedkoop is, zal het niet heel veel meer zijn. Ik las ergens gemiddeld 11ct, geen idee of dat nog zo is. Maar je betaalt ook voor je verbruik meer, omdat je verbruikt op de dure momenten. Dat kan 25ct, maar ook 80ct of meer.
Ik denk dus dat variabel niet de juiste optie is voor jou. Ja, je hebt dan geen terugleverkosten, maar uiteindelijk betaal je zeer waarschijnlijk meer over een jaar geteld.

In jouw geval zou ik nog afwachten. Nu zijn de prijzen erg hoog. Het is koffiedik kijken of dat beter wordt, maar eind november is nog een klein eindje weg. En dan zijn de midterm in de VS geweest...
Misschien dat het tegen die tijd duidelijk is dat variabel inderdaad de betere keus is en dan zodra de prijzen werkelijk dalen een vast contract te nemen.
Maar op zich zou een redelijk vast contract nu al, met een mooie welkomstbonus of cashback, ook niet verkeerd zijn, dan weet je waar je aan toe bent tijdens de dure wintermaanden.
En je kan steeds binnen 14 dagen opzeggen.

'We' zeggen ook wel eens dat de bonus de teruglverkosten enigszins goedmaken. Ook al zijn er tegenwoordig ook dynamische contracten waarbij je een bonus kunt krijgen.

Vul je gegeven in bij een paar vergelijkers en kijk wat daar uitkomt. Misschien dat je dan toch kiest voor een vast contract, of voor nu toch nog even afwacht.
Schrijf je eventueel ook in voor de komende VEH-veiling en de CB-veiling. Dat zijn vaak toch nog iets interessantere contracten dan die je gewoon op de vergelijkers vindt.

Succes.

• dinandus
@Farabi Misschien is een soort tussen vorm van electriciteits contract wel iets passender voor je?

Kijk een op het TijdPrijs Trend contract van Vattenfall. Heeft jaar in 4 seizoenen ingedeeld, en uiteindelijk zijn er 6 verschillende tijds blokken met bijhorende tariefen.

Van 37,5 Eurocent in de dure uren in de winter tot 11 Eurocent in de weekend uren in voorjaar en de zomer. Terug geleverde stroom levert nog een 3 Eurocent op. (na verekenen terug leverkosten)

Ik heb voor deze contract wijze gekozen, want na 3 jaar vast, zonder terug leverkosten voor terug geleverde stroom, vindt ik het dynamische nog net iets te onzeker. Zeker ook gezien de huidige situatie in de wereld van vandaag. Dus toch nog wat zekerheid voor lief genomen, dan maar rond een 10 Euro per maand meer. Voorschot is nog steeds negatief.

• Brent
  • Nu online
Ik zie veel vergelijkers nog 2026 cijfers melden. Waar en hoe kan ik alleen tonen prijzen/kosten van na 1 januari afdwingen? Schattingen en belastingen van vandaag heb ik niet zoveel aan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 14:31

K van k

18x 400 wp oost-west

Ik zat 5 jaar vast bij pure energie,stroom was 0,19 cent en gas meen ik 0,81 cent, na het eerste jaar contract zonnepanelen en jaar later warmtepomp viessman met 220 liter boiler die circa 380 douvhewater dan afgeeft, genoeg voor 5 personen. Betaalde 5€ per maand, en kreeg na die 5 jaar uiteindelijk 460€ terug, dus die 5 jaar heb ik alles terugverdiend, want zat in 2020 op circa 175€ per maand, en daarna begon Rusland en zou het eigelijk verdubbelen.

In 2025 3 jaar vast alleen stroom bij coolblue energie 0,22 per kwh en verbruik 7850 kwh per jaar met electrische auto erbij.

Mijn zwagers hebben dynamische maar als ik zie wat dat kost, via jeroen app is het gemiddelde per jaar 0.26 cent maar dat word nu stuk hoger.

Je kan bij sommige 6 maanden van tevoren al 1 of 2 of 3 jaar contract vast laten leggen.

Ook vorig jaar voor mn moeder gedaan, was toen nog best hoog maar die betaalt nu 3 jaar lang 1,39 gas en 0.24 per kwh, stuk lager als wat ze de 3 jaar daarvoor had.

Nu loopt saldering af en te kijken om accu, wel hybride omvormer ondertussen, maar bv 15 kwh met installatie kwam op 9500 € om en nabij.

Dus dat worden 2 stekker batterijen die samen 800 watt per stuk afleveren van marstek denk ik.

1600 watt afgifte vangt veel op, en de hele zomer zou ik bij zon de auto op kunnen laden, want wall box staat toch maar ingesteld op 2,8 kw/ kan ik nog verlagen ook met mn app, maar ondertussen ook 6 panelen op veranda laten leggen dus nu 24 totaal, dat zou geen probleem moeten zijn.

Wel mn voorschot verhoogt naar 130€, want betaalde laatste jaar 100€ maar vorige maand afrekening en moest 103 bij betalen, dus zat op 108 gemiddeld, en dat met ev waar geen benzine in hoeft.

Accu koop ik pas in feb want nu geen nut, en daarna zullen we het wel weer zin.

Dynamische zou voor mij niets zijn om er hele tijd mee bezig te zijn, kachel in winter op 22 graden en dan is het 24 graden in huis(snel koude botten)

Naja elk jaar wat geinvesteerd en valt ook niet meer te sparen tegenwoordig met alle prijsverhogingen en je loon blijft hetzelfde.

Schat in dat gas naar de 2,50 a 3€ de kuub zal gaan, want 1 jan word er niets meer uit Rusland gehaald, en houti s maken het op dit moment erg lastig om gas te krijgen. Denk beste evendynamische of variabel of 1 jaar vast en dan kijken of het van de zomer zakt.

Net als hypotheekrente zou ik nu voor kort gaan en niet lang vast zetten.

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 07:14
Kreeg vorige week een email van de consumentenbond dat ze in september weer met een energie collectief komen.

Heb gisteren een email gestuurd of er al iets bekend is wanneer, eigenlijk geen zin meer om af te wachten. Al verwacht ik er niet veel van...

[ Voor 23% gewijzigd door sidney013 op 14-09-2026 07:15 ]

• Farabi
  • Niet online
De terugleverboete bij essent is 0,08ct als ik eventueel een vast contract neem. Is dit in verhouding met andere bedrijven?

• nuffy
  • Laatst online: 15-09 18:06
Brent schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:10:
Ik zie veel vergelijkers nog 2026 cijfers melden. Waar en hoe kan ik alleen tonen prijzen/kosten van na 1 januari afdwingen? Schattingen en belastingen van vandaag heb ik niet zoveel aan.
bij de resultaten van gaslicht zie je in het prijsdetail tabelletje een extra rij met ' per 1-1-27 prijzen.

Er zitten hele bijzondere tussen met getallen 0.00001 € mbt teruglever opbrengst en kosten.

• Novax
  • Niet online
Farabi schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:07:
De terugleverboete bij essent is 0,08ct als ik eventueel een vast contract neem. Is dit in verhouding met andere bedrijven?
De terugleverboete alleen zegt niets. Als je uitgaat van 2027 zonder saldering moet je de terugleverboete van de terugleververgoeding aftrekken om op een netto terugleververgoeding te komen wat je dan kan vergelijken.

• Farabi
  • Niet online
Novax schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:39:
[...]

De terugleverboete alleen zegt niets. Als je uitgaat van 2027 zonder saldering moet je de terugleverboete van de terugleververgoeding aftrekken om op een netto terugleververgoeding te komen wat je dan kan vergelijken.
Dat is een goede inderdaad. Even gevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDum90WfmGWxOCgPdwk0pV8SiC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJzXhAbrFeQeuONfFFK1QB5R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tb_yOzitLOAPkB40fik1idgT5sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztf5HwOtINxNAu15sOvGnsjN.jpg?f=fotoalbum_large

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:58
ThinkPad schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:24:
[Afbeelding][Afbeelding]
Klik voor groot

Gegeven de volgende cijfers (12 maanden, 2025 en 2026) vanuit Homewizard P1.

Welke cijfers vul ik dan in op Gaslicht? Is dat 719+1458 als verbruik, en 154+2116 voor teruglevering? (en dan verbruik met 60%/40% verdeling en teruglevering 70%/30% die ze in hun voorbeeldcijfers hanteren)
Iemand hier nog een antwoord op of dat inderdaad de juiste getallen zijn om op Gaslicht in te vullen?

• Novax
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:57:
[...]

Iemand hier nog een antwoord op of dat inderdaad de juiste getallen zijn om op Gaslicht in te vullen?
Ja, als dat je levering en teruglevering van het net zijn.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 14:17
phaas schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:49:
[...]

Je kunt overwegen om een gascontract dynamisch te nemen. Kan je dagelijks af.

Je kunt dan - goed lettend op de portemonnee - bijvoorbeeld de kachel tijdens hele dure uren uit doen, je douchen wat sturen en kaarsen aan doen of een trui. Dit zou ik zelf die 2 maanden volhouden

• jongetje
mrVroom schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:34:
[...]

Je kunt overwegen om een gascontract dynamisch te nemen. Kan je dagelijks af.

Je kunt dan - goed lettend op de portemonnee - bijvoorbeeld de kachel tijdens hele dure uren uit doen, je douchen wat sturen en kaarsen aan doen of een trui. Dit zou ik zelf die 2 maanden volhouden
Hoe doe je dat dan, gasprijzen zijn zover ik kan zien per 24uur bij een dynamisch contract.

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09 14:17
jongetje schreef op maandag 14 september 2026 @ 14:57:
[...]

Hoe doe je dat dan, gasprijzen zijn zover ik kan zien per 24uur bij een dynamisch contract.
Dat is ook zo! Dan is mijn bericht volstrekte nonsens. 8)7

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag even mijn situatie tegen jullie aanhouden. Ik zit nu nog op een maandelijks opzegbaar modelcontract bij Mega en wil/moet dus snel overstappen, zeker met het oog op de nieuwe regels vanaf 2027.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Mijn plan is nu om over te stappen naar dynamisch via Tibber, vooral omdat die app straks een slimme airco automatisch kan aansturen op de goedkoopste uren. Bij vaste contracten schrik ik nogal van de hoge terugleverboetes en staffels met mijn overschot. Toch voelt dynamisch ergens nog als een gok.

Is de overstap naar dynamisch (Tibber) in mijn situatie inderdaad de slimste keuze richting 2027, of zie ik addertjes over het hoofd?

Hoor graag jullie mening!

• Novax
  • Niet online
Foutlook schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:16:
Ik wil graag even mijn situatie tegen jullie aanhouden. Ik zit nu nog op een maandelijks opzegbaar modelcontract bij Mega en wil/moet dus snel overstappen, zeker met het oog op de nieuwe regels vanaf 2027.

***members only***

Mijn plan is nu om over te stappen naar dynamisch via Tibber, vooral omdat die app straks een slimme airco automatisch kan aansturen op de goedkoopste uren. Bij vaste contracten schrik ik nogal van de hoge terugleverboetes en staffels met mijn overschot. Toch voelt dynamisch ergens nog als een gok.

Is de overstap naar dynamisch (Tibber) in mijn situatie inderdaad de slimste keuze richting 2027, of zie ik addertjes over het hoofd?

Als je zoveel overschot hebt en je kan sturen (dus eventueel ook zonneproductie afschalen) zou ik het gewoon proberen. En van een dynamisch contract kan je ook makkelijk weer af. (van variabel overigens ook met de nieuwe regels).

Al zou ikzelf niet afhankelijk willen zijn van apps van de energieleverancier om mijn apparaten te sturen. Het heeft de voorkeur dat de energieleverancier makkelijk inwisselbaar is.

• clodders
  • Laatst online: 07:25
Foutlook schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:16:

***members only***

Als je wilt dat de nieuwe airco automatisch door Tibber kan worden aangestuurd, is het belangrijk om bij de aanschaf te controleren of de airco geschikt is voor de Sensibo-integratie van Tibber.

Voor deze aansturing is het volgende nodig:
. Een airco/lucht-luchtwarmtepomp die met een normale  infrarood afstandsbediening kan worden bediend. Sensibo neemt de functies van deze afstandsbediening over via infrarood.
. Een Sensibo Air of Sensibo Sky als tussenstation. De Sensibo communiceert via infrarood met de airco en via wifi/internet met Tibber.
. Een 2,4 GHz wifi-netwerk.
. Een Tibber-energiecontract en de Tibber-app.
. In de Tibber-app moet vervolgens de Sensibo-integratie (Power-up) worden gekoppeld.

De verbinding werkt als volgt: Tibber → Sensibo → infrarood → airco

Kosten
Naast het Tibber-energiecontract is voor de aansturing een Sensibo-controller nodig. Voor één airco moet je momenteel rekenen op ongeveer €90–€120 eenmalig, afhankelijk van het model en de leverancier.

De Sensibo Sky is momenteel het goedkopere model en kan voor de basisaansturing voldoende zijn. De Sensibo Airbiedt aanvullende functies, waaronder ondersteuning voor Apple HomeKit.

Belangrijk: laat vóór aanschaf van de airco door de leverancier bevestigen dat het betreffende merk en type via een infrarood afstandsbediening kan worden bediend en daarmee geschikt is voor gebruik met Sensibo/Tibber. Een airco die alleen via een eigen wifi-app werkt, is niet automatisch geschikt voor deze koppeling

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:39
Ik zie nu dat Energiek mogelijk een aantrekkelijke aanbieder is voor variabele contracten. Sinds deze maand zit ik ook aan een variabel contract van vandebron. Ik overweeg nu voor een vast contract voor hoog tarief te gaan (na de winter gebruiken we minimaal). Of variabel de winter door te gaan en daarna een goedkoper vast contract te nemen. Stroom in de zomer wil nog wel eens hoog gaan ivm airco. Verder gebruiken we eigenlijk minimaal
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.