• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:37
RobertMe schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:58:

Daarnaast is Biden in 2023 vanuit Polen naar Oekraïne gevlogen in een C-32 (al dan niet "aangepaste" versie?) om niet de aandacht met de VC-25 te trekken.
Weet je dit heel zeker? Ik meen dat het over land ging.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:02
PLAE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:49:
[...]

Weet je dit heel zeker? Ik meen dat het over land ging.
Dat was wat ik "5 minuten ervoor" op de wiki pagina van Air Force One las. Dus don't shoot the messenger als het niet klopt :p

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

Dan kan dit topic wel gesloten worden (en vele, vele, andere topics in deze categorie).
Inderdaad, maar je leeft ook niet in je eentje op Aarde. We leven met z'n allen samen. Als iedereen maar zijn eigen ding doet, dan krijg je dingen als Tsjernobyl (hetzelfde voorbeeld geldt ook voor klimaat, overbevissing, enz). Waarbij men het angstvallig stil hield, maar een geigerteller in Scandinavië viel het wel degelijk op. Het is dus prima dat we ons met elkaar bemoeien, kritiek leveren op elkaar, afspraken maken, enz. Zo gaat dat in een samenleving, en het is de basis voor de liberale wereldorde die nu aan het afbrokkelen is.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Emgeebee schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:48:

Dit is nog het mooiste:

[...]

Bizar. :N
juist, net zo bizar dus dat we in geval van Israel even de andere kant op kijken en geschiedenis tot op een zekere hoogte laten herhalen en bij andere landen zo “bekwaam” zijn met de lokale bevolking dat we invasies en bombardementen toestaan terwijl de lokale bevolking alleen maar wordt gebruikt als een excuus. Elke overheid heeft links of rechts bloed aan haar handen. Onder de streep gaat het alleen maar om macht en geld. De zogenaamde mensenrechten zijn een dekmantel om bepaalde acties te rechtvaardigen. Je ziet het in Iran zelf, eerst werd er gezegd we bombarderen de boel omdat we zo bekwaam zijn met de lokale bevolking dat het regime moet vallen, mislukt en nu hoor je niemand meer hierover. Als het plan was gelukt dan werden er westers gezinde poppetjes geplaatst die de olie (of de opbrengsten) links of rechts naar de Amerikanen zouden laten vloeien. De zelfde personen die ow zo bekwaam waren met de mensenrechten en lokale bevolking vallen (of dreigen) burgerdoelen aan en stellen blokkades om het land nog meer economisch naar de afgrond te helpen. De locals betalen de prijs en gaan nog meer achter het regime staan (zie je wel, niet wij het regime zijn de echte vijand maar het imperialistische westen). Kortom als je mensenrechten alleen maar gebruikt als een dekmantel bemoei je er niet mee.

• Jerie
  • Niet online
magnifor schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

juist, net zo bizar dus dat we in geval van Israel even de andere kant op kijken en geschiedenis tot op een zekere hoogte laten herhalen en bij andere landen zo “bekwaam” zijn met de lokale bevolking dat we invasies en bombardementen toestaan terwijl de lokale bevolking alleen maar wordt gebruikt als een excuus. Elke overheid heeft links of rechts bloed aan haar handen. Onder de streep gaat het alleen maar om macht en geld. De zogenaamde mensenrechten zijn een dekmantel om bepaalde acties te rechtvaardigen. Je ziet het in Iran zelf, eerst werd er gezegd we bombarderen de boel omdat we zo bekwaam zijn met de lokale bevolking dat het regime moet vallen, mislukt en nu hoor je niemand meer hierover. Als het plan was gelukt dan werden er westers gezinde poppetjes geplaatst die de olie (of de opbrengsten) links of rechts naar de Amerikanen zouden laten vloeien. De zelfde personen die ow zo bekwaam waren met de mensenrechten en lokale bevolking vallen (of dreigen) burgerdoelen aan en stellen blokkades om het land nog meer economisch naar de afgrond te helpen. De locals betalen de prijs en gaan nog meer achter het regime staan (zie je wel, niet wij het regime zijn de echte vijand maar het imperialistische westen). Kortom als je mensenrechten alleen maar gebruikt als een dekmantel bemoei je er niet mee.
het imperialistische westen :>

Zo denkt Trump.

Wij niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 09:41
magnifor schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:52:
[...]

Tja, wat wil je dat ik zeg. Blijkbaar ben je zo begaan met het lot van de Palestijnen of zo gefocust op het hypocriete westen dat we niet eens meer kunnen constateren dat twee dingen (in dit geval drie) tegelijk waar kunnen zijn.

Schendt de VS mensenrechten? Ja.

Schendt Israël mensenrechten? Ja.

Schendt Iran mensenrechten? Ja.

Dat is wat ik zei. Waar vervolgens deze debiele rant voor nodig is snap ik niet zo goed. Niet alles is zwart wit, ja het westen waarborgt mensenrechten beter dan zo'n beetje elk ander land. Doet ze dit perfect? Allesbehalve. Gebeurt dit met dubbele standaarden? Zeker weten.

Kom ajb uit dit tribale denken.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:54
Jerie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:02:
[...]

het imperialistische westen :>

Zo denkt Trump.

Wij niet.
Vrijwel alle landsgrenzen in het midden oosten zijn bepaald in de 20e eeuw door het imperialistische Europa. Vooral op basis van volstrekt imperialistische belangen. Dat heeft diepe littekens nagelaten in het midden oosten en vormt tot op de dag van vandaag een grote voedingsbodem voor de vele conflicten.

Europa was imperialisme. En dat zouden we meer moeten erkennen. De Koerden hebben er geen hol aan dat wij ons beter vinden dan de imperialisten. Zij hebben op basis van volstrekte willekeur en imperialistisch handelen van Europa geen eigen land en zijn bij willekeur het grootste volk zonder land. Centraal Libanon was een kleine christelijke enclave wat met stift een stuk groter werd ingetekend waardoor de christenen een marginale meerderheid hadden en waarmee het land gedoemd tot problemen was.

Als je ons Europa niet als imperialistisch wilt zien dan heb je echt te veel boter op je hoofd. Neemt niet weg dat we nu natuurlijk betere beslissingen kunnen nemen.

• Jerie
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:04:
[...]

Vrijwel alle landsgrenzen in het midden oosten zijn bepaald in de 20e eeuw door het imperialistische Europa. Vooral op basis van volstrekt imperialistische belangen. Dat heeft diepe littekens nagelaten in het midden oosten en vormt tot op de dag van vandaag een grote voedingsbodem voor de vele conflicten.

Europa was imperialisme. En dat zouden we meer moeten erkennen. De Koerden hebben er geen hol aan dat wij ons beter vinden dan de imperialisten. Zij hebben op basis van volstrekte willekeur en imperialistisch handelen van Europa geen eigen land en zijn bij willekeur het grootste volk zonder land. Centraal Libanon was een kleine christelijke enclave wat met stift een stuk groter werd ingetekend waardoor de christenen een marginale meerderheid hadden en waarmee het land gedoemd tot problemen was.
Dat gaat over het verleden.
Als je ons Europa niet als imperialistisch wilt zien dan heb je echt te veel boter op je hoofd. Neemt niet weg dat we nu natuurlijk betere beslissingen kunnen nemen.
Dat gaat over het heden. En de stelling ging over het heden.

• HEY_DUDE
Jerie schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

Dat gaat over het verleden.

[...]

Dat gaat over het heden. En de stelling ging over het heden.
Gaat ook om je perspectief. Ik vraag me af wanneer je in het land woont waar Europa willekeurig grenzen heeft getrokken tachtig jaar geleden voor hun imperialistische belangen in hoeverre je dan de distinctie maakt dat het Europa van nu niet meer imperialistisch is. Enige erkenning dat dit nog steeds actueel is is wel op zijn plaats.

In de hele discussie over de straat van Hormuz gaat het vooral om onze benzine en gas prijs en niet over hoe men langdurig vrede bereikt in dat gebied. Lijkt me vrij imperialistisch ingestoken waarin we ons economisch belang ruim boven dat van de regio plaatsen.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

unclero

MB EQA ftw \o/

fsfikke schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:50:
Zo kan je alles wel draaien. Dit ‘schandaaltje’ is een teken dat de ‘machtigste man van de wereld’ toch misschien niet zo heel machtig is.
Nee. De geopolitieke kaarten zijn allang opnieuw geschud. De machtigste man van de wereld woont in Beijing. Amerika is niet meer de primus inter pares.
Dat weten ze in Washington.
Waar we nu naar zitten te kijken, zijn pogingen van Washington om in ieder geval nog tweede viool te mogen spelen. Echter:
  • Japan vraagt of ze het uitgeleende geld alstublieft weer terug mogen (waarvoor de Amerikanen zelf weer geld moeten lenen).
  • Europa staat ineens schouder aan schouder als er verlekkerd naar Groenland wordt gekeken (en dat terwijl Europa zich herbewapent op een schaal die we in de afgelopen 90 jaar niet meer hebben gezien).
  • Saudi-Arabië vraagt of de Amerikanen alstublieft even voort willen maken, inzake Iran (we hebben er een muntje in gegooid, waarom danst het aapje niet?).
HEY_DUDE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:04:
Ik twijfel er oprecht aan of we nu wél betere beslissingen nemen.
Wij kloppen ons bijvoorbeeld graag op de borst dat hier het ICC huist, en we anderen de les mogen lezen over moraliteit.
Maar in de Global South ziet men dat de enigen die door het ICC berecht zijn, en in Scheveningen mogen logeren, mensen zijn met namen als "Ahmed", "Sergei" en "Mtumbe". De kans dat er een keer een "John" of een "Benjamin" tussen komt, is vrijwel 0.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Lordy79

Fundamentalist

unclero schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Nee. De geopolitieke kaarten zijn allang opnieuw geschud.
Inderdaad. En deze oorlog heeft er denk ik ook toe geleid dat er een militaire samenwerking komt tussen Turkije, Saudi Arabie en Pakistan. Volgens mij heeft SA hiermee laten zien dat ze níet met Israël willen (geen toetreding tot de Abraham akkoorden) maar liever andere partners kiest.

7 oktober 2023 is nog geen drie jaar geleden maar wauw, wat heeft dat allemaal aan het rollen gebracht! En we zijn er nog lang niet.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

unclero

MB EQA ftw \o/

Lordy79 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:12:
Volgens mij heeft SA hiermee laten zien dat ze níet met Israël willen (geen toetreding tot de Abraham akkoorden) maar liever andere partners kiest.
Mét Israel niet. Israel als protectoraat of schatplichtige aan KSA is een ander verhaal.

En Bin Salman is een geduldig man. Hij weet dat Amerika nu veel drukker bezig is met hun rol op het wereldtoneel. Hij weet dat de Israeli's drommelsgoed beseffen dat iedere keer dat Trump aan de macht is, hij begint te sleutelen aan de Amerikaanse paraplu die boven Israel hangt. Hij weet ook dat de Israeli's zelf druk bezig zijn zichzelf te vermorzelen:
A Collapsing Society: Israel Suffers a National Mental Crisis Due to the War
"A report published by the Israel Center for Addictions and Mental Health in June 2025 found that, during the war, one in four Israelis has been using alcohol, cannabis, prescription sedatives or painkillers at an increased risk level. Before the war, the rate was one in seven. Among those reporting significant PTSD symptoms, the rate jumps to 54.2 percent."
En dan smeult er ook nog wat onder de oppervlakte.

En dan blijkt ook nog dat de strijd in Libanon helemaal niet volgens plan gaat. Iets wat iedereen, die de Israelische militaire geschiedenis een beetje kent, eigenlijk wel aan had kunnen zien komen. Hezbollah blijkt drone-oorlogvoering bijzonder goed in de vingers te hebben, en lijken sinds het pager-incident niet bepaald verzwakt te zijn.
Een maand geleden organiseerde het Israelische MinDef een weekend lang een hackathon waar alle smartest&brightest van de Israelische tech-industrie nadrukkelijk uitgenodigd werden om te komen nadenken over counter-drone oorlogvoering.
Ik zal het u vast verklappen: er kwam niet veel meer uit dan het dringende advies geen drone-netten meer te spannen over gebouwen (want, werkt als een magneet op drones) en jammers op pantservoertuigen te zetten zodat akoestische sensoren niet kunnen verklappen waar je rijdt (ja, u mag lachen).

En hier komen de zwakke punten van de Israelische defensie-industrie aan het licht: die is altijd gecentreerd rondom requirements als "goed genoeg" en "mag niks kosten".
Hun tanks zijn goed genoeg, zolang de tegenstander zelf geen tanks heeft.
Hun drones zijn goed genoeg, zolang de tegenstander geen counter-drone drones heeft.
Hun luchtafweer is goed genoeg, zolang de tegenstander niet met multiple targetable re-entry vehicles aan komt zetten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Jerie
  • Niet online
unclero schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:49:
[...]

Wij kloppen ons bijvoorbeeld graag op de borst dat hier het ICC huist, en we anderen de les mogen lezen over moraliteit.
Maar in de Global South ziet men dat de enigen die door het ICC berecht zijn, en in Scheveningen mogen logeren, mensen zijn met namen als "Ahmed", "Sergei" en "Mtumbe". De kans dat er een keer een "John" of een "Benjamin" tussen komt, is vrijwel 0.
Wie zijn 'we' in deze context? Ik ben Nederlander, en mijn overheid is één van de vele landen die momenteel op zoek is naar ene 'Benjamin'. Daar sta ik als Nederlander volledig achter. Niet iedere Nederlander staat daar achter; een minderheid niet maar ik wel. Ik zie deze man graag voor het gerecht verschijnen. Maar hij is ook zeer welkom om bij mij eens een kopje koffie te komen drinken. Ik wil hem graag in Nederland ontmoeten.

Hetzelfde geldt ook voor ene 'Donald'. Maar die kans is nou eenmaal klein. Althans, voorlopig nog kleiner dan die ene 'Benjamin'. En het was George W. Bush [Dubya] (Republikein) die het statuut van Rome niet ondertekende. Bill Clinton (Democraat) had de intentieverklaring wel ondertekend.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:49
Jerie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:36:
[...]

Wie zijn 'we' in deze context? Ik ben Nederlander, en mijn overheid is één van de vele landen die momenteel op zoek is naar ene 'Benjamin'. Daar sta ik als Nederlander volledig achter. Niet iedere Nederlander staat daar achter; een minderheid niet maar ik wel. Ik zie deze man graag voor het gerecht verschijnen. Maar hij is ook zeer welkom om bij mij eens een kopje koffie te komen drinken. Ik wil hem graag in Nederland ontmoeten.

Hetzelfde geldt ook voor ene 'Donald'. Maar die kans is nou eenmaal klein. Althans, voorlopig nog kleiner dan die ene 'Benjamin'. En het was George W. Bush [Dubya] (Republikein) die het statuut van Rome niet ondertekende. Bill Clinton (Democraat) had de intentieverklaring wel ondertekend.
Helemaal mee eens, en sta ook daar volledig achter. Helaas ben ik er bang voor dat als hij hier een kop koffie gaat drinken er net niks gaat gebeuren. Als ik sommige politieke leiders hoor praten, die nu ook de regering vormen, zoals de VVD en nog heel wat andere partijen. Als het gebeurt en ik hoop het legt het wel een bom (figuurlijk) onder onze politiek, en daar zou ik blij mee zijn.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:48
HEY_DUDE schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:46:
[...]

Gaat ook om je perspectief. Ik vraag me af wanneer je in het land woont waar Europa willekeurig grenzen heeft getrokken tachtig jaar geleden voor hun imperialistische belangen in hoeverre je dan de distinctie maakt dat het Europa van nu niet meer imperialistisch is. Enige erkenning dat dit nog steeds actueel is is wel op zijn plaats.
Welkom in België, een bufferstaat tussen Duitsland en Frankrijk. Het slagveld van Europa sinds de Karolingische erfenis. Onze taalkwesties en onze staatsstructuur is daar een rechtstreeks gevolg van.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• RobertMe
unclero schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:02:
En hier komen de zwakke punten van de Israelische defensie-industrie aan het licht: die is altijd gecentreerd rondom requirements als "goed genoeg" en "mag niks kosten".
Hun tanks zijn goed genoeg, zolang de tegenstander zelf geen tanks heeft.
Hun drones zijn goed genoeg, zolang de tegenstander geen counter-drone drones heeft.
Hun luchtafweer is goed genoeg, zolang de tegenstander niet met multiple targetable re-entry vehicles aan komt zetten.
Dus enerzijds lachen we in dit topic omdat de spullen van de Amerikanen heel duur en moeilijk te produceren zijn, en anderzijds lachen we om de Israëlische spullen omdat ze te "simpel" en te goedkoop zijn?

Het is uiteindelijk een van de vele voorbeelden van een "duivelsdriehoek". Je kunt niet én het beste én het goedkoopste én het meeste hebben. En Israël kiest dan niet voor het beste maar iets dat wel goed genoeg geacht wordt, en ja, soms zit je er dan naast en loop je achter de feiten aan. En Amerika loopt dan weer achter de feiten aan dat de wapens die tientallen miljoenen per stuk kosten niet massaal geproduceerd kunnen worden / veel te duur zijn om massaal te produceren. Uiteindelijk is het gewoon altijd keuzes maken en achteraf blijkt of dat de juiste keuze was.

En je kunt je ook afvragen of in bepaalde mate jouw voorbeelden omgekeerd niet net zo goed op gaan. Hoe goed is de drone bescherming van Hezbollah tegen tegen Israëlische drones? Hoe goed is de bescherming van Hezbollah tegen multiple reentry vehicles? (Afwezig, en ze hebben niet eens luchtafweer die adequaat bestand is tegen straaljagers). Je kunt IMO pas echt spreken van "fout zitten" als de tegenstander, in dit geval op de defensie vlakken, wel echt beter is. Als Hezbollah geen antwoord heeft op suïcide drones van Israël kun je IMO ook niet perse stellen dat Israël dom is dat ze dat niet voor elkaar krijgen.
Waarbij er ook gewoon zaken zijn waarbij verdedigen lastig is. Een ballistische raket maken is vele malen makkelijker dan een raket maken die een ballistische raket onderschept (immers moet je dan mikken op een target dat op zeer hoge snelheid beweegt, terwijl een "offensieve" raket op een (vrijwel) statistisch doelwit af gaat). Laat dus staan als je er ook multiple reentry vehicles aan toevoegt.

En ook in de oorlog in Oekraïne zien we dat verdediging tegen FPV / suïcide drones lastig is. En daar zowel Rusland als Oekraïne dus ook geen oplossing paraat hebben noch ontwikkeld hebben in die ~4,5 jaar (ja, van draadloos naar glasvezel, maar de glasvezel drones zijn nog steeds effectief).

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53
Emgeebee schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Wauw wat een anti-westerse onzin zeg, vol met false equivalences en special pleeding. Je beseft je dat je op een citaat reageert waarin ik stel dat de VS, Israël én Iran alledrie niks is?

Dit is nog het mooiste:

[...]

Bizar. :N
Ik zie het als het een sluit het ander niet uit.
Want we hebben ook domweg niks te zeggen over wat machthebbers in hun land uitspoken. We kunnen het afkeuren, sancties instellen, aandringen op verandering, maar verder niks. In ieder geval geen bombardement om het volk te bevrijden, een invasie om democratie te brengen,. We kunnen proberen nucliaire technologie tegen te houden, maar uiteindelijk blijkt het elke keer weer om de olie te gaan.
Vroeger kon het westen nog eens de World Police zijn, maar dat is al decennia veel te duur (politiek, geld, levens), plus dat het sinds de jaren '60 ook domweg niet meer werkt (Vietnam, Afghanistan, Irak) wanneer die verandering niet echt vanuit de bevolking zelf komt.

Al helemaal de VS moet afstappen van het imperialistische World Police waarbij telkens onder valse voorwendselen landen aangevallen worden / regimes gewipt worden en eigen industrie beschermd / grondstoffen (olie, fruit) geroofd worden.

Desondanks, ja het ICC moet zeker wereldwijd iedereen kunnen vervolgen. Misdaden tegen de menselijkheid zijn absoluut.

Ik zie wel meer in een meer Chinese benadering van internationale politiek.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 13-08-2026 10:21 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:06:
[...]

Ik zie wel meer in een meer Chinese benadering van internationale politiek.
Wat houdt dat concreet in?

• DropjesLover
Jerie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Meer accepteren dat landen en hun regeringsvorm nu eenmaal zijn zoals ze zijn.
Immers, dat is enorm hypocriet, wij doen ook zaken met China, autoritaire leiders in de Noordelijke Sahara en Midden Oosten, of Zuid Oost Azie. In veel landen is er zeker wat op de mensenrechten aan te merken, waarin Iran echt niet de kroon spant. Diplomatie verbreken zoals met de Taliban-Afghanistan is gewoon een optie.

Eventuele verandering moet vanuit de brede bevolking zelf komen.
Wel hameren op mensenrechten en wanneer er zware stembeursfraude of gewelddadige machtsovernames gebeuren er consequenties aan verbinden. En natuurlijk zwaar ingrijpen wanneer een land het andere binnenvalt (ja, ik ben voor actieve militaire steun aan Oekraine).
Dat doet China dan weer niet, enkel als het zakelijk riskant is.

Het zou een stuk meer rust in de wereld brengen wanneer we (EU+VS) niet iedereen de westerse zienswijze opleggen.

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 13-08-2026 15:51 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:37
RobertMe schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Dat was wat ik "5 minuten ervoor" op de wiki pagina van Air Force One las. Dus don't shoot the messenger als het niet klopt :p
Denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen, maar kan gebeuren. Vanaf de grens met Polen gaat het per trein.

• RobertMe
PLAE schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:46:
[...]

Denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen, maar kan gebeuren. Vanaf de grens met Polen gaat het per trein.
Het klopte idd niet helemaal.
For example in 2023 when President Biden traveled to Ukraine via Poland using the C-32 to avoid the publicity of the VC-25.
Dit is nogal "vaag", en daaruit zal ik hebben opgemaakt dat de hop van Polen naar Oekraïne in die C-32 was.
During Joe Biden's 2023 visit to Ukraine, the Air Force One call sign was not used for the C-32 aircraft he flew to Poland; to increase secrecy, the call sign was SAM060.
Dit is duidelijker. De vlucht naar Polen was dus niet in de VC-25A (/"Air Force One"), noch gebruikte dat toestel de Air Force One callsign. Over de reis naar Oekraïne staat er dan niks.

Dus het was idd niet een "'verborgen' vlucht naar Oekraïne door niet de AF1 callsign te gebruiken", maar wel al de vlucht naar Polen die "verborgen" was door een alternatief toestel te gebruiken en zonder AF1 callsign.

De gebruikte SAM... callsign is dan weer wel vaag. Want die is nog steeds alleen in gebruik voor de toestellen van de president, vice president, en andere hoge overheidsfunctionarissen (waaronder dus beide VC-25As die officieel SAM 28000 en SAM 29000 zijn, als ze niet AF1 zijn / de president aan boord hebben). Een SAM... callsign is eigenlijk dus altijd een high value target (alhoewel het toestel ook leeg kan zijn, maar het is dus sowieso niet "willekeurige (prive) jet").

• HEY_DUDE
Jerie schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:33:
[...]

Landen die zwakker zijn economisch leeg roven door zaken op te kopen op vrij imperialistische wijze. Maar je verder niet bemoeien wie waarom ter dood veroordeeld wordt. Verder wel gewelddadige expansiever politiek nastreven binnen de eigen regio.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:26
Trump is aan het speechen in New York .. en daar deed hij deze uitspraak:
“Pretty soon I’ll be declaring the Hormuz Strait a territory of the United States,”
Het blijft een bijzondere man 🤔
bron

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:40

ManiacsHouse

Scheisse!

duvekot schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:46:

[...]

bron
Die vent is helemaal stapel knettergek gestoord ziek in zijn kop vul zelf maar verder aan...

• RobertMe
ManiacsHouse schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:59:
[...]

Die vent is helemaal stapel knettergek gestoord ziek in zijn kop vul zelf maar verder aan...
Maar ook de president van de VS en, niet geheel onbelangrijk, democratisch gekozen.

Of zijn stemmers nu nog in een "no more wars" zouden trappen...?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:01

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

[...]

bron
Dat vereist 100% boots on the ground. Iets wat zijn MAGA achterban expliciet niet wil.

Wanneer is het weer TACO tuesday?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• DropjesLover
DevWouter schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:21:
[...]

Dat vereist 100% boots on the ground. Iets wat zijn MAGA achterban expliciet niet wil.

Wanneer is het weer TACO tuesday?
Trump doet een extreme uitspraak mbt Hormuz, Dan moet het wel vrijdag zijn!

Als ik zo kijk is de olieprijs eigenlijk niet veranderd. De markten hebben Trump al lang door.

BThGvNeOA

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:56
RobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Maar ook de president van de VS en, niet geheel onbelangrijk, democratisch gekozen.

*knip*, bij dit soort stellingen verwachten wij onderbouwing.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 15-08-2026 18:03 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23

Standeman

Prutser 1e klasse

RobertMe schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Ik begin langzaam er steeds minder te geloven in die democratische waarden en processen van de Verenigde Staten. Voter suppression, gerrymandering, achterlijk hoge marketing budgetten, dark patterns, polarisatie en massa beïnvloeding via social media.
Het concept "democratisch verkozen" is imho zijn waarde rap aan het verliezen.

Ze zitten nog niet op het Russische niveau, maar sturen daar wel op volle kracht naar toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 15-08-2026 09:13 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

bron
Hij leeft wel in de wereld van de alternatieve realiteit waar de VS de SMO met Iran domineert en aan het winnen is.
Vanuit die invalshoek is het niet zo’n rare comment ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• duvekot
[...]
bron
De reactie vanuit Iran was wel te verwachten: Voor de mensen waarvan het Persies niet meer zo up to date is .. hier een vertaling naar het Nederlands door Google:
Trump zei dat hij na de nederlaag van Iran de Straat van Hormuz binnenkort tot Amerikaans grondgebied zal verklaren!
De Straat van Hormuz kan niet worden toegeëigend via tweets, vliegdekschepen, het uitvaardigen van decreten of verkiezingstoespraken. Iran vreest geen dreigementen en laat zich niet intimideren door vertoon van macht.
En er was een opvolgende post met de volgende (vertaalde) tekst
Accepteer de werkelijkheid eens en voor altijd: tot nu toe hebt u zware, strategische nederlagen geleden. De Straat van Hormuz was, is en blijft Iraans. Deze straat zal alleen onder het bevel van Iran worden gesloten en geopend, en zolang u de werkelijkheid van de nederlaag niet accepteert en niet ophoudt met fabeltjes, zal Iran de blokkade blijven handhaven.
Best duidelijk ...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:23

Standeman

Prutser 1e klasse

duvekot schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

De reactie vanuit Iran was wel te verwachten:

[Embed]

Voor de mensen waarvan het Persies niet meer zo up to date is .. hier een vertaling naar het Nederlands door Google:

[...]

En er was een opvolgende post met de volgende (vertaalde) tekst

[...]

Best duidelijk ...
Bizar dat de.regering van Iran het meest verstandige en duidelijkste van het stel lijkt te zijn.
Dit is niet zo zeer een mening over Iran, maar wel eentje over de regering Trump :X

Te bizar voor woorden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:36

[...]

bron
En ondertussen hebben we het al een tijdje niet meer over de Epstein Files...

Mission accomplished vanuit de US overheid.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:34
Normaal zit Fox vol MAGA, maar zelfs daar lijkt Trump er van langs te krijgen in reacties bij nieuws over de Straat van Hormuz.

https://www.foxnews.com/p...ip-traffic-actually-shows

Lekker bezig blijven met de eigen ruiten ingooien, want ook zijn uitspraken over de USS Abraham Lincoln lijken toch niet overal goed te vallen.

• Adder28
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:37
Die man mag zeggen wat hij wil, er is geen kat die hem echt tegenwerkt. Waarbij blijkt dat het 2nd amendment een volledige wassen neus is. Hij kan doen en laten wat hij wil, er komt geen reactie buiten woorden, en zowel voor en tegenstanders laten gewoon begaan buiten wat protesten. Dus waarom zou hij stoppen met zichzelf te verrijken?

Het enige wat die mens gaat stoppen, is magere hein. En dan is het ofwel gedaan and back to "normal" of ze gaan de noord-koreaanse toer op.

[ Voor 6% gewijzigd door Adder28 op 16-08-2026 07:51 ]

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Adder28 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:50:
[...]

Het enige wat die mens gaat stoppen, is magere hein. En dan is het ofwel gedaan and back to "normal" of ze gaan de noord-koreaanse toer op.
De macht van de president in de VS is door dit regime zover opgerekt en blijkt onder de huidige wetten niet ingeperkt te kunnen worden waardoor een "back to normal" niet meer mogelijk is zonder een nieuwe grondwet. En aangezien de grondwet in de VS zowat heilig is verklaard is een nieuwe grondwet niet mogelijk zonder bloedvergieten. Trump heeft gelijk, hij is de laatste president van de USA, na hem volgt alleen maar chaos.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 05:56

Raphaelo

boeiend!!

Waaj schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

De macht van de president in de VS is door dit regime zover opgerekt en blijkt onder de huidige wetten niet ingeperkt te kunnen worden waardoor een "back to normal" niet meer mogelijk is zonder een nieuwe grondwet. En aangezien de grondwet in de VS zowat heilig is verklaard is een nieuwe grondwet niet mogelijk zonder bloedvergieten. Trump heeft gelijk, hij is de laatste president van de USA, na hem volgt alleen maar chaos.
De macht van het ambt is niet perse heel erg toegenomen, de uitvoerende macht is altijd al sterk geweest in de VS. Het probleem is dat de wil ontbreekt bij de senaat en het huis om hem tegen te houden. Mocht een meerderheid besluiten dat Trump weg moet, dan zal hij weg moeten. Die meerderheid is er alleen niet.

originele signatures zijn top!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:17
Waaj schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 08:19:
[...]

De kern van het probleem is dat het dankzij social media nooit eerder zo makkelijk was om een substantieel deel van het electoraat zo efficient te manipuleren en tegen elkaar op te zetten. Een paar rijke bad guys met een agenda en het vermogen om een wat stakeholders bij elkaar te brengen en een goede acteur als uithangbord en je kunt de macht grijpen.
De alliantie van de tech bro’s (Thiel, Musk, Zuckerberg) met Vance als lange termijn gezicht en de conservatieve Project 2025 agenda is veel
meer dan de chaos van de Trump show die we nu zien. Hij is alleen de useful idiot die iedere dag voor afleiding zorgt terwijl zij op de achtergrond de democratische instituties afbreken en de geesten rijpmaken voor een technocratie met een autocraat (Vance) aan het hoofd. Lees de biografie van Thiel het staat er allemaal in.

• Jerie
  • Niet online
Raphaelo schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 11:42:
[...]

De macht van het ambt is niet perse heel erg toegenomen [...]
Jazeker wel, maar niet direct door dit regime: door uitspraak SCOTUS in tijdperk Biden. Daar kon Biden niets aan doen; had te maken met dominantie Reps binnen SCOTUS, waarbij Trump het 'geluk' heeft gehad dat hij drie rechters aan mocht stellen in zijn eerste termijn: Neil Gorsuch, Brett Kavanaugh, en Amy Coney Barrett. Trump I legde dan ook de basis voor Trump II.

Samuel Alito is aangesteld tijdens Dubya's termijn (toen waren ook zeloten aan de macht in het Witte Huis). Clarence Thomas tijdens George H. Bush. Dan heb je er al 5. John Roberts is ook conservatief, maar wat meer gematigd conservatief.

In iedere geval hebben de conservatieven een 6-3 meerderheid binnen SCOTUS, waarbij 5-4 voldoende is.

• TheBrut3
En inmiddels is Trump ook aan het dreigen dat hij the shit out of Oman gaat bombarderen als ze hem in de weg staan.

https://www.ft.com/conten...8d-48d1-9e54-85f1febcd070

• duvekot
TheBrut3 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:33:
En inmiddels is Trump ook aan het dreigen dat hij the shit out of Oman gaat bombarderen als ze hem in de weg staan.

https://www.ft.com/conten...8d-48d1-9e54-85f1febcd070
Hier de originele bron .. een gesprek met een Fox News reporter:
https://www.foxnews.com/l...uz-august-17#post-95c603d

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:27
Ben benieuwd hoe Oman hier op gaat reageren.

Kijken hoe lang het duurt voordat de US geen militaire basissen meer heeft in het midden oosten...

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:08
squashedraven schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:24:

Kijken hoe lang het duurt voordat de US geen militaire basissen meer heeft in het midden oosten...
Lekker om zich heen slaan omdat hij aan het verliezen is. Het verbaasd niemand meer, maar blijkbaar kunnen ze in de VS ook niet meer de wil opbrengen om er iets aan te doen. De dood van de democratie is daar bijna voltooid.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

Yucon

*broem*

squashedraven schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:24:

Het lijkt bijna op het vriendinnetje waar je het eigenlijk mee wil uitmaken maar dat niet durft zo boos te maken dat zij uiteindelijk maar de knoop voor je doorhakt.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De 51e st(r)aat is een feit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lachwekkend. Dommerik Trump heeft niet door dat hij alle bondgenootschappen op aan het blazen is en zonder bondgenootschappen is de VS wereldmacht-af. En dus kan hij Hormuz niet claimen want dat kan hij niet waarmaken. Hell, hij krijgt Iran niet eens op de knieën. Hij had Iran ook niet aan kunnen vallen zonder de bases in de Unie.

It’s the economy, stupid!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
dawg schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Lachwekkend. Dommerik Trump heeft niet door dat hij alle bondgenootschappen op aan het blazen is en zonder bondgenootschappen is de VS wereldmacht-af. En dus kan hij Hormuz niet claimen want dat kan hij niet waarmaken. Hell, hij krijgt Iran niet eens op de knieën. Hij had Iran ook niet aan kunnen vallen zonder de bases in de Unie.
Ach wat geeft Trump nou om bondgenoten? Hij dreigt zelfs een van zijn trouwste (200 jaar!) bondgenoten "helemaal kapot te bombarderen" als ze niet doen wat hij wil, zie https://www.nu.nl/midden-...t-dwarszit-in-hormuz.html

Kennelijk wil de VS van al hun bondgenoten af ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07
Trump probeert altijd een ander de schuld te geven van dingen en het beste is om je niet te laten provoceren. Enige probleem is dat hij steeds minder reacties krijgt op zijn herrie, en dat frustreert hem waarschijnlijk gigantisch.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• wildhagen
  • Niet online
HCMarX schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:53:
Trump probeert altijd een ander de schuld te geven van dingen en het beste is om je niet te laten provoceren. Enige probleem is dat hij steeds minder reacties krijgt op zijn herrie, en dat frustreert hem waarschijnlijk gigantisch.
Dan kan hij overstappen naar een ander middel: dreigen met iedereen die hem negeert "helemaal plat te bombarderen".

Als er B-1/B-2/B-52s etc boven Amsterdam of Brussel oid beginnen te vliegen hebben we ee klein probleempje...

Virussen? Scan ze hier!

• DropjesLover
wildhagen schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Dan kan hij overstappen naar een ander middel: dreigen met iedereen die hem negeert "helemaal plat te bombarderen".

Als er B-1/B-2/B-52s etc boven Amsterdam of Brussel oid beginnen te vliegen hebben we ee klein probleempje...
Zonder de basissen hier kunnen ze weinig. Of ja, one way trips.
Dan is Trump ook gelijk al zijn wereldwijd Trump Towers en golf courses kwijt, en een all out oorlog op vele fronten.

BThGvNeOA

• Jerie
  • Niet online
Volgens mij zien we de narcissistic rage (zie bijv. [1]) van dhr. Trump in actie. Die kan gekke vormen aannemen. Je kunt het niet negeren, maar serieus nemen moet je het ook niet per definitie.

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25545840/

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:15
De eerste reactie eronder, ‘does that make the Iran war a civil war?’
_O-

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ondertussen lijkt het wel alsof Iran langzaam de grip op Hormuz verliest.
The battle for control of the Strait of Hormuz has become the focal point of the Iran war. Over the past several months, both Iran and the United States have claimed the upper hand – and the competing rhetoric has caused considerable confusion and doubt.

At the moment, however, the evidence is clear: The United States, patrolling the strait with its navy, is gaining ground – and Iran is losing much of its control of the critical waterway.

More than 80% of vessel transits through the Strait of Hormuz over the past two weeks have taken the Omani route – a UN-authorized shipping channel that Iran vehemently opposes – according to Kpler, which tracks ships using transponders and satellite data.
https://edition.cnn.com/2...iran-strait-of-hormuz-oil

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:38
YakuzA schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:15:
Ondertussen lijkt het wel alsof Iran langzaam de grip op Hormuz verliest.

[...]
https://edition.cnn.com/2...iran-strait-of-hormuz-oil
Hoeveel schepen varen nu door de straat? Ik las laatst een kranten artikel dat op dat dag maar 8 schepen erdoorheen voeren. Dat was een dieptepunt op dat moment.
Als de scheepvaart met 90% afneemt, dan maakt het niet uit welke route die paar schepen nemen. Het effect op de wereld economie is dan nog steeds behoorlijk.

Ik volg het nieuws niet heel nadrukkelijk, maar ik vind de impact op zich wel meevallen. Benzine prijs is idd hoger, maar totale chaos merk ik hier niet. Ik weet niet hoe het zit met Aziatische landen die afhankelijker zijn van MO olie.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Russel88 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Ik volg het nieuws niet heel nadrukkelijk, maar ik vind de impact op zich wel meevallen. Benzine prijs is idd hoger, maar totale chaos merk ik hier niet. Ik weet niet hoe het zit met Aziatische landen die afhankelijker zijn van MO olie.
Nog wel.. ik verwacht nog wel wat chaos. De vraag naar diesel is hoger dan het aanbod, die prijs zal dus blijven stijgen en dat gaan we allemaal voelen omdat de transportsector geen alternatief heeft. Aardgas gaat een probleem zijn. We zitten nog onder de vullingslijn van 2021 en dat jaar waren de gasprijzen al torenhoog.

En toen draaide Groningen nog mee. Nu hebben we wel meer LPG capaciteit, maar de grote leverancier Qatar doet even niet mee..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Requiem19
  • Laatst online: 19:32
Wat veel mensen zich ook niet realiseren is dat (olie) markten niet stil staan en afwachten.

Ze gaan op zoek naar alternatieven. (Meer) pijpleidingen naar de Rode Zee, landroutes. Trucks vanuit Irak waren er eerst 5 per dag naar Syrische havens. Nu honderden.

Duurder? Jazeker, maar hoe groter het volume hoe dichter het bij Hormuz shipping komt. Het wordt een nieuwe economische realiteit.

Uiteindelijk verliest Hormuz importantke en daarmee leverage. Er wordt teveel statisch gedacht.

Iran heeft een gewekdige troefkaart, maar de kracht ervan neemt langzaam af.

• Russel88
Op zich ook wel interessant. Door de oorlog exporteert de VS veel meer salie gas. De eigenaren van die velden zijn vriendjes van Trump.
Dus hij en z’n vriendjes verdienen flink aan dit militaire uitstapje.
Dit in combinatie met goed getimede tweets en de familie Trump loopt helemaal binnen.

• duvekot
Russel88 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:03:
Door de oorlog exporteert de VS veel meer salie gas.
offtopic:
Ja .. het blijft een gevaarlijk plantje ...die salie .. als je die in de tuin hebt staan kan je er maar beter niet roken.

Of bedoelde je Schaliegas

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:11

servies

Veni Vidi Servici

Requiem19 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:59:
Wat veel mensen zich ook niet realiseren is dat (olie) markten niet stil staan en afwachten.

Ze gaan op zoek naar alternatieven. (Meer) pijpleidingen naar de Rode Zee, landroutes. Trucks vanuit Irak waren er eerst 5 per dag naar Syrische havens. Nu honderden.
Ik neem aan dat je weet dat dat hooguit een halve tanker is...
Uiteindelijk verliest Hormuz importantke en daarmee leverage. Er wordt teveel statisch gedacht.

Pas wanneer er fikse pijpleidingen liggen zal de straat van Hormuz minder belangrijk worden.

• Requiem19
servies schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Ik neem aan dat je weet dat dat hooguit een halve tanker is...
Het is ook niet de eindoplossing, het is een manier om te overbruggen tot de eindoplossing qua pijpleidingen - zoals het heropenen van de pijpleiding van Kirkuk naar Banyas.

Valt me dan wel weer op hoe er wederom alleen gedacht wordt vanuit 'nu'. Dit is binnen 4 maanden opgeschaald van een paar vrachtwagens per dag naar duizend per dag. Laten we over nog eens 4 maanden kijken hoeveel vrachtwagens er per dag aankomen aan Middellandse zee havens (*tenzij Hormuz weer volledig open is).

Voor wie het interessant vindt: https://nos.nl/artikel/26...ilen-en-komt-uit-in-syrie

• vanaalten
  • Laatst online: 20:15
Requiem19 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Het is ook niet de eindoplossing, het is een manier om te overbruggen tot de eindoplossing qua pijpleidingen - zoals het heropenen van de pijpleiding van Kirkuk naar Banyas.

Valt me dan wel weer op hoe er wederom alleen gedacht wordt vanuit 'nu'. Dit is binnen 4 maanden opgeschaald van een paar vrachtwagens per dag naar duizend per dag. Laten we over nog eens 4 maanden kijken hoeveel vrachtwagens er per dag aankomen aan Middellandse zee havens (*tenzij Hormuz weer volledig open is).

Voor wie het interessant vindt: https://nos.nl/artikel/26...ilen-en-komt-uit-in-syrie
...volgens het artikel waar je naar verwijst zitten ze al op duizend vrachtwagens per dag. :)
Maar ja, dit zal blijven opschalen (tot er een pijplijn alternatief is). Hormuz zal inderdaad minder relevant worden, komende maanden.

• Jerie
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Dan nog zitten wij komende winter toch met een probleem? Of niet? Die vraag ben ik uit gaan zoeken, zie hieronder.

De vorige winter in Maart (toen begon deze onzin) eindigden we met iets meer dan 10,5% gas. Maandje later zaten we op 4,5%.

Vorig jaar op 1 september op 66,5%, en op 19 augustus (op moment van schrijven exact één jaar geleden) op 63,9%. Je ziet een relatief vlakke lineaire grafiek, met af en toe een kleine uitspatting die geen naam mag hebben (outlier). De grafiek is nu (sinds enkele maanden na het conflict) meer stijl geworden dan vorig jaar. Men ziet dus de noodzaak, en importeert als een gek. Toch gaan we niet op die 66,5 zitten. De winter 2025-2026 was een bijzonder strenge (zie je terug in de bodem van de gas opslag t.o.v. andere jaren) maar in 2021 was onze gasvoorraad ook net zo slecht gevuld rond dit tijdstip, en als de grafiek doorzet, dan hebben we een betere voorraad dan 2021. Wel is het zo dat de winter 2021-2022 niet een strenge geweest lijkt te zijn, getuige de gebrekkige voorraad plus gebrekkige verbruik. Een zachte winter dus, wellicht. Dit jaar schijnen we met warme golfstroom / El Nino te zitten, daar weet ik het fijne niet van. 2021 was wel een outlier (was dat niet het jaar waarin Poetin met NS1 ging klooien?), doorgaans zitten we rond dit tijdstip (eind augustus) in die andere vier jaren tussen de 65,9% en en 93,8%, met redelijk lineaire lijnen vanaf ongeveer einde winter (2024 heeft wat gekke discrepanties). De jaren vanaf 2022 zijn natuurlijk sinds we met Rusland in conflict zijn, en waarbij we uiteindelijk ook minder gas van hen zijn gaan afnemen, dus hoewel men geen datapunten van voor 2021 laat zien, vind ik die ook niet zo bijzonder relevant. Ook is het maar de vraag hoe onze buurlanden het doen. Daar heb ik niet naar gekeken. We laten elkaar als Europeanen toch niet in de kou zitten, mits er maar netjes voor wordt betaald.

https://ned.nl/nl/gasopslagen-nederland#datasets

(Ik krijg de plaatjes niet embed, SVG? Hij lijkt ze direct uit JSON te genereren.)

Als ik Noorwegen was, zou ik opschalen qua gasexport (en -winning), echter als ik Rusland was zou ik dat dan weer pogen te saboteren.

Bovenstaande gaat puur over gas; niet over olie.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:17
~~~~~~~~~~~~~~~[b]servies in "[ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio"servies schreef op woensdag 19 augustus 2026 @

[...]

Pas wanneer er fikse pijpleidingen liggen zal de straat van Hormuz minder belangrijk worden.
Requiem19 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 09:59:

Duurder? Jazeker, maar hoe groter het volume hoe dichter het bij Hormuz shipping komt. Het wordt een nieuwe economische realiteit.

Die pijpleidingen worden dan ook weer kwetsbaar voor sabotage of aanslagen. Die lopen door hele instabiele gebieden. Zolang Iran overal terroristen sponsort en high tech kamikaze drones heeft, is niks in die regio veilig. Dit is ookal eerder gebeurd bij de Petroline in Saudi-Arabie. En de export havens aan de Rode Zee zijn ook kwetsbaar voor Houthi aanslagen en hebben bovendien nu al capaciteitsproblemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Morales79 op 20-08-2026 08:40 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:36
Jerie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:06:
De winter 2025-2026 was een bijzonder strenge (zie je terug in de bodem van de gas opslag t.o.v. andere jaren)
Dat er veel gas gebruikt is klopt inderdaad, maar afgelopen winter was zacht te noemen. Zowel de gemiddelde temperatuur was hoger en het aantal koude dagen was lager in Nederland. Wel was het in andere delen van Europa kouder, dus wellicht komt het door export. Persoonlijk heb ik ook minder dan gemiddeld gas verbruikt het afgelopen jaar.

• Jerie
  • Niet online
Morales79 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:18:
[...]

[...]

Die pijpleidingen worden dan ook weer kwetsbaar voor sabotage of aanslagen. Die lopen door hele instabiele gebieden. Zolang Iran overal terroristen sponsort en high tech kamikaze drones heeft, is niks in die regio veilig. Dit is ookal eerder gebeurd bij de Petroline in Saudi-Arabie. En de export havens aan de Rode Zee zijn ook kwetsbaar voor Houthi aanslagen en hebben bovendien nu al capaciteitsproblemen.
Om deze reden hoor je crickets over de alternatieven voor Hormuz. Achter de schermen wordt, denk ik, van alles geregeld.

• TheBrut3
Inmiddels is de Washington in het Midden Oosten gearriveerd om de Lincoln af te lossen.

• TheBrut3
Vandaag wordt de presentatie verwacht van sancties vanuit de VS voor Iran. Lijkt er op dat ze gaan inzetten op de oliehandel met China.

https://edition.cnn.com/2...p-iran-economic-pain-intl

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:06
TheBrut3 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:25:
Vandaag wordt de presentatie verwacht van sancties vanuit de VS voor Iran. Lijkt er op dat ze gaan inzetten op de oliehandel met China.

https://edition.cnn.com/2...p-iran-economic-pain-intl
In New York Times staat een artikel hierover, Why China Thinks It Can Resist Trump's Economic Threats on Iran . Ondanks dat China 90% van de Iraanse olie afneemt en technologie levert voor raketten en drones zijn ze niet onder de indruk van de Amerikaanse dreigementen. China ziet deze dreigementen juist als een teken van zwakte mede doordat de VS de oorlog niet op een fatsoenlijke wijze kan beëindigen en onlangs militairen en vliegdekschip uit de pacifische regio heeft weggehaald.

• TheBrut3
Het is natuurlijk ook een zwakte. Amerika heeft verloren, maar Trump en zijn MAGA kliekje wil dat nog niet inzien.

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:00
TheBrut3 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:43:
Het is natuurlijk ook een zwakte. Amerika heeft verloren, maar Trump en zijn MAGA kliekje wil dat nog niet inzien.
Iran’s grootste “succes” bestaat eruit dat ze koopvaardijschepen van neutrale landen aanvallen. Schepen van landen die niks met deze oorlog te maken hebben. Gewone passanten die door de Straat van Hormuz willen. Dat is geen militaire overwinning. Dat is pure chantage van een regime dat de Amerikaanse luchtmacht, marine en raketten niet aankan en dus maar civiele scheepvaart begint te gijzelen om de olieprijs op te jagen.

• squashedraven
rejer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:24:
[...]

Iran’s grootste “succes” bestaat eruit dat ze koopvaardijschepen van neutrale landen aanvallen. Schepen van landen die niks met deze oorlog te maken hebben. Gewone passanten die door de Straat van Hormuz willen. Dat is geen militaire overwinning. Dat is pure chantage van een regime dat de Amerikaanse luchtmacht, marine en raketten niet aankan en dus maar civiele scheepvaart begint te gijzelen om de olieprijs op te jagen.
Doet de VS niet precies hetzelfde met hun blokkade? En de VS wist van deze consequentie dus wie is dan de schuldige hieraan?

• Requiem19
[...]

Deze strategie heeft een naam: a-symmetrische oorlogsvoering.

Dit is een bewuste (en logische) strategie wanneer je militair de mindere bent. Uiteindelijk ga je op zoek naar een pijnpunt van de andere partij en ga je daar zo hard mogelijk op drukken.

Voor de VS is marktonzekerheid qua Hormuz logistiek erg pijnlijk (inflatie). De overwinning is niet zozeer het beschieten van civiele schepen, maar de economische onzekerheid die gecreëerd is.

Is dit de schuld van Iran, of had de VS bij het spelen van hun interne war-games dit binnen 5 minuten moeten zien?

• RobertMe
squashedraven schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

Doet de VS niet precies hetzelfde met hun blokkade? En de VS wist van deze consequentie dus wie is dan de schuldige hieraan?
De VS doet niet hetzelfde want die houd alleen schepen van en naar Iran tegen. Dat is dus niet vergelijkbaar met Iran die schepen van een of ander golfstaatje tegenhoud om naar welk land dan ook (buiten VS) te varen.

Edit:
Daarnaast schreef ook niemand iets over schuld.

Natuurlijk is de VS (mede) schuldig / verantwoordelijk aan dat de SvH dicht is. Maar dat doet er niks aan af dat dit zo ong het enige succes van Iran is.
Maar Iran heeft natuurlijk ook nog wel iets aan Amerikaanse doelen in de regio geraakt.

Effectief is het enige succes van Iran dus dat ze overleefd hebben. En dat dan doordat Amerika (en Israël) niet doorpakt omdat de asymmetrische oorlog net iets te pijnlijk voor de wereld is waar beide landen weer op worden aangekeken. En het nu nogal kostbaar is in geld en een grondoorlog nog kostbaarder zou zijn, in geld en mensenlevens.

Maar militair gezien kun je aan de kant van Iran niet over "succes" spreken.

[ Voor 43% gewijzigd door RobertMe op 24-08-2026 14:45 ]

• squashedraven
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

De VS doet niet hetzelfde want die houd alleen schepen van en naar Iran tegen. Dat is dus niet vergelijkbaar met Iran die schepen van een of ander golfstaatje tegenhoud om naar welk land dan ook (buiten VS) te varen.

Edit:

Natuurlijk is de VS (mede) schuldig / verantwoordelijk aan dat de SvH dicht is. Maar dat doet er niks aan af dat dit zo ong het enige succes van Iran is.
Maar Iran heeft natuurlijk ook nog wel iets aan Amerikaanse doelen in de regio geraakt.

Effectief is het enige succes van Iran dus dat ze overleefd hebben. En dat dan doordat Amerika (en Israël) niet doorpakt omdat de asymmetrische oorlog net iets te pijnlijk voor de wereld is waar beide landen weer op worden aangekeken. En het nu nogal kostbaar is in geld en een grondoorlog nog kostbaarder zou zijn, in geld en mensenlevens.

VS blokkeert schepen van en naar voor hun vijandelijke land(en). Iran blokkeert schepen van en naar voor hun vijandelijke landen, redelijk hetzelfde dus.

Met alleen het verschil dat Iran meer "vijanden" heeft omdat al die golfstaatjes ed. Amerikaanse leger basissen hebben en dus ook bij het conflict betrokken zijn.

• DropjesLover
[...]

Edit:

Overleven en nog steeds macht hebben over je strategische asset (SvH), de aanvallende partij die sterk invloed in de regio en in de wereld verliest, da's prima succes voor de aangevallen partij zou ik zeggen.
Ik bedoel, tegenover de VS is Iran nu domweg de meest redelijke partij 8)7

BThGvNeOA

• TheBrut3
Moet er een militaire overwinning zijn dan? Vanuit de kant van Amerika wel. Zij zijn, samen met Israël, begonnen met de aanval. Doel zou zijn dat Iran nooit een atoomwapen zou krijgen, maar er zijn 0 signalen dat dit is behaald. Doel zou ook zijn het regime te vervangen en 'power to the people', daar is ook niets van gelukt.

Iran daarentegen heeft nog hetzelfde regime. Verder hebben ze ingezien wat ze globaal kunnen aanrichten met dreigen om schepen in de Straat van Hormuz en olie infrastructuur van buurlanden te beschieten.

Dus ja, mijns inziens heeft DE militaire grootmacht, welke ook nog steun had, dit verloren en het regime heeft gewonnen.

• duvekot
Trump is natuurlijk zelf helemaal overtuigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9knQ5jEkPuotp6jfqlgI3q8lV7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yoes3dAjgfxgf7OHrUtHXMbF.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/41151

Ze zullen het niet makkelijk hebben .. maar als iets echt "instort" dan neemt het vaak ook wel wat zaken mee in de omgeving 🤔

• wildhagen
  • Niet online
duvekot schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:30:
~~~[Afbeelding]

Ze zullen het niet makkelijk hebben .. maar als iets echt "instort" dan neemt het vaak ook wel wat zaken mee in de omgeving 🤔
Dit is al de 35e keer dat "Iran helemaal instort", volgens Trump.

Dit soort kleuterachtige uitspraken van hem kan ik na 34 keer dat het niet bleek te kloppen ook niet meer serieus nemen.

Die man leeft in een fantasiewereld die werkelijk niets meer met de werkelijkheid te maken heeft.

Virussen? Scan ze hier!

• Bvanham
[...]

Edit:

<knip> we discussiëren op het onderwerp niet op de persoon. Iran heeft bijna alle VS basissen in het midden-oosten onbruikbaar gemaakt, de straat is nog steeds praktisch dicht tenzij je smeergeld betaald aan een van de bezetters. Amerika kan niet groter ingrijpen want ze hebben geen veilige bases meer of slagkracht genoeg. de VS strategische voorraden zijn zover geslonken dat ze er eigenlijk geen 1 conflict meer bij kunnen hebben. Nucleair ingrijpen kan niet zonder vreselijke escalaties, met mankracht aanvallen is zelfmoord. Ergo, Iran heeft deze aanval overleefd vanuit de VS en Israel en ze te kakken gezet.

Heel de wereld heeft last van de Verenigde Staten en israel hun oorlogshitserij en daarmee zijn die partijen minder belangrijk geworden.
De arabische wereld heeft nu nog meer last gekregen van Israel en de VS en gaat daar zelf iets aan doen.
Oekraine en andere Tech-landen in de nieuwe oorlogsvoering krijgen meer slagkracht en middelen om te groeien.

[ Voor 3% gewijzigd door darkrain op 25-08-2026 09:10 ]

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51

Zewatanejo

Fine Thanks!

duvekot schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:30:
[Afbeelding]

Ik denk dat de hoofdletters wel laten zien dat ze in Washtington nu klem zitten. De VS heeft de militaire macht maar ook een verkiezingsdeadline, maar Iran heeft de tijd en niets meer te verliezen.

heeft wel wat trekjes van Afghanistan

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• RobertMe
Zewatanejo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:41:
[...]

Ik denk dat de hoofdletters wel laten zien dat ze in Washtington nu klem zitten.
TRUMP SCHRIJFT ALTIJD IN HOOFDLETTERS :+.

*knip* het topic aanspreken doen we niet

[ Voor 33% gewijzigd door polthemol op 25-08-2026 09:01 ]

• TheBrut3
Het is niet helemaal incorrect dat het voor de gewone burger in Iran heel slecht gaat, ook financieel.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:08
TheBrut3 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:06:
Het is niet helemaal incorrect dat het voor de gewone burger in Iran heel slecht gaat, ook financieel.
Klopt. Zoals altijd is de gewone mens de pineut.

Dat is het al vele decennia, deze aanval heeft de machthebbers in Iran sterker in het zadel gehesen. De oude garde is versneld vervangen door jongere hardliners met betere banden met de revolutionaire garde. Ik denk dat Trump de VS zelf bedoeld, met 40 triljoen schuld.

• HEY_DUDE
[...]

Edit:

Wil nog wel een succesje toevoegen de lijst van successen voor Iran. De olie reserve van de VS heeft een all time low bereikt van 300 million vaten. De reserve is zo laag dat bij verdere uitgifte de integriteit van de opslag ernstig in het gedrang komt.
“I don’t know anyone who believes we can go below 300,” Amos Hochstein, a senior energy advisor for former President Joe Biden, told CNBC on Saturday. “I know plenty of people who think we can’t get near 300 because physically you will damage the caverns where the oil is stored.”
https://fortune.com/2026/...ng-salt-caverns-iran-war/

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Lordy79

Fundamentalist

[...]

Tja daar denk ik toch anders over.
1. Het regime is onthoofd maar staat nog als een huis.
2. Ze hebben een enorme troef kunnen uitspelen en het is nu bewezen dat een blokkade van olietankers ook werkt. Het is geen theorie meer.
3. Vermoedelijk kunnen ze, als ze dat uberhaupt willen, verder gaan met een kernwapen.
4. Ze weten waartoe Israel + VS in staat is tegen Iran: eigenlijk niet veel. Dus Israël zonder de VS kan nog véél minder uitrichten.

Iran kan als de VS vertrekt rustig haar proxies herbouwen en versterken en als ze die dan weet te activeren tegen Israel en tegelijk zelf weer flink los gaat met ballistische raketten en drones zal Israël het zeer moeilijk krijgen want een front vanuit zuid, west, noord en oost.

Saudi Arabie lijkt voor Pakistan en Turkije gekozen te hebben en niet voor de Abraham akkoorden, wat ook een grote opsteker is voor Iran en SA zal deze keuze ook gemaakt hebben op grond van de wanprestaties van de VS qua bescherming van de golfstaten.

Nee, ik zie Iran - tot mijn ongenoegen - absoluut als winnaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• DropjesLover
TheBrut3 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:06:
Dat gaat het al 30 jaar.
En het is triest voor de gewone burger, maar het regime zit stevig, zelfs steviger in het zadel.

Eigenlijk weinig verschil met de gewone Rus.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 24-08-2026 22:25 ]

BThGvNeOA

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lordy79 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

Tja daar denk ik toch anders over.
1. Het regime is onthoofd maar staat nog als een huis.
Een regime dat onthoofd is staat niet meer als een huis, dat spreekt mekaar tegen 😇. Maar we zijn het hier met elkaar eens denk ik: de ayatollahs en de Revolutionaire Garde hebben hun greep op Iran verstevigd, en hun bestaansrecht opnieuw gevonden.
Iran kan als de VS vertrekt rustig haar proxies herbouwen en versterken en als ze die dan weet te activeren tegen Israel en tegelijk zelf weer flink los gaat met ballistische raketten en drones zal Israël het zeer moeilijk krijgen want een front vanuit zuid, west, noord en oost
Het lijkt mij dat dat hier te ver gaat, want dan kunnen we het ook hebben over wat Israël uitvreet in zijn 'bufferzones' en in de bezette gebieden. Als één van beide partijen aangeeft dat de wapens kunnen zwijgen onder bepaalde voorwaarden en de andere partij heeft daar geen boodschap aan, dan krijg je dit soort situaties. Keuzes en voldongen feiten.
Saudi Arabie lijkt voor Pakistan en Turkije gekozen te hebben en niet voor de Abraham akkoorden, wat ook een grote opsteker is voor Iran en SA zal deze keuze ook gemaakt hebben op grond van de wanprestaties van de VS qua bescherming van de golfstaten.
De Saoedi's zijn ook niet dom. Zij beseffen dat zij niet op de VS kunnen vertrouwen in zijn huidige vorm. Je wacht geen vier jaar tot het beter wordt als je land onder vuur genomen wordt. Verder lijk je te denken dat die akkoorden Israël een vrijgeleide geven om eender wat te doen zonder diplomatieke consequenties. Maar zo werkt de wereld niet. Die akkoorden waren er zonder wortel en stok ook niet gekomen, zoiets is boter bij de vis. Als de wortel wegvalt, of rot blijkt, en de stok elk moment gebruikt kan worden, dan wordt zo'n akkoord ook snel een vodje papier. Des te sneller als dé partij die erbij wint het zelf ook zo behandelt.
Nee, ik zie Iran - tot mijn ongenoegen - absoluut als winnaar.
Het is niet de enige winnaar. De lachende derde is hier Israël, en ook Rusland. Bibi heeft de VS zover gekregen zijn kop in dit wespennest te steken. Hij heeft zijn zin gehad. Op korte termijn spint Israël hier ook garen bij. Zij zien dat de aandacht van de VS verschuift.

Het blijft naïef om te denken dat een tapijt aan bommen alleen Iran op de knieën zou krijgen. Zij bereidden zich al decennia voor op zo'n scenario. Net zoals de Russen zijn ze meesters in asymmetrische oorlogsvoering. Oppositie is er monddood en niet in staat tot structureel verzet, laat staan een opstand. Wat holle woorden van Trump veranderen daar niks aan. Ik kan me voorstellen dat ze in Washington daar geen boodschap aan hadden, maar in het Pentagon wisten ze ongetwijfeld beter.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Jerie
  • Niet online
Mistral kwam met deze aankondiging: Mistral and HUMAIN Announce Strategic Collaboration to Advance Sovereign AI in Saudi Arabia and Regionally

Wikipedia: Humain is het AI bedrijf van de Saoedi's (middels Public Investment Fund). Opgericht in mei 2025, waren ze begonnen met een eigen model: ALLaM (een anagram op LLaMa, waar Mistral ook op gebaseerd is), quote: 'an Arabic-first multimodal large language model.' (aldus Wikipedia)

Uit het persbericht:
Mistral and HUMAIN today announced a strategic collaboration spanning AI infrastructure, advanced model development, and the deployment of AI solutions in Saudi Arabia and across the region. Together, the companies will pursue the development and localization of advanced AI models, with initial areas of focus including cybersecurity and voice. The companies also plan to develop frontier models that perform strongly in Arabic language to help support the broader region. This represents a collaboration in the hundreds of millions of Euros. As part of the collaboration, Mistral will explore using HUMAIN’s data center infrastructure to support growing local compute needs. HUMAIN and Mistral also plan to develop a joint go-to-market strategy in Saudi Arabia focused on bringing advanced AI solutions to regulated industries.
Ook op dit punt kiest SA niet voor Amerikaanse AI.

Cybersecurity is ook waar ASML Mistral voor inzet.

Qua voice, kan ik me nog de aankondiging van Voxtral Transcribe 2 herinneren:
The model is natively multilingual, achieving strong transcription performance in 13 languages, including English, Chinese, Hindi, Spanish, Arabic, French, Portuguese, Russian, German, Japanese, Korean, Italian, and Dutch. With a 4B parameter footprint, it runs efficiently on edge devices, ensuring privacy and security for sensitive deployments.
(Dikgedrukt door mij.)

De bijbehorende plaatjes van FLEURS benchmark:

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/_astro/97f4a4ee-7448-4a2f-889e-17409821e503_Z1PpeEA.webp?dpl=6a8c94cb03ea0c6dc53ae243

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/_astro/a21cafea-208d-4290-b65e-36c0514dc179_PoxbS.webp?dpl=6a8c94cb03ea0c6dc53ae243

Deze bevatten helaas geen Arabisch, waardoor het de vraag blijft of die ondersteuning goed is. Is deze immers uitstekend, waarom zou je die dan niet noemen in je persbericht? Maar het persbericht is ook van afgelopen februari, dus wie weet...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Vergeet niet dat Amerika in korte tijd vrij rap een aardige voorraad arsenaal opgebruikt heeft, wat niet op korte termijn aan te vullen is. Naast de economische schade hiervan, betekent dit ook dat Amerika op het wereldstrijdtoneel er aanzienlijk zwakker voor staat.

Die impact is niet zomaar uit te vlakken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• RobertMe
Question Mark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Vergeet niet dat Amerika in korte tijd vrij rap een aardige voorraad arsenaal opgebruikt heeft, wat niet op korte termijn aan te vullen is. Naast de economische schade hiervan, betekent dit ook dat Amerika op het wereldstrijdtoneel er aanzienlijk zwakker voor staat.

Die impact is niet zomaar uit te vlakken.
Ja, ze hebben veel verbruikt en er wordt gesproken over "tekorten". Maar de vraag is of ze echt niks hebben. Het meest waarschijnlijke is dat ze gereserveerde voorraad hebben (voor eigen defensie, navo?, Taiwan?), en een voorraad hebben voor "andere oorlogen/...". Dat die laatste voorraad op / laag is geloof ik zeer zeker (en heb ik hier ook al vaker gepost). Maar ze zullen echt wel voldoende voorraad hebben voor dus defensie en waarschijnlijk ook om Taiwan "een handje te helpen".

En v.w.b. voorraden aanvullen is lastig te beoordelen. Één-op-één vervangen is vast duur en een traag / lang proces. Maar intussen zijn er ook nieuwe preciezie bommen, kruisraketten, .... Die én goedkoper zijn én massaler geproduceerd kunnen worden. Die zijn wellicht geen directe opvolger/vervanger van wat ze nu gebruikt hebben. Maar zullen waarschijnlijk vaak wel ook goed genoeg zijn. Niet elke kruisraket die je afschiet hoeft immers 500+KM afstand te overbruggen met een lading van honderden kilos.
Dus waar ze vroeger 1000 kruisraketten van 10 miljoen dollar hadden met een fabrikagetijd van dagen per stuk hebben ze nu wellicht voldoende aan het opnieuw bevoorraden van 300 stuks daarvan en 700 nieuwe modellen die maar 300.000 per stuk kosten en ze er enkele per dag van kunnen produceren.
En intussen hebben ze zelfs een JDAM variant als kruisrakket. Dus i.p.v. een "domme bom met harnas met vleugels en geleiding die je relatief boven het doelwit laat vallen" (JDAM) heb je dan "domme bom met harnas met vleugels + raketmotor die je 100+KM van het doelwit kunt laten vallen / afvuren". Duurder dan een JDAM natuurlijk, maar goedkoper dan de kruisraketten. En domme bommen hebben ze er nog genoeg van liggen.

Echt beoordelen wat het opnieuw aanvullen van de voorraad kost (in geld en tijd) is dus lastig.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:32:
[...]

Oppositie is er monddood en niet in staat tot structureel verzet, laat staan een opstand.
En wat je ook ziet gebeuren is dat juist dit soort acties - zowel de twaalf daagse oorlog als de huidige - is dat die oppositie c.q. bewegingen die wat aan tractie aan het winnen waren juist hiermee een grotere klap krijgen. En ja, ook zonder de inmenging van andere mogendheden is het Iraanse regiem hard in de reacties op protesten maar met de inmenging wordt het er zeker niet beter op. Zeker niet als je nu weer richting meer sancties gaat, het regime wordt daardoor wel geraakt maar het zijn ook de onderste lagen die steevast geraakt worden.
Borromini schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:32:
De lachende derde is hier Israël, en ook Rusland. Bibi Netanyahu heeft de VS zover gekregen zijn kop in dit wespennest te steken
Durf niet zondermeer te stellen dat Israel de lachende derde is. Ook daar zie je wel meer druk ontstaan jegens de huidige regering waardoor je de vraag kan stellen of ze op de midde- langetermijn enige 'winst' hebben met deze oorlog. Zeker als je daarbij meeneemt dat ook de alliantie tussen de VS en Israel een risico vormt voor Israel. Mocht daar op enige termijn hobbels ontstaan dan loop je als Israel toch een flink risico.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:34:
[...]Echt beoordelen wat het opnieuw aanvullen van de voorraad kost (in geld en tijd) is dus lastig.
De cost-tracker waar de geschatte totale kosten van de oorlog bijgehouden wordt staat in elk geval al boven de 113 miljard (vanaf begin tot 16 juni), waarbij Hegseth al verzocht heeft om extra funding om de oorlog te kunnen blijven betalen. Het Amerikaanse volk wordt vanwge de gestegen brandstofprijzen ook steeds ontevredener, wat een groot risico is voor de huidige regering Trump gelet op de aankomende midterms. Straks is de Amerikaanse regering nog "onthoofd" als gevolg van deze oorlog. ;)

Het zijn dan wel niet allemaal militaire successen voor Iran, maar het zijn wel degelijk successen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Bvanham
RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Ja, ze hebben veel verbruikt en er wordt gesproken over "tekorten". Maar de vraag is of ze echt niks hebben. Het meest waarschijnlijke is dat ze gereserveerde voorraad hebben (voor eigen defensie, navo?, Taiwan?), en een voorraad hebben voor "andere oorlogen/...". Dat die laatste voorraad op / laag is geloof ik zeer zeker (en heb ik hier ook al vaker gepost). Maar ze zullen echt wel voldoende voorraad hebben voor dus defensie en waarschijnlijk ook om Taiwan "een handje te helpen".

En v.w.b. voorraden aanvullen is lastig te beoordelen. Één-op-één vervangen is vast duur en een traag / lang proces. Maar intussen zijn er ook nieuwe preciezie bommen, kruisraketten, .... Die én goedkoper zijn én massaler geproduceerd kunnen worden. Die zijn wellicht geen directe opvolger/vervanger van wat ze nu gebruikt hebben. Maar zullen waarschijnlijk vaak wel ook goed genoeg zijn. Niet elke kruisraket die je afschiet hoeft immers 500+KM afstand te overbruggen met een lading van honderden kilos.
Dus waar ze vroeger 1000 kruisraketten van 10 miljoen dollar hadden met een fabrikagetijd van dagen per stuk hebben ze nu wellicht voldoende aan het opnieuw bevoorraden van 300 stuks daarvan en 700 nieuwe modellen die maar 300.000 per stuk kosten en ze er enkele per dag van kunnen produceren.
En intussen hebben ze zelfs een JDAM variant als kruisrakket. Dus i.p.v. een "domme bom met harnas met vleugels en geleiding die je relatief boven het doelwit laat vallen" (JDAM) heb je dan "domme bom met harnas met vleugels + raketmotor die je 100+KM van het doelwit kunt laten vallen / afvuren". Duurder dan een JDAM natuurlijk, maar goedkoper dan de kruisraketten. En domme bommen hebben ze er nog genoeg van liggen.

Echt beoordelen wat het opnieuw aanvullen van de voorraad kost (in geld en tijd) is dus lastig.
Je vergeet dat in de VS alles draait om contracten met oorlogswapen leveranciers. Die zijn zeer lucratief voor de leveranciers en die zijn er bij gebaat om een kunstmatige of echte schaarste te creeren.

zomaar uitbesteden van wapenproductie is een paar keer geprobeerd maar wordt meestal binnen enkele dagen teruggetrokken onder druk van een van de leveranciers (kijk naar het recente lockheed debacle over de patriots). De Vs en hun bondgenoten hebben zich decennia laten verstrikken in deze methodes.

Het huidige beleid in zowel Israel en de Vs is niet op middellange of lange termijn gebaseerd. De oude mannen die het dicteren zijn op korte termijn effecten gefocust. Langer maken ze zelf toch niet meer mee

[ Voor 4% gewijzigd door Bvanham op 25-08-2026 09:56 ]

• RobertMe
Bvanham schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Je vergeet dat in de VS alles draait om contracten met oorlogswapen leveranciers. Die zijn zeer lucratief voor de leveranciers en die zijn er bij gebaat om een kunstmatige of echte schaarste te creeren.

zomaar uitbesteden van wapenproductie is een paar keer geprobeerd maar wordt meestal binnen enkele dagen teruggetrokken onder druk van een van de leveranciers (kijk naar het recente lockheed debacle over de patriots). De Vs en hun bondgenoten hebben zich decennia laten verstrikken in deze methodes.
Ik heb het dan voornamelijk over nieuwe leveranciers. Zoals Anduril. Wat vervolgens ook een meer normaal bedrijf is die iets ontwikkeld hebben en daarna bij de overheid hebben aangeboden van "goh, willen jullie klant worden?". I.p.v. de klassieke manier waarbij de overheid een aanbesteding doet, meerdere fabrikanten met hun ideeën komen aanzetten, etc. En ze de overheid een poot kunnen uitdraaien omdat ze de wapens toch willen/moeten hebben. En het jaren duurt voordat er een product is. En de overheid weer extra mag betalen bij uitloop / tegenslag. En....

Vergelijk het dus met een NASA vs SpaceX. Zo heb je nu dus ook een Lockhead / Boeing / ... vs Anduril en nog een aantal van die startups / ....
Waarbij Anduril IIRC ook al heeft bewezen dat ze relatief snel kunnen opschalen, door van 1 fabriek naar 2 fabrieken te gaan in korte tijd (en daarmee meen ik al 1000+ van hun kruisraketten per jaar kunnen produceren). Ook omdat het spul ontworpen is op eenvoudige en snelle productie ("7 stuks gereedschap nodig dat standaard verkrijgbaar is" meen ik dat hun marketing is. Dus dan heb je het over een standaard kruisschroevendraaier en zo i.p.v. specialistisch gereedschap waarbij je ook weer afhankelijk bent van levertijden).

En de bestaande partijen krijgen daardoor ook weer een concurrent erbij waardoor ze hun manier van werken / zaken doen ook weer moeten aanpassen.

Hetzelfde als wat je dus in Oekraïne ziet waar o.a. een Fire Point de manier van werken wijzigt.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:52

polthemol

Moderator General Chat
Modbreak:De wapenproductie omslag in de VS hoort niet thuis in dit topic. Dit topic gaat specifiek over de oorlog tussen de VS/Israel en Iran en de gevolgen hiervan voor de regio.

Om die discussie uit te diepen is er het topic Wapens en wapensystemen

Posts die nog verder gaan na deze modbreak zullen verwijderd worden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• magnifor
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/2628215-scheepvaart-door-straat-van-hormuz-vrijwel-stilgevallen-pakistan-spreekt-met-iran

Hoorde berichten dat Iran haar controle zou kwijtraken maarja, je ziet maar weer dat zodra de rijpen gaar zijn dat niemand durft te varen. Een drone, bommetje of raketje en alles ligt weer stil. Je hoeft niet het hele gebied onder controle te hebben, voorkomen dat men veilig kan varen is genoeg om alles stil te laten leggen. En wens trump success om china te sanctioneren. De vorige keer dat hij dat deed kwam hij ook terug met hangende staartje tussen de benen. Game on

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:03
magnifor schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:32:
https://nos.nl/artikel/2628215-scheepvaart-door-straat-van-hormuz-vrijwel-stilgevallen-pakistan-spreekt-met-iran

Hoorde berichten dat Iran haar controle zou kwijtraken maarja, je ziet maar weer dat zodra de rijpen gaar zijn dat niemand durft te varen. Een drone, bommetje of raketje en alles ligt weer stil. Je hoeft niet het hele gebied onder controle te hebben, voorkomen dat men veilig kan varen is genoeg om alles stil te laten leggen. En wens trump success om china te sanctioneren. De vorige keer dat hij dat deed kwam hij ook terug met hangende staartje tussen de benen. Game on
De US is al een half jaar bezig en krijgen er geen grip op. Terugtrekken met de staart tussen de benen zal pas gebeuren wanneer Trump aftreed. Mits er een democraat aan de macht komt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ook een gematigde republikein gaat zijn vingers daaraan niet willen branden hoor. De vraag is, waar vind je die tegenwoordig nog, en gaat die nog verkozen raken?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Russel88
Borromini schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:45:
Ook een gematigde republikein gaat zijn vingers daaraan niet willen branden hoor. De vraag is, waar vind je die tegenwoordig nog, en gaat die nog verkozen raken?
Volgens mij zijn weinig Amerikanen pro Iran oorlog. Ook veel Republikeinen zijn anti Iran oorlog. Dankzij de afsluiting merken ze de gevolgen direct in hun portemonnee.
Je ziet dat voornamelijk de pro oorlog (Hegseth) of pro Israel (Cruz) mensen de oorlog verdedigen. De rest is tegen of houdt hun mond.

• TheBrut3
Opzich wel een goed opiniestuk op Fox News. Komt er op neer dat Bessent hun plannen "Economic D-Day" noemen, in referentie naar D-Day in WW2. Echter bij WW2 D-Day was er een plan, doel en een V-E Day. Dat eerste lijkt er nauwelijks te zijn, dat tweede half en de vraag is of de derde überhaupt gaat/kan komen.

Voor een stuk op Fox News gaat het best tegen MAGA in. Reacties eronder zijn ook wat verdeeld, al blijft Fox natuurlijk een MAGA broedhol.

https://www.foxnews.com/o...mer-iran-tehran-surrender
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Topic specifiek beleid
Wat willen we niet zien:
• Elkaar beschuldigen van drogredenen.
• Commentaar over het discussie verloop in het topic.
• Commentaar op andermans postgedrag.
• Ook de discussie over Gaza is nog steeds offtopic.
• Speculatie of samenzweringstheorieën.
• Naamverbasteringen
• Memes/grappige plaatjes, dit is een discussietopic
• Schrijf militaire jargon afkortingen s.v.p. voluit.
Zie je een post waarvan je denkt dat die niet voldoet aan onze forum/topic regels, maak dan alleen (!) een topic report aan. En laat het dan verder over aan moderatie.

Hou de focus op de oorlog met Iran.