Ja, maar die haviken deden dat ook helemaal niet in het belang van VS. Dat is de GOP in a nutshell. Dat ze de VS schade berokkenen zal ze worst wezen. Als de CIA niet zo had gelogen over WMDs in Irak, dan hadden we ze voor 24 Feb serieus genomen. Nu niet (al dachten wij ook een betere bron te hebben, geldt dat niet voor andere belangrijke Europese partners zoals DE, FR, enz).mkmi schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Ik ben het met je eens dat er voordelen zijn behaald voor een aantal haviken en een paar mannen. Maar dat maakt het in mijn ogen nog geen overwinning voor de VS en zeker niet voor de landen in het Midden-Oosten.
De diepgewortelde afkeer die een groot deel van de bevolking in de regio voelt voor de VS en Israël en die met elke generatie alleen maar toeneemt is denk ik grootste verlies. Het wordt voor de VS moeilijker om invloed uit te oefenen in het MO tenzij ze gebruik maken van dictators die de bevolking met harde hand onderdrukken.
Ik heb het ook over de situatie voor 7 Okt. Het is Israël en VS gelukt om Soennitische landen normale handelsbetrekkingen te laten hebben. Wat de bevolking daar van vindt, is niet zo van belang, gezien het doorgaans geen democratieën zijn (de ironie mag ons niet ontgaan).
Na 7 Okt heeft Israël zonder succes, buitenproportioneel gereageerd. Met teveel collateral. Ze kunnen nog zoveel leiders vermoorden, de harten van de bevolking van de dergelijke landen winnen ze er niet mee. En dat is op de lange duur wel noodzakelijk.
De vraag is nu wat de Soennitische landen gaan doen nu blijkt dat de VS hen niet kan/wil beschermen jegens Iran.
Maar 7 Okt zie ik los van Afghanistan en Irak. Vooral die laatste ging over de lijken van veel arme, Amerikaanse burgers. Financieel kon de VS het leien.
Dat Iran de Straat van Hormus kon controleren wist de VS voor ze deze oorlog begonnen. Trump moet hierover geadviseerd zijn, tenzij hij de capabele mensen eruit heeft gegooid voor ja-knikkers die dat niet durfden te zeggen. Hoe dan ook: er is hier maar 1 schuldig voor de huidige situatie, en dat is de eindverantwoordelijke: Trump. Hij had de ballen niet om Netanyahu in zijn eentje het bord tegen het hoofd te laten krijgen.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
/f/image/OFRvZ9eUqsh6pdKW3gKxgTbU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7f2p7Vji7nPG2aWmCv5C0n5e.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rRH4VzHfiQcoZtzOTFMm2e0g.jpg?f=fotoalbum_large)