"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Iran op haar beurt zojuist;
“As we have already stated, any base anywhere in the region that assists Israel will be a target of the sacred Islamic Republic and our armed forces, and we will show no hesitation,” the Senior Armed Forces Spokesman Brigadier General Abolfazl Shekarchi said, according to Iranian state-affiliated media.
via CNN https://edition.cnn.com/w...-hnk-intl?t=1772275173019
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 28-02-2026 11:44 ]
Ik denk dat dit ook de bedoeling is van Iran. Er proberen zoveel mogelijk een regionaal conflict van te maken zodat de internationale druk op Amerika en Israël om e aanval te stoppen toeneemt._Bailey_ schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:43:
veel landen in de regio beginnen nu toch wel erg fel uit te halen richting Iran (in diverse bewoordingen).
Iran op haar beurt zojuist;
“As we have already stated, any base anywhere in the region that assists Israel will be a target of the sacred Islamic Republic and our armed forces, and we will show no hesitation,” the Senior Armed Forces Spokesman Brigadier General Abolfazl Shekarchi said, according to Iranian state-affiliated media.
via CNN https://edition.cnn.com/w...-hnk-intl?t=1772275173019
Dan nog is een heel land kwalificeren als religieus extremistisch niet juist. Ja, de Amerikaanse politiek is bizar pro-Israel, maar een deel van de MAGA club is dat weer niet. Een deel van de Democrats ook niet (of in veel mindere mate). En dan is er dus altijd de vraag of het ze echt gaat om religie of is het toch marketing zodat de bevolking de boodschap beter slikt. "We beschermen Christenen / Joden (gek genoeg vinden ze die Christelijk genoeg...) zoals wij tegen Moslims zoals zij" is een veel makkelijkere boodschap als je moet uitleggen waarom je je bemoeit met een ander land ipv met de binnenlandse problemen.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:38 in het "[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek" topic:
Vocale minderheid? Als die minderheid aan de top is, kan het in absolute zin de minderheid zijn, maar in relatieve zin de meerderheid. Trump is omringd met Christen-Zionisten. Het overgrote deel van het Congres wordt door AIPAC gefinancierd. AIPAC, de enige buitenlandse belangenorganisatie (Israëlische belangen) in Amerika die niet als buitenlandse belangenorganisaties is geregistreerd.
Ik denk eerder dat het tegenovergestelde zal gebeuren en die landen zich niet alleen diplomatiek tegen Iran zullen verweren, maar nu ook actief. Het Iraanse regime is zeker niet geliefd in alle landen in het Midden-Oosten..49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:46:
[...]
Ik denk dat dit ook de bedoeling is van Iran. Er proberen zoveel mogelijk een regionaal conflict van te maken zodat de internationale druk op Amerika en Israël om e aanval te stoppen toeneemt.
De realiteit is imho dat je dit niet kan doen zonder boots-on-the-ground en dat is in Amerika zeker problematisch gezien het verleden. Ik verwacht als het alleen bij luchtaanvallen blijft dat er geen regime change komt, maar we gaan het zien.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Ik heb wel te doen met de Iraanse bevolking. Heb je door wanbestuur een drinkwatertekort, dan ga je in de opstand. Je betoging wordt keihard neergeslagen met 1000den doden als gevolg. Dan komt deze aanval; Israël en de VS zullen het insteken dat ze het verderfelijke regime willen omverwerpen (klopt) omdat het regime zijn bevolking vermoordt (boeit ze niet). Dus wat betekend dat voor diezelfde bevolking? Je land wordt bestookt en je regime krijgt een extra reden om achter je aan te gaan want heulen met de vijand. En ondertussen komt er geen druppel water uit je kraan. Ook morgen niet, want National-building doen beide aanvallende landen opvallend weinig aan.
Ondertussen op de achtergrond speelt dat beide landen (Israël, de VS) allemaal gedoe hebben met corruptie van de regering en binnenlandse onrust (ICE bij de een, Palestijnse zaak bij de ander) die er alles voor over hebben dat de krant eens over het buitenland schrijft.
Het is allemaal niet zo mooi. En zeker geen stap richting een betere wereld.
[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 28-02-2026 11:55 ]
Trump en Israel laten zich duidelijk uit dat ze regime change willen met geweld. Dat betekent een extistentiele dreiging voor het regime. Dat is de situatie waarin het regime, wanneer het wil overleven, een volledige all out war start. De kans dat een religieus dictatoriale regime zich zomaar overgeeft lijkt me nihil.49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:46:
[...]
Ik denk dat dit ook de bedoeling is van Iran. Er proberen zoveel mogelijk een regionaal conflict van te maken zodat de internationale druk op Amerika en Israël om e aanval te stoppen toeneemt.
Vraag me zelf eigenlijk af of de V.S. en Isreal er echt zo inzitten. Het was voortdurend bombarderen van Iran en pappen en nathouden. Ik zie dat nu op iets grotere schaal, maar met raketten, ook niet als het 100-en zijn, dwing je geen regime change af. Gevalletje weer de strong man willen uithangen.
Verder wordt het volg opgeroepen weer in opstand te komen. Lijkt me ook een lastige nu de vorige opstand met al het mogelijke geweld is neer geslagen.
Klopt, maar zonder vliegtuigen en olietankers ligt natuurlijk de economie in de gehele regio plat. Er is dus een belang voor deze landen om hier zsm een einde aan te maken. Bovendien wat stelt vergelding nog voor vanuit een land als Qatar wanneer de US twee vliegdekschepen heeft ingevaren voor een militaire operatieHollovVpo1nt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Ik denk eerder dat het tegenovergestelde zal gebeuren en die landen zich niet alleen diplomatiek tegen Iran zullen verweren, maar nu ook actief. Het Iraanse regime is zeker niet geliefd in alle landen in het Midden-Oosten..
Ik had mijn opmerking gemaakt in "Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek" en als ik dan zeg "Amerika is ...." dan kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat niet iedere Amerikaan bedoel maar het Amerikaanse beleid en beleidsmakers. En ik blijf daarmee bij mijn standpunt dat Amerika een religeus extrimistische agenda aan het uitvoeren is gelet op de aantoonbare uitspraken die mensen aan de macht doen en het beleid dat ze uitvoeren.Bundin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Dan nog is een heel land kwalificeren als religieus extremistisch niet juist. Ja, de Amerikaanse politiek is bizar pro-Israel, maar een deel van de MAGA club is dat weer niet. Een deel van de Democrats ook niet (of in veel mindere mate). En dan is er dus altijd de vraag of het ze echt gaat om religie of is het toch marketing zodat de bevolking de boodschap beter slikt. "We beschermen Christenen / Joden (gek genoeg vinden ze die Christelijk genoeg...) zoals wij tegen Moslims zoals zij" is een veel makkelijkere boodschap als je moet uitleggen waarom je je bemoeit met een ander land ipv met de binnenlandse problemen.
[ Voor 9% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-02-2026 12:20 ]
Op dit moment lijkt het me zo te zijn dat Iran gebaat is bij chaos in de regio. Ze zullen er alles aan doen om de prijs van hun ondergang zo hoog mogelijk te laten zijn, en zoveel mogelijk resources te dwingen naar elders uit te wijken.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:51:
Ik denk eerder dat het tegenovergestelde zal gebeuren en die landen zich niet alleen diplomatiek tegen Iran zullen verweren, maar nu ook actief. Het Iraanse regime is zeker niet geliefd in alle landen in het Midden-Oosten..
Hun mogelijkheden daartoe zijn drastisch afgenomen de laatste jaren. Maar zeker niet nul. Ze gaan om zich heen slaan. En we zullen moeten ervaren wat dat precies betekent.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Dit wordt vaak onderschat, door de geschiedenis heen, hoe godsdiensten (Christendom, Jodendom en Islam) ingezet werden om gebieden te veroveren en over bevolkingen te heersen.Bundin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:49:
[...]
Dan nog is een heel land kwalificeren als religieus extremistisch niet juist. Ja, de Amerikaanse politiek is bizar pro-Israel, maar een deel van de MAGA club is dat weer niet. Een deel van de Democrats ook niet (of in veel mindere mate). En dan is er dus altijd de vraag of het ze echt gaat om religie of is het toch marketing zodat de bevolking de boodschap beter slikt. "We beschermen Christenen / Joden (gek genoeg vinden ze die Christelijk genoeg...) zoals wij tegen Moslims zoals zij" is een veel makkelijkere boodschap als je moet uitleggen waarom je je bemoeit met een ander land ipv met de binnenlandse problemen.
Er zijn zoveel voorbeelden (Kruistochten, Jihad, Zionisme, IS etc). In Aziatische filosofie wordt dit gewoon benoemd zoals het is, zie ook uitleg van de eerste president van Singapore, Lee Kuan Yew. Zodra je die godsdiensten toelaat in het land, gaan ze stap voor stap hun macht uitbreiden en willen ze dat de overheid zich aan hun aanpast. Uiteindelijk is decennia later dan je land overgenomen. China is hier natuurlijk ook goed van op de hoogte.
Voor ons als westerlingen niet te bevatten, maar we kunnen veel leren van Aziatische doctrine en filosofie.
Iran is niet anders; een hele oude rijke beschaving (Perzen) die door Islamitisch extremisme in korte tijd volledig gecompromitteerd is.
Tot nu toe zijn er alleen wat satellietfoto's verschenen van S-300 die de 12 dagen oorlog overleefd hadden, maar niks moderners dan dat.
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Nee, dat klopte niet helemaal, maar ik denk dat er inderdaad weinig van hun capaciteit over is. Maar er zijn berichten dat Iran onder andere Chinese HQ luchtafweer heeft gekregen in het recente halfjaar.Delerium schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:06:
Ik meen dat Israël ergens in 2025 alle luchtafweer van Iran al had kapotgeschoten. Dus het luchtoverwicht is daar, Iran is op dat punt al uitgeschakeld. Daarom verdenk ik dat deze aanval andere bedoelingen heeft want militair gezien is Iran geen speler meer.
In light of everything going on, I took a look at some Iranian air defense sites and found something surprising. Namely, what appears to be S-300 launchers! This contradicts some past claims they had all been destroyed.
— Sam Lair (@sam_lair) 21 februari 2026
Read all about it on the @ACWPodcast blog. Link below: pic.twitter.com/sOBsd0BHgd
[ Voor 15% gewijzigd door Yakolev op 28-02-2026 12:09 ]
[ Voor 4% gewijzigd door 49euro op 28-02-2026 12:24 ]
Sorry, ik ben geen Lee-fan. Die man zei te vaak dingen om zijn gelijk aan te tonen, en misstanden van zijn eigen dictatoriale regime recht te praten. Unreliable narrator...Trishul schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:02:
Er zijn zoveel voorbeelden (Kruistochten, Jihad, Zionisme, IS etc). In Aziatische filosofie wordt dit gewoon benoemd zoals het is, zie ook uitleg van de eerste president van Singapore, Lee Kuan Yew. Zodra je die godsdiensten toelaat in het land, gaan ze stap voor stap hun macht uitbreiden en willen ze dat de overheid zich aan hun aanpast. Uiteindelijk is decennia later dan je land overgenomen. China is hier natuurlijk ook goed van op de hoogte.
Het probleem is dat voor ieder zo'n voorbeeld er een tegenvoorbeeld is. De Soviets hebben religie uitgebannen, en zijn ook ingestort. Los Reyes Catholicos hebben één van de machtigste imperiums gesticht. De Britten zijn voor hun imperialistische periode belijdend protestants geweest, en de val van hun imperium valt samen met de ontkerkelijking.Voor ons als westerlingen niet te bevatten, maar we kunnen veel leren van Aziatische doctrine en filosofie.
Iran is niet anders; een hele oude rijke beschaving (Perzen) die door Islamitisch extremisme in korte tijd volledig gecompromitteerd is.
Om on-topic te blijven: De radicale politieke Islam heeft Iran weinig goeds gedaan. De basis waarop zij hun regime hebben gebouwd is suppressief en subversief. Zo goed als dat het communisme niet gold voor de top van de Soviet Unie, geldt dat de Sharia niet geldt voor de politieke en militaire top in Iran. Wat over blijft is een middel om je volk te onderdrukken.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Nee en ondertussen hebben de russen alweer S300/S400 luchtafweer cadeau gegeven, en China air to ship raketten. Echte feit dat die luchtafweer nog niet geheel uitgeschakeld is: 11x F22 vanaf Engeland naar Israel verplaatst. Een F22 zet men in als een hamer, voor de echte lucht bombardementen. Daarmee schakelen ze die S300's etc uit, en dan komen de B2 en ander grof spul.Delerium schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:06:
Ik meen dat Israël ergens in 2025 alle luchtafweer van Iran al had kapotgeschoten. Dus het luchtoverwicht is daar, Iran is op dat punt al uitgeschakeld. Daarom verdenk ik dat deze aanval andere bedoelingen heeft want militair gezien is Iran geen speler meer.
We hebben naar mijn mening nog niet echt veel gezien. Waarom helpen de russen en chinezen nu ineens Iran? Simpel: maak het flink duur voor Amerika en bondgenoten, verspil veel duren bommen en munitie aan Iran.
Vergeet de geopolitiek rondom Taiwan ook niet en Putin is weer blij met een extra front elders waardoor Oekraïne minder aandacht (en dus geld en wapens) krijgt.
En Amerika legt zijn ene vliegdekschip voor de kust van Israel, dus automatisch kan Trump roepen dat ze worden aangevallen.... Is ook historisch deze aanpak, offensief 1 vliegdekschip in de golf en 1 defensief voor de kust van je bondgenoot.
Het is altijd een passende puzzel die oorlogsellende helaas.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Denk je echt dat hij er op terug komt? Ik denk dat hij gewoon iets anders gaat vertellen.49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:22:
Gezien de doelwitten van deze aanval komt Donald definitief terug op zijn eerdere uitspraken over Operation Midnight Hammer. Destijds sprak wat een great success was waarbij het gehele nucleaire programma van Iran om zeep was geholpen. Vandaar dat ze vandaag weer naar dezelfde plekken vliegen
Het zijn wel allemaal bondgenoten van China/Rusland die hij aanpakt.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Goed punt!49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:22:
Gezien de doelwitten van deze aanval komt Donald definitief terug op zijn eerdere uitspraken over Operation Midnight Hammer. Destijds sprak hij toch echt over een great success waarbij het gehele nucleaire programma van Iran om zeep was geholpen. Vandaar dat ze vandaag weer naar dezelfde plekken vliegen...
Helaas leven we in een post-truth tijdperk. Waarheid doet er niet meer toe, consequenties voor fouten en feitelijke onjuistheden zijn er alleen nog voor de mensen die zich aan de Woke-cultuur vastklampen....
Hoe ver kan Iran (nucleaire) terugslaan? De vorige keer heeft Israel vrijwel alles neer kunnen halen met hun Iron Drone.
Voor de mensen in Iran hoop ik het beste, wat ik heb gelezen over hun regime is dit goed. Maar gezien de geschiedenis met Syrië en Irak, houd ik mijn hart vast..
Compleet onbevestigd echter. Er zijn alleen maar beelden vrijgekomen van Mi-28 helicopters in Iraanse dienst. De Russen hebben (dit wel bevestigd) Verba manpads verkocht aan Iran die pas geleverd worden tussen 2027-2029.peterpijpelink schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:25:
[...]
Nee en ondertussen hebben de russen alweer S300/S400 luchtafweer cadeau gegeven, en China air to ship raketten. Echte feit dat die luchtafweer nog niet geheel uitgeschakeld is: 11x F22 vanaf Engeland naar Israel verplaatst. Een F22 zet men in als een hamer, voor de echte lucht bombardementen. Daarmee schakelen ze die S300's etc uit, en dan komen de B2 en ander grof spul.
Iran agreed secret shoulder-fired missile deal with Russia
https://www.ft.com/conten...fb-494e-a3c1-466e8e80ed82
Ik kan het militair gezien, en ook politiek tot op zekere hoogte, best begrijpen dat wanneer je als land de VS militair faciliteert, en de VS valt een ander land aan, dat je dan zelf ook een doelwit bent, in ieder geval qua nevenschade.RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:00:
Ik vind de Iraanse tegenaanvallen wel opvallend. Dat ze Israël aanvallen is vanuit Iraans perspectief logisch, maar ze lijken zo'n beetje alle buurlanden met een Amerikaanse basis aan te vallen. Nu snap ik dat Iran zo breed mogelijk terug wil slaan richting de VS, maar ik denk dat de buurlanden hier niet blij mee zijn. Ik vraag me af wat dat voor invloed gaat hebben op de verhoudingen.
Op neutraliteit kun je je in principe niet beroepen, want die heb je feitelijk niet.
Het zou militair gezien ook raar zijn dat Iran aangevallen zou kunnen worden vanuit landen die het zelf niet aan zou kunnen vallen omdat de lokale overheid niet de VS is.
Hoe hypocriet kan je zijn in een reactieRusland dringt aan op het onmiddellijke einde van de aanvallen door de VS en Israël op Iran. Er moet volgens het Kremlin worden teruggekeerd 'naar het pad van de diplomatieke en politieke regeling' van conflicten.
bron ad liveblog
[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 28-02-2026 12:34 ]
Elect a clown, expect a circus.
Wat ik van deze oorlog maak is dat Trump zich heeft laten ringeloren door Bibi om zijn verkiezingscampagne nog eens in de boenwas te zetten. Trump ziet, om uiteenlopende redenen, in hem een bondgenoot, en volgt hem het strijdtoneel op.
Zo kan Netanyahu verkopen dat alleen hij de VS kan overtuigen Israël te beschermen en niet van de kaart te laten vegen.
Wat een Wereld, zeg....
Met je eens, maar dat zeggen zij natuurlijk ook over ons als Europeanen. Waarom komen we nu niet op voor het land dat onrechtmatig wordt aangevallen.Slasher schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:34:
[...]
Hoe hypocriet kan je zijn in een reactie
bron ad liveblog
https://x.com/sentdefender/status/2027699002657943576?
Ben benieuwd hoeveel kopstukken ze hebben kunnen raken voordat deze in veiligheid zijn gebracht.
Over een half jaar zijn de midterms in de VS. De actie in Venezuela is voorbij, hoewel de Venezolaanse regering minder pro-VS bleek dan verwacht. Trump heeft er een bijzonder slechte periode opzitten.Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:38:
Dus.... Over dik een half jaar zijn er parlementsverkiezingen in Israël. De actieve oorlog in Gaza is voorbij, hoewel het staakt het vuren daar eigenlijk gesneuveld is. Netanyahu heeft er een bijzonder slechte periode opzitten.
Wat ik van deze oorlog maak is dat Trump zich heeft laten ringeloren door Bibi om zijn verkiezingscampagne nog eens in de boenwas te zetten. Trump ziet, om uiteenlopende redenen, in hem een bondgenoot, en volgt hem het strijdtoneel op.
Zo kan Netanyahu verkopen dat alleen hij de VS kan overtuigen Israël te beschermen en niet van de kaart te laten vegen.
Wat een Wereld, zeg....
Trump en Netanyahu hebben elkaar gevonden in gezamenlijke persoonlijke politieke doelen.
Dat is voor Israël heel anders. Zeker als Bibi Donald mee kan trekken de oorlog in.
Welk land wordt onrechtmatig aangevallen naast Oekraïne?49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Met je eens, maar dat zeggen zij natuurlijk ook over ons als Europeanen. Waarom komen we nu niet op voor het land dat onrechtmatig wordt aangevallen.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Hmmm....TheBrut3 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:39:
If true, dan is de eerste klap zeker uitgedeeld:
Ben benieuwd hoeveel kopstukken ze hebben kunnen raken voordat deze in veiligheid zijn gebracht.
Israël heeft aanvallen uitgevoerd tegen zeker een half dozijn leiders, inclusief Khamenei zelf - naar eigen zeggen. Als dit de enige scalp is, dan zou ik niet van een succes willen spreken.
Venezuela.Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:43:
Welk land wordt onrechtmatig aangevallen naast Oekraïne?
Er is niet echt een casus belli tegen Iran. In beginsel is natuurlijk iedere schending van de soevereiniteit illegaal.
Edit: er was natuurlijk een tijd waarin je nog toestemming ging vragen bij de UNSC voor een aanval als deze. Die stap slaan we sinds, nu ja, Irak gewoon over.
[ Voor 21% gewijzigd door Helixes op 28-02-2026 12:47 ]
Leuk zo'n cynische vraag terug. Dat wij ons in het westen niet kunnen vinden in het gedachtegoed van het huidige regime in Iran betekent natuurlijk nog niet dat deze aanval in lijn is met het internationaal recht. Het is gewoon een cowboy actie.Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:43:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door 49euro op 28-02-2026 12:46 ]
Ik denk niet dat hij dat helemaal inziet en/of relevant vindt. Hij heeft zich omringd door yes-men die hem niet tegenspreken, de legertop vindt spelen met hun speelgoed altijd mooi en de toekomst voor de Trump familie ligt in persoonlijke rijkdom via het Gaza plan.Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:42:
@Bundin op zich ben ik dat niet met je oneens, maar de politieke risico's zijn voor Trump veel groter. Oorlog in en tegen Iran is niet per se heel populair. Trump loopt het risico zijn doelen daar niet te verwezenlijken.
Dat is voor Israël heel anders. Zeker als Bibi Donald mee kan trekken de oorlog in.
Diplomatiek is blijkbaar niet mogelijk, dan is dit de enige optie. Het is voor iedereen beter dat de ayatollah zsm weg is.49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:45:
[...]
Leuk zo'n cynische vraag terug. Dat wij ons in het westen niet kunnen vinden in het huidige regime in Iran betekent dat natuurlijk nog niet dat deze aanval in lijn is met het internationaal recht. Het is gewoon een cowboy actie.
Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd
Ook geruchten dat de Minister van Defensie Aziz Nasirzade is omgekomen.TheBrut3 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:39:
If true, dan is de eerste klap zeker uitgedeeld:
Ik geloof niet dat er sprake is geweest van een echte diplomatieke poging. Wat mij betreft is er daar sprake van een vijgenblad: Pro forma gesprekken, waarvan de uitkomst al vaststond.Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
Diplomatiek is blijkbaar niet mogelijk, dan is dit de enige optie. Het is voor iedereen beter dat de ayatollah zsm weg is.
Voor iedereen is het beter als Bibi en Donald zsm weg zijn. En andere aforismen.
Dan nog was vroeger brede(re) internationale steun vinden stap 1. Dit okee vinden omdat dit doel je aanstaat is een gevaarlijke stap.Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Diplomatiek is blijkbaar niet mogelijk, dan is dit de enige optie. Het is voor iedereen beter dat de ayatollah zsm weg is.
Is het nog steeds ok als het Groenland is, de volgende keer? Of (al eerder aangehaald) Belgie omdat de EU moeilijk doet, of Nederland omdat het ICJ in Den Haag zetelt?
First they came...
Wat heeft het internationaal recht tot nu toe gedaan tegen de onderdrukking door de Revolutionaire Garde en het atoomprogramma van Iran?49euro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:45:
[...]
Leuk zo'n cynische vraag terug. Dat wij ons in het westen niet kunnen vinden in het gedachtegoed van het huidige regime in Iran betekent natuurlijk nog niet dat deze aanval in lijn is met het internationaal recht. Het is gewoon een cowboy actie.
Economische sancties, handelsblokkades, in combinatie met dialoog. Het is een tijdje best goed gegaan, maar dat is tegen de zin van extremisten aan beide kanten.Marrtijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Wat heeft het internationaal recht tot nu toe gedaan tegen de onderdrukking door de Revolutionaire Garde en het atoomprogramma van Iran?
Tsja wanneer je uit bent op regime change ga je er natuurlijk nooit d.m.v. diplomatie uitkomen met elkaar. De gesprekken in de afgelopen weken waren, net als bij Venezuela, blijkbaar gewoon voor de schijn. De dure logistieke operatie was al door het Department of War in gang gezet. Het was notabene Trump zelf die in zijn eerste periode de diplomatie heeft opgegeven door uit het atoomenergie akkoord met Iran te stappen.Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
[...]
[ Voor 16% gewijzigd door 49euro op 28-02-2026 12:59 ]
Moet je serieus die vraag nog überhaupt stellen, je hebt het over zo'n beetje het meest gesanctioneerd land inclusief kopstukken ter wereld...Marrtijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
[...]
Wat heeft het internationaal recht tot nu toe gedaan tegen de onderdrukking door de Revolutionaire Garde en het atoomprogramma van Iran?
Dat hoop ik overigens ook voor ons. Die baasjes in de VS en Israël knapt ook niemand van op.
De vraag is natuurlijk of die sancties veel helpen.Trishul schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Moet je serieus die vraag nog überhaupt stellen, je hebt het over zo'n beetje het meest gesanctioneerd land inclusief kopstukken ter wereld...
XXXVI
Ja, en werkt het? Ja, Mo Modaal moet omgerekend zo'n 40 euro betalen voor zijn eieren, maar Iran heeft blijkbaar nog steeds genoeg centjes om meerdere terreurgroepen te financieren plus een atoomprogramma.Trishul schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Moet je serieus die vraag nog überhaupt stellen, je hebt het over zo'n beetje het meest gesanctioneerd land inclusief kopstukken ter wereld...
Hetzelfde geldt voor Rusland, ook alle mogelijke sancties maar hun militair apparaat houdt vooralsnog al vier jaar volledig gemobiliseerd stand.
Ik snap dit, alleen vraag ik me af of dit vanuit Iraans perspectief de slimste zet is. Al je buurlanden zijn nu bozer dan dat ze eerst waren.Brazos schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:30:
[...]
Ik kan het militair gezien, en ook politiek tot op zekere hoogte, best begrijpen dat wanneer je als land de VS militair faciliteert, en de VS valt een ander land aan, dat je dan zelf ook een doelwit bent, in ieder geval qua nevenschade.
Op neutraliteit kun je je in principe niet beroepen, want die heb je feitelijk niet.
Het zou militair gezien ook raar zijn dat Iran aangevallen zou kunnen worden vanuit landen die het zelf niet aan zou kunnen vallen omdat de lokale overheid niet de VS is.
*knip*, niet onderbouwd.Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:38:
Dus.... Over dik een half jaar zijn er parlementsverkiezingen in Israël. De actieve oorlog in Gaza is voorbij, hoewel het staakt het vuren daar eigenlijk gesneuveld is. Netanyahu heeft er een bijzonder slechte periode opzitten.
Wat een Wereld, zeg....
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 28-02-2026 13:35 ]
De Iraanse diaspora was inderdaad altijd erg pro-Trump. Feitelijk hebben ze nu wat ze wouden - I guess? Ik weet het niet.ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:57:
Een paar Iraanse kennissen zijn enorm zenuwachtig vanwege hun vrienden en familie in Teheran. Tegelijkertijd hoopten zij en de relaties ter plekke dat “Trump zou komen om te helpen”. Voor de bevolking hoop ik dat er snel een vredelievend regime komt.
Je moet het secundaire effect niet vergeten. Khadaffi heeft zijn nucleaire programma opgegeven om maar geen tweede Iran te worden. Wie weet hoeveel andere landen - Saoedi Arabië? - wel niet het zelfde gedacht hebben? Iran als casus heeft proliferatie aardig de kop ingedrukt.De vraag is natuurlijk of die sancties veel helpen.
Het atoomprogramma van Iran was beheersbaar onder de JCPOA en Trump heeft die verscheurd. Vervolgens vraagt Trump aan Iran om weer te onderhandelen en onderwerg naar de onderhandeling wordt de Iraanse delegatie vermoord door VS+Israël. Dit is het zoveelste voorbeeld van hoe VS en Israël hun gang kunnen gaan zonder repercussies.Marrtijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:51:
[...]
En onderdrukking door Revolutionaire Garde/ internationaal recht als enig argument zien voor de inmenging van VS en israël in Iran is een lachertje. Niemand geloofd dat een genocidale staat als Israël en imperialistische staat als VS mensenrechten ook maar iets boeit.
Er is een waslijst aan landen waar mensenrechten aan de lopende band geschonden worden, daar hoor je noch VS noch Israël over. Van alle argumenten om Iran aan te vallen is dit de meest ongeloofwaardige. Ongelooflijk dat mensen dit nog opbrengen...
Ging ook zo lekker in Irak en Afghanistan he, dat hele "als je niet op onze manier bezig gaat, gooien we de boel plat en komen we het regelen". Dat is de arrogantie van het westen. Wel ingrijpen maar daarna niet kunnen/willen controleren omdat je wil opleggen aan een volk/land niet per se leidt tot steun en eenheid onder die bevolking.Marrtijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:57:
[...]
Ja, en werkt het? Ja, Mo Modaal moet omgerekend zo'n 40 euro betalen voor zijn eieren, maar Iran heeft blijkbaar nog steeds genoeg centjes om meerdere terreurgroepen te financieren plus een atoomprogramma.
Hetzelfde geldt voor Rusland, ook alle mogelijke sancties maar hun militair apparaat houdt vooralsnog al vier jaar volledig gemobiliseerd stand.
Na die ingreep wordt het namelijk een dure en langdurige grap die fysieke aanwezigheid vereist. En daar zit bijvoorbeeld het Amerikaanse volk niet op te wachten. Die willen geen 'boots on the ground'. Daarom ook meteen de boodschap van Trump: neem het over als we klaar zijn. Die gaat zijn handen er direct vanaf trekken en dan is het maar de vraag hoe het zich ontwikkelt.
[ Voor 18% gewijzigd door Bundin op 28-02-2026 13:08 ]
Wat had je dan gewild? Een land en bevolking kapot sanctioneren omdat zij een andere ideologie aanhangen?Marrtijn schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:57:
[...]
Ja, en werkt het? Ja, Mo Modaal moet omgerekend zo'n 40 euro betalen voor zijn eieren, maar Iran heeft blijkbaar nog steeds genoeg centjes om meerdere terreurgroepen te financieren plus een atoomprogramma.
Net zoals Cuba dat inmiddels zelfs geen basismiddelen meer kan importeren?
Iran en kopstukken hadden al last van een hele stapel sancties, daarover hoeven we geen illusies te maken.
Het is een land van 80 miljoen inwoners, die moet je ook weer niet willen laten verhongeren. Anders ben je simpelweg niet beter dan je vijand en kan je geen morele superioriteit claimen. Tot zover dat nog kan...
Ik dacht dat Amerika al een over-de-top operatie naam had gekozen: "Epic Fury".
Nu blijkt dat de Islamitisch Revolutionaire Garde een tegenoperatie heeft gestart, genaamd "True Promise 4".
Manman. En operaties 1-3 dan?
Edit; oh in juni 2025 is blijkbaar True Promise 3 geweest. Telt wel handig door zo.
[ Voor 50% gewijzigd door bloody op 28-02-2026 13:36 ]
nope
Tja, dat was natuurlijk Gaza al, Venezuela, de eerste strikes op Iran etc., de blokkade van Cuba, het in beslag nemen van olie. Acties in Colombia.Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:43:
[...]
Ik heb het idee dat zowel Israel, USA, Rusland momenteel geen enkele moraliteit aan het tonen zijn. Maar blijkbaar mag je daar niet teveel over zeggenTrishul schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:07:
[...]
Wat had je dan gewild? Een land en bevolking kapot sanctioneren omdat zij een andere ideologie aanhangen?
Net zoals Cuba dat inmiddels zelfs geen basismiddelen meer kan importeren?
Iran en kopstukken hadden al last van een hele stapel sancties, daarover hoeven we geen illusies te maken.
Het is een land van 80 miljoen inwoners, die moet je ook weer niet willen laten verhongeren. Anders ben je simpelweg niet beter dan je vijand en kan je geen morele superioriteit claimen. Tot zover dat nog kan...
‘Might makes right’ is het nieuwe mantra met Trump/Putin.Bvanham schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:31:
[...]
Ik heb het idee dat zowel Israel, USA, Rusland momenteel geen enkele moraliteit aan het tonen zijn. Maar blijkbaar mag je daar niet teveel over zeggen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De aanvallen van VS en Israël zijn illegaal omdat er geen directe dreiging is en geen VN resolutie. zo simpel is het.
De klok tikt. Israël claimt aanvallen op de gehele top. Ayatollah Khamenei en president Pezeshkian hebben nog zo 48 uur om zich in het publiek te tonen.Yakolev schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:49:
Ook geruchten dat de Minister van Defensie Aziz Nasirzade is omgekomen.
Dreiging voor wie? Ik denk dat de inwoners van Iran het niet eens zijn met je...mkmi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:52:
De aanvallen van VS en Israël zijn illegaal omdat er geen directe dreiging is en geen VN resolutie. zo simpel is het.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Geenstijl is vandaag weer het platform om te volgen in Nederland, met meer bronvermelding dan alle Nederlandse traditionele media bij elkaar.defiant schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:38:
Bespreek hier de Amerikaanse/Israëlische aanval op Iran en de regionale gevolgen qua actualiteit en achtergronden.
Liveblogs:
NOS
BBC
Trouw
NRC
Volkskrant
Wat je denkt te zeggen heeft weinig met rechtmatigheid te maken, ook al probeer je anders te doen vermoeden. Er is geen juridische basis voor een aanval op Iran, de aanval is dan ook onrechtmatigheid. (agressieve oorlogsvoering is in beginsel verboden conform internationaal recht, en de nodige besluitvorming om tot een dergelijke actie over te gaan is er niet geweest, en er is ook geen enkele poging gedaan dat te vormen)Quad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Niet relevant, hoe hard dat ook klinkt. Binnen het internationaal recht zijn staten soeverein. Drukmiddelen als sancties bestaan dan ook binnen dat internationaal recht.Question Mark schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Dreiging voor wie? Ik denk dat de inwoners van Iran het niet eens zijn met je...
Dat is nu dood en begraven en dat is voor geen enkel klein en middelgroot land goed nieuws.
Dan moet een VN resolutie komen om de Iraanse bevolking zogenaamd te bevrijden.Question Mark schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Dreiging voor wie? Ik denk dat de inwoners van Iran het niet eens zijn met je...
Als je bevolking wil bevrijden argument gebruikt dan had China ook VS kunnen aanvallen om de mensen van ICE te bevrijden.
Dat is zeker een casus die je kunt maken. Alleen, geen van de strijdende partijen lijkt die te noemen. De laatste keer dat er voor de internationale gemeenschap een echte casus belli is gemaakt, was Irak onder Bush jr. Wij herinneren ons dat, omdat we zijn opgelicht. Humanitaire overwegingen en bevrijding van de bevolking speelde daarin al nauwelijks een rol.Question Mark schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:54:
Buiten het feit dat Trump zich presenteert als een strong man van de leest van Putin, en dus doet wat hij wil, lijkt Bush ook de oude rechtsorde te hebben gesloopt met zijn leugens. De afweging nogmaals door dat proces te gaan lijkt niet langer als netto positief te worden beschouwd.
Iedereen is boos op Iran in die hoek, en Saoedi-Arabië heeft hun buren aangeboden met alles te willen helpen in het verdedigen/vergelden richting Iran. Geloof ik.PWM schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:57:
Nu Iran raketten laat landen op zijn buurlanden ben ik benieuwd of er nog meer landen zich gaan inmengen. Snap het nut ook niet heel erg goed. Je heb nu in ieder geval nog gezamenlijke vijand Israel, waardoor een deel van de bevolking in een spagaat zit. Door die landen echter ook aan te vallen, mis je al je resterende draagvlak.
[...]
Geenstijl is vandaag weer het platform om te volgen in Nederland, met meer bronvermelding dan alle Nederlandse traditionele media bij elkaar.
Maar goed vandaag allemaal boos op de één, morgen weer boos op de ander... Dat is toch een beetje gangbaar in die hoek qua politiek en diplomatriek aldaar.
Ik zie persoonlijk wel een mogelijk voordeel wanneer een regimechange in Iran kan worden bewerkstelligd en dat is het feit dat al die proxy's in de regio de wind uit de zeilen gehaald kan worden. Wat weer richting relatieve rust en misschien weleens een oplossingen van wat langlopende problemen en conflicten kunnen leiden.
[ Voor 23% gewijzigd door TIGER1125 op 28-02-2026 14:06 ]
Door het als proces te beschouwen die je kan afdanken omdat het niet efficiënt is, ga je voorbij het feit dat het was opgericht om beschaafd conflicten op te lossen.Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:59:
[...]
De afweging nogmaals door dat proces te gaan lijkt niet langer als netto positief te worden beschouwd.
Ik denk dat de hamvraag nu is wat er gebeurd met de Staat van Hormuz. Feitelijk is het voor de regio de nucleaire optie. Of, anders gezegd, het beste dat Iran heeft in afwezigheid van een kernbom.TIGER1125 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:01:
Iedereen is boos op Iran in die hoek, en Saoedi-Arabië heeft hun buren aangeboden met alles te willen helpen in het verdedigen/vergelden richting Iran. Geloof ik.
Zolang die open is, vermoed ik dat de regio zich beperkt tot diplomatie protesten, en verdere toeschikkelijkheid naar de VS. Als de straat dicht gaat, en de VS de heropening niet op korte termijn kan afdwingen, kan ik niet voorspellen wat er gaat gebeuren....
Eens zeker, ik vraag me alleen af of de IRGC dat voor elkaar kan krijgen wanneer Israel en de VS en masse in de lucht zijn.Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:06:
[...]
Ik denk dat de hamvraag nu is wat er gebeurd met de Staat van Hormuz. Feitelijk is het voor de regio de nucleaire optie. Of, anders gezegd, het beste dat Iran heeft in afwezigheid van een kernbom.
Zolang die open is, vermoed ik dat de regio zich beperkt tot diplomatie protesten, en verdere toeschikkelijkheid naar de VS. Als de straat dicht gaat, en de VS de heropening niet op korte termijn kan afdwingen, kan ik niet voorspellen wat er gaat gebeuren....
Ik vind het daarbij namelijk hoogst opvallend dat gevechtsvliegtuigen en zelfs langzamere drones al ruimte hebben om in het Iraanse luchtruim te opereren.
Mja. Als hoeder van de Pax Americana neem ik dit George W. Bush ernstig kwalijk. Hij is bereid geweest dit te verkwanselen in zijn wraakzucht, en dadendrang.mkmi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:03:
Door het als proces te beschouwen die je kan afdanken omdat het niet efficiënt is, ga je voorbij het feit dat het was opgericht om beschaafd conflicten op te lossen.
Ik denk dat het één van de belangrijkste uitkomsten is geweest van 9/11. Uiteindelijk hebben de Amerikanen hun oorlog tegen terrorisme verloren.
Terechte vraag, maar wat zijn voor Iran de kosten van die boosheid?RoD schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:58:
[...]
Ik snap dit, alleen vraag ik me af of dit vanuit Iraans perspectief de slimste zet is. Al je buurlanden zijn nu bozer dan dat ze eerst waren.
Die landen faciliteren de vijand al, dus daar hebben ze weinig te verliezen. Echt vrienden waren ze ook al niet, in het ergste geval mengen ze zich zelf actief in de strijd, maar die kans is niet bijzonder groot, en bovendien zullen ze weinig naar de tafel brengen dat Israël en de VS zelf al niet hebben qua geschut. Ik denk dat ze weinig te verliezen hebben.
Sowieso lijkt het me dat deze oorlog nu existentieel is geworden voor Iran, waar bij de vorige operatie er voor Iran nog een uitweg was om zo snel mogelijk de strijd te staken en de wonden te likken is het nu een strijd op leven en dood. Er zijn geen grenzen meer behalve de materiële denk ik.
Zeker George W Bush is schuldig daaraan maar ook internationale gemeenschap heeft hem niet ter verantwoording geroepen.Helixes schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:08:
[...]
Mja. Als hoeder van de Pax Americana neem ik dit George W. Bush ernstig kwalijk. Hij is bereid geweest dit te verkwanselen in zijn wraakzucht, en dadendrang.
Ik denk dat het één van de belangrijkste uitkomsten is geweest van 9/11. Uiteindelijk hebben de Amerikanen hun oorlog tegen terrorisme verloren.
Die hadden de middelen niet.mkmi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:13:
[...]
Zeker George W Bush is schuldig daaraan maar ook internationale gemeenschap heeft hem niet ter verantwoording geroepen.
M.b.t. Irak had de NAVO ook niet de infrastructuur om - destijds - Powell tegen te spreken.
Dus die hebben het alsnog laten gebeuren. Want ook na die conclusie veranderde er precies niets. Lekker onder de paraplu van Uncle Sam. Waarom hebben de overige NATO landen achterover geleund, wetende dat ze hun deel van de deal niet nakwamen? Omdat ze ermee weg kwamen en het politiek handig was want meer geld voor andere dingen die positieve impact hebben op de volgende verkiezingen. En daar hebben we nu last van, maar niemand die zegt "ja, dat hadden we sinds 1989 echt anders moeten doen". Verantwoordelijkheid nemen staat niet in het politieke woordenboek.dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:16:
[...]
Die hadden de middelen niet.
M.b.t. Irak had de NAVO ook niet de infrastructuur om - destijds - Powell tegen te spreken.
Net als dat de Democrats medeverantwoordelijk zijn voor de MAGA bende en daaruit voortvloeiende zeik voor de wereld: zij vonden het niet nodig het systeem te veranderen zolang ze er zelf de vruchten van plukten. Er zijn periodes geweest met een Democrat President, House en Senate en een redelijk gebalanceerd hooggerechtshof. Maar ook toen geen rem op scotus gezet, geen rem op presidentiele benoemingen op topposities. De ruimte gelaten om verregaande besluiten te nemen zonder direct rekenschap af te leggen. Dan heb je maar 1 persoon nodig die schijt heeft aan de mores en pakt wat ie pakken kan. En daar zijn we nu.
Wat betreft het aanvallen van de halve regio vanuit Iran... ik denk ook niet dat het leidt tot de beste uitkomst, maar of ze dat nou wel of niet zouden doen, ze leggen het af tegen Israel en de VS samen. Dit is beeldvorming naar de bevolking, gok ik: hou je gedeisd want anders ga jij er ook aan, we zijn niet onder de indruk.
[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 28-02-2026 14:25 ]
Trump's gonna Trump, en als hij dan toch een land binnen moet vallen om de aandacht van eigen problemen af te leiden, dan het liefst een corrupt regime wat een paar weken geleden nog duizenden demonstranten heeft vermoord. Wordt het hierdoor beter? Waarschijnlijk niet, maar het geeft het Iraanse volk een kans, hoe klein deze ook is.mkmi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:52:
Ik vind erg opvallen dat velen de illegale acties van Trump en Israël goedpraten omdat Iraanse regime slecht is. Het lijkt dat de propaganda goed heeft gewerkt. Het is erg vergelijkbaar met de aanval op Irak omdat Irak zogenaamde massa vernietigings wapens zou hebben.
Legaal en illegaal hebben alle betekenis verloren op het wereldtoneel helaas.
Zijn de wapens van US/Israel niet zo geavanceerd dat ze dit niet kunnen missen?
Wellicht onderschept en ergens anders neergekomen? Zag ook een video voorbijkomen met een Iraanse raket in Abu Dhabi. Raket zwalkte langzaam naar beneden en kwam tot ontploffing.HollowGamer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:35:
Is het bekend dat de beelden van de school met 40 Iraanse kinderen geverifieerd zijn? Ik vind dat heel erg, al doet het Iraanse regime dit ook nog dagelijks helaas bij jonge studenten (niet bombarderen, maar zoek de protest beelden/sources maar eens op).
Volgens de Iraanse oppositie klopt het nieuws niet, maar zeker weten doe je nu niets. Dat het nu net een "meisjesschool" is volgens het Iraanse regime, doet dan wel de wenkbrauwen fronsen.HollowGamer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:35:
Is het bekend dat de beelden van de school met 40 Iraanse kinderen geverifieerd zijn? Ik vind dat heel erg, al doet het Iraanse regime dit ook nog dagelijks helaas bij jonge studenten (niet bombarderen, maar zoek de protest beelden/sources maar eens op).
Het is een beetje jammer dat het “if you’re not with me, you’re against me”-frame hier weer opduikt. Kritiek op het Iraanse regime is niet hetzelfde als het goedpraten van de acties van Trump of Israël. De slechte dingen die Iran doet — aan de eigen bevolking, en indirect ook steeds dichter bij onze Europese grenzen — worden daarmee enorm tekortgedaan.mkmi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:52:
Ik vind erg opvallen dat velen de illegale acties van Trump en Israël goedpraten omdat Iraanse regime slecht is. Het lijkt dat de propaganda goed heeft gewerkt. […]
Ik volg het themaforum op de voet sinds 2022; doe hier Themaforum: oorlog in Oekraïne maar eens een globale search naar “Iran”. Ik zal hier verder niet inhoudelijk op ingaan, maar met paar minuten zoeken kom je al snel op bronnen uit waar Iran gewoon in rijtje Rusland en Noord-Korea wordt genoemd. Oekraïne is hier verder OT maar enige kritiek op Iran afdoen als “propaganda” doet de discussie, om het zacht uit te drukken, tekort.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Lijkt me evident dat men straks boots on the ground moet hebben om het regime omver te gooien, iets waar ik nog niks over gehoord heb. Gaat de VS straks een grondoffensief beginnen?
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Even geenstijl volgen:HollowGamer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:35:
Maar ja in een oorlog zulke dingen van beide zijden niet te snel aannemen. Achteraf zal het vastgesteld moeten worden.Update 14:15 - Israëlische en Iraanse oppositie-commentatoren weerspreken dat er een meisjes-basisschool aangevallen is (update 12:55): "the school is literally part of the Asif corps of the IRGC on base, which was targeted. Not only that, it’s also being used as an IRGC admin, command and medical facility at this time. Meanwhile, Anti-regime media has said no students were killed nor was the school itself the target."
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.
[ Voor 5% gewijzigd door segil op 28-02-2026 14:44 ]
Zie hier de essentie van de hispanic/black MAGA vote: ik dacht dat ie alleen andere immigranten het leven zuur zou maken! Of een deel van de minder bedeelde MAGA: ik dacht dat ie alleen medicare/medicaid van anderen zou afpakken en het beter zou maken voor mij!ErikT738 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:33:
[...]
Trump's gonna Trump, en als hij dan toch een land binnen moet vallen om de aandacht van eigen problemen af te leiden, dan het liefst een corrupt regime wat een paar weken geleden nog duizenden demonstranten heeft vermoord. Wordt het hierdoor beter? Waarschijnlijk niet, maar het geeft het Iraanse volk een kans, hoe klein deze ook is.
Legaal en illegaal hebben alle betekenis verloren op het wereldtoneel helaas.
Mag Panama of Cuba teouwens nog wel? Valt dat nog onder "Trump's gonna Trump" of moeten we er dan wel iets van gaan vinden? Groenland? Stukje Canada? Den Haag als het ICC lastig doet over een van Trump's politieke vrienden?
Nee, dat gaat niet gebeuren, tenminste niet vanuit de VS. De boodschap "jullie moeten de regering overnemen als we klaar zijn" is al gebracht richting de Iraanse bevolking.Rene schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:40:
Vraag me oprecht af wat men nu denkt te bereiken? Behalve het feit dat de generaties die volgen nu gevoed worden met haat….
Lijkt me evident dat men straks boots on the ground moet hebben om het regime omver te gooien, iets waar ik nog niks over gehoord heb. Gaat de VS straks een grondoffensief beginnen?
Parool had het bericht wel meteen frontpage geplaatst als gegeven feit. Inmiddels staat het wel tussen aanhalingstekens. Die hebben weinig geleerd van de rel na de raket op het ziekenhuis een paar maanden terug.sh4d0wman schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:40:
[...]
Even geenstijl volgen:
[...]
Maar ja in een oorlog zulke dingen van beide zijden niet te snel aannemen. Achteraf zal het vastgesteld moeten worden.
Ik weet niet of Trump daadwerkelijk een plan heeft, kan het me niet voorstellen.Rene schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:40:
Vraag me oprecht af wat men nu denkt te bereiken? Behalve het feit dat de generaties die volgen nu gevoed worden met haat….
Daarnaast zit Iran in grote problemen met de aanhoudende hitte en droogte waardoor men eigenlijk simpelweg had kunnen wachten tot het land/regime dusdanig verzwakt was.
Los hiervan denk ik niet dat er een grondoffensief van de Amerikanen komt. Trump heeft daartoe immers al de Iraanse bevolking opgeroepen.
Trump kan net zo goed morgen zeggen: "De Iraanse bevolking kan het niet alleen aan, boots on the ground!" hij geeft immers geen fluit om of het Iraanse of zijn eigen volk.dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:46:
[...]
Ik weet niet of Trump daadwerkelijk een plan heeft, kan het me niet voorstellen.
Daarnaast zit Iran in grote problemen met de aanhoudende hitte en droogte waardoor men eigenlijk simpelweg had kunnen wachten tot het land/regime dusdanig verzwakt was.
Los hiervan denk ik niet dat er een grondoffensief van de Amerikanen komt. Trump heeft daartoe immers al de Iraanse bevolking opgeroepen.
Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF
[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 28-02-2026 14:48 ]
Ik niet. Als de VS en Israël zo makkelijk een land als Iran kunnen ontwapenen (een dagje luchtaanvallen, alle verdediging weg) kan je nog zo boos zijn, je weet dat betrokken raken in de oorlog een direct militair verlies is. Misschien een verdwaalde raket uit Jemen, dat is het.PWM schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:57:
Nu Iran raketten laat landen op zijn buurlanden ben ik benieuwd of er nog meer landen zich gaan inmengen.
Waarom denk je dat de grootste bondgenoten als Rusland en China langs de zijlijn blijven staan? Die spelen het liever via de VN dan dat ze denken op het slagveld een kans te maken.
Het is oorlog, alles wordt geraakt, bewust, per ongeluk, door onderschepping of defect, verkeerde inlichtingen of emotie.HollowGamer schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:35:
Ik vind dat heel erg, al doet het Iraanse regime dit ook nog dagelijks helaas bij jonge studenten (niet bombarderen, maar zoek de protest beelden/sources maar eens op).
Daar was ik al bang voor. Bij de BBC hadden destijds ook al headlines gemaakt, en dat bleek achteraf helemaal niet waar.sh4d0wman schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:40:
[...]
Even geenstijl volgen:
[...]
Maar ja in een oorlog zulke dingen van beide zijden niet te snel aannemen. Achteraf zal het vastgesteld moeten worden.
*Even daarbuiten gelaten dat elke aanval met burgerslachtoffers heel erg is.
Je begrijpt me verkeerd. Hij gaat dit sowieso blijven doen, en elke keer dat wij en/of onze bondgenoten niet het slachtoffer zijn zie ik als winst. Het is alleen nog jammer dat onze leiders de ernst van de situatie niet lijken in te zien.Bundin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:43:
[...]
Zie hier de essentie van de hispanic/black MAGA vote: ik dacht dat ie alleen andere immigranten het leven zuur zou maken! Of een deel van de minder bedeelde MAGA: ik dacht dat ie alleen medicare/medicaid van anderen zou afpakken en het beter zou maken voor mij!
Mag Panama of Cuba teouwens nog wel? Valt dat nog onder "Trump's gonna Trump" of moeten we er dan wel iets van gaan vinden? Groenland? Stukje Canada? Den Haag als het ICC lastig doet over een van Trump's politieke vrienden?
Ik heb de Iraanse regime niet verdedigd, maar het is heel opvallend dat er vergelijkbare tactieken worden gebruikt om een aanval goed te praten en velen gaan mee zonder het als illegale actie te benoemen.olympusdenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:40:
[...]
Het is een beetje jammer dat het “if you’re not with me, you’re against me”-frame hier weer opduikt. Kritiek op het Iraanse regime is niet hetzelfde als het goedpraten van de acties van Trump of Israël. De slechte dingen die Iran doet — aan de eigen bevolking, en indirect ook steeds dichter bij onze Europese grenzen — worden daarmee enorm tekortgedaan.
Ik volg het themaforum op de voet sinds 2022; doe hier Themaforum: oorlog in Oekraïne maar eens een globale search naar “Iran”. Ik zal hier verder niet inhoudelijk op ingaan, maar met paar minuten zoeken kom je al snel op bronnen uit waar Iran gewoon in rijtje Rusland en Noord-Korea wordt genoemd. Oekraïne is hier verder OT maar enige kritiek op Iran afdoen als “propaganda” doet de discussie, om het zacht uit te drukken, tekort.
Rusland heeft zonder Venezuela en Iran geen echte bondgenoten meer over en dat maakt het voor China enkel makkelijker om Rusland tot een vazalstaat van China te maken. Daarnaast heeft Rusland zijn handen vol aan Oekraïne en is dit voor China alleen maar gunstig, met het oog op Taiwan.Delerium schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:48:
[...]
Ik niet. Als de VS en Israël zo makkelijk een land als Iran kunnen ontwapenen (een dagje luchtaanvallen, alle verdediging weg) kan je nog zo boos zijn, je weet dat betrokken raken in de oorlog een direct militair verlies is. Misschien een verdwaalde raket uit Jemen, dat is het.
Waarom denk je dat de grootste bondgenoten als Rusland en China langs de zijlijn blijven staan? Die spelen het liever via de VN dan dat ze denken op het slagveld een kans te maken.
Ik ben derhalve wel benieuwd of de strategen in de VS hier wel of niet voor gewaarschuwd hebben.
Overigens denk ik dat Netanyahu hier de drijvende kracht is en niet Trump.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 28-02-2026 14:54 ]
en afleiding van hun eigen prioriteiten zoals Oekraïne en Taiwan.Delerium schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:48:
[...]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Kon Rusland geen s400 systemen sturen onder Russische crews? Of zullen ze bang zijn dat een s400 ineffectief is tegen f35? In 2012 hadden ze Syriërs wel geholpen tegen Turkije naar een f4 is bejaarde jet https://www.timesofisrael...shoot-down-turkish-plane/dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:53:
[...]
Rusland heeft zonder Venezuela en Iran geen echte bondgenoten meer over en dat maakt het voor China enkel makkelijker om Rusland tot een vazalstaat van China te maken. Daarnaast heeft Rusland zijn handen vol aan Oekraïne en is dit voor China alleen maar gunstig, met het oog op Taiwan.
Ik ben derhalve wel benieuwd of de strategen in de VS hier wel of niet voor gewaarschuwd hebben.
Overigens denk ik dat Netanyahu hier de drijvende kracht is en niet Trump.
Denk eerder dat Rusland zijn luchtafweer zelf nodig heeft. Het zou vanuit Kremlin-oogpunt niet slim zijn het land onbeschermd te laten.Superman schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:01:
[...]
Kon Rusland geen s400 systemen sturen onder Russische crews? Of zullen ze bang zijn dat een s400 ineffectief is tegen f35? In 2012 hadden ze Syriërs wel geholpen tegen Turkije naar een f4 is bejaarde jet https://www.timesofisrael...shoot-down-turkish-plane/
Voor Trump en Netanyahu leidt dit ook af van binnenlandse zaken.
Waar praat ik de aanval goed? Kritiek op het Iraanse regime is niet hetzelfde als de acties van Trump of Israël legitimeren — twee volstrekt verschillende discussies.mkmi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:52:
[...]
Ik heb de Iraanse regime niet verdedigd, maar het is heel opvallend dat er vergelijkbare tactieken worden gebruikt om een aanval goed te praten en velen gaan mee zonder het als illegale actie te benoemen.
Wat ik wel zie zijn mensen die terecht opmerken dat het verdwijnen van de ayatollahs niet per se het slechtste scenario is. Dat is geen propaganda — dat is een breed gedeelde observatie.
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA
Iraanse aanvallen worden scherp veroordeeld, maar geen woord over de aanvallen van de VS en Israel. Die zijn nu dus gelegitimeerd, keuze gemaakt, Trump can continue Trumping. Poetin mag overigens nog steeds niet Poetinnen, want daar hebben we zelf last van.
Nothing to see here, move along.
In hoeverre waren deze bondgenoten ook nuttig? Ze zijn militair niet krachtig, hebben geen cent te makken en slaan politiek ook nog geen deuk in een pak boter.dawg schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:53:
[...]
Rusland heeft zonder Venezuela en Iran geen echte bondgenoten meer over en dat maakt het voor China enkel makkelijker om Rusland tot een vazalstaat van China te maken.
Zoals altijd. Je zal maar de acties van de VS én Israël veroordelen.. Dan krijg je van de ene kant "tarrifs" om je horen, en van de andere kant antisemiet.Bundin schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:12:
Joint Statement by the Leaders of France, Germany and the United Kingdom on Iran.
Iraanse aanvallen worden scherp veroordeeld, maar geen woord over de aanvallen van de VS en Israel. Die zijn nu dus gelegitimeerd, keuze gemaakt, Trump can continue Trumping. Poetin mag overigens nog steeds niet Poetinnen, want daar hebben we zelf last van.
Nothing to see here, move along.
Het bespreken van Gaza is net als elders in AWM hier helaas niet toegestaan.