Lordy79 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 16:39:
[...]
Zeker. En dat was weer een reactie op... en dat weer op...
Iedereen zou gewoon een keer op een 'resetknop' moeten drukken en realiseren dat het zo niet verder kan. Inclusief de Israeli's op de westbank.
Maar de ontstaansgeschiedenis is verder natuurlijk geen argument om op welke manier dan ook het massaal schieten op burgers door Hezbolla te legitimeren. Net zoals het ook niet te verdedigen is dat hele dorpen in Zuid-Libanon met bulldozers met de grond gelijk worden gemaakt. Ik heb - en daar zul je het misschien niet me eens zijn - begrip voor het feit dat Zuid-Libanon wordt bezet maar niet voor het slopen van huizen.
Mooi gebalanceerd, en feitelijk denk ik ook waar je uit zou moeten komen als je serieus naar deze regio kijkt. De ontstaansgeschiedenis van Hezbollah verklaart
waarom ze bestaan — niet
wat ze vandaag doen. En dat geldt evenzeer voor wat Israël aan de andere kant op zijn conto heeft staan in Zuid-Libanon. Het ene volgt niet uit het andere, en beide kunnen tegelijk waar zijn.
Die
resetknop is precies daarom zo lastig: niet vanwege onwil, maar omdat de fuiken sterker zijn dan de wil om eruit te komen. Aan beide kanten van de grens — én aan onze Europese grens, want dat Iran
samenwerkt met Rusland betekent in de praktijk dat Iraanse Shahed-drones al jaren terreur en verderf zaaien in de andere ‘speciale militaire operatie’ die sinds 2022 woedt direct in onze eigen Europese achtertuin — als we het echt over machtsonevenwicht in
nummers willen hebben.
De verbazing blijft hier wel, het David-tegen-Goliath-syndroom wat er over Iran lijkt te heersen én gelieerde proxies, en de stelling dat Iran
niet een agressor zou zijn, werkt alleen zolang je de kaart strak inkadert op één gebied en één conflict. Wie deze draad heeft gevolgd kent dit punt
niet voor het eerst.
[
Voor 4% gewijzigd door
olympusdenk op 11-05-2026 21:29
]
NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA