Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
V-rg schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:59:
Je kan bij Energiek gewoon een jaar contract nemen, dat is wat ik dus bedoelde met mijn vergelijking. De tarieven zijn daar:

Stroom: €0,25605
Gas: €1,42421

Maar je hebt dus geen cashback. Waardoor het wel duurder is als je niet een super groot verbruik hebt.
Ja, maar je moet sowieso niet het vaste 1 jaar contract van Energiek nemen. Het punt is dat je specifiek het variabele model contract met de lagere tarieven van Energiek neemt zodat je langer uitstel hebt en flexibeler bent mocht er voor 1 oktober wel een betere aanbieding voor 1 jaar vast komen. En je kan dan nog wachten op bijvoorbeeld de veiling van VEH en de Consumentenbond.

Dit is natuurlijk een afweging die ieder voor zich moet maken. Denk je dat de tarieven een heel jaar lang boven die van Vattenfall nu zullen zijn dan kun je nu Vattenfall nemen. Denk je dat de tarieven ergens in bijvoorbeeld de komende 9 maanden weer onder die van Vattenfall komen (inclusief bonus) dan zal variabel beter zijn. Die afweging hangt ook weer af van je verbruik, zeker in de winter periode die er aan komt.

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:00:
[...]

Op basis van een persoons huishouden en energielabel c zou het rond de 700 kuub moeten zijn. Even gekeken in mijn eneco, duurste maanden december en januari tegen de 250 kuub aan gas verbruikt.
700m3 zou nog meevallen. Bij een verbruik van 700m3 is het gastarief met de €400 bonus effectief €0.92/m3 (1,50 - (400 / 700)).

In het weekend veranderen de tarieven meestal niet dus je kan gerust nu de aanvraag met deze tarieven en bonus voor Vattenfall al indienen. Je hebt dan 14 dagen bedenktijd die pas ingaan de dag nadat je het contract binnen hebt (contract wel goed controleren), dat zal dus waarschijnlijk maandag of dinsdag zijn.
Komende 14 dagen de tarieven via de vergelijkers en via de Vattenfall link een beetje in de gaten houden. Gaan ze naar beneden en komt er een betere aanbieding bij een andere leverancier of bij Vattenfall zelf dan kan je annuleren en de betere aanbieding aanvragen.
Stijgen de tarieven nog verder dan heb je in ieder geval al een vast contract met lagere tarieven. Enige risico is dan dat ergens na de 14 dagen de tarieven alsnog dalen en je tot de conclusie komt dat je beter variabel had kunnen gaan. Maar dat is dus glazen bol werk, je hebt zeg maar een soort verzekering van 14 dagen.

• Novax
  • Niet online
dutchnltweaker schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:00:
Even gekeken in mijn eneco, duurste maanden december en januari tegen de 250 kuub aan gas verbruikt.
Is dat 250m3 in zowel december als januari, of 250m3 totaal in december en januari?
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.