Frankvbr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Tarieven van de bron zijn binnen (per 1 juli 2025)
[...]
Tarieven flink toegenomen, maar dat maakt mij niets uit want saldeer toch.
Helaas teruglevertarief terug van 2 cent naar 0,4 cent. Maar vaste leverkosten blijven laag, dus nog steeds een ideaal modelcontract om terugleverkosten te beperken. Vanuitgaande dat er geen gekke dingen gebeuren door ACM
Ik heb ook een modelcontract bij Vandebron en heb met verbazing en lichte verontwaardiging de nieuwe tarieven even laten bezinken.
Mijn eerste gedachte daarover was of dit wel mag? Een terugleververgoeding van 0,4 cent is toch geen ‘redelijke vergoeding’ meer? Ik denk dat een gang naar de rechter redelijk succesvol is.
Iemand hierboven opperde al dat het erop lijkt dat VdB mensen wil wegduwen van het modelcontract. Ik denk ook dat dat het geval is om de volgende redenen.
Bij VdB is ‘salderen’ opgenomen in het contract. Het staat er zo: “
De door jou teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat
noemen we salderen. Je betaalt dus alleen je netto verbruik per jaar.” Dat zou betekenen dat ook na het vervallen van de wettelijke salderingsregeling er contractueel nog steeds sprake is van saldering.
Ik las ergens online al een verweer daartegen dat dat niet mogelijk zou zijn omdat dat dan tegen de wet in zou gaan, maar dat is volgens mij niet waar. Je mag als bedrijf prima op een voor de consument gunstige wijze van de wet afwijken. Negatief is daarentegen een heel ander verhaal.
Ik heb ook meegekregen dat de ACM al enige tijd aan een nieuw modelcontract werkt waarin wél terugleverkosten zijn opgenomen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat heeft geen invloed op het contract dat je nú hebt afgesloten. Het is niet zo dat een nieuwe versie ineens in de plek treedt van het oude nog lopende contract.
Dan het onderwerp algemene voorwaarden. Ook die kun je niet zomaar wijzigen lopende het contract. Jij hebt een contract afgesloten met de lopende voorwaarden
van dat moment. Ook via die route kunnen er geen terugleverkosten worden ingefietst. Nog los van het feit dat dat zou botsen met wat er letterlijk in je contract staat.
Kortom, VdB wil van ons allemaal af omdat ze nu en in de toekomst onmogelijk terugleverkosten kunnen doorberekenen. Daarnaast zijn ze doodsbang om ook in 2027 te moeten blijven salderen.
Wat denken jullie ervan?