Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Get!em schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:57:
Man man, wat zijn we toch een lemmingen.... hier ook net een electrische auto gekocht en op zoek naar een EVCC aanstuurbare laadpaal.... ;) LoL

lastige is dat hier de EV gelijkertijd toegevoegd wordt aan ons huishouden als ook de start van een nieuw contract. Ik "weet" mijn toekomstig verbruik dus niet. Het inschatten van de gevolgen van veel extra laden moet ik dus op gevoel doen, en dat maakt de puzzel voor modelcontract of dynamisch extra lastig.
Hier ook 7 tot 8000 export en 5500kWh import afgelopen jaar.
beetje offtopic, ik ben voor een Alfen gegaan.

Verder heb ik ook over Dynamisch nagedacht maar denk dat onder de streep een modelcontract zonder terugleverkosten (zolang het nog duurt) interessanter is zolang we nog kunnen salderen.
Dit mede omdat ik niet alle dagen thusi ben om de auto te laden.
Ook heb ik maar beperkt de mogelijkheid om heel veel af te toppen, auto is een PHEV die max 2 fasen (6.3kw) kan laden met een accucapaciteit van 18kw. en ik werk niet alle dagen thuis.
Maar zoals gezegd, we gaan wellicht wat oftopic.

Denk dat ik maar gewoon in het diepe spring en electriciteit bij Energiek ga afnemen. voor het gas ( ja alleen voor bad/douchewater nog) moet ik wel nog wat verzinnen kwa contract.
Al zou daar in de toekomst eventueel een warmtepompboiler met extra verwarmingselement en aansturing via domotica nog kunnen helpen. Dan snijdt het mes aan 2 kanten, en geen vaste kosten voor de gasaansluiting meer en extra mogelijkheid om terug levering te beperken/energie op te slaan.

Het is momenteel gewoon echt een wespennest met al die aanbieders en graag zou ik een beetje zekerheid willen hebben zover het gaat.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb zojuist ook maar energiek gedaan.
a) zekerheid voor in iedergeval 2 maanden (mei / juni)
b) "lage" tarieven in modelcontract (25ct incl btw)
c) geen terugleverkosten

nadeel:
Relatief hoge vaste kosten (145eur / jaar) (bij dynamisch kan dit naar €84/jaar)

maandbedrag voorschot is wel gek aangepast. Op basis van mijn ingegeven waardes zou ik op €-5 komen, nadat ze mijn adres checkten werd dit €62....
Erg benieuwd waar dat vandaan komt.

Ik bel wel als ik de jaarfactuur van Greenchoice straks heb en de getallen zwart op wit heb (ipv in app), in iedergeval ook daar de CSV van gedownload van afgelopen jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 25-03-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag bij Energiek model afgesloten wat ingaat op 2 mei aanstaande. Pakken wat ik pakken kan. Vaste leveringskosten etc maakt mij niet uit, ik wek meer op dan wat ik verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:09
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

In de loop van volgende maand verhuizen wij naar een andere (klus)woning, waar het e.e.a. aan verduurzaming plaats gaat vinden, met mogelijk ook zonnepanelen, echter gezien de omvang van de verbouwing zal dat niet voor einde zomer geinstalleerd zijn.

Ik moet nu natuurlijk wel de nutsvoorzieningen in orde gaan maken. In de zomermaanden zal weinig gestookt worden (blijft voorlopig CV ketel), we houden de gasaansluiting, en er zijn nog geen zonnepanelen. Er wordt in ieder geval in een losstaand gastenverblijf (~30m2) wel een airco geinstaleerd voor warmen/koelen/drogen van die ruimte. Daarnaast zal de gasrekening omlaag gaan en de elektra omhoog, mede door betere isolatie, WTW systemen, etc.

Het lijkt mij dan verstandig om het eerste jaar voor een dynamisch contract te gaan, omdat er door de verbouwing de komende 6 maanden een hoop gaat veranderen en een hoop nog niet uitgezocht is (wel/geen warmtepomp, etc.). Is dat de logische keuze, of is een 1-jarig vast contract logischer? Met de hoeveelheid variaties in de contracten zie ik de bomen door het bos even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
magnifor schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:09:
Vandaag bij Energiek model afgesloten wat ingaat op 2 mei aanstaande. Pakken wat ik pakken kan. Vaste leveringskosten etc maakt mij niet uit, ik wek meer op dan wat ik verbruik.
Ik heb net ook de knoop dorgehakt.
per 5-5 gaat hij bij mij in.
zie het echt niet zitten om dik 1200 euro op jaar basis aan terugleverkosten te betalen bij Oxxio.

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Spherix schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:42:
Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.

In de loop van volgende maand verhuizen wij naar een andere (klus)woning, waar het e.e.a. aan verduurzaming plaats gaat vinden, met mogelijk ook zonnepanelen, echter gezien de omvang van de verbouwing zal dat niet voor einde zomer geinstalleerd zijn.

Ik moet nu natuurlijk wel de nutsvoorzieningen in orde gaan maken. In de zomermaanden zal weinig gestookt worden (blijft voorlopig CV ketel), we houden de gasaansluiting, en er zijn nog geen zonnepanelen. Er wordt in ieder geval in een losstaand gastenverblijf (~30m2) wel een airco geinstaleerd voor warmen/koelen/drogen van die ruimte. Daarnaast zal de gasrekening omlaag gaan en de elektra omhoog, mede door betere isolatie, WTW systemen, etc.

Het lijkt mij dan verstandig om het eerste jaar voor een dynamisch contract te gaan, omdat er door de verbouwing de komende 6 maanden een hoop gaat veranderen en een hoop nog niet uitgezocht is (wel/geen warmtepomp, etc.). Is dat de logische keuze, of is een 1-jarig vast contract logischer? Met de hoeveelheid variaties in de contracten zie ik de bomen door het bos even niet meer.
Maandelijks opzegbaar modelcontract. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 22:06
Get!em schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:46:
Zijn er nog mensen die het aandurven een modelcontract aan te gaan?
Net gedaan en het modelcontract bij Energiek gaat op 3 april in. *knip* spam ;)

Waarom zou je het niet durven?

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 01-04-2025 20:32 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-05 21:18
magnifor schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:09:
Energiek heeft wel een goedkoop modelcontract met slechts € 145 leveringskosten per jaar. Veelal is dat 400-500 euro.

Ik moet per juni een nieuw contract. Verbruik netto zo'n 5K kwh uit het net en lever dat ook ongeveer terug. Ik lever netto niet terug, tenzij het een heel zonnig jaar is.

Edit: Energiek is wel echt een nobrainer. Per 1 juni aangevraagd.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 09-04-2025 12:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Hulleman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:04:
[...]

Energiek heeft wel een goedkoop modelcontract met slechts € 145 leveringskosten per jaar. Veelal is dat 400-500 euro.

Ik moet per juni een nieuw contract. Verbruik netto zo'n 5K kwh uit het net en lever dat ook ongeveer terug. Ik lever netto niet terug, tenzij het een heel zonnig jaar is.

Pakken wat je pakken kan. Surf the wave. Daarna naar dynamisch en na 2027 yolo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:38
Hulleman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:04:
[...]

Van de Bron is goedkoper met €108 p.j. Maar waarschijnlijk alleen als je minstens zoveel teruglevert als afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44

Pocketware

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWINxfja5InQGJbOizNBh7dl4-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zL79OeKhM5H6Y06jyrBSzLGs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:11
11 leveranciers aan de schandpaal. Dat valt nogal mee. Dat zijn (bijna) allemaal firma's die graag dynamische contracten aanbieden. Verplicht moeten ze ook modelcontracten aanbieden. Die maken ze bewust niet interessant om maar geen modelklanten te krijgen.
Mag dat?

conclusie: click beat!

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Gerardus1956 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:18:
[...]

11 leveranciers aan de schandpaal. Dat valt nogal mee. Dat zijn (bijna) allemaal firma's die graag dynamische contracten aanbieden. Verplicht moeten ze ook modelcontracten aanbieden. Die maken ze bewust niet interessant om maar geen modelklanten te krijgen.
Mag dat?

conclusie: click beat!
Ja, de voorwaarden van een modelcontract moeten gelijk zijn, alleen de tarieven niet. De vergelijkbaarheid moet dan makkelijker zijn, maar in de praktijk is het dat helemaal niet. De belangrijkste voorwaarde voor de consument is volgens mij nog altijd de prijs en juist daar zit echt honderden euro's per jaar verschil in. Nu snap ik ook wel dat je tarieven niet gaat voorschrijven, omdat er dan geen marktwerking is. Er zijn heel veel leveranciers die het modelcontract wel aanbieden (verplicht), maar de tarieven daarvoor zijn dan alleen telefonisch op te halen....... over drempels gesproken.

Ik zit nu bij Vattenfall, omdat zij vorig jaar als een van de laatste geen TLK rekende. Het modelcontract bij Vattenfall zou mij € 530 per jaar kosten. Bij Energiek € 172 per jaar 8)7 Het verschil zit hem in de vaste leveringskosten. Bij de meeste partijen zijn die zo maar € 500 per jaar (verkapte terugleverkosten). Bij Energiek € 145 en bij van de Bron blijkbaar € 108 volgens @Martin7182 , maar dat modelcontract kan ik online niet vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 09-04-2025 15:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Hulleman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:25:
[...]

... en bij van de Bron blijkbaar € 108 volgens @Martin7182 , maar dat modelcontract kan ik online niet vinden.
https://vandebron.nl/modelcontract
En dan klikken op tarieven halverwege de pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]

Klopt inderdaad ik heb dat contract.

Nu alvast weer vooruit kijken naar wat er komen gaat halverwege het jaar.

2 januari begonnen nu verbruik min opwek al bijna nul.
Dus kan dan wel weer overstappen naar wat anders.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Martin7182 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:38:
[...]

Top thnx! Niet goed genoeg gezocht blijkbaar. De variabele tarieven zijn 30% hoger dan bij Energiek, wat de lagere vaste kosten bij vd Bron voor mij teniet doet. Maar ook vd Bron hanteert prima prijzen! Ook een aanbieder om na 1 juli in de gaten te houden qua modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:46:
[...]

Klopt inderdaad ik heb dat contract.

Nu alvast weer vooruit kijken naar wat er komen gaat halverwege het jaar.

2 januari begonnen nu verbruik min opwek al bijna nul.
Dus kan dan wel weer overstappen naar wat anders.
Hier bijna zelfde verhaal; 1 Jan begonnen en nu al op nog maar -75 kWh (gasloos). Ik blijf nog even, misschien komt er een leuk affakkelfeestje eind juni of anders een dubbel feestje met kerst. Of ik geef het kWh overschot weg op MP; gratis af te halen met stekkerauto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik denk erover om toch ook voor een combinatie Gas voor één jaar, en stroom via modelcontract te gaan.
Als ik snel reken scheelt me dat in ons geval (5500 verbruik, 5000 opwek, 1100 gas) bijna €250 per jaar.

Maar gelden aan een modelcontract dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld variabel? Oftewel, het energiebedrijf kan de bedragen (en vooral terugleverkosten) éénzijdig weer erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 11:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

greatgonzo schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:42:
Ik denk erover om toch ook voor een combinatie Gas voor één jaar, en stroom via modelcontract te gaan.
Als ik snel reken scheelt me dat in ons geval (5500 verbruik, 5000 opwek, 1100 gas) bijna €250 per jaar.

Maar gelden aan een modelcontract dezelfde voorwaarden als bijvoorbeeld variabel? Oftewel, het energiebedrijf kan de bedragen (en vooral terugleverkosten) éénzijdig weer erop zetten?
Nee, er worden nog geen terugleverkosten gehanteerd. Dat staat niet in de modelcontract voorwaarden, zoals die voor elke stroomleverancier geldt. De ACM doet overigens wel onderzoek naar de optie om die ook bij modelcontracten te laten gelden.

Voor de rest zijn er gelijksoortige voorwaarden als bij variabel: bijv. 2 x per jaar prijsaanpassingen, en 1 maand opzegtermijn. Dus als die tlk er toch gaat komen bij modelcontracten, kun je na 1 maand overstappen naar een concurrent.

Diablo3

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Zojuist spreadsheet eens geupdate, zijn toch best een hoop tussentijdse aanpassingen.
Er springt er nu wel eentje heel erg uit, in negatieve zin.
Over de 3000 euro vast leveringskosten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger Beurskens
brambo123 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:02:
Zojuist spreadsheet eens geupdate, zijn toch best een hoop tussentijdse aanpassingen.
Er springt er nu wel eentje heel erg uit, in negatieve zin.
Over de 3000 euro vast leveringskosten 8)7
En dat is geen typo?
Die willen dus echt GEEN modelcontract klanten, daar zijn ze heel duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Roger Beurskens schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:11:
[...]

En dat is geen typo?
Die willen dus echt GEEN modelcontract klanten, daar zijn ze heel duidelijk in.
Nee, geen type.
7 euro per dag excl. btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-05 17:29
...en 20,000 cent als leveringstarief per kWh (ex EB) klinkt ook niet alsof daar echt een kosten/rekenmodel achter zit haha

[ Voor 3% gewijzigd door mdvmine op 15-04-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-05 06:48
Hoeveel dagen van te voren moeten energiemaatschappijen hun nieuwe tarieven van 1 juli bekend maken?

Ik wil per 1 juli overstappen, want dan loopt mijn vaste af, maar als ik nu voor de goedkoopste kies kan die natuurlijk nog de prijzen per 1 juli verhogen?

Met andere woorden, wanneer kan ik met zekerheid een contract uitzoeken voor in ieder geval de periode 1 juli 1 januari?

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
rudi-assauer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:34:
Hoeveel dagen van te voren moeten energiemaatschappijen hun nieuwe tarieven van 1 juli bekend maken?

Ik wil per 1 juli overstappen, want dan loopt mijn vaste af, maar als ik nu voor de goedkoopste kies kan die natuurlijk nog de prijzen per 1 juli verhogen?

Met andere woorden, wanneer kan ik met zekerheid een contract uitzoeken voor in ieder geval de periode 1 juli 1 januari?
Ik heb mijn huidige modelcontract per 1 januari afgesloten en in mijn ervaring zijn leveranciers hier ontzettend laat mee, ik dacht op uiterlijk 1 december de knoop door te kunnen hakken maar toen waren er nog behoorlijk wat leveranciers die hun tarieven voor 1 januari niet bekend hadden gemaakt (of die verschillende tarieven communiceerden, met alle onduidelijkheid van dien). Ik verwacht dus dat je medio juni pas écht met enige zekerheid kunt vergelijken.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:41
Volgens mij is het zo dat ze ze voor bestaande klanten het nieuwe tarief een maand van te voren moeten communiceren.
Maar... en dat weet ik niet heel zeker... mogen ze in die tussentijd voor nieuwe klanten het tarief net zo goed aanpassen. Wat ik bedoel is dat ze dus 1 juni (of 31 mei, weet ik even niet zeker) aan bestaande klanten kunnen communiceren dat het tarief X wordt, maar dat het tarief voor nieuwe klanten tot juli (en wellicht zelfs tot december) nog wijzigt. En dat als jij op 7 juni een contract wilt afsluiten tarief Y krijgt te zien.
Dus je hebt pas zekerheid op het moment dat je een contract hebt.

Maar de kans lijkt me niet heel groot dat ze dat voor modelcontracten zo doen. Ik denk dat ze daarvoor één tarief stellen en dat voor alle klanten zo hebben en houden t/m december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien is het een idee om modelcontracten tarieven in dit topic te melden die persoonlijk zijn doorgegeven door leveranciers. Dan weten we eerder wat de nieuwe tarieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
rudi-assauer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:34:

Volgens mij is het ook zoals Truus01 in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025" met daarbij nog dat je 14 dagen bedenktijd hebt, je zou dus ongeveer 14 dagen voor 1 juni kunnen afsluiten.
Truus01 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:07:
Maar de kans lijkt me niet heel groot dat ze dat voor modelcontracten zo doen. Ik denk dat ze daarvoor één tarief stellen en dat voor alle klanten zo hebben en houden t/m december.
Ik meen mij te herinneren dat afgelopen 1 januari er nogal wat verschillen zaten in de tarieven die Vattenfall had voor modelcontracten, zelfs tussen bestaande klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:48:
[...]

Volgens mij is het ook zoals Truus01 in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025" met daarbij nog dat je 14 dagen bedenktijd hebt, je zou dus ongeveer 14 dagen voor 1 juni kunnen afsluiten.
Voor 1 juli bedoel je denk ik.

Logischerwijze is er maar 1 modelcontract per leverancier. De ACM verplicht publicatie op de website, waardoor persoonlijke tarieven niet mogelijk zijn. Leveranciers kunnen deze tarieven ook op een optionele persoonlijke pagina laten inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:10:
Voor 1 juli bedoel je denk ik.
Nee, 1 juni omdat ze 30 dagen van tevoren een prijswijziging moeten aankondigen. Nu weet ik niet helemaal zeker of dit ook op nieuwe klanten van toepassing is waar het contract nog van in moet gaan of dat niet alle energieleveranciers zich daaraan houden.
Logischerwijze is er maar 1 modelcontract per leverancier. De ACM verplicht publicatie op de website, waardoor persoonlijke tarieven niet mogelijk zijn. Leveranciers kunnen deze tarieven ook op een optionele persoonlijke pagina laten inzien.
Zoek de verschillen :+
Tao in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Krus in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:32:
[...]

Nee, 1 juni omdat ze 30 dagen van tevoren een prijswijziging moeten aankondigen. Nu weet ik niet helemaal zeker of dit ook op nieuwe klanten van toepassing is waar het contract nog van in moet gaan of dat niet alle energieleveranciers zich daaraan houden.
Ja, dat moeten ze strikt genomen doen want in het modelcontract staat dat de prijzen gepubliceerd moeten worden op de website. Ik denk dat meeste leveranciers redeneren dat dat pas hoeft als de prijzen gelden. Vandaar dat het handig is als mensen hun modelcontractprijswijziging posten, dan weten we het eerder.
Tja, ACM mag hierop handhaven. Vattenfall houd zich niet aan de regels:

"Vattenfall moet prijsstijging in variabel contract terugdraaien, massaclaim dreigt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
mrmrmr schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:05:
[...]

Ja, dat moeten ze strikt genomen doen want in het modelcontract staat dat de prijzen gepubliceerd moeten worden op de website. Ik denk dat meeste leveranciers redeneren dat dat pas hoeft als de prijzen gelden. Vandaar dat het handig is als mensen hun modelcontractprijswijziging posten, dan weten we het eerder.

[...]

Tja, ACM mag hierop handhaven. Vattenfall houd zich niet aan de regels:

"Vattenfall moet prijsstijging in variabel contract terugdraaien, massaclaim dreigt"
Als de energieleverancier op, ik noem maar iets, 5 augustus, de prijzen op de website wijzigt en dat die voor nieuwe klanten gelden, dan denk ik dat dat gewoon mag. Ze mogen alleen de prijzen voor bestaande klanten op dat moment niet wijzigen.

Daarom denk ik dat ze dus zelfs tot december de prijzen voor nieuwe klanten mogen 'wijzigen' (maar het is voor nieuwe klanten geen wijzigen, maar vaststellen/aanbieden).
Zodra de klant die prijzen accepteert en een contract krijgt, mogen die prijzen in het contract niet meer zomaar tussentijds aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanversteeg90
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-05 19:36
Graag jullie mening: mijn huidige contract loopt tm 31/8 bij energiedirect (0,24 dal-piek) en is zonder boete opzegbaar, maar dan loop ik de 300 euro welkomstbonus mis.

Zonnepanelen worden geplaatst begin mei. Ik verbruik op jaarbasis ca 10000 kwh en ga zo’n 7000 kwh opwekken. we zijn vaak niet thuis overdag, en laden van elektrische auto gebeurt vaak snachts.

Ik besef me dat ik (gezien ik in dit forum de percentages opbrengst zag), veel ga terugleveren in mei tm augustus, maar daar dus ook TLK over ga betalen. Er van uitgaande dat ik zo’n 40% opwek in die maanden, komen de totale terugleverkosten bij energiedirect uit op zo’n 30 euro per maand- 360 euro op jaarbasis

Mijn simpele conclusie zou zijn: wegwezen bij energiedirect ondanks de bonus en overstappen naar een modelcontract (Energiek) of dynamisch (Tibber). Zie ik nog iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Laatst online: 21:40
Heb je wel nagedacht over het terugverdienen van die zonnepanelen dan? Je bent vaak niet thuis als je opbrengst hebt, en wat je teruglevert levert niets op vanwege de terugleverboetes. Blijft besparing door direct verbruik over. Dat is niet zo heel veel, tenzij je je auto laadt in het weekend.

Je zult inderdaad een ander contract moeten zoeken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:42
daanversteeg90 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 02:17:
Graag jullie mening: mijn huidige contract loopt tm 31/8 bij energiedirect (0,24 dal-piek) en is zonder boete opzegbaar, maar dan loop ik de 300 euro welkomstbonus mis.

Zonnepanelen worden geplaatst begin mei. Ik verbruik op jaarbasis ca 10000 kwh en ga zo’n 7000 kwh opwekken. we zijn vaak niet thuis overdag, en laden van elektrische auto gebeurt vaak snachts.

Ik besef me dat ik (gezien ik in dit forum de percentages opbrengst zag), veel ga terugleveren in mei tm augustus, maar daar dus ook TLK over ga betalen. Er van uitgaande dat ik zo’n 40% opwek in die maanden, komen de totale terugleverkosten bij energiedirect uit op zo’n 30 euro per maand- 360 euro op jaarbasis

Mijn simpele conclusie zou zijn: wegwezen bij energiedirect ondanks de bonus en overstappen naar een modelcontract (Energiek) of dynamisch (Tibber). Zie ik nog iets over het hoofd ?
Wat je over het hoofd ziet, is dat je eerst je contract eens goed moet uitpluizen hoeveel kosten je moet betalen, en hoeveel vergoeding je krijgt voor terug levering.
Je reageerd op dingen die je hier wel eens leest, maar misschien niet voor jou van toepassing zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
@daanversteeg90 €30 boete per maand gaat je toch maar 4×€30 = €120 kosten? Of in het slechtste geval als de boete berekend wordt per kWh: 50% van €360 = €180. (40% klopt denk ik niet, je werkt in mei t/m aug doorgaans resp. 13%/13%/13%/11% van je jaaropbrengst op, in totaal dus 50%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:11
daanversteeg90 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 02:17:

Aanvullend op de post van @Martin7182. Wat dacht je van de auto overdag op te laden. In ieder geval in weekend en vrije dagen. Na 31/8 richting een dynamisch contract.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:43
@brambo123 @The Source

Hartelijk dank voor het opstellen en updaten van het Google Sheet! Zeer verhelderend en overzichtelijk!

Ik zag op de site van de consumentenbond https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract een overzicht van Modelcontracten per energieleverancier. Mogelijk bij jullie bekend, maar anders handig bij het updaten van het Sheet.

Over updaten van het Sheet gesproken, wanneer verwachten jullie dat het Sheet kan worden geupdate met de prijzen vanaf 1 juli 2025?

Mijn jaarcontract (nu nog zonder terugleverkosten) loopt op 29 juni a.s. af. Vanaf 30 juni wil ik overstappen naar een modelcontract. Jullie zullen begrijpen dat ik wil overstappen naar een leverancier die ook per 1 juli a.s. de beste aanbieding heeft.

Iemand nog tips m.b.t. moment van overstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Tactiturnus schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
@brambo123 @The Source

Hartelijk dank voor het opstellen en updaten van het Google Sheet! Zeer verhelderend en overzichtelijk!

Ik zag op de site van de consumentenbond https://www.consumentenbo...vergelijken/modelcontract een overzicht van Modelcontracten per energieleverancier. Mogelijk bij jullie bekend, maar anders handig bij het updaten van het Sheet.

Over updaten van het Sheet gesproken, wanneer verwachten jullie dat het Sheet kan worden geupdate met de prijzen vanaf 1 juli 2025?

Mijn jaarcontract (nu nog zonder terugleverkosten) loopt op 29 juni a.s. af. Vanaf 30 juni wil ik overstappen naar een modelcontract. Jullie zullen begrijpen dat ik wil overstappen naar een leverancier die ook per 1 juli a.s. de beste aanbieding heeft.

Zijn wel meer die lijstjes maken, maar helaas zijn ze vaak niet compleet.
Zo mist de bij hun Energiek, terwijl die juist hier best vaak als goedkoopste er uit komt.

Updaten gebeurt als prijzen bekent worden.
Ik gok dat eind mei/begin juni de prijzen wat binnen beginnen te druppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tactiturnus schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:32:
@brambo123 @The Source

De hier best vaak gekozen optie Energiek staat er niet tussen :)
Wacht eerst of modelcontracten na 1 juli nog gunstig zijn: dwz, wacht even of er een terugleverkosten component in komt door de wijziging van de modelcontracten door ACM https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers

Mogelijk volgt de wijziging nog voor 1 juli, mogelijk pas erna. Grootste kans dat hij ervoor al komt en dat alle aanbieders ineens veel duurder worden als je PV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23
Get!em schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:39:
[...]

De hier best vaak gekozen optie Energiek staat er niet tussen :)

[...]

Wacht eerst of modelcontracten na 1 juli nog gunstig zijn: dwz, wacht even of er een terugleverkosten component in komt door de wijziging van de modelcontracten door ACM https://solarmagazine.nl/...gstarief-grootverbruikers

Mogelijk volgt de wijziging nog voor 1 juli, mogelijk pas erna. Grootste kans dat hij ervoor al komt en dat alle aanbieders ineens veel duurder worden als je PV hebt.
Mijn theorie :
Ik kan toch voor 14 mei voor model contract gaan en mocht na 1 juli iets wijzigen dan naar jaar contract gaan van zelfde aanbieder ?

Zo omzeil je toch paar maanden de terugleveren boete(model heeft het "nog niet")

Stel na 1 Juli hebben ze het niet voor elkaar dan kan ik door tot zeg oktober/september en dan jaar vast.
Dan heb ik nog maximaal geprofiteerd van saldering 2027? Bedoel jaarafrekening blijft staan op ingangs maand van 1e contract die wijzigd niet tussen soorten contracten tussendoor? Toch.

Of ben ik te ingewikkeld aan het doen en gewoon jaar vast nemen

AnimeAdicted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Offens1490

Wat je ook kan doen is per nu een modelcontractleverancier uitkiezen. Je krijgt dat tot 1 januari ~2 extra maanden zonopbrengst als een buffer.

Vervolgens per 1 januari 2026 overstappen voor een jaar op een andere leverancier. Het modelcontract wordt opgezegd en wordt afgerekend over iets meer dan een half jaar. Wat hopelijk goed saldeert.

Daarna heb een volledig jaar tot 2027 als salderen wordt afgeschaft.

Er zijn wel kanttekeningen te plaatsen bij dit scenario:
• komen er per 1 juli al terugleverkosten bij een modelcontract? ACM is bezig met een nieuw modelcontract, mij is niet bekend per wanneer dat ingevoerd wordt.
• In zo'n geval verlies je de misschien die 2 maanden opbrengst.
• Het is mogelijk dat salderen toch niet per 1 januari 2027 wordt afgeschaft (wet is echter al aangenomen door eerste kamer). Bijvoorbeeld als de regering regeringspartijen eindelijk eens tot inzicht komen dat ze toch echt iets actief moet doen aan de milieumaatregelen en dat uitstellen en op de lange baan schuiven geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
ACM moet eerst nog met voorstel van nieuw modelcontract komen.
Dan moet iedereen dit kunnen bestuderen en kunnen reageren, dat kost al weer minimaal 4 weken.
Daarna moet ACM alle reacties verwerken, wat toch ook minimaal een maand duurt.

Het is ook niet alleen stukje terugleverkosten, ook model jaarcontract komt er aan.
En dat is misschien nog wel een grotere wijziging dan alleen het stukje terugleverkosten.
Dus een behoorlijke wijziging waar waarschijnlijk ook veel reacties op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@brambo123

Ik zie bij ACM geen aankondigingen of verzoeken om commentaar op een plan, het zou inderdaad langer kunnen duren. Dan is dat potentieel probleem weg.

Het idee/scenario is dat je uitkomt op een contractreeks tot 1 januari 2027.

Wat voor kostenverschil zou een jaarcontract maken in plaats van een half jaar voor zonnepaneelhouders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:30:
[...]
Wat voor kostenverschil zou een jaarcontract maken in plaats van een half jaar voor zonnepaneelhouders?
Het huidige modelcontract is variabel, dus kun je altijd opzeggen.
Een jaarcontract is voor heel jaar, dus kun je ook niet meer tussentijds opzeggen.
Dat geeft de energiemaatschappij natuurlijk de mogelijkheid om op de lange termijn markt in te kopen.
En ze hebben de zekerheid dat je niet alleen even bij de zomerdag voor goede prijs teruglevert om daarna weer over te stappen naar goedkopere leverancier.
Daardoor kunnen de prijzen wat anders liggen, al zal het het vast geen groot verschil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 12:07:
@Offens1490

Wat je ook kan doen is per nu een modelcontractleverancier uitkiezen. Je krijgt dat tot 1 januari ~2 extra maanden zonopbrengst als een buffer.

Vervolgens per 1 januari 2026 overstappen voor een jaar op een andere leverancier. Het modelcontract wordt opgezegd en wordt afgerekend over iets meer dan een half jaar. Wat hopelijk goed saldeert.

Daarna heb een volledig jaar tot 2027 als salderen wordt afgeschaft.

Er zijn wel kanttekeningen te plaatsen bij dit scenario:
• komen er per 1 juli al terugleverkosten bij een modelcontract? ACM is bezig met een nieuw modelcontract, mij is niet bekend per wanneer dat ingevoerd wordt.
• In zo'n geval verlies je de misschien die 2 maanden opbrengst.
• Het is mogelijk dat salderen toch niet per 1 januari 2027 wordt afgeschaft (wet is echter al aangenomen door eerste kamer). Bijvoorbeeld als de regering regeringspartijen eindelijk eens tot inzicht komen dat ze toch echt iets actief moet doen aan de milieumaatregelen en dat uitstellen en op de lange baan schuiven geen optie is.
toon volledige bericht
Het is me al e.e.a helder.
Kun je me uitleggen als modelcontract niet rigoureus veranderd ik hem niet door trek tot mei 2026 evt langer?
Mei is mijn vaste maand van jaarafrekening in dit geval ed. (Wij zitten vast ed/Essent vrouw werkt ervoor maar niet op die afdeling lees geen idee/intresse energie/prijzen contracten etc :X )
Dus om WAF tevreden te houden regel ik het zonder haar input :) niet geheel onbelangrijk wekrijgen nog redelijke vergoeding als we bij 1 van beide contract hebben vanuit werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 30-04-2025 19:04 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Offens1490 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 19:01:
Kun je me uitleggen als modelcontract niet rigoureus veranderd ik hem niet door trek tot mei 2026 evt langer?
Een modelcontract heeft nu nog 2x per jaar een mogelijkheid voor prijsaanpassing met de mogelijkheid tot maandelijkse opzegging. Althans, zo hoort het te zijn. Vattenfall schijnt zich daar qua prijsaanpassing niet aan te houden.

Het modelcontract kun je door laten lopen, maar per 1 januari worden nu nog onzekere veranderingen verwacht, met name terugleverkosten. Als die erbij komen is het misschien beter om een variabel contract met lage terugleverkosten te kiezen. In dit topic wordt Energiek genoemd. Die hebben alleen maandelijks variabel, geen jaarcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comep
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 21:47
Ik wil het graag toch nog eens aanhalen;

je zegt dat er per 1 januari onbekende veranderingen worden verwacht,
maar geldt dat ook voor lopende modelcontracten?
Met andere woorden, kan een energieleverancier de voorwaarden van een lopend contract wijzigen,
naast de tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Sarpo

De energieleverancier kan mag geen voorwaarden wijzigen van een modelcontract.

Een modelcontract is een variabel contract met onbepaalde tijd, opgesteld door de overheid. De tarieven worden bepaald door de leverancier.

Als zodanig is het contract bijzonder omdat de voorwaarden door de overheid worden bepaald. Als de overheid een bestaand contract aanpast of afschaft, gelden de nieuwe voorwaarden dan ook voor bestaande contracten?

Of omgekeerd geformuleerd: kunnen bestaande modelcontracten ongewijzigd blijven bestaan? Ik vermoed dat het niet het geval is. De ACM zou hier eens een heldere uitspraak over kunnen doen.

ACM heeft enkele voorgenomen wijzigingen waaronder voorwaarden over terugleverkosten in februari 2025 aangekondigd. In 2016 werd een modelcontract ingetrokken en een nieuwe vastgesteld.

In principe is het zo dat tarieven van bijvoorbeeld jaarcontracten doorgaans niet echt vaststaan omdat de overheid (ongeveer jaarlijks) wijzingen kan aanbrengen in bijvoorbeeld belasting en het niveau van teruggaaf ("vermindering energiebelasting"). Je betaalt dus de actuele belastingtarieven, tenzij het een (zeldzaam) contract voor particulieren is waarbij de energiemaatschappij die contractueel voor z'n rekening neemt.

TLDR;
Vermoedelijk moeten bestaande contracten worden aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 30-04-2025 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 22:11:
ACM heeft enkele voorgenomen wijzigingen waaronder voorwaarden over terugleverkosten in februari 2026 aangekondigd.
Kleine correctie; 2026 -> 2025.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Dat teruglever component gaat hopelijk een papieren tijger worden, met een beetje geluk kom je de zomer mee door en daarna lekker over naar dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Truus01

In het modelcontract staat:
"De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website [www.[leverancier].nl] onder het kopje 'Modelcontract' [en op uw persoonlijke pagina "www.[pagina].nl"]."
Regeling

Dit houdt in dat de tarieven publiek zijn en dat tarieven niet persoonlijk kunnen afwijken, anders kunnen die niet ook op de pagina van het modelcontract staan. Ik zie geen mogelijkheid tarieven op deze twee locaties te laten afwijken. Dat Vattenfall kennelijk wel persoonlijke prijzen hanteert lijkt mij tegen de regeling van de ACM.

De opsteller van de tekst begreep niet zo goed hoe e.e.a. technisch werkt, maar de bedoeling is wel voldoende duidelijk. Het overgrote deel van leveranciers heeft /modelcontract op hun site.

Overigens vraag ik me af hoeveel energieleveranciers de voorgeschreven contracttekst werkelijk gebruiken. Ik denk dat je als belanghebbende (klant of energieleverancier zoekende) er wel rechten uit mag afleiden als er licht zit tussen wat de leverancier in een contract zet en wat de toezichthouder heeft besloten. ACM mag een aanwijzing geven. Uiteindelijk beslist de rechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
mrmrmr schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:50:
@Truus01

In het modelcontract staat:
"De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website [www.[leverancier].nl] onder het kopje 'Modelcontract' [en op uw persoonlijke pagina "www.[pagina].nl"]."
Regeling
Ik heb die regeling niet doorgelezen, maar even vanuit je quote redenerend en hoe ik dacht (dat energieleveranciers denken/eventueel handelen).

De meest recente tarieven staan online. Dus ik ga een contract met ze aan, op basis van die tarieven.
Een week later verhogen ze de tarieven*, die zetten ze online, waarmee nog altijd de meest recente tarieven online staan. Mijn buurman gaat een contract met ze aan op basis van die tarieven.
Dan hebben mijn buurman en ik een verschil in tarief, maar is er wel voldaan aan de eis dat de meest recente tarieven online staan. (En de oude wellicht ook nog wel ergens.)
Het zijn dan op zich geen persoonlijke tarieven, maar er zit een verschil in wanneer mijn buurman en ik het contract zijn aangegaan.

*Voor de duidelijkheid, ik doel dan niet op de halfjaarlijkse wijziging. De tarieven die ik en de buurman krijgen in het contract staan dan vast tot dat punt.

De tarieven van vaste contracten wijzigen toch ook op deze manier? Het is toch ook niet zo dat de tarieven van een 1-jarig contract nu binnen dat jaar niet wijzigen?
Ze staan een jaar vast op het moment dat er een contract is, maar op de website, voor nieuwe contracten, wijzigen die tarieven voortdurend.
En bij variabel al helemaal.
En modelcontract zit daar een soort van tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Truus01 Ik begrijp jouw redenering, maar ik denk dat de meest recente tarieven slaat op de tarieven die op 1 januari en 1 juli worden gewijzigd zoals in het contract vermeldt. Of eventueel een uitzonderlijke tussentijdse wijziging per de voorwaarden in het modelcontract van de overheid. Nergens in de regeling voor het modelcontract wordt vermeldt dat prijzen vaker kunnen worden aangepast.

Andere contracten en werkwijzen van leveranciers hebben geen invloed op het modelcontract. Dat is de opzet van de overheid (ACM). Modelcontracten hebben o.a. als doel om contracten vergelijkbaar te maken en leveranciers te verplichten ze aan te bieden. Als ze om de haverklap op onvoorspelbare momenten zouden wijzigen is aan de vergelijkbaarheidseis niet voldaan.

De huidige is wel door de tijd ingehaald, bijvoorbeeld door de invoering van de AVG in 2018, het contract noemt nog Wbp. Maar dat maakt niet zoveel uit, leveranciers horen zich aan nieuwe wetten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@mrmrmr Ik begrijp jou ook. En hoop/denk dat het ook zo is.
mrmrmr schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:47:
Dat is de opzet van de overheid (ACM). Modelcontracten hebben o.a. als doel om contracten vergelijkbaar te maken en leveranciers te verplichten ze aan te bieden. Als ze om de haverklap op onvoorspelbare momenten zouden wijzigen is aan de vergelijkbaarheidseis niet voldaan.
Maar de vergelijkbaarheid wordt volgens mij niet minder met wijzigende tarieven. De vergelijkbaarheid zit (zat) hem in vergelijkbare contractonderdelen te hebben. Er werd enorm gerommeld in het presenteren van allerlei kosten, waardoor je niet puur verbruikstarief met verbruikstarief kon vergelijken. Bij een modelcontract kan dat wel. En dat dat tarief dan wijzigt, maakt geen verschil. Je kunt op het moment dat je kijkt nog altijd goed vergelijken. Je kan het alleen niet vergelijken met een week eerder (zogezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimborgh
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-05 18:21
Beste @Sarpo @brambo123 ,

het lijkt inmiddels of er ergens iets is mis gegaan met de formules in de "sheet"
hij geeft foute parameters aan bij het invoegblad.

kan daar naar gekeken worden.

bij voorbaat dank en uiteraard voor het mooie overzicht.

[ Voor 3% gewijzigd door elimborgh op 05-05-2025 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
elimborgh schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:54:
Beste @Sarpo @brambo123 ,

het lijkt inmiddels of er ergens iets is mis gegaan met de formules in de "sheet"
hij geeft foute parameters aan bij het invoegblad.

kan daar naar gekeken worden.

bij voorbaat dank en uiteraard voor het mooie overzicht.
Hij doet het weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even vraagje voor degene die al langer bij Energiek zitten. In het verbruiksoverzicht zie ik (per 1 mei klant) nu een aantal dagen, waarin ik meer teruglever dan verbruik. De waardes kloppen met mijn eigen metingen (0.0xx kWh verschil bij import en export)

Ik kan er echter niet geheel achter komen hoe ze tot een berekening komen op het maand/dag overzicht.
Even een voorbeeld van eergisteren:
23,88kWh import/afname
49,22kWh export/teruglevering
Wordt afgerekend als €3 kosten voor die dag.

Vaste kosten zijn €1,25 en €0,40 per dag.
Tarieven zijn
Enkeltarief
€ 0,25744 per kWh
Normaaltarief
€ 0,26322 per kWh
Daltarief
€ 0,25112 per kWh

En teruglever € 0,05445 per kWh

Weten jullie hoe ze aan de €3 dagkosten komen in hun overzicht?
Nu snap ik dat je niet per dag kunt salderen, maar in hun maandkosten tellen nu wel elke dag individueel op, dus daar doen ze op die manier iets mee.

Als ik zelf bereken:
Salderen op de dag: 49,22kWh - 23,88kWh = netto terugleveren
Netto teruglevering * 0,05445 = -€1,37
Vaste kosten erbij optellen €1,65
-€1,37 + 1,65 = €0,28
Eventueel nog Energiebelastingverrekening ofzo...

Uiteraard moet salderen over hele contractsperiode (tenminste, daar ga ik van uit, gezien ze een dergelijke disclaimer ook plaatsen boven het overzicht), maar ik hou me even aan hoe ze het in het overzicht per dag communiceren.

Hebben jullie een idee?

Op het dag/uur overzicht zie ik dat ze gewoon elk uur * teruglevertarief of levertarief pakken en dat als totaal € per uur zetten. Zonder vastekosten.

Op een dagoverzicht / kosten kan ik gewoon niet bedenken hoe ze het wel doen.
23,88kWh x 0,26 = €6,2
49,22kWh x -,05445 = -€2,68
Wordt dus ongeveer €3,50 zit ik er alsnog 0,50 te hoog / naast en daar zitten de vaste kosten nog niet bij in.

----
Edit, die laatste berekening is wel hoe ze het nu berekenen volgens hun klantenservice, incl vaste dagkosten en Teruggave Energiebelasting per dag. Ik kom dan alsnog niet helemaal uit, maar zit er in iedergeval dichter bij. Saldering doen ze niet in deze berekening, die komt pas op eindfactuur.

----

Uiteindelijk moet het op eindfactuur goed komen, maar op deze manier communiceren op een dashboard is wel onhandig, zeker in combinatie met het verwachtte maandbedrag. (kan helaas niet lager dan €50, terwijl ik netto teruglevering ga hebben).

--
Edit 2, maandbedrag alsnog naar €10 kunnen zetten mbv klantenservice en vernieuwen van de info die ze via netbeheerder binnenkrijgen obv afgelopen jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Get!em In afwachting van iemand met de gevraagde ervaring:

Is de aftrek energiebelasting opgeteld in plaats van afgetrokken? Verkeerd aansluitingstarief?

Energiek vraagt momenteel € 10 per maand als voorschot bij een een netto nul jaarresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Kan het kloppen dat (als je gas erbij neemt), het inmiddels minder interessant wordt?
Onze gegevens:
levering: 3700+1800
teruglevering: 3300+1700
Gas: 1100

Dan kom ik via een modelcontract bij Energiek op €152 per maand.
Bij een jaarcontract (via Gaslicht) bij energiedirect is het nog maar €171.

Ok, blijft nog wel €228 verschil. Maar als ze toch de terugleverkosten gaan doorberekenen ben ik dat weer kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@greatgonzo Bij gas worden grote eenmalige kortingen gegeven. Olieprijzen dalen, en daardoor daalt de gasprijs ook (+ het wordt zomer). Je mag er wel van uit gaan dat die korting van € 290 vervalt na dat jaar.

Je kan stroom en gas van verschillende leveranciers krijgen. Bij gaslicht.com vul je bij stroom nullen in en dan krijg je alleen gas te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik heb gas apart afgesloten voor een jaar, met 100 euro korting. We gebruiken maar 36 m3 int jaar, was een betere deal dan bij het modelcontract in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Is er nog steeds geen nieuws over het component voor het terugleveren? Bijna half mei en er moet nog een voorstel komen. Dit gaat men toch nooit meer halen voor 1 jul? Uiteraard kunnen ze de voorwaarden en tarieven ook tussentijds aanpassen maar met een beetje geluk is de zomer afgelopen voordat de wijzigingen daadwerkelijk worden doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 22:49
P5ycho schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:45:
Ik heb gas apart afgesloten voor een jaar, met 100 euro korting. We gebruiken maar 36 m3 int jaar, was een betere deal dan bij het modelcontract in.
Volgens mij is opzeggen de beste deal. Dit zijn hele dure kuubjes.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
hesselbeertje schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:21:
[...]

Volgens mij is opzeggen de beste deal. Dit zijn hele dure kuubjes.
Ik heb een reden om die kuubjes te gebruiken, het alternatief is duurder. Ik ben echt wel slim genoeg om die afweging te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 07:40
Tarieven van de bron zijn binnen (per 1 juli 2025)
Stroom
De totaalprijs per kWh voor enkeltarief is € 0,53895, voor normaaltarief € 0,55291 en voor daltarief € 0,52475 (incl. 21% btw). De totaalprijs is berekend door het leveringstarief per telwerk en de energiebelasting bij elkaar op te tellen.

Tarief incl. 21% btw per 1-7-2025
Stroom enkeltarief per kWh1 € 0,41615
Stroom normaaltarief per kWh1 € 0,43011
Stroom daltarief per kWh1 € 0,40195
Vaste leveringskosten per dag (stroom) € 0,29569
Energiebelasting stroom per kWh € 0,12280
Vermindering energiebelasting per dag € -1,73906

Teruglevering

Tarief incl. 21% btw per 1-7-2025
Terugleververgoeding standaard € 0,004
tot 2.000 kWh teruglevering
Terugleververgoeding verlaagd € 0,004
bij meer dan 2.000 kWh teruglevering
toon volledige bericht
Tarieven flink toegenomen, maar dat maakt mij niets uit want saldeer toch.
Helaas teruglevertarief terug van 2 cent naar 0,4 cent. Maar vaste leverkosten blijven laag, dus nog steeds een ideaal modelcontract om terugleverkosten te beperken. Vanuitgaande dat er geen gekke dingen gebeuren door ACM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Frankvbr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Tarieven van de bron zijn binnen.

Helaas teruglevertarief terug van 2 cent naar 0,4 cent. Maar vaste leverkosten blijven laag, dus nog steeds een ideaal modelcontract om terugleverkosten te beperken. Vanuitgaande dat er geen gekke dingen gebeuren door ACM
Deze cijfers zijn hetzelfde als die nu online staan. Interessant dat ze nu al cijfers geven voor 1 juli. Kennelijk gaan ze er van uit dat er niets verandert voor 1 juli.

Iedereen heeft andere verbruik- en opbrengstcijfers, daarom is met eigen cijfers vergelijken het beste. Zeker als je verbruik ongeveer even groot of groter is dan de opbrengst.

Rekening houden met de gevolgen van een eventueel defect van je PV installatie lijkt mij verstandig. Je kan wel binnen een maand van een contract af, maar dat komt misschien niet goed uit met salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-05 10:37

[...]

Hmm, ik zit nu ook bij van de bron met mijn modelcontract; heb hiervan echter nog geen bericht gehad. Hebben ze je per e-mail geinformeerd?

Zoals het er bij mij naar uit ziet saldeer ik naar gemiddeld naar '0'. Mik op een klein overschot.
Met een elektrische auto voor de deur op basis van leasewagen van de zaak ('tankpas') is een hoger tarief eigenlijk alleen maar beter. Voor iedere kwh zou dit ~0,53895 per declarabele kwh betekenen.

[ Voor 20% gewijzigd door Dix0r op 21-05-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Laatst online: 17:04

[...]

Fijn dat de vaste leveringskosten laag blijven, dat was voor mij de voornaamste reden om naar Vandebron te gaan. Hopelijk kom ik zo nog één jaartje uit op een rekening van 0 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182

[...]

Apart, ik heb ook de nieuwe tarieven binnen, maar die zijn voor een variabel contract. Ik heb zeker weten een modelcontract. Hoe ziet jouw online omgeving eruit? Ik zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QFNThJB0Dcuwq4C9h3BLZAPqhE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P6BXZSLy7DCHiR3FLPVuMrMI.png?f=user_large
Als ik op 'Details' klik dan krijg ik een pagina met foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
Martin7182 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 10:33:
[...]

Apart, ik heb ook de nieuwe tarieven binnen, maar die zijn voor een variabel contract. Ik heb zeker weten een modelcontract. Hoe ziet jouw online omgeving eruit? Ik zie dit:
[Afbeelding]
Als ik op 'Details' klik dan krijg ik een pagina met foutmelding.
Model = variabel (2x per jaar normaal tarief aanpassing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Roger Beurskens schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:16:
[...]

Model = variabel (2x per jaar normaal tarief aanpassing)
Ja, een Modelcontract heeft variabele tarieven die 2× per jaar kunnen wijzigen. Maar een Variabel contract is iets anders want dat heeft terugleverkosten. VdB heeft mij gisteren gemaild met de details van een Variabel contract, dus met terugleverkosten.
Wijziging vaste terugleveringskosten
Heb je zonnepanelen? Dan betaal je vaste terugleveringskosten. Daarmee dekken we de kosten die we maken om jouw stroom terug te leveren aan het net. Vanaf 1 juli verhogen we de vaste terugleveringskosten. We checken regelmatig of deze kosten nog kloppen, en leggen hier aan je uit waarom we dit doen. Je vindt de nieuwe kosten per schaal in deze PDF. Heb je een vraag? We helpen je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 07:40
mrmrmr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:35:
[...]

Deze cijfers zijn hetzelfde als die nu online staan. Interessant dat ze nu al cijfers geven voor 1 juli. Kennelijk gaan ze er van uit dat er niets verandert voor 1 juli.

Iedereen heeft andere verbruik- en opbrengstcijfers, daarom is met eigen cijfers vergelijken het beste. Zeker als je verbruik ongeveer even groot of groter is dan de opbrengst.

Rekening houden met de gevolgen van een eventueel defect van je PV installatie lijkt mij verstandig. Je kan wel binnen een maand van een contract af, maar dat komt misschien niet goed uit met salderen.
Ze hebben gewoon de oude tarieven op website al vervangen door de nieuwe tarieven. Dus de tarieven op website zijn die per 1 juli en de huidige tarieven zijn niet zichtbaar meer.

Als al mijn zonnepanelen langdurig defect zijn (wat echt een minimale kans is want alles op micro omvormers op verschillende daken) heb ik inderdaad een probleem en zal je dan blijven tot je niets meer hebt te salderen of anders nieuwe partij zoeken.
Dix0r schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:00:
[...]

Hmm, ik zit nu ook bij van de bron met mijn modelcontract; heb hiervan echter nog geen bericht gehad. Hebben ze je per e-mail geinformeerd?

Zoals het er bij mij naar uit ziet saldeer ik naar gemiddeld naar '0'. Mik op een klein overschot.
Met een elektrische auto voor de deur op basis van leasewagen van de zaak ('tankpas') is een hoger tarief eigenlijk alleen maar beter. Voor iedere kwh zou dit ~0,53895 per declarabele kwh betekenen.
Ja per mail.
Betreft modelcontract met tarieven geldig van 1 juli 2025 tot 1 januari 2026 (stond niet duidelijk in mijn post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:24:
[...]

Ja, een Modelcontract heeft variabele tarieven die 2× per jaar kunnen wijzigen. Maar een Variabel contract is iets anders want dat heeft terugleverkosten. VdB heeft mij gisteren gemaild met de details van een Variabel contract, dus met terugleverkosten.

[...]
Ik was dit even aan het volgen want ik heb ook een modelcontract. Bij van de bron.
Ik kreeg van de week eerst ook gewoon de tarieven voor een variabel contract maar vandaag ineens nog een mail met u heeft een modelcontract met nieuwe modelcontract tarieven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Ik was dit even aan het volgen want ik heb ook een modelcontract. Bij van de bron.
Ik kreeg van de week eerst ook gewoon de tarieven voor een variabel contract maar vandaag ineens nog een mail met u heeft een modelcontract met nieuwe modelcontract tarieven.
Ik heb zojuist ook deze mail ontvangen. Gisteren al even gevraagd aan vdB, toen kreeg ik vrij snel een heel sumier antwoord:
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt om de tarieven voor een modelcontract. De tarieven zijn als volgt:
- Elektriciteit: 0.538955
- Gas 1.358699

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Bregtje
Telesales Vandebron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb zojuist ook deze mail ontvangen. Gisteren al even gevraagd aan vdB, toen kreeg ik vrij snel een heel sumier antwoord:
[...]
Ik had in de planning om morgen even te bellen, morgen een vrije dag dus dan heb ik daar even rustig de tijd voor.
Maar na de mail van vandaag hoeft dat dus niet meer.

Zolang de vaste leverkosten laag blijven vind ik het wel prima.
Mooi nog 100% salderen.
Het is wel bijzonder triest dat je nog minder dan een halve cent voor het overschot krijgt...

Voorlopig zijn we allemaal overgeleverd aan de grillen van de energiehandelaren.
Als ik nog een redelijke manier vond voor november tot en met februari, maar ik zal in die maanden toch het net nog nodig hebben.

Als ik het goed heb.
108 euro per jaar vaste kosten.
631 euro korting energiebelasting

Dat maakt minus 523 euro
Plus dan nog de fooi voor het overschot.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 22-05-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:46:
[...]
Het is wel bijzonder triest dat je nog minder dan een halve cent voor het overschot krijgt...
Ik overweeg m'n overschot straks op MP / Nextdoor aan te bieden. Contract loopt t/m 31/12 dus er zal tegen die tijd best interesse zijn in goedkope of gratis kWh's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Robin in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" :
Ik heb een modelcontract bij Essent. Vanavond kreeg ik een mail van ze dat ze per 1 juli de terugleververgoeding omhoog schroeven van 5,5 cent/kwh naar 15 cent/kwh.
Als dit geen doelgroepfout is, kan dat interessant zijn voor terugleveraars met een enorm overschot. De vaste leveringskosten zijn op dit moment € 431,88 per jaar, € 35,99 per maand. Het overschot moet ten minste 2160 kWh zijn om het verschil met een ander teruglevertarief te compenseren (vanaf € 0,00 per kWh).

De kWh en teruglevertariefprijzen op de modelcontract pagina zijn niet gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:44
Ik kreeg 2x mail met aanpassing van tarieven. Eentje van een standaard variabel contract (foutief) en eentje (correct) over de wijzigingen van tarieven in een modelcontract. Wat opvalt is dat de tarieven bij een variabel contract €0,02 dalen per kWh, terwijl het tarief bij een modelcontract €0,11 per kWh stijgt. Voelt toch alsof Vandebron ons wil wegduwen van het modelcontract...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-05 09:10
Als je een model contract pakt om naar 0 te salderen en terug lever boeite te ontwijken dan maakt de prijs per kWh nauwelijks iets uit. Zal uiteraard per situatie verschillen.

Ik moet nog 50kWh terug salderen (paar dagen zon) en ik zit op 0. Dan hoop ik in juni meer duidelijkheid over het model contract in de 2de helft van het jaar te hebben bij Energiek. Mocht er nog steeds geen terug lever boete component inzitten dan kan ik juni gebruiken om een buffer op te bouwen voor de 2de helft. Ik heb een zwembad met pomp en warmte pomp, dus kan mijn overtollige energie makkelijk kwijt :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Energiek meld mij via de helpdesk app dat volgende week de nieuwe tarieven bekend worden. En dat ze wederom geen terugleverkosten zullen berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 11:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik ontving gisteren de tarieven van Vattenfall per 1 juli a.s. voor hun modelcontract.
Aangezien ik geen slimme meter heb, zijn dat de enkeltarieven (vaste maandkosten blijven gelijk, variabele kW-prijs wordt met 2,9 ct verhoogd).

Geen terugleverkosten, zoals momenteel verplicht is.

Kan evt. het overzichtje hierbij plakken, maar dus beperkt tot enkeltarief.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:43
Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Ik had in de planning om morgen even te bellen, morgen een vrije dag dus dan heb ik daar even rustig de tijd voor.
Maar na de mail van vandaag hoeft dat dus niet meer.

Zolang de vaste leverkosten laag blijven vind ik het wel prima.
Mooi nog 100% salderen.

Voorlopig zijn we allemaal overgeleverd aan de grillen van de energiehandelaren.
Als ik nog een redelijke manier vond voor november tot en met februari, maar ik zal in die maanden toch het net nog nodig hebben.

Als ik het goed heb.
108 euro per jaar vaste kosten.
631 euro korting energiebelasting

Dat maakt minus 523 euro
Plus dan nog de fooi voor het overschot.
toon volledige bericht
Moet ook de netbeheerkosten er bij optellen voor mij € 475,92

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Tarieven van de bron zijn binnen (per 1 juli 2025)

[...]

Ik heb ook een modelcontract bij Vandebron en heb met verbazing en lichte verontwaardiging de nieuwe tarieven even laten bezinken.

Mijn eerste gedachte daarover was of dit wel mag? Een terugleververgoeding van 0,4 cent is toch geen ‘redelijke vergoeding’ meer? Ik denk dat een gang naar de rechter redelijk succesvol is.

Iemand hierboven opperde al dat het erop lijkt dat VdB mensen wil wegduwen van het modelcontract. Ik denk ook dat dat het geval is om de volgende redenen.

Bij VdB is ‘salderen’ opgenomen in het contract. Het staat er zo: “De door jou teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat
noemen we salderen. Je betaalt dus alleen je netto verbruik per jaar.
” Dat zou betekenen dat ook na het vervallen van de wettelijke salderingsregeling er contractueel nog steeds sprake is van saldering.

Ik las ergens online al een verweer daartegen dat dat niet mogelijk zou zijn omdat dat dan tegen de wet in zou gaan, maar dat is volgens mij niet waar. Je mag als bedrijf prima op een voor de consument gunstige wijze van de wet afwijken. Negatief is daarentegen een heel ander verhaal.

Ik heb ook meegekregen dat de ACM al enige tijd aan een nieuw modelcontract werkt waarin wél terugleverkosten zijn opgenomen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat heeft geen invloed op het contract dat je nú hebt afgesloten. Het is niet zo dat een nieuwe versie ineens in de plek treedt van het oude nog lopende contract.

Dan het onderwerp algemene voorwaarden. Ook die kun je niet zomaar wijzigen lopende het contract. Jij hebt een contract afgesloten met de lopende voorwaarden van dat moment. Ook via die route kunnen er geen terugleverkosten worden ingefietst. Nog los van het feit dat dat zou botsen met wat er letterlijk in je contract staat.

Kortom, VdB wil van ons allemaal af omdat ze nu en in de toekomst onmogelijk terugleverkosten kunnen doorberekenen. Daarnaast zijn ze doodsbang om ook in 2027 te moeten blijven salderen.

Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000

Pocketware

greatgonzo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:31:
Energiek meld mij via de helpdesk app dat volgende week de nieuwe tarieven bekend worden. En dat ze wederom geen terugleverkosten zullen berekenen
Lijkt erop dat de nieuwe prijzen er staan (zijn iig anders dan die in de OP).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hcLueAzqk7Ca_qenwYoWMfM5CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RdufquM7mkCnxpFTZXbJA0n.png?f=fotoalbum_large

Deze tarieven zijn inclusief btw en energiebelasting (€ 0,12286 per kWh en € 0,69957 per m³; prijspeil 2025) bij aansluitingen t/m 3 x 80 ampère en een verbruik van maximaal 10.000 kWh per jaar; bij een standaard gasverbruik van minder dan 5.000 m³ gas per jaar en een G6 gasmeter of kleiner, die niet meer dan 40 m³ gas per uur doorlaat. Deze capaciteit is gebaseerd op een standaardaansluiting voor consumenten. Op de terugleververgoeding is geen btw van toepassing.

[ Voor 26% gewijzigd door Pocketware op 29-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Pocketware

Dank je.

Bron: https://www.energiek.nl/modelcontract

Nu:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0.27411
Stroom per kWh dal € 0.26201
Stroom per kWh enkel € 0.26833
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0.04
Vaste leveringskosten per jaar € 150.00

Was eind april:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,26322
Stroom per kWh dal € 0,25112
Stroom per kWh enkel € 0,25744
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0,045
Vaste leveringskosten per jaar € 145,20

Dat zijn inderdaad hogere kWh kosten, hogere vaste leveringskosten, en de terugleververgoeding is gedaald. Er staat niet bij dat die gelden per 1 juli (edit: sinds 30 mei staat het er wel bij). Ik denk dat bestaande klanten nog bericht moeten ontvangen over prijzen per 1 juli.

Tweakers - Energie Vergelijk modelcontracten spreadsheet

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 30-05-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-05 10:10
Iemand recentelijk nog bij Noord energie een contract afgesloten? Is dat een beetje betrouwbare leverancier?
Ik ben aan het overwegen daar mijn middag opwek heen te sturen. Met een verwachte 15Mw en bijna 0 verbruik moet ik de jaarlijkse kosten er makkelijk uithalen dacht ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Laatst online: 23:43
mrmrmr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:56:
@Pocketware

Dank je.

Bron: https://www.energiek.nl/modelcontract

Nu:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0.27411
Stroom per kWh dal € 0.26201
Stroom per kWh enkel € 0.26833
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0.04
Vaste leveringskosten per jaar € 150.00

Was eind april:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,26322
Stroom per kWh dal € 0,25112
Stroom per kWh enkel € 0,25744
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0,045
Vaste leveringskosten per jaar € 145,20

Dat zijn inderdaad hogere kWh kosten, hogere vaste leveringskosten, en de terugleververgoeding is gedaald. Er staat niet bij dat die gelden per 1 juli. Ik denk dat bestaande klanten nog bericht moeten ontvangen over prijzen per 1 juli.

Tweakers - Energie Vergelijk modelcontracten spreadsheet
toon volledige bericht

Op de site staat dat eerstgenoemde tarieven "geldig voor de periode juli 2025 tot en met december 2025" Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAAadakal61WEvrKlEw3x6FEoLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QwED3GiL5X2yKg0D0wuVEZf5.png?f=fotoalbum_large

Heb zojuist modelcontract afgesloten en ook in de 'mijn.energiek-omgeving' staan deze tarieven vermeld vanaf 1 juli 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
dev-random schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:33:
Iemand recentelijk nog bij Noord energie een contract afgesloten? Is dat een beetje betrouwbare leverancier?
Ik ben aan het overwegen daar mijn middag opwek heen te sturen. Met een verwachte 15Mw en bijna 0 verbruik moet ik de jaarlijkse kosten er makkelijk uithalen dacht ik zo.
De prijzen (incl. BTW) zijn gewijzigd:

Enkeltarief € 0,12807
Normaaltarief € 0,11964
Daltarief € 0,14370

Vaste leveringskosten € 1.089

Bij meer dan 5000 kWh teruglevering geeft de website de melding contact op te nemen. Ik denk niet dat dit de manier is voor modelcontracten. De prijzen moeten online op te zoeken zijn.
Er is iets misgegaan bij het ophalen van de prijzen.
Probeer het nogmaals of neem contact op met Noord Energie KZ (085-0606644 of service@noordenergie.nl) of vraag een offerte aan
Ze geven de indruk dat het een technisch probleem is, maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-05 10:10
mrmrmr schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:33:
[...]

De prijzen zijn gewijzigd:

Enkeltarief € 0,12807
Normaaltarief € 0,11964
Daltarief € 0,14370

Vaste leveringskosten € 1.089

Bij meer dan 5000 kWh teruglevering geeft de website de melding contact op te nemen. Ik denk niet dat dit de manier is voor modelcontracten. De prijzen moeten online op te zoeken zijn.

[...]

Ze geven de indruk dat het een technisch probleem is, maar dat is het niet.
toon volledige bericht
Zijn dat de per 1 juli prijzen al ?
En herkenbaar, ben benieuwd of ze telefonisch een modelcontract aan gaan bieden. Daartoe zijn ze verplicht, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
dev-random schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Zijn dat de per 1 juli prijzen al ?
Geen idee. Dit zijn prijzen die worden vermeld na invullen van locatie, verbruik en opwekgegevens.
En herkenbaar, ben benieuwd of ze telefonisch een modelcontract aan gaan bieden. Daartoe zijn ze verplicht, niet?
Het aanbieden van een modelcontract is verplicht. Ook zijn leveranciers verplicht prijzen op de website te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mrmrmr schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:00:
Het aanbieden van een modelcontract is verplicht. Ook zijn leveranciers verplicht prijzen op de website te vermelden.
Inderdaad, want het ging om prijzen te kunnen vergelijken. Als je dan alle leveranciers moet gaan bellen voor die prijzen, lijkt me niet de bedoeling. Wellicht een klacht indienen bij ACM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:00
Ik heb momenteel een modelcontract bij Mega. Nog geen wijzigingsmail ontvangen, maar voor de zekerheid toch maar even hun website gecontroleerd. Tot mijn verbazing hebben ze daar een nieuw modelcontract per 1 juli gepubliceerd met daarin een staffel met terugleverkosten, Mag dit al?

Zojuist toch maar even overgestapt naar Energiek per 1 juli. Dat lijkt nog 1 van de weinige geschikte aanbieders.

[ Voor 21% gewijzigd door rnrn op 30-05-2025 20:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

rnrn schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:52:
Ik heb momenteel een modelcontract bij Mega. Nog geen wijzigingsmail ontvangen, maar voor de zekerheid toch maar even hun website gecontroleerd. Tot mijn verbazing hebben ze daar een nieuw modelcontract per 1 juli gepubliceerd met daarin een staffel met terugleverkosten, Mag dit al?

Zojuist toch maar even overgestapt naar Energiek per 1 juli. Dat lijkt nog 1 van de weinige geschikte aanbieders.
Nee dat mag nog niet. Ze hebben dan een modelcontract dat afwijkt van die van de ACM.

Goed om te weten: stel dat je een lopend modelcontract hebt, dan wordt die niet automatisch ‘vervangen’ op het moment dat er een nieuw modelcontract beschikbaar is gekomen.

Edit 31-05-2025, 10:10 uur: De algemene voorwaarden kunnen mogelijk wel gewijzigd worden. Ik zit bij VdB en daar staat in de algemene voorwaarden opgenomen “wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen” en “Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.

Maar dat geldt dus niet voor zaken die rechtstreeks in het contract staan opgenomen, die gaan altijd voor. En ook terugleverkosten kunnen niet ineens in de algemene voorwaarden geïntroduceerd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door pizzaislekker op 31-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
@rnrn Mede zoals @pizzaislekker aangeeft, ze mogen nog geen terugleverkosten in een modelcontract opnemen. En als ze een tariefwijziging niet tijdig doorgeven (een maand voor 1 juli, meen ik), mogen ze die ook niet doorvoeren.
Ik meen zelfs dat het bij een modelcontract zo is dat ze dan ook niet de tarieven 'dan maar een maandje later' in mogen voeren, omdat tarieven alleen 1-7 en 1-1 mogen wijzigen.
Dus als Mega gunstiger is dan Energiek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
rnrn schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:52:
Tot mijn verbazing hebben ze daar een nieuw modelcontract per 1 juli gepubliceerd met daarin een staffel met terugleverkosten, Mag dit al?
ACM zegt op 15 augustus 2024:
Leveranciers mogen bij modelcontracten de kosten die zij maken voor huishoudens met zonnepanelen niet via terugleverkosten doorberekenen.
Er is niets nieuws over terugleverkosten vastgesteld en gepubliceerd door ACM, dus ik denk dat dat niet mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
pizzaislekker schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:51:
Edit 31-05-2025, 10:10 uur: De algemene voorwaarden kunnen mogelijk wel gewijzigd worden. Ik zit bij VdB en daar staat in de algemene voorwaarden opgenomen “wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen” en “Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.

Maar dat geldt dus niet voor zaken die rechtstreeks in het contract staan opgenomen, die gaan altijd voor. En ook terugleverkosten kunnen niet ineens in de algemene voorwaarden geïntroduceerd worden.
Deze algemene voorwaarden zijn te algemeen en dergelijke voorwaarden worden momenteel ook juridisch bevochten in rechtbanken als te vaag. In dit specifieke geval is "altijd veranderen" waarschijnlijk juridisch gezien ongeldig. Als een contract "altijd" eenzijdig aangepast kan worden is er geen geldige overeenkomst waar een consument op kan vertrouwen. Het is ook niet geldig voor een modelcontract. De overstaptijd is ook te kort. Eerlijk gezegd denk ik dat deze regels niet door een deskundige zijn opgeschreven. Het klinkt eerder als taal van een niet juridische onderlegde ondernemer die risico's op een foute manier wil afschuiven op consumenten. Hij beseft misschien niet dat het risico bestaat dat de algemene voorwaarden niet van toepassing worden verklaard door de rechtbank.

Alleen ACM mag nieuwe voorwaarden stellen bij een modelcontract. Als een leverancier zich daar niet aan houdt moet ACM ingrijpen. Je kan in zo'n geval een handhavingsverzoek indienen bij ACM. Desnoods kun je zelf naar de rechter. Die kan het contract toetsen aan de voorschriften van ACM voor modelcontracten.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 31-05-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:00
Truus01 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:02:
Dus als Mega gunstiger is dan Energiek...
Mega was voor mij inderdaad gunstiger dan Energiek. Misschien blijven ze dat ook nog wel dan voor bestaande klanten, maar ik heb het niet afgewacht. Geen zin in juridisch gedoe. Met het nu al invoeren van terugleverkosten in het modelcontract zijn ze mijn sympathie sowieso kwijt. Mogelijk willen ze op deze manier van de modelcontracten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

mrmrmr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:45:
[...]

Deze algemene voorwaarden zijn te algemeen en dergelijke voorwaarden worden momenteel ook juridisch bevochten in rechtbanken als te vaag. In dit specifieke geval is "altijd veranderen" waarschijnlijk juridisch gezien ongeldig. Als een contract "altijd" eenzijdig aangepast kan worden is er geen geldige overeenkomst waar een consument op kan vertrouwen. Het is ook niet geldig voor een modelcontract. De overstaptijd is ook te kort. Eerlijk gezegd denk ik dat deze regels niet door een deskundige zijn opgeschreven. Het klinkt eerder als taal van een niet juridische onderlegde ondernemer die risico's op een foute manier wil afschuiven op consumenten. Hij beseft misschien niet dat het risico bestaat dat de algemene voorwaarden niet van toepassing worden verklaard door de rechtbank.

Alleen ACM mag nieuwe voorwaarden stellen bij een modelcontract. Als een leverancier zich daar niet aan houd moet ACM ingrijpen. Je kan in zo'n geval een handhavingsverzoek indienen bij ACM. Desnoods kun je zelf naar de rechter. Die kan het contract toetsen aan de voorschriften van ACM voor modelcontracten.
Ik kwam er pas zojuist achter, na het bekijken van vele modelcontracten, dat alle bijbehorende algemene voorwaarden hetzelfde zijn. Opgesteld door de ACM en verplicht bij het modelcontract te gebruiken. Ergens ook wel logisch.

Ik ben met je eens dat de genoemde voorwaarden te ruim zijn en ik ben benieuwd wat de rechter ervan vindt.

Maar zelfs in het geval dat deze algemene voorwaarden wel rechtmatig gewijzigd zouden kunnen worden, dan kun je er niet een nieuw element als terugleverkosten in verwerken. Dus ik maak me er geen zorgen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrycade82
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:48
Ah wat een boefjes bij Mega energie mbt terugleverkosten. Ik heb ze meteen even een mail gestuurd om een toelichting. Eventueel nog tijd om over te stappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivaOTe3-46xGxu0T-tBWKUYR6mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2XG7vKXqPtm3K3yWm1yHVJC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door barrycade82 op 31-05-2025 20:48 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste