Modelcontracten, tot 1 juli 2026

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• jeppiepruts
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 15:22
Dan saldeer je over de periode van 11 maanden waarin je bij VandeBron zat

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-12-2025
Hbrug schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:52:
Hallo mede tweakers,

Ik zit met het volgende "probleem":
Maart 2025 ben ik overgestapt naar het modelcontract van VandeBron dit omdat mijn teruglevering en netverbruik ongeveer break-even zijn over een jaar. Door de komst van een EV is dit echter niet meer zo (meer net verbruik dan teruglevering). Idealiter wil ik mijn contract over 30 dagen stopzetten en over gaan op een dynamisch contract, alleen hoe werkt dit met het salderen aangezien dit over een jaar gebeurt?
Salderen zal over maximaal een jaar gaan. Als je overstapt naar een andere leverancier wordt er meteen gesaldeerd, als je een tussentijdse eindafrekening laat opmaken start er ook een nieuw 'terugleverjaar'. Ik heb dit bij Energiek vorige week op mijn break even laten doen (levering sinds 3-7-25), zodat ik in de loop van volgende winter als ik weer bij 0 kom, kan overstappen op dynamisch met het maximale resultaat uit de teruglevering. Of VandeBron dit ook doet weet ik niet, het is volgens mij puur een service naar de klant en geen verplichting.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHIjBDyCL6iH2WrXSZ_hhgPgmZU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qnklsaDGAUGNVpMIGe2xPFdR.png?f=user_large
Mooi naar nagenoeg 0 gesaldeerd, het was even spannend zon in december heeft zeker geholpen. Nu benieuwd naar de rekening van Energiek.

Ik heb mijn gas al naar een andere provider omgezet, was goedkoper met maar 20m3 afname (enkel koken).
Stroom ga ik komende dagen ook overzetten naar een dynamisch contract want over paar maanden heb ik een 32kWh batterij, deze donkere maanden kan ik toch niet wegsalderen bij Energiek, dus dan maar zo goedkoop mogelijk tot mijn batterij up & running is.

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 01-01-2026 12:28 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:45
The Source schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:27:
[Afbeelding]
Mooi naar nagenoeg 0 gesaldeerd, het was even spannend zon in december heeft zeker geholpen. Nu benieuwd naar de rekening van Energiek.

Ik heb mijn gas al naar een andere provider omgezet, was goedkoper met maar 20m3 afname (enkel koken).
Stroom ga ik komende dagen ook overzetten naar een dynamisch contract want over paar maanden heb ik een 32kWh batterij, deze donkere maanden kan ik toch niet wegsalderen bij Energiek, dus dan maar zo goedkoop mogelijk tot mijn batterij up & running is.
Dynamisch is al bijna twee maanden flink duur hoor, 26/27 cent.
Weet niet wat je nu betaald....

1 PVoutput . Dongen NB

• The Source
reneeke1970 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Dynamisch is al bijna twee maanden flink duur hoor, 26/27 cent.
Weet niet wat je nu betaald....
Dank je, je hebt gelijk, ik blijf bij Energiek tot ik mijn batterij up & running heb :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970 @The Source
November 23.3 ct
December 23,2 ct
januari: 19,5 ct

Zonneplan dynamisch met 3x marstek en automatisch laden goedkoopste uren

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2026 18:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• The Source
Mijn probleem is dat mijn batterij nog niet binnen is... ergens eind Jan/Beg Feb.
Dus tot die tijd blijft ik bij mijn model contract want met dit koude weer draait mijn warmte pomp continue, weinig schakelbaar. Ik schakel wel beetje hoger tijdens zonuren.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:20:
@reneeke1970 @The Source
November 23.3 ct
December 23,2 ct
januari: 19,5 ct

Zonneplan dynamisch met 3x marstek en automatisch laden goedkoopste uren
Met dat laden verhoog je je verbruik met 25 procent, oftewel niet rendabel....
Gewoon inkopen tegen 26 cent is goedkoper.
Vannacht ga ik weer beetje laden tegen 22 cent omdat hij avonds 40 cent word. Maar de afgelopen twee maanden staat accu heel vaak stil in de hoek....

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@reneeke1970 Ik dacht dat de vaste kosten een stuk hoger lagen bij een modelkontrakt tegenover dynamisch of is dat inmiddels niet meer zo?

Maar je hebt gelijk er komen nog wat centen bij per kWh (verlies en afschrijving)
Al is die 40 ct wel weer leuk morgen, hoop op nog wat zon.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-01-2026 19:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:41:
@reneeke1970 Ik dacht dat de vaste kosten een stuk hoger lagen bij een modelkontrakt tegenover dynamisch of is dat inmiddels niet meer zo?

Maar je hebt gelijk er komen nog wat centen bij per kWh (verlies en afschrijving)
Al is die 40 ct wel weer leuk morgen, hoop op nog wat zon.
De vaste kosten lopen nog steeds nogal uiteen ja, puntje van aandacht.
Zon heb ik niks aan, alles onder de sneeuw, vandaag 1.5 kWh pfff

1 PVoutput . Dongen NB

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Energiek is zijn belofte nagekomen, jaarafrekening per 31/12. Ik kom op 0kW piek en 10kW dal onder de streep, bijna perfect!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:15
Hier ook de afrekening ontvangen van VandeBron. Krijg nog 110 euro van ze terug, voornamelijk door korting energiebelasting, na iedere maand netjes 5 euro voorschot betaald te hebben.

Het is me bijna gelukt om naar 0 te salderen. 😜
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8auH7R0R_r0zjmVWXyL8IdOWY-U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fIwrEY5Cik3srxQKKXBw70s3.png?f=user_large

Met 2 EV's heb ik in december wel even bij moeten sturen door de EV's een 3 tal keer aan de straat paal te hangen.

1 EV rijden we lease via werkgever partner dus krijgen daar een mooie vergoeding voor eigenlijk geldt; hoe hoger de kwh prijs hoe beter.
De andere is privé en deels zakelijk aftrekbaar door kilometerregistratie.

Helemaal prima dus, dank voor de tips hier in dit topic.
Het komende half jaar blijven we dus nog mooi even bij vandebron.

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 13-01-2026 17:01 ]

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-04 14:27
Hallo allemaal,

momenteel heb ik nog een modelcontract van Mega. Ik ging er van uit dat ik behoorlijk wat stroom over had, maar momenteel verwarmen we veel met airco, waardoor meer verbruik.
De 2e helft van 2025 heb ik daarom "slechts" ca. 250 kW terug geleverd.
Ik had medio vorig jaar gekozen voor mega modelcontract ivm de gunstige terugleververgoeding van € 0,05 per kw.
Is dit nog steeds goede keuzen volgens jullie?
Destijds was er ook een spreadsheet hier in dit forum, maar die kan ik niet meer vinden.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

@tjerkpolle
mrmrmr schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:48:
[...]
Je kan het ook terugvinden op de modelcontracten spreadsheet: https://docs.google.com/s...Fq0m34_TNaTJuWwsDnAJzBNI/

Let op dat modelcontracten nieuwe stijl per 1 januari of uiterlijk per 1 april beschikbaar komen. Bij die nieuwe modelcontracten kunnen terugleverkosten worden berekend. Overstappen per 1 januari of later kan nadelig uitpakken. Bestaande contracten lopen in principe door.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tjerkpolle schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:58:
Hallo allemaal,

momenteel heb ik nog een modelcontract van Mega. Ik ging er van uit dat ik behoorlijk wat stroom over had, maar momenteel verwarmen we veel met airco, waardoor meer verbruik.
De 2e helft van 2025 heb ik daarom "slechts" ca. 250 kW terug geleverd.
Ik had medio vorig jaar gekozen voor mega modelcontract ivm de gunstige terugleververgoeding van € 0,05 per kw.
Destijds was er ook een spreadsheet hier in dit forum, maar die kan ik niet meer vinden.
Je moet bedenken waar je risico zit:
Modelcontract is nu meest gunstig bij salderen tot nul (dus import vrijwel gelijk aan export bij 365 dagen na start contract).
Heb je vooral risico dat je import lager is dan export (meer productie) dan kijk je naar gunstige terugleververgoeding
Heb je vooral risico dat je export lager is dan import (meer verbruik) dan kijk je vooral naar gunstige tarieven voor consumptie.

Speel hier eens mee in de excel en zie welke gunstiger (of snel ongunstiger) is als je eind van het jaar toch een hogere import of export hebt.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-04 16:30
tjerkpolle schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:58:
Zolang je meer teruglevert dan verbruikt (of op 0 zit), lijkt me van wel, omdat er geen terugleverkosten zijn.

Oh wacht, de hogere vaste kosten moeten dan natuurlijk wel lager zijn dan mogelijk terugleverkosten elders.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Truus01 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Zolang je meer teruglevert dan verbruikt (of op 0 zit), lijkt me van wel, omdat er geen terugleverkosten zijn.

Oh wacht, de hogere vaste kosten moeten dan natuurlijk wel lager zijn dan mogelijk terugleverkosten elders.
En bonussen meerekenen. Laatste jaar zijn die zo hoog geworden dat ze terugleverkosten soms afdekken.

• reneeke1970
Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:52:
[...]

En bonussen meerekenen. Laatste jaar zijn die zo hoog geworden dat ze terugleverkosten soms afdekken.
Ze durven niet toe te geven dat die terug lever kosten veel te hoog zijn, dan geven ze het zo maar terug....

1 PVoutput . Dongen NB

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

reneeke1970 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:43:
[...]

Ze durven niet toe te geven dat die terug lever kosten veel te hoog zijn, dan geven ze het zo maar terug....
Misschien is het commercieel wel veel gunstiger om mensen een dikke bonus-worst voor te spiegelen tegen over een uitgesmeerde kostentarief.
Bovendien heb je dan een hogere "omzet" als bedrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 21-01-2026 14:53 ]

• reneeke1970
Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Misschien is het commercieel wel veel gunstiger om mensen een dikke bonus-worst voor te spiegelen tegen over een uitgesmeerde kostentarief.
Bovendien heb je dan een hogere "omzet" als bedrijf.
Zeker, en als ze het jaar erop blijven hangen is het helemaal lachen voor ze

1 PVoutput . Dongen NB

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:52:
Maar het zijn vooral de gascontracten waarop een eenmalige korting wordt gegeven. In een huis met warmtepomp en meer dan een paar zonnepanelen zonder gasaansluiting is er geen vergelijkbaar aanbod. Gas is enorm duur geworden sinds circa 2021. Daar wordt dezelfde truc uitgehaald als met terugleverkosten. Leveranciers laten "slapers" betalen, en oplettende mensen gaan op zoek naar een beter contract.

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-04 08:53
Ik heb op 28 juli 2025 een modelcontact afgesloten bij energiek. De jaarlijkse levering is ongeveer 3800kwh en terug levering 5500kwh. In de periode 28juli-31 december heb ik netto 400kwh afgenomen (1920-1520).
Rekening houdend met het hoge verbruik deze winter (noordNL) verwacht ik dat mijn netto verbruik rond half mei op 0 zal staan.
Klopt het dat het verstandig is om per 1 juni over te stappen naar bijv MEGA (waardoor ik maximaal kan salderen tot eind 26)? Of loop ik dan een groot risico dat ik per 1/7 terugleverkosten ga betalen? Bedankt voor het advies!

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Ik zie je gegevens in de spreadsheet.

De kans is inderdaad aanwezig dat als je overstapt je niet meer het huidige modelcontract oude stijl (zonder terugleverkosten) krijgt. Het verschil met Mega is op dit moment € 68 voor jouw cijfers. Je mag op elk moment overstappen. De energieprijzen in het contract worden halfjaarlijks vastgesteld.

Als je eerder overstapt dan 1 juli heb je misschien nog het oude contract. Maar als je bijvoorbeeld per 31 mei overstapt weet je misschien nog niet wat de prijzen zullen worden op 1 juli. Energieleveranciers moeten consumenten met bestaande modelcontracten wettelijk 30 dagen van tevoren informeren over prijswijzigingen. Als een energieleverancier te laat is met het mededelen van de nieuwe prijzen blijven volgens mij de prijzen van een half jaar eerder nog gelden. De prijzen van het modelcontract oude stijl mogen namelijk niet tussentijds worden gewijzigd, een aankondiging van minder dan 30 dagen voor de prijswijziging is ongeldig. Dat te laat doorgeven gebeurt wel eens, blijkt uit dit topic. Ik denk dat uit de regels ook volgt dat als je overstapt minder dan 30 dagen voor het moment van prijswijziging, de nieuwe prijzen meteen bekend moeten worden gesteld bij aangaan van het contract.

Het zou kunnen dat niet iedere energieleverancier dit zo interpreteert.

• Snow84
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-04 08:53
@mrmrmr bedankt voor de snelle reactie. N.a.v. je reactie heb ik energiek per chat gevraagd of het mogelijk is om de jaarafrekening naar voren te halen met behoud van de bestaande contractvoorwaarden. Ik heb net een reactie ontvangen dat dit mogelijk is! Op dit moment lijkt dat de verstandigste keuze om nog een jaar optimaal gebruik te maken van de saldering.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05 17:19

M-ThijZ

Riding on Rails

JoKo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:39:
[...]
Hier ook overgestapt van Energiek naar Essent per 1 januari ‘26
Met ca. 4.000 kWh overschot op 30 juni is 15 cent tlv een mooi bedrag.

Edit: ik ga de datum nog aanpassen naar 1 maart ‘26.
Heb je dit uiteindelijk doorgezet? Ik start wel per 1 maart 2026 bij Essent (ook overstap van Energiek).

Wat is je plan als Essent de tarieven de komende maanden aanpast (bijvoorbeeld per 1 juli) en dat nadelig uitpakt bij een groot overschot, of als je verbruik zo stijgt dat je geen overschot meer hebt?

[ Voor 14% gewijzigd door M-ThijZ op 07-02-2026 13:58 ]

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Als ik trouwens naar de huidige ex. btw. prijzen van Energiek kijk dan krijg je nog maar € 0,01 per teruggeleverde kWh.
ElektriciteitTariefEenheid
Enkeltarief€ 0,11500per kWh
Normaaltarief€ 0,11500per kWh
Daltarief€ 0,11500per kWh
Teruglevering enkeltarief€ 0,06000per kWh
Teruglevering normaal€ 0,06000per kWh
Teruglevering dal€ 0,06000per kWh
Terugleverkosten€ 0,05000per kWh
Vaste leveringskosten€ 59,40per jaar
https://www.energiek.nl/modelcontract

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
M-ThijZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:24:
Als ik trouwens naar de huidige ex. btw. prijzen van Energiek kijk dan krijg je nog maar € 0,01 per teruggeleverde kWh.
ElektriciteitTariefEenheid
Enkeltarief€ 0,11500per kWh
Normaaltarief€ 0,11500per kWh
Daltarief€ 0,11500per kWh
Teruglevering enkeltarief€ 0,06000per kWh
Teruglevering normaal€ 0,06000per kWh
Teruglevering dal€ 0,06000per kWh
Terugleverkosten€ 0,05000per kWh
Vaste leveringskosten€ 59,40per jaar
https://www.energiek.nl/modelcontract
Dat zijn de tarieven voor het nieuwe modelcontract 2026 met terugleverkosten voor nieuwe klanten. Het is nu niet meer interessant om dat te nemen als je veel teruglevert.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

M-ThijZ schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Heb je dit uiteindelijk doorgezet? Ik start wel per 1 maart 2026 bij Essent (ook overstap van Energiek).
Ik ben 1 februari overgestapt omdat mijn “salderings spaarpot” bij Energiek eerder leeg was dan gedacht door de winter.
Ik zat er vanaf half aug ‘25. Afrekening vandaag gehad. Uiteindelijk 90 kWh netto verbruikt.
Wat is je plan als Essent de tarieven de komende maanden aanpast (bijvoorbeeld per 1 juli) en dat nadelig uitpakt bij een groot overschot,
Ik wacht het af.
Begin juni weten we wat alle leveranciers gaan doen het tweede halfjaar.
of als je verbruik zo stijgt dat je geen overschot meer hebt?
Met 14 kWp kom je niet voor verrassingen te staan. 🥳
Ongeveer 12/13 MW opwek.

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

JoKo schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Ik ben 1 februari overgestapt omdat mijn “salderings spaarpot” bij Energiek eerder leeg was dan gedacht door de winter.
Ik zat er vanaf half aug ‘25. Afrekening vandaag gehad. Uiteindelijk 90 kWh netto verbruikt.
[...]
Ik wacht het af.
Begin juni weten we wat alle leveranciers gaan doen het tweede halfjaar.
[...]
Met 14 kWp kom je niet voor verrassingen te staan. 🥳
Ongeveer 12/13 MW opwek.
Ik zit per 1 aug. ’25 bij Energiek. Vanaf dat moment tot 1 februari heb ik 2.783 kWh teruggeleverd en 1.671 kWh van het net verbruikt. Ik heb dus nog 1.112 kWh in mijn salderingsspaarpot voor deze maand, totdat mijn nieuwe ‘oude' modelcontract bij Essent ingaat.

Mijn PV-installatie is met 11,5 kWp iets kleiner; ik heb geen grote energieverbruikers.

Ja, we gaan het inderdaad zien waar de energieleveranciers mee komen.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:56

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Energiek heeft mij zojuist een creditfactuur gestuurd van €22,- met omschrijving "Jaarbeloning". Niet dat ik er verlegen om zat maar het valt me alleszins mee dat we wat krijgen en dat het ook nog wel een redelijk bedrag is en niet een paar euro.

Vanmiddag ook de envelop ontvangen met hetzelfde bericht en een stickervel.

P.S. Ik zit pas sinds juli 2025 bij Energiek, zijn er mensen die het dubbele hebben gekregen omdat ze vanaf het begin van 2025 klant zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door Mr.Viper op 17-02-2026 18:59 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mr.Viper schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:34:
Energiek heeft mij zojuist een creditfactuur gestuurd van €22,- met omschrijving "Jaarbeloning". Niet dat ik er verlegen om zat maar het valt me alleszins mee dat we wat krijgen en dat het ook nog wel een redelijk bedrag is en niet een paar euro.
Die heb ik ook gekregen. Blijkbaar is dat bedrag dus hetzelfde voor elke klant?

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:21
Ja hier ook dezelfde mail ontvangen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 09:23
Er zat afgelopen weekend zelfs een kaart bij de post + stickervel :)
Ik vind het mooi.

Pana Aquarea J 7kW monobloc L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 5kW op 1x4.2kW Stylish en 2x2kW Perfera || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

• jaroen89
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-05 22:52
Mr.Viper schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:34:
Hier hetzelfde ben pas vanaf 1 januari 2026 klant...

• magnifor
  • Niet online
Heel sympathiek natuurlijk om de winst te delen en iedereen 22 euro te schenken maar in deze huidige kapitalistische samenleving zal deze winstuitkering aan de klanten waarschijnlijk een druppel zijn op de gloeiende plaat. En die 22 euro pakken ze vast en zeker terug vanuit andere plekken zoals de vaste leverkosten etc. Niks is gratis :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03
magnifor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:37:
Heel sympathiek natuurlijk om de winst te delen en iedereen 22 euro te schenken maar in deze huidige kapitalistische samenleving zal deze winstuitkering aan de klanten waarschijnlijk een druppel zijn op de gloeiende plaat. En die 22 euro pakken ze vast en zeker terug vanuit andere plekken zoals de vaste leverkosten etc. Niks is gratis :)
Die negativiteit is niet op zijn plaats imho. Het is een beetje hetzelfde model als bijvoorbeeld Inshare.
Ze bieden een mooi product, luisteren naar hun klanten. Denken mee waar kan, en beloven meevallers ook met hun klanten te delen, bewezen door deze uitkering.
Als je niet in Energiek gelooft dan ben je vrij om je energie bij een van de grote aanbieders in te kopen, dan weet je tenminste zeker dat de overtollige winst niet uitgekeerd wordt.

Wel jammer dat ze Emma vergeten zijn het kaartje te laten ondertekenen trouwens, die zal het wel te druk gehad hebben met alle emails beantwoorden :P

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

magnifor schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:37:
Voor het ontopic gedeelte hiervan, over een maand kan ik je vertellen wat Energiek voor het modelcontract heeft gedaan over bijna een heel jaar. Maar qua voorschot zijn ze soepel en was €10 het laagste voorschotbedrag wat mogelijk was. De vaste kosten zijn gewoon goed/laag. De terugleverkosten tot nog toe niet in dit contract.

In iedergeval sympathiek dat ze een winst boven begroting met ons delen.

Ik ga qua salderen in iedergeval er flink overheen. 10000 km meer met EV gereden dan ingeschat. Dan gaat t hard met de kWh. En ook de winter was kouder, dus meer de warmtepomp aan. Saldo gaat waarschijnlijk richting de 1500kWh. Scheelt ook dat er meer winter dan zomermaanden in mijn periode bij energiek zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 20-02-2026 17:03 ]

• magnifor
  • Niet online
Heb een mail van energiek gekregen dat mijn variabele contract nieuwe tarieven krijgt maar dat is dus raar want heb een modelcontract geen variabel. Meerderen die dit mailtje hebben ontvangen?

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:56

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

magnifor schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:11:
Heb een mail van energiek gekregen dat mijn variabele contract nieuwe tarieven krijgt maar dat is dus raar want heb een modelcontract geen variabel. Meerderen die dit mailtje hebben ontvangen?
Klopt, ik heb de mail ook gehad maar nog niks in de app gezien aan tarieven :?

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Energiek heeft nu een modelcontract voor 1 jaar vast zie ik net.
Mijn verbruikcijfers zijn hier ingevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sl0wSHLMROd-ziXanfMWbpkQ4sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2TXUl5Gnyk75277tHsp9dAZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Niet online
JoKo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:21:
Energiek heeft nu een modelcontract voor 1 jaar vast zie ik net.
Mijn verbruikcijfers zijn hier ingevoerd.
[Afbeelding]
Vanwege de nieuwe Energiewet zijn alle leveranciers verplicht om ook een 1 jaar vast modelcontract aan te bieden. Maar nu dus wel met terugleverkosten.

• Novax
  • Niet online
De tarieven op https://www.energiek.nl/modelcontract lijken niet helemaal actueel te zijn, staat bijvoorbeeld nog dat het gastarief € 1,19265 is voor 1 jaar vast. Maar als je het nu invult bij Energiek is het tarief € 1,17002. Dat is voor zolang het duurt een heel goed tarief voor gas. Andere aanbiedingen met hogere tarieven kunnen echter nog voordeliger zijn vanwege een loyaliteitsbonus (die meestal hoger is dan de winstbonus van Energiek).

• reneeke1970
Novax schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:36:
[...]

Vanwege de nieuwe Energiewet zijn alle leveranciers verplicht om ook een 1 jaar vast modelcontract aan te bieden. Maar nu dus wel met terugleverkosten.
Ach ja, voorheen zeiden ze terug lever vergoeding 2 cent, dus wat maakt het uit

1 PVoutput . Dongen NB

• Novax
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:08:
Ach ja, voorheen zeiden ze terug lever vergoeding 2 cent, dus wat maakt het uit
Met salderen maakt dat nog steeds uit natuurlijk, zonder slaat het inderdaad nergens op maar dat duurt nog even. Zie overigens niet of de teruglevertarieven van het vaste contract per 1 januari 2027 nog veranderen.

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:58:
De tarieven op https://www.energiek.nl/modelcontract lijken niet helemaal actueel te zijn, staat bijvoorbeeld nog dat het gastarief € 1,19265 is voor 1 jaar vast. Maar als je het nu invult bij Energiek is het tarief € 1,17002. Dat is voor zolang het duurt een heel goed tarief voor gas. Andere aanbiedingen met hogere tarieven kunnen echter nog voordeliger zijn vanwege een loyaliteitsbonus (die meestal hoger is dan de winstbonus van Energiek).
Bij independer.nl is het gastarief van Energiek 1 jaar vast zelfs nog lager met € 1,14061. (Maar komt niet hoog in de lijst vanwege het ontbreken van een korting.) Als dit bewust is past het niet echt bij waar Energiek voor zegt te staan. Maar ja, die vaste contracten doen ze nog niet zo lang.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@magnifor Ook bericht gehad. Heb ze gemaild en bevestigd gekregen dat deze mail niet voor mij bedoeld is.
Met modelcontract vaste tarieven tot 1 juli 2026.

[ Voor 41% gewijzigd door storm-biker op 02-03-2026 09:37 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Woah, mooi uitgekiend hier. Deze maand overgestapt van Energiek naar Balans.

Energiek met modelcontract en salderen naar nul was het doel. Door meer kilometers met EV en koudere winter, meer verbruik aan laadpaal en warmtepomp. Na salderen, blijft er nog 1000kWh te betalen tegen daltarief. Vanaf 1 mei tot nu. Dat had met de zonnepanelen mogelijk nog iets rechter getrokken kunnen worden komende maanden, maar ik zou in iedergeval meer verbruiken dan opwekken. Had een maandbedrag van €10 en moest nu op de eindfactuur (vanaf 1 mei) €88 bijbetalen. Lijkt me dus een prima deal.

Ik ben nu over op dynamisch + batterij, dus dit topic voor mij minder interessant. Dank voor degene die hier de excel uitwerken en tarieven bijhouden. Topic zal waarschijnlijk nog relevant blijven tot eind van dit jaar, want met PV, zonder batterij en met oud modelcontract kun je nauwelijks goedkoper zitten (zonder verdere bonussen van andere partijen mee te rekenen, want daar zitten ook weer haken en ogen aan bij die partijen, gezien discussies in energierekeningtopic.)

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-05 10:32
Ik heb in december een modelcontract afgesloten bij Energiek vanaf 1 maart 2026. Dit was op dat moment zonder terugleververgoeding. Goede deal dus, mijn idee was ook salderen tot null en dan overstappen. Maar nu ben ik wat huiverig geworden voor hoge kosten door de energiecrisis (die misschien nu ook al weer achter de rug is) en denk erover om per 1 mei naar het 1 jarig modelcontract van Energiek te gaan (met terugleverkosten). In maart draaide ik quit met 330 kWH afname en 328 kWH teruglevering. Maar deze maand heb ik al een behoorlijk overschot en dat kan ik dan niet kwijt en ook de energiebelasting hiervan kan ik niet meer salderen dit jaar vanaf het nieuwe contract, aan de andere kant kan ik in janurari 2027 tot 1 maart 2027 toch niet meer salderen.

Wat zouden jullie doen. Toch overstappen om een enorme prijsstijging te voorkomen op 1 juli? Of blijven zitten en de gok nemen. Ik heb ook 25 kWH accu's dus dynamisch gaan is ook een optie.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:01
harrr schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:33:
Ik heb in december een modelcontract afgesloten bij Energiek vanaf 1 maart 2026. Dit was op dat moment zonder terugleververgoeding. Goede deal dus, mijn idee was ook salderen tot null en dan overstappen. Maar nu ben ik wat huiverig geworden voor hoge kosten door de energiecrisis (die misschien nu ook al weer achter de rug is) en denk erover om per 1 mei naar het 1 jarig modelcontract van Energiek te gaan (met terugleverkosten). In maart draaide ik quit met 330 kWH afname en 328 kWH teruglevering. Maar deze maand heb ik al een behoorlijk overschot en dat kan ik dan niet kwijt en ook de energiebelasting hiervan kan ik niet meer salderen dit jaar vanaf het nieuwe contract, aan de andere kant kan ik in janurari 2027 tot 1 maart 2027 toch niet meer salderen.

Wat zouden jullie doen. Toch overstappen om een enorme prijsstijging te voorkomen op 1 juli? Of blijven zitten en de gok nemen. Ik heb ook 25 kWH accu's dus dynamisch gaan is ook een optie.
Ik snap ook niet helemaal hoe dit werkt, ik heb nog een contract met salderen tot oktober maar door verhuizing is m'n jaarrekening half mei, deze mag ik kosteloos opzeggen van Delta.

Ik kan de zonnestroom deze zomer verkopen voor 9 cent tot oktober maar dan heb ik oktober tot 31 december dus kosten. Daarom saldeer liever bijvoorbeeld 1 juni tot 31 december en ga dan per 1 januari dynamisch (of wat tegen die tijd goedkoop is). Ik vraag me af of dit kan met het Modelcontract van Energiek, als ik deze voorwaarden lees wel:
https://www.energiek.nl/klantenservice/terugleveren

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je kan de spreadsheet invullen:
https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0
Daar staan ook enkele nieuwe modellen variabel bij.

Hoeveel jouw opbrengst zal zijn kun je misschien achterhalen aan de hand van historische cijfers. Die kun je soms vinden bij je energieleverancier of anders zelf opslaan met bijvoorbeeld een DSMR dongle.

Wat de prijzen gaan doen maanden weken of maanden in de toekomst is vanzelfsprekend moeilijk te voorspellen door de situatie met de regering Trump. De olieprijs ligt momenteel net iets onder USD 100.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

@JoKo ook nog tevreden met het Essent modelcontract? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8g2jk38qk17ICKtkxNJTw62HNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dx9M4eULJDiG9C30XcvmJMSK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9__0Im7d0HVmNAabF13jPpOcAMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5z96Ifp80fi8ZhJ2F84yuqjY.png?f=fotoalbum_large

Nu afwachten of de nieuwe tarieven vanaf juli net zo gunstig zijn.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

M-ThijZ schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:29:
@JoKo ook nog tevreden met het Essent modelcontract? ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu afwachten of de nieuwe tarieven vanaf juli net zo gunstig zijn.
Gaat prima zo. Lekker plussen, hopelijk ook vanaf juli.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ie2B8Se0ssb2ORJ69BhueIe37L4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkxdtcmjrXP9yfhn0sXVaRM5.jpg?f=fotoalbum_large

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 09:51

greatgonzo

schit-te-rend!

Klopt het dat vanaf 1 juli weer de tarieven op de modelcontracten zullen worden aangepast? En dat ze dus voor 1 juni dit moeten laten weten?

• Novax
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 11:27:
Klopt het dat vanaf 1 juli weer de tarieven op de modelcontracten zullen worden aangepast? En dat ze dus voor 1 juni dit moeten laten weten?
Ja, en met de nieuwe modelcontracten is de volgende datum van mogelijke tariefswijzigingen dan 1 oktober.

• Novax
  • Niet online
@M-ThijZ en @JoKo Essent heeft inmiddels ook al de nieuwe modelcontracten met terugleverkosten (€0,13 per kWh). De vraag is nog steeds of, hoe, en wanneer ze klanten van het oude modelcontract over gaan zetten.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:01:
@M-ThijZ en @JoKo Essent heeft inmiddels ook al de nieuwe modelcontracten met terugleverkosten (€0,13 per kWh). De vraag is nog steeds of, hoe, en wanneer ze klanten van het oude modelcontract over gaan zetten.
Ik zie het net. Das weer wegwezen 1 juli.
Ik zet mezelf wel over😉

Terugleverkosten
Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd. De terugleverkosten t/m 31-12-2026 bedragen € 0,13000 per kWh inclusief 21% btw.

Salderen
Tot 1 januari 2027 salderen wij de zelfopgewekte stroom tegen hetzelfde tarief als de stroom die je van ons afneemt (leveringstarief incl. energiebelasting en btw). Indien je meer teruglevert dan afneemt, ontvang je een terugleververgoeding van 0,15000 per kWh (geen btw).

Dus per saldo + 2ct/kWh
Wie bied er meer?

• reneeke1970
JoKo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Ik zie het net. Das weer wegwezen 1 juli.
Ik zet mezelf wel over😉

Terugleverkosten
Wij brengen terugleverkosten in rekening als er teruglevering van stroom op je meter wordt geregistreerd. De terugleverkosten t/m 31-12-2026 bedragen € 0,13000 per kWh inclusief 21% btw.

Salderen
Tot 1 januari 2027 salderen wij de zelfopgewekte stroom tegen hetzelfde tarief als de stroom die je van ons afneemt (leveringstarief incl. energiebelasting en btw). Indien je meer teruglevert dan afneemt, ontvang je een terugleververgoeding van 0,15000 per kWh (geen btw).

Dus per saldo + 2ct/kWh
Wie bied er meer?
Wij willen eigenlijk weten wat er na 1-1-27 gebeurt.
Als het 2 cent blijft is het een top deal

1 PVoutput . Dongen NB

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 10:57
mrmrmr schreef op donderdag 9 april 2026 @ 03:46:
Je kan de spreadsheet invullen:
https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0
Daar staan ook enkele nieuwe modellen variabel bij.

Hoeveel jouw opbrengst zal zijn kun je misschien achterhalen aan de hand van historische cijfers. Die kun je soms vinden bij je energieleverancier of anders zelf opslaan met bijvoorbeeld een DSMR dongle.

Wat de prijzen gaan doen maanden weken of maanden in de toekomst is vanzelfsprekend moeilijk te voorspellen door de situatie met de regering Trump. De olieprijs ligt momenteel net iets onder USD 100.
Ik heb van de spreadsheet een persoonlijke kopie gemaakt naar mijn eigen drive.
Nu breek ik mijn hoofd over het invullen.
Ik heb al mijn Homewizard cijfers van de laatste jaren.
Heb al jaren een enkel tarief (en modelcontract van vandeBron).
Opwek totaal 8200 kWh, verbruik totaal 9200.
Zijn dit de waarden die ik bij Levering en Teruglevering voor salderen moet invullen?
En bij na salderen Levering vul ik deze waarde in min het deel wat ik zelf verbruik?
En bij na salderen Teruglevering de waarden van het deel wat ik zelf verbruik?
Bij voorbaat dank voor de hulp.

Ik heb een vandeBron modelcontract en was van plan deze tot eind dit jaar te houden ivm het dicht bij elkaar liggen van mijn cijfers.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@metam
Het gaat alleen over hoeveel je teruglevert en afneemt van de leverancier.

Hoeveel je zelf verbruikt van wat jouw zonnepanelen opwekken is hier niet van belang.

• metam
mrmrmr schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:18:
@metam
Het gaat alleen over hoeveel je teruglevert en afneemt van de leverancier.

Hoeveel je zelf verbruikt van wat jouw zonnepanelen opwekken is hier niet van belang.
Dus:
Mijn jaartotaal is dat ik netto 894 kWh heb afgenomen (alles opgeteld en afgetrokken, het eindresultaat van mijn Stroom totaal grafiek in Homewizard) dan vul ik dat in onder Levering voor salderen?
Wat dan na salderen? Dan vervalt de stroom die ik teruglever, moet ik dan naar de grafiek Zelfvoorzienend kijken?
Daar zijn mijn cijfers:
5404 afgenomen, 4510 teruggeleverd (komt te vervallen) en 3748 zelf gebruikt. Dus 5404 in Levering na salderen?
Overigens boeit me na salderen niet zoveel, ik was al van plan om dan weer over te stappen naar iets anders. Ik zit alleen bij een modelcontract omdat ik dan geen terugleverkosten had en ongeveer gelijke opwek en verbruik.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

• Novax
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:00:
[...]

Wij willen eigenlijk weten wat er na 1-1-27 gebeurt.
Als het 2 cent blijft is het een top deal
Gek genoeg staat dat er nu al bij voor het variabele Modelcontract van Essent (misschien een foutje vanwege het 1 jarige vaste modelcontract):

Terugleververgoeding vanaf 01-01-2027 (geen btw) = -0,08020 €/kWh
Terugleverkosten vanaf 01-01-2027 = 0,07769 €/kWh

Dat is dus weer die €0.0025 als netto terugleververgoeding. :+

Die tarieven kunnen natuurlijk nog veranderen en je moet na 1-1-27 ook nog rekening houden met de hoogte van het levertarief omdat je niet meer saldeert.

• Novax
  • Niet online
metam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:45:
Overigens boeit me na salderen niet zoveel, ik was al van plan om dan weer over te stappen naar iets anders. Ik zit alleen bij een modelcontract omdat ik dan geen terugleverkosten had en ongeveer gelijke opwek en verbruik.
Dan moet je vanaf 1 juni opletten want ook Vandebron heeft voor nieuwe klanten het nieuwe modelcontract met terugleverkosten. Terugleverkosten zijn € 0,16 per kWh!

Maar ook hier is de vraag of, hoe, en wanneer ze de huidige klanten van het oude modelcontract over gaan zetten.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Dan moet je vanaf 1 juni opletten want ook Vandebron heeft voor nieuwe klanten het nieuwe modelcontract met terugleverkosten. Terugleverkosten zijn € 0,16 per kWh!

Maar ook hier is de vraag of, hoe, en wanneer ze de huidige klanten van het oude modelcontract over gaan zetten.
Je bedoeld 1 juli denk ik.
Om fouten te voorkomen in de factuur na 1 juli ben ik gewoon weg bij Essent.
Nu krijg ik 15 ct per kWh, dan 2 ct, Energiek 1,5 ct, mega nu 5 ct, wat dat op 1 juli wordt weet ik nog niet.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@metam

Gebruik beter de cijfers van de energieleverancier. Die zou 4 cijfers moeten kunnen leveren, die worden gemeten met een electronische (slimme/domme) meter. Heb je zo'n meter of een draaischijfmeter?

Voor verbruik:
- normaal
- dal
Voor teruglevering:
- normaal
- dal

Kijk op je laatste jaarafrekening.

Je moet geen cijfers ná salderen invullen in de spreadsheet, die worden berekend.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 04-05-2026 17:59 ]

• Novax
  • Niet online
JoKo schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:07:
Je bedoeld 1 juli denk ik.
1 juni omdat rond die tijd hun wijzigingen voor 1 juli al bekend moeten zijn. Het oude modelcontract heeft ook een opzegtermijn van 30 dagen, daar moet je ook rekening mee houden. Het nieuwe modelcontract heeft een opzegtermijn van 5 dagen.

• Dix0r
Hmm wat is dit nu.

Vandebron heeft de nieuwe tarieven voor het variabel modelcontract online staan:
https://vandebron.nl/modelcontract

Men rekent nu ineens ook terugleverkosten van 0,16 cent.
De tarieven zijn ook flink gezakt.

Het feestje lijkt dus over... 🥺

Zoals hierboven aangegeven moet Vandebron vóór 1 juni nieuwe tarieven communiceren. De laatste keer was dit overigens niet gelukt bij mij om dit tijdig te doen (kan ik dan eigenlijk dan nog reclammeren dat de bestaande prijzen dan blijven gelden oid?).

Edit:
novax was me al voor; normaliter communiceren ze gewoonweg die tarieven dat deze gelden per 01-07 (en moet je dus wegwezen..). Jammer zeg, had gehoopt het jaar nog af te maken bij ze.

[ Voor 14% gewijzigd door Dix0r op 04-05-2026 16:03 ]

• metam
Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Ik had al zo'n voorgevoel. Op dit moment zit ik nog negatief (nog 750 kWh kan ik salderen voordat ik op 0 zit). Als ik eerder moet vertrekken zal dit ergens eind mei zijn, daarna gooi ik mijn opgewekte kWh'tjes weg bij vdB.
Nog even gecheckt maar ik heb nog niets gehoord over wanneer deze regels ook voor bestaande klanten gaan gelden. Duimen dat dat per 1-1-27 zal zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door metam op 04-05-2026 16:01 ]

• Novax
  • Niet online
metam schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Ik had al zo'n voorgevoel. Op dit moment zit ik nog negatief (nog 750 kWh kan ik salderen voordat ik op 0 zit). Als ik eerder moet vertrekken zal dit ergens eind mei zijn, daarna gooi ik mijn opgewekte kWh'tjes weg bij vdB.
Nog even gecheckt maar ik heb nog niets gehoord over wanneer deze regels ook voor bestaande klanten gaan gelden. Duimen dat dat per 1-1-27 zal zijn.
Tot 1 juli heb je sowieso nog je huidige modelcontract zonder terugleverkosten. Ze moeten je een maand van tevoren informeren over eventuele veranderingen dus dat zal rond eind mei zijn. Maar zoals hierboven beschreven wordt moet dat wel correct gaan. En als ze dat niet doen moet je er natuurlijk wel zin in hebben om je gelijk te halen en die moeite moet dan opwegen tegen gewoon overstappen naar iets anders. Als je overstapt moet je dat ook zo rond eind mei beslissen en dan kan je 1 juli als overstap datum nemen.

• metam
Novax schreef op maandag 4 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Tot 1 juli heb je sowieso nog je huidige modelcontract zonder terugleverkosten. Ze moeten je een maand van tevoren informeren over eventuele veranderingen dus dat zal rond eind mei zijn. Maar zoals hierboven beschreven wordt moet dat wel correct gaan. En als ze dat niet doen moet je er natuurlijk wel zin in hebben om je gelijk te halen en die moeite moet dan opwegen tegen gewoon overstappen naar iets anders. Als je overstapt moet je dat ook zo rond eind mei beslissen en dan kan je 1 juli als overstap datum nemen.
Ja dat is mooi dat het contract nog tot 1 juli doorloopt, maar ik heb daar na 1 juni niet zoveel meer aan. Dan zit ik positief qua opwek/verbruik en gooi ik mijn extra opwek dus weg.
Is er toevallig iemand die al contact met ze heeft gehad over wat er gebeurt met lopende contracten tot 1 januari a.s.?

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Modelcontracten oude stijl zijn voor onbepaalde tijd. Dat wil zeggen dat ze in principe gewoon doorlopen totdat je opzegt. Als een leverancier het stopzet terwijl je dat niet wilt heb je recht op een schadevergoeding.

Dat betekent meestal dat het bestaande modelcontract doorloopt, dus zonder terugleverkosten. Prijzen worden wel elk halfjaar vastgesteld.

Een betrouwbare leverancier maakt geen bokkesprongen en zal niet sterk afwijken met prijzen (afgezien van hogere energieprijzen).

Zodra je overstapt heb je geen recht meer op een modelcontract oude stijl. Je mag wel kiezen voor een modelcontract nieuwe stijl: 1 jaar vast of variabel (per kwartaal).

• Novax
  • Niet online
metam schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:23:
Is er toevallig iemand die al contact met ze heeft gehad over wat er gebeurt met lopende contracten tot 1 januari a.s.?
Vandebron heeft in januari emails gestuurd naar klanten om over te gaan naar de nieuwe Algemene Voorwaarden 2026, heb jij die niet gehad?

• Novax
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:10:
Modelcontracten oude stijl zijn voor onbepaalde tijd. Dat wil zeggen dat ze in principe gewoon doorlopen totdat je opzegt. Als een leverancier het stopzet terwijl je dat niet wilt heb je recht op een schadevergoeding.
Of je dat recht heb is nog maar de vraag, ik kan me ook voorstellen dat een rechter het redelijk vindt dat de energieleverancier je de mogelijkheid geeft om over te gaan naar het nieuwe modelcontract dat door de ACM is vastgesteld of om op te zeggen (met inachtneming van de 30 dagen opzeg termijn).

Maar anders kunnen ze altijd nog de tarieven flink verhogen zoals Engie gedaan heeft.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:37:
[...]

Vandebron heeft in januari emails gestuurd naar klanten om over te gaan naar de nieuwe Algemene Voorwaarden 2026, heb jij die niet gehad?
Die mail heb ik in ieder geval niet gehad.
Ik zit nu in het tweede jaar modelcontract, dus dat zal oude stijl zijn.
Ik wil wel januari wat anders waarschijnlijk maar nog geen idee wat, maar even afwachten wat er nog komt en anders kan ik altijd nog naar dynamisch.
Het huidige contract is toch maandelijks opzegbaar dus wat dat betreft geen paniek.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Novax
  • Niet online
De aanleiding van die stopzetting was wel iets anders. Dat was destijds tijdens de energiecrisis toen energieleveranciers vaste contracten wilde opzeggen vanwege stijgende kosten (wordt ook aan gerefereerd in de voorbeeldbrief). De schade kon dan ook aanzienlijk zijn omdat je midden in de crisis moest overstappen naar een nieuwe leverancier met hele hoge tarieven. En dat recht op schadevergoeding moet je nog wel halen, vandaar ook de aanbeveling om je rechtsbijstand in te schakelen.

In dit geval zou je contract eventueel worden opgezegd op het moment dat de tarieven van je huidige contract toch al wijzigen. Hoeveel schade ga je dan lijden? Want zoals ik schreef, Vandebron kan ook de tarieven flink verhogen als je niet akkoord gaat met het nieuwe modelcontract.

Het kan ook zijn dat Vandebron nu per 1 juli nog helemaal niets doet en gewoon nieuwe tarieven bekend maakt en pas aan het eind van het jaar als ook de saldering er af gaat met een overgang komt.

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:03

MiBe

Communitymanager
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:34:
In dit geval zou je contract eventueel worden opgezegd op het moment dat de tarieven van je huidige contract toch al wijzigen. Hoeveel schade ga je dan lijden?
Nouja, als ik dan ineens terugleverkosten moet betalen (wat ik niet doe met mijn huidige modelcontract), dan voel ik dat best wel in de portemonnee.

• Novax
  • Niet online
MiBe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:34:
[...]

Nouja, als ik dan ineens terugleverkosten moet betalen (wat ik niet doe met mijn huidige modelcontract), dan voel ik dat best wel in de portemonnee.
Ja maar die kunnen ze dan wel doorberekenen in de vaste kosten zoals andere leveranciers dat al langer doen bij de oude model contracten.

• metam
Novax schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:37:
[...]

Ik heb geen mail gehad in januari over voorwaarden.
De laatste mail over tariefwijzigingen heb ik op 22 mei 2025 ontvangen. De mail van november over tariefwijzigingen per 1-1-26 heb ik ook nooit gehad.

Ik ga even bellen met hun klantenservice denk ik. Ik wil wel zekerheid hebben dat ik geen terugleverkosten ga betalen per 1 juli a.s..

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

metam schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:33:
[...]

De laatste mail over tariefwijzigingen heb ik op 22 mei 2025 ontvangen. De mail van november over tariefwijzigingen per 1-1-26 heb ik ook nooit gehad.

Ik ga even bellen met hun klantenservice denk ik. Ik wil wel zekerheid hebben dat ik geen terugleverkosten ga betalen per 1 juli a.s..
Ze mogen toch nog TOT juni aangeven wat de voorwaarden worden VANAF juli? Dus wat gaat bellen je in deze helpen of ben ik abuis?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
metam schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:33:
[...]

Hier exact hetzelfde; laatste mail 22 mei 2025. Die tarieven gelden dus. Ik zou slapende honden lekker laten slapen :z

• metam
Martin7182 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 11:14:
[...]

Hier exact hetzelfde; laatste mail 22 mei 2025. Die tarieven gelden dus. Ik zou slapende honden lekker laten slapen :z
Nou..... ik wil graag zekerheid. En slapen doen die "honden" vast niet.

Ik heb via whatsapp het volgende gestuurd naar vdB (vanochtend om 10:45). Inclusief mijn klantnummer en NAW gegevens.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sinds 1 februari 2025 heb ik bij u een modelcontract. Ik heb hierover enkele vragen.

Op uw website lees ik dat klanten die nu een modelcontract afsluiten kunnen kiezen tussen een vast en een variabel contract. Daarom zou ik graag willen weten welke voorwaarden op dit moment precies voor mijn contract gelden.

Daarnaast wil ik graag weten of de voorwaarden van mijn huidige contract vóór 1 januari 2027 nog gewijzigd kunnen worden.

Met name ontvang ik graag duidelijkheid over de terugleverkosten:

- gelden er voor mijn huidige contract uit 2025 terugleverkosten?

- en welke voorwaarden gelden voor mijn contract tot eind 2026?

• metam
True schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Ze mogen toch nog TOT juni aangeven wat de voorwaarden worden VANAF juli? Dus wat gaat bellen je in deze helpen of ben ik abuis?
De vraag zit hem in de definities.
Tarieven mogen twee keer per jaar wijzigen, op 1-1 en op 1-7. Dit moet minimaal een maand vooraf worden meegedeeld.
Of voorwaarden wel of niet mogen wijzigen terwijl je contract loopt is niet duidelijk. Je ziet dat al in deze thread.
Toen ik mijn contract afsloot was er geen onderscheid tussen een vast en een variabel modelcontract. Nu wel.

Mijn modelcontract loopt vanaf 1 februari 2025. Als de voorwaarden wijzigen per 1-7 dan wil ik dat zsm weten, want dan ga ik overstappen als ik terugleverkosten moet gaan betalen. Het overstapproces kost sowieso een maand, en vanaf ongeveer 1-6 lever ik in het lopende jaar meer terug dan ik verbruik (als ik blijf compenseer ik dat weer aan het eind van het jaar), en die stroom is weggegooid geld. Dus des te eerder ik weet waar ik aan toe ben, des te beter kan ik een keuze maken.

Uiteindelijk heb ik een whatsapp bericht gestuurd om 10:45. Die is nog niet beantwoordt.

• Dix0r
metam schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Nou..... ik wil graag zekerheid. En slapen doen die "honden" vast niet.

Ik heb via whatsapp het volgende gestuurd naar vdB (vanochtend om 10:45). Inclusief mijn klantnummer en NAW gegevens.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sinds 1 februari 2025 heb ik bij u een modelcontract. Ik heb hierover enkele vragen.

Op uw website lees ik dat klanten die nu een modelcontract afsluiten kunnen kiezen tussen een vast en een variabel contract. Daarom zou ik graag willen weten welke voorwaarden op dit moment precies voor mijn contract gelden.

Daarnaast wil ik graag weten of de voorwaarden van mijn huidige contract vóór 1 januari 2027 nog gewijzigd kunnen worden.

Met name ontvang ik graag duidelijkheid over de terugleverkosten:

- gelden er voor mijn huidige contract uit 2025 terugleverkosten?

- en welke voorwaarden gelden voor mijn contract tot eind 2026?
Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van de antwoorden op je vragen.

Ik heb eind vorig jaar contact gehad met VandeBron, omdat ze mij ook niet voorzien hadden van nieuwe tarieven voor 2026; dat vond ik vreemd. Ik kreeg toen een melding dat men dit gewoonweg vergeten was, en ze hebben toen alsnog de tarieven toegestuurd voor 2026.

Enerzijds maak je slapende honden wakker; anderzijds heb ik geen zin in gedoe achteraf.

• metam
Dix0r schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Ik heb eind vorig jaar contact gehad met VandeBron, omdat ze mij ook niet voorzien hadden van nieuwe tarieven voor 2026; dat vond ik vreemd. Ik kreeg toen een melding dat men dit gewoonweg vergeten was, en ze hebben toen alsnog de tarieven toegestuurd voor 2026.

Enerzijds maak je slapende honden wakker; anderzijds heb ik geen zin in gedoe achteraf.
Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn whatsapp. Heb een reminder vraag gesteld, met als resultaat dezelfde auto reply.

• metam
Dix0r schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:05:
[...]

Ik heb net een reactie op mijn whatsapp gekregen. Ze hadden me geprobeerd te bellen maar ik had niet opgenomen (op maandag, dus was snelle reactie op mijn vraag van vrijdag.

De reactie nu was:
- Je hebt een variabel model contract
- Hierdoor kun je altijd, en dus ook voor 1-1-2027 je contract wijzigen
- Nee, voor je huidige contract in 2025 gelden geen terugleverkosten
- Bijgevoegd het contract vanaf 2026 tot 1-7-2026

Daarop heb ik de volgende vraag gesteld:
Blijft mijn contract doorlopen tot eind 2026? M.a.w. zijn er wijzigingen gepland in mijn contract per 1-7-2026?

Daarop was het antwoord:
Jouw contract wijzigt van tarieven elke zes maanden, maar niet de voorwaarden. Jouw contract blijft als het ware voor altijd doorlopen totdat je het dus opzegt.

Kortom: ik blijf bij vandeBron tot eind 2026 als de salderingsregeling stopt, en per 1-1-2027 ga ik overstappen op een ander contract.

• Dix0r
metam schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Kortom: ik blijf bij vandeBron tot eind 2026 als de salderingsregeling stopt, en per 1-1-2027 ga ik overstappen op een ander contract.
Je laatste zin begrijp ik niet helemaal. Met de huidige standvanzaken begrijp ik dat je nu blijft.

Alleen:
VandeBron heeft iig tot eind deze maand om nieuwe tarieven te communiceren naar bestaande modelcontracten.

Wanneer ze dit doen conform de nieuwe tarieven voor de modelcontracten op de website, dan kan het zomaar zijn dat er terugleverkosten gerekend gaan worden. En eerlijkgezegd lijkt me dit het meest aannemelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 13-05-2026 11:24 ]

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:05

ErikKo

Rippie

(jarig!)
Dix0r schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Je laatste zin begrijp ik niet helemaal. Met de huidige standvanzaken begrijp ik dat je nu blijft.

Alleen:
VandeBron heeft iig tot eind deze maand om nieuwe tarieven te communiceren naar bestaande modelcontracten.

Wanneer ze dit doen conform de nieuwe tarieven voor de modelcontracten op de website, dan kan het zomaar zijn dat er terugleverkosten gerekend gaan worden. En eerlijkgezegd lijkt me dit het meest aannemelijk.
Nee, in het modelcontract van 2025 bestaan geen terugleverkosten. En als ze die plotseling gaan rekenen in 2026 betekent dat dat ze de voorwaarden wijzigen. Dat mag niet, dus ze mogen geen terugleverkosten rekenen.

• Ronald.42
  • Niet online
ErikKo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Nee, in het modelcontract van 2025 bestaan geen terugleverkosten. En als ze die plotseling gaan rekenen in 2026 betekent dat dat ze de voorwaarden wijzigen. Dat mag niet, dus ze mogen geen terugleverkosten rekenen.
Interessant, dan gaat de vergoeding naar 0,001 euro en de inkoop naar 1 euro per kwh.

Weg krijgen doen ze je toch wel uit dat contract. Of er moet vanuit de politiek nog iets komen maar daar zou ik niet op rekenen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dix0r
ErikKo schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Heldere toelichting, dank!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Interessant, dan gaat de vergoeding naar 0,001 euro en de inkoop naar 1 euro per kwh.

Weg krijgen doen ze je toch wel uit dat contract. Of er moet vanuit de politiek nog iets komen maar daar zou ik niet op rekenen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ronald.42
  • Niet online
Daarmee sugereer je dat je nog saldeerd. Maar dat is vanaf 2027 over en uit.

Dus wat je terugleverd krijg je werkelijk geen kloten voor en wat je inkoopt wordt reteduur. Tenminste dat is hoe ik het begrijp. Mocht dat anders zijn en nog net zoals dit jaar doorgaan dan zou ik gebakken zitten. In mijn beleving komen er alleen geen terugleverkosten maar salderen vervalt wel.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 17:37
Ronald.42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Dus wat je terugleverd krijg je werkelijk geen kloten voor en wat je inkoopt wordt reteduur. Tenminste dat is hoe ik het begrijp. Mocht dat anders zijn en nog net zoals dit jaar doorgaan dan zou ik gebakken zitten. In mijn beleving komen er alleen geen terugleverkosten maar salderen vervalt wel.
De energieleveranciers zijn zo slim geweest om salderen op te nemen in hun eigen voorwaarden.
Wellicht dat energiebelasting dan wel betaald moet, maar rest zal wel gesaldeerd moeten worden omdat dit in de voorwaarden is opgenomen.

• Martin7182
Ronald.42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Het gaat om de periode 01-07-2026 t/m 31-12-2026 :)

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Het gaat om de periode 01-07-2026 t/m 31-12-2026 :)
Ah die miste ik even. Ik zit namelijk chagrijnig te wezen over na die tijd :+

• Ronald.42
  • Niet online
brambo123 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:30:
[...]

De energieleveranciers zijn zo slim geweest om salderen op te nemen in hun eigen voorwaarden.
Wellicht dat energiebelasting dan wel betaald moet, maar rest zal wel gesaldeerd moeten worden omdat dit in de voorwaarden is opgenomen.
Ik ben even terug wezen zoeken.

Deze is van half december 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJlYTbmj-tnIBF0FY-aBYblqLGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lecqh37p3bSM3nMPbL6pR1L9.jpg?f=fotoalbum_large

En deze kreeg ik half vorig jaar met de opmerking hierbij opnieuw je contract. Maar daar staat ineens wat anders bij de voorwaarden... nooit echt op gelet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzaxbNFTZ6DoDvSY076_MEouabM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EqRWWS8X9EzNkFDIdkX6PDDV.jpg?f=fotoalbum_large

• brambo123
Ronald.42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:51:
[...]

[Afbeelding]

En deze kreeg ik half vorig jaar met de opmerking hierbij opnieuw je contract. Maar daar staat ineens wat anders bij de voorwaarden... nooit echt op gelet.

[Afbeelding]
Volgens mij hebben sommige leveranciers de neiging om andere en/of verkeerde voorwaarden mee te sturen.
In het modelcontract staat welke voorwaarden van toepassing zijn.
Op de meeste 'oude' modelcontracten zijn de Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 van Energie Nederland van toepassing.
Hier staat dit in:
4.1 Wekt u op uw adres zelf (duurzame) elektriciteit op, bijvoorbeeld met zonnepanelen, dan verminderen wij uw afgenomen elektriciteit met de door u teruggeleverde elektriciteit.

• Ronald.42
  • Niet online
brambo123 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:06:
[...]

Volgens mij hebben sommige leveranciers de neiging om andere en/of verkeerde voorwaarden mee te sturen.
In het modelcontract staat welke voorwaarden van toepassing zijn.
Op de meeste 'oude' modelcontracten zijn de Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017 van Energie Nederland van toepassing.
Hier staat dit in:

[...]
En hoe zit dat dan met artikel 19? Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen :?

• brambo123
Ronald.42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:22:
[...]

En hoe zit dat dan met artikel 19? Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen :?
Ik meende ergens gelezen te hebben dat enkel "Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen" niet altijd wordt geaccepteerd door rechters.
Er moet wel een redelijke grond zijn waarom de voorwaarden moeten worden aangepast.
Waarschijnlijk is het daarom in de nieuwe voorwaarden beter geformuleerd (artikel 17).

• Novax
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt meer op een soort toelichting. De voorwaarden die je als het goed is hebt voor een "oud" modelcontract zijn deze https://assets.ctfassets....elcontractvoorwaarden.pdf (Met daarin ook een verwijzing naar de "oude" Algemene Voorwaarden die brambo123 noemt)

• Ronald.42
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:34:
[...]

Dit lijkt meer op een soort toelichting. De voorwaarden die je als het goed is hebt voor een "oud" modelcontract zijn deze https://assets.ctfassets....elcontractvoorwaarden.pdf (Met daarin ook een verwijzing naar de "oude" Algemene Voorwaarden die brambo123 noemt)
Ah oké bij mijn contract afgesloten december 24 ingegaan januari 25 zat deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mxvm8tRzHC5jL8HsK4xLC4T9rOc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gKPqDEtnJGivvuDaFOjXCppb.jpg?f=user_large dus de 23 versie.

Nou ja maar even in de gaten houden, ik leverde netto altijd een stuk meer maar heb net een ev gekocht met het beoogde aantal kilometers zou ik nog wel een stukje moeten overhouden maar dat is dan niet veel meer.

Ik ben toen ook overgegaan naar dit model gebeuren onder het motto dan kost het in ieder geval voorlopig nog niks, kreeg nog een paar honderd uitbetaald helemaal prima. Maar ik moet me er nu toch weer even in verdiepen merk ik..

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste