Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:47
Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Ik was dit even aan het volgen want ik heb ook een modelcontract. Bij van de bron.
Ik kreeg van de week eerst ook gewoon de tarieven voor een variabel contract maar vandaag ineens nog een mail met u heeft een modelcontract met nieuwe modelcontract tarieven.
Ik heb zojuist ook deze mail ontvangen. Gisteren al even gevraagd aan vdB, toen kreeg ik vrij snel een heel sumier antwoord:
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je vraagt om de tarieven voor een modelcontract. De tarieven zijn als volgt:
- Elektriciteit: 0.538955
- Gas 1.358699

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Bregtje
Telesales Vandebron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb zojuist ook deze mail ontvangen. Gisteren al even gevraagd aan vdB, toen kreeg ik vrij snel een heel sumier antwoord:
[...]
Ik had in de planning om morgen even te bellen, morgen een vrije dag dus dan heb ik daar even rustig de tijd voor.
Maar na de mail van vandaag hoeft dat dus niet meer.

Zolang de vaste leverkosten laag blijven vind ik het wel prima.
Mooi nog 100% salderen.
Het is wel bijzonder triest dat je nog minder dan een halve cent voor het overschot krijgt...

Voorlopig zijn we allemaal overgeleverd aan de grillen van de energiehandelaren.
Als ik nog een redelijke manier vond voor november tot en met februari, maar ik zal in die maanden toch het net nog nodig hebben.

Als ik het goed heb.
108 euro per jaar vaste kosten.
631 euro korting energiebelasting

Dat maakt minus 523 euro
Plus dan nog de fooi voor het overschot.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald.42 op 22-05-2025 19:52 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:46:
[...]
Het is wel bijzonder triest dat je nog minder dan een halve cent voor het overschot krijgt...
Ik overweeg m'n overschot straks op MP / Nextdoor aan te bieden. Contract loopt t/m 31/12 dus er zal tegen die tijd best interesse zijn in goedkope of gratis kWh's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Robin in "Wat is nu de beste terugleververgoeding?" :
Ik heb een modelcontract bij Essent. Vanavond kreeg ik een mail van ze dat ze per 1 juli de terugleververgoeding omhoog schroeven van 5,5 cent/kwh naar 15 cent/kwh.
Als dit geen doelgroepfout is, kan dat interessant zijn voor terugleveraars met een enorm overschot. De vaste leveringskosten zijn op dit moment € 431,88 per jaar, € 35,99 per maand. Het overschot moet ten minste 2160 kWh zijn om het verschil met een ander teruglevertarief te compenseren (vanaf € 0,00 per kWh).

De kWh en teruglevertariefprijzen op de modelcontract pagina zijn niet gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:21
Ik kreeg 2x mail met aanpassing van tarieven. Eentje van een standaard variabel contract (foutief) en eentje (correct) over de wijzigingen van tarieven in een modelcontract. Wat opvalt is dat de tarieven bij een variabel contract €0,02 dalen per kWh, terwijl het tarief bij een modelcontract €0,11 per kWh stijgt. Voelt toch alsof Vandebron ons wil wegduwen van het modelcontract...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
Als je een model contract pakt om naar 0 te salderen en terug lever boeite te ontwijken dan maakt de prijs per kWh nauwelijks iets uit. Zal uiteraard per situatie verschillen.

Ik moet nog 50kWh terug salderen (paar dagen zon) en ik zit op 0. Dan hoop ik in juni meer duidelijkheid over het model contract in de 2de helft van het jaar te hebben bij Energiek. Mocht er nog steeds geen terug lever boete component inzitten dan kan ik juni gebruiken om een buffer op te bouwen voor de 2de helft. Ik heb een zwembad met pomp en warmte pomp, dus kan mijn overtollige energie makkelijk kwijt :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44

greatgonzo

schit-te-rend!

Energiek meld mij via de helpdesk app dat volgende week de nieuwe tarieven bekend worden. En dat ze wederom geen terugleverkosten zullen berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 19:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik ontving gisteren de tarieven van Vattenfall per 1 juli a.s. voor hun modelcontract.
Aangezien ik geen slimme meter heb, zijn dat de enkeltarieven (vaste maandkosten blijven gelijk, variabele kW-prijs wordt met 2,9 ct verhoogd).

Geen terugleverkosten, zoals momenteel verplicht is.

Kan evt. het overzichtje hierbij plakken, maar dus beperkt tot enkeltarief.

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:01
Ronald.42 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Ik had in de planning om morgen even te bellen, morgen een vrije dag dus dan heb ik daar even rustig de tijd voor.
Maar na de mail van vandaag hoeft dat dus niet meer.

Zolang de vaste leverkosten laag blijven vind ik het wel prima.
Mooi nog 100% salderen.

Voorlopig zijn we allemaal overgeleverd aan de grillen van de energiehandelaren.
Als ik nog een redelijke manier vond voor november tot en met februari, maar ik zal in die maanden toch het net nog nodig hebben.

Als ik het goed heb.
108 euro per jaar vaste kosten.
631 euro korting energiebelasting

Dat maakt minus 523 euro
Plus dan nog de fooi voor het overschot.
Moet ook de netbeheerkosten er bij optellen voor mij € 475,92

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-06 14:42

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Frankvbr schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:02:
Tarieven van de bron zijn binnen (per 1 juli 2025)

[...]

Tarieven flink toegenomen, maar dat maakt mij niets uit want saldeer toch.
Helaas teruglevertarief terug van 2 cent naar 0,4 cent. Maar vaste leverkosten blijven laag, dus nog steeds een ideaal modelcontract om terugleverkosten te beperken. Vanuitgaande dat er geen gekke dingen gebeuren door ACM
Ik heb ook een modelcontract bij Vandebron en heb met verbazing en lichte verontwaardiging de nieuwe tarieven even laten bezinken.

Mijn eerste gedachte daarover was of dit wel mag? Een terugleververgoeding van 0,4 cent is toch geen ‘redelijke vergoeding’ meer? Ik denk dat een gang naar de rechter redelijk succesvol is.

Iemand hierboven opperde al dat het erop lijkt dat VdB mensen wil wegduwen van het modelcontract. Ik denk ook dat dat het geval is om de volgende redenen.

Bij VdB is ‘salderen’ opgenomen in het contract. Het staat er zo: “De door jou teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag je op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat
noemen we salderen. Je betaalt dus alleen je netto verbruik per jaar.
” Dat zou betekenen dat ook na het vervallen van de wettelijke salderingsregeling er contractueel nog steeds sprake is van saldering.

Ik las ergens online al een verweer daartegen dat dat niet mogelijk zou zijn omdat dat dan tegen de wet in zou gaan, maar dat is volgens mij niet waar. Je mag als bedrijf prima op een voor de consument gunstige wijze van de wet afwijken. Negatief is daarentegen een heel ander verhaal.

Ik heb ook meegekregen dat de ACM al enige tijd aan een nieuw modelcontract werkt waarin wél terugleverkosten zijn opgenomen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat heeft geen invloed op het contract dat je nú hebt afgesloten. Het is niet zo dat een nieuwe versie ineens in de plek treedt van het oude nog lopende contract.

Dan het onderwerp algemene voorwaarden. Ook die kun je niet zomaar wijzigen lopende het contract. Jij hebt een contract afgesloten met de lopende voorwaarden van dat moment. Ook via die route kunnen er geen terugleverkosten worden ingefietst. Nog los van het feit dat dat zou botsen met wat er letterlijk in je contract staat.

Kortom, VdB wil van ons allemaal af omdat ze nu en in de toekomst onmogelijk terugleverkosten kunnen doorberekenen. Daarnaast zijn ze doodsbang om ook in 2027 te moeten blijven salderen.

Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:45

Pocketware

greatgonzo schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 13:31:
Energiek meld mij via de helpdesk app dat volgende week de nieuwe tarieven bekend worden. En dat ze wederom geen terugleverkosten zullen berekenen
Lijkt erop dat de nieuwe prijzen er staan (zijn iig anders dan die in de OP).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hcLueAzqk7Ca_qenwYoWMfM5CU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8RdufquM7mkCnxpFTZXbJA0n.png?f=fotoalbum_large

Deze tarieven zijn inclusief btw en energiebelasting (€ 0,12286 per kWh en € 0,69957 per m³; prijspeil 2025) bij aansluitingen t/m 3 x 80 ampère en een verbruik van maximaal 10.000 kWh per jaar; bij een standaard gasverbruik van minder dan 5.000 m³ gas per jaar en een G6 gasmeter of kleiner, die niet meer dan 40 m³ gas per uur doorlaat. Deze capaciteit is gebaseerd op een standaardaansluiting voor consumenten. Op de terugleververgoeding is geen btw van toepassing.

[ Voor 26% gewijzigd door Pocketware op 29-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Pocketware

Dank je.

Bron: https://www.energiek.nl/modelcontract

Nu:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0.27411
Stroom per kWh dal € 0.26201
Stroom per kWh enkel € 0.26833
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0.04
Vaste leveringskosten per jaar € 150.00

Was eind april:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,26322
Stroom per kWh dal € 0,25112
Stroom per kWh enkel € 0,25744
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0,045
Vaste leveringskosten per jaar € 145,20

Dat zijn inderdaad hogere kWh kosten, hogere vaste leveringskosten, en de terugleververgoeding is gedaald. Er staat niet bij dat die gelden per 1 juli (edit: sinds 30 mei staat het er wel bij). Ik denk dat bestaande klanten nog bericht moeten ontvangen over prijzen per 1 juli.

Tweakers - Energie Vergelijk modelcontracten spreadsheet

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 30-05-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06 19:47
Iemand recentelijk nog bij Noord energie een contract afgesloten? Is dat een beetje betrouwbare leverancier?
Ik ben aan het overwegen daar mijn middag opwek heen te sturen. Met een verwachte 15Mw en bijna 0 verbruik moet ik de jaarlijkse kosten er makkelijk uithalen dacht ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tactiturnus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-06 15:01
mrmrmr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:56:
@Pocketware

Dank je.

Bron: https://www.energiek.nl/modelcontract

Nu:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0.27411
Stroom per kWh dal € 0.26201
Stroom per kWh enkel € 0.26833
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0.04
Vaste leveringskosten per jaar € 150.00

Was eind april:
Stroom Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,26322
Stroom per kWh dal € 0,25112
Stroom per kWh enkel € 0,25744
Terugleververgoeding per KWh (indien van toepassing) € 0,045
Vaste leveringskosten per jaar € 145,20

Dat zijn inderdaad hogere kWh kosten, hogere vaste leveringskosten, en de terugleververgoeding is gedaald. Er staat niet bij dat die gelden per 1 juli. Ik denk dat bestaande klanten nog bericht moeten ontvangen over prijzen per 1 juli.

Tweakers - Energie Vergelijk modelcontracten spreadsheet

Op de site staat dat eerstgenoemde tarieven "geldig voor de periode juli 2025 tot en met december 2025" Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAAadakal61WEvrKlEw3x6FEoLc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QwED3GiL5X2yKg0D0wuVEZf5.png?f=fotoalbum_large

Heb zojuist modelcontract afgesloten en ook in de 'mijn.energiek-omgeving' staan deze tarieven vermeld vanaf 1 juli 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
dev-random schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:33:
Iemand recentelijk nog bij Noord energie een contract afgesloten? Is dat een beetje betrouwbare leverancier?
Ik ben aan het overwegen daar mijn middag opwek heen te sturen. Met een verwachte 15Mw en bijna 0 verbruik moet ik de jaarlijkse kosten er makkelijk uithalen dacht ik zo.
De prijzen (incl. BTW) zijn gewijzigd:

Enkeltarief € 0,12807
Normaaltarief € 0,11964
Daltarief € 0,14370

Vaste leveringskosten € 1.089

Bij meer dan 5000 kWh teruglevering geeft de website de melding contact op te nemen. Ik denk niet dat dit de manier is voor modelcontracten. De prijzen moeten online op te zoeken zijn.
Er is iets misgegaan bij het ophalen van de prijzen.
Probeer het nogmaals of neem contact op met Noord Energie KZ (085-0606644 of service@noordenergie.nl) of vraag een offerte aan
Ze geven de indruk dat het een technisch probleem is, maar dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06 19:47
mrmrmr schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:33:
[...]

De prijzen zijn gewijzigd:

Enkeltarief € 0,12807
Normaaltarief € 0,11964
Daltarief € 0,14370

Vaste leveringskosten € 1.089

Bij meer dan 5000 kWh teruglevering geeft de website de melding contact op te nemen. Ik denk niet dat dit de manier is voor modelcontracten. De prijzen moeten online op te zoeken zijn.

[...]

Ze geven de indruk dat het een technisch probleem is, maar dat is het niet.
Zijn dat de per 1 juli prijzen al ?
En herkenbaar, ben benieuwd of ze telefonisch een modelcontract aan gaan bieden. Daartoe zijn ze verplicht, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
dev-random schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Zijn dat de per 1 juli prijzen al ?
Geen idee. Dit zijn prijzen die worden vermeld na invullen van locatie, verbruik en opwekgegevens.
En herkenbaar, ben benieuwd of ze telefonisch een modelcontract aan gaan bieden. Daartoe zijn ze verplicht, niet?
Het aanbieden van een modelcontract is verplicht. Ook zijn leveranciers verplicht prijzen op de website te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:41
mrmrmr schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:00:
Het aanbieden van een modelcontract is verplicht. Ook zijn leveranciers verplicht prijzen op de website te vermelden.
Inderdaad, want het ging om prijzen te kunnen vergelijken. Als je dan alle leveranciers moet gaan bellen voor die prijzen, lijkt me niet de bedoeling. Wellicht een klacht indienen bij ACM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 09:41
Ik heb momenteel een modelcontract bij Mega. Nog geen wijzigingsmail ontvangen, maar voor de zekerheid toch maar even hun website gecontroleerd. Tot mijn verbazing hebben ze daar een nieuw modelcontract per 1 juli gepubliceerd met daarin een staffel met terugleverkosten, Mag dit al?

Zojuist toch maar even overgestapt naar Energiek per 1 juli. Dat lijkt nog 1 van de weinige geschikte aanbieders.

[ Voor 21% gewijzigd door rnrn op 30-05-2025 20:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

rnrn schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 17:52:
Ik heb momenteel een modelcontract bij Mega. Nog geen wijzigingsmail ontvangen, maar voor de zekerheid toch maar even hun website gecontroleerd. Tot mijn verbazing hebben ze daar een nieuw modelcontract per 1 juli gepubliceerd met daarin een staffel met terugleverkosten, Mag dit al?

Zojuist toch maar even overgestapt naar Energiek per 1 juli. Dat lijkt nog 1 van de weinige geschikte aanbieders.
Nee dat mag nog niet. Ze hebben dan een modelcontract dat afwijkt van die van de ACM.

Goed om te weten: stel dat je een lopend modelcontract hebt, dan wordt die niet automatisch ‘vervangen’ op het moment dat er een nieuw modelcontract beschikbaar is gekomen.

Edit 31-05-2025, 10:10 uur: De algemene voorwaarden kunnen mogelijk wel gewijzigd worden. Ik zit bij VdB en daar staat in de algemene voorwaarden opgenomen “wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen” en “Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.

Maar dat geldt dus niet voor zaken die rechtstreeks in het contract staan opgenomen, die gaan altijd voor. En ook terugleverkosten kunnen niet ineens in de algemene voorwaarden geïntroduceerd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door pizzaislekker op 31-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
@rnrn Mede zoals @pizzaislekker aangeeft, ze mogen nog geen terugleverkosten in een modelcontract opnemen. En als ze een tariefwijziging niet tijdig doorgeven (een maand voor 1 juli, meen ik), mogen ze die ook niet doorvoeren.
Ik meen zelfs dat het bij een modelcontract zo is dat ze dan ook niet de tarieven 'dan maar een maandje later' in mogen voeren, omdat tarieven alleen 1-7 en 1-1 mogen wijzigen.
Dus als Mega gunstiger is dan Energiek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Tot mijn verbazing hebben ze daar een nieuw modelcontract per 1 juli gepubliceerd met daarin een staffel met terugleverkosten, Mag dit al?
ACM zegt op 15 augustus 2024:
Leveranciers mogen bij modelcontracten de kosten die zij maken voor huishoudens met zonnepanelen niet via terugleverkosten doorberekenen.
Er is niets nieuws over terugleverkosten vastgesteld en gepubliceerd door ACM, dus ik denk dat dat niet mag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
pizzaislekker schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 20:51:
Edit 31-05-2025, 10:10 uur: De algemene voorwaarden kunnen mogelijk wel gewijzigd worden. Ik zit bij VdB en daar staat in de algemene voorwaarden opgenomen “wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen” en “Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.

Maar dat geldt dus niet voor zaken die rechtstreeks in het contract staan opgenomen, die gaan altijd voor. En ook terugleverkosten kunnen niet ineens in de algemene voorwaarden geïntroduceerd worden.
Deze algemene voorwaarden zijn te algemeen en dergelijke voorwaarden worden momenteel ook juridisch bevochten in rechtbanken als te vaag. In dit specifieke geval is "altijd veranderen" waarschijnlijk juridisch gezien ongeldig. Als een contract "altijd" eenzijdig aangepast kan worden is er geen geldige overeenkomst waar een consument op kan vertrouwen. Het is ook niet geldig voor een modelcontract. De overstaptijd is ook te kort. Eerlijk gezegd denk ik dat deze regels niet door een deskundige zijn opgeschreven. Het klinkt eerder als taal van een niet juridische onderlegde ondernemer die risico's op een foute manier wil afschuiven op consumenten. Hij beseft misschien niet dat het risico bestaat dat de algemene voorwaarden niet van toepassing worden verklaard door de rechtbank.

Alleen ACM mag nieuwe voorwaarden stellen bij een modelcontract. Als een leverancier zich daar niet aan houdt moet ACM ingrijpen. Je kan in zo'n geval een handhavingsverzoek indienen bij ACM. Desnoods kun je zelf naar de rechter. Die kan het contract toetsen aan de voorschriften van ACM voor modelcontracten.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 31-05-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnrn
Truus01 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 21:02:
Dus als Mega gunstiger is dan Energiek...
Mega was voor mij inderdaad gunstiger dan Energiek. Misschien blijven ze dat ook nog wel dan voor bestaande klanten, maar ik heb het niet afgewacht. Geen zin in juridisch gedoe. Met het nu al invoeren van terugleverkosten in het modelcontract zijn ze mijn sympathie sowieso kwijt. Mogelijk willen ze op deze manier van de modelcontracten af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzaislekker

pizzaislekker

mrmrmr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:45:
[...]

Deze algemene voorwaarden zijn te algemeen en dergelijke voorwaarden worden momenteel ook juridisch bevochten in rechtbanken als te vaag. In dit specifieke geval is "altijd veranderen" waarschijnlijk juridisch gezien ongeldig. Als een contract "altijd" eenzijdig aangepast kan worden is er geen geldige overeenkomst waar een consument op kan vertrouwen. Het is ook niet geldig voor een modelcontract. De overstaptijd is ook te kort. Eerlijk gezegd denk ik dat deze regels niet door een deskundige zijn opgeschreven. Het klinkt eerder als taal van een niet juridische onderlegde ondernemer die risico's op een foute manier wil afschuiven op consumenten. Hij beseft misschien niet dat het risico bestaat dat de algemene voorwaarden niet van toepassing worden verklaard door de rechtbank.

Alleen ACM mag nieuwe voorwaarden stellen bij een modelcontract. Als een leverancier zich daar niet aan houd moet ACM ingrijpen. Je kan in zo'n geval een handhavingsverzoek indienen bij ACM. Desnoods kun je zelf naar de rechter. Die kan het contract toetsen aan de voorschriften van ACM voor modelcontracten.
Ik kwam er pas zojuist achter, na het bekijken van vele modelcontracten, dat alle bijbehorende algemene voorwaarden hetzelfde zijn. Opgesteld door de ACM en verplicht bij het modelcontract te gebruiken. Ergens ook wel logisch.

Ik ben met je eens dat de genoemde voorwaarden te ruim zijn en ik ben benieuwd wat de rechter ervan vindt.

Maar zelfs in het geval dat deze algemene voorwaarden wel rechtmatig gewijzigd zouden kunnen worden, dan kun je er niet een nieuw element als terugleverkosten in verwerken. Dus ik maak me er geen zorgen over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrycade82
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-06 20:26
Ah wat een boefjes inderdaad bij Mega energie mbt terugleverkosten. Het zou toch nog niet mogen.
Ik heb ze meteen even een mail gestuurd om een toelichting. Eventueel nog tijd om over te stappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivaOTe3-46xGxu0T-tBWKUYR6mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2XG7vKXqPtm3K3yWm1yHVJC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door barrycade82 op 01-06-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrycade82
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-06 20:26
Hier reactie vanuit Mega.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN_zxI4gavjzeH8FhGopBge0sII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSvrHEYyrOstjYxX7vfID7Hx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
Was voor mij ook de reden om naar Energiek over te stappen per 1 juni. Het contract zonder TLK bij Vattenfall liep af. Werd dus ineens dik betalen bij Vattenfall.

Ben nog wel even benieuwd wat Energiek per 1 juli gaat aanpassen. Daar heb ik nog geen bericht over gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2025 11:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnrn
@barrycade82 Ze hebben bij Mega de terugleverkosten nu ook uit het modelcontract H2 gehaald wat op de website staat. Kostentechnisch dus niet handig geweest om over te stappen, maar ik draai het niet meer terug. Vind het geen fraaie actie van ze.

@Hulleman De Energiek prijzen per 1 juli staan al even online. Ik kreeg in het contract wat ik ben aangegaan nog de oude prijzen voorgeschoteld, maar ik ga er van uit dat ze per 1 juli de prijzen hanteren die ze nu communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Spraakverwarring dus op de
Teruglevertarieven en Terugleververgoeding
versus
Terugleverboete en Terugleverkosten

Die dan ook nog weer gelden
vóór salderen of ná salderen

Waarbij sommige leveranciers ook nog staffels hanteren, die soms ook nog voor en na salderen kunnen gelden.

Fijn dat ze allemaal dezelfde termen hanteren ook ;)
Gelukkig beschermt een modelcontract je voor dit soort piraterij.

Het is dus prima verwoord, maar wel verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

rnrn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:11:

@Hulleman De Energiek prijzen per 1 juli staan al even online. Ik kreeg in het contract wat ik ben aangegaan nog de oude prijzen voorgeschoteld, maar ik ga er van uit dat ze per 1 juli de prijzen hanteren die ze nu communiceren.
Eigenlijk best nette tarieven. 27ct incl belasting/btw.
Er zijn aanbieders met vaste contracten die hoger zijn. Ook de vaste leveringskosten blijven netjes. Beide iets hoger dan hun normale variabele contract. Maar bij salderen naar 0 of zelfs overproductie is het helemaal goed. Hun normale variabele contract is wel met terugleverkosten per staffel.

Net ook even dynamisch tarieven bekeken, en daar zijn ze ook lager dan de bekende zonneplan, frank en tibber.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 02-06-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-06 14:10
Ik zit bij energie direct heb nog geen grote tariefwijziging gezien mbt modelcontract voor juli.

Wel vermelden ze dat teruglevering vergoeding van 0,05--> 0,15 gaat.
Moeten ze trouwens 1 maand van te voren wijzigingen aankondigen?

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
rnrn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:11:
@barrycade82 Ze hebben bij Mega de terugleverkosten nu ook uit het modelcontract H2 gehaald wat op de website staat. Kostentechnisch dus niet handig geweest om over te stappen, maar ik draai het niet meer terug. Vind het geen fraaie actie van ze.

Ah thnx. Iets duurder geworden per 1 juli zie ik. Stroomtarieven met iets van € 0,01 omhoog en de vaste leveringskosten met € 5 per jaar. Nette tarieven nog steeds. Blij met de keuze voor Energiek vooralsnog :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2025 11:49 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:05
Iemand die mij kan zeggen wat een modelcontract nu precies is?
Normaliter sloot ik gewoon een vast contract af van 1-3 jaar, maar in de huidige tijd wordt een modelcontract aangeraden. Waar hebben we het dan precies over? Waarom biedt men modelcontracten aan? Is dit een verplichting vanuit regelgeving oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:20
fissa schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:18:
Iemand die mij kan zeggen wat een modelcontract nu precies is?
Normaliter sloot ik gewoon een vast contract af van 1-3 jaar, maar in de huidige tijd wordt een modelcontract aangeraden. Waar hebben we het dan precies over? Waarom biedt men modelcontracten aan? Is dit een verplichting vanuit regelgeving oid?
Wikipedia: Modelcontract (energie)
Normaal niet perse interessant, maar momenteel kan het heel interessant zijn omdat er geen terugleverkosten mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@fissa Zie de topic start.

Modelcontracten zijn mogelijk interessant als je teruglevert. Modelcontracten komen zelden voor op vergelijkingssites, dat moet je dus zelf uitzoeken.

Tweakers - Energie Vergelijk modelcontracten spreadsheet:
https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0

Let op dat de laatste tijd leveranciers nieuwe prijzen hebben aangekondigd of aankondigen, per 1 juli.
Controleer op de site van de leverancier.
Nieuwe prijzen zijn toegestaan op 1 januari en 1 juli. Dus per half jaar. In bijzondere gevallen kan het op een ander tijdstip gebeuren. Terugleverkosten zijn momenteel niet toegestaan in modelcontracten. Kijk wat je verbruik en teruglevering is tussen 1 juli en 1 januari.

ACM is bezig met nieuwe soorten modelcontracten:
In 2025 breidt de ACM de modelcontracten die alle energieleveranciers moeten aanbieden uit met voorwaarden voor terugleverkosten en introduceert zij een modelcontract met vaste tarieven voor tenminste één jaar. Hiermee hebben consumenten altijd voldoende keuzemogelijkheden om een contract af te sluiten, ook als het aanbod van contracten opdroogt, zoals dat tijdens de energieprijzencrisis gebeurde.
Bron: ACM

In 2016 werden eerst voorstellen gepubliceerd in de staatscourant, was er inspraak voordat een nieuwe regeling werd vastgesteld. Het kan dus nog wel even duren voordat de regeling wordt uitgerold. De verwachting is op zijn vroegst 1 januari voor bestaande contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:30

ErikKo

Rippie

Op de screenshot van het modelcontract staat toch duidelijk een tabelletje met "Jouw teruglevering per jaar" en "Vaste terugleverkosten per maand (incl. btw)". Dit tabelletje hoort niet thuis op een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
ErikKo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Op de screenshot van het modelcontract staat toch duidelijk een tabelletje met "Jouw teruglevering per jaar" en "Vaste terugleverkosten per maand (incl. btw)". Dit tabelletje hoort niet thuis op een modelcontract.
Die keutel is inmiddels ingetrokken door Mega. Het taalgebruik is niet echt schitterend met hun tabel "Elektriciteit Terugleveringstarieven (Niet gesaldeerd)" waar ze een kolom "Leveringstarief" gebruiken voor de terugleververgoeding na salderen.

Van Dale:
ta·rief (het; o; meervoud: tarieven) 1 (bij doorlopende of herhaalde levering van dezelfde zaak, bv. gas) het bedrag dat voor iedere eenheid betaald moet worden;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ErikKo schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:52:
[...]

Dat tabelletje hoort niet op een Modelcontract inderdaad. Die met de staffels en terugleverkosten.
barrycade82 in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Hoe moet ik het modelcontract zien in relatie met het salderen dan?
Ik lever 3000kwh terug. Neem er 2500 van het net af. En lever dus 500 terug waar ik een terugleververgoeding voor krijg.
Met de huidige aanbieding van GC kost dit 350 euro meer tov nu.

Hoe “werkt” een modelcontract dan als ik uitga van dit verbruik?
Geen teruglevering vergoeding, maar ook geen kosten?
Is er wel salderen?
Wat is de catch? Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Betaal ik dan gewoon 2500kwh a de “prijs” die vastgesteld is voor stroom in dal & normaal tarief? Dit is nu +- 27 cent per kWh = 675 € inclusief de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:45

Pocketware

fissa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:50:
Hoe moet ik het modelcontract zien in relatie met het salderen dan?
Ik lever 3000kwh terug. Neem er 2500 van het net af. En lever dus 500 terug waar ik een terugleververgoeding voor krijg.
Met de huidige aanbieding van GC kost dit 350 euro meer tov nu.

Hoe “werkt” een modelcontract dan als ik uitga van dit verbruik?
Geen teruglevering vergoeding, maar ook geen kosten?
Is er wel salderen?
Wat is de catch? Ik begrijp het nog steeds niet helemaal. Betaal ik dan gewoon 2500kwh a de “prijs” die vastgesteld is voor stroom in dal & normaal tarief? Dit is nu +- 27 cent per kWh = 675 € inclusief de belasting.
Nope. Met salderen zou je dan op -500 kWh uitkomen.
Bij Energiek levert je dat dan 20 euro op.

(Modelcontact heeft wel salderen, maar geen terugleverkosten)

[ Voor 3% gewijzigd door Pocketware op 03-06-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Pocketware schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Nope. Met salderen zou je dan op -500 kWh uitkomen.
Bij Energiek levert je dat dan 20 euro op.

(Modelcontact heeft wel salderen, maar geen terugleverkosten)
Maar wat is dan de catch? Oké, ik begrijp dat de tarieven meermaals kunnen wijzigen, maar onder aan de streep lever ik meer terug dan ik verbruik. Ik heb 500 “overcapaciteit”. Het wijzigen van de tarieven zijn niet van invloed als salderen nog steeds een optie toch? Want er mogen geen terugleverkosten gerekend worden…?

Misschien moet ik mijn vraag andersom stellen: wanneer is het niet voordelig om te kiezen voor modelcontract in vergelijking met andere vormen?

Bedankt voor jullie antwoorden dusver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:32
@fissa

Bij andere aanbieders worden vaak hoge vaste kosten gerekend. Die doen het voordeel van "geen terugleverkosten per kWh" teniet.

Bii Energiek is de teruglevergoeding laag, dus als je veel netto teruglevering hebt, loop je misschien geld mis.

Ik wek ongeveer m'n eigen jaarlijkse verbruik op, dus ik maak nog even maximaal gebruik van salderen met een modelcontract bij Energiek, zolang het duurt.

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 03-06-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
RudolfR schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:56:
@fissa

Bij andere aanbieders worden vaak hoge vaste kosten gerekend. Die doen het voordeel van "geen terugleverkosten per kWh" teniet.

Bii Energiek is de teruglevergoeding laag, dus als je veel netto teruglevering hebt, loop je misschien geld mis.

Ik wek ongeveer m'n eigen jaarlijkse verbruik op, dus ik maak nog even maximaal gebruik van salderen met een modelcontract bij Energiek, zolang het duurt.
Maar als jij jouw jaarlijkse verbruik opwekt, waarom is het dan voordelig om een modelcontract te hebben bij Energiek?
Je verbruikt bv. 5000, maar werkt deze ook op: dus onder aan de streep met salderen is 0 kosten, ongeacht terugleverkosten of niet (bij een standaard contract).

Sorry als ik overkom de afgelopen jaren onder een steen geleefd te hebben, maar kan het niet goed genoeg duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fissa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:47:
[...]

Maar wat is dan de catch? Oké, ik begrijp dat de tarieven meermaals kunnen wijzigen, maar onder aan de streep lever ik meer terug dan ik verbruik. Ik heb 500 “overcapaciteit”. Het wijzigen van de tarieven zijn niet van invloed als salderen nog steeds een optie toch? Want er mogen geen terugleverkosten gerekend worden…?

Misschien moet ik mijn vraag andersom stellen: wanneer is het niet voordelig om te kiezen voor modelcontract in vergelijking met andere vormen?

Bedankt voor jullie antwoorden dusver.
Modelcontracten zijn op dit moment interessant omdat er nog geen terugleverkosten zijn en ze dus werken als de oude type (variabele) contracten van <2024.

Bij een bepaalde periode salderen naar 0 is dan dus voordelig als de vaste kosten niet te hoog zijn. (Er zijn aanbieders waar modelcontracten ongewenst zijn en ze de vaste kosten dus torenhoog hebben gemaakt.)
Je mag bij salderen namelijk je import wegstrepen tegen je export. Salderen naar 0 is tot 2027 in dat geval dus ook echt €0.

Bij contracten met terugleverkosten betaal je voor elke geïmporteerde, maar ook voor elke geëxporteerde kWh , ondanks saldering . Die saldering werkt in dat geval alleen over de belastingen.

Waar de catch zit bij modelcontracten:
Als je salderen naar 0 niet lukt en je relatief veel netto importeert (bij hoger verbruik of bij lagere zon productie), want de basis tarieven zijn vaak iets hoger dan bij andere contracten.
Als de tarieven wijzigen (elk half jaar bij de variabele modelcontracten ) (maar je kunt vaak maandelijks opzeggen)
Als ACM de modelcontracten voorziet van terugleverkosten (maar dan mag je weg bij een modelcontract, en het is mogelijk dat bestaande contracten behouden blijven).

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 03-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Get!em schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Modelcontracten zijn op dit moment interessant omdat er nog geen terugleverkosten zijn en ze dus werken als de oude type (variabele) contracten van <2024.

Bij een bepaalde periode salderen naar 0 is dan dus voordelig als de vaste kosten niet te hoog zijn. (Er zijn aanbieders waar modelcontracten ongewenst zijn en ze de vaste kosten dus torenhoog hebben gemaakt.)
Je mag bij salderen namelijk je import wegstrepen tegen je export. Salderen naar 0 is tot 2027 in dat geval dus ook echt €0.

Bij contracten met terugleverkosten betaal je voor elke geïmporteerde, maar ook voor elke geëxporteerde kWh , ondanks saldering . Die saldering werkt in dat geval alleen over de belastingen.

Waar de catch zit bij modelcontracten:
Als je salderen naar 0 niet lukt en je relatief veel netto importeert (bij hoger verbruik of bij lagere zon productie), want de basis tarieven zijn vaak iets hoger dan bij andere contracten.
Als de tarieven wijzigen (elk half jaar bij de variabele modelcontracten ) (maar je kunt vaak maandelijks opzeggen)
Als ACM de modelcontracten voorziet van terugleverkosten (maar dan mag je weg bij een modelcontract, en het is mogelijk dat bestaande contracten behouden blijven).
Oké, dus dan zou voor nu, een half jaar contract bij Energiek een goede tijdelijke oplossing zijn, om dan te komen tot een langdurige / betere opzet. De conclusie is dat ik gewoonweg teveel opwek en daar moet ik iets mee.
Wat ik mij nog wel afvraag, waarom stapt niet iedereen met veel terugleveren over op Modelcontracten bij bv. Energiek? Een ruwe schatting is dat 50% van de zonnepanelen bezitters overcapaciteit hebben…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fissa schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Oké, dus dan zou voor nu, een half jaar contract bij Energiek een goede tijdelijke oplossing zijn, om dan te komen tot een langdurige / betere opzet. De conclusie is dat ik gewoonweg teveel opwek en daar moet ik iets mee.
Wat ik mij nog wel afvraag, waarom stapt niet iedereen met veel terugleveren over op Modelcontracten bij bv. Energiek? Een ruwe schatting is dat 50% van de zonnepanelen bezitters overcapaciteit hebben…?
Omdat modelcontracten niet in vergelijkend staan en niet op de frontpage. Het is dus vooral bekend bij de mensen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je een modelcontract ook al ver voor de ingangsdatum aanvragen?
Mijn huidige contract (zonder terugleverkosten) loopt 12 augustus af. Kun je zover in het voren al een aanvraag doen? Ik zie nog geen prijzen van na 1 juli

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Chickendorp Bij een aantal van de interessantere leveranciers zijn de prijzen per 1 juli al bekend. Zie de spreadsheet.

Het is nog niet duidelijk op dit moment, maar op 1 januari zouden er modelcontracten kunnen komen met terugleverkosten.

Aangezien nu de periode is om veel terug te leveren kun je je huidige contract opzeggen en een modelcontract aangaan per die datum. Je kan bij je huidige leverancier navragen of er een boete is. Die is mogelijk nul. Je bent dan vrij om over te stappen. Kijk of je genoeg hebt opgewekt en of je misschien al een overschot hebt.

Het voordeel van het starten van het contract per 1 juli of eerder is dat je een half jaar kan salderen. Als je een warmtepomp hebt met vooral opwek buiten de wintermaanden is dat handig.

Kies je voor een leverancier die concurrerende terugleverkosten hanteert, dan kun je besluiten om per 1 januari het contract door te laten lopen. Bijvoorbeeld als er dan nog geen terugleverkosten zijn. Of door omzetten naar variabel of jaarcontract met lagere terugleverkosten. Zodoende kun je over een periode van een volledig jaar salderen.

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 04-06-2025 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

verkeerd topic

[ Voor 92% gewijzigd door greatgonzo op 04-06-2025 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hoppa… eerste maandoverzicht van Energiek modelcontract binnen: -€140

Saldeert lekker verder….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Get!em heb je 3500 kWh teruggeleverd in een maand? :D Of is je voorschot €140 die je nu terugkrijgt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Martin7182 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:41:
@Get!em heb je 3500 kWh teruggeleverd in een maand? :D Of is je voorschot €140 die je nu terugkrijgt? :+
300kWh geïmporteerd en 1200kWh export.
(En daarnaast nog 430kWh direct verbruik)

De -€140 is gebaseerd op alleen kWh, zonder vaste kosten volgens de email. In app/website en deze e-mail is het lastig te volgen welke kosten ze in welke grafiek wel en niet meenemen overigens. Mijn voorschot is €10 (was eerst €60, maar na belletje en het verversen van de jaarverbruik op mijn adres aan hun kant van de administratie kon het wel naar €10 (minimum))
Dit overzicht laat alleen de kosten zien voor het energieverbruik en de eventuele teruglevering. Deze kosten zijn inclusief overheidsheffingen en btw, maar zonder de vaste maandelijkse leveringskosten en netbeheerkosten
Door saldering over het jaar zal dit overschot overigens weer opgebruikt worden later.

De EV gooi ik vanavond weer vol, dus Grid als batterij via saldering nut ik nog even uit ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Get!em op 04-06-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Get!em schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:13:
Kleine nuancering, want dit is (meen ik, nog) niet bij iedere leveranciers. Een enkele leverancier rekent alleen terugleverkosten over na salderen (en ik meen zelfs ook een enkeling alles het te salderen deel).
Dan werken sommigen met een TLK per kWh, anderen weer met staffels.
Dat maakt alles er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mrmrmr schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 01:25:
@Chickendorp Bij een aantal van de interessantere leveranciers zijn de prijzen per 1 juli al bekend. Zie de spreadsheet.
Is het nu dan niet zo dat als je nu een contract afsluit bij de leveranciers die nog geen aanpassing hebben gedaan, dat die leveranciers dan pech hebben en geen aanpassing meer mogen doen, want ze zouden dat een maand van tevoren moeten aankondigen?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Is het nu dan niet zo dat als je nu een contract afsluit bij de leveranciers die nog geen aanpassing hebben gedaan, dat die leveranciers dan pech hebben en geen aanpassing meer mogen doen, want ze zouden dat een maand van tevoren moeten aankondigen?!
Dat lijkt me ook, al is het aanvragen van een modelcontract niet altijd zo eenvoudig als het aanvragen van een normaal contract, het zou kunnen dat je bij een nieuwe aanvraag nieuwe tarieven krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kovanzo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07-06 21:51
Ben nog een beetje een leek in dit onderwerp, maar per 1 juli loopt mijn contract af en heb mijn verbruik eens ingevuld in de spreadsheet.
Afname:
normaal 1836kwh
dal 3941kwh

Teruglevering:
normaal 7642kwh
dal 3549kwh

in de spreadsheet komen CNS en MEGA beter eruit komen op jaarbasis, maar daar hoor ik hier niet veel over.
Is Energiek de betere keus? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• brambo123
kovanzo schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:15:
Ben nog een beetje een leek in dit onderwerp, maar per 1 juli loopt mijn contract af en heb mijn verbruik eens ingevuld in de spreadsheet.
Afname:
normaal 1836kwh
dal 3941kwh

Teruglevering:
normaal 7642kwh
dal 3549kwh

in de spreadsheet komen CNS en MEGA beter eruit komen op jaarbasis, maar daar hoor ik hier niet veel over.
Is Energiek de betere keus? :?
Zijn ook genoeg die bij Mega zitten, CNS zullen niet veel zitten en zal wat lastiger zijn met afsluiten.
Uiteindelijk is het gewoon afhankelijk van je verbruik.
De levertarieven van Energiek zijn bijna de helft van Mega.
Maar Mega heeft dan wel weer iets hogere terugleververgoeding en lagere vaste kosten.
Dus bij netto verbruik is Energiek interessant, bij netto teruglevering is Mega weer een beter optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:09:
[...]

In het voorgeschreven modelcontract staat dat de prijzen online op de website moeten staan, in het algemeen en persoonlijk. Deze afspraak geldt voor bestaande contracten. Anderen kunnen het algemene deel ook zien. Als het niet tijdig online staat wijzigen de tarieven derhalve niet, zou je dan verwachten.

Ik denk ook dat er gecommuniceerd moet worden aan klanten als tarieven veranderen. Bijvoorbeeld per email of per post.

Sommige leveranciers laten ook oudere tarieven online staan. Mega doet dat, zij doen het goed wat dit betreft. Maar ze maakten aanvankelijk wel de fout terugleverkosten erin te zetten en gebruiken verkeerde terminologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Ik heb gebruik gemaakt van de Energie Vergelijk modelcontracten sheet. Nu zou ik via Mega uitkomen op -72€ als dezelfde voorwaarden 1 jaar zouden blijven. Dit is toch ook gek, nietwaar? Dan kost het ze geld als ik klant bij ze wordt. Hoe is zoiets levensvatbaar?

Als ik een modelcontract wil aanvragen, hoe gaat dit dan in zijn werk? Bellen of e-mailen met ze? Wat geef ik door en vraag ik? Ik neem aan dat ik de “bereken je kosten” niet invul op de website? Want dan ga ik gewoon 40€ per
maand betalen.
Dan is het alsnog “duur” en kan ik net zo goed een vast contract via een van de grote partijen afsluiten en de boete betalen. Een los gascontract ben ik ook ongeveer 104 euro per maand kwijt en dan komt stroom er nog los bij.

[ Voor 8% gewijzigd door fissa op 04-06-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
fissa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:45:
Ik heb gebruik gemaakt van de Energie Vergelijk modelcontracten sheet. Nu zou ik via Mega uitkomen op -72€ als dezelfde voorwaarden 1 jaar zouden blijven. Dit is toch ook gek, nietwaar? Dan kost het ze geld als ik klant bij ze wordt. Hoe is zoiets levensvatbaar?

Als ik een modelcontract wil aanvragen, hoe gaat dit dan in zijn werk? Bellen of e-mailen met ze? Wat geef ik door en vraag ik? Ik neem aan dat ik de “bereken je kosten” niet invul op de website? Want dan ga ik gewoon 40€ per
maand betalen.
Dan is het alsnog “duur” en kan ik net zo goed een vast contract via een van de grote partijen afsluiten en de boete betalen. Een los gascontract ben ik ook ongeveer 104 euro per maand kwijt en dan komt stroom er nog los bij.
Mega vraagt €121 vaste kosten en ze betalen €0.05/kWh na salderen. Je hebt denk ik geen rekening gehouden met vermindering energiebelasting van €635.
Om af te sluiten moet je in de regel even bellen. Energieleveranciers zijn niet zo happig op modelcontracten, dus ze maken het niet te makkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
Martin7182 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Mega vraagt €121 vaste kosten en ze betalen €0.05/kWh na salderen. Je hebt denk ik geen rekening gehouden met vermindering energiebelasting van €635.
Om af te sluiten moet je in de regel even bellen. Energieleveranciers zijn niet zo happig op modelcontracten, dus ze maken het niet te makkelijk :)
Energiek daarentegen hebben wel gewoon een Berekening Modelcontract, waar je direct een aanvraag kan doen. Wat zijn jullie ervaringen met Energiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fissa schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Energiek daarentegen hebben wel gewoon een Berekening Modelcontract, waar je direct een aanvraag kan doen. Wat zijn jullie ervaringen met Energiek?
Na 1 maand: prima. Snelle klantenservice, app en website. Overzicht van KWh per maand klopt met mijn eigen metingen.

Ze waren niet te beroerd om de nieuwe verbruik statistieken bij de netbeheerder op te halen zodat ik mijn maand voorschot kon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Get!em schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:16:
[...]

Na 1 maand: prima. Snelle klantenservice, app en website. Overzicht van KWh per maand klopt met mijn eigen metingen.

Ze waren niet te beroerd om de nieuwe verbruik statistieken bij de netbeheerder op te halen zodat ik mijn maand voorschot kon aanpassen.
Bedankt, dat doet mij deugd. Bij de overstap van Energiek, hebben zij toen ook het contract bij jouw oude leverancier opgezegd of moest je dit zelf doen?
Klopt dat energiek sowieso een minimum van 10,- rekent per maand, ongeacht dat uit de berekentool blijkt dat dit lager zou moeten zijn en dat ze dit aan het einde van het contract “verrekenen”?

Groetjes

[ Voor 15% gewijzigd door fissa op 05-06-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

fissa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:38:
[...]

Bedankt, dat doet mij deugd. Bij de overstap van Energiek, hebben zij toen ook het contract bij jouw oude leverancier opgezegd of moest je dit zelf doen?
Klopt dat energiek sowieso een minimum van 10,- rekent per maand, ongeacht dat uit de berekentool blijkt dat dit lager zou moeten zijn en dat ze dit aan het einde van het contract “verrekenen”?

Groetjes
Klopt en klopt

De waardes uit de berekentool zijn voor jezelf. Ze bepalen het voorschot op de centraal bekende gegevens. Met minimum €10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
fissa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:38:
[...]

Groetjes
Op papier is minimum 10 euro, maar in praktijk blijkbaar 5 euro.
Misschien gaan ze uit van gas en elektra, samen 10 euro.

Zit daar zelf nu bijna een half jaar (en mijn moeder ook) en bevalt prima.
Klantenservice is echt prima.
Denk een voordeel van een nog kleine leverancier, ze hebben nog een klein team.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:52
Ik ben he-le-maal enthousiast over het klantcontact dat ik zojuist gehad heb met de klantenservice van Energiek. Een paar simpele vragen en een bugmelding, maar alsnog... duidelijk, helder en ogenschijnlijk ook gewoon eerlijk. Ik hoop dat het zo blijft.

Verder zag ik dat je ook mét terugleverboete een variabel (niet-model)contract kan afsluiten. Dit zou volgens hun inschatting net iets voordeliger zijn met mijn netto verbruik van 200kwh op jaarbasis, Dit lijkt te komen door de relatief lage terugleverboete, maar ik zag ook dat de tarieven iets lager liggen, de vaste kosten een paar tientjes minder waren t.ov. het modelcontract en je (natuurlijk) een terugleververgoeding krijgt. In mijn geval was ik opgeteld daardoor die 360 euro per jaar aan boete weer kwijtgeraakt.

Uiteindelijk vind ik het uniforme karakter aan een modelcontract wel fijn en maken die 3 tientjes me niet zoveel uit voor de duidelijkheid die het geeft. Helemaal dankzij de spreadsheet.

[ Voor 7% gewijzigd door iwanovich op 05-06-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

iwanovich schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:15:
Ik ben he-le-maal enthousiast over het klantcontact dat ik zojuist gehad heb met de klantenservice van Energiek. Een paar simpele vragen en een bugmelding, maar alsnog... duidelijk, helder en ogenschijnlijk ook gewoon eerlijk. Ik hoop dat het zo blijft.

Verder zag ik dat je ook mét terugleverboete een variabel (niet-model)contract kan afsluiten. Dit zou volgens hun inschatting net iets voordeliger zijn met mijn netto verbruik van 200kwh op jaarbasis, Dit lijkt te komen door de relatief lage terugleverboete, maar ik zag ook dat de tarieven iets lager liggen, de vaste kosten een paar tientjes minder waren t.ov. het modelcontract en je (natuurlijk) een terugleververgoeding krijgt. In mijn geval was ik opgeteld daardoor die 360 euro per jaar aan boete weer kwijtgeraakt.

Uiteindelijk vind ik het uniforme karakter aan een modelcontract wel fijn en maken die 3 tientjes me niet zoveel uit voor de duidelijkheid die het geeft. Helemaal dankzij de spreadsheet.
Ja, zelfs hun Dynamisch contract is concurrerend tov de Zonneplans en Tibbers...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brambo123
Misschien ook goed om te weten: Energiek: Anti-graai garantie
Kreeg in maart 26,62 euro terug omdat ze blijkbaar in 2024 teveel winst gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Maar ik moet wel zeggen; als ik ze geld kost… dat vind ik ook wel een ding. Daar kunnen ze niet teveel klanten van hebben, want anders gaan ze natuurlijk wél failliet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:52
fissa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:54:
Maar ik moet wel zeggen; als ik ze geld kost… dat vind ik ook wel een ding. Daar kunnen ze niet teveel klanten van hebben, want anders gaan ze natuurlijk wél failliet.
Daar dacht ik ook aan, vooral bij de kleine aanbieders. Misschien blijf ik wel bij ze zodra de salderingsregeling verdwijnt en stap ik over op het dynamisch aanbod. Voor goede dienstverlening wil ik best loyaal zijn, hoewel ik me afvraag in hoeverre goede integratie van laadpalen, omvormers etc. doorslaggevend gaan zijn in de toekomst. En daarmee grote(re) aanbieders als Tibber in het voordeel zijn. Maar goed, dit is het modelcontracten topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

iwanovich schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 19:12:
[...]

Daar dacht ik ook aan, vooral bij de kleine aanbieders. Misschien blijf ik wel bij ze zodra de salderingsregeling verdwijnt en stap ik over op het dynamisch aanbod. Voor goede dienstverlening wil ik best loyaal zijn, hoewel ik me afvraag in hoeverre goede integratie van laadpalen, omvormers etc. doorslaggevend gaan zijn in de toekomst. En daarmee grote(re) aanbieders als Tibber in het voordeel zijn. Maar goed, dit is het modelcontracten topic.
Qua integratie moeten die andere apparaten gewoon generiek kunnen luisteren naar een willekeurig dynamisch tarief.
Oftewel een generieke marktprijs api + specifieke leverancier toeslag + belasting + btw
Doet bijv de SolarEdge integratie met Export Limit ook.

Helaas werk dat (nog) niet zo bij handel op onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speaking of....

Energiek komt net met de mail met de nieuwe tarieven voor modelcontracten (die we dus zelf al op de website hadden gevonden).
De nieuwe tarieven voor het modelcontract zijn er

De nieuwe tarieven voor het modelcontract (juli - december 2025) zijn al enkele dagen beschikbaar.

Je vindt ze zoals steeds op onze website, in je klantenportaal MijnEnergiek (categorie Producten > Tarieven), en in onze nieuwe Energiek App (iOS/Android).

Gewoon even informeren

We sturen je dit bericht voor het geval je het gemist had. Dan weet je het bij deze. De tarieven zijn nagenoeg gelijk gebleven. We blijven dus gewoon doen wat we beloofd hebben: scherpe, eerlijke prijzen voor iedereen.

Nog even kort

Had je de nieuwe prijzen gemist en toch niet tevreden? Dan mag je je overeenkomst nog steeds kosteloos stopzetten.

Een energieke groet,
Team Energiek

[ Voor 72% gewijzigd door Get!em op 05-06-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:07

hier ook geen wijziging oid, of nieuw voorstel ontvangen. ook niet in mymega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
fissa schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 18:54:
Het kost ze geen geld. Ze schrijven dat ze maximaal 3% winst maken en al het andere als jaarbeloning aan de klanten teruggeven. Dus ongeacht hoeveel klanten, blijven ze die 3% winst maken en zouden ze niet failliet hoeven gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik heb iig overgesloten naar Energiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Staat een beetje raar maar dit zijn geen terugleverkosten lijkt mij, dit is wat je gewoon terugkrijgt per kwh wat je overhoud etc. Modelcontracten mogen nog geen terugleverkosten hanteren, moet eerst langs het ACM daarna moeten belanghebbenden hun plasje over doen en daarna moet de ACM alle reacties verwerken etc etc. Ik begin toch hoopvol te worden dat we het komend zomer nog de terugleverboete kunnen omzeilen.

Energiek heeft ook zijn nieuwe tarieven bekend gemaakt en daar heb je ook geen terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rnrn
magnifor schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:33:
[...]
Staat een beetje raar maar dit zijn geen terugleverkosten lijkt mij, dit is wat je gewoon terugkrijgt per kwh wat je overhoud etc. Modelcontracten mogen nog geen terugleverkosten hanteren,
De terugleverkosten staan er inmiddels niet meer in bij Mega, maar eerder nog wel. Kijk maar in de screenshot eerder in deze thread, een duidelijke tabel met een terugleverkostenstaffel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:47
Met veel dank aan deze thread en de spreadsheet overgesloten naar Energiek model per 01-07. Na 12 jaar Greenchoice was het klaar. Heb 36 paneeltjes sinds vorig jaar en een EV, waarbij ik zoveel mogelijk direct in mijn auto gooi (dank SMA), maar helaas niet alles.

Nogmaals dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fissa
Idem hier, contract afgesloten bij Energiek. Snel en duidelijk antwoord van de klantenservice. Overstap eenvoudig en alles snel op de e-mail. Ik ben heel benieuwd hoe ik de komende maanden ga ervaren.
Inderdaad een termijnbedrag van 10 euro per maand. Dit is het minimum van Energiek. Aan het einde van de rit (contract) wordt alles verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 18:27

GraasGast

Analogue Heaven

doktervictor schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:32:
Met veel dank aan deze thread en de spreadsheet overgesloten naar Energiek model per 01-07. Na 12 jaar Greenchoice was het klaar. Heb 36 paneeltjes sinds vorig jaar en een EV, waarbij ik zoveel mogelijk direct in mijn auto gooi (dank SMA), maar helaas niet alles.

Nogmaals dank !
Zelfde situatie hier, ook jarenlang Greenchoice maar nu Energiek model per 01-07. Dank aan alle behulpzame comments en de maker van de spreadsheet! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:04
Ook van mijn kant veel dank! Per 3-7 van green choice naar Energiek...een veel gemaakte stap zo te lezen! Erg fijn die spreadsheet! Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-06 12:38
Ik ben ook in de race voor een nieuw contract, maar als ik aangeef bij Energiek dat ik 10000 kWh verbruik en 11000 teruglever, betaal ik maandelijks 65 euro terugleverkosten bij het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

kurkie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:34:
Ik ben ook in de race voor een nieuw contract, maar als ik aangeef bij Energiek dat ik 10000 kWh verbruik en 11000 teruglever, betaal ik maandelijks 65 euro terugleverkosten bij het modelcontract.
Wat staat er als je de excelsheet gebruikt? En zie je daadwerkelijk terugleverkosten? Of zie je terugleververgoeding.... TLVkosten zitten (nog) niet in modelcontract, dus dan zit je gewoon op verkeerde pagina (van waarschijnlijk het normale variabele contract).

https://www.energiek.nl/modelcontract

Linkje naar modelcontract berekening: https://www.energiek.nl/e...contract=brccHULRLi9WGHZ7

[ Voor 35% gewijzigd door Get!em op 10-06-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Laatst online: 25-06 12:38
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Wat staat er als je de excelsheet gebruikt? En zie je daadwerkelijk terugleverkosten? Of zie je terugleververgoeding.... TLVkosten zitten (nog) niet in modelcontract, dus dan zit je gewoon op verkeerde pagina (van waarschijnlijk het normale variabele contract).

https://www.energiek.nl/modelcontract

Linkje naar modelcontract berekening: https://www.energiek.nl/e...contract=brccHULRLi9WGHZ7
Excuses, mijn fout, ik zit naar variabel te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ook hier al jaren bij GC, maar nu naar Energiek overgestapt. All-electric huishouden (EV, WP, inductie) en geen gas.

Normaal verbruik: 3450
Dal verbruik: 3220
Normaal teruglever: 1200
Dal teruglever: 581
Totaal PV vermogen: 14 panelen op Oost/West opstelling, leveren ongeveer 5100 kWh per jaar (hoewel het de laatste 2 a 3 jaar een stuk minder is geweest met dat dramatische weer :/ )

Vooral die terugleverkosten bij GC zijn gewoon niet OK :/ Energiek kwam als laagste uit de Excel (waarvoor dank), gevolgd door UC of BE. Over minimaal 6 maanden zie ik wel weer verder :Y

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 10-06-2025 14:37 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Vanochtend vroeg aangemeld bij Energiek, medio augustus vaarwel GC.
Kregen jullie nog dezelfde dag het contract in “de bus”?

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06 19:07

Tao

DPC DE_KOMETEN

JoKo schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:28:
Vanochtend vroeg aangemeld bij Energiek, medio augustus vaarwel GC.
Kregen jullie nog dezelfde dag het contract in “de bus”?
Ja, in de 'mailbus' :)
(Heb mij eind vorige week aangemeld bij hen.)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLtweakers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-06 18:42
Hi allen,

Het valt mij op dat niemand het hier nog heeft over Mega.

Ja, ze hebben in eerste instantie een fout gemaakt door wel terugleverkosten in hun modelcontracttarieven te zetten. Maar dat hebben ze ook weer snel weggehaald.

Op zich zijn ze voor mensen met overproductie van zonnepanelen nog steeds de meest gunstige leverancier. In financiële zin.

Zijn er hier slechte ervaringen met Mega (zie best veel negatieve reviews online)? Zouden die s.v.p. dan gedeeld kunnen worden?

Want ik zit toch te twijfelen om naar hun modelcontract over te stappen. Ik zit nu nog bij Eneco variabel - en daar wil ik dus weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@Sarpo , topictitel kan mogelijk al aangepast worden naar 31 dec? Het is bijna 1 juli en nog geen bericht dat de modelcontracten met TLK komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MLtweakers schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:57:
Hi allen,

Ja, ze hebben in eerste instantie een fout gemaakt door wel terugleverkosten in hun modelcontracttarieven te zetten. Maar dat hebben ze ook weer snel weggehaald.

Op zich zijn ze voor mensen met overproductie van zonnepanelen nog steeds de meest gunstige leverancier. In financiële zin.

Zijn er hier slechte ervaringen met Mega (zie best veel negatieve reviews online)? Zouden die s.v.p. dan gedeeld kunnen worden?

Want ik zit toch te twijfelen om naar hun modelcontract over te stappen. Ik zit nu nog bij Eneco variabel - en daar wil ik dus weg.
De tarieven zijn bij MEGA best hoog (ex btw/belasting 24cnt), dat is met salderen naar 0 of met overproductie niet relevant en dus is teruglevergoeding relevant en gunstig. Maar als je er om wat voor reden dan ook naast zit (minder productie, hoger verbruik), dan kies je liever een aanbieder met lagere basistarieven, zodat financieel risico niet onnodig hoog is. Daarom is energiek (12,5cnt ex btw/belasting) ook hier meer besproken.

Als ik hier bijv mijn EV net iets meer gebruik en 4x extra oplaad, zit ik zo aan 200kWh extra consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLtweakers
Dank voor je reactie. Ik heb geen grote verbruikers, wel 3000 kWh overproductie per jaar.

Ben vooral bang dat Mega een onbetrouwbare partij is. En bijvoorbeeld halverwege het komende half jaar de voorwaarden zal veranderen ofzo.

Vraag me af of als je een lopend modelcontract hebt en de AMC modelcontracten met terugleverkosten gaat toestaan, energieleveranciers eenzijdig de voorwaarden & tarieven mogen veranderen.

De kleine lettertjes laten wel ruimte voor wijzigingen bij bepaalde omstandigheden zoals gewijzigde wettelijke regelingen of overheidsbesluiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

MLtweakers schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:44:
Dank voor je reactie. Ik heb geen grote verbruikers, wel 3000 kWh overproductie per jaar.

Ben vooral bang dat Mega een onbetrouwbare partij is. En bijvoorbeeld halverwege het komende half jaar de voorwaarden zal veranderen ofzo.

Vraag me af of als je een lopend modelcontract hebt en de AMC modelcontracten met terugleverkosten gaat toestaan, energieleveranciers eenzijdig de voorwaarden & tarieven mogen veranderen.

De kleine lettertjes laten wel ruimte voor wijzigingen bij bepaalde omstandigheden zoals gewijzigde wettelijke regelingen of overheidsbesluiten etc.
Dan kijk je of je een maandelijks opzegbaar hebt.

En sowieso, een contractwijziging en jouw nadeel mag je altijd meteen opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLtweakers
Natuurlijk, opzeggen kan altijd.
Maar dan moet je alweer op zoek naar een andere leverancier.

Gedoe….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Het gaat er alleen maar complexer op worden helaas. Dan is een modelcontract nog een van de makkelijkere paden tov thuisbatterijen of dynamische contracten

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:07
Get!em schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:00:
@Sarpo , topictitel kan mogelijk al aangepast worden naar 31 dec? Het is bijna 1 juli en nog geen bericht dat de modelcontracten met TLK komen.
Ok. Dat kan ik doen. Ideeën voor een "handige" titel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sarpo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Ok. Dat kan ik doen. Ideeën voor een "handige" titel?
Wat is nu het beste modelcontract?
Dus beetje als die van de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:14
MLtweakers schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:57:
Hi allen,

hier geen ervaringen, maar ook overgestapt ivm overcapaciteit en 5ct terugleververgoeding. We gaan het zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLtweakers
Nou eerste ervaringen met het afsluiten van een modelcontract bij Mega zijn niet mega-positief.

In eerste versie van aanbod 2 fouten:
- verkeerd aantal kWh teruglevering opgenomen
- in de berekening gerekend met een terugleververgoeding inclusief BTW. Dus met €0,05 x 1,21 = €0,0605.

In tweede versie helemaal niet te achterhalen met welk bedrag ze rekenden voor terugleververgoeding. En ook de maandelijkse netbeheerkosten klopten niet helemaal.

Ben benieuwd naar versie 3.

Maar eerlijk gezegd: hoop dat dit geen standaard is, wand dan weinig vertrouwen in een correcte jaarafrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-06 14:10
Voor degene die energie direct hebben/overwegen heb nog geen wijzigingen gehad met tarieven alleen dat teruglevering naar veranderd van 0.05-0.15

AnimeAdicted

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste