Novax schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:11:
[...]
Als je nu een vast jaarcontract afsluit moeten de tarieven vanaf 1-1-2027 al bekend zijn en die mogen niet meer wijzigen. Het enige wat nog wel wijzigt is de hoogte van de energiebelasting.
Tenzij je bedoelt dat de tarieven van nieuwe contracten zo rond 1-1-2027 misschien voordeliger zijn dan nu.
Dat is natuurlijk waar. Ik was wellicht in verwarring met de oude situatie waarbij prijzen per halfjaar aangepast kunnen worden, maar je natuurlijk wel per maand kan opzeggen...
Overigens, voor de late aankondiging van de prijswijziging, denk dat dit inderdaad interessant kan zijn, de
officiele staatscourant publicatie over die modelcontracten uit 2016 is duidelijk dat prijswijzigingen in principe alleen per 1 januari en 1 juli kunnen (dus niet algemeen zomaar 2x per jaar) - zie modelcontractvoorwaarden onder 2.1 en de toelichting onder punt 21. Wel nog even de specifieke contracten nagaan natuurlijk - bij mijn Energiek contract staat in ieder geval ook expliciet 1 januari en 1 juli (en 'tijdig').
De definitie van 'tijdig' moet dan inderdaad komen van de acm onder de
consuwijzer. "Minimaal 1 maand" is inderdaad niet bijna 1 maand. (En daar spreken ze wat meer algemeen van een aantal keer per jaar, en niet de specifieke data, dus mogelijk is er ruimte voor (model)contracten om toch andere momenten te kiezen als ze het anders specificeren).
Ik ga denk ik morgen ook even bezwaar maken op de laat-heid van communiceren, dat geeft in ieder geval wat ruimte om later verdere stappen te ondernemen na wat onderzoek of eerste reacties op basis van de acm/geschillen klachten hier.