• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

๐“…“ ๐“‚‹ ๐“…“ ๐“‚‹ ๐“…“ ๐“‚‹

jvaessen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:22:
Net een mail gehad van MEGA, ze geven simpelweg aan dat er wat IN het contract verandert. Namelijk.. ze gaan ineens kosten rekenen voor het terugleveren! Mag dat zomaar?

[Afbeelding]
Kort antwoord: nee als dit gaat over een modelcontract oude stijl (2016). We hebben het er al eens over gehad.

Ik zou hen uitleggen dat er geen terugleverkosten mogen worden gerekend in het actieve modelcontract oude stijl. Dat staat het contract niet toe.

Als het contract wordt beรซindigd door de leverancier kan je een schadevergoeding vragen. Daardoor kunnen leveranciers niet zomaar willekeurig contracten vervangen.

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:44
Het is een contract sinds 2024, maar volgens voorwaarden 2017, dus dat denk ik inderdaad wel. Dan is de vraag, krijg je ze als individuele consument zover dat ze dit werkelijk gaan aanpassen.. Ik ga ze vanmiddag eens bellen

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Pocketware

ZuinigeRijder schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:49:
[...]

Ik heb net een mail ontvangen van Energiek, maandag 1 juni om 09:58:

Je variabele energiecontract: nieuwe tarieven (juli 2026)
Die mail krijg ik ook nu net (11:58 uur) binnen.
Ze voldoen dus niet aan de regel van de ACM:

Leveranciers moeten prijswijzigingen wel altijd minimaal een maand van te voren aankondigen zodat consumenten zich hier op kunnen voorbereiden en de kans krijgen om hun contract op te zeggen voordat de prijswijziging ingaat.

Wordt een briefje met bezwaar indienen dus.

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:39
Pocketware schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Die mail krijg ik ook nu net (11:58 uur) binnen.
Ze voldoen dus niet aan de regel van de ACM:

Leveranciers moeten prijswijzigingen wel altijd minimaal een maand van te voren aankondigen zodat consumenten zich hier op kunnen voorbereiden en de kans krijgen om hun contract op te zeggen voordat de prijswijziging ingaat.

Wordt een briefje met bezwaar indienen dus.
Hier iedem. nou gooi die voorbeeldbrief hier maar neer zou ik zeggen :D

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
edit:
Ik stap over naar het vaste contract voor 1 jaar, het was leuk zolang het duurde.
Nieuwe tarieven Energiek ontvangen. Vaste leverkosten flink omhoog voor de stroom en gas ook fors duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcwUkIupxC-bK7MtGWjX02m695I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8C40Xc8lN3oaPoyvmEt2LhU1.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door RevQ op 01-06-2026 12:45 ]

• rudi-assauer
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:23
Hoe kan het dat Energiek voor het modelcontract verschillende tarieven hanteert?

Hele bedoeling is toch dat dat altijd voor iedereen hetzelfde is?

Of ik nou blijf of als nieuwe klant zou afsluiten. Dan zouden toch in beide gevallen hetzelfde tarief moeten gelden. Ongeacht of de รฉรฉn oudere productvoorwaarden heeft?

Met andere woorden:

Mogen ze de 1 met modelcontract 71,87 als vaste leveringskosten vragen en de ander 319?

Beide is toch het modelcontract?

Driving a van, solving mysteries, with my dog, Mr. Doo.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
foutje....

[ Voor 91% gewijzigd door ZuinigeRijder op 01-06-2026 12:18 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Hm en nuโ€ฆ. Bij energiek blijven zitten of toch overstappen naar Dynamisch. Ik lever 2500 terug en trek er 2500 uit het net, dus voor het komende half jaar saldeer ik nog alles.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54
rudi-assauer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:04:
Mogen ze de 1 met modelcontract 71,87 als vaste leveringskosten vragen en de ander 319?
Het ene deel is voor stroom en het andere deel voor gas. Het is zelden zo dat die dezelfde vaste maandkosten hebben.

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:02
fissa schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:19:
Hm en nuโ€ฆ. Bij energiek blijven zitten of toch overstappen naar Dynamisch. Ik lever 2500 terug en trek er 2500 uit het net, dus voor het komende half jaar saldeer ik nog alles.
Hier dezelfde afweging. Afgelopen jaar kreeg ik nog 151 euro terug. Nu zou ik met modelcontract Energiek dus rond de 0 euro uitkomen.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het met dynamisch onder de 0 uit komt.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

mdvmine schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:20:
Het ene deel is voor stroom en het andere deel voor gas. Het is zelden zo dat die dezelfde vaste maandkosten hebben.
Andersom: de genoemde vaste kosten zijn โ‚ฌ 71,87 voor gas en โ‚ฌ 319 voor elektriciteit.

• rudi-assauer
mrmrmr schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Andersom: de genoemde vaste kosten zijn โ‚ฌ 71,87 voor gas en โ‚ฌ 319 voor elektriciteit.
Hier staat toch echt 71,87 voor vaste leveringskosten stroom:

https://www.energiek.nl/modelcontract

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

rudi-assauer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Hier staat toch echt 71,87 voor vaste leveringskosten stroom:

https://www.energiek.nl/modelcontract
Ok, ik had het over het oude modelcontract.

• devslashnull
  • Laatst online: 15:05
Energiek schakelt op meer frontjes met de prijzen.

Het levertarief per KWh is ietsje duurder in het oude modelcontract (0,2621 vs 0,25). Vaste kosten zijn 319,- vs. 71,87. Maar ook gasprijs is hoger (1,4286 vs. 1,3197). Alles doorgerekend tot 1-1-2027 zal het voor ons ongeveer gelijk gaan zijn, maar voor de periode er na is het misschien wel een idee om over te stappen naar het nieuwe modelcontract, vanwege die gasprijs. Beetje zekerheid in het stookseizoen is ook wel nice.

• Dane86
  • Laatst online: 14:02
Het is een beetje vaag maar energiek heeft een modelcontract vast voor 1 jaar of variabel. Beide hebben 72 euro vaste kosten. Voor oude modelcontracten zonder terugleververgoeding gaan de vaste leverkosten naar 360 euro.

[ Voor 54% gewijzigd door Dane86 op 01-06-2026 13:59 ]

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

Er zijn twee soorten nieuwe modelcontracten. Een met maandelijkse prijswijzigingen en een met jaarlijkse prijswijzigingen.

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Klacht met ingediend bij Energiek. Meteen reactie dat ze vinden dat ze het goed gedaan hebben. Het gaat ongeveer 400 euro per jaar schelen dus maar eens voorleggen bij de rechtsbijstandverzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 01-06-2026 14:23 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45ยฐ, 2870Wp W 45ยฐ, 820Wp Z 10ยฐ, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• rudi-assauer
mrmrmr schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:19:
[...]

Ok, ik had het over het oude modelcontract.
Maar dat is mijn punt. Er kan toch maar 1 modelcontract zijn. En 1 set tarieven?

Ongeacht de productvoorwaarden ten tijde van afsluiten?

Of zit ik verkeerd en mogen ze voor elke klant andere tarieven hanteren?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
rudi-assauer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Maar dat is mijn punt. Er kan toch maar 1 modelcontract zijn. En 1 set tarieven?

Ongeacht de productvoorwaarden ten tijde van afsluiten?

Of zit ik verkeerd en mogen ze voor elke klant andere tarieven hanteren?
Er is toch ook maar 1 modelcontract? Dat is het nieuwe. Mensen die het oude contract nog hebben, krijgen een aanpassing op hun contract en daarmee mag je volgens mij opzeggen binnen de contractperiode en vertrekken. Maar IANAL.

Ik moet er ook even naar kijken, zit ook bij Energiek en heb dezelfde mail gehad. Misschien toch maar eens overstappen naar dynamisch bij Zonneplan en kijken of ik kan investeren in een thuisbatterij.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:32
DaWizza schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:04:
Klacht met ingediend bij Energiek. Meteen reactie dat ze vinden dat ze het goed gedaan hebben. Het gaat ongeveer 400 euro per jaar schelen dus maar eens voorleggen bij de rechtsbijstandverzekering.
de leverancier moet een tariefwijziging doorgaans minimaal 30 dagen van tevoren aankondigen. Als de nieuwe tarieven op 1 juli ingaan en je hebt de melding pas op 1 juni ontvangen, dan zit dat precies op de grens van 30 dagen.

Water-Escape

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:47
DaWizza schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:04:
In gesprek gaan met je rechtsbijstand is nooit gek, maar in deze situatie verwacht ik hooguit dat je een succesvolle discussie kan hebben over de ingangsdatum van deze zure wijziging.

De AFM staat toe dat dit soort contracten 2x / jaar aangepast mogen worden. Energiek staat vrij om de 'administratie kosten' te verdubbelen (want marktwerking).

Beter is het om je tijd en energie te steken in een overzicht van energieprijzen die wel voor jou werken

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• devslashnull
  • Laatst online: 15:05
Mail van Energiek binnen om 11:58 vandaag. 29 dagen, 12 uur en 2 minuten voor de datum van tariefwijziging.

Maar ik denk dat ik maar niet ga proberen bij een rechter met een stalen gezicht te beweren dat ik in 30 dagen wel een overwogen beslissing zou hebben kunnen maken maar in 29 dagen, 12 uur en 2 minuten niet.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

water_escape schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:58:
de leverancier moet een tariefwijziging doorgaans minimaal 30 dagen van tevoren aankondigen. Als de nieuwe tarieven op 1 juli ingaan en je hebt de melding pas op 1 juni ontvangen, dan zit dat precies op de grens van 30 dagen.
Nee, een bericht op 1 juni is niet tijdig. Het moet minstens 30 dagen eerder zijn aangekondigd volgens ACM, dat staat zo in hun voorbeeldbrief. Aangezien juni uit 30 dagen bestaat was de laatst mogelijke aankondigingsdag voor nieuwe tarieven per 1 juli op 31 mei.

1 juni en 1 juli gaan niet in ergens op die dag, maar om 00:00 uur. Rekenen met afgeronde hele dagen is een rekenfout.

Waarom leveranciers hier zo slordig mee omgaan is me een raadsel. Er is ook weinig reden om op het allerlaatste moment - en hier alsnog te laat - te wachten. Men had de aankondiging ook een week of een maand eerder mogen sturen.
Grrrrrene schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:47:
Er is toch ook maar 1 modelcontract? Dat is het nieuwe. Mensen die het oude contract nog hebben, krijgen een aanpassing op hun contract en daarmee mag je volgens mij opzeggen binnen de contractperiode en vertrekken. Maar IANAL.
Nee, daar klopt niets van. Oude modelcontracten lopen door aangezien die voor onbepaalde tijd zijn.
Nieuwe modelcontracten zijn er in 2 vormen: jaar of variabel per maand.

Houders van oude modelcontracten mogen met een maand opzegtermijn vertrekken. Aangezien oude modelcontracten geen terugleverkosten mogen bevatten kan het gunstig zijn te blijven.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

devslashnull schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:05:
Mail van Energiek binnen om 11:58 vandaag. 29 dagen, 12 uur en 2 minuten voor de datum van tariefwijziging.

Maar ik denk dat ik maar niet ga proberen bij een rechter met een stalen gezicht te beweren dat ik in 30 dagen wel een overwogen beslissing zou hebben kunnen maken maar in 29 dagen, 12 uur en 2 minuten niet.
Je hoeft niets te bewijzen. Je mocht er vanuit gaan dat er geen prijswijziging is als die niet tijdig is medegedeeld. Daardoor heb je mogelijk een beslissing genomen of een window op opportunity gemist. Verder ben je misschien op het vliegtuig gestapt in de vroege uren van 1 juni voor je offline rustvakantie in de wetenschap dat de prijzen hetzelfde zouden blijven.

De geschillencommissie kan ook uitspraak doen. De kosten zijn โ‚ฌ 52,50. Die krijg je terug als je klacht gegrond wordt verklaard.

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Pocketware

Mail gestuurd naar Guus en info adressen zoals de ACM voorbeeldbrief in mrmrmr in "Modelcontracten, tot 1 juli 2026" van mrmrmr.

Ben benieuwd naar de reactie.

Reactie:
Bedankt voor je e-mail.

We hebben vandaag, op 1 juni, een bericht gedaan over de tariefwijziging per 1 juli. Dat is dertig kalenderdagen voor 1 juli, in lijn met de voorschriften van de ACM om klanten minimaal 30 dagen van tevoren te informeren. over tariefwijzigingenย 

Wij zijn van mening dat we in ons recht staan. En vinden het jammer om deze reactie te krijgen: we doen elke dag ons best voor onze klanten om het spel eerlijk te spelen.

We vertrouwen er dan ook op dat er geen verdere stappen nodig zijn.ย 

Groeten,
Emma
Mail naar ACM is verzonden.

[ Voor 61% gewijzigd door Pocketware op 01-06-2026 15:53 ]

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pocketware schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:43:
Mail gestuurd naar Guus en info adressen zoals de ACM voorbeeldbrief in mrmrmr in "Modelcontracten, tot 1 juli 2026" van mrmrmr.

Ben benieuwd naar de reactie.

Reactie:
Bedankt voor je e-mail.

We hebben vandaag, op 1 juni, een bericht gedaan over de tariefwijziging per 1 juli. Dat is dertig kalenderdagen voor 1 juli, in lijn met de voorschriften van de ACM om klanten minimaal 30 dagen van tevoren te informeren. over tariefwijzigingenย 

Wij zijn van mening dat we in ons recht staan. En vinden het jammer om deze reactie te krijgen: we doen elke dag ons best voor onze klanten om het spel eerlijk te spelen.

We vertrouwen er dan ook op dat er geen verdere stappen nodig zijn.ย 

Groeten,
Emma
Mail naar ACM is verzonden.
Een copy paste van mijn ontvangen bericht.

Ook hier gaat het naar de ACM. Ok verwacht daar echter weinig van. De geschillencommissie is makkelijker en hopelijk sneller.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45ยฐ, 2870Wp W 45ยฐ, 820Wp Z 10ยฐ, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste