• kunai
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-12 16:02
Ik hoop dat mijn vraag terecht is in dit topic.

Ik heb sinds juni 2024 een modelcontract bij Vattenfall. Betaal vaste kosten van €14.99 per maand. Verder saldeer ik alles, en heb niet al teveel kWh over per jaar (100-200), dus dit is best gunstig.

Nu krijg ik net een mail met de nieuwe tarieven per 1-1-2026, en dan gaan de vaste kosten ineens naar €40,- per maand. Volgens mij lees ik in de algemene voorwaarden dat alleen variabele tarieven gewijzigd mogen worden. Klopt dit?

Dan mag dit dus niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqz27ELzsRLKKI8ObeYV1Q194H8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aTwUQmS5dQ21fBZYe3oks5lR.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door kunai op 28-11-2025 12:06 . Reden: Extra info toegevoegd ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mag wel, er zijn zelfs aanbieders met nog hogere vaste kosten. Zie de excel / Google sheet in dit topic.

• kunai
Ja dat er aanbieders zijn met hogere tarieven weet ik, maar het gaat erom of ze tijdens de loopduur van het contract mogen wijzigen.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Je hebt geen vast contract, dus dit mag gewoon. Omdat ze nog geen terugleverkosten mogen invoeren op het modelcontract gebruiken ze de vaste leveringskosten om je alsnog te laten betalen (of je weg te jagen).
Je moet even bekijken hoe je er nu voor staat qua salderen en het sommetje maken. Want het is waarschijnlijk de moeite om je contract op te zeggen en over te stappen naar een ander modelcontract met normale vaste leveringskosten, daar zit je dan igg weer "veilig" mee tot 1-7-2026.

• kunai
Ja als dit inderdaad gewoon mag, wordt het inderdaaad tijd om over te stappen vanaf 1 januari.

Zal eens puzzelen wat mijn opties zijn.

De overzichten van modelcontracten in de OP van dit topic, worden die nog bijgehouden?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Deze kreeg ik vandaag van Van De Bron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlg5w2bGRqM5ddgBJW0GQyS0bmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1mCt81wJcRs9671GejPgIDw.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
kunai schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:37:
Ja als dit inderdaad gewoon mag, wordt het inderdaaad tijd om over te stappen vanaf 1 januari.

Zal eens puzzelen wat mijn opties zijn.

De overzichten van modelcontracten in de OP van dit topic, worden die nog bijgehouden?
Je moet dé sheet hebben. Link hieronder, staat altijd in de 2e gepinde post van dit topic.
https://docs.google.com/s...DnAJzBNI/edit?gid=0#gid=0

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

storm-biker schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:23:
Je hebt geen vast contract, dus dit mag gewoon. Omdat ze nog geen terugleverkosten mogen invoeren op het modelcontract gebruiken ze de vaste leveringskosten om je alsnog te laten betalen (of je weg te jagen).
Je moet even bekijken hoe je er nu voor staat qua salderen en het sommetje maken. Want het is waarschijnlijk de moeite om je contract op te zeggen en over te stappen naar een ander modelcontract met normale vaste leveringskosten, daar zit je dan igg weer "veilig" mee tot 1-7-2026.
Precies dit is mn plan, want ik kreeg ook de vattenfall mail. Ik kijk het komend jaar aan, en dan schuif ik ergens wel een accu in/aan/om mn huis.

Wise enough to play the fool

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-12 09:05
Hier modelcontract voor 2026 Energie direct.
Zelf nog aan nadenken wat we gaan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiUMadsdkS2b_fyQg2R2Ky-5qCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zNlMSVakJz1Ows4NGCX27UYt.png?f=fotoalbum_large
Terugleveren vergoeden na verbruik = 0.15€

Essent zal waarschijnlijk vergelijkbaar zijn wel iets hoger dan Energie direct(dochter van)

AnimeAdicted

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tot en en met juni/juli nog lekker gratis stroom. Daarna YOLO. Met een beetje geluk lukt het het ze dan ook niet om tijdig terugleverkosten in te voeren maar deze keer ga ik er wel van uit. Surf the ride... en moet zeggen dat deze golf langer duurt dan ik had verwacht haha.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:03
Helaas hebben ze de vaste leveringskosten in lijn gebracht met de rest.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
@Jesse- €0.31 per dag is toch maar €9.50 per maand :)

• Ronald.42
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:31:
@Jesse- €0.31 per dag is toch maar €9.50 per maand :)
Als je de netbeheerkosten en die vaste leveringskosten optelt en dat van de vermindering energiebelasting aftrekt blijft er 16,5 cent per dag over toch?

Of mis ik nog iets?
Als je dan netto meer terugleverd dan gebruikt zit je nog steeds met een rekening onder nul.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:03
@Martin7182 @Ronald.42 Ja, sorry. Helemaal verkeerd gekeken :)

• MLtweakers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-12 09:23
Heeft iemand hier al iets gehoord van Mega modelcontracttarieven vanaf 1/1/2026?

Staat nog niet op hun website en ik heb zelf (als klant) nog geen bericht ontvangen…

• softmatic2
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:27
Je hebt geen vast contract, dus dit mag gewoon.
In mijn voorwaarden van mijn modelcontract bij Vattenfall staat dat het een contract voor onbepaalde tijd is. En er staat ook in dat de variabele leveringskosten kunnen wijzigen.

Mijn contract is uit 2023...
En mijn vaste leveringskosten zijn nog steeds 8,99

Ik heb ook nog geen mail gehad met wijzigingen voor 2026.

• hjder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:44
MLtweakers schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:13:
Heeft iemand hier al iets gehoord van Mega modelcontracttarieven vanaf 1/1/2026?

Staat nog niet op hun website en ik heb zelf (als klant) nog geen bericht ontvangen…
Nee, niks ontvangen. De vorige keer ook geen email gehad maar toen zag ik wel de (minimale) wijziging in mijn mega staan....
update, nu dus ook weer in my mega:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Xq-WBC2I65Za3FjzOlecofXQ5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBa8e84mAA4qDX7Dis8RPw17.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door hjder op 30-11-2025 16:30 . Reden: toevoegen info uit my Mega ]

• MLtweakers
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-12 09:23
Dat zou mooi zijn - als dit de tarieven van Mega zijn vanaf 1 januari 2026.
Dan zijn de terugleververgoeding en de vaste leverkosten onveranderd. En ook geen gekkigheid met terugleverkosten…

Ik ga ook in mijn-mega checken

• softmatic2
Vaste leveringskosten bij mijn Vattenfall-modelcontract blijven gelijk per 1 jan 2026: € 8,99 per maand.
(Mail zat in spam, uiteindelijk gevonden.)
In de mail van 27 november 2025 staat o.a. dit:
"Goed nieuws: variabele leveringskosten voor stroom omlaag
Uw variabele leveringskosten voor stroom gaan omlaag. Dit komt omdat de inkoopprijzen van stroom de afgelopen tijd gedaald zijn. Ook de verwachte energiebelasting op stroom gaat omlaag. De vaste leveringskosten blijven gelijk."

Dit contract heb ik in juni 2023 afgesloten en is op 1 juli 2023 ingegegaan.

Dit stond er in 2023 in mijn overeenkomst bij 'Toelichting prijsoverzicht':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czIUhnj0HM_YL9MTBzj7clmMyNU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JlwRHFO6qsnUQVrn38I65JQ5.png?f=user_large

En dit stond er bij artikel 2 in de Productvoorwaarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chBEZbcXA5wlZuCFdx1VT_ewpN0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3lCY8L7nWasD51pgjpXz9tY.png?f=user_large

Wellicht interessant voor anderen. Bij een familielid en een kennis gaan de leveringskosten omhoog naar 40 euro. Die modelcontracten zijn allemaal afgesloten in 2024.
Daar stond dit in 2024 bij de 'toelichting prijsoverzicht':
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uryKX14J0o1e1f_4Ob9A1G1bzqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PXESjzC3AyZ9Ow7zM7iyXTL9.png?f=user_large

En dit stond bij de productvoorwaarden in 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf4jrdN7VecCpVcrORc9rbKNsOg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yX0eA9RmFq2SgT0EaQMnCmpW.png?f=user_large

Ik zie niet echt een significant verschil dat het rechtvaardigt om bij een modelcontract, afgesloten in 2024, de vaste leveringskosten wél te mogen verhogen.

Weet iemand waar het verschil in zit?

[ Voor 9% gewijzigd door softmatic2 op 01-12-2025 05:22 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:31
Heeft er iemand de nieuwe prijzen van energiek nodig om de Google sheet aan te passen of is dit bewust nog niet aangepast?

Ik ben sinds 19-7-2025 klant bij energiek, lever na salderen 2500 kWh terug aan het. Het is waarschijnlijk wijsheid om tot en met 19-7-2026 klant te blijven zodat ik het hele jaar kan salderen? (Anders heb ik mogelijk van nu tm 19-7-2026 meer verbruik dan opwek gedaan??)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:45
fissa schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:26:
Heeft er iemand de nieuwe prijzen van energiek nodig om de Google sheet aan te passen of is dit bewust nog niet aangepast?
Welk tarief klopt er volgens jouw niet?
Ik ben sinds 19-7-2025 klant bij energiek, lever na salderen 2500 kWh terug aan het. Het is waarschijnlijk wijsheid om tot en met 19-7-2026 klant te blijven zodat ik het hele jaar kan salderen? (Anders heb ik mogelijk van nu tm 19-7-2026 meer verbruik dan opwek gedaan??)
Als je ergens volgend jaar gaat switchen krijg je hoogstwaarschijnlijk terugleverkosten.
Naar mijn idee heb je 2 opties: nu switchen, of komende jaren blijven waar je zit.

• fissa
brambo123 schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:45:
[...]

Welk tarief klopt er volgens jouw niet?

[...]

Als je ergens volgend jaar gaat switchen krijg je hoogstwaarschijnlijk terugleverkosten.
Naar mijn idee heb je 2 opties: nu switchen, of komende jaren blijven waar je zit.
Ah, zie nu pas de tweede Energiek regel. Sorry mijn excuses. De prijzen vanaf
1-1-2026 kloppen inderdaad.
Als ik nu bij Energiek blijf; worden de voorwaarden van m’n modelcontract gewoon automatisch aangepast per 1-1-2026?

• brambo123
fissa schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:09:
[...]

Ah, zie nu pas de tweede Energiek regel. Sorry mijn excuses. De prijzen vanaf
1-1-2026 kloppen inderdaad.
Als ik nu bij Energiek blijf; worden de voorwaarden van m’n modelcontract gewoon automatisch aangepast per 1-1-2026?
Nee, dat kan niet:
https://www.acm.nl/system...elichting-en-bijlagen.pdf
7. In de Energiewet is geen overgangsrecht opgenomen voor lopende modelcontracten die zijn
afgesloten conform het modelcontract dat bij besluit van 14 november 2016 is vastgesteld. Dit betekent
dat lopende modelcontracten voor onbepaalde tijd met variabele tarieven niet automatisch worden
omgezet naar het nieuwe modelcontract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.
......

• fissa
Oke, ontstaat dan toch een beetje verwarring door de google sheet, die had ik gewoonweg niet moeten bekijken. Sanity check (en vastleggen voor in de toekomst), in mn huidige modelcontract stroom bij Energiek zie ik:
Enkel tarief = EU 0,25744 KwH
Normaal tarief = EU 0,26322 KwH
Dal tarief = EU 0,25112 KwH
Teruglevering normaal = EU 0,045 KwH
Teruglevering dal = EU 0,045 KwH
Teruglevering enkel = EU 0,045 KwH
Vaste leveringskosten per jaar = EU 145,20
Is dit wat ik gewoon kan aanhouden, vanaf 1-1-2026? De energiebelasting, transport en netbeheer kunnen natuurlijk wel aanpassen.

Edit: ik krijg een brainfart volgens mij, want het is wel een modelcontract, maar wel variabel. Dus de prijs per KwH veranderd natuurlijk wel mee, max 2 keer per jaar. In

[ Voor 9% gewijzigd door fissa op 01-12-2025 13:50 ]

• brambo123
fissa schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:44:
[...]

Oke, ontstaat dan toch een beetje verwarring door de google sheet, die had ik gewoonweg niet moeten bekijken. Sanity check (en vastleggen voor in de toekomst), in mn huidige modelcontract stroom bij Energiek zie ik:
Enkel tarief = EU 0,25744 KwH
Normaal tarief = EU 0,26322 KwH
Dal tarief = EU 0,25112 KwH
Teruglevering normaal = EU 0,045 KwH
Teruglevering dal = EU 0,045 KwH
Teruglevering enkel = EU 0,045 KwH
Vaste leveringskosten per jaar = EU 145,20

Is dit wat ik gewoon kan aanhouden, vanaf 1-1-2026? De energiebelasting, transport en netbeheer kunnen natuurlijk wel aanpassen.
Niet helemaal.
Je krijgt gewoon elk half jaar nieuwe tarieven, ook vanaf 1-1-2026.
Maar ze kunnen niet in ene terugleverkosten gaan rekenen.
Nieuwe variabele modelcontract wordt ook 4x per jaar wijziging, dat mag ook niet voor 'oude' klanten.

• philippek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-12 22:37
ik had een model contract van Vattenfall alleen die wilde opeens per 01-01-2026 vaste leverkosten van 480 euro vragen...
Ik kan hierdoor gelukkig wel per direct opzeggen en een andere leverancier nemen.
Ik had dit allemaal door gegeven aan Energiek en heb een model contract vervroegd aangevraagd, als het goed is krijg ik binnen een paar dagen overgestapt.

Het probleem met mijn model contract is dat het salderingsjaar tot oktober liep en ook weer van oktober begint, dit zijn net de donkere maanden waarbij ik weinig energie op wek met mijn zonnepanelen.
hierbij moet ik dus de volle pond gaan betalen (gelukkig zijn de kosten "maar" 31ct maar dat is toch 65 euro) voor mij.

Bij Energiek zie ik dat het allemaal vrij voordelig zit ze hebben alleen een rare regeling op het salderen die ik niet erg goed begrijp, het lijkt wel dat ze salderen per tarief? ik ben ze aan het vragen hoe dit nu precies zit, maar op de site geven ze ook aan salderen per jaar dus ik denk dat het wel goed zit, ik hou er elf niet o van wanneer een energie maatschappij lastige calculaties gaan neer zetten voor iets simpels zoals op jaar basis salderen maar goed..

wat ook nog iets is is dat de model contracten 2 keer per jaar aangepast mogen worden, zowel op energie kosten en op leveringskosten.
als Energiek en/of andere maatschappijen straks ook weer de leveringskosten gaan verdrievoudigen dan heb ik alleen de keuze om het te accepteren en veel kosten moet betalen, of weer naar een andere provider gaan, hierbij is mijn saldering misschien nog niet naar 0 of negatief gegaan door de "dure" winter maanden.

• softmatic2
philippek schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:49:
ik had een model contract van Vattenfall alleen die wilde opeens per 01-01-2026 vaste leverkosten van 480 euro vragen...
Ik kan hierdoor gelukkig wel per direct opzeggen en een andere leverancier nemen.
Als je overstapt verspeel je wellicht wel je recht op saldering vanaf 2027...

In mijn modelcontract van Vattenfall staat dat er gesaldeerd wordt. (Afgesloten in juni 2023).
Bij een kennis die het in 2024 heeft afgesloten staat dat ook nog.

Bij mij wordt het vastrecht niet verhoogd per 1 Jan 2026 (blijft 8,99 per maand). Maar bij die kennis gaat het van 14,99 naar 40. Toch denk ik dat het vanwege het recht op saldering het het overwegen waard is om vast te houden aan het contract.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-12 20:29

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

softmatic2 schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:29:
[...]

Als je overstapt verspeel je wellicht wel je recht op saldering vanaf 2027...

In mijn modelcontract van Vattenfall staat dat er gesaldeerd wordt. (Afgesloten in juni 2023).
Bij een kennis die het in 2024 heeft afgesloten staat dat ook nog.

Bij mij wordt het vastrecht niet verhoogd per 1 Jan 2026 (blijft 8,99 per maand). Maar bij die kennis gaat het van 14,99 naar 40. Toch denk ik dat het vanwege het recht op saldering het het overwegen waard is om vast te houden aan het contract.
In 2027 stopt salderen hoor, ook voor jou ongeacht het contract.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• softmatic2
PeepPeepPeep schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:23:
[...]

In 2027 stopt salderen hoor, ook voor jou ongeacht het contract.
Ik vraag me af of lopende contracten, voor onbepaalde tijd, waarin staat dat er gesaldeerd wordt, zomaar opengebroken kunnen gaan worden. Het laatste woord is daar nog niet over gezegd denk ik.
Mijn vastrecht wordt ook niet verhoogd bij mijn modelcontract van Vattenfall...

• philippek
  • Laatst online: 04-12 22:37
Volgens mij zijn model contracten bijna altijd dynamisch d.w.z. dat ze de prijs 2 of zelfs meer keer per jaar mogen aanpassen, misschien mogen ze hier dan ook de salderingsregeling aan passen.
Als ze dat niet wettelijk mogen dan zullen ze wel iets anders verzinnen zoals opnieuw de vaste leverings kosten extreem hoog zetten.

Het enige waar ik bij vattenfall nog bang voor was is of de directe opzegging en overname wel mocht, maar ik heb net ingelogd en er staat nu al dat ik geen contract meer bij ze heb dus dat zal wel kloppen dan, ik hoop niet dat hier de stroom zo uit valt..

Nu moeten we eens goed gaan nadenken wat we het beste kunnen doen in 2027.
Ik heb zelf de zonnepanelen helaas nog lang niet terug verdient.
Moeten we nu toch allemaal zo'n dure thuis batterij ? Ik kan nu al voorspellen dat de thuis accu's met de huidige kapitalistische economie in eind 2026 extreem duur worden omdat er heel veel demand voor komt doordat de salderingsregeling af loopt.
Zelf heb ik een Hybride auto met ook vehicle to grid, als het echt moet kan ik die auto in zetten als een accu of juist de auto opladen als de zon schijnt, maar dan ben ik meestal niet thuis..

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:40
Sunken cost fallacy.
Batterij kopen omdat je je andere investering er nog niet uit hebt, onverstandig.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• sdg875
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13:23
philippek schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:42:
Volgens mij zijn model contracten bijna altijd dynamisch d.w.z. dat ze de prijs 2 of zelfs meer keer per jaar mogen aanpassen, misschien mogen ze hier dan ook de salderingsregeling aan passen.
Als ze dat niet wettelijk mogen dan zullen ze wel iets anders verzinnen zoals opnieuw de vaste leverings kosten extreem hoog zetten.

Het enige waar ik bij vattenfall nog bang voor was is of de directe opzegging en overname wel mocht, maar ik heb net ingelogd en er staat nu al dat ik geen contract meer bij ze heb dus dat zal wel kloppen dan, ik hoop niet dat hier de stroom zo uit valt..

Nu moeten we eens goed gaan nadenken wat we het beste kunnen doen in 2027.
Ik heb zelf de zonnepanelen helaas nog lang niet terug verdient.
Moeten we nu toch allemaal zo'n dure thuis batterij ? Ik kan nu al voorspellen dat de thuis accu's met de huidige kapitalistische economie in eind 2026 extreem duur worden omdat er heel veel demand voor komt doordat de salderingsregeling af loopt.
Zelf heb ik een Hybride auto met ook vehicle to grid, als het echt moet kan ik die auto in zetten als een accu of juist de auto opladen als de zon schijnt, maar dan ben ik meestal niet thuis..
Je kan overwegen om niet af te wachten en al eerder in een batterij te investeren. Wij hebben een vergelijkbare situatie en heb vorige week mijn akkoord op een offerte gegeven met een zeer goede aanbieding voor een thuisbatterij met noodstroom functie (van SolarEdge). Ik zal komend jaar nog wel mijn modelcontract houden, dit is zelfs met de batterij nog een betere optie dan een dynamisch contract, maar ben wel voorbereid op de situatie van 2027. Ben het met je eens dat het eind volgend jaar (wat mijn eigenlijke plan was) een extreem dure aangelegenheid kan worden. Economisch blijft een thuisbatterij natuurlijk geen silver bullet maar vind het idee om mijn eigen zonne energie te gebruiken ipv 'voor niks' terug te geven aan het net zéker in combinatie met de noodstroomfunctie de investering toch waard. Daarbij zijn we vorig jaar verhuisd naar ons droomhuis en is de lange return of investment dan ook geen issue.
Maar zo moet iedereen zijn eigen afweging maken, voor meerdere zaken wat te zeggen!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en mijn huidige Modelcontract dat nog zou lopen t/m februari laten opzeggen door Mega per 01-01-2026.
Daar ga ik voor opnieuw een model-contract, dan ben ik tot halverwege 2026 gedekt qua kosteloze saldering.
En de 2e helft zien we wel weer...

Het tarief voor stroom (normaal tarief) was vrij hoog, maar ik kom op ongeveer 0 uit qua verbruik na salderen.
Dus eigenlijk maakt de prijs per kWh me niet zoveel uit. De vaste leverkosten per maand zijn heel erg laag bij hen; ongeveer een tientje per maand.

[ Voor 31% gewijzigd door Chickendorp op 02-12-2025 09:16 ]

• P5ycho
Waarom zou je modelcontract niet gewoon doorlopen na februari? Dat snap ik niet.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@P5ycho Omdat ik dat modelcontract pas per augustus kon in laten gaan. Daardoor veel zonuurtjes gemist, als januari en februari ook nog mee moesten doen met het salderen, dan werd het een dure aangelegenheid.
Nu zit ik opnieuw bijna rond de 0 qua netto-verbruik op het moment dat ik stop bij Energiek.

• P5ycho
sdg875 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:23:
[...]

Je kan overwegen om niet af te wachten en al eerder in een batterij te investeren. Wij hebben een vergelijkbare situatie en heb vorige week mijn akkoord op een offerte gegeven met een zeer goede aanbieding voor een thuisbatterij met noodstroom functie (van SolarEdge). Ik zal komend jaar nog wel mijn modelcontract houden, dit is zelfs met de batterij nog een betere optie dan een dynamisch contract, maar ben wel voorbereid op de situatie van 2027. Ben het met je eens dat het eind volgend jaar (wat mijn eigenlijke plan was) een extreem dure aangelegenheid kan worden. Economisch blijft een thuisbatterij natuurlijk geen silver bullet maar vind het idee om mijn eigen zonne energie te gebruiken ipv 'voor niks' terug te geven aan het net zéker in combinatie met de noodstroomfunctie de investering toch waard. Daarbij zijn we vorig jaar verhuisd naar ons droomhuis en is de lange return of investment dan ook geen issue.
Maar zo moet iedereen zijn eigen afweging maken, voor meerdere zaken wat te zeggen!
Ik vind het mooi beredeneerd. Zonneenergie is minder waard op de piekmomenten, maar in plaats van accepteren dat dat de nieuwe realiteit is, wordt noodstroom aangehaald als excuus om flink te investeren in iets wat economisch niet echt te verantwoorden is.

Ik koop geen accus maar mik nog meer panelen op het dak. Die gaan 25 jaar mee en verdienen zich zeker terug. Op de momenten met de minste opbrengst heb ik dan alsnog zoveel mogelijk gratis energie.

• P5ycho
Chickendorp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:19:
@P5ycho Omdat ik dat modelcontract pas per augustus kon in laten gaan. Daardoor veel zonuurtjes gemist, als januari en februari ook nog mee moesten doen met het salderen, dan werd het een dure aangelegenheid.
Nu zit ik opnieuw bijna rond de 0 qua netto-verbruik op het moment dat ik stop bij Energiek.
Duidelijk, en misschien ook interessant voor mij. Mijn Energiek contract loopt sinds maart 2025, dankzij een electrische auto kom ik opwek tekort. Ik kan natuurlijk ook overstappen op 1-1-2026 en daarmee de saldering resetten, volgend jaar panelen erbij om nog 1 jaar maximaal te salderen. Goede tip.

• sdg875
P5ycho schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:20:
[...]

Ik vind het mooi beredeneerd. Zonneenergie is minder waard op de piekmomenten, maar in plaats van accepteren dat dat de nieuwe realiteit is, wordt noodstroom aangehaald als excuus om flink te investeren in iets wat economisch niet echt te verantwoorden is.

Ik koop geen accus maar mik nog meer panelen op het dak. Die gaan 25 jaar mee en verdienen zich zeker terug. Op de momenten met de minste opbrengst heb ik dan alsnog zoveel mogelijk gratis energie.
We hebben helaas geen ruimte voor nog meer panelen, met 27 is het dak vol, anders had ik dat ook zeker gedaan. En je hebt zeker een punt, zoals ik zei moet iedereen zijn eigen afweging maken. Als je batterijen puur voor kostenbesparing zou willen is het inderdaad een lastige business case, maar voor mij speelt de onafhankelijkheid van het energienet, het gebruik van de eigen zonnestroom en het op kunnen vangen van stroomstoringen ook mee. :) Het eerste jaar zal ik er alleen voor kostenbesparing niet veel aan hebben zo lang ik nog op het modelcontract zit, 1-1-27 over naar dynamisch en eens kijken wat het dan doet!

• Switcher67
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-12 13:03
Heeft iemand tips voor mensen met zonnepanelen op een volledig elektrische huurwoning na 2027? Wij wekken in een jaar meer op dan we gebruiken, dus nu zijn de energiekosten bij energiek laag, maar we betalen wel 100 euro EPV per maand aan de woningbouw. Ik ben bang dat de kosten in 2027 schrikbarend hoog worden, en een batterij is geen optie gezien het een huurwoning is.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:42
Switcher67 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:57:
Heeft iemand tips voor mensen met zonnepanelen op een volledig elektrische huurwoning na 2027? Wij wekken in een jaar meer op dan we gebruiken, dus nu zijn de energiekosten bij energiek laag, maar we betalen wel 100 euro EPV per maand aan de woningbouw. Ik ben bang dat de kosten in 2027 schrikbarend hoog worden, en een batterij is geen optie gezien het een huurwoning is.
Dynamisch contract + plugin batterij(en). Bij meerdere batterijen wel even opletten dat ze elkaar niet bijten. Je kunt batterijen evt. verdelen over 3 fasen als je zo'n aansluiting hebt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:36
Switcher67 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:57:
Zou je de overeenkomst van 100 euro per maand kunnen opzeggen? Er moeten best wat panelen liggen wil dit financieel interessant blijven na volgend jaar.

• Switcher67
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 05-12 13:03
Martin7182 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:40:
[...]

Dynamisch contract + plugin batterij(en). Bij meerdere batterijen wel even opletten dat ze elkaar niet bijten. Je kunt batterijen evt. verdelen over 3 fasen als je zo'n aansluiting hebt.
Dank, ik zal mij daar eens in verdiepen. d:)b
denneappel schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:22:
[...]

Zou je de overeenkomst van 100 euro per maand kunnen opzeggen? Er moeten best wat panelen liggen wil dit financieel interessant blijven na volgend jaar.
Die EPV is helaas iets wat de woningbouw mag vragen aan huurders bovenop de reguliere huur. Dit doen ze om de bouw van duurzame woningen wat interessanter te maken voor verhuurders. Er zitten veel meer mensen met dit probleem vanaf 2027, dus ik vraag me af er nog een regeling komt zodat huurders niet enorm de dupe worden van het hebben van een duurzame woning straks. Vooralsnog is het enige wat we kunnen doen verhuizen, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk in de huidige markt. :')

• djtje
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:51
Ik zit momenteel bij Energiek, toendertijd gekozen omdat ik nog niet 100% zeker wist hoe het huis zich ging gedragen qua energiebehoefte (Volledig elektrisch maar op dit moment nog geen EV, die komt er wel aan maar waarschijnlijk nog niet in 2026).

Nu het bijna het einde van het jaar is heb ik een redelijk goede indruk wat de woning qua opbrengst en verbruik doet:
opbrengst: 11MWh
verbruik: 5MWh
zonnepanelen setup: https://gathering.tweaker...message/81600756#81600756
Zit momenteel op 42% zelfverbruik maar hou daar op dit moment nog echt totaal geen rekening mee.

Als ik zo alles lees en de sheet invul lijkt het mij een nobrainer om zolang ik nog mag salderen voor essent of energiedirect te gaan ivm de 15cent terugleververgoeding per kWh. Mis ik nog ergens een addertje onder het gras of is dit inderdaad te duidelijk?

• jooproo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:52
sdg875 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:23:
[...]

Wij wachten nog een jaar met de batterij (volledig gasloze koopwoning). Zolang het salderen nog kan, is het net mijn batterij 😅 en zit ik goed met het modelcontract van Vandebron.
Ik denk dat ik in 2027 kort voor een dynamisch contract ga, een thuisbatterij aanschaf waar ik de btw over terugkrijg en dan opnieuw ga shoppen voor een (model)contract. Als je batterij (kan) handelen op de markt en je hebt een dynamisch contract krijg je de btw terug via de KOR. Op die manier is de aanschaf voordeliger. Mijn insteek is ook niet per-se om de batterij dan terug te verdienen, maar om zoveel mogelijk eigen energie te gebruiken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

philippek schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:42:
even wat correcties:

-variabel
-huidig modelcontract is wettelijk slechts 2x per jaar, 1 januari, 1 juli

Salderen bestaat uit twee componenten:
Variabele leveringsdeel (per kWh) en de belastingen.
Het salderen van belastingen stopt hoe dan ook (de subsidie vanuit overheid daarop wordt gewoon stopgezet).
Het salderen van variabele leveringsdeel kan mogelijk in oude contracten zo staan dat ze dit volgens die voorwaarden moeten blijven doen. Daar is inderdaad nog niet alles compleet duidelijk. Echter, zal dat net als de oude terugdraai meters, wel een keer stoppen.

• brambo123
djtje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:56:
Ik zit momenteel bij Energiek, toendertijd gekozen omdat ik nog niet 100% zeker wist hoe het huis zich ging gedragen qua energiebehoefte (Volledig elektrisch maar op dit moment nog geen EV, die komt er wel aan maar waarschijnlijk nog niet in 2026).

Nu het bijna het einde van het jaar is heb ik een redelijk goede indruk wat de woning qua opbrengst en verbruik doet:
Zit momenteel op 42% zelfverbruik maar hou daar op dit moment nog echt totaal geen rekening mee.

Als ik zo alles lees en de sheet invul lijkt het mij een nobrainer om zolang ik nog mag salderen voor essent of energiedirect te gaan ivm de 15cent terugleververgoeding per kWh. Mis ik nog ergens een addertje onder het gras of is dit inderdaad te duidelijk?
De grote vraag is wat de prijs op lang termijn gaat doen.
Ze geven nu dan wel 15 cent, maar wat geven ze over een half jaar?
Essent (en dochters) zijn nou niet echt stabiel, begin van het jaar hadden ze 5.5 cent terugleververgoeding.

• djtje
brambo123 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:42:
[...]

De grote vraag is wat de prijs op lang termijn gaat doen.
Ze geven nu dan wel 15 cent, maar wat geven ze over een half jaar?
Essent (en dochters) zijn nou niet echt stabiel, begin van het jaar hadden ze 5.5 cent terugleververgoeding.
Dat argument geld natuurlijk voor elke leverancier, kan alleen beslissingen maken met de informatie die we nu hebben ;) Mocht het veranderen kan ik altijd overstappen naar energiek of mega oid. Lastige is voornamelijk wat als het omvalt, dan kan ik naar mn geld fluiten....

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:36
Energieleveranciers die de afgelopen jaren hebben overleefd zouden niet zo snel omvallen toch? De bedragen zijn een stuk lager geworden en dus het risico wat je loopt ook. Ik zou mij daar niet druk over maken.

Als je dat wel doet neem dan in je afweging mee wat het termijnbedrag wordt. Powerpeers betaald ons netjes iedere maand het termijnbedrag. De eindnota is daardoor niet zo spannend meer.

• P5ycho
Heb Energiek gevraagd of ik de jaarafrekening mag vervroegen naar 31 dec 2025. Daarmee zou ik ongeveer op 0 uitkomen. Eens kijken wat ze zeggen.
Opzeggen en iets anders afsluiten kan altijd nog.

Edit: Antwoord al binnen, dat kan.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 02-12-2025 14:08 ]

• brambo123
P5ycho schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:14:
Heb Energiek gevraagd of ik de jaarafrekening mag vervroegen naar 31 dec 2025. Daarmee zou ik ongeveer op 0 uitkomen. Eens kijken wat ze zeggen.
Opzeggen en iets anders afsluiten kan altijd nog.

Edit: Antwoord al binnen, dat kan.
Kijk wel uit met op welke manier het gebeurt.
Mogelijk start je hierdoor een nieuwe contract vanaf 1 januari, met nieuwe voorwaarden.

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

djtje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:56:

Hier ook overgestapt van Energiek naar Essent per 1 januari ‘26
Met ca. 4.000 kWh overschot op 30 juni is 15 cent tlv een mooi bedrag.

Edit: ik ga de datum nog aanpassen naar 1 maart ‘26.
Ik heb nog 900 kWh overschot staan bij Energiek, die ik mooi kan opmaken t/m 1 maart.
Vanaf 1 maart hier weer netto overschot die meteen 15 cent opbrengt ipv de eerste 2 maanden goedmaken/salderen van het jaar.
Dan geen 4.000 kWh maar 4.800 kWh overschot op 30 juni ‘26.🥳

Contract nr 8 sinds de pleuris begin ‘22 uitbrak in de Oekraïne 😂

[ Voor 15% gewijzigd door JoKo op 03-12-2025 11:23 ]

All electric. 14 kWp, Panasonic 5 kW, Marstek 5,12 KWh, Atlantic V4

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43
A.s. februari loopt mijn energiecontract af. In de tussentijd weet ik nu mijn verbruik na 1 jaar. Afgelopen jaar zijn er: een warmtepomp, EV en zonnepanelen gekomen evenals thuisaccu's (15 kWh).

Verbruik is nu: 9000kWh per jaar, waarvan 4000 direct verbruik en 5000kWh afname en 5000 kWh teruglevering. Met deze getallen en salderen zonder terugleverkosten lijkt me een modelcontract het enige wat voor mij geschikt is, of dynamisch als ik niet al mijn stroom gratis wil weggeven.

Klopt die bevinding? Een hoger stroomtarief, maar daardoor wel 100% nog salderen to 1 januari 2027.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:14
JoKo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:39:
[...]

Hier ook overgestapt van Energiek naar Essent per 1 januari ‘26
Met ca. 4.000 kWh overschot op 30 juni is 15 cent tlv een mooi bedrag.

Edit: ik ga de datum nog aanpassen naar 1 maart ‘26.
Ik heb nog 900 kWh overschot staan bij Energiek, die ik mooi kan opmaken t/m 1 maart.
Vanaf 1 maart hier weer netto overschot die meteen 15 cent opbrengt ipv de eerste 2 maanden goedmaken/salderen van het jaar.
Dan geen 4.000 kWh maar 4.800 kWh overschot op 30 juni ‘26.🥳

Contract nr 8 sinds de pleuris begin ‘22 uitbrak in de Oekraïne 😂
Hè joko leeft ook nog....
Kan die magere 4000 kWh de hoge vaste kosten compenseren?

1 PVoutput . Dongen NB

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:56:
[...]

Hè joko leeft ook nog....
Kan die magere 4000 kWh de hoge vaste kosten compenseren?
Jaja Reneeke…..Joko is er nog steeds🥳
Jij was toch ook een tijdje weg😌

Of je nu € 0,033 bij Energiek krijgt of € 0,15 bij Essent maakt nogal wat uit.
Dat je bij Energiek € 13,— p/m en bij Essent € 36,— betaald aan leveringskosten wordt dus ruimschoots gecompenseerd door de hogere tlv bij Essent.

• reneeke1970
JoKo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:18:
[...]

Jaja Reneeke…..Joko is er nog steeds🥳
Jij was toch ook een tijdje weg😌

Of je nu € 0,033 bij Energiek krijgt of € 0,15 bij Essent maakt nogal wat uit.
Dat je bij Energiek € 13,— p/m en bij Essent € 36,— betaald aan leveringskosten wordt dus ruimschoots gecompenseerd door de hogere tlv bij Essent.
Dan moet je toch al 200 kWh per maand leveren, dus maar niet te vroeg in het jaar rijk rekenen.
Dacht dat die 15 cent alleen voor bestaande klanten was, en niet meer voor nieuwe?

1 PVoutput . Dongen NB

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:32:
[...]

Dan moet je toch al 200 kWh per maand leveren, dus maar niet te vroeg in het jaar rijk rekenen.
Dacht dat die 15 cent alleen voor bestaande klanten was, en niet meer voor nieuwe?
Als mijn contract in de mailbox zit, dat 01–03-2026 start, hoor je me daarover.

• harrr
JoKo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:47:
[...]

Als mijn contract in de mailbox zit, dat 01–03-2026 start, hoor je me daarover.
Ik hoorde dat modelcontracten ook terugleverkosten krijgen vanaf 2026. Ik begrijp dat jij nu al een contract aan kon gaan voor 2026 zonder terugleverkosten?

Mijn contract eindigt 28-02-2026, dus dan zou ik dat ook alvast kunnen doen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

..

[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 03-12-2025 19:30 ]

• harrr
Ik zit te rekenen: ik moet netto inkopen, best wel wat 5000-6000kWh tegen 29-30ct. Maar ik wil mijn 4000-5000kWh opwek ook niet zomaar weggooien. Ik zat te denken: kan ik niet een modelcontract afsluiten en opzeggen als ik op 0 uit kom. Zodat ik op het moment dat ik moet gaan inkopen een nieuw contract kan afsluiten.

Modelcontracten zijn neem ik aan per maand opzegbaar?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

harrr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:46:
[...]

Ik zit te rekenen: ik moet netto inkopen, best wel wat 5000-6000kWh tegen 29-30ct. Maar ik wil mijn 4000-5000kWh opwek ook niet zomaar weggooien. Ik zat te denken: kan ik niet een modelcontract afsluiten en opzeggen als ik op 0 uit kom. Zodat ik op het moment dat ik moet gaan inkopen een nieuw contract kan afsluiten.

Modelcontracten zijn neem ik aan per maand opzegbaar?
Yes. Dat kan . De contracten zijn variabel en maandelijks opzegbaar.

Als je van een gokje houd en wel een batterij wilt is de optie van balansenergie batterij ook een leuke. Die optie ga ik straks doen. Mega batterij tegen lage kosten momenteel. Zie topic daarover.

• djtje
Contract afgesloten om per 1-1-2026 naar energiedirect over te stappen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJBK10V9gCwcHSKutdHhBpM4c3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoX8hsoCtXSJRRxR6ymU4fxt.jpg?f=fotoalbum_large

Staan nog wel wat rare zaken in de toelichting over terugleverkosten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_XwKVuBNVJn3pY9A5MmXlS4wP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CXwXvZALHnl7gS5yQDIegsoM.jpg?f=fotoalbum_large
Morgen maar even achteraan gaan.

• harrr
djtje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:23:
Contract afgesloten om per 1-1-2026 naar energiedirect over te stappen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thx. Laat het hier zeker weten. Ben ook benieuwd.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Contract afgesloten om per 1-1-2026 naar energiedirect over te stappen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die voorwaarden zijn duaal opgesteld voor tegelijkertijd variabele en vaste contracten. Je leest dus in de 2e alinea ook beide terug, en inderdaad onder kopje terugleverkosten ook. Dit hadden ze moeten splitsen in 3 sets voorwaarden, om het helder te houden. (Vast, variabel en modelcontract)

• djtje
Get!em schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:36:
[...]

Die voorwaarden zijn duaal opgesteld voor tegelijkertijd variabele en vaste contracten. Je leest dus in de 2e alinea ook beide terug, en inderdaad onder kopje terugleverkosten ook. Dit hadden ze moeten splitsen in 3 sets voorwaarden, om het helder te houden. (Vast, variabel en modelcontract)
Ja, zo denk ik het ook te lezen maar wel even fijn als ik zwart op wit heb dat die terugleverkosten niet gelden voor het model contract

• sdg875
harrr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:22:
A.s. februari loopt mijn energiecontract af. In de tussentijd weet ik nu mijn verbruik na 1 jaar. Afgelopen jaar zijn er: een warmtepomp, EV en zonnepanelen gekomen evenals thuisaccu's (15 kWh).

Verbruik is nu: 9000kWh per jaar, waarvan 4000 direct verbruik en 5000kWh afname en 5000 kWh teruglevering. Met deze getallen en salderen zonder terugleverkosten lijkt me een modelcontract het enige wat voor mij geschikt is, of dynamisch als ik niet al mijn stroom gratis wil weggeven.

Klopt die bevinding? Een hoger stroomtarief, maar daardoor wel 100% nog salderen to 1 januari 2027.
Ik heb bijna exact een gelijke situatie (alleen worden de thuisbatterijen hier over een paar weken pas geinstalleerd). Heb het afgelopen half jaar voor het eerst op een model contract gezeten en kom ongeveer op 0 uit na 6 maanden (3 juli-3januari). Dit blijf ik dan ook de komende 12 maanden nog doen om het salderen nog maximaal te benutten tegen zo goed als geen kosten. De batterij zal dan effectief dus nog geen verschil gaan brengen maar dat is dan vast geregeld voor de situatie daarna. Als ik tegen het eind van 2026 (of eerder als er een slecht jaar qua opbrengst is of meer EV km's) op 0 uit dreig te komen ga ik op dat moment over naar dynamisch en is dat het einde van deze prettige work around...

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:55
Sorry voor de vertraagde reactie, maar wat denk je van de volgende route ?

Bestaande modelcontracten gewoon beëindigen ? Dan is er geen overgangsrecht. Of be ik spijkers op laag water aan het zoeken ?

• brambo123
doktervictor schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:18:
[...]

Sorry voor de vertraagde reactie, maar wat denk je van de volgende route ?

Bestaande modelcontracten gewoon beëindigen ? Dan is er geen overgangsrecht. Of be ik spijkers op laag water aan het zoeken ?
Iets met contractuele afspraken....
Een leverancier mag niet op eigen initiatief zomaar een overeenkomst ontbinden.

• djtje

[Afbeelding]
Reactie van EnergieDirect:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyPH1fAU3MuR5mKYp-zR8h3MBJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOkBtsJtCvIAiWkTkcsdryu4.jpg?f=fotoalbum_large

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

En een reactie van Essent😌Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YzCI1xfGIeqnbTHwKYcGm00yX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihYK4cI0ob20z97qjtCThEhk.jpg?f=fotoalbum_large

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:32:
[...]

15 cent is ook voor nieuwe klanten.
Rijk rekenen?
Modelcontract vanaf 1 maart. Dus voorlopig 4 maanden tot 1 juli.
Essent: vaste leveringskosten, 4 x €36,— = €144,— t.l.v. 4.800 kWh à €0,15=€720,— Verschil +€576,—
Energiek: vaste leveringskosten, 4x €13,33= €. 53,— t.l.v. 4.800 kWh à €0,033=€158,40 Verschil +€105,40

Scheelt dus € 470,60 in het voordeel van Essent/Joko :)

• reneeke1970
JoKo schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:25:
[...]

15 cent is ook voor nieuwe klanten.
Rijk rekenen?
Modelcontract vanaf 1 maart. Dus voorlopig 4 maanden tot 1 juli.
Essent: vaste leveringskosten, 4 x €36,— = €144,— t.l.v. 4.800 kWh à €0,15=€720,— Verschil +€576,—
Energiek: vaste leveringskosten, 4x €13,33= €. 53,— t.l.v. 4.800 kWh à €0,033=€158,40 Verschil +€105,40

Scheelt dus € 470,60 in het voordeel van Essent/Joko :)
Het totaal snap ik, maar je moet pas overstappen als je per maand 200 kWh of meer terug levert, anders kost het geld vanwege vaste kosten. Maar jij gaat wel op het juiste moment geloof ik.
Ik neem die stap niet, ben te bang dat het over half niet meer geld, dan heb ik mijn huidige 11.5 cent weggegooid, dus il blijf bij gc

1 PVoutput . Dongen NB

• kunai
Ik heb vattenfall ook de vraag gesteld, en werd me inderdaad netjes voorgelegd dat in de voorwaarden staat dat ze dit gewoon mogen doen.

Maar zojuist kreeg ik tot mijn verassing het volgende mailtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRVxJVncHyY149SbYGxQSHllOv4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hGCAN2ncwlibyuHfV7r5VfSL.png?f=user_large

Voorlopig blijven de kosten dus toch gelijk. Ik stop dus weer met mijn opties afwegen. Tot eind volgend jaar is dit prima, nog even lekker doorsalderen tot die tijd 8)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik kreeg hem ook. Beter, want moet wel de wintermaanden terugsalderen voordat ik overstap.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 05-12-2025 16:26 ]

Wise enough to play the fool

• cequadrat
  • Laatst online: 19:30
Hallo allemaal, eind februari loopt mijn huidige 2-jaarscontract af bij Greenchoice. Een paar jaar geleden was ik nog fanatiek bezig met de hoogste terugleververgoeding krijgen en nu ben ik nog fanatieker op zoek naar een contract zonder terugleverkosten. Wat een ontwikkeling...

Volgens mij is het beste scenario voor mij op dit moment een modelcontract (bij Energiedirect), maar dat wil ik graag even checken bij alle experts hier.

Verbruik:
1.700 kWh (normaal)
4.300 kWh (dal)

Teruglevering:
6.100 kWh (normaal)
2.900 kWh (dal)

Pfoe, wat ben ik geschrokken van de gewone, vaste contracten. Wat een geld, die terugleverkosten! Dus op zoek naar contracten zonder terugleverkosten. Dan kom ik uit bij dynamisch en model. Mijn conclusie is dat het modelcontract van Energiedirect de beste keuze is. Leveringstarieven doen er vooralsnog niet toe, want al mijn verbruik wordt gesaldeerd (toch?). En de hoge vaste leveringskosten à € 35,49 per maand vallen in het niet bij eventuele terugleverkosten. En, zowaar, hier is nog sprake van een TLV! :D

In het spreadsheet zie ik dat met deze cijfers bij Mega € 5,- meer terugkrijg, maar ik heb in het verleden een hoop gedoe gehad met het faillissement van Naked Energy dat ik geen zin meer heb in zo'n scenario. En voor mijn gevoel is die kans op faillissement groter bij Mega dan bij Energiedirect.

Zijn jullie het eens met mijn conclusie dat Energiedirect de beste keuze is op het moment? Hebben jullie nog advies? Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@cequadrat

De Google spreadsheet:
https://docs.google.com/s...Fq0m34_TNaTJuWwsDnAJzBNI/
... is momenteel nog niet helemaal up to date.

Er komen per de jaarwisseling (dat is de bedoeling) nieuwe soorten modelcontracten aan waarin wel terugleverkosten zijn opgenomen. Er komt een contract met vaker wisselende prijzen en een jaarcontract.
Als ik jou was zou ik een ingangsdatum kiezen van voor 2026. Hoewel het huidige modelcontract elk half jaar aangepast kan worden, is het wel het contract van onbepaalde tijd. Dat betekent juridisch dat het contract niet eenzijdig door het energiebedrijf kan worden opgezegd of aangepast. Bijvoorbeeld kWh prijzen kunnen wel worden aangepast, maar zo'n wijziging dient redelijk te zijn.

Je hebt een overschot van 3000 kWh, dat is best veel. Als je overweegt om twee veel gebruikte EV's aan te schaffen of een elektrisch verwarmd zwembad, dat zou ik letten op de kWh-prijs. Heb je die plannen niet, dan maakt het weinig uit voor nu. Let wel dat de terugleververgoeding kan worden aangepast over een half jaar. Niet alle nieuwe prijzen staan al in de spreadsheet.

Kijk naar de betrouwbaarheid en reputatie van het bedrijf. Gebruikt het extreme prijzen? Wisselt de hoogte van terugleververgoeding flink? Is het betrokken bij de vele massa-rechtszaken die nu lopen?

Kies dus beter voor redelijke en stabiele prijzen dan een hoge terugleververgoeding.

Als ik jou was zou ik per direct (vandaag of morgen) overstappen. Je hebt waarschijnlijk geen overstapboete bij de huidige leverancier omdat je een flink overschot hebt. Vooral als je elektrisch verwarmd pak je dan een flink voordeel in de rest van de koude maand december.

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:54
cequadrat schreef op zondag 7 december 2025 @ 19:01:
Hallo allemaal, eind februari loopt mijn huidige 2-jaarscontract af bij Greenchoice. Een paar jaar geleden was ik nog fanatiek bezig met de hoogste terugleververgoeding krijgen en nu ben ik nog fanatieker op zoek naar een contract zonder terugleverkosten. Wat een ontwikkeling...

Volgens mij is het beste scenario voor mij op dit moment een modelcontract (bij Energiedirect), maar dat wil ik graag even checken bij alle experts hier.

Verbruik:
1.700 kWh (normaal)
4.300 kWh (dal)

Teruglevering:
6.100 kWh (normaal)
2.900 kWh (dal)

Pfoe, wat ben ik geschrokken van de gewone, vaste contracten. Wat een geld, die terugleverkosten! Dus op zoek naar contracten zonder terugleverkosten. Dan kom ik uit bij dynamisch en model. Mijn conclusie is dat het modelcontract van Energiedirect de beste keuze is. Leveringstarieven doen er vooralsnog niet toe, want al mijn verbruik wordt gesaldeerd (toch?). En de hoge vaste leveringskosten à € 35,49 per maand vallen in het niet bij eventuele terugleverkosten. En, zowaar, hier is nog sprake van een TLV! :D

In het spreadsheet zie ik dat met deze cijfers bij Mega € 5,- meer terugkrijg, maar ik heb in het verleden een hoop gedoe gehad met het faillissement van Naked Energy dat ik geen zin meer heb in zo'n scenario. En voor mijn gevoel is die kans op faillissement groter bij Mega dan bij Energiedirect.

Zijn jullie het eens met mijn conclusie dat Energiedirect de beste keuze is op het moment? Hebben jullie nog advies? Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!
Ik zit deels in dezelfde positie. Mijn contract (model) loopt af per 1-2-26 bij vandebron. Die was vorig jaar voor mij het goedkoopst aangezien ik ongeveer gelijk afneem als opwek (8200 nodig, opwek ca. 7500). De kWh prijs was daarom voor mij minder belangrijk.
Ik ben nu nog mijn salderingsspaarpot aan het opmaken tot 1 februari. Daarna hangt het er vanaf of vandebron wel of geen terugleverkosten gaat berekenen. Zo niet dan blijf ik daar nog bij, en hoop ik dat ze niet per 1-7 ineens terugleverkosten gaan berekenen. Dan ben ik het bokje. Zo wel dan ga ik kijken wat dan voor mij het gunstigst is. Hiervoor heb ik een excel waarin ik mijn jaarkosten kan berekenen.

Als jij nu nog kWh-tjes kunt salderen zou ik nog blijven tot einde contract. Wat je in de zomer hebt opgewekt heb je in de winter echt wel nodig. Dus je hebt nog even om dingen uit te zoeken. Aangezien het feit of er wel of geen terugleverkosten gaan worden berekend bij de modelcontracten nog niet zeker is zou ik daar in ieder geval op wachten voor je een keus maakt.

Twee-onder-een-kapwoning, gasloos, verwarming dmv airco en IR panelen, Boiler 200 liter, Marstek 5,12 kWh V153, HWP1,

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste