WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• djjr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:13
Maar daar krijg ik ook 21cent voor terug toch dus netto 1,8 cent dan

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:20
djjr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:57:
nee dat is teruglevering, na salderen.

Terugleverboete is direct wat je het net op stuurt, voor salderen.

ik wek 10.000 op
ik verbruik 10.000

Dus ik saldeer naar 0, maar ik stuur wel 6000 het net op. Dan betaal ik over die 6000 de terugleverboete, ook al wordt dat gebruikt om te salderen.

Water-Escape

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
djjr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:57:
Nee die €0,21 krijg je alleen voor het overschot, als je in het komende half jaar 3000 teruglevert en 2000 afneemt, betaal je 19 cent voor de 3000 en krijg je 21 cent voor slechts 1000 ( = 3000 - 2000)

• djjr
Maar salderen gaat op jaarbasis toch. Ik heb al genoeg om het hele jaar te salderen. Alles wat ik nu nog opwek is overschot.

• water_escape
djjr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:13:
Maar salderen gaat op jaarbasis toch. Ik heb al genoeg om het hele jaar te salderen. Alles wat ik nu nog opwek is overschot.
Het gaat niet om je opwek, het gaat om wat je het net op gooit, het maakt niet uit of je dit kan salderen of niet.

Water-Escape

• Novax
  • Niet online
Het wegstrepen gaat op jaarbasis, maar voor het overschot wat je nu hebt krijg je de vergoeding die je nu hebt, dus het tarief voor 1 juli, niet 21 cent.

• water_escape
@djjr misschien kan AI het beter samenvatten:

Salderen is het wegstrepen van de stroom die je zelf opwekt tegen de stroom die je afneemt van het net. De terugleverboete (terugleverkosten) zijn extra kosten die energieleveranciers in rekening brengen voor alle stroom die je teruglevert, omdat de salderingsregeling hen te veel geld kost. [1, 2]

Hoe werkt salderen?
  • Wegstrepen: Als je zonnepanelen meer stroom opwekken dan je op dat moment gebruikt, lever je dit overschot terug aan het energienet. Op jaarbasis wordt jouw teruggeleverde stroom weggestreept tegen jouw verbruik. [1, 2]
  • Financieel: Over dit gesaldeerde deel betaal je geen stroomprijs, energiebelasting of btw. Je betaalt alleen voor de stroom die je uiteindelijk netto meer hebt verbruikt dan opgewekt. [1]
  • Wat gebeurt er na 2027? De salderingsregeling wordt per 1 januari 2027 afgeschaft. Vanaf dat moment krijg je geen volledige stroomprijs meer voor wat je teruglevert, maar een lagere terugleververgoeding. [1]
Wat is de terugleverboete en hoe werkt deze?
  • Waarom betalen? Omdat stroom overdag (wanneer de zon schijnt) vaak heel goedkoop of zelfs gratis is op de markt, maar energieleveranciers jou volgens de salderingsregeling de volle mep moeten betalen, maken ze hierop verlies. Om dit op te vangen, rekenen bijna alle leveranciers nu terugleverkosten. [1]
  • De kosten: Dit is geen boete voor 'te veel terugleveren', maar een vast bedrag of een bedrag per kilowattuur (kWh) voor alle teruggeleverde stroom. De kosten verschillen per energieleverancier en worden vaak berekend in staffels (bijv. hoe meer je teruglevert, hoe hoger de kosten per kWh). [1, 2]
  • Vergoeding: Voor stroom die je overhoudt nadat je verbruik is weggestreept, krijg je nog wel een terugleververgoeding van je energieleverancier (dit is vaak rond de 9 tot 11 cent per kWh).

Water-Escape

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09
Ja maar het maakt wel uit hoe ze de latere kWh die je afneemt verrekenen tegen eerdere periodes teruggeleverd. Het lijkt erop dat dit naar verhouding verrekend wordt. Dus niet alle gekochte kWh in het tweede half jaar worden eerst afgetrokken van de levering eerder. Een deel wordt afgetrokken van je teruglevering in het tweede halfjaar, dus dan heb je voor die kWh wel de terugleverkosten te betalen, maar je krijgt niet de terugleververgoeding. (snap ik het zelf nog? ogen tollen)

• djjr
Ik snap wel hoe het werkt denk ik, maar ik leg mijn situatie niet goed uit waarschijnlijk.

Salderen gaat op jaar basis mijn contract loopt van october tot setp.

Nu heb ik van october tot 1 juli bijna 3000 kwh gebruikt en 3400 kwh terug geleverd.

Als ik terug kijk naar vorrigjaar ga ik van juli tot ochtober nog ongeveer 400kwh gebruiken en 2300kwh terug leveren.

Die 400 die ik ga verbruiken in de laatste periode heb ik al opgewekt zonder terugleverkosten en salderen dus weg.

De 2300 die ik nog ga terugleveren zijn dus niet meer nodig om iets te salderen en is alleen overschot.

Daar betaal ik dus 19 cent voor en krijg 21 terug blijft er netto bijna 2 cent over.

Als het contract afloopt wordt het anders dan gaat het geld kosten.

Zou nog kunnen dat ze het in 2 delen gaan verekenen, dan zou je voor de 400 die over zijn in de eerste maanden 6 cent krijgen en moet ik ze als nog salderen tegen stroom waar ik al 21 cent voor heb betaald. Dan zou dat mij dus 13 cent per kwh kosten is 85 euro. en blijft er nog 1900kwh over tegen 1,8 cent is 34 euro. Maar volgens mij mogen ze dat niet doen moet het salderen op jaarbasis.

Wacht de reactie op mijn laaste mail nog even af, heb ze weer verzocht de tlk te verwijderen zo als ze eerder zelf aangaven te zullen doen.

Als we er niet uit komen ga ik toch iets doen. Misschien overstappen. Of de accu die gepland stond om eind van het jaar te installeren nu vast te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door djjr op 04-06-2026 12:58 ]

• mdvmine
djjr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:51:
Maar volgens mij mogen ze dat niet doen moet het salderen op jaarbasis.
Op jaarbasis ja, maar dat zegt toch niets over de verschillende tariefperiodes waarin het jaar is opgebouwd? Zie ook mijn vorige reactie hier net boven.

• djjr
Dat is waar dan zou het dus het 2e deel van mijn berekening worden en moet ik 400kwh terugleverkosten betalen.

Dat gaat niet gebeuren. Dan gaan die accu plaatsen. Kost ook geld maar ik zet het liever in de schuur als dat het naar Mega gaat.

• mdvmine
Ja, als je inderdaad je zonnepanelen zou dimmen zodat je alleen je eigen verbruik opwekt (en niets teruglevert), dan forceer je in feite dat ze alle afgenomen kWh verrekenen tegen de eerdere periode, en die zijn goedkoper. Dat is wel apart.

• WiseGuy!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:11
Novax schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:22:
[...]

De vaste kosten van het oude modelcontract zijn verhoogd met €247 per jaar, de terugleverkosten in het nieuwe modelcontract zijn €0.0726 per kWh. Alleen als je over een jaar meer dan 247 / 0.0726 = 3402 kWh teruglevert is behouden voordeliger wat betreft terugleverkosten.
€ 247? Mijn vaste jaarkosten (alleen stroom) gaan per 1 juli van € 160 naar € 319. Dat is dus een verhoging van € 159. Ik heb sinds sep '25 het modelcontract bij Energiek. Stand per vandaag is dat ik 2.340 kWh heb teruggeleverd. Oftewel: ik zit al aan de voordelige kant als ik blijf zitten bij Energiek. Tenzij mijn verbruik ineens omhoog zou schieten en het de hele zomer donker is blijf ik dus mooi zitten. Vieze trucjes zijn het wel, maar het hele energieprivatiseringsdossier is natuurlijk gewoon om te janken met een visie- en tandloze overheid.

we only make way for the man who boldly pushes past us

• Novax
  • Niet online
djjr schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:51:
Ik snap wel hoe het werkt denk ik, maar ik leg mijn situatie niet goed uit waarschijnlijk.

Salderen gaat op jaar basis mijn contract loopt van october tot setp.

Nu heb ik van october tot 1 juli bijna 3000 kwh gebruikt en 3400 kwh terug geleverd.

Als ik terug kijk naar vorrigjaar ga ik van juli tot ochtober nog ongeveer 400kwh gebruiken en 2300kwh terug leveren.

Die 400 die ik ga verbruiken in de laatste periode heb ik al opgewekt zonder terugleverkosten en salderen dus weg.

De 2300 die ik nog ga terugleveren zijn dus niet meer nodig om iets te salderen en is alleen overschot.

Daar betaal ik dus 19 cent voor en krijg 21 terug blijft er netto bijna 2 cent over.

Als het contract afloopt wordt het anders dan gaat het geld kosten.

Zou nog kunnen dat ze het in 2 delen gaan verekenen, dan zou je voor de 400 die over zijn in de eerste maanden 6 cent krijgen en moet ik ze als nog salderen tegen stroom waar ik al 21 cent voor heb betaald. Dan zou dat mij dus 13 cent per kwh kosten is 85 euro. en blijft er nog 1900kwh over tegen 1,8 cent is 34 euro. Maar volgens mij mogen ze dat niet doen moet het salderen op jaarbasis.

Wacht de reactie op mijn laaste mail nog even af, heb ze weer verzocht de tlk te verwijderen zo als ze eerder zelf aangaven te zullen doen.

Als we er niet uit komen ga ik toch iets doen. Misschien overstappen. Of de accu die gepland stond om eind van het jaar te installeren nu vast te plaatsen.
Je hebt in beide tariefperiodes overschot dus salderen op jaarbasis heeft geen invloed. Salderen is het wegstrepen van je levertarief, dat betaal je sowieso niet.

totaal over het hele jaar:
verbruik = 3000 + 400 = 3400
teruglevering = 3400 + 2300 = 5700
Je hele verbruik van 3400 wordt dus gesaldeerd op jaarbasis en je hoeft dus voor de levering niets te betalen. Dan blijft over de berekening van de terugleververgoeding en de terugleverkosten:

tariefperiode 1 voor 1 juli:
terugleververgoeding = 3400 - 3000 = 400 x 6 cent
terugleverkosten = 3400 x 0 cent

tariefperiode 2 vanaf 1 juli:
terugleververgoeding = 2300 - 400 = 1900 x 21 cent
terugleverkosten = 2300 x 19 cent terugleverkosten

Omdat je zoveel overschot hebt en zo weinig verbruik in de periode na 1 juli valt het nog mee, maar netto 1,8 cent is het niet.

• Novax
  • Niet online
WiseGuy! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:42:
[...]

€ 247? Mijn vaste jaarkosten (alleen stroom) gaan per 1 juli van € 160 naar € 319. Dat is dus een verhoging van € 159. Ik heb sinds sep '25 het modelcontract bij Energiek. Stand per vandaag is dat ik 2.340 kWh heb teruggeleverd. Oftewel: ik zit al aan de voordelige kant als ik blijf zitten bij Energiek. Tenzij mijn verbruik ineens omhoog zou schieten en het de hele zomer donker is blijf ik dus mooi zitten. Vieze trucjes zijn het wel, maar het hele energieprivatiseringsdossier is natuurlijk gewoon om te janken met een visie- en tandloze overheid.
Ik ga uit van de normale vaste kosten van stroom €71.87 per jaar voor het nieuwe contract, € 319 - €72 = € 247 wat dan de verkapte terugleverkosten zijn.

• WiseGuy!
Novax schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:53:
[...]

Ik ga uit van de normale vaste kosten van stroom €71.87 per jaar voor het nieuwe contract, € 319 - €72 = € 247 wat dan de verkapte terugleverkosten zijn.
Kennelijk had ik dan al een duurder modelcontract?

• mdvmine
WiseGuy! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Kennelijk had ik dan al een duurder modelcontract?
Het oude modelcontract had hogere vaste kosten (dan de nieuwe modelcontracten), maar geen terugleverkosten.

• WiseGuy!
Ah, dat zal het zijn. Ik heb mijn modelcontract september vorig jaar afgesloten. Hierin zitten geen terugleverkosten, maar wel € 160 aan vaste kosten per jaar die nu dus verdubbelen.

• Novax
  • Niet online
WiseGuy! schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:11:
Ah, dat zal het zijn. Ik heb mijn modelcontract september vorig jaar afgesloten. Hierin zitten geen terugleverkosten, maar wel € 160 aan vaste kosten per jaar die nu dus verdubbelen.
Ja die hadden ze al verhoogd, maar als je overstapt naar het nieuwe modelcontract zijn de vaste kosten € 71,87 dus daar moet je mee rekenen als vergelijk. Al is dat nieuwe modelcontract van Energiek bij overschot sowieso niet interessant want de TLV is met € 0,07 lager dan de TLK € 0,0726 :| . Voor een vergelijk zou je dan naar een ander (model)contract moeten kijken.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste