Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

• DrayFIRE
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:42
@Novax Maart 2024 heb ik dankzij een fantastische tip van volgens mij jou een overstap gemaakt naar Greenchoice (drie jaren contract) om nog tot eind 2026 onder hele gunstige voorwaarden te kunnen blijven salderen. Het contract loopt in mijn geval tot augustus 2027 (ging in op augustus 2024). De vaste leveringskosten waren vrij hoog, namelijk zo'n 15 euro per maand voor elektriciteit. De prijs voor een KWh was zo'n 31 cent.

Vanwege het salderen wil ik dit contract natuurlijk tot eind 2026 aanhouden, maar het staat me bij dat hier ook gepost werd dat je vanaf 01 januari 2027 zonder kosten kon opzeggen omdat de saldering dan stopt.

Kan iemand mij bevestigen/zich herinneren hoe dit zit? Meer mensen die dit contract indertijd hebben afgesloten?

Met gelijkblijvende huidige (dalende) KWh-prijzen zou rondshoppen vanaf 01 januari 2027 weer erg interessant gaan worden :).

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-01 08:57
DrayFIRE schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:04:
@Novax Maart 2024 heb ik dankzij een fantastische tip van volgens mij jou een overstap gemaakt naar Greenchoice (drie jaren contract) om nog tot eind 2026 onder hele gunstige voorwaarden te kunnen blijven salderen. Het contract loopt in mijn geval tot augustus 2027 (ging in op augustus 2024). De vaste leveringskosten waren vrij hoog, namelijk zo'n 15 euro per maand voor elektriciteit. De prijs voor een KWh was zo'n 31 cent.

Vanwege het salderen wil ik dit contract natuurlijk tot eind 2026 aanhouden, maar het staat me bij dat hier ook gepost werd dat je vanaf 01 januari 2027 zonder kosten kon opzeggen omdat de saldering dan stopt.

Kan iemand mij bevestigen/zich herinneren hoe dit zit? Meer mensen die dit contract indertijd hebben afgesloten?

Met gelijkblijvende huidige (dalende) KWh-prijzen zou rondshoppen vanaf 01 januari 2027 weer erg interessant gaan worden :).
Vanaf hier wordt ook eea in dat topic besproken.

Het is nog maar de vraag of je je contract kostenloos mag opzeggen, want het stoppen van salderen is iets wettelijks en dat is normaal uitgesloten van boetevrij opzeggen.
Vooral als de kWh-prijs lager is dan in het contract zou het dus kunnen dat je een fikse boete moet betalen.
Maar volgens mij is nog niks zeker.
En wie weet wat GC tegen die tijd wil doen. Ze zijn eerder ook wel eens schappelijk geweest in het kostenloos overstappen/aanpassen van contracten.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:21

Vanuit je app kun je offerte vragen voor opzeggen. Mijne is twee maanden vantevoren in ieder geval gratis

1 PVoutput . Dongen NB

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online

Er is in de wet beëindiging saldering een overgangsregeling opgenomen dat als de energieleverancier de voorwaarden wijzigt als gevolg van de wet dat je dan kosteloos mag opzeggen. Ik neem aan dat Greenchoice net als alle andere energieleveranciers de Algemene Voorwaarden gaan wijzigen om Artikel 4.1 over salderen er uit te halen dus in dat geval mag je kosteloos opzeggen. Greenchoice zal je hierover dan informeren voor 1 januari 2027 (waarschijnlijk in November 2026).

Als je alleen stroom hebt en meer teruglevert dan je verbruikt lijkt me dat je sowieso nu al kosteloos op kunt zeggen. (maar ik weet niet zeker of dat na 1 januari ook zo is).

Dan is er nog het punt of Greenchoice bij dit contract mag stoppen met salderen (buiten de EB) maar dat is een andere discussie :+

• DrayFIRE
Novax schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Er is in de wet beëindiging saldering een overgangsregeling opgenomen dat als de energieleverancier de voorwaarden wijzigt als gevolg van de wet dat je dan kosteloos mag opzeggen. Ik neem aan dat Greenchoice net als alle andere energieleveranciers de Algemene Voorwaarden gaan wijzigen om Artikel 4.1 over salderen er uit te halen dus in dat geval mag je kosteloos opzeggen. Greenchoice zal je hierover dan informeren voor 1 januari 2027 (waarschijnlijk in November 2026).

Als je alleen stroom hebt en meer teruglevert dan je verbruikt lijkt me dat je sowieso nu al kosteloos op kunt zeggen. (maar ik weet niet zeker of dat na 1 januari ook zo is).

Dan is er nog het punt of Greenchoice bij dit contract mag stoppen met salderen (buiten de EB) maar dat is een andere discussie :+
Ik verbruik iets meer dan ik teruglever, dus die vlieger gaat hier helaas niet op ;)

Superfijn en duidelijke duiding weer. Enorm bedankt daarvoor. Ik begrijp nu ook beter waar ik op kan/moet letten, zonder het hier steeds te hoeven vragen. Dat blijft toch wel magistraal aan dit forum.

Ik ben door de medeTweakers zo ontzettend geholpen in het terugdringen van mijn energiekosten. Dat begon in 2017 met zonnepanelen, daarna het tunen van onze radiatoren, het energiezuiniger laten werken van de CV en de nodige supergoedkope energiecontracten.

Niet alleen ikzelf heb er profijt van gehad, maar ook de nodige familieleden en vrienden.

Kortom: jullie zijn top! O+

[ Voor 4% gewijzigd door DrayFIRE op 06-01-2026 12:12 ]

• DrayFIRE
Truus01 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Vanaf hier wordt ook eea in dat topic besproken.

Het is nog maar de vraag of je je contract kostenloos mag opzeggen, want het stoppen van salderen is iets wettelijks en dat is normaal uitgesloten van boetevrij opzeggen.
Vooral als de kWh-prijs lager is dan in het contract zou het dus kunnen dat je een fikse boete moet betalen.
Maar volgens mij is nog niks zeker.
En wie weet wat GC tegen die tijd wil doen. Ze zijn eerder ook wel eens schappelijk geweest in het kostenloos overstappen/aanpassen van contracten.
Ah kijk, ik zat in het verkeerde topic! En ik maar zoeken in dit topic :D.

Bedankt, dat topic ook gelijk even bookmarken!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 22:51

JME

zeg maar Jamie

Ook hier mogen we weer. Huidig contract bij Vattenfall loopt t/m 31 maart met 26ct per kWh dal en piek, 1,33 per m3, vaste leveringskosten 8,99 p/m voor stroom en 7,99 p/m voor gas. Ik zit net rond de grens van 2750 kWh teruglevering en daarvoor betaal ik 323 of 354 euro terugleverkosten (afhankelijk van of ik net boven of net onder die 2750 eindig). Na saldering krijg ik 14ct voor iedere netto teruggeleverde kWh.

Mijn jaarcijfers over 2025:
* verbruik 2369 kWh (dal 969 kWh, piek 1400 kWh)
* teruglevering 2747 kWh (dal 820 kWh, piek 1927 kWh)

Eerlijk gezegd heb ik geen idee of/hoe de saldering over piek en dal wordt verdeeld, maar omdat de prijzen gelijk zijn tel ik ze maar domweg op. Ik kom dan op een netto teruglevering van 2747 - 2369 = 378 kWh. Die 378 kWh terugleveren levert mij 378 * 0,14 = 52,92 euro op. Als ik dat aftrek van de terugleverkosten, zeg 354 euro, dan betaal ik voor de 2747 kWh gesaldeerde stroom ongeveer (354 - 52,92) / 2747 = 11ct per kWh. Dat is niet meer zo mooi als in de PV-gloriedagen, maar ik betaal nog altijd 15ct per kWh minder dan wanneer ik alles zelf zou moeten inkopen dus ik heb nog steeds een aardig voordeel. Als ergens een aanname of berekening niet klopt dan hoor ik het graag.

Nu ben ik dus op zoek naar een andere (of voor mijn part dezelfde) leverancier vanaf 1 april. Ik heb niet scherp waarop ik moet letten dus sta open voor objectief advies op basis van bovenstaande cijfers, rekening houdend met het feit dat lopende het nieuwe contract de salderingsregeling wegvalt. Naast elektriciteit verbruik ik overigens ook gas. Meestal is dat minder dan 600 m3, maar met inmiddels weer een jaartje oudere douchegrage pubers zou ik in de berekeningen graag willen uitgaan van 650 m3.

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:07

timvanloon

Intel or AMD?

Ik zit vanaf 1-2 bij vattenvall met trendprijs vast en kom dan op onderstaande gemiddelde uit obv uurgewogen gemiddelde prijs (laten berekenen door ai. dit zou nog goedkoper kunnen icm mijn batterijen en meer sturing opladen EV in goedkope periodes tussen 12-16 uur.
En als ik boven de 10000 kwh kom ga ik richting de 18 cent

Seizoen Uurgewogen gemiddelde kWh‑prijs
Zomer € 0,206640
Winter € 0,225465

Lijkt me best goede deal voor 2026

3 x Marstek V3.0 v146 VNS116 BMS 110 LAN - CT003 v122 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13:23
Afgelopen jaren heb ik een verbruik van 2700 kWh, 35m2 gas en lever ik 3100 kWh terug. Helaas heb ik zitten slapen en is er via dubbel tarief gerekend. Ipv 2700 kWh salderen en 400 terugleveren, is het 2000 kWh salderen en wordt er 1100 kWh als teruglevering gezien (er wordt gesaldeerd per telwerk en ik heb 1100 kWh piekstroom overschot en 700 kWh dalstroom tekort). Voor mij een reden om even ergens anders dan Pure Energie te kijken.
Als ik bovenstaande verbruik invul komen vooral dynamische aanbieders gunstig uit de bus (in de online calculatortjes), veelal omdat ik ca. 350-400 euro aan terugleverkosten doorberekend krijg bij vaste aanbieders. Ik betwijfel of dat echt zo is, want mijn verbruik zit in de warmtepomp en dus de dure wintermaanden...Nu zie ik een aanbieding bij Vattenfall voor 1 jaar vast met een welkomstbonus van 400. Als ik die op enkel tarief laat ingaan betaal ik ca. 20 euro p/m en compenseert de welkomstbonus de terugleverkosten. Iemand nog een betere aanbieding gezien? (NB. Ik wil idd zo snel mogelijk vh gas af, maar dat kan pas als we de bijkeuken aanpakken - en die staat nog niet in de planning)..

[ Voor 5% gewijzigd door PVPaneel op 08-01-2026 15:51 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
PVPaneel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:48:
Afgelopen jaren heb ik een verbruik van 2700 kWh, 35m2 gas en lever ik 3100 kWh terug. Helaas heb ik zitten slapen en is er via dubbel tarief gerekend. Ipv 2700 kWh salderen en 400 terugleveren, is het 2000 kWh salderen en wordt er 1100 kWh als teruglevering gezien (er wordt gesaldeerd per telwerk en ik heb 1100 kWh piekstroom overschot en 700 kWh dalstroom tekort). Voor mij een reden om even ergens anders dan Pure Energie te kijken.
Als ik bovenstaande verbruik invul komen vooral dynamische aanbieders gunstig uit de bus (in de online calculatortjes), veelal omdat ik ca. 350-400 euro aan terugleverkosten doorberekend krijg bij vaste aanbieders. Ik betwijfel of dat echt zo is, want mijn verbruik zit in de warmtepomp en dus de dure wintermaanden...Nu zie ik een aanbieding bij Vattenfall voor 1 jaar vast met een welkomstbonus van 400. Als ik die op enkel tarief laat ingaan betaal ik ca. 20 euro p/m en compenseert de welkomstbonus de terugleverkosten. Iemand nog een betere aanbieding gezien? (NB. Ik wil idd zo snel mogelijk vh gas af, maar dat kan pas als we de bijkeuken aanpakken - en die staat nog niet in de planning)..
Ik ben van 1,5 dynamisch ook weer naar vast gegaan. Door de bonus kon ik mijn terugleverkosten met elkaar wegstrepen. En door dat mijn verbruik ook grotendeels in de winter valt en de teruglevering in de zomer met veel eigen gebruik en dus weinig profeit van de lage momenten. Was een vast laag contract voor mijn het beste.

Pijnacker Oost/West

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:36
PVPaneel schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:48:
Je kunt dit ook voor de rechter of geschillencommissie brengen, want saldering is wettelijk, en als je de afgelopen jaren teveel hebt betaald kun je dat eventueel terugkrijgen. Er is net weer een uitspraak geweest dat zelfs bij een dynamisch contract alles moet worden gesaldeerd, dus niet per uur.

Als je huidige contract bij volledig salderen goedkoper zou zijn: niet overstappen en de strijd aangaan, eventueel met behulp van een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Maar zo sta ik erin, de meesten berusten en stappen over.

• heho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:05

heho

Ommen, Overijssel

Ik moet na mijn 2 jarige contract bij Greenchoice (nog zonder terugleverkosten) ook weer uitkijken naar een nieuw energiecontract per maart.
Heb inmiddels een Hybride warmtepomp en kom (als het goed is) ongeveer op het volgende verbruik uit:
Stroom: 5500 kWh
Gas: 600m3
Zonnepanelen: 3200 kWh.

Nu bij de verschillende vergelijkingssites gekeken en kom uit bij Budgetenergie voor een 1 jarig contract
Stroom: €0.23124
Gas: €1.15635
Leveringskosten: €17.98 per maand voor beide producten.
Eenmalige bonus: €370
Heb nog een ferratis terugdraai meter. Heb bij het invullen ingevuld dat ik 3200 kWh terug lever en dat komt neer op €26.50 per maand. Als ik daar 3000 van maak, dan scheelt dat €5 per maand. Hoe gaan ze dit checken ?

Is dat een beetje het maximale dat ik er uit kan halen, of hebben jullie nog andere ideeën / aanbiedingen gezien ?

12x265W mono, 165° Zuid, helling 35°, SMA 3000TL

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 22:51

JME

zeg maar Jamie

heho schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:03:
Heb nog een ferratis terugdraai meter. Heb bij het invullen ingevuld dat ik 3200 kWh terug lever en dat komt neer op €26.50 per maand. Als ik daar 3000 van maak, dan scheelt dat €5 per maand. Hoe gaan ze dit checken ?
Niet. Jij saldeert via jouw meter helemaal zelf, alleen de eindstand bij de jaarafrekening geef je door. Maar: mag dat nog, een ouderwetsche terugdraaiende meter? En krijg je dan überhaupt nog een nieuw contract?

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-01 22:53
Ik heb een vraagje namens mijn moeder. Ik zit zelf op aanraden van een gebruiker van dit forum 3 jaar vast bij Greenchoice, helemaal top. Maar ik heb me dus eigenlijk toentertijd niet echt verdiept in dynamisch/variabel. Het zit zo, mijn vader is 3jr geleden overleden en nu kwam ik erachter dat mijn moeder nu variabel zit bij Powerpeers omdat hun vaste contract is afgelopen. Dat kan volgens mij goedkoper, dus vandaar.

-benedenwoning (hoek)
- geheel lucht/water warmtepomp
- verbruik 3032kWh
- teruglevering 1815 (volgens mij 6 á 8 panelen)

Zij bieden haar nu dynamisch voor ongeveer 23 p.m. aan en vast voor het dubbele.

Als ik bij Frank Energie kijk en haar waardes invul, inclusief Slim verwarmen en Slim terugleveren kom ik dynamisch op -4 euro p.m. uit. Nu zal het Slim verwarmen niet 250 opleveren, dus reken een tientje per maand erbij. Scheelt toch 15 euro ongeveer met Powerpeers.

Is dit iets wat werkt, zijn daar ervaringen mee hier?

• Novax
  • Niet online
heho schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:03:Heb nog een ferratis terugdraai meter. Heb bij het invullen ingevuld dat ik 3200 kWh terug lever en dat komt neer op €26.50 per maand. Als ik daar 3000 van maak, dan scheelt dat €5 per maand. Hoe gaan ze dit checken ?
Niet, als je een analoge meter moet je eigenlijk 0 of 1 invullen bij teruglevering tenzij je overschot hebt en meer teruglevert dan je verbruikt. Eigenlijk moet je gewoon de historische standen invullen van je laatste jaarrekening (die kan Budget ook inzien) en dan nog eventueel bij verbruik optellen wat je denkt dat je Hybride warmtepomp gaat verbruiken. Enige is wel dat je dit jaar misschien een nieuwe digitale meter krijgt waardoor de situatie anders wordt. En als je een nieuwe meter hebt per 1 januari 2027 dan wordt de situatie weer anders omdat salderen er af gaat. Lastig inschatten dus.

Wel nog even goed in de voorwaarden kijken of er geen speciale regels instaan over een analoge meter en teruglevering. De meeste leveranciers hebben dit niet maar wel goed om te controleren.

• Novax
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:13:
Ik heb een vraagje namens mijn moeder. Ik zit zelf op aanraden van een gebruiker van dit forum 3 jaar vast bij Greenchoice, helemaal top. Maar ik heb me dus eigenlijk toentertijd niet echt verdiept in dynamisch/variabel. Het zit zo, mijn vader is 3jr geleden overleden en nu kwam ik erachter dat mijn moeder nu variabel zit bij Powerpeers omdat hun vaste contract is afgelopen. Dat kan volgens mij goedkoper, dus vandaar.

-benedenwoning (hoek)
- verbruik 3032kWh
Met - geheel lucht/water warmtepomp bedoel je all-electric en dus geen gas?

• berndw
@Novax Ja inderdaad. All-electric.

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13:36
Dynamische energieleveranciers kan je onderling het beste op kosten vergelijken: https://www.energievergelijk.nl/dynamisch-energiecontract
Energievergelijkingssites die maandbedragen laten zien vertellen regelrechte onzin, omdat de energie nog moet worden ingekocht. De grote onderlinge verschillen tussen die dynamische energieleveranciers zijn dan ook niet reëel.

• Vdvmark
  • Laatst online: 13:35

-benedenwoning (hoek)
- verbruik 3032kWh

Zij bieden haar nu dynamisch voor ongeveer 23 p.m. aan en vast voor het dubbele.

Als ik bij Frank Energie kijk en haar waardes invul, inclusief Slim verwarmen en Slim terugleveren kom ik dynamisch op -4 euro p.m. uit. Nu zal het Slim verwarmen niet 250 opleveren, dus reken een tientje per maand erbij. Scheelt toch 15 euro ongeveer met Powerpeers.

Is dit iets wat werkt, zijn daar ervaringen mee hier?
Denk dat vast goedkoper is, maar vraag je moeder of t haar leuk lijkt haar dag/week in te delen naar de marktprijzen, als ze t leuk vindt, kan je t ondanks dat ze duurder uit is toch doen :D

• Novax
  • Niet online
Als je via de vergelijkers overstapt (gaslicht.com bijvoorbeeld) zal het vrijwel altijd goedkoper zijn dan het aanbod van powerpeers vanwege de bonus die je dan krijgt, ook bij dynamische contracten. Frank Energie dynamisch zit ook bij de vergelijkers en dan krijg je €155 bonus erbij. Slim verwarmen en Slim terugleveren worden daar niet genoemd en niet in de berekening meegenomen maar volgens mij is dat iets wat je tijdens de looptijd kunt activeren (Als de omvormer van de zonnepanelen ondersteunt wordt door Frank, op dit moment alleen Enphase en SolarEdge)

De vaste contracten zullen, mede vanwege de bonus, ook goedkoper zijn dan vast bij PowerPeers, zo'n €25 per maand.

• berndw
@Vdvmark
Ok, en waarom denk jij dat een vast contract goedkoper is?

En mijn moeder wil wel bijvoorbeeld de afwasmachine/wasmachine laten draaien op momenten dat de zon schijnt (om alvast te wennen als straks salderen niet meer is). Dus dan zou ze dat ook kunnen doen als Frank aangeeft dat de stroomprijzen goedkoop cq negatief zijn.

Ik heb nu Greenchoice gevonden voor 23 p.m. 1 jaar vast. Scheelt bijna de helft met Powerpeers. Op zich ook gek natuurlijk. Ik heb tegen mijn moeder ook gezegd dat dit een veilige optie kan zijn voor dit jaar en dat we dan volgend jaar weer kijken als de salderingsregeling vervallen is.

@Novax
Ik heb de berekening voor Frank op hun site gedaan. Dan nemen ze wel het slimme gedeelte mee in de berekening. Ik ben alleen ook benieuwd naar de ervaringen met dat Slim verwarmen, maar daar is waarschijnlijk wel een ander topic voor. Toevallig heeft mijn moeder wel SolarEdge, dus dat zou moeten kunnen. Ben zelf nogal van de oude stempel en weet liever van te voren wat ik kwijt ben dan dat ik het aan de markt overlaat. Maargoed ik moet mijn moeder adviseren, dus vandaar dat ik hier mijn licht probeer op te steken.

[ Voor 29% gewijzigd door berndw op 08-01-2026 21:45 ]

• Novax
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:40:
@Novax
Ik heb de berekening voor Frank op hun site gedaan. Dan nemen ze wel het slimme gedeelte mee in de berekening. Ik ben alleen ook benieuwd naar de ervaringen met dat Slim verwarmen, maar daar is waarschijnlijk wel een ander topic voor. Toevallig heeft mijn moeder wel SolarEdge, dus dat zou moeten kunnen. Ben zelf nogal van de oude stempel en weet liever van te voren wat ik kwijt ben dan dat ik het aan de markt overlaat. Maargoed ik moet mijn moeder adviseren, dus vandaar dat ik hier mijn licht probeer op te steken.
Opvallend via gaslicht.com is ook dat Frank Energie dan € 6,00 per maand aan vaste kosten rekent en via Frank zelf € 7,00 per maand, plus nog die bonus. De opslag is wel hetzelfde met € 0,0182.

• Vdvmark
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:40:
@Vdvmark
Ok, en waarom denk jij dat een vast contract goedkoper is?

En mijn moeder wil wel bijvoorbeeld de afwasmachine/wasmachine laten draaien op momenten dat de zon schijnt (om alvast te wennen als straks salderen niet meer is). Dus dan zou ze dat ook kunnen doen als Frank aangeeft dat de stroomprijzen goedkoop cq negatief zijn.

Ik heb nu Greenchoice gevonden voor 23 p.m. 1 jaar vast. Scheelt bijna de helft met Powerpeers. Op zich ook gek natuurlijk. Ik heb tegen mijn moeder ook gezegd dat dit een veilige optie kan zijn voor dit jaar en dat we dan volgend jaar weer kijken als de salderingsregeling vervallen is.

@Novax
Ik heb zelf dynamisch bij Frank met Slim Terugleveren en Slim Laden EV, Slim verwarmen niet omdat mijn warmtepomp niet ondersteund wordt.
Ik denk dat er bij je ouders te weinig te sturen valt om dynamisch goedkoper te maken.

Frank heeft verschillende dynamische contracten, met verschillende kosten. Je hebt er veel, maar ik neem er 2 voorbeelden nu om duidelijk te maken: gaslicht.com heeft 72 euro "vastrecht/maandabo" en 1,27 cent 'terugleverkosten' per kwh, bij salderen betaal je voor je gebruikte kWh 1,82 cent, bij terugleveren 1,27 cent, per gesaldeerde kWh betaal je 3,09 cent.
Frank biedt het abonnement aan met 84 euro "vastrecht/maandabo"
Bovenop de teruggeleverde kWh krijg je 1,825 cent geloof ik, per gesaldeerde kWh zijn er geen kosten in rekening gebracht, misschien zelfs 5 honderste cent extra opbrengst:)
*lol duizendste misschien wel lol

• berndw
Vdvmark schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:17:
[...]

Ik denk dat er bij je ouders te weinig te sturen valt om dynamisch goedkoper te maken.
Wat ze zelf kan doen zijn de apparaten zoals genoemd op een gunstig moment laten draaien. Verder geen EV of andere grote gebruikers behalve de warmtepomp. Ik weet niet uit mijn hoofd of deze ondersteund wordt voor Slim verwarmen. Ik denk na jouw verhaal dat de eventuele winst niet opweegt tegen de moeite. Ik denk dat we voor een vast jaarcontract gaan en dan zien we tzt wel weer verder.

• Vdvmark
berndw schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:53:
[...]

Wat ze zelf kan doen zijn de apparaten zoals genoemd op een gunstig moment laten draaien. Verder geen EV of andere grote gebruikers behalve de warmtepomp. Ik weet niet uit mijn hoofd of deze ondersteund wordt voor Slim verwarmen. Ik denk na jouw verhaal dat de eventuele winst niet opweegt tegen de moeite. Ik denk dat we voor een vast jaarcontract gaan en dan zien we tzt wel weer verder.
Een EV en thuisbatterij geven dit jaar de mogelijkheid om de inkoop/verkoop prijzen in je voordeel te manipuleren/masseren. Dat wordt lastiger volgend jaar.
Plug een Homewizard P1 meter in, data kun je exporteren en er zijn calculators die dan exact kunnen zeggen wat de dynamische marktprijzen geweest waren, of wat t had kunnen opbrengen/kosten.

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:40

deraco96

Altijd.

Heeft iemand advies voor welk energiecontract ik het beste kan nemen? Per 25-2-26 loopt mijn jaarcontract bij Innova af.

In 2025 was mijn verbruik het volgende:

640 kWh levering normaaltarief
819 kWh levering daltarief
1.067 kWh teruglevering normaaltarief
393 teruglevering daltarief
1.017 m3 gas

Het zal wel duidelijk zijn aan het verbruik maar ik verwarm met een CV-ketel op gas, kook ook op gas, en heb geen EV. Er zijn ook geen plannen om dat op korte termijn te veranderen.

Hierbij verwacht ik dat het elektraverbruik in 2026 nog iets lager zal zijn, de eerste paar maanden van 2025 hadden een verhoogd elektraverbruik. Ook is er nog wel ruimte om het gasverbruik iets te verlagen. Het zou dan bijvoorbeeld uit kunnen komen op 450 / 650 levering, 1100 / 450 teruglevering en 900 m3.

(Ik overweeg wel iets meer elektra te gaan verbruiken d.m.v. infraroodverwarming onder het bureau, net zoveel verbruiken als terugleveren is in ieder geval dit jaar nog gunstig.)

Met een laag verbruik tellen vaste aanmeldbonussen vaak zwaarder dan gunstiger tarieven. Ik heb hierdoor in het verleden wel dynamische contracten overwogen, maar ben bij vaste contracten met de aanmeldbonussen gebleven.

Zelf kom ik via gaslicht uit op de goedkoopste optie voor een vast contract: EnergieDirect - redelijke tarieven met € 320 bonus.

Dynamisch vind ik ook nog wel interessant, maar is eigenlijk alleen competitief met dit lage verbruik met ook een dikke bonus. Ik heb dit bekeken met energievergelijk.nl. BudgetEnergie leek een dikke bonus te bieden maar die valt een stuk lager uit als je doorklikt naar hun site.

Tweede uit de lijst bij energievergelijk.nl NextEnergy biedt € 270 bonus en voor zover ik kan beoordelen redelijke inkoopvergoedingen. Het nadeel aan NextEnergy zou zijn (volgens o.a. dit topic) dat ze nogmaals de inkoopvergoeding (2 cent) rekenen over teruglevering. Maar, dat is in mijn geval maar 1500 kWh x € 0,02 = € 30. Vind ik niet zo heel erg spannend, daar compenseert die € 270 ruim voor.

Ik verwacht dat dynamisch vs vast voor mij geen grote financiële verschillen gaat opleveren, en ik ben ook niet bang voor prijsstijgingen. Ik neig naar de dynamische optie, omdat ik het leuk vindt om dat eens te proberen.

Ik heb alleen nog niet uitgezocht of het mogelijk is om de zonnepanelen automatisch af te schakelen bij negatieve prijzen (Enphase micro-omvormers geplaatst in '21). Mocht iemand hier een goede tip voor hebben houd ik me aanbevolen.

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dit inderdaad de twee beste opties op het moment?

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Novax
  • Niet online
deraco96 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:40:
Met een laag verbruik tellen vaste aanmeldbonussen vaak zwaarder dan gunstiger tarieven. Ik heb hierdoor in het verleden wel dynamische contracten overwogen, maar ben bij vaste contracten met de aanmeldbonussen gebleven.

Zelf kom ik via gaslicht uit op de goedkoopste optie voor een vast contract: EnergieDirect - redelijke tarieven met € 320 bonus.
Vergelijk ook bij vattenfall.nl zelf via de website, die hebben nu €400 korting op stroom+gas. Die aanbieding is op dit moment niet bij de gaslicht.com te vinden. Of bij United Consumers via https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 voor een hoge korting van € 395. Beide redelijk goede tarieven.
Ik heb alleen nog niet uitgezocht of het mogelijk is om de zonnepanelen automatisch af te schakelen bij negatieve prijzen (Enphase micro-omvormers geplaatst in '21). Mocht iemand hier een goede tip voor hebben houd ik me aanbevolen.

Zie ik iets over het hoofd? Of zijn dit inderdaad de twee beste opties op het moment?
Hierboven wordt Frank Energie besproken met "Slim terugleveren" dat zou moeten werken met Enphase. (al zitten daar wellicht nog haken en ogen aan) Via energievergelijk geen bonus maar via gaslicht.com wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Novax op 09-01-2026 13:43 ]

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.