Novax schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:28:
Ik weet niet hoelang dit er al op staat maar de energieleveranciers (Energie-Nederland) hebben voor 2026 al nieuwe Algemene Voorwaarden om de oude van 2017 te vervangen:
https://www.energie-nederland.nl/leden/algemene-voorwaarden/
En dat betreft geen kleine wijzigingen om het wegstrepen (salderen) er uit te halen maar een compleet nieuw document.
Vandebron gaat nu al wisselen, zie
Internet Janny in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic" en daarbij heb je drie keuzes:
- Stilzwijgend overgaan naar de nieuwe voorwaarden
- Opzeggen zonder boete
- De oude voorwaarden behouden tot einde contract
Met name voor optie 3 is het interessant of je dan kan blijven salderen (ex energiebelasting en BTW) al hangt dat ook nog van andere voorwaarden af. En het is de vraag of andere leveranciers ook optie 3 als mogelijkheid gaan bieden.
Wel vervelend is dat je de keuze nu al moet maken bij Vandebron voor 28 februari want je weet nu nog niet hoe het er eind 2026 voorstaat met mogelijkheden. Vandebron kan weer de eerste zijn als proefballon die dit doet maar ik hoop dat anderen de overgang wat later in het jaar doen.
Ik heb zojuist ook bezwaar gemaakt tegen de wijziging. Mijn contract loopt tot mei 2027, dus die regel salderen mogen ze van mij nog wel even laten staan.
Ook zie ik op de website een letterlijke tekst dat de tarieven zoals die gelden tot het einde van de contractperiode zo blijven. Daar is ook een terug-leververgoeding bij ter hoogte van mijn leveringskosten.
Baadt het niet, dan schaadt het niet. De energieleverancier wil nu te graag dat ik stilzwijgend de nieuwe voorwaarden accepteer. Achterdocht dat ik ben

.
In dit oude artikel is met name de alinea over de politiek interessant. Nu bij VanDeBron ook doorgaan met de huidige voorwaarden mogelijk is, is dat wat mij betreft een no-brainer.
Politiek zag problemen met doorlopende contracten al aankomen
De Tweede Kamer voorzag dit juridische spanningsveld al eerder. In een amendement van Kamerlid Postma (NSC) van 18 oktober 2024 staat: “Op het moment van afschaffen van de salderingsregeling zullen er consumenten zijn die een vast contract hebben afgesloten vóór 2027 die doorloopt tot nadat de salderingsregeling op 1 januari 2027 is afgeschaft. Omdat we hier te maken hebben met een overgangssituatie, moeten zowel de energiebedrijven de voorwaarden van het contract kunnen aanpassen en moet de consument kosteloos kunnen opzeggen.”
https://www.solar365.nl/n...onnepanelen-66ABB2B0.html
[
Voor 19% gewijzigd door
BennieWolters op 05-02-2026 16:02
]