Denk dat het even duurt voor we onszelf allemaal omgedacht hebben inclusief ik mezelf.
Een kwartje viel bij mij toen m'n nieuwe GC contract op de mat viel oktober vorig jaar:
0,28ct per kWh
800,- teruglever'boete' per jaar
Ging naar Tibber, moest in januari in ene 400,- aftikken, maar zat toen al onder de 28 cent per kWh gemiddeld. Nu is dat (ondertussen met hulp van een accu) 17 cent. Dat wordt natuurlijk nog lager. (ja warmtepomp, EV, gaat lekker dus)
Er komt ongetwijfeld een moment waarop ik een keer negatieve stroomprijzen ga zien, maar in zekere zin was die 800,- van GC al een 'negatieve stroomprijs' op voorhand. Als ik dat zo kan dempen, de prijzen lager houd en alleen die 800,- al in een accu steek ben ik al beter af zeg maar.
De ellende is alleen dat het systeem met een paar jaar weer verandert, volgend jaar saldering eraf gaat en er dus een hoop onzekerheid in de lucht hangt. Die dan ook weer de straat van Hormuz gaat blokkeren en een oorlog start.
Dus: voor vast is nog steeds wat te zeggen, want uiteindelijk is wat een energieleverancier doet simpelweg voorspellen hoe jouw jaar eruit zal zijn en daar een opslag op doen en dat betaal je dan in ruil voor een stukje zekerheid en stabiliteit.