Blijven salderen volgens contract, ondanks afschaf

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Novax schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:13:
[...]

Omdat jij schrijft dat salderen niet eens aan de rechter is voorgelegd. Dat is het dus wel. Er zijn twee zaken, de zaak over het prijswijzigingsbeding is een bijzaak in het artikel en heeft een eigen artikel https://www.bnnvara.nl/ka...massaclaim-en-compensatie. Het artikel gaat primair over wel of niet salderen en het geval van die man in de foto en in de bijbehorende video is aan de rechter voorgelegd en daar is uitspraak over geweest.
Twee dingen. In de post waar ik noemde dat het niet is voorgelegd ging het over een zaak rond variabele contractprijzen. Daarin is dus niet over salderen gesproken ondanks dat de Vara daarover wel in hun nieuwsbericht begint.

Daarna kom jij met een ander bericht waar het wel over salderen gaat maar die is niet relevant omdat er geen inhoudelijk behandeling is geweest. Ook hier gaat de Vara weer de mist in door dit als een basis te gebruiken voor een claim dat dit voor alle gevallen van toepassing is.

Niet waar dus. Dan zal er eerst een zaak over salderen gehouden moeten worden die wel inhoudelijk behandeld wordt en dan is het maar afwachten wat het resultaat is. Ik zelf acht de kans dan het salderen dan overeind blijft laag. De mop is overigens dat zo'n inhoudelijke zaak over salderen pas ergens in 2027 gestart kan worden omdat dan pas kan blijken wat de leveranciers daadwerkelijk gaan doen.

Ik blijf mee er over verbazen dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze kunnen blijven salderen terwijl daar geen enkele basis voor is. Het is jammer dat er nieuwsorganisaties zijn die in hun honger naar kijkers dit soort verhalen levend houden.

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:52
Maar hoe werkt dit wettelijk gezien? Want dat is toch het hele punt? Ik heb een driejarig contract met salderen, mag dat zomaar opengebroken worden in het voordeel van de leverancier? Binnenkort maar eens de voorwaarden die ik heb uitpluizen.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
hanev001 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:04:
Twee dingen. In de post waar ik noemde dat het niet is voorgelegd ging het over een zaak rond variabele contractprijzen. Daarin is dus niet over salderen gesproken ondanks dat de Vara daarover wel in hun nieuwsbericht begint.
Daar begint Kassa (de "Vara") niet over. Het nieuwsbericht en ook de reportage begint over de regel dat de saldering volgens contract is en niet expliciet volgens de wet. Dat is de primaire insteek van het hele artikel en de reportage. Daarna pas komt het tweede aspect dat ze dit niet zo maar kunnen wijzigen en daarbij wordt aan de zaak Vattenfall gerefereerd.
Daarna kom jij met een ander bericht waar het wel over salderen gaat maar die is niet relevant omdat er geen inhoudelijk behandeling is geweest. Ook hier gaat de Vara weer de mist in door dit als een basis te gebruiken voor een claim dat dit voor alle gevallen van toepassing is.
Dat doet Kassa ook hier niet, ze laten namelijk de Consumentenbond en Budget aan het woord en die leggen uit dat het niet automatisch voor iedereen geldt. De Consumentenbond haalt ook nog de energiebelasting aan.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:59
hanev001 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:04:
[...]

Ik blijf mee er over verbazen dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze kunnen blijven salderen terwijl daar geen enkele basis voor is. Het is jammer dat er nieuwsorganisaties zijn die in hun honger naar kijkers dit soort verhalen levend houden.
Het staat in mijn contract, dus er is wel degelijk enige basis voor. Maar ik denk niet dat salderen in 2027 doorgaat.
SL65 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:09:
Maar hoe werkt dit wettelijk gezien? Want dat is toch het hele punt? Ik heb een driejarig contract met salderen, mag dat zomaar opengebroken worden in het voordeel van de leverancier? Binnenkort maar eens de voorwaarden die ik heb uitpluizen.
De wetgeving is aangepast nadat het contract is ingegaan. Ik zou kosteloos opzeggen een schappelijke uitkomst vinden voor beide kanten.

PVoutput

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
s020506 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:34:
De wetgeving is aangepast nadat het contract is ingegaan. Ik zou kosteloos opzeggen een schappelijke uitkomst vinden voor beide kanten.
Dat mag sowieso als Greenchoice de voorwaarden vanwege afschaffing saldering aanpast, staat namelijk ook in de wet als overgangsregeling.
Pagina: 1 2 Laatste