Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:12
Madeliefxxx schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:55:
Mijn bericht stond helaas verkeerd. Ik weet niet zo goed waar dit thuis hoort. Hopelijk staat het hier wel goed? Anders hoor ik het graag.

Ik zit in dubio. Tijdens de grote energiecrisis sloot ik net zoals zovelen hier een duur (maar nog enigszins behapbaar) vast contract af bij GC. Toen de prijzen weer wat gezakt waren heeft GC uit coulance toen bij iedereen met dat dure contract dit contract omgezet naar een nieuw goedkoper contract. Ik heb toen voor rust en zekerheid gekozen en koos voor 3 jaar vast. Ook nooit spijt van gehad. Dat contract loopt 31 mei af. Ik heb een verlengingsaanbod gekregen wat al flink goedkoper is dan mijn huidige contract. Punt is alleen dat ik de vergelijkingspagina's dit keer niet kan raadplegen omdat ik pas sinds oktober airco heb en daar nu ook mee verwarm. Ik heb ook geen slimme meter dus ik heb werkelijk geen idee wat mijn nieuwe verbruik op jaarbasis gaat zijn. Omdat het aanbod van GC al goedkoper was dan wat ik had vond ik nog even blijven zitten tot ik het verbruik op een rijtje heb het prettigste. Ik kon kiezen tussen 1 of 2 jaar vast. Ik heb voor 1 jaar vast gekozen vanwege alle veranderingen die eraan gaan komen (ik heb zonnepanelen op een huurwoning) en er nog zoveel onduidelijk is. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat ik het ook echt allemaal niet meer kan volgen met al dat gedoe rondom die teruglevering. Ik kreeg dus 4 verschillende tarieven: 1 jaar en 2 jaar en tot 1-1-2027 en na 1-1-2027. Hoe zeer ik mijn best ook doe, ik kom er echt niet meer uit. Maar goed, ik ben in ieder geval al een stuk goedkoper uit dus maar 1 jaar vast gezet tot ik weet hoe mijn werkelijke nieuwe verbruik gaat zijn en weer kan vergelijken. Maar nu twijfel ik toch of ik het niet voor 2 jaar moet vast zetten. Het is in ieder geval goed betaalbaar nu en ik ben er zeker van dat ik geen kou hoef te lijden. Maar ik twijfel omdat er zoveel veranderingen aan gaan komen wat betreft salderen en teruglevering wat ik allemaal niet meer kan volgen. Wat is wijsheid? Toch voor 2 jaar rust en zekerheid kiezen of toch maar even 1 jaar met het risico dat de prijzen wellicht weer de pan gaan uitrijzen? Ik kan als chronisch zieke echt niet in de kou gaan zitten. Verschrikkelijk hoe ingewikkeld alles is geworden. Ik ben echt niet dom maar het groeit me nu echt boven mijn pet allemaal.😔 Iemand advies voor me wat betreft 1 of 2 jaar vast rekening houdend met alle veranderingen? (Dynamisch of variabel is niks voor mij gezien de onzekerheid en laag inkomen.)
Wat zijn de tarieven en wat is je oude verbruik? Wat is de oppervlakte vd ruimte die je gaat verwarmen met een airco en verwarmen straks puur middels airco, dus geen gas? Geen zonnepanelen toch?

• Madeliefxxx
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:09
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Wat zijn de tarieven en wat is je oude verbruik? Wat is de oppervlakte vd ruimte die je gaat verwarmen met een airco en verwarmen straks puur middels airco, dus geen gas? Geen zonnepanelen toch?
Bedankt voor uw reactie. Ik heb wel zonnepanelen op de sociale huurwoning. Deze leveren ongeveer en minimaal 2500 per jaar op. Ik heb alleen nog de tarieven van het 1-jarig contract. De tarieven van het 2-jarig contract zijn nu helaas niet meer in te zien omdat ik heb bevestigd voor 1 jaar (maar ik kan nog terug).

Mijn verbruik volgens de laatste jaarafrekening 1 oktober was:
Gas 728 m3
Stroom -1413 kwh

Ik heb nog geen slimme meter dus de meter draait gewoon terug. Teruglevering wordt dus niet apart berekend nog en ik had nog geen terugleverkosten.

In november en december heb ik iets meer dan de helft gas verbruikt t.o.v. vorig jaar. Ik heb maar een kleine seniorenwoning. Overdag verwarm ik de woonkamer(24m2) en keuken(8 m2) met de airco. 's Nachts staat de verwarming aan op 18 graden, ook op de slaapkamer(16m2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq-7No8okIw2KFWjqewo_lQDLWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTX8uoEXu4ZBfimyP95YBAGh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvtsKCD0_k9aJsIatCEOF8HVb_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgBjKyfw1vMABfWKlH4t5kYf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Madeliefxxx op 30-01-2026 18:04 ]

• Madeliefxxx
STIMPPYYY schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dit was mijn huidige contract. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tGjvJ2pSKaep3s--yZYm02rhx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcBYxn69b1pbMeYKfY2Cp3NR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glEbe_d7kwQ0F-aVodT7YT-nNoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NFir56VO1hSLaaxwdjtu4FM.jpg?f=fotoalbum_large

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Madeliefxxx schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:53:
[...]

Bedankt voor uw reactie. Ik heb wel zonnepanelen op de sociale huurwoning. Deze leveren ongeveer en minimaal 2500 per jaar op. Ik heb alleen nog de tarieven van het 1-jarig contract. De tarieven van het 2-jarig contract zijn nu helaas niet meer in te zien omdat ik heb bevestigd voor 1 jaar (maar ik kan nog terug).

Mijn verbruik volgens de laatste jaarafrekening 1 oktober was:
Gas 728 m3
Stroom -1413 kwh

Ik heb nog geen slimme meter dus de meter draait gewoon terug. Teruglevering wordt dus niet apart berekend nog en ik had nog geen terugleverkosten.

In november en december heb ik iets meer dan de helft gas verbruikt t.o.v. vorig jaar. Ik heb maar een kleine seniorenwoning. Overdag verwarm ik de woonkamer(24m2) en keuken(8 m2) met de airco. 's Nachts staat de verwarming aan op 18 graden, ook op de slaapkamer(16m2).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou dan toch overwegen om dit weekend nog even bij bijvoorbeeld gaslicht.com te kijken. Greenchoice heeft waarschijnlijk wel een maand bedrag voor het nieuwe contract gegeven gebaseerd op bepaalde verbruikscijfers, die verbruikscijfers zou je in kunnen vullen bij gaslicht.com. En anders iets van 10kWh voor verbruik, 1 kWh voor teruglevering en 728 m3 voor gas.

Als je voor een jaar gaat heeft Essent via gaslicht.com nu een goede aanbieding met een stroom tarief van € 0,2212 en gas € 1,1465 plus nog een bonus van €310. En Essent kan je nu ook al afsluiten voor 31 mei (anderen kunnen slechts 3 maanden vooruit)

Voor 2 jaar is er via gaslicht.com een aanbieding van Energie Direct met een stroom tarief van € 0,2188 en gas € 1,1830 plus nog een bonus van €350. Ook Energie Direct kan je nu al afsluiten voor 31 mei.

Het mogelijk dat je dit jaar al te maken krijgt met een meter wissel dus daar moet je rekening mee houden. Dan krijg je namelijk wel terugleverkosten. En als je per 1 januari 2027 die slimme meter al hebt kan je ook niet meer salderen en zullen de kosten hoger worden. Dan is het belangrijk dat het stroomtarief zo laag mogelijk is.

Om het verbruik voor volgend jaar wat beter in te schatten met airco zou je nu al elke week even de standen van de meter kunnen opschrijven.

• Madeliefxxx
Novax schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Ik zou dan toch overwegen om dit weekend nog even bij bijvoorbeeld gaslicht.com te kijken. Greenchoice heeft waarschijnlijk wel een maand bedrag voor het nieuwe contract gegeven gebaseerd op bepaalde verbruikscijfers, die verbruikscijfers zou je in kunnen vullen bij gaslicht.com. En anders iets van 10kWh voor verbruik, 1 kWh voor teruglevering en 728 m3 voor gas.

Als je voor een jaar gaat heeft Essent via gaslicht.com nu een goede aanbieding met een stroom tarief van € 0,2212 en gas € 1,1465 plus nog een bonus van €310. En Essent kan je nu ook al afsluiten voor 31 mei (anderen kunnen slechts 3 maanden vooruit)

Voor 2 jaar is er via gaslicht.com een aanbieding van Energie Direct met een stroom tarief van € 0,2188 en gas € 1,1830 plus nog een bonus van €350. Ook Energie Direct kan je nu al afsluiten voor 31 mei.

Het mogelijk dat je dit jaar al te maken krijgt met een meter wissel dus daar moet je rekening mee houden. Dan krijg je namelijk wel terugleverkosten. En als je per 1 januari 2027 die slimme meter al hebt kan je ook niet meer salderen en zullen de kosten hoger worden. Dan is het belangrijk dat het stroomtarief zo laag mogelijk is.

Om het verbruik voor volgend jaar wat beter in te schatten met airco zou je nu al elke week even de standen van de meter kunnen opschrijven.
Bedankt voor het meedenken! Ik vergelijk en sluit normaal ook altijd een contract af via gaslicht. Maar mijn probleem is dus nu dat ik niet wist wat ik moet invullen vanwege de airco. Het stroomverbruik van afgelopen jaar kan ik niet opgeven omdat ik dus geen negatief getal kan invullen. Ik hou mijn verbruik per maand zelf bij maar zit nu pas op 3 maanden. Ik kan echt niet inschatten wat het dan de overige maanden gaat worden. Vandaar dat ik besloot dan nog maar een jaartje bij GC te blijven. Ik ga er op vooruit en ik heb geen financiële zorgen dan dus dat vind ik prima. Ik twijfel alleen of ik met dit aanbod niet toch voor 2 jaar moet gaan. Die meterwissel zit er idd aan te komen en ik ga er vanuit dat die 1-1-2027 geplaatst is. Indien later (wat ik natuurlijk wel ga proberen) is dat mooi meegenomen.

Edit: Indien ik bij gaslicht die 10 Kwh en 1 Kwh invul kom ik ook bij Greenchoice uit. Alleen Eneco is iets goedkoper maar dan gaat de voorkeur toch naar GC uit. Wat betreft die cashback is mijn ervaring/beleving dat je die eigenlijk gewoon zelf betaalt omdat ze dat bedrag delen door 12 en de uitkomst daarvan gewoon wordt opgeteld bij het voorschot maandbedrag wat in eerste instantie wordt aangegeven. Maandbedrag zou nu bv 72 euro zijn. Uiteindelijk wordt je voorschotbedrag dan dus verhoogd met 29 euro (350:12).

[ Voor 10% gewijzigd door Madeliefxxx op 30-01-2026 20:27 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:13
Je voorschot wordt verrekend met daadwerkelijk verbruik, heb je teveel betaald dan krijg je geld terug. Los daarvan krijg je je welkomstbonus/korting na 1 jaar, meestal.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Alles in place voor een variabel tarief denk ik zelf: elektrische auto / thuisaccu's / (teveel) zonnepanelen.

Echter: het Greenchoice contract verloopt 5 maart (nog zonder terugleverboete). In januari de jaarrekening gehad. Niet slim om dan meteen te switchen lijkt me? De terugleverboete wordt € 0,14, maar ik betaal(de) ongeveer € 0,28. Dankzij salderen kan ik dan beter nog een maandje of 2 a 3 wachten met overstappen, zodat ik het verbruik van januari / februari weg kan strepen. Ik vraag me alleen nog af hoe het salderen werkt. Stel ik heb in januari / februari 1000 Kwh verbruik: 280 euro.
Mag ik dan enkel die 1000 Kwh salderen: oftwel 140 van de 280 euro. Of mag ik die 280 euro salderen (2000 Kwh dankzij terugleverboete). Of zit ik er uberhaupt naast hoe dit werkt? :)

Edit: wellicht ook relevant: de terugleververgoeding wordt € 0,15

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 30-01-2026 21:52 ]

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.