Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:13
Beste Tweakers,

Ik sta voor een keuze qua energiecontract en loop vast in het vergelijken van de tarieven. Ik heb momenteel nog een vast contract uit 2022 lopen bij EnergyZero (afgesloten in de tijd van ZonderGas). Bij mijn huidige contract betaal ik geen vaste terugleverkosten.

Ik heb nu een aanbod van Greenchoice (via Univé 'Energie van de Boer') voor 2 jaar vast. Omdat mijn huidige contract nog uit 2022 stamt, staan daar nog oude belastingregels op (zoals de ODE, die inmiddels is afgeschaft/samengevoegd). Hierdoor vind ik het erg lastig om mijn huidige all-in tarief te berekenen en eerlijk te vergelijken met het nieuwe all-in aanbod van Greenchoice.

Mijn verbruiksprofiel (obv P1 data afgelopen 12 maanden):
  • Setup: Warmtepomp + 2 Elektrische auto's + 13 Zonnepanelen
  • Import totaal: ~18.530 kWh (Waarvan ~12.790 kWh op Normaal en ~5.740 kWh op Dal)
  • Export totaal: ~1.730 kWh (Waarvan ~413 kWh op Normaal en ~1.318 kWh op Dal)
Mijn huidige contract (EnergyZero - 5 jaar Vast uit 2022): Mijn contract toont de volgende opbouw (uit 2022):
  • Normaaltarief levering: € 0,17491
  • Daltarief levering: € 0,13475
  • Inkoopkosten per kWh: € 0,00847
  • Energiebelasting (2022): € 0,04452
  • ODE (2022): € 0,03691
  • Terugleverkosten: € 0,- Mijn kale inkoopprijs (Levering + inkoopkosten) ligt in dit contract dus op ~€ 0,183(Normaal) en ~€ 0,143 (Dal). De belastingen (EB + ODE) veranderen natuurlijk jaarlijks, waardoor ik mijn exacte all-in prijs voor dit jaar niet 1-op-1 paraat heb.
Nieuw aanbod Greenchoice (2 jaar vast):
  • Vaste leveringskosten: € 79,99 / jaar
  • Terugleverkosten (huidig berekend): € 109,37 / jaar (Wordt vanaf 2027: € 0,0396 per ingevoede kWh)
  • Cashback: eenmalig € 45,00
All-in Tarieven (1 - 10.000 kWh):
  • Normaal: € 0,20063 / kWh * Dal: € 0,21273 / kWh (Vreemd genoeg is Dal hier duurder)
All-in Tarieven (> 10.000 kWh - door lagere energiebelasting in schijf 2):
  • Normaal: € 0,17050 / kWh
  • Dal: € 0,18260 / kWh
Mijn dilemma's & vragen aan jullie: Met bijna 18.500 kWh import weegt de inkoopprijs bij mij vele malen zwaarder dan het voordeel van "geen terugleverkosten".
  1. Appels met peren vergelijken: Mijn kale inkoopprijs (excl. belastingen) uit 2022 ligt op ruim 18 en 14 cent. Als ik de huidige belastingen uit het Greenchoice aanbod filter, lijkt hun kale inkoopprijs rond de 9 à 10 cent te liggen. Klopt het dat Greenchoice hierdoor voor mijn gigantische verbruik duizenden euro's per jaar goedkoper gaat zijn, ondanks dat ik daar wél terugleverkosten ga betalen?
  2. Daltarief duurder dan Normaal: Hebben jullie ervaring met dit soort contracten waarbij het daltarief duurder is dan het normaaltarief (zie Greenchoice hierboven)? Ik laad de auto's en laat de warmtepomp nu vooral 's nachts draaien, dus dat voelt heel tegenstrijdig.
  3. Vast vs Dynamisch: Zouden jullie bij mijn verbruik (hoge import in de winter door WP, maar wel 2 EV's die ik kan sturen) deze scherpe kale tarieven direct 2 jaar vastklikken, of is een dynamisch contract in de huidige markt toch een betere gok?
Ik hoor heel graag hoe jullie deze 2022-tarieven afwegen tegen het huidige aanbod!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:40
Novax schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:43:
[...]

Houdt bij 2 en 3 jarige gascontracten wel rekening met de bijmengverplichting groen gas (BMV) en ETS-2 die ze bij je gastarief op gaan tellen. Je moet goed de voorwaarden lezen hierover. Iedere leverancier krijgt hiermee te maken maar bij Innova kan het gastarief hierdoor wijzigen zonder dat je kan opzeggen (bij anderen kan dit wel). En volgens hun tabel kan het maximum wat ze rekenen behoorlijk oplopen. +€0,32 in 2028 en +€0,56 in 2029 (incl. BTW).
Klopt wat je aangeeft, ik ga per 10 maart over naar een 3 jarig gascontract bij Innova.

Op zich ook wel logisch, want anders zouden ze het tarief nu al een heel stuk hoger moeten maken. Alle andere aanbieders moeten hier ook in mee maar daar heb je dan wellicht de mogelijkheid om kosteloos tussentijds op te zeggen. Wanneer je dan kosteloos op kan zeggen, is het nog maar de vraag wat de tarieven dan op dat moment zijn. Vooraf altijd lastig in te schatten, ik weet in ieder geval nu al waar ik straks maximaal aan toe ben (zolang BV Nederland niet failliet gaat uiteraard....). :+

Overigens zie ik wel dat de loyaliteitsbonus fors is verlaagd. Ik heb nog € 290 in mijn deal staan, en je ontvangt nu nog maar € 195 bij een 3 jarig contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic5OXiVx6N5yXD3_5SdTK215aJU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OMCjrKfY55OKa01HtAJMKi7v.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door A3-D op 02-03-2026 17:12 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
A3-D schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:12:
Op zich ook wel logisch, want anders zouden ze het tarief nu al een heel stuk hoger moeten maken. Alle andere aanbieders moeten hier ook in mee maar daar heb je dan wellicht de mogelijkheid om kosteloos tussentijds op te zeggen. Wanneer je dan kosteloos op kan zeggen, is het nog maar de vraag wat de tarieven dan op dat moment zijn. Vooraf altijd lastig in te schatten, ik weet in ieder geval nu al waar ik straks maximaal aan toe ben (zolang BV Nederland niet failliet gaat uiteraard....). :+
Maar anderen prijzen dat nu dus al wel in, Innova lijkt dat niet te doen, vandaar dat het tarief zo laag is. Voorbeeld uit de voorwaarden van Budget Energie:
a. bij vaste Overeenkomsten waarvan de vaste looptijd eindigt na 1 januari 2028, mogen wij het gastarief eenmalig wijzigen in verband met een aankomende wettelijke verplichting voor een zogeheten ‘ETS-2’-systeem. Vanaf 1 januari 2028 zijn wij wettelijk verplicht om emissierechten in te kopen voor uw gasverbruik. De prijs van deze emissierechten kan op voorhand niet nauwkeurig worden ingeschat. Wij schatten de toekomstige prijs van een emissierecht op dit moment in op € 60, en prijzen dat in bij vaste Overeenkomsten waarvan de vaste looptijd eindigt na 1 januari 2028. Als na 1 januari 2028 blijkt dat de prijs van een emissierecht binnen de vaste looptijd van uw Overeenkomst hoger of lager is dan € 60, dan behouden wij ons het recht voor om uw gastarief eenmalig te wijzigen. Een eventuele verhoging is gemaximeerd op € 0,08 per m3 gas.
Nu is hier niet helemaal duidelijk of die € 0,08 inclusief BTW is maar het is bijna de helft lager dan Innova en is alleen van toepassing als het emissierecht wijzigt in tegenstelling tot Innova. Bij Budget staat er verder niets in over BMV.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste

Let op:
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.