Beste Tweakers,
Ik sta voor een keuze qua energiecontract en loop vast in het vergelijken van de tarieven. Ik heb momenteel nog een vast contract uit 2022 lopen bij EnergyZero (afgesloten in de tijd van ZonderGas). Bij mijn huidige contract betaal ik geen vaste terugleverkosten.
Ik heb nu een aanbod van Greenchoice (via Univé 'Energie van de Boer') voor 2 jaar vast. Omdat mijn huidige contract nog uit 2022 stamt, staan daar nog oude belastingregels op (zoals de ODE, die inmiddels is afgeschaft/samengevoegd). Hierdoor vind ik het erg lastig om mijn huidige all-in tarief te berekenen en eerlijk te vergelijken met het nieuwe all-in aanbod van Greenchoice.
Mijn verbruiksprofiel (obv P1 data afgelopen 12 maanden):
Ik sta voor een keuze qua energiecontract en loop vast in het vergelijken van de tarieven. Ik heb momenteel nog een vast contract uit 2022 lopen bij EnergyZero (afgesloten in de tijd van ZonderGas). Bij mijn huidige contract betaal ik geen vaste terugleverkosten.
Ik heb nu een aanbod van Greenchoice (via Univé 'Energie van de Boer') voor 2 jaar vast. Omdat mijn huidige contract nog uit 2022 stamt, staan daar nog oude belastingregels op (zoals de ODE, die inmiddels is afgeschaft/samengevoegd). Hierdoor vind ik het erg lastig om mijn huidige all-in tarief te berekenen en eerlijk te vergelijken met het nieuwe all-in aanbod van Greenchoice.
Mijn verbruiksprofiel (obv P1 data afgelopen 12 maanden):
- Setup: Warmtepomp + 2 Elektrische auto's + 13 Zonnepanelen
- Import totaal: ~18.530 kWh (Waarvan ~12.790 kWh op Normaal en ~5.740 kWh op Dal)
- Export totaal: ~1.730 kWh (Waarvan ~413 kWh op Normaal en ~1.318 kWh op Dal)
- Normaaltarief levering: € 0,17491
- Daltarief levering: € 0,13475
- Inkoopkosten per kWh: € 0,00847
- Energiebelasting (2022): € 0,04452
- ODE (2022): € 0,03691
- Terugleverkosten: € 0,- Mijn kale inkoopprijs (Levering + inkoopkosten) ligt in dit contract dus op ~€ 0,183(Normaal) en ~€ 0,143 (Dal). De belastingen (EB + ODE) veranderen natuurlijk jaarlijks, waardoor ik mijn exacte all-in prijs voor dit jaar niet 1-op-1 paraat heb.
- Vaste leveringskosten: € 79,99 / jaar
- Terugleverkosten (huidig berekend): € 109,37 / jaar (Wordt vanaf 2027: € 0,0396 per ingevoede kWh)
- Cashback: eenmalig € 45,00
- Normaal: € 0,20063 / kWh * Dal: € 0,21273 / kWh (Vreemd genoeg is Dal hier duurder)
- Normaal: € 0,17050 / kWh
- Dal: € 0,18260 / kWh
- Appels met peren vergelijken: Mijn kale inkoopprijs (excl. belastingen) uit 2022 ligt op ruim 18 en 14 cent. Als ik de huidige belastingen uit het Greenchoice aanbod filter, lijkt hun kale inkoopprijs rond de 9 à 10 cent te liggen. Klopt het dat Greenchoice hierdoor voor mijn gigantische verbruik duizenden euro's per jaar goedkoper gaat zijn, ondanks dat ik daar wél terugleverkosten ga betalen?
- Daltarief duurder dan Normaal: Hebben jullie ervaring met dit soort contracten waarbij het daltarief duurder is dan het normaaltarief (zie Greenchoice hierboven)? Ik laad de auto's en laat de warmtepomp nu vooral 's nachts draaien, dus dat voelt heel tegenstrijdig.
- Vast vs Dynamisch: Zouden jullie bij mijn verbruik (hoge import in de winter door WP, maar wel 2 EV's die ik kan sturen) deze scherpe kale tarieven direct 2 jaar vastklikken, of is een dynamisch contract in de huidige markt toch een betere gok?