Nu nieuwe zonnepanelen: wat is wijsheid qua contract?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aho85
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-11-2024
Context
Eind Maart worden er zes zonnepanelen op mijn dak geinstalleerd (445 WP met micro omvormers en een PV verdeler op de wasmachine aansluiting,). De panelen komen op een schuin dak vol op het zuiden. Het artikel Salderen is dood op de homepage laat zien hoe veranderlijk de markt wat betreft energiecontracten momenteel is.
  • Vattenfall als huidige leverancier
  • Variabel contract met 20% vaste klant korting
  • Stroom verbruik vorig jaar: 3320 kwh
  • Verwachtte opbrengst panelen: 2000 kwh
Mijn vraag
Wat is nu de slimste optie wat betreft energiecontract? Met het onderzoek dat ik tot nu toe gedaan heb denk ik er slim aan toe doen om mijn Vattenfall contract om te zetten naar 3 jaar vast met behoud van mijn 20% vaste klanten korting. Dit onder de veronderstelling dat een toekomstige terugleverheffing van Vattenfall dan pas over 3 jaar van toepassing is. Dit uiteraard voor dat de panelen geplaatst worden.

Benieuwd of dit wat jullie betreft inderdaad de slimme keuze is of dat er betere opties zijn. Ook benieuwd of het toegestaan is zonnepanelen te installeren wanneer je een vast energiecontract hebt of dat dit impact op je contract heeft.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Homepage artikel benoemd dat Vattenfall ook onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om de kosten anders te verdelen
  • Eigenhuis artikel betreft zonnepanelen en energiecontracten
  • Vattenfall saldering artikel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:44
Ja, nu zonder panelen vast laten zetten. Let wel op dat er niet ergens staat dat als je zonnepanelen installeert dat zijn dan toch nog eea mogen wijzigen, 'boete' mogen vragen of zelfs een nieuw contract aanbieden, of wat dan ook.
Als dat bij Vattenfall niet lukt, ergens anders waar het wel nog gaat.

Overigens, is het wellicht een idee om iets meer uit te geven voor de aansluiting en toch het hele dak vol te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aho85
Dank voor je reactie Truus01. Ja het punt is dat ik een flinke dakkapel, dakraam en wat pijpen op het dak in de web heb zitten. Ik kan er daardoor niet meer dan zes kwijt. Met de aankomende terugleverheffingen etcetera heb ik er overigens wel vrede mee. Ik dek 2/3 van mijn eigen verbruik met een behoorlijk kleine investering.

[ Voor 5% gewijzigd door aho85 op 08-03-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinderv
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-03-2024
Ik zit in een vergelijkbare situatie en ben voor een 2jarig contract bij green choice gegaan. Ik had 25% vaste klanten korting en GC bleek goedkoper.

Ok los van het terug lever tarief bleek dat GC goedkoper was dan het huidige contract of verlening bij vattenval overigens, dus goed om naar te kijken.

Is het overigens niet zo dat met de salderings regeling je geen teruglevering hebt? Met 3320 verbuik en 2000 opwek verbruik je nog steeds netto stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met (maar) 2/3 dekking eigen gebruik maakt het allemaal niet zoveel uit welk type contract je neemt. Wat je eventueel moet betalen of meer ontvangt zijn hooguit een paar tientjes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aho85
Dank @DukeBox en @reinderv. Wat ik niet helder krijg als ik bijvoorbeeld hier lees: Gaslicht.com wat zijn terugleverkosten - is wanneer je terugleverkosten betaald?
  • Betaal je ze wanneer je jaarlijkse teruglevering hoger is dan je jaarlijks verbruik?
  • Betaal je ze wanneer je maandelijkse teruglevering in die maand hoger is dan je maandelijks verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Met Vattenfall vooralsnog niets. De hele kleintjes proberen onder saldering uit te komen door maandelijkst te vereffenen maar er zijn twijfels of dit wettelijk mag. De grotere partijen berekenen het op het netto aantal kWh terugleveren voor saldering. Oftewel, in jouw geval met 2/3 opwekking speelt het niet echt mee en bij maandelijkse saldering gaat het om de maanden dat je niet je eigen energie kan opmaken. Je hebt dan meerdere opties, accu om te spreiden voor alleen die maanden (duur maar beste voor het net), panelen minder laten opwekken (bij overschot goed voor het net maar gevoelsmatig de verkeerde optie), meer verbruiken (airco, wp boiler, vaat/was opsparen etc.) maar dat vereist planning en inlezen/informatie opzoeken hoe/wat/wanneer.

Zelf vind ik het een hele goede manier om de mensen die extreem veel terugleveren ook evenredig mee te laten betalen aan het onderhoud. Ik ben ook nog geen situatie tegen gekomen dat je er netto geld op moet toeleggen.

Ook triggert het de mensen die ruim capaciteit hebben meer bewust na te denken over gebruik van energie. Door daar maar een klein bedrag aan kosten aan te koppelen is dat vaak al genoeg voor de gemiddelde Nederlander om daar een paar euro te besparen. Hiermee help je het net met een beetje omdenken al een hele hoop.

Uiteindelijk word het hebben (en met name het niet kunnen hebben) van zonnepanelen met bijbehorende voordelen eerlijker verdeeld.

Zelf zit ik nog te wachten op btw vrijstelling van accu systemen, ik zou dan een kleine buffer (~2kWh) voor de zomermaanden opbouwen welke ik buiten de zonuren zelf opmaak, er zijn al kant en klare oplossingen die dan rond de 1000 à 1500 euro komen (afhankelijk wat je zelf kan aan installatie en domotica).

Ook vind ik dat een deel van de verantwoordelijkheid bij de energie leveranciers liggen, zeker als we (zonnepanelen bezitters) ervoor gaan betalen om een wijk/centrale oplossing te bedenken voor het overschot. Zeker als dat overschot alleen maar gaat groeien in de toekomst. Bij ons in de wijk zijn overal van die ondergrondse vuilcontainers gekomen, wat mij betreft maken ze er een ondergrondse container met accus bij voor de opslag.

Sorry voor het heel erg offtopic uitweiden,
Tldr: jij bent niet het target van de energie leveranciers en de panelen boete dus maakt het financieel niet veel uit wat je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ik heb het zelf niet uitgezocht, maar ik begrijp juist dat de meesten hun 'terugleverboete' heffen over ALLE invoeding. Niet alleen de teruglevering na saldering, maar alles wat via de meter wordt teruggeleverd aan het net. (En dan maakt maandelijks of jaarlijks dus ook niet uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Truus01 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:03:
Ik heb het zelf niet uitgezocht, maar ik begrijp juist dat de meesten hun 'terugleverboete' heffen over ALLE invoeding. Niet alleen de teruglevering na saldering, maar alles wat via de meter wordt teruggeleverd aan het net. (En dan maakt maandelijks of jaarlijks dus ook niet uit.)
Ik had het moet helemaal goed geschreven, het gaat voornamelijk om het deel na saldering (extreme over productie) dat het hoge tarief bepaald voor het gedeelte voor saldering. Dus die paar maanden dat je veel meer teruglevert en dus niet zelf genruikt, bepalen voornamelijk het bedrag, bij 2/3 zal dat hooguit een paar tientjes zijn, immers voor wat je na saldering teruglevert krijg je ook weer een vergoeding voor (bij de meesten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Truus01 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:03:
Klopt, stel ik wek 3000 kWh op en verbruik 3000 kWh, dan is het netto 0 kWh met jaarlijks salderen. Ik betaal dan alleen iets van €10 vaste leveringskosten per maand.

Bij een partij als Vandebron betaal je dan zo €20 tot €30 extra per maand vanwege de terugleverkosten. Ze gaan met de 'zonnepanelen boete' uit van bruto teruglevering, niet netto. Je bent dan heel snel €200 tot €300 meer kwijt op jaarbasis.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 09-03-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

stin00 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 11:47:
Ze gaan met de 'zonnepanelen boete' uit van bruto teruglevering, niet netto.
Nee, just netto teruglevering dus zonder eigen gebruik (wel verrekent over verschillende fasen).

Simpel genomen, de teruglever waarde die meter aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
In principe zijn er 3 terugleveringen en daar worden allerlei benamingen voor gebruikt en door elkaar.
Je hebt hetgeen de zonnepanelen opwekken. Een deel daarvan wordt direct verbruikt en gaat niet over de meter naar het net. Dan heb je het deel dat wel over de meter gaat en het net in, maar wordt gesaldeerd met verbruik. En dan nog hetgeen wat over de meter gaat, het net in, en meer is dan saldering.
Dat laatste wordt meestal teruglevering genoemd, waar je een terugleververgoeding voor krijgt.
Het tweede is toch wat meestal de bruto teruglevering wordt genoemd, aangezien je het eerste niet teruglevert, maar rechtstreeks verbruikt. Dat eerste zie je ook echt nergens terug. (Tenzij je allerlei slimme dingen aan al je verbruikers hebt, dan kun je het zelf zien. De energieleverancier ziet het sowieso niet.)
Over het tweede gaan de meeste 'terugleverboetes' (of terugleverheffing, of helaas ook terugleververgoeding genoemd).
Pagina: 1