• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Wouter! schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat dit een aanname was. Ik heb even een korte zoekactie gedaan en lees dat het wellicht ook met max. 7,36kW kan op 1 fase. Nooit geweten, eerlijk gezegd. Ik ging ervan uit dat mijn auto 11kW, dus 3x16A kon laden, dus 1x16A op 1 fase. Maar die aanname klopt dus niet.

Voor de duidelijkheid: Ik laad nu niet thuis op mijn enkele fase. Ik ga na de verzwaring pas thuisladen op 3 fasen.

Maar dan nog, dan blijft er op die enkele fase nog max. 1,8kW over.
Er blijft dan nog 1,8 kW continuvermogen over wat genoeg is voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Dingen als koken, vaatwasser vragen maar kort een vermogen dus dat lost je loadbalancer wel op zonder dat het EV laden daar significant veel trager van wordt.

  • Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 13:55
ASW1 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:51:
[...]

Er blijft dan nog 1,8 kW continuvermogen over wat genoeg is voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Dingen als koken, vaatwasser vragen maar kort een vermogen dus dat lost je loadbalancer wel op zonder dat het EV laden daar significant veel trager van wordt.
Ok, valt zeker wat voor te zeggen (met het voor mij nieuwe inzicht over 7,36kW laden op 1 fase).

Maar toch ben ik wel blij dat ik naar 3 fasen ga. Ik rijd regelmatig grote afstanden, de grote verbruikers zijn mooi over de fasen verdeeld (met jonge kids draaien wasmachine en droger overuren) dus incl. load balancing moet de laadsnelheid eigenlijk altijd vrij hoog blijven omdat er op alle fasen nog meer dan voldoende over is. En ik ben alvast voorbereid op inductie (ja, ik weet het, dat kan ook op 1 fase) en een warmtepomp (die zal hier ook 3 fasen nodig hebben).

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter! op 28-05-2026 14:22 ]


  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:27
ASW1 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Dat is een standaardinstallatie voor 1 fasige aansluitingen. En een groot voordeel wanneer je met PV overschot wilt kunnen laden. Als je op 1 fase laadt dek je het hele overschotbereik tussen 1,4 en 7,4 kW af.

EV laders op 3 fasen worden vaak zo geïnstalleerd dat ze maar tot 5 of zelfs maar 3,6 kW op 1 fase kunnen laden. Dat is nadelig omdat lader en auto dan heen en weer moeten schakelen tussen 1 en 3 fasen, op z'n slechts krijg je daar storingen van en op zijn best onderbrekingen bij elke keer schakelen. Het kan wel maar 3 fasen laders worden zelden zo geïnstalleerd dat je ermee tot 7,4 kW mee kunt laden op 1 fase. Want dat is eigenlijk wat je het liefste wilt bij laden op overschot; op 1 fase laden zodat je het hele bereik hebt afgedekt. Alleen bij PV installaties die vaak meer dan 7,4 KW genereren heeft het eventueel zin om na te denkedenken over 3-fasen laden met PV overschot. Dit wordt best een dingetje wanneer het salderen vervalt.
Je ben duidelijk enthousiast over de voordelen van een 1 fase aansluiting i.c.m. een laadpaal. Wellicht kun je jouw setup met 7kW 1-fase laadpaal (met load balancer?) en 1-fase PV systeem hier eens delen zodat anderen met een 1-fase aansluiting daar inspiratie uit kunnen halen.

Overigens ervaar ik geen storingen of onderbrekingen met mijn load-balancing laadpaal, EV en PV (Peblar business max 22kW, XPeng P7, 10kW Enphase 3- fasen). Wat dat betreft ben ik redelijk klaar voor salderen: kan in ieder geval een flink deel van mijn overschot in de EV stoppen (en een deel in een nog te plaatsen thuisaccu).

  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

3fase was vroeger een must met electrisch koken. Dus veel huiseigenaren die de klassieke electrische platen gebruikte hadden driefase. Nu heb je 2l2n kookgroep. 32A ,2x 16A fase nul gekoppeld. Dus in theorie als je je 4 pits inductie op boost all zet hou je weinig over...

En veel andere rijtjes huisen werken met 1,2,3 1,2,3 1fase aansluitingen elk huis is volgende fase. Als je al 3 fase hebt is t handig om de groepen te verdelen bij t plaatsen van een nieuwe groepenkast.

Wat overigens nu nog meer een issue is is teruglevering van zonnestroom op de zelfde fase. Bij mij is fase 3 standaard hoger in voltage door iemand of meer die op L3 zit met zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olN08t-tzltaLg_iiNQoPVDdHKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5dARuOqcg5KGkPOetOBBSC0.jpg?f=fotoalbum_large de problemen die een 1 fase aansluiting verbieden om 40A of hoger te brengen is vermoedelijk meer de net aansluiting die te vol zit. En 3x 5A meer is beter te managen dan 1x 15A meer. ( zeker als er meerdere dit vragen.

Ik ga er overigens van uit dat mn meter die overvoltage ook door geeft aan de net beheerder dus die zou dan kunnen uitmappen waar de L3 teveel gekoppeld is aan de panelen. Zomaar even een huis van L3 naar L2 zetten is vermoedelijk ook niet overal zomaar tedoen. Niet elke wijk is voorzien van standaard 3fase aanvoer voor de hoofdzekering vd particulier.

3fase 25A is voor de netbeheerder fijner dan alles moeten opwaarderen per fase en hoog vermogen dus 45 - 70A iets met nul stromen als ik t goed begrepen heb. Minder vermogen op de Nul bij vollast.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:09
copykat schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:14:
3fase was vroeger een must met electrisch koken. Dus veel huiseigenaren die de klassieke electrische platen gebruikte hadden driefase. Nu heb je 2l2n kookgroep. 32A ,2x 16A fase nul gekoppeld. Dus in theorie als je je 4 pits inductie op boost all zet hou je weinig over...
Je hebt tegenwoordig ook 1×16A inductieplaten die automatisch terugregelen als je alle pitten vol aanzet. Voor die 10 minuten per jaar dat ik eigenlijk 7200W nodig heb, wacht ik wel even 10 minuten ;)

  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Martin7182 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Je hebt tegenwoordig ook 1×16A inductieplaten die automatisch terugregelen als je alle pitten vol aanzet. Voor die 10 minuten per jaar dat ik eigenlijk 7200W nodig heb, wacht ik wel even 10 minuten ;)
Ik heb zo'n 90cm bosch met koppelbare pitten en booster en die moest op een 2lplus2n kon niet eens omgebouwd worden naar plain 3fase.( ik had een 3fase groep voorbereid en die ligt nu in de lade... ) En als ik iets boost is t meestal maar 1 pit. Grote pan water of zo. Punt is netbeheer geeft je liever 3fase 25A dan 1fase hoog A. 50 en hoger. Vandaar dat vastrecht 3x25A exact even duur is als 1fase 40A. Een 3x35A is meteen 3x tot 4x zoduur. En alles daar boven valt onder zwaar bedrijfs vermogen.

Ooit eens een woonhuis gezien met een 50A 3fase meszekeringenkast.... en ombouwen naar reguliere Amperage is niet alleen lichtere zekeringen plaatsen....* copykat dacht wietplantage voedingen? Wtf moet je in je woonhuis met 150A?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • uaex
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
ik heb een vraag me 3 jarige eneco contract loopt af in juli en ik weet nou niet wat het beste is om af te sluiten. Mijn verbruik:

Afname:

663 kwh normaal

2278 kwh dal

Teruglevering

2917 normaal

1302 dal

We hebben geen gas en we hebben warmtepomp.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:19
Dit kun je natuurlijk invullen op alle vergelijkingssites. Dat gaan wij niet voor je doen hoor :+

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:36
uaex schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:01:
ik heb een vraag me 3 jarige eneco contract loopt af in juli en ik weet nou niet wat het beste is om af te sluiten. Mijn verbruik:

Afname:

663 kwh normaal

2278 kwh dal

Teruglevering

2917 normaal

1302 dal

We hebben geen gas en we hebben warmtepomp.
Hier moet je zijn Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:07

DropjesLover

Dit dus ->

We hebben een variabele contract bij Pure, vandaag een mailtje over de nieuwe tarieven.
€0,28/kWh
€0,165 terugleverboete (ipv staffels)
€0,10 terugleververgoeding.

Oftewel, terugleveren kost netto €0,065/kWh.
Goed, we leveren per jaar ~3000kWh terug en verbruiken zo'n 6000kWh volgens mn 7 jaar aan Domoticz data.
3000kWh a €0,065 is ~€195. Geen wereld bedrag, maar toch inzichtelijk dat terugleveren domweg geld kost. Wat bij de buren weer voor volle mep verkocht wordt natuurlijk.

Maar ook is die €195/jaar geen bedrag waar je een snelle terugverdientijd van een thuisaccu mee krijgt.

Vanwege een phev en warmtepomp is de winter erg duur met een dynamische contract.

Meh

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:07

DropjesLover

Dit dus ->

copykat schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:30:
[...]

Ik heb zo'n 90cm bosch met koppelbare pitten en booster en die moest op een 2lplus2n kon niet eens omgebouwd worden naar plain 3fase.( ik had een 3fase groep voorbereid en die ligt nu in de lade... ) En als ik iets boost is t meestal maar 1 pit. Grote pan water of zo. Punt is netbeheer geeft je liever 3fase 25A dan 1fase hoog A. 50 en hoger. Vandaar dat vastrecht 3x25A exact even duur is als 1fase 40A. Een 3x35A is meteen 3x tot 4x zoduur. En alles daar boven valt onder zwaar bedrijfs vermogen.

Ooit eens een woonhuis gezien met een 50A 3fase meszekeringenkast.... en ombouwen naar reguliere Amperage is niet alleen lichtere zekeringen plaatsen....* copykat dacht wietplantage voedingen? Wtf moet je in je woonhuis met 150A?
Hobby hout/staal bewerker? Maar dat spul heb je niet tegelijkertijd aan staan...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
DropjesLover schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:26:
We hebben een variabele contract bij Pure, vandaag een mailtje over de nieuwe tarieven.
€0,28/kWh
€0,165 terugleverboete (ipv staffels)
€0,10 terugleververgoeding.

Oftewel, terugleveren kost netto €0,065/kWh.
Goed, we leveren per jaar ~3000kWh terug en verbruiken zo'n 6000kWh volgens mn 7 jaar aan Domoticz data.
3000kWh a €0,065 is ~€195. Geen wereld bedrag, maar toch inzichtelijk dat terugleveren domweg geld kost. Wat bij de buren weer voor volle mep verkocht wordt natuurlijk.

Maar ook is die €195/jaar geen bedrag waar je een snelle terugverdientijd van een thuisaccu mee krijgt.

Vanwege een phev en warmtepomp is de winter erg duur met een dynamische contract.

Meh
Tja, ik heb ook een vastcontract en als ik nu is de homewizard app kijk, waar ik dynamischeprijzen heb geselecteerd. Dan zou in januari een kWh mijn gemiddeld 26.5ct gekost hebben. Weleens waar geen EV , wel airco warmtepomp @24/7. Niet goedkoop maar ook niet echt duur.

Als jij nu 6.5ct betaald voor teruglevering ipv van dat je 6.5 ontvangt voor teruglevering.
Dan zit daar al 390€ verschil tussen.

Meh

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
jongetje schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:23:
[...]

Ik zou al 3 fases tot aan de hoofdzekering moeten hebben want ben jaren geleden gewisseld van fase vanwege problemen met schakelen van dag en nachttarief.
Nou... verzwaring aangevraagd. De wachttijd is op dit moment een half jaar! De eerste mogelijkheid dat Stedin een aansluiting kan verzwaren is nu halverwege december!
Leuk joh de overheid die je dwingt om over te gaan naar een volledig elektrisch huishouden door het gas duurder en duurder te maken met allemaal belastingen. Maar voor deze winter kun je nog niet eens van het gas af (als je dat zou willen).
Nog even los dat het hele elektriciteitsnet het niet zou aankunnen en je in mijn ogen juist de lage inkomens hiermee pakt.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 07-06-2026 09:01 ]


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:12
jongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Nou... verzwaring aangevraagd. De wachttijd is op dit moment een half jaar! De eerste mogelijkheid dat Stedin een aansluiting kan verzwaren is nu halverwege december!
Leuk joh de overheid die je dwingt om over te gaan naar een volledig elektrisch huishouden door het gas duurder en duurder te maken met allemaal belastingen. Maar voor deze winter kun je nog niet eens van het gas af (als je dat zou willen).
Nog even los dat het hele elektriciteitsnet het niet zou aankunnen en je in mijn ogen juist de lage inkomens hiermee pakt.
Heb je dan niet te lang gewacht? Het is niet zo dat het e.e.a. van vandaag of gister is.

De lage inkomens zullen vast wel ergens gecompenseerd worden O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 07-06-2026 09:57 ]


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:36
jongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Nou... verzwaring aangevraagd. De wachttijd is op dit moment een half jaar! De eerste mogelijkheid dat Stedin een aansluiting kan verzwaren is nu halverwege december!
Leuk joh de overheid die je dwingt om over te gaan naar een volledig elektrisch huishouden door het gas duurder en duurder te maken met allemaal belastingen. Maar voor deze winter kun je nog niet eens van het gas af (als je dat zou willen).
Nog even los dat het hele elektriciteitsnet het niet zou aankunnen en je in mijn ogen juist de lage inkomens hiermee pakt.
Volgens mij werd jaren geleden het gas al fors duurder door sluiting Groningen en Oekraine oorlog. Je geeft terecht aan dat de overheid een probleem veroorzaakt, die denken alleen nog maar partijpolitiek en korte termijn, maar zelf had je ook een lange termijn visie kunnen hebben toch? En ach ja, als straks half Nederland of meer op de WP zit gaat de belasting op stroom weer omhoog. En dan komt de batterijbelasting enz enz. Het geld moet ergens vandaan komen.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:09
jongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Leuk joh de overheid die je dwingt om over te gaan naar een volledig elektrisch huishouden door het gas duurder en duurder te maken met allemaal belastingen. Maar voor deze winter kun je nog niet eens van het gas af (als je dat zou willen).
Ik denk niet dat we medelijden hoeven te hebben met huishoudens die 3-fase apparaten echt nodig hebben. Met 1 fase 35A kun je prima van het gas af. Je hebt dan 8 kW ruimte. Wij komen doorgaans niet eens tot de helft. Met een eigen laadpaal zou het wel iets lastiger worden, maar goed als je weinig rijdt dan zou dat ook nog wel kunnen.

  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:15
Martin7182 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Ik denk niet dat we medelijden hoeven te hebben met huishoudens die 3-fase apparaten echt nodig hebben. Met 1 fase 35A kun je prima van het gas af. Je hebt dan 8 kW ruimte. Wij komen doorgaans niet eens tot de helft. Met een eigen laadpaal zou het wel iets lastiger worden, maar goed als je weinig rijdt dan zou dat ook nog wel kunnen.
Een prioriteit schakeling tussen kookplaat en warmtepomp is dan wel wenselijk. Zeker bij koken voor een wat groter gezin of gezelschap ontstaan er toch wel behoorlijke pieken. Denk aan 3 pitten van de kookplaat die op behoorlijk vermogen draaien en tegelijkertijd de oven die aan het voorverwarmen is. Het koken in de winter wanneer de warmtepomp ook al 2kW trekt, is bij ons wel het enige moment van de dag waarbij we geregeld over de 8kW heen gaan. De rest van de dag is zelfs 5kW (1x25A) in theorie al voldoende.

Gaan we nog verder rekenen: op de koudste dagen die we hebben gehad sinds we in 2017 all-electric zijn gegaan, trekken we ongeveer 50kWh per etmaal. Dat is dus met strenge nachtvorst en matige tot strenge vorst overdag + forse wind chill factor. In theorie zou een garagebox-aansluiting van 1x10A in combinatie met een accu voor peak shaving ons al voldoende stroom kunnen leveren, want op 1x10A kun je per etmaal 55kWh uit het net trekken.

Willen we in de toekomst ook nog elektrisch rijden, dan zou 1x16A met peak shaving accu al voldoende kunnen zijn.

We hebben een 2/1 kap woning uit 1979 die echt niet optimaal geïsoleerd is en een iets bovengemiddeld woonoppervlak. Voor de meeste huizen zou 1x16A met peak shaving accu al voldoende kunnen zijn. De grootste uitdaging is dan de hoogte van de piek die je met de accu wilt kunnen opvangen. Voor een 6kW piek moet de accu met 2,4kW kunnen ontladen en dat is nog wel haalbaar. Maar hogere vermogens voor ontladen zijn bij thuisaccu's in de 5-10kWh range nog niet echt gangbaar volgens mij. Wil je je kookplaat van 7,2kW op vol vermogen kunnen gebruiken en daarnaast nog wat over hebben voor de rest van het huis moet in combinatie met een 1x16A huisaansluiting de accu een boost van 5kW of meer kunnen geven.

Als netbeheerders die 1x16A aansluitingen met een leuke korting op de tarieven ten opzichte van 1x35 / 3x25A gaan aanbieden worden thuis accus financieel wel meteen een stuk interessanter. Waarmee er in rap tempo ruimte op het net kan "vrijkomen".

[Edit] een 1x10A aansluiting kost bij Enexis € 140 per jaar. Dat is €317 euro minder dan een reguliere huisaansluiting van maximaal 3x25A.

Zou een 1x16A aansluiting worden aangeboden met 50% korting op het tarief van een reguliere huisaansluiting, dan bespaart dat ca. €225 per jaar. Geef de thuis accu eens een levensduur van 10 jaar, dan wordt het simpelweg heel rendabel met een thuisaccu en een stukje omdenken. En het bespaart de netbeheerder enorm veel investeringen als het op grote schaal wordt toegepast, omdat niet heel Nederland op de schop moet vanwege steeds grotere stroom pieken bij (landelijk) gelijkblijvend of zelfs dalend totaal elektriciteitsverbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 07-06-2026 11:05 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
Simpel360 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Heb je dan niet te lang gewacht? Het is niet zo dat het e.e.a. van vandaag of gister is.

De lage inkomens zullen vast wel ergens gecompenseerd worden O-)
Ik had bedacht dat het in september of uiterlijk oktober wel geregeld zou zijn. Maargoed, zal vast nog een hoop veranderen komende jaren mbt de energie transitie.

  • marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:42
Ivow85 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Een prioriteit schakeling tussen kookplaat en warmtepomp is dan wel wenselijk. Zeker bij koken voor een wat groter gezin of gezelschap ontstaan er toch wel behoorlijke pieken. Denk aan 3 pitten van de kookplaat die op behoorlijk vermogen draaien en tegelijkertijd de oven die aan het voorverwarmen is. Het koken in de winter wanneer de warmtepomp ook al 2kW trekt, is bij ons wel het enige moment van de dag waarbij we geregeld over de 8kW heen gaan. De rest van de dag is zelfs 5kW (1x25A) in theorie al voldoende.

Gaan we nog verder rekenen: op de koudste dagen die we hebben gehad sinds we in 2017 all-electric zijn gegaan, trekken we ongeveer 50kWh per etmaal. Dat is dus met strenge nachtvorst en matige tot strenge vorst overdag + forse wind chill factor. In theorie zou een garagebox-aansluiting van 1x10A in combinatie met een accu voor peak shaving ons al voldoende stroom kunnen leveren, want op 1x10A kun je per etmaal 55kWh uit het net trekken.

Willen we in de toekomst ook nog elektrisch rijden, dan zou 1x16A met peak shaving accu al voldoende kunnen zijn.

We hebben een 2/1 kap woning uit 1979 die echt niet optimaal geïsoleerd is en een iets bovengemiddeld woonoppervlak. Voor de meeste huizen zou 1x16A met peak shaving accu al voldoende kunnen zijn. De grootste uitdaging is dan de hoogte van de piek die je met de accu wilt kunnen opvangen. Voor een 6kW piek moet de accu met 2,4kW kunnen ontladen en dat is nog wel haalbaar. Maar hogere vermogens voor ontladen zijn bij thuisaccu's in de 5-10kWh range nog niet echt gangbaar volgens mij. Wil je je kookplaat van 7,2kW op vol vermogen kunnen gebruiken en daarnaast nog wat over hebben voor de rest van het huis moet in combinatie met een 1x16A huisaansluiting de accu een boost van 5kW of meer kunnen geven.

Als netbeheerders die 1x16A aansluitingen met een leuke korting op de tarieven ten opzichte van 1x35 / 3x25A gaan aanbieden worden thuis accus financieel wel meteen een stuk interessanter. Waarmee er in rap tempo ruimte op het net kan "vrijkomen".

[Edit] een 1x10A aansluiting kost bij Enexis € 140 per jaar. Dat is €317 euro minder dan een reguliere huisaansluiting van maximaal 3x25A.

Zou een 1x16A aansluiting worden aangeboden met 50% korting op het tarief van een reguliere huisaansluiting, dan bespaart dat ca. €225 per jaar. Geef de thuis accu eens een levensduur van 10 jaar, dan wordt het simpelweg heel rendabel met een thuisaccu en een stukje omdenken. En het bespaart de netbeheerder enorm veel investeringen als het op grote schaal wordt toegepast, omdat niet heel Nederland op de schop moet vanwege steeds grotere stroom pieken bij (landelijk) gelijkblijvend of zelfs dalend totaal elektriciteitsverbruik.
Leuk idee, maar ik denk niet dat dit er doorkomt. Dit is een beetje hetzelfde als iedereen altijd 30 km/u op de snelweg laten rijden omdat er twee keer per dag file staat. Waarom gaan lopen woekeren met een te krappe aansluiting en mensen richting accu's jagen terwijl er veel simpelere en effectievere manieren zijn om hetzelfde te bereiken. Het laagspanningsnet is grote delen van de dag niet overbelast. Als we erin slagen om de belasting beter te spreiden, dan is er op veel plekken al genoeg capaciteit.

Let op hè, daarmee zeg ik niet dat thuis accu's nooit kunnen werken, maar om er nou een soort standaardoplossing van te maken, zoals met de EPC zonnepanelen in de nieuwbouw lijkt me niet wenselijk.

  • hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:51
marcel3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Leuk idee, maar ik denk niet dat dit er doorkomt. Dit is een beetje hetzelfde als iedereen altijd 30 km/u op de snelweg laten rijden omdat er twee keer per dag file staat. Waarom gaan lopen woekeren met een te krappe aansluiting en mensen richting accu's jagen terwijl er veel simpelere en effectievere manieren zijn om hetzelfde te bereiken. Het laagspanningsnet is grote delen van de dag niet overbelast. Als we erin slagen om de belasting beter te spreiden, dan is er op veel plekken al genoeg capaciteit.

Let op hè, daarmee zeg ik niet dat thuis accu's nooit kunnen werken, maar om er nou een soort standaardoplossing van te maken, zoals met de EPC zonnepanelen in de nieuwbouw lijkt me niet wenselijk.
Je geeft aan dat de belasting van het netwerk beter spreiden een goed idee is. Voor mij zijn daar juist accu's voor. Stroom opslaan als er teveel is, het weer teruggeven als er te weinig is.

Ik ben benieuwd waarom je dat dan niet als standaard oplossing zou aanbieden? En wat de andere opties zijn? Hoe zie jij dat?

  • Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
hellfighter87 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:30:
[...]

Je geeft aan dat de belasting van het netwerk beter spreiden een goed idee is. Voor mij zijn daar juist accu's voor. Stroom opslaan als er teveel is, het weer teruggeven als er te weinig is.

Ik ben benieuwd waarom je dat dan niet als standaard oplossing zou aanbieden? En wat de andere opties zijn? Hoe zie jij dat?
Ikzelf denk ook dat accu’s (een deel van) de oplossing zou moeten zijn. Maar… niet bij mensen thuis maar in de omgeving (wijkaccu’s o.i.d.). Dit zou bij netbeheer moeten (komen te) liggen. Iets met schaalvoordeel en centrale regeling. Lijkt mij ook een veilige(re) oplossing en in de toekomst beter te schalen/ vernieuwen.

Los van dat je anders de ruimte maar net moet hebben/ kunt maken, moet iedereen nu individueel zaken gaan aanschaffen, laten installeren en onderhouden. Eventueel weer een subsidie potje dat ook weer geld kost om te regelen.. Dat kan (en zou moeten) efficiënter kunnen lijkt mij.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW


  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:15
marcel3 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Leuk idee, maar ik denk niet dat dit er doorkomt. Dit is een beetje hetzelfde als iedereen altijd 30 km/u op de snelweg laten rijden omdat er twee keer per dag file staat.
Die vergelijking klopt totaal niet. Het is meer vergelijkbaar met de hele dag door 1000 auto's per uur toelaten tot de (snel)weg, omdat de maximale capaciteit waarbij geen file ontstaat net iets boven de 1000 auto's per uur ligt.

Maar de echte vergelijking kun je maken met iets wat al in de tweede helft van de 19e eeuw en eerste helft van de 20e eeuw veel veel werd toegepast: Watertorens.

Door met een relatief kleine pomp (Vergelijk met een kleine netaansluiting) een groot vat op hoogte te vullen (Vergelijk met een accu), kon men ook bij sterke schommelingen in afname van water gedurende de dag toch de hele dag door voldoende en een redelijk gelijkmatige waterdruk leveren. Hoge gebouwen maken hier bovendien nog steeds gebruik van! Gewoon omdat het bewezen is dat het werkt om met een buffer je pieken op te vangen zolang je toevoer maar voldoende is om het gebruik over het hele etmaal te leveren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:27

Mimiix

Professioneel Prutser

Martin7182 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Ik denk niet dat we medelijden hoeven te hebben met huishoudens die 3-fase apparaten echt nodig hebben. Met 1 fase 35A kun je prima van het gas af. Je hebt dan 8 kW ruimte. Wij komen doorgaans niet eens tot de helft. Met een eigen laadpaal zou het wel iets lastiger worden, maar goed als je weinig rijdt dan zou dat ook nog wel kunnen.
Ik heb met 1x35a best een uitdaging met koken als de airco, kookplaat(1fase) , oven en airco of wasmachine aan staan.

Daar nog 5400wp aan panelen bij.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
Ivow85 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Zou een 1x16A aansluiting worden aangeboden met 50% korting op het tarief van een reguliere huisaansluiting, dan bespaart dat ca. €225 per jaar. Geef de thuis accu eens een levensduur van 10 jaar, dan wordt het simpelweg heel rendabel met een thuisaccu en een stukje omdenken. En het bespaart de netbeheerder enorm veel investeringen als het op grote schaal wordt toegepast, omdat niet heel Nederland op de schop moet vanwege steeds grotere stroom pieken bij (landelijk) gelijkblijvend of zelfs dalend totaal elektriciteitsverbruik.
In het financiele plaatje met deze benadering voor een thuisaccu komt vanaf 2029 met nettarieven een kink.
Spreiden over de dag helpt enorm, thuisaccu laden op momenten van lage belasting van middenspanningsstation/HV-station, de netwerkbeheerder zou daarvoor de belasting van middenspanningstation of van de 380kV/150kV koppeltrafo/ hv-station beschikbaar kunnen maken.

Als ook dat vanaf 2030, de huidige netverzwarings ronde zover is dat de eerste pockets, kleinere deelnetten gevormt kunnen worden, distributienet achter een 380kV/150kV HV-station en er een vorm van flexibel vermogen binnen elk deelnet gebied/pocket wenselijk is.
Dit verschuift de onbalans naar het distributienet,
Op landelijk NL niveau is er nu ongelovelijk veel onbalans actie/ingrepen, met tegen 50% van de tijd regeltoestand 2, (binnen kwartier 2 ingrepen in tegenovergestelde richting), waar Tennet de taak heeft deze onder 10% van de tijd te houden
Dit veroorzaakt oscillaties in west-europa gekoppelde hoofd transportnet (380kV).

(noord Nederland heeft andere HV spanningen, 220kV/110kV waarvoor "EU toezichthouder" ACER al eens voorgesteld heeft als aparte biedzone, voor verlagen van de netwerkkosten, minder re-dispatch, daar een biedzone een koperplaat is voor de energiemarkt handel en geen rekening wordt gehouden met transport mogelijkheden)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ik kreeg mijn jaarrekening binnen en keek wel met enige verbazing naar de huidige hoogte van het tarief van de netbeheerder (Enexis) voor een standaard aansluiting.

Gekeken naar wat er de vorige jaren werd berekend, in vier jaar is het tarief verdubbeld voor mij:
  • 2022 - 267,68 (eerste maanden van het jaar)
  • 2022 - 241,14 (de rest van het jaar)
  • 2023 - 325,89
  • 2024 - 426,96
  • 2025 - 475,42
  • 2026 - 475,84
In 2023 en 2024 zijn er grote stappen genomen zie ik. Dat voorspelt wat nu de netbeheerders nu vol aan de slag zijn om overal leidingen in de grond te stoppen en transformatorhuisjes overal neer te planten.
Straks is het transporteren van stroom nog duurder dan het product wat getransporteerd word.

Gas tarieven zijn minder gestegen vanaf 2022 van toen 168,55 naar 266,36 in 2026

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
jongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Nou... verzwaring aangevraagd. De wachttijd is op dit moment een half jaar! De eerste mogelijkheid dat Stedin een aansluiting kan verzwaren is nu halverwege december!
Leuk joh de overheid die je dwingt om over te gaan naar een volledig elektrisch huishouden door het gas duurder en duurder te maken met allemaal belastingen. Maar voor deze winter kun je nog niet eens van het gas af (als je dat zou willen).
Nog even los dat het hele elektriciteitsnet het niet zou aankunnen en je in mijn ogen juist de lage inkomens hiermee pakt.
Het ligt wel iets genuanseerder.
De EU heeft Nederland op de vingers getikt, dat wij discrimineren tussen particulieren en bedrijven, door pariculieren voorrang te geven bij een aanvraag. En dat mag niet... Ook het nieuws heeft het lekker opgeklopt, en daardoor is er nu op eens een run op de aanvragen.

Zelf had ik vlak voor dat het nieuws naar buiten kwam een aanvraag gedaan. Voorbereiding was allang regelt. Na mijn aanvraag bij Stedin, gingen ze 1 of 2 dagen over de periode waarin ze moeten reageren.
Toen ik de offerte kreeg en een datum kon prikken was hun agenda redelijk vol met nog enkele gaatjes, en binnen 2 weken na ondertekening en betaling stonden ze hier op de stoep voor de verzwaring.

Tja, dat je nu net in de periode na het nieuws je aanvraag doet, en laaaaaang moet wachten is niet helemaal hun schuld vind ik.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
@RemmyB83 Ik geef ook absoluut Stedin niet de schuld. Dit komt allemaal door continue wisselend beleid vanuit de overheid.

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
jongetje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:48:
@RemmyB83 Ik geef ook absoluut Stedin niet de schuld. Dit komt allemaal door continue wisselend beleid vanuit de overheid.
De overheid is een weerspiegeling van het Nederlandse stemgedrag, en eerder vaste gelegde afspraken die je niet van de één op andere dag kunt veranderen. Helaas ben ik het er vaak ook niet mee eens, en zou het beleid nu ook graag veranderen. Maar denk dan: de rest van Nederland zal wel gelijk hebben.... :+

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
RemmyB83 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:08:
De overheid is een weerspiegeling van het Nederlandse stemgedrag, en eerder vaste gelegde afspraken die je niet van de één op andere dag kunt veranderen. Helaas ben ik het er vaak ook niet mee eens, en zou het beleid nu ook graag veranderen. Maar denk dan: de rest van Nederland zal wel gelijk hebben.... :+
Het voordeel is wel dat misschien de energietransitie wat hoger op de agenda komt te staan. Als mensen geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen dat komt het dichter bij. Bij de laatste tweede kamer verkiezingen stond het niet echt in de belangstelling.

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
phicoh schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:18:
[...]


Het voordeel is wel dat misschien de energietransitie wat hoger op de agenda komt te staan. Als mensen geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen dat komt het dichter bij. Bij de laatste tweede kamer verkiezingen stond het niet echt in de belangstelling.
Grootste voordeel van de verzwaring is flexbiliteit. Niet nadenken en praktisch kunnen verbruiken zoveel je wilt.

Om de energietransitie te bevorderen, hadden ze beter na moeten denken met oa de saldereringsregeling. Die regeling was niet meer houdbaar, maar hoe de terugleverboetes nu gewoon gehanteert kunnen worden vindt ik niet kloppen. Ook had daar bijv. minimaal een kleine btw compensatie tegenover moeten staan, omdat het groene energie is.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
RemmyB83 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:41:
Grootste voordeel van de verzwaring is flexbiliteit. Niet nadenken en praktisch kunnen verbruiken zoveel je wilt.

Om de energietransitie te bevorderen, hadden ze beter na moeten denken met oa de saldereringsregeling. Die regeling was niet meer houdbaar, maar hoe de terugleverboetes nu gewoon gehanteert kunnen worden vindt ik niet kloppen. Ook had daar bijv. minimaal een kleine btw compensatie tegenover moeten staan, omdat het groene energie is.
Heel simpel. Kiezers vinden de energietransitie niet van belang en bedrijven kijken ook niet verder dan een paar maanden. Dus de netverzwaring had lang geleden moeten beginnen. Jammer. Nu zitten vele jaren in de ellende.

De overheid wilde gewoon geen geld meer uitgeven aan particuliere PV. Dus is de salderingsregeling gewoon afgeschaft. We willen ook 'marktwerking'. Dus energieleveranciers hoeven niet meer dan een fooi te geven voor PV.

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Nou ja, PV blijft wel een goeie hedge tegen fossiele crisissen.

Mensen en bedrijven houden niet zo van die onverwachte prijsstijgingen.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:12
Ach, dit minderheidskabinet blijft er echt niet lang. Straks komt er gewoon weer een coalitie die weer vindt dat je gewoon een CV ketel mag hebben, en terecht. Hier geen budget voor isolatie, accu’s, zonnepanelen, elektrische auto’s etc etc. Heb een benzine auto van 13 jaar oud, een Fiat Panda.

Je kan in je gemeente, per wijk, opzoeken wat ze van plan zijn mbt de toekomst. 3 jaar geleden naar gekeken, toen stond het op hybride, deels gas dus. Na een kuub prijs van 4,75 per M3 en maanden in 12 graden gezeten te hebben heb ik mijn lesje wel geleerd, de overheid is er niet meer voor je, dat prijs plafond kwam veel te laat. Hier brand nu al 3 winters een houtkachel, aanschaf kosten zijn er al uit.

Van het gas af? Ik ga het niet meer mee maken.

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Iedere investering die er voor zorgt dat de vraag naar bijvoorbeeld gas of olie daalt zorgt er ook voor dat diegene die niet de mogelijkheid hebben om het geld neer te leggen ook minder betalen voor de gas of olie die ze nodig hebben.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
phicoh schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:18:
[...]
Het voordeel is wel dat misschien de energietransitie wat hoger op de agenda komt te staan. Als mensen geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen dat komt het dichter bij. Bij de laatste tweede kamer verkiezingen stond het niet echt in de belangstelling.
De energietransitie veroorzaakt juist de problemen met het stroomnet. De oplossing is dan ook meteen de oorzaak van het probleem.....ik zie dan voor mijn een beeld van een hond die zijn eigen staart achterna jaagt.

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
phicoh schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:32:
[...]


Heel simpel. Kiezers vinden de energietransitie niet van belang en bedrijven kijken ook niet verder dan een paar maanden. Dus de netverzwaring had lang geleden moeten beginnen. Jammer. Nu zitten vele jaren in de ellende.
Netverzwaring had idd eerder moeten beginnen, maar met een andere visie heb je zonder houvast geen grip. Nu moeten we nog creatiever zijn dan alleen netverzwaring.
Wat ons misschien ook wel weer flexibeller maakt.
De overheid wilde gewoon geen geld meer uitgeven aan particuliere PV. Dus is de salderingsregeling gewoon afgeschaft. We willen ook 'marktwerking'. Dus energieleveranciers hoeven niet meer dan een fooi te geven voor PV.
Marktwerking is natuurlijk goed.
Alleen horen particulieren op een bepaalde manier toch beschermd te worden vind ik.
Nu heb ik het niet over mijn persoonlijk. Die panelen zijn van mijn en ik ben niet getrouwd met een leverancier, dus ik red mijn wel denk ik.
Maar mensen in huurwoningen die huurpanelen hebben, en niet echt een kant op kunnen. Die 30euro per maand betalen omdat ze in de verkooppraatjes zijn getrapt.
Die mensen horen beschermd te worden voor wat er nu gebeurt.

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
iMode schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:55:
Ach, dit minderheidskabinet blijft er echt niet lang. Straks komt er gewoon weer een coalitie die weer vindt dat je gewoon een CV ketel mag hebben, en terecht. Hier geen budget voor isolatie, accu’s, zonnepanelen, elektrische auto’s etc etc. Heb een benzine auto van 13 jaar oud, een Fiat Panda.

Je kan in je gemeente, per wijk, opzoeken wat ze van plan zijn mbt de toekomst. 3 jaar geleden naar gekeken, toen stond het op hybride, deels gas dus. Na een kuub prijs van 4,75 per M3 en maanden in 12 graden gezeten te hebben heb ik mijn lesje wel geleerd, de overheid is er niet meer voor je, dat prijs plafond kwam veel te laat. Hier brand nu al 3 winters een houtkachel, aanschaf kosten zijn er al uit.

Van het gas af? Ik ga het niet meer mee maken.
Maar door je houtkachel ben je al half van het gas af😉

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
RemmyB83 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Netverzwaring had idd eerder moeten beginnen, maar met een andere visie heb je zonder houvast geen grip. Nu moeten we nog creatiever zijn dan alleen netverzwaring.
Wat ons misschien ook wel weer flexibeller maakt.
Dat “creatiever moeten worden” is denk ik precies waar het naartoe gaat. Niet alleen zwaardere aansluitingen, maar ook slimmer omgaan met:
  • eigen verbruik;
  • laden op goedkope uren;
  • thuisaccu’s;
  • en pieken afvlakken.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
aeacus45 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Dat “creatiever moeten worden” is denk ik precies waar het naartoe gaat. Niet alleen zwaardere aansluitingen, maar ook slimmer omgaan met:
  • eigen verbruik;
  • laden op goedkope uren;
  • thuisaccu’s;
  • en pieken afvlakken.
Zag laatst dit filmpje van de groene nerde met hun groene zaken podcast, met aan tafel Gopacs. Ik vond de creativiteit wel mooi, door oa nieuwe types van aansluitingscontracten.
YouTube: STROOMNET VOL? Door flexibel te zijn krijg je WEL EEN AANSLUITING

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
RemmyB83 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:48:
[...]

Zag laatst dit filmpje van de groene nerde met hun groene zaken podcast, met aan tafel Gopacs. Ik vond de creativiteit wel mooi, door oa nieuwe types van aansluitingscontracten.
YouTube: STROOMNET VOL? Door flexibel te zijn krijg je WEL EEN AANSLUITING
Interessant filmpje inderdaad. Ik denk ook dat dit soort flexibele aansluitingscontracten uiteindelijk een veel grotere rol gaan spelen dan alleen “meer kabels in de grond”.

Wat ik zelf interessant vind, is dat hierdoor de businesscase van slimme sturing en thuisaccu’s ook verandert. Niet alleen meer laden/ontladen op prijs, maar ook actief inspelen op netbelasting en beschikbaar vermogen. Dan wordt je verbruikspatroon ineens nog bepalender voor de vraag of een thuisaccu interessant is of niet.

Volgens mij kijken veel mensen nu nog te zwart-wit naar thuisbatterijen (“wel of niet rendabel”), terwijl het in de praktijk steeds meer afhankelijk wordt van dynamische tarieven, flexibiliteitscontracten, zonnepanelen, EV’s en hoe slim je kunt sturen.

Ben benieuwd hoeveel dat de komende jaren gaat veranderen in de rekensom.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Is de energierekening in NL echt € 450,- per jaar hoger dan het gemiddelde in de omliggende landen?
Dit is tenminste de constatering van de VEH in het recente magazine (onderzoek van energievergelijker).
Deze website "Dashboard for household energy expenditure 2024" suggereert iets anders.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-06 23:20
dunklefaser schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:54:
Is de energierekening in NL echt € 450,- per jaar hoger dan het gemiddelde in de omliggende landen?
Dit is tenminste de constatering van de VEH in het recente magazine (onderzoek van energievergelijker).
Deze website "Dashboard for household energy expenditure 2024" suggereert iets anders.
Volgens mij zit hier vooral het verschil in wat precies wordt meegenomen in de vergelijking. Alleen stroom en gasprijzen vergelijken zegt namelijk niet zoveel zonder belastingen, netbeheerkosten, subsidies, verbruiksprofielen en koopkracht mee te nemen.

Daarnaast hebben we in NL natuurlijk relatief hoge netbeheerkosten en belastingen, maar tegelijkertijd ook veel huishoudens met zonnepanelen, salderen en steeds vaker dynamische contracten. Dat maakt gemiddelden behoorlijk tricky.

Ik heb ook het idee dat veel van dit soort onderzoeken uitgaan van een “standaard huishouden”, terwijl de praktijk enorm uiteenloopt. Een huishouden met warmtepomp, EV en zonnepanelen heeft inmiddels een totaal andere energierekening dan iemand zonder verduurzaming.

Dus het zou me niet verbazen als beide bronnen technisch “kloppen”, maar simpelweg een andere definitie of rekenmethode gebruiken.

www.ufit.nl: onafhankelijke info over thuisbatterijen


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:26
RemmyB83 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:23:
[...]
Marktwerking is natuurlijk goed.
Het is een sterk gereguleerde sector.

Kijk anders maar eens naar de gasopslagen.
Norg wordt door EBN met lening van staat gevuld,
De overige 4 gasopslagen zijn leeg of bijna onverandert sinds 1-April.
Norg alleen is lang niet voldoende om aan de EU-eis van 74% voor nieuwe stookseizoen te voldoen.

Maar er is geen marktpartij die gasopslag wil vullen, want mocht straat van Hormuz voor stookseizoen nog open gaan, dan zakt de internationale gasprijs en wordt zwaar verlies geleden op eventueel opgeslagen gas.
De andere zijde is, dat tussen oktober en april, dat er geen extra LNG-schepen met ~ 100TWh (gelijk aan 10 miljard m3 laag calorisch aardgas voor huishoudens) zullen zijn die koers zetten naar Nederland en lossen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@aeacus45 Ik ben ook geen voorstander van de simpele getalletjes zonder duidelijk referentiekader.
Met statistieken en plaatjes kan je bijna alles onderbouwen.
Kijk maar naar de stroomprijzen in Europa zoals ze door Selectra kleurrijk gepresenteerd worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:15
esphome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:12:
[...]

De energietransitie veroorzaakt juist de problemen met het stroomnet. De oplossing is dan ook meteen de oorzaak van het probleem.....ik zie dan voor mijn een beeld van een hond die zijn eigen staart achterna jaagt.
Nee, ook zonder energietransitie waren die problemen al behoorlijk onderweg. Er is tientallen jaren lang nooit iets aan verzwaring van het stroomnet gedaan. Maar alleen aan uitbreiding ten behoeve van nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen. Door binnen stedelijke inbreiding raakten de netten daar sowieso al vol.

En de grootste piek verbruiker in woningen, de inductiekookplaat, was ook zonder energietransitie al in opkomst.

Daarnaast zou ook zonder druk van de overheid het elektrisch rijden wel opgenomen zijn. Het is immers zeer efficiënt, en daarmee op lange termijn goedkoop. Idem waarschijnlijk voor de warmtepomp (op voorwaarde dat ook bij uitblijven van de energietransitie er een meer gelijkwaardige energiebelasting voor elektriciteit was gekomen in plaats van de meer dan twee keer zo hoge belasting op elektriciteit die we een paar jaar geleden hadden).

Overgangsperiodes zouden zonder inzet vanuit de overheid op "de energietransitie" ongetwijfeld een stuk langer zijn. En je zou er anders over spreken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:15
iMode schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:55:
Ach, dit minderheidskabinet blijft er echt niet lang. Straks komt er gewoon weer een coalitie die weer vindt dat je gewoon een CV ketel mag hebben, en terecht. Hier geen budget voor isolatie, accu’s, zonnepanelen, elektrische auto’s etc etc. Heb een benzine auto van 13 jaar oud, een Fiat Panda.

Je kan in je gemeente, per wijk, opzoeken wat ze van plan zijn mbt de toekomst. 3 jaar geleden naar gekeken, toen stond het op hybride, deels gas dus. Na een kuub prijs van 4,75 per M3 en maanden in 12 graden gezeten te hebben heb ik mijn lesje wel geleerd, de overheid is er niet meer voor je, dat prijs plafond kwam veel te laat. Hier brand nu al 3 winters een houtkachel, aanschaf kosten zijn er al uit.

Van het gas af? Ik ga het niet meer mee maken.
De overheid biedt je tal van subsidies en vrijwel gratis leningen om ook met een beperkte portemonnee die hoge gas kosten te vermijden. De meeste investeringen leveren meer dan genoeg op om de maandlasten van de lening te dragen. Mijn vorige woning heb ik zo als alleenstaande ook naar een A+ label gebracht (was label G bij aankoop).

Fossiel gaat niet meer goedkoop worden. Het aantal wereldburgers wat ook een welvaart wil die in de buurt komt van wat we in West Europa al wat decennia ervaren groeit enorm. En daarmee groeit ook de vraag naar energie wereldwijd. Of we dat nu leuk vinden of niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Stip aan de horizon is een veel robuuster en decentraler energiesysteem.

Wat leesvoer:

https://aukehoekstra.substack.com/p/how-our-thinking-about-an-energy

https://www.electrotech-revolution.com/p/silos-for-sunshine

Netverzwaring is dus niet meer zoals 20 jaar geleden eenduidig 'van boven naar beneden'.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
Wozmro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:43:
Stip aan de horizon is een veel robuuster en decentraler energiesysteem.

Wat leesvoer:

https://aukehoekstra.substack.com/p/how-our-thinking-about-an-energy

https://www.electrotech-revolution.com/p/silos-for-sunshine

Netverzwaring is dus niet meer zoals 20 jaar geleden eenduidig 'van boven naar beneden'.
Wat betreft Nederland snap ik dat niet.

Decentrale elektriciteitsopwekking kan prima met PV. Maar PV is in de winter niet erg effectief in vergelijking met windturbines. Windturbines hebben we liever op zee dan naast onze huizen.

Vroeger stonden elektriciteitscentrales dicht bij steden. Er was dus decentrale opwek. Windturbines op zee staan verder van gebruikers dan de opwek op dit moment.

Conclusie: in Nederland wordt de opwek in de winter eerder minder decentraal.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:09
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:04:
[...]
Conclusie: in Nederland wordt de opwek in de winter eerder minder decentraal.
Niet als batterijen zo goedkoop worden dat we kunnen bufferen voor de winter.
Wikipedia: Zonne-energie in Nederland
Met alleen de daken van woonhuizen zou 80 PJ (22 TWh) opgewekt kunnen worden, goed voor vrijwel het gehele stroomverbruik van de Nederlandse huishoudens.
Er is dus in principe dakoppervlak genoeg.

  • henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:16
Wozmro schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:59:
Iedere investering die er voor zorgt dat de vraag naar bijvoorbeeld gas of olie daalt zorgt er ook voor dat diegene die niet de mogelijkheid hebben om het geld neer te leggen ook minder betalen voor de gas of olie die ze nodig hebben.
Ik twijfel een beetje aan jouw stelling. Als er veel mensen van het gas afgaan, betalen die ook niet meer mee aan de (elk jaar stijgende) vaste kosten. Ik denk dat die daardoor steeds sneller zullen stijgen.
De verhouding vast-variabel in de kosten verschuift steeds meer naar vast.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB


  • hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:47
phicoh schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:18:
[...]


Het voordeel is wel dat misschien de energietransitie wat hoger op de agenda komt te staan. Als mensen geen zwaardere aansluiting kunnen krijgen dat komt het dichter bij. Bij de laatste tweede kamer verkiezingen stond het niet echt in de belangstelling.
Bedoel je niet dat de energietransitie wat lager op de agenda dient te komen. Dat eerst de infrastructuur op orde dient te worden gebracht voordat er verder kan worden gegaan met die transitie.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:04:
[...]


Wat betreft Nederland snap ik dat niet.

Decentrale elektriciteitsopwekking kan prima met PV. Maar PV is in de winter niet erg effectief in vergelijking met windturbines. Windturbines hebben we liever op zee dan naast onze huizen.

Vroeger stonden elektriciteitscentrales dicht bij steden. Er was dus decentrale opwek. Windturbines op zee staan verder van gebruikers dan de opwek op dit moment.

Conclusie: in Nederland wordt de opwek in de winter eerder minder decentraal.
Er staan genoeg windparken hier en ik fiets hier in een trainingsrondje van 50 KM kom ik drie verschillende windparken tegen. Zwiep zwiep zwiep hoor je dan.

Ik zie gebruik ze ook als oriëntatie want je ziet ze van ver af want ze steken boven alles uit op de horizon.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
henkzelf schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Ik twijfel een beetje aan jouw stelling. Als er veel mensen van het gas afgaan, betalen die ook niet meer mee aan de (elk jaar stijgende) vaste kosten. Ik denk dat die daardoor steeds sneller zullen stijgen.
De verhouding vast-variabel in de kosten verschuift steeds meer naar vast.
Tot nu toe is het gasnetwerk goedkoper voor de klant dan het stoomnetwerk. En die vaste kosten zullen nog veel hoger worden nu er overal waar het mag, er ook aan gewerkt word om die te verzwaren.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 08:04:
[...]


Wat betreft Nederland snap ik dat niet.

Decentrale elektriciteitsopwekking kan prima met PV. Maar PV is in de winter niet erg effectief in vergelijking met windturbines. Windturbines hebben we liever op zee dan naast onze huizen.

Vroeger stonden elektriciteitscentrales dicht bij steden. Er was dus decentrale opwek. Windturbines op zee staan verder van gebruikers dan de opwek op dit moment.

Conclusie: in Nederland wordt de opwek in de winter eerder minder decentraal.
Ook voor Nederland wordt het juist meer decentraal. Vroeger had je 50 grote centrales, nu heb je overal door het land opwek. En de windturbines staan weliswaar wat centraler, maar sowieso op andere plekken dan voorheen (waardoor het electriciteitsnet dus ook aangepast moet worden), maar tegelijkertijd worden er ook overal accu's en PV-parken opgebouwd. En ook al doet PV in de winter minder, kun je met een groot park+accu's toch een heel deel van het gebruik afdekken. Ook de opwek in de winter zal dus alleen maar minder centraal worden.

Daarbij heb je ook nog eens dat het verbruik minder centraal wordt. Waar je vroeger het grote verbruik bij de industrie had zitten, krijg je steeds meer verbruik uit de woonwijken. Ook daarvoor moet je electriciteitsnet veranderen van een structuur waarbij je vooral de dikke leidingen van 1 punt naar 1 punt hebt liggen naar een structuur waarbij je van overal naar overal dikke leidingen nodig hebt.

[removed]


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:36
esphome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Tot nu toe is het gasnetwerk goedkoper voor de klant dan het stoomnetwerk. En die vaste kosten zullen nog veel hoger worden nu er overal waar het mag, er ook aan gewerkt word om die te verzwaren.
Zeker met dit soort schadeposten: https://www.tubantia.nl/enschede/enexis-stopt-diepe-boringen-na-schadegolf-in-enschede-we-gaan-daar-natuurlijk-niet-nog-een-keer-door~a3fa2b19/

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
@henkzelf

Ok, ja dat klopt wel.

Ik zat meer te kijken naar de kost van het fossiel product zelf. Het evenwicht vraag/aanbod.

Maar inderdaad de kost van de fossiele infra moet steeds meer verdeeld worden onder minder gebruikers.

[ Voor 3% gewijzigd door Wozmro op 08-06-2026 10:45 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
hanev001 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:23:
Bedoel je niet dat de energietransitie wat lager op de agenda dient te komen. Dat eerst de infrastructuur op orde dient te worden gebracht voordat er verder kan worden gegaan met die transitie.
Dan staat het politiek gezien juist wel op de agenda. De vraag naar stroom komt voort uit de enegietransitie.

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
redwing schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:35:
Ook voor Nederland wordt het juist meer decentraal. Vroeger had je 50 grote centrales, nu heb je overal door het land opwek. En de windturbines staan weliswaar wat centraler, maar sowieso op andere plekken dan voorheen (waardoor het electriciteitsnet dus ook aangepast moet worden), maar tegelijkertijd worden er ook overal accu's en PV-parken opgebouwd. En ook al doet PV in de winter minder, kun je met een groot park+accu's toch een heel deel van het gebruik afdekken. Ook de opwek in de winter zal dus alleen maar minder centraal worden.
In de winter zal er toch echt veel stroom vanaf de Noordzee naar Limburg moeten. Vanuit het stroomnet gezien is dat volstrekt het omgekeerde van decentraal. Daar moet het stroomnet op ontworpen worden.

Het is prima als soms in de winter de zon ook schijnt. Maar je gebruik in de winter proberen af te dekken met PV en accu's is gewoon niet effectief. En de meeste mensen hebben er gewoon de ruimte niet voor.

Als die stroom in de winter via een paar kabels vanaf de Noordzee moet komen, dan maakt het niet uit of het gebruik decentraal is of niet. Je krijgt gewoon een enorme centralisatie op de plekken waar die kabels aan land komen.

Wel iets om politiek rekening mee te houden. Anders zitten we straks met goedkope stroom op de Noordzee (met zeer goede verbindingen naar buurlanden) en in Nederland een hoogspanningsnet dat ontworpen is voor de decentrale toekomst, en wat dus te weinig capaciteit heeft.

Maar natuurlijk wel ruimbaan voor transport van H2.
iMode schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:55:
Ach, dit minderheidskabinet blijft er echt niet lang. Straks komt er gewoon weer een coalitie die weer vindt dat je gewoon een CV ketel mag hebben, en terecht. Hier geen budget voor isolatie, accu’s, zonnepanelen, elektrische auto’s etc etc. Heb een benzine auto van 13 jaar oud, een Fiat Panda.

Je kan in je gemeente, per wijk, opzoeken wat ze van plan zijn mbt de toekomst. 3 jaar geleden naar gekeken, toen stond het op hybride, deels gas dus. Na een kuub prijs van 4,75 per M3 en maanden in 12 graden gezeten te hebben heb ik mijn lesje wel geleerd, de overheid is er niet meer voor je, dat prijs plafond kwam veel te laat. Hier brand nu al 3 winters een houtkachel, aanschaf kosten zijn er al uit.

Van het gas af? Ik ga het niet meer mee maken.
Vaak zijn er in de gemeentes subsidies beschikbaar voor isolatie.

Je kon/kunt niet investeren in bepaalde maatregelen, maar wel in een houtkachel?
Koop je het hout zelf, of heb je dat? Want hout is ook niet goedkoop.
Stroom is goedkoper dan gas (en ook dan hout) (allemaal omgerekend naar warmte) en een airco (om dan mee te verwarmen) is niet duurder dan een houtkachel.
(Dan nog een boiler en je kunt van het gas af...)

Ik ben als minima wel van het gas af kunnen gaan en mijn auto is uit 2008.
Ik denk dat je 3 jaar geleden waarschijnlijk betere keuzes had kunnen maken. Nu is het net te laat. (Vwb van het gas af gaan.)

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Als ik even kijk naar mijn eigen woning die op ongeveer 10 jaar tijd FE is geworden (zonder bijkomende isolatiemaatregelen in de periode):

Energie afgenomen van het net: januari 2026: 348kWh (zal schat ik nog zakken richting een 300kWh door kleine plugin batterij)

Energie afgenomen van het net (elek+gas) januari 2016:1500kWh

En de resterende 300kWh in januari (alle andere maanden zijn nog lager) komt bij mij van een energiecoöperatie die volop inzet op windmolens, pv en batterij.

Ik schat in dat er binnen een paar jaar zal geklaagd worden dat er overgeïnvesteerd werd in het elektriciteitsnet. De schuld van de politiek die het niet zag aankomen. En dat het allemaal graaiers zijn.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:43:
[...]
In de winter zal er toch echt veel stroom vanaf de Noordzee naar Limburg moeten. Vanuit het stroomnet gezien is dat volstrekt het omgekeerde van decentraal. Daar moet het stroomnet op ontworpen worden.
Decentraal betekend dat stroom overal binnen het net opgewekt wordt, centraal betekend dat de stroom van maximaal een paar punten naar de verbruikers gaat. En dat we toevallig een windmolenpark hebben is leuk, maar die heb je tientallen, naast de gascentrales die we nog hebben en de vele zonne-parken. Je hebt nu veel meer grote opwekkers dan 50 jaar geleden en dus is het veel decentraler dan voorheen. Decentraal wil dan ook niet zeggen dat je dus geen zware aansluiting kan hebben van in dit geval een windmolenpark. Maar wel dat je ipv tientallen, tegenwoordig honderden zo niet duizenden van dat soort aansluitingen moet hebben.
Het is prima als soms in de winter de zon ook schijnt. Maar je gebruik in de winter proberen af te dekken met PV en accu's is gewoon niet effectief. En de meeste mensen hebben er gewoon de ruimte niet voor.
Het gaat voor het net niet zozeer om eigen opwek, maar juist om het geheel, want de grote zonneparken zullen ook in de winter best wat opwekken dat naar de verbruikers toe moet.
Als die stroom in de winter via een paar kabels vanaf de Noordzee moet komen, dan maakt het niet uit of het gebruik decentraal is of niet. Je krijgt gewoon een enorme centralisatie op de plekken waar die kabels aan land komen.
Alleen is dat dus niet de enige plek waar die stroom vandaan komt. Het is niet alsof dat windmolenpark de enige bron van opwekken is. Daarbij kun je wat betreft het stroomnet niet alleen naar de winter kijken, je moet kijken naar het hele jaar.
Wel iets om politiek rekening mee te houden. Anders zitten we straks met goedkope stroom op de Noordzee (met zeer goede verbindingen naar buurlanden) en in Nederland een hoogspanningsnet dat ontworpen is voor de decentrale toekomst, en wat dus te weinig capaciteit heeft.

Maar natuurlijk wel ruimbaan voor transport van H2.
Zoals hierboven gezegd, ipv de 50 grote stroomcentrales die we vroeger hadden, hebben we nu alleen al zoveel windmolenparken, een tienvoudige aan zonneparken en dan ook nog eens de PV die door het hele land ligt. Centraal betekent dan ook dat we dikke leidingen van een grote opwekker naar de rest van het land hebben liggen. Decentraal betekend dat we die dikke leidingen op veel meer plekken nodig hebben. Decentraal zal dus juist meer capaciteit hebben en is precies een van de redenen dat we het net op veel plekken moet verzwaren. Voorheen had je die dikke leidingen alleen nodig bij de opwekker, nu door het hele land omdat er overal opwekkers staan.

Kort gezegd, decentraal betekent hier dat we het net overal moeten verzwaren en zal dus juist meer capaciteit hebben dan de centrale oplossing die we voorheen hadden.

[removed]


  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
redwing schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:52:
Kort gezegd, decentraal betekent hier dat we het net overal moeten verzwaren en zal dus juist meer capaciteit hebben dan de centrale oplossing die we voorheen hadden.
In mijn beleving betekent decentraal dat die decentrale delen autonoom kunnen functioneren. Dat gaat niet gebeuren in Nederland. Er zullen in de toekomst in Nederland maar heel weinig plekken zijn waar duurzame opwek gedurende een heel jaar een groep afnemers van stroom kan voorzien. Het zal natuurlijk wel voorkomen. Er staan ook wat windturbines op het land. Dus afnemers die daar vlakbij wonen kunnen decentraal van stroom voorzien worden. Maar het is een enorme uitzondering.

In de zomer zal er veel meer decentraal mogelijk zijn. Maar dat betekent niet veel. Hooguit dat er in de zomer gemakkelijker onderhoud gepleegd kan worden. Als je kijk naar hoe in de winter de stroom zal lopen dan is er weinig decentraals aan.

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pfff nog even en een nieuwe groepenkast gaat 2000 euro kosten. Kreeg net een offerte voor een simpele meterkast met (max) 10 groepen voor 1600 euro 8)7 Terwijl m'n huidige meterkast en hoofdschakelaar al deels is voorbereid op 3-fase... maar die wilde hij niet ombouwen want "NEN1010". Stedin heeft dat handig gedaan hier met de komende wachtlijst, zo kunnen monteurs in de omg. Utrecht de prijs omhoog gooien.

Ik denk dat ik zelf maar de hoofdzekering vervang voor 1x40A en op 1-fase blijf :+

grapje

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2026 14:06 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:11:
[...]


In mijn beleving betekent decentraal dat die decentrale delen autonoom kunnen functioneren. Dat gaat niet gebeuren in Nederland. Er zullen in de toekomst in Nederland maar heel weinig plekken zijn waar duurzame opwek gedurende een heel jaar een groep afnemers van stroom kan voorzien. Het zal natuurlijk wel voorkomen. Er staan ook wat windturbines op het land. Dus afnemers die daar vlakbij wonen kunnen decentraal van stroom voorzien worden. Maar het is een enorme uitzondering.
Ik denk dat de meeste discussie komt door die definitie. Decentraal voor het net wordt meestal gebruikt om aan te geven dat we in plaats van op een paar plekken opwek te hebben nu overal opwek hebben. En dan ga ja van een top-down netwerk naar een netwerk waarbij je overal invoer en verbruikers hebt. In het 1e geval ga je van een paar plekken met grote capaciteit naar de rest van het land. Bij decentraal heb je echter veel meer plekken met grote capaciteit dat je kwijt moet (en dus heb je meer netverzwaring nodig)
In de zomer zal er veel meer decentraal mogelijk zijn. Maar dat betekent niet veel. Hooguit dat er in de zomer gemakkelijker onderhoud gepleegd kan worden. Als je kijk naar hoe in de winter de stroom zal lopen dan is er weinig decentraals aan.
Zoals jij decentraal beschrijft klopt dat. Maar simpel gezegd, als je netwerk in de zomer de stromen aan kan, gaat dat in de winter ook wel lukken. Want ook in de zomer heb je donkere dagen met veel wind waarbij je het vermogen van de een wind-park op het net kwijt moet kunnen.

[removed]


  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:12
Ivow85 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 23:32:
[...]

De overheid biedt je tal van subsidies en vrijwel gratis leningen om ook met een beperkte portemonnee die hoge gas kosten te vermijden. De meeste investeringen leveren meer dan genoeg op om de maandlasten van de lening te dragen. Mijn vorige woning heb ik zo als alleenstaande ook naar een A+ label gebracht (was label G bij aankoop).

Fossiel gaat niet meer goedkoop worden. Het aantal wereldburgers wat ook een welvaart wil die in de buurt komt van wat we in West Europa al wat decennia ervaren groeit enorm. En daarmee groeit ook de vraag naar energie wereldwijd. Of we dat nu leuk vinden of niet.
Ik sluit mijn bericht niet voor niets af met “Van het gas af? Ik ga het niet meer mee maken.” 😉

De (r)overheid biedt mij helemaal niks. Ik kan geen enkele lening krijgen. Alleenstaand, 100% afgekeurd, IVA uitkering, kanker, ongeneselijk.

En al kon ik wel een lening krijgen, ik kan wegens bovengenoemde situatie (bijna) geen euro missen. Ik heb op verschillende momenten in mijn leven meegemaakt dat er (bijna) helemaal niemand er voor je is. Energie plafond kwam veel en veel te laat. Daarom na de gascrisis de keuze gemaakt voor een houtkachel, nooit meer in 12 graden zitten, altijd minimaal 22,5, heerlijk voor de zenuwpijn. Mijn energie kosten zijn nog nooit zo laag geweest met een jaarverbruik van 150M3 en 1950kWh. Voor mij is dit dus een prima budget oplossing.

Maar stel, ik was niet ziek en had mijn fijne baan nu nog steeds, om mijn jaren 70 woning aan te pakken ben je zo minimaal 70K verder, had hem ook dan niet geworden.. Spouwmuurisolatie, Vloerisolatie, Dakisolatie, Kunststof kozijnen met HR++ glas, Warmtepomp, Buffervat, Inductiekookplaat, extra groepen / meterkast aanpassen, Zonnepanelen, Thuisaccu etc etc En wil je dan ook nog elektrisch rijden ( fossiel gaat hem niet meer worden zeg je dus mijn Fiat Panda moet dan ook vervangen worden) komt er nog eens +/- 40K extra bij.

Ohja, voordat ik de keuze maakte voor een houtkachel had ik via de gemeente opgezocht wat er voor mijn wijk in de toekomst zou zijn, en dat was: Hybride, deels gas dus… Overige (nieuwere wijken) warmtenet en voor andere wijken waren er weer andere alternatieven, weet het nu ook niet precies meer, ben er nu niet meer mee bezig ook.

Maar nogmaals, dit minderheidskabinet is voor de kerst weg. Dan komt er weer een nieuw kabinet wat wel weer gaat boren in Groningen en mag een CV ketel wel weer gewoon.

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:12
RemmyB83 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Maar door je houtkachel ben je al half van het gas af😉
Dat is zeker zo!😎

  • Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:11:
[...]


In mijn beleving betekent decentraal dat die decentrale delen autonoom kunnen functioneren. Dat gaat niet gebeuren in Nederland. Er zullen in de toekomst in Nederland maar heel weinig plekken zijn waar duurzame opwek gedurende een heel jaar een groep afnemers van stroom kan voorzien. Het zal natuurlijk wel voorkomen. Er staan ook wat windturbines op het land. Dus afnemers die daar vlakbij wonen kunnen decentraal van stroom voorzien worden. Maar het is een enorme uitzondering.

In de zomer zal er veel meer decentraal mogelijk zijn. Maar dat betekent niet veel. Hooguit dat er in de zomer gemakkelijker onderhoud gepleegd kan worden. Als je kijk naar hoe in de winter de stroom zal lopen dan is er weinig decentraals aan.
Het zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren maar uiteindelijk zal het elektriciteitsnet steeds meer gecompartimendeerd worden in deeltjes die een tijd onafhankelijk kunnen verder stroom leveren als het grote net zou wegvallen.

Een gemeente zit bijvoorbeeld aangesloten op een 50kV netvlak via enkele grote verdeelstations en als een van die er uit gaat dan zit daar voldoende mix van pv, wind, opslag achter dat die bijvoorbeeld een dagje zelfstandig verder kunnen. Komt de 50kV terug dan wordt er automatisch opnieuw gesynchroniseerd.

Ook handig om een deel dat uitgevallen is opnieuw op te starten (black start) vanuit een nabij gelegen deel dat verder is blijven werken.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
ArcticWolf schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:05:
Pfff nog even en een nieuwe groepenkast gaat 2000 euro kosten. Kreeg net een offerte voor een simpele meterkast met (max) 10 groepen voor 1600 euro 8)7 Terwijl m'n huidige meterkast en hoofdschakelaar al deels is voorbereid op 3-fase... maar die wilde hij niet ombouwen want "NEN1010". Stedin heeft dat handig gedaan hier met de komende wachtlijst, zo kunnen monteurs in de omg. Utrecht de prijs omhoog gooien.

Ik denk dat ik zelf maar de hoofdzekering vervang voor 1x40A en op 1-fase blijf :+

grapje
Waarom grapje? Je kunt zelf tegenwoordig online groepen kast bestellen,veel goedkoper.

Als je zelf de bedrading niet durft zoek je daar ook elektro boertje voor,er zijn er genoeg met zegelrecht die avonds even 3 uurtjes komen voor 200 euro handje contantje

1 PVoutput . Dongen NB


  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Waarom grapje? Je kunt zelf tegenwoordig online groepen kast bestellen,veel goedkoper.

Als je zelf de bedrading niet durft zoek je daar ook elektro boertje voor,er zijn er genoeg met zegelrecht die avonds even 3 uurtjes komen voor 200 euro handje contantje
Nee het grapje ging om de hoofdzekering uitwisselen, dat mag je zelf niet doen. (verzegeling knippen...)

Ik zit er wel aan te denken om het zelf te doen, heb alle bedrading in huis ook vervangen. Moet me er alleen even goed inlezen en wat zaken opmeten want ben wel handig maar een meterkast heb ik nooit zelf gedaan.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

iMode schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:16:
[...]

Ik sluit mijn bericht niet voor niets af met “Van het gas af? Ik ga het niet meer mee maken.” 😉

De (r)overheid biedt mij helemaal niks. Ik kan geen enkele lening krijgen. Alleenstaand, 100% afgekeurd, IVA uitkering, kanker, ongeneselijk.
Ah, heel andere en nare situatie. Sterkte ermee, dan moet je inderdaad maar zo lang mogelijk genieten van je hebt en de comfort van een houtkachel is er dan zeker. En het is leuk/gezellig.

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:12
Truus01 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Vaak zijn er in de gemeentes subsidies beschikbaar voor isolatie.

Je kon/kunt niet investeren in bepaalde maatregelen, maar wel in een houtkachel?
Koop je het hout zelf, of heb je dat? Want hout is ook niet goedkoop.
Stroom is goedkoper dan gas (en ook dan hout) (allemaal omgerekend naar warmte) en een airco (om dan mee te verwarmen) is niet duurder dan een houtkachel.
(Dan nog een boiler en je kunt van het gas af...)

Ik ben als minima wel van het gas af kunnen gaan en mijn auto is uit 2008.
Ik denk dat je 3 jaar geleden waarschijnlijk betere keuzes had kunnen maken. Nu is het net te laat. (Vwb van het gas af gaan.)
Zie nu net je bericht, net lang wat uitleg geplaatst.

Nee ook niet, die heb ik cadeau gekregen. Uiteindelijk voor mij de beste keuze geweest zonder iets extra’s aan de woning te hoeven verbouwen. Hout / briketten kan je voor een zeer schappelijke prijs krijgen, in de zomer inkopen.

Voor een grote boiler heb ik geen plaats, douche soms (door de ziekte) 3x per dag en met regelmaat gaan er ook nog kinderen in bad / onder de douche.

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:12
Truus01 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:37:
[...]

Ah, heel andere en nare situatie. Sterkte ermee, dan moet je inderdaad maar zo lang mogelijk genieten van je hebt en de comfort van een houtkachel is er dan zeker. En het is leuk/gezellig.
Thnx, ik ben niet zo snel met typen ook haha, plaats nu net wat en zie nu net je bericht 😅

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
redwing schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:11:
Ik denk dat de meeste discussie komt door die definitie. Decentraal voor het net wordt meestal gebruikt om aan te geven dat we in plaats van op een paar plekken opwek te hebben nu overal opwek hebben.
Misschien is decentraal geen handig woord om het net van de toekomst te beschrijven.

Wat we nu hebben is dat 's zomers particuliere PV een enorm groot vermogen opwekt. Meer verspreid kan je eigenlijk niet hebben. Die stroom moet zich via het net een weg vinden naar de dichtst bijzijnde gebruikers. Dus in die zin is het net al decentraal.

Maar dat is denk ik niet de uitdaging. En ook niet waar de kosten gaan zitten.

  • phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:18
Wozmro schreef op maandag 8 juni 2026 @ 16:27:
Een gemeente zit bijvoorbeeld aangesloten op een 50kV netvlak via enkele grote verdeelstations en als een van die er uit gaat dan zit daar voldoende mix van pv, wind, opslag achter dat die bijvoorbeeld een dagje zelfstandig verder kunnen. Komt de 50kV terug dan wordt er automatisch opnieuw gesynchroniseerd.
Als het 's winters flink koud is, dan lijkt met me sterk dat die gemeente zelfstandig verder kan. Tenzij het een dunbevolkte gemeente is met een flink windpark.

We wekken 's winters met wind op land gewoon niet genoeg stroom op om Nederland van stroom te voorzien.

  • redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09
phicoh schreef op maandag 8 juni 2026 @ 17:12:
[...]


Misschien is decentraal geen handig woord om het net van de toekomst te beschrijven.

Wat we nu hebben is dat 's zomers particuliere PV een enorm groot vermogen opwekt. Meer verspreid kan je eigenlijk niet hebben. Die stroom moet zich via het net een weg vinden naar de dichtst bijzijnde gebruikers. Dus in die zin is het net al decentraal.

Maar dat is denk ik niet de uitdaging. En ook niet waar de kosten gaan zitten.
Juist wel zeker omdat dat gecombineerd wordt met meer verbruik. Je komt nu niet meer toe met de dunne lijnen die er richting de wijken liggen en je moet nu overal dikke lijnen hebben. Zowel doordat de opwek niet meer van 1 punt komt, maar ook omdat het verbruik veel minder centraal is. Voorheen waren puur de bedrijven de echte grootverbruikers, maar nu vallen normale wijken daar ook onder.
Uiteindelijk moet hierdoor dus het hele net op de schop omdat je nu overal verzwaring nodig hebt. Waar dat vroeger puur verzwaring was voor een nieuwe centrale.

[removed]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:05:
Pfff nog even en een nieuwe groepenkast gaat 2000 euro kosten. Kreeg net een offerte voor een simpele meterkast met (max) 10 groepen voor 1600 euro 8)7 Terwijl m'n huidige meterkast en hoofdschakelaar al deels is voorbereid op 3-fase... maar die wilde hij niet ombouwen want "NEN1010". Stedin heeft dat handig gedaan hier met de komende wachtlijst, zo kunnen monteurs in de omg. Utrecht de prijs omhoog gooien.

Ik denk dat ik zelf maar de hoofdzekering vervang voor 1x40A en op 1-fase blijf :+

grapje
Wat heb je zelf nog wat je kunt hergebruiken en kijk ook eens of je zelf de groepenkast kunt samenstellen en wat het dan kost. Die komen dan volledig gemonteerd en bedraad als pakket bij je binnen.

https://www.elektramat.nl...index/build-id/XAA63WHFZ8

Als je drie fase al hebt dan kun je ook stroomloos maken tot de hoofdschakelaar. Is de hoofdzekering verzegeld dan mag jij daar niet aanzitten en alleen een installateur die ook de boel mag kan verzegelen.

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/4bb5f1_74d5ef63a2314d1aa980f576287df62f~mv2.jpg/v1/fill/w_2139,h_1413,al_c,q_90/4bb5f1_74d5ef63a2314d1aa980f576287df62f~mv2.webp

Hier mag je zelf de schakelaars kennelijk zelf uitzetten en weer aan als minimaal drie keer hebt gecontroleerd of je alles goed hebt aangesloten.

Configureer ze!

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
esphome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:02:
[...]

Wat heb je zelf nog wat je kunt hergebruiken en kijk ook eens of je zelf de groepenkast kunt samenstellen en wat het dan kost. Die komen dan volledig gemonteerd en bedraad als pakket bij je binnen.

https://www.elektramat.nl...index/build-id/XAA63WHFZ8

Als je drie fase al hebt dan kun je ook stroomloos maken tot de hoofdschakelaar. Is de hoofdzekering verzegeld dan mag jij daar niet aanzitten en alleen een installateur die ook de boel mag kan verzegelen.

[Afbeelding]

Hier mag je zelf de schakelaars kennelijk zelf uitzetten en weer aan als minimaal drie keer hebt gecontroleerd of je alles goed hebt aangesloten.

Configureer ze!
Ja klopt Stedin moet de hoofdzekering aanpassen, maar heb wel een 4 polige hoofdschakelaar die op dit moment als 1-fase is aangesloten, in de meterkast zelf is ook nog alles 1-fase.

Ik zat wel naar die tool te kijken, maar ze worden dus al helemaal voor bedraad geleverd? Dat wist ik dan weer niet, dankjewel voor de tip.

edit:
oh... zie het nu staan }:O
Deze groepenkast wordt volledig afgemonteerd en voorbedraad afgeleverd!

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2026 19:26 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
ArcticWolf schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:25:
[...]

Ja klopt Stedin moet de hoofdzekering aanpassen, maar heb wel een 4 polige hoofdschakelaar die op dit moment als 1-fase is aangesloten, in de meterkast zelf is ook nog alles 1-fase.

Ik zat wel naar die tool te kijken, maar ze worden dus al helemaal voor bedraad geleverd? Dat wist ik dan weer niet, dankjewel voor de tip.

edit:
oh... zie het nu staan }:O

[...]
Nog een optie voor voorbedrade groepenkasten is https://www.sandervunderink.nl/groepenkasten

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wat een prijsverschil, snap dat je als monteur/bedrijf iets moet verdienen maar als ik nu precies dezelfde kast neem die ik nu heb (Holec HH) met 8 groepen en een 4-polige hoofdschakelaar van ABB... dan ben ik 292 euro kwijt bij Sander Vunderink... (en een paar uur vloeken van mij tijdens het aansluiten..)

[ Voor 6% gewijzigd door ArcticWolf op 08-06-2026 20:23 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-06 07:22
Hoi allemaal. Ik zit hier in de kroeg voor me uit te staren, dus ik denk, laten we het maar eens vragen. Burp.

Begin oktober is mijn Greenchoice meerjarige contract aan vervanging toe. Vraag me nu af wat zinnig is om te doen.

Mijn energieverbruik is normaliter:
1400 kWh afname
4100 kWh teruglevering
2200 kWh uiteindelijk verbruik in huis
582 m3 gas (gewone ketel en fornuis)

Deze getallen zijn wat gedateerd (2023-2024) omdat ik de laatste jaren straalkacheltjes heb gebruikt om bij te stoken en 200m3 gas te besparen. Maar ik denk dat het in de buurt komt van hoe het er vanaf 1-1-2027 uit zal zien.
Nog wel 1 toevoeging: Een EV die ik zoveel mogelijk probeer zon te laden. Die heb ik pas, dus nog niet echt goede getallen voor. Maar de afgelopen maand laadde hij al ongeveer ~400 kWh op puur solar overschot en ~0 vanaf de energieleverancier. In de slechtere maanden zal hij ook wel uit het net gevoed moeten worden.

De zonnepanelen hangen aan een Enphase Envoy UNMETERED (helaas). Ik zou die kunnen vervangen voor een metered versie. Ik kan stroomproductie wel helemaal stilleggen maar ik kan dus nog niet zero export doen. Daarvoor zou ik de Envoy moeten upgraden.

Maar nu dus dat contract.
Vandaag heb ik wat zitten bladeren op wat vergelijkingsites (na jaren) en zie best wat verschillen inmiddels.
De keuze draait om vast of dynamisch. Vast trekt mij wel, omdat het gewoon rust geeft. Maar dynamisch heeft de potentie om flink wat te besparen. 3 jaar gas is er dan alleen niet echt bij, en dat is juist het grootste probleem vrees ik, zolang Trump nog aanwezig is.

Daarnaast mag ik met een vast contract waarschijnlijk wel terugleverboete mogen betalen van oktober tm december. Aan de andere kant is vast ook wel lekker.
Ik ben bezig om in Node-Red alles te automatiseren, maar mijn motto is less is more. Een vast contract is zeker weten less automation.

Jullie nog inzichten die mijn keuze vergemakkelijken of bemoeilijken?

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:19
Je hebt ook hybride contracten. Dus waarom niet een jaartje dynamisch voor elektra en vast voor gas? Dan heb je een beeld van je EV-verbruik en het tijdperk na salderen.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
pk128934 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:10:
Hoi allemaal. Ik zit hier in de kroeg voor me uit te staren, dus ik denk, laten we het maar eens vragen. Burp.

Begin oktober is mijn Greenchoice meerjarige contract aan vervanging toe. Vraag me nu af wat zinnig is om te doen.

Mijn energieverbruik is normaliter:
1400 kWh afname
4100 kWh teruglevering
2200 kWh uiteindelijk verbruik in huis
582 m3 gas (gewone ketel en fornuis)

Deze getallen zijn wat gedateerd (2023-2024) omdat ik de laatste jaren straalkacheltjes heb gebruikt om bij te stoken en 200m3 gas te besparen. Maar ik denk dat het in de buurt komt van hoe het er vanaf 1-1-2027 uit zal zien.
Nog wel 1 toevoeging: Een EV die ik zoveel mogelijk probeer zon te laden. Die heb ik pas, dus nog niet echt goede getallen voor. Maar de afgelopen maand laadde hij al ongeveer ~400 kWh op puur solar overschot en ~0 vanaf de energieleverancier. In de slechtere maanden zal hij ook wel uit het net gevoed moeten worden.

De zonnepanelen hangen aan een Enphase Envoy UNMETERED (helaas). Ik zou die kunnen vervangen voor een metered versie. Ik kan stroomproductie wel helemaal stilleggen maar ik kan dus nog niet zero export doen. Daarvoor zou ik de Envoy moeten upgraden.

Maar nu dus dat contract.
Vandaag heb ik wat zitten bladeren op wat vergelijkingsites (na jaren) en zie best wat verschillen inmiddels.
De keuze draait om vast of dynamisch. Vast trekt mij wel, omdat het gewoon rust geeft. Maar dynamisch heeft de potentie om flink wat te besparen. 3 jaar gas is er dan alleen niet echt bij, en dat is juist het grootste probleem vrees ik, zolang Trump nog aanwezig is.

Daarnaast mag ik met een vast contract waarschijnlijk wel terugleverboete mogen betalen van oktober tm december. Aan de andere kant is vast ook wel lekker.
Ik ben bezig om in Node-Red alles te automatiseren, maar mijn motto is less is more. Een vast contract is zeker weten less automation.

Jullie nog inzichten die mijn keuze vergemakkelijken of bemoeilijken?
Je kan een gas contract apart van stroom afsluiten, dus stroom dynamisch en gas vast. Je gebruikt ook relatief weinig gas, dus een (hoge) korting bij elk jaar overstappen kan meer voordeel opleveren dan een laag gastarief.

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0Gs5Ws38e_PZjPdc_eafrFDEvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p73dWMERDxBOOrvUbGDY4DGI.png?f=fotoalbum_large

Het wordt wel steeds lastiger uit te leggen dat we een energie congestie probleem hebben wat in de basis niet door huishoudelijk gebruik wordt veroorzaakt, maar waar wél de rekening wordt neergelegd.

En ja, balans issues door gelijktijdig EV laden en koken snap ik, al daalt de totale energie behoefte jaar op jaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:31:
[Afbeelding]

Het wordt wel steeds lastiger uit te leggen dat we een energie congestie probleem hebben wat in de basis niet door huishoudelijk gebruik wordt veroorzaakt, maar waar wél de rekening wordt neergelegd.

En ja, balans issues door gelijktijdig EV laden en koken snap ik, al daalt de totale energie behoefte jaar op jaar.
Ik denk dat hier op z'n minst een hele hoop nuance bij moet.
Het plaatje dat je deelt is gemiddeld, incl gas en stroom, incl salderen, excl all-electric woningen!
https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/
Benieuwd hoe het gemiddelde gas- en stroomverbruik de afgelopen jaren is veranderd? Hieronder zie je deze cijfers. Deze gaan over huizen die zijn aangesloten op het gas of op blokverwarming. Dit is zo’n 80 procent van alle woningen. Huizen die helemaal elektrisch verwarmd worden met een warmtepomp, of zijn aangesloten op een warmtenet, zijn niet meegeteld.
Het gemiddelde stroomverbruik is in 15 jaar 24 procent gedaald. We gebruiken meer apparaten, maar die worden wel steeds zuiniger. De laatste jaren is het stroomverbruik vooral gedaald doordat steeds meer mensen zonnepanelen hebben.
Deze grafiek is dus gewoon het omgekeerde van het aantal zonnepanelen. En daarmee is de netcongestie (transport) dus eigenlijk alleen maar groter geworden.

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@mitsumark thanks voor de toevoeging: ik heb dat van de splitsing in huizentypes niet gezien inderdaad.

Dat de congestie toeneemt terwijl de totale afname afneemt snap ik: dat deze trend al lang gaande is en we nu ‘in paniek’ zijn omdat crisis.. niet echt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:20

Onbekend

...

Die grafiek is interessant als het om jaargemiddeldes gaat. Ik denk dat je hiermee voorzichtig kunt concluderen dat het gebruik van energiezuinigere apparaten, betere woningisolatie, en zonnepanelen hieraan hebben bijgedragen.

Eigenlijk zou je deze grafiek op maandbasis of weekbasis willen zien. En het elektriciteitsgedeelte zelfs per uur.

Daarnaast gaat het hier over het energieverbruik van een woning, en daar hoort de (ev)-auto niet bij.

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@NiGeLaToR, @mitsumark Een beetje meer inzoomen bijvoorbeeld per buurt en per huizentype
is mogelijk via allecijfers.nl.
Verder is per groep van adressen (aggregatie door de netbeheerder)
de vng.dego.nl website misschien een optie (alleen voor 2023?)

[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 11-06-2026 21:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@dunklefaser denk dat twee dingen zouden helpen: het succes van de energietransitie benoemen én de rol van andere spelers dan consumenten ook benoemen.

‘Was je was later’ is niet écht een briljante campagne geweest zeg maar. Of de provincie Utrecht die je een NL alert wilt sturen wanneer je je droger aan kan zetten. Echt?

Ms kan MS de datacenters even uitzetten tijdens het avondeten.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-06-2026 22:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:03:
@dunklefaser denk dat twee dingen zouden helpen: het succes van de energietransitie benoemen én de rol van andere spelers dan consumenten ook benoemen.

‘Was je was later’ is niet écht een briljante campagne geweest zeg maar. Of de provincie Utrecht die je een NL alert wilt sturen wanneer je je droger aan kan zetten. Echt?
Als mensen eens minder lui worden en hun was drogen aan de lucht. Kost niets en kan een half jaar gewoon buiten. Beter voor je kleding, bespaard een droger en een berg elektra.
Ik droog al ruim 20 jaar mijn was zonder droger en inmiddels zijn we ook 2 pubers bij.

En dan wat minder vragen stellen aan AI een zelf wat meer nadenken scheelt ook een berg elektra en kunnen de geheugen prijzen meteen weer wat naar beneden.

  • pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:56
Novax schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:51:
[...]

Opvallende bewoording allemaal. Ben benieuwd, lijkt me dat Essent nu al wel zou moeten weten wat het betekent tenzij het dus echt juridisch niet helemaal duidelijk is of ze nu wel of niet moeten blijven salderen tot einde contract (ex energiebelasting).
Heeft er al iemand iets vernomen van Essent mbt het niet accepteren van de nieuwe voorwaarden ?
Ik kreeg op 16 April de bevestiging van het bezwaar.
De laatste zin was : Binnenkort krijg je van ons meer informatie die past bij jouw situatie. Daarin lees je wat dit voor jou betekent en wat je kunt verwachten.

We zijn nu bijna 2 maanden verder…….

[ Voor 21% gewijzigd door pjotter1965 op 11-06-2026 22:51 ]


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

jongetje schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Als mensen eens minder lui worden en hun was drogen aan de lucht. Kost niets en kan een half jaar gewoon buiten. Beter voor je kleding, bespaard een droger en een berg elektra.
Ik droog al ruim 20 jaar mijn was zonder droger en inmiddels zijn we ook 2 pubers bij.

En dan wat minder vragen stellen aan AI een zelf wat meer nadenken scheelt ook een berg elektra en kunnen de geheugen prijzen meteen weer wat naar beneden.
Als je dan zorgt dat iedereen een buiten met schone lucht heeft zou ik je voorstel overwegen :7

Als je je was buiten droogt in een drukke stad kun je het daarna weer wassen :+

Ik heb aan AI gevraagd wanneer de geheugen prijzen weer dalen, maar het blijkt de schuld van de Rabobank.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
NiGeLaToR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:55:
[...]
Als je dan zorgt dat iedereen een buiten met schone lucht heeft zou ik je voorstel overwegen :7
Je kunt prima de was binnen drogen, doe ik ook het grootste deel van het jaar.

  • assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:25
jongetje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:01:
Je kunt prima de was binnen drogen, doe ik ook het grootste deel van het jaar.
Kost indirect ook energie, een warmtepompdroger is echt zo slecht niet.

Ik doe het ook graag in de winter wanneer de RV juist te laag wordt als gevolg van mijn balansventilatie zondet enthalpiewisselaar.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@assje ondertussen nerdsnipen mensen zichzelf over een droger die 0,5kWh gebruikt om de was te drogen en missen we collectief het punt :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:51
jongetje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:01:
[...]

Je kunt prima de was binnen drogen, doe ik ook het grootste deel van het jaar.
Zo vind ik dat:
  1. mensen meer boodschappen moeten doen op de fiets / lopend
  2. fietsend naar werk gaan
  3. geen zwembad in de tuin mogen hebben
  4. niet naar de sportschool mogen gaan, ga eens in het bos lopen.
  5. niet lang douchen.
  6. niet je tuin sproeien
  7. etc. etc.
Mijn punt is, het gaat niet helpen door te zeggen: je moet dit want dat doe ik ook.
Voor mij zijn er zeker nog tien tallen punten waar elk huishouden op zou kunnen verbeteren.
Kies degene die voor jezelf werken en die weinig impact hebben (laag hangend fruit)

Als we met zijn allen daar naar gaan kijken dan denk ik dat we een heel eind kunnen komen. Mensen daarvoor motiveren is naar mijn mening het probleem, stel eens de vraag: waarom ga je niet met de fiets/bolderkar boodschappen doen en ze kijken je aan alsof je op je hoofd gevallen bent.

Gemak wint altijd.

  • Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54
hellfighter87 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:36:
[...]

Zo vind ik dat:
  1. mensen meer boodschappen moeten doen op de fiets / lopend
  2. fietsend naar werk gaan
  3. geen zwembad in de tuin mogen hebben
  4. niet naar de sportschool mogen gaan, ga eens in het bos lopen.
  5. niet lang douchen.
  6. niet je tuin sproeien
  7. etc. etc.
Mijn punt is, het gaat niet helpen door te zeggen: je moet dit want dat doe ik ook.
Voor mij zijn er zeker nog tien tallen punten waar elk huishouden op zou kunnen verbeteren.
Kies degene die voor jezelf werken en die weinig impact hebben (laag hangend fruit)

Als we met zijn allen daar naar gaan kijken dan denk ik dat we een heel eind kunnen komen. Mensen daarvoor motiveren is naar mijn mening het probleem, stel eens de vraag: waarom ga je niet met de fiets/bolderkar boodschappen doen en ze kijken je aan alsof je op je hoofd gevallen bent.

Gemak wint altijd.
Gemak wint niet altijd, maar meestal wel.

Ik ga ook meestal met de fiets boodschappen doen, maar… niet wanneer ik een lijstje heb waarvoor ik meer dan 1 keer op en neer moet. Dat is wat tijd niet efficiënt.

Daarnaast zou een thuisaccu op dit moment wellicht makkelijker zijn om orde in de chaos te vinden in hoe het straks zit na de salderingsregeling, maar kan het wat kosten betreft niet uit. Een warmtepomp is wat investering in onze situatie op dit moment financieel niet rendabel, dus komt die er nu niet.

ik ben het voor de duidelijkheid eens met je post, maar mijn gevoel zegt dat het prioriteiten lijstje is;

- het moet financieel interessant(er) zijn dan niet aanpassen

- het moet efficiënt kunnen wat tijd betreft zonder verlies van gemak

- het moet mooi zijn/ ruimte voor zijn

- milieu is dan evt. Mooi meegenomen (uitzonderingen daargelaten)


Mijn vrouw is aan het kijken voor een vakantie in de zomer. Wilde vanwege het milieu aspect kijken of het met openbaar vervoer/ trein kan in plaats van vliegen. Wat blijkt (wat ik vooraf al wist): duurt veel langer en is ook nog eens vele malen duurder. Net als met de auto, althans… duurder is dat niet gezien we nu een EV hebben. Maar dan kom ik terug op het stukje efficiëntie/ tijd. We zouden dan minstens 5x volledig moeten laden. Dat kost heel veel extra tijd. Overnachting overweg (heen en terug) zou daarbij wenselijk worden. Dus alsnog duurder (en het duurt veel langer). Dus… we vliegen.


Wil je gedrag veranderen dan moet het niet alleen gemakkelijk(er) zijn, maar ook efficiënt(er) en/ of goedkoper.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW


  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:09
assje schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:27:
[...]


Kost indirect ook energie, een warmtepompdroger is echt zo slecht niet.

Ik doe het ook graag in de winter wanneer de RV juist te laag wordt als gevolg van mijn balansventilatie zondet enthalpiewisselaar.
Dat weet ik nog zo niet, de was binnen drogen kost in de zomermaanden warmte die je toch al liever kwijt bent. In de winter kost het netto waarschijnlijk geen energie omdat de verwarming lager kan als de lucht vochtiger is.

  • copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Electrificatie is bedacht. Lang geleden. Versneld door Rusland, oorlog , geen groningengas enz. Want gas is duur geworden onzeker in beschikbaarheid.

De tennets van dit deel op de aardkloot hebben gedacht, we zien wel. Woningbouw is geen gas leidingen maar 3fase 25A aansluiting. En er is ook flink gebouwd.

En weer rustig aan. Ze wachten maar met hun aansluiting.( zeker de kleinschalige projecten.)

Je zou ook kunnen stellen dat de tekort aan electra capaciteit kunstmatig is.

Bedrijven gaan in grote mate van gas af of electrisch rijden , verplicht want Je mag anders de stad niet in. Megawatts aan extra verbruik.

Straks komt er 1 miljard belastinggeld vrij om commerciële energie transport, liander, tennet, enz. Te subsidiëren. Want oh wat erg er is indigestie in de electra leidingen.

Dus waarom moeten de burgers ook alweer stroomgebruik gaan bezuinigen?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....


  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

@hellfighter87 Gemak wint omdat we simpelweg zo zijn geprogrammeerd. Het besparen van energie is een overlevingsstrategie: organismen die met minder inspanning dezelfde opbrengst haalden, hadden evolutionair vaak een voordeel. Dit principe staat bekend als energy minimization of least effort. Evolutionair gezien is er weinig voordeel aan extra energie verbruiken als hetzelfde resultaat ook goedkoper kan worden bereikt.

De laatste decennia moeten we echter strijden tegen die programmering omdat we leven in een omgeving waarvoor ons brein niet is ontworpen. Nog nooit in de menselijke geschiedenis was voedsel zo overvloedig, goedkoop en direct beschikbaar. Waar schaarste vroeger de norm was, is overvloed nu het uitgangspunt.

Daar zit wel een belangrijke kanttekening bij: mensen zijn niet uitsluitend geprogrammeerd voor gemak. We beschikken ook over eigenschappen als langetermijnplanning, zelfbeheersing, statusgedrag en het vermogen bewust tegen impulsen in te handelen. Anders zouden sport, vasten, bergbeklimmen en vrijwillige ontbering niet bestaan. De uitdaging is dus niet per se dat we “slachtoffer” zijn van onze evolutie, maar dat onze oude instincten botsen met een moderne omgeving die die instincten maximaal uitbuit.

Dus: prikkels zoals een lease auto met ongelimiteerde ‘gratis’ km’s of eten met waardeloze macro’s maar minimale kosten winnen het vaak van bewuste prikkels. Dit gaat niet over hoe je je was droogt maar hoe je je samenleving inricht. En dat punt gaat velen voorbij, alleen hier al, laat staan hoe dat voor de rest van de samenleving gaat. #fatbike

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
pjotter1965 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:46:
[...]


Heeft er al iemand iets vernomen van Essent mbt het niet accepteren van de nieuwe voorwaarden ?
Ik kreeg op 16 April de bevestiging van het bezwaar.
De laatste zin was : Binnenkort krijg je van ons meer informatie die past bij jouw situatie. Daarin lees je wat dit voor jou betekent en wat je kunt verwachten.

We zijn nu bijna 2 maanden verder…….
Ja, ik heb een email van Essent ontvangen met bevestiging dat mijn oude contractvoorwaarden geldig blijven.
Beste,

Je hebt een tijdje geleden bezwaar gemaakt tegen onze nieuwe voorwaarden. We vertellen je graag wat dit voor je betekent: je houdt de oude voorwaarden tot het einde van je contract: 4 april 2027. Wel is het goed om te weten dat salderen stopt op 1 ‌januari ‌2027.

Wat betekent het stoppen van salderen voor jou?

De overheid heeft besloten dat iedereen in Nederland stopt met salderen. Omdat je zonnepanelen hebt, verandert er dus ook iets voor jou.

Binnenkort krijg je van ons meer informatie die past bij jouw situatie. Daarin lees je wat dit voor jou betekent en wat je kunt verwachten
Pagina: 1 ... 165 ... 168 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden