Er blijft dan nog 1,8 kW continuvermogen over wat genoeg is voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Dingen als koken, vaatwasser vragen maar kort een vermogen dus dat lost je loadbalancer wel op zonder dat het EV laden daar significant veel trager van wordt.Wouter! schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:47:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat dit een aanname was. Ik heb even een korte zoekactie gedaan en lees dat het wellicht ook met max. 7,36kW kan op 1 fase. Nooit geweten, eerlijk gezegd. Ik ging ervan uit dat mijn auto 11kW, dus 3x16A kon laden, dus 1x16A op 1 fase. Maar die aanname klopt dus niet.
Voor de duidelijkheid: Ik laad nu niet thuis op mijn enkele fase. Ik ga na de verzwaring pas thuisladen op 3 fasen.
Maar dan nog, dan blijft er op die enkele fase nog max. 1,8kW over.
Ok, valt zeker wat voor te zeggen (met het voor mij nieuwe inzicht over 7,36kW laden op 1 fase).ASW1 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Er blijft dan nog 1,8 kW continuvermogen over wat genoeg is voor bijvoorbeeld een warmtepomp. Dingen als koken, vaatwasser vragen maar kort een vermogen dus dat lost je loadbalancer wel op zonder dat het EV laden daar significant veel trager van wordt.
Maar toch ben ik wel blij dat ik naar 3 fasen ga. Ik rijd regelmatig grote afstanden, de grote verbruikers zijn mooi over de fasen verdeeld (met jonge kids draaien wasmachine en droger overuren) dus incl. load balancing moet de laadsnelheid eigenlijk altijd vrij hoog blijven omdat er op alle fasen nog meer dan voldoende over is. En ik ben alvast voorbereid op inductie (ja, ik weet het, dat kan ook op 1 fase) en een warmtepomp (die zal hier ook 3 fasen nodig hebben).
[ Voor 8% gewijzigd door Wouter! op 28-05-2026 14:22 ]
Je ben duidelijk enthousiast over de voordelen van een 1 fase aansluiting i.c.m. een laadpaal. Wellicht kun je jouw setup met 7kW 1-fase laadpaal (met load balancer?) en 1-fase PV systeem hier eens delen zodat anderen met een 1-fase aansluiting daar inspiratie uit kunnen halen.ASW1 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:46:
[...]
Dat is een standaardinstallatie voor 1 fasige aansluitingen. En een groot voordeel wanneer je met PV overschot wilt kunnen laden. Als je op 1 fase laadt dek je het hele overschotbereik tussen 1,4 en 7,4 kW af.
EV laders op 3 fasen worden vaak zo geïnstalleerd dat ze maar tot 5 of zelfs maar 3,6 kW op 1 fase kunnen laden. Dat is nadelig omdat lader en auto dan heen en weer moeten schakelen tussen 1 en 3 fasen, op z'n slechts krijg je daar storingen van en op zijn best onderbrekingen bij elke keer schakelen. Het kan wel maar 3 fasen laders worden zelden zo geïnstalleerd dat je ermee tot 7,4 kW mee kunt laden op 1 fase. Want dat is eigenlijk wat je het liefste wilt bij laden op overschot; op 1 fase laden zodat je het hele bereik hebt afgedekt. Alleen bij PV installaties die vaak meer dan 7,4 KW genereren heeft het eventueel zin om na te denkedenken over 3-fasen laden met PV overschot. Dit wordt best een dingetje wanneer het salderen vervalt.
Overigens ervaar ik geen storingen of onderbrekingen met mijn load-balancing laadpaal, EV en PV (Peblar business max 22kW, XPeng P7, 10kW Enphase 3- fasen). Wat dat betreft ben ik redelijk klaar voor salderen: kan in ieder geval een flink deel van mijn overschot in de EV stoppen (en een deel in een nog te plaatsen thuisaccu).
3fase was vroeger een must met electrisch koken. Dus veel huiseigenaren die de klassieke electrische platen gebruikte hadden driefase. Nu heb je 2l2n kookgroep. 32A ,2x 16A fase nul gekoppeld. Dus in theorie als je je 4 pits inductie op boost all zet hou je weinig over...
En veel andere rijtjes huisen werken met 1,2,3 1,2,3 1fase aansluitingen elk huis is volgende fase. Als je al 3 fase hebt is t handig om de groepen te verdelen bij t plaatsen van een nieuwe groepenkast.
Wat overigens nu nog meer een issue is is teruglevering van zonnestroom op de zelfde fase. Bij mij is fase 3 standaard hoger in voltage door iemand of meer die op L3 zit met zonnepanelen.
de problemen die een 1 fase aansluiting verbieden om 40A of hoger te brengen is vermoedelijk meer de net aansluiting die te vol zit. En 3x 5A meer is beter te managen dan 1x 15A meer. ( zeker als er meerdere dit vragen.
Ik ga er overigens van uit dat mn meter die overvoltage ook door geeft aan de net beheerder dus die zou dan kunnen uitmappen waar de L3 teveel gekoppeld is aan de panelen. Zomaar even een huis van L3 naar L2 zetten is vermoedelijk ook niet overal zomaar tedoen. Niet elke wijk is voorzien van standaard 3fase aanvoer voor de hoofdzekering vd particulier.
3fase 25A is voor de netbeheerder fijner dan alles moeten opwaarderen per fase en hoog vermogen dus 45 - 70A iets met nul stromen als ik t goed begrepen heb. Minder vermogen op de Nul bij vollast.
En veel andere rijtjes huisen werken met 1,2,3 1,2,3 1fase aansluitingen elk huis is volgende fase. Als je al 3 fase hebt is t handig om de groepen te verdelen bij t plaatsen van een nieuwe groepenkast.
Wat overigens nu nog meer een issue is is teruglevering van zonnestroom op de zelfde fase. Bij mij is fase 3 standaard hoger in voltage door iemand of meer die op L3 zit met zonnepanelen.
de problemen die een 1 fase aansluiting verbieden om 40A of hoger te brengen is vermoedelijk meer de net aansluiting die te vol zit. En 3x 5A meer is beter te managen dan 1x 15A meer. ( zeker als er meerdere dit vragen.Ik ga er overigens van uit dat mn meter die overvoltage ook door geeft aan de net beheerder dus die zou dan kunnen uitmappen waar de L3 teveel gekoppeld is aan de panelen. Zomaar even een huis van L3 naar L2 zetten is vermoedelijk ook niet overal zomaar tedoen. Niet elke wijk is voorzien van standaard 3fase aanvoer voor de hoofdzekering vd particulier.
3fase 25A is voor de netbeheerder fijner dan alles moeten opwaarderen per fase en hoog vermogen dus 45 - 70A iets met nul stromen als ik t goed begrepen heb. Minder vermogen op de Nul bij vollast.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Je hebt tegenwoordig ook 1×16A inductieplaten die automatisch terugregelen als je alle pitten vol aanzet. Voor die 10 minuten per jaar dat ik eigenlijk 7200W nodig heb, wacht ik wel even 10 minutencopykat schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:14:
3fase was vroeger een must met electrisch koken. Dus veel huiseigenaren die de klassieke electrische platen gebruikte hadden driefase. Nu heb je 2l2n kookgroep. 32A ,2x 16A fase nul gekoppeld. Dus in theorie als je je 4 pits inductie op boost all zet hou je weinig over...
Ik heb zo'n 90cm bosch met koppelbare pitten en booster en die moest op een 2lplus2n kon niet eens omgebouwd worden naar plain 3fase.( ik had een 3fase groep voorbereid en die ligt nu in de lade... ) En als ik iets boost is t meestal maar 1 pit. Grote pan water of zo. Punt is netbeheer geeft je liever 3fase 25A dan 1fase hoog A. 50 en hoger. Vandaar dat vastrecht 3x25A exact even duur is als 1fase 40A. Een 3x35A is meteen 3x tot 4x zoduur. En alles daar boven valt onder zwaar bedrijfs vermogen.Martin7182 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Je hebt tegenwoordig ook 1×16A inductieplaten die automatisch terugregelen als je alle pitten vol aanzet. Voor die 10 minuten per jaar dat ik eigenlijk 7200W nodig heb, wacht ik wel even 10 minuten
Ooit eens een woonhuis gezien met een 50A 3fase meszekeringenkast.... en ombouwen naar reguliere Amperage is niet alleen lichtere zekeringen plaatsen....* copykat dacht wietplantage voedingen? Wtf moet je in je woonhuis met 150A?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
ik heb een vraag me 3 jarige eneco contract loopt af in juli en ik weet nou niet wat het beste is om af te sluiten. Mijn verbruik:
Afname:
663 kwh normaal
2278 kwh dal
Teruglevering
2917 normaal
1302 dal
We hebben geen gas en we hebben warmtepomp.
Afname:
663 kwh normaal
2278 kwh dal
Teruglevering
2917 normaal
1302 dal
Hier moet je zijn Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topicuaex schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:01:
ik heb een vraag me 3 jarige eneco contract loopt af in juli en ik weet nou niet wat het beste is om af te sluiten. Mijn verbruik:
Afname:
663 kwh normaal
2278 kwh dal
Teruglevering
2917 normaal
1302 dal
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden