• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:14
Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:51:
[...]
Speelt ook niet mee dat we in Nederland de meest idiote opstelling hebben; dat in goede tijden de winst voor energieleveranciers is en in slechte tijden de overheid bijspringt en de kosten bij de burger neer legt in de vorm van belastingen.
Als het over gas gaat is dat natuurlijk wel "erg slim", het houdt de prijzen hoger dan nodig en stimuleert daarmee de transitie ;)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:51:
Ik vraag me af wanneer de leveranciers onze gasvoorraden gaan vullen. Ziet er nog niet goed uit.
Die worden al vanaf begin april stelselmatig gevuld. Wat in de socials vaak wordt verzwegen is dat 2 van de 3 grote gasvoorraden leeg moesten vanwege overdracht. Dat werd dan gespind als een soort "oeioei ze zijn echt bijnaaaa leeg!"

En nu dus weer dat ze zogenaamd veeel te laag zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bDC_5zWwYQASYcqbeBTADJE_XI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/idAisJujZ8bQ3MF2iM16egwI.webp?f=fotoalbum_large

Het is alleen maar logisch dat men nu niet halsoverkop in de zomer gaat bijvullen met de huidige prijzen. Dat is namelijk een punt wat je hier een beetje verdraait:
Speelt ook niet mee dat we in Nederland de meest idiote opstelling hebben; dat in goede tijden de winst voor energieleveranciers is en in slechte tijden de overheid bijspringt en de kosten bij de burger neer legt in de vorm van belastingen.
Het nu, met hogere tarieven, moeten bijvullen gaat op kosten van de energieleveranciers. Niet op die van jou en mij. Zij worden gedwongen om extra voorraad aan te leggen en zijn daar logischerwijs het minst happig op.

Niet zozeer door het kostenplaatje nu, maar ook het economisch nut: we importeren meer en meer via allerlei dynamische kanalen. De tijd dat West-Europa met name Russisch gas importeerden en dus van 1 grote bron afhankelijk waren is voorbij. Dat houdt ook in dat de gasvoorraden op dit moment ruim bemeten zijn, het slaat nergens op om zulke voorraden aan te houden als bijvoorbeeld Noorwegen zo kan bijspringen. Dan ben je eigenlijk geld aan het weggooien. Maar dat geeft wel een hoger % getal en dan is het niet erg en juist iets verkiesbaars of zo.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

The Third Man schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Die worden al vanaf begin april stelselmatig gevuld. Wat in de socials vaak wordt verzwegen is dat 2 van de 3 grote gasvoorraden leeg moesten vanwege overdracht. Dat werd dan gespind als een soort "oeioei ze zijn echt bijnaaaa leeg!"
Ten eerste hoefden die opslagen helemaal niet leeg maar heeft GasTerra ervoor gekozen die leeg te pompen: https://www.rtl.nl/nieuws...leeggepompt-door-gasterra.

En ten tweede: ongeacht waarom deze keuze gemaakt is: de stelling dat de voorraad gewoon historisch laag is is gewoon waar.
En nu dus weer dat ze zogenaamd veeel te laag zijn.

[Afbeelding]

Het is alleen maar logisch dat men nu niet halsoverkop in de zomer gaat bijvullen met de huidige prijzen. Dat is namelijk een punt wat je hier een beetje verdraait:

[...]
Het nu, met hogere tarieven, moeten bijvullen gaat op kosten van de energieleveranciers. Niet op die van jou en mij. Zij worden gedwongen om extra voorraad aan te leggen en zijn daar logischerwijs het minst happig op.

Niet zozeer door het kostenplaatje nu, maar ook het economisch nut: we importeren meer en meer via allerlei dynamische kanalen. De tijd dat West-Europa met name Russisch gas importeerden en dus van 1 grote bron afhankelijk waren is voorbij. Dat houdt ook in dat de gasvoorraden op dit moment ruim bemeten zijn, het slaat nergens op om zulke voorraden aan te houden als bijvoorbeeld Noorwegen zo kan bijspringen. Dan ben je eigenlijk geld aan het weggooien. Maar dat geeft wel een hoger % getal en dan is het niet erg en juist iets verkiesbaars of zo.
Wat mij betreft ga je hier compleet voorbij aan het feit dat deze gasvoorraad een bufferfunctie heeft. Als het wat langduriger koud wordt dan kunnen we simpelweg niet genoeg importeren om de vraag bij te houden. Dat kan de infrastructuur niet aan.

Het logisch gevolg is dus: als het echt koud wordt straks in de winter dan zit Nederland gewoon zonder gas. En dan begint de volgende parlementaire enquête: hoe heeft het zo ver kunnen komen?!

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:33
RichieB schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:20:
@pinotgrigio1 Je schrijft een heel verhaal maar wat zijn nu de prijzen die je krijgt aangeboden via Gaslicht? Want daar is dit topic voor.
Oh geen probleem ik kan ze wel toevoegen, maar let wel dit is uiteraard voor mijn verbruik, een ieder zal toch zelf moeten invullen en vergelijken ;-) dit zijn de totale jaarkosten van de verschillende opties bij mijn verbruik
gaslicht Engiegas en stroom2456,96
gaslicht Engiegas1724,00
gaslicht Eneco stroom 714,00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEHjWipY5A0FhXBQJqy9Yv6UpK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsZo0WH4osJ6hP4AhbqX4F18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VumIfUaLFWucLklHzNWJtXk4xCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KztO9C51xJeLTIZHD4hBHb8c.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:41
@pinotgrigio1 Een screenshot met maandbedragen plaatsen heeft inderdaad geen zit. Wat wel zin heeft is de prijzen per kWh en m3 aangevuld met de vaste kosten per maand/jaar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:02
Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:37:

Het logisch gevolg is dus: als het echt koud wordt straks in de winter dan zit Nederland gewoon zonder gas. En dan begint de volgende parlementaire enquête: hoe heeft het zo ver kunnen komen?!
Dat is een politieke keuze. Gas voorraad zou een strategische reserve dienen te zijn maar dat maakt het een taak voor de overheid en die wil daar geen geld in steken en ze hebben het bovendien extra lastig gemaakt door de permanente afsluiting van Groningen.

Dan krijg je dus de huidige situatie dat het door de leveranciers gedaan moet worden en die bekijken het terecht van uit een economisch standpunt. Als dat betekend dat er in een echte koude winter onvoldoende gas beschikbaar is dan wordt dat opgelost doordat de prijzen zo hoog worden dat de vraag zal afnemen en wat er aan voorraad is plus wat er wordt aangevoerd voldoende is om die vraag te dekken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

hanev001 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:25:
[...]

Als dat betekend dat er in een echte koude winter onvoldoende gas beschikbaar is dan wordt dat opgelost doordat de prijzen zo hoog worden dat de vraag zal afnemen en wat er aan voorraad is plus wat er wordt aangevoerd voldoende is om die vraag te dekken.
Het leeuwendeel van NL zit op een vast gascontract, dus dat zal in dit geval niet werken. Voor de industrie wellicht..

Voor de rest met je eens overigens.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:02
Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Het leeuwendeel van NL zit op een vast gascontract, dus dat zal in dit geval niet werken. Voor de industrie wellicht..

Voor de rest met je eens overigens.
De grote leveranciers dekken hun geschatte verplichtingen voor gas grotendeels af met contracten bij hun toeleveraars. Dat zijn dus ook vaste prijzen. Dit is ook de reden waarom als de marktrijzen dalen dat niet snel zichtbaar wordt in de leverprijs.

Waar dat wel eens mis gaat is met de kleine leveranciers die meer via de cowboy methode werken en deze raken dan in de problemen omdat ze geen voorraad hebben en moeten inkopen tegen een prijs die veel hoger is dan ze aan inkomsten daartegenover kunnen zetten.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:18
jongetje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:13:
[...]

Wat wil je sturen dan? Het enige dat je kunt sturen is je eigen verbruik en als je dat met de prijzen wilt sturen zul je een dynamisch contract moeten nemen. Anders ben je gewoon afhankelijk van de marktprijzen waarvan het gas nu langzaam weer stijgt.
Ik dacht dat het meer ging om zelf het maandbedrag in te kunnen stellen, wat misschien bij Vattenfall lastiger is dan bij Eneco.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:18
pinotgrigio1 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:11:
Ben de laatste twee weken de tarieven voor mijn verbruik aan het volgen. Verschillende vergelijkers geprobeerd. Allles was langzaam aan het stijgen, maar zojuist heb ik weer een daling gevonden voor zowel gas als stroom ( gescheiden contracten zijn bij mij nog altijd voordeliger).

bij
Gas 1168
1734
normaal 1734
dal 2115
tlv norm 1387
tlv dal 585
bij bovenstaand verbuik kwam ik via Gaslicht wat lager uit dan eerder deze week bij: Engie voor Gas en Eneco (!) voor stroom Eneco was 4 euro pj duurder dan Vattenval, maar ik wil mijn maand maandtarief zelf een beetje kunnen blijven sturen.
Wat is (ook met de screenshots) precies het doel van je post? Heb je een vraag? Of wil je iedereen wijzen op een aanbieding?

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:33
Truus01 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:55:
[...]

Ik dacht dat het meer ging om zelf het maandbedrag in te kunnen stellen, wat misschien bij Vattenfall lastiger is dan bij Eneco.
het ging inderdaad om zelf het maandbedrag te kunnen beinvloeden.
ik zal de volgende keer vollediger zijn in de tarieven en niet alleen het screenshot met prijs plaatsen.

• Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:26
The Third Man schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Zelfs nu zou je moeten bijvullen. Wat denk je dat er gebeurd wanneer er in oktober nog steeds geen vrede is en de vraag naar gas toeneemt?

Daarnaast is gewoon Europees vastgelegd wat ons minimum moet zijn: laten we daar niet van afwijken.

En Noorwegen die bijspringt is heel erg wensdenken. Wanneer er een gascrisis komt dan gaat ook Noorwegen voor de hoogste bieder… plus nog de vraag of Noorwegen genoeg kan produceren voor heel Europa…

Denk je trouwens niet dat landen de pijplijn gewoon blokkeren en het gas toe eigenen in het geval van een extreme winter en gascrisis? We zagen toch allemaal wat er met ‘een’ EU gebeurde op het moment dat Corona uitbrak? Leveringen van medische apparatuur en mondkapjes aan andere landen werden gewoon gekaapt. Dus ik verwacht niets van 1 EU op het moment dat er echt een tekort aan gas komt.

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Tja ik haal maar een oude koe uit de sloot erbij

Natuurlijk hadden ze de problemen in Groningen al veel eerder, beter en definitief moeten oplossen. Maar ze hadden de putten nooit moeten volgooien met beton. Wat als straks echt onvoldoende gas beschikbaar blijkt te zijn?

Net als zoveel, te veel andere zaken, nergens een lange voor uitziende blik, nee gewoon domme korte termijn besluiten. We lijken tegenwoordig veel op een ontwikkelingsland!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Stoeptegeltje schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:46:
[...]

Zelfs nu zou je moeten bijvullen. Wat denk je dat er gebeurd wanneer er in oktober nog steeds geen vrede is en de vraag naar gas toeneemt?

Daarnaast is gewoon Europees vastgelegd wat ons minimum moet zijn: laten we daar niet van afwijken.

En Noorwegen die bijspringt is heel erg wensdenken. Wanneer er een gascrisis komt dan gaat ook Noorwegen voor de hoogste bieder… plus nog de vraag of Noorwegen genoeg kan produceren voor heel Europa…

Denk je trouwens niet dat landen de pijplijn gewoon blokkeren en het gas toe eigenen in het geval van een extreme winter en gascrisis? We zagen toch allemaal wat er met ‘een’ EU gebeurde op het moment dat Corona uitbrak? Leveringen van medische apparatuur en mondkapjes aan andere landen werden gewoon gekaapt. Dus ik verwacht niets van 1 EU op het moment dat er echt een tekort aan gas komt.
Denken dat de nood aan de man zal raken als in het oktober nog geen vrede is, inclusief Corona-situaties projecteren op iets wat er weinig mee te maken heeft, is puur wensdenken. De realiteit is dat er elke winter meer vraag is en er elke keer meer wordt geleverd vanuit waar dan ook. Juist de situatie rond Oekraïne en de gascrisis kan niet meer voorkomen omdat het toen niet van waar dan ook kwam: het kwam uit één enkele hoek. Berichten alweer vergeten dat er maar 1 LNG-terminaltje was in Rotterdam, omdat het een niche was, waar een hele file schepen lag en ze halsoverkop in heel Europa terminals bij gingen bouwen? Das war einmal.

Nu draait de boel hoofdzakelijk op LNG. Daarom was er afgelopen winter een van de goedkoopste winters ooit, konden de gasvoorraden praktisch op en was er nog weinig aan de hand. Maar dat beeld dat er een soort proviandkast is en als die leeg is wordt het hongerlijden of je juwelen verkopen, dat is er bij sommigen nog steeds.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@The Third Man echt waar heb je het over? Wensdenken?

Ik weet het niet hoor, maar er wordt qua energieproductie nog elke dag steeds meer kapot geschoten. Het is dan gelukkig voornamelijk maar in Rusland, maar een land wat enorm veel exporteerde gaat straks een importeur worden. En installaties in landen rondom de straat van Hormuz liggen ook deels in puin. Dan hebben we het er nog niet over dat de kans op hervatting van die oorlog eerder dagelijks groter dan kleiner wordt.. en dat betekent dat die straat langer gesloten wordt.

En jij verwacht straks dat schepen hier in de rij liggen om voor een habbekrats gas te leveren?

Kom nou toch..

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:46
dinandus schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 15:59:
Tja ik haal maar een oude koe uit de sloot erbij

Natuurlijk hadden ze de problemen in Groningen al veel eerder, beter en definitief moeten oplossen. Maar ze hadden de putten nooit moeten volgooien met beton. Wat als straks echt onvoldoende gas beschikbaar blijkt te zijn?

Net als zoveel, te veel andere zaken, nergens een lange voor uitziende blik, nee gewoon domme korte termijn besluiten. We lijken tegenwoordig veel op een ontwikkelingsland!
Over ouwe koeien gesproken. Ik las onlangs een interessante blog over de gaswinning in Sleen in het jaar 1965.

https://www.oilystuff.com/single-post/sleen-1965-2

Laatste alinea:

Here is the Sleen 2 blowout crater today, full of runoff like a shallow lake. Subsidence around the old, buried well bore is still occurring. Water wells in the area have been studied and found to have high methane levels and groundwater sources over a stacked, vertical section above 1,500 feet seem to be slightly over pressured, likely still being charged by communication with the blowout well and the events that occurred 56 years ago.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Pagina: 1 ... 168 169 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden