• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
reneeke1970 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Martin de cellen gaan zeker lang mee,maar de omvormer niet. Dus koop dan niet zon speelgoed pib ding,allemaal Chinese troep. Neem dan een losse accu met losse omvormer,kun je die tenminste apart vervangen,al heeft bv een victron of deye zich al lang bewezen dat ze nauwelijks stuk gaan
Valide punt. Maar een Tweaker met schroevendraaier draait er zijn hand figuurlijk niet voor om, alleen letterlijk en vervangt dan de elco's of defecte mosfet.
De "Chinese troep" draait hier nu zo'n 5 jaar zonder problemen, ik ga vast mijn soldeerbout opwarmen *O* Oh nee, toch niet anders wordt het vanavond code rood op zolder -O-

  • iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:37
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Nog niet, maar vanaf 2028 misschien wel. De variabele nettarieven gaan voor iedereen gelden. Mensen die hun gedrag niet aanpassen betalen straks de hoofdprijs.
Nee hoor, ook dan niet, daar maak ik mij echt geen zorgen om met mijn jaarverbruik.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Valide punt. Maar een Tweaker met schroevendraaier draait er zijn hand figuurlijk niet voor om, alleen letterlijk en vervangt dan de elco's of defecte mosfet.
De "Chinese troep" draait hier nu zo'n 5 jaar zonder problemen, ik ga vast mijn soldeerbout opwarmen *O* Oh nee, toch niet anders wordt het vanavond code rood op zolder -O-
Ik heb ook van die chinese troep en wie niet eigenlijk, het gros van elektrische zaken is toch made in China. Als kun je bij mij pas met veel moeite iets met een soldeerbout, die rommel is allemaal in gegoten.

Then again als niemand dat spul gebruikt komen de zwakke punten ook niet boven en in dat licht is het wel mooi dat er een hoeveelheid van dat spul draait dan kunnen die fabriekanten ook ervaring opdoen. Voorlopig anderhalf jaar storingsvrij en de prestaties zie ik ook nog niet afnemen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
iMode schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Ik kook idd nooit : ) Op die enkele keer een eitje na😉
En dat dan neem ik aan in een eierkoker... :)

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:58:
[...]

En dat dan neem ik aan in een eierkoker... :)
Één van de beste uitvindingen ooit. _/-\o_ d:)b

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:24
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.
Twee punten:
1. Met de afschaffing van de saldering vanaf 1 januari 2027 krijg je voor vaste contracten vrijwel niets meer voor stroom die je aan het net teruglevert. Dus alles wat je invult voor teruglevering is maar een klein bedrag op het totaal.

2. Je verbruikt veel gas en dat is in verhouding de grootste kostenpost.

Je grootse winst zit in opwek voor direct eigen verbruik waardoor je stroomverbruik (en wellicht gasverbruik) daalt. Maar dan moet je dus opwek hebben als je de airco en/of de jacuzzi gebruikt.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.
Dat klopt sowieso niet,van jou eigen verbruik gaat ongeveer 30 procent rechtstreeks vanaf jou zonnepanelen komen. Dus van jou totaal verbruik 3700 kwh hoef je 30 procent niet meer te kopen. Zet je er een accu bij dan kan het wel 50 of 60 procent worden

1 PVoutput . Dongen NB


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Dat klopt sowieso niet,van jou eigen verbruik gaat ongeveer 30 procent rechtstreeks vanaf jou zonnepanelen komen. Dus van jou totaal verbruik 3700 kwh hoef je 30 procent niet meer te kopen. Zet je er een accu bij dan kan het wel 50 of 60 procent worden
Hoe zou je dit dan in moeten vullen bij de vergelijkers?

MIjn jaarverbuik is gelijk aan wat mijn panelen leveren. 3500 - 3500. Voor het gemak even uitgaande van een enkele meter en Gas buitenbeschouwing. Vul ik dat in bij Gaslicht dan krijg ik contracten van 40 tot 60 euro p/m. Met saldering tot jan. 2027. Sluit ik dus een contract af na januari dan is dat maandbedrag hoger omdat er geen saldering meer is

Vul ik enkel in verbuik 3500 dan krijg ik contracten van 55 tot 60 euro te zien.

Stel ik ga er van uit dat van mijn 3500kWh , 1500kWh zou kunnen weg cijferen door zonne energie overdag te gebruiken (is dat zonder EV, WP, Airco, Accu realistisch? 8 op het Zuiden en 2 Oost-Noord) Vul ik dan in 2000kWh verbruik en 2000kWh terug levering?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Hoe zou je dit dan in moeten vullen bij de vergelijkers?

MIjn jaarverbuik is gelijk aan wat mijn panelen leveren. 3500 - 3500. Voor het gemak even uitgaande van een enkele meter en Gas buitenbeschouwing. Vul ik dat in bij Gaslicht dan krijg ik contracten van 40 tot 60 euro p/m. Met saldering tot jan. 2027. Sluit ik dus een contract af na januari dan is dat maandbedrag hoger omdat er geen saldering meer is

Vul ik enkel in verbuik 3500 dan krijg ik contracten van 55 tot 60 euro te zien.

Stel ik ga er van uit dat van mijn 3500kWh , 1500kWh zou kunnen weg cijferen door zonne energie overdag te gebruiken (is dat zonder EV, WP, Airco, Accu realistisch? 8 op het Zuiden en 2 Oost-Noord) Vul ik dan in 2000kWh verbruik en 2000kWh terug levering?
Als je al panelen hebt kun je precies bepalen hoeveel je van je panelen gelijk gebruikt. Als jou leverancier zegt dat je 3500 kwh terug levert op de meter,en jou omvormer geeft in de app aan 4500 kwh geproduceerd,dan heb je dus 1000 kwh rechtstreeks verbruikt en dus niks voor betaald. Wil je gaan vergelijken wat je zou betalen zonder panelen,moet je dus bij je eigen verbruik die 1000 kwh bijstellen,want die moet je dan extra in gaan kopen.


Ik lees je post nog een keer en ja,jou laatste stelling klopt.maar heb je nu al wel of geen panelen? Als je ze al hebt moet je de gegevens van je vorige jaar gebruiken. Als die zegt 3500-3500 is de werkelijkheid waarschijnlijk 5000-5000 omdat je er 1500 rechtstreeks gebruikt hebt,maar dat moet jij niet omrekenen,dat hebben de meterstanden al voor je gedaan,eigen verbruik bestaat feitelijk niet,alleen in jou portemonnee haha

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 25-06-2026 16:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
@reneeke1970

Helaas zitten er twee panelen buiten de app van de omvormer. De Homewizard van mijn P1 meter geeft dit beeld nu voor een heel jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OUD-lfbfpOiVFJN-crZc1vSOzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3BsyndTKr62esCRz1ZY53s5u.png?f=fotoalbum_large

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:59:
@reneeke1970

Helaas zitten er twee panelen buiten de app van de omvormer. De Homewizard van mijn P1 meter geeft dit beeld nu voor een heel jaar.

[Afbeelding]
P1meter is altijd de waarheid,die moet je bij vergelijkend gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB


  • Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:26
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:59:
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen.

maar volgens gaslicht gaat mij dit maar 5 euro per maand besparen? Ik wist dat het afschaffen van regelingen nadelig was, maar nu twijfel ik of ik er überhaupt aan wil beginnen.

2000kwh normaal

1700kwh dal

1400m3 gas

met panelen: 220 per maand. Bij 3500kwh opwekken per jaar.

Zonder panelen: 225 per maand.

we zouden de panelen willen voor het gebruik van de airco en de jacuzzi.


Geen elektrische auto en geen warmtepomp oid.
Ik ga er even vanuit dat je die airco en jacuzzi nu al hebt?! Weet je daar het verbruik van?
Als je er dan vanuit gaat dat je dat verbruik afdekt met zonnepanelen, (dat dan maal het levertarief van het contract) is dat je besparing.

Een mogelijke extra besparing kan er dan nog inzitten om in het voor-, najaar en de winter overdag (als de zon schijnt) te verwarmen met de airco's en dus minder gasverbruik te hebben. Maar omdat dat niet je hoofddoel lijkt, zou ik dat nu dan nog niet mee tellen, terwijl daar misschien wel een groot voordeel nog te halen is (aangezien gas best duur is tov stroom en al helemaal als je het gratis uit de panelen hebt).

Kijk dus niet naar het maandbedrag, want dat zegt veel te weinig. In deze situatie is het beter om zelf even te rekenen met de tarieven en je verbruik.

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Truus01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je die airco en jacuzzi nu al hebt?! Weet je daar het verbruik van?
Als je er dan vanuit gaat dat je dat verbruik afdekt met zonnepanelen, (dat dan maal het levertarief van het contract) is dat je besparing.

Een mogelijke extra besparing kan er dan nog inzitten om in het voor-, najaar en de winter overdag (als de zon schijnt) te verwarmen met de airco's en dus minder gasverbruik te hebben. Maar omdat dat niet je hoofddoel lijkt, zou ik dat nu dan nog niet mee tellen, terwijl daar misschien wel een groot voordeel nog te halen is (aangezien gas best duur is tov stroom en al helemaal als je het gratis uit de panelen hebt).

Kijk dus niet naar het maandbedrag, want dat zegt veel te weinig. In deze situatie is het beter om zelf even te rekenen met de tarieven en je verbruik.
Een airco is eigenlijk tegenwoordig als je panelen hebt een no-brainer. Sowieso om deze dagen een beetje lekker door te komen met 30 graden plus ( de zomers lijken Sowieso warmer en droger te worden de laatste jaren) en in de winter kun je idd eventueel nog wat bij verwarmen met die airco als je een mooie winterdag hebt doen die panelen het ook prima. Dat hoef je dan niet aan gas in te kopen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:47
reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:03:
[...]

P1meter is altijd de waarheid,die moet je bij vergelijkend gebruiken
Het "Net" in deze grafiek is dan mijn netto afname van het energienet, als het goed begrijp is daar de zonne consumptie al vanaf omdat de P1 alleen inkomend registreert?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Het "Net" in deze grafiek is dan mijn netto afname van het energienet, als het goed begrijp is daar de zonne consumptie al vanaf omdat de P1 alleen inkomend registreert?
Ja,je eigen consumptie is onmeetbaar

1 PVoutput . Dongen NB


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:24
Truus01 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:06:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je die airco en jacuzzi nu al hebt?! Weet je daar het verbruik van?
Als je er dan vanuit gaat dat je dat verbruik afdekt met zonnepanelen, (dat dan maal het levertarief van het contract) is dat je besparing.

Een mogelijke extra besparing kan er dan nog inzitten om in het voor-, najaar en de winter overdag (als de zon schijnt) te verwarmen met de airco's en dus minder gasverbruik te hebben. Maar omdat dat niet je hoofddoel lijkt, zou ik dat nu dan nog niet mee tellen, terwijl daar misschien wel een groot voordeel nog te halen is (aangezien gas best duur is tov stroom en al helemaal als je het gratis uit de panelen hebt).

Kijk dus niet naar het maandbedrag, want dat zegt veel te weinig. In deze situatie is het beter om zelf even te rekenen met de tarieven en je verbruik.
Deze komen in de toekomst. Maar heb er al vast wat verbruik bij opgeteld.

Nu verbruiken we met 1.5 persoon:

1600 kwh normaal

1400 dal

1400 gas

Maar heb er dus enkel bij opgeteld, maar niets van afgetrokken qua saldering. Dus dat ben ik inderdaad vergeten.

  • ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Deze komen in de toekomst. Maar heb er al vast wat verbruik bij opgeteld.

Nu verbruiken we met 1.5 persoon:

1600 kwh normaal

1400 dal

1400 gas

Maar heb er dus enkel bij opgeteld, maar niets van afgetrokken qua saldering. Dus dat ben ik inderdaad vergeten.
Helemaal van het gas af levert het meeste bij je op, die paar panelen doen nu niet veel in je maandbedrag.

Ik verbruik 1600kwh per jaar in m'n eentje en in principe met de belastingvrije voet is m'n elektriciteit nagenoeg "gratis". Maar ik betaal nog wel 160 euro pm voor het gas (750m3/jaar).

Als ik even snel reken zit je met gas + vastrecht bij jou op ~210 euro per maand en de rest elektriciteit (10 euro/maand).

Investeren in een warmtepomp, warmtepomp boiler en evt. zonnepanelen levert in jouw geval het meeste op.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

reneeke1970 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Ja,je eigen consumptie is onmeetbaar
Is met HomeWizard prima meetbaar zolang je een meter op je zonnepanelen hebt en een P1 meter ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Glashelder schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 20:39:
[...]

Is met HomeWizard prima meetbaar zolang je een meter op je zonnepanelen hebt en een P1 meter ;)
Liefst wel de zonnepanelen meten wat zij werkelijk leveren in de meterkast aangezien er tientallen Watt verloren gaan in kabel van de omvormer(s) naar de meterkast.

  • Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
esphome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Liefst wel de zonnepanelen meten wat zij werkelijk leveren in de meterkast aangezien er tientallen Watt verloren gaan in kabel van de omvormer(s) naar de meterkast.
Die verliezen zijn in feite toch ook gewoon verbruik? Of heb je ook voor elk apparaat in huis een kWh-meter aangesloten?

  • henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:48
esphome schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Liefst wel de zonnepanelen meten wat zij werkelijk leveren in de meterkast aangezien er tientallen Watt verloren gaan in kabel van de omvormer(s) naar de meterkast.
Daar zit bij mij 0,5% verschil tussen. Omvormer op zolder via Goodwe app en Homewizard kWh meter op de begane grond in de meterkast. Best klein verschil toch?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB


  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:24
ArcticWolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Helemaal van het gas af levert het meeste bij je op, die paar panelen doen nu niet veel in je maandbedrag.

Ik verbruik 1600kwh per jaar in m'n eentje en in principe met de belastingvrije voet is m'n elektriciteit nagenoeg "gratis". Maar ik betaal nog wel 160 euro pm voor het gas (750m3/jaar).

Als ik even snel reken zit je met gas + vastrecht bij jou op ~210 euro per maand en de rest elektriciteit (10 euro/maand).

Investeren in een warmtepomp, warmtepomp boiler en evt. zonnepanelen levert in jouw geval het meeste op.
Voor die aanpassingen hebben we waarschijnlijk het geld niet. Het zou kunnen maar dan in plaats van zonnepanelen….

  • Stoeptegeltje
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22:24
Novax schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Twee punten:
1. Met de afschaffing van de saldering vanaf 1 januari 2027 krijg je voor vaste contracten vrijwel niets meer voor stroom die je aan het net teruglevert. Dus alles wat je invult voor teruglevering is maar een klein bedrag op het totaal.

2. Je verbruikt veel gas en dat is in verhouding de grootste kostenpost.

Je grootse winst zit in opwek voor direct eigen verbruik waardoor je stroomverbruik (en wellicht gasverbruik) daalt. Maar dan moet je dus opwek hebben als je de airco en/of de jacuzzi gebruikt.
Maar dan moet ik wel het hele verbruik gaan plannen op basis van de opwekking toch?

Stel:

Ik verbruik vandaag 100kwh

Ik wek vandaag 200kwh op.

Dan heb ik 0 kwh verbruikt bij de leverancier, krijg ik minimale vergoeding, maar betaal ik wel voor 100kwh aan terugleverkosten: ook al gebruik ik die morgen en wek ik dan niets op?


Of begrijp ik het niet goed?

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Maar dan moet ik wel het hele verbruik gaan plannen op basis van de opwekking toch?

Stel:

Ik verbruik vandaag 100kwh

Ik wek vandaag 200kwh op.

Dan heb ik 0 kwh verbruikt bij de leverancier, krijg ik minimale vergoeding, maar betaal ik wel voor 100kwh aan terugleverkosten: ook al gebruik ik die morgen en wek ik dan niets op?


Of begrijp ik het niet goed?
Als die opwek over de dag tegelijk is met je directe verbruik van je apparaten dan heb je inderdaad 0 kWh verbruik op je meter en dus ook bij je leverancier, maar dat zal dus alleen overdag zijn als de zon schijnt (tenzij je een batterij neemt).

Over die 100 kWh extra betaal je bij vaste contracten terugleverkosten per kWh maar je krijgt ook een terugleververgoeding per kWh en die is meestal net iets hoger dan de terugleverkosten. Dat is heel onnozel maar het komt er op neer dat je het terugleverkosten tarief van de terugleververgoeding moet aftrekken. Dan kom je bij de meeste leveranciers op een netto tarief van 1 of 2 cent dat je krijgt per kWh die je teruglevert aan het net.

Dit is ongeveer de situatie als saldering per 1 januari 2027 is afgeschaft voor vaste contracten.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Stoeptegeltje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:23:
[...]

Maar dan moet ik wel het hele verbruik gaan plannen op basis van de opwekking toch?

Stel:

Ik verbruik vandaag 100kwh

Ik wek vandaag 200kwh op.

Dan heb ik 0 kwh verbruikt bij de leverancier, krijg ik minimale vergoeding, maar betaal ik wel voor 100kwh aan terugleverkosten: ook al gebruik ik die morgen en wek ik dan niets op?


Of begrijp ik het niet goed?
Erger nog, zelfs met je voorbeeld, kan t zijn dat je alsnog van t net gebruikt overdag, maar zeker ‘s nachts.

Als je productie actueel 8kW is (zeg 13u ‘s middags) zul je op datzelfde moment ook 8kW moeten verbruiken ergens. Zonder grootverbruikers lukt je dat niet. Dus stel je hebt een 4kW boiler aan staan. Dan heb je dus 8kW productie, 4kW verbruik en 4kW teruglevering. Hou je dat een uur lang vol, dan is dat dus 8kWh, 4kWh en 4kWh op je meter. Maar nu komt het lastige: er komt een wolk voor de zon. Je productie zakt naar 2kW, je boiler staat nog aan op 4kW. Je gaat op dat moment 2kW van het net gebruiken. Hou je dat een uur vol (en de wolk duurt ook een uur) heb je dus 2kWh geïmporteerd. Dat eerste uur heb je dan 4kWh export/teruglevering en tweede uur 2kWh import. Dit jaar met saldering streept dat weg en is het netto 2kWh export met bijbehorende kosten/baten. Volgend jaar zelfde situatie reken je dus 4kWh af met kosten/baten export en 2kWh kosten voor import.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 25-06-2026 23:07 ]

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden