merlin1201 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:52:
[...]
eigelijk gewoon een contract afgesloten, geannuleerd en in de chat in gesprek geraakt.. exacte woorden weet ik niet maar het is een mooi voorstel.
Vraag me af wat dit betekent ... 100,- extra voordeel en die veel lagere prijzen alsof dat een opmaak is voor algemene lagere prijzen? tja het blijft koffiedik kijken.
Wat meer context zou toch wel fijn zijn. Als ik het goed begrijp is het een aanbod (voor 1 jaar?) van Vattenfall voor een bestaande klant met een stroomtarief van € 0,214 en een gastarief van €1.333 en een totale korting van €100. Maar bij welk verbruik?
Dat stroomtarief is echt heel goed voor nu. Dat gastarief van € 1,3340 heeft Vattenfall nu ook bij de vergelijkers maar Vattenfall komt met een bonus daar van €250 niet hoog in de top 10 omdat andere leveranciers een veel hogere bonus hebben, wel €380 tot €450.
Een bonus van €100 is nog lager. Het hangt dus heel erg af van je gas en stroom verbruik of het aanbod voordeliger is dan overstappen naar een andere leverancier met hogere tarieven, maar ook een hogere bonus.
Maar dan is er nog teruglevering, als je veel saldeert is het hele lage stoomtarief wel zeer interessant vanaf 2027 omdat je dan al die stroom in moet kopen.
Kortom, alleen tarieven vergelijken kan een verkeerd beeld geven. Je kan alleen goed vergelijken op totale kosten (per jaar) met dezelfde rekenmethode. Zoals vergelijkers dat doen, helaas is dat voor jezelf even snel nauwelijks te doen.
Het klopt inderdaad wel dat voor een bestaande klant het standaard verlengaanbod van je leverancier vrijwel nooit voordelig is.