Cobb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:33:
[...]
Hoe zou je dit dan in moeten vullen bij de vergelijkers?
MIjn jaarverbuik is gelijk aan wat mijn panelen leveren. 3500 - 3500. Voor het gemak even uitgaande van een enkele meter en Gas buitenbeschouwing. Vul ik dat in bij Gaslicht dan krijg ik contracten van 40 tot 60 euro p/m. Met saldering tot jan. 2027. Sluit ik dus een contract af na januari dan is dat maandbedrag hoger omdat er geen saldering meer is
Vul ik enkel in verbuik 3500 dan krijg ik contracten van 55 tot 60 euro te zien.
Stel ik ga er van uit dat van mijn 3500kWh , 1500kWh zou kunnen weg cijferen door zonne energie overdag te gebruiken (is dat zonder EV, WP, Airco, Accu realistisch? 8 op het Zuiden en 2 Oost-Noord) Vul ik dan in 2000kWh verbruik en 2000kWh terug levering?
Als je al panelen hebt kun je precies bepalen hoeveel je van je panelen gelijk gebruikt. Als jou leverancier zegt dat je 3500 kwh terug levert op de meter,en jou omvormer geeft in de app aan 4500 kwh geproduceerd,dan heb je dus 1000 kwh rechtstreeks verbruikt en dus niks voor betaald. Wil je gaan vergelijken wat je zou betalen zonder panelen,moet je dus bij je eigen verbruik die 1000 kwh bijstellen,want die moet je dan extra in gaan kopen.
Ik lees je post nog een keer en ja,jou laatste stelling klopt.maar heb je nu al wel of geen panelen? Als je ze al hebt moet je de gegevens van je vorige jaar gebruiken. Als die zegt 3500-3500 is de werkelijkheid waarschijnlijk 5000-5000 omdat je er 1500 rechtstreeks gebruikt hebt,maar dat moet jij niet omrekenen,dat hebben de meterstanden al voor je gedaan,eigen verbruik bestaat feitelijk niet,alleen in jou portemonnee haha
[
Voor 14% gewijzigd door
reneeke1970 op 25-06-2026 16:01
]