Ik waardeer dit, ik geef dat steeds vaker op merk ik. Je kunt niet rationeel discussiëren tegen emotionele argumenten.Fr33z schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:42:
[...]...
ik wil wat tegenwicht bieden aan de simpele "ja de netbeheerders prutsen maar wat aan en het kost ons MILJARDEN"-retoriek. Wat is volgens jou nu die verstorende factor dan?
Huishoudaansluitingen hebben niet zoals zakelijke aansluitingen een contractueel vastgelegd "gegarandeerd" beschikbaar vermogen. Bij woningen wordt gerekend met gelijktijdigheid en komt de rekenwaarde uit op een fractie van de aansluitwaarde.Ivow85 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:21:
Maar ik pleit liever voor een goedkope 1x16A aansluiting. In combinatie met een thuisaccu is dat voor 80-90% van de all-electric huishoudens voldoende. En daarmee kunnen op heel veel plaatsen de investeringen in het elektriciteitsnet worden vermeden.
Een 1x16A hoeft dus niet eens per definitie een lagere belasting te betekenen dan een 3x25A aansluiting. Er is dus ook geen garantie dat dit iets oplost.
Sterker nog, een hogere aansluiting geeft ook meer potentie om terug te leveren op momenten met veel vraag of om extra af te nemen op momenten met overschotten. Onder de streep kan het resultaat van de hogere aansluiting dus ook juist positief zijn als hij doelmatig gebruikt wordt (t.b.v. netbelasting).
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 18-06-2026 09:52 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Eens. Het hangt er ook maar net vanaf hoeveel luxe je wilt en of je wat zaken kunt automatiseren. Ons huishouden is niet echt representatief, het hoogste dagverbruik dat ik ooit gemeten heb ligt in de buurt van 25 kWh. Dat zou dus met een 10A hoofdzekering makkelijk kunnen als er een accu aanwezig is die pieken van 16A kan leveren. Alleen de langdurige terugleverpieken in de lente/zomer worden misschien een probleem. Ik zit dan een paar uur iets boven de 10A. Maar goed, ik kan de omvormer ook laten dimmen natuurlijkmitsumark schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:12:
[...]
Bij een "recent" label A (of beter) 120m2 rijtjeshuis verbruikt een warmtepomp bij 0 graden misschien 4A continu, maar bij -10 het dubbele of tegen de 10A aan. Dat is het niet zo vaak, zeker niet een week achter elkaar, maar je kunt dan niet opeens even verzwaren.
Heb je een huis dat net even meer warmtebehoefte heeft ga je het niet zomaar redden.
Maargoed, we komen weer in de klassieke gemiddeld vs N=1 discussie, terwijl beiden eigenlijk niet representatief zijn voor een algemene post.
Het kan dus zeker, zelfs zonder accu als je het huis erop ontwerpt, maar vaak genoeg ook niet.
Al met al een hele leuke optie. Het enige probleem is dat je niet van tevoren weet of het lage 10A tarief lang stand houdt. De netbeheerder vindt het vast niet leuk als je lange tijd 10A afneemt, terwijl dat eigenlijk wel is wat je aanschaft
Netcongestie is een probleem van piektijden, met een 1x16A of 1x10A aansluiting smeer je het verbruik beter uit over de tijd ook al is het totale verbruik gelijk of zelfs iets hoger (meer accuverliezen).
Welk probleem zijn wij nu aan het oplossen. Zijn de kabels naar de huizen overbelast of kan de kWh meter het niet aan? Rantsoeneren van van een eerste levensbehoefte daar lijkt het op.
Dus waarom dan dwingend beperken i.p.v. na de meter de dingen te verbeteren. Hier al al "all electric" en een piekbelasting van over de 8000 Watt is niet ongewoon.
In de winter draait de warmtepomp 24x7 en dan gaan er heel wat kWh er doorheen. En dan zult je ook maar de auto moeten laden. En er wordt dan al zoveel stroom uit het net getrokken.
Ik zeg, tel de zegeningen van het aardgas. Alles hoeft niet tegelijkertijd en het gasnetwerk ligt er en er hangen nog veel combiketels en staan er gasfornuizen en het echt kapitaalvernietiging als je die voortijdig gaat vervangen terwijl het stroomnet nog steeds niet op orde is.
Elke dag hoor ik verschillende keren op de radio dat wij ons moeten voorbereiden om zonder stroom etc. te zitten. En zo waarom de haast want toen wij van het verwarmen met kolen en koken uit een gasfles lag het aardgasnet er ook niet in één keer.
Dus waarom dan dwingend beperken i.p.v. na de meter de dingen te verbeteren. Hier al al "all electric" en een piekbelasting van over de 8000 Watt is niet ongewoon.
In de winter draait de warmtepomp 24x7 en dan gaan er heel wat kWh er doorheen. En dan zult je ook maar de auto moeten laden. En er wordt dan al zoveel stroom uit het net getrokken.
Ik zeg, tel de zegeningen van het aardgas. Alles hoeft niet tegelijkertijd en het gasnetwerk ligt er en er hangen nog veel combiketels en staan er gasfornuizen en het echt kapitaalvernietiging als je die voortijdig gaat vervangen terwijl het stroomnet nog steeds niet op orde is.
Elke dag hoor ik verschillende keren op de radio dat wij ons moeten voorbereiden om zonder stroom etc. te zitten. En zo waarom de haast want toen wij van het verwarmen met kolen en koken uit een gasfles lag het aardgasnet er ook niet in één keer.
Die radio berichten zijn ervoor om de mensen te hersenspoelen,dan hebben ze allemaal begrip als hun portemonnee geplukt word,dit voor investeringen tegen zogenaamde net overbelasting.....esphome schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:33:
Welk probleem zijn wij nu aan het oplossen. Zijn de kabels naar de huizen overbelast of kan de kWh meter het niet aan? Rantsoeneren van van een eerste levensbehoefte daar lijkt het op.
Dus waarom dan dwingend beperken i.p.v. na de meter de dingen te verbeteren. Hier al al "all electric" en een piekbelasting van over de 8000 Watt is niet ongewoon.
In de winter draait de warmtepomp 24x7 en dan gaan er heel wat kWh er doorheen. En dan zult je ook maar de auto moeten laden. En er wordt dan al zoveel stroom uit het net getrokken.
Ik zeg, tel de zegeningen van het aardgas. Alles hoeft niet tegelijkertijd en het gasnetwerk ligt er en er hangen nog veel combiketels en staan er gasfornuizen en het echt kapitaalvernietiging als je die voortijdig gaat vervangen terwijl het stroomnet nog steeds niet op orde is.
Elke dag hoor ik verschillende keren op de radio dat wij ons moeten voorbereiden om zonder stroom etc. te zitten. En zo waarom de haast want toen wij van het verwarmen met kolen en koken uit een gasfles lag het aardgasnet er ook niet in één keer.
1 PVoutput . Dongen NB
Mooie samenvatting van het probleem. Dit is ook exact de reden waarom er te laat begonnen is met netverzwaring.reneeke1970 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:52:
[...]
Die radio berichten zijn ervoor om de mensen te hersenspoelen,dan hebben ze allemaal begrip als hun portemonnee geplukt word,dit voor investeringen tegen zogenaamde net overbelasting.....
10 jaar geleden kreeg je het de gemiddelde burger niet verkocht om extra te investeren in het stroomnet want 'er is toch geen probleem?'.
Diezelfde burger roept nu 'waarom is de overheid niet eerder begonnen?'.
Daarnaast is netoverbelasting natuurlijk 1 groot complot want wat ik niet snap kan niet waar zijn.
De wetenschappelijke concensus m.b.t. impact Co2 uitstoot op klimaatverandering dateert uit de jaren 50 en stond onomstotelijk vast in de jaren 70-80. We zijn inmiddels nog 50 jaar verder en blijven maar vertragen en remmen in plaats van onze verantwoordelijkheid nemen als mensheid.esphome schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:33:
Ik zeg, tel de zegeningen van het aardgas. Alles hoeft niet tegelijkertijd en het gasnetwerk ligt er en er hangen nog veel combiketels en staan er gasfornuizen en het echt kapitaalvernietiging als je die voortijdig gaat vervangen terwijl het stroomnet nog steeds niet op orde is.
Zo lang er elders nog meer winst te behalen is zou het zeker te overwegen zijn om nog aardgas te blijven gebruiken. Maar, het tempo waarmee we deze transitie doorvoeren bedroevend.
Verhoog de gasprijs gewoon met een factor 2* en gebruik de opbrengst voor Co2 reductiedoelen. Onder die voorwaarden mag iedereen van mij zo lang gas blijven gebruiken als hij wil.
*referentie op basis van het verwijderen van de Co2 uitstoot uit de atmosfeer+opslag (DACCS)
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-06-2026 11:58 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit is het nadeel van een democratie waarbij er door de decenia heen wat verschillende winden hebben gewaaid. En het is nooit populair geweest om aan de infrastructuur geld uit te geven, dan waren er wel andere hobbies.assje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:52:
[...]
De wetenschappelijke concensus m.b.t. impact Co2 uitstoot op klimaatverandering dateert uit de jaren 50 en stond onomstotelijk vast in de jaren 70-80. We zijn inmiddels nog 50 jaar verder en blijven maar vertragen en remmen in plaats van onze verantwoordelijkheid nemen als mensheid.
Zo lang er elders nog meer winst te behalen is zou het zeker te overwegen zijn om nog aardgas te blijven gebruiken. Maar, het tempo waarmee we deze transitie doorvoeren bedroevend.
Verhoog de gasprijs gewoon met een factor 2* en gebruik de opbrengst voor Co2 reductiedoelen. Onder die voorwaarden mag iedereen van mij zo lang gas blijven gebruiken als hij wil.
*referentie op basis van het verwijderen van de Co2 uitstoot uit de atmosfeer+opslag (DACCS)
Daar zullen een hoop mensen die in huurwoningen afhankelijk zijn van gas je dankbaar voor zijn, dat ze zolang gas mogen gebruiken als ze willen, alleen die verhoging met factor 2 zullen ze je niet in dank afnemen, de energiebelasting op gas is sinds 2015 al met factor 3 verhoogd, is dat niet genoeg?assje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:52:
[...]
Verhoog de gasprijs gewoon met een factor 2* en gebruik de opbrengst voor Co2 reductiedoelen. Onder die voorwaarden mag iedereen van mij zo lang gas blijven gebruiken als hij wil.
*referentie op basis van het verwijderen van de Co2 uitstoot uit de atmosfeer+opslag (DACCS)
Ik woon ook in een huurwoning en mijn 18 jaar oude cv-ketel wordt volgende maand door mijn woningstichting vervangen voor een nieuwe cv-ketel, niet iedereen heeft de luxe om all-electric te gaan.
Ze zouden eigenlijk de helft door moeten berekenen aan de eigenaar van de ketel of eigenaar van het pand.R0181 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:23:
[...]
Daar zullen een hoop mensen die in huurwoningen afhankelijk zijn van gas je dankbaar voor zijn, dat ze zolang gas mogen gebruiken als ze willen, alleen die verhoging met factor 2 zullen ze je niet in dank afnemen, de energiebelasting op gas is sinds 2015 al met factor 3 verhoogd, is dat niet genoeg?
Ik woon ook in een huurwoning en mijn 18 jaar oude cv-ketel wordt volgende maand door mijn woningstichting vervangen voor een nieuwe cv-ketel, niet iedereen heeft de luxe om all-electric te gaan.
Dus 50% van het totaalbedrag betaald de eindgebruiker en 50% betaald de eigenaar.
Dan is er ook een grotere reden voor een eigenaar om te verduurzamen.
Gisteren weer eens zo'n verkoper van een energieleverancier aan de deur. In dit geval Budget Thuis.
Ik vertelde hem direct netjes dat ik nog een vast contract heb tot midden volgend jaar, dus ik sowieso niet veel kon.
Hij ging toch zijn verhaaltje vertellen.
'Mevrouw, de tarieven zijn onlangs gedaald. Heeft u dat meegekregen?' Uh ja, er ligt iets van een akoordje tussen de VS en Iran... 'Ja en wist u dat die tariefverlaging in uw buurt niet is doorgevoerd?!'
WTF?! Ik lag dubbel van het lachen. 'Wat bedoel je, niet in deze buurt is doorgevoerd?!'
Hoe dan ook, ik heb hem vrij snel verder afgewimpeld. Hij werd wel nog een beetje boos toen ik zei dat hij iets probeerde te verkopen 'Nee, ik probeer niks te verkopen, ik verkoop. Hier op de hoek nog, die met dat hondje, kent u die, bespaart nu €3/jaar...'
Wat een onzin verkopen die makkers toch.
De buurvrouw heeft 'm binnengelaten, straks toch even vragen of ze iets getekend heeft. (Hitteplan is in werking, dus we moeten goed voor elkaar zorgen.
)
Ik vertelde hem direct netjes dat ik nog een vast contract heb tot midden volgend jaar, dus ik sowieso niet veel kon.
Hij ging toch zijn verhaaltje vertellen.
'Mevrouw, de tarieven zijn onlangs gedaald. Heeft u dat meegekregen?' Uh ja, er ligt iets van een akoordje tussen de VS en Iran... 'Ja en wist u dat die tariefverlaging in uw buurt niet is doorgevoerd?!'
WTF?! Ik lag dubbel van het lachen. 'Wat bedoel je, niet in deze buurt is doorgevoerd?!'
Hoe dan ook, ik heb hem vrij snel verder afgewimpeld. Hij werd wel nog een beetje boos toen ik zei dat hij iets probeerde te verkopen 'Nee, ik probeer niks te verkopen, ik verkoop. Hier op de hoek nog, die met dat hondje, kent u die, bespaart nu €3/jaar...'
Wat een onzin verkopen die makkers toch.
De buurvrouw heeft 'm binnengelaten, straks toch even vragen of ze iets getekend heeft. (Hitteplan is in werking, dus we moeten goed voor elkaar zorgen.
Gefeliciteerd met je bezoek. Heb je mooi je vaardigheden kunnen bijschaven om die mensen op een nette wijze af te wimpelen. Het is al lang geleden dat ik zo'n bezoek heb gehad. Alleen telefonisch wilde mijn oude leverancier mij wel een mooie aanbieding doen, maar ze hebben geen dynamisch.Truus01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:04:
Gisteren weer eens zo'n verkoper van een energieleverancier aan de deur. In dit geval Budget Thuis.
Ik vertelde hem direct netjes dat ik nog een vast contract heb tot midden volgend jaar, dus ik sowieso niet veel kon.
Hij ging toch zijn verhaaltje vertellen.
'Mevrouw, de tarieven zijn onlangs gedaald. Heeft u dat meegekregen?' Uh ja, er ligt iets van een akoordje tussen de VS en Iran... 'Ja en wist u dat die tariefverlaging in uw buurt niet is doorgevoerd?!'
WTF?! Ik lag dubbel van het lachen. 'Wat bedoel je, niet in deze buurt is doorgevoerd?!'
Hoe dan ook, ik heb hem vrij snel verder afgewimpeld. Hij werd wel nog een beetje boos toen ik zei dat hij iets probeerde te verkopen 'Nee, ik probeer niks te verkopen, ik verkoop. Hier op de hoek nog, die met dat hondje, kent u die, bespaart nu €3/jaar...'
Wat een onzin verkopen die makkers toch.
De buurvrouw heeft 'm binnengelaten, straks toch even vragen of ze iets getekend heeft. (Hitteplan is in werking, dus we moeten goed voor elkaar zorgen.)
Volgens mij zijn er bijna geen colporteurs meer. Ze verdienen het zout niet meer in de pap. Ik heb wel eens gedacht dat ik op een of andere zwarte lijst sta die ze niet meer bellen/bezoeken.
Toch kom ik op een leeftijd dat is weer interessant voor hun wordt. De vaardigheden weer bijhouden. Ik heb naar aanleiding van jouw bericht weer wat moois bedacht. Dus dank voor het delen van je bericht.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Idd. de winden - laat maar waaien - zit ook wat CO2 in.Simpel360 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:09:
[...]
Dit is het nadeel van een democratie waarbij er door de decenia heen wat verschillende winden hebben gewaaid. En het is nooit populair geweest om aan de infrastructuur geld uit te geven, dan waren er wel andere hobbies.
[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 18-06-2026 17:48 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is al een paar jaar geleden dat het mij ook overkwam:Truus01 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:04:
Gisteren weer eens zo'n verkoper van een energieleverancier aan de deur. In dit geval Budget Thuis.
Ik vertelde hem direct netjes dat ik nog een vast contract heb tot midden volgend jaar, dus ik sowieso niet veel kon.
Hij ging toch zijn verhaaltje vertellen.
'Mevrouw, de tarieven zijn onlangs gedaald. Heeft u dat meegekregen?' Uh ja, er ligt iets van een akoordje tussen de VS en Iran... 'Ja en wist u dat die tariefverlaging in uw buurt niet is doorgevoerd?!'
WTF?! Ik lag dubbel van het lachen. 'Wat bedoel je, niet in deze buurt is doorgevoerd?!'
Hoe dan ook, ik heb hem vrij snel verder afgewimpeld. Hij werd wel nog een beetje boos toen ik zei dat hij iets probeerde te verkopen 'Nee, ik probeer niks te verkopen, ik verkoop. Hier op de hoek nog, die met dat hondje, kent u die, bespaart nu €3/jaar...'
Wat een onzin verkopen die makkers toch.
De buurvrouw heeft 'm binnengelaten, straks toch even vragen of ze iets getekend heeft. (Hitteplan is in werking, dus we moeten goed voor elkaar zorgen.)
Meneer, wij hebben een mooie aanbieding!
Vraag ik naar prijs per kWh, ..... ach joh, dat is veel te laag, ik zoek leverancier die veel duurder is? .....Huh?
Ja, ik heb al jaren zonnepanelen met een jaarlijks overschot!
Dat is een dom plan. Het begint al met het punt dat veel van de huizen waar dit een probleem is van woningbouwverenigingen zijn en die hebben daar simpel het geld niet voor. Dus je maakt het een subsidie probleem. Doe je het alleen voor de huizen die in handen zijn van particuliere verhuurders dan versterk je de verkoop van die huurhuizen zoals dat nu al het geval is als gevolg van de idiote wetgeving die door voormalig minister De Jonge is gemaakt.buiter schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:03:
[...]
Ze zouden eigenlijk de helft door moeten berekenen aan de eigenaar van de ketel of eigenaar van het pand.
Dus 50% van het totaalbedrag betaald de eindgebruiker en 50% betaald de eigenaar.
Dan is er ook een grotere reden voor een eigenaar om te verduurzamen.
Interessant artikel: https://www.ad.nl/economie/animo-voor-zonnepanelen-naar-nieuw-dieptepunt-nu-financieel-voordeel-grotendeels-verdampt~abb85ec1/
Het verbaast me niet helemaal dat de interesse terugloopt. De afgelopen jaren was de rekensom voor veel huishoudens vooral gebaseerd op salderen: terugleveren in de zomer en wegstrepen tegen verbruik in de winter. Nu dat voordeel verdwijnt en teruglevering minder aantrekkelijk wordt, verandert de hele businesscase.
De volgende stap lijkt daarom niet alleen méér panelen leggen, maar vooral slimmer omgaan met de opgewekte energie. Meer eigen verbruik, slim laden, warmtepompsturing en mogelijk een thuisbatterij worden interessanter omdat je minder afhankelijk wordt van de vergoeding voor teruglevering.
Tegelijkertijd blijft de vraag of een thuisbatterij puur financieel altijd al de beste keuze is. De terugverdientijd hangt sterk af van energieprijzen, dynamische contracten, batterijprijzen en hoeveel je daadwerkelijk kunt verschuiven. Het zou mooi zijn als de markt zich nu gaat richten op slimme energiemanagementsystemen in plaats van alleen zoveel mogelijk panelen op elk dak.
De energietransitie wordt daarmee misschien minder een verhaal van “gratis stroom van de zon”, maar meer van “zelf je energiehuishouding optimaliseren”.
Het verbaast me niet helemaal dat de interesse terugloopt. De afgelopen jaren was de rekensom voor veel huishoudens vooral gebaseerd op salderen: terugleveren in de zomer en wegstrepen tegen verbruik in de winter. Nu dat voordeel verdwijnt en teruglevering minder aantrekkelijk wordt, verandert de hele businesscase.
De volgende stap lijkt daarom niet alleen méér panelen leggen, maar vooral slimmer omgaan met de opgewekte energie. Meer eigen verbruik, slim laden, warmtepompsturing en mogelijk een thuisbatterij worden interessanter omdat je minder afhankelijk wordt van de vergoeding voor teruglevering.
Tegelijkertijd blijft de vraag of een thuisbatterij puur financieel altijd al de beste keuze is. De terugverdientijd hangt sterk af van energieprijzen, dynamische contracten, batterijprijzen en hoeveel je daadwerkelijk kunt verschuiven. Het zou mooi zijn als de markt zich nu gaat richten op slimme energiemanagementsystemen in plaats van alleen zoveel mogelijk panelen op elk dak.
De energietransitie wordt daarmee misschien minder een verhaal van “gratis stroom van de zon”, maar meer van “zelf je energiehuishouding optimaliseren”.
Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl
@aeacus45 De grote run op zonnepanelen was ook toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en de prijzen omhoog gingen. Toen zijn er enorm veel panelen tegen hele hoge prijzen neergelegd.
En diezelfde mensen schrikken nu wakker dat salderen stopt (wat al jaren en jaren bekend is, hoogstens het tempo is verandert) en gaan nu allemaal thuisbatterijen kopen. Maar er is niemand die echt doorrekend wat dat nu echt oplevert. Als ik al noem dat je 2 keer omzet verlies hebt, van en naar de batterij, dan kijken ze me glazig aan. Is allemaal op emotie gebasseerd om maar zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken, maar denken niet na of dat wel zo voordelig is onderaan de streep.
Voorbeeld, mijn buurman met 12 zonnepanelen gaat nu een elektrische boiler kopen (COP 1) om zijn zonnestroom in te stoppen. Als ik dan vraag hoe hij dat dan in de winter doet kijkt hij me vreemd aan...
En diezelfde mensen schrikken nu wakker dat salderen stopt (wat al jaren en jaren bekend is, hoogstens het tempo is verandert) en gaan nu allemaal thuisbatterijen kopen. Maar er is niemand die echt doorrekend wat dat nu echt oplevert. Als ik al noem dat je 2 keer omzet verlies hebt, van en naar de batterij, dan kijken ze me glazig aan. Is allemaal op emotie gebasseerd om maar zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken, maar denken niet na of dat wel zo voordelig is onderaan de streep.
Voorbeeld, mijn buurman met 12 zonnepanelen gaat nu een elektrische boiler kopen (COP 1) om zijn zonnestroom in te stoppen. Als ik dan vraag hoe hij dat dan in de winter doet kijkt hij me vreemd aan...
Eens dat veel keuzes vanuit emotie worden gemaakt (“ik wil mijn eigen stroom gebruiken”), maar de rekensom is inderdaad vaak minder simpel dan gedacht. Een thuisbatterij kan nuttig zijn, maar de waarde hangt sterk af van verbruikspatroon, dynamisch contract, batterijprijs en hoeveel cycli je daadwerkelijk maakt.jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
@aeacus45 De grote run op zonnepanelen was ook toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en de prijzen omhoog gingen. Toen zijn er enorm veel panelen tegen hele hoge prijzen neergelegd.
En diezelfde mensen schrikken nu wakker dat salderen stopt (wat al jaren en jaren bekend is, hoogstens het tempo is verandert) en gaan nu allemaal thuisbatterijen kopen. Maar er is niemand die echt doorrekend wat dat nu echt oplevert. Als ik al noem dat je 2 keer omzet verlies hebt, van en naar de batterij, dan kijken ze me glazig aan. Is allemaal op emotie gebasseerd om maar zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken, maar denken niet na of dat wel zo voordelig is onderaan de streep.
Voorbeeld, mijn buurman met 12 zonnepanelen gaat nu een elektrische boiler kopen (COP 1) om zijn zonnestroom in te stoppen. Als ik dan vraag hoe hij dat dan in de winter doet kijkt hij me vreemd aan...
Hetzelfde geldt voor een boiler als “opslag”. Een COP 1 oplossing gebruikt je zonnestroom wel direct, maar je moet eigenlijk rekenen wat die kWh anders zou opleveren of besparen. In de winter heb je juist de meeste warmtevraag en de minste zon, dus daar verdwijnt het voordeel snel.
Uiteindelijk is de beste investering vaak niet de grootste installatie, maar eerst inzicht krijgen in je eigen verbruik en daarna gericht sturen. Minder sexy dan meteen een batterij kopen, maar financieel meestal verstandiger.
Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl
Dat is de reden dat ik bezig met met een full electric systeem ter vervanging van mijn CV van 19jaar oud. Door van het gas af te gaan en mijn warmwater zoveel mogelijk overdag op zonnestroom te maken verwacht ik een optimale situatie te hebben. Lijkt me ook zonde om nu nog een nieuw ketel te kopen.
Inderdaad.. hoe vaak ik met onze PV net 33 panelen wel niet hoor: gewoon een accu kopen!… ja.. daarmee verbruik ik meer eigen opwek. Ja, daarmee neem ik minder van het net af. Maar… de kans dat ik de kosten eruit haal zijn klein. Gaat het ding net buiten de garantie stuk, dan kost het gegarandeerd meer.aeacus45 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:13:
Interessant artikel: https://www.ad.nl/economie/animo-voor-zonnepanelen-naar-nieuw-dieptepunt-nu-financieel-voordeel-grotendeels-verdampt~abb85ec1/
Het verbaast me niet helemaal dat de interesse terugloopt. De afgelopen jaren was de rekensom voor veel huishoudens vooral gebaseerd op salderen: terugleveren in de zomer en wegstrepen tegen verbruik in de winter. Nu dat voordeel verdwijnt en teruglevering minder aantrekkelijk wordt, verandert de hele businesscase.
De volgende stap lijkt daarom niet alleen méér panelen leggen, maar vooral slimmer omgaan met de opgewekte energie. Meer eigen verbruik, slim laden, warmtepompsturing en mogelijk een thuisbatterij worden interessanter omdat je minder afhankelijk wordt van de vergoeding voor teruglevering.
Tegelijkertijd blijft de vraag of een thuisbatterij puur financieel altijd al de beste keuze is. De terugverdientijd hangt sterk af van energieprijzen, dynamische contracten, batterijprijzen en hoeveel je daadwerkelijk kunt verschuiven. Het zou mooi zijn als de markt zich nu gaat richten op slimme energiemanagementsystemen in plaats van alleen zoveel mogelijk panelen op elk dak.
De energietransitie wordt daarmee misschien minder een verhaal van “gratis stroom van de zon”, maar meer van “zelf je energiehuishouding optimaliseren”.
Warmtepomp hetzelfde verhaal. De kosten voor het beetje gas dat wij verbruiken staat wat kosten betreft in geen verhouding tot de benodigde investering(en).. als het alsnog te duur zou worden voor ons dat zit half NL al in de kou, dus tsja…
Paar jaar geleden geïnformeerd maar een grondgebonden WP, want nóg zuiniger. Conclusie; ik moest het voor een betere wereld doen.
Ik zou graag verduurzamen en daarmee kosten besparen. Helaas lukt die combinatie niet echt hier.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Herkenbaar. Veel verduurzamingskeuzes worden verkocht vanuit “meer zelfvoorzienend” of “meer eigen verbruik”, maar de financiële rekensom wordt vaak minder besproken.Thalaron schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:54:
[...]
Inderdaad.. hoe vaak ik met onze PV net 33 panelen wel niet hoor: gewoon een accu kopen! Hoor… ja.. daarmee verbruik ik meer eigen opwek. Ja, daarmee neem ik minder van het net af. Maar… de kans dat ik de kosten eruit haal zijn klein. Gaat het ding net buiten de garantie stuk, dan kost het gegarandeerd meer.
Warmtepomp hetzelfde verhaal. De kosten voor het beetje gas dat wij verbruiken staat wat kosten betreft in geen verhouding tot de benodigde investering(en).. als het alsnog te duur zou worden voor ons dat zit half NL al in de kou, dus tsja…
Paar jaar geleden geïnformeerd maar een grondgebonden WP, want nóg zuiniger. Conclusie; ik moest het voor een betere wereld doen.
Ik zou graag verduurzamen en daarmee kosten besparen. Helaas lukt die combinatie niet echt hier.
Met 33 panelen heb je waarschijnlijk al een flinke hoeveelheid goedkope energie opgewekt. Een batterij kan technisch mooi zijn, maar als de terugverdientijd langer is dan de levensduur wordt het vooral een keuze vanuit comfort of duurzaamheid, niet vanuit besparing.
Zelfde met een warmtepomp: in sommige woningen is het een no-brainer, maar als je weinig gas verbruikt is de businesscase gewoon lastig. Eerst isoleren, verbruik inzichtelijk maken en rekenen blijft vaak de beste “verduurzaming”. Niet elke investering die energie bespaart, bespaart ook geld.
Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl
Dat is best wel slim toch. Die buurman kan dan minstens de helft van het jaar draaien op gratis stroom i.p.v. op gas. Ik denk dat je buurman dezelfde verbazing heeft als ikjongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
Voorbeeld, mijn buurman met 12 zonnepanelen gaat nu een elektrische boiler kopen (COP 1) om zijn zonnestroom in te stoppen. Als ik dan vraag hoe hij dat dan in de winter doet kijkt hij me vreemd aan...
Het blijft altijd lastig, zelf heb ik sinds kort een batterij geplaatst van 5.12 kwh en daar 1200,- voor betaald, ik merk dat ik toch over de gehele dag best kw's bespaar zeker tijdens bewolkte dagen, dit samen met mijn oost west opstelling zonnepanelen gaat die batterij na 20:00 leveren.
Ik heb 4 airco's en gebruik toch behoorlijk wat stroom en die batterij buffert behoorlijk, ik overweeg dan ook volgend jaar een 2e.
Ik ga de eerste met 5/6 jaar terug verdienen de 2e mogelijk veel langer maar wat wel is dat het maandbedrag toch enkele tientjes lager is en tja, ik schrijf die batterij af en maakt het terugverdienen me weinig meer uit misschien onterecht maar ach moet je alles dan terugverdienen?
Ik heb 4 airco's en gebruik toch behoorlijk wat stroom en die batterij buffert behoorlijk, ik overweeg dan ook volgend jaar een 2e.
Ik ga de eerste met 5/6 jaar terug verdienen de 2e mogelijk veel langer maar wat wel is dat het maandbedrag toch enkele tientjes lager is en tja, ik schrijf die batterij af en maakt het terugverdienen me weinig meer uit misschien onterecht maar ach moet je alles dan terugverdienen?
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ik vind het ook lastig om er goede berekening aan te hangen. Alleen als je er een homewizard meter tussen zet, zou je makkelijk een prijs kunnen hangen aan laden en ontladen. Maar als je volgend jaar met een dynamischcontract zo'n dag als vandaag hebt, dan krijg je op het slechtste moment een cent of 3 voor een kWh, en 's avonds op het duurste moment als je niets meer opwekt mag je 38cent betalen voor een kWh. Met zulke verschillen en een goedkope batterij die je nachtverbruik afdekt, kun je het volgens mijn niet snel verkeerd doen.merlin1201 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:48:
Het blijft altijd lastig, zelf heb ik sinds kort een batterij geplaatst van 5.12 kwh en daar 1200,- voor betaald, ik merk dat ik toch over de gehele dag best kw's bespaar zeker tijdens bewolkte dagen, dit samen met mijn oost west opstelling zonnepanelen gaat die batterij na 20:00 leveren.
Ik heb 4 airco's en gebruik toch behoorlijk wat stroom en die batterij buffert behoorlijk, ik overweeg dan ook volgend jaar een 2e.
Ik ga de eerste met 5/6 jaar terug verdienen de 2e mogelijk veel langer maar wat wel is dat het maandbedrag toch enkele tientjes lager is en tja, ik schrijf die batterij af en maakt het terugverdienen me weinig meer uit misschien onterecht maar ach moet je alles dan terugverdienen?
Ik zie het ook niet op die manier, ik redeneer dat ik mijn eigen stroom verbruik en minder teruglever (dwz gratis weggeven) en ik kijk ook niet naar dynamische tarieven want ik wordt niet vrolijk en heb geen zin om daar constant mee bezig te zijn.
Nee ik zet de batterij nu op Nom (nul op de meter) en gebruik mijn eigen kw's prima zo. terug verdienen ach... heb mijn belasting teruggaaf eraan gespendeerd en mogelijk volgend jaar ook. niet meer aan denken wat de uitgave is maar wel genieten dat je nachts op eigen stroom je airco's heb draaien.
Nee ik zet de batterij nu op Nom (nul op de meter) en gebruik mijn eigen kw's prima zo. terug verdienen ach... heb mijn belasting teruggaaf eraan gespendeerd en mogelijk volgend jaar ook. niet meer aan denken wat de uitgave is maar wel genieten dat je nachts op eigen stroom je airco's heb draaien.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Interessant punt, en ik denk dat dit precies de reden is waarom de berekening van een thuisbatterij zo lastig blijft. Puur naar terugverdientijd kijken is inderdaad maar een kant van het verhaal.
Wat mij wel opvalt is dat je situatie behoorlijk gunstig is: een oost-west opstelling, 4800 Wp, veel eigen verbruik door 4 airco’s en blijkbaar een batterijprijs van rond de €235/kWh. Dan benut je zo’n accu veel beter dan iemand met een zuid-opstelling en weinig avondverbruik.
Tegelijk blijft het wel oppassen met de aanname dat de batterij altijd het verschil tussen bijvoorbeeld 3 cent en 38 cent pakt. Bij dynamische contracten zitten er ook verliezen tussen (laad/ontlaadrendement), vaste kosten, batterijdegradatie en momenten dat de prijsverschillen minder groot zijn.
Maar ik ben het ermee eens dat comfort en energie-onafhankelijkheid ook waarde hebben. Als je dankzij de batterij minder hoeft terug te leveren en minder afhankelijk bent van hoge avondprijzen, dan is dat ook een opbrengst die niet altijd netjes in een Excel-sheet past.
Ben wel benieuwd: welke batterij/omvormer heb je voor die €1200 geplaatst? Want bij die prijs wordt de rekensom natuurlijk een stuk interessanter dan bij de huidige €400–600 per kWh die je vaak ziet.
Wat mij wel opvalt is dat je situatie behoorlijk gunstig is: een oost-west opstelling, 4800 Wp, veel eigen verbruik door 4 airco’s en blijkbaar een batterijprijs van rond de €235/kWh. Dan benut je zo’n accu veel beter dan iemand met een zuid-opstelling en weinig avondverbruik.
Tegelijk blijft het wel oppassen met de aanname dat de batterij altijd het verschil tussen bijvoorbeeld 3 cent en 38 cent pakt. Bij dynamische contracten zitten er ook verliezen tussen (laad/ontlaadrendement), vaste kosten, batterijdegradatie en momenten dat de prijsverschillen minder groot zijn.
Maar ik ben het ermee eens dat comfort en energie-onafhankelijkheid ook waarde hebben. Als je dankzij de batterij minder hoeft terug te leveren en minder afhankelijk bent van hoge avondprijzen, dan is dat ook een opbrengst die niet altijd netjes in een Excel-sheet past.
Ben wel benieuwd: welke batterij/omvormer heb je voor die €1200 geplaatst? Want bij die prijs wordt de rekensom natuurlijk een stuk interessanter dan bij de huidige €400–600 per kWh die je vaak ziet.
Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl
Nou...dan heb je volgens mij best een slimme buurman hoor. Helemaal als hij deze een beetje op een slimme manier installeerd en aanstuurt.jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
@aeacus45
Voorbeeld, mijn buurman met 12 zonnepanelen gaat nu een elektrische boiler kopen (COP 1) om zijn zonnestroom in te stoppen. Als ik dan vraag hoe hij dat dan in de winter doet kijkt hij me vreemd aan...
12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.
Ik heb ook een elektrische boiler en heb deze al 5 jaar tijdgeschakeld zodat deze alleen aan is op onze PV tijden (ZO-NW heeft een lange dag)Doggieman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:19:
[...]
Nou...dan heb je volgens mij best een slimme buurman hoor. Helemaal als hij deze een beetje op een slimme manier installeerd en aanstuurt.
In de winter, zonder saldering, wordt dat inderdaad een nieuwe uitdaging maar ik kan deze nog steeds tijd schakelen om snachts op te warmen als de stroom altijd relatief goedkoper is.
Als ik tegen die tijd een slimme thuis accu heb (Sigenergy bv) kan ik deze via een Shelly automatisch schakelen om op te warmen op de goedkoopste uren.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Mag ik vragen welke batterij jij hebt gekozen? Plug in of "vast" in de meterkast?merlin1201 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:48:
Het blijft altijd lastig, zelf heb ik sinds kort een batterij geplaatst van 5.12 kwh en daar 1200,- voor betaald, ik merk dat ik toch over de gehele dag best kw's bespaar zeker tijdens bewolkte dagen, dit samen met mijn oost west opstelling zonnepanelen gaat die batterij na 20:00 leveren.
Ik heb 4 airco's en gebruik toch behoorlijk wat stroom en die batterij buffert behoorlijk, ik overweeg dan ook volgend jaar een 2e.
Ik ga de eerste met 5/6 jaar terug verdienen de 2e mogelijk veel langer maar wat wel is dat het maandbedrag toch enkele tientjes lager is en tja, ik schrijf die batterij af en maakt het terugverdienen me weinig meer uit misschien onterecht maar ach moet je alles dan terugverdienen?
Er is een heel draadje over aanzetten van een boiler bij stroomoverschot Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
Heb het zelf ook al jaren in gebruik, maar met een thuis batterij voor handel vraag ik mij wel af of dit nu nog steeds een handige route is. Gasverbruik is per van half maart tot begin oktober wel minimaal, minder dan 3 m3 per maand voor warm water
Heb het zelf ook al jaren in gebruik, maar met een thuis batterij voor handel vraag ik mij wel af of dit nu nog steeds een handige route is. Gasverbruik is per van half maart tot begin oktober wel minimaal, minder dan 3 m3 per maand voor warm water
Van klussen krijg je grijze haren
Ik heb een Marstek venus v3 ook hier op tweakers een draadje.laredo schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:53:
[...]
Mag ik vragen welke batterij jij hebt gekozen? Plug in of "vast" in de meterkast?
Ik denk dat dit soort batterijen de toekomst worden en al zijn, goedkoop simpel en geen installateur nodig.
En idd mijn opstelling is nu perfect omdat mijn curve vroeg start en tot in de avond blijf opleveren dus gaat een batterij laat opleveren.
Wat mooi is dat als je halverwege de dag bewolking krijg en later weer zon dan lever je batterij meer terug dan die 5 kwh. De besparing is nu nog afwachten maar de berekening zeg omgeveer 1000 kwh per jaar hopelijk meer dus neto 250,- pj
En zoals je zeg je moet niet alleen kijken wat de teruglever tijd is .
[ Voor 52% gewijzigd door merlin1201 op 19-06-2026 21:31 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Ikzelf heb sinds maandag een Green Energy Boiler, welke door de P1 aangestuurd, zoveel mogelijk op de eigen zonnestroom draait. En daarmee gelijk "All Electric", gas ging er gelijk maandag uit. Via mijn aansluiting afgezegd en gascontract opgezegdDoggieman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:19:
[...]
Nou...dan heb je volgens mij best een slimme buurman hoor. Helemaal als hij deze een beetje op een slimme manier installeerd en aanstuurt.
Voorschot is inmiddels al op een negatief maand bedrag gezet door de energie leverancier.
En er is een in oktober bestelde EV onderweg, die is eind juni aan land...
Allemaal om zo min mogelijk zon energie terug te leveren, je snapt waarom. Heb ja een overschot aan energie, in combi met de sinds maart `24 aanwezige accu opslag, neem ik nog een 3 tot 4 maand stroom van het net af.
[ Voor 4% gewijzigd door dinandus op 20-06-2026 13:01 . Reden: Extra toevoeging ]
Er is ook hier een ander topic hierover: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2267450/////1781852594fenrir schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:56:
Er is een heel draadje over aanzetten van een boiler bij stroomoverschot Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
Heb het zelf ook al jaren in gebruik, maar met een thuis batterij voor handel vraag ik mij wel af of dit nu nog steeds een handige route is. Gasverbruik is per van half maart tot begin oktober wel minimaal, minder dan 3 m3 per maand voor warm water
Zelf kan ik mijn slimme boiler volledig sturen en zo ook dom houden. Ik kijk in HA of de zonnepanelen veel stroom produceren en of er op het moment geen andere apparaten ook veel stroom verbruiken. Dan gaat de boiler verwarmen, gaat de zon achter de wolken of een ander apparaat gaat veel stroom vragen dan gaat het opslaan van zonnestroom in warm water weer uit.
Dit jaar tot zover 2425kWh opgewekt en slechts 329kWh teruggeleverd. Deels dankzij Marstek stekker-accu en: automatiseren van boiler en witgoed qua inschakelen, niet tegelijk laten verwarmen, kleine EV en hybride warmtepomp. Als het donker is draait alles tot de volgende ochtend vaak volledig op de accu. Ik vind dat wel mooi. Een ander gaat van zo’n bedrag voor de accu een weekje weg, zo nu en dan uit eten, of gooit het over de balk voor een een auto die groter dan een a-segment is.jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
@aeacus45 De grote run op zonnepanelen was ook toen de oorlog in Oekraïne uitbrak en de prijzen omhoog gingen. Toen zijn er enorm veel panelen tegen hele hoge prijzen neergelegd.
En diezelfde mensen schrikken nu wakker dat salderen stopt (wat al jaren en jaren bekend is, hoogstens het tempo is verandert) en gaan nu allemaal thuisbatterijen kopen. Maar er is niemand die echt doorrekend wat dat nu echt oplevert. Als ik al noem dat je 2 keer omzet verlies hebt, van en naar de batterij, dan kijken ze me glazig aan. Is allemaal op emotie gebasseerd om maar zoveel mogelijk eigen stroom te kunnen gebruiken, maar denken niet na of dat wel zo voordelig is onderaan de streep.
Voorbeeld, mijn buurman met 12 zonnepanelen gaat nu een elektrische boiler kopen (COP 1) om zijn zonnestroom in te stoppen. Als ik dan vraag hoe hij dat dan in de winter doet kijkt hij me vreemd aan...
Er is volgens mij wel veel misleiding door de accu verkopers, dat is een ander verhaal. Net zoals ik zonnepanelen kocht in die dure periode met een mooie berekening hoe snel je dat terug zou verdienen terwijl ik de bui al zag hangen met aanstaande wijzigen. Alleen hoe dat ging met voor mij vrijwel meteen al terugleverkosten en vervolgens praktisch waardeloos in 2027 had ik niet verwacht. Maargoed des te meer motivatie voor mij om het zelf nuttig te gebruiken.
Klinkt leuk maar vastrecht gas loopt die 8 maanden door dus kost die 3 m3 je omgerekend al gauw 15 Euro per m3fenrir schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:56:
Er is een heel draadje over aanzetten van een boiler bij stroomoverschot Warmwater boiler aansturen bij zonnepanelen
Heb het zelf ook al jaren in gebruik, maar met een thuis batterij voor handel vraag ik mij wel af of dit nu nog steeds een handige route is. Gasverbruik is per van half maart tot begin oktober wel minimaal, minder dan 3 m3 per maand voor warm water
Misschien gebruikt ie flessen,ik zou tenminste mijn ketel daarvoor afstellen....PeepPeepPeep schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:23:
[...]
Klinkt leuk maar vastrecht gas loopt die 8 maanden door dus kost die 3 m3 je omgerekend al gauw 15 Euro per m3
1 PVoutput . Dongen NB
Ik sta er ook zo in.merlin1201 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:23:
Ik zie het ook niet op die manier, ik redeneer dat ik mijn eigen stroom verbruik en minder teruglever (dwz gratis weggeven) en ik kijk ook niet naar dynamische tarieven want ik wordt niet vrolijk en heb geen zin om daar constant mee bezig te zijn.
Nee ik zet de batterij nu op Nom (nul op de meter) en gebruik mijn eigen kw's prima zo. terug verdienen ach... heb mijn belasting teruggaaf eraan gespendeerd en mogelijk volgend jaar ook. niet meer aan denken wat de uitgave is maar wel genieten dat je nachts op eigen stroom je airco's heb draaien.
Ik heb een jaartje dynamisch contract gedaan als experiment maar in mijn specifieke geval maakt het weinig uit (EV kan niet thuisladen). En het dynamisch contract had ook al een abonnementskost van 5€ per maand.
Vanaf 1 Juli komt mijn energieleverancier met een nieuwe formule: half variabel, kort gezegd: je krijgt steeds minstens 1€c/kWh+50% gemiddelde maandprijs. Ik schat op 3 á 4€c vergoeding uit te komen, niet veel maar dat is dan wel zonder downside en met upside bij een eventuele volgende energiecrisis.
Voor mezelf dan zoveel mogelijk focussen op zelfverbruik van de zonnestroom (9000Wp pv + 2,5kWh plugin).
Gisteren bijvoorbeeld: boiler laten opwarmen, airco hele dag overdag aan, vaatwas,...
Net afname: 13,5Wh op een hele dag.
Had je dit nog geen 10 jaar geleden zo voorspeld, je werd voor gek verklaart.
Mijn jaar net afname is nu 10% van dat van 2016 (toen elek+gas samen) én met een heel stuk meer comfort.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
heb je helemaal gelijk in, echter heb ik die ketel ook nog nodig voor CV bedrijf in de winter. Zolang er geen WP aanwezig is ben ik dat vastrecht toch wel kwijt. Maar dan gaat deze boiler ook weg en mag het allemaal via de WP. (ik heb geen ruimte voor een WPB)PeepPeepPeep schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:23:
[...]
Klinkt leuk maar vastrecht gas loopt die 8 maanden door dus kost die 3 m3 je omgerekend al gauw 15 Euro per m3
Door de elec boiler zo te gebruiken heb ik jaren zonnestroom ingezet voor SWW welke anders terug het net op zou gaan (met een lage vergoeding).
Nu moet je dit niet doen als de voor het apparaat al honderden euro's kwijt bent en voor de aansluiting en aansturing ook nog het nodige. Ik was in totaal minder dan 100 euro kwijt en gebruik het nu al zo'n 5 jaar.
Dit heeft mij ook geholpen om jaarlijks onder de 500m3 aan gas uit te komen zodat ik in een lager tarief voor vastrecht zit
Van klussen krijg je grijze haren
Net de eindafrekening van Innova, helaas net 114 kWh te veel terug geleverd waardoor ik in de staffel 2000-3000 val en dus van 124 euro naar 269 euro terugleverkosten ga. Flink balen. Geprobeerd zoveel mogelijk zon zelf te verbruiken afgelopen jaar wat goed is gelukt want ten opzichte van het jaar ervoor zo'n 800 kWh minder teruggeleverd bij dezelfde opwek.
[ Voor 32% gewijzigd door Italioboy op 20-06-2026 12:46 ]
Welke leverancier is dat?Wozmro schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:27:
[...]
Vanaf 1 Juli komt mijn energieleverancier met een nieuwe formule: half variabel,
Ecopower een Vlaamse energiecoöperatie (ecopower.be).
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Dit had je toch ook in de gaten kunnen houden en de panelen een periode uit kunnen zetten?Italioboy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:44:
Net de eindafrekening van Innova, helaas net 114 kWh te veel terug geleverd waardoor ik in de staffel 2000-3000 val en dus van 124 euro naar 269 euro terugleverkosten ga. Flink balen. Geprobeerd zoveel mogelijk zon zelf te verbruiken afgelopen jaar wat goed is gelukt want ten opzichte van het jaar ervoor zo'n 800 kWh minder teruggeleverd bij dezelfde opwek.
Je hebt natuurlijk niks aan mijn opmerking maar dit is wel een gevalletje "stond erbij en ik keek ernaar"
Dit is overigens wel de reden dat die (stomme) staffels straks verleden tijd zijn.
Zit er maar niet over in, ook al zijn die staffels weg dan verzinnen ze wel weer wat anders om je leeg te trekken.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html
Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.
Voorheen was het financieel bijna hetzelfde of je overdag je wasmachine draaide of je zonnestroom terugleverde en 's avonds weer stroom afnam. Straks wordt eigen verbruik veel waardevoller. Dus zaken als een warmtepompboiler, thuisbatterij, elektrische auto laden op zonnige momenten of slim sturen van apparaten worden interessanter.
Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.
Voorheen was het financieel bijna hetzelfde of je overdag je wasmachine draaide of je zonnestroom terugleverde en 's avonds weer stroom afnam. Straks wordt eigen verbruik veel waardevoller. Dus zaken als een warmtepompboiler, thuisbatterij, elektrische auto laden op zonnige momenten of slim sturen van apparaten worden interessanter.
Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl
Voordat ik een batterij had, had ik mijn verbruik al verplaatst naar overdag. Panelen op oost/west.aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html
Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.
Voorheen was het financieel bijna hetzelfde of je overdag je wasmachine draaide of je zonnestroom terugleverde en 's avonds weer stroom afnam. Straks wordt eigen verbruik veel waardevoller. Dus zaken als een warmtepompboiler, thuisbatterij, elektrische auto laden op zonnige momenten of slim sturen van apparaten worden interessanter.
Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Met de SG+ functie van zonnepanelenomvormer directe verbinding met de warmtepomp die ook de tapwatervat verwarmd. Klokprogramma voor warmwater op beste moment van de dag (beste moment is tussen 15-20C buitentemperatuur en genoeg PV productie) en legionella staat hier flexibel met SG+ aangestuurd, zodat hij alleen draait als omvormer langer dan 30 minuten >2,5kW produceert. Vervolgens wordt legionella weer 7 dagen vooruit gepland.
Maar goed, tapwater met warmtepomp met huidige buitentemperatuur is ultra efficient qua COP. Dus met 1,5kWh was dat wel klaar gisteren.
Koelen in vloerverwarming gaat ook tegen een COP van 6, dus ook dat is geen bulk verbruik tov PV productie (8,4kWh).
De bulk moet echt naar de EV. Laadpaal staat daarom default op PV modus met EVCC, waar ook een mininum vulling voor auto in staat gepland. Dus red de PV modus het niet, dan laad hij vervolgens op goedkoopste moment van de nacht.
Nu met (grote) batterij verandert dan het efficientste gebruiksmoment nogmaals. Goedkoopste momenten vallen nu vaak tussen 10 en 12 en tussen 14 en 16u. Dat betekent soms direct verkopen van PV productie buiten die tijden en expres extra inkopen binnen die tijden. Maar soms dus ook de batterij extra leegverbruiken (bijv de Laadpaal in fast modus) in de ochtend als batterij nog te vol is voor de verwachte PV productie.
Hier heb je ondertussen optimizers voor (EVCC, DAO, meer) die verwachte PV productie, verwacht verbruik/behoefte, batterij storage beschikbaarheid, prijs inkoop, prijs verkoop mee neemt in de berekening voor optimale verbruik en teruglevermomenten.
@aeacus45 we hebben tot eind dit jaar een contract zonder terugleverboete, dus er is nog geen noodzaak om nu al maatregelen te nemen.
Maar de voorbereidingen zijn wel al in gang gezet. Basissoftware voor WPB is zo goed als klaar, P1-software ook, hardware voor schakelen elektrisch ekement, circulatiepompen, ventilatiebox en aansturing omvormer liggen klaar. Maar zelfs begin 2027 heb ik nog geen haast, de zon doet dan meestal nog niet zoveel.
Maar de voorbereidingen zijn wel al in gang gezet. Basissoftware voor WPB is zo goed als klaar, P1-software ook, hardware voor schakelen elektrisch ekement, circulatiepompen, ventilatiebox en aansturing omvormer liggen klaar. Maar zelfs begin 2027 heb ik nog geen haast, de zon doet dan meestal nog niet zoveel.
Dit wordt toch allemaal genoemd in het artikel?aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html
Interessant artikel, maar ik denk dat er vooral een nuance nodig is. Het is niet zozeer dat zonnepanelen straks "niet meer rendabel" zijn, maar dat het verdienmodel verandert. De salderingsregeling verdwijnt en daardoor wordt het steeds belangrijker om de stroom te gebruiken op het moment dat je hem opwekt.
...
Wat ik wel mis in dit soort artikelen: de meeste mensen hebben helemaal geen 100% zelfverbruik. Een gemiddeld huishouden werkt overdag, terwijl de panelen juist dan pieken. Het echte vraagstuk wordt dus niet "hebben zonnepanelen nog zin?", maar "hoe zorg je dat je meer van je eigen opwek gebruikt?"
...
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de terugleverkosten op de eindafrekening. Juridisch houdt dit waarschijnlijk geen stand bij de rechter want het is onder meer in strijd met de dwingendrechtelijke salderingsregeling. Kijk maar eens in het volgende topic als je hier meer over wilt weten: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900Italioboy schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:44:
Net de eindafrekening van Innova, helaas net 114 kWh te veel terug geleverd waardoor ik in de staffel 2000-3000 val en dus van 124 euro naar 269 euro terugleverkosten ga. Flink balen. Geprobeerd zoveel mogelijk zon zelf te verbruiken afgelopen jaar wat goed is gelukt want ten opzichte van het jaar ervoor zo'n 800 kWh minder teruggeleverd bij dezelfde opwek.
Haal je niet 2 dingen door elkaar. Het toepassen van de saldering regel staat los van het in rekening brengen van terugleverkosten als die als zodanig in je contract zijn vermeld.marktweakt schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Ik zou in ieder geval bezwaar maken tegen de terugleverkosten op de eindafrekening. Juridisch houdt dit waarschijnlijk geen stand bij de rechter want het is onder meer in strijd met de dwingendrechtelijke salderingsregeling. Kijk maar eens in het volgende topic als je hier meer over wilt weten: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2229900
Waarom zou je als leverancier willen voorkomen dat je nieuwe klanten krijgt? Bij een vast contract is toch het idee dat je stroom en gas direct wordt ingekocht tegen de dan geldende marktprijzen? Dat is ook de reden dat je een opzegboete moet betalen als de prijs nu goedkoper is: ze moeten hun duur ingekochte gas dan kwijtR0181 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:08:
[...]
Vattenfall heeft een switchwindow van 2 maanden, dus een overstap moet binnen die 2 maanden zijn.
"Terugleverkosten" is een mooi woord voor "salderingskosten". Tot 2027 zou saldering de consument niks mogen kosten.hanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:53:
[...]
Haal je niet 2 dingen door elkaar. Het toepassen van de saldering regel staat los van het in rekening brengen van terugleverkosten als die als zodanig in je contract zijn vermeld.
Dat is een mening niet iets waar een rechter zo als werd gesuggereerd enig aandacht aan zal bestedenMartin7182 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:13:
[...]
"Terugleverkosten" is een mooi woord voor "salderingskosten". Tot 2027 zou saldering de consument niks mogen kosten.
Dat is wel heel erg gesimplificeerd.hanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:19:
[...]
Dat is een mening niet iets waar een rechter zo als werd gesuggereerd enig aandacht aan zal besteden
De salderingswet zegt dat je voor een geleverde kWh hetzelfde moet krijgen als er eentje die je later afneemt. Terugleverkosten zorgen dat exact voor dat dat dus niet het geval is.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Letterlijk staat er dit (overigens is dit de Energiewet, een Salderingswet bestaat niet)Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Dat is wel heel erg gesimplificeerd.
De salderingswet zegt dat je voor een geleverde kWh hetzelfde moet krijgen als er eentje die je later afneemt. Terugleverkosten zorgen dat exact voor dat dat dus niet het geval is.
Dus dat gaat over leveringskosten.Als een eindafnemer met een kleine aansluiting hernieuwbare elektriciteit produceert en hij geen terugleveringsovereenkomst heeft gesloten met een andere marktdeelnemer dan zijn leverancier, en voor zover die elektriciteit niet is gedeeld met een andere eindafnemer, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het systeem onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het systeem ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het systeem onttrokken elektriciteit bedraagt.
De wet zeg niet dat salderen in Euro's plaats moet vinden. Of dat een teruglever kWh net zoveel oplevert als de kosten van een kWh.
Het blijft terugkomen op het punt dat het 2 los van elkaar staande zaken zijn. Dat het eindsaldo van je energie rekening door de 2 posten anders uitpakt doet niet terzake.Glashelder schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:20:
[...]
Dat is wel heel erg gesimplificeerd.
De salderingswet zegt dat je voor een geleverde kWh hetzelfde moet krijgen als er eentje die je later afneemt. Terugleverkosten zorgen dat exact voor dat dat dus niet het geval is.
Je krijgt exact voor je saldering wat is vastgelegd in de wet. Nergens in de wet staat dat daarnaast niet terugleverkosten in rekening mogen worden gebracht. Als je naar de wet begint te wijzen moet je wel volledig zijn.
Als het zo moet dan ga ik mijn energieleverancier betalen met monopoly-geld. Er staat nergens in de voorwaarden dat dat niet geaccepteerd wordthanev001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:36:
[...]
Het blijft terugkomen op het punt dat het 2 los van elkaar staande zaken zijn. Dat het eindsaldo van je energie rekening door de 2 posten anders uitpakt doet niet terzake.
Je krijgt exact voor je saldering wat is vastgelegd in de wet. Nergens in de wet staat dat daarnaast niet terugleverkosten in rekening mogen worden gebracht. Als je naar de wet begint te wijzen moet je wel volledig zijn.
Hoewel ik je punt snap, is er wél een wet die aanduid wat geldige betaalmiddelen zijn...Martin7182 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
[...]
Als het zo moet dan ga ik mijn energieleverancier betalen met monopoly-geld. Er staat nergens in de voorwaarden dat dat niet geaccepteerd wordt
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ja, maar daar moet de energieleverancier dan wel expliciet naar verwijzenThalaron schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:40:
[...]
Hoewel ik je punt snap, is er wél een wet die aanduid wat geldige betaalmiddelen zijn...
Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .aeacus45 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:28:
https://www.nu.nl/economie/6395658/wie-zonnestroom-meteen-gebruikt-blijft-ook-vanaf-volgend-jaar-besparen.html
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken: wie heeft zijn installatie al aangepast op hoger eigen verbruik? Slimme metersturing, batterij, EV-laden of gewoon apparaten overdag laten draaien?
Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Kom je ze brengen? Kan er hier nog wel een stuk of 10 gebruiken.Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]
Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .
Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Waarom zet je de vaatwasser aan als de zonnepanelen precies 0 opwekken? Een beetje moderne wasmachine en vaatwasser hebben een timer. Dan zet je ze na elkaar aan, de vaatwasser om 11uur en de wasmachine om 14 of 15 uur en dan zijn die klaar als je thuiskomt. Heb je dat verbruik al van je panelen.Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
[...]
Mijn 11 panelen dekken al enkele jaren ons volledige verbruik af dmv salderen .
Wij hebben geen EV, accu of WP. Overdag aan het werk en wil ook geen super gekreukte was uit de machine halen gelijk als ik thuis ben. De vaatwasser wordt helemaal volgestouwd en draait in de nacht een eco program van 3,5 uur. Dat zou overdag kunnen en ons close in boilertje. Maar dat is het. Denk dat ik ze maar van het dak haal als de omvormer aan vervanging toe is. Kan straks beter weer onze 3600Kwh inkopen met een nieuwe klanten korting dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Buiten de reeds gemaakte opmerkingen, waarom ga je betalen voor je niet gebruikte zonnestroom?Cobb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:20:
dan dat ik betaal voor mijn niet gebruikte zonnestroom.
Zelfs bij de contracten waar nu tarieven van bekend zijn vanaf 2027 krijg je nog altijd (een klein beetje) voor je teruglevering. (Er is er meen ik één waar je echt zou moeten betalen.)
En pas in 2027 weten we echt zeker wat de contracten doen.
Ook bij dynamische contracten betaal je (nog) niet voor je teruglevering, alleen in de zeer zeldzame gevallen dat er een negatieve prijs is. Maar dan zou je de omvormer uit kunnen zetten.
Als je de panelen wegdoet, dan mis je ook nog eens je eigen verbruik, wat toch zo'n 30% is.
Als je dan toch je was en boiler en andere apparaten zoveel mogelijk aanzet als de zon schijnt, kun je dat directe eigen verbruik ook nog verhogen.
100 procent eigen verbruik van geproduceerde zonnestroom is heel goed haalbaar. Zeker als je de omvormer kunt vertellen om zoveel stroom te produceren als er ook op dat moment verbruikt word.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden