• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
bhartman schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:26:
[...]

Ja, ik heb een email van Essent ontvangen met bevestiging dat mijn oude contractvoorwaarden geldig blijven.

[...]
Ja, die bevestiging heb ik ook gekregen. Maar nog geen vervolgbericht. Ze zullen toch per 1-1-2027 alsnog de voorwaarden wijzigen mbt salderen ?

• bhartman
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
pjotter1965 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Ja, die bevestiging heb ik ook gekregen. Maar nog geen vervolgbericht. Ze zullen toch per 1-1-2027 alsnog de voorwaarden wijzigen mbt salderen ?
Essent zal nu vast druk bezig zijn met juristen om de impact van de oude contractvoorwaarden op het afschaffen van salderen te bepalen. Dus even afwachten waar ze mee gaan komen….

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48
pjotter1965 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Heeft er al iemand iets vernomen van Essent mbt het niet accepteren van de nieuwe voorwaarden ?
Ik kreeg op 16 April de bevestiging van het bezwaar.
De laatste zin was : Binnenkort krijg je van ons meer informatie die past bij jouw situatie. Daarin lees je wat dit voor jou betekent en wat je kunt verwachten.

We zijn nu bijna 2 maanden verder…….
Vandaag binnen gekregen,
Dit blijft hetzelfde
Het tarief voor de stroom die je afneemt, blijft hetzelfde tot het einde van je vaste contract.
Je betaalt geen terugleverkosten tot het einde van je vaste contract.
De terugleververgoeding blijft hoger dan de terugleverkosten. Je krijg dus nog steeds een vergoeding voor stroom die je zelf opwekt en niet meteen verbruikt.
Dit gaat veranderen
Je betaalt nu geen energiebelasting en btw voor de stroom die wordt gesaldeerd. Door de nieuwe regels van de overheid betaal je straks energiebelasting en btw over alle stroom die je afneemt. Natuurlijk betaal je dit nooit over de zelfopgewekte stroom die je meteen verbruikt.
Lever je nu meer stroom terug dan je zelf verbruikt? Dan ontvang je een teruglevertarief boven verbruik. Straks ontvang je voor elke kilowattuur (kWh) stroom die je teruglevert een vaste terugleververgoeding. Hieronder bij ‘Je nieuwe bedragen voor terugleveren’ zie je wat dat bedrag is.
Je nieuwe bedragen voor terugleveren
Afbeeldingslocatie: https://ci3.googleusercontent.com/meips/ADKq_NZ2mtVX_DQbZq-dcfIapnTpXp65VBCCDdFBoJ6CXH3cFKvXAKEtCPJ3bvjOcPzKJALKWDMHwr72tsZJy3c0eBg97n06TQWblqk49zA_NggcpiGworhwSkwfFkq8FfkUBsXb8hzZoI5t=s0-d-e1-ft#https://energie.essent.nl/images/SMC/ESS/Email/Singleshot/2025/1786/icon_house.pngpostcode.
Terugleververgoeding:-€ 0,07000 / kWh
Over de vergoeding voor teruggeleverde stroom wordt geen btw berekend.
Verwachte levering:2212 kWh
Verwachte teruglevering:2618 kWh
Dit ga je merken op je energierekening
Wij verwachten dat je jaarkosten tussen € 440 en € 550 (inclusief 21% btw) hoger worden. Onderaan deze mail bij ‘Uitleg berekening’ lees je precies hoe we de berekening hebben gemaakt.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
JJmac schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Vandaag binnen gekregen,
Dit blijft hetzelfde
Het tarief voor de stroom die je afneemt, blijft hetzelfde tot het einde van je vaste contract.
De terugleververgoeding blijft hoger dan de terugleverkosten. Je krijg dus nog steeds een vergoeding voor stroom die je zelf opwekt en niet meteen verbruikt.
Dit gaat veranderen
Je betaalt nu geen energiebelasting en btw voor de stroom die wordt gesaldeerd. Door de nieuwe regels van de overheid betaal je straks energiebelasting en btw over alle stroom die je afneemt. Natuurlijk betaal je dit nooit over de zelfopgewekte stroom die je meteen verbruikt.
Lever je nu meer stroom terug dan je zelf verbruikt? Dan ontvang je een teruglevertarief boven verbruik. Straks ontvang je voor elke kilowattuur (kWh) stroom die je teruglevert een vaste terugleververgoeding. Hieronder bij ‘Je nieuwe bedragen voor terugleveren’ zie je wat dat bedrag is.
Je nieuwe bedragen voor terugleveren
[Afbeelding]postcode.
Terugleververgoeding:-€ 0,07000 / kWh
Over de vergoeding voor teruggeleverde stroom wordt geen btw berekend.
Verwachte levering:2212 kWh
Verwachte teruglevering:2618 kWh
Dit ga je merken op je energierekening
Wij verwachten dat je jaarkosten tussen € 440 en € 550 (inclusief 21% btw) hoger worden. Onderaan deze mail bij ‘Uitleg berekening’ lees je precies hoe we de berekening hebben gemaakt.
Waar baseren ze die €0,07 op? Het is wel beter dan de originele TLV van ik meen €0,055 van het MediaMarkt contract maar volgens mij kunnen ze dat tarief niet zo maar introduceren/veranderen als je de oude voorwaarden tot einde contract behoudt.

Of had jij niet het 3 jarige MediaMarkt contract van Essent en was je TLV al €0,07?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:37
Novax schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:44:
[...]

Waar baseren ze die €0,07 op? Het is wel beter dan de originele TLV van ik meen €0,055 van het MediaMarkt contract maar volgens mij kunnen ze dat tarief niet zo maar introduceren/veranderen als je de oude voorwaarden tot einde contract behoudt.

Of had jij niet het 3 jarige MediaMarkt contract van Essent en was je TLV al €0,07?
Die is toch naar 15ct gegaan op een bepaald moment?
Maar inderdaad, waar dan die 7ct vandaan komt...

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Die is toch naar 15ct gegaan op een bepaald moment?
Ah ja, klopt. Op zich ook al raar dat dat ook gold voor vaste contracten maar natuurlijk niet iets om bezwaar tegen te maken :) .

• Novax
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:11:
Ik denk dat ik weet waar die 7ct vandaan komt. Het tarief van het 3 jarige contract is € 0,29984. Minus EB van 2024 en BTW is het kale levertarief dan €0.139. Omdat de TLV minimaal 50% moet zijn komen ze zo dan op €0,07.

Dat betekent dus dat ze niet van plan zijn om salderen te behouden tot einde contract.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:06

ManiacsHouse

Scheisse!

Novax schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:23:
[...]

Ik denk dat ik weet waar die 7ct vandaan komt. Het tarief van het 3 jarige contract is € 0,29984. Minus EB van 2024 en BTW is het kale levertarief dan €0.139. Omdat de TLV minimaal 50% moet zijn komen ze zo dan op €0,07.

Dat betekent dus dat ze niet van plan zijn om salderen te behouden tot einde contract.
Maar dat is dan toch contractbreuk en/of alsnog wijzigen van de voorwaarden terwijl je daar niet mee hebt ingestemd?

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:48
Was inderdaad het MediaMarkt contract 0,055.

Betaal geen terugleverkosten zolang mijn contract loopt tot eind juni 2027 en dan alsnog 500 euro bijleggen.

Dat is nogal wat.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden