Ik zou zelf ook voor variabel gaan. Heb je toch iets meer zekerheid en maar een beetje minder flexibiliteit.hneel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:59:
Bij ons loopt het vaste contract over ong een maand af. We hebben totnutoe altijd voor vast contract gekozen, maar dit keer twijfelen we gezien de toestand in de wereld. We willen niet op een piek van de prijzen ons vastleggen. Maar ja, wie kan de toekomst inzien? Het kan weer terug gaan dalen (dat zagen we 4 jaar geleden ook), of misschien ook wel nog erger?
Alternatief zou dan een variabel contract worden. Wat denken jullie?
Dynamisch is denk ik niet interessant voor onze situatie, We hebben voor 2200 kW aan panelen op het dak liggen waar we in vorige jaren zo'n 65% zelf van verbruikt hebben. Niet echt super veel dus. Bovendien is onze omvormer vziw niet in staat om automatisch in of uitgeschakeld te kunnen worden (Dat ding is ook al weer 13jaar oud) en we hebben ook geen thuisbatterij of elektrische auto.
Ik reken het gemiddelde dividend van ecopower ook mee en ik schat jaarlijks een 4000kWh terug te leveren aan 3 á 4€c/kWh.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Bizzar.
Benieuwd hoe jij aan een nulrekening komt bij dezelfde 'kleine) energieleverancier waar ik al van bij de oprichting bij zit.
De afnamekost zit in de winter rond de 26 cent/kWh en de terugleverergoeding zat op 2 cent/kwh. De vaste aansluitkosten liggen rond de 170 € per jaar.
Gezien jij 600 kWh van het net afneemt in de winter moet je dan al meer dan 16000 kWh aan het net terugleveren om op een nulrekening uit te komen.
Hoe doe je dat precies met 9000 kWp panelen en een 2,5 kWh PiB?
Met eenzelfde vast/variabel contract, een afname van 15 kWh en een teruglevering van 1300 kWh had ik vorige afrekenperiode nog een afrekening van 144 € (gezien de lage netafname betaal ik ook geen netbelasting noch vermogensafnamecaptar wat je bij een afname van 600 kWh wel dient te betalen).
Terzijde, van één van de goedkoopste energielevveranciersmet de hoogste terugleverergoedingen op de markt is deze coöperatie (Ecopower) afgegleden tot een relatieve dure middenvelder inzake netafname met bovendien een van de laagste teruglevervvergoedingen (op enkele jaren tijd van 20 naar 2 cent/kWh netto teruglevverergoeding). Bovendien zijn ze tegen ook nog eens tegen dynamische contracten en houden ze daar een relatief hoge vaste kost voor aan.
Eigenaardig beleid (dat er in het verleden een paar volkomen naast zat met de nodige verliezen tot gevolg dat zijn eigen energie op basis van wind en PV kan produceren en bovendien de overprodcutie van eigen klanten voor een hebbekrats inkoopt en tig keer duurder doorverkoopt.
Van eens max. aandeelhouder heb ik dan enkele jaren geleden ook beslist die (tijdig) allemaal van de hand te doen want er is weinig stabiliteit in de bedrijfsvoering (hun dividenduitkering dekt niet eens de inflatiekost van het aanhouden van de aandelen).
En ik zei ongeveer nul, waarschijnlijk zal het ene jaar wat meer zijn dan het andere.
De pv-installatie was 6400€ alles inbegrepen (btw, keuring...). De Pib 1070€ (incl btw, bebat,...).
Zoals ik al zei: alles is compromis. Op gebied van kapitaal, flexibiliteit, risico, techniek, politiek,...
Als de energiecrisis zich doorzet dan stijgt het rendement op het geïnvesteerde kapitaal. Als de politiek beslist om de belastingen op elektriciteit te verminderen dan daalt het rendement. Om maar een voorbeeldje te geven, het is kwestie van daar doorheen te schipperen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wozmro op 27-07-2026 10:44 ]
Geweld is projectie van zwakte.
Een uitkering van een dividend heeft toch niets te maken met je energierekening?Wozmro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ik reken het gemiddelde dividend van ecopower ook mee.
En ik zei ongeveer nul, waarschijnlijk zal het ene jaar wat meer zijn dan het andere.
De pv-installatie was 6400€ alles inbegrepen (btw, keuring...). De Pib 1070€ (incl btw, bebat,...).
Zoals ik al zei: alles is compromis. Op gebied van kapitaal, flexibiliteit, risico, techniek, politiek,...
Het wisselt ook nog eens per jaar (sommige jaren 0%) en je moet er - afhankelijk an hoeveelheid en jaar aankoop ook nog eens RV over betalen.
En tegenover dat dividend staat dan ook nog eens vast uitstaand kapitaal bij je energieleverancier dat jaar na jaar minder waard wordt door inflatie en elders meer zou kunnen opbrengen. Je rekent jezelf dus rijk met iets dat in se niets met je energierekening te maken heeft.
Dan kan ik - alleen al maar om met jou te vergelijken evenzeer al de opbrengsten van mijn beleggingen gaan aftrekken van mijn energierekening en is die jaarlijks meerdere duizenden euro in mijn voordeel. Maar dat lijkt me niet het uitgangspunt om een energierekening te gaan bepalen toch?
Bijna 7500 € vs 500 € kapitaalsinvestering.
Daarmee is de veronderstelling van @dunklefaser ook beantwoord.
(En ik kan het grootste deel van het jaar vanuit de PV en batterij-investeringen ook nog eens meer dan gratis elektrisch rijden maar dat is weer een ander verhaal/rekening).
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 10:51 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Dat is allemaal wel waar maar het is een persoonlijke invalshoek.
Ik kan er zelfs nog een stukje verder in gaan: de netbeheerder is grotendeels eigendom van de steden en gemeenten dus een deel van de kosten die wij betalen vloeit terug naar die steden en gemeenten in de vorm van dividend en dus ook naar zijn bewoners.
Een visie op een groter plaatje die jij waarschijnlijk niet zal delen. En dat is dan ook maar gewoon zo. Elk zijn visie op het evenwicht tussen individue en collectief.
De waarde van eigen hardware daalt nog een stuk sneller in waarde en geraak je naar mijn mening minder gemakkelijk tweedehands kwijt indien nodig dan coöperatieve aandelen.
De dag dat mijn zonnepanelen en batterij oud spul zijn nadert snel.
Ik kan er zelfs nog een stukje verder in gaan: de netbeheerder is grotendeels eigendom van de steden en gemeenten dus een deel van de kosten die wij betalen vloeit terug naar die steden en gemeenten in de vorm van dividend en dus ook naar zijn bewoners.
Een visie op een groter plaatje die jij waarschijnlijk niet zal delen. En dat is dan ook maar gewoon zo. Elk zijn visie op het evenwicht tussen individue en collectief.
De waarde van eigen hardware daalt nog een stuk sneller in waarde en geraak je naar mijn mening minder gemakkelijk tweedehands kwijt indien nodig dan coöperatieve aandelen.
Juist brandstoffen waarbij een schoorsteen, rookgaskanaal of uitlaat nodig is importeren we massaal.D_Jeff schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:00:
Wat ook niet helpt: Als het aan D66 ligt, moet alles met een schoorsteen plat in NL (dus nog meer energie-import en alles wat je moet importen is meestal duurder)
Elektriciteit wordt steeds meer in eigen land geproduceerd zonder dat er een schoorsteen in de breedste zin van het woord voor nodig is. En ook wanneer de elektriciteit uit een centrale met een schoorsteen komt, dan is dat nog altijd efficiënter dan wanneer mensen lokaal brandstoffen gaan verbranden. Een EV op "fossiele" stroom is 1,5 tot 2x zo efficiënt als een benzine auto wanneer je voor beiden de fossiele keten meeneemt. Een warmtepomp op fossiele stroom uit een gascentrale is een factor 2 efficiënter dan wanneer je thuis in je cv-ketel gas gaat verbranden. Dus ook wanneer bij de elektrificatie gebruik gemaakt wordt van fossiele stroom, wordt de behoefte aan import van brandstoffen verminderd.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Er is weinig persoonlijk aan een boekhoudkundige rekening.Wozmro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:02:
Dat is allemaal wel waar maar het is een persoonlijke invalshoek.
Het zijn cijfers en voor iedereen gelijk.
Het bruto dividend door Ecopower over de laatste 5 boekjaren uitgekeerd bedroeg 1,8% (0-0-4-0-5). Dat is lager dan de gemiddelde inflatie over die jaren. Wil je dat perse meetellen in je energierekening moet je dus eigenlijk een minwaarde boeken ipv dat erbij te tellen.
Of je uitgangspunt zou een bierviltjes berekening moeten zijn waarmee je jezelf rijk wil rekenen. Dan past het idd in het kroegdeel van dit topic.
Jouw "visie" deel ik inderdaad niet in dit topic want dat gaat over de individuele energierekeningen. Niet over ieders eigen visie wat je daar allemaal in mee wil betrekken want dan is het einde ver zoek. Links naar andere "maatschappelijke thema's" kan je overigens vinden in het OT van dit topic.
Soit, maar het is nu wel duidelijk dat je jaarlijkse energierekening voor je woning niet echt nul is.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 11:18 ]
op zich is 65% eigen verbruik van je PV heel hoog, een gemiddelde nederlander komt vaak niet boven de 30-35% uiit zonder dat daar aanvullende zaken zoals een thuis-batterij bij komen te kijken.hneel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:59:
Bij ons loopt het vaste contract over ong een maand af. We hebben totnutoe altijd voor vast contract gekozen, maar dit keer twijfelen we gezien de toestand in de wereld. We willen niet op een piek van de prijzen ons vastleggen. Maar ja, wie kan de toekomst inzien? Het kan weer terug gaan dalen (dat zagen we 4 jaar geleden ook), of misschien ook wel nog erger?
Alternatief zou dan een variabel contract worden. Wat denken jullie?
Dynamisch is denk ik niet interessant voor onze situatie, We hebben voor 2200 kW aan panelen op het dak liggen waar we in vorige jaren zo'n 65% zelf van verbruikt hebben. Niet echt super veel dus. Bovendien is onze omvormer vziw niet in staat om automatisch in of uitgeschakeld te kunnen worden (Dat ding is ook al weer 13jaar oud) en we hebben ook geen thuisbatterij of elektrische auto.
juist als je geen terugleverkosten wilt betalen is zowel een vast als ook een variabel contract een slechte optie, want dan ga je vol betalen en blijft er nauwelijks iets van de echte waarde van je zonnestroom over, de beste zijn circa 2,5 ct per kWh en vaak maar 0,25 ct per kWh.
Een betere keuze is dan dat men een dynamisch contract gaat nemen, voorwaarde is wel dat je over een slimme meter moet beschikken.
ook is mogelijk juist een thuis-batterij dan in combinatie met dat dynamisch contract nog een leuke aanvulling, kun je circa 8 tot 9 mnd mogelijk geen netverbruik krijgen en wat je toch nog moet terugleveren ook nog een leuk zakcentje opleverd.
ik vrees dat ik hier iets mis, want volgens mij moeten wij ondertussen ook 99% van ons gas importeren ( terwijl er nog genoeg gas in Groningen ligt) en olie komt ook niet uit onze nederlandse klei, die wordt dus ook geimporteerd.D_Jeff schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:00:
Omdat mijn vaste contract bijna verloopt en de prijzen momenteel alle kanten uitgaat, toch maar eens besloten om bij een variabel contract te blijven.
Dynamisch heb ik ook naar gekeken, maar is voor de komende 6 maanden niet interessant
Wat ook niet helpt: Als het aan D66 ligt, moet alles met een schoorsteen plat in NL (dus nog meer energie-import en alles wat je moet importen is meestal duurder)
Aan de andere kant produceren wij ondertussen wel al behoorlijk veel eigen zon en windenergie en die exporteren we zelfs.
Dus een beetje simpel daargesteld dat D66 hier weer de schuld krijgt, kijk liever eens naar de VVD en PVV, want die hebben namelijk de energietransitie de nek omgedraaid door de salderingsregeling te schrappen waardoor geen hond meer de nog steeds broodnodige groei in prive zonnepanelen volledig de grond in heeft geboord, en juist die gaan we in de toekomst in NL behoorlijk missen.
Ik vind het inmiddels wel verrassend dat het eigenlijk nog helemaal niet duidelijk is wat er met dergelijke Greenchoice contracten gaat gebeuren in 2027. Ze hebben bij greenchoice wel een algemeen linkje maar voor deze contracten is dat helemaal niet zo duidelijk.ASW1 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:04:
In mijn Greenchoice contract (3 jaar vast t/m 1 juli 2027) staat het als volgt beschreven:
[...]
Het lijkt er sterk op dat ze in mijn geval nog een half jaartje volledig salderen zullen moeten vergoeden, inclusief belastingen. Ik vermoed dat de GC strategie zal inzetten op onduidelijkheid voor deze contracten, om deze klanten zoveel mogelijk over te laten stappen naar nieuwe voorwaarden en/of ze hun contract voortijdig op te laten zeggen. Misschien moeten we t.z.t. een eigen topic beginnen voor dit soort GC contracten.
Zelfs al zouden ze puur dan de energie belasting niet meer salderen maar de ruwe stroom wel dan is het nog steed wel beter dan de huidige contracten denk ik.
Moet wel de tweakers hier bedanken dat ik toen een dergelijk contract heb afgesloten, dus heeft in mijn geval een hoop geld bespaard (10.000kWh per jaar salderen)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Kunnen we - voor het nog verder uit de hand loopt - de maatschappelijke discussies over energieproductie, import en export over laten aan de daartoe meer relevante topics?Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:22:
Dus een beetje simpel daargesteld dat D66 hier weer de schuld krijgt, kijk liever eens naar de VVD en PVV, want die hebben namelijk de energietransitie de nek omgedraaid door de salderingsregeling te schrappen waardoor geen hond meer de nog steeds broodnodige groei in prive zonnepanelen volledig de grond in heeft geboord, en juist die gaan we in de toekomst in NL behoorlijk missen.
Ongeacht de bron van de energie, het gaat over ieders energierekening.
En waar mogelijk hou je die zoveel mogelijk zelf in de hand want dan ben je minder afhankelijk van het (geo)politieke beleid gevoerd door anderen.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 11:39 ]
sorry, ik dacht dat juist dit het kroegtopic was ? maar sorry als ik me daar in vergis. en zover ik het kan overblikken hebben juist die aspecten de grootste impact op mijn energierekening.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:37:
[...]
Kunnen we - voor het nog verder uit de hand loopt - de maatschappelijke discussies over energieproductie, import en export over laten aan de daartoe meer relevante topics?
Ongeacht de bron van de energie, het gaat over ieders energierekening.
En waar mogelijk hou je die zoveel mogelijk zelf in de hand want dan ben je minder afhankelijk van het (geo)politieke beleid gevoerd door anderen.
In Nederland mag je namelijk niet zo maar in je eigen tuin gaan boren om op zoek te gaan naar mogelijke verborgen gas of olievoorraden, mogelijk dat je dat in Belgie wel mag, geen idee.
Er liggen onder mijn eigendom (en naar ik vermoed elders in België ook niet) geen gas- noch olievelden dus niet relevant of dit in België wel of niet mag).Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:15:
[...]
sorry, ik dacht dat juist dit het kroegtopic was ? maar sorry als ik me daar in vergis. en zover ik het kan overblikken hebben juist die aspecten de grootste impact op mijn energierekening.
In Nederland mag je namelijk niet zo maar in je eigen tuin gaan boren om op zoek te gaan naar mogelijke verborgen gas of olievoorraden, mogelijk dat je dat in Belgie wel mag, geen idee.
Wat in Vlaanderen wel mag is PV op je dak plaatsen. Zoveel als je maar kwijt en betalen kan. Evenzeer zo voor een thuisaccu.
Dat is dan ook wat ik (en velen met mij) gedaan hebben.
En dat laat ik (net zoals velen met mij in België) niet afhangen van een salderingsregeling.
Want zelf instaan oor mijn energierekening is hier nog altijd goedkoper dan afhankelijk te zijn van binnen- en buitenlandse import waarbij de rekening afhangt van de (geo)politieke waan van de dag.
Bij iedere (georganiseerde) energiecrisis gaat de verkoop van PV (en de laatste tijd batterijen) dan ook weer de hoogte in. Saldering of geen saldering. Geen idee of dat in NL anders is.
Je energierekening laten bepalen door anderen vind ik pas een slecht idee. Zo'n basiscomfortvereiste neem je maar beter zoveel mogelijk in eigen beheer.
Dat wij daarin grondig van mening verschillen is al in meerdere topic tot uiting gekomen. Je laat immers geen gelegenheid onbenut om keer op keer terug te beginnen over dat "het einde van de saldering het einde van PV zou betekenen".
Dat bleek in Vlaanderen tenminste al niet het geval.
Met de beschikbare technologieën van 2026 word je energierekening dus steeds meer bepaald wat je zelf wil en kan ipv wat anderen voor jou in deze nog kunnen betekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 12:27 ]
Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:22:
[...]
Dus een beetje simpel daargesteld dat D66 hier weer de schuld krijgt, kijk liever eens naar de VVD en PVV, want die hebben namelijk de energietransitie de nek omgedraaid door de salderingsregeling te schrappen...
Het besluit om het salderen af te bouwen is al genomen tijdens het kabinet Rutte 3, dus al lang voordat de PVV in 2024 in kabinet Schoof zat, wel zat het huidige kabinet in Rutte 3 en Rutte 4. De PVV en de VVD zijn niet de hoofdschuldigen van het stoppen van de salderingsregeling.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eerste stap
De 3 partijen van het huidige kabinet stemden in 2024 ook in om de salderingsregeling per 2027 te stoppen.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36611_wet_beeindiging
De Tweede Kamer heeft het voorstel (EK, A) op 14 november 2024 aangenomen.
Voor: Volt, D66, NSC, ChristenUnie, CDA, VVD, BBB, JA21, FVD en PVV.
Tegen: GroenLinks-PvdA, SP, DENK, PvdD en SGP.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 17 december 2024 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Voor: D66, CDA, Volt, PVV, FVD, VVD, JA21, ChristenUnie, BBB, 50PLUS.
Tegen: OPNL, GroenLinks-PvdA, SGP, SP en PvdD.
Was het niet de huidige premier, die als D66 klimaatminister in Rutte 4 opriep om maar zoveel mogelijk zonnepanelen te nemen, omdat dat goed was voor de energietransitie?
[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 27-07-2026 13:47 ]
nee, das was een heel andere afbouw, namelijk geleidelijk en die werd juist door o.a. de PVV toen in de eerste kamer tegengehouden.
Met de vorige regering heeft de PVV toen omdat ze voor hun eigen hobbies dringend geld nodig hadden gekeken hoe ze snel geld konden vrijmaken, en dat was snel bij de saldering gevonden. en de VVD vond dat prima.
dus bij deze vorm van afbouw, beter directe stop, was de PVV en VVD verantwoordelijk.
Alle andere pogingen om de saldering af te bouwen sneuvelden of in de tweede cq eerste kamer.
Maar de investering was dus veel meer dan €500,-. Dat in jouw geval een groot deel daarvan uit andermans zakken kwam is heel fijn voor jou. Maar die groene lening moet terugbetaald worden. Dat is dus onderdeel van je eigen investering. En die subsidies zijn betaald door anderen. Daarmee komt dat deel niet voor jouw rekening, maar het is wel onderdeel van de som aan investeringen die je hebt gedaan. En wanneer mensen op grote schaal vergelijkbare investeringen gaan doen, zullen zulke subsidies worden beperkt of afgeschaft, simpelweg omdat het voor de subsidieverstrekker onbetaalbaar wordt om met geld te blijven strooien.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:15:
[...]
Dat zou ik niet zomaar beweren.
Ik weet de investeringskost van @Wozmro niet maar mijn initiële eigen investeringskost bedroeg 500 €* en die is inmiddels al meerdere keten terugbetaald.
*Totale eerste investeringskost op 500€ na betaald met een groene lening waarbij de lage intrest ook nog eens gerecupereerd kon worden en het resterende kapitaal (na subsidies) afbetaald met productieopbrengsten PV. Volgende energie investeringen eveneens betaald met de opbrengsten uit netaangesloten PV.
Door in een vergelijk te doen alsof jouw installatie een investering van €500 vergt, geef je nadrukkelijk een foutief beeld af. Voor €500 kun je net aan de materialen kopen om een camper geschikt te maken voor enkele dagen off-grid kamperen in de zomer.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja, meer dan 500€ maar gelukkig niet mijn eigen geld. En dat geld bepaald nu eenmaal mijn energierekening. Niet de rekening die anderen betalen.Ivow85 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:29:
[...]
Maar de investering was dus veel meer dan €500,-. Dat in jouw geval een groot deel daarvan uit andermans zakken kwam is heel fijn voor jou. Maar die groene lening moet terugbetaald worden. Dat is dus onderdeel van je eigen investering. En die subsidies zijn betaald door anderen. Daarmee komt dat deel niet voor jouw rekening, maar het is wel onderdeel van de som aan investeringen die je hebt gedaan. En wanneer mensen op grote schaal vergelijkbare investeringen gaan doen, zullen zulke subsidies worden beperkt of afgeschaft, simpelweg omdat het voor de subsidieverstrekker onbetaalbaar wordt om met geld te blijven strooien.
Door in een vergelijk te doen alsof jouw installatie een investering van €500 vergt, geef je nadrukkelijk een foutief beeld af. Voor €500 kun je net aan de materialen kopen om een camper geschikt te maken voor enkele dagen off-grid kamperen in de zomer.
En daar draait, mijn mening, de energierekening nog altijd om.
Wie bv. voordeel doet (of wil doen) met salderen maakt daar ook zijn rekening op die ook deels door anderen werd betaald of nog wordt betaald.
De subsidies die ik kreeg (PV, WP, isolatie, thuisaccu,....) zijn ook al grotendeels afgeschaft, gewijzigd en/of door iets anders vervangen.
Dat is nu net "de kunst" om je individuele energierekening zo laag mogelijk te houden: tijdig gebruik maken van geboden opportuniteiten, flexibel omgaan met wijzigende situaties en vooral niet kijken wat "iedereen" doet en de massa - en dus de feiten - achterna blijven hollen.
Net zoals je zelf al stelt: wanneer de "meerderheid" begint door te krijgen dat iets (veel) voordeel oplevert is het meestal te laat en worden de voordelen afgeschaft.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 15:44 ]
Ligt Greenchoice er uit? ik krijg een 404 de App doet t ook niet.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Is zo te zien weer opgelost: https://allestoringen.nl/en/status/greenchoice/copykat schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:53:
Ligt Greenchoice er uit? ik krijg een 404 de App doet t ook niet.
Ja kwam er na 20min weer in. Even de jaar rek kijken van 2025-2026. Paar kleine kwh en m3 verschillen tov hw p1... niet heel verontrustend kan datum tot datum verschil zijn.esphome schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:27:
[...]
Is zo te zien weer opgelost: https://allestoringen.nl/en/status/greenchoice/
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Mensen die 15k hebben liggen om hun huis te verduurzamen hoeven ook geen subsidie. Het levert voor die eigenaren nog steeds genoeg op.
Het zou beter zijn als de overheid haar schaarse middelen inzet om de mensen te helpen die het nodig hebben of om een nieuwe technologie aan te jagen.
Het zou beter zijn als de overheid haar schaarse middelen inzet om de mensen te helpen die het nodig hebben of om een nieuwe technologie aan te jagen.
Mijn GC loopt nog tot juni 2027, maar na de eindafrekening van 2026 wordt 14 euro in rekening gebracht p/m ipv 0. Dit terwijl het netto verbruik in 2026 nagenoeg nihil was. Het lijkt erop dat ze zo toch voorsorteren op het niet meer salderen?
@emeralda onzin, die 15.000 is niets meer op de markt met de huidige prijzen. Een nieuwe voordeur met kozijn en twee zij raampjes is al 9000 euro. Wij hebben een leuke buffer maar die heb ik ook nodig voor broodnodig onderhoud van onze woning (voegwerk, dak renovatie) en voor het vervangen van onze auto (heb geen lease).
@emeralda onzin, die 15.000 is niets meer op de markt met de huidige prijzen. Een nieuwe voordeur met kozijn en twee zij raampjes is al 9000 euro. Wij hebben een leuke buffer maar die heb ik ook nodig voor broodnodig onderhoud van onze woning (voegwerk, dak renovatie) en voor het vervangen van onze auto (heb geen lease).
[ Voor 40% gewijzigd door Cobb op 31-07-2026 10:33 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Iedereen die goed managment doet in zn leven probeert 15 tot 25k te sparen on onvoorziene omstandigheden het hoofd te bieden. Dat wil niet zeggen dat je even zomaar dat bedrag wéér opnieuw opbouwt als je t stuk gooit aan een wp en/of een thuisaccu. Maandlasten zijn behoorlijk gestegen afgelopen jaren. Dus ik vind je opmerking nogal kort door de bocht. Ik weet jou financiële status niet maar of je hebt elke maand 500 euro of meer over om te sparen/belegen/vul in wat je wilt , of je vind ze jou meer moeten subsidieren omdat je al je extra geld opgemaakt heb aan de vakanties en niet in je huis geinvesteert hebt. ( Zie ik kan ook dingen aannemen ondanks dat ik niks weet over jou situatie.)emeralda schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:14:
Mensen die 15k hebben liggen om hun huis te verduurzamen hoeven ook geen subsidie. Het levert voor die eigenaren nog steeds genoeg op.
Persoonlijk , vroeger: hr-cv betaal 2,2.5k en je gaat 15-20jaar gebruiken. =》nu je betaald 11k tot 20k voor hopelijk 15jaar. Dat is een behoorlijke inflatie. Ok je onderhoudsverplichting valt weg want geen gas dus geen plof bij een lek. En je zou in therorie minder geld per maand kwijt zijn aan verwarmingskosten maar mijn ervaring is dat overheid en grote bedrijven inkomen willen behouden en vergroten dus als gas inkomen wegvalt zal de afhankelijkheid van electra een nieuwe cashcow worden.
Voor mij is een wp een noodzakelijk kwaad omdat de HR-CV op zn laatste benen loopt en die 15-20k kan ik niet zomaar ophoesten zonder volledig deflated te zijn in onze middelen. Dus ik probeer de wp en de installatie kosten zo efficient mogelijk te maken. En misschien ondanks mn 20k reserve toch warmtefonds aan te spreken omdat de x euro in de maand aan pl-kosten beter te managen is dan een flatrun op onze noodvoorziening.
Wat bedoel je met 14 euro?Cobb schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:19:
Mijn GC loopt nog tot juni 2027, maar na de eindafrekening van 2026 wordt 14 euro in rekening gebracht p/m ipv 0. Dit terwijl het netto verbruik in 2026 nagenoeg nihil was. Het lijkt erop dat ze zo toch voorsorteren op het niet meer salderen?
Ik heb ook GC en eindigd in mei. Ik heb contact gehad met GC klantenservice en op 31-12-26 komt er een eindafrekening van je saldering, dus niet mei tot mei.. ( Dus even je zomeroverschot voor 31 dec op stoken
Al deze onzekerheden fuelen de hipe op batterijen maar die hebben al een moeizame terugverdien berekening en als TLK wegvalt dan is terugverdienen helemaal lastig.( of de kwh prijs en belasting moet omhoog schieten in de dynamische markt.)
Ik zou niet weten waarom die mensen daar geen recht op hebben.emeralda schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:14:
Die betalen doorgaans ook belastingen (soms zelfs meer dan mensen die het echt nodig hebben). En zij die al geld hebben (dat doorgaans ook niet uit de lucht kwam vallen maar het gevolg zijn van prioriteiten stellen) zijn ook het beste geplaatst om nieuwe technologie (met steun) van de grond te krijgen zodat het later voor iedereen goedkoper wordt.
Gebeurt dat niet zit iedereen gewoon naar elkaar te kijken om als eerste iets te doen en gebeurt er gewoon niets.
Wel mee eens dat je subsidies/aanjaagmaatregelen beperkt in de tijd en niet blijft rekken (uit angst stemmen te verliezen) lang na de periode dat het echt nodig was.
Ik ben ook niet tegen herverdeling van belastingen maar wel tegen een eenzijdige herverdeling. En ook tegen ondoordachte maatregelen en een gebrek aan durf om ze nadien te verminderen/terug te draaien.
Als ik naga waar overheden wel allemaal geld aan kunnen (of beter gezegd willen) uitgeven heb ik ook niet de indruk dat de middelen "schaars" zijn. Eerder dat er uiteenlopende prioriteiten zijn waar belastinggeld aan gespendeerd wordt en dat nadien de moed ontbreekt om nog tegen "de verworven rechten" in te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 12:04 ]
@Copycat geen idee, maar de afgelopen twee jaar van het contract iedere maand 0 euro. Nu sinds de laatste afrekening 19 euro p/m (ik dacht even 14) terwijl dus na saldering het afgelopen jaar het verbruik net iets boven 0 uitkwam. (Ben op vakantie en kan door abdominale 4g even niet de exacte cijfers naar voren halen) .
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als de schade van het wegvallen van de salderingsregeling beperkt zou blijven tot 19 euro per maand zou ik een gat in de lucht springen. Ik heb al eens een poging gedaan maar mijn schade is veel groter dan dat 😉😊Cobb schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:02:
@Copycat geen idee, maar de afgelopen twee jaar van het contract iedere maand 0 euro. Nu sinds de laatste afrekening 19 euro p/m (ik dacht even 14) terwijl dus na saldering het afgelopen jaar het verbruik net iets boven 0 uitkwam. (Ben op vakantie en kan door abdominale 4g even niet de exacte cijfers naar voren halen) .
Schade?Rojado schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Als de schade van het wegvallen van de salderingsregeling beperkt zou blijven tot 19 euro per maand zou ik een gat in de lucht springen. Ik heb al eens een poging gedaan maar mijn schade is veel groter dan dat 😉😊
Hoe hoog was je energierekening vóór zonnepanelen (gecorrigeerd naar de huidige tarieven) en wat wordt het zonder salderen (met de huidige tarieven). Dat verschil is je 'schade' en ik gok dat die dan nog altijd negatief is.
Ik denk dat hij bedoelt de schade aan zn terugverdien prognose.
Die zelfde "schade" krijgt iedereen met de thuisbatterij als de schommeling vd kwh prijzen niveleert door toemame van thuis en industriele /bedrijfs batterijen die piekschaving doen. Als je de TVT berekent heb met de 2025/26 gegevens en kwartier markt, wat veel commerciele verkopers nu doen, dan kan je wel eens van de koude kermis thuis komen.
Ik heb mijn gegevens in jeroen.nl ingevuld en een 4k op een 5kwh enphase batterij is 20-25 jaar TVT. Op dit moment dus. Geen garantie voor de nabije toekomst. Screenshot van mijn berekenings pagina. Zie de geringe efficientie toename tussen 5kwh en 9kwh... en t bedrag is per jaar.
Daarom is 2027/28 een key jaar in al die dit jaar aangeschafte thuisbatterijen om de salderings profits om te buigen naar zelfgebruik. Saldering was een virtuele batterij van oneindige Mwh en een 100% dod en rte. Zonder extra investering na de panelen. Duidelijk een onhoudbare situatie. Alleen ik ben bang dat de laatste jaar toegestane compensatie effecten, TLK, ultralage TLV , nog even na ijlen in de offertes totdat er een energiemaatschappij klanten werft met reëlere vergoedingen en misschien zoals met zonneplan toegang tot x% van je batterij om schommelingen op te vangen. Bonus voor indigestie hulp zegmaar.
Die zelfde "schade" krijgt iedereen met de thuisbatterij als de schommeling vd kwh prijzen niveleert door toemame van thuis en industriele /bedrijfs batterijen die piekschaving doen. Als je de TVT berekent heb met de 2025/26 gegevens en kwartier markt, wat veel commerciele verkopers nu doen, dan kan je wel eens van de koude kermis thuis komen.
Ik heb mijn gegevens in jeroen.nl ingevuld en een 4k op een 5kwh enphase batterij is 20-25 jaar TVT. Op dit moment dus. Geen garantie voor de nabije toekomst. Screenshot van mijn berekenings pagina. Zie de geringe efficientie toename tussen 5kwh en 9kwh... en t bedrag is per jaar.
Daarom is 2027/28 een key jaar in al die dit jaar aangeschafte thuisbatterijen om de salderings profits om te buigen naar zelfgebruik. Saldering was een virtuele batterij van oneindige Mwh en een 100% dod en rte. Zonder extra investering na de panelen. Duidelijk een onhoudbare situatie. Alleen ik ben bang dat de laatste jaar toegestane compensatie effecten, TLK, ultralage TLV , nog even na ijlen in de offertes totdat er een energiemaatschappij klanten werft met reëlere vergoedingen en misschien zoals met zonneplan toegang tot x% van je batterij om schommelingen op te vangen. Bonus voor indigestie hulp zegmaar.
4k op 5kWh is ook niet mals.copykat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:51:
~~~~~~~[Afbeelding] Daarom is 2027/28 een key jaar in al die dit jaar aangeschafte thuisbatterijen om de salderings profits om te buigen naar zelfgebruik. Saldering was een virtuele batterij van oneindige Mwh en een 100% dod en rte. Zonder extra investering na de panelen. Duidelijk een onhoudbare situatie. Alleen ik ben bang dat de laatste jaar toegestane compensatie effecten, TLK, ultralage TLV , nog even na ijlen in de offertes totdat er een energiemaatschappij klanten werft met reëlere vergoedingen en misschien zoals met zonneplan toegang tot x% van je batterij om schommelingen op te vangen. Bonus voor indigestie hulp zegmaar.
Is dat als je de installatie laat doen?
Ik was iets meer dan 4K kwijt bij een zelf installatie met 2x 2400W (Zendure)!omvormers totaal met 17,2kWh opslag capaciteit.
(In de winter gaat hier met hybride stoken(airco & gas) er alleen al tussen de 8 en 10 kWh heen)
Inderdaad, voor die prijs haal je al een Anker Solix Solarbank Max AC met 14 kWh opslag in huis.elektriekert schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:42:
4k op 5kWh is ook niet mals.
[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2026 14:55 ]
Dit was met nieuwe IQ gateway metered 3fase en extra Q-relay 3fase , verlengde metering cord bg tot zolder, aka 6-10meter. en de 5p flex enphase 5kwh. Reden van de initiële keuze was een aanbieding van Enphase op de batterij aanschaf.... en goed samenvoeging met mn enphase pv installatie. ( lees software is van 1 leverancier en doet alles samen optimaliseren....) plus de 6traps vermogens omvorming voor efficiëntere ac-dc-ac omvorming omdat elke microomvormer pas bij springt als de al actieve hun efficiënte omvorming bereikt hebben. (scheen 10% op te leveren omdat 1 16A omvormer veel aan het idle'en is op 3A of zo en zo minder efficiënt is.) inclusief installatie en aankoppeling op de huisinstallatie 4700 euro exbtw. => Door Enphase bedachte TVT 7-10 jaar.... en 15-20jaar bedrijfszekerheid.. Zal vast dat de Enphase electronica betrouwbaarder is dan een Marstec of elke andere budget speler en dat hun cloud oplossing minder eh private gegevens harvest maar dan is 1000 euro/kwh nogsteeds fors aan de prijs. (idealiter wil ik een 3fase batterij om fase belasting en Nul scheef belasting zoveel mogelijk te voorkomen.)elektriekert schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:42:
[...]
4k op 5kWh is ook niet mals.
Ik was iets meer dan 4K kwijt bij een zelf installatie met 2x 2400W omvormers totaal met 17,2kWh opslag capaciteit.
(In de winter gaat hier met hybride stoken er alleen al tussen de 8 en 10 kWh heen)
ik heb nog geen wp dus wat ik in de herfst, winter, lente aan verwarming verstook per dag weet ik nog niet. wat met mn huidige bereking laat zien is dat 5kwh 70% maakt en 5kwh extra maar 10/12% toevoegt. Dit kan natuurlijk veranderen als de WP loopt te slurpen en de TVT kan met zakkende accu prijzen en veranderende kwh prijzen ook behoorlijk beinvloeden. Dus t leek me handig om eerst het rijtuig te kopen en dan pas t paard uit te zoeken die t moet trekken.....
En ik overweeg om éérst een 2400watt stekker batterij op een vrije groep te plaatsen (300/500euro/kwh) en indien dat een laad/ontlaad bottleneck oplevert nog een vaste aansluiting met zeg 5kwh toe te voegen. ( heb ik ook meteen een "mobiele" ( sjouwen maar) noodstroom accu met de eerste accu.
Dat van die micro omvormers is wel slim.copykat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:14:
[...]
Dit was met nieuwe IQ gateway metered 3fase en extra Q-relay 3fase , verlengde metering cord bg tot zolder, aka 6-10meter. en de 5p flex enphase 5kwh. Reden van de initiële keuze was een aanbieding van Enphase op de batterij aanschaf.... en goed samenvoeging met mn enphase pv installatie. ( lees software is van 1 leverancier en doet alles samen optimaliseren....) plus de 6traps vermogens omvorming voor efficiëntere ac-dc-ac omvorming omdat elke microomvormer pas bij springt als de al actieve hun efficiënte omvorming bereikt hebben. (scheen 10% op te leveren omdat 1 16A omvormer veel aan het idle'en is op 3A of zo en zo minder efficiënt is.) inclusief installatie en aankoppeling op de huisinstallatie 4700 euro exbtw. => Door Enphase bedachte TVT 7-10 jaar.... en 15-20jaar bedrijfszekerheid.. Zal vast dat de Enphase electronica betrouwbaarder is dan een Marstec of elke andere budget speler en dat hun cloud oplossing minder eh private gegevens harvest maar dan is 1000 euro/kwh nogsteeds fors aan de prijs. (idealiter wil ik een 3fase batterij om fase belasting en Nul scheef belasting zoveel mogelijk te voorkomen.)
ik heb nog geen wp dus wat ik in de herfst, winter, lente aan verwarming verstook per dag weet ik nog niet. wat met mn huidige bereking laat zien is dat 5kwh 70% maakt en 5kwh extra maar 10/12% toevoegt. Dit kan natuurlijk veranderen als de WP loopt te slurpen en de TVT kan met zakkende accu prijzen en veranderende kwh prijzen ook behoorlijk beinvloeden. Dus t leek me handig om eerst het rijtuig te kopen en dan pas t paard uit te zoeken die t moet trekken.....![]()
En ik overweeg om éérst een 2400watt stekker batterij op een vrije groep te plaatsen (300/500euro/kwh) en indien dat een laad/ontlaad bottleneck oplevert nog een vaste aansluiting met zeg 5kwh toe te voegen. ( heb ik ook meteen een "mobiele" ( sjouwen maar) noodstroom accu met de eerste accu.)
Ik heb de efficiëntie grafiek van de mijne gezien en onder de 200 gaat het rap omlaag (zal natuurlijk te maken hebben met eigen verbruik).
Ik ben ook niet van de cloud diensten.
Heb het 2 weken gedraaid en de aansturing was te traag en 2x slechte communicatie gehad waardoor de omvormers traag reageerde of niet.
Ik had de wens om het lokaal aan te sturen en dat is mogelijk met Zendure. Nu draait alles dus lokaal aangestuurd via Home Assistant. Verbinding naar buiten wordt geblokkeerd.
Iedereen die zonnepanelen kocht voordat er sprake was van het op termijn afschaffen van de salderingsregeling heeft zijn panelen al lang terugverdiend. Toen ik mijn eerste set kocht in 2016 was daar namelijk al sprake van (met stapsgewijze afbouw vanaf ik meen 2019).copykat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:51:
Ook met al de wetenschap dat het op termijn werd afgeschaft, hebben de meeste die toch allang terugverdiend. Alleen degenen die het op het laatste moment hebben gedaan en geschrokken zijn van het 'plots' en in een keer ipv middels afbouw, die zullen het waarschijnlijk nog niet volledig hebben terugverdiend.Ivow85 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:31:
[...]
Iedereen die zonnepanelen kocht voordat er sprake was van het op termijn afschaffen van de salderingsregeling heeft zijn panelen al lang terugverdiend. Toen ik mijn eerste set kocht in 2016 was daar namelijk al sprake van (met stapsgewijze afbouw vanaf ik meen 2019).
(En dan nog, wat tel je allemaal mee, zo tel ik bv mijn L/L-WP (airco) mee, maar ook het volledig van het gas af gaan eraf. Sommigen tellen hun complete systeem inclusief thuisaccu. Tja...
Nja, ik heb pas in nov2023 panelen gekocht omdat t vorige huis met 2 dakkapellen en een 1938 dakconstructie niet echt geschikt was om te plaatsen zuid, noord .
Uiteraard wisten we dat 10jaar niet haalbaar was kwa salderen. Maar "iedereen" was zoals rekeningrijden een elke keer tersprake komende verkiezingsleuze die elke keer weer in de la verdween. Dus ik dacht/hoopte 5 jaar volle saldering, en ik had mazzel met 3 jaar GC zonder TLK. En dan afbouwen dus nog 3 a 5 jaar iets, maar de TLK en TLV heeft uiteindelijk de deur open gebroken omdat de energiemaatschapijen het niet meer konden betalen omdat er steeds extremere "thuis installaties" kwamen met enorme teruglevering als inkomstenbron. Jammer maar helaas. Ze geven je nogsteeds 50% gratis stroom bij slim gebruik en met een batterij ( au nieuwe investering met een TVT) verhoog je dat naar 80% . Er is niks mis met TVT berekenen, als ik een badcel moet slopen huur ik of koop ik? TVT van een 100 euro sloopboormachine, kango, is 3! Dagen met een dag huur van 35 euro. Ok na 3 maanden loopt de olie er uit en heb je zenuwschade aan je armen maar voor een weekje slopen? Nobrainer in TVT. Een smart tv , netflix of seisoenskaart van pathe? De een zegt doe mij maar Pathe en de ander heeft liever netflix. Plezier is moeilijk te omschrijven in geld. Maar als je door je keuze andere dingen moet laten die belangrijker zijn, tja nie handig. Zo zie ik "milieu" investeringen ook. Elke keuze van vernieuwen moet je milieuvriendelijk proberen te nemen. Maar als dat betekend 3x zoduur.... als een alternatief dan moet je spaarrekening ook 3x zo groot zijn.
Uiteraard wisten we dat 10jaar niet haalbaar was kwa salderen. Maar "iedereen" was zoals rekeningrijden een elke keer tersprake komende verkiezingsleuze die elke keer weer in de la verdween. Dus ik dacht/hoopte 5 jaar volle saldering, en ik had mazzel met 3 jaar GC zonder TLK. En dan afbouwen dus nog 3 a 5 jaar iets, maar de TLK en TLV heeft uiteindelijk de deur open gebroken omdat de energiemaatschapijen het niet meer konden betalen omdat er steeds extremere "thuis installaties" kwamen met enorme teruglevering als inkomstenbron. Jammer maar helaas. Ze geven je nogsteeds 50% gratis stroom bij slim gebruik en met een batterij ( au nieuwe investering met een TVT) verhoog je dat naar 80% . Er is niks mis met TVT berekenen, als ik een badcel moet slopen huur ik of koop ik? TVT van een 100 euro sloopboormachine, kango, is 3! Dagen met een dag huur van 35 euro. Ok na 3 maanden loopt de olie er uit en heb je zenuwschade aan je armen maar voor een weekje slopen? Nobrainer in TVT. Een smart tv , netflix of seisoenskaart van pathe? De een zegt doe mij maar Pathe en de ander heeft liever netflix. Plezier is moeilijk te omschrijven in geld. Maar als je door je keuze andere dingen moet laten die belangrijker zijn, tja nie handig. Zo zie ik "milieu" investeringen ook. Elke keuze van vernieuwen moet je milieuvriendelijk proberen te nemen. Maar als dat betekend 3x zoduur.... als een alternatief dan moet je spaarrekening ook 3x zo groot zijn.
sterker nog, ook in deze tijd, zeg maar post-salderings-era is de koop van een nieuw setje zonnepanelen nog best een prima idee en nee, met een TVT van 2 a 3 jaar ga je het nu niet meer redden, dat klopt.copykat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:51:
Nja, ik heb pas in nov2023 panelen gekocht omdat t vorige huis met 2 dakkapellen en een 1938 dakconstructie niet echt geschikt was om te plaatsen zuid, noord .
maar juist in combinatie met een niet al te grote thuis-batterij, en die heb je ondertussen van voor minder dan €2.500 voor een 8 kWh systeem met goede software waarmee je zeker 8-9 maanden per jaar op nul netverbruik kunt gaan (zonder EV) en in combinatie met dynamische contract (bijkomstigheid is ook geen TLK en je krijgt de werkelijke waarde die zelfs in de zomermaanden duidelijk boven de veelal 0,25 ct per kWh ligt wat je zou gaan krijgen) zelfs de batterij m.n. tijdens dde piektarieven deze kan ondersteunen. Het bijleggen (vergroten van je PV) heeft dan nog een andere bijkomstigheid, hiermee vergroot je de opbrengst juist in de wintermaanden waar elke kWh welkom is.
Is voor het gemiddelde huishouden totaal niet interessant.Jan-tweak schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:08:
[...]
sterker nog, ook in deze tijd, zeg maar post-salderings-era is de koop van een nieuw setje zonnepanelen nog best een prima idee en nee, met een TVT van 2 a 3 jaar ga je het nu niet meer redden, dat klopt.
maar juist in combinatie met een niet al te grote thuis-batterij, en die heb je ondertussen van voor minder dan €2.500 voor een 8 kWh systeem met goede software waarmee je zeker 8-9 maanden per jaar op nul netverbruik kunt gaan (zonder EV) en in combinatie met dynamische contract (bijkomstigheid is ook geen TLK en je krijgt de werkelijke waarde die zelfs in de zomermaanden duidelijk boven de veelal 0,25 ct per kWh ligt wat je zou gaan krijgen) zelfs de batterij m.n. tijdens dde piektarieven deze kan ondersteunen. Het bijleggen (vergroten van je PV) heeft dan nog een andere bijkomstigheid, hiermee vergroot je de opbrengst juist in de wintermaanden waar elke kWh welkom is.
Je energierekening stel je beter af op je eigen behoeften en mogelijkheden en niet op basis van een weinig zeggende statistiek over "het gemiddelde huishouden".
In de praktijk bestaat het "gemiddelde huishouden" zelfs niet.
In de praktijk bestaat het "gemiddelde huishouden" zelfs niet.
wat is voor de gemiddelde huishouden niet interessant?iMode schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:35:
[...]
Is voor het gemiddelde huishouden totaal niet interessant.
Voor mensen die geinteresseert zijn in de geschiedenis van onze li-ion batterij adaptie en de sodium batterij. 30min wel goede inzicht gever.
YouTube: China’s Sodium Battery Breakthrough Just Made Lithium OBSOLETE
YouTube: China’s Sodium Battery Breakthrough Just Made Lithium OBSOLETE
[ Voor 45% gewijzigd door copykat op 05-08-2026 11:44 ]
https://nos.nl/artikel/2625684-energieprijs-ook-in-nederland-omhoog-door-problemen-met-koelwater-door-droogte
energie prijs binnen Europa gaat ook redelijk door het dak.
Citaat uit dat stukje:hellfighter87 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:04:
https://nos.nl/artikel/2625684-energieprijs-ook-in-nederland-omhoog-door-problemen-met-koelwater-door-droogte
Vooral voor mensen met een dynamisch energiecontract is dat ongunstig: de energieprijs beweegt dan mee met de markt, anders dan bij een vast contract.
Als je veel PV hebt en zeker in combinatie met een accu is dit juiste gunstig als je een dynamisch contract hebt. Je krijgt meer voor je teruggelverde stroom.
Misschien als je 's avonds je overtollige accustroom dumpt. Overdag is de prijs nul.deejeebv schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:24:
[...]
Citaat uit dat stukje:
Vooral voor mensen met een dynamisch energiecontract is dat ongunstig: de energieprijs beweegt dan mee met de markt, anders dan bij een vast contract.
Als je veel PV hebt en zeker in combinatie met een accu is dit juiste gunstig als je een dynamisch contract hebt. Je krijgt meer voor je teruggelverde stroom.
Precies,laat hem maar 3 euro worden hahadeejeebv schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:24:
[...]
Citaat uit dat stukje:
1 PVoutput . Dongen NB
Nog beter, kunnen we lekker handelenMartin7182 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:52:
[...]
Misschien als je 's avonds je overtollige accustroom dumpt. Overdag is de prijs nul.
1 PVoutput . Dongen NB
Bijzondere wens, bedankt namens de medemens zonder panelen en accu’s.reneeke1970 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[...]
Precies,laat hem maar 3 euro worden haha
????reneeke1970 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:15:
[...]
Nog beter, kunnen we lekker handelen
Die hebben geen dynamisch contract. Of dat hebben ze wel maar dan hebben ze bewust gekozen voor dit risico. Dus ik snap best dat mensen die het moeten hebben van balanshandel enthousiast zijn over de variatie in energieprijzen. Ik heb zelf alleen wat zonnepanelen en een vast contract. Ik vind de thuisaccu businesscase nog onvoldoende overtuigend.iMode schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:09:
[...]
Bijzondere wens, bedankt namens de medemens zonder panelen en accu’s.
De "businesscase" kan i.p.v. uitgedrukt in geld ook gezien worden als grotere onafhankelijkheid. Hoeveel dat waard is, is persoonlijk. Met genoeg (niet eens veel) PV erbij heeft de stroomprijs het grootste deel van het jaar gewoon nul effect op je kosten. En bij rampen/oorlogen etc. ben je spekkoper. Het wordt zo snel een succesverhaalwlmpie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Ik vind de thuisaccu businesscase nog onvoldoende overtuigend.
Als je een dynamische prijs van 3,- wenst is de prijs bij een variabel contract of bij afsluiten van een nieuw vast contract de prijs ook niet mals.wlmpie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Die hebben geen dynamisch contract. Of dat hebben ze wel maar dan hebben ze bewust gekozen voor dit risico. Dus ik snap best dat mensen die het moeten hebben van balanshandel enthousiast zijn over de variatie in energieprijzen. Ik heb zelf alleen wat zonnepanelen en een vast contract. Ik vind de thuisaccu businesscase nog onvoldoende overtuigend.
Die dingen kun je zelfs bij de Praxis al kopen,dus snel inslaan voordat ze uitverkocht zijniMode schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:09:
[...]
Bijzondere wens, bedankt namens de medemens zonder panelen en accu’s.
1 PVoutput . Dongen NB
Fout advies! Als je wilt mee profiteren van de lage prijzen dan kun je een dynamisch contract nemen in de zonnige periode van het jaar. En de rest van het jaar weer een variabel contract.reneeke1970 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:16:
[...]
Die dingen kun je zelfs bij de Praxis al kopen,dus snel inslaan voordat ze uitverkocht zijn
Let wel op dat in de avond de stroom duur is maar wel heel goedkoop in de middag, dus verbruik je veel in de avond of heb je zelfs een EV dan is het weer minder gunstig. Dan kun je beter investeren in een EV die ook terug kan leveren in de avond.
Zolang we nog geen wetgeving is rond het terug leveren vanuit je EV hoef je daar ook nog niet op in te zettenesphome schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:25:
[...]
Fout advies! Als je wilt mee profiteren van de lage prijzen dan kun je een dynamisch contract nemen in de zonnige periode van het jaar. En de rest van het jaar weer een variabel contract.
Let wel op dat in de avond de stroom duur is maar wel heel goedkoop in de middag, dus verbruik je veel in de avond of heb je zelfs een EV dan is het weer minder gunstig. Dan kun je beter investeren in een EV die ook terug kan leveren in de avond.
Wat voor wet is er volgens jouw nodig? Het gebruik van een EV daarvoor is gewoon toegestaan. Het is meer een technische kwestie die er voor zorgt dat het nauwelijks wordt toegepast.elektriekert schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:31:
[...]
Zolang we nog geen wetgeving is rond het terug leveren vanuit je EV hoef je daar ook nog niet op in te zetten
Naast natuurlijk de vraag hoe praktisch het is om je auto als een batterij te gebruiken in plaats van er mee te rijden.
Om terug te leveren aan de woning (V2H) is er geen bijkomende wetgeving nodig want er is geen externe partner.elektriekert schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:31:
Zolang we nog geen wetgeving is rond het terug leveren vanuit je EV hoef je daar ook nog niet op in te zetten
Dat is anders bij terugleveren aan het net (V2G) waar je langs de netbeheerder moet als externe partner.
Ik pas dat al probleemloos sinds 2024 toe tussen mijn EV(6) en mijn woning (tijdens de maanden december en januari).
Gezien ik ook al een thuisaccu heb wordt de tijd dat de EV op de oprit staat gewoon gebruikt om de thuisaccu naar een SoC van 100% te brengen (indien onvoldoende PV-productie). Dat de BEV daarna op de baan is maakt dus niet uit want de inhoud van de thuisaccu is groot genoeg om enkele dagen te overbruggen.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 19:30 ]
Dat mag waar zijn in Belgie maar in Nederland is er op dat gebied geen enkele beperking. Er hoeft niets aan wie dan ook gemeld te worden.IvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:27:
[...]
Om terug te leveren aan de woning (V2H) is er geen bijkomende wetgeving nodig want er is geen externe partner.
Dat is anders bij terugleveren aan het net (V2G) waar je langs de netbeheerder moet als externe partner.
Zou daar een mogelijk verband kunnen zijn met de netcongestie? 😉
De netbeheerders moeten maar ruiken van waar de eisen en verwachtingen qua elektriciteitslevering zullen komen.
In Vlaanderen moet je zowat alles aangeven en je ziet ook in een rotvaart trafohuisjes vervangen en bijgeplaatst worden (als je er technisch oog voor hebt). 1000 cabines per jaar.
De netbeheerders moeten maar ruiken van waar de eisen en verwachtingen qua elektriciteitslevering zullen komen.
In Vlaanderen moet je zowat alles aangeven en je ziet ook in een rotvaart trafohuisjes vervangen en bijgeplaatst worden (als je er technisch oog voor hebt). 1000 cabines per jaar.
De opmerking inzake "wetgeving" kwam niet van mij maar (naar ik aanneem) van een Nederlander?hanev001 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:53:
[...]
Dat mag waar zijn in Belgie maar in Nederland is er op dat gebied geen enkele beperking. Er hoeft niets aan wie dan ook gemeld te worden.
Wanneer er nu in NL geen enkele beperking is dan is er zeker al geen wetgeving nodig om het mogelijk te maken.
Er is in Nederland een plicht om PV-installaties en thuisbatterijen aan te melden. Echter in de praktijk wordt er niets aan handhaving daarvan gedaan. Het is dan ook meer een vrijwillige registratie. De enige drijfveer om de aanmelding te doen is dat sommige leveranciers het in hun contracten als voorwaarde stellen om teruglevering verrekend te krijgen. Een controle op juistheid van de opgeven informatie bestaat al helemaal niet.Wozmro schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:57:
Zou daar een mogelijk verband kunnen zijn met de netcongestie? 😉
Volgens mij zijn er behoudens enkele pilot projecten (van met name Renault) nog geen v2g mogelijkheden in Nederland. Als je toevallig teruglevert via je auto accu is dat nog steeds geen v2g maar gewoon v2h, of zelfs v2l als je je auto via een eigen 'groep' en omvormer via je thuis accu laat terugleveren.hanev001 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:53:
[...]
Dat mag waar zijn in Belgie maar in Nederland is er op dat gebied geen enkele beperking. Er hoeft niets aan wie dan ook gemeld te worden.
Ook is het sinds 2024 verplicht om je thuisaccu > 0,8 kW aan te melden bij energieleveren.nl.
dat kan, je vergeet echter dat de dan geldende prijzen vaak ook aan de hoge kant zitten, dus dan geen 25-40 ct per kWh meer maar eerder 30-35 ct per kWh of mogelijk zelf nog hoger en je moet dus een variabel of model contract kiezen die je elke maand mag opzeggen.esphome schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:25:
[...]
Fout advies! Als je wilt mee profiteren van de lage prijzen dan kun je een dynamisch contract nemen in de zonnige periode van het jaar. En de rest van het jaar weer een variabel contract.
Als je echter kijkt wat het gemiddelde kWh prijs in de winter bij een dynamisch contract is zul je verbaast zijn.
januari 26 26,15 ct per kWh en februari 26 0,2438 ct per kWh. nagenoeg gelijk of lager dan een vast contract in de zomer, maar zeker goedkoper dan een variabel contrract in de winter.
Ik vind dat wel een gewaagde uitspraak momenteel dat dat dynamische in de winter wel meevalt. Ik moet ook wat na december dit jaar, ik zit nu nog in een modelcontract maar daar wil ik januari niet meer in zitten. Maar dynamisch trekt me ook niet echt voor de wintermaanden. We hebben een wp en sinds kort een ev. Die lusten samen wel een aardig slokje kwh's. Eigen opwek is januari ook verwaarloosbaar. Dan onze goed gevulde gasvoorraad en door droogte wegvallende centrales (die zullen rond de winter wel weer draaien) maar het geeft me niet echt een doorslaand gevoel om naar dynamisch te gaan. Maar ik kan de wp vervangen door hout de thuisaccu's laden uit het beetje pv en de rest op goedkope uren net als de ev laden op goedkope uren. Tja ik heb nog even om te twijfelenJan-tweak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:17:
[...]
dat kan, je vergeet echter dat de dan geldende prijzen vaak ook aan de hoge kant zitten, dus dan geen 25-40 ct per kWh meer maar eerder 30-35 ct per kWh of mogelijk zelf nog hoger en je moet dus een variabel of model contract kiezen die je elke maand mag opzeggen.
Als je echter kijkt wat het gemiddelde kWh prijs in de winter bij een dynamisch contract is zul je verbaast zijn.
januari 26 26,15 ct per kWh en februari 26 0,2438 ct per kWh. nagenoeg gelijk of lager dan een vast contract in de zomer, maar zeker goedkoper dan een variabel contrract in de winter.
[...]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je een dynamisch contract hebt met WP en vloerverwarming is het dan voordeliger om in de winter, overdag tijdens de voordeligere uren, 2 graden warmer te stoken om s'avonds tijdens de duurdere uren 2 graden lager te zetten, zodat de WP tijdens de duurdere uren niet meer zoveel hoeft te verbruiken?
Dus jij vertelt mij dat ik mijn vrouw moet vertellen dat ze de Hoofdschakelaar om moet zetten als de auto als stroombron wotdt gebruiktIvoB2 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:27:
[...]
Om terug te leveren aan de woning (V2H) is er geen bijkomende wetgeving nodig want er is geen externe partner.
Ik pas dat al probleemloos sinds 2024 toe tussen mijn EV(6) en mijn woning (tijdens de maanden december en januari).
Gezien ik ook al een thuisaccu heb wordt de tijd dat de EV op de oprit staat gewoon gebruikt om de thuisaccu naar een SoC van 100% te brengen (indien onvoldoende PV-productie). Dat de BEV daarna op de baan is maakt dus niet uit want de inhoud van de thuisaccu is groot genoeg om enkele dagen te overbruggen.
wat is hier gewaagd aan, dit zijn gewoon feiten. Als je mij niet geloofd kun je zelf de complete set aan prijzen bij bv Jeroen.nl downloaden in zelfs excel format, en dan gewoon de door gewenste gemiddelde of wat je dan ook zou willen weten uitrekenen.Ronald.42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:44:
[...]
Ik vind dat wel een gewaagde uitspraak momenteel dat dat dynamische in de winter wel meevalt.
Mijn gebruik, ik heb zelf ook een warmtepomp.
In juli, incl. een thuis-batterij, heb ik 440 kWh teruggeleverd wat incl. Een onbeduidend verbruik totaal 120 euro heeft opgeleverd. Als je dat doortrekt kom je met gemak op ruim 600 euro voor de voor t/m najaar aan verdienste. Daarmee zou je met gemak eventueel hogere kWh kunnen bekostigen. Als je echter kijkt naar de gemiddelde prijzen van bv januari en februari, liggen deze zelfs lager dan wat je bij een vaste prijs betaald.
Dus waar is je risico? Of bedoel het het risico om geld te besparen.
Ik moet ook wat na december dit jaar, ik zit nu nog in een modelcontract maar daar wil ik januari niet meer in zitten. Maar dynamisch trekt me ook niet echt voor de wintermaanden. We hebben een wp en sinds kort een ev. Die lusten samen wel een aardig slokje kwh's. Eigen opwek is januari ook verwaarloosbaar. Dan onze goed gevulde gasvoorraad en door droogte wegvallende centrales (die zullen rond de winter wel weer draaien) maar het geeft me niet echt een doorslaand gevoel om naar dynamisch te gaan. Maar ik kan de wp vervangen door hout de thuisaccu's laden uit het beetje pv en de rest op goedkope uren net als de ev laden op goedkope uren. Tja ik heb nog even om te twijfelen
Excuses, inderdaad geen "wetgeving" , maar teveel andere zaken. Zie Googlehanev001 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:08:
[...]
Wat voor wet is er volgens jouw nodig? Het gebruik van een EV daarvoor is gewoon toegestaan. Het is meer een technische kwestie die er voor zorgt dat het nauwelijks wordt toegepast.
Naast natuurlijk de vraag hoe praktisch het is om je auto als een batterij te gebruiken in plaats van er mee te rijden.
Ik ben het met @Jan-tweak eens,Ronald.42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 20:44:
[...]
Ik vind dat wel een gewaagde uitspraak momenteel dat dat dynamische in de winter wel meevalt. Ik moet ook wat na december dit jaar, ik zit nu nog in een modelcontract maar daar wil ik januari niet meer in zitten. Maar dynamisch trekt me ook niet echt voor de wintermaanden. We hebben een wp en sinds kort een ev. Die lusten samen wel een aardig slokje kwh's. Eigen opwek is januari ook verwaarloosbaar. Dan onze goed gevulde gasvoorraad en door droogte wegvallende centrales (die zullen rond de winter wel weer draaien) maar het geeft me niet echt een doorslaand gevoel om naar dynamisch te gaan. Maar ik kan de wp vervangen door hout de thuisaccu's laden uit het beetje pv en de rest op goedkope uren net als de ev laden op goedkope uren. Tja ik heb nog even om te twijfelen
Hele huis een jaar lang van stroom voorzien en 3300kWh voor de auto om 13dkm te rijden voor 165€ ongeveer.
Daar zit ook maar 2 maanden thuisbatterij bij met 17kWh die terug kan leveren in de dure uren.
Doe jij dat ook bij een andere batterij ? Nee toch, een BEV welke via een bi-directionele laadpaal is in feite niets anders dan een giga thuis-batterij.elektriekert schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:33:
[...]
Dus jij vertelt mij dat ik mijn vrouw moet vertellen dat ze de Hoofdschakelaar om moet zetten als de auto als stroombron wotdt gebruikt.
Dus geen omzetten van een hoofdschakelaar, want dat heb je alleen tijdens een off-grid situatie.
@elektriekert en @Jan-tweak ik ben van in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, vooral met het oog op het wereldtoneel. Ik krijg al jaren alleen maar betaald vanuit de energiemaatschappijen. Dus zodra ik moet gaan betalen krijg ik jeuk.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik ken dat gevoel, maar met het einde van de saldering zal het in 2027 toch beduidend anders zijn.Ronald.42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:59:
@elektriekert en @Jan-tweak ik ben van in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, vooral met het oog op het wereldtoneel. Ik krijg al jaren alleen maar betaald vanuit de energiemaatschappijen. Dus zodra ik moet gaan betalen krijg ik jeuk.
En ja, energie zal ook met zonnepanelen niet meer gratis worden, in 2027 zul je dus anders moeten kijken.
Ik ben het met je eens dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst zijn, maar met het extra buffer vanuit teruglevering kun je behoorlijk veel opvangen met een goede kans dat ik uiteindelijk onder jou genoemde gemiddelde prijs ga komen, die gok wil ik best nemen.
Ja, maar had je 30 jaar geleden (voor de opkomst van de zonnepanelen) gezegd dat je jeuk krijgt als je niet betaalt wordt door de energiemaatschappij dan hadden ze je wel heel raar aangekeken.Ronald.42 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:59:
Alleen al het idee dat een modale particulier een paar duizend kWh per jaar aan stroom kan produceren vanaf zijn dak zou werkelijk absurd geklonken hebben.
Ik was toen tiener met sterke interesse in techniek en fan van science fiction maar ik kan mij geen dergelijke voorspellingen herinneren. De enige die ik ken die een beetje in de buurt kwam is Ray Kurzweil.
Ter info: de voorspelling voor de volgende 30 jaar lijkt vooral te gaan over verf en hele dunne zonnecellen die overal onzichtbaar kunnen op geplaatst worden.
Dus op een dag zijn die grote blauw/zwarte planken retro-tech 🙂
[ Voor 14% gewijzigd door Wozmro op 06-08-2026 23:03 ]
Als je kijkt naar het gemiddelde van voor de midden-oosten-crisis wel ja, maar @Ronald.42 zegt niet voor niets "momenteel".Jan-tweak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:36:
[...]
Als je echter kijkt naar de gemiddelde prijzen van bv januari en februari, liggen deze zelfs lager dan wat je bij een vaste prijs betaald.
Dus waar is je risico? Of bedoel het het risico om geld te besparen.
[...]
Mijn vaste contract (voor een jaar, afgesloten in nov 2025) zit op:
Normaaltarief:€ 0,18538
Daltarief:€ 0,18538
Gastarief:€ 1,12223
Vaste leveringskosten stroom:€ 8,99
Vaste leveringskosten gas:€ 8,99
Korting/Bonus:€ 200,-
(terugleveren is dan weer niet zo interessant: 0,01 per kwh en een terugleverboete afhankelijk van staffel)
Ik betwijfel of ik met dynamisch goedkoper uit had geweest..
Star trek gemist?Wozmro schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:48:
[...]
Ja, maar had je 30 jaar geleden (voor de opkomst van de zonnepanelen) gezegd dat je jeuk krijgt als je niet betaalt wordt door de energiemaatschappij dan hadden ze je wel heel raar aangekeken.
Alleen al het idee dat een modale particulier een paar duizend kWh per jaar aan stroom kan produceren vanaf zijn dak zou werkelijk absurd geklonken hebben.
Ik was toen tiener met sterke interesse in techniek en fan van science fiction maar ik kan mij geen dergelijke voorspellingen herinneren.
Maar inderdaad de particuliere pv was toen te duur voor op je huis in vergelijking met de energie kosten. Hout stoken als je goedkoop wil verwarmen was het wel ongeveer. Maar goed wij stookten toen 3000m3 gas per jaar weg zonder met je ogen te knipperen.
Nee, dat vertelde ik niet.elektriekert schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:33:
[...]
Dus jij vertelt mij dat ik mijn vrouw moet vertellen dat ze de Hoofdschakelaar om moet zetten als de auto als stroombron wotdt gebruikt.
Wanneer de EV hier de thuisaccu laadt gaat de hoofdautomaat niet om.
Wanneer de EV de verbruikers in de woning voedt evenmin.
Wanneer de thuisaccu de verbruikers voedt ook al niet.
De hoofdautomaat gaat hier één keer per maand gecontroleerd om.
Als controle of de eilandfunctie het dan automatisch overneemt.
Dat gaat nu zo al 4 jaar probleemloos.
On topic, de energierekening is hier sinds 2011 netto onafgebroken in mijn voordeel.
Jij vertelt natuurlijk tegen jouw vrouw wat jij wenst.
Daar ga ik me niet in mengen.
[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 06-08-2026 23:20 ]
Het clowns gezicht achter de opmerking stond er niet voor niets natuurlijkJan-tweak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Doe jij dat ook bij een andere batterij ? Nee toch, een BEV welke via een bi-directionele laadpaal is in feite niets anders dan een giga thuis-batterij.
Dus geen omzetten van een hoofdschakelaar, want dat heb je alleen tijdens een off-grid situatie.
Als je op die manier naar het verleden kijkt, dat je met een bepaalde opgebouwde buffer iets kunt, dan kan waarschijnlijk iedereen die bij 'De Bakker' (Innova) zat ook zeggen dat een vast contract altijd de beste gemiddelde prijs heeft. Enkelen hebben toen ook een aardige buffer opgebouwd. (En volgens mij hebben de meeste ook nog altijd een vast contract.)Jan-tweak schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:14:
Ik ben het met je eens dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst zijn, maar met het extra buffer vanuit teruglevering kun je behoorlijk veel opvangen met een goede kans dat ik uiteindelijk onder jou genoemde gemiddelde prijs ga komen, die gok wil ik best nemen.
Ik sta op het punt van een variabel energiecontract over te stappen naar een vast energiecontract (BE, netafname onder de 1800 kWh per jaar).
Energieprijsvoor tien jaar vast aan 10 cent/kWh.
(Als klant kan je mits een vooropzeg van 4 weken altijd vroeger weg).
Reken je de welkomstbonus van 250 € mee (lineair uitbetaald a rato per dag dat je klant blijft) dan is de stroom (excl overheadkosten maar incl. BTW). tot 1800 kWh er gewoon gratis.
Lijkt me een no brainer.
Hoe ze dat als energiemaatschappij overleven is me dan weer wel een raadsel.
Reken je de welkomstbonus van 250 € mee (lineair uitbetaald a rato per dag dat je klant blijft) dan is de stroom (excl overheadkosten maar incl. BTW). tot 1800 kWh er gewoon gratis.
Lijkt me een no brainer.
Haha die buffer voorziet mij tien jaar lang van gratis stroom,krijg er gewoon weer een glimlach van,wat een tyden waren dat....Truus01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:19:
[...]
Als je op die manier naar het verleden kijkt, dat je met een bepaalde opgebouwde buffer iets kunt, dan kan waarschijnlijk iedereen die bij 'De Bakker' (Innova) zat ook zeggen dat een vast contract altijd de beste gemiddelde prijs heeft. Enkelen hebben toen ook een aardige buffer opgebouwd. (En volgens mij hebben de meeste ook nog altijd een vast contract.)
1 PVoutput . Dongen NB
10 jaar vast? Wauw, dat kan in NL volgens mij niet eens… klinkt in jouw situatie zeker als een no-brainer.IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
Ik sta op het punt van een variabel energiecontract over te stappen naar een vast energiecontract (BE, netafname onder de 1800 kWh per jaar).
Lijkt me een no brainer.
Sorry, ik kan je even niet volgen, wat wil je zeggen?Truus01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:19:
[...]
Als je op die manier naar het verleden kijkt, dat je met een bepaalde opgebouwde buffer iets kunt, dan kan waarschijnlijk iedereen die bij 'De Bakker' (Innova) zat ook zeggen dat een vast contract altijd de beste gemiddelde prijs heeft. Enkelen hebben toen ook een aardige buffer opgebouwd. (En volgens mij hebben de meeste ook nog altijd een vast contract.)
Overigens heb ik mijn glazen bol laten vallen, dus in de toekomst kijken is er helaas niet meer bij, dus de enige manier om naar ontwikkelingen te kijken is het verleden, want daar heb je wel beschikbare gegevens, en ja, die moet dan ook nog vertalen met de huidige ontwikkelingen.
Oké, maar die Max. 1.800 kWh is wel een dingetje, ga ik niet halen, en ik vraag me af of dat in België ook haalbaar is, de belastingdruk is daar wel anders maar als je puur naar de netto gemiddelde prijs dynamisch kijkt, en die zal in België niet zo sterk afwijken kom ik in de periode van 1-1-2026 t/m 31-7-2026 op 0,0993 euro uit. Een winstmarge van 0,10-0,0993=0,0007IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:34:
Lijkt me een no brainer.
Lijkt me aan de lage kant, zeker als je daar ook nog je risico factor in mee moet laten rekenen.
Wat is de prijs dan boven die 1800 kWh?
En in mijn netto zit nog niet eens de btw meegerekend, dus 0,0993*1,25=0,124 Belgische BTW van 25%, gaan ze dus per kWh 2,4 ct de boot in, en dat 10 jaar lang. Lijkt me meer een kat in de zak dan een no-bainer.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 07-08-2026 11:57 ]
dus eigenlijk een volledig overbodige reactie van jouw kant. vergeet niet dat hier mensen mee kijken die dit soort onzin van jou gewoon voor waar aannemen.elektriekert schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:16:
[...]
Het clowns gezicht achter de opmerking stond er niet voor niets natuurlijk
Ja ik kon/kan het ook niet vatten.Gramser schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:25:
[...]
10 jaar vast? Wauw, dat kan in NL volgens mij niet eens… klinkt in jouw situatie zeker als een no-brainer.
De hele tariefkaart van voor naar achter gelezen. De kleine lettertjes doorgespit, getelefoneerd en antwoorden op vragen waar de kleine lettertjes me niet duidelijk waren op mail met hoofding bedrijf laten zetten voor schriftelijke confirmatie.
Toch maar geen voorschotten gaan betalen want ik zie hun verdienmodel niet.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 12:10 ]
Energy vision?
Inderdaad, alleen voordelig voor wie jaarlijks onder de 1800 kWh netafname kan blijven.Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:54:
Oké, maar die Max. 1.800 kWh is wel een dingetje, ga ik niet halen, en ik vraag me af of dat in België ook haalbaar is, de belastingdruk is daar wel anders maar als je puur naar de netto gemiddelde prijs dynamisch kijkt, en die zal in België niet zo sterk afwijken kom ik in de periode van 1-1-2026 t/m 31-7-2026 op 0,0993 euro uit. Een winstmarge van 0,10-0,0993=0,0007
Lijkt me aan de lage kant, zeker als je daar ook nog je risico factor in mee moet laten rekenen.
Wat is de prijs dan boven die 1800 kWh?
En in mijn netto zit nog niet eens de btw meegerekend, dus 0,0993*1,25=0,124 Belgische BTW van 25%, gaan ze dus per kWh 2,4 ct de boot in, en dat 10 jaar lang. Lijkt me meer een kat in de zak dan een no-bainer.
Vorige jaarafrekening zat ik nog met een netafname van een 20 kWh. Ik zal dus tijdens de maanden november tem februari goed moeten uitkijken hoe ik die min. 1650 - max. 1800 kWh van het net krijg afgenomen (vooral in de winter nog meer thuisladen en als dat niet lukt de WP op meer uren laten draaien).
De prijs boven die 10 cent is een 17 cent (maar dat is variabel en gekoppeld aan een prijsformule op basis van de kwartierprijzen dus slechts een glazen bol inschatting maar daar hou ik totaal geen rekening mee want NVT voor mijn energierekening).
Zoals al meermaals aangehaald kan je de all in dynamische prijzen in Vlaanderen niet vergelijken met die in NL. Op afname betaal je de volle pot overheadkosten (12-13 cent/kWh) plus fee voor je leverancier (vast per kWh plus percent op kwartierprijs) plus 6% BTW over het geheel). Alleen al door de overheadkosten en BTW is dat dan al meer dan 12 cent/kWh (en dan moet je er de gehele wintermaanden in slagen om de energiecomponent zo te sturen dat die minstens nul euro bedraagt, lijkt me in de praktijk een onmogelijke opdracht). Voor teruglevering krijg je alleen de kwartierprijs min de fee voor de energieleverancier (geen terugleververgoeding voor injectie noch saldering BTW tussen afname en terugleering).
Een "gemiddelde" dynamische prijs van 9,93 cent/kWh voor de energiecomponent resulteert dan in een all in afnameprijs van 23,21 cent/kWh (zonder rekening te houden met de fee van de energieleverancier want dan zit je al vlug aan 25 cent/kWh en zonder rekening te houden met de captaropslag boven de 2,5 kW netafname zodat "veel" kWh binnenhalen op korte tijd = hoog kW vermogen ook nadelige financiële gevolgen heeft.
Je BTW berekening begrijp ik niet. De BTW op die 10 cent vast bedraagt 0,60 cent, inclusief BTW dus 10,60 cent/kWh. Op 9,93 cent is dat incl. BTW 10,526 cent/kWh.
Over welke risico-factor heb je het dan? Het risico voor de leverancier dan toch? Klopt maar dat is dan hun risico niet het mijne. Wanneer zij de boot ingaan blijft de mijne gewoon drijven (vandaar geen (te hoge) voorschotten betalen).
Het bedrijf heeft ook eigen PV en windmolens in portefeuille.
En ze kunnen de netinjectie van hun klanten met PV voor een habbekrats (gegarandeerd op 1 cent/kWh
Wanneer je (in Vlaanderen) echt het onderste uit de kan wil halen ga je er een contract aan om de winter te overbruggen (tot 6 maand halveert de vaste kost tot 25€ ipv 50€) en sluit je voor de zomer elders een vast contract af (met nieuwe welkomstkorting) en een hoge(re) terugleververgoeding (en neem je er niets meer af).
Tot recent was die "welkomstkorting" voor nieuwe klanten nog een dingetje om in het oog te houden (je moest minstens 365 dagen klant blijven of je kreeg ze niet en pas na dat jaar uitbetaald) maar dat mag niet meer en welkomstkortingen zijn nu (ten laatste vanaf 1/10) vanaf dag 1 verworven en worden betaald pro dagrata.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 12:58 ]
Yep, tariefkaart EV-0826-GS1800V.Wozmro schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:16:
Energy vision?
:strip_exif()/f/image/ma87qVmL4VHou76FqVNBaR1M.jpg?f=fotoalbum_large)
(Vergeet de referral code niet aan te vragen
[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 12:41 ]
Jij claimt, althans zo las ik het, dat je met jouw goed behaalde resultaten uit het verleden, de kosten van de toekomst op kunt vangen. En in jouw geval was dat dynamisch, dus raad je iedereen dynamisch aan.Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:41:
[...]
Sorry, ik kan je even niet volgen, wat wil je zeggen?
Overigens heb ik mijn glazen bol laten vallen, dus in de toekomst kijken is er helaas niet meer bij, dus de enige manier om naar ontwikkelingen te kijken is het verleden, want daar heb je wel beschikbare gegevens, en ja, die moet dan ook nog vertalen met de huidige ontwikkelingen.
Ik weet dat er mensen zijn (zoals @reneeke1970) die een heel goed resultaat hebben behaald met een vast contract in het verleden en met die buffer ook heel wat op kunnen vangen. Dus moeten die iedereen een vast contract aanraden.
Als men een clowntje niet begrijpt, Tsja...Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
dus eigenlijk een volledig overbodige reactie van jouw kant. vergeet niet dat hier mensen mee kijken die dit soort onzin van jou gewoon voor waar aannemen.
sorry, niet iedereen hier is een GenZ, dus zou het je sieren om daar ook rekening mee te houden. En een clowntje kun je daarnaast ook heel verschillend interpreteren ( zeker als je geen GenZ bent).elektriekert schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:22:
[...]
Als men een clowntje niet begrijpt, Tsja...
Maar laten we het aub weer op-topic houden.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 07-08-2026 16:29 ]
kan, maar dat waren nog contracten zonder terugleverboetjes en met een heel hoge terugleververgoeding, beide behoren ondertussen echt verleden tijd aan.Truus01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:15:
[...]
Jij claimt, althans zo las ik het, dat je met jouw goed behaalde resultaten uit het verleden, de kosten van de toekomst op kunt vangen. En in jouw geval was dat dynamisch, dus raad je iedereen dynamisch aan.
Ik weet dat er mensen zijn (zoals @reneeke1970) die een heel goed resultaat hebben behaald met een vast contract in het verleden en met die buffer ook heel wat op kunnen vangen. Dus moeten die iedereen een vast contract aanraden.
als je nu kijkt wat je met een vast contract krijgt is per kWh van je op zich nog bvest waardevolle zonnestroom erngens iets tussen een 0,25 ct tot max rond de 2 euro, het grootste deel zit echter aan die lage kant.
dus iemand zonder zonnepanelen en met gas CV en realtief weinig verbruik kan een vast contract nog best interessant zijn. maar dat was het vaak ook wel.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom er steeds 'sorry' wordt gezegd. Als er sprake is van een misverstand, is het wellicht beter om dat kort toe te lichten, zodat we daarna weer verder kunnen met de inhoudelijke discussie."Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
sorry, niet iedereen hier is een GenZ, dus zou het je sieren om daar ook rekening mee te houden. En een clowntje kun je daarnaast ook heel verschillend interpreteren ( zeker als je geen GenZ bent).
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Inderdaad, wanneer je al gaat rekenen met wat je met een "buffer uit het verleden" in de toekomst zou kunnen kopen is het einde zoek.Truus01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:15:
[...]
Jij claimt, althans zo las ik het, dat je met jouw goed behaalde resultaten uit het verleden, de kosten van de toekomst op kunt vangen. En in jouw geval was dat dynamisch, dus raad je iedereen dynamisch aan.
Wanneer ik dat zou meerekenen in de jaarlijkse energierekening kan ik bij leven waarschijnlijk geen ongunstig energiecontract meer afsluiten want de buffer uit het verleden (en de lopende buffer) vangt dat dan wel op.
alleen erg jammer dat je blijkbaar niet in staat bent om het verschil binnen een contract en het verleden te zien.IvoB2 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:40:
[...]
Inderdaad, wanneer je al gaat rekenen met wat je met een "buffer uit het verleden" in de toekomst zou kunnen kopen is het einde zoek.
Wanneer ik dat zou meerekenen in de jaarlijkse energierekening kan ik bij leven waarschijnlijk geen ongunstig energiecontract meer afsluiten want de buffer uit het verleden (en de lopende buffer) vangt dat dan wel op.
Daar is niets jammer aan.
Een energiecontract rekent mij af volgens de voorwaarden van het huidige lopende contract en mijn huidige netafname/netteruglevering.
Daar wordt nl. de energierekening - onderwerp van dit topic - die je ontvangt op afgerekend.
Niet op wat er in het verleden al dan niet gebeurd is noch welke buffer er persoonlijk werd aangelegd.
Nu ja, zo werkt het hier toch. Kan altijd dat ze dat in NL anders regelen.
Een energiecontract rekent mij af volgens de voorwaarden van het huidige lopende contract en mijn huidige netafname/netteruglevering.
Daar wordt nl. de energierekening - onderwerp van dit topic - die je ontvangt op afgerekend.
Niet op wat er in het verleden al dan niet gebeurd is noch welke buffer er persoonlijk werd aangelegd.
Nu ja, zo werkt het hier toch. Kan altijd dat ze dat in NL anders regelen.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 07-08-2026 16:48 ]
Tja mijn in het verleden behaalde resultaten zijn deels gebruikt om de investering van wat geplaatst was terug te verdienen en het overschot is geherinvesteerd in verdere verduurzaming en eletrificatie. Ik kan volgens mij nu weinig meer verbeteren aan de woning of installaties althans niet binnen een zinvolle R.O.I.
Maar daarintegen vanmiddag wel weer een kuub of 3 a 4 haardhout klein gezaagd, een slimme meid is op de toekomst voorbereid.
Ik ben overigens benieuwd of we nog wat beweging gaan zien in de energiecontracten richting einde dit jaar en einde saldering. Één en ander zal ook nog beïnvloed worden door die klootviolen die oorlogje spelen leuk vinden.
Maar daarintegen vanmiddag wel weer een kuub of 3 a 4 haardhout klein gezaagd, een slimme meid is op de toekomst voorbereid.
Ik ben overigens benieuwd of we nog wat beweging gaan zien in de energiecontracten richting einde dit jaar en einde saldering. Één en ander zal ook nog beïnvloed worden door die klootviolen die oorlogje spelen leuk vinden.
Zonder hier verder nog woorden aan vuil te maken, laten we het ontopic houden inderdaad en bedankt dat je me zo jong in schatJan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:28:
[...]
sorry, niet iedereen hier is een GenZ, dus zou het je sieren om daar ook rekening mee te houden. En een clowntje kun je daarnaast ook heel verschillend interpreteren ( zeker als je geen GenZ bent).
Snotneuselektriekert schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:55:
[...]
Zonder hier verder nog woorden aan vuil te maken, laten we het ontopic houden inderdaad en bedankt dat je me zo jong in schat
Beetje vreemde reactie, maar laat je vooral niet tegenhouden, van mij mag je gerust te veel betalen.Truus01 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:15:
[...]
Overigens had ik het over gegevens van dit jaar, sterker nog van vorige maand. En ja, voor een groep zonder zonnepanelen zal in de meeste gevallen je met een vaste contract beter af zijn, mits je geen BEV hebt, want dan kan het weer anders worden.
Je schrijft zelf dat je je glazen bol hebt laten vallen. En toch wil je voor bijna iedereen dynamisch aanraden. Terwijl dat juist puur toekomstig is. Want juist met de situatie nu, kun je die ook absoluut niet vergelijken met het verleden en mogelijke resultaten die je hebt gehaald. Sterker nog, op dit moment verdienen mensen met accu's en die handelen juist behoorlijk, doordat de prijzen zo hoog zijn, maar ook daar kun je in de toekomst niet van uitgaan (mag ik hopen).Jan-tweak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 16:32:
[...]
kan, maar dat waren nog contracten zonder terugleverboetjes en met een heel hoge terugleververgoeding, beide behoren ondertussen echt verleden tijd aan.
als je nu kijkt wat je met een vast contract krijgt is per kWh van je op zich nog bvest waardevolle zonnestroom erngens iets tussen een 0,25 ct tot max rond de 2 euro, het grootste deel zit echter aan die lage kant.
dus iemand zonder zonnepanelen en met gas CV en realtief weinig verbruik kan een vast contract nog best interessant zijn. maar dat was het vaak ook wel.
Je geeft dus aan dat mensen met die in het verleden een gunstig vast contract hebben gehad, niet een vast contract mogen aanraden, omdat de situatie nu anders is (en in de toekomst weer zal veranderen).
Maar je ziet niet in dat dat dus ook exact zo is voor een dynamisch contract.
En bij een dynamisch contract speelt dan ook nog eens veel meer of je je verbruik kunt verplaatsen, of dat je zelfs kunt handelen, wil het gunstig uitvallen en dat hebben juist de meeste mensen niet.
Je beseft blijkbaar niet dat juist voor de meeste mensen een vast contract nog altijd heel interessant is.
Alleen misschien nu net op dit moment niet, maar dynamisch is dat ook niet. Ik raad een variabel contract aan.
Maar daar zijn andere topics voor en kan een ieder ook juist zijn/haar situatie schetsen om een beter advies te kunnen geven, want iedere situatie is anders.
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
/f/image/cZp6AcVyDVxjSPUWdjBm5fhU.png?f=fotoalbum_large)