Ik zou zelf ook voor variabel gaan. Heb je toch iets meer zekerheid en maar een beetje minder flexibiliteit.hneel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:59:
Bij ons loopt het vaste contract over ong een maand af. We hebben totnutoe altijd voor vast contract gekozen, maar dit keer twijfelen we gezien de toestand in de wereld. We willen niet op een piek van de prijzen ons vastleggen. Maar ja, wie kan de toekomst inzien? Het kan weer terug gaan dalen (dat zagen we 4 jaar geleden ook), of misschien ook wel nog erger?
Alternatief zou dan een variabel contract worden. Wat denken jullie?
Dynamisch is denk ik niet interessant voor onze situatie, We hebben voor 2200 kW aan panelen op het dak liggen waar we in vorige jaren zo'n 65% zelf van verbruikt hebben. Niet echt super veel dus. Bovendien is onze omvormer vziw niet in staat om automatisch in of uitgeschakeld te kunnen worden (Dat ding is ook al weer 13jaar oud) en we hebben ook geen thuisbatterij of elektrische auto.
Ik reken het gemiddelde dividend van ecopower ook mee en ik schat jaarlijks een 4000kWh terug te leveren aan 3 á 4€c/kWh.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:48:
[...]
Bizzar.
Benieuwd hoe jij aan een nulrekening komt bij dezelfde 'kleine) energieleverancier waar ik al van bij de oprichting bij zit.
De afnamekost zit in de winter rond de 26 cent/kWh en de terugleverergoeding zat op 2 cent/kwh. De vaste aansluitkosten liggen rond de 170 € per jaar.
Gezien jij 600 kWh van het net afneemt in de winter moet je dan al meer dan 16000 kWh aan het net terugleveren om op een nulrekening uit te komen.
Hoe doe je dat precies met 9000 kWp panelen en een 2,5 kWh PiB?
Met eenzelfde vast/variabel contract, een afname van 15 kWh en een teruglevering van 1300 kWh had ik vorige afrekenperiode nog een afrekening van 144 € (gezien de lage netafname betaal ik ook geen netbelasting noch vermogensafnamecaptar wat je bij een afname van 600 kWh wel dient te betalen).
Terzijde, van één van de goedkoopste energielevveranciersmet de hoogste terugleverergoedingen op de markt is deze coöperatie (Ecopower) afgegleden tot een relatieve dure middenvelder inzake netafname met bovendien een van de laagste teruglevervvergoedingen (op enkele jaren tijd van 20 naar 2 cent/kWh netto teruglevverergoeding). Bovendien zijn ze tegen ook nog eens tegen dynamische contracten en houden ze daar een relatief hoge vaste kost voor aan.
Eigenaardig beleid (dat er in het verleden een paar volkomen naast zat met de nodige verliezen tot gevolg dat zijn eigen energie op basis van wind en PV kan produceren en bovendien de overprodcutie van eigen klanten voor een hebbekrats inkoopt en tig keer duurder doorverkoopt.
Van eens max. aandeelhouder heb ik dan enkele jaren geleden ook beslist die (tijdig) allemaal van de hand te doen want er is weinig stabiliteit in de bedrijfsvoering (hun dividenduitkering dekt niet eens de inflatiekost van het aanhouden van de aandelen).
En ik zei ongeveer nul, waarschijnlijk zal het ene jaar wat meer zijn dan het andere.
De pv-installatie was 6400€ alles inbegrepen (btw, keuring...). De Pib 1070€ (incl btw, bebat,...).
Zoals ik al zei: alles is compromis. Op gebied van kapitaal, flexibiliteit, risico, techniek, politiek,...
Als de energiecrisis zich doorzet dan stijgt het rendement op het geïnvesteerde kapitaal. Als de politiek beslist om de belastingen op elektriciteit te verminderen dan daalt het rendement. Om maar een voorbeeldje te geven, het is kwestie van daar doorheen te schipperen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wozmro op 27-07-2026 10:44 ]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Een uitkering van een dividend heeft toch niets te maken met je energierekening?Wozmro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:38:
[...]
Ik reken het gemiddelde dividend van ecopower ook mee.
En ik zei ongeveer nul, waarschijnlijk zal het ene jaar wat meer zijn dan het andere.
De pv-installatie was 6400€ alles inbegrepen (btw, keuring...). De Pib 1070€ (incl btw, bebat,...).
Zoals ik al zei: alles is compromis. Op gebied van kapitaal, flexibiliteit, risico, techniek, politiek,...
Het wisselt ook nog eens per jaar (sommige jaren 0%) en je moet er - afhankelijk an hoeveelheid en jaar aankoop ook nog eens RV over betalen.
En tegenover dat dividend staat dan ook nog eens vast uitstaand kapitaal bij je energieleverancier dat jaar na jaar minder waard wordt door inflatie en elders meer zou kunnen opbrengen. Je rekent jezelf dus rijk met iets dat in se niets met je energierekening te maken heeft.
Dan kan ik - alleen al maar om met jou te vergelijken evenzeer al de opbrengsten van mijn beleggingen gaan aftrekken van mijn energierekening en is die jaarlijks meerdere duizenden euro in mijn voordeel. Maar dat lijkt me niet het uitgangspunt om een energierekening te gaan bepalen toch?
Bijna 7500 € vs 500 € kapitaalsinvestering.
Daarmee is de veronderstelling van @dunklefaser ook beantwoord.
(En ik kan het grootste deel van het jaar vanuit de PV en batterij-investeringen ook nog eens meer dan gratis elektrisch rijden maar dat is weer een ander verhaal/rekening).
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 10:51 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Dat is allemaal wel waar maar het is een persoonlijke invalshoek.
Ik kan er zelfs nog een stukje verder in gaan: de netbeheerder is grotendeels eigendom van de steden en gemeenten dus een deel van de kosten die wij betalen vloeit terug naar die steden en gemeenten in de vorm van dividend en dus ook naar zijn bewoners.
Een visie op een groter plaatje die jij waarschijnlijk niet zal delen. En dat is dan ook maar gewoon zo. Elk zijn visie op het evenwicht tussen individue en collectief.
De waarde van eigen hardware daalt nog een stuk sneller in waarde en geraak je naar mijn mening minder gemakkelijk tweedehands kwijt indien nodig dan coöperatieve aandelen.
De dag dat mijn zonnepanelen en batterij oud spul zijn nadert snel.
Ik kan er zelfs nog een stukje verder in gaan: de netbeheerder is grotendeels eigendom van de steden en gemeenten dus een deel van de kosten die wij betalen vloeit terug naar die steden en gemeenten in de vorm van dividend en dus ook naar zijn bewoners.
Een visie op een groter plaatje die jij waarschijnlijk niet zal delen. En dat is dan ook maar gewoon zo. Elk zijn visie op het evenwicht tussen individue en collectief.
De waarde van eigen hardware daalt nog een stuk sneller in waarde en geraak je naar mijn mening minder gemakkelijk tweedehands kwijt indien nodig dan coöperatieve aandelen.
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.
Juist brandstoffen waarbij een schoorsteen, rookgaskanaal of uitlaat nodig is importeren we massaal.D_Jeff schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:00:
Wat ook niet helpt: Als het aan D66 ligt, moet alles met een schoorsteen plat in NL (dus nog meer energie-import en alles wat je moet importen is meestal duurder)
Elektriciteit wordt steeds meer in eigen land geproduceerd zonder dat er een schoorsteen in de breedste zin van het woord voor nodig is. En ook wanneer de elektriciteit uit een centrale met een schoorsteen komt, dan is dat nog altijd efficiënter dan wanneer mensen lokaal brandstoffen gaan verbranden. Een EV op "fossiele" stroom is 1,5 tot 2x zo efficiënt als een benzine auto wanneer je voor beiden de fossiele keten meeneemt. Een warmtepomp op fossiele stroom uit een gascentrale is een factor 2 efficiënter dan wanneer je thuis in je cv-ketel gas gaat verbranden. Dus ook wanneer bij de elektrificatie gebruik gemaakt wordt van fossiele stroom, wordt de behoefte aan import van brandstoffen verminderd.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Er is weinig persoonlijk aan een boekhoudkundige rekening.Wozmro schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:02:
Dat is allemaal wel waar maar het is een persoonlijke invalshoek.
Het zijn cijfers en voor iedereen gelijk.
Het bruto dividend door Ecopower over de laatste 5 boekjaren uitgekeerd bedroeg 1,8% (0-0-4-0-5). Dat is lager dan de gemiddelde inflatie over die jaren. Wil je dat perse meetellen in je energierekening moet je dus eigenlijk een minwaarde boeken ipv dat erbij te tellen.
Of je uitgangspunt zou een bierviltjes berekening moeten zijn waarmee je jezelf rijk wil rekenen. Dan past het idd in het kroegdeel van dit topic.
Jouw "visie" deel ik inderdaad niet in dit topic want dat gaat over de individuele energierekeningen. Niet over ieders eigen visie wat je daar allemaal in mee wil betrekken want dan is het einde ver zoek. Links naar andere "maatschappelijke thema's" kan je overigens vinden in het OT van dit topic.
Soit, maar het is nu wel duidelijk dat je jaarlijkse energierekening voor je woning niet echt nul is.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 11:18 ]
op zich is 65% eigen verbruik van je PV heel hoog, een gemiddelde nederlander komt vaak niet boven de 30-35% uiit zonder dat daar aanvullende zaken zoals een thuis-batterij bij komen te kijken.hneel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:59:
Bij ons loopt het vaste contract over ong een maand af. We hebben totnutoe altijd voor vast contract gekozen, maar dit keer twijfelen we gezien de toestand in de wereld. We willen niet op een piek van de prijzen ons vastleggen. Maar ja, wie kan de toekomst inzien? Het kan weer terug gaan dalen (dat zagen we 4 jaar geleden ook), of misschien ook wel nog erger?
Alternatief zou dan een variabel contract worden. Wat denken jullie?
Dynamisch is denk ik niet interessant voor onze situatie, We hebben voor 2200 kW aan panelen op het dak liggen waar we in vorige jaren zo'n 65% zelf van verbruikt hebben. Niet echt super veel dus. Bovendien is onze omvormer vziw niet in staat om automatisch in of uitgeschakeld te kunnen worden (Dat ding is ook al weer 13jaar oud) en we hebben ook geen thuisbatterij of elektrische auto.
juist als je geen terugleverkosten wilt betalen is zowel een vast als ook een variabel contract een slechte optie, want dan ga je vol betalen en blijft er nauwelijks iets van de echte waarde van je zonnestroom over, de beste zijn circa 2,5 ct per kWh en vaak maar 0,25 ct per kWh.
Een betere keuze is dan dat men een dynamisch contract gaat nemen, voorwaarde is wel dat je over een slimme meter moet beschikken.
ook is mogelijk juist een thuis-batterij dan in combinatie met dat dynamisch contract nog een leuke aanvulling, kun je circa 8 tot 9 mnd mogelijk geen netverbruik krijgen en wat je toch nog moet terugleveren ook nog een leuk zakcentje opleverd.
ik vrees dat ik hier iets mis, want volgens mij moeten wij ondertussen ook 99% van ons gas importeren ( terwijl er nog genoeg gas in Groningen ligt) en olie komt ook niet uit onze nederlandse klei, die wordt dus ook geimporteerd.D_Jeff schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:00:
Omdat mijn vaste contract bijna verloopt en de prijzen momenteel alle kanten uitgaat, toch maar eens besloten om bij een variabel contract te blijven.
Dynamisch heb ik ook naar gekeken, maar is voor de komende 6 maanden niet interessant
Wat ook niet helpt: Als het aan D66 ligt, moet alles met een schoorsteen plat in NL (dus nog meer energie-import en alles wat je moet importen is meestal duurder)
Aan de andere kant produceren wij ondertussen wel al behoorlijk veel eigen zon en windenergie en die exporteren we zelfs.
Dus een beetje simpel daargesteld dat D66 hier weer de schuld krijgt, kijk liever eens naar de VVD en PVV, want die hebben namelijk de energietransitie de nek omgedraaid door de salderingsregeling te schrappen waardoor geen hond meer de nog steeds broodnodige groei in prive zonnepanelen volledig de grond in heeft geboord, en juist die gaan we in de toekomst in NL behoorlijk missen.
Ik vind het inmiddels wel verrassend dat het eigenlijk nog helemaal niet duidelijk is wat er met dergelijke Greenchoice contracten gaat gebeuren in 2027. Ze hebben bij greenchoice wel een algemeen linkje maar voor deze contracten is dat helemaal niet zo duidelijk.ASW1 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:04:
In mijn Greenchoice contract (3 jaar vast t/m 1 juli 2027) staat het als volgt beschreven:
[...]
Het lijkt er sterk op dat ze in mijn geval nog een half jaartje volledig salderen zullen moeten vergoeden, inclusief belastingen. Ik vermoed dat de GC strategie zal inzetten op onduidelijkheid voor deze contracten, om deze klanten zoveel mogelijk over te laten stappen naar nieuwe voorwaarden en/of ze hun contract voortijdig op te laten zeggen. Misschien moeten we t.z.t. een eigen topic beginnen voor dit soort GC contracten.
Zelfs al zouden ze puur dan de energie belasting niet meer salderen maar de ruwe stroom wel dan is het nog steed wel beter dan de huidige contracten denk ik.
Moet wel de tweakers hier bedanken dat ik toen een dergelijk contract heb afgesloten, dus heeft in mijn geval een hoop geld bespaard (10.000kWh per jaar salderen)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Kunnen we - voor het nog verder uit de hand loopt - de maatschappelijke discussies over energieproductie, import en export over laten aan de daartoe meer relevante topics?Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:22:
Dus een beetje simpel daargesteld dat D66 hier weer de schuld krijgt, kijk liever eens naar de VVD en PVV, want die hebben namelijk de energietransitie de nek omgedraaid door de salderingsregeling te schrappen waardoor geen hond meer de nog steeds broodnodige groei in prive zonnepanelen volledig de grond in heeft geboord, en juist die gaan we in de toekomst in NL behoorlijk missen.
Ongeacht de bron van de energie, het gaat over ieders energierekening.
En waar mogelijk hou je die zoveel mogelijk zelf in de hand want dan ben je minder afhankelijk van het (geo)politieke beleid gevoerd door anderen.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 11:39 ]
sorry, ik dacht dat juist dit het kroegtopic was ? maar sorry als ik me daar in vergis. en zover ik het kan overblikken hebben juist die aspecten de grootste impact op mijn energierekening.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:37:
[...]
Kunnen we - voor het nog verder uit de hand loopt - de maatschappelijke discussies over energieproductie, import en export over laten aan de daartoe meer relevante topics?
Ongeacht de bron van de energie, het gaat over ieders energierekening.
En waar mogelijk hou je die zoveel mogelijk zelf in de hand want dan ben je minder afhankelijk van het (geo)politieke beleid gevoerd door anderen.
In Nederland mag je namelijk niet zo maar in je eigen tuin gaan boren om op zoek te gaan naar mogelijke verborgen gas of olievoorraden, mogelijk dat je dat in Belgie wel mag, geen idee.
Er liggen onder mijn eigendom (en naar ik vermoed elders in België ook niet) geen gas- noch olievelden dus niet relevant of dit in België wel of niet mag).Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:15:
[...]
sorry, ik dacht dat juist dit het kroegtopic was ? maar sorry als ik me daar in vergis. en zover ik het kan overblikken hebben juist die aspecten de grootste impact op mijn energierekening.
In Nederland mag je namelijk niet zo maar in je eigen tuin gaan boren om op zoek te gaan naar mogelijke verborgen gas of olievoorraden, mogelijk dat je dat in Belgie wel mag, geen idee.
Wat in Vlaanderen wel mag is PV op je dak plaatsen. Zoveel als je maar kwijt en betalen kan. Evenzeer zo voor een thuisaccu.
Dat is dan ook wat ik (en velen met mij) gedaan hebben.
En dat laat ik (net zoals velen met mij in België) niet afhangen van een salderingsregeling.
Want zelf instaan oor mijn energierekening is hier nog altijd goedkoper dan afhankelijk te zijn van binnen- en buitenlandse import waarbij de rekening afhangt van de (geo)politieke waan van de dag.
Bij iedere (georganiseerde) energiecrisis gaat de verkoop van PV (en de laatste tijd batterijen) dan ook weer de hoogte in. Saldering of geen saldering. Geen idee of dat in NL anders is.
Je energierekening laten bepalen door anderen vind ik pas een slecht idee. Zo'n basiscomfortvereiste neem je maar beter zoveel mogelijk in eigen beheer.
Dat wij daarin grondig van mening verschillen is al in meerdere topic tot uiting gekomen. Je laat immers geen gelegenheid onbenut om keer op keer terug te beginnen over dat "het einde van de saldering het einde van PV zou betekenen".
Dat bleek in Vlaanderen tenminste al niet het geval.
Met de beschikbare technologieën van 2026 word je energierekening dus steeds meer bepaald wat je zelf wil en kan ipv wat anderen voor jou in deze nog kunnen betekenen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 12:27 ]
Jan-tweak schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:22:
[...]
Dus een beetje simpel daargesteld dat D66 hier weer de schuld krijgt, kijk liever eens naar de VVD en PVV, want die hebben namelijk de energietransitie de nek omgedraaid door de salderingsregeling te schrappen...
Het besluit om het salderen af te bouwen is al genomen tijdens het kabinet Rutte 3, dus al lang voordat de PVV in 2024 in kabinet Schoof zat, wel zat het huidige kabinet in Rutte 3 en Rutte 4. De PVV en de VVD zijn niet de hoofdschuldigen van het stoppen van de salderingsregeling.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eerste stap
De 3 partijen van het huidige kabinet stemden in 2024 ook in om de salderingsregeling per 2027 te stoppen.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36611_wet_beeindiging
De Tweede Kamer heeft het voorstel (EK, A) op 14 november 2024 aangenomen.
Voor: Volt, D66, NSC, ChristenUnie, CDA, VVD, BBB, JA21, FVD en PVV.
Tegen: GroenLinks-PvdA, SP, DENK, PvdD en SGP.
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 17 december 2024 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen.
Voor: D66, CDA, Volt, PVV, FVD, VVD, JA21, ChristenUnie, BBB, 50PLUS.
Tegen: OPNL, GroenLinks-PvdA, SGP, SP en PvdD.
Was het niet de huidige premier, die als D66 klimaatminister in Rutte 4 opriep om maar zoveel mogelijk zonnepanelen te nemen, omdat dat goed was voor de energietransitie?
[ Voor 5% gewijzigd door R0181 op 27-07-2026 13:47 ]
nee, das was een heel andere afbouw, namelijk geleidelijk en die werd juist door o.a. de PVV toen in de eerste kamer tegengehouden.
Met de vorige regering heeft de PVV toen omdat ze voor hun eigen hobbies dringend geld nodig hadden gekeken hoe ze snel geld konden vrijmaken, en dat was snel bij de saldering gevonden. en de VVD vond dat prima.
dus bij deze vorm van afbouw, beter directe stop, was de PVV en VVD verantwoordelijk.
Alle andere pogingen om de saldering af te bouwen sneuvelden of in de tweede cq eerste kamer.
Maar de investering was dus veel meer dan €500,-. Dat in jouw geval een groot deel daarvan uit andermans zakken kwam is heel fijn voor jou. Maar die groene lening moet terugbetaald worden. Dat is dus onderdeel van je eigen investering. En die subsidies zijn betaald door anderen. Daarmee komt dat deel niet voor jouw rekening, maar het is wel onderdeel van de som aan investeringen die je hebt gedaan. En wanneer mensen op grote schaal vergelijkbare investeringen gaan doen, zullen zulke subsidies worden beperkt of afgeschaft, simpelweg omdat het voor de subsidieverstrekker onbetaalbaar wordt om met geld te blijven strooien.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:15:
[...]
Dat zou ik niet zomaar beweren.
Ik weet de investeringskost van @Wozmro niet maar mijn initiële eigen investeringskost bedroeg 500 €* en die is inmiddels al meerdere keten terugbetaald.
*Totale eerste investeringskost op 500€ na betaald met een groene lening waarbij de lage intrest ook nog eens gerecupereerd kon worden en het resterende kapitaal (na subsidies) afbetaald met productieopbrengsten PV. Volgende energie investeringen eveneens betaald met de opbrengsten uit netaangesloten PV.
Door in een vergelijk te doen alsof jouw installatie een investering van €500 vergt, geef je nadrukkelijk een foutief beeld af. Voor €500 kun je net aan de materialen kopen om een camper geschikt te maken voor enkele dagen off-grid kamperen in de zomer.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja, meer dan 500€ maar gelukkig niet mijn eigen geld. En dat geld bepaald nu eenmaal mijn energierekening. Niet de rekening die anderen betalen.Ivow85 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:29:
[...]
Maar de investering was dus veel meer dan €500,-. Dat in jouw geval een groot deel daarvan uit andermans zakken kwam is heel fijn voor jou. Maar die groene lening moet terugbetaald worden. Dat is dus onderdeel van je eigen investering. En die subsidies zijn betaald door anderen. Daarmee komt dat deel niet voor jouw rekening, maar het is wel onderdeel van de som aan investeringen die je hebt gedaan. En wanneer mensen op grote schaal vergelijkbare investeringen gaan doen, zullen zulke subsidies worden beperkt of afgeschaft, simpelweg omdat het voor de subsidieverstrekker onbetaalbaar wordt om met geld te blijven strooien.
Door in een vergelijk te doen alsof jouw installatie een investering van €500 vergt, geef je nadrukkelijk een foutief beeld af. Voor €500 kun je net aan de materialen kopen om een camper geschikt te maken voor enkele dagen off-grid kamperen in de zomer.
En daar draait, mijn mening, de energierekening nog altijd om.
Wie bv. voordeel doet (of wil doen) met salderen maakt daar ook zijn rekening op die ook deels door anderen werd betaald of nog wordt betaald.
De subsidies die ik kreeg (PV, WP, isolatie, thuisaccu,....) zijn ook al grotendeels afgeschaft, gewijzigd en/of door iets anders vervangen.
Dat is nu net "de kunst" om je individuele energierekening zo laag mogelijk te houden: tijdig gebruik maken van geboden opportuniteiten, flexibel omgaan met wijzigende situaties en vooral niet kijken wat "iedereen" doet en de massa - en dus de feiten - achterna blijven hollen.
Net zoals je zelf al stelt: wanneer de "meerderheid" begint door te krijgen dat iets (veel) voordeel oplevert is het meestal te laat en worden de voordelen afgeschaft.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 15:44 ]
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden