Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:28
lex schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:42:
[...]

Ik wisselde ook vaak, maar vorig jaar vast gezet voor 3 jaar (beste financiële beslissing ooit, puur toeval)
€0,149 / €0,131 Elektra en €0,715 Gas 🤷‍♂️
Als je anders in moeilijkheden zou komen, hoop ik voor je dat dat een hele grote aanbieder is. Er gaan er een hoop omvallen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Glashelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:47:
[...]

Leuk bedacht, maar als je economie daaraan onderdoor gaat dan is niets doen gewoon geen optie.

En daar gaan we wel hard naartoe als er niet ingegrepen wordt.
Niets doen is soms wel gewoon een optie hoor. Sowieso zal een grote groep die het nodig vindt dat ze geholpen worden ook nog eens gebruik maken van luxe middelen. Als je bijvoorbeeld wel een of meerdere auto's hebt en verschillende abonnementen, maar de energierekening niet kan betalen, dan liggen de prioriteiten verkeerd. Die mensen zouden eigenlijk niet geholpen moeten worden, totdat ze hun prioriteiten wel aangepast hebben. Anders beloon je slecht gedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lassy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-04 08:56
@fisherman Wat een onzin. Dus omdat mensen toevallig een auto en een tv abbo hebben mogen ze volgens jou niet geholpen worden? Moeten ze echt eerst alles opgeven om in aanmerking te komen voor subsidie, voor iets wat echt geen luxe is, maar eigenlijk een levensbehoefte? Beetje een bekrompen gedachte als je het mij vraagt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Lassy schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:58:
@fisherman Wat een onzin. Dus omdat mensen toevallig een auto en een tv abbo hebben mogen ze volgens jou niet geholpen worden? Moeten ze echt eerst alles opgeven om in aanmerking te komen voor subsidie, voor iets wat echt geen luxe is, maar eigenlijk een levensbehoefte? Beetje een bekrompen gedachte als je het mij vraagt...
Het is een beetje zoals rokers bij de voedselbank. Een beetje meer eigen verantwoordelijkheid mag best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:49:
[...]

Als je anders in moeilijkheden zou komen, hoop ik voor je dat dat een hele grote aanbieder is. Er gaan er een hoop omvallen waarschijnlijk.
Greenchoice 🤷‍♂️

Het is een lastige keuze voor de politiek; enerzijds mensen niet door het ijs laten zakken financieel, anderzijds ook niet grote bedrijven willen spekken of indirect investeringen in groene energie minder interessant maken. Wat er nu gebeurd met de prijzen voor gas is gewoon een markt effect door het mindere aanbod vanuit Rusland, dat we zelf de prijzen voor elektra aan gas gekoppeld hebben was heel lang heel logisch, maar nu ineens niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:13
Het legt er aan hoe, ik kan ook mensen die klagen, maar wel 2 auto's hebben waar ze amper in rijden omdat ie zelf de hele dag in auto van zijn zaak rijd, weigeren zich dikker aan te kleden in de winter, zeker niet in de avond onder de fleece deken willen zitten, altijd het raam open ook als het koud is en dan nog heel veel stroom verbrassen met van alles en nog wat, sorry maar dan moet je ook niet zeuren als je er zelf geen moer aan wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:23
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:49:
[...]Als je anders in moeilijkheden zou komen, hoop ik voor je dat dat een hele grote aanbieder is. Er gaan er een hoop omvallen waarschijnlijk.
Dat hoeft helemaal niet. Een goede leverancier legt de inkoopprijs van energie voor klanten met een vast contract voor dezelfde periode (tenminste grotendeels) vast. ('hedging' op z'n Engels)
Misschien verplicht de ACM dit zelfs wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 21:46
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:52:
[...]
Niets doen is soms wel gewoon een optie hoor. Sowieso zal een grote groep die het nodig vindt dat ze geholpen worden ook nog eens gebruik maken van luxe middelen. Als je bijvoorbeeld wel een of meerdere auto's hebt en verschillende abonnementen, maar de energierekening niet kan betalen, dan liggen de prioriteiten verkeerd. Die mensen zouden eigenlijk niet geholpen moeten worden, totdat ze hun prioriteiten wel aangepast hebben. Anders beloon je slecht gedrag.
Het lijkt er toch weer op dat die mensen (ook) geholpen gaan worden. Zodra de regering het plan aankondigt met het een max. m3 / kWh tarief voor alle consumenten tot x verbruik.

Ik begrijp overigens je standpunt wel, waarschijnlijk is dat economisch gezien een ontzettend slecht idee. Onze economie draait op groei, wanneer zo’n grote groep mensen “niets” meer te besteden hebben, gaan (veel) bedrijven omvallen. Wat een neerwaartse spiraal veroorzaakt, meer werklozen, nog minder te besteden, meer bedrijven failliet. En wie denk jij dat dan voor al die mensen de uitkeringen (WW etc.) gaat financieren? (Dan betaal je alsnog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:10
ja dat bedoel ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-04 17:30
Ik heb net de tussentijdse verhoging van Vandebron binnen gekregen. Of we per 1 oktober €720,- per maand willen gaan betalen.. 8)7

Dit terwijl ze in juli ons bedrag van €250,- naar €350,- hadden verhoogd, terwijl ik in april 2020 begon op €175,-. Helaas zat ik toen al in de variabele tarieven en was elk nieuw aanbod dat ze deden destijds al veel duurder. Daarom toen niet aangepast..

Ze hanteren nu een tarief per kuub van €3,33211 en €0,82933 per kWh.

Ons jaarverbruik van afgelopen jaar was trouwens 1050 kWh en 1750 kuub in een hoekwoning uit 1964..

We verdienen allebei redelijk, maar dit is een behoorlijke hap uit ons besteedbaar inkomen. Zonnepanelen hebben we overigens al, maar er valt nog wel wat te winnen met isolatie bij ons thuis. Maar sparen voor die benodigde maatregelen wordt wel enigszins lastig zo.. ;w

[ Voor 6% gewijzigd door Malfunctions op 19-09-2022 17:53 ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik probeer uit te rekenen wat ik per maand zou moeten betalen (voorschot staat op 90 euro bij Engie, Belgie :p )

Maar dat is superingewikkeld, het is al een heel gedoe om de prijs per eenheid uit te rekenen (staat niet normaal op het contract is een puzzel van verschillende getallen die je uit moet zoeken en op moet tellen). En dan moet ik uit gaan zoeken wat de indexering van die prijs is vanaf juni (toen ging het contract in)

Waarom zetten ze niet gewoon op het contract je betaald dit per eenheid en dat is zo opgebouwd en hier heb je een linkje naar de indexering per maand.

En dat moet je dan twee keer doen (voor electriciteit en gas). Dat is toch niet meer van deze tijd met digitale meters en klantenzones (met een contract als pdf met dus al die getallen los er in, ook getallen die ik niet hoef te betalen, het is gewoon een puzzel).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:49
Ik heb 7 jaar geleden toen ik verhuisde na een klein dorp geld gereserveerd voor een auto. Na aan paar maanden kwam ik er achter dat ik geen auto nodig had, maar het zou wél heel handig zijn!
Het geld heb ik gebruikt voor zonnepanelen en een warmtepomp in plaats van voor een auto. Ik heb de afgelopen jaren alles met de fiets, het openbaar vervoer en een huurauto gedaan. Van de energie crisis heb ik persoonlijk weinig last, maar heb dus de afgelopen jaren wel alles zonder auto moeten doen.
Als ik toen een auto had gekocht zou ik nu wel veel meer moeten betalen en subsidie krijgen (of een andere compensatie).

Moet ik nu ook gecompenseerd worden voor het opgeven van een auto de afgelopen jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lassy
RemcoDelft schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:09:
[...]

Het is een beetje zoals rokers bij de voedselbank. Een beetje meer eigen verantwoordelijkheid mag best.
Roken is niet noodzakelijk, vervoer vaak wel. Ik ben het ermee eens dat mensen moeten letten op wat ze waaraan uitgeven, maar soms heb je die keuze nou eenmaal niet altijd.
gizmokat schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:12:
[...]

Het legt er aan hoe, ik kan ook mensen die klagen, maar wel 2 auto's hebben waar ze amper in rijden omdat ie zelf de hele dag in auto van zijn zaak rijd, weigeren zich dikker aan te kleden in de winter, zeker niet in de avond onder de fleece deken willen zitten, altijd het raam open ook als het koud is en dan nog heel veel stroom verbrassen met van alles en nog wat, sorry maar dan moet je ook niet zeuren als je er zelf geen moer aan wil doen.
Je kan ook overdrijven. @fisherman had het puur over mensen met 1 of twee auto's en wat abbo's. Beetje gechargeerde reactie misschien, maar ik denk niet dat je over de situatie van mensen kunt oordelen zonder dat je deze daadwerkelijk kent.
canonball schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:01:
[...]

Moet ik nu ook gecompenseerd worden voor het opgeven van een auto de afgelopen jaren?
Nee, maar jij had die keuze, niet iedereen heeft die...

[ Voor 10% gewijzigd door Lassy op 19-09-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verkeerde prioriteiten, dus ja eerst al het overbodige weg, voordat je hulp krijgt. Belonen van slecht gedrag is nooit gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
lex schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:11:
[...]

Greenchoice 🤷‍♂️

Het is een lastige keuze voor de politiek; enerzijds mensen niet door het ijs laten zakken financieel, anderzijds ook niet grote bedrijven willen spekken of indirect investeringen in groene energie minder interessant maken. Wat er nu gebeurd met de prijzen voor gas is gewoon een markt effect door het mindere aanbod vanuit Rusland, dat we zelf de prijzen voor elektra aan gas gekoppeld hebben was heel lang heel logisch, maar nu ineens niet meer.
Geen idee hoe groot die werkelijk zijn, maar het zal er voornamelijk aan liggen wat voor soort mensen erbij zitten. Zitten er veel met lage inkomens bij die hun voorschot omlaag gooien en daarna niet kunnen betalen, dan heeft vrijwel iedere leverancier een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
RVE_NL schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:30:
[...]

Het lijkt er toch weer op dat die mensen (ook) geholpen gaan worden. Zodra de regering het plan aankondigt met het een max. m3 / kWh tarief voor alle consumenten tot x verbruik.

Ik begrijp overigens je standpunt wel, waarschijnlijk is dat economisch gezien een ontzettend slecht idee. Onze economie is draait op groei, wanneer zo’n grote groep mensen “niets” meer te besteden hebben, gaan (veel) bedrijven omvallen. Wat een neerwaartse spiraal veroorzaakt, meer werklozen, nog minder te besteden, meer bedrijven failliet. En wie denk jij dat dan voor al die mensen de uitkeringen (WW etc.) gaat financieren? (Dan betaal je alsnog)
Het is op de manier zoals ze het nu doen in ieder geval nog eerlijk. Iedereen gaat ervan profiteren, dus ook mensen die er voornamelijk slechts een beetje hinder van ondervinden. Het wordt gelukkig geen nivelleringsfeestje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-04 08:48

Raphaelo

boeiend!!

fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:18:
[...]

Verkeerde prioriteiten, dus ja eerst al het overbodige weg, voordat je hulp krijgt. Belonen van slecht gedrag is nooit gewenst.
Laten we dat dan ook direct voor alle subsidies en regelingen doen.

Wil je hypotheekrenteaftrek? Jammer, eerst stoppen met roken. Studiefinanciering? Nee joh, eerst je netflix abbo opzeggen. Zorgtoeslag? Alleen als je niet te dik bent. Kinderbijslag? grapje zeker, had je maar geen kinderen moeten krijgen.

Ben het volledig met je eens. Mensen moeten zelf maar eens hun broek ophouden. _/-\o_

originele signatures zijn top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Lassy schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:03:
[...]

Roken is niet noodzakelijk, vervoer vaak wel. Ik ben het ermee eens dat mensen moeten letten op wat ze waaraan uitgeven, maar soms heb je die keuze nou eenmaal niet altijd.

[...]

Je kan ook overdrijven. @fisherman had het puur over mensen met 1 of twee auto's en wat abbo's. Beetje gechargeerde reactie misschien, maar ik denk niet dat je over de situatie van mensen kunt oordelen zonder dat je deze daadwerkelijk kent.

[...]

Nee, maar jij had die keuze, niet iedereen heeft die...
Persoonlijk eigen vervoer is geen eerste levensbehoefte, maar pure luxe. We hebben hier ook 2 prive auto's waarvan een elektrisch, maar dat is wel het eerste wat ik zou verkopen als ik aan de grond zou komen te zitten. Voor werk zijn ze uiteraard niet nodig. Als mensen zich afhankelijk maken van een auto is dat gewoon behoorlijk triest. Een eigen auto hoort sowieso veel minder bereikbaar te zijn vind ik. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Raphaelo schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:25:
[...]

Laten we dat dan ook direct voor alle subsidies en regelingen doen.

Wil je hypotheekrenteaftrek? Jammer, eerst stoppen met roken. Studiefinanciering? Nee joh, eerst je netflix abbo opzeggen. Zorgtoeslag? Alleen als je niet te dik bent. Kinderbijslag? grapje zeker, had je maar geen kinderen moeten krijgen.

Ben het volledig met je eens. Mensen moeten zelf maar eens hun broek ophouden. _/-\o_
HRA moet sowieso afgeschaft worden, het is een leuk extraatje maar kan goed zonder. Zorgtoeslag zou inderdaad wel afhankelijk mogen worden van levensstijl. Kinderbijslag zou niet nodig moeten zijn. Als mensen daar afhankelijk van zijn, dan moeten ze inderdaad maar geen kinderen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:39
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:29:
[...]

HRA moet sowieso afgeschaft worden, het is een leuk extraatje maar kan goed zonder. Zorgtoeslag zou inderdaad wel afhankelijk mogen worden van levensstijl. Kinderbijslag zou niet nodig moeten zijn. Als mensen daar afhankelijk van zijn, dan moeten ze inderdaad maar geen kinderen krijgen.
Uitkeringen kunnen we ook zonder, laat mensen maar werken voor hun geld. Als het niet lukt kruipen ze maar onder een brug..
Criminelen meteen doodschieten, goedkoper dan gevangenis.. scheelt weer de helft in belastingen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 09:40
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:23:
[...]

Het is op de manier zoals ze het nu doen in ieder geval nog eerlijk. Iedereen gaat ervan profiteren, dus ook mensen die er voornamelijk slechts een beetje hinder van ondervinden. Het wordt gelukkig geen nivelleringsfeestje.
Nou niet iedereen gaat ervan profiteren. Ik heb deze zomer flink wat luxe weggesneden en met de opbrengst en spaargeld daarvan zonnepanelen en airco's om te verwarmen gekocht. Met zuinig douchen kom ik op 150 m3 gasgebruik, stroom hou ik een beetje over zodat de rekening ongeveer 0 euro per maand is.
Ik had gelukkig de luxe van voldoende fondsen hiervoor, maar een prijsplafond ga ik dus niet van profiteren. Dat hoeft ook niet gelukkig, en ik ben blij dat de mensen die het nodig hebben geholpen worden.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
fockarty schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:44:
[...]

Uitkeringen kunnen we ook zonder, laat mensen maar werken voor hun geld. Als het niet lukt kruipen ze maar onder een brug..
Criminelen meteen doodschieten, goedkoper dan gevangenis.. scheelt weer de helft in belastingen..
Tja, uiteindelijk kan niet iedereen het redden. Zoals ik volgens mij al zei, we leven niet in een communistisch land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

https://nos.nl/l/2445215

There we go! Nog veel vragen natuurlijk, maar ben blij dat er iets gaat gebeuren voor de mensen die het nodig hebben.

Vraag mij wel af of ik straks wel goedkoper uit ben met mijn vast energiecontract. Maar we zullen het zien!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:48:
[...]

Nou niet iedereen gaat ervan profiteren. Ik heb deze zomer flink wat luxe weggesneden en met de opbrengst en spaargeld daarvan zonnepanelen en airco's om te verwarmen gekocht. Met zuinig douchen kom ik op 150 m3 gasgebruik, stroom hou ik een beetje over zodat de rekening ongeveer 0 euro per maand is.
Ik had gelukkig de luxe van voldoende fondsen hiervoor, maar een prijsplafond ga ik dus niet van profiteren. Dat hoeft ook niet gelukkig, en ik ben blij dat de mensen die het nodig hebben geholpen worden.
Jawel hoor. Het prijsplafond betekent dat je de tarieven gaat betalen van voor de oorlog in Oekraine. Dat geldt alleen voor een gemiddeld verbruik. Daarboven ga je wel het normale tarief betalen. Op die manier profiteert iedereen dus. De een wat minder dan de ander.
Overigens profiteren mensen als ik die prive elektrisch rijden en zonnepanelen hebben weer een stuk minder, door het hoge verbruik. Qua gas profiteer ik dan wel weer mee, zolang ik geen warmtepomp heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:20
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:57:
[...]

Jawel hoor. Het prijsplafond betekent dat je de tarieven gaat betalen van voor de oorlog in Oekraine. Dat geldt alleen voor een gemiddeld verbruik. Daarboven ga je wel het normale tarief betalen. Op die manier profiteert iedereen dus. De een wat minder dan de ander.
Overigens profiteren mensen als ik die prive elektrisch rijden en zonnepanelen hebben weer een stuk minder, door het hoge verbruik. Qua gas profiteer ik dan wel weer mee, zolang ik geen warmtepomp heb.
Inderdaad.
Hier hangen boven en beneden airco’s, was ook bedoelt voor verwarmen, maar met deze maatregelen gaat de gaskraan hier in huis gewoon weer open.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-04 13:37
Falcon schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:54:

There we go! Nog veel vragen natuurlijk, maar ben blij dat er iets gaat gebeuren voor de mensen die het nodig hebben.

Vraag mij wel af of ik straks wel goedkoper uit ben met mijn vast energiecontract. Maar we zullen het zien!
Mag ik straks salderen op de eerste 2500kwh, of de andere 7500kwh die ik verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Wel jammer dat ze januari kiezen, terwijl Putin in september begon met de gasprijzen te manipuleren. Hadden ze beter augustus als ijkpunt kunnen nemen.
Maarja, dat zou vast te prijzig zijn geweest..

Mooi hè? Komen ze met een oplossing en dan weten we nog te zeuren :D

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 19-09-2022 19:06 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman

Dat ligt eraan wanneer je hem vastgezet hebt en hoeveel je jaarlijks verbruikt. Kan je makkelijk uitrekenen. Maar als je er boven zit, porfiteer je er dus ook van. Ongeacht of het vast staat of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
VidaR-9 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:02:
[...]

Inderdaad.
Hier hangen boven en beneden airco’s, was ook bedoelt voor verwarmen, maar met deze maatregelen gaat de gaskraan hier in huis gewoon weer open.
Ik heb boven wel een airco die ik weleens gebruik om te verwarmen, maar dat is echt geen fijne verwarming vind ik. Is ook heel snel weer koud als je die uitzet. Daarom ook liever over een tijdje een warmtepomp, zodat ik gewoon gebruik kan maken van de vloerverwarming en radiatoren in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Benieuwd wat het gemiddelde verbruik dan is bij huishoudens met een stadsver(w)armingaansluiting + elektra en hoe ze de hoge tarieven van stadsverwarming gaan bepalen. Die tarieven waren per 1/1/2021 namelijk al absurd gestegen dus dan schiet je er in een gebied met stadsverwarming dus niet mee op (wel voorkom je een flinke ophoging van de kosten per 1/1 natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:38
Iemand enig idee wat de tarieven in januari voor gas en electra waren? Ik kan dit niet vinden namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lassy
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:29:
[...]

Ik zie het al, voor een stukje solidariteit hoeven we bij jou in ieder geval niet aan te kloppen ;)
Jij denkt veel te zwart wit. Niet iedereen die niet rond kan komen doet dat bewust en niet iedereen heeft de middelen, of het vermogen om uit die situatie te komen. En om dan te zeggen dat de minder bedeelden wat jou betreft geen kinderen mogen krijgen... 8)7 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05:16

Hopelijk worden (meerjarige) contracten met prijzen onder het plafond gewoon gehonoreerd, maar gezien de bijzondere omstandigheden kijk ik nergens van op (al zou je zo natuurlijk wel de totale opbrengst uit deze contracten flink vergroten wat me ook niet de bedoeling lijkt)…ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
derhenno schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:20:
[...]

Hopelijk worden (meerjarige) contracten met prijzen onder het plafond gewoon gehonoreerd, maar gezien de bijzondere omstandigheden kijk ik nergens van op (al zou je zo natuurlijk wel de totale opbrengst uit deze contracten flink vergroten wat me ook niet de bedoeling lijkt)…ben benieuwd
Er staat in het artikel dat de prijs maximaal die van het plafond mag zijn, geeft mij de indruk dat bestaande vaste contracten onaangetast blijven als de prijs onder die van het plafond zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Lassy schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:19:
[...]

Ik zie het al, voor een stukje solidariteit hoeven we bij jou in ieder geval niet aan te kloppen ;)
Jij denkt veel te zwart wit. Niet iedereen die niet rond kan komen doet dat bewust en niet iedereen heeft de middelen, of het vermogen om uit die situatie te komen. En om dan te zeggen dat de minder bedeelden wat jou betreft geen kinderen mogen krijgen... 8)7 >:)
Nou ja, dat is een keuze he. Als ik niet voor mijn kinderen zou kunnen zorgen, had ik er nooit voor gekozen hoor. Maar goed, sommige mensen kiezen er bewust voor, ondanks dat ze hun kinderen geen goede en stabiele toekomst kunnen geven. Maar dan moeten ze ook niet zeuren dat Nederland te vol zou zijn, want dan moeten mensen ook maar zelf niet voor kinderen kiezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 17:01
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:26:
[...]

Nou ja, dat is een keuze he. Als ik niet voor mijn kinderen zou kunnen zorgen, had ik er nooit voor gekozen hoor. Maar goed, sommige mensen kiezen er bewust voor, ondanks dat ze hun kinderen geen goede en stabiele toekomst kunnen geven. Maar dan moeten ze ook niet zeuren dat Nederland te vol zou zijn, want dan moeten mensen ook maar zelf niet voor kinderen kiezen.
Kiezen voor kinderen. Wat een kinderlijke benadering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

vangoghnl schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:19:
Iemand enig idee wat de tarieven in januari voor gas en electra waren? Ik kan dit niet vinden namelijk.
Hier een inschatting van die tijd.
sjakieman in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Thijsmans in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:13
Lassy schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:19:
[...]

Zo gek vind ik dat niet, als je zelf al niet rond kan komen, ga je wel een kind op de wereld zetten terwijl je er eigenlijk niet voor kan zorgen, dat vind ik juist egoïstisch omdat je zelf graag een kind wil, je wil je kind toch het beste geven.

Ik ben zelf helaas afgekeurd, en zit niet thuis omdat ik te lui ben, ik heb van 16e gewerkt tot mijn 40e altijd zwaar werk gedaan daarme mijn rug en nek verkloot, ik heb zelf ook een aantal jaren van heel weinig geld moeten leven, toen ook bewust niet aan kinderen begonnen, dat pas jaren later toen ik alles financieel op een rijtje had, had ik nog steeds geen centen makke dan had ik niet aan kinderen begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-04 21:41

Ik ben hier erg blij mee maar vraag me net als velen af hoe dit zich verhoudt tot gasloze woningen én het feit dat sommige leveranciers salderen per "periode" lees maand.
Daarom de evt verplichting om vaste contracten aan te bieden kijk ik nog meer naar uit. Dan ga ik gillend weg bij NLE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tot 1 april volgend jaar maakt het mij de pis niet lauw.
Dan maar zien of er weer vaste contracten zijn met salderen per jaar :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSKvSEruZvphvQkL0tYpjkg6w-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHC6o3Lr12oGwgmKRTW8Zfvh.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:26:
[...]

Wie gaat werken voor het pensioen van jou kinderen dan als het niet ook een beetje aantrekkelijk gemaakt wordt om kinderen te krijgen?
Dat er dingen als kinderbijslag zijn snap ik echt wel. En dat zeg ik als iemand die expliciet niet aan kinderen gaat beginnen.
Vergrijzing gaat al door het dak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-04 20:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Daar zit je dan met je goede gedrag en je all-electric huishouden met een verbruik van 9000kWh.

Gelukkig wek ik hetzelfde op en is de de energierekening 0 maar je zou maar geen PV hebben, wat een waardeloos zwabberbeleid ;w

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-04 16:52
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:48:
[...]

Dat kan je gewoon op hun sites vinden hoor. Ik maak er zelf ook gewoon gebruik van, omdat ik al jaren bij dezelfde aanbieder zit.
Dat Vattenfall dit heeft betekend niet dat iedereen dit heeft hé.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:49:
[...]

Daar zit je dan met je goede gedrag en je all-electric huishouden met een verbruik van 9000kWh.

Gelukkig wek ik hetzelfde op en is de de energierekening 0 maar je zou maar geen PV hebben, wat een waardeloos zwabberbeleid ;w
Voor de details kunnen we beter even tot morgen wachten. Je zou verwachten van dit milieukabinet dat ze full electric belonen en niet afstraffen..

Doen ze dat wel dan zijn ze nog incompetenter dan ik dacht 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Kraakhelder schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:39:
[...]

Kiezen voor kinderen. Wat een kinderlijke benadering.
Hoe je het ook bekijkt, het blijft een keuze. Als jij dat niet begrijpt, zou ik nog maar even terug gaan naar school gaan voor een paar extra biologie lessen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

revolution-nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:49:
[...]

https://energiecalculator...2-09-15-tool-prijsplafond

WAT ZOU HET PRIJSPLAFOND VOOR JOU BETEKENEN?

Verbruik je helemaal geen gas? Goed bezig! Het kan zijn dat daardoor jouw elektriciteitsgebruik wat hoger is dan gemiddeld. Deze calculator is daar helaas niet voor gebouwd en daarom kunnen we voor jouw situatie geen goede berekening maken. GroenLinks en PvdA vinden het belangrijk dat mensen die geen gas gebruiken maar wel veel stroom daar niet voor gestraft worden, in de uitwerking van ons plan houden we rekening met deze groep.

[ Voor 7% gewijzigd door JoKo op 19-09-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 09:21
Gas dus ergens rond de €2,- per kuub en elektra ~45/50ct per KWh. Inclusief belastingen.

Dat is nog steeds ongeveer een factor 2,5 hoger dan begin 2021

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ivow85 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:03:
[...]

Gas dus ergens rond de €2,- per kuub en elektra ~45/50ct per KWh. Inclusief belastingen.

Voor velen hier niet van toepassing die in de maanden okt’21 tm maart ‘22 nog langjarige contracten eruitsleepten via de tips van het forum denk ik.
Gaat meer om de mensen die NIET op tweakers zitten en soms geen benul hebben wat er gaande was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
[...]

Wat verwachtte je dan?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 21:39

mwa

JoKo schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:08:
[...]

Voor velen hier niet van toepassing die in de maanden okt’21 tm maart ‘22 nog langjarige contracten eruitsleepten via de tips van het forum denk ik.
Gaat meer om de mensen die NIET op tweakers zitten en soms geen benul hebben wat er gaande was.
ZonderGas eind januari: 0,22 kWh en 1,02m3 (met 21%btw) voor 5 jaar vast. Enige spannende is: hoop dat ze niet omvallen, maar heb stiekem de hoop dat de overheid deze winter ook geen leveranciers laat omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
mwa schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:13:
[...]

ZonderGas eind januari: 0,22 kWh en 1,02m3 (met 21%btw) voor 5 jaar vast. Enige spannende is: hoop dat ze niet omvallen, maar heb stiekem de hoop dat de overheid deze winter ook geen leveranciers laat omvallen.
Waarom zou de overheid dat ook nog moeten overeind houden?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Niet veel. Wij zijn gasloos en zitten momenteel voor elektriciteit op day-ahead prijzen die gemiddeld ver onder de huidige variabele tarieven liggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ze moeten wel een incentive voelen om te besparen en te isoleren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hopelijk komt dan morgen ook de aankondiging dat hetzelfde gaat gelden voor warmtenetten. Daar heeft de NOS het helaas niet over.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-04 11:37
Ben blij voor de mensen die het echt nodig hebben, maar ik ben heel benieuwd naar de kleine lettertjes. Want als de energieboeren akkoord zijn, reken maar dat ze voor hun 'soepele opstelling' heel veel terugvragen. De hogere opzegboete weten we dus al, misschien is er ook getornd aan de saldering, etc etc. En reken maar dat die maatregelen níet tijdelijk zijn (ik ga er even van uit dat het plafond wel tijdelijk is, tot de markt zich herstelt). Of ben ik nu te cynisch?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boostie
  • Laatst online: 09-04 00:16
Misschien dat het al gevraagd is, maar in het artikel op de NOS staat:

"Vanaf 1 januari betaalt iedereen voor het eerste deel van het elektriciteits- en gasgebruik maximaal de prijs van afgelopen januari, toen de oorlog in Oekraïne nog niet was uitgebroken."

Wat als mijn tarieven voor het verbruik nou lager lagen dan de tarieven die de overheid gaat bepalen; dan ga ik nu toch niet meer betalen omdat de overheid dat bepaalt? 8)7 Neem aan dat mensen die nog gunstiger zitten hun prijzen houden. Geen idee of ik er iets mee op schiet overigens. Destijds in januari het contract in laten gaan voor 1,13 per m3 en gemiddeld 0,12 qua elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:57:
[...]

Maar als ik ongeveer 0 euro per maand betaal met het huidige gebruik kan ik toch nooit profijt hebben?
Nogmaals dat hoeft ook helemaal niet, en de investeringen brengen nog steeds best flink rendement.

Alleen als het de donkerste en koudste winter sinds lange tijd wordt en de komende zomer ook nog slecht is voor PV opbrengst zou ik nog wat verbruik hebben, maar laten we dat vooral niet hopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-04 11:37
Er staat 'maximaal' in het bericht, dus dan ga ik ervan uit dat je je eigen lagere tarief betaalt indien van toepassing.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Bastien schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:18:
Hopelijk komt dan morgen ook de aankondiging dat hetzelfde gaat gelden voor warmtenetten. Daar heeft de NOS het helaas niet over.
Voor warmtenetten zal er vermoedelijk dit jaar niets veranderen. Want het maximumtarief voor dit jaar is gebaseerd op prijzen van eind 2021. Mensen met een warmtenet hebben toen direct een grote verhoging gehad, maar hebben geen last van de verdere prijsstijgingen van gas in het lopende jaar.

Bij de vaststelling van het warmtenet-tarief volgens het 'niet meer dan anders' - principe, zal de prijs gebaseerd worden op wat consumenten in november/december 2022 voor gas betalen bij een variabel of nieuw éénjarig contract. De prijzen die op dat moment voor gas gelden, daarop zijn de maximumtarieven van toepassing. En zo werkt deze maatregel dan vanzelf door op de mensen met een aansluiting op een warmtenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04 21:39

mwa

!null schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:15:
[...]

Waarom zou de overheid dat ook nog moeten overeind houden?
Omdat je dan weer een zooitje mensen krijgt die naar duurdere contracten moeten (debacle Welkom) en je die vervolgens ook weer compenseert dmv de nieuwe regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374460

Beetje raar artikel. In de kop hebben ze het over vanaf november, en even verderop over; vanaf 1 januari... Wat is t nou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:10
Anoniem: 374460 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:27:
[...]

Beetje raar artikel. In de kop hebben ze het over vanaf november, en even verderop over; vanaf 1 januari... Wat is t nou?
beide

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:31
marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:22:
[...]

Maar als ik ongeveer 0 euro per maand betaal met het huidige gebruik kan ik toch nooit profijt hebben?
Nogmaals dat hoeft ook helemaal niet, en de investeringen brengen nog steeds best flink rendement.

Alleen als het de donkerste en koudste winter sinds lange tijd wordt en de komende zomer ook nog slecht is voor PV opbrengst zou ik nog wat verbruik hebben, maar laten we dat vooral niet hopen!
Nee jij hebt geen profijt, sterker nog het gaat geld kosten. Prijs plafond komt in ruil voor energie belasting verlaging.
Dus alle wp en ev eigenaren zijn de Sjaak, de werkende belasting betaler steunt de uitkering trekker. Daar heb je nou voor geïnvesteerd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Men wil dat de maandbedragen vanaf november al omlaag gaan voor consumenten.

De daadwerkelijke compensatie voor energiebedrijven start pas vanaf 1 januari.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-04 15:11
[...]

Aan het eind van de 2e alinea staat
"Voor november en december wordt het voorschotbedrag alvast verlaagd.".......

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07:40
[...]

Inderdaad.
Ik vermoed dat dit afhangt wat het prijsplafond zal zijn. Als ze het slim insteken is stoken op gas duurder dan met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
[...]

Inderdaad.
Waarom? 2/2.5 kwh is nog steeds goedkoper dan 1m3 gas?

Ga ervanuit dat je PV hebt en onder de 25p0kwh blijft netto dan.

[ Voor 8% gewijzigd door feye1 op 19-09-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:29:
[...]

Nee jij hebt geen profijt, sterker nog het gaat geld kosten. Prijs plafond komt in ruil voor energie belasting verlaging.
Dus alle wp en ev eigenaren zijn de Sjaak, de werkende belasting betaler steunt de uitkering trekker. Daar heb je nou voor geïnvesteerd....
Ach, ik zei nog tegen mijn vrouw, met mijn geluk komt er volgend jaar belasting op zonnepanelen en gratis stroom voor iedereen. 8)7 8)7

Zat toch een beetje in de richting :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:37:
[...]

Ach, ik zei nog tegen mijn vrouw, met mijn geluk komt er volgend jaar belasting op zonnepanelen en gratis stroom voor iedereen. 8)7 8)7

Zat toch een beetje in de richting :F
Ik zou naar het casino gaan haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:03
Hoop dat ze stadsverwarming niet vergeten, dat is formeel geen gas of elektra.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
boostie schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:21:
Misschien dat het al gevraagd is, maar in het artikel op de NOS staat:

"Vanaf 1 januari betaalt iedereen voor het eerste deel van het elektriciteits- en gasgebruik maximaal de prijs van afgelopen januari, toen de oorlog in Oekraïne nog niet was uitgebroken."

Wat als mijn tarieven voor het verbruik nou lager lagen dan de tarieven die de overheid gaat bepalen; dan ga ik nu toch niet meer betalen omdat de overheid dat bepaalt? 8)7 Neem aan dat mensen die nog gunstiger zitten hun prijzen houden. Geen idee of ik er iets mee op schiet overigens. Destijds in januari het contract in laten gaan voor 1,13 per m3 en gemiddeld 0,12 qua elektriciteit.
Er staat “maximaal “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Dus we gaan nivelleren via de energierekening...... en ik maar denken dat de pvda niet in de regering zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
feye1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:37:
[...]

Een wp eigenaar komt ruim boven het gemiddelde uit met stroom, dus die kan zijn dure stroom omruilen met goedkoop gesponsord gas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Dit zou betekenen dat we nog steeds rond de 2 euro voor gas en 50 cent voor elektra moeten betalen.. dat is nog steeds 2,5x zoveel als ik nu betaal.

We zitten op gratis gas in Groningen. Gas gratis in NL (ook voor de gas centrales om electra op te wekken en voor 5 euro verkopen aan Duitsland. Kost het ons niks…

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:41:
Hoop dat ze stadsverwarming niet vergeten, dat is formeel geen gas of elektra.
Zie dit bericht wat ik zojuist al schreef:
Ivow85 in "Help! De energierekening - kroegtopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

twain4me schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:45:
[...]

Dus we gaan nivelleren via de energierekening...... en ik maar denken dat de pvda niet in de regering zit :+
Jep, gaat mij ook geld kosten. Ik heb een vast contract wat nog 2 jaar loopt. Zat er natuurlijk weer dik in. Tegen de tijd dat mijn rekening omhoog gaat, is de pot leeggeroofd. :) Begint een bekend verhaaltje te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-09-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
feye1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:37:
[...]

Nee blijf niet onder de 2.500 netto. Met 2 elektrische auto’s gaat het hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:03
Ivow85 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:54:
Zie dit bericht wat ik zojuist al schreef
Toch voorzie ik daar discussies: hoeveel GJ is vergelijkbaar met 1500 kuub gas, hoe wordt in deze artificiële situatie 'niet duurder dan anders' exact berekend?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-04 17:01
fisherman schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:01:
[...]

Hoe je het ook bekijkt, het blijft een keuze. Als jij dat niet begrijpt, zou ik nog maar even terug gaan naar school gaan voor een paar extra biologie lessen.
Was het maar zo simplistisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
[...]

De sjaak niet maar net als afgelopen jaar gratis geld van de overheid zit er niet meer in. Hier afgelopen jaar gehele voorschot teruggehad en nog eens bijna 400 euro. Gelukkig is mijn huidige contract tot juli volgend jaar berekend op het feit dat die regeling per 1 januari zou stoppen en dus zit ik wel safe. En met mijn all-in tarief van €0.37/€0.41 voor stroom zal ik wel onder het maximum tarief zitten.

Ook geen probleem, laat de compensatie maar terecht komen bij huurders in slecht geisoleerde huizen waarvan de huurbaas weigert er iets aan te doen. Die hebben het vele malen harder nodig als ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

worldfastest schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:53:
Dit zou betekenen dat we nog steeds rond de 2 euro voor gas en 50 cent voor elektra moeten betalen.. dat is nog steeds 2,5x zoveel als ik nu betaal.
De gemiddelde energieprijzen in januari 2022: tussen de 1,80 en 2,79 euro per kubieke meter gas en tussen 0,46 en 0,62 euro per kWh stroom (inclusief btw en energiebelastingen).

Bron: https://www.milieucentraa...20niet%20te%20voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:47:
[...]

Een wp eigenaar komt ruim boven het gemiddelde uit met stroom, dus die kan zijn dure stroom omruilen met goedkoop gesponsord gas....
Dit is nu net niet het idee :) . Ik vraag me af wat Jetten hiervoor bedacht heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agostino
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:21
hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:57:
[...]

Toch voorzie ik daar discussies: hoeveel GJ is vergelijkbaar met 1500 kuub gas, hoe wordt in deze artificiële situatie 'niet duurder dan anders' exact berekend?
1 GigaJoule = 35,11 m3 aardgas. Tenminste dat is de verhouding die Vattenfall hanteert. Dus dan is 1500 m3 gas 42,72 GJ warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
[...]

Is dit niet wettelijk vastgelegd met een koppeling met de gasprijs? Ik bedoel dan geldt hetzelfde maar dan omgerekend naar gigajoule.

[ Voor 8% gewijzigd door Gecko123 op 19-09-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-04 05:16
Uhmmmm

Prijsplafond? Gaat dat gelden voor ALLE lopende vaste en variabele contracten?
Is het al bekend voor hoelang dit gaat gelden en hoeveel dit zal zijn?

Als de TLV bij Innova zo hoog is dan komt dit ook doordat de kwh 1.10 is ofzo. Wat als hier een plafond op komt en ze dit moeten terugschroeven naar 0,55? Betekend dit dan ook dat de TLV ook mee zal zakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
JoKo schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:00:
[...]
De gemiddelde energieprijzen in januari 2022: tussen de 1,80 en 2,79 euro per kubieke meter gas en tussen 0,46 en 0,62 euro per kWh stroom (inclusief btw en energiebelastingen).

Bron: https://www.milieucentraa...20niet%20te%20voorspellen.
Net op het journaal werd gezegd dat het prijsplafond zou moeten leiden tot 200 euro per maand aan kosten voor 1.200m3 en 2.500kWh. Dat gaat met zulke prijzen niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

De energie-inhoud van een m3 gas is gewoon bekend. Hoeveel GJ gelijk is aan 1500 kuub gas (of welke andere hoeveelheid dan ook als grenswaarde gebruikt gaat worden) is dus eenvoudig vast te stellen als je de gebruikte eenheden omrekent.

Als je dat omrekenen hebt gedaan, dan is dus ook eenvoudig vast te stellen voor hoeveel GJ het tarief onder het prijsplafond moet gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-04 20:29

MevrouwDeKat

Miauw

Deels goed dat er ingegrepen gaat worden, deels ben ik ook bang dat de impuls bij mensen om te besparen er nu weer uitgehaald wordt. Ik ben juist zo lekker bezig om mensen in mn omgeving aan te sporen om de boel eindelijk eens zuiniger af te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 20:53
MevrouwDeKat schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:15:
Deels goed dat er ingegrepen gaat worden, deels ben ik ook bang dat de impuls bij mensen om te besparen er nu weer uitgehaald wordt. Ik ben juist zo lekker bezig om mensen in mn omgeving aan te sporen om de boel eindelijk eens zuiniger af te stellen...
Dat blijft wel want als je geen gemiddeld huis/verbruik (of de combi ertussen) hebt ga je over de streep en betaal je dagtarief.

[ Voor 3% gewijzigd door Fedde op 19-09-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Helemaal eens. Maar het gereduceerde tarief blijft hopelijk voldoende hoog om zuiniger aan te doen. Maar niet zo hoog dat je er aan kapot gaat. Ik vrees wel voor de huurder van een slecht geïsoleerde woning.

De marktprijs erboven zal hierdoor wel stijgen wat daardoor ook bedrijven stimuleert om extra te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-04 20:29

MevrouwDeKat

Miauw

Fedde schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:16:
[...]

Dat blijft wel want als je geen gemiddeld huis/verbruik (of de combi ertussen) hebt ga je over de streep en betaal je dagtarief.
Maar ik merk het in mijn omgeving ook bij de mensen die eerst riepen dat ze heel goed bezig waren. Want hun energiemaatschappij gaf aan dat ze "onder gemiddeld" (-/+1200 m3 gas voor een rijtjes huis) verbruik hadden. Ik heb zelf afgelopen winter mijn verbruik van -/+ 1200m3 terug weten te dringen naar dit jaar 800m3. Dus ook voor de gemiddelde verbruikers valt een hoop winst te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
VidaR-9 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:57:
[...]

Nee blijf niet onder de 2.500 netto. Met 2 elektrische auto’s gaat het hard.
Dat is kut dan. Hoop dat ze daar wel iets op hebben gevonden. Zou een aardig brevet vannonvermogen zijn om all electric te naaien nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:36

ViezeVis

Sample Text

Allen,

Hoe gaat deze maatregel eruit zien als je op 1 november 2022 een nieuw energiecontract aangaat, die wij net eerdaags bij Engie hebben afgesloten? Ga je dan mee in het prijsplafond?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gecko123 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:00:
[...]

Dit is nu net niet het idee :) . Ik vraag me af wat Jetten hiervoor bedacht heeft.
Daar kan ie niks tegen doen, als ik een hybride wp zou hebben dan trek ik daar gewoon de stekker van uit, en gaat ie lekker op gas verder.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
Wel een gemiste kans als ze het gemiddelde verbruik gaan subsidieren. Ik dacht dat het de bedoeling was dat iedereen minder gaat verbruiken, had dan tenminste 80% van het gemiddelde genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-04 05:16
Zijn de prijzen al bekend? Lees alleen jan. 2022. Wat waren de prijzen van gas en elektra eigenlijk toen?

What about de terugleververgoeding? Begin volgend jaar naar Innova met een hoge TLV. Ze gaan wss minder op verdienen dus zal de TLV ook lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bailey2005
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-04 21:02
ViezeVis schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:24:
Allen,

Hoe gaat deze maatregel eruit zien als je op 1 november 2022 een nieuw energiecontract aangaat, die wij net eerdaags bij Engie hebben afgesloten? Ga je dan mee in het prijsplafond?
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Net drie weken geleden een 3-jarig Dalen contract bij Energiedirect afgesloten via Consumind omdat ons contract bij Budget Energie op 5 oktober afloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:09
Ja eens, de schrijngevallen zijn verschrikkelijk maar je ziet dat mensen nu pas in beweging komen.
Ik denk dat als de prijs zakt
- de nieuwe investeringen in isolatie ook zullen zakken
- veel mensen terug gaan naar oud gedrag

Mrja veel investeringen zijn al gedaan dus daar houden we effect van en er zal vast een groep zijn die het gedrag blijvend aanpast :)

eigenlijk zou de overheid moet dit als sinus laten herhalen in toekomst. Iedere herfst prijzen opschroeven en dan weer laten zakken. Een beetje zoals sinusbewegingen in bedrijven

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
feye1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:23:
[...]

Dat is kut dan. Hoop dat ze daar wel iets op hebben gevonden. Zou een aardig brevet vannonvermogen zijn om all electric te naaien nu.
Worden zelfs extra genaaid want energie belasting verlaging (6 miljard )komt te vervallen, hiervoor komt prijs plafond in de plaats. (7 miljard )
Dus de all electric huizen gaan zelfs 2/3 cent omhoog met hun 6000/8000 kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:23
reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:29:
[...]

Worden zelfs extra genaaid want energie belasting verlaging (6 miljard )komt te vervallen, hiervoor komt prijs plafond in de plaats. (7 miljard )
Dus de all electric huizen gaan zelfs 2/3 cent omhoog met hun 6000/8000 kWh
Nou inderdaad, ik zit gelukkig nog even goed met de GC deal van vorig jaar. Maar anders was het aardig rendabel geworden om de EV weer in te ruilen voor een ICE.
Wat een brakke regeling zoals het er nu uitziet. Juist de mensen in het lage huur segment zitten vaak boven de gemiddelden door brakke of geen isolatie en een CV installatie uit het jaar kruik…
Pagina: 1 2 ... 146 Laatste

Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.

Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden