Ik neem aan dat hier wel over nagedacht is? Wellicht kunnen mensen met een all electric huis ipv 1500 m3 en 2500 kWh kiezen voor 5000 kWh voor de prijs met het prijsplafond.reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:29:
[...]
Worden zelfs extra genaaid want energie belasting verlaging (6 miljard )komt te vervallen, hiervoor komt prijs plafond in de plaats. (7 miljard )
Dus de all electric huizen gaan zelfs 2/3 cent omhoog met hun 6000/8000 kWh
Is het al bekend of dit invloed heeft op stadsverwarming? Wij gaan volgend jaar over naar dit systeem bij nieuwbouw.. Wil zo snel mogelijk panelen en wp plaatsen, maar tot die tijd..
Laaienlichters zijn hetreneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:29:
[...]
Worden zelfs extra genaaid want energie belasting verlaging (6 miljard )komt te vervallen, hiervoor komt prijs plafond in de plaats. (7 miljard )
Te koop![]()
All electric huis aan de kust
Pana 5 Kw en Atlantic V4 wpb
Bj: 1994 A label
Pv:12,5 MW opwek- 6MW verbruik (2p)
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Vreemdgenoeg wordt dit nergens genoemd. Het kan toch niet zo zijn dat mensen weer worden teruggeduwd naar gas….Agostino schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:33:
[...]
Ik neem aan dat hier wel over nagedacht is? Wellicht kunnen mensen met een all electric huis ipv 1500 m3 en 2500 kWh kiezen voor 5000 kWh voor de prijs met het prijsplafond.
Ik weet niet hoeveel specificaties en opties er zijn om onderscheid te maken tussen verschillende verwarmings types per woning. Met teveel "complicaties" zie ik alweer een "energie toeslag parlementaire enquete" debacle komenAgostino schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:33:
[...]
Ik neem aan dat hier wel over nagedacht is? Wellicht kunnen mensen met een all electric huis ipv 1500 m3 en 2500 kWh kiezen voor 5000 kWh voor de prijs met het prijsplafond.
Hoeveel vertrouwen hebben we in de belastingdienst om dit fantastische idee eerlijk en correct tot uitvoering te brengen...
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Tja toch lijkt me dat onvermijdelijk als je met een alternatieve verwarming als een L/L of L/W warmtepomp boven het goedkope stroom plafond uitkomt. Dan is het dus voordeliger om de CV erbij aan te zetten i.p.v. stroom van een euro per kWh te gebruiken.BeeJee78 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:40:
[...]
Vreemdgenoeg wordt dit nergens genoemd. Het kan toch niet zo zijn dat mensen weer worden teruggeduwd naar gas….
Ik ben blij dat ik de CV nog even heb laten hangen
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Ik ben hier ook all-electric en heb de gasketel ook nog hangen maar heb toch echt de gas aansluiting opgezegd en zie die graag snel tot uitvoering gebracht. Duurzaam, milieu, Poetin, Groningen, zeespiegelstijging. Nog meer redenen nodig?marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:46:
[...]
Tja toch lijkt me dat onvermijdelijk als je met een alternatieve verwarming als een L/L of L/W warmtepomp boven het goedkope stroom plafond uitkomt. Dan is het dus voordeliger om de CV erbij aan te zetten i.p.v. stroom van een euro per kWh te gebruiken.
Ik ben blij dat ik de CV nog even heb laten hangen
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Alles boven het gemiddelde blijft duur, dus iedereen die daar boven zit heeft nog steeds een extra prikkel. Dus het gemiddelde kan dalen.RemcoDelft schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:27:
Wel een gemiste kans als ze het gemiddelde verbruik gaan subsidieren. Ik dacht dat het de bedoeling was dat iedereen minder gaat verbruiken, had dan tenminste 80% van het gemiddelde genomen.
Ook is het tarief tot het gemiddelde nog steeds hoog genoeg om verduurzaming rendabel te maken.
Zou maar snel verkopen ja, salderen op jaar basis hebben ze ook al maaz in de wet voor gevonden.....
1 PVoutput . Dongen NB
Anoniem: 91634
Voor gene die er boven het elektrische verbruik zitten kunnen het wel weer mooi omlaag drukken door zonnepanelen aan te schaffen.
Dat de overheid onbetrouwbaar is en tussentijds de spelregels aanpast is algemeen bekend.
Gelukkig heb ik zelf een hybride systeem waardoor ik zelf kan kiezen of ik mijn gas op stroom of gas verwarm.
Wel vindt ik dat het gemiddelde verbruik waarvoor ze hebben gekozen erg hoog ligt. Al te bedenken dat er ook hoop mensen zijn die niet zo slim zijn en de CV zomers op 20 graden laten staan met als gevolg dat die zomers ook nog gewoon aanspringt
Zelf zit ik op een verbruik van -2000 Kwh en 110m3 gas. Het zou mooi zijn als wat ik over hou van te verbruiken in het lage tarief door zou kunnen verkopen. (zeg vergelijkbaar als de handel met de groene energie certificaten wat door energie leveranciers massaal wordt gedaan).
Desnoods een openbare laadpaal instaleren in mijn tuin
Dat de overheid onbetrouwbaar is en tussentijds de spelregels aanpast is algemeen bekend.
Gelukkig heb ik zelf een hybride systeem waardoor ik zelf kan kiezen of ik mijn gas op stroom of gas verwarm.
Wel vindt ik dat het gemiddelde verbruik waarvoor ze hebben gekozen erg hoog ligt. Al te bedenken dat er ook hoop mensen zijn die niet zo slim zijn en de CV zomers op 20 graden laten staan met als gevolg dat die zomers ook nog gewoon aanspringt

Zelf zit ik op een verbruik van -2000 Kwh en 110m3 gas. Het zou mooi zijn als wat ik over hou van te verbruiken in het lage tarief door zou kunnen verkopen. (zeg vergelijkbaar als de handel met de groene energie certificaten wat door energie leveranciers massaal wordt gedaan).
Desnoods een openbare laadpaal instaleren in mijn tuin

Ik wil niet advocaat van de duivel uithangen maar denken mensen nou echt dat wij het klimaat redden door weer eens als het braafste jongetje in de pas te springen? Let op hè, ik zeg echt niet dat we niets moeten doen, maar wat er nu gebeurt is gewoon een grote clusterf*ck en er staan hardwerkende mensen onder water financieel (zowel jan met de pet, maar ook héél veel ondernemers zijn aan het verzuipen).
Tegelijkertijd zie ik bepaalde mensen zichzelf op de borst kloppen en trots verkondigen dat zij wel een warmtepomp hebben en/of zonnepanelen en/of geïnvesteerd hebben in isolatie. Dan vraag ik me af of je wel eens op straat komt en met een winkelier praat, of wel eens hebt gepraat met iemand die misschien net 100€ per maand kon sparen en nu opeens in het rood gaat, etc, etc.
Kortom, ik mis de nuance van sommigen hier en de harde uitspraken verbazen mij behoorlijk, het laat maar weer eens zien hoe mensen vooral met zichzelf bezig zijn tegenwoordig.
Tegelijkertijd zie ik bepaalde mensen zichzelf op de borst kloppen en trots verkondigen dat zij wel een warmtepomp hebben en/of zonnepanelen en/of geïnvesteerd hebben in isolatie. Dan vraag ik me af of je wel eens op straat komt en met een winkelier praat, of wel eens hebt gepraat met iemand die misschien net 100€ per maand kon sparen en nu opeens in het rood gaat, etc, etc.
Kortom, ik mis de nuance van sommigen hier en de harde uitspraken verbazen mij behoorlijk, het laat maar weer eens zien hoe mensen vooral met zichzelf bezig zijn tegenwoordig.
De vraag stellen is hem beantwoorden ben ik bang.. het was dit jaar ook al niet mogelijk om iets te doen en ik vraag me serieus af of onze overheid hier op dergelijk korte termijn een goede aanpak voor heeft..MarcelP102 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:37:
Is het al bekend of dit invloed heeft op stadsverwarming? Wij gaan volgend jaar over naar dit systeem bij nieuwbouw.. Wil zo snel mogelijk panelen en wp plaatsen, maar tot die tijd..
[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 19-09-2022 22:26 ]
Waar lees je dat die verlaging komt te vervallen?reneeke1970 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:29:
[...]
En blijft het dan wel 9% of gaat het ook weer naar 21% btw?
De meeste mensen met all-electric huizen hebben al bakken subsidie gehad/krijgen die nog steeds voor zonnepanelen (salderingsregeling) en/of aanschaf warmtepomp en/of EV (aanschaf/geen MRB etc). Op zich zou het niet heel gek zijn als die nu voor een kleiner deel worden gecompenseerd en er meer geld gaat naar mensen in brakke huurwoningen / met laag inkomen.
Al strookt het natuurlijk niet met het verduurzamingsidee én is het sneu voor de mensen met all-electric die niet gebruik hebben gemaakt van subsidies.
Al strookt het natuurlijk niet met het verduurzamingsidee én is het sneu voor de mensen met all-electric die niet gebruik hebben gemaakt van subsidies.
Reken maar dat t weer naar 21% gaat. En ja die verlaging lijkt te komen te vervallen.Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:26:
[...]
Waar lees je dat die verlaging komt te vervallen?
Daar gaat het over een geplande verlaging?henkebek schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:29:
De meeste mensen met all-electric huizen hebben al bakken subsidie gehad/krijgen die nog steeds voor zonnepanelen (salderingsregeling) en/of aanschaf warmtepomp en/of EV (aanschaf/geen MRB etc). Op zich zou niet heel gek als die nu voor een (kleiner) deel worden gecompenseerd en er meer geld gaat naar mensen in brakke huurwoningen / met laag inkomen.
[...]
Reken maar dat t weer naar 21% gaat. En ja die verlaging lijkt te komen te vervallen.
Een deel van die rekening wordt betaald door een streep te zetten door de geplande verlaging van de energiebelasting
Op BNR staat het duidelijker.Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:30:
[...]
Daar gaat het over een geplande verlaging?
[...]
Met het prijsplafond is tussen de 6 miljard en 10 miljard euro gemoeid. Een flink deel hiervan wordt opgehaald door de verlenging van de verlaging van de energiebelasting volgend jaar te schrappen. Dat levert 5,4 miljard euro op.
Ja, van de beoogde verlaging vd energiebelasting in 2023Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:30:
[...]
Daar gaat het over een geplande verlaging?
[...]
Zie ook hier
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Tja, mensen die de moeite hebben genomen om tijdig actie te ondernemen en goede contracten af te sluiten gaan indirect betalen voor mensen die laks afwachten. Idem mensen die hun huis hebben verduurzaamd versus mensen die laks afwachtenWolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:34:
[...]
Dank.
Ik krijg een enorm sigaar uit eigen doos gevoel
Vrij kortzichtig, er zijn genoeg mensen die willen verduurzamen maar daar de financiële middelen niet voor hebben. Dat kan en mag je niet laks noemen, dat is prioriteiten stellen, want iemand die in de maand 0 kan sparen. Kan ook niet verduurzamen…henkebek schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:41:
[...]
Tja, mensen die de moeite hebben genomen om tijdig actie te ondernemen en goede contracten af te sluiten gaan indirect betalen voor mensen die laks afwachten. Idem mensen die hun huis hebben verduurzaamd versus mensen die laks afwachten
Wat ik me ook nog afvraag, hoe zit het met het plafond en saldering?
Stel ik heb geïnvesteerd om voornamelijk elektrisch te verwarmen, warmtepomp en zonnepanelen.
Ik ga daarvoor totaal ongeveer 7000 kWh gebruiken, en kan zelf 5000 kWh opwekken.
Zegt de leverancier dan het goedkope tarief van de eerste 3000 kWh is weg gesaldeerd, dus de 2000 kWh die je nog moet afrekenen mag voor de hoofdprijs?
Dat zou ook wel weer een motivatie zijn om de CV weer aan te slingeren.
Stel ik heb geïnvesteerd om voornamelijk elektrisch te verwarmen, warmtepomp en zonnepanelen.
Ik ga daarvoor totaal ongeveer 7000 kWh gebruiken, en kan zelf 5000 kWh opwekken.
Zegt de leverancier dan het goedkope tarief van de eerste 3000 kWh is weg gesaldeerd, dus de 2000 kWh die je nog moet afrekenen mag voor de hoofdprijs?
Tja enerzijds voelt dat wel wat zuur...henkebek schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:41:
[...]
Tja, mensen die de moeite hebben genomen om tijdig actie te ondernemen en goede contracten af te sluiten gaan indirect betalen voor mensen die laks afwachten. Idem mensen die hun huis hebben verduurzaamd versus mensen die laks afwachten
Dat je mag bijdragen aan de groep die een pl afsluit voor een nieuwe auto etc. maar verzuimd om wat aan de energie huishouding te doen.
Anderzijds heb je een groep die er weinig of niks meer aan kan doen, en die gun ik wel wat steun.
Ik heb er gelukkig hier nog geen last van, even rustig afwachten hoe het er over een half jaar uit ziet.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Ik weet het niet maar ik zou zeggen dat voor iedereen de eerste 2479kWh tegen het tarief van het prijsplafond gaat gelden. Tenzij je natuurlijk een contract hebt met een lager tarief.marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:45:
Wat ik me ook nog afvraag, hoe zit het met het plafond en saldering?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De kans is nihil dat de belastingdienst zich hier erg mee gaat bemoeien en dat dit alleen een regeling wordt met de energieleveranciers. We gaan het zienGerco-M schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
[...]
Ik weet niet hoeveel specificaties en opties er zijn om onderscheid te maken tussen verschillende verwarmings types per woning. Met teveel "complicaties" zie ik alweer een "energie toeslag parlementaire enquete" debacle komen![]()
Hoeveel vertrouwen hebben we in de belastingdienst om dit fantastische idee eerlijk en correct tot uitvoering te brengen...
Ze hebben nog 2,5 maand om het allemaal te finetunen en de plafondprijzen bekend te maken, dat worden een hoop lobbyclubjes die de komende maanden om aandacht vragenGecko123 schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:53:
[...]
De kans is nihil dat de belastingdienst zich hier erg mee gaat bemoeien en dat dit alleen een regeling wordt met de energieleveranciers. We gaan het zien
En om het nog moeilijker te maken: Hoe werkt het als je meerdere energieleveranciers in 1 jaar hebt? Wie weet dan wat je totale verbruik is en wanneer je boven het gemiddelde komt? In ons geval hebben we dus een andere leverancier voor de winter (hoog verbruik, ook door WP) dan voor de zomer (veel PV, dus hoogst mogelijke TLV).Inspired schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:48:
[...]
Ik weet het niet maar ik zou zeggen dat voor iedereen de eerste 2479kWh tegen het tarief van het prijsplafond gaat gelden. Tenzij je natuurlijk een contract hebt met een lager tarief.
Als een halve winter dan binnen de grenzen van het gemiddelde valt om daarna ergens anders onafhankelijk een TLV te krijgen is het prima, maar klinkt wel alsof het gecompliceerd gaat worden.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
En wat als je halverwege een contract neemt op naam van een andere bewoner van je huisRimco schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:57:
[...]
En om het nog moeilijker te maken: Hoe werkt het als je meerdere energieleveranciers in 1 jaar hebt? Wie weet dan wat je totale verbruik is en wanneer je boven het gemiddelde komt? In ons geval hebben we dus een andere leverancier voor de winter (hoog verbruik, ook door WP) dan voor de zomer (veel PV, dus hoogst mogelijke TLV).
Als een halve winter dan binnen de grenzen van het gemiddelde valt om daarna ergens anders onafhankelijk een TLV te krijgen is het prima, maar klinkt wel alsof het gecompliceerd gaat worden.
Op EAN code lijkt mij ook moeilijk omdat mensen ook verhuizen of een nieuw contract afsluiten voor de 1e keer bij een nieuw huis.
enige tijd geleden heb ik een variabel contract getekend met Shell Energy.,........... als ik elke maand rekeningen van hen krijg, staat er geen prijs voor gas of elektriciteit. op de afrekening staat alleen het bedrag waarvoor ik het heb gebruikt. Ik heb geteld volgens de tarieven die ze op de website geven, maar het is goedkoper. Ik weet dat de belasting lager is en de subsidie er is, maar ik ben het er niet mee eens........ zit er iemand bij Shell en heeft die ook zulke schikkingen?
Check ook even mijn bericht hierboven. Ik snap heus ook wel dat het niet zo zwart wit is en dat maatwerk onmogelijk is, maar zoals het er naar uitziet gaat er "genivelleerd" worden van duurzaam naar onduurzaam. Daarmee worden ook de lakse afwachters beloond, naast de mensen die het wel nodig hebben.CrazyFool schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:43:
[...]
Vrij kortzichtig, er zijn genoeg mensen die willen verduurzamen maar daar de financiële middelen niet voor hebben. Dat kan en mag je niet laks noemen, dat is prioriteiten stellen, want iemand die in de maand 0 kan sparen. Kan ook niet verduurzamen…
Nounou lakse afwachters niet alleen hoor kan t goed gebruiken..
Wij krijgen 1 december onze koopwoning en zouden modelcontracten krijgen of flex contracten met hoge prijzen. Woning energie label B 12 panelen en ze vragen mij 500eurie. Ben ik dan laks?
Neig stiekem richting Vandebron te gaan maar gee flauw idee
Wij krijgen 1 december onze koopwoning en zouden modelcontracten krijgen of flex contracten met hoge prijzen. Woning energie label B 12 panelen en ze vragen mij 500eurie. Ben ik dan laks?
Neig stiekem richting Vandebron te gaan maar gee flauw idee
[ Voor 17% gewijzigd door Jthem op 19-09-2022 23:12 ]
Met een vast contract heb je nu nog geen issues toch, of zie ik dat verkeerd?Anoniem: 39993 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:55:
[...]
Jep, gaat mij ook geld kosten. Ik heb een vast contract wat nog 2 jaar loopt. Zat er natuurlijk weer dik in. Tegen de tijd dat mijn rekening omhoog gaat, is de pot leeggeroofd.Begint een bekend verhaaltje te worden.
In mijn geval was het niet laks afwachten, maar afwachten tot de prijzen weer wat zouden dalen, want in december (toen mijn contract afliep) vond ik ze veel te hoog, stuk hoger dan het langetermijngemiddelde.henkebek schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:41:
[...]
Tja, mensen die de moeite hebben genomen om tijdig actie te ondernemen en goede contracten af te sluiten gaan indirect betalen voor mensen die laks afwachten.
Nu blijkt werd er al flink gemanipuleerd door Vladimir. Dat kon men toen niet weten, evenmin dat even later de oorlog zou uitbreken.
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 19-09-2022 23:34 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Hier ook. Ik gun natuurlijk niemand een torenhoge rekening, maar ik heb expres op tijd een erg langdurig contract afgesloten en nu staat er in de Volkskrant dit:Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:34:
[...]
Dank.
ik verlies dus niet alleen het belastingvoordeel, maar als over een jaar/1,5 jaar de tarieven mogelijkerwijs een stuk lager zijn kan ik ook in 1x nog veel meer aan opzegvergoeding betalen…Zijn de energiemaatschappijen toch weer lekker aan het lobbyen geweest, want verwacht maar niet dat het ooit weer omlaag gaat.Wat het kabinet daar tegenover stelt om de bedrijven zover te krijgen, is niet duidelijk. Minister Jetten van Energie heeft eerder gezegd dat hij wil bekijken of de opzegvergoeding die particulieren betalen als ze naar een concurrent willen overstappen omhoog kan. Die ‘overstapboetes’ zijn nu zo laag, dat ze meestal niet opwegen tegen het prijsvoordeel van het nieuwe energiecontract.
Ik heb exact hetzelfde. In oktober 2021 verhuisd naar gasloze woning. Contract meeverhuisd. In december noodgedwongen variabel en sindsdien zeer actief op het forum maar vaste contracten gemist. Dus niet laks, wel pech al kan het veel erger. Ik ben van 32 naar 360 pm gegaan hahaanandus schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:33:
[...]
In mijn geval was het niet laks afwachten, maar afwachten tot de prijzen weer wat zouden dalen, want in december (toen mijn contract afliep) vond ik ze veel te hoog, stuk hoger dan het langetermijngemiddelde.
Nu blijkt werd er al flink gemanipuleerd door Vladimir. Dat kon men toen niet weten, evenmin dat even later de oorlog zou uitbreken.
Mag hopen dat de verhoogde opzegvergoeding alleen voor vanaf dat moment afgesloten contracten zal gelden, niet voor bestaande.. ik heb net een 3 jarig contract in laten gaan en in de voorwaarden staan duidelijke opzegboete bedragen. Kunnen ze dat zomaar veranderen voor bestaande contracten? Was namelijk van plan de boel op te zeggen wanneer/als de gasprijs daalt..zynex schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:36:
[...]
Hier ook. Ik gun natuurlijk niemand een torenhoge rekening, maar ik heb expres op tijd een erg langdurig contract afgesloten en nu staat er in de Volkskrant dit:
[...]
ik verlies dus niet alleen het belastingvoordeel, maar als over een jaar/1,5 jaar de tarieven mogelijkerwijs een stuk lager zijn kan ik ook in 1x nog veel meer aan opzegvergoeding betalen…Zijn de energiemaatschappijen toch weer lekker aan het lobbyen geweest, want verwacht maar niet dat het ooit weer omlaag gaat.
Hier hetzelfde...ik wacht in spanning af.stin00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:48:
[...]
Mag hopen dat de verhoogde opzegvergoeding alleen voor vanaf dat moment afgesloten contracten zal gelden, niet voor bestaande.. ik heb net een 3 jarig contract in laten gaan en in de voorwaarden staan duidelijke opzegboete bedragen. Kunnen ze dat zomaar veranderen voor bestaande contracten? Was namelijk van plan de boel op te zeggen wanneer/als de gasprijs daalt..
Maar ik denk toch echt dat als mensen moeten kiezen tussen verwarmen voor 1 euro per kWh of 1,50 per M3 er veel weer de CV aan zullen zetten als dat kan.Gerco-M schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:48:
[...]
Ik ben hier ook all-electric en heb de gasketel ook nog hangen maar heb toch echt de gas aansluiting opgezegd en zie die graag snel tot uitvoering gebracht. Duurzaam, milieu, Poetin, Groningen, zeespiegelstijging. Nog meer redenen nodig?
Het lijkt me toch bijna zeker dat deze maatregel slecht is voor de verduurzaming.
De zaken die je noemt zijn allemaal zeer belangrijk, maar de belangrijkste drijfveer is toch een financiële vrees ik.
Daar ben ik dus ook benieuwd naar. In mijn contract verwijzen ze naar de voorwaarden die op hun website staan en op de website staan de overgenomen bedragen van de ACM. Ik heb dus helaas niet zwart op wit de bedragen in mijn contract waardoor ik absoluut niet blij ben met dit voornemen.stin00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:48:
[...]
Mag hopen dat de verhoogde opzegvergoeding alleen voor vanaf dat moment afgesloten contracten zal gelden, niet voor bestaande.. ik heb net een 3 jarig contract in laten gaan en in de voorwaarden staan duidelijke opzegboete bedragen. Kunnen ze dat zomaar veranderen voor bestaande contracten? Was namelijk van plan de boel op te zeggen wanneer/als de gasprijs daalt..
Ja dat lijkt me wel logisch. Ook om een voorspelbare overheid te zijn, maar ja je weet het niet in deze tijden. Het is alleen niet dat de overheid er iets mee wint of ander gedrag beloont, dus lijkt me goed te doen voor ze.stin00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:48:
[...]
Wel goed dat die hogere boete komt omdat idd het niet meer uit kon nog een scherp contract te bieden, zonder stoploss voor de leverancier, maar wel voor ons.
De meeste grootverbruikers zijn gas-slurpers. Mensen met grote, vrijstaande of zeer slecht geisoleerde huizen die tot nu de zin niet zagen van isoleren, of niet kunnen.
Voor deze groep is deze regeling gemengd: Ze krijgen korting op het eerste stuk, en betalen daarna de hoofdprijs, meer nog dan nu. Daar zit dus een behoorlijke motivatie om snel wat te doen.
Ik zou er zeker voor zijn als er een equivalentie van bijvoorbeeld 9kWh = 1 m3 ingebouwd zou zijn voor mensen die electric zijn. Dat is energetisch een redelijke benadering.
Voor deze groep is deze regeling gemengd: Ze krijgen korting op het eerste stuk, en betalen daarna de hoofdprijs, meer nog dan nu. Daar zit dus een behoorlijke motivatie om snel wat te doen.
Ik zou er zeker voor zijn als er een equivalentie van bijvoorbeeld 9kWh = 1 m3 ingebouwd zou zijn voor mensen die electric zijn. Dat is energetisch een redelijke benadering.
Het is nog even wachten op de details idd. Als je tegen laag tarief altijd 1200 m3 gas mag gebruiken, dan gaat de cv ketel er hier voorlopig nog niet uit inderdaad. Terwijl ik daar al zeer sterk over aan het nadenken was.
Slimmer is idd om gas terug te rekenen naar kilowatts.
Verder ook heel benieuwd naar het eeuwig vergeten stadsverwarming. Wij zijn er inmiddels vanaf door een verhuizing, maar als die de boel weer net gaan baseren op gemiddelde lasten van net voor de compensatie...
Slimmer is idd om gas terug te rekenen naar kilowatts.
Verder ook heel benieuwd naar het eeuwig vergeten stadsverwarming. Wij zijn er inmiddels vanaf door een verhuizing, maar als die de boel weer net gaan baseren op gemiddelde lasten van net voor de compensatie...
[ Voor 27% gewijzigd door Richh op 20-09-2022 00:16 ]
Er wordt gezegd dat er niets gedaan wordt voor stadswarmte maar dat is toch niet waar? Omdat die prijs gekoppeld is aan de gasprijs? Of zal deze dan gekoppeld zijn aan de huidige, duurdere gasprijzen ipv prijsplafonds?
Dat zei het NOS journaal, en dat de btw weer naar 21 gaat was al eerder bekend gemaaktWolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:26:
[...]
Waar lees je dat die verlaging komt te vervallen?
1 PVoutput . Dongen NB
Hadden ze maar beter op moeten letten, 90 procent heeft het aan zichzelf te danken.CrazyFool schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:43:
[...]
Vrij kortzichtig, er zijn genoeg mensen die willen verduurzamen maar daar de financiële middelen niet voor hebben. Dat kan en mag je niet laks noemen, dat is prioriteiten stellen, want iemand die in de maand 0 kan sparen. Kan ook niet verduurzamen…
Laat mij dan maar kortzichtig en egoist zijn, ik wil ook mijn duizenden euro terug van hoge brandstof en levensmiddelen etc.
Maar voorlopig lijkt dat niet te gebeuren.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat houdt dit in voor ons? Het plafond.
Tweepersoonshuishouden
Definitieve meterstanden:
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh
Totaal samen: 1.119 kWh
Meterstand gas
• Gas 225 m3
Helaas geen zonnepanelen. In 2024 komt er waarschijnlijk zonnepanelen bij ons.
Tweepersoonshuishouden
Definitieve meterstanden:
Meterstand elektriciteit
• Stroom Normaal 478 kWh
• Stroom Dal 641 kWh
Totaal samen: 1.119 kWh
Meterstand gas
• Gas 225 m3
Helaas geen zonnepanelen. In 2024 komt er waarschijnlijk zonnepanelen bij ons.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 06:49
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Welke schade heb jij dan die gecompenseerd moet worden? Je hebt geen stijgende energiekosten dus ook geen compensatie nodig. Logisch toch? En over twee jaar is de regeling misschien al weer afgeschaft. Of niet en dan wanneer jouw kosten stijgen krijg je ook compensatieAnoniem: 39993 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:55:
[...]
Jep, gaat mij ook geld kosten. Ik heb een vast contract wat nog 2 jaar loopt. Zat er natuurlijk weer dik in. Tegen de tijd dat mijn rekening omhoog gaat, is de pot leeggeroofd.Begint een bekend verhaaltje te worden.
Zolang het niet officieel is blijft het gissen wqr het voor jullie inhoud.Van der Berg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 05:58:
Wat houdt dit in voor ons? Het plafond.
Ben wel benieuwd wat er gedaan gaat worden voor bedrijven. Zn 1200m3 stelt in de tuinbouw bijvoorbeeld helemaal niks voor.
Op zich een goed moment om na te denken over het nut en noodzaak van tuinbouw die extreemBassos30 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:45:
Ben wel benieuwd wat er gedaan gaat worden voor bedrijven. Zn 1200m3 stelt in de tuinbouw bijvoorbeeld helemaal niks voor.
Veel gas verbruikt om dingen te kweken die in zuid Spanje gewoon buiten groeien. Maargoed, dat is een andere discussie denk ik
Met een verbruik van momenteel 2100m3, en onbekend maar hoog (auto, veel apparatuur want nerd) electra verbruik ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurd. Nu nog even op een relatief gunstig variabel contract, met 37cent per kwh en 1.8€ per m3. De huidige model contracten waren wel even slikken.
Nu ben ik geen doelgroep voor veel
Compensatie, ook met de tarieven van het huidige model contract kunnen wij het betalen en we zijn druk bezig met een 40 tal zonnepanelen en verdere elektrificatie van het huis, maar het is wel even slikken. 10.000€ per jaar voor alleen gas zat niet in mijn begroting.
Compensatie, ook met de tarieven van het huidige model contract kunnen wij het betalen en we zijn druk bezig met een 40 tal zonnepanelen en verdere elektrificatie van het huis, maar het is wel even slikken. 10.000€ per jaar voor alleen gas zat niet in mijn begroting.
Uit een artikel van de NOS:
Mijn eerste reactie als all electric huis eigenaar en EV rijder is dat de "voorlopers" weer eens genaaid worden en beter stil hadden kunnen blijven zitten. We moeten van het gas af en elektrisch gaan rijden. Door de hoge elektra prijs en de lagere brandstof (dankzij de accijnsverlaging) kosten is het inmiddels weer goedkoper een ICE te gaan rijden. Gewoon lekker op gas blijven stoken en geen investering doen in een warmtepomp loont nu ook nog eens.
Dus een sigaar uit eigen doos. Of je nu via de EB minder gaat betalen of door een prijsplafond op een max aantal kWh en m3 het resultaat is hetzelfde. Enige optie waarin het meer kan opleveren is als dit niet budgetneutraal wordt uitgevoerd en de verlaging van de energiebelasting minder kost dan wat er nu door de overheid wordt uitgekeerd d.m.v. dat prijsplafond.In de Miljoenennota die vrijdag uitlekte, kondigde het kabinet voor volgend jaar nog een verlaging van de energiebelasting en een energietoeslag van 1300 euro voor mensen met een minimuminkomen aan. Om het prijsplafond te financieren zou het kabinet de verlaging van de energiebelasting nu willen terugdraaien.
Mijn eerste reactie als all electric huis eigenaar en EV rijder is dat de "voorlopers" weer eens genaaid worden en beter stil hadden kunnen blijven zitten. We moeten van het gas af en elektrisch gaan rijden. Door de hoge elektra prijs en de lagere brandstof (dankzij de accijnsverlaging) kosten is het inmiddels weer goedkoper een ICE te gaan rijden. Gewoon lekker op gas blijven stoken en geen investering doen in een warmtepomp loont nu ook nog eens.
Momenteel nog op een redelijk gunstig tarief van 20-12-2021. Echter heeft de leverancier op 8 september aangekondigd dat ze vandaag (20-september) de tarieven flink verhogen. Heb een jaar LosVast bij Oxxio en ze beroepen zich op Artikel 19.3 uit de algemene voorwaarden.
Weet iemand of zo mag met korte termijn? Ze geven aan dat ze dat met een aankondiging met termijn van 9 dagen mogen doen, terwijl het opzegtermijn bijv. 30 dagen is. Een maandje langer op het gunstigere tarief zou al wat schelen voor mij (evt. genoeg voor om naar de geschillencommissie te gaan).
Weet iemand of zo mag met korte termijn? Ze geven aan dat ze dat met een aankondiging met termijn van 9 dagen mogen doen, terwijl het opzegtermijn bijv. 30 dagen is. Een maandje langer op het gunstigere tarief zou al wat schelen voor mij (evt. genoeg voor om naar de geschillencommissie te gaan).
Ik heb ook nog een goedkoop contract en wil hier wel op reageren. Waarom moet ik mee betalen omdat er mensen zijn die echt niet zagen aankomen dat de gasprijs ging stijgen. Ik nam voorheen altijd een jaar contract maar vorig jaar voor het eerst een meerjarig contract afgesloten. Je zag dat de energie prijzen aan het stijgen waren, Groningen wat dicht gaat. Onrust in de wereld. Etc..We Are Borg schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 06:09:
[...]
Welke schade heb jij dan die gecompenseerd moet worden? Je hebt geen stijgende energiekosten dus ook geen compensatie nodig. Logisch toch? En over twee jaar is de regeling misschien al weer afgeschaft. Of niet en dan wanneer jouw kosten stijgen krijg je ook compensatie
Als je mensen geld gaat geven dan iedereen. Ze hebben een geschat extra 70mld aan inkomsten daar de hoge inflatie en gas prijzen. Gebruik al dit geld voor iedereen.
You only live once, so enjoy the ride.
Ik heb nog een CB/GC contract dat tot januari 2024 loopt, gas voor €0,86 (incl 21% btw). Ik heb nog even kunnen genieten van de verlaging van de btw en extra korting op de energiebelasting, maar dat wordt dus weer afgepakt. Geen sigaar uit eigen doos voor mij dus.s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:38:
[...]
Dus een sigaar uit eigen doos. Of je nu via de EB minder gaat betalen of door een prijsplafond op een max aantal kWh en m3 het resultaat is hetzelfde. Enige optie waarin het meer kan opleveren is als dit niet budgetneutraal wordt uitgevoerd en de verlaging van de energiebelasting minder kost dan wat er nu door de overheid wordt uitgekeerd d.m.v. dat prijsplafond.
Eerlijk? Het is maar net wat je verstaat onder eerlijk: gelijk of solidair. Ik vind het in mijn specifieke geval wel prima dat het geld bij anderen terechtkomt, die wél last hebben van de stijgende energiekosten (om wat voor een reden dan ook).
Het is even wachten op de details of voor bestaande vaste contracten het prijsplafond ook gebruikt gaat worden. Als dat zo is profiteer je er ook van maar ben je de korting op de EB kwijt.Mawlana schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:49:
[...]
Ik heb nog een CB/GC contract dat tot januari 2024 loopt, gas voor €0,86 (incl 21% btw). Ik heb nog even kunnen genieten van de verlaging van de btw en extra korting op de energiebelasting, maar dat wordt dus weer afgepakt. Geen sigaar uit eigen doos voor mij dus.
Eerlijk? Het is maar net wat je verstaat onder eerlijk: gelijk of solidair. Ik vind het in mijn specifieke geval wel prima dat het geld bij anderen terechtkomt, die wél last hebben van de stijgende energiekosten (om wat voor een reden dan ook).
Mocht het alleen voor variabele en nieuwe vaste contracten gaan gelden dan kan je voor 100 euro je contract vroegtijdig beëindigen en overstappen. Ligt natuurlijk aan je verbruik of dat zinnig is maar de rekensom is zo gemaakt zodra de details bekend zijn.
Mensen die last hebben van de stijgende energiekosten zijn die korting op de EB ook kwijt. Daar komt een maximum tarief voor terug voor een deel van het verbruik. Het ligt er dan maar aan wat de markttarieven zijn en het maximum tarief of ze hier voordeel van gaan hebben. De day-ahead tarieven voor elektra liggen gemiddeld de laatste week op of onder de tarieven van januari 2022 die nu worden genoemd.
En die spullenboel komt ook zonder fossiele brandstof naar Nederland zou je willen zeggen?overhyped schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:23:
[...]
Op zich een goed moment om na te denken over het nut en noodzaak van tuinbouw die extreem
Veel gas verbruikt om dingen te kweken die in zuid Spanje gewoon buiten groeien. Maargoed, dat is een andere discussie denk ik
Mensen met een All Electric huis hebben hopelijk hun daken ook wel vol met zonnepanelen mag ik hopen?
Deze maatregel is nodig om te zorgen dan een groot deel van de bevolking (Henk en Ingrid, stroom zonder panelen en gasaanlsuiting met een gemiddeld verbruik) niet met extreem hoge maandkosten komt te zitten. Ik zit nog met een (stroom)contract tot 2024 en panelen zodat ik bijna op 0 uitkom, dus zal er weinig aan hebben, maar eerlijk gezegd ben ik daar alleen maar blij om.
Het lijk mij toch wel dat de warmtenetten meegenomen gaan worden, want dit zijn een half miljoen huishoudens, vooral in de grote steden.
Deze maatregel is nodig om te zorgen dan een groot deel van de bevolking (Henk en Ingrid, stroom zonder panelen en gasaanlsuiting met een gemiddeld verbruik) niet met extreem hoge maandkosten komt te zitten. Ik zit nog met een (stroom)contract tot 2024 en panelen zodat ik bijna op 0 uitkom, dus zal er weinig aan hebben, maar eerlijk gezegd ben ik daar alleen maar blij om.
Het lijk mij toch wel dat de warmtenetten meegenomen gaan worden, want dit zijn een half miljoen huishoudens, vooral in de grote steden.
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 20-09-2022 08:08 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zou je denken? Zeker nu de kolencentrales weer worden aangezwengeld zijn het inktzwarte kilowattuurtjes die deze winter je warmtepomp ingaan. En op een koude winternacht zul je misschien een COP van 3 halen? Misschien net genoeg om electrisch zo schoon te maken als gas.marcovandam schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:54:
[...]
Maar ik denk toch echt dat als mensen moeten kiezen tussen verwarmen voor 1 euro per kWh of 1,50 per M3 er veel weer de CV aan zullen zetten als dat kan.
Het lijkt me toch bijna zeker dat deze maatregel slecht is voor de verduurzaming.
Op de lange termijn heb je wel gelijk, maar ik denk niet dat deze maatregel voor de lange termijn bedoeld is.
Die daken vol zonnepanelen helpen geen moer als de energiemaatschappijen op eigen houtje lekker salderingsregels gaan interpreteren en uitvoeren. Als die warmtepompen straks allemaal elke maand 500kWh stroom verbruiken dan zitten de gasloze vooruitlopers dus ineens ook met veel hogere kosten. Dan helpt dit plafond niks.M@cer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:07:
Mensen met een All Electric huis hebben hopelijk hun daken ook wel vol met zonnepanelen mag ik hopen?
Deze maatregel is nodig om te zorgen dan een groot deel van de bevolking (Henk en Ingrid, stroom zonder panelen en gasaanlsuiting met een gemiddeld verbruik) niet met extreem hoge maandkosten komt te zitten. Ik zit nog met een (stroom)contract tot 2024, dus zal er weinig aan hebben, maar eerlijk gezegd ben ik daar alleen maar blij om.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Nee, nog beter is het om zo veel mogelijk lokaal te consumeren, dit ten koste van altijd alles beschikbaar.Swenn schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:06:
[...]
En die spullenboel komt ook zonder fossiele brandstof naar Nederland zou je willen zeggen?
Maar heb wel eens reken staaltjes gezien dat het co2 technisch beter is om groenten uit Kenia te halen per vliegtuig dan om het hier in een kas te kweken.
Ook zonder saldering is een graad warmte uit een WP doorgaans goedkoper dan een graad warmte uit gas.No Hands schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:10:
[...]
Die daken vol zonnepanelen helpen geen moer als de energiemaatschappijen op eigen houtje lekker salderingsregels gaan interpreteren en uitvoeren. Als die warmtepompen straks allemaal elke maand 500kWh stroom verbruiken dan zitten de gasloze vooruitlopers dus ineens ook met veel hogere kosten. Dan helpt dit plafond niks.
Om dit soort opmerkingen kan ik zo boos worden. Wat als je in een (sociale) huurwoning zit. Zelfs als je de financiële middelen hebt om bijvoorbeeld zonnepanelen op je dak te leggen. Mag het vaak, zelden van de verhuurder. Dus ja dan zit je met je dure niet duurzame huis. Even verhuizen naar een duurzaam alternatief zit er niet bij met de huidige marktreneeke1970 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 05:41:
[...]
Hadden ze maar beter op moeten letten, 90 procent heeft het aan zichzelf te danken.
Laat mij dan maar kortzichtig en egoist zijn, ik wil ook mijn duizenden euro terug van hoge brandstof en levensmiddelen etc.
Maar voorlopig lijkt dat niet te gebeuren.
Het was niet onrustiger dan normaal, integendeel, en dat de gasprijzen stegen was juist abnormaal. Men (ik en velen andere) dacht dat dat kwam door corona en de prijzen weer zouden dalen na normalisatie, we konden niet weten dat de prijzen gemanipuleerd werden door Putin als opzet voor de oorlog in Oekraïne.worldfastest schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:46:
[...]
Je zag dat de energie prijzen aan het stijgen waren, Groningen wat dicht gaat. Onrust in de wereld. Etc..
Het is makkelijk om te zeggen dat anderen dan maar met stijgende prijzen een contract af moesten sluiten, maar voor hetzelfde geld waren de prijzen weer gedaald naar het langjarig gemiddelde.
Mjah, iedereen met een auto wordt ook al maanden gematst, daar hoor je niet-autobezitters of mensen die weinig rijden ook niet over, terwijl het ook eerlijker zou zijn om elke Nederlander gewoon €135 te geven.Als je mensen geld gaat geven dan iedereen.
[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 20-09-2022 08:33 ]
2100m3 is wel flink meer dan 1200m3 gemiddeld. Groot of oud huis of andere oorzaak?overhyped schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:29:
Met een verbruik van momenteel 2100m3, en onbekend maar hoog (auto, veel apparatuur want nerd) electra verbruik ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurd. Nu nog even op een relatief gunstig variabel contract, met 37cent per kwh en 1.8€ per m3. De huidige model contracten waren wel even slikken.
Wat een onzin. Geen enkele econoom, noch de energiebedrijven zagen de stijging die we nu hebben aankomen. Iedere instantie gaf het advies om vooral geen vast contract te nemen, maar voorlopig een flexibel contract te houden. Moeten we nou mensen gaan straffen omdat ze een eerste levensbehoefte niet op dezelfde manier hebben bekeken als de aandelenmarkt? Het gaat hier niet om geld dat huishoudens over hebben. Het gaat over de winter doorkomen of doodvriezen. Vooral als je met de huidige woningmarkt vast zit in een slecht geïsoleerd huis en niet de middelen/mogelijkheid hebt om te isoleren.worldfastest schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:46:
[...]
Ik heb ook nog een goedkoop contract en wil hier wel op reageren. Waarom moet ik mee betalen omdat er mensen zijn die echt niet zagen aankomen dat de gasprijs ging stijgen. Ik nam voorheen altijd een jaar contract maar vorig jaar voor het eerst een meerjarig contract afgesloten. Je zag dat de energie prijzen aan het stijgen waren, Groningen wat dicht gaat. Onrust in de wereld. Etc..
Als je mensen geld gaat geven dan iedereen. Ze hebben een geschat extra 70mld aan inkomsten daar de hoge inflatie en gas prijzen. Gebruik al dit geld voor iedereen.
Maar klop jezelf vooral op de schouders omdat je het vooruitzicht had dat geen enkele autoriteit op de markt ook had. De realiteit is dat je gewoon gegokt hebt en "gewonnen". Maar de mensen die niet hebben gegokt hebben zo hard verloren dat de overheid wel moet bijspringen.
Daarnaast, vergeet niet dat het plafond pas op 1 januari ingaat, dus iedereen met een variabel contract betaalt al een jaar lang enorm hoge prijzen boven dat prijsplafond, daar hebben mensen met vaste contracten al de vruchten van geplukt.
Je kan het nooit zeker weten maar omdat iedereen zo goedkoop mogelijk wil gaan zitten ipv iets meer te betalen voor wat zekerheid (langer contract) zijn nu alle problemen. Doet me weer denken aan de Iceland bank debacle waar men ook ineens mensen gingen compenseren terwijl ze niet onder de bank garantie vielen omdat de rente daar hoger was.anandus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:23:
[...]
Het was niet onrustiger dan normaal, integendeel, en dat de gasprijzen stegen was juist abnormaal. Men (ik en velen andere) dacht dat dat kwam door corona en de prijzen weer zouden dalen na normalisatie, we konden niet weten dat de prijzen gemanipuleerd werden door Putin als opzet voor de oorlog in Oekraïne.
Het is makkelijk om te zeggen dat anderen dan maar met stijgende prijzen een contract af moesten sluiten, maar voor hetzelfde geld waren de prijzen weer gedaald naar het langjarig gemiddelde.
[...]
Mjah, iedereen met een auto wordt ook al maanden gematst, daar hoor je niet-autobezitters of mensen die weinig rijden ook niet over, terwijl het ook eerlijker zou zijn om elke Nederlander gewoon €135 te geven.
Zelf mijn moeder van 70 zag dit aankomen en heeft zelfstandig een 5 jarig contract afgesloten vorig jaar terwijl ze daarvoor 20 jaar een variabel contract had.
De kassen kweken groenten, bloemen etc maar je gaat er aan voorbij dat ze ook zeer effectief electriciteit produceren.overhyped schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:14:
[...]
Nee, nog beter is het om zo veel mogelijk lokaal te consumeren, dit ten koste van altijd alles beschikbaar.
Maar heb wel eens reken staaltjes gezien dat het co2 technisch beter is om groenten uit Kenia te halen per vliegtuig dan om het hier in een kas te kweken.
Ik heb eens zitten rekenen wat een kwh zou kosten met een benzine aggregaat (honda).
Vond het lastig om de goede gegevens uit de datasheet te pakken, maar als ik het goed begreep:
1.1L per uur voor bij 1800 watt.
Dus 0.6l liter voor 1kwh
Met een prijs van 1,9 euro per liter zit je dus op €1,159 per kwu. stroom uit het stopcontact blijft tot zover goedkoper, maar het scheelt niet veel meer.
Voordeel is wel dat je ook meteen een hoop warmte afgifte hebt
en herrie+uitlaatgas
Vond het lastig om de goede gegevens uit de datasheet te pakken, maar als ik het goed begreep:
Dus 0.6l liter voor 1kwh
Met een prijs van 1,9 euro per liter zit je dus op €1,159 per kwu. stroom uit het stopcontact blijft tot zover goedkoper, maar het scheelt niet veel meer.
en herrie+uitlaatgas

ora et labora
Dat gevoel heb ik nu ook.s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:38:
[...]
Dus een sigaar uit eigen doos. Of je nu via de EB minder gaat betalen of door een prijsplafond op een max aantal kWh en m3 het resultaat is hetzelfde. Enige optie waarin het meer kan opleveren is als dit niet budgetneutraal wordt uitgevoerd en de verlaging van de energiebelasting minder kost dan wat er nu door de overheid wordt uitgekeerd d.m.v. dat prijsplafond.
Vorig jaar een EV gekocht (wel op de eigen zaak).
Dit jaar nieuw huis met 16 zonnepanelen gekocht en eigen oprti
Straks is thuis laden duurder dan aan de paal. Nou dat weet ik het wel.
Blijft dit lang doorgaan, ga ik ook weer terug naar een benzine auto. Dan maar wat meer bijtelling betalen, maar dit is onzin.
En als de prijzen weer waren gedaald naar normale niveau's dan zat je moeder vast aan een 5-jarig veel te duur contractworldfastest schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:34:
[...]
Je kan het nooit zeker weten maar omdat iedereen zo goedkoop mogelijk wil gaan zitten ipv iets meer te betalen voor wat zekerheid (langer contract) zijn nu alle problemen. Doet me weer denken aan de Iceland bank debacle waar men ook ineens mensen gingen compenseren terwijl ze niet onder de bank garantie vielen omdat de rente daar hoger was.
Zelf mijn moeder van 70 zag dit aankomen en heeft zelfstandig een 5 jarig contract afgesloten vorig jaar terwijl ze daarvoor 20 jaar een variabel contract had.
Niemand zag aankomen dat de prijzen ten eerste hoog zouden blijven en ten tweede hoger zouden worden.
Het is heel fijn dat jij en je moeder dat wel aan hun water aanvoelde, maar de meeste anderen niet. Consumenten niet, experts niet.
Het bleek een abnormale markt (want manipulatie vanaf september en later oorlog) en dat kón men simpelweg niet weten. In normale omstandigheden was de prijs gewoon weer gedaald.
[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 20-09-2022 08:40 ]
Tip: Je zit met laden niet aan piekmomenten vast dus waarom zou je daarvoor moeten betalen? Extra meter door de netbeheerder laten installeren en daarop een dynamisch contract afsluiten op de zaak.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:
[...]
Dat gevoel heb ik nu ook.
Blijft dit lang doorgaan, ga ik ook weer terug naar een benzine auto. Dan maar wat meer bijtelling betalen, maar dit is onzin.
Hoezo betaal jij er aan mee?worldfastest schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:46:
[...]
Ik heb ook nog een goedkoop contract en wil hier wel op reageren. Waarom moet ik mee betalen omdat er mensen zijn die echt niet zagen aankomen dat de gasprijs ging stijgen. Ik nam voorheen altijd een jaar contract maar vorig jaar voor het eerst een meerjarig contract afgesloten. Je zag dat de energie prijzen aan het stijgen waren, Groningen wat dicht gaat. Onrust in de wereld. Etc..
Omdat het van de belastingcenten af gaat? In principe ga jij er zelfs op VOORUIT, want je gaat minder belasting betalen over arbeid. Dus eigenlijk betalen de DGA's en bedrijven mee aan jouw vooruitgang.
Ik ga ervan uit dat mijn tarief sowieso lager is dan het prijsplafond, want volgens mij was een kub gas al duurder dan een euro per maand. Dus zolang Greenchoice mijn huidige tarieven aanhoudt profiteer ik nergens van en hoef ik mijn contract niet te beëindigen.s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:59:
[...]
Het is even wachten op de details of voor bestaande vaste contracten het prijsplafond ook gebruikt gaat worden. Als dat zo is profiteer je er ook van maar ben je de korting op de EB kwijt.
Mocht het alleen voor variabele en nieuwe vaste contracten gaan gelden dan kan je voor 100 euro je contract vroegtijdig beëindigen en overstappen. Ligt natuurlijk aan je verbruik of dat zinnig is maar de rekensom is zo gemaakt zodra de details bekend zijn.
Mensen die last hebben van de stijgende energiekosten zijn die korting op de EB ook kwijt. Daar komt een maximum tarief voor terug voor een deel van het verbruik. Het ligt er dan maar aan wat de markttarieven zijn en het maximum tarief of ze hier voordeel van gaan hebben. De day-ahead tarieven voor elektra liggen gemiddeld de laatste week op of onder de tarieven van januari 2022 die nu worden genoemd.
Ik ben niet zo vaak op de zaken, meer onderweg, dus opladen deed ik altijd bij de laadpaal naast mijn huis.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:42:
[...]
Tip: Je zit met laden niet aan piekmomenten vast dus waarom zou je daarvoor moeten betalen? Extra meter door de netbeheerder laten installeren en daarop een dynamisch contract afsluiten op de zaak.
Dat werkt nu met de lagere prijzen in de nacht en midden op de dag. Dat werkt alleen niet op een wind stille en bewolkte dag wanneer het buiten 10 graden vriest. Zelf stap ik zometeen ook over op een dynamisch contract maar het is een gok wat die gaan doen.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:42:
[...]
Tip: Je zit met laden niet aan piekmomenten vast dus waarom zou je daarvoor moeten betalen? Extra meter door de netbeheerder laten installeren en daarop een dynamisch contract afsluiten op de zaak.
Zes jaar geleden ben ik niet een EV gaan rijden omdat het zo lekker goedkoop was. Ja, het laden maar de aanschaf alles behalve. Weer terug naar een ICE zal ik nooit gaan, dat is niet de richting die we op moeten. Het hele beleid is ook ontzettend krom. Het is dikke paniek en vooral op de heel korte termijn gericht. Jetten zij onlangs nog dat hij hoort bij de laatste generatie die er wat aan kan doen en tegelijk zet hij de kolencentrales weer vol open en komt er compensatie voor de gas stokers en duwen we iedereen weer richting een ICE.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:
[...]
[ Voor 46% gewijzigd door s_schimmel op 20-09-2022 08:51 ]
Waarom zou een EV laden qua km goedkoper moeten zijn dan benzine?kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:
[...]
Een EV rijdt tig keer beter en fijner dan een ICE, alleen dat al is een meerprijs waard.
Ik denk dat velen die nu op de situatie vooruit zijn gelopen met all-electric of gasloze nieuwbouw zo denken. Hier idem, deze nieuwe regeling gaat voor deze groep (waaronder ik) niets uithalen.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:39:
[...]
Ok, dankzij de korting op de energiebelasting die nu geldt, krijg ik geld i.p.v. dat ik betaal, dus zijn wij eigenlijk de doelgroep niet voor compensatie. Al is "gratis" geld altijd welkom
Ter voorbeeld: na salderen 800kwH tegen 30 cent all-in, is 240 euro. Met een voorschot van 10 euro per maand blijft er 120 euro over. haal daar de 800 euro energiebelasting korting vanaf en je houdt bakken geld over, gewoon gratis.
Tsja, het is vervelend dat ze het prijsplafond ten koste laten gaan van deze energiebelasting korting. Maar nodig hebben we het niet. Het was gewoon een lekkere extra, net zoals de 1200 euro voor minima dat in veel gevallen was.
Gelukkig voor mij persoonlijk heb ik in juli dit jaar nog een 1 jarig contract weten te regelen, en is in het voorschotbedrag rekening gehouden dat deze regeling per 1 januari zou eindigen. Dit tegen een maandtarief van wederom 10 euro, hoor je mij niet klagen.
Maar ook de minima hadden, naast de 1200 euro ook een energiebelasting korting. als die weer teruggaat van 800 naar 300, wordt daar ook weer 500 euro bijgeplust op de jaarrekening. Je gaat een prijsplafond invoeren waar men op het 1e deel niet hoger uitkomt, dan mag je hopen dat dit meer is als die 500 die je via de oude weg op de factuur terug kreeg.
Oftewel: Mensen met een langdurig contract met betaalbaar maandtarief, die straks niks hebben aan het prijsplafond, gaan er 500 op achteruit. Je zou haast je energiecontract ontbinden om maximaal te kunnen profiteren van de regeling, als je binnen het plafond zou kunnen blijven. kost je 100 euro, maar je gaat er in ieder geval geen 500 op achteruit.
* DISCLAIMER: dit is mijn onderbuik gevoel. Zeker weten doen we het pas als de details bekend zijn.
Het zal dichterbij de 2 euro per kuub liggen dan 1 euro vermoed ik. Als het prijsplafond "maar" 10 miljard kost kan het nooit veel lager zijn.Mawlana schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
[...]
Ik ga ervan uit dat mijn tarief sowieso lager is dan het prijsplafond, want volgens mij was een kub gas al duurder dan een euro per maand. Dus zolang Greenchoice mijn huidige tarieven aanhoudt profiteer ik nergens van en hoef ik mijn contract niet te beëindigen.
Je betaalt wel mee met een goedkoop contract doordat ze die belastingverlaging van 5,7 cent per kWh terugdraaien en/of die 225 euro extra korting per jaar.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:44:
[...]
Hoezo betaal jij er aan mee?
Omdat het van de belastingcenten af gaat? In principe ga jij er zelfs op VOORUIT, want je gaat minder belasting betalen over arbeid. Dus eigenlijk betalen de DGA's en bedrijven mee aan jouw vooruitgang.
Kiezen ze voor die 5,7 cent dan is het voor mensen die met zonnepanelen precies hun verbruik afdekken (groot deel van NL) geen ramp. Dat belastingverschil wordt toch gesaldeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door henkebek op 20-09-2022 09:00 ]
Dat heb ik, maar ik word alsnog benadeeld omdat mijn leverancier (Greenchoice) per tariefperiode - dus per kwartaal - gaat salderen in plaats van op de jaarnota. Dat houdt in dat ik in de winter kWh's mag kopen voor ±60 cent per stuk, terwijl ik voor het overschot in de zomer 11 cent krijg. Dat overschot/tekort wordt enkel nog verrekend met opwekking binnen hetzelfde kwartaal. Je kan je voorstellen dat dat in jan-mrt en okt-dec dus enorm in je nadeel uitpakt.M@cer schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:07:
Netto resultaat is dat mijn afname over het gehele jaar ergens tussen de 0 en -1000 kWh ligt en ik daar een rekening van €1000 voor krijg. GC verschuilt zich achter het feit dat de wet hier niet 100% duidelijk over is, ook al zegt de ACM dat salderen op jaarbasis moet en niet voor kortere periodes mag.
Ik overweeg nu maar over te stappen naar bijv. Vattenfall. Een modelcontract tegen 90 cent per kWh is geen enkel probleem zolang mijn opwek maar weggestreept wordt tegen de afname.
Je hele verhaal steunt op salderen, dat is inmiddels bij flink wat leveranciers ook niet meer wat het geweest is bij de variabele contracten. Blijf dus maar even met je vaste contract zitten, is veel verstandiger.Dakillerbean schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:50:toon volledige bericht
[...]
Ik denk dat velen die nu op de situatie vooruit zijn gelopen met all-electric of gasloze nieuwbouw zo denken. Hier idem, deze nieuwe regeling gaat voor deze groep (waaronder ik) niets uithalen.
Ok, dankzij de korting op de energiebelasting die nu geldt, krijg ik geld i.p.v. dat ik betaal, dus zijn wij eigenlijk de doelgroep niet voor compensatie. Al is "gratis" geld altijd welkom![]()
Ter voorbeeld: na salderen 800kwH tegen 30 cent all-in, is 240 euro. Met een voorschot van 10 euro per maand blijft er 120 euro over. haal daar de 800 euro energiebelasting korting vanaf en je houdt bakken geld over, gewoon gratis.
Tsja, het is vervelend dat ze het prijsplafond ten koste laten gaan van deze energiebelasting korting. Maar nodig hebben we het niet. Het was gewoon een lekkere extra, net zoals de 1200 euro voor minima dat in veel gevallen was.
Gelukkig voor mij persoonlijk heb ik in juli dit jaar nog een 1 jarig contract weten te regelen, en is in het voorschotbedrag rekening gehouden dat deze regeling per 1 januari zou eindigen. Dit tegen een maandtarief van wederom 10 euro, hoor je mij niet klagen.
Maar ook de minima hadden, naast de 1200 euro ook een energiebelasting korting. als die weer teruggaat van 800 naar 300, wordt daar ook weer 500 euro bijgeplust op de jaarrekening. Je gaat een prijsplafond invoeren waar men op het 1e deel niet hoger uitkomt, dan mag je hopen dat dit meer is als die 500 die je via de oude weg op de factuur terug kreeg.
Oftewel: Mensen met een langdurig contract met betaalbaar maandtarief, die straks niks hebben aan het prijsplafond, gaan er 500 op achteruit. Je zou haast je energiecontract ontbinden om maximaal te kunnen profiteren van de regeling, als je binnen het plafond zou kunnen blijven. kost je 100 euro, maar je gaat er in ieder geval geen 500 op achteruit.
Omdat dat altijd zo is geweest en bij aankoop je daar vanuit bent gegaan.Wolly schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:49:
[...]
Waarom zou een EV laden qua km goedkoper moeten zijn dan benzine?
Een EV rijdt tig keer beter en fijner dan een ICE, alleen dat al is een meerprijs waard.
Diesel is altijd goedkoper geweest dan benzine, daarom betaalde je ook meer wegenbelasting.
Nu de diesel duurder is en je nog steeds meer wegenbelasting betaald, zijn de diesels niet meer aantrekkelijk.
Als een EV duurder is qua rijden, zullen mensen weer terugstappen naar benzine.
Dat gaat ze nog wel wat gedonder opleveren met rechtzaken en de ACM. Ze zijn niet de enige die dit zo doen. Groot gelijk als je nu overstapt naar een partij die wel op jaarbasis saldeert en de hoogste TLV heeft. Aan de andere kant kan je vast wennen aan de situatie nadat salderen is afgeschaftDaniel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:52:
[...]
Dat heb ik, maar ik word alsnog benadeeld omdat mijn leverancier (Greenchoice) per tariefperiode - dus per kwartaal - gaat salderen in plaats van op de jaarnota. Dat houdt in dat ik in de winter kWh's mag kopen voor ±60 cent per stuk, terwijl ik voor het overschot in de zomer 11 cent krijg. Dat overschot/tekort wordt enkel nog verrekend met opwekking binnen hetzelfde kwartaal. Je kan je voorstellen dat dat in jan-mrt en okt-dec dus enorm in je nadeel uitpakt.
Netto resultaat is dat mijn afname over het gehele jaar ergens tussen de 0 en -1000 kWh ligt en ik daar een rekening van €1000 voor krijg. GC verschuilt zich achter het feit dat de wet hier niet 100% duidelijk over is, ook al zegt de ACM dat salderen op jaarbasis moet en niet voor kortere periodes mag.
Ik overweeg nu maar over te stappen naar bijv. Vattenfall. Een modelcontract tegen 90 cent per kWh is geen enkel probleem zolang mijn opwek maar weggestreept wordt tegen de afname.
Als je steeds onderweg ben maak je vast veel kilometers. Tussen 0u en 3u zijn de tarieven lager dan gemiddeld en het loont om op eigen oprit te laden. Plus altijd een plek.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:45:
[...]
Ik ben niet zo vaak op de zaken, meer onderweg, dus opladen deed ik altijd bij de laadpaal naast mijn huis.
Ik ben bezig met een extra meter dus nog geen praktijk ervaring maar het rekensommetje zit bij mij goed.
"Omdat het gisteren zo was" is natuurlijk geen reden, dat is hoop.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:53:
[...]
Omdat dat altijd zo is geweest en bij aankoop je daar vanuit bent gegaan.
Diesel is altijd goedkoper geweest dan benzine, daarom betaalde je ook meer wegenbelasting.
Nu de diesel duurder is en je nog steeds meer wegenbelasting betaald, zijn de diesels niet meer aantrekkelijk.
Als een EV duurder is qua rijden, zullen mensen weer terugstappen naar benzine.
Er wordt geen geld gegeven, er wordt voor gezorgd dat iedereen voor een deel van het verbruik gecompenseerd wordt tot een enigszins normaal tarief. Die jij voor de komende jaren hebt.worldfastest schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:46:
[...]
Daar komt bij dat er genoeg mensen zijn die niet zo ver vooruit kunnen kijken als sommigen onder ons. Maar je hebt geen schade want je profiteert van een mooi tarief voor een mooie periode.
Doe daar je voordeel mee, in plaats van mopperen over schade die er niet of nauwelijks is.
Iedereen evenveel is nog nooit zo geweest in dit land. Maar dat iedereen semi normaal de winter door komt gun jij je buurman toch ook? Zeker als jij toch al een gunstig tarief hebt.
Betaal je meer dan het tarief van voor januari? Is er dan al bekend dat jij niet gecompenseerd zou worden?
Ik heb kamerlid Bontebal enkele weken geleden op tv (ik geloof bij Kassa?) horen zeggen dat dit niet de bedoeling is (interpretatie van de wet moet jaarlijks zijn) omdat contracten makkelijk onderling te vergelijken moeten te zijn. Er komt hier een wetsverduidelijking of wetswijziging voor aan, althans dat is gesteld dus door het CDA.s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:55:
[...]
Dat gaat ze nog wel wat gedonder opleveren met rechtzaken en de ACM. Ze zijn niet de enige die dit zo doen. Groot gelijk als je nu overstapt naar een partij die wel op jaarbasis saldeert en de hoogste TLV heeft. Aan de andere kant kan je vast wennen aan de situatie nadat salderen is afgeschaft
[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 20-09-2022 09:01 ]
Niet helemaal. Bij het afschaffen van de saldering zou ook een hogere vergoeding worden betaald voor de teruglevering. Uitgaande van wat meer genormaliseerde energietarieven is de impact daarvan dus een stuk geringer.s_schimmel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:55:
Dat gaat ze nog wel wat gedonder opleveren met rechtzaken en de ACM. Ze zijn niet de enige die dit zo doen. Groot gelijk als je nu overstapt naar een partij die wel op jaarbasis saldeert en de hoogste TLV heeft. Aan de andere kant kan je vast wennen aan de situatie nadat salderen is afgeschaft
Wat er nu gedaan wordt is extreem nadelig voor de consument die geen enkele keuze heeft. Vaste contracten worden immers niet aangeboden en de terugleververgoeding is in veel gevallen maar 1/3e van het kale leveringstarief.
Ik snap dat het net geen batterij is, maar als het terugleveren van stroom nauwelijks zin heeft wordt het nog lastig met die energietransitie. Ook met een accu thuis los je dit niet op omdat er in de winter simpelweg niks op te wekken valt.
Wij hebben Greenchoice.
660m3 per jaar en 2300kwh stroom tot 1-1-2023 €1,63 / €0,24
Ik begrijp dat je een ~maand van te voren een nieuw "aanbod" krijgt.
Gaan ze in dit aanbod dan nog de tarieven van het modelcontract 1-7-2022 gebruiken en ons in januari nogmaals teleurstellen (
) of kan ik rekenen met het contract van 1-7-2022?
https://www.greenchoice.n...odelcontract-20220826.pdf
Kan ik met deze zo rekenen of mis ik dan nog iets? (Even ruim genomen).
Gas 700 * 4,12
Elektra 2500 * 0,80
Levering 364 * 0,20
2884 + 2000 + 73 = 4957 p.j. / 12 = 413 p.m ?
660m3 per jaar en 2300kwh stroom tot 1-1-2023 €1,63 / €0,24
Ik begrijp dat je een ~maand van te voren een nieuw "aanbod" krijgt.
Gaan ze in dit aanbod dan nog de tarieven van het modelcontract 1-7-2022 gebruiken en ons in januari nogmaals teleurstellen (
https://www.greenchoice.n...odelcontract-20220826.pdf
Kan ik met deze zo rekenen of mis ik dan nog iets? (Even ruim genomen).
Gas 700 * 4,12
Elektra 2500 * 0,80
Levering 364 * 0,20
2884 + 2000 + 73 = 4957 p.j. / 12 = 413 p.m ?
Ik ben het eens dat de sterke de zwakke moeten helpen alleen in NL zijn we hier compleet in doorgeschoten. Werken moet veel meer gaan lonen (vooral als je door hard werken omhoog bent gegroeid). De hoeveelheid belasting die ik al betaal en nu mag ik meebetalen aan mijn buurman omdat hij 1 jaar gelden aan het opscheppen was omdat hij minder betaalde omdat hij een 1 jarig contract had ipv een 5 jarig? Waarom ben ik toen niet gecompenseerd omdat ik meer betaalde voor meer zekerheid?NileZ_ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:57:
[...]
Er wordt geen geld gegeven, er wordt voor gezorgd dat iedereen voor een deel van het verbruik gecompenseerd wordt tot een enigszins normaal tarief. Die jij voor de komende jaren hebt.
Daar komt bij dat er genoeg mensen zijn die niet zo ver vooruit kunnen kijken als sommigen onder ons. Maar je hebt geen schade want je profiteert van een mooi tarief voor een mooie periode.
Doe daar je voordeel mee, in plaats van mopperen over schade die er niet of nauwelijks is.
Iedereen evenveel is nog nooit zo geweest in dit land. Maar dat iedereen semi normaal de winter door komt gun jij je buurman toch ook? Zeker als jij toch al een gunstig tarief hebt.
Betaal je meer dan het tarief van voor januari? Is er dan al bekend dat jij niet gecompenseerd zou worden?
Gelijk hebben en gelijk krijgen is een heel verschil en vooral bij de energieleveranciers heb ik gemerkt met het opzeggen van mijn gas contract. Zo lang als de ACM zwaar mensen tekort komt om te handhaven en de leveranciers zich niks aantrekken van de wet blijft de enige optie een gang naar de rechter. Die stap neemt niet iedereen.Gecko123 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:59:
[...]
Ik heb kamerlid Bontebal enkele weken geleden op tv (ik geloof bij Kassa?) horen zeggen dat dit niet de bedoeling is (interpretatie van de wet moet jaarlijks zijn) omdat contracten makkelijk onderling te vergelijken moeten te zijn. Er komt hier een wetsverduidelijking of wetswijziging voor aan, althans dat is gesteld dus door het CDA.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
De vaste contracten liggen in de regel lager dan het plafondbedrag, aangezien vaste contracten al een halfjaar uitgestorven zijn (behalve ééntje bij gewoon energie meen ik).anandus schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:33:
Daarnaast, vergeet niet dat het plafond pas op 1 januari ingaat, dus iedereen met een variabel contract betaalt al een jaar lang enorm hoge prijzen boven dat prijsplafond, daar hebben mensen met vaste contracten al de vruchten van geplukt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Een liter benzine bevat ongeveer 8,9 kwh energie dus als je die warmte weet te gebruiken...mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:38:
Ik heb eens zitten rekenen wat een kwh zou kosten met een benzine aggregaat (honda).
Dus 0.6l liter voor 1kwh
en herrie+uitlaatgas![]()
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Dus de energiebelasting gaat omhoog, en de overheid subsidieert het kale leveringstarief. Hiermee krijgen ze het inderdaad voor elkaar dat mensen met lage tarieven gaan betalen voor mensen met hoge tarieven.Wolly schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:34:
[...]
Dank.
Ik vind het vooral frappant dat dit idee uit de koker van GL/PvdA komt! Jarenlang willen energieverbruik terugdringen, nu lukt het eindelijk, gaan ze het subsidieren
Een groter probleem (voor de overheid) wordt de lange termijn: nu kunnen ze nog 5 miljard halen bij mensen met goedkope contracten, maar als dit een paar jaar doorgaat zit iedereen in het subsidietarief. Dan is die 5 miljard niet meer te halen, en moet er veel meer geld naar alle consumenten.
[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 20-09-2022 09:44 ]
Ik lees dit nu al een paar keer, maar heb van Greenchoice hier nog niks over gehoord. Ik geef jaarlijks gewoon de standen door, want bij mij staat het op afstand uitlezen van de slimme meter uitgeschakeld.Daniel schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:52:
[...]
Dat heb ik, maar ik word alsnog benadeeld omdat mijn leverancier (Greenchoice) per tariefperiode - dus per kwartaal - gaat salderen in plaats van op de jaarnota.
Ik heb van GC dus ook geen bericht ontvangen met het verzoek om dat uitlezen in te laten schakelen of om per kwartaal mijn standen door te geven. Curieus.
Punctuality is the politeness of kings
Door het mogelijk maken van salderen subsidieert de overheid al jarenlang zonnepaneel eigenaars. Dit geld is met name terecht gekomen bij huiseigenaren en mensen die veel verdienen. Begrijp me niet verkeerd: het is goed dat de overheid salderen subsidieert om zo veel mogelijk zonnepanelen te plaatsen. Alleen ik vind het vreemd dat iedereen in dit topic nu lijkt te klagen dat de overheid (terecht) lagere inkomens wat wil ondersteunen in deze crisis door deze maatregelen.
Mijn Honda maakt anders niet zoveel geluid, en daar kan ook LPG in van 80 cent.mrc4nl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:38:
Dus 0.6l liter voor 1kwh
en herrie+uitlaatgas![]()
Reken dan nog eens....
1 PVoutput . Dongen NB
Haha 0.1 procent minder op eerste schaal.kx22 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:44:
[...]
Hoezo betaal jij er aan mee?
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo subsidieert de overheid salderen?
De belasting die ik niet betaal wordt toch betaalt door degene die mijn opgewekte stroom krijgt?
Als ze er iets aan willen veranderen waarom dan niet dat je alleen je eigen verbruik kunt salderen...
Andere mogelijkheid is om een thuisbatterij als buffer te gebruiken voor mensen met erg veel zonnepanelen, die kunnen dan terugleveren als de prijs hoog is, 's avonds of in de nacht (of windstil).
De belasting die ik niet betaal wordt toch betaalt door degene die mijn opgewekte stroom krijgt?
Als ze er iets aan willen veranderen waarom dan niet dat je alleen je eigen verbruik kunt salderen...
Andere mogelijkheid is om een thuisbatterij als buffer te gebruiken voor mensen met erg veel zonnepanelen, die kunnen dan terugleveren als de prijs hoog is, 's avonds of in de nacht (of windstil).
Let op:
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Voor context, post niet alleen je maandbedrag, maar ook je verbruik.
Voor de oorlog in Oekraïne zelf: Themaforum: oorlog in Oekraïne
Voor geopolitieke discussies: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden